Sabtu, 5 Julai 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 04 Jul 2014 09:22 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Murahnya, RM50 untuk taja buka puasa kumpulan pelajar tahfiz

Posted: 04 Jul 2014 03:39 PM PDT


Lagi murah dari Buffet Ramadhan untuk seorang kanak-kanak di sesetengah tempat. Dengan hanya RM50 kita boleh menjamu buka puasa untuk sekumpulan pelajar tahfiz ini yang majoritinya dari keluarga kurang berkemampuan. Mereka yang berminat untuk sertai peluang keemasan ini boleh hubungi 0102207865 Ustaz Solleh , atau boleh solat tarawih bersama pelajar-pelajar tahfiz ini di Surau Jalan Tunku Kurshiah, Sikamat, Seremban.

Maklumat ini dari FB ADUN Sikamat YB HJ Aminuddin Harun, satu-satunya ADUN tunggal Melayu dari Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 04 Jul 2014 01:18 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Maki Polis Di Melaka - Hukuman penjara menanti

Posted: 03 Jul 2014 04:15 PM PDT

Melaka: Gara-gara memaki polis dengan perkataan 'bodoh' dan menghalang tugas penjawat awam, seorang bekas pembantu akauntan dipenjara empat hari dan denda RM2,000 oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.
Hukuman itu diputuskan Majistret Mohd Firdaus Saleh terhadap Goh Guo Quan, 22, dari Mersing, Johor yang mengaku bersalah selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan jurubahasa.
Mengikut pertuduhan, Goh didakwa secara sengaja menghalang tugas penjawat awam dengan tidak memberhentikan kenderaan ketika ditahan anggota polis trafik yang menjalankan tugas selepas didapati tidak memakai tali pinggang keledar ketika memandu dan mengeluarkan perkataan 'bodoh' kepada anggota itu.
Kesalahan itu dilakukan tertuduh di Jalan Merdeka, Taman Melaka Raya di sini, kira-kira jam 3 petang, 22 Jun 2014.
Bagi kesalahan itu tertuduh didakwa mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda sehingga RM10,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Berdasarkan fakta kes, ketika melakukan rondaan di Jalan Merdeka, pengadu menahan kereta tertuduh.
Kereta itu yang berhenti kemudian memecut sebelum diekori dan ditahan semula di hadapan sebuah pejabat di Taman Melaka Raya.
Selepas diberitahu kesalahan dilakukan adalah tidak memakai tali pinggang keledar dan tidak memberhentikan kenderaan ketika ditahan, pemandu (tertuduh) dengan nada tinggi berkata 'cepat tulis, jangan bising' sebelum keluar dari kereta ke arah pengadu serta mengeluarkan perkataan 'bodoh'.
Peguam Faiezad Razali yang mewakili tertuduh ketika rayuan memohon supaya anak guamnya dikenakan hukuman denda yang ringan dengan alasan kesalahan itu dilakukan dalam keadaan tertekan.
"Ketika kejadian tertuduh baru berhenti kerja sebagai pembantu akauntan dan tertuduh dalam keadaan tertekan, kes ini juga tidak membabitkan kecederaan," katanya.
Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Norshazwani Ishak yang mengendalikan kes memohon supaya tertuduh dikenakan hukuman berat sebagai iktibar.
"Walaupun tidak membabitkan kecederaan, namun sebagai rakyat Malaysia kita terkenal dengan sikap sopan santun dan keadaan tertekan tidak membolehkan seseorang bersikap tidak sopan kepada orang lain," katanya.

Bekalan air bersih tiga kawasan tercemar

Posted: 03 Jul 2014 04:11 PM PDT

MELAKA: Dewan Pemuda PAS Melaka menyerahkan memorandum kepada Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) berhubung pencemaran air bersih yang melanda kawasan sekitar Sungai Rambai, Merlimau dan Serkam baru-baru ini.

Menurut Ketua Pemudanya, Jauhar Md Dawi, memorandum itu bertujuan meminta SAMB bertanggungjawab di atas kecuaian yang berlaku dan membekalkan air tercemar tanpa memberi notis kepada penduduk.

"Kami merasakan keselamatan nyawa dan kesihatan pengguna tidak diambil berat oleh SAMB selama masalah ini berlaku, air ini mengganggu kehidupan kami dari segi kegunaan sendiri mahupun
perniagaan.

"Kami telah menggunakan alat Total Disssolved Solids (TDS) untuk memeriksa kualiti air dan dapati bacaannya 500 ppm hingga 800 ppm di mana ianya amat tercemar," kata beliau kepada Harakah di sini.


Jauhar berkata pengguna yang terlibat meminta SAMB membuat permohonan maaf daripada SAMB di dalam media massa, membayar gantirugi dan memberikan air percuma selama sebulan kepada pengguna yang terjejas.

"Banyak kes pengguna masuk hospital, sakit tekak, kegatalan kulit dan ada kilang yang terpaksa tutup pengeluarannya kerana kualiti air yang sangat teruk.
"Kita kesal kerana sepatutnya SAMB terangkan pada kami tapi mereka masih bekalkan air yang tercemar itu tanpa memberikan notis terlebih dahulu," ujarnya.

Tambah beliau, sekiranya SAMB tidak mengendahkan tuntutan kami, maka kami tidak teragak-agak akan mengambil tindakan saman atas kecuaian yang dilakukan kerana keselamatan pengguna tidak dipandang berat oleh SAMB.

Memorandum itu diserahkan kepada wakil SAMB di depan Wisma Air SAMB, Jalan Hang Tuah, Melaka dan turut disertai oleh Timbalan Pesuruhjaya I PAS Melaka, Ustaz Kamrudin Sidek serta beberapa Ahli Jawatankuasa Pemuda PAS Melaka.

Harakah 2 - 5 RAMADAN 1435 / 30 JUN - 3 JULAI 2014

KHIDMAT MERU

Posted: 04 Jul 2014 09:10 AM PDT

KHIDMAT MERU


kunjungan Yb Meru ke kediaman pesakit disekitar DUN Meru.

Posted: 03 Jul 2014 06:30 PM PDT






Puan Zanitia ibu tunggal kpd adik Nurlaila 5 tahun mengucapkan ribuan terima kasih atas kunjungan Yb Meru ke kediamannya apabila mendapat berita tentang seekor ular yg memasuki rumahnya dan mematuk peha kanan adik Nurlaila. Ekoran dari itu adik Nurlaila dirawat dihospital Klang selama 2 minggu dan Alhamdulillah sudah banyak beransur pulih.
Begitu juga anak kepada Encik Muniandy terhutang budi dgn kunjungan Yb Dr Rani menjenguk ayahnya yg sudah tidak boleh berbicara selepas dilanda stroke 2 bulan yg lepas.
Islam mendidik ummatnya berakhlaq mulia dgn semua golongan maanusia tanpa mengira perbezaan agama, warna kulit hatta pegangan politik sekalipun.

Majlis Berbuka Puasa di Masjid AsSyarif.

Posted: 03 Jul 2014 06:06 PM PDT










Majlis Berbuka Puasa di Masjid AsSyarif di Pekan Meru diserikan dengan kehadiran beberapa orang warga dari keturunan bangsa Tionghua dan India.
Yb Manivanan Ahli Parlimen Kapar juga turut hadir dan menyumbang RM 500.00 kpd Tuan Nazir masjid.
Kaum Cina dan India tersebut meluahkan rasa gembira dan teruja dengan suasana harmonis penduduk beragama Islam ketika berbuka puasa tersebut.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 04 Jul 2014 09:04 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Warga OKU berniaga di Masjid Sikamat untuk tampung kos perubatan

Posted: 03 Jul 2014 04:13 PM PDT


Dari FB Nor Azman Mohamad (Ketua Pemuda PAS N.Sembilan) : "Selepas solat asar di Masjid Kariah Sikamat saya bertemu seorang muallaf Mohd Amin Tan b Abdullah yang menghidap penyakit Multiple Sclerosis (MS). Beliau memerlukan kos rawatan sebanyak RM 4,000 di PPUM melibatkan kos ubat dan Plasma Exchange. Beliau mengambil inisiatif berniaga untuk menampung kos rawatan."

Tuan puan yang akan menunaikan solat tarawih di Masjid Sikamat digalakkan menderma bagi menampung kos rawatan yang akan ditanggungnya minggu hadapan.

Beliau boleh dihubungi di talian 0193197815 dan sekarang beliau menumpang di Pondok Al-A'liyah di Ampangan di bawah kendalian Ustaz Sofhan Halim.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan