Jumaat, 25 Julai 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 24 Jul 2014 09:26 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Pesuruhjaya PAS N.Sembilan ceriakan penduduk PPR Senawang

Posted: 24 Jul 2014 03:56 PM PDT





Paroi 24 Julai 2014 – Bukan main ceria lagi keluarga asnaf dan anak-anak yatim menyambut kehadiran Pesuruhjaya PAS N.Sembilan yang juga merupakan bekas ADUN Paroi (Rembau) , Tn Hj Mohamad Taufek bin Abd Ghani di Rumah Pangsa PPR Bersepadu Senawang, Taman Jasmin.

Dalam majlis ringkas berbuka puasa tersebut, Tn Hj Taufek turut menyampaikan sumbangan barangan keperluan dan duit raya yang disumbangkan oleh orang ramai melalui Program Jejak Ukhuwwah Ramadhan.

Terima kasih kepada semua para penyumbang dan petugas yang menjayakan Jejak Ukhuwwah Ramadhan 1435 H, semoga momentum membantu mereka yang memerlukan ini berterusan hingga ke Ramadhan 1436 H.

PAS Kawasan Miri

Posted: 24 Jul 2014 07:25 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Bandaraya Miri Semakin Pesat Membangun Tanpa Perancangan Rapi

Posted: 24 Jul 2014 03:31 PM PDT

Bina Jambatan Marina Park Elak Kesesakan Lalu lintas

MIRI - Bandaraya Miri semakin pesat membangun terutama dalam kawasan Marina Park di pusat bandaraya Miri. Banyak bangunan kedai sudah dibina dalam kawasan tersebut yang dulunya adalah laluan sungai Miri dan juga kuala sungai Miri. Proses penambakan tanah di sungai Miri sudah lama dilakukan dengan membawa tanah dari kawasan lereng bukit dengan menggunakan lori dan dicurahkan di kawasan rendah. Bandaraya Miri kelihatan semakin maju ke hadapan berbanding dengan bandar-bandar lain di Sarawak Kenderaan semakin banyak di jalanraya dan ini menyebabkan kesesakan lalu lintas berlaku terutama dalam kawasan pusat bandaraya Miri.

Walaupun banyak jalan baru dibina, masalah kesesakan lalulintas masih berlaku di jalan menuju ke pusat bandar dan juga kawasan sekolah. Ini berpunca dari sikap pemandu yang meletak kenderaan mereka sebarangan atau ditepi jalan akibat kekurangan tempat parkir dan untuk ambil jalan mudah untuk sampai ke tempat tujuan.

Untuk mengurang dan mengatasi masalah kesesakan lalulintas di kawasan Marina Park dan juga pusat bandar, kita mengesa pihak berkuasa tempatan dapat membina sebuah jambatan melintasi sungai Miri dari Marina Park ke Jalan Peninsula atau yang lebih dikenali sebagai Pulau Melayu untuk menuju ke Lutong. 

Dengan adanya jambatan melalui sungai Miri ke Pulau Melayu sekurang-kurangnya ianya dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas di pusat bandar.  Mungkin pihak berkuasa juga boleh membina pelabuhan Miri di hujung kuala sungai Miri untuk memudahkan kapal-kapal besar melabuh di situ.

Dengan adanya jambatan dari Marina Park ke Pulau Melayu, pemandu boleh memilih jalan pintas ke Lutong, pengerakan kenderaan juga akan berjalan lancar kerana banyak lorong atau arah dari Miri ke Lutong dan sebagainya terutama pada waktu kemuncak. Jalanraya hendaklah dilebarkan dan kawasan parkir perlu ditambah untuk mengelak kenderaan parkir ditepi jalan.

Harap perkara ini dapat diberi perhatian yang sewajar oleh pihak berkuasa untuk menjadikan Miri sebagai sebuah bandaraya terbaik yang cantik, tersusun serta mempunyai jalan pengangkutan awam yang efisen dan menarik di dalam negara ini.  Jadikan bandaraya Miri sebagai model bandaraya yang lengkap dengan infrastruktur serta mempunyai kemudahan awam yang dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas.

Kerjasama dengan semua pihak untuk menjadikan bandaraya Miri sebagai bandaraya yang terbaik dalam negara ini akan menjadi kenyataan, sekiranya mendapat kerjasama semua pihak tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.
  
Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Build a Marina Park Bridge Avoid Traffic Congestion

MIRI - Miri City is booming, especially in the area of ​​Marina Park in Miri city centre. Many shop building has been built in the area which used to be the route of Miri River and Miri river mouth. The process of land reclamation in Miri River has long been carried out with bringing the land from the hillside by lorry and poured in a low area. Miri City seemed to move forward compared to other cities in Sarawak. More vehicles on the roads and this causes traffic jams occur, especially in Miri city centre.

Although many new roads were built, traffic jams still occur on the road leading to the city centre and also school area. This resulted mainly from attitude of drivers who park their cars arbitrary or along the road side due to lack of parking space and to take the easy way to get to the destination.

To reduce and overcome the problem of traffic congestion in the area of ​​Marina Park and the city centre, we would urge local authorities to build a bridge across Miri River from Marina Park to Peninsula Road or better known as Pulau Melayu heading towards Lutong.

With the bridge through a Miri River to Pulau Melayu at least it will reduce traffic congestion in the city canter. Maybe the authorities can build a Miri port at the end of Miri river mouth to facilitate a large ships drooping there.

With the bridge from Marina Park to Pulau Melayu, the driver can choose a shortcut trip to Lutong, the movement of vehicles will run smoothly because many lanes or direction from Miri to Lutong and so on, especially at peak hours. Roads should be widened and parking areas should be increased to prevent vehicles parking along the road side.

Hope this matter can be addressed by the appropriate authorities to make Miri the best beautiful city, organized and have an efficient public transportation routes and attractive in the country. Make Miri city as a model city complete with infrastructure and public facilities that can reduce traffic jams.

Cooperation with all parties to make the city of Miri as the best city in the country will become a reality, if received the cooperation of all parties, regardless of race, religion and political affiliation.





N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 24 Jul 2014 07:23 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


ADUN Sura Sampaikan Sumbangan Kos Pembedahan Pesakit Gout

Posted: 24 Jul 2014 08:42 AM PDT

DUNGUN, 24 Julai 2014 - ADUN Sura, Y.B. Haji Wan Hapandi Wan Nik, petang tadi mengunjungi dan bertanya khabar pesakit gout, Abdullah Abd Ghani, 46, yang telah menjalani pembedahan kecil pada awal Jun, baru-baru ini.

Sakit gout adalah sejenis penyakit sendi yang berpunca daripada pembentukan kristal asid urik di dalam cecair sendi ekoran daripada kandungan asid urik yang tinggi di dalam darah.
Menurut Encik Abdullah, yang merupakan seorang peniaga warung di tepi sungai Kampung Nibong, beliau mula mengalami penyakit ini sejak berusia 20-an.
Selain menyampaikan sumbangan hasil derma orang ramai, ADUN Sura turut menyampaikan hamper raya ketika ziarah yang turut disertai oleh Setiausaha MTD Sura, Encik Mohamed Ibrahim Sini Mohamed, Ketua Lajnah Kebajikan & Kemasyarakatan MTD Sura, Haji Zakariah Yusoff dan Ketua PAS Cawangan Jalan Lembah, Ustaz Haji Abdull Rahim Abdull Jalil.

Rembau Hari Ini

Posted: 24 Jul 2014 07:09 PM PDT

Rembau Hari Ini


Keluarga asnaf ditimpa musibah beberapa hari sebelum Hari Raya

Posted: 24 Jul 2014 03:11 AM PDT

Senawang 23 Julai 2014 – Keluarga Puan Zarina Mohd Nor telah menerima satu musibah beberapa hari umat Islam akan menyambut Idil Fitri. Kediaman beliau di Rumah Pangsa PPR Paroi berhampiran Masjid At Taqwa, Paroi telah dijilat api. Suami beliau bekerja sebagai pemandu teksi dan mereka mempunyai 7 orang anak.

Pihak Majlis Perbandaran Seremban telah memberi keluarga dari golongan asnaf ini menumpang sementara di blok rumah pangsa berhampiran.

Antara barangan keperluan yang boleh disumbangkan untuk keluarga ini ialah bantuan tunai, dapur, peralatan memasak, tikar getah, baju sekolah dan sebagainya.


Mereka yang ingin menghulurkan bantuan melalui Pusat Khidmat PAS DUN Paroi sila hubungi Sdr Mohamad Hassan Tamby (Naib Yang Dipertua PAS Rembau) Tel/SMS/Whatsapp di 019-2171942 atau salurkan ke akaun Maybank 155126007814 .  




Jasindaily Online

Posted: 24 Jul 2014 09:36 AM PDT

Jasindaily Online


Gaza Berdarah : Zionis guna senjata kimia

Posted: 24 Jul 2014 01:59 AM PDT

Semenanjung Gaza - PALESTIN. Laporan terbaharu mendakwa Israel menggunakan bom fosforus putih ketika melancarkan serangan udara dan darat di beberapa kawasan. Perkara itu didedahkan selepas seorang doktor di Norway mengecam tindakan rejim Zionis kerana menggunakan bom beracun terhadap penduduk Palestin. Difahamkan, Israel pernah menggunakan jenis bom sama ketika Perang Lapan Hari tercetus pada 2012, menurut Press TV. Sementara itu, sebuah rakaman video menunjukkan sekumpulan penembak tepat dikerah untuk membunuh orang awam di kawasan kejiranan Shujaiya. Menurut Gerakan Perpaduan Antarabangsa, seorang penduduk yang mahu pulang ke rumahnya telah ditembak mati tanpa perikemanusiaan.

Gaza Berdarah : Masjid Jadi Mangsa Peluru Zionis

Posted: 24 Jul 2014 01:57 AM PDT


Semenanjung Gaza - PALESTIN. Israel terus bertindak biadab dengan menjadikan lima masjid sebagai sasaran bedilan terbaharu di wilayah Gaza, awal pagi semalam. Jurucakap polis, Ayman Batniji memaklumkan serangan udara yang dilancarkan rejim Zionis ke atas 70 lokasi itu turut menyasarkan kompleks sukan dan kediaman bekas ketua Hamas. "Serangan darat di kawasan terbabit juga telah memusnahkan beberapa rumah di sepanjang sempadan timur wilayah tersebut.

 Sekurang-kurangnya 19 bot nelayan hangus terbakar selepas dibedil tentera laut Israel dari Mediterranean," katanya dipetik AFP. Amnesty International melaporkan lebih 2,000 rumah di Genting Gaza musnah akibat bedilan rejim Zionis hingga menyebabkan lebih 100,000 kehilangan tempat tinggal ketika ini. Sehingga kini, lebih 600 penduduk Palestin terkorban manakala lebih 3,500 lagi cedera dalam serangan Israel yang dilancarkan sejak 15 hari lalu.

Lokasi Pemasangan Kamera Speed Trap

Posted: 24 Jul 2014 01:42 AM PDT

Berikut diberikan Senarai Lokasi Pemasangan Kamera Perangkap Kelajuan/ Speed Trap Di Jalan Raya Malaysia yang telah dipasang oleh pihak PDRM:
PLUS North Bound (ke Utara)
* Di bawah jambatan di kira-kira 456km, Sg Buloh simpang.
* Di bawah jambatan di kira-kira 459km, Bukit Lanjan interchange.
* Di bawah restoran jejantas di Sg Buloh.
* Di bawah jambatan terakhir sebelum tol Sg Besi pada 309.2km.
* Di bawah jambatan di 296.5km, persimpangan Bangi.
* Di bawah jambatan baru dibina di 289.0km, selepas simpang Utara Penilaian.
* Di bawah jambatan di 286.5km, Penilaian Utara simpang.
PLUS South Bound (ke Selatan)
* Di bawah papan tanda pada kira-kira 454.6km dan 455.2km, Sg Buloh layby.
* Di bawah jambatan selepas simpang Subang pada 11.3km.
* Di bawah jambatan di 22km, simpang Bukit Lanjan
* Di bawah jambatan sebelum Mint hotel, Sg Besi Tol. 80km / h sahaja!
* Di bawah jambatan di 302.8km, persimpangan Kajang.
* Kira-kira 1km selatan persimpangan Bangi
* Di 296.5km and 297km, persimpangan Bangi
* Di bawah jambatan yang baru dibina di 289.0km, sebelum simpang Nilai Utara .
* At 285.5km dan 285.8km, persimpangan Nilai Utara.
* Pada pembahagi pusat 251.8km dan 253km selepas simpang Senawang .
* Selepas simpang Alor Gajah at 213.9km, sebelah taman tema air.
* Di halangan kanan pada 198.4km.
Elite Central Link East / North Bound
* Pada sebelah kiri di 4.8km selepas Batu Tiga / Shah Alam keluar
* Di bawah restoran jejantas di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
* Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.
Elite Central Link West / South Bound
* Di bawah restoran jejantas di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
* Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.
* Selepas keluar dari tol KLIA ke lapangan terbang, di bawah Jalan Pekeliling
flyover.90km / h
NKVE East / North Bound
* 300m sebelum tol Jalan Duta, 60km / h!
* Di sebalik halangan kemalangan di sebelah kiri apabila pergi ke arah tol Jalan Duta,di 24.9km 80km/h
* Di bawah jambatan di Damansara Junction, 17.5km NKVE West / South Bound
* Di sebalik halangan di sebelah kiri apabila keluar tol Jalan Duta dari KL, pada 25.3km dan 25.7km, 80km / h sahaja!
* Dari Jln Duta, di bawah jambatan, 23km, 80km / h sahaja!
* Dari Jln Duta, di terowong Sg Buloh persimpangan-Y, 22km.
* Di sebalik halangan n di Damansara Junction, 17.7km dan 16.8km
* Di bawah jambatan keretapi di 11.2km
* Di bawah jambatan di persimpangan Shah Alam.
Kesas East Bound
* Di bawah jambatan di 44.8km, turun bukit yang selepas simpang Puchong.
Kesas West Bound
* Di tepi Sg Besi Tol Bound Timur. Kuala LumpurCity
* Jalan Duta; di bawah jejambat di persimpangan Damansara, 70km / h zone.
Klang
* Jalan antara Klang dan Pelabuhan Klang. Ke Arah Klang arahan, pada kira-kira 13 km kilometer batu. 70km / h sahaja!
Pantai Timur
* Tanda Jalan di Karak lebuh raya adalah tidak mencukupi terutamanya di simpang Y; jika anda unfamilar, pergi perlahan.
* East terikat, turun bukit dijalankan selepas Raub persimpangan.
* Maran, 60km / h zone.
* Paya Bungor, 70km / h zone.
Perangkap Hadlaju DI JOHOR South Bound
* Persimpangan Tangkak.
* Di bawah jambatan selepas Yong Peng Utara persimpangan
* Pada 97.3km.
* Persimpangan Ayer Hitam
* Persimpangan Sedenak
Perangkap hadlaju DI PERLIS, KEDAH DAN PULAU PINANG
North Bound
* Around Ayer Hitam in 60km / h zone.
* Sebelum Perwaja Steel.
* Sg Petani persimpangan.
* Antara persimpangan Seberang Jaya dan Tol Sg Dua.
South Bound
* PenangBridgeisland akhir. Had laju 80km / j.
* Kira-kira 2 km sebelum Juru Toll Speed ??had 90km / j.
Perangkap HADLAJU DI PERAK North Bound
* Di bawah jambatan di 197.1km dan 198.8km, Simpang selepas Kamunting.
* Di bawah jambatan di 204.3km, selepas simpang Kamunting.
* Di bawah jambatan di 208km, sebelum simpang Junction.
* Di bawah jambatan di 214.8km, sebelum simpang Kamunting.
* Ipoh Vista Point pada kira-kira 263km. Had laju 80km / j.
* Di bawah jambatan di 271km,simpang utara Ipoh .
* Di bawah jambatan di 274.4km, simpang utara Ipoh South 

Program Esok

Posted: 24 Jul 2014 01:41 AM PDT


PENIAGA BAZAR RAMADAN : MBMB CEKIK DARAH

Posted: 24 Jul 2014 01:36 AM PDT

Isu bazar ramadhan Hang Tuah Mall yang di kelolakan oleh MBMB masih lagi menjadi persoalan bagi setiap peniaga dan juga rakyat negeri Melaka. Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka sudah beberapa kali membuat pertemuan dengan pegawai-pegawai MBMB tentang isu harga tapak dan isu nasib tapak lama di Taman Chempaka masih belum dapat di selesaikan. 

Baru-baru ini saya selaku Ketua Pemuda PAS negeri Melaka sendiri turun padang bertemu dengan mereka dan melihat sendiri keluhan-keluhan peniaga-peniaga ini. Antara keluhan mereka masalah banjir kilat sering berlaku bila hujan lebat menyebabkan barang-barang mereka rosak dan tidak dapat di jual. Tapak-tapak yang di letakan di bahu jalan antara yang menjadi mangsa. Mereka menyatakan ketidak puasan hati kerana mereka membayar sewa yang begitu tinggi tetapi malangnya tiada tindakan segera dari pihak MBMB. 


Sepatutnya MBMB perlu selesaikan masalah perparitan agar peniaga-peniaga tidak risau apabila hujan lebat berlaku Antara isu lain kesesakan di lorong pengunjung yang amat sempit menjadikan pengunjung tidak begitu selesa dan berasa panas, menyebabkan pengunjung tidak mahu singgah di kedai-kedai kerana kurang selesa. DPPNM berharap MBMB perlu menyusun semula lokasi khemah-khemah peniaga dan laluan pengunjung agar ada ruang yang agak selesa bagi peniaga dan pengunjung, MBMB juga di harap tidak mengutamakan keuntungan jualan sewa tapak semata mata tanpa memikirkan kesesuaian dan keselesaan pengujung. Peniaga-peniaga juga memberitahu bazar ramadhan ini juga di kelolakan oleh pihak lain selain dari MBMB di mana ada tapak-tapak yang di jual dengan harga yang lebih tinggi kepada pihak lain sedangkan tapak-tapak ini tidak di berikan semasa pengundian atas alasan yang kurang munasabah. 

Penjual-penjual air troli juga mengeluh kerana kadar lesen yang tinggi di kenakan kepada mereka. Kadar bayaran rm530 ini amat tinggi bagi satu troli oleh kerana itu mereka terpaksa menanggung kos yang tinggi. Isu tapak letak kereta pengunjung juga satu perkara yang perlu di ambil kira oleh MBMB di mana pengunjung perlu membayar rm2 kepada Pemuda UMNO kampung Morten. Apakah jalan-jalan ini milik parti atau MBMB? Atau MBMB ini hanya menjadi alat bagi pihak-pihak yang berkepentingan dan mengambil kesempatan kepada peniaga-peniaga dan pengunjung-pengunjung.

 DPPNM amat kesal perkara ini berlaku di negeri kononya negeri maju tetapi cara pengurusan yang menunjukkan sikap sambil lewa dan melanggar undang-undang yang sedia ada. DPPNM tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan sekiranya bukti-bukti yang di perolehi boleh menyebabkan mereka boleh di dakwa.

10 Malam Terakhir - Ustaz Idris Al-Yamani feat. Ustaz Bilal

Posted: 23 Jul 2014 09:23 AM PDT

KHIDMAT MERU

Posted: 24 Jul 2014 09:08 AM PDT

KHIDMAT MERU


Dimalam2 akhir Bulan Ramadhan Al Mubarak.

Posted: 23 Jul 2014 06:34 PM PDT












Alhamdulillah dimalam2 akhir Bulan Ramadhan Al Mubarak masjid2 dipenuhi dgn para jamaah lelaki dan wanita dari pelbagai peringkat umur yg ingin meraih pahala berlipat ganda pd malam2 tersebut.
Semoga setiap amalan yg ikhlas yg dilakukan pd bulan tarbiyah Ramadhan ini mampu membentuk diri kita menjadi insan yg taqarrub dgn Pencipta kita dan membina sifat kasih sayang dikalangan maanusia.

Program terakhir utk Program Street Daawah di Bazaar Ramadhan.

Posted: 23 Jul 2014 06:28 PM PDT







Tanpa disedari .... petang ini adalah petang terakhir utk Program Street Daawah di Bazaar Ramadhan di DUN Meru.
Tak terasa masa berjalan begitu pantas dan itulah rupanya kehidupan dunia yg ringkas.
Akhirat juga adalah kehidupan yg jauh lebih bermakna samaada utk nikmat atau azab yg sebenarnya.
Selain banyak membaca dan menghadiri majlis ilmu, kita juga patut menyedari bahawa peristiwa yg berlaku disekeliling kita samaada diperingkat kampung atau negara atau antarabangsa adalah juga satu bentuk tarbiyah yg patut kita santuni dan ambil perhatian bagi membentuk halatuju kita sebelum kita dipanggil utk bertemu Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
WaAllahu 'Alam.

Sukaneka Tahunan Pra Sekolah.

Posted: 23 Jul 2014 06:26 PM PDT








PIBG SJK(T) Jln Meru Klang telah menjemput Yb Dr Rani merasmikan Sukaneka Tahunan Pra Sekolah nya.
Yb Dr Rani berharap kanak2 berumur 5 dan 6 tahun ini dapat disuntikkan dgn nilai2 kebaikan dan kebajikan yg diajar dlm agama masing2.
Dr Rani berharap nilai2 kemanusiaan yg terkandung dlm ajaran Thirukurral , Thiruaruppa dan Baghavadkidday dapat diserapkan kedalam jiwa mereka agar dapat menjadi warganegara yg baik dan dapat menjauhkan mereka dari pelbagai gejala yg melanda mereka seperti gangsterisma, penagihan dadah dan minuman keras dan sifat kebangsaan yg melampau.

Bubur lambuk dan Street Dakwah

Posted: 23 Jul 2014 06:23 PM PDT








Pengedaran bubur lambuk dan Street Dakwah di Bazaar Ramadhan mendapat sambutan luar dugaan.
Dalam ceramahnya Yb Dr Rani mengingatkan pengunjung beragama Islam bahawa setiap dari kita adalah pendakwah dijalan Allah dan bakal ditanya dipadang mahsyar kelak tentang apa peranan kita semasa berada didunia ini.
Setiap kita juga adalah pemimpin dan setiap pemimpin akan ditanya tentang orang yg dipimpinnya.

Karnival Aidilfitri Skimsel.

Posted: 23 Jul 2014 06:21 PM PDT













Yb GST merasmikan Karnival Aidilfitri Skimsel yg diadakan disebuah pasaraya di Teluk Menegun.
Seramai 45 orang sadik diraikan bersama ratusan anak2 yatim dari 3 pusat penjagaan anak2 yatim dikawasan berhampiran.
Sadiq2 terpilih ini insyaAllah layak membuat pinjaman lebih dari RM 30 K berpandukan kpd prestasi pembayaran balik pinjaman yg lepas.
 

Bersyukur kepada Allah.

Posted: 23 Jul 2014 06:16 PM PDT



Yb Dr Rani cukup terharu dan bersyukur kpd Allah kerana menemukan pelbagai nikmat dan petunjuk Allah dalam kehidupannya.
Yg terbaru apabila sepasang suami isteri iaitu En Baharom dan Puan Norhafiza yg kedua2 nya bisu sejak dilahirkan telah dikurniakan 5 orang anak.
Anak2 mereka semuanya boleh bertutur seperti kanak2 lain dan mereka berkomunikasi dgn ibu bapa mereka dgn menggunakan bahasa isyarat.
En Baharom bekerja di kilang sementara isterinya ambil upah jahit pakaian wanita.
Anak sulung mereka terpilih belajar di MRSM di Kedah dan adik beradik yg lain mendapat markah yg baik disekolah masing2.
Ibu dan anak perempuannya menutup aurat seperti yg dituntut oleh Islam.
Maha Suci Allah yang memberi petunjuk kpd keluarga ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan