Khamis, 24 Julai 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 23 Jul 2014 09:24 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Keluarga asnaf ceria terima sumbangan Ramadhan dan Idil Fitri

Posted: 23 Jul 2014 03:37 AM PDT

Rabu 23 Julai 2014 – Beberapa keluarga dan anak-anak golongan asnaf begitu ceria memilih baju baru dan terpakai sempena Idil Fitri serta sumbangan barangan keperluan asas di Pusat Khidmat PAS DUN Paroi (Rembau) , Taman Tasik Jaya, Senawang. Terima kasih kepada semua penyumbang dan petugas yang telah menjayakan Program Jejak Ukhuwwah Ramadhan 1435 H. Semoga program ini akan berterusan sepanjang tahun sehinggalah Ramadhan 1436 H serta diperhebatkan di DUN-DUN seluruh Negeri Sembilan.


Selamat Hari Raya Idil Fitri, Maaf Zahir dan Batin.




Rembau Hari Ini

Posted: 23 Jul 2014 07:09 PM PDT

Rembau Hari Ini


Keluarga asnaf ceria terima sumbangan Ramadhan dan Idil Fitri

Posted: 23 Jul 2014 03:39 AM PDT

Rabu 23 Julai 2014 – Beberapa keluarga dan anak-anak golongan asnaf begitu ceria memilih baju baru dan terpakai sempena Idil Fitri serta sumbangan barangan keperluan asas di Pusat Khidmat PAS DUN Paroi (Rembau) , Taman Tasik Jaya, Senawang. Terima kasih kepada semua penyumbang dan petugas yang telah menjayakan Program Jejak Ukhuwwah Ramadhan 1435 H. Semoga program ini akan berterusan sepanjang tahun sehinggalah Ramadhan 1436 H serta diperhebatkan di DUN-DUN seluruh Negeri Sembilan.


Selamat Hari Raya Idil Fitri, Maaf Zahir dan Batin.




Jasindaily Online

Posted: 23 Jul 2014 09:11 AM PDT

Jasindaily Online


MALAYSIA TERIMA MAYAT MANGSA TRAGEDI MH17

Posted: 23 Jul 2014 12:34 AM PDT

KHARKIV (Ukraine) 22 Julai - Beberapa anggota Pasukan Siasatan Khas Malaysia menerima mayat mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang terhempas di Ukraine, Khamis lepas. Kesemua 282 mayat terbabit tiba di Kharkiv, kira-kira 500 kilometer dari Kiev, pukul 12 tengah hari (waktu tempatan). 

 Ketua Pasukan Siasatan Khas Malaysia Khairil Hilmi Mokhtar mengesahkan perkara itu ketika dihubungi Bernama. Bagaimanapun, petugas media rasmi tidak dibenar memasuki kawasan operasi di mana mayat terbabit akan dikenal pasti dan dipindah daripada kereta api yang dilengkapi bilik sejuk meskipun menunggu lebih enam jam sejak pukul 6 pagi. Seorang pegawai kerajaan Kharkiv berkata, kesemua mayat itu dibawa ke pangkalan tentera sebelum dihantar balik ke negara asal. Kumpulan itu dihantar ke Kharkiv berikutan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Putrajaya pada Isnin malam, bahawa 282 mayat akan dipindahkan dengan kereta api dari Torez ke Kharkiv selepas beliau berjaya mengadakan rundingan dengan Alexander Borodai, yang menguasai wilayah Ukraine yang bergolak, lokasi pesawat itu terhempas. 


 Najib berkata, mayat terbabit akan diterbangkan ke Amsterdam dengan pesawat C130 Hercules Belanda bersama-sama anggota Pasukan Siasatan Khas Malaysia. Mayat rakyat Malaysia akan diterbangkan ke tanah air selepas selesai semua kerja forensik. Pasukan itu terdiri daripada 23 petugas daripada Pasukan Penyelamat Khas Malaysia (SMART), 12 anggota forensik polis dan pegawai Kementerian Pengangkutan. Sembilan pemberita turut menyertai mereka. Mereka berlepas dari Kiev pada 10.30 malam Isnin (3.30 pagi Selasa waktu Malaysia) dan tiba di tempat pertemuan pada 6 pagi semalam (11 pagi waktu Malaysia). Semalam, pasukan itu turut menerima dua kotak hitam di Donetsk. Susulan kejayaan mendapatkan mayat serta kotak hitam itu, pasukan penyiasat Malaysia akan memindahkan operasinya ke Belanda dan mereka akan berlepas ke Amsterdam malam ini. Pesawat MAS MH17 itu dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika terhempas di Donetsk, timur Ukraine yang terletak berhampiran sempadan Rusia pada Khamis. Pesawat jenis Boeing 777-200 itu membawa 298 orang iaitu 283 penumpang dan 15 anak kapal. Ia dipercayai telah ditembak jatuh tetapi sehingga hari ini tiada pihak mengaku bertanggungjawab menyebabkan nahas itu. - BERNAMA

KEJADIAN RIBUT DI DURIAN TUNGGAL

Posted: 22 Jul 2014 11:07 PM PDT






Kurangkan Hiburan Sempena Idulfitri

Posted: 22 Jul 2014 09:57 PM PDT

KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa pihak kerajaan khususnya agensi di bawah Kementerian Penerangan agar mengurangkan aktiviti berbentuk hiburan sepanjang akhir bulan Ramadan al-Mubarak ini. Naib Presidennya, Hasri Harun berkata kedapatan usaha-usaha pihak-pihak yang terlibat khususnya stesen radio dan televisyen menggerakkan program sambutan menjelang hari Raya Idulfitri. 


 "Sesungguhnya Abim berpandangan bahawa pihak berwajib harus peka dan prihatin dengan suasana dan permasalahan terkini yang berlaku khususnya di bulan yang mulia ini. "Ia termasuklah isu pembunuhan rakyat Islam di Palestin oleh tentera rejim Israel yang amat mendukacitakan seluruh dunia," ujarnya dalam satu kenyataan. Tambahnya, Abim juga menyeru agar kempen digerakkan oleh seluruh rakyat malaysia agar mengurangkan aktiviti hiburan yang mana ia bertujuan untuk menghormati bulan Ramadan yang masih berbaki dan memberikan keselesaan kepada umat islam untuk beribadah dengan tenang sepanjang akhir Ramadan ini. Katanya, program-program berbentuk kerohanian sama ada dari pelbagai agama juga wajar dijalankan agar dapat sama-sama mendoakan agar negara dihindari dari sebarang malapetaka pada masa akan datang. 

 "Abim juga menarik perhatian agar pihak stesen televesyen supaya sama-sama kita menghormati bulan yang mulia ini di samping menghormati peristiwa yang amat besar dalam sejarah negara, termasuk kehilangan MH370 dan kes terbaru iaitu MH17 yang ditembak di Ukraine," ujarnya. Beliau menambah, usaha ini juga bagi sama-sama menghormati saat kesedihan keluarga penumpang pesawat dan keluarga krew terbabit.

Tragedi MH17 : Pemuda PAS Gesa PBB Telus

Posted: 22 Jul 2014 09:54 PM PDT

KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Malaysia menggesa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bertindak secara telus dalam membuat siasatan berhubung tragedi pesawat MAS MH17. Ketuanya Suhaizan Kaiat juga mendesak agar PBB mengambil tindakan terhadap mereka yang merancang dan bertindak menembak kapal terbang yang membawa orang awam milik negara ini. Beliau berkata demikian ketika menyerahkan memorandum kepada pegawai PBB di sini kira-kira jam 12.30 tengah hari tadi. Memorandum itu turut mengutuk tindakan tentera Ukraine yang seolah-olah cuba untuk menghalang delegasi daripada negara ini melakukan kerja-kerja di kawasan kejadian. 


 "Kita mengutuk juga tindakan yang menghalang kita bagi mendapatkan bukti-bukti kapal terbang itu terhempas,"katanya kepada Harakahdaily. Sementara itu, wakil PBB berjanji akan menyerahkan memorandum tersebut kepada unit penyiasatan PBB di New York dengan segera mungkin. Tragedi MH17 yang terhempas ditembak oleh puak pemisah dikecam hebat oleh dunia malah ramai yang menyatakan simpati terhadap keluarga mangsa yang terlibat. Pesawat Boeing 777-200 Malaysia Airlines penerbangan MH17, sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur terhempas dipercayai ditembak jatuh dengan peluru berpandu darat ke udara pada Khamis, 17 Julali lalu. Pesawat malang itu ditembak jatuh di Donetsk, timur Ukraine.

Gaza Berdarah : Korban Meningkat

Posted: 22 Jul 2014 09:52 PM PDT

GAZA: Semalam adalah hari ke-15 berturut-turut tentera Zionis Israel melancarkan serangan terhadap penduduk Gaza. Sehingga semalam, jumlah korban terus meningkat kepada 573 orang manakala 3,400 lagi dilaporkan cedera yang sebahagian besarnya adalah wanita dan kanak-kanak. Sementara itu juga, ribuan rumah lagi musnah dalam serangan bom tentera Israel. Semalam juga seorang petugas media Palestin Khaled Hamad terbunuh ditembak tentera Israel. Hamad, 25, yang bekerja untuk syarikat Continue TV, ditembak mati ketika membuat liputan operasi tentera Israel di kejiranan Shujaia di bandar Gaza.


 Israel juga dikatakan mensasarkan beberapa lagi wartawan tempatan dalam usaha menyekat penyebaran maklumat kekejaman mereka kepada dunia. Wartawan Mahmoud Al-Louh dan jurukamera Kareem Tartouri turut menjadi sasaran Israel apabila mereka diserang semalam. Mahmoud dan Kareem yang berkerja dengan stesen radio Al-Ashab dilaporkan cedera. "Wartawan mesti dibenarkan untuk melaporkan apa yang berlaku dan tidak disasarkan oleh tentera untuk kerja-kerja mereka. "Kami menyeru Israel untuk menghormati hak-hak dan kebebasan media Palestin, " kata Presiden Persekutuan Wartawan Antarabangsa Jim Boumelha. Selain itu, agensi berita antarabangsa CNN turut dilaporkan memanggil balik wartawan mereka, Diana Magnay ekoran tindakan beliau mengutuk Israel. Beliau membuat kenyataan itu di Twitter ekoran melihat penduduk Israel bersorak melihat pembunuhan beramai-ramai ke atas warga Palesti oleh tentera rejim

Gaza: Angka korban meningkat ke 636 orang

Posted: 22 Jul 2014 09:50 PM PDT

GAZA: Kementerian Kesihatan Palestin semalam mengumumkan angka korban akibat serangan tentera rejim Zionis Israel ke atas Gaza yang masuk hari ke-16 semalam kini meningkat kepada 636 orang. "Sekurang-kurangnya 636 terbunuh dan 4040 yang lain cedera dalam serangan terbaru Israel ke atas Gaza semalam," kata jurucakap kementerian Ashraf al-Qodra. Beliau memaklumkan dari jumlah itu, sebahagiannya iaitu sekurang-kurangnya 162 orang adalah kanak-kanak dan 78 lagi wanita.
Tentera Zionis Israel memulakan serangan ke atas Gaza sejak 7 Julai lalu meliputi serangan udara dan laut, manakala pada Khamis serangan darat secara besar-besaran dimulakan. Sayap kanan Hamas, Briged Izzuddin Al-Qassam turut membuat serangan balas sebagai mempertahankan tanah Gaza. Pihak tentera rejim Israel sehingga kini mengumumkan lebih 30 askar mereka telah terkorban sejak serangan dimulakan. Menurut perangkaan rasmi Israel, 30 Israel - termasuk dua orang awam - telah sejak terbunuh sejak pertempuran bermula.

9 MP Pakatan, 12 BN akan bahas usul MH17

Posted: 22 Jul 2014 09:49 PM PDT

KUALA LUMPUR: Sembilan ahli parlimen daripada Pakatan Rakyat dan 12 Barisan Nasional akan mengambil bahagian membahaskan usul yang dibawa Perdana Menteri berhubung tragedi pesawat MH17 pada persidangan Parlimen Khas hari ini. Menteri di Jabatan Pedana Menteri, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim yang ditemubual RTM memberitahu setiap pembahas akan mewakili parti masing-masing. "Penggulungan dijangkakan akan dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri pada jam 4 petang dan selepas penggulungan itu maka sesi sidang parlimen khas akan berakhir. 

 "Sebelum penggulungan itu jika kita masih ada masa, kita akan memberikan kepada wakil pembangkang untuk berucap," katanya. Wakil PAS yang akan mengambil bahagian ialah Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, Datuk Kamarudin Jaffar (Tumpat) dan Siti Zailah Mohd Yusoff (Rantau Panjang). Pesawat MH17 yang membawa penumpang seramai 283 orang bersama 15 anak kapal dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ditembak dan terhempas di Donestk, timur Ukraine berdekatan sempadan Rusia pada 17 Julai lalu.

Dewan Rakyat rakam takziah kepada keluarga MH17

Posted: 22 Jul 2014 09:47 PM PDT

KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen daripada kedua-dua belah pihak pada Rabu menunjukkan kesatuan berhubung tragedi Penerbangan MH17 apabila mereka berdiri dan bertafakur selama seminit untuk mengenang mangsa sebelum bermulanya persidangan khas Parlimen di sini. Bagi anggota Parlimen yang beragama Islam pula, mereka mengiringinya dengan bacaan al-Fatihah. Terdahulu, Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mewakili anggota dewan merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa pesawat Malaysia Airlines itu yang dipercayai ditembak jatuh di timur Ukraine Khamis lalu.

Pandikar Amin berkata negara menerima perkhabaran yang amat menyedihkan dan berharap keluarga penumpang dan anak kapal pesawat itu tabah serta cekal menerima takdir yang ditentukan. "Pada Khamis 17 Julai, negara dikejutkan dengan tragedi malang MH17 yang berlepas dari Amsterdam ke Kuala Lumpur. "Saya dan semua anggota Dewan Rakyat bersedih dengan insiden tersebut. Seluruh Dewan Rakyat mendoakan dan berharap agar semua usaha mencari dan membawa pulang mangsa akan dipermudahkan," katanya. Pandikar kemudian meminta anggota Parlimen berdiri dan menghadiahkan al-Fatihah atau bertafakur selama seminit bagi bukan Islam. Pesawat jenis Boeing 777 yang membawa 298 penumpang dan anak kapal dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu dilapor terhempas Khamis lalu di Donetsk, wilayah yang dikuasai pemberontak Ukraine tidak jauh dari sempadan Rusia. -- BERNAMA

Landskap Siasah

Posted: 23 Jul 2014 07:23 AM PDT

Landskap Siasah


UMAT ISLAM PERLU POSITIF DENGAN TEGURAN MUHASABAH

Posted: 22 Jul 2014 11:31 PM PDT

UMAT ISLAM PERLU POSITIF DENGAN TEGURAN MUHASABAH
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah (GESA)

Penulis mengikuti isu teguran sajian arak dan isu aurat bukan bermula hari ini malah sejak tahun 1990an lagi apabila teguran demi teguran isu arak dalam pesawat MAS diabaikan dengan alasan komersial. Isu ini bukan sahaja ditegur oleh Dr Asri, malah Dr Ridwan Tee, NGO-NGO Islam serta para ulama' berdekad lamanya.

Malah penulis cukup berbangga dengan kewujudan susuk hebat seperti Allayarham Ketua Pramugara MAS Haji Ghaffar Abu Bakar yang telah melakukan pelbagai tindakan untuk mengislamisasikan suasana kerja dan perniagaan dalam MAS.

Antara usaha murni beliau adalah:
  1. Ghafar pernah menulis kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan para mufti agar mengeluarkan arak dari sajian dalam pesawat MAS.
  2. pernah meminta pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishamuddin Hussein agar membenarkan para pramugari beragama Islam untuk memakai tudung semasa bertugas.


Saya agak terkejut dengan reaksi ADUN PKR Seri Setia Nik Nazmi Ahmadyang menyatakan rasa kesal beliau dengan kenyataan Pemuda PAS Kedah baru baru ini yang cuba membawa isu muhasabah ke arah bersyariat dalam MAS sejurus selepas nahas MH 17.

Malah usaha pemuda PAS mengajak pihak kerajaan Malaysia dan pihak MAS menilai semula teguran ramai pihak berkenaan penyediaan arak dalam pesawat serta isu aurat pramugarinya dianggap seperti bercakap di masa yang salah serta di tempat yang salah sedangkan rakyat kita yang bermain dengan media sosial tidak seterkilan beliau kerana isu ini juga dibahas meriah di dalam media sosial.

Ia bukan suatu kenyataan bernilai pukulan yang meresahkan keluarga mangsa kerana tiada unsur penghinaan atau isu mengabaikan perasaan keluarga mangsa dalam kenyataan Pemuda PAS Kedah yang disiar penuh dalam Malaysiakini dan Malaysia Insider. Kenyataan itu dimulakan dengan simpati terhadap keluarga mangsa dan haraapan agar usaha menyelamat berjalan dengan lancar. Cumanya diselitkan muhasabah kepada pihak MAS dan kerajaan agar melihat aspek agama dalam perlaksanaan industri berkenaan memandangkan MAS berada di dalam sebuah negara beragama rasmi Islam berdasarkan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan.

Kenyataan muhasabah sebegitu sama sahaja dengan amalan umat Islam berkata , 'bersabarlah dan takziah, ia adalah ujian atau kifarah kepada kesilapan lampau kita'. Umat Islam diajar selain mengucapkan takziah, kita juga diajar mengingatkan muhasabah kepada sesiapa yang ditimpa malapetaka dan musibah kerana itulah antara cara Allah menaikkan taraf umat islam atau menghapuskan dosa lampau. Itulah maksud muhasabah.

Cuma pada pandangan penulis, Nik Nazmi yang juga calon Ketua AMKitu hanya membaca ulasan ringkas Malaysiakini tanpa membaca tulisan penuh pemuda PAS dalam bahagian rencana. Sebelum beliau menilai sesuatu kenyataan itu sebagai kenyataan tak kena tempat, perhatikan nilai ungkapan dalam kenyataan tersebut, kepada siapa ditujukan, kesannya benarkah ia mengguris hati keluarga mangsa atau hanya memanaskan hati pihak yang pesemis dengan perlaksanaan syariah dalam perkhidmatan MAS.



Tidak rugi MAS hentikan hidangan arak

Posted: 22 Jul 2014 11:30 PM PDT

KENYATAAN MEDIA 21 JULAI 2014
Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah


Setiap rakyat Malaysia telah merakamkan kesedihan dan rasa terkejut dengan tragedi MH 17 yang ditembak jatuh pada pertengahan Ramadhan tahun ini. Dewan Pemuda PAS kedah juga turut melahirkan rasa sedih dan simpati kepada mangsa di dalam pesawat berkenaan serta ahli keluarga yang terlibat.

Selaku sayap utama sebuah Parti Islam yang berjuang atas landasan dakwah dan saling memperingati antara kita, Kami merasakan telah tiba masanya kerajaan Malaysia serta pihak pengurusan tertinggi MAS melihat permasahan yang menimpa MAS mutakhir ini dalam sudut pandang paling asas iaitu unusr ketuhanan dan kehambaan.

Apabila pada bulan Mac kita dikejutkan dengan tragedi kehilangan pesawat MH 370 yang lesap begitu sahaja, kini pesawat MH 17 pula yang dilaporkan terkena tembakan 'syubhah' samada pihak Rusia mahupu Ukraine yang tidak mengakui kesilapan menembak pesewat yang memuatkan lebih 200 penumpang awam.

Dalam tragedi dan musibah yang berlaku ini perlunya pihak kerajaan Malaysia dan MAS melihat unsur kemurkaan Allah yang berada dalam perut pesawat-pesawat MAS yang mewakili syarikat penerbanag sebuah negara umat islam.

Dengan hidangan arak yang tidak pernah cuba dihapuskan, malah aspek aurat serta pakaian yang terkeluar daripada landasan syarak juga tidak diendahkan.

Menaiki pesawat MAS tidak membawa para penumpang merasai bahawa pesawat ini dikendalikan leh sebuah negara yang saban tahun menganjurkan Musabaqah Al Quran malah menjadi johan saban tahun dalam hal taranum Al Quran. Hal ini amat mengecewakan ramai pihak memandangkan ayat-ayat Al Quran yang ddialunkan mengandungi banyak ayat hukum berkenaan arak dan aurat serta tanda-tanda kemurkaan Allah.
Firman Allah,
"Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. "(QS Al-Baqarah 208)

Mengabaikan perintah mengharamkan arak serta perintah menutup aurat ertinya menolak sebahagian isi kandungan kitab, Firman Allah,
"Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian dari padamu, melainkan kenistaan ​​dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu lakukan." (QS Al-Baqarah 85)

Dewan Pemuda PAS Kedah menyokong teguh kenyataan teguran Profesor Datuk Dr Asri Zainul Abidin berkenaan jualan arak dalam pesawat MAS.

Pada Mac tahun ini juga beliau pernah menegur kerajaan secara terbuka selepas insiden MH 370. Malah teguran itu adalah suara rakyat yang cintakan Islam.

Kerajaan juga perlu rasa malu dengan kenyataan Setiausaha Eksekutif National Evangelical Christian Fellowship (NECF), Alfred Tais bahawa ajaran Kristian sendiri tidak menggalakkan penganut ajaran itu mengambil minuman keras sekaligus menyokong cadangan memansuhkan hidangan arak dalam pesawat MAS walaupun beliau mengakui masalah untuk pelaksanaan pemansuhan tersebut ialah kerana pesawat MAS tidak hanya dinaiki oleh penumpang dari Malaysia.

Jika benar kerajaan berhasrat bermuhasabah dan ingin meraih redha Allah semula, apa salahnya jika diadakan soal selidik dan kajian peratusan penumpang yang enggan menaiki pesawat MAS hanya kerana tiada jualan arak dan kerana paramugarinya menutup aurat dan tidak memakai pakaian ketat lagi.

Ustaz Ahmad Tarmizi Sulaiman

Ketua Penerangan DPPN Kedah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan