Isnin, 7 Julai 2014

Barisan Nasional

Barisan Nasional


waadat

Posted: 07 Jul 2014 01:26 PM PDT

waadat


Di sebalik isu gelandangan

Posted: 07 Jul 2014 07:40 AM PDT

Rasa simpati Demang terhadap pejuang awal PKR yang kini semakin terpinggir dek permainan politik pemimpin rakus kuasa dalam PKR sedikit terjejas apabila beberapa orang daripada mereka mula mengomel tentang isu peminta sedekah di ibu kota.

Bagi Demang, tiada ibu bapa yang bahagia melihat anak-anaknya menjadi peminta sedekah. Begitu juga PM. Sudah tentu beliau tidak gembira apabila mendapati masih ramai rakyat yang menjadi peminta sedekah dan tiada tempat tinggal yang sesuai.

Justeru amat wajar pihak berkenaan mengambil langkah tegas bagi menangani masalah ini.

Demang juga geli hati melihat tindakan kelam kabut beberapa pemimpin PKR yang semakin tersepit akhirnya menubuhkan badan khas bagi mengadakan aktiviti memberi bantuan makanan pada golongan tersebut.

PKR tak tahukah bahawa UMNO dan PAS sudah lama buat program jangka pendek begitu?

Demang rasa itu sebabnya PAS semakin lama semakin bosan dengan karenah PKR yang tidak pernah matang dalam menghadapi masalah negara.

Apa kata kita baca penjelasan pihak yang bertanggung jawab dalam perkara ini.

http://www.malaysianews-online.com/2014/07/ku-nan-jawap-salah-faham-isu-gelandangan.html

Cucu Tok Selampit

Posted: 07 Jul 2014 01:19 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Foto Pesawat Air Asia Terbabas Di Bandar Seri Begawan Petang Tadi (14 Gambar)

Posted: 07 Jul 2014 05:54 AM PDT

Seramai 102 penumpang dan anak kapalterbng Air Asia AK278 dari Kuala Lumpur terselamat apabila kapalterbang berkenaan tergelincir dari landasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei pukul 4.00 petang tadi. 












Info Pengguna Islam - Tulang Babi Dalam Kolam Ikan Patin Di Perak

Posted: 06 Jul 2014 09:17 PM PDT





Berita panas untuk peminat ikan patin di sekitar Batu Gajah, Ipoh, Perak. Gambar-gambar di atas dikirimkan oleh rakan CTS mengambarkan kolam penternakan ikan patin telah dipenuhi dengan tulang dan kepala babi. Kolam penternakan yang telah pecah itu telah menyebabkan kolam berkenaan menjadi kering sehingga menampakkan timbunan kepala dan tulang babi. 

Adalah dipercayai penguasaha kolam ikan atin milik bukan Islam telah memberi makan ikan-ikan patin belaan berkenaan dengan bangkai-bangkai babi. Berwaspadalah dengan apa yang kita makan kerana ianya akan menjadi darah daging.

Lagi Gambar Dan Video Cina Yang Tidak Hormati Masyarakat Islam Di Bulan Ramadhan

Posted: 06 Jul 2014 06:36 PM PDT


Gambar wanita Cina yang hanya bertuala di atas yang pergi membeli di Pasar Ramadhan dan video lelaki Cina yang memaki hamun dengan bahasa-bahasa kesat di tengah bandar menjadi viral di laman media sosial sejak semalam. Mungkin kedua-dua remaja Cina ini hendak mencari publisiti murahan dan mendapat perhatian ramai. Gambar wanita berkemban di atas berkemungkinan besar lokasinya di Malaysia, dikatakan diambil di Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR).

Berkemungkinan besar wanita berkenaan bukan Rakyat Malaysia memandangkan Rakyat Malaysia masih mempunyai tata susila dan nilai murni yang baik. Mungkin pelancong yang tinggal di hotel di Jalan TAR yang kehausan turun membeli air. Namun, video di bawah rasanya lokasinya adalah di Singapura. Terdapat sebutan 'Ang Mo Kio' yang merupakan satu tempat di Singapura. Apapun kedua-dua watak Cina berkenaan telah merosakkan nama baik bangsa Cina yang lain.

PEJUANG BANGSA

Posted: 07 Jul 2014 11:09 AM PDT

PEJUANG BANGSA


13 MEI : PEMUDA UMNO BELASAH KIT SIANG PUTARBELIT KENYATAAN MUHYIDDIN @KhairyKJ

Posted: 07 Jul 2014 07:43 AM PDT





Peringatan YAB Timbalan Perdana Menteri semasa berucap dalam Majlis Berbuka Puasa Dewan Undangan Negeri Bukit Serampang tempoh hari harus diambil dalam semangat ianya dimaksudkan iaitu peringatan oleh orang nombor dua kepimpinan negara yang cintakan negaranya dan mahu melihat rakyat Malaysia hidup dalam keadaan harmoni. 

Merupakan perbuatan yang amat tidak bertanggungjawab sama sekali untuk memutarbelitkan lontaran beliau yang bersifat peringatan positif dengan sebaliknya menggambarkannya sebagai suatu ancaman sepertimana yang dibuat oleh YB Lim Kit Siang. Perbuatan tersebut mendedahkan niat kurang baik dan sifat tidak prihatin/bebal kepada fakta sejarah pihak-pihak yang terlibat.

Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia merasa terpanggil mengeluarkan kenyataan ini melihat arah aliran perbahasan mengenai kenyataan beliau yang telah disalah andaikan oleh pihak pembangkang sebagai bersifat ancaman. 


Adakah salah bagi pemimpin negara memberi peringatan kepada rakyat bahawa perpaduan negara mesti dipelihara dengan baik?

 Apakah motif YB Lim Kit Siang yang memutarbelit maksud Timbalan Perdana Menteri dan menganggap ia sebagai satu ancaman?

 Bagi saya ini adalah perkara biasa bagi YB Lim Kit Siang yang sentiasa bersangka buruk dan mensensasikan isu dengan niat yang tidak bertanggungjawab. Mungkin YB Lim Kit Siang harus bermuhasabah dan fikir apa yang beliau dan parti beliau telah menyumbang kepada Perpaduan Nasional yang semakin rapuh hari ini.

Tidak dapat dinafikan bahawa semenjak beberapa tahun kebelakangan ini terdapat aliran peningkatan penggunaan isu-isu bersifat pemecahbelah berasaskan etnik, agama, bahasa, ekonomi dan sejarah dalam polemik nasional. Penggunaan isu-isu ini telah menyebabkan peningkatan suhu politik negara ke tahap yang membimbangkan. Kita harus mengambil maklum akan kronologi perjalanan sejarah Malaysia dan negara-negara lain didunia bagaimana penggunaan isu-isu pemecahbelah ini jika dibiarkan tanpa ditangani mampu dan telah menimbulkan ketidakstabilan.

Perpaduan Nasional bukannya perkara yang boleh diambil mudah, ia rapuh sifatnya dan memerlukan usaha pengukuhan yang berterusan. Setiap era melahirkan cabaran baru kepada perpaduan rakyat Malaysia dan cabaran itu perlu kita tangani bersama secara bijaksana dan bertanggungjawab. Hakikatnya tragedi hitam 13 Mei 1969 merupakan suatu fakta sejarah, titik-titik yang membawa kepada peristiwa ini telahpun dan akan terus dibahas oleh para sejarawan, selama lebih empat dekad juga kerajaan telah menggubal dan melaksanakan pelbagai dasar bagi memastikan tragedi ini tidak mungkin lagi berlaku dengan mengurangkan kesan pencetusnya sama ada bersifat politik, ekonomi mahupun sosial.

Namun rakyat Malaysia seharusnya insaf Perpaduan Nasional yang bersifat mapan tidak mampu dibina dalam waktu yang singkat dan hanya dengan niat yang baik dengan mengambil kira secara objektif realiti yang wujud dan sejarah lampau. 


Hakikatnya semenjak merdeka dan kemudiannya pembentukan Malaysia kita telah dihadapkan dengan cabaran untuk membina sebuah negara bersatu di atas kepelbagaian yang amat kompleks tanpa mengorbankan prinsip-prinsip demokratik dan kebebasan individu yang dijamin Perlembagaan Persekutuan. Ianya satu usaha mencabar yang telah dipikul dengan jayanya oleh bapa-bapa pengasas negara melalui Parti Perikatan dan diteruskan hari ini oleh Parti Barisan Nasional yang mempelopori konsep perkongsian kuasa antara kaum di negara ini.

Sebagai sebuah negara majmuk yang mempunyai kepelbagaian kaum, agama, bahasa, status ekonomi dan budaya, pemupukan perpaduan nasional sewajibnya dijadikan keutamaan dan iltizam semua pihak. Pengukuhan perpaduan nasional bukannya semata-mata tugas kerajaan sahaja ia juga tugas semua pihak termasuk pembangkang oleh itu marilah kita sama-sama tunaikannya. 


SUMBER  - FB YB KHAIRY JAMALUDDIN 

DAP DAH MULA PROVOKASI HASUTAN , TAK TAKUT 13 MEI JIKA BERULANG !! @dzainalabidin @RRafizal

Posted: 07 Jul 2014 02:34 AM PDT




Selepas Kit Siang & Guan Eng menghentam Muhyiddin ekoran nasihat , peringatan &  kebimbangan beliau mengenai 13 Mei jika berulang dengan  menyeru bersatu padu semua rakyat , kini  giliran Ramasamy DAP yang lebih rasis  dengan melakukan provokasi tidak takut 13 Mei berulang dan mencabar Muhyiddin  supaya cetuskan . 

DAP ternyata  begitu menggila sekali memusingkan fakta sebenar  kenyataan  Muhyiddin ( KLIK DI SINI) dengan menggambarkan TPM kita sebagai  rasis dan mahu cetuskan 13 Mei . 

GPB  menyeru  agar rakyat terutama   ahli UMNO  yang cintakan keamanan  membuat laporan polis ekoran kenyataan hasutan provokasi yang mencabar Muhyiddin & orang Melayu  mencetuskan 13 Mei . 

Beliau wajar didakwa di bawah Akta Hasutan kerana telah  mencabar bangsa lain  agar  mencetuskan peristiwa rusuhan kaum seperti 13 Mei 1969 .










http://www.rakyatnews.my/index.php/20140707199452/politik/p-ramasamy-tidak-takut-13-mei-berulang

VIRUS JE :KERAJAAN DAP HARUS AMBIL TINDAKAN BUKAN MAIN PERKAUMAN ISU LADANG BABI

Posted: 06 Jul 2014 10:39 PM PDT



Kerajaan DAP Pulau Pinang didesak mengambil tindakan sewajarnya bagi mengelak penularan virus Japanese Encephalitis (JE) dengan memindahkan ladang ternakan babi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor dekat sini ke kawasan lain.

Timbalan Ketua Pemuda UMNO negeri, Jasmin Nordin berkata, sudah tiba masanya ladang ternakan babi itu dipindahkan jauh dari kawasan penempatan penduduk.

Menurut beliau, perkara itu memandangkan kawasan tersebut kini mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi dan tidak lagi sesuai untuk berjiran dengan kandang babi.

"Kerajaan DAP Pulau Pinang harus mengambil kira keperluan masyarakat dan tidak menjadikan desakan ini satu isu perkauman kerana virus JE tidak mengenal kaum dan agama.

"Ladang babi ini perlu diubah sebelum perkara lebih buruk berlaku ke atas penduduk di kawasan terbabit yang berisiko tinggi untuk dijangkiti virus JE," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke wad kanak-kanak Hospital Pulau Pinang (HPP) di sini semalam.

Dalam lawatan itu, sebanyak 130 hamper diserahkan kepada pesakit dan petugas wad berkenaan sempena Ramadan tahun ini.

Tambah Jasmin, biarpun keputusan laporan makmal ke atas 181 sampel darah babi yang diambil di 20 buah ladang ternakan haiwan berkenaan di sekitar kawasan Kampung Selamat didapati negatif, namun semua pihak harus bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

"Satu alternatif perlu diambil untuk mencari kaedah bagaimana menukar lokasi ladang itu supaya tidak membebankan mana-mana pihak serta mampu menyelamatkan nyawa penduduk," ujarnya.

Setakat ini, dua kanak-kanak disahkan dijangkiti virus berkenaan dengan kes pertama membabitkan Muhammad Ammar Muqrish Zulkifli, 12, murid tahun enam Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Selamat, Tasek Gelugor.

Mangsa kedua pula merupakan seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun lima bulan dari Bagan Jermal, Butterworth dan masih dirawat di HPP. UTUSAN - 

JANGAN TERTIPU BILBOARD PENIPU SKIM CEPAT KAYA DI NEGERI KERAJAAN DAP !!

Posted: 06 Jul 2014 09:30 PM PDT




 Mengapa seorang ahli perniagaan yang 'berjaya' dari sebuah pasaran yang besar dan luas seperti China datang ke pasaran yang kecil seperti Malaysia?
Kedutaan China di sini berkata syarikat milik ahli perniagaan itu telah diharamkan di China dan pengasas berusia 26 tahun itu pernah ditahan oleh pihak polis di sana sebanyak lima kali.
Lelaki itu kini telah memindahkan operasinya ke sini, dan wajahnya terpampang di papan iklan gergasi mempromosikan skim cepat kaya yang dibawanya.
Iklan syarikat terbabit di internet memberitahu orang ramai bahawa mereka boleh mendapatkan jumlah wang banyak dan memandu kereta mewah tanpa perlu bekerja.
Ia juga menunjukkan bahawa ramai jutawan telah dilahirkan di seluruh dunia.
Dengan hanya melabur sebanyak RM300, pelabur dijamin dengan pendapatan antara RM2,700 dan RM6,800 sebulan.
Sumber polis percaya mungkin ada unsur-unsur jenayah dalam skim itu, yang jatuh di bawah bidang kuasa Bank Negara.
Satu pemeriksaan ke atas beberapa laman web di China menunjukkan bahawa pengguna laman sosial di negara itu telah mencatatkan petikan rencana mengenai 10 kes sistem pemasaran pelbagai peringkat (MLM) dari laman web Biro Keselamatan Awam dan Pentadbiran Negeri bagi Industri dan Perdagangan China, memetik bahawa pengendali laman web Yun Shu Mao telah mengerah pembayaran yuran daripada peserta baharu (downliners) yang dikatakan akan menerima ganjaran yang besar sebagai balasan.

Artikel ini melaporkan bahawa pihak berkuasa di China berkata skim itu telah berkembang di 28 wilayah yang melibatkan 190,000 orang dan pada Ogos tahun lalu, polis di lapan wilayah telah menahan 33 orang yang terlibat dalam skim ini.
Undang-undang di China melarang mana-mana individu atau syarikat daripada menjalankan pemasaran melalui sistem MLM atau piramid.
Pengguna lain juga mendakwa bahawa pengasas Yun Shu Mao menukar namanya kepada Zhang Jian apabila melarikan diri ke Malaysia.
Satu portal berita dalam talian telah memetik Gabungan Sukarelawan 1Malaysia (GS1M) Datuk Ng Bong Ching sebagai berkata terdapat laporan polis yang dibuat terhadap skim ini.
Katanya, beliau telah membuat pemeriksaan laporan itu dengan kedutaan China.
Portal berita dalam talian juga melaporkan bahawa pada bulan Januari tahun ini, penipuan melalui skim cepat kaya yang dikendalikan oleh lelaki warganegara China itu juga telah memperlihatkan kira-kira 10,000 orang mengalami kerugian sebanyak RM20 juta.
Mangsa tertarik dengan skim ini kerana ia menjanjikan kereta-kereta mewah dan wang tunai dalam tempoh yang singkat.
Menurut iklan yang diletakkan oleh syarikat itu, ahli perlu membayar RM300 untuk mendaftar.
Untuk setiap ahli yang direkrut, dia akan membayar RM50 untuk setiap seorang sehingga tahap keenam.
Apabila melepasi tahap keenam, seseorang ahli perlu menambah yuran keahlian dengan jumlah maksimum RM30,000 untuk terus menikmati faedah.
Ahli-ahli juga dijanjikan pulangan saham melalui e-saham dan barangan mewah, termasuk kereta BMW melalui cabutan bertuah apabila mereka mencapai tahap tertentu dalam pengambilan.
Sementara itu, klip video 15 minit di YouTube menunjukkan ahli perniagaan itu memberitahu penemuramah bahawa Malaysia dipilih kerana penduduknya yang terdiri pelbagai bangsa dan bahasa.
Katanya, dia akan menjalankan model perniagaannya melalui skim MLM, sambil menambah bahawa 10 peratus lelaki terkaya di China mendapat kekayaan secara dalam talian.
"Tahun lepas, kami mengambil masa hanya sembilan bulan untuk mendapatkan seramai 30 juta ahli. Tahun ini, kami telah memecahkan rekod, dengan angka mencecah 100 juta. Tidak kira apa jenis perniagaan yang anda ceburi, anda memerlukan orang ramai. Tanpa orang ramai, bagaimana anda akan mahu membuat pengendalian dan memperoleh pendapatan?," katanya dalam temu bual itu yang dikeluarkan pada 19 Mac tahun ini.
Duta Besar China ke Malaysia Huang Huikang sebelum ini berkata bahawa kedutaan China sentiasa mengikuti perkembangan kontroversi yang timbul daripada apa yang dikenali sebagai skim cepat kaya ini.
Beliau mengingatkan pelabur-pelabur di Malaysia supaya bijak dan memahami dahulu sebarang rancangan sebelum menyertai sesebuah skim pelaburan.
Kwong Wah Yit Poh melaporkan bahawa Selangor Jabatan Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Selangor telah mula menyiasat Yun Shu Mao di bawah Akta Jualan Langsung dan Skim Anti-Piramid 1993 lima bulan lalu. - MSTAR- 

13 MEI : KIT SIANG FOBIA TAKUT @ MEMANG BANGANG TAK FAHAM NASIHAT MUHYIDDIN

Posted: 06 Jul 2014 08:42 PM PDT




Bila Timbalan Perdana Menteri menyatakan insiden 13 Mei 1969 TIDAK MUSTAHIL akan berulang sekiranya keadaan dalam negara terus-menerus seperti sekarang.

 Kenyataan Muhyiddin Yassin itu merupakan satu peringatan agar rakyat lebih matang, bersatu padu dan tidak sembrono dalam apa-apa hal, terutama sekali yang membabitkan perkauman dan keagamaan.

Mengapa bapa Guan Eng ini meroyan nasihat ini sehingga menggelar Muhyiddin tidak bermoral  ? Atau dia nak menyembunyikan agar DAP tidak diingati antara punca tercetusnya 13 Mei 1969 .

Sebenarnya sudah menjadi lumrah buat  Kit Siang & DAP   jika mana-mana pemimpin UMNO/  BN sebut kembali 13 Mei 1969 , beliau akan cepat melenting menghentam walaupun ianya hanya peringatan dan nasihat agar ia tidak berulang.

Kepada rakyat semua , anda boleh nilai sendiri kenyataan sepenuhnya TPM di bawah ini dengan spin meroyan Kit Siang menuduh beliau tidak bermoral !



PAGOH 4 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, peristiwa rusuhan kaum yang pernah tercetus pada 13 Mei 1969 boleh berulang jika perpecahan dalam kalangan rakyat tidak dapat dibendung manakala Perlembagaan negara terus dipersoalkan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perbalahan kaum ketika ini sudah menjadi kebiasaan apabila satu kaum mengkritik kaum lain dan perbuatan itu adalah bertentangan dengan adat, budaya dan tatasusila rakyat negara ini.

"Sebab itu timbul pelbagai andaian apabila hubungan kaum sudah sampai ke tahap cetus ketegangan dan hubungan tidak baik. Ini boleh menyebabkan peristiwa tersebut dan saya tidak mahu sebut tarikh itu (13 Mei 1969).

"Sebab itu kita harus lihat kembali apa yang dilakukan pejuang kemerdekaan. Kita sudah hampir 57 tahun merdeka dan berupaya membentuk masyarakat Malaysia yang bersatu padu. (Sebelum ini) memang ada perbezaan dan salah faham tetapi tidak sehingga kita berbalah atau berlaku perpecahan," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, hubungan antara kaum diburukkan lagi apabila media sosial seperti Facebook, Twitter dan blog yang tidak bertanggungjawab menyebarkan cerita-cerita tidak benar selain ditokok tambah kepada umum.

Menurutnya, rakyat perlu menapis sebarang berita atau khabar angin yang didengar menerusi Internet kerana tidak semua yang disampaikan adalah benar malah kerajaan tidak dapat mengawalnya secara keseluruhan.

Muhyiddin berkata, apabila perbalahan tidak dapat dibendung, maka akan berlaku kucar-kacir kerana hubungan antara kaum tidak seperti dahulu apabila mereka saling tidak mempercayai dan mencurigai antara satu sama lain.
"Saya sendiri sebagai Timbalan Perdana Menteri setiap malam sebelum tidur memikirkan macam mana nak uruskan negara. Ada orang hantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada saya, apa nak jadi dengan Melayu, kenapa Islam dihina dan hal-hal yang sama.

"Mengapa hal-hal sebegini berlaku dan ini membimbangkan kita. Kita semua perlu balik ke pangkal jalan. Letakkan agama sebagai tonggak dan kekuatan kita sebagai orang Islam begitu juga budaya dan adat resam kita," katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan sedang memikirkan pendekatan terbaik iaitu dengan mengadakan pertemuan dengan pemimpin kaum dan agama dalam satu majlis untuk sama-sama membincangkan masalah tersebut.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak mahu negara ini menjadi kacau-bilau seperti yang berlaku di negara Islam seperti Syria, Iraq, Mesir dan Libya.

Dalam perkembangan lain, beliau mahu umat Islam di negara ini sentiasa bersatu-padu dan kembali kepada ajaran agama yang sebenar dalam usaha menangani pelbagai cabaran pada masa kini.
Katanya, cabaran dihadapi umat Islam bukan sahaja dicetuskan oleh orang bukan Islam malah umat Islam sendiri terutamanya mereka yang ingin mengembangkan pemikiran, ideologi dan fahaman bertentangan. - UTUSAN




Guang Ming Daily, 6 JUL 2014, halaman A11,

LIM Kit Siang - Penasihat DAP Kebangsaan menyelar kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin - Timbalan Perdana Menteri yang memberi amaran bahawa peristiwa rusuhan kaum 13 MEi mungkin akan berulang sekiranya perpecahan antara kaum terus berlarutan dan tidak dibendung.

Katanya, Tan Sri Muhyiddin adalah merupakan seorang pemimpin yang tidak bermoral dan tidak mencerminkan sikap Kerajaan sebagai pemerintah yang sepatutnya mempertahankan kepentingan semua rakyat. Tambahnya lagi, kenyataan tersebut memberi gambaran kegagalan Kerajaan BN sepanjang tempoh lima tahun lalu dalam membentuk keharmonian negara di bawah kepimpinan Dato' Sri NAJIB.

Menurutnya, dlm tempoh 40 tahun yg lalu, tiada pun mana mana Menteri Kabinet pernah mengeluarkan kenyataan tidak bertanggungjawab sedemikian.

Beliau menyeru supaya diadakan mesyuarat tergempar Kabinet bagi membincangkan kenyataan Tim.Perdana Menteri tersebut.

tunku

Posted: 07 Jul 2014 03:24 AM PDT

tunku


Khalid refutes text messages, says not resigning as Mentri Besar

Posted: 06 Jul 2014 11:26 PM PDT



There is no truth to text messages circulated on Monday alleging that Tan Sri Khalid Ibrahim ( is resigning from his position as Selangor Mentri Besar.

"There is no such thing. I just had a meeting with the state economic planning unit and will be having another meeting later," Khalid informed reporters at the lobby of Bangunan Darul Ehsan (SUK 2) on Monday.

The Mentri Besar also laughed off suggestions that the messages could be the work of rivals from PKR.
"This is the fasting month and it is not appropriate for me to speculate. But the story is not true," he said.
Khalid also asked for speculation on his position to be put to rest.

On Monday, text messages were circulated claiming that Khalid would tender his resignation letter to the Selangor Sultan.

A message, which allegedly quoted Bernama, said that Khalid had sent his resignation letter to the Sultan and would be replaced by Pas exco Iskandar Samad.

Bernama have denied the message was from the news agency. Iskandar, when contacted, also denied he would replace Khalid.

Earlier, journalists flocked to the Kayangan, Mestika and Alam Shah palaces in Shah Alam and Klang.

anakbukitgantang says

Posted: 07 Jul 2014 03:22 AM PDT

anakbukitgantang says


Bila Mujahid Yusuf Rawa jadi PM @RUU Harmoni

Posted: 07 Jul 2014 12:48 AM PDT

Berapa Liberalnya PAS? Kita lihat tokoh PAS Mujahid Yusuf Rawa cuba nak bentangkan Rang Undang Undang  Harmoni  melalui Majlis Konsultansi Nasional. Untunglah ada orang Islam yg perihatin dan cepat tangkap permainan musuh Islam yg liberal . Sapa jadi PM ni ? Mujahid ker atau Najib? Kepada PM Najib jangan lupa sumpah orang Islam Melayu yg jadi PM kena taat pada Ugama dan Bangsa di depan Raja Raja Melayu......ikuti ulasan A Karim Omar di sini
Akta Hasutan hendak dihapuskan. Mahu diganti dengan akta baru melalui pengubalan Rang Undang-undang Harmoni. Namun, sejak diheboh tentang RUU Harmoni, timbul beberapa kontroversi.
Sebenarnya Tanah Melayu sememangnya sudah harmoni dengan toleransi yang amat tinggi. Kehidupan yang penuh harmoni mulai terhakis akibat tuntutan-tuntutan melampau puak-puak yang ingin melaksanakan agenda jahat mereka.
Sebab itu, Akta Hasutan itu tidak perlu dihapuskan. Mungkin wajar ditambah baik dan diperketatkan lagi. Begitu juga dengan Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA) sebelum ini. Dalam pada boneka-boneka Barat melaungkan hak asasi manusia untuk menghapuskan ISA semasa UPR di Geneva tahun 2009, banyak negara kekalkan ISA seperti negara Singapura yang sangat dibanggakan puak-puak ini.
Malah, Amerika Syarikat, negara yang banyak membiayai kumpulan-kumpulan HAM ini, baru melaksanakan akta mirip ISA, Akta Patriot pada tahun 2001. Kenapa pula Malaysia dipaksa untuk gugur?
Begitulah perancangan JAHAT musuh yang tidak henti-henti (baca: Musuh Islam Sentiasa Mempunyai Rencana Jahat … Jangan Kita Lalai).
Kini Akta Hasutan mahu digantikan dengan Akta Harmoni. RUU Harmoni ini kononnya telah diterima oleh kerajaan untuk diluluskan ke Parlimen. Jika ianya terlaksana bala bakal menimpa umat Tanah Melayu ini. (Baca tulisan sahabat saya, Azril Mohd Amin: 8 sebab mengapa RUU Harmoni harus diwaspadai kandungannya)
Alhamdulillah, saya juga mendapat khabar, yang telah saya siarkan pada 19 Jun lalu, RUU Harmoni Bakal Berkubur.
draf RUU HarmoniRUU Harmoni dirangka oleh sebuah jawatankuasa kecil yang dipimpin oleh Mujahid Rawa di bawah Majlis Peguam (Bar Council). Kononnya mereka melakukannya di bawah Majlis Konsultansi Perpaduan Negara (MKPN), yang turut dianggotai oleh Mujahid (boleh pulak MP PAS bersama dalam institusi kerajaan? Kenapa bantah sangat cadangan "Kerajaan Perpaduan" (UG) dulu?).
Susulan gerak kerja pelbagai NGO Islam yang berusaha untuk menyedarkan orang ramai berhubung ancaman dari RUU Harmoni ini, ianya telah menarik perhatian Majlis Raja-raja. Dan dalam Persidangan Majlis Raja-raja pada bulan lepas, satu sesi taklimat khas telah diadakan.
Perdana Menteri turut dipanggil hadir dalam taklimat khas tersebut. Bimbang dengan pembongkaran demi pembongkaran ancaman RUU Harmoni itu, PM Najib terpaksa mencelah serta memberi janji dan komitmen tidak akan meneruskan RUU Harmoni yang telah disediakan oleh Mujahid Rawa bersama Majlis Peguam tersebut. Itu JANJI Najib di hadapan Raja-raja Melayu.
Berselang beberapa minggu, Menteri berkaitan, Nancy Shukri, dalam kenyataan beliau ketika mengerjakan umrah di Mekah, menjelaskan bahawa draf RUU Harmoni belum bersedia untuk dibentangkan. (Kita doakan ianya berkubur terus)
Mengambil kira kepedulian para Duli-duli Raja-raja Melayu dengan apa yang bakal menghapuskan identiti Tanah Melayu dan menjadikan RUU Harmoni sebagai batu loncatan untuk menjadikan Persekutuan Malaysia sebuah REPUBLIK dan juga dari keresahan Najib semasa taklimat tersebut dibentangkan kepada Majlis Raja-raja, apakah nanti Najib masih berani melawan Majlis Raja-raja?
Jika Najib akur dengan janjinya di hadapan Raja-raja Melayu bulan lepas kita doakan ketegasan dan keberanian beliau untuk menghadapi ancaman kelompok Liberal yang menganggotai MPKN yang sekarang galak mempromosi RUU Harmoni tersebut.

Sumber
A Karim Omar

Ohpolitik!™

Posted: 07 Jul 2014 03:11 AM PDT

Ohpolitik!™


Krisis MB Selangor : Sah Iskandar Abdul Samad Ganti Khalid Ibrahim?

Posted: 06 Jul 2014 09:27 PM PDT

Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Abdul Samad Menteri Besar Selangor yang baru?





Members of the media flocked to the palace after an anonymous tip that Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim (pic) would be seeking an audience with Selangor ruler Sultan Sharafuddin Idris Shah to hand in his resignation letter on Monday.

However, when contacted one of Khalid's aides said these reports were untrue.

This view was echoed by palace sources.

Journalists waited outside both Istana Kayangan and Istana Mestika in Shah Alam since the early hours of the morning after the rumour that Khalid, who has served as MB since March 2008, would be caving in to pressure from members of his own party, Parti Keadilan Rakyat.

Khalid who has stated that he intends to step down at the end of his current term, has come under immense pressure to hasten his departure.

Kerajaan DAP Pulau Pinang Lulus Iklan GERGASI Skim Cepat Kaya?

Posted: 06 Jul 2014 08:52 PM PDT

orang kaya

PETALING JAYA: Mengapa seorang ahli perniagaan yang 'berjaya' dari sebuah pasaran yang besar dan luas seperti China datang ke pasaran yang kecil seperti Malaysia?
Kedutaan China di sini berkata syarikat milik ahli perniagaan itu telah diharamkan di China dan pengasas berusia 26 tahun itu pernah ditahan oleh pihak polis di sana sebanyak lima kali.
Lelaki itu kini telah memindahkan operasinya ke sini, dan wajahnya terpampang di papan iklan gergasi mempromosikan skim cepat kaya yang dibawanya.
Iklan syarikat terbabit di internet memberitahu orang ramai bahawa mereka boleh mendapatkan jumlah wang banyak dan memandu kereta mewah tanpa perlu bekerja.
Ia juga menunjukkan bahawa ramai jutawan telah dilahirkan di seluruh dunia.
Dengan hanya melabur sebanyak RM300, pelabur dijamin dengan pendapatan antara RM2,700 dan RM6,800 sebulan.
Sumber polis percaya mungkin ada unsur-unsur jenayah dalam skim itu, yang jatuh di bawah bidang kuasa Bank Negara.
Satu pemeriksaan ke atas beberapa laman web di China menunjukkan bahawa pengguna laman sosial di negara itu telah mencatatkan petikan rencana mengenai 10 kes sistem pemasaran pelbagai peringkat (MLM) dari laman web Biro Keselamatan Awam dan Pentadbiran Negeri bagi Industri dan Perdagangan China, memetik bahawa pengendali laman web Yun Shu Mao telah mengerah pembayaran yuran daripada peserta baharu (downliners) yang dikatakan akan menerima ganjaran yang besar sebagai balasan.
Artikel ini melaporkan bahawa pihak berkuasa di China berkata skim itu telah berkembang di 28 wilayah yang melibatkan 190,000 orang dan pada Ogos tahun lalu, polis di lapan wilayah telah menahan 33 orang yang terlibat dalam skim ini.
Undang-undang di China melarang mana-mana individu atau syarikat daripada menjalankan pemasaran melalui sistem MLM atau piramid.
Pengguna lain juga mendakwa bahawa pengasas Yun Shu Mao menukar namanya kepada Zhang Jian apabila melarikan diri ke Malaysia.
Satu portal berita dalam talian telah memetik Gabungan Sukarelawan 1Malaysia (GS1M) Datuk Ng Bong Ching sebagai berkata terdapat laporan polis yang dibuat terhadap skim ini.
Katanya, beliau telah membuat pemeriksaan laporan itu dengan kedutaan China.
Portal berita dalam talian juga melaporkan bahawa pada bulan Januari tahun ini, penipuan melalui skim cepat kaya yang dikendalikan oleh lelaki warganegara China itu juga telah memperlihatkan kira-kira 10,000 orang mengalami kerugian sebanyak RM20 juta.
Mangsa tertarik dengan skim ini kerana ia menjanjikan kereta-kereta mewah dan wang tunai dalam tempoh yang singkat.
Menurut iklan yang diletakkan oleh syarikat itu, ahli perlu membayar RM300 untuk mendaftar.
Untuk setiap ahli yang direkrut, dia akan membayar RM50 untuk setiap seorang sehingga tahap keenam.
Apabila melepasi tahap keenam, seseorang ahli perlu menambah yuran keahlian dengan jumlah maksimum RM30,000 untuk terus menikmati faedah.
Ahli-ahli juga dijanjikan pulangan saham melalui e-saham dan barangan mewah, termasuk kereta BMW melalui cabutan bertuah apabila mereka mencapai tahap tertentu dalam pengambilan.
Sementara itu, klip video 15 minit di YouTube menunjukkan ahli perniagaan itu memberitahu penemuramah bahawa Malaysia dipilih kerana penduduknya yang terdiri pelbagai bangsa dan bahasa.
Katanya, dia akan menjalankan model perniagaannya melalui skim MLM, sambil menambah bahawa 10 peratus lelaki terkaya di China mendapat kekayaan secara dalam talian.
"Tahun lepas, kami mengambil masa hanya sembilan bulan untuk mendapatkan seramai 30 juta ahli. Tahun ini, kami telah memecahkan rekod, dengan angka mencecah 100 juta. Tidak kira apa jenis perniagaan yang anda ceburi, anda memerlukan orang ramai. Tanpa orang ramai, bagaimana anda akan mahu membuat pengendalian dan memperoleh pendapatan?," katanya dalam temu bual itu yang dikeluarkan pada 19 Mac tahun ini.
Duta Besar China ke Malaysia Huang Huikang sebelum ini berkata bahawa kedutaan China sentiasa mengikuti perkembangan kontroversi yang timbul daripada apa yang dikenali sebagai skim cepat kaya ini.
Beliau mengingatkan pelabur-pelabur di Malaysia supaya bijak dan memahami dahulu sebarang rancangan sebelum menyertai sesebuah skim pelaburan.
Kwong Wah Yit Poh melaporkan bahawa Selangor Jabatan Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Selangor telah mula menyiasat Yun Shu Mao di bawah Akta Jualan Langsung dan Skim Anti-Piramid 1993 lima bulan lalu.

bumiyang

Posted: 07 Jul 2014 03:05 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 07 Jul 2014 01:21 AM PDT

Taipingmali (tm)


Peniaga Perlu Jujur Dan Bertanggungjawab Dalam Perniagaan

Posted: 06 Jul 2014 02:30 AM PDT

Keberkatan Ramadhan Digunakan Dengan Amal Kebajikan

Posted: 06 Jul 2014 02:28 AM PDT

Kagum Sikap Golongan Muda Yang Ringan Tangan di Bulan Ramadhan:- Datuk D...

Posted: 06 Jul 2014 02:24 AM PDT

RAPERA ..

Posted: 07 Jul 2014 01:19 AM PDT

RAPERA ..


Islam -- Up for Grabs?

Posted: 06 Jul 2014 08:22 AM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 06 Jul 2014 11:33 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Jangan Terpedaya Papan Tanda Gergasi Promosi Skim Cepat Kaya di Pulau Pinang

Posted: 06 Jul 2014 07:30 PM PDT


Dua hari lepas nampak papan tanda di bawah di Pulau Pinang lepas Jambatan dan diberitahu rakan yang membawa panglima bahawa orang ini tidak boleh dipercaya.

Harap berita di bawah dapat menyedarkan kita bahaya orang ini.

orang kaya


PETALING JAYA: Mengapa seorang ahli perniagaan yang 'berjaya' dari sebuah pasaran yang besar dan luas seperti China datang ke pasaran yang kecil seperti Malaysia?

Kedutaan China di sini berkata syarikat milik ahli perniagaan itu telah diharamkan di China dan pengasas berusia 26 tahun itu pernah ditahan oleh pihak polis di sana sebanyak lima kali.

Lelaki itu kini telah memindahkan operasinya ke sini, dan wajahnya terpampang di papan iklan gergasi mempromosikan skim cepat kaya yang dibawanya.

Iklan syarikat terbabit di internet memberitahu orang ramai bahawa mereka boleh mendapatkan jumlah wang banyak dan memandu kereta mewah tanpa perlu bekerja.

Ia juga menunjukkan bahawa ramai jutawan telah dilahirkan di seluruh dunia.

Dengan hanya melabur sebanyak RM300, pelabur dijamin dengan pendapatan antara RM2,700 dan RM6,800 sebulan.

Sumber polis percaya mungkin ada unsur-unsur jenayah dalam skim itu, yang jatuh di bawah bidang kuasa Bank Negara.

Satu pemeriksaan ke atas beberapa laman web di China menunjukkan bahawa pengguna laman sosial di negara itu telah mencatatkan petikan rencana mengenai 10 kes sistem pemasaran pelbagai peringkat (MLM) dari laman web Biro Keselamatan Awam dan Pentadbiran Negeri bagi Industri dan Perdagangan China, memetik bahawa pengendali laman web Yun Shu Mao telah mengerah pembayaran yuran daripada peserta baharu (downliners) yang dikatakan akan menerima ganjaran yang besar sebagai balasan.
Artikel ini melaporkan bahawa pihak berkuasa di China berkata skim itu telah berkembang di 28 wilayah yang melibatkan 190,000 orang dan pada Ogos tahun lalu, polis di lapan wilayah telah menahan 33 orang yang terlibat dalam skim ini.

Undang-undang di China melarang mana-mana individu atau syarikat daripada menjalankan pemasaran melalui sistem MLM atau piramid.

Pengguna lain juga mendakwa bahawa pengasas Yun Shu Mao menukar namanya kepada Zhang Jian apabila melarikan diri ke Malaysia.

Satu portal berita dalam talian telah memetik Gabungan Sukarelawan 1Malaysia (GS1M) Datuk Ng Bong Ching sebagai berkata terdapat laporan polis yang dibuat terhadap skim ini.

Katanya, beliau telah membuat pemeriksaan laporan itu dengan kedutaan China.

Portal berita dalam talian juga melaporkan bahawa pada bulan Januari tahun ini, penipuan melalui skim cepat kaya yang dikendalikan oleh lelaki warganegara China itu juga telah memperlihatkan kira-kira 10,000 orang mengalami kerugian sebanyak RM20 juta.

Mangsa tertarik dengan skim ini kerana ia menjanjikan kereta-kereta mewah dan wang tunai dalam tempoh yang singkat.

Menurut iklan yang diletakkan oleh syarikat itu, ahli perlu membayar RM300 untuk mendaftar.

Untuk setiap ahli yang direkrut, dia akan membayar RM50 untuk setiap seorang sehingga tahap keenam.

Apabila melepasi tahap keenam, seseorang ahli perlu menambah yuran keahlian dengan jumlah maksimum RM30,000 untuk terus menikmati faedah.

Ahli-ahli juga dijanjikan pulangan saham melalui e-saham dan barangan mewah, termasuk kereta BMW melalui cabutan bertuah apabila mereka mencapai tahap tertentu dalam pengambilan.

Sementara itu, klip video 15 minit di YouTube menunjukkan ahli perniagaan itu memberitahu penemuramah bahawa Malaysia dipilih kerana penduduknya yang terdiri pelbagai bangsa dan bahasa.

Katanya, dia akan menjalankan model perniagaannya melalui skim MLM, sambil menambah bahawa 10 peratus lelaki terkaya di China mendapat kekayaan secara dalam talian.

"Tahun lepas, kami mengambil masa hanya sembilan bulan untuk mendapatkan seramai 30 juta ahli. Tahun ini, kami telah memecahkan rekod, dengan angka mencecah 100 juta. Tidak kira apa jenis perniagaan yang anda ceburi, anda memerlukan orang ramai. Tanpa orang ramai, bagaimana anda akan mahu membuat pengendalian dan memperoleh pendapatan?," katanya dalam temu bual itu yang dikeluarkan pada 19 Mac tahun ini.

Duta Besar China ke Malaysia Huang Huikang sebelum ini berkata bahawa kedutaan China sentiasa mengikuti perkembangan kontroversi yang timbul daripada apa yang dikenali sebagai skim cepat kaya ini.

Beliau mengingatkan pelabur-pelabur di Malaysia supaya bijak dan memahami dahulu sebarang rancangan sebelum menyertai sesebuah skim pelaburan.

Kwong Wah Yit Poh melaporkan bahawa Selangor Jabatan Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Selangor telah mula menyiasat Yun Shu Mao di bawah Akta Jualan Langsung dan Skim Anti-Piramid 1993 lima bulan lalu.


http://peraktoday.com.my/?p=194301


Sent from my iPhone

Guru sebar video memalukan murid perlu diambil tindakan oleh KPM cc @MuhyiddinYassin

Posted: 06 Jul 2014 10:58 AM PDT


Menurut rakan blogger Harapan Baru yang merupakan seorang yang mempunyai hubungan dekat dengan pendidikan menulis tentang video pelajar yang dirakam oleh guru beliau kini malu kerana diejek rakannya sendiri.

"Susulan tersebarnya video Buku Boleh Belacan Boleh yang menjadi viral di Facebook..adik Syafikah kini berasa malu untuk keluar ke rumah..adik Syafikah kini diejek rakan atas tersebarnya video tersebut..."

Link:

http://harapan-esok.blogspot.com/2014/07/pelajar-jawab-buku-boleh-belacan-boleh.html?m=1

Jika benar rasanya guru terbabit perlu meminta maaf dan memastikan video tersebut dibuang oleh semua yang menerimanya!

Etika sebagai guru sudah hancur bila menjadikan kelemahan anak muridnya sebagai bahan jenaka.

Kecanggihan teknologi jangan dijadikan peluang untuk menzahirkan kelemahan anak muridnya dan menyebarkannya kepada orang lain.

Guru sebegini perlu dikenakan tindakan sebagai pengajaran kepada orang lain.

Statistik Serbuan Judi oleh @PDRMsia meningkat 38 % cc @NajibRazak @Zahid_Hamidi @KdnPutrajaya

Posted: 06 Jul 2014 07:11 AM PDT


KUALA LUMPUR 3 Julai - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana penguatkuasa yang sengaja membocorkan maklumat sehingga menyebabkan operasi atau serbuan pusat-pusat mesin judi haram gagal dilaksanakan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, pihaknya sedar terhadap kebocoran maklumat yang mengakibatkan pusat judi gagal diserbu dan percaya perkara itu berpunca akibat 'faktor manusia'.

Oleh demikian, katanya, PDRM tidak akan berkompromi jika mendapat bukti bahawa anggota atau pegawai polis yang menjadi punca terhadap kegagalan serbuan yang dilakukan.

"Ada polis yang ditangkap ekoran membocorkan maklumat dan mereka itu telah dikenakan tindakan sewajarnya oleh PDRM dan juga Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)

"Beliau memberitahu, pihak yang bertanggungjawab menggagalkan usaha polis akan berdepan dengan tindakan tatatertib kerana perkara itu jelas melanggar integriti yang perlu dipatuhi setiap pegawai dan anggota polis," katanya ketika ditemui dalam satu pertemuan eksklusif di Bukit Aman, di sini hari ini.

Mengulas tentang 'faktor manusia' yang mengakibatkan kegagalan serbuan terhadap premis mesin judi, Mohmad menjelaskan, pihaknya tidak menolak dakwaan bahawa penguatkuasa sendiri mungkin menjadi penyebab perkara itu berlaku.

"Kita bekerjasama dengan pelbagai agensi dan pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam melaksanakan operasi ini dan setakat ini kerjasama yang diberikan semua pihak adalah baik sekali.

"Bagaimanapun terdapat halangan timbul dalam soal kerjasama ini iaitu perlu membuat perancangan yang lebih awal. Perkara ini mungkin menyumbang kepada risiko kebocoran maklumat.

"Banyak yang kita serbu tetapi tidak berhasil dan apa yang saya boleh beritahu, itu berlaku akibat faktor manusia, yang tidak perlulah saya huraikan lebih lanjut... saya tidak tahu sama ada polis sendiri atau pihak penguat kuasa lain yang bertanggungjawab," katanya.

Tambah Mohmad, bagi mengelakkan kejadian itu tidak berlarutan, beliau akan membuat perancangan untuk melakukan pusingan tugas melibatkan pegawai JSJ yang telah lama bertugas di satu-satu tempat,

"Ini juga membolehkan mereka tidak terlampau selesa dengan apa yang ada ketika ini," katanya.

Sebelum ini, Utusan Malaysia dalam laporannya mendedahkan tentang kegiatan judi haram yang semakin berleluasa dengan hampir semua daerah mempunyai premis mesin judi dan setiap satu premis mempunyai tidak kurang 30 mesin.

Sementara itu, menerusi statistik yang diberikan Bukit Aman, pada tempoh Januari dan Julai tahun ini, sebanyak 30,715 serbuan mesin judi dilakukan dan jumlah itu meningkat 38 peratus berbanding tahun lepas.

Pada tempoh sama juga, sebanyak 4,494 serbuan berjaya dilaksanakan PDRM, iaitu 34 peratus meningkat dari tahun sebelumnya.

http://m.utusan.com.my/Dalam_Negeri/20140704/dn_08/Tindakan-tegas-jika-bocor-serbuan-pusat-judi

Sent from my iPhone


Mohon sebarkan.... Terutama kepada pihak yang belum mengetahui fakta ini seperti disebut di page FB di sini



Nampak 'permainan' portal berita itu - Utusan Malaysia

Posted: 06 Jul 2014 01:06 AM PDT


Nampak 'permainan' portal berita itu

Untuk kesekian kalinya, kalau bukan Malaysiakini maka Malaysian Insider yang akan cuba memburuk-burukkan hasil tulisan karyawan Utusan Malaysia.

Ada sahaja pandangan dan teguran kolumnis Utusan Malaysia terutama kalangan pengarangnya dituduh tidak betul dan dilihat cuba mencetuskan perpecahan kaum. Walhal tulisan kolumnis Utusan Malaysia dipetik dari sudut yang salah dan di-spin.

Terbaharu, tulisan Cuit Zaini Hassan bertajuk "Lagi nasib si peniaga Melayu" di-spin konon kegagalan mempertahankan kedai telekomunikasi di Alamanda adalah kerana model mentor-menti peniaga Cina.

Oleh kerana busuk hati juga menyebabkan fakta tentang kejadian yang menimpa isteri kepada bekas wartawan lain ditukar kepada isteri Zaini. Artikel Zaini adalah untuk mengingatkan GLC supaya mengikut model yang digunakan oleh peniaga Cina dalam memajukan perniagaan kaum bumiputera bukannya menyalahkan peniaga Cina atas kegagalan orang Melayu.

Tak habis-habis portal berita propembangkang ini memutar-belitkan laporan berita. Sasaran mereka ialah pemimpin UMNO.

Selepas Malaysiakini memfitnah Perdana Menteri, Malaysian Insider pula berhari-hari menyerang Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung isu kepala lembu yang diletakkan di rumah ADUN DAP RSN Rayer.

Portal propembangkang sudah beberapa kali berbohong, dan terus berani menyiarkan artikel terbaharu bertajuk "Seorang lagi pak menteri menyerlahkan kejahilannya."

Malaysian Insider melemparkan persepsi jahatnya dengan mendakwa Zahid Hamidi seolah-olah bersetuju dengan golongan bertanggungjawab melemparkan kepala lembu itu.

Kalau kita baca dengan teliti, kandungan artikel portal propembangkang itu bersikap berat sebelah dan beberapa kali cuba memburukkan Zahid Hamidi dan Kementerian Dalam Negeri yang dipimpinnya. Walhal Zahid Hamidi telah memaklumkan bahawa insiden tersebut sedang disiasat.

Hentam Pemimpin

Biasanya portal propembangkang itu tidak melaporkan perkara yang sebenar. Ia menyiarkan laporan secara berpilih mengikut selera pengarangnya. Lebih seronok lagi bagi mereka jika laporan itu dapat menarik simpati pembacanya dan menghentam pemimpin Melayu dan Islam melalui ruangan komen.

Malaysian Insider dan Malaysiakini memberi ruang dan menjadi medan untuk puak-puak propembangkang dan antiagama Islam untuk mengeluarkan kata-kata hasutan.

Kalau dibaca tulisan pembaca dalam ruangan komen, memang menyakitkan hati kerana ditulis tanpa asas dan syok sendiri. Mana-mana pihak yang cuba bersikap memihak atau berkecuali akan diganyang habis-habisan.

Etika kewartawanan dalam portal propembangkang baik Malaysian Insider atau Malaysiakini sebenarnya sudah mati. Sebab itu wartawan dan pengarangnya bagaikan tiada perasaan bila menulis. Mereka tak peduli sasaran tulisan mereka.

Cuba kita baca laporan portal propembangkang ini terutama tentang isu bukan Islam. Bukan main mereka gembar-gemburkan. Pihak Islam sahaja yang nampak bersalah.

Bagi portal berkenaan, kalau mereka kutuk agama dan umat Islam serta orang Melayu, itu tidak menjadi hal. Mereka harap orang Melayu tak perlu balas dan melawan. Kata-kata kesat dibiarkan membanjiri ruang-ruang komen kepada laporan yang berat sebelah dengan ayat-ayat menghasut. Komen-komen yang tidak menyebelahi mereka, cepat-cepat dilupuskan.

Namun, sebaliknya kalau orang Melayu kritik penganut agama bukan Islam, mereka pula akan buat kecoh dan gemparkan isu itu ke seluruh negara. Mereka ingat kita bodoh dan tak nampak permainan itu.

Sebab itu berhati-hatilah membaca portal berita berkenaan. Cuba fahami maksud tersirat yang ingin disampaikan oleh portal berita propembangkang. Mereka akan sentiasa 'spin' berita-berita daripada Utusan Malaysia dan cuba mewujudkan persepsi negatif kepada akhbar Melayu ini.

Oleh itu, berhati-hatilah membaca berita daripada portal berita propembangkang kerana setiap artikel mereka, akan ada agenda tersembunyi.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) wajib siasat agenda mereka dan dalang yang cuba melaga-laga masyarakat pelbagai kaum dengan membiarkan hasutan dan laporan palsu disiarkan dalam laman portal berkenaan.

Usah biarkan api-api hasutan itu menjadi terlalu besar, nanti sukar untuk dikawal.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140706/re_06/Nampak-permainan-portal-berita-itu#ixzz36foA4f7x 



Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 06 Jul 2014 11:24 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


KHALID TUTOH ANWAR

Posted: 06 Jul 2014 08:49 PM PDT



Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menempelak Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mengkritik pentadbiran kerajaan negeri secara terbuka.

Menurut Khalid, tidak wajar Anwar mempersoalkan pentadbiran kerajaan negeri kerana ia dari parti sendiri.

"Isu sama ada Anwar akan menjadi Presiden PKR seumur hidup turut dibincangkan.

"Kita semua ada perbincangan. Saudara (media) mesti tahu, kerajaan tidak boleh membuat perubahan sewenang-wenangnya.

"Berbeza dengan individu, hari ini dia boleh bersetuju dengan sesuatu perkara dan esok tidak bersetuju, tetapi kerajaan tidak boleh buat demikian," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Migrasi Meter Air Individu di Shah Alam pada Sabtu, lapor Utusan Malaysia.

Pada Jumaat lalu, The Malaysian Insider melaporkan Anwar turut bersetuju bahawa terdapat banyak kebimbangan di Selangor mengenai isu-isu seperti air dan projek Kinrara-Damansara Expressway (Kidex).

"Saya mengambil kira semuanya. Saya amat menyedari dan mendengar semua pihak serta berbincang dengan rakan-rakan kami dalam DAP dan PAS.

"Tetapi ia perlu dilakukan secara baik dengan persetujuan semua pihak," kata beliau sambil menambah bahawa apa sahaja keputusan berkenaan, beliau bersetuju ia perlu dilakukan dengan cepat.

Bagaimanapun, Anwar tidak menyatakan sebarang tempoh, lapor portal itu.

Khalid menjawab, dalam isu Kidex dan konsesi air, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan pihak terbabit untuk mencari jaln penyelesaian.

Jelasnya, undang-undang yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri perlu dipatuhi supaya rakyat yakin dengan kepimpinan tertinggi.

"Anda perlu faham, saya datang dari latar belakang sangat profesional dan saya pernah jaga (tadbir) Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan kita cakap untuk 10 hingga 30 tahun akan datang," ujarnya.

Beliau menambah, pendirian yang dipegangnya untuk melakukan sesuatu perkara adalah sentiasa mengutamakan kepentingan negeri.

"Apa-apa pun perkara yang akan memberi keuntungan kepada rakyat Selangor, saya akan bekerjasama dengan semua pihak.

"Ada perkara saya setuju, ada juga yang saya tidak setuju tetapi semuanya berasaskan kepentingan rakyat," jelas beliau lagi.

FELDA GLOBAL (FGVH) BERI PENEROKA DIVIDEN RM72.9 JUTA

Posted: 06 Jul 2014 05:00 PM PDT

Peneroka Felda Terima Bayaran Dividen FGV RM72.9 Juta Mulai Jumaat

KUALA TERENGGANU, 6 Julai (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pembayaran dividen akhir Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) kepada peneroka Felda berjumlah RM72.9 juta.


Sehubungan itu, semua 112,635 warga peneroka seluruh negara akan menerima imbuhan sebanyak RM647.78 seorang.

Pembayaran dividen akhir FGV ini membabitkan jumlah 10 sen sesaham yang mana ia akan dibayar menerusi Tabung Amanah pada Jumaat ini (11 Julai).

Perdana Menteri yang menghadiri majlis berbuka puasa bersama warga peneroka di Pejabat Felda Wilayah Terengganu ketika berucap turut mengumumkan pemberian duit raya kepada peneroka Felda dengan jumlah keselurahan sebanyak RM30.5 juta.

Najib berkata pemberian ini sebagai menghargai sumbangan peneroka kepada pembangunan Felda dan membantu perbelanjaan persiapan Hari Raya mereka.

"Kita juga menyerahkan duit raya sebanyak RM300 bagi setiap keluarga peneroka bagi meringankan lagi beban kewangan peneroka dan keluarga mereka dalam membuat persiapan untuk menyambut Aidilfitri tidak lama lagi," katanya.

Turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman dan isteri Toh Puan Harlina Zakaria, Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari serta Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

Di majlis itu juga, Najib turut menyerahkan zakat perniagaan bagi pihak Kumpulan Felda berjumlah RM22.02 juta.

Katanya, jumlah bayaran zakat tersebut bersempena keuntungan FGV yang dicatatkan pada tahun kewangan 2013 iaitu sebanyak RM8.6 juta, Koperasi Permodalan Felda (KPF) RM12.8 Juta, Felda D'Saji RM321,200 dan koperasi kakitangan Felda Malaysia Berhad (FELKOP) RM297,985.97.

Zakat perniagaan ini dibayar kepada 14 Pusat Zakat Negeri iaitu bagi negeri-negeri dimana kumpulan Felda menjalankan operasi perniagaannya.

Sementara itu bersempena majlis tersebut yang dihadiri kira-kira 6,000 orang, kumpulan Felda turut memberikan sumbangan amal dan saguhati kepada masjid Felda yang melibatkan jumlah sebanyak RM927,500 yang akan diagihkan kepada Pengerusi Masjid, Imam, Bilal dan Siak.

Selepas majlis ini, Najib dijadual bersolat Isyak dan tarawih di Masjid Al-Abrar Bukit Tok Beng, Seberang Takir di sini sebelum berlepas pulang ke ibu negara.

Sementara itu, rata-rata peneroka Felda melahirkan rasa terharu dengan pengumuman dan sumbangan itu oleh Perdana Menteri.

Wakil peneroka Samsudin Othman, 62, bersyukur dengan pengumuman Najib yang sudi memberi sumbangan hari raya sebagai persiapan menyambut lebaran.

"Walaupun jumlah itu tak besar namun ia sedikit-sebanyak menolong dan mampu meringankan beban kami," kata Samsudin yang berasal dari Johor.

Seorang lagi peneroka Ismail Mohamad, 66, dari Felda Neram Satu Kemaman berkata beliau berharap golongan Felda akan terus dilimpahi faedah pada masa akan datang dan usah percaya kata-kata negatif dilemparkan kepada Felda.

"Para peneroka usahlah mendengar kata-kata tidak sahih kerana ia akan mendatangkan rasa kurang senang kepada kita sendiri.

"Kerajaan kita sudah cukup baik, apa lagi kita masih tidak puas hati?," katanya.

-- BERNAMA


ASPAN DEDAH ANWAR DI SEBALIK DRAMA PAKSA KHALID LETAK JAWATAN

Posted: 06 Jul 2014 02:45 AM PDT

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa perancang sistematik yang mahu menggulingkan Tan Sri Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor, kata ahli DAP, Aspan Alias.
"Secara sistematik Anwar Ibrahim memainkan peranan untuk memaksa Khalid meletakkan jawatan dengan menggunakan kaedah 'baling batu sembunyi tangan'.
"Sememangnya Anwar tidak begitu gemar dengan cara Khalid mengendalikan kerajaan Selangor walaupun Khalid merupakan 'testimonial' besar dalam pilihanraya umum yang lepas.
"Tetapi begitulah politik dalam PKR kerana mereka bukannya tertubuh dengan perjuangan yang telus, hanya tertubuh kerana Anwar dipecat dari UMNO itu pada tahun 1998 yang lalu kerana sebab yang semua maklum," kata Aspan dalam tulisan terbaharu dalam blog aspanaliasnet .
Artikel lengkap seperti berikut :
PKR, parti 'Cina Buta' sahaja
Jika orang ramai yang bernasib baik kehidupan, mereka akan merayakan Aidilfitri dengan riang gembira setelah berpuasa sebulan lamanya di bulan Ramadan. Bagi Khalid Ibrahim, MB Selangor beliau rasanya tidak akan beraya seperti rakyat yang lain kerana beliau dikatakan akan bersara secara paksa oleh ramai pemimpin partinya.
Secara sistematik Anwar Ibrahim memainkan peranan untuk memaksa Khalid meletakkan jawatan dengan menggunakan kaedah 'baling batu sembunyi tangan'. Sememangnya Anwar tidak begitu gemar dengan cara Khalid mengendalikan kerajaan Selangor walaupun Khalid merupakan 'testimonial' besar dalam pilihanraya umum yang lepas. Tetapi begitulah politik dalam PKR kerana mereka bukannya tertubuh dengan perjuangan yang telus, hanya tertubuh kerana Anwar di pecat dari UMNO itu pada tahun 1998 yang lalu kerana sebab yang semua maklum.
Dalam politik tiada kawan yang berkekalan dan tiada musuh yang kekal. Dalam politik berkuasa yang kekal hanyalah perasaan cemburu dan perasaan amarah terhadap orang yang kita anggap merentasi dan menjadi penghalang kepada kemahuan mana-mana individu. Politik itu 'is all about personal greed, anger and foolishness'. Tidak ada untuk melaksanakan apa yang dijanjikan atau kemahuan ramai.
Yang menyebabkan kekusutan dalam PKR Selangor ini hanya kerana perebutan kuasa yang sedang berlaku tanpa ada batasannya. Khalid yang dikatakan seorang MB yang baik malahan yang terbaik dalam negara ini suatu ketika yang tidak lama dahulu kini menjadi seorang MB yang mendapat tekanan, bukannya dari rakyat tetapi rakan seperjuangan sendiri sahaja. Kekuatan dan ketelusan Khalid mentadbir Selangor itu membuatkan Khalid menghadapi masalah kerana ia akan menjadikan beberapa orang yang berkepentingan dalam PKR itu susah untuk mengambil alih jawatan Khalid itu.
Maka keluarlah semua cerita dan propaganda yang tidak baik terhadap beliau, dari isu bekalan air bersih sehingga isu Lebuhraya Kiddex dan banyak yang lain. Apa yang tidak disukai oleh setengah pihak itu dijadikan isu 'criminal' terhadap Khalid. Mereka belum lagi tahu samada mengalih dan menganjak Khalid itu perkara yang mudah dilakukan.
Sesungguhnya isu ini sudah bermula sebaik pilihanraya umum lalu kerana PR tidak berjaya mengambil alih Putrajaya. Maka wujud satu tindakan politik untuk menjadikan Anwar sebagai Menteri Besar Selangor bagi membolehkan ketua umum parti itu satu tempat eksekutif dan tempat itu hanyalah dengan menjadi MB Selangor.
Timbul tindakan 'Kajang Move' dengan memaksa pilihanraya kecil Kajang yang sepatutnya di tandingi oleh Anwar. Tetapi oleh kerana masalah mahkamah yang dihadapi Anwar maka Wan Azizah telah dijadikan 'ayam tambatan' bagi 'kajang move' yang ramai dikatakan adalah perancangan Rafizi Ramli seorang yang telah lemas dengan publisiti yang hebat untuknya.
Tentunya 'Kajang Move' itu telah terbantut sedikit sebanyak kerana orang yang hendak ditonjolkan itu tidak dapat melunaskan keperluan undang-undang untuk dijadikan calon bagi kawasan dewan undangan negeri itu.
Kini tinggal Azmin Ali dan mungkin Wan Azizah akan menjadi Menteri Besar untuk Selangor jika alasan untuk mengenepikan Khalid Ibrahim itu berjaya ditemui.
Apa pun masalah yang dihadapi oleh Selangor ini tidak diselesaikan oleh Anwar dan Wan Azizah. PKR mempunyai dua orang yang mengetuainya yang terdiri dari pasangan suami isteri, TS Khalid yang rapat politiknya dengan Wan Azizah dan Azmin yang begitu hampir dengan Anwar tidak dapat menyelesaikan masalah PKR Selangor. Sepatutnya keadaan ini boleh diselesaikan dalam bilik tidur Anwar sahaja kerana kedua-dua Azmin dan Khalid ini mempunyai mentor yang berada dalam bilik tidur yang sama.
Tetapi ia tidak juga selesai kerana permainan politik 'baling batu sembunyi tangan' yang dimainkan oleh Anwar itu. Yang berbalah ialah pimpinan yang dibawah mereka (Anwar suami isteri) sehinggakan banyak perkara buruk dilambakkan dihadapan mata orang ramai.
Jika benar pandangan setengah pihak yang TS Khalid Ibrahim akan diketepikan selepas hari lebaran ini, tentunya Khalid dan ramai penyokong-penyokongnya tidak dapat menikmati kelazatan kemenangan bulan puasa ini di hari awal Syawal nanti.
Dalam keadaan ini jika masih ada dan kuat tindakan setengah pihak dalam PKR masih mahu mengenepikan TS Khalid ini, ia adalah permulaan kepada kejatuhan parti itu dalam politik tanahair dan ia tentunya akan memberi akibat kepada rakan-rakan kongsi dalam Pakatan Rakyat itu.
Kita mesti akui yang Pakatan Rakyat bukannya mendapat sokongan dari kekuatan mereka sendiri, sebaliknya sokongan itu adalah disebabkan kelemahan UMNO dan rakan-rakannya dalam Barisan Nasional sahaja.
Mana-mana parti yang mendapat sokongan oleh kerana kelemahan parti lawan sahaja tidak akan kekal sokongan itu. Pakatan Rakyat tidak boleh berpaut dari sokongan mereka yang hendak melepaskan geram terhadap BN sahaja.
PKR tidak boleh membiarkan parti itu diperlakukan sebagai 'cina buta' sahaja. Sokongan akan kembali kepada pihak yang telah mereka menceraikan talak tiga itu. Setelah berkahwin dengan Pakatan mereka kembali kepada pasangan yang asal setelah berkahwin dengan orang lain secara 'Cina buta' tadi.
Dalam isu Selangor ini tidak hairan jika rakyat Selangor mampu mencari pemimpin yang mampu diyakini oleh rakyat negeri terkaya dalam negara ini. Maka proses 'cina buta' tadi akan lengkap terlaksana di Selangor.

The Unspinners

Posted: 06 Jul 2014 11:18 PM PDT

The Unspinners


Macam kisah Tabung memali, duit zakat ADUN PAS kebas

Posted: 06 Jul 2014 09:00 PM PDT



Belum memerintah PAS sudah tunjuk samseng

Posted: 06 Jul 2014 07:00 PM PDT


Semasa bulan puasa, PAS Langkawi ada program lalu mahu hebahkan menggunakan banner.Rupanya banner yang dapat dibentangkan diletakkan di tempat yang mana sebuah hotel sudah letakkan banner yang mengiklankan juadah berbuka puasa.

Khabarnya hotel itu Aseania Resort yang dipunyai oleh keluarga ahli PKR Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir dan adik-adiknya yang masih dalam UMNO telah membuat laporan polis.

Tak ada kelas betul PAS. Pakai saja kopiah tapi perangai macam samseng

Muka Mahfuz tak laku, Kena jaja pemimpin yang sudah mati

Posted: 06 Jul 2014 05:00 PM PDT


PAS Kedah sedang kumpul dana untuk bina bangunan pentadbiran dalam Kompleks PAS Kedah yang dibangunkan semasa zaman arwah Dato Azizan.

Nampaknya muka Suruhanjaya PAS Kedah yang ada tidak laku hingga risalah untuk kumpul dana perlu jaja mereka yang sudah mati seperti arwah Ustaz Azizan dan Ustadz Dato Fadhil.

Mungkin lihat muka Mahfuz seorang penyokong PAS lihat Mr Bean maka tidak percaya dia serius nak bina bangunan.

Kikiki ....

Tak semua India dan CIna perangai segampang yang sokong Pakatan Rakyat

Posted: 06 Jul 2014 08:36 AM PDT


Cina Penang ngaku pukimak harus didakwa

Posted: 06 Jul 2014 06:30 AM PDT


Kisah CIna maki Melayu, hina Islam dan perlecehkan pelbagai institusi kerajaan sudah berleluasa berlaku tapi kali ini, seorang cina hingga sedia ngaku dirinya pukimak.

Demikianlah budaya yang dibbawa oleh DAP hingga pelajar pun rosak.

Kini sifat budi bahasa dna sopan santun pun sudah hilang. Dalam satu kisah di Pulau Pinang, seorang konstabel telah menahan sebbuah kereta Chevrolet bernombor daftar PLE 2292 yang dipandu oleh seorang lelaki cina bernama Lim Pei Jye, KP: 730105-07-5397,  beralamat di  Jln Hassan Abas, Teluk Bahang, Balik Pulau.

Ketika ditahan atas kesalahan tidak berhenti ketika lampu isyarat warna merah di hadapan Hotel Holiday Inn. dan I Love U cafe, dia telah diminta IC dan lesen memandu (L) Cina tersebut.

Lelaki tersebut menyatakan beliau telah lewat hantar anak ke sekolah dan mengatakan "Ambil duit kopi sudah lah"

Polis tersebut tidak hiraukan lalu terus keluarkan buku saman. Semasa sedang menulis buku saman (lelaki Cina tersebut berkata, "Oh you orang tidak mahu kasi saya peluang you tunggulah tengok nanti saya buat apa. Ok lah u tulis cepat sikit  I ada hal penting".


Setelah pengadu selesai tulis saman, Lelaki cina itu diminta tandatangan tapi disedari kemudian dia telah tandatangan dengan perkataan ' pukimak'.

Sikap menghalang dan tidak menghomarti penjawat awam yang mmenjalankan tugas dengan betyl harus dihadapkan dengan undang-undang.

Satu kesalahan menawarkan rasuah, tidak bekerjasama dengan penjawat awam.

Penghinaan ahli parti STAR mencerminkan prejudis Jeffrey Kitingan terhadap Islam

Posted: 06 Jul 2014 02:30 AM PDT


Jika dibaca kenyataan maaf yang dibuat oleh David Oruk, seorang Dusun berbangsa Kristian yang menjadi ahli parti pimpinan Dr Jeffrey Kitinagn, terhadap orang Islam, ianya seolah-olah dia menyesali apa yang dikatakan.

Sebenarnya ucapan maafnya berlainan dan masih cuba membuat alasan:

PERMOHONAN MAAF!

Kepada semua umat islam yg terbaca KOMEN TIDAK LENGKAP saya yg diposkan semula oleh pihak Tidak Bertanggungjawab, bagi tujuan seolah-olah saya menghina agama Islam dan Nabi Muhammad. Saya sedar yg anda sekelian tersinggung bila membaca Pos2 yg mereka sebarkan itu, dan itulah sebanarnya yg mereka mahu berlaku.

Dengan penuh rasa bertanggungjawab di atas apa yg berlaku, saya DAVID OROK dengan ini secara rasminya ingin MEMOHON MAAF kepada kalian semua tentang segala kemusykilan yg berlaku. Saya tiada niat untuk menyakiti hati kalian apa lagi menghina agama Islam dan Nabinya.

Saya sampaikan permohonan maaf ini dengan penuh ikhlas dari lubuk hati saya. Semoga kebanaran sebanar akan perkara ini diketahui oleh anda sekelian, dan akhirnya marilah kita sama2 membentuk perpaduan sesama kita semula di dalam masyarakat yg pelbagai kaum dan anutan agama ini.

Sekian, salam sejahtera dan mohon maaf dari saya secara peribadi.

Yang Ikhlas,

DAVID OROK. 05/07/2014.

------------------------------------

Mana pula komennya yang tidak lengkap?

Mari dibaca komennya yang jelas menghina Islam dan membuat komen tanpa cuba memberi pandangan dan rasa sensitif terhadap rasa hati orang Islam:




Bila ada laporan polis terhadapnya, reaksinya masih biadap:



Jika benar dia ikhlas, kenapa pula David Orok yang berkad No. K/P: 651002125261 / H0642399 lahir pada 02-10-1965 hilang tidak boleh dihbungi.

Alamat dan komunikasi berikut:

PO BOX 464 KG ROUN
JLN LABUAYA TOPOKON
KILOMETER 1 TUARAN 89208 SABAH
Telefon Bimbit: 0128398988,0168391007
Handphone whatsapp: 0168391007

Kenapa lari dan sembunyi jika ikhlas minta maaf? Kenapa masih lagi cuba cari alasan?

Sebenarnya pemikiran ini adalah mencerminkan prejudis pemimpin parti STAR Dr Jeffrey Kitingan yang telah mula disebarkan.



Sedikit demi sedikit, Cina sedar Guan Eng tak layak ditokongkan

Posted: 05 Jul 2014 11:30 PM PDT


Pada Khamis lepas, sekumpulan penduduk tempatan Balik Pulau mogok membantah rancangan merobohkan bangunan pasar lama Bali Pulau.

Ii bukan kali pertama kaum cina membantah rancangan kerajaan negeri yang terlalu drastik hngga menyusahkan rakyat. Suatu masa rakyat termasuk kaum cina membantah tindakan Lim Guan ENg menaikkan sewenang-wenang rumah kos rendah hingga diluar kemampuan.


Adakah DAP peduli hal perumaha rakyat hingga berlaku gelendengan?

Sebelum ini Unspinners telah dedahkan satu persatu kepincangan kerajaan Pulau Pinang di SINi, SINI dan SINI.


Dalam perkembangan terkini, Reezal Merican telah menyuarakan sikap tidak ambil peduli hal penyakit JE.

Penempatan ladang ternakan babi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor perlu dikaji semula jika terbukti ia menjadi punca penularan virus Japanese Encephalitis (JE). Ia perlu dilakukan jauh dari kawasan penduduk mengikut jarak yang munasabah.

Lim Guan ENg macam tak ambil kisah. Baca di Sejarah Melayu SINI


Yang dia peduli nak buat duit saja

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 06 Jul 2014 11:01 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Sudahlah Tak Mahu Bantu Bina Masjid, Di Arah Pulak PBT Robohkan Gerai Untuk Jualan Amal Kutip Dana Bina Masjid...

Posted: 06 Jul 2014 10:00 PM PDT

Tengok video di bawah, sudahlah dia tak mahu berikan sedikit peruntukan untuk pembinaan masjid, malah dia menggunakan kuasa yang dia ada mengarahkan pihak PBT untuk merobohkan khemah yang di sediakan oleh pihak pengurusan masjid untuk membuat jualan amal...

Tahniah kepada umat Islam dan orang melayu di bangi, kononnya dengan mengundi calon pas akan membawa anda semua masyuk syurga, akhirnya ini yang korang dapat...

VIDEO: Lihat Bagaimana Anggota PBT Jadi Barua Cina Halau Peniaga Melayu.

Posted: 06 Jul 2014 07:00 PM PDT

Mana-mana pbt di negeri yang di perintah oleh pakatan haram semua sama je, mereka cukup garang dengan peniaga dan penjaja kecil melayu, tapi teloq mereka akan menjadi kecut sekecutnya bila berhadapan dengan peniaga-peniaga haram cina...

Jangan kata itu dah tugas mereka, apasalahnya kalau seluruh anggota pbt bersatu untuk membantu peniaga melayu seperti bagai mana mereka bersatu membantu peniaga vcd haram cina dengan membocorkan maklumat operasi, yang kaya dan senang nanti bangsa kamu juga...

Lihatlah pedih hati kita bila tengok perangai-perangai anggota pbt yang berbangsa melayu menghalau peniaga kecil melayu kerana menurut arahan CINA.


Belantan

Posted: 06 Jul 2014 11:01 PM PDT

Belantan


Usaha jatuhkan saya sangat keji - Khalid?

Posted: 06 Jul 2014 09:37 AM PDT


Dakwaan bahawa beliau enggan meletakkan jawatan Menteri Besar seperti diarahkan oleh Majlis Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dianggap oleh Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai satu perbuatan keji dan tidak bertanggungjawab.

Menurut Abdul Khalid, tiada sebarang perbincangan dibuat dalam parti berhubung kedudukannya sebagai Menteri Besar termasuk mahu beliau melepaskan jawatan.

Beliau turut menafikan ada menerima mana-mana arahan supaya berundur daripada jawatan tersebut.

"Kita tidak ada bincang perkara itu. Ini tidak benar. Ini adalah tindakan paling keji oleh orang yang mahu membuat kesimpulan penamat yang mempunyai tujuan sangat tidak bertanggungjawab," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Migrasi Meter Air Individu di sini hari ini.

Semalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris melaporkan, Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei mendakwa Abdul Khalid enggan melepaskan jawatan Menteri Besar walaupun tindakan tersebut merupakan sebahagian daripada agenda Langkah Kajang.

Shuhaimi mendakwa peletakan jawatan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar telah diputuskan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi PKR pada 15 Januari lalu untuk memastikan kemenangan parti itu dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, Mac lalu.

Abdul Khalid dalam pada itu turut mempertikai usaha Langkah Kajang berkenaan akan dapat menawan seluruh Selangor dan negara.

"Kalau tujuan Langkah Kajang dibuat untuk menawan Selangor dan negara, itu perlu diperbincangkan lagi. Boleh jadi kita dalam pakatan pembangkang pun tidak terfikir perkara sedemikian boleh berlaku," jelasnya.

Abdul Khalid walau bagaimanapun menegaskan, meskipun terdapat usaha mahu beliau berundur, itu tidak mematahkan semangat malah menjadikan dirinya lebih kuat bekerja bagi membuktikan kemampuannya kepada rakyat.

"Ini adalah lumrah politik kerana kerusi Menteri Besar hanya ada satu tetapi boleh jadi ramai yang berminat," jelasnya sinis.

Sementara itu, MB tempelak Anwar kritik Selangor!

Tindakan Anwar Ibrahim mengkritik pentadbiran kerajaan negeri ditempelak oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut Abdul Khalid, Anwar tidak seharusnya mempersoalkan pentadbiran kerajaan negeri kerana dalam parti sendiri, kewibawaan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu seolah-olah turut dipersoalkan oleh ahli serta pemimpinnya.

"Isu sama ada Anwar akan menjadi Presiden PKR seumur hidup turut dibincangkan.

"Kita semua ada perbincangan. Saudara (media) mesti tahu, kerajaan tidak boleh membuat perubahan sewenang-wenangnya.

"Berbeza dengan individu, hari ini dia boleh bersetuju dengan sesuatu perkara dan esok tidak bersetuju, tetapi kerajaan tidak boleh buat demikian," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Migrasi Meter Air Individu di sini hari ini.


Semalam sebuah portal berita melaporkan, Anwar dikatakan bimbang dengan pentadbiran kerajaan negeri yang diketuai Abdul Khalid.

Antara isu yang dibimbangi Anwar adalah tiada rundingan dalam kalangan pemimpin kerajaan negeri berhubung pembinaan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex) dan konsesi air.

Abdul Khalid berkata, dalam isu Kidex dan konsesi air, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan pihak terbabit untuk menyelesaikannya.

Jelasnya, undang-undang yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri perlu dipatuhi supaya rakyat yakin dengan kepimpinan tertinggi.

"Anda perlu faham, saya datang dari latar belakang sangat profesional dan saya pernah jaga (tadbir) Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan kita cakap untuk 10 hingga 30 tahun akan datang," ujarnya.

Beliau menambah, pendirian yang dipegangnya untuk melakukan sesuatu perkara adalah sentiasa mengutamakan kepentingan negeri.

"Apa-apa pun perkara yang akan memberi keuntungan kepada rakyat Selangor, saya akan bekerjasama dengan semua pihak.

"Ada perkara saya setuju, ada juga yang saya tidak setuju tetapi semuanya berasaskan kepentingan rakyat," jelas beliau lagi.

Suara Politik
Belantan

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 06 Jul 2014 09:17 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


KENAPA TSMY TAK LENA TIDO ?

Posted: 06 Jul 2014 10:08 AM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 06 Jul 2014 09:10 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 06 Jul 2014 03:30 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Pengakuan: Gadis trauma lihat bapa

Posted: 06 Jul 2014 03:04 PM PDT

Saya anak tunggal perempuan dalam keluarga dan kini melanjutkan pengajian di tingkatan enam. Dua adik beradik saya yang lain lelaki.

Saya menghadapi masalah iaitu amat tertekan dengan sikap bapa yang tidak suka membantu ibu. Ini kerana bapa saya sangat malas.

Melihatkan keadaan bapa yang tidak pernah menolong ibu di rumah, saya trauma dan takut untuk berkahwin. Saya tidak mahu apabila berkahwin nanti, semuanya terletak di bahu saya.

Suami pula hanya tahu berehat seperti raja. Pengalaman mempunyai ayah seperti ini membuatkan hati saya berfikir banyak kali untuk berkahwin.

Ibu bapa saya bekerja. Ibu bekerja di sebuah pejabat kerajaan manakala bapa di sektor swasta.

Bapa tidak pernah berusaha untuk membantu ibu di dapur. Bapa terlalu banyak menghabiskan masa menonton televisyen. Saya sangat kasihankan ibu. Saya tahu ibu penat bekerja. Apabila pulang dari pejabat, ibu terus ke dapur membuat apa yang patut. Ibu tiada masa langsung untuk berehat.

Jika semua lelaki begini, apakah nasib wanita atau isteri?

SAKIT HATI,
Perlis


Dr empati dengan adik. Bukan mudah membuang rasa tertekan akibat pengalaman mempunyai ayah yang adik rasakan 'sangat malas'.

Pengalaman hidup itu mencorak sikap dan pemikiran adik. Dalam usaha mengurangkan tekanan dan trauma, adik boleh berfikir bahawa sikap malas boleh berlaku kepada lelaki dan perempuan.

Bukan semua lelaki bersifat malas dan tidak suka membantu isteri di rumah.

Berbalik dengan sikap malas ayah adik, seorang pakar perkahwinan ada mengatakan ada beberapa jenis suami yang malas.

Sikap suami jenis pertama ialah yang bersikap sempurna. Beliau ingin rumahnya sentiasa kelihatan sempurna tetapi tidak ingin membantu dalam membuat kerja rumah.

Jenis kedua ialah suami yang sentiasa ingin dijaga dan seolah-olah tidak berkemampuan membuat kerja rumah. Jenis suami sebegini tidak ubah seperti seorang anak yang perlu dijaga.

Suami jenis ketiga suka marah terutama kepada isterinya.

Seorang pakar perkahwinan lain iaitu David Clarke mengatakan orang lelaki ada yang bersifat tidak suka apabila diminta untuk melakukan kerja rumah.

Mereka akan berfikir panjang apabila diminta untuk melakukan apa disuruh isteri dengan segera. Dirinya merasakan seolah-olah seperti 'orang suruhan'.

Dalam konteks ini, ada juga orang lelaki sanggup menolong isteri. Namun, apa sebenarnya berlaku ialah isteri sendiri yang akan membuat kerja-kerja itu.

Konflik yang timbul ialah apabila isteri mengingati semula apa yang disuruh, suami menganggap isteri sebagai seorang yang suka mengarah. Kesannya ialah suami bertambah enggan untuk melakukan kerja rumah.

Dalam konteks ini, ketidakupayaan suami ialah untuk menyedari bahawa isteri tidak akan bersifat mengarah jika beliau melakukan apa yang disuruh dalam waktu diinginkan.

Memang benar, kerja rumah adalah terlalu berat jika hanya satu pihak saja melakukannya. Perkongsian dalam satu perkahwinan termasuk berkongsi dalam melakukan kerja-kerja rumah.

Ini boleh mewujudkan perkongsian dan meningkatkan perhubungan suami isteri. Keadaan ini satu isyarat lelaki menghargai dan prihatin kepada isterinya. Berhubung kait dengan masalah adik, ibu adik juga boleh berbincang dengan bapa mengenai tanggungjawab yang perlu dipikul bersama dalam keluarga termasuk ayah dan adik beradik lain.

Perbincangan antara suami isteri mengenai tanggungjawab yang perlu dipikul bersama boleh mengurangkan bebanan ditanggung.

Adik juga boleh meminta nasihat dan petua memilih calon suami daripada orang yang lebih berpengalaman.


Kaunseling Remaja

PEKIDA nafi rancang bunuh Tan Sri Khalid, buat laporan polis

Posted: 06 Jul 2014 06:01 AM PDT

KUALA LUMPUR – Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, semalam, bagi menolak tohmahan mengatakan ada ahli pertubuhan berkenaan menganggotai kumpulan militan di negara ini.

Ia susulan dakwaan sebuah laman sosial Facebook milik 'Legasi Kongsi Gelap Melayu' yang mengatakan ada ahli Pekida yang ber'baiah' dengan kumpulan militan yang berada di rantau ini dan sedang merancang untuk membunuh Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar serta anggota polis yang lain.

Ketua Penerangan Pekida, Syahril Abdul Aziz berkata, ini adalah satu fitnah besar kepada seluruh anggota persatuan terbabit.

"Apabila kita sebut baiah, ia mesti berkait dengan Pekida. Perkara itu jelas tidak benar sama sekali," katanya kepada media ketika ditemui media di IPD tersebut.

Beliau kesal dengan fitnah tersebut dan menafikan dakwaan adanya penglibatan ahli persatuan tersebut dengan kumpulan militan.

Syahril juga mengesahkan, lima lelaki yang menjadi buruan Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana terbabit dengan kegiatan militan bukan ahli Pekida.

"Sekiranya ada anggota Pekida yang menyertai kumpulan militan, kami akan mencari individu tersebut dan menyerahkannya kepada PDRM," katanya.

Beliau meminta Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menyiasat perkara ini serta meminta polis mengesan pemilik Facebook berkenaan secepat mungkin.

Hasil semakan terkini, page berkenaan didapati telah di remove dari facebook.

Sumber: Suara Generasi Baru

Pengakuan: Rumahtangga tak jadi, isteri jual tubuh

Posted: 06 Jul 2014 05:01 AM PDT

Gambar hiasan
SUDAH 10 tahun saya berada di Malaysia. Saya pernah berkahwin dengan orang Malaysia dan mempunyai dua orang anak hasil daripada perkahwinan.

Saya dan suami bertemu jodoh ketika saya bekerja di kedai runcit milik keluarga suami. Ketika itu saya masih muda. Kerana sering menghabiskan masa bersama-sama di kedai runcit, kami telah terlanjur.

Saya hamil. Keluarga suami akhirnya menikahkan kami supaya tidak menjadi umpat keji masyarakat. Di awal perkahwinan, hidup kami bahagia sehinggalah lahir anak kedua. Bermula detik itu perangai suami mula berubah. Mungkin kerana saya warga asing, ibu mentua selalu mengungkit perihal latar belakang saya yang dia tidak tahu.

Akibatnya, saya dan suami selalu bertengkar dan suami sudah mula memukul saya. Tidak tahan dengan sikap panas baran suami, saya akhirnya bertindak merlarikan diri ke Kuala Lumpur. Di sini, saya berkenalan dengan seorang lelaki yang berjanji mahu menjaga saya. Tapi saya ditipu dan dirogol sebelum diserahkan ke rumah pelacuran.

Selepas beberapa lama saya akhirnya berjaya larikan diri tapi apa lagi kerja yang mampu saya buat di luar sana selain melacur juga?

Tidak tahu ke mana hendak dituju, saya kembali semula ke tempat kerja asal dan bekerja dengan majikan di tempat pelacuran ini. Kalau tanya mengenai anak-anak, bohonglah jika saya katakan saya tidak rindukan mereka.

Saya amat rindukan mereka. Tapi suami langsung tidak mencari saya setelah sekian lama.

Hefni, 35, mangsa

Sumber: Sinar Harian

Kes Awie belasah isteri: Haliza Misbun nafi sebar gambar adiknya

Posted: 05 Jul 2014 07:16 PM PDT

Pelakon Haliza Misbun menafikan tuduhan segelintir pihak bahawa dia adalah orang yang bertanggungjawab menyebarkan gambar-gambar Rozana Misbun dalam keadaan dibelasah teruk kepada pihak media.

"Saya harap saya punya keberanian ke tahap itu! Apapun, adik saya, Rozana dalam kesakitan yang teramat disaat-saat gambar itu dirakamkan.

"Dia sendiri tidak mengingati siapa dan dari mana datangnya kamera telefo yang merakamkan gambar-gambar tersebut," kata Haliza Misbun kepada portal Murai.

Pelakon siri Cinderella (1998), Kiranya Aku Tahu (2001) dan Sumayyah (2005) berkata demikian ketika mengulas tindakan vokalis Awie Wings yang mengaku tidak bersalah atas dakwaan membelasah isterinya, Rozana Misbun hingga mendatangkan kecederaan ketika dakwaan tersebut dibacakan di Mahkamah Majistret Ampang pada Jumaat lalu.

Ditanya apa tindakan selanjutnya susulan daripada perbicaraan tersebut, Haliza berkata, dia tidak meminta apa-apa kecuali meminta semua pihak menghormati undang-undang.

"Hormati juga proses penghakiman yang sedang berlangsung sekarang," katanya lagi.

Kontroversi Hina Islam Dan Nabi Muhammad - David Orok Minta Maaf

Posted: 05 Jul 2014 06:15 PM PDT


Berikutan komen yang dibuat Ketua Bahagian STAR Tuaran / Calon STAR N 10 Sulaman di laman sosial Facebook yang amat tidak bersesuaian dan menghina agama Islam dan Nabi Muhammad SAW, David Orok sebentar tadi telah membuat permohonan maaf di laman Facebook beliau. Mungkin beliau sudah kecut perut dengan beberapa laporan polis yang dilakukan terhadap beliau kesan daripada penghinaan tersebut. 
Saudara David Orok, kamu bebas memperjuangkan, menganuti dan mempraktikkan Agama yang kamu percayai. Tiada siapa yang melarang. Tapi jikalau kamu ingin membuat perbandingan Agama, silalah belajar Agama lain secukupnya dahulu sebelum keluar dengan kenyataan yang salah. Kamu mendakwa semuanya ada dalam Al Quran dan Hadis, terangkan surah mana dan siapa perawi hadisnya. Perwatakan kamu sendiri secara tidak langsung mencerminkan Agama kamu.
Mungkin ini boleh dijadikan pengajaran buat beliau dan orang lain. Ini bukanlah cara kita dalam bermasyarakat. Kita harus saling menghormati Agama antara satu sama lain. Jangan mudah terlajak kata dan tidak sensitif dengan Anutan beragama di Malaysia terutama Agama Islam sebagai Agama Rasmi Malaysia.


Cucu Tok Selampit

Bekas Calon PRU 13 Hina Nabi: NGO Islam Sabah Buat Laporan Polis

Posted: 05 Jul 2014 06:00 PM PDT

KOTA KINABALU – Majlis Gabungan Badan Bukan Kerajaan Islam Sabah (Concerns) hari ini membuat laporan polis terhadap seorang anggota Parti Reformasi Negeri (Star) kerana mengeluarkan kenyataan menghina Nabi Muhammad SAW serta agama Islam.

Laporan polis dibuat oleh Pengerusi Concerns, Sainuri Yahmin di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Kinabalu di sini kira-kira pukul 10.30 pagi terhadap anggota parti berkenaan, David Orok.

"Kenyataan biadab yang dikeluarkan oleh individu tidak bertanggungjawab ini adalah serius dan sengaja dibuat untuk membangkitkan kemarahan umat Islam selain kekecohan dan perpecahan kaum," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis itu.

David juga merupakan calon bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Sabah kawasan Sulaman pada pilihan raya umum lalu.

Sainuri berkata beliau mewakili gabungan itu dan umat Islam meminta agar polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia mengambil tindakan segera serta tegas ke atas David.

Sementara itu, Pergerakan Pemuda Umno Putatan turut membuat laporan polis berhubung insiden sama.

Ketuanya Ir Shahelmey Yahya berkata tindakan David itu dikhuatiri akan mencetus perbalahan antara masyarakat berlainan kaum dan agama.-Bernama.

Piala Dunia: Belanda ke separuh akhir kecewakan Costa Rica

Posted: 05 Jul 2014 04:21 PM PDT

PEMAIN pasukan Belanda bersorak meraikan kemenangan selepas menewaskan Costa Rica dalam penentuan penalti selepas masa tambahan dalam perlawanan bola sepak peringkat suku akhir Piala Dunia antara Belanda dan Costa Rica di Arena Fonte Nova di Salvador, Brazil. - Foto AFP
Belanda meneruskan perjuangan ke separuh akhir selepas menundukkan Costa Rica menerusi penentuan sepakan penalti selepas kedua-dua pasukan terikat 0-0 sehingga tamat permainan pada masa tambahan.

Belanda 0
Costa Rica 0

Netherlands 4 – 3


3 – 3 Costa Rica
Netherlands 3 – 2


2 – 2 Costa Rica
Netherlands 2 – 1


Netherlands 1 – 1


0 – 1 Costa Rica


(Belanda layak dengan keputusan 4-3)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan