Rabu, 25 Jun 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 24 Jun 2014 10:00 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


CERAMAH DI AMBANG RAMADHAN

Posted: 24 Jun 2014 02:17 AM PDT




CERAMAH DI AMBANG RAMADHAN
Tarikh : 27 Jun 2014, Jumaat
Masa : 7.45 mlm, selepas solat Maghrib
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang
Penceramah : Ustaz Dr Haji Muhammad Farid Hadhari bin Mohamed Rusdi
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 24 Jun 2014 07:05 PM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Detik Cemas Seorang Ustazah Setelah Kereta Dan 2 Anak Dilarikan Pelajar Sekolah

Posted: 24 Jun 2014 06:23 PM PDT

Detik cemas seorang Ustazah, kereta dan anak di larikan - Seorang kanak-kanak lelaki berusia sembilan tahun dan adiknya tiga bulan yang dibawa lari bersama kereta Proton Gen 2 di Puchong Perdana, 7 pagi tadi ditemui selamat.
Kanak-kanak itu ditemui seorang pekerja kilang berusia 58 tahun selepas ternampak mangsa sedang berjalan sambil mendukung adiknya di kawasan perindustrian Puchong Jaya iaitu lima kilometer dari lokasi dia dilarikan.
Menurut Ketua Polis Daerah Subang Jaya Asisten Komisioner Yahaya Ramli, kejadian berlaku ketika si ibu menghantar abang dan kakak mangsa ke rumah pengasuh dan meninggalkan kereta dengan enjin tidak dimatikan.

Ketika itu suspek masuk ke dalam kereta dan membawa lari kedua-dua mangsa yang berada di dalam kereta terbabit. Suspek turut mengacukan pisau kepada mangsa, katanya.
Polis masih menjejaki suspek dipercayai seorang remaja lelaki memakai pakaian seragam sekolah yang membawa lari kereta berkenaan dengan nombor pendaftaran WLF4727 Proton Gen 2 berwarna biru. 
HM

DIHUKUM MATI: INI JAWAPAN DR. MOHAMMED BADIE KEPADA HAKIM

Posted: 24 Jun 2014 06:19 PM PDT

Semasa perbicaran semalam, Mursyidul Am Ikhwan Muslimin Dr Mohammed Badie yang dijatuhkan hukuman mati oleh sebuah mahkamah tentera, mengeluarkan kata-kata yang cukup memberi inspirasi kepada pejuang agama Allah.
Dalam satu kenyataan kepada hakim, pemimpin berusia 71 tahun itu berkata hukuman mati sedikitpun tidak menakutkan beliau, tetapi beliau cuma kecewa kerana tiada lagi keadilan di bumi Mesir.
"Hukuman mati tidak menakutkan saya. Saya tidak takut menghabiskan seluruh hidup saya di penjara. Jihad terbaik adalah berkata benar dihadapan pemerintah yang zalim.
"Saya mengadu kepada Allah tentang tiada lagi keadilan. Saya bertukar dari mangsa kepada tertuduh di bawah rejim rampasan kuasa tentera."
Anak lelaki saya, Ammar dibunuh dan kejadian itu tidak pula pernah disiasat atau dibawa ke mahkamah mereka yang bertanggungjawab untuk jenayah itu," katanya dipetik Ikhwanweb.com.
Mohammed Badie dijatuhkan hukuman mati dalam satu perbicaraan tanpa kehadiran beliau dan tidak diberi peluang untuk membela diri.
"Ini adalah ibu segala ketidakadilan, terutamanya apabila pendakwa mengenakan tuduhan rekaan kepada saya dan tertuduh yang lain," katanya lagi.
Mohammed Badie dituduh menyerang dan membakar ibu pejabat polis Odoua di wilayah Minya, serta membunuh seorang anggota polis pada Ogos tahun lalu.
Bagaimanapun ketika kejadian, Mohammed Badie dikatakan berada di Kaherah dan bukannya di Minya.
Sehingga kini 1,100 penyokong Presiden Dr Mohamad Morsi telah dijatuhkan hukuman mati oleh mahkamah dibawah rejim rampasan kuasa Mesir.

- HARAKAHDAILY, 24/6/2014

DAMAILAH KAU DI SANA

Posted: 24 Jun 2014 03:09 AM PDT

ALMARHUM USTAZ ABU BAKAR CHIK: DIA MURABBI, PEMIMPIN, TEMAN YANG BAIK
Oleh: Dr Riduan Mohamad Nor

Pagi yang indah ini , aku terasa longlai tak bermaya dengan berita yang menyentap tangkai hati, kepulangan ke alam abadi sosok pejuang kental dari negeri Tok Ku Paloh, almarhum Ustaz Dato Abu Bakar Chik. Terbayang lebih dua dekad menjadi anak didiknya semenjak zaman kampus , memasuki Dewan Pemuda, saya sempat dua kali menghadiri mesyuarat pemuda Pusat ketika beliau memimpin Dewan itu, seterusnya bersama almarhum dalam Pas Pusat. Berusrah bersama almarhum semenjak zaman 'anak muda kail sejengkal' saya sehingga melepaskan zaman pemuda yang serba indah. Terbayang renungan matanya yang tajam dan kesungguhan almarhum bila berbicara, dakapan tubuhnya setiap kali bersua termasuk arahan demi arahan untuk memastikan jamaah ini tidak kontang daripada amal tarbawi.
Tokoh ini bukan kepalang iltizamnya dengan perjuangan Islam semenjak zaman remaja, menjadi nukleus awal ABIM di Terengganu dalam dekad 70an bersama Dr Abu Bakar Abdullah, Hj Husien Ismail, Cikgu Sapinah Jusoh, dan lain-lain anak muda berjiwa Islam yang sedang dibius semangaat kebangkitan Islam. Beliau dan teman-temannya telah menubuhkan Institut Berakan, sebuah sekolah tajnid yang menawarkan pendidikan kepada anak-anak remaja di pinggir bandar Kuala Terengganu. Pusat kaderisasi dakwah itu akhirnya dirobohkan oleh regim BN pada tahun 1991. Beliau dan teman-temannya dengan pantas mendirikan semula wadah pendidikan ummah ini, kini kompleks MTT Tok Jiring yang bersebelahan dengan kediamannya adalah salah satu mercu tanda pendidikan Islam di Terengganu.
Almarhum menjadi pemimpin PMUKM semasa mencicip ilmu di kampus Bangi itu, bergraduat dengan Ijazah Kepujian Kelas Pertama dalam bidang Pengajian Islam. Pernah juga bermukim ilmu di Universiti Islam di Sudan dalam bidang Bahasa Arab (1995-1996) dan juga sebuah Universiti di Amerika Syarikat dalam Bahasa Inggeris pada tahun 1987 sehingga 1988kegigihannya menuntut ilmu tidak pernah berhenti, termasuk mengarang banyak kertas kerja pembinaan jamaah dan juga buku-buku untuk mencerahkan ahli tentang tasawwur perjuangan Islam.
Beliau menyertai PAS dalam tahun 1981, seterusnya bertanding dalam PRU 1982 dan memenangi DUN Jeram. Ikon anak muda Malaysia ini, yang juga ketua Pemuda Pas Terengganu itu ditahan di khemah politik ISA, mendekam di Kamunting selama dua tahun pada tahun 1984. Sekali lagi namanya mencuat untuk ditahan dalam operasi Lalang pada tahun 1987. Almarhum menjadi Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat yang ke 13, mengasaskan banyak institusi semasa membahterai pemuda termasuk Jabatan Pelajar, PASTI, JKS, SRIP dan pelbagai lagi.
Ustaz menang kali kedua dalam PRU tahun 1999 di DUN Batu Rakit, seterusnya dilantik sebagai Exco Kerajaan Terengganu dan memegang Potfolio Pertanian. Beliau tak kering idea, bak sumur jernih yang sentiasa mengalir, mendamaikan sukma. Saya teringat almarhum menemankan saya makan tengahari usai,program Seminar Gejala Sosial di MTT Tok Jiring, anjuran Itqanul Muluk, sebuah badan pemikir yang almarhum sendiri asaskan. Lontaran idea beliau untuk menjadikan parti Islam sebagai wadah intelektual ummah,membaca unjuran strategik perjuangan Islam di negara ini seolah-olah beliau masih memimpin Dewan Pemuda Pusat. Usia 64 tahun bukanlah alasan untuk bermalasan dan memberikan alasan, itulah kekanda saya, ustaz ABC. Saya tertampar malu jika berada bersamanya, dalam apa jua kondisi, tak mampu menandingi semangat juang yang tersepuh puluhan tahun.
Ustaz Abu Bakar Chik adalah antara pengasas Maahad Darul Quran Rusila pada tahun 1985, bersama Tuan Guru Haji Hadi, Ustaz Harun Taib, Ustaz Awang Nasruddin Abj Bakar, Ustaz Hussein Awang dan menjadi sebuah sekolah kader terbesar PAS. Beliau juga terlibat mengasaskan Darul Taqwa kuala Nerus, sekolah rendah Islam di bawah Dewan Ulama Terengganu. Kecintaan almarhum kepada dunia pendidikan menyebabkan jamaah memberikan amanah beberapa penggal kepadanya untuk mempengerusikan Lujnah Pendidikan PAS Pusat.
Almarhum begitu sinonim dengan demonstrasi kebangkitan rakyat, bermandi tembakan air kimia FRU dan disiram gas pemedih mata, beliau tak lelah menyemangati anak -anak muda, bahkan program terakhirnya ialah bersama ARC, sebelum menghembuskan nafas terakhir iaitu bersama anak muda Islam di Selangor. Generasi pemuda PAS di era beliau ialah yang paling cemerlang , menjuarai isu ummah, menjadi pendesak yang berkesan, mencetak kader-kader dakwah PAS dalam dan luar negara, membina jaringan sivil sebagai jambatan PAS dengan masyarakat serta meletakkan pendidikan sebagai tunjang utama gerakan.
Terlalu banyak yang perlu saya coretkan untuk sosok pejuang yang merupakan murabbi, kekanda, teman baik saya ini, namun saya mengejar masa untuk menziarahi jenazah almarhum di Terengganu. Sejujurnya , Dato Abu Bakar adalah sumber inspirasi yang tak pernah malap, sehingga kami generasi pemuda Islam dekad 90an, menggelarkannya secara diam "alfatihah",kerana almarhum pantang berkumpul lebih tiga orang, akan terus membuka majlis dengan ummul kitab. Maknanya kami akan terus bermesyuarat untuk merancang pelbagai program jamaah Islam tercinta ini. Alfatihah buat maestro perjuangan , kami akan terus menyambung legasi perjuangan Islam ini sehingga nafas terakhir.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 24 Jun 2014 01:03 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Muslimat Melaka Jayakan Himpunan Mega 1K

Posted: 23 Jun 2014 06:51 PM PDT

Bukit Katil, Melaka - DEWAN Muslimat PAS Melaka mengorak langkah ke hadapan dengan kejayaan penganjuran "Himpunan Mega 1K Muslimat Melaka" yang telah diadakan di Kompleks PAS Bukit Katil di sini, baru-baru ini dan dirasmikan oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia, Siti Zailah Mohd Yusof.

Himpunan yang buat julung kalinya diadakan itu telah berjaya mencipta sejarahnya yang tersendiri apabila menerima kunjungan yang menggalakkan bukan sahaja daripada para muslimat bahkan termasuk juga muslimin, pemuda serta kanak-kanak yang terhibur dengan pelbagai program santai dan bermanfaat.


Upacara perasmian dimulakan dengan pemeriksaan perbarisan Briged Muslimat Melaka oleh Siti Zailah dan diiringi Ketua Muslimat Melaka, Kintan Man sebagai simbolik kepada keutuhan dan kegigihan Muslimat Melaka dalam mendepani cabaran semasa.

Siti Zailah dalam ucapan perasmiannya menyeru muslimat Melaka memantapkan diri dengan ilmu, akidah dan gerakerja di dalam jemaah agar tidak terlalai dengan dunia dan perhiasannya seperti yang terjadi kepada pemimpin Umno.

"Pemimpin Umno yang berjaya memegang tampuk pemerintahan di dalam negara ini telah lalai dan bermewah-mewah hingga mereka tak terasa dengan dosa yang mereka lakukan seperti rasuah, penyelewengan serta ketirisan. "Sebab itu hari ini berlaku terlalu banyak masalah dan kemelut yang tidak berkesudahan di mana dari hari ke sehari kita mendengar pelbagai isu negatif yang terjadi ke atas masyarakat kita hingga rakyat merasakan tidak selamat lagi," ujarnya.


Beliau turut meminta muslimat melipat-gandakan usaha dalam memenangi sokongan pengundi di Melaka dengan meneruskan pelbagai gerak kerja bekebajikan yang telah dilaksanakan selama ini kerana ianya diharapkan dapat menambat hati golongan atas pagar menyokong kita dalam PRU kelak.

Saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada Muslimat Melaka kerana telah berjaya mengerakkan seluruh ahli dan penyokong ke himpunan ini dan ianya menjadi pembekal semangat dalam menghadapi cabaran yang semakin hebat,"jelasnya.

Tambah Ahli

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari meminta muslimat supaya turut mengerakkan usaha menambah keahlian PAS terutamanya di kalangan ahli keluarga terdekat kerana sebelum ini mungkin terlepas pandang atau disebabkan kesilapan teknikal.

Ada yang dia ahli dan pimpinan PAS tapi ahli keluarganya belum menjadi ahli, ini mungkin disebabkan terlepas pandang atau berlaku kesilapan teknikal, borang dah dihantar tapi tak tahu ke mana perginya.

Mari kita daftarkan anak-anak kita, ibu-ayah, saudara mara dan kaum keluarga kita yang terdekat dulu kerana bila kita periksa ramai yang sokong PAS tapi belum menjadi ahli lagi, PAS Melaka beri insentif kepada Cawangan bagi merealisasikan usaha ini," katanya.

Beliau turut memuji kejayaan Muslimat PAS Melaka menganjurkan program seumpama itu yang mampu memperlihatkan jalinan usaha di semua peringkat muslimat yang jitu dan kerjasama yang mantap
daripada semua pihak yang terlibat.

Integriti Disiplin Kami

Ketua Muslimat PAS Melaka, Kintan Man dalam ucapannya mewakili saff kepimpinan Dewan Muslimat PAS Melaka merakam setinggi-tinggi tahniah dan sekalung ucapan terima kasih kepada para dermawan
dan semua yang telah terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam bersama menjayakannya dan semoga diterima sebagai amal yang baik.

Jelasnya, himpunan itu bertemakan "Memperkasa Jawatankuasa Muslimat Cawangan Mempersada Dewan Muslimat Melaka" dengan slogan "Integriti Disiplin Kami" dan berkonsepkan ceria mahabbah.
"Objektifnya ialah mengunggulkan ketrampilan muslimat melalui pengembangan pelbagai disiplin ilmu kelangsungan dan menampilkan muslimat yang berintegriti.


"Antaranya juga ialah bertujuan memperkasakan jawatankuasa muslimat di cawangan-cawangan dengan mengumpulkan dana dan sebagainya seterusnya melaksanakan pelbagai program yang menjurus kepada mendekati masyarakat setempat.

Kintan berkata, himpunan tersebut berjaya kerana seribu lebih t-shirt yang diedarkan kepada muslimat adalah ditempah berdasarkan jumlah keahlian di cawangan yang kita ambil saiznya dengan turun ke setiap cawangan-cawangan.

"Himpunan ini antaranya juga bertujuan menghimpunkan seberapa ramai muslimat negeri Melaka di semua peringkat sama ada yang lama mahupun baru dan di samping itu ianya mampu memperkukuhkan ukhwah yang sedia terjalin sesama kita.

"Kami juga mengucapkan terima kasih kepada Harakah yang sudi bersama kita mengadakan program 'Kempen Membaca Harakah', termasuk Kelab Veteran PAS Melaka yang turut mengadakan majlis
perasmiannya dan Persatuan Anak Melaka Di Perantauan (PERAWAN) yang memberikan sumbangan 100 beg beras 10kg untuk diagihkan oleh muslimat pada Ramadan ini," tambahnya.

Antara yang turut hadir adalah pimpinan negeri seperti Timbalan Pesuruhjaya I, Ustaz Kamarudin Sidek; Yang Dipertua PAS Bukit Katil, Sofi Wahab; Ketua Pemuda, Jauhar Md Nawi; Adun Bukit Baru, Dr Md Khalid Kassim; Presiden PERAWAN, Saad Shaari, Penaung PERAWAN, Muhammad Buruk dan pimpinan yang lain.

Pelbagai acara disediakan

Pelbagai pertandingan turut diadakan seperti pertandingan "Resepi Bonda", pertandingan bayi comel, pertandingan mewarna, pertandingan citra rempah, pertandingan memanah, pentas politik anak muda, persembahan azan dan bercerita termasuk cabutan bertuah.

Manakala, pelbagai gerai pameran dan jualan memenuhi tapak program seperti pameran Booth Muslimat, gerai jualan Harakah, gerai jualan PASTI, pemeriksaan kesihatan percuma, lelongan baju Himpunan turut diserikan dengan celoteh pengacara istimewa, Ustaz Nordin Md Dahan yang berjaya menceriakan suasana dan kadang-kadang menggamatkan suasana dengan aksi ceria beliau yang membuatkan pengunjung berdebar-debar ketika pengumuman cabutan bertuah.

Kempen Membaca Harakah

Pengarah Urusan Harakah, Dr Rosli Yaakop melancarkan Kempen Membaca Harakah yang antara lain katanya setiap pembelian suratkhabar Harakah adalah sebagai sumbangan kepada parti dan wang itu dikira jihad fisabilillah kerana ianya menjanai pelbagai gerak kerja PAS.

"Walaupun hari ini akhbar cetak di seluruh dunia mengalami kemerosotan disebabkan wujudnya media baru tapi Harakah mempunyai kekuatannya tersendiri iaitu sebagai organ parti dan mempunyai ahli-ahlinya.

"Ahli PAS lebih 1.2 juta dan kita nak sekurang-kurangnya 250 ribu ahli beli Harakah di mana ianya akan membantu PAS kembali, kita nak orang Melaka beli dua Harakah sumbang untuk perkasakan parti," ujar
beliau.

Tambahnya, melalui konsep satu ahli satu Harakah ianya dapat merealisasikan matlamat PAS membeli sambil berjihad kerana pulangannya akan kembali kepada parti dalam melaksanakan gerak kerja perjuangan memertabatkan Islam.

Kelab Veteran PAS Melaka

Perasmian Kelab Veteran PAS Melaka yang dipengerusikan Bakrin Sidek turut disempurnakan oleh Ustazah Zailah pada himpunan itu yang dijangka dapat memberi ruang kepada veteran PAS memberikan pandangan dan melaksanakan aktivitinya sesuai dengan kemampuan dan kelebihan yang ada pada mereka.

Bakrin berkata kelab ini dijangka akan bertambah keanggotaannya dari masa ke semasa dan mereka telah bersedia menggunakan segala kelebihan yang ada pada golongan itu untuk digunakan sepenuhnya dalam menarik sokongan warga emas kepada PAS.

"Pelbagai aktiviti telah dan sedang kita rangka bagi memenuhi hasrat penubuhan kelab ini dan saya yakin ianya mampu memberikan sumbangan kepada kelancaran perjuangan PAS khususnya kepada golongan veteran," katanya.

Harakah 22 – 24 SYAABAN 1435 / 20 – 22 JUN 2014


Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 24 Jun 2014 09:12 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


CERAMAH DI AMBANG RAMADHAN

Posted: 24 Jun 2014 02:17 AM PDT




CERAMAH DI AMBANG RAMADHAN
Tarikh : 27 Jun 2014, Jumaat
Masa : 7.45 mlm, selepas solat Maghrib
Tempat : Surau Taman Alamanda, Senawang
Penceramah : Ustaz Dr Haji Muhammad Farid Hadhari bin Mohamed Rusdi
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Jasindaily Online

Posted: 24 Jun 2014 09:10 AM PDT

Jasindaily Online


LAGI TUDUHAN PALSU TERHADAP IKHWAN MUSLIMIN

Posted: 23 Jun 2014 08:32 PM PDT

Selepas dijatuhkan hukuman mati dua kali kononnya terlibat mendalangi "Peristiwa 'Edwah" di wilayah El-Menia, Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Dr.Mohammad Bad'ie kini berhadapan tuduhan palsu yang baru iaitu "mewujudkan bilik operasi untuk melakukan keganasan di dataran Raba'ah" yang mula dibicarakan semalam selepas Jabatan Pendakwaraya kudeta memindahkan dokumen pendakwaan kepada mahkamah. Sebelum ini, hakim Mahkamah Jenayah El-Menia memuktamadkan keputusan dengan menjatuhkan hukuman mati kepada beliau bersama 182 orang daripada 683 pejuang Islam yang lain. 

Beberapa hari lalu, Mahkamah Jenayah Giza pula memindahkan dokumen beliau bersama 13 orang pemimpin Ikhwan yang lain kepada Mufti Mesir sebagai prosedur memulakan hukuman mati dalam kes yang dinamakan "Peristiwa Masjid Istiqamah" dan semalam beliau sekali lagi diheret ke mahkamah atas tuduhan baru iaitu mewujudkan bilik operasi Raba'ah. Antara kes mahkamah lain yang sedang dihadapi oleh Mursyidul Am Ikhwan itu ialah "Peristiwa Pejabat Maktab Irsyad di
Muqattam" bersama-sama bekas Mursyidul Am, Syeikh Mehdi 'Akif dan kes pembunuhan Ittihadiyah bersama dengan Presiden Mesir Mohammad Morsi. Dijangkakan semua keputusan mahkamah kepada pemimpin utama Ikhwan ini sama seperti kes-kes lain iaitu hukuman mati.

Tinjauan Berkenaan Isu Air Kotor di Jasin Melaka

Posted: 23 Jun 2014 08:27 PM PDT

ISU AIR TERCEMAR : PEMUDA PAS MAHU JAWAPAN SYARIKAT AIR MELAKA BERHAD

Posted: 23 Jun 2014 08:25 PM PDT

Ketua Dewan Pemuda PAS Jasin saudara Yuzi Azhar merangkap Exco Dewan Pemuda Pas Negeri Melaka membuat kunjungan ke wisma Syarikat Air Melaka Berhad bagi mendapat maklumat dan tindakan pihak SAMB dalam kemelut isu air yang tercemar di Daerah Jasin. Beliau menyatakan isu air di Jasin sudah berlarutan hampir dua minggu. Kehidupan penduduk di sana terjejas teruk kerana bekalan air yang di berikan seolah-olah tidak boleh di gunakan untuk minuman dan kegunaan seharian. Baru-baru ini Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka saudara Jauhar Mohd Dawi ada melakukan tinjauan di rumah penduduk di kampung Sebatu. 


Beliau memeriksa sumber air dari rumah penduduk disana dan memeriksa bacaan tahap pencemaran air menggunakan kit TDS(Total Dissolved Solid). Amat memeranjatkan bacaan TDS mencapai 840ppm. Oleh yang demikian saudara Yuzi Azhar mahukan penjelasan dari Syarikat Air Melaka Berhad dalam isu air tercemar dan perlu bertangungjawab kerana ia melibatkan keselamatan dan kesihatan penduduk amnya di Daerah Jasin.

Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka berharap Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) memberikan notis amaran kepada penduduk supaya jangan gunakan air yang tercemar ini dan memberikan bekalan air bersih kepada semua penduduk. Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka tidak teragak-agak untuk ambil tindakan jika sekiranya Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) melepaskan tangungjawab dan membiarkan penduduk di sana menggunakan air yang sudah tercemar untuk kegunaan mereka. (

PERMINTAAN TERAKHIR USTAZ ABU BAKAR CHIK

Posted: 23 Jun 2014 07:58 PM PDT

TEPAT jam 8 pagi semalam (Ahad, 22 Jun 2014) saya menerima panggilan telefon daripada arwah Ustaz Abu Bakar Chik. Dalam keadaan terdesak, beliau minta saya menguruskan pertemuannya dengan ayahanda saya di Shah Alam, "Khalil, ana nak ziarah ayah sekejap, boleh anta tolong uruskan?" Suaranya masih tergiang-giang di telinga saya sehingga ke saat ini. Alhamdulillah, beliau sempat berjumpa dengan Tuan Guru Presiden. Jam 5 pagi tadi, setelah bangkit dari tidur saya terus buka telefon bimbit saya dan mesej pertama yang saya baca ialah "Ustaz Abu Bakar Chik telah meninggal dunia kerana kemalangan dekat LPT Bukit Besi." Saya terkedu kerana hanya baru beberapa jam lepas bersama-sama dengannya di dalam program Santai Anak Muda Bersama Murabbi anjuran DPPN Selangor di Shah Alam. Rasa macam tak percaya, dalam keadaan sedih dan hiba saya menahan emosi mengenangkan saat-saat terakhir bersama-sama dengan sang murabbi ini. "Lama ke Ustaz jumpa dengan ayah?" saya bertanya.


 "Alhamdulillah, ana puas hati, banyak topik yang kami berkongsi khususnya berkait dengan perkembangan Gerakan Islam peringkat antarabangsa," jawabnya. Saya mengenali arwah sejak kecil lagi kerana persahabatannya dengan ayah sangat akrab. Memori yang tidak dapat dilupakan ialah ketika beliau menjadi tetamu di rumah kami selama sebulan ketika Operasi Lalang dilaksanakan sekitar tahun 1985. Hubungan kami sangat rapat kerana saya sentiasa menjadi temannya mendengar radio perkembangan semasa Operasi Lalang pada ketika itu. Saya boleh bayangkan perasaannya berjauhan dengan keluarga khususnya anak-anak kerana menjadi buruan pihak berkuasa. 

 Bagi saya jasa almarhum sangat besar khususnya ketika memimpin Dewan Pemuda PAS Pusat. Jika sekiranya jasa Datuk Mustafa Ali di dalam pemuda memartabatkan institusi Kepimpinan Ulama di dalam PAS, tidak keterlaluan jika disebut di sini jasa Almarhum Ustaz Abu Bakar Chik pula ialah memperteguhkan institusi itu di dalam PAS. Jasanya di dalam memartabatkan institusi pendidikan di dalam PAS sangat besar. PASTI, Institut Berakan dan Maahad Tahwiz wa Tarbiyah adalah antara institusi pendidikan yang mendapat sentuhannya yang melahirkan kader-kader yang bergerak di dalam PAS di semua peringkat di seluruh pelusuk negara. Beliau bukan sahaja seorang yang komited di dalam memartabatkan pendidikan di dalam PAS, dalam masa yang sama beliau juga adalah seorang yang tidak pernah jemu di dalam menuntut ilmu. 

 Saya sentiasa perhatikan jika sekiranya beliau berjumpa dengan Tuan Guru Presiden tanggannya tidak akan berhenti mencatat setiap apa yang dibincangkan. Ketika usianya yang sudah lanjut beliau masih sempat mengambil cuti dalam satu tempoh yang lama untuk mendalami Bahasa Arab di Sudan. Jabatan Amal yang menjadi kebanggaan PAS pada hari ini ditubuhkan pada zaman beliau menjadi Ketua Dewan Pemuda PAS. Satu institusi yang sangat berjasa dan memberikan kesan yang sangat besar kepada PAS khususnya di persada dakwah secara langsung di dalam negara. Almarhum tidak pernah mengenal penat dan lelah di dalam melaksanakan gerak kerja Islam. Bagi sesiapa yang rapat dengan beliau pasti akan mengakuinya. Beliau seorang yang sentiasa bersemangat jika membincangkan soal ummah. Jika berbincang dengannya beliau tidak akan mengakhirinya melainkan dengan tindakan yang akan dilakukan. Komitmennya begitu tinggi, kalau nak ajak berbincang berkait dengan jemaah bila-bila masa beliau akan menyahutnya walaupun sudah larut malam. Walaupun beliau sudah lama meninggalkan Dewan Pemuda PAS tetapi semangat juangnya sentiasa segar. Pantang dijemput untuk menghadiri program-program Dewan Pemuda PAS beliau tidak akan menghampakannya. 

Alhamdulillah, Allah mengakhirkan riwayat hidupnya selepas memberikan pengisiannya di dalam program pemuda. Hampir satu jam setengah beliau memberikan taujihaat kepada anak muda dengan penuh semangat. Selepas program dengan arwah malam tadi saya sempat berbual dengan Ustaz Syarhan, Ketua Dewan Pemuda PAS Selangor dan menyarankan kepadanya supaya menjemput lagi Ustaz Abu Bakar Chik untuk program anak muda selepas ini. Namun, apakan daya ternyata Allah lebih sayang kepadanya. Firman Allah di dalam Surah al-Fajr : "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) ! Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia Dan masuklah ke dalam SyurgaKu" Al-Fatihah. 

 Muhammad Khalil Abdul Hadi ialah Timbalan Ketua DPPM

Allahyarham Ustaz Datuk Abu Bakar Chik Bapa Pendidikan PAS

Posted: 23 Jun 2014 07:54 PM PDT

KUALA LUMPUR: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Allahyarham Ustaz Datuk Abu Bakar Chik sebagai Bapa Pendidikan PAS yang begitu banyak menyumbang jasa kepada parti itu khususnya dalam bidang pendidikan. "Saya sifatkan pemergian Allahyarham sebagai satu kehilangan besar kepada PAS. Bahkan tidak keterlaluan untuk digelar sebagai Bapa Pendidikan PAS,"tulis Nik Aziz di laman facebooknya. Beliau turut mendoakan semoga Allah SWT mengganjari segala kebaikan yang telah dilakukan oleh Allahyarham dengan sebaik-baik ganjaran.

 "Dan diampunkan segala dosa-dosa beliau serta digolongkan di kalangan hamba-hambaNya yang soleh," ujarnya. Ustaz Abu Bakar Chik, 64, yang juga AJK PAS Pusat terlibat dalam kemalangan di KM 390 Lebuh raya Pantai Timur laluan Bukit Besi-Ajil jam 3.16 pagi tadi. Beliau meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Hulu Terengganu sementara pembantunya cedera. Allahyarham adalah Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat semenjak tahun 2008 hinggalah kini. Beliau mula terlibat dalam kegiatan pendidikan sejak tahun 1979 dengan mengasaskan Pusat Pendidikan Pra Sekolah Taski Abim, dan pada tahun 1983 beliau mengasaskan Maahad Darul Quran di Terengganu.


 Beliau pernah dilantik menjadi Pengerusi PASTI Malaysia selama setahun bermula 1989. Beliau juga adalah Timbalan YDP Yayasan Kebajikan dan Pembangunan Pendidikan (Yakep) sehingga kini serta Pengerusi Majlis Kebajikan Pembangunan Pendidikan Malaysia (Makpen).

MAHKAMAH KEZALIMAN JATUH HUKUM MATI

Posted: 21 Jun 2014 08:33 PM PDT

Mahkamah Jenayah wilayah El Menia membuat keputusan muktamad hari ini dengan menghukum mati 183 orang pejuang Islam daripada 683 orang yang diarahkan dokumen mereka dipindahkan kepada Mufti Mesir sebelum ini. 683 orang ini merupakan kumpulan kedua selepas 529 orang yang ditimpa nasib yang sama sebelum itu yang dituduh terlibat dalam serangan balai polis Edwah di wilayah tersebut Ogos tahun lalu. Mengetuai senarai yang dihukum mati ialah Mursyidul Am Ikhwan Muslimin Dr.Mohammad Badie.


 Beliau kini juga menghadapi proses hukuman mati dalam beberapa kes palsu lain termasuk "Tragedi Masjid Istiqamah" beberapa hari lalu yang failnya telah dipindahkan kepada Mufti untuk memperolehi persetujuan Mufti Mesir untuk dihukum mati. Jika dokumen itu ditandatangani oleh maulana Mufti itu maka dua kali beliau akan ke tali gantung. Kemungkinan tiga, empat atau puluhan kali lagi akan ke tali gantung melalui kes-kes palsu yang direka. Selain itu, 4 orang termasuk dua wanita dihukum penjara seumur hidup manakala baki 496 yang lain dibebaskan.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 24 Jun 2014 07:11 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan