Selasa, 15 April 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 14 Apr 2014 11:44 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU


Nasib malang institusi pendidikan di Kedah

Posted: 14 Apr 2014 06:20 AM PDT

OLEH ZULKIFLI YAHAYA  

KERAJAAN BN Kedah kini diulit kebanggaan apabila berjaya melancarkan Pelan Induk Pembangunan Perdana Quay bernilai RM4 bilion di Teluk Burau Langkawi pada 30 Mac lalu yang turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Apapun ianya bukan projek kerajaan negeri pimpinan Datuk Paduka Mukhriz Mahathir. Jutawan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary turut hadir yang membayangkan bahawa beliau adalah pelabur utama projek tersebut.

Sejak BN mendapat mandat mentadbir Kedah hampir setahun lalu, memang tiada projek besar yang dibuat oleh negeri. Kesemua projek besar didatangkan oleh Pusat atau swasta, sedang kerajaan negeri cuma ‘tumpang tui’ mencari nama.

Ia berbeza sama sekali dengan kerajaan negeri pimpinan Almarhum Ustaz Azizan dahulu yang mampu melaksanakan projek berskala besar, khususnya di bidang pendidikan.

Jangankan projek besar, projek kecil pun tidak mampu dilakukan lebih-lebih lagi yang melibatkan bidang pendidikan. Apa sudah jadi dengan Maahad Tahfiz Sains di Pulau Tuba, Langkawi? Kerajaan terdahulu telah meluluskan bajet RM16 juta untuk pembinaan fasa pertama. Bajet sudah disediakan, sepatutnya bina sajalah. Setahun berlalu, tiada apa yang dibangunkan.

 

Maktab Mahmud

Cuma berita yang bertiup kencang projek tersebut dibatalkan kerana kononnya Langkawi adalah pulau peranginan. Lebih untung buat projek pelancongan. Cara golongan sekular menilai untung rugi, berbeza dengan golongan cintakan ilmu menilainya.

Hujung tahun lalu kerajaan negeri dengan mudahnya menyerahkan sembilan  buah Maktab Mahmud cawangan yang menjadi sekolah kebanggaan milik negeri kepada Pusat di bawah pentadbiran Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kementerian Pelajaran. Dengan berlepas tangan terhadap urusan pendidikan tersebut, kerajaan negeri dapat menjimatkan RM26 juta.

Setelah sekolah tersebut di bawah pentadbiran kerajaan Persekutuan, maka apa yang membimbangkan adalah silibus Azhariah yang menjadi kekuatan Maktab Mahmud sejak sekian lama akan pupus. Apa pula yang mereka buat dengan penjimatan RM26 juta itu? Entahlah tidak tahu ke mana lesapnya jumlah peruntukan yang besar itu.

Semua masih ingat, sebaik sahaja BN mengambil alih Kedah pada Mei 2013, kampus induk Kolej Universiti Insaniah (KUIN) hampir dilelong. Pusat pentadbiran dan beberapa buah fakulti penting sudah diarah pindah ke tapak asal di Alor Setar. Bahkan program perubatan sudah diserahkan kepada pihak lain. Mujur rektor yang baru dilantik ialah orang berjiwa akademik bukan orang politik, maka masa depan KUIN menjadi lebih baik.

Dalam manifesto BN bagi menghadapi PRU13, mereka mencanangkan mahu menjadikan Kedah sebagai hab pendidikan terulung di rantau ini. Sebaliknya selepas mendapat mandat, bidang pendidikan terpinggir.

 

Kisah AIU

Berita terbaru yang mengejutkan adalah sebuah universiti terkemuka di Bandaraya Alor Setar iaitu Universiti Antarabangsa Albukhary (AIU), akan ditutup pada pertengahan tahun ini.

AIU mempunyai 600 pelajar dari dalam dan luar negara yang kurang berkemampuan, mempunyai lebih 100 kakitangan termasuk pensyarah. Bagaimana nasib pelajar dan kakitangan? Tiada siapa dari kalangan pemimpin kerajaan Pusat atau negeri dapat menjelaskannya. Mukhriz jauh sekali mahu mengulas, seolah-olah tidak berminat bercakap mengenai isu pendidikan. Ini yang membezakan beliau dengan Almarhum Ustaz Azizan.

AIU sebelum ini dikenali sebagai sebuah universiti yang banyak mengubah kehidupan golongan kurang berkemampuan kerana tidak mengenakan sebarang bayaran terhadap penuntutnya yang rata-ratanya terdiri daripada golongan tidak berkemampuan dari seluruh dunia. Selain tempat tinggal, makan dan minum serta kos pembelajaran, penuntut juga ditanggung pihak Yayasan Al-Bukhary yang ditubuhkan oleh Syed Mokhtar pada 1996.

AIU menawarkan tiga program termasuk diploma dan ijazah sarjana muda di Sekolah Perniagaan dan Pengajian Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Pelajar AIU tidak dikenakan bayaran yuran pengajian malahan diberi biasiswa penuh oleh universiti yang dibiayai sepenuhnya oleh yayasan itu di bawah konsep wakaf.

Naib Canselor AIU, Profesor Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak juga dilaporkan telah mengosongkan jawatan tersebut. Isu sebahagian pensyarah KUIN yang didera dengan tidak dibayar gaji beberapa bulan masih belum dilupakan, apakah selepas ini akan muncul pula golongan pensyarah yang menderita kerana hilang pekerjaan?

 

Malang rakyat Kedah

Hendak dikatakan punca penutupan adalah disebabkan masalah kewangan, tidak munasabah. Syed Mokhtar yang banyak berinfaq kepada universiti tersebut sangatlah kaya.  Menurut Forbes, dianggarkan nilai bersih syarikat korporat yang dimilikinya ialah berjumlah AS $3.1 bilion (RM10 bilion).  

Selama ini pun beliau tidak pernah menjadikan AIU sebagai projek pelaburan atau perniagaan. Beliau menyumbang dengan murah hati dan pihak yang sepatutnya berfikir mengenai maju mundur universiti tersebut adalah pihak kerajaan. Maka penutupan AIU jika berlaku adalah terjemahan kepada kegagalan kerajaan BN dalam menangani isu pendidikan.

Bukan mudah untuk melihat tertegaknya sebuah institusi pengajian peringkat antarabangsa di negeri Kedah, namun setelah dibangunkan terpaksa ditutup pula. Kerajaan BN pula tidak berbuat apa-apa untuk menanganinya. Malang sungguh rakyat Kedah mendapat sebuah kerajaan yang tidak prihatin mengenai isu pendidikan.

Macam kata Mukhriz setiap projek yang nak dibuat kerajaan negeri mesti ada untung. “Kita tak mahu curah air ke daun keladi,” katanya. Maksudnya jangan buang duit buat pelaburan yang tidak untung dari segi wang ringgit.

Tidak berkudis pun rasa hati pemimpin BN di Kedah apabila institusi pendidikan di negeri ini menjadi mangsa satu demi satu. Itulah BN.

PAS: Tahaaluf siasi dan hudud

Posted: 14 Apr 2014 06:18 AM PDT

Oleh NASRUDIN BIN HASSAN

1.Tahaaluf Siasi ialah Kerjasama Politik. Ia dijalin dengan parti yang berbeza ideologi untuk bekerjasama dalam mendepani perkara yang disepakati bersama seperti membasmi rasuah, menentang kezaliman dan menolak penindasan. Terdapat di sana perkara yang tidak disepakati, maka ia urusan perjuangan dan tindakan parti masing-masing. 

 2.Tahaaluf Siasi adalah kerjasama politik. Justeru itu, ia hanya mencakupi urusan politik tanpa sekali-kali melibatkan dasar dan prinsip parti yang diperjuangkan. Masing-masing parti yang menjadi kompenan tahaaluf siasi tidak boleh mencampuri, memaksa apatah lagi menghalang dasar perjuangan yang dianut oleh parti-parti kompenan yang lain.

3.Tahaaluf Siasi adalah kerjasama politik bukan kerjasama dasar perjuangan, juga bukan kerjasama fikrah, ibadah dan akidah. Ia kekal menjadi parti yang berbeza dengan sempadan masing-masing namun bekerjasama di antara satu sama lain dalam perkara yang dimeterai bersama.

4.Hudud ialah Kanun Jenayah Syariah Islam yang adil dan bijaksana justeru ia adalah bersumber daripada Allah SWT Tuhan yang mencipta manusia dan sekelian alam. Suatu yang telah ditetapkan oleh Allah SWT secara muhkamat lagi muktamad di dalam al-Quranil Karim dan ia merupakan sebahagian daripada Syariat Islam yang wajib ditegakkan oleh hamba Allah SWT sebagai khalifah di atas muka bumi ini.

5.Hudud adalah hukum Islam dan ia sebahagian daripada keseluruhan Islam yang menjadi dasar perjuangan PAS malah termaktub di dalam perlembagaan PAS bahawa Islam adalah dasar PAS. Benar, ia bukan agenda dan perjuangan Pakatan Rakyat tetapi ia adalah dasar dan agenda perjuangan PAS. Insya-Allah PAS akan mengemukakan Private Bill di Parlimen ke arah implementation Kanun Jenayah Syariah Islam II (Hudud) di Kelantan setelah sekian lama ia di luluskan di DUN Kelantan.

6.Hudud adalah juzuk Islam yang tidak boleh diperkecilkan. Ia adalah solusi kepada isu nasional yang sekian lama buntu ditangani oleh undang-undang dan peraturan manusia. Ini adalah masa terbaik untuk PAS mengemukakannya ke Parlimen, sementelah pula Menteri di Jabatan Menteri membuka laluan agar Private Bill dibentang pada sidang Dewan Rakyat akan datang. Ahli Parlimen muslim sewajibnya menyokong demikian juga Ahli Parlimen non muslim diharapkan turut memberi sokongan kerana ia adalah undang-undang Allah SWT yang adil untuk semua.

7.Justeru, membentang "Private Bill" Kanun Jenayah Syariah Islam (Hudud) ke Parlimen tidak akan menjejaskan Tahaaluf Siasi atau kerjasama politik PAS dengan parti-parti rakan yang lain. Sebagaimana Tahaaluf Siasi juga bukanlah penghalang untuk PAS membentang Private Bill tersebut ke Parlimen.

Khairy membela tak bertempat, ‘salahkan’ anak muda

Posted: 14 Apr 2014 06:16 AM PDT

Oleh RAYUSA
WALAUPUN mungkin bukan kerana terlalu mengenang budi dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan selepas rombakan Kabinet pasca PRU13, yang pasti, Khairy Jamaluddin tetap keras membela Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak.

Memang Khairy mengakui tinjauan Merdeka Centre bahawa rasa tidak puas hati rakyat terhadap kepimpinan Najib bertambah sedikit, tetapi beliau mempertahan dan menegaskan kepercayaan pengundi terhadap bosnya itu. Bagi Ketua Pemuda Umno itu, keyakinan responden pada kecekapan kerajaan dalam mengendalikan pelbagai isu termasuk agama dan antara kaum masih pada tahap yang tinggi. Katanya, sekadar beberapa angka dan rumusan tidak boleh diambil untuk menyimpulkan bahawa sokongan kepada BN telah merosot.

Khairy menganggap sedemikian kerana BN turut menerima banyak reaksi positif dalam tinjauan tersebut. Beliau memberi contoh dalam pilihan raya kecil (PRK) Dun Kajang, 23 Mac lalu, BN sedang melalui musim yang agak mencabar akibat kenaikan harga minyak, tarif elektrik dan sebagainya yang pasti memberi kos politik terhadapnya.
Tegas beliau, BN telah menjangka hal tersebut, tetapi terpaksa melakukannya.
Soalnya, kalau sudah menjangka akan menerima kesan buruk, mengapa melakukan juga? Adakah tiada pilihan sehingga terpaksa melakukannya?
Siapa yang memaksa kerajaan menaikkan harga barang dan perkhidmatan atau mengurangkan subsidi?
Tinjauan Merdeka Centre pada Mac lalu mendapati 44 peratus daripada 1,005 responden memberi jawapan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Najib. Ia menunjukkan peningkatan empat peratus berbanding hasil tinjauan pada Disember tahun lalu. Namun begitu, kepercayaan pengundi kepada Najib kekal pada tahap 52 peratus.
Mengenai sokongan golongan muda kepada BN di Dun Kajang, Khairy mengakui kemerosotan dialami akibat faktor nasional meskipun jentera mereka lebih baik berbanding semasa PRK Dun Sungai Limau.
Menurut Ahli Parlimen Rembau itu lagi, faktor kenaikan kos sara hidup yang menyebabkan penurunan sokongan telah dijangka. Namun begitu, katanya, strategi untuk menaikkan semula sokongan sedang diusahakan.
Tidak menghairankan kalau Khairy membela Najib. Walau bagaimanapun, pembelaan beliau itu "tidak kena" dan sia-sia sahaja kerana imej Najib memang sedang merudum dan akan bertambah tenat.
Apatah lagi, sebagaimana bosnya yang memberi kenyataan bercanggah baru-baru ini dalam tragedi MH370, Khairy menyebut perkataan "mungkin" seolah-olah masih belum pasti.
Katanya, "Mungkin musim politik sekarang melibatkan kos sara hidup," padahal beliau telah menganggap faktor tersebut suatu kepastian.
Khairy juga seperti belum pasti mengenai jalan penyelesaian. Beliau menggunakan perkataan "mungkin" lagi. Katanya, Pemuda Umno mungkin perlu meningkatkan penerangan terhadap generasi muda supaya mereka memahami langkah kerajaan (untuk mengatasi masalah itu).
Beliau mendakwa PRK Dun Kajang juga tidak memberi banyak peluang kepada BN kerana "tempat" dipilih oleh Pakatan Rakyat yang mempunyai sokongan ramai anak muda.
Kata Khairy, Pakatan pasti memilih kawasan yang ramai pengundi muda menyokongnya.
Beliau berpendapat PRK Dun Kajang tidak memberi gambaran keseluruhan (kemerosotan pengundi muda) dan BN mengambil iktibar.
Bagaimana ayat sedemikian boleh terpacul dari mulutnya sedangkan selama ini Khairy selalu mendakwa sokongan anak muda terhadap BN semakin bertambah di seluruh negara? Nampaknya, sambil mengharap sokongan anak muda, beliau seperti menyalahkan golongan tersebut.
Mereka seolah-olah dijadikan "kambing hitam" pula atas kekalahan BN itu.
Mengapa Khairy semacam mengeluh? Perkara tersebut tidak aneh kerana kebijaksanaan strategi memang diperlukan dalam berpolitik. Tiada salahnya jika masih bersih dan tidak melanggar peraturan. Beliau perlu sedar kerajaan BN yang selama ini bermain politik secara kotor dan tidak bermaruah.
Mengenai krisis sokongan anak muda, Pemuda Umno, kata Khairy, akan menubuhkan makmal "BN Youth Lab 2.0" pada bulan ini bagi mengenal pasti dan mengkaji kecenderungan pengundi muda terhadap BN.
Mengulas sokongan golongan muda dalam PRK Dun Balingian yang dimenangi oleh calon BN, Khairy berkata sokongan mereka padu dan Pemuda Umno akan memastikan hal itu berterusan agar Sabah dan Sarawak menjadi "simpanan tetap" BN dalam PRU14 nanti. Jadi, Khairy tidak boleh "mendabik dada" mengatakan anak muda seluruh negara semakin menyokong BN. Berdasarkan keputusan PRK Balingian, hanya anak muda Sabah dan Sarawak sahaja yang masih setia memilih BN.

PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 14 Apr 2014 11:38 PM PDT

PAS KAWASAN KUBANG PASU


Umno-BN tak peka derita umat Islam

Posted: 14 Apr 2014 06:14 AM PDT

Oleh AZIZ MUDA
PERISTIWA hitam cukup menggemparkan berlaku di Mesir pada 24 Mac lalu pasti tidak mudah dilupakan oleh umat manusia seluruh dunia, apabila mahkamah di negara itu menjatuhi hukuman bunuh ke atas 529 pemimpin dan ahli Ikhwanul Muslimin.

Serentak itu, umat Islam di seluruh dunia bangun dengan kecaman keras ke atas pihak berkuasa Mesir kerana menjatuhkan hukuman itu ke atas mereka, lebih-lebih lagi apabila keputusan yang dibuat oleh pihak mahkamah itu bukan atas dasar keadilan, tetapi kerana dendam politik kudeta tentera negara itu, setelah Ikhwan menang besar dalam pilihan raya umum tahun lalu. Di negara kita, PAS selaku gerakan Islam telah memainkan peranan penting dalam menyuarakan kecaman dan kutukan keras rakyat negara ini terhadap keputusan mahkamah Mesir yang penuh dengan kezaliman itu.
Pemimpin-pemimpin PAS yang dimulai dengan Presidennya sendiri, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah mengeluarkan kenyataan sebaik sahaja keputusan itu dibuat oleh mahkamah di negara itu bagi mengutuk tindakan itu.
Selain mengecam, PAS turut mendesak badan-badan dunia termasuk Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB), Liga Arab dan Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) campur tangan dan mengambil tindakan termasuk mencontohi tindakan Afrika yang menggantung keahlian Mesir sebagai anggota Kesatuan Afrika.
Kecaman dan kutukan keras PAS terhadap keputusan itu turut dijelmakan dengan penganjurannya ke atas satu himpunan aman secara besarbesaran yang disertai ribuan rakyat negara ini pada 28 Mac lalu, bagi menyerahkan memorandum ke pejabat Kedutaan Mesir di Kuala Lumpur.
Sehari sebelum itu, PAS menerusi Ahli Parlimen Tumpat yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dato' Kamarudin Jaffar telah membawa usul khas ke Parlimen bagi membincangkan perkara itu, tetapi ditolak oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia di dalam kamarnya.
Keputusan Parlimen menolak usul itu amat mengejutkan seluruh rakyat negara ini, memandangkan usul tersebut bukanlah perkara kecil. Ia dibawa ke Parlimen dengan niat suci bagi membincangkan hukuman yang penuh dengan kezaliman itu demi kepentingan umat Islam yang sedang ditindas oleh mereka yang juga mengaku beragama Islam, tetapi bertuankan orientalis Barat yang tidak senang dengan kebangkitan umat Islam di dunia ini.
Penolakan usul itu turut menyebabkan rakyat negara itu tertanya-tanya, mengapa Parlimen Malaysia begitu pasif dan penakut, khususnya kepada Amerika Syarikat, sehingga isu sebesar itu juga tidak menarik perhatian Parlimen Malaysia, sedangkan negara Barat sendiri turut menunjukkan sensitiviti mereka terhadap perkara itu.
Tindakan itu tentunya amat memalukan negara ini kepada negara-negara lain. Lebih mengaibkan lagi apabila Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak dan pemimpin-pemimpin kerajaan Umno-BN turut diam seribu bahasa dalam perkara itu, seolah-olah kejadian yang berlaku itu tidak memberikan sebarang makna kepada mereka, walaupun mereka mengaku beragama Islam.
Ahli Parlimen Eropah bantah
Tindakan para pemimpin Umno-BN itu amat berbeza berbanding Ahli-ahli Parlimen Eropah yang turut tampil mengkritik tindakan rejim kudeta Mesir yang menjatuhkan hukuman mati terhadap 529 rakyat mereka sendiri yang majoritinya penyokong Presiden Mesir yang sah, Dr Mohamed Morsi.
Kritikan itu diberitakan dikemukakan secara berdepan oleh mereka kepada Menteri Luar Mesir, Nabil Fahmy ketika beliau hadir berucap pada Suruhanjaya Hubungan Antarabangsa Parlimen Eropah di Brussels pada 1 April lalu.
Antara mereka yang membuat kritikan itu termasuklah wakil Portugis di Parlimen Eropah, Mario David yang bertanya kepada Fahmy bagaimana seorang calon presiden (Abdul Fatah Al-Sisi) boleh bertindak sedemikian, manakala beratusratus orang yang lain pula telah dijatuhkan hukuman mati.
Selain itu, ahli Parlimen Sepanyol, Jose Ignacio Salafranca pula dalam kritikannya turut menegaskan, tindakan Abdul Fatah Al-Sisi itu bukan sahaja bertentangan dengan undang-undang, tetapi turut melanggar hak asasi manusia yang sepatutnya menjadi kunci kepada kestabilan politik dalam peralihan kuasa di Mesir.
Malaysia negara Islam contoh
Sekiranya para pemimpin Umno-BN bermaruah, kritikankritikan Ahli-ahli Parlimen Eropah mengenai perkara itu pasti dirasakan sebagai satu tamparan yang amat hebat kepada mereka, lantaran perbezaan sikap mereka sendiri berbanding Ahli-ahli Parlimen terbabit dalam perkara itu.
Dalam Islam, setiap umat Islam adalah bersaudara, manakala kepada yang bukan Islam pula ditegah sama sekali dizalimi. Namun bagaimanakah sikap para pemimpin Umno- BN berhubung kezaliman yang dilakukan oleh pihak-pihak terbabit ke atas umat Islam di Mesir itu.
Di tengah kelantangan para pemimpin Umno-BN mengatakan Malaysia kononnya sebagai negara Islam contoh, yang kononnya hasil dari kejayaan mereka melaksanakan dasardasar yang Islamik seperti yang dituntut dalam Islam, mereka langsung tidak menunjukkan sikap sebenar sebagai orang Islam pada diri mereka dalam hal ini, dengan ciri-ciri semangat persaudaraan Islam seperti yang dituntut oleh Allah.
Sebaliknya, mereka ternyata amat takut kepada Amerika Syarikat untuk bertindak seperti yang sepatutnya, sehingga melupakan ketakutan kita yang sebenarnya hanyalah kepada Allah SWT.
Dengan itu juga, tidaklah menghairankan jika selama ini mereka enggan mengiktiraf Hamas di Palestin yang juga menang secara sah dalam pilihan raya, sebaliknya turut bersekongkol dengan Amerika Syarikat mengiktiraf Fatah yang kalah sebagai kerajaan di bumi umat Islam yang penuh dengan kezaliman Zionis Yahudi Israel itu, sehingga menyebabkan umat Islam di Palestin tidak terbela sejak dulu hingga kini.
Begitulah sikap sebenar yang patut mereka tunjukkan sebagai umat Islam? Begitukah sikap yang patut ditunjukkan oleh mereka yang kononnya selaku pemimpin negara umat Islam yang layak dijadikan ikutan oleh negara-negara umat Islam lain di dunia ini?
Sedangkan dalam sebuah Hadis Rasulullah s.a.w. dijelaskan bahawa umat Islam itu laksana satu tubuh badan, apabila sakit satu anggota akan menyebabkan anggota yang lain turut berasa sakit dan samasama berjaga malam.
Sikap Umno-BN terhadap umat Islam Rohingya
Selain itu, keanehan sikap para pemimpin kerajaan Umno-BN turut terserlah dalam isu umat Islam Rohingya di Myanmar. Disebabkan kezaliman yang amat ketara serta kempen penghapusan etnik yang dilakukan oleh pihak pemerintah di negara itu, umat Islam Rohingya yang dahulunya berjumlah puluhan juta orang, kini hanya tinggal ratusan ribu orang sahaja lagi.
Meskipun kejadian yang berlaku itu hanya tidak jauh dengan Malaysia berbanding di Mesir dan Palestin, para pemimpin Umno-BN juga sanggup memejamkan mata begitu sahaja.
Pada hal masalah Rohingya bukan baharu. Malah, masalahnya sama juga seperti Palestin yang telah pun wujud puluhan tahun lalu. Perbuatan kejam pihak pemerintah dan penganut Buddha ke atas umat Islam Rohingya telah bemula dari 1784. Apa yang berlaku di Rakhine Myanmar dan apa yang dilalui oleh etnik Rohingya merupakan satu kekejaman yang tidak dapat dibayangkan, rogol, bunuh, sembelih berlaku setiap masa.
Mereka ibarat pendatang di tanah air sendiri. Hak-hak mereka termasuk tanah-tanah mereka dirampas, masjid-masjid dan rumah-rumah dibakar, anak-anak dan wanita dibunuh dengan kejam oleh Rakhine Buddhist. Apakah keangkuhan Myanmar itu boleh dibiarkan begitu sahaja?
Dalam situasi ini, negaranegara anggota ASEAN yang turut dianggotai Malaysia sememangnya perlu memikirkan semula prinsip tidak campur tangan (non-interference principle) yang diamalkan ASEAN demi menzahirkan semula sifat kemanusiaan di kalangan mereka.
Negara-negara anggota ASEAN termasuk Malaysia mungkin tidak boleh menentukan perubahan undang-undang domestik untuk Myanmar, tetapi mereka perlu membuat keputusan untuk menggesa Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) agar mengambil tindakan berkesan terhadap isu pembersihan etnik itu, memandangkan tindakan Myanmar itu jelas melanggar prinsip undang-undang antarabangsa.
Walaupun mungkin tidak mahu campur tangan, Malaysia setidak-tidaknya harus proaktif menggesa negara-negara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) untuk berada di barisan hadapan memberikan tekanan ke atas rejim Myanmar untuk berhenti daripada melakukan pembunuhan dan penghapusan etnik Rohingya.
Sekiranya ASEAN sendiri gagal menyelesaikan konflik pembunuhan itu, siapakah yang bertanggungjawab untuk menghentikan pembunuhan dan penghapusan etnik itu jika tidak umat Islam sendiri. Jika Malaysia tidak membantu, siapakah lagi yang akan menyuarakan perkara itu bagi membela sesama umat Islam?
Namun sehingga kini, apakah yang telah dilakukan oleh para pemimpin kerajaan Umno-BN dalam membela sesama umat Islam itu? Malah sejak dulu hingga kini, para pemimpin Umno-BN sendiri juga diam seribu bahasa dalam isu Rohingya. Jadi, adakah para pemimpin kerajaan Umno-BN peka dengan derita sesama umat Islam di rantau ini dan di dunia ini?
Sebagai umat Islam, kita sememangnya tahu, tidak sempurna iman seorang Muslim jika dia tidur dalam kekenyangan sedangkan jiranya kelaparan.
Namun para pemimpin kerajaan Umno-BN setiap malam lena diulit mimpi, sedangkan jiran kita di Myanmar yang seagama dengan kita diseksa setiap hari.

As-Sisi bagai Firaun baru Mesir

Posted: 14 Apr 2014 06:13 AM PDT

Oleh AHMAD MANSOUR dan MOHAMMED IBRAHIM KAHERAH: Keputusan sebuah mahkamah Mesir baru-baru ini berhubung hukuman gantung sampai mati terhadap para pimpinan dan anggota gerakan Islam terbesar di Mesir iaitu al- Ikhwan al-Muslimun dianggap drastik yang lebih kepada kepentingan politik khususnya rejim tentera yang diketuai oleh Jeneral Abdel Fattah as-Sisi.



Reaksi negatif dibuat oleh seorang pemerhati daripada kalangan wartawan kanan dan pengamal media terkemuka Mesir, Ahmad Mansour yang menyifatkan keputusan mahkamah itu adalah tidak lain adalah untuk memberi laluan mudah kepada bakal calon presiden dalam kalangan tentera iaitu As-Sisi sendiri.
Dengan pembunuhan beramairamai anggota al-Ikhwan yang dianggap duri dalam daging, akan tiada lagi penentangan yang dapat mengganggu proses pilihan raya yang akan diadakan pada waktu terdekat.
Justeru menurut Ahmad, penggulingan kuasa pada 30 Julai 2013 lebih kepada satu sandiwara pihak tentera yang dirancang khusus untuk mengguling presiden sah yang dipilih rakyat, iaitu Dr Mohamed Morsi.
Ini kerana dalam tempoh tidak sampai satu tahun memerintah Mesir, telah memperlihatkan kewibawaannya dalam mengurus tadbir dengan baik mengikut lunas-lunas undang-undang yang memberi kesaksamaan terhadap semua pihak termasuk yang bukan Islam.
Tambah Ahmed lagi, rakyat Mesir yang tidak ada apa-apa bekalan senjata menunggu saat dan ketika yang sesuai untuk menghukum as-Sisi tanpa senjata kerana mereka sedar bahawa as-Sisi adalah individu yang telah mengorbankan nyawa dan darah rakyat Mesir dengan kejam tanpa mengira wanita, kanakkanak serta orang-orang tua.
Malah wartawan juga ramai yang terkorban hanya semata-mata untuk membela seorang manusia bernama as-Sisi.
Rakyat Mesir dewasa ini lebih menyokong Dr Morsi kerana yakin bahawa beliau adalah individu terbaik yang mampu memimpin Mesir dengan keadilan dan berjaya membuktikan kemampuan dalam memimpin negara dalam tempoh beberapa bulan sebelum digulingkan.
Beliau juga mendapat sokongan padu barisan ulama al-Azhar kerana mereka diberi penghormatan untuk berfungsi membantu negara dalam aspek keagamaan setelah dinafikan hak mereka pada era pemerintahan tiga presiden tentera sebelumnya.
Selanjutnya beliau menegaskan, bahawa keputusan hukuman gantung sampai mati ke atas 529 anggota al-Ikhwan al-Muslimun termasuk para pimpinannya tanpa mendengar pandangan para peguam tertuduh atau saksi menimbulkan keraguan seolah-olah mahu menggambarkan bahawa Mesir tidak ada undangundang.
Apa yang terpakai hanya keputusan mereka yang membuat huru-hara sehingga menggulingkan presiden pilihan rakyat yang memalukan segenap lapisan masyarakat khususnya mereka yang tidak bersetuju dengan tindakan yang dianggap zalim itu.
Keputusan menyebelahi as-Sisi untuk menang
Selain Ahmad, seorang peguam bagi tertuduh, Muhammad Raf'at menegaskan, bahawa keputusan itu tidak sah dan penangkapan para pemimpin al-Ikhwan juga tidak sah kerana penggulingan kuasa terhadap Dr Morsi juga tidak sah.
Malah beliau masih dikira sebagai presiden Mesir yang sah, justeru, apa-apa keputusan yang dikeluarkan oleh manamana mahkamah pada ketika ini adalah terbatal, hukuman gantung juga adalah tidak sah.
Muhammad Raf'at berkata demikian sebagai mengulas keputusan yang dibuat secara tergesa-gesa dengan tidak memanggil kesemua tertuduh untuk membela diri dan mempertahan hak masingmasing.
Pihak tentera yang bertanggungjawab menangkap kesemua pemimpin dan anggota al-Ikhwan al-Muslimun telah melakukan jenayah tangkapan tanpa sebarang bukti, malah kesemua tertuduh ketika ditangkap tidak membawa sebarang peralatan senjata walaupun hanya sebatang kayu, ini menunjukkan bahawa mereka telah dianiayai.
Apa yang mendukacitakan banyak pihak, keputusan itu dibuat kononnya telah ditandatangani oleh barisan para hakim bagi kebaikan masa depan Mesir.
Akan tetapi apa yang telah dikenal pasti pihak tertentu telah melakukan pemalsuan dokumen yang mengatakan kesemua 529 anggota al-Ikhwan terbabit dalam menyerang pihak tentera semasa penangkapan dijalankan.
Seorang lagi peguam yang ditemui, Muhammad 'Awadh menegaskan, sesungguhnya sistem kehakiman dan perundangan sejak pada era pemerintahan Presiden Hosni Mubarak lagi dikatakan pincang dan berat sebelah malah dimonopoli oleh pihak tentera yang berdiri teguh di belakangnya.
Tegasnya lagi, sejak penggulingan kuasa pada 3 Julai 2013 lalu, pihak tentera telah menggunakan kuasa yang ada 100 peratus untuk menafikan hak al-Ikhwan al-Muslimun.
Mereka bertindak melakukan kekejaman dan kekerasan terhadap para pemimpin, anggota serta mereka yang memberikan sokongan terhadap gerakan Islam itu dengan sewenang-wenangnya dengan membelakangkan roh serta semangat demokrasi, seolah-olah mengulangi sejarah kekejaman mantan Presiden Gamal Abdel Nasser yang pernah bertindak keras terhadap al-Ikhwan al- Muslimun pada awal 1950-an.
Sesungguhnya sejak Mesir beralih kuasa yang sah kepada yang tidak sah yang dikuasai sepenuhnya oleh tentera, memperlihatkan terlalu banyak kepincangan khususnya dalam bidang perundangan dan kehakiman yang tidak lagi menurut undang-undang dan perlembagaan negara.
Malah dikuasai oleh sistem dajal yang lebih mempertahankan kuasa dan sanggup menjadikan orang awam sebagai bahan uji kaji peralatan senjata.
Pensyarah di Jabatan Undangundang Jenayah Pusat Kajian Kemasyarakatan dan Jenayah Serantau, Prof Dr Ahmad Kamal berpendapat, bahawa apa yang tersirat dari pada tindakan ganas pasukan tentera Mesir dalam usaha menggulingkan presiden yang dipilih rakyat, Dr Morsi pada 3 Julai tahun lalu secara jelas tindakan penghapusan terhadap seluruh penyokong al-Ikhwan al-Muslimun tanpa belas kasihan dan berperi kemanusiaan.
Bidang kehakiman yang dajal
Setelah mereka membunuh rakyat jelata yang tidak bersenjatakan apa-apa, ini termasuk anak-anak pemimpin gerakan Islam terbesar itu, kemudian menangkap para pemimpin, anggota serta penyokong al-Ikhwan dan sekarang mahkamah atas arahan pihak tentera mengeluarkan keputusan hukuman gantung sampai mati, ia dilihat sebagai satu usaha dan tindakan untuk menghapus segenap pengaruh al-Ikhwan dan akar umbinya dari bumi Mesir.
Tegas Ahmad lagi, seolah-olah di Mesir sekarang ini macam tidak ada undang-undang, peraturan atau perlembagaan negara, undang-undang sudah tidak lagi dihormati, malah disalahgunakan untuk kepentingan politik pihak tentera terutamanya as-Sisi yang bertindak serupa seperti Firaun sedangkan pemimpin dan anggota al-Ikhwan bagaikan pengikut Nabi Musa a.s. yang diserang di setiap penjuru.
Namun mereka lupa, bahawa akhirnya Firaun menyatakan kekesalannya setelah dimusnahkan Allah SWT, namun ia hanya tinggal sebagai bahan sejarah dalam al-Quran yang tidak dihayati iktibarnya.
Seorang lagi pengamal undangundang Mesir yang ditemui, 'Amru Abdel Hadi berpandangan, bahawa sejak rampasan kuasa pada 3 Julai 2013 oleh pasukan tentera terhadap kepimpinan Dr Morsi, semua peraturan, undang-undang serta kehakiman Mesir sudah tidak boleh dipercayai, semuanya telah dicabuli satu demi satu termasuklah sistem demokrasi ciptaan manusia yang serba lemah itu.
Tegasnya, undangundang yang ada sekarang lebih menyebelahi as-Sisi yang sedikit pun cenderung kepada rakyat jelata, ia adalah undangundang berat sebelah yang menguntung satu pihak tidak pada yang lain, sesiapa yang cuba menyanggahnya akan dikenakan pelbagai hukuman yang keputusannya boleh dibuat sekelip mata, kerana ia tidak dirujuk kepada akta-akta yang termaktub dalam perlembagaan.
Walau apa pun, beliau amat yakin bahawa as-Sisi akan tersungkur dengan izin Allah dengan cara yang lebih hina lagi, kerana rakyat semakin sedar dengan penyelewengan dan mereka akan bangkit pada bila-bila masa, kerana mereka ada kekuatan tersendiri walaupun tidak memiliki peralatan senjata canggih seperti yang dimiliki oleh pihak tentera.
Dalam perkembangan berkaitan, anak lelaki kepada Presiden yang digulingkan, Usamah Morsi mengkritik tindakan as-Sisi yang semakin menyerlah menonjolkan diri sejak akhir-akhir ini untuk menjadi calon presiden Mesir dengan pelbagai cara promosi yang memperlihatkan dirinya terlalu gila kuasa dan mahukan kuasa.
Beliau yang juga seorang peguam dan ahli Persatuan Peguam Mesir, menegaskan bahawa tindakan as-Sisi menggulingkan ayahnya sebagai presiden yang sah pada 3 Julai tahun lalu jelas menunjukkan beliau telah merancang secara halus untuk menduduki kerusi presiden pada pilihan raya akan datang.
As-Sisi sanggup melakukan apa sahaja tindakan yang bersalahan dengan undang-undang kerana yakin di belakangnya sokongan anggota tentera. Sambil menyifatkan kesemua anggota yang menggulingkan ayahnya sebagai hamba yang mempertuhankan as-Sisi. –
Ikhwanonline, moheet.com, islammessage.com

TPPA hilangkan fungsi ahli Parlimen?

Posted: 14 Apr 2014 06:11 AM PDT

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB
PARLIMEN Malaysia mula bersidang pada pertengahan Mac lalu, dan berakhir pada 10 April.Pelbagai akta, usul, isu dan perbahasan sedang hangat dibincangkan lebih-lebih lagi apabila negara berdepan dengan tragedi kehilangan pesawat MH370 sejak lebih tiga minggu lalu.
Maka di Parlimen jugalah tempat segala soal keselamatan negara, apa-apa juga akta dibentang, dibahas dan digazetkan untuk dilaksana.


Terkini Parlimen sedang meneliti perbahasan mengenai Akta Pencegahan Jenayah (PCA), ianya berkaitan usaha mencegah jenayah. Pada umumnya Parlimen adalah badan perundangan bagi kerajaan persekutuan dan ia membuat undang-undang yang boleh dikuatkuasakan di seluruh negara.
Menurut laman rasmi parlimen.gov.my, Parlimen adalah tempat meluluskan undangundang persekutuan, membuat pindaan kepada undangundang persekutuan yang ada, memeriksa dasar-dasar kerajaan, meluluskan perbelanjaan kerajaan dan meluluskan hasilhasil cukai yang baru.
Parlimen juga menjadi forum untuk membincangkan perkaraperkara berkaitan kepentingan orang ramai.
Bagi membolehkan Parlimen menjalankan tanggungjawab dengan sepenuhnya dan dengan lebih berkesan, perlembagaan telah memperuntukkan beberapa hak dan pengecualian yang dipanggil "Keistimewaan Ahliahli Parlimen" kepada ahli Parlimen.
Setiap Dewan mempunyai kuasa untuk mengawal selia tatacaranya sendiri, mempunyai kuasa mutlak atas prosiding masing-masing yang mana kuasa-kuasa ini tidak boleh dicabar di dalam mana-mana mahkamah.
Setiap dewan boleh mengenakan hukuman ke atas pelanggaran hak keistimewaan atau menghina (contempt) di dalam dewan tersebut.
Secara amnya, ahli dewan menikmati imuniti daripada prosiding sivil dan jenayah terhadap perkara yang dibahaskan dan yang dibuat di dalam sesi Parlimen.
Bagaimanapun fungsi dan peranan Parlimen ini akan terhakis selepas ini andai Perjanjian Perdagangan Trans- Pasifik (TPPA) ditandatangani Malaysia paling tidak semasa atau selepas lawatan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama yang dijadulakan dalam April ini. TPPA disifatkan satu lagi penjajahan bentuk baharu yang direncana Amerika dalam menguasai pasaran ekonomi mahupun menjadikan sesebuah wilayah atau negara itu sebagai mangsa kepada sistem penjajahan ekonominya.
Lebih daripada itu, TPPA sebenarnya mampu menjadikan sesebuah negara itu hilang kedaulatannya.
Seperti kata Jurucakap Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM), Azlan Awang, TPPA mampu menjadikan Malaysia sebagai mangsa yang tidak boleh bersuara.
Mengapa TPPA boleh menghilangkan kuasa Parlimen?
TPPA adalah satu perjanjian ciptaan Amerika di dalam menghalalkan satu bentuk baharu kaedah penjajahan ke atas sesebuah negara merdeka dan berdaulat.
Inilah perjanjian paling rahsia pada abad ke-21. Rundingan bermula pada 2010 melibatkan Amerika Syarikat dan sepuluh buah negara rantau pasifik iaitu, Kanada, Chile, Peru, Mexico, Australia, New Zealand, Singapura, Indonesia, Vietnam dan Malaysia.
Jepun juga ikut serta dalam rundingan, manakala kelibat China tidak kelihatan.
TPPA mendapat bantahan aktivis rakyat.Selain daripada bantahan yang dilakukan oleh NGO domestik, sokongan antarabangsa juga dizahirkan oleh wakil-wakil Kongres Amerika yang tidak berpuas hati kerana tidak diberikan akses terhadap isi perjanjian ini.
Pada Jun 2012, seramai 132 perwakilan Kongres AS telah menulis, menandatangani dan mengedarkan surat bantahan menuntut ketelusan dalam proses rundingan.
Kesan TPPA kepada polisi negara
Pada tahun 2005, rundingan Free Trade Area of the Americas (FTAA) telah ditamatkan ekoran cadangan perjanjian tersebut secara telus telah didedahkan kepada umum.
Bantahan meluas disusun dan rundingan dibatalkan dipertengahan jalan.
Susulan daripada kegagalan rundingan FTAA ini, Amerika telah mengetengahkan satu perjanjian baharu TPPA untuk menggantikan FTAA yang gagal.
Namun yang membezakan perjanjian itu pada kali ini, teks dokumen perjanjian tidak dibenar untuk didedahkan oleh negara-negara yang menyertai rundingan ini kepada pengetahuan umum.
Tindakan ini diambil ekoran kegagalan rundingan FTAA yang mendapat tentangan hebat dari rakyat dan wakil industri yang terlibat secara terus dengan perdagangan pasaran terbuka.
Kalau ianya dibincangkan atau dibicarakan pun ianya secara umum tanpa huraian yang jelas kepada masyarakat. Apa salahnya isu ini diperjelaskan kepada rakyat untuk memberikan kefahaman dan sekaligus mendapat maklum balas secara terus dari stakeholder.
Jika ianya dibincangkan secara bersama nescaya keputusan yang diperolehi dengan lebih holistik bukan retorik. Sebenarnya rakyat akan berhadapan dengan kesan sosial dan ekonomi yang amat menakutkan.
Di antara bahana yang akan diterima hasil daripada perjanjian TPPA ialah menghakis hak-hak pekerja di seluruh dunia, menukar atau membuang peraturanperaturan institusi kewangan negara, termasuk di Wall Street.
Lebih parah lagi Malaysia cukup sarat dengan rasuah dan penyelewengan, maka TPPA lebih memberi kesan buruk.
Selain itu, TPPA hanya mengutamakan keuntungan korporat keparat MNC daripada hak rakyat (Malaysia telah lama dirundung sistem kapitalis monopoli oleh segelintir kroni Umno-BN, akan ditambah lagi).
Malah TPPA menghapuskan aktiviti-aktiviti berkaitan pekebun, peladang, penternak, petani dan nelayan kecil, memaksa perpindahan dan memusatkan bekalan makanan dunia ke tangan 1 peratus penguasa kekayaan dunia.
TPPA juga membataskan kebebasan dan daya cipta inovasi terhadap Internet, apabila kerajaan mahu menggubal manamana undang-undang berkaitan hak cipta internet, maka undangundang itu tidak akan terpakai jika TPPA telah dilaksanakan.
Parlimen hanya menjadi 'sarkas' untuk ahli-ahlinya datang memenuhi jadual persidangan tanpa boleh menjadikan tempat menggubal dasar itu berfungsi seperti yang sedang berjalan kini.
Menurut pengkaji TPPA, Fawwaz Abdul Aziz, TPPA bisa sahaja menjadikan Parlimen sebagai mandul untuk terus melahirkan akta atau peraturan.
Kuasa sesebuah negara untuk berdepan dengan syarikat pelabur yang akan masuk dengan perjanjian TPPA ini melebihi kuasa Parlimen yang menentukan akta untuk digubal.
Malah sekiranya ada akta yang menjejaskan keuntungan syarikat tertentu, maka akta itu tidak terpakai dalam apa sahaja tuntutan gantirugi ataupun saman oleh syarikat pelabur.
Sebelum ini, Parlimen Malaysia masih lagi memiliki ciri antaranya boleh melihat semula apa-apa akta yang tidak memberi kesan yang baik kepada rakyat, juga mampu menjaga sedikit 'kebebasannya' dalam menyediakan ruang untuk rakyat bersuara melalui wakil rakyat.
Secara keseluruhannya, TPPA adalah versi baru dari FTA dengan Amerika yang telah diperkemaskan untuk memerangkap, menjajah dan menggadai kedaulatan sesebuah negara.
Apakah rakyat mahu terus merelakan sebuah perjanjian yang akan melenyapkan
kedaulatan negara? Rakyat harus bangkit untuk menghalangnya.

Rembau Hari Ini

Posted: 14 Apr 2014 07:36 PM PDT

Rembau Hari Ini


Warga emas di Rembau tagih janji sebelum PRU13 lalu

Posted: 13 Apr 2014 09:13 PM PDT




14 April 2014 ,REMBAU - Seorang warga emas memohon pihak berkaitan untuk mempercepatkan proses membaik pulih kediaman pusaka yang didudukinya sejak lahir lagi di Kampung Legung Ulu, dekat sini, semalam.

Warga emas berkenaan, Saimah Namid, 78, berkata, dia berasa sangat bimbang apabila terdapat atap zink yang melopong di bahagian atas rumah berhampiran suis utama elektrik.

"Bagaimanapun, sebelum PRU13 yang lalu, kami dikunjungi oleh pemimpin setempat yang melihat keadaan rumah kami yang uzur dan menyatakan kediaman ini boleh diusulkan untuk proses baik pulih rumah.

"Jika sebelum ini kami memang berharap kediaman dapat dibaik pulih, namun tidak mempunyai modal yang besar untuk tujuan berkenaan. Oleh itu, bila ada pihak yang memberikan harapan kami menanti hinggalah hampir setahun ini," katanya ketika ditemui di kediaman berkenaan, dekat sini, semalam.

- SINAR

PAS Kawasan Pekan

Posted: 14 Apr 2014 07:00 PM PDT

PAS Kawasan Pekan


LAJNAH PENERANGAN TERBIT SIRI ' SOROTON SEMNIGGU PIMPINAN PAS KAWASAN PEKAN "

Posted: 04 May 2012 05:34 PM PDT


5 Jun 2012 Sabtu, Lajnah Penerangan PAS Kawasan Pekan akan menerbitkan Siri ' Soroton Seminggu Pimpinan PAS Kawasan Pekan ' di web TV PAS Kawasan di alamat http://webtvpaspekan.blogspot.com .

' Soroton Seminggu Pimpinan PAS Kawasan Pekan ' akan siri video rakaman 15 minit ulasan, pandangan dan komen Pimpinan PAS Kawasan Pekan terhadap isu-isu semasa tempatan dan peringkat nasional secara mingguan.  Tujuan siri ini diterbitkan adalah untuk menjawab tuduhan dan tohmahan UMNO dan Barisan Nasional yang menggunakan media massa TV, Akhbar dan radio yang langsung tidak memberi ruang kepada Pakatan Rakyat untuk menjawab secara fakta tuduhan- & fitnah mereka.

Siri 1 akan mula diterbitkan pada tarikh 5hb Jun 2012 dan telah dikendalikan oleh team media Lajnah ICT PAS Kawasan Pekan.  InsyaAllah siri-siri seterusnya akan diterbitan pada setiap hari Sabtu secara mingguan.

Untuk menonton sila layari web TV PAS Pekan di http://webtvpaspekan.blogspot.com

MESYUARAT AGONG MUSLIMAT PAS KAWASAN PEKAN

Posted: 04 Apr 2012 06:49 PM PDT

1 April 2012, Dewan Muslimat PAS Kawasan Pekan telah selamat mengadakan mesyuarat Agong Muslimat Kawasan yang telah disempurkan perasmiannya oleh Y.b Dr. Zulkifli bin Ahmad Ahli Parlimen Kuala Selangor yang merupakan AJK PAS Pusat.

Program wajib tahunan ini telah diadakan di Dewan Serbaguna, Madrasah Al Husna Pekan dan kehadiaran perwakilan dan pemerhari dari cawangan-cawangan hampir mencecah 180 orang.  Program bermula 9.00 pagi dengan ucapan aluan oleh Ketua Muslimat PAS Kawasan Pekan, Dr. Harison binti Mohd Amin dan diikuti oleh perasmi Dr. Zulkifli.




Pimpinan PAS Kawasan yang terdiri daripada YDP Ustaz Abu Kassim Manaf, TYDP Cikgu Abu Kassim Abd Ghani, Setiausaha, Penerangan dan AJK Kawasan lain hadir pada majlis tersebut.  Pada hari yang sama juiga Dewan Pemuda PAS Kawasan Pekan juga mengadakan Mesyuarat Agong mereka di Darul Fikri, Jaya Gading.

Dalam ucapan perasmian beliau, Dr. Zulkifli mengingatkan peranan muslimat dalam kejayaan PAS dan Pakatan Rakyat adalah sangat berat.  Muslimat kini antara jentera PAS yang amat penting kerana merekalah yang mampu untuk mendekati pengundi dan mempunyai kebolehan menangani situasi untuk menarik pengundi mendekati PAS atau Pakatan Rakyat.

Mesyuarat Agong muslimat PAS Kawasan memulakan mesyuarat Agong pada jam 11.00 pagi dan berakhir sekitar 1.25 petang.  Ucapan penangguhan disertai oleh hampir semua cawangan yang hadir dan ucapan penggulungan mesyuarat Agong Muslimat PAS Kawasan Pekan telah disampaikan oleh Ketua Muslimat mereka Dr. Harison bin Mohd Amin.





' OPEN HOUSE ' PAS PEKAN DI DUN PULAU MANIS

Posted: 11 Sep 2011 04:51 AM PDT

10 September 2011, Sabtu PAS Kawasan Pekan telah berjaya mengadakan majlis sambutan Eidul Fitri peringkat kawasan di Markas PAS Tok Senara, Kg Tanjung Batu, Ganchong Pekan. Ganchong terletak dikawasan DUN Pulau Manis dalam Parlimen Pekan. Program tahunan ini sengaja diadakan diluar kawasan Bandar Pekan bagi memastikan masyarakat kampung dapat bersama-sama meraikan majlis sambutan Hari Raya Eidul Fitri kali ini. Sambutan program kali ini juga amat mengejutkan apabila bilangan kehadiran tetamu adalah amat luar jangkaan sekali. Penduduk tempat hadir bersama keluarga dan kanak-kanak. Ahli PAS dari jauh juga hadir seperti dari Jaya Gading Kuantan, Nenasi Pekan, Chini dan Peramu Jaya. Dianggarkan kehadiran adalah seramai 400 orang.

Pengarah Majlis sambutan Hari Raya kali ini ' Ustaz Haji Osman bin Bakar ' merasakan amat berpuas hati dengan kehadiran tetamu dan merasakan kini PAS telah makin diterima di kawasan-kawasan kampung yang dulu amat susah ditembusi. Golongan masyarakat kampung ini menjadi talian hayat UMNO kerana kesusahan mereka mendapatkan maklumat sebenar tentang perkembangan isu semasa dan hanya bergantung kepada media UMNO seperti TV3, RTM dan Utusan Malaysia.
Timbalan YDP PAS Kawasan Pekan, Cikgu Abu Kassim Abdul Ghani merasmikan majlis sambutan tersebut. YDP PAS tdak dapat hadir kerana menghadiri program peringkas PAS Pusat di Taman Melewar, Kuala Lumpur. Semua AJK PAS Kawasan, Dewan Pemuda & Ulama berserta Dewan Muslimat hadir sebagai tuan rumah pada majlis tersebut.

Pada malam tersebut pula, ceramah UMUM telah berjaya diadakan dan kehadiran juga amat luar biasa sekali. Dijangkakan kehadiran adalah hampir 500 orang dan ini amat luar biasa sekali bagi kawasan kampung yang jauh seperti Ganchong.
Ceramah UMUM disampaikan oleh YDP PAS Kawasan Pekan Ustaz Abu Kasim Manaf, Ustaz Shuhaimi Saad Ketua Penerangan PAS Negeri Pahang dan YB Salahudin Ayob, Ahli Parlimen Kubang Kerian merangkap Naib Presiden PAS.

Ceramah UMUM malam tersebut amat memaku pemikiran yang hadir apabila Ustaz Suhaimi Saad berjaya mengupas dengan baik sekali isu Kemerdekaan dan isu Mat Indera dengan bantuan LCD dan video. Pada malam tersebut juga YB Salahudin juga telah mendedahkan kegiatan UMNO yang menjual kerakyatan negara kepada orang asing demi mengekalkan mereka di Putrajaya.
Program ceramah berakhir tepat jam 12.00 malam...






Posted: 09 Sep 2011 04:39 PM PDT

CERAMAH PERDANA
YB SALAHUDIN AYOBUSTAZ SUHAIMI SAADUSTAZ ABU KASIM MANAF
TARIKH : 10 SEPT 2011
MASA : 9.15 MALAM
TEMPAT : MARKAS PAS TOK SENARA, GANCHONG

SEMUA DIJEMPUT HADIR


Posted: 09 Sep 2011 04:30 PM PDT

JEMPUTAN

MAJLIS SAMBUTAN EIDUL FITRI
PAS KAWASAN PEKAN

TARIKH : 10 SEPTEMBER 2011 ( SABTU )
MASA : 12.00 TGHARI HINGGA 2.00 PETANG
TEMPAT : MARKAS PAS TOK SENARA, KG TANJUNG BATU, GANCHONG

SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR

Posted: 28 Aug 2011 08:47 AM PDT



PAS PEKAN ZIARAH HOSPITAL MENJELANG EIDUL FITRI

Posted: 24 Aug 2011 01:09 AM PDT

Pada 16 Ogos 2011, PAS Kawasan Pekan telah membuat kunjungan dan ziarah ke Hospital Daerah Pekan untuk menyampaikan sumbangan hari raya kepada pesakit-pesakit dan beramah mesra dengan kakitangan Hospital Pekan.

Rombongan PAS Pekan kali ini diketuai sendiri oleh Yang Dipertua PAS Kawasan iaitu Ustaz Abu Kasim Manaf. Timbalan YDP Cikgu Abu Kassim Abdul Ghani, Ketua Muslimat Dr Harison dan AJK PAS Kawasan dan AJK Muslimat Kawasan juga turut serta dalam kunjungan tersebut.

Seawal jam 3.00 petang, rombongan PAS Pekan telah disambut oleh beberapa kakitangan Hospital Pekan peringkat pegawai dan jururawat.

Sejumlah 90 bungkusan sumbangan hari raya diagihkan kepada penghuni wad-wad dan juga kepada semua kakitangan Hospital Pekan. Program lawatan dan ziarah Hospital Pekan ini merupakan program tahunan Lajnah Kebajikan PAS Kawasan.

Kebanyakan pesakit amat gembira menerima kunjungan rombongan PAS. Ketua Muslimat PAS Kawasan yang juga merupakan seorang pengamal perubatan dan memiliki Klinik Persendirian adalah amat tidak asing bagi pesakit dan kakitangan Hospital. Kebanyakan pesakit juga adalah bekas pesakit di Klinik beliau.

Yang Dipertua PAS Kawasan Ustaz Abu Kasim Manaf berharap program yang mulia ini dapat diteruskan kerana ia dapat mengeratkan hubungan silaturrahim dan membantu menggembirakan masyarakat yang sedang ditimba musibah dan ujian kesihatan. Beliau menganggap program lawatan dan ziarah kali ini berjaya dan berharap ia dapat diteruskan pada tahun-tahun yang akan datang.













Jasindaily Online

Posted: 14 Apr 2014 09:25 AM PDT

Jasindaily Online


MEDIA KERAJAAN LEBIH BERANI DARI MENTERI ??

Posted: 13 Apr 2014 07:47 PM PDT

KUALA LUMPUR: Memasuki hari ke-35 pencarian pesawat MH370, jika mengambil kira kenyataan penuh sedih Perdana Menteri sebelum ini yang mengatakan pesawat itu dikesan kali terakhir di sebuah kawasan sunyi di selatan Lautan Hindi serta jauh daripada mana-mana landasan yang dalam bahasa mudahnya bermaksud ianya telah terhempas dan tiada yang terselamat, tetapi media arus perdana dah milik kerajaan sendiri seperti menafikan kenyataan Najib itu.
"Ada media arus perdana turut meragui pesawat itu terhempas dengan mengaitkan penglibatan CIA dengan kehilangan itu yang lebih dipercayai dengan teori rampasan," tulis Shahbudin Husin di dalam blognya. Menurutnya, hujah yang digunakan pula amat mudah iaitu jika bangunan WTC di New York boleh dimusnahkan, apalah halnya dengan hanya sebuah pesawat. Berikut tulisan penuh beliau. Setelah masuk hari ke-35 pencarian pesawat MH370 yang masih hilang, nampaknya makin banyak karut-marut dan perkara yang mengelirukan orangramai berlaku dalam operasi itu. Selain banyak isyarat ping yang kononnya dikesan tetapi akhirnya hilang begitu saja, beberapa objek yang dulunya dikesan begitu banyak di Lautan Hindi dan dipercayai daripada pesawat yang hilang itu, semuanya kini tiada khabar berita lagi. Operasi pula kini seolah-olah lebih menumpukan untuk mencari kotak hitam pesawat manakala pencarian badan kapalterbang yang jauh lebih besar daripada kotak hitam, tidak lagi menjadi keutamaan. Begitu juga dengan mencari mayat-mayat penumpang yang seramai 239 itu seperti tidak lagi menjadi penting. Belum pun kotak hitam ditemui, pemangku Menteri Pengangkutan berkata, Peguam Negara kini sudah pun berada di United Kingdom untuk membincangkan mengenai hak keatas kotak hitam itu. Sekali lagi orangramai jadi keliru, bukankah jika membeli pesawat, ia termasuk kotak hitamnya sekali? 

 Dan kenapa pula kerajaan begitu bersungguh-sungguh untuk menuntut hak ke atas kotak hitam itu? Apakah akan jadi nanti sekiranya hanya kotak hitam ditemui tetapi tiada langsung serpihan pesawat atau cebisan mayat penumpang yang ditemui? Tentulah ada yang bertanya, dari mana pula datangnya kotak hitam itu? Atau bagaimana pula jika ketiga-tiganya, kotak hitam, pesawat dan mayat langsung tidak ditemui sampai bila-bila? Meskipun semua orang mahukan kebenaran mengenai apa yang sebenarnya berlaku, tetapi kepentingan waris mangsa tidak seharusnya dilupakan. Waris mangsa hanya mahukan pengesahan jika ada kematian, mestilah ada sekurang-kurangnya cebisan mayat yang ditemui atau jika terhempas, mestilah ada serpihan pesawatnya? Oleh itu, sementara kotak hitam dicari, tumpuan kepada pesawat dan nasib penumpangnya haruslah juga seimbang. Dalam masa yang sama, memasuki hari ke-35 ini juga, jika mengambil kira kenyataan penuh sedih Perdana Menteri sebelum ini yang mengatakan pesawat itu dikesan kali terakhir di sebuah kawasan sunyi di selatan Lautan Hindi serta jauh daripada mana-mana landasan yang dalam bahasa mudahnya bermaksud ianya telah terhempas dan tiada yang terselamat, tetapi media arus perdana dah milik kerajaan sendiri seperti menafikan kenyataan Najib itu. Ada media arus perdana turut meragui pesawat itu terhempas dengan mengaitkan penglibatan CIA dengan kehilangan itu yang lebih dipercayai dengan teori rampasan. Hujah yang digunakan pula amat mudah iaitu jika bangunan WTC di New York boleh dimusnahkan, apalah halnya dengan hanya sebuah pesawat. Terdapat pula media yang membuat spekulasi bahawa pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid ada menghubungi seseorang yang tidak dapat dikesan ketika pesawat itu terbang rendah di sekitar Pulau Pinang. Kedua-dua spekulasi ini cuba menghidupkan teori rampasan berbanding terhempas. 

 Semua teori dan spekulasi ini datangnya daripada media arus perdana dan dimiliki oleh kerajaan. Ia nampak terang-terang cuba menolak kesimpulan yang dibuat oleh Perdana Menteri yang turut menjaga kepentingan tempat mereka bekerja yang sebelum ini mengatakan MH370 telah terhempas dan tiada penumpangnya yang selamat. Meskipun Hishammuddin menolak kedua-dua teori itu dan bekas Duta AS, John Mallott juga memperlekeh teori konspirasi CIA itu sebagai bukti kewartawanan yang menulis berdasarkan rekaan, paranoid dan perkauman, hakikatnya selepas lebih sebulan kehilangan pesawat itu menjadi misteri, akhbar milik kerajaan sendiri tidak percaya dengan kerajaan. 

Jika sebelum ini, Hishammuddin memberi amaran kepada media agar jangan membuat sebarang spekulasi dan salah lapor serta mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang, kini media naungan kerajaan sendiri yang berbuat demikian. Bahkan keghairahan mereka ke arah itu melebihi media baru. Perlakuan mereka ini bukan saja memalukan kerajaan tetapi juga mencabar kewibawaan seorang Perdana Menteri yang sebelum ini terang-terang yakin bahawa pesawat itu telah terhempas. Tetapi apabila media kerajaan sendiri kebelakangan ini lebih ghairah berspekulasi dan membuat bermacam-macam teori, jawapan Hishammuddin cukup mudah, "seperti media barat, mereka juga bebas melaporkan apa saja. Tetapi akhirnya, jika laporan itu tidak benar, mereka akan hilang kredebiliti". Senang dan santai saja jawapannya bila terkena batang hidung sendiri. Persoalannnya, mana janji saman dan ambil tindakan undang-undang yang begitu garang dilaungkan sebelum ini? Mana pula peranan Peguam Negara yang kononnya sudah mula mengumpul bukti mengenainya sejak hari pertama kehilangan MH370 lagi?

Takziah : Pak Hamid Wira Unit Amal

Posted: 13 Apr 2014 07:46 PM PDT

Saya mendapat khabar sedih pemergian mengejut Abdul Hamid bin Abdul Kadir (Pak Hamid) Ketua jurulatih kawad kebangsaan Jabatan AMAL dari Johor ke rahmatullah pagi tadi jam 10 pagi. Beliau dikatakan sedang mengadakan latihan kepada anggota AMAL dalam program kursus kepimpinan AMAL di Sepang dan rebah secara tiba-tiba dan kemudiannya disahkan meninggal dunia. Dalam usianya 59 tahun beliau mengabadikan dirinya kepada perjuangan Islam dan memilih AMAL sebagai medan kebaktiannya. 


Beliau adalah anggota AMAL terlatih, dedikasi, sabar dan komited terhadap tugasannya. Beliau sanggup meredah hutan, mengharungi banjir dan lumpur untuk hadir dan bertugas di mana lokasi di arahkan. Menjaga lalulintas, parkir, menjaga keselamatan dan kebersihan dalam sesuatu program besar PAS tidak menjadikan beliau kekok dan jemu dengan tugasannya itu. Demi jemaah, dalam usia senja itu beliau gagahkan diri bersama anak-anak muda yang jauh 20 tahun dari usianya.

Allahyarham Pak Hamid adalah ikon anak-anak muda. Beliau jugalah ikon kebanggaan AMAL. Beliau adalah contoh insan ikhlas berjuang demi Islam. Tanpa nama dan kedudukan tinggi, Pak Hamid tidak kejarkan pangkat, kedudukan dan jawatan dalam PAS. Perjuangan Islam dengan mencapai keredhaan Allah adalah matlamat utama PAS dan Pak Hamid telah membutikannya. Bertepatan dengan slogan yang selalu didendangkan AMAL iaitu Allah matlamat kami, Rasulullah pedoman kami, Al Quran panduan hidup kami, jihad adalah jalan juang kami dan mati di jalan Allah adalah cita-cita kami dan Pak Hamid telah membuktikan kata-katanya untuk hidup dan mati di jalan Allah. 

 Pemuda PAS Malaysia (PPM) mendoakan semoga Allah menerima amal Allahyarham dan diangkat sebagai para syuhada di jalanNya. Semoga keluarga Almarhum Pak Hamid tabah menghadapi ujian yang melanda ini. Berehat dan bergembiralah almarhum di alam sana dengan nikmat yang dijanjikan setelah menumpahkan seluruh kehidupan untuk Islam dan kami sentiasa mencemburui kehidupan beliau.

Rupanya CIA Tahu Kisah Sebenar MH370

Posted: 13 Apr 2014 07:42 PM PDT

WASHINGTON - Seorang penulis berasal dari Amerika Syarikat (AS) yang juga penyiar radio tempatan, Dr Kevin Barrett mempercayai bahawa Agensi Perisikan Pusat (CIA) AS mengetahui perihal sebenar apa yang terjadi kepada pesawat MH370. Dr Kevin, pemegang Doktor Falsafah Arab-Islamoligi dan pengkritik Perang dan Keganasan terkenal Amerika menyatakan pendapat itu menerusi saluran Press TV, semalam."Kehilangan pesawat itu tidak masuk akal. Ia tidak mungkin hilang begitu saja," katanya.
Menurutnya, beberapa individu di pangkalan CIA di Alice Springs, Australia tahu mengenai perihal sebenar mengenai pesawat itu. "Maka itu kerajaan Malaysia meminta mereka untuk membantu, namun sehingga kini Malaysia tidak mendapat sebarang respons," katanya.Beliau juga bertegas bahawa terdapat individu yang menutup perkara sebenar dalam kejadian ini. "Sesuatu tidak logik apabila timbul maklumat mengenai pesawat terbabit mengubah haluan, terbang ke arah yang salah dengan beberapa penduduk terlihat ianya terbang rendah di sekitar Kepulauan Maldives lalu menuju ke Diego Garcia dan hilang begitu sahaja."Perkara ini sangat aneh dan tidak masuk akal," katanya menurut laporan Mirror. ~sh

Menteri Ramal BN Bakal Kalah PRU14?

Posted: 13 Apr 2014 07:41 PM PDT

Anggota-anggota Umno perlu sedar yang Pilihanraya Umum Ke-14 (PRU14) akan lebih mencabar dengan kecenderungan pihak pembangkang mempolitikkan apa jua isu untuk meraih sokongan rakyat, kata Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Hasan Malek (gambar). Oleh itu Hasan, yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan berkata segala masalah rakyat haruslah diselesaikan segera dan jangan menunggu sehingga saat-saat akhir, baharu mereka hendak bertemu rakyat. 


 Anggota-anggota Umno juga diingatkan supaya memainkan peranan penting dalam menjelaskan kepada rakyat mengenai belang politik pembangkang yang sebenar jika mereka memerintah negara ini untuk memberi kesedaran kepada pengundi-pengundi, katanya ketika bertemu dengan pemimpin-pemimpin Umno Bahagian Gelang Patah di Johor Baharu hari ini. Beliau berkata:"Walaupun Barisan Nasional (BN) tewas dalam merebut kerusi Parlimen Gelang Patah pada pilihanraya umum yang lepas, kita tidak harus patah semangat.

 Kita harus terus berjuang bagi mempertahankan Johor sebagai salah satu negeri yang menjadi kubu kuat BN." Selain itu, beliau berkata konsep perkongsian kuasa dengan kaum-kaum lain menerusi parti-parti komponen seperti MCA, MIC dan lain-lain, akan diteruskan bagi memastikan kesemua kaum mendapat manfaatnya. ~tmi

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 14 Apr 2014 09:18 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Warga emas di Rembau tagih janji sebelum PRU13 lalu

Posted: 13 Apr 2014 09:13 PM PDT




14 April 2014 ,REMBAU - Seorang warga emas memohon pihak berkaitan untuk mempercepatkan proses membaik pulih kediaman pusaka yang didudukinya sejak lahir lagi di Kampung Legung Ulu, dekat sini, semalam.

Warga emas berkenaan, Saimah Namid, 78, berkata, dia berasa sangat bimbang apabila terdapat atap zink yang melopong di bahagian atas rumah berhampiran suis utama elektrik.

"Bagaimanapun, sebelum PRU13 yang lalu, kami dikunjungi oleh pemimpin setempat yang melihat keadaan rumah kami yang uzur dan menyatakan kediaman ini boleh diusulkan untuk proses baik pulih rumah.

"Jika sebelum ini kami memang berharap kediaman dapat dibaik pulih, namun tidak mempunyai modal yang besar untuk tujuan berkenaan. Oleh itu, bila ada pihak yang memberikan harapan kami menanti hinggalah hampir setahun ini," katanya ketika ditemui di kediaman berkenaan, dekat sini, semalam.

- SINAR

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 14 Apr 2014 07:09 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


SAMAN TUAN GURU : MAHKAMAH TINGGI KETEPI PERINTAH PENGHAKIMAN INGKAR.

Posted: 13 Apr 2014 09:11 PM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan