Khamis, 6 Mac 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 05 Mar 2014 11:57 PM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KUBANG PASU


Kelaparan mampu membangkitkan rakyat

Posted: 05 Mar 2014 07:40 AM PST

Alhamdulillah, setelah masuk bulan yang ketiga dalam tahun 2014 ini, kita masih terus diberi kesempatan untuk menikmati sebuah kehidupan yang walaupun sesak dan sarat dengan tekanan, namun apabila berada di landasan memperjuangkan agama Allah, pastinya kita akan berada dalam ketenangan.

Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) sudah mula diedarkan kepada seluruh penerima yang layak menerimanya. Sejak 22 Februari lalu, ramai yang berpusu-pusu ke Mesin Wang Automatik (ATM) untuk mengeluarkan wang BR1M.

Ada yang tersenyum riang kerana dapat bayaran BR1M berjumlah RM650, ada yang pulang dengan hampa kerana permohonan tidak diluluskan, dan ada juga yang mengeluh mengapa hanya menerima RM450.

Pelbagai persepsi, pelbagai ragam dan pelbagai watak, ada yang terlalu gembira (khasnya yang bujang), ada pula yang umpama tiada perasaan, kerana bagi mereka wang RM650 tidak ber tahan lama, paling tinggi sehari dua.

Dengan wang tersebut, mereka hanya boleh membeli belah dua atau tiga kali sahaja, itupun di pasaraya-pasaraya borong seperti Mydin dan Tesco. Kenaikan harga barangan menyusutkan nilai wang RM650.

Kenaikan harga barangan, ke san berantai kenaikan harga minyak usai Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nyata mencetak satu kekangan kepada nilai wang dalam kantung rakyat.

Kemudian, rakyat berdepan pula dengan kenaikan tarif elektrik yang kini mencecah 15 peratus, yang akhirnya menyumbang kepada peningkatan kos pengeluaran di kilang-kilang, dan menyebabkan harga barangan melambung sekaliganda.

Rakyat dikejutkan lagi dengan berita penurunan harga getah dari pada RM4.00 sebelum ini dan kini hanya sekitar RM2.30 sahaja.

Ramai di kalangan penoreh getah adalah penerima BR1M. Namun, apalaha sangat BR1M berjumlah RM650 jika harga pasaran getah kini turun mendadak.

Terdapat penoreh yang terpaksa mengikat perut berdepan de ngan penurunan harga getah ini. Di Kedah sendiri sudah dua kali himpunan aman digerakkan penoreh bersama PAS membantah penurunan harga getah dan mendesak kerajaan peduli isu harga getah.

Gerakan kebangkitan yang sedang berlaku hari ini di Baling dan di Kedah secara umumnya mengimbau semula kenangan lam pau. Harga getah yang turun menjunam menyebabkan penoreh getah semakin tertekan.

Mereka terpaksa mencatu segala macam belanja yang sebelum ini telahpun berlaku catuan akibat kenaikan harga barangan.

Apatah lagi malang mereka berganda kini musim panas yang agak berpanjangan menyebabkan pokok getah tidak mengeluarkan hasil yang banyak.

Dalam sehari mereka hanya berjaya mendapat hasil antara RM15 hingga RM20 sahaja, sedang kan keperluan mereka melebihi pendapatan yang semakin menyusut.

Mereka bimbang, hari demi hari kantung mereka akan terus kering, seumpama keringnya tanah- tanah kebun getah mereka.

Kelaparan mula menjengah perut mereka. Datangnya BR1M tidak membawa perubahan langsung ke pada pendapatan mereka.

Apatah lagi mereka sedar bantuan itu adalah hasil dari poketpoket rakyat dengan kutipan cukai, peningkatan harga barang an dan keperluan serta perkhidmatan.

Mereka sudah bijak menilai, apatah lagi terdapat anak-anak mereka yang sedang menuntut di pusat pengajian tinggi mencambahkan benih kesedaran kepada mereka.

Lapar perut mereka tidak boleh ditahan seperti 10 tahun lalu ketika harga getah merudum hingga RM2.50 sen sekilogram. Lapar perut mereka kini lebih berat berbanding 10 tahun lalu akibat kenaikan harga barangan.

Justeru, mereka mula bangkit, bangkit untuk menyedarkan kerajaan agar peduli nasib mereka.

Kebangkitan golongan penoreh ini mengingatkan kita akan kebangkitan rakyat Baling suatu masa lalu yang memacu kebangkitan gerakan mahasiswa.

Ketika itu, anak muda khususnya mahasiswa melestarikan bi dikan semangat perjuangan de ngan menggerakkan bantahan awam akhirnya menjengah ke ibukota kuala Lumpur.

Ribuan anak muda kampus uni versiti yang berhimpun di Padang Kelab Selangor sekitar tahun 1975.

Himpunan mahasiswa seterusnya membawa tangkapan besar besaran pimpinan mahasiswa di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), dan kemudiannya berlakulah pertempuran ideologi mahasiswa membantah kerajaan.

Peristiwa ini membawa kepada pindaan Akta Universiti Dan Kolej Universiti (Auku) pada tahun 1975, seterusnya mengheret zaman gelap gerakan mahasiswa berdekad-dekad selepas itu.

Baling juga menjadi titik tumpuan negara apabila berlakunya peristiwa berdarah Memali pada 19 November 1985, di mana seramai 14 orang penyokong PAS telah terkorban dalam tragedi pertembungan akibat salah arahan rejim BN.

Baling juga boleh menjadi suatu sejarah moden andai kelaparan yang sedang dihadapi masyarakat penoreh getah hari ini mencapai tahap membangkitkan mereka yang dahulunya tidur kekenyangan, tetapi kini bangkit kelaparan...

PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 05 Mar 2014 11:44 PM PST

PAS KAWASAN KUBANG PASU


Menjejaki degup nadi pesawah

Posted: 05 Mar 2014 07:44 AM PST

Oleh ARIF ATAN
SELEPAS solat Subuh di pejabat Harakah, saya terus menuju ke rumah Ketua Pengarang, Ahmad Lutfi Othman di Bukit Ampang untuk misi kembara kami ke Negeri Jelapang Padi.
Ketika sedang dalam per jalanan, fikiran boleh me nerawang pada pengalaman saya di bangku sekolah dahulu membaca novel Ranjau Sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad.


Teringat kembali kisah tragis yang tidak sudah dari mula mereka menebas sampai menuai menimpa keluarga pesawah, Jeha dan Lahuma di Kampung Banggul Derdap. Cerita derita mereka bertarung dengan alam seperti musim kemarau, ular tedung, burung tiak dan duri nibung pula begitu mengesankan.
Saya ketika itu yang hanya dibesarkan di kawasan setinggan Kampung Gombak Jaya, Batu Caves (sekarang Taman Samudra) pada awal tahun 1990-an menganggap hidup kami begitu susah. Elektrik tiada, air pili pun berkongsi. Makan dan pakai pun sekadar ada.
Rupa-rupanya, selepas membaca Ranjau Sepanjang Jalan ada lagi orang yang lebih susah dan paling penting baru saya tahu betapa azabnya untuk menghasilkan sebutir beras sebelum bertukar kepada nasi.
Sebaik sampai di rumah Lutfi, beliau memberitahu petang sebelumnya baru pu lang dari ziarah Harakah di Melaka dan Johor, bersama sahabat wartawan seperjuangan, Arif Juhani.
Dalam keuzuran fizikal beliau, saya dapat melihat jiwa dan semangatnya yang sihat. Bulan Januari lalu pun dalam kunjungan Harakah di Tawau, banyak tempat kami ziarahi dan individu ditemui.
Sifat enggan 'duduk diam' itu jugalah mendorong beliau mengajak saya untuk melihat dan mendengar sendiri masalah sebenar pesawah dan penoreh getah di Kedah.
Pada pagi penghulu segala hari, 28 Februari itu, bersama-sama sahabat beliau, seorang jurutera ka - nan, yang memandu ken - deraan, kami meninggalkan ibu kota yang mulai sesak seperti lazimnya.
Semakin menghampiri ke utara, semakin kelihatan impak musim kemarau tahun ini. Tepat jam 2.30 petang, kami melepasi Sungai Muda yang menjadi sempadan negeri Kedah dan Perak.
Di kiri dan kanan lebuh raya dapat dilihat pepohon, daun-daun kering dan rumput terbakar di sana-sini selain beberapa aktiviti pembakaran jerami di kawasan bendang.
Setengah jam selepas itu, tiba di Alor Setar. Terasa bahang yang menyengat sebaik keluar dari kenderaan.
Di Restoran Imran Nasi Kandar, kami disambut Ke tua Biro Harakah Kedah- Perlis, Bashir Ishak serta kumpulan NGO petani 'revolusioner' yang menggelar diri mereka sebagai BelaTani.
Teman Ahmad Lutfi yang menyambut kami, sambil menikmati nasi kandar sotong dan telur ikan, memberitahu sejak tahun baru ini, bendang di sini belum lagi menerima hujan dan suhu pernah sehingga mencecah 40 darjah Celcius.
Begitu mencabar
Penangan tahun ini nampaknya begitu mencabar.Daripada musim kemarau yang banyak memberi kesan pada petani dan pekebun, penduduk di Lembah Klang pula dilanda krisis air selain kenaikan harga barang yang kena pada semua rakyat di seluruh negara.
Selesai menjamah nasi kandar, kami bergerak ke pejabat Adun Kubang Rotan, Nasir Mustafa. Lebih dua jam, tiga pemimpin BelaTani menceritakan keperitan dihadapi pesawah.
Semuanya terungkai dari monopoli si hartawan, Tan Sri Syed Mokhtar Al- Bukhari melalui Bernas yang tidak pernah puas termasuk perangai agensi kerajaan yang lebih berselera berbincang tentang keuntungan dengan mengabaikan kebajikan kaum tani.
Banyak idea dan pandangan mereka menarik untuk dikongsi. Didedahkan bagaimana selepas demonstrasi pesawah padi kali pertama berlangsung pada 23 Januari 1980, tiada pemimpin yang bersuara untuk keadilan mereka.
Bagi Aris Awang – tidak pasti jawatannya dalam Belatani tetapi seperti berperanan sebagai penasihat – hari ini selepas lebih 30 tahun peristiwa yang turut mengundang darurat dan penangkapan ke atas petani itu berlalu, sudah tiba pada masa ini untuk petani bangkit ambil 'kesempatan' ke atas orang politik.
Didedahkan juga bagaimana Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) tidak membela petani seperti yang sepatutnya.
Hanya bercakap soal kemajuan hasil tetapi tidak pun melimpah kepada kaum tani.
Tujuan penubuhan PPK itu bagus tetapi "dipagar oleh birokrasi kerajaan," tegas Aris, yang lebih mesra dipanggil Pak Teh. Pada masa sama, kaum tani disebut Pak Teh, "dipagar go longan populis" apabila masalah membelenggu petani gagal diketengahkan di Dewan Rakyat oleh wakil rakyat dilantik.
Bagi kekangan "pagar" kedua ini, barangkali inilah sebabnya PAS gagal mempertahankan kerajaan negeri Kedah pada PRU13.
Hal ini tamparan hebat pada kepimpinan dan nampaknya tidak harus dipandang sebelah mata dalam Pada ketika Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) menggalakkan hasil padi ditambah mencecah 10 tan tetapi hasil diperoleh petani tetap sama.
Bernas pula sebenarnya lebih suka jika hasil padi tempatan rendah kerana pihaknya dapat membawa masuk beras import lebih banyak termasuk tidak peduli gejala projek pembangunan dan perindustrian di atas tanah sawah.
Pesawah secara purata mengerjakan lima relung sawah dan hasil pendapatan diperoleh ketika harga padi sekarang begitu rendah terus menyebabkan me reka terperosok dalam kemiskinan.
Kebajikan terabai
Setiausaha BelaTani, Mohamad Salleh pula menyifatkan kebajikan kaum petani terabai kerana hanya bernaungkan Bernas yang merupakan satu entiti syarikat. Lain halnya dengan go longan nelayan. Mereka mempunyai Lembaga Ke majuan Ikan Malaysia (LKIM).
Melihat hujah dan inisiatif mencetak buletin untuk diedarkan kepada orang ra mai khususnya petani, BelaTani bukannya mainmain.
Kehadiran BelaTani pada Konvensyen Pakatan Rakyat kali kelima, 8 Mac ini di Shah Alam pastinya dapat mencelik mata semua pihak akan tugas penting yang perlu ditangani.
Jika tadi menempuh simpang-siur masalah padi, seterusnya pada lewat petang hari yang sama, Harakah dihadapkan dengan isu mendesak dialami pekebun dan penoreh getah. Soal tuntutan harga getah pada harga lantai diutarakan dalam pertemuan bersama Pengerusi Lajnah Pertanian PAS Pusat, Dato' Ir Amiruddin Hamzah di restoran tidak jauh dari tapak projek kondominium pertama di Alor Setar, Amansuri Residences.
Beliau mendedahkan pe kebun kecil sebenarnya menyumbang 4 sen untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan (R&D) getah tetapi parti pemerintah Umno-BN hanya menyumbat pemikiran mereka supaya terhutang budi kononnya subsidi diterima semua atas ehsan kerajaan.
Kemelut menimpa penoreh getah di Kedah juga sebenarnya berlaku di seluruh negara. Amiruddin menunjukan memorandum yang dibawanya bersamasama daripada NGO, Pekebun Kecil Getah Gen 2.0.
Memorandum dari Kampung Nyalas, Melaka itu bukti isu getah bukan masalah penoreh di Kedah semata-mata.
Banyak lagi sebenarnya penindasan dialami marhaen yang tentunya wajib Harakah terus bongkar dan dedahkan kepada marhaen.
Harakah pastinya mengalu- alukan perkongsian mak lumat daripada golongan yang tertindas untuk bangkit bersuara lantang seperti BelaTani.
Kesungguhan politik pimpinan PAS negeri bekerja mulai sekarang juga dituntut seperti diarahkan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam muktamar tahun lalu untuk menghadam masalah setempat masingmasing dengan pendedahan melalui Harakah.
Walaupun Ahmad Lutfi mengakui dirinya anak bendang, kelahiran Kampung Raja, Kubang Pasu, dalam kawasan MADA, tetapi banyak perkara baru diperoleh dalam kembara di Kedah dan menganggap ini pembuka tirai untuk memperjuangkan isu rakyat.
"Kita perlu lebih dekat dengan aktivis akar umbi untuk menyelami jerit pe rit mereka, dan Harakah akan bertindak proaktif ber sama pesawah," kata Ahmad Lutfi ketika tulisan ini disiapkan jam 1.30 pagi, Sabtu, 1 Mac, di hotel peng inapan kami, The Regency, Alor Setar. meniti tempoh beberapa tahun sahaja sebelum tiba musim PRU14.
Melihat pada konsep "pagar" yang digunakan ini, barangkali tepatlah apa bila mereka secara berseloroh mengajak Harakah untuk menyertai "Sekolah Bela Tani".
Benar. Banyak sebenarnya aspek teknikal yang kompleks lebih-lebih lagi pada kami di Harakah, Kuala Lumpur.
Pengerusi BelaTani, Mohd Subri Said menceritakan Ahli Parlimen Alor Setar, Gooi Hsiao Leung sen diri pun beberapa kali menemui mereka untuk lebih memahami kemelut masalah sebenar melanda kaum tani.
Lebih menarik, BelaTani menegaskan banyak kali isu petani ini bukan sekadar berlegar tuntutan harga padi yang lebih tinggi semata- mata.
Jauh lebih penting, soal survival sektor tanaman padi tempatan berkait rapat dengan keselamatan negara. Malaysia sendiri pernah terkena tempias 'krisis makanan' ini pada 2011 apabila banjir besar melanda Thailand menyebabkan beras tidak dapat diimport ke negara ini.
BelaTani juga membidas sifat mengungkit kerajaan Umno-BN kononnya petani sudah mendapat banyak subsidi sedangkan subsidi yang dimaksudkan tidaklah sebanyak mana diterima.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 05 Mar 2014 09:45 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Program NISA N9

Posted: 05 Mar 2014 01:50 AM PST


Negeri Sembilan mula catuan air esok 6 Mac 2014

Posted: 05 Mar 2014 12:44 AM PST




Negeri Sembilan akan memulakan catuan air membabitkan 3,000 rumah di kawasan FELDA Palong, FELDA Bukit Rokan dan FELDA Bukit Jalur di Gemencheh, dekat sini, serta sebahagian pengguna di kawasan Gemas, Tampin, mulai esok.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata catuan itu terpaksa dilakukan kerana penurunan paras air di Sungai Ulu Muar yang menyalurkan air kepada Loji Rawatan Air Sungai Gemas, yang menjadi sumber bekalan bagi pengguna terbabit.

"Jika cuaca panas berterusan, catuan air juga terpaksa dibuat membabitkan 25,000 pengguna di daerah Tampin dan sebahagian Rembau selepas 25 Mac ini, disebabkan penurunan paras air Empangan Gemencheh," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco, di sini, sebentar tadi.

Pelancaran ARC Peringkat Kawasan Seremban, Kuala Pilah, Jempol dan Jelebu

Posted: 05 Mar 2014 12:43 AM PST


n12selinsing

Posted: 05 Mar 2014 09:29 PM PST

n12selinsing


MoU: PAS ucap tahniah kepada Kelantan dan Selangor

Posted: 05 Mar 2014 08:23 PM PST


     
 

KUALA LUMPUR: PAS merakamkan setinggi-tinggi ucapan tahniah kepada kepimpinan Kerajaan Negeri Selangor yang diterajui oleh Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan kepimpinan Kerajaan Negeri Kelantan yang diketuai oleh Ustaz Datuk Ahmad Yakob di atas termeterainya memorandum persefahaman (MoU) antara dua kerajaan itu pada 2 Mac lalu.

"MoU ini yang secara khususnya adalah merujuk kepada beberapa inisiatif kerjasama ekonomi dan perundingan dalam beberapa projek yang mempunyai kepentingan bersama rakyat di kedua-dua negeri," ujar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, PAS berpendapat bahawa MoU yang ditandatangani antara Menteri Besar Selangor Incorporated (MBI) dan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) adalah merupakan satu langkah permulaan yang sangat penting yang sedang diterokai antara kedua-dua kerajaan di bawah Pakatan Rakyat.

"Hal ini, menjadi lebih bermakna dalam kita menterjemahkan prinsip serta polisi bersama yang dipersetujui dalam Pakatan Rakyat dengan membangunkan model kerjasama sebelum berlangsungnya Konvensyen Pakatan Rakyat pada hujung minggu ini," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Marang.

Katanya, kerjasama sebegini perlu terus diperkembangkan untuk memberdayakan rakyat dalam negeri ini dalam menghadapi kesan ekonomi yang semakin perit.

Ini, ujar beliau ditambah pula dengan kecelaruan fahaman dan pelaksanaan konsep federalisme yang sepatutnya diamalkan dengan adil oleh Kerajaan Pusat itu sendiri.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 05 Mar 2014 09:23 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


EXCO PEMBANGUNAN MODAL INSAN SELANGOR umum sumbangan RM30K untuk polis mangsa serang

Posted: 05 Mar 2014 06:09 AM PST


Tariff air di Selangor tak akan naik dalam 3 tahun ini

Posted: 05 Mar 2014 05:46 AM PST


Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 05 Mar 2014 07:40 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


AHLI PAS JANGAN BIMBANG..KITA ADA BUKTI KETEPIKAN PENGHAKIMAN INGKAR.

Posted: 04 Mar 2014 09:50 PM PST

SYOR WUJUDKAN FIQH DAKWAH VERSI MALAYSIA : PEMUDA PAS

Posted: 04 Mar 2014 09:45 PM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan