Khamis, 26 Disember 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 25 Dec 2013 09:30 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Rantau pekan selamat

Posted: 25 Dec 2013 06:19 PM PST




25 Disember 2013

Seremban: Walaupun berada kira-kira 50 meter dari Balai Polis Rantau, di sini, dua perompak awal 20-an nekad melakukan rompakan bersenjata terhadap seorang pemilik kedai emas menyebabkan kerugian RM180,000 di pekan Rantau, di sini, semalam.

Jempol Bandar Selamat

Posted: 25 Dec 2013 06:08 PM PST




26 Disember 2013

JEMPOL - Seorang suri rumah trauma selepas dia diugut bunuh dan dirogol oleh empat perompak yang memecah masuk rumahnya di Bandar Seri Jempol dekat sini kelmarin.

Kejadian pukul 3.15 pagi itu berlaku selepas rumah mangsa yang dikenali sebagai Samsiah, 31, dimasuki perompak bersenjatakan parang ketika mangsa bersama tujuh ahli keluarganya sedang tidur.

Samsiah berkata, sebaik masuk, perompak yang merupakan warga Indonesia berkenaan terus mengejutkan dia yang sedang tidur di ruang tamu bersama dua anak dan adik perempuannya sebelum leher mereka diacu parang.

HIMPUNAN BANTAH KEZALIMAN REJIM BANGLADESH

Posted: 25 Dec 2013 06:07 PM PST


Kem Bestari Solat Kini Kembali

Posted: 25 Dec 2013 06:06 PM PST


Program Motivasi Persediaan ke Sekolah

Posted: 25 Dec 2013 06:06 PM PST



Program Motivasi Persediaan ke Sekolah
Tarikh : 28/12/2013 (Sabtu)
Masa : 8.00 pagi - 5.00 petang
Penyertaan pelajar 10-16 tahun
Anjuran Surau Taman Desa Anggerik Bandar Baru Nilai dengan kerjasama Pusat Pendidikan Islam At-Tibyan.



Pendaftaran hubungi 017-9295329/019-2570813
 

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 25 Dec 2013 07:14 PM PST

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Berapa Lama Najib Mampu Bertahan?

Posted: 25 Dec 2013 08:00 PM PST

Kritikan demi kritikan yang diterima Datuk Seri Najib sejak kebelakangan ini jelas memperlihatkan kerajaan yang sedang dipimpinnya semakin lemah dan ditolak oleh rakyat, tulis blogger Shahbudin Husin.

Menurutnya, jika sebelum ini kegagalan Najib menangani kenaikan harga barang lebih banyak dikritik oleh pihak pembangkang, mutakhir ini pula memperlihatkan suara dari dalam Umno sendiri semakin lantang mengenainya.

Katanya, selain Ahli Parlimen Pulai dan Pengerusi PAC, Nur Jazlan Mohamed, ahli akademik pro BN, Ridhuan Tee Abdullah yang sudah bersuara mengenainya, semalam pula bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Saifuddin Abdullah turut bersuara dengan nada yang serupa.

Tulisan penuh Shahbudin di dalam blognya sebagaimana di bawah.

Kritikan demi kritikan yang diterima Najib sejak kebelakangan ini jelas memperlihatkan kerajaan yang sedang dipimpinnya semakin lemah dan ditolak oleh rakyat. Jika sebelum ini kegagalannya menangani kenaikan harga barang lebih banyak dikritik oleh pihak pembangkang, mutakhir ini pula memperlihatkan suara dari dalam UMNO sendiri semakin lantang mengenainya.

Selain Ahli Parlimen Pulai dan Pengerusi PAC, Nur Jazlan Mohamed, ahli akademik pro BN, Ridhuan Tee Abdullah yang sudah bersuara mengenainya, semalam pula bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Saifuddin Abdullah turut bersuara dengan nada yang serupa.

NGO Perkasa yang sejak penubuhannya dilihat pro kerajaan dan Najib juga sudah mulai berbeza nada, malah memberi amaran mahu mengambil alih peranan UMNO dalam membela nasih rakyat lantarah UMNO dilihat semakin jauh daripada perjuangan membela nasib Melayu dan rakyat sejak kebelakangan ini.

Ada yang mengatakan di belakang Perkasa ialah Mahathir Mohamad dan jika dilihat hubungan Perkasa dengan Mahathir sejak sekian lama, malahan Ibrahim Ali dapat bertanding sebagai calon Bebas dalam pilihanraya umum lalu di Pasir Mas sehingga membuatkan calon UMNO, Johan Che Pa tidak mengemukakan borang pencalonannya, turut dikaitkan dengan campurtangan bekas Perdana Menteri itu.

Sementara pembangkang dan pelbagai NGO mereka terus menguatkan tekanan terhadap Najib dan kerajaan supaya lebih memikirkan kenaikan kos sara hidup rakyat yang sedang terhimpit sekarang, suara-suara dari dalam yang sebelum ini pro UMNO dan kerajaan juga sudah memperlihatkan rentak dan nada yang seirama.

Puncanya tentulah tidak lain kerana mereka juga sudah dapat mengesan kesengsaraan rakyat akibat kenaikan kos sara hidup ini. Selepas ini, mungkin ada lagi yang turut bertindak sama.

Jika dulu Pak Lah mula menerima kesan penolakan rakyat akibat tindakannya menaikkan harga minyak sebanyak 78 sen yang kemudian dihubung-kaitkan dengan pelbagai kelemahannya yang lain, Najib pula dilihat mula menerima kesan yang sama akibat tindakannya menaikkan beberapa jenis barang dan perkhidmatan sejak kebelakangan ini.

Najib bukan saja sedang menuruti jejak Pak Lah, bahkan langsung tidak mengambil teladan daripadanya.

Satu demi satu kenaikan yang gagal dikawalnya telah menyebabkan populariti Najib kini hanya tinggal 52 mata berbandinpg 62 mata sebelumnya berdasarkan kajian Merdeka Center manakala Umcedel pula dalam kajian terbarunya turut mendapati kenaikan harga barang akan menjadi beban yang akan terus menurunkan sokongan rakyat terhadap kerajaan.

Selain mendapati 42 peratus kemarahan rakyat adalah kerana kenaikan harga minyak, 34 peratus kerana kenaikan harga barang dan 24 peratus disebabkan kenaikan tarif letrik, kajian Umcedel juga mendapati bantuan BR1M tidak lagi berkesan dalam meringankan beban kehidupan rakyat.

Yang lebih buruk ialah, di sebalik kemarahan rakyat kian meningkat, pembangkang makin agresif meningkatkan prestasinya dan lebih banyak pula dari dalam UMNO dan kerajaan sendiri yang mengkritik kepimpinan Najib, tindakan mempertahankan Najib pula hampir tidak kedengaran.

Lebih ramai yang memilih untuk berdiam diri daripada mengeluarkan suara mempertahankan Najib. Najib seolah-olah mula keseorangan dalam menpertahankan diri dan kerajaan yang sedang dipimpinnya sekarang. Dalam isu melibatkan isterinya yang diserang baru-baru ini, Rosmah Mansor akhirnya terpaksa tampil sendiri mempertahankan diri dengan menulis surat yang panjang mengenainya.

Suara-suara dari sayap parti iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO juga hampir-hampir tidak kedengaran membela dan menpertahankan Najib dan kerajaan sedangkan dalam Perhimpunan Agung UMNO baru-baru, masing-masing mengaku merekalah tulang belakang dan tulang depan kepada parti dan kerajaan.

Apakah tulang-tulang ini sudah bengkok dan hampir patah sekarang ini? Mana jentera siber Pemuda UMNO dalam hal ini?

Jentera media sosial yang diakui sebagai medium paling utama dalam menghadapi pilihanraya akan datang pula, dilihat sudah terkulai sebelum masuk medan perjuangan. Selain terdapat blog dan media sosial pro UMNO yang berdiam diri daripada mempertahankan Najib dan kerajaan, selebihnya turut juga lantang mengkritik. Yang mengaku sudah menjadi bebas dan tidak lagi mahu dikaitkan dengan pro mana-mana parti juga sudah ada.

Semua ini memperlihatkan kedudukan Najib sekarang ini sebenarnya lebih parah berbanding ketika Pak Lah diserang dan mahu dijatuhkan dulu. Ketika itu Mahathir terpaksa bekerja keras ke seluruh negara dan menghadiri pelbagai program di merata tempat untuk menjustikasikan perlunya Pak Lah diturunkan sebagai Perdana Menteri, namun menteri kabinet dan pemimpin UMNO ramai yang masih lantang mempertahankannya.

Namun sekarang ini, sementara tekanan kian meningkat, suara yang mempertahankannya juga hampir tidak ada. Kalau ada pun yang bersuara hanyalah daripada pemimpin yang semakin terhakis wibawanya seperti Isa Samad dan Ahmad Maslan, manakala yang lain-lain lebih selesa memilih berdiam diri dan menjaga hal masing-masing.

Ini menjadikan persoalan yang bermain di fikiran ramai orang ialah sampai bilakah Najib mampu bertahan menghadapi semua tekanan ini? Tetapi dengan sokongan yang semakin merosot hari demi hari ini, semakin ramai yang percaya bahawa Najib tidak akan dibenarkan terus mengetuai UMNO dan BN dalam PRU 14 nanti kerana kemungkinan BN hilang kuasa lebih besar jika beliau terus kekal

Yang paling tidak mahu melihat UMNO dan BN kalah pastinya Mahathir. Yang lain-lain ada yang merasakan hanya kekalahan dan hilang kuasa merupakan pengajaran bermakna bagi UMNO dan para pemimpinnya. Selebihnya pula merasakan apa salahnya PR diberi peluang pula.

Dan ramai juga yang percaya kerja Mahathir jauh lebih mudah kali ini. Berbanding ura-ura dan tohmahan bahawa kerajaan mahu digulingkan melalui demonstrasi, Najib sebenarnya lebih mudah tergolek jika Mahathir mulai bersuara. ~shahbudin




Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 25 Dec 2013 01:27 PM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Kenaikan Kos Hidup, Segera Mobilisasi Kesedaran Rakyat

Posted: 25 Dec 2013 08:00 PM PST

Kerajaan didesak untuk fahami mesej rakyat dan segera mengambil tindakan wajar untuk mengurangkan tekanan kos sara hidup dan meningkatkan kualiti kehidupan rakyat. 

Demikian ditegaskan Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat Dr Mohd Khairuddin Aman Razali (gambar) merujuk kepada dapatan kajian yang dilakukan oleh University of Malaya Centre of Democracy and Elections (UMcedel) yang dibentgangkan semalam.

Kajian itu mendapati sekurang-kurangnya seramai 1,676 responden telah menggeneralisasikan keresahan rakyat terhadap perkembangan kenaikan kos sara hidup yang tinggi setelah 6 bulan Pilihan Raya Umum Ke-13 berlalu. 

Tiga isu utama melatari kebimbangan mereka iaitu mengenai kenaikan harga minyak, peningkatan harga barang dan kenaikan tarif elektrik. 

"Kita menolak keputusan kabinet untuk menubuhkan makmal kajian kerana ia hanya sekadar tindakan populis dan taktik membeli masa sehingga rakyat melupakan kezaliman yang dilakukan oleh mereka," ujar Mohd Khairuddin yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Lagi membimbangkan tindakan kerajaan terkini yang membenarkan kenaikan tarif elektrik dan tol yang melibatkan keperluan dan kemudahan seharian rakyat serta cukai GST yang bakal diperkenalkan dan subsidi petrol yang ditarik balik pasti meletakkan rakyat dalam kesempitan kewangan.

Sebanyak 55% responden sama ada kaum Melayu atau Cina tidak terkesan dengan bajet melaksana janji kerajaan sebaliknya lebih merasai pengucupan nilai ringgit dalam kocek mereka. 

Ini, kata beliau satu signal yang jelas bahawa fokus rakyat adalah hidangan sepinggan nasi untuk dijamah bukannya projek mega berskala besar yang tidak mengikut prioriti kepentingan dan pembaziran.

Menariknya, ujar beliau lagi walaupun responden menggunakan kaedah penyumberan maklumat politik daripada media konvensional kerajaan dan diseimbangkan dengan penggunaan media sosial seperti facebook dan twitter, namun sebanyak 79% daripadanya mengakui bahawa penyalahgunaan kuasa dan rasuah semakin meningkat di Malaysia. 

"Ia bukan hanya persepsi tetapi realiti yang sedang membarah. Ketempangan ekonomi ini dilihat menatijahkan kepada bebanan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat," katanya.

Justeru, kata beliau PAS harus lebih agresif menuntun kecelikan politik pengundi-pengundi Melayu terutamanya di kalangan golongan belia yang berada di kelas menengah. 

Tambahnya, apa yang lebih penting ialah mengekalkan momentum kesedaran di samping meningkatkan kefahaman Islam yang sebenar bagi memaknakan kehidupan mereka. ~harakahdaily



N45 Dr Halimah Ali

Posted: 25 Dec 2013 09:41 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Kenapa anda marah?

Posted: 25 Dec 2013 07:52 AM PST

Bismillah.
Dewasa ini ramai orang rasa marah. Harga barang naik.....tambang bas naik, bil letrik nak naik. Gula naik. Baju sekolah naik. Belanja anak sekolah sudah pasti akan naik. Kos nak pergi kerja pun akan naik. Ke sana ke mari..semuanya telan belanja besar.....memang ramai yang tertekan. Marah.

Persoalannya adakah orang yang marah harga barang naik setiap kali lepas PRU sedar bahawa memang barang dijangka akan naik kerana sebahagian sebab sebenarnya ialah untuk menampungkan perbelanjaan besar PRU. Sekiranya diperhatikan juga pemimpin yang terpilih tidak mampu mengolah kenaikan harga barang kerana hutang negara semakin hari semakin meruncing.

Semua perkara yang menyakitkan ini saling berkait. Kita perlu menjadi pengguna yang bijak supaya kita boleh mengurangkan impak kos sara hidup yang melambung. Namun kita MESTI LEBIH BIJAK memilih pemimpin yang PANDAI mengurus kewangan bagi pihak kita.

Kita cuba belajar bagaimana memilih pemimpin yang mahu, tahu dan mampu menjaga maslahah kita ummatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan