Selasa, 31 Disember 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Apa Yang Tersirat

Posted: 31 Dec 2013 01:41 PM PST

Apa Yang Tersirat


Kerajaan Tidakpun Terguling

Posted: 31 Dec 2013 09:23 AM PST

Nafsu besar pakatan pembangkang, kononnya mahu mengulingkan kerajaan, melalui Himpun Turun, di Dataran Merdeka, sempena menyambut tahun baru 2014; tidak mendapat sambutan orang ramai.

Kehadiran peyokong Turun, hanya mampu menarik kira-kira 3,000 orang, meskipun beberapa pemimpin Pakatan Rakyat, turut hadir seperti Rafizi Ramli, Salahuddin Ayub turut berucap.

Orang ramai sebenarnya telah bosan dengan karenah pemimpin serta penyokong mereka, yang mempergunakan rakyat untuk kepentingan politik mereka.

Tindakan peserta himpun yang hanya mampu membaling botol-botol minuman ke atas pentas dan merempuh pentas utama, adalah tindakan anak-anak jalanan yang nakal.

Sebenarnya, tahun ini adalah tahun ke-3 penyokong dan pemimpin pakatan rakyat memanfaatkan kedatangan orang ramai yang datang ke Dataran Merdeka, selain beriadah dan berhibur.

Sambutan yang dingin, seperti maalam ini terhadap usaha pakatan rakyat mempengaruhi orang ramai, seharusnya menjadi pengajaran kepada mereka, pada tahun hadapan, bahawa orang ramai tidak berminat lagi pada sebarang tindakan mereka.

Kos Sara Hidup: Mengurangkan Gaji Menteri Bukan Satu Penyelesaian

Posted: 31 Dec 2013 02:32 AM PST

SEBELAS Langkah yang diumumkan Perdana Menteri sebagai reaksi kepada rungutan rakyat berhubung kenaikan sara hidup akibat pengurangan subsidi minyak, gula dan kenaikan tarif litrik, bukan lah satu cara yang boleh mendorong menurunkan harga barang.

Langkah itu, hanya menybebkan penjimatan kepada perbelanjaan kerajaan, bukannya berimplikasi kepada harga barangan, khususnya barangan keperluan asas.

Harga barangan yang naik kononnya disebabkan oleh faktor subsidi, sebenarnya tidak selalu benar; atas sebab penentuan harga dalam sistem pasar terbuka ditentukan oleh kekuatan penawaran dan permintaan.

Berhubung dengan harga keperluan asas yang meningkat, adalah disebabkan oleh penawaran yang lebih rendah berbanding dengan permintaan. Penawaran dipengaruhi oleh keadaan semasa, seperti bencana alam, larangan import barangan tertentu, samada oleh negara pengeluar mahupun negara.

Persoalan utama yang melanda negara sekarang, adalah satu fenomena kenaikan harga barangan yang seolah-olah tidak terkawal;  sepertinya harga barangan diatur sedemikian rupa; oleh mereka yang terlibat dengan rangkaian perdagangan; tujuan akhirnya adalah untuk mengwujudkan suasana panik dan resah di kalangan orang ramai.

Kenaikan harga barangan tertentu, sebenarnya satu ciptaan oleh mereka yang mengawal barangan itu, dan mereka bertindak monopoli, sehingga orang ramai tiada pilihan mendapatkannya daripada pihak lain, kerana keadaan pasaran sudah berada pada keadaan oligopoli.

Tindakan kerajaan  memperkenalkan penswastaan terhadap barangan yang mana suatu masa dahulu dikawal oleh kerajaan; dan apabila diberikan kepada pihak-pihak tertentu, maka kerajaan tiada kemampuan mengawal lagi; dan akibatnya apabila kerajaan memperkenalkan polisi seperti penyusunan subsidi, maka pihak-pihak tertentu itu memanfaatkan keadaan itu.

Apa yang boleh dibuat oleh kerajaan pada masa ini, adalah untuk kembali menasionalisikan rangkaian perdagangan barangan asas, untuk mengurangkan mata rantai perdagangan, tujuannya untuk mengurangkan kos yang terlibat, bukannya mengambil pendekatan mengurangkan elaun menteri atau pegawai yang berpangkat tinggi.

yang ku dengar dan ku lihat

Posted: 31 Dec 2013 01:41 PM PST

yang ku dengar dan ku lihat


Testing.testing.testing.

Posted: 31 Dec 2013 12:08 PM PST

Salam sejahtera, semuga bertemu kembali dengan jelmanya tahun 2014. Alhamdulillah kita masih bernyawa, kita masih dapat melihat dan mendengar. Melihat disekeliling kita tentang alam, tentang keindahan, tentang peal perangai manusia dan binatang.

Kita juga dianugerah untuk mendengar, dengar kabar dan berita, yang baik dan yang tidak baik, yang diupat dan yang difitnah. Dan terpulanglah kepada kita sama ada percaya ataupun tidak kerana di akhirat nanti kita akan disoal dan dihisab. 

Yang ku dengar dan ku lihat akan tetap dengan pendiriaan asal, akan menulis selagi mampu, yang benar akan disanjung dan yang palsu akan diterjah. Khas buat mereka yang terlibat dengan rakyat jelata, hanya ada sedikit kelainan dalam menyampaikan maklumat kepada pembaca, selain dari apa yang didengar dan dilihat penulis juga bersedia memberi ruang kepada rakan-rakan yang ingin berkongsi blog ini untuk dimuatkan penulisan yang boleh mendedah peristiwa dan serba sedikit bagi mencurahkan ilmu untuk dikongsi bersama.

Diblog ini keutamaan kita paparkan apa yang berlaku disekeliling kita, berlaku dalam kerajaan, apa yang dilakukan oleh wakil-wakil rakyat, pegawai kerajaan dan pemimpin politik, yang ada hubung kait dengan kehidupan kita, yang menyentuh keistimewaan anak cucu kita. Mereka yang 'auta' akan kita terjah semaksima  mungkin. Awas.

Tahun 2013 sudah menjadi sejarah, keputusan PRU13 sudah muktamad walaupun ada empat lagi kawasan Parlimen yang ada kes dimahkamah, itu semua tidak boleh mengubahkan kekejapan kerajaan BN. Rakyat kena akui keputusan demokrasi. Yang tak puas hati tunggulah pada PRU14 peluang masih ada.

UMNO ternyata menguasai lebih kerusi parlimen, maka UMNOlah menjadi teras kepada Kerajaan hari ini, walaupun mejoriti rakyat banyak memberi sokongan kepada PR itu tidak boleh mengubah apa yang telah ditulis dalam perlembagaan. Akuilah.

PRU14 masih jauh, lima tahun lagi lebih kurang 55 bulan dari sekarang, kepada parti-parti yang ingin masuk bertanding dalam PRU nanti boleh lah bermula dari sekarang untuk berkempen, tapi jangan lupa tanggongjawab sosial kepada rakyat, yang rakyat patut berhak dapat harus ditunaikan, PR pula jangan sengaja mencari alasan tak mahu menyokong kebaikan apa yang kerajaan buat, rakyat kini sudah pandai menilai.  

Janji dalam Pilihanraya hendaklah ditunai, kuasa yang ada hari ini tidak akan kekal apabila rakyat mula persoal, kenapa barang-barang harganya naik,kenapa subsidi ditarik, apakah itu semua dilakukan oleh kerana kerajaan BN ingin menunai janji pilihanraya. apakah tarik subsidi dan menaikkan harga barang itu adalah sebahagian janji BN, atau satu pembohongan kempen dimusim pilihanraya iaitu janji rakyat didahulukan.

Malanglah kapada rakyat sekiranya apa yang dibantah oleh anak-anak muda didataran merdeka tidak diendahkan oleh kerajaan, anak-anak muda itu mewakili ibu bapa yang terpaksa mengikat perut akibat kenaikan barang-barang sepertimana yang diwar-warkan.

PM Najib!.  Hanya Dato' Seri mampu mendamaikan hati rakyat yang gelisah dan resah akibat ketololan ucapan para menteri, "kalau tol mahal, tak usah lalu lebuhraya', kalau ikan mahal tak payah makan ikan, kalau astro mahal tak payah tengok astro" kenyataan bunyinya cerdik tapi Haji Alwi ADUN Kok Lanas merangkap Ketua Penerangan UMNO Kelantan menyeru dengan berkata "menteri-menteriku, cerdiklah sikit".

Itu bermakna ada dikalangan menteri yang PM Najib lantik terpaksa dinasihat oleh ahli UMNO kerana kurang cerdik agaknya.

THE FLYING KICK

Posted: 31 Dec 2013 01:36 PM PST

THE FLYING KICK


LAAAAAA... DAH ABIS DAH KER? ADA APA-APA YANG BERUBAH DAN TURUN?

Posted: 31 Dec 2013 09:02 AM PST

UPDATE!!! KONSERT DI DATARAN MERDEKA DIBATALKAN!!!

Posted: 31 Dec 2013 08:02 AM PST

PEMANDU, TERAJU DAN SEGALA MACAM MAKMAL, SUDAH PATUT DAPAT IDEA DARIPADA HIMPUNAN MEGA DI SELURUH NEGARA!!!

Posted: 31 Dec 2013 07:07 AM PST

UPDATE DARI DATARAN MERDEKA!

Posted: 31 Dec 2013 05:40 AM PST

UPDATE DEMONSTRASI GULING KERAJAAN!!!

Posted: 31 Dec 2013 05:00 AM PST

SEMUA 11 LANGKAH PENJIMATAN YANG DIUMUMKAN PM, TIDAK SETANDING DENGAN PENYELEWENGAN DANA AWAM OLEH PEGAWAI KERAJAAN!!!!

Posted: 31 Dec 2013 04:00 AM PST

DEMONSTRASI GULING KERAJAAN: MEREKA SUDAH BERSEDIA!!!

Posted: 31 Dec 2013 01:53 AM PST

MAHFUZ KATA, SETIAP PESERTA DEMONSTRASI, PAS BAYAR RM100 TAPI KEMUDIAN KATA, TWITTERNYA KENA HACK!!!

Posted: 31 Dec 2013 12:50 AM PST

FLASH MOB PAKATAN RAKYAT DI SUNGAI BESAR HAMPIR BUNUH PENGGUNA JALAN RAYA!!!

Posted: 30 Dec 2013 11:32 PM PST

CHEGU BARD BIARKAN BODYGUARDNYA DITANGKAP POLIS, SEBAB DIA NAK BALIK HANTAR ANAK PERGI SEKOLAH!!!

Posted: 30 Dec 2013 10:00 PM PST

ATAS ALASAN APA, DBKL AKAN HABISKAN RM15 JUTA UNTUK SAMBUTAN SELAMA SEJAM DI DATARAN MERDEKA MALAM INI?

Posted: 30 Dec 2013 08:38 PM PST

Duke of UMNO

Posted: 31 Dec 2013 01:13 PM PST

Duke of UMNO


TERKINI..!!! GAMBAR-GAMBAR GULING DI SEKITAR KL..!!!???

Posted: 31 Dec 2013 06:32 AM PST

Huyyyoooo..!!! Betul-betul guling nihhhh...!!! Err.."aman damai" je kan depa guling? Nostalgia saya kat KL dulu nihhhh...
Budak-budak Melayu je yang guling nihhh.. mak bapak depa tau ke depa dok guling atas jalan ni? Tak paaa.."aman damai" guling atas jalan ni...kan? Ni pun dah kira kenangan saya kat KL dulu...
Heh! Betoi tak tau malu... macam "keldai" depa dipergunakan.. Anwar syok dok kat rumah makan karipap...heh! Teruk juga la kena tahan gelak time tu...heh!
Tu diaaa.. guling atas rumput pulak? Sebab "terlalu aman damai" la kot sampai kena guling atas rumput sambil tangan terikat kat belakang??? Saya "aman damai" je kat rumah ni... baca Al-Quran dengan family.. heh! Time ni saya takdak kat KL... balik kampung!
Haaa..!!! Ni scene "guling yang tak dapat dilupakan seumur hidup"... kah! kah! kah! Korang tergamak ke nak buat macam pak lebai ni? Nasib baik dia tutup muka.. kalau tidak dah tentu kena gelak keliling kampung..! kah! kah! kah!

TERKINI..!!! KERAJAAN PAS KELANTAN BAKAL DIGULINGKAN MALAM NI..???!!!

Posted: 31 Dec 2013 04:35 AM PST


Tu diaaa... korang dok kecoh kat KL nak gulingkan Kerajaan Malaysia, tapi kakak-kakak dan abe-abe kita kat Bachok dah warning awal-awal depa nak "gulingkan" kerajaan Kelantan..! Perghhhh..!!! Sabar kakkkk...sabar abeeee... Jange buak lagu tuuuu... dok molekkk...heh!

Tak.. depa bukan nak gulingkan Kerajaan PAS Kelantan pun... Depa cuma ghoyak, Kerajaan PAS Kelantan pun boleh digulingkan jugak, kan? Ambo dok setuju tu...

Ambo lebih setuju kalu "gulingkan" Guan Eng kat Penang nunnn... Tapi sebagai pendokong demokrasi, tak payah la guling-guling kerajaan. Kita guna saluran yang betul.. PRU ke-14 nanti kita gulingkan depa masuk longkang... heheheheee...


Saya nak tengok...berani ke depa gulingkan Kerajaan BN malam ni? Nak tengok semangat Morsi dan semangat rakyat Mesir tiba-tiba mengalir dalam tubuh rakyat Malaysia? Haaa.. try laaa.. try laaa.. korang tahu la nasib langit tinggi ke rendah....

Saya tak boleh tolerate dalam hal ini. Ini melibatkan kestabilan negara, keselamatan dan keamanan hidup rakyat, imej Malaysia di mata dunia.. besar kesannya kalau dilakukan gulingkan kerajaan secara tidak demokrasi ni...

Tu... cuba tengok Mesir dan negara-negara Arab yang kena "Arab Spring". Tu... cuba tengok Thailand tu... nak jadi macam tu? Huru hara... nak kerja cari makan untuk anak isteri pun susah. Harga barang melambung, nilai duit menyusut.. huiii..!!! Besar wooo kesannya...

Korang pernah borak dengan orang Mesir? Orang Tunisia? Syria? Afghan? Thai? Saya pernah borak dengan depa... Cuba la try sembang tengok dan cuba dengar apa yang depa nak kata.. jangan sembang dengan pemimpin.. sembang dengan rakyat biasa saja... try la.. heh!

Lepas tu, bandingkan dengan kehidupan kita kat Malaysia ni. Heiii... na'uzubillahi min zalik... hancur negara, hancur kehidupan rakyat.. nak bina balik makan masa sampai berpuluh-puluh tahun.. hutang sana sini.. ngeri betoiiii...

GEGARRR..!!! TOK GURU BERSHIT TUDUH MAT SABU SYIAH..!!!

Posted: 30 Dec 2013 11:19 PM PST


Nampak gambar kat atas tu? Itulah Tok Guru Hj Salleh "Sik".. Tok Guru "Hardcore" PAS dari Sik, Kedah. Kenal? Kalau korang nak tahu, Tok Guru pondok ni turun sekali masa puak-puak penyokong LGBT buat himpunan Bershit kat KL... buktinya ada kat bawah..

Tapi kali ni saya bukan nak cerita pasal dia turun masa Bershit tuuuu... Cerita tu dah basi dahhh.. Ni cerita lain... cerita yang lebih mengejutkan..!!!

Korang rasa? Cerita apa? Heheheee... cuba jengok kat bawah ni... heh!



Amacam? Dah tengok? Yang cerita tu pun Ustaz Ashiq...Tok Guru PAS jugak tu... Camana? Boleh masuk list bukti KDN tak? Bukti gred B? Heheee.. macam-macam la korang ni... Kalau la yang disebut Syiah tu Najib kaa.. Tun M kaa.. aku gerenti korang kata "bukti gred A+++++", kan? heh!

Sumber asal: KedahNews.com

P/s: Typical PAS memang macam tu perangainya.. bab aqidah ditolak ketepi..depa tu kiblatkan politik lebihhhh... bro... ni soal aqidah laaa.. bukan soal PAS atau UMNO...bukak la sikit minda tuuu...

PEDASS..!!! BACA SENDIRI...TAKTAU NAK KATA APA DAH...

Posted: 30 Dec 2013 07:17 PM PST

naik2

Baru-baru ini memang ramai puak Pakatan Haram yang bertepuk tangan apabila mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir menasihati Kerajaan agar menggunakan mekanisme mengurangkan kos pengurusan dan pentadbiran kerajaan bagi mengelak tindakan menaikkan kos sara hidup kita.

Kemudian, ada pula "kutu" yang menambah-nambah pula di belakang nasihat Tun M itu, kononnya mantan PM itu "sekolahkan" Najib. Kononnya Tun M menyebelahi Pakatan Haram dalam isu kenaikan kos sara hidup itu, Najib boros berbelanja dan meletakkan kesan boros itu pada rakyat. Begitulah "otak" puak pembangkang di negara kita…

Saya setuju dengan nasihat Tun M. Namun saya lebih yakin bahawa Datuk Seri Najib tahu apa yang beliau lakukan demi memastikan ekonomi negara lebih kukuh di bawah pentadbirannya. Lagipun, Najib bukannya lulusan sastera macam "bekas Menteri Kewangan" yang seorang itu, kan?


Dramatik, Najib hari ini mengumumkan berita "pedih" untuk Pak-Pak Menteri kita. Gaji mereka dipotong 10% mulai bulan depan! Bayangkan, sedang DUN Selangor menaikkan gaji mereka sebanyak beratus-ratus peratus, tiba-tiba pula gaji Menteri-Menteri BN dipotong-potong? Harap Pak Menteri kita semua tidak cepat melatah…

Selain itu, PM juga mengurangkan elaun tol di antara RM50 hingga RM100 (sekitar 30%)dan elaun keraian bagi pegawai-pegawai kanan JUSA C. Malah kerajaan juga bertindak men"down grade"kan kelayakan para pegawai kerajaan JUSA C ke bawah yang kini hanya layak terbang di kelas ekonomi sahaja.

Secara drastik pada 1 Januari ini, kerajaan juga mengurangkan kos utiliti sebanyak 5% di semua Kementerian (termasuk kementeriannya sendiri), jabatan, agensi dan premis kerajaan. Bahkan kerajaan juga membekukan permohonan atau kelulusan bagi sebarang ubah suai ruang pejabatnya.

Dalam kenyataan PM itu juga, dijangka premis-premis kerajaan akan "packed" dan "sendat" kerana penggunaan ruangnya akan dioptimumkan sehabis mungkin, manakala kerajaan juga komited untuk mengurangkan sewaan premis.

Najib menegaskan bahawa penggunaan "consultant" pun akan dikurangkan. Kalau digunakan khidmat mereka sekalipun, ia akan disaring dengan lebih ketat terlebih dahulu. "Door gift" dan cenderahati di majlis-majlis pun akan dikurangkan tahun depan.

Sebenarnya banyak lagi kos kerajaan yang akan dikurangkan ada tahun depan kalau dirujuk pada kenyataan PM semalam. Bacalah sendiri di media konvensyenal. Nanti kalau ditulis di sini, "muntah" pula puak-puak Pakatan Haram membacanya, kan?

Merujuk pada kenyataan Najib itu, saya benar-benar yakin beliau sangat serius dalam usahanya mengukuhkan lagi ekonomi negara.

Bukan saja pendapatan negara bakal meningkat dengan menarik balik subsidi secara berperingkat dan mengutip cukai dengan lebih berkesan dengan GST pada tahun 2015, malah Najib juga begitu terperinci mengurangkan kos pengurusan dan pentadbiran kerajaan sebagaimana yang disarankan Tun M!

Najib bijak bila beliau tidak melatah seperti Pak Lah bila Tun menasihati beliau. Namun beliau cepat menjelaskan secara berhikmah pada nasihat "bapa" dan "mentor"nya itu. Dalam ertikata lain, Najib bukan saja berjimat, malah bijak menjana pendapatan negara…

caj lesen perniagaan AP

Berlainan pula dengan kerajaan Pakatan Haram. Khalid Ibrahim di Selangor naikkan gajinya dan kroni-kroni Kerajaan Negeri Selangir yang tidak munasabah tingginya. Kemudian dia jual aset-aset Kerajaan Negeri, naikkan cukai beratus peratus dan naikkan lesen perniagaan sampai 400%. Bila cukai dan lesen naik, Khalid ingat peniaga tak naikkan harga barang dan perkhidmatan?

ScreenHunter_03 Dec. 31 04.52

Di Pulau Pinang pula, Guan Eng "CAT" tersengih-sengih macam kerang busuk di tepi Mercedes-Benz S300L yang dianggarkan berharga lebih RM500,000. Setengah juta ringgit duit rakyat digunakan untuk Guan Eng melaram keliling pulau? Baru saja Guan Eng beli Camry beberapa bulan lepas, kemudian beli pula kereta mewah? Joli sakan duit rakyat nampaknya ya?

guan-eng-camry

Tapi memang sudah dasar puak Pakatan Haram yang tak tahu malu, mereka yang boros belanjakan duit rakyat, tapi mereka tuduh pula pemimpin BN boros berbelanja. Saya tertanya-tanya, tidakkah pengikut-pengikut Pakatan Haram itu nampak dan dapat berfikir secara waras tentang tindakan pemimpin-pemimpin mereka itu? Macam itu pun masih nak sokong?

Justeru itu saya menyarankan agar semua rakyat "buka mata seluas mungkin" tentang hakikat sebenar yang terjadi dalam landskap politik Malaysia. Allah SWT sudah hidangkan di depan mata, masih lagi penyokong Pakatan Haram tak nampak? Apa buta sangatkah hati mereka?

Sumber: Mykmu.net

A Piece of My Mind

Posted: 31 Dec 2013 11:29 AM PST

A Piece of My Mind


The Year 2013

Posted: 31 Dec 2013 03:51 AM PST

The year 2013 was an eventful one but the one that remained fresh in our memories was the GE13.

This year was indeed a tough one for two men. The many challenges that came their way exposed their strengths and weaknesses. They are Najib Razak and Anwar Ibrahim.

There was a long wait for GE13 as politicians were going around in full gear and speed since mid 2012. The final call for elections by the Prime Minister himself did not come even after the highlight of his career on 19 March 2013 in Angkasapuri / RTM when he delivered his Government's report card - Najib: Government has kept its promises on transformation

I still remember on that night, there was a point when PM said "Sehubungan dengan itu, tuan-tuan dan puan-puan, sukacita saya mengumumkan (PM paused) ..."

You could hear the excitement and whispers in the auditorium "pilihan raya?"

Well, it wasn't. PM used this stage to announce that -  kerajaan akan menjadikan dan meneruskan Bantuan Rakyat 1Malaysia sebagai inisiatif tahunan.

You can access his speech here - THE PRESENTATION OF GTP/ETP ANNUAL REPORT 2012. The speech carried the tone that the election is really, really near.

The many cash handouts were good Sir. It carries immediate relief to the people who need the money to buy textbooks (university students), buy uniform or school books (school children) and people who are in the low income households. To the economy, it was a cash injection and since Malaysia's GDP growth is consumption driven, the positive impact could be felt by businesses. Money exchanged hands faster and more frequent though in smaller quantum. That's good.

Two weeks later on Apr 3, true enough, PM announced the dissolution of the Parliament with the consent from Yang di Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Borneo Post described it as - Mother of all elections begins

The results on 5th May 2013 was once again with Barisan Nasional. Barisan Nasional won 133 seats, Pakatan Rakyat won 89 seats. The ruling coalition won 2/3, a common election result during Tun Dr Mahathir's days but became "too close to call" since Pak Lah was Prime Minister in his 2nd term.

Whether or not it was a mother of all elections, I am not sure. Support from rural areas especially Sabah and Sarawak remained strong. Barisan Nasional has never sidelined them with the annual agricultural assistance and cost of living packages.

The same "positive reception" cannot be applied in urban areas. It was a social media and Government performance/policy battle. We failed to perform in improving both perception and actual incidences of crime and corruption. And our Communications plan - both Government and Barisan Nasional - were just ... well, sickening. (if there was one).

Look at the coalition's method. Barisan Nasional was active on Twitter, Facebook. That's ok. We have no complaints. Many supporters played their part on blogs too.

Well at least UMNO and MIC. I don't know where were the MCA folks. One day Sabah and Sarawak politicans will pay dearly if they don't play a more active role in social media. Seems to me Abdul Rahman Dahlan and Bung Mokhtar from Sabah are the only active ones.

But it gets annoying and drives people mad when we receive
  • automated calls (once you pick up, the recorded message will play)
  • calls from individuals (I believe they are from BN, and having a chat with us on who will we vote for etc)
  • sms-es from BN
I don't think this is the best way to reach out to people. PM should review this outreach programme in PWTC / BN.

Here's one that I just received:
















Thanks, Happy New Year but try something else please.

To one man, regardless of any analysis on GE13, it was the mother of all frauds. He is Anwar Ibrahim. Ini bukan saya kata ya.

Check out the article on The Telegraph (UK) - Malaysian vote was 'mother of all frauds' says Ibrahim Anwar and on BBC News - Malaysia's Anwar Ibrahim urges protest over poll defeat

Opposition leader Anwar Ibrahim has urged supporters to stage a protest after Malaysia's ruling coalition won polls he said were marred by fraud....He added that there were "specific incidents" of voter fraud involving foreign nationals.

Actually, it all began on election day. Rumours of foreign nationals voting in GE13 started to go viral mid day. Here's one.



Hey, what b*llshit is this. I believe there are many people in Malaysia who can't sing Negaraku and speak Bahasa Malaysia. What sort of criteria are these to determine "genuine" voters? 

Here are two more





Then there was Chua Lai Fatt's issue with none other than the special one, DAP MP of Serdang, Dr Ong Kian Ming. Allow me to quote The Star -  "Dr Ong Kian Ming had used first-time voter Chua as an example when he questioned the Election Commission on allegations that the Government had issued MyKads to foreigners on May 4, the eve of the general election."



After GE13, Dr Ong apologized for wrongly accusing him. Chua was really a Malaysian and there's a reason why his name is Chinese but he doesn't look like Chinese. 

I think all the above are a form of racial profiling to me. Let this be a lesson to all that Malaysia is not about Malays, Chinese, Indians or "dan lain-lain". And have some respect for others who look, dress and eat differently than you.

If you go over to Sabah and Sarawak, you will realize that Malaysia is not about Malays, Chinese and Indians or "the others". Everyone looks, dresses and speaks the same language there. They even eat and drink together and you can't tell who is from what race. True story. And I hope the next joker who wants to mess around in Sabah (and Sarawak) on religion and racial politics reads this first:



Took this picture when I was in Ranau, Sabah.

Anyway, back to the Prime Minister wannabe, he was a sore and bitter man after GE13 on 5th May 2013. It was the only election and the only chance for him to be Prime Minister. In GE14, he will be too old and ... there's Azmin Ali who has been very patient in the sidelines. He can't be Anwar's coffee and doughnuts boy for too long right?

In the end, a few weeks after the elections, this confused man was all smiles at the swearing-in ceremony in Parliament.

Pic from Malaysia Chronicle

Pic from The Star



























Err... okay. So much for the protests and rallies.

After the elections, PM clearly was not interested in political games with the Opposition anymore. He went straight into action, he has a country to manage. There were quite a number of things sitting on his table to be cleared and most of these are unpopular policies. All credits to him, he went full steam ahead to implement what he couldn't do before elections such as the Goods and Services Tax. Not because he can't but the amount of resources that BN or the Government need to put in to explain to voters are just too much.

You see, BN and the Government are not exactly good communicators or strategists minus a few bloggers like Rockybru, BigDog, AnotherBrickInWall, and a few leaders like Subramaniam, Mukhriz, Hishammuddin, Khairy, even Idris Jala the non politician. The rest need to attend a few tutorials.

PM's bold steps in
  • reducing subsidies for petrol and diesel (increased by 20 cents)
  • increasing electricity tariff 
  • increasing the feed in tariff on electricity bills from 1% to 1.6% to support the Renewable Energy programme
  • introducing the Goods and Services tax
were all well received by ratings agencies and analysts.

Except the public, of course. Many don't seem to understand why is there a electricity tariff hike for instance. Why don't you spend a few minutes to read this - Electricity Tariff Hike : How much do you know and how will it affects you? by Tai Zee Kin.

Before you switch excuses or spin any stories, the Government is actually doing just fine under Najib. We are not great but not bad either. We are on a steady climb towards a developed nation.

On 16 Dec, the Prime Minister addressed a crowd of about 1,000 people in Putrajaya International Convention Centre. This was the ETP Turns 3 event. In his speech, PM said:
  1. Malaysia's real GDP grew from RM676.7 billion in 2010 to RM751.5 billion in 2012. This represents a significant increase of 11 percent.

  2. As of quarter three this year, GDP recorded a five percent increase year-on-year, outstripping forecasts. It is projected to hit 4.5 to five percent by year-end.

  3. The country is at full employment, with declining unemployment rates from 3.7 percent in 2009 to three percent in 2012. During my tenure, employment has increased by 1.8 million, as population growth held steady at 1.7 percent.

  4. We have tripled the annual growth rate of private investment since the start of the economic transformation in 2010. The baseline average of five percent a year from 2008 to 2010 has been lifted three-fold to 16 percent for the period 2010 to 2012.

  5. This year, private investment is forecast to grow at 16.2 percent, hitting RM135.8 billion.

  6. Private investment accounted for 65 percent of total investment in the first nine months of this year.

  7. Increase in government revenue of 14 percent for the period of 2010 to 2012, growing from RM160 billion to RM207 billion. We project to hit RM220 billion in revenue this year.

  8. We continue to slash back our fiscal deficit as a percentage of GDP. From 6.6 percent in 2009, we will reach four percent this year, and further reduce the deficit to three percent in 2015.

  9. Private consumption held steady since 2010, growing from six percent to 7.7 percent in 2012. In the first nine months alone this year, we grew at 7.7 percent. 

  10. Investors showed confidence in the Malaysian stock market, as can be seen by the FTSE-KLCI's upward trend, hitting 66 historical highs in the last three years. On 10 December 2013, the market scaled another record high at 1,843.85 points. 

But we have to agree that regardless of the positive outlook of our economy under Najibnomics, subsidies are just to much to bear for the Government. Not just from the growing demand of the current users but there are new sets of consumer taste and preferences, population growth, and commodities costs to think about.

Our price ceiling policy for subsidies is never a good one. It should have been an absolute / specific subsidy rate eg a subsidy of RM0.60 per litre on RON95. Fluctuations in global prices, be it savings or additional costs, will be passed on to the consumer. But it will still be 60 cents cheaper than the market rate. This will allow the market to behave efficiently and learn how to adjust to shocks.

That's academic now.

If you think it is easy for the Prime Minister to sign off the GST and subsidy rationalization plans knowing very well that he's going to be unpopular, think again. Do you really think he enjoys seeing people suffer from his decisions? He's from Pekan, not Bangsar. But there are things that need to be done and he has the balls to do it. I think there are more things that the Prime Minister can do to complement the subsidy rationalization.

The Opposition is right, review the toll concessions. We have no objections if you want us to repay the cost of constructing the toll (finance, operations, etc). But once it is done, cap the toll fees to cover maintenance and operations only please.

There are also "sin" goods or if you like, unhealthy subsidies, that we can look at. Take for example, cooking oil. Why are we not removing the subsidies for this first? I think I know why but I can't tell you.

The Government must immediately look at removing monopolies in all sectors. The people can't be paying market prices for fuel, excessive toll rates, expensive cars and expect to smile and say I Love PM.

When we head towards market efficient points with the removal of subsidies, you need to allow people to have options and let us make choices. Let us choose where to allocate our resources - time and money. Let there be competition with prices that reflect true market efficient equilibrium points.

Be it logistics, transportation, or food. The market has to be competitive, free, and efficient.

It goes without saying that the Government must also go on roadshows to explain GST.

Why are you sitting down when people from PAS, PKR and DAP are actively hitting the road, preaching to people from all walks of life especially students that GST is unnecessary? Check Twitter.

There are so many things in Government that are not properly explained or communicated to the people. It is high time that the Prime Minister consider a dedicated Government communications unit, if not the Communications and Multimedia Ministry.

The Cabinet, Chief Secretary and Treasurer General knew very well that the subsidy removals will not go down well. You can't just bite the bullet and expect the people to continue with the theory that "Malaysians will forget by tomorrow". Where was the Communications plan? What happened to every Ministry's Communications Unit? Are they merely event managers and photographers?

People will be reminded everyday, from the moment they turn on the lights at home, they unlock their cars, they fill up their petrol tanks, they drive on toll roads, they eat in hawker stalls.

It is good to read that The Star - Public sector will see 11 cost-cutting measures implemented to compensate for price hikes

..........but it certainly came late.

First of all, I disagree with cutting the perks of the Ministers and senior Government officials. They are not exactly highly paid if you look at their basic salaries. When you tighten the politicians' belt, they will need to look for "funding" somewhere else. And that's definitely a grey area. We don't have political funding transparency in Malaysia - hey not even in Pakatan Rakyat okay?

But frankly, are the cost cutting measures enough? What about the standard practice of serving kuih and teh tarik / Nescafe in meetings? Do you know that there are agencies like PEMANDU who couldn't care less if you had your breakfast? They just provide a room with a table and chairs. If you really want, they will get you a glass of water but that's it. No catering contracts for anyone.

There's also an open secret of working in Government which is paying each other "speakers' and council member fees".

Every time a government official is invited to speak at a conference - most probably organized by another government agency - he or she gets paid to speak, depending on the seniority of the official. Why wasn't this slashed? End this practice.

Every time a new council is setup, that means money. Government officials do get extra income by setting up councils (they get paid to attend meetings) or getting themselves a Directorship in several government agencies or GLCs. All these need to be reviewed by the Public Service Dept Director General (KPPA). Maybe it is okay to get paid for advisory services to GLCs as Board member but there should only be one salary from the Government. Government officials must not setup councils in Ministries, invite each other to be a member and pay each other. End this practice.

I can go on and on but at times I wonder .... why should I bother....

What a year this has been. I am looking forward to 2014. It will be a challenging one with escalating costs of living and crazy politicians still running around, I'm sure.

As always, let's hope for a better, happy and peaceful New Year!

PEJUANG BANGSA

Posted: 31 Dec 2013 11:06 AM PST

PEJUANG BANGSA


SUSPEK BAWA BOM BUATAN SENDIRI AMBANG TAHUN BARU DITANGKAP DI AMPANG !

Posted: 31 Dec 2013 01:30 AM PST




 - Polis menahan seorang lelaki tempatan bersama-sama sebutir bom buatan sendiri di Taman Halaman, Ampang, Ahad lepas, yang dipercayai hendak diletupkan pada sambutan ambang tahun baharu.

Timbalan Ketua Polis Selangor, Deputi Komisioner Datuk Abd. Rahim Jaafar berkata, bom berupa paip PVC dirampas dari suspek berumur 46 tahun ketika beliau sedang menunggang motosikal dalam keadaan mencurigakan pada pukul 10.25 pagi di sekitar lampu isyarat Taman Permai, Ampang.

"Suspek melarikan diri apabila menyedari kehadiran polis, namun berjaya ditahan polis apabila motosikal yang ditungganginya terbabas dan melanggar sebuah kenderaan di Taman Halaman, Ampang.

"Pemeriksaan yang dibuat ke atas beg silang suspek, polis menjumpai sebutir bom buatan sendiri berupa paip PVC yang mempunyai sumbu bersama mercun botol disyaki bahan letupan.

"Siasatan mendapati suspek yang dalam keadaan khayal ketika ditahan memberitahu beliau belajar membuat bom menerusi Internet," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di sini hari ini.
Abd. Rahim berkata, siasatan awal mendapati suspek yang bekerja di sebuah kedai peralatan sembahyang di Serdang hendak meletupkan bom itu pada sambutan ambang tahun baharu dan polis masih siasat sasaran tempat bom itu hendak diletupkan.

Beliau berkata, pihaknya turut menyiasat kemungkinan sama ada bom itu akan digunakan untuk tujuan perhimpunan haram di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur hari ini.

"Polis bimbang dengan isi kandungan bom itu yang dimampatkan dengan belerang, paku dan kaca yang boleh mendatangkan kecederaan serius dan berkemungkinan kematian apabila diletupkan," katanya.

Abd. Rahim berkata, hasil semakan mendapati suspek mempunyai sembilan rekod jenayah lampau termasuk kes dadah dan samun.
Katanya, suspek disiasat mengikut Seksyen 8 Akta Bahan Letupan 1957. - BERNAMA

RAKYAT P.PINANG PERLU TAHU KETUA MENTERI BERHAK BELI MERCEDEZ BENZ

Posted: 31 Dec 2013 12:19 AM PST



Alasan harga murah & KM berhak pakai MERCEDEZ ...  itu je penjelasan Pegawai Kewangan yang diarahkan Guan Eng untuk menjawab pembelian kereta mewah Mercedez .

Mengapa alasan harga murah digunakan ?  Memang pun pemimpin kerajaan termasuk Ahli Parlimen akan dikecualikan cukai bila membeli kereta . Mengapa tak jawab selepas 2 bulan beli Camry terus tukar kepada Mercedez ?? 

Selain itu ,  Mengapa Guan Eng yang mendapat sokongan pengampu di mesyuarat Exco  sebulat suara menyokong pembelian Mercedez untuk CM sendiri tak jelaskan ??

Kerajaan DAP bijak bila terjadi isu panas , mereka jadikan penjawat awam untuk tukang jawab walhal kereta itu sendiri yang mereka nak pakai hasil daripada mesyuarat Exco . 




PEGAWAI Kewangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Datuk Mokhtar Jait tengah hari tadi menjelaskan, pembelian kereta Mercedes-Benz S300L kerana kereta untuk kegunaan rasmi Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng itu ditawarkan pada harga serendah RM298,263.75 berbanding dengan harga asal RM657,218.

Menurut beliau, Kerajaan Negeri sebelum ini enggan membeli 15 kereta Mercedes-Benz untuk kegunaan Ketua Menteri dan Exco kerana pembayaran cukai semua kenderaan tersebut melebihi kos kereta serta terlalu mahal.

"(Tawaran harga) ia dianggap berbaloi...harga ini adalah dikecualikan dari cukai dan juga diberi diskaun khas RM100,000.

"Sebelum ini, Ketua Menteri dan ahli Exco telah memilih untuk membeli 15 buah kereta Toyota Camry 2.5 yang tidak dikenakan cukai," ujar Mokhtar dalam satu sidang media bersama-sama Guan Eng di Hotel E&O George Town.

Beliau turut mendedahkan dokumen sebut harga yang ditawarkan oleh syarikat pembekal Mercedes-Benz, iaitu Lowe Motors Sdn. Bhd. 

Berdasarkan dokumen tersebut, difahamkan, harga asal Mercedes-Benz S300L adalah RM657,218.

Pembekal menawarkan potongan harga RM100,000 serta pengecualian cukai dan duti yang berjumlah RM397,953.75. 

Ditolak bersama bayaran tempahan berjumlah RM310, harga yang ditawarkan oleh pembekal kepada Kerajaan Negeri adalah RM298,263.75.

Justeru, Mokhtar berkata, pembelian Mercedes-Benz S300L itu adalah berbaloi untuk kegunaan Guan Eng.

Ini kerana, katanya, kelayakan seorang Ketua Menteri memang berhak menggunakan dua buah kereta jenis Mercedes-Benz S400 dan Mercedes-Benz S300, namun, Guan Eng menggunakan satu kereta sahaja.

Tambah Mokhtar, Mesyuarat Exco pada 20 November lepas secara sebulat suara untuk membeli Mercedes-Benz S300L kerana Kerajaan Negeri diberi jaminan untuk tidak membeli serta boleh dikembalikan kepada pembekal sekirannya pengecualian cukai tidak diperolehi.

"Diskaun ini kerana ditawarkan oleh Mercedes-Benz sendiri...pembekal kereta Mercedes memberi jaminan," ujar Mokhtar lagi.

Katanya lagi, mesyuarat Exco turut memutuskan bahawa kereta Cambry 2.5 yang digunakan oleh Guan Eng sebelum ini akan diserahkan kepada Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Datuk Maktar Shapee.

Bercakap pada sidang media sama, Guan Eng berkata, beliau tidak membeli Mercedes-Benz S300L itu, sebaliknya, urusan membeli kereta tersebut dilakukan oleh Mokhtar selepas diputuskan dalam satu mesyuarat Exco secara sebulat suara.

"Saya fikir Datuk Mokhtar Jait telahpun memberikan penjelasan serta alasan kereta ini dibeli (iaitu) kerana harga yang ditawarkan lebih murah.

"Biarlah rakyat memberikan pendapat mereka, sama ada bersetuju atau sebaliknya," ujar Guan Eng.

Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalulintas dan Tebatan Banjir, Chow Kon Yoew, Datuk Abdul Malik Abul Kassim (Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) dan Ng Wei Aik (Ahli Parlimen Tanjung merangkap Setiausaha Politik bagi Ketua Menteri) turut hadir pada sidang media tersebut.

SEKOLAH KERAJAAN ZALIM JUGA CHEGUBARD HANTAR ANAK MENGAJI !!

Posted: 30 Dec 2013 10:37 PM PST

Ini lah wajah  Ibubapa  dari geng  PR yang tak mensyukuri nikmat Allah .

Chegubard , salah seorang bapa dari PR paling  kuat menghentam kerajaan yang zalim  hinggakan   sanggup menghasut rakyat   turun berdemo guling malam ini .

Tetapi kerajaan yang zalim ini juga dia hantar anaknya ke sekolah dan sekaligus menikmati segala bantuaN seperti yuran persekolahan free, buku teks free dan dapat duit bantuan persekolahan RM100 lagi .

" HANTAR ANAK SEKOLAH KERAJAAN ..LEPAS TU NAK GULING KERAJAAN " ...



bumiyang

Posted: 31 Dec 2013 03:39 AM PST

bumiyang


Gempar!!! Che’GuBard Dedahkan Presiden Pas Kaki Fitnah???

Posted: 30 Dec 2013 05:00 PM PST

tunku

Posted: 31 Dec 2013 03:30 AM PST

tunku


PKR member held over alleged death threat against Taib Mahmud

Posted: 31 Dec 2013 12:55 AM PST

The police have arrested a member of Parti Keadilan Rakyat (PKR) to help in the investigation into an alleged death threat issued against Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Sarawak CID chief Datuk Zulkifli Hassan said.


He said the 34-year-old man, who is a member of the Sarawak Angkatan Muda Keadilan (AMK), was held at 9.20 pm Monday when he was at the Kuching international airport with several PKR members to see off Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) chairman Badrul Hisham Shahrin, also known as Chegubard, who was returning to Kuala Lumpur.

The police had obtained a court order to remand him for three days, he said.
The suspect is believed to have posted on a Facebook account on Dec 27 a statement allegedly containing words constituting a death threat against Taib, he added.

#seratah#

Posted: 31 Dec 2013 03:23 AM PST

#seratah#


MENGAPA KAMI TINGGALKAN ANWAR IBRAHIM

Posted: 30 Dec 2013 08:43 PM PST

sambungan Mohd. Saiful.

Harapkan Pagar Pagar Makan Padi.


Anwar Ibrahim 64 tahun ketika itu dihadapkan ke mahkamah pada 7hb Ogos 2008, kes liwatnya melibatkan Mohd Saiful Bukhari yang dihadapi Anwar itu juga berlaku selepas hampir 12 tahun Penasihat PKR itu dijatuhi hukuman penjara sembilan tahun atas tuduhan liwat.

Anwar Ibrahim pernah dihukum sembilan tahun oleh mahkamag tinggi pada tahun 2000 setelah didapati bersalah meliwat bekas pemandu isterinya, Azizan Abu Bakar tetapi empat tahun kemudian, hukuman dan sabitan tersebut berjaya diketepikan oleh beliau di mahkamah persekutuan pada 5 september 2004 dengan keputusan mejoriti 2-1.

Meskipun dibebsakan ketika itu Mahkamah Persekutuan dalam penghakimannya menyatakan; Walaupun melalui pembacaan rekod rayuan, kami menemui bukti untuk mengsahkan bahawa perayu-perayu (Anwar dan adik angkatnya, Sukam Darmawan Sasmitaat Madja) terlibat dalam kagiatan homosseksual dan terdorong untuk mempercayai bahawa perbuatan yang didakwa itu memang berlaku di Tivoli Villa, pada satu masa, tetapi mahkamah hanya boleh mensabitkan mereka sekiranya pehak pendawaan berjaya membuktikan tampa sebarang keraguan mengenai kesalahan itu.

Anwar juga pernah dihukum  penjara enam tahun oleh mahkamah Tinggi pada 14 April 1999 selepas didapati bersalah atas empat tuduhan rasuah berhubung penyalahgunaan kuasa dengan campur tangan dalam penyisatan polis terhadap dakwaan salah laku seksual.

Dalam perbicaraan kes liwat Mohd.Saiful Bukhari itu Anwar memilih memberi keterangan tampa mengkat sumpah yang membolehgkannya terlepas daripada disoal balas oleh pasukan pendakwaan yang diketuai oleh peguam cara negara 11, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden.

Anwar yang diwakili oleh barisan peguam bela diketuai oleh Karpal Singh, diperintah membela diri setelah mahkamah memutuskan di akhir kes pendakwaan pada 16 mei 2011 bahawa Mohd.Saiful Bukhari adalah saksi yang benar dan keterangannya boleh dipercayai.

bersambung

Ohpolitik!™

Posted: 31 Dec 2013 03:20 AM PST

Ohpolitik!™


BIAQ BETOI!! TOHKONG LGE Tukaq Kereta LAGI? Mercedes-Benz S300L Jer PUN!! #RPDM31D

Posted: 30 Dec 2013 05:33 PM PST


It looks like Penang Chief Minister will be rolling in 2014 in style, as his new ride with the customary PG1 number plate is a long wheelbase W221 Mercedes-Benz S300L in Palladium Silver with a grey interior. Photos of the freshly registered car uploaded by dealership personnel appeared on Facebook earlier today.


According to sources, only one unit was procured from Lowe Motors, a Mercedes-Benz Malaysia dealership in Georgetown, Penang. Being a government purchase, no tax was paid on it. The car comes with a four year unlimited mileage warranty and is locally assembled in Pekan, Pahang.

Given that the new W222 S-Class has already been released, this previous generation car must have been procured at quite a bit of savings. A quick check for brand new S-Class on oto.my Malaysian car classifieds reveals a brand new year 2012 unregistered car advertised by an official Mercedes-Benz Malaysia dealer for RM560k (with tax), which is a reduction of RM100k from the car's new price. (new cars cost RM860k for the S350).

The PG1 number plate used to be on an 18 year old W140 Mercedes-Benz S-Class. It was moved for a brief period to a black Toyota Camry that was part of the new fleet of Toyota Camry 2.5V purchased as the state's official car at a cost of RM113,500 per car – tax free as well.

Mercedes-Benz S-Klasse, (W 222), 2012
Mercedes-Benz S-Klasse (W 222) 2013
Mercedes-Benz S-Klasse, (W 222), 2012

Elaun Menteri dan Pegawai Kanan DiKURANGKAN VS Gaji MB dan Exco Naik Mencanak #RPDM31D

Posted: 30 Dec 2013 08:02 AM PST



PM umum 11 langkah penjimatan sektor awam

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam berkuatkuasa 1 JanuariAntaranya termasuklah: 


  1. Mengurangkan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus, 
  2. Mengurangkan elaun keraian sebanyak lima hingga 10 peratus bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (Jusa C) ke atas.
  3. Kemudahan tol pegawai kanan kerajaan gred JUSA C dan ke atas juga akan dikurangkan sebanyak RM50 hingga RM100 atau sebanyak 30 peratus,
  4. Kelayakan Tiket Penerbangan Domestik dan Antarabangsa bagi penjawat awam iaitu kelayakan penerbangan sektor domestik bagi Gred Jusa C ke bawah ialah Kelas Ekonomi.
  5. Mengurangan lima peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan, selain membekukan permohonan baharu bagi pengubahsuaian ruang pejabat kerajaan.
  6. Mengetatkan pelantikan juru perunding untuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan kajian kebolehlaksanaan.
  7. Mengurangkan penggunaan syarikat pengurusan acara atau 'event management' serta pemberian saguhati (door gifts) atau cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis-majlis kerajaan yang melibatkan anggota pentadbiran dan penjawat awam,
  8. Mengurangkan penyediaan makanan dan minuman serta mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.
  9. Mengaplikasi pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan kemudahan-kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel.


Taipingmali (tm)

Posted: 31 Dec 2013 01:37 AM PST

Taipingmali (tm)


The Heat:  Kebebasan Media Bukan Bermakna Boleh Melanggar Undang-undang  

Posted: 30 Dec 2013 07:17 AM PST

Tindakan kerajaan menggantung 'The Heat' iaitu media berbahasa Inggeris yang khabarnya berdaftar sebagai majalah tetapi telah melanggar undang-undang dengan menerbitkan akhbar, mendapat reaksi 'luarbiasa' di kalangan segolongan masyarakat Malaysia, umumnya penyokong pembangkang, khasnya masyarakat Cina. 
 
The Heat bukanlah sebuah akhbar popular malah ramai yang tidak pernah mendengar mengenainya sebelum ini. Namun, penggantungannya dijadikan isu besar oleh golongan ini hanya kerana antara percetakan terakhir akhbar tersebut merupakan kritikan terhadap isteri Perdana Menteri. 
 
Jelas, yang ingin dijadikan isu di sini bukan soal penggantungan The Heat tetapi soal apa yang dicetak oleh akhbar itu.  Tujuan mereka dengan terus memperkatakan mengenai penggantungan The Heat ialah agar dapat memburukkan Perdana Menteri serta kerajaan Malaysia secara lebih 'meluas'.
 
Sebenarnya, kebebasan media di Malaysia bukanlah satu perkara yang perlu diperdebatkan. 
 
Kewujudan akhbar-akhbar fitnah dan sampah atas nama 'pembangkang'yang bersepah dijual sudah cukup untuk membuktikan bahawa Malaysia mengamalkan kebebasan media sewajarnya.  Malah, tidak salah jika dikatakan bahawa media Malaysia telah dibiarkan 'terlalu bebas' sehingga berani menyebarkan hasutan dengan sewenang-wenangnya terutamanya melalui akhbar berbahasa Cina. 
 
Lebih dari itu, Malaysia merupakan satu-satunya negara yang memberi kebebasan kepada akhbar Cina untuk duduk sama taraf dengan akhbar perdana. 
 
Selama ini juga, akhbar-akhbar berbahasa Cina dan juga akhbar milik pembangkang adalah bebas untuk menyindir, mengkritik, mengecam atau mengutuk Perdana Menteri Malaysia dan juga kerajaan sama ada secara halus, lantang, tersurat mahupun tersirat tanpa diambil apa-apa tindakan.   
 
Tidak cukup dengan tulisan, pihak yang sama juga menjadikan kutukan terhadap Perdana Menteri dan kerajaan Malaysia sebagai makanan harian, perisian rohani dan jasmani di mana-mana saja sama ada di dalam atau di luar negeri. 
 
Jika kerajaan tidak pernah peduli dengan mereka ini, maka kenapa pula kerajaan perlu merasa 'panas' dengan The Heat seperti yang dicanangkan pembangkang?    
 
Logiknya, jika mereka yang menyebarkan fitnah Altantuya atau cincin berjuta milik Datin Seri Rosmah masih terus hidup, bebas dan merdeka, maka kenapa pula The Heat harus digantung hanya kerana mengkritik personaliti yang sama? 
 
Hakikatnya, The Heat bukan digantung kerana apa yang dicetaknya tetapi kerana melanggar undang-undang.  Walaupun begitu, kita bersetuju jika kerajaan bertegas menghukum media yang tidak bertanggungjawab menyebarkan fitnah dan hasutan sesuka hati.  
 
Mungkin dalam soal ini, kerajaan perlu mencontohi pembangkang yang sering membelakangkan hak kebebasan media sekiranya media itu melaporkan sebarang keburukan parti mereka.   Bukan rakyat Malaysia tidak biasa dengan seruan boikot Utusan Malaysia atau TV3 oleh pembangkang.   Kita juga biasa melihat pembangkang membuat 'demo' membakar akhbar yang 'dimusuhi' mereka. 
 
Pembangkang sering mengugut untuk menyaman mana-mana media yang melaporkan keburukan mereka. 
Jangankan melaporkan keburukan pembangkang, bertanyakan soalan juga tidak dibenarkan.  Itulah yang berlaku apabila Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, berhadapan dengan wartawan di mana beliau mengugut untuk menyaman wartawan sekiranya mereka mengulangi soalan yang tidak mampu dijawabnya. 
 
Pembangkang telah biasa menyeru penyokong  mereka agar jangan membaca akhbar yang bukan merupakan pro kepada perjuangan mereka sedangkan kerajaan tidak pernah menghalang rakyat untuk membaca apa saja. 
 
Justeru, melihat dari cara pembangkang menangani isu The Heat membuat kita semakin muak dengan parti itu. Hipokrasi pembangkang nampaknya tiada batasan.  
 
Pesan kita, sekiranya ingin berpolitik pun, janganlah melanggar undang-undang.  Bagaimana kita boleh membayangkan pembangkang sebagai pemerintah jika sering menyokong dan melakukan perkara yang melanggar undang-undang? 


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 30 Dec 2013 11:35 PM PST

DARUL EHSAN TODAY


KAMI SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA MENYOKONG PENUH PDRM...

Posted: 30 Dec 2013 08:26 PM PST

Aku sebagai rakyat malaysia dan aku yakin majoriti rakyat yang lain juga akan memberikan sokongan penuh kepada pdrm...

Apa pdrm nak buat pada pendemo-pendemo bodoh yang nak main guling-guling atas jalan malam nie pdrm buatlah, asalkan malaysia selamat dan tenteram di malam tahun baru ini.

Harap pihak pdrm tidak mengecewakan rakyat malaysia yang cintakan keamanan, buat lah apa korang nak buat, asalkan malaysia aman...


The Unspinners

Posted: 30 Dec 2013 11:33 PM PST

Belantan

Posted: 30 Dec 2013 11:13 PM PST

Belantan


Ancaman bom : Rafizi 'anak ikan' belaan Anwar dipanggil beri keterangan, Surendran sewel beri amaran kepada polis?

Posted: 30 Dec 2013 08:00 AM PST


Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli hari ini dipanggil ke Ibu Pejabat Daerah Polis Dang Wangi bagi memberikan keterangan berhubung dakwaan emel mengaitkan beliau dengan ancaman bom pada 31 Disember ini.

Beliau yang diiringi peguamnya, N.Surendran dan Latheefa Loya kelihatan memasuki pekarangan balai polis tersebut kira-kira jam 11.30 pagi tadi.

Rafizi yang ditemui sebelum diambil keterangan mengulangi pendiriannya bahawa emel tersebu sengaja direka dan mendakwa ia didalangi oleh blogger pro-Umno.

"Saya agak terkejut apabila polis agak berminat menyiasat khabar angin yang disebarkan dalam media dan blogger pro-Umno yang mengancam ketenteraman awam dengan mendakwa bom ditanam di beberapa kawasan umum.

"Saya kecewa dengan sikap 'double standard' yang diamalkan polis kerana tidak menahan blogger terbabit atau memanggil media pro-Umno memberikan keterangan seperti yang dikenakan kepada saya," katanya di pekarangan IPD Dang Wangi, di sini, hari ini.



Semalam, Pengarah Strategi PKR itu menggesa pihak polis menyiasat satu entri blog pro-Umno yang mendedahkan satu e-mel yang mengaitkan beliau dan rakan karibnya didakwa mendalangi komplot ancaman bom menjelang perhimpunan rakyat pada 31 Disember ini.

Rafizi menyifatkannya sebagai 'fitnah luar biasa' kerana ia membabitkan ancaman bom serta boleh menggugat ketenteraman awam.

Sementara itu, Surendran yang menemani anak guamnya mendakwa penyebaran fitnah luar biasa itu dilakukan bertujuan untuk menghalang orang ramai daripada berhimpun di Dataran Merdeka bagi membantah kenaikan harga pada hujung bulan ini.

Sehubungan itu beliau memberi amaran kepada pihak polis supaya tidak mencampuri dan menafikan hak rakyat daripada menyertai himpunan aman tersebut.

"Apa jua perhimpunan aman adalah dibenarkan dalam Perlembagaan negara, jika polis cuba menghalangnya, tindakan itu tidak sah," katanya.

Beliau juga menyifatkan tuduhan ke atas anak guamnya itu sebagai 'mengarut' dan Surendran memberi amaran jika blogger terbabit tidak menarik semula dakwaan tersebut, pihaknya akan mengambil tindakan mahkamah kerana tuduhan memfitnah.

"Jumpa kami di mahkamah jika ketua polis negara dan timbalannya tidak menarik balik dakwaan tersebut," katanya lagi.

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 30 Dec 2013 11:08 PM PST

Panglima Perang Cyber


PM @NajibRazak Umum 11 Langkah Mengurangkan Perbelanjaan Sektor Awam Berkuatkuasa 1 Januari 2014 cc KSN @AliHamsa55

Posted: 30 Dec 2013 05:04 AM PST

PUTRAJAYA – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan 11 langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam, termasuk mengurangkan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus, berkuatkuasa 1 Januari.

Tindakan itu adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan perbelanjaan yang lebih berhemah pada tahun depan, katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Beliau berkata keputusan itu dibuat hasil rundingan dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

kenyataan 1kenyataan 2Beliau berkata kerajaan juga akan mengurangkan elaun keraian sebanyak lima hingga 10 peratus bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (Jusa C) ke atas.

Selain itu, kemudahan tol pegawai kanan kerajaan gred itu juga akan dikurangkan sebanyak RM50 hingga RM100 atau sebanyak 30 peratus, katanya dalam kenyataan dua muka surat itu.

Najib berkata kerajaan juga akan meminda kelayakan Tiket Penerbangan Domestik dan Antarabangsa bagi penjawat awam iaitu kelayakan penerbangan sektor domestik bagi Gred Jusa C ke bawah ialah Kelas Ekonomi.

Selain itu, kerajaan juga akan mengurangan lima peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan, selain membekukan permohonan baharu bagi pengubahsuaian ruang pejabat kerajaan.

Perdana menteri berkata kerajaan juga memutuskan untuk mengoptimakan penggunaan ruang pejabat sedia ada bagi mengurangkan sewaan premis pejabat.

Najib, yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan juga akan mengetatkan pelantikan juru perunding untuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan kajian kebolehlaksanaan.

Beliau berkata cadangan pelantikan hendaklah dikemukakan terlebih dahulu kepada Jawatankuasa Perancang Pembangunan Negara yang dipengerusikan Ketua
Setiausaha Negara untuk kelulusan.

Kerajaan juga akan mengurangkan penggunaan syarikat pengurusan acara atau 'event management' serta pemberian saguhati (door gifts) atau cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis-majlis kerajaan yang melibatkan anggota pentadbiran dan penjawat awam, katanya.

Najib berkata kerajaan juga akan mengurangkan penyediaan makanan dan minuman serta mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.

Kerajaan juga akan mengaplikasi pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan kemudahan-kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel, katanya. – Bernama




Sent from my iPhone

3 Cadangan Bagaimana Untuk Mengatasi Kenaikan Harga Barang di Malaysia @NajibRazak @Anwaribrahim

Posted: 30 Dec 2013 12:50 AM PST


Sekarang ini banyak betul barang mengalami kenaikan harga berikutan penarikan subsidi dan juga kenaikan harga makanan dunia. Kenaikan harga makanan merupakan satu isu global sebenarnya.Bagi isu subsidi, ia adalah isu dalam negera yang sedang "panas" sekarang ni. Sebenarnya memang agak sukar untuk menahan kenaikan harga jika harga diperingkat global mengalami kenaikan yang tinggi. Harga barangan berkenaan turut akan meningkat kerana kos pengeluaran atau eksport meningkat.

Mesti mencabar buat kerajaan untuk jelaskan isu ini sebab ada permainan emosi kebanyakan rakyat. Saya yakin isu inilah yang boleh menjatuhkan kerajaan sekarang jika tidak diterangkan dengan jelas dan betul.

Jadi bagaimana untuk mengatasi masalah kenaikan harga barang?

Bagi saya ada 3 jalan yang boleh diambil untuk mengatasi masalah ini.

  1. Undi Pakatan Rakyat (PR) ketika PRU 13 dan berharap mereka akan turunkan harga
  2. Meningkatkan pendapatan diri sendiri
  3. Kurangkan perbelanjaan terhadap perkara yang kurang penting seperti hiburan,aksesori dan sebagainya.

Ya. Ada 3 pilihan untuk anda pilihan untuk anda pilih. Ini pula komen saya:

Cadangan Satu

Anda boleh mengunakan kuasa anda sebagai pengundi untuk menukar kerajaan. Namun, ia bukan satu jaminan harga barangan akan diturunkan setelah ia naik disebab harga barangan import bukan boleh ditahan tahan. Ia diibaratkan sebagai membina empangan, pada suatu masa nanti ia mungkin akan roboh dan mungkin akan terus memusnahkan segalanya. Dengan erti kata lain, jika kerajaan tidak lagi mampu menahannya, ia tetap akan naik kepada tahap yang sepatutnya. Ia merupakan satu penyelesaian yang sementara sahaja. Harga akan tetap naik setelah kerajaan tidak lagi mampu menahannya dengan subsidi.

Barangan seperti gula, tepung, bawang,susu dan banyak lagi adalah barangan diimport dari negara lain. Harganya akan meningkat bergantung polisi dan harga yang ditetapkan negara pengimport. Harga mungkin boleh diturunkan jika ia dihasilkan di Malaysia. Persoalannya adakah pengusaha produk tersebut akan patuh jika harga pasaran dunia adalah tinggi?

Contoh terbaik ialah minyak sawit. Negara kita adalah pengeluar kedua terbesar di dunia, kenapa harga minyak masak masih mahal? Kenapa tidak diturunkan lagi? Jika ia diturunkan lagi, bagaimana nasib pekebun kecil? Mereka mungkin terpaksa menjual buah sawit mereka pada harga yang rendah juga disebabkan polisi negara untuk memastikan harga dijual pada harga yang rendah. Orang yang ada kebun sawit pasti akan marah jika polisi ini dilaksanakan. Perlu ingat banyak syarikat sepert Tabung Haji (TH) bergantung kepada hasil jualan sawit untuk membayar dividen ahlinya. Jika ia dijual dibawah harga yang sepatutnya, bagaimana pula TH ingin membayar dividen ahli lebih tinggi?

Menurunkan harga boleh menyebabkan mereka yang menjadi pembekal akan rugi. Mereka ini adalah orang Melayu sendiri. Bayangkan jika beras diturunkan harga. Pastinya golongan petani akan menjadi mangsa. Bagaimana survival mereka jika padi dibeli dengan harga yang murah bagi membolehkan ia dijual dengan harga yang murah.

Begitu juga ikan, bagaimana nelayan untuk hidup jika harga ikan dijual pada harga yang murah sedangkan harga pasaran sepatutnya lebih tinggi. Inilah yang menyebabkan ramai nelayan berada bawah tahap kemiskinan. Selain itu, peranan kerajaan yang lemah dalam membantu nelayan untuk memperoleh pendapatan yang lebih tinggi. Sekarang kos menangkap ikan pun semakin meningkat disebabkan sikap sesetengah nelayan yang menjual diesel bersubsidi ditengah laut untuk mendapat duit mudah. Setiap kapal laut dalam boleh membawa 20,o0o-25,000 liter diesel. Jika mereka jual RM4.oo seliter, dah untung banyak dah tu.

Seterusnya baca 



Sent my iPhone

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 30 Dec 2013 11:03 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Gempar Anwar ditampar orang Sabah lagi!

Posted: 30 Dec 2013 08:55 PM PST


Sejak dua menjak, Anwar Ibrahim semakin tidak keruan. Cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri semakin memuncak. Balaci-balaci telah digerakkan untuk berguling-guling di atas jalan raya sambil berteriak-teriak untuk menggulingkan kerajaan sempena Tahun Baru 2014 ini. Mungkin itu harapannya untuk jadi PM yang baru hasil menggulingan sebuah pemerintah yang sah.  

Namun , ntah macamana keghairahan Anwar sedikit terencat berikutan pengumuman 11 langkah DS Najib mengurangkan perbelanjaan sektor awam mulai 1 Januari 2014 mendapat reaksi positif masyarakat. Sedangkan kenaikkan elaun Menteri Besar dan juak-juak Exco di Selangor mengundang pelbagai kontroversi. Pemberian duit sekolah RM30 kepada rakyat Selangor terpilih turut ditemplak rakyat dan ahli-ahli Pakatan sendiri...30 hinggit jer? 

Mulai 1 Januari 2014, lesen kiosk tol di semua lebuhraya di Selangor akan dinaikkan. Cukai pintu dibeberapa Majlis Perbandaran di Selangor turut akan dinaikkan sehingga 400%. Semuanya menyumbang kepada kenaikkan harga di premis-premis perniagaan.

Utusan Malaysia 31 Disember 2013, ms: 27
Kini keghairahan Anwar kembali terencat apabila orang kuat PKR Sabah; Musli Oli turut mengisytiharkan keluar parti kerana merasa tertipu dengan kencingan-kencingan Anwar pada penduduk Sabah selama ini.

Kami mengucapkan terima kasih kepada Sdr Musli Oli kerana sudah insaf dan harap dapat kembali ke pangkal jalan. Mungkin Anwar akan sembuh kembali jika mendapat stok dos kunyit yang lebih power di malam Tahun Baru nanti.  Sapa tahu?


    

Poster Mymassa untuk renungan geng guling-mengguling

Posted: 30 Dec 2013 01:00 PM PST


Beringat-ingatlah sebelum nak gulingkan kerajaan. Belum tentu ada jaminan bahawa kerajaan yang baru ditubuhkan hasil pergulingan tersebut lebih baik dari kerajaan yang digulingkan sebelumnya. 

Banyak contoh negara di dunia yang kerajaannya digulingkan rakyat terus-menerus bergolak dan kesengsaraannya berguling-guling tanpa kesudahan. Lihat saja Iraq, Afghanistan, Libya, Mesir, Syria dan sebagainya. Yang terbaru negara jiran kita di Thailand.

Di kala kita ingin gembira berguling-guling menyambut Tahun Baru 2014, beringatlah daripada bertindak bodoh hendak mengulingkan pemerintah yang sah, lebih baik kita meraikan Tahun Baru itu dengan membuat BBQ kambing guling sambil-sambil bersedekah meraikan kedatangan tahun baru. Lepas itu bolehlah kita tidur lena sambil peluk bantal guling dan berguling-guling di atas katil.

Kambing guling sedap dimakan di malam ambang Tahun Baru.

DEMO TURUN TERKEDU, ANWAR TERCENGANG, PM UMUM MATA SILAP

Posted: 30 Dec 2013 04:04 AM PST

TERCENGANG DENGAN LANGKAH DS NAJIB
PUTRAJAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemotongan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus sebagai antara 11 langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam berkuat kuasa mulai 1 Januari 2014.

Selain elaun keraian menteri dan timbalan menteri, elaun keraian bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (JUSA C) juga dipotong antara 5 hingga 10 peratus.

Menurut Najib, langkah-langkah itu adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan perbelanjaan berhemah pada tahun depan.

"Langkah-langkah penjimatan yang lain untuk sektor awam akan diperkenalkan dari semasa ke semasa berdasarkan kepada keperluan dan keadaan semasa," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan lewat petang ini.

Jelas Perdana Menteri, keputusan itu dibuat setelah berunding dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Ali Hamsa.

Langkah-langkah lain yang diumumkan oleh Perdana Menteri ialah:

  • Pengurangan sebanyak 5 peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan;
  • Kemudahan bayaran tol bagi pegawai kanan kerajaan (Gred JUSA C ke atas) dikurangkan sebanyak RM50-100 atau 30 peratus; dan
  • Permohonan baru bagi pengubahsuaian ruang pejabat kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan dibekukan.

Najib juga mengumumkan langkah mengetatkan pelantikan juru perunding atauconsultantuntuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankanfeasibility study.

Lantikan berkenaan hanya boleh dibuat dengan mengemukakan cadangan pelantikan kepada Jawatankuasa Perancang Pembangunan Negara yang dipengerusikan oleh KSN untuk kelulusan.

Najib juga mengumumkan pengurangan penggunaan syarikat pengurusan acara serta pemberian saguhati dan cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis kerajaan yang membabitkan anggota pentadbiran dan penjawat awam.

Satu lagi langkah penjimatan perbelanjaan kerajaan yang diumumkan ialah meminda kelayakan tiket penerbangan domestik dan antarabangsa bagi penjawat awam misalnya, penerbangan sektor awam bagi penjawat awam Gred JUSA C ke bawah ialah kelas ekonomi.

Najib juga mengumumkan pengurangan penyediaan makanan dan minuman semasa penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.

Tiga lagi langkah yang diumumkan ialah:

  • Mengurangkan penggunaan kain pemidang (buntingdanbanner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebaang acara rasmi kerajaan;
  • Mengoptimakan penggunaan ruang pejabat sedia ada untuk mengurangkan sewaan premis pejabat; dan
  • Mengaplikasikan pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan juga kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel.

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 30 Dec 2013 09:29 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 30 Dec 2013 09:20 PM PST

tok gajah

Posted: 30 Dec 2013 09:08 PM PST

tok gajah


.....kenaikan barang dan kos sara hidup.........Bawe bertenang, dunie belum nak kiamat........

Posted: 30 Dec 2013 06:40 PM PST


Tok agak rase sedih juge tentang kenaikan barang dan kos sara hidup yang terpakse di tanggung oleh rakyat. Sebenar nye perkare ni sememang nye sukar untuk di elak kan. Boleh di katekan perkare ni sedang pun berlaku di seluruh dunie. Bak pepatah melayu- :bumi mane yang tidak di timpe hujan".

Di Malaysia ni sebenar nye rakyat nye lebih beruntung dan bertuah jike di bandingkan dengan mane2 negare lain di rantau ni. Kite masih lagi mendapat perhatian dan pembelaan serte bantuan dari kerajaan dalam suahsane kenaikan barang dan kos sara hidup ni.

Rakyat yang berpendapatan rendah sentiase di berikan bantuan untuk melegekan keadaan. Kite harus bershukur kerane negare ni aman dan makur. Kite hidup aman dan damai, tidak ade seorang pun yang diberitekan mati kelaparan.

Malang nye kite kini sedang berhadapan dengan anasir2 jahat yang cube mengacau ketenteraman negare. Mereke senghaje memperbesar-besarkan isu kenaikan barang dan kos sara hidup se mate untuk mengambil kesempatan. Rakyat yang setie dan sayangkan negare ni harus tidak terjebak dengan tindak tanduk anasir2 jahat ni.

'Himpunan Naik'@'guling' ni pade pandangan Tok sangat merbahaye dan boleh menggugat keamanan dan ketenteraman negare. Rakyat yang cintekan keamanan harus mengutuk dan menjauhi nye. Tok juge berharaf supaye kerajaan bertindak tegas untuk menyekat perhimpunan haram ni.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 30 Dec 2013 03:43 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Sembilan tahun setubuhi anak gadis sendiri di Kelantan

Posted: 30 Dec 2013 02:00 PM PST

KOTA BHARU: Seorang ayah dihukum penjara setahun enam bulan dan denda RM2,500, manakala anak perempuannya didenda RM2,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam selepas mengaku salah bersekedudukan sehingga mempunyai tiga anak.

"Dalam rayuan, tertuduh pertama (ayah) nak bertaubat, tetapi taubat kerana ditangkap, dikira 'taubat terpaksa' dan mahkamah tidak dapat terima taubat itu. Jika kamu nak bertaubat, taubat betul-betul (taubat nasuha). "Bagi tertuduh kedua (anak), sebagai pelajar, kamu perlu menjaga diri dan jika ada situasi mencurigakan, kamu boleh keluar rumah atau memberitahu ibu kamu, tetapi kamu gagal dalam situasi itu," kata Hakim Syarie Abu Bakar Abdullah Kutty di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, semalam.

Hakim Syarie Abu Bakar Abdullah Kutty dalam penghakimannya turut mengeluarkan perintah supaya anak beranak itu tidak tinggal bersama dalam sebuah rumah untuk selamanya bagi mengelakkan kejadian sama berulang.

Lelaki berusia 45 tahun dari Tumpat yang bekerja sendiri itu turut berdepan tambahan penjara enam bulan jika gagal membayar denda. Anaknya berusia 25 tahun pula berdepan tindakan penjara enam bulan jika gagal membayar denda RM2,000 itu.

Mengikut pertuduhan, lelaki itu pada jam 1.30 pagi semalam bertempat di sebuah rumah di Wakaf Bharu, Tumpat didapati berkelakuan sumbang dan bersekedudukan dengan anak perempuannya sehingga melahirkan tiga anak. Wanita itu pula pada tarikh, lokasi dan masa sama didapati berkelakuan sumbang dan bersekedudukan dengan bapanya sehingga melahirkan tiga anak.

Berikutan itu, kedua-dua tertuduh melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 10 Kanun Jenayah Syariah Nombor 2/85 Negeri Kelantan (tidur sebilik antara bapa dan anak perempuan), jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih dua tahun dan denda RM3,000.

Berdasarkan fakta kes, bertindak atas maklumat awam, penguat kuasa agama Tumpat membuat pemeriksaan di sebuah rumah di Wakaf Bharu, sebaik sampai di kediaman itu didapati pintu rumah tertutup rapat dan berkunci dari dalam. Kemudian pintu rumah dibuka seorang lelaki dan pemeriksaan di sebuah bilik mendapati seorang lelaki serta seorang perempuan sedang tidur. Selain itu, terdapat dua kanak-kanak di samping mereka, hasil soal siasat didapati mereka mempunyai hubungan sebagai bapa dan anak (mahram).

Hukuman berkenaan tidak diduga anak dan ayah itu kerana kedua-duanya tinggal bersama (bersekedudukan) sejak 2004 sehingga ditahan pada pagi semalam oleh anggota penguat kuasa agama Tumpat dalam operasi di rumah mereka di Jalan Palekbang, Wakaf Bharu, Tumpat.

Dengan tangan bergari, anak-beranak terbabit ditahan di lokap sebelum dihadapkan ke Mahkamah Tinggi Syariah dekat sini, kira-kira jam 3 petang, semalam. Sejurus kertas pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah, kedua-dua tertuduh mengaku salah bersekedudukan hingga melahirkan tiga anak serta mengaku salah di atas sebab dan akibat daripada pengakuan salah berkenaan.

Pengakuan kedua-dua tertuduh, menyebabkan Abu Bakar yang mendengar kes berkenaan memberi peluang kepada anak beranak terbabit mengemukakan rayuan sebelum hukuman mengikut Seksyen 10 Kanun Jenayah Syariah Nombor 2/85 Negeri Kelantan diputuskan mahkamah.

"Saya minta hukuman denda dikurangkan kerana masih mempunyai tanggungjawab terhadap anak-anak, selain mahu memberi didikan sempurna kepada mereka. Kalau boleh tidak terjadi macam saya kerana saya bertaubat dan tidak akan melakukan zina dan dosa besar. Saya sudah berkahwin dengan dua isteri dan bercerai dengan mempunyai lima anak termasuk tertuduh kedua yang juga anak kedua dari isteri pertama. Saya sudah bercerai dengan isteri sejak tujuh tahun lalu," kata si bapa ketika mengemukakan rayuan.

Timbalan Pendakwa Syarie negeri, Zaini Sulaiman dalam hujahan pemberatan hukuman sempat menyifatkan perbuatan dilakukan mereka keji kerana ketika anak-anak menyambut hari bapa, tiga anak pasangan berkenaan tidak kenal ayah mereka. Zaini berkata tertuduh perlu dijatuhi hukuman setimpal memandangkan perbuatan mereka yang keji.

(Video) Aksi menggoda ex-skandal Adi Putra selepas bergelar janda

Posted: 30 Dec 2013 06:06 AM PST

Sebuah video dimuat naik Nooraida Abdul Talib, bekas skandal Adi Putra di dalam akaun Intagramnya.

Video tanpa apa-apa dialog itu hanya menampilkan Nooraida kelihatan merakamkan aksinya terliuk lentok dengan bermain-main dengan rambutnya yang agak menggoda.

Beberapa rakan yang respon pada video tersebut ada yang tertanya-tanya dengan perbuatannya itu, tetapi Nooraida berkata beliau 'tengah sewel'...heh!

Ah..orang lawa, seksi, janda pula, buat la apa pun, nanti ada la yang datang menyambar!

Najib umum 11 langkah penjimatan belanja kerajaan

Posted: 30 Dec 2013 04:01 AM PST

PUTRAJAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemotongan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus sebagai antara 11 langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam berkuat kuasa mulai 1 Januari 2014.

Selain elaun keraian menteri dan timbalan menteri, elaun keraian bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (JUSA C) juga dipotong antara 5 hingga 10 peratus.

Menurut Najib, langkah-langkah itu adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan perbelanjaan berhemah pada tahun depan.

"Langkah-langkah penjimatan yang lain untuk sektor awam akan diperkenalkan dari semasa ke semasa berdasarkan kepada keperluan dan keadaan semasa," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan lewat petang ini.

Jelas Perdana Menteri, keputusan itu dibuat setelah berunding dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Ali Hamsa.

Langkah-langkah lain yang diumumkan oleh Perdana Menteri ialah:
1. Pengurangan sebanyak 5 peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan;
2. Kemudahan bayaran tol bagi pegawai kanan kerajaan (Gred JUSA C ke atas) dikurangkan sebanyak RM50-100 atau 30 peratus; dan
3. Permohonan baru bagi pengubahsuaian ruang pejabat kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan dibekukan.

Najib juga mengumumkan langkah mengetatkan pelantikan juru perunding atau consultant untuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan feasibility study.

Lantikan berkenaan hanya boleh dibuat dengan mengemukakan cadangan pelantikan kepada Jawatankuasa Perancang Pembangunan Negara yang dipengerusikan oleh KSN untuk kelulusan.

Najib juga mengumumkan pengurangan penggunaan syarikat pengurusan acara serta pemberian saguhati dan cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis kerajaan yang membabitkan anggota pentadbiran dan penjawat awam.

Satu lagi langkah penjimatan perbelanjaan kerajaan yang diumumkan ialah meminda kelayakan tiket penerbangan domestik dan antarabangsa bagi penjawat awam misalnya, penerbangan sektor awam bagi penjawat awam Gred JUSA C ke bawah ialah kelas ekonomi.

Najib juga mengumumkan pengurangan penyediaan makanan dan minuman semasa penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.

Tiga lagi langkah yang diumumkan ialah:
1. Mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebaang acara rasmi kerajaan;
2. Mengoptimakan penggunaan ruang pejabat sedia ada untuk mengurangkan sewaan premis pejabat; dan
3. Mengaplikasikan pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan juga kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel.

Nur Jazlan: PM perlu penasihat baharu

Posted: 30 Dec 2013 02:31 AM PST

SHAH ALAM - Ahli Parlimen Pulai (BN), Nur Jazlan Mohamed hari ini menyarankan agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil penasihat baru,bagi memberikan idea baharu terhadap kepimpinan PM.

Jelas Nur Jazlan yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), kepercayaan terhadap penasihat-penasihat lama terbukti gagal memberikan keputusan lebih baik kepada BN, selain melantik konsultan asing untuk memberikan imej positif kepada kerajaan juga baginya perlu diketepikan sama sekali.

"PM perlu menghimpunkan penasihat-penasihat baharu beliau bagi memberikan idea baharu supaya lebih memahami denyut nadi rakyat.

"…kepercayaan terhadap penasihat lama terbukti gagal memberikan keputusan lebih baik kepada BN dalam PRU13 yang lalu, sekaligus memberikan imej negatif kepada BN.

"…kini, setiap kata-kata kerajaan BN menjadi satu bahan gurauan dan momokan rakyat sehingga dilihat sukar untuk kembali meraih semula sokongan daripada rakyat," katanya dalam penulisan terbarunya.

Mengulas lanjut, beliau menegaskan rakyat sebenarnya sedar pembangkang juga tidak sebaik BN, namun oleh kerana mereka (rakyat) berada dalam keadaan marah sudah pasti mahu mencari mangsa untuk melepaskan kemarahan mereka.

"Rakyat sebenarnya, sedar pembangkang juga tidak sebaik BN, tetapi dek kerana mereka berada dalam keadaan marah, sudah tentu mereka mencari mangsa.

"Oleh itu, bagi saya kegagalan BN mengoptimumkan penggunaan jentera parti memberikan penerangan kepada rakyat akan memberi padah besar kepada BN sendiri," katanya.

Bekas pengurus Intan Ladyana 'kencing' Julia Ziegler RM8,333

Posted: 30 Dec 2013 01:31 AM PST

Julia Ziegler, Rita Rudaini dan seorang mangsa Zita membuat laporan polis kira-kira pukul 10 malam Ahad terhadap penipuan yang dilakukan oleh seorang bekas pengurus artis.
PETALING JAYA: Pelakon Julia Ziegler berkata tidak akan menghalalkan wang sebanyak RM 8,333 yang diambil oleh seorang bekas pengurus artis Intan Ladyana bagi urusan membuka sebuah syarikat hartanah.

Julia, 29, berkata, individu yang dikenali sebagai Nor Ain itu bukan sahaja memperdayanya untuk membuka sebuah perniagaan, malah membuat pinjaman secara peribadi bagi melunaskan hutang kepada pihak tertentu.

"Saya tidak akan halalkan duit yang dia ambil dan dia atau keluarga dia perlu selesaikan hutang ini biarpun dia ditangkap atau menerima hukuman.

"Saya banyak menghabiskan masa dan duit semata-mata perkara tidak berguna seperti ini, bukan sahaja menipu, malah dia buat saya macam pemgemis pula," katanya ketika dihubungi mStar Online, di sini, Isnin.

Julia memberitahu, wanita itu mula menghubunginya pada awal Oktober lalu dan membuat pelbagai tawaran berhubung perniagaan.

Katanya, dia (Ain) turut menggunakan nama beberapa orang kenamaan dan rakan-rakan artis bagi menguatkan lagi kata-katanya.

"Dia menghubungi saya kononnya untuk berbincang tentang projek perniagaan hartanah dan membawa saya berjumpa dengan beberapa orang kuat dalam bidang tersebut.

"Kemudian beberapa bulan selepas itu tiada sebarang perkembangan dan saya dapat tahu tiada sebarang syarikat yang ditubuhkan atas nama saya, malah dia cuba melarikan diri dengan memberi pelbagai alasan tidak masuk akal," katanya.

Julia berkata, selepas menghubungi beberapa nama artis yang sering pernah bekerjasama dengan wanita ini, barulah dia sedar tentang penipuan tersebut.

Dalam masa yang sama, pelakon Rita Rudaini, Intan Ladyana dan empat orang peminat artis turut menerima nasib yang sama.

Sementara itu, Julia berkata, dia, Rita Rudaini dan seorang mangsa Zita telah membuat laporan di ibu Pejabat Polis Daerah Gombak pada malam Ahad berhubung perkara tersebut.

Jelasnya, tempoh masa yang diberikan kepada wanita tersebut untuk membayar wang yang diperdaya telah tamat dan menyerahkan perkara tersebut kepada pihak berkuasa.

"Saya sudah malas untuk hubungi dan beri masa, dia sudah banyak kali tipu dan membiarkan saya menunggu di suatu tempat kononnya ingin membuat bayaran.

"Kali ini biar polis sahaja yang selesaikan dan ambil tindakan," katanya.

Letih makan kenduri alasan nak 'beromen'

Posted: 30 Dec 2013 01:01 AM PST

Gambar hiasan
SUNGAI PETANI - Seorang gadis berusia 16 tahun sanggup menggunakan alasan bapanya sakit lumpuh ketika diminta menghubungi waris akibat dicekup bersama teman lelaki di sebuah taman rekreasi, di sini, kira-kira jam 11.15 malam kelmarin.

Seorang lagi gadis berusia 18 tahun ditemui dalam keadaan berbalut selimut kerana didapati tanpa seurat benang ketika serbuan dilakukan di sebuah rumah tumpangan di sekitar bandar ini kira-kira jam 3 pagi semalam.

Itu antara situasi yang berlaku ketika operasi cegah maksiat dilakukan anggota penguatkuasa Pejabat Agama Daerah Kuala Muda yang bermula tengah malam kelmarin sehingga awal pagi semalam.

Rondaan di kawasan panas

Pegawai Agama Daerah Kuala Muda, Sheikh Radzi Abd Mutalib yang mengetuai operasi berkata, operasi dijalankan 16 anggota penguatkuasa itu turut mendapat kerjasama daripada Pejabat Agama Daerah Yan dan Pejabat Agama Daerah Kulim.

Menurutnya, rondaan dilakukan di kawasan 'panas' selain tempat rekreasi dan rumah tumpangan sekitar Sungai Petani.

Sementara itu, Pegawai Penguatkuasa Agama Daerah Kuala Muda, Zaiferi Zainul Abidin berkata, tinjauan ke lokasi panas dekat sebuah taman rekreasi menemui beberapa pasangan kekasih yang berkelakuan tidak sopan termasuk duduk berdua-duaan dalam keadaan gelap.

Menurutnya, alasan yang digunakan seorang gadis berusia 16 tahun dengan mengatakan bapanya terlantar akibat lumpuh semata-mata bertujuan mahu meraih simpati penguatkuasa selain mahu 'melepaskan diri' dari dikenakan tindakan.

"Perempuan itu yang dicekup bersama kekasihnya berusia 18 tahun ditemui dalam keadaan mencurigakan di sebuah kerusi dalam taman rekreasi terbabit," katanya.

Bagaimanapun, katanya, alasan itu hanyalah rekaan semata-mata kerana bapa yang dimaklumkan lumpuh pada mulanya telah tampil bagi memberi keterangan setelah dihubungi pejabat agama.

Menurut Zaiferi, selain pasangan terbabit, dua lagi pasangan turut dikenakan tindakan sama apabila mereka diberi amaran dan saman ketika ditemui dalam keadaan mencurigakan dekat Jeti Semeling.

"Tindakan dilakukan mengikut Seksyen 5 Enakmen Kanun Jenayah Syariah (Kedah) 1988 iaitu melakukan perbuatan atau kelakuan tidak sopan di tempat awam waktu siang dan malam.

"Sekiranya disabitkan kesalahan, hukuman denda sebanyak RM1,000 atau penjara selama enam bulan atau kedua-duanya sekali boleh dikenakan," katanya.

Menurutnya, sekurang-kurangnya 10 pasangan kekasih yang ditemui turut diberi amaran oleh penguatkuasa agama.

Memadu kasih di rumah tumpangan

Sementara itu, katanya, operasi diteruskan ke rumah tumpangan sekitar pusat bandar yang turut menjadi tumpuan pasangan kekasih melampiaskan nafsu.

Katanya, serbuan ke atas sebuah bilik pada jam 2.45 pagi semalam mendapati pasangan kekasih masing-masing berusia 23 tahun sedang bermadu kasih dalam bilik berkenaan.

"Difahamkan, kedua-duanya baru sahaja selesai menghadiri sebuah majlis keramaian yang diadakan pada malam tadi (semalam) sebelum salah seorangnya berasa sakit kepala dan letih.

"Keadaan itu dijadikan alasan mereka yang menetap di Pulau Pinang kerana tidak dapat pulang dan bermalam di rumah tumpangan terbabit," katanya.

Menurut Zaiferi, serbuan ke atas bilik berikutnya mendapati seorang gadis berusia 18 tahun menutupi keseluruhan badannya dengan kain selimut kerana dipercayai berada dalam keadaan bogel.

"Pasangan kepada kekasih berusia 23 tahun ini dikatakan bekerja sebagai nelayan dan menetap di sempadan Pulau Pinang juga memberi alasan baru pulang dari majlis keramaian sama," katanya.

Hasil siasatan selanjutnya mendapati sebuah bilik yang dihuni pasangan kekasih remaja turut diserbu.

"Kami menunggu hampir 10 minit sebelum pintu dibuka setelah amaran keras diberikan beberapa kali," katanya.

Menurutnya, apabila disiasat, seorang wanita berusia 22 tahun berasal dari Tikam Batu berada di dalamnya, turut ditemui, kekasihnya berusia 29 tahun dikatakan berasal dari Pulau Pinang.

Hasil pemeriksaan lanjut dalam bilik pasangan berkenaan turut menemui berus serta ubat gigi yang baru dibeli dalam beg plastik dipercayai digunakan pasangan terbabit.

Menurutnya, laporan polis berhubung ketiga-tiga pasangan dibuat di Balai Polis Sungai Petani sebelum kesemuanya dibawa ke pejabat agama untuk tindakan selanjutnya.

Tindakan tersebut dilakukan mengikut Seksyen 9 Enakmen Kanun Jenayah Syariah (Kedah) 1988 iaitu bersekediaman, bersekedudukan, berkurung, bersembunyi atau bersama wanita bukan mahram.

Hukuman denda RM2,000 atau penjara satu tahun atau kedua-duanya atau ditahan di rumah kebajikan selama tiga tahun boleh dikenakan sekiranya didapati bersalah.

Pantau anak, bawa sijil nikah


Sementara itu, Radzi menasihatkan ibu bapa atau penjaga memantau pergerakan anak-anak terutama remaja agar tidak terjebak dalam perbuatan maksiat.

Beliau berkata, bagi pasangan yang sudah bernikah, mereka diminta agar sentiasa membawa sijil pernikahan bagi mengelakkan dikenakan tindakan.

"Ketika serbuan dilakukan, turut menjumpai pasangan berkahwin yang menghuni rumah tumpangan, bagaimanapun, nasib tidak menyebelahi apabila kedua-duanya tidak membawa sijil nikah," katanya.

Menurutnya, keadaan lebih rumit apabila penguatkuasa terpaksa mengambil tindakan sebelum membuat carian atau pemeriksaan pendaftaran perkahwinan di pejabat agama terlibat.

(Gambar) 'Seluar dalam' Agnes Monica terlihat atas pentas

Posted: 29 Dec 2013 08:30 PM PST

Agnes Monica adalah penyanyi yang selalu tampil bertenaga dan bersemangat ketika membuat persembahan pentas.

Baru-baru ini, Agnes Monica ketika beliau bersemangat melakukan persembahan, tanpa disedari seluar dalamnya telah terlihat.

Agnes Monica memang sering tampil dengan kostum kontroversial. Ketika itu, beliau mengenakan dress panjang berwarna putih.

Agnes Monica pada waktu itu melakukan koreografi dengan rentak yang pantas. Ketika melakukan gerakan memgang lutut, peha bahagian dalamnya terlihat.

Dikutip dari Liputan6, mujurlah penyanyi yang dikenali sebagai Agnez Mo ini menggunakan seluar yang tidak terlalu 'bahaya'. Ini adalah kerana, jika dilihat lebih dekat, Agnes Monica sebenarnya mengenakan seluar yang amat pendek.

Agnes Monica memang dikenali sebagai salah seorang penyanyi yang cukup berani. Baru-baru ini, World Music Awards telah menilai penampilan Agnes Monica terlalu seksi ketika tampil di Jepun.

Gusar teman lelaki 'insaf' kerap ajak berzina

Posted: 29 Dec 2013 07:01 PM PST

Gambar hiasan
Saya berusia awal 20-an, bekerja serta tinggal di ibu kota. Saya mempunyai seorang teman lelaki yang lebih tua dan masih belajar. Hubungan kami menjangkau lima tahun.

Saya mengaku kami agak jahil sebelum ini dan terlampau mengikut nafsu sepanjang tahun terawal perkenalan sehingga pernah terlanjur.

Saya insaf dan cuba berhenti melakukan dosa itu. Akhirnya, saya me­ngambil keputusan berhenti kerja dan pulang ke kampung halaman.

Saya mengambil peluang di kampung untuk menenangkan fikiran serta mendekatkan diri dengan Allah.

Pada masa yang sama, saya turut mengajak teman lelaki mendekatkan diri dengan Allah. Saya nampak ada perubahan dirinya seperti mula solat dan membaca surah Yasin setiap malam Jumaat.

Saya sudah bertekad tidak mahu lagi melakukan maksiat dan ingin mencari pekerjaan di kampung dan tinggal bersama keluarga.

Namun, malangnya saya sukar mendapat pekerjaan dan akhirnya selepas beberapa bulan, saya ditawarkan bekerja di ibu kota semula.

Teman lelaki saya masih cuba untuk menjalin hubungan seperti dulu. Saya menolak dan berterus terang padanya tidak mahu lagi melakukan dosa.

Saya ingin mengajaknya berubah bersama saya tapi dia tidak dapat menerima keputusan itu kerana baginya ia sesuatu yang terlalu drastik.

Dia pernah memberitahu untuk memutuskan hubungan kami, tapi saya tidak mahu kerana masih sayang padanya, begitu juga dirinya.

Kami sebenarnya sudah merancang untuk berkahwin akhir tahun depan, namun saya buntu dan tidak tahu apa perlu dilakukan. Patutkah saya memutuskan hubungan kami?

BUNTU,
Kuala Lumpur


Penghijrahan adik untuk tidak melakukan perbuatan dosa adalah satu kekuatan dan amat dipuji. Dr gembira dengan tindakan itu dan berharap adik akan berterusan melakukan perkara baik dalam hidup.

Memang dalam mencari kebenaran, adik akan banyak menghadapi cabaran termasuk ajakan demi ajakan daripada kekasih untuk terus menjalin hubungan dan perbuatan seperti yang pernah dilakukan sebelum ini.

Dr juga melihat jika teman menyayangi adik, dia tidak akan meminta untuk melakukan sesuatu yang membabitkan perkara dosa kerana adik tidak suka melakukannya.

Dr amat faham bukan mudah untuk memutuskan sesuatu hubungan cinta yang menebal. Ia ibarat memecahkan tembok yang gah kerana memerlukan kekuatan luar biasa untuk meruntuhkannya.

Namun, ada kalanya tembok itu perlu diruntuhkan jika ia hanya membawa lebih banyak kesengsaraan. Begitu juga dengan satu hubungan yang tidak dapat membawa kepada satu titik persamaan dan pertemuan.

Hubungan itu akan lebih banyak memakan diri masing-masing.

Perancangan adik berdua untuk berkahwin adalah satu perkara yang amat baik. Ia satu cara untuk mengelak daripada terus melakukan perbuatan dosa.

Dr doakan adik dapat mencari satu jalan peng­akhiran yang akan membawa kebahagiaan tanpa membabitkan dosa.


Kaunseling Remaja @ Harian Metro

Ada Bukti Kukuh, Saman RM100 Juta Tidak Henti Siasatan

Posted: 29 Dec 2013 06:31 PM PST

Ketua UMNO Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo (depan, tiga dari kiri) dan Presiden Jaringan Melayu Malaysia, Azwanddin Hamzah (tiga dari kanan) bersama ahli UMNO dan NGO prokerajaan membuat laporan polis membantah Himpunan Guling Kerajaan di IPD Ampang Jaya, Selangor, semalam. - UTUSAN/ZAINI HUSIN
KUALA LUMPUR 29 Dis. - Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh tidak gentar dengan ugutan saman daripada badan-badan bukan kerajaan (NGO) propembangkang yang dikenal pasti terlibat sebagai dalang utama perhimpunan haram di Dataran Merdeka, Selasa ini.

Beliau berkata, pihaknya mempunyai bukti yang kukuh dan ugutan saman itu tidak akan menghentikan siasatan yang dilakukan.

"Itu (saman) hak mereka... Tetapi mereka harus ingat polis juga mempunyai bukti berdasarkan siasatan yang telah dibuat," kata Amar Singh ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini petang ini.

Amar Singh berkata demikiaan ketika diminta mengulas tindakan saman RM100 juta terhadap beliau yang bakal dilakukan oleh oleh Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM). Turut menyatakan akan mengambil tindakan saman ialah Jingga 13.

Semalam dalam sidang akhbarnya, selain SAMM dan Jingga 13, Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) dan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) turut didedahkan Amar Singh sebagai empat NGO yang menjadi dalang utama perhimpunan Selasa ini.

Dalam pada itu Amar menjelaskan, beliau tidak menyebut perancangan mengebom itu dilakukan oleh NGO terbabit tetapi risiko itu mungkin dibuat oleh individu lain yang menyertai perhimpunan itu.

"Ketika sidang akhbar, saya menyebut tentang empat NGO itu dikenal pasti akan hadir dan berhimpun di situ. Perhimpunan itu pula salah di sisi undang-undang dan mereka tidak dibenarkan berhimpun kerana tidak memohon sebarang permit.

"Kenyataan saya tentang ancaman bom dan senjata berbahaya itu tidak menjurus kepada NGO terbabit sebaliknya berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan oleh individu di laman Facebook, sebelum ini.

Sementara itu, Pengerusi SAMM, Badrul Hisham Shahrin atau lebih dikenali sebagai Cikgu Bard dalam satu kenyataan hari ini memberitahu, pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap tuduhan itu dan akan memulakan proses saman sebanyak RM100 juta terhadap Amar Singh.

Menurutnya, kenyataan Amar Singh semalam adalah amat mengejutkan kerana mengaitkan dirinya dan SAMM dengan tuduhan menganjur himpunan menggulingkan kerajaan.

Timbalan Koordinator Jingga 13 Malaysia, Amirzudin Ahmat pula berkata, pihaknya telah melantik peguam dan tidak teragak-agak untuk memfailkan saman terhadap PDRM dan beberapa media lain.

"Jingga 13 menyangkal dan membantah serta menafikan sekeras-kerasnya dakwaan yang dibuat Amar Singh bahawa kami akan menimbulkan kekacauan serta membawa pelbagai senjata termasuk bom tangan bagi melakukan kekecohan di perhimpunan itu," katanya.

Izreen Azmida 'sound' Johan As'ari

Posted: 29 Dec 2013 05:31 PM PST

PETALING JAYA: Pelakon yang pernah dikaitkan bercinta dengan Johan As'ari, Izreen Azminda menasihatkan agar aktor tersebut berhenti daripada memainkan perasaan wanita.

Izreen, 29, berkata, Johan seharusnya memahami diri sendiri terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk bercinta dengan seseorang wanita.

"Kalau rasa diri dia (Johan) masih belum bersedia untuk bercinta jangan bercinta dahulu, sepatutnya beri masa dalam sesebuah hubungan sebelum melafazkan cinta.

"Nasihat saya supaya dia jangan mainkan perasaan wanita dan berfikir panjang dengan tindakan yang akan dilakukannya," katanya ketika dihubungi mStar Online, di sini, Ahad.

Ezreen berkata demikian ketika diminta mengulas tentang tindakan Johan yang memutuskan hubungan dengan pelakon Lana Nordin setelah sebulan menjalinkan hubungan cinta.

Tambah Ezreen, sebagai selebriti, Johan juga perlu lebih berhati-hati dalam membuat kenyataan yang melibatkan maruah orang lain.

"Saya terkejut dengan berita tentang mereka, kerana pada awalnya saya sangkakan kali ini dia benar-benar serius.

"Saya harap dia dapat ambil pengajaran dengan kontroversi ini, ia melibatkan ramai pihak dan maruah keluarga masing-masing," katanya.

Sementara itu, mengulas tentang hubungannya dengan lelaki tersebut yang pernah menjadi kontroversi satu ketika dahulu, Izreen berkata, dia sudah melupakan semuanya dan mempunyai kehidupan yang lebih bahagia sekarang.

Hubungan Ezreen dan Johan pernah menjadi perhatian media sekitar tahun 2011, apabila wanita itu mendedahkan hubungan percintaan mereka, bagaimanapun dinafikan Johan yang sebaliknya menganggap mereka hanya sebagai kawan rapat sahaja.

Michael Schumacher koma, kemalangan ski

Posted: 29 Dec 2013 05:01 PM PST

Terdapat laporan daripada Eropah yang mengatakan tujuh kali Juara Dunia Formula Satu, Michael Schumacher sedang berski di sebuah resort di Meribel , Perancis , apabila dia jatuh lalu mencederakan dirinya dan kepalanya terhentak batu .

Walaupun Schumacher memakai topi keledar dikala kemalangan itu terjadi, tetapi impak kuat itu meninggalkan pelumba dalam keadaan koma , kata CNN.

Walaupun Schumacher masih sedar selepas kejadian , dia dilaporkan trauma lalu terus dihantar ke pusat trauma di Moutiers dan kemudian diterbangkan ke Hospital Universiti Center berdekatan Grenoble.

Schumacher tiba dalam keadaan koma dan memerlukan pembedahan otak serta-merta.

Terdapat laporan yang bercanggah daripada keadaan sekarang Schumacher , di mana laporan awal mengatakan kecederaan itu "tidak begitu serius" , tetapi maklumat baru mengatakan bahawa dia mengalami " trauma kepala yang teruk . "

Schumacher dilaporkan ski di cerun yang tidak bertanda pada masa kemalangan itu. Siapa sangka, bukan?

Bantuan persekolahan RM100 diagih 15 Januari

Posted: 29 Dec 2013 04:12 PM PST

Kuala Lumpur: Bantuan persekolahan RM100 seorang kepada 5.4 juta pelajar sekolah rendah dan menengah seluruh negara akan mula diagihkan selepas 15 Januari depan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Khair Mohamad Yusof, ketika dihubungi berkata, beliau akan mengadakan sidang media bagi menjelaskan perkara itu hari ini.

#Shameonyou Tweet Fazura untuk siapa?

Posted: 29 Dec 2013 04:01 PM PST

Semalam, kita dikejutkan dengan cerita khalwat pelakon dan pengacara jelita, Noor Neelofa Mohd Noor dengan seorang ahli korporat.

Namun, Neelofa dan pengurusnya sudah menafikan dakwaan tersebut, malah pelakon itu meminta semua pihak menghentikan cerita yang tidak berasas itu.

Apa yang menariknya, selepas berita itu tersebar meluas di dada-dada akhbar, seorang lagi pelakon jelita yang kini sedang bercuti di Los Angeles iaitu Fazura sempat memuat naik status yang seakan-akan memerli seseorang di laman Twitternya, awal pagi tadi.

Fazura menulis, "rasanya sudah sampai masa orang di luar sana mengetahui perkara sebenar tentang kamu dan juga suami M seperti mana yang kami tahu. ALLAH maha besar. shameonyou".

Adakah tweet itu ditujukan buat Neelofa dan seorang tokoh perniagaan yang merupakan suami kepada seorang selebriti popular itu?

Entahlah, hanya Fazura yang mengetahui kepada siapa pesanan itu ditujukan.

Seperti yang peminat sedia maklum, hubungan di antara Fazura dan Neelofa memang tidak berapa baik sejak dari dahulu lagi ketika Fazura sedang hangat bercinta dengan seorang kerabat diraja dari selatan tanah air.

Mencari Damai Abadi

Posted: 30 Dec 2013 03:35 PM PST

Mencari Damai Abadi


Cuti Tahunan

Posted: 29 Dec 2013 09:00 PM PST

Bismillah...

Syarikat aku menetapkan hanya 8 hari je boleh bawa cuti ke taun hadapan. Hari tu (25hb) check dengan HR cuti aku ada lagi 11.5 hari. 

Erk!! Terkejut mamat.. Aku perlu habiskan 4.5 hari untuk elak cuti aku dipotong.

So aku isi form cuti untuk mula cuti 27hb. 26hb bos aku pulak MC... aku called dia inform aku nak start cuti jumaat. Tapi dia kata nak buat discussion dengan aku. So jumaat aku 1/2 day. petang baru start bercuti. 1/2 hari tu nampaknya kena burn la... masa turun tangga pun dok ada discussion lagi.. huhuhuh.. Keluar pintu office baru org tak kacau aku...

Hmm.. aku mula kerja balik hari rabu.. 1hb. Johor tak cuti new year. Dan company aku juga tak ikut titah printah sultan supaya cuti hujung minggu hari jumaat dan sabtu. Ok la tu.. Jalan clear hari jumaat..huhuhhu 

Selamat tahun baru yeh!

THE FLYING KICK

Posted: 30 Dec 2013 01:37 PM PST

waadat

Posted: 30 Dec 2013 01:30 PM PST

waadat


Warung, cafe, dan lebuhraya bertol

Posted: 29 Dec 2013 06:52 PM PST

Orang buka warung, Demang cuba buka cafe.

Warung pacak tepi jalan, cafe dalam bangunan, ada aircond.

Warung jual karipap 50sen, cafe Demang pun jual karipap 50sen.

Warung tepi jalan buka hari-hari. Cafe Demangpun dibuka setiap hari dan aircond pun jalan hari-hari.

Orang pergi warung duduk atas bangku kayu usang, cafe Demang takkan nak buat begitu?

Warung tak pedulikan sangat soal lantai simen atau lantai tanah sebaliknya lantai cafe sekurang-kurangnya perlu ditampal mozek.

Sebut sahaja warung, orang tak peduli sangat, tapi bila dah jadi cafe, majlis perbandaran suruh buat macam-macam. Papantanda kena ikut peraturan dan kena bayar lesen. Longkang kena bersih, dapur kena kemas.

Kalau engkar, saman.

Demang nampak warung ni macam jalan biasa manakala cafe pula macam lebuhraya. 'Jalanraya biasa' digunakan secara percuma sahaja tapi kalau guna lebuhraya kena bayar tol.

Demang cuba jual karipap 60sen, orang kata mahal. Cafe pun lengang. Maka Demang tak jadi naikkan harga.

Demang fikir kerajaan pun begitu juga. Jangan naikkan tol dan kalau boleh beri percuma sahaja.

Perbelanjaan untuk penyeliaan lebuhraya boleh ambil daripada khazanah negara.

Apabila Demang beritahu Pakngah Demang di kampung tentang cadangan ini, Pakngah Demang bertempik:

"Aku tak setuju! Aku guna lebuhraya setahun sekali, pasai apa aku kena tanggung perbelanjaan lebuhraya tiap-tiap hari?"

Demang terangguk-angguk sambil mata terkebil.

Cucu Tok Selampit

Posted: 30 Dec 2013 01:28 PM PST

Cucu Tok Selampit


Tahniah @cmlimguaneng Sambut Tahun Baru 2014 Dengan W221 Mercedes-Benz S300L Baru

Posted: 30 Dec 2013 06:21 AM PST




Dengan hasil pentadbiran DAP Pulau Pinang yang Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) berjaya membuahkan hasil. Ketua Menteri Pulau Pinang bakal menaiki kereta W221 Mercedes-Benz S300L baru berwarna 'Palladium Silver'. Plat kemegahan beliau PG1 masih dikekalkan untuk kenderaan mewah yang baru ini. Sumber dari paultan.org boleh dibaca di sini.

Zuhud sungguh Khalifah merangkap Tokong Pulau Pinang ini. Surcaj air naik, hasil jualan tanah naik, saman parking pun meningkat, elaun ADUN pun naik. Okay la kalau nak naik Mercedes-Benz S300L pun. Juak-juak TURUN yang bakal berguling-guling di Dataran Merdeka malam besok tidak mahu turun sama berguling-guling di Pulau Pinang? Tahniah Tokong Lim Guan Eng kerana berjaya menipu hidup-hidup Melayu Pulau Pinang.

Pemuda UMNO Tanjong Karang Nak Hantar Memo Kat PM @NajibRazak ? DS @nohomar Mana? Pi Bercuti Ka?

Posted: 29 Dec 2013 09:52 PM PST



Bab yang ni memang CTS tak boleh hadam. Apa kejadah Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tanjong Karang hendak menyerahkan memorandum bantahan kepada Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak? Kononnya memorandum bantahan ini berkaitan dengan kenaikan harga barangan dan kos sara hidup. Memorandum berkenaan sedang dalam perjalanan hendak diserahkan kepada Perdana Menteri.

CTS nak tanya bukankah DS Noh Omar Ketua UMNO Bahagian Tanjong Karang? Bukankah DS Noh Omar Ahli Parlimen Tanjung Karang? Dan bukankah DS Noh Omar juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor yang dilantik oleh Presiden UMNO? Awat dia tidak tahukah penyerahan memorandum bantahan itu hari ini? Atau beliau sedang sibuk pergi bercuti? Bukankah lebih molek sekiranya memorandum bantahan dari ahli parti sendiri diserahkan kepada Ketua Bahagian atau dalam kes ini Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor sendiri untuk diserahkan kepada Perdana Menteri. 

Sudah hilangkah adab dalam parti atau sekumpulan orang sedang menangguk di air yang keruh untuk menjadi popular. Kalau inipun DS Nor Omar tidak boleh selesaikan dan memalukan Perdana Menteri, eloklah kiranya beliau letak jawatan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor. Buat malu orang kampung saja.