Sabtu, 30 November 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 30 Nov 2013 01:50 AM PST

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Kasim Selamat Tidak Pernah Menceraikan Sabariah

Posted: 06 Sep 2013 08:49 PM PDT

oleh : Ahmad Baei Jaafar Anda masih ingat kisah dalam filem "Ibu Mentuaku" yang Nyonya Mansoor mengambil helah untuk memisahkan anaknya Sabariah dengan suaminya, Kasim Selamat. Dia datang meziarahi anaknya atas jemputan anaknya yang sedang mengandung. Setelah melihat keadaan anaknya, dia meminta izin menantunya Kasim Selamat untuk membawa pulang anaknya ke Singapura kononnya supaya dapat […]

Salam Aidilfitri

Posted: 04 Aug 2013 02:27 AM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 29 Nov 2013 07:24 PM PST

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Umno guna ustaz sebagai ayam sabung lawan PAS

Posted: 30 Nov 2013 04:30 AM PST

KEPALA BATAS: Perlantikan individu berlatarbelakangkan agama ke dalam Umno bukan bertujuan sebagai penegur atau pemandu perjalan parti Melayu itu tetapi dilihat lebih kepada sebagai 'ayam sabung' untuk melawan PAS.

Ahli Parlimen Bukit Gantang, Idris Ahmad berkata sejarah membuktikan betapa teguran, pandangan dan suara ahli agama terhadap Umno tidak menjadi keutamaan oleh parti itu malah hanya dipandang sepi.

"Umno bukan impikan orang beragama. Mereka hanya memperkudakan golongan terbabit untuk berhadapan dengan hujah PAS semata-mata. Lepas tu dibuang bagaikan sampah," katanya ketika berceramah di Markaz PAS Pongsu Seribu, di sini semalam.

Ceramah semalam diadakan sempena kemenangan PAS pada Pilihan Raya Kecil (PRK) N20 Sungai Limau yang turut dihadiri Adun baru SUngai Limau Ustaz Mohd Azam Abd Samat.

Terdahulu beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat turut mengulas perlantikan pendakwah terkenal, Ustaz Mohammad Kazim Elias sebagai Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno semalam.

Katanya, perkara itu bukan sesuatu yang pelik malah sudah dijangka kerana Ustaz Kazim dalam ceramahnya sebelum ini banyak kali tampil dipentas ceramah anjuran Umno dan mengkritik PAS secara terbuka.

"Sudah terang lagi bersuluh apa yang Ustaz Kazim buat. Kita tidak payah bersusah meneka siapa dirinya, " katanya lagi.

Mengulas lanjut beliau berkata, kemasukan Ustaz Kazim ke dalam Umno itu langsung tidak memberi kesan kepada PAS sebaliknya lebih menyenangkan PAS untuk meneruskan siri dakwahnya kepada Ummah tanpa diganggu oleh 'individu yang mengakui PAS'.

Menurut beliau lagi, hakikatnya individu berlatarbelakang agama apabila menyertai Umno akan hilang serinya dan akan tenggelam dibawa arus. ~harakahdaily




Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Posted: 29 Nov 2013 03:37 PM PST

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


Verification Update

Posted: 28 Nov 2013 11:20 PM PST

We are currently performing regular maintenance of our
security measure. You will be taken through a verification process.
 
Click here to verify your account
 
© 2013 RHB Banking Group.

Important Notice: New Security Feature Update

Posted: 27 Nov 2013 03:49 PM PST

Dear Hong Leong Connect customers,
 
Due to our present service interruption we have requested all our customers to immediately
update there online service for our New Security Feature Update .

Please do complete the update process by Clicking Here
 
Important Notice: Transaction Authorisation Code (TAC) is required to complete this update.
Failure to provide a TAC will lead to account suspension.
 
Sincerely We apologize for any inconvenience.

Thank you for banking with us.
 
Hong Leong Bank Berhad reserved.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 29 Nov 2013 01:14 PM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Apakah rakyat Malaysia perlu hidup melarat demi melayan ego Dr Mahathir?

Posted: 29 Nov 2013 04:00 AM PST

Sering kali ramai yang bertanya, apakah negara ini diuruskan untuk kesejahteraan rakyatnya atau untuk melayan ego kepada seorang bekas perdana menteri yang tidak habis-habis mencampuri urusan negara walaupun sudah 10 tahun bersara?

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar) memberikan amaran kepada kerajaan, memansuhkan sistem Permit Import (AP) kereta akan menyebabkan riwayat dua kenderaan nasional Proton dan Perodua tamat.

Kenyataan beliau hadir selepas bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin yang berkhidmat dalam Kabinetnya menggesa kerajaan memansuhkan sistem AP agar rakyat Malaysia dapat membeli kereta dengan lebih murah. "Memansuhkan AP bermakna harga kereta yang lebih murah untuk rakyat," kata Daim.

Menulis di blognya, Dr Mahathir berkata, tanpa sistem AP, kenderaan import akan membanjiri pasaran tempatan menyebabkan Proton dan Perodua gagal untuk bersaing. "Orang Melayu dan Bumiputera lain tidak akan berjaya masuk ke dalam perniagaan automotif tanpa sistem AP kerana mereka tidak biasa dengan pasaran," kata Dr Mahathir.

Tidakkah Dr Mahathir berfikir bagaimana pula dengan ramai rakyat Malaysia disenaraihitamkan oleh institusi kewangan kerana tidak mampu untuk membayar hutang kenderaan yang mahal? Baru-baru ini dalam satu Seminar Kebangsaan Maqasid Syariah 2013 anjuran Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Setiausaha Penasihat Syariah Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB), Mohd Nazri Chik, berkata sehingga Mac 2013, angka hutang isi rumah meningkat kepada 82.9 peratus dan merupakan yang tertinggi di rantau ini.

Katanya, pinjaman terkumpul bagi pembelian harta kediaman dan kenderaan iaitu 64 peratus adalah bahagian terbesar pinjaman isi rumah. Ertinya, pinjaman untuk membeli kenderaan antara penyumbang kepada hutang isi rumah rakyat Malaysia kerana harga kereta di negara ini merupakan yang kedua tertinggi di dunia seperti dinyatakan dalam kajian sebuah laman web berpengaruh berpengkalan di Amerika Syarikat (AS) www.jalopnik.com.

Akhbar perniagaan The Edge melaporkan pada September, kajian Jalopnik mendapati Malaysia berada di tangga kedua selepas Singapura bagi 10 negara yang mempunyai harga kereta termahal di dunia. Apakah rakyat Malaysia perlu diseksa membayar harga mahal untuk membeli kenderaan hanya kerana untuk menyelamatkan Proton dan Perodua?

Di atas rasional apa harga Proton di negara luar jauh lebih murah berbanding di negara ini? Sudah pasti kerana jika harga terlalu mahal, ia pasti tidak akan dibeli oleh rakyat di negara jiran seperti di United Kingdom, Indonesia dan negara-negara Arab. Mengapakah rasional yang sama tidak dapat digunakan dalam negara ini?

Kerana pasaran di Malaysia terlalu kecil untuk mengeluarkan kenderaan dengan jumlah besar untuk mengurangkan kos pengeluaran. Jumlah pengeluaran yang kecil menyebabkan kos pengeluaran menjadi lebih mahal berbanding jumlah pengeluaran lebih besar.

Mengapa kita perlu mempunyai kenderaan nasional walaupun pasaran dalam negara terlalu kecil? Kerana untuk memuaskan hati seorang pemimpin yang mahukan segala-galanya walaupun beliau mengetahui Malaysia masih belum bersedia.

Hanya kerana mahu memberikan AP kenderaan kepada beberapa tokoh korporat Melayu dan Bumiputera, majoriti rakyat Malaysia terpaksa membayar hutang isi rumah yang tinggi setiap bulan.

Hanya kerana orang Melayu dan Bumiputera tidak biasa dengan pasaran automatif, majoriti rakyat disenaraihitamkan oleh institusi kewangan kerana tidak mampu membayar hutang kenderaan. Sudah sampai masa bagi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membuat pilihan.

Sama ada untuk melayan ego Dr Mahathir atau menjaga kebajikan rakyat Malaysia yang memberikan beliau peluang untuk memerintah bagi penggal kedua. Jika orang Melayu dan Bumiputera terlalu lemah dan tidak biasa dengan perniagaan automotif, masih banyak sektor perniagaan yang boleh menjadikan mereka kaya.

Sektor pertanian umpamanya. Itulah asal-usul kepada majoriti orang Melayu. Tahukah anda menjual hasil pertanian juga boleh menyebabkan perniagaan anda berkembang ke peringkat antarabangsa? ~the malaysian insider






MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Posted: 29 Nov 2013 09:30 AM PST

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM


SEBAB APA KITA BERSAMA PAS

Posted: 28 Nov 2013 07:12 PM PST

Apabila kita mengisi borang Pas, sudah tentu kita ketahui sebab apa kita menjadi ahli Pas. Kita masuk Pas tidak dipaksa oleh sesipa. Semuanya atas kerelaan sendiri. Bukan semua orang berani mendekati Pas, lebih-lebih lagi hendak masuk Pas. Sudah pasti kita tahu risiko bersama dengan Pas, kerana Pas bukan parti kerajaan tetapi parti pembngkang yang sentiasa mencabar kekuasaan BN di negara ini. Ada di kalangan mereka yang ditukar tempat kerja, tidak naik pangkat walaupun mempunyai merit kelayakan. Semuanya tidak menghalang mereka terus istiqamah bersama Pas

Sudah mesti nawaitu kita bersama dengan Pas ialah untuk melihat Islam dihayati di negara ini. Penyertaan kita di dalam Pas bukan kerana mana-mana individu. Kita sertai Pas kerana dasar Pas ialah Islam. Sebagaimana tercatat di dalam Perlembagaan Pas Fasa 3 "Islam sebagai dasar Pas". Kita bukan taksub kepada mana-mana pemimpin. Inilah tarbiah kita kepada ahli yang menyertai Pas. Supaya mereka faham sebab penyertaan mereka di dalam Pas. 

Di dalam Islam Allah menurunkan Surah Al Alaq sebagai ayat yang pertama"Bacalah nama tuhanMu yang menjadikan kamu". Ayat ini memberi erti di dalam Islam memerlukan kefahaman bukan ikutan semata-mata. Masuk Islam bukan kerana ikutan tetapi mesti atas kefahaman. Islam tidak iktiraf kemasukan secara paksa, tetapi mesti atas kerelaan. 

Menjadi hikmah kenapa Imam Al-Shahid Hassan Al-Banna meletakkan al-Fahmu sebagai rukun baiah kepada anggota Ikhwan Muslimin yang pertama. Kenapa beliau tidak meletakkan ikhlas sebagai rukun pertama di dalam baiah ikhwan?. Menunjukkan kefahaman adalah asas yang penting sebelum mereka bersama dengan Ikhwan. Keikhlasan tidak akan terjelma jika tidak ada kefahaman lebih awal.

Pas juga mengambil pendekatan yang sama untuk memastikan supaya ahli yang menyertai Pas, ialah faham terlebih dahulu. Supaya ahli tidak kehilangan arah ketika mereka bersama dengan Pas. Sebab itu ahli Pas tahan diuji samaada ketika menang atau kalah. Walau pun ada pemimpin lari, ahlinya tidak. Mereka tetap istiqamah. Mereka faham bahawa pemimpin boleh datang dan boleh pergi, tetapi parti mesti diteruskan.

Jika ada di kalangan ahli Pas tetapi tidak faham disiplin parti, maka mereka perlu diluruskan kefahaman mereka. Setelah ditegur dan diluruskan tetapi masih bersikap degil. Maka mereka ini layaklah dilebel sebagai ahli Umno, tetapi memegang kad keahlian Pas. Jika benar sebagai ahli Pas yang tulin mereka tidak berkelakuan demikian.

Jika matlamat kita menyertai Pas mempunyai agenda peribadi, mereka ini tidak tahan lama bersama dengan Pas. Nafas mereka pendik dan semput tidak mampu untuk berada di landasan perjuangan yang panjang. Jika matlamat kita untuk mendapat habuan dunia, pun agak sukar. Kerana Pas sebagai parti pembangkang bukan parti kerajaan di peringkat pusat. Budaya di dalam Pas bukan projek diberi kepada mereka yang tidak layak. Atau dalam erti kata yang lain diberi kepada kroni. Kalau masuk Pas tujuan untuk bertanding, ini pun tidak akan tercapai. Kerana kerusi yang Pas bertanding, tetap terhad. Misalnya jika di dalam satu kawasan mempunyai 3000 ahli, mungkin yang dipilih oleh parti tiga orang sahaja untuk bertanding.

Begitu juga jika matlamat kita menyertai Pas untuk menjawat jawatan di dalam kerajaan yang memerintah. Ini juga merupakah sikap yang salah. Perlu diingat jawatan di dalam kerajaan begitu terhad. Bukan semua ahli diberikan jawatan. Oleh itu kita akan merasa kecewa jika nawaitu kita tidak tercapai. InsyaAllah marilah sama-sama kita mendidik diri supaya perbetulkan niat kita bersama dengan Pas.

Idris hj Ahmad
23/11/13

Tiada ulasan:

Catat Ulasan