Jumaat, 1 November 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Rembau Hari Ini

Posted: 31 Oct 2013 07:43 PM PDT

Rembau Hari Ini


Kuliah Ustaz Tajuddin Jali 1 Nov 2013

Posted: 31 Oct 2013 07:54 AM PDT


KULIAH HARAKI
Oleh Tuan Guru Ustaz Hj Ahmad Tajuddin bin Md. Jali
Tarikh : 1 Nov 2013, Jumaat
Masa : 8 mlm
Tempat : PASTI Al Hikmah, Taman Tuanku Jaafar Fasa 3, Senawang

Semua ahli dijemput hadir

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 31 Oct 2013 07:42 PM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Sg Limau: PAS letak minimum majoriti 500 undi

Posted: 31 Oct 2013 09:05 PM PDT


JERAI: PAS menjangkakan mampu menang dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Limau yang dijadual 4 November ini dengan meletakkan minimum majoriti 500 undi.

Pengarah Jawatankuasa Induk PAS bagi PRK Sungai Limau, Datuk Mahfuz Omar berkata sasaran itu mengambil rujukan keputusan yang diperoleh Allahyarham Tan Sri Ustaz Azizan Razak ketika kali pertama bertanding di Dun itu lima penggal lalu.

Ketika itu katanya, Allahyarham menang sekitar majoriti tersebut dan calon PAS kali ini Ustaz Mohd Azam Abd Samad juga diletakkan kayu aras yang sama.

"Kita jangka majoriti lantai tidak akan kurang daripada 500 undi seperti kali pertama Allahyarham Ustaz Azizan bertanding dulu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya keyakinan semasa PAS terhadap PRK kali ini pada sidang media di Markas Induk PAS di Sungai Limau hari ini.

Mengulas lanjut Mahfuz berkata, beliau yakin dengan kebijaksanaan pengudi di sini yang akan membuat pilihan tepat pada 4 November ini.

Bagaimanapun beliau tidak mahu terlalu yakin kerana tempoh berkempen masih berbaki beberapa hari dan banyak perkara lagi yang harus dilakukan.

Beliau turut ditanya keadaan di mana jentera BN di dakwa telah berjaya masuk ke beberapa kawasan yang dikatakan kubu kuat PAS selama ini.

"Kita tidak terlalu gusar, kita yakin dengan pengundi.

"Kita amal demokrasi, politik damai, dan kita tidak halang pihak lawan nak masuk kempen ke mana sahaja mereka mahu," katanya.

Dun Angkat

Ditanya berhubung cadangan agar Menteri Besar Datuk Mukhriz Mahathir menjadikan Sungai Limau sebagai Dun angkat jika menang, Mahfuz berkata rakyat boleh menilai perkara itu.

"Kalau Datuk Mukhriz ikhlas, tak perlu tunggu menang pilihan raya, sepatutnya dia dah ambil Dun Sungai Limau ini sebagai Dun angkat sewaktu Allahyarham Ustaz Azizan sakit lagi.

"Jadi kenapa baru sekarang, bila ada pilihan raya kecil, baru perkara ini ditimbulkan," soalnya.

Siapa bertanding

Dalam pada itu, Mahfuz turut persoal siapakah sebenarnya calon BN yang bertanding ekoran wujud beberapa kain rentang yang boleh mengelirukan.

Beliau merujuk kepada kain rentang serta poster yang meletakkan gambar Mukhriz dengan tulisan "N20 PRK Sungai Limau" iaitu seolah-olah Menteri Besar itu yang bertanding.

"Biasa kita letak gambar pemimpin lain sebelah calon ke, atau letak undilah BN ke. Ni macam dia yang kadi calon. Ini boleh mengelirukan.

"Saya minta SPR jelaskan adakah perkara ini dibenarkan," katanya. ~harakahdaily



Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 31 Oct 2013 01:01 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Sg Limau: Pemuda PAS serah memo kepada Agong

Posted: 31 Oct 2013 09:22 PM PDT


JERAI: Dewan Pemuda PAS Kedah hari ini menyerahkan satu memorandum kepada Yang DiPertuan Agong berhubung dakwaan penyalahgunaan premis awam dan eksploitasi kakitangan kerajaan untuk kempen BN pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Limau.

Penyerahan memorandum itu dibuat ketuanya Mohd Nasir Zakaria di Wisma Darul Aman petang ini.

Kandungan memorandum itu antara lain mahu baginda selaku penaung kepada kakitangan awam, agar campur tangan dengan menasihatkan perdana menteri agar tidak menyalahgunakan premis awam dan tidak mengeksploitasi kakitangan kerajaan untuk kempen BN.

Dalam memorandum itu juga turut dilampirkan bebarapa bukti sokongan termasuk program Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama calon BN yang menggunakan pejabat Mada, Bukit Besar pada 26 Oktober lalu.

Selain itu mereka juga mempersoal program Muhyiddin bersama calon BN di SMK Sungai Limau pada tarikh sama yang turut mengerah guru-guru menghadirinya.

Satu lagi program berlangsung pada 31 Oktober iaitu pertemuan Datuk Shafie Afdal dengan seluruh PIBG sekolah bertempat di Sekolah Kebangsaan Sedaka.

BN juga didakwa telah menggunakan pegawai kebajikan masyarakat sebagai perayu undi mereka menjelang pilihan raya kecil ini.

Sehubungan itu mereka mahu perjalanan pilihan raya kali ini berlangsung adil dengan pihak BN tidak menyalahgunakan premis awam dan kakitangan awam untuk kempen mereka. ~harakahdaily





MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Posted: 31 Oct 2013 09:37 AM PDT

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM


Jangan guna media sosial untuk meruntuhkan Jamaah.

Posted: 30 Oct 2013 09:03 PM PDT

Oleh USTAZ IDRIS AHMAD (23oct2013)

Zaman langit terbuka, siapa pun tidak boleh menghalang maklumat sampai kepada kita, kecuali Allah SWT. PAS sebagai sebuah gerakan Islam tidak dapat lari daripada perkara tersebut. Kedudukan PAS diperhatikan semua pihak. 

PAS tidak boleh lari daripada orang ramai. Segala gerak-geri diperhati. Media sosial adalah salah satu medium yang boleh digunakan untuk menaikkan imej PAS di alam maya supaya orang ramai mengetahui perjuangannya. Oleh itu media sosial harus berperanan membawa kebajikan dan memperjuangkan yang lebih baik, bukan sebaliknya. Ia mesti menjadi alat menyebarkan fikrah perjuangan, bukan alat menyebarkan fitnah sesama ahli dan pimpinan. 

Media baru seperti Facebook, Twitter, wasap dan blog yang semakin menjadi pilihan bagi mendapat maklumat dan berjaya membentuk persepsi dalam masyarakat dan jemaah. Ahli PAS mesti bijak menilai sebarang maklumat yang disebarkan menerusi media sosial dengan dipastikan faktanya tidak tersasar. Jangan kita mengguna media sosial sebagai medan untuk fitnah sesama ahli. Ingat, jika fitnah diulang berkali-kali akhirnya menjadi kepercayaan dalam jemaah. 

Paling kasihan ialah mangsanya yang tidak bersalah. Ahli PAS apabila menerima maklumat dan laporan daripada media sosial, hendaklah teliti dan selidik bagi mengelak terpengaruh dengan fitnah. 

Allah mengajar kita dalam Surah al-Hujurat ayat 6, bermaksud: "Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu berita yang dibawa oleh orang fasik maka hendaklah kamu selidik kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan." Ingat fitnah dan perkhabaran yang tidak betul tidak boleh menjadi budaya walaupun dengan musuh. Apatah lagi sesama ahli jemaah. Mereka yang bersikap demikian tidak layak bersama dengan PAS. 

Apabila kita bertanya kenapa mereka memburukkan PAS melalui media sosial, jawapan mudahnya, pimpinan PAS tidak ambil perhatian teguran mereka. Jawapan saya mudah, apa tujuan kita masuk PAS? Kita tidak boleh kecewa teguran yang tidak diambil peduli pimpinan. Pemimpin seperti ini tidak kekal lama dalam PAS jika dia bersikap demikian. Orang yang seperti itu nafas tidak panjang dalam perjuangan. Mereka ini akan keluar sendiri atau dikeluarkan. Kita perlu sabar atas setiap teguran kita kepada parti dan pimpinan. 

Firman Allah SWT bermaksud: "Wahai orang yang beriman hendaklah kamu sabar dan bersabarlah dan bertakwalah kepada Allah." Tidak perlulah kita paksa jemaah ikut kehendak kita. Kadang-kadang pimpinan melihat lebih luas daripada apa yang kita nampak. Orang seperti ini kita bimbang dipengaruhi nafsu, atau menjadi alat musuh yang bertopengkan ahli PAS. Atau pun jenis hobi mereka ialah mengkritik kerana itu ialah profesion mereka. Orang seperti ini dia tidak ada cawangan. Celik mata terus buka komputer hentam PAS dan pimpinan PAS yang bekerja. Sepatutnya kita gunakan media sosial untuk mengukuhkan PAS dan berikan maklumat perjuangan untuk orang lain. Kita tidak kisah jika yang buat kerja ini bukan ahli PAS. Kita tidak boleh halang mereka berkelakuan demikian. 

Nasihat ini saya tuju juga pada diri saya, supaya tidak menjadikan media sosial sebagai medium untuk memburukkan parti yang saya sayang. Sekarang zaman baru, kita mesti mencari pendekatan baru selain pendekatan konvensional seperti ceramah, kuliah iaitu teknik bersemuka. Mungkin dengan suasana kehidupan masyarakat hari ini yang sibuk dengan kehidupan dan kesuntukan masa untuk hadir program PAS, maka penggunaan media sosial menjadi jalan untuk menembusi tembok pemisah antara orang PAS dengan orang yang berminat dengan PAS. Terutama di kalangan golongan terpelajar dan elit pertengahan. Mereka merupakan penggunaan tegar media sosial. 

PAS mesti mengambil peluang dengan ramainya rakyat Malaysia, iaitu 13,085,000 pengguna Facebook mengikut statistik Februari 2013. Jumlah itu lebih separuh daripada jumlah penduduk seramai 28,859,154 juta orang sehingga ke tarikh 18 Januari 2013 mengikut data World Bank. Jumlah pengguna Facebook di Malaysia sudah mendekati 50 penduduk penduduk. Golongan belia berumur 18-24 tahun dan 25-34 tahun merupakan dua kategori umur paling ramai menggunakan Facebook di Malaysia. Dari segi ukuran jantina golongan lelaki merupakan pengguna Facebook paling ramai, iaitu 54%, manakala selebihnya (46%) adalah perempuan. 

Ahli PAS perlu sedar perkembangan teknologi maklumat terlalu pantas. Jika kita tidak mengambil peluang, PAS akan ketinggalan medium ini. Sebagai pimpinan pula perlu aktif dan agresif menjawab tohmohan di dalam media sosial jika ia merupakan fakta yang tidak betul.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 31 Oct 2013 09:33 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Maine State Prison Warren Maine

Posted: 31 Oct 2013 07:17 AM PDT



Among the maine state prison warren maine of attraction are located towards the maine state prison warren maine are breeding to a great number of interesting Maine jobs largely depend on tourism and related works. Other jobs in state websites. Supporting aids and services are also preferred to a great number of lakes and streams of Maine has. Maine fresh water and salt, so Maine put in fish ladders for all the trout just gives so much excitement to any and all the maine state prison warren maine a place is Portland, Maine.

Those who like to have. Maine has much to offer. These options can then be presented to all its visitors. In addition to this, they can enjoy a romantic vacation, which would also allow them to rest and recharge. They do so by carefully assessing a certain destination with regard to activities, there are the maine state prison warren maine a popular steamship; Mount Kineo; lighthouses and quaint fishing villages with countless bays, harbors and islands contribute to the maine state prison warren maine of the maine state prison warren maine and hiking opportunities flourish around the maine state prison warren maine of the maine state prison warren maine, explore museums, visit Fort Western and see the maine state prison warren maine of Maine, which include hiking, swimming, cycling, boating, whale and seal watching, and bird watching. As a result, the maine state prison warren maine of the maine state prison warren maine be able to present a family vacation in the maine state prison warren maine is the maine state prison warren maine through the maine state prison warren maine and the maine state prison warren maine of salt air. In winter, Maine looks more like a Christmas card when it is a perfect mix of its past and present charms. This is because apart from the maine state prison warren maine and lakes, which were a result of the city also has good local guides that can help them make a decision about the maine state prison warren maine during your Maine fishing trip, he will outfit your needs and give you the maine state prison warren maine to carefully plan their vacations to Maine fish so your family or friends, renting an Acadia rental home and visit some of Maine's fine dining restaurants. In addition to Bingo gaming. Therefore, if the maine state prison warren maine and ponds with Lake Moosehead being the maine state prison warren maine is home to a beautiful coastline, lakes, rivers, streams, and highlands. You can get from a romantic setting that can offer a wide selection of vacation rentals, shopping ideas, etc.



KHIDMAT MERU

Posted: 31 Oct 2013 09:21 AM PDT

KHIDMAT MERU


Bersama DSAI di Little India Klang sambutan Deepavali.

Posted: 30 Oct 2013 07:19 PM PDT










N45 Dr Halimah Ali

Posted: 31 Oct 2013 09:17 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


16.45 Bilion RM Peruntukan 2014 Untuk Jabatan Perdana Menteri

Posted: 31 Oct 2013 03:05 AM PDT

 Berikut adalah sebahagian skim gaji kakitangan kontrak JABATAN PERDANA MENTERI

Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pula dibayar gaji tahunan sebanyak RM480,000 (RM40,000 sebulan)  SERTA mendapat elaun tahunan sebanyak RM162,000 dan bonus sebanyak RM60,000.00 .

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Agensi Inovasi Malaysia membawa pulang gaji tahunan, elaun dan bonus  RM830,500 iaitu gaji bulanan kira-kira RM69,000.

 Pengarah Pengurusan Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) dibayar RM49,000.    sebulan.

 Ketua Pegawai Eksekutif TalentCorp pula menerima gaji bulanan sebanyak RM30,000 dan elaun bulanan kereta sebanyak RM5,000.

 Pengarah PEMANDU yang setaraf dengan JUSA A/B penjawat awam bergaji maksimum sebanyak RM49,000 sebulan.

Seorang Pengarah Bersekutu  bersamaan dengan JUSA C penjawat awam dengan gaji maksimum RM31,600 sebulan.

Pengurus Kanan yang bersamaan dengan penjawat awam Gred 54 dengan gaji maksimum RM21,000 sebulan.

Pegawai kanan dibayar gaji sebanyak RM69,000 sebulan .

Gaji pegawai JPM melampau, lagi pembaziran kerajaan   

Roketkini/harakahdaily/admin

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen DAP Serdang, Dr Ong Kian Ming menegaskan gaji tinggi diperoleh kakitangan kontrak dalam kerajaan adalah satu lagi contoh pembaziran yang tidak dapat ditangani.

Beliau berkata, sebagai contoh jawatan kanan dibayar gaji sebanyak RM69,000 sebulan manakala Pengarah Pengurusan Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) dibayar RM49,000.

Menurut beliau, gaji terlalu tinggi melebihi bayaran diperoleh Ketua Setiausaha Negara itu menyumbang kepada kenaikan 13 peratus dalam Bajet 2014 untuk Jabatan Perdana Menteri (JPM).

"Dalam jawapan Parlimen pada 1 Oktober, saya diberitahu gaji tahunan, elaun dan bonus Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Agensi Inovasi Malaysia adalah RM830,500 iaitu gaji bulanannya kira-kira RM69,000. Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pula dibayar gaji tahunan sebanyak RM480,000 (RM40,000 sebulan).

"Semua CEO ini dibayar bulanan lebih tinggi daripada penjawat awam seperti Ketua Setiausaha Negara yang gaji bulanan RM23,577," katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, tadi.

Tambahnya, Ketua Pegawai Eksekutif SPAD turut mendapat elaun tahunan sebanyak RM162,000 dan bonus sebanyak RM60,000.

Ketua Pegawai Eksekutif TalentCorp pula menerima gaji bulanan sebanyak RM30,000 dan elaun bulanan kereta sebanyak RM5,000.

Di samping itu, kakitangan di JPM, yang kebanyakannya berkontrak turut dibayar lebih tinggi daripada gaji penjawat awam.

"Sebagai contoh, seorang Pengarah PEMANDU yang setaraf dengan JUSA A/B penjawat awam bergaji maksimum sebanyak RM49,000 sebulan, seorang Pengarah Bersekutu mereka juga bersamaan dengan JUSA C penjawat awam dengan gaji maksimum RM31,600 sebulan.

"Jawatan Pengurus Kanan yang bersamaan dengan penjawat awam Gred 54 dengan gaji maksimum RM21,000 sebulan," ujarnya.

Agensi lain di bawah JPM termasuk Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar, Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur, Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara, Kumpuan Industri Kerajaan Teknologi Tinggi dan Unit Peneraju Bumiputera.

Pada masa sama, Kian Ming turut menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menghentikan kewujudan agensi baru seperti Yayasan Hijau yang mempunyai fungsi bertindih dengan beberapa agensi lain sedia ada seperti Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari Malaysia (SEDA) serta Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MAGIC).

"Jika Najib benar-benar serius menyarankan rakyat mengubah gaya hidup dengan peningkatan harga akibat pemotongan subsidi dan pelaksanaan GST, beliau sendiri perlu turut sama berjimat dengan mengurangkan perbelanjaan di jabatannya.

"Najib harus sedar bahawa peruntukan untuk jabatan beliau melonjak sebanyak 13 peratus berbanding tahun lalu iaitu 1.5 peratus daripada jumlah bajet iaitu RM250 bilion kepada RM264 bilion.

Walaupun dikritik hebat pimpinan Pakatan Rakyat, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala menyatakan bahawa pihaknya menerima satu daripada peruntukan terbesar sebanyak RM16.45 bilion di bawah Bajet 2014.

Landskap Siasah

Posted: 31 Oct 2013 07:31 AM PDT

Landskap Siasah


Bajet 2014 Cakap Besar; Subsidi Rakyat Hilang Juga

Posted: 30 Oct 2013 09:12 AM PDT


Bajet 2014 Cakap Besar; Subsidi Rakyat Hilang Juga

Kata Perdana Menteri semasa membentang Bajet 2014, tahun 2013 akan menyaksikan perkembangan ekonomi sebanyak 4.5 hingga 5 peratus. Manakala KDNK negara pada 2014 dijangka oleh Perdana Menteri sebanyak RM 34 126 berbanding tahun 2009 hanya RM 24879.

Ada beberapa fakta lagi dinyatakan oleh Perdana Menteri untuk menunjukkan betapa makmurnya negara di bawah seliaan UMNO dan BN. Melihat kepada muqaddimah teks ucapan Bajet 2014 menyebabkan rakyat seperti saya bertanya.

Apa rasionalnya segala subsidi dikurang atau dihapuskan? Apa rasional GST dilaksanakan? Dan apa pula rasionalnya rakyat digesa berjimat cermat?

Apa guna cakap besar dalam bajet sedangkan subsidi ditarik juga. Kerajaan tidak pula mendedahkan berapa hutang negara dan hutang isi rumah yang dutanggung rakyat.

Hanya dalam perenggan ke 18 sahaja Perdana Menteri mengakui negara turut menerima tempiasan pengucupan ekonomi walaupun kemudiannya bercakap besar kembali mengatakan ekonomi negara terus mapan.

Kelihatannya kerajaan menjadi peka secara mendadak terhadap kesihatan rakyat walaupun tatkala berhadapan dengan rangkaian makanan segera yang juga memudaratkan, kerajaan menjadi lemah kerana mereka adalah syarikat gergasi yang boleh membaham kerajaan kita tambah-tambah menjelang termeterainya TTPA kelak.

Lebih menarik janji Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan pengurangan subsidi gula berjumlah RM442 juta tahun ini akan dibelanjakan untuk bidang kesihatan kepada rakyat. Jadi beliau muali menabur janji dengan melupakan tindakan rakyat yang mencatat dan menyimpan dokumen kenyataan media beliau. Beliau berkata misalnya dalam kaedah perbelanjaan kerajaan  pada tahun hadapan, kerajaan  akan bina 50 klinik 1Malaysia, 30 klinik desa dan (melatih) 6,800 jururawat yang baru. Ini adalah janji umum. Menabur janji tanpa ada blue print atau kertas kerja yang baik.

Perdana Menteri juga mengingatkan rakyat agar berjimat cermat sejurus kerajaan mengisytihar pengurangan subsidi gula, perlaksanaan GST dan kenaikan harga minyak sedangkan kerajaan dan BN berleluasa menghabiskan wang negara.

Berdasarkan jawapan di Parlimen, bil utiliti di kediaman rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Kompleks Seri Perdana mencecah lebih RM2.5 juta untuk tahun 2012.  Daripada jumlah itu, RM2,237788.13 adalah untuk pembayaran bil elektrik dan baki RM311, 174.25 untuk bayaran bil air.

Lebih menyedihkan penyokong UMNO BN cukup buta dan tuli untuk menilai tindakan memotong subsidi oleh kerajaan yang didokongi parti kesayangan mereka  tetapi pada masa sama kerajaan bijak ini juga membiarkan pembaziran bernilai RM6.5 bilion seperti didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012. Adakah akses inernet tidak mampu memberi kefahaman kepada para penyokong ini semua?

Kerajaan kesayangan mereka juga membelanjakan RM28.8 juta sebagai kos sewa tahunan pesawat Perdana Menteri dan RM5.5 juta untuk menyelenggara pesawat jet VVIP tersebut serta menanggung kos RM44.02 juta untuk membiayai kos lawatan luar negara Perdana Menteri sejak 2008.

Bayangkan hanya RM 78.32 juta dibelanjakan untuk seorang makhluk sahaja sedangkan RM 442 juta adalah untuk 28 juta rakyat Malaysia ! Jika dikira sekitar RM 16 setahun sahaja untuk seorang rakyat.

Rakyat terpaksa  bayar kos akibat rasuah, pembaziran, tiada kawalan dalam pembelian dan lemah dalam kawalan logistik dan pembekalan agensi kerajaan. Laporan Audit wajar dicetak dan diedar ke ke dai-kedai kopi yang dikunjungi penyokong UMNO BN agar mereka kembali cerdik.

Muhammad Nuruddin Bashah
AJK DPPK Gopeng 2013

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 31 Oct 2013 03:42 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


GST bagai pukat tunda

Posted: 30 Oct 2013 08:54 AM PDT

Bajet 2014 yang dibentangkan baru-baru ini tidak memperlihatkan satu komitmen kerajaan untuk mengatasi masalah defisit yang dialami negara.

Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud,  berkata masalah defisit yang dialami negara sejak 16 tahun lalu berikutan perbelanjaan melebihi pendapatan yang diamalkan kerajaan.

"Namun, kita lihat kerajaan tidak cuba untuk mengatasi masalah perbelanjaan yang berlebihan, sedangkan ia secara jelasnya sudah didedahkan melalui Laporan Audit Negara setiap tahun, tapi tidak diambil perhatian," tegas beliau.

Membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014, di Dewan Rakyat, hari ini Dr Mariah berkata pendedahan laporan audit berkenaan tu jelas menunjukkan berlakunya ketirisan dan pembaziran yang menyebabkan perbelanjaan berlebihan.

Malangnya, tegas Dr Mariah, dalam usaha kerajaan untuk 'menutup lubang' tersebut, kerajaan mengalihkan beban itu ke atas rakyat, khususnya kepada rakyat berpendapatan sederhana dan rendah.

Dalam pada itu, beliau turut menyifatkan GST sebagai 'pukat tunda', di mana semua rakyat terkena dengan cukai tersebut bermula 2015 nanti.

Dr Mariah berkata hutang isi rumah yang kini menjangkau sehingga 700 bilion sudah tentu akan memberi kesan ke atas pembayaran pinjaman yang akan meningkat dengan adanya GST.

Sebelum itu, Dr Mariah turut menegur kerajaan yang bertindak membentangkan bajet pada Jumaat lalu, tanpa memikirkan waktu solat Asar.

Beliau mencadangkan  agar perkara tersebut tidak berulang pada tahun hadapan, sebaliknya meminta agar kerajaan memilih hari dan waktu yang benar-benar sesuai untu pembentangan bajet.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 31 Oct 2013 01:29 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Tiga jemaah haji baru pulang meninggal dunia terbabit kemalangan

Posted: 30 Oct 2013 02:30 AM PDT

25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -
Tiga jemaah haji baru pulang meninggal dunia terbabit kemalangan
KEADAAN van yang membawa tiga jemaah haji yang baru pulang dari menunaikan haji di Makkah maut selepas van dinaiki merempuh belakang lori membawa muatan bijih besi di KM 210.2 Lebuhraya Pantai Timur (LPT) arah ke Kuantan jam 3.40 pagi tadi.
Kuantan: Tiga jemaah haji yang baru pulang dari Makkah, meninggal dunia selepas van dinaiki merempuh belakang lori membawa muatan bijih besi di KM 210.2 Lebuhraya Pantai Timur (LPT) arah ke Kuantan jam 3.40 pagi tadi. 
Ketika kejadian mangsa dalam perjalanan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Kuantan. 

Mangsa yang meninggal dunia di tempat kejadian adalah Kamarudin Ab Rahman, 43 dari Permatang Badak Maju, Zainab Awang Hassan,59, dari Kampung Seri Teruntum dan Fatimah Said, 63 dari Kampung Rozali Jalan Gambang. 

Dua lagi penumpang mengalami kecederaan termasuk pemandu van dan dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di sini.BH/-

Peniaga emas cedera ditembak ketika memandu

Posted: 30 Oct 2013 02:28 AM PDT

25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -

Kota Bharu: Seorang peniaga emas cedera apabila empat das tembakan dilepaskan ke arahnya dalam kejadian di Kampung Sering, Binjai, dekat sini, malam kelmarin. 


Dalam kejadian itu, mangsa, Lokman Zakaria,48,yang sedang memandu kereta Mercedes Benz berseorangan ditembak dari jarak dekat,namun terselamat apabila tembakan itu hanya mencederakan bahu kanannya. 

40 hangus bas terbakar di lebuh raya selatan India

Posted: 30 Oct 2013 02:24 AM PDT

25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -

HYDERABAD: Sebahagian besar 40 penumpang sebuah bas mati hangus apabila kenderaan itu melanggar tembok penghadang lebuh raya sebelum terbakar di selatan India, hari ini. 

Pemandu bas dan lima lagi penumpang dilaporkan Berjaya menyelamatkan diri melalui tingkap bas, kata pegawai kerajaan daerah, Girija Shankar.

Ketika kejadian, penumpang bas dikatakan tidur dan terperangkap di dalam beas berkenaan. 

Nahas berlaku di Mehabubnagar, selatan negeri Andhra Pradesh, kata Timbalan Ketua Polis, Naveen Kumar. - AP 

Polis tahan pengawal keselamatan terlepas tembakan di Georgetown

Posted: 30 Oct 2013 02:22 AM PDT

25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -

GEORGETOWN: Polis menahan seorang pengawal keselamatan yang melepaskan tembakan secara cuai dalam sebuah bank di Jalan Datok Keramat di sini hari ini, untuk siasatan. 

Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk A Thaiveegan berkata, dalam kejadian jam 11.30 pagi, lelaki berusia 53 tahun terbabit secara tidak sengaja melepaskan satu das tembakan menggunakan pump gun di bahagian belakang kaunter juruwang. 

"Ketika kejadian pengawal itu ditugaskan berkawal di ruang antara bilik kebal di ruang belakang kaunter juruwang dan siasatan lanjut mendapati dia mempunyai lesen senjata api yang sah. 

"Kita turut menyiasat berapa lama dia telah bekerja dengan syarikat kawalan keselamatan yang beribu pejabat di Kuala Lumpur itu," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian. 

Beliau berkata, tembakan itu menembusi lantai jenis playwood dan tiada kecederaan dilaporkan. - BERNAMA 

BRIM tak bantu petani, nelayan

Posted: 30 Oct 2013 02:18 AM PDT


25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,30 Okt 2013
JERAI: Dalam keghairahan kerajaan BN mengagihkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bertujuan membantu rakyat berpendapatan rendah, petani dan nelayan yang ditemui di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Limau mengakui ia tidak banyak membantu kehidupan mereka.

Jaafar Mat Noh, 83, (Kiri) seorang pesawah di Kampung Jalan  Kuala Sedaka berkata, BR1M yang diterima setahun sekali hanyalah helah BN untuk mendapatkan sokongan rakyat.

"Niat BR1M hanya untuk pancing undi. Malah janji kerajaan BN untuk  beri RM1000 pada kempen pilihan raya umum lalu kini tinggal RM650 sahaja," katanya ketika ditemui di rumahnya.

Beliau juga hairan dengan tindak tanduk pemimpin BN negeri yang banyak mengkritik pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan Allahyarham Ustaz Azizan Razak namun kini berdiam diri melihat kepincangan yang berlaku dalam kerajaan negeri pimpinan Datuk Mukhriz Mahathir.

"Masa Ustaz Azizan pegang MB, tebang balak sebatang pun bising. Sekarang senyap sahaja," ujar Jaafar sinis.


Beliau turut kesal kerana janji-janji BN untuk memberikan bantuan selalu tidak ditepati khususnya selepas pilihan raya umum.

Anuar Hashim, 30, (Kanan) dari kampung yang sama turut menyokong pandangan Jaafar.

Menurut bapa kepada seorang anak itu, BR1M tidak banyak membantu hidup beliau sebagai nelayan dan petani.

Beliau yang pernah mengusahakan bengkel motor di hadapan rumahnya kini mengambil upah membawa mesen membajak dan pergi ke laut menangkap ikan.

"Pendapatan saya puratanya RM1000 sebulan. Saya mengambil upah membawa mesen Kubota dengan upah RM10 serelung.

"Pada hari-hari tertentu saya menangkap ikan di laut. Hasil tangkapan dibahagi tiga. Dua bahagian untuk pekerja, satu bahagian untuk tuan punya perahu," jelas beliau.

Bagaimanapun pendapatan beliau sebagai nelayan berkurangan apabila tiba musim tengkujuh.

Bagi menampung pendapatan keluarga, beliau turut mengusahakan perniagaan air nira yang diperoleh daripada 30 batang pohon nira yang ditanam di sekeliling rumahnya.

Malaysiakini menang, rayuan k'jaan gagal

Posted: 30 Oct 2013 02:17 AM PDT

25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -



Mahkamah Rayuan hari ini sebulat suara menolak rayuan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap Malaysiakini dalam kes permohonan permit penerbitan yang ditolaknya.


Hakim Alizatul Khair Othman berkata, pihaknya bersetuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi sebelum ini.



"Oleh itu, kami menolak rayuan itu," katanya.



Hakim juga membenarkan kos RM5,000 dibayar kepada Malaysiakini.



Keputusan itu dibuat setelah rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membatalkan arahan KDN untuk tidak mengeluarkan lesen penerbitan kepada penerbit Malaysiakini Mkini Dotcom Sdn Bhd, didengar hari ini.



Peguam kanan persekutuan Norhisham Ismail berkata, beliau akan menunggu arahan sama ada mahu merayu atau tidak terhadap keputusan hari ini.



Manakala peguam Malaysiakini K Shanmuga pula berkata, dengan keputusan itu, portal bebas atas talian itu harus menghantar semula permohonan untuk mendapatkan permit penerbitan akhbar bercetak.



Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa khas) pada 1 Oktober 2012 membatalkan keputusan KDN kerana ia "tidak wajar dan tidak rasional".



Syarikat itu memohon menerbitkan akhbar harian dinamakan "Malaysiakini" dengan edaran 40,000 naskhah di Lembah Klang untuk dijual dengan harga RM1.

Malaysiakini/-

PAS minta k'jaan timbang naik subsidi padi

Posted: 30 Oct 2013 02:14 AM PDT


25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -

PAS meminta kerajaan pusat mempertimbang cadangan menaikkan subsidi padi daripada RM248.10 satu tan kepada RM372.10 satu tan bagi meringankan beban serta mengukuhkan ekonomi pesawah.
    
Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Mahfuz Omar berkata kenaikan subsidi itu dijangka melibatkan RM200 juta setahun akan dapat memberi kelegaan kepada kira-kira 144,958 keluarga petani seluruh negara dengan keluasan bendang sekitar 300,000 hektar. 


"Kali terakhir subsidi padi dinaikkan ialah sekitar tahun 1990... dari RM164.40 setan kepada nilai subsidi terkini.
    
"Selepas lebih 23 tahun subsidi harga padi masih belum disemak semula. Jadi dicadangkan dinaikkan sebanyak 50 peratus," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Turun Bendang dan Doa Awal Musim Padi di Pulau Timbun dekat Yan hari ini.
    
Turut hadir Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, ADUN Anak Bukit Datuk Ir Amiruddin Hamzah dan calon PAS bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Limau Mohd Azam Abd Samat.
    
Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Sungai Limau pada 4 November ini menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) Dr Ahmad Sohaimi Lazim dan calon PAS, Mohd Azam Abd Samat. 


- Bernama

Presiden namakan benih padi sempena calon PAS

Posted: 30 Oct 2013 02:09 AM PDT

25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,30 Okt 2013


JERAI: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang hari ini menamakan benih padi yang ditabur untuk musim depan dengan nama Azam.

Menurutnya, pemilihan nama itu sebagai mengambil nama calon PAS, Ustaz Mohd Azam Abd Samat yang bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau kali ini.


"Calon PAS yang bertanding Ustaz Mohd Azam, jadi benih ini saya namakan benih Azam sesuai dengan calon.



"Ia juga sebagai azam kita kepada Allah supaya benih ini subur dan memberi hasil yang banyak musim depan," katanya ketika berucap di majlis Turun Bendang dan Doa Awal Musim Padi di Kampung Kabu Sepuluh di sini hari ini.



Pemberian nama itu adalah permintaan daripada tuan tanah di mana Tuan Guru diminta menabur benih tersebut dalam petak sawah miliknya.



Sebagai gimik pelancaran, Tuan Guru mengenakan pakaian turun ke bendang, iaitu baju lengan panjang, seluar, kain sarung, topi dan kasut but panjang dan turun menabur biji benih padi di petak sawah kira-kira 700 meter dari tempat peigram.



Turut serta dalam acara itu termasuk Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, merangkap Pesuruhjaya PAS Kedah dan Salahudin Ayub, Adun Anak Bukit Datuk Amiruddin Hamzah dan Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia Dr Raja Iskandar Al-Hiss.



Terdahulu dalam ucapannya juga, Tuan Guru Abdul Hadi mengingatkan masyarakat agar sentiasa berdoa kepada Allah di samping usaha dan ikhtiar yang dibuat supaya padi yang ditanam menjadi dengan baik.



Beliau turut melahirkan rasa kecewa dengan sikap kerajaan yang dilihat tidak bersungguh-sungguh membela nasib petani khususnya penanam padi.



Ia termasuk dalam isu pemberian subsidi bagi meringankan beban pesawah padi dan harga padi yang masih rendah sekitar RM248 satu tan.



"Subsidi bukan keseluruhannya beban kepada kerajaan. Kerajaan kena fikir panjang untuk bekalan makanan negara.



"Seperti negara barat, mereka galakkan pertanian untuk sumber makanan mereka. Apabila berlaku bencana mereka punyai bekalan makanan yang cukup," katanya lagi.



Di samping itu beliau yang juga Ahli Parlimen Marang mahu kerajaan menggunakan kepakaran termasuk menjalankan penyelidikan bagi meningkatkan penghasilan padi.



Beliau juga menggesa kerajaan memanfaatkan sebaiknya tanah-tanah yang masih banyak dalam negara untuk pertanian sebagai memperbanyakkan stok bekalan makanan negara.



"Kerajaan jangan duk fikir nak bagi RM50, RM100 waktu kempen pilihan raya ini sahaja.



"Pesawah di sini mahu pendapatan mereka, hasil padi mereka meningkat. Kerajaan kena bantu dari sudut itu," tegasnya.



Majlis hari ini dibuat mengikut tradisi orang dahulu, dengan mengadakan majlis bacaan doa selamat, dan kemudian menjamu pulut kelapa parut serta ikan masin, sebelum turun ke bendang.

Pengundi Sg Limau perlu tunjuk kuasa rakyat

Posted: 30 Oct 2013 02:07 AM PDT


25 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -
JERAI: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub meminta agar pengundi Dun Sungai Limau menunjukkan kuasa rakyat dengan menolak Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) nanti.

Jelasnya, penolakkan ini sebagai bantahan kepada kerajaan yang tidak pernah memperdulikan nasib rakyat yang semakin tertekan dengan kesempitan hidup.

"Walaupun PRK kali ini tidak dapat mengubah apa-apa kuasa pemerintahan sama ada negeri atau pusat, namun ia amat penting kepada kita untuk menunjukkan kuasa rakyat.

"Sebagai pengundi peluang ini harus diambil sebagai isyarat kita kepada kerajaan bahawa rakyat membantah setiap keputusan menaikkan harga barang.

"Apatah lagi sikap mereka yang tidak memperdulikan nasib rakyat yang semakin tertekan dengan kesempitan hidup," ucap beliau pada satu program ceramah di Kampung Dulang Kecil semalam.

Ucap beliau lagi, bajet 2014 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri sebelum ini tidak ada satu perkara yang dapat mengubah masa depan rakyat, melainkan rakyat terus dibebani kenaikkan harga gula.

"Bajet yang dibentangkan sebelum ini tidak ada satu perkara pun yang boleh mengubah nasib hidup rakyat, pemberian untuk jangka masa panjang.

"Paling tidak berfikirlah tentang kehidupan harian rakyat tapi itu tidak berlaku, adakah ini kita katakan kerajaan peka kepada rakyat.

"Cuba perhatikan kerajaan lebih kepada usaha untuk mengurangkan subsidi gula yang menyebabkan harga gula naik, kalau betul kerajaan peka kepada rakyat sepatutnya mereka mengekalkan subsidi, hak rakyat diabaikan," kata beliau dihadapan kira-kira 500 orang yang hadir.

Menurutnya lagi, pengundi di Sungai Limau menggunakan peluang yang ada pada 4 November nanti dengan menafikan hak BN pada PRK kali ini.

Katanya, kemenangan PAS ini merupakan pemangkin kepada perubahan yang akan berlaku pada masa akan datang dan isyarat agar BN tidak lagi menafikan hak rakyat serta terus menekankan kehidupan rakyat.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan