Sabtu, 23 November 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Apa Yang Tersirat

Posted: 23 Nov 2013 01:42 PM PST

Apa Yang Tersirat


Anwar Sudah Hilang Di Radar Akar Umbi PAS

Posted: 23 Nov 2013 03:36 AM PST

SELEPAS penubuhan tidak rasmi Pakatan Rakyat (PR) selepas PRU-12, dan melantik Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum; Parti Pas turut akur dengan perlantikan itu. Atas sebab itu, di Parlimen Anwar turut dilantik sebagai Ketua Pembangkang.

Kini, bukan lagi hanya cakap-cakap, bahawa Anwar sudah tidak disukai oleh akar umbi Pas, malah ianya merupakan tajuk perbahasan sempena muktamar Pas yang berakhir hari ini.

Perwakilan parti itu tidak segan silu lagi, membahas, sekiranya PR menang dalam PRU, siapa kah bakal Perdana Menteri? Dengan pertanyaan dan usul seperti itu, maka membawa ertinya, bahawa parti itu tiada keyakinan terhadap Anwar lagi sebagai Ketua PR.

Anwar, meskipun terpalit dengan berbagai skandal moral, namun tetap dilantik sebagai Ketua PR, memandangkan latar belakangnya sebagai mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Selepas Pas berpakat dengan DAP-PKR, maka secara automatik, para ahli dan penyokong parti itu terpaksa akur dan berketuakan individu yang terkait dengan masalah moral. Kini, Pas juga turut bertanggungjawab terhadap pembohongan Anwar berhubung dengan pengundi 40 ribu Bangla. Ahli Pas juga turut terpalit dengan pembohongan Anwar berhubung dengan blackout semasa pengiraan undi pada PRU-13 lalu, sedangkan semuanya itu tidak berlaku.

Politik bohong Anwar, kian hari kian terbongkar, atas sebab itu akar umbi pas telah mula tersedar dengan cara Anwar. Mereka tidak mahu menanggung dosa lagi, kerana turut bersubahat dengan pembohongan.

Politik bohong Anwar yang bermula sejak tahun 1998 dan menghangat pada tahun 2008, dan masih berbekas sehingga PRU-13 Mei lalu; sebenarnya menghampiri penamatnya. Politik bohong Anwar tidak akan mendapat sokongan lagi, mungkin itulah faktor mengapa suara akar umbi Pas mahu mengetahui siapa akan menggantikan Anwar sebagai ketua Pakatan Rakyat.

Politik bohong yang digunapakai Anwar untuk mendapatkan sokongan, sudah diramal tidak akan bertahan lama. 

Mereka yang mula menyedari itu, antaranya adun PKR daripada Sabah dan para pemimpin PKR daripada negeri itu. Mereka tidak mahu lagi terlibat dengan politik bohong, kerana lambat laun akan memakan diri sendiri.

Pembohongan Anwar berhubung pengundi bangla, kini menjadi bualan rakyat yang terpengaruh dengan pembohongan itu, benarlah kata mereka, Anwar itu boleh berubah-ubah sesuai dengan situasi dan kondisi, seperti sesumpah.

Cucu Tok Selampit

Posted: 23 Nov 2013 01:33 PM PST

Cucu Tok Selampit


Konsert Metal Sesat di Karnival PAS for ALL! Takebeer!!!

Posted: 23 Nov 2013 08:30 AM PST


PAS maju setapak lagi. Dengan kehadiran begitu ramai golongan 'Erdorgan' memenangi kerusi Jawatankuasa PAS Pusat, PAS menjadi semakin sesat. Konsert musik metal sesat menghiasi Karnival PAS For All di Stadium Melawati, Shah Alam. Kalau UMNO menganjurkan konsert tersebut di dalam Perhimpunan Agung UMNO Disember ini, mampus 7 hari 7 malam, cybertroopers PAS akan mainkan isu ini. Tahniah PAS. PAS For All. Takebeer!!!!

Pemimpin DAP Menyambut Girang Kemenangan Mat Sabu Dengan Ucapan-Ucapan Tahniah Di Twitter

Posted: 23 Nov 2013 07:37 AM PST



Mah! Abang Mat menang sepenggal lagi. Bulu Mah lekat di kerongkong. Tahniah kepada Abang Mat Sabu yang diistiharkan menang jawatan Timbalan Presiden PAS. Maka seperti dijangka, bersorak gembira pemimpin-pemimpin DAP di atas kemenangan beliau. Ucapan tahniah ini pasti tidak akan kunjung tiba sekiranya Nik Mohd Amar menang jawatan berkenaan.

Tahniah juga buat 11 kumpulan 'Erdogan' di dalam Jawatankuasa PAS Pusat daripada 18 yang menang. Mereka terdiri daripada Mazlan Aliman, DS Mohd Nizar Jamaluddin, Datuk Amirudin Hamzah, Dr Mohd Hatta Ramli, Datuk Dr Mujahid Yusof, Dr Dzulkefly Ahmad, Mohamed Hanipa Maidin, Datuk Kamarudin Jaffar, Khalid Samad, Dr Syed Azman dan Dr Siti Mariah Mahmud.

DAP tersenyum lebar. Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim tersenyum puas.

Betulkah SPRM Melindungi Ahli Politik Rasuah Atau @rafiziramli Buta Sejarah?

Posted: 23 Nov 2013 12:01 AM PST


Umum mengetahui pemimpin-pemimpin Pakatan Pembangkang bercakap menggunakan kepala lutut dan tidak berfikir sebelum membuat kenyataan. Apabila tindakan menipu mereka ditelanjangkan di khayalak umum, penafian akan dilakukan dengan muka selamba dan bloggers dan cybertroopers UMNO menjadi tempat untuk meletakkan beban kebebalan mereka. Contoh paling mudah adalah penafian isu 40,000 Bangla yang didakwa Anwar Ibrahim telah menyebabkan kemenangan BN dalam PRU-13.

Seperti tuannya, Rafizi Ramli tidak terkecuali. Beberapa hari lepas, Rafizi Ramli telah mengeluarkan kenyataan bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melindungi ahli politik yang rasuah. Rafizi Ramli mungkin bermulut lancang seperti Anwar Ibrahim atau beliau mungkin lupa dengan sejarah. Tidak mengapa. Mari kita ingatkan beliau kembali.

Antara  ahli politik yang telah disiasat oleh SPRM dan dituduh di mahkamah adalah Dato' Mohamad Norza Zakaria (ahli UMNO dan berjawatan Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan), Mohd Yahya Bin Mat Sahri (ahli PKR dan Pegawai Tugas-tugas Khas Menteri Besar Selangor) dan Wong Chuan How (ahli DAP dan Pembantu Khas ADUN) dan Hasbie Satar (bekas Setiausaha Politik, Menteri Kewangan)

Manakala ahli politik yang telah dituduh dan disabitkan di mahkamah pula adalah Dato' Suhaili Abdul Rahman (Ahli Parlimen Labuan), Abdul Rahman Bakri (Ahli Parlimen Sabak Bernam), Mohd Khir Toyo (mantan Menteri Besar Selangor) dan Yap Soo Sun (ADUN Teratai). Statistik tahun-tahun sebelum ini juga membuktikan bahawa SPRM (dahulunya dikenali sebagai Badan Pencegah Rasuah) sentiasa memandang serius dan menjalankan siasatan tanpa mengira pangkat dan kedudukan.

Antara ahli politik yang  pernah disabitkan bersalah di mahkamah atas pertuduhan rasuah, antaranya Mustafa Salim Bin Salim (ADUN Lenggeng), Datuk Azman Mahalan (EXCO Perak) dan  Tan Sri Kasitah Gadam (Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi dan Dato' Waad Bin Mansor (EXCO Negeri Sembilan). Sejarah juga membuktikan bahawa tiga Menteri Besar Selangor juga pernah disiasat dan didakwa oleh Suruhanjaya ini, bermula dengan Datuk Harun Hj Idris , Tan Sri Muhammad bin Muhammad Taib dan Dr Mohd Khir Toyo.

Ahli Politik seperti Pakatan Pembangkang seharusnya tampil memberi maklumat kepada SPRM sekiranya memiliki maklumat rasuah beserta dokumen yang menyokong dakwaan tersebut. Mereka juga boleh mengemukakan sebarang pertanyaan melalui wakil parti masing-masing yang dilantik sebagai ahli dalam Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah (JKMR). Mungkin Rafizi Ramli terlupa bahawa Pada 28 Oktober lalu, 3 wakil parti pembangkang telah dilantik Yang di-Pertuan Agong menganggotai Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah, SPRM di Istana Negara. Mereka adalah:

1. Dr. Tan Seng Giaw (DAP) - Kepong
2. Datuk Fauzi Abd Rahman (PKR) - Indera Mahkota
3. Datuk Takiyuddin Hassan (PAS) - Kota Baru

Lihat apa kata Dr. Tan Seng Giaw dalam sidang media bersama SPRM di sini:


Mereka dilantik mengikut Seksyen 14(2) Akta SPRM bagi tempoh 25 Mei 2013 hingga 24 Mei 2016. Pelantikan selaras dengan peruntukan Seksyen 14 (2) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009. Antara fungsi jawatankuasa itu ialah menasihati Perdana Menteri mengenai rasuah di Malaysia, memeriksa laporan tahunan SPRM serta mendapatkan penjelasan dan penerangan mengenai laporan tahunan SPRM dan ulasan Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah. Apakah Rafizi Ramli turut mahu mengatakan ketiga-tiga mereka berkenaan turut melindungi ahli politik rasuah?

Gantung Lesen Genting Highlands Transport Sdn Bhd - Tahniah SPAD Kerana Bertindak Tegas

Posted: 19 Nov 2013 05:30 AM PST

Masih ingatkah lagi dengan kemalangan ngeri yang meragut 37 nyawa pada 21 Ogos 2013? Semalam Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) telah bertindak untuk mengantung lesen pengendali bas berkenan iaitu Genting Highlands Transport Sdn Bhd setelah meneliti laporan audit yang dilakukan oleh pasukan SPAD. 

Kita sebagai pengguna berdiri teguh di belakang suruhanjaya berkenaan yang tidak berkompromi dengan isu keselamatan penumpang-penumpang bas. Diharap pengantungan lesen ini menjadi ikhtibar kepada syarikat-syarikat pengangkutan bas lain agar memastikan aspek keselamatan  kenderaan sentiasa berada di tahap terbaik. Di bawah adalah Kenyataan Akhbar dari pihak SPAD.


Other Perspektif

Posted: 23 Nov 2013 01:06 PM PST

Other Perspektif


Carnival & Konsert Rock Sempena Muktamar PAS !! Cara Dakwah Baru?

Posted: 23 Nov 2013 04:55 AM PST

waadat

Posted: 23 Nov 2013 01:06 PM PST

waadat


Penjelasan GST

Posted: 23 Nov 2013 07:57 AM PST

GST? Apa kebaikan dan kelemahannya?

Bercakap menegenai perkara yang kita kurang pasti hanya akan mempamerkan kejahilan diri sendiri. Apatah lagi jika bercakap berdasarkan sumber pihak lain.

Apa kata kita hadir sendiri dan dengar penjelasan rasmi mengenainya esok. Selepas itu, boleh lah nak cakap apapun.

Kalaupun kita kurang faham penjelasan yang diberi nanti, itu bukan salah kita. Itu adalah kerana si penyampai gagal menyampaikan maklumat dengan berkesan.

Duke of UMNO

Posted: 23 Nov 2013 01:02 PM PST

Duke of UMNO


Mat Sabu kalah atau menang, PAS tetap dibawah kaki PKR - DAP...

Posted: 23 Nov 2013 06:37 AM PST

mat sabu

Hari ini nasib Muhamad bin Sabu akan ditentukan oleh 1,129 orang perwakilan PAS dari seluruh negara. Sama ada dia kekal sebagai Timbalan Presiden PAS, semuanya insyaAllah bakal terjawab selepas selesai proses pengundian jawatan nombor dua PAS tersebut. Mat Sabu dicabar oleh Timbalan Menteri Besar Kelantan, Nik Mohd Amar Nik Abdullah.

Sebagaimana maklum, Mat Sabu sebenarnya tidaklah sekuat mana pengaruhnya. Meskipun bertanding di kubu kuat PAS di Parlimen Pendang yang menjadi pusat penyebaran fahaman Syi'ah di Kedah, dia tewas tertiarap dibenam penyokong sendiri. Khabarnya orang PAS di Pendang memang tak mahu "tokoh Syiah" bertapak di bumi mereka, siapa yang mereka maksudkan?

Dilaporkan bahawa perbahasan di sidang Dewan Ulama PAS yang berlangsung semalam memutuskan supaya jawatan Timbalan Presiden PAS diberikan kepada calon dari golongan ulama. Dengan keputusan sedemikian, dewan itu secara tidak langsung tolong berkempen bagi Nik Mohd Amar dan memberikan tamparan hebat buat Abang Mat…

Khabarnya, Dewan Ulama PAS mahu Timbalan Presiden PAS dipilih dari golongan ulama adalah bertujuan bagi merealisasikan tujuan, melaksanakan agenda dan mengembalikan landasan perjuangan parti itu pada asalnya.

Pada pandangan saya, jika benar golongan ulama PAS mahukan yang sedemikian, itu bukanlah bererti mereka menolak kepimpinan dari golongan profesional. Mungkin bagi Dewan Ulama, tugas golongan profesional cukuplah sekadar memberikan bantuan dari sudut teknikal dan biarlah golongan ulama yang mengemudi kembali parti itu.

Mungkin juga para golongan ulama PAS sedar dan sudah lama bersabar dengan keadaan parti mereka yang semakin caca merba, huru-hara dan serba tidak kena setelah menerima campur tangan yang keterlaluan khususnya dari golongan profesional yang cuba berlagak seperti alim ulama…

Mat Sabu bukanlah dari golongan ulama. Malah ada ketikanya, dia pernah dilabelkan sebagai golongan pelampau liberal yang diberi kesempatan di dalam PAS sebagai "meriam buluh" yang hanya kuat berbunyi tapi tidak memberikan sebarang kesan yang efektif.

Adakalanya pula, dia dilihat lebih cenderung pada golongan pro-Anwarinas meskipun dia adalah insan yang bertanggungjawab menggelar Anwar sebagai "Al-Juburi" suatu ketika dulu. Tapi sejak bersama PKR dan DAP, gelaran "Al-Juburi" yang disebut Mat Sabu itu tidak lagi kedengaran di dalam siri-siri ceramahnya seperti dulu…

Ketika heboh diperkatakan tentang isu fahaman Syi'ah yang digazetkan sebagai sesat, Mat Sabu adalah di antara tokoh pemimpin yang dikatakan berkait rapat dengan fahaman itu. Dengan kecetekan ilmu dan kedangkalan fahaman Islamnya, dia dilihat begitu mengagung-agungkan kepimpinan Syi'ah di Iran meskipun mereka-mereka itulah yang mengkafirkan sahabat-sahabat Rasulullah.

Saya tidak menuduh Mat Sabu berfahaman dan mengamalkan ajaran Syi'ah. Namun berdasarkan temubual dengan salah seorang pengasas pondok terkenal di Kelantan, Tok Guru tersebut berani berqasam mengatakan Mat Sabu berfahaman Syi'ah. Sejauh mana kebenaran dakwaan tersebut, biarlah Mat Sabu, Tok Guru itu dan Allah saja yang tahu…

Berbanding dengan Nik Mohd Amar, beliau 100% dilabelkan sebagai golongan ulama. Dengan keterampilannya yang sederhana, perwatakan yang tidak melampau, tutur kata yang tidak menyakitkan hati, dia dilihat begitu disenangi oleh ramai pihak. Imejnya yang bersih mungkin dapat menarik undi para perwakilan PAS untuk mengundinya hari ini…

Sekiranya ditakdirkan Allah bahawa Nik Amar menang dan Mat Sabu kalah dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden PAS hari ini, agaknya apa yang akan berlaku? PAS akan kembali ke perjuangan asal? Hukum hudud akan dilaksanakan segera? PAS akan tukar kembali matlamatnya menubuhkan Negara Islam berbanding "Negara Kebajikan"?

Saya berpandangan agak mustahil semua itu akan terjadi. Agak mustahil PAS akan kembali ke perjuangan asalnya. Kenapa? Kerana Nik Aziz masih lagi berjawatan Mursyidul Am PAS…

Maksud saya, selama ini biarpun PAS punya Presiden dan Timbalan Presiden, kuasa veto yang ada pada Mursyidul Am PAS mampu menafikan segala pandangan, pendapat mahupun keputusan pucuk pimpinan tertinggi parti itu.

Misalnya, isu Kerajaan Perpaduan yang dimulakan oleh bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa, yang kemudiaannya disambut positif oleh Presiden PAS, Datuk Abdul Hadi Awang. Selamba saja Nik Aziz "cantas" isu tersebut. Malah berkali-kali Mursyidul Am itu "menyerang" dan "menghentam kedua pemimpin tersebut.

Paling teruk yang kena ialah Ustaz Nasharuddin lah! Teruk "dibelasah" dan dipinggirkan terus dari saf kepimpinan PAS sehingga kini, bukan?

Kalau begitulah kuasa yang ada pada Mursyidul Am PAS, maka tak payahlah ada Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden, Majlis Syura, Dewan Ulama dan sebagainya. Cukuplah sekadar ada jawatan Mursyidul Am PAS. Namun jawatan Timbalan Mursyidul Am PAS perlu ada. Manalah tahu kalau terjadi apa-apa pada Mursyidul Am "seumur hidup", kan?

Berbalik pada perebutan di antara Mat Sabu dan Nik Mohd Amar, saya berpandangan bahawa sekiranya Mat Sabu tewas, dia tetap akan dilantik sebagai AJK PAS Pusat atas kuasa lantikan Presiden. Maklumlah, Abang Mat orang lama. Walaupun "berkudis" dan "berkurap", orang macam Mat Sabu memang perlu untuk memenuhkan korum kepimpinan PAS…

Apapun kita tunggu saja keputusan pengundian hari ini. Kalau Mat Sabu menang, maka itu bererti para perwakilan menolak keputusan sebulat suara golongan ulama. Tapi kalau Mat Sabu kalah, pada saya ia tidak akan membawa sebarang perubahan di dalam PAS. PAS tetap akan terus berada di bawah kaki PKR dan DAP…insyaAllah!

Sumber: Mykmu.net

Sampai bila Nik Aziz dan PAS mahu permainkan hudud Allah?

Posted: 23 Nov 2013 04:38 AM PST

buku-jingga-anwar-mana-ada-hudud

Sebagaimana siri-siri Muktamar PAS yang lepas-lepas, siri Muktamar parti itu kali ini juga tidak terlepas dari polemik berkenaan melaksanakan hukum hudud. Malah sebelum Muktamar PAS diadakan, isu hukum hudud ini sudah mula ditimbulkan apabila Jabatan Kehakiman Syariah Kelantan menyatakan kesediaan melaksanakan hukum tersebut.

Pun begitu, saf kepimpinan Kerajaan PAS Negeri Kelantan memandang sepi kesediaan Jabatan Kehakiman Syariah negeri itu dan dilihat cuba "melarikan diri" dari menyentuh soal yang pernah dijanjikan PAS sejak tahun 1990 lagi. Dan perkara itu terus meleret-leret…

Beberapa pemimpin DAP tampil marah-marah dan menggesa PAS supaya tidak melaksanakan hudud di Kelantan. Timbal balasnya, beberapa pemimpin PAS termasuk calon yang bertanding Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia cuba bergaduh dengan DAP mengenai soal perlaksanaan hudud itu.

Ditambah pula dengan kenyataan Karpal Singh yang mahu parti politik yang berasaskan agama diharam dan dibubarkan, makin menjadi-jadilah drama di antara PAS dan DAP. PAS suruh Karpal minta maaf. Tapi sampai sekarang Karpal buat "derkkkk" saja, langsung tiada rasa bersalah menempelak PAS secara sinis…

Terbaru, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang berjanji melaksanakan hudud ketika berkempen pilihanraya pada tahun 1990 bersuara mengenai hudud di Kelantan. Katanya, dia optimis hudud akan dilaksanakan di negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

Di dalam satu perjumpaan bersama Tok-Tok Guru Pondok dari Kelantan yang saya kira lebih tinggi ilmu dan kefahaman Islamnya berbanding Nik Aziz, masih terngiang-ngiang di cuping telinga saya dengan keluhan mereka terhadap janji Mursyidul Am itu dan kepimpinan PAS berkenaan perlaksanaan hukum hudud.

Kata mereka, ketika berkempen, para pemimpin PAS inilah yang berjanji akan melaksanakan hukum hudud di Kelantan sejurus selepas ayam jantan berkokok dikala subuh hari jika parti mereka berkuasa di negeri itu. Itu janji mereka (PAS) pada kempen pilihanraya di tahun 1990 dulu.

Bila sudah berkuasa, bukan saja ayam jantan sudah berjuta kali berkokok, malah ayam jantan itu pun sudah hilang nyawa, namun hudud masih belum dilaksanakan di Kelantan. Bila ditanya, "kita sedang usahakan", itulah jawapan mereka meskipun sudah lebih tiga tahun (1993).

Hatta selepas berkali-kali pilihanraya umum dilaksanakan, hukum hudud masih belum dilaksanakan PAS di Kelantan. Bila diungkit kembali, jawapan yang diberikan kepada Tok-Tok Guru Pondok itu ialah "PM (Tun Dr. Mahathir) tolak dan tak benarkan hudud dilaksanakan di Kelantan".

Kata Tok-Tok Guru itu, meskipun mereka hanyalah Tok-Tok Guru Pondok, mereka tidaklah bodoh dan jumud untuk ditipu Mursyidul Am PAS dan kepimpinan PAS Kelantan itu. Kata mereka, mereka sedar bahawa terdapat kepincangan dan pelbagai kelemahan di dalam draf hudud yang dipohon PAS untuk dilaksanakan di Kelantan.

Kata mereka, mereka juga tidak mahu hudud yang tidak adil dilaksanakan di negeri Serambi Mekah itu. Mereka malu jika hukum Allah yang dicipta dan didraf PAS Kelantan itu dikatakan tidak adil. Mereka tak mahu Islam dipersalahkan di atas kelemahan dan kekurangan ilmu syariah PAS tersebut.

Kata mereka, kalau ada kepincangan yang dilihat di dalam draf tersebut, mengapa PAS Kelantan tidak berusaha mengatasi segala kekhilafan itu? Mengapa PAS berputus asa hanya dengan tiga kali membuat draf hudud sahaja? Kenapa PAS tidak terus mengkaji dan terus berusaha untuk sempurnakan kekhilafan tersebut?

Ketika itu timbullah dakwaan dari Tok-Tok Guru Pondok itu menyatakan bahawa sebenarnya PAS sememangnya tidak mampu untuk menjayakan perlaksanaan hudud di Kelantan. Malah PAS dikatakan tidak mampu beristiqamah dalam perjuangan melaksanakan hudud. Paling teruk, PAS dikatakan hanya "menyanyikan lagu hudud" untuk memancing undi dan mengabui mata umat Islam supaya menyokong parti itu!

Itulah jadinya bila hukum Allah dijadikan "barang perniagaan" oleh PAS. Saya kira, Allah SWT tidak pernah redha jika agamaNya itu diperdagangkan sebegitu rupa. Kononnya untuk Islam, padahal nak siapkan draf pun tidak mampu, apatah lagi untuk melaksanakan hukum Allah tersebut?

Pada tahun 2011, kedengaran pula PAS nak usahakan kembali perlaksanaan hukum hudud. Kononnya sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk tujuan itu. Namun baru-baru ini pecah tembelang apabila PAS mengaku bahawa jawatankuasa itu tidak pernah bermesyuarat dan hanya mengadakan 4 kali pertemuan tidak rasmi sahaja. Habis? Macam mana nak laksanakan jika tiada usaha serius?

Sepatutnya PAS mengambil contoh Jabatan Kehakiman Syariah Kelantan yang sudah bersedia melaksanakan hudud sejak tahun 1993 lagi. Ketika PAS mengambil alih Kelantan pada tahun 1990 dulu, Jabatan berkenaan telah mula berusaha mempersiapkan diri untuk melaksanakan hudud di Kelantan.

Namun seperti Tok-Tok Guru Pondok di Kelantan, penantian Jabatan Kehakiman Syariah Kelantan untuk melaksanakan hudud sehingga sekarang masih belum menjadi kenyataan. Hudud terus meniti di bibir para pemimpin PAS, tapi sampai sekarang "habuk pun tiada". Kalau menurut Rasulullah SAW, apakah hukum bila seorang muslim tidak menepati janji? Dari golongan apakah mereka yang mungkir janji?

Sebagai salah seorang umat Islam, saya sebenarnya menyokong penuh usaha mana-mana pihak yang mahu melaksanakan hudud. Tak kira PAS atau UMNO, asalkan hudud itu hudud Allah, maka saya sokong sepenuhnya. Tapi kalau hanya pandai janji dan kemudian berlaku munafik, cuba beritahu macam mana saya nak sokong golongan munafik itu? Takkanlah kita umat Islam nak sokong golongan munafik pula, kan?

Sumber: Mykmu.net

Perwakilan PAS mengamuk berdemo di Muktamar?

Posted: 23 Nov 2013 12:38 AM PST

pas silap undi

Agak kecoh semalam dibicarakan tentang insiden penangguhan sementara undian bagi memilih Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang berlangsung di Stadium Malawati, Shah Alam. Khabarnya penangguhan itu disebabkan "ter"salah edar kertas undi pada para perwakilan dan mereka dikehendaki mengundi semula nanti.

Menurut laporan media, proses pemilihan bagi jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden berjalan lancar seperti biasa. Dan penangguhan pengundian itu hanya melibatkan jawatan AJK PAS Pusat itu sahaja.

Baiklah. Sebagai manusia, saya faham bahawa seluruh jawatankuasa pemilihan PAS kali ini juga tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Mungkin yang terjadi itu hanyalah kesilapan teknikal yang melibatkan "ter"salah edar kertas undi. Itu tidak menjadi masalah kerana saya yakin PAS mampu mengatasi masalah tersebut.

Biasalah. Manusia mana yang sempurna, bukan? Hanya Rasulullah SAW sahaja yang sempurna dan layak digelar maqsum di muka bumi Allah ini.

Pada pemilihan PAS kali ini, jawatankuasa yang dilantik PAS itu hanya perlu menjalankan proses pengundian untuk seramai 1,129 orang perwakilan sahaja. Maksudnya, hanya sejumlah itu saja yang akan mengundi pada Muktamar PAS kali ini bagi memilih AJK PAS Pusat yang baharu.

Berbanding dengan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) yang hanya memiliki kekuatan lebih kurang 700 orang tenaga tetap dan sementara, mereka terpaksa meneliti seramai 13,291,385 orang pengundi dari segenap ceruk rantau di negara ini. Saya ulang, SPR perlu berhadapan dengan lebih 13 juta orang pengundi pada PRU ke-13 yang lalu.

Selain itu, SPR juga perlu menapis sebarang kekhilafan di dalam data daftar pemilih di mana ada dikalangan para pengundi yang sudah meninggal dunia masih kekal nama mereka di dalam pengkalan data ekoran kematian mereka tidak dilaporkan kepada SPR (kebanyakkannya hanya dilaporkan di balai polis sahaja).

Begitu juga SPR perlu menambah senarai pengundi baru yang bilangannya beratus-ratus ribu bilangannya setiap kali mengundi. Sudah tentu segala proses memadam nama, menambah nama dan menyemak daftar pengundi itu terlalu rumit serta "menjulingkan mata" sesiapa saja, bukan?

Justeru itu, PAS perlulah bertimbang rasa, bertolak ansur dan faham tentang kepayahan SPR menguruskan daftar pengundi di seluruh negara, bukan?

Maksud saya, kalau PAS boleh tersilap menguruskan proses pengundian bagi 1,129 orang pengundi dan dimaafkan kekhilafan itu, takkanlah PAS tidak boleh maafkan SPR yang terpaksa "menjulingkan mata", "memerah otak" dan tenaga yang terhad untuk memproses lebih 13 juta pengundi di seluruh tanahair?

Apakah PAS begitu kejam dan zalim sehingga tidak mampu berfikir secara waras untuk bertolak ansur, bersifat memaafkan dan menerima sedikit kelemahan SPR? SPR juga manusia biasa seperti Jawatankuasa Pemilihan PAS yang tidak terlepas dari kesilapan juga, kan?

Usahlah PAS terpengaruh dan terikut-ikut dengan dakyah dan sikap busuk hati DAP dan PKR yang memburuk-burukkan pihak SPR. Pemilihan DAP sendiri kucar-kacir dan kecoh sana sini, pemilihan PKR juga menyaksikan kerusi, penumbuk, sepak dan terajang berterbangan sesama mereka, apakah PAS masih lagi mahu membiarkan diri dipengaruhi oleh golongan yang "kurang betul" itu?

Sesetengah rakan saya menyifatkan insiden penangguhan proses undi AJK PAS Pusat itu sebagai satu "tulah" atau "karma" bagi PAS yang sebelum ini turut memburuk-burukkan SPR pada PRU yang lalu. Kata mereka, "Allah bayar cash di dunia" bagi segala kutukan yang PAS lemparkan pada SPR.

Namun pada saya, "buang yang keruh, ambillah yang jernih". PAS perlu kembali ke jalan yang benar. Bukan kembali ke jalan asal PAS, tapi kembalilah ke jalan Allah yang hakiki, jalan lurus yang diredhai. Bukan jalan politik yang bersifat duniawi. Bukankah hidup di dunia ini hanyalah ujian sebelum ke akhirat?

Justeru itu, PAS harus bermuhasabah diri kembali. Kenali diri sendiri dan betulkan diri sendiri terlebih dahulu sebelum memperbetulkan pihak lain. Kalau PAS sudah di landasan yang betul, perbetulkan pula PKR dan DAP yang kini menjadi sahabat-sahabat PAS. Seterusnya barulah PAS akan dihormati UMNO dan BN.

Yang peliknya, apa yang saya dan rakyat lihat selama PAS di dalam Pakatan Haram, PKR dan DAP pula yang sering menafikan perjuangan dan memalukan PAS dengan pelbagai polisi yang bertentangan dengan Islam! Siapa yang betulkan siapa? Harap PAS renung-renungkanlah kebenaran ini dan elakkanlah menuding jari pada pihak lain.

Bak kata ulama, "hasib nafsaka qabla an tuhasib" – perhitunglah diri kamu sebelum kamu diperhitungkan…Wallahu'alam.

Sumber: Mykmu.net

Sampai bila PAS akan terus dipermain lelaki ini...?

Posted: 22 Nov 2013 06:38 PM PST

Anwar-Election-352x199
Hari ini terpampang di dada akhbar tentang kritikan-kritikan dan gesaan terhadap Anwar Ibrahim. Ada yang mahu dia letak jawatan, ada yang mahu dia saman Keadilan Daily, ada yang menghentam dan mencabar kreadibiliti Ketua Pembangkang itu. Semuanya gara-gara dakwaan Anwar yang kononnya BN mengimport 40,000 pengundi Bangla pada PRU-13 yang lalu untuk mengundi BN…

Saya rasa segala kritikan dan gesaan itu tidak berbekas bagi Anwar. Bukan sekali dua dia didesak dan didedahkan segala kelicikan permainan dosanya, tapi dia tetap tidak berubah. Malah lebih menjadi-jadi pula dia. Peliknya, masih ada lagi rakyat di negara ini yang terpengaruh dengan pidato bohongnya itu. Mungkin memang itu kepakaran Anwar yang Allah berikan padanya…

Meskipun Anwar menafikan dirinya bertanggungjawab mengeluarkan kenyataan itu, namun rasanya satu Malaysia tahu dan setuju bahawa bapa Nurul Izzah itu pernah melemparkan fitnah itu sebelum PRU ke-13 tempohari, bukan? Bukan apa, memang terbukti pun Anwar pernah mengeluarkan tuduhan begitu di Keadilan Daily. Bukti kenyataan pun ada, kan?

Dalam menafikan kezaliman fitnahnya terhadap BN itu, masih lagi dia cuba nak cetus kontroversi? Kononnya BN rancang untuk mendaftar seramai 500,000 pengundi dari Bangla dengan bantuan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR)? Tak habis-habis lagi? Masih belum serik dengan dosa fitnah dan syubhah?

Saya tertanya-tanya, bila lagi Anwar nak berhenti dan bersara dari semua ini?

Sudah-sudahlah, Pak Syiekh. Kalau tak malu pada isteri, anak dan cucu sekali pun, malulah pada Allah SWT. Dia tahu segala pembohongan dan permainan fitnah dari Pak Syiekh itu. Tak takutkah nanti nak bertemu denganNya di akhirat kelak? Atau Anwar lebih redha untuk bersama iblis laknatullah ketika itu?

Berbalik pada dakwaan 40,000 Bangla yang kononnya dibawa masuk di Malaysia untuk mengundi BN tempohari, saya mengesyorkan pada Anwar supaya menjejak kembali mengenai idea tersebut. Dari manakah terbitnya idea fitnah itu? Dari dirinya atau dari syaitan? Atau dari rakan-rakan di sekelilingnya?

keadilan daily 40k bangla

Sila tanya Sidiqin Omar, wartawan Keadilan Daily yang bertanggungjawab menulis laporan tersebut di lidah rasmi PKR itu pada 3 Mei 2013 lalu. Tanya editorial Keadilan Daily mengenai siaran laporan berkenaan. Bukan apa, ramai yang dapat "print screen" laporan itu dengan jelas. Semua faham kandungan laporan itu kecuali mereka yang tak faham Bahasa Melayu.

Bukan apa, idea itu memang dari awal tidak masuk dek akal dan sangat mudah dipatahkan. Sebulan lebih fitnah itu dijaja ke serata negara, tapi dapat dipatahkan dengan begitu mudah sehingga ramai yang jelak dan malas nak dengar dakwaan tersebut. Ramai yang tidak percaya dan geleng kepala. Ingat senang nak bawa 40,000 orang Bangla masuk Malaysia dan jadi pengundi? Mustahil..!

Beginilah. Kalau dah terbukti "kantoi", mengaku sajalah. Kemudian mohon maaf secara terbuka dan tak perlulah nak berdolak-dalik. Malulah pada Allah SWT. Bukankah malu itu sebahagian dari iman? Kalau Allah angkat dan buang rasa malu itu dari hambaNya, maka samalah hambaNya itu dengan haiwan yang tiada rasa malu..kan?

Pesan saya pada para penyokong Pak Syiekh, saya tidak meminta anda semua meninggalkan dia. Jauh sekali memutuskan silaturrahim dengannya. Cuma, selamatkanlah dia dari terus hanyut bertuhankan politik. Dan jika dia enggan dan berdegil, tolonglah jauhkan diri darinya dan mohonlah supaya dia diberi hidayah serta kembali ke jalan yang benar.

Persoalannya, beranikah Wan Azizah, Nurul Izzah, Rafizi, Zuraida dan rakan-rakan Islam Anwar di dalam PKR memulakan gerakan menyelamatkan Anwar? Entahlah. Silap-silap, nak buka mulut pun tak berani, apatah lagi nak bersuara. Wallahu'alam…

Sumber: Mykmu.net

PEJUANG BANGSA

Posted: 23 Nov 2013 11:27 AM PST

PEJUANG BANGSA


Kesan Mat Sabu menang Timbalan Presiden PAS dah beri isyarat !

Posted: 23 Nov 2013 08:14 AM PST


Anda lihat lah sendiri bila menang saja Mat Sabun  Timb Presiden Pas..terus saja budak syiah menyokongnya di twitter.

Tapi ada juga penyokong Pas yang marah dan kecewa bila jawatan No 2 Pas dimenangi Mat Sabun .




PENAFIAN SALLEH MAN & PERTAHAN DAP DARIPADA PARTI SENDIRI CUKUP TAK BERMARUAH !!

Posted: 22 Nov 2013 09:07 PM PST




- Penafian Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang, Datuk Mohd. Salleh Man berhubung wujud campur tangan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam urusan hal ehwal agama Islam di negeri ini dianggap sebagai satu tamparan kepada ahli akar umbi Pas.

Sambil mempersoalkan tindakan Mohd. Salleh yang dianggap pelik dan menongkah arus, aktivis Pas, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin berkata, perbuatan itu boleh diibaratkan sebagai 'memukul' ahli-ahli Pas dari belakang yang sebelum ini telah menyuarakan pendirian mereka demi maruah dan masa depan parti.

"Apa sebenarnya niat Mohd. Salleh mengeluarkan kenyataan yang bercanggah? Perkara yang dibangkitkan dalam sidang akhbar oleh Timbalan Pesuruhjaya Pas, Muhammad Fauzi Yusoff merupakan suara ahli akar umbi Pas negeri dalam mesyuarat cawangan pada 14 November lalu.

"Mengapa beliau mempertahankan DAP dan adakah kerana mahu jadi ahli parti itu? 

Bagi saya penafian yang dibuat tidak bermaruah," katanya di sini hari ini.




Mohamed Hafiz berkata demikian sebagai mengulas penafian Mohd. Salleh bahawa wujud kemelut yang melanda Pas dengan pentadbiran kerajaan negeri malah akan mengkaji secara teknikal untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap media yang melaporkan perkara berkenaan.

Selain meminta supaya tidak campur tangan dalam urusan pentadbiran hal ehwal agama Islam, Pas negeri juga memohon supaya bilangan ahli dalam Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai bagi kuota Pas ditambah, kuasa penuh untuk melantik Jawatankuasa Kerja Kampung di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri ditandingi Pas serta kuota ahli lembaga pengarah dalam anak-anak syarikat milik kerajaan negeri selain mengancam akan menolak semua jawatan sekiranya tuntutan mereka tidak dipenuhi.
Mengulas lanjut Mohamed Hafiz berkata, penafian tersebut menunjukkan Mohd. Salleh yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang Pasir telah melanggar disiplin parti kerana membuat kenyataan mengelirukan.

"Selama ini beliau bercakap tentang disiplin tetapi saya berasa pelik kenapa sanggup menafikan pendapat dan suara akar umbi dan pendirian Pas negeri? Saya harap beliau dipanggil untuk memberi keterangan kepada Pas Pusat," katanya.

Mohamed Hafiz turut berkata, beliau menyokong pendirian Dewan Ulama Pas dalam muktamar Pas yang mahu menyemak semula konsep tahaluf siyasi (kerjasama politik) dengan DAP dan PKR dari semasa ke semasa.

"Mengambil kira perkembangan yang berlaku di negeri ini, keputusan untuk semak semula perlu. Ini kerana perjuangan Pas berasaskan Islam dan jika mereka terus bersekongkol dengan DAP dan PKR, agenda perjuangan Islam akan terbengkalai.

Sementara itu, bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Mohamed Nordin Mohd. Nor berkata, Pas tidak akan berasa dipinggirkan seperti sekarang jika mereka tidak memilih untuk bekerjasama dengan DAP dan PKR sebelum ini.

"Kerjasama itu telah merosakkan perjuangan Islam yang dibawa Pas selama ini. Yang lebih dibimbangkan ialah kini Pas dirosakkan dari dalam.

"Kita lihat sekarang hanya berapa orang ulama berada dalam kepimpinan Pas Pusat sedangkan yang lain merupakan individu atau pemimpin yang telah diatur dan mahu meneruskan agenda pihak tertentu dari luar parti," katanya.

otai

Posted: 23 Nov 2013 11:20 AM PST

otai


55 TAHUN MERDEKA DAN JADI KAWAN DAP BARU HEBOH TAHLUS SIASI PAS

Posted: 23 Nov 2013 02:22 AM PST








HAIRAN ANJAIB PAS NI.

PAS ASAL DARIPADA UMNO BILA 1951 DITUBUHKAN SETELAH SAYAP UGAMA UMNO KALAH KEPADA ALHARHUM TUNKU ABD RAHMAN MERAJUK MAKA DITUBUHNYA PAS.

KONSEP TAHLUS SIASI NI TELAH DILAKSANAKAN UMNO DALAM BN SEJAK 1957 BILA MALAYA MERDEKA.

BETUL LA TU SEBAB MCA DAN MIC DAN LAIN-LAIN PARTI KOMPONAN BN TAK PERNAH CAMPUR HAL ISLAM DAN MELAYU. MALAH SEJAK DULU LAGI "ALLAH" TIDAK HENDAK DIREBUT UNTUK DIGUNAKAN DALAM AGAMA LAIN PUN.

SEMUA PARTI KOMPONAN AKUR DAN TAK GANGGU HAL EHWAL MELAYU DAN AGAMA ISLAM. DI SEGI APA PUN ORANG ISLAM BEBAS LAKSANAKAN IBADAT DLL KERANA MCA DAN MIC SETUJU ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI. MALAH 20 TAHUN DEB BERJALAN DAN TERBUKTI MCA, MIC , GERAKAN DLL TIDAK GANGGU GUGAT DAN GERAKAN YANG PERINTAH PULAU PINANG PUN TETAP LAKSANAKAN DEB.

APA HEBATNYA TAHLUS SIASI PAS TU...?????????

HEBATKAH PAS DI SELANGOR DAN PULAU PINANG ?????

PAS DI NEGERI TU PEGANG POLIO APA ?????? EXCO TANAH KE ???? EXCO JAGA DUIT ATAU JAGA INDUSTRI KE ?????????
PAS DI NEGERI PKR DAN DAP HANYA MELUKUT DITEPI GANTANG. DATANG TAK DIJEMPUT DAN PERGI TAK DIRAI.......

PAS SAYA NAMPAK SOKONG KASI DAP DAN PKR MENANG DI KAWASAN MELAYU TIDAK MAJORITI BAIK DI DUN ATAU PARLIMEN.

APAKAH PAS BOLEH BERSUMPAH BAHAWA TAHLUS SIASI DENGAN DAP DAN PKR PERLEMBAGAAN MADINAH DRP PERJANJIAN HUDAIBIYAH ??????????

KALAU TIDAK MAKA PAS HANYA AKAN LEMAHKAN KUASA UNDI ATAU SUARA ORANG ISLAM MELAYU DALAM POLITIK MALAYSIA SAHAJA.

ADAKAH TAHLUS SIASI PAS NI MAMPU PERTAHANKAN MARUAH MELAYU ISLAM ??????? MAMPU PERTAHAN PERLEMBAGAAN KONTREK SOSIAL 1957 DAN RUKUN NEGARA ?????????????????????????

NAK PERINTAH MALAYSIA ?????????

APAKAH NASIB MELAYU ISLAM DENGAN MODEL BONEKA TAHLUS SIASI PAS DENGAN DAP INI ???????????????????????????

SILALAH BAHAS ATAU BERI PANDANGAN YANG BERANI. SILAKAN.......

BACA NI:
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/tahaluf-siasi-ulama-pertahan-resolusi-demi-kepentingan-pas

POLITIK ABU NAWAS TIDAK BERKAT

Posted: 11 Apr 2012 02:04 AM PDT




daripada blog - http://www.rbfonline.net/

Cik Ali Cik Limah Pakai Sedondong
Pergi Meminang Anak Cik Rahim
Siang Malam Kerjanya Berbohong
Itulah dia Anwar Bin Ibrahim

Tahun 1997, Tun Dr Mahathir (1997-Datuk Seri) telah mengambil cuti selama dua bulan lebih dan beliau telah melantik timbalannya ketika itu , Anwar Ibrahim , sebagai pemangku PM.

Tarikh Anwar dilantik sebagai pemangku PM pada 19.Mei.1997 dan tamat pada 26.Julai.1997.

Apabila Tun Dr M melantik Anwar sebagai pemangku PM bermakna pada waktu itu Anwar mempunyai kuasa yang dimiliki oleh seorang PM.

Tun bagi kuasanya sebagai PM kepada Anwar dan Tun serah kepadanya untuk buat apa-apa sahaja keputusan sepanjang beliau bercuti.

Keratan akhbar dibawah ini sebagai bukti bagaimana berkuasanya Anwar sebagai pemangku PM.

Utusan Malaysia 16.Mei.1997

Utusan Malaysia 23.Mei.1997
Itu baru satu contoh bagaimana berkuasanya Anwar sebagai seorang pemangku PM. Banyak lagi yang lain masih ada.

Anda mungkin tertanya-tanya, apa ke jadahnya si RBF ni menceritakan kuasa Anwar sebagai pemangku PM ?

Sekarang mari saya tunjukkan kepada anda apa mesej yang saya nak sampaikan....

Hari ini Anwar dan pendekar-pendekar tiga sukunya bercakap pasal pemansuhan PTPTN.

PTPTN zalim....

PTPTN kejam....

PTPTN membebankan....

Dan Anwar berjanji akan mansuhkan PTPTN jika dia menjadi PM.

Kah....kah....kah....kah....kah....1 Tanah Melayu kena tipu dengan Anwar....

Kena tipu beb.......kena tipuuuuuuuuu.......

Kenapa saya kata kena tipu ?

Berikut adalah info berhubung penubuhan PTPTN yang dipetik dari portal rasmi PTPTN
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah ditubuhkan di bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 (Akta 566) yang mula berkuatkuasa pada 1 Julai 1997. PTPTN mula beroperasi pada 1 November 1997 di Bangunan Wisma Chase Perdana, Off Jalan Semantan, Damansara Heights, Kuala Lumpur.

Perhatikan tarikh yang saya hitamkan....

Siapa yang memiliki kuasa PM pada ketika itu ?

Siapa ?

Siapaaaa ?

Siapaaaaaaaa ?

Waktu itu dia ada kuasa PM , dia setuju dan dia benarkan PTPTN ditubuhkan. Hari ini dia kata jika dia menjadi PM dia akan hapuskan PTPTN. Khaikkkkkk ptuihhhhhhh......

Cuba anda semua fikirkan, pada masa itu dia mempunyai kuasa sebagai Menteri Kewangan yang bertanggungjawab memberi kebenaran kepada PTPTN untuk mengeluarkan pinjaman, kuasa sebagai seorang TPM dan yang paling penting kuasa PM pun ada di tangan dia pada ketika itu. Tun Dr M sendiri kata Anwar ada kuasa penuh apabila memangku jawatan PM

Dayung sudah ditangan,perahu sudah di air . Sepatutnya kalau dia tidak bersetuju dengan PTPTN kerana zalim, kejam dan membebankan dia patut batalkan penubuhan PTPTN pada ketika itu kerana segala kuasa berada ditangannya.

Nak percaya Anwar lagi ?

SANDIWARA GLOBAL ANUAR DENGAN TEORI REFORMASINYA IAITU JUAL DAN GADAI HAK ISTIMEWA MELAYU DAN BUMIPUTERA DALAM PERLEMBAGAAN DEMI UNTUK JADI PM....

DIA NAMPAKNYA AKAN GADAI DAN JUAL APA SAHAJA ASAL DAPAT JADI PM...

MAKA APA YAG DISEBUT OLEH KUA KIA SIOONG DARI SUARAM DALAM BUKUNYA "THE END OF BARISAN NASIONAL ?" SAMA LAH IAITU PERTIKAI DAN DERHAKA KEPADA PERLEMBAGAAN NEGARA KHASNYA MENGENAI ISU HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU DAN BUMIPUTERA... DAN TENTUNYA HINAKAN APA YANG DISEBUT "KETUANAN MELAYU" YANG HANYA SATU KONSEPTUAL POLITIK. SEBENARNYA SIAPA YANG KAYA DAN JADI TUAN ATAU TAWKWH DI MALAYSIA HARI INI ????? BUTA MATA DAN PERUT KE DIA NI..... ANUAR PUN TAK NAMPAK KE APA YANG BERLAKU HARI2 DI PULAU PINANG ??????????? ADAKAH MARUAH DAN SURVIVAL MELAYU DIBELA ATAU DIAMBIL KIRA BILA KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ MEMBUAT DASAR DAN MELAKSANAKAN POLISI PARTI SERTA KERAJAANNYA ?????

ISU PTPTN ???? SIAPA YANG LULUSKAN DAN BUAT POLISI INI. KALU RASA PTPTN NI ZALIM KEPADA PELAJAR... KENAPA ANUAR SEMASA JADI PEMAMNGKU PM TU TIDAK BATAL ATAU HALANG SEKERAS-KERASNYA UNTUK DILAKSANAKAN..... ANUAR KAN TEGAS DAN SENTIASA KATA BELIAU AKAN "LAWAN TETAP LAWAN" DAN DIA KATA DIA ADALAH FIGHTER... KENAPA TAK HAPIUSKAN PTPTN SEJAK AWAL????? KENAPA ANUAR ?????? WHY ??????????????????

IALAH KALYU DAH DASAR PUTARALAM MAKA SEMUA DIPUTAR DAN DIKITARNYA....DISPINNYA..... HABISLAH SEMUA AGAMA KEMANA, BANGSA KE MANA... HABISLAH SEMUANYA.....

AMAT BERUNTUNG PAS DAN DAP DAPAT KUDAKAN ANUAR INI. TAPI SIAPA YANG KUDAKAN SIAPA ???????

SIAPA KUDA KAYU DAN SIAPA KEKUDA......

SAYA FIKIR PAP SERONOK NI........ SEBAB MARI KITA TENGOK SIAPA YANG DAPAT NAMA DAN SIAPA YANG DAPAT UNTUNG ????????

MARI JUGA KITA TENGOK SIAPA YANG KENA TIPU DALAM PERMAINAN POLITIK ABU NAWAS ANUAR DAN NIK AZIZ NI......

DIPECAT TAK IKUT AL-QURAAN DAN HADITH

Posted: 29 Mar 2012 09:53 AM PDT



NAMPAKNYA DATO' DR HASAN ALI DIPECAT TAK IKUT AL QURAAN DAN HADITH

DSAI SAKIT TOK GURU NIK AZIZ KATA ... NAK BAWA DIRI TEROK...NAK BANGUN NAK DUDUK

PECAT AHLI PAS TAK SENONOH IKUT AL QURAAN DAN HADIH KE

PAS PERNAH KATA PERLEMBAGAAN MEREKA HANYA AL QURAAN DAN HADITH.......

PAS = PASIR, AIR DAN SAMPAHHHHHHH

PAS = PUTAR, ALASAN DAN SESAT... TAK JUMPA CARI JALAN NEGARA ISLAM DAH....

PAS KECEK KITO 22 TAHUN

Posted: 15 Feb 2012 11:01 PM PST

http://soundcloud.com/eizwan1m/mat-glamour-dikir-acu-test

KALAU UGAMA ADA NABI DAN RASUL

Posted: 21 Jan 2012 08:44 AM PST








HARAP SETELAH 22 TAHUN KITA KHAYAL DAN HANYUT DENGAN DOGENG@METOS NAK BUAT ISLAM MEMBANGUN BERSAMA ISLAM, KEPIMPINAN ULAMAK MAKA MARI KITA FIKIR APA KATA PEJUANG ISLAM ULUNG DATUK DR HASAN ALI.

NAK BUAT ISLAM, NAK BANGUN BERSAMA ISLAM KEPIMPINAN ULAMAK... TAPI PECAT DR HASAN PEJUANG DAN PEMIDATO ISLAM YANG ULUNG DAN KATA, "HOK TU AMBO TAK CAMPUR SEBAB HAL SELANGOR...." HABIS YANG DOK CAMPUR HAL KERAJAAN PUSAT DI KL TU BUAT APA ??? KATA ADA LESEN SETAKAT KELANTAN SAHAJA TAK PAYAH LA DOK BANTAI 1MALAYSIA DAN KEPIMPINPINAN DS NAJIB....SEBAB TU HAL DI LUAR KELANTAN.... AIIYAAAA KALU BERBELIT TU MEMBELIT LAH KEJENYA.

NAMPAKNYA JOHAN PIDATO MASA NI ADALAH DR HASAN ALI SEKIRANYA PKR, PAS DAN DAP GAGAL BERHUJAH DENGAN BELIAU TENTANG AKIDAH DAN PERANAN PEMIMPIN POLITIK MELAYU ISLAM,

KITA PUN NAK LIHAT ADAKAH KERAJAAN PAS KELANTAN AKAN BERDEBAT DENGAN HASAN ALI.
NAK TENGOK GUAN ENG, KARPAL SINGH, ANUAR IBRAHIM, MAT SABU, TOK GURU NIK AZIZ JEMPUT HASAN ALI KE NEGERI PERINTAHAN MEREKA UNTUK BERDEBAT PASAL AKIDAH INI.

NAMPAKNYA JOHAN PIDATO JAMAN DULU TAHUN 2008 - DS ANUAR DAN DS NIZAR BUKIT GANTANG BERANI KE LAWAN HASAN ALI ATAS TAJUK AKIDAH UMAT ISLAM...... ??????????

KALAU DEPA TAKUT KAT HASAN ALI DAN DOK FITNAH KATA UMNO BELI LAH BANTAI PERIBADI HASAN KATA GILA KUASA DLL, MAKA HASAN AKAN MUNCUL SEBAGAI JOHAN PEMIDATO AKIDAH MULAI SEKARANG DAN SELAMANYA.

IPOHMALAY

Posted: 23 Nov 2013 09:11 AM PST

IPOHMALAY


Johor Cuti Jumaat, Sabtu Mulai 1 Januari 2014

Posted: 22 Nov 2013 09:50 PM PST

Sah Johor Bercuti Mingguan Jumaat, Sabtu Mulai 1 Januari 2014


Akhirnya desas-desus perubahan semula selepas 20 tahun cuti mingguan negeri Johor telah menemui kata putusnya apabila Sultan Johor mengisytiharkan mengumumkan perubahan tersebut pada sambutan ulangtahun baginda ke 55 yang jatuh semalam.
Ini membenarkan ura-ura bahawa negeri Johor akan kembali bercuti mingguan pada hari Jumaat dan Sabtu berkuatkuasa 1 Januari 2014.


Sultan Johor isytihar cuti negeri pada Jumaat dan Sabtu

OLEH HASBULLAH AWANG CHIK
NOVEMBER 23, 2013
LATEST UPDATE: NOVEMBER 23, 2013 12:55 PM
Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar (gambar) mengisytiharkan hari cuti negeri itu ialah pada Jumaat dan Sabtu dan tidak lagi Sabtu dan Ahad bermula 1 Januari 2014.
Pertukaran cuti itu dilihat akan memberi implikasi pembangunan pesat kepada Wilayah Pembangunan Iskandar.
Pengumuman itu diisytiharkan bersempana sambutan ulang tahun Sultan Ibrahim ke-55.
Sebelum 1994, cuti di Johor ialah pada Jumaat dan Sabtu.
"Keputusan itu dibuat berikutan maklum balas daripada pelbagai pihak bagi membenarkan umat Islam melaksanakan solat Jumaat dengan lebih aman," titah Sultan Ibrahim.
Spekulasi berhubung penukaran hari itu tersebar setelah dokumen kerajaan negeri disiarkan di internet.
Pada masa ini, Kedah, Kelantan dan Terengganu bercuti pada Jumaat dan Sabtu. - TMI

anakbukitgantang says

Posted: 23 Nov 2013 03:19 AM PST

anakbukitgantang says


Dr Asri dedahkan Nik Aziz Wahhabi

Posted: 23 Nov 2013 03:16 AM PST

Heboh bila Dr Asri Zainal Abidin (MAZA) dikenapasti sebagai pengahut Wahhabi oleh Datuk Mufti Negeri Kedah.
 
Dalam mempertahankan dirinya, MAZA pula menundung jari bahawa Nik Aziz Mantan MB Kelantan (PAS) adalah Wahhabi. Saya syorkan lebih ramai Wahhabi didedahkan tanpoa mengira warna party politik bagi mengelakkan kesesatan di kalangan orang awam.
 
Saksikan screen shot di bawah

 
 
MAZA tuduh Nik Aziz Wahhabi. Artikel penuh MAZA di MINDA TADJID
 
 
Wahhabi adalah fikrah sesat yang di perkenalkan oleh Ibn Tamiyyah dan diistihar sebagai SESAT oleh JAKIM dan beberapa negeri  di Malaysia (kecuali Kelantan yang mengatakan Wahhabi tak sesat)
 
Berikut adalah kenyataan rasmi  JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN & JAKIM mengenai Wahhabi.
KERAJAAN MALAYSIA MENOLAK DAN MENYEKAT AJARAN WAHHABIYAH BERDASARKAN:

1- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-12 PADA TAHUN 1985,

2- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-14 PADA TAHUN 1985,

3- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-16 PADA TAHUN 1986,

4- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-40 PADA TAHUN 1996,

5- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-42 PADA TAHUN 1997,

6- MUZAKARAH JAWATANKUASA FATWA KEBANGSAAN KALI KE-44 PADA TAHUN 1998,

7- MESYUARAT PANEL KAJIAN AQIDAH JAKIM KALI KE-14 PADA TAHUN 2000,

8- MESYUARAT PANEL KAJIAN AQIDAH JAKIM KALI KE-20 PADA TAHUN 2002,

9- MESYUARAT PANEL KAJIAN AQIDAH JAKIM KALI KE-23 PADA TAHUN 2003.

KESEMUA KEPUTUSAN ADALAH MENYEKAT AJARAN WAHHABIYAH KERANA MENGGUGAT PERPADUAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA.

SUMBER DARI:

JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA (JAKIM)

DAN

JAWATANKUASA PENYELARASAN PENYELIDIKAN ISLAM KEBANGSAAN (JAPPIS)
 
 
 
 
 
 

bumiyang

Posted: 23 Nov 2013 03:13 AM PST

bumiyang


Anwar Tak Habis2 Menipu Tetapi Anda Masih Percaya!!!

Posted: 22 Nov 2013 05:00 PM PST

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 23 Nov 2013 03:13 AM PST

The Antics of Husin Lempoyang


Rumah paling berhantu di Malaysia

Posted: 22 Nov 2013 06:26 PM PST


Sejak kisah seorang budak berumur 16 tahun dikatakan hilang memasuki Villa Nabila di Johor Baru, rumah banglo yang ditinggalkan tuan punya menjadi terkenal sebagai rumah berhantu. Ada pula pihak menambah kata 30 budak hilang di Villa Nabila. 

Bukan kata tiada rumah berhantu. Husin ada seorang rakan pernah menceritakan kisah duduk di sebuah castle di Argentina. Dia dan rakan-rakan semua nampak lembaga yang telus cahaya. Besuk, pindah ke hotel hehehe ....

Biasalah kita di Malaysia, timbul cerita Villa Nabila, maka timbullah macam-macam cerita mengenai rumah berhantu yang lain. Ini adalah antara tempat-tempat paling berhantu di Malaysia yang jadi sebutan:

1. Highland Tower – Kuala Lumpur
Suatu masa dahulu ia merupakan sebuah apartment mewah yang didiami oleh pelbagai lapisan masyarakat. Satu tragedi runtuhan telah meragut puluhan nyawa. Hanya segelintir saja mayat yg di jumpai. Selebihnya masih terkubur di sana dan orang cina percaya roh si mati masih belum selesa.

2. Banglo Mona Fandey
Banglo yang pernah didiami oleh seorang artis tidak terkenal tanah air yang juga merupakan seorang Bomoh. Beliau dan suaminya serta seorang pembantunya telah terlibat dalam satu kes pembunuhan di Temerloh, Pahang yang telah menggemparkan dunia.

3. Kemayan City – Johor Bahru
Sebuah komplek membeli belah yang terbengkalai sejak sekian lama. Adalah dipercayai komplek tersebut telah menjadi tempat kediaman pelbagai makhluk halus.

4. Lebuhraya Karak
Kita pernah digemparkan dengan cerita kehadiran sebuah kereta Volkswagon berwarna kuning tanpa pemandu yang sering menakutkan pengguna lebuhraya ini. Kawasan terowong juga seringkali mengakibatkan kemalangan yang meragut banyak nyawa.

Entah betul atau tidak, di SINI ada video pontianak.

5. Amber Apartment – Genting Highland
Sebuah apartment usang yang sering kali meninggalkan mimpi ngeri buat pengunjung di sana. Di sebalik kemeriahan dan keceriaan kota keriangan tersebut, tersimpan beberapa kisah hitam mengenai tempat ini. Beberapa pengunjung pernah melihat kelibat manusia membunuh diri dari tingkap bangunan dan hilang apabila sampai ke tanah. Banyak lagi kisah seram mengenai tempat ini.

6. Simpang – T Georgetown – Pulau Pinang
Lebih dikenali sebagai Junction The Deadly terletak bersebelahan dengan Union High School. Mungkin kerana terlalu banyak kemalangan misteri yang berlaku di kawasan ini terutama ketika memandu secara bersendirian pada waktu malam.

Dikatakan juga terdapat sebatang pokok kecil yang kelihatan seperti wanita membawa kanak-kanak. Kononnya ia terjadi apabila seorang bomoh wanita menculik anak kakaknya dan mereka tidak lagi pernah muncul di mana-mana kecuali di jalan ini.

7. Institusi St Michael – Ipoh
Pada zaman Perang Dunia Kedua, sekolah ini telah digunakan oleh tentera Jepun sebagai ibu pejabat mereka. Pada ketika itu tentera Jepun sering menggunakan sekolah ini untuk mejalankan aktiviti penyiksaan terhadap tawanan perang. Terdapat juga banyak terowong-terowong yang dibina oleh tentera Jepun untuk tujuan penyiksaan dan penyimpanan makanan.

Kawasan paling berhantu ialah di gereja kecil yang terletak di sekolah ini, di mana sering kelihatan seorang mubaligh kristian berjubah hitam tanpa kepala duduk berdoa menghadap ke pintu pada waktu pagi. Kebanyakan orang yang pernah melihat merahsiakan perkara ini.

8. Malay College Kuala Kangsar (MCKK), Kuala Kangsar – Perak
Seperti Institusi St Michael yang merupakan sekolah-sekolah lama, MCKK juga pernah dijadikan markas tentera pada zaman pendudukan Jepun dahulu. Pelajar-pelajar di sini sering melihat kejadian-kejadian seperti sepasukan tentera Jepun sedang berkawad dan juga mendengan bunyi rantai yang diheret sepanjang koridor.

Terdapat juga sebatang pokok yang berdekatan dengan lampu dimana pelajar sering melihat bayangan seperti ada orang di gantung di pokok berkenaan. MCKK juga terkenal sebab melahirkan seorang hantu paling besar sedang berkeliaran di Malaysia. 

9. Victoria Institution – Kuala Lumpur
Kawasan ini merupakan satu kawasan sekolah bagi kanak-kanak lelaki. Semasa pendudukan Jepun, ramai askar-askar British disiksa dan dibunuh di sekolah ini terutama di ruang bawah tanah. Banyak kejadian kerasukan di mana para pelajar akan berkelakuan pelik dan ganas yang boleh mencederakan orang di sekelilingnya. Ini dikaitkan dengan banyak roh yang berkeliaran dikawasan tersebut.


10. Hutan simpanan Bukit Nanas
Hutan simpanan Bukit Nanas ini berdekatan dengan Sekolah Convent Bukit Nanas dan St Johns Institution. Pada waktu siang, ia menjadi kawasan laluan untuk murid-murid pergi dan balik sekolah. Waktu senja dan malam, tempat ini berhantu. Ramai lembaga menyerupai budak-budak muda kelihatan menyuntik diri sendiri dan terus beraksi macam hantu zombie atau orang yang separa hidup separa mati.   


10. Rumah Freemason, Seremban
Seperti rumah berhantu lain, ianya adalah rumah banglo besar yang ditinggalkan atau tak ramai orang duduk. Rumah Freemason Sermban ini terletak atas bukit dan berhadapan Allson Klana Resort, Sermban. Freemason adalah organisasi rahsia yang ditaja oleh Vatican untuk kuasai dunia.

Banyak rumah-rumah Freemason begini di Malaysia. Dalam rumah ini, pelbagai upacara ngeri dikatakan berlaku. Ia menimbulkan rasa ingin tahu penuntut MRSM yang berdekatan dengan rumah Freemason Seremban. Ada pelajar yang sudah keluar dan berjaya serta kaya pun mula berperangai dan berlagak macam ahli Freemason.

11. Bukit Tunku – Kuala Lumpur
Satu kawasan  menyeramkan walaupun ia merupakan kawasan perumahan paling elit di KL. Cerita misteri kawasan ini bermula apabila terdapat seorang pemuda meninggal dunia akibat kemalangan ketika sedang menunggang motosikal dengan laju di satu selekoh tajam.

Terdapat juga vesi lain dalam cerita ini iaitu pemuda tersebut ghaib ketika menunggang motosikal dalam kawasan gelap. Mungkin sebab terdapat banyak pokok besar di kawasan ini yang menyebabkan timbul perasaan seram walaupun pada waktu siang.

12.  Petaling Jaya

Ada sebuah rumah di Petaling Jaya yang tak mahu disebut di mana kerana masih ada orang yang nak beli rumah ini. Dikatakan rumah ini asyik bertukar hak milik. Setiap pembeli yang masuk rumah ini akan dikacau hantu dan tak lama mesti keluar dan jual rumah ini. Di mana agaknya... rumah anda kot?

13. Rumah ADO Menumbok – Sabah
Kawasan rumah ini dikatakan paling berhantu kerana tidak pernah ada satu orang pun ADO yang tinggal lebih dari seminggu dalam rumah tersebut. Sehinggakan rumah tersebut terbiar begitu sahaja. Bermacam-macam gangguan berlaku di rumah tersebut seperti penghuni di pindahkan ketika tidur selain bunyi yang menyeramkan.

14. Rumah rasmi seorang Menteri Besar
Di Malaysia, rumah-rumah rasmi Menteri Besar dan Ketua Menteri jarang didiami. Ia hanya digunakan untuk urusan rasmi dan kumpul-kumpul. Salah satu dari rumah ini dikatakan berhantu. Kalau nak tahu, rumah Menteri Besar mana yang ada surau dalam perkarangan dan sering diadakan majlis agama? Mungkin tujuannya nak halau hantu, tapi masih tak lari-lari lagi. 

15. Penjara Pudu
Ramai menganggap kawasan Penjara Pudu merupakan kawasan yang paling keras dan berhantu di Malaysia. Ini dibuktikan lagi bila hampir semua akhbar pernah melaporkan mengenai kejadian paranormal yang berlaku di kawasan Penjara Pudu. Kejadian-kejadian seperti gangguan lembaga hitam, wanita cantik yang berdiri di tengah lorong penjara dan macam-macam lagi gangguan bukan sahaja mengganggu banduan malah juga turut mengganggu pegawai penjara yang bertugas.

Namun kini penjara yang pernah menempatkan penjenayah tegar seperti Botak Chin, Batang Kali dan lain-lain telah di robohkan untuk tujuan pembangunan. Insya Allah, lepas Dato Nurjazlan meninggalkan UDA, tiada lagi hantu dalam kawasan Pudu.

Hanya selamat untuk kunjung dengan escort polis
16. Desa Damansara Kondominium, Bukit Damansara
Namun penjara Pudu masih tidak layak jadi tempat paling berhantu di Malaysia. Hantu-hantu lain jarang kelihatan tapi hantu Desa Damansraa Kondominium sentiasa berkeliaran siang dan malam. Hantu ini sering keluar di media dan ketika Parlimen bersidang. Ada orang kata dia ketua pembangkang Malaysia.  

Suatu masa dahulu, kondo ini sering dikunjungi oleh hantu tersebut untuk berhibur dan berseronok dengan pasangannya. Hantu tersebut dulu berseronok di sebuah kondo di Bangsar tapi akibat tertangkap dan jadi kes, dia pindah ke tempat lain. Nak masuk Kondo Desa Damansara kena sebut MOKHTAR dan sebelum hantu ini naik sheikh dia sebut CIFUT.

Bahaya hantu ini, dia suka kerjakan semua - lelaki, perempuan, bini orang, Cinadoll, dan entah apa lagi. Tengok pokok kaktus pakai skirt pun tak selamat. Harap pihak berwajib sumbat hantu terakhir dalam penjara. Selamat anak-anak jantan pipi licin dari dimasuk hantu ...opps dirasuk hantu.

Wow! Siapa ada tahu lagi mana-mana tempat ada hantu sila tinggalkan komen.

Taipingmali (tm)

Posted: 23 Nov 2013 01:08 AM PST

Taipingmali (tm)


RAHSIA DAN PEMBOHONGAN PAS KELANTAN TERHADAP HUKUM HUDUD

Posted: 23 Nov 2013 12:21 AM PST



Pernah baca buku hudud PAS? dulu boleh di download tapi buku tu tahap karangan budak Tingkatan 1 kelas hujung..

Kita hanya tahu bahawa Pas telah bercadang untuk melaksanakan hudud di Kelantan tetapi sampai sekarang belum terlaksana. Sembang hudud hanya apabila ada PRU dan PRK dan bila ada Muktamar.

Hakikatnya Pas tidak mampu melaksanakannya dan ianya sembang kosong sahaja. Yang pelik setiap tahun Pas akan membuat sambutan hari ulang tahun hukum hudud. Sekarang dah senyap, tak buat lagi dahhhhh.

Untuk melaksanakan hudud di Kelantan, ia mesti mendapat persetujuan parlimen, kalau 2/3 sokong baru ok dan boleh buat lah, tetapi bila masuk parlimen Kapal Sink terlebih dahulu membantah dengan ayat Langkah bangkai dia dahulu.

Akan tetapi, menteri besar Kelantan ketika itu telah membohongi media dan rakyat kononnya Tun Mahathir tak bagi buat, jika engkar undang-undang mageran akan dikenakan.. Untuk maklumat lanjut sila masuk ke
( LAMAN BLOG SIEMENS MAJU)

SIAPA ANWAR IBRAHIM?

KONSERT ROCK MUKTAMAR PAS

Posted: 22 Nov 2013 10:23 AM PST




NAK SONGEH APA LAGI BANG NOD, SEMUA KELENTONG DAH TERBUKA

Posted: 22 Nov 2013 06:07 AM PST







Muktamar Pas : Pemilihan kali ini beretika dan calon berintegriti?

Posted: 22 Nov 2013 02:30 AM PST

Pemilihan PAS pada Muktamar Tahunan PAS kali ke-59 kali ini berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang laporan salah laku oleh mana-mana calon yang bertanding.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, suasana pemilihan PAS ini membuktikan calon-calon PAS bukan sahaja beretika bahkan berintegriti sebagai entiti penting dalam jemaah.

"Laporan salah laku calon tidak ada, laporan dari orang bukan calon memang ada, kadang-kadang ada fitnah dan kita akan ada proses yang akan kita lakukan selepas ini," katanya ketika memberi ucapan aluan di Muktamar Tahunan PAS kali ke-59 di Stadium Malawati.

Panglima Perang Cyber

Posted: 22 Nov 2013 11:34 PM PST

Panglima Perang Cyber


Sidang Dun Selangor: Timb Speaker Nik Nazmi Naik Angin Gagal Kawal Emosi Berhadapan BN

Posted: 22 Nov 2013 02:17 AM PST


Added by  on November 22, 2013

45 total views, 45 views today



Sent from my iPhone

Kupasan Lengkap Penipuan 40 Ribu Pengundi Bangladesh oleh @Anwaribrahim

Posted: 22 Nov 2013 01:01 AM PST


Dasar Penipu!!! Anwar Terpaksa  Buat Pusing 180Darjah

 

Ramai yang ketawa terbahak-bahak dengan kenyataanAnwar terbaru Anwar berhubung isu pengundi hantuseramai 40,000 orang yang diterbangkan khas dariBangladesh bagi membantu parti Barisan Nasional (BN)menang dalam pilihan raya umum yang lalu.

 

Setelah gagal memberikan bukti yang sahih terhadapdakwaan tersebut, Anwar akhirnya terpaksa 'pusing 180darjahdengan mengatakan ia adalah manipulasi penulisUmno.

 

Anwar juga dilaporkan berkatabahawa pembangkangtidak pernah menuduh kerajaan membawa sebanyak40,000 warga Bangladesh tersebut sebaliknya hanyamenyentuh tentang dakwaan membawa pengundi dariluar pada hari membuang undi awal.


Sedangkan sekiranya kita telitiia adalah merupakankenyataan Anwar yang kemudiannya dilaporkan dalamsemua media rasmi pembangkang termasuk KeadilanDaily dan MalaysiakiniTidak cukup dengan itulaporantersebut turut dimainkan dalam portal-portal antarabangsaseperti Straits Times Singapore, Telegraph, UK, dansebagainya.

 

Berikut adalah link kepada semua laporan yangdinyatakan tadi.

 

Straits Times Singapore

 
Telegraph, UK


Wall Street Journal

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424127887323687604578468953798092968

China Post

http://www.chinapost.com.tw/asia/malaysia/2013/05/03/377577/Malaysia-coalition.htm

The Economist

http://www.economist.com/node/21577375/comments

Korean Press

http://e.koreanpress.net/detail.php?number=1341&thread=

 

Sedangkan menurut Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof ketika dimintamengulas kenyataan Anwar itu mengatakanpihaknyamempunyai segala rekod termasuk rakaman videotentang kenyataan Anwar berhubung kemasukanpengundi hantu dari luar menggunakan pesawat Malaysia Airlines System Bhd. (MAS) dan AirAsia Berhad (Air Asia).

 

"Saya cukup pelik apabila ada orang yang sanggupmenafikan perkara yang pernah disebut apatah lagiperkara itu diulang-ulang walaupun telah dinafikan kamidan kerajaan.

 

Hakikatnya ini bukanlah kali pertamadia berbohongkepada rakyat. Jika 16 September 2008 kita menyaksikanbagaimana Anwar berbohong kononnya pembangkangakan menubuhkan kerajaan selepas Pilihan Raya UmumKe-12 (PRU-12) terbongkarkini selepas PRU-13 sekalilagi tembelang pembangkang terdedah.


Semalam media arus perdana melaporkanPerdanaMenteri Bangladesh, Sheikh Hasina menafikanpembabitan warga Bangladesh dalam proses demokrasidi Malaysia dan menolak dakwaan pembangkangkononnya sebanyak 40,000 rakyat negara itu mengundidalam pilihan raya umum lalu.

 

Najib dalam pertemuannya dengan Sheikh Hasina ketikalawatan rasmi beliau ke negara itu memberitahu,pemimpin Bangladesh berkenaan turut menggelengkepala tanda tidak percaya dengan dakwaan kononnyarakyatnya terbabit dalam proses pengundian di negara ini.

 

Malah sebelum ini tohmahan pembangkang itu telahmencetuskan kemarahan Pesuruhjaya Tinggi Bangladeshke Malaysia, A.K.M. Atiqur Rahman yang menyifatkantuduhan pembangkang itu sebagai tidak berasas danhanya dibuat oleh golongan yang tidak berakal.

 

Beliau berkataadalah mustahil untuk kerajaan Malaysiamembawa masuk seramai 40,000 rakyat Bangladesh yang didakwa menjadi pengundi hantu di negara ini dalamtempoh yang singkat.

 

"Bagi sayapihak yang membuat tuduhan tersebut adalah'giladan menggunakan hak bersuara mereka dengancara yang salah serta tidak profesional," jelasnya.


Paling menarikPemikir Strategi DAP, Ong Kian Mingsebelum ini turut mengatakan bahawa dakwaan kononnyawujud pengundi hantu dalam kalangan warga Bangladeshdan berlaku gangguan bekalan elektrik adalah tidak benardan turut diakui oleh Pas.

 

"Setakat yang saya tahutidak ada pengundi asing (wargaBangladesh) atau gangguan bekalan elektrik. Jadi sayabersetuju dengan pandangan mereka (Pemantau),"katanya sebelum ini.

 

Malah kenyataan itu turut disokong oleh salah seorangpemimpin yang meminta agar namanya tidak disiarkan.

 

"Terlalu sukar untuk menipu menggunakan pengundiwarga asing atau gangguan bekalan elektrikkatanya.

 

Kesimpulannya, SPR perlu segera mengambil tindakanundang-undang terhadap Anwar Ibrahim yang jelasmerupakan BAPAK SEGALA PENIPU bagi mengelakkanperkara itu dari terus berulang.

 

SPR sebelum ini menegaskanpihaknya tidak bercadangmengambil tindakan terhadap pemimpin Pas dan DAPberikutan dakwaan mereka tentang wujudnya 40,000pengundi hantu pada pilihan raya umum Mei lalu. SPRsebelum ini mengatakan tidak akan mengambil sebarangtindakan undang-undang terhadap perkara tersebut.

 

Ini kerana menurut mereka masih banyak urusan lainyang perlu difikirkan dan tidak perlu melayan kerenahmereka yang tidak faham peraturan ituSPR sebelum inihanya membuat laporan polis pada 16 Mei lalu danmenyerahkan kepada Jabatan Peguam Negara untukmembuat keputusan bagi mendakwa Anwar.

 




Sent from my iPhone

APANAMA

Posted: 22 Nov 2013 11:32 PM PST

APANAMA


Lizard of Penang

Posted: 22 Nov 2013 10:56 PM PST

Belantan

Posted: 22 Nov 2013 11:21 PM PST

Belantan


Rakyat Malaysia malu dapat Ketua Pembangkang yang SEWEL macam Anwar?

Posted: 22 Nov 2013 04:50 AM PST


Anwar terus cetus kontroversi

Selepas menafikan pembangkang pernah membuat kenyataan sebanyak 40,000 warga Bangladesh dibawa masuk untuk mengundi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus mencetuskan kontroversi selepas mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mungkin mendaftarkan 500,000 warga negara itu.

Dakwaan terbaharu Anwar itu boleh ditonton menerusi video bertajuk Parliament heats up as deputy minister accuses Anwar of lying di laman sosial YouTube.

Video berdurasi 3 minit 26 saat itu menyaksikan Anwar mencelah ketika Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin sedang berucap di Dewan Rakyat.

Menerusi video itu, Anwar dipetik berkata: "Soalnya saya faham hubungan baik antara Malaysia dengan Bangladesh, hingga nak bawa 500,000 Bangla bekerja sehingga mengetepikan penganggur di Malaysia.

"Itu soal lain. Mungkin akan didaftarkan oleh SPR, itu soal lainlah."

Menurut Hamzah, dakwaan Anwar itu berniat jahat kepada SPR dan mengelirukan rakyat.

"Saya bangkitkan perkara ini kerana beliau telah membuat tuduhan terhadap SPR di Dewan Rakyat. Beliau mendakwa SPR mungkin mendaftarkan 500,000 warga Bangladesh, ini berniat jahat," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Parlimen hari ini.

Semalam, Anwar menafikan pembangkang pernah membuat kenyataan mendakwa kerajaan membawa masuk 40,000 pengundi warga Bangladesh, sebaliknya memberitahu pengundi dibawa dengan pesawat termasuk orang luar dari Sabah dan Sarawak.

Walau bagaimanapun, penafian Anwar itu disifatkan sebagai pelik dan jelas membohongi rakyat oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof.

Abdul Aziz memberitahu, pembangkang sejak sebelum pilihan raya umum lalu berkali-kali mendakwa kerajaan dengan kerjasama pelbagai pihak termasuk Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) membawa masuk kira-kira 40,000 pengundi luar walaupun perkara tersebut telah dinafikan SPR.

Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim menyifatkan dakwaan Anwar tersebut sebagai pembohongan yang boleh merosakkan minda rakyat Malaysia.

"Mengenai dakwaan Anwar warga asing dibawa masuk untuk undi awal polis dan tentera, saya ingin tegaskan kita sudah semak dan mendapati tiada pun warga asing mengundi awal seperti didakwa," katanya.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 22 Nov 2013 11:15 PM PST

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 22 Nov 2013 09:37 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


PAS VS DAP ; BAGAIMANA CARANYA RAKYAT PERLU TERJEMAHKAN KESERIUSAN PAS INI DALAM BENTUK FILEM TAMIL ?

Posted: 22 Nov 2013 01:48 PM PST

MALAYSIA PATUT CONTOHI UZBEK.

Posted: 22 Nov 2013 11:41 AM PST

PenangWasabi

Posted: 22 Nov 2013 09:28 PM PST

PenangWasabi


Strok : Ketua 'Tuhan Harun' kini sukar bercakap?

Posted: 22 Nov 2013 05:01 AM PST


Siasatan ke atas ketua kumpulan ajaran sesat yang dikenali sebagai 'Tuhan Harun' menghadapi sedikit kesulitan berikutan lelaki itu gagal berkomunikasi dengan baik selepas diserang simptom angin ahmar.

Ketua Polis negeri, Datuk Sharifudin Ab. Ghani berkata, berdasarkan maklumat isteri ketiga yang ditahan bersamanya sebelum ini, Harun Mat Saat, 47, disahkan menghidap penyakit tersebut sejak Jun lalu.

"Ini mengakibatkan Harun tidak boleh bercakap sehingga membuatkan urusan merekod keterangannya menghadapi sedikit kesulitan.

"Bagaimanapun lelaki itu memberi kerjasama yang baik kepada pihak polis sewaktu siasatan dijalankan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Penang Wasabi..

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 22 Nov 2013 09:06 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Pro Mahasiswa UTHM Memperlehkan Calon Aspirasi di Facebook Gaya Red Bean Army

Posted: 22 Nov 2013 08:30 PM PST


"Mantan Pengerusi Kelab Iqra (Kelab Iqra Uthm Original) adalah tidak berintegriti dan tidak menghormati individu-individu yang bertanding didalam Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UTHM tahun ini. Komen-komen yang dihantar pada bahan-bahan yang dikongsikan oleh penyokong calon menunjukkan ketidakmatangan dalam komunikasi"

ini adalah luahan seorang pelajar di UTHM pada kumpulan Pro Mahasiswa UTHM yang dilihat menggunakan "strategi budak budak" untuk meraih undi pelajar.

Bukan sekadar itu sahaja, taktik memperlekehkan orang lain, membunuh karakter dan mempersendakan calon lawan adalah satu perbuatan yang boleh dianggap tidak beretika dalam proses pilihan raya kampus di universiti. 

Di UMT, mereka buat reverse psychology untuk tarik simpati, di UPSI Pro Mahasiswa berkempen awal untuk tarik perhatian, di UM mereka conteng dinding lagi untuk kempen politik dan di UTHM mereka cuba memperlekehkan calon calon Aspirasi dalam Facebook.

Sekali imbas, apa yang cuba dipraktik oleh Pro Mahasiswa UTHM ini saling tidak tumpah seperti taktikal kumpulan Red Bean Army yang cuba mempersenda dan memperlekehkan pihak lain di Facebook dengan ayat ayat yang tidak sepatutnya.

Tidak ada taktik lainkah yang mahu dibuat Pro Mahasiswa. Bukankah lebih baik jika bertanding secara intelektual dan penuh semangat setiakawan? Apakah tidak akan menang kalau tidak menggunakan taktik kotor? 


PAS Sajikan Konsert Black Metal Ketika Muktamar?

Posted: 22 Nov 2013 06:30 PM PST


Video ADUN PKR Naik Angin Bila Diasak Dengan Soalan Dalam Dewan Undangan Negeri Selangor

Posted: 22 Nov 2013 04:00 PM PST



ADUN Seri Setia PKR, Nik Nazmi yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor telah menampilkan perwatakan sebenarnya bila memegang mikrofon. Bila berhadapan dengan ADUN Sungai Burung yang lebih tua daripadanya beliau menampilkan sikap kurang hormat (boleh ditonton dalam video di atas). 

Pertamanya, mikrofon dipadamkan oleh Nik Nazmi ketika ADUN Sungai Burung hendak bercakap. Apakah ini demokrasi dan keadilan yang mahu ditampilkan oleh PKR dalam perbahasan DUN? 

Mengapa takut sangat hendak memberi peluang kepada orang lain bercakap dan berbahas? Paling tidak pun, beri peluang kepada ADUN Sungai Burung bercakap dulu. Bukannya masa yang diambil tersebut lama sangat. Sedangkan masa yang diambil oleh Nik Nazmi untuk menafikan suara ADUN Sungai Burung bercakap adalah lebih lama dari yang dipinta.

Keduanya, Timbalan Speaker dari segi moralnya tidak perlu meninggikan suara kepada orang yang lebih tua daripadanya. Inilah yang rakyat perlu tonton dan menilai. 

Ketiganya, apakah salah bertanyakan soalan untuk membela nasib rakyat Projek Perumahan Rakyat (PPR) yang katanya dinaikkan sewa dalam sidang DUN? Soalan itu tidak bermaksud dan berniat jahat kerana ianya datang daripada rakyat. Sebagai ADUN, YB Kota Damansara berhak untuk bertanyakan soalan itu dalam Dewan Undangan Negeri. Apakah salah bertanya soalan rakyat dalam Dewan Undangan Negeri Selangor?

Tatkala DAP dan PKR (yang bukan Islam) sedang seronok mengaut hasil dan harta harta di Selangor, orang Islam dibiarkan bergasak sesama sendiri dalam Dewan Undangan Negeri. Yang bersorak dan bertepuk tangannya adalah adalah musuh musuh Islam. 

Video di atas menceritakan segalanya. Kita tunggu penafian dan putar belit seterusnya daripada pihak PKR, DAP dan PAS. 

Idea Gila DAP, Mahu Halau Semua Orang Keluar Dari Pulau Pinang?

Posted: 22 Nov 2013 08:49 AM PST


Ya begitulah bunyinya. Amat gila benar idea yang dipaparkan dalam blog Lim Kit Siang ini. Jika tidak percaya boleh baca di sini. Antara idea yang paling gila adalah idea yang ketiga iaitu menghalau semua rakyat di Pulau Pinang keluar dan menjadikan Penang sebagai zoo dan taman tema. 


USM juga akan ditukar menjadi zoo dan taman tema?

Selain itu, idea dalam blog Kit Siang itu juga mahu mengawal populasi penduduk di Pulau Pinang. Bukankah ini satu cadangan yang akhirnya akan membangkitkan kemarahan semua rakyat di Pulau Pinang? DAP mahu kawal populasi Melayu di Pulau Pinang?

Satu lagi cadangan jahat DAP adalah untuk mengambil semua tanah tanah yang ada di Pulau Pinang dengan menggunakan kekerasan dan paksaan. Memang ada cadangan DAP untuk mengambil tanah di Balik Pulau (baca sini). Nampaknya bukan sekadar di Balik Pulau sahaja, DAP ada rancangan yang lebih dahsyat dari itu.

Semua cadangan cadangan ini adalah sesuatu yang tidak masuk akal. Tidak selari langsung dengan nama parti yang membawa idea demokratik. Rakyat Pulau Pinang perlu bangun menentang kerakusan DAP ini. Jangan sampai segalanya habis tergadai baru hendak menyesal. 





Pandangan Lim Guan Eng Terhadap Cadangan Hudud PAS

Posted: 22 Nov 2013 07:00 AM PST




Dalam pilihan raya yang lepas PAS tidak berani langsung cakap pasal hendak laksanakan hudud. Namun menjelang pemilihan dalam muktamar PAS, ada dua isu besar yang sengaja  dibangkitkan kembali untuk menjadi isu dalam muktamar 

1) Isu kritikan terbuka Karpal Singh terhadap PAS

2) Isu perlaksanaan hudud oleh PAS.

Sebenarnya dua perkara ini sudah lama diperbincangkan dalam PAS dan ianya akan berbalik pada jawapan yang sama iaitu Karpal Singh tetap tidak bersetuju dengan PAS dan DAP juga tidak bersetuju hudud dilaksanakan oleh PAS.

Video di atas menjelaskan apa pandangan sebenar DAP terhadap hudud. Biarpun Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa agar hudud dilaksanakan di negeri Selangor, Pulau Pinang juga, namun cadangan itu hanya tinggal satu retorik muktamar semata mata.

Yang tinggal selepas muktamar adalah perkara ini iaitu semua yang diperkatakan tentang hudud dan Karpal Singh adalah satu sandiwara dan putar belit pihak media. PAS akan menyalahkan media. Situasi sama macam isu Bangla 40,000, itulah jalan keluar untuk PAS mematikan dua isu diatas selepas muktamar selesai.

Apakah ini masih tidak disedari oleh perwakilan perwakilan dan ahli ahli PAS di bawah? Mereka sebenarnya sedang ditipu berulang kali menggunakan taktik yang sama. Taktik pembohongan Anwar Ibrahim.

Video : Ahli Parlimen Pembangkang Turut Sokong Cadangan Kenaikan Cukai Oleh DBKL

Posted: 22 Nov 2013 05:00 AM PST


Satu Lagi Video Membuktikan Anwar Ibrahim Berbohong Dalam Isu Bangla 40,000 #AnwarPembohong

Posted: 22 Nov 2013 03:00 AM PST


Anwar Ibrahim sudah terlupa dengan apa yang beliau sendiri ucapkan. Menuduh pihak lain sebagai salah, adalah satu taktik Anwar yang paling popular sekali. Semua orang dituding jari sebagai salah sedangkan tuduhan itu datang daripada dirinya sendiri. 

Video ini akan membuat rakyat makin faham siapa yang berbohong sebenarnya dalam isu bangla 40,000 orang. Anda lihatlah sendiri bagaimana Anwar mereka reka satu cerita karut kononnya beliau berjumpa dengan seorang Bangla bagi menyedapkan cerita pengundi hantu dari Bangla. Lihatlah video di bawah ini.



Dato Seri Shahidan Kassim Dedah Pembohongan Anwar Ibrahim Tentang 40,000 Bangla #AnwarPembohong

Posted: 22 Nov 2013 01:00 AM PST


Isu Pengundi Bangla 40,000 Orang, Video Ini Bukti #AnwarPembohong

Posted: 21 Nov 2013 11:00 PM PST


JURI RAKYAT

Posted: 22 Nov 2013 07:10 PM PST

JURI RAKYAT


5 Hantu Yang Paling Mengerikan Yang Suka Dengan Seks

Posted: 21 Nov 2013 08:44 PM PST

Hantu Suka Seks

Banyak cerinta hantu di dunia ini yang sangat mengerikan bahkan ada beberapa kisah hantu yang dikabarkan suka berhubungan seks dengan manusia. 

Nah kamu mau tahu hantu apa saja yang suka berhubungan seks dengan manusia dan dari mana mereka berasal? Simak ulasanya berikut ini: 

1. Trauco di Cile 

Di Negara Cile ada sebuah kisah hantu yang kabarnya bisa menghamili dan memperkosa manusia hantu mengerikan ini bernama Chiloe. Hantu Chiloe sendiri merupakan hantu yang buruk rupa wajahnya sehingga sangat menerikan untuk dilihat, namun hantu ini memiliki kekuatan yang dapat membuat wanita tidak berdaya hanya dengan sekali tatapan. Nah biasanya wanita yang menjadi korban hantu ini akan diperkosa dan dihamili, Chiloe sendiri memiliki ciri ciri memakai topi dan jubah. Kakinya pendek dan dia biasa berbicara dengan suara menggeram. 

2. Popobawa di Tanzania

 Popobawa merupakan hantu dari Tanzania, hantu Popobawa sendiri dikenal warga sekitar dengan bentuk menyeramkan seperti kelelawar dan memiliki penis yang sangat besar. Nah anehnya hantu ini suka memperkosa manusia ia tidak pandang bulu pria atau waita yang dikunjunginya pasti akan diperkosanya. 

Ada beberapa teori tentang asal-usul Popobawa. Sebagian orang mengatakan dia adalah makhluk ciptaan seorang Sheikh untuk membalas dendam kepada tetangganya. Peneliti Benjamin Radford pada 2007 menyelidiki bahwa Popobawa berasal dari kisah Islam, agama mayoritas di wilayah itu. Membaca ayat Alquran dipercaya bisa mengusir Popobawa. 

3. Lilu Kisah hantu Lilu ini berasal dari rakyat Yahudi, mereka percaya jika Lilu sering memperkosa wanita ketika mereka sedang tidur, nah hantu ini punya jenis kelamin, yang perempuan bernama lili yang suka memperkosa pria, diduga hantu ini berhubungan seks dengan manusia untuk melanjutkan keturunan sertan mereka. 

4. Encantado di Brasil 

Encantado merupakan kisah hantu di pedalaman Hutan Amazon, nah katanya hantu ini bersosok lumba lumba yang bisa berubah menjadi manusia. Nah ketika berubah menjadi pria yang tampan hantu ini sering membawa mangsanya ke dalam hutan dan meuju sungai dannjika sudah mencapai sungai maka hantu ini akan berubah menjadi lumba luma dan menhamili wanita yang dibawanya tadi. 

Gadis gadis di derah ini biasanya takut dengan pria bertopi karena menurut legenda, Encantado selalu memakai topi untuk menyembunyikan identitasnya. 

5. Orang minyak di Malaysia 

Di Malaysia ada kisah hantu yang memperkosa wanita ia adalah Orang Minyak, nah kayanya orang miyak ini terlanjang dan seluruh tubuhnya dilumuri minyak hanya wanita perawan saja yang bisa melihat hantu ini. Nah pada tahun 60 an banyak wanita di malaysia berpura pura jadi pria untuk menghindari hantu orang Minyak agar tidak jadi korban pemerkosaan hantu ini. 

Namun sejumlah orang mengatakan Orang Minyak sebenarnya hanya pelaku kriminal biasa yang melumuri tubuhnya dengan minyak hitam untuk menyamar di malam hari dan supaya dia tidak mudah ditangkap orang. Nah itulah beberapa hantu di berbagai negara di Dunia yang suka dengan seks.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 22 Nov 2013 03:02 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Gambar) Gadis bertudung di atas tapi di bawah...

Posted: 22 Nov 2013 08:01 AM PST

Hairan sungguh remaja sekarang.

Kalau iya pun nak bergambar dengan sopan, biarlah betul-betul pemakaiannya.

Jangan yang di atas tutup, di bawah 'bertelanjang'!

Kemudian, muat naik pula ke laman sosial. Kalau dah di internet, everything is forever dik oiii! Malu kat orang kampung macam nih..

Kepada yang tak faham dengan gambar di atas...tengok atas bawah, jangan lama-lama pulak ditenungnya...!

(Video) 'Strike' bowling paling seksi...

Posted: 22 Nov 2013 06:31 AM PST

Tak kering gusi kami tonton video di bawah. Macam-macam hal!

Video di bawah memperlihatkan seorang pemain boling dengan gayanya tersendiri.

Kami tidak pasti sama ada beliau sengaja atau memang beliau benar-benar tergolek di situ.

Tapi hasil akhirnya memang superb!

(Maaf untuk gambar di tepi, sekadar untuk menggoda!)

Bekas simbol seks Bollywood peluk Islam

Posted: 22 Nov 2013 05:31 AM PST

Pelakon Bollywood terkenal era 90an, Mumta Kulkarni sudah memeluk Islam dan tidak lagi mahu dikaitkan dengan dunia hiburan.

Mumta kini tinggal bersama suaminya, Vicky Goswami yang juga sudah memeluk Islam di Nairobi, Kenya. Pasangan ini berkahwin pada 10 Mei lalu.

Pada 1997, Vicky pernah ditangkap di Emiriyah Arab Bersatu UAE) kerana kes penyeludupan dadah sebelum dibebaskan pada November tahun lalu.

Vicky kemudiannya memeluk Islam dan mengahwini Mamta ketika dia masih di dalam penjara lagi.

Sewaktu Vicky dalam penjara, Mamta turut bertindak menguruskan perniagaan hotel milik suaminya.

Mamta dikenali sebagai aktres yang seksi ketika aktif berlakon sekitar tahun 90an. Dia menyepikan diri selepas 2002 dan sejak itu menolak banyak tawaran berlakon dan menari.

Memandangkan India agak skeptikal apabila berkaitan Islam, kebanyakan media di sana mengaitkan pengislamannya dan suami ada kaitan dengan pembebasan awal diterima Vicky yang sepatutnya dihukum penjara selama 25 tahun. – mynewshub

Sumber: thenewsfocus.blogspot.com/

Pelakon Amyza Aznan keguguran

Posted: 22 Nov 2013 05:01 AM PST

Pelakon dan pelawak popular, Amyza Aznan mengalami keguguran tatkala kandungannya memasuki usia dua bulan.

"Ketika menjalani penggambaran di Johol, Negeri Sembilan, tanpa disangka saya mengalami pendarahan. Kru di lokasi bergegas menghantar saya ke Kuala Lumpur.

"Jujurnya ketika saya disahkan mengandung, suami dan anak adalah orang yang paling teruja. Tapi nak buat macam mana bukan rezeki saya. Malah saya sangat bersedih dan asyik menangis sejak semalam," kongsi Amyza ketika dihubungi Media Hiburan Online sebentar tadi.

Ditanyakan adakah dia akan berehat lama selepas kejadian tersebut, katanya lagi;

"Sepatutnya saya perlu menjalani tempoh berpantang seperti orang lain, tetapi memandangkan tuntutan kerja yang tinggal tiga hari lagi, jadi saya perlu ke lokasi pada hari Isnin ini."
Untuk rekod, Amyza dan suaminya telah memiliki tiga orang cahayamata sebelum ini.

Muktamar PAS: Pemilihan AJK tidak sah, tangguh esok

Posted: 22 Nov 2013 04:31 AM PST

SHAH ALAM: Pemilihan bagi jawatan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat terpaksa dibatalkan kerana berlakunya kesilapan pada kertas undi.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Asmuni Awi berkata, proses pemilihan bagi 18 AJK PAS Pusat itu akan diadakan semula pada Sabtu pagi.

"Kita kesan terdapat kesalahan pada kertas undi, jadi bagi mengelakkan sebarang implikasi yang lebih besar...kita tangguhkan hingga esok," katanya.

Bagaimanapun Asmuni menjelaskan proses pengundian bagi jawatan timbalan dan naib presiden diteruskan seperti yang dijadualkan.

Kesilapan itu dikesan selepas 45 minit perwakilan melakukan proses pemilihan bermula 4 petang Jumaat.

61 calon bersaing merebut 18 kerusi AJK PAS Pusat yang dipertandingkan.

'Tuhan Harun' kini diazab Allah Taala?

Posted: 22 Nov 2013 04:01 AM PST

KUANTAN 22 Nov. - Siasatan ke atas ketua kumpulan ajaran sesat yang dikenali sebagai 'Tuhan Harun' menghadapi sedikit kesulitan berikutan lelaki itu gagal berkomunikasi dengan baik selepas diserang simptom angin ahmar.

Ketua Polis negeri, Datuk Sharifudin Ab. Ghani berkata, berdasarkan maklumat isteri ketiga yang ditahan bersamanya sebelum ini, Harun Mat Saat, 47, disahkan menghidap penyakit tersebut sejak Jun lalu.

"Ini mengakibatkan Harun tidak boleh bercakap sehingga membuatkan urusan merekod keterangannya menghadapi sedikit kesulitan.

"Bagaimanapun lelaki itu memberi kerjasama yang baik kepada pihak polis sewaktu siasatan dijalankan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

PAS ada 'ramuan' cukai lebih baik dari GST

Posted: 22 Nov 2013 02:01 AM PST

SHAH ALAM - Pas hari ini menegaskan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang diperkenalkan dalam Bajet 2014 merupakan sistem percukaian yang tidak adil tanpa mengira pendapatan rakyat.

Sepatutnya kata Abdul Hadi, kerajaan mengguna pakai kaedah percukaian menurut Islam iaitu dengan hanya mengenakan cukai ke atas sesuatu barangan yang mendatangkan keuntungan dan bukan secara keseluruhan.

Sistem cukai Islam juga katanya sentiasa memastikan kuasa beli rakyat lebih stabil dan kukuh.

"Pas tetap konsisten menolak GST kerana ia boleh melemahkan masa depan ekonomi negara.

"GST tidak ubah sekadar menjadi ubat penahan sakit kepada kerajaan dengan menjadikan rakyat sebagai ramuannya," katanya dalam ucapan dasar Muktamar Tahunan Pas kali ke-59, di sini, hari ini.

"Sistem percukaian moden boleh dikenakan oleh kerajaan ke atas rakyat tanpa mengira sama ada cukai tersebut dikenakan ke atas barang keperluan atau transaksi rakyat," tambahnya lagi.

Kerajaan akan melaksanakan GST bermula 1 April 2015 pada kadar enam peratus menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2014, Oktober lalu memberitahu, GST adalah sistem cukai adil dan menyeluruh yang memanfaatkan semua rakyat Malaysia.

Guru goda murid dengan gambar seksi di FB kantoi

Posted: 22 Nov 2013 01:01 AM PST

Seorang guru wanita di Newport, Selatan Wales, England terpaksa meninggalkan kerjaya guru setelah perbuatannya mengadakan hubungan seks dengan pelajar sendiri berusia 16 tahun, tersebar.

Clare Horton, 33, guru Sekolah Tinggi Fitzalan, Cardiff menggoda pelajar tersebut dengan mengirim gambar seksinya di Facebook sebelum mengajaknya datang ke rumah dan melakukan hubungan intim.

Pelajar itu yang berasa bersalah, kemudiannya melaporkan hal ini kepada polis namun menyatakan dia tidak mahu membuat sebarang pendakwaan.

Setelah itu kisah Clare meniduri pelajarnya mula tersebar di sekolah dan kawasan setempat menyebabkan ia dibawa ke mesyuarat panel disiplin guru. Siasatan mendapati kes ini berasas dan sudah pasti menjejaskan kerjayanya.
Clare Horton
Clare, ibu kepada dua anak yang sedang dalam proses perceraian cuba membela diri dengan menyatakan pelajar tersebut memang datang ke rumahnya tetapi mereka hanya tidur bersama tanpa melakukan lebih daripada itu.

Bagaimanapun tidak lama selepas kisahnya tersebar, dia memberikan surat perletakan jawatan. – mynewshub

Sumber: METRO UK

(Gambar) Tubuh saya bukan untuk dipertontonkan

Posted: 22 Nov 2013 12:01 AM PST

Sejak berkahwin dan bergelar ibu, jarang sekali Faezah Elai dikaitkan dengan sebarang kontroversi, sama ada daripada segi lakonan mahupun peribadi.

Namun begitu, menerusi laman sosial pelakon tersebut petang semalam, Faezah dilihat telah memuat naik sekeping foto yang menunjukkan luahan kecewanya terhadap segelintir pengikut laman sosial yang mendakwa dia sengaja ingin menunjukkan tubuh badannya yang langsing kepada umum.

Meneliti setiap bait kata-kata tersebut, pelakon filem Tanda Putera itu menjelaskan bahawa, dia tiada niat untuk melakukan perbuatan seperti yang didakwa dan tujuan utaman berkongsi foto-foto tersebut hanya untuk mempromosikan pakaian yang dipakainya pada ketika itu.

Golongan kaya lebih terkesan dengan GST

Posted: 21 Nov 2013 11:31 PM PST

Pengarah Projek GST, Pejabat Pelaksanaan GST, Kementerian Kewangan, EZLEEZAN OTHMAN
PELAKSANAAN cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2014, pada 25 Oktober lalu, mengundang reaksi pelbagai pihak.

Berikutan pengumuman itu, orang ramai tertanya-tanya mengenai sistem percukaian baharu itu di negara ini, malah ada yang menganggapnya sebagai satu bentuk cukai tambahan yang dikenakan.

GST akan dilaksanakan 1 April 2015, menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang diamalkan pada masa ini. Bagi menjelaskan perkara itu, Wartawan Sinar Harian, NURULFATIHA MUAH mendapatkan maklum balas Pengarah Projek GST, Pejabat Pelaksanaan GST, Kementerian Kewangan, EZLEEZAN OTHMAN bagi menjelaskan konsep dan pelaksanaan GST.

Boleh jelaskan tentang GST?

EZLEEZAN: GST ialah satu bentuk cukai berasaskan kepenggunaan, bermakna GST akan dibayar apabila kita berbelanja. GST ini adalah cukai tak langsung dan ada pihak yang kutip bagi pihak kerajaan.

Kita tak bayar terus kepada kerajaan, sebaliknya kita bayar kepada perantara. Bagi pihak pengguna, peniaga yang akan kutip daripada mereka dan serahkan kepada kerajaan. Cukai itu bukan merupakan satu kos kepada perantara kerana mereka boleh menuntut kembali GST yang telah dikenakan ke atas input perniagaan mereka.

Kenapa kerajaan laksanakan GST?

EZLEEZAN: Sebenarnya, hasrat utama kerajaan untuk mengatasi kelemahan SST. Orang ramai salah sangka dengan menyatakan kerajaan laksanakan GST untuk menambah hasil kerajaan atau hendak 'address' isu fiskal sebab fiskal kita sekarang negatif. Semua itu tidak benar.

Dalam sistem SST, kita sudah tidak boleh berbuat apa-apa dengan cukai jualan, melainkan memperbaikinya dengan cara memansuhkan SST.

Jadi kita gantikan SST dengan GST. Apabila GST dilaksanakan, akan ada pertambahan hasil akibat pembelian produk kerana GST dikenakan kepada semua jenis barang dan perkhidmatan. Namun ada barang dan perkhidmatan tertentu yang dikecualikan GST.

Kenapa GST dilaksanakan pada 1 April 2015?

EZLEEZAN: Kami menjangkakan keadaan ekonomi negara ketika itu lebih baik dengan Indeks Harga Pengguna (CPI) pada kadar dua peratus. Ia sesuai dilaksanakan ketika itu.

Sebenarnya, di Malaysia, susah mencari masa sesuai kerana ada pelbagai musim perayaan dalam setahun seperti Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina dan Deepavali. Kemudian, dalam tempoh lima tahun pula, kita ada pilihan raya umum (PRU) atau pilihan raya kecil (PRK).

Namun, pada 2015, berdasarkan jangkaan kami dan CPI pada masa ini, ia adalah waktu yang sesuai melaksanakan GST.

Kita juga hendak beri masa kepada peniaga untuk bersedia, ubah sistem perniagaan atau 'set up' sistem komputer. Sebab itu tempoh 17 bulan diberikan. Satu lagi, kita hendak beri latihan kepada pegawai sebab ada juga pegawai mereka yang jaga bahagian akaun, tidak tahu mengenai GST.

Kerajaan juga perlu bersedia dari segi komputer dan sebagainya. Begitu juga dengan persediaan penggunaan supaya tidak terkejut.

Sebenarnya, untuk isu percukaian, inilah kali pertama kerajaan turun padang dan beritahu rakyat apa yang dimaksudkan dengan cukai, GST, kepentingan cukai, kenapa ia perlu dibayar dan faedah kepada rakyat apabila mereka bayar cukai. Sebelum ini, kita terus buat dan tak pernah ada sesi konsultasi.

Bagaimana konsep dan pelaksanaan GST nanti?

EZLEEZAN: Konsep GST dikenakan setiap peringkat iaitu dari pengilang, pemborong, peniaga dan pengguna. Pada setiap peringkat itu, peniaga boleh menuntut balik GST daripada kerajaan sebab GST merupakan cukai ke atas penggunaan.

Peniaga tidak guna barang itu. Sebagai contoh, mereka beli kerusi dan meja menjadi sebahagian daripada input perniagaan mereka. Jadi, apa jua GST yang dibayar ke atas meja ini, kita benarkan mereka tuntut balik.

Cara tuntutan itu dikira berdasarkan 'offset' (penolakan) antara cukai yang dikutip daripada pelanggan dengan cukai yang dibayar perantara (pengilang, pemborong dan peniaga).

Sekiranya ada lebihan, perantara tidak boleh tuntut, tetapi mereka kena bayar kepada kerajaan, begitu juga sebaliknya.

Contohnya, jumlah cukai yang dikutip daripada pelanggan ialah RM1,000, manakala cukai yang peniaga bayar ialah RM500. Ini bermakna ada lebihan RM500 dan mereka perlu bayar jumlah ini kepada kerajaan. Sekiranya 'offset' itu didapati negatif, kerajaan yang bayar balik kepada mereka.

Pengguna hanya perlu bayar apa sahaja GST yang dikenakan peniaga dan tidak boleh tuntut daripada kerajaan. Konsep ini sama seperti di Eropah, tetapi ia dipanggil 'Value Added Tax' (VAT).

Hanya perniagaan yang mempunyai jualan tahunan (threshold) RM500,000 setahun dikenakan GST. Perniagaan itu mesti berdaftar dengan Jabatan Kastam. Mereka tidak boleh lari. Contohnya, kedai mamak yang jual nasi kandar, jika jualan tahunannya RM500,000, baru boleh kenakan GST enam peratus kepada pelanggannya.

Apakah kebaikan GST kepada kerajaan dan rakyat?

EZLEEZAN: Kerajaan akan dapat satu sistem percukaian lebih adil dan telus, karenah birokrasi juga berkurangan, selain mengurangkan kebergantungan kepada cukai pendapatan dan petroleum.

Apa akan jadi kalau kita tak jumpa lagi sumber minyak? Jadi kita tidak boleh selama-lamanya bergantung kepada petroleum. Untuk pengguna pula, mereka akan dapat harga yang kompetitif.

Boleh jelaskan perbezaan antara GST dan sistem jualan dan perkhidmatan (SST) yang digunapakai sekarang?

EZLEEZAN: GST akan dikenakan di setiap peringkat, manakala SST hanya melibatkan kutipan cukai di satu peringkat sahaja, iaitu pengilang. Kalau cukai perkhidmatan pula melibatkan pembekal kepada pengguna.

Contohnya, perkhidmatan Astro kepada kita. Apabila Astro kenakan caj enam peratus, hanya satu peringkat saja dalam sistem GST dan dia tidak boleh tuntut daripada kerajaan. Kalau dalam sistem SST, katakan saya pemilik restoran mamak dan menggunakan Astro di kedai saya untuk pelanggan.

Enam peratus yang kedai saya bayar akan dimasukkan ke dalam kos teh tarik dan sebagainya sebab saya tak boleh tuntut daripada kerajaan. Berbeza dengan GST, saya boleh tuntut balik enam peratus itu dan tiada GST dikenakan ke atas teh tarik tersebut.

Kenapa kadar enam peratus dipilih?

EZLEEZAN: Sebelum ini ada khabar angin (bukan daripada kerajaan) mengatakan kerajaan akan melaksanakan GST pada kadar empat peratus. Namun, hasrat kerajaan sebenarnya hendak menggantikan SST kepada GST untuk mendapatkan perolehan neutral.

Katakan, kerajaan dapat kutip SST sebanyak RM20 bilion, jadi di bawah GST nanti juga, kita kena dapatkan sekurang-kurangnya jumlah yang sama, iaitu RM20 bilion. Kalau dapat kurang, nanti kita tak cukup hasil.

Selain itu, terdapat banyak pakej bantuan di bawah GST seperti bantuan tunai RM300 di bawah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), pengurangan cukai pendapatan individu dan syarikat, pemberian geran latihan RM100 juta kepada syarikat dan pakej bantuan komputer serta 'software' komputer.

Bagaimana sebaran maklumat mengenai pelaksanaan GST ini dijalankan kepada orang ramai?

EZLEEZAN: Secara tidak rasminya, kita sudah jalankan sebaran maklumat sejak 2010, walaupun idea pelaksanaan GST pada 2005. Apabila 'review' itu dibentangkan pada 2009, tahun berikutnya, kita buat sebaran maklumat.

Selepas Perdana Menteri buat pengumuman GST, kita buat sebaran lebih besar menerusi radio dan televisyen.

Pegawai Kementerian Kewangan dan Jabatan Kastam akan turun padang dan buat program seperti mengadakan program kesedaran di kampung-kampung mengikut tiga kumpulan sasar, iaitu pengguna, peniaga dan kerajaan.

Kita bekerjasama dengan NGO seperti Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), jabatan kerajaan, ahli Parlimen, Adun, persatuan profesional dan agensi lain seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk memberikan penerangan GST kepada pengguna dan peniaga. Untuk kakitangan kerajaan pula, kita pergi ke jabatan-jabatan kerajaan, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan badan berkanun, untuk beri penerangan.

Bagaimana mahu pastikan ketelusan GST ini kepada semua pihak yang terlibat?

EZLEEZAN: Di bawah GST, kita ada website, www.gst.customs.gov.my dan kita boleh semak sama ada sesebuah syarikat itu berdaftar dengan GST atau tidak. Dari sini, kita boleh tahu sama ada syarikat itu tipu atau tidak.

Siapa yang akan mengambil tindakan jika ada kesalahan melibatkan GST?

EZLEEZAN: Jabatan Kastam yang akan ambil tindakan jika kesalahan melibatkan GST kerana mereka agensi pelaksana. Namun, jika kesalahan itu melibatkan harga atau pencatutan (profiteering), ia terletak di bawah KPDNKK.

Bagaimana cara kutipan GST dilaksanakan?

EZLEEZAN: Kita tiada firma tertentu kutip cukai GST, sebaliknya ia dilakukan Jabatan Kastam. Dalam kes ini, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) tidak terlibat kerana mereka kutip cukai langsung termasuk cukai pendapatan dan duti setem.

Manakala GST ialah cukai tak langsung yang dikutip oleh Jabatan Kastam. Bagaimanapun, apabila GST dilaksanakan nanti, mereka akan bekerjasama terlibat dalam audit dan sebagainya.

Pelaksanaan GST dikatakan akan menyebabkan kenaikan kadar inflasi dan harga barang. Sejauhmana tanggapan itu?

EZLEEZAN: Kita kena lihat penggunaan SST. Ia dikenakan pada skop yang kecil. Kalau kita lihat, tidak banyak barang yang dikenakan cukai jualan, manakala cukai perkhidmatan dikenakan kepada 25 kumpulan seperti restoran, hotel, perkhidmatan profesional, kawasan parkir dan perkhidmatan keselamatan.

Bagaimanapun, perkhidmatan-perkhidmatan lain seperti berita, katering dan buat cermin mata tidak dikenakan cukai perkhidmatan.

Namun, di bawah GST, semua ini akan dikenakan cukai. Maknanya akan berlaku sedikit kenaikan harga, tetapi sangat minimum dan secara 'one-off' sebab kita beri banyak barang-barang makanan asas dikecualikan daripada GST. Tidak semua harga barang akan naik.

Di bawah SST, cukai yang dikenakan antara lima hingga 10 peratus dan ia sudah termasuk dalam harga yang pengguna bayar untuk kebanyakan barang seperti peralatan elektrik dan pakaian.

Apabila GST dikenakan pada kadar enam peratus, ini bermakna, akan ada kenaikan harga sebanyak satu peratus, ada juga yang kekal sebagai status quo dan selebihnya berlaku penurunan harga.

Sebagai contoh, harga kereta. Kita tidak tahu harganya akan turun atau naik sebab turun naik harga ditentukan oleh peniaga, bukan disebabkan cukai atau GST. Mungkin harga barang akan naik sebab ketika itu sebab kos bahan mentah naik atau peniaga itu perlu menaikkan gaji pekerja.

Contohnya, harga kereta sekarang ada cukai jualan sebanyak 10 peratus. Kalau GST yang menggantikan cukai itu dikenakan enam peratus, harga kereta akan turun.

Adakah pelaksanaan GST akan membebankan rakyat?

EZLEEZAN: Tidak. Kami sudah jalankan kajian sejak 2005 melibatkan tiga golongan iaitu mereka yang berpendapatan rendah, sederhana dan tinggi. GST dibuat dengan kadar sifar dan standard.

Untuk barang makanan asas dan keperluan perkhidmatan asas seperti bas dan sebagainya, mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana yang paling ramai menggunakannya.

Katakanlah orang bergaji RM1,000 sebulan, kira-kira 60 hingga 70 peratus daripada pendapatannya digunakan untuk makanan dan perkhidmatan asas yang tidak dikenakan GST.

Golongan berpendapatan sederhana contohnya, mungkin akan membelanjakan dalam 30 peratus sebulan untuk bayar GST seperti makan KFC dan sebagainya.

Berbeza dengan golongan kaya, gaji mereka tidak digunakan untuk perkara ini. Mereka banyak makan di luar, guna internet dan lebih kepada hiburan. Ini bermakna, orang kaya lebih banyak menanggung GST berbanding golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Sama ada ia membebankan pengguna atau tidak, ia sebenarnya dipengaruhi trend pengguna itu sendiri sama ada berbelanja besar atau tidak. Kita kena fahami keperluan dan kehendak.

Benarkan GST boleh menyelesaikan masalah ketirisan cukai?

EZLEEZAN: Di bawah SST, peniaga simpan pelbagai rekod berbeza. Untuk cukai jualan dan perkhidmatan, masing-masing ada dua rekod berbeza. Rekod mereka ini tak sama dengan apa yang ditunjukkan LHDN atau Jabatan Kastam contohnya.

Apabila GST dilaksanakan, rekod syarikat itu akan jadi satu sahaja. Jadi isu ketirisan hasil tidak akan ada sebab invois sangat diperlukan untuk menuntut balik GST daripada kerajaan.

Satu lagi, GST dikenakan setiap peringkat. Jika ada berlaku penyeludupan dan katakan barang itu datang dari luar negara dan terus dibawa kepada peniaga, kerajaan masih lagi boleh kutip GST di peringkat peniaga. Ini mengelak ketirisan hasil berlaku.

Sinar Harian

Mana elaun komputer untuk cikgu?

Posted: 21 Nov 2013 11:01 PM PST

Gambar hiasan
WALAUPUN Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah berjanji akan menyediakan RM1,000 kepada guru setiap lima tahun untuk membeli komputer, tetapi perkara itu rupa-rupanya belum diluluskan.

China Press melaporkan, JPA telah bersetuju untuk memberi elaun tersebut tiga tahun lalu, tetapi sehingga kini tidak diluluskan secara hitam putih.

Timbalan Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Tey Meng Seng berkata, keadaan itu menyebabkan guru terpaksa menggunakan duit sendiri untuk membeli komputer bagi melaksanakan tugas di bawah Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS).

Beliau berkata, penggunaan komputer peribadi perlu kerana ramai guru terpaksa memasukkan data ke dalam SPPBS pada waktu tengah malam untuk mengelakkan `kesesakan trafik' dalam sistem.

``Walaupun pihak sekolah ada menyediakan komputer, tetapi jumlahnya tidak banyak dan perisiannya juga mungkin tidak dapat menyokong SPPBS sekali gus menyebabkan kerja memasuk data bertambah perlahan,'' katanya seperti dipetik China Press.

Katanya, pemberian elaun komputer sebanyak RM1,000 untuk setiap lima tahun wajar memandangkan komputer sudah bukan barangan mewah tetapi barang yang diperlukan untuk melaksana kerja.

Dalam perkembangan lain, Meng Seng berkata, pentaksiran pusat yang akan mula dilaksanakan di kalangan pelajar tingkatan tiga pada 2014 telah menimbulkan kebimbangan ibu bapa kerana Kementerian Pendidikan belum menyediakan garis panduan lengkap mengenai perkara itu.

``Nisbah markah antara pentaksiran sekolah dan pentaksiran pusat belum diketahui lagi.

``Mula-mulanya kita dengar pentaksiran pusat ialah sebanyak 60 peratus, selepas itu kita dengar ialah 40 peratus. Kita sebenarnya tidak tahu,'' katanya.

Meng Seng menjelaskan, di bawah sistem baharu, pelajar tingkatan tiga yang tamat pelajaran pada masa depan akan memperolehi `keputusan akhir' yang merangkumi hasil pentaksiran pusat dan pentaksiran sekolah.

Beliau berkata, mengikut maklumat yang diperolehi, soalan peperiksaan di bawah pentaksiran pusat akan disediakan oleh Lembaga Peperiksaan tetapi perjalanan ujian akan dikendali oleh guru di sekolah.

``Dalam keadaan biasa, murid hanya akan menduduki ujian pentaksiran pusat pada akhir tahun. Ramai cikgu pada ketika ini telah diminta untuk menghadiri kursus mengenai pentaksiran pusat,'' katanya.

Malaysia Gazzette

Karpal Singh boikot Muktamar Pas?

Posted: 21 Nov 2013 10:30 PM PST

SHAH ALAM - Seperti diduga, kelibat Pengerusi DAP, Karpal Singh tidak kelihatan pada Muktamar Tahunan Pas Kali ke-59 yang berlangsung di Stadium Melawati Shah Alam hari ini.

DAP diwakili oleh Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan, Tan Kok Wai, manakala PKR diwakili oleh presidennya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Turut kelihatan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dan bekas Menteri Besar Selangor, Muhammad Taib.

Ekoran kontroversi yang tercetus membabitkan pemimpin DAP itu dan Pas baru-baru ini, ada yang berharap Karpal datang ke muktamar tahunan parti itu untuk menjernihkan keadaan.

Ketua Pemuda Pas yang baru, Suhaizan Kaiat antara pimpinan Pas yang berharap ahli Parlimen Bukit Gelugor itu akan hadir hari ini.

"Kalau dia datang lagi bagus boleh sedikit meredakan suasana," katanya kepada Sinar Harian Online.

Profesor Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff sebelum ini berpendapat, isu yang tercetus di antara Karpal dan Pas ini perlu diselesaikan dengan bersemuka di pentas muktamar.

"Terpulang kepada Pas. Kalau dijemput, (Karpal) perlu hadir.

"Kalau saya jadi Pas, saya akan jemput dan kalau saya jadi Karpal, saya akan hadir," ujar beliau.

Karpal sebelum ini dilapor mengeluarkan kenyataan, parti atau persatuan yang berasaskan kaum dan agama perlu dibatalkan pendaftaran mereka kerana ia disifatkan "bahaya".

Haron Din dikejarkan ke Institut Jantung Negara

Posted: 21 Nov 2013 10:01 PM PST

PETALING JAYA: Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din tidak dapat hadir ke Muktamar Tahunan PAS ke-59 selepas dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN).

Pengerusi Tetap Muktamar PAS, Datuk Abu Kassim Abdullah mengumumkan perkara tersebut dalam ucapan aluannya.

Beliau memberitahu, Dr Haron Din dinasihatkan supaya berehat selama dua minggu.

Selain daripada Haron Din, Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu serta Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mohamed Hanipa Maidin turut tidak dapat hadir ke perasmian Muktamar kerana menghadiri perbicaraan di Mahkamah Jalan Duta.

Hanipa mewakili Mohamad yang berdepan saman fitnah oleh Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar atas dakwaan mengeluarkan kata-kata fitnah yang disiarkan oleh lidah rasmi PAS, Harakah.

Mohamad mempertahankan jawatan Timbalan Presiden yang disandangnya sejak 2011.

Pemilihan pucuk pimpinan PAS akan dijalankan petang ini.

Astro Awani

(Video) Perancis ke Piala Dunia, wanita tunai janji bogel di TV

Posted: 21 Nov 2013 07:31 PM PST

Paris: Tidak seperti selalu, penonton sebuah rangkaian televisyen di Perancis menjadi begitu teruja menunggu laporan cuaca disampaikan Doria Tillier semalam.

Puncanya, penyampai televisyen itu sebelum ini berjanji untuk berbogel andai pasukan bola sepak Perancis berjaya melayakkan diri ke pusingan akhir Piala Dunia di Brazil tahun depan. Disebabkan skuad itu benar-benar berjaya, Doria, 27, perlu mengotakan janjinya. Dan memang Doria tidak memungkiri janji tetapi ia pasti mengecewakan jutaan penonton stesen Canal+.

Bekas model dan aktres itu memutuskan untuk berbogel di kawasan padang dan hanya membenarkan bahagian belakangnya dirakam kamera itu pun dari jarak jauh. Melalui gambar itu Doria dilihat berlari tanpa seurat benang di kawasan terbuka. Doria juga pintar berhelah apabila berjanji untuk tampil "poi" (bahasa Perancis bermaksud bogel) tetapi sebaliknya perkataan itu juga merujuk kepada sebuah kampung berhampiran Paris.

Skuad Les Bleus tewas 0 - 2 kepada Ukraine dalam perlawanan pusingan kedua hujung minggu lalu tetapi mereka tetap layak ke Brazil berdasarkan agregat 3 - 2.
Seorang penonton Canal+, Remy Jacob berkata dia kecewa melihat aksi-aksi Doria.

"Ia tidak lucu langsung," katanya dalam satu kenyataan. "Ramai orang berharap Doria bersikap terbuka dengan mengotakan janjinya seperti dibayangkan," menurut Jacob.

Doria menjadi penyampai ramalan cuaca untuk siaran malam, selain mengendalikan rancangan bual bicara sejak Ogos tahun lalu. - Agensi

Isteri terkejut temui suami dalam semak dengan wanita

Posted: 21 Nov 2013 07:01 PM PST

Gambar hiasan
SEGAMAT - Seorang warga emas berusia 70 tahun ditemui dalam keadaan bogel bersama seorang wanita orang kurang upaya (OKU) lembam oleh penduduk kampung di sebuah belukar di daerah ini, petang kelmarin.

Penduduk tersebut memberitahu, dia dihubungi jirannya yang juga isteri warga emas berkenaan meminta tolong mencari suaminya di sekitar padang bola kampung berhampiran, kira-kira jam 2.15 petang.

Menurutnya, bimbang kejadian tidak diingini berlaku, dia segera ke lokasi dinyatakan dan melihat motosikal suami jirannya ada di sana.

"Saya berpatah balik untuk ke rumah jiran saya itu bagi memaklumkan hal berkenaan kepadanya, tetapi saya diminta pula mencari suaminya di dalam belukar di sebelah padang itu.

"Jiran saya bimbang kerana suaminya masuk ke kawasan itu bersama seorang wanita lembam," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Jelasnya, sebagai langkah keselamatan, dia mengajak seorang rakan menemaninya ke belukar berkenaan.

Menurutnya, sebaik sampai di belukar itu, mereka nampak warga emas dan wanita lembam tersebut dalam keadaan tanpa seurat benang dan suami jirannya itu sempat membuang objek dipercayai kondom.

"Saya kemudian menyuruh mereka memakai baju dan membawa wanita lembam itu keluar dari belukar berkenaan," katanya.
Penduduk berkenaan menunjukkan lokasi warga emas dan wanita OKU tersebut ditemui
Penduduk berkenaan berkata, wanita lembam itu yang dalam ketakutan menjerit memarahi warga emas tersebut dan mendakwa dia sering mengajaknya melakukan perbuatan terkutuk tersebut.

Tambahnya lagi, jirannya turut memberitahu pernah menangkap warga emas dan wanita lembam itu dalam stor rumah mereka dan menasihati suaminya supaya meninggalkan perbuatan terkutuk tersebut, namun tidak diendahkan sebaliknya dia dipukul lelaki itu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Segamat, Deputi Superintendan M Anuar Ismail, mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian berkenaan dan satu tangkapan telah dibuat, petang kelmarin.

"Suspek ditahan reman selama tujuh hari bermula semalam dan akan didakwa di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan. Mangsa juga telah dibawa ke Hospital Daerah Segamat (HDS) untuk pemeriksaan lanjut," katanya.

100 lagi skim perkhidmatan awam dikaji semula

Posted: 21 Nov 2013 06:20 PM PST

Putrajaya: Sebanyak 100 skim perkhidmatan sudah dikenal pasti untuk dikaji mulai awal tahun depan, kata Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Dr Ali Hamsa.

Menurutnya, kajian skim perkhidmatan perlu dilaksanakan secara berterusan bagi memastikan perkhidmatan awam mempunyai modal insan kompeten dan seiring dengan keperluan merealisasikan wawasan negara.

"Seperti mana pelaksanaan kajian penambahbaikan skim perkhidmatan sebelum ini, kajian itu juga akan dirundingi dengan pihak berkepentingan iaitu Ketua Perkhidmatan atau Ketua Jabatan, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) dan kesatuan yang berkaitan.

"Oleh itu, bagi skim perkhidmatan lain yang tidak terbabit dalam kajian tahun ini, kajian akan dilaksanakan secara berperingkat mulai tahun depan," katanya pada sidang media selepas merasmikan Forum Sektor Awam 2013 di sini, semalam.

Turut hadir, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal.

Ali berkata, proses penambahbaikan skim perkhidmatan awam itu satu proses berterusan dan pihaknya menjangkakan ia dapat diselesaikan menjelang pertengahan 2015 dengan 81 penambahbaikan tahun ini serta 100 lagi akan disempurnakan pada awal tahun depan.

Menerusi ucapan Bajet 2014 baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan penambahbaikan 81 skim perkhidmatan bagi menarik dan mengekalkan modal insan terbaik dalam perkhidmatan awam, selain memantapkan fungsi perkhidmatan, menambah baik laluan kerjaya serta mobiliti pegawai awam.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Ali berkata, penambahbaikan itu membabitkan 613,743 penyandang dengan peruntukan tambahan RM31 juta setahun.

Katanya, bermula 22 Oktober lalu, taklimat secara berasingan bagi memberikan penerangan terperinci pelaksanaan pekeliling perkhidmatan dikeluarkan sudah diadakan kepada semua Ketua Setiausaha Kementerian/Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri/Ketua Perkhidmatan/Ketua Jabatan, pengurus sumber manusia Kementerian/agensi persekutuan dan negeri serta CUEPACS dan kesatuan penjawat awam.

Kami hanya boneka DAP - Pemuda PAS P. Pinang

Posted: 21 Nov 2013 06:01 PM PST

Mohd Raduan Ramli
PETALING JAYA – Tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang menjadikan PAS sekadar boneka dan meminggirkan mereka sejak pilihan raya umum 2008 menjadi punca keretakan hubungan kedua-dua parti tersebut di negeri itu.

Perkara itu didedahkan sendiri perwakilan PAS Pulau Pinang, Mohd Raduan Ramli semasa sesi perbahasan muktamar Dewan Pemuda di sini hari ini.

"Ini bukan soal gila kuasa, bukan soal minta jawatan tapi soalnya adalah mereka beri kereta kepada kita dan mereka suruh kita jadi penumpang tapi mereka pegang stereng kereta.

"Mereka hendak buat keputusan yang telah pun dibuat, mereka minta kita akur dengan keputusan. Ini maruah kita, bukan soal gila kuasa," katanya.

Beliau berkata situasi itu membuatkan mereka terpaksa akur dengan sebarang keputusan yang dibuat dan tidak mempunyai kuasa dalam apa jua perbincangan mahupun mesyuarat.

Selasa lalu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Muhammad Fauzi Yusof meminta exco kerajaan negeri itu berhenti campur tangan dalam pentadbiran Majlis Agama Islam Pulau Pinang selain menuntut lebih ramai pemimpin PAS dilantik sebagai anggota majlis pihak berkuasa tempatan.

Mohd Raduan berkata sejak 2008 hanya tiga kali mesyuarat melibatkan pakatan pembangkang di negeri itu diadakan, sekali gus membuktikan PAS tiada platform untuk bersuara di negeri tersebut. – BERNAMA

Ketua Pemuda Pas cadang ubah nama Pemuda

Posted: 21 Nov 2013 05:40 PM PST

Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat
PETALING JAYA - Ketua Pemuda Pas yang baru dipilih, Suhaizan Kaiat mencadangkan agar nama Dewan Pemuda Pas Pusat Malaysia turut dikenali sebagai Pemuda Pas Malaysia pada masa akan datang.

Katanya, ia bagi mengelakkan ulangan Malaysia dua kali dalam nama tersebut.

"Kalau Dewan Pemuda Pas Pusat Malaysia akan jadi Dewan Pemuda Parti Islam Se-Malaysia Pusat Malaysia.

"Jadi, saya cadangkan Dewan Pemuda Pas Pusat Malaysia turut dikenali sebagai Pemuda Pas Malaysia," katanya ketika memberi Ucapan Penangguhan Ketua Pemuda, hari ini.

Suhaizan mendapat 320 undi menewaskan dua pencabar lain, Yang Dipertua Pas Putrajaya Kamarulzaman Muhammad (307) dan peguam Pas, Zulhazmi Sharif (tujuh).

Muktamar Pas: Pemuda lulus tahaluf siyasi dikaji semula

Posted: 21 Nov 2013 05:20 PM PST

PETALING JAYA: Dewan Pemuda PAS Pusat sebulat suara meluluskan usul bagi mengkaji semula 'tahaluf siyasi' atau kerjasama politik parti itu dalam pakatan pembangkang.

Wakil Pemuda PAS Permatang Pauh, Mohd Shafirol Rozali ketika membentangkan usul tersebut berkata, pihaknya kesal dengan tindakan kumpulan tertentu yang tidak menghayati konsep tahaluf siyasi yang diperkenalkan Majlis Syura Ulama.

"Kita bukan nak cari pasal atau bergaduh dengan sesiapa, tapi kita nak berkawan dengan sesiapa sahaja.

"Persoalannya selepas tahaluf siyasi diperkenalkan, ada di kalangan mereka yang tidak menghayati perkara ini sebagai sesuatu yang serius," katanya.

Bagaimanapun Mohd Shafirol menegaskan hubungan PAS dalam Pakatan Rakyat bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP perlu diperkukuhkan menerusi beberapa mekanisme.

"Antara perkara yang boleh dibuat untuk menyelesaikan isu ini ialah PAS Pusat hendaklah mewujudkan mekanisme penyelarasan polisi dan dasar di negeri-negeri Pakatan Rakyat.

"Selain itu Majlis pimpinan Pakatan Rakyat Pusat hendaklah mewajibkan pimpinan Pakatan Rakyat negeri mengadakan mesyuarat sekurang-kurangnya setiap tiga bulan sekali bagi mencapai tujuan ini," katanya.

Tambah beliau, kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat juga perlu mendapatkan persetujuan kepimpinan akar umbi sebelum membuat keputusan khususnya membabitkan sebarang lantikan jawatan dalam kerajaan negeri.

"Sebarang lantikan politik dalam mana-mana posisi jawatan peringkat kerajaan yang melibatkan ahli dan pimpinan PAS, hendaklah mendapatkan pandangan dan persetujuan dari PAS kawasan, cawangan atau dewan-dewan terlebih dahulu," katanya.

Usul tersebut di sokong pembahas daripada Jeli dan Klang.

Muktamar Pas: Suhaizan menang, anak Hadi Timbalan baru

Posted: 21 Nov 2013 05:00 PM PST

Khalil, Suhaizan dan Khairul terpilih pimpinan tertinggi Pemuda Pas Pusat. - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
PETALING JAYA - Keputusan pemilihan Jawatankuasa Kerja Pemuda Pas sesi 2013-2015 menyaksikan Suhaizan Kaiat menewaskan dua calon Ketua Pemuda Pas lain dengan 320 undi.

Sementara jawatan Timbalan Ketua Pemuda Pas milik Khalil Abdul Hadi dengan 355 undi.

Jawatan Naib Ketua Pemuda Pas dimenangi Mohd Khairi Nizam Khairuddin dengan 411 undi.

Keputusan diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Dewan Pemuda Pas Malaysia, Zulkarnain Lukman pada jam 9.45 malam ini di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Duke of UMNO

Posted: 22 Nov 2013 01:37 PM PST

Duke of UMNO


Muktamar PAS: Apakah PAS akan kembali ke pangkal jalan?

Posted: 22 Nov 2013 04:42 AM PST

Allahu Akbar.. Allahu Akbar.. Allahu Akbar... walillahilhamdu. Alhamdulillah, selesai sudah menunaikan ibadah rukun Islam yang ke-5 dan kini saya kembali ke tanahair. Kembali sebagai imam dan khalifah bagi diri saya dan keluarga...

Rasa rindu sekali untuk menulis di blog ni. Namun ketika di tanah suci, saya lebih memilih untuk menumpukan diri sepenuhnya kepada Azza Wa Jalla... Saya redha atas segalanya dan menyerahkan diri padaNya yang mencipta saya serta sekelian alam...

Hari ni saya berkesempatan dan meluangkan sedikit masa untuk menulis di blog. InsyaAllah, gaya penulisan dan pemikiran saya tetap kritis seperti sebelumnya. Namun yang paling penting, segalanya akan dirujuk dulu pada Islam dalam apa jua perkara sekali pun..insyaAllah. 

Pun begitu, kalau saya agak terpesong, tolong-tolonglah ingatkan saya dengan teguran yang membina..saya juga manusia biasa yang tidak terlepas dari kekhilafan...bukan?

Pertamanya, saya ucapkan tahniah pada Saudara Suhaizan Kayat kerana berjaya meletakkan diri sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) baru-baru ini. Juga pada Timbalannya, Ust Mohd Khalil Abdul Hadi, yang juga anak lelaki kepada Presiden PAS, Ayah Chik...

Harapan saya supaya DPPM tidak lagi jadi Dewan "buih Pepsi Cola". Lawan DAP dan PKR habis-habisan yang hampir meranapkan identiti dan jatidiri PAS sebelum ni. Itupun kalau DPPM sayangkan perjuangan PAS laaa...kan? Heh!

Cuma, saya ingin berpesan pada Saudara Zulhazmi Sharif, calon Timbalan DPPM dari Kedah yang tewas dengan 7 undi supaya jangan kecewa. Cuba lagi next time.. biasalah.. adat menang kalah dalam bertanding...

Tapi kalau tak puas hati, boleh la jugak mintak Jawatankuasa Pemilihan PAS semak balik keputusan tu. Pelik gak dapat 7 undi ja.. setahu saya, DPPM di Kedah ni ada lebih dari 7 kawasan... takkan la DPPM kat Kedah ni tak support calon dari Kedah kot..?

Anyway, saya lebih suka untuk menumpukan perhatian pada pertandingan Timbalan Presiden PAS dan Naib-Naibnya kali ni.. Apakah para perwakilan PAS nak simpan lagi Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden? Takkan masih tak kenal siapa sebenarnya Mat Sabu? Hmmmm...

Camana pulak dengan Naib-Naib? Saya berpandangan, wajar dikekalkan Salehuddin Ayyub. Walaupun bukan dari golongan ulama, tapi dia cukup menghormati dan akur pada keputusan golongan ulama.. camana?

Masih nak kekalkan Mahfuz Omar? "Penglipur lara" a.k.a "tukang karut" PAS dalam setiap ceramah dengan jenaka-jenaka yang tidak berfaedah dan syubhah? Entahlah... 

Untuk dua lagi seat Naib, saya serahkan pada para perwakilan.. PRU ke-13 hari tu, PAS dah kena "penangan perit". PAS digula-gula dan berkali-kali dikuda-kudakan DAP dan PKR. PAS rugi besar dan ramai orang PAS sendiri yang marah-marah...

Apa resipi untuk kembalikan jati diri dalam PAS? Sendiri fikir la brooo... takkan itu pun saya nak ajar kot? kan? kan? kan? heh!

THE FLYING KICK

Posted: 22 Nov 2013 01:33 PM PST

THE FLYING KICK


7 PEGAWAI KERAJAAN YANG LAKUKAN KESALAHAN DAN KECUAIAN SEPERTI LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA, BAKAL DIKENAKAN HUKUMAN BERAT!!!

Posted: 21 Nov 2013 09:41 PM PST

ANAK HADI MENANG TIMBALAN KETUA PEMUDA PAS BUKAN KRONI EK?

Posted: 21 Nov 2013 03:26 PM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan