Sabtu, 19 Oktober 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 19 Oct 2013 01:45 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Ulang tahun ke-23 Kelantan Membangun Bersama Islam

Posted: 18 Oct 2013 07:31 PM PDT

14 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -
Wan Nik Wan Yussof,19 Okt 2013


TANGGAL 21 Oktober 2013, genap 23 tahun Kelantan ditadbir berpandukan dasar Membangun Bersama Islam. Suatu tempoh yang cukup untuk berbangga dengan kejayaan yang dicapai. Di samping tidak harus dilupakan juga pahit getir cabaran yang dihadapi sepanjang kepimpinan ulama menerajui kerajaan negeri Kelantan.

Namun, ulang tahun ke-23 kali ini agak signifikan kepada kerajaan dan rakyat negeri Kelantan. Ia berikutan perubahan pucuk kepimpinan ulama daripada Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada kepimpinan baru yang diamanahkan kepada Ustaz Haji Ahmad Yakob.

Sebelumnya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz dipilih sebagai Menteri Besar Kelantan selepas PAS bersama-sama Angkatan Perpaduan Ummah meraih kemenangan besar pada pilihan raya umum 21 Oktober 1990. Sementara pada pilihan raya umum ke-13 (5 Mei 2013) yang lalu, Tuan Guru telah bersara selepas 22 tahun 6 bulan 14 hari berkhidmat. Sepanjang khidmatnya, Tuan Guru telah menampilkan kepimpinan yang berjaya memartabatkan dasar dan peraturan Islam dalam kerajaan negeri mahupun di kalangan rakyat Kelantan.

Ketika Tuan Guru menerima amanah selaku Menteri Besar, beliau berusia 59 tahun dan pada tarikh persaraan (5 Mei lalu) usianya 82 tahun. Satu usia yang cukup matang bersama-sama dengan pengalaman kepimpinan ulama yang diterajuinya di peringkat kerajaan negeri mahupun peringkat parti Islam (PAS).

Justeru Ustaz Ahmad adalah penerus dan pewaris amanah kepimpinan ulama yang cukup layak. Beliau adalah pelapis yang rapat dengan Tuan Guru sejak mula-mula PAS  bangkit memperkenalkan kepimpinan ulama (1982).

Pengalaman Ustaz Ahmad bersama-sama pentadbiran Tuan Guru (menyertai kabinet kerajaan negeri) telah bermula setelah beliau dipilih sebagai ahli Dewan Negeri Kelantan pada pilihan raya umum 1995 mewakil Dun Pasir Pekan. Kemudian dilantik sebagai ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan pada 1997, iaitu selepas pembubaran parti Semangat 46 yang membawa keluarnya Angkatan Perpaduan Ummah dari kabinet kerajaan negeri.

Bakat dan kepimpinan Ustaz Ahmad mendapat perhatian Tuan Guru yang kemudiannya dilantik sebagai Timbalan Menteri Besar selepas pilihan raya umum 2004. Beliau menggantikan Ustaz Abdul Halim Abd Rahman yang telah bertanding di parlimen Pengkalan Chepa.

Kini beban amanah kepimpinan kerajaan negeri disambung dengan gigih oleh Ustaz Ahmad. Beliau sedia dibantu oleh saf ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan dan para pegawai yang sudah serasi dan sedia menghayati teras ubudiyah, masuliah dan itqan dalam urus tadbir yang dicetuskan oleh Tuan Guru.

Kajian keyakinan

Sehubungan dengan Kelantan menyambut ulang tahun ke-23 pentdbiran Membangun Bersama Islam ini, satu kajian keyakinan rakyat kepada kepimpinan baru telah dilakukan oleh Pusat Kajian Strategik pada bulan Ogos yang lalu. Kajian yang melibatkan 937 responden yang mewakili tiga lokasi utama, iaitu kawasan Bandar (366 responden), pinggir bandar (361 responden) dan luar Bandar (210 responden). Ia juga mewakili pelbagai peringkat umur dan kaum.

Kajian itu telah mengemukakan empat isu pokok berkenaan kepimpinan dan peralihan kepimpinan daripada Tuan Guru kepada Ustaz Ahmad. Pertama berkenaan gabungan kepimpinan kerajaan negeri antara ulama dan iktisas, keduanya mengenai integriti dan urus tadbir tanpa rasuah, ketiganya kepimpinan baru sebagai penerus imej Islamik yang diasaskan oleh Tuan Guru dan keempat berkenaan keupayaan kepimpinan baru dalam menguruskan pentadbiran dan pembangunan negeri ke arah yang berkat, makmur dan kebajikan.

Oleh itu, kajian tersebut telah mendapati rata-rata responden memberi maklum balas yang agak positif di atas peralihan dan kepimpinan baru keajaan negeri Kelantan. Penemuannya (sikap positif), di atas isu gabungan kepimpinan (77.7 peratus), mengenai integriti dan urus tadbir (72.2 peratus), kepimpinan penerus imej Islamik (86.7 peratus) dan keupayaan menguruskan pentadbiran dan pembangunan negeri (80.6 peratus).

Ustaz MB

Berikutan penemuan kajian itu, ia memberi petanda betapa keyakinan (agak positif)  rakyat itu sebagai dorongan untuk tidak selesa dengan keputusan pilihan raya lalu. Ia suatu keberkatan daripada kepimpinan Tuan Guru. Justeru tugas berat kepimpinan baru Ustaz Ahmad adalah meneruskan kemakmuran dan asas-asas berkebajikan negeri bagi menyambung segala usaha yang telah dibuktikan oleh Tuan Guru.

Di atas komitmen itu, Ustaz Ahmad yang dipopularkan juga dengan panggilan Ustaz Menteri Besar (Ustaz MB) tidak menunggu lama bagi melakukan penambah baikan pentadbiran. Fokus utama adalah mempastikan harapan rakyat di sebalik mandat dan kepercayaan daripada pilihan raya umum lalu dilaksanakan.

Sehubungan itu, pihak Ustaz MB telah mengarahkan agensi pelaksana di bawah setiap ahli majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dapat digerakkan secara maksimum. Tujuannya bagi mempastikan lebih daripada 50 program dan projek yang terkandung dalam sembilan tawaran (manifesto) pilihan raya umum ke-13 yang lalu dapat dijayakan. Di samping kesemua komitmen Tuan Guru sebelum ini (misalnya projek lebuh raya, bekalan air, pembinaan stadium dan seumpamanya) diteruskan dan diambil tindakan serius ke arah mencapai realiti.

Sambutan ulang tahun

Oleh kerana itu, sambutan ulang tahun ke-23 ini diadakan sebagai membuka ruang untuk kepimpinan baru kerajaan menzahirkan komitmen. Di samping pelbagai lapisan rakyat diberikan ruang untuk menyampaikan harapan dan pandangan demi memacu perjalanan kerajaan berjaya di bawah dasar Membangun Bersama Islam.

Sambutan yang dijadualkan sehari suntuk bermula daripada pagi sampai lewat malam akan diadakan di perkarangan Stadium Sultan Muhammad IV akan dimulakan dengan majlis perasmian oleh menteri besar. Ia diikuti dengan majlis penghargaan kepada Tuan Guru selaku mantan menteri besar. Kemudian pada sesi petangnya akan diadakan pelbagai persembahan seni warisan dan ucapan daripada pelbagai lapisan rakyat termasuk pertubuhan bukan kerajaan. Sementara di sebelah malamnya pula akan diadakan ceramah umum pimpinan parti-parti Pakatan Rakyat.

Harapannya, sambutan ulang tahun ke-23 pentadbiran Membangun Bersama Islam negeri Kelantan pada kali ini menatijahkan semangat dan keazaman tinggi pemimpin dan rakyat untuk terus bersama kepimpinan ulama. Semoga rahmat-Nya menjadikan Kelantan terus utuh dengan keberkatan, kemakmuran dan kebajikan bersama pemimpin dan rakyatnya.
_________________
Wan Nik Wan Yussof ialah Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan.

TRW tewaskan ATM 2-1

Posted: 18 Oct 2013 07:25 PM PDT

14 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -


  • TRW

JUARA Piala Sumbangsih 2013, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berdepan tugas berat selepas tewas 1-2 semasa melayan kunjungan Kelantan pada aksi separuh akhir pertama Piala Malaysia 2013 di Stadium Selayang malam tadi.

Walaupun beraksi atas padang becak, namun tidak menganggu rentak permainan kedua-dua pasukan dengan percubaan pertama pertahanan ATM, Fitri Omar pada minit-13 tersasar.

Juara Piala FA 2013 itu terlebih dulu mendahului tuan rumah hasil jaringan Kapten, Badri Radzi yang menewaskan penjaga gol ATM, Farizal Harun pada minit ke-15.

Gol pendahulaan pelawat nyata menyentap semangat anak buah B Sathianathan yang kemudiannya bangkit menyamakan kedudukan hasil jaringan pemain tengah, Christie Jayaselan pada minit ke-19 menewaskan Khairul Fahmi Che Mat.

Aksi babak kedua bersambung menyaksikan penguasaan anak buah Bojan Hodak dengan dereten peluang dimiliki gergasi Pantai Timur itu tetapi gagal menembusi gawang dikawal rapi Farizal.

Kelantan berpeluang kembali mendahului tuan rumah namun percubaan pemain tengah pelawat, Nor Farhan Muhammad pada minit ke-57 diselamatkan sekali lagi Farizal.

Namun gawang ATM akhirnya bolos apabila Nor Farhan sekali lagi menjadi duri dalam daging tuan rumah hasil jaringan minit ke-79 untuk kedudukan kekal 2-1.

Sinar/-

Jual anak untuk beli iPhone, kasut mahal

Posted: 18 Oct 2013 07:17 PM PDT


14 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -
Shanghai: Sepasang suami isteri muda di China berdepan tuduhan jenayah semalam kerana menjual anak perempuan mereka dan menggunakan sebahagian pembayaran untuk membeli iPhone Apple.
Pendakwa raya di Shanghai memfailkan kes bagi mendakwa pasangan itu atas kesalahan pemerdagangan manusia selepas mereka mengiklankan anak ketiga mereka untuk dijadikan anak angkat di Internet dan turut menerima bayaran untuk proses itu, lapor portal berita Liberation Daily. 

Polis mendapati si ibu menggunakan wang bayaran yang diterima untuk membeli iPhone, kasut sukan mahal dan produk lain yang dipesannya secara dalam talian. 


Produk Apple sangat popular di China apabila seorang remaja sanggup menjual buah pinggangnya dan menggunakan bayaran diperoleh untuk membeli iPhone serta iPad dalam kejadian yang tersebar secara meluas tahun lalu.

Namun, pasangan berkenaan memberitahu polis, mereka mahu kanak-kanak perempuan terbabit mendapat kehidupan lebih baik yang tidak mampu diberikan memandangkan mereka sudah memiliki dua lagi anak.
"Menjual anak bukan untuk mendapat keuntungan, tetapi untuk membolehkan dia memperoleh kehidupan yang lebih baik," kata mereka. 


Polis Shanghai dan pendakwa raya tidak dapat dihubungi untuk ulasan lanjut. 



Media Shanghai tidak menyatakan jumlah wang yang diterima pasangan itu, tetapi iklan yang disiarkan mereka di Internet merujuk kepada 30,000 yuan (RM5,543) dan 50,000 yuan (RM25,882).

Metro/-

180,000 tan gula musnah kebakaran di Pelabuhan Brazil

Posted: 18 Oct 2013 07:15 PM PDT

14 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -

SAO PAULO: Sebanyak 180,000 tan gula musnah dalam kebakaran di beberapa gudang simpanan di Pelabuhan Santos, selatan Brazil. 


Dalam kejadian semalam itu, empat dilaporkan cedera apabila api merebak ke gudang simpanan milik Copersucar, iaitu pedagang gula terbesar dunia.


"Kebakaran itu menyebabkan 180,000 tan gula mentah musnah," kata Copersucar dalam satu kenyataan. 


"Punca kebakaran masih belum diketahui dan kini sedang disiasat," kata syarikat itu. 



Pegawai pelabuhan berkata, kebakaran berlaku di enam gudang simpanan gula milik 
Copersucar yang setiap satu mampu menyimpan sehingga 100,000 tan gula. - AFP 

UMNO 2013: Mesyuarat UMNO Bahagian seluruh negara bermula

Posted: 18 Oct 2013 07:13 PM PDT

14 Zulhijjah 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Mesyuarat UMNO bahagian seluruh negara bermula pagi tadi membabitkan 146,500 perwakilan bagi memilih kepemimpinan parti termasuk tiga Naib Presiden dan 25 ahli Majlis Tertinggi (MT).


Mesyuarat bermula serentak di 191 bahagian jam 8 pagi dan mesyuarat akan ditangguh kemudian bagi memberi laluan kepada proses pemilihan itu.

Ketika proses pengundian, setiap perwakilan akan diberi dua set kertas undi untuk memilih pemimpin mereka di peringkat bahagian dan MT. 


Ini kali pertama anggota akar umbi diberi suara lebih besar dalam pemilihan Umno berikutan pindaan Perlembagaan parti pada 2009 ke arah menjadikan parti itu lebih telus, demokratik dan membasmi gejala politik wang. 



Kira-kira 146,000 anggota akar umbi diberi hak menentukan pimpinan peringkat bahagian dan saf tertinggi kepimpinan parti itu berbanding sebelum ini hanya 2,500 perwakilan menentukan nasib pemimpin Majlis Tertinggi semasa perhimpunan agung parti di ibu negara.



Selepas selesai proses pengundian, perwakilan akan menyambung semula mesyuarat mereka sementara proses pengiraan undi dijalankan.



Bagi memenuhi carta MT, sebanyak 71 calon akan bertanding merebut 29 kerusi jawatan yang dipertandingkan iaitu Timbalan Pengerusi Tetap (tiga calon), Naib Presiden (enam) dan anggota Majlis Tertinggi (62). 
Tumpuan hari ini pastinya kepada enam calon naib presiden iaitu tiga penyandang - Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Shafie Apdal - yang akan berdepan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Datuk Mukhriz Mahathir.



Jawatan presiden dan timbalan presiden sebelum ini diisytihar menang tanpa bertanding apabila Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin masing-masing tidak dicabar pada pemilihan kali ini.



Jawatan Pengerusi Tetap yang disandang Tan Sri Badruddin Amiruldin juga telah diumum menang tanpa bertanding. - BERNAMA

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 18 Oct 2013 07:08 PM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Jadikan keputusan 10-4 di Sungai Limau

Posted: 18 Oct 2013 07:00 PM PDT

Pengarah Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau, Dato' Ir Amiruddin Hamzah(gambar) menggesa pengundi dalam kawasan ini menjadikan skor terbaru untuk keputusan pilihanraya Dun Sungai Limau sebagai 10-4.

Berucap di Majlis Pelancaran Jentera Pakatan Rakyat untuk PRK Sungai Limau, Amiruddin memberitahu, sejak pilihan raya umum diadakan pada 1955 sehingga 2013, Sungai Limau yang dahulunya dikenali sebagai Sala telah mencatatkan 9 kemenangan untuk PAS dan hanya empat kemenangan untuk BN.

"Saya menyeru pengundi Sungai Limau memberi satu lagi kemenangan untuk PAS dalam PRK ini bagi menjadikan kedudukan 10-4," ujarnya.

Beliau berkata, walaupun perkara tersebut menjadi tekad PAS untuk PRK kali ini namun ia bukanlah perkara yang boleh dianggap mudah untuk dicapai kerana BN pasti akan turun dengan jentera kerajaan yang luarbiasa. 

Para petugas Pakatan diseru bertemu dan menyantuni kesemua pengundi yang terdapat di Sungai Limau.

Menurut Amiruddin, walaupun kerajaan BN sudah lebih lima bulan menerajui pentadbiran negeri namun tiada apa lagi perubahan yang dapat dilihat oleh rakyat. 

Secara sinis beliau berkata, kerajaan pimpinan Mukhriz terlalu banyak saintis yang membawa semua cadangan pembangunan dalam makmal kajian tetapi tidak nampak pula hasil kajiannya.

Rakyat Kedah kini, katanya sudah dapat membuat perbandingan antara kejayaan yang dicatatkan oleh kerajaan Pakatan dahulu berbanding BN kini. 

"Kalau dahulu bila berlaku kematian kerajaan beri bantuam Kafalah sebanyak RM500, masa BN sekarang kalau mati cuma ada 'Kafanlah' tanpa sebarang bantuan," ujarnya.

Begitu juga bantuan untuk pelajar yang berjaya memasuki IPTA. 

"Masa kita dulu ada, sekarang sudah tiada," katanya.

Apa yang lebih mengecewakan adalah kegagalan BN menguruskan kampus induk Kolej Universiti Insaniah (Kuin) yang terdapat di Kuala Ketil. 

Menurut Amiruddin, walaupun Pakatan meninggalkan kepada mereka sebuah kampus induk yang mempunyai pelbagai kemudahan tetapi BN ibarat 'kera mendapat bunga' kerana tidak tahu menggunakannya.

"Malah terdapat pelajar yang diarah kembali ke kampus lama yang serba sempit, sehingga terdapat pelajar terpaksa mengikuti kuliah dengan 'menyerenggoh' di luar tingkap," ujar Amiruddin.

Pelancaran Jentera Pakatan Rakyat untuk PRK Sungai Limau itu dihadiri oleh sebahagian besar pemimpin utama PAS, KeADILan dan DAP negeri Kedah. 

Perasmian pelancaran dilakukan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu. ~harakahdaily




Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 18 Oct 2013 01:26 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Mahathir Mengaku Pernah Beri Rasuah

Posted: 18 Oct 2013 07:00 PM PDT

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar) mengakui politik wang masih berleluasa dalam Umno dan mengakui perwakilan yang mengundi pada pemilihan kali ini didalangi dengan kerenah politik wang.

Beliau berkata rakyat tidak perlu berharap kerajaan untuk membetulkan sistem sedia ada kerana mereka masih tidak mampu memperbaiki kelemahan dalam Umno.

"Saya dapati budaya rasuah masih berleluasa dan mereka yang mengundi dalam pemilihan hanya didorong oleh kerenah politik wang.

"Saya sendiri semasa bertanding di peringkat bahagian Umno terpaksa menyalurkan RM200 seorang. Jadi anda boleh bayangan berapa banyak yang telah dihabiskan sehingga saya menjadi Perdana Menteri," katanya dalam Majlis Sambutan Aidiladha di Kuala Lumpur hari ini.

Dr Mahathir turut menyifatkan perpaduan yang lemah di kalangan orang Melayu menyebabkan suara mereka kurang didengari akibat suara orang Melayu yang terpecah kepada parti Umno, PKR dan PAS.

Katanya,? kritikan kaum bukan Melayu yang melabel kualiti kerja orang Melayu berada pada tahap rendah perlu segera disangkal kerana kejayaan Malaysia pada hari ini adalah hasil air tangan 95% orang Melayu.

"Kejayaan Malaysia dapat dibanding dengan negara yang sama-sama mencapai kejayaan. Lihat betapa kita lebih jauh ke hadapan berbanding negara di Afrika dan Asia lain yang mendapat kemerdekaan.

"?Sehinggakan sekarang kita sudah tidak lagi boleh mengungkapkan perkataan Melayu kerana akan dianggap rasis. Tetapi jika kita menyebut Cina atau India tak salah. Tak dituduh rasis. Saya dibenar guna perkataan Melayu kerana saya memang rasis," katanya.

Ketika ditanya, adakah beliau akan mengemukakan aduan kepada jawatankuasa disiplin tentang politik wang dalam Umno, katanya beliau tidak mempunyai bukti kukuh untuk melaporkan individu tersebut.

Dr Mahathir berkata beliau enggan mengemukakan lap?oran disebabkan tidak akan ada orang yang akan mengaku memberi dan menerima wang dalam pemilihan parti.

"?Pada masa saya menjadi presiden dulu pun, saya tahu seorang calon yang menggunakan banyak wang untuk menang jawatan timbalan presiden tetapi bila ditanya ternyata mereka tidak mahu mengaku.

"?Saya dapat maklumat politik wang ini masih berlaku. Biarpun 150,000 perwakilan yang akan keluar mengundi, masih ada yang mampu. Ini masalah yang serius, mencemar maruah parti dan mengakibatkan pemimpin yang salah dipilih," katanya. ?

The Malaysian Insider melaporkan hari ini Transparency International Malaysia (TI-M) mendakwa tiga penyandang Naib Presiden mengamalkan politik wang menjelang pemilihan parti itu esok dan menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk campur tangan.

Presiden badan pemantau rasuah itu, Datuk Akhbar Satar berkata pihaknya membuat dakwaan berkenaan selepas menerima beberapa maklum balas terhadap ketiga-tiga penyandang yang memegang jawatan menteri dalam Kabinet Datuk Seri Najib Razak.

"TI-M menerima banyak maklum balas mengenai terdapat sejumlah besar wang diedarkan tahun ini untuk membeli undi menjelang pemilihan Umno.

"Kami difahamkan penglibatan wang yang besar dan diedarkan pada program khas diadakan oleh penyandang Naib Presiden, yang juga memegang jawatan menteri kanan," katanya.

TI-M juga mempersoalkan peranan SPRM dalam menangani isu politik wang yang berlaku dalam Umno serta bukan hanya sekadar alasan masalah tersebut adalah masalah dalaman sesebuah parti.

Tiga penyandang naib presiden yang mempertahankan jawatan tersebut adalah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi; Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Shafie Apdal dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Mereka dicabar oleh Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Samad, bekas Ketua Menteri Melaka, Senator Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir.

Akhbar berkata, isu politik wang tidak boleh lagi disembunyikan kerana ia melibatkan skandal wang yang besar dan penyalahgunaan jentera kerajaan untuk tujuan kelangsungan politiknya.

Selain itu, katanya, penggunaan politik wang dan salah guna jentera juga adalah sesuatu yang tidak adil kepada calon lain yang bertanding tetapi tidak mempunyai kemampuan dan aset sama seperti calon berkenaan. ~the malaysian insider





Jalan Dakwah Jalan Berliku جالن دعوة جالن برليكو

Posted: 18 Oct 2013 11:40 AM PDT

Jalan Dakwah Jalan Berliku جالن دعوة جالن برليكو


wahai pemudaku

Posted: 18 Oct 2013 12:12 AM PDT

Bismillah ar Rohman ar Rohim

Hai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat Jum'at, Maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.
(QS: AL Jumu'ah:9)

Firman Allah swt di atas adalah dalil qoti'e dan tidak keraguan padanya mengenai perintah menunaikan solat jumaat. Sengaja saya mahu menulis berkenaan isu solat jumaat pada hari ini memandangkan masih ramai lagi para makmum yang masih kurang peka kepada kewajipan ini samada di ketikanya,sedang dan selepasnya.

Peristiwa yang berlaku hari ini sedikit sebanyak membuatkan saya tertanya-tanya apakah peranan para asatizah bergaji dalam memberi faham kepada para makmum berstatus murid yang bersolat dan menjadi sebahagian daripada makmum di qariah kami. Sebelumnya,untuk memahamkan situasi,pelajar-pelajar ini datang dari sekolah berdekatan ( berasrama,nama sekolah di rahsiakan ). Sudah acapkali di perhatikan ( bukan semua ) para pelajar sering mengenepikan adab-adab ketika khatib sedang berkhutbah. Hal ini pernah saya ajukan sebelumnya kepada salah seorang guru dengan harapan ada penambahbaikan adab dapat di lakukan. Saya bersangka baik,guru tersebut telah menyampaikan permasalahan ini dengan caranya tersendiri. Wallahu a'lam.

Ianya berlaku lagi. Terkadang mahu menempik. Hati masih menahan. Apa bezanya saya jika menempik tatkala khatib sedang berkhutbah,seumpama tiada beza antara berbual-bual ketika khatib berkhutbah dan saya hilang pahala akibat menegur. Cukup saya tahan di dalam hati. Usai solat,saya pegang beberapa pelajar itu dan beri nasihat tentang perlunya sebagai makmum untuk 'DIAM' ketika khatib berkhutbah. Mereka ketakutan. Sama ada akur atau takut. Jumaat selepasnya ianya tidak berlaku lagi.

'Dia bunyi lagi!!!'

Inilah skrip dari filem Almarhum P Ramlee, Bujang Lapok,mengambarkan sikap para makmum terpelajar ini. Saya berfikir,method daawah apa yang mahu di gunapakai untuk 'mendiamkan' mereka? Bukan permasalahan ini sahaja yang timbul. Para makmum terpelajar ini juga bersolat tidak memakai persalinan solat yang menandakan mereka adalah pelajar terpelajar yang sepatutnya faham arahan guru dan warden. Tidak usah menipu diri ini,saya adalah bekas pelajar berasrama. Saya faham peraturan asrama. Makmum terpelajar ini juga selalu memakai pakaian yang bertulisan meragukan. Wahai pemudaku,pakailah pakaian yang sesuai asal tidak menganggu kekhusyukan makmum yang lain.

Ada suatu ketika saya terlewat solat jumaat,saya hanya masbuk ketika rakaat ke 2. Saya nampak dengan jelas sekali mereka ini dalan solat boleh berbual,pandang kiri dan kanan. Allahumma!! Selamatkanlah pemuda kami!

Kesabaran ada batas. Sampai ketikanya bila tiada perubahan berlaku,saya yakin akan membuat panggilan telefon ke sekolah berkenaan untuk memberi teguran. Jika masih tidak ada perubahan,saya tahu tindakan seterusnya maka jangan di salahkan saya lagi. Insya Allah,dalam keadaan begini saya akan usahakan dengan cara tersendiri untuk memikat hati mereka. Semoga Allah swt mengurniakan taufik dan hidayah kepada mereka. Aamin.


ibrah-azam-lonjakan

Posted: 17 Oct 2013 09:01 PM PDT

Bismillah ar Rohman ar Rohim

Pagi ini aku merafakkan rasa syukur kepada Allah swt. Kerana Dia masih memberikan aku peluang untuk terus menghirup udara yang dipinjamkan sementara. Umurku tepat pada waktu ini 35 tahun 0 bulan tahun miladiyah. Tahun hijrahnya bertambah setahun lagi kurang atau lebih. Jika aku masih berada di fb maka bertaburanlah ucapan yang berbagai rasa. Semuanya mengucapkan selamat. Juga doa di dalam diam mungkin,aku amat menghargainya. Daripada pengendali telekomunikasi,ucapan kasih dari isteri selepas solat subuh,YAB Menteri Besar 9 tangkai padi,mesej daripada sahabat-sahabat lama yang peka.Terima kasih kalian..semoga Allah swt membalas dengan seribu kebaikan kembali padamu.

Wish?

Aku bermohon agar Allah mengurniakan taufik dan hidayah kepada diri serta seluruh keluargaku agar sentiasa istiqomah dalam islam dan segala urusan ku di permudahkan sehari-hari. Azam ku selepas ibrah masih tidak berganjak. Cuma aku teringat satu perkara yang masih belum selesai ku laksanakan. Di izinkan Allah swt,aku sangat teringin ketika aku sudah mampu untuk ke tanah suci Makkah al mukarramah dengan menaiki motorsikal. Sudah lama aku pendamkan niat ini. Peta perjalanan selamat sudah ku kaji dengan mengambil kira pengalaman bikers sebelumnya. Sejujurnya aku suka mengembara. Mengambil iktibar para sahabat Nabi saw yang mengembara kerana dakwah islamiyah. Dengan mengembara kita boleh mengenal sejarah dan tamadun manusia berbilang agama. Sungguh rasa tenang dengan mengembara menaiki motorsikal. Allah,perkenankan impianku.

Juga dengan projek skala besar yang aku akan laksanakan setelah tempoh 'bertenang' tamat. Pekerja asing,pertanian serta jentera berat. Mereka yang tidak faham akan perjalanan perniagaan ku ini pasti menarik diri dengan serta merta. Tidak mengapa,menarik diri itu juga hikmah untuk mu dan juga aku. Yang faham dan boleh berfikir tidak akan terasa hati jauh sekali memencil diri. Tahniah buat isteri serta rakan kongsi yang faham perjalanan usaha ini. Telah aku nyatakan pada mereka secara terperinci kenapa,mengapa,siapa dan apa. Dengan usaha dan semangat yang takkan padam,insya Allah ianya akan berjaya dan terus berjaya.

Jangan bercerita tentang untung. Jika sederhana yang kita cari,dengan doa dan tahap bergantung kepada Allah yang tinggi,apa yang kita mahu dalam hidup akan terlaksana. Jangan kejar dunia tetapi beramal lah sehingga dunia mengejar kita. Ketika itu,terima apa yang patut kita terima dan tolak apa yang patut kita tolak. Percaya? Terpulang.

Aku sentiasa percaya diri sendiri. I'm not an arrogant man. Rom tidak terbina dalam satu hari. Tapi menghancurkannya tidak perlu masa yang lama. Ianya telah tertulis dalam takdir. Bahawa jika Allah berkehendak,cukup Dia berfirman 'Jadi,Maka Jadilah'.

Tiada period masa. Tapi aku yakin kebahagiaan pasti tersirna. Insya Allah,sebelum september-oktober dengan izin Allah!!

Allahu Akbar! Allahu Maana!

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota

Posted: 18 Oct 2013 11:13 AM PDT

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota


Rakyat bantah nadir bumi ke Pelabuhan Kuantan malam tadi

Posted: 17 Oct 2013 03:53 PM PDT


Apabila menerima maklumat tentang kehadiran kapal pengangkut "Red Recource" yang akan membawa Nadir Bumi Syarikat Lynas dari Australia dan dijangka berlabuh di Pelabuhan Kuantan pada 16 Oktober 2013, maka rakyat yang sekian lama menentang projek Lynas telah berkumpul di Pelabuhan bagi menunjukkan Solidariti membantah kehadiran kapal berkenaan.

Sebelum itu, melalui Pejabat Ahli Parlimen Kuantan satu surat telah dihantar kepada Menteri bertanggungjawab untuk menggesa agar kehadiran kapal berkenaan dapat dibatalkan.

Malam tadi, sekumpulan Anti Lynas telah turun dan berkumpul di Pelabuhan bertujuan untuk menunjukkan bantahan kepada pihak berkenaan bahawa kehadiran Nadir Bumi tersebut dibantah sekeras-kerasnya. Di antara yang turut bersama rakyat bersolidariti malam tadi adalah kesemua YB dari PR terutamanya di kawasan Kuantan dan Indera Mahkota termasuk Pengerusi KEADILAN Pahang, YB Dato' Fauzi Abdul Rahman yang juga MP Indera Mahkota.

Mereka berkumpul dengan membunyikan 'horn' dan menyalakan lampu kenderaan masing-masing tepat jam 12.00 tengah malam tadi seterusnya berkumpul bersama sepanduk dan banner.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 18 Oct 2013 07:02 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


SAMBUTAN EIDUL ADHA 1434 PAS KAWASAN BAGAN DATOH: SAMBUTAN MERIAH, HAYATI ERTI PENGORBANAN

Posted: 17 Oct 2013 08:31 AM PDT

KORBAN SATU TUNTUTAN : HAYATI ERTI SEBENAR PENGORBANAN DALAM PERJUANGAN

Posted: 17 Oct 2013 07:32 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan