Khamis, 10 Oktober 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Kawasan Miri

Posted: 09 Oct 2013 07:33 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Lampu HID Mengancam Nyawa Pengguna Jalanraya!

Posted: 08 Oct 2013 10:00 PM PDT

Lampu HID Menggangu Penglihatan Pengguna Jalanraya

Ramai pengguna jalanraya mengadu yang mereka menghadapi masalah dengan pemandu yang menggunakan lampu HID (High-Intensity Discharge) terutama pada waktu malam. Penglihatan mereka terganggu akibat dari kenderaan yang menggunakan lampu tinggi kerana silau cahaya yang terlampau terang.  Ini boleh mendatangkan bahaya kepada penglihatan pemandu lain sekaligus membawa risiko kemalangan di jalanraya.

Pemandu yang memandu kereta dengan lampu HID ini mungkin menyukainya sebab ianya terang dengan kecerahan yang tinggi namun bagi pemandu yang terpaksa berdepan dengan lampu HID ini terpaksa berhati-hati sebab lampu HID terlalu silau lebih-lebih lagi ketika mereka membuka lampu tinggi pada waktu malam. Begitu juga ketika waktu hujan lebat sukar untuk nampak cahaya lampu putih HID dan ini pasti boleh membawa kepada kemalangan sekiranya tidak berhati-hati ketika memandu.

Laman sesawang Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) secara jelas menyebut bahawa penggunaan High intensity Discharged (HID) Headlamp iaitu lampu yang tidak menggunakan filament tetapi menggunakan Gas Xenon. Pemasangan lampu HID secara aksesori (Retrofit) adalah tidak dibenarkan kecuali penukaran keseluruhan sistem lampu tersebut dengan mendapat akreditasi daripada badan yang diberi kuasa seperti SIRIM.

Pada 19 November 2007, JPJ telah mengemaskini C&U dan memasukkan peraturan kawalselia terhadap penggunaan lampu HID di dalam Kaedah 96 (2) (i) yang menyatakan "sekiranya lampu HID digunakan, pemasangan,spesifikasi dan sistem lampu tersebut hendaklah mematuhi peraturan UNECE 48, UNECE 98 dan UNECE 99".

Penguatkuasaan terhadap kenderaan yang menggunakan lampu HID yang dipasang secara aksesori (Retrofit) boleh diambil tindakan dibawah Kaedah 94 Kaedah-kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan dan Kegunaan) 1959 iaitu 'keadaan kenderaan bermotor yang digunakan di atas jalan raya dan semua bahagian dan aksesorinya hendaklah sentiasa tidak mengakibatkan atau mungkin mengakibatkan berbahaya pada orang di dalam kenderaan atau di atas jalanraya', kesalahan ini boleh didenda sehingga RM 2000 atau penjara bagi tempoh tidak lebih 6 bulan dibawah seskyen 119(1) APJ 1987. Pemandu/pemilik akan diberi masa selama sepuluh hari (10) untuk memperbetulkan lampu tersebut kepada lampu asal

Bagaimanapun, peraturan ini tidak dikuatkuasa sepenuhnya oleh pihak berkuasa. Semakin banyak kenderaan yang memasang lampu putih ini walaupun ia membahayakan pengguna jalan raya yang lain.  Mungkin lampu HID ini hanya sesuai untuk kenderaan yang masuk ke dalam pedalaman atau kawasan yang gelap.  Kalau mereka hendak memasang juga, perlulah cari keadah yang terbaik seperti dipasang untuk lampu tinggi saja dan lampu rendah hendaklah dipasang dengan lampu biasa. Lampu ini hanya sesuai digunakan di tempat yang gelap yang tiada kenderaan menuju arah yang bertentangan agar ianya tidak merbahayakan pengguna jalan yang lain.

Pihak JPJ dan kerajaan sepatutnya mengawal lampu HID dijual secara bebas di kedai aksesori kenderaan dan kenderaan baru juga perlu mengikut spesifikasi asal bukannya boleh diubah-suai sesuka hati sehingga menyalahi peraturan pengangkutan jalanraya.

Walaubagaimana pun kepada mereka yang berkenaan seharusnya memikirkan juga pengguna jalanraya lain, jangan disebabkan mereka pentingkan diri sendiri sehingga ianya boleh mengancam nyawa pengguna jalanraya lain  Jadilah pemandu yang bertimbang rasa ketika memandu di jalanraya agar pengguna jalanraya selamat sampai ke destinasi. Tindakan undang-undang adalah jalan terakhir untuk mereka yang ingkar mematuhi peraturan jalanraya.

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak

English version

HID lights disturbing sight of Road Users

Many road users complained that they had problems with drivers who using HID lights (High-Intensity Discharge) especially at night. Their eyesight impaired due to vehicles that use high light because of glare too bright. This can be a danger to other driver's eyesight thus bringing the risk of accidents on the roads.

Motorists who drive a car with HID lights may like it because it is bright with high brightness but for drivers who have to face with these HID lights had to be careful because HID lights too glare especially when they open the high lights at night. Similarly, during heavy rain difficult to see the white light of HID and this can certainly lead to accidents if not careful when driving.

The website of the Road Transport Department (RTD) clearly states that the use of High-intensity Discharged (HID) Headlamp which is not using filament lamps but using Xenon gas. HID lights assembly for accessories (Retrofit) is not permitted unless the overall conversion of the lighting system is accredited by the authorized bodies such as SIRIM.

On 19 November 2007, the RTD has been updating the C & U and add the regulatory requirements on the use of HID lights in Method 96 (2) (i) which states that "if the HID lights are used, installation, specification and lighting systems shall comply with UNECE 48, UNECE 98 and UNECE 99 ".

Enforcement against vehicles using HID lights that installed by accessories (Retrofit) can be taken action under Rules 94 Rules of Motor Vehicles (Construction and Use) Act 1959 which
 "As the use of motor vehicles on the road and all its parts accessories should always not resulting or may resulting hazardous on the people in the vehicle or on the road ', this offense can be fined up to RM 2000 or imprisonment for a term not exceeding 6 months under SECTION 119 (1) APJ 1987. Driver / owner will be given ten days (10) to rectify the lights to the original lights.

However, this regulation is not fully enforced by the authorities. More vehicles install these white lights although it endangers other road users. HID lights are probably only suitable for vehicles entering the interior or dark areas. If they want to install too, must find the best method such as only fitted to high light and low light shall be fitted with normal lights. These lights are only suitable for use in a dark place with no vehicle heading in the opposite direction so that it does not endanger other road users.

The RTD and the government should control the HID lights sold freely at the car accessories shop and new vehicles also have to follow the original specifications cannot be modified as they please to violate the road transport regulations.

However, for those concerned should think of other road users as well, not because of their selfish until it can be life threatening other road users. Be a considerate driver while driving on the road so that the road users safely reach the destination. Legal action is a last resort for those who refuse to comply with the road regulations.


PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 09 Oct 2013 07:19 PM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Dua Laporan Polis Terhadap Zahid Hamidi

Posted: 09 Oct 2013 06:00 PM PDT

Polis hari ini mengesahkan dua laporan dibuat terhadap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (gambar) iaitu di Jinjang, Kuala Lumpur dan satu lagi di Melaka. 

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kuala Lumpur, Khairi Ahrasa mengesahkan laporan polis yang dibuat di Jinjang dipindahkan ke Melaka untuk tindakan selanjutnya. "Ucapan itu dibuat di Melaka jadi kami serahkan kepada mereka untuk siasat," katanya. 

Ahmad Zahid dilaporkan berkata baru-baru ini, polis tidak lagi teragak-agak untuk menembak terlebih dahulu tanpa memberi sebarang amaran. Kenyataannya itu didedahkan menerusi satu rakaman suara di Melaka pada Jumaat lalu. 

"Bagaimana keadaan mangsa rompakan, bunuh masa tembakan ini? kebanyakannya adalah orang Melayu kita. Kebanyakannya ialah bangsa kita. 

"Saya fikir, cara paling baik jangan ada kompromi dengan mereka. Jangan ada lagi amaran kepada mereka, kita dapat bukti kita tembak dulu," kata Ahmad Zahid yang dipetik dalam rakaman tersebut. 

Semalam Ahli Parlimen Segambut dari DAP, Lim Lip Eng membuat laporan polis terhadap Ahmad Zahid di Jinjang, Kuala Lumpur berhubung dengan kenyataan yang dianggap memberikan "lesen bunuh" kepada polis. ~the malaysian insider




Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 09 Oct 2013 01:01 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Pakatan Bakal Tawan Putrajaya, Tidak Perlu Kerjasama BN

Posted: 09 Oct 2013 06:00 PM PDT

Bekas Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib menyangkal pandangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai kewujudan ruang kerjasama antara Umno dan PAS dengan menyatakan bahawa gabungan kerjasama itu tidak perlu kerana Pakatan Rakyat mempunyai peluang terbuka luas menubuhkan kerajaan persekutuan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) kelak. 

Muhammad berkata, parti komponen PR sepatutnya bersedia mengukuhkan parti untuk membentuk kerajaan dan jangan menerima agenda tersembunyi Barisan Nasional (BN) bagi menjalinkan kerjasama. 

"Jangan ada agenda untuk menyelit ke sana dan ke sini. Nanti rakyat yang menjadi mangsa. PR harus berusaha sebaik mungkin memberi alternatif kepada rakyat. 

Apa jua kelemahan BN, jangan diulang. "Jika BN menjadi pilihan dan mendengar suara rakyat, mengapa mereka mahu bekerjasama dengan pihak menentang untuk berunding bersama kerajaan? Jika BN bagus, berdiri atas kaki sendiri, melainkan jika mereka memang sudah ditolak. "Kalau tidak bagus, hendak menang dan berkuasa, kenalah main tipu. Pakat dengan penjaga gol lawan dan suruh lepaskan bola. Tendang dari jauh pun boleh masuk. 

Dalam arena politik, kita tidak mahu wujudkan orang yang mengekalkan kuasa. Umno sudah lama mengekalkan kuasa hampir 60 tahun," katanya dalam satu wawancara eksklusif bersamaThe Malaysian Insider di Shah Alam, Selangor. Beliau yang mesra dengan nama timangannya Mat Taib berkata, atas dasar BN yang mahu mengekalkan kuasa, rakyat menanggung kerugian jika rundingan berkenaan menemui kegagalan. 

Sambil menggesa parti dalam PR mengukuhkan kepimpinan untuk menawan Putrajaya pada PRU14, beliau berkata, BN dan PR harus memilih jalan berbeza. "BN yang ingin mengekalkan kuasa, tetapi rakyat yang menanggung rugi. Pandangan saya, biar BN dengan cara mereka sendiri dan PR mesti bersatu sebagaimana sebelum ini. 

Saya yakin PRU14 mereka tawan Putrajaya. "Tiada apa yang salah kerana di Australia, rakyat mereka kerap bertukar kerajaan. Selepas dua penggal, kerajaan yang mentadbir akan ditukar kerana selama tempoh berkenaan mereka sudah mula 'berakar'. Bahaya biarkan sesebuah kerajaan untuk terus berakar. "Apatah lagi Umno sudah 60 tahun, bukan berakar tetapi sudah berkabel. 

Kabel yang sangat besar. Umno hanya menguntungkan pihak tertentu tetapi kebajikan rakyat tidak dijaga. Sepatutnya lepas dua penggal kita tukar kerajaan, supaya pimpinan lebih segar," katanya dengan nada tegas. Bekas Menteri Besar Selangor itu berkata, rakyat perlu mendapat faedah maksimum daripada sesebuah kerajaan dan bukan hanya berfikir untuk terus mengekalkan kuasa. 

Muhammad menyertai PAS dua hari selepas hari penamaan calon Pilihan Raya Umum 2013 lalu. The Malaysian Insider melaporkan sebelum ini, Muhyiddin berkata, BN tidak mempunyai masalah untuk bekerjasama dengan PAS kerana pati komponen BN itu sentiasa terbuka mengambil apa jua langkah termasuk mengadakan perbincangan bersama PAS bagi tujuan menyatupadukan umat Islam. 

"Kita tidak kisah bekerja bersama PAS atau Pakatan sekiranya ia demi kepentingan umat Islam di negara ini dan kita yakin sekiranya Umno bekerjasama dengan PAS banyak yang dapat dicapai," katanya. Sementara itu, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata PAS sedia bekerjasama dengan Umno termasuk berdialog bagi membincangkan pelbagai isu jika parti itu dipelawa kerajaan. 

Katanya, PAS boleh berbincang mengenai apa sahaja isu dan sejarah membuktikan pemimpin PAS dan Umno boleh berada bersama di atas satu pentas. Beliau berkata, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadzil Noor pernah bersama dalam satu forum suatu ketika dahulu. 

Abdul Hadi berkata, jika perbincangan itu melibatkan soal Islam, PAS akan berpegang kepada dasarnya iaitu berlandaskan al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qiyas. Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya, Universiti Malaya (UMCEDEL) turut mendapati majoriti masyarakat Melayu dan Cina mahu melihat pentadbiran kerajaan BN menjalinkan kesepakatan dengan PR selepas pilihan raya umum baru-baru ini.

 Hasil kajian itu menunjukkan 69 peratus daripada keseluruhan 1,546 orang responden yang ditemui oleh pengkaji pilihan raya tersebut mahu melihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melibatkan PR dalam kerajaan persekutuan. 

Pengarahnya, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman dalam pembentangannya berkata lebih mengejutkan, sebanyak 70 peratus responden Melayu bersetuju dengan hasrat untuk melihat kerjasama BN dan PR, manakala 67 peratus lain adalah kaum Cina, hasil daripada kajian yang dijalankan dari 15 Ogos hingga 10 September baru-baru ini. 

Bagaimanapun, Mohammad Redzuan menekankan langkah kerjasama tersebut tidak boleh hanya terarah kepada satu parti dalam PR sahaja, sebaliknya BN perlu menjalin hubungan dengan PKR dan juga DAP. Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim, berkata BN sedia mengadakan perbincangan mengenai perpaduan nasional dengan PR, namun menggesa pembangkang mengamalkan "baik sangka" terhadap BN. 

Shahidan yang juga menteri bertanggungjawab terhadap Parlimen berkata PR boleh membawa usul berkenaan ke Parlimen sekiranya mereka ikhlas dengan perkara itu. – 26 September, 2013. ~tmi




Jasindaily Online

Posted: 09 Oct 2013 09:58 AM PDT

Jasindaily Online


KAWASAN PERIGI POTUGIS TERCEMAR

Posted: 09 Oct 2013 08:44 AM PDT

JASIN - Kawasan pelancongan Perigi Portugis di Kampung Pengkalan Samak, Merlimau kini menjadi tempat pasangan bercinta melakukan perbuatan tidak bermoral. Keadaan sunyi dan gelap di perigi tersebut menjadi punca banyak pasangan kekasih mengambil kesempatan melakukan perbuatan tidak bermoral di kawasan tersebut. Penduduk mendakwa kegiatan gejala sosial itu kerap berlaku sejak setahun lalu sehingga menimbulkan keresahan mereka yang melihat perkara berkenaan kerana boleh memburukkan nama kampung berkenaan.
baca lagi

KHIDMAT MERU

Posted: 09 Oct 2013 09:45 AM PDT

KHIDMAT MERU


YB Dr. Abd Rani Osman sempat menziarah seorang warga emas yg meninggal dunia di Jln Limau Kg Bukit Kapar

Posted: 08 Oct 2013 07:28 PM PDT






Tiada ulasan:

Catat Ulasan