Rabu, 9 Oktober 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Apa Yang Tersirat

Posted: 09 Oct 2013 01:30 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Polis Edar Foto Majikan Pembunuh Pengasas Ambank

Posted: 09 Oct 2013 04:06 AM PDT

Polis pada Rabu mendedahkan nama dan gambar majikan kepada suspek utama kes pembunuhan pengasas kumpulan perbankan Arab-Malaysian (Ambank) Hussain Ahmad Najadi, yang dipercayai meninggalkan negara selepas kejadian pembunuhan itu.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh berkata lelaki tempatan itu, Lim Yuen Soo, 53, beralamat terakhir di No. 9, Jalan Bayu Segar 3, Bayu Segar, Cheras, Kuala Lumpur.

Beliau berkata orang ramai yang mengenali Lim diminta tampil membantu siasatan dan menurutnya polis turut meminta bantuan Interpol di Australia bagi menangkapnya untuk dibawa balik ke Malaysia dan dihadapkan ke mahkamah.

"Lelaki ini sebenarnya terlibat dalam perniagaan pusat hiburan dan merupakan pemilik beberapa kawasan parkir di ibu negara," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) di sini, Rabu.

Pada 1 Oktober lepas, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata lelaki terbabit dipercayai melarikan diri ke Australia selepas pembunuhan itu.

Pada 22 September lepas, suspek utama kes itu Koong Swee Kwan, 44 ditahan bersama-sama dua rakannya dalam serbuan 12.30 tengah malam di sebuah rumah di Taiping, Perak, dan pada 3 Oktober lepas dia dihadapkan ke Mahkamah Majistret atas tuduhan membunuh.

Hussain, 75, maut manakala isterinya cedera parah akibat ditembak dari jarak dekat di kawasan parkir kereta sejurus keluar dari Tokong Kuan Yin di Lorong Ceylon di sini pada 29 Julai lepas.

Mohmad berkata usaha mencari senjata api yang digunakan dalam pembunuhan Hussain masih diteruskan.

"Kami masih meneruskan pencarian senjata itu, bukan perkara yang mudah untuk mencari senjata yang kecil di lombong yang agak besar itu. Tapi kita akan tetap teruskan dengan kemampuan penyelam-penyelam yang polis ada untuk kita terus mencari," katanya.

Pada 30 September lepas, polis menjalankan operasi mencari pistol yang diguna dalam pembunuhan Hussain yang telah dibuang di kawasan Tasik Mines bersebelahan Lebuhraya Besraya. - BERNAMA

Cucu Tok Selampit

Posted: 09 Oct 2013 01:09 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Menteri Ayam Kembali Bersuara, Nampak Sangat Tidak Bijak Menteri PM @NajibRazak

Posted: 08 Oct 2013 09:58 PM PDT


"Menteri Ayam" buat kenyataaan kurang bijak lagi. Sebelum ini apabila harga ayam naik, apa katanya? 
"Pengguna perlu guna kuasa untuk ajar pihak tidak bertanggungjawab, kalau tengok harga naik jangan beli ayam tapi beli daging pula." - Sumber Sinar Harian, di sini.
Ayam naik, jangan beli ayam. Daging naik jangan beli daging. Ikan naik jangan beli ikan. Itu yang CTS faham lah. Bila harga tepung dan gula naik pula, apa kata Menteri ini?
Keputusan kerajaan menaikkan harga tepung dan gula adalah demi menjaga kestabilan ekonomi negara di samping menjaga kesejahteraan hidup rakyat.
Bijaknya jawapan Menteri DS Najib untuk menjawab kenaikan harga barang. Kalau harga gula naik, logiklah kalau dia kata untuk mengurangkan pesakit diabetes bagai. Harga tepung naik apa sangkut paut dengan kesejahteraan hidup Rakyat?! Boleh tak Menteri ini dilarang dari mengadakan sidang media, kerana jawapan-jawapan beliau tidak membantu imej dan reputasi DS Najib Razak sebagai Perdana Menteri. Adeeeh!!! 

Duke of UMNO

Posted: 09 Oct 2013 01:01 PM PDT

Duke of UMNO


GAMBAR-GAMBAR TERKINI DARI BAITULLAH AL-HARAM..!!!

Posted: 08 Oct 2013 07:37 PM PDT

Gambar terkini di dalam Masjidil Haram dan Kaabah hanya di KedahNews.com..!
Lebih kurang 3 hari lagi kami para jemaah haji akan berwukuf di Arafah. Ia menandakan bermulanya kami bermasya'ir di Arafah, Muzdalifah dan Mina sebelum bertahlul awwal...

Doakanlah kami diberikan kesihatan yang terbaik, sepasang kaki yang kuat dan redha atas segalanya di bumi para Anbiya' di Makkah Al-Mukarramah ini. 

Sementara itu, ikuti liputan secara langsung dan cerita-cerita menarik tentang perhimpunan terbesar umat Islam bagi tahun 1434 Hijrah dari KedahNews.com setiap hari. Doakan kami dikurniakan haji yang mabrur... insyaAllah...

THE FLYING KICK

Posted: 09 Oct 2013 01:01 PM PDT

THE FLYING KICK


BEKAS PERDANA MENTERI AUSTRALIA SURUH ORANG CINA KELUAR DARI NEGARA ITU KALAU TERUS MENGADA-NGADA SEPERTI DI MALAYSIA!!!

Posted: 09 Oct 2013 01:14 AM PDT

DIMENSI

Posted: 09 Oct 2013 11:33 AM PDT

DIMENSI


Omygod!: Suaram kiwak memang nak men'gay'kan malaysia....harkkk ptuihhh kehkehkeh

Posted: 08 Oct 2013 05:30 PM PDT


bloger pena minang dedahkan siapa kua kia soong (geng 1 spesis anuwar) di sebalik penulisan buku gaynye....kua anak haram telah mensasarkan agar pemikir2 otak liberal supaya berjuang menegakkan hak bertelanjang tutuh belakang di benarkan tanpa sebarang tindakan undang2 sekaligus membelakangkan agama islam sebagai tunjang akidah dan peraturan hukum di malaysia yang majoritinya beragama islam....kalau cengini ler punya spesis manusia....tak rugi kerajaan halau si kiwak kua siong ni dari bumi malaysia....harkkkk ptuihhh kehkehkeh >:D

PEJUANG BANGSA

Posted: 09 Oct 2013 11:03 AM PDT

PEJUANG BANGSA


Keikhlasan & kesetiaan parti kekuatan utama Calon Naib Ketua Pemuda UMNO @AzwanBro

Posted: 09 Oct 2013 05:00 AM PDT


Walaupun telah melalui pelbagai perubahan serta kepimpinan, peranan pemuda masih utuh dengan matlamat perjuangannya, iaitu sebagai kumpulan pendesak dan pembela terhadap pelbagai isu membabitkan agama, bangsa dan Negara.

 Menjelang pemilihan UMNO 2013, pertandingan yang bakal menarik perhatian ramai pihak adalah pertembungan 6 penjuru bagi merebut jawatan Naib Ketua Pemuda yang ditinggalkan Dato Razali Ibrahim yang telah melebihi usia 40 tahun.

 Daripada kesemua calon yang menawarkan diri, seorang calon dari Perak dilihat sebagai calon yang sesuai iaitu Khairul Azwan Harun atau lebih dikenali dengan nama Azwan Bro di kalangan pemuda Perak.




 Sejak awal Azwan telah dididik dalam suasana kekeluargaan yang mengutamakan nilai-nilai kesederhanaan, keagamaan dan kepentingan jati diri Melayu. Penglibatan Azwan dalam dunia politik sebenarnya bermula semenjak belajar di luar negara lagi apabila terlibat secara langsung bersama Kelab UMNO Luar Negara UK

 Dari segi populariti di peringkat pusat seorang calon lagi dilihat lebih popular berbanding Azwan Bro.Untuk terus memperjuangkan Melayu dan UMNO bukan dilihat dari popular.Ia perlu dinilai dari sikap ketokohan dan kesetiaan kepada UMNO dan juga Melayu.



 Jika dilihat dari segi ketokohan serta keberanian yang diyakini dapat memperjuangkan survival Pemuda UMNO dan dapat membantu Ketua Pemuda untuk terus perkasakan golonan muda dalam UMNO,Azwan Bro dilihat calon yang tepat.

 Keberanian Wan Bro terbukti apabila secara terbuka membuat cabaran debat kepada Nizar Jamaluddin, namun ia tidak diperkatakan ramai pihak memandangkan isu tersebut lebih terjurus kepada isu negeri.

 Malah boleh dikatakan tidak ramai yang berani tampil untuk bersemuka atau berhujah bersama pembangkang.

 Pemuda tidak memerlukan seorang pemimpin yang hanya pandai menyalak di sana sini hanya untuk menunjukkan diri hebat dan hanya garang di atas pentas ceramah sahaja.

UMNO sedia buktikan pada pihak pembangkang bahawa UMNO bukan ketandusan pemimpin yang selayaknya digelar pemimpin.

 Di Dalam Kapasiti beliau sebagai Ketua Pemuda UMNO Negeri Perak, Azwan telah berjaya melaksanakan beberapa perubahan pelaksanaan penjenamaan semula jentera pemuda terutamanya di peringkat akar umbi dan negeri dan juga membantu BN kekal di Perak pada PRU baru-baru ini.

 Kita tidak perlukan pemimpin yang hanya pandai bermuka-muka dan pandai bercakap,perjuangan perlukan keikhlasan dan kesetiaan.

Berjuanglah bersama pejuang dan bukan PETUALANG. - utaranews-


PEROMPAK TAK SEMPAT JOLI DUIT DAH DITEMBAK POLIS DALAM MASA 24 JAM !! #OPSCANTASKHAS

Posted: 09 Oct 2013 03:25 AM PDT





Tiga lelaki yang sebelum ini bertindak mengepung dan merompak seorang mangsa wanita di Klang Selatan pagi tadi, tidak sempat untuk membelanjakan wang itu apabila mereka mati ditembak polis ketika cuba melarikan diri.

Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Rahim Jaafar ketika mengesahkan kejadian itu berkata ketiga-tiga lelaki yang berusia dalam lingkungan 20 hingga ke 30 tahun itu, merupakan sebahagian daripada anggota kumpulan yang merompak sejumlah RM2,000 daripada mangsa mereka itu.

 Tiga lelaki yang mengepung dan merompak seorang wanita di Klang Selatan, tidak sempat untuk membelanjakan wang haram tersebut apabila mereka mati ditembak oleh pihak polis. Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata ketiga-tiga lelaki yang berusia dalam lingkungan 20 ke 30 tahun itu, adalah hanya sebahagian daripada kumpulan yang merampas RM2,000 daripada wanita tersebut. Abdul Rahim berkata kumpulan tersebut telah memerhatikan wanita yang memasuki sebuah bank untuk mengeluarkan duit.

Abdul Rahim berkata kumpulan tersebut dipercayai telah memerhati dan mengekori wanita yang memasuki sebuah bank untuk mengeluarkan duit sekitar pukul 10 pagi.

"Apabila wanita itu keluar dengan wang dan menaiki keretanya, perompak-perompak itu yang menaiki tiga buah kereta bertindak mengepung kereta wanita itu.

"Sejurus kemudian, seorang lagi lelaki yang bermotosikal menghampiri kereta wanita itu sebelum memecahkan cermin kereta dan merampas wang itu," kata Abdul Rahim kepada Astro AWANI.

tembak

Beliau berkata pihak polis yang kebetulan berada di kawasan kejadiannya kemudiannya telah mengejar perompak-perompak itu.

"Mereka meninggalkan salah sebuah kereta di tempat kejadian dan melarikan diri menggunakan dua kereta lain dan sebuah motosikal.

"Mereka kenudiannya berpecah arah. Polis berjaya mengejar salah sebuah kereta, iaitu Proton Wira berwarna hitam. Semasa berada di Lebuhraya Duke menghala ke Sentul, perompak-perompak itu melepaskan tembakan terhadap pihak polis dan polis bertindak melepaskan tembakan balasan," katanya.

Abdul Rahim berkata ketiga-tiga lelaki yang belum disahkan kewarganegaraan itu, mati serta merta. Pihak forensik turut menemui sepucuk pistol di dalam kereta mereka.






NUR JAZLAN SAMAN MALAYSIAN INSIDER KERANA TUDUHNYA TERBABIT KONGSI GELAP !!

Posted: 09 Oct 2013 02:30 AM PDT




Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Nur Jazlan Mohamed akan mengemukakan saman terhadap penulis artikel, Kim Quek kerana memuat naik artikel yang didakwa memfitnah dirinya mempunyai hubungan dengan kongsi gelap "Tiga Line."
Ahli Parlimen Pulai itu berkata, artikel yang bertajuk 'Will PM Najib exert leadership over errant minister Zahid?' dan dimuat naik The Malaysian Insider semalam tidak mengandungi fakta yang tepat kerana penulis berkenaan hanya mendapatkan maklumat daripada rakaman video yang dimuat naik oleh sebuah portal berita lain.
"Dia (penulis) tidak berada pada majlis itu, dan menulis artikel berkenaan semata-mata berdasarkan video yang dimuat naik dalam portal berita Malaysiakini dengan terus mengaitkan saya terbabit dalam kumpulan kongsi gelap, Tiga Line.
"Saya berada di situ, atas jemputan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan keseluruhan ucapan beliau tidak seperti yang ditulis dalam artikel berkenaan," katanya dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider.
Nur Jazlan berkata, beliau juga sudah membaca artikel berkenaan.
Selain Nur Jazlan, penulis artikel itu turut mengaitkan nama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim, Pengerusi Tabung Haji, Datuk Abdul Azeez Rahim dan Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah terbabit dalam kumpulan kongsi gelap, Tiga Line.
Nur Jazlan berkata, Taklimat Keselamatan yang diadakan Ahmad Zahid di Ayer Keroh itu adalah untuk pemimpin akar umbi di Melaka dan ia perlu bagi memberikan maklumat terus kepada golongan berkenaan mengenai usaha yang diambil kerajaan dalam memerangi jenayah.
Katanya, taklimat keselamatan berkenaan adalah usaha berterusan Kementerian Dalam Negeri dalam memberikan gambaran sebenar kepada masyarakat akar umbi mengenai tahap keselamatan terkini di negara ini.
"Sebagai Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid jelas memperjudikan keselamatan beliau dan keluarganya, apabila terang-terangan berdepan dengan kumpulan kongsi gelap di negara ini, dalam usaha memastikan ketenteraman awam dipelihara.
"Namun, ada pihak yang cuba menangguk di air keruh, dengan memutarbelitkan keseluruhan fakta dalam ucapan berkenaan dan mendakwa saya serta tiga rakan lain bersama Ahmad Zahid terbabit dalam kumpulan kongsi gelap," katanya.
Beliau turut menyuarakan rasa kesal apabila ada pihak yang cuba bermain sentimen dengan isu keselamatan sedangkan kerajaan berusaha keras dalam memerangi jenayah.
Katanya, beliau sudah berbincang dengan peguamnya dan akan mendapatkan nasihat terperinci sebelum tindakan undang-undang dimulakan terhadap penulis artikel berkenaan. 

HUSAM KRITIK KERAJAAN PAS KELANTAN UNTUK POPULARITI MENJELANG MUKTAMAR ??

Posted: 08 Oct 2013 11:28 PM PDT


ketika membahaskan membahaskan usul Belanjawan 2014 kerajaan Kelantan,Husam  antara lain membangkitkan isu pembalakan Hutan Simpan Kekal Ulu Sat di Machang dan kenaikan tarif air yang berkuat kuasa Ogos lalu.
Menyentuh isu pembalakan itu, Husam meminta kerajaan negeri tidak meluluskan permohonan sebuah syarikat untuk menebang kawasan seluas 1,400 hektar di hutan simpan berkenaan.
Tegasnya ketika Kelantan diteraju Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, satu keputusan sudah dicapai agar semua permohonan baharu di kawasan hutan simpan itu mesti ditolak.
"Seingat saya, kata Tok Guru (Nik Abdul Aziz), Hutan Ulu Sat dan Cabang Tongkat adalah paru-paru untuk mengeluarkan udara segar dan bersih bagi penduduk Kelantan. Biarlah ia kekal untuk anak cucu kita," kata Husam yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan.
Husam juga berkata syarikat berkenaan bakal menerima kawasan tersebut tanpa membuat sebarang tender.
Mengenai kenaikan tarif air, Husam berkata jika Syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) diurus dengan lebih amanah, kenaikan itu sepatutnya boleh dielak.
Beliau berkata AKSB sebenarnya telah gagal meningkatkan kualiti bekalan air di Kelantan walaupun beberapa loji air utama telah dinaik taraf.
Husam memberi contoh naik taraf Loji Rawatan Air Jeli bertujuan mencapai 10 juta liter (JLH) air sehari dengan kos RM21 juta, namun hanya mencapai 6.6 JLH.
"Naik taraf loji rawatan air Bukit Remah, Tanah Merah dengan kos RM16.4 juta bagi meningkatkan pengeluaran kepada 42 JLH tetapi pencapaian 36.6 JLH.
"Naik taraf loji rawatan air Pintu Geng membabitkan kos RM52 juta dengan sasaran 30 JLH namun dengan kos sebesar itu hanya mengeluarkan 12.5 JLH," katanya.
Untuk mengurangkan kebocoran paip, AKSB membelanjakan RM130 juta setakat Julai tahun ini, namun kadar air tanpa hasil masih 52 peratus, bererti gagal sama sekali, katanya.
Beliau turut meluahkan rasa kecewa apabila kerajaan negeri yang baharu ini menamatkan kontrak dengan kontraktor dari Korea Selatan untuk membina Lebuh Raya Rakyat yang diasaskan olehnya kira-kira dua tahun lepas.
Husam yang ditemui di luar dewan selepas itu berkata segala tegurannya adalah kerana sayangkan Kelantan dan mahu melihat negeri itu jauh lebih maju.-8

SIKAP KUKU BESI GUAN ENG , DAP MELAKA TAK PUAS HATI !!

Posted: 08 Oct 2013 08:40 PM PDT


 Sikap kuku besi pemimpin DAP pusat terutama Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng merupakan punca mendorong Pengerusi DAP Melaka Goh Leong San meletak jawatan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka.



Bekas Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata peletakan jawatan Goh itu sememangnya telah dijangka kerana Guan Eng dan pemimpin DAP pusat lain sering masuk campur urusan DAP di negeri ini sekaligus menyukarkan Goh menjadi seorang ketua pembangkang yang berkesan di Melaka.
Beliau berkata sikap kuku besi itu menyebabkan DAP Melaka berpecah dua, satu pihak menyokong kepimpinan DAP pusat manakala satu pihak setia dengan DAP Melaka di bawah kepimpinan Goh.
"DAP Melaka bagaikan retak meniti belah, sudah beberapa tahun dulu kita tahu DAP Melaka menghadapi perpecahan kerana sikap kuku besi Lim yang langsung tidak tahu menghormati pemimpin DAP Melaka," katanya kepada pemberita selepas majlis pengenalan calon Umno di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka, di sini.
Goh telah menyerahkan surat peletakan jawatan itu kepada Speaker DUN Melaka Datuk Othman Muhamad pada pukul 12 tengah hari. 
Bagaimanapun beliau enggan menjelaskan sebab beliau berbuat demikian.
Goh sebelum ini mendakwa terdapat campur tangan pemimpin pusat parti itu dalam urusan DAP Melaka, menyebabkan berlaku perpecahan dalam kalangan pemimpin dan anggota DAP di negeri ini.
Mohd Ali berkata adalah tidak relevan bagi Goh kekal sebagai Pengerusi DAP Melaka berikutan perkembangan ini dan menasihatkan beliau mencari landasan perjuangan lain antaranya sebagai seorang anggota DUN bebas.
Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron berkata ciri-ciri yang ada pada Goh sebenarnya tidak sesuai dengan parti DAP yang sering beremosi, tidak rasional dan mengamalkan sikap perkauman.
Beliau yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Melaka berkata Goh merupakan seorang pemimpin yang berbahas dengan rasional berdasarkan fakta dan angka, berbeza dengan anggota DUN Melaka daripada DAP yang lain di negeri ini.
Katanya adalah suatu yang menyedihkan kepada pihak pembangkang di Melaka dan DUN Melaka kerana kehilangan seorang ketua pembangkang seperti Goh yang mampu membincangkan masalah rakyat dalam sidang DUN secara 'gentleman'.
"Seorang yang berperanan baik seperti ini meletak jawatan atas desakan pimpinan pusat DAP, daripada sini kita lihat DAP sebuah parti korup, pentingkansemangat perkauman tinggi menebal dan tidak ambil kira hati masyarakat majmuk di negara ini," katanya.

SELEPAS MALAYSIAKINI, GILIRAN MAJLIS PEGUAM SERANG @Zahid_Hamidi

Posted: 08 Oct 2013 05:46 PM PDT




 Majlis Peguam mengecam ucapan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam satu majlis di Melaka dan menyifatkan sebagai suatu kesalahan berat dan boleh didakwa mengikut Akta Hasutan.

Presidennya Christopher Leong menegaskan tindakan Ahmad Zahid tersebut sebagai tidak bertanggunjawab dan memalukan.

"Menteri Dalam Negeri nampaknya melampaui batas dan kemungkinan telah melakukan kesalahan dibawah Akta Hasutan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Leong juga menegaskan tiga pengakuan yang dibuat Ahmad Zahid dalam ucapannya seperti didedahkan Malaysiakini merupakan satu kesalahan dan tidak menghormati undang-undang.

Pengakuan yang dibuat Ahmad Zahid antaranya mengenai arahan menembak tanpa beri amaran, mengakui pindaan Akta Pencegahan Jenayah (PCA) dibuat mengikut arahannya dan juga tahanan tanpa bicara selama dua tahun.

"Majlis Peguam mengutuk kenyataan Menteri Dalam Negeri kerana ia menunjukkan sikapnya tidak menghormati undang-undang dan hak asasi manusia serta tidak menghormati debat yang berjalan di Parlimen.

"Kenyataan beliau memalukan dan menyebabkan negara dan kerajaan diaibkan," katanya lagi

Leong juga mengkritik Ahmad Zahid yang sehingga kini masih lagi gagal mengemukakan bukti kononnya pemansuhan  beberapa akta termasuk Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)sebagai punca peningkatan jenayah berat kebelakangan ini walaupun telah berjanji untuk bentang di Parlimen.

"Beliau gagal mengemukakan data bukti untuk menyokong hujahnya.

"Sebaliknya, beliau dilaporkan telah berpakat dengan Menteri Hal Ehwal Parlimen dan Ketua Polis Negara untuk meminda PCA," katanya.

Leong juga berkata tindakan Ahmad Zahid menghalau wartawan daripada membuat liputan membuktikan beliau mengakui kesalahannya mengeluarkan kenyataan sedemikian, serta sanggup mengancam media untuk semata-mata memenuhi kehendaknya.

"Cubaannya untuk menutup mulut media adalah isyarat beliau mengakui kesalahan dalam kenyataannya," katanya lagi.

Semalam, media melaporkan, Ahmad Zahid semasa dalam satu Majlis Taklimat Keselamatan Bersama Pemimpin Masyarakat di Melaka telah bercakap mengenai beberapa isu sensitif antaranya melibatkan isu penjenayah masyarakat India serta mempertahankan kumpulan haram Melayu yang dikaitkan dengan aktiviti jenayah.

Dalam rakaman sepanjang 20 minit di Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka (MITC) di Ayer Keroh tersebut, Ahmad Zahid telah juga telah mengecam seorang Timbalan Menteri kerana mengkritik pasukan polis susulan insiden tembakan lima penjenayah India di Pulau Pinang.

Ahmad Zahid juga secara bangga mengakui pindaan Rang Undang-Undang Pencegahan Jenayah (PCA) 2013 yang diluluskan baru-baru ini adalah cadangannya.

"Kita siasat, kita bawa ke mahkamah. Kalau tidak ada bukti atau tidak cukup bukti, sekurang-kurangnya dua tahun penahanan. Itu undang-undang baru saya. Tiada kompromi," katanya dipetik berkata dalam laman portal berita online.

Pindaan rang undang-undang PCA yang diluluskan baru-baru ini di Dewan Rakyat akan membenarkan penahanan tanpa bicara sehingga dua tahun, serta boleh dilanjutkan sehingga selepas berakhir tempoh tersebut.


Dd i n b u n g a

Posted: 09 Oct 2013 08:07 AM PDT

Dd i n b u n g a


BAJET YANG AKAN MEMECAHKAN OTAK PEMAJU PERUMAHAN

Posted: 08 Oct 2013 11:43 PM PDT


BAJET YANG AKAN MERUBAH LANGSKAP HARGA YANG TELAH DIMAINKAN OLEH PEMAJU PERUMAHAN SELAMA INI YANG MEMBELENGU KERAJAAN DENGAN MENEKANKAN HARGA YANG TINGGI ATAS ALASAN KENAIKAN HARGA MINYAK DAN BAHAN PEMBINAAN, DALAM MASA YANG SAMA PEMAJU BUMIPUTERA, KONTRAKTOR BUMIPUTERA AKAN MENERIMA LIMPAHAN DARIPADA RANCANGAN INI DENGAN MEMBERI TANGGUNGJAWAB KEPADA SPNB UNTUK MELAKSANAKAN PROJEK RUMAH MAMPU MILIK, CUMA KITA MAHUKAN SPNB YANG DITERAJUI OLEH YB DATO" DR LATIFF AHMAD DAN DATO" DR PROF KAMARUL MELAKUKAN DENGAN PENUH AGRESIF DAN AMANAH DALAM MEMBERI PELUANG KEPADA PEMAJU BUMIPUTERA DAN KONTRAKTOR BUMIPUTERA YANG TIDAK MENGALI BABA KAN LESEN MASING - MASING DAN UNTUK MEMASTIKAN IANYA BERJAYA SPNB HARUS MENYIASAT HINGGA KE AKAR UMBI MEREKA YANG DIBERI KONTRAK KELAK.

JIKA INI DILAKUKAN PENULIS PERCAYA PEMAJU - PEMAJU YANG SELAMA INI MENEKAN HARGA YANG TINGGI AKAN MULA MENURUNKAN HARGA RUMAH DALAM USAHA MENYAINGI SPNB YANG AKHIRNYA RAKYAT AKAN MENDAPAT MANAFAATNYA.

MANAKALA KERAJAAN - KERAJAAN NEGERI SEHARUSNYA MEMBANTU DENGAN MENAWARKAN TANAH - TANAH MEREKA KEPADA SPNB SELUAS YANG MUNGKIN DENGAN PREMIUM YANG MINIMUM TANPA PREJUDIS.

KUALA LUMPUR 8 Okt. - Kerajaan akan menyediakan subsidi antara RM15,000 dan RM20,000 bagi membolehkan rakyat membeli rumah mampu milik, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.
Beliau berkata, Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB) akan membina tiga jenis rumah mampu milik dengan tiga bilik tidur berharga RM65,000, RM55,000 dan RM45,000.
"Bagi rumah berharga RM65,000, kerajaan akan memberikan subsidi RM20,000.
Bagi kediaman berharga RM45,000, subsidi yang disediakan sebanyak RM15,000," katanya kepada pemberita ketika ditemui di luar acara Simposium Zakat Perniagaan Nasional 2013 di sini.
Beliau juga berkata, Belanjawan 2014 yang akan dibentangkan di Parlimen 25 Okt ini merupakan bajet 'mesra rakyat' yang memberi tumpuan ke atas kediaman mampu milik dan pembangunan infrastruktur.
Ahmad Husni berkata, kerajaan juga mahukan SPNB menjadi pemaju rumah mampu milik berskala besar untuk rakyat, membina banglo dengan harga jualan kira-kira RM250,000, selain rumah berkembar dua dan rumah teres, masing-masing berharga RM100,000 dan RM80,000.
"Kerajaan juga akan menekankan pembangunan infrastruktur dalam bajet akan datang, terutama di kawasan yang kurang mendapat akses bekalan elektrik, air dan jalan," katanya.
Dalam ucaptamanya, Ahmad Husni berkata, simposium itu menunjukkan inisiatif yang semakin meningkat dalam usaha menyelaraskan amalan perniagaan moden yang berlandaskan prinsip Islam.
"Kerajaan membuat beberapa peruntukan untuk zakat individu, termasuk perakuan ke atas keseluruhan jumlah yang dibayar sebagai rebat cukai.
"Bagi zakat perniagaan, kerajaan mencadangkan zakat ke atas pendapatan perniagaan yang dibayar oleh syarikat, boleh ditolak cukai dalam pengiraan cukai pendapatan korporat, tidak melebihi 2.5 peratus daripada pendapatan agregat," katanya.
Simposium sehari itu dianjurkan oleh Institut Akauntan Malaysia dan Universiti Tenaga Nasional. Ia bermatlamat meningkatkan standard piawaian perakaunan dan amalan pelaporan untuk semua pemegang kepentingan dalam ekosistem zakat. - BERNAMA


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131008/dn_26/Bajet-2014-Kerajaan-sedia-subsidi-rakyat-beli-rumah-mampu-milik#ixzz2hC4P5Xz2
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Ohpolitik!™

Posted: 09 Oct 2013 03:46 AM PDT

Ohpolitik!™


HUSAM : KELANTAN DITAWAN BN #PRU14 ?

Posted: 08 Oct 2013 08:24 PM PDT




Seorang Adun Pas yang juga bekas exco kanan kerajaan Kelantan hari ini membuat kejutan apabila membidas beberapa tindakan kerajaan negeri yang disifatkannya tidak wajar dan menyimpang dari konsep ketelusan.

Datuk Husam Musa (Pas-Salor) yang membahaskan usul Belanjawan 2014 kerajaan Kelantan antara lain membangkitkan isu pembalakan Hutan Simpan Kekal Ulu Sat di Machang dan kenaikan tarif air yang berkuat kuasa Ogos lalu.

Menyentuh isu pembalakan itu, Husam meminta kerajaan negeri tidak meluluskan permohonan sebuah syarikat untuk menebang kawasan seluas 1,400 hektar di hutan simpan berkenaan.

Tegasnya ketika Kelantan diteraju Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, satu keputusan sudah dicapai agar semua permohonan baharu di kawasan hutan simpan itu
mesti ditolak.

"Seingat saya, kata Tok Guru (Nik Abdul Aziz), Hutan Ulu Sat dan Cabang Tongkat adalah paru-paru untuk mengeluarkan udara segar dan bersih bagi penduduk
Kelantan. Biarlah ia kekal untuk anak cucu kita," kata Husam yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan.

Husam juga berkata, syarikat berkenaan bakal menerima kawasan tersebut tanpa membuat sebarang tender.

"Ia sangat meragukan sekali. Seingat saya, semasa pentadbiran YAB Tok Guru dahulu, tidak ada kawasan seluas itu diberikan kepada mana-mana individu.

Adakah hanya dengan permohanan ringkas dua muka surat, serta-merta permohonan ini akan ditimbangkan?," katanya.

Mengenai kenaikan tarif air, Husam berkata, jika Syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) diurus dengan lebih amanah, kenaikan itu sepatutnya boleh dielak.

Beliau berkata AKSB sebenarnya telah gagal meningkatkan kualiti bekalan air di Kelantan walaupun beberapa loji air utama telah dinaik taraf.

Husam memberi contoh naik taraf Loji Rawatan Air Jeli bertujuan mencapai 10  juta liter (JLH) air sehari dengan kos RM21 juta, namun hanya mencapai 6.6 JLH.
  
"Naik taraf loji rawatan air Bukit Remah, Tanah Merah dengan kos RM16.4 juta bagi meningkatkan pengeluaran kepada 42 JLH tetapi pencapaian 36.6 JLH. 

"Naik taraf loji rawatan air Pintu Geng membabitkan kos RM52 juta dengan sasaran 30 JLH namun dengan kos sebesar itu hanya mengeluarkan 12.5 JLH,"
katanya.

Untuk mengurangkan kebocoran paip, AKSB membelanjakan RM130 juta setakat Julai tahun ini, namun kadar air tanpa hasil masih 52 peratus, bererti gagal
sama sekali, katanya.

Beliau turut meluahkan rasa kecewa apabila kerajaan negeri yang baharu ini menamatkan kontrak dengan kontraktor dari Korea Selatan untuk membina Lebuh Raya Rakyat yang diasaskan olehnya kira-kira dua tahun lepas.

"Kerajaan baharu tidak boleh dengan mudah memutuskan hubungan dengan kotraktor yang dikira berkebolehan yang telah dipilih lebih awal dan datang dengan cadangan baharu yang pada hemat saya meragukan," katanya.

Husam yang ditemui di luar dewan selepas itu berkata segala tegurannya adalah kerana sayangkan Kelantan dan mahu melihat negeri itu jauh lebih maju.

"Kerajaan baharu ini masih jauh lagi dan apa yang saya sebutkan ini bukanlah salah kepimpinan," katanya. - Bernama

#DAP Tried To Bribe ROS With RM 500,000.00 #MalaysiaNews

Posted: 08 Oct 2013 06:57 PM PDT


It is hard to believe that Lim Dynasty now striving hard to ban DAP. Unfortunately, that is the fact that we have to swallow.

DAP is getting near to the end after 29th. Sept. 2013 CEC election. According to the constitution, DAP to hold re-elections as required by the constitution of the DAP. Meaning, to repeat the last December 2012 election. Same candidate and the same representatives with the 10 weeks notice to be issued to all this representatives.

But DAP has violated both rules above. They just follow the 2012 candidates. They issuing notice to the delegate is unconstitutional. Representatives only being given 4 week notice.

Another violation is to change status of branch with B certificate to A certificate. This is to enable them to be representative of CEC re-election. A total of 120 branches have already upgraded from B certificate to A certificate and this involved 450 delegates.

Lim Guan Eng's evil work with the help from his both humble servant Tony Pua and Anthony Loke has been known by the 5 Tigers. This news has spread even to the members of the opposition. This is going to be new disaster to Lim Dynasty.

Problem after another making life of Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Anthony Loke and Tony Pua a living hell. A day after the re-election, they called Karpal Singh to discuss this matter. RSN Rayer was also present at that meeting.

During the meeting a consensus was reached unanimously that the best way to save is with DAP banned by ROS and they will register back the party. They want ROS to ban DAP without doing more thorough investigation because when ROS start digging, they will reveal a lot of dirty things hide under DAP carpet which directly pointing to Lim Guan Eng.

To enable all this strategy, which is ban without further investigation, they require assistance from ROS. This is where RSN Rayer came into the picture. He was asked to deal with ROS and offer bribe amount of RM 500,000.00 to ROS for DAP to be banned immediately.

DAP ban will not only close the Lim Dynasty rotten pies, but can pose a bigger profit to them.

With the ban of DAP, Malaysian will be force to believe and accuse BN for using ROS to ban DAP. Action would reflecting Chinese community feeling offended and against BN.

When DAP banned and re-registered, is a great opportunity for Lim Dynasty to kick out all his enemies including the 5 Tigers. Then they will make a new constitution and set the position of a Secretary-General hold no term limit. This will enable Lim Guan Eng remained in the chair forever.

Conclusion from this, by DAP being banned immediately will give a political millage and gains for Lim Dynasty so that they continue strengthen their power and reign in DAP.

THE DAP INSIDER

#PRKSgLimau Penyokong PAS Hijrah Sokong BN? #MalaysiaNews

Posted: 08 Oct 2013 06:49 PM PDT


ALLAH s.w.t berfirman yang bermaksud:

"Dan orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia.(Surah al-Anfal, ayat 74).

Mungkin terlalu awal untuk berbicara berkaitan semangat jihad untuk berhijrah memandangkan Sambutan Maal Hijrah 1435H masih lagi jauh.

Kita mungkin disibukkan dengan Pemilihan Agung UMNO (PAU) 2013, Pilihanraya Kampus, pembentangan Bajet 2014. Tak kurang juga PAS yang turut sibuk bergelut menghadapi pemilihannya dalam Muktamar 2013 nanti. Ada juga yang berkira-kira untuk balik kampung sempena Hari Raya Qurban nanti. Mungkin sedang mengira berapa banyak haiwan ternakan yang akan mereka 'tumbangkan' kelak?

Dunia jangan ditinggal, akhirat pula jangan dilupa. Sempena PRK Sg Limau nanti Mymassa berharap agar penduduk DUN Sg Limau bertekad untuk melakukan penghijrahan zahir dan batin secara beramai-ramai meninggalkan segala kebatilan dan ketaksuban. Berubahlah menjadi seorang Muslim Melayu yang benar-benar memiliki iman yang sejati bukannya terpalit dengan unsur-unsur subahat seperti mana yang dibawa oleh sebuah parti yang mengaku bertunjangkan Islam tetapi natijahnya membawa lebih banyak keburukan kepada agama dan bangsa sendiri.

Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang sentiasa menyantuni anak-anak yatim dan golongan alim ulama

Berhijrahlah dengan memilih sebuah parti yang benar-benar memperjuangkan Islam dengan memartabatkan bangsa Melayu dan bumiputera sebagai penduduk majoriti negara ini. Sudah begitu banyak jasa UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam memakmurkan agama dan bangsa ini tanpa meminggirkan golongan minoriti.
Rumah-rumah yang kita diami, tanah-tanah yang kita usahakan, dan segala rezeki yang kita perolehi seharian selama berada di Sg Limau itu adalah nikmat-nikmat  yang Allah s.w.t kurniakan hasil perjuangan sebuah kerajaan yang prihatin terhadap bangsa dan agamanya. Kita tidak mungkin mendapat hak-hak ini jika kepimpinan Negeri dan DUN diberikan kepada pihak yang bukan hak atau kutu-kutu brahak.
Hanya mereka yang tamak dan tidak bersyukur saja yang  selalu mendakwa UMNO dan BN dengan pelbagai buruk sangka. Namun kepada Allah s.w.t saja tempat UMNO dan BN berserah dan  sesungguhnya Dia Maha Mengetahui siapa yang sentiasa ikhlas berjuang demi agamaNya.


Kerjasama erat antara ulama dan umara akan memberikan kejayaan kepada Negeri yang ditadbir

Kita akui UMNO dan BN tidaklah 100 peratus sempurna kerana tiada satupun ciptaan Allah yang sempurna apatah lagi sebuah parti yang diwujudkan oleh manusia. Namun percayalah parti keramat ini sentiasa memperbaiki diri dengan beristiqamah mencari keredhaan Allah s.w.t. Perjuangan jihad memartabatkan Islam dan Melayu tidak pernah lekang dan sentiasa ada penambahbaikan.

Justeru kami menyeru dengan penuh tawadduk kepada pengundi-pengundi di DUN Sg Limau agar bertekad melakukan perubahan pada 4 November ini dengan berhijrah beramai-ramai memilih calon UMNO  - Barisan Nasional  untuk menjadi ADUN baru bagi mewakili ummah dan rakyat di kawasan ini demi kelangsungan kita memartabatkan agama, bangsa dan negara bersama.

Semoga semangat Awal Muharram 1435H pada 5 November nanti membawa sinar kejayaan dan kemenangan kepada UMNO dan BN di DUN Sg Limau ini. Insya Allah.

Hayatilah erti pengurbanan dan hijrah. Kenalilah dirimu rata-rata, hargailah budi mereka yang berjasa, barulah kamu mengenal Tuhanmu yang nyata.
 
Allah Akhbar...Allah Akhbar...Allah Akhbar ...Berani Berhijrah untuk Kedah!

Sumber : mymassa

@MAS TIPU Kakitangan Awam? #MalaysiaNews

Posted: 08 Oct 2013 06:30 PM PDT

Assalamualaikum,

Saya melalui pengalaman buruk semasa ingin mendapatkan Tawaran Harga Promosi Kakitangan Kerajaan semalam di KL Sentral. Ternyata iklan yang diwar-warkan oleh pihak MAS untuk kakitangan kerajaan adalah tidak telus dan ternyata menipu. Bersama ini saya lampirkan surat aduan kepada pihak MAS.

Rujuk aduan kat bawah neh ;

Assalamualaikum,

Puan,

ADUAN KEKELIRUAN IKLAN TAMBANG MURAH MAS BAGI KAKITANGAN KERAJAAN DAN PERKIHMATAN DI KAUNTER JUALAN TIKET KL SENTRAL

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2. Saya merupakan seorang Pegawai Penyelidik di sebuah universiti awam. Saya sedia maklum berkenaan dengan tawaran tambang promosi bagi perjalanan domestik dan antarabangsa kepada semua warga kementerian dan jabatan kerajaan sepertimana yang tertulis dalam surat daripada pihak puan dengan nombor rujukan GST/AF/25/005 (sila rujuk Lampiran 1).

3. Sehubungan dengan itu saya telah mengambil kesempatan ini untuk membeli tiket penerbangan ke Osaka, Jepun bagi menghadiri seminar yang akan berlangsung pada 2hb Disember 2013 sehingga 5hb Disember 2013. Dari lampiran yang disertakan dalam surat tersebut (sila rujuk Lampiran 2), saya difahamkan bahawa jumlah tambang ke Osaka adalah DARI RM 1,029 bagi perjalanan dua hala. Ini adalah peluang baik bagi saya untuk menjimatkan wang peruntukan universiti sekaligus menjimatkan wang kerajaan agar dapat dimanfaatkan untuk aktiviti-aktiviti penyelidikan yang lain.

4. Pada hari Sabtu 28hb September 2013, saya ke Kaunter Jualan Tiket MAS di KL Sentral bagi membeli tiket penerbangan tersebut dan mengambil nombor giliran pada jam 4.34 petang (sila rujuk Lampiran 3). Saya dapati suasana di kaunter tersebut sangat penuh dan sesak dengan orang ramai yang sedang menunggu giliran masing-masing. Akur dengan situasi tersebut saya keluar menunggu giliran di ruang legar Daftar Masuk bagi penerbangan MAS. Selang 20 ke 30 minit saya akan menjenguk nombor giliran di kaunter tersebut bagi memastikan nombor giliran saya tidak terlepas.

Setelah menunggu selama lebih 2 jam, saya mengambil keputusan untuk masuk semula ke dalam ruangan kaunter berkenaan. Saya berasa hairan apabila melihat terdapat banyak kerusi kosong sedangkan keadaan di sana sangat sesak dengan orang ramai. Saya bertambah hairan apabila melihat segelintir orang yang sedang beratur sehingga ke luar bahagian pintu ruangan kaunter jualan tiket berkenaan (Lampiran 4) sedangkan kaunter jualan tiket tersebut mengamalkan sistem giliran mengikut nombor. Tanpa menghiraukan suasana sesak tersebut, saya duduk menunggu giliran di kerusi yang disediakan di dalam ruangan kaunter tersebut. Setelah menunggu selama setengah jam, saya dapati tiada perubahan pada nombor giliran yang dipanggil tetapi terdapat ramai orang yang telah meninggalkan kaunter setelah selesai urusan masing-masing.

Saya dimaklumkan oleh petugas MAS yang bekerja di kaunter nombor 8 bahawa sistem giliran berdasarkan 'siapa cepat dia dapat' antara mereka yang beratur dan yang mengambil nombor. Ini bermakna barisan panjang yang saya lihat sebentar tadi sebenarnya sedang memotong nombor giliran sedia ada!

Saya telah menyatakan rasa tidak puas hati saya kepada petugas kaunter tersebut kerana mereka yang beratur tersebut telah memintas nombor-nombor yang telah menunggu lebih dari 3 jam! Kakitangan tersebut cuba menenangkan saya dengan berjanji akan mempercepatkan urusan saya hampir serta merta selepas urusan 'pemotong giliran' di kaunter tersebut selesai. Saya menolak tawaran tersebut kerana ini sangat tidak adil bagi mereka yang telah menunggu lama lebih lama daripada saya. Saya mohon pada kakitangan tersebut agar menggunakan sistem nombor giliran semula kerana ianya lebih telus dan adil bagi semua orang. Setelah menunggu dalam masa 10 minit, barulah nombor giliran mula beranjak. Saya hanya dapat berurusan di kaunter selepas pukul 8.00 malam.

5.  Setibanya saya di kaunter nombor 9, saya terus memaklumkan tarikh dan destinasi yang ingin dibeli tetapi malangnya saya diberitahu tarikh tersebut tersenarai sebagai "Blackout Period". Saya dimaklumkan oleh kakitangan berkenaan bahawa tarikh "Blackout Period" adalah dari 14hb November 2013 sehingga 31hb Disember 2013 (Lampiran 5). Saya bertanya pula destinasi ke tempat lain seperti ke Bintulu pada Disember 2013 dan juga ke Kota Kinabalu pada Jun 2014 tetapi sekali lagi saya dimaklumkan bahawa tarikh-tarikh yang telah diberi tersenarai dalam "Blackout Period". Ini bertentangan dengan tawaran iklan tersebut (sila rujuk Lampiran 2) yang menyatakan tarikh penerbangan bagi harga promosi ini adalah dari 28hb September 2013 sehingga Ogos 2014. Setelah itu barulah saya menyedari yang "Blackout Period" merupakan cuti sekolah bagi sekolah-sekolah di Malaysia.

6. Akhirnya saya pulang dengan tangan kosong setelah menunggu hampir 4 jam untuk berurusan di kaunter. Saya berasa sangat kecewa dengan perkhidmatan yang telah diberikan dan juga tawaran promosi yang telah diwar-warkan. Saya bertambah hairan setelah dimaklumkan oleh Ketua Jabatan saya yang beliau telah membeli tiket ke Osaka pada 30 November 2013 dengan harga promosi kakitangan kerajaan. Tambahan pula, seorang pensyarah yang telah membuat panggilan ke talian 1-300-88-300 menyatakan bahawa pihak MAS telah memaklumkan kepada beliau bahawa tiket ke Osaka pada 1hb Disember 2013 adalah pada harga promosi tersebut dan informasi ini bercanggah dengan apa yang telah saya terima semasa berurusan di kaunter jualan tiket pada hari tersebut.

7. Untuk makluman, terdapat aduan yang telah dibuat pada Fan Page Malaysia Airlines di Facebook tetapi aduan tersebut telah dihapuskan oleh pentadbir Fan Pageberkenaan (sila rujuk lampiran 6).

8. Diharap semua perkara yang telah diutarakan ini mendapat perhatian dari pihak puan dan juga pihak pengurusan MAS bagi memastikan iklan dan informasi yang telus serta perkidmatan yang diberikan adil bagi semua pihak.







Pihak MAS perlu mengambil perhatian akan aduan yang disampaikan. Bukan delete komen2 orang. Syarikat kalau takut dengan aduan dan kritikan tak payah buat syarikat la.. MAS neh salah satu GLC. Cuba jaga sket nama baik Malaysia dah awak bawa nama MALAYSIA.. aduhai..

Moga2 MAS respon segera aduan di atas untuk tindakan selanjutnya yer.

sumber 

tunku

Posted: 09 Oct 2013 03:22 AM PDT

tunku


“Impian Sarawak”: DAP’s Version Of NEP?

Posted: 08 Oct 2013 05:17 AM PDT


DAP has already state it clearly that the party will forever oppose the New Economic Policy that has been written under the rights of the Bumiputera. For the DAP, Bumi's right is a form of discrimination towards the minorities and is an obstacle of economic growth.

DAP also oppose any help to those who are left behind in the economic sector where most of them are Bumi's. Arrogantly DAP accuse the Bumi's as failed to compete, lazy, stupid and have to be left out alone in the name of equality and justice.

The bottomline is, the main pillar of DAP struggle is to eradicate the rights of the Bumi's and any help that is based on racial connotation. The DAP seems to be promoting total meritocracy.
Astonishingly, on the 11th of September 2913, DAP took a different approach after they willingly promote the Bumi's of Sarawak to be helped by the opposition.

This project was named "Impian Sarawak" and it will focus on the development of infrastructure in rural areas. In the same time, it is estimated that they can elevate the life of Sarawakian through many ways such as forest products and others.

At a glance, DAP's paperwork on Impian Sarawak is for a good cause. However, without looking through the details, we can smell how nasty their agenda is truly is.
DAP is truly an arrogant party. In Pulau Pinang, DAP was not hesitant in leaving out and bullied the Malays and the Indians in their effort to boost Chinese economy. Thus, what is DAP's guarantee that they will not oppress the Bumi's of Sarawak if they can put up their camps here?

DAP is a sneaky communist. In their very own CEC election, the DAP has resulted into lying and manipulating the votes to ensure that the victory of certain individual is guaranteed. They even have to hold another election and try to manipulate the same delegates so they can put their "people" in the CEC. What is the guarantee that all of the DAP promises will be fulfilled?

DAP is racist and chauvinist, the main agenda of the DAP is to abolish the special rights of the Bumi's. Thus, what is the intention of the DAP to make peace and help the Bumi's of Sarawak? Is the "Impian Sarawak" project really meant to help the people of Sarawak?

Or is it another excuse for the DAP to exploit the Sarawak forest to obtain the wealth of the Bumi's there? What is the guarantee if the forest has been all used up, DAP will not try to open a commercial center, where the Bumi's will only be left to work with minimum wages? What are the guarantees that DAP will not develop a multi-million housing project where the natives there do not have the money to buy it?
Furthermore, what is the guarantee that the Bumi's will not be left out to a place further inside the forest and is blamed by the Chinese for not being competitive enough?

This is the truth. And if the Bumi's of Sarawak do not take heed on this warning, they will face what is happening to the Peninsular Bumi's. Even though the Chinese has all the wealth, they are still blaming the poor Bumi's and view them as a burden for their Chinese agenda.

Politik Harian

Posted: 09 Oct 2013 03:08 AM PDT

Politik Harian


KJ: Keputusan tepat benar Tun Faisal tanding #KJ4KP #TF4MT

Posted: 08 Oct 2013 07:21 PM PDT


Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berterima kasih kepada Jawatankuasa Pengurusan dan Ahli Jawatankuasa Pemilihan Umno kerana membenarkan Exco Pemuda Umno, Tun Faisal Ismail Aziz bertanding semula bagi merebut jawatan Majlis Tertinggi Umno.

Menteri Belia dan Sukan itu berkata, keputusan yang dibuat Jawatankuasa Pengurusan ini, adalah sesuatu yang tepat memandangkan Tun Faisal seorang calon yang dimahukan oleh peringkat akar umbi.

"Alhamdulilah, rayuan dibuat sendiri oleh saya dengan Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan yang dipengerusikan oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin itu diterima dengan baik.

"Bagi saya jawatan sebagai Exco Pemuda Umno adalah jauh lebih tinggi berbanding jawatan dalam bahagian, oleh sebab itulah kita menyambut baik kebenaran bertanding semula itu yang mana ianya sangat diharap-harapkan," katanya.

Katanya, keputusan mencalonkan semula Tun Faisal ke dalam jawatan Majlis Tertinggi (MT) itu perlu diambil peluang dengan sebaik mungkin demi memartabatkan dan memajukan Pemuda Umno.

Tun Faisal dibenarkan semula bertanding selepas mengambil kira kedudukannya dalam Exco Pemuda Umno dan beliau bertanding MT atas pencalonan daripada pergerakan itu.

bumiyang

Posted: 09 Oct 2013 03:04 AM PDT

AL-Kesah AloQStaQ

Posted: 09 Oct 2013 03:01 AM PDT

AL-Kesah AloQStaQ


VIDEO , POSTER KEMPEN UNTUK GENG YANG BERANI BERUBAH SAHAJA ! ...

Posted: 08 Oct 2013 08:11 AM PDT

Kempen Untuk UMNO Bahagian Merbok :

UNDILAH MEJAR ANUAR BIN ABDUL HAMID (B)
UNTUK
NAIB KETUA UMNO BAHAGIAN MERBOK !
CALON No #02 !


UNDILAH SAUDARA SHUKRI BIN SHUIB
UNTUK
KETUA PEMUDA UMNO BHG MERBOK !
CALON No #02 !



UNDILAH AKHRAMSYAH MUAMMAR UBAIDAH SANUSI
UNTUK
KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA !
CALON No #03 !



UNDILAH DATO' MUKHRIZ TUN DR.MAHATHIR
UNTUK
NAIB PRESIDEN UMNO MALAYSIA !
CALON No #05 !


Kredit Video Kempen Ini Kepada Bapak3

UNDILAH KEPADA YANG BENAR-BENAR BERANI BERUBAH SAHAJA ! Demi Masa Depan UMNO Membela Islam, Melayu & Malaysia !


AloQStaQ
SELASA
8 OKT 2013
11:11 MLM

Sahabat-Gunung

Posted: 09 Oct 2013 01:25 AM PDT

Sahabat-Gunung


UMNO Jerai Beri Jaminan Kerja Keras, Tidak Sabotaj Parti Demi Pastikan Kemenangan BN Di Sungai Limau

Posted: 08 Oct 2013 03:30 AM PDT


Barisan Nasional Negeri Kedah dan BN Parlimen Jerai sudah bersedia sepenuhnya untuk menghadapi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau.

Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Jentera Pilihan Raya Peringkat Negeri akan diketuai sendiri oleh Datuk Paduka Mukhriz Mahathir dan dibantu oleh kepimpinan UMNO dan BN Bahagian Jerai, di mana jentera sudah digerakkan sepenuhnya di 19 kawasan Peti Undi, walaupun kehangatan kempen pemilihan UMNO sedang rancak berlaku bukan sahaja di Jerai, malah di seluruh negara.

"Jentera dan kepimpinan UMNO Bahagian Jerai sudah memberikan jaminan, walaupun dalam suasana kempen pemilihan UMNO, namun jentera tidak hilang fokus dan akan bersatu dan memantapkan gerakan bersepadu dalam usaha BN untuk merampas kembali DUN Sungai Limau yang dikatakan kubu kuat PAS selama ini.

Jaminan mereka, apapun yang terjadi, kerana dalam proses pemilihan parti nanti akan ada yang menang dan yang kalah, mereka akan membantu untuk memastikan proses pilihanraya kecil ini akan berjalan lancar.

Kita maklum bahawa ini kubu kuat, namun BN akan tetap menghantar wakilnya kerana kita mahu menawarkan khidmat bakti dan perjuangan yang boleh kita berikan kepada penduduk dan masyarakat di Sungai Limau ini," ujarnya kepada media selepas berjumpa jentera BN peringkat negeri Kedah dan Jerai di Sungai Limau petang tadi.

Tambahnya, calon BN akan disenarai dan dikemuan akan diserahkan kepada Pengerusi BN dalam masa terdekat, ramai calon yang berkelayakan namun BN akan mengikut pandangan dari pihak negeri dan bahagian Jerai.

"Mereka ada juga beberapa nama dan tokoh-tokoh yang agak sesuai dan akan kita umumkan pada 21 Oktober ini.

Oleh itu, besar harapan saya agar pengundi di DUN Sungai Limau nanti akan memberikan sokongan padu kepada calon BN. Walaupun ini kubu kuat PAS namun dalam sejarah lampau, wakil BN dan UMNO pernah mewakili di kawasan ini. Jadi pendekatan berhemah dan besederhna jentera harus ditekankan dalam usaha menarik sokongan rakyat, dengan menerangkan dasar-dasar parti dan perjuangan UMNO serta kerajaan negeri untuk membantu rakyat khususnya di kawasan Sungai Limau ini," tambahnya lagi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 4 November sebagai hari pengundian dan 23 Oktober sebagai tarikh penamaan calon PRK DUN Sungai Limau ekoran kematian penyandangnya bekas Pesuruhjaya Pas Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak 26 September lepas.

Azizan meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah di sini pada 26 September lalu akibat jangkitan kuman dan kegagalan pelbagai organ dalaman, selepas lebih empat bulan mengalami masalah kesihatan yang serius.


Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 Mei lepas, Azizan yang juga bekas Menteri Besar Kedah memperoleh 13,294 undi menewaskan sepupunya, Mohd. Fazillah Mohd. Ali dengan majoriti 2,774 undi.

Taipingmali (tm)

Posted: 09 Oct 2013 01:23 AM PDT

Taipingmali (tm)


Isu kehilangan aset PDRM

Posted: 09 Oct 2013 12:27 AM PDT

PDRM kehilangan 309 aset bernilai RM1.33 juta dalam tempoh tiga tahun dari 2010 hingga 2012 termasuk 44 unit senjata api.

Laporan Ketua Audit Negara 2012 yang dibentang di Dewan Rakyat hari ini menyatakan aset tertinggi yang hilang ialah gari iaitu sebanyak 156 unit selain 29 unit kenderaan PDRM.

"Pengauditan ini dijalankan di ibu pejabat PDRM Bukit Aman dan tiga Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) iaitu Kuala Lumpur, Selangor dan Johor serta 10 Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) dan sembilan balai polis di bawah tanggung jawab 3 IPK yang dipilih," menurut laporan itu.

Pengauditan yang dijalankan antara November 2012 hingga Januari 2013 mendapati keseluruhan pengurusan kehilangan aset di ibu pejabat PDRM dan tiga IPK yang diperiksa adalah kurang memuaskan.

Antara 10 kelemahan yang ditemui ialah kehilangan aset lewat dikesan ialah; 
  1. kelewatan melaporkan kehilangan kepada ketua jabatan dan polis
  2. ketua jabatan lewat menyediakan laporan awal kehilangan aset
  3. kelewatan penubuhan jawatan kuasa penyiasat kes kehilangan aset
  4. kelewatan laporan akhir jawatan kuasa penyiasat.

Menurut laporan itu, 
  1. Urus Setia Kehilangan dan Hapus Kira lewat mengambil tindakan susulan berhubung laporan kehilangan aset
  2. kelewatan mengambil tindakan di peringkat kontinjen
  3. kelewatan mengambil tindakan proses surcaj
  4. tempat penyimpanan selamat aset tidak disediakan dan ruang penyimpanan terhad.

Sehubungan itu, Audit mengesyorkan beberapa langkah untuk memastikan pengurusan kehilangan aset dilaksana dengan cekap termasuk memastikan pemeriksaan berkala di laksanakan supaya dapat mengesan kehilangan aset dan pematuhan kepada norma masa proses kerja hapus kira aset.

Audit juga mengesyorkan supaya kehilangan aset yang berpunca daripada kecurian, penipuan atau kecuaian dikenakan tindakan seperti
  1. surcaj atau tatatertib
  2. memastikan tempat penyimpanan aset yang selamat
  3. memastikan pegawai atau anggota mencukupi untuk menguruskan kehilangan aset
  4. menyediakan kursus terhadap perkara itu.

Anwar Maki Wartawan

Posted: 08 Oct 2013 11:41 PM PDT

Pemuda Jangan Hypocrite

Posted: 08 Oct 2013 11:25 PM PDT

Semakin panas pemilihan Exco pemuda terutama kerusi KP dan NKP.

Tulisan dalam media electronic juga semakin hebat mengangkat si polan dan merendahkan si polan si polan.

Mungkin kerana kepanasan pelbagai bentuk serangan mula mengambil tempat.

So jangan jadi kacang lupakan kulit atau habis madu. sepah dibuang.

Kenapa awal-awal dulu diterima dan diangkat, diberi tugas dan tanggung jawab untuk berperang dalam PRU dan PRK.

Kini semacam jer penghinaan dan pelbagai tohmahan dilemparkan. Kalau tak suka, elok tolak awal-awal dulu.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Pemilihan Exco Pemuda, jom bagi mandat kepada Cikgu Rahimi

Posted: 08 Oct 2013 11:12 PM PDT

Faktor pemecatan Husam

Posted: 08 Oct 2013 11:09 PM PDT

Ramai yang tidak tahu antara faktor mengapa Hussam Musa dipecat dari jawatan EXCO Kerajaan Kelantan dan sehingga hari ini Hussam Musa juga tidak mendapat perkenaan Tuanku Sultan Kelantan.

Semalam Hussam Musa menghentam kerajaan negeri dalam isu Bijih Besi yang kononya mempunya rezab sebanyak 2 Billion Ringgit. Apakah benar dakwaan tersebut?

Disini saya nak mendedahkan beberapa pekara yang mungkin ramai tidak tahu mengapa hussam Musa dipecat dari Kerajaan negeri dan tidak mendapat perkenaan Tuaku Sultan.

Sebenarnya bukan Hussam Musa sahaja yang tidak mendapat perkenaan Tuaku Sultan Kelantan malah Dato Shukri bekas Penasihat Tuanku Sultan juga ditolak oleh Tuanku. Untuk makluman Dato Shukri yang sebelum ini merupakan penasihat Tuanku Sultan Kelantan telah dipecat oleh Istana ekoran laporan dari Blog Papa Gomo yang mengaitkan salah guna kuasa apabila wang RM800 ribu yang sepatutnya dimasukkan ke dalam akaun Yayasan Tuaku Sultan Kelantan telah dimasukkan ke dalam akaun peribadi Dato Shukri. Ekoran daripada pendedahan tersebut Tuanku Sultan menjalankan siasatan dan mendapati laporan dari blog Papa Gomo adalah benar dan Tuanku Sultan menitahkan agar wang RM800 ribu dikembalikan kepada Yayasan Sultan Kelantan.

Kebijaksanaan Tuaku Sultan tidak berakhir disitu sebaliknya Tuanku melakukan penyiasatan akan penyelewengan yang berlaku tanpa pengetahuan beliau sepanjang Dato Shukri menjadi penasihat Tuanku Sultan. Ternyata Tuanku Sultan tepat apabila mendapati Dato Shukri telah menjalankan kerjasama dalam merompak hasil balak Kelantan bersama dengan Hussam Musa EXCO Kerajaan Negeri disamping peguam utama Hussam musa sendiri Fauzi yang melakukan kerja dokumen dan pembersihan dalam kerja kotor yang dilakukan.

Modus operandi mereka cukup licik yang mana Hussam Musa melalui peguamnya dan beberapa pegawai kerajaan Negeri mendokumentasikan permohonan untuk mengorek bijih besi dikawasan balak. Dato Shukri yang mempunyai kuasa tanpa pengetahuan Tuanku Sultan telah meluluskan permohonan Hussam Musa itu agar kawasan yang kononya didakwa mempunyai bijih besi diterokai.

Hakikat sebenar modus operandi mereka adalah untuk menebang balak dan setelah balak ditebang maka mereka akan melaporkan tidak ada bijih besi dijumpai. Kegiatan ini berterusan dari masa ke semasa yang mana kumpulan Dato Hussam dan Dato Shukri telah mengaut berpuluh puluh juta hasil dari modus operandi mereka.

Tuanku Sultan telah mengetahui kegiatan mereka ini dan atas sebab itulah Dato Shukri dipecat dari Istana dan Hussam Musa dipecat dari jawatan Exco Kerajaan negeri.

Jadi tidak hairan bila Hussam Musa menyebut Bijih Besi RM2 Billion kerana beliau tahu Tuanku Sultan sudah mengetahui apa yang berlaku dan Tuanku Sultan tahu penyelewengan yang dilakukan oleh Hussam Musa dan Dato Shukri.

Husam kritik kerajaan negeri

Posted: 08 Oct 2013 09:35 PM PDT

Husam Musa membuat kejutan apabila membidas beberapa tindakan kerajaan negeri yang disifatkannya tidak wajar dan menyimpang dari konsep ketelusan.

Datuk Husam Musa (Pas-Salor) yang membahaskan usul Belanjawan 2014 kerajaan Kelantan antara lain membangkitkan isu pembalakan Hutan Simpan Kekal Ulu Sat di Machang dan kenaikan tarif air yang berkuat kuasa Ogos lalu.

Menyentuh isu pembalakan itu, Husam meminta kerajaan negeri tidak meluluskan permohonan sebuah syarikat untuk menebang kawasan seluas 1,400 hektar di hutan simpan berkenaan.

Husam juga berkata, syarikat berkenaan bakal menerima kawasan tersebut tanpa membuat sebarang tender.

"Ia sangat meragukan sekali. Seingat saya, semasa pentadbiran YAB Tok Guru dahulu, tidak ada kawasan seluas itu diberikan kepada mana-mana individu.

Mengenai kenaikan tarif air, Husam berkata, jika Syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) diurus dengan lebih amanah, kenaikan itu sepatutnya boleh dielak.

Beliau berkata AKSB sebenarnya telah gagal meningkatkan kualiti bekalan air di Kelantan walaupun beberapa loji air utama telah dinaik taraf.

Husam memberi contoh naik taraf Loji Rawatan Air Jeli bertujuan mencapai 10  juta liter (JLH) air sehari dengan kos RM21 juta, namun hanya mencapai 6.6 JLH.
  
"Naik taraf loji rawatan air Bukit Remah, Tanah Merah dengan kos RM16.4 juta bagi meningkatkan pengeluaran kepada 42 JLH tetapi pencapaian 36.6 JLH.

"Naik taraf loji rawatan air Pintu Geng membabitkan kos RM52 juta dengan sasaran 30 JLH namun dengan kos sebesar itu hanya mengeluarkan 12.5 JLH,"
katanya.

Untuk mengurangkan kebocoran paip, AKSB membelanjakan RM130 juta setakat Julai tahun ini, namun kadar air tanpa hasil masih 52 peratus, bererti gagal sama sekali.

Husam juga mengkritik pihak kerajaan negeri yang banyak menghabiskan wang rakyat dengan membuat lawatan ke luar negara. Menurut beliau wang perbelanjaan dibazirkan begitu sahaja dan jika digunakan dengan baik untuk faedah rakyat ia akan lebih bermakna terutama dalam mengatasi masalah air.

Parti Gerakan nak guna 'Ini Kali Lah?

Posted: 08 Oct 2013 06:52 PM PDT

Parti Gerakan tekad menggunakan slogan yang sering dilaungkan PR ketika berkempen PRU13, ‘ini kalilah’ dalam membantu BN pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Sungai Limau, 4 November ini.

Namum bagi rakan-rakan bloggers pro BN, kami menolak slogan tersebut kerana ia boleh merosakkan aqidah Islam, sebelum ini slogan yang dimainkan oleh Pas, Dap dan Pkr dalam menghadapi PRU 13 lalu mendapat kritikan hebat dan berjaya melemahkan parti pembangkang.

Istilah 'Ini kalilah' membawa erti yang salah jika diulang-ulang sebut.

WAH! INGAT PAS BERSIDANG MACAM ADIK BERADIK RUPANYA DAH MACAM LANUN

Posted: 08 Oct 2013 04:25 PM PDT



PAS Puttrajaya dan Batu kecoh apabila terdapat gerakan untuk menjatuhkan penyandang jawatan berkenaan.

Gerakan itu berjaya menukar kepimpinan di Putrajaya, tetapi gagal di Batu apabila pemimpin kawasan itu berjaya kekal dalam jawatannya.

Bekas Yang Dipertua PAS kawasan Putrajaya, Nazir Zakaria, dalam sidang medianya hari ini, berkata pada 3 April lalu, beliau "direhatkan" daripada jawatannya melalui satu surat yang dikeluarkan oleh Pemangku Timbalan Yang Dipertua PAS Putrajaya, Kamaruzaman Mohamad dan dua lagi pemimpin PAS kawasan.

Katanya, menjelang mesyuarat agung iaitu pada 12 September, Nazir menerima satu lagi surat dari orang yang sama memaklumkan 'Penamatan tempoh berehat Yang Dipertua PAS kawasan Putrajaya' dan pada hari sama, notis mesyuarat agung Putrajaya dikeluarkan tanpa pengetahuannya.

Sehubungan itu, katanya, dalam mesyuarat agung PAS kawasan Putrajaya 22 September lalu, Kamaruzaman yang juga Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, dipilih sebagai Yang Dipertua PAS Putrajaya baru menggantikan Nazir.

"Pada hari mesyuarat agung berkenaan, saya tidak ada kerana ke Bangkok atas urusan korban untuk umat Islam di sana.

"Samentara ada di sana, saya turut berkunjung ke majlis berkabung untuk Chin Peng bersama calon kita dari Pendang untuk melihat sejarah yang diselewengkan oleh Umno," katanya kepada The Malaysian Insider.

Nazir berkata, tindakan terhadap beliau bermula apabila beliau melaksanakan keputusan mesyuarat AJK PAS kawasan yang mahukan Datuk Husam Musa sebagai calon PAS di Putrajaya.

Katanya, beliau mempertikaikan kesahihan tindakan merehatkan dirinya kerana ia bertentangan dengan satu kes yang berlaku sebelum ini iaitu kes Pendang apabila Pejabat Agung PAS membatalkan keputusan itu.

Sementara itu, di kawasan Batu, mesyuarat agung pada 29 September lalu kecoh dan terpaksa ditangguhkan apabila ada pihak yang membantah senarai calon serta menolak keputusan membenarkan perwakilan satu cawangan iaitu Taman Datuk Senu mengundi.

Menurut sumber yang hadir, keadaan menjadi kecoh sehingga seorang pemimpin kanan kawasan berang dan mendakwa ada usaha untuk "merampas dan menjatuhkan" kepimpinan PAS kawasan itu, lapor sebuah portal berita.

"Bagi saya, ini adalah usaha sekumpulan anak muda kita yang cuba menafikan pimpinan orang lama," kata Yang Dipertua PAS Kawasan Batu, Ishak Surin kepada The Malaysian Insider.

Ishak berkata, kekecohan berlaku apabila Badan Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan yang diketuai Setiausaha Perhubungan dan Ketua Pemuda cuba mengambil alih proses pemilihan kawasan itu.

"Mengikut amalan kami di Wilayah Persekutuan ini, satu kawasan lain akan menyelia dan menjadi pemerhati mesyuarat kawasan ini. Dalam kes Batu, PAS kawasan Cheras yang diputuskan berbuat demikian. Bila Badan Perhubungan yang mengambil alih, mula timbulnya syak wasangka dan menimbulkan masalah ini," katanya.

Ishak menyertai PAS pada awal 1980-an selepas meninggalkan Parti Rakyat Malaysia (PRM).

Akibat kejadian itu, katanya, beliau dipandang serong oleh sesetengah pihak dalam PAS.

Selepas apa yang berlaku dalam mesyuarat itu, penyelia pemilihan mempertikaikan keputusan mesyuarat khas Jawatankuasa Harian Kawasan untuk menolak perwakilan Taman Datuk Senu kerana mereka menghantar dua senarai perwakilan yang bercanggah.

"Bagi mengelak masalah timbul dalam mesyuarat agung, kami tolak kedua-dua kumpulan perwakilan cawangan itu. Namun apabila pemilihan hendak dibuat, penyelia pemilihan meminta perwakilan Datuk Senu diterima. Ini yang menimbulkan kekecohan," kata Ishak.

Sumber daripada Badan Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan berkata, bagi pihak satu lagi pula, perwakilan Datuk Senu ditolak oleh PAS Kawasan Batu bertujuan menyekat pencalonan lain untuk jawatan Yang Dipertua Kawasan yang dipegang Ishak.

"Dalam mesyuarat agung semula selepas itu, Ishak menang tanpa bertanding untuk jawatan itu kerana bila ditolak pencalonan Datuk Senu hanya tinggal satu sahaja pencalonan untuk calon lain, sedangkan perlu dua pencalonan untuk menjadikan pencalonan itu sah," kata sumber itu.

Mesyuarat Agung PAS Kawasan Batu disambung semula pada 6 Oktober di Taman Gombak dan dalam mesyuarat itu, Ishak serta dua lagi pimpinan utama PAS Kawasan Batu menang tanpa bertanding untuk jawatan yang dipertua, timbalan dan naib. – 8 Oktober, 2013.

Aspirasi Bangsa

Posted: 09 Oct 2013 01:07 AM PDT

Aspirasi Bangsa


#DAPpenipu Lim and Singh Dynasty Working Hard To Banned DAP - Episode 1

Posted: 08 Oct 2013 10:00 PM PDT

#halilintar KEHIDUPAN KOMUNIS PENUH RAHSIA DAN KECEWA

Posted: 08 Oct 2013 06:23 PM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 08 Oct 2013 11:35 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Pandangan Pemuda Umno - Video @Zahid_Hamidi Kurang Ajar Pada @MalaysiaKini atau Malaysiakini Kurang Ajar Pada Zahid Hamidi ?" on YouTube

Posted: 08 Oct 2013 07:25 AM PDT

https://www.youtube.com/watch?v=6Jcks7kyuhQ&feature=youtube_gdata_player

Mohon sebarkan...

Belantan

Posted: 08 Oct 2013 11:19 PM PDT

Belantan


China Press : Memang Wujud Sentimen Anti Dinasti Lim Dalam Pemilihan CEC?

Posted: 08 Oct 2013 07:31 PM PDT


Keputusan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP pada 29 September lalu membuktikan wujudnya sentimen anti Dinasti Lim.

Dinasti Lim merujuk terhadap penguasaan bapa dan anak, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang mencengkam parti itu sejak dari tahun 1969.

"Keputusan pemilihan semula DAP menunjukkan bahawa para perwakilan ingin keseimbangan kuasa dalam CEC," lapor China Press.

Yu Pei Ni, penulis China Press berpendapat perubahan kedudukan dalam senarai 17 CEC menghantar satu mesej yang jelas bahawa perwakilan mahu check and balance kepada kepimpinan parti itu yang sebelum ini sangat utuh.


Ketua DAP di parlimen yang juga penasihat parti, Lim Kit Siang jatuh ke nombor kedua daripada pemilihan sebelumnya pada Disember 2012 yang dominan di tempat yang pertama.

Kit Siang mengalami kemerosotan majoriti sebanyak 171 undi.

Manakala anaknya, Lim Guan Eng yang juga Setiausaha Agung parti dari tempat kedua sebelumnya menjunam ke tempat kelima di mana majoriti undinya merosot sebanyak 272 undi.

Timbalan Pengerusi DAP yang juga Pengerusi disiplin parti, Tan Kok Wai sebelum ini berada di tempat keenam telah terkeluar dari senarai 'top 10′ apabila beliau mendapat tempat ke-16 dalam pemilihan semula baru-baru ini, tulis Chinese Press.

Jenice Lee menamakan Kit Siang, Guan Eng, Kok Wai dan Karpal Singh sebagai 'kumpulan empat' daripada Dinasti Lim.

Yu, penulis Chinese Press merumuskan keputusan itu jelas menunjukkan wujudnya sentimen anti-Lim.


"Sudah tentu, adalah misi mustahil untuk menggulingkan Lim (Kit Siang dan Guan Eng), (namun) dengan undi mereka delegasi hanya boleh memberitahu Setiausaha Agung bahawa kejayaan DAP tidak boleh berlaku dengan usaha satu atau dua orang semata-mata, ia adalah satu pencapaian secara kolektif, semua ahli akar umbi di seluruh negara sepanjang beberapa dekad yang lalu," katanya.

Melihat kepada "menu" (senarai kempen calon) yang diedarkan dalam Kongres Khas DAP, China Press melaporkan terdapat satu lagi pecahan kumpulan alternatif dari DAP Pulau Pinang yang tidak diluluskan oleh Guan Eng dan ahli pasukannya telah menamakan Teresa Kok, Liew Chin Tong, Anthony Loke, Zairil, Teo Nie Ching dan Gobind Singh.

Perpecahan turut berlaku dalam DAP Perak, di mana kumpulan yang diketuai oleh bekas Ketua Publisiti Pemilihan DAP, Hew Kuan Yew telah berkempen menjatuhkan pasangan sepupu, Datuk Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming.

Hew, pro Guan Eng yang dikenali juga sebagai 'Superman' telah mengkritik secara terbuka Ngeh dan Nga di Facebook dan menyeru para perwakilan agar mengeluarkan mereka daripada daripada senarai 20 CEC.


Ngeh dan Nga dilaporkan FMT bakal terkeluar dari senarai CEC disebabkan nama mereka dan seorang lagi dari kumpulan lima harimau, Boo Cheng Hau (Pengerusi DAP Johor) tiada dalam senarai 'menu' utama yang direstui Dinasti Lim.

Pada pemilihan semula CEC 29 September itu, hanya 68 calon yang pernah bertanding dalam pemilihan 15 Disember 2012 dibenarkan bertanding semula.

Tiada calon baru dibenarkan bertanding, namun daripada 68 calon itu, 17 calon telah menarik diri.

Antara mereka adalah; Choong Siew Onn, Er Teck Hw, V. Ganabatirau, Jagdeep Singh Deo, V. Jaya Balan, Kamache Doray Rajoo, M Manogaran, Ng Chin Tsai, Ng Wei Aik, RSN Rayer, Siew Kim Leong, Soh Boon Hong, Tan Lee Koon, Teo Kok Seong, Violet Yong dan Roseli Abdul Ghani.

Turut tidak bertanding daripada 68 calon itu adalah Hiew King Cheu, ADUN Luyang dan John Fernandez, bekas Ahli Parlimen Seremban kerana kedua-dua mereka telah bertindak keluar daripada DAP.

Suara Politik
Belantan

Ketua Publisiti DAPigs didakwa lindungi Guan Eng?

Posted: 08 Oct 2013 07:31 AM PDT


Tindakan Ketua Publisiti DAP, Tony Pua menggelar Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan Utusan Malaysia sebagai 'anjing UMNO' dalam isu pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) baru-baru ini sebagai satu cubaan untuk melindungi Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng daripada bertanggungjawab dalam kesilapan yang berlaku.

Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Zulkifli Noordin berkata, ROS dan Utusan Malaysia cuma menjalankan tugas berdasarkan laporan yang diterima daripada ahli DAP sendiri yang tidak berpuas hati dengan pemilihan CEC.


Malah, katanya, kenyataan itu juga secara tidak langsung menunjukkan sikap buruk pemimpin tersebut.

''Sebagai seorang wakil rakyat yang kononnya demokratik dan menyokong hak kebebasan bersuara, Tony tidak sepatutnya mengeluarkan gelaran yang mencerca itu, sebaliknya bertindak dengan lebih matang dan positif.

''Sepatutnya Tony bertindak lebih matang dalam isu ini seperti pergi berjumpa dengan pegawai ROS sendiri jika beliau mahu menyelesaikan masalah tersebut," katanya kepada pemberita di pejabatnya dekat sini hari ini.


Beliau mengulas kenyataan Tony Pua dalam laman Facebooknya yang menggelar ROS dan Utusan Malaysia sebagai 'anjing UMNO' selepas parti itu diarah menjalankan pemilihan semula CEC baru-baru ini berikutan pelbagai pihak mempertikai kewibawaan proses pemilihan CEC pada 15 Disember tahun lalu.

Zulkifli menambah, tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang cuba mengugut untuk menyaman ROS sekiranya gagal mengiktiraf pemilihan semula CEC DAP pada bulan lalu, juga dilihat sebagai satu cubaan menghalang pegawai awam daripada menjalankan tugas mereka.

Suara Politik
Belantan

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 08 Oct 2013 11:19 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Calon Naib Presiden Guna Pengaruh Istana, Kini Terdedah Siapa Calon Itu...

Posted: 08 Oct 2013 08:00 PM PDT


Hari tu aku ada tulis pasal ada calon naib presiden umno sudah terdesak nak menang, lalu di gunakan pengaruh istana untuk membantunya meraih undi dari ketua-ketua bahagian...

Satu perbuatan yang desperate, mentang-mentang la dia ada kabel kuat dengan istana...

Wartawan joceline tan ada mendedahkan siapa pemimpin desperate yang sanggup menggunakan pengaruh istana untuk mendapatkan undi, korang baca tulisannya di bawah...

Pesan aku pada calon yang bertanding, "berdirilah atas kaki sendiri"

Rakyat Bersetuju Tindakan Zahid Hamidi Sergah Wartawan Malaysiakini...

Posted: 08 Oct 2013 06:00 PM PDT

Majoriti rakyat menyokong tindakan zahid hamidi menyergah wartawan malaysiakini, selama ini banyak menteri berdiam diri apabila kenyataan mereka di spin dan fitnah, tak ada sorang pun menteri yang berani menemplak portal kaki fitnah itu...

Harap tindakan zahid ini menjadi contoh kepada pak-pak menteri yang lain, supaya jangan bagi muka sangat dengan malaysiakini dan kalau boleh kementerian penerangan jangan benarkan malaysiakini renew kad perakuan media mereka...

Satu Kepala 3-5 Ribu, Hanya Itu Nilai Ketua Pemuda UMNO...

Posted: 08 Oct 2013 06:00 AM PDT

Aku dapat perkhabaran dari rakan-rakan kelmarin, ada seorang calon naib presiden yang cukup desperate sudah mula menggunakan senjata duit untuk meraih undi, di khabarkan sejumlah atau mungkin hampir seluruh ketua-ketua pemuda di selangor mendapat ang pau sebanyak rm 5000 satu kepala sebagai imbuhan.

Imbuhan untuk apa? imbuhan supaya memastikan setiap perwakilan mengundi calon yang desperate itu, lihatlah bertapa jijiknya permainan calon naib presiden itu, di saat presiden umno meminda perlembagaan supaya tidak ada lagi permainan politik wang, tapi calon naib presiden itu dengan muke toyar masih lagi mengamalkan politik kotor yang di mulakan oleh anwar ibrahim...

Tapi kenapa pemuda selangor dapat sorang rm 5000 sedangkan 9 ketua pemuda bahagian di perak hanya dapat rm 3000 sahaja?

Perwakilan perlu tolak calon naib presiden yang mengamalkan politik wang macam ni...

oyabun

Posted: 08 Oct 2013 11:16 PM PDT

oyabun


Nanyang Siang Pau : Gelombang Tumbangkan Lim Beri Kesan Undi Guan Eng?

Posted: 08 Oct 2013 11:25 AM PDT


Pemimpin veteran parti, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng masing-masing menduduki tempat pertama dan kedua dalam pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) pada 15 Disember 2012.

Selepas selang sembilan bulan, mereka mencatatkan penurunan undi paling banyak dalam pemilihan semula CEC yang diadakan pada 29 September 2013.

Dibandingkan dengan jumlah undi yang diperolehi dalam pemilihan 15 Disember, sokongan kepada Guan Eng didapati menjunam sebanyak 10.81 peratus sekali gus menjadi satu-satunya calon yang mengalami kejatuhan dua digit.


Analisis Nanyang Siang Pau mendapati sebanyak enam calon telah mengalami `kejatuhan' dari segi jumlah undi jika dibandingkan dengan pemilihan 2012.

Mereka yang berdepan keadaan itu ialah Guan Eng, Kit Siang, Nga Kor Ming (Timbalan Bendahari), Tan Kok Wai (Timbalan Pengerusi), Ngeh Koo Ham (Timbalan Setiausaha Agung) dan Tony Pua (Setiausaha Publisiti).

Tetapi selepas mengambil kira perbezaan jumlah perwakilan yang hadir mengundi, kadar sokongan terhadap Koo Ham dan Tony sebenarnya telah meningkat berbanding pemilihan 2012.


Daripada empat calon yang mengalami kejatuhan dari segi kadar sokongan pula, Guan Eng mencatatkan penurunan 10.81 peratus diikuti Kit Siang (4.91 peratus), Kor Ming (3.54 peratus), dan Kok Wai (2.7 peratus).

Ahli DAP secara umumnya berpendapat bahawa penurunan sokongan empat calon ini mempunyai kaitan dengan operasi parti dalam tempoh sembilan bulan semenjak pemilihan 2012 diadakan.

Ia juga dikaitkan dengan gelombang `Tumbangkan Lim' yang dikataan menyebabkan kedudukan Kit Siang dan Guan Eng digoyang.

Wasabi Oyabun..

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 08 Oct 2013 11:10 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


#PemilihanUMNO : Kerana tandus isu, @KhairyKJ dan @LokmanAdam jadi mangsa serangan peribadi MACAI. #KJ4KP #Lokman4NKP

Posted: 08 Oct 2013 08:29 PM PDT

 
 
Kami di MyMassa berasa cukup terkilan melihat perkembangan menuju fasa terakhir Pemilihan UMNO 2013 ini. Kami dapati cukup banyak serangan peribadi yang dibuat ke atas pemimpin tertentu parti, atas desakan ketandusan isu. Malah blog ini juga diserang dengan komen kata-kata kesat oleh oleh beberapa "indidvidu" yang sama ada tidak menggemari calon yang kami bawa atau merupakan 'tentera upahan maya' bagi calon lain.
 
Persoalannya, adakah perbuatan ini dihalalkan atas perjuangan kononnya untuk menyelamatkan masa depan parti?
 
 
 
 
Tidakkah kita berfikir menggunakan akal yang waras dan belajar dari kesilapan yang lalu? Kita pun tahu bukan bahawa apa sahaja yang kita coretkan di blog, ruangan komen, laman FB dan twitter ini bukan sahaja menjadi tontonan dari kalangan ahli UMNO semata-mata? Apakah UMNO akan lebih baik selepas pemimpin yang kita tidak suka tewas, tetapi meninggalkan 1001 persepsi yang buruk kepada rakyat biasa?
 
 
 
 
Apakah UMNO ini ditubuhkan hanya untuk Pemilihan Dalaman Parti sahaja? Atau sebuah pertubuhan (bukan bersifat parti semata-mata) yang wujud atas perjuangan keramat untuk mempertahankan agama, bangsa dan tanahair, yang mana perlu melalui proses Pilihanraya Umum? Malah, semasa PRU yang lepas, adakah UMNO menang hanya dengan undi ahlinya sahaja?
 
 
 
 
Kalau jawapannya tidak, maka tolonglah hentikan serangan berbentuk peribadi ini. Kerana itulah, walaupun kami di MyMassa memilih untuk mempromosi beberapa calon tertentu untuk beberapa jawatan, tetapi kami sekali-kali tidak akan membuat serangan peribadi ke atas pihak lawan mereka. Jauh sekali untuk memburukkan ahli keluarga dan anak isteri mereka.
 
Apakah kita suka jika orang lain memburuk-burukkan anak isteri kita? Lebih bacul, berselindung pula di sebalik akaun anonymous atau palsu. Apakah ini perjuangan yang dituntut dalam Islam?
 
Kalau sudah tandus idea untuk mengangkat pemimpin pun, janganlah pula sampai jadi ejen syaitan untuk memburuk-burukkan orang lain. Malulah jika kehebatan kita setakat menghentam dan memaki sahaja.
 
Seperti dalam kes Lokman Adam, mengapa perlu diungkit hal berbelas tahun yang lalu? Siapa yang tidak pernah buat kesilapan dalam hidup mereka? Kesilapanlah yang banyak memberikan kita pelajaran dan pengajaran untuk meneruskan hidup. Seorang pemimpin juga seharusnya tidak takut untuk berbuat silap dan mengambil tanggungjawab. Dalam hal ini, saudara Lokman telah pun membuktikan apa yang beliau mampu sumbangkan untuk kekuatan parti melalui Biro Pidato terutamanya sepanjang 4 tahun yang lalu. Malah, masih banyak lagi bukti kesungguhan saudara Lokman mempertahankan Kerajaan dan UMNO yang kita boleh lihat secara carian terbuka di YouTube.
 
Jadi persoalannya kini, apakah calon yang anda begitu puja itu mampu berhadapan dengan pihak lawan secara berdepan tanpa gentar seperti saudara Lokman sendiri? 
 
Cuba keluar sebentar dari lingkungan kepartian dan nilai semula calon yang anda angkat tadi. Nilaikan persepsi terkini rakyat biasa ke atas dirinya berdasarkan beberapa perkembangan terkini. Adakah anda rasa beliau layak lagi diangkat sebagai pemimpin jika anak negerinya sendiri pun sudah ramai yang mulai membencinya? Ingat, calon anda itu bukan setakat hendak jadi NKP, sudah tentu selepas ini beliau perlu menarik pula sokongan rakyat biasa kepada UMNO. Bagaimana dia hendak berbuat begitu jika sekarang pun sudah terpalit dengan pelbagai kontroversi yang tidak disukai rakyat biasa?
 
Namun begitu, kami sekali-kali tidak akan menyebut nama atau membuat serangan peribadi. Blog ini hidup selama ini pun bukannya kerana sokongan ahli UMNO semata-mata. Sebab itu, persepsi rakyat biasa ke atas pemimpin UMNO sangat penting buat kami.
 
 
 
 
Inilah juga yang membuatkan kami cuba menjadikan Pemilihan UMNO kali ini sebagai satu budaya baru yang turut diraikan sama oleh rakyat biasa. Supaya UMNO kekal relevan di mata rakyat, selain mengambil kesempatan memperkenalkan beberapa calon yang kami sanjungi. Ambillah kesempatan Pemilihan tahun ini untuk memperkasakan UMNO, dan bukannya memberikan lagi ruang kepada pembangkang untuk menyerang parti keramat kita ini.
 
Pilih pemimpin dengan gunakan akal, bukannya dengan hati yang emosi!

PRK SG LIMAU MEDAN HIJRAH TUKAR PAS KE UMNO.

Posted: 08 Oct 2013 02:00 PM PDT



ALLAH s.w.t berfirman yang bermaksud:

"Dan orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia." (Surah al-Anfal, ayat 74).

Mungkin terlalu awal untuk berbicara berkaitan semangat jihad untuk berhijrah memandangkan Sambutan Maal Hijrah 1435H masih lagi jauh.

Kita mungkin disibukkan dengan Pemilihan Agung UMNO (PAU) 2013, Pilihanraya Kampus, pembentangan Bajet 2014. Tak kurang juga PAS yang turut sibuk bergelut menghadapi pemilihannya dalam Muktamar 2013 nanti. Ada juga yang berkira-kira untuk balik kampung sempena Hari Raya Qurban nanti. Mungkin sedang mengira berapa banyak haiwan ternakan yang akan mereka 'tumbangkan' kelak?

Dunia jangan ditinggal, akhirat pula jangan dilupa. Sempena PRK Sg Limau nanti Mymassa berharap agar penduduk DUN Sg Limau bertekad untuk melakukan penghijrahan zahir dan batin secara beramai-ramai meninggalkan segala kebatilan dan ketaksuban. Berubahlah menjadi seorang Muslim Melayu yang benar-benar memiliki iman yang sejati bukannya terpalit dengan unsur-unsur subahat seperti mana yang dibawa oleh sebuah parti yang mengaku bertunjangkan Islam tetapi natijahnya membawa lebih banyak keburukan kepada agama dan bangsa sendiri.

Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang sentiasa menyantuni anak-anak yatim dan golongan alim ulama

Berhijrahlah dengan memilih sebuah parti yang benar-benar memperjuangkan Islam dengan memartabatkan bangsa Melayu dan bumiputera sebagai penduduk majoriti negara ini. Sudah begitu banyak jasa UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam memakmurkan agama dan bangsa ini tanpa meminggirkan golongan minoriti.
Rumah-rumah yang kita diami, tanah-tanah yang kita usahakan, dan segala rezeki yang kita perolehi seharian selama berada di Sg Limau itu adalah nikmat-nikmat  yang Allah s.w.t kurniakan hasil perjuangan sebuah kerajaan yang prihatin terhadap bangsa dan agamanya. Kita tidak mungkin mendapat hak-hak ini jika kepimpinan Negeri dan DUN diberikan kepada pihak yang bukan hak atau kutu-kutu brahak.
Hanya mereka yang tamak dan tidak bersyukur saja yang  selalu mendakwa UMNO dan BN dengan pelbagai buruk sangka. Namun kepada Allah s.w.t saja tempat UMNO dan BN berserah dan  sesungguhnya Dia Maha Mengetahui siapa yang sentiasa ikhlas berjuang demi agamaNya.


Kerjasama erat antara ulama dan umara akan memberikan kejayaan kepada Negeri yang ditadbir

Kita akui UMNO dan BN tidaklah 100 peratus sempurna kerana tiada satupun ciptaan Allah yang sempurna apatah lagi sebuah parti yang diwujudkan oleh manusia. Namun percayalah parti keramat ini sentiasa memperbaiki diri dengan beristiqamah mencari keredhaan Allah s.w.t. Perjuangan jihad memartabatkan Islam dan Melayu tidak pernah lekang dan sentiasa ada penambahbaikan.

Justeru kami menyeru dengan penuh tawadduk kepada pengundi-pengundi di DUN Sg Limau agar bertekad melakukan perubahan pada 4 November ini dengan berhijrah beramai-ramai memilih calon UMNO  - Barisan Nasional  untuk menjadi ADUN baru bagi mewakili ummah dan rakyat di kawasan ini demi kelangsungan kita memartabatkan agama, bangsa dan negara bersama.

Semoga semangat Awal Muharram 1435H pada 5 November nanti membawa sinar kejayaan dan kemenangan kepada UMNO dan BN di DUN Sg Limau ini. Insya Allah.

Hayatilah erti pengurbanan dan hijrah. Kenalilah dirimu rata-rata, hargailah budi mereka yang berjasa, barulah kamu mengenal Tuhanmu yang nyata.
 
Allah Akhbar...Allah Akhbar...Allah Akhbar ...Berani Berhijrah untuk Kedah!

#PemilihanUMNO : Calon #60 bakal menggegar pembangkang! @TunFaisal #TF4MT

Posted: 08 Oct 2013 08:00 AM PDT

 
 
Alhamdulillah. Akhirnya semalam, Jawatankuasa Pemilihan UMNO membuat keputusan bahawa saudara Tun Faisal dibenarkan juga untuk bertanding bagi jawatan MT UMNO pada pemilihan kali ini. Sememangnya beliau tidak mendapat laluan yang mudah selain terpaksa melalui pelbagai dugaan yang getir. Tetapi bak kata pepatah, kalau tidak dipecahkan ruyungnya, manakan dapat sagunya.
 
 
 
 
Kami di MyMassa sentiasa menyokong penuh pencalonan Tun Faisal sebagai calon No 60 MT UMNO bagi memastikan UMNO kembali diremajakan dan suara anak muda, warga IPT serta warga siber dapat diperjuangkan ke arus perdana. Teruskan berjuang Tun, kami akan sentiasa di belakangmu! #TF4MT!
 
 
 

PANAS! Pendedahan SKANDAL di pejabat Menteri KBS?!! @KhairyKJ #PemilihanUMNO #KJ4KP

Posted: 08 Oct 2013 05:00 AM PDT

 
 
Gadis yang dikatakan menjadi pujaan KJ...


Utamakan hasil bukan retorik

JIKA pada tahun 2004, KHAIRY JAMALUDDIN dikatakan berhadapan dengan pencabar heavyweight bagi merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO, tetapi dalam usaha mempertahankan jawatan itu dalam Pemilihan UMNO 12 Oktober ini, beliau akan berhadapan dengan empat calon bertaraf ketua cawangan sahaja.

Namun Khairy tidak memandang rendah apatah lagi cabaran mereka, bagi beliau apa pun berlaku usaha tetap dilakukan untuk kemenangan.

Dalam pertemuan dengan wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR dan HUSSAINI AMRAN di Kementerian Belia dan Sukan. Khairy mengulas panjang lebar hasrat beliau mempertahankan jawatan tersebut dan menjawab segala persoalan serta isu yang dikaitkan dengan diri beliau.



MINGGUAN: Imbas kembali 2004, YB menjadi Ketua Pemuda dengan ejekan tetapi selepas itu YB berjaya memimpin pergerakan tersebut, apakah ini menjadi asas YB mahu mempertahankan jawatan?

KHAIRY: Sejak awal lagi saya memang berhasrat mahu duduk dalam Pemuda bukan sepenggal tetapi kalau boleh lebih daripada itu memandangkan saya masih lagi dalam lingkungan umur Pemuda. Walaupun jawatan Ketua Pemuda tiada had umur tetapi saya dalam usia 37 tahun, saya masih boleh serasi dengan orang muda. Yang kedua, perancangan fasa pertama atau penggal pertama lebih kepada menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Macam mana kita boleh appeal UMNO, Pemuda UMNO, Pemuda BN kepada pengundi muda yang ada di dalam dan paling penting di luar parti. Sebab itu banyak pendekatan yang kita buat sebelum PRU-13 menjurus ke arah luar parti.
 


Berikutan itu kita melaksanakan pelbagai program yang bertujuan menarik sokongan orang muda seperti program jelajah Pemuda dan karnival kerjaya, semua itu tidak pernah kita buat dahulu. Zaman dahulu kita lebih kepada kumpulan pendesak, cakap soal parti, soal agenda bangsa tapi yang ini kita meliputi semua aspek sebab kita hendak tarik sokongan daripada orang muda dan hasil seperti mana kajian Merdeka Center yang menunjukkan 54 peratus pengundi muda Melayu berumur 21 hingga 30 tahun mengundi BN, yang tidak beri ialah bukan Melayu. Perancangan penggal kedua saya ialah untuk melahirkan pemimpin muda yang boleh mengambil alih tempat pemimpin-pemimpin lama atau dewasa sedia ada. Maknanya, perancangan fasa kedua ini adalah peremajaan UMNO itu sendiri, ia bukan sekadar program tetapi menampakkan UMNO ini dianggotai oleh pemimpin-pemimpin muda.

Dalam penggal kedua ini, kita fokus kepada pengkaderan pemimpin Pemuda dan Puteri. Insya-Allah kita akan laksanakan selepas pemilihan nanti adalah akademi kepimpinan muda dalam UMNO seperti mana dipersetujui oleh Presiden parti. Kita cari yang betul-betul ada bakat. Sama ada dalam kalangan pelajar universiti, profesional dan ahli kita sendiri yang kita rasa dia ni boleh menjadi calon sama ada dalam pemilihan parti mahupun pilihan raya. Bagi saya, KPI satu, sokongan orang muda. Yang kedua untuk KPI adalah pemimpin muda dalam parti. Kita tengok pembangkang. Berapa ramai ahli-ahli Yang Berhormat dalam kalangan muda. Saya mahu bawa lebih ramai lagi ke depan supaya kita ada nampak peremajaan parti itu dan anggota itu sendiri.


Dalam istilah peremajaan UMNO ini, ada dua tafsiran. Satu tafsiran mengatakan di segi usia dan di satu lagi pula merujuk kepada pemikiran?

KHAIRY: Kedua-duanya. Dalam ucapan dasar tahun lepas saya ada kata tak guna kita muda dari segi usia tetapi pemikiran kita kolot. Jadi, saya cuba bawa kedua-dua. Ada yang faham, ada yang tak berapa faham. Ada yang kata Pemuda kena kembali ke zaman dahulu sebagai kumpulan pendesak. Saya kata kumpulan pendesak OK tetapi tak cukup dengan itu. Ia kena lebih daripada itu. Kita kena tengok masalah orang muda. Kenapa kita buat job fair? Kenapa kita bawa isu perumahan? Kenapa kita bawa isu muflis contohnya. Sebab ini isu yang melibatkan orang muda.

Ya, kita boleh melaungkan perjuangan parti, agama, bangsa dan negara, itu tetap kita buat tetapi orang muda hari ini mahu tengok lebih daripada retorik. Kalau hanya retorik, mereka akan kata ''kamu muda tetapi perjuangan sama dengan orang lama, tak bawa benda baharu.'' Dari segi peremajaan ia juga ada kaitan dengan usia. Saya mengakui ada orang lama atau pemimpin lama yang menampakkan ciri-ciri sebagai orang muda. Seperti Perdana Menteri, beliau ada Twitter dan Facebook. Beliau tahu bagaimana hendak mendampingi dan mesra orang muda.


YB antara Ketua Pemuda yang satu ketika tidak berada dalam Kabinet tetapi YB tabah melaksanakan tanggungjawab, namun dalam tempoh tersebut banyak isu melibatkan orang Melayu dan Islam, Pemuda UMNO dilihat ketinggalan sehingga tempat itu diambil oleh NGO-NGO?

KHAIRY: Saya lebih melihat kepada isu-isu pengisian sebenar agenda bangsa. Bila kita buat program yang memperkasakan orang muda contohnya menjuarai isu pengangguran melalui karnival kerjaya siapa yang dapat faedah? Orang Melayu juga. Kita tidaklah menjerit perkara itu, tetapi kita lebih kepada hasilnya.
 
 

Sebanyak 140,000 orang muda dapat pekerjaan melalui karnival kerjaya Pemuda, 90 peratus orang Melayu. Bila kita bercakap 'Hidup Melayu!' biarlah hidup Melayu yang bermartabat. Kita bagi penyelesaian kepada mereka. Ini cara baharu. Sebab itu saya diterima oleh orang UMNO dan bukan UMNO, hasilnya dalam pilihan raya apabila orang muda sudah bersama kita, majoriti saya sendiri di Parlimen Rembau naik tiga kali ganda. Saya bukannya masuk bakul angkat sendiri tetapi bercakap dari segi hasil .

Ya, saya faham ada orang kata ada NGO yang ambil alih tetapi NGO yang ambil alih dari segi retorik sahaja. Tetapi dari segi kerja sebenar, kita telah melaksanakannya. Kita deliver dan ini juga fakta, saya tengok sebab saya dalam jawatankuasa pengurusan, tidak ada satu bulan pun sejak saya jadi Ketua Pemuda di mana sayap Pemuda UMNO paling corot dari segi penambahan ahli baharu. Setiap bulan sejak saya jadi Ketua Pemuda, kita nombor satu. Kita lebih daripada Wanita, kita lebih daripada Puteri, kita lebih daripada parti induk. Kita nombor satu dari segi penambahan ahli baharu UMNO sejak saya jadi Ketua Pemuda.


Tetapi dalam politik ada berkaitan dengan persepsi. Sejauh mana YB dapat bertahan dengan dakwaan mengatakan YB liberal dalam isu berkaitan orang Melayu dan Islam?

KHAIRY: Apakah hak Melayu dan kedudukan agama tergadai sewaktu kita memimpin Pemuda UMNO? Tidak. Kita bawa cara yang baharu dan saya sanggup berdepan dengan persepsi tersebut sebab kita bawa benda yang baharu. Bila kita bawa perubahan dan transformasi, bukan semua orang akan setuju.

Apabila Perdana Menteri lantik saya menjadi Pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional (PUNB) untuk menjaga ekonomi bumiputera. Saya bawa program himpunan usahawan bumiputera sebelum pilihan raya, dapat tambahan peruntukan untuk TEKUN, MARA dan PUNB. Ini mungkin orang nampak tak sama dengan cara-cara yang dibuat oleh NGO tetapi saya rasa hasilnya lebih berkesan daripada apa yang mereka buat. Saya lebih menitikberatkan hasil. Dari segi liberal progresif itu hanya pendekatan saya.


Pendekatan saya berbeza, saya buat sosial media, saya buat Facebook, saya buat Twitter, supaya orang muda boleh identify dengan saya. Apakah parti kita nak kepada seorang Ketua Pemuda yang hanya tahu bawa retorik sahaja tetapi tak tahu macam mana nak mendekati dan engage dengan orang muda. Bukan saya nak kata saya dah buat yang terbaik tetapi saya rasa setidak-tidaknya adalah sedikit sebanyak sokongan dan pengaruh saya dan juga Pemuda UMNO atas orang muda pada hari ini. Dan itu sebenarnya yang jadi keutamaan kita. Kita kena tengok dari segi perubahan pemikiran dah lain dah. Pemuda ini kena ada di depan.

Dulu zaman Datuk Harun Idris adalah untuk menjadi agresif dari segi isu bangsa dan sebagainya. Sekarang ini untuk orang muda capture the mood dia kena nampak profesional, ialah sejagat sikit tapi akhirnya kita nak tolong orang Melayu melalui hasil. Dari segi hasilnya tiada siapa yang boleh meragui hasil yang kita bawa.


Keempat-empat pencabar YB adalah sekadar ketua cawangan dan dilihat bukan tandingan YB. Apakah cabaran ini benar-benar untuk perjuangan atau sekadar kacau daun?

KHAIRY: Saya tidak mahu mempertikaikan tujuan mereka bertanding sebab saya rasa tidak adil. Saya pun tak nak mengamalkan kempen yang tak sihat, komen pasal orang lain tapi bagi saya dalam Pemuda ini, cuma saya katakan menjadi Ketua Pemuda ni bukan perkara kecil dan remeh. Keahliannya lebih 650,000 orang. Ini bukan tugas ketua Pemuda cawangan. Ini bukan pemimpin NGO. Ini sesuatu yang serius. Jawatan Ketua Pemuda sama taraf dengan Naib Presiden parti dan kena jaga 191 bahagian. Lumrah manusia pun, bila sebelum kita boleh berlari, kita kena merangkak dulu, bertatih lepas tu jalan dan kemudiannya berlari. Kita tak tiba-tiba merangkak nak lari. Tak boleh. Kena ada proses dalam parti dan saya yakin perwakilan Pemuda UMNO memahami perkara tersebut.

Walaupun saya langsung tidak memperkecilkan pengalaman dan kredibiliti lawan saya, walaupun Ketua Pemuda cawangan sahaja, tetapi nak jadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia ini perkara yang serius dan perlu kepada orang yang berpengalaman dan diterima oleh rakyat.

Saya nak kata apa pun, saya wakil rakyat dah dua kali dah. Satu penggal sebagai Ketua Pemuda, orang kenal saya. Jadi tak perlu saya kenalkan diri kepada rakyat. Maksud yang saya kata di sini, siapa yang kita pilih dalam UMNO mestilah diterima oleh rakyat. Jangan kita pilih orang yang rakyat tak kenal.


Bagaimana dengan orang melihat kemungkinan ini adalah protes terhadap kepimpinan YB?

KHAIRY: Kalau protes yang serius sudah pasti ada Exco atau Ketua Pemuda Bahagian yang lawan saya atau dari Majlis Tertinggi. Tetapi saya tengok pemimpin yang ada kedudukan, tiada siapa yang lawan. Yang lawan pun dari Ketua Pemuda cawangan. Saya melihat ini sebab keterbukaan parti. Kalau protes sudah pasti ada Exco atau Ketua Pemuda negeri atau Ahli Majlis Tertinggi.


Pencabar-pencabar YB membawa tagline Hidup Melayu, soal perjuangan Islam, soal rasuah, angkat sumpah laknat dan sebagainya. Pada pandangan YB, mengapa mereka memilih tagline dan tindakan seperti itu?

KHAIRY: Itu kena tanya mereka. Mungkin mereka rasa itu penting bagi mereka. Tetapi bagi saya, kalau nak cakap soal Hidup Melayu memang saya setuju, Melayu memang hidup pun tetapi apakah kualiti hidup Melayu itu lebih penting daripada kita sekadar melaungkan slogan. Saya dalam Pemuda dah lama sejak 1999, kalau mereka hendak bawa apa-apa slogan bawalah. Saya tetap dengan perjuangan saya. Tidak ada masalah. Saya tidak ada jawatan selama empat tahun dalam kerajaan tetapi saya dapat bertahan juga sebagai Ketua Pemuda UMNO. Ia bukan perkara yang senang. Tiada siapa yang pernah bawa selama empat tahun tanpa jawatan dalam kerajaan. Terutama dalam keadaan macam ni. Tetapi saya berjaya juga menyatukan Pemuda UMNO.

Sekarang ini dah dapat jawatan. Menteri Belia dan Sukan ini bukan saya punya tetapi Pemuda UMNO punya. Dan saya di sini sebagai Ketua Pemuda UMNO. Jadi saya minta perwakilan kalau saya dah bawa Pemuda empat tahun dalam keadaan yang susah, sudah pasti empat tahun akan datang kita boleh melakukan lebih hebat berikutan kedudukan dalam Kementerian Belia dan Sukan.


Ada tafsiran yang menyatakan YB tidak selesa apabila Datuk Mukhriz Tun Mahathir bertanding Naib Presiden? Benarkah?

KHAIRY: Biarlah, kita kalau nak bercakap soal tanggapan, persepsi politik ini saya lagi tak selesa kalau dia nak bertanding Ketua Pemuda. (Ketawa) Bukan kerana saya takut tetapi bertembung dengan rival lama. Dulu pun pertandingan antara kami bagi jawatan Ketua Pemuda sengit. Kali ini kalau saya lawan beliau pun sengit juga. Jadi lebih baik beliau bertanding jawatan lain daripada Ketua Pemuda, tetapi saya tak fikir benda tu.

Mungkin orang percaya atau tidak tetapi jujurnya inilah pandangan dan perasaan saya iaitu kita memerlukan semua orang di dalam UMNO untuk berjaya dalam PRU-14. Semua orang ada tempat. Kalau kita seteru dalam UMNO dan persaingan ini menyebabkan kita rugi dari segi tokoh-tokoh tidak dapat tempat dalam parti yang akan rasa kesannya adalah UMNO. Jadi kita memerlukan semua orang. Daripada Naib-Naib Presiden yang sedia ada kepada pemimpin-pemimpin yang baru nak muncul. Kita memerlukan semua orang sebab kekuatan UMNO datangnya daripada ahli-ahli dan dari semua pemimpin yang ada.


Secara jujur, YB bercakap panjang lebar berhubung peremajaan UMNO. Adakah YB bersetuju bahawa Mukhriz adalah antara orang yang boleh diberi peluang untuk memberi isyarat kepada rakyat bahawa itulah peremajaan UMNO?

KHAIRY: Soal peremajaan ini kita kena lihat dalam konteks lebih menyeluruh. Berhubung Datuk Mukhriz ni, kita tengok kepada corak kempen. Ada masa lagi. Saya rasa untuk adil kepada semua kita tengok apakah penerimaan perwakilan dan rakyat. Semua ada kelebihan masing-masing. Kalau nak cakap soal kelebihan Naib-Naib Presiden sedia ada di segi orang muda pun ada juga. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein Hisham pun pernah jadi Ketua Pemuda. Datuk Zahid pun pernah jadi Ketua Pemuda dan diterima baik oleh orang muda. Jadi, kita tak boleh kata usia adalah faktor penentu. Tapi kita tengok macam mana. Lama lagi ada dua minggu lagi.


Berbanding dengan Pas, orang melihat UMNO tidak ke depan dalam isu berkaitan agama. Bila nak bercakap soal Melayu, kita takut dituduh rasis?

KHAIRY: Tidak juga, kita tengok baru-baru ini PM umum program pemerkasaan bumiputera itu adalah hasil daripada perbincangan kita dalam MT, dalam UMNO tetapi macam saya sebutkan tadi, apa yang PM umumkan itu result-based, dia ada hasilnya serta perancangan. Tak guna kita jerit, kita memekik soal Hidup Melayu kalau tak ada perancangan. Yang lebih penting adalah perancangan. Satu perkara yang saya belajar, bila saya observe contohnya kaum Cina, kejayaan mereka, sebab apa, sebab ada perancangan. Dia orang tak laungkan apa-apa. Adalah kadang-kadang Dong Zong buat tapi lebih kepada perancangan tersusun. Itu yang kita nak buat sekarang. Itu yang tersurat dan tersirat.


Perancangan YB di peringkat nasional memang mantap tetapi pelaksanaan di peringkat akar umbi iaitu bahagian dan cawangan bagaimana?

KHAIRY: Itu berbalik kepada pemantapan organisasi. Sebab itu saya minta perwakilan cari pemimpin yang betul-betul boleh carry jawatan Ketua Pemuda bahagian dan ini penting. Sebab jawatan itu adalah ejen utama saya di peringkat akar umbi yang boleh melaksanakan tugas. Kita ada perancangan yang baik di peringkat nasional tetapi bila nak sampai ke bawah itu, saya mesti bergantung kepada Ketua Pemuda bahagian. Dia mesti melaksanakan tugas, menjalankan program. Ada yang berjaya ada yang tak berjaya. Saya minta kali ini kita pilih pemimpin yang kita rasa betul-betul boleh carry visi saya di peringkat akar umbi. Kalau tidak tak sampai. Saya nak buat sendiri susah. 15,000 cawangan, mesti juga dapat push daripada Ketua Pemuda bahagian.
 
 


Pesanan YB kepada Pemuda dan ahli UMNO?

KHAIRY: Kita buktikan kepada rakyat bahawa keterbukaan dan demokrasi yang kita bagi pada parti kita ini, kita pikul dengan penuh bertanggungjawab. Maksudnya walaupun lebih ramai lagi diberi hak untuk mengundi, walaupun sesiapa yang nak bertanding boleh bertanding tetapi kita kena fikir soal masa depan parti kita dengan serius. Dan bagi saya kepada perwakilan Pemuda saya menghormati pencabar saya. Semua pencabar saya walaupun datang dari peringkat cawangan tetapi sebagai orang yang berani tampil ke depan kita menghormati mereka. Tetapi kita kena fikirkan dari segi perancangan dari segi hasil, track record, kestabilan parti, saya rasa saya dah buat yang terbaik sepanjang empat tahun tanpa apa-apa jawatan pun. Saya harap mereka dapat memberi sokongan padu kepada saya untuk penggal akan datang.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131006/re_08/Utamakan-hasil-bukan-retorik#ixzz2h7SBJZr1 © Utusan Melayu (M) Bhd
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
MyMassa: Pada pandangan kami, YB KJ telah pun menjawab hampir 99% persoalan dan pertikaian yang ditimbulkan oleh lawannya. Namun, apa yang membuatkan kami tertarik adalah TIGA fakta berikut:
 
1) "...kajian Merdeka Center yang menunjukkan 54 peratus pengundi muda Melayu berumur 21 hingga 30 tahun mengundi BN." - YB KJ sengaja menggunakan dapatan kajian dari agensi pro pembangkang supaya orang tidak tuduh beliau perasan diri. Ini adalah fakta yang membuktikan bahawa program-program yang diadakan oleh PEMUDA UMNO sepanjang kempen PRU-13 memang mendatangkan hasil. Apa guna menjerit-jerit melaungkan HIDUP MELAYU jika akhirnya anak muda Melayu sendiri tidak sokong kita melalui undi?
 
2) "Sebanyak 140,000 orang muda dapat pekerjaan melalui karnival kerjaya Pemuda, 90 peratus orang Melayu." - Fakta ini sekaligus menafikan dakwaan pihak lawan bahawa YB KJ dan PEMUDA UMNO tidak melakukan apa-apa bagi membantu mempertingkatkan taraf ekonomi anak muda Melayu. Dan yang lebih manis, ia tidak perlu dijadikan bahan untuk bermegah-megah sehinggakan menjadikan ia satu ancaman kepada pihak lain. Dengan kata lain, kurangkan bercakap, banyakkan kerja, Insya Allah, hasilnya akan datang jua.
 
3) "Dari segi liberal progresif itu hanya pendekatan saya." - YB KJ tidak perlu mendabik dada sebagai Ultra Melayu jika itu hanya akan mengakibatkan kerugian yang lebih besar kepada majoriti orang Melayu yang menyokong UMNO. Sama ada mahu atau tidak, kita perlu menerima hakikat bahawa pendekatan sebegini yang lebih appeal kepada golongan muda hari ini. Kebanyakan anak muda menolak dogma rasisma dan kepartian yang keterlaluan. Lagipun, bukankah dengan menggunakan pendekatan ini, YB KJ mendukung penuh Sunnah Rasulullah SAW dan seruan YAB PM untuk sentiasa mengamalkan sikap bersederhana atau Wasatiyyah? Apakah ianya satu perkara yang mendatangkan dosa dan dikeji dalam Islam? 

Fakta untuk persoalan selainnya, kami berpendapat semuanya sudah dijawab dengan panjang lebar oleh YB KJ. Namun kami tahu, masih ada satu pertikaian yang belum dijawab secara terbuka oleh YB KJ iaitu:

"KENAPA MESTI LANTIK REGINA LEE YANG PRO DAP SEBAGAI PEGAWAI BELIAU? APAKAH TIDAK ADA ORANG MELAYU ATAU UMNO YANG LEBIH LAYAK UNTUK JAWATAN TERSEBUT?"

 

 
 
Tahukah anda semua bahawa YB KJ juga ada melantik seorang wartawan politik dari Utusan Malaysia? Nama beliau adalah Raja Syahrir Abu Bakar dan kini menjalankan tugas-tugas yang sama seperti Regina Lee. Jadi, jika KJ ini seorang yang anti Utusan, mengapa perlu beliau lantik seorang wartawan Utusan menjadi pegawai di pejabat beliau? Anda tidak percaya? Anda boleh Google sendiri nama wartawan ini dan masih boleh baca lagi semua berita nukilan beliau atau boleh tanya sendiri tuan punya diri melalui akaun twitter beliau, @Bobby_Bakar.
 
Maka terungkailah pertikaian dan fitnah bahawa KJ itu anti Melayu, anti Utusan, tidak mahu bantu Melayu dan banyak lagi. Cuma kami dapat merasakan bahawa pasti akan ada yang akan bertanya lagi, KENAPA MESTI REGINA LEE?
 
Blogger Helen Ang sendiri pernah menulis bahawa REGINA Lee ini adalah seorang penyokong atau pensimpati DAP yang berjaya menyusup masuk ke dalam Kerajaan, atau lebih tepat lagi ke dalam pejabat Menteri BN. Ini satu perkara yang tidak dapat kami nafikan. Lagi pun, berapa peratus sahaja orang Cina di Negara ini yang masih menyokong BN? 
 
Namun, tidak pernahkah terlintas dalam fikiran kita bahawa tujuan KJ membawa Regina bekerja dengan beliau adalah bagi membuktikan sendiri bahawa apa yang penyokong DAP percaya selama ini, bahawa semua menteri UMNO itu korup, malas dan tidak tahu buat kerja adalah satu fitnah semata-mata? Lebih menarik, Regina pula bermula di pejabat seorang anak muda berjaya seperti KJ yang tidak sudah-sudah ditohmah, bagi mendapatkan first hand knowledge of what is going on in the umno ministries.
 
Dengan memerhatikan kecenderungan dan pengaruh Regina dalam laman Twitter terutamanya, sudah pasti akhirnya kebenaran akan sampai juga ke sebelah 'sana' bukan? Siapa lagi yang lebih layak menyampaikan DAKWAH kepada orang Cina selain dari orang Cina itu sendiri? Memang tidak dapat dinafikan akan ada satu dua maklumat yang akan menjadi isu dan pertikaian, tetapi kita perlu ingat, Regina Lee juga tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 sepertimana penjawat-penjawat awam yang lain.
 
Masalah polarisasi kaum di negara ini yang berpunca daripada sistem persekolahan berbentuk dual telah mengakibatkan dua kaum terbesar tidak dapat berhubung dan bergaul antara satu sama lain dengan cara yang sepatutnya. Maka, apakah kaedahnya lagi untuk membawa satu-satu kaum itu memahami cara kerja dan norma hidup bangsa Melayu dan Islam jika kita terus hidup secara berasingan?
 
Langkah YB KJ juga tepat kerana selain dapat memberikan peluang kepada Regina Lee untuk mendapatkan gambaran sebenar bagaimana UMNO menjalankan pentadbiran Negara, YB KJ juga sedikit sebanyak dapat mempelajari tentang sensitiviti dan norma kehidupan seorang Cina yang kini majoritinya simpati kepada DAP. Dengan ini, sebagai Ketua Pemuda UMNO dan BN, beliau akan dapat merangka strategi yang lebih tepat untuk melaksanakan program yang berkesan kepada orang Cina, terutamanya golongan muda yang semakin menjauhi Kerajaan. Maka, persoalannya di sini, apakah KJ telah mengambil keputusan yang semberono dengan mengambil Regina Lee sebagai pegawai beliau, atau ianya juga satu lagi langkah strategik yang akan menguntungkan UMNO dan orang Melayu, tanpa perlu dihebohkan kepada orang lain?
 
Mungkin kami masih lagi tidak dapat memuaskan hati sesetengah pihak dengan penerangan dan fakta di atas. Namun, kadang-kala anjing yang kuat menyalak itu pun hanya berani setakat kuat suaranya sahaja. Fikir-fikirkanlah...Wallahua'lam. 
 

The Unspinners

Posted: 08 Oct 2013 11:08 PM PDT

The Unspinners


Kerajaan serius tentang rasuah dan pencapaian

Posted: 08 Oct 2013 08:30 PM PDT

Klinik 1M'sia: Bapak kaki bontot, anak cakap ikut bontot

Posted: 08 Oct 2013 05:30 PM PDT

Ajis Kaprawi ngobrol impian untuk Melayu

Posted: 08 Oct 2013 05:28 AM PDT

Tak malu Mat Syiah nak tanding di Sg Limau

Posted: 08 Oct 2013 02:27 AM PDT

Tony Pua: Anjing liar rasis yang patut SPCA tembak

Posted: 07 Oct 2013 11:30 PM PDT

APANAMA

Posted: 08 Oct 2013 11:04 PM PDT

APANAMA


Reviving the spirit of Umno

Posted: 08 Oct 2013 05:30 PM PDT

Just the two of us

Posted: 08 Oct 2013 12:11 AM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 08 Oct 2013 09:33 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


BIAR BETUL ISTANA BERKEMPEN ??? TANDA KERISMUDIN CKMM TAKDE KEKUATAN DAN SUDAH DESPERATE ??!!

Posted: 08 Oct 2013 11:25 AM PDT

BLOG UNSPINNERS GELAR TONY PUA ANJING..YA ANJING ANJING ANJING CINABENG !

Posted: 08 Oct 2013 03:37 AM PDT

PenangWasabi

Posted: 08 Oct 2013 09:25 PM PDT

PenangWasabi


Kritik Klinik 1M : Mentaliti Nurul Izzah Kelas Ke-3?

Posted: 08 Oct 2013 12:17 PM PDT


Nurul Izzah yang namanya semakin pudar dalam politik negara. Kita juga faham Nurul agak malu dan tertekan dengan ejekan orang ramai terhadap tindakan bapanya membuat 'make-over' ke atas wajah yang ketandusan seri dan Nurul perlu mengalih perhatian ramai.

Maka Nurul pun menghentam Klinik 1Malaysia. Katanya, klinik ini tidak berkualiti dan bertaraf dunia ke-3 kerana tidak menyediakan doktor tetapi hanya Pembantu Perubatan untuk merawat pesakit.

Benar, bahawa klinik ini tidak menyediakan khidmat doktor kerana memang itupun yang diumumkan kepada rakyat iaitu objektifnya ialah untuk menangani sakit ringan dan biasa sahaja.

Objektif ini bertepatan dengan keperluan rakyat berpendapatan rendah yang memerlukan khidmat perubatan yang murah, dekat dan mudah bagi sakit biasa seperti luka, demam, batuk, selsema, cirit-birit atau sakit kepala, dan yang sepertinya. Sakit seperti ini adalah bermusim dan mudah tersebar.

Bagi sebuah keluarga yang ramai, kewujudan Klinik 1M ini tentulah memudahkan, daripada mereka terpaksa bersilih ganti ke klinik lain yang lebih mahal untuk mendapatkan ubat yang sama.

Selain itu, ia juga bagi memudahkan pesakit yang memerlukan ubat berterusan bagi penyakit seperti darah tinggi atau insulin bagi pengidap kencing manis dan sebagainya. Dengan adanya klinik 1M ini, pesakit seperti ini tidak perlu lagi menapak ke hospital setiap kali kehabisan bekalan ubat-ubatan.

Kerajaan tidak pernah menjanjikan Klinik 1M sebagai bertaraf sebuah klinik pakar tetapi hanya menjanjikan yang ia mampu memudahkan dan mengurangkan beban kos rakyat bagi mendapatkan ubat-ubatan biasa.

Oleh itu, kritikan Nurul Izzah adalah tidak relevan sama sekali.

Untuk pengetahuan Nurul Izzah, Dato' Seri Najib bukan berperangai seperti Anwar Ibrahim yang gemar berjanji bulan dan bintang walaupun tidak mampu menyediakannya.


Dato' Seri Najib menjanjikan perkara yang logik dan praktikal berdasarkan kemampuan negara.

Nurul Izzah pastinya mempunyai mentaliti dunia ketiga yang sentiasa mengharapkan perkhidmatan taraf pertama dengan kos yang paling rendah atau percuma. Beliau juga tentu menyangka yang semua ahli politik adalah penipu seperti bapanya.

Hakikatnya, BN tidak pernah menipu. Buktnya, Klinik 1M telah pun wujud dan menepati objektif penubuhannya sepertimana yang dijanjikan.

Ia telah terbukti diterima baik oleh rakyat dan berjaya.

Justeru, daripada Nurul Izzah asyik tersalah kritik, mungkin lebih baik jika Nurul Izzah cuba bentangkan apakah yang telah dilakukannya atau partinya yang mampu membantu dan memudahkan hidup rakyat? Rasanya, sudah sampai masanya Nurul berpolitik secara matang, bukan dengan cara dunia ke-3.

Bukan sekali Nurul Izzah mengeluarkan kenyataan tanpa terlebih dahulu mengkaji, tetapi telah beberapa kali. Antara kenyataan paling memalukan yang dikeluarkan oleh Nurul Izzah ialah berkenaan isu Lahad Datu di mana beliau menuduh Pasukan Cawangan Khas sebagai bertanggungjawab untuk mencari orang hilang.

Malah, dalam isu agama juga Nurul Izzah tidak berfikir panjang, tetapi menyerbu sesuka hatinya dalam keghairahan untuk meraih undi bukan Islam.

Kerana itu, beliau sanggup menyatakan bahawa orang Islam juga berhak murtad iaitu satu kenyataan yang kurang tepat dari konteks Islam, dan salah dari segi politik.

Seperti bapanya, Nurul Izzah suka mencari publisiti murah atas perkara yang remeh. Namun, sesekali, Nurul Izzah kelihatan teringin juga menyentuh soal yang lebih berat seperti pertahanan negara.

Bagaimanapun, ia berakhir dengan beliau telah dikecam hebat kerana merisikokan rahsia negara terbongkar luas.

Hari ini, Nurul Izzah mencari publisiti murah lagi dengan terus menghentam produk-produk 1Malaysia. Kita faham keterdesakan Nurul.

Penang Wasabi..

Gempar...!!! 1,703 perwakilan, calon UMNO muflis?

Posted: 07 Oct 2013 10:05 PM PDT


Seramai 33,272 calon disahkan bertanding merebut pelbagai jawatan pada pemilihan UMNO bulan ini selepas 869 calon gagal melepasi saringan Jawatankuasa Pemilihan parti, termasuk 334 yang didapati muflis.

146,000 pewakilan

Selain itu, 1,369 daripada kira-kira 146,000 perwakilan yang telah dipilih, tidak layak kerana turut disenaraikan muf lis oleh Jabatan Insolvensi.

Berikutan itu, pemilihan bagi jawatan peringkat pusat pada 12 dan 19 Oktober ini akan menyaksikan 260 calon bertanding, termasuk calon ahli Majlis Tertinggi (MT), Tun Faisal Ismail Aziz yang sebelum ini dipertikaikan kelayakannya.

Bagaimanapun, seorang lagi calon MT, Prof Datuk Dr Mohd Zainul Fitri Othman tidak dibenarkan bertanding kerana gagal melepasi kelayakan.

Jumlah calon peringkat bahagian yang tidak layak adalah 868 orang dengan 334 daripadanya muflis, 495 menarik diri dan 39 dikenakan tindakan disiplin.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan UMNO, Tan Sri Tajol Rosli Ghazali, berkata Tun Faisal dibenarkan bertanding berdasarkan pertimbangan MT dan Jawatankuasa Pemilihan demi kesempurnaan perjalanan parti.
Mengikut Fasal 9.5 Perlembagaan UMNO, seorang yang hendak bertanding di peringkat MT perlu pernah menjadi ahli MT atau ahli jawatankuasa bahagian selama satu penggal.

Dalam kes Tun Faisal, dia adalah calon yang diketengahkan oleh Pemuda UMNO dan jawatankuasa pemilihan berpendapat mengikut Fasal 10.15, MT boleh mengambil tindakan demi kesempurnaan perjalanan parti, katanya pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini, semalam.

Hadir sama Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab Rauf Yusoh dan Setiausaha Jawatankuasa Pemilihan UMNO, Datuk Tajuddin Harif.

Sementara itu Ab Rauf berkata, ibu pejabat parti akan memaklumkan kepada calon yang tidak dibenarkan bertanding menerusi bahagian secepat mungkin.

Mengulas tindakan disiplin, beliau berkata ia disiasat oleh Lembaga Disiplin UMNO berhubung kes mensabotaj parti pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

Mengenai perwakilan yang muflis, beliau berkata, salinan Jabatan Insolvensi akan disertakan kepada semua bahagian bagi memastikan perwakilan tidak dibenarkan menghadiri mesyuarat bahagian.

Katanya, tindakan melarang perwakilan terbabit menghadiri mesyuarat selaras dengan Perlembagaan UMNO dan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Mengikut peraturan ROS, mereka yang muflis tidak boleh dipilih atau memilih kecuali untuk peringkat cawangan. Ini bermakna mereka tidak layak mewakili cawangan ke peringkat bahagian dan perhimpunan agung.

Perwakilan yang hilang kelayakan tidak boleh diganti dengan perwakilan lain, katanya.

Penang Wasabi..

JURI RAKYAT

Posted: 08 Oct 2013 07:33 PM PDT

JURI RAKYAT


Sejarah : 8 Oktober 1929 Peresmian Setasiun Jakarta Kota

Posted: 08 Oct 2013 06:05 PM PDT

Setasiun Kereta Api Jakarta Kota - dikeal pula dengan sebutan setasiun Beos adalah setasiun kereta api yang berusia cukup tua di Kelurahan Pinangsia, Kota tua jakarta dan ditetapkan oleh Pemerintah Kota Indonsia yg bertipe terminus perjalanan ahir yang tidak memiliki kelanjutan jalur.



Keberadaan saat ini sangat diributkan karena hendak di renovasi dengan penambahan ruang komersial, padahal setasiun ini sudah di tetapkan sebagai Cagar budaya selain bangunannya kuno, stasiun ini merupakan stasiun tujuan terakhir perjalanan. Seperti halnya Stasiun Surabaya Kota atau Stasiun Semut di Surabaya yang merupakan cagar budaya, namun terjadi renovasi yang dinilai kontroversial. 

Pada masa lalu, karena terkenalnya stasiun ini, nama itu dijadikan sebuah acara oleh stasiun televisi swasta. Hanya saja mungkin hanya sedikit warga Jakarta yang tahu apa arti Beos yang ternyata memiliki banyak versi. Yang pertama, Beos kependekan dari Bataviasche Ooster Spoorweg Maatschapij (Maskapai Angkutan Kereta Api Batavia Timur), sebuah perusahaan swasta yang menghubungkan Batavia dengan Kedunggedeh. 

Versi lain, Beos berasal dari kata Batavia En Omstreken, yang artinya Batavia dan Sekitarnya, dimana berasal dari fungsi stasiun sebagai pusat transportasi kereta api yang menghubungkan Kota Batavia dengan kota lain seperti Bekassie (Bekasi), Buitenzorg (Bogor), Parijs van Java (Bandung), Karavam (Karawang), dan lain-lain. Sebenarnya, masih ada nama lain untuk Stasiun Jakarta Kota ini yakni Batavia Zuid yang berarti Stasiun Batavia Selatan. 

Nama ini muncul karena pada akhir abad ke-19, Batavia sudah memiliki lebih dari dua stasiun kereta api. Satunya adalah Batavia Noord (Batavia Utara) yang terletak di sebelah selatan Museum Sejarah Jakarta sekarang. Batavia Noord pada awalnya merupakan milik perusahaan kereta api Nederlandsch-Indische Spoorweg, dan merupakan terminus untuk jalur Batavia-Buitenzorg. 

Pada tahun 1913 jalur Batavia-Buitenzorg ini dijual kepada pemerintah Hindia Belanda dan dikelola oleh Staatsspoorwegen. Pada waktu itu kawasan Jatinegara dan Tanjung Priok belum termasuk gemeente Batavia. Stasiun Kota (1929). Foto koleksi Tropenmuseum, Amsterdam. Batavia Zuid, awalnya dibangun sekitar tahun 1870, kemudian ditutup pada tahun 1926 untuk renovasi menjadi bangunan yang kini ada. Selama stasiun ini dibangun, kereta api-kereta api menggunakan stasiun Batavia Noord. 

Sekitar 200 m dari stasiun yang ditutup ini dibangunlah Stasiun Jakarta Kota yang sekarang. Pembangunannya selesai pada 19 Agustus 1929 dan secara resmi digunakan pada 8 Oktober 1929. Acara peresmiannya dilakukan secara besar-besaran dengan penanaman kepala kerbau oleh Gubernur Jendral jhr. A.C.D. de Graeff yang berkuasa pada Hindia Belanda pada 1926-1931.[1] Di balik kemegahan stasiun ini, tersebutlah nama seorang arsitek Belanda kelahiran Tulungagung 8 September 1882 yaitu Frans Johan Louwrens Ghijsels. 

Bersama teman-temannya seperti Hein von Essen dan F. Stolts, lelaki yang menamatkan pendidikan arsitekturnya di Delft itu mendirikan biro arsitektur Algemeen Ingenieur Architectenbureau (AIA). Karya biro ini bisa dilihat dari gedung Departemen Perhubungan Laut di Medan Merdeka Timur, Rumah Sakit PELNI di Petamburan yang keduanya di Jakarta dan Rumah Sakit Panti Rapih di Yogyakarta. 

Stasiun Beos merupakan karya besar Ghijsels yang dikenal dengan ungkapan Het Indische Bouwen yakni perpaduan antara struktur dan teknik modern barat dipadu dengan bentuk-bentuk tradisional setempat. Dengan balutan art deco yang kental, rancangan Ghijsels ini terkesan sederhana meski bercita rasa tinggi. Sesuai dengan filosofi Yunani Kuno, kesederhanaan adalah jalan terpendek menuju kecantikan.

Agar Cantik dan Awet Muda, Wanita Ini Minum Air Kencing Setiap Hari

Posted: 08 Oct 2013 05:44 PM PDT

Setiap wanita pasti ingin memiliki wajah yang cantik dan ingin selalu awet muda dan berbagai cara pun biasanya akan dilakukan untuk mendapatkan kecantikan dan awet muda. 

Nah seorang wanita berusia 63 tahun bernama Sylvia Chandler mempunyai rahasia bagai mana cara wanita ini menjaga kecantikan dan awet mudanya. Sylvia Chandler setiap hari mengkonsumsi setidaknya setengah liter air kencingnya sendiri dan 1 gelas air kencing di pagi hari. Menurut Sylvia Chandler minum air kencing saat pagi hari rasanya sangat enak dan sedikit manis. "Saya sering meminum segelas urin di pagi hari. Rasanya lezat, agak seperti air, tapi lebih manis," tutur Sylvia Chandler. 

Tidak hanya diminum air kecing miliknya senidiri juga digunakan untuk mencuci rambutnya sendiri agar rambut miliknya selalu terlihat cantik. Dengan menggunakan air kencing Sylvia Chandler kini menjadi wanita yang cantik walaupun sudah memiliki usia diatas 60 tahun.

KAMERA DAN FOTO TERBESAR DI DUNIA

Posted: 08 Oct 2013 05:30 PM PDT

Ternyata kecintaan manusia terhadap hal yang BESAR-BESAR telah terekspos sejak zaman kamera analog. Kalau sekarang, kamera compact ataupun DSLR menjadi trend tersendiri di kalangan anak-anak muda. Namun, tahukah kamu pada tahun 1900 ada tercipta sebuah kamera terbesar di dunia?

Menurut informasi Kamera terbesar pernah diciptakan oleh George R.Lawrence, seorang fotografer profesional di kala itu. Menurut sejarah, diperlukan 15 orang untuk menjalankan kamera raksasa tersebut.Dengan berat 400 kg dan seharga $5.000 saat itu atau sekitar Rp49.600.000. Kamera ini digunakan oleh perusahaan Chicago & Alton Railway untuk mengabadikan kota San Francisco dalam bentuk foto.
Kamera tersebut menghasilkan foto dengan resolusi sebesar 84,5 kaki, dan dinobatkan sebagai foto terbesar di dunia.

7 FAKTA TENTANG PENARI STRIPTIS

Posted: 08 Oct 2013 05:17 PM PDT

Ada beberapa fakta mengenai Pmenari Striptis yang mungkin belum kita ketahui. Tarian ini sebenar nya pada jaman dulu adalah sebuah cabang olahraga senam yang sekarang diplintir menjadi sebuah hiburan dikalangan tertentu. Berikut ini adalah 7 fakta tentang penari striptis.

  1. Penari striptis tanpa bra pertama di Amerika tamil pertama kali 9 Juni 1964 di Condor Night Club di San Francisco. Penari tanpa celana muncul lima tahun kemudian di klub yang sama. Tarian tiang belum ada hingga 1968.
  2. Ada lebih dari 5.000 klub striptis di Amerika. Orang Amerika menghabiskan waktu lebih lama di klub striptis daripada pertunjukkan teater, opera, balet, jazz dan klasik.
  3. Rata-rata penari striptis berumur 24 tahun. Tujuh dari sepuluh adalah orang kaukasus. Sembilan dari sepuluh akan diperkosa setidaknya satu kali saat bekerja. Sembilan dari sepuluh adalah pelajar atau janda.
  4. Bayaran bisa berbeda-beda tergantung daerah. Bayaran per jam bisa $7 sampai $60. Rata-rata pendapatan pegawai adalah $50.000 per tahun, pendapatan penari striptis $25.000 sampai $180.000 per tahun.
  5. Penelitian menunjukkan penari striptis mendapatkan uang lebih banyak saat mereka ovulasi.
  6. Penari striptis yang melakukan operasi pembesaran payudara bisa mendapat potongan pajak dengan mengklaim itu untuk urusan pekerjaan.
  7. Kejuaraan menari di tiang dunia terakhir kali diadakan di Tokyo. Diikuti oleh 11 negara termasuk Amerika, Rusia dan Australia. Pesertanya tidak hanya wanita, pria juga ikut.



Sember:  rubrikasik.blogspot.com

Burung Ini Dapat Mencium Kematian Sebelum Ajal Tiba

Posted: 08 Oct 2013 08:10 AM PDT

Burung ini mampu mengetahui kapan ajal datang. Burung ini juga bisa membedakan antara jasad makhluk hidup dan benda mati.


Burung ini dikenal bernama Jay. Surat kabar the Daily Mail melaporkan, para peneliti dari Universitas California di Kota Davis, Negara Bagian California, Amerika Serikat, mengungkapkan kecerdasan burung ini sering terbang mendekati mayat dan berkumpul di sekitarnya. Lalu mereka mengeluarkan suara hingga orang dapat mendengar.

Penelitian menaruh seekor Jay dengan boneka kayu aneka warna, Jay sudah mati, boneka burung hantu, dan benda mati lainnya. Burung itu tidak menggubris benda mati, tapi saat dia mendatangi Jay mati, dia mulai berkicau.


Begitu pula ketika pengamatan dilakukan di alam bebas. Burung ini menemani hewan tengah menunggu kematiannya. Jika bertemu pemangsa seperti burung hantu, mereka akan menukik dan menyerang tapi tidak sekalipun berkicau. Kicauan mereka dipicu oleh kematian.

Temuan ini dipublikasikan dalam jurnal Animal Behaviour. Jay diidentifikasi burung menginformasikan kematian. Meski demikian, burung ini bukan satu-satunya hewan paham tentang maut. 

Gajah berkeliaran tepat di dekat gajah lain meninggal dan jerapah juga demikian. Bedanya, Jay berkicau untuk kematian semua makhluk. 

Burung Jay ini terdiri dari tiga jenis. Ada yang berwarna biru, coklat, dan abu-abu.


Sumber :merdeka.com

Gigi Tanggal Pertanda Orang Dewasa Sudah Mau Pikun

Posted: 08 Oct 2013 07:59 AM PDT

Mudah lupa merupakan gejala khas pada orang pikun yang disebabkan oleh kerusakan sel-sel otak. Namun sebelum gejala itu muncul, proses kerusakan sudah dimulai. 

Gigi tanggal pada orang dewasa sering menandai dimulainya kemunduran fungsi otak. 



Tidak seperti gigi susu pada anak-anak, gigi permanen pada orang dewasa tidak akan tanggal dengan sendirinya melainkan dipicu hal lain. Salah satu faktor yang memicu gigi tanggal adalah adanya masalah pada gigi, gusi dan mulut. 

Ahli saraf dari Jepang, Dr Nozomi Okamoto dalam penelitian terbarunya menungkap bahwa kondisi kesehatan gusi yang merupakan penyebab gigi tanggal berhubungan erat dengan risiko kepikunan. Ia menyimpulkan hal itu setelah meneliti 6.000 lansia berusai 65 tahun ke atas. 

Menurutnya, infeksi yang terjadi di gusi dapat menyebabkan senyawa tertentu yang memicu radang. Senyawa ini bisa terbawa oleh aliran darah menuju tempat lain termasuk otak, lalu menyebabkan radang di jaringan tersebut. 

Radang yang terjadi di jaringan otak dapat menyebabkan kematian sel-sel saraf yang hampir seluruhnya berpusat di sana. Kerusakan pada saraf-saraf memori dan kognitif adalah penyebab utama terjadinya kepikunan pada orang dewasa maupun lansia. 

Dr Nozomi mengungkap, lansia yang memiliki gigi yang masih lengkap punya risiko paling rendah untuk mengalami kepikunan. Sebaliknya, lansia yang tidak punya gigi atau sudah kehilangan sebagian giginya punya risiko tinggi untuk menjadi pikun lebih cepat. 

"Hilangnya reseptor-reseptor di sekitar gigi berhubungan erat dengan matinya saraf-saraf tertentu di otak, yang nantinya memicu kemunduran fungsi kognitif," ungkap Dr Nozomi seperti dikutip dari Healthday. 

Hasil penelitian tersebut telah dipublikasikan dalam jurnal Behavioral and Brain Functions beberapa waktu yang lalu.

Sumber : detikhealth.com

Peneliti Temukan Ramuan Pembuat Nanopartikel Emas Dari Bahan Kayu Manis

Posted: 08 Oct 2013 07:52 AM PDT

Kayu manis, salah satu rempah-rempah yang biasa ditemukan di dapur ternyata mampu menghadirkan cara yang lebih sederhana dan aman untuk membuat nanopartikel emas.


Menurut penelitian, partikel berbahan kayu manis itu juga bahkan bisa digunakan untuk mengatasi kanker.

Sebagai informasi, nanopartikel emas diketahui sangat bermanfaat untuk mendeteksi tumor, melakukan pencarian minyak, menerangi jalan dan menyembuhkan penyakit. Sayangnya, proses pembuatan partikel itu membutuhkan bahan kimia berbahaya.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjMiDkbdCtyv3QtlzGOPjRHhXc0kf46nw9hq7ZPBCdHITV5SHqkCmP4P5GMou7YIxMtAusU3O9rBQgoxSdBQv7Gp7qFq2RjgrD0Om9Cdqi-hbiIYQbclF2PBopyYrZpIMQPsbXYLTI1ubOj/s1600/Gold+nanoparticles.jpg

Saat ini, ada beberapa cara untuk membuat nanopartikel emas. Namun umumnya cara yang digunakan melibatkan pelarutan asam chloroauric, atau yang disebut juga dengan garam emas, di dalam cairan dan menambahkan bahan kimia lain untuk mengendapkan atom emas.

Campuran umum lainnya misalnya menggunakan sodium sitrat, sodium borohydrida (yang juga digunakan untuk memutihkan bubur kayu) dan senyawa amonium, yang seluruhnya bisa berbahaya bagi manusia dan lingkungan.

Dalam rangka mempromosikan nanoteknologi ramah lingkungan, peneliti dari University of Missouri mencampurkan garam emas dengan kayu manis.

http://media.vivanews.com/thumbs2/2011/01/05/102666_nanopartikel-emas_300_225.jpg
Nanopartikel emas bisa dibuat menggunakan campuran kayu manis.

Saat dikombinasikan dengan nanopartikel, bahan phytochemical ini bisa memasuki sel kanker dan menghancurkannya atau membantu memetakannya agar prosedur medis yang lebih akurat bisa diterapkan.

"Nanopartikel emas kami tidak hanya sehat secara ekologi dan biologi, tetapi secara biologi mereka juga aktif melawan sel kanker," kata Kattesh Katti, profesor di bidang radiology dan fisika dari University of Missouri School of Medicine.

Seperti dikutip dari PopSci, proses pembuatan partikel itu tidak membutuhkan listrik dan bahan kimia selain bahan dasarnya yakni garam emas. 

Dalam laporannya yang dipublikasikan di jurnal Pharmaceutical Research, Katti menyebutkan bahwa kayu manis dan biji-bijian, dedaunan, dan jamu-jamuan lain bisa digunakan untuk mengonversikan metal ke nanopartikel tanpa menggunakan bahan kimia berbahaya.

"Pendekatan nanoteknologi 'hijau' yang kami gunakan menandakan peran alam tidak bisa diabaikan dalam pengembangan nanoteknologi masa depan," ucap Katti.

Sumber : teknologi.vivanews.com

Ternyata Sinyal Ponsel Ikut Berperan PadaTurunnya Populasi Lebah Madu

Posted: 08 Oct 2013 07:42 AM PDT

Populasi lebah madu dunia terus menurun. Selama bertahun-tahun para ilmuwan terus berusaha menemukan penyebabnya. Peneliti lebah, Dr. Daniel Favre, berpikir bahwa ia telah menemukan jawabannya. Ia mengatakan, "Anda, para pembaca dan saya juga, bisa jadi salah seorang penyebabnya."


Doktor Favre percaya, ponsel adalah penyebab utama runtuhnya koloni lebah madu. Akibatnya adalah berkurangnya populasi lebah secara masif. 

Teorinya berdasarkan beberapa studi yang dilakukannya dengan menggunakan ponsel di bawah sarang lebah. Saat diuji, peneliti menemukan bahwa serangga itu bereaksi saat ponsel dimatikan, standby, dan saat dipakai.

Peneliti mendapati bahwa ketika ponsel memancarkan sinyal secara aktif, lebah-lebah itu berperilaku liar dan mengirimkan tanda peringatan sama dengan saat mereka harus terbang secara berkelompok. Ketika ponsel dimatikan, perilaku lebah itu kembali tenang. 

Favre percaya, bila sinyal ponsel mengganggu lebah, maka mereka akhirnya meninggalkan sarang. Bukti ini, meski menarik, tak serta-merta menjelaskan turunnya jumlah koloni lebah. Sebagai contoh, banyak koloni yang bermasalah justru terletak jauh dari aktivitas ponsel. 

Ada juga teori lain yang menyatakan bahwa lebah menghadapi masa-masa sulit yang disebabkan oleh pestisida dan parasit.

Sumber : tempointeraktif.com

Senyawa Pembunuh Virus HIV Ditemukan

Posted: 08 Oct 2013 07:35 AM PDT

Zhilei Chen, asisten profesor di A&M University di Texas yang berkolaborasi dengan Scripps Research Institute, menghasilkan penelitian besar dengan menemukan senyawa PD 404,182 yang bisa membunuh virus HIV, penyebab AIDS.

Penemuannya dipublikasikan di jurnal American Society of Microbiology bulan ini. "Ini adalah senyawa kecil bersifat virusidal, artinya punya kemampuan membunuh virus, dalam hal ini adalah HIV. Pada dasarnya, virus ini bekerja dengan membuka virus," kata Chen seperti dikutip Medical Xpress.


"Kami menemukan ketika HIV kontak dengan senyawa ini, virus itu rusak dan kehilangan material genetik. Dalam hal ini, virus 'terlarut' dan RNA-nya (material genetik HIV) terpapar. Karena RNA tak stabil, sekali terpapar akan hilang dengan cepat dan virus tak bisa menginfeksi," tambah Chen.

Hal yang lebih mengejutkan, senyawa ini bekerja langsung menyerang bagian dalam virus, bukan protein pada bagian dinding kapsulnya. Ini kabar bagus sebab dengan demikian, virus sulit untuk berevolusi mengembangkan resistensi.

Penemuan bahwa senyawa ini bisa membunuh virus HIV sebenarnya tak sengaja. Mulanya, Chen hendak menguji keefektifan PD 404,182 untuk melawan virus Hepatitis C. Tapi setelah mencobanya pada HIV, ternyata senyawa itu bekerja lebih efektif.

Dengan penemuan ini, Chen yakin bahwa senyawa tersebut bisa dikembangkan untuk upaya preventif, misalnya dalam bentuk gel vagina yang berguna mencegah infeksi HIV lewat hubungan seksual. Chen membuktikan bahwa ketika kontak dengan cairan vagina, senyawa ini akan tetap efektif.

Karena menyerang bagian dalam kapsul virus, bukan membrannya, Chen juga yakin senyawa ini aman dipakai manusia.

Mayoritas senyawa virusidal bekerja pada membran luar kapsul virus yang karakteristiknya hampir serupa dengan membran sel manusia sehingga bisa merusak.

Sumber :
kompas.com

Sering Melamun Jadi Lebih Cerdas?

Posted: 08 Oct 2013 07:30 AM PDT

Orang dengan pikiran kerap mengembara kemungkinan mempunyai otak lebih tajam.

Sebuah studi menunjukkan bahwa orang yang terus menerus "terganggu" ternyata mempunyai "memori kerja" lebih banyak. Hal tersebut membuat mereka bisa melakukan dua hal bersamaan dalam satu waktu.

 

Psikolog dari University of Wisconsin-Madison, Daniel Levinson, mengatakan mereka yang mempunyai kapasitas memori kerja lebih tinggi dilaporkan lebih sering melamun selama mengerjakan tugas-tugas sederhana meskipun prestasi mereka tidak meragukan.

Partisipan dalam penelitian ini harus menekan tombol sebagai respons terhadap munculnya huruf tertentu di layar atau menekan pada waktu yang tepat. Para peneliti mengecek secara rutin untuk mengetahui apakah pikiran mereka mengembara. Pada akhir penelitian, para ilmuwan mengukur kapasitas memori kerja partisipan, memberi mereka skor untuk kemampuan dalam mengingat sekumpulan huruf diselingi dengan pertanyaan matematika yang mudah.


Levinson mengatakan dibutuhkan lebih banyak ruang kerja mental, misalnya, untuk menambahkan dua angka yang diucapkan tanpa menuliskannya. Kapasitas tersebut dihubungkan dengan pengukuran umum kecerdasan seperti membaca secara menyeluruh dan skor IQ.

Studi terbaru ini menggarisbawahi betapa pentingnya memori kerja untuk membantu otak fokus dalam masalah-masalah yang paling sulit.

Hasil dari penelitian Levinson itu dipublikasikan secara online di Psychological Science. Ini pertama kalinya sebuah penelitian menunjukkan hubungan antara pikiran yang sering mengembara alias melamun dengan kecerdasan.

Ternyata Merpati Menemukan Jalan Pulang Dengan Lubang Hidung Kanan

Posted: 08 Oct 2013 07:23 AM PDT

Bukan anjing saja yang memiliki daya penciuman tajam, burung dara juga mengandalkan penciuman untuk mengendus jalan pulang. 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnhxTxrXHmPJj29x1S0wDj2Td1ijxv6wH3cImsa9DlmODk372tiY-XyvcvpIcyw77wHui-7Lc-kfc_6tEh9qV24aAbGlHOWGR38ZANLQQ-C93BbKHWJgGu1s5RovFwDgDRyG3dS4PoZANT/s320/pigeon.jpg

Hal itu terungkap dalam sebuah riset sejumlah peneliti Italia yang tertarik pada kemampuan burung dara kembali ke rumah dari tempat berjarak ratusan kilometer sehingga dimanfaatkan untuk mengirim pesan bahkan menyelundupkan narkoba. 

Para peneliti itu memperoleh bukti bahwa burung-burung tersebut mengandalkan satu dari dua lubang hidungnya untuk menemukan rumahnya. 

Dalam Journal of Experimental Biology, tim itu melaporkan bahwa merpati yang disumbat lubang hidung kanannya tidak mampu menciptakan "peta bau" untuk memandunya dalam perjalanan. 

http://arrosyadi.files.wordpress.com/2010/04/76566_winston__sang_burung_merpati_dan_paket_data_yang_ia_antarkan_300_225.jpg

Burung dara rumah adalah kerabat merpati karang yang didomestikasi dan memiliki kemampuan naluriah untuk menemukan cara pulang ke sarang mereka setelah menempuh perjalanan jauh. 

Burung domestik disilangkan untuk menyempurnakan kemampuan tersebut, membantu mereka menemukan kandang tempat mereka dipelihara. 

Sejumlah riset terdahulu mengungkapkan bahwa ketika bertengger dalam kandang, burung-burung itu mempelajari arah dari mana segala aroma berasal. 

http://alamendah.files.wordpress.com/2009/12/burung-merpati1.jpg

Burung dara tempaknya mengkonstruksikan sebuah peta mental dari berbagai bebauan, sebuah peta yang cukup akurat memandu mereka mencari arah rumah sampai mereka menemukan landmark lokal.

Dalam riset itu, para ilmuwan menyumbat salah satu lubang hidung, kanan atau kiri, merpati yang dipelihara di luar kota Pisa. Mereka melepas burung dari Cigoli, 40km dari Pisa, dan mengikuti rute kepulangan burung menggunakan alat pelacak GPS.

Dengan menganalisis jalur penerbangan burung itu, Anna Gagliardo dan timnya di Dipartimento di Etologia, Ecologia ed Evoluzione, Universitá di Pisa, Italia, dapat melihat bahwa merpati yang tidak dapat bernafas melalui lubang hidung kanannya mengambil jalur yang lebih berliku-liku. 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEijgbsGGGYC6H-OOoH4mgA6zQW-Cuy4WRkQTCp34HFUaXjIoAaj31ddY4pCEp3CfrKePdrEVAulBBzmxTTc-TV35GzuQN09tLrsAAWQdOHJepbKImsDtphYspbXunDe5GIOupbgWDIJMf4g/s320/merpati+liar.jpg

"Burung itu juga lebih sering berhenti daripada burung yang disumbat lubang hidung kirinya dan mengambil rute lebih panjang untuk pulang," katanya. 

Riset lain memperlihatkan bahwa merpati dapat merasakan medan magnetik bumi, membuat mereka memiliki semacam kompas internal untuk memandu penerbangan. 

"Bau adalah petunjuk penting yang membuat mereka memahami tengah berada di mana serta jalan menuju rumah," kata Gagliardo. 

Peneliti Berhasil Ciptakan Otak Buatan Dalam Ukuran Mikro

Posted: 08 Oct 2013 07:12 AM PDT

Tim peneliti dari University of Pittsburgh, Pennsylvania, Amerika Serikat, mampu menciptakan otak buatan yang berfungsi baik. Otak buatan berukuran mikro ini bisa merekam memori dalam waktu 12 detik.

Otak buatan ini terdiri dari 40 hingga 60 sel saraf yang diambil dari hipokampus otak tikus. Peneliti mengembangkan organ ini dengan melekatkan lapisan protein dan cakram silikon, lalu menambahkan sel otak dari embrio tikus. 


Lapisan protein menjadi medium bagi pertumbuhan sel otak yang berjalin satu sama lain menghasilkan jaringan saraf otak berbentuk cincin. 

Usai menghubungkan sel-sel saraf, peneliti memeriksa respon organ dengan mengalirkan arus listrik. Hasilnya, kejutan arus listrik bisa memutari jaringan saraf dan bertahan selama 12 detik. Angka ini jauh melampaui harapan karena perkiraan semula menunjukkan pulsa listrik hanya bertahan selama seperempat detik. 

Memori singkat pada sel saraf bekerja hampir mirip dengan memori panjang pada manusia dan binatang. Prinsip kerja memori adalah menyimpan rangsangan cukup lama pada jaringan saraf meski rangsangan tersebut sudah hilang. 

"Berbeda dengan sel lainnya, sel saraf terhubung satu sama lain dan bergantung pada jaringan ini. Fungsi satu sel saraf bisa berbeda jika mereka membentuk jaringan," ujar Kepala Tim Penelitian dari Jurusan Rekayasa Biologi, University of Pittsburgh, Henry Zeringue, di laman kampusnya. 

Penelitian Zeringue belum usai. Ia bersama rekan-rekannya akan terus mengembangkan otak buatan yang lebih besar dan rumit sehingga bisa mengungkap cara otak manusia mengirim sinyal dan menyimpan informasi dengan efektif. "Kami bisa menelusuri proses mengingat pada manusia." 

Hore, Ada Obat Baru Anti Selingkuh

Posted: 08 Oct 2013 07:04 AM PDT

Ada terobosan baru bagi kehidupan rumah tangga. Istri-istri yang sering dikhianati perselingkuhan suaminya harus melirik produk baru ini. Sebut saja namanya "formula kesetiaan" karena bisa mencegah pria beristri selingkuh dengan wanita lain.

 
 

Formula ajaib berbahan hormon oksitosin ini dikembangkan oleh peneliti di Hurlemann dari Universitas Bonn. Sebenarnya okstitosin berfungsi sebagai hormon cinta yang berperan dalam daya tarik dan emosional antara pria dan wanita. Namun ternyata hormon ini bisa dikembangkan untuk menjaga hubungan cinta sebuah pasangan.

"Kadar oksitosin yang meningkat bisa membantu mempertahankan pernikahan dengan mencegah pria tertarik pada wanita lain," kata René yang memimpin penelitian seperti dilansir Tempo.

Seorang istri secara alami dapat meningkatkan kadar oksitosin suaminya lewat hubungan seksual. Namun, kehadiran, kedekatan, dan sentuhan dari istri ternyata juga dapat memicu bertambahnya oksitosin seorang pria.

Nah, penelitian sebelumnya terhadap tikus prairi juga menunjukkan hal senada. Oksitosin berperan vital sebagai kunci terbentuknya hubungan monogami. "Kami memberikan bukti pertama bahwa oksitosin memiliki peran yang sama bagi manusia," ujar Hurlemann.

Dalam penelitian terbaru, yang dipublikasikan di jurnal Journal of Neuroscience, tim peneliti menyemprotkan oksitosin dan plasebo (zat lain yang netral) ke hidung 57 pria beristri dan lajang. Para responden lantas diperkenalkan ke seorang perempuan peneliti yang dalam percobaan ini berperan sebagai penggoda.

Si wanita penggoda kemudian mendekati masing-masing pria. Para responden diminta untuk memberi tanda saat si wanita mencapai jarak yang membuat nyaman. Begitu pula saat si wanita dirasa begitu dekat sehingga membuat masing-masing pria tidak nyaman.

Percobaan diulangi dengan cara berkebalikan. Tiap pria diminta mendekati si wanita penggoda, lalu menentukan seberapa dekat jarak yang membuat mereka ingin berhenti karena mulai merasa kurang nyaman.

jevuska.com


Percobaan menunjukkan, para pria beristri yang disemprot oksitosin memilih untuk menjaga jarak 10-15 sentimeter lebih jauh dari si wanita penggoda. Sedangkan yang disemprot plasebo bisa menolerir jarak yang lebih dekat.

Bagi para responden lajang, penyemprotan oksitosin dan plasebo tidak membawa perbedaan. Dan ketika percobaan diulang dengan seorang pria peneliti sebagai penggoda, semprotan oksitosin tidak berpengaruh terhadap semua responden.

"Kami awalnya mengira pria yang disemprot oksitosin akan membiarkan wanita lain sangat dekat dengannya. Tetapi yang terjadi justru sebaliknya," ujar Hurlemann.

Larry Young, seorang ahli oksitosin dari Universitas Emory, yang tidak terlibat dalam penelitian, mengatakan oksitosin memang berperan penting untuk menguatkan ikatan monogami sepasang tikus prairi. "Penelitian ini membuktikan oksitosin berperan memicu perilaku setia baik pada tikus hingga manusia," ujarnya.

Hebatnya, formula baru yang dikemas dalam alat semprot hidung ini tidak mempan pada bujangan. Jadi bagi pria lajang, tak usah takut berakibat buruk dijauhi wanita yang sedang diburunya.

Memahami Mahluk Halus Dengan Ilmu Fisika

Posted: 08 Oct 2013 06:49 AM PDT

Fenomena mahluk halus selalu menarik dibicarakan. Masalah ini diterangkan dalam berbagai sisi keilmuan, menurut agama hingga sains.

Percaya akan keberadaan mahluk halus memang wajib, namun menyikapi dengan logika sehingga menempatkan mahluk gaib bukan sebagai kultus yang mesti ditakuti, diberi 'makan' atau dikerematkan. Dengan memahami konsep mahluk halus secara ilmu pengetahuan mungkin akan membuat kita lebih berani dan tidak takut berlebihan. 

Ilustrasi hantu
Nah, menurut hukum fisika setidaknya ada 3 teori tentang mahluk halus, yakni:

1. Hukum kekekalan energi
 Albert Einstein, sang legenda ilmu fisika pernah membuktikan bahwa segala bentuk energi di alam semesta adalah bersifat konstan. Artinya, energi tidak bisa diciptakan atau dihancurkan. Tahukah kalian, bahwa si dalam diri setiap manusia yang hidup terdapat energi listrik yang memungkinkan jantung tetap berdetak, otak tetap bekerja dan kita tetap bisa bernapas.

Nah ketika manusia mati, energi yang ada dalam tubuhnya tentu saja harus berubah ke bentuk yang lain. Teori yang paling masuk akal adalah energi tersebut kembali ke alam semesta, nah energi elektromagnetis dari manusia mati inilah yang pada konsentrasi tertentu bisa terlihat dalam bentuk-bentuk tertentu. Dan tentu saja kadang masih mengandung materi atau sifat-sifat dari asalnya. Sehingga sering kita mendengar orang-orang seolah melihat sosok orang yang telah meninggal.



2. Hukum Coloumb
 Mahluk halus menyimpan energi elektromagnetis negatif (-), sedangkan seperti yang kita tahu, bahwa planet bumi juga mengandung muatan (-). Dan berdasar hukum Coulomb, kita tahu bahwa muatan yang senama bersifat tolak menolak, sedangkan muatan yang berbeda akan saling menarik. Nah karena itulah mahluk halus bersifat saling menolak dengan bumi dan muncullah teori bahwa mahluk halus tidak menapak bumi dikarenakan gaya tersebut.



3. Hukum panjang gelombang
 Vic Tandy, pakar elektronika dan komputer dari Universitas Coventry mengatakan penglihatan terhadap obyek mahluk halus dipengaruhi oleh gelombang suara infrasonic, atau suara dengan gelombang sangat lemah dan tidak bisa ditangkap oleh telinga manusia. Namun jika terjadi dalam intensitas yang cukup besar, manusia yang peka akan bisa merasakannya.

Ada fakta menarik secara sains soal mahluk halus, seperti misalnya yang dilansir NASA mendukung teori Vic Tandi bahwa mata manusia bereaksi terhadap gelombang nada rendah. Pada panjang gelombang 18 Hertz bola mata manusia mulai bergetar dan sering memunculkan obyek asing yang sering diterjemahkan sebagai mahluk halus.

Sejarah Berdirinya Kopassus

Posted: 08 Oct 2013 06:43 AM PDT

Siapa yang tak tahu dengan Kopassus, pasukan khusus elit milik negara Kita. Pasukan yang sangat disegani oleh dunia kemiliteran dunia, bagaimana tidak, Kopassus tercatat sebagai pasukan khusus terbaik ketiga di dunia, hanya kalah dengan Pasukan Khusus Inggris dan pasukan Mossad Israel. Selain itu Kopassus juga menjadi satu dari empat pasukan khusus yang berhasil melaksanakan operasi pembebasan sandera di dalam pesawat. (Operasi pembebasan sandera pesawat DC-9 Wovla Garuda Indonesia)

Kopassus, Pasukan Khusus kebanggan Indonesia

Tapi tahukah kalian bagaimana sejarah terbentuknya Kopassus?. Terbentuknya Kopassus tak terlepas dari peristiwa gerakan operasi untuk menumpas berbagai pemberontakan dan gerakan separatisme yang melanda negeri Indonesia di masa-masa pasca kemerdekaan. Saat itu Kolonel Slamet Riyadi mempunyai gagasan untuk membentuk sebuah pasukan Khusus yang mempunyai kemampuan bertempur luar biasa.

Hal ini kemudian didiskusikan dengan Kolonel Alex E kawilarang. Namun sayang, Kolonel Slamet Riyadi gugur dalam sebuah pertempuran di Ambon sebelum berhasil mewujudkan impianya membentuk pasukan khusus.

Kolonel Alex Kawilarang pun berusaha untuk meneruskan impian Kolonel Slamet Riyadi, ia menunjuk Rokus Bernadus visser, seorang mantan tentara Belanda yang menjadi warga negara Indonesia dan merubah namanya menjadi Mochammad Idjon Djanbi. Idjon Djanbi adalah mantan kapten pada Corps Speciale Troopen KNIL. Jabatan terakhirnya adalah Komandan sekolah terjun payung KNIL di Cimahi. Pengalamanya selama menjadi prajurit Speciale Troopen membuatnya memiliki kemampuan tempur yang baik. Hal inilah yang membuat Kolonel Alex Kawilarang menunjuknya untuk memimpin dan melatih serta merombak pasukan khusus yang sebelumnya sudah dibentuk oleh Kolonel Kawilarang yang bernama Kesatuan Komando Tentara Territorium III/Siliwangi (Kesko TT) pada tanggal 15 April 1952.

Setelah menyanggupi permintaan Kolonel Alex Kawilarang, Idjon Djanbi kemudian menjadi Anggota TNI dengan pangkat Mayor dan mulai memilih perwira-perwira terbaik untuk dilatih menjadi anggota Kesko TT yang mempunyai kemampuan tempur seperti layaknya anggota Speciale Troopen, pasukan yang pernah dipimpin oleh Idjon Djanbi sewaktu masih bergabung dengan tentara RMS.

Setelah mendapatkan sekompi perwira-perwira terpilih ditambah dengan anggota-anggota lama Kesko TT, mulailah Idjon Djanbi melatih perwira-perwira tersebut dengan berbagai kemampuan tempur baik secara individu maupun secara kelompok, kemampuan evakuasi, dan kemampuan-kemampuan lainya yang harus dimiliki oleh layaknya anggota sebuah pasukan khusus. Sejak itu pula Indonesia mempunyai sebuah pasukan khusus yang bisa dibanggakan.

Nama Pasukan Khusus ini sering berubah-ubah, Berikut ini adalah beberapa perubahan nama Yang terjadi pada Pasukan Khusus Kita ini

  • Tanggal 19 Februari 1953, Kesko TT dialihkan dari Siliwangi dan langsung berada di bawah Kepala Staff Angkatan Darat (KSAD) dan Berubah Nama jadi KKAD,
  • 18 Maret 1953 komando Siliwangi di ambil alih Mabes ABRI, kemudian namanya diubah menjadi "Korps Komando Angkatan Darat" (KKAD).
  • 25 Juli 1955 KKAD ditingkatkan menjadi "Resimen Pasukan Komando Angkatan Darat (RPKAD)", saat itu masih dikepalai oleh Idjon Djanbi.
  • Tahun 1959 Kepanjangan RPKAD diubah menjadi "Resimen Para Komando Angkatan Darat (RPKAD)". Karena unsur tempur TNI dipindah ke cijantung, dalam masa ini, Idjon Djanbi digantikan oleh Komaruddin Nasution.
  • 12 Desember 1966 RPKAD berubah lagi menjadi "Pusat Pasukan Khusus AD (Puspassus AD)"
  • 17 Februari 1971, resimen dari Puspassus AD tersebut diberi nama Komando Pasukan Sandi Yudha (Kopassandha).
    Kopasanda inilah yang berhasil membawa nama Kopasus cemerlang di kancah internasional, karena berhasil dalam operasi pembebasan sandera pesawat DC-9 Wovla Garuda Indonesia Airways yang dibajak oleh lima orang yang mengaku berasal dari kelompok ekstremis "Komandi Jihad". dalam misi ini Kopassandha berhasil membebaskan seluruh sandera dan menembak mati semua pelaku pembajakan, satu orang anggota yaitu Capa (anumerta) Achmad Kirang dan pilot Kapten Herman Rante gugur ditembak oleh pembajak. Prestasi lainnya adalah berhasil menangkap Xanana Gusmao di dili pada tahun 1992
Dan akhirnnya pada tanggal 26 Desember 1986, Dengan adanya reorganisasi di tubuh ABRI, maka sejak tanggal 26 Desember 1986, nama Kopassandha berubah menjadi "Komando Pasukan Khusus" yang lebih terkenal dengan nama "Kopassus".

Susahnya Mengartikan Sumpah Palapa

Posted: 08 Oct 2013 05:55 AM PDT

Sumpah Palapa yang diucapkan lantang oleh Gajah Mada berabad lalu masih belum bisa ditafsirkan dengan pas hingga sekarang. Apakah 'Palapa' mengartikan kelapa, atau mungkin buah palapa yang tidak ketahuan bentuknya?

"Sira Gadjah Mada paptih amangkubumi tan ayun amukti palapa, sira Gadjah Mada: Lamun huwus kalah Nusantara isun amukti palapa, lamun kalah ring Gurun, ring Seran, Tanjung Pura, ring Haru, ring Pahang, Dompo, ring Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, samana isun amukti palapa." (Gajah Mada, Padmapuspita, 1966:38).


Arti bebas :  Gadjah Mada sang Mahapatih tak akan menikmati palapa, berkata Gadjah Mada, "selama aku belum menyatukan nusantara, aku takkan menikmati palapa, sebelum aku menaklukan Pulau Gurun, Pulau Seram, Tanjungpura, Pulau Haru, Pahang, Dompu, Pulau Bali, Sunda, Palembang, dan Tumasik, aku takkan mencicipi palapa

Demikian sumpah lantang sang patih Kerajaan Majapahit, Gajah Mada, menurut kitab Pararaton. Ikrar terucap karena kuatnya keinginan Gajah Mada untuk membendung pengaruh kerajaan-kerajaan Asia Tenggara di Kepulauan Nusantara. Nusantara harusnya berada di bawah kuasa kerajaan yang ada di dalamnya. Bukan dikuasai kerajaan lain yang ada di daratan Asia Tenggara.

Dikutip dari Kompas dan National Geographic, banyak ahli sejarah dan budaya yang menafsirkan sumpah sang patih dengan cara berbeda. Misalnya, M.Yamin menafsirkanpalapa berarti Gajah Mada akan pantang bersenang-senang sebelum janjinya terucap.

Sedangkan Slamet Muljana, profesor yang ternama dengan Tafsir Sejarah Nagarakretagama yang kerap jadi referensi mengenai perjalanan Majapahit, menyebut bahwa amukti palapa artinya bebas tugas atau cuti.

Tafsiran lain datang dari pakar bahasa Jawa Kuno, P.J Zoetmulder, yang coba mengupasnya dari muasal arti amukti dan palapa. Menurutnya, amukti palapa diartikan "(mendapat) kesenangan yang tiada berakhir."

"Gajah Mada akan mendapat kesenangan yang tiada taranya jika saja seluruh wilayah Nusantara yang disebutkan dalam sumpahnya itu dapat mengakui kekuasaan Majapahit," papar Zoetmulder.

Dosen Arkeologi FIB UI Agus Aris Munandar dalam Gajah Mada Biografi Politik, menyebut bahwa ada sebagian kalangan yang mengartikan amukti palapa dengan "memakan buah kepala," atau "memakan buah palapa."

"Namun, jika buah kepala memang jelas maksudnya, ada buah yang dinamakan kelapa. Namun, 'buah palapa' sampai sekarang belum ada yang mengetahui bentuk apalagi rasanya," tulis Agus.

Kesimpulannya adalah multitafsir. Memang susah memaknai isi pararaton seperti disebut di atas.

Gajah Mada sendiri adalah salah tokoh besar di jaman Majapahit. Uniknya, tidak ada literatur maupun prasasti yang menyebutkan kapan majapahit lahir tapi menurut Pararton , ia memulai karirnya di Majapahit sebagai Komandan Bhayanngkara, sebuah satuan pasukan elit kerajaan. kareana berhasil menyelamatkan Prabu Jayanegara saat pemberontakan Ra Kunti sekitar tahun 1309-1328 M ia diangkat sebagi patih Kahuripan.

Dua tahun kemudian menjadi Patih Kediri. tahun 1329 Masehi, Patih Majapahit yakni Aryo Tadah atau lebih terkenal dengan sebutan Empu Krewes mengundurkan diri sebagai Patih dan menunjuk Gadjah Mada sebagai Patih. 

Namun, Gadjah Mada tidak serta merta begitu saja menerima jabatan itu. Dia justru bersedia menjadi patih setelah menaklukan keta dan sadeng (pembrontak). Akhirnya setelah berhasil memadamkan api pembrontakan pada tahun 1334 Tribhuwana Tunggadewi mengangkat Gadjah Mada sebagai patih.

Arkeolog Temukan Tambang Baja Berusia 12 Ribu Tahun

Posted: 08 Oct 2013 05:10 AM PDT

Para arkeolog telah menemukan sebuah tambang baja oksid berusia 12 ribu tahun di Chile, yang merupakan bukti tambang tertua yang pernah ditemukan.

Laporan yang akan dipublikasikan dalam jurnal Current Anthropology menungkap bahwa tim peneliti yang dipimpin oleh Diego Salazar dari Universidad de Chile, menemukan tambang sedalam 40 meter di kota pantai Taltal, selatan Chile.


Tambang tersebut digali oleh orang-orang Huentelauquen, yang pertama menempati wilayah tersebut. Demikian seperti yang dikutip oleh Eurika Alert.

Orang-orang Huentelauquen menggunakan baja oksid untuk mewarnai batu dan tulang yang dijadikan aksesoris mereka. "Mungkin juga untuk mewarnai tubuh dan pakaian mereka," ungkap para peneliti.

"Ini membuktikan bahwa pertambangan sudah dikenal sejak lama, dan membutuhkan kemampuan khusus," tulis Salazar di Current Anthropology.

Sekira 700 kubik meter dan 2 ribu ton batu digali dari tambang tersebut. Usia karbon yang ditemukan pada arang kayu dan kerang dalam tambang tersebut mengisyaratkan kalau situs tersebut berusia 12 ribu tahun, yang kemudian digunakan kembali sekira 4.300 tahun yang lalu.

"Eksploitasi lebih dari seribu tahun pada tambang tersebut, mengindikasikan pengetahuan mengenai lokasi, zat yang terkandung di dalamnya, serta teknik penggaliannya, sudah diwariskan selama berabad-abad oleh masyarakat Huentelauquen," tulis pihak peneliti.

Sebelum penemuan ini, sebuah tambang tembaga kuno juga ditemukan di wilayah Amerika Utara yang berusia sekira 4.500 tahun.

Sumber :
adipedia.com


Gunung yang "Tenggelamkan" Kota Atlantis Kini Bangkit

Posted: 08 Oct 2013 05:05 AM PDT

Batuan cair menggelegak panas di bawah pulau gunung berapi Santorini, di Laut Aegea, Yunani, tempat di mana salah satu erupsi gunung berapi terdahsyat di Bumi terjadi, dalam kurun waktu 10.000 tahun. 

Letusan itu terjadi sekitar 3.600 tahun lalu. Kala itu sekitar tahun 1620 Sebelum Masehi, Santorini meletus dahsyat, memicu tsunami setinggi 12 meter yang menyapu bersih peradaban Minoa di Yunani, dan mungkin telah melahirkan salah satu legenda yang menyandera imaji manusia: misteri kota Atlantis yang hilang. 


Dan, gunung itu kini menunjukan tanda-tanda kebangkitannya. Dalam 1,5 tahun terakhir, kamar magma di bawah pulau gunung berapi itu menggelembung sebesar 20 juta meter kubik atau 15 kali ukuran London Olympic Stadium -yang digunakan sebagai lokasi pembukaan dan penutupan olimpiade 2012-. Massa magma raksasa juga telah menyebabkan kenaikan pulau setinggi 14 centimeter. Demikian studi terbaru yang dimuat di jurnal Nature Geoscience.

Penelitian terbaru ini menindaklanjuti laporan sebelumnya, yang juga dikeluarkan tahun ini, yang menyatakan kebangkitan aktivitas gempa baru di bawah gunung berapi, setelah ia diam dan tenang selama 25 tahun terakhir.

Laporan tersebut menimbulkan kekhawatiran, gunung itu bisa meletus dalam waktu dekat, meski kapan persisnya itu bakal terjadi, belum bisa dipastikan. 


"Sebelumnya kami sama sekali tidah tahu perilaku gunung api itu selama periode jeda antar erupsi," kata David Pyle, peneliti Oxford University dan salah satu penulis laporan kepada situs sains Our Amazing Planet. "Saat ini, sepertinya ruang magma di bawah gunung berapi seperti Santorini tumbuh makin besar." 

Saat meletus 1620 SM, gunung itu merusak peradaban di Laut Aegea, menghancurkan pulau-pulau di sekitarnya. Dari atas udara, kawah bekas letusannya kini hanya berupa wilayah kecil di antara koleksi pulau-pulau besar Yunani di Laut Aegea. 

Awal tahun ini, sensor global positioning system (GPS) yang dipasang di kaldera mendeteksi pergerakan baru mengukur serangkaian gempa bumi kecil.

Aktivitas seismik diyakini bisa memicu erupsi, dan sering menjadi pertanda bahwa sebuah gunung sedang bersiap untuk meletus dalam waktu relatif dekat. Namun, yang membingungkan, alih-alih naik, aktivitas seismik justru menurun drastis dalam waktu beberapa bulan. 

Bagaimana jika Santorini kembali meletus? Apakah efeknya akan sama mengerikannya seperti di masa lalu?

Menurut para peneliti, tragedi yang sama tidak akan berulang kembali. Apalagi sampai menyapu perabadan seperti di era Minoa. Sebab, ukurannya jauh lebih kecil. 

"Santorini memang terkenal dengan letusan dahsyatnya di masa lalu. Namun erupsi sebesar itu mungkin hanya terjadi tiap 20.000 tahun," kata Pyle. Meski demikian, para ahli memperingatkan, gunung api itu wajib untuk terus diawasi. 


Kaitan dengan Atlantis


Masih terkait letusan Santorini di masa lalu, ada banyak spekulasi tentang kaitannya dengan legenda Atlantis, yang menurut Plato, tenggelam di dasar lautan.

Meski sebagian ilmuwan berpikir, itu hanya sekedar cerita yang dibuat-buat, lainnya berpendapat, cerita soal letusan gunung itu mungkin membangkitkan kisah tentang sebuah kerajaan yang hilang, tentang peradaban Minoa yang nyata pernah hidup dan berkembang di Mediterania.

Seperti diungkap Plato dalam "Timaeus" dan "Critias" , Atlantis terhampar "di seberang pilar-pilar Herkules". 

Pulau berperadaban maju itu memiliki angkatan laut yang menaklukan Eropa Barat dan Afrika 9.000 tahun sebelum waktu Solon, atau sekitar tahun 9500 SM. Setelah gagal menyerang Yunani, Atlantis tenggelam ke dalam samudra. "Hanya dalam waktu satu hari satu malam".

Sejumlah spekulasi pun bermunculan. Ada yang menyebut ia tenggelam di Kepulauan Mediterania, Gurun Sahara, Amerika Tengah, Antartika, Spanyol, bahkan Indonesia. 


Sumber :viva.co.id

Pesan Dari Zaman Batu yang Masih Menjadi Misteri

Posted: 08 Oct 2013 05:03 AM PDT

Lukisan atau simbol-simbol yang terdapat di dinding-dinding gua sepertinya adalah asal-usul bahasa tertulis. Pertama kali ditemukan di Perancis dan kemudian ditemukan di berbagai belahan dunia. Kira-kira pesan apa yang bisa kita tangkap dari lukisan atau simbol-simbol ini.


Seorang pengunjung melihat pada dinding-dinding Aula Besar Bulls, gua Lascaux II, Dordogne, Perancis, yang memiliki lukisan-lukisan prasejarah yang indah, sampai sekarang. Hanya baru-baru ini saja para peneliti sudah mulai melihat, setengah lingkaran aneh squiggles, garis dan zigzag yang mengelilingi mereka. Ini mungkin sebuah kunci untuk memahami bentuk-bentuk awal komunikasi manusia. 

Lukisan batu ini di Chobe Taman Nasional, Botswana, menggambarkan sebuah eland, gajah dan kijang atau gemsbok. Namun, simbol-simbol yang mengelilingi mereka yang mungkin memegang kunci untuk memahami komunikasi manusia awal. 

Garis zigzag tidak muncul sampai 20.000 tahun yang lalu dan 13.000 tahun yang lalu telah menghilang. Bentuk mengular berbentuk sama ada dari 30.000 tahun yang lalu, tetapi juga menghilang dari sekitar 13.000 tahun yang lalu. Simbol serupa telah ditemukan di Australia, Afrika Tengah, Eropa, dan Selatan dan Amerika Utara. 

Tangan ini dicat di dinding gua di Rio Pinturas, Argentina. Bentuk tangan yang diciptakan dengan menekan seluruh atau sebagian dari tangan terhadap permukaan, menggunakan cat atau tanah liat. 

Meskipun terlihat jelas, simbol ini sangat mengherankan dan langka, ditemukan hanya kurang dari 7 persen dari situs Perancis. Pertama kali ditemukan di Chauvet, dan tampaknya telah menyebar ke berbagai daerah hingga 13.000 tahun yang lalu sampai akhirnya tidak digunakan lagi. Simbol ini juga terdapat di Australia dan Burma. 

Simbol Tangan mendominasi mural di sebuah gua asli Australia, menunjukkan seberapa jauh penyebaran simbol tersebut. Terdapat juga simbol spiral di bagian atas atap. Simbol spiral ditemukan di hanya dua situs Perancis, yang mengejutkan para peneliti karena ternyata motif umum dalam budaya ini. 

Meskipun langka di Perancis, fitur simbol spiral terdapat pula dalam seni batuan di seluruh dunia, termasuk China, Afrika, Eropa dan Amerika Selatan. 

Lukisan-lukisan ini ditemukan di gua Lascaux II. Simbol berbentuk titik seperti yang jelas terlihat tapi begitu juga yang berbentuk segi empat (di sebelah kiri jangka titik). Simbol berbentuk segi empat ditemukan di 20 persen situs dan telah dihubungkan dengan situs di Afrika Selatan, India dan Selatan dan Amerika Utara. 

Simbol-simbol ini ditemukan di gua-gua di Rio Pinturas, Argentina. Lingkaran terkonsentrasi di kiri bawah dianggap sebagai contoh-contoh awal dari synecdoche (menggunakan bagian dari sesuatu untuk mewakili keseluruhan), dan cara yang mewakili ide-ide simbolis daripada realistis. Lingkaran serupa di tempat lain telah digunakan untuk mewakili mata di lukisan kuda dan banteng. 

Titik dan garis adalah beberapa simbol yang paling sering ditemukan. Titik-titik dalam berbagai ukuran muncul di 42 persen dari situs Perancis, termasuk yang satu ini di Chauvet. Garis-garis ditemukan di lebih dari 70 persen situs dan muncul dari 30.000 tahun yang lalu sampai 10.000 tahun yang lalu.


Bagaimana dengan di indonesia?

Ternyata tidak kalah banyak juga lukisan atau simbol-simbol yang ditemukan di Indonesia. Penemuan lukisan gua di Sulawesi Selatan untuk pertama kalianya dilakukan oleh C.H.M. Heeren-Palm pada tahun 1950 di Leang PattaE.
Di gua ini juga ditemukan cap-cap tangan dengan latar belakang cat merah. Barangkali ini merupakan cap tangan kiri perempuan. Ada pun cap-cap tangan tangan ini dibuat dengan cara merentangkan jari-jari tangan itu di dinding gua kemudian ditaburi dengan cat merah. 

Di gua tersebut juga ditemukan lukisan seekor babi rusa yang sedang melompat dengan panah di bagian jantungnya. Barangkali lukisan semacam ini dimaksudkan sebagai suatu harapan agar mereka berhasil berburu di dalam hutan. Babi rusa tadi digambarkan dengan garis-garis horizontal bewarna merah
Lukisan Anoa pada dinding Gua Sumpangbita, Pangkep, Sulawesi Selatan.



Di Maluku, penemu lukisan dinding gua adalah J. Roder pada tahun 1937, walaupun mungkin masyarakat sekitar sudah mengenal sebelum Roder menemukannya. Roder menemuan lukisan gua sebanyak 100 buah di Pulau Seram, pada dinding karang di atas Sungai Tala. Lukisan yang ditemukan berupa gambar-gambar rusa, burung, manusia, perahu, lambang matahari, dan mata.

Selain ditemukan di Pulau Seram, di Maluku lukisan cadas juga ditemukan di Kepulauan Kei, pada tebing batu karang dengan ketinggian 5-10 meter dari atas permukaan laut. Lukisan-lukisan yang ditemukan di Kepulauan Kei pada umumnya hanya berupa garis lurus saja, tetapi ada yang diberi warna pada bagian dalamnya, khususnya untuk gambar manusia. 

Kecuali manusia dengan berbagai adegan (menari, berperang, memegang perisai, dan jongkok dengan kedua tangan terangkat), ada pula pola topeng, burung, perahu, matahari, dan bentuk geometrik. 

Gaya lukisan yang ditemukan mirip dengan lukisan yang ditemukan di Pulau Seram, Papua Barat, dan Timor, bahkan lukisan di Australia bagian selatan. 

Orang yang dianggap mencatat lukisan prasejarah pertama kali di Papua adalah Johannes Keyts (seorang pedagang) dalam perjalanan dari Banda ke pantai Nuw Guinea pada tahun 1678. Ia melewati sebuah tebing karang di tepi teluk Speelman yang dipenuhi oleh tengkorak, sebuah patung manusia, dan berbagai lukisan pada dinding gua tersebut dengan warna merah

Terdapat di gua dan ceruk di Sulawesi Tenggra terdapat di Mentanduro, La Kabori, Kolumbo, Toko, dan wa Bose, sedangkan ceruk-ceruknya adalah La Sabo, Tangga Ara, La Nasrofa, dan Ida Malangi. Semua peninggalan ini terdapat di sekitar kawasan perladangan Liabalano, Kampung Mabolu, Desa Bolo, Kecamatan Kotobu. 

Seni cadas yang paling menarik adalah Gua Tamrin dan Gua Ham karena begitu banyak gambar di dalamnya. Gua Tamrin terletak di dekat sungai Marang, memiliki sejumlah lukisan penari bertopeng yang menutupi seluruh bagian kepalanya. Lukisan tersebut mirip dengan tarian adat yang masih berlangsung pada beberapa suku di Papua. 

Sementara itu, di Gua Ham ditemukan pola cap seperti penari, tapir, rusa dan tumbuh-tumbuhan. Chazine berpendapat bahwa pola cap tangan yang di jumpai di dalam gua tersebut merupakan yang paling banyak di dunia. 

Lukisan dan simbol-simbol yang terdapat di gua-gua tersebut adalah peninggalan sejarah yang sangat berharga. Sampai-sampai lukisan yang terdapat di gua Lascaux, dibuatkan replikanya sehingga yang asli tetap terjaga.

Sumber :
kaskus.us

Ditemukan Sawah Terasering Peninggalan Suku Inca

Posted: 08 Oct 2013 05:01 AM PDT

Suku Inca terkenal sebagai suku yang mempunyai peradaban dan ilmu pengetahuan yang tinggi. Mulai dari ilmu perbintangan, penanggalan, perburuan, dan masih banyak lagi. Salah satu bukti tingginya peradaban suku inika ini adalah tingginya peradaban sistem pertanianya. 

Hal ini dibuktikan dengan penemuan sistem sawah terasering suku inka yang sangat terukur dan indah di sebuah wilayah bernama Maras City yang juga merupakan salah satu tempat tinggal suku Inca di zaman dahulu.









Sawah ini berbentuk terasering melingkar dengan presisi melingkar yang sempurna. Tinggi tiap teraseringnya sekitar 2 meter dengan disertai tata rambat dari batu. Besar kemungkinan sawah ini dulu dipakai sebagai tempat pertanian anggur oleh suku inka.

Sumber : sekedar-tahu.blogspot.com

Laba-Laba Purba dan Mangsanya Terperangkap Selama 100 Juta Tahun

Posted: 08 Oct 2013 04:54 AM PDT

Para ilmuwan menemukan 'ambar' (getah atau mineral yang membatu selama jutaan tahun) yang di dalamnya terdapat seekor laba-laba sedang memakan lebah. Fosil berusia 100 juta tahun ini adalah satu-satunya fosil laba-laba yang pernah ditemukan sedang menyerang mangsa yang terjebak dalam jaringnya.

Sayangnya, laba-laba yang hidup di saat dinosaurus menguasai bumi itu terperangkap dalam getah pohon dan tidak pernah menghabiskan santapannya.

Mata lebah yang menjadi mangsanya tersebut sedang menatap untuk melakukan perlawanan, bergerak untuk membunuh.

Bagian dari ambar yang mengabadikan peristiwa tersebut ditemukan di lembah Hukawng, Myanmar pada awal masa Cretaceous antara 97-110 juta tahun lalu. Hampir dipastikan, saat itu dinosaurus berkeliaran di bumi.

Selain menunjukkan bukti pertama dan satu-satunya fosil laba-laba yang menyerang mangsa dalam jaringnya, potongan getah itu juga mengabadikan tubuh laba-laba jantan pada jaring yang sama.

Ini adalah bukti tertua dari perilaku sosial laba-laba, yang hingga kini masih ditemukan pada beberapa spesiesnya, namun cukup jarang terjadi. Kebanyakan laba-laba hidup sendiri, bahkan sering kali menjadi kanibal. Laba-laba jantan tidak akan ragu menyerang spesies yang belum dewasa pada jaring yang sama.

"Laba-laba muda ini akan menyantap lebah parasit kecil, namun tidak akan pernah bisa," kata George Poinar, Jr., profesor kehormatan bidang zoologi di Oregon State University sekaligus ahli ternama bidang serangga yang terperangkap dalam ambar.

Penemuan tersebut dipublikasikan dalam jurnal "Historical Biology".

"Ini adalah lebah jantan yang terperangkap di dalam jaring laba-laba," kata George.

"Ini adalah mimpi buruk bagi sang lebah, dan itu tidak akan pernah berakhir. Lebah sedang menatap laba-laba tersebut, ketika getah pohon mengaliri dan menjebak kedua binatang tersebut."

Laba-laba adalah invertebrata kuno yang diyakini sudah hidup pada 200 juta tahun lalu, namun bukti fosil tertua dari jaring laba-laba yang pernah ditemukan hanya sekitar 130 juta tahun. 

Penyerangan nyata seperti antara laba-laba dan mangsanya yang terperangkap pada jaringnya seperti pada gambar di atas belum pernah terdokumentasikan sebagai fosil, seperti yang dinyatakan para peneliti. 

Getah pohon yang membentuk ambar terkenal karena kemampuannya yang mengalir melalui serangga, tanaman-tanaman kecil dan bentuk kehidupan lainnya, menjaga mereka dalam keadaan yang nyaris sempurna sebelum akhirnya berubah menjadi batu semi-mulia.

Ambar sering menjelaskan fenomena biologi masa lalu yang cukup jauh. Laba-laba tersebut, yang mungkin telah menunggu dengan sabar selama berjam-jam untuk menangkap mangsanya, tersiram getah hanya sepersekian detik sebelum melakukan serangannya.

Jenis lebah semacam ini, kata George, termasuk dalam kelompok yang saat ini dikenal sebagai parasit bagi laba-laba dan telur serangga. Dalam konteks itu, serangan laba-laba tersebut, dengan menggunakan jaringnya, bisa dianggap sebagai respons pertahanan.

Laba-laba dan lebah tersebut termasuk golongan hewan yang telah punah. Setidaknya ada 15 helai serat jaring laba-laba yang berada di kepingan ambar itu.


Sumber :yahoo.com



12 Foto Hewan yang Lucu

Posted: 08 Oct 2013 04:51 AM PDT

Memotret aktivitas hewan selalu menarik, bahkan bila jepretan tersebut pada momen yang tepat akan menghasilkan gambar yang bercerita.Seperti misalnya foto-foto berikut, semoga bisa menyegarkan hari kamu yang penat dengan berbagai tugas harian. 


1.  Aaaaah... pesawat sekecil itu sih bisa dikejar!




2. Burung pun bisa "nyate". Hap, tiga nyawa sekali tangkap.


3. Eits, mau ke mana? Urus dulu nih anak lapar. Dasar suami bandel, maunya main terus.


4. Horeeee.... akhirnya aku diajak terbang


5. Wah, sekali jilat langsung sekujur tubuh, dong.


6. Pilih mana, ya? Kenari enak, tapi baru aja nemu lensa tele, nih.  


7. Tenang, tenang... demonya nggak usah anarkis. [gaya tupai kalau lagi orasi]


8. Jiaaah, pas banget di mulut hiu :(


9. Tos dulu, laaaah... 



10. Mak, aku bisa terbang...


11. Demi makanan, bela-belain nih jalan di atas air.


12. Waks, banyak banget beruangnya. Ayo siapa dapat?

Foto Seekor Monyet Meminumkan Susu Pada Anak Harimau yang Menghebohkan Dunia

Posted: 08 Oct 2013 04:48 AM PDT

Sebagai salah satu hewan yang dalam rantai makanan sering menjadi mangsa harimau ini justru dengan penuh kasih sayang (setidaknya dilihat dari wajah ikhlasnya) memberikan minuman susu kepada seekor anak harimau.





Foto Monyet yang sedang meminumkan susu pada seekor harimau ini berhasil diabadikan oleh seorang fotografer di sebuah kebun binatang di Thailand, tepatnya di Samut Prakan Crocodile Farm and Zoo. 

Sontak foto inipun kemudian menjadi bahan perbincangan di seluruh dunia, terlebih lagi saat foto tersebut dimuat di Dailymail. 

Sumber :sekedar-tahu.blogspot.com

10 Stasiun Bawah Tanah Terindah di Dunia

Posted: 08 Oct 2013 04:45 AM PDT

1. Stockholm tunnelbana, Swedia

Sistem subway di Swedia ini mempunyai sekitar 100 stasiun dan hampir semuanya itu diisi dengan seni yang merupakan hasil karya dari 140 artis. Stasiun ini dikenal dengan galeri seninya yang terpanjang di dunia.





2. Munich u-bahn, Munich, Jerman

Mulari beroperasi pada tahun 1972 dan semenjak itu berkembang pesat. Subway tersebut sekarang sudah melayani tujuan ke 98 tujuan di kota Munich tersebut.





3. Bilbao metro, Spanyol

Ini adalah stasiun subway keempat yang di bangun di Spanyol dan merupakan ketiga terbesar di negara tersebut. Pada tahun 2009, subway tersebut telah membawa 87 juta orang. 




4. Shanghai bund sightseeing tunnel, China






5. Metro station, Dubai





6. Tokyo - Iidabashi station, Jepang

Stasiun ini adalah stasiun yang teramai di dunia dan juga terkenal dengan arsitekturnya yang sangat menarik. Stasiun subway ini dibangun tahun 2000.





7. Prague Line a, Cekoslovakia




8. Komsomolskaya Station, Moscow

Stasiun Moscow ini sungguh indah dan sangat artistik, dibangun tahun 1930 stasiun ini penuh dengan karya seni yang menakjubkan.




9. Toronto Museum Station, Kanada

Stasiun subway ini menyerupai museum yang bertema Mesir. 




10. Drassanes Station, Barcelona, Spanyol




Jari Tangan yang Hidup...

Posted: 08 Oct 2013 04:43 AM PDT

Banyak hal kreatif yang bisa dibuat hanya dari 10 buah jari saja. Finger Figures, demikian sebutan untuk seni menggunakan jari tangan ini. Gambar-gambar berikut bisa menginspirasi kita.
















  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan