Rabu, 30 Oktober 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


THE FLYING KICK

Posted: 30 Oct 2013 01:01 PM PDT

DIMENSI

Posted: 30 Oct 2013 11:35 AM PDT

DIMENSI


Edisi PAS habis modal kempen: susu pun susu lerr!

Posted: 29 Oct 2013 08:00 PM PDT

Kenyataan Mahfuz cubaan tagih simpati masyarakat - Azeez

KUALA LUMPUR 29 Okt. - Kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berhubung pemberian susu tamat tempoh merupakan satu pendekatan terdesak parti itu dalam menagih sokongan dan simpati rakyat di Sungai Limau menjelang hari pengundian pada 4 November ini.

Ketua UMNO Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, ini merupakan satu isu yang sengaja diadakan untuk mewujudkan sentimen kebencian pengundi.

"Saya dimaklumkan hanya seorang sahaja tampil, kononnya menerima pemberian bungkusan makanan yang mengandungi satu tin susu yang telah tamat tempoh. Aduan tersebut datangnya daripada mereka yang mempunyai hubungan keluarga dengan salah seorang kakitangan media pembangkang, Harakahdaily,"

"Adalah amat memalukan apabila Mahfuz selaku Naib Presiden Pas hanya mampu menggunakan susu tamat tempoh bagi menarik sokongan pengundi sedangkan banyak lagi isu-isu besar seperti pembangunan yang perlu diperjuangkan oleh Pas di Sungai Limau," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas tentang sumbangan bantuan barangan keperluan asas oleh jentera parti Barisan Nasional (BN) kepada penduduk Sungai Limau di sekitar kawasan Sungai Dedap yang dicemari dengan penemuan susu pekat, didakwa telah luput tarikh.

Tambah Abdul Azeez yang juga Ahli Parlimen Baling, menjelang pilihan raya, bermacam-macam perkara boleh terjadi, tambahan pula perkara yang tidak ada pun boleh diadakan.

Contohnya, menurutnya, gambar-gambar 'superimposed' menggunakan teknik 'Photoshop' di antara calon Pas dengan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak yang dimainkan oleh jentera parti itu bagi menunjukkan kononnya ingin membawa legasi Allahyarham.

"Selain itu, Pas yang kononnya memperjuang Islam, sekali lagi didapati berbohong apabila menggunakan isu bapa kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang dikatakan menyokong calon Pas.

"Saya bertemu dan bertanya sendiri kepada bapa Datuk Seri, dia (Baharom) menafikan dakwaan tersebut,'' katanya.

Sementara itu menurut Abdul Azeez, Mahfuz mungkin sedikit kecewa dengan pendedahan yang dilakukan ketika membahaskan Belanjawan 2013 semalam, berhubung sikap segelintir pemimpin Pas yang suka berbohong dan gemar memperalatkan ayat-ayat suci al-Quran demi kepentingan politik. - Utusan Malaysiaku sayang

p/s: makin dekat prk matput dah masuk fasa bengong lerr..1 kes lembu pas punye susu basi habis semua pengundi  sg. limau dia nak kelentong! kehkehkeh adoiyaiii matput! >XD

PEJUANG BANGSA

Posted: 30 Oct 2013 11:13 AM PDT

PEJUANG BANGSA


PRK SUNGAI LIMAU : UMNO P.PINANG KEMPEN KE RUMAH UNTUK DEKATI PENGUNDI #PRKSgLimau @dzainalabidin

Posted: 30 Oct 2013 09:51 AM PDT


PDM  Kabu 10  merupakan peti undi yang dimenangi PAS hanya 87 undi pada PRU13 yang lalu . UMNO P.Pinang & Bahagian Pokok Sena telah ditugaskan untuk membantu jentera BN di peti undi ini .

Daripada pemerhatian GPB  di peti  undi , setiap hari gerak kerja kempen diatur  diketuai Datuk Musa Sheikh Fadzir  dan kempen dari rumah ke rumah menjadi strategi utama untuk menang di PDM ini .

Hari ini    Pengerusi Badan Perhubungan UMNO P.Pinang  Dato Zainal Abidin Osman bersama barisan jenteranya telah   melakukan walkabout bertemu pengundi di kawasan kampung dalam PDM Kabu 10. Kebanyakkan pengundi yang dilawati adalah terdiri daripada  warga emas , ibu tunggal & golongan OKU.

Jika pendekatan ini digunakan dalam tempoh kempen berbaki 4 hari lagi , insyallah PDM ini mampu dimenangi BN pada 4hb ini








PAS semakin kering idea , gambar Muhkriz pulak jadi bahan kempen #PRKSgLimau

Posted: 30 Oct 2013 07:31 AM PDT


Jarang sekali kita nak jumpa banner calon PAS berjumpa pemimpin Umno dipamerkan dalam kempen PRK mahupun PRU sebelum ini  .

Ianya hanya di PRK Sg Limau je ada..menariknya selepas gambar super impose dengan Arwah TS Azizan  kantoi , kali ini Pas guna gambar Muhkriz pulak.

Apakah Pas nak tumpang pengaruh Muhkriz selaku MB Kedah ?

Memalukan !!



HOT ! DALANG KAKI PENIPU ISU GAMBAR SUPER IMPOSE PAS DAH DIKENALPASTI !! #PRKSgLimau

Posted: 30 Oct 2013 05:30 AM PDT




khabarnya kem jentera PAS kecoh hari ini. Mahfuz Omar naik minyak.
ianya berkenaan isu pertindihan gambar atau gambar superimposed yang telah didedahkan oleh SINAR HARIAN dua hari sudah. akhirnya Mahfuz Omar tahu dah siapa yang telah menyebabkan PAS malu besar kerana dibuktikan sebagai PENIPU.
Dua mahluk yang menjadi mangsa naik angin adalah FIRDAUS JAAFAR, bekas Ahli Parlimen Jerai dan salah seorang daripada penama untuk dicalonkan sebagai calon PAS di DUN Sungai Limau sebelum ini. Seorang lagi adalah ROSLIZAN ZAKARIA.
Firdaus Jaafar pada mulanya cuba menafikan penglibatannya. Malah, enggan mengaku terlibat dalam perbuatan penipuan tersebut. Namun setelah diasak, akhirnya dia terpaksa akur dan mengaku bahawa dialah dalang yang telah mengerahkan pereka grafik agar membuat gambar tipu itu. Kesemua yang hadir telah berjarya menunjukkan bukti bahawa Firdaus yang telah mengeluarkan arahan kepada pereka grafik untuk melakukan pertindihan gambar.


Sebelum itu, Firdaus Jaafar telah menuduh kelalaian dan kebodohan Roslizan yang menjadi penyebab. Namun sanggahan daripada Roslizan serta pembuktian menerusi arahan Firdaus Jaafar kepada pereka grafik terbabit selain penyaksian dan keterangan daripada pereka grafik itu telah mengantoikan Firdaus. 
Kesemua bahan-bahan tersebut telah dicetak oleh ADNAN SAAD di kilang cetak  AZLAN JAN diAlor Setar.
firdaus
Daripada laporan awal, Firdaus sebenarnya telah meninggalkan Markaz Induk namun untuk membersihkan nama kononnya, dia hadir juga dalam mesyuarat berkenaan. Firdaus menyangkakan akan ada 'bantuan' daripada rakan-rakannya yang lain bagi menyelamatkan dirinya. Namun akhirnya kesemua orang sepakat untuk menuding kesalahan kepadanya dan Firdaus terpaksa akur bahawa dia sebenarnya telah terbuang.
Lebih memalukan lagi ialah apabila Mahfuz Omar telah menghalaunya dari markas dengan penuh penghinaan. 
Manakala ahli-ahli mesyuarat yang lain turut menghinanya dan menuduh Firdaus Jaafar sengaja berbuat begitu bertujuan untuk sabotaj peluang PAS setelah dia tidak dipilih sebagai calon.
Firdaus Jaafar merupakan bekas Ahli Parlimen Jerai dan terlibat sepenuhnya dalam kes Madrasah Salihiah. Dia juga merupakan orang yang mengejek-ngejek dan menghina Ahli Jawatankuasa Bertindak Madrasah Salihiah dengan menggelarkan mereka sebagai KEBULOQ DUIT setelah AJK Bertindak Madrasah Salihiah bersetuju akhirnya untuk menerima pampasan berjumlah RM1.2 juta dari Kerajaan Negeri Kedah yang diketuai oleh PAS ketika itu. 
Dia juga merupakan pemimpin PAS yang naik turun mahkamah untuk menceraikan isteri kedua bagi membolehkan dia mengahwini isteri ketiga.

Komen GPB
Dalang penipu dah ditemui ..jadi terbuktilah PAS sememangnya parti  RAJA EDIT GAMBAR bagi menipu pengundi .  Siapa Firdaus Jaafar ?? Bekas MP Jerai PAS  yang kalah kepada Jamil Khir di PRU13 .
 Pusing  kot mana pun puak- puak  PAS  memang kaki penipu ...untuk menang kena menipu ye.. 
Itu ye ajaran yang diajar Ostat PAS ... SIAL !!




TERKINI ! MAHFUZ HILANG MODAL , KELUARGA AZIZAN TERIMA PEMOHONAN MAAF TPM #PRKSgLimau

Posted: 30 Oct 2013 04:18 AM PDT




Akhirnya putar belit fitnah yang cuba dicetuskan portal pembangkang  tajaan Yahudi bagi menjahanamkan hubungan baik antara TPM TS Muhyiddin dengan keluarga arwah TS Azizan telah menemui kebenaran  . 

Hari ini keluarga arwah telah menerima pemohonan maaf TPM  dan sudah tentu ia akan memeningkan kepala Mahfuz Bean yang mahu isu bagi menghasut pengundi Sg Limau membenci BN . 


Bila pulak PAS nak mohon maaf kepada keluarga arwah berikutan gambar super impose calon jumpa Azizan bersama wartawan Sinar Harian ?? 








Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersyukur permohonan maafnya kepada keluarga Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak atas kenyataannya yang didakwa PAS menghina bekas menteri besar Kedah itu, diterima baik oleh keluarga Azizan.

Muhyiddin berkata, anak kelima Azizan, Mohd Rafi'ie, telah menghantar maklumat kepada Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Mahathir pagi ini bahawa keluarga Allahyarham telah menerima permohonan maaf yang dibuat oleh beliau semalam. 


Timbalan Pengerusi Barisan Nasional(BN) itu berkata, Mukhriz memaklumkan kepadanya atas penerimaan maklumat tersebut melalui Khidmat Pesanan Ringkas(SMS) daripada Mohd Rafi'ie pagi ini. 



"Saya syukur kerana teks yang dikemukakan anakanda beliau (Azizan) menyatakan keluarganya telah terima mohon maaf saya," katanya selepas menghadiri jamuan tengah hari bersama masyarakat Cina kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau di Pusat Operasi BN di Sungai Limau Dalam, dekat sini, hari ini.

Muhyiddin berharap isu itu dianggap selesai dan tidak lagi akan dibangkitkan.

Isnin lalu, PAS termasuk Dewan Pemudanya mendesak supaya Muhyiddin menarik balik kenyataannya yang didakwa mereka mengaitkan isu pemansuhan subsidi gula dengan penyakit kencing manis Azizan yang dididakwa telah menyinggung dan mengguris hati keluarga bekas menteri besar Kedah itu.

Berikutan itu, Muhyiddin semalam membuat permohonan maaf semasa lawatannya di Bukit Choras, namun menafikan kenyataannya mempunyai unsur penghinaan dan bertegas ianya diputar belitkan, selain meminta pihak yang membuat tuduhan menyemak semula rakaman ucapannya di SMK Sungai Limau, Sabtu lalu. - BERNAMA

BIL ELEKTRIK : MP DAP KANTOI , TAK TAHU BEZA KOMPLEKS & RUMAH !

Posted: 29 Oct 2013 08:00 PM PDT




Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim hari ini memberi penjelasan berhubung isu bil elektrik kediaman rasmi Perdana Menteri di Kompleks Seri Perdana.

Shahidan menjelaskan bahawa bil yang tinggi disebabkan ia termasuk penggunaan dewan seminar, bilik mesyuarat dan kuarters kakitangan dan ia bukan hanya digunakan oleh Perdana Menteri dan isteri.



Beliau berkata, demikian dalam sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini bagi menjelaskan apa yang dipertikaikan Dr Ong Kian Ming (DAP-Serdang).

"Sebagai anggota Parlimen dia (Ong) harus tahu bezakan antara kompleks dan rumah...jika seluruh kompleks itu hanya digunakan oleh Perdana Menteri dan isterinya, bil elektrik akan sama seperti mana-mana rumah yang didiami dua orang," kata Shahidan.  - Bernama

TERKINI ! PENJELASAN @AzeezPutera TENTANG FITNAH SUSU MAHFUZ BEAN

Posted: 29 Oct 2013 06:32 PM PDT



Mr Bean Mahfuz semakin tertekan di PRK Sg Limau .  Selepas kantoi menipu gambar super impose calon mereka jumpa TS Azizan , kali ini fitnah susu pekat expired pulak jadi bahan mereka .
 
Gambar ini dalah jenama susu pekat yang bakal diberikan pada penduduk pada program yang dianjurkan UMNO Bahagian Baling hari ini  . Nampak besar sekali lagi jenama antara susu Mahfuz Bean dengan susu yang dipamerkan ini .

Tarikh luput yang tertera pada susu pekat diatas adalah pada 03.03.2014.



KENYATAAN MEDIA

Kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berhubung pemberian susu tamat tempoh merupakan satu pendekatan terdesak parti itu dalam menagih sokongan dan simpati rakyat di Sungai Limau menjelang hari pengundian pada 4 November ini. Ketua UMNO Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, ini merupakan satu isu yang sengaja diadakan untuk mewujudkan sentimen kebencian pengundi.

"Saya dimaklumkan hanya seorang sahaja tampil, kononnya menerima pemberian bungkusan makanan yang mengandungi satu tin susu yang telah tamat tempoh. Aduan tersebut datangnya daripada mereka yang mempunyai hubungan keluarga dengan salah seorang kakitangan media pembangkang, Harakahdaily,"

"Adalah amat memalukan apabila Mahfuz selaku Naib Presiden Pas hanya mampu menggunakan susu tamat tempoh bagi menarik sokongan pengundi sedangkan banyak lagi isu-isu besar seperti pembangunan yang perlu diperjuangkan oleh Pas di Sungai Limau," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas tentang sumbangan bantuan barangan keperluan asas oleh jentera parti Barisan Nasional (BN) kepada penduduk Sungai Limau di sekitar kawasan Sungai Dedap yang dicemari dengan penemuan susu pekat, didakwa telah luput tarikh. Tambah Abdul Azeez yang juga Ahli Parlimen Baling, menjelang pilihan raya, bermacam-macam perkara boleh terjadi, tambahan pula perkara yang tidak ada pun boleh diadakan.

Contohnya, menurutnya, gambar-gambar 'superimposed' menggunakan teknik 'Photoshop' di antara calon Pas dengan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak yang dimainkan oleh jentera parti itu bagi menunjukkan kononnya ingin membawa legasi Allahyarham.

"Selain itu, Pas yang kononnya memperjuang Islam, sekali lagi didapati berbohong apabila menggunakan isu bapa kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang dikatakan menyokong calon Pas.

"Saya bertemu dan bertanya sendiri kepada bapa Datuk Seri, dia (Baharom) menafikan dakwaan tersebut,'' katanya.

Sementara itu menurut Abdul Azeez, Mahfuz mungkin sedikit kecewa dengan pendedahan yang dilakukan ketika membahaskan Belanjawan 2013 semalam, berhubung sikap segelintir pemimpin Pas yang suka berbohong dan gemar memperalatkan ayat-ayat suci al-Quran demi kepentingan politik.

Tugu Bangsa Tembok Negara

Posted: 30 Oct 2013 07:49 AM PDT

Tugu Bangsa Tembok Negara


Pelajar hilang dikhuatiri lemas di Tanjong Karang

Posted: 30 Oct 2013 05:55 AM PDT

Seorang pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Dato' Harun, Tanjong Karang, dekat sini dikhuatiri lemas selepas dia dilaporkan tidak ditemui ketika mandi di Ban Canal, Sungai Sireh, Tanjong Karang di sini petang semalam.

Mangsa yang dikenali sebagai Mohd. Izuddin Sanusi, 15, mandi bersama-sama dua lagi rakannya namun dia tidak kelihatan sehingga malam tadi.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tanjong Karang, Penolong Penguasa Bomba, Azmi Abas ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan mengenai kejadian tersebut kira-kira pukul 5.22 petang semalam.

"Kita telah menggerakkan anggota untuk melakukan operasi mencari mangsa di kawasan terusan tersebut. Setakat ini (kira-kira pukul 9.30 malam), mangsa masih belum ditemui.

"Operasi mencari masih lagi diteruskan," katanya.

tunku

Posted: 30 Oct 2013 03:44 AM PDT

tunku


PAS SEES CHINESE VOTES FLYING AWAY IF THE VOTERS CANNOT GET A DAY OFF

Posted: 29 Oct 2013 11:30 PM PDT



While Barisan Nasional (BN) continues to woo the Malays who had voted for PAS in the May 5 general election to change their mindset and hijrah or move to BN, PAS is struggling to sustain its dwindling influence among the Chinese voters.

Although the number of registered Chinese voters are only 1,842, PAS would not have sufficient numbers to retain the Sungai Limau state seat if half of that jump to BN or absent on the voting day.

The 'territorial war' between BN and PAS for Sungai Limau state seat heightens on the sixth day of campaign with both sides of the political divide intensifying their attacks and stepping up their defences.
In the poster war in Kampung Sedaka, PAS increases its presence by putting up more flags and banners, pulling out or pulling down BN's flags and banners, replacing the sites with theirs.

And in the 'war' to win over the minds and hearts of the 27,222 voters, PAS is struggling to keep its voters 'loyalty' as it is losing the young voters as evident in its ceramahs and activities where these voters were not visible except few who are below voting age looking at their physique.

And PAS is struggling to keep its Chinese voters who were with them in the May 5 general election, despite its numbers is small.

Loh Choon Hong, 36, a shopkeeper at Sungai Limau Dalam town said he would not expect the Chinese voters to be 100 percent with the Islamic party this time around.

"From my view point mixing around here, the old Chinese voters seem to be inclined to vote for BN while only the young Chinese voters are still with PAS.
"This is because the young voters are exposed to internets where their minds are more on the national level rather than the local bread and butter issues.

"For me and other business people here, we just want peace and harmony where we can do our business and earn a living," he said, while serving his clients ta his sundry shop.

The bulk of Chinese voters are in the town of Sungai Limau and Sungai Limau Dalam while the young Chinese voters work in towns in Gurun, Sungai Petani and Kulim.

DAP assemblyman for Kota Darul Aman, K. B. Loh, who campaigns for PAS in Sungai Limau town said the challenge now was to ensure the young Chinese voters take time off from their work to vote.
"Their number is quite substantial and if they cannot come back from their places in Gurun, Kulim and Sungai Petani, PAS majority may not be big.

"So it is our challenge to make sure they come back and the problem is transportation if they are given time off to vote.
"Many go to work by factory buses and these buses won't be around to pick them up, send them to their polling stations and send them back to work.
"So we have to find ways to make it easier for them," he said.

Monday is voting day and it is a working day and PAS finds it difficult in trying to get the maximum support from the Chinese as they are away at work.

Facing a decline in support from the young Malay voters and now, the Chinese voters, the party may see the Sungai Limau state seat slipping from its hold on Monday.

Issues are not much in existence for the Chinese voters in Sungai Limau which make it more difficult for PAS to sustain the support from the community.

The scenario is no longer BN struggling to win over voters but its PAS struggling hard, very hard to keep the seat from slipping away, considering the situation the Islamic party is in at present.

The PM Who Listens, Cares and Keeps Promises

Posted: 29 Oct 2013 05:00 PM PDT

The bigger democratic space we have in the Net has seen the insidious growth of negative commentaries, especially from those who choose to express opinions for the sheer pleasure of seeing their opinions published in social media platforms or online sites. Many rant from selfish or narcissistic inclinations that usually have malicious intent. How much of what we read is genuine and reliable? Poisoned by Opposition leaders and online sites, the perspectives and expressions of many are warped, untrue and distorted.

Realistically, we have a PM who listens, cares and walks the extra mile to keep promises. On August 23rd, he invited the rakyat (via Twitter) to share their views about their Budget. He promised to forward views shared to the Finance Ministry for further action. The main concerns expressed revolved around the high cost of living and the lack of affordable housing. His introduction in the Budget Speech last Friday certainly shows our PM is a man of honour who keeps his words. He said, "I hear the grouses of the rakyat who wish to own comfortable homes, especially those from low and middle income groups."

Changes announced in the Budget such as the removal of sugar subsidy, implementation of GST and controls on excessive property speculation are intended to reduce fiscal deficit and prosper the nation to maintain economic growth to promote the well-being of citizens. Unfortunately, Opposition politicians, activists and many Malaysians have been harping on the wrong end of the stick and chose to focus on the withdrawal of sugar subsidy and the April 2015 implementation of GST without bothering to study the Budget in detail or appreciating the technical complexities of planning and implementing a national Budget that prioritizes the interests of the rakyat and the nation.

Why is there so much furore when there is a 17-month gap from now till April 2013 when the GST will be implemented? The proposed 6% rate is the lowest in the region (10% in Indonesia, Vietnam, Cambodia and Laos and 7% in Singapore and Thailand). Instead of focussing on this commendable rate, GST opposers have hurled unpleasant accusations and judgements at the PM by harping on their fallacious argument the GST will cause the lower income group to suffer. Actually, the GST automatically taxes the well-off segment of the population as they consume more. In this way, the lower income group will not be burdened. Obviously, the government has really taken the initiative to ensure the man in the street is not burdened by GST.

Unfortunately, Opposition leaders and activists have deliberately ignored the government's decision not to impose GST on basic food items such as rice, salt, sugar, water and the first 200 units of electricity. Doesn't this move show the government's commitment to spare the poor from burdened by the GST? Why have many chosen NOT to elaborate on the Finance Ministry's decision not to impose GST on passports, licenses, health services and travel? Not many know the RM300 one-off assistance to households of BRIM recipients. The compensatory move of lowering individual and corporate income tax aims to alleviate the middle income squeeze and to make GST more acceptable to the middle-income earners.

The rakyat has refused to acknowledge that the implementation of the GST will surely make consumers more prudent in their spending as the more we spend, the more we are taxed.

GST is certainly a more efficient tax system than the current framework as it can strengthen the fiscal position of the nation. Don't forget the following:

• Tax rate for essential goods such as mentioned earlier and public transport will be set at zero
•The current sales tax, as well as the service tax of 6-10% will be repealed once the GST is implemented
•GST will be revenue neutral for the government because gains will be offset due to the termination of the sales and service tax
• Manufacturers are entitled to claim a rebate in the tax to the value that their suppliers added
only if proper and complete records are kept.
•GST will make it more difficult to evade taxes because complete records are necessary at each
stage of the taxation processes for businesses

Presently, only 6 million of the 29 million citizens pay taxes. The situation is exacerbated by the fact that not everyone declares their income for tax purposes. This trend is not only unhealthy but also economically unsustainable.

Through the GST, the government can broaden the tax base to narrow fiscal deficit as a tax is paid on each step of the process. Hence, it is a consumption tax that taxes people with consumption power based on their consumption. In this way, the government can boost government income and efficiency in government administration as the GST will widen revenue collection, ensure competition and reduce tax evasion with the hope for economic resilience and competitiveness.

Clearly, every Malaysian has to make an intelligent decision whether they want to help develop the country by moving in tandem with the Budget or to sit back, fold their arms and mock or deride the PM and his team who genuinely desire to strengthen economic resilience by accelerating the transformation of our economy so that promises are fulfilled for the benefit of this nation. They have mapped out their strategy and will be walking their talk as their mission has been outlined. What is your decision, Malaysian?

It is time for Sg Limau To CHANGE:

Posted: 29 Oct 2013 09:00 AM PDT

The Sg Limau constituency in the district of Yan, Kedah has long become the stronghold of PAS. Since the late Tan Sri Azizan Razak won the state seat in that particular constituency in 1995, it seems impenetrable by the likes of UMNO and its component parties.

For that long, the constituency has not seen any real change even though other parts of the Kedah state are booming in context of development. Sungai Limau is situated on the coast of the Malacca straits and have a big potential to be developed especially for the tourism industry. However, this did not happen and the people of Sungai Limau are used to be left behind by the state government. Maybe that is what being promoted by PAS since its establishment. Their only mission and vision is to secure a place in heaven while disregarding their reality in this this world.

At a glance, Sungai Limau is seen similar to any village in the state of Kelantan in context of the mentality of its people and its geographical landscape. There are a few religious schools and "pondok schools" which are not well kept. Their existence is to show evidence to the outside world that this constituency are not chasing worldly matters, as their main goal is to go to heaven as promised by their PAS leaders.

In contrast with Sungai Limau, only a few kilometres to the north or south of Sungai Limau, the Alor Setar and Sungai Petani town are situated. In both of these towns we can see development under way or has already been established by the Barisan Nasional government. There are proper roads connecting Sungai Limau and both of these two town, however, it seems like the constituency of Sungai Limau is cut off from any development.

When appointed as the Menteri Besar of Kedah, the late Tan Sri Azizan was said to have a grand vision of his constituency. Project such as the hydrocarbon hub that was planned to be built in the constituency are said to be able to rise the state income and give a lot of job opportunities to enhance the economy and development in Sungai Limau.

However, this particular plan did not came into effect as there are a lot of hurdles, including the lach of experience from the state government itself. Thus, Sungai Limau will be left behind and excluded from development.

The people of Sungai Limau seem to be content with their way of living and their everyday routine. Sadly the world is changing and humans need to adaat to these changes. The people of Sungai Limau cannot be left behind in gaining knowledge and development as it is the main reason Allah created human beings in the first place.

If it is true that the people of Sungai Limau wants to find a place in heaven, they need to follow Allah's orders to seek knowledge and to cultivate what He has given us in this world.
It is a fact that the development in Malaysia can only be achieved through the Barisan Nasional and not PAS. PAS has a lot of time to develop Sungai Limau, but they did not do anything to achieve that, even during their stint as the state government.

It is true that Tan Sri Azizan has tried but without the experience and knowledge it not as easy as what they think.

Like adding insult to injury, PAS during their reign in Kedah refuse to help a lot of religious schools and also ignore the "pondok" school that they took pride off. It seems that PAS is really depending on the support of the people in Sungai Limau.

However, we applaud the late Tan Sri Azizan who would consult an UMNO leader in order to enhance the development in Kedah. Sadly, Allah loves him more and he were not able to fulfil his dream to develop Kedah and especially Sungai Limau.

Now the people of Sungai Limau are given the chance to make it right. How long does the people of Sungai Limau will stay as a backward as they have now.

Just imagine the job opportunities and business that can be make if UMNO is given the mandate to represent Sungai Limau. Also imagine the help that the federal government can give to the religious school to upgrade the quality of education and development if UMNO won the Sungai Limau constituency.

What we are all sure is that UMNO will bring a better life for the people of Sungai Limau. It is hoped for all of the voters of Sungai Limau to vote intelligently on the 4th of November because no one can change your fate except you. It is time for the people of Sungai Limau to have something in their constituency.
 

MALAYSIA MOVES TO 6th PLACE IN WORLD BANK DOING BUSINESS REPORT

Posted: 29 Oct 2013 05:07 AM PDT

Malaysia has been ranked the 6th easiest place in the world to conduct business, according to the World Bank's annual Doing Business report, up from 12th place last year.

At 6th position, Malaysia is in the same league as Singapore, Hong Kong, New Zealand, the United States and Denmark.

In 2010, soon after Prime Minister Najib Razak assumed office, Malaysia was placed 23rd in the Doing Business rankings. The Prime Minister set a goal that Malaysia should reach the top ten by 2015, an objective that has now been met well ahead of schedule.

A Government spokesperson said:

Malaysia's significant rise in this year's World Bank rankings is testament to the Prime Minister's economic and government reform programmes, which have transformed Malaysia into one of the world's most business-friendly countries.
The World Bank measures the ease of doing business in a country by examining different aspects of the regulatory environment, such as the amount of time it takes to set up a new firm or the number of forms that need to be filled to export goods.

In the sub-categories of the Doing Business report, Malaysia was ranked 1st in the world for Getting Credit  and 4th forProtecting Investors. Malaysia came 5th in the category of ˜Trading Across Borders. Malaysia also made significant improvements in Starting a Business, ˜Dealing with Construction Permits, ˜Enforcing Contracts, Resolving Insolvency, and Getting Electricity.

Ohpolitik!™

Posted: 30 Oct 2013 03:07 AM PDT

Ohpolitik!™


#PRKSgLimau : Analisis Penipuan PAS Sepanjang Proses Raih Undi #PASPenipu #BeraniHijrah

Posted: 29 Oct 2013 08:15 PM PDT

Tipu dan PAS memang sinonim, bagaikan irama dan lagu, buktinya berikut adalah senarai penipuan PAS sepanjang PRK Sungai Limau bermula 23 Oktober hingga hari ini.


1) Isu bapa kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang dikatakan mendoakan calon Pas.

Penipuan gambar doa menziarahi orang sakit dikatakan doa untuk PAS.

Baharom Ramli, ayah kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Jamil Khir kesal dan kecewa dengan tindakan Pesuruhjaya PAS Kedah, Mahfuz Omar dan Calon PAS, Azam Samad ke rumahnya kelmarin telah dijadikan 'bahan kempen' untuk Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau.

Baharom atau lebih dikenali sebagai Pak Ngah yang ditemui dirumahnya di Ulu Sedaka hari ini, melahirkan rasa terkilan dengan tindakan pemimpin PAS yang menjadikan kunjungan itu sebagai modal politik yang boleh menimbulkan persepsi buruk dan fitnah terhadap anaknya.


2) Isu kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung penyakit kencing manis bekas Menteri Besar Kedah, Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak.

Buktinya video besi di bawah menjawab penipuan PAS :





3) Isu gambar 'superimposed' menggunakan teknik 'Photoshop' di antara calon Pas dengan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak yang dimainkan oleh jentera parti itu bagi menunjukkan kononnya ingin membawa legasi Allahyarham. 


Fakta
Gambar ini diambil tiga tahun lalu ketika Timbalan Pengarang Berita Sinar Harian, Muhamad Mat Yakim bersama Ketua Biro Sinar Harian Utara, Mohd Idros Mohd Ali (kanan) mengunjungi Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak pada 25 Mei 2011 di Pejabat Menteri Besar Wisma Darul Aman, Alor Setar.
Turut hadir, Penolong Ketua Biro Sinar Harian Utara, Roslinda Hashim (tidak kelihatan dalam gambar).
Kunjungan adalah sempena sesi wawancara eksklusif Sinar Harian bersama Azizan.
Auta
Gambar berkenaan diubah suai menggunakan teknik superimpose kononnya calon Pas, Mohd Azam Abdul Samat (berkopiah) bersama Mohd Idros bertemu Azizan.
Tinjauan wartawan Sinar Harian mendapati risalah mengandungi gambar yang dimanipulasikan itu turut diedarkan secara percuma di pekarangan pintu masuk Markas Induk Pas Kawasan Jerai semalam.
Sehubungan itu, Ketua Pengarang Sinar Harian membuat penafian dan penjelasan bahawa akhbar ini tidak ada kena mengena dengan risalah berkenaan.

4) Isu bantuan barangan keperluan asas oleh jentera parti Barisan Nasional (BN) kepada penduduk Sungai Limau di sekitar kawasan Sungai Dedap yang dicemari dengan penemuan susu pekat, didakwa telah luput tarikh.

Gambar ini dalah jenama susu pekat yang diberikan pada penduduk pada program yang dianjurkan UMNO Bahagian Baling hari ini. Nampak besar sekali lagi jenama antara susu Mahfuz Bean dengan susu yang dipamerkan ini .

Tarikh luput yang tertera pada susu pekat diatas adalah pada 03.09.2014.


#PRKSgLimau : Mahfuz Bean Makin TERDESAK TERKINI "Susu Krimer Manis" PULAK!!

Posted: 29 Oct 2013 07:43 PM PDT



Mr Bean Mahfuz semakin tertekan di PRK Sg Limau .  Selepas kantoi menipu gambar super impose calon mereka jumpa TS Azizan , kali ini fitnah susu pekat expired pulak jadi bahan mereka .

Gambar ini dalah jenama susu pekat yang bakal diberikan pada penduduk pada program yang dianjurkan UMNO Bahagian Baling hari ini  . Nampak besar sekali lagi jenama antara susu Mahfuz Bean dengan susu yang dipamerkan ini .

Tarikh luput yang tertera pada susu pekat diatas adalah pada 03.09.2014.



KENYATAAN MEDIA



Kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berhubung pemberian susu tamat tempoh merupakan satu pendekatan terdesak parti itu dalam menagih sokongan dan simpati rakyat di Sungai Limau menjelang hari pengundian pada 4 November ini. Ketua UMNO Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, ini merupakan satu isu yang sengaja diadakan untuk mewujudkan sentimen kebencian pengundi. 



"Saya dimaklumkan hanya seorang sahaja tampil, kononnya menerima pemberian bungkusan makanan yang mengandungi satu tin susu yang telah tamat tempoh. Aduan tersebut datangnya daripada mereka yang mempunyai hubungan keluarga dengan salah seorang kakitangan media pembangkang, Harakahdaily," 



"Adalah amat memalukan apabila Mahfuz selaku Naib Presiden Pas hanya mampu menggunakan susu tamat tempoh bagi menarik sokongan pengundi sedangkan banyak lagi isu-isu besar seperti pembangunan yang perlu diperjuangkan oleh Pas di Sungai Limau," katanya dalam kenyataan di sini hari ini. 



Beliau mengulas tentang sumbangan bantuan barangan keperluan asas oleh jentera parti Barisan Nasional (BN) kepada penduduk Sungai Limau di sekitar kawasan Sungai Dedap yang dicemari dengan penemuan susu pekat, didakwa telah luput tarikh. Tambah Abdul Azeez yang juga Ahli Parlimen Baling, menjelang pilihan raya, bermacam-macam perkara boleh terjadi, tambahan pula perkara yang tidak ada pun boleh diadakan. 


#PRKSgLimau : Jentera PAS Guna Formula TERKINI Teknik Photoshop Untuk Raih Undi!!

Posted: 29 Oct 2013 07:32 PM PDT

Pas Kedah hari ini mengaku satu daripada gambar kempen calonnya merupakan gambar palsu dan mereka sedang menyiasat bagaimana perkara itu boleh berlaku.
"Pihak kami tidak tahu bahawa gambar tersebut bukan asli dan PAS langsung tidak ada niat untuk mengadakan sesuatu yang tidak ada," kata Pengarah Operasi Pas bagi kempen pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau Datuk Amiruddin Hamzah dalam sidang media, dilaporkan Bernama.
Beliau mengulas penyebaran risalah kempen yang memaparkan gambar calonnya untuk PRK itu Mohd Azam Abd Samat bertemu dengan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak, di pejabatnya ketika Azizan menjadi Menteri Besar Kedah.
Namun, akhbar Sinar Harian mendedahkan gambar itu sebenarnya gambar kunjungan mesra dua pemberita kanannya ke atas Allahyarham pada 25 Mei 2011 dan telah diubah suai menerusi teknik 'photoshop' bagi menampal wajah Mohd Azam pada wajah seorang daripada pemberita mereka.
Mengulas lanjut, Amiruddin berkata pihaknya akan meminta penjelasan daripada pereka grafik yang menghasilkan bahan kempen berkenaan.
Beliau juga mengaku lazimnya sebelum bahan kempen dicetak, pereka grafik akan menyerahkan contoh profil kepada mereka untuk diedit dan ditambah baik sebelum diserah semula bagi tujuan pencetakan.
Katanya Pas Kedah akan menarik balik risalah berkenaan dan mengeluarkan profil baharu dalam masa terdekat.
Ditanya sama ada isu itu akan menjejaskan kempen Pas, Amiruddin yang juga Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Kedah, berkata: "Kita semua manusia biasa… yang bezanya ialah sama ada kita memang berniat untuk menipu atau terjadi di luar pengetahuan kita."
Sinar Harian dalam laporan muka depannya hari ini menyifatkan risalah yang mengandungi foto wartawan akhbar tersebut sebagai taktik 'desperado' untuk mengelirukan pengundi pada PRK DUN Sungai Limau.
Laporan itu juga menyatakan Sinar Harian berasa terpanggil untuk menjelaskan mengenai foto terbabit bagi mengelakkan salah faham atau tanggapan bahawa akhbar berkenaan memihak kepada mana-mana parti politik.
Sementara itu, Ketua Biro Edisi Utara Sinar Harian Mohd Idros Mohd Ali yang merupakan seorang daripada dua pemberita kanan di dalam gambar tersebut, berkata adalah penting bagi akhbar berkenaan menjaga kredibilitinya sebagai media yang tidak menyebelahi mana-mana pihak.
"Kita nak mengekalkan kredibiliti akhbar yang sentiasa dijaga sebelum ini. Gambar ini seolah-olah memberi satu gambaran bahawa kita menyebelahi satu pihak sahaja," katanya.
Katanya Sinar Harian menyerahkan kepada pembaca untuk menilai kenyataan yang dibuat oleh Pas hari ini.
Mynewshub membandingkan gambar asli (fakta) dengan gambar superimpose (auta) yang dilakukan Pas.
Fakta
Gambar ini diambil tiga tahun lalu ketika Timbalan Pengarang Berita Sinar Harian, Muhamad Mat Yakim bersama Ketua Biro Sinar Harian Utara, Mohd Idros Mohd Ali (kanan) mengunjungi Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak pada 25 Mei 2011 di Pejabat Menteri Besar Wisma Darul Aman, Alor Setar.
Turut hadir, Penolong Ketua Biro Sinar Harian Utara, Roslinda Hashim (tidak kelihatan dalam gambar).
Kunjungan adalah sempena sesi wawancara eksklusif Sinar Harian bersama Azizan.
Auta
Gambar berkenaan diubah suai menggunakan teknik superimpose kononnya calon Pas, Mohd Azam Abdul Samat (berkopiah) bersama Mohd Idros bertemu Azizan.
Tinjauan wartawan Sinar Harian mendapati risalah mengandungi gambar yang dimanipulasikan itu turut diedarkan secara percuma di pekarangan pintu masuk Markas Induk Pas Kawasan Jerai semalam.
Sehubungan itu, Ketua Pengarang Sinar Harian membuat penafian dan penjelasan bahawa akhbar ini tidak ada kena mengena dengan risalah berkenaan.

bumiyang

Posted: 30 Oct 2013 03:04 AM PDT

bumiyang


Panas!!! Akhbar ''Philippine Star'' Melaporkan Polis Filipina Sedang Menjejaki Pembiaya Pengganas Sulu???

Posted: 29 Oct 2013 08:39 PM PDT

Pas Kantoi Menipu kali Kedua di Sungai Limau???

Posted: 29 Oct 2013 04:21 AM PDT

Aspirasi Bangsa

Posted: 30 Oct 2013 01:57 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Isu kenyataan TS Muhyiddin selesai : Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah

Posted: 29 Oct 2013 03:30 PM PDT

Pakatan Rahsia Suhakam dan Pas di Sg Limau

Posted: 29 Oct 2013 03:30 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 30 Oct 2013 01:25 AM PDT

Taipingmali (tm)


Seriuskah PAS Menentang COMANGO?  

Posted: 30 Oct 2013 01:17 AM PDT

Harakahdaily semalam melaporkan kenyataan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzaman Mohamad yang menyeru NGO Islam agar membantah tuntutan COMANGO.   Katanya, "Tanpa mengira latarbelakang politik mahupun ideologi, marilah kita memahami dan mendalami keindahan Islam dengan betul."
 
Di akhir kenyataannya, beliau juga mendesak kerajaan Malaysia mengambil serius isu ini dan bekerjasama dengan NGO Islam untuk menghadapi COMANGO. 
 
Menarik sekali kerana Kamaruzaman tidak pula menyebut PAS secara spesifik tetapi hanya membayangkan yang semua yang di pihak Islam perlu terlibat dalam menentang COMANGO. 
 
Antara kandungan kenyataannya, Kamaruzaman sendiri telah menggariskan bahawa antara perkara penting yang perlu dipertahankan ialah perlembagaan berkaitan Enakmen Jenayah Syariah dan Artikel 152 berkenaan hak Melayu selain pengharaman Syiah serta penggunaan Kalimah Allah oleh Kristian. 
 
Justeru, kita hairan, apa sudah jadi dengan sikap PAS yang gemar manjadikan Islam itu sebagai milik-persendirian parti mereka?  Apa sudah jadi dengan tuduhan PAS bahawa kerajaan UMNO tidak Islam?   Apa sudah jadi dengan tuduhan bahawa perlembagaan negara adalah perlembagaan kafir?  Kenapakah PAS mengharapkan kerajaan UMNO ke hadapan, dan juga NGO?  Kenapakah PAS malu-malu untuk mengambil kredit secara 'borong' dalam kes ini dengan berdemo besar-besaran? 
 
Jika PAS boleh berdemo untuk kes liwat Anwar, berdemo untuk menentang Lynas, berdemo untuk BERSIH, Himpunan Kebangkitan Rakyat, Blackout, Royalti Minyak dan entah apa-apa demo lagi, sehingga sanggup mengganas dan berguling-guling bergadai nyawa anak isteri dan ibu bapa, maka seharusnya isu tuntutan COMANGO ini mendapat reaksi yang jauh lebih hebat lagi dari semua demo itu. 
 
Bukan kita menyokong demonstrasi, cuma reaksi sebegitu tentu lebih menepati laungan riak dan takbur PAS sebagai 'pejuang Islam' yang tulin. 
 
Sikap yang diambil oleh PAS mengenai tuntutan COMANGO menyamai sikap yang diambil mereka ketika menghadapi isu murtad di Selangor.  Iaitu 'segan' untuk ke hadapan bagi menentang secara lantang. 
 
Mungkin Kamaruzaman terlepas pandang bahawa PAS juga tidak begitu konsisten dalam mempertahankan Kalimah Allah dan PAS pada satu ketika cukup nekad menyokong perjuangan DAP untuk menghapuskan hak-hak Melayu atas alasan 'perkauman'. 
 
Atau mungkin juga Kamaruzaman sebenarnya tidak terlepas pandang tetapi cukup sedar bahawa PAS tidak boleh ke hadapan dalam membela Islam dalam isu ini kerana dikhuatiri akan menyinggung perasaan DAP dan juga para gay, lesbian dan pondan di dalam PKR. 
 
Justeru, tidak hairanlah Kamaruzaman menolak para NGO dan UMNO ke hadapan, sementara PAS hanya menonton di belakang. 
 
Apa yang berlaku membuktikan bahawa perlembagaan Malaysia dan kerajaan Malaysia tidak pernah menolak Islam seperti yang dituduh oleh PAS.  Malah, perlembagaan yang digubal UMNO itulah yang memelihara dan menjulang kedudukan agama Islam sekali gus mempertahankan hak umat Islam di negara ini. 
 
Oleh itu, ada baiknya sebelum Kamaruzaman membuat apa-apa kenyataan mengenai COMANGO, beliau terlebih dahulu mengaku akan hakikat ini dan meminta maaf atas keterlanjuran PAS memusuhi UMNO.  Islam itu bermula dari diri sendiri iaitu dengan berjihad menentang iblis di dalam hati.   Hanya dengan cara itu, kita akan dapat bersatu dan mempunyai kekuatan untuk menentang COMANGO dengan lebih yakin. 


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ini baru nama Pas Haprak

Posted: 29 Oct 2013 06:54 AM PDT

Masa aku kecik-kecik pernah juga tengok Melayu haprak. Haprak sebab setiap kali ada cina mati, depa ambil upah pakai baju guni dan menangis ikut lori mayat.

Akan tetapi melayu haprak tu dah tobat dan tak buat kerja tu lagi, rupa-rupa zaman sekarang ada lagi berlaku pada orang Pas yang kononnya menegakkan Islam. Ustazah Abby Elite kata "orang Pas masuk syurga, undi Bn dapat dosa, undi Pas dapat pahala."

Ini yang dok usung bendera Dap Sosialis Demokrat ini termasuk dalam golongan apa?

Harap Ustazah Abby dapat bagi jawapan!

Panglima Perang Cyber

Posted: 29 Oct 2013 11:49 PM PDT

Panglima Perang Cyber


#PRKSgLimau : Mahfuz Enggan Ulas Isu Doa Bapa Jamil Khir

Posted: 29 Oct 2013 12:32 AM PDT

Nampaknya satu demi satu kesilapan dilakukan oleh jentera PAS. Dengan menggunakan gambar Bapa Datuk Seri Jamil Khir berdoa semasa ziarah beliau.

Namun ia dinafikan Bapa beliau yang memberi tamparan hebat kepada PAS akibat propaganda yang tidak benar dimainkan.

Baca artikel panglima sebelum ini tentang penafian Bapa Menteri di Jabatan Menteri tersebut.

Hari ini juga akhbar menyiarkan gambar super imposed melibatkan calon PAS dengan arwah Tan Sri Azizan.

Lihat video Mahfuz Omar di bawah tentang isu gambar super imposed yang digunakan.

Nampak jelas kegagalan beliau menjawab dengan menyakinkan tentang gambar yang digunakan demi memujuk penyokong Tan Sri Azizan yang menunggu masa meluahkan kemarahan mereka dalam kotak undi 4 hb Nov nanti.

https://www.youtube.com/watch?v=VB-ODKTG_sA&feature=youtube_gdata_player

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 29 Oct 2013 11:38 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Datuk Azeez Rahim Jawab Fitnah Mahposs Pasal Susu Tamat Tempoh...

Posted: 29 Oct 2013 07:00 PM PDT


Kenyataan Akhbar 
YB Datuk Hj Abdul Azeez Abdul Rahim 
Ketua Umno Bahagian Baling merangkap 
Ahli Parlimen kawasan Baling 

- Kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berhubung pemberian Susu Tamat Tempoh adalah merupakan satu pendekatan terdesak parti itu dalam menagih sokongan dan simpati rakyat di Sungai Limau menjelang hari pengundian pada 4 November ini. 

- Ia merupakan satu isu yang sengaja diadakan untuk mewujudkan sentimen kebencian pengundi. Ini kerana saya dimaklumkan hanya seorang sahaja tampil, kononnya menerima pemberian bungkusan makanan yang 
mengandungi satu tin susu yang telah tamat tempoh. 

- Saya turut dimaklumkan aduan tersebut datangnya dari mereka yang mempunyai hubungan keluarga dengan salah seorang kakitangan media pembangkang, Harakahdaily. 

- Di dalam pilihan raya macam-macam perkara boleh terjadi. Perkara yang tak ada pun boleh diadakan. Contohnya gambar-gambar 'superimposed' menggunakan teknik 'Photoshop' di antara calon Pas dengan Allahyarham Tan Sri Azizan. Ia dimainkan oleh jentera parti itu bagi menunjukkan kononnya mereka ingin membawa legasi Allahyarham Tan Sri Azizan. 

- Tambahan pula Pas yang kononnya memperjuang Islam, sekali lagi di dapati berbohong apabila menggunakan isu, bapa kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang dikatakan menyokong calon Pas. Sedangkan apabila saya bertemu dan bertanya sendiri kepada beliau, Pakcik Baharom menafikan dakwaan tersebut. 

- Saya merasakan, Mahfuz mungkin sedikit kecewa dengan pendedahan yang saya lakukan ketikamembahaskan Belanjawan 2013 semalam, berhubung sikap segelintir pemimpin Pas yang sukar berbohong dan gemar memperalatkan ayat-ayat suci Al-Quran demi kepentingan politik. 

- Amat memalukan juga, apabila Mahfuz selaku Naib Presiden Pas hanya mampu menggunakan isu 'Susu Tamat Tempoh' bagi menarik sokongan pengundi sedangkan banyak lagi isu-isu besar seperti pembangunan yang perlu diperjuangkan oleh Pas di Sungai Limau. 

Lagi gambar Klik Sini

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 29 Oct 2013 11:28 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


#PRKSgLimau : PANAS! Benarkah TPM @MuhyiddinYassin diserang oleh PEMUDA PAS semalam?!! #BeraniHijrah

Posted: 29 Oct 2013 11:00 PM PDT

 
Beberapa hari lepas, isu kenyataan TPM berkaitan harga gula dan arwah Us Azizan telah diputar belitkan oleh PAS dan dijadikan modal kempen mereka. Kami tidak pasti kenapa PAS perlu menggunakan pendekatan politik kotor seumpama ini di kubu kuat mereka sendiri.
 
 
 
Dan semalam, TPM telah diserbu oleh beberapa aktivis Pemuda PAS kononnya bagi mendesak beliau untuk menarik balik kenyataan yang dikatakan menghina arwah Us Azizan dan memohon maaf. Jom sama-sama kita saksikan video di bawah ini bagaimana TS Muhyiddin dengan tenang menghadapi militan taksub PAS yang MENYERBU beliau secara tiba-tiba.
 

 
Dengar-dengarnya berikutan pertemuan spontan dan reaksi balas bersahaja TS Muhyiddin kepada mereka, kumpulan pemuda tersebut telah kembali ke markaz mereka dan membuat kecoh bagi menuntut penjelasan kenapa mereka boleh ditipu sedemikian rupa. Padanlah muka. Akibat tidak sudah-sudah menipu dan menabur fitnah, sekarang sampai kena serang balik dengan militan sendiri, siapa yang susah?!!

#PRKSgLimau : Petanda kukuh pengundi Sg. Limau sudah bersedia untuk #BERANIHIJRAH ?!!

Posted: 29 Oct 2013 08:32 PM PDT

Hari ini, genaplah seminggu kempen PRK DUN Sg Limau berlangsung. Mungkin ramai di kalangan kita yang tertanya-tanya, apakah perkembangan terkini dari kubu PAS tersebut. Apakah PAS sedang mendahului selesa atau BN sedang memberikan tentangan hebat?
 
Walaupun kami tidak mempunyai data dan fakta yang kukuh mengenai bacaan sebenar sokongan rakyat di Sg Limau ketika ini, tetapi kami mempunyai gambar-gambar berikut untuk dikongsikan bersama. Anda semua boleh nilaikan sendiri sama ada pengundi Sg Limau mahukan KEKAL atau sudah bersedia untuk BERANI HIJRAH.

 
 
Salahuddin Ayub, pemimpin kanan PAS yang juga merupakan calon MB Johor sebelum ini, kelihatan sedang bersemangat berucap di tengah pekan Sg Limau yang sepatutnya agak sibuk semenjak seminggu yang lalu.
 
 
Ceramah PAS di Dulang Kecil. Klik di sini untuk baca lanjut.
 
 
Ceramah PAS di Kabu Sepuluh, salah satu peti undi yang dikategorikan sebagai kubu kuat PAS di Sungai Limau. Klik di sini untuk baca lanjut.
 
Namun, dalam membuat perbandingan ini, kami perlu adil dan menitik beratkan beberapa kriteria seperti lokasi program dijalankan, pemimpin yang terlibat dan jenis program.
 
Semalam, BN telah mengadakan satu program malam kesenian budaya Islam di Simpang Tiga, satu lagi kubu kuat PAS yang terletak bersebelahan dengan PDM Kabu Sepuluh di atas. Antara yang turut hadir adalah TPM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Us Asyraf Wajdi dan Us Kazim Elias. Sila nilaikan sendiri sambutan yang diberikan oleh penduduk kawasan tersebut semalam.
 
Jalan raya sesak sepanjang 3 KM
 
Suasana yang meriah menuju tempat program. Ramai penduduk bersyukur kerana mendapat peluang untuk mencari rezeki tambahan

Suasana sesak sehingga menyebabkan ramai hadirin terpaksa berdiri



Antara pemimpin BN yang turut hadir dan diberikan sambutan



 
 
Setakat seminggu kami berada di Sg Limau, inilah program yang paling meriah dan diberikan sambutan yang paling hebat oleh penduduk. Kami pun agak pelik kenapa ini boleh berlaku, sedangkan program tersebut diadakan di kubu kuat PAS sendiri dan mendapat ancaman fizikal daripada militan mereka. Adakah kerana para pengundi Sg Limau menyedari akan hakikat di bawah ini?
 
 

 

sekupangdua

Posted: 29 Oct 2013 11:18 PM PDT

sekupangdua


BUKTI PAS HINA DAN AIBKAN ARWAH USTAZ AZIZAN

Posted: 29 Oct 2013 08:17 PM PDT

Nampaknya tak terhenti dengan siri pembohongan. Kali ini lebih jijik lagi bila kempen PAS sudah tidak mengira aib seseorang yg telah meninggal dunia. Modul operandi yg dikepalai oleh Mampuz nampaknya tidak diiiring dengan rasa kemanusiaan dan batas-batas simpati malah untuk menang hingga sanggup mengaibkan keluarga dan mantan yg telahpun kerahmatulah meninggal dunia.

Di Sg Limau PAS dibawah arahan pengencing utama dan tegar si Mampuz nampaknya selamba dog mengedarkan risalah yg kononnya calon mereka mampu melaksanakan tugas kalau terpilih menjadi YB. Tanpa mengira dan sedar ia juga sebenarnya memang mahu aibkan arwah mereka selamba edar risalah kepada pengundi yg kononnya dalam tempoh 3 hari didesak peruntukan membaiki jalan terus dilaksanakan dengan segera... ermmm hebat mamat nie belum menang pun dah salah guna kuasa... dia sedar tak siapa dia dan akibat sikap dia nampaknya telah membuatkan kaki tangan kerajaan menyeleweng dana dan tentunya ada kaitan siapa pulak yg melantik kontraktor tanpa diundi dan paling salah bila dia memaksa peruntukan disalah gunakan....

Apa pun salah guna kuasa nie tak boleh kita nafikan pada calon dan parti PAS. Berdasarkan Kuala besut dan kini di Sg Limau pun kita cukup sedar GILA KUASA dan BERPUAK tidak dapat di sorokan lagi... apa saja sanggup dilakukan bukan saja berbohong sebaliknya sanggup2 aibkan orang yg telah meninggal dunia sekalipun keluarga arwah

Risalah yg diedarkan kali ini nampaknya memang mahu mengaibkan arwah dan keluarga Ustaz Azizan. Mana kan tidak flyers diedar kononnya calon boleh mendesak dalam tempoh 3 hari sebaliknya Arwah yg begitu lama sebagai yg berhormat dan sebagai Menteri Besar pun tak boleh buat kerja sekecil itu? Kenapa 5 penggal kerja sekecik itu semasa dibawah pentabiran arwah dan juga sebagai MB tidak mampu dilakukan dibandingkan dengan calon pilihan Fakrol nie?

Bukan kerjaan BN pun yg mentadbir tetapi Parti PAS itu sendiri... malah sebagai Menteri Besar lagi... kenapa begitu jelas mereka mahu memalukan arwah dan menteri besar mereka sendiri hanya kerana nak menangkan calon fakrol dan Mampuz.

Apa pun alasan nyata sekali sifat tamak kan kuasa dan pembohong tidak dapat disorokan lagi oleh PAS  dan calonnya. Mungkin ada benarnya seperti yg mereka anggap pengundi Sg Limau nie bodo macam lembu dan mudah dikencingkan...

RAKYAT DAN PENGUNDI SUNGAI LIMAU TENTUNYA AKAN MENGHUKUM DAN INSYALLAH MEMILIH BN DEMI KEPENTINGAN PEMBANGUNAN DAN PEMBELAAN UNTUK RAKYAT YG DIANGGAP BODO MACAM LEMBU OLEH SI MAMPUZ, CALON DAN PAS SENDIRI...

Errrr KENAPA PAS YER? Parti Islam Semalaysia kan ker patut PIS... macam orang putih kata Kencing... dah elok la tu memang pun kuat kencingnya dema kali nie... hancing satu DUN N20 SG LIMWU BEB

MAMAK MAHFUZ THE BEAN KENCING LAGI?... KENCING LAGI...

Posted: 29 Oct 2013 05:58 AM PDT

HANCING LAGI BUMI SG LIMAU... MAHFUZ BEANs tetiba jadi meteri penguna pulak. Kali nie dia persoalkan pasal susu yg dah tamat tempoh dan tuduh pemimpin BN yg sengaja bagi susu yg dah tamat tempoh pada orang ramai. Paling hanjin perangai mampuz nie siap bagitau yg memang pemimpin tu memang sengaja cari susu yg dah tamat tempoh... ekeke macam dia ikut pemimpin tu cari (sengaja) merata kedai susu yg dah tamat tempoh...

Kalau mula dulu mungkin ramai yg akan terpengaruh dan percaya tetapi bila dah banyak kali si mampuz nie kencing kat semua tak kan lagi pengundi dan rakyat terutama di sg limau tak akan percaya lagi pada mamak nie...

Macamana yg dia boleh tau pun kita dah boleh agak betapa bangkai bau hati si mampuz nie... kita tertanya kenapa dia pulak sibuk pegi jumpa penerima bantuan BN semata-mata nak tengok tarikh luput susu tu. Yang paling kita paham jenis nie kan memang suka kencing merata... apakah eebab sampai dia pegi jumpa penerima bantuan dan semata-mata nak tengok tarikh luput kat susu tu...

Lebih Haram jadahnya dia siap longgokan salah tu kat pemimpin UMNO... logiknya kalau ikhlas tak payah lah nak salahkan orang lain yg menghulurkan bantuan. Tak payah ler sampai posting kat wartawan harakah yg memang kaki pitenah... kalau niat tu ikhlas pegi jer jumpa pemimpin yang di maksudkan. Cariler kedai yang membekal tu nasihat atau laporkan kepada badan berkuasa pasal dia jual barang yg dah luput tarikh pengunaannya

Jadi kalau logiknya macam mana si mampuz nie tau tamat tempoh kita tentunya boleh agak yang logik... mungkin ini penyebabnya sehingga si mampuz nie baca tarikh lupu...

1. Kedai pembekal tu orang PAS... dia yg tau benda dah luput tarikh. Atau paling tidak dia bagi dan dia juga yang bagi tau si Mampuz ni susu tu dah luput tarikh. Mungkin jugak memng sengaja taruk susu tu supaya boleh bagini Mampuz nie buat isu yang juga kegemaran si Mamak mampuz ni kencing merata

2. Tin kemek punya hal nie bukan susah si mampuz nie pun boleh ketuk kat merata bucu tiang. Pelik jugak bukan setakat tarikh siap denga  kemek pun dia bagitau pada warawan NERAKAH nie. Teman tanya komer ler... kalau komer pegi kedai tak kan ler komer cari susu yang dah kemek...

3. Kenapa dia katakan bantuan dari BN... dan kenapa tin susu? Tak kan lah logiknya dia pergi kat rumah yg dapat bantuan tu sampai kedapur depa semata- mata nak tengok tarik luput susu tu. Hehehe apa alasan dia nak bagi macam mana dia boleh tengok susu tu sedangkan tak masuk akai la pulak penerima tu tak letak susu dan barang keperluan tu di dapur selepas menerima bantuan tersebut? Atau pun dia nak orang percaya kencing dia macam mana dia boleh jumpa tin susu tu... tak kan ler logiknya penerima tu tak letak barangan dapur tu kat rak kasut depan laman rumah... hehehe kuat benor lu kincing ler Mampuz.

4. Kalau dia ikhlas dan jujur patutnya terus ke kedai yg membekal barangan tu sebab ia membabitkan orang ramai dan bukan sahaja melibatkan penerima tersebut.

5. Kenapa si kaki kencing nie lapor kat harakah. Bodo ker bongap. Lapur la ka persatuan pengguna... hehehe macam tayar motor pancit takan lah kita pegi kedai kopi untuk tukar tiub...

6. Paling lawok bila dia siap mention pemimpin tu memang sengaja cari kedai yang membekal susu tamat tempoh. Macam ler rega susu tu RM 30 ribu ringgit kot dia boleh untung dengan susu tu dalam 10 ribu ringgit. Satu hal ler pulak nak cari susu tamat tempoh yang rea nya tak sampai 3 ringget jer.

7. Macamana dia boleh tahu dan sedar tentang tarikh tu yang tentunya dia mesti ada rancangan jahat untuk putaq alam dan kencing lagi. Mestilah dia siasat kerana nak tau apa yg rakyat dah dapat dan tentunya jugak dia akan bagi lagi lebih untuk memenangi hati penerima tersebut. Atau paling logik memang dah rancang nak kencing atau fitnah lagi demi mengaibkan BN. Hehehe aku pun boleh buat siap boleh tukar susu yg dah tamat tempoh tu...

8. Paling logik dan tak mustahil dia memang dia rancang dan buat serta anggap rakyat dan pengundi nie bodo macam lembu dan akan percaya. TAK MUSTAHIL kalau nak kencing... sebelum nie pun dengan Arwah nie pun dia boleh kencingkan rakyat dengan gambor pun diedit kononnya cukup rapat dengan arwah Azizan hanya untuk fitnah... ini pasal susu senang sangat ler nak buat cerita...

9. Logiknya senang ker nak cari kedai jual susu yg dah expired. Ingat orang kedai tu berani jual barang luput tarikh nie. Alamat tutup kedai ler kena saman atau disita...

10. Idea susu nie mungkin dah dirancang. Atau pun memang PAS yang supply susu expired ni kat kem PAS di Sg Limau. Ye ler... petugas PAS yang tukang buat minuman di markas dia orang sedar barang expired dan timbul idea fitnah yg baru... apa lagi mampiz nie yg kuat kencing... tentu ler lagi suka rancangan macam nie. Paling tidak lebih logik dia nie memang dah rancang dan memang ke sg limau dengan membawa siap-siap susu nie untuk buay fitnah...

Ishhh sapa yang nak percaya orang yg kuat kencing nie... bukan sekali berkali-kali-kali-kali dia dah kencing beb... ikuti apa yang dilapor oleh akhbar pasal kehebatan dia mengencingkan pengundi sg limau... hehehe elok jugak kita pergi rumah dia dan terus kedapur tengok tarikh tamat tempoh susu yang dia ada... hehehe busuk perut si MAMAK MAMPUZ NIE...Kerrrrrhhharrk Ptui

OLEH: MOHAMAD FAKHRI MOHD ALI
Tarikh: October 29, 2013
YAN - Susu krimer manis yang dipercayai disumbangkan oleh pemimpin Umno didakwa sudah tamat tempoh.

Pesuruhjaya Pas Negeri Kedah, Datuk Mahfuz Omar berkata, perkara itu disedari oleh seorang petugas akhbar Harakah, Khairul Hafizi, 35, selepas sekumpulan rombongan Umno itu menyampaikan sumbangan tersebut di rumah ibunya dekat Sungai Dedap, pada jam 3.30 petang, semalam.

Beliau berkata, pemberian sumbangan berserta gula, tepung dan beras itu tidak mempunyai masalah, tetapi yang menjadi persoalan adalah susu yang diberikan sudah tamat tempoh.

“Sumbangan berserta dengan susu ini diberikan pada (28 Oktober) lalu, tetapi di bawah tin susu itu tertulis guna sebelum 26 Oktober 2013. Saya sudah berpesan kepadanya jangan benarkan ibunya minum susu itu khuatir berlaku keracunan makanan.

“Tak kan lah punya sengket (kedekut) BN sampai nak beli susu pun kena cari yang sudah luput. Sekurang-kurangnya carilah yang tamat tempoh pada tahun hadapan ataupun lewat bulan Disember,” katanya.

Mahfuz berkata demikian pada sidang media di Markas Pas Induk Kawasan Jerai, di sini, hari ini.

Pada masa sama, beliau turut menasihatkan kepada seluruh masyarakat di Dun Sungai Limau, terutama di kawasan Sungai Dedap supaya lebih berhati-hati dan melihat terlebih dahulu tarikh luput susu tersebut sebelum digunakan.

“Saya minta pemimpin berkenaan meminta maaf kepada pengundi-pengundi di Sungai Dedap dan jangan kerana susu ini akan menyebabkan keracunan makanan,” katanya.

Menurutnya, penglibatan pemimpin berkenaan dalam perkara ini adalah berikutan terdapat gambar beliau pada beg plastik yang digunakan sewaktu menyampaikan sumbangan tersebut.

“Sebab itu pemberian daripada pemimpin berkenaan berlegar dalam kawasan Sungai Dedap. Saya percaya, bukan sahaja dia yang beri susu tamat tempoh, tapi tempat-tempat lain juga diberikan oleh Umno  Bahagian merupakan kemungkinan besar susu yang telah tamat tempoh.

“Kalau ada orang yang bagi sumbangan, kita kena terima. Tapi perlu berhati-hati dan periksa dahulu tarikh luput dan sebagainya,” katanya.

Tambahan pula, susu tersebut juga diberikan dalam keadaan yang sudah rosak berikutan terdapat kesan kemek pada tin itu.

UtamaNasionalPolitikEdisiSemasaBisnes
GlobalHiburanSukanUltrasKaryaWawancara

Belantan

Posted: 29 Oct 2013 11:15 PM PDT

Belantan


Anwar perlu henti manipulasi GST?

Posted: 29 Oct 2013 12:38 AM PDT


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim digesa menghentikan politik murahan dengan memanipulasi pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) kononnya membebankan rakyat.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Ab. Aziz Kaprawi berkata, tindakan Anwar memanipulasi GST untuk kepentingan politik meskipun mengakui hakikat kelebihannya boleh menjejaskan masa depan ekonomi negara dan rakyat.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan menambah, sebagai Penasihat Ekonomi Selangor, Anwar pastinya mengetahui GST bukan sistem pencukaian yang merugikan rakyat sebaliknya telah memberi kebaikan kepada rakyat di keseluruhan negara yang melaksanakannya.

"Sebenarnya, pembangkang yang diketuai Anwar kekeringan modal berdasarkan prestasi kerajaan Barisan Nasional (BN), sebab itu mereka cuba takutkan rakyat dengan isu GST.

''Tetapi apa yang penting, masyarakat perlu tahu kerajaan BN sentiasa menjuarai kepentingan rakyat dalam membuat sesuatu keputusan," katanya.


Beliau ditemui pemberita selepas melancarkan Tabung Perajurit dan bergotong-royong membersihkan pejabat baharu Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Cawangan Sri Gading di Parit Raja, di sini hari ini.

Ab. Aziz mengulas tindakan pemimpin pembangkang yang menggunakan isu GST untuk menyerang Bajet 2014, kononnya pelaksanaan sistem pengutan cukai baharu itu akan menindas rakyat terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Sri Gading, Lassim Borhan berkata, pembangkang memperlihat contoh berpolitik yang tidak baik selepas sanggup melakukan apa sahaja demi cita-cita mereka.

Menurutnya, Angkatan Muda Keadilan (AMK) Sri Gading sebelum ini sering menjadikan pelan ekonomi Singapura yang menggunakan GST sebagai contoh dalam ceramah mereka.

Walau bagaimanapun, tambah beliau, ketika negara berhasrat melaksana sistem pencukaian yang sama malah lebih baik, mereka cuba bertindak sebagai jaguh dan menentang pelaksanaannya.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 29 Oct 2013 11:13 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 29 Oct 2013 09:36 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


SALAH TAFSIR KENYATAAN MUHYIDIN..DEWAN PEMUDA PAS KEDAH OKAY.. INI TANDA MELAYU BOLEH BERSATU !

Posted: 29 Oct 2013 11:17 AM PDT

CILIK TARUK KASIK MUNTUT LALAM CINABENG...BACA NIH !

Posted: 29 Oct 2013 11:10 AM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 29 Oct 2013 09:09 PM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 29 Oct 2013 07:36 PM PDT

JURI RAKYAT


Manusia Dengan Wajah Seperti Serigala

Posted: 29 Oct 2013 07:33 PM PDT

Supatra Sasuphan dijuluki manusia unik dan aneh di dunia mengapa ia disebut manusia unik dan aneh di dunia itu bukan tanpa alasan. Supatra Sasuphan, seorang remaja cantik yang memecahkan rekor dunia Guinness World Record sebagai manusia yang paling banyak ditumbuhi bulu dan rambut, seperti dikutip dari dailymail. Pertumbuhan rambut berlebihan yang dialaminya itu membuat wajahnya nyaris tidak terlihat sehingga ia mendapat julukan "gadis berwajah serigala" dan "wajah kera".

UnikBaca.Blogspot.com

Memiliki bulu kelewat lebat itu ternyata tidak membuat Supatra merasa rendah diri. Ia justru senang karena hal itu membuatnya lebih populer di sekolah. Terlebih setelah ia mendapat rekor dunia. "Saya sangat bahagia tercatat dalam Guinness World of Records. Banyak orang yang harus berusaha keras mendapatkannya, sedangkan saya cukup menjawab beberapa pertanyaan dan mereka memberikan gelar itu kepada saya," katanya.

UnikBaca.Blogspot.com

Sebenarnya, pertumbuhan rambut berlebihan ini dalam dunia medis disebut dengan Sindrom Ambras, yang disebabkan kelainan kromosom. Supatra adalah 1 dari 50 orang yang menderita sindrom ini sejak abad pertengahan. Sebelum kelainan ini diketahui, orang-orang yang menderita sindrom ini dianggap sebagai manusia setengah serigala. Karena rambut yang tumbuh di tubuh sangat banyak dan sulit dihentikan, metode pencabutan bulu secara konvensional bahkan menggunakan laser tidak mempan. Rambut-rambut itu paling banyak tumbuh di bagian wajah, telinga, lengan, kaki, dan punggung.

UnikBaca.Blogspot.com

Bila orang lain mungkin menderita mempunyai bulu kelewat lebat, Supatra justu tumbuh menjadi anak yang ceria dan diterima dengan baik oleh lingkungannya. "Memang ada beberapa orang yang mengejek dan memanggilku muka kera, tapi mereka tidak melakukan lebih dari itu. Saya juga sudah terbiasa dengan kondisi ini. Terkadang memang agak sulit untuk melihat bila bulu-bulu ini terlalu panjang dan menutupi mata. Saya berharap suatu saat ditemukan obat untuk mengatasi kelainan ini," katanya.

Supatra yang tinggal di Bangkok, Thailand ini melakukan kegiatan layaknya remaja lain. Ia hobi berenang, menari dengan musik favoritnya, dan bermain bersama teman-temannya. Menurut sang ayah, Sammrueng, kondisi Supatra sudah seperti itu sejak dilahirkan. "Waktu lahir kondisinya tidak begitu sehat. Ia harus melewati dua kali operasi untuk melancarkan pernapasannya dan harus dirawat di rumah sakit selama 10 bulan. Kami semua sangat cemas pada kondisinya," katanya.

UnikBaca.Blogspot.com

Lambat laun kondisi kesehatan Supatra mulai pulih. Namun, tantangan kembali muncul ketika Supatra dibawa pulang ke rumah. "Para tetangga yang melihat bertanya, dosa apa yang sudah kami lakukan. Saya sangat khawatir jika ia akan tumbuh besar menjadi bahan ejekan anak lain," tutur Sammrueng. Beruntung kecemasan itu tidak menjadi kenyataan. "Supatra punya banyak teman karena ia murah hati. Kebiasaannya sama seperti gadis lain meski giginya tumbuh dengan lambat dan penglihatannya kurang begitu baik," katanya.

UnikBaca.Blogspot.com

Agar tidak alergi, Supatra selalu mencuci rambutnya dengan sampo bayi. Rambutnya juga secara berkala dipotong, terutama bagian yang menutupi mata. Ya, Supatra benar-benar memiliki kebesaran hati untuk menerima keadaannya yang seperti ini. Ia bukan malu, namun justru bangga dan tak pernah menghiraukan ejekan orang.

Manusia Berwajah Dua Bernama Edward Mordake

Posted: 29 Oct 2013 07:16 PM PDT

Siapa bilang manusia berwajah dua hanyalah sebuah ungkapan saja, pada aba 19 ada manusia berwajah dua asli di bernama Edward Mordake. Benar-benar mempunyai dua wajah, satu di bagian depan sebagai mana layaknya manusia pada umumnya dan satu lagi berada di belakang. Wajah bagian depan berfungsi normal sedangkan wajah bagian belakangnya hanya bisa tersenyum tidak bisa berbicara ataupun makan. Edward Mordake adalah seorang pria tampan yang hidup pada abad ke-19, Edward hidup dilahirkan dalam sebuah keluarga keturunan bangsawan Bangsawan Inggris.

UnikBaca.Blogspot.com

Keluarganya sangat menyayanginya, mengasuh dan merawatnya dengan penuh cinta sayang, namun satu hal yang terlihat selalu mengganggu pikirannya adalah satu wajah yang menempel pada kepala bagian belakangnya. Tidak ada catatan medis yang lengkap pada waktu itu karena terbatasnya tekhnologi pada zamannya, namun semua catatan menyebutkan satu hal yang sama bahwa Edward adalah seorang pemuda yang menawan dengan kepribadian yang mulia.

Namun ketampanan itu hanya terlihat dari depan, saat dia membalikkan tubuhnya wajah muram dan menakutkan. Beberapa kisah lain menyebutkan bahwa wajah kedua Edward adalah seorang gadis cantik, tetapi para ilmuwan membantah soal itu karena kembar parasit selalu mempunyai jenis kelamin yang sama. Cerita lain menyebutkan juga bahwa wajah kedua Edward adalah wajah Iblis yang selalu memanggil setan dan kejahatan.

Edward begitu tersiksa dengan dua wajahnya tersebut dan dia mencoba mendatangi beberapa orang dokter untuk membuang wajah keduanya yang konon sering berbisik dengan bahasa setan kepadanya pada malam hari, namun dokter tidak ada yang sanggup untuk melakukan hal tersebut karena terbatasnya peralatan medis ketika itu. Akhirnya Edward berada pada puncak keputus asaan yang membuatnya berfikir fatal dan mengakhiri hidupnya dengan bunuh diri pada usia 23 Tahun.

Manusia Tanpa Wajah, Untuk Kita Renungkan

Posted: 29 Oct 2013 07:12 PM PDT

Julukan yang diberikan orang-orang kepada Mohammad Latif Khatana ini adalah manusia tanpa wajah. Pria asal Kashmir, India tidak bisa melihat, apalagi bekerja, karena lipatan parah pada wajahnya. 

Nyaris tak ada orang yang mau melihat wajahnya. Orang asing meludah di jalan saat Latif melintas, karena jijik dengan wajahnya. Penderitaan Latif tak berhenti sampai situ. Apalagi, kini istrinya sedang hamil tujuh bulan. 

Seorang pria biasanya senang menunggu anaknya lahir, namun tidak demikian halnya dengan Latif. Ia khawatir anak-anaknya akan bernasib sama dengannya, memiliki fisik menakutkan.

Manusia Tanpa Wajah

"Saya tidak sabar untuk menjadi seorang ayah, dan memiliki beberapa kebahagiaan dalam hidup saya. Tapi, aku khawatir setiap hari, dan berdoa anak saya tidak dilahirkan seperti saya," ujar Latif seperti diwartakan The Sun. Latif tinggal berpindah-pindah di sejumlah pegunungan dengan istrinya, Salima, antara lain di wilayah Tuli Bana, Jammu, dan Kashmir.

Ia melakukan perjalanan ke Srinagar selama empat bulan, untuk mengemis dan mencari uang. Latif dilahirkan dengan benjolan kecil di wajahnya. Benjolan itu terus tumbuh dan membentuk lipatan besar di wajahnya, sehingga mustahil baginya untuk melihat. "Ibu saya masih menangis ketika ia menatapku. Ia merasa bersalah begitu banyak, dan tidak bisa mengerti mengapa anak laki-laki bungsunya dikutuk," tutur Latif.

Latif adalah anak bungsu dari enam bersaudara. Ia menjadi satu-satunya anak di keluarganya yang mengalami penyakit aneh ini. Ia menjalani masa kanak-kanak dengan kesepian tanpa teman. "Tak seorang pun ingin bermain dengan saya sebagai seorang anak. Anak-anak di desa saya mengejek saya setiap hari. Saya kehilangan mata kiri ketika berumur delapan tahun, dan mereka biasa memanggil saya dengan sebutan si mata satu aneh," ungkap Latif.

Saat beranjak dewasa, Latif tak berhenti berjuang untuk hidup. Ia punya mental yang kuat, tapi karena buta dan buruk rupa, tidak ada orang yang mau memberinya pekerjaan. "Saya akan senang melakukan pekerjaan yang jujur, seperti pria normal yang bekerja untuk keluarganya. Itu akan membuat saya sangat bangga. Tapi, tak ada yang memberikan saya kesempatan, dan saya terpaksa harus mengemis, sehingga bisa memberi makan keluarga saya," ungkapnya.

Latif biasanya bisa mengantongi uang 400 Rupee (sekitar Rp 73 ribu) dalam satu hari mengemis, lengkap dengan air liur orang-orang yang meludahinya di jalan. "Tiga gadis muda pernah berjalan melewati saya. Mereka meludahi kaki saya dan lari sambil menutup mulut mereka dengan syal. Saya sangat malu," kata Latif berkisah. "Saya terkejut melihat betapa kejamnya mereka. Saya merasa sangat tertekan selama berhari-hari. Tapi, aku harus melanjutkan hidup dengan itu," ucapnya.

Namun, Tuhan memang adil. Empat tahun lalu, Latif akhirnya bertemu cinta dalam hidupnya. Orangtua Latif sudah lama berusaha keras mencarikan ia istri, tapi tidak ada gadis yang sudi menerimanya menjadi suami, sampai akhirnya Latif mendengar tentang Salima.

"Istri saya hanya memiliki satu kaki. Bertahun-tahun ia berjuang mencari suami. Segera setelah kami bertemu, kami tahu bahwa kami adalah jodoh. Kami berdua lengkap dalam hal ketidaknormalan medis, kami cocok!" kenang Latif. Latif dan Salima menikah dalam upacara musim panas dengan tata cara tradisional Muslim. Mereka mengundang 400 tamu, pada Agustus 2008 silam.

"Saya merasa sangat beruntung bertemu Salima, dia tepat untuk saya. Saya merasa sedikit normal sekarang. Saya punya istri, sedikit lebih lengkap daripada hidup saya sebelumnya. Kini, dia mengandung anak pertama kami, dan saya lebih bahagia lagi. Saya pria bahagia sekarang," tegas Latif.

Meski begitu, Latif yang tidak pernah minum obat untuk penyakit yang dideritanya, masih khawatir anaknya akan lahir dengan kondisi wajah yang sama dengannya. "Kami tidak mampu ke dokter, kami terlalu miskin Dan tidak pernah ada dokter yang mengingatkan saya agar tidak memiliki anak. Saya hanya bisa berharap dan berdoa, bahwa bayi kami akan menjadi sehat," harap Latif.

Kakak Latif pernah menjual sejumlah tanah milik keluarga mereka, delapan tahun lalu, untuk membiayai pengobatan Latif. Tapi, tak ada dokter yang sanggup menangani penderitaan Latif. "Ada dokter yang mengatakan, bahwa kondisi saya yang sekarang ini diakibatkan gerhana matahari, ketika ibu saya sedang mengandung saya. Saya tidak tahu apakah harus memercayai dokter itu atau tidak," papar Latif.

"Sekarang, semakin banyak pembuluh darah yang melalui lipatan di wajah saya, dan tindakan operasi akan terlalu berbahaya. Saya telah kehilangan semua harapan untuk mendapatkan bantuan. Ini adalah bagaimana saya akan terlihat selamanya," kata Latif.

Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia

Posted: 29 Oct 2013 11:15 AM PDT

Senang rasanya bila dapat masuk di sekolah termegah atau mendaftar di kampus termewah di dunia ini untuk melanjutkan pendidikan, gimana tidak sahabat unikbaca.com sekolah dan kampus-kampus ini dibuat dengan bangunan yang sangat mewah elegan dan didesain dengan ramah lingkungan serta menyenangkan untuk para penggunanya tentunya. Jika di Indonesia juga banyak gedung sekolah seperti ini bagaimaa ya, tapi dengan harga yang cukup terjangkau, dijamin nggak kualitas pendidikan akan semakin baik?


Orestad High School, Copenhagen
Jika melihat sekolah ini rasanya sangat sulit untuk tidak berangkat ke sekolah.

Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia




Nanyang University in Singapore
Universitas yang sangat menakjubkan dengan atap hijaunya.

Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia


Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia


Modern High School #9 in Central LA
Sekolah ini desainnya lebih mirip seperti museum seni.

Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia


Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia


Gehry-Designed Stata Center at MIT
Bangunan ini di desain dengan kelas seperti rumah yang aneh…
Di sini juga di lengkapi dengan fasilitas penelitian, fasilitas kebugaran dan aula besar.

Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia


New York University's Department of Philosophy Interior
Dirancang oleh Steven Holl Architects, interior yang direnovasi fitur dinding putih dan nampak kompleks dengan set tangga rata berlubang dengan pola cahaya yang menarik di sekitar gedung. Efek cahaya bisa menyesuaikan dengan perubahan musim dan hari.

Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia


Concrete and Glass Gateway Building at MICA
The Maryland Institute College of Art (MICA) telah lama dikenal karena campuran berbagai bangunan, dan yang terbaru adalah head-turner, ada juga bangunan berbentuk drum dengan interior tanah halaman rumah lobby atau galeri, teater, kafe, mes pelajar, dan studio.

Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia


Jubilee Campus, University of Nottingham
Kampus ini dulunya adalah sebuah pabrik sepeda, yang kemudaian ditransformasikan dengan indah menjadi kampus untuk 2.500 siswa.


Sekolah Termegah dan Kampus Termewah di Dunia

Jalan Tol Menembus Gedung Atasi Macet Jakarta

Posted: 29 Oct 2013 10:43 AM PDT

Jalan tol menembus gedung ini bukan ada di Jakarta namun jika jalan tol menembus gedung seperti ini diaplikasikan di Jakarta pasti macet dah pada ilang. Jalan ini bernama "Gate Tower Building", gedung berlantai 16 di Osaka, Jepang ini ditembus oleh jalan tol, tepat di lantai 5 hingga 7. Jalan tol yang menembusnya merupakan jaringan jalan tol sepanjang 293,3 km. Jalan tol ini adalah bagian dari "Hanshin Expressway", jaringan jalan tol yang menghubungkan Osaka, Kobe dan Kyoto. Penyelenggara jalan tol tersebut merupakan penyewa tetap pada lantai 5 hingga 7 di gedung ini.
Jalan Tol Menembus Gedung Atasi Macet Jakarta

Pada tahun 1983, pembangunan gedung baru di area gedung ini berada dihentikan oleh pemerintah setempat, dikarenakan rencana pembangunan jalan tol sudah final. Namun, pemilik gedung ini menolak untuk menyerah, ia tidak mau memindahkan gedungnya. Setelah bernegosiasi dengan penyelenggara jalan tol selama 5 tahun, muncullah solusi ini.

Jalan Tol Menembus Gedung Atasi Macet Jakarta


Jalan Tol Menembus Gedung Atasi Macet Jakarta

Pemilik gedung menggunakan tiang penyangga ganda untuk melindungi gedung ini dari getaran, dan juga struktur melingkar di sekeliling bagian yang digunakan untuk ditembus jalan tol. Gedung ini selesai dibangun pada tahun 1992. Jika hal ini diaplikasikan di kota Jakarta pasti tidak ada lagi macet yang mengular bukan, apalagi jalan seperti ini bisa dibuat langsung menghubungkan gedung-gedung besar, sekalian langsung dapat berbelok ketempat kerja bukan?

Gambar Desain Dapur Modern Elegan Pasti Suka

Posted: 29 Oct 2013 10:34 AM PDT

Melihat gambar desain dapur modern yang elegan gini siapa yang nggak suka ya, apalagi desain dapur modern ini diterapkan dalam rumah kita, wah bikin acara masak memasak jadi tambah meriah aja tuh. Dapur dikenal sebagai tempat yang kurang nyaman, dan bahkan terkesan kotor. Padahal Dapur adalah salah satu bagian tempat terpenting dalam rumah kita, disanalah semua yang masuk ke perut kita dimasak. Lalu kenapa dapur identik dengan kotor? Jawabannya adalah karena si pemilik dapur kurang bisa membuat dapurnya menjadi nyaman. Lihatlah beberapa contoh gallery dapur modern yang saya rasa nampak sangat nyaman dan sangat jauh dari kata "Jorok"
UnikBaca.Blogspot.com


UnikBaca.Blogspot.com


UnikBaca.Blogspot.com


UnikBaca.Blogspot.com


UnikBaca.Blogspot.com


UnikBaca.Blogspot.com


UnikBaca.Blogspot.com

Hotel Pinggir Jurang Pilihan Ekstrim Untuk Nginap

Posted: 29 Oct 2013 10:29 AM PDT

Mau coba uji adrenalin sepertinya hotel pinggir jurang ini tetap menjadi pilihan. Hotel pinggir jurang sepertinya akan mewujudkan impia ada untuk ber uji nyali. Jika menginap di hotel berbintang lima mungkin tidak bisa mengalahkan sensasi saat menginap di hotel satu ini. Sama sekali bukan masalah fasilitas yang disediakan, fasilitasnya "cukup sederhana", namun yang heboh adalah lokasinya yang ada diatas pegunungan dan tepat berada di pinggir jurang.








Inilah hotel karya perusahaan Italia LeapFactory yang membangun hotel kecil berbentuk silinder diatas gunung Mount Blanc Italia, kira-kira dengan ketinggian 2.835 meter diatas tanah. Karena sulitnya lokasi, hotel berbentuk tabung ini musti diangkut dengan helikopter. Mau coba menginap disini

Siang Jadi Pengemis Malam Nginap di Hotel

Posted: 29 Oct 2013 10:20 AM PDT

Kalau disebut pengemis, pengemis yang satu ini boleh dibilang pengemis mewah, sejumlah warga Kota Juang Bireuen, Aceh, mengaku terheran-heran dengan perilaku pria berinisial Abd 50 tahun, warga Desa Blang Paseh, Sigli, Pidie. Pasalnya, pria tersebut mencari nafkah dengan mengemis di Bireuen. 

Tapi, pada malam hari ia bersama istrinya, Njh 41 tahun, justru menginap di hotel. Pengemis bertubuh tambun dan berjenggot pirang, dengan rambut yang sudah ubanan itu, kini dilaporkan mulai meresahkan masyarakat Bireuen. Hasil penelusuran Serambi Indonesia, si pengemis sudah dua pekan menginap di hotel tersebut. "Kami heran ada pengemis tidur di hotel. 

Kalau siang mengemis di desa kami, padahal ia tampak sehat dan segar bugar," ujar Yahya, seorang warga. "Setiap pagi kami temukan bapak berjengot itu pakai baju koko, kain sarung, dan peci haji bersama istrinya sarapan pagi di sebuah warung dekat hotel tempat ia menginap," imbuh warga Geulanggang Baroe, Kota Juang, Bireuen. 

Siang Jadi Pengemis Malam Nginap di Hotel

Mustafa dan Amirul Mukminin dari Desa Geulanggang Baroe juga sependapat dengan Yahya. Mereka berharap Pemkab Bireuen melalui dinas terkait menertibkan pengemis yang makin banyak berkeliaran di kabupaten itu. Salah satunya pengemis yang menginap di hotel tersebut. "Aneh tapi nyata, ada pengemis yang hidup mewah dengan menginap di hotel dan makan mewah pula," pungkas Amirul. 

Seorang petugas Hotel Purnamaraya yang konfirmasi Serambi Indonesia, membenarkan Abd bersama istrinya sudah 14 hari menginap di kamar bernomor 118. Anehnya, kata seorang petugas hotel, setiap Abd keluar hotel, pintu kamarnya digembok dari luar, sementara istrinya ditinggal di kamar hotel. Unik Baca 

"Dia biasanya pergi pagi, terkadang pulangnya siang membawa sebungkus nasi untuk istrinya dan terkadang juga pulang sore. Dia membayar sewa kamar Rp 75.000 per hari. Sikapnya juga aneh dan egois serta sering ribut dengan petugas hotel. Kadang-kadang ia hanya mau membayar sewa kamar kepada saya," kata seorang resepsionis hotel yang tidak mau namanya ditulis. 

Abd terlihat bersama istrinya sarapan pagi di sebuah warung sebelah barat hotel tersebut. Ia membayar dengan uang pecahan ribuan yang sudah tergulung rapi. Dia mengambil dari saku kanan bajunya, yang diduga dari hasil mengemis. Namun, pria asal Sigli itu berbicara menggunakan bahasa campuran Aceh-Indonesia, baik dengan istri maupun warga. Unik Baca 

Kepala Dinas Sosial Tenaga Kerja dan Transmigrasi, Bireuen, Bustami Hamid, mengatakan pihaknya akan menertibkan para pengemis yang berkeliaran di daerah itu yang jumlahnya ratusan orang. "Para pengemis tersebut 50 persen berasal dari luar Kabupaten Bireuen. Kami akan minta polisi, TNI, dan Satpol PP atau aparat gabungan untuk menertibkan mereka," pungkasnya. Kompas

Hotel Anti Kiamat Siap Menampung Manusia

Posted: 29 Oct 2013 10:13 AM PDT

Wow hotel anti kiamat, ya segeralah memesan tempat bagi anda yang siap-siap menyambut kiamat, setidaknya ada tempat yang berupa hotel yang diklaim anti kiamat akan dibuat bagi para investor hotel ini. Berbentuk menyerupai kerang. Hotel ini juga merupakan hotel anti kiamat yang diklaim pertama didunia. 

Desainnya tahan gempa juga dapat mengapung di air. Hotel ini pun bisa berdiri di daerah berbahaya. Selain tahan gempa hotel ini juga tahan banjir akibat luapan air ke dalam hotel . 

Selain itu, struktur bawah tanahnya berbentuk tempurung, tanpa tepian atau sudut. Hotel raksasa yang mengambang ini diklaim juga sebagai 'biosfer', surga yang nyaman bagi para penghuninya, bahkan saat bencana sekalipun.

Hotel Anti Kiamat Siap Menampung Manusia Segera Pesan

Hotel ini seperti bahtera Nabi Nuh dalam versi modern, namun sayangnya wujud nya ini hanya baru struktur cetak birunya saja, pemilik dari desain hotel ini masih menunggu investor yang mau mewujudkan impian hotel anti kiamat ini menjadi kenyataan.

Inspirasi hotel ini pertama kali dikemukakan oleh perusahan arsitektur, Rusia. Yaitu Remistudio. Dalam program arsitektur penanggulangan bencana International Union of Architects, Remistudio merancang sebuah hotel yang bisa berperan sebagai bahtera penyelamat, kalau-kalau bencana dahsyat terjadi.

Bernama, Ark Hotel dapat didirikan di laut atau pun di darat. Konsep yang ramah lingkungan serta mendukung adanya udara di dalam hotel ini. Setidaknya begitu, seperti dikutip dari perusahan arsitek Rusia itu.

Desain hotel futuristik ini menggunakan panel matahari dan instalasi pengumpul air hujan, menjamin ketersediaan energi, juga air bagi para penghuninya. Menikmati aurora borealis. Lingkungan yang mirip rumah kaca juga memungkinkan tanaman tumbuh subur, membantu meningkatkan kualitas udara dan juga menyediakan makanan.

7 Keajaiban Dunia Yang Terbengkalai

Posted: 29 Oct 2013 07:50 AM PDT

Warisan dari peradaban masa lalu yang dahsyat merupakan harta berharga, bahkan bisa menjadi sumber devisa bagi negara yang memilikinya. Sayang, tak semua warisan yang jadi keajaiban dunia tersebut bisa terawat dengan baik. Contohnya 7 daftar di bawah ini.
 
1.Banaue Rice Terraces di Filipina


Dari gambar ini kelihatan luar biasa, ya, sawah irigasi kuno yang berumur 2000 tahun. Terletak di gunung Ifugao Filipina, terkenal dengan sebutan Banaue Rice Terraces. Tidak muluk-muluk, tapi Filipina merasa cukup puas seandainya Banaue Rice Terraces ditempatkan sebagai "Keajaiban Dunia ke Delapan".

Diperkirakan, sawah yang 'diukir' di gunung Ifugo ini, dibuat dengan peralatan yang sangat tradisional oleh nenek moyang bangsa Filipin. Sawah petak ini berada di 1.500 meter di atas permukaan laut dan mengelilingi lereng gunung sejauh 10.360 kilometer persegi.

Yang luar biasa, nenek moyang sudah mengatur sedemikian rupa pengairan sawah yang berasal dari hutan yang berada atas persawahan itu. Penduduk setempat sampai hari ini masih menanam pati juga sayuran di sawah itu.

Erosi, merupakan salah satu ancaman bagi keberadaan sawah kuno ini. Karenanya, pemerintah juga warga sekitar sangat peduli hal ini, perawatan serta rekonstruksi dilakukan terus menerus, untuk menjaga kelestariannya.
 
2. Sigiriya di Sri Langka

Ini adalah sisa-sisa peninggalan istana kuno yang terletak di atas bukit batu. Sigiriya atau Batu Singa, begitu sebutannya. Terletak di Matale District, Sri Lanka, dikelilingi hutan, waduk, juga kebun. Letaknya yang unik, ditambah dengan pemandangan menakjubkan, membuat Sigiriya banyak dikunjungi wisatawan. Melihat dari udara, Sigiriya seperti lukisan kuno yang mengingatkan orang pada Ajanta Caves di India.

Sigiriya dibangun pada masas pemerintahan Raja Kassapa I yang memerintah dari 477-495 AD. Tempat ini adalah satu dari tujuh peninggalan kuno yang dimiliki Sri Langka. Diduga, Sirigiya didiami sejak masa pra-sejarah. Lalu, pada abad ke-5 BC, tempat ini dipakai sebagai biara.

3. Tower of Hercules di Spanyol
Menara Hercules adalah mercu suar kuno peninggalan Romawi yang terletak di semenanjung, sekitar 2,4 kilometer (1,5 mil) dari pusat Corunna, Galicia, barat laut Spanyol. Nama Corunna berasal dari kolom kuno. Tinggi tower ini 55 meter menghadap pantai Atlantik Utara, Spanyol.
 
Mercusuar Hercules berusia 1900 tahun, peninggalan Romawi yang masih beroperasi hingga kini.  Konon, usia tower ini sudah mencapai 1900 tahun, direhabilitasi tahun 1791. Ini adalah mercu suar peninggalan Romawi yang hingga kini masih difungsikan.

4. Toruń, Kota Kuno di Polandia Utara

 

 Toru adalah kota di Polandia utara, persisnya di Vistula River. Ini adalah kota kuno yang telah ada sejak 1100 BC yang sampai sekarang masih eksis. Kota ini adalah kota kelahiran Nicolaus Copernicus (Seorang astronom, matematikawan, dan ekonom. Teorinya yang terkenal adalah matahari sebagai pusat Tata Surya, menjungkirbalikkan teori geosentris tradisional —yang menempatkan Bumi di pusat alam semesta— dianggap sebagai salah satu penemuan yang terpenting sepanjang masa, dan merupakan titik mula fundamental bagi astronomi modern dan sains modern. Teori ini menimbulkan revolusi ilmiah)

Torun kota kuno di Polandia masih eksis hingga kini. Diduga kota ini sudah ada tahun 1100 BC

Toru menjadi cikal bakal pemukiman pertama di daerah itu, diperkirakan telah ada sejak 1100 BC. Kota itu berkembang pada abad pertengahan, yakni abad ke 7 hingga ke 13. Kemudian Kesatria Teutonic membangun benteng di sekitar pemukiman, antara tahun 1230-31. Pada 1263, biarawan Franciscan menetap di daerah itu mengikuti Dominika pada 1239.

Kota ini semakin berkembang dengan dibangunnya kota baru di dekat Toru. Kedua kota ini berkembang menjadi pusat perdagangan penting pada abad pertengahan. 

5.Ajanta Caves di India



Goa Ajanta di Maharashtra, salah satu dari banyak peninggalan kuno yang ada di India. Yang menakjubkan di goa ini banyak terdapat lukisan juga patung-patung Buddha bernilai seni tinggi. Diperkirakan, monumen-monumen yang ada dalam goa ini mulai digarap pada abad ke 2 BC.

 Tapi goa di Ajanta ini kemudian ditinggalkan. Selama 1300 tahun goa ini terbengkalai, di bagian luar, belukar tumbuh tinggi, akhirnya menjadi hutan yang otomatis menyembunyikan keberadaan goa ini. Tidak ada yang pernah tahu bahwa di sana tersimpan 'warisan dunia' yang luar biasa. Sampai akhirnya pada musim semi tahun 1819 seorang perwira Inggris, tanpa sengaja memasuki ngarai yang curam.

Semakin dalam dia masuk ke sana, dan dia luar biasa kaget karena ia menemukan sebuah pintu tersembunyi di salah satu gua. Inilah kunjungan pertama manusia setelah ribuan tahun. Ketika ditemukan goa itu hanyalah 'rumah' burung dan kalelawar serta binatang lainnya. Kapten Smith kemudian melakukan eksplorasi pertama untuk mengetahui 'isi' dari goa misterius itu. Nama Kapten Smith ini diketahui, karena yang bersangkutan menuliskan namanya pada dinding goa dan tahun kedatangannya. Ia menulis, "Kapten Smith, April 1819". 

6. Lembah Bunga di Himalaya

Lembah Bunga adalah lembah yang berada di ketinggian Himalaya. Para pendaki juga ahli botani menggambarkan lembah itu luar biasa indah, sudah ada sejak lebih dari seabad lebih, bahkan dalam mitologi Hindu, penggambaran keberadaan lembah ini sudah ada sejak jaman dahulu kala.

 Hamparan yang lembut, padang rumput di selingi bunga-bungaan warna warni, sangat indah dan nyaris menyesakkan nafas memandangnya. Lembah bunga yang indah semakin lengkap dengan adanya background gunung dan hutan. Lembah bunga ini dinyatakan taman nasional (Nanda Devi National Park) pada 1982. Masyarakat setempat mengetahui keberadaan lembah bunga ini, mereka meyakini bahwa tempat itu dihuni oleh kawanan peri.

7. Metéora, Yunani
 

Bagaimana bisa sebuah kastil bisa berdiri di puncak gunung batu. Terbayangkan betapa sulitnya pembangunan castle ini, padahal usianya sudah ratusan tahun. Ini adalah kompleks biara-biara ortodoks Timur paling besar dan paling penting di Yunani. Persisnya, biara-biara ini dibangun di puncak gunung batu Athos.

Ada enam biara di kompleks ini. Persisnya berada di kawasan Thessaly, dekat sunagi Pineios, pinggir baratlaut Yunani Tengah. Yang cuku menarik adalah akses menuju biara yang sangat sulit. Konon, dulunya untuk mencapai biara digunakan tanggap panjang atau semacam jala yang dipakai untuk menaikkan dan menurunkan barang, termasuk manusia. Dibutuhkan kekuatan iman untuk bisa mencapai biara ini

Wow, Kuburan Jadi Rumah Tinggal Selama 15 Tahun

Posted: 29 Oct 2013 07:30 AM PDT

Bila ada kontes uji nyali, boleh jadi Bratislav Stojanovic bakal jadi pemenang dan pemecah rekor dunia. Tentu saja, pria tunawisma asal Serbia ini telah menjadikan sebuah kuburan sebagai tempatnya tidur setiap malam, dan sudah berlangsung selama 15 tahun.

Stojanovic, tinggal disebuah pemakaman yang sudah kosong di komplek pemakaman di kota Nis. Pria berusia 40 tahun ini awalnya tidur di atas kuburan, tetapi karena cuaca yang dingin akhirnya ia memutuskan untuk pindah ke dalam kuburan yang sudah kosong.

 


"Saya awalnya takut, tapi akhirnya saya sudah terbiasa tinggal di dalam kuburan. Sekarang saya lebih takut orang yang masih hidup daripada dengan orang yang sudah mati," kata Stojanovic.

Pria yang dulunya bekerja sebagai pekerja konstruksi ini mengatakan bahwa tinggal di dalam kuburan itu ia lakukan karena rumah miliknya terbakar, ia juga harus kehilangan pekerjaannya, dan saat itu Serbia sedang mengalami pergolakan politik. Sehingga ia tidak memiliki uang untuk membeli rumah baru.

Tinggal di komplek pemakaman membuatnya merasa lebih tenang dan tidak terganggu. Kadang-kadang penduduk setempat akan membawakannya makanan dan perlengkapan lainnya yang ia butuhkan.

Stojanovic menghabiskan hari-harinya dengan mencari sampah dan sisa-sisa makanan. "Saya tidak pernah mencuri apapun. Saya bahkan tidak merusak kuburan yang saya tempati," ungkapnya

Tunawisma di Serbia
Stojanovic adalah salah satu dari sekitar 200.000 orang tunawisma yang tinggal di Serbia. Meskipun penduduk tunawisma relatif besar, tapi tempat penampungan untuk orang miskin di Serbia masih kurang.

"Hanya 12 kota di Serbia yang memiliki tempat penampungan dan mereka berjuang untuk bisa tinggal di sana dengan membayar uang sewanya," ujar salah seorang relawan, Jokic Mirna.

Akibatnya, sebagian besar tunawisma yang tak tertampung harus berjuang keras untuk tetap hidup. Satu contoh, untuk sekadar mandi di tempat pemandian umum saja harus merogoh kocek US$ 2 - Rp19.280. Uang sebanyak ini belum tentu didapat setiap hari, walaupun ada mungkin lebih baik untuk makan.

7 Bangunan Rumah yang Paling Unik

Posted: 29 Oct 2013 07:27 AM PDT

1. Toliet-shaped house


Rumah berbentuk toilet ini ada di Korea. Sang pemilik menamainya "Haewoojae" yang artinya "tempat perlindungan untuk menghapus kekhawatiran".

Sang pemilik ternyata ketua Committee of the Inaugural General Assembly of the World Toilet Association, jadi pantas saja rumahnya seperti toilet. Hey, ada alat penyiramnya (flush) nggak?


2. Rumah Pohon terbesar di dunia


Rumah pohon terbesar ini lokasinya ada di Crossville, Tennesse, Amerika Serikat. Tingginya 97 kaki (sekitar 295 meter), dengan 6 batang pohon sebagai pondasinya.

Sang pemilik, Horace Burgess mulai membangun rumah 10 lantai ini sejak tahun 1993 hingga 2004 setelah - menurut dia, loh - mendapat wahyu dari Tuhan.


3. Rumah AURA


Rumah - tepatnya vila - dengan desain futuristik ini ada di Cyprus. Bentuknya yang spektakuler membuatnya masuk dalam World Architecture Awards.


4. Lego house


Seorang publik figur di Inggris, James May sangat mencintai lego. Akhirnya ia membangun rumah 2 lantainya di Dorking menggunakan lebih dari 3 juta keping lego. Dahsyatnya lagi, ia memperkerjakan 1200 orang untuk menyusun lego-lego tersebut hingga membentuk rumah jadi.


5. Forest Spiral


Ada sebuah apartemen dengan 105 kamar di Darmstadt, Jerman yang bentuknya unik. Yakni serupa hutan yang melingkar sehingga dinamai Forest Spiral.

Apartemen ini dirancang oleh arsitek dari Austria Friedensreich Hundertwasser sebelum akhirnya meninggal. Sehingga bisa dibilang inilah karya terakhir warisan Friedensreich.


6. UFO house


Rumah yang satu ini bentuknya mirip piring terbang UFO, dibangun di akhir 60-an oleh Matti Suuronen. Rumah ini kabarnya cukup ringan sehingga bisa dipindahkan dengan helikopter.


7. Car house


Tahu berapa biaya membuat rumah berbentuk mobil  Volkswagen (VW) Beetle ini? 1 Juta Euro. Rumah ini dibangun oleh arsitek Markus Voglreiter dan ternyata... rumah ini dikontrakan 2500 Euro sebulan.

Bunga Anggrek Berwajah Monyet

Posted: 29 Oct 2013 07:22 AM PDT

Memang cukup aneh jika mendengar ada bunga yang berbentuk wajah monyet, namun inilah nyatanya. Betapa tidak, bunga anggrek ini berbentuk seperti wajah monyet asli. 

Bahkan di berbagai warna bunga anggrek ini, semuanya terlihat seperti wajah monyet. Anggrek monyet ini biasanya tersembunyi di ketinggian hampir 2.000 meter di hutan tenggara Peru dan Ekuador.


Nama ilmiah bunga ini adalah Dracula Simia, Dracula bermakna naga kecil seperti yang terlihat, terdapat dua taji panjang pada bunga ini yang menyerupai naga. Sedangkan Simia adalah istilah yang menjelaskan kalau bunga ini menyerupai seekor monyet.


Anggrek monyet ini hanya dapat tumbuh di cuaca yang teduh dan wilayah yang dingin. Itu sebabnya tidak banyak orang yang bisa merawatnya dan kita pun pasti cukup asing mendengar anggrek monyet.

Orang-orang yang baru pertama melihatnya kebanyakan berfikir bahwa ini ada hubungannya dengan mistis, namun tidak jelas apakah hanya kebetulan menyerupai wajah monyet ataupun mistis.

Daerah ditemukannya pun cukup sulit, sekitar 1000-2000 meter ketinggian di atas gunung, namun berkat seorang kolektor pemberani yang penasaran, ia bisa mendapatkan foto-foto anggrek monyet ini dengan jelas.









CERITA RAKYAT JAWA BARAT - GUNUNG TANGKUBAN PERAHU

Posted: 29 Oct 2013 04:43 AM PDT

pada jaman dahulu,dijawa barat hidup lah seorang putri raja yang bernama dayang sumbi.
ia mempunyai seorang anak laki-laki yang bernama sangkuriang. anak tersebut sangat gemar memburu di dalam hutan. setiap berburu, dia selalu di temani oleh se ekor anjing ke sayangan yang bernama tumang. tumang adalah titisan dewa, dan juga bapa kandung sangkuriang, tetapi sangkuriang tidak tahu hal itu dan ibu nya memang sengaja merahasia kan nya.
pada suatu hari, seperti biasa nya sangkuriang pergi ke hutan untuk berburu. setelah sampai nya di hutan, sangkuriang mulay mencari buruan. dia melihat ada se ekor burung yng sedang bertengger di lahan, lalu tanpa berpikir panjang sangkuriang langsung menembak nya dan tepat mengenai sasaran sangkuriang lalu memerintah tumang untuk mengejar buruan nya tdi,ttapi situmng diam saja dan tdk mau mnqikuti perintah sngkuriang. karena sangat jengkel pda tumang maka sangkuriang lalu mengusir tumang dan tdk diijinkan plang ke rmh brsama nya lagi

sesampai dirumh, sangkuriang menceritakan kejadian tersebut kpd ibu nya begitu mendengar cerita dari anak nya, dayang sumbi sngat mrah.diambil sendok nasi dan dipkulkan ke kepala nya. karena merasa kecewa dngn prlakuan ibu nya,mka sngkuriang mmutuskan untuk pergi mngembara dan meninggal kan rumah nya.

stalah kejadian itu, dayang sumbi sangat mnyesali perbuatan nya. ia berdoa setiap hari, dan mminta agar suatu hari dpt bertemu dngan anak nya kembali karna kesungguhan dari doa dayang sumbi tersebut,mka dewa memberikan hadiah kecantikan abadi selamnya nya.

setelah bertahun thun lma nya sngkuriang mengembara,akhirnya berniat pulang ke kmpung halaman nya sesampainya disana,dia sngat terkejut sekali,karna kampung halaman nya brubah total.rasa senang sangkuriang tersebut bertambah ketika saat ditngah jalan bertemu dengan seorang wanita yang sangat cantik jelita,yang tidak lain adealah dayang sumbi. karna terpesona dngan kecntikkan tersebut,mka sngkuriang melamarnya.akhir nya lamaean sangkuriang diterima oleh dayang sumbi, dan sepakat akan mnikah diwktu dekat.

pda suatu hari  sangkuriamg meminta ijin untuk berburu di hutan kpd calon istri nya alangkah terkejut nya dayang sumbi melihat bekas luka yang mirip dengan bekas luka anak nya dayang sumbi bertambah terkejut, karena ternyata benar bahwa clon suami nya tersebut adalh ank nya sndri.

dayang sumbi sangat bingung sekali untuk mncoba berbicara kepada sangkuriang, supaya sangkuriang mencoba membatal kan prnikahan nya dan hanya di anggap angin lalu saja.

setiap hari dayang sumbi berpikir bagai mana cara membatal kan pernikahan mereka dayang sumbi mengaju kan 2 syaratapabila sangkuriang dapat memenuhi 2syarat tersebut, maka dayang sumbi mau jadikan istri nya tapi sebalik nya,
1. dayang sumbi ingin membendung sungai citarum
2. dayang sumbi ingin meminta sangkuriang untuk membuat sanpan yang besar untuk menybrang sungai.

sebelum pajar menyingsing sangkuriang garus mnyelesai kan tugas trsbut. diam-diam dayang sumbi mengintip hasil kerja dari sangkuriang betapa terkejut nya dia, sangkuriang hampir mnyelesai kan syarat tersebut.

dayang sumbi lalu meminta bantuan masyarakat sekitar untuk menggelar kain sutra berwarna merah di sebelum timur kota. ketika melihat warna memerah sangkuriang mengira kalo hari sudah menjelang pagi. sangkuriang langsung menghentikan pekerjaan nya dan akhir nya sangkuriang tidak dapat memenuhi syarat yg di ajukan dayang sumbi.

dengan rasa jengkel dan kecewa, sangkuriang lalu menjebol bendungan yg telah di buat nya sendri.maka terjadi lah banjir dan akhir nya seluruh kota terendam air sangkuriang juga menendang sanpan besar yg telah di buat nya. sanpan itu melayang dan jatuh tertumpuk, lalu menjadi sebuah gunung yg brnma Tangkuban Perahu.

Cerita Rakyat - Asal usul danau toba

Posted: 29 Oct 2013 04:27 AM PDT

Asal usul danau toba

Di Sumatera Utara terdapat danau yang sangat besar dan ditengah-tengah danau tersebut terdapat sebuah pulau. Danau itu bernama Danau Toba sedangkan pulau ditengahnya dinamakan Pulau Samosir. Konon danau tersebut berasal dari kutukan dewa.

Di sebuah desa di wilayah Sumatera, hidup seorang petani. Ia seorang petani yang rajin bekerja walaupun lahan pertaniannya tidak luas. Ia bisa mencukupi kebutuhannya dari hasil kerjanya yang tidak kenal lelah. Sebenarnya usianya sudah cukup untuk menikah, tetapi ia tetap memilih hidup sendirian. Di suatu pagi hari yang cerah, petani itu memancing ikan di sungai. "Mudah-mudahan hari ini aku mendapat ikan yang besar," gumam petani tersebut dalam hati. Beberapa saat setelah kailnya dilemparkan, kailnya terlihat bergoyang-goyang. Ia segera menarik kailnya. Petani itu bersorak kegirangan setelah mendapat seekor ikan cukup besar.

Ia takjub melihat warna sisik ikan yang indah. Sisik ikan itu berwarna kuning emas kemerah-merahan. Kedua matanya bulat dan menonjol memancarkan kilatan yang menakjubkan. "Tunggu, aku jangan dimakan! Aku akan bersedia menemanimu jika kau tidak jadi memakanku." Petani tersebut terkejut mendengar suara dari ikan itu. Karena keterkejutannya, ikan yang ditangkapnya terjatuh ke tanah. Kemudian tidak berapa lama, ikan itu berubah wujud menjadi seorang gadis yang cantik jelita. "Bermimpikah aku?," gumam petani.

"Jangan takut pak, aku juga manusia seperti engkau. Aku sangat berhutang budi padamu karena telah menyelamatkanku dari kutukan Dewata," kata gadis itu. "Namaku Puteri, aku tidak keberatan untuk menjadi istrimu," kata gadis itu seolah mendesak. Petani itupun mengangguk. Maka jadilah mereka sebagai suami istri. Namun, ada satu janji yang telah disepakati, yaitu mereka tidak boleh menceritakan bahwa asal-usul Puteri dari seekor ikan. Jika janji itu dilanggar maka akan terjadi petaka dahsyat.

Setelah sampai di desanya, gemparlah penduduk desa melihat gadis cantik jelita bersama petani tersebut. "Dia mungkin bidadari yang turun dari langit," gumam mereka. Petani merasa sangat bahagia dan tenteram. Sebagai suami yang baik, ia terus bekerja untuk mencari nafkah dengan mengolah sawah dan ladangnya dengan tekun dan ulet. Karena ketekunan dan keuletannya, petani itu hidup tanpa kekurangan dalam hidupnya. Banyak orang iri, dan mereka menyebarkan sangkaan buruk yang dapat menjatuhkan keberhasilan usaha petani. "Aku tahu Petani itu pasti memelihara makhluk halus! " kata seseorang kepada temannya. Hal itu sampai ke telinga Petani dan Puteri. Namun mereka tidak merasa tersinggung, bahkan semakin rajin bekerja.

Setahun kemudian, kebahagiaan Petani dan istri bertambah, karena istri Petani melahirkan seorang bayi laki-laki. Ia diberi nama Putera. Kebahagiaan mereka tidak membuat mereka lupa diri. Putera tumbuh menjadi seorang anak yang sehat dan kuat. Ia menjadi anak manis tetapi agak nakal. Ia mempunyai satu kebiasaan yang membuat heran kedua orang tuanya, yaitu selalu merasa lapar. Makanan yang seharusnya dimakan bertiga dapat dimakannya sendiri.

Lama kelamaan, Putera selalu membuat jengkel ayahnya. Jika disuruh membantu pekerjaan orang tua, ia selalu menolak. Istri Petani selalu mengingatkan Petani agar bersabar atas ulah anak mereka. "Ya, aku akan bersabar, walau bagaimanapun dia itu anak kita!" kata Petani kepada istrinya. "Syukurlah, kanda berpikiran seperti itu. Kanda memang seorang suami dan ayah yang baik," puji Puteri kepada suaminya.

Memang kata orang, kesabaran itu ada batasnya. Hal ini dialami oleh Petani itu. Pada suatu hari, Putera mendapat tugas mengantarkan makanan dan minuman ke sawah di mana ayahnya sedang bekerja. Tetapi Putera tidak memenuhi tugasnya. Petani menunggu kedatangan anaknya, sambil menahan haus dan lapar. Ia langsung pulang ke rumah. Di lihatnya Putera sedang bermain bola. Petani menjadi marah sambil menjewer kuping anaknya. "Anak tidak tau diuntung ! Tak tahu diri ! Dasar anak ikan !," umpat si Petani tanpa sadar telah mengucapkan kata pantangan itu.

Setelah petani mengucapkan kata-katanya, seketika itu juga anak dan istrinya hilang lenyap. Tanpa bekas dan jejak. Dari bekas injakan kakinya, tiba-tiba menyemburlah air yang sangat deras dan semakin deras. Desa Petani dan desa sekitarnya terendam semua. Air meluap sangat tinggi dan luas sehingga membentuk sebuah telaga. Dan akhirnya membentuk sebuah danau. Danau itu akhirnya dikenal dengan nama Danau Toba. Sedangkan pulau kecil di tengahnya dikenal dengan nama Pulau Samosir.

Cerita Rakyat Sumatra - Bawang Merah Bawang Putih

Posted: 29 Oct 2013 12:55 AM PDT

Jaman dahulu kala di sebuah desa tinggal sebuah keluarga yang terdiri dari Ayah, Ibu dan seorang gadis remaja yang cantik bernama bawang putih. Mereka adalah keluarga yang bahagia. Meski ayah bawang putih hanya pedagang biasa, namun mereka hidup rukun dan damai. Namun suatu hari ibu bawang putih sakit keras dan akhirnya meninggal dunia. Bawang putih sangat berduka demikian pula ayahnya.



Di desa itu tinggal pula seorang janda yang memiliki anak bernama Bawang Merah. Semenjak ibu Bawang putih meninggal, ibu Bawang merah sering berkunjung ke rumah Bawang putih. Dia sering membawakan makanan, membantu bawang putih membereskan rumah atau hanya menemani Bawang Putih dan ayahnya mengobrol. Akhirnya ayah Bawang putih berpikir bahwa mungkin lebih baik kalau ia menikah saja dengan ibu Bawang merah, supaya Bawang putih tidak kesepian lagi.

Dengan pertimbangan dari bawang putih, maka ayah Bawang putih menikah dengan ibu bawang merah. Awalnya ibu bawang merah dan bawang merah sangat baik kepada bawang putih. Namun lama kelamaan sifat asli mereka mulai kelihatan. Mereka kerap memarahi bawang putih dan memberinya pekerjaan berat jika ayah Bawang Putih sedang pergi berdagang. Bawang putih harus mengerjakan semua pekerjaan rumah, sementara Bawang merah dan ibunya hanya duduk-duduk saja. Tentu saja ayah Bawang putih tidak mengetahuinya, karena Bawang putih tidak pernah menceritakannya.

Suatu hari ayah Bawang putih jatuh sakit dan kemudian meninggal dunia. Sejak saat itu Bawang merah dan ibunya semakin berkuasa dan semena-mena terhadap Bawang putih. Bawang putih hampir tidak pernah beristirahat. Dia sudah harus bangun sebelum subuh, untuk mempersiapkan air mandi dan sarapan bagi Bawang merah dan ibunya. Kemudian dia harus memberi makan ternak, menyirami kebun dan mencuci baju ke sungai. Lalu dia masih harus menyetrika, membereskan rumah, dan masih banyak pekerjaan lainnya. Namun Bawang putih selalu melakukan pekerjaannya dengan gembira, karena dia berharap suatu saat ibu tirinya akan mencintainya seperti anak kandungnya sendiri.

Pagi ini seperti biasa Bawang putih membawa bakul berisi pakaian yang akan dicucinya di sungai. Dengan bernyanyi kecil dia menyusuri jalan setapak di pinggir hutan kecil yang biasa dilaluinya. Hari itu cuaca sangat cerah. Bawang putih segera mencuci semua pakaian kotor yang dibawanya. Saking terlalu asyiknya, Bawang putih tidak menyadari bahwasalah satu baju telah hanyut terbawa arus. Celakanya baju yang hanyut adalah baju kesayangan ibu tirinya. Ketika menyadari hal itu, baju ibu tirinya telah hanyut terlalu jauh. Bawang putih mencoba menyusuri sungai untuk mencarinya, namun tidak berhasil menemukannya. Dengan putus asa dia kembali ke rumah dan menceritakannya kepada ibunya.

"Dasar ceroboh!" bentak ibu tirinya. "Aku tidak mau tahu, pokoknya kamu harus mencari baju itu! Dan jangan berani pulang ke rumah kalau kau belum menemukannya. Mengerti?"

Bawang putih terpaksa menuruti keinginan ibun tirinya. Dia segera menyusuri sungai tempatnya mencuci tadi. Mataharisudah mulai meninggi, namun Bawang putih belum juga menemukan baju ibunya. Dia memasang matanya, dengan teliti diperiksanya setiap juluran akar yang menjorok ke sungai, siapa tahu baju ibunya tersangkut disana. Setelah jauh melangkah dan matahari sudah condong ke barat, Bawang putih melihat seorang penggembala yang sedang memandikan kerbaunya. Maka Bawang putih bertanya: "Wahai paman yang baik, apakah paman melihat baju merah yang hanyut lewat sini? Karena saya harus menemukan dan membawanya pulang." "Ya tadi saya lihat nak. Kalau kamu mengejarnya cepat-cepat, mungkin kau bisa mengejarnya," kata paman itu.

"Baiklah paman, terima kasih!" kata Bawang putih dan segera berlari kembali menyusuri. Hari sudah mulai gelap, Bawang putih sudah mulai putus asa. Sebentar lagi malam akan tiba, dan Bawang putih. Dari kejauhan tampak cahaya lampu yang berasal dari sebuah gubuk di tepi sungai. Bawang putih segera menghampiri rumah itu dan mengetuknya.
"Permisi…!" kata Bawang putih. Seorang perempuan tua membuka pintu.
"Siapa kamu nak?" tanya nenek itu.

"Saya Bawang putih nek. Tadi saya sedang mencari baju ibu saya yang hanyut. Dan sekarang kemalaman. Bolehkah saya tinggal di sini malam ini?" tanya Bawang putih.
"Boleh nak. Apakah baju yang kau cari berwarna merah?" tanya nenek.
"Ya nek. Apa…nenek menemukannya?" tanya Bawang putih.

"Ya. Tadi baju itu tersangkut di depan rumahku. Sayang, padahal aku menyukai baju itu," kata nenek. "Baiklah aku akan mengembalikannya, tapi kau harus menemaniku dulu disini selama seminggu. Sudah lama aku tidak mengobrol dengan siapapun, bagaimana?" pinta nenek.Bawang putih berpikir sejenak. Nenek itu kelihatan kesepian. Bawang putih pun merasa iba. "Baiklah nek, saya akan menemani nenek selama seminggu, asal nenek tidak bosan saja denganku," kata Bawang putih dengan tersenyum.

Selama seminggu Bawang putih tinggal dengan nenek tersebut. Setiap hari Bawang putih membantu mengerjakan pekerjaan rumah nenek. Tentu saja nenek itu merasa senang. Hingga akhirnya genap sudah seminggu, nenek pun memanggil bawang putih.
"Nak, sudah seminggu kau tinggal di sini. Dan aku senang karena kau anak yang rajin dan berbakti. Untuk itu sesuai janjiku kau boleh membawa baju ibumu pulang. Dan satu lagi, kau boleh memilih satu dari dua labu kuning ini sebagai hadiah!" kata nenek.
Mulanya Bawang putih menolak diberi hadiah tapi nenek tetap memaksanya. Akhirnya Bawang putih memilih labu yang paling kecil. "Saya takut tidak kuat membawa yang besar," katanya. Nenek pun tersenyum dan mengantarkan Bawang putih hingga depan rumah.

Sesampainya di rumah, Bawang putih menyerahkan baju merah milik ibu tirinya sementara dia pergi ke dapur untuk membelah labu kuningnya. Alangkah terkejutnya bawang putih ketika labu itu terbelah, didalamnya ternyata berisi emas permata yang sangat banyak. Dia berteriak saking gembiranya dan memberitahukan hal ajaib ini ke ibu tirinya dan bawang merah yang dengan serakah langsun merebut emas dan permata tersebut. Mereka memaksa bawang putih untuk menceritakan bagaimana dia bisa mendapatkan hadiah tersebut. Bawang putih pun menceritakan dengan sejujurnya.

Mendengar cerita bawang putih, bawang merah dan ibunya berencana untuk melakukan hal yang sama tapi kali ini bawang merah yang akan melakukannya. Singkat kata akhirnya bawang merah sampai di rumah nenek tua di pinggir sungai tersebut. Seperti bawang putih, bawang merah pun diminta untuk menemaninya selama seminggu. Tidak seperti bawang putih yang rajin, selama seminggu itu bawang merah hanya bermalas-malasan. Kalaupun ada yang dikerjakan maka hasilnya tidak pernah bagus karena selalu dikerjakan dengan asal-asalan. Akhirnya setelah seminggu nenek itu membolehkan bawang merah untuk pergi. "Bukankah seharusnya nenek memberiku labu sebagai hadiah karena menemanimu selama seminggu?" tanya bawang merah. Nenek itu terpaksa menyuruh bawang merah memilih salah satu dari dua labu yang ditawarkan. Dengan cepat bawang merah mengambil labu yang besar dan tanpa mengucapkan terima kasih dia melenggang pergi.

Sesampainya di rumah bawang merah segera menemui ibunya dan dengan gembira memperlihatkan labu yang dibawanya. Karena takut bawang putih akan meminta bagian, mereka menyuruh bawang putih untuk pergi ke sungai. Lalu dengan tidak sabar mereka membelah labu tersebut. Tapi ternyata bukan emas permata yang keluar dari labu tersebut, melainkan binatang-binatang berbisa seperti ular, kalajengking, dan lain-lain. Binatang-binatang itu langsung menyerang bawang merah dan ibunya hingga tewas. Itulah balasan bagi orang yang serakah.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 29 Oct 2013 03:08 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Gambar) Lana Nordin 'melentik ketat' di Anugerah Profima

Posted: 29 Oct 2013 09:30 AM PDT

Wow! Cantik rekaan baju yang dikenakan pelakon seksi Lana Nordin pada malam Anugerah Profima yang diadakakan baru-baru ini.

Lana mengenakan dress pendek paras peha dengan sedikit lace hingga ke bawah.

Lace yang jarang itu menimbulkan lagi keseksian Lana pada malam tersebut.

Lana berkongsi foto-foto tersebut melalui akaun Instagram beliau sendiri.

Filem 'Sembunyi' dinobatkan filem terbaik pada majlis Anugerah Persatuan Profesional Pekerja Filem Malaysia (Profima) 2013 yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) malam tersebut.

Pengarahnya, Khabir Bhatia turut merangkul Anugerah Pengarah Filem Terbaik bagi membolehkan beliau membawa pulang trofi dan sijil penghargaan yang disampaikan Presiden Profima Khir Mohd Noor.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek merasmikan majlis itu. Turut hadir Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) Raja Rozaimei Raja Dalnish Shah.

#PRKSgLimau: Muhyiddin mohon maaf andai terguris

Posted: 29 Oct 2013 05:55 AM PDT

YAN - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memohon maaf kepada keluarga Tan Sri Azizan Abdul Razak jika ucapannya tempoh hari mengguris perasaan mereka.

Sebagai umat Islam, beliau memohon maaf walaupun ucapannya pada majlis di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Limau beberapa hari lalu dipetik oleh portal berita di luar konteks sebenar.

"Siapa yang dengar ucapan saya di majlis itu akan memahami apa maksud saya mengenai bajet dan langkah menghapuskan subsidi gula.

"(Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri) Jamil Khir (Baharom) dan (Menteri Besar, Datuk) Mukhriz (Mahathir) boleh jadi saksi apa yang saya cakap hari itu," katanya kepada media selepas mengunjungi Madrasah Mazahirul Ulum di Bukit Choras di sini petang tadi.

Beliau diminta mengulas desakan Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Mahfuz Omar dan anak kelima kepada isteri pertama bekas menteri besar itu, Muhammad Rafi'ie Azizan agar memohon maaf di atas kenyataannya tempoh hari.

Menurutnya, beliau hanya menyebut demi kesihatan, rakyat patut mengurangkan penggunaan gula menjadi punca penyakit kencing manis atau diabetes dalam kalangan rakyat Malaysia.

"Saya hanya menyentuh sekali imbas mengenai Allahyarham Azizan yang yang turut menghidapi penyakit kencing manis dan terpaksa dipotong kedua-dua kaki ketika dimasukkan ke hospital.

"Bukan niat saya untuk merendah-rendahkannya sebab saya kenal dan rapat dengannya. Saya juga beberapa kali melawatnya ketika berada di hospital," katanya.

Bagaimanapun, Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata, memohon maaf jika ucapan itu mengguris perasaan banyak pihak termasuk keluarga Allahyarham.

"Sebagai manusia, kita mungkin tidak terlepas dari kesilapan boleh bermaaf-maafan sesama kita.

"Saya tidak ada niat untuk mengguris perasan sesiapa atau menjadikannya sebagai bahan kempen pilihan raya ini," katanya.

Untuk menguatkan kenyataan itu, beliau meminta pemimpn Pas agar melihat semula video ucapannya untuk mendapat kepastian dan kesahihan mengenai ucapannya itu.

Muhyiddin turut bertemu dengan sekumpulan pemuda Pas selepas menunaikan solat Asar di Masjid Bukit Choras yang ingin mendapat penjelasan mengenainya.

"Saya memberi penjelasan keadaan sebenar dan mereka memahaminya," katanya.

#PRLSgLimau: Undi BN umpama undi naik harga

Posted: 29 Oct 2013 03:31 AM PDT

KUALA LUMPUR - Pas mendakwa, satu undi untuk Umno-BN pada PRK Dun Sungai Limau bermakna satu undi untuk kenaikan harga barang.

Mursyidul Am Pas, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata demikian dalam satu kenyataan di dalam laman Facebooknya, hari ini.

Dakwanya, pengundi Dun Sungai Limau wajib melakukan pemilihan yang tepat bagi menunjukkan rakyat tidak sokong kenaikan harga barang.

"...kenaikan harga barang yang berlaku selepas pilihan raya seperti harga minyak, pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan banyak isu lain membuktikan bahawa Umno-BN tidak berniat untuk meringankan beban rakyat bawahan.

"Justeru, pengundi Dun Sungai Limau wajib buat pilihan yang tepat bagi membuktikan rakyat tak reda dengan kenaikan harga barang," dakwanya.

Sara hidup jual karipap selepas tiada tawaran berlakon

Posted: 29 Oct 2013 02:31 AM PDT

Walaupun tidak lagi mendapat tawaran berlakon
namun Almy tidak mahu meraih simpati daripada
mana-mana pihak.
PETALING JAYA: Pelakon Almy Nadia terpaksa menjadi penjual karipap untuk menyara hidup selepas kurang mendapat tawaran berlakon hampir setahun lalu.

Almy atau nama sebenarnya Almy Nadia Aminuddin Shah, 27, berkata, perniagaan kecil-kecilan itu dilakukan bersama ibunya sepanjang menetap di kampung halamannya di Pulau Pinang.

"Tawaran berlakon memang sudah lama tidak ada jadi daripada saya duduk tanpa berbuat apa-apa adalah lebih baik saya lakukan sesuatu untuk mengisi masa lapang dan mencari duit lebih seperti menjual karipap.

"Alhamdulillah karipap yang dihasilkan bersama ibu iaitu inti kentang, ayam, daging dan sardin mendapat sambutan. Ada kalanya kami menerima tempahan dalam jumlah yang besar," katanya kepada mStar Online.

Tambah Almy, hasil penjualan karipap tersebut dapat membantu meringankan beban untuk dia dan ibunya menampung kehidupan di kampung.

"Saya seboleh-bolehnya tidak mahu menyusahkan sesiapa walaupun tidak lagi mendapat tawaran berlakon dan sekurang-kurangnya rezeki menjual karipap itu halal.

"Malah jika ada yang menjemput menghadiri acara hiburan dengan bayaran RM100 pun saya terima kerana itu adalah rezeki saya," katanya.

Dalam pada itu, Almy berkata, kemunculan ramai artis wanita baharu turut menjadi penyebab dia tidak lagi dipilih untuk membintangi drama atau filem daripada pihak produksi.

Tambah Almy, sikapnya yang tidak pandai untuk melobi kepada penerbit dan pengarah juga turut menyebabkan masalah itu menjadi lebih teruk.

"Perasaan rindu hendak berlakon itu memang ada tetapi nak buat macam mana tawaran memang tiada. Hendak meminta-minta saya segan kerana saya tidak pandai melobi penerbit.

"Tambahan pula pelakon wanita baharu semakin ramai dan lebih menyerlah berbanding diri saya yang tidak seberapa ini," katanya merendah diri.

Bagaimanapun kata Almy, dia tidak pernah meminta simpati sebaliknya berharap pihak produksi memandang kepada bakat lakonannya untuk diambil berlakon dalam drama terbitan mereka.

Kepada mana-mana produksi yang bersimpati terhadap Almy bolehlah memanggilnya berlakon.

Ketua NGO Kimma tak mengaku naik berahi dengan menantu

Posted: 29 Oct 2013 02:10 AM PDT

TAMPIN – Ketua Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) Tampin dihadapkan ke Mahkamah Majistret, dekat sini, atas tuduhan mencabul kehormatan menantunya di sebuah rumah di tanah rancangan Jelai, dekat sini, 22 September lalu.

Tertuduh, Abdul Kasim Akb Maiden, 52, mengaku tidak bersalah dan meminta untuk dibicarakan atas tuduhan tersebut.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh didakwa mencabul menantunya berusia 20-an kira-kira 8.30 pagi di rumah tertuduh dengan memeluk mangsa dari belakang dan mencium leher kanan dan kiri mangsa.

Majistret Mahyun Yusof menetapkan 28 November ini untuk sebutan semula kes dan membenarkan tertuduh diikat jamin RM6,500.

Terdahulu, Pegawai Pendakwa Raya, Inspektor Mohd Eswady Mat Lajis menawarkan wang jaminan sebanyak RM10,000 bagi kesalahan tertuduh, bagaimanapun dikurangkan selepas tertuduh membuat rayuan susulan mempunyai banyak tanggungan.

Tertuduh didakwa di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan.

Jika sabit kesalahan, tertuduh bakal berhadapan dengan hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau dua daripadanya.

(Gambar) Skirt terlalu singkat, angin tiup habis terangkat!

Posted: 28 Oct 2013 09:34 PM PDT

Artis seksi Salma Hayek mengalami kejadian memalukan ketika menikmati keindahan di tepi pantai. Ketika beliau sedang duduk di tepi pantai, skirt pendek yang di pakainya ditiup angin.

Ianya berlaku ketika beliau dan pelakon kacak, Pierce Brosnan bersantai di salah satu pantai di Los Angeles, Amerika Syarikat.

Secara tiba-tiba angin bertiup kencang ke arahnya dan membuatkan skirtnya terangkat dan terselak hingga menampakkan sebahagian besar punggung bintang How To Make Love Like An Englishman ini terlihat jelas.

Ketika itu Salma tampil cantik dengan mini skirt hitam dan kemeja putih, serta topi warna hitam.

Namun begiru, wanita 47 tahun ini seolah-olah tidak sedar dengan kejadian tersebut.






Nabil Ahmad Terkejut Dapat Rumah Lebih RM1 Juta

Posted: 28 Oct 2013 07:31 PM PDT

PETALING JAYA: Hasrat pelawak Nabil Ahmad untuk membeli sebuah kondominium Antara di Persiaran Gurney, Kuala Lumpur membawa tuah apabila pemaju perumahan itu bersedia memberikan rumah berkenaan secara percuma bernilai RM1.036 juta.

Nabil atau nama sebenarnya Ahmad Nabil Ahmad, 29, berkata, pada mulanya dia sekadar ingin bertanya mengenai kondominium yang ingin dibelinya itu tetapi pihak pemaju, sanggup memberikannya satu unit percuma jika dia bersedia menjadi duta perumahan itu.

"Saya terkejut kerana pada asalnya saya sekadar melakukan 'house hunting' dan berminat dengan sebuah unit di kondominium Antara yang bernilai RM600,000 kerana harganya murah berbanding dengan perumahan lain yang agak mahal.

"Selepas membuat perbincangan, tiba-tiba pihak pemaju (Faber Development Holdings Sdn. Bhd) berminat pula untuk menjadikan saya sebagai duta kondominium tersebut selama setahun dan menawarkan sebuah unit bernilai RM1.036 juta secara percuma pada 23 Oktober lalu," katanya.

Tambah Nabil, kondominium tersebut masih lagi dalam pembinaan dan dijangka siap pada tahun 2016.

Dalam pada itu, Nabil menyifatkan pemberian kondominium tersebut merupakan hadiah terbesar yang pernah diterima sejak bergelar selebriti, lima tahun lalu.

Malah ia juga sebahagian daripada rezeki anaknya, Naera Mikayla yang akan berumur setahun pada 25 November ini.

Sementara itu, Nabil berkata, dia kini bergiat aktif dalam membuat pelaburan hartanah selepas didorong oleh rakan-rakannya dan sudah memiliki tiga buah rumah termasuklah kondominium berkenaan.

"Saya juga banyak belajar daripada seorang lelaki yang hebat dalam pelaburan hartanah bernama Ahyat Ishak.

"Dan setakat ini saya telah membeli sebuah kondominium di Jalan Duta (Kuala Lumpur), dan rumah itu dihadiahkan kepada emak saya. Manakala sebuah lagi di Ara Damansara yang mana di situ saya tinggal bersama isteri (Nazirah Ayub)," tuturnya.

Nabil juga merupakan duta kepada kasut jenama Vans sejak dua tahun lalu.

PAS sendiri peralat ayat Al-Quran, nak tegur orang bagaimana?

Posted: 28 Oct 2013 07:01 PM PDT

KUALA LUMPUR 28 Okt. - Pendedahan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim (BN-Baling) mengenai sikap pemimpin Pas yang gemar memperalat ayat-ayat suci al-Quran demi kepentingan politik tetapi tidak pula mengamalkannya termasuk sanggup berbohong menggamatkan sidang Dewan Rakyat hari ini.

Beberapa pemimpin Pas yang 'panas punggung' dan 'merah telinga' mendengar pendedahan itu antaranya Mohamed Hanipa Maidin (Pas-Sepang) dan Khalid Abd. Samad (Pas-Shah Alam) bangkit 'menyerang' Abdul Azeez menyebabkan berlaku pertengkaran mulut hampir 15 minit.

Semuanya bermula selepas Abdul Azeez menyelar sikap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang langsung tidak menegur perbuatan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar mempolitikkan isu ziarah bapa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir iaitu Baharom Ramli, 77.

Katanya, Abdul Hadi sanggup menggunakan apa sahaja ayat al-Quran ketika mengkritik Barisan Nasional (BN) tetapi tidak pula melakukan perkara sama jika melibatkan pemimpin mereka meskipun dakwa Abdul Azeez, Mahfuz menipu dalam isu ziarah tersebut.

"Pemimpin Pas ini bila berhujah bukan main petik ayat al-Quran tapi bila pemimpin mereka menipu dalam kes ziarah ayah Jamil Khir semua membisu. Marang (Abdul Hadi) sendiri berucap tadi dengan memetik ayat al-Quran. Apakah semua ini pembohongan?" katanya semasa membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014.

Kenyataan itu menyebabkan Mohamed Hanipa membangkitkan Peraturan Mesyuarat ke atas Abdul Azeez menyebabkan berlaku perang mulut antara mereka sebelum Khalid turut bangun mencelah sehingga persidangan terganggu.

Meskipun keadaan berjaya diredakan seketika, perang mulut antara Abdul Azeez dan pemimpin Pas kembali tercetus selepas beliau mendedahkan pembangkang hanya pandai berceramah memburukkan kerajaan tetapi tidak tahu menyelesaikan masalah rakyat.

#PRKSgLimau: PAS politiikan isu Muhyiddin nak tutup malu

Posted: 28 Oct 2013 06:40 PM PDT

JERAI 28 Okt. - Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, Pas mempolitikkan kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung penyakit kencing manis bekas Menteri Besar Kedah, Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak.

Sehubungan itu, kata Mukhriz, Timbalan Perdana Menteri tidak berniat langsung untuk menyinggung perasaan mana-mana pihak.

"Saya berada di situ sewaktu beliau (Muhyiddin) berucap... Dia cuma sentuh mengenai Bajet 2014, kemudian membangkitkan isu pemansuhan subsidi gula dan antara lain mengenai masalah penyakit kencing manis.

"Penyakit kencing manis ini sangat berleluasa di negeri Kedah... Itu sahaja niat beliau (Muhyiddin). Tidak ada langsung nak mengatakan apa pun selain daripada itu," kata Mukhriz kepada Bernama dan RTM ketika ditemu bual di sini, hari ini.

Sehubungan itu, Mukhriz yang juga Pengerusi BN Kedah meminta orang ramai tidak melihat secara negatif kenyataan Muhyiddin itu.

Katanya, Pas tidak mempunyai niat lain dalam isu itu, selain bertujuan mempolitikkan isu, namun beliau yakin penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau memahami hal sedemikian.

"Saya ingat tidak perlu kita layan sangat perkara seperti itu (tindakan Pas mempolitikkan kenyataan itu), kerana ia langsung tiada kaitan dengan apa yang sedang kita lakukan di DUN Sungai Limau iaitu satu pilihan raya kecil di mana keputusan yang akan dibuat pengundi ini mestilah berasaskan perkara berkait dengan masa depan mereka (pengundi) sendiri," katanya. - BERNAMA.

#PRKSgLimau: Jentera Wanita UMNO dihalau petugas PAS

Posted: 28 Oct 2013 06:20 PM PDT

Shahrizat Abdul Jalil mendengar keluhan Puteh Ahmad yang terlantar sakit tua sewaktu mengunjungi warga emas tersebut dalam Program Ziarah Sayang Wanita UMNO di Kampung Bahagia, Sungai Dedap di Jerai, Kedah, semalam.
JERAI 28 Okt. - Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil membidas Pas yang sanggup menggunakan pelbagai taktik sehingga mencemari kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau.

Menurut beliau, dalam kejadian terbaharu, jentera pergerakan itu menerima ugutan dalam dua kejadian berasingan di Permatang Damai Laut dan Bukit Choras.

Katanya, ugutan berkenaan diterima daripada para petugas Pas yang meminta jentera Wanita UMNO agar beredar dari kawasan itu.

"Dalam kejadian di Permatang Damai Laut, jentera Jalinan Kasih Wanita UMNO Selangor didatangi petugas Pas meminta mereka tidak masuk berkempen. Kejadian ini berlaku kelmarin.

"Sementara semalam pula, para petugas rumah Wanita UMNO Terengganu didatangi oleh jentera pembangkang dan menghalau mereka keluar.

"Namun begitu, petugas wanita kita tetap bersemangat kerana kedatangan kita adalah dengan niat baik dan suci hati," katanya kepada pemberita selepas menziarahi warga emas, Puteh Ahmad, 83, yang terlantar di Kampung Bahagia, Sungai Dedap di sini hari ini.

Shahrizat berkata, secara keseluruhan, gerak kerja Wanita UMNO berjalan dengan baik meskipun dikacau ganggu oleh petugas pembangkang.

"Walaupun sesetengahnya dikatakan kawasan hitam, Wanita UMNO tidak mempunyai apa-apa masalah kerana kedatangan kita adalah suci hati.

"Kita mahu mengeratkan silaturahim dengan pengundi dan pada masa sama menerangkan usaha baik yang telah dan akan dijalankan oleh Barisan Nasional (BN) demi manfaat penduduk di Sungai Limau ini," jelasnya.

Mengenai peluang calon BN dalam PRK Sungai Limau, Shahrizat berkata, berdasarkan makluman jenteranya, para pengundi yang sebelum ini terhasut dengan dakyah pembangkang mula menunjukkan reaksi positif selepas dikunjungi petugas UMNO.

"Saya tengok di sini, mungkin mereka dahulu terlebih dengar cerita mengarut pembangkang dan ada prasangka terhadap UMNO dan BN. Saya tidak salahkan pengundi. Apabila kita jelaskan dengan baik, nampaknya mereka mula terima," katanya.

Bagaimanapun, beliau menasihatkan jentera Wanita UMNO dan BN agar tidak terlalu yakin malah terus berusaha menjalankan kempen menarik hati pengundi.

#PRKSgLimau: 'Saya tidak pernah khianati Azizan'

Posted: 28 Oct 2013 06:01 PM PDT

Mukhriz Mahathir (empat dari kanan) bersalaman dengan para guru ketika menghadiri majlis Perjumpaan Menteri Besar Kedah Bersama Warga Pendidikan Daerah Kuala Muda/Yan di SMK Dulang, Yan, Kedah, semalam.
JERAI 28 Okt. - Datuk Mukhriz Mahathir menegaskan, beliau tidak pernah mengkhianati janji apabila diminta oleh bekas Menteri Besar, Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak supaya menjaga Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di bawah pentadbirannya.

Beliau berkata, Kuin kini dijaga sebaik mungkin menerusi cara pentadbirannya yang tersendiri dengan memastikan kebajikan warga kolej universiti berkenaan terbela.

Katanya, beliau bukan jenis mungkir janji tetapi perlu dilihat juga apa janji yang dibuat.

"Allahyarham minta saya menjaga Kuin dan saya berjanji akan jaga. Jadi itu yang saya buat. Saya tafsirkan apabila Allahyarham menyebut supaya menjaga Kuin itu maksudnya menjaga warga Kuin, tidak semestinya bangunan kerana itu hanya fizikal. Yang kita hendak jaga warga Kuin," katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan warga pendidik di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dulang di sini hari ini.

Mukhriz mengulas mengenai isu yang dimainkan oleh pembangkang dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau kononnya beliau enggan meneruskan legasi Allahyarham Azizan termasuk melibatkan kampus Kuin.

Mereka juga menuduh Menteri Besar Kedah tersebut mengkhianati amanah yang diberikan oleh Azizan berhubung Kuin.

Mukhriz berkata, beliau tidak pelik apabila pelbagai persepsi ditimbulkan mengenai beliau kerana dalam PRK seperti ini, ia merupakan masa untuk perkara seperti itu disensasi atau dipolitikkan.

Tegas beliau, apa pun keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri, ia akan dipastikan bertepatan dengan mandat yang diberikan oleh rakyat.

Mukhriz, semua pihak memahami apabila berlaku peralihan kuasa pentadbiran, Menteri Besar baharu yang akan menentukan hala tuju kerajaan negeri.

"Apatah lagi peralihan kuasa ini berlaku antara dua parti berbeza. Tiada istilah yang mana Menteri Besar baharu yang datang dari parti berbeza mewarisi tanggungjawab daripada pihak sebelumnya.

"Kita mempunyai hak eksekutif untuk membuat keputusan sendiri. Yang penting kepentingan warga Kuin tentu diberi keutamaan," ujar beliau.

Justeru, kata Mukhriz, tidak timbul isu sama ada beliau mengkhianati janjinya terhadap Allahyarham Azizan yang juga merupakan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Limau.

"Ia tidak langsung berlaku. Kalau hendak cerita pasal khianat ini, saya ingat ada orang lain yang lebih mengkhianati," katanya.

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Politik/20131029/po_04/Saya-tidak-khianati-Azizan---Mukhriz#ixzz2j3Nr2sfY
© Utusan Melayu (M) Bhd

Berbicara perihal hudud ala KL Gangster

Posted: 28 Oct 2013 05:01 PM PDT

Seperti yang kita ketahui negara Brunei telah pun mengamalkan undang-undang Hudud dalam menghukum pesalah beragama Islam.

Dalam masa yang sama, penggiat seni seperti Syamsul Yusof turut memberikan pandangannya yang tersendiri berhubung perkara tersebut di laman Twitternya, baru-baru ini.

Syamsul memuji dan bersetuju dengan pelaksanaan Hudud yang dilakukan Brunei dan berharap satu hari nanti Malaysia pun akan mengamalkannya untuk menegakkan undang-undang Islam.

Macam dah sebati pula penggunaan perkataan seperti 'lu', 'gua' dan 'wa' dalam diri Pengarah KL Gangster ni kan.

Dalam menasihati, sempat pula dia menyelitkan perkataan sebegitu.

THE FLYING KICK

Posted: 29 Oct 2013 01:45 PM PDT

THE FLYING KICK


NIK AZIZ KATA, UNDI UMNO-BN UMPAMA UNDI NAIKKAN HARGA, TAPI UNDI PAS, NAIK KE SYURGA!!!

Posted: 29 Oct 2013 08:00 AM PDT

NAIK HARGA PADI ATAU NAIKKAN SUBSIDI? ANTARA GEMBIRA PARA PENANAM PADI DAN RESAH PENGILANG BERAS!!!

Posted: 29 Oct 2013 06:30 AM PDT

CA;LON PAS DUN SUNGAI LIMAU MENGAKU, 'SAYA TULEN, BANG!' SAMBIL JALAN TERKEPIT-KEPIT!!!

Posted: 29 Oct 2013 05:00 AM PDT

TERKULAT-KULAT PEMIMPIN PAS DI DEWAN RAKYAT KENA BALUN DEK AZEEZ RAHIM PASAL PERDAGANGKAN AYAT AL QURAN!!!

Posted: 29 Oct 2013 02:44 AM PDT

BANNER SYIAH BUAT PAS TAK SENANG DUDUK DAN TERUS TUDUH UMNO YANG BUAT!!!

Posted: 29 Oct 2013 12:42 AM PDT

AKHIRNYA PAS DATANGKAN JUGA TENAGA KEMPEN DARI IRAN UNTUK BANTUAN DI SUNGAI LIMAU!!!!

Posted: 28 Oct 2013 11:30 PM PDT

KETIKA PAS SIBUK MENDABIK DADA PERJUANGKAN ISLAM, NAJIB ABDUL RAZAK UTUS NASHARUDDIN MAT ISA KETUAI PASUKAN JIHAD TENTANG COMANGO DI GENEVA!!!

Posted: 28 Oct 2013 10:00 PM PDT

PELIK ATAU TIDAK, GENG ULAMA PAS LANGSUNG TIDAK TURUN BERKEMPEN DI SUNGAI LIMAU!!!

Posted: 28 Oct 2013 08:37 PM PDT

Cucu Tok Selampit

Posted: 29 Oct 2013 01:35 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Pasangan Yang Ideal - Suami ADUN PKR, Isteri Ketua Wanita Bahagian UMNO

Posted: 28 Oct 2013 11:30 PM PDT

Siapa kata berpolitik kena bermusuhan. Siapa kata perbezaan politik harus menyebabkan suami isteri bercerai berai dan anak dan bapa tidak bertegur sapa. Lihatlah pasangan di sebelah. Si isteri adalah Ketua Wanita UMNO Bahagian Kota Marudu.

Redonah Bahanda telah berjaya menewaskan penyandang sejak 30 tahun lalu, Tina Majawan di dalam permilihan Wanita UMNO baru-baru ini. Ironinya, suami kepada Redonah Bahanda adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Matuggong, YB Jailani Hamdan yang mewakili parti PKR. Hebat bukan?

Ramai Jentera PAS Berkempen #PRKSgLimau Hingga Ke Danok!

Posted: 28 Oct 2013 09:00 PM PDT



Patutkah beria-ria sangat Timbalan Presiden PAS, Al Fadil Tuan Guru Haji Mat Sabu mengeluarkan 'fatwa' baru di dalam ceramah beliau di Sedaka, Sungai Limau, semalam. Mungkin untuk menghalalkan ceramah dan kempen mereka hingga ke Danok kot?
Hangpa nak urut kaki ke, nak urut badan ke atau nak urut kepala ka, hangpa buanglah baju ada lambang parti tu. Hangpa tak malu ka? Patutlah isteri Stopa Ali sampai ikut suami beliau untuk berkempen. Dia tak percaya dekat laki dialah tu.

Kelibat Stopa Ali Kelihatan Untuk Berkempen Di #PRKSgLimau

Posted: 28 Oct 2013 08:00 PM PDT



Lensa kamera berjaya merakamkan kelibat orang kuat PAS, Datuk Mustafa Ali di Holiday Villa, Alor Setar. Kelihatan beliau sedang bersarapan degan isterinya yang sah di hotel berkenaan.

Mungkin Datuk Mustafa berulang alik ke Sungai Limau dari sini untuk berkempen PRK. Kenapa masam dan 'kelat' bebenor wajah isteri beliau? Jarang bebenor ahli politik membawa isteri untuk tujuan berkempen.

Apa isteri Datuk Mustafa tidak percayakan beliaukah? Al maklumlah Danok tak sampai sejam perjalanan dari Alor Setar. Atau si isteri takut roti canai lebar bertebaran merata-rata dalam bilik hotel kot?

Kata Pakteh...!!

Posted: 29 Oct 2013 01:25 PM PDT

Kata Pakteh...!!


CALON PAS WAJIB TARIK DIRI

Posted: 28 Oct 2013 05:35 PM PDT

waadat

Posted: 29 Oct 2013 01:23 PM PDT

waadat


syed mohtar dan gula

Posted: 29 Oct 2013 01:33 AM PDT

Bersyukurlah dengan kecerdikan yang Allah Taala berikan pada kita.

Bagi Demang sipembuat grafik yang Demang siarkan ini orang yang cerdik. lihatlah bagaimana dia menyampaikan mesej proganda hanya menggunakan graf dan foto. 

Mesej peningkatan harga gula disampaikan melalui graf yang menarik dan mudah difahami. Kemudian dicarinya foto towkey gula pertama berwajah manis manakala foto orang Islam yang dikatakan menerajui pasaran gula sekarang berwajah bengis.

Apa maksudnya? Tidak perlu meneka kerana sebaris ayat yang disertakan sudah menjelaskan: "HARGA GULA NAIK 6 KALI SETELAH BERTUKAR KEPADA MELAYU ISLAM YANG BERAGAMA UMNO".

Nampaknya sipembuat grafik ingin menyampaikan dua mesej iaitu:

Pertama; ada orang Melayu Islam yang beragama UMNO. Demang ulang: Melayu Islam beragama UMNO.

Kedua; orang Islam tidak layak diberi kuasa kerana menguruskan gulapun tak pandai (atau zalim).

Benarkah orang Islam tak mampu? Bagaimana dengan firman Allah Taala bahawa "kamu adalah ummat terbaik yang diutus bagi memimpin manusia?".

Jika Syed Mohtar seorang yang tamakkan harta dunia, kenapa beliau boleh membuka Yayasan untuk kebajikan dan membina masjid?

Demang rasa orang yang membuat grafik ini bukanlah orang yang seagama dengan Syed Mohtar sebab itu dia menyanjung orang yang banyak bagi derma buat kuil!

Di awal tadi Demang sentuh tentang 'orang cerdik' kerana Demang rasa kita perlu berhati-hati dengan orang cerdik. Ingatlah, bukan semua orang yang cerdik itu memiliki jiwa yang baik. 



Other Perspektif

Posted: 29 Oct 2013 01:17 PM PDT

Other Perspektif


Malaysia Insider asyik mohon maaf jee

Posted: 28 Oct 2013 05:28 PM PDT

PEJUANG BANGSA

Posted: 29 Oct 2013 11:36 AM PDT

PEJUANG BANGSA


PEMUDA UMNO GEMPUR KAWASAN HITAM PAS #PRKSgLimau @khairykj @MuhkrizMahathir

Posted: 29 Oct 2013 07:42 AM PDT


Kempen Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau yang masuk hari ketujuh menyaksikan Barisan Nasional (BN) berjaya memasuki kawasan-kawasan peti undi yang dahulunya merupakan kubu kuat parti pembangkang. 

 Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang melakukan walk-about di peti undi Bukit Besar dan Matang Buluh di sini hari ini berkata, kejayaan itu merupakan satu petanda baik bagi BN untuk menguasai semula DUN Sungai Limau yang dikuasai Pas sejak sekian lama. 

 "Satu isyarat yang baik, saya diberitahu dahulu nak naikkan bendera BN pun tak boleh di Bukit Besar, Matang Buluh dan Selengkoh. Sekarang ini kita tengok bendera BN berkibar di sana, begitu juga poster dan banting calon BN, Dr. Ahmad Sohaimi Lazim juga sudah dinaikkan.

 "Malah saya diberitahu ada orang kuat Pas yang sudah bersama kita dan ada yang menjenguk ke bilik gerakan kita. Maksudnya mereka sudah bersedia untuk membuat penghijrahan. 

 "Slogan 'Berani Hijrah' yang dibawa oleh Menteri Besar, Datuk Mukhriz Tun Mahathir amat tepat sekali," kata Khairy dalam sidang akhbarnya. 

 Khairy yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata, jika BN berjaya mengurangkan bilangan undi Pas di peti-peti undi yang menjadi kubu kuat parti itu, secara tidak langsung akan menyumbang kepada usaha merampas kembali DUN berkenaan. 

 "Mana-mana yang kita kenal pasti sebagai kawasan hitam kita sudah mula masuk. 

Nak kata kita menang di kawasan itu tidak tahu lagilah, tapi sekurang-kurangnya kita nampak sudah ada peningkatan. Kalau kita boleh kurangkan majoriti Pas di kubu mereka saya yakin secara keseluruhan kita boleh capai kejayaan," kata beliau. 

 Sementara itu, Khairy berkata, Pemuda BN mengambil pendekatan sederhana dalam berkempen di Sungai Limau memandangkan para penduduk di kawasan berkenaan tidak boleh menerima kempen yang melampau. 

 "Kempen kita memang rancak tetapi dari segi pendekatan kita akan bersederhana. Sebab itu kita tak ada ceramah, tak ada konvoi besar-besaran. Kita diberi nasihat oleh pemimpin masyarakat bahawa rakyat di sini tidak suka cara kempen yang begitu gah. Tetapi setiap hari kita ada program cuma dia punya pendekatan adalah sederhana," katanya. - UTUSAN ONLINE

Khairy ziarah warga emas di PDN Dulang Besar & Bukit Besar 






Program Ramah Mesra Pemuda UMNO di PDM Bukit Besar   



Pemeriksaan kesihatan percuma oleh Klinik Bergerak PPUM 
yang dikelolakan Dr Novandri 





Pemeriksaan terus ke rumah warga emas dibuat Klinik Bergerak
PPUM yang turut disertai Naib Ketua Pemuda UMNO 
Khairul Azwan Harun 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan