Jumaat, 18 Oktober 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


THE FLYING KICK

Posted: 18 Oct 2013 01:28 PM PDT

Cucu Tok Selampit

Posted: 18 Oct 2013 01:28 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Wanita Tuntut RM21 Billion Dari Kerajaan Malaysia Buat Laporan Polis

Posted: 17 Oct 2013 07:50 PM PDT


Tidak dapat dipastikan sama ada wanita yang dikenali sebagai Khamsiah binti Mohammed Noor ini kurang siuman, gila atau sewaktu dengannya atau salah seorang pengikut ajaran sesat. Namun laporan polis yang dibuatnya semalam benar-benar mencuit hati. 

Beliau menuntut RM21 billion daripada Kerajaan Malaysia kononnya, sebelum kelahiran beliau, Allah SWT telah tulis bahawa beliau layak mendapat duit sebanyak RM21 billion. Macam-macam cara gila rupanya di Malaysia ni ye?

tun faisal dot com

Posted: 18 Oct 2013 01:17 PM PDT

tun faisal dot com


#PemilihanUMNO : Cai beri petunjuk saya masih underdog.....

Posted: 18 Oct 2013 01:10 AM PDT



Terima kasih kerana menyenaraikan saya dalam CAI ini.

Ramai yang telah membuat cai masing-masing. Ada di antara CAI ini telah disebarkan melalui pelbagai medium. Terima kasih kepada semua yang menyenaraikan nama saya. Bagi yang tidak menyenaraikan nama saya, saya amat berharap agar para perwakilan dapat membantu saya dengan TETAP mengundi CALON MT NO 60 pada hari esok.

Berdasarkan trend CAI amat penting ada pemilihan kali ini disebabkan pemilihan di peringkat bahagian juga berlaku secara serentak. Dalam pemilihan sayap yang lepas, ramai yang lebih memberi tumpuan kepada pertandingan di bahagian dan apabila ketika mereka ingin mengundi untuk pemimpin pusat, minda mereka terlalu penat untuk memikirkan siapa yang patut dipilih, lebih-lebih lagi apabila ramai perwakilan di peringkat cawangan yang tidak benar-benar mengenali calon pusat.

Mereka mungkin tidak melihat pun buku senarai calon-calon yang diberi, sebaliknya memilih berdasarkan CAI yang diterima.



Cai perwakilan di zon selatan ini tidak menyenaraikan saya.



Cai perwakilan di zon tengah ini juga tidak menyenaraikan saya.



Terima kasih kepada perwakilan negeri di zon utara ini yang menyenaraikan saya walaupun di tempat terakhir. Janji dalam senarai... 






Terima kasih kepada perwakilan yang menyenaraikan saya, pemimpin-pemimpin wakil Pemuda UMNO , Datuk Razali Ibrahim, Datuk Seri Reezal Merican, Datuk Sohaimi Shahadan dan juga calon Naib Presiden, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Tidak perlu berkecil hati dengan cai-cai yang dikeluarkan ini. Perwakilan boleh menggunakannya sebagai panduan. Akhirnya, ia adalah pilihan perwakilan sendiri. 

Pindaan Perlembagaan UMNO Tahun 2009 telah memberikan kuasa memilih kepada semua perwakilan. 

Pada pandangan saya, Majlis Tertinggi UMNO perlu berupaya membawa ASPIRASI PARTI dan tidak terlalu terikat dengan aspirasi kerajaan. Selain anggota pentadbiran, Majlis Tertinggi UMNO perlu juga dibarisi oleh pemimpin yang boleh membawa aspirasi parti dan akar umbi di dalam UMNO.

Pilihlah calon yang anda rasa boleh membantu memperkukuhkan UMNO bagi menghadapi Pilihan Raya ke-14, yang boleh buat kerja untuk parti, yang ada masa untuk membuat kerja atas platform parti, yang boleh bersuara dalam nada parti, bukan semata-mata memilih mereka kerana kepentingan diri, bahagian dan kelompok kita.

Selamat memilih, mudah-mudahan pilihan kita semua dapat mengukuhkan parti bagi menghadapi PRU ke-14. Semoga pilihan kita diberkati dan mampu meningkatkan keyakinan dan menarik minat rakyat untuk terus memilih UMNO dan BN bagi mentadbir negara ini.


Keris Pusaka Melayu

Posted: 18 Oct 2013 11:36 AM PDT

Keris Pusaka Melayu


Agenda BBC untuk memecah belahkan orang Islam isu Kalimah Allah

Posted: 18 Oct 2013 12:35 AM PDT

PEJUANG BANGSA

Posted: 18 Oct 2013 11:24 AM PDT

PEJUANG BANGSA


TERKINI ! TUN M RAMAL MUHKRIZ KALAH NAIB PRESIDEN ATAU TARIK SIMPATI ??

Posted: 18 Oct 2013 05:00 AM PDT




Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar) kelihatan tidak yakin dengan peluang anaknya, Datuk Mukhriz Mahathir dalam pemilihan naib presiden Umno esok dengan mengatakan peluang Menteri Besar Kedah itu sekadar 50% kerana tidak menjadi calon pilihan Presiden, Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, Mukhriz adalah calon yang ingin membawa perubahan kepada Umno tetapi malangnya terdapat pemimpin sedia ada enggan menerima perubahan itu.


"Mukhriz bertanding jawatan naib presiden ketika berumur 49 tahun dan ramai menganggap dirinya masih muda.

"Namun saya tidak melihat faktor itu kerana pemimpin terdahulu Umno telah biasa ditonjolkan dengan kepimpinan di masa usia muda antaranya Tun Abdul Razak.

"Semasa saya menjadi Perdana Menteri dahulu pun saya membariskan pemimpin muda untuk menjadi Menteri Besar, antaranya Tan Sri Isa Samad yang menjawat jawatan itu ketika usia dalam lingkungan 30an," kata Dr Mahathir dalam majlis sambutan Aidiladha di Kuala Lumpur hari ini. 
- tmi 





Komen GPB -  Kata-kata Tun M sebenarnya bukan nak anaknya kalah tapi satu sebenarnya  strategi untuk menarik simpati perwakilan .

GAMBAR YANG BUAT MACAI PAKATAN MELOMPAT GEMBIRA TAK TERKATA !!

Posted: 18 Oct 2013 03:43 AM PDT



hari ini  tersebar gambar Bang Non menyampaikan khutbah di sebuah masjid dekat Australia oleh macai2 nya di facebook .   Bukan main lagi seronok mereka perli Najib & Rosmah pasal Bang Non  depa boleh bagi khutbah Jumaat depan orang putih .

Cuma yang best macai depa perli  penyokong  UMNO bahawa  Dunia akan kiamat jika gambar itu adalah Anwar.

Setakat gambar ini  GPB tak heran langsung.....manusia pelbagai wajah ini boleh jadi sesiapa pun ikut keadaan.

 Dia lah juga yang tetap bertegas mahu kalimaah Allah boleh digunakan Kristian di gereja & bible.

Orang macam ini nak kita banggakan ??  Pergi mampos la !!






DATUK MUSA CALON BUKAN YES MAN DALAM MT UMNO JIKA DIPILIH PERWAKILAN !! #DM4MT

Posted: 17 Oct 2013 10:00 PM PDT

Datuk Musa Sheikh Fadzir satu nama yang tak perlu kita perkenalkan lagi dalam UMNO terutama di P.Pinang.

 Jika di Perhimpunan Agung Umno , perwakilan & pemerhati sentiasa menantikan ucapan perbahasannya yang berani membawa suara akar umbi & juga menegur kepimpinan demi kebaikan parti .

 Semasa menjadi orang No 2 UMNO negeri , beliau antara pemimpin yang lantang sekali membelasah kerajaan DAP sehinggakan ada pemimpin pembangkang mahu ugut nak saman . Dalam pemilihan UMNO kali ini beliau menawarkan diri selaku Setiausaha UMNO negeri untuk bertanding MT UMNO yang bernombor calon 12 .

Tak rugi perwakilan di akar umbi  jika mengundi Musa  kerana sudah beliau sendiri sudah jelaskan  dia tidak mahu menjadi YES MAN dalam mempejuangkan agama & bangsa jika diberikan tempat dalam MT UMNO.




Orang Melayu perlu mengelak daripada bersikap yes men dalam memperjuangkan nasib bangsa serta mereka juga mesti bersuara dalam hal-hal yang melibatkan kepentingan agama.
Atas kesedaran itu, Datuk Musa Sheikh Fadzir menawarkan diri untuk bertanding jawatan Majlis Tertinggi (MT) pada pemilihan Sabtu ini selepas Pengerusi dan Timbalan Pengerusi UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman dan Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya tidak bertanding.
"Kalau perkara tidak betul saya akan bersuara bagi akar umbi," kata Setiausaha Perhubungan UMNO Pulau Pinang itu di sini hari ini.
Menurutnya, MT adalah penasihat kepada Presiden dan Timbalan Presiden parti dan kerana itu UMNO perlu mempertahankan landasan perjuangannya untuk orang Melayu dan Islam.

WANITA UMNO DAH BAGI ISYARAT KEKALKAN 3 NAIB PRESIDEN UMNO

Posted: 17 Oct 2013 09:15 PM PDT



Pergerakan Wanita UMNO menggariskan tiga aspek penting dalam menentukan Naib Presiden parti itu pada pemilihan UMNO esok

Ketuanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, tiga aspek itu meliputi calon yang mampu memelihara kedaulatan negara, memastikan keamanan negara dan menjaga kesejahteraan rakyat.

Katanya, keenam-enam calon yang bertanding jawatan itu memiliki kelebihan masing-masing tetapi menekankan ketiga-tiga faktor itu menjadi pilihan Wanita UMNO.

"Saya faham keenam-enam calon Naib Presiden semua hebat-hebat belaka tetapi wanita memberi keutamaan kepada tiga faktor di dalam memilih pemegang jawatan berkenaan. Pertama calon yang membawa kedaulatan negara, kita minta Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai Menteri Pertahanan mesti berani menentukan kedaulatan negara sentiasa terjamin.

"Kedua bagi Wanita UMNO, ialah keamanan negara dan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi diberi kepercayaan oleh Perdana Menteri untuk menjaga keselamatan dalam negeri serta keamanan negara. Ketiga, yang juga mustahak ialah kesejahteraan rakyat dan Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal telah diberi mandat untuk menguruskan perkara ini di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah," katanya ketika ditemui di Majlis Ramah Mesra Wanita UMNO, di sini hari ini.

Selain Ahmad Zahid, Hishammuddin dan Mohd. Shafie, jawatan Naib Presiden turut ditandingi oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir; bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam serta bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.
Menjawab soalan pemberita sama ada aspek-aspek itu memberi gambaran bahawa Wanita UMNO memilih mengekalkan ketiga-tiga penyandang Naib Presiden, Shahrizat menafikannya dan memberitahu bahawa pendirian setiap perwakilan harus dihormati.
Katanya, pada pemilihan kali ini terdapat terlalu ramai perwakilan daripada akar umbi parti yang akan membuang undi dan beliau hanya menyatakan pilihan Wanita UMNO adalah berdasarkan ketiga-tiga aspek berkenaan.

"Saya tidak kata begitu (kekalkan), apa yang saya kata adalah adil. Semua yang bertanding adalah dalam satu keluarga dan kita hormati pilihan para perwakilan.

"Saya selaku Ketua Wanita UMNO, kami fokus, kami kena ada sebab mengapa pilih seorang pemimpin. Bagi Wanita UMNO sangat jelas kepentingan ketiga-tiga aspek itu," jelas beliau.
Dalam pada itu, Shahrizat berkata, Wanita UMNO amat menghargai usaha Hishammuddin yang telah mengarus perdanakan sayap parti itu.

"Semasa Datuk Seri Hishammuddin mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan, saya selaku Ketua Wanita telah meinta supaya wanita diarus perdanakan dan Ketua Wanita cawangan diberi mandat selaku perwakilan secara automatik yang diambil kira oleh beliau," ujarnya.

PASUKAN TRANSFORMASI DIRAMAL KUASAI PERMATANG PAUH @APterkini @CZ4KBPP

Posted: 17 Oct 2013 05:30 PM PDT



Esok merupakan hari penentuan untuk kita tentukan siapa Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh yang baru di antara 4 calon yang bertanding . Setakat ini  ,  analisis GPB  selepas melihat kepada mood  perwakilan akar umbi ,  Calon No 04  Mohd Zaidi Hj Mohd Said @ Cikgu Zaidi   iaitu mantan Ketua Pemuda adalah  paling popular di bibir mulut mereka .  

Walaupun beliau difitnah dengan pelbagai tuduhan liar  menerusi sms sejak kelmarin , ia tidak sedikit melemahkan  semangat transformasi beliau untuk melakukan perubahan besar untuk UMNO Prmtg Pauh.

Sepanjang kepimpinannya mengetuai Pemuda  , Cikgu Zaidi dikenali sebagai pemimpin yang cukup dekat dengan rakyat   melalui  aktiviti  orang muda , kebajikan , pendidikan & kemiskinan .

Kini beliau mahu membawa perubahan  UMNO Bahagian dengan satu perubahan dinamakan pasukan  transformasi .  


ikuti apa itu tranformasi nak dibawa Cikgu Zaidi disiarkan Utusan : 


UTUSAN: Kenapa Permatang Pauh perlukan perubahan?

MOHD. ZAIDI: Perubahan itu diperlukan supaya ia seiring dengan transformasi yang diperkenalkan UMNO di peringkat nasional. Kita perlu memecahkan benteng bayangan Anwar Ibrahim dalam kalangan pemimpin UMNO yang masih ada di Permatang Pauh. Justeru, saya menawarkan sebuah pasukan yang dinamakan 'Pasukan Transformasi', terdiri daripada muka baharu dan lama untuk membawa perubahan kepada UMNO bahagian.

Kepemimpinan macam mana diperlukan di Permatang Pauh?

Golongan muda di sini masih berasa terpinggir daripada perjuangan politik pemimpin sekarang. Kerana itu usaha menarik golongan muda amat diperlukan. Ia terbukti apabila golongan muda menterjemahkan hasrat mereka dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu dengan memberikan sokongan kepada Barisan Nasional (BN). Peningkatan itu diterjemahkan oleh golongan muda yang membuktikan minat mereka terhadap UMNo makin bertambah.

Bagaimana misi Pemuda sekarang ini?

Misi saya dengan menetapkan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) sebagai misi menjatuhkan penguasaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di bawah pimpinan Ahli Parlimennya yang juga Ketua Umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tanggungjawab itu perlu dilaksana bagi memastikan orang Melayu di kawasan tersebut tidak terus terpinggir meskipun banyak projek pembangunan di sekitarnya berjalan rancak.

Pembangunan perlu ditingkatkan di Permatang Pauh?

Pembangunan di Permatang Pauh masih perlahan. Pembangunan yang ada sekarang adalah semasa kepimpinan UMNO. Jadi, matlamat saya untuk merancakkan kembali pembangunan untuk dinikmati oleh rakyat terutama peluang pekerjaan kepada generasi muda.

Saya mahu memperjuangkan pembangunan pendidikan dengan mewujudkan sebuah Sekolah Agama berasrama penuh, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan Rumah mampu milik untuk golongan miskin dan sederhana di Permatang Pauh. Selain mewujudkan peluang perniagaan baru di sektor Industri Kecil dan Sederhana (IKS) serta pertanian.

Bagaimana harapan tiga sayap penting UMNO di Permatang Pauh?

Keputusan pemilihan tiga sayap baru-baru ini membuktikan transformasi golongan muda memerlukan pembaharuan dalam kepimpinan UMNO.

Keputusan yang ditunjukkan oleh Pemuda, Puteri dan Wanita dalam pemilihan itu menunjukkan pengaruh kepimpinan terdahulu perlu berubah. Itulah keputusan yang diterjemahkan oleh tiga sayap parti yang mahukan gandingan baharu untuk memantapkan parti di Permatang Pauh.

DIMENSI

Posted: 18 Oct 2013 11:20 AM PDT

DIMENSI


Omegay: Fuckatan Rakyat selama2nya perangi islam!...harkkk ptuihh kehkehkeh

Posted: 17 Oct 2013 11:55 PM PDT


Pendirian PR Dalam Penggunaan Kalimah Allah Adalah Sama
PETALING JAYA: Pakatan Rakyat (PR) mengekalkan pendirian mereka bahawa bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah walaupun Mahkamah Rayuan pada Isnin melarang akhbar Gereja Katolik The Herald daripada menggunakannya.

Dalam sidang akhbar bersama untuk mengumumkan pendirian mereka PR yang diketuai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, bahawa mereka sentiasa konsisten dalam menangani isu tersebut dengan syarat ia tidak disalahgunakan dan disalahertikan.

"Oleh yang demikian kami menyeru masyarakat agar bertenang sehingga segala proses perundangan berhubung isu ini diselesaikan," ujarnya lagi di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini pada lewat petang Khamis.

Turut hadir pada sidang akhbar itu ialah Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Penasihat Kebangsaan DAP, Lim Kit Siang.

Tegas Anwar, PR berharap tidak ada mana-mana pihak yang mengeksploitasikan isu ini untuk membangkitkan sentimen mana-mana kaum atau agama.

Anwar juga menegaskan tidak perlu kepada mana-mana pihak yang menyokong keputusan Mahkamah Rayuan itu dengan menghentam pandangan pihak lain yang berbeza.

Ini termasuklah, katanya, pandangan yang disuarakan oleh bekas mufti Johor.

Anwar merujuk kepada pandangan yang disuarakan oleh Datuk Noh Gadut yang berkata sesiapa yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan itu boleh disifatkan sebagai murtad.

Malah kata Anwar, ulamak terkenal dunia, Yusof al-Qardhawi sendiri menegaskan yang kalimah Allah tidak eksklusif hanya untuk umat Islam.

Kepada satu soalan, Mustafa menjawab isu mengenai kalimah Allah ini tidak wajar dijadikan isu pada pilihan raya kecil Sg Limau 4 November nanti.

Dalam pada itu Anwar mengesahkan yang nama calon PR untuk pilihan raya itu nanti akan diumumkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Sg Limau pada Isnin, 21 Oktober.

Kerusi Dewan Undangan Negeri Sg Limau menjadi kosong ekoran kematian wakilnya, iaitu bekas menteri besar Kedah, Tan Sri Azizan Abdul Razak pada 26 September lalu. - mstar

p/s: sket2 yusof qardawi...sket2 yusof qardawi!..ape dah takde ulama lain ke dia nak rujuk?...nak rujuk nik aziz dah tak jalan dahh!...semua fatwa mengarut dah kena tanam dengan org2nye sekali...skang ni anuwar botox lagi sekali jaja nama yusof qardawi..tunggu ler klu dia dah takde lagi dengan sape plak dia nak perguna lepas ni kehkehkeh >:D adoiyaiii

Omegay: DAP bina sekolah antarabangsa islam - Melayu islam bangga?...kecuali PAS lerr >XD

Posted: 17 Oct 2013 05:30 PM PDT

GEORGE TOWN, Oct 16 — A RM6 million International Islamic School will be built at Sungai Ara here, adding to the eight other international schools in the state.

The project, undertaken by Penang Islamic Foundation, is expected to start construction next year.
Penang Chief Minister Lim Guan Eng said the project will be funded by Koperasi Tunas Muda Sungai Ara Berhad.

The project is set to be built on a 4.863 acres of land in Jalan Persiaran Relau near the SK Relau in Sungai Ara.

"This is an international Islamic school which will produce more Islamic scholars in the state," he said when announcing this during a press conference at his office today.

The whole project will include an academic block, a multi-purpose hall, a sports complex and students' hostels.

"We expect the project to complete by 2017," Lim said.

With the addition of the state's first international Islamic school, Lim hoped it will be the catalyst to improve Islamic education in the state.

"This project will also promote Penang as an education hub as it is the only international islamic school in the northern region of Malaysia," he added.

The state currently has a total eight international schools offering the British and American education syllabi. - sumber

p/s: melayu lima posen tetap jadi bangsat dalam deeayypig! kehkehkeh

WARISAN@PAHANG

Posted: 18 Oct 2013 09:52 AM PDT

WARISAN@PAHANG


Hukum Menggunakan Kalimah Allah Oleh Orang Bukan Islam

Posted: 18 Oct 2013 01:56 AM PDT

Oleh : Mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Negeri Pahang Kali ke-2/2008, pada 11 - 12 Jun 2008 Keputusan : Hukum menggunakan kalimah Allah oleh orang bukan Islam adalah seperti berikut : Penggunaan, pernyataan, penyebaran, percakapan, apa-apa bentuk penerbitan samada media elektronik atau media cetak menggunakan kalimah Allah oleh orang bukan Islam yang boleh mengeliru atatu memesongkan akidah kepada umat Islam sebagaimana termaktub dalam Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama-agama Bukan Islam No.5 tahun 1985 dan lain-lain istilah agama Islam yang dipakai oleh orang Islam untuk kegunaan agama Islam adalah tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam. Kesalahan menggunakan kalimah Allah dan istilah agama Islam telah termaktub dalam Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama-agama Bukan Islam No.5 tahun 1989. Keterangan/Hujah : 1. Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang kristian adalah merujuk kepada 'Tuhan Bapa' iaitu salah satu oknum daripada akidah trinity. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverand Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah SAW. Selain daripada itu, lafaz Allah juga, tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal usul penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah 'Theos' bukannya Allah. 2. Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El. Eloh, Elohim dan juga Yhwh. 3.Kaliamh Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian. 4.Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kaliamah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini. 5.Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun pengunaannya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid. 6.Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam. 7.Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalauterbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahawa semua agama adalah sama. 8.Kalimah Allah sebenarnya tidak ada dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu, perkataan God diterjemahkan sebagai Allah. 9.Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar'iyyah dn Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa ini bagi menjaga kesucian agama dan akidah umat Islam. 10.Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek keselamatan, tetapi faktor utama adalah berasaskan akidah dan kesucian agama Islam. 11. Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama.

bumiyang

Posted: 18 Oct 2013 03:48 AM PDT

bumiyang


Kalimah Allah - Jawapan Untuk Ustaz Wan Ji???

Posted: 18 Oct 2013 12:26 AM PDT

Pendakwah bebas Wan Ji Husein (foto kiri) menampil beberapa persoalan berkaitan kalimah Allah yang menurutnya patut diperjelas oleh Nooh, antaranya:(1) Status ayat al-Quran yang menyatakan sembelihan Ahli Kitab (Yahudi dan Kristian) yang dibacakan nama Allah boleh dimakan. Sila Wan Ji nyatakan jika semasa menyembelih orang Kristian menyebut dengan nama Allah, Isa anak Allah dan Ruh Kudus

Politik Harian

Posted: 18 Oct 2013 03:30 AM PDT

Politik Harian


Isu CEC - KJ Belasah Guan Eng #Khairykj

Posted: 17 Oct 2013 06:26 AM PDT





Selepas kenyataannya disalahertikan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, berhubung penelitian Jabatan Perndaftar Pertubuhan (ROS) terhadap pemilihan sayap parti Umno yang berlangsung, pada Sabtu lalu, hari ini, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin kembali membidas pemimpin parti demokratik itu .

"Apa yang membezakan pemilihan Umno dan DAP. Ahli parti membuat aduan kepada ROS melalui surat.

"Ahli Umno tidak," katanya yang dipetik dalam laman Twitternya hari ini.

Beliau berkata demikian ekoran Guan Eng mendakwa dengan merujuk kenyataan Khairy bahawa perkara itu tidak terjadi jika ianya DAP dan itu adalah hipokrit.

Sebelum ini, Khairy berkata, masalah yang timbul dalam perjalanan mesyuarat dan pemilihan peringkat pemimpin sayap parti minggu lalu memadai dengan siasatan oleh jawatankuasa pemilihan Umno dan tidak perlu dibawa ke penelitian ROS.

Kes berkenaan, yang disifatkannya sebagai "terpencil", perlu disiasat secara terperinci oleh jawatankuasa pemilihan tersebut, katanya kepada pemberita hari ini.

"Kalau ada kelemahan haruslah disiasat satu persatu. Setakat ini saya rasa tidaklah sampai ke peringkat harus dipertikaikan oleh ROS.

"Tapi tak apa, kita tengoklah siasatan yang dibuat. Tapi bagi kita ini bukan kes yang banyak, mungkin terpencil sahaja," katanya.

Selain itu, Khairy yang Menteri Belia dan Sukan itu berkata sekiranya ahli Umno membuat aduan kepada ROS tidak mustahil badan itu akan menyiasat.

"Jika ahli kami mengadu kepada ROS, ROS harus siasat.

"Tetapi ahli kami menggunakan mekanisme dalaman sekarang ini. Faham Lim Guan Eng?," ujarnya lagi.-SH

AL-Kesah AloQStaQ

Posted: 18 Oct 2013 03:22 AM PDT

AL-Kesah AloQStaQ


24 JAM LAGI .... PILIH MUKHRIZ ... UNDI CALON #05 ... Pemimpin Berpakej Lengkap ! ... BERANI BERUBAH !

Posted: 17 Oct 2013 05:08 PM PDT



DATO' MUKHRIZ BIN TUN DR MAHATHIR.

SEORANG PEMIMPIN MUDA DAN BERUPAYA MENARIK MINAT RAMAI ANAK MUDA MENYERTAI & MENYAYANGI UMNO. SEORANG YANG MERENDAH DIRI TETAPI TEGAS DALAM KEPIMPINAN.

SEORANG YANG DISEGANI KAWAN & LAWAN. MUDAH DIAJAK BERUNDING DAN MESRA TERHADAP SEMUA LAPISAN DAN GOLONGAN. AMAT MENGHORMATI YANG LEBIH TUA, BEGITU AKRAB DENGAN RAKAN SEBAYA DAN MENYAYANGI YANG LEBIH MUDA.


PAKEJ KEPIMPINAN YANG CUKUP LENGKAP UNTUK SURVIVAL UMNO/BN.

UNDILAH MUKHRIZ SEBAGAI NAIB PRESIDEN  UMNO MALAYSIA ESOK !
UNDILAH CALON NOMBOR 05 !

Terima Kasih Kepada Para Perwakilan yang akan mengundi Calon 05 untuk jawatan Naib Presiden.

Semoga Allah akan membalas jasa baik anda membantu mencorak masa depan UMNO untuk Agama, Bangsa dan Tanahair !

Ikhlas BERANI BERUBAH !

AloQStaQ
JUMAAT
8:08 Pagi
18 OKTOBER 2013

tunku

Posted: 18 Oct 2013 03:03 AM PDT

tunku


Rebutting The Economist: ‘Boomed’ Or Doomed?

Posted: 18 Oct 2013 01:50 AM PDT



The Economist had an interesting article about Malaysia last 28th of September which entitled, "Bumi, Not Booming".  To sum it all, the article predicts a dark and winding road for Dato' Seri Najib due to UMNO's decision to abruptly backtracking its course instead of going forward with the 'liberal style of politics' that was promoted before the election.

The Economist prediction on Dato' Seri Najib's 'misfortune' was based on the recently announced Bumiputera Economic Empowerment (BEE) programme.  It is said that the programme that is projected at RM10 billion in terms of aids, loans, contracts and projects to benefit only one ethnic, would halt the economy instead of booming it. 

In short, the Economist is saying that Dato' Seri Najib is wrong and that the bumis should not be given priority just because they have shown loyalty to the ruling party in the last election. 

To be fair and frank, the BEE is not a grand solution to the bumiputras' economic problem, but it is well received, nevertheless, as a political statement that the government is not going to abandon the bumiputras during the hard times. 

As we know, the rationalization of subsidy paired with the ever-rising cost of living is already pushing the working class bumiputras to the edge.   With property price soaring ridiculously, the only group to benefit from the 'liberal style of politics' as the Economist put it, is only seen to be benefiting the already rich, especially the Chinese. 

The key word here is 'the already rich Chinese', which is a hard-facts accepted even by the Economist.  There seems to be a sign of concern on how the government will raise the necessary billions for BEE and probably think that it will come from the Chinese. 

It would be funny to have to explain to the Economist that a basic rule of economy is that it works in circle with chains and links.  A trader will not get his profit if he has no one to sell his products to.  Therefore, in Malaysian context, in order to help the already rich Chinese businessmen get richer, the bumiputras have to have the ability to buy. 

In short, should the Chinese want to be richer, the purchasing power of bumiputras who represent the largest number of consumers, must first be increased.  And BEE is designed especially to meet this objective. 
The richer the bumis, the richer the Chinese and the richer the country will be as more people will have, and will be able to pay taxes.  Thus, BEE will not upset the economy. 

The Economist has obviously noticed that the bumiputras were not very happy with the 'liberal style of politics'.   And history tells us that a country will not be in a good shape if the majority is not happy. 

We cannot deny that with the announcement of BEE, Dato' Seri Najib has managed to erase the doubts and concerns among the bumiputras over their future, under his leadership.  Clearly, he is fast to react to the sentiments of the majority.  He knows that an unhappy majority could create a lot of problems, and an angry majority could create chaos and lead the country to its doom. 

Malaysian Muslim Lawyers' Association (PPMM) Media Statement on Kalimah Allah CoA's decision:

Posted: 17 Oct 2013 09:30 AM PDT



1. It has come to the attention of PPMM that there has been some misconception and/or misunderstanding as to the actual decision delivered by the Honorable Court of Appeal on the aforestated matter. PPMM being a body having the duty to keep all members of the public correctly informed as to the development of legal matters of this nature, takes it upon itself duty bound to make a statement as follows.

2. The subject matter before the Honorable Court of Appeal was pertaining to the legality of the condition imposed by the minister prohibiting the use of the word 'Allah' in the specific publication of "Herald – The Catholic Weekly". This matter came before the Court on the application of Titular Roman Catholic Archbishop of Kuala Lumpur (The Archbishop) by way of Judicial review, which is a specie of actions to be brought before court in challenging the legality of ministerial and/ or administrative decisions.

3. It was the Archbishop who complained in that application to the then High Court that the Minister was wrong in imposing the said condition which amongst others infringed the Archbishop's purported guaranteed rights under Article 3(1) of the Federal Constitution, and that the minister's reliance amongst others on the existence of the anti propagation laws under article 11(4) of the Federal Constitution would also be furthering that infringement.

4. In the light of that background, the Honorable Court of Appeal in determining whether the High Court was correct or otherwise in its decision, was duty bound to examine the complaint of the Archbishop under Article 3(1) and 11(4) of the Federal Constitution.

5. Hence, a careful reading of all the three judgments of the Honorable Court of Appeal will show that the Court had ventilated, studied and considered the application of all the relevant provisions of the Federal Constitution as well as the related provisions of all the necessary statutes in coming up with the decision to answer the complaint of the Archbishop  in his application for Judicial Review of the Minister's conditions imposed.

6. It is very clear from the decision of the Honorable Court of Appeal, that what they decided was specifically with regards to the legality of the imposition of the condition by the minister in which the unanimous decision of the Honorable Court of Appeal is "that the minister has not acted in any manner or way that merit judicial interference on his impugned decision", which simply means that the Archbishop was prohibited from using the word 'Allah' in "Herald – The Catholic Weekly" publication.

7. Therefore, PPMM would wish to go on record to stress that as far as this Honorable Court of Appeal's decision is concerned, PPMM is of the view that the decision goes as far as prohibiting the Archbishop from using the word "Allah" in "Herald – The Catholic Weekly" publication, and nothing beyond that.

8. PPMM is also of the view, that it would be a misconception on the part of any sections of the public, locally and/or internationally to deem that the decision of the Honorable Court of Appeal has in any way put out a blanket prohibition on any section of the non Muslim community of Malaysia from using the word "Allah". However, a careful reading of the said judgments will also show that all members of the Malaysian community were allowed to use the word "Allah" in the sense of the Qur'anic/ Islamic reference to God, which is as pronounced in Surah Al Ikhlas, ("Purity") (Chapter 112) as follows: "Say: He is Allah, The One and Only; Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not, nor is He begotten; And there is none Like unto Him.".

9. In conclusion, PPMM would humbly call for all sections of the public to read and understand the judgments of the Honorable Court of Appeal in the sense in which it was given, and also not to make unnecessary and unwarranted remarks which may lead to confusion and/or bordering contempt.

BBC’s Agenda to Turn The Muslims Against Each Other Revealed?

Posted: 17 Oct 2013 06:17 AM PDT

It looks like the 'Allah' issue is still hot and boiling over the Christian's side, especially the Evangelists of DAP. The court's decision to ban the use of the Muslim's God's name in the Herald is being taken by DAP as 'a kick in the butt'.

As a bully, DAP has always been a sore-loser. As soon as the decision was made by the court, the party reacted in the only known way to them that is, barking at the nearest person in sight. As we know, DAP is not done barking at the police and the ROS, and now it is also barking at the judges.
DAP is really a very noisy party.

Somehow, all these noise has not been heard by the international news agency, BBC.
Instead, BBC reported that it is UMNO and PAS that is fighting each other for the use of 'Allah's' name by the Christians. BBC did not even mention DAP who is barking at the top of their voice.
In fact, Jennifer Pak of BBC News Kuala Lumpur described the issue as a 'tight race between UMNO and PAS'.

But, Jennifer must have taken PAS and DAP as one entity, and if so, she is quite right since PAS and DAP makes part of Pakatan Rakyat.

And we know for a fact that PAS is divided in the issue, even among the religious scholars. PAS President, Hadi Awang is still hesitating and aren't ready to make a clear statement on his stance. However, Harun Taib, the Ulama Council Chief has taken a stance with the government to not allow the Herald to name the Christian's God as 'Allah'.

Anyway, a professional reporter or journalist would have mentioned the facts of the case clearly, that is 'The Government of Malaysia VS Christian Federation of Malaysia'. But Jennifer Pak had missed this most important fact and went on elaborating on the political fights of PAS VS UMNO instead. The fact that she dares to call her report an 'analysis' is laughable.

But there's nothing to laugh about her report when she mentioned that mosques and churches were attacked following the lower court's ruling of the case in 2009. Now, why does it sound very distant like we never heard of it before?

Unless Jennifer referred to the kids splashing paints on the 'surau' which, the Muslim community in the area already forgave them, as an 'attack', then we don't know what Jennifer is talking about.
Malaysians are not fools. Yes, we do have quite a remarkable number of fools especially in the political arena, but basically, not all Malaysians are fools. We know what BBC is trying to do, that is to turn the Muslims (UMNO-PAS) against each other and Muslims against Christians altogether and only God knows why. But of course, that's just what the devils do.

To straighten the record up, the UMNO has got no hand in the court's decision and it has been proven time and again whereby the Opposition leader could get away with an obvious crime and UMNO members and leaders have also been put away for crime.

UMNO and the government are two separate bodies and it takes a great professionalism of the leaders to ensure that it never overlaps. Perhaps, Jennifer should learn a thing or two about being a professional too.
For the beginning, Jennifer could have spent some time analyzing why is there a necessity or urgency for the Herald to name the Christian's God as 'Allah'?

And, how or what are the consequences in the context of being a good Christian if the Herald are forced to stick to the word 'Father' or 'Lord' only?

Taipingmali (tm)

Posted: 18 Oct 2013 01:38 AM PDT

Taipingmali (tm)


Mengapa pemilihan esok penting untuk UMNO? (Utusan)

Posted: 18 Oct 2013 12:26 AM PDT

SESIAPA sahaja yang menduduki platform 191 ketua bahagian, 25 ahli Majlis Tertinggi dan tiga Naib Presiden, yang kalau tidak ada aral boleh diketahui malam esok - ingatlah satu perkara ini.

"Hindarilah gaya politik stereotaip yang tidak bermaya".

Bekerja keraslah untuk membantu Presiden dan Timbalan Presiden parti yang mana kedua-dua pemimpin ini sedar bahawa jika kaedah dan gaya lama tidak diubah, penguasaan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum mendatang tidak akan bertahan lama.

Politik adalah penggerak kerajaan. Ia dasar awam dan bermakna juga hal-ehwal negara - satu seni untuk memperoleh dan mewujudkan kuasa serta pengaruh dalam memutuskan apa yang terbaik untuk rakyat. Kerajaan tanpa kuasa politik yang kuat ibarat kapal berlayar tanpa angin.

Ekoran 46 peratus pengundi terkini pilihan raya negara dalam lingkungan 21-45 tahun membuktikan mereka kurang menerima gaya politik patriotik yang stereotaip. Salah satunya adalah kerajaan lebih tahu apa yang baik dan semua perkara datang dari atasan sahaja. Ini berlawanan dari golongan dewasa berumur antara 50-70 tahun ke atas.

Ingatlah! golongan muda di Malaysia, sebahagian besarnya tidak lagi berfikiran konvensional dalam pendekatan dan kefahaman hidup. Sebilangannya kurang mempedulikan nilai merdeka atau apa itu Rukun Negara atau 'politik pak turut' boleh lakukan untuk mereka.

Golongan generasi muda ini - kalau tingkatan 5 sekarang sudah boleh mengundi lima tahun lagi - berada dalam dunia mereka sendiri yang penuh dengan teknologi siber. Mereka yakin dengan pendidikan yang diterima dari universiti-universiti dan kolej-kolej tempatan dan di luar negara.

Realitinya, kini dengan cara hidup siber, Malaysia terlalu kecil untuk mereka. Mereka menuntut hak-hak asasi dan manusia sejagat. Mereka mula mempersoalkan perkara-perkara yang dulunya bapa-bapa mereka mengambil sambil lewa. Mereka tidak lagi menulis surat. Mereka berkomunikasi menggunakan SMS, Facebook dan Twitters. Mereka kini telah merasai kebebasan yang baru. Satu kehidupan baru.

Kerana itu, mereka yang menduduki platform kepemimpinan UMNO esok harus menemukan pandangan dan formula baru.

Ini telah disedari Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak yang telah mendekati golongan muda melalui norma-norma kebiasaan mereka. Presiden perlu dibantu oleh platform kepimpinan penggal 2013-2016 ini.

Politik adalah jentera penggerak kerajaan. Ia adalah dasar awam. Ia juga bermakna hal-ehwal negara - satu seni untuk memperoleh dan mewujudkan kuasa serta pengaruh dalam memutuskan apa yang terbaik untuk rakyat.

Dengan sentimen pembangkang di negara ini yang sering mempamerkan amalan-amalan negatif, menghasilkan kritikan pedas berbaur provokasi, maka keputusan atas pertimbangan politik menjadi percaturan cukup penting.

Tanpa semangat nasionalisme yang pada dasarnya satu fenomena politik, entiti kerajaan akan gagal.

Esok cukup penting.

Para perwakilan UMNO, yang mendahului sistem pemilihan demokrasi transformasi politik daripada mana-mana parti politik di negara akan membuat pilihan.

Pilihan yang diharapkan tepat.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Penunggang motosikal besar maut dekat Putrajaya

Posted: 17 Oct 2013 11:37 PM PDT

PERHATIAN--ADA BIKER MENINGGAL SEKJAP NI KT PUTRAJAYA HP DIA TAK BLEH BUKAK
Sapa2 kenal
No plate WWQ6669
Bikers down td.kt putrajaya
Tgh mcari waris.hp xbole bukak.sapa2 kenal arwah.tlg roger/fw kn pada grup2 lain..tq
zx10r 2012 ni...
Nama mangsa Fadzli b. Mahpudz. Alamat Kg Air Sekapas Sepri. 71300 NS. K/P 800323 14 5067. Boleh hubungi balai berdekatan untuk dipanjangkan berita ini.

Belantan

Posted: 18 Oct 2013 12:10 AM PDT

Belantan


The Herald Akan Buat Rayuan di Mahkamah Persekutuan Untuk Tuntut Penggunaan KALIMAH ALLAH?

Posted: 17 Oct 2013 11:31 PM PDT


Penerbit akhbar Katolik, The Herald tidak akan berputus asa dalam usaha mereka untuk mendapatkan kebenaran menggunakan kalimah "Allah" dalam edisi bahasa Malaysia untuk penduduk di Sabah dan Sarawak, walaupun Mahkamah Rayuan pada Isnin memutuskan sebaliknya, demikian kata pengarangnya, Paderi Lawrence Andrew.

Bercakap kepada pemberita selepas keputusan tersebut diumumkan, The Herald katanya akan memfailkan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan pula selepas ini. Andrew berkata, hak penganut agama Kristian di Malaysia wajar dilindungi di bawah undang-undang negara.

"Apa yang ingin saya katakan ialah, hak kami sebagai penganut agama minoriti di negara ini untuk mengamalkan kepercayaan kami secara bebas mestilah dipelihara ," ujarnya lagi.

Beliau tidak bersetuju dengan hujah bahawa penggunaan kalimah "Allah" bukanlah sebahagian daripada amalan dan kepercayaan penganut agama Kristian.

"Di Timur Tengah dan di Indonesia, kalimah Allah digunakan oleh penganut agama Kristian dan Islam. Jadi anda tidak boleh dengan tiba-tiba mengatakan yang ia bukan sebahagian daripada amalan kami.

"Sesuatu bahasa itu adalah milik sesiapa sahaja untuk menggunakannya dan ia haruslah dibenarkan untuk berhujah menggunakan istilah mengikut fahaman penganut agama itu," katanya.


Malah kata Andrew, sejarah menunjukkan kalimah Allah telah digunakan di Melaka sejak sekian lama iaitu jauh lebih awal daripada naskhah Al-Quran yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu.

"Kami penganut agama Kristian di sini telah menggunakan kalimah Allah seawal 500 tahun dahulu, tetapi masyarakat pelbilang kaum telah hidup dalam suasana harmoni dan aman damai tanpa sebarang masalah.

"Dan kami telah menerbitkan The Herald sejak 19 tahun yang lalu tanpa menimbulkan sebarang masalah kepada penganut agama lain," jelas Andrew.

Mahkamah Rayuan pada pagi Isnin telah memutuskan yang Gereja Katolik dilarang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan akhbar mingguannya - The Herald. Keputusan itu dibuat oleh tiga hakim yang diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Mohamed Apandi Ali.

Panel tiga hakim itu turut dianggotai Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Abdul Aziz Abd Rahim dan Datuk Mohd Zawawi Salleh.

Mahkamah berkenaan mendapati bahawa Kementerian Dalam Negeri (KDN) tidak bertindak dalam apa-apa cara yang mewajarkan campur tangan badan kehakiman mengenai keputusannya untuk melarang penerbitan itu menggunakan kalimah Allah. Mahkamah tersebut juga mendapati, ketetapan Kementerian Dalam Negeri melarang The Herald daripada menggunakan kalimah "Allah" tidak melanggar mana-mana hak perlembagaan gereja.

"Ia merupakan dapatan bersama kami bahawa penggunaan nama "Allah" bukan sebahagian daripada kepercayaan dan amalan agama Kristian," kata Hakim Apandi yang membaca ringkasan keputusan itu.

Pada 16 Februari 2010, Ketua Paderi Gereja Roman Katolik, Tan Sri Murphy Pakiam memfailkan permohonan semakan kehakiman menamakan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan sebagai responden, menuntut antara lain, perisytiharan bahawa keputusan kementerian melarang penggunaan kalimah 'Allah' dalam penerbitan The Herald adalah tidak sah.

Penerbitan mingguan itu yang diterbitkan dalam empat bahasa, telah menggunakan kalimah 'Allah' untuk merujuk kepada "Tuhan" dalam edisi bahasa Malaysia, khusus untuk penduduk di Sabah dan Sarawak.

Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi mengisytiharkan keputusan Kementerian Dalam Negeri melarang The Herald menggunakan kalimah itu adalah salah di sini undang-undang, tidak sah dan batal.

Suara Politik
Belantan

Islam 'dilacurkan' oleh Anwar dan Pakatan Rakyat demi kepentingan politik sempit?

Posted: 17 Oct 2013 06:32 PM PDT


Pakatan Rakyat (PR) kekal dengan pendirian bahawa bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah seperti yang diputuskan Majlis Pimpinan PR pada 8 Januari lalu, kata Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

"Pakatan Rakyat kekal konsisten dengan pendirian kami dahulu, " kata Anwar dalam sidang media yang diadakan di ibu pejabat PKR hari ini yang turut dihadiri oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustapha Ali.



Sidang media Pakatan itu diadakan sebagai respon keputusan Mahkamah Rayuan pada 14 Oktober yang melarang bukan Islam menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan mingguan Katolik, The Herald.

Pada 8 Januari lalu, keputusan PR yang dibacakan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa penggunaan kalimah Allah boleh digunakan oleh bukan Islam dengan syarat ia tidak disalahgunakan.



"Pas mempunyai pendirian yang konsisten dalam isu ini, seperti dalam kenyataan media saya pada 4 Januari 2010 dan saya juga telah mengemukakan kertas kajian dalam seminar anjuran Institut Kefahaman Islam (Ikim) pada tahun 2010 yang telah diterbitkan sebagai buku kecil yang bertajuk: "Allah: Kalimah Yang Benar, Tujuan Yang Salah" pada bulan Januari 2010.

"Kalimah ALLAH adalah satu perkataan yang mengikut maksud asal bahasa al-Quran (Dia Sahaja Tuhan Yang Maha Esa), adalah tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa secara tepat.


"Kalimah ALLAH tidak wajar disalahgunakan oleh pihak lain terhadap masyarakat Islam sehingga menimbulkan kekeliruan. Oleh itu, pengganut Islam berbagai bangsa tetap menyebut perkataan ALLAH (tanpa terjemahan) apabila menterjemah al-Quran dalam bahasa masing-masing dan ketika beribadat.

"Walau bagaimanapun Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah ALLAH dalam amalan mereka walaupun tidak mencapai maksud asal bahasa al-Quran," kata Abdul Hadi.

Apa lagi yang orang Islam boleh harapkan dari PAS! Perkara yang sebegini penting pun mereka GAGAL pertahankan! Fikir dan renongkan lah?

Suara Politik
Belantan

Surendran 'penakut' diingatkan tidak spin Prosedur Operasi Standard?

Posted: 17 Oct 2013 05:15 AM PDT


Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), N. Surendran diingatkan supaya jujur untuk berterus terang kepada rakyat setelah melihat keseluruhan Prosedur Operasi Standard (SOP) polis melalui operasi membanteras penjenayah bersenjata api yang akan disertainya tidak lama lagi.

Penganalisis jenayah, Datuk Ahmad Faris Abdul Halim berkata, beliau menarik perhatian bagaimana sebelum ini Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng setelah diberi peluang oleh Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berlayar dalam kapal selam negara, tidak pula memperbetulkan kembali tohmahannya kononnya kapal selam itu tidak boleh menyelam.

"Malah, saya dimaklumkan pihak media sendiri terpaksa 'mengasaknya' sebaik sahaja dia keluar dari kapal selam bersama Datuk Ahmad Zahid supaya memperbetulkan kembali dakwaannya itu.

"Itu Guan Eng yang tidak mahu berterus terang kemudiannya kepada rakyat mengenai fakta kapal selam negara, kalau Surendran saya tidak tahu lah. Kalau boleh, biarlah dia (Surendran) dapat menjelaskan semuanya kepada orang ramai kelak tanpa memutar-belitkan atau spin apa yang dilihatnya dalam SOP ketika sertai operasi polis berkenaan.

"Nampaknya, Ketua Polis Negara (Tan Sri Khalid Abu Bakar) begitu terbuka membenarkan dia menyertai operasi, ini saya anggap untuk memperbetulkan prasangka yang bersarang di kepala Surendran," kata beliau disini hari ini.


Beliau mengulas tindakan Surendran untuk menyertai operasi membanteras penjenayah bersenjata api setelah mempersoalkan SOP polis dalam operasi berkenaan.

Sebelum ini, Surendran mempertikaikan tindakan polis menangkap dan menembak penjenayah berbangsa India sebagai profail berdasarkan kaum (racial profiling) sangat berbahaya.

Dalam kenyataannya kepada portal pro pembangkang, kata Surendran, hampir 70 peratus penjenayah yang ditangkap dan terbabit dalam kejadian tembakan adalah dari kaum India.

Dalam hal ini, Ahmad Faris mengingatkan Surendran bahawa dia tidak boleh menyalahkan pihak berkuasa sekiranya terjadi insiden di luar jangkaan membabitkannya setelah menandatangani surat untuk mengikuti operasi membanteras penjenayah bersenjata.

Malah, kata beliau, Surendran tidak boleh menganggap operasi polis membanteras penjenayah berbahaya sama seperti mana yang ditontonnya di televisyen apabila pengacaranya melaporkan sesuatu kes jenayah.

"Ini (perbuatan Surendran) lebih kepada political mileage.

"Cuma sekarang Surendran telah menjadi beban kepada polis sebab polis kena juga menjaga nyawanya dan pada masa sama penjenayah yang dihadapi berisiko pula mencederakan anggota polis yang terlibat.

"Kalau terjadi apa-apa kepada dia (Surendran), pembangkang pula akan spin cerita lain," katanya.

Suara Politik
Belantan

Jenice desak siasat Timbalan Pengerusi DAP...!!! Guan Eng mau kata apa?

Posted: 17 Oct 2013 12:15 AM PDT

Jenice Lee (dua dari kiri) menunjukkan laporan polis terhadap Tan Kok Wai kerana didakwa mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya ketika ditemui di Balai Polis Pandan Indah, Kuala Lumpur, semalam.

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teratai, Jenice Lee hari ini membuat laporan polis mendesak siasatan segera dijalankan ke atas Timbalan Pengerusi DAP, Tan Kok Wai kerana didakwa mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya di beberapa akhbar Cina pada April lalu.

Jenice mendakwa, kenyataan Kok Wai pada 24 April lalu bahawa beliau terlibat dengan penyelewengan, rasuah dan salah guna kuasa adalah amat serius kerana dilemparkan tanpa bukti yang kukuh.

"Kenyataan Timbalan Pengerusi itu mengenai saya di China Press, Nanyang Siang Pau, Sin Chew Jit Poh, Guang Ming Daily dan Oriental Daily menyebabkan rakyat telah hilang kepercayaan terhadap saya. Saya juga telah dipandang serong oleh masyarakat akibat penyiaran fitnah itu.

"Saya menafikan semua kenyataan fitnah dikeluarkan Kok Wai dan menggesa pihak polis menyiasat kes ini di bawah Seksyen 500 dan 501 Kanun Keseksaan Malaysia (Akta 574)," katanya ketika ditemui di pekarangan Balai Polis Pandan Indah di sini selepas membuat laporan.


Jelas Jenice, antara dakwaan Kok Wai dalam akhbar berkenaan adalah berkaitan isu tembok keselamatan di Taman Seraya dan salah guna kuasa dalam meluluskan projek kepada syarikat milik pembantunya, Lee Hsuan Ba.

Dakwanya, akhbar tersebut melaporkan bahawa Jenice sedar Hsuan Ba telah menyalahguna kuasa dan terlibat dalam kes penyelewengan namun beliau tidak mendedahkan perkara itu.

"Kok Wai membuat kenyataan bahawa saya cuba menyembunyikan kebenaran berkenaan isu itu. Itu adalah tidak benar," katanya.

Menurut Jenice, kenyataan-kenyataan fitnah itu telah memberi impak negatif sehingga beliau digugurkan sebagai calon untuk bertanding bagi kerusi DUN Teratai pada Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu selain dihujani dengan pelbagai kritikan dan tohmahan daripada masyarakat.

Dalam pada itu, Jenice turut menggesa jawatan Kok Wai sebagai Pengerusi Jawatankuasa Disiplin DAP digantung berikutan sehingga kini, Kok Wai gagal menyelesaikan penyiasatan terhadapnya.


"Sudah lima bulan, tiada pihak berkuasa antaranya mahkamah, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau kerajaan negeri membuktikan saya terlibat dalam kegiatan rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan.

"Sehubungan itu, kenyataan yang dikeluarkan oleh Kok Wai terhadap saya ketika pilihan raya adalah semata-mata fitnah," katanya.

Sementara itu, beliau turut mempertikaikan tindakan Kok Wai berhubung status keahliannya.

Katanya, beliau bersama 11 lagi ahli DAP yang dipecat oleh Kok Wai tanpa mengikut Perlembagaan parti, telah menerima surat tunjuk sebab pada 10 Oktober lalu.

"Saya berasa keliru bagaimana saya boleh dipecat pada 20 April lalu kemudian digantung keahlian selama enam bulan pada 23 April lalu dan dijemput untuk mengundi di pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) pada 29 September. Malah, surat rayuan telah dihantar 4 Jun lalu tetapi langsung tidak dibincangkan.

"Sehubungan itu, Kok Wai harus digantung jawatannya atas fitnah, ketidakjujuran, memecat ahli secara tidak adil dan mempraktikkan double standard. Beliau harus disiasat oleh satu jawatankuasa khas dengan serta-merta supaya sikap bertanggungjawab dapat diamalkan dalam parti DAP," katanya. -UMO

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 17 Oct 2013 11:43 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Ops Cantas : Banner Terima Kasih rakyat Kepada @PDRMSIA @Zahid_Hamidi @BKAB51

Posted: 17 Oct 2013 07:48 PM PDT







Ada dua peristiwa panglima dengar sendiri bagaimana Ops Cantas ini telah berjaya memberi impak sangat berkesan kepada emosi dan juga kehidupan rakyat.

Bagaimana rakyat seperti pemandu teksi dan termasuk yang berada di luar negara juga telah memuji tindakan membanteras penjenayah melalui Ops Cantas ini.

Suka dimaklumkan bahawa Ops Cantas sudah bermula 2007 namun tidak menyeluruh ke seluruh Malaysia.





NAMUN selepas kepimpinan KDN diambil alih oleh YB Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi maka ia diteruskan lagi dalam skala lebih besar.

Bukan mudah sebenarnya untuk berhadapan dengan penjenayah ini namun hasil keberanian dan kecekalan beliau maka ia berjaya membuahkan hasil yang membanggakan YAB Perdana Menteri yang risau kadar jenayah yang semakin meningkat hasil pemansuhan ISA dan Ordinan Darurat.

Peristiwa yang dimaksudkan ialah pengalaman rakan panglima menemubual pemandu teksi yang memberitahu penjenayah kini telah melarikan diri ekoran ops cantas yang dijalankan.






Beliau memberitahu pemandu tersebut melahirkan rasa gembira apabila penjenayah dari geng gengster telah mula lari untuk mengelak dari ditahan selain membuang tatoo di badan.

Ia juga telah disahkan pihak polis dalam berita yang anda boleh layari di sini

http://www.astroawani.com/news/show/pdrm-kerjasama-dengan-polis-thailand-kekang-kongsi-gelap-lari-keluar-21736

Dan sini http://mynewshub.my/2013/09/07/sembilan-anggota-kongsi-gelap-cuba-lari-ke-negara-jiran-dicekup-di-sempadan/#.UmCbbJkZ74c





Peristiwa kedua pengalaman rakan panglima yang baru pulang dari luar negara yang turut mendapat respon positif pegawai kedutaan yang memuji usaha Menteri Dalam Negeri dan pihak keselamatan yang menjadikan negara kita aman dari ancaman gangster.

Kebenaran ini sudah tentu merunsingkan pembangkang yang dilihat begitu ghairah mencari salah pihak polis dan lantang serta begitu bersemangat membela penjenayah sejak dahulu hingga kini.

Pembangkang bukan sahaja membela penjenayah (mungkin kerana mahu cari makan sebagai peguam bela) bahkan turut menjadikan isu agama seperti kalimah Allah sebagai bahan mainan politik walaupun jelas majoriti ulama menegaskan kalimah Allah hanya kepada umat Islam demi menjaga akidah mereka.

Sikap pembangkang dan juga sebilangan besar NGO Pro Pakatan jelas tidak mahu membantu di dalam mewujudkan negara yang aman dan bebas dari perbalahan angkara sengketa bab agama.

Jangan kita lupa bagaimana Iraq, Afghanistan sendiri selepas diperintah proksi Amerika mereka kini dilanda perang saudara dan kekacauan akibat berbeza fahaman agama dan pertentangan bab politik yang berterusan hingga ke hari ini.

Semua hasil perancangan barat yang tidak mahu melihat negara Islam maju dan makmur.

Mereka telah dan akan gunakan pembangkang termasuk membiayai mereka seperti yang berlaku dan diakui sendiri portal spin terkenal iaitu Malaysiakini.

Baca artikel panglima sebelum ini tentang dana asing yang disuntik kepada pihak Malaysiakini yang diakui mereka sendiri.

Akhir sekali mari kita bersama mengekalkan Menteri Dalam Negeri sebagai Naib Presiden Umno No1 agar banyak lagi beliau dapat lakukan untuk rakyat Malaysia selepas ini.

Pandangan tuan puan di dalam perbualan seharian, sms, media sosial sudah pasti akan dapat membantu beliau dilihat dengan imej positif oleh perwakilan dalam pengundian esok hari.

Semoga pemimpin yang bagus dan berkesan akan menjadi pilihan.

Surendran diingatkan tidak spin Prosedur Operasi Standard @PDRMsia @KBAB51 @KdnPutrajaya @Zahid_Hamidi

Posted: 16 Oct 2013 10:15 PM PDT


Surendran diingatkan tidak spin Prosedur Operasi Standard

KUALA LUMPUR 16 Okt. - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), N. Surendran diingatkan supaya jujur untuk berterus terang kepada rakyat setelah melihat keseluruhan Prosedur Operasi Standard (SOP) polis melalui operasi membanteras penjenayah bersenjata api yang akan disertainya tidak lama lagi.

Penganalisis jenayah, Datuk Ahmad Faris Abdul Halim berkata, beliau menarik perhatian bagaimana sebelum ini Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng setelah diberi peluang oleh Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berlayar dalam kapal selam negara, tidak pula memperbetulkan kembali tohmahannya kononnya kapal selam itu tidak boleh menyelam.

"Malah, saya dimaklumkan pihak media sendiri terpaksa 'mengasaknya' sebaik sahaja dia keluar dari kapal selam bersama Datuk Ahmad Zahid supaya memperbetulkan kembali dakwaannya itu.

"Itu Guan Eng yang tidak mahu berterus terang kemudiannya kepada rakyat mengenai fakta kapal selam negara, kalau Surendran saya tidak tahu lah. Kalau boleh, biarlah dia (Surendran) dapat menjelaskan semuanya kepada orang ramai kelak tanpa memutar-belitkan atau spin apa yang dilihatnya dalam SOP ketika sertai operasi polis berkenaan.

"Nampaknya, Ketua Polis Negara (Tan Sri Khalid Abu Bakar) begitu terbuka membenarkan dia menyertai operasi, ini saya anggap untuk memperbetulkan prasangka yang bersarang di kepala Surendran," kata beliau kepada Utusan Malaysia hari ini.

Beliau mengulas tindakan Surendran untuk menyertai operasi membanteras penjenayah bersenjata api setelah mempersoalkan SOP polis dalam operasi berkenaan.

Sebelum ini, Surendran mempertikaikan tindakan polis menangkap dan menembak penjenayah berbangsa India sebagai profail berdasarkan kaum (racial profiling) sangat berbahaya.

Dalam kenyataannya kepada portal pro pembangkang, kata Surendran, hampir 70 peratus penjenayah yang ditangkap dan terbabit dalam kejadian tembakan adalah dari kaum India.

Dalam hal ini, Ahmad Faris mengingatkan Surendran bahawa dia tidak boleh menyalahkan pihak berkuasa sekiranya terjadi insiden di luar jangkaan membabitkannya setelah menandatangani surat untuk mengikuti operasi membanteras penjenayah bersenjata.

Malah, kata beliau, Surendran tidak boleh menganggap operasi polis membanteras penjenayah berbahaya sama seperti mana yang ditontonnya di televisyen apabila pengacaranya melaporkan sesuatu kes jenayah.

"Ini (perbuatan Surendran) lebih kepada political mileage.

"Cuma sekarang Surendran telah menjadi beban kepada polis sebab polis kena juga menjaga nyawanya dan pada masa sama penjenayah yang dihadapi berisiko pula mencederakan anggota polis yang terlibat.

"Kalau terjadi apa-apa kepada dia (Surendran), pembangkang pula akan spin cerita lain," katanya.


Sent from my iPhone

Surendran diingatkan tidak spin Prosedur Operasi Standard @PDRMsia cc @KBAB51 @Zahid_Hamidi

Posted: 16 Oct 2013 10:12 PM PDT

Surendran diingatkan tidak spin Prosedur Operasi Standard

KUALA LUMPUR 16 Okt. - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), N. Surendran diingatkan supaya jujur untuk berterus terang kepada rakyat setelah melihat keseluruhan Prosedur Operasi Standard (SOP) polis melalui operasi membanteras penjenayah bersenjata api yang akan disertainya tidak lama lagi.

Penganalisis jenayah, Datuk Ahmad Faris Abdul Halim berkata, beliau menarik perhatian bagaimana sebelum ini Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng setelah diberi peluang oleh Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berlayar dalam kapal selam negara, tidak pula memperbetulkan kembali tohmahannya kononnya kapal selam itu tidak boleh menyelam.

"Malah, saya dimaklumkan pihak media sendiri terpaksa 'mengasaknya' sebaik sahaja dia keluar dari kapal selam bersama Datuk Ahmad Zahid supaya memperbetulkan kembali dakwaannya itu.

"Itu Guan Eng yang tidak mahu berterus terang kemudiannya kepada rakyat mengenai fakta kapal selam negara, kalau Surendran saya tidak tahu lah. Kalau boleh, biarlah dia (Surendran) dapat menjelaskan semuanya kepada orang ramai kelak tanpa memutar-belitkan atau spin apa yang dilihatnya dalam SOP ketika sertai operasi polis berkenaan.

"Nampaknya, Ketua Polis Negara (Tan Sri Khalid Abu Bakar) begitu terbuka membenarkan dia menyertai operasi, ini saya anggap untuk memperbetulkan prasangka yang bersarang di kepala Surendran," kata beliau kepada Utusan Malaysia hari ini.

Beliau mengulas tindakan Surendran untuk menyertai operasi membanteras penjenayah bersenjata api setelah mempersoalkan SOP polis dalam operasi berkenaan.

Sebelum ini, Surendran mempertikaikan tindakan polis menangkap dan menembak penjenayah berbangsa India sebagai profail berdasarkan kaum (racial profiling) sangat berbahaya.

Dalam kenyataannya kepada portal pro pembangkang, kata Surendran, hampir 70 peratus penjenayah yang ditangkap dan terbabit dalam kejadian tembakan adalah dari kaum India.

Dalam hal ini, Ahmad Faris mengingatkan Surendran bahawa dia tidak boleh menyalahkan pihak berkuasa sekiranya terjadi insiden di luar jangkaan membabitkannya setelah menandatangani surat untuk mengikuti operasi membanteras penjenayah bersenjata.

Malah, kata beliau, Surendran tidak boleh menganggap operasi polis membanteras penjenayah berbahaya sama seperti mana yang ditontonnya di televisyen apabila pengacaranya melaporkan sesuatu kes jenayah.

"Ini (perbuatan Surendran) lebih kepada political mileage.

"Cuma sekarang Surendran telah menjadi beban kepada polis sebab polis kena juga menjaga nyawanya dan pada masa sama penjenayah yang dihadapi berisiko pula mencederakan anggota polis yang terlibat.

"Kalau terjadi apa-apa kepada dia (Surendran), pembangkang pula akan spin cerita lain," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20131017/po_05/Surendran-diingatkan-tidak-spin-Prosedur-Operasi-Standard#ixzz2hx9VXkyZ 
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Sent from my iPhone

The Unspinners

Posted: 17 Oct 2013 11:43 PM PDT

The Unspinners


Ada ke upacara ugama sembelih babi, Aney?

Posted: 17 Oct 2013 09:30 PM PDT

Raof: UMNO free of money politics

Posted: 17 Oct 2013 07:07 PM PDT

Tanpa Azizan, kini Mahfuz Omar ketawa seorang

Posted: 17 Oct 2013 06:30 AM PDT

Hishamuddin bakal menang VP teratas

Posted: 16 Oct 2013 11:30 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 17 Oct 2013 11:43 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Rakyat Tahu Siapa Yang Selesaikan Isu Lahad Datu...

Posted: 17 Oct 2013 07:00 PM PDT

Suatu ketika bilamana Negara kita ditimpa masalah besar dengan kemasukan penceroboh yang mahu mengambil alih sebuah negeri dalam Malaysia iaitu Negeri Sabah... Kemasukan mereka yang memang bercita-cita mahu menakluki Sabah dengan bersenjata, tetapi kelewatan dan kebuntuan dalam penyelesaian sehingga menyebabkan beberapa POLIS terkorban... Hal ini telah membawa kepada campur tangan Perdana Menteri Malaysia terhadap isu ini...

Justeru, Perdana Menteri telah memberi tanggungjawab besar kepada Dato Seri Zahid Hamidi untuk menyelesaikan masalah ini... Alhamdulillah, dengan kebijaksanaan dan ketegasan beliau, isu ini berjaya diselesaikan... 

Hapuskan CTOS Yang Banyak Menindas Orang Melayu...

Posted: 17 Oct 2013 05:00 PM PDT

Korang semua mesti setujukan kalau peranan CTOS di hapuskan, siapa CTOS? suka-suka hati nak black list kan orang, apa yang menariknya banyak yang menjadi mangsa CTOS adalah orang melayu, jadi saranan calon MT ini wajar di ambil kira oleh kerajaan...


Pakatan leaders say ‘Allah’ open to non-Muslims

Posted: 17 Oct 2013 09:43 AM PDT

PETALING JAYA, Oct 17 — Pakatan Rakyat (PR) maintained its stand today that non-Muslims can refer to God as "Allah", despite the Court of Appeal ruling otherwise on Monday.

The opposition pact, represented by PKR's Datuk Seri Anwar Ibrahim, DAP's Lim Kit Siang and PAS' Datuk Mustafa Ali, said that it upheld its support for non-Muslims, as previously declared in January this year.

"We remain consistent with what we said earlier," Anwar told reporters at a joint press conference with Lim and Mustafa at the PKR headquarters here today.

PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang said last January that there was nothing wrong with non-Muslims describing God with the Arabic word "Allah".

The Islamist party leader noted that Islam does not forbid other creeds from using the word "Allah" in their religious practices.

"Say, 'O People of the Scripture, come to a word that is equitable between us and you — that we will not worship except Allah and not associate anything with Him and not take one another as lords instead of Allah.' But if they turn away, then say, 'Bear witness that we are Muslims [submitting to Him]'," Hadi was quoted as saying by PAS organ Harakah Daily, citing verse 64 of Surah 3 of the Qur'an.

Anwar also said in Penang yesterday that non-Muslims with good intentions could call God "Allah".

He added that Umno has misled some Muslims into thinking that Christians want to use the word "Allah" to intentionally confuse Muslims and to convert them.

On Monday, the Court of Appeal ruled against a 2009 High Court decision allowing the Catholic Church to refer to the Christian god with the Arabic word "Allah" in the Bahasa Malaysia section of its weekly paper, the Herald.

The court adjudged the usage of the word "Allah" as not integral to the Christian faith and said that allowing such an application would cause confusion in the Muslim community.

The ruling was censured in several international publications, such as Indonesian daily Jakarta Post, which wrote an editorial yesterday saying that "those who claim exclusivity to God undermine their own faith, and inadvertently or not, preach polytheism".

International current affairs magazine The Economist pointed out yesterday that Christians in the Middle East commonly refer to God as "Allah", and called the court verdict an "unhelpful contribution" to religious discourse between Muslims and Christians.

Nota: Malangnya ISA telah di hapuskan, PAS menjadi anjing kafir kristian kerana turut bersekongkol, apa pandangan ulamak dalam pas seperti haron din?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Kenapa Perlu Ada Dua Pemimpin Tertinggi Dari Negeri Sama Iaitu Negeri Johor

Posted: 17 Oct 2013 06:00 AM PDT


Kenapa perlu ada dua pemimpin tertinggi dari negeri sama iaitu negeri Johor.

Macam ni, Presiden UMNO dari Pahang dan timbalan Presiden dari Johor kan? So apa kata untuk pemilihan Naib Presiden sabtu ni kita pilih pemipin dari Perak satu, Kedah satu, Sabah atau Melaka atau Negeri Sembilan satu la.

At least kita tengok yang dari Perak tu kena bagi sebab berjaya pertahankan negeri Perak atau lebih tepat lagi berjaya rampas semula negeri tersebut dari tangan Pakatan harami, begitu jugak dengan Kedah yang berjaya dirampas semula dari PAS dengan begitu bergaya sekali kan? klik sini

sekupangdua

Posted: 17 Oct 2013 11:13 PM PDT

sekupangdua


KITER KEKALKAN MENTERI KITA... INSYALLAH

Posted: 17 Oct 2013 04:50 AM PDT

Makin dekat berbaki2 hari... esok dan lusa maka terjawablah sudah siapa yg bakal menjadi NAIB PRESIDEN sehinggalah ke jawatan yg paling kecil sebagai pemeriksa kira-kira yang diamanahkan tanggungjawab yg sebenarnya cukup besar dijemala sesiapa yg dilantik maupun yg bertanding...

Teman sebenornya rasa terpanggil untuk sedikit sebanyak kita berkongsi. Untuk jawatan Naib Presiden yang kini bukan hanya G7 atau ketua sayap sahaja yg boleh menentukan sebaliknya perwakilan ke bahagian juga memainkan peranan. Nampaknya kali ini soal pertandingan terus diundi oleh perwakilan dari cawangan disetiap bahagian.

Tertarik dengan pemilihan NP yang kini sudah ada 6 penyertaannya.lebih menarik seperti yg dijangka bila mereka yg tumbang di PRU 13 lalu pastinya akan mencuba nasib kali ini di pentas UMNO pula dengan mengharap sokongan dari 100% bumiputra yang memberi undi...

Teman bagaimana pun secara zahirnya meletakan pilihan tema  yg pertama iaitu MENTERI KAMPUNG @ DS SHAFIE AFDAL dalam senarai pilihan. Berbaki 2 lagi pilihan nampaknya belum dapat teman tentukan dengan yakin... jadi.masih ada 2 lagi kekosongan yg ada. Mungkin kalian sebagai sahabat teman dimaya boleh membantu... agak-agaknya sapa pulak tu? Cer cerita... kita kongsi dan nilaikan...

Mengenai pilihan Menteri Kampung nie sebenarnya teman menilai dari segi ukuwah persaudaraan yang sudah selama ini teman rasa perlu ada wakil untuk saudara kita di negeri dibawah bayu SabH dan sienggang ataupun Sarawak.

Elok lah kerajaan pusat menumpukan saudara kita disana dari beberapa buah negeri disemenanjung seperti Penang, Kelantan dan Selangor. Semacam buang masa dan karen jer kita lambakan pelbagai kemudahan dan bantuan sedangkan dem yg menadah tanpa ucap terima kasih malah yang diberi dia sapu apatah yang dia ada pun lesap sebaliknya kita akhirnya tertipu akhirnya

Elok lah kita bantu n3g3ri Sabah dan Sarawak yang sudah nyata tidak b3rb3lah bagi dan s3tia menyokong. Malah dua-dua n3g3ri nie j3las m3rupakan paling banyak m3nyumbangkan k3s3tiaan malah m3rupakan d3posit k3pada s3m3nanjung tidak bol3h dinafikan

Maka t3man  rasa sudah patut kita KEKALKAN MENTERI KAMPUNG kita. K3rana s3bagai s3orang orang kampung t3man faham apa yg sudah dibaktikan oleh M3nt3ri Kampung ini. Bukan s3nang kita nak t3ngok s3lain PM dan orang b3sar yg sanggup turun b3rt3mu orang asli bertanyakan khabar dan k3p3rluan m3r3ka. T3tapi ia bukan ganjal bagi m3nt3ri Kampung ini.s3dar atau tidak dari 178 kawasan dip3rtandingkan 125 adalah dik3t3gori kampung. Maka t3rbuktilah orang kampunglah penyumbang b3sar k3m3nangan di PRU13 yang lalu

Apapun teman nekad m3l3takan satu undi t3man kepada m3nt3ri kampung. Bagi m3r3ka yang p3rnah ke Sabah dan Sarawak t3ntunya sudah tahu bagaimana saudara kita disana cukup menghormati kita... g3laran kita s3bagai orang Malaya s3hingga kini tanda b3tapa hormatnya m3r3ka kepada kita...

Telusnya 03 sudah terpahat di p3mikiran sebaliknya yang berbaki dua lagi b3lum mendapat ilham... kot kom3r ada p3ndapat silakan...

SEKUPQNGDUA VOTE #NP 03...hehehe amqcam bol3h gitu 
3=e

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 17 Oct 2013 11:11 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Siapa kata HINDU tidak boleh makan LEMBU?!!

Posted: 17 Oct 2013 09:00 PM PDT




Kitab Ramayana mengatakan lembu boleh dimakan. Tetapi lembu sebagai binatang suci telah menjadi satu doktrin yang disuntik oleh puak Brahma. Mereka ini banyak bergantung kepada jualan susu lembu.

Memandangkan doktrin ini sudah diterapkan lebih ribuan tahun dahulu, maka sebab itulah hari ini kebanyakan Hindu percaya ia merupakan satu ajaran, walhal mereka sendiri pun tak baca kitab.

Majoriti umat Sanatana Dharma tidak baca atau tidak pernah baca kitab-kitab suci mereka. Kisah lagenda Ramayana pun mereka tahu melalui filem-filem Bollywood (Hindi) dan Kollywood (Tamil). Dalam Ramayana dikatakan Dewa mereka menjamah lembu. Golongan Brahmin asalnya adalah percampuran Dravida dan Aryan. Aryan ini pula memang suka makan lembu. 

Dahulu ketika saya masih kecil, tak timbul masalah majlis korban lembu di sekolah. Hanya sekarang. Kenapa? Perubahan arus politik mungkin satu sebab. Mereka pun bukannya hormat sangat dengan lembu. Selalu bila nak hina orang dia, mereka ambil juga lembu sebagai role model. Bila marah dia kata "dey maadu" (dey lembu) (bukan madu itu lain) dan lain-lain. Masyarakat Hindu sangat bertoleransi sebenarnya tapi golongan politik tertentu (DAP) telah meracuni minda mereka.
1. Dalam kitab Rig Veda disebut dgn jelas lembu dikorbankan dalam upacara keagamaan.

2. Lembu dianggap binatang suci. Ada kata-kata masyhur dlm masyarakat India, "ko matha, yenggel kola matha" yang bermaksud 'ibu lembu adalah ibu bagi kaum kami'. Jadi, sentimen mereka menganggap status lembu seperti ibu.

3. Masyarakat India di Malaysia (di India pun sama) sangat jahil tentang agama mereka sendiri. Kejahilan dan ego mereka sering menimbulkan suasana tegang. They are not willing to listen.

4. Masyarakat India di sini lebih cenderung mengikuti ajaran asas tamadun Tamil (Tamil Samayam) dan bukannya Hindu. Kita yang kata mereka Hindu.

5. Masyarakat India di sini lebih dipengaruhi oleh fanatisme terhadap bangsa bukan agama.

Kita tidak perlu korbankan syiar Islam semata-mata hendak melayan sentimen mereka. Apa yang perlu adalah hikmah dalam setiap pelaksanaan.

Jika timbul persoalan atau provokasi di masa akan datang, saya mencadangkan agar pihak yang tidak berpuas hati untuk menghantar surat bantahan. Jika kita layan mereka, sudah pasti mereka akan gunakan kata-kata yang menyakiti perasaan org Islam.

Moga Allah beri hidayah kepada semua.

-Penjelasan dari Ustaz Farhan, bekas sami Hindu yg kini pendakwah Islam sepenuh masa

PUAK-PUAK SYIAH DAH MENGELUPUR KEPANASAN!

Posted: 17 Oct 2013 07:42 PM PDT


HADIRLAH BERAMAI-RAMAI  DEMI PERJUANGAN MENEGAKKAN SYIAR ISLAM MENURUT AHLUL SUNNAH WAL JAMAAH.



PUAK-PUAK SYIAH DALAM PAS ADA KE YANG BERANI HADIR???

KAMI BERHARAP ADA DASAR DAN TINDAKAN YANG TEGAS DILAKUKAN OLEH KERAJAAN-KERAJAAN NEGERI DAN PIHAK BERKUASA AGAMA SELURUH NEGARA DALAM MENGEKANG PERKEMBANGAN AJARAN SESAT SYIAH INI SUSULAN DARI PROGRAM HIMPUNAN ULAMA THURATH INI SIRI 3 INI.

AGAMA RASMI PERSEKUTUAN MALAYSIA ADALAH ISLAM BERMAZHAB AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DAN MERAIKAN MAZHAB-MAZHAB MUKTABAR YANG LAIN. 

MAT SABU SEDIA GANTI ANWAR

Posted: 17 Oct 2013 07:38 AM PDT

 
 Apabila melihat sekeping foto Mohamad Sabu sedang membaca khutbah Jumaat yang dimuatturunkan oleh blog kedahkekl timbul satu persoalan, adakah Timbalan Presiden Pas itu mahu meniru 'taktik' Datuk Seri Anwar Ibrahim, individu yang dilabelnya sebagai 'aljuburi' ketika bergelar jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia ?

Blog itu mendakwa rakaman Mohamad Sabu (Mat Sabu) yang sedang membaca khutbah Jumaat itu diambil di salah sebuah masjid di negeri Selangor.
Mat Sabu ketika diwawancara oleh Ahmad Lutfi Othman pada 14 Jun 1998 pernah menempelak Anwar yang tampil membaca khutbah Jumaat selepas beliau dituduh oleh Ummi Hafilda Ali (adik Azmin Ali) mempunyai masalah moral.

"Anwar sendiri selepas tercetusnya peristiwa ini, lebih kurang enam bulan dia tidak bercakap soal-soal agama, hanya kebelakangan ini dia kembali berkhutbah. 

"Jadi kita nampak berlaku perubahan ketara lima enam bulan dia mengambil cuti untuk tidak bercakap soal-soal agama dan khutbah.

"Hanya sekarang dia baru hendak berkhutbah. Barangkali baginya masyarakat sudah lupa. Kita tidak menuduh Anwar tetapi yang kita pelik, mengapa dia tidak membersihkan dirinya setakat ini?," kata Mat Sabu.

PANAS! Kerana Tahaluf Siyasi dan Dakwah PAS, golongan KAFIR semakin berani mempertikai ISLAM! @TunFaisal #TF4MT

Posted: 17 Oct 2013 01:52 AM PDT


Pada 24/10/2013 puak2 liberalis sekularis totok Malaysia atas nama COMANGO akan mengemukakan tuntutan-tuntutan melampau mereka dalam sesi Semakan Berkala Sejagat (UPR) di Majlis Hak Asasi Manusia, Geneva, Switzerland. Di antara tuntutan-tuntutan adalah seperti berikut:




Perenggan 1: KEBEBASAN MURTAD: Malaysia dituntut untuk menandatangani dan memeterai International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR). Contoh unsur berbahaya yang terkandung di dalam ICCPR terdapat pada Perkara 18 iaitu  berhubung hak kebebasan beragama. Lihat komentar berikut: 

"The Committee observes that the freedom to "have or to adopt" a religion or belief necessarily entails the freedom to choose a religion or belief, including the right to replace one's current religion or belief with another or to adopt atheistic views, as well as the right to retain one's religion or belief…"





Perenggan 6.8 : MEMAKSAKAN TAFSIRAN RACISM MNURUT SEKULAR LIBERAL BARAT: Menuntut Malaysia menandatangani dan memeterai International Covenant on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) yang didakwa "menyediakan rangka kerja undang-undang untuk mengadaptasi obligasi antarabangsa ke dalam undang-undang domestik". Hal ini mengenepikan tindakan-tindakan domestik yang pada hakikatnya mengambilkira realiti dan sejarah serta aspek keagamaan dan sosio-budaya tempatan. 





Perenggan 6.1.1 & 6.1.2: MENGHALALKAN SEKS SONGSANG: Malaysia ditekan untuk mengiktiraf hak-hak berlandaskan SOGI – Sexual Orientation & Gender Identity iaitu hak-hak LGBTIQ (Lesbian, Bisexual, Gays, Transgender, inter-sexed & queer-persons).

Perenggan 6.2 : MENGHAPUSKAN KEISTIMEWAAN MELAYU: Mendakwa bahawa Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan berkenaan hak-hak istimewa kaum Melayu adalah bersifat perkauman.




Perenggan 9 : MENGHAPUSKAN KESALAHAN JENAYAH SYARIAH: Mempersoalkan Enakmen-enakmen Kesalahan Jenayah Syariah, dan mendesak pemansuhan atau pindaan terhadap kesalahan-kesalahan jenayah Syariah dan enakmen-enakmen yang didakwa sebagai "mengganggu hak peribadi".

Perenggan 10 : MEMPERTAHANKAN DAKYAH AGAMA LAIN & PENYEBARAN SYIAH ATAS NAMA KEBEBASAN BERAGAMA. Selain itu, hak seorang bapa beragama Islam untuk mengislamkan anak-anak di bawah umur juga dijadikan isu hak asasi manusia.

Justeru, selaku insan Muslim yg ghairah terhadap agamanya dan ummatnya, maka adalah seorang yg dayyus sekiranya tiada langsung di dalam hati rasa gusar dan bimbang terhadap tuntutan-tuntutan melampau pihak liberalis-sekularis totok ini yang cuba melobi tuntutan mereka hingga ke luar negara. Untuk itu, marilah kita sama-sama menyokong usaha MuslimUPRo yg akan bertindak sebagai pemantau, pemerhati dan pendesak kepada Kerajaan Malaysia agar menolak dan tidak tunduk terhadap tuntutan pihak berkenaan. SUMBER: https://www.facebook.com/muslimupro





MyMassa: Setakat ini hanya EXCO Pemuda UMNO, Ustaz Fathul Bari dan calon MT no. 60, saudara Tun Faisal sahaja yang jelas kami lihat bersungguh-sungguh mempertahankan kesucian Islam daripada serangan puak kuffar ini. Kami tidak mahu menunding jari ke pihak yang mengaku parti Islam itu, kerana pada kami, adalah jauh lebih baik jika kita bermuhasabah diri terlebih dahulu.



Kami harap selepas ini, lebih ramai pejuang yang mengaku memartabatkan AGAMA BANGSA DAN TANAHAIR ini tampil ke depan bagi mempertahankan agama yang Suci ini. Usah khuatir lagi dengan sokongan daripada pihak kuffar, kerana sesungguhnya menang atau kalahnya kita dalam pemilihan atau pilihanraya kelak adalah semata-mata rezeki dan ketentuan Allah SWT. 

Jadi kami seru semua calon MT dan VP serta mereka yang telah menang agar jangan hanya pandai menjerit HIDUP MELAYU di dalam dewan, sedangkan kes mahkamah yang melibatkan masa depan akidah umat Islam sedikit pun tidak diambil peduli.

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 17 Oct 2013 10:06 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 17 Oct 2013 10:02 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Kalimah Allah SWT : Akhirnya Anwar Ibrahim Tunduk Pada Desakan Kristian

Posted: 17 Oct 2013 06:52 PM PDT



Berikut adalah kenyataan Anwar Ibrahim dalam Sinar Harian berhubung isu pengunaan Kalimah Allah SWT. Memang sudah dijangka apa pendirian Anwar Ibrahim, memang tunduk dan tetap menyebelahi tuntutan paderi paderi Kristian untuk membolehkan kalimah Allah SWT digunakan. 

Hanya dua Haron yang tidak setuju kalimah Allah digunakan oleh Kristian dalam PAS iaitu Harun Taib dan Haron Din. Keputusan mereka masih tetap dan sama dengan hujah dan nas Al Quran. Anwar Ibrahim hanya menggunakan bidalan logik dan contoh yang dangkal. 
                             

Anwar membenarkan penggunaan kalimah Allah selagi ianya tidak disalah gunakan. Siapa boleh bagi jaminan Kristian tidak akan menyalah gunakan kalimah Allah untuk tujuan tujuan yang lain?

Sekarang sudah banyak gereja gereja baru di Pulau Pinang dan Selangor dibuat di atas rumah rumah kedai. Sudah ada lambang salib besar di beberapa tempat. Jika kalimah Allah digunakan untuk nama gereja tersebut bagaimana? Contohnya seperti di bawah ini.


Di Indonesia, sudah dibenarkan penggunaan nama Allah dalam Al Kitab versi bahasa Indonesia. Namun siapa dapat menghalang jika pihak gereja mahu menggunakan kalimah Allah di nama gereja seperti dalam gambar di atas?



Kini kadar perkembangan Kristian di Indonesia (negara umat Islam terbesar) adalah pada jumlah 2 juta orang setahun. Dianggar pada 2035, jumlah penganut Kristian akan melebihi jumlah umat Islam di Indonesia, jika pengembangan agama itu masih berlaku seperti sekarang. Apakah kita mahu ancaman sebegini berlaku di Malaysia?

Inilah yang dimahukan oleh paderi paderi tersebut, iaitu untuk menyebarkan misionari Kristian secara halus kepada masyarakat. Strategi licik untuk murtadkan orang Islam ini wajar dibendung.


Semua umat Islam boleh menilai sekarang siapakah sebenarnya Anwar Ibrahim dan apa agenda tersirat yang mahu dibawanya di negara ini. Masih lagi mahu ditipu oleh Anwar Ibrahim ini? Anwar hanya mahu misi politiknya untuk menjadi PM tercapai. 

Segala perkara mahu dijualnya kepada DAP selagi undi yang dimahukan didapatinya. Matlamat menghalalkan cara.

Kalimah Allah SWT bukanlah sesuatu yang boleh ditawar beli untuk mendapatkan kuasa. Ianya adalah satu amanah untuk semua umat Islam menjaga kesuciannya secara bersama. 





Harun Taib Lebih Berani Daripada Hadi Awang

Posted: 17 Oct 2013 01:00 AM PDT




Nampaknya, Harun Taib lebih berani bersuara berbanding Murysidul Am PAS dan Presiden PAS sendiri. Jika begitu elok Harun Taib diberi peluang untuk bertanding jawatan Presiden PAS kerana dilihat Presiden PAS sendiri pun sudah tidak mampu menjawab dan menyatakan pendirian kerana terlalu takut pada DAP. Apakah dengan mengeluarkan kenyataan sebegini, maka Harun Taib akan dikenakan tindakan tatatertib oleh PAS? 


"Ustazah PKR" Ini Pertahankan Puak Puak Syiah Dalam Pembangkang

Posted: 16 Oct 2013 11:00 PM PDT



PenangWasabi

Posted: 17 Oct 2013 09:09 PM PDT

PenangWasabi


Ini Baru Boleh Dipanggil Dewan Ulama?

Posted: 17 Oct 2013 01:08 AM PDT


Kali ini penulis setuju dan sokong penuh dengan tindakan Dewan Ulama Pas!! Jangan asyik menjadi seperti lembu yang dicucuk hidung sahaja. Tindakan memberi amaran kepada sesiapa sahaja sama ada Islam atau bukan Islam supaya tidak sewenang-wenangnya menggunakan tafsir ayat Al-Quran tanpa merujuk kepada golongan ulama dan ilmuwan agama terlebih dahulu amat tepat dan dialu-alukan oleh semua umat Islam di Malaysia tanpa mengira fahaman politik.

Setiausaha Majlis Syura Ulama, Nik Zawawi Salleh berkata demikian merujuk kepada status Twitter Pengerusi PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng yang memuat naik tafsir surah Al-Ankabut dan Al-Imran bagi mempersoalkan tindakan mahkamah melarang penggunaan kalimah ALLAH dalam edisi mingguan Katolik, The Herald.

"Penggunaan ayat atau tafsir Al-Quran tidak boleh dipandang remeh sama ada individu itu Islam atau pun bukan Islam.

"Islam tidak pernah melarang orang bukan Islam untuk membaca Al-Quran, cuma masalahnya tidak boleh sesuka hati menafsir Al-Quran sekiranya tidak arif bahagian itu," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Pada 14 Oktober lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan Gereja Katolik dilarang menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan akhbar mingguan edisi bahasa Melayu, The Herald.


Keputusan itu dibuat sebulat suara oleh panel tiga hakim yang diketuai Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Mohamed Apandi Ali.

Dalam penghakimannya, Mohamed Apandi berkata mahkamah mendapati penggunaan kalimah ALLAH bukan sebahagian daripada aspek penting dalam kepercayaan dan amalan agama Kristian.

Justeru itu mahkamah mendapati tiada alasan mengapa gereja Katolik berkeras menggunakan kalimah itu dalam penerbitannya.

Mengulas lanjut, beliau menyarankan supaya Jui Meng bertindak matang dengan menghormati keputusan mahkamah demi keamanan dan kesejahteraan antara agama.

"Umat Islam mesti sepakat pertahankan kalimah ALLAH kerana ia perkara dasar dalam Islam, jadi yang bukan Islam rasanya tidak perlu berlebihan bercakap isu ini.

"Sekarang terpulang kepada kerajaan untuk bertindak atau memberi nasihat kepada beliau supaya lebih menghormati keputusan mahkamah berkenaan perkara ini," kata beliau. Isu kalimah ALLAH bermula pada awal 2009 apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) membatalkan permit akhbar The Herald menggunakan kalimah Allah yang dicetak sejak 1994. Berikutan itu, pada 16 Februari 2009, Ketua Paderi Gereja Roman Katolik, Tan Sri Murphy Pakiam, memfailkan permohonan semakan kehakiman menamakan KDN dan kerajaan sebagai responden.

Cuma sekarang sejauh mana keputusan Dewan Ulama PAS ini akan diikuti oleh Pemimpin-pemimpin pas yang sebelum ini bangga apabila ada pemimpin bukan ISLAM membaca hadis atau ayat Qur'an dalam sesi ceramah mereka.

Penang Wasabi..

tok gajah

Posted: 17 Oct 2013 09:04 PM PDT

tok gajah


Bangsa melayu/Islam semakin hilang kuase.................

Posted: 17 Oct 2013 08:33 PM PDT



JURI RAKYAT

Posted: 17 Oct 2013 07:47 PM PDT

JURI RAKYAT


Mengintip Proses Kiswah Dibuat

Posted: 17 Oct 2013 07:37 PM PDT




Kiswah atau kain penutup Kabah yang baru telah diserahkan kepada sang juru kunci pada 6 Oktober yang lalu. Kain tersebut akan dipasang untuk menutupi Kabah pada 9 Zulhijah yang jatuh pada 14 Oktober mendatang. Kiswah senilai Rp 61,4 miliar ini akan menggantikan penutup lama yang dipasang setahun lalu.
Namun, tahukah Anda bagaimana proses membuat Kiswah? Ternyata, tidak mudah untuk membuat kain penutup Kabah ini. Diperlukan keahlian khusus. Laman Arab News, Sabtu (12/10/2013) memuat berita bagaimana Kiswah itu dibuat.
Kiswah itu dibuat di sebuah perusahaan di Makkah, Arab Saudi. Pembuatan Kiswah ini melibatkan banyak tenaga kerja. Sekitar 200 pria yang bekerja selama 8 bulan untuk menyelesaikan kain penutup tersebut. Mereka dengan tekun membuat sulaman benang emas pada kain sutera alam tersebut.
Menurut Kepala Departemen Penyulaman Hussain Al-Sharif, teknik menyulam kaligrafi Islam dengan benang emas ke kain sutera para pekerja itu dimiliki secara turun-temurun. Hampir semua pekerja yang jumlahnya mencapai 210 orang berasal dari Kota Mekah dan sebagian besar dari mereka telah bekerja di sini sepanjang hidupnya.
"Tidak ada satu pun orang di luar pabrik yang tahu bagaimana membuat bordir yang kami kerjakan, jadi itu sebabnya pekerja lama kami harus melatih para pekerja baru dalam waktu 3 bulan sebelum mereka mulai bekerja," kata Al-Sharif yang telah bekerja di pabrik ini selama 37 tahun.


 
Sebelum pabrik dibuka pada tahun 1927, 47 potong kain penutup yang diproduksi di Mesir dan bahan yang dibeli dari Sudan , India , Mesir, dan Irak. Namun, sutra yang dipakai sebagai bahan baku Kiswah saat ini diimpor dari Italia dan Swiss.
Untuk membuat Kiswah dengan luas 658 meter persegi, diperlukan 670 kilogram sutera berkualitas tinggi. "Sutra ini dicat hitam di sini dan kami jahit sendiri menjadi bahan, lalu disulam dengan menggunakan 120 kilogram emas dan perak murni," kata General Manajer Pabrik Mohammed bin Abdullah Bajuda.
Mesin untuk membantu proses pengerjaan Kiswah ini telah diperkenalkan sejak 25 tahun yang lalu. Sebelum ada mesin, pengerjaan menyulam Kiswah membutuhkan pekerja yang sangat banyak.



Waktu yang dibutuhkan pun juga sangat lama. "Sekarang kami punya sejumlah mesin dari Swiss untuk menjahit," tutur Salman Al-Loukmani, Kepala Departemen Bahan Baku pabrik pembuat Kiswah ini.
Setelah diganti dengan yang baru, Kiswah lama akan dipotong-potong untuk dibagikan kepada pejabat dan organisasi Islam. Para penerima menganggap potongan-potongan Kiswah itu sebagai pusaka.
Namun terkadang ada peziarah yang sengaja menyobek Kiswah selama musim haji untuk dibawa pulang. Namun, pabrik telah mengantisipasi hal ini.

"Salah satu tantangan utama bagi pabrik Kiswah adalah peziarah yang merobek dengan tangan atau benda tajam lainnya, maka setiap jam kami memiliki tim pemeliharaan untuk memperbaiki kerusakan," kata Bajouda

Inilah 10 Hewan yang Pernah Jadi Astronot

Posted: 17 Oct 2013 07:10 PM PDT

Demi ilmu pengetahuan yang dikirim ke luar angkasa bukan hanya manusia sebagai astronot, beberapa jenis hewan pun pernah mencicipi rasanya 'jalan-jalan' dengan pesawat antariksa. Uniknya lagi, hewan-hewan tersebut punya nama masing-masing. Apa sajakah? Kita lihat daftarnya berikut ini.


1. Monyet dari Iran


Bulan Januari 2013 (28/01) kemarin, pemerintah Iran mengumumkan bahwa mereka berhasil mengirimkan seekor monyet ke luar angkasa. Pengiriman monyet ke luar angkasa ini adalah salah satu dari proyek pemerintah Iran yang tergolong sukses. Sebelumnya mereka juga pernah mengirimkan beberapa hewan lain seperti tikus, kura-kura dan cacing ke angkasa luar.



2. Laika dari Rusia


Laika adalah nama seekor anjing Rusia dan menjadi hewan pertama yang berhasil dikirimkan ke luar angkasa pada tahun 1957. Sayangnya, pemerintah Rusia hanya memikirkan cara mengirimkan hewan tersebut saja dan tidak memikirkan cara mengembalikannya ke bumi.



3. Able dari Amerika Serikat


Panas oleh kesuksesan Rusia meluncurkan hewan pertama ke luar angkasa, pada tanggal 28 Mei 1959, Amerika Serikat juga melakukan hal yang sama. Pemerintah AS mengirimkan 2 ekor monyet yang salah satunya bernama Able ke luar angkasa. Tidak seperti Rusia, pihak NASA berhasil membawa pulang Able ke bumi.



4. Baker dari Amerika Serikat
 

Baker adalah teman dari Able yang ikut diluncurkan pada tanggal yang sama. Tidak seperti Able, Baker mampu bertahan hidup sampai akhirnya dia mati pada tahun 1984.



5. Otvazhnaya, Snezhinka dan Marfusha


Pada bulan Juli 1959, ada 3 hewan lagi yang dikirimkan ke luar angkasa. Ketiga hewan ini dinamakan Otvazhnaya (anjing), Snezhinka (anjing), dan Marfusha (kelinci). Otvazhnaya sukses diterbangkan selama 5 kali dalam rentang waktu 1959 sampai 1960.



6. Miss Sam dari Amerika Serikat

NASA kembali membuat percobaan dengan mengirimkan hewan ke luar angkasa. Seperti sebelumnya, NASA masih menggunakan monyet sebagai obyek penelitiannya pada 21 Januari 1960. Kali ini monyet yang terpilih bernama Miss Sam. Monyet satu ini juga berhasil kembali ke bumi dengan selamat.




7. Strelka & Belka dari Rusia



Tidak ingin kalah dengan rival abadinya, Rusia kembali mengirimkan dua anjing ke luar angkasa pada tanggal 19 Agustus 1960. Kali ini, Rusia tidak mengulangi kejadian yang sama. Strelka dan Belka berhasil kembali ke bumi dengan selamat.

Beberapa bulan setelah kembali ke bumi, Strelka melahirkan enam anak anjing yang sehat. Salah satunya bernama Pushinka dikirim ke Presiden Amerika Serikat John F. Kennedy sebagai hadiah untuk anaknya.




8. Ham dari Amerika Serikat


Ham adalah nama seekor simpanse pertama yang dikirimkan ke luar angkasa. Nama Ham adalah akronim dari laboratorium tempat dia dipersiapkan, Holloman Aerospace Medical Center yang berlokasi di Holloman Air Force Base, New Mexico. Ketika dikirimkan pada 31 Januari 1961, Ham ternyata tidak mengalami permasalahan berarti dan tetap tenang hanya mengalami dehidrasi saja.

Ham berhasil kembali ke bumi dengan selamat dan menghabiskan 17 tahunnya di National Zoo, Washington.



9. Felix dari Prancis


Tidak hanya Rusia dan Amerika Serikat saja, Prancis ternyata juga pernah mengirimkan hewan ke luar angkasa. Tidak seperti kedua negara tersebut, Prancis lebih memilih seekor kucing bernama Felix untuk dikirimkan pada tanggal 18 Oktober 1963.

Felix bahkan menjadi kucing pertama yang berhasil menjelajah ke luar bumi dan fotonya diabadikan di koleksi perangko beberapa tahun kemudian.



 10. Bulu Babi dari Amerika
 


NASA menyatakan tidak pernah ada mahluk hidup yang bisa berhubungan seksual di luar angkasa. Tetapi penelitian di pesawat ulang alik Atlantis pada tahun 1997 membuktikan bahwa sel sperma berenang lebih cepat di area bebas gravitasi.

Sel sperma yang diteliti adalah sperma bulu babi, mereka berenang lebih cepat di luar angkasa daripada di bumi.



Dari daftar di atas terlihat paling banyak dikirim ke luar angkasa adalah bangsa monyet. Mungkin karena kemiripan biologis mereka dengan manusia sebagai primata, sehingga layak dijadikan penelitian.  Bagaimanapun yang jadi pertanyaan, mengapa tidak gajah atau badak ikut dikirim? Ah, mungkin karena bobot mereka terlalu berat, ya.  Tunggu saja sampai nanti jaman Star Trek dengan pesawat Enterprise-nya, siapa tahu jadi "Bahtera Nuh" luar angkasa he..he..he...

Sains DNA Terumbu Karang Memiliki Kemiripan Dengan Manusia Terkait Penyakit dan Kanker

Posted: 17 Oct 2013 07:07 PM PDT

Sekelompok ilmuwan terkejut ketika mengetahui bahwa terumbu karang, salah satu bentuk kehidupan tertua di Bumi, memiliki gen yang sama dengan manusia. Kesamaan gen penyusun tubuh mencapai 70 persen.

http://ramalaut08.files.wordpress.com/2010/04/terumbu-karang-34.jpg

Menurut penelitian yang baru-baru ini dipublikasikan di jurnal Nature, tim peneliti telah mengurutkan genome dari organisme yang sudah berusia 650 juta tahun itu selama lima tahun.

"Terumbu karang memiliki tingkat kemiripan yang rendah dengan bangsa hewan," kata Kenneth S. Kosik, peneliti asal University of California-Santa Barbara, seperti dikutip dari TG Daily, 10 Desember 2010.

"Contohnya, mereka tidak punya banyak neuron. Akan tetapi, genome terumbu karang membuktikan adanya banyak gen di dalam neuron," ucapnya.

Peneliti lain dari Australia, yang telah menyelesaikan pengamatan genetik terhadap terumbu karang di Great Barrier Reef juga menemukan hal serupa.

"DNA yang sama antara manusia dan terumbu karang mencakup sejumlah DNA yang umumnya terkait dengan penyakit dan kanker," kata Bernard Degnan, peneliti dari University of Queensland. "Ini membuka peluang adanya terobosan dalam penelitian sel dan mengatasi kanker," ucapnya.

Dengan mengamati sel terumbu karang, kemungkinan kita bisa mendapatkan informasi seputar seluk beluk sel tubuh kita sendiri dan bagaimana kita dapat memanfaatkan sel terumbu karang untuk aplikasi medis di masa depan.

"Melindungi terumbu karang di samudera sangatlah penting bagi kelestarian mereka dan ekosistem di dalam laut," kata Degnan. "Akan tetapi, temuan ini diharapkan dapat membuat manusia lebih melihat manfaat lain yang disediakan terumbu karang, yakni untuk riset medis yang menguntungkan manusia," ucapnya.

Awalnya Unta Mahluk Dari Daerah Kutub Es

Posted: 17 Oct 2013 07:00 PM PDT

Unta dikenal sebagai binatang yang hidup di daerah gurun dan kering. Namun, pada masa lalu di pertengahan era Pliosene, moyang hewan ini ternyata pernah hidup di daerah dingin, sangat dekat dengan kutub.

Fakta ini terungkap dari hasil temuan fosil unta oleh tim peneliti di Canadian Museum of Nature di Ottawa.
 
Tim peneliti yang dikomandani oleh paleobiolog Natalia Rybczynski berhasil menemukan fosil unta yang diperkirakan berusia 3,5 juta tahun di Pulau Ellesmere. Pulau itu terletak di bagian paling utara Kanada, Nunavut.

"Fosil ini adalah bukti pertama yang menunjukkan bahwa unta pernah hidup di daerah itu," kata Rybczynski kepada Livescience.

"Temuan ini mengejutkan kami. Sebabnya, kita sering mengasosiasikan unta sebagai hewan yang hidup di habitat beriklim kering (arid) dan setengah kering (semi-arid)," urainya lagi.

Ada 30 buah tulang yang merupakan bagian tulang kering fosil unta yang berhasil ditemukan tim peneliti. Tulang-tulang itu kemudian diidentifikasi menggunakan metode collagen fingerprinting. Jumlah protein, bernama Kolagen Type I, yang terkandung dalam tulang tersebut dihitung.

Berdasarkan hasil analisis yang dipublikasikan pada Jurnal Nature Communications kemarin, terungkap bahwa nenek moyang unta yang ditemukan berusia 3,5 juta tahun dan ukurannya 1/3 kali lebih besar daripada unta modern yang hidup saat ini.

Rybczynski mengatakan, kondisi pada masa 3,5 juta tahun lalu memang memungkinkan bagi unta untuk bisa hidup di daerah dekat dengan kutub. Pertengahan era Pliosene itu dikenal dengan kondisinya yang hangat. Suhu global masa itu 2 - 3 derajat Celcius lebih hangat dari suhu saat ini.

Kedepannya, Rybczynski dan timnya berencana untuk meneruskan pencarian unta di daerah sekitar kutub utara. "Kami berharap bisa menemukan bukti lainnya," kata Rybczynski.

Wow, Ternyata Ada Juga Ulat Bulu yang Bisa Bersiul

Posted: 17 Oct 2013 06:55 PM PDT

Ulat bulu ini ternyata tak cuma mahir membuat sekujur tubuh Anda gatal-gatal tak karuan, tapi juga bisa bersiul layaknya seekor burung.

Memang ulat bulu memang tak akan bersiul seperti burung melalui mulut mereka. Namun, menurut para peneliti, ulat bulu bisa bersiul dengan melalui sisi-sisi tubuh mereka.

 

Ini mereka lakukan sebagai mekanisme pertahanan diri untuk mengusir burung-burung predator. Dari hasil penelitian terhadap ulat bulu sphinx walnut caterpillar atau Amorpha juglandis, asal siulan mereka berasal dari tubuh mereka.

Seperti dikutip dari Livescience, setelah diamati melalui video berkecepatan tinggi, para periset berkesimpulan ketika ulat bersiul, mereka menekan kepala mereka ke belakang.

Ini dilakukan untuk menekan rongga di tubuh mereka sehingga suara siulan akan keluar melalui delapan pasang lubang angin di perut mereka.

Masing-masing pasang rongga perut itu berdecit sekitar empat detik, dengan rentang frekuensi yang bisa didengar oleh burung maupun manusia, hingga suara ultrasound.

Saat para peneliti mengamati ulat tersebut, burung warbler (burung yang pandai berkicau) yang hendak memangsa ulat itu, biasanya akan kaget dan lari tunggang langgang ketika ulat mulai bersiul. Siulan ulat bulu ini selalu menyelamatkannya dari sergapan burung warbler.

"Burung-burung ini sepertinya terkaget-kaget dengan siulan si ulat karena tidak mengira akan bunyi tersebut," ujar Jayne Yack, Neuroethologist dari Carleton University, Ottawa Kanada.

Inilah yang Terjadi Pada Tubuh Sesaat Setelah Meminum Soda

Posted: 17 Oct 2013 06:47 PM PDT

Meminum sekaleng minuman bersoda di siang hari benar-benar menggiurkan. Rasa dahaga segera berganti dengan kesegaran. Namun, tahukah Anda, apa yang terjadi di dalam tubuh saat soda masuk ke dalamnya? Berikut ini ulasannya, seperti dilansir laman Daily Health Post. 


10 Menit Pertama
Kandungan gula yang mencapai 10 sendok teh akan segera masuk ke dalam sistem tubuh. Kita memang tidak akan muntah karena rasa manis yang luar biasa. Pasalnya, asam fosfat yang terkandung di dalamnya akan memotong rasa itu. 

20 Menit
Kadar gula dalam tubuh akan naik yang akhirnya menaikkan kadar insulin. Hati kita akan mengatasinya dengan mengubah gula tersebut menjadi lemak. 

40 Menit
Penyerapan kafein selesai. Tekanan darah akan meningkat. Hati akan merespons dengan mengalirkan gula ke dalam aliran darah. Kantuk akan hilang akibat reseptor adenosis di otak terblokir. 

45 Menit
Tubuh mulai merangsang dopamin yang merangsang pusat kesenangan di otak. Cara kerjanya sama seperti heroin. 

Lebih dari 60 Menit
Asam fosfat akan mengikat kalsium, magnesium, dan seng dalam usus bagian bawah. Hal ini akan meningkatkan metabolisme tubuh secara signifikan. Dan parahnya, dosis tinggi gula dan pemanis buatan juga akan meningkatkan eksresi kalsium. 

Selain itu, sifat diuretik dari kafein muncul. Kita akan merasa ingin buang air kecil. Ditambah lagi, kadar gula yang mulai meninggi akan membuat kita mudah marah dan menjadi lamban.

Proses Penggantian Selimut Kabah Tiap Tahun Berikut Vidionya

Posted: 17 Oct 2013 06:33 PM PDT

Bagi yang belum tahu ternyata selimut Kabah yang berwarna hitam itu diganti setahun sekali dengan selimut baru. Unik, proses penggantiannya dilakukan saat musim haji, yakni setiap 9 Dzulhijjah saat kebanyakan jemaah haji berada di Padang Arafah.


Dulu kala Kabah tak seperti yang kita lihat sekarang, tanpa ada kain penutup. Penggunaan kiswah - selimut Kabah - mulai terjadi di bawah kepemimpinan Raja Himyar Assad dari Yaman. Tujuannya, melindungi dinding kabah dari kotoran, debu, serta panas yang bisa membuat bangunan cepat rusak. Selain itu, juga untuk hiasan agar terlihat indah.

Kiswah (arti harfiah: memakai) bobotnya  670 kilo gram dengan ukuran tinggi 14 meter dan panjang mencapai 47 meter. Kiswah terbuat dari sutera murni yang dicelup dalam warna hitam.

Kiswah dihiasi sulaman ayat suci Alquran yang dibuat dari benang-benang emas murni. Walau teknologi mesin sudah digunakan, namun tenaga manusia masih dipakai (handmade) untuk menyulam benang emas di atas kiswah. Kita lihat saja videonya berikut.




Forum Diskusi
Seperti dilansir viva.co.id pemakaian kiswah berawal di masa pemerintahan Raja Himyar Assad dari Yaman. Patut diketahui, dinasti Himyar (atau Himyarite) adalah kerajaan Yahudi di Yaman. Saat ia menguasai Yatrib (kini Madinah) salah seorang putranya ditinggal untuk memimpin kota tersebut, namun dibunuh oleh penduduk Yatrib.

Kita akan selidiki lebih lanjut tentang ini, dan bila Anda memiliki penjelasan dengan referensi sahih, silahkan berbagi dengan kami... :)

Mumi 300 Tahun Jadi Obyek Wisata di Papua

Posted: 17 Oct 2013 01:45 AM PDT


MUMI kepala suku di Lembah Baliem, suku di Wamena, Papua, berumur ratusan tahun diijinkan keluarga untuk disaksikan masyarakat luas. Hal ini pun menjadi daya tarik baru bagi para pelancong di Papua. 

Di Kabupaten Jayawijaya sendiri sedikitnya ada dua mumi kepala suku yang sudah dijadikan objek benda bersejarah dan daya tarik bagi wisatawan domestik maupun mancanegara. Yaitu mumi Winmontok Mabel di Desa Jiwika dan mumi Werapak Elosak di Desa Aikima. 

Kini mumi kepala suku yang dapat disaksikan masyarakat luas bertambah menjadi tiga mumi. Karena bertembah dengan mumi Aloka Hubi di Desa Araboda, kampung Bauntagima Distrik Assologaima kabupaten Jayawijaya yang diperkirakan berumur tiga ratus lima puluh tahum. 

Selama ini mumi ini dikeramatkan keluarga dan keturunannya serta tidak di ijinkan untuk di kunjungi dan dipamerkan kepada masyarakat umum. Mumi tersebut diletakkan dalam bungkusan kawat khas lalu ditempatkan dekat dengan perapian guna menjaga kehangatan dan serangan hama tikus yang telah menggerogoti sebagian tubuh mumi tersebut. 

Yahones Kurisi, salah satu anak cucu keturunan kepala suku Alouka Hubi dari suku Hubi-Kurisi dan Wantik-Wentete menyatakan bahwa berdasarkan kepercayaan mereka kepala suku perang Alouka Hubi rela mengorbankan dirinya saat wafat agar dikeringkan dan dijadikan mumi. 

Hal ini dilakukaannya untuk menyelamatkan suku yang berada di Lembah Baliem Wamena yang saat itu selalu digenangi air. Sehingga melalui jasad yang telah dikeringkan tersebut, air Lembah Baliem pun menjadi kering dan dapat di tumbuhi tanaman serta pepohonan bagi oleh keturunannya. Hingga kini lembah baliem tidak lagi digenangi air. Sementara itu Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Jayawijaya. 

Alpius Wetipo, menyambut baik diijinkannya mumi Alouka Hubi untuk didata sebagai benda bersejarah dan dijadikan objek wisata bagi pemerintah daerah. Dengan demikian mumi tersebut akan mendapatkan perhatian dan perawatan yang lebih baik sehingga tidak bertambah rusak kondisinya. 

Kondisi mumi Alouka Hubi saat ini, kulit wajah dan badan masih utuh walaupun sebagian kaki dan pergelangan kaki sudah agar rusak dimakan rayap. Hal ini menjadi benda bersejarah masyarakat pegunungan yang pernah memiliki kepercayaan yang teguh pada masa itu, dengan menjadikan tubuh mereka mumi untuk menyelamatkan anak cucu mereka.

Tabur Bunga di Atas Makam Berasal Dari Tradisi Bangsa Israel Kuno

Posted: 17 Oct 2013 01:36 AM PDT

Setiap kita ziarah kubur pasti tidak akan lupa untuk menaburkan bunga di atas makan, nah tahukah kamu sebenarnya tradisi tabur bunga ini berasal dari mana? Tabur bunga di atas makan merupakan tradisi yang sering dilakukan masyarakat Indonesia ketika pergi mengunjungi makan bahkan tradisi ini tidak hanya dilakukan di Indonesia saja negara lainnya di dunia ini pun sering melakukan tradisi tabur bunga di atas makan. 

Nah sekarang pertanyaannya darimana kah tradisi tabur bunga ini berasal? Sebuah penelitian yang dilakukan oleh University of Haifa, Israel baru baru ini menemukan bahwa tradisi tabur bunga di atas makan berasal dari bangsa Israel Kuno. Penelitian ini berdasarkan bukti yang ditemukan pada sebuah makam kuno bangsa israel yang usianya sudah 14 Ribu tahun. 

Ketika melakukan penelitian para peneliti menemukan fosil fosil bunga yang yang berada di atas mayat yang telah terkubur. "Ini contoh yang paling kuno dalam hal menempatkan bunga dan tanaman segar di atas makam sebelum menguburkan mayat," kata peneliti Dani Nadel. 

Namun penelitian ini tidak mengungkap apa tujuan menaburkan bunga didalam kubur sebelum mayat di kurburkan. Sebelum ada penemuan ini tradisi tabur bunga diatas makan telah dilakukan sejak 35 ribu tahun lalu. Hal ini diperkirakan dilakukan pertama kali oleh Neanderthal di Gua Shanidar di Iraq. 

Namun bukti terbaru tradisi ini baru ditemukan sekarang namun temuan yang dilakukan ilmuan di Israel ini sebenarnya berbeda dengan tradisi tabur bunga yang ada saat ini. Penemuan ini menunjukan jika mayat sebelum dikubur akan ditaburi bunga sedangkan tradisi yang saat ini sering dilakukan adalah menguburkan mayat terlebih dahulu sebelum makam di taburi bunga. 

Nah apa apa pendapat kamu tentang penelitian ini? Setuju kah kamu jika tradisi tabur bunga berasal dari bangsa Israel Kuno.

Ngayau, Tradisi Penggal Kepala Suku Dayak Yang Mengerikan

Posted: 17 Oct 2013 01:20 AM PDT


Ada sebuah tradisi yang cukup mengerikan yang dimiliki suku dayak tradisi ini adalah Ngayau yakni sebuah tradisi memengal kepala ketika sedang berperang. 

Tradisi pada umumnya harus terus dipertahankan namun tradisi mengerikan seperti memangal kepala manusia ada baiknya tidak usah lagi di teruskan sebab sangat mengerikan dan juga akan memakan korban jiwa pastinya. 

Nah suku dayak ada sebuah tradisi bernama Ngayau tradisi ini  merupakan tradisi potong kepala manusia ketika berperang hal ini sengaja dilakukan sebagai bukti jika mereka sangat kuat dan perkasa untuk memeprluas wilayah kekuasaan. 

Kepala korban pemenggalan tadi biasa akan dibawa pulang dan akan dilakuka beberapa ucpacara dan ritual denga kepala kepala korban tadi ritual ini sengaja dilakukan untuk menenagkan para arwah korban pemenggalan kepala tadi. 

Dalam tradisi ini hanya kepala orang dewasa saja yang boleh dipenggal semantara anak anakn dan wanita biasa hanya dijadikan budak dan tidak ikut di penggal. 

Karena tradisi ini cukup menyeramkan dan seiring kesadaran untuk hidup damai dan sejahtera. Berdasar Perjanjian Tumbang Anoi tradisi ngayau dihilangkan agar tidak terjadi perselisihan di antara suku Dayak.

7 Tradisi Merayakan Idul Adha di Berbagai Negara

Posted: 17 Oct 2013 01:11 AM PDT

Ada banyak tradisi di dunia ini dalam menyabut dan merayakah hari raya Idul Adha. Sama dengan di Indonesia Umat muslim diseluruh dunia Juga akan menyambut meriah hari raya Idul Adha ketika selesai solat Idul Adha biasanya akan dilanjutkan dengan memotong hewan kurban untuk dibagikan ke kaum miskin. 

Namun selain itu di kalangan masyarak tertentu ada lho tradisi tradisi yang berjalan bersaman dengan hari raya Idul Adha sebagai contoh di Jogja ketika hari raya Idul adaha ada tradisi yang namanya gerebek besar yang dilakukan kraton Yogyakarya, di negara lain juga sama ada beberapa tradisi khas mereka dalam menyambut hari raya Idul Adha nah ingin tahu tradisi apa aja itu  ? Simak 7 Tradisi Merayakan Idul Adha di Berbagai Negara  seperti dikutip dari inilah.com berikut ini. 

1. Pakistan Perayaan Idul Adha di Pakistan biasanya ditandai dengan libur selama 4 hari. Jelas perayaan, banyak toko tutup dan konsentrasi kegiatan lebih ke masjid-masjid sejak pagi hari. Seperti di Indonesia, di Pakistan proses penyembelihan juga sering dilakukan oleh warga setempat. Daging kurban pada akhirnya di distribusikan ke fakir miskin. 

2. Bangladesh Bangladesh juga memiliki tradisi yang hampir sama di budaya berbagai negara muslim lain yang merayakan Idul Adha. Hanya saja, negara ini dikenal memiliki peraturan yang ketat soal hewan kurban. Bekerja dengan ahli, di negara ini standar hewan kurban benar-benar diperhatikan. Seperti usia dan kesehatan dari hewan yang akan di kurbankan. Sama dengan beberapa negara lain, perayaan salah satu dari Dua hari besar umat muslim ini diadakan selama 3 hari. 3. Maroko Di Maroko, libur Idul Adha juga berlangsung selama 
3 hari. Tak banyak berbeda dengan perayaan yang dilakukan di Indonesia. masyarakat berbondong-bondong pergi ke Masjid sejak pagi untuk solat Ied, melakukan proses penyembelihan lalu mendistribusikan ke masyarakat. 

4. Amerika Serikat Umumnya, penduduk setempat mendapat jatah libur 1-3 hari selama peringatan hari raya kurban. Seperti di Indonesia, konsentrasi kegiatan sering dilakukan di Masjid sejak pagi hari. Setelah itu mereka sering berbagi dengan sesama dengan acara makan bersama. Hanya saja, berbeda dengan di Indonesia, disini prosesi penyembelihan umumnya tak banyak dilakukan. 

5. Mesir Seperti di Amerika, perayaan Idul Adha di Mesir juga ditandai dengan libur selama 3 hari selama perayaan. Umat muslim setempat biasanya saling bermaaf-maafan setelah prosesi solat Ied. Dan pada akhirnya, diadakan prosesi pembagian daging korban yang biasanya dilakukan oleh sebuah LSM setempat. 

6. Arab Saudi Berbeda dengan di Indonesia, dii Arab Saudi justru hari raya Idul Adha-lah yang layak dijadikan momen hari raya terbesar. pemerintah Kerajaan Arab Saudi juga disibukkan oleh pemotongan hewan kurban. Sebab, mereka akan mendistribusikan daging kurban ke negara-negara Islam yang miskin. Terutama di kawasan Afrika, Asia Tengah, dan Asia Selatan. Agar distribusi hewan merata dan mencapai sasaran, jutaan kilo daging ini kemudian dibekukan dan dikirimkan melalui kontainer yang diangkut kapal dan pesawat. 

7. Ningxia, Cina Jika di Indonesia, lelaki dan wanita berduyun-duyun melakukan sholat Idul Adha di masjid, lain halnya dengan masyarakat di Ningxia, Cina. Masyarakat muslim etnis Hui disana, hanya lelaki yang beramai-ramai sholat Idul Adha di masjid. Sedangkan wanita dilarang sholat Idul Adha di masjid. Takbiran dengan membakar hio. Ini merupakan tradisi Islam di Cina. Para jamaah membawa hio yang terbakar ke dalam masjid kemudian ditancapkan ke mangkok tempat hio. Setelah itu dilakukan ceramah sebelum dimulai sholat Idul Adha.

Monster Mengerikan Dari Dalam Laut

Posted: 16 Oct 2013 10:37 PM PDT

Hewan ini sunguh menakutkan tampak seperti mahluk asing yang datang dari luar angkasa tapi taukah kamu kalau hewan ini adalah mahluk yang ada di dalam laut bumi. 


Gambar terbaru dari  polychaetes, atau cacing skala, menunjukkan bagaimana mereka telah berevolusi untuk bertahan dari tekanan intens lebih dari 1.000 meter di bawah permukaan air, di mana sinar matahari tidak pernah menembus. 

Hewan ini memiliki mulut yang sangat menakutkan mulut hewan ini dapat dengan mudah keluar masuk ehingga lebih mudah bagi mereka untuk merebut mangsa mereka, yang terungkap. 






para ahli berpendapat bahwa hewan ini juga pernah hidup di planet Mars Para ilmuwan berharap untuk belajar tentang potensi kehidupan di planet lain dengan mempelajari bagaimana makhluk-makhluk ini telah manged untuk berkembang tanpa bergantung pada sinar matahari untuk energi 

Monsterlaut Sepanjang 5 Meter Di temukan di California

Posted: 16 Oct 2013 10:30 PM PDT


Seorang peneliti kelautan di California menemukan bangkai monster laut speanjang 5 Meter, penemuan ini sangat langka sebab bangkai hewan ini sangat jarang ditemukan dikehidupan sehari hari. 

Bangkai monster laut ini setikdaknya membutuhkan 15 orang untuk mengangkatnya karena ukurnya memamg sangat besar dan mencapai panjang 5 meter. Hewan laut raksasa seperti monster ini diyakini sebagai Oarfish yang merupakan hewan laut yang hidup di laut dalam sehingga jarang terlihat di sekitar permukaan laut. 

Oarfish ini sendiri bisa hidup dikedalaman laut hingga 900 meter, kerena kehidupanya di laut dalam belum banyak penelitian mengenai hewan laut ini. Namun penemuan Oarfish di tepi pantai yang sudah menjadi bangkai ini bisa menjadi bahan penelitian lebih lanjut, diperkirakan Oarfish ini mati secara alami. 

Sampel jaringan tubuh oarfish tersebut dan juga rekaman video telah dikirimkan kepada ahli biologi pada University of California untuk dipelajari lebih mendalam. Ikan jenis oarfish ini tergolong ikan yang hidup di perairan dalam dan bisa tumbuh hingga mencapai panjang lebih dari 15 meter. 

Ikan ini disebut sebagai ikan terpanjang di dunia. Karena ukurannya yang besar dan jarang terlihat sehingga oarfish sempat diyakini sebagai legenda monster laut di dunia.

Kisah Nabi Ismail (1-3)Kelahiran dan Sunnah Berkurban,Palang Pintu, Membangun Kabah

Posted: 16 Oct 2013 10:03 PM PDT

Kisah Nabi Ismail (1) Kelahiran dan Sunnah Berkurban


Nabi Ibrahim 'alaihissalam ingin sekali memiliki keturunan yang saleh yang beribadah kepada Allah Subhaanahu wa Ta'ala dan membantu urusannya, istrinya yang bernama Sarah pun mengetahui apa yang diharapkan suaminya sedangkan dirinya mandul, maka Sarah memberikan budaknya yang bernama Hajar kepada Ibrahim agar suaminya memiliki anak darinya. Selanjutnya, Hajar pun hamil dan melahirkan Nabi Ismail yang akan menjadi seorang nabi. 


Setelah beberapa waktu dari kelahiran Ismail, Allah Subhaanahu wa Ta'ala memerintahkan Ibrahim pergi membawa Hajar dan Ismail ke Mekah, maka Nabi Ibrahim memenuhi perintah itu dan ia pun pergi membawa keduanya ke Mekah di dekat tempat yang nantinya akan dibangunkan ka'bah. 

Tidak lama setelah sampai di sana, Nabi Ibrahim meninggalkan Hajar dan Ismail di tempat tersebut dan ingin kembali ke Syam. Ketika Hajar melihat Nabi Ibrahim pulang, maka Hajar segera mengejarnya dan memegang bajunya sambil berkata, "Wahai Ibrahim, kamu mau pergi kemana? Apakah kamu (tega) meninggalkan kami di lembah yang tidak ada seorang manusia dan tidak ada sesuatu apa pun ini?"  Hajar terus saja mengulang-ulang pertanyaannya berkali-kali hingga akhirnya Ibrahim tidak menoleh lagi kepadanya. 

Akhirnya Hajar bertanya, "Apakah Allah yang memerintahkan kamu atas semua ini?" 
Ibrahim menjawab, "Ya." 
Hajar berkata, "Kalau begitu, Allah tidak akan menelantarkan kami." Kemudian Hajar kembali dan Ibrahim melanjutkan perjalanannya hingga ketika sampai pada sebuah bukit dan mereka tidak melihatnya lagi, Ibrahim menghadap ke arah Ka'bah lalu berdoa untuk mereka dengan mengangkat kedua belah tangannya, dalam doanya ia berkata, 


"Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati. Ya Tuhan kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan shalat, maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka dan beri rezekilah mereka dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka 
bersyukur

" (QS. Ibrahim: 37) Kemudian Hajar mulai menyusui Ismail dan minum dari air persediaan. Hingga ketika air yang ada pada geriba habis, dia menjadi haus, begitu juga anaknya. Lalu dia memandang kepada Ismail sang bayi yang sedang meronta-ronta, kemudian Hajar pergi meninggalkan Ismail dan tidak kuat melihat keadaannya. Maka dia mendatangi bukit Shafa sebagai gunung yang paling dekat keberadaannya dengannya. Dia berdiri di sana lalu menghadap ke arah lembah dengan harapan dapat melihat orang di sana namun dia tidak melihat seorang pun.  

Maka dia turun dari bukit Shafa dan ketika sampai di lembah, dia menyingsingkan ujung pakaiannya lalu berusaha keras layaknya seorang manusia yang berjuang keras, hingga ketika dia dapat melewati lembah dan sampai di bukit Marwah lalu berdiri di sana sambil melihat-lihat apakah ada orang di sana namun dia tidak melihat ada seorang pun. Dia melakukan hal itu sebanyak tujuh kali (antara bukit Shafa dan Marwah). Saat dia berada di puncak Marwah, dia mendengar ada suara, lalu dia berkata dalam hatinya "diamlah" yang Hajar maksud adalah dirinya sendiri. 

Kemudian dia berusaha mendengarkannya maka dia dapat mendengar suara itu lagi, maka dia berkata, "Engkau telah memperdengarkan suaramu jika engkau bermaksud memberikan bantuan."  Ternyata suara itu adalah suara malaikat Jibril 'alaihissalam yang berada di dekat zamzam, lantas Jibril mengais air dengan sayapnya hingga air keluar memancar. 

Akhirnya Hajar dapat minum air dan menyusui anaknya kembali. 
Kemudian malaikat Jibril berkata kepadanya, "Janganlah kamu takut ditelantarkan, karena di sini adalah rumah Allah, yang akan dibangun oleh anak ini dan ayahnya dan sesungguhnya Allah tidak akan menyia-nyiakan hamba-Nya." Hajar terus melalui hidup seperti itu hingga kemudian lewat serombongan orang dari suku Jurhum atau keluarga Jurhum yang datang dari jalur bukit Kadaa' lalu singgah di bagian bawah Mekah kemudian mereka melihat ada seekor burung sedang terbang berputar-putar. Mereka berkata, 

"Burung ini pasti berputar karena mengelilingi air padahal kita mengetahui secara pasti bahwa di lembah ini tidak ada air."  Akhirnya mereka mengutus satu atau dua orang yang larinya cepat dan ternyata mereka menemukan ada air. Mereka kembali dan mengabarkan keberadaan air lalu mereka mendatangi air. Saat itu Hajar sedang berada di dekat air.  

Maka mereka berkata kepada Hajar, "Apakah kamu mengizinkan kami untuk singgah bergabung denganmu di sini?" Ibu Ismail berkata, "Ya boleh, tapi kalian tidak berhak memiliki air." Mereka berkata, "Baiklah." Ibu Ismail menjadi senang atas peristiwa ini karena ada orang-orang yang tinggal bersamanya. Akhirnya mereka pun tinggal di sana dan mengirim utusan kepada keluarga mereka untuk mengajak mereka tinggal bersama-sama di sana. 

Ketika itu, Nabi Ismail belajar bahasa Arab dari mereka (suku Jurhum), dan Hajar mendidik puteranya dengan pendidikan yang baik serta menanamkan akhlak mulia sampai Ismail agak dewasa dan sudah mampu berusaha bersama ayahnya; Nabi Ibrahim 'alaihissalam. Selanjutnya, Nabi Ibrahim berkunjung menemui Hajar dan anaknya untuk menghilangkan rasa kangennya kepadanya. Maka pada suatu hari, saat Nabi Ibrahim telah bersama anaknya, ia (Ibrahim) bermimpi bahwa dirinya menyembelih puteranya, yaitu Ismail 'alaihissalam.  


Setelah ia bangun dari tidurnya, Ibrahim pun mengetahui bahwa mimpinya itu adalah perintah dari Allah Subhaanahu wa Ta'ala karena mimpi para nabi adalah hak (benar), maka Nabi Ibrahim mendatangi anaknya dan berbicara berdua bersamanya.  Ibrahim berkata, 

"Wahai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka pikirkanlah apa pendapatmu!" Ismail menjawab, "Wahai ayahku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar." 

(QS. Ash Shaaffaat: 102) Nabi Ibrahim membawa anaknya ke Mina, lalu ia taruh kain di atas muka anaknya agar ia (Ibrahim) tidak melihat muka anaknya yang dapat membuatnya terharu, sedangkan Nabi Ismail telah siap menerima keputusan Allah.  Ketika Nabi Ibrahim telah membaringkan anaknya di atas pelipisnya dan keduanya telah menampakkan rasa pasrahnya kepada Allah Subhaanahu wa Ta'ala, maka Ibrahim mendengar seruan Allah Subhaanahu wa Ta'ala,

"Wahai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu. Sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata." 

(QS. Ash Shaafffat: 104-106) Tidak lama setelah ada seruan itu, Nabi Ibrahim melihat malaikat Jibril dengan membawa kambing yang besar. Maka Nabi Ibrahim mengambilnya dan menyembelihnya sebagai ganti dari Ismail. Dari sinilah asal permulaan sunah berkurban yang dilakukan oleh umat Islam pada tiap hari raya Idul Adha di seluruh pelosok dunia.


Kisah Nabi Ismail (2) Palang Pintu



Kemudian Nabi Ismail semakin dewasa, ia pun menikah dengan seorang wanita yang tinggal di sekitar sumur Zamzam. Tidak lama kemudian ibu Ismail; Hajar meninggal dunia.
Di kemudian hari Ibrahim datang setelah Ismail menikah untuk mengetahui kabarnya, namun dia tidak menemukan Ismail. Ibrahim bertanya tentang Ismail kepada istri Ismail. 
Istrinya menjawab, "Dia sedang pergi mencari nafkah untuk kami." 
Lalu Ibrahim bertanya tentang kehidupan dan keadaan mereka. Istri Ismail menjawab, "Kami mengalami banyak keburukan, hidup kami sempit dan penuh penderitaan yang berat." 
Istri Ismail mengadukan kehidupan yang dijalaninya bersama suaminya kepada Ibrahim. Ibrahim berkata, "Nanti apabila suami kamu datang sampaikan salam dariku dan katakan kepadanya agar mengubah palang pintu rumahnya."
Ketika Ismail datang dia merasakan sesuatu lalu dia bertanya kepada istrinya; "Apakah ada orang yang datang kepadamu?" 
Istrinya menjawab, "Ya. Tadi ada orang tua begini dan begitu keadaannya datang kepada kami dan dia menanyakan kamu lalu aku terangkan dan dia bertanya kepadaku tentang keadaan kehidupan kita maka aku terangkan bahwa aku hidup dalam kepayahan dan penderitaan." 
Ismail bertanya, "Apakah orang itu memberi pesan kepadamu tentang sesuatu?" 
Istrinya menjawab, "Ya. Dia memerintahkan aku agar aku menyampaikan salam darinya kepadamu dan berpesan agar kamu mengubah palang pintu rumahmu." 
Ismail berkata, "Dialah ayahku dan sungguh dia telah memerintahkan aku untuk menceraikan kamu, maka kembalilah kamu kepada keluargamu." Maka Ismail menceraikan istrinya.
Kemudian Ismail menikah lagi dengan seorang wanita lain dari kalangan penduduk yang tinggal di sekitar itu lalu Ibrahim pergi lagi meninggalkan mereka dalam kurun waktu yang dikehendaki Allah. Setelah itu, Ibrahim datang kembali untuk menemui mereka namun dia tidak mendapatkan Ismail hingga akhirnya dia mendatangi istri Ismail lalu bertanya kepadanya tentang Ismail. 
Istrinya menjawab, "Dia sedang pergi mencari nafkah untuk kami." 
Lalu Ibrahim bertanya lagi, "Bagaimana keadaan kalian?" Dia bertanya kepada istrinya Ismail tentang kehidupan dan keadaan hidup mereka. 
Istrinya menjawab, "Kami selalu dalam keadaan baik-baik saja dan cukup." Istri Ismail juga memuji Allah. 
Ibrahim bertanya, "Apa makanan kalian?" 
Istri Ismail menjawab, "Daging." 
Ibrahim bertanya lagi, "Apa minuman kalian? 
Istri Ismail menjawab, "Air." 
Maka Ibrahim berdoa, "Ya Allah, berkahilah mereka dalam daging dan air mereka."
Ibrahim selanjutnya berkata, "Jika nanti suamimu datang, sampaikan salam dariku kepadanya dan perintahkanlah dia agar memperkokoh palang pintu rumahnya."
Ketika Ismail datang, dia berkata, "Apakah ada orang yang datang kepadamu?" 
Istrinya menjawab, "Ya. Tadi ada orang tua dengan penampilan sangat baik datang kepada kita dan istrinya memuji Ibrahim. Dia bertanya kepadaku tentang kamu, maka aku terangkan lalu dia bertanya kepadaku tentang keadaan hidup kita, maka aku jawab bahwa aku dalam keadaan baik." 
Ismail bertanya, "Apakah orang itu memberi pesan kepadamu tentang sesuatu?" 
Istrinya menjawab, "Ya." Dia memerintahkan aku agar aku menyampaikan salam darinya kepadamu dan berpesan agar kamu mempertahankan palang pintu rumahmu." 
Ismail berkata, "Dialah ayahku dan palang pintu yang dimaksud adalah kamu. Dia memerintahkanku untuk mempertahankan kamu.

Kisah Nabi Ismail (3) Membangun Kabah



K
emudian Ibrahim meninggalkan mereka lagi untuk waktu tertentu sebagaimana dikehendaki Allah, lalu Ibrahim datang kembali setelah itu saat Ismail meruncingkan anak panahnya di bawah kemah dekat zamzam. Ketika dia melihatnya, dia segera menghampirinya dan berbuat sebagaimana layaknya seorang ayah terhadap anaknya dan seorang anak terhadap ayahnya.


Kemudian dia berkata, "Wahai Ismail, Allah memerintahkanku dengan suatu perintah." 
Ismail berkata, "Lakukanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu." 
Ibrahim berkata lagi, "Apakah kamu akan membantu aku?" 
Ismail berkata, "Ya, aku akan membantumu." 

Ibrahim berkata, "Allah memerintahkan aku agar membangun rumah di tempat ini."
Ibrahim menunjuk ke suatu tempat yang agak tinggi dibanding sekelilingnya." Di dekat tempat itulah keduanya meninggikan pondasi Baitullah, Ismail bekerja mengangkut batu-batu sedangkan Ibrahim yang menyusunnya (membangunnya) hingga ketika bangunan sudah tinggi, Ismail datang membawa batu itu lalu meletakkannya untuk Ibrahim agar bisa naik di atasnya sementara Ismail memberikan batu-batu.
Keduanya bekerja sambil mengucapkan kalimat doa, "Wahai Tuhan kami, terimalah (amal) dari kami sesunggunya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui." 

Keduanya terus saja membangun hingga mengelilingi Baitullah dan keduanya terus membaca doa, 
"Wahai Tuhan kami, terimalah (amal) dari kami sesungguhnya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui." (QS. Al Baqarah: 127).
Setelah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail selesai membangun Ka'bah, maka keduanya berdoa, 
"Ya Tuhan Kami terimalah dari kami (amalan kami), sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui–Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah haji Kami, dan terimalah tobat kami. Sesungguhnya Engkau Yang Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang." (QS. Al Baqarah: 127-128)
Allah Subhaanahu wa Ta'ala memuji Nabi-Nya Ismail 'alaihissalam dan menyifatinya dengan sifat hilm (santun), sabar, menepati janji, menjaga shalat dan memerintahkan keluarganya menjaga shalat (QS. Maryam: 54-55).
Nabi Ismail menjadi rasul yang diutus kepada kabilah-kabilah yang tinggal di sekitar sumur Zamzam, kabilah Jurhum, 'Amaliq, dan penduduk Yaman. Allah memberikan wahyu kepadanya. 
Allah Subhaanahu wa Ta'ala berfirman, 
"Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Ya'qub dan anak cucunya, Isa, Ayyub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Dawud."(QS. An Nisaa': 163)
Nabi Ismail adalah nenek moyang bangsa Arab dan ia adalah orang yang pertama memanah. Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam pernah bersabda,
"Panahlah wahai keturunan Ismail, karena nenek moyangmu adalah seorang pemanah." (HR. Bukhari)
Selesai dengan pertolongan Allah dan taufiq-Nya, wa shallallahu 'alaa nabiyyinaa Muhammad wa 'alaa aalihi wa shahbihi wa sallam

Misteri Pulau Indah yang Terkutuk

Posted: 16 Oct 2013 09:56 PM PDT

Pulau Gaiola di Italia hanya sekitar 30 meter dari pantai, terdiri dari dua pulau yang dihubungkan oleh jembatan lengkung. Unik dan indah. Terdapat vila di satu pulau, dan pulau lainnya kosong.

Nama Gaiola diambil dari bahasa latin "Cavea" yang berarti gua kecil, karena ada sebuah gua di kawasan pantai. Lalu namanya menjadi "Caviola" dan mungkin karena dialek setempat hingga sekarang dikenal sebagai Gaiola.
 

Berabad lalu, terdapat kuil kecil untuk menyembah Venus di pulau yang terletak di perbatasan selatan Posillipo ini. Dan konon penyair Virgil - dianggap juga sebagai penyihir - sempat mengajar di sini.

Di awal abad ke-19, Pulau dihuni oleh seorang pertapa yang dikenal sebagai "The Wizard". Hingga akhirnya Norman Douglas, penulis The Land of Sirenemembangun vila di atasnya.

Sejak itulah banyak masalah terjadi. Rangkaian kematian terjadi sejak tahun 1920-an. Ketika Hans Braun jadi pemilik vila, ia ditemukan dibunuh dan dibungkus dengan permadani. Tak lama kemudian istrinya tenggelam di laut.
 

Pemilik vila berikutnya adalah Jerman Otto Grunback, yang meninggal karena serangan jantung. Nasib yang sama menimpa industrialis farmasi Maurice-Yves Sandoz, yang bunuh diri di rumah sakit jiwa di Swiss.

 Pemiliknya berikutnya, industrialis baja Jerman, Baron Karl Paulus Langheim, menjadi gila karena kehancuran ekonomi. Lalu kepemilikan berpindah ke tangan Gianni Agnelli, kepala industri otomotif Fiat. Namun akibatnya, putra tunggalnya bunuh diri.


Setelah kematiannya anaknya, Gianni menyerahkan Fiat pada keponakannya, Umberto Agnelli. Aneh, Umberto akhirnya meninggal di usia 33 tahun mengidap kanker langka.

Pemilik lain, multi miliarder Paul Getty, setelah membeli pulau malah mencuri cucunya hingga bermasalah dengan polisi. Dan, pemilik terakhir Gianpasquale Grappone dipenjara ketika perusahaan asuransinya gagal.

Akhirnya, pulau Gaiola kini dibiarkan kosong. Vila, jembatan unik, dan wilayah sekitarnya hanya menjadi tempat wisata.

Legenda Li Ching Yuen, Pria Berusia 256 Tahun

Posted: 16 Oct 2013 09:51 PM PDT

Pada Mei 1933, majalah The New York Times dan Time memberitakan kematian seorang kakek tua yang berasal dari China bernama Li Ching Yuen. Yang menjadi perdebatan adalah umurnya. Li Ching Yuen mengaku bahwa dia lahir pada tahun 1736. Dengan demikian berarti dia berusia 197 tahun pada hari kematiannya.


Beberapa ilmuwan China yang penasaran mulai bekerja untuk menyelidiki kebenarannya. Profesor Wu Chung Chien dari universitas Minkuo menemukan data yang membuktikan bahwa usia Li bukanlah 197 seperti yang dikatakan oleh li sendiri

Wu Chung Chien menemukan sebuah catatan dari kerajaan Cina yang memberikan ucapan selamat kepada Li Ching Yun atas ulang tahunnya yang ke-150 tahun pada tahun 1827. Apabila pada tahun 1827 ia berulang tahun ke-150, maka itu berarti catatan kerajaan menunjukkan bahwa Li lahir pada tahun 1677 dan saat meninggal di tahun 1933, ia berumur 256 tahun.

Ia telah hidup melewati sembilan kaisar pada dinasti Qing selama 256 tahun. Ia menjadi manusia terlama hidup yang pernah dicatat sepanjang sejarah modern. Walau kebenarannya masih jadi tanda tanya besar dan diragukan oleh banyak peneliti - terutama oleh kritisi dunia barat.

Kita tidak tahu pasti kebenaran dari riwayat hidupnya yang bercampur dengan legenda, rumor dan dongeng tersebut. Satu-satunya fakta ialah bahwa ia seseorang yang nyata dan hidup sehat sampai usia yang sangat tua, jauh lebih tua daripada orang-orang lainnya.


Riwayat Master Li

Li Ching Yuen (Li Ching Yun) lahir di Chi Jian Hsien, pegunungan propinsi Szechuan, China. Sejak usianya 10 tahun, ia sudah berkelana ke Kansu, Shansi, Tibet, Annam, Siam, dan Manchuria untuk mengumpulkan tanaman obat.
 

Ia menghabiskan tujuh puluh tahun pertamanya mengelilingi China untuk mengumpulkan dan menjual obat-obatan herbal. Dalam perjalanannya, ia juga menguasai ilmu beladiri, chi kung, dan ahli tanaman herbal, termasuk ginseng, Asiatic pennywort, dan wolfberry China. Selama hidupnya, Li dikenal sebagai seorang herbalis dan ahli kungfu.

etika berumur tujuh puluh satu tahun, Li pindah ke Kai Hsien, bekerja sebagai ahli strategi militer dan guru seni beladiri untuk Angkatan Darat China selama 170 tahun. Pada tahun 1927, Jenderal Yang Sen mengundang Li untuk tinggal bersamanya sehingga ia bisa mempelajari rahasia Li yang dapat menghambat penuaan usianya.

Setahun kemudian, Li kembali ke rumahnya untuk tinggal bersama isterinya yang ke-24. Beberapa sumber mengatakan bahwa Li telah menguburkan 23 Istri dan pada saat meninggalnya ia hidup bersama istri ke 24. Dari ke-24 istrinya, Li memiliki anak cucu hingga 11 generasi dan berjumlah sekitar 200 orang. Walapun usianya sudah 200 tahun lebih, namun dalam pandangan orang-orang ia kelihatan seperti seseorang yang berusia 60-an.

Menjelang kematiannya di tahun 1933, Li berkata kepada seorang sahabat,"Aku telah menyelesaikan semua hal yang harus diselesaikan di dunia ini, sekarang aku akan pulang." Dan tepat, Li Ching Yun meninggal tidak lama setelah itu pada tanggal 06 Mei 1933. 

r b f

Posted: 17 Oct 2013 07:13 PM PDT

r b f


Perwakilan Perlu Timbangkan Untuk Letak Tiga Orang Muda Ini Di Kerusi MT Umno

Posted: 17 Oct 2013 05:34 PM PDT

Dalam dunia politik hari ini kita tidak boleh nafikan peranan orang muda amat penting. Mungkin ada sesetengah orang berkata orang muda tak mengapa kerana mereka masih banyak masa, pengalaman tak cukup dan bla...bla...bla... 

Itu silap...

Datuk Seri Najib di usia 25 tahun sudah menjawat jawatan Timbalan Menteri di Kementerian Tenaga  Telekom dan Pos pada 1978-1980. Kemudian diikuti dengan Timbalan Menteri Pendidikan (1980-1981) dan Timbalan Menteri Kewangan (1981-1982). Kemudian di usia 29 tahun beliau telah dilantik sebagai Menteri Besar Pahang pada tahun 1982-1986. Selepas itu beliau dibawa kembali ke pusat pada 1982 sebagai Menteri Belia, Menteri Pendidikan, Menteri Pertahanan, Timbalan Perdana Menteri dan kini sebagai Perdana Menteri. 

Dari setakuk ke setakuk beliau naik hasil dari peluang yang diberi. Jika orang muda kurang pengalaman dan tidak boleh buat kerja tak mungkin Datuk Seri Najib berjaya naik sehingga ke tahap hari ini. 

Jika kita lihat di pihak parti pembangkang pula mereka memberi ruang yang luas kepada orang muda untuk menguasai parti. Tetapi jika diserahkan kepada orang muda sepenuhnya pun tak boleh juga. Kelapa tua pun berguna juga....tanpa kelapa tua dari mana kita nak dapat santannya ?

Menjelang pemilihan Umno esok adalah baiknya jika perwakilan dapat memilih gabungan yang terbaik demi kesinambungan Umno. Campurkan yang tua, yang muda dan wanita. 

Antara calon muda yang boleh dipertimbangkan oleh para perwakilan untuk dipilih sebagai MT adalah Sohaimi Shahadan, calon bernombor 17. 

Sohaimi Shahadan - Kanan
Apabila saya mengenengahkan calon ini mungkin ada yang berpandangan sinis kepada saya berdasarkan pengalaman silam. Ahhhh....lupakan yang silam. Dalam hidup ini jika kita tak bersetuju dengan satu perkara yang orang itu lakukan, kita tidak boleh nafikan kebaikan-kebaikan yang lain yang beliau lakukan. Apatah lagi jika orang itu satu aliran atau satu perjuangan dengan kita. 

Antara faktor yang menarik minat saya terhadap Sohaimi Shahadan adalah kelantangan beliau dalam memperjuangkan isu usahawan melayu termasuklah isu bangkrap dan CTOS. Walaupun saya bukan orang yang tergolong dalam golongan bangkrap, tetapi masalah ini sudah menjadi masalah bangsa melayu. Rata-rata yang menghadapi masalah bangkrap dan CTOS adalah bangsa melayu. Ada yang berpunca daripada diri sendiri dan ada yang menjadi mangsa keadaan. 

Perkara ini perlu diatasi untuk mengelak kesan jangka masa panjang terhadap orang-orang melayu. Satu melayu bangkrap kesan akan turut dirasai oleh beberapa melayu lain seperti anak-anak dan isteri mereka. Jika si bapa yang bangkrap, anak-anak akan menghadapi kesukaran untuk membuat pinjaman untuk belajar. Apabila anak tak boleh buat pinjaman, peluang seorang bangsa melayu untuk belajar tinggi sudah terbantut. 

Kita perlukan satu orang yang khusus untuk memperjuangkan perkara ini. Bukan maksud saya kita perlukan satu orang yang khusus untuk memperjuangkan orang-orang yang tidak membayar hutang. Tetapi kita perlukan satu orang yang khusus yang boleh menyedarkan orang melayu bagi mengelakkan masalah bangkrap, menolong orang yang bangkrap disebabkan menjadi mangsa keadaan, dan menolong orang ramai yang menjadi mangsa CTOS. Jika beliau berada dalam MT Umno , maka beliau ada suara yang lebih untuk memperjuangkan perkara-perkara ini. 

Selain Sohaimi Shahadan, calon muda yang lain yang saya rasa patut dipilih adalah Ahli Parlimen Lenggong yang juga Pengerusi PTPTN, Shamsul Anuar Nasarah, calon nombor 02. 

Shamsul Anuar Nasarah
Beliau kini adalah Ahli Parlimen Lenggong untuk penggal yang kedua. Antara faktor yang menarik minat saya terhadap beliau adalah kelantangan beliau berdepan dengan pembangkang dalam sidang parlimen. Ada masanya beliau psiko pembangkang membuat mereka garu kepala. Anwar cukup tak suka kepada beliau. Asal beliau bangun minta laluan atau penjelasan Anwar tak akan bagi peluang. Kerana dia tahu jika dia bagi peluang, Shamsul akan psiko dia dengan hujah-hujah yang boleh makan dia balik. 

Selain itu Shamsul Anuar juga mempunyai pengalaman yang luas dalam pertubuhan-pertubuhan belia. Dengan memilih beliau sebagai salah seorang anggota MT akan memberikan lebih peluang kepadanya untuk bersuara bagi keperluan-keperluan orang muda, apatah lagi golongan mahasiswa-mahasiswi yang telah diracuni pembangkang dengan isu PTPTN. Dan secara kebetulan pula beliau adalah lulusan dalam bidang kaunseling dari UM. Kelulusan beliau itu penting untuk berdepan dengan golongan-golongan yang jiwa memberontak. 

Kita kena ingat golongan muda yang berusia 21-40 tahun golongan pengundi yang besar. Mereka menguasai 41 peratus daripada jumlah keseluruhan pengundi di negara kita. Dalam keadaan begitu suara anak muda tidak boleh dipinggirkan kerana kuasa dan pengaruh mereka dalam politik negara mewakili jumlah yang bukan sedikit.

Tun Faisal
Selain dari dua calon diatas, antara calon muda yang lain yang boleh diberi perhatian oleh para perwakilan adalah saudara Tun Faisal Ismail Aziz, calon nombor 60. Saya secara peribadi tidak mempunyai masalah dengan beliau walaupun ada masanya ada dikalangan pemain-pemain media cyber yang bermasalah dengan beliau. Seperti yang saya katakan diatas, jika ada satu dua perkara yang kita tidak suka dengan cara orang itu, kita tidak boleh nafikan kebaikan-kebaikannya yang lain. Kita kena ingat panas yang seharian, jangan kita hanya ingat hujan yang sejam dua. 

Suka tidak suka hakikat yang perlu diterima Tun Faisal mempunyai sumbangannya dalam dunia media baru dikalangan penyokong-penyokong BN. Jika satu masa dulu dunia media baru hanya dikuasai pembangkang. Tetapi suasana telah berubah selepas PRU 12 tahun 2008. Saya dan kawan-kawan pun wujud selepas PRU 2008. Kemudian selepas Pemilihan Umno 2009 satu unit telah ditubuhkan dibawah Pemuda Umno yang dinamakan Unit Media Baru yang diketuai oleh Tun Faisal. Beliau menjelajah ke seluruh negara untuk memberi pendedahan kepentingan media baru kepada anak-anak muda dan menarik mereka menyokong BN. 

Akhirnya kita sendiri boleh lihat bagaimana keadaan menjelang PRU 13. Kita telah berjaya mengimbangkan keadaan dan berjaya menyaingi pembangkang. Bukan lagi kita yang menjadi mangsa fitnah atau belasahan mereka seperti   PRU 12. Saya dan kawan-kawan sahaja tidak cukup, namun begitu kehadiran UMB yang diketuai oleh Tun Faisal membuat kita bertambah kuat. Sebab itu saya katakan kita tidak boleh nafikan sumbangan Tun Faisal dalam hal ini. Jika beliau terpilih sebagai MT dan beliau diberi kepercayaan oleh parti untuk menguruskan media baru, mungkin beliau boleh lakukan lebih daripada yang dilakukan sebelum ini. 

Satu undi dari anda untuk calon MT bernombor 02, 17 dan 60. 

Hamidah Osman Antara Melayu Yang Sangat Dibenci Cina-Cina DAP

Posted: 16 Oct 2013 09:33 PM PDT


Jika kita mampu membelah dada orang-orang cina di negeri Perak terutamanya cina-cina DAP, untuk melihat siapakah orang yang mereka paling geram dan benci di Perak yang berbuku di hati mereka selama ini ? Jawapannya tidak lain tidak bukan adalah Datuk Hamidah Osman....

Kenapa mereka geram dengan Hamidah ? 

Tidak lain tidak bukan kerana Hamidah individu yang memainkan peranan penting hingga tumbangnya sebuah kerajaan DAP di Perak dalam masa 11 bulan. Banyak perkara yang tidak boleh dikongsikan secara terbuka di sini. Tetapi cukuplah video di bawah yang menceritakan secara ringkas. Video dibawah dirakam semasa kempen PRU 13. 


Selain daripada sumbangan beliau menumbangkan kerajaan DAP di Perak, cina-cina di Perak turut membenci Hamidah kerana sifat kemelayuannya yang menebal dalam memperjuangkan hak-hak melayu dan islam. Beliau tak peduli, jika kena berentap dengan cina pun beliau sanggup berentap berdepan demi mempertahankan hak melayu dan islam. Sebab itu dalam pilihanraya yang lepas cina-cina kasi ajar dia habis-habisan hinggakan ada peti undi kawasan cina tiada sebarang undi yang beliau dapat, kosong. 

Lihat video di bawah pula bagaimana beliau menghalau Ahli Parlimen PKR Gopeng dan balaci-balaci Pas yang menentang pembinaan sebuah sekolah agama.


Saya pernah menulis perkara ini pada Jun 2012. Klik di sini


Selain itu, Hamidah jugalah orang yang mendedahkan di Dewan Undangan Negeri Perak tentang pemberian tanah di Kelantan kepada dua pemimpin utama DAP Perak, Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming. 

Tentu kita semua masih ingat lagi bagaimana gegak gempitanya perkara itu pada penghujung tahun 2012. Ya lah...disaat rakyat Kelantan masih ramai lagi yang tidak mempunyai tanah, tetapi kerana Pas nak jaga DAP, maka 10, 000 ribu ekar tanah diberikan kepada pemimpin DAP Perak. Pendedahan oleh Hamidah itu membuatkan Nga Kor Ming naik angin dan mengugut Hamidah.



Jika nak bercakap pasal melayu, jika orang Umno mahu pemimpin melayu yang berjiwa tebal kemelayuannya dan jika mahu pemimpin yang berani berdepan dengan cina-cina DAP Hamidah Osman adalah salah seorang orangnya. 

Jika anda seorang perwakilan Umno yang akan mengundi Sabtu ini untuk memilih barisan kepimpinan tertinggi parti, beri satu undi anda kepada Hamidah Osman calon nombor 43 sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno. 

bERANIKAN hATI

Posted: 17 Oct 2013 03:37 PM PDT

bERANIKAN hATI


SAYA TETAP BERDIRI BERSAMA HISHAMUDDIN

Posted: 16 Oct 2013 09:09 PM PDT

Saya tetap berdiri bersama H20 dan menyokong beliau


Saya menerima banyak komen-komen negatif apabila saya terus-terusan menyatakan sokongan saya kepada DS Hishamuddin. Sehingga ada yang bertanya berapa saya dibayar? Saya bertemu DS Hishamuddin hanya sekali itu saja (sebagaimana gambar), namun apakah blogger hanya menulis apabila dibayar? Bukankah kita juga ada perasaan hati dan naluri sendiri?

Saya menyokong DS Hishamuddin kerana saya rasa saya perlu menyokong beliau. Mungkin kerana simpati namun selebihnya adalah kami bertemu dan merakam gambar bersama. Beliau memeluk saya dan terasa kami mesra sebagai sahabat biarpun untuk seketika. Biarpun saya sedar jika selepas ini kemungkinan besar DS Hishamuddin sudah tidak mengenali saya lagi bahkan mungkin juga tidak akan memandang kepada saya, namun saya berhak untuk menyatakan sokongan saya kepada beliau.

Saya menyatakan perasaan yang sama juga dengan DS Zahid Hamidi dengan alasan serupa. Namun bagaimana dapat saya gambarkan perasaan sayang saya kepada Mukhriz, Shafie Afdal, Isa Samad dan Ali Rostam kerana kami tidak pernah bersua? Mungkin ada blogger lain yang boleh menyokong mereka itu biarpun tidak pernah bersua muka, memadai dengan salam dan pesanan berserta sampul surat, tetapi tidak untuk diri saya.

Saya dapat merasakan perasaaan yang sama diseluruh negeri Pahang. Pahang tetap memberikan sokongan kepada DS Hishamuddin. Saya juga sudah merasakan bahawa selain DS Zahid Hamidi, tempat untuk DS Hishamuddin sebagai Naib Presiden juga sudah semakin pasti. Insyallah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan