Selasa, 15 Oktober 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


THE FLYING KICK

Posted: 15 Oct 2013 01:06 PM PDT

THE FLYING KICK


LATHEEFA KOYA PATUTNYA GELEDAH DAN BACA BUKU-BUKU AGAMA YANG DITERBITKAN OLEH BAPANYA UNTUK PERJELAS ISU KALIMAH ALLAH!!!

Posted: 15 Oct 2013 06:54 AM PDT

WOI CINA DAP SIAL!!! YANG PUPUSKAN SEGALA BENDA DI DUNIA NI, CINA LER!!!

Posted: 15 Oct 2013 05:02 AM PDT

tunku

Posted: 15 Oct 2013 03:39 AM PDT

tunku


Selamat Hari Raya Aidil Adha - Eid Mubarak

Posted: 14 Oct 2013 04:30 AM PDT


The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 15 Oct 2013 03:35 AM PDT

The Antics of Husin Lempoyang


Salam Adil Adha: Politik dan Korban

Posted: 14 Oct 2013 08:41 PM PDT


Allahu akbar Allahu akbar Allahu akbar ... 
Walillah hilham.

Ketika pelbagai parti politik sedang berhadapan dengan pemilihan dan masaalah politik dalaman, kita kini berada di hari perayaan yang disunatkan ibadah berkorban..

UMNO dan PAS sedang berada ditengah pemilihan parti. DAP baru habis pemilihan semula dan masih berhadapan dengan kontroversi.

PKR pula dikatakan mencari talian hayat ddan tidak malu  berpaut pada parti lain. Baca Syed Akbar di sini, Gelagat Anwar sini, dan APA sini

Macam-macamlah kisah politik yang sudah dan akan didengar.

Ramai yang berkorban untuk politik. Ada yang dikorbankan untuk politik. Tak kurang juga, ada yang berpolitik untuk dikorbankan.

Paling kesian, nak berkorban pun dipolitik ...


Kasilah can orang nak buat ibadat.

Selamat Aidil Adha 
dari Haji Husin Lempoyang dan keluarga.

Wow! Berkorban atau dikorban apa saja


anakbukitgantang says

Posted: 15 Oct 2013 03:33 AM PDT

anakbukitgantang says


Bumi Not Booming and The Economist Magazine

Posted: 15 Oct 2013 02:47 AM PDT

Maybe that is where KJ and his cohort Omar Ong, the super punahsihat to PM Najib  get their in-silo view:- anything that benefit Bumi must be killed. For KJ he went further by manifesting his  liberated view in his victory speech over The Star, DAP's new mouthpiece.
 
 
Laments Tun Mahathir about The Economist which seem to know how to fix every ailment in this world :
 

Dr. Mahathir bin Mohamad


"The world is in a bad shape because politicians instead of journalists run it. I came to this conclusion after reading a copy of The Economist, the British magazine. The writers in the Economist seem to know everything that ails the world and they also know how all these ailment can be cured."

The former  Prime Minister of Malaysia added:

And now Malaysia. "Bumi, Not Booming"  link HERE  is about Najib's announcement of a policy known as "the Bumiputra Economic Empowerment". This hideous policy discriminates against the Chinese who make up 25% of the population but run much of Malaysia's business, and Indians 7% but having disproportionate presence in the professions.
 
 7. Apparently any attempt to give the Malays and the indigenous people (68%) a share in the business (and the wealth) and to become professionals is unfair, wrong and unjust. Liberal people should not do this. If they get no share of the wealth and places in the professions, they should just be poor spectators.

8. Prior to the Elections Najib had tried to win over the Chinese by ignoring the plight of the Malays. He even ignored the National Education Policy by supporting Chinese education with money. He tried to endear himself to the Chinese with more money. However the Chinese voters rejected him. Only 3% voted for him. Sounds like gross ungratefulness. For this Najib should dole out some more money, which would be the right thing to do.

9.
But the Malays supported him. Apparently according to the Economist it is wrong to support those who support you. You don't do that in civilised countries. Let the supporters rot. 10. The proper thing to do is to help people who are already well off to be even more well off.

11. In fact one should help the richer community get even richer and the poor community poorer. If there are poor people among the rich community make sure they become rich first before taking any notice of the poor in the poor community.


Further reading on his latest article penned on 14 Oct 2013 Chedet


 
 

Politik Harian

Posted: 15 Oct 2013 03:32 AM PDT

Politik Harian


KJ Ucap Penghargaan Kepada Penyokong Diatas Sokongan Padu @Khairykj #PemilihanUMNO #KJKP #01

Posted: 14 Oct 2013 08:02 AM PDT


"Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana terus memberkati perjuangan saya dengan keputusan pemilihan Pemuda UMNO yang baru berlangsung. Saya juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada para perwakilan yang telah mengundi saya pada Sabtu lalu seterusnya membolehkan saya kekal memimpin sayap Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia buat satu lagi penggal.

Sokongan padu daripada para perwakilan di seluruh negara amat menginsafkan saya dan membuat saya sedar akan amanah dan tanggungjawab yang berat ini.

Sesungguhnya kepercayaan ini membuktikan para perwakilan akar umbi menyokong penuh agenda progresif dan politik penyelesaian yang saya amalkan selama ini. Kejayaan ini juga merupakan satu manifestasi bahawa sayap Pemuda terus utuh serta kekal bersatu. Saya yakin kesatuan ini akan memudahkan gerakkerja kita dalam mendekati dan menyakinkan generasi muda amnya.

Saya juga ingin mengalu-alukan para ahli jawatankuasa pusat yang baharu untuk sama-sama kita mengukuhkan sayap Pemuda berlandaskan ideologi progresif tanpa sesekali berkompromi tentang perjuangan agama, bangsa dan negara.

Marilah kita sama-sama berusaha mengukuhkan sayap Pemuda agar terus dapat memberi khidmat bakti yang ikhlas dan jujur kepada rakyat. Tak guna kita popular dalam parti tapi ditolak oleh rakyat. Akhirnya rakyat jua yang bakal menentukan kepimpinan negara. Mohon hidayah dari Allah SWT semoga kita berjuang dengan ikhlas dan terus utamakan rakyat agar UMNO kekal memimpin negara".

Kenyataan diatas dipetik menerusi laman facebook www.facebook.com/khairykj



Sementara itu di TL twitter sehingga kini kelihatan ratusan ucapan tahniah kepada KJ.


Begitu juga dengan aku.... Tahniah KJ! 

bumiyang

Posted: 15 Oct 2013 03:29 AM PDT

bumiyang


Masih Ramai Melayu/Islam Yang Sanggup Pertahankan Kalimah Allah!!!

Posted: 15 Oct 2013 01:54 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 15 Oct 2013 01:14 AM PDT

Taipingmali (tm)


AP20131012 Hadi pertahan bukan Islam boleh guna kalimah Allah

Posted: 14 Oct 2013 03:00 AM PDT

Umno dan Perkasa juga yang berhimpun mempertahankan maruah Islam, di mana PAS?

Posted: 14 Oct 2013 02:48 AM PDT














The Unspinners

Posted: 14 Oct 2013 11:39 PM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 14 Oct 2013 11:33 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Video Facebook : Cina Malaysia Yang Biadap Terhadap Anggota @PDRMsia Ini Mesti Dikutuk

Posted: 14 Oct 2013 12:58 AM PDT




Sesiapa sahaja yang biadap dan enggan memberi kerjasama kepada anggota keselamatan Malaysia seperti polis ini yang tidak mengenal bulu di dalam menjalankan tanggungjawabnya ini perlu dikutuk oleh semua rakyat Malaysia.

Jika dibiarkan maka ia akan diikuti oleh rakyat yang lain. Lebih-lebih lagi ia disiarkan di Facebook yang boleh menimbulkan reaksi tidak elok kalangan masyarakat khususnya anggota keselamatan yang gigih bekerja menjaga keselamatan seluruh rakyat tanpa mengira agama atau bangsa.

#KalimahAllah Untuk Sabah Sarawak : Penjelasan Nazri Aziz Di @UMOnline Tahun 2010 Ini Perlu Dibaca The Malaysian Insider @tm_insider

Posted: 14 Oct 2013 12:14 AM PDT


The Malaysian Insider cuba mengapikan antara penganut Islam dengan Kristian soal kalimah Allah yang diumum keputusannya pagi tadi.


Antara lain disentuh seolah-olah penganut Kristian di Sabah Sarawak tidak dapat menerima keputusan tersebut.

Walhal isu kalimah Allah di sana sudah pun ditegaskan sebelum ini pada tahun 2010 oleh Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Justeru tidak berbangkit lagi apakah ada halangan terhadap penggunanannya di Sabah dan Sarawak seperti yang cuba dihangatkan oleh The Malaysian Insider di atas...

Baca penjelasan Menteri Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz di bawah ini...




Kristian Sabah, Sarawak boleh guna kalimah Allah 

Tarikh 16 Jan 2010 


KUALA LUMPUR 15 Jan. - Penganut Kristian di Sabah dan Sarawak dibenar menggunakan kalimah Allah dalam upacara sembahyang dan keagamaan kerana secara tradisinya ia telah diamalkan sejak dahulu lagi.

Langkah itu juga mengambil kira kebiasaan penduduk Islam di kedua-dua negeri berkenaan terhadap amalan penganut Kristian itu.

Bagaimanapun Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, penganut Kristian dan pihak gereja di Semenanjung tetap tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah di dalam sebarang upacara keagamaan termasuk penerbitan.

Larangan tersebut katanya, turut melibatkan penganut Kristian Sabah dan Sarawak yang tinggal di Semenanjung.

''Penganut Kristian di Sabah dan Sarawak tidak perlu bimbang berhubung isu ini kerana ia sudah menjadi tradisi mereka.

''Malah saya pernah hadir di dalam satu upacara sembahyang di sebuah gereja kaum Iban dan saya mendengar perkataan Allah disebut di gereja berkenaan,'' katanya seperti dipetik oleh akhbar The Borneo Post hari ini.

Beliau berkata demikian dalam satu wawancara eksklusif dengan lima wartawan dari Borneo Post, Utusan Borneo dan Oriental Daily di pejabatnya di sini semalam.

Isu penggunaan kalimah Allah telah mencetuskan kontroversi apabila akhbar Herald-The Catholic Weekly telah membuat tuntutan menggunakan kalimah itu dalam penerbitannya baru-baru ini.

Tuntutan itu dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi di sini pada 31 Disember lalu tetapi pelaksanaannya ditangguhkan sehingga proses rayuan selesai.

Ketika ditanya mengapa perlu ada dua peraturan mengenai penggunaan perkataan Allah di antara penganut Kristian di Semenanjung dan Sabah serta Sarawak, beliau berkata, ia bukan satu amalan yang unik.

Mengulas lanjut Mohamed Nazri berkata, situasi di Semenanjung amat berbeza dengan Malaysia Timur kerana perkataan Allah hanya mula diperkenalkan dalam penerbitan dan upacara sembahyang penganut Kristian beberapa tahun lalu.

''Umat Islam di Semenanjung tidak dapat menerimanya kerana perkataan Allah tidak pernah digunakan di dalam upacara agama (Kristian) sehinggalah baru-baru ini.

''Oleh itu mereka (umat Islam) telah mempersoalkan motif di sebalik penggantian perkataan Tuhan dengan perkataan Allah,'' jelasnya.

Jelas Mohamed Nazri, Perlembagaan Persekutuan juga telah menetapkan bahawa agama lain tidak boleh disebarkan di kalangan masyarakat Melayu Islam dan ia berkuat kuasa di semua negeri di Malaysia.

Dalam pada itu beliau berkata, penganut Kristian perlu sedar bahawa penggunaan kalimah Allah sama ada di dalam upacara agama atau di dalam penerbitan di Semenanjung merupakan satu perkara yang amat sensitif bagi umat Islam.

''Kerajaan sebenarnya bertanggungjawab untuk menghentikan sebarang tindakan provokasi yang boleh mencetuskan huru-hara khususnya yang menyentuh isu agama dan kaum walaupun tiada undang-undang menyatakan ia salah.

''Sebagai contoh, tiada undang-undang yang menyatakan memijak kepala lembu salah tetapi apabila dilakukan oleh sekumpulan orang Melayu di hadapan kuil, tindakan terpaksa kita ambil atas alasan mereka tidak menghormati agama Hindu,'' tambahnya.



© Utusan Melayu (M) Bhd

Video Datuk @ZulkifliNordin Mengumumkan Keputusan Mahkamah #KalimahAllah

Posted: 13 Oct 2013 11:47 PM PDT

Belantan

Posted: 14 Oct 2013 11:26 PM PDT

Belantan


Isu Kalimah Allah : Keputusan Mahkamah Rayuan satu hadiah kepada umat Islam di Malaysia sempena menyambut Aidiladha!

Posted: 14 Oct 2013 08:28 PM PDT


Keputusan Mahkamah Rayuan tidak membenarkan Roman Katolik menggunakan kalimah Allah dalam majalah mingguan The Herald merupakan hadiah kepada umat Islam khususnya di Malaysia. Ia menjadi lebih bermakna apabila ia diputuskan ketika umat Islam bersiap sedia menyambut Aidiladha.

Apa yang diputuskan oleh Mahkamah Rayuan juga menjadi suatu penghargaan kepada usaha banyak pihak yang bulat dalam mempertahankan kesucian nama Allah; yang tidak pernah berganjak daripada memastikan kalimah itu tidak digunakan oleh penganut agama lain.

Dalam konteks kehidupan beragama di Malaysia, ia mengarah kepada pengekalan keharmonian hubungan antara agama. Pada masa yang sama kes terbabit perlu menjadi iktibar kepada semua iaitu jangan ada usaha dalam apa juga bentuk untuk menjejaskan kedaulatan Islam yang merupakan agama rasmi di negara ini kerana sebarang percubaan ke arah itu akan turut menjejaskan keharmonian kehidupan masyarakat pelbagai kaum dan anutan agama.

Selaku warganegara Malaysia, setiap daripada kita tanpa mengira anutan agama perlu akur dengan kedaulatan Islam, ketinggian hukum dan syiar Islam di negara ini. Langkah Mahkamah Rayuan mengetepikan keputusan awal yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi mengenai hal tersebut adalah usaha 'pembetulan' yang bertepatan dengan teras dan peruntukan Perlembagaan negara yang menggariskan secara jelas hak-hak Islam dan umatnya serta peranan institusi raja-raja Melayu selaku pelindung agama Islam.

Malah ia secara sedar atau tidak selari dengan fatwa berkaitan kalimah suci itu.

Kita semua tahu, Perkara 11 (4), Perlembagaan Persekutuan secara jelas melarang nama Allah daripada digunakan oleh orang bukan Islam dalam apa juga perkara yang berkaitan dengan agama mereka.

Selamat Menyambut Aidiladha kepada seluruh umat Islam di Malaysia.
Allahuakbar..!!!

Suara Politik
Belantan

Pertelagahan dalam DAP, umpama retak menanti belah?

Posted: 14 Oct 2013 04:39 AM PDT


Parti Tindakan Demokratik (DAP) tidaklah demokratik seperti yang sering dijaja oleh kepimpinan tertinggi. Ini berikutan pengakuan, kritikan dan kenyataan terbuka oleh pemimpin serta penyokong parti itu sejak akhir-akhir ini.

Rata-rata mereka ini tampil tidak berpuas hati dengan segelintir kepimpinan tertinggi dalam parti itu yang begitu 'tamak kuasa' sehingga sanggup berbuat apa sahaja walaupun melanggar perlembagaan parti mahupun prinsip dan pegangan DAP selama ini.

Pergolakan serius antara pemimpin negeri dan kepimpinan pusat berikutan campur tangan 'ghaib' dalam urusan negeri masing-masing yang hanya bermotifkan kuasa politik berbanding perjuangan sebenar demi rakyat dan negara tercinta.

Antara yang sedang bergolak dengan hebat ketika ini ialah, Melaka apabila Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri, Goh Leong San dari DAP meletakkan jawatan serta merta apabila disindir oleh ADUN DAP kerana ucapannya yang memuji Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Haron. Perletakan jawatan Goh diikuti oleh ADUN Bachang, Lim Jak Wong sebagai Ketua Whip.


Adalah sungguh memeranjatkan apabila Leong San bertindak sedemikian kerana selama ini DAP Melaka merupakan satu-satunya negeri dalam parti itu yang masih bersatu walaupun berlainan kem, masing-masing sanggup berdiam diri atau menyelesaikan kemelut dalam keadaan tertutup dan sukar dihidu oleh mana-mana pihak.

Leong San ketika dihubungi penulis baru-baru ini melahirkan rasa kekesalan yang tidak terhingga dengan sikap segelintir pemimpin parti itu yang sudah mula menunjukkan minat untuk menerajui kepimpinan tertinggi negeri yang ketika ini diterajui beliau.

"Dua pemimpin DAP Melaka ini mempunyai sokongan kuat daripada kepimpinan tertinggi parti, kerana itulah mereka berani memberi 'tekanan' kepada saya untuk meletak jawatan. Mungkin saya tidak menyokong kumpulan tertentu dalam parti, menjadi punca perkara ini berlaku.

"Sebagai Pengerusi Negeri selama lapan tahun, saya telah bertolak ansur sedaya upaya supaya masyarakat umum mempunyai tanggapan bahawa kami bersatu hati walaupun pada hakikatnya itu bukanlah satu kebenaran," ujarnya.

Peletakan jawatan Leong San itu memberi tamparan hebat kepada DAP selepas ADUN Luyang, Sabah, Hiew King Cheu baru-baru ini turut mengumumkan keluar parti tersebut dan menjadi wakil rakyat Bebas.


Beberapa minggu sebelum itu, King Cheu turut meletak jawatan sebagai penasihat kepada Jawatankuasa Perhubungan DAP Sabah, difahamkan ekoran pertelagahan dengan beberapa pemimpin DAP Sabah susulan keputusannya menyokong ADUN Klias, Datuk Lajim Ukin sebagai Ketua Pembangkang Sabah sedangkan parti itu menyokong ADUN Tamparuli, Datuk Wilfred Bumburing.

DAP Kedah juga turut bergolak dan semakin bercelaru apabila wujud dua kepemimpinan susulan pelantikan jawatankuasa interim yang dipilih oleh Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu. Sehingga kini, bekas Pengerusinya, Lee Guan Aik masih menganggap beliau mewakili organisasi kepimpinan DAP negeri yang sah menyebabkan terdapat dua Ibu Pejabat DAP negeri beroperasi di Kedah ketika ini.

Guan Aik mendakwa, pelantikan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari sebagai pengerusi sementara oleh parti itu pada Jun lalu adalah tidak sah kerana tidak mematuhi prosedur perlembagaan parti.

"DAP Pusat melantik Zairil Khir sebagai Pengerusi DAP Kedah secara tidak sah kerana kami sebagai jawatankuasa asal tidak pernah diberitahu tentang tindakan ini, selain tiada diberi sebarang surat untuk menerangkan situasi yang berlaku," katanya dalam sidang akhbar di pejabatnya baru-baru ini.

Dalang

Guan Aik mendakwa, berlaku amalan pancung-memancung dalam DAP Kedah yang didalangi dua pimpinan DAP Pusat mewakili CEC yang diarahkan untuk menyelia negeri ini selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Berikutan itu, beliau mahu Pendaftar Pertubuhan (ROS) menyiasat lantikan jawatankuasa interim DAP Kedah tersebut yang didakwa dilakukan secara terburu-buru.


Terdapat khabar angin yang mengatakan Zairil dari Pulau Pinang sengaja dilantik supaya boleh mengetuai kepimpinan di Kedah dan dikuasai oleh kumpulan Dinasti Lim yang ketika ini lebih dikuasai oleh penyokong bukan dinasti Lim.

DAP Perak juga berantakan apabila sekumpulan ahlinya secara terbuka mengkritik pengerusi negeri, Datuk Ngeh Koo Ham dan sepupunya, Nga Kor Ming.

Pengerusi DAP cawangan Kampung Acheh Baru, Loh Eng Soon berkata, kemelut dalaman berlaku berikutan ramai ahli tidak berpuas hati dengan dua bersaudara itu.

Loh memberitahu dalam akaun Facebook, penyertaan beliau sebagai ahli parti itu selama ini kerana mengagumi kepimpinan Nga.

"Tetapi sekarang, saya mempersoalkan sama ada idola saya sedang berjuang untuk rakyat atau untuk poket sendiri, " katanya dalam satu status yang dikemaskini di akaun Facebook.

"Mengimbas kembali, saya rasa bodoh kerana membantu beliau menjual tiket makan malam dan meletakkan iklan tahniah di akhbar. Daripada berhala, dia (Nga) telah menjadi hamba untuk wang. Adakah anda sedar keutamaan anda? Adakah hanya wang penting kepada anda?" soalnya.

Malah, Loh juga mendesak jika Pakatan mahu kembali berkuasa di Perak, Ngeh dan Nga mesti disingkirkan.


Sementara itu, Pengerusi DAP Cawangan Desa Manjung Solaiman Syed Ibrahim memberitahu dalam akaun Facebooknya, Ngeh telah menikamnya dari belakang. Tanpa menerangkan lebih lanjut, Solaiman yang juga bekas ahli jawatankuasa negeri itu meminta Ngeh berjuang dengan cara yang betul.

"Ini adalah orang yang mendakwa untuk memperbaiki kedudukan parti di mata rakyat. Jika mahu berjuang, berjuang dengan cara yang betul. Jangan berjuang seperti pondan," katanya.

Pergolakan kuasa juga sedang berlaku di Johor di mana terdapat kumpulan tertentu mahu mencantas kedudukan Pengerusi DAP Johor, Dr. Boo Cheng Hau yang sememangnya sejak dulu tidak pernah sebulu dengan Guan Eng dan Kit Siang. Berikutan itu, pada PRU lepas, sekumpulan calon dinasti Lim dihantar bertanding di sana. Ini untuk mengukuhkan kedudukan mereka. Penyokong-penyokong Dr. Boo juga ramai telah beralih arah kepada kem lain.

Perkara yang sama juga terjadi Pahang di mana sekumpulan pemimpin negeri telah di gantung selama enam bulan dan tidak dibenarkan bertanding pada pemilihan negeri yang akan diadakan pada masa terdekat, punca mereka digantung ekoran sokongan kepada ahli DAP yang keluar parti dan bertanding secara bebas. Antara yang digantung ialah Adun Tras, Choong Siew Onn.


Antara punca kebanyakan pemimpin tertinggi negeri tampil membuat kenyataan terbuka mempunyai hubung kait dengan pemilihan negeri yang akan diadakan tidak lama lagi. Pemimpin kanan DAP seperti Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng akan memastikan orangnya dipilih pada pemilihan parti kali ini. Ini akan membantu mereka menguasai dan mencantas ahli-ahli yang tidak menyokong mereka.

Penulis hanya mahu mengingatkan kepimpinan tertinggi DAP supaya berhenti mencanangkan slogan-slogan indah khabar dari rupa yang sebenarnya hanya bersifat retorik dan pembohongan. Rata-rata pemimpin dan ahli yang mengeluarkan kenyataan sebenarnya kecewa dengan kepimpinan tertinggi, cara parti itu ditadbir dengan penuh keangkuhan, kronisme, nepotisme.

Bak kata peribahasa Inggeris, charity begins from home yang membawa maksud kebajikan bermula dari rumah. Seperti itulah, sebelum DAP bangkit dengan slogan mengubah Malaysia, terlebih dahulu ubahlah kedudukan parti sendiri.

Suara Politik
Belantan

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 14 Oct 2013 09:35 PM PDT

PenangWasabi

Posted: 14 Oct 2013 09:18 PM PDT

PenangWasabi


Alhamdulillah...Herald tidak boleh guna kalimah Allah - Mahkamah Rayuan!

Posted: 13 Oct 2013 10:46 PM PDT


Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam majalah mingguan The Herald. Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Apandi Ali memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan kerajaan.

Mahkamah Rayuan memutuskan penggunaan kalimah Allah dalam majalah mingguan The Herald bukan sebahagian daripada aspek penting dalam kepercayaan dan amalan agama Kristian.

Hakim Datuk Seri Mohamed Apandi Ali berpendapat, kalimah suci itu jika dibenarkan penggunaanya akan mencetuskan kekeliruan dalam masyarakat.

Sehubungan itu, beliau berpuas hati bahawa tiada alasan mengapa majalah berkenaan berkeras untuk menggunakannya dalam penerbitan mingguan tersebut.

Allahuakbar..!!!

Penang Wasabi..

Sri Tri Buana

Posted: 14 Oct 2013 07:31 PM PDT

Sri Tri Buana


Mendambakan Pemimpin Cerdik - Kesihan UMNO.

Posted: 13 Oct 2013 08:22 PM PDT

r b f

Posted: 14 Oct 2013 07:13 PM PDT

r b f


Perwakilan Umno Subang Perlu Pastikan Orang Ini Menang

Posted: 14 Oct 2013 07:11 AM PDT


Sebaik sahaja pesawat yang saya naik mendarat di Subang Sky Park, saya terus mengaktifkan telefon bimbit . Mesej yang pertama masuk adalah dari sahabat Arn Jebat yang memaklumkan keputusan Mahkamah Rayuan yang tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh pihak katolik.

Bulu roma dan bulu tengkok ku tiba-tiba berdiri dan tanpa disedari mata ku turut berair menerima berita gembira tersebut. Perkara yang membuatkan hatiku amat tersentuh kerana berita gembira itu kita terima pada hari Wukuf iaitu 9 Zulhijjah. Hari wukuf hari pintu langit setiap lapis terbuka dan Allah menerima doa umatnya. 

Ya Allah besarnya kuasamu Ya Allah. Sudah lama kami menanti berita gembira itu akhirnya engkau memilih untuk memberi berita gembira kepada umat mu di hari yang baik ini. 

Kami bersyukur kepada mu Ya Allah....

Kami mensyukuri nikmat yang kau berikan Ya Allah.....

Sesungguhnya engkaulah Allah Yang Satu, Allah Yang Maha Esa dan Allah Yang Maha Besar....

Terima kasih juga kepada Yang Arif Tuan Hakim kerana telah membuat keputusan sebulat suara yang menyebelahi umat Islam. Semoga hidup Tuan-Tuan Hakim semua sentiasa dirahmati dan dilindungi Allah. Sekali lagi, terima kasih Yang Arif....


Tidak lupa juga terima kasih kepada barisan peguam-peguam yang mewakili kita semua yang bertungkus lumus sejak beberapa tahun lepas mencari dalil, mencari nas, menyediakan hujahan yang bagus-bagus sehingga keputusan hari ini menyebelahi kita. Semoga hidup tuan-tuan semua diberkati Allah. 

Salah seorang peguam yang mewakili kita dalam kes ini adalah Peguam Adzly Manas. Secara kebetulannya Peguam Adzly adalah salah seorang calon yang bertanding dalam pemilihan Umno kali ini. Beliau masuk bertanding untuk jawatan Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Subang. 

Saya bukan lagi nak mencadang atau nak mengesyorkan kepada perwakilan Umno Bahagian Subang agar memberi undi kepada beliau, malah saya rasa wajib untuk anda mengundi beliau dan seterusnya meletak beliau sebagai salah seorang AJK Umno Subang. 


Ingat ! Sejak isu Kalimah Allah ini timbul, kita orang-orang Umno sepanjang masa memperjuangkan perkara ini. Senang cerita isu sangat rapat dengan kita. Jadi pada saya jika orang Umno tak boleh angkat atau pilih seorang peguam yang mewakili kita sebagai AJK bahagian adalah tak patut. Beliau bukannya mencabar Ketua Bahagian, Timbalan Ketua Bahagian atau Naib Ketua Bahagian. Beliau hanya bertanding AJK Bahagian yang perlu anda pilih seramai 20 orang. Jadi apa salahnya jika bagi beliau satu tempat....

Kepada rakan-rakan seperjuangan perwakilan Bahagian Subang, anda mewakili kami ahli-ahli Umno di tempat lain, bagilah satu undi anda kepada Peguam Adzly Manas yang telah mewakili kita semua mempertahankan Kalimah Allah. 

JJ Berjaya Memendekkan Langkah Panjang Anwar Dengan Amerika

Posted: 14 Oct 2013 05:28 AM PDT

Semenjak menjadi Timbalan Perdana Menteri lagi Anwar Ibrahim telah 'main belakang' Tun Dr Mahathir apabila beliau menjalinkan hubungan sulit dengan Amerika. 

Tun mula membuka mata apabila dalam satu lawatan Anwar ke Washington pada tahun 1998 beliau telah diberi sambutan rasmi dengan dibentang permaidani merah dan tembakan meriam 21 das. Sambutan yang sangat luar biasa terhadap seorang Timbalan Perdana Menteri. Bukan sahaja Tun Dr M, malah ramai lagi pemimpin-pemimpin lain termasuk pemimpin dunia membuka mata melihat perkara itu. 

Tahun 1998 juga dunia termasuk negara kita dilanda krisis kewangan. Anwar selaku Menteri Kewangan ketika itu bersungguh-sungguh mahu mengikut formula Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk mengatasi masalah tersebut. Saya masih ingat ketika itu Anwar menaikkan bayaran minimum kad kredit, menaikkan interest pinjaman kenderaan dan rumah. Hingga satu tahap interest pinjaman kenderaan naik sehingga 8 peratus. Waktu itu banyak peniaga-peniaga kereta yang gulung tikar kerana orang tidak mahu membeli kereta. 

Selepas Anwar dipecat daripada kabinet September 1998, Tun Dr M mengambil alih jawatan Menteri Kewangan. Selepas itu Tun perkenal formula sendiri bagi mengatasi krisis kewangan. Antara yang diperkenalkan Tun M adalah tambatan Ringgit dengan Dollar Amerika. Amerika sangat marah dengan tindakan itu. Tapi Tun tetap Tun.....kau Amerika ke, siapa ke, apa dia peduli...

Pada November 1998 ketika Anwar berada dalam penjara, Persidangan APEC telah berlangsung di Kuala Lumpur. Dua rakan Anwar dari Amerika turut hadir dalam persidangan tersebut. Mereka adalah,Madeleine Albright, Setiausaha Negara Amerika dan Al Gore, Naib Presiden Amerika.

Dalam satu persidangan peringkat menteri di Hotel Palace of the Golden Horses, Madeleine Albright telah memalukan Malaysia selaku tuan rumah di depan menteri-menteri negara lain apabila secara terbuka menyatakan sokongannya terhadap Anwar. Datuk Seri Rafidah Aziz yang mewakili Malaysia pada waktu bangkit 'membelasah' Madeleine hingga berlaku pertikaman lidah dan mengejutkan wakil-wakil negara lain. 

Sokongan Amerika terhadap Anwar tidak berhenti di situ...sehari dua selepas itu dalam satu majlis
Madeleine Albright-Wan Azizah- KL 1998
makan malam sempena Persidangan  APEC bagi meraikan ketua-ketua negara dan delegasi, Al Gore pula dalam ucapannya mengambil kesempatan untuk menyatakan sokongan kepada Anwar. Tun Dr M turut berada dalam majlis tersebut. Selesai menyampaikan ucapan Al Gore terus bergegas meninggalkan majlis tanpa menjamu selera bersama Ketua-Ketua Negara yang lain. Sekali lagi Malaysia dimalukan di bumi mereka sendiri. 

Dua contoh diatas adalah sebahagian contoh untuk menunjukkan kepada anda bagaimana kuatnya hubungan Anwar dengan Amerika. 

Selepas bebas daripada penjara, rumah kedua Anwar adalah di Amerika. Dia kembali mengukuhkan hubungannya dengan pihak-pihak tertentu di Amerika. Bermacam-macam yang dia burukkan Malaysia kepada Amerika. 

Keadaan itu jika dibiarkan berterusan akan merosakkan negara. Mungkin menyedari tindakan Anwar itu membahayakan negara, sebaik sahaja dinobatkan sebagai PM pada tahun 2009, Datuk Seri Najib telah membuat kejutan apabila menghantar rakan beliau yang juga Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis (JJ) sebagai Duta Malaysia ke Amerika. Jika tidak silap saya itulah kali pertama seorang ahli parlimen yang masih lagi berkhidmat dilantik sebagai duta. 

Sewaktu menyerahkan watikah perlantikan beliau kepada Presiden Amerika, JJ muncul lengkap dengan berpakaian istiadat melayu. Perkara itu menjadi bahan berita di media-media Amerika. 


JJ tidak menunggu lama, sebaik sahaja perlantikannya diterima Kerajaan Amerika beliau terus memulakan tugas utamanya, iaitu membetulkan balik pembohongan-pembohongan yang dilakukan Anwar di Amerika. Selain itu beliau juga berjaya mencatas hubungan Anwar dengan pihak-pihak tertentu di Amerika. 

Hasil daripada kerja yang dilakukan JJ dari sehari ke sehari hubungan Anwar dengan Amerika semakin punah. Sebab itu jika anda perasan dalam kes liwat yang melibatkan Saiful Bukhari, Amerika tidak lagi mempertahankan Anwar. 

Daripada dulu lagi saya sering berkata kepada rakan-rakan bahawa tindakan Datuk Seri Najib melantik JJ sebagai Duta Malaysia ke Amerika adalah langkah yang cukup tepat. Selain dari menjalankan tugas antara kerajaan dengan kerajaan, beliau juga berjaya menjalankan tugas politik. 

Ahli Kongres Amerika dibawa ke Malaysia oleh JJ untuk menunjukkan keadaan sebenar kepada mereka-Ogos 2013
Kejayaan JJ dalam menjalankan tugasnya wajar dipuji. Beliau berjaya membetulkan persepsi buruk Amerika terhadap Malaysia dan berjaya mencantas pembohongan-pembohongan yang dilakukan Anwar. Hasilnya kita boleh lihat hari ini. Hubungan Malaysia dengan Amerika tidak seburuk dulu dan yang paling penting mereka kini lebih menghormati kita sebagai sebuah negara berdaulat. Dan yang paling....paling....paling penting lagi, Amerika kini tidak lagi mempercayai Anwar seperti dulu. 

Walaupun kini beliau bukan lagi Duta Malaysia ke Amerika, namun JJ masih lagi memainkan peranannya dari Malaysia hasil hubungan atau rangkaian yang beliau bina selama empat tahun di Amerika. 

Oleh yang demikian orang seperti JJ perlu dikekalkan dalam barisan kepimpinan Umno. Ini kerana tugas dan peranannya cukup besar. Jika anda seorang perwakilan Umno, saya cadangkan kepada anda beri satu undi kepada beliau, calon nombor 25. 

JURI RAKYAT

Posted: 14 Oct 2013 07:13 PM PDT

JURI RAKYAT


10 Pemilik Berlian Paling Tajir di Dunia

Posted: 14 Oct 2013 06:22 PM PDT

Jika biasanya berlian diminati para wanita, saat ini sepertinya berlian telah menjadi teman terbaik bagi para investor. Hal tersebut karena harga berlian yang melonjak sejak 2005 dan terus meningkat 20% pada 2017.

Menurut perusahaan peneliti kekayaan Wealth-X kenaikan tersebut didorong oleh lonjakan permintaan dari Asia khususnya China dan India.

Harganya pun sempat mencetak rekor tertinggi, berlian 101,73 karat misalnya pernah dijual seharga US$ 27 juta pada pengusaha perhiasan mahal Harry Winston di lelang Christie di Genewa.
Maka tak heran jika banyak investor yang menggeluti bisnis berlian ini. Menurut data kekayaan bersih yang dirilis Wealth-X, pemilik berlian terkaya di dunia merupakan kolektor, dealer, pemilik usaha sekaligus investor yang memiliki saham di beberapa tambang berlian terbesar dunia.



Berikut adalah 10 pemilik berlian terkaya di dunia:

1. Cheng Yu-tung
Kekayaan bersih: US$ 19,6 miliar
Pria berusia 87 tahun ini merupakan pimpinan riteler perhiasan terbesar di dunia ini diperkirakan memiliki kekayaan senilai US$ 19,6 miliar. Kekayaannya tersebut berjumlah lebih dari tiga kali lipat harta yang dimiliki pesaingnya terdekatnya Beny Steinmetz.  Harta tersebut diperoleh dari perusahaan yang dipimpinnya Chow Tai Fook Jewellery Group.
Selain menjadi yang terkaya, Cheng juga menjadi yang tertua di antara 10 pemilik perusahaan berlian terkaya di dunia. Tak cukup sampai disitu, pria tua ini juga satu-satunya pemilik berlian Asia yang masuk deretan ini.

2. Beny Steinmetz
Kekayaan bersih: US$ 5,8 miliar
Pria yang satu ini diketahui lahir sebagai orang kaya yang kemudian mewarisi Steinmetz Diamond Group dari ayahnya.
Logo pemilik perusahaan berlian ini bertuliskan creators of the worlds finest diamonds (pencipta berlian terbaik di dunia) dan telah berdiri selama 70 tahun. Menurut situs resmi perusahaan, BSR Group juga memiliki Octea Diamond Group yang mendulang berlian 10 juta karat dari tambang Koidu di Sierra Leone.
Di usianya yang ke-57 dia menjadi pengusaha berlian paling kaya di dunia dengan pendapatan US$ 5,8 miliar.

3. Dan Gertler
Kekayaan bersih: US$ 2,6 miliar
Pengusaha asal Israel, Dan Gertler mendulang hartanya dengan berinvestasi di sejumlah lahan tembaga dan berlian di Republik Kongo. Di usianya yang baru 39 tahun dia menjadi orang termuda di antara 9 pengusaha berlian lainnya.
Perusahaan Fleurette Group yang dimilikinya bersama rekan bisnisnya diketahui mempekerjakan 20 ribu pekerja hingga saat ini. Dari bisnis berliannya tersebut dia tercatat mengumpulkan US$ 2,6 miliar.

4. Anne-Marie Graff
Kekayaan bersih: US$ 2,1 miliar
Istri dari miliarder Inggris yang juga bergerak di bisnis perhiasan Laurence Graff ini tercatat memiliki kekayaan hingga US$ 2,1 miliar. Dirinya merupakan salah seorang pemegang saha di perusahaan suaminya Graff Diamonds.
Pada penawaran saham perdananya pada publik tahun lalu, kombinasi saham pasangan yang hampir bercerai ini diketahui bernilai US$ 645 juta. Dalam penawaran maksimal, nilai saham perusahaan berliannya bisa mencapai US$ 3,1 miliar.

5. Laurence Graff
Kekayaan bersih: US$ 2,1 miliar
Pengusaha berlian Inggris Laurence Graff merupakan pendiri Graff Diamonds yang terkenal karena permatanya yang langka dan besar. Dia diketahui memiliki kekayaan yang setara dengan istrinya, Anne Graff  sebesar US$ 2,1 miliar.
Beberapa berlian yang paling terkenal yang dimiliki Graff termasuk Graff Pink yang langka sebesar 24,78 karat. Berlian tersebut dibelinya seharga US$ 46 juta. Dia juga diketahui memiliki berlian 603 karat seharga US$ 12,4 juta.

6. Georges Nicolas Hayek Jr
Kekayaan bersih: US$1,7 miliar
CEO Swatch Group asal Swiss, George Nicolas membeli perusahaan perhiasan Kanada bermerek Harry Winston senilai US$ 1 miliar pada Januari lalu.
Swatch juga merupakan produsen jam mewah terbesar di dunia dari skala penjualannya. Setiap tahun Harry Winston menyewakan perhiasan bernilai jutaan dolar untuk dikenakan para bintang film Holyywood.
Dari bisnisnya, Hayek diketahui memiliki kekayaan senilai US$ 1,7 miliar. Salah satu berlian terkenal yang diakuisisinya dari Harry Winston di jual senilai US$ 26,7 juta di lelang Christie di Geneve pada Mei lalu.

7. Lev Leviev
Kekayaan bersih: US$ 1,4 miliar
Pria berusia 57 tahun ini aktif terlibat dalam bisnis pertambangan dan perdagangan berlian di Rusia dan negara-negara Afrika. Leviev sendiri dikenal sebagai rajanya berlian.
Aset Leviev di Angola termasuk saham di tambang berlian Catoka merupakan salah satu yang terbesar di dunia.
Selain memiliki berbagai toko perhiasan terkena di sejumlah kota di dunia, Leviev merupakan pimpinan perusahaan investasi Africa Israel Investment (AFI) Group. AFI mencakup industri real estate, konstruksi dan pariwisata.
Mantan istri konglomerat Donald Trump, Ivana Trump mengenakan berlian 450 karat dari koleksi perhiasan Leviev pada pernikahannya di 2008.

8. Jorg Bucherer
Kekayaan bersih: US$ 1,1 miliar
Jorg Bucherer is the chairman of Swiss family run jewelry business Bucherer Group. Perusahaan ini awalnya didirikan ayah Bucherer pada 1888.
Pimpinan perusahaan perhiasan Swiss Bucherer Group, Jorg Bucherer hingga saat ini memiliki 1.500 pekerja dan 26 toko perhiasan di Eropa. Perhiasan yang dijualnya terdiri dari 50 ribu item.
Burcherer meluncurkan koleksi berlian Lacrima pada 2007. Satu set 25 berlian tersebut termasuk cincin, kalung dan anting. Serialnya pun bervariasi, yaitu basic, premium dan deluxe.

9. Fred Mouawad
Kekayaan bersih: US$ 1,1 miliar
Mouawad merupakan generasi keempat keluarga Lebanese yang terlibat dalam bisnis perhiasan sejak 1890-an. Dia memimpin divisi perusahaan tersebut dan juga mendirikan perusahaan Syneria One. Perusahaan tersebut mencakup industri ritel perhiasan dan outlet makanan.
Dari seluruh bisnisnya, pria berusia 44 tahun ini meraup harta senilai US$ 1,1 miliar.

10. Robert Fayez Mouawad
Kekayaan bersih: US$ 1 miliar
Pemilik berlian terkaya di dunia lainnya adalah Robert Mouawad yang diketahui membeli berlian 101,84 karat di lelang Sotheby senilai US$ 12,76 juta pada 1990.
Berlian yang dimilikinya sempat memecahkan rekor dunia sebagai potongan berlian termahal saat itu. Keluarganya memiliki perusahaan perhiasan yang berbasis di Swiss. Dia sendiri terlibat dalam bisnis tersebut sejak 1890-an.
Pembelian berlian lainnya yang tak kalah terkenal adalah berlian Queen of Holland 135,92 karat yang dibeli Mouawad pada 1978. Dia juga membeli berlian pada 1979 senilai US$ 5 juta dari pengusaha berlian Henry Lambert.

5 Anak Adopsi yang Menjadi Selebritas Dunia

Posted: 14 Oct 2013 06:10 PM PDT

Nasib orang siapa yang tahu', berbekal ungkapan klasik, seseorang dengan usaha keras, konsistensi dan kesabaran akan meraih apa yang disebut dengan 'keberhasilan'. Seperti yang dialami dan dijalani oleh beberapa selebritas di Amerika Serikat, tidak semuanya terlahir dari keluarga kaya, seniman, aktor, ataupun musisi. Bahkan beberapa di antaranya merupakan sosok anak yang diadopsi oleh sebuah keluarga. Meskipun menjadi anak adopsi, dengan usaha keras dan konsisten puncak popularitas pun pernah mereka nikmati. Berikut 5 anak adopsi yang menjadi selebritas dunia: 




1. Bo Diddley

http://squashint.files.wordpress.com/2010/07/111733-050-d33550ba.jpg

Musisi blues legendaris Amerika Serikat Bo Diddley (Ellas Bates) lahir di keluarga miskin di Mississippi pada 1928. Pada 1930, di usia yang masih muda ia bersama tiga sepupunya lainnya diadopsi oleh sebuah keluarga di Chicago. Namun dengan bakat seni dalam bermusik, Bo telah merekam 40 lagu, dan namanya masuk ke dalam Rock and Roll Hall of Fame pada 1987 di Hollywood.



2. Malcolm X

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Malcolm-x.jpg/787px-Malcolm-x.jpg

Masa kecil yang dialami oleh pria kulit hitam ini tidaklah menyenangkan, namun dengan keberanian, kepintaran dan konsistensinya ia berhasil memimpin kaum kulit hitam untuk memperjuangkan haknya di Amerika Serikat. Malcolm X kecil harus kehilangan ayahnya, Earl Little, seorang pendeta yang terbunuh pada 1931. Peristiwa itu mengguncang jiwanya, hingga membawanya masuk ke rumah sakit jiwa.



Setelah dianggap stabil kembali, ia dan saudara kandungnya menghuni sebuah panti asuhan yang kemudian diadopsi oleh sebuah keluarga. Malcolm X kemudian menjadi seorang muslim, untuk kemudian aktif dalam pergerakan hak asasi untuk memperjuangkan nasib kaum kulit hitam di Amerika Serikat. Keberhasilannya adalah ketika menjadi inspirasi bagi para aktivis hak asasi manusia dunia di era modern.



3. Steve Jobs

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Steve_Jobs_Headshot_2010-CROP.jpg

Sang pendiri Apple Computer sekaligus otak di balik iPod, adalah seorang anak yang diadopsi oleh pasangan Paul dan Cara Jobs pada Februari 1955. Sebelum mendirikan Apple, Steve pernah bekerja di Hewlett-Packard dan Atari Inc. Ia bersama temannya, Stephen Wozniak kemudian mendirikan Apple Computer yang sekarang banyak mengeluarkan produk kreatif dengan teknologi mutakhir dan memiliki sistem yang unik.



4. Marilyn Monroe

http://fc03.deviantart.net/fs71/f/2010/183/d/8/Marilyn_Monroe__s_portrait_by_Stanbos.jpg

Lahir pada 1926 dan dibesarkan oleh orangtua tunggal, seorang ibu yang memiliki kelainan jiwa, membuat masa kecil Marilyn Monroe tidak sebahagia anak-anak Amerika lainnya. Ia kemudian diadopsi oleh sebuah keluarga, tidak lama kemudian ia pun harus tinggal di sebuah panti asuhan. Ketik berusia 16 tahun Marilyn dihadapakan pada dua pilihan menikah atau tetap tinggal di panti. Marilyn akhirnya memilih untuk menikah dengan James Dougherty. Setelah empat tahun pernikahan mereka berakhir, dan ketika itu pula puncak karier Marilyn sebagai aktris dan penyanyi mulai menanjak. Hingga akhirnya Marilyn menjadi ikon kecantikan Amerika Serikat.



5. Jamie Foxx

http://theaustintimes.com/wp-content/uploads/2013/07/jamie-foxx-1.jpg

Aktor sekaligus komedian Jamie Foxx (Eric Bishop) lahr pada 1967, tak beberapa lama kemudian orangtuanya bercerai dan ia tinggal bersama ibunya. Tak sanggup membesarkan Jamie seorang diri, Jamie diadopsi oleh seorang nenek yang masih memiliki hubungan darah dengannya. Bakatnya di dunia akting mengantarkan Jamie ke gerbang popularitas dan kesuksesan, atas apa yang diraihnya Jamie sangat berterima kasih kepada sang nenek yang telah membesarkannya.

9 Artis Yang Meninggal Dalam Kondisi Aneh

Posted: 14 Oct 2013 05:58 PM PDT

Semua orang pasti berharap kehidupannya berakhir dalam kondisi baik. Namun sayang, beberapa public figure dunia ternyata tidak meninggal dalam kondisi seperti yang diharapkan.

Selain kematian mereka yang dianggap tiba-tiba, penyebab dan kondisi mereka saat meninggal juga meninggalkan perdebatan. Tak heran jika kematian mereka masih meninggalkan rasa penasaran publik hingga kini.

Well, siapa saja artis-artis Hollywood yang dimaksud? Bagaimana mereka meninggal, dan kenapa kematian mereka dianggap aneh? Langsung saja simak ulasan dibawah ini!



1. Aaliyah


http://www.jessicasimien.com/wp-content/uploads/2013/01/aaliyah.jpg
Kematian Aaliyah pada tahun 2001 jelas membuat publik terkejut. Siapa yang menyangka bahwa penyanyi 22 tahun ini akan pergi begitu cepat dalam sebuah kecelakaan pesawat. Ironisnya, pesawat yang ditumpangi Aaliyah memang overload sehingga mempengaruhi stabilitas pesawat. Selain Aaliyah , delapan orang lainnya juga meninggal secara tragis.



2. Natalie Wood


http://sittinonabackyardfence.com/wp-content/uploads/2013/08/Natalie-Wood-03.jpg
Bintang REBEL WITHOUT A CAUSE ini meninggal pada tahun 1981 di usia 43 tahun. Nyawanya melayang setelah jatuh dari sebuah boat yang berlayar di sekitar pulau Catalina, California. Setelah dilakukan penyelidikan, akhirnya diungkap bahwa dia meninggal gara-gara tenggelam. Natalie Wood sendiri memang sempat menenggak delapan wine, dan mengalami keracunan saat meninggal.



3. Michael Jackson


http://rtv_news.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/10/michael-jackson.jpg
Kematian Michael Jackson adalah sebuah kontroversi yang seolah tak pernah selesai hingga kini. Bahkan setelah dia dipastikan meninggal akibat overdosis propofol pada Juni 2009, kasus ini masih saja diusut hingga kini.
Pria berjuluk King of Pop ini meninggal dalam kondisi kurus kering, dan nyaris tak ada makanan dalam perutnya. Setelah berbagai kontroversi yang meliputi hidupnya, kematiannya jelas jadi hal yang mengejutkan.




4. Lisa Lopez 

http://wordondastreet.com/wp-content/uploads/2013/06/lisa.jpg
Lisa Lopez meninggal dunia pada tahun 2002, dalam sebuah kecelakaan mobil di La Ceiba, Honduras. Mobilnya oleng dan terbalik sehingga membuatnya mengalami luka fatal. Uniknya, penyanyi 30 tahun ini sempat merekam detik-detik kematiannya sendiri lewat sebuah kamera. Hingga kini, rekaman itu masih beredar di dunia maya. 



5. Brandon Lee


http://cdn.buzznet.com/assets/users16/saeve/default/brandon-lee--large-msg-119176023846.jpg
Brandon Lee, yang tak lain adalah putra Bruce Lee, meninggal akibat ditembak di lokasi syuting pada tahun 1993. Brandon sedang berada di lokasi syuting film THE CROW saat sebuah tembakan tiba-tiba nyasar dan membuatnya terbunuh. Kabarnya, kejadian itu sempat terekam kamera, namun sengaja dihancurkan agar tidak sampai ke tangan publik.



6. Heath Ledger


http://images.wallpaperloft.com/82012/2560x1440-heath-ledger-closeup.jpg
Sempat membuat publik terpukau dengan perannya sebagai Joker dalam THE DARK KNIGHT Heath Ledgerdinyatakan meninggal dunia pada tahun 2008. Aktor asal Australia ini meninggal akibat overdosis obat-obatan yang dikonsumsinya. Namun yang aneh, bagaimana mungkin obat-obat yang diterimanya dari dokter bisa membunuhnya?




7. Brittany Murphy


http://static.guim.co.uk/sys-images/Film/Pix/pictures/2009/12/21/1261388256231/Brittany-Murphy-001.jpg

Brittany Murphy meninggal pada usia 32 tahun, di rumahnya yang berlokasi di Hollywood Hills. Bintang CLUELESSini dipastikan meninggal akibat pneumonia, anemia dan keracunan obat. Tragisnya, sang suami juga meninggal di rumah yang sama enam bulan kemudian. 

8. Whitney Houston 
http://mp3waxx.com/wp-content/uploads/2012/02/whitney_houston-news-article21612.jpg
Februari 2012, dunia dikejutkan dengan kabar kematian Whitney Houston yang tiba-tiba. Banyak spekulasi mewarnai kematian pelantun tembang I Will Always Love You ini. Sementara polisi memastikan bahwa dia meninggal akibat tenggelam dalam kamar mandi dan overdosis obat terlarang, banyak pihak yang yakin bahwa dia dibunuh.



9. David Carradine


http://i1.mirror.co.uk/incoming/article398360.ece/ALTERNATES/s2197/david-carradine-pic-getty-184949596-398360.jpg

Bintang KILL BILL David Carradine ditemukan tak bernyawa dalam sebuah kamar hotel yang ada di Bangkok, Thailand. Kondisinya sangat aneh saat ditemukan. Leher, pinggang dan bagian vitalnya terikat tali dan tergantung di dalam lemari. Belum bisa dipastikan apa yang terjadi padanya sebelum meninggal.

10 Artis Hollywood Yang 'DILARANG' Punya Rambut Blonde

Posted: 14 Oct 2013 05:22 PM PDT

Tak bisa dipungkiri bahwa warna rambut memberi dampak luar biasa pada penampilan seseorang. Tak heran jika banyak orang yang mewarnai rambut agar terlihat menarik. 
Faktanya, ada beberapa orang yang nyatanya gagal total dalam pemilihan warna rambut. Dalam artikel ini, kita akan membahas beberapa selebriti yang kecantikan malah pudar setelah mewarnai rambutnya jadi blonde.
Siapa saja artis Hollywood yang harusnya tak pernah menjajal rambut ala Marilyn Monroe ini? Bagaimana pula penampilan mereka jika hal ini sampai dilanggar? Simak saja ulasan ini!

1. Anne Hathaway
Penampilannya di film DEVIL WEARS PRADA dan PRINCESS' DIARIES memang sempurna dengan rambutbrunette. Namun wajah cantik Anne Hathaway seolah pudar setelah dia mewarnai rambutnya jadi blonde beberapa waktu lalu. Untunglah dia segera sadar dan mengembalikan warna rambutnya seperti sedia kala.

2. Minka Kelly
Aktris cantik yang tenar lewat film THE ROOMMATE ini terbukti bukan orang yang cocok punya rambut blonde. Bandingkan saja foto yang ditampilkan di atas. Dia memang pernah menjajal rambut blonde, dan sepertinya tak ada yang terkesan dengan penampilan Minka Kelly.

3. Kat Graham
Harus diakui bahwa Kat Graham memiliki warna kulit yang sedikit gelap. Alhasil, kecantikannya tak lagi nampak saat dia menjajal warna rambut blonde. Rupanya dia menyadari hal itu sehingga buru-buru mengubah warna rambutnya jadi brunette. Setidaknya itu sesuai untuk warna kulitnya.

4. Jessica Biel
Tahun 2008, Jessica Biel sempat mengubah warna rambutnya jadi blonde. Alhasil, banyak orang yang sekilas tak mengenali model cantik ini. Mungkin banyak komplain ditujukan padanya sehingga istri Justin Timberlake ini akhirnya mengubah lagi warna rambutnya jadi brunette.

5. Zooey Deschanel
Kita takkan pernah tahu jika kita tak pernah mencoba. Mungkin itulah yang ada di dalam pikiran Zooey Deschanel saat dia mewarnai rambutnya jadi blonde pada tahun 2003. Namun hal itu hanya dilakukannya untuk kepentingan penggarapan film. Setelah itu dia kembali pada gaya lamanya.

6. Katharine McPhee
 
Well, sebenarnya rambut blonde tak terlalu buruk juga untuk Katharine McPheeNamun harus diakui bahwa rambutbrunette memang lebih cocok untuknya. Setidaknya rambut blonde itu hanya wig yang dikenakannya saat membintangi SMASH.

7. Victoria Beckham
Bahkan fashionista kondang sekelas Victoria Beckham pun pernah melakukan kesalahan. Pada tahun 2007, dia dengan bangga menampilkan rambut blonde di depan umum. Gaya rambut itu bahkan sempat jadi ikonnya selama beberapa lama. Untungnya, dia akhirnya mengubah gaya rambutnya seperti yang kita kenal sekarang. Well, walau rambutnya sempat dihujat, nyatanya dia berhasil membuat David Beckham bertahan di pelukannya, kan?

8. Kim Kardashian
Mungkin ada yang belum tahu bahwa Kim Kardashian pernah berambut blonde. Dan penampilannya sama sekali tidak mengesankan para penggemar. Namun kini, dia tampak jauh lebih baik dengan rambut hitam dan brunettesehingga membuat Kanye West tergila-gila padanya.

9. Angelina Jolie
Angelina Jolie berambut blonde di filmnya yang berjudul LIFE OR SOMETHING LIKE IT pada tahun 2001. Bagaimana jadinya? Lihat saja foto di atas! Penampilannya jadi aneh dan sekilas orang takkan menyangka bahwa itu adalah Angelina. Jika penasaran dengan penampilannya yang satu ini, tonton saja sendiri filmnya.

10. Jennifer Love Hewitt
Tahun 2001, Jennifer Love Hewitt juga menjajal warna rambut yang jadi tren di kalangan gadis Playboy ini. Namun seperti yang telah diduga, hasilnya tak memuaskan sehingga dia buru-buru mengubah lagi warna rambutnya.

5 Alat Anti Pemerkosaan Yang Unik

Posted: 14 Oct 2013 10:36 AM PDT

Kasus pemerkosaan di dunia saat ini meningkat tajam yang menjadi korbanya adalah wanita wanita yang tidak bersalah, nah untuk menghindari terjadinya pemerkosaan beberapa orang berusaha membuat alat alat anti pemerkosaan mulai dari yang biasa hingga yang terdengar sangat aneh naum sangat ampouh untuk menagkal pemerkosaan. Nah berikut ini ada beberapa alat anti pemerkosaan yang unik yang pernah dibuat oleh manusia, kamu mau tahu apa saja itu simak berikut ini:


1. Pakaian dalam anti pemerkosaan
 
http://static.inilah.com/data/berita/foto/1975427.jpg 
 
Baju dalam anti pemerkosaan 3 Orang mahasiswa India berhasil mencipatakan sebuah baju dalam untuk wanita yang bisa mencegah terjadinya pemerkosaan baju ini sengaja dibuat karena kasus pemerkosaan di India sangat sering terjadi. Nah siapa saja orang yang ingin meperkosa wanita yang menggunakan baju ini maka ia akan tersetrum sebab baju ini diberikan alat berupa tegangan listrik, tidak hanya itu saka baju ini juga dilengkapi dengan GPS yang terhubung dengan ponsel GSM sehingga bisa memberikan lokasi letak terjadinya pemerkosaan ke polisi.
 


2. FemDefence di dalam Vagina
 
http://images.wikia.com/uncyclopedia/images/8/87/FemDefence.jpg 
 
FemDefence di dalam Vagina Wanita Swedia bernama Anita Ingmarsdotter membuat sebuah alat yang cukup berbahaya untuk para pemerksoa alat ini sendiri bernama FemDefence. Alat ini akan ditaruh didalam Vagina wanita, dan jika ada pria yang ingin memperksoa wanita maka alat ini yang ada didalam vagina akan melukai penis pria sebab di ujung alat ini ada sebuah jarum yang sagat tajam.
 


3. Stoking berbulu
 
http://static.liputan6.com/201306/stoking-bulu-130619b.jpg 
Stoking berbulu Stoking berbulu ini sengaja dibuat untuk para wanita yang takut diperkosa oleh pria dengan menggunakan stoking ini maka pria akan melihat hal yang sangat membuat pria geli untuk memperkosa wanita.
 


4. Sabuk anti pemerkosaan
 
http://static.palingseru.com/2013/09/a98705_anti-rape_4-belt-233x300.jpg 
 
Sabuk ini dibuat oleh Mahasiswa asal Swedia tujuan utama dibuatnya sabuk ini adalah untuk melindungi waita dari pria yang ingin memperkosa, sebab pria yang akan memperkosa wanita tidak akan bisa membuka sabuk ini hanya si pengguna sabuk saja yang bisa membuka sabuk ini sehingga wanita akan aman dari pemerkosaan ketika menggunakan sabuk unik ini.
 


5. Kondom Anti pemerkosaan
 
http://pesutmahakam.files.wordpress.com/2010/06/rapex-condom.jpg 
 
Kondom ini jika dilihat sama seperti kondom yang biasa digunakan pria namun di bagian dalam kondom ini ada beberapa grigi grigi yang sagat mengerikan. Untuk menghindari pemerkosaan kondom ini harus dimasukan dalam vagina wanita, pria yang berusaha memperkosa wanita akan merasakan seberapa sakitnya terkena grigi yang ada di dalam kondom ini. Nah itulah beberapa alat anti pemerkosaan yang dibuat manusia sebenarnya masih ada alat alat lain untuk mencegah pemerkosaan namun akan diulas lain waktu.

10 Bintang Porno Paling Cantik Sedunia Tahun 2013

Posted: 14 Oct 2013 10:28 AM PDT

Industri porno terus berkembang setiap tahunnya. Banyak para amatir yang akhirnya menjadi bagian dari industri tersebut, namun hanya beberapa yang tetap eksis dan memiliki nama.
Keseksian dan tubuh mereka telah diakui. Bahkan The Richest menobatkan kesepuluh cewek seksi ini sebagai yang tercantik dan populer di tahun 2013. Siapa saja mereka?



1. Tasha Reign


http://www.bachelora.com/wp-content/uploads/2013/09/tashareign-300x200.jpg
Rambut blondie panjangnya menjadi daya tarik tersendiri bagi sosok Tasha Reign. Dia adalah pendatang baru yang namanya mencuat di industri ilm panas ini. Dan sepertinya dia bakal menjadi bintang dengan bayaran termahal karena seringkali diminta oleh berbagai rumah industri untuk membintangi filmn panas.



2. Asa Akira


http://khongthe.com/wallpapers/people/asa-akira-64256.jpg
Wajah Asia masih mendominasi di film panas, salah satunya adalah Asa Akira. Memiliki perawakan seksi seperti model nama Akira terus mencuat di usianya yang kini memasuki 26 tahun. Di industri porno, pada tahun 2012 Akira menyabet 8 penghargaan sekaligus berkat aktingnya.



3. Jessie Andrews


http://www.hdwallpapersinn.com/wp-content/uploads/2012/11/545477_428724220509676_1836530184_n.jpg
Wajahnya yang terlihat muda dengan senyumnya yang manis membuat Jessi Andrews menjadi favorit di kalangan pecinta musik film panas. Di antara 10 bintang porno ini, Jessie paling muda sendiri dan berusia 21 tahun namun telah membintangi 140 film



4. Alexis Texas


http://s1.wallls.com/original/1/wallls.com_7388.jpg
Gadis blonde cantik keturunan Jerman, Norwegia dan Puerto RIco ini sejak pertama kali muncul namanya terus mencuat. Penampilannya dinilai bagus oleh para production house dan membuat dia digaet untuk membintangi berbagai film. Industri film porno yang menjanjikan membuat dia mendirikan production housenya sendiri dengan nama Alexis Texas Entertainment.



5. Lexi Belle


http://www.world-lolo.com/images/uploads/image.num1344256674.of.world-lolo.com.jpg
Memulai karirnya di tahun 2006 dan terus bertahan hingga sekarang. Kelebihan dari Lexi Bell adalah tampangnya yang cute yang akhirnya membuat dia berada di posisi kelima ini.



6. Kayden Cross


http://wakpaper.com/large/Models+Female_wallpapers_318.jpg
Sebelum terjun ke film porno,Kayden Cross dulunya adalah penari striptease yang ia tekuni di usianya 18 tahun. Menari erotis menjadi pijakannya untuk tembus ke dunia film, setelah sebelumnya dikontrak untuk tampil. Produser puas dengan penampilannya di depan kamera yang membuat dia mendapatkan banyak tawaran kontrak. Selain itu Kayden juga memiliki kemampuan menulis script yang terkadang ia perani sendiri.



7. Samantha Saint


http://khongthe.com/wallpapers/people/samantha-saint-100328.jpg
Ketekunannya dalam merintis dari amatir membuahkan hasil. Tubuhnya yang seksi dan wajahnya yang cantik berhasil mencuri perhatian yang akhirnya mengantarkan dia untuk naik kelas.



8. Kagney Linn Karter


http://images3.alphacoders.com/156/156975.jpg
Wajahnya yang cantik membuat gadis asal Texas ini mencuat di jajaran industri film porno Amerika. Tak butuh waktu lama bagi dia untuk bisa sejajar dengan para bintang kelas atas. Selain itu Linn Karter memiliki fisik yang sempurna dan attitude yang bagus yang berhasil mencuri perhatian penggemar.



9. Brooklyn Lee


http://coedmagazine.files.wordpress.com/2012/02/brooklyn-lee-1.jpeg
Bintang porno yang memulai karirnya di usai muda yaitu 18 tahun. Dari situ karirnya terus merangkak naik menuju kelas teratas di industri. 2012 menjadi tahun terbaiknya dengan menerima berbagai penghargaan seperti AVN AWards, XRCO Award dan TLA Raw Award serta yang lainnya.



10. Kristina Rose


http://hiphop.hypeeater.com/wp-content/uploads/HLIC/Kristina-Rose-01.jpg
Sama halnya dengan Brooklyn Lee, Rose memulai karirnya di usia 18 tahun. Dia terkenal dengan film porno liar dan tercatat 400 film yang telah dibintanginya.

Seorang Gadis cantik dari Cina Ini Mempunyai Hobi Bugil Di tempat umum

Posted: 14 Oct 2013 06:33 AM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiujnoJNKh9JQ1NtAh1g0uxxP69mpbXyHoaFdhWdN_NKnldYQmyYXC9NYT_06L33vt8XpGYYRtfFHCeCAZb8d2Nfd6eS8sVUSlFXYRdpfQlVfQ0dW5m-b4gx8N88XW0lUj4vAfHFZwvtBe4/s1600/Foto+Cewek+Cina+Bugil+(2).jpgSeorang gadis cantik di Kota Shanghai China memiliki hobi yang sangat aneh, setiap malam tiba maka gadis yang tidak sisebutkan namanya ini berkeliaran di keramaiyan sambil memperlihatkan tubuhnya yang indah dan berjalan jalan sambil bugil.

Setiap wanita pada umumnya akan menutupi tubuhnya dengan baju agar auratnya tidak dilihat oleh orang lain, namun tidak dengan gadis cantik di Kota Shanghai ini ia malah berkeliaran untuk memperlihatkan kemolekan tubuhnya. Tentunya kejadian ini membuat banyak orang resah dan bertanya tanya sebanarnya apa tujuan dari gadis ini sampai mau telanjang dimalam hari. 

Polisi pun kini sendang memburu gadis cantik ini, dan akan membawa gadis ini ke meja hijau agar bisa dimasukan kedalam penjara. Bebeberaa foto yang memeprlihatkan gadis ini telanjang di tempat umum pun sempat beredar di Interney, dan foto vulgar gadis ini yang pertama adalah saat si wanita melepas kardigan tipisnya ke arah depan di tengah kota yang ramai, Hengshan Road. 

Para surfer di dunia maya awalnya berpikir itu hanyalah foto perempuan mabuk dan mencoba tampil lebih berani. Namun foto foto terbaru gadis ini bugil di tempat umun selau ada membuat para pengguna internat merasa jika ini merupakan hal yang sengaja dilakukan. 

Melihat aksi perempuan bugil itu, pengguna dunia maya lainnya pun prihatin. Mereka khawatir, bahwa aksi wanita itu bisa merusak moral, atau bisa menginspirasi perilaku bugil itu ditiru. Kendati demikian, ia telah menyenangkan banyak pengguna dunia maya di China. 

[HIKMAH] Kisah Tiga Orang Musafir yang Berdoa dan Bertaubat

Posted: 14 Oct 2013 03:07 AM PDT

Pada zaman dahulu, ada tiga orang dari umat sebelum kita sedang berjalan untuk suatu hajat. Kemudian mereka mendapatkan sebuah gua yang dapat dimanfaatkan untuk berteduh.

Ilustrasi (aishagrace.wordpress.com)

Lalu mereka pun masuk ke dalamnya. Namun tiba-tiba sebongkah batu besar dari atas bukit menggelinding dan menutupi pintu gua itu sehingga mereka tidak dapat keluar.


Lalu salah seorang di antara mereka berkata, "Sesungguhnya tidak ada yang dapat menyelamatkan kamu sekalian dari bencana ini kecuali bila kamu sekalian berdoa kepada Allah SWT dengan menyebutkan amal-amal shalih yang pernah kalian perbuat".

Maka salah seorang lainnya mulai berdoa, "Ya Allah, aku mempunyai ayah ibu yang sudah tua renta. Aku biasa mendahulukan memberi minuman susu kepada keduanya sebelum aku memberikannya kepada keluarga dan budakku.

Pada suatu hari aku terlambat pulang dari mencari kayu dan aku mendapatkan keduanya sudah tidur. Aku terus memerah susu untuk persediaan minum keduanya. Karena aku mendapati mereka berdua telah tidur, maka aku pun enggan untuk membangunkan mereka, dan aku juga tidak suka memberi minum susu itu baik kepada keluarga maupun kepada budak sebelum aku memberi minum kepada ayah bundaku itu.

Maka aku menunggu ayah bunda, hingga terbit fajar barulah keduanya bangun sementara anak-anakku menangis, mereka mengelilingi kakiku. Setelah mereka bangun, kuberikan minuman susu kepada keduanya. Ya Allah, jika aku berbuat seperti itu karena mengharapkan wajahMu maka geserkanlah batu yang menutupi gua ini untuk kami."

Maka bergeserlah sedikit batu itu tetapi mereka belum bisa keluar dari gua tersebut. Lalu yang lainnya berdoa, "Ya Allah, sesungguhnya aku mempunyai saudari sepupu yang sangat kucintai. Aku sangat mencintainya sebagaimana lazimnya seorang lelaki mencintai seorang perempuan. Kemudian aku ingin berbuat zina dengannya tetapi dia selalu menolak.

Lalu selang beberapa tahun dia tertimpa kesulitan, kemudian datang kepadaku dan aku berikan kepadanya 120 dinar, dengan syarat dia harus mau bersebadan denganku, dan dia pun setuju.

Ketika aku sudah berada di antara kedua kakinya, dia berkata, 'Takutlah kamu kepada Allah dan jangan kamu robekkan selaput daraku kecuali dengan haq'. Maka aku meninggalkannya, padahal dia adalah seorang yang sangat kucintai dan aku telah merelakan emas (dinar) yang kuberikan kepadanya. Ya Allah, jika aku berbuat seperti itu karena mengharapkan wajahMu, maka berikanlah kami jalan keluar dari apa yang kami hadapi ini."

Maka bergeserlah batu itu tetapi mereka belum bisa keluar dari gua itu.

Selanjutnya orang ketiga ikut berdoa, "Ya Allah, aku dulu mempekerjakan beberapa karyawan dan semuanya aku gaji dengan sempurna kecuali ada seorang yang pergi meninggalkanku dan tidak mau mengambil gajinya terlebih dahulu. Kemudian gaji itu aku kembangkan sehingga menjadi banyak.

Selang beberapa lama dia datang kepadaku dan berkata, 'Wahai hamba Allah, berikanlah gaji saya yang dulu itu.' Aku berkata kepadanya, 'Semua yang kamu lihat itu baik unta, sapi, kambing, maupun budak yang menggembalakannya adalah gajimu'.

Dia pun berkata, 'Wahai hamba Allah, janganlah engkau mempermainkan saya.' Saya menjawabnya, 'Saya tidak mempermainkan kamu.' Kemudian ia pun mengambil semuanya dengan tidak meninggalkan sisa sedikit pun. Ya Allah, jika aku berbuat itu karena mengharap wajahMu, maka berikanlah kami jalan keluar dari apa yang kami hadapi ini."

Lalu batu itu pun bergeser dan mereka bisa keluar dari dalam gua dan meneruskan perjalanan.

[Kisah Nyata] Tahan Terhadap Cobaan

Posted: 14 Oct 2013 02:58 AM PDT


Ayyub adalah seorang Nabi yang sangat kaya raya.Istananya megah,rezekinya berlimpah,istri dan anaknya sehat wal'afiat.Yang lebih penting dalam kemakmurannya itu Ayyub tetap menjadi seorang hamba Allah yang saleh dan kuat ibadahnya.

Kekayaannya yang melimpah ruah dan rumah tangganya yang sakinah,tidak menjadikan Ayyub lalai atau mabuk.Dia bahkan semakin tekun dengan bersujud dan berbakti.Demikian juga istrinya yang bernama Rahmah.

Para Malaikat sampai kagum melihat ketaatan Ayyub.Namun,sebaliknya Iblis.Hatinya merasa panas dan ingin mencoba menggoda Ayyub dan kluarganya.

" Ayyub berbakti kepada-Mu karena hartanya banyak,istananya megah,kebunnya luas dan subur,biri-biri serta dombanya berkembang biak terus,dan anak-anaknya sehat wal'afiat.Dia menyembah-Mu karena takut jatuh melarat. " kata Iblis yang dengki itu kepada Allah.

Iblispun kemudian turun menghancurkan segala milik Ayyub.Semua kebun dan tanahnya yang dulu subur kini menjadi kering dan terbakar.Binatang ternaknya terserang wabah yang kemudian mati semua.

Setelah itu Iblis datang menemui Ayyub dengan menyamar sebagai orang tua yang nampak bijaksana.

" Tuhan yang engkau sembah setiap hari ternyata tidak bisa menolongmu sama sekali.Aku sangat kasihan padamu Ayyub.Cobalah kau mencari Tuhan lain yang mungkin dapat menolongmu."kata Iblis

Mendapat bujukan-bujukan Iblis itu,Ayyub tidak tergoda sama sekali,bahkan semakin tekun dia bersujud.Dia percaya segala kenikmatan yang telah direguknya adalah pemberian Tuhan dan Tuhan berhak mengambilnya sewaktu-waktu dan kapanpun.Melihat semua itu Iblis menjadi kecewa dan marah.Dia menhadap Tuhan dan berkata:

" Ayyub masih tetap taat kepada-Mu karena dia masih punya anak.Aku akan membinasakan seluruh anak Ayyub.Barulah nanti Kau tahu bahwa iman Ayyub tidak seberapa kuatnya."

Maka Iblis itu segera menyebarkan wabah penyakit dan bencana.Semua anak Ayyub meninggal,istana tempat tinggal mereka hancur hingga menjadi puing-puing karena gempa.

Melihat kejadian-kejadian yang menimpa dirinya,Ayyub hanya memandangnya dengan meneteskan air mata.Dari mulutnya hanya keluar ucapan tawakal dan pasrah diri.Datanglah kembali Iblis yang menyamar sebagai orang tua.

" Begitukah balasan Tuhan atas ketaatan dan kekhusyukan ibadahmu?Kau memuji-muji keagungan-Nya dengan tak henti-henti,tetapi apa yang kamu dapatkan?Hanya bencana dan kesengsaraan." Tanya Iblis

" Dialah yang memberi dan Dia pulalah yang mengambil.Dia yang menghidupkan,Dia juga yang mematikan." jawab Ayyub

Iblis menjadi berang,dia kembali menghadap Tuhan.

" Ayyub tetap taat kepada-Mu karena dia sehat.Ayyub masih bisa bekerja dan masih bisa punya anak lagi.Kalau dia sakit parah,sehingga lenyap tenaga dan kesehatannya,pasti dia akan berpaling dari-Mu."

Iblis kemudian kembali turun,menularkan penyakit yang sangat berbahaya pada sekujur tubuh Ayyub.Kudis bernanah terdapat di kepala hingga ke kaki,dan baunya sangat busuk sekali.

Namun Ayyub masih tetap dalam iman dan taqwa.Dia hanya menyerahkan nasib kepada Allah.Tak seorangpun tabib yang dapat mengobatinya,hingga tak mampu lagi ia berobat karena tak ada biaya.

Semua orang tak ada yang mau menjenguk atau mendekatinya karena bau tubuh Ayyub bisa membuat orang muntah-muntah,dan juga karena takut tertular penyakit yang menjijikkan itu.

Hanya Rahmah,istrinya,yang dengan sabar mendampingi Ayyub,merawatnya dengan baik.Kudis bernanah yang penuh dengan ulat dicucinya tiap hari.Padahal semua orang yang lewat harus mendekap hidungnya karena tak kuat mencium bau busuknya.

Akhirnya sampailah penderitaan Ayyub dan istrinya pada puncaknya.Orang kampung berduyun-duyun mendatangi rumah Ayyub.Dengan paksa dan disertai ancaman mereka mengusir Ayyub dan istrinya agar segera keluar dari kampung mereka.Dengan susah payah Rahmah menggendong suaminya dan tinggal di sebuah gubuk terpencil di tepi hutan.

Tiap hari Rahmah keluar menjual sisa-sisa barang miliknya untuk dibelikan makanan.Hingga akhirnya sisa barang yang dimilikinya ludes.Dalam keadaan kelaparan,Rahmah kemudian mencari pekerjaan,dia diterima disebuah pabrik roti.Tetapi,ketika diketahui bahwa dia adalah istri Ayyub,pemilik pabrik roti itu buru-buru memecatnya,takut kalau nanti rotinya gak laku.

Karena merasa putus asa Rahmah kemudian memotong rambutnya yang panjang dan ikal untuk dijual n sekedar digunakan membeli roti.Ketika pulang ditengah jalan ia bertemu dengan seorang tabib.

" Hai Rahmah,engkau istri Ayyub bukan?" sapa tabib itu.

" Suamimu akan bisa sembuh jika dia mau minum sebotol arak.Bawalah ini berikan kepada suamimu!"

Tanpa pikir panjang lagi Rahmah menerima arak yang disodorkan tabib itu.Dengan perasaan gembira ia pulang dengan mempercepat langkahnya.Sesampai dirumah Rahmah langsung menemui Ayyub.N betapa terkejutnya dan marah Ayyub ketika melihat kepala istrinya yang telah di potong rambutnya untuk dijual.Lebih marah lagi ketika Rahmah menceritakan pertemuannya dengan seorang tabib di tengah jalan tadi.

" Dia memberikan obat agar kau dapat sembuh dari penyakitmu." kata Rahmah

" Obat apa itu?" tanya Ayyub tidak senang

" Arak." jawab Rahmah

"Haram!" teriak Ayyub dengan murka. " Apakah kau akan menyeretku ke neraka,hah!Keluar kamu dan pergi dari sini!Awas,bila nanti badanku sudah sembuh,akan kucambuk kau seratus kali!"

Sambil menangis Rahmah keluar.Hatinya sangat sedih bukan karena diusir,tetapi karena memikirkan suaminya.Seandainya dia pergi siapa yang akan merawatnya?Dengan bingung dan gelisah Rahmah berkeliaran kesana kemari seharian.Menjelang sore,ia tak tak tahan lagi.Karena sangat cintanya pada suami,ia cepat-cepat kembali ke gubuknya.

Begitu memasuki gubuk Rahmah menjadi terkejut,Ayyub tidak lagi berada diatas pembaringannya.Kemanakah dia?Siapakah yang membawanya?Sebab tidak mungkin suaminya itu bangun sendiri dari tempat tidurnya.

Rahmah menagis sedih sambil duduk bersedeku,dua telapak tangannya menutup wajahnya.Tiba-tiba sebuah tangan seorang lelaki mengelus pundaknya dengan mesra dari belakang.Rahmah menjadi terkejut,ia menoleh sambil menjerit.Di belakangnya telah berdiri seorang lelaki yang tidak dikenalnya,meskipun wajahnya mirip dengan suaminya ketika masih sehat dulu.Lelaki itu nampak cakep,bersih dan sehat.Bau tubuhnya pun sangat harum.

" Siapa engkau?Sungguh kurang ajar dirimu yang tak memiliki kesopanan!" Teriak Rahmah dengan marah

" Aku Ayyub,suamimu." jawab lelaki itu sambil tersenyum

"Ayyub....?" tanya Rahmah seakan tidak percaya

" Ya.Ketika engkau pergi,tiba-tiba terpancar air di depanku.Hawanya panas dan berbau belerang.Aku diperintahkan Allah untuk mandi dengan air itu dan membersihkan badanku.Selesai mandi beberapa saat,sedikit demi sedikit kudis yang menempel di kulitku rontok.Kulitku kembali bersih seperti dulu.Dan inilah aku sekarang,suamimu."

Betapa gembira dan bahagianya Rahmah melihat suaminya sembuh dari penyakitnya.Mereka kemudian berpelukan,merasakan kebahagiaan yang telah lama hilang.

Setelah itu Ayyub mengambil dahan ranting kecil sebanyak seratus batang lalu diikat menjadi satu.Rahmah dipukulnya sekali untuk membayar ancamannya ketika marah kepada istrinya beberapa waktu lalu.Selanjutnya mereka hidup bahagia serta menurunkan Nabi-nabi di belakang hari.

[Renungan] 8 Sikap Mengatasi Fitnah dan Tuduhan

Posted: 14 Oct 2013 02:45 AM PDT


Mungkin di antara kita selama hidup pernah difitnah atau dituduh. Ada yang dituduh sebagai pembohong, egois, tidak punya perasaan, pengkhianat, pencuri, dituduh selingkuh.

Atau dikatakan zalim, munafik, sesat, atau tuduhan-tuduhan lainnya. Padahal, termasuk zalim, menuduh dan memfitnah orang lain dengan sesuatu yang tidak dilakukannya.

Jika Anda dituduh dan difitnah oleh seseorang, padahal Anda yakin tidak bersalah maka ada delapan sikap yang sebaiknya kita lakukan. 


Pertama, hendaklah kita cek dan kita pelajari lagi jangan-jangan yang dituduhkan orang lain itu benar. Jika ternyata kita salah, jangan malu dan gengsi mengakui kesalahan dan mengikuti kebenaran. Meskipun, cara orang yang menasihati kita kasar atau mungkin bermaksud tidak baik. 


Kedua, memperbaiki ucapan atau tindakan kita yang menjadi penyebab orang memfitnah kita. Misalnya, bendahara masjid dituduh mencuri uang kas disebabkan tidak transparannya laporan keuangan. Maka, hendaknya dibuat laporan yang rapi dan jelas.
Jika seseorang dituduh nakal karena sering bergaul dengan orang-orang nakal, selektiflah dalam memilih sahabat.

Ketiga, ingatlah akan aib dan dosa kita. Syekh Salim Al Hilali berkata, "Kalau Anda bersih dari kesalahan yang dituduhkan itu, tapi sejatinya Anda tidak selamat dari kesalahan-kesalahan lain karena sesungguhnya manusia itu memiliki banyak kesalahan.'' 


''Kesalahanmu yang Allah tutupi dari manusia jumlahnya lebih banyak. Ingatlah akan nikmat Allah ini di mana Ia tidak perlihatkan kepada si penuduh kekurangan-kekuranganmu lainnya …." (Dinukil dari buku Ar Riyaa halaman 68).

Keempat, hendaklah kita merenung dan mengevaluasi kesalahan dan dosa-dosa kita. Baik yang berhubungan dengan muamalah antara manusia, maupun dosa-dosa antara kita dengan Allah. Tuduhan dan fitnahan bisa jadi merupakan teguran agar kita kembali dan bertobat kepada Allah. 

Kelima, jika kita sabar dan ikhlas, semoga tuduhan dan fitnahan ini dapat mengurangi/menghapus dosa, menambah pahala, dan meningkatkan derajat kita di sisi-Nya.

Keenam, doakanlah si penuduh agar Allah memberi petunjuk. Jika memungkinkan, nasihatilah dia secara langsung maupun melalui sindiran agar dia bisa sadar dan bertobat.

Maafkan dia, tapi kita boleh membalas untuk suatu kemaslahatan asalkan tidak melampaui batas. (Lihat surah Asy Syuuraa 40-43). Jika terpaksa, doakanlah keburukan untuk si zalim agar ia menjadi sadar dan bertobat.

Ketujuhshalat istikharah untuk meminta bimbingan Allah cara yang tepat mengklarifikasi atau membela diri. Meladeni dan membantah terkadang justru membuka pintu keburukan untuk kita.

Bisa jadi, klarifikasi tanpa menyebutkan tentang tuduhan mengenai dirinya dan tanpa menyebutkan nama penuduh akan banyak memberikan manfaat untuk umat.

Kedelapan, yakinlah musibah tuduhan merupakan kebaikan untuk Anda. Si penuduh yang merugi karena dia telah melakukan kejahatan dan berhak memperoleh azab-Nya.
Allah SWT berfirman, "…. Janganlah kamu mengira berita (bohong) itu buruk bagi kamu, bahkan itu baik bagi kamu. Setiap orang dari mereka akan mendapatkan dosa yang diperbuatnya …." (Surah an Nuur 11).

"Sungguh, orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan baik, yang lengah dan beriman (dengan tuduhan berzina), mereka dilaknat di dunia dan akhirat, dan mereka akan mendapat azab yang besar." (Surah an Nuur 23).

Semoga kita menjadi orang yang takut kepada Allah dengan tidak mudah menuduh orang lain tanpa bukti dan dapat menyikapi dengan bijaksana saat mendapat fitnah.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 14 Oct 2013 03:17 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Video) Aksi 'tak senonoh' yang tidak disengajakan...

Posted: 14 Oct 2013 09:00 AM PDT

Masyarakat Malaysia sekarang kaya dengan persepsi. Persepsi boleh menghancurkan sesuatu perkara jika tidak diuruskan dengan betul.

Politik dan dunia hiburan antara yang kaya dengan persepsi. Seseorang ahli politik atau artis boleh jatuh tergolek-golek dek kerana persepsi...

Membebel panjang tak guna, cuba tonton video di bawah bagaimana persepsi boleh menjadi sesuatu yang negatif...

DAP meroyan, MAS tayang Tanda Putera kepada staf

Posted: 14 Oct 2013 07:47 AM PDT

DAP mengecam Malaysian Airlines (MAS) kerana mengadakan tayangan khas Tanda Putera bagi menyambut ulang tahun ke-41 sebagai 'hadiah istimewa' buat pekerja MAS.

Apa jenis motivasi yang dapat dijadikan sumber inspirasi daripada filem yang begitu tidak popular dan diragui ini buat para pekerja MAS demi menjangkau prestasi yang lebih baik, terutamanya untuk merubah kerugian-kerugian besarnya selama ini?

Pengumuman pengarah urusan MAS mengenai tayangan itu menghina pelanggan MAS yang tersinggung dengan penipuan yang bukan sahaja salah dari segi sejarah malah merupakan penghinaan yang berbaur perkauman.

Malah pihak Tanda Putera sendiri telah mengaku bahawa ia berbohong dengan alasan lemah kononnya menggunakan lesen kreatif untuk membikin wayang gambar.

Sebagai contoh, penerbit Tanda Putera telah mengakui kesilapan yang mereka lakukan apabila menuduh kononnya pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang telah membuang air kecil pada tiang bendera dalam satu perkongsian Facebook tahun lalu.

Di Facebook, 'Tanda Putera' malah telah memohon maaf kepada pemimpin DAP Lim Kit Siang yang dimalukan akibat daripada pembohongan sedemikian.

Utusan Malaysia juga telah meminta maaf kepada Lim Kit Siang dan saya kerana membuat pembohongan yang serupa.

Tindakan MAS itu tindakan penafian terhadap krisis kewangannya yang begitu buruk, dengan hutang yang membukit dan simpanan tunai yang kian berkurang.

Bagaimana mungkin Tanda Putera dapat menjadi sumber motivasi kepada kakitangan MAS padahal filem tersebut adalah penuh penipuan?

Tidak hairanlah kenapa CIMB Research meletakkan penilaian prestasi rendah terhadap saham MAS.

Atau adakah MAS kini begitu terdesak untuk bergantung kepada penipuan Tanda Putera untuk mengelirukan orang awam dan dirinya sendiri bahawa MAS masih menjana keuntungan?

Rakyat tidak akan mudah tertipu. Orang awam boleh membanding prestasi buruk MAS walaupun begitu banyak dana awam telah dilaburkan, berbanding dengan Air Asia Bhd.

Meskipun tidak menerima satu sen dana awam, Air Asia begitu konsisten memperlihatkan prestasi cemerlang berbanding MAS dengan tambang yang lebih murah dan kini lebih hebat dari MAS dalam hal permodalan pasaran, pesawat dan harga saham.

Rakyat berhak mempersoal nilai wang bagi RM19 bilion yang dibelanjakan oleh kerajaan persekutuan sejak 1998 bagi memastikan MAS boleh membayar hutang-hutangnya, termasuk menjamin pinjaman MAS berjumlah RM12.3 bilion.

Tanda Putera dipenuhi kontroversi politik memandangkan ia diniatkan sebagai senjata ketakutan bagi membantu BN memenangi undi orang Melayu.

Dengan menayangkan sebuah filem politik yang dipenuhi penipuan sebagai hadiah istimewa buat kakitangan memberi isyarat yang salah bahawa ia sebenar-benarnya telah kehilangan arah.

Jelas sekali MAS tidak tahu bagaimana untuk mengurus pemulihan korporat ini supaya dapat menjana keuntungan, tetapi sebaliknya bergantung kepada penipuan dan mencampur aduk politik dan bisnes demi menyelamatkan dirinya dengan mendapatkan lebih banyak bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan.

LIM GUAN ENG setiausaha agung DAP dan ahli Parlimen Bagan.

Pengantin perempuan 'tersilap suami' selepas lakukan seks

Posted: 14 Oct 2013 05:01 AM PDT

Napo – Seorang pengantin perempuan di bandar ini yang ingin menyambut perkahwinannya dengan mengadakan seks pada awal pagi selepas majlis itu berlangsung terkejut apabila menyedari lelaki di atas katil bukan suaminya, tetapi pengapit pengantin lelaki.

Bagaimanapun, tak ada gunanya dia menyesal kerana benda sudah terjadi, lapor akhbar Xinhua.

Pengantin perempuan itu yang dikenali sebagai Huang saja, dikatakan pergi ke bilik mandi pada awal pagi selepas malam majlis perkahwinan.

Dia dengan seronok kembali ke bilik yang disangka biliknya dan mula meraba lelaki berkenaan yang disangka suaminya.

Sebenarnya lelaki itu ialah pengapit suaminya ketika majlis perkahwinan mereka dan dia tidak menyedari bahawa dia sudah mengadakan seks hinggalah sejurus selepas hari mula cerah.

"Tolong! Tolong, saya dirogol," jerit wanita itu sebaik menyedari kesilapannya.

Semua penghuni rumah berkenaan mengelilinginya. Dan selepas perbahasan hangat, mereka memutuskan cadar kotor keluarga itu tidak boleh dibasuh secara terbuka dan pengapit terbabit perlu membayar pampasan kepada pengantin baru itu sebanyak 20,000 yuan.

Keputusan itu bagaimanapun dibantah pengapit terbabit yang mendakwa dia tidak melakukan sebarang kesalahan dan tidak mempunyai wang untuk diberikan kepada pasangan pengantin itu.

Pasangan berkenaan kemudian mengheretnya ke balai. Tetapi polis enggan menyiasat kes itu kerana berpendapat apa yang berlaku tidak mencapai tahap merogol.

Kerana kecewa, mereka kemudian memfailkan tuduhan rogol terhadap lelaki itu di Mahkamah Rakyat Bandar Napo. Bagaimanapun, mahkamah juga menolak kes itu dengan berkata, tidak ada keganasan atau paksaan digunakan oleh pengapit berkenaan. – Agensi

(Gambar) Lurah payudara jadi modal ucapan 'birthday'...

Posted: 14 Oct 2013 02:05 AM PDT

Masing-masing pastinya pernah mengucapkan Selamat Hari Lahir kepada pasangan masing-masing.

Tak kiralah bagaimana bentuk ucapannya, yang menerimanya pasti berasa terharu.

Selebriti antarabangsa, Mariah Carey juga mempunyai cara tersendiri menyampaikan ucapan hari lahir untuk suaminya.

Berbekalkan lurah payudaranya yang seksi, Mariah memuatnaik gambar tersebut di laman Twitternya sambil menulis

Happy Birthday to my Hubby @NickCannon..."my baby I'm waiting on youuuu"hahaha! KKLB! GHL!!!! Mwah !!!!!😘

Tak tahulah apa perasaan si suami pula selepas ini..hihihih!

Isteri-isteri di rumah..boleh la nak ikut, tapi privatekanlah apa yang patut ye...hehehe

Tiada istilah 'nikah dua kali', boleh jerumus pada zina

Posted: 14 Oct 2013 12:31 AM PDT

Kuala Lumpur: Tiada istilah nikah dua kali dalam Islam melainkan mahkamah mengesahkan pernikahan pertama tidak sah mengikut hukum syarak kata Penasihat Agama Johor, Datuk Noh Gadut mengenai pelakon Suhairil Sunari, 25, atau Aeril Zafrel dan Nur Hawa Zainal Abidin, 22, (Wawa Zainal) bernikah dua kali bagi memastikan anak mereka dibinkan dengan nama Aeril.

"Perlu diingatkan apabila sudah bernikah tanpa mengikut undang-undang negara misalnya bernikah di luar negara, pasangan terbabit perlu melakukan 'isbat nikah' iaitu mensabitkan pernikahan mereka dengan pihak berkuasa di negara kita.

"Mereka perlu mengemukakan semua saksi termasuk wali dan bukti mengatakan mereka sudah bernikah tahun lalu (seperti dilaporkan media) di pejabat agama.

"Ia bertujuan memastikan pernikahan itu dilakukan mengikut hukum syarak dan jika tiada masalah, pernikahan mereka boleh disahkan tanpa perlu bernikah sekali lagi.

"Bagaimanapun dalam hal ini, tindakan mereka bernikah kali kedua itu boleh menimbulkan pandangan seolah-olah tidak mengiktiraf pernikahan yang pertama," katanya ketika dihubungi Harian Metro (HM) di sini semalam.

Kata beliau, perkahwinan mengikut agama dan undang-undang negara perlu dilakukan bersama kerana undang-undang sedia ada dibentuk bagi memastikan setiap pasangan berkahwin mengikut hukum syarak sekali gus sah dalam Islam.

"Kita tidak tahu sejauh mana perkahwinan pertama (tanpa mengikut undang-undang negara) itu sah mengikut hukum syarak. Jika sah, Alhamdulillah, tapi jika sebaliknya, hubungan yang dijalinkan selama ini boleh dianggap zina, manakala anak yang dikandung atau dilahirkan boleh dikategorikan sebagai anak luar nikah.

"Dalam hal ini, mereka hanya perlu melakukan sedemikian, sekiranya mahkamah memutuskan pernikahan pertama mereka itu tidak sah," katanya.

Kenyataan Noh Gadut dipersetujui penceramah bebas Ustaz Ahmad Dasuki Abd Rani yang menyifatkan tindakan bernikah dua kali itu tidak wajar dilakukan atau tidak boleh dicontohi oleh orang lain.

"Walaupun sah dari segi agama, perkahwinan 'sembunyi-sembunyi' mereka itu tetap dianggap tidak beradab dan berakhlak.

"Ini kerana dalam Islam sendiri perkahwinan itu bertujuan menghebahkan kepada masyarakat akan status hubungan suami isteri antara seorang lelaki dan wanita.

"Ia bertujuan mengelak timbulnya sangka buruk dan pandangan serong orang ramai seperti yang berlaku kepada mereka (Aeril dan Wawa).

"Apatah lagi melibatkan golongan selebriti yang dikenali ramai, pasangan ini sepatutnya memberi contoh baik kerana setiap tindakan mereka boleh menjadi ikutan peminat.

"Bukanlah bermakna setiap pasangan yang berkahwin perlu membuat majlis atau kenduri besar-besaran, cukup sekadar memaklumkan perkahwinan mereka kepada umum.

"Dalam hal ini (perkahwinan), paling penting, kita menjaga Allah dan hukumnya, bukannya orang termasuk majikan sehingga kita sanggup melakukan perkara yang tidak sepatutnya," katanya.

Selain itu, Ahmad Dasuki turut menegur sikap ibu bapa kepada pasangan terbabit yang sepatutnya lebih tegas dalam perkara berkenaan dan bukannya mengikut telunjuk si anak.

"Kita kena terima, bahawa kita hidup 'menumpang' dalam masyarakat, maka berita perkahwinan seperti ini perlu dihebahkan (dimaklumkan) bagi meraikan pasangan yang baru berkahwin.

"Jika enggan berbuat begitu, jangan duduk dalam masyarakat, duduk di dalam hutan, Tidak perlu tunggu sehingga keadaan terdesak seperti sekarang baru mengaku, kerana perkahwinan ini bukan benda yang boleh dibuat main-main," katanya.

Sebelum ini, dalam sidang media Jumaat lalu, Aeril mendakwa sudah bernikah dengan Wawa pada 25 Februari 2012 secara sah dengan diwalikan Zainal Abidin Sulung (bapa Wawa) di rumah Shahriman Wahab (pengurus Aeril), di Petaling Jaya.

Bagaimanapun, selepas Wawa mengandung dua bulan, pasangan terbabit bernikah kali kedua pada 4 Februari lalu di Masjid Jumuriah Taman Dato Harun, Petaling Jaya kerana mahu mengikut undang-undang keluarga Negeri Selangor serta memastikan anak mereka dibinkan dengan nama Aeril.

Hasil perkahwinan mereka, Aeril dan Wawa dikurniakan bayi lelaki pada 24 Ogos lalu.

Tak tergamak lihat wajah suami ketika bersetubuh

Posted: 14 Oct 2013 12:01 AM PDT

NOREHAN menceritakan masalahnya kepada Nurul Aini di pejabat SukaGuam.
Kuala Lumpur: "Selama lebih 30 tahun bergelar isteri, saya banyak bersabar dengan kerenah suami yang langsung tidak mempedulikan rumah tangga dan kerap menghilangkan diri ke negara jiran.

"Kami seolah-olah terputus hubungan. Dia langsung tidak menelefon apatah lagi pulang menyambut Aidilfitri bersama sejak lima tahun lalu. Tiba-tiba dia pulang dan membuat pengakuan sudah beristerikan jin ketika menuntut ilmu di negara berkenaan," kata Norehan, 58.

Warga emas itu tampil membuat pendedahan selepas tidak tahan hidup bersama suami yang mengamalkan sihir selain meninggalkannya bersama dua anak menguruskan kehidupan sendiri di tanah air.

Katanya, dia terkejut besar apabila mengetahui suaminya benar-benar menuntut ilmu songsang termasuk mengaku bernikah secara batin dengan jin di luar negara.

"Sejak dia pulang saya sedar perubahannya. Dia kerap berbuat baik dan sering meminta layanan lebih di bilik tidur tidak kira siang mahupun malam.

"Begitupun saya mula mengesyaki perkara menakutkan apabila dilayan kasar setiap kali hubungan seks hingga terpaksa menyerah dalam keadaan menekup muka kerana tidak tahan melihat mukanya," katanya yang membuat aduan kepada Pengarah Kebangsaan Sukarelawan Peguam Untuk Semua (SukaGuam), Nurul Aini Yausoff di sini, minggu lalu.

Berikutan tidak tahan diperlakukan begitu, Norehan nekad meminta penjelasan sebelum rahsia suaminya terbongkar satu demi satu.

"Saya bukan saja dipukul, malah suami sanggup mengherdik saya di depan anak-anak hanya kerana perkara kecil termasuk ketika saya menyuruhnya bersolat dan puasa.

"Sedangkan sebelum ke negara jiran, dia boleh dibawa berbincang, bertolak ansur serta rapat dengan anak-anak," katanya.

Norehan berkata, akibat terlalu taasub dengan ilmu songsang dituntut, suaminya bertukar menjadi aneh.

"Sejak menuntut ilmu pelik, dia selalu bercakap seorang diri dan merayu untuk bersama setiap hari. Paling menakutkan ada ketikanya dia merenung saya dengan mata kemerahan serta mengikut gerak geri saya tanpa jemu.

"Saya menjadi tambah bingung selepas kerap terjumpa barangan pelik seperti kain kuning dan botol dalam beg sandang suami. Anak-anak pula tunduk pada setiap kemahuannya," katanya.

Selain itu, Norehan berkata, suaminya juga tidak betah di rumah dan hanya mampu bertahan kira-kira tiga jam sehari sebelum menghilang ke kedai kopi dan berbual panjang hingga ke awal pagi.

"Saya hanya bimbangkan dia. Kami bukannya muda lagi dan saya tidak mahu dia berterusan begitu selepas kami berpisah nanti," katanya yang memohon khidmat nasihat untuk menuntut fasakh.

Sementara itu, Nurul Aini berkata, semakan pihaknya mendapati, Norehan sudah beberapa kali hadir di mahkamah, tetapi kes berkenaan tidak dapat diselesaikan kerana dia tidak diwakili peguam.

Kalimah Allah, ini alasan hakim tolak rayuan Herald

Posted: 13 Oct 2013 10:31 PM PDT

PUTRAJAYA 14 Okt. - Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan penggunaan kalimah Allah dalam majalah mingguan The Herald bukan sebahagian daripada aspek penting dalam kepercayaan dan amalan agama Kristian.

Hakim Datuk Seri Mohamed Apandi Ali berpendapat, kalimah suci itu jika dibenarkan penggunaanya akan mencetuskan kekeliruan dalam masyarakat.

Sehubungan itu, beliau berpuas hati bahawa tiada alasan mengapa majalah berkenaan berkeras untuk menggunakannya dalam penerbitan mingguan tersebut. - UTUSAN ONLINE

Padah jalin hubungan sulit dengan bini orang

Posted: 13 Oct 2013 09:31 PM PDT

Mangsa yang parah dikejarkan ke hospital berdekatan.
BERA - Seorang lelaki warganegara China berusia 30-an dibunuh sementara seorang wanita tempatan cedera parah di sebuah rumah di Taman Mawar Indah, Triang, semalam.

Dalam kejadian kira-kira 4.00 pagi itu, lelaki tersebut dipercayai bermalam di rumah teman wanitanya sebelum diserang dengan senjata tajam oleh suami wanita itu.

Dipercayai wujud pertelingkahan dan pergaduhan menyebabkan suami wanita itu bertindak luar kawalan sehingga menyebabkan kematian.

Jiran mangsa yang mahu dikenali sebagai Husin berkata, sekitar 3 hingga 4 pagi, dia terdengar bunyi bising di rumah mangsa namun tidak mengendahkan perkara itu kerana pasangan suami isteri itu kerap bergaduh.

"Saya tidak sangka kejadian ini berlaku. Sebelum ini, mereka pernah bergaduh hingga di luar kawasan rumah.

"Jadi bila dengar bunyi bising, saya buat tak tahu sebab tidak mahu masuk campur urusan peribadi orang lain," katanya kepada Sinar Harian,semalam.

Sementara itu, seorang lagi jiran mangsa, Rosman berkata, dia sempat membantu menyelamatkan wanita itu sebelum dihantar ke hospital.

Katanya, wanita itu masih bernyawa tetapi keadaannya terlalu parah akibat tetakan di bahagian leher dan pinggang kiri mangsa.

"Pada ketika itu, saya terdengar anak mangsa menangis di tingkat atas. Nasib baik mereka selamat dan tidak dicederakan," katanya.

Difahamkan, dua anak mangsa yang berusia enam dan tiga tahun trauma selepas melihat bapa mereka menendang dan menikam ibu mereka dan kanak-kanak itu kini dijaga makcik mereka.

Seorang anggota Rakan Cop memberitahu, mangsa menghubungi salah seorang saudara terdekat pada jam 7.20 untuk meminta bantuan.

Dia mendakwa mangsa terpaksa berpura-pura mati dan menahan kesakitan untuk mengelak suaminya bertindak lebih ganas.

"Selepas dia (mangsa) fikir suaminya sudah tiada, barulah dia menelefon saudaranya.

"Saya percaya dia terpaksa berbuat begitu untuk menyelamatkan diri dan nyawa dua anaknya itu," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Siasatan Jenayah Pahang, Supterintendan Rosli Hassan mengesahkan kes itu tetapi polis masih menyiasat punca kejadian.

Menurutnya, pihak polis menerima panggilan kira-kira jam 7.30 pagi dan apabila tiba di tempat kejadian polis mendapati seorang lelaki warganegara China mati di dalam rumah dengan kesan luka parah.

"Mangsa sudah meninggal dunia dan siasatan awal mendapati suspek terbabit mempunyai masalah rumahtangga dengan isterinya," katanya.

Beliau berkata, polis percaya suspek masih berada dalam negara.

Kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Rogol anak sulung 16 tahun

Posted: 13 Oct 2013 08:30 PM PDT

Bapa kepada lima anak ini mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan di Mahkamah Sesyen semalam, atas dua pertuduhan merogol anak sulungnya.
KUALA TERENGGANU - Seorang bapa kepada lima anak dihadapkan di Mahkamah Sesyen, di sini, semalam, atas dua tuduhan merogol anak sulungnya yang baru berusia 16 tahun.

Bagaimanapun, dia yang berusia 38 tahun mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan atas kedua-dua pertuduhan mengikut Seksyen 376B (1) Kanun Keseksaan kerana melakukan sumbang mahram terhadap mangsa.

Berdasarkan pertuduhan pertama, dia didakwa melakukan sumbang mahram terhadap mangsa di sebuah bangsal kebun simpang Santong Al-Muktafi Billah Shah (AMBS), Dungun, kira-kira jam 3.30 pagi, 16 Ogos lalu.

Dia yang mempunyai dua isteri itu turut didakwa mengulangi perbuatan sama terhadap mangsa di alamat sama, kira-kira jam 9.30 malam, pada 12 September lalu.

Bagi setiap pertuduhan itu, lelaki terbabit berdepan hukuman penjara tidak kurang enam tahun dan tidak lebih 20 tahun dan sebatan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Zulfazliah Mahmud di hadapan Hakim Wan Fadhilah Nor Wan Idris.

Wan Fadhilah Nor menetapkan 19 November depan sebagai tarikh sebutan semula kes untuk serahan dokumen dan lantikan peguam.

Mahkamah turut membenarkan dia diikat jamin sebanyak RM20,000 bagi kedua-dua pertuduhan dengan syarat dia tidak boleh mengganggu mangsa dan saksi-saksi bagi kes berkenaan.

Sinar Harian keluaran 1 Oktober lalu melaporkan mengenai seorang penjaga dusun yang tergamak menjadikan anak sulungnya sebagai pemuas nafsu sejak mangsa berusia 10 tahun dan perbuatan itu berlarutan sehingga mangsa kini berusia 16 tahun.

Perbuatan jijik si bapa terhadap mangsa terbongkar selepas dipaksa ibunya menceritakan kejadian sebenar apabila dimaklumkan perubahan sikap mangsa yang cuba melarikan diri, serta terlalu takut setiap kali berhadapan suspek.

Allahuakbar! Mahkamah larang Herald guna kalimah Allah

Posted: 13 Oct 2013 07:45 PM PDT

PUTRAJAYA 14 Okt. - Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam majalah mingguan Herald.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Apandi Ali memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan kerajaan. - UTUSAN

(Gambar) Raja Azmi sah bergelar isteri Eddie (CRK)

Posted: 13 Oct 2013 07:31 PM PDT

KUALA LUMPUR: Produser filem kontroversi, Raja Azmi Raja Sulaiman sah bergelar isteri kepada gitaris kumpulan CRK iaitu Mohd Eddie Ghazali, 45, dengan sekali lafaz dalam satu majlis akad nikah yang diadakan di Laman Beringin, Istana Budaya di sini pada malam Ahad.

Akad nikah berkenaan telah disempurnakan oleh Imam Masjid Jamek Ul-Ihsan Mejar (B) Ismail Wan Ahmad kira-kira pukul 9.20 malam.

Pengantin perempuan diwakil walikan oleh abangnya iaitu Raja Azman Raja Sulaiman serta bersaksikan oleh adik bongsunya, Raja Azizdin Raja Sulaiman dan menantunya, Mohammad Shadan Hashim.

Raja Azmi, 54, telah menerima mas kahwin sebanyak RM300 manakala wang hantaran dirahsiakan jumlahnya.

Rombongan lelaki turut membawa satu dulang hantaran mengandungi senaskah Al Quran, mas kahwin dan gelang tangan emas putih.

Manakala pihak perempuan membalas tiga dulang hantaran berupa manis-manisan seperti cokelat, biskut dan jeli.

Upacara membatalkan air sembahyang dilakukan sejurus selepas akad nikah dengan Eddie menyarungkan gelang emas putih ke tangan Raja Azmi.

Pasangan ini terdahulu telah mengikat tali pertunangan pada 15 Julai lalu di kediaman wanita tersebut di Ukay Perdana, Ampang.

Sementara itu, Raja Azmi yang ditemui bersyukur dan lega kerana majlis berkenaan berjalan lancar walaupun berasa gementar.

"Kami mula berkenalan pada 15 Januari lalu. Apa yang menggembirakan saya, anak-anak dapat menerima hubungan ini. Mereka mahu lihat ibunya gembira dan saya cukup terharu.

"Walaupun perkenalan kami cukup singkat, saya yakin Eddie adalah lelaki yang sesuai buat saya," katanya.

Eddie yang merupakan pemain bes kumpulan rock 1990-an iaitu CRK sudah pun menduda sejak lima tahun lalu selepas isterinya meninggal dunia pada Januari 2008.

Hasil perkahwinan pertama Eddie, dia dikurniakan dua cahaya mata iaitu Mohd Daniel, 21 dan Mohd Effy, 19.

Manakala Raja Azmi pula mempunyai tiga orang anak iaitu Puteri Suraya, 28, Puteri Suaida, 24, dan Megat Deli, 19, hasil perkahwinannya dengan jurulatih badminton negara, Jalani Mohamad Sidek.

Mereka bercerai dengan talak satu pada 27 Jun 2012.

Kumpulan CRK pernah popular dengan lagu Cinta Dan Air Mata.

Ratusan berkumpul mendengar kes rayuan kalimah 'Allah'

Posted: 13 Oct 2013 07:01 PM PDT

PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan di sini hari ini akan memutuskan mengenai penggunaan kalimah 'Allah' akhbar mingguan Katolik The Herald dalam versi bahasa Malaysianya.
Seawal jam 7 pagi lagi, orang ramai dan anggota media berkumpul di pekarangan Istana Kehakiman bagi mengikuti keputusan hari ini.

Pas media dan awam mula diedarkan jam 7.45 pagi tadi dan ratusan penyokong daripada badan bukan kerajaan (NGO) berkumpul di pekarangan mahkamah.

Pada 22 Ogos lalu, Titular Roman Catholic Archbishop Kuala Lumpur gagal dalam permohonan membatalkan rayuan Kerajaan Malaysia berhubung kebenaran penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan mingguan Katolik 'The Herald'.

Tiga panel Hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin yang sebulat suara membuat keputusan itu memutuskan ada isu yang perlu diputuskan mahkamah.

Berikutan keputusan itu, rayuan Kerajaan Malaysia mula didengar Mahkamah Rayuan pada 10 September lalu.
Pada 1 Januari 2010, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Lau Bee Lan memutuskan Herald-The Catholic Weekly boleh menggunakan perkataan Allah dalam penerbitannya selepas membenarkan permohonan semakan kehakiman Gereja Katolik terhadap keputusan Menteri Dalam Negeri pada 7 Januari 2009 yang melarang penggunaan perkataan itu.

Bagaimanapun, pada 6 Januari tahun sama, Bee Lan membenarkan permohonan Kerajaan Malaysia supaya pelaksanaan keputusan itu ditangguhkan sehingga rayuan selesai.

Berikutan itu, Herald-The Catholic Weekly masih dilarang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.

Akhbar mingguan 'The Herald' yang dicetak dalam empat bahasa, menggunakan kalimah 'Allah' sebagai terjemahan untuk 'God' bagi seksyen bahasa Malaysia terutama bagi memenuhi keperluan masyarakat di Sabah dan Sarawak.

DAP: Pemilihan UMNO tidak wakili suara akar umbi

Posted: 13 Oct 2013 06:40 PM PDT

SHAH ALAM – DAP mendakwa keputusan pemilihan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno semalam tidak mencerminkan tranformasi sebenar dalam pucuk pimpinan sayap parti itu kerana ia tidak mewakili suara majoriti ahli di peringkat akar umbi.

Pengarah Pendidikan Politiknya, Liew Chin Tong mendakwa, hanya perwakilan yang dilantik dibenarkan mengundi bagi menentukan pemimpin di peringkat bahagian dan pusat sekali gus pelaksanaan sistem "Electoral College' yang diuar-uarkan Umno tidak menepati kriterianya.

"Dalam pemilihan Umno, ia sebenarnya bukan pilihan raya atau pemilihan oleh semua ahli tetapi oleh sesiapa yang memenangi bahagaian sahaja.

"Cara itu memang memihak kepada penyandang jawatan dan inilah keputusannya di mana penyandang jawatan dapat meneruskan jawatan mereka," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan pemilihan Pergerakan Wanita Umno semalam yang menyaksikan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, 60, mendapat mandat baru untuk mengetuai Wanita Umno untuk penggal kedua.

Shahrizat turut menang tanpa bertanding bagi jawatan Ketua Wanita Umno Bahagian Kepong.

Penyandang Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin turut dilantik semula dan mengekalkan jawatannya dalam parti sekaligus memperlihatkan parti perikatan itu masih mengekalkan muka lama dalam pentadbiran parti dan negara.

Khairy, 37, yang juga Menteri Belia dan Sukan, yang menyandang kerusi itu sejak penggal lalu, seperti dijangka, mendapat laluan mudah apabila mendahului empat pencabarnya sejak awal proses penjumlahan undi berlangsung petang semalam.

Bagi Puteri Umno pula, pergerakan itu mendapat ketua baru, apabila Mas Ermieyati Samsudin hanya menerima sedikit tentangan dalam pertandingan satu lawan satu dengan Jamilah Hanim Othman.

Mas Ermieyati, 37, yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah, juga mengekalkan jawatan selaku Ketua Puteri Masjid Tanah.

PKR: Kekalkan Shahrizat bukan keputusan tepat

Posted: 13 Oct 2013 06:20 PM PDT

SHAH ALAM – Keputusan memenangkan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil pada pemilihan Ketua Wanita Umno mungkin bukan satu keputusan yang tepat, dakwa PKR.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mendakwa, sekiranya bekas Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga itu dikekalkan dalam pentadbiran parti dan negara, dikhuatiri imej kerajaan akan terjejas kerana Shahrizat pernah dikaitkan dengan isu skandal Perbadanan Fidlot Nasional (NFCorp).

"Agak malang jika wanita Umno masih tidak sedar dengan implikasi dengan mengembalikan semula Shahrizat sebagai Ketua Wanita Umno.

"Walaupun suami Sharizat telah didakwa dengan dua tuduhan pecah amanah ke atas salah urus dana dalam NFCorp, namun isu kontroversi itu masih berterusan dan masih belum ada kesimpulannya lagi," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, pada pemilihan ketua sayap Umno, Shahrizat, 60, mendapat menerima 100 undi selepas menewaskan dua pencabarnya, iaitu bekas Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan dan seorang calon 'underdog', Raihan Suleiman Palestin.

Shahrizat turut menang tanpa bertanding bagi jawatan Ketua Wanita UMNO Bahagian Kepong.

Dalam pada itu, Zuraida turut mempersoalkan mesej yang cuba disampaikan Umno kepada rakyat susulan tranformasi yang cuba dilakukan pada pemilihan parti itu semalam gagal mencapai matlamat sebenar dan tidak mendokong semangat demokrasi sebenar.

Zuraida mendakwa lagi, perwakilan sayap parti itu masih mengekalkan calon yang dikaitkan dengan skandal penyelewengan dana awam berjuta ringgit dan masih diberi tempat dalam kerajaan walaupun sekadar bergelar senator.

"Apakah jenis mesej yang Umno hendak beri kepada rakyat bahawa tidak mengapa bagi seseorang yang dikaitkan dengan skandal untuk memegang jawatan dan menjadi pemimpin negara?

"Jika Sharizat tidak terbabit dalam skandal tersebut, beliau patut mendakwa suaminya kerana mencemarkan namanya. Beliau juga patut memohon maaf kepada orang ramai pembabitan keluarganya dalam skandal NFCorp," tegasnya

Nik Abduh sah berundur dari Pemuda Pas

Posted: 13 Oct 2013 06:01 PM PDT

SHAH ALAM – Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz mengesahkan undur diri daripada Dewan Pemuda Pas dalam pemilihan barisan kepimpinan parti, bulan hadapan.

Pengunduran itu, katanya, bagi memberi ruang kepada pemimpin lebih muda, berkaliber dan berkelayakan mengisi kekosongan tempat ditinggalkan beliau kelak.

"Tahun ini, genap 10 tahun penglibatan saya dalam Dewan Pemuda Pas. Dengan umur saya jauh melewati rakan-rakan lain dalam sayap parti yang gagah, saya fikir sudah tiba masanya untuk berundur.

"Saya sudah maklumkan (pengunduran) ini menerusi Facebook saya dan dalam satu program Pemuda Pas di Johor baru-baru ini," katanya ketika diminta mengulas sama ada beliau bakal mempertahan jawatan disandangnya kini.

Sebelum ini, beberapa blog hangat memperkatakan isu pengunduran Nik Abduh berdasarkan Facebook milik beliau.

Nik Abduh, yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas berkata, beliau 'meninggalkan' Pemuda Pas dalam keadaan baik.

"Saya yakin, ramai (ahli dalam Pemuda Pas) layak dan boleh memimpin. Saya yakin perwakilan akan pilih yang terbaik dan berharap semoga kepimpinan baru nanti akan lebih cemerlang," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak mempunyai masalah sekiranya menerima pencalonan daripada perwakilan untuk jawatan lain dalam parti dan menyerahkan masa depannya kepada ahli Pas.

"Kalau ada pencalonan lain, saya akan lihat dan berbincang dengan rakan dulu sebelum buat keputusan. Namun sekiranya tiada pencalonan, saya tiada masalah dan tetap teruskan perjuangan," katanya.

Berdasarkan rekod, Nik Abduh pernah menjadi Ahli Jawatan Kuasa (AJK) Pas Cawangan Pulau Melaka, Ketua Pemuda Pas Kawasan Pengkalan Chepa, AJK Dewan Ulama Pas Kelantan, Setiausaha Lajnah Tarbiah Pas Pusat dan AJK Dewan Pemuda Pas Pusat.

Jawatan Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat mula disandang beliau sejak 2011.

Muktamar Dewan Pemuda Pas akan berlangsung pada 20 dan 21 November ini di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

MB S'ngor bidas kritikan 'Penasihat RM 1' nya...

Posted: 13 Oct 2013 05:31 PM PDT

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pihaknya mempunyai alasan tersendiri dalam cara membelanjakan lebihan dana kerajaan negeri.

Beliau berkata ia perlu dilakukan dengan tertib agar rakyat tahu tujuan dana itu digunakan.

Proses mengumpulkan lebihan dana kerajaan negeri adalah sesuatu yang sukar dilakukan dan ia memerlukan strategi lebih teliti dalam membelanjakannya, katanya kepada pemberita selepas penyerahan lembu untuk korban sempena Aidiladha di Masjid Kampung Pendamar di sini.

Beliau berkata kritikan yang diterima daripada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada forum di Petaling Jaya , Jumaat lalu yang melabelnya sebagai gagal membelanjakan perolehan negeri dengan baik sebaliknya hanya berbangga dengan lebihan dana itu, dianggap kritikan biasa.

"Pada saya, ia (kritikan) hanya perkara biasa dan saya anggap Anwar ibarat memberi galakan untuk melakukan lebih banyak perbincangan sesama pemimpin agar dapat menjana strategi terbaik menguruskan dana kerajaan negeri," katanya.

Dalam ceramahnya pada forum Laporan Ketua Audit Negara, Anwar secara terbuka mengkritik Khalid agar tidak lagi berbangga dengan lebihan dana yang diperolehi kerajaan Selangor sedangkan ia gagal dalam membelanjakannya dengan baik.

Cucu Tok Selampit

Posted: 14 Oct 2013 01:43 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Jasa Perwira Negara Yang Gugur Dihargai Tabung Haji & @PDRMsia - Terima Kasih Datuk @azeezputera

Posted: 13 Oct 2013 11:00 PM PDT


Sebak melihat keluarga balu Allahyarham perwira Negara yang terkorban mendapat kunjungan daripada pihak Tabung Haji yang diketuai oleh Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim dan pegawai-pegawai Polis Di Raja Malaysia di petang Aidil Adha ini. Allahyarham Zal-Azri Somad, adalah merupakan satu-satunya anggota PDRM yang terkorban ketika Ops Cantas di Taman Bertam Indah, Kepala Batas, Pulau Pinang.

Sempena Hari Raya Aidil Adha esok, Datuk Azeez selaku Pengerusi Tabung Haji telah menyampaikan buku akaun simpanan Tabung Haji kepada 2 orang anak Allahyarham iaitu Muhammad Habibullah dan Muhammad Atiqullah. Terima kasih di atas ingatan dari Datuk Azeez, pihak Tabung Haji dan pihak PDRM. Semoga roh Allahyarham ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amiiiin.



Kualiti Teksi Meningkat Dengan Pelancaran Teksi 1 Malaysia (TEKS1M)

Posted: 11 Oct 2013 02:00 AM PDT


Pagi tadi berlangsungnya pelancaran yang perkhidmatan Teksi 1Malaysia (TEKS1M) yang menggunakan Proton Exora yang dilakukan Ketua Pegawai Eksekutif, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Mohd. Nur Ismail Mohamed Kamal di Terminal Bersepadu Selatan. Pelancaran ini menandakan permulaan migrasi teksi kelas Bajet, Eksekutif dan Premier kepada TEKS1M. Ia juga menandakan kualiti perkhidmatan teksi di kawasan bandar di negara ini bakal disatukan,

TEKS1M akan beroperasi di Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor Bahru dan merupakan inisiatif Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di bawah Program Pelancaran Perdana. Program berkenaan turut mendapat kerjasama SPAD, Yayasan Rakyat 1Malaysia (YR1M), Proton dan Bank Simpanan Nasional.

Di bawah Program Pelancaran Perdana, 1,000 pemandu teksi menikmati geran YR1M bernilai RM5,000 yang digunakan sebagai wang pendahuluan untuk membeli Proton Exora yang digunakan sebagai TEKS1M.

Mohd. Nur Ismail dalam sidang media berkata, TEKS1M yang merupakan pengenalan kelas perkhidmatan baru dan merupakan agenda transformasi industri teksi itu masih mengenakan tambang yang dikenakan oleh teksi bajet.



SPAD - Operasi Hippo Berjaya Membanteras Kegiatan Lori Lebih Muatan

Posted: 09 Oct 2013 08:00 AM PDT

Pagi tadi, Pengurus Besar Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Maj Jen (B) Dato Che Hasni Che Ahmad mengetuai satu operasi khas yang diberi nama "Operasi Hippo" untuk membanteras kegiatan lori lebih muatan. Kawasan tumpuan ialah Puchong dan sekitarnya. Operasi ini turut disertai oleh pihak PDRM dan melibatkan seramai 98 anggota. 


PDRM dianggotai oleh lima pegawai dan 30 anggota manakala SPAD dianggotai tujuh pegawai dan 56 anggota. Operasi ini telah mengenalpasti sebanyak 22 kes, di mana 17 kes didapati membawa muatan yang melebihi daripada apa yang dibenarkan dan 5 kes lagi akan diberi notis di bawah Seksyen 234, kerana meninggalkan lori. 

Kita menyanjung tinggi usaha yang dilakukan oleh pihak SPAD dan PDRM kerana implikasi daripada lori yang membawa had muatan berlebihan ini ialah, selain memberi masalah kepada pengguna jalanraya lain, lori terlebih muatan juga selalu mengakibatkan kemalangan jalan raya, selain merosakkan jalan. Banyak jalan terutama di kawasan Puchong yang rosak kerana tindakan pengusaha lori yang tidak bertanggungjawab membawa lebih muatan.

Tinjauan kami mendapati kebanyakan lori yang ditahan membawa pasir dan batu. Mereka datang dari kawasan-kawasan lombong sekitar Puchong. Selain memeriksa mereka membawa lebih muatan, didapati tayar-tayar lori ada yang botak, merekah, malah tayar simpnan pun sudah tidak boleh pakai sebab sudah pecah dan keluar besi. Kita berharap operasi ini akan berterusan dilakukan oleh pihak SPAD dan PDRM bagi memberi kesedaran kepada pemandu-pemandu lori dan lebih utama menjaga keselamatan pengguna jalanraya yang lain.


 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan