Khamis, 5 September 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


JEBAT BERKOKOK

Posted: 05 Sep 2013 01:36 PM PDT

JEBAT BERKOKOK


Isa Samad dan Ali Rustam: Biar jantan sampai ke sudah!!

Posted: 05 Sep 2013 06:54 AM PDT



Isa dan Ali sudah melahirkan hasrat untuk merebut jawatan Naib Presiden UMNO.

Keduanya hebat. Nama besar biarpun sudah menjadi bekas pimpinan tertinggi negeri.

Isa kata beliau tidak terlalu tua untuk merebut jawatan itu.

Ali kata beliau hendak bertanding jawatan itu kerana hendak memartabatkan bangsa Melayu. 

Kedua-dua sebab itu merupakan asas pegangan mereka hendak bertanding. Prinsip.

Sebaik Ali dan Isa mengumumkan untuk bertanding, ada pihak yang tentunya sudah tidak senang duduk kerana  satu Malaya tahu akan kehebatan Ali dan juga Isa.

Ada blogger yang sudah berapi mengatakan apa perlunya Ali di bawa ke persada politik sekali lagi sedangkan beliau sudah DITUNJUKKAN JALAN KELUAR oleh pengundi di dalam PRU ke 13 yang lalu. Benarkah dakwaan blogger itu atau sekadar kenyataan untuk membela mana mana nama yang akan bertanding di dalam Perhimpunan  Agong nanti? Adakah kelibat Ali dan Isa di dalam perebutan itu nanti akan menggoyahkan tuan-tuan tertentu?

Jika benarlah dakwaan blogger tersebut, mengapa beliau tidak menunjukkan jalan keluar kepada Shahrizat Jalil yang juga pernah tewas di dalam PRU?

Benarkah dakwaan yang mengatakan bahawa  mungkin akan ada tangan-tangan ghaib yang akan membantu calon-calon tertentu untuk mencapai kemenangan? Atau mungkinkah kita akan dikejutkan dengan penarikan diri di saat-saat akhir oleh Isa dan Ali?

Kita mahu Isa dan Ali terus berprinsip dan teguh pegangan. Tidak mudah terkesima dengan bau-bau harum dan tidak senak perut  dengan mana-mana tangan ghaib seperti yang didakwa.

Isa Samad dan Ali Rustam, biar jantan sampai ke sudah!!!!!

MUSLI OLI

Posted: 05 Sep 2013 01:36 PM PDT

MUSLI OLI


KENAPA ANWAR GAGAL?

Posted: 04 Sep 2013 09:18 PM PDT


Kenapa Anwar gagal? 

September 5, 2013
Pada PRU 1999, parti pembangkang mendapat undi simpati dari kalangan pengundi Melayu setelah Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat dan dimasukkan dalam penjara.
oleh Musli Oli (DIPETIK DARI www.freemalaysiatoday.com
Ada tiga insiden pilihan raya umum (PRU) dalam negara ini, di mana parti pemerintah hampir tewas kepada parti pembangkang. Pertama, pada PRU 1969, Parti Perikatan yang memerintah gagal mendapat majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat. Pulau Pinang ditawan parti pembangkang Gerakan dan Kelantan kembali kepada PAS.
Berdasarkan keputusan PRU 1969, dua buah negeri, Selangor dan Perak nyaris ditawan parti pembangkang. Negeri Perak hanya diperintah Parti Perikatan setelah dua wakil rakyat PPP mengalih sokongan kepada parti itu.
Pilihan raya kali kedua ialah pada tahun 1999. Pada PRU 1999, parti pembangkang mendapat undi simpati dari kalangan pengundi Melayu setelah Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat dan dimasukkan dalam penjara.
Kesannya, beberapa pemimpin kanan UMNO gagal mempertahan kerusi kerana 'swing' sokongan Melayu kepada PAS dan PKR. Kedah, Selangor dan Perak adalah antara negeri-negeri yang nyaris-nyaris ditawan parti pembangkang. Kelantan kekal di tangan PAS manakala BN kehilangan Terengganu.
Pada PRU 1999, Parti DAP gagal menarik sokongan yang signifikan daripada pengundi Cina dan kaum bukan Melayu yang lain. Kaum Cina pada ketika itu masih menaruh keyakinan kepada kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia setelah berjaya menangani krisis mata wang yang melanda Asia pada 1998. Tun Mahathir pernah berkata, "Orang Melayu mengundi pembangkang mengikut emosi, kerana isu 'mata hitam', tapi orang Cina terus mengundi BN, kerana isu 'mata wang' ".
Pilihan raya kali ketiga ialah pada PRU 2008. Tsunami politik melanda BN tanpa diduga. BN sekali lagi hilang majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat. Lima buah negeri jatuh kepada parti pembangkang. Jika kemenangan besar BN pada PRU 2004 dikatakan kerana 'aura' Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Tun), persembahan yang teruk pada PRU 2008 diletakkan bulat-bulat sebagai ke'lembik'an Pak Lah!
Ramai yang terpinga-pinga mencari jawapan sebenar kenapa parti pembangkang boleh memperolehi 82 kerusi parlimen. Sehingga hari ini masih ramai tidak tahu sebab sebenar kenapa rakyat Malaysia tiba-tiba bangkit mahukan perubahan pada 2008. Apakah kerana faktor Anwar Ibrahim yang telah dibebaskan beberapa bulan sebelum PRU 2008?
Kesimpulan
UMNO membuat kesimpulan yang mudah dengan mendesak Pak Lah berundur sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO.
Analisis tiga pilihanraya umum – tahun 1969, 1999, dan tahun 2008 amat menarik kerana fakta-fakta berikut. Pertama, dalam tiga PRU itu, sokongan rakyat kepada parti pembangkang meningkat tanpa dikepalai seorang pemimpin pembangkang yang dianggap berpengaruh atau popular seperti Anwar Ibrahim.
Walaupun Lim Kit Siang dari DAP, yang pernah jadi Ketua Pembangkang dalam Dewan Rakyat seorang yang berpengaruh, namun ia terbatas kepada kaum Cina dan bukan Melayu. Begitu juga dengan Datuk Asri Muda, Ustaz Fadzil Noor, Tok Guru Hadi Awang dan pemimpin PAS yang lain seperti Tok Guru Nik Aziz. Pengaruh dan kepimpinan mereka agak terbatas kepada orang Melayu dan Bumiputera yang beragama Islam.
Pada PRU 1999, Anwar Ibrahim dalam tahanan. Parti Keadilan pada ketika itu dipimpin isterinya, Datin Seri Wan Azizah. Pada PRU 2008, Anwar Ibrahim belum layak bertanding mengikut peraturan pilihan raya umum. Hakikatnya, rakyat yang menyokong dan mengundi parti pembangkang tidak tahu siapa bakal Perdana Menteri mereka.
Karisma
Persoalan ini menjadi semakin menarik setelah Anwar Ibrahim layak menyertai pilihan raya dan menang dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh serta dilantik sebagai Ketua Pembangkang dalam Dewan Rakyat. Amat jelas, Anwar adalah "PM in waiting". Pembangkang di bawah Anwar Ibrahim semakin kuat. Pembangkang menang 8 daripada 16 pilihan raya kecil yang diadakan sejak PRU 2008.
Dengan kedudukan Anwar sebagai ketua pembangkang dan ketua umum kepada Pakatan Rakyat, parti pembangkang telah bersedia menjadi kerajaan alternatif dengan menjanjikan berbagai-bagai pakej yang menarik kepada mereka.
Dengan karisma, pengaruh dan kehebatan pidato Anwar, parti pembangkang memasuki gelanggang PRU 13 dengan penuh keyakinan. Ditambah pula dengan berbagai isu dan masalah dalaman parti pemertintah seperti isu NFC yang didedahkan kepada umum serta faktor-faktor lain yang ketara memihak kepada parti pembangkang, ramai pemerhati politik dalam dan luar negara menjangkakan satu keputusan PRU yang akan memihak kepada Anwar Ibrahim.
Sepatutnya PRU 2013 adalah kemuncak kepada PRU 1969, PRU 1999 dan PRU 2008. Tetapi kenapa Anwar gagal?
Sungguhpun kerusi pembangkang dalam Dewan Rakyat bertambah daripada 82 kepada 89, tetapi sokongan orang Melayu dan Bumiputera kepada UMNO-BN meningkat. Ironisnya, sokongan kepada PKR yang telah diketuai Anwar Ibrahim telah merosot. Pada PRU 2008, PKR menang 31 kerusi, ia telah berkurangan kepada 30 pada PRU 2013.
Di mana silapnya? Ikuti jawapan dalam rencana berikutnya.

Cucu Tok Selampit

Posted: 05 Sep 2013 01:26 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Siapa Kata Kenaikan Harga Minyak Menaikkan Harga Barangan? Ini Semua Fitnah Kan DS @NajibRazak?

Posted: 05 Sep 2013 02:14 AM PDT

Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Malek Hassan yang mencetuskan kontroversi dengan meminta Rakyat memboikot ayam sebulan yang lepas setelah harga ayam naik dengan tinggi. Permintaan beliau menjadi bahan ketawa apabila Kementerian beliau sendiri menghidangkan hidangan ayam di dalam Rumah Terbuka Kementerian beliau.


Beberapa hari lepas, beliau sekali lagi memberi amaran kepada peniaga-peniaga agar tidak menaikkan harga barangan akibat kenaikan harga minyak dan diesel. Hari ini sahaja beberapa peniaga secara terang-terangan menaikkan harga barangan. Dia ingat peniaga-peniaga ambil perduli dengan amaran beliau? Sendiri mahu ingat la.



Selepas RON95 Naik 20 Sen, RON 97 Pula Naik 15 Sen Tengah Malam Ini, Tahniah DS @NajibRazak

Posted: 04 Sep 2013 04:43 AM PDT

Keadaan Di Gombak, Petang Tadi
Selepas kenaikan 20 sen RON95 semalam, harga jualan runcit petrol RON97 di seluruh negara naik 15 sen seliter kepada RM2.85 seliter berbanding RM2.70 seliter berkuat kuasa tengah malam ini. Bukankah harga minyak RON97 adalah mengikut harga pasaran minyak dunia? Kenapa harga minyak dunia ketika ini turun (baca di sini dan di sini), harga minyak di Malaysia naik 15 sen seliter?

Ini satu teori ekonomi yang pelik bin ajaib. Adalah diharap sangat punahsihat-punahsihat DS Najib Razak dapat merungkai teori cap 'Pemandu' tersebut dengan segera. TV3 pula jangan lupa menyiarkan temubual dengan Rakyat Malaysia di dalam Buletin Utama, betapa Rakyat Malaysia menyokong kenaikan minyak.

Kenapa selepas sehari baru Kerajaan Barisan Nasional berfikir untuk menaikkan harga RON97? Kenapa tidak dibuat sekali semasa pengumuman kenaikan harga RON95 dan diesel? Gila parah pengurusan persepsi Rakyat dari segi tindakan perlaksanaan polisi asas kerajaan. Kerajaan Barisan Nasional pada ketika ini sedang mengali kubur mereka sendiri.

Kalau Beginilah Cara Hidup "Pemandu" @NajibRazak, Habislah Malaysia

Posted: 03 Sep 2013 10:26 PM PDT

Ini adalah seorang daripada punahsihat-punahsihat Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak yang berada di dalam Pemandu. Namanya, Farah Intan Burhanudin. Beliau bertugas sebagai 'Senior Analyst' di Pemandu. Beliau mendapat pendidikan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Beliau pernah berkhidmat dengan syarikat guaman, Zaid Ibrahim & Co sebelum berkhidmat di Pemandu.

Cerita kenapa beliau dikenakan denda RM500 oleh Majlis Peguam Malaysia, boleh dibaca di blog Outsyed The Box, di sini. Amat mengejutkan bagi gadis Melayu Islam yang menamatkan pengajian di UIAM ditangkap dengan kesalahan yang sebegitu rupa. Cara hidup beliau boleh dilihat sendiri dari gambar-gambar di bawah yang didedahkan oleh blogger The Benchmark, di sini. Kesimpulannya, Pemandu harus ditutup. Ianya hanya membazirkan wang cukai yang dibayar oleh Rakyat!




SPAD - Kenaikkan Tambang Kenderaan Awam Akan Dikaji Dan Dipertimbangkan

Posted: 02 Sep 2013 11:00 PM PDT

Berikutan dengan pengumuman kenaikan harga petrol dan diesel yang diumumkan oleh Perdana Menteri semalam, pastinya akan memberi kesan kepada pengangkutan awam terutamanya teksi, bas dan sebagainya. Difahamkan Presiden Persatuan Pengusaha Pengusaha Bas, telah pun membuat permohonan untuk menaikkan tambang berikutan kesan bebanan yang di tangung berikutan dengan kenaikkan kedua bahan api itu.

Menurut Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar, beliau telah pun bercakap dengan Presiden Persatuan Pengusaha Pengusaha Bas tersebut yang telah pun berhubung dengan beliau melalui surat berhubung kait dengan kenaikkan harga petrol dan diesel tersebut. SPAD sebelum ini telah pun memaklumkan akan membuat perubahan pada tambang teksi dan bas berkuat kuasa pada hujung tahun ini, tetapi dengan pengumuman terbaru ini maka pihak SPAD akan mengkaji semula kedudukan tersebut.

"Tetapi dengan peningkatan ini, ia membuatkan segala-galanya menjadi lebih mendesak untuk kita datang dengan beberapa rasionalisasi tambang. Kita perlu mengambil kira harga baru yang baru diumumkan dan kemudian akan memaklumkan dengan cadangan kami. Sudah pasti ia akan membawa impak ke atas industri pengangkutan awam ini. Kita tak Boleh elakkan. Oleh itu, apa jua kajian yang kita akan lakukan, kita mesti mengambil kira harga yang baru," beliau berkata demikian sewaktu di temui di Jamuan Sambutan Aidil Fitri SPAD di pejabat Suruhanjaya tersebut di KL Sentral.

Ketika diminta nasihat berhubung dengan ada pemandu teksi telah pun menaikkan harga tambang kenderaan tersebut, beliau berkata "Jika anda berbuat demikian, maka anda sudah melangar undang-undang dan kita boleh mengambil tindakan terhadap anda." Beliau turut menasihatkan agar kesemua yang terlibat dengan penyediaan perkhidmatan pengangkutan awam supaya bersabar, kerana kita perlu untuk melihat dari segi kesan, kerana SPAD akan keluarkan beberapa cadangan untuk diambil tindakan.

THE FLYING KICK

Posted: 05 Sep 2013 01:22 PM PDT

Kata Pakteh...!!

Posted: 05 Sep 2013 01:22 PM PDT

Kata Pakteh...!!


Hot D' Sik..!! UMNO Sik bakal terkubur dan hancur.

Posted: 03 Sep 2013 06:16 PM PDT

Bila kerakusan menguasai diri. 
Bila ketamakan menjadi raja peribadi
Bila Kebobrokan menjadi suci
Bila hati sudah hitam tiada seri

Apa lagi nak dikata?

Pakteh sangat sukakan kedamaian dan ketenangan. Malah jika dalam peperangan sekalipun, Pakteh sangat berharap musuh melawan secara berhemah. Sebab itulah apabila menerima berita taik-taik sudah diberakkan di Sik, Pakteh tidak boleh terima. 

Sik bukanlah kawasan yang kaya, sepatutnya pemain politik Sik tidak perlu menyambut taik yang diberakkan petualang yang berimej gemilang. 

Jika sekadar menyambut saranan demokrasi, Pakteh sangat berlapang dada. Bertandinglah atas padang yang sama rata. Mengapa perlu terhutang budi dengan Petualang Gemilang untuk bertanding?. Lebih dayus apabila bekas anak buah Sang Petualang Gemilang juga turut serta memberi baiah dan restu. Politik apakah ini yang cuba dibawa ke kawasan Sik?. 

Jika perkara ini berterusan, tidak dapat tidak kerosakan yang cuba dibawa perlu dilenyapkan. Untuk minggu ini, biarlah warisan budaya melayu memukul anak menyindir menantu Pakteh gunakan. tetapi percayalah....untuk minggu-minggu berikutnya, Alang-alang menyeluk pekasam, biar satu negara tercium baunya, Alang-alang mandi, biar basah rambut yang menggurai, Alang-alang menulis, biar terburai segala kebejatan dan kelemahan yang tersimpan.

waadat

Posted: 05 Sep 2013 01:18 PM PDT

waadat


Zakat: antara kewajipan dan keeogan

Posted: 04 Sep 2013 07:00 PM PDT


Hasrat ibu saudara Demang untuk membawa pekerjanya bercuti dan menginap di apartment sebuah taman tema air sempena cuti hari kemerdekaan kelmarin terencat apabila beliau mendapati tempat yang begitu cantik dan menyeronokkan itu sudah bertukar menjadi tempat penginapan burung liar dan mungkin juga jin dan hantu.

Sebelum ini Demang pernah beberapa kali membawa keluarga ke situ beberapa tahun lalu.

Kawasan tersebut dibina dengan pelbagai permainan air yang menarik dan blok-blok apartment dijual kepada individu untuk disewakan semula kepada orang ramai.

Ertinya, orang perseorangan membeli atas nama sendiri kemudian menyerahkan semula kepada pihak pengurusan yang bertindak memaju, mengurus, mempromosi, dan membayar sevbahagian keuntungan kepada pemiliknya.

Ia adalah satu konsep yang menarik daripada idea yang bagus. Malangnya, apabila krisis ekonomi melanda 10 tahun lalu industri pelancongan turut terjejas teruk. Pihak pengurusan mengalami kerugian apabila tidak ramai pengunjung.

Akibatnya mereka tidak mampu membayar kepada para pemilik menyebabkan sebahagian pemilik menarik diri dan bertindak mencari penyewa sendiri. Maka muncullah ulat-ulat yang menawarkan sewa yang jauh lebih murah daripada harga pasaran.

Fenomena tersebut meninggalkan kesan buruk berganda menyebabkan pihak pengurusan terpaksa melepaskan sebahagian lagi pegangan mereka terhadap apartment lain.

Akhirnya walaupun ekonomi sudah pulih dan aktiviti pelancongan kembali rancak, para pelancong sudah beralih pada taman-taman tema yang baru muncul.

Maka tersadailah taman tema tersebut menanti masa untuk ditutup terus.

Yang rugi sudah tentulah para pemilik apartment melainkan mereka mahu berpindah ke situ beramai-ramai dan menjadikan kawasan tersebut tempat tinggal mereka.

Demang menulis tentang kemelut taman tema tersebut bukan kerana ada kepentingan peribadi di situ sebliknya Demang melihat perkara yang sama berlaku pada sistem zakat di Malaysia.

Demang melihat sudah ada kecenderungan pihak tertentu untuk tidak menggunakan sistem zakat berpusat yang disediakan kerajaan. Golongan ini suka membayar zakat yang wajib atas mereka terus kepada asnaf. Mereka luoa bahawa amil juga sebahagian daripada asnaf!

Jika ini berterusan dan berleluasa, pusat zakat akan ditutup. Implikasinya, tanpa pemusatan zakat akan ada asnaf yang tercicir selain usaha pembangunan ekonomi ummah ikut ranap.

Bagi Demang, keegoan golongan tertentu untuk menguruskan agihan zakat sendiri wajib dibendung.

Demang ulangi, golongan tersebut sebenarnya amat ego atau dengan kata lain, bodoh sombong!

"Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanya untuk orang-orang fakir dan orang-orang miskin dan amil-amil dan muallaf yang dijinakkan hati-hati mereka dan hamba-hamba yang hendak memerdekakan dan orang-orang berhutang dan untuk (dibelanjakan pada jalan Allah dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan".

Berikut adalah asnaf yang berhak menerima zakat: (jika tiada pemusatan zakat, berjayakah semua asnaf menerima hak mereka?)

1) Fakir (al Fuqara) – adalah orang yang tiada harta pendapatan yang mencukupi untuknya dan keperluannya. Tidak mempunyai keluarga untuk mencukupkan nafkahnya seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal. Contohnya ia memerlukan RM10 sehari tetapi hanya mampu RM3 sahaja.

2) Miskin (al-Masakin) – mempunyai kemampuan usaha untuk mendapatkan keperluan hidupnya akan tetapi tidak mencukupi sepenuhnya seperti ia memerlukan RM10 tetapi hanya memperoleh RM8.

3) Amil – orang yang dilantik untuk memungut dan mengagih wang zakat.

4) Muallaf – seseorang yang baru memeluk agama Islam.

5) Riqab – seseorang yang terbelenggu dan tiada kebebasan diri.

6) Gharimin – penghutang muslim yang tidak mempunyai sumber untuk menjelaskan hutang yang diharuskan oleh syarak pada perkara asasi untuk diri dan tanggungjawab yang wajib ke atasnya.

7) Fisabilillah – orang yang berjuang, berusaha dan melakukan aktiviti untuk menegakkan dan meninggikan agama Allah.

8) Ibnus Sabil – musafir yang kehabisan bekalan dalam perjalanan atau semasa memulakan perjalanan dari negaranya yang mendatangkan pulangan yang baik kepada Islam dan umatnya atau orang Islam yang tiada perbekalan di jalanan.

posted from Bloggeroid

Minyak naik: awas sabotaj kaum peniaga

Posted: 03 Sep 2013 08:21 PM PDT


Ramailah yang marah-marah apabila harga minyak dinaikkan sebanyak 20 sen bermula malam tadi. Marah-marah tu boleh tapi Demang harap janganlah sampai naik minyak sebab dek minyak naik.

Ada juga yang kata PM bodoh sebab keluar kenyataan bahawa kenaikan tersebut berkait dengan patriotik.

Bagi Demang kalau PM bodoh, rakyat lagilah bodoh. Jika yang menyokong Najib menjadi PM dikatakan bodoh, yang membangkang lebih-lebih lagi bodoh sebab kalah kepada kumpulan bodoh.

Demang minta maaf kepada pembaca yang tidak selesa dengan perenggan bodoh di atas namun kepada yang gemar mem'bodoh'kan PM tentulah tak kesah.

Kepada yang merungut kurang puas hati, Demang ucapkan tahniah kerana anda bersikap normal. Biasalah, takkanlah nak senyum meleret pulak apabila terpaksa membayar lebih.

Kepada anda yang bersikap positif, Demang anggap anda HEBAT kerana pantas memahami yang tersirat.

Sebenarnya kenaikan semalam bukan kenaikan harga pasaran sebaliknya langkah kerajaan mengurangkan subsidi ke atas petroleum.

Selama ini kita membelanjakan RM14 bilion setiap tahun wang rakyat hanya untuk merendahkan harga runcit petroleum.

Kajian mendapati subsidi petroleum lebih bermanafaaf kepada golongan sederhana dan ke atas manakala rakyat marhaen kurang menggunakan subsidi tersebut secara langsung.

Justeru kita memikirkan jika 14 bilion tersebut ditarik balik barangkali boleh kita salurkan pada projek kebajikan dan lain-lain.

Namun untuk menghapuskan terus tentulah kurang praktikal dan menjadi bebanan besar pada pengguna. Maka kita mengambil langkah yang lebih sesuai iaitu menarik balik 20sen daripada jumlah subsidi.

Daripada 20sen tersebut kita dapat kumpulkan RM1.1 bilion.

Dengan kata lain, 20sen tersebit adalah sumbangan para pengguna kenderaan kepada projek kebajikan yang akan dilaksanakan.

Perlu diingat: bukan Najib seorang diri yang buat keputusan tersebut dan 1.1bilion tersebut bukan untuk membeli cincin Rosmah. Seringkali juga kontraktor yang menyokong pembangkang pun dapat tender besar kerajaan sambil tersenyum lebar, buat rumah besar, dan tambah bini yang tak besar!

Coda:
Cabaran terbesar kita ialah sabotaj daripada kaum peniaga yang sengaka menaikkan harga barang keperluan dan menjadikan kerajaan sebagai kambing hitam. Bersamalah kita memerangi mereka. Tunaikan tanggungjawab kita dengan melaporkan pada pihak berkuasa.

posted from Bloggeroid

Apa Yang Tersirat

Posted: 05 Sep 2013 01:05 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Cepatnya Datuk Zahrain dapat habuan

Posted: 05 Sep 2013 08:38 AM PDT

Mantan Pengerusi PKR Pulau Pinang dan Ahli Parlimen PKR Bayan Baru, Zahrain Hashim dilantik sebagai duta ke Indonesia. Menurut Menteri Luar Datuk Anifah Aman, perlantikan itu akan dihebahkan kepada Pemerintah Indonesia, sesuai dengan proses diplomasi untuk persetujuan.

Zahrain adalah salah seorang pemimpin PKR yang meninggalkan parti itu selepas pilihanraya 2008 dan sejak itu beliau antara yang aktif menyerang Anwar Ibrahim dan membela Najib. Beliau menyertai Umno pada satu majlis ringkas di Pulau Pinang Disember 2012.

Ramai yang melihat perlantikan Zahrain adalah sebagai ganjaran kerana meninggalkan Anwar dan menyokong kepimpinan Najib. Namun, rata-rata kalangan dalam Umno percaya tiada ada sebab atau merit lain yang boleh dijadikan sandaran kepada perlantikannya itu melainkan sebagai upah atas pengorbanannya itu.

Selain itu, perlantikannya sebagai duta ke Indonesia juga dikhabarkan untuk mengekang pengaruh Anwar di negara tersebut memandangkan Ketua Pembangkang itu dipercayai mempunyai pengaruh serta simpati yang besar di kalangan tokoh-tokoh politik di negara tersebut. 

Malahan ketika era reformasi, selepas pemecatan Anwar pada tahun 1998 beberapa penyokong setia Anwar seperti Ezam, Saifuddin Nasution dan Rahim Ghouse berada bertahun-tahun di negara itu untuk mendapatkan perlindungan dan mengelakkan daripada ditangkap oleh pihak berkuasa Malaysia.

Dengan ganjaran yang diterima Zahrain itu, beliau merupakan seorang lagi pemimpin PKR selepas Ezam Mohd Nor yang dijadikan Senator selepas turut meninggalkan PKR dan bersedia menyerang serta memaki-hamun Anwar Ibrahim. 

Kalaulah perlantikan Zaharin kerana atas sebab mengekang pengaruh Anwar di Indonesia, tidak terlihat kewajarannya malah daripada segi meritpun tidaklah tepat. Mungkin yang betul adalah, perlantikan itu sebagai hadiah, kerana berani meninggalkan Anwar, tidak lebih daripada itu.

Dalam negara, rata-rata orang tahu, bahawa beliau tidak dikenali sebagai pembicara, pengucap atau seseorang yang ada kelebihan dari segi meyakinkan orang lain. Sebelum keluar PKRpun, suaranya baik dalam parti mahupun di Parlimen semasa membahaskan isu-isu semasa tidak pernah kedengaran. 

Hanya setelah bertukar kiblat politik dan bersalin baju baru, barulah suaranya sesekali kedengaran. Itu pun topiknya hanyalah mengenai PKR dan Anwar, bukan isu-isu yang melibatkan rakyat atau ada nilai perjuangan.

Bagi AYT kalaulah tujuannya untuk menjalin hubungan politik yang lebih manis dan jernih antara Malaysia dan Indonesia, dan pada masa yang sama mahu menyekat pengaruh Anwar, baik saja dilantik beberapa bekas menteri atau timbalan menteri yang kalah bertanding atau tidak dilantik semula selepas pilihanraya lalu.

Ramai tokoh-tokoh Umno yang boleh dilantik yang boleh menyumbang kepada jalinan hubungan antara Malaysia dan Indonesia. 

Kalaulah mengambilkira mereka yang senantiasa menghentam Anwar, Datuk Ibrahim Ali lebih hebat berbanding Zahrain. Kalaupun dilihat daripada segi ketokohan- Ibrahim Ali lebih ke depan.

Perlantikan Zahrain, dilihat betapa susahnya Perdana Menteri mencari "tokoh" yang boleh dihandalkan untuk memulihkan hubungan dengan indonesia kepada tahap yang mesra sebelum pemecatan Anwar pada tahun 1998.

Apakah melalui Zahrain, hubungan itu boleh dikembalikan, atas sebab beliau adalah mantan kawan rapat Anwar? Jika itu yang diambilkira, AYT rasa Perdana Menteri tersilap, kerana pihak Indonesia akan meragui keiklasan yang ada pada Zahrain.

Perlantikan Zahrain sebagai Duta Besar ke Indonesia, bakal mendapat tanggapan negatif, baik di Indonesia mahupun di kalangan Umno sendiri. Mungkin masa ini, ramai pemimpin dan kalangan penyokong Umno yang kecewa dengan anugerah kepada Zahrain itu. Budi dan jasa Zahrain kepada Umno dan atau Najib hanyalah setahun dua ini, tetapi terlupa bahawa sebelum ini beliau adalah penentang dan penderhaka kepada parti.

Nampaknya dalam Umno, yang mendapat penghargaan itu, bukan pejuang setia, akan tetapi mereka yang pandai bermain politik seperti Zahrain.

Ramai pejuang-pejuang setia dalam Umno yang tidak diberi apa-apa penghargaan meskipun berjuang siang malam dan tidak pernah menderhaka kepada parti.

Sedang berlaku bahawa ramai pejuang setia, malah ada diantaranya umpama pengemis memanjat dari satu pejabat ke satu pejabat menteri sambil membawa fail dan sampul surat besar untuk menemui menteri dan pegawai tinggi kerajaan semata-mata untuk mendapatkan sambung nyawa bagi kepentingan parti dan perjuangan.

Malah ada yang berkata, kalau mahu mendapatkan pertolongan daripada Umno, kena terlebih dahulu berjinak-jinak dengan Anwar atau pembangkang, kemudian berpatah balik, dan menjilat kembali semua tomahan yang dilontarkan, dan jangan lupa memberi sanjungan kepada pemimpin Umno; hanya itulah jalan pintas untuk mendapat perhatian dan hadiah.

Namun, jika masih merasa mempunyai maruah diri, maka setialah dan janganlah mengharap apa-apa dan redalah berjuang semata-mata untuk agama, bangsa dan negara hingga ke akhir hayat.

Zahrain Hashim: Belum Setahun Jadi Ahli Umno Dah Dapat Habuan

Posted: 05 Sep 2013 06:14 AM PDT

TIDAK sampai setahun, mantan Pengerusi PKR Pulau Pinang dan mantan MP Bayan Baru masuk Umno, Datuk Seri Mohamed Zahrain Hashim  dinamakan sebagai duta Malaysia ke Indonesia yang baru, dan pelantikan itu dilihat sebagai habuan kepadanya kerana menyokong Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Datuk Seri Najib Razak menganugerahkan tugas hebat sebagai pemegang jawatan diplomatik ke Indonesia itu kepadanya, terutama ketika ramai diplomat yang menyatakan hubungan dengan Jakarta perlu diuruskan dengan halus dan berhati-hati.

Zahrain keluar dari PKR pada Februari 2010 selepas DAP, parti komponen Pakatan Rakyat (PR) mengkritiknya kerana mengeluarkan kenyataan menentang Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Sebulan sebelum itu, pada Januari 2010, Zahrain menyerang Lim dengan berkata ketua menteri itu seorang `diktator, chauvinis dan berfikiran komunis', dan menyatakan beliau lihat kegagalan Lim menyempurnakan janji pilihan rayanya.

Zahrain yang pernah menjadi rakan rapat Datuk Seri Anwar Ibrahim itu kemudiannya menubuhkan Konsensus Bebas bersama beberapa ahli PKR yang berpaling tadah dan kemudiannya menyokong BN.

Bagaimanapun, Zahrain tidak bertanding dalam PRU13 pada 5 Mei lalu ketika BN hanya menang 133 kerusi persekutuan, kurang tujuh daripada 140 kerusi yang dimenangi pada Pilihan Raya 2008.

Tugas ke Jakarta itu adalah langkah politik iaitu untuk menarik sokongan kalangan ahli politik Indonesia terhadap BN kerana mereka dilihat rapat dengan Anwar.

Anwar sering ke Jakarta, di mana beberapa pegawai khasnya melarikan diri ke sana selepas Anwar dipecat daripada jawatan timbalan perdana menteri pada 1998.

Jakarta juga baru-baru ini mendapat perhatian apabila dikatakan menjadi lokasi pertemuan damai antara Najib dan Anwar yang diatur bekas naib presiden Indonesia, Jusuf Kalla yang dinamakan sebagai orang tengah antara kedua-dua pihak sebelum dan selepas PRU13.

Ia difahamkan bahawa Indonesia mengambil berat dan menunjukkan minat terhadap senario politik Malaysia kerana kira-kira dua juta warganya bekerja di Malaysia sebagai pembantu rumah, pekerja di ladang dan dalam sektor pembinaan.

Ketegangan yang wujud antara kedua-dua negara berjiran mengenai penderaan pembantu rumah dan pendatang haram di kem tahanan menyebabkan Jakarta membiarkan jawatan dutanya di Kuala Lumpur kosong kira-kira sejak 18 bulan lalu hingga awal tahun ini.

Pemilihan Zahrain sebagai Duta Besar Malaysia ke Indonesia, menunjukkan bagaimana susahnya Najib mencari pemimpin daripada kalangan pemimpin Umno yang "setia" dan terpaksa memilih pemimpin di mana satu ketika adalah musuh Umno.

Harga Minyak Naik: Kerajaan Jimat RM3.3bilion!!!

Posted: 05 Sep 2013 01:46 AM PDT

ANGKA RM3.3bilion untuk seseorang atau negeri, memang suatu angka yang besar, namun bagi sebuah negara angka itu sebenarnya tidak signifikan, kerana angka itu hanya 0.51 peratus daripada hutang negara yang berjumlah RM653 bilion.

Selama mana? atau signifikan mana penjimatan yang dilemparkan kepada rakyat itu boleh membantu perekonomian negara, terutama untuk mengurangkan hutang negara? 

Perdana Menteri pada Isnin semasa mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan Diesel, walaupun hanya 20 sen, Najib memberi alasan, "Ini mungkin akan jadi bebanan sikit kepada rakyat, tetapi kalau kedudukan kewangan (negara) keseluruhan terjejas, ia akan merosakkan seluruh negara." 

Dalam pengertian AYT, penjimatan sebesar RM3.3 bilion kerana kenaikan harga minyak sebesar 20 sen mempunyai impak yang sungguh besar kepada perekonomian negara. Pengertian itu, seiring dengan kenyataan Perdana Menteri, bahawa penaikan harga minyak perlu dilakukan, kerana kalau tidak, maka boleh menganggu kedudukan kewangan negara secara keseluruhan.

Memang angka RM3.3 bilion merupakan 13.36 peratus daripada jumlah tanggungan subsidi minyak negara yang berjumlah RM24.7 bilion; akan tetapi angka itu jika dibandingkan dengan hutang negara amatlah kecil, tidak sampaipun 1 peratus.

Jikalah alasan yang diberikan dari awal-awal lagi, bahawa pengurangan subsidi minyak adalah dalam rangka mengurangkan defisit kewangan negara, walaupun kelihatan kecil, namun ianya juga mempunyai impak dalam jangka panjang.

Namun yang mendukacitakan, bahawa penekanan yang diberikan adalah, kenaikan harga minyak, kerana kerajaan akan menaikan nilai BR1M. 

AYT difahamkan bahawa tujuan BR1M adalah untuk mengurangkan beban sara hidup rakyat terutama keluarga yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan. Namun, disebabkan penambahan nilai BR1M diambil daripada penjimatan subsidi minyak dengan cara menaikan harganya, maka tujuan pemberian BR1M itu, tidak akan memenuhi matalamatnya. Atas sebab, dengan kenaikan harga minyak, sudah tentunya harga barangan keperluan rakyat akan turut juga naik.

Selepas Perdana Menteri membuat pengumuman, Timbalan Menteri Kewangan mengeluarkan alasan bahawa walaupun harga minyak dinaikan, namun kedudukan harga minyak negara masih dalam kedudukan ke-8 di dunia atau ke-2 di ASEAN.

Malangnya, kenyataan itu, mengelirukan, kerana seolah-olah menyembunyikan fakta sebenar. Sepatutnya, alasan seperti itu, tidak perlu, kerana rakyat mengetahui kedudukan harga minyak di negara-negara jiran malah dunia. Kenapa perlu melihat harga minyak di negara Singapura atau Filipina, sedangkan negara itu tiada sumber minyak? 

Sepatutnya kerajaan memberi alasan yang boleh diterima umum seperti demi kesihatan ekonomi negara, bagi mengurangkan defisit fiskal, kita terbeban dengan hutang luar, bagi faedah ekonomi negara jangka masa panjang, bagi mengurangkan jumlah subsidi kerajaan yang semakin meningkat, akibat kenaikan harga minyak di pasaran dunia ataupun sebahagian daripada proses rasionalisasi bagi membantu menstabilkan ekonomi negara.

Di masa akan datang, apabila menteri-menteri atau pemimpin kerajaan memberi kenyataan yang boleh mengundang emosi rakyat seperti kenaikan harga minyak, perlu berhati-hati agar supaya kenyataan-kenyataan itu tidak  bergema negatif bagi pengertian rakyat.

Akibat Kenaikan Harga Minyak Tahun 2006: PRU-12 BN Hampir Kecundang

Posted: 04 Sep 2013 09:44 PM PDT

HAKEKAT perlu diterima, bahawa hampir kalahnya BN pada PRU-12 (Tahun 2008), kerana faktor kenaikan harga barangan akibat kenaikan harga yang mendadak tahun 2006. 

Pada tahun 2006, kerajaan dengan pantas menaikan harga kepada RM2.70 seliter, kenaikan RM1.38 atau 104.55 peratus daripada RM1.32 seliter.

Akibat kenaikan harga minyak itu untuk beberapa waktu, maka harga barangan termasuk makanan pokok rakyat mendadak naik tanpa kawalan, sehingga berlaku seperti Free For All.

Melihat kegelisaaan rakyat, kerana harga barangan yang mahal, maka kerajaan mengambil keputusan menurunkan semula harga minyak, keparas RM1.70 bagi RON 95, manakala RON97 diapungkan sesuai dengan harga pasaran dunia.

Kata orang kerosakan telah berlaku, walaupun harga minyak diturunkan semula, barangan yang telanjur naik, tidak pernah lagi kembali ke harga asal.

Apabila kerajaan meminta mandat  rakyat pada tahun 2008, kurang setahun daripada mandat yang diberikan pada tahun 2004, di mana BN bukan sahaja menang, malah mendapat kerusi lebih 2/3 kerusi Dewan Rakyat; rakyat berbicara; keputusannya adalah Tsunami politik kepada BN.

Daripada segi politik, ramai yang menganggap bahawa kemenangan BN yang begitu hebat pada PRU-2004, kerana ketokohan Datuk Seri Abdullah Badawai yang mengambil jawatan Perdana Menteri pada Oktober tahun 2003, daripada Perdana Menteri keempat negara, yang juga Perdana Menteri terlama negara-Tun Dr Mahathir Mohammad.

Memang benar berlaku tunjuk perasaan daripada BERSIH dan Hindraff pada bulan November tahun 2007, yang menyudutkan pemerintahan Abdullah Badawi; namun perkara sebenarnya yang berlaku di peringkat akar umbi adalah kemarahan rakyat akibat kenaikan harga barangan dimana sekaligus meningkatkan sara hidup rakyat.

Perasaan marah rakyat akibat kenaikan harga barangan kerana kenaikan harga minyak tahun 2006, merupakan punca sebenar, mengapa rakyat hampir menolak kerajaan Bn pada PRU-2008.

Tsumani politik yang berlaku pada BN tahun 2008, di mana parti yang memerintah negara itu sejak merdeka bukan sahaja kehilangan 5 negeri, termasuk Wilayah Persekutuan dan gagal berbuat apa-apa di Kelantan akan tetapi juga kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat, sepertimana PRU tahun 1969.

Sensitifnya harga minyak kepada rakyat, maka Datuk Seri Anwar Ibrahim mempergunakan isu itu bagi mendapat sokongan. Kata Anwar, sebaik sahaja Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya, maka esok harinya semua harga minyak akan diturunkan, walaupun angka penurunan itu tidak pernah dijelaskan.

Visi pembangkang menurunkan harga minyak, sebaik sahaja memerintah negara, sedikit sebanyak mengikat rakyat yang telah marah kepada kerajaan BN pada tahun 2006 dan sokongan itu terus terbawa-bawa sehingga PRU-13.

Pada PRU-12, yakni tahun 2008, BN mendapat 140 kerusi berbanding DAP-PKR-PAS 82, manakala pada PRU-13 (Tahun 2013), BN mendapat 133 kerusi berkurang 7 kerusi, manakala Pakatan Rakyat (gabungan tidak rasmi tiga parti pembangkang) mendapat 89 kerusi Dewan Rakyat.

Beruntunglah BN pada PRU-13, kerana Umno menambah 9 kerusi daripada 79 kepada 88. Penamabahan ini, bukan kerana mereka terlupa dengan kemarahan mereka terhadap kerajaan BN kerana kenaikan harga barangan akibat kenaikan harga minyak tahun 2006, namun mereka tiada pilihan, kerana majoriti kaum melayu belum bersedia menerima Anwar sebagai Perdana Menteri dan menobatkan Lim Kit Siang dan Karpal Singh dengan anak-anaknya sebagai pemimpin utama dalam negara.

Anwar Menumpang Tuah

Sebenarnya Anwar menupang tuah kepada tidakan-tindakan kerajaan BN untuk mendapatkan sokongan rakyat. Tanpa tindakan-tindakan kerajaan seperti pemecatannya pada 2 Sepetember 1998 daripada Jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Tindakan kerajaan menaikan harga pada tahun 2006, selain kritikan yang terus menerus mantan Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir terhadap kerajaan Abdullah Badawi, semuanya itu mendorong rakyat terpengaruh menolak kerajaan BN, dan sudah tentunya suka atau tidak, mereka mengundi pembangkang.

Atas sebab itu, pada PRU-12, calon-calon daripada Pembangkang terutama daripada PKR, yang kebanyaknya calon bidan terjun, tanpa nama, apa lagi perjuangan, boleh menang, dan ironinya mampu mengalahkan calon-calon BN yang mempunyai nama dan jasa.

Pada Isnin, Perdana Menteri melakukan tindakan tidak popular dengan mengumumkan kenaikan harga minyak sebesar lebih sepuluh peratus bagi RON95 dan Diesel. Walaupun kenaikan itu hanya 20 sen, dan kerajaan masih memberi subsidi 63 sen seliter bagi RON95 dan 80 sen bagi diesel, namun hingga kini menjadi bualan rakyat, di seluruh negara.

Rakyat negara ini, sengat peka terhadap kenaikan harga minyak, melebihi segala-galanya; kerana hanya bahan bakar itu sahajalah yang secara langsung yang boleh mengurangkan sara hidup mereka.

Walaupun pihak kerajaan memberikan berbagai jawapan dan alasan berkaitan dengan kenaikan harga minyak itu, antaranya memberi penekanaan bahawa harga minyak dalam negara adalah kedua terendah di negara-negara ASEAN selepas Berunei, negara dapat mejimatkan RM3.3 bilion daripada subsidi minyak yang saban tahun negara menanggung RM24.7 bilion; tidak menjadi perhatian sebahagian besar rakyat.

Walaupun kerajaan berulangkali menyatakan, bahawa melalui pengurangan subsidi, maka BR1M akan dinaikan, entah berapa kenaikan itu, akan tetapi melalui manifesto BN pada PRU-13 lalu, BR1M akan dinaikan lebih sekali ganda, iaitu daripada RM500 kepada RM1200.

Kerajaan juga melalui beberapa pemimpinnya menyokong pengurangan subsidi bahan bakar, sambil menyatakan bahawa trend harga minyak di pasaran dunia sedang bergerak naik, kerana berbagai krisis di Timur Tengah, antaranya serangan menanti Amerika Syarikat terhadap Syria.

Namun, penjelasan-penjelasan daripada pihak kerajaan itu, nampaknya bagaikan mencurah air di daun keladi; malah ada rakyat yang mendahului keputusan Perdana Menteri, bahawa kononnya menjelang PRU-14, Najib akan menurunkan harga minyak sambil menyatakan ucapan popularnya KERANA MENDENGAR DEGUP JANTUNG RAKYAT DAN MEMBACA ISYARAT YANG DIBERIKAN, MAKA KERAJAAN MEMBUAT KEPUTUSAN MENURUNKAN HARGA MINYAK, UNTUK MENGURANGKAN BEBAN RAKYAT.

Naib Presiden Umno: Bolehkah Ali Rustam Menang?

Posted: 04 Sep 2013 04:18 AM PDT

Pengerusi PUNB yang baru dilantik yang juga mantan Ketua Menteri Melaka- Datuk Mohd Ali Rustam mengumumkan akan bertanding Naib Presiden parti pada pemilihan parti 19 oktober ini.

Mohd Ali pernah menyandang jawatan Naib Presiden daripada 2004-2009. Pada pemilihan parti tahun 2009, beliau bertanding jawatan Timbalan Presiden, akan tetapi gugur kelayakan, kerana masalah dikatakan melanggar tatacara pemilihan parti.

Pada PRU-13 lalu, Mohd Ali bertanding diperingkat Parlimen, namun tewas di Parlimen Bukit Katil, Melaka kepada Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Akin.

Tindakan beliau itu dijangka menghangatkan lagi saingan bagi merebut tiga kerusi Naib Presiden Umno pada pemilihan parti tahun ini.

Bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Samad juga telah menyatakan pendiriannya untuk bertanding jawatan ketiga tertinggi dalam parti.

Ketiga-tiga penyandang jawatan Naib Presiden, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Datuk Seri Shafie Apdal juga telah mengesahkan akan mempertahankan jawatan mereka.

Bukan merupakan luar kebiasaan parti, bahawa seseorang  yang bukan ahli kabinet tidak berjaya merebut salah satu kerusi Naib Presiden. Allahyarham Tun Ghapar Bapa, senantiasa menang jawatan itu sejak tahun 1978, walaupun beliau bukan anggota kabinet.

Namun, memandangkan isu peremajaan parti, kedudukan Mohd Ali yang telah berumur 64 tahun, mungkin menjadi pengahalang kepada kemenangannya. Kalaupun perwakilan parti memilih kombinasi antara orang lama dan baru, Mohd Ali perlu bersaing dengan Datuk Zahid Hamidi dan Tan Sri Isa Samad untuk mendapatkan tempat, manakala dua tempat lagi akan diisi oleh Datuk Hishamuddin dan Datuk Safie Apdal.

Kedududakan Saifie Apdal agak terjamin, kerana besar kemungkinan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah- Datuk Musa Aman, yang disokong akar umbi daripada Sabah tidak akan bertanding merebut salah satu daripada kerusi Naib Presiden, sebaliknya hanya mempertahankan kerusi Ahli Majlis Tertinggi.

Berasaskan kepada kedudukan semasa, nampaknya barisan kemimpinan parti hasil pemilihan tahun 2009, bagi peringkat Presiden, Timbalan Presiden dan Naib-Naib Presiden, perwakilan akan mempertahankan status quo, walaupun pada kali ini untuk julung kalinya sistem pemilihan parti menggunakan sistem Electoral College dalam pengiraan undi.

Kalaulah Mohd Ali menang pada PRU-13 lalu, dan berkedudukan Menteri, besar kemungkinan beliau akan mampu menggantikan kedudukan Datuk Dr Zahid Hamidi, namun berasaskan keadaan semasa, seperti AYT ramalkan di atas, status quo barisan tertinggi parti akan dipertahankan.

Harga Minyak Naik- Ini Kah Hadiah Ku Dapat

Posted: 03 Sep 2013 10:41 PM PDT

Harga Minyak Naik- ini kah hadiah ku dapat? kenyataan seperti itu, boleh mudah untuk dijawab, boleh juga dengan mudah jawaban itu tidak diterima.

Jawapan seperti harga minyak dalam negara adalah yang kedua terendah di ASEAN atau salah satu terendah di dunia, bagaikan mencurahkan air di daun keladi.

Dalam isu kenaikan minyak ini, mengakibatkan kita serba salah. Mempertahankan tindakan kerajaan juga salah, mengutuk juga salah, semuanya serba salah.

Sebenarnya, ramai yang terperanjat, mengapa tiba-tiba harga minyak di naikkan?, sedangkan harga minyak di pasaran dunia cenderung setabil sejak 2 tahun lalu, malah pada akhir-akhir ini, harga minyak di pasaran dunia mempunyai kecenderungan menurun.

Kenaikan harga minyak yang diumumkan Perdana Menteri pada Isnin, kini menjadi bualan rakyat, di setiap kesempatan dan peluang.

Pengumuman kenaikan itu begitu pantas  hanya kira-kira lebih sedikit daripada 100 hari selepas kemenangan tipis yang diraih BN dalam pilihan raya umum lalu.

Dengan kemeriahan sambutan Hari Raya yang masih terasa dengan Perdana Menteri dan semua menteri kabinet dilihat begitu bergembira dengan pesta rumah terbuka berserta jamuan yang hebat di sana-sini sudah tentunya, jamuan seperti itu bukannya datang sepenuhnya daripada saku sendiri,tiba-tiba rakyat  dibebankan pula dengan kenaikan harga minyak yang tentunya juga akan diiringi dengan pelbagai kenaikan lainnya dalam perkhidmatan dan barangan pengguna.

Oleh kerana tahun ini tahun pemilihan Umno, hebat dan meriahnya majlis rumah terbuka menteri lebih jelas dapat dirasakan, terutama mereka yang mahu bertanding jawatan lebih tinggi atau mempertahankan jawatan sedia ada. 

Sudahlah ada rumah terbuka Perdana Menteri bersama menteri kabinet, ada pula rumah terbuka kementerian, kemudian semua agensi pula turut mengadakan rumah terbuka. Di kawasan Parlimen juga, menteri dan timbalan menteri mengadakan rumah terbuka.

Pendek kata, bulan Syawal ini jadual menteri dan timbalan menteri hanya asyik dengan rumah terbuka. Oleh kerana tahun pemilihan juga dan bimbang undi berkurangan, menteri turut mengambil kesempatan hadir ke rumah terbuka kementerian lainnya.

Tentu terlihat tidak sopan, setelah pemimpin berpesta  manakala rakyat hanya dapat menatapnya melalui tv dan akhbar, tiba-tiba rakyat yang menentukan kemenangan kepada Bn membentuk kerajaan pusat, akhirnya mendapat hadiah kenaikan harga minyak.

Pembangkang sudah meniup berbagai tomahan dan melihat bahawa tindakan kerjaan menaikan harga minyak adalah satu tindakan diskriminasi dan penindasan yang tiada tolok bandingnya. Jika diambil kira dengan pelbagai kemewahan dan perbelanjaan lainnya yang dilakukan pemimpin, termasuk kos lawatan Najib ke luar negara hampir RM50 juta. Berkaitan dengan itu, kata mereka ,kerajaan dilihat seolah-olah tidak punya perasaan langsung apabila menaikkan harga minyak.

Pada masa sama, kenaikan harga minyak itu juga dilakukan di tengah-tengah kebanggaan yang diumumkan bahawa Petronas pada 2012 mencatat keuntungan sebanyak RM59 bilion manakala keuntungan pada suku kedua 2013 ini pula mencecah angka RM21.9 bilion.

Dengan keuntungan sebesar itu, Najib terlihat begitu kemaruk dengan penjimatan RM3.3 bilion melalui kenaikan harga harga minyak dan memotong subsidi rakyat yang mana sebahagian besarnya penerima nikmat subsidi ini adalah orang kampung dan luar bandar yang selama ini penyokong tegar Umno serta penyumbang utama kepada kemenangan BN dalam pilihan raya lalu.

Apakah RM3.3 bilion itu tidak boleh ditampung melalui sumber lain dan lebih besar nilainya daripada menghimpit kehidupan rakyat ke kancah yang lebih sukar?

Sebaik menang piliharaya, Najib seperti sudah lupa siapa yang menyokong dan menjadikannya kekal sebagai Perdana Menteri. Lalu, dengan pelbagai keluhan dan sungutan mengenai kenaikan harga minyak ini, di manakah slogan "Kami mendengar" dan kerajaan sentiasa bersama denyut nadi rakyat yang sering dilaungkan selama ini?

Sebab itu, tidak hairan kenaikan harga minyak kali ini turut mendapat reaksi yang tidak menyenangkan daripada pemimpin Umno sendiri. Sementara ramai yang berdiam diri kerana tidak bersetuju tetapi tidak mahu meluahkan perasaan secara terang-terangan kerana bimbang periuk nasi terjejas.

PEJUANG BANGSA

Posted: 05 Sep 2013 11:34 AM PDT

PEJUANG BANGSA


PENGKHIANAT CHIN PEN TAK PERLU DIBAWA PULANG - ZUL NORDIN

Posted: 05 Sep 2013 07:42 AM PDT



 Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menyifatkan cadangan untuk membenarkan kepulangan bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM) Chin Peng ke negara ini hanya akan 'melukakan hati' rakyat.

Naib Presiden Perkasa, Datuk Zulkifli Noordin berkata, pengkhianatan Chin Peng dan kekejaman komunis sehingga menyebabkan rakyat hidup menderita serta ribuan menjadi korban semasa zaman darurat tidak boleh dilupakan.

"Kita berpendapat bahawa tangan Chin Peng ini berlumuran dengan darah rakyat Malaysia, bukan sahaja Melayu, tetapi Cina, India dan lain-lain.

"Banyak hati yang akan terluka sekiranya kita membawa balik atau membenarkan Chin Peng pulang," katanya pada sidang media di sini.

Pengerusi DAP Karpal Singh hari ini meminta kerajaan supaya membenarkan Chin Peng dan anggota PKM yang dilarang memasuki negara ini untuk pulang ke tanah air dan berkata waris keluarga yang dizalimi pengganas komunis akan memaafkan mereka.

Gesaan Karpal itu dibuat selepas bekas Timbalan Ketua Pengarah Cawangan Khas Tan Sri Yuen Yuet Leng, membuat kenyataan sama seperti dilaporkan media sebelum ini.

Zulkifli berkata sekiranya Chin Peng dibawa pulang ke Malaysia, bekas pemimpin PKM itu masih perlu dibicarakan atas kesalahan dan pengkhianatannya sebelum ini.


Tahniah ! Zahrain dilantik Duta Besar Malaysia di Indonesia @dzahrain

Posted: 05 Sep 2013 06:31 AM PDT




 Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman mengesahkan bahawa bekas Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim telah dinamakan sebagai Duta Besar Malaysia ke Indonesia.


"Kami telah memutuskan untuk melantik beliau sebagai Duta Besar Malaysia yang baharu ke Indonesia dan kini dalam proses memaklumkan kepada kerajaan Indonesia.


"Bagaimanapun, tarikh memulakan tugas rasmi belum dimuktamadkan kerana menunggu kelulusan daripada kerajaan Indonesia," katanya kepada pemberita dalam majlis rumah terbuka Aidilfitri Kementerian Luar di sini hari ini.


Ditanya kriteria pemilihan Zahrain, Anifah berkata: "Kami tidak pernah melihat latar belakang beliau... latar belakang politik dan fahaman politik.

 Bagi Wisma Putra, kami cuba meletakkan orang yang terbaik yang ada untuk jawatan (duta) di mana-mana negara tertentu."
Beliau berkata, sesiapa yang telah dipilih untuk menjadi Duta Malaysia harus menyokong hasrat dan matlamat kerajaan dan ia akan menjadi antara kriteria yang akan dipertimbangkan. - BERNAMA


Politik Harian

Posted: 05 Sep 2013 03:31 AM PDT

Politik Harian


Pemuda Umno Kemuka Empat Calon Tanding Kerusi MT

Posted: 04 Sep 2013 05:45 AM PDT


Pergerakan Pemuda Umno pada Selasa membuat ketetapan mengemukakan empat calon untuk bertanding pada peringkat Majlis Tertinggi (MT) dalam pemilihan yang akan berlangsung Oktober nanti.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata ketetapan meletakkan calon generasi muda itu dibuat sebagai menyahut seruan untuk meremajakan parti.

Mereka ialah Naib Ketua Pemuda, Datuk Razali Ibrahim, Ketua Penerangan, Datuk Seri Reezal Merican, Pengerusi Biro Ekonomi, Datuk Sohaimi Shahadan dan Ketua Unit Media Baru Tun Faizal Ismail Aziz.

~ Tahniah abang abang brader!

bumiyang

Posted: 05 Sep 2013 03:27 AM PDT

bumiyang


Potong Gaji dan Elaun Menteri ???

Posted: 04 Sep 2013 05:09 PM PDT

Mampoihhh Petrol Naik Lagi Hari ni???

Posted: 04 Sep 2013 07:05 AM PDT

tunku

Posted: 05 Sep 2013 03:16 AM PDT

tunku


PETROL PRICE HIKE: Critics fuel negative image

Posted: 05 Sep 2013 01:48 AM PDT

THE increase in prices of R0N95 and diesel by 20 sen per litre has infuriated many people, who face rising costs of living. That there will be no change for R0N97 brought little respite.
However, many have chosen to look at the hike through distorted lens.
The seriousness of the situation is a matter of perception.

Some leaders have chosen to politicise the issue instead of providing an accurate picture of the situation.
Before you start pointing fingers and blaming the government, get your facts right. Dispel the myths and remember the facts:

THE country's inflation rate is under control and there are fiscal and monetary policies to control inflation and its effects on the economy;

THE increase in fuel price is because of the Syrian conflict. Twelve years ago, oil was a mere US$15 per barrel compared with the current times, where it could reach US$150 per barrel;

THE Libyan crisis in April 2011 caused a spike in world oil prices, which, in turn, caused a sharp rise in the prices at the pumps;
MALAYSIA is not an official oil-exporting country. About 90 per cent of our oil is used for domestic consumption;

THE reduction of the subsidy, which raised the price to RM2.10, will discourage smugglers from Thailand and Indonesia, who have been profiting from us;

THE government's petrol subsidies are meant for the low-income group;
THE government has allocated RM24.8 billion this year for fuel subsidies. The prime minister has said the country would save RM1.1 billion with the increase of 20 sen for RON 95 and diesel.
In a full year, the government will save RM3.3 billion, while still subsidising 63 sen per litre for RON95 and 80 sen per litre for diesel.

The increase of 20 sen will save the government RM3.4 billion (source: Transparency International Malaysia);

PUTRAJAYA has concerns about revenue and faces the likelihood of the country being punished by ratings agencies and foreign investors if no attempt is made to tackle structural problems, such as the high rate of subsidies. Therefore, this reduction is in the right direction;

THE government's target is to reduce the fiscal deficit to three per cent by 2015. Hence, the increase in fuel price is not political, but rather, about the country's economic status and survival. It is better to tackle economic issues in the country and take steps via fiscal consolidation to increase market confidence once fiscal deficit is reduced;

TO alleviate the burden of rising costs, there will be an increase in 1Malaysia People's Aid (BR1M) next year, to be announced in the 2014 Budget. BRIM 2.0 cost RM2.9 billion early this year;
THE government is considerate in cutting back on subsidies slowly. Indonesia increased petrol price up to 33 per cent in one go three months back;

IF the government did not make this move, the other alternative is to increase taxes;
PETROL prices fluctuate according to the market and when it goes down, petrol prices decrease accordingly. However, this is not the same for goods and services because some traders and business sectors increase prices when the petrol price increases, but seldom decrease prices when fuel price is reduced. This is a cause for more action and monitoring;

EACH of us must be environmentally conscious, take steps to reduce petrol consumption and ensure a better quality of life via a reduction in pollution caused by car emissions. Explore alternatives, such as car-pooling, public transport, walking or cycling;

BETWEEN RM25 billion and RM30 billion is spent on subsidies to allow Malaysians and foreigners to enjoy cheaper fuel, gas and water. Such subsidies are enjoyed by groups which should not be benefiting from cheaper goods and services. While grumbling about the 20 sen increase in fuel price, many have forgotten that even though the pump price has doubled in 15 years, world oil prices have gone up 10 times in the same period;

THE main beneficiaries of subsidised diesel are owners of Vietnamese and Thai fishing vessels. Our fishermen sell their subsidised allocations to them. Reducing the subsidy is a vital move to arrest the leakage from our income; and,

PETRONAS profits are down and the national oil company has warned Putrajaya that it cannot continue subsidising gas for industrial use.

The move to reduce subsidies shows that our prime minister is a realist and ready to forego populist moves for the wellbeing of the nation.

The premier and his team are on the right track.

Time for Chinese wake up to DAP’s false promises

Posted: 04 Sep 2013 11:25 PM PDT

It is time for the Chinese to "open their eyes" and realise the false promises made by DAP during the general election, said MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

He added that the Opposition, especially DAP, had discouraged the Chinese from voting for Barisan Nasional.

"They told Chinese voters that Umno would continue to be arrogant if they win big.

"As a result, about 85% of Chinese votes went to the Opposition," he told reporters after attending a Hungry Ghost Festival dinner here on Wednesday.

Despite losing the support of the Chinese, Umno still managed to secure 88 seats at federal level and was the biggest winner in Barisan, said Dr Chua.

On the other hand, he said, the Chinese representation in Parlia­ment had weakened.
"Has the increase in DAP MPs improved the political standing of the Chinese after the election?"

Dr Chua said Chinese, who wished to see themselves becoming dominant in the Government, needed to realise the reality of the racial composition in the country.

"We cannot expect the method DAP employs to govern Penang to be applied at federal level," he said.

Ohpolitik!™

Posted: 05 Sep 2013 03:02 AM PDT

Ohpolitik!™


PEMANDU Punca Kejatuhan Kerajaan BN? #MalaysiaNews

Posted: 04 Sep 2013 11:57 PM PDT


Semalam blogger Otai Rocky Bru telah menulis satu entri mengenai Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) yang agak panas juga.

Tajuknya saja menunjukkan, sesuatu yang panas di PEMANDU menjadikan para blogger naik angin.

Menurut entri Rocky, pada hari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kenaikan 20 sen pada harga petrol RON95 iaitu Isnin lepas, beberapa blogger arus perdana dijemput untuk menghadiri satu sesi taklimat media di Kementerian Kewangan.
Para blogger diminta memberikan maklumbalas kepada pihak kementerian berkenaan program rasionalisasi subsidi, pembentangan Bajet 2014 dan juga beberapa polisi.

Blogger yang hadir diminta memberikan maklumbalas berkenaan melalui sesi perbincangan di dalam kumpulan-kumpulan kecil.

Selesai taklimat, blogger terus memulakan tugas diamanahkan. Maklumbalas para blogger ialah, langkah rasionalisasi subsidi tidak akan berjaya jika kerajaan berterusan membazirkan wang.

Pegawai Rasmi : Membazir ke atas apa?
Blogger : Saya boleh sertakan senarai 100 perkara ketika ini yang kerajaan sedang membazir wang.
Pegawai Rasmi : Seperti apa?
Blogger : Seperti membayar gaji yang tinggi kepada pakar rujuk atau konsultan yang tidak penting dan tidak diperlukan.

LANCAR SERANGAN KE ATAS PEMANDU

Menurut entri Rocky, PEMANDU kini dipandang sinis oleh para blogger pro-kerajaan. Menurut beliau, beberapa anggota kabinet Najib turut mengesyaki sesuatu ke atas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala yang diamanahkan untuk memimpin PEMANDU.

Perbandingan pun mula berlaku di antara PEMANDU dan juga Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang lebih berkesan di Jabatan Perdana Menteri yang telah berhasil memberikan kesan positif kepada ekonomi negara berbanding membelanjakan jutaan ringgit kepada pakar rujuk.

Rocky turut menampilkan beberapa entri serangan blogger pro-kerajaan kepada PEMANDU ini dan isunya sekali.

Antaranya ialah tulisan Syed Akbar Ali melalui blognya syedoutsidethebox.blogspot.com yang menulis PEMANDU memiliki beberapa orang pegawai yang akan mengagalkan perancangan Najib dalam mentadbir negara..


SENARAI PEGAWAI KANAN DALAM PEMANDU

Entri beliau pada 29 Ogos mengatakan beliau menerima satu email pada awal pagi itu yang disertakan dengan senarai pegawai-pegawai kanan di PEMANDU yang didakwa mentadbir negara dengan kebenaran Perdana Menteri.

Menurut email yang diterimanya, para individu itu masih muda tetapi diberikan jawatan tinggi di PEMANDU dan menurut pengirim email di laman blog Syed Akbar, ada di antara pegawai di PEMANDU juga adalah penyokong BERSIH.

Pengirim email turut memberikan senarai 17 kakitangan PEMANDU dengan sembilan dari mereka berbangsa cina, dua berbangsa India dan Melayu cuma enam orang.

Menurut tulisan entri Syed Akbar, takkan di sebuah jabatan yang sensitif di bawah seliaan Perdana Menteri yang bangsa Melayu menjadikan populasi hampir 60 peratus hanya boleh melantik enam orang Melayu di dalam PEMANDU.

Rocky turut berkongsi entri tulisan blog The Benchmark pada 3 September lepas yang mempersoalkan integriti salah seorang pegawai di dalam PEMANDU.

KONTROVERSI FARAH INTAN BURHANUDDIN?

Individu dimaksudkan ialah Farah Intan Burhanuddin dan jika di PEMANDU beliau memegang jawatan Penganalisis Kanan Unit Pengurusan dan Penyampaian Jabatan Perdana Menteri dan sebelum ini Farah dikatakan bertugas di Zaid Ibrahim & Co.

Menurut The Benchmark, Farah merupakan lulusan Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Beliau tiba-tiba muncul dan menjawat jawatan penting dalam PEMANDU. Farah menguruskan program berkaitan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Indeks Prestasi Utama (KPI) serta memantau PDRM bagi pihak Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri.

Farah jika mahu boleh memanggil semua Ketua Polis Daerah jika beliau mahu bertemu dengan mereka.

The Benchmark menulis, Farah suka berparti dan juga memiliki tabiat meminum arak serta membuat beberapa perjalanan ke luar negara yang dilabel sebagai lawatan kerja cukup dikenali di pejabat dan digelar sebagai 'Party Queen' di PEMANDU.

Hubungan Farah dengan beberapa lelaki warga asing menjadikan beliau sasaran kuasa asing dan beliau mungkin akan diugut sehingga terpaksa mendedahkan maklumat sulit negara ke tangan pihak asing.

Farah menurut entri itu adalah satu ancaman keselamatan, gaya hidup mewah serta tabiat minum araknya adalah sesuatu yang tidak sesuai untuk tugasnya di Jabatan Perdana Menteri.

The Benchmark mendesak pihak Najib atas nama kepentingan negara mengugurkan Farah dan juga beberapa nama lain yang didakwa merosakkan PEMANDU daripada terus menjawat jawatan.

Ada lagi beberapa entri yang dilihat mengkritik PEMANDU kerana dikatakan lebih berharap kepada pakar rujuk sehingga terpaksa membelanjakan berjuta-juta ringgit sehingga ada satu pakar rujuk ditunjukkan dibayar hampir RM36 juta.

Pihak Jabatan Perdana Menteri dan PEMANDU diminta mengambil perhatian serius ke atas isu ini kerana luahan dan ketidakpuasan hati diluahkan oleh blogger adalah datangnya dari mereka yang pro-kerajaan sendiri.

Sumber Mynewshub.my

Taipingmali (tm)

Posted: 05 Sep 2013 01:24 AM PDT

Taipingmali (tm)


Hajar Aswad adalah tahi bintang?

Posted: 04 Sep 2013 11:53 PM PDT

HAJAR ASWAD BATU HITAM YANG MEMPESONA
Dalam buku Encyclopedia Americana tertulis: "... Jika orang-orang Islam berhenti melaksanakan thawaf ataupun shalat di muka bumi ini, niscaya akan terhentilah perputaran bumi kita ini, karena rotasi dari super konduktor yang berbasis di Hajar Aswad, tidak lagi memancarkan gelombang elektromagnetik.

Menurut hasil penelitian dari 15 Universitas: menunjukkan Hajar Aswad adalah batu meteor yg memiliki kadar logam yang sangat tinggi, yaitu 23.000 kali dari baja yang ada.

Beberapa astronot yg mengangkasa melihat suatu sinar yang teramat terang memancar dari bumi, dan setelah diteliti ternyata bersumber dari Baitullah atau Ka'bah. Prof Lawrence E Yoseph - Fl Whiple menulis: "... Sungguh kita berhutang besar kepada orang Islam, shalat, tawaf dan tepat waktu menjaga super konduktor itu ..."

Subhanallah, Alhamdulillah, Laa illaha illallah, Allahu Akbar.

Betapa bergetar hati kita melihat dahsyatnya gerakan thawaf haji & umrah.

Tertolaklah fitnah & tuduhan picik yang tak didasari ilmu pengetahuan; yaitu mengapa kaum Muslimin shalat ke arah kiblat dan bahwa umat Islam di anggap menyembah Hajar Aswad.

Ya Allah mudahkan kami berhaji & umrah, bertobat & berdoa di tempat-tempat mustajab sebelum ajal menghampiri
Umrah Desember 2013 & Umrah Plus TURKI KLIK www.amanitour.com.

Sikit komen;

Setahu kitalah hajar aswad bulan meteor atau tahi bintang, ia adalah batu dari syurga.

Satu persoalan lagi ialah sebelum kaabah didirikan adakah bumi berhenti berputar?

Sekian/...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

TINDAKAN BIADAB OLEH PEMANDU LORI, MACAM NI PUN NAK BERLEMBUT LAGI?

Posted: 04 Sep 2013 06:21 PM PDT






Kenderaan SPAD terkepung selepas pemilik dan pemandu lori berkumpul membantah tindakan agensi itu.


Penggunaan kenderaan tanpa logo oleh anggota Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dalam operasi membabitkan kenderaan berat terus dipersoal pemilik dan pemandu lori.

Ia mengundang rasa tidak puas hati dengan tindakan anggota SPAD, lalu kira-kira 100 pemandu mengadakan bantahan secara aman di hadapan sebuah stesen minyak bersama lebih 30 lori dikumpulkan di Gebeng  Pahang semalam.

Mereka juga turut bersikap kurang ajar dengan mengepung tiga kenderaan SPAD. Hanya dengan bantuan polis sahaja baru dapat melepaskan kenderaan SPAD tersebut.

Ini lah sikap puak-puak pembangkang terutama DAP yang banyak terlibat dengan perniagaan lori. Perkara ini pernah berlaku di RR Tapah tahun lalu kerana pengusaha lori membantah tindakan kerajaan Perak yang melarang lori 60 tan daripada mengangkut pasir keluar dari Perak ke Selangor.


NANGOI SEDANG BERMEDITASI MEMBANTAH PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH OLEH KHATOLIK HERALD DAN MINTA DERMA 20 SEN

Posted: 04 Sep 2013 09:02 AM PDT

DALAM DIAM-DIAM KERAJAAN BERKEBAJIKAN PAS BELI DAN SEMBUNYIKAN KAPAL SELAM DARI PENGETAHUAN RAKYAT

Posted: 04 Sep 2013 06:42 AM PDT



Kapal Selam ini milik kerajaan Negeri PAS yang dibeli dari Negara Entah Berentah...dikatakan tak ikut tender dan langsung tak boleh belayar apatah lagi menyelam. Pihak Suaram gagal membuktikan sebagai kapal selam terhebat dan tercanggih.

Tingkatkan Jumlah BR1M RM300, Tingkatkan Khidmat Pengangkutan Awam

Posted: 04 Sep 2013 02:27 AM PDT

Ramai yang merasa lega apabila kerajaan mengumumkan bahawa penjimatan RM3.3 bilion menerusi pengurangan subsidi bahan api akan digunakan semula untuk kepentingan rakyat.

Justeru, ramai yang ternanti-nanti bagaimanakah RM3.3 billion tersebut akan dimanfaatkan.

Apa yang telah diketahui ialah kerajaan bakal meningkatkan jumlah BR1M kepada golongan berpendapatan rendah. Tetapi jumlahnya tidak lagi diumumkan.

Oleh itu, adalah dicadangkan agar kerajaan meneliti secara mendalam dengan mengambil-kira pandangan dan nasihat pihak-pihak yang berpengalaman dan pakar sebelum membuat apa-apa keputusan mengenai RM3.3 billion ini.

Ini kerana kita tidak mahu kerajaan sekali lagi dikritik kerana membuat keputusan sebelum mengkaji terlebih dahulu kesan ke atas semua pihak serta alternatif lain sepertimana yang berlaku dalam isu pengurangan subsidi minyak ini.

Beberapa pihak telah membayangkan yang BR1M akan ditingkatkan sehingga RM1000 hingga RM1500. Namun, umum tahu bahawa pemberian tunai sebegini tidak akan membawa manfaat untuk jangka masa panjang. Sehubungan dengan itu, inilah dicadangkan agar BR1M ditingkatkan semaksima RM300 sahaja.

Adalah dikhuatiri, pemberian tunai yang semakin meningkat sedikit demi sedikit mampu membawa risiko di mana rakyat sudah terbiasa dan sentiasa mengharapkan kenaikan di masa depan.

Apa yang lebih penting ialah kerajaan memanfaatkan penjimatan tersebut untuk jangka panjang iaitu seperti projek-projek infrastruktur, pendidikan, dan juga pembangunan ekonomi bagi golongan berpendapatan rendah dan sederhana secara lebih menyeluruh.

Seperti yang kita sedia maklum, golongan yang paling teruk terjejas dengan kenaikan harga minyak adalah golongan berpendapatan sederhana di bandar.

Memandangkan isu utama yang timbul dari kenaikan harga minyak ialah 'pengangkutan', maka adalah lebih sesuai

jika kerajaan memberi penekanan yang lebih dalam menambahbaikkan pengangkutan awam di bandar.

Pada masa ini, pengangkutan awam di Malaysia kebanyakkannya hanya digunakan oleh mereka-mereka yang benar-benar tidak punya pilihan iaitu mereka yang tiada kenderaan.

Manakala, yang mempunyai kenderaan tidak sanggup menggunakannya kerana ia begitu sukar untuk didapati sama ada di kawasan pedalaman mahupun di bandar-bandar besar.

Perkhidmatan bas masih tidak meluas dan tidak sampai ke seluruh pelusuk jalan dan lorong di kawasan perumahan selain ia juga tidak mungkin dapat melalui semua stesen-stesen komuter atau LRT.

Justeru, ramai yang terpaksa menukar bas atau stesen untuk ke tempat tertentu sedangkan pengangkutan awam antara tempat-tempat tersebut pula tersangat terhad.

Dengan keadaan lalulintas yang sesak, ramai yang terpaksa menghabiskan berjam-jam antara satu pengangkutan kepada pengangkutan lain untuk menuju ke destinasi. Itu belum lagi mengambilkira masa menunggu bas atau teksi yang jarang-jarang sekali.

Lebih teruk apabila terdapat di kalangan pemandu-pemandu teksi yang gemar memilih destinasi dan kadangkala enggan menggunakan meter yang mana menyebabkan ramai yang merasa serik ditipu.

Melainkan jumlah bas di tambah dengan perjalanan lebih kerap dan lebih meluas, maka rakyat

Malaysia akan terus memilih untuk menggunakan kenderaan sendiri walaupun kosnya semakin hari semakin meningkat.

Sudah tentu keadaan ini tidak baik untuk negara kerana ia turut menyumbang kepada kesesakan lalulintas dan juga pencemaran udara.

Kesimpulannya, matlamat utama yang harus dipegang oleh kerajaan dalam memanfaatkan penjimatan dari pengurangan subsidi minyak ialah dengan meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam.

Sudah sampai masanya kerajaan menumpukan kepada usaha untuk menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan pertama rakyat Malaysia demi kebaikan semua.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Pindaaan Akta Jenayah 1959: Pengumuman Yang Dinanti-nanti

Posted: 04 Sep 2013 02:21 AM PDT

Kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi untuk meminda Akta Pencegahan Jenayah (PCA) 1959 disambut rakyat dengan keluhan kelegaan. Deraf akta tersebut kini sedang dirangka bagi memberi kuasa yang lebih menyeluruh kepada pihak polis dalam aspek pencegahan jenayah.

Semenjak penghapusan Akta Pencegahan, rakyat hidup dalam keresahan dan kebimbangan lantaran peningkatan kadar jenayah di seluruh pelusuk negara, terutama sekali jenayah pembunuhan.

Walaupun ia dilihat sebagai pembunuhan terancang iaitu antara kumpulan kongsi gelap, namun ia tidak mampu menenangkan rakyat. Rata-rata masyarakat berada dalam keadaan takut setelah menyedari bahawa kongsi-kongsi gelap berada di mana-mana saja di kalangan rakyat biasa.

Justeru, masyarakat amat berterima kasih kepada Datuk Seri Zahid yang telah memperlihatkan kesedaran, keprihatinan dan komitmen yang tinggi untuk membanteras jenayah serta membendung kegiatan kongsi-kongsi gelap. Ketegasan beliau mendapat pujian ramai sekali gus membentuk persepsi positif terhadap kerajaan.

Dan hari ini, pengumuman beliau mengenai deraf pindaan Akta Pencegahan ini telah meningkatkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan.

Harapan rakyat agar kerajaan mengabaikan sahaja suara-suara sumbang pembangkang yang pastinya menentang kenyataan Datuk Seri Zahid.

Apa yang kita lihat ialah, pembangkang mengalu-alukan peningkatan kadar jenayah kerana ia memberi mereka peluru untuk memburuk-burukkan kerajaan. Ini terbukti apabila beberapa pemimpin pembangkang tampil secara nyata untuk membela penjenayah serta mempersoalkan tindakan tegas pihak polis.

Jelas, pembangkang sedikit pun tidak peduli akan nasib rakyat asalkan mendapat sedikit keuntungan politik.

Akibatnya, kini rakyat sudah semakin sedar akan niat jahat pembangkang yang mendesak penghapusan Akta-akta Pencegahan dan ISA suatu ketika dahulu. Rakyat sudah membuka mata bahawa desakan pembangkang itu tidak membawa kebaikan kepada sesiapa, malah membawa mudarat yang besar.

Dengan itu, rakyat menyokong sepenuhnya Datuk Seri Zahid untuk merangka pindaan Akta Pencegahan Jenayah yang memberi lebih kuasa yang lebih menyeluruh kepada PDRM untuk membendung dan membanteras jenayah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

PEMBANGKANG GUNA ISU KUIL TIMBUL KETEGANGAN KAUM

Posted: 04 Sep 2013 01:18 AM PDT

Kejayaan Dap menggukuhkan kedudukan di Parlimen kepada 38 kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu menjadi petanda bahawa kemelut perkauman di negara ini akan bertambah buruk.

Malah sebelum dan pasca PRU 2008 negara sudah dibelenggu dengan pelbagai isu yang dikaitkan dengan isu rasisme.

Daripada isu kematian suspek berbangsa India di dalam tahanan, isu roti Gardenia, hinggalah kepada isu kematian seorang pembantu Exco Selangor, Teoh Beng Hock - semuanya dilihat dari kacamata perkauman oleh pembangkang.

Setelah Dap mengekalkan kekuasaan di Pulau Pinang dan PKR di Selangor, insiden yang menjurus kepada persoalan perkauman menjadi bertambah serius.

Isu kecil yang membabitkan kantin sementara di SK Seri Pristina di Sg Buloh juga boleh dibesar-besarkan menjadi isu perkauman yang besar.

Sekolah tidak lagi menjadi medan memberi pelajaran kepada anak-anak tanpa mengira bangsa atau agama tetapi telah dieksploitasi menjadi gelangggang politik oleh pembangkang.

Yang menjadi mangsa adalah murid-murid sendiri yang diibaratkan sehelai kain putih yang bersih dan tidak dicemari oleh politik jijik yang di bawa oleh pakatan pembangkang.

Pembangkang tidak mempunyai nilai moral atau etika sehingga sekolah dan pusat pengajian tinggi pun sanggup dikorbankan bagi agenda politik mereka.

Isu terbaru yang ingin dijadikan bahan perkauman oleh pembangkang ialah berhubung kuil Hindu Sri Muneswaran Kaliyaman di Jalan P. Ramlee.

Kedatangan anggota penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah dihalang oleh penyokong-penyokong pembangkang yang menganggap kehadiran pihak berkuasa adalah untuk meroboh kuil berusia 101 tahun itu.

Malah menyedihkan Ketua Pemuda MIC, T. Mohan dan anggota parti itu juga turut bersama pembangkang terbabit kononnya untuk menyelamatkan kuil tersebut.

Kedudukan sebenar tidak dinyatakan oleh pembangkang dan MIC tetapi mereka lebih bersikap emosi dan perkauman.

Malah Mohan menuntut agar Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Seri Tengku Adnan Mansor meletakkan jawatan berhubung isu itu.

Dalam kenyataan dan penjelasannya kepada pihak media dan blogger, Tengku Adnan menjelaskan DBKL sesekali tidak berniat untuk merobohkan kuil tersebut.

Apa yang ingin dilakukan oleh DBKL ialah merobohkan sebuah restoran haram yang terletak di dalam kuil tersebut.

Dari segi undang-undang, tempat agama seperti kuil, tokong, gereja hatta masjid sekali pun tidak boleh menempatkan premis perniagaan seperti restoran.

Tempat ini adalah semata-mata untuk tujuan ibadat dan tidak boleh disalahgunakan sebagai lokasi perniagaan.

Di dalam kes kuil tersebut, restoran haram itu telah menjadi tempat persinggahan dan berhimpun kumpulan-kumpulan gengster India.

Inilah yang merisaukan penganut Hindu yang datang ke kuil itu untuk melakukan upacara sembahyang.

Tindakan tegas pihak polis membanteras kumpulan samseng dan gengster melalui Ops Cantas Khas telah menunjukkan impak yang positif dan dipuji rakyat.

Apatah lagi jika premis kuil dijadikan markas kumpulan gengster, maka pihak polis tidak akan berkompromi sama sekali demi keselamatan awam.

Bagaimanapun pembangkang telah menggunakan isu ini untuk menuduh kerajaan bersikap zalim malah perkauman untuk menindas kaum India walhal niat sebenar adalah untuk mengelakkan gejala gengsterisme di kuil tersebut.

Kerajaan tidak perlu apologetik dalam hal ini kerana ia dilakukan berlandaskan undang-undang dan bagi mencapai tujuan yang lebih besar iaitu menjaga keselamatan rakyat.

Ops Cantas Khas perlu diperluaskan lagi bagi menyaring semua tempat-tempat ibadat bagi memastikan ianya tidak disalahgunakan untuk menjalankan kegiatan yang bertentangan dengan undang-undang negara.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

RAPERA ..

Posted: 05 Sep 2013 01:03 AM PDT

RAPERA ..


A Saudi conspiracy?

Posted: 04 Sep 2013 02:13 AM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 04 Sep 2013 11:34 PM PDT

Panglima Perang Cyber


@Mustafa_Mohamed Minta Rakyat Fahami Tindakan @NajibRazak Kurangkan Subsidi Demi Masa Depan Generasi

Posted: 04 Sep 2013 11:22 PM PDT

NANNING - CHINA. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed meminta rakyat supaya bersabar dan memahami bahawa tindakan kerajaan mengurangkan subsidi bertujuan mengelak kesan yang lebih buruk atau "meletup" pada masa depan.

"Rakyat kena bersabar dan faham apa yang kita buat, semuanya semata-mata untuk kebaikan rakyat dan kerajaan. Kalau kita teruskan (subsidi), akan bagi kesan yang lebih serius kepada negara," katanya.

Beliau berkata kerajaan memberi subsidi untuk barangan keperluan seperti tepung, minyak masak, tong gas dan sebagainya, namun kerajaan mesti mengawal defisit yang boleh menjejaskan penarafan kredit Malaysia.

"Apabila defisit kita bertambah, penarafan kita menurun, persepsi negara negatif, dan ini akan menjejas pelaburan masa depan dan menyusahkan cucu-cicit kita, kata Mustapa pada sidang media selepas perbincangan dengan peserta pameran Malaysia pada Ekspo China-Asean ke-10 (CAEXPO).

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kenaikan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen seliter berkuat kuasa pada Selasa.

Mustapa berharap tindakan mengurangkan subsidi ini tidak memberi kesan yang terlalu besar kepada rakyat.

"Kita akan mengurangkannya secara perlahan-lahan," katanya.

Beliau berkata kerajaan membelanjakan RM20 bilion setahun ke atas subsidi minyak dan gas, yang merupakan angka yang besar.

"Kita bukannya tak boleh beri subsidi... kerajaan akan terus bagi subsidi, namun jumlahnya kena dikawal," katanya.

Pada Julai, agensi penarafan dunia Fitch Ratings menyemak unjuran penarafan kredit Malaysia daripada stabil kepada negatif. - Bernama

Harga Ron97 Dinaikkan 15 Sen kepada RM2.85 Seliter Mula Hari ini

Posted: 04 Sep 2013 10:40 PM PDT

minyakxx
Harga RON97 dinaikkan 15 sen kepada RM2.85 seliter mulai tengah malam ini.
Presiden Persatuan Peniaga Petroleum Malaysia (PDAM) Datuk Hashim Othman mengesahkan kenaikan harga itu dalam temu bual dengan Bernama Rabu.
Beliau berkata harga RON97 perlu diselaraskan berikutan kenaikan harga minyak dunia, selain ringgit yang susut nilai berbanding dolar Amerika Syarikat (US).
RON97 tidak disubsidi oleh kerajaan dan harga ditentukan oleh apungan terurus berdasarkan kuasa pasaran.
Harga minyak dunia meningkat dengan minyak mentah Brent meningkat kepada AS$115.56 setong berikutan kebimbangan terhadap ancaman oleh Amerika Syarikat untuk menyerang Syria yang akan menjejaskan bekalan minyak Timur Tengah.-4/9/2013

Gambar Sekitar Jamuan Hari Raya UMNO Putrajaya - UMB & Majlis Belia cc @TengkuAdnanReal @Tunfaisal

Posted: 04 Sep 2013 10:27 PM PDT

Tengku Adnan Mansor bersama kepimpinan UMNO dan Sayap di Putrajaya membelah pulut kuning

Calon NKP & MT UMNO bersama pemimpin mahasiswa

Puteri UMNO Putrajaya


Bakal Ketua Pemuda Kelantan (jika menang) baju merah dua dari kiri Shahrul Nasrun bersama Armand (kanan sekali) Jamawi dan Khaidir.

Mesti Tengok : 11 Video Isu Wahabi Diulas Oleh Ulama Popular Tanah Air

Posted: 04 Sep 2013 10:02 PM PDT


1. Adakah Wahabi keluar dari Islam http://www.youtube.com/

2. Ulama tolak Syeikh AlBani http://www.youtube.com/

3. Kesesatan Wahabi http://www.youtube.com/

4. Sejarah Wahabi http://www.youtube.com/

5. Tokoh Hadis Syeikh Alawy Al Maliki Keturunan Nabi dikafir Wahabihttp://www.youtube.com/

6. Bantahan terhadap Dr Asri hentam pelajar pondok http://www.youtube.com/

7. Wahabi mahu roboh maqam Nabi saw http://www.youtube.com/

8. Wahabi sesat dan menyesatkan http://www.youtube.com/

9. Debat Nik Aziz wahabi http://www.youtube.com/

10. Syeikh Azhar : Wahabi Anjing Neraka http://www.youtube.com/

11. Dr Uthman elMuhammady Isu Bidaah Wahabi http://www.youtube.com/

Pandangan Tun Mahathir Kenaikan Harga Minyak

Posted: 04 Sep 2013 07:25 PM PDT

Filem Tanda Putera Gagal Digagalkan Pihak Tertentu - Mari Menontonnya Di Pawagam

Posted: 04 Sep 2013 06:56 PM PDT


Tak henti-henti Tanda Putera dihina, dikutuk dan diperlecehkan oleh media-media perdana dan alternatif. 

Malay Mail siarkan gambar orang kelar poster Tanda Putera
Semua nak cari salah sampai katanya kurang keterampilan orang India dalam filem tu. Eh karater Kara tu bukan ke orang India Punjabi. Inspektor Kulasingam yang terbunuh itu bukan ke India?

Dah tak dapat kesan tuduhianya rasis setelah kaum Cin ayang lihat kata ianya tak ada apa-apa, mereka pula timbulkan isu jualan rendah. Alahai ... filem lain ada sampai tak sampai 10 orang satu panggung. 


The Star angle kan gambar supaya nampak kosong. Macam kita tak tahu.... Baca Helen AngSINISINI, dan SINI tentang sabotaj media Cina. Rasanya Helen pasti sudah tonton dan yakin ianya tak ada apa-apa dan seimbang.

Berikut kenyataan Datin Paduka Shuhaimi Baba yang masih gigih dengan filem karyanya;




Prestasi tayangan filem TANDA PUTERA pada hujung minggu lalu agak di luar jangkaan. Beberapa Tweet dan komen di media sosial melaporkan fenomena penonton –penonton di beberapa pawagam memberikan 'standing ovation' atau tepukan gemuruh sebaik sahaja filem tamat, walaupun tanpa kehadiran pengarah atau pelakon utama filem ini.

Ini adalah maklumbalas yang amat dialu-alukan dan berlainan dengan laporan oleh media tertentu, lengkap dengan gambar menunjukkan panggung  yang hanya mempunyai 30 orang penonton  waktu tayangan tengah hari di sebuah pawagam di Pulau Pinang, pada hari kerja.

Kami kurang pasti mengapa ini di gembar gemburkan memandangkan kekurangan penonton pada hari kerja adalah sesuatu yang biasa walaupun bagi filem blockbuster Hollywood.  Membaca berita ini, seorang kawan menceritakan bagaimana dia dan suami pernah menonton filem James Bond, "Skyfall" di hari kerja dan hanya mereka berdua sahaja dalam panggung di Kompleks beli-belah yang terletak di Kelana Jaya itu! Manakala seorang lagi membawa anak perempuan dan rakan-rakannya menonton filem terbaru, "One Direction- This is us" di Kompleks beli-belah di Bandar Utama pada Isnin lalu dan mendapati hanya 9 orang dalam panggung itu! Mengapa tiada gembar gembur atau sebarang laporan tentang panggung yang hampir kosong ini? Apakah motif di sebalik laporan teruk atas filem Tanda Putera?

Dan paling memualkan, terdapat individu tidak bertanggungjawab yang telah mencuri foto stil daripada Facebook Tanda Putera dan mendakwa apa yang terdapat dalam foto stil itu adalah kesilapan teknikal yang ketara dalam filem ini. Ini suatu pembohongan besar yang tidak ada dalam filem.  Paling mengecewakan, fitnah ini turut dimasukkan, tanpa selidik, oleh sebuah stesen TV swasta dalam buletin beritanya yang antara lain menyatakan harapan "ia memberi suatu pengajaran kepada pembikin filem supaya tidak mengulangi kesilapan teknikal sebegitu pada masa depan".  Kami akan membawa perkara ini kepada Suruhanjaya Multimedia dan akan mendapatkan pandangan peguam tentang tindakan seterusnya.

Namun, walaupun menerima hentaman dan sindiran oleh beberapa pihak termasuk beberapa Pemimpin Politik, yang cuba memperlekeh dan menimbulkan kebencian kepada filem ini dan pengarahnya,  kami  sangat bersyukur kutipan filem TANDA PUTERA boleh dikatakan baik, terutama bagi sebuah filem bergenre sejarah.

Kepada pembenci filem ini yang melabelkan nya filem UMNO, mana mungkin pawagam tidak dipenuhi ahli UMNO seramai 3 juta orang itu pada 4 hari pertama filem ini ditayangkan. Sudah tentu pecah panggung dan mencatat pungutan box office berjuta-juta ringgit !

Mereka sepatutnya memohon maaf kerana fitnah yang melampau tapi kami tidaklah berharap sangat. Yang lebih penting dan kami hargai adalah sokong kuat yang kami terima. Permintaan bagi **tayangan khas oleh syarikat/orang persendirian di lokasi pilihan mereka serta tempahan secara berkumpulan yang kian meningkat dijangka berkesan menambah jumlah kutipan.

Kami amat berterima kasih dan menghargai semua pihak, terutama sekali rakan Facebook Tanda Putera serta penonton yang telah menzahirkan sokongan mereka kepada filem ini, malah telah turut menonton filem ini lebih dari sekali bersama kaum keluarga. Kepada mereka yang masih belum menonton, kami harap dapat meluangkan masa menonton Tanda Putera sebelum berakhir tayangannya di pawagam kelak.


DP Shuhaimi Baba
Penerbit/ Pengarah Tanda Putera/ Pesona Pictures Sdn Bhd
3 September 2013

** Bagi tempahan tayangan khas di lokasi pilihan, sila hubungi  talian 03-7728 2427.
dari blog http://theunspinners.blogspot.com/2013/09/sabotaj-ahli-politik-dan-media-cina.html

Email : Blogger perlu guna penulisan seimbang kritik PM @NajibRazak

Posted: 04 Sep 2013 06:02 AM PDT

PENULISAN BLOG OUTSIDE THE BOX PERLU SEIMBANG, PROFESSIONAL

Berbanding dunia media percetakan atau elektronik, alam maya mempunyai kebebasan yang lebih meluas dan tidak terbatas.

Sesiapa sahaja boleh mengatakan atau menulis sesuka hati mereka tanpa perlu mendedahkan identiti sebenar.

Yang mempunyai blog atau laman web sendiri boleh juga berkarya atas nama mereka tanpa sekatan atau kekangan jika dibandingkan media arus perdana.

Apa pun sama ada ianya media tradisional mahupun baru, setiap individu atau organisasi yang terlibat dalam sektor media, perlu bertanggunbgjawab dan mempunyai etika kewartawanan yang telus dan berhemah.


Di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak beliau telah menjanji ruang yang cukup luas dan selesa untuk semua rakyat Malaysia berpartisipasi dalam memberi ide-ide serta menyalurkan kritikan-kritikan yang sihat agar perjalanan kerajaan boleh ditambahbaik dari masa ke semasa.

Dalan hal ini beliau amat bersikap liberal dan terbuka kerana kerajaan sendiri sudah mengakui zaman di mana kerajaan mengetahui semuanya sudah berakhir.

Ini kerana dengan kemunculan dan kemajuan media baru atau sosial, tidak lagi lagi sumber berita atau maklumat ang tidak boleh diakses atau disampaikan kepada dunia dalam sekelip mata.

Namun ini tidak bermakna sesiapa sahaja boleh berbuat apa sahaja kepada sesiapa sahaja tanpa tanggungjawab dan implikasinya.

Ini termasuk memfitnah, menohmah, memaki hamun serta menaburkan kata-kata kesat terhadap mana-mana individu termasuk perdana menteri sendiri.

Blog-blog yang dipunyai pembangkang atau condong kepada mereka sememangnyya itulah kerja buruk yang mereka buat saban hari.

Memfitnah perdana menteri dan kerajaan adalah sebahagian daripada tugasan mereka.

Namun ada juga blog-blog yang lebih berhemah dan banyak yang pro-kerajaan kadangkala bersikap 'over enthusiastic' atau berlebih-lebihan samada memuji atau mengkritik.

Tidak salah jika memuji dasar atai tindakan kerajaan yang baik dan menguntungkan rakyat.

Juga tidak salah untuk mengkritik kerajaan jika terdapat mana-mana keputusan atau polisi yang merugikan rakyat atau negara.

Tetapi kritikan hendaklah berpandukan kepada hujah yang kukuh dan fakta serta statistik yang betul atau 'bona fide'.

Umpamanya blog Outside The Box yang dkendalikan oleh Presiden Bloghouse, Syed Akbar Ali telah dilihat sebagai amat ekstrem dalam menghentam dan mengkritik Perdana Menteri.

Blog ini adalah pro kerajaan dan di masa lalu ia dihormati kerana mengeluarkan pandangan serta penulisan yang seimbang.

Itulah sepatutnya yang menjadi panduan kepada mana-mana penulis media iaitu penulisan harus seimbang pro dan kontranya.

Bagaimana penulisan Syed Ali kebelakangan ini lebih banyak condong kepada kritikan terhadap Datuk Seri Najib yang boleh dianggap menghina.

Perkataan-perkataan yang digunakan juga untuk menghemburkan kemarahannya berkaitan isu TPPA umpamanya amat menjengelkan pembaca.

Istilah seperti 'bodoh', 'moron', 'stupid' seringkali diungkap di dalam komentar beliau yang ditujukan kepada anggota Kabinet, penasihat perdana menteri malah Datuk Seri Najib.

Jika tidak setuju dengan pandangan perdana menteri atau dasar kerajaan, kritik lah secara professional dan beretika dan janganlah sampai ketahap menghina perilaku atau peribadi mana-mana individu.

Perdana Menteri juga adalah manusia dan mempunyai hak sebagai rakyat Malaysia tetapi oleh kerana beliau menerajui sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dan mengutamakan rakyat maka baginya tindakan menyaman sesiapa yang mengkritiknya walau sehebat mana tidaklah dilihat bersikap terbuka.

Maka seringkali beliau dicerca dan dimaki tanpa boleh berbuat apa-apa.

Begitu juga dengan blog Outside The Box seharusnya lebih bersikap terbuka dan tidak dipengaruhi emosi melampau dan kemarahan yang meluap-luap.

Ini kerana jika menulis dalam keadaan marah, kadangkala kesimbangan kadungan tulisan yang dihasilkan akan menjadi bias atau berat sebelah mengikut perasaan yang tidak juga seimbang ketika berkarya.

Jadinya walaupun niat mahu memberi nasihat atau menegur secara ikhlas akhirnya pembawakan tulisan yang dihasilkan akan lebih memaparkan emosi kemarahan si penulis.

Maka mesej yang ingin disampaikan kepada pembaca tidak dapat disalurkan sepenuhnya kerana sebahagian besar daripada penulisan itu adalah mengenai kemarahan si penulis dan bukannya mesej yang hendak disampaikan.

ends


Panglima : Kandungan email ini adalah seperti yang saya pegang selama ini dalam penulisan.

Semoga ia juga dipraktikkan oleh kita semua.

Sajak untuk PM @NajibRazak - Bila Minyak Naik !

Posted: 04 Sep 2013 05:32 AM PDT



Bila Minyak Naik...


Bila minyak naik kita mula menjerit.
Terlupa gaji penjawat awam dah pun naik.

Bila minyak naik kita mengamuk,
Padahal kuasa beli pengguna bukan lagi besar nyamuk.

Bila minyak naik kita sedar bisnes kita sudah jauh maju banding dahulu.

Bila minyak naik kita tahu kelajuan kenderaan kita boleh diperlahan tidak memandu selaju kereta F1

Bila minyak naik kita mengutuk macam pakar ekonomi,
Kata kerajaan tidak pandai mengurus negeri,
Walau hanya kerja sebagai kerani.

Bila minyak naik ramai juga yang naik minyak,
Sedangkan kita bukan tak ada otak tak boleh fikir cara mengatasinya.

Bila minyak naik kita salahkan semua pihak,
Padahal kita sudah belajar rezeki di tangan Allah,
Yang Maha Berkuasa menambahkan rezeki anak isteri kita.

Nampak jelas bila minyak naik,
Nafsu syahwat juga naik petanda iman kita rupanya sudah lama tidak naik.

Bila minyak naik baru kita mula teringat 
Doa dan usaha boleh menjadi penawarnya.

Rupanya bila minyak naik nampak jelas di mana kedudukan kita di sisi Allah yang menyuruh kita mensyukuri dan sabar ujian dariNya.

Bila minyak naik kita mula belajar berhemat,
menggunakan sumber tenaga yang akan pupus jika diguna sewenang-wenangnya.

Bila minyak naik barang pun naik namun kita lebih tahu cara mengatasinya.

Jangan kerana minyak naik kita lupa segala jasa baik kerajaan yang banyak membantu rakyat jelata.


Sajak ini sudah disiar di FB





Sent from my iPhone

Iphone 5s & 5c akan dilancar 10 September 2013

Posted: 04 Sep 2013 04:41 AM PDT

Pindaan Akta Jenayah - Syabas DS @Zahid_Hamidi

Posted: 04 Sep 2013 03:13 AM PDT

Pindaaan Akta Jenayah 1959: Pengumuman Yang Dinanti-nanti

Kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi untuk meminda Akta Pencegahan Jenayah (PCA) 1959 disambut rakyat dengan keluhan kelegaan. Deraf akta tersebut kini sedang dirangka bagi memberi kuasa yang lebih menyeluruh kepada pihak polis dalam aspek pencegahan jenayah.

Semenjak penghapusan Akta Pencegahan, rakyat hidup dalam keresahan dan kebimbangan lantaran peningkatan kadar jenayah di seluruh pelusuk negara, terutama sekali jenayah pembunuhan.

Walaupun ia dilihat sebagai pembunuhan terancang iaitu antara kumpulan kongsi gelap, namun ia tidak mampu menenangkan rakyat. Rata-rata masyarakat berada dalam keadaan takut setelah menyedari bahawa kongsi-kongsi gelap berada di mana-mana saja di kalangan rakyat biasa.

Justeru, masyarakat amat berterima kasih kepada Datuk Seri Zahid yang telah memperlihatkan kesedaran, keprihatinan dan komitmen yang tinggi untuk membanteras jenayah serta membendung kegiatan kongsi-kongsi gelap. Ketegasan beliau mendapat pujian ramai sekali gus membentuk persepsi positif terhadap kerajaan.

Dan hari ini, pengumuman beliau mengenai deraf pindaan Akta Pencegahan ini telah meningkatkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan.

Harapan rakyat agar kerajaan mengabaikan sahaja suara-suara sumbang pembangkang yang pastinya menentang kenyataan Datuk Seri Zahid.

Apa yang kita lihat ialah, pembangkang mengalu-alukan peningkatan kadar jenayah kerana ia memberi mereka peluru untuk memburuk-burukkan kerajaan. Ini terbukti apabila beberapa pemimpin pembangkang tampil secara nyata untuk membela penjenayah serta mempersoalkan tindakan tegas pihak polis.

Jelas, pembangkang sedikit pun tidak peduli akan nasib rakyat asalkan mendapat sedikit keuntungan politik.

Akibatnya, kini rakyat sudah semakin sedar akan niat jahat pembangkang yang mendesak penghapusan Akta-akta Pencegahan dan ISA suatu ketika dahulu. Rakyat sudah membuka mata bahawa desakan pembangkang itu tidak membawa kebaikan kepada sesiapa, malah membawa mudarat yang besar.

Dengan itu, rakyat menyokong sepenuhnya Datuk Seri Zahid untuk merangka pindaan Akta Pencegahan Jenayah yang memberi lebih kuasa yang lebih menyeluruh kepada PDRM untuk membendung dan membanteras jenayah.

Pembangkang guna isu kuil hasut rakyat desak @TengkuAdnanReal Letak Jawatan

Posted: 04 Sep 2013 03:10 AM PDT

PEMBANGKANG GUNA ISU KUIL TIMBUL KETEGANGAN KAUM

Kejayaan Dap menggukuhkan kedudukan di Parlimen kepada 38 kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu menjadi petanda bahawa kemelut perkauman di negara ini akan bertambah buruk.

Malah sebelum dan pasca PRU 2008 negara sudah dibelenggu dengan pelbagai isu yang dikaitkan dengan isu rasisme.

Daripada isu kematian suspek berbangsa India di dalam tahanan, isu roti Gardenia, hinggalah kepada isu kematian seorang pembantu Exco Selangor, Teoh Beng Hock - semuanya dilihat dari kacamata perkauman oleh pembangkang.

Setelah Dap mengekalkan kekuasaan di Pulau Pinang dan PKR di Selangor, insiden yang menjurus kepada persoalan perkauman menjadi bertambah serius.

Isu kecil yang membabitkan kantin sementara di SK Seri Pristina di Sg Buloh juga boleh dibesar-besarkan menjadi isu perkauman yang besar.

Sekolah tidak lagi menjadi medan memberi pelajaran kepada anak-anak tanpa mengira bangsa atau agama tetapi telah dieksploitasi menjadi gelangggang politik oleh pembangkang.

Yang menjadi mangsa adalah murid-murid sendiri yang diibaratkan sehelai kain putih yang bersih dan tidak dicemari oleh politik jijik yang di bawa oleh pakatan pembangkang.

Pembangkang tidak mempunyai nilai moral atau etika sehingga sekolah dan pusat pengajian tinggi pun sanggup dikorbankan bagi agenda politik mereka.

Isu terbaru yang ingin dijadikan bahan perkauman oleh pembangkang ialah berhubung kuil Hindu Sri Muneswaran Kaliyaman di Jalan P. Ramlee.

Kedatangan anggota penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah dihalang oleh penyokong-penyokong pembangkang yang menganggap kehadiran pihak berkuasa adalah untuk meroboh kuil berusia 101 tahun itu.

Malah menyedihkan Ketua Pemuda MIC, T. Mohan dan anggota parti itu juga turut bersama pembangkang terbabit kononnya untuk menyelamatkan kuil tersebut.

Kedudukan sebenar tidak dinyatakan oleh pembangkang dan MIC tetapi mereka lebih bersikap emosi dan perkauman.

Malah Mohan menuntut agar Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Seri Tengku Adnan Mansor meletakkan jawatan berhubung isu itu.

Dalam kenyataan dan penjelasannya kepada pihak media dan blogger, Tengku Adnan menjelaskan DBKL sesekali tidak berniat untuk merobohkan kuil tersebut.

Apa yang ingin dilakukan oleh DBKL ialah merobohkan sebuah restoran haram yang terletak di dalam kuil tersebut.

Dari segi undang-undang, tempat agama seperti kuil, tokong, gereja hatta masjid sekali pun tidak boleh menempatkan premis perniagaan seperti restoran.

Tempat ini adalah semata-mata untuk tujuan ibadat dan tidak boleh disalahgunakan sebagai lokasi perniagaan.

Di dalam kes kuil tersebut, restoran haram itu telah menjadi tempat persinggahan dan berhimpun kumpulan-kumpulan gengster India.

Inilah yang merisaukan penganut Hindu yang datang ke kuil itu untuk melakukan upacara sembahyang.

Tindakan tegas pihak polis membanteras kumpulan samseng dan gengster melalui Ops Cantas Khas telah menunjukkan impak yang positif dan dipuji rakyat.

Apatah lagi jika premis kuil dijadikan markas kumpulan gengster, maka pihak polis tidak akan berkompromi sama sekali demi keselamatan awam.

Bagaimanapun pembangkang telah menggunakan isu ini untuk menuduh kerajaan bersikap zalim malah perkauman untuk menindas kaum India walhal niat sebenar adalah untuk mengelakkan gejala gengsterisme di kuil tersebut.

Kerajaan tidak perlu apologetik dalam hal ini kerana ia dilakukan berlandaskan undang-undang dan bagi mencapai tujuan yang lebih besar iaitu menjaga keselamatan rakyat.

Ops Cantas Khas perlu diperluaskan lagi bagi menyaring semua tempat-tempat ibadat bagi memastikan ianya tidak disalahgunakan untuk menjalankan kegiatan yang bertentangan dengan undang-undang negara.

ends






Gambar @shahrizatjalil dan @Azalina di rumah terbuka isteri PM @NajibRazak semalam

Posted: 04 Sep 2013 02:13 AM PDT


Kita biarkan demokrasi memilih selepas kita menjelaskan siapakah yang lebih layak antara yang layak. Rasanya dengan dunia maklumat hujung jari kita tidak sukar mengetahui kebolehan seseorang pemimpin yang bakal memimpin sayap wanita UMNO sebelum atau selepas pemilihan ini.

Diucapkan selamat berjaya kepada DS Shahrizat dan selamat mencuba kepada Datuk Seri Azalina Othman.

Only the best can win ! 

Kuliah Ustaz Syed Faiz Eydrus di Rumah @Mustafa_Mohamed ( Tok Pa ) - Bab Ilmu & Isu Mesir

Posted: 03 Sep 2013 11:53 PM PDT


sekupangdua

Posted: 04 Sep 2013 11:28 PM PDT

sekupangdua


PASAR JUAL DAGING HAIWAN PELIK DI INDONESIA

Posted: 04 Sep 2013 08:30 PM PDT




Pasar Beriman Tomohon di Sulawesi Utara sekilas kelihatan seperti pasar tradisional seperti pada umumnya. Ada yang menjual daging , ikan , sayur- sayuran , serta bahan makanan dan barang dapur . Namun apabila kita melangkahkan kaki lebih jauh lagi ke dalam pasar , kita akan menemui peniaga-peniaga yang pelik yang menjual binatang yang tidak patut dimakan.

Bandar Tomohon yang dapat ditempuhi sekitar satu jam dari bandar Manado ini merupakan salah satu tarikan di Sulawesi Utara kerana alamnya yang indah. Bandar ini terletak di antara Gunung Mahawu dan Gunung Lokon .

Nah , Pasar Beriman Tomohon adalah salah satu destinasi pelancongan . Pasar ini selalunya ramai pembeli tiap hari dan intensitasnya akan meningkat saat akhir pekan seperti Sabtu- Ahad. Pada Sabtu dan Ahad biasanya jalan menuju pasaran akan kesesakan kerana banyaknya pengangkutan awam dan kereta peribadi yang bergerak menuju pasar ini.
Apa yang menarik dari pasar ini? Di samping menjual pelbagai keperluan sehari -hari, pasar ini juga menjual pelbagai jenis daging dan binatang. Dan binatang yang dijual tidak akan anda dapati di pasar - pasar tradisional lain di Indonesia. Binatang- binatang ini , baik yang dijual dalam keadaan hidup atau sudah mati , biasa dijadikan santapan bagi penduduk sekitar Tomohon .


 daging babi

Binatang pertama yang terlihat adalah babi yang sudah mati. Babi ini diangkut dengan basikal motor oleh peniaganya . Daging babi ini masih segar dan ukurannya sangat besar. Apabila anda melangkah masuk ke pasar maka anda akan melihat longgokan tikus yang telah dibakar . Nampaknya tikus menjadi salah satu barang dagangan yang cukup laris, kerana banyak peniaga yang menjajakan binatang ini.



Daging tikus bakar

Babi hutan pun dijual di pasar ini. Berbeza dengan babi ternak yang ukurannya besar dan berwarna putih , saiz babi hutan lebih kecil dengan bulu berwarna hitam. Sebahagian sudah di buang kulit, dan sebagian lainnya masih segar.

Ada pula satu peniaga yang menjual ular sawar dan sudah disembelih . Kelihatan beberapa pembeli tengah menunggu daging ular dipotong dan ditimbang . Kelawar juga dijual sebagai bahan masakan , sayapnya sudah dipisahkan dari tubuhnya.


Daging ular sawa


Binatang lain yang seolah-olah juga banyak dijual di Pasar Tomohon adalah anjing. Ada anjing -anjing yang masih hidup yang akan dibunuh dengan cara dipukul oleh penjualnya bila ada pembeli. Ada pula anjing- anjing yang sudah dibakar dan disiat kulitnya . Anjing -anjing ini dibakar dalam keadaan segar . Sesiapa yang tidak pernah melawat pasr unik ini pasti akan merasa ngeri.

Yang juga menyeramkan adalah kucing bakar. Kucing- kucing tersebut juga telah diberi berbagai macam perisa tradisional. Satu ekor kucing dijual dengan harga Rp 100 ribu. Tidak seperti  peniaga haiwan " eksotik " yang lain , sebab hanya ada satu peniaga saja yang menjual kucing.




Kepala babi dan daging anjing bakar
daging kelawar

Menurut masyarakat setempat, hanya babi dan anjing yang cukup umum digunakan di wilayah Sulawesi Utara. Kucing dan tikus merupakan bahan masakan khas Tomohon saja . " Kebanyakan yang makan kucing adalah anak muda. Setiap suku dan daerah memang mempunyai makanan khas yang dan kebudayaan yang berbeza-beza. Dan inilah yang membuat Indonesia sangat kaya dengan makanan yang pelik dan unik .

SPARE PART GANTIAN ANGGOTA TUBUH BADAN MANUSIA DI RUSSIA

Posted: 04 Sep 2013 03:00 AM PDT













SUMBER : GILAKAH AKU

DIBAKAR HIDUP-HIDUP KERANA MENCURI OLEH MAKAMAH RAKYAT

Posted: 03 Sep 2013 11:32 PM PDT

Satu lagi tragedi hakim jalanan terjadi di Kenya, dua orang pencuri yang ditangkap oleh penduduk. Setelah di tangkap dan dipukul hingga lembik kemudian dua orang pencuri ini dibakar hidup-hidup, sehingga menemui ajal. Dalam gambar-gambar ini anda boleh lihat bagaimana keadaan dua orang yang dikatakan pencuri ini kelihatan menyedihkan dengan keadaan tubuh terbakar, meronta kesakitan.

Sebuah cara kematian yang sangat menakutkan, mati ketika melakukan kejahatan. Bagi saya tidak ada cara kematian yang paling menakutkan selain anda menyaksikan jalan kematian anda sendiri.

Hakim jalanan memberikan keputusan tanpa ampun dan tidak dapat memahami apapun alasan. Hukum jalanan adalah hukum tanpa aturan dan tidak diperlukan peguam. Berhati-hatilah, jangan sampai berurusan dengan hakim jalanan.














SUMBER :  OH BELOG

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 04 Sep 2013 11:25 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Gambar Ini Akan Jadi Sumber Inspirasi Peminat Mountain Bike...

Posted: 04 Sep 2013 07:00 PM PDT

Ini Alasan Kenapa Pemaju Perumahan Cina Tak Mahu Bina Rumah Kos Rendah...

Posted: 04 Sep 2013 12:00 AM PDT


Antara alasan pemaju perumahan membina pembangunan bernilai tinggi bukan semata-mata untuk mendapat keuntungan lebih banyak, tetapi kerana tidak mampu hidup dalam segmen rumah mampu milik, kata beberapa pemaju harta tanah.

Bendahari Kebangsaan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) NK Tong berkata, pemaju tidak mampu terjun ke segmen itu kecuali kosnya dikurangkan. 

Malah rehda meminta kerajaan memberi tanah untuk pembangunan rumah mampu milik.

Itu alasan REHDA...

Lepas nie, jangan haraplah pemaju perumahan akan membina rumah kos rendah atau rumah mampu milik yang bakal menempatkan orang melayu terutama di bandar-bandar besar, maka dengan alasan rehda itu secara tak langsung orang melayu akan di halau keluar dari bandar...

Belantan

Posted: 04 Sep 2013 11:20 PM PDT

Belantan


Fahami kenaikan harga minyak!

Posted: 04 Sep 2013 07:35 PM PDT


Kenaikan harga minyak merupakan isu ekonomi paling sensitif buat rakyat Malaysia. Tindakan merasionalisasikan subsidi minyak adalah satu tindakan yang tidak popular.

Bagi mana-mana pemimpin pun ia boleh mencetuskan dilema kerana perlu membuat pertimbangan sama ada ingin terus menjadi popular yang mana sentiasa kelihatan mementingkan kebajikan rakyat ataupun mengutamakan kedudukan kewangan negara dalam tempoh jangka masa panjang.

Di sinilah, seorang pemimpin kena membuat pertimbangan terbaik. Jika mahukan populariti, nescaya, apa sahaja yang menyenangkan hati rakyat akan dipertahankan.

Namun, dalam tempoh jangka masa panjang kedudukan kewangan negara akan terjejas teruk. Iktibar pemimpin-pemimpin negara Barat yang terlalu menjaga populariti mereka menyebabkan ekonomi negara mereka dilanda kemelesetan teruk.

Sebenarnya apa yang dilakukan oleh kerajaan adalah berdasarkan situasi semasa dan masa hadapan ekonomi dunia dan Malaysia. Pada asasnya, ekonomi dunia masih tidak menentu, bahkan bagi penganalisis dan pakar-pakar ekonomi, terdapat kewajaran kebimbangan ekonomi dunia akan meleset.


Antaranya, ekonomi negara-negara Barat masih belum pulih sepenuhnya. Ekonomi negara-negara berkenaan 'terkepung' dalam kegawatan krisis hutang Eropah.

Pakar-pakar ekonomi mereka masih belum menemui strategi ekonomi terbaik untuk memulihkan ekonomi negara mereka. Begitu juga, apa yang telah berlaku ke atas Amerika Syarikat (AS) apabila Rezab Persekutuan AS pun berura-ura untuk mengurangkan rangsangan ekonomi AS dengan mengurangkan pembelian bon.

Polisi perlonggaran kuantitatif (QE) yang selama ini dilaksanakan oleh Rezab Persekutuan AS mungkin dihentikan, juga boleh menjejaskan ekonomi dunia.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Rezab Persekutuan AS telah banyak menggunakan wang untuk merangsang sistem kewangan AS ekoran terjejas teruk akibat krisis subprima pada tahun 2008. Sekiranya Rezab Persekutuan AS bersetuju untuk melaksanakan pengurangan polisi QE, ekonomi dunia berkemungkinan akan semakin tidak menentu.

Ini terbukti apabila dana ekuiti asing di Malaysia telah dijual dengan banyaknya sejak kebelakangan ini. Tambahan lagi, ringgit Malaysia agak lemah berbanding dolar AS.


Bahkan, minggu lepas, harga minyak dunia setong telah meningkat pada tahap tertinggi dalam tempoh 18 bulan. Tambahan lagi, timbul kebimbangan AS dan sekutu- kutunya akan melancarkan tindakan ketenteraan ke atas Syria.

Keadaan geopolitik di negara-negara Timur Tengah yang masih tidak menentu boleh menjejaskan ekonomi serantau, khasnya dan ekonomi dunia, umumnya. Pastinya ia juga boleh menjejaskan ekonomi Malaysia sama ada secara langsung mahupun tidak langsung.

Di samping itu, kedudukan kewangan dan ekonomi Malaysia juga perlu diambil kira. Ini kerana Malaysia tidak boleh selama- lamanya mencatatkan defisit fiskal. Sasaran defisit fiskal tahun ini adalah pada tahap empat peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Jika tiada tindakan merasionalisasikan subsidi minyak, sasaran ini sukar dicapai. Pada masa yang sama, tahap hutang kerajaan persekutuan mestilah tidak boleh melebihi 55 peratus daripada KDNK.

Begitu juga hasil pendapatan negara tidak boleh kurang daripada perbelanjaan operasi negara. Dengan kata lain, jika kerajaan masih ingin mempertahankan subsidi minyak pada tahap sebelum ini iaitu RM1.90 seliter, maka kerajaan terpaksa membelanjakan lebih banyak wang rakyat berbanding sebelum ini ekoran kenaikan harga minyak dunia. Sedangkan terdapat kekangan dalam kedudukan kewangan negara.


Tidak mustahil, akhirnya, kewangan negara semakin rapuh dan Malaysia terpaksa meningkatkan jumlah hutang luar semata-mata untuk menyenangkan hati rakyat dengan mengekalkan harga minyak pada tahap sedia ada.

Dalam tempoh jangka masa panjang, hutang yang semakin tinggi menyebabkan hasil kerajaan semakin menurun dek kerana terpaksa membyar hutang dan kadar faedah.

Keadaan akan semakin parah apabila perbelanjaan operasi kerajaan pun terpaksa ditampung dengan hutang. Maka, jika ini berlaku, gaji kakitangan kerajaan terpaksa dibayar dengan menggunakan hutang.

Bagaimana mungkin pembangunan negara boleh dilaksanakan dengan baik sekiranya gaji kakitangan awam pun terpaksa dibayar dengan cara meminjam.

Sedangkan umum mengetahui gaji kakitangan awam baru sahaja dinaikkan pada bulan Julai yang lalu. Dijangkakan terdapat pengumuman penting mengenai elaun skim kakitangan awam pada hujung tahun ini hasil kajian kerajaan untuk menambah baik skim-skim kakitangan awam. Sudah tentu setiap pengumuman akan menyebabkan tambahan perbelanjaan kerajaan.

Bayangkan gaji dan elaun kakitangan awam yang semakin meningkat terpaksa ditampung dengan hasil yang sedia ada. Pada masa yang sama, subsidi minyak juga mahu dikekalkan hanya semata-mata inginkan populariti dan menyenangkan hati rakyat.


Nescaya, jika sekiranya hutang kerajaan semakin meningkat dan begitu juga hutang isi rumah pun semakin tinggi, maka, seluruh ekonomi Malaysia akan lumpuh.

Bagaimanapun, ini bukan bermaksud kerajaan hanya perlu duduk diam tanpa berbuat apa-apa untuk membantu rakyat. Susulan kenaikan harga minyak, kerajaan juga telah mengumumkan untuk meringankan beban golongan berpendapatan sederhana yang terhimpit dengan kenaikan harga minyak.

Pengumuman akan dibuat dalam Bajet 2014 nanti. Seperti diketahui, penjimatan subsidi minyak akan disalurkan kepada golongan berpendapatan rendah melalui Banturan Rakyat 1Malaysia (BR1M), manakala golongan berpendapatan sederhana seolah- olah kelihatan diabaikan oleh kerajaan.

Pengumuman kerajaan untuk membantu golongan ini memberi khabar baik kepada mereka. Banyak langkah yang boleh dilakukan untuk membantu mereka dan antaranya adalah dengan mengurangkan kadar cukai pendapatan pada tahap yang terendah.

Membantu semua lapisan rakyat menggambarkan betapa kerajaan tidak ambil mudah apabila 'terpaksa' mengumumkan kenaikan harga minyak. Pastinya, tindakan terbaik adalah dengan menyeimbangkan kemampanan kedudukan kewangan negara dan pada masa yang sama mengutamakan kesejahteraan rakyat.-UMO

Suara Politik
Belantan

Tanda Putera - Shuhaimi pernah diugut bunuh?

Posted: 04 Sep 2013 10:50 AM PDT


Pada mulanya, Datin Paduka Shuhaimi Baba mengharap Tanda Putera sebagai produk dokumentari. Namun, selepas beberapa rakan seperjuangan meminta dia berfikir panjang kerana karya itu layak diangkat ke layar perak, orang kuat Pesona Pictures itu mula menimbang idea berkenaan.

Malah, galakan seorang Menteri yang tahu kajian dan pengumpulan bahan mengenai persahabatan Tun Abdul Razak dan Tun Dr Ismail giat dilakukan, menguatkan lagi semangat Shuhaimi atau Shumi biarpun dia akur cabaran besar menanti di depan mata.


Bukan sedikit keringat, usaha dan wang ringgit dicurahkan sejak 2010 lalu membuatkan individu di sebalik Tanda Putera ini terkilan apabila ada pihak mengheret karyanya ke kancah kontroversi. Lebih menakutkan, Shumi mendapat ancaman bunuh selain ugutan pejabatnya dibakar andai tayangan filem itu diteruskan. Selanjutnya baca di sini.

Suara Politik
Belantan

A. Samad Said Ditahan Bantu Siasatan Kibar Bendera Alternatif?

Posted: 04 Sep 2013 02:36 AM PDT


A. Samad Said ditahan polis awal pagi Rabu bagi membantu siasatan insiden mengibar bendera alternatif pada malam sambutan ulang tahun kemerdekaan Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zainuddin Ahmad, ketika dihubungi, mengesahkan penahanan Sasterawan Negara itu.

"Kita tahan beliau di rumahnya di Bangsar Utama pada kira-kira 12.25 tengah malam dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi bagi membantu siasatan. Kita akan siasat mengikut Akta Hasutan 1948," katanya.

Media sebelum ini melaporkan polis meminta sasterawan itu menyerah diri bagi siasatan lanjut berhubung kes mengibar bendera berkenaan di Dataran Medeka di sini.

Dalam insiden itu, A. Samad dikatakan sedang mendeklamasikan sajak berhampiran bendera merah putih dengan 12 bintang kuning disusun tiga baris dalam empat jalur yang kemudiannya dirampas seorang lelaki.

Isnin lepas, aktivis politik, Hishamuddin Rais dan aktivis mahasiswa, Adam Adli Abdul Halim ditahan bagi membantu siasatan berhubung insiden sama.

Rakaman video berkaitan insiden itu telah dimuat naik di laman sosial.



Suara Politik
Belantan

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 04 Sep 2013 11:18 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Santai Pagi : Jom Layan Lagu Sempena Pengurangan Subsidi.

Posted: 04 Sep 2013 06:18 PM PDT

Lagu Semua Naik Dendangan Ali Mamak.



MyMassa bukan tak sokong langkah rasionalisasi subsidi cuma jangan lupa impak pengurangan subsidi akan menyebabkan kenaikan harga barang.

*Jangan lupa bukan BN je kurangkan subsidi, DAP juga naikkan tarif bil air kat Pulau Pinang. Pembangkang jangan buat-buat lupa pulak!


EKSKLUSIF: PATUTLAH 'TANDA PUTERA" HARAM DAN JIJIK" DISISI LIM KIT SIANG DAN ANAKNYA

Posted: 04 Sep 2013 01:49 AM PDT


Saya telah melihat Tanda Putera malam tadi ( 2 September)  maka saya memahami mengapa Tanda Putera haram disisi  Penasihat DAP Lim Kit Siang dan anaknya  Ketua Menteri Pulau Pinang.

Mereka marah kerana jelas simbol parti DAP (Roket) terlihat dalam kejadian keganasan 13 Mei. Mereka merasa bersalah dan sewajarnya mereka merasa bersalah kerana simbol itu di bawa ke Kampung Bharu dan Datuk Keramat untuk menghalau orang Melayu.

Sebagai seorang wartawan yang tinggal di Kampung Bharu masa itu saya melihat provokasi ini dengan mata kepala saya sendiri.

Pemimpin pemimpin DAP mewarisi semangat yang ditinggalkan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang berbangga dengan orang orang bukan Melayu yang bertanya: Kenaapa ada Waktu Tanah Melayu?kenaapa Keretaapi Tanah Melayu? dan mengapa Raja Melayu?( Baca buku
Memoirs of Lee Kuan Yew)

Pada petang kejadian 13 Mei 1969, saya berada  di kawasan  rumah Ahmad Razali Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor  di Jalan Raja Muda kerana bertugas sebagai wartawan Utusan Melayu. Ketua Pengarang saya Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah(Pak Melan) juga ada bersama.

Pak Melan  diketahui sebagai seorang yang cukup tinggi emosinya  tetapi beliaulah yang  menasihatkan orang ramai yang sedang dalam kepanasan  supaya jangan keluar dari kawasan itu tetapi tiba tiba mereka seperti ayam terlepas dari reban bertempiaran ke jalan raya,menterbalikan kereta dan membunuh manusia yang tercampak keluar apabila beberapa orang yang berlari dari Gombak menjeritkan: Orang kita dah  kena!orang kita dah kena!

Buku 13 Mei oleh Perdana Menteri Pertama ,Tunku Abdul Rahman Putra  dalam pekara ini adalah benar dan tepat.

Saya berlari ke luar  dari perhimpunan itu untuk pulang ke rumah di Kampung Bharu yang berhampiran dengan tempat kEjadian itu dan saya melihat beberapa buah kereta terbalik dan  mayat bergelimpangan. Orang orang yang tidak berdosa telah mati. Saya kutuk, saya tidak dapat menerima kekejaman ini tetapi segera terbayang di mata saya   Lim Kit Siang dan Lee Kuan Yew . Racun yang mereka semai telah membunuh. Mereka langsung tidak pedulikan perasaan orang Melayu.

Sebelumnya  saya lihat sendiri penyokong- penyokong DAP menaiki lori  melalui Kg. Baru dan Datuk Keramat  dengan membawa simbol Roket (DAP) dan berteriak menghalau "Melayu Balik Kampung! Melayu Balik Kampung"

Mereka membawa penyapu dan mengangkat- angkat penyapu.Mereka menjadi berani kerana Lim Kit Siang telah bagitu celupar. Cabaran ini   menjadikan Melayu lebih berani dan lebih agresif. Maka itu sekarang orang Melayu ramai di Kuala Lumpur,sama ada sebagai penjaja di pasar,peniaga besar dan kecil, pelajar,siswa,pendukong universiti- universiti dan sebagai profesional yang menjalankan institusi-institusi kewangan.

Lim Kit Siang tidak boleh halau lagi mereka balik kampung.

Lim Kit Siang tahu bahawa piliahraya ke 13  adalah  peluang terakhir untuk beliau halau Melayu balik kampung tetapi telah gagal dan kegagalan ini adalah untuk selama lamanya dan kerana itulah slogan yang dijeritkan " Ini kalilah."

Populasi Melayu akan bertambah, profesional  Melayu akan semakin ramai. Walaupun tidak dapat dua pertiga kuasa, pemerentahan BN dan  Melayu akan bertambah kukuh terutama kerana orang Cina telah mengasingkan diri.

Dan jika ramai mereka yang mahu menjadi monyet dan kera maka ini akan lebih memudahkan untuk orang Melayu mencapai matlamat mereka.Najib jangan sesal mengatakan Tsunami Cina dan jangan biarkan Khairy menapikan.

Apabila Tun Razak mengajak semua parti berdamai selepas 13 Mei, DAP tidak  mahu ikut serta dalam Majlis Perundingan Negara. Dia mahu terasing dari aliran perdana, dia mahu orang Cina terus menjadi beruk dan kera yang mahu merosakan berjuta bunga.Dia pasti tidak akan berjaya.

Tanda Putera sewajarnya ditonton oleh seluruh generasi muda semua kaum kerana ia  menunjukan manusia- manusia Malaysia dari semua kaum  yang berperi kemanusiaan tinggi dan murni yang  dalam keadaan  runcing dan genting   tidak kehilangan akal , malah Menteri Dalam Negeri  Tun Dr. Ismail dan Perdana Menteri Tun Abdul Razak yang tahu saat kematian mereka telah hampir tetapi terus bersama mencari jalan untuk menjamin masa depan rakyat Malaysia yang harmoni,makmur dan  aman damai.


Tun Razak memberitahu  doctornya :"Saya mahu sedikit masa lagi." tetapi Tun meninggal dalam keadaan negara yang tidak pasti dan Tun Mahathir telah memperkukuhkannya untuk masa depan Malaysia.

Masa depan inilah yang hendak dihancurkan oleh DAP dan juga parti parti Melayu yang telah menjadi alatnya kerana gila kuasa.

Zainudin Maidin - Mantan Menteri Penerangan Malaysia

oyabun

Posted: 04 Sep 2013 11:13 PM PDT

oyabun


Patutlah ‘Tanda Putera’ Jijik Di Mata Kit Siang & Anaknya..?

Posted: 04 Sep 2013 09:36 PM PDT


Saya telah melihat Tanda Putera malam tadi ( 2 September) maka saya memahami mengapa Tanda Putera haram disisi Penasihat DAP Lim Kit Siang dan anaknya Ketua Menteri Pulau Pinang.

Mereka marah kerana jelas simbol parti DAP (Roket) terlihat dalam kejadian keganasan 13 Mei. Mereka merasa bersalah dan sewajarnya mereka merasa bersalah kerana simbol itu di bawa ke Kampung Bharu dan Datuk Keramat untuk menghalau orang Melayu.

Sebagai seorang wartawan yang tinggal di Kampung Bharu masa itu saya melihat provokasi ini dengan mata kepala saya sendiri.

Pemimpin pemimpin DAP mewarisi semangat yang ditinggalkan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang berbangga dengan orang orang bukan Melayu yang bertanya: Kenaapa ada Waktu Tanah Melayu?kenaapa Keretaapi Tanah Melayu? dan mengapa Raja Melayu?
(Baca buku Memoirs of Lee Kuan Yew)

Pada petang kejadian 13 Mei 1969, saya berada di kawasan rumah Ahmad Razali Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda kerana bertugas sebagai wartawan Utusan Melayu. Ketua Pengarang saya Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah(Pak Melan) juga ada bersama.

Pak Melan diketahui sebagai seorang yang cukup tinggi emosinya tetapi beliaulah yang menasihatkan orang ramai yang sedang dalam kepanasan supaya jangan keluar dari kawasan itu tetapi tiba tiba mereka seperti ayam terlepas dari reban bertempiaran ke jalan raya,menterbalikan kereta dan membunuh manusia yang tercampak keluar apabila beberapa orang yang berlari dari Gombak menjeritkan: Orang kita dah kena!orang kita dah kena!

Buku 13 Mei oleh Perdana Menteri Pertama ,Tunku Abdul Rahman Putra dalam pekara ini adalah benar dan tepat.

Saya berlari ke luar dari perhimpunan itu untuk pulang ke rumah di Kampung Bharu yang berhampiran dengan tempat kEjadian itu dan saya melihat beberapa buah kereta terbalik dan mayat bergelimpangan. Orang orang yang tidak berdosa telah mati. Saya kutuk, saya tidak dapat menerima kekejaman ini tetapi segera terbayang di mata saya Lim Kit Siang dan Lee Kuan Yew . Racun yang mereka semai telah membunuh. Mereka langsung tidak pedulikan perasaan orang Melayu.

Sebelumnya saya lihat sendiri penyokong- penyokong DAP menaiki lori melalui Kg. Baru dan Datuk Keramat dengan membawa simbol Roket (DAP) dan berteriak menghalau "Melayu Balik Kampung! Melayu Balik Kampung"

Mereka membawa penyapu dan mengangkat- angkat penyapu.Mereka menjadi berani kerana Lim Kit Siang telah bagitu celupar. Cabaran ini menjadikan Melayu lebih berani dan lebih agresif. Maka itu sekarang orang Melayu ramai di Kuala Lumpur,sama ada sebagai penjaja di pasar,peniaga besar dan kecil, pelajar,siswa,pendukong universiti- universiti dan sebagai profesional yang menjalankan institusi-institusi kewangan.

Lim Kit Siang tidak boleh halau lagi mereka balik kampung.

Lim Kit Siang tahu bahawa piliahraya ke 13 adalah peluang terakhir untuk beliau halau Melayu balik kampung tetapi telah gagal dan kegagalan ini adalah untuk selama lamanya dan kerana itulah slogan yang dijeritkan " Ini kalilah."

Populasi Melayu akan bertambah, profesional Melayu akan semakin ramai. Walaupun tidak dapat dua pertiga kuasa, pemerentahan BN dan Melayu akan bertambah kukuh terutama kerana orang Cina telah mengasingkan diri.

Dan jika ramai mereka yang mahu menjadi monyet dan kera maka ini akan lebih memudahkan untuk orang Melayu mencapai matlamat mereka.Najib jangan sesal mengatakan Tsunami Cina dan jangan biarkan Khairy menapikan.

Apabila Tun Razak mengajak semua parti berdamai selepas 13 Mei, DAP tidak mahu ikut serta dalam Majlis Perundingan Negara. Dia mahu terasing dari aliran perdana, dia mahu orang Cina terus menjadi beruk dan kera yang mahu merosakan berjuta bunga.Dia pasti tidak akan berjaya.

Tanda Putera sewajarnya ditonton oleh seluruh generasi muda semua kaum kerana ia menunjukan manusia- manusia Malaysia dari semua kaum yang berperi kemanusiaan tinggi dan murni yang dalam keadaan runcing dan genting tidak kehilangan akal , malah Menteri Dalam Negeri Tun Dr. Ismail dan Perdana Menteri Tun Abdul Razak yang tahu saat kematian mereka telah hampir tetapi terus bersama mencari jalan untuk menjamin masa depan rakyat Malaysia yang harmoni,makmur dan aman damai.

Tun Razak memberitahu doctornya :"Saya mahu sedikit masa lagi." tetapi Tun meninggal dalam keadaan negara yang tidak pasti dan Tun Mahathir telah memperkukuhkannya untuk masa depan Malaysia.

Masa depan inilah yang hendak dihancurkan oleh DAP dan juga parti parti Melayu yang telah menjadi alatnya kerana gila kuasa.

Oleh : Zamkata

Wasabi Oyabun..

The Unspinners

Posted: 04 Sep 2013 11:07 PM PDT

The Unspinners


Ini papan tanda Hong Kong atau Taiwan?

Posted: 04 Sep 2013 10:30 PM PDT

Posting ditarikbalik, Salah fakta

Posted: 04 Sep 2013 09:30 PM PDT

Sabotaj ahli politik dan media Cina terhadap Tanda Putera gagal

Posted: 04 Sep 2013 06:24 PM PDT

tok gajah

Posted: 04 Sep 2013 09:25 PM PDT

tok gajah


Biarkan ianye berlalu...................

Posted: 04 Sep 2013 08:00 PM PDT

Dah lame juge agaknye Tok tak masuk kelaman blog, Tok agak sebok sikit diladang selepas hari Raye tadi. Nampak nye pare bloggers semakin bertambah meriah dengan terujud nye isu2 seperti filem 'The Village dan Tanda Putera, terkini ujud pule isu berkenaan pengurangan subsidi petrol dan diesel sebanyak RM0.20.

Hari ni nampak nye isu2 yang berkenean filem2 tu dah nampak semakin rede. Sudah tidak ramai lagi blogers yang berminat menulis tentang isu tu. Ape yang sedang hangat di perbincangkan sekarang ialah tentang pengurangan subsidi minyak kerete sebanyak due puluh sen.

Pade pandangan Tok hagre petrol dan diesel TIDAK naik, ianye cume pengurangan subsidi sahaje yang same seperti ape yang berlaku pade pengurangan subsidi gule baru2 ini. Ianye tidak akan mendatangkan ape2 kesan buruk kepade sesiape pun, sebalik nye ianye akan memudahkan pengurusan pentadbiran negare.

Ianye nampak jadi kecuh kerane di permainkan oleh kumpulan yang anti-kerajaan, mereke senghaje menimbulkan kekecuhan dan rase gelisah dikalangan rakyat. Ianye diolah se olah2 kerajaan Malaysia menyusahkan rakyat nye. Sebenar nye ape yang dilakukan oleh kerajaan tu ialah untuk kebaik kan rakyat.

Harge petrol dan diesel di Malaysia masih lagi termurah jike dibandingkan dengan negare2 dirantau Asia ini kecewali Brunai. Indonesia juge salah satu negare pengeluar minyak tetapi harge minyat di negare itu jauh lebih tinggi jike dibandingkan dengan Malaysia.

Seperti pengurangan subsidi gule dulu pun heboh juge, tapi akhir nye ianye sudah rede. Tok yakin kekecuhan pengurangan subsidi petrol dan diesel ni juge akan rede dan lenyap sedikit mase lagi. Buat mase ni kite biarkan saje kuncu2 yang anti-kerajaan tu lelalak ikut sesuke hati nye. Biarkan sahaje ianye berlalu............


PenangWasabi

Posted: 04 Sep 2013 09:20 PM PDT

PenangWasabi


Patutlah ‘Tanda Putera’ Jijik Di Mata Kit Siang & Anaknya..?

Posted: 04 Sep 2013 03:03 AM PDT


Saya telah melihat Tanda Putera malam tadi ( 2 September) maka saya memahami mengapa Tanda Putera haram disisi Penasihat DAP Lim Kit Siang dan anaknya Ketua Menteri Pulau Pinang.

Mereka marah kerana jelas simbol parti DAP (Roket) terlihat dalam kejadian keganasan 13 Mei. Mereka merasa bersalah dan sewajarnya mereka merasa bersalah kerana simbol itu di bawa ke Kampung Bharu dan Datuk Keramat untuk menghalau orang Melayu.

Sebagai seorang wartawan yang tinggal di Kampung Bharu masa itu saya melihat provokasi ini dengan mata kepala saya sendiri.

Pemimpin pemimpin DAP mewarisi semangat yang ditinggalkan oleh Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang berbangga dengan orang orang bukan Melayu yang bertanya: Kenaapa ada Waktu Tanah Melayu?kenaapa Keretaapi Tanah Melayu? dan mengapa Raja Melayu?
(Baca buku Memoirs of Lee Kuan Yew)

Pada petang kejadian 13 Mei 1969, saya berada di kawasan rumah Ahmad Razali Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda kerana bertugas sebagai wartawan Utusan Melayu. Ketua Pengarang saya Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah(Pak Melan) juga ada bersama.

Pak Melan diketahui sebagai seorang yang cukup tinggi emosinya tetapi beliaulah yang menasihatkan orang ramai yang sedang dalam kepanasan supaya jangan keluar dari kawasan itu tetapi tiba tiba mereka seperti ayam terlepas dari reban bertempiaran ke jalan raya,menterbalikan kereta dan membunuh manusia yang tercampak keluar apabila beberapa orang yang berlari dari Gombak menjeritkan: Orang kita dah kena!orang kita dah kena!

Buku 13 Mei oleh Perdana Menteri Pertama ,Tunku Abdul Rahman Putra dalam pekara ini adalah benar dan tepat.

Saya berlari ke luar dari perhimpunan itu untuk pulang ke rumah di Kampung Bharu yang berhampiran dengan tempat kEjadian itu dan saya melihat beberapa buah kereta terbalik dan mayat bergelimpangan. Orang orang yang tidak berdosa telah mati. Saya kutuk, saya tidak dapat menerima kekejaman ini tetapi segera terbayang di mata saya Lim Kit Siang dan Lee Kuan Yew . Racun yang mereka semai telah membunuh. Mereka langsung tidak pedulikan perasaan orang Melayu.

Sebelumnya saya lihat sendiri penyokong- penyokong DAP menaiki lori melalui Kg. Baru dan Datuk Keramat dengan membawa simbol Roket (DAP) dan berteriak menghalau "Melayu Balik Kampung! Melayu Balik Kampung"

Mereka membawa penyapu dan mengangkat- angkat penyapu.Mereka menjadi berani kerana Lim Kit Siang telah bagitu celupar. Cabaran ini menjadikan Melayu lebih berani dan lebih agresif. Maka itu sekarang orang Melayu ramai di Kuala Lumpur,sama ada sebagai penjaja di pasar,peniaga besar dan kecil, pelajar,siswa,pendukong universiti- universiti dan sebagai profesional yang menjalankan institusi-institusi kewangan.

Lim Kit Siang tidak boleh halau lagi mereka balik kampung.

Lim Kit Siang tahu bahawa piliahraya ke 13 adalah peluang terakhir untuk beliau halau Melayu balik kampung tetapi telah gagal dan kegagalan ini adalah untuk selama lamanya dan kerana itulah slogan yang dijeritkan " Ini kalilah."

Populasi Melayu akan bertambah, profesional Melayu akan semakin ramai. Walaupun tidak dapat dua pertiga kuasa, pemerentahan BN dan Melayu akan bertambah kukuh terutama kerana orang Cina telah mengasingkan diri.

Dan jika ramai mereka yang mahu menjadi monyet dan kera maka ini akan lebih memudahkan untuk orang Melayu mencapai matlamat mereka.Najib jangan sesal mengatakan Tsunami Cina dan jangan biarkan Khairy menapikan.

Apabila Tun Razak mengajak semua parti berdamai selepas 13 Mei, DAP tidak mahu ikut serta dalam Majlis Perundingan Negara. Dia mahu terasing dari aliran perdana, dia mahu orang Cina terus menjadi beruk dan kera yang mahu merosakan berjuta bunga.Dia pasti tidak akan berjaya.

Tanda Putera sewajarnya ditonton oleh seluruh generasi muda semua kaum kerana ia menunjukan manusia- manusia Malaysia dari semua kaum yang berperi kemanusiaan tinggi dan murni yang dalam keadaan runcing dan genting tidak kehilangan akal , malah Menteri Dalam Negeri Tun Dr. Ismail dan Perdana Menteri Tun Abdul Razak yang tahu saat kematian mereka telah hampir tetapi terus bersama mencari jalan untuk menjamin masa depan rakyat Malaysia yang harmoni,makmur dan aman damai.

Tun Razak memberitahu doctornya :"Saya mahu sedikit masa lagi." tetapi Tun meninggal dalam keadaan negara yang tidak pasti dan Tun Mahathir telah memperkukuhkannya untuk masa depan Malaysia.

Masa depan inilah yang hendak dihancurkan oleh DAP dan juga parti parti Melayu yang telah menjadi alatnya kerana gila kuasa.

Oleh : Zamkata

Penang Wasabi..

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 04 Sep 2013 09:10 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Ringgit Kembali Kukuh Selepas Pengurangan Subsidi Minyak #20Sen

Posted: 04 Sep 2013 09:00 PM PDT


Artikel The Wall Street Journal pada 30 Julai 2013 yang melaporkan kedudukan ringgit yang lemah disebabkan kelembapan pelaburan asing (baca sini). Ringgit jatuh 8.8% berbanding dollar Amerika kepada 3.2332. Selain itu, Fitch Ratings turut melaporkan keadaan kredit negara beralih dari kedudukan stabil kepada negatif. Dua indikasi ini mengambarkan satu kedudukan yang tidak baik pada ekonomi negara. 

Pada 2 September 2013, kerajaan mengumumkan untuk mengurangkan subsidi sejumlah RM0.20 sen kepada petrol dan diesel. Tindakan yang tidak popular kepada rakyat. Namun antara alasan utama mengapa ianya dibuat adalah untuk mengatasi defisit dan mencapai belanjawan berimbang. 

"Komitmen kerajaan untuk melaksanakan konsolidasi fiskal akan diteruskan bagi mencapai sasaran defisit fiskal dalam lingkungan 3 % kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2015 dan belanjawan berimbang menjelang 2020". Tidak ramai yang faham akan maksud ayat ini jika dibaca dengan emosi dan perasaan.




Masih ramai yang belum menonton video ini, sila tonton dan fahami maksud video ini. Mungkin ianya akan membantu anda untuk memahami maksud kerajaan di atas.

Pada hari Selasa, selepas pengumuman pengurangan subsidi, kedudukan ringgit kembali kukuh dan mencatat peningkatan 0.29%. Pengukuhan ringgit ini kembali menyakinkan semula pelabur terhadap kedudukan ekonomi negara (baca sini). Hanya kurang RM0.20 sen, namun masih ada lagi RM0.63 sen yang dibantu setiap liter kepada rakyat. 

Jika rakyat berfikir sebaliknya, mereka sebenarnya menyumbang 20 sen untuk bersama sama mengukuhkan semula kedudukan ringgit negara. Sumbang 20 sen tetapi yang masih diberi adalah 63 sen. Lebih baik daripada sesetengah negara yang tidak memberi langsung.

20 sen lebih baik berbanding surcaj air yang terus naik 100% di sebuah negeri. 

Tindak dinafikan, hak rakyat perlu terus dibantu untuk kurangkan beban mereka. Kerajaan yang memberikan haknya kepada rakyat juga perlu dibantu untuk bersama sama menjaga ekonomi negara ini. Dengan 20 sen macam macam boleh berlaku. Sebab itu dalam hal ini Tun Mahathir bersetuju dengan pelarasan yang telah dilakukan untuk kebaikan bersama.






Ringgit hits 3-week high after Malaysia cuts fuel subsidies #20Sen

Posted: 04 Sep 2013 07:00 PM PDT


Malaysian ringgit bank notes of different denominations are seen in this picture illustration taken in Kuala Lumpur on Aug 20, 2013. The ringgit hit a three-week high on Tuesday, outperforming some Southeast Asian currencies, as offshore funds bought it after the government cut fuel subsidies to reduce the country's fiscal deficit.

SINGAPORE (Reuters) - The Malaysian ringgit hit a three-week high on Tuesday, outperforming some Southeast Asian currencies, as offshore funds bought it after the government cut fuel subsidies to reduce the country's fiscal deficit.

The ringgit advanced 0.29 per cent to 3.2645 against the US dollar, after hitting 3.2590, its strongest since Aug 13.

That compared with a 0.23 per cent gain for the Thai baht and 0.27 per cent appreciation of the Philippine peso.


Late Monday, Malaysia Prime Minister Najib Razak looked to sidestep political opponents and temper market jitters by cutting fuel subsidies to beef up the country's fiscal position, which had spurred capital outflows. The cuts in petrol subsidies, effective from Tuesday, will save the government an estimated 1.1 billion ringgit (S$429 million) this year and another 3.3 billion ringgit in 2014, he said.

Video Reaksi Rakyat Tentang Pelarasan Subsidi Minyak #20Sen

Posted: 04 Sep 2013 05:00 PM PDT

Komen Tun Mahathir Tentang Kenaikan Harga Minyak #20Sen

Posted: 04 Sep 2013 09:30 AM PDT


Surcaj Air Di Pulau Pinang Naik 100%, Apakah Tidak Bebankan Rakyat Penang?

Posted: 04 Sep 2013 07:57 AM PDT


Profesor Datuk Dr Teo Kok Seong : Sang Saka Malaya Bukan Panji Rasmi

Posted: 03 Sep 2013 11:00 PM PDT


GERAKAN ANTI PKR

Posted: 04 Sep 2013 09:03 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


MAKIN HOT : TOK ALI CALON KE 5 UMUM TANDING NAIB !

Posted: 04 Sep 2013 06:15 PM PDT

KOMEN GODFATHER TENTANG PETROL DOPOSEN.. LUV U TUN !

Posted: 04 Sep 2013 11:38 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan