Isnin, 23 September 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Apa Yang Tersirat

Posted: 23 Sep 2013 01:12 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Pembunuh Pengasas Am-Bank: Four Eyes akhirnya Berjaya Ditangkap

Posted: 22 Sep 2013 11:51 PM PDT

Polis menahan lelaki bersenjata berumur 44 tahun yang didakwa menembak pengasas Bank Arab Malaysian Ahmad Hussain Najadi berdekatan sebuah tokong di Kuala Lumpur, hampir dua bulan lalu.

Menurut laporan media, Kong Swee Kwan - yang turut dikenali sebagai "Four Eyes" - dan dua lagi ditahan di sebuah rumah di Taiping pagi ini.

Polis masih menyiasat pihak yang mengupahnya untuk menembak ahli perniagaan itu.

Hussain, 75, terbunuh manakala isterinya Chong Mei Kuen, 49, cedera apabila ditembak dari jarak dekat pada 29 Julai lalu. 

Sementara itu, Bernama melaporkan suspek utama kes pembunuhan pengasas Arab Malaysian Bank, Hussain Ahmad Najadi, ditahan di Larut Tin Tambahan, Taiping, Perak tengah malam tadi.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata suspek berumur 44 tahun itu ditahan di sebuah rumah pada pukul 12.30 tengah malam susulan maklumat awam.

Turut ditahan ialah dua lelaki, masing-masing berumur 31 dan 26 tahun, yang dipercayai memberi perlindungan kepada suspek, katanya.

"Kesemuanya kini dibawa IPKKL (Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur)untuk siasatan lanjut," katanya dalam sidang media di IPKKL di ibu negara hari ini.

Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan Seksyen 212 Kanun Keseksaan.

Hussain, 75, maut manakala isterinya cedera parah akibat ditembak dari jarak dekat di kawasan parkir kereta sejurus keluar dari tokong Kuan Yin Temple di Lorong Ceylon di sini pada 29 Julai lepas.

Pemilihan Umno: Siapa Pemimpin Perlu Dimenangkan?

Posted: 22 Sep 2013 10:41 PM PDT

PROSES penamaan calon pemilihan pemimpin UMNO Oktober ini telahpun usai. Hanya beberapa jam lagi, tempoh menarik diri akan tamat. Namun, jika tiada calon yang menarik diri, maka jumlah calon-calon akan tetap: Naib Presiden 6, MT 64, Ketua Wanita 3, Naib Ketua 3, Exco 44; Ketua Pemuda 5, Naib Ketua 4, Exco 77; Ketua Puteri 2, Naib Ketua 3, Exco 30.

Bagi AYT daripada sekian ramai mereka yang bertanding, AYT tertarik kepada beberapa calon. Antaranya ialah Datuk Mukhriz Mahathir bagi jawatan Naib Presiden, Khairy Jamaluddin bagi jawatan Ketua Pemuda, Datuk Rahman Dahalan, Datuk Tawfik Abu Bakar Titingan, Datuk Saifudddin Abdullah, Datuk Azalina Othman Said, Datuk Nur Jazlan Mohamamed bagi Jawatan Ahli Majlis Tertinggi dan Datuk Suraya Yaacob bagi jawatan Naib Ketua Wanita.

Mengapa begitu? Ini kerana AYT melihat merekalah barisan pemimpin pelapis yang mempunyai keupayaan dan wawasan untuk membawa negara ke depan. Kenyataan ini tidak bermakna memperkecilkan keupayaan calon lain, tetapi penulis melihat, penyertaan mereka menjadikan pemilihan parti kali ini sungguh menarik dan menjadi perhatian umum secara amnya, dan ahli parti secara khasnya..

Cuba bayangkan betapa senyap dan sepinya serta hambarnya pemilihan Naib Presiden UMNO jika Datuk Mukhriz tidak bertanding? Apakah yang baru yang boleh ditawarkan oleh UMNO tanpa adanya calon muka baru yang bertanding? Apakah perubahan yang boleh diharapkan dari UMNO jika sekadar muka lama sahaja yang bertanding? Apa transformasi yang boleh berlaku? Oleh sebab itulah AYT melihat bahawa
penyertaan Mukhriz, walaupun di saat-saat akhir, menjadikan pemilihan parti kali ini menjadi tumpuan.

Penyertaan Mukhriz, ada yang beranggapan sebagai jelmaan bapanya Tun Mahathir. Malah Menteri Besar Kedah pernah berkata, memang beliau bersyukur kerana ber "bin"kan Tun Dr Mahathir; namun pada hakekatnya, kata beliau, beliau mempunyai caranya sendiri.

Anggapan bahawa Menteri Besar Kedah itu jelmaan bapanya, adalah satu tanggapan yang kurang adil kepada beliau. Jika pun beliau masih dibayangi oleh ayahnya, namun pada hakekatnya, beliau lebih memahami aspirasi rakyat terkini. Umno perlu melihat penyertaan beliau bagi merebut kedudukan nombor tiga parti, perlulah dianggap sebagai proses peremajaan parti, dan sekaligus memberi pendedahan kepada pemimpin pelapis. Parti perlu melihat, bahawa kehadiran beliau dalam kanca pertandingan Naib Presiden, untuk memastikan bahawa kepimpinan negara bakal dipikul oleh generasi penerus pada masa akan datang.

Pada pemilihan parti kali ini, AYT memberi perhatian kepada dua calon daripada Sabah- Datuk Rahman Dahalan dan Datuk Tawfik Abu Bakar Titingan. Dua pemimpin ini, memenuhi kretiria pemimpin masa depan parti dan negara. Mereka berdua mempunyai pendekatan, yang sangat sesuai untuk masa kini, dan masa depan; jika dilihat daripada segi perubahan taburan penduduk, tahap kemajuan pemikiran rakyat dan perkembagangan kemajuan dalam negara;. Rahman dan Tawfik  memenuhi syarat-syarat itu, tambahan lagi mereka adalah bakal mengisi kepimpin Umno Sabah di masa akan datang.

Seorang lagi calon yang bertanding ialah Datuk Saifuddin Abdullah yang mempertahankan jawatannya di Majlis Tertinggi. Beliau yang memperkenalkan politik baru, walaupun tewas pada PRU-13 lalu, dan kehilangan jawatan pada kabinet, namun beliau adalah pemimpin yang sangat terbuka, berani menerima perbezaan pendapat, dan menganggap perbezaan pendapat itu sebagai warna-warni politik; adalah seorang pemimpin yang perlu dimenangkan; kerana pendekatan beliau itu diperlukan oleh parti agar kekal relevan dalam arus politik tanah air.

Begitu juga dengan YB Khairy Jamaludin, Menteri Belia dan Sukan. Seorang yang dinamik, bertenaga dan mempunyai pendapat yang segar. Walaupun beliau sering dicop sebagai pemimpin yang bersifat liberal, namun itulah menjadi kelebihannya dalam suasana negara yang berbilang kaum dan agama.

Bagi Wanita pula, tindakan Datuk Suraya Yaacob menawarkan diri sebagai calon Naib Ketua Wanita., akan memberi wajah baru yang segar kepada sayap parti itu. Pemimpin seperti beliau diharapkan menjadi peneraju wanita di masa depan.

Bagi AYT, para pemimpin yang disebutkan dan jika mereka berjaya membarisi kepimpinan parti, boleh bersiang dengan pemimpin Pakatan Rakyat seperti Rafizi Ramli, Nurul Izzah Anwar, Tony Pua, Lim Guan Eng malah dengan Salahudin Ayub daripada PAS. 

Jikalah AYT mempunyai kelayakan untuk mengundi, sudah pasti memangkah calon-calon yang disebutkan.

Pemilihan Umno: Mengapa Kedudukan Naib Presiden Jadi Tumpuan?

Posted: 22 Sep 2013 09:14 PM PDT

PROSES penamaan calon pemilihan parti sudahpun selesai. Tempoh menarik diri atau meneruskan pencalonan akan berakhir beberapa jam lagi.

Jika tidak berlaku penarikan diri, jumlah calon yang berentap bagi kedudukan Naib Presiden adalah enam. Mereka adalah tiga penyandang- Datuk Zahid Hamidi, Datuk Hishamuddin Tun Hussin dan Datuk Shafie Apdal. Manakala calon baru adalah Datuk Ali Rustam, Tan Sri Isa Samad dan Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir.

Di antara enam calon itu, Mukhriz adalah calon paling akhir menyatakan kesediaannya merebut kedudukan Naib Presiden.

Setiap pemilihan parti, selain kedudukan Presiden dan Timbalan, jawatan yang mendapat perhatian adalah kedudukan Naib Presiden.

Sejarah parti, menunjukkan, setiap bakal Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri, perlu melalui kedudukan Naib Presiden Parti.

Dilihat kepada mereka yang bertembung bagi kedudukan Naib, masing-masing mempunyai kekuatan sendiri di kaca mata ahli parti. Ertinya peluang antara satu sama lain adalah seimbang. Namun disudut, perhatian perwakilan, mereka perlu memilih hanya tiga orang, kerana memang jumlah naib hanya sejumlah itu.

Kalaulah perwakilan melihat kepada kedudukan masing-masing calon, semua calon mempunyai kedudukan, namun, sejauh mana kedudukan calon-calon itu menggamit sokongan, adalah sukar untuk diterjemahkan.

Daripada sudut transformasi parti ke arah peremajaan parti, sudah tentu, calon-calon muda, mempunyai keunggulan dan kelebihan, dan daripada enam calon itu, yang termuda adalah Mukhriz, diikuti Hishamuddin dan kemudian Shafie.

Namun, jika berasaskan kepada presepsi semasa dan harapan akar umbi, nampaknya usia bukan penghalang kepada calon-calon yang bertanding untuk dipilih. Di lihat daripada tinjaun maya dan  harapan akar umbi, tiga calon yang bakal terpilih bagi kedudukan nombor tiga parti adalah Mukhriz-Zahid-Shafie.

Bakal tidak terpilihnya tiga calon lain, bukan bermakna, mereka bukan pemimpin yang boleh dihandalkan, namun berasaskan situasi dan kondisi serta keperluan parti untuk masa depan, terutama berdepan dengan PRU-14, gandingan Mukhriz-Zahid-Shafie adalah lebih menyengat dan membawa impak besar kepada kemajuan parti.

Pemilihan Mukhriz-Zahid-Shafie bagi kerusi nombor tiga parti, melengkapkan taburan kepimpinan utama dalam parti, Jika Presiden mewakil Pantai Timur, Timbalannya mewakili Selatan, Mukhriz mewakili utara, Zahid mewakili Tengah dan Shafie mewakili Malaysia Timur.

Walaupun apapun, tulisan ini hanya berasaskan tinjauan dan cerita sebahagian akar umbi, hakekatnya, siapa yang bakal menduduki kerusi-kerusi naib akan ditentukan oleh 150,000 perwakilan pada 19 Oktober ini.

Kata Pakteh...!!

Posted: 23 Sep 2013 01:10 PM PDT

Kata Pakteh...!!


Naib Presiden UMNO - Pilihlah dengan mata hati

Posted: 22 Sep 2013 06:23 PM PDT

Selesai sudah proses penyerahan borang dan kini siapa menang tanpa bertanding dan siapa perlu bersaing sudah diketahui.

Diperingkat Naib Presiden, SAH kini 6 pemimpin terhebat UMNO akan bersaing Malangnya hanya ada 3 kekosongan untuk jawatan tersebut. Tanpa mengambil kira sedikit kelemahan yang ada pada setiap calon Naib Presiden, Pakteh gembira melihat demokrasi dalam UMNO. 

Keenam-enam calon ada nama tersendiri dan berjasa kepada UMNO. Tidak perlu menilai keburukan kerana setiap dari mereka pernah melalui pahit getir bersama parti UMNO. Calon lama terserlah pengalamannya dan calon baru terbukti kematangannya.

Pilihlah calon pilihan anda secara mata hati, menilai demi keutuhan dan kebaikan parti UMNO. 

BERANIBERUBAH
#MM4VP

Rajahmas

Posted: 23 Sep 2013 11:27 AM PDT

Rajahmas


예쁜

Posted: 23 Sep 2013 03:03 AM PDT

PEJUANG BANGSA

Posted: 23 Sep 2013 11:06 AM PDT

PEJUANG BANGSA


HOT ! KEMATIAN ANGGOTA POLIS OPS CANTAS JADI BAHAN LAWAK MACAI PAKATAN !!

Posted: 23 Sep 2013 10:32 AM PDT



Pengorbanan anggota keselamatan Polis yang menjaga keselamatan negara terutama dalam OPS Cantas khas terus diperlekehkan dan dihina .

Terbaru seorang anggota Polis berasal dari P.Pinang terkorban ketika bertugas disebabkan  hentakan batu oleh penjenayah . Tetapi berita kematian arwagh  menjadi bahan lawak di facebook oleh tora-tora tua di bawah ini .







Nyawa anggota polis ini  tak  ada nilai ka ??  Polis pun manusia.. Polis pun insan biasa.. Polis pun ada perasaan.. Polis pun ada keluarga.. Ada anak bini..

Tolong hormat la sikit  ! Kalau jadi kepada keluarganya sendiri baru padan muka !


- Seorang koperal polis maut ketika bergelut untuk menahan seorang suspek dalam Ops Lejang di Taman Teknologi Cheng di sini, hari ini.

 Dalam pergelutan itu, Kpl Zal-Azri Abdul Somad, 31, dari Bahagian Risikan Jenayah (D4), Ibu Pejabat Polis Kontinjen Melaka, cedera di kepala dan mati di tempat kejadian.

 Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka ACP Raja Shahrom Raja Abdullah berkata Zal-Azri menyertai operasi itu bersama seorang pegawai dan tiga anggota lain dari bahagian itu untuk menangkap sekumpulan lelaki yang disyaki cuba mencuri besi buruk di sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Cheng awal pagi ini. Polis berjaya menahan tiga lelaki masing-masing berusia 17, 22 dan 23 tahun dan kira-kira pukul 8.30 pagi, seorang daripada suspek itu cuba melarikan diri.

 "Zal-Azri cuba menahan suspek berusia 17 tahun itu dan berlaku pergelutan antara mereka menyebabkan anggota kami cedera di kepala," katanya kepada pemberita di sini hari ini. Raja Shahrom berkata suspek yang dapat melarikan diri selepas pergelutan itu, berjaya ditahan di Krubong pada pukul 10.50 pagi ini. Beliau berkata serbuan ke kawasan kilang itu dibuat setelah polis mendapat maklumat tentang sebuah lori curi yang digunakan untuk kegiatan mencuri besi buruk berada di kawasan itu.

 Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh dan Seksyen 379 Kanun Keseksaan kerana mencuri.

 "Zal-Azri telah berkhidmat selama 15 tahun sebagai anggota polis dan baharu dua bulan ditukarkan ke bahagian itu berdasarkan perkhidmatan cemerlangnya sebelum ini di Alor Gajah," katanya. Raja Shahrom berkata Zal-Azri yang berasal dari Pulau Pinang meninggalkan seorang balu dan dua anak.

Chin Peng bukan warganegara, abu mayat tak boleh masuk negara ini !!

Posted: 23 Sep 2013 02:35 AM PDT



Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak mempunyai rekod kerakyatan bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng merupakan warganegara Malaysia.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, ini berdasarkan semakan JPN yang tidak mempunyai rekod mengenai beliau.

 "Berdasarkan JPN, Perjanjian Hatyai telah diberikan dua kali (peluang) kepada beliau tetapi malangnya beliau menolak.
"Dan mengikut semakan yang dilakukan JPN tidak ada rekod yang menyebut bahawa Chin Peng pernah menjadi warganegara Malaysia kecuali beliau menggunakan nama lain," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen pada Isnin.
Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kewajaran abu mayat Chin Peng dibawa masuk ke negara ini berdasarkan Perjanjian Hatyai 1989 yang ditandatangani bekas Setiausaha Agung PKM itu dengan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad, Menteri Dalam Negeri serta Ketua Polis Negara pada masa itu.
Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata kerajaan tidak akan berkompromi dengan desakan pihak tertentu yang masih menuntut kerajaan supaya membenarkan abu mayat Chin Peng dibawa masuk ke dalam negara.
"Bagi saya bukan soal perundangan sangat tetapi soal kemanusiaan, rasa kemanusiaan, rasa tergurisnya perasaan mangsa-mangsa yang telah terbunuh ketika Chin Peng menjadi ketua PKM," katanya.

HOT ! LAGI PENDEDAHAN WAJAH TEGANG ANWAR YANG CUBA MENIPU AKIBAT KESAN UBAT !!

Posted: 22 Sep 2013 07:00 PM PDT





Blog satdthinks meletakkan empat 'titik' perubahan wajah Anwar iaitu kedut di kening, telinga, mata dan pipi.

 Seorang pengomen laman ini, Sman, mempertikaikan penafian pembantu Anwar yang mendakwa perubahan wajah Ketua Umum PKR itu bukan disebabkan pembedahan tetapi disebabkan alahan kepada sesetengah ubat yang diambilnya.

 "Dah lama dia (Anwar) mentekedarah bermacam-macam ubat, mengapa tak ada pulak alahan, tiba-tiba bila dah tua kerepot ni, ada alahan pulak dgn ubat, ada ubat baru ke yang dia lahap?

 "Biasanya kalau ubat yang boleh menjadikan alahan doktor tanya dulu ada alahan ke tidak supaya dapat diberi ubat yang betul. Kelentong, kelentong, kelentong tak habis, habis macam lah rakyat Malaysia ni bodoh sangat,"komennya. Komen Sman itu disambut dengan Lim Lynn dengan berkata,

 "Harap Anwar Ibrahim tak dapat HIV AIDS nanti pula ikut Barack Obama kurus badan."

 Begitu juga dengan Basry yang mahu tahu apakah jenis ubat yang dimakan oleh Anwar sehingga berlaku alahan yang teruk.

 "Ubat apa yang boleh jadi allergy macam itu, teringin juga nak tahu…," katanya. - AIDC-


Komen GPB - Rumah kata Pergi, Kubur Kata Mari, Dah-dahlah tu Bang NON bawa- bawa beristigfar banyak-banyak. Duduk rumah, duduk masjid dan jaga cucu la baik...


NILAI ADUN UMNO P.PINANG KALAU TERIMA DUIT GUAN ENG HANYA RM 109 SEHARI !! @dzainalabidin

Posted: 22 Sep 2013 05:30 PM PDT




Semalam kecoh satu Penang  bila Ketua Menteri DAP  RM 100  umum  nak bagi RM 40 ribu setahun kepada 10   Adun UMNO .  GPB yakin bukan Adun UMNO yang terhegeh-hegeh kebuloq  nak pi minta  duit DAP tapi sebenarnya agenda  Guan Eng sendiri yang  pasti ada agenda tersirat .

Bagi GPB duit sebanyak itu tak cukup pun  kerana kalau dikira sehari jumlahnya nilainya hanya RM109 !!

RM 109 je harga untuk   Adun UMNO di mata DAP .

Jadi ,  GPB nasihatkan kepada semua 10 orang  Adun UMNO  , jangan ambil satu sen pun daripada duit  DAP !!

Kalau Cina di Penang boleh tolak BN di PRU13 dengan angkuh , anda   tak perlu rasa segan dan malu pun untuk tolak duit lahabau DAP ini !!

Kita masih lagi ada  Najib &   kerajaan Persekutuan dan lihatlah bagaimana beliau boleh membantu orang Melayu dengan memperkasa ekonomi Bumiputra tanpa rasa takut dan gentar  dihentam Cina .

 Ingatlah  lah wahai Adun UMNO .. anda menang sebagai ADUN  walaupun undi tipis adalah hasil sokongan kuat orang Melayu .  Mereka memilih anda sebab anda mewakili UMNO bukan  pilih  barua DAP iaitu PAS & PKR.

 Jadi , kalau anda terima juga duit pemberian DAP ..... maka ia merupakan satu pengkhianatan kepada undi mereka kepada UMNO & BN di PRU13 .


Harap YB Jahara tolak tawaran duit Guan Eng 


Sepuluh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkang di Pulau Pinang akan diberikan peruntukan untuk projek pembangunan kecil sebanyak RM40,000 setahun mulai tahun depan menurut Ketua Menteri Lim Guan Eng (gambar). Menurut Lim, keputusan itu telah dibincangkan dalam mesyuarat Exco kerajaan negeri itu pada Rabu dan telah diluluskan secara prinsip. 

 "Selepas kemenangan Pakatan Rakyat (PR) di Pulau Pinang dengan tambahan undi popular sebanyak 10% dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada Mei lalu, Adun PR terdiri daripada 30 orang ahli dan Adun Umno seramai 10 orang.

 "Kerajaan negeri telah cuba menjemput Adun Umno untuk menyertai keahlian jawatankuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri agar mereka melakukan kerja sambil menerima peruntukan tetapi tawaran ikhlas kerajaan negeri telah ditolak dengan begitu angkuh oleh Adun Umno kerana tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan PR," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.



IPOHMALAY

Posted: 23 Sep 2013 09:06 AM PDT

IPOHMALAY


Perak Kalah 6-1 Akibat Rasuah?

Posted: 23 Sep 2013 01:17 AM PDT

Apa? Ada perlawanan bola antara Perak dan Sarawak? Apa? Perak kalah 6 -1 ? Begitulah gaya anak Perak di rantauan yang sedikitpun tidak ambil peduli dengan perkembangan bolasepak negeri Perak. 

Apabila semakin ramai yang tidak peduli, semakin menjadi-jadilah pula wayang dari tok dalang di belakang pasukan yang berusaha menjahanamkan pasukan tersebut.

Di media sosial, berbagai sindiran yang menterjemahkan rasa malu warga Perak terutamanya yang tinggal di Kuala Lumpur. Ada yang menyindir "Kenapa tak bagi 6 daerah sekaligus kepada Sarawak". Kata-kata sinis yang boleh disifatkan agak biadap akibat penuh kekecewaan.

Macam-macam. Yang jarang dikaji ialah gaji pemain dan asal usul pemain. Rasa-rasanya kalau gaji cukup manakala setidak-tidaknya para pemain dari kalangan anak jati, semangat bermain tentulah lain. Kalau nak jadikan bolasepak negeri sebagai ketui arang bagi menconteng muka 2.3 juta rakyat negeri, rentikanlah yob. Teman rela Perak tak bersaing dalam bolasepak tempatan.

Dengan tindakan seperti di bawah sekalipun, apa jaminannya kecemerlangan bolasepak Perak akan kembali serta-merta. Adakah ia sekadar 'pencitraan' semata-mata?


PAFA gantung pengurusan, lapor SPRM syak wujud rasuah

IPOH 23 Sept. - Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) hari ini menggantung kesemua pegawai pengurusan pasukan itu termasuk jurulatihnya, Azraai Khor Abdullah selama dua minggu ekoran kekalahan memalukan 1-6 kepada Sarawak dalam perlawanan Piala Malaysia di Kuching, Sabtu lalu.

Timbalan Presiden PAFA, Khairul Azwan Harun dalam sidang akhbar di sini hari ini berkata, pihaknya juga membuat laporan polis dan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat kemungkinan berlaku sabotaj dan rasuah ekoran kekalahan tersebut. - UTUSAN ONLINE



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20130923/su_11/PAFA-gantung-pengurusan-lapor-SPRM-syak-wujud-rasuah#ixzz2fhUUrUYs 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Bangsatnya Aziz Bari - Siapa Yang Cari Manfaat Politik?

Posted: 22 Sep 2013 04:36 PM PDT



Terdahulu, pakar perlembagaan Aziz Bari berkata kerajaan sepatutnya memenuhi janji yang telah dimeterai dengan Parti Komunis Malaya dan tidak menangguk di air yang keruh dalam isu kematian bekas pemimpin parti tersebut, Chin Peng, untuk manfaat politik.

Menurutnya, kerajaan akan kehilangan kewibawaan jika mereka terus mungkir janji dengan PKM.

Sementara Putrajaya sebelum ini menolak gesaan agar abu mayat pemimpin Komunis itu di bawa ke negara ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata berkata kerajaan tidak akan mempertimbang sebarang permintaan daripada anggota keluarga Chin Peng supaya mayat bekas pemimpin PKM itu dibawa pulang ke negara ini untuk urusan pengebumian.

Menurutnya lagi bekas ketua pemimpin komunis yang meninggal dunia di Bangkok itu akan terus diingati sebagai pemimpin pengganas yang terlibat melakukan pelbagai kekejaman terhadap rakyat dan serangan ke atas pasukan keselamatan.

Chin Peng dilaporkan meninggal dunia di sebuah hospital di Bangkok kira-kira jam 6.20 pagi, pada 16 September kerana sakit tua.

Beliau dilahirkan pada 21 Oktober 1924 di Sitiawan, Perak. ~Antarapos
 
ULASAN
 
Prof Aziz Bari baca ke Hadyai Accord?
 
Chin Peng bukan rakyat Malaya atau Malaysia. Dia menentang kerajaan dan kedaulatan kerajaan-kerajaan ngeri yang berdaulat. Selepas merdeka pun, Chin Penag persoal kedaulatan negara. Siapa dia nak persoal?

Malah dia bukan pejuang kemerdekaan kerana rakyat pun bukan. Dia kata dia anti British tapi Parti Komunis Malaya di tubuhkan atas bantuan dan diberi senjata oleh British untuk menentang Jepun. 
 
Penubuhan PKM melibatkan seorang double atau ada kata triple agent bernama Loi Tak dalam satu perjanjian dengan pegawai British bernama Spenser Chapman di sebuah plantation di Bidor Perak. Pegawai tentera British datang dengan submarine dan berlabuh di Lumut. 
 
Itu sebab British beri status PKM sebagai pertubuhan yang sah hingga diharamkan kerana kegiatan subversif.
 
Kesemua pihak yang konon pejuangkan kemerdekaan, termasuk Chin Peng, mereka buta sejarah kepada realiti dia hanya menentang British dan mahu tukar penjajah dari British ke Jepun, orang Cina, Indonesia dan penjajah lain. 
 
Mereka tak faham negeri-negeri Melayu adalah negara berdaulat yang secara teknikal bukan dijajah tapi ditadbir British atau terima Penasihat british. Cara yang mereka lakukan menafikan kedaulatan sedia ada kedaultan negeri sebagai negeri negeri Melayu. 
 
Hadyai Accord memberi ruang untuknya memohon untuk jadi warganegara dalam 1 tahun tapi Chin Peng tidak memohon langsung. 

BACAAN LANJUT : THE UNSPINNERS

Nur Misuari akan dihukum

Posted: 22 Sep 2013 04:21 PM PDT

Nampaknya ada yang telur naik ke muka hingga tembam mukanya apabila rakan karibnya sedang diburu oleh kerajaan Filipina untuk diheret ke muka pengadilan.  Ini kerana dia juga barangkali menanti untuk diheret ke muka pengadilan berhubung insiden Lahad Datu dan kelewatan proses ini mungkin berhubung kait dengan kerjasama Malaysia - Filipina dalam mencekak telur Misuari terlebih dahulu bagi mendapat bukti sahih.



ZAMBOANGA 22 Sept. - Presiden Filipina, Benigno Aquino, hari ini berikrar untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap ketua Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), Nur Misuari yang melancarkan serangan ke atas bandar di selatan negara ini yang menyaksikan beratus-ratus penduduk dan askar terbunuh atau cedera.

Aquino berkata, pihak penyiasat akan memastikan Misuari dipertanggungjawabkan ke atas apa yang berlaku.
''Kami kini mempunyai saksi bagi mengaitkannya secara langsung dalam konflik ini dan pertuduhan tentang kes ini sedang disediakan oleh Jabatan Keadilan,'' katanya pada sidang media, di sini sebelum pulang ke Manila.
Dalam pada itu, polis telah memfailkan dakwaan jenayah dan pemberontakan terhadap 29 anggota dan komander MNLF yang menyerang Zamboanga, baru-baru ini.

Pendakwa Raya Negara, Aristotle Reyes, hari ini berkata, kumpulan pertama MNLF, termasuk seorang komander kumpulan itu, Habier Malik dan tiga komandernya yang lain akan didakwa, namun Habier dan komander lain terbabit belum ditangkap dan dilaporkan masih bertempur dengan tentera kerajaan di sini.
''Pertuduhan ke atas 25 suspek yang lain telah difailkan,'' katanya.

Kira-kira 200 anggota MNLF menyerang Zamboanga sejak 9 September lalu dan memusnahkan beribu-ribu rumah penduduk dan sejumlah penduduk dijadikan tebusan.

Tentera hari ini masih melancarkan operasi bagi menghapuskan kira-kira 40 anggota MNLF yang masih menahan kira-kira 20 penduduk sebagai tebusan. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130923/lu_01/Nur-Misuari-akan-dihukum#ixzz2fetEfHDA
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Ohpolitik!™

Posted: 23 Sep 2013 03:35 AM PDT

Ohpolitik!™


Live Dewan Rakyat : Lalat Hijau Sepang Bahas ChinPeng Hero Kemerdekaan Negara #MalaysiaNews

Posted: 23 Sep 2013 12:07 AM PDT



Lalat Hijau PAS wakil Sepang kini sedang berbahas Rang Undang-undang Akta Profesion Undang-undang (Pindaan) 2012 (Pindaan) 2013 namun pengisiaannya lebih banyak kepada mengangkat Chin Peng sebagai Hero dalam kemerdekaan Malaysia.

Menurutnya, Chin Peng juga merupakan pejuang kemerdekaan yang mana terlibat secara langsung dalam memastikan Malaysia kini mengecapi kemerdekaan kini dan perlu diberikan haknya untuk pulang ke Malaysia sebelum Chin Peng mati baru-baru ini.

Lalat Hijau ini yang umum tahu kiblatnya sama seperti Mat Sabu lebih cenderung kepada ajaran syiah. Mereka bersuara banyak kepada untuk menyelamatkan dinasti Lim dalam DAP. Namun inilah wakil PAS yang kononnya lebih Islam dari umat Islam yang lain, bersuara di Parlimen bagi membantu DAP membawa pulang Chin Peng. Orang Sepang pilih Lalat Hijau nie... So orang Sepang, terima jerla Wakil di dewan negara korang yer..

HOT!! Pendedahan BangNon Buat Pembedahan Plastik Bukan Alahan Ubat!! #MalaysiaNews

Posted: 22 Sep 2013 07:34 PM PDT



Persoalan-persoalan yang logik buat cacai Anwar untuk menjawab :


  1. Dah lama dia (Anwar) mentekedarah bermacam-macam ubat, mengapa tak ada pulak alahan, tiba-tiba bila dah tua kerepot ni, ada alahan pulak dgn ubat, ada ubat baru ke yang dia lahap?
  2. Biasanya kalau ubat yang boleh menjadikan alahan doktor tanya dulu ada alahan ke tidak supaya dapat diberi ubat yang betul. Kelentong, kelentong, kelentong tak habis, habis macam lah rakyat Malaysia ni bodoh sangat

#DAPKomunis Cuba Bermain Simpati Rakyat Bagi Membawa Masuk Abu Mayat ChinPeng #MalaysiaNews

Posted: 22 Sep 2013 07:09 PM PDT

Usaha untuk membawa abu mayatnya pulang ke negara ini seperti mencabar kerajaan yang telah ditentang secara kejam dan ganas oleh Chin Peng. Maka DAP telah cuba menghidupkan sentiment walau kejam dan jahat seperti Chin Peng, anda akan tetap dianggap sebgai wira oleh pakatan pembangkang. Negara kita  akan dibuka pintu seluas-luasnya oleh pembangkang untuk penjenayah dan pengganas. Kita juga  sangsi kerana akan  ada puak yang bersimpati  dan mengganggap penjahat sebagai wira dengannya menjadikan tempat abu mayatnya disimpan sebagai satu tugu untuk memperingati perjuangan keganasan dan kekejamannya.

Chin Peng bersama komunis  mungkin berjuang menentang British sebelum kemerdekaan dan juga Jepun waktu peperangan Dunia Kedua antara 1940 dan 1945 namun setelah Malaysia  diisytiharkan merdeka dengan rakyat negara ini menubuhkan kerajaan yang mereka sendiri pilih melalui pilihan raya pun masih terus ditentang oleh Chin Peng.

Ini berlaku akibat daripada  tidak boleh menerima kenyataan bahawa perjuangan politik komunis berbeza dengan parti yang dipilih rakyat. Chin Peng dengan tegas tidak mahu meletakkan senjata tetapi bertekad mahu terus berperang menentang kerajaan Malaysia pula.  Keganasan mereka menular ke kawasan Bandar memandangkan saudara mara mereka ramai berada di kawasan Bandar yang boleh memberi perlindungan kepada pengganas komunis ini.

Mereka telah membawa kepada pelbagai serangan seperti menembak hingga mati Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Abdul Rahman Hashim pada 7 Jun 1974 di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur di Jalan Perak. Setahun kemudian mereka membunuh Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Kong dan telah juga mengebom dan merosakkan Tugu Negara.

Tidak ada perkara yang baik telah dibawa oleh pengganas komunis dalam Negara kita melainkan kenangan derita dan keganasan yang masih menjadi igauan dan mimpi buruk mangsa kekejaman mereka. Oleh itu demi menghormati mangsa kekejaman komunis dan menyatakan ketegasan kerajaan memerangi pengganas dan pemberontak negara maka amat tepat sekali  keputusan kerajaan melarang abu mayat Chin Peng dibawa masuk ke Malaysia.

#DAPKomunis Buat Rombongan Ke Thailand Lawat ChinPeng? #DAPRacist #MalaysiaNews

Posted: 22 Sep 2013 06:41 PM PDT

Ahli Parlimen DAP Jelutong, Jeff Ooi ziarah mayat Chin Peng di Thailand

Geng-geng DAP dengar kata sudah membuat rombongan ke Thai beramai-ramai kononnya ada mesyuarat tapi....adakah ini sekadar alasan untuk menutup mata kita saja? sebenarnya bukan nak bermesyuarat tapi nak lawat mayat penjenayah komunis..

Err.. Apa kaitan DAP dengan Komunis yer? Sapa Ble tolong jawabkan...


Gadis Melayu Bertudung Ditugaskan di Kuanter NON HALAL Pasaraya #CinaBeng #MalaysiaNews

Posted: 22 Sep 2013 06:19 PM PDT

Photo: Saya terpanggil untuk memuatkan gambar peristiwa yang berlaku di kepada saya petang tadi 19 September 2013 lebih kurang jam 6.30 petang. Kejadian berlaku di Econ Save, Kamunting Perak. Ketika saya membeli serba sedikit barang keperluan dapur untuk dibawa kerumah ayah dan bonda, saya ternampak kaunter dipasaraya besar ini memaklumkan yang kaunter 1 dikhaskan untuk barangan NON HALAL tetapi saya terperanjat apabila yang pelanggan yang berbaris untuk membuat pembayaran di kaunter itu ada lah dari golongan bangsa MELAYU yg saya percaya beragama ISLAM tanpa ada rasa bersalah dan lebih memeranjatkan saya cashier yang menguruskan kuanter tersebut juga seorang perempuan berbangsa melayu dan bertudung. Adakah ini atas arahan dari pihak pengurusan atau dibuat secara sukarela ridak la dapat saya pastikan. Tergerak hati untuk mendapat penjelasan saya bertanya kan kepada seorang staff berbangsa India kenapa terjadi begitu dan dgn selamba dia berkata memang selalu berlaku Masyallah terkedu saya mendengar penjelasan beliau lalu saya pun mengambil beberapa keping gambar kejadian itu untuk simpanan. Tetapi keadaan menjadi agak kecoh seketika apabila tiba2 cashier perempuan itu datang kepada saya dan cuba menjelaskan yang beliau sekadar menolong kaunter tersebut bagi meredakan kesesakan disitu tapi saya menjelaskan kepadanya yang tindakan itu adalah salah dan tidak dibenarkan baik dari segi undang2 atau pun agama Islam dan lebih memeranjatkan saya pengawal keselamatan disitu juga tergesa2 datang mencari siapa yang mengambil gambar seolah2 saya pula yang melakukan kesalahan. Secara baik saya mengaku kepada pegawal keselamatan itu saya yg mengambil gambar tersebut dan menjelaskan tujuan nya Seorang pegawai pengurusan datang berjumpa saya yang mendakwa beliau adalah Pengurus disitu yang dikenali sebagai En. Sahar  sambil cuba memerangkan yang pihak pengurusan memang tidak membenarkan staff ISLAM menguruskan kaunter tersebut kecuali dalam keadaan2 tertentu sambil menerangkan bahawa disitu terdapat 4 orang PENGURUS berbangsa MELAYU yang sentiasa mengawal operasi disitu dan merasakan tindakan itu tidak salah. Saya cuba menerangkan yang walau apa keadaan nya pihak pengurusan tidak boleh membenarkan staff beragama Islam bertugas atau membantu kaunter tersebut tetapi beliau seolah2 memandang ringan akan perkara2 seperti ini. Saya juga difahamkan bahawa pasaraya ini pernah disiasat oleh jabatan agama negeri kerana mengarahkan staff beragama Islam menguruskan barangan tidak halal. Jadi saya minta bantuan kepada semua sahabat dan kawan2 agar dapat memanjangkan post saya ini kepihak2 berwajib dan berkenaan supaya tidak berulang lagi peristiwa ini. Wasalam


Saya terpanggil untuk memuatkan gambar peristiwa yang berlaku di kepada saya petang tadi 19 September 2013 lebih kurang jam 6.30 petang.

Kejadian berlaku di Econ Save, Kamunting Perak. Ketika saya membeli serba sedikit barang keperluan dapur untuk dibawa kerumah ayah dan bonda, saya ternampak kaunter dipasaraya besar ini memaklumkan yang kaunter 1 dikhaskan untuk barangan NON HALAL tetapi saya terperanjat apabila yang pelanggan yang berbaris untuk membuat pembayaran di kaunter itu ada lah dari golongan bangsa MELAYU yg saya percaya beragama ISLAM tanpa ada rasa bersalah dan lebih memeranjatkan saya cashier yang menguruskan kuanter tersebut juga seorang perempuan berbangsa melayu dan bertudung.

Adakah ini atas arahan dari pihak pengurusan atau dibuat secara sukarela ridak la dapat saya pastikan.

Tergerak hati untuk mendapat penjelasan saya bertanya kan kepada seorang staff berbangsa India kenapa terjadi begitu dan dgn selamba dia berkata memang selalu berlaku Masyallah terkedu saya mendengar penjelasan beliau lalu saya pun mengambil beberapa keping gambar kejadian itu untuk simpanan.

Tetapi keadaan menjadi agak kecoh seketika apabila tiba2 cashier perempuan itu datang kepada saya dan cuba menjelaskan yang beliau sekadar menolong kaunter tersebut bagi meredakan kesesakan disitu tapi saya menjelaskan kepadanya yang tindakan itu adalah salah dan tidak dibenarkan baik dari segi undang2 atau pun agama Islam dan lebih memeranjatkan saya pengawal keselamatan disitu juga tergesa2 datang mencari siapa yang mengambil gambar seolah2 saya pula yang melakukan kesalahan.

Secara baik saya mengaku kepada pegawal keselamatan itu saya yg mengambil gambar tersebut dan menjelaskan tujuan nya Seorang pegawai pengurusan datang berjumpa saya yang mendakwa beliau adalah Pengurus disitu yang dikenali sebagai En. Sahar sambil cuba memerangkan yang pihak pengurusan memang tidak membenarkan staff ISLAM menguruskan kaunter tersebut kecuali dalam keadaan2 tertentu sambil menerangkan bahawa disitu terdapat 4 orang PENGURUS berbangsa MELAYU yang sentiasa mengawal operasi disitu dan merasakan tindakan itu tidak salah.

Saya cuba menerangkan yang walau apa keadaan nya pihak pengurusan tidak boleh membenarkan staff beragama Islam bertugas atau membantu kaunter tersebut tetapi beliau seolah2 memandang ringan akan perkara2 seperti ini.

Saya juga difahamkan bahawa pasaraya ini pernah disiasat oleh jabatan agama negeri kerana mengarahkan staff beragama Islam menguruskan barangan tidak halal.

Jadi saya minta bantuan kepada semua sahabat dan kawan2 agar dapat memanjangkan post saya ini kepihak2 berwajib dan berkenaan supaya tidak berulang lagi peristiwa ini.

sumber : fb Zaharin Manan 

LGE Bagi Canang Dia Bagi RM40K Kepada ADUN BN!! #DAPDinasty #DAPRacist #MalaysiaNews

Posted: 22 Sep 2013 06:13 PM PDT

"Wang itu bukan milik Lim (Guan Eng), tapi rakyat," begitu reaksi segera Ketua Pembangkang Pulau Pinang Jahara Hamid ketika ditanya tentang peruntukan RM40,000 untuk setiap Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Umno di negeri itu.
NONEJahara (kanan) bagaimanapun berkata, beliau memandang langkah itu sebagai positif, demi untuk kepentingan rakyat.

Lim, ketua menteri Pulau Pinang hari ini mengumumkan, sepuluh ADUN Umno di negeri itu akan diberikan peruntukan untuk projek pembangunan kecil sebanyak RM 40,000 setahun mulai 2014.

Sementara itu, ditanya sama ada wakil rakyat Umno akan menerima tawaran itu, beliau hanya menjawab, bahawa wang itu bukan untuk parti Melayu itu, tetapi rakyat.

"Kerajaan persekutuan (dipimpin BN) juga memberi peruntukan untuk pembangunan Pulau Pinang dan tidak pernah mendiskriminasi pihak yang berhak,"


Penggal Lepas Bukan LGE juga ke Ketua Menteri Pulau Pinang? Kenapa takde bagi pun?

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 23 Sep 2013 03:31 AM PDT

The Antics of Husin Lempoyang


Sabtu lepas, pesta mintak kerja

Posted: 22 Sep 2013 07:54 PM PDT



Berikut adalah gambar kemeriahan di BN Youth job fair untuk anak-anak muda cari kerja:





Sementara itu, berlangsung di PWTC pada hari Sabtu baru-baru inilah penyerahan borang pencalonan untuk pemilihan UMNO 2013.


Gambar-gambar seperti berikut:



Dato Seri Ali Rustam (calun Naib Presiden)
Dato Mukhriz Mahathir (calun Naib Presiden) dan Dr Zubir Haron (calun MT)
Akhramsyah Sanusi (Calun Ketua Pemuda)

Meriah juga macam pesta mintak kerja juga ye....

Cuma nak mintak kerja, seorang dua pengurus jadi penentu. Untuk mohon jawatan dalam UMNO, orang kata hingga lebih seratus ribu penentu satu-satu jawatan.

Psstt pssttt ... tolong-tolong sikit kawan-kawan Husin... lawan tetap lawan.

bumiyang

Posted: 23 Sep 2013 03:05 AM PDT

bumiyang


BERSIH Perlu Telus - Perlu Berani Dedahkan Siapa Menaja Mereka???

Posted: 22 Sep 2013 05:30 AM PDT

Mudah untuk menunding jari mengatakan orang lain tak betul, tak telus, menipu dll... Mungkin sebelum terus menunding jari NGO2 yang menunding jari seperti SUARAM dan BERSIH wajar memulakan ketelusan mereka dengan mendedahkan sumber2 kewangan  mereka perolehi dari dana2 asing serta memberitahu rakyaat Malaysia sebab-musabab dan agenda yang perlu mereka lakukan untuk memungkinkan mereka

tunku

Posted: 23 Sep 2013 03:01 AM PDT

tunku


Dr M: Pros and cons to regional currency

Posted: 22 Sep 2013 11:04 PM PDT








There are pros and cons to a regional currency said former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad in an interview conducted after a seminar on "Assessing Asean Readiness by Country" in Thailand last week.
Here are excerpts from the inteview:

Q: Apart from Singapore and Malaysia, which are ready for the ASEAN Economic Community in 2015, how do we handle the rest? I think Indonesia, the Philippines are in good condition, not too bad. I'm not sure about Thailand. You can tell me about Thailand. What about the rest, how do they get ready?

A: Among the things we want to do is to remove our import duties between ASEAN countries. Whereas some countries like Singapore, even Malaysia, do not depend on import duties for their revenue but the other countries still depend a lot on import duties. Maybe Indonesia might have some oil but still (depends on import duties). If they allow free flow to the country, the goods they produce, motorcars they produce, cannot compete with the cars from a country where it's much better developed.
Thailand, for example, exports more than a million cars and of course, Malaysia tries to produce its own cars. If we import Thailand's cars into Malaysia, of course it would be cheaper than our national cars.

So we should take into consideration the strength and weakness of each member country and make allowances for these countries to retain their import duties, allow them some exclusivity on certain areas including among professions, things like that including studying the impact of the currency rate.

I propose that we should have a trading currency, purely for trading, but you retain your own national currency. We have to study carefully otherwise we might fall into a trap like the Europeans allowed themselves to be trapped in.

Q: Trading currency means you're talking about the currency of not the US dollar or euro or the yuan of China. What do have in mind?

A: A special currency which is particular for ASEAN or East Asia that is based on gold.

Q: But the gold price goes up and down every day.


A: Not as bad as the US dollar. The US dollar was 35 per one ounce of gold previously. Today it is 1,000-odd dollars per ounce of gold.

Q: You sound like you are jealous of Thailand in the automobile industry. You went your own way to build your national car. Thailand decided on a different direction, inviting outsiders to come and assemble their cars here. Now, would you confess that you made a mistake on the national car and that Thailand made a successful strategy?

A:When we proposed our national car, Thailand had gone far beyond us in terms of manufacturing cars. Thailand is adopting the strategy of assembling cars and when we give Thailand the right to call this as a national car, if they have 40-per-cent local content, we have 90-per-cent local content, so because of that our cars do not sell very well.

Yes, we export some cars to Thailand but a lot of cars built in Thailand are imported to Malaysia because they are cheaper. If they are imported from Japan, they cannot compete with our cars. It's not a question of being jealous. We are happy that Thailand is richer now. Because, we have the belief in the prosperity of our neighbours. We want our neighbour to prosper, because when they prosper, they create less problems for us and they become very good markets for our exports.

Q: I'm sure we also want our neighbour to be prosperous. Now what exactly should we do now, 2015 is very close. Otherwise, as you suggested, we might fall in the EU trap and we might fail, but we cannot afford to fail, as we are poorer than many countries in the world. For example if you look at Laos, Cambodia, Myanmar, how can these poorer countries cope with 2015?

A: Firstly, we need to study the reason why the European Union went into a crisis. If we understand that then we can avoid what caused them to fail. One particular thing I want to point out is the use of a common currency, not only for trading but also for domestic use. Now if you are selling in baht, the baht is one-tenth of the ringgit. We name our price in ringgit, that about 10 times (the value) of the baht, but when you convert into a common currency, what is the rate?

The Europeans did not consider the varying value so when they convert their national currencies into the common currency, the prices (of goods and services) shot up. You see, the euro is stronger than the peso in Spain or the currency in Greece and Portugal, so the price (of goods and services) is coming up and when the price comes up tourists do not come. The prices of things you export become expensive. So you lose competitiveness.

So we must understand this before we come together in a single community. We must understand what happened to Europe and avoid the mistake they made. We have to understand the reality and position of the countries when we come together - which one is poor, which one is rich. What is the cause of poverty and other things. And then, we formulate a structure for the AEC that tries to avoid all the problems that may arise in the future.

Q: What will happen if they proceed with the original schedule in 2015?


A: I think some countries might find this very difficult for themselves.

Q: Will they be like Greece or Turkey?


A:If they stay out, they might be like Turkey but if they go in, they might be like Greece, which is bankrupt (laughs).

Q:So it is equally bad?

A: No, I think we should come together but we should make allowances for Myanmar, for Laos, for Cambodia. We should know why their economies are not developing as fast. We should have more investment from other ASEAN countries. We should allow them to protect their economies to a certain extent. Maybe if the tariff is 10 per cent, 20 per cent - we reduced it - but not to zero, while the others are reduced to zero. So consideration should be given to the level of economic development of these three countries.

Q: But, I have not heard from Laos, Cambodia, Myanmar, that they are not ready. They said they are ready. Why are you concerned for them?

A: I'm concerned to see the ASEAN success when they become a community.

Q: You are over-concerned?

A: Perhaps, as I'm no longer in authority, nor power.

Q:If you were still prime minister of Malaysia, would you not say it like this?

I would say this and I would try to do something about this. Now I cannot do anything. All I can do is talk.


Q: That's good enough, have you talked to your prime minister?

A:He is busy with a lot of things, which affect him domestically and internationally. As you know we are going to sign the TPP (Trans Pacific Partnership) - that is very disastrous.

Q:You don't agree with that because it is an American product?

A: Yes, it is designed by them and the people who designed this, they do it only for their own good, not for you.

Q: You are still anti-America?

No, I have a lot of American friends but I don't like their policy. We can be good friends but their policies are not good for us and the rest of the world.

Q: So do you think Obama should bomb Syria?

A: That's one thing I very much oppose. I told the students at Thammasat University that if you bomb people, kill people, you are a terrorist. Whether you are a state or individual, if you go to kill people who are innocent you are a terrorist. So you cannot define a group of people as terrorists. There is also state terrorism.

Q: So you think Putin is right?

A:I think so, because even Obama accepts that idea.

Q: How do you see American policy to Asia, moving their navy from the Atlantic to the Pacific? How do you see the confrontation between the US and China in Asia?

A:I don't like this at all. We have been trading with China for almost 2,000 years. China was very big and was a most developed country in the past. They could have conquered, but they didn't. They came and lived in Malaysia but they didn't conquer us. The Europeans came in 1509, they came to Malacca. Two years later, they came with a fleet and conquered us.

I'm more worried about the European attitude than the Chinese attitude, and I don't want to be involved in any confrontation with China.

China is a good trading nation, 1.4 billion people and I used to say that if 1.4 billion people take one spoonful of palm oil a day, we will become very rich.

Q: So can I say you're pro-China, anti-America and anti-Europe?


A: Well, I'm not pro-China but I have no problem with China. Well, there is a little problem in the South China Sea but I don't like American policy. It's only talking about war, regime change and conquest.

These things cost a lot of money and lives of people. You see Saddam Hussein was a very bad man but he did not kill as many Iraqis as the Americans.

Q: How do you propose the conflict in the South China Sea between China and ASEAN members, including Malaysia, could be resolved?

I think we should come to the Chinese - they are quite willing to talk. They want to talk one by one but we would like to talk as a group. But, even to talk one by one, this is something we should try. The one we should not try is to bring a foreign military to confront with the Chinese. I don't think we could fight against China. I told the Japanese when I was in Japan recently that you can't go to war with China. If you kill 100 million, there will be 1.3 billion left.

Q: That's very logical. Did the Japanese listen to you?

A: I don't know what their rationale was but I pointed out the best way to resolve disputes between nations is either by negotiation, arbitration or going to a court of law. And that's what we did with our neighbours.

We have disputes with Indonesia, Singapore and Thailand. With Singapore and Indonesia we went to the World Court. With Thailand, we decided that what we produced in the sea, where there is an overlapping claim, we would share 50:50.

We didn't go to war, we didn't kill any Thais.

Q: So you disagree with Singapore's position that there should be a proper balance between the US and China in Asia?


A: The Americans can confine China but I don't see why Malaysia should be involved in the American confrontation. I don't believe in war as a solution to conflicts between nations. You see, if we kill a person, we are a murderer. But if you kill a million people you have to give yourself a medal and a statue for yourself. Something is illogical.

Q: You don't see something called a China threat?

A:One time when China was a communist country and very poor, we called it a threat. Now China is hardly communist and it's very rich and we call it a threat. When will you stop calling China a threat?

Taipingmali (tm)

Posted: 23 Sep 2013 01:21 AM PDT

Taipingmali (tm)


Apa punca KJ dicabar 5 penjuru?  

Posted: 23 Sep 2013 12:21 AM PDT

Pemilihan UMNO kali ini diikuti dengan penuh 'prihatin' oleh seluruh rakyat kerana ia dikatakan sebagai pemilihan yang bakal menentukan hala tuju dan identiti negara di masa depan. Menafikan betapa gentingnya situasi bagi UMNO sekarang akan hanya mengundang pandangan sinis rakyat, sekali gus memberi isyarat bahawa UMNO masih enggan berubah. 

 

Justeru, mahu tidak mahu, UMNO wajib mengakui hakikat ini terlebih dahulu sebagai langkah pertama untuk menghapuskan keraguan rakyat. 

 

Walaupun kebanyakan pemimpin UMNO hari ini merasakan mereka lebih terbuka dari pemimpin terdahulu dan membawa 'gaya kepimpinan' yang berbeza yang sesuai dengan zaman tetapi, segala keterbukaan yang dilaungkan tidak akan memberi makna jika enggan berkata yang benar. 

 

Jika benar kita ingin menjadi 'Melayu Baru' iaitu lebih terbuka, lebih maju dan lebih moden, maka pertama sekali kita harus berani berkata benar sepertimana masyarakat di negara maju, moden dan terbuka juga. 

 

Namun, kebenarannya hari ini ialah pemimpin UMNO yang menyangka mereka membawa perwatakan Melayu baru  itu sebenarnya hanyalah ilusi semata-mata.  Melayu baru seharusnya tiada perasaan dengki atau takutkan persaingan.  Melayu baru tidak wajar membawa sikap hipokrit, malu alah, takut pada pendatang dan menyembah penjajah. 

 

Melayu baru seharusnya berani berdiri atas keMelayuannya dengan yakin dan bukannya malu menjadi Melayu.  Dan Pemuda UMNO seharusnya menjadi pencetus kepada gaya pemikiran baru ini. 

 

UMNO tidak wajar mengharapkan orang Melayu melonggarkan 'keMelayuan' mereka di kala kaum lain tegar memperkasa dan mengasak identiti kaum mereka ke atas Malaysia.  Pemuda UMNO sepatutnya menjadi pendesak kepada agenda Melayu, ekonomi Melayu, serta menjadi penggerak utama dalam membentuk identiti Malaysia yang tepat, melalui BN. 

 

Malangnya, di bawah kepimpinan Khairy Jamaluddin, Pemuda UMNO dikatakan tersasar jauh dari landasan UMNO malah dalam banyak keadaan dilihat memasuki landasan bertentangan.  Bukan sekali, malah telah beberapa kali, beliau dikesan membuat kenyataan yang tidak menepati jangkaan dan harapan akar umbi UMNO dan orang Melayu keseluruhannya. 

 

Identiti 'Melayu baru' yang ingin ditonjolkan Khairy nampaknya tidak menepati definisi akar umbi UMNO mahupun rakyat yang menyokong UMNO.   

 

Justeru, tidak hairanlah jika beliau kini  menghadapi cabaran dari 5 penjuru.  Salah seorang pencabarnya ialah Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi, anak sulung kepada bekas Menteri Besar Kedah, Tan Sri Sanusi Junid.  Beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Cawangan Bendang Baru, Langkawi, Kedah, membawa misi untuk menghidupkan kembali agenda perjuangan Melayu dalam sayap Pemuda.

 

Seorang lagi calon ialah Penolong Setiausaha Pemuda UMNO Cawangan Pusat Bandar Taman Chempaka, Syed Rosli Syed Harman Jamalullail.  Syed Rosli mengundang perhatian ramai ketika menyerahkan borang pencalonan apabila menyampaikan ucapan dan melafazkan sumpah laknat tidak akan melakukan rasuah yang mana difahamkan sebagai provokasi terhadap Khairy.

Turut menjadi calon ialah bekas Ketua Pemuda UMNO Bahagian Merbok, Abd. Karim Ali dengan membawa agenda utama untuk mengembalikan keyakinan orang Melayu terhadap pergerakan Pemuda UMNO. 

Manakala calon terakhir ialah Ketua Pemuda UMNO Cawangan Bukit Setiawangsa, Irwan Ambak yang tidak begitu dikenali ramai.

Jelas, agenda Melayu menjadi punca utama kenapa Khairy ditentang. 

Hakikat bahawa beliau memegang jawatan itu melalui pertandingan yang penuh misteri dan kontroversi turut tidak membantu imej beliau.  Khairy Jamaluddin menjadi sasaran keraguan akar umbi kerana dilihat sebagai anak muda yang rakus gara-gara mengakui ingin menjadi Perdana Menteri menjelang usia 40 tahun.

 

Selain itu, skandal di dalam GLC yang dikaitkan dengan dirinya yang tidak pernah selesai sehinggalah ke hari ini, dilihat sebagai beban yang harus dipikulnya selama hayat politiknya. 

 

Lebih dari itu, Khairy dilihat sebagai pemimpin yang hanya tahu bercakap, beretorik, berdebat dan berhujah sahaja, tetapi tidak tahu bekerja.  

 

Buktinya, Pemuda UMNO/BN tidak mampu menambah ahli dengan jumlah yang signifikan di bahawa pimpinan Khairy.  Walaupun sering dijulang sebagai bijak kerana merupakan lulusan universiti luar negara yang terkemuka, Khairy tidak mampu mengutarakan walau satu pun idea bernas untuk anak-anak muda dalam konteks ekonomi, pendidikan mahupun pemerkasaan jatidiri. 

 

Pendek kata, setelah beberapa lama menerajui Pemuda, masih tiada hasil yang mampu dituai dari pergerakan itu di bawah Khairy setakat ini.  Apa yang dilihat hanyalah program-program menonjol diri dengan publisiti dan promosi yang mampu menimbulkan perasaan jelek di kalangan rakyat terhadap UMNO, sekiranya tersalah langkah atau keterlaluan. 

 

Inilah kebenarannya, dan kebenaran ini tentu sekali pahit untuk ditelan oleh Khairy mahupun UMNO.   Hanya pemimpin dengan sikap keterbukaan yang sebenar sahaja yang berani mengakui kebenaran dan menelan kepahitan ini.    

 

Namun begitu, segalanya mungkin dalam politik.  Apa yang diingini rakyat, tidak semestinya apa yang diingini oleh perwakilan UMNO yang bakal mengundi.  Maka, apapun, harapan kita agar para perwakilan membuat pilihan yang bijak agar UMNO terus kekal relevan selama-lamanya dan bukan sehingga PRU-14 sahaja. 

 


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Abang Nod dan Yusuff Qardawi

Posted: 23 Sep 2013 12:19 AM PDT

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ada lagi kes tembak bunuh?

Posted: 22 Sep 2013 07:36 PM PDT

Sebelum ini banyak kes serang dan tembak mati berlaku dibandar-bandar besar seperti Pulau Pinang, Ipoh dan Kuala Lumpur.

Apabila PDRM mengambil tindakan berperang dengan gangsters dan mendedahkan identity kumpulan kongsi gelap maka kes jenayah menurun mendadak. Tiada lagi dalam seminggu dua ini ada kes tembak dan bunuh.

Tahniah kepada PDRM kerana mengambil tindakan pantas dan efisien. Mewujudkan skuad ronda bermotosikal menunjukkan kesan dan impak yang baik
Penambahan atau penggunaan cctv juga menjadi tanggung jawab kerajaan negeri atau PBT. Jadi kepada negeri Pulau Pinang jangan lah mengharapkan kerajaan persekutuan sahaja untuk turun pasang cctv di Pulau Pinang, duit ada guna lah tak kan nak simpan dalam bank untuk show off seperti yang dilakukan di Selangor.

Hadi Awang pula bangang kerana sedih Ketua Polis Negara dan Negeri diugut bunuh. Hadi kata ia kesan media yang banyak memperlekehkan polis. Tambahnya lagi ialah beliau sedih kerana rakyat tidak hormat polis. Jawabannya mudah, kerana Pas mengajar anak didik mereka supaya tidak menghormati dan membenci polis. Pas cakap macam biawak lidah bercabang.

Isu dirujuk sidang parlimen hari ini.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

KENA BULI ATAU MALU SENDIRI?

Posted: 22 Sep 2013 07:38 AM PDT



Sekurang-kurangnya tiga murid bukan Islam meninggalkan SK Seri Pristana dan 10 lagi akan menyertai mereka kerana intimidasi selepas insiden makan di bilik persalinan.

Tiga murid yang meninggalkan sekolah itu mendakwa mereka diintimidasi dan dibuli pihak berkuasa sekolah selepas isu murid bukan Islam diarahkan untuk makan di bilik persalinan timbul.

Dalam sidang akhbar hari ini, ibu bapa kepada 10 lagi murid yang akan berpindah sekolah mendedahkan, keputusan mereka disebabkan salah seorang ibu bapa ditahan kerana mendakwa diintimidasi oleh guru besar sekolah.

Setiausaha Kebangaan Malaysia Tamilan Today Welfare, K Gunasegaran, berkata semua ibu bapa hilang kepercayaan kepada guru besar dan guru.

"Kami tidak melihat cara lain oleh kerana murid diganggu dan dibuli di sekolah, hanya kerana ibu bapa mereka bersuara," katanya.

Terdapat 25 murid bukan Islam di sekolah yang mempunyai 1,400 murid itu.

Kontroversi menyelebungi warga SK Seri Pristana tercetus selepas Guneswari memuat naik gambar murid bukan Islam di SK Seri Pristana makan di bilik persalinan semasa bulan Ramadan lalu.

Gambar yang disiarkannya di Facebook mengejutkan pengguna internet yang kemudian berkongsi gambar itu, dan akibatnya menyebabkan kekecohan di media sosial.

Ramai yang menyokong sementara ada juga pihak yang mengkritik dan mengugutnya.

Pengguna internet yang memberikan maklum balas negatif kebanyakannya membuat komen berbaur perkauman, meminta Guneswari dan ibu bapa bukan Islam yang lain menghantar anak mereka ke sekolah vernakular jika mereka tidak gembira dengan SK Seri Pristana, sekolah yang terbabit dalam kontroversi itu.

Stopa Ali tak tanding sebab.........?????

Posted: 22 Sep 2013 06:06 AM PDT

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali mengesahkan dirinya tidak akan bertanding bagi mana-mana jawatan dalam Muktamar Tahunan ke-59, November depan.

Beliau akui mahu memberi ruang kepada calon muda untuk bertanding merebut jawatan dalam pemilihan tersebut.

"Saya tak bertanding. Pasti saya tak akan bertanding dalam pemilihan kali ini. Sebab...tak ada apa. Saya rasa bagi orang mudalah bertanding," katanya kepada Sinar Harian Online ketika dihubungi, hari ini.

Menurutnya, meskipun ditawarkan untuk bertanding, beliau tidak akan menerima tawaran tersebut.

"Betul (jika ditawarkan juga tak akan terima). Memang sebelum ini pun saya tak bertanding, jadi, kali ini pun saya tak akan bertanding," katanya.

Beliau yakin perwakilan Pas lebih tahu dan kenal siapa yang lebih layak untuk diberikan mandat, kali ini.

"Perwakilan lebih tahu dan kenal mereka. Mereka akan melihat siapa yang mereka rasa boleh diberikan mandat dan kepercayaan.

"Yang lama campur yang baru. Bila saya sebut yang baru ini bukan tolak semua yang ada (lama). Campur-campurlah. Cuma saya dah melampaui waktu untuk bertanding," katanya.

P.Pinang bagi RM40K kepada BN , Fuyoooo.

Posted: 22 Sep 2013 05:43 AM PDT

Nga Komeng ahli parlimen Taiping dengan bongkak menghina dan mencela kerajaan BN kerana Kerajaan DAP bagi peruntukan RM 40 Ribu setahun kepada wakil rakyat BN yang menjadi pembangkang di sana.

Nga kata bila lagi BN nak bagi kepada Dap, Pkr dan Pas dinegeri yang ditadbir oleh BN.

Jelas menunjukkan kebodohan Nga, kerana tak study habis, cuba lihat balik peruntukan kerajan persekutuan yang diberi kepada kerajaan negeri setiap tahun tak kira negeri Kelantan atau Pulau Pinang.

Di Pulau Pinang, BN bagi RM 600 juta untuk menyelesaikan hutang negeri, tak tarima kasih pun. Kelantan menerima berbilion ringgit untuk membangunkan negeri, pun tak bunyi ucapan terima kasih.

Beberapa tahun lalu menteri pelancongan Ng Yen Yen bagi peruntukan lebih RM 300 juta kepada Kelantan unrtuk membangunkan frasarana pelancongan tetepi satu projek pun tak buat, duit entah ke mana hilang.

Kedah juga menerima peruntukan lebih RM 60 juta untuk membaik pulih jalanraya negeri tetapi jalan masih teruk dan berlubang tanpa penambah baikan.

Semalam TM ke Kg Pelet untuk makan daging kambing disebuah restoran kampung. Keluar sahaja dari lebuhraya Jalan Nenas menuju ke Kubang Semang, jalan rayanya cukup teruk. Rosak sana sini, sesampai saja di persimpangan masuk ke KubangSemang, jalan ditutup kerana jambatan runtuh, terpaksa pusing guna jalan lain. Kenapa runtuh? Sebab tidak diselenggara dengan baik.

Harapan TM ialah agar semua Adun pembangkang jangan terima peruntukan 40K tersebut. Ini semua jerat. Esok-esok kalau rakyat komplen kenapa jalanraya tidak dibaiki, Guan Eng akan jawab "itu bukan salah saya, itu salah Umno, Saya sudah bagi duit, tetapi mereka tak repair jalan."

So, jangan terima dan jangan percaya dengan umpan mereka.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Aziz Rempit bagi keistimewaan kepada keluarga jemaah haji yang meninggal di Mekah

Posted: 22 Sep 2013 05:14 AM PDT

Wah! YB Dato Aziz pengerusi Lembaga Tabung Haji bagi kouta tambahan kepada keluarga jemaah yang meninggal dunia di Mekah untuk menunaikan haji tahun hadapan.

Ini berikutan seorang jemaah yang meninggal dunia baru-baru ini sebelum wukuf di Arafah.

Ini satu sejarah sejak 50 tahun penubuhan LUTH. Takniah Aziz Putra.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

KENYATAAN AKHBAR DATO’ SRI AZALINA OTHMAN SAID

Posted: 22 Sep 2013 03:20 AM PDT

JUMAAT 20 SEPTEMBER 2013


1.  Setelah mengambil kira nasihat dan pandangan daripada pelbagai pihak, saya dengan penuh takzim mengesahkan tidak akan menawarkan diri sebagai calon bagi jawatan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia didalam pemilihan parti kali ini.

2.  Saya yakin keputusan saya ini akan diterima baik oleh semua pihak demi perpaduan dan keutuhan UMNO. Sebagai seorang yang setia kepada kepimpinan parti dan  sayang serta cintakan UMNO, apa yang penting bagi saya ialah melihat UMNO terus padu, utuh dan unggul  bagi kita bersedia dari sekarang untuk menghadapi Pilihanraya UMUM ke-14 nanti.

3.  UMNO ialah sebuah parti yang berasaskan prinsip demokrasi. UMNO bukan dimiliki oleh individu atau pihak tertentu. UMNO adalah untuk semua ahlinya demi menjaga kepentingan dan hak orang Melayu.

4.  Saya juga secara rasmi mengumumkan penawaran diri saya sabagai calon bagi jawatan Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia dan Ketua UMNO Bahagian Pengerang.  Saya yakin dengan pengalaman dan kebolehan yang ada pada diri saya sebagai Ahli Parlimen selama 3 penggal sehingga hari ini dan pernah menjadi Menteri Kabinet serta Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia merangkap Naib Presiden UMNO, saya mampu mencurah bakti dan berkhidmat kepada parti, ahli ahli UMNO, bangsa,  Negara dan Agama .

5.  Disini saya saya juga ingin mengambil kesempatan mengulas kenyataan Datuk Seri Shahrizat  Abdul Jalil, dengan mengucapkan jutaan terimakasih kepada  beliau yang telah menjanjikan sokongan padu Pergerakan Wanita UMNO kepada saya bagi merebut jawatan Ahli Majlis Tertinggi.


Sekian, terima kasih.
 Dato' Sri Azalina Dato'  Othman Said
 Ahli Parlimen Pengerang ( P157)



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ini pula untuk Exco Pemuda Malaysia

Posted: 22 Sep 2013 02:58 AM PDT

Mua'amar Ghaddafi dari Perak, orang belia 4B dan calon parlimen Parit Buntar dalam PRU lalu menawarkan diri untuk Exco, mohon sokongan anda
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tun Faisal untuk MT?

Posted: 22 Sep 2013 02:46 AM PDT

Jika dilihat jumlah yang mendaftar untuk MT, maka Tun Faisal mempunyai peluang untuk menang.

Ada yang berpendapat, bahawa MT wajar dipenuhi atau di isi oleh mereka yang bukan wakil rakyat seperti Adun atau Ahli parlimen,

Ada juga kebenarannya kerana jika menteri atau ahli parlimen nak menguruskan Umno yang seramai 3 juta ahli ia merupakan satu beban yang besar. Jadi jika mereka yang veteran atau yang tidak berjawatan apa-apa dalam kabinet maka sesuailah mereka bekerja dalam memantapkan parti.

Lagi pun pemilihan untuk wakil rakyat seperti Adun dan Ahli parlimen bukan dirujuk kepada jawatan dalam MT.

Cuma untuk Naib Presiden, Timbalan dan Presiden bari lah diberikan kepada yang bertaraf menteri. Jika begitu Tun Faisal ada peluang lah, itu pun jika 146 ribu mengenali beliau.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

SIAPAKAH ANTARA 6 INI YANG AKAN MENJADI NAIB PRESIDEN 2013-2016?

Posted: 22 Sep 2013 01:35 AM PDT

Naib Presiden:

1. Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (Penyandang)

2. Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Penyandang)

3. Datuk Seri Hishammuddin Hussein (Penyandang)

4. Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad (Baru)

5. Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir (Baru)


6. Datuk Seri Mohd. Ali Rustam (Baru)

146, 500 ahli Umno akan menentukan hanya 3 layak memikul tanggung jawab untuk sesi akan datang.

Panglima Perang Cyber

Posted: 22 Sep 2013 11:28 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Fakta : PNB Bermula 540 juta kepada 169.83 Bilion Unit Selepas 30 Tahun

Posted: 22 Sep 2013 08:41 PM PDT

Tahniah kepada PNB atas kejayaan ini.

Suspek Utama Pembunuhan Pengasas Ambank Ditahan Di Perak Tengah Malam Tadi

Posted: 22 Sep 2013 08:26 PM PDT

RM0.UM.23/09: Suspek utama kes pembunuhan pengasas Ambank, Hussain Ahmad Najadi ditahan pihak polis di Taman Larut Tin, Taiping, Perak tengah malam tadi

Sent from my iPhone

Mohon Sebar - Inilah Strategi & Tokoh Amerika Untuk Hancurkan Mesir seperti Iraq | ISMAWeb

Posted: 21 Sep 2013 11:14 PM PDT

usa1
Perlantikan pengurus skuad pembunuhan Robert Ford sebagai Duta A.S ke Mesir baru-baru ini adalah petanda jelas hakikat ini.

Perlantikan Ford memberi mesej jelas: Penggubal polisi A.S mahu memusnahkan Mesir dengan cara yang sama mereka telah musnahkan Iraq dan Syria- dengan menggunakan skuad pembunuh dan penyamar-pengganas bagi memulakan perang saudara.

Menurut professor dalam bidang Global Studies, Michel Chossudovsky, Robert Ford bersama dengan penjenayah perang yang berbahaya John Negroponte untuk melaksanakan 'Salvador Option' di Iraq pada 2004. Chossudovsky mencatatkan : Salvador Option ialah model teroris pembunuhan beramai-ramai oleh skuad pembunuh yang ditaja A.S. Strategi ini pertama kali dilaksanakan di El Salvador (oleh Negroponte) sewaktu penentangan terhadap pemerintahan diktator ketenteraan yang telah mengakibatkan kematian seramai 75000 orang.

Pada hari ini, Mesir sama seperti El Salvador pada tahun 1980-an, menghadapi penentangan terhadap pemerintahan diktator ketenteraan. Dan pemerintahan diktator tentera Mesir, (mirip junta El Salvador 1980an) telah pun melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap semua aktivis demonstrasi. Adakah Robert Ford, seorang pakar pelaksana pembunuhan beramai-ramai, telah membantu rejim Mesir membunuh puluhan ribu aktivis ini?

Tidak, bahkan ia lebih dahsyat dari itu!

 Hari ini, A.S lebih berminat untuk memusnahkan negara-negara timur tengah berbanding Asia dan Amerika Latin. Maka A.S telah mengubah kegunaan skuad pembunuhnya. Jika dahulunya mereka dengan mudah membunuh aktivis penentang untuk menaikkan boneka Amerika sebagai diktator, A.S kini menaja pembunuh-pembunuh di kedua-dua belah pihak yang bersaing dalam aspek politik dan keagamaan. Tujuan mereka ialah untuk mewujudkan perang saudara bagi melemahkan bangsa yang disasarkan.

Presiden Syria, Bashar al-Assad akhirnya telah sedar bahawa kekejaman yang berlaku di negara beliau telah dilakukan oleh penyamar-teroris. Skuad pembunuh Ford, yang terdiri daripada pembunuh profesional yang terlatih, akan duduk di atas bumbung bangunan ketika demonstrasi anti-Assad yang juga dimulakan oleh A.S. Pada waktu yang sesuai, penembak-penembak tepat ini akan mula membunuh. Sebahagian daripada penembak ini akan memakai pakaian tentera Syria, seolah memberi gambaran bahawa tentera Syria yang membunuh aktivis demonstrasi. Di bumbung yang lain penembak ini akan berpakaian biasa seolah memberi gambaran bahawa aktivis demonstrasi yang menembak ke arah tentera Syria.

Tidak lama selepas itu, penyokong dan penentang Assad akan membalas tembakan sesama sendiri.

Adakah Ford akan melakukan yang sama di Mesir?

Berdasarkan kepada rekod beliau di Iraq dan Syria, kita akan menjangkakan :

Ford dan skuad pembunuh A.S beserta pakar penyamar-teroris (termasuklah beberapa individu yang meletupkan World Trade Center New York 9 September) akan memulakan tembakan dan pengeboman yang akan dikatakan sebagai tindakan "Islamis Radikal". Mereka akan kemudiannya menggalakkan tentera Mesir untuk menangkap, menyeksa, membunuh lebih ramai lagi aktivis demonstrasi aman ini. Memandangkan tentera Mesir adalah tentera yang ditaja dan dilatih oleh Amerika dengan berbilion-bilion Dollar A.S, As-sisi akan hanya bertindak sebagai 'diktator-boneka' yang terpaksa mematuhi arahan Amerika. Ini akan menyebabkan bermulanya perang saudara di Mesir.

Adakah A.S benar-benar mahu memusnahkan Mesir seperti mana Iraq dan Syria?

Ya. Adalah penting untuk kita tahu bahawa A.S telah merangka penggulingan Presiden Mesir yang dipilih secara demokrasi- Mohamad Morsi. Salah satu sebabnya ialah Morsi telah dengan lantangnya menentang pelan Ethopia yang ingin membuat empangan di Sungai Nil, mencuri bekalan air Mesir yang boleh menyebabkan kematian rakyat Mesir akibat kekurangan bekalan air.

Hakikatnya adalah A.S, melalui Etophia sebagai boneka, sebenarnya sedang merancang pembunuhan besar-besaran rakyat Mesir. Maka seandainya ada pemimpin Mesir cuba menghalang seperti mana yang dilakukan Morsi, dia akan dihapuskan.

Mengapa A.S merasakan perlunya memusnahkan negara Timur Tengah? Ironinya, ianya bukanlah atas dasar kepentingan A.S. Ianya adalah berkenaan "Pelan Oded Yinon" Israel untuk memusnahkan jiran-jiran Israel dan merampas semua tanah di antara Sungai Nil dan Sungai Euphrates untuk merealisasikan Israel Raya atau "Greater Israel". Seperti mana yang dikatakan oleh Jen. Wesley Clark, Israel mengambil alih A.S melalui kudeta 9/11 dengan perancangan untuk memusnahkan "7 negara dalam masa 5 tahun" berdasarkan dokumen "Clean Break" oleh Benjamin Netanyahu. Dokumen itu sendiri adalah "Pelan Oded Yinon" yang dikemaskini untuk memusnahkan Timur Tengah bagi manfaat Israel.

Hanya ada 1 jalan sahaja untuk menentang penghapusan etnik ini. Seluruh rakyat Timur Tengah, dari segenap agama mahupun bangsa, mesti bersatu dan menentang pemusnahan negara mereka oleh usaha-usaha yang ditaja Zionis ini.

Tulisan asal oleh Dr. Kevin Barrett


http://www.presstv.ir/detail/2013/08/12/318321/us-death-squad-envoy-targets-egypt/


Diterjemahkan oleh Hj. Norzafry Norhalim


Sumber : http://www.ismaweb.net/v4/2013/08/niat-amerika-hancurkan-mesir-seperti-iraq/


Panglima : baca pula bagaimana Ikhwanul muslimin dan kaitan mereka dengan apa yang terjadi dengan tangan ghaib di belakangnya.

Walaupun diasaskan atas asas yang baik oleh Imam Hassan Al Banna namun kehadiran Sayid Qutub contohnya telah merosakkan pergerakan tersebut.

Beliau bukan seorang ulama bahkan hanya lulusan bahasa Arab sahaja.

Yang peliknya kitab tafsir في ظلال القران  beliau begitu popular sedangkan banyak ulama menolak keintelektualan kitab tersebut.

Hari ini banyak nama dan tokoh perlu disemak latar belakang mereka.

Jangan mudah menerima ketokohan sesiapa kecuali selepas meneliti berbagai fakta yang dianalisa secukupnya dari berbagai sudut yang diperlukan untuk mengelak dari terperangkap dengan perangkap ciptaan Barat.

Baca kisah-kisah tentang ikhwan muslimin di sini untuk bacaan tambahan anda.


Sent from my iPhone

oyabun

Posted: 22 Sep 2013 11:25 PM PDT

oyabun


Tuan Tat Hairan Kit Siang Dominasi DAP Selama 47 Tahun?

Posted: 22 Sep 2013 06:55 PM PDT


Bekas Pengerusi DAP cawangan Sungai Pelek, Tan Tuan Tat melahirkan rasa terkejut dengan penguasaan Lim Kit Siang terhadap parti itu selama 47 tahun, sedangkan rakan-rakan politik yang seangkatan dengannya sudah bersara politik.

Kit Siang menjawat jawatan Setiausaha Agung DAP sejak tahun 1998, meninggalkan jawatan itu, tetapi menaiki satu lagi hireaki politik, Pengerusi DAP pada tahun 1999.

Pada tahun 2004, Kit Siang melepaskan jawatan Pengerusi DAP untuk diganti dengan Karpal Singh, namun dalam masa sama menaikkan anaknya, Lim Guan Eng menjadi Setiausaha Agung DAP.

Dalam masa sama, satu jawatan khusus diwujudkan kepada Kit Siang sebagai 'Penasihat DAP', satu jawatan yang mendominasi jawatan-jawatan lain dalam parti itu.

"Saya pun terkejut dengan apa yang disifatkan sebagai bapa dengan anak itu. (Itu) adalah satu kenyataan.



"Sebagai umat Tuhan ini, saya pun hairan, macam mana dia (Kit Siang) boleh dapatkan kuasanya sampai 47 tahun. Sedangkan Tun (Dr Mahathir) sudah lepaskan jawatan Perdana Menteri.

"Hanya dia seorang sahaja yang belum. Saya rasa lah apabila mereka lepas jawatan ini, mereka akan mati,"katanya.

Menurut Tuan Tat lagi akar umbi DAP mula buka mata tentang penguasaan bapa-anak dalam parti itu setelah berlaku insiden penyelewengan pemilihan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) tahun lepas.

"Parti ini bukan bapa punya parti (atau) anak punya parti. Sebenarnya, bapa dia sebagai penasihat. Dia (Kit Siang) dah tahu, ini adalah salah. Dia harus cerita dengan anaknya. Ini dah tak betul, jika mereka betul-betul sayangkan parti itu, "katanya lagi!

Wasabi Oyabun..

Manipulasi Perlembagaan DAP, Strategi Utama Dinasti Lim Terus Berkuasa?

Posted: 22 Sep 2013 04:47 AM PDT


Bekas Naib Pengerusi DAP, Zulkifli Mohd Noor mendakwa terdapat satu senarai terpilih yang direstui oleh kepimpinan tertinggi DAP, dapat berkempen dengan lebih cekap kerana memiliki senarai perwakilan yang akan mengundi sedang berkempen untuk pemilihan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu pada 29 September ini.

Zulkifli dilaporkan Malaysiakini berkata beliau tidak termasuk dalam senarai terpilih tersebut dan tidak dibekalkan senarai perwakilan daripada ibu pejabat DAP.

Walaupun Zulkifli tidak menamakan pemimpin atasan DAP yang dimaksudkan itu, namun sudah diketahui umum, ia merujuk kepada penasihat DAP, Lim Kit Siang melalui proksi anaknya Lim Guan Eng yang menjadi Setiausaha Agung DAP.

"Senarai itu tidak diedarkan kepada calon-calon lain. Mereka dah ada (senarai). Saya tak ada (senarai) dan saya terpaksa berkempen dalam 'gelap'," katanya.

Zulkifli yang merupakan seorang daripada lapan orang calon Melayu yang merebut 20 tempat dalam CEC.


Pendedahan terbaru Zulkifli itu menyamai pendedahan Peter ahli DAP di sebuah cawangan di Johor yang 'membuka' blog thedapinsider sejak beberapa hari lepas.

Dalam tajuk "Pembohongan keluarga Lim mempertahankan kuasa dalam DAP," Peter mendedahkan Dinasti Lim, merujuk kepada keluarga Kit Siang dan anaknya Guan Eng berjaya mendominasi DAP sejak dari tahun 1968 dengan cara memanipulasi perlembagaan parti itu.

"Sejak 1968 DAP sentiasa dikawal oleh Lim Kit Siang yang memegang jawatan Setiausaha Agung atau Pengerusi Kebangsaan. Dalam organisasi DAP Setiausaha Agung paling berkuasa. Konsep ini sama seperti yang diamalkan oleh Parti Komunis Malaya yang mana jawatan Setiausaha Parti Komunis Malaya dipegang oleh Chin Peng.

"Berikut adalah salah satu cara yang dimanipulasi oleh Lim Kit Siang untuk memastikan dia dan dinastinya terus berkuasa.

"Parti DAP tidak mempunyai bahagian di setiap Parlimen sepertimana yang diamalkan parti-parti lain. Mereka hanya mempunyai cawangan sahaja," dedahnya.

Menurutnya, setiap cawangan DAP dikategorikan kepada dua kumpulan iaitu cawangan yang mendapat sijil A dan cawangan yang menjadi Sijil B yang ditentukan oleh Setiausaha Agung DAP.

Ahli-ahli cawangan yang mendapat sijil A layak hadir ke Kongres Kebangsaan DAP dan layak mengundi untuk memilih CEC, manakala ahli-ahli cawangan sijil B hanya layak hadir ke Kongres Kebangsaan DAP sebagai pemerhati tetapi tidak mengundi.

"Cawangan yang dikenal pasti menyokong Dinasti Lim akan diberi sijil A untuk membolehkan mereka mengundi.


Mana-mana cawangan yang dikenal pasti tidak menyokongnya dan tidak akan memberi undi kepadanya akan diberi sijil B untuk menghalang mereka daripada mengundi, walaupun sebelum itu cawangan tersebut mempunyai sijil A.

"Setiausaha Agung berkuasa untuk menukar sijil cawangan dari A ke B atau dari B ke A bila-bila masa sahaja mengikut keperluannya," dedahnya.

Selain strategi pembahagian sijil, Peter turut mendedahkan taktik kedua Dinasti Lim untuk terus berkuasa dengan cara 'pemilihan 20 CEC tanpa menamakan jawatan'.

"Perlembagaan DAP yang dirangka Lim Kit Siang juga menetapkan bahawa ahli-ahli yang layak mengundi pada pemilihan parti tidak boleh memilih siapa yang mereka hendak letak sebagai Pengerusi Kebangsaan, Timbalan Pengerusi Kebangsaan, Naib Pengerusi Kebangsaan, Setiausaha Agung dan jawatan-jawatan yang lain. Mereka hanya boleh memilih 20 calon-calon yang bertanding untuk mengisi CEC.

"Apabila keputusan 20 yang terpilih sebagai anggota CEC diumumkan maka 20 orang yang terpilih itu akan bermesyuarat untuk menentukan siapa yang dipilih sebagai Pengerusi, Naib Pengerusi, Setiausaha Agung dan jawatan lain. Tidak ada undi sulit.

Mereka diminta memilih secara terbuka di depan keluarga Lim. Apabila berhadapan dengan situasi begini semua anggota CEC akan menjadi seperti lembu dicucuk hidung dan mereka terpaksa memilih Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung selaku orang yang paling berkuasa dalam DAP.

"Jika ada yang cuba melawan mereka tidak akan dipilih sebagai calon dalam pilihanraya dan akan menerima nasib malang sepertimana yang dialami oleh Lee Lam Thye, Wee Choo Keong dan lebih 100 orang lagi yang telah dipecat dari DAP."

Menurut Peter dua taktik memanipulasikan perlembagaan DAP itu adalah rahsia besar Dinasti Lim terus berkuasa dalam parti itu sejak 50 tahun lalu.

"Hampir 50 tahun Lim Kit Siang bukan sahaja memanipulasi perlembagaan DAP malah turut memanipulasi kehadiran perwakilan ke Kongres Kebangsaan serta pengiraan undi pemilihan CEC untuk memastikan dia atau dinastinya akan terus menguasai DAP.

"Kit Siang tahu dia sekarang sudah di hujung usia dan penggal ini adalah penggal terakhirnya. Jadi dia perlu pastikan perjalanan politik dinastinya dalam DAP terus selamat. Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung dan Lim Hui Ying sebagai Setiausaha DAP Pulau Pinang.

Lim Kit Siang juga tahu anaknya Lim Guan Eng tidak sepintar beliau dalam berpolitik dan juga tidak disukai oleh ramai pimpinan DAP kerana sikap angkuh dan sombong. Kebodohan Lim Guan Eng terserlah dalam CEC tahun 2012. Dia tidak sebijak Lim Kit Siang dalam memanipulasi undi sehingga membuatkan DAP berhadapan dengan masalah besar sekarang.

"Akibat kebodohan Lim Guang Eng itu, kini Lim Kit Siang sedang memerah otak berfikir bagaimana cara untuk beliau menendang keluar satu kumpulan yang dikenali sebagai Lima Harimau yang boleh mendatangkan masalah besar kepadanya dan dinastinya dalam DAP," dedahnya lagi.

Wasabi Oyabun..

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 22 Sep 2013 11:22 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


HAJI HADI SUDAH GILA KATA ORANG KUAT ANWAR IBRAHIM

Posted: 22 Sep 2013 10:01 PM PDT

Pengerusi bersama BERSIH, Hishamuddin Rais mempertikaikan kenyataan terbaru Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung dengan kerjasama dengan UMNO.
Hisyamuddin yang juga blogger tukartiub.blogspot.com menganggap kenyataan terbaru Abdul Hadi itu sebagai menroyan.
"Kenapa tiba-tiba Hadi meroyan nak jumpa Najib.
"Tahukah Hadi di mana Najib sekarang," tulisnya dalam laman mikro Twitter lapor Sinar Harian.
Abdul Hadi dilaporkan Bernama semalam berkata, Pas sedia untuk bekerjasama dengan Umno termasuk berdialog bagi membincangkan pelbagai isu jika parti itu dipelawa.
Katanya, Pas boleh berbincang mengenai apa sahaja isu dan sejarah membuktikan pemimpin-pemimpin Pas dan Umno boleh berada bersama di atas satu pentas.
Beliau berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Presiden Pas, Allahyarham Datuk Fadzil Noor pernah bersama dalam satu forum suatu ketika dahulu.
"Dasar kita boleh berbincang apa sahaja isu seperti jenayah, rasuah dan ekonomi. Kalau kita diajak kita boleh pergi, kita boleh bincang," katanya.
Abdul Hadi berkata, jika perbincangan itu melibatkan soal Islam, Pas akan berpegang kepada dasarnya iaitu berlandaskan al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qiyas.
"Pas pernah membuka pintu mengajak Umno bermuzakarah pada 1980-an dengan berdasarkan perkara-perkara berkenaan," katanya.
Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilapor sebagai berkata, kerjasama antara Umno dan Pas untuk menyatukan orang Melayu serta umat Islam di negara ini bukan perkara mustahil.

RAHSIA WAJAH ANWAR BERUBAH

Posted: 22 Sep 2013 08:02 PM PDT


Kebanyakan blog-blog masih mempertikaikan perubahan wajah terbaru, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.Blog satdthinks meletakkan empat 'titik' perubahan wajah Anwar iaitu kedut di kening, telinga, mata dan pipi.
Seorang pengomen laman ini, Sman, mempertikaikan penafian pembantu Anwar yang mendakwa perubahan wajah Ketua Umum PKR itu bukan disebabkan pembedahan tetapi disebabkan alahan kepada sesetengah ubat yang diambilnya.
"Dah lama dia (Anwar) mentekedarah bermacam-macam ubat, mengapa tak ada pulak alahan, tiba-tiba bila dah tua kerepot ni, ada alahan pulak dgn ubat, ada ubat baru ke yang dia lahap?
"Biasanya kalau ubat yang boleh menjadikan alahan doktor tanya dulu ada alahan ke tidak supaya dapat diberi ubat yang betul. Kelentong, kelentong, kelentong tak habis, habis macam lah rakyat Malaysia ni bodoh sangat,"komennya.

Komen Sman itu disambut dengan Lim Lynn dengan berkata, "Harap Anwar Ibrahim tak dapat HIV AIDS nanti pula ikut Barack Obama kurus badan."
Begitu juga dengan Basry yang mahu tahu apakah jenis ubat yang dimakan oleh Anwar sehingga berlaku alahan yang teruk.
"Ubat apa yang boleh jadi allergy macam itu, teringin juga nak tahu…," katanya.

Seruan Jihad: Ayuh kita rampas abu bangkai Chin Peng!

Posted: 22 Sep 2013 09:00 AM PDT


Chin Peng dah mampos, bangkai berulatnya tetap dibakar  sebelum dia dipanggang lagi oleh api neraka di akhirat kelak. Namun puak-puak tali barut komunis di Malaysia ni masih nak juga bawa balik sisa-sisa debu bangkai pengkhianat bukan warganegara ni.

Malaysia memerlukan keberanian anda pejuang-pejuang Melayu dan Malaysia anti - komunis untuk melakukan operasi mulia ini sekiranya abu bangkai Chin Peng di seludup masuk ke negara ini -  RAMPAS dan BENAMKAN abu bangkai tersebut ke dalam lubang taik dan flush!

Memang itu selayaknya abu bangkai Chin Peng diperlakukan. Kemudian kita sumbat pula pencacai-pencacai komunis ke lubang penjara.

Ini Malaysia Negara Berdaulat bukan untuk pengkhianat.


KISAH PERCUBAAN PKM NAK BUNUH PANGLIMA ATM

Posted: 22 Sep 2013 12:30 AM PDT

SAYA mungkin antara insan yang beruntung kerana beberapa bulan sebelum allahyarham Tun Ibrahim Ismail meninggal dunia, saya sempat menemuramah beliau tentang banyak peristiwa di sebalik tabir di negara kita ini. 

Allahyarham Tun Ibrahim berkongsi pengalaman beliau semasa dihantar ke Akademi Tentera British yang masyhur di Agra, India bersama-sama dengan mantan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Hussien Onn. 

Beliau juga menceritakan detik beliau ditahan oleh tentera Jepun pada tahun 1944 selama 8 bulan sehinggalah beliau dibebaskan setelah Jepun mengaku kalah. 

Antara jasa beliau yang paling besar ialah memperjuangkan kedudukan pangkat pegawai tinggi Melayu yang diberi taraf rendah berbanding pangkat pegawai tinggi British. Menurut Tun Ibrahim, semasa berkhidmat dengan Tentera Darat India dalam Perang Dunia Kedua, beliau diterima sebagai mempunyai kedudukan yang sama dengan pegawai British yang lain. Malangnya apabila beliau balik ke Tanah Melayu, beliau diperlakukan sebagai orang bawahan pegawai British. Kejayaan Tun Ibrahim memperjuangkan perkara ini telah memberi makna yang besar kepada generasi hari ini.

Kisah perjuangan Tun Ibrahim boleh dibaca melalui buku beliau yang bertajuk " IBRAHIM PAHLAWAN MELAYU " versi Bahasa Malaysia terbitan Dewan Bahasa & Pustaka tahun 2008 dan " IBRAHIM:The Malay Warrior " versi Bahasa Inggeris terbitan Pelanduk Publications tahun 2005. Semoga jasa dan bakti yang dicurahkan oleh Tun Ibrahim kepada agama, bangsa dan Negara akan mendapat keberkatan daripada Allah SWT.
Pasukan Tentera PKM di Tanah Melayu
BAGAIMANA KAMU TERGAMAK MAAFKAN CHIN PENG  
Pada malam 23 Februari 1953, Pasukan tentera Komunis PKM lebih daripada 100 kekuatan menyerang Balai Polis Bukit Kepong. Komunis membunuh seluruh anggota keselamatan serta keluarga mereka anak isteri tanpa belas kasihan. Mereka dibunuh dengan kejam termasuk dibakar hidup-hidup.

Penghulu Ali cuba memberi bantuan dengan mengumpul pasukan Pengawal Kampung. Di dalam perjalanan ke Balai Polis Bukit Kepong, Penghulu Ali dibunuh diseksa dengan sangat-sangat kejam. Kamu mahu tahu bagaimana Penghulu Ali dibunuh dan diterodok dengan senjata tajam Komunis? Saya tidak sanggup ceritakan, anda carilah sendiri cerita itu.

Cerita lain kekejaman PKM yang diketuai Chin Peng anda boleh ke Universiti Malaya dan membuat bacaan di sana.Jika mereka yang pro-Komunis dan pro-PKM atau yang pro-Chin Peng mengatakan Chin Peng juga berjuang menentang penjajah, mengapa mereka membunuh Ketua Kampung Melayu, Anak Bini orang Melayu, Polis Melayu, Askar Melayu, Pengawal Kampung Melayu malah hampir membunuh Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) walhal negara kita sudah lama merdeka (1976)!

Kem-Kem Komunis (PKM) Di Tanah Melayu


KOMUNIS MENIPU UNTUK MEMERINTAH

Pada 7 hingga 26 Ogos 1944, agen British yang berada di Tanah Melayu ditemui oleh agen-agen PKM untuk meminta bantuan senjata, makanan dan ubat-ubatan. PKM berjanji akan membantu pihak British menghalau penjajah Jepun.

Dengan mengggunakan kapal-kapal perang British dan Kapal Selam Diraja Severn, pihak British yang berpangkalan di Ceylon dan India bersetuju memberi bantuan tersebut. 

Siapakah yang mengalahkan Jepun? PKM atau pasukan Bersekutu British?

Sekarang ini, anda boleh baca orang-orang pro-Komunis (atau ya memang Komunis), kononnya PKMlah yang menghalau Jepun dari Tanah Melayu. 

Kita mesti kembali kepada sejarah untuk menjawab isu ini. Apabila pasukan Bersekutu diketuai Amerika mengebom Hiroshima dan Nagasaki, kerajaan Jepun menyerah kalah. PKM dan Chin Peng kah yang mengebom Hiroshima dan Nagasaki?

PKM keluar dari dalam hutan-hutan di Tanah Melayu, masuk secara rakus dan ganas ke bandar-bandar dan kampung-kampung memerintah secara kejam. Bintang-Bintang 3 bermaharajalela dan membunuh sesiapa sahaja yang mereka anggap sebagai musuh mereka.

Pasukan British terlalu lewat sampai ke Tanah Melayu mengakibatkan PKM dan Bintang3 mengambil kesempatan memerintah dengan cara gila, ganas dan rakus.
Allahyarham Tun Ibrahim Berketar-ketar Menurunkan Tandatangan Beliau Ke atas Buku "Ibrahim Pahlawan Melayu"
TUN IBRAHIM MENDARAT
Apabila Tun Ibrahim mendarat di Pulau Pinang setelah hampir sebulan berada di dalam kapal selam perairan Ceylon-Burma-Tanah Melayu, beliau sendiri hampir menerima nasib tidak menentu. 

Lama selepas itu, pada tahun 1976, satu percobaan menembak Tun Ibrahim di Kuala Lumpur oleh anggota PKM tidak berjaya. Tun Ibrahim terselamat kerana kenderaan yang sepatutnya dinaiki Tun Ibrahim hanya dinaiki oleh pembantu-pembantu beliau. Tun Ibrahim hanya lewat beberapa jam sebelum melalui simpang jalan yang sama. 

PKM dan Chin Peng hanya menyerah kalah pada tahun 1989 apabila beliau melihat keruntuhan 'jenama' Komunis di merata dunia. Soviet Union dan negara-negara Komunis di barat seperti Poland, Chechoslavakia, keruntuhan Jerman Timur, Vietname Utara dan sebagainya runtuh. 

Regimen Ke-10 PKM yang bertahan di hutan-hutan di Pahang juga semakin berundur ke selatan Thai. Di mana Chin Peng ketika itu? Chin Peng berada di Beijing, hal ini dibuktikan apabila Komunis Melayu Shamsiah Fakeh berjumpa Chin Peng di Beijing. Anda perhatikan, orang-orang Melayu seperti Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh dibiarkan di dalam hutan, dan Chin Peng berada di Beijing menikmati kesenangan kehidupan yang diberikan oleh pemerintah Parti Komunis China.

Bagi saya, Chin Peng atau Ong Boon Hua sudah mati, namun legasi kejahatannya sukar dilupakan. Mereka yang kudung kakinya, buta mata mereka, hilang anak bini secara kejam, putus tangan dan pelbagai penderitaan lagi masih ramai yang masih hidup.

Jika di hadapan kamu sekarang ada mangsa-mangsa kekejaman Komunis dan PKM, yang buta mata, kudung kaki, putus tangan, cacat anggota tubuh badan, apakah kamu akan katakan kepada kejahatan Komunis, PKM dan ketua mereka Chin Peng?


Kenangan: Walaupun Tangan Allahyarham Tun Ibrahim Terketar-Ketar, Namun Beliau Menurunkan Tandatangan Di Atas Buku Beliau
Nota: Kepada yang belum sempat membaca kisah-kisah yang berkaitan, sila layari di sini http://www.al-azharrisiddiq.com/search?q=anugerah+panglima

Sebelum beliau meninggal dunia, sebuah buku Kisah Sebenar 13 Mei 1969 sedang beliau usahakan supaya generasi akan datang mengetahui kisah sebenar buku itu. 

Jika saya Ketua Pemuda Pergerakan Pemuda UMNO, saya akan segerakan terbit buku itu, untuk menangkis putar-belit mereka yang menipu dalam tragedi 13 Mei itu. Namun, apakan daya saya hanya penulis biasa, kata Profesor Emeritus Khoo Kay Kim di bawah.

Baca lengkap di sini jentayuabaka.blogspot.com

The Unspinners

Posted: 22 Sep 2013 11:21 PM PDT

The Unspinners


Hishamuddin nafi penyandang naib buat pakatan

Posted: 22 Sep 2013 07:30 PM PDT

Ramai yang sokong Chin Peng, tak tahu apa mereka kata

Posted: 22 Sep 2013 03:53 PM PDT

Belantan

Posted: 22 Sep 2013 11:19 PM PDT

Belantan


DAP Anggap Melayu ‘Anggota 50 Sen’ – Bekas Naib Pengerusi?

Posted: 22 Sep 2013 10:08 PM PDT


Bekas Naib Pengerusi DAP Kebangsaan Zulkifli Mohd Noor menyifatkan kepimpinan parti itu melihat penyertaan orang Melayu dalam DAP sebagai "anggota 50 sen" yang tidak membawa kepentingan.

Katanya perkara itu dapat dilihat dengan jelas dalam pemilihan jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) tahun lepas, apabila semua calon Melayu kalah.

"Bagi mengaburi mata rakyat dan menunjukkan DAP sebuah parti berbilang bangsa, tiga atau empat anggota Melayu diangkat menjadi pemimpin parti tetapi itu sekadar satu pembohongan," katanya dalam sidang media, di sini baru-baru ini.

Katanya bagi menguji dakwaan itu, beliau akan sekali lagi bertanding pada pemilihan semula CEC yang dijadualkan 29 Sept ini.

Saya ingin melihat ketelusan perwakilan dalam menterjemah ideologi 'Malaysian Malaysia' semasa pemilihan itu kelak, katanya.


Zulkifli yang kalah dalam pemilihan yang diadakan Disember, berkata beliau juga akan berkempen dalam pemilihan kali ini.

"Selama 26 tahun dalam parti, saya tidak pernah sekalipun berkempen untuk sebarang pemilihan, tetapi kali ini saya akan berkempen demi menguji ketelusan parti dalam memperjuangkan ideologi itu," katanya.

Beliau juga mendakwa berdasarkan perjumpaannya dengan anggota DAP di beberapa kawasan di Kedah dan Perak, mereka mahu Lim Guan Eng melepaskan jawatan sebagai Setiausaha Agung DAP dan tidak bertanding pada pemilihan semula CEC.

"Bagi mereka Lim gagal menjalankan tanggungjawab dalam mengemudi proses pemilihan pada Disember lepas hingga melibatkan campur tangan ROS (Pendaftar Pertubuhan) dan hampir-hampir DAP dibatalkan," katanya!

Suara Politik
Belantan

PAS sedia bekerjasama dengan UMNO jika dipelawa – TGHH?

Posted: 22 Sep 2013 09:45 AM PDT


PAS sedia bekerjasama dengan Umno termasuk berdialog bagi membincangkan pelbagai isu jika PAS dipelawa, kata Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Katanya, PAS boleh berbincang mengenai apa sahaja isu dan sejarah membuktikan pemimpin-pemimpin PAS dan Umno boleh berada bersama di atas satu pentas.

Beliau berkata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Presiden PAS Allahyarham Datuk Fadzil Noor pernah bersama dalam satu forum suatu ketika dahulu.

"Dasar kita boleh berbincang apa sahaja isu seperti jenayah, rasuah dan ekonomi. Kalau kita diajak kita boleh pergi, kita boleh bincang," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Konvokesyen Kolej Islam Darul Ulum di Pokok Sena, dekat sini hari ini.

Abdul Hadi berkata jika perbincangan itu melibatkan soal Islam, PAS akan berpegang kepada dasarnya iaitu berlandaskan Al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qiyas.

"PAS pernah membuka pintu mengajak Umno bermuzakarah pada 1980-an dengan berdasarkan perkara-perkara berkenaan," katanya.

Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dilapor sebagai berkata kerjasama antara Umno dan PAS untuk menyatukan orang Melayu serta umat Islam di negara ini bukan perkara mustahil.

Mengenai cadangan Dewan Ulama PAS supaya tahaluf siyasi (kerjasama politik) antara parti itu dengan sekutunya dalam pakatan pembangkang dikaji semula, Abdul Hadi berkata Dewan Ulama PAS berhak mengemukakan usul ke muktamar PAS akhir tahun ini yang kemudian akan dibawa ke sebuah jawatankuasa untuk ditapis.

"Terpulang kepada Dewan Ulama PAS, bukan hak kita dan jawatankuasa usul akan melihatnya. Kadang-kadang usul ini tak perlu dibahas tetapi diselesaikan secara peringkat dalaman parti," katanya.









Apa pula kata Anwar dan Kit Siang nanti?

Suara Politik
Belantan

DAP Insider : Nasib 5 Harimau Penentang Dinasti Lim?

Posted: 22 Sep 2013 04:40 AM PDT


Blog DAP Insider dalam pendedahan terbaharunya menimbulkan satu persoalan apakah nasib lima harimau penentang Dinasti Lim pada pemilihan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu pada 29 September ini.

Dinasti Lim merujuk kepada penasihat DAP, Lim Kit Siang dan proksi anaknya Lim Guan Eng yang menjadi Setiausaha Agung DAP.

Dalam pendedahan bertajuk, "Konspirasi, diskriminasi dan nasib lima harimau dalam DAP," blog itu mendedahkan lima penentang Dinasti Lim adalah Teng Chang Kim (Selangor), Chow Kon Yeow (Pulau Pinang), Boo Cheng Hau (Johor), Nga Kor Ming (Perak) dan Ngeh Koo Ham (Perak).

"Kesemua lima di atas adalah musuh Lim Guan Eng yang perlu 'dibunuh' oleh Dinasti Lim sebelum Lim Kit Siang meninggalkan DAP," dedahnya.

Menurutnya, Teng Chang Kim merupakan satu-satunya Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP paling senior di Selangor, namun dinafikan haknya untuk menjadi Exco kerajaan negeri, sebaliknya Dinasti Lim memilih Ean Yong Hian Wah dan Ronnie Liu sebagai pilihan mereka.

"Apabila Pakatan Rakyat membentuk kerajaan di Selangor pada tahun 2008, Teng Chang Kim telah dinafikan haknya untuk dilantik sebagai Exco yang mewakili DAP. Sebaliknya Dinasti Lim lebih rela memilih budak hingusan, Ean Yong Hian Wah. Juga melantik Ronnie Liu sebagai Exco. Ini kerana kedua-dua orang ini adalah orang suruhan Dinasti Lim untuk mereka mencari wang di Selangor.

"Akhirnya kita menyaksikan bagaimana Teoh Beng Hock yang bertugas sebagai Setiausaha Politik kepada Ean Yong Hian Wah membunuh diri kerana mahu melindungi kegiatan rasuah majikannya. Sedangkan kegiatan rasuah majikannya dilakukan atas arahan Dinasti Lim.

"Ronnie Liu diarahkan oleh Dinasti Lim agar mencari wang sebanyak mungkin dari kegiatan haram di Selangor untuk kegunaan DAP Pusat. Sehingga Ronnie dilabel sebagai bapa kepada kegiatan haram. Perkara itu memang benar. Namun ianya dilakukan atas arahan Dinasti Lim.

Akhirnya nama Ronnie rosak dan kalah dalam pemilihan CEC 2012. Ronnie juga tidak dicalonkan semula dalam Pilihan Raya Umum ke 13 kerana kata Dinasti Lim ianya boleh menyebabkan nama DAP tercemar dalam usaha mereka untuk membentuk Kerajaan Persekutuan bersama PKR dan PAS.

"Akhirnya Teng Chang Kim dipilih oleh Dinasti Lim sebagai Exco yang mewakili DAP selepas Pakatan Rakyat berjaya pertahankan Selangor dalam Pilihan Raya Umum ke 13. Dinasti Lim tahu jika Teng Chang Kim tidak dipilih huru-hara pasti akan timbul.

Dinasti Lim meletakkan Teng Chang Kim sebagai Exco bukan dengan ikhlas hati. Ianya tidak lebih sebagai opera Cina sahaja. Dinasti Lim dengan bantuan anggota war room mereka, Anthony Loke dan Tony Pua sedang merangka jalan yang paling halus untuk menyingkirkan Teng Chang Kim serta Empat Harimau lagi daripada DAP. Saya akan dedahkan kepada anda nanti apa rancangan halus mereka," dedahnya.

Menurutnya lagi, Chow Kon Yeow yang menjadi Pengerusi DAP Pulau Pinang sepatutnya dipilih sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang apabila DAP berjaya menubuhkan kerajaan di negeri itu pada 2008, namun haknya telah dinafikan oleh Lim Kit Siang apabila dia melantik anaknya sebagai Ketua Menteri.

Boo Cheng Hau pula selaku Pengerusi DAP Johor dedah blog itu telah dinafikan haknya untuk mencadangkan calon-calon DAP dalam Pilihan Raya Umum ke 13.

"Semuanya diputuskan oleh Dinasti Lim demi untuk memastikan Boo Cheng Hau hilang pengaruh di Johor.

"Dua sepupu dari Perak, Nga Kor Ming dan Ngeh Koo Ham sedang bergaduh besar dengan proksi Dinasti Lim di Perak, M.Kulasegaran.

"Masalah kekalutan berhubung pemilihan CEC tahun 2012 menjadi peluang terbaik untuk untuk Dinasti Lim menyingkirkan Lima Harimau di atas," dedahnya lagi.

Suara Politik
Belantan

Tony Pua sepatutnya ajar Lim Guan Eng bagaimana hendak mengira undi dalam CES DAPig daripada mempertikaikan MPEB?

Posted: 22 Sep 2013 12:50 AM PDT


Tony Pua talibarut Dinasti Lim terus terdesak, Barisan Nasional terus dapat sokongan kuat rakyat!

Ketua Publisiti DAP yang juga talibarut Dinasti Lim, Tony Pua dibidas kerana cuba memutarbelit dan membuat kenyataan salah dengan menuduh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengamalkan sistem kroni dalam melaksanakan agenda Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera (MPEB).

Naib Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Dr. Zubir Harun menggambarkan tindakan Tony itu sebagai terdesak dan berada dalam ketakutan apabila Barisan Nasional (BN) masih mendapat sokongan kuat daripada rakyat sehingga ke hari ini.

Malah, tambahnya, Tony dengan jelas cuba membawa agenda MPEB ke arena politik dengan cubaan menghasut rakyat terutama orang Melayu dan bumiputera agar percaya segala yang diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini adalah untuk kroni.

"Pembangkang sengaja tunjuk hebat dengan menuduh Najib agar mereka diangkat sebagai hero dalam negara, sekali gus akan lahir perasaan benci rakyat kepada kerajaan serta dalam masa sama sokongan kaum Cina masih kekal kepada mereka.

"Ini kerana mereka tidak mampu memperjuangkan hak bumiputera kerana bimbang sokongan kaum Cina akan lari kepada parti lain," katanya di sini hari ini.

Tony Pua Jeneral Perang Dinasti Lim

Portal Malaysiakini hari ini melaporkan kenyataan Tony yang mendakwa sejumlah peruntukan besar diberikan kepada kroni BN yang berselindung di sebalik MPEB, sekali gus membuktikan sikap kepura-puraan Perdana Menteri.

Tambah Zubir, Perkasa akan memantau segala usaha meningkatkan ekonomi bumiputera seperti diumumkan oleh Najib baru-baru ini dilaksanakan dengan segera dan telus.

"Kami akan membentuk satu Jawatakuasa Pemantau bagi memantau semua tindakan kerajaan serta syarikat milik kerajaan (GLC) agar proses menambah baik ekonomi bumiputera dapat dilaksanakan secara efektif," katanya.

Sementara itu, Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah secara sinis mempersoalkan kredibiliti Tony bersuara tanpa sebarang fakta sambil menyifatkan tindakan beliau memfitnah Perdana Menteri sebagai biadab.

Katanya, Tony seperti yang diketahui umum hanya bercakap bagai angin lalu tanpa mengemukakan sebarang bukti kukuh dan setiap patah yang dikatakan hanyalah sebagai cubaan untuk menarik rakyat membenci kerajaan.

"Bukankah MPEB baru sahaja dirasmikan jadi bagaimana Tony mempunyai pengetahuan yang begitu luas tentang apa berlaku di sebalik pengumuman Najib itu?," ujarnya.

Menurut beliau, kenyataan Tony yang tidak berasas itu tidak lain mempunyai agenda tersirat untuk memecahbelahkan hubungan orang Melayu apabila gagal memerintah negara setelah tidak menerima kepercayaan rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) baru-baru ini.

"Daripada Tony sibuk menjaga kain orang lain, lebih baik dia dan partinya selesaikan dahulu masalah rakyat di Pulau Pinang.

"Sudah namanya pun pembangkang, apa jua yang dilakukan oleh kerajaan walaupun untuk kebaikan tetap dibangkang. Sudah-sudahlah Tony, hentikan taktik kotor itu. Jangan lupa anda adalah rakyat negara ini, anda berjaya sama ada dalam pelajaran juga daripada bantuan dan sumbangan kerajaan selama ini," katanya.

Selanjutnya sila baca di sini.

Suara Politik
Belantan

sekupangdua

Posted: 22 Sep 2013 11:10 PM PDT

sekupangdua


TENGOK GAMBAR BERGERAK UTK BERTENANG JAP

Posted: 22 Sep 2013 04:40 AM PDT

Salam semua pembaca blog zamrispoon nak kongsi gambar-gambar yang pelik, aneh dan lucu untuk kita hilangkan tekanan setelah sehari suntuk kita menjalani kehidupan kita

Gambar-gambar ini dikutip di internet, untuk paparan di blog zamrispoon ini untuk kita segarkan semula minda kita . Selamat menyaksikan dan selamat berhibur.



daily-gifdump-10 


daily-gifdump-10 

daily-gifdump-10 

daily-gifdump-10 

daily-gifdump-10

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 22 Sep 2013 11:03 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


EXCO Kerajaan Selangor Berjoli Di Bangkok, Guna Duit Siapa???

Posted: 22 Sep 2013 07:00 PM PDT


Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan para EXCO Negeri Selangor dikatakan telah mengadakan Mesyuarat tersebut di World Club Hotel, Bangkok, Thailand. Khabarnya seramai 18 orang yang antaranya Exco Selangor dan pegawai kerajaan negeri berlepas ke Bangkok dari KLIA kira-kira jam 10 pagi pada 18 September iaitu pada hari Rabu lepas. klik sini

Soalannya, kenapa kerajaan negeri selangor buat meeting exco di bangkok, sudah tidak ada lagi ke hotel atau bilik mesyuarat di dalam negeri selangor atau di malaysia?

Khalid selaku kepala mesyuarat patut menjelaskan apa sebab meeting tu di buat di sana dan berapa perbelanjaan yang di keluarkan oleh kerajaan negeri, kalau ianya di taja, siapa yang menaja trip dan meeting itu...???

Wahh banyak soalan dari rakyat selangor yang khalid kena jawab nie... 

Tak pe kita tunggu jawapan dari khalid...

PenangWasabi

Posted: 22 Sep 2013 09:30 PM PDT

PenangWasabi


Benarkah Teoh Beng Hock bunuh diri...!!! Apa sebabnya?

Posted: 22 Sep 2013 06:16 AM PDT


Blog DAP Insider dalam pendedahan terbaharunya hari ini menimbulkan satu persoalan apakah nasib lima harimau penentang Dinasti Lim pada pemilihan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu pada 29 September ini.

Dinasti Lim merujuk kepada penasihat DAP, Lim Kit Siang dan proksi anaknya Lim Guan Eng yang menjadi Setiausaha Agung DAP.

Dalam pendedahan bertajuk, "Konspirasi, diskriminasi dan nasib lima harimau dalam DAP," blog itu mendedahkan lima penentang Dinasti Lim adalah Teng Chang Kim (Selangor), Chow Kon Yeow (Pulau Pinang), Boo Cheng Hau (Johor), Nga Kor Ming (Perak) dan Ngeh Koo Ham (Perak). Baca di sini.

"Kesemua lima di atas adalah musuh Lim Guan Eng yang perlu dihapuskan oleh Dinasti Lim sebelum Lim Kit Siang meninggalkan DAP," dedahnya.

Menurutnya, Teng Chang Kim merupakan satu-satunya Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP paling senior di Selangor, namun dinafikan haknya untuk menjadi Exco kerajaan negeri, sebaliknya Dinasti Lim memilih Ean Yong Hian Wah dan Ronnie Liu sebagai pilihan mereka.

"Apabila Pakatan Rakyat membentuk kerajaan di Selangor pada tahun 2008, Teng Chang Kim telah dinafikan haknya untuk dilantik sebagai Exco yang mewakili DAP. Sebaliknya Dinasti Lim lebih rela memilih budak hingusan, Ean Yong Hian Wah. Juga melantik Ronnie Liu sebagai Exco. Ini kerana kedua-dua orang ini adalah orang suruhan Dinasti Lim untuk mereka mencari wang di Selangor.

"Akhirnya kita menyaksikan bagaimana Teoh Beng Hock yang bertugas sebagai Setiausaha Politik kepada Ean Yong Hian Wah membunuh diri kerana mahu melindungi kegiatan rasuah majikannya. Sedangkan kegiatan rasuah majikannya dilakukan atas arahan Dinasti Lim.

Mendiang Teuh bersama Ean Yong Hian Wah dan peguam di pejabar SPRM Shah Alam

"Ronnie Liu diarahkan oleh Dinasti Lim agar mencari wang sebanyak mungkin dari kegiatan haram di Selangor untuk kegunaan DAP Pusat. Sehingga Ronnie dilabel sebagai bapa kepada kegiatan haram. Perkara itu memang benar. Namun ianya dilakukan atas arahan Dinasti Lim. Akhirnya nama Ronnie rosak dan kalah dalam pemilihan CEC 2012. Ronnie juga tidak dicalonkan semula dalam Pilihan Raya Umum ke 13 kerana kata Dinasti Lim ianya boleh menyebabkan nama DAP tercemar dalam usaha mereka untuk membentuk Kerajaan Persekutuan bersama PKR dan PAS.

"Akhirnya Teng Chang Kim dipilih oleh Dinasti Lim sebagai Exco yang mewakili DAP selepas Pakatan Rakyat berjaya pertahankan Selangor dalam Pilihan Raya Umum ke 13. Dinasti Lim tahu jika Teng Chang Kim tidak dipilih huru-hara pasti akan timbul. Dinasti Lim meletakkan Teng Chang Kim sebagai Exco bukan dengan ikhlas hati. Ianya tidak lebih sebagai opera Cina sahaja. Dinasti Lim dengan bantuan anggota war room mereka, Anthony Loke dan Tony Pua sedang merangka jalan yang paling halus untuk menyingkirkan Teng Chang Kim serta Empat Harimau lagi daripada DAP. Saya akan dedahkan kepada anda nanti apa rancangan halus mereka," dedahnya.

Menurutnya lagi, Chow Kon Yeow yang menjadi Pengerusi DAP Pulau Pinang sepatutnya dipilih sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang apabila DAP berjaya menubuhkan kerajaan di negeri itu pada 2008, namun haknya telah dinafikan oleh Lim Kit Siang apabila dia melantik anaknya sebagai Ketua Menteri.

Boo Cheng Hau pula selaku Pengerusi DAP Johor dedah blog itu telah dinafikan haknya untuk mencadangkan calon-calon DAP dalam Pilihan Raya Umum ke 13.

"Semuanya diputuskan oleh Dinasti Lim demi untuk memastikan Boo Cheng Hau hilang pengaruh di Johor.

"Dua sepupu dari Perak, Nga Kor Ming dan Ngeh Koo Ham sedang bergaduh besar dengan proksi Dinasti Lim di Perak, M.Kulasegaran.

"Masalah kekalutan berhubung pemilihan CEC tahun 2012 menjadi peluang terbaik untuk untuk Dinasti Lim menyingkirkan Lima Harimau di atas," dedahnya lagi.

Adakah Dinasti Lim bertanggungjawap diatas kematian Teoh Beng Hock? Perlukah ada lagi siasatan dilakukan seperti Suruhanjaya Diraja sebagaimana yang selalu dicanangkan oleh Kit Siang sebelum ini?
Fikir-fikirkanlah...!!!

Penang Wasabi..

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 22 Sep 2013 09:09 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Calon Pergerakan Pemuda UMNO Dalam Pemilihan UMNO 2013 #Azrinizam4Exco

Posted: 22 Sep 2013 07:30 AM PDT







Senarai Penuh Nama Calon Exco Pemuda Yang Bertanding #Azrinizam4Exco

Posted: 22 Sep 2013 05:00 AM PDT


Senarai penuh Exco Pemuda UMNO Bahagian yang bertanding ( sumber, Berita Harian. nama ikut abjab bukan ikut nombor pada kertas undi), selamat bertanding pada semua sahabat calon exco pemuda yang bertanding. Moga Allah SWT memberkati perjuangan kita semua. 

Ini bukti demokrasi dalam UMNO masih segar. Kemasukan ramai muka baru ini bakal merealitikan hasrat untuk meremajakan UMNO. Barisan Exco yang bertanding hadir dengan pelbagai bakat dan bidang yang mereka boleh sumbangkan pada UMNO. 

Moga ini menjadi satu titik tolak bagi generasi muda kembali semula bersama sama dalam wadah UMNO bagi memperjuangkan agenda agama, bangsa dan negara. Tidak ada wadah lain yang lebih baik dan mampu menjamin kelangsungan bangsa melainkan UMNO.

Daripada 77 orang Exco yang bertanding, hanya 2 orang sahaja penyandang jawatan Exco yang terdahulu. Ini bermakna, sekurang kurangnya 18 orang yang bakal terpilih sudah pasti diisi oleh golongan muda dan muka baru dalam Pemuda.

Orang muda Melayu harus faham bahawa perjuangan yang besar menanti pada PRU14. Pilihan raya yang UMNO dan BN tidak boleh kalah. Tidak boleh ada alternatif untuk menyelamatkan bangsa. 

Bersama-samalah untuk mempertahankan kemerdekaan yang sudah dikecapi sejak 1957 ini dengan semangat dan tekad yang kuat. Pihak lawan terutamanya PAS, PKR dan DAP tentu cemburu dengan sistem demokrasi dan kesegaran perubahan yang sedang berlaku dalam parti UMNO.

Umat Melayu mesti bersatu dan berpadu untuk kemenangan pada PRU14. Itulah sahaja jawapan terbaik untuk mengajar pihak pihak yang mahu menjual agama atas nama parti. Selamat berjuang buat semua.


Angin Perubahan Untuk Pemuda, Calon 57 Untuk Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia #Azrinizam4Exco

Posted: 22 Sep 2013 01:52 AM PDT



JURI RAKYAT

Posted: 22 Sep 2013 07:30 PM PDT

JURI RAKYAT


SEPEDA MOTOR PERTAMA DAN TERTUA DI DUNIA

Posted: 22 Sep 2013 06:55 PM PDT


Apa merek sepeda motor pertama di dunia? Kapan pertama kali motor diciptakan dan seperti apa bentuknya? Siapa yang membuat motor pertama kali? Pertanyaan yang jarang sekali orang tahu jawabannya tersebut sebenarnya sungguh sayang dilewatkan terutama bagi penduduk Indonesia yang merupakan pengguna motor terbanyak sedunia.
Pembuat dan perakit sepeda motor pertama kali adalah kakak beradik Hendry dan Wilhelm yang bekerjasama dengan Alois Wolfmuller dan seorang mekanik bernama Hans Geisenhof.
Motor tersebut (gambar di atas) diberinama Hildebrand & Wolfmüller motorcycle. Dibuat pertamakali pada tahun 1895, motor ini ternyata sudah mengusung teknologi yang dipakai pada jaman ini yaitu Twin-Cylinder4 valve,water cooler dan dengan kapasitas mesin 1.500 cc.
Jika melihat dari besarnya kapasitas mesin mungkin memang melebihi tunggan Valention Rossi dkk di MotoGP dengan mesin 1.000 cc. Tapi untuk urusan tenaga yang dihasilkan dan kecepatan yang dapat dicapai sungguh bagai bumi dan sumur.
Motor pertama di dunia ini hanya mampu memuntahkan 2,5 hp (horse power / tenaga kuda) saja pada 240 rpm sedangkan rata-rata motor di MotoGP mampu dipacu hingga 300 Km per jam

SEJARAH HELM MOTOR

Posted: 22 Sep 2013 06:49 PM PDT


Helm motor dapat tercipta? Ternyata ada ceritanya lho...

Menurut website Wikipedia.org, Helm Motor bermula karena kecelakaan seseorang dari sepeda motor. Seorang yang bernama T.E. Lawrence atau terkenal dengan nama Lawrance of Arabia) mendapat kecelakaan saat sedang mengendarai motor jaman jadul (alias kuno) Brough Superior SS100. Kecelakaan terjadi karena jalan yang landai/menukik menghalangi pandangannya terhadap dua orang bocah yang sedang mengendarai sepeda. Dengan refleknya dia banting setir motor untuk menghindari anak-anak itu. Namun, dia kehilangan kendali dan terlempar dari pegangan setir motor. Dia tidak menggunakan helm sehingga mendapatkan luka bagian kepala yang sangat serius sehingga membuat dia dalam keadaan koma. Setelah 6 hari di Rumah Sakit, Lawrence meninggal dunia.

Salah satu dokter bedah saraf (neurosurgeon) yang menangani Lawrence bernama Huge Cairns, semenjak itu mulai melakukan penelitian terhadap pengendara-pengendara motor (biker) yang kehilangan nyawa karena luka kepala akibat kecelakaan motor. Sejak saa itu, penelitian Dokter Cairns memicu penggunaan Helm untuk Militer dan Warga Sipil.

Demikianlah sekilas info tentang asal usul Helm Motor untuk para Biker ^^ Karena itu Redaksi terus menghimbau bagi para biker agar tetap menggunakan Helm lulus SNI berkualitas saat berkendara motor. Seperti ada pepatah lawas "Mencegah lebih baik dari pada mengobati" 

SEJARAH BURUNG TWITTER

Posted: 22 Sep 2013 06:40 PM PDT

Taukah sobat, mengapa aplikasi twitter memakai logo burung yg berwarna biru ini? nama burung ini adalah larry bird, serupa dengan salah satu pemain basket, larry joe bird.

Pendiri twitter adalah Bist Stone dalam wawancara the boston globe pada 2009 lalu Bist Stone lulus dari SMA wallesley, di daerah luar Boston dan menurut wikipedia Stone lahir pada tahun 1974.
Larry Joe Bird adalah pemain bola basket asal Amerika Serikat yang dulu juga bermain di NBA bahkan memimpin Boston Celtics pada dua kejuaraan NBA dan memenangkan tiga gelar liga MVP berturut-turut pada 1984-1986.
Hal itu mungkin membuat Stone terbelalak akan pemuda praremaja tersebut.
Dengan kesamaan jaman kala itu, tentu kali ini Anda tidak heran mengapa media sosial tersebut menggunakan si burung biru kecil yang suka hadir dengan twit-twit para penggunanya

Mengapa Ada Simbol @ Pada Setiap Alamat Email?

Posted: 22 Sep 2013 09:35 AM PDT

Tahu atau belum apa itu email? Jika belum, maka coba kamu baca dulu tentang apa itu email di sini. Naah…sudah mengerti kan? Yuk, kita lanjutkan..!! Sama seperti surat-menyurat yang membutuhkan alamat pengirim dan penerima, pada email pun diperlukan alamat pengirim dan penerima. Namun ada satu tanda yang sangat khas dalam penulisan alamat e-mail ini yaitu simbol @ atau dibaca at yang berarti "di" (awalan untuk menunjukkan tempat) atau "pada".

Dahulu kala, sebelum digunakan sebagai simbol pada alamat email, @ digunakan untuk menggambarkan biaya atau berat suatu benda, seperti contohnya jika membeli 6 buah apel, maka akan ditulis "6 apel @ Rp1000".

Kemudian setelah itu muncul lah ide untuk menggunakan simbol @ pada email. Ide ini dicetuskan oleh seorang insinyur yang bernama Ray Tomlinson. Waktu itu ia memilih menggunakan lambang @ karena menurutnya lambang itu lumayan membantu, sebab mirip hurup "a" untuk address/alamat lembaga pemilik email yang dituju. Dari sinilah lambang @ terus dipakai hingga sekarang.

Simbol "@" ini memiliki kegunaan yang penting loh, di Internet.  Simbol @ atau "at sign" berguna untuk memisahkan nama user/pengguna yang online dari alamat emailnya, sebagi contoh Mikirinkamu@xmail.com. Tanpa menggunakan hurup @ ini, alamat email yang kamu tuju takkan bisa sampai pada penerimanya. Nah, karena begitu pentingnya simbol @ ini, maka pihak pembuat keyboard meletakkan simbol ini khusus pada susunan keyboard. Coba deh kamu perhatikan di keyboardmu, pasti ada simbol @ ini kan?

Sejarah Ditemukan Pesawat Terbang

Posted: 22 Sep 2013 09:28 AM PDT


Perjalanan pesawat terbang dari awal mula terciptanya hingga sampai ke bentuk yang sekarang ini cukup panjang yaitu hampir 100 tahun lebih. Bahkan ada yang mengatakan bahwa ide membuat pesawat terbang sudah ada sejak tahun 200 SM. Hal tersebut dibuktikan dengan ditemukannya gambar-gambar pada balok atas penyangga langit-langit sebuah ruangan kuil kerajaan Mesir Kuno.
Selain itu pada tahun 1898, dari sebuah makam kuno di Saqquara, Mesir, yang diperkirakan dibuat pada 200 SM, juga telah ditemukan sebuah replika pesawat yang bentuknya mirip dengan pesawat terbang modern.

Sejarah awal terciptanya pesawat terbang yang populer di masyarakat adalah ketika seabad silam Orville Wright berhasil menerbangkan sebuah pesawat kecil di North Carolina, Amerika Serikat. Namun, penerbangan itu cuma berlangsung selama 12 menit. Walau hanya sebentar ini merupakan penerbangan pertama dengan pesawat terbang bermotor. Selain itu, penerbangan perdana ini juga merupakan moment penting yang membuka jalan menuju era penerbangan modern.

Sejarah telah mencatat bahwa penemu pesawat terbang adalah Wilbur Wright dan Orville Wright atau kadang orang-orang menyebut mereka Wright bersaudara. Ketika itu, Wright bersaudara mengamati bagaimana burung memainkan sayapnya untuk menjaga keseimbangan di udara. Mereka akhirnya memiliki ide untuk menciptakan sesuatu menyerupai burung yang menggunakan sayap agar bisa diterbangkan di udara.

Percobaan demi percobaan pun dilakukan dan kemudian pada tahun 1903 percoban mereka mendekati sempurna. Akhirnya pada tahun 1908 Wright bersaudara mampu membuktikan ke masyarakat umum bahwa mereka mampu menerbangkan pesawat buatan mereka. Wilbur Wright menerbangkan pesawatnya ke Perancis, dan membuat demonstrasi akrobatik di udara. Dia juga membuat perusahaan untuk memasarkan hasil ciptaannya. Sejak keberhasilan Wright bersaudara menerbangkan pesawat bermotornya, teknologi penerbangan maju dengan cepat.

Sebenarnya sebelum Wright bersaudara ada beberapa orang yang telah berusaha menciptakan pesawat terbang. Tapi hasil upaya mereka tidak secemerlang Wright bersaudara. Pada akhir tahun 1840-an misalnya, Sir George Cayley dari Inggris membuat pesawat terbang layang yang bisa mengangkut satu orang ketika mengudara setelah ditarik.

Kemudian pada tahun 1890-an, seorang warga Jerman, Otto Lilienthal mengudara dengan pesawat gantole dari puncak bukit. Pada tahun 1947, terjadi kemajuan yang sangat berarti. Pilot asal Amerika, Chuck Yeager berhasil menerbangakn pesawat melebihi kecepatan suara. Padahal sebelumnya, orang sangat yakin bahwa pesawat tidak akan mungkin terbang lebih cepat dari kecepatan suara.

Sejarah Ditemukannya Sepeda Motor

Posted: 22 Sep 2013 09:23 AM PDT

Tahukah kalian darimana asalnya sepeda motor, siapa-siapa saja yang berperan dalam perkembangan sepeda motor dan bagaimana sejarahnya hingga sepeda motor masuk ke Indonesia?

Ada tiga orang yang diakui sebagai penemu sepeda motor yaitu, Ernest Michaux ( Perancis), Edward Butler (Inggris), dan Gottlieb Daimler (Jerman). Sepeda motor pertama kali dirancang pada tahun 1868 oleh Ernest Michaux berkebangsaan Perancis. Pada waktu itu,tenaga penggerak yang direncanakannya adalah mesin uap namun proyek ini tidak berhasil. Kemudian pada tahun 1885 Edward Butler mencoba menyempurnakannya dengan membuat kendaraan lain yang mempergunakan tiga roda dan digerakan dengan menggunakan motor dari jenis mesin pembakaran dalam.

Pada tahun 1885 seorang ahli mesin Jerman Gottlieb Daimler dan mitranya, Wilhelm Maybach menjadi perakit motor pertama kali di dunia. Daimler memasangkan mesin empat langkah berukuran kecil pada sebuah sepeda kayu. Mesin diletakkan di tengah (di antara roda depan dan belakang) dan dihubungkan dengan rantai ke roda belakang. Kemudian sepeda kayu bermesin itu diberi nama Reitwagen (riding car).

Pada waktu itu jenis kendaraan ini belum dikenal masyarakat banyak. Sampai pada tahun 1892, Henry Hilderband dari Munich, Jerman Barat memperkenalkan sepeda motor model baru. Dan disusul lagi oleh Werner Brothers pada tahun 1897. Sepeda motor pertama yang dijual untuk umum dibuat oleh pabrik sepeda motor Hildebrand und Wolfmüller di Muenchen, Jerman pada tahun 1893. Roda belakang sepeda motor ini digerakkan langsung oleh kruk as (crankshaft).

Pada tahun 1895 sepeda motor pertama kali masuk ke Amerika Serikat, tepatnya ke kota New York. Pada tahun yang sama, seorang penemu Amerika Serikat, EJ Pennington, di Milwaukee, mendemonstrasikan sepeda motor yang didesain sendiri. Pada akhirnya Pennington dianggap sebagai orang pertama yang memperkenalkan istilah motorcycle (sepeda motor).

Pada tahun yang sama, Triumph, sebuah perusahaan pembuat sepeda di Inggris memutuskan untuk membuat sepeda motor. Empat tahun sesudahnya, 1902, perusahaan itu memproduksi sepeda motornya yang pertama namun masih menggunakan mesin dari Belgia. Kemudian pada tahun 1905, Triumph memproduksi sepeda motor secara utuh sendiri.

Tahun 1903, William S Harley dan sahabatnya, Arthur Davidson, memproduksi sepeda motor di Milwaukee, Amerika Serikat, dan menamakan sepeda motor itu Harley Davidson. Tahun 1904, perusahaan Amerika Serikat lain, Indian Motorcycle Manufacturing Company, yang berlokasi di Springfield, Massachusetts, muncul dengan sepeda motor Indian Single.

Kemudian sampai Perang Dunia I (1914-1918), perusahaan ini menjadi pabrik sepeda motor dengan produksi yang terbesar di dunia. Indian Motorcycle Manufacturing Company tutup pada tahun 1953 dan merek Indian diambil alih oleh Royal Enfield.

Setelah Perang Dunia I sampai tahun 1928, perusahaan yang memproduksi sepeda motor terbesar di dunia adalah Harley Davidson. Pada tahun 1921, sepeda motor BMW hadir dengan roda belakang yang digerakkan menggunakan koppel (shaft drive). Pada tahun 1930-an ada sekitar 80 merek sepeda motor di Inggris, di antaranya Norton, Triumph, AJS, dan merek-merek lainnya yang tidak begitu terkenal, seperti New Gerrard, NUT, SOS, Chell, dan Whitwood.

Perkembangan sepeda motor di Eropa, juga dipicu oleh Perang Dunia II (1939-1945), di mana sepeda motor dibuat untuk keperluan militer. Seusai Perang Dunia II, tahun 1946, desainer Italia, Piaggio, memperkenalkan skuter Vespa dan langsung menarik perhatian dunia.

Pada tahun 1949, Honda memproduksi sepeda motor dengan mesin dua langkah. Namun, suara mesin dua langkah yang berisik dan asap yang berbau tajam yang keluar dari knalpot membuat Honda mengembangkan mesin empat langkah.

Tahun 1951, BSA Group (Inggris) membeli Triumph Motorcycles dan menjadi produsen sepeda motor terbesar di dunia. Kemudian kedudukan BSA diambil alih oleh NSU (Jerman) tahun 1955. Namun, sejak tahun 1970-an hingga kini, Honda tercatat sebagai produsen sepeda motor terbesar di dunia.

Tahun 1952, Honda memproduksi sepeda motor bebek yang dikenal dengan nama cub. Kepopuleran sepeda motor jenis bebek ini membuat perusahaan sepeda motor asal Jepang lainnya seperti Kawasaki, Yamaha, dan Suzuki meniru model sepeda motor jenis bebek ini.

Sosok yang menarik, mesin yang handal dan mudah dirawat, serta harga yang bersaing membuat sepeda motor asal Jepang, yakni Honda, Suzuki, Yamaha, dan Kawasaki, sangat populer dan sampai kini mendominasi pasar sepeda motor dunia. Namun, nama-nama Harley Davidson tetaplah merupakan sepeda motor yang populer, terutama di Amerika Serikat. Demikian juga dengan BMW, Triumph, dan Ducati.

Sepeda motor pertama kali masuk ke Indonesia pada tahun 1893. Sepeda motor tersebut dibeli oleh John C Potter, seorang masinis pertama pabrik gula Oemboel, Probolinggo, Jawa Timur. Ia memesan sendiri sepeda motor itu langsung ke pabriknya di Muenchen.

Nah, sekarang kalian jadi tahu kan sejarah sepeda motor di dunia. Bagaimana dengan sejarah transportasi jenis lainnya? Ayo jelajahi lagi website ini yah…

7 Orang Paling Misterius Yang Ada Di Indonesia

Posted: 22 Sep 2013 02:48 AM PDT

Sejarah mencatat, paling tidak ada 7 orang misterius di Indonesia yang sebenarnya layak di ketahui keberadaan serta perannya apabila orang-orang tersebut benar-benar ada. Tetapi sayangnya, mereka tetaplah misterius dan tentang keberadaannya sulit diketahui dengan pasti, bahkan beberapa di antaranya, makamnya sulit d temukan.

1. Supriyadi (PETA)
Siapa yang tidak kenal dengan sosok pahlawan satu ini. Supriyadi adalah pahlawan nasional, pemimpin pemberontakan pasukan Pembela Tanah Air ( PETA ) terhadap pasukan pendudukan Jepang di Blitar pada Februari 1945.

Ia ditunjuk sebagai menteri keamanan rakyat pada kabinet pertama Indonesia, namun tidak pernah muncul untuk menempati jabatan tersebut.
Pada waktu itu, Supriyadi memimpin sebuah pasukan tentara bentukan Jepang yang beranggotakan orang-orang Indonesia. Karena kesewenangan dan diskriminasi tentara Jepang terhadap tentara PETA dan rakyat Indonesia, Supriyadi gundah.

Ia lantas memberontak bersama sejumlah rekannya sesama tentara PETA. Namun pemberontakannya tidak sukses. Pasukan pimpinan Supriyadi dikalahkan oleh pasukan bentukan Jepang lainnya, yang disebut Heiho.

Kabar yang berkembang kemudian, Supriyadi tewas. Tetapi, hingga kini tidak ditemukan mayat dan kuburannya. Oleh karena itu, meski telah dinobatkan sebagai pahlawan nasional oleh pemerintah, keberadaan Supriyadi tetap misterius hingga kini. Sejarah yang ditulis pada buku-buku pelajaran sekolah pun menyebut Supriyadi hilang.

Namun yang membuat sosok Supriyadi semakin misterius adalah banyaknya kemunculan orang-orang yang mengaku sebagai Supriyadi. Salah satu yang cukup kontroversial adalah sebuah acara pembahasan buku 'Mencari Supriyadi, Kesaksian Pembantu Utama Bung Karno', yang diadakan di Toko Buku Gramedia di Jalan Pandanaran Semarang.
Andaryoko

Dalam acara itu, seorang pria sepuh bernama Andaryoko Wisnu Prabu membuka jati diri dia sesungguhnya. Dia mengaku sebagai Supriyadi, dan kini berusia 88 tahun.
Namun sampai sekarang pengakuan tersebut belum bisa dibuktikan kebenarannya, meski secara perawakan dan sejumlah saksi membenarkan klaim tersebut.

2. Tan Malaka

Salah satu sosok pahlawan nasional kita yang terlupakan. Mungkin salah satu (atau satu-satunya) sosok pahlawan yang memiliki kisah petualangan dari negara ke negara lain dan menjadi sosok yang paling dicari oleh Belanda dan banyak negara lain.
Selain itu, pada masa revolusi kemerdekaan keberadaannya selalu dicari oleh para pejuang pada saat itu ( termasuk oleh Bung Karno ) karena hobinya melakukan penyamaran untuk menghindari mata-mata musuh, sehingga sosoknya selalu misterius dan tidak banyak yang mengenal dengan pasti seperti apa sosok yang bernama asli Sutan Ibrahim gelar Datuk Tan Malaka itu.

Namun sayangnya keberadaan dari tokoh aliran kiri ini hilang secara misterius dalam pergolakan revolusi kemerdekaan itu. Konon kabarnya Tan Malaka dibunuh pada tanggal 21 Februari 1949 atas perintah Letda Soekotjo dari Batalyon Sikatan, Divisi Brawijaya di daerah Kediri, Jawa Timur. Hingga kini makamnya tidak pernah bisa ditemukan.

3. Gunadarma (Borobudur)

Borobudur dan Gunadarma adalah dua nama yang tidak bisa terpisahkan. Dalam sejumlah literatur, Candi Borobudur diarsiteki oleh sekelompok kaum atau sekelompok Brahmana yang meletakkan dasar pada sebuah tempat pemujaannya dan kemudian entah beberapa waktu kemudian (kemungkinan bisa puluhan, ratusan atau malah ribuan) dibuatkan sebuah proyek mega raksasa, pemberian sebuah 'kulit' yang katanya dikepalai oleh seorang arsitek bernama Gunadarma.
Sedangkang siapa sebenarnya sekelompok kaum Brahmana yang terdahulu tidak diketemukan catatan resmi tentang mereka, kemudian cerita tentang kepala penanggung jawab mega proyek pembuatan 'kulit' situs tersebut yaitu Gunadarma juga tidak ada sebuah keterangan resmi mengenainya, bisa jadi kata Gunadarma adalah sebuah kata simbol dan bukan merupakan nama seseorang.

Kalau memang benar Gunadarma yang mengarsiteki pembangunan Candi Borobudur, maka perlu kita acungi jempol bagaimana Gunadarma melakukan perencanaan yang tepat dengan kondisi teknologi yang pada saat itu belum begitu canggih. Namun sampai saat ini nama Gunadarma dan Borobudur itu sendiri masih menjadi misteri yang belum bisa diungkapkan dengan tuntas.

4. Ki Panji Kusmin

Suatu ketika majalah Sastra, dengan cetakan tahun VI No. 48, Agustus 1968, memuat sebuah cerpen yang berjudul Langit Makin Mendung yang dikarang oleh Ki Panji Kusmin (diduga ini nama samaran). Cerpen ini bercerita tentang Nabi Muhammad yang memohon izin kepada Tuhan untuk menjenguk umatnya.

Disertai Malaikat Jibril, dengan menumpang Bouraq, Nabi mengunjungi Bumi. Namun Bouroq bertabrakan dengan satelit Sputnik sehingga Nabi serta Malaikat Jibril terlempar dan mendarat di atas Jakarta.

Di situ Nabi menyaksikan betapa umatnya telah menjadi umat yang bobrok. Cerpen ini adalah sindiran terhadap laku keagamaan masyarakat luas yang 'menyimpang' pada waktu yang belum jauh berselang dari terjadinya tragedi 1965.
Namun akibat penerbitan Cerpen yang bikin heboh umat ini, Ki Panji Kusmin dituduh telah melakukan penodaan terhadap agama karena mempersonifikasikan Tuhan, Nabi Muhammad, dan Malaikat Jibril.

Tanpa ampun lagi H.B. Jassin selaku penanggung jawab majalah itu dibawa ke pengadilan dan dipaksa untuk mengungkap siapa sebenarnya Ki Panji Kusmin. H.B. Jassin menolak untuk mengungkap jati diri Ki Panji Kusmin.
Untuk itu ia dituntut Pengadilan Tinggi Medan dan divonis in absentia berupa kurungan selama satu tahun dan masa percobaan dua tahun. Dan sampai saat ini pun identitas dari Ki Panji Kusmin tidak terungkap dan dibawa hingga ke liang lahat oleh H.B. Jassin.

5. Imam Sayuti alias Tebo

Suatu hari, pada 1970 hiduplah sepasang suami - istri Fai dan Nasikah di lereng Gunung Watungan, Desa Wuluhan, Kecamatan Ambulu, Kabupaten Jember, Jawa Timur.
Fai bekerja sebagai kuli bangunan, istrinya membantu mencari kayu di hutan Ambulu. Masih pengantin baru, konon mereka belum sempat berhubungan suami - istri, Fai pergi ke kota untuk bekerja di proyek. Fai pun pamit untuk jangka waktu lama.
Ternyata, baru tiga hari pamitan, 'Fai' pulang lagi menemui Nasikah. (Dipercaya sebagai gendruwo atau makhluk halus. Postur, cara bicara, suara, dan perilakunya persis Fai, sang suami asl ). Nah, si gendruwo yang menyamar sebagai Fai ini kemudian menyetubuhi Nasikah.
Nasikah, wanita desa itu, tenang-tenang saja karena menganggap 'laki - laki' itu suaminya yang sah. Bulan ketujuh Nasikah hamil, Fai palsu pamit. Datanglah Fai yang asli.

Maka gegerlah sudah keluarga baru ini. Untung saja, ulama terkemuka di Ambulu meminta Fai untuk bersabar karena istrinya tidak selingkuh. Ada pesan atau isyarat spiritual yang terjadi dengan istrinya.
Lalu, lahirlah bayi penuh rambut di tubuh dengan bintik-bintik merah. Orang tuanya memberi nama Imam Sayuti. Tapi laki-laki kekar ini diberi nama gaib, Tebo, sesuai dengan petunjuk 'dari langit'. Tebo kemudian diasuh oleh pasangan suami - istri ini layaknya anak mereka sendiri.

Sosok ini cukup menarik perhatian ketika Tebo dititipkan oleh manajer Wahana Misteri (Penyelenggara pameran yang berkaitan dengan hal-hal gaib) pada tahun 1990 dan menjadi bintang pameran di sana. Akhirnya kontroversi keberadaan sosok ini merebak.
Tentu suatu hal yang ganjil jika ada makhluk alam lain bisa 'bersetubuh' dengan manusia dan melahirkan manusia 'gado - gado'. Hingga saat ini belum ada penelitian yang lebih ilmiah untuk membuktikan keberadaan 'makhluk' ini.

6. Perobek Bendera Belanda di Hotel Oranje
Peristiwa 10 November 1945 tentu tidak lepas dari dipicunya oleh salah satu peristiwa yang paling heroik, yaitu perobekan bendera Belanda di atas Hotel Oranje. Kisah ini dipicu oleh berita bahwa di Hotel Oranje di Tunjungan telah dikibarkan bendera Belanda merah-putih-biru oleh Mr Ploegman.
Tentu saja hal tersebut tidak diterima oleh para arek-arek Suroboyo yang merasa pengibaran bendera tersebut dianggap sebagai penghinaan sebagai bangsa yang merdeka.
Pada akhirnya Mr. Ploegman dibunuh oleh seorang pemuda yang mendekati dirinya tanpa ia ketahui dan menusukkan pisaunya bertubi-tubi. Pada saat itu Mr. Ploegman menghadapi ribuan massa di depan hotel yang menuntut penurunan bendera triwarna tersebut. Teriakan untuk menurunkan bendera kian membahana.

Sejumlah pemuda telah membawa tangga untuk naik ke atap hotel, terdapat 8 sampai 10 pemuda. Dari atap ada yang naik ke tiang bendera dalam gemuruh teriakan, lalu bagian biru bendera itu pun dirobek, dan jadilah kini 'Sang Merah Putih' yang berkibaran di angkasa.
Lalu yang menjadi pertanyaan adalah siapakah yang menjadi perobek bendera tersebut? Dalam kondisi yang sangat kacau dan penuh massa, tentu tidak mudah bagi para saksi sejarah untuk mengetahui secara pasti siapakah yang melakukannya.

7. Penulis Buku Darmogandhul

Mungkin di antara karya-karya sastra kuno berbahasa Jawa, kitab Darmogandhul adalah salah satu sastra Jawa yang sangat kontroversial. Selain isinya banyak memutarbalikkan ajaran agama tertentu, juga kitab ini sarat dengan sejumlah keganjilan-keganjilan sejarah sebenarnya.

Walaupun menggunakan latar belakang kisah runtuhnya Majapahit dan berdirinya kerajaan Demak Bintara, namun kisah Darmogandhul mencuatkan hal-hal yang tidak masuk akal pada zamannya. Hal ini didapati pada untaian kisah berikut:
… wadya Majapahit ambedili, dene wadya Giri pada pating jengkelang ora kelar nadhahi tibaning mimis, …Maksudnya: Pasukan Majapahit menembak dengan senapan, sedangkan pasukan Giri berguguran akibat tidak kuat menerima timah panas.
Apakah zaman itu sudah digunakan senjata api dalam berperang? Hal tersebut tidak mungkin sebab senjata api baru dikenal sejak kedatangan bangsa Eropa ke bumi Nusantara.
Darmogandhul ditulis setelah kedatangan bangsa Eropa, bukan pada saat peralihan kekuasaan dari Majapahit ke Demak Bintara.

Lalu siapakah sebenarnya penulis kitab ini? Sampai saat ini belum ada yang bisa menunjukkan secara pasti siapakah pengarang kitab 'ngawur' ini. Namun dari sejumlah analisis tulisan dan latar belakang sejarah dalam kitab itu, Darmogandhul ditulis pada masa penjajahan Belanda.
Penulis Darmogandul bukan orang yang tahu persis sebab-sebab keruntuhan Majapahit yakni Perang Paregreg yang menghancurkan sistem politik dan kekuasaan Majapahit, juga hilangnya pengaruh agama Hindu.
Kitab Darmogandhul diduga hanya produk rekayasa sastra Jawa yang dipergunakan untuk kepentingan penjajah Belanda

5 ORANG TERKUAT DI DUNIA

Posted: 22 Sep 2013 02:01 AM PDT

Ini lah 5 orang terkuat di dunia, mau tau siapa? 
 
1. Paul Anderson
Paul anderson adalah seorang atlet angkat besi dan yang menjadi terkuat didunia. Lahir pada tanggal 17 oktober 1932 di Toccoa Georgia. Anderson memenangkan medali emas tahun 1956 pada pertandingan olimpiade yang diadakan di Melbourne Australia .
gambar Orang Terkuat Di dunia, Indonesia - http://munsypedia.blogspot.com/
2. Mariusz Pudzianowski
Mariusz Pudzianowski berasal dari negara Polandia menduduki posisi ke dua sebagai orang paling kuat di dunia . Mariusz Pudzianowski juga seorang petinju yang kuat dan profesional . Dan memegang rekor dengan mengangkat beban dengan berat 255,5 kg . Mariusz berlatih setiap hari dengan berlari dan berenang . Mariusz juga tidak pernah minum minuman keras , dia hanya mengkonsumsi telur dan daging merah setiap hari dengan porsi yang banyak .
gambar Orang Terkuat Di dunia, Indonesia - http://munsypedia.blogspot.com/

3. Arnold Schwarzenegger
Arnold Schwarzenegger adalah bintang hollywood dalam aksi laga yang terkenal di dunia , sekarang gubernur California . Selain seorang aktor ternyata Arnold Schwarzenegger masuk dalam peringkat 5 besar sebagai orang yang terkuat di dunia .
Arnold Schwarzenegger memiliki badan dengan otot yang begitu sempurna
gambar Orang Terkuat Di dunia, Indonesia - http://munsypedia.blogspot.com/

4. Naim Suleymanoglu
Naim Suleymanoglu adalah berkebangsaan Turki masuk dalam daftar terkuat di bumi , Pernah 7 kali juara dunia mengangkat beban berat seperti angkat besi
gambar Orang Terkuat Di dunia, Indonesia - http://munsypedia.blogspot.com/
5. Mark Henry
Mark Henry datang ke posisi terakhir dalam daftar top dunia 5 orang terkuat di bumi. Dia adalah seorang pegulat profesional.
gambar Orang Terkuat Di dunia, Indonesia - http://munsypedia.blogspot.com/
Description: Siapakah Orang Terkuat Di dunia ? Inilah 5 DiantaranyaRating: 4.5Reviewer: munsy afandi - ItemReviewed: Siapakah Orang Terkuat Di dunia ?

r b f

Posted: 22 Sep 2013 07:01 PM PDT

r b f


Ketua Wanita: Maznah,Raihan,Shahrizat, Siapa Yang Anda Pilih ?

Posted: 22 Sep 2013 06:24 PM PDT

DATUK MAZNAH MAZLAN
RAIHAN SULAIMAN
DATUK SERI SHAHRIZAT JALIL

Seperti yang diketahui umum pertandingan jawatan Ketua Wanita Umno Malaysia kini menghadapi pertandingan tiga penjuru, yang mana calon-calonnya seperti di atas.

Jika anda seorang ahli Umno siapakah yang menjadi pilihan anda untuk mengisi jawatan tersebut ???

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 22 Sep 2013 03:30 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Gambar) Adik beradik Kardashian terkejut lihat Miley 'berbogel'

Posted: 22 Sep 2013 11:02 AM PDT

Mereka kehilangan salah seorang ahli apabila Kim Kardashian masih lagi sibuk dengan kehidupan barunya yang berkeluarga.

Namun begitu, adik beradik Kardashian ini nampaknya seolah-olah sudah menemui pengganti kakak mereka. Mereka kelihatan begitu mesra, berpeluk-pelukan dengan Miley Cyrus di belakang pentas pada Festival iHeartRadio Music pada Sabtu lepas.

Kourtney dan Khloe, bersama adik beradik tiri mereka, Kendall dan Kylie Jenner, tak berkelip mata melihatkan penampilan bekas bintang Disney itu pada malam tersebut.

Miley Cyrus semakin hari semakin pelik penampilannya. Ketika bertemu dengan adik beradik Kardashian ini, beliau memakai pakaian yang benar-benar mencolok mata sesiapa yang meilhatnya.

Baju yang seolah-olah jala ikan dipakainya tanpa memakai bra. Payudaranya hanya ditutupi dengan nipple sticker.

Nampak gayanya, Lady Gaga sudah ada saingan...heh!

Scha Al Yahya hidap ketumbuhan dalam rahim

Posted: 22 Sep 2013 06:01 AM PDT

Pelakon dan pengacara popular Scha Alyahya dilaporkan baru sahaja selesai menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan dalam rahimnya, awal September lalu.

Menurut Scha, doktor mengesahkan dirinya menghidap Endometriosis iaitu sejenis ketumbuhan dalam rahim.

"Doktor maklumkan ketumbuhan itu belum sampai tahap serius, tetapi jika tidak dibuang, ia boleh membesar dan membahayakan nyawa.

"Atas nasihat doktor, saya setuju dibedah dan tidak mahu berlengah lagi," katanya memetik laporan Metro Ahad.

Selepas menjalani pembedahan itu, doktor menyarankan pelakon kelahiran Kedah ini untuk berehat selama sebulan namun disebabkan dia tidak betah duduk diam, Scha hanya bercuti selama dua minggu sebelum kembali bertugas seperti biasa.

Selepas diangkat menjadi duta produk elektronik Sen Heng, kini Scha dan suaminya, Awal Ashaari sekali lagi berganding menjadi pengacara, mengendalikan rancangan The Band yang akan disiarkan di Astro Prima tidak lama lagi.

Keluarga Chin Peng Nafi Tipu Tarikh Mati

Posted: 22 Sep 2013 05:32 AM PDT

BANGKOK: Keluarga mendiang Chin Peng menafikan khabar angin yang mendakwa tarikh kematian bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM) itu dimanipulasikan bagi menyamakan dengan sambutan Hari Malaysia.

Lee Suvit, 62, menegaskan bahawa Chin Peng disahkan mati pada 6.20 pagi di sebuah hospital di Bangkok pada 16 September.

Lee, yang dikenali sebagai anak saudara pemimpin komunis itu berkata, kakak kandungnya sendiri berada di sisi Chin Peng apabila dia menghembuskan nafas terakhir.

"Kami tidak berminat untuk menjawab penipuan dakwaan itu, tapi saya boleh katakan kepada anda dengan yakin bahawa pakcik saya (Chin Peng) meninggal dunia pada pagi 16 September," kata Lee kepada The Star di sini.

Chong Wei juarai Terbuka Jepun kali keempat

Posted: 22 Sep 2013 04:01 AM PDT

KUALA LUMPUR: Jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei muncul juara Kejohanan Terbuka Jepun buat kali keempat pada perlawanan akhir di Tokyo Metropolitan Gymnasium, Ahad.

Pemain berusia 31 tahun itu mempamerkan aksi bertenaga menumpaskan pemain tuan rumah Kenichi Tago 23-21 dan 21-17 dalam masa 55 minit, demikian menurut laman web kejohanan; www.yonexopenjp.com.

Untuk rekod, Chong Wei memenangi Terbuka Jepun sebanyak tiga kali iaitu pada 2007, 2010 dan 2012.

Beberapa wakil negara sebelum ini terkandas seawal pusingan pertama dan kedua kejohanan sekali gus menyaksikan Chong Wei menjadi pemain tunggal yang terus mengibarkan cabaran negara pada kejohanan itu.

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) tidak menghantar wakil dalam acara beregu lelaki serta perseorangan dan beregu wanita pada kejohanan itu. BERNAMA

Haji Hadi gila meroyan - Hishamuddin Rais

Posted: 22 Sep 2013 03:01 AM PDT

SHAH ALAM - Selepas mengeluarkan kenyataan bahawa Pas terbuka untuk bekerjasama dengan Umno, Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang nampaknya terus mendapat perhatian blogger terkenal, tukartiub.blogspot.com.

Pemilik blog berkenaan yang juga aktivis politik, Hishamuddin Rais dilihat seolah-olah mempersendakan kenyataan Hadi dan menganggap pemimpin itu "meroyan".

"Kenapa tiba-tiba Hadi meroyan nak jumpa Najib.

"Tahukah Hadi di mana Najib sekarang," tulisnya dalam laman mikro Twitter seperti mengajuk Pas kerana berulang kali mengutarakan perkara ini tanpa sebarang hasil.

Abdul Hadi semalam dipetik sebagai berkata, Pas sedia untuk bekerjasama dengan Umno termasuk berdialog bagi membincangkan pelbagai isu jika parti itu dipelawa.

Katanya, Pas boleh berbincang mengenai apa sahaja isu dan sejarah membuktikan pemimpin-pemimpin Pas dan Umno boleh berada bersama di atas satu pentas.

Beliau berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Presiden Pas, Allahyarham Datuk Fadzil Noor pernah bersama dalam satu forum suatu ketika dahulu.

"Dasar kita boleh berbincang apa sahaja isu seperti jenayah, rasuah dan ekonomi. Kalau kita diajak kita boleh pergi, kita boleh bincang," katanya.

Abdul Hadi berkata, jika perbincangan itu melibatkan soal Islam, Pas akan berpegang kepada dasarnya iaitu berlandaskan al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qiyas.

"Pas pernah membuka pintu mengajak Umno bermuzakarah pada 1980-an dengan berdasarkan perkara-perkara berkenaan," katanya.

Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilapor sebagai berkata, kerjasama antara Umno dan Pas untuk menyatukan orang Melayu serta umat Islam di negara ini bukan perkara mustahil.

Paparan berita mengenai kesediaan Pas bekerjasama dengan Umno ini juga menjadi berita pilihan pembaca di Sinar Harian Online hari ini apabila ia berada di kedudukan teratas segmen '5 paling hot'.

Remaja 17 tahun bangga jadi pelacur

Posted: 22 Sep 2013 02:01 AM PDT

Gambar hiasan
Singapura: Seorang remaja keciciran sekolah berusia 17 tahun yang hanya dikenali sebagai Jane bangga menjadi pelacur kerana dia tidak perlu lagi meminta wang daripada ibu bapanya.

Bagi Jane tidak salah untuk mengiklankan tubuhnya kerana mahu memperoleh wang tunai untuk berparti.

Jane berkata, dia membelanjakan SGD$200 (RM505) setiap kali keluar berparti. "Saya bukan yang pertama melakukannya. Seorang daripada rakan saya memberitahu laman sembang tempat yang tepat untuk mencari pelanggan," katanya.

Ibu bapa Jane yang berusia 40-an bekerja sebagai tukang cuci dan tinggal di flet tiga bilik tidak tahu-menahu mengenai kegiatan anak mereka.

Menggelar dirinya sebagai "girl17fl" Jane biasanya melayari Internet, kebanyakan di laman sembang Alamak untuk mencari pelanggan.

Berdasarkan undang-undang Singapura, mendapatkan khidmat seks dengan membayar remaja bawah umur adalah satu kesalahan. Walaupun maklum dengan perkara itu, dia tidak menghiraukannya.

Jane hanya mahu mendapatkan wang untuk berparti dan membeli alkohol.

"Orang lelaki sukakan perempuan muda dan ramai daripada mereka tidak membantah apabila saya beritahu mereka umur saya. Saya lakukannya semata-mata untuk wang.

"Kami bertemu di laman sembang sebelum bersua muka, berbual dan kemudian melakukan seks. Selepas itu, masing-masing melupakan apa yang berlaku," katanya. Wartawan yang menyamar sebagai pelanggan bertemu Jane pada 2 September lalu di kawasan kejiranan MacPherson.

Apabila diberitahu "pelanggannya" adalah wartawan, Jane bersetuju untuk mendedahkan semua kegiatannya dengan syarat nama sebenarnya tidak didedahkan.

Mandi dulu sebelum ditawar nikmati seks

Posted: 22 Sep 2013 01:01 AM PDT

Gambar hiasan
Kuala Lumpur: Menikmati mandian spa terlebih dulu sebelum ditawar khidmat seks. Jika bersetuju, pelanggan akan dibawa ke hotel yang ditempah bersama seorang wanita yang sudah menunggu di dalam bilik.

Itu antara taktik persundalan di sebuah hotel di Bukit Bintang yang menyediakan wanita warga Vietnam dan Indonesia kepada lelaki hidung belang.

Bagaimanapun, kegiatan tidak bermoral itu terbongkar selepas sepasukan anggota Bahagian Siasatan Jenayah Perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap (D7) Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur membuat serbuan mengejut di hotel terbabit pada jam 10 malam kelmarin dan berjaya menahan enam wanita yang sedang menunggu pelanggan.

Pegawai Turus D7 IPK Kuala Lumpur Deputi Superintendan Bahrain Che Rose berkata, pihaknya membuat serbuan ke hotel terbabit selepas menerima maklumat daripada orang awam.

Menurutnya, hasil siasatan polis mendapati pelanggan terlebih dulu akan mandi di spa di tingkat satu hotel berkenaan sebelum didatangi bapa ayam yang menawarkan pelacur.

"Jika pelanggan bersetuju, mereka akan dibawa ke bilik hotel yang ditempah khas dan sudah ditunggu pelacur terbabit.

WANITA Vietnam dan Indonesia yang melayan lelaki hidung belang ditahan di hotel.
"Dalam serbuan ini, polis berjaya menahan enam wanita iaitu dua wanita warga Vietnam dan empat Indonesia berusia 23 hingga 30 tahun," katanya selepas operasi, kelmarin.

Bahrain berkata, semua mereka menggunakan pas lawatan sosial dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Sementara itu, Bahrain berkata, dalam satu lagi serbuan di kaki lima Jalan Bukit Bintang, polis menahan 13 wanita yang menjalankan kegiatan urut secara haram.

Sangkakan darah haid, rupa-rupanya...

Posted: 22 Sep 2013 12:01 AM PDT

CALIFORNIA - AMERIKA SYARIKAT. Ibu bapa seorang kanak-kanak hanya membuat laporan polis selepas menyedari anaknya sakit akibat ditembak di Hayward.

Pegawai polis Mark Ormsby berkata, pada awalnya, pasangan itu menyangka darah di tilam kanak-kanak berusia 10 tahun itu adalah darah haid.

"Kejadian itu disedari selepas budak itu mengadu sakit punggung. Selepas di perisa, mereka menemui kesan tembakan di katil kanak-kanak itu," katanya, laporan dipetik dari AP.

Abu Chin Peng tidak akan diseludup - Keluarga

Posted: 21 Sep 2013 11:31 PM PDT

Anggota keluarga bekas pemimpin komunis Chin Peng menegaskan mereka tidak akan menyeludup abu mayat mendiang masuk ke negara ini.

Menolak laporan akhbar berhubung perkara itu, jurucakap keluarga Chang Yuan berkata, Chin Peng seorang lelaki yang hebat, justeru itu ia mesti dilayan dengan penuh kehormatan.

"Kenapa kita harus menyeludup abunya?

"Kami hanya akan membawanya masuk dengan jalan yang betul dan penuh maruah," katanya kepada Malaysiakini di Bangkok dalam majlis mayatnya dipamerkan untuk penghormatan terakhir.

Justeru, beliu berkata, laporan akhbar yang memetik sumber tidak dinamakan sama sekali tidak benar dan sebarang rancangan berhubung abu mayatnya akan diumumkan di media oleh anggota keluarga sendiri.

Anak saudara Chin Peng, Lee Suvit, bagaimanapun tidak menolak kemungkinan bahawa sumber yang dipetik itu mempunyai motif tersendiri.

"Mungkin ia seorang yang mengambil berat tentang abu itu, atau mungkin juga seorang yang mempunyai tujuan lain," katanya ketika ditemui.

MCA, Gerakan hanyalah copycat DAP

Posted: 21 Sep 2013 11:01 PM PDT

BN memasuki Pilihan Raya 2008 dengan keyakinan tinggi dalam suasana kebebasan baru berasaskan kemenangan cemerlang 2004.

Maka itu parti-parti komponennya terutama MCA dan Gerakan percaya bahawa mereka akan mendapat keyakinan lebih tinggi masyarakat Cina atas persaingan dengan DAP diatas landasan perkauman.

Tetapi apa yang dilakukan mereka adalah gambaran kehilangan keyakinan diri.

MCA dan Gerakan gerun dan gentar melihat ancaman DAP dan wartawan-wartawan di NST, The Star dan juga akhbar akhbar Cina yang senada dalam membantu DAP di bawah kebebasan baru.

Kebebasan telah memperlihatkan luahan berani perasaan terpendam orang Cina dan India terutama yang berada di dalam akhbar akhbar Cina dan Inggeris dari tekanan perasaan adanya Kedaulatan Raja, Kedudukan Islam dan Hak Bumiputera.

Antara apa yang dilakukan oleh mereka tanpa menghiraukan perasaan orang Islam dan Melayu dalam pilihan raya ke-12 ialah siaran gambar kartun Nabi Muhammad SAW yang di ulang-ulang oleh NST, kelemahan PLKN (Program Latihan Negara ) diperbesar-besarkan seolah-olah ada tekanan terhadap bukan Melayu, buku 13 Mei yang ditulis oleh orang DAP dipromokan dengan mendakwa kerajaan mengharamkannya ( Ini kerja The Star) dan berbagai bagai lagi isu sensitif.Reaksi marah orang Melayu menambahkan populariti DAP.

The Star merasa selamat untuk mempermainkan isu-isu ini dengan lebih bijak dan halus oleh kerana NST sebagai akhbar Umno sendiri telah menjuarainya. Ia mengambil Q dari NST.

Pindaan Perlembagaan terhadap Akta Hasutan selepas 13 Mei untuk melindungi parti parrti komponen Perikatan yang dihasratkan oleh Menteri Dalam Negeri, Tun Dr Ismail tidak lagi berkesan malah MCA dan MIC turut bermain di dalamnya.

Tetapi bagi masyarakat Cina, apa gunanya mereka memilih MCA atau Gerakan yang hanya menjadi COPYCAT kepada DAP, yang cuba untuk hidup di atas isu-isu popular dan perkauman DAP.

Tentunya DAP lebih bebas untuk menunjukkan kelebihannya, lebih agresif, lebih berani, lebih berinisiatif dan lebih dirasakan keikhlasan dan kesungguhannya oleh masyarakat Cina kerana apa yang diperjuangkannya adalah prinsip asalnya.

DAP mendedahkan belang sebenarnya masyarakat Cina termasuk yang tersembunyi memendam rasa dalam MCA selama lebih 40 tahun.

Apakah yang telah MCA dan Gerakan dapat dari sanada dengan DAP dalam kempen pilihan raya 2008 dan juga dalam 2013. Kerusi MCA merosot dan Gerakan kehilangan kuasa di Pulau Pinang, MCA lumpuh dalam pilihan raya 2013 kerana dilihat bukan lagi dirinya sendiri, bukan peribadinya,sebaliknya sebuah parti yang hilang arah dan identiti.

Tetapi apakah MCA dan GERKAN belajar dari kesilapan ini?

Tidak sama sekali sebaliknya MCA masih cuba untuk terus bersaing dengan DAP dan dalam ketakutan turut mempertahankan akhbar akhbar Cina yang sejak merdeka tidak pernah berganjak dari memperjuangkan kepentingan pelajaran, kebudayaan Cina dan pengasingan orang Cina dari aliran perdana negara ini (Kecuali Lee Kuan Yew yang dapat mengajar mereka bahawa sebenarnya mereka berada di Singapura dan bukan di Taiwan, Hong Kong atau China )

Yang paling terkini dapat dilihat apabila Presiden MCA Chua Soi Lek ikut dalam arus nasional membantah kepulangan abu pengganas komunis Chin Peng ke negara ini tetapi ada pemimpin MCA lebih melampau dari DAP dengan membangkitkan tentang melitan Islam yang dibunuh di luar negara di benarkan di bawa pulang ke negara ini.

Seorang Pegawai Biro Penerangan MCA, Datuk Heng Kie bercakap seperti tidak mengetahui sejarah bahawa pemimpin pertama MCA, Tan Cheng Lock juga telah cuba dibunuh oleh pengganas komunis dan dia juga tidak berfikir bahawa jenazah militan Islam yang di kebumikan di sini tidak melakukan keganasan berpuluh tahun terhadap rakyat negara ini untuk menjadi dendam kesumat bagi membangkitkan kemarahan bila di bawa pulang.

Apabila akhbar akhbar Cina mempertikaikan Strategi Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib baru- baru ini, seorang pemimpin MCA telah mempertahankan mereka dari kritikan Umno.

Umno mesti bersikap tegas terhadap MCA kerana MCA pun bukanlah lagi merupakan parti yang mewakili orang Cina sebaliknya melukut di tepi gantang.

Kehilangan Pulau Pinang kepada DAP pun tidaklah wajar di kesalkan sangat kerana semasa BN berkuasa pun ia di kuasai oleh parti Gerakan yang asalnya pun sedarah dengan DAP.

Apabila berlaku 13 Mei, sebenarnya maysarakat Cina telah ditolak lebih 15 tahun kebelakang kerana ia membangkitkan dinamisme orang Melayu dan pemimpin pemimpin mereka yang tidak kehilangan perhetongan sebaliknya merangka strategi yang adil, bijak dan konstruktif bagi mempercepatkan kemajuan orang Melayu di berbagai bidang.

Orang Melayu bukanlah suatu bangsa yang bodoh kerana mereka telah dapat mengekalkan pemerintahan beraja yang demokratik selama lebih 50 tahun.

MCA harus tetap di atas pendirian untuk tidak sertai kerajaan. Suatu keputusan Presiden MCA yang sangat wajar untuk masa depan orang Cina. Sikap ini akan dapat mengajar orang Cina untuk merasa dan mengisafi apa yang mereka hilang tanpa perwakilan Cina dalam kerajaan untuk selama empat tahun akan datang.

Dalam pada itu MCA harus mengkaji semula apakah keuntungannya dengan terus menjadi copycat kepada DAP yang tidak memberikan keuntugan kepadanya sebaliknya semakin menghakiskan maruahnya dan menjadikannya sebagai parti yang tidak lagi berpengaruh di negara ini.

Zainuddin Maidin

Sihir isteri untuk berzina dengan janda

Posted: 21 Sep 2013 10:15 PM PDT

Kuala Lumpur: Bagi memastikan isteri tunduk dan menyembunyikan hubungan sulitnya dengan janda, seorang lelaki tergamak menyihir isterinya termasuk menyediakan makanan mengandungi benda kotor seperti kuku dan rambut selain menjalankan upacara syirik dalam bilik di rumah mereka.

Lebih memalukan, lelaki berkenaan sanggup menipu isterinya kononnya dia mahu menunaikan solat sunat dalam bilik berkenaan, walhal dia sebenarnya melakukan upacara pemujaan menggunakan sebilah keris dan asap kemenyan.

Itu antara sihir yang dilakukan suami kepada seorang wanita yang hanya ingin dikenali sebagai Surina, 34, sepanjang tempoh perkahwinan mereka dari 2004 hingga 2010.

Rahsia itu terbongkar selepas Surina menemui bekas asap kemenyan dan keris kecil yang disembunyikan suaminya ketika mengemas bilik berkenaan beberapa bulan selepas perkahwinan mereka.

Bagaimanapun, dia masih mampu bertahan selama enam tahun disebabkan ilmu sihir suaminya hingga tiada langsung perasaan marah ketika berdepan lelaki itu.

Harian Metro

Ubat seks untuk rangsang pelanggan

Posted: 21 Sep 2013 08:31 PM PDT

Gambar hiasan
PETALING JAYA - Sebuah pusat kecantikan dan kesihatan di sekitar Dataran Mentari diserbu Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) kerana beroperasi tanpa lesen sejak lima bulan lalu.

Pengarah Penguatkuasaan MBPJ, Mohd Fauzi Maarop berkata, hasil pemantauan yang dijalankan sebelum ini pihaknya mendapati premis berkenaan turut menyediakan pakej seks kepada pelanggan.

Menurut Fauzi, premis berkenaan pernah diserbu beberapa kali dan tindakan sita juga dikenakan namun pemiliknya masih tidak serik.

"Operasi kali ini yang dijalankan dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya menahan lapan wanita warga Vietnam yang dipercayai bekerja sebagai tukang urut di premis berkenaan.

"Kesemua wanita berkenaan didapati menyalahgunakan pas lawatan pelajar. Mereka ditahan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Petaling Jaya bagi membolehkan siasatan lanjut," katanya.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai premis berkenaan, Fauzi berkata, tukang urut di situ juga didapati menggunakan produk khas untuk merangsang nafsu pelanggan yang hadir bagi mendapatkan khidmat seks.

Dalam pada itu, pihaknya juga mendapati premis berkenaan aktif menjalankan operasi perjudian siber.

Ketua Inspektor Penguatkuasa MBPJ, Mohd Hairy Ahmad menunjukkan plastik produk khas yang digunakan tukang urut untuk merangsang nafsu pelanggan.
Menurut Fauzi, penguatkuasa MBPJ juga turut menyita dua set komputer yang digunakan untuk aktiviti perjudian siber di dalam premis berkenaan.

Tambahnya, pihaknya akan mengambil tindakan di bawah Akta Undang-undang Pusat Kecantikan dan Kesihatan 2007 atas kesalahan yang dilakukan.

Hadi: PAS sedia kerjasama dengan Umno jika dipelawa

Posted: 21 Sep 2013 08:01 PM PDT

PAS sedia bekerjasama dengan Umno termasuk berdialog bagi membincangkan pelbagai isu jika PAS dipelawa, kata Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Katanya, PAS boleh berbincang mengenai apa sahaja isu dan sejarah membuktikan pemimpin-pemimpin PAS dan Umno boleh berada bersama di atas satu pentas.

Beliau berkata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Presiden PAS Allahyarham Datuk Fadzil Noor pernah bersama dalam satu forum suatu ketika dahulu.

"Dasar kita boleh berbincang apa sahaja isu seperti jenayah, rasuah dan ekonomi. Kalau kita diajak kita boleh pergi, kita boleh bincang," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Konvokesyen Kolej Islam Darul Ulum di Pokok Sena, dekat Alor Setar hari ini.

Abdul Hadi berkata jika perbincangan itu melibatkan soal Islam, PAS akan berpegang kepada dasarnya iaitu berlandaskan Al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qiyas.

"PAS pernah membuka pintu mengajak Umno bermuzakarah pada 1980-an dengan berdasarkan perkara-perkara berkenaan," katanya.

Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dilapor sebagai berkata kerjasama antara Umno dan PAS untuk menyatukan orang Melayu serta umat Islam di negara ini bukan perkara mustahil.

Mengenai cadangan Dewan Ulama PAS supaya tahaluf siyasi (kerjasama politik) antara parti itu dengan sekutunya dalam pakatan pembangkang dikaji semula, Abdul Hadi berkata Dewan Ulama PAS berhak mengemukakan usul ke muktamar PAS akhir tahun ini yang kemudian akan dibawa ke sebuah jawatankuasa untuk ditapis.

"Terpulang kepada Dewan Ulama PAS, bukan hak kita dan jawatankuasa usul akan melihatnya. Kadang-kadang usul ini tak perlu dibahas tetapi diselesaikan secara peringkat dalaman parti," katanya.

- Bernama

'Mana Ambiga dapat duit?' tanya Ku Nan

Posted: 21 Sep 2013 07:31 PM PDT

Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mempertahankan dakwaannya yang BERSIH pernah menghantar warganegara Bangladesh yang menyamar sebagai warganegara ke kawasan parlimen Putrajaya pada pilihan raya umum lalu.

"Dengan mata saya sendiri, saya nampak satu teksi, dengan tiga orang Bangladesh dan satu orang putih.

"Dia sengaja masuk dalam tempat mengundi dan tentunya kerja kita maklumkan kepada EC (SPR) bahawa ini bukan pengundi, jangan bagi dia masuk.

"Apabila kita kejar, dia lari. Bila kita tanya dia, dia kata dia diupah. Jadi siapa yang hantar?" kata Tengku Adnan kepada pemberita sewaktu ditemui di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pagi tadi.

Beliau mengulas kenyataan Pengerusi BERSIH, Datuk S Ambiga yang menggesa Adnan agar memberi keterangan di hadapan Tribunal Rakyat yang dianjurkan BERSIH berkenaan dakwaannya itu.

Bercakap lanjut, Adnan mencabar Ambiga agar mendedahkan sumber dana BERSIH dalam menjalankan aktivitinya.

"Saya pun nak tanya dengan Ambiga, daripada mana dia dapat duit?

"Barangkali dia ada dalang-dalang tertentu yang mengguna pakai kononnya atas nama BERSIH sebagai NGO tetapi menjahanamkan negara ini," katanya.

Sementara itu, beliau turut menegaskan yang beliau tidak berminat untuk berbincang dengan Pakatan Rakyat tentang perpaduan nasional.

Menurutnya, sebarang perbincangan akan hanya berlangsung di antara BN dan Pakatan Rakyat walaupun dapatan pusat kajian UMcedel semalam menunjukkan 69 peratus responden mahu melihat perpaduan di antara Pakatan Rakyat dan BN.

"Kalau segi nak bincang dengan mereka, mereka akan politikkan.

"Kalau nak bincang, kita ini anggota Parlimen, dia (Pakatan Rakyat) ada 89 (MP dan) kita ada 133 (MP).

"Bincang di parlimen sajalah," katanya.

Malaysiakini

PAU 2013: Senarai penuh calon bertanding

Posted: 21 Sep 2013 07:01 PM PDT

Berikut ialah senarai calon yang berdaftar untuk bertanding jawatan utama Umno pusat pada pemilihan bulan depan, selepas tempoh pendaftaran calon berakhir pada pukul 5 petang ini:

PENGERUSI TETAP :
1. Tan Sri Badruddin Amiruldin (Penyandang/Menang Tanpa Bertanding)

PRESIDEN:
1. Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak (Penyandang/Menang Tanpa Bertanding)

TIMBALAN PRESIDEN:
1. Tan Sri Muhyiddin Yassin (Penyandang/Menang Tanpa Bertanding)

NAIB PRESIDEN:
1. Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (Penyandang)
2. Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Penyandang)
3. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (Penyandang)
4. Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad
5. Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir
6. Datuk Seri Mohd Ali Rustam

KETUA WANITA:
1. Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil (Penyandang)
2. Raihan Suleiman Palestin
3. Datuk Maznah Mazlan

NAIB KETUA WANITA:
1. Datuk Suraya Yaacub
2. Datuk Azizah Mohd Dun
3. Datuk Hamidah Osman

KETUA PEMUDA:
1. Khairy Jamaluddin Abu Bakar (Penyandang)
2. Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi
3. Syed Rosli Syed Harman Jamalullail
4. Abd Karim Ali
5. Irwan Ambak Khalid Izhar

NAIB KETUA PEMUDA:
1. Jamawi Jaafar
2. Lokman Noor Adam
3. Mohd Iruan Zulkefli
4. Khairul Azwan Harun

KETUA PUTERI:
1. Mas Ermieyanti Shamsudin
2. Jamilah Hanim Othman

NAIB KETUA PUTERI:
1. Datin Norsabrina Mohd Noor
2. Zahida Zarikh Khan
3. Nazliah Ali

Senarai penuh calon yang akan bertanding pemilihan Umno 2013 dijangka diumum pada Rabu.

- Bernama

bERANIKAN hATI

Posted: 22 Sep 2013 03:08 PM PDT

bERANIKAN hATI


MAZNAH CABAR IJAT....

Posted: 21 Sep 2013 06:30 PM PDT



Pemimpin wanita yang tegas, komited dan juga charming


Mulanya saya melihat pemilihan Ketua Wanita UMNO Malaysia sebagai hambar apabila Azalina Osman Said yang tiba-tiba menarik diri dari menentang Shahrizat. Kesediaan Raihan Sulaiman Palestin tidak memberikan apa-apa makna kerana beliau bukanlah pencabar yang layak berhadapan dengan Shahrizat.

Bagaimanapun petang semalam menjelang tamat waktu pendaftaran calon, wakil Dato' Maznah Mazlan menghantar borang pencalonan telah merubah keadaan tersebut kepada satu keadaan yang akan lebih menarik. Maznah adalah bekas Senator dan Timbalan Menteri Sumber Manusia. Sebelumnya beliau adalah exco Kerajaan Negeri Pahang yang berjaya memajukan industri pelancongan Pahang.

Pada penggal lalu beliau disisihkan dari wanita kerana ketegasannya menyatakan sokongan kepada Rafidah Aziz sewaktu Shahrizat mencabar Rafidah. Kesediaan Maznah bertanding jangan dilihat sebagai balas dendam, tetapi adalah untuk menyelamatkan Wanita dan untuk melakar serta menentukan arahtujunya.

Shahrizat yang sarat dengan masalah tentu tidak lagi dapat memberikan kepercayaan wanita untuk memimpin wanita dengan cemerlang dan gemilang. Tuduhan penyelewangan Setiausaha Politiknya baru-baru ini sudah tentu sedikit sebanyak memberikan kesan terhadap dirinya sendiri.

Peluang Maznah adalah lebih cerah sekiranya pihak ke-3 menarik diri dan membiarkan pertandingan 2 penjuru yang lebih adil. Bagaimanapun perwakilan dari Pahang mungkin juga akan berbelah bahagi atas faktor Dato' Rosni Zahari yang umum ketahui sebagai 'tangan kiri Shahrizat'. Bagaimanapun faktor Rosni akan bertanding MKT wakili Pahang akan boleh dijadikan asas rundingan 'pertukaran undi'.

Dengan ditambah sedikit lagi usaha kita pasti jawatan Ketua Wanita UMNO akan dapat diubah. Walaupun kita sedar akan kekuatan Shahrizat, namun wanita inginkan pembaharuan dan perubahan. Yang selama ini hitam ingin diputihkan. Pemimpin bukan sahaja perlu bersih, tetapi juga perlu kelihatan bersih. Selamat bertanding kepada Dato' Maznah.




Other Perspektif

Posted: 22 Sep 2013 01:30 PM PDT

Other Perspektif


6 Calon Naib Presiden. Siapa pilihan anda?

Posted: 22 Sep 2013 07:58 AM PDT

THE FLYING KICK

Posted: 22 Sep 2013 01:21 PM PDT

THE FLYING KICK


ANGKATAN TENTERA MALAYSIA DEDAH SEBAHAGIAN PERALATAN PERSENJATAANNYA!!!

Posted: 22 Sep 2013 01:03 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan