Isnin, 30 September 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 30 Sep 2013 03:36 AM PDT

AL-Kesah AloQStaQ

Posted: 30 Sep 2013 03:31 AM PDT

AL-Kesah AloQStaQ


RM500 Untuk Setiap Orang Perwakilan Pemuda di SIKI**NG !?? ... Oii Pemuda Malaysia ! Lu orang jangan buat lecehhhh !!! ...

Posted: 29 Sep 2013 06:33 AM PDT

Terkejut cipan aku mendapat makluman dari kawan-kawan yang mengatakan ada segelintir Pemuda dah menerima imbuhan awal untuk memberi sokongan kepada Calon Raja Duit ...


Jangan buat hal Pemuda ! ...
Lu orang jangan buat gila ! ...

Punyalah teruk-teruk pengurusan parti memikiorkan transformasi cara terbaik dan telus serta bersih untuk menjalankan Pemilihan UMNO tahun ini, korang masih lagi nak bantai rasuah ka ??? ...

Alamatnya, lingkup parti kalau betullah maklumat yang aku dapat ni oiii ! ... Kalau korang sahaja nak pegi melingkup atau nak pegi mampus, aku tak amik pedulik la ... lantak hangpa la ... tapi, korang buat hal dajal ni untuk lingkupkan parti dan masa depan wadah bangsa ! Cukup lahanat la !

Aku akan terus dapatkan info lanjut berkenaan benda ini dari kawan-kawan di Johor sana ... Betul ke tak ada segelintir Pemuda di SIKI**NG di Johor telah disuap oleh Calon penjahanam parti.

Kalau aku tahu benar benda ini berlaku , calon yang berkenaan sila say GOOD BYE FOREVER untuk jawatan yang ada sekarang ! ...
SOKONGLAH CALON YANG BENAR-BENAR BERSIH SAHAJA!!



Vote 4 Akhram !

AloQStaQ
9:33 Mlm
29 Sept 2013

Politik Harian

Posted: 30 Sep 2013 03:18 AM PDT

Politik Harian


'Kerja Saya Dalam Pemuda Belum Selesai' - Khairy

Posted: 29 Sep 2013 11:59 PM PDT


Berikut adalah wawancara Menteri Belia Dan Sukan, Khairy Jamaluddin bersama Berita Harian mengenai pemilihan UMNO dan perancangan beliau untuk Pemuda UMNO bagi penggal akan datang.

Pertandingan bagi merebut jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO pada pemilihan 12 Oktober ini juga menarik perhatian ramai kerana penyertaan begitu ramai calon. Selain Khairy Jamaluddin, yang akan mempertahankan jawatan, ada empat lagi mendaftar sebagai calon, Sabtu minggu lalu. Mereka terdiri daripada Akramsyah Muammar Ubaidah Sanusi, Syed Rosli Syed Harman, Abd Karim Ali dan Irwan Ambak Khalid Izhar. Bagi Khairy, soal sesiapa juga yang bertanding tidak mendatangkan masalah kepadanya, lagipun beliau antara pemimpin yang menyokong pindaan Perlembagaan UMNO yang membolehkan ahli bertanding atas semangat keterbukaan dalam parti.

Dalam temubual baru-baru ini, Khairy membuat perbandingan mengenai zaman beliau bertanding ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Presiden UMNO dan secara bersendirian sekarang. Ikuti temubual wartawan BH, Razak Rashid Ghows dengan beliau.

Wartawan: Kenapa saudara menawarkan diri untuk mempertahankan jawatan Ketua Pemuda dan tidak bertanding jawatan lebih tinggi?

Khairy: Saya melihat kerja saya dalam Pemuda UMNO masih lagi belum selesai. Saya sudah meletakkan fasa pertama ketika menjadi Ketua Pemuda di mana kita beri tumpuan kepada langkah menstrukturkan semula Pemuda UMNO. Tujuannya bagi menjadikan Pemuda badan yang fokus kepada masalah orang muda dan penyelesaian seperti isu pekerjaan, pendidikan, perumahan, iaitu lebih berorientasikan isu berbanding dulu. Sebelum ini ia lebih retorik politik, sekarang lebih kepada penyelesaian. Fasa kedua bagi memastikan perubahan ini dapat diinstitusikan melalui program pendidikan politik baru di mana kita mahu lahir ramai lagi pelapis yang mempunyai pandangan moden dalam politik di mana perjuangan untuk agama, bangsa dan tanah air tetap menjadi teras kita. Ahli politik dan pemimpin politik muda yang memahami cabaran yang dibawa politik baru, soal isu tadbir urus yang baik, hak asasi manusia, hubungan kaum dan sebagainya supaya kita dapat kembalikan sokongan orang muda kepada Barisan Nasional (BN) dalam kalangan seluruh rakyat Malaysia.


S: Apakah itu bermakna saudara tidak berpuas hati dengan pencapaian Pemuda UMNO sejak mengambil alih jawatan itu pada 2009?

J: Saya puas hati dengan pencapaian setakat ini, cuma kita kena melanjutkan prestasi kita. Kita kena pastikan apa yang kita dapat buat selama ini dapat ditanamkan ke akar umbi. Ada pelbagai cabaran untuk kita gerakkan Pemuda dari segi pentadbiran, dari segi semangat ahli. Kita kena beri tumpuan lebih kepada soal kepemimpinan. Bila kepemimpinan pada peringkat bahagian itu kuat dan punyai idealisme tinggi, kita dapat lahirkan lebih ramai pemimpin berkaliber peringkat bahagian dan kita dapat meningkatkan prestasi keseluruhan. Saya menawarkan diri untuk mempertahankan jawatan sebab penggal pertama, saya tidak ada jawatan dalam kerajaan. Penggal kedua sudah dapat amanah menjaga Kementerian Belia dan Sukan. Saya nampak kita boleh bawa agenda ini bersama di mana saya jaga belia negara dan juga Pemuda dalam UMNO itu sendiri. Kekuatan itu saya akan guna untuk tingkatkan lagi prestasi Pemuda UMNO.

S: Ke mana hala tuju Pemuda UMNO yang saudara akan bawa atau agenda Pemuda UMNO selepas ini sekiranya terpilih semula?

J: Agenda saya ialah untuk menjadi tempat pertemuan atau 'interface' utama bagi UMNO dan generasi muda. Kita tahu bahawa generasi muda menjadi kuasa besar pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) dan juga akan menjadi kuasa besar dalam PRU-14. Kaji selidik yang dibuat oleh Merdeka Centre menunjukkan pengundi muda Melayu antara umur 21 hingga 30 tahun, kira-kira 54 peratus menyokong BN pada pilihan raya lalu. Itu petanda baik bagi kita, tetapi pengundi muda daripada kaum lain tak berapa menyokong BN. Itu cabaran untuk kita, macam mana UMNO boleh memainkan peranan bagi meningkatkan sokongan daripada orang muda Melayu dan macam mana boleh bantu BN untuk cuba meyakinkan yang lain juga. Jadi hala tuju saya masih lagi 'politikal', macam mana untuk bawa undi pada pilihan raya akan datang.


S: Ternyata saudara sudah melalui pelbagai dugaan dan jatuh bangun dalam politik. Bagaimana saudara melihat peluang kali ini?

J: Setiap kali bertanding saya serah kepada perwakilan atau pengundi, cuma kita boleh buat yang terbaik dengan menawarkan idea atau wawasan yang jelas. Yang selebihnya kita serah kepada perwakilan. Saya menang pada 2009 dalam keadaan yang susah. Waktu itu orang kata menantu Presiden UMNO dan sebagainya, tetapi presiden yang hendak keluar, Pak Lah (Abdullah) pada waktu itu hendak meletak jawatan. Jadi ia tidak beri apa-apa kelebihan kepada saya. Tapi dalam keadaan itu masih lagi boleh menang, lawan bekas menteri besar, lawan seorang yang ada nama besar dalam UMNO tetapi dapat mengatasinya, Alhamdulillah berkat sokongan daripada kawan-kawan. Jadi kali ini pun saya buat yang sama, bukannya saya mahu kekalkan jawatan ini untuk diri saya, tetapi saya menjawab panggilan perjuangan. Jadi saya serah kepada perwakilan sebab saya sudah tahu jatuh bangun dalam politik, peritnya bila kita jatuh, apa perasaannya selama empat tahun. Saya tidak tahu peluang saya macam mana dan saya serah pada budi bicara perwakilan. Saya yakin perwakilan boleh menilai sebab nak jaga Pemuda dengan keahlian hampir 650,000 dan jaga pentadbiran bukan perkara senang. Kita menghormati setiap calon yang menawarkan diri, tetapi kalau tak ada pengalaman jadi Ketua Pemuda bahagian atau cawangan, macam mana nak jaga organisasi nasional yang ada 650,000 ahli.


S: Dulu saudara bertanding dalam bayangan 'Perdana Menteri', kali ini bertanding sebagai Khairy Jamaluddin tanpa bapa mentua. Kini saudara menghadapinya bersendirian?

J: Saya tidak melihatnya sebagai masalah sebab pemilihan lepas pun tidak bawa apa-apa kelebihan kepada saya (sebagai menantu Perdana Menteri). Sebabnya, pada pemilihan lalu beliau adalah Perdana Menteri yang akan melepaskan jawatan, presiden yang akan melepaskan jawatan, jadi tak ada apa-apa pengaruh pada saya.


S: Persepsi orang ramai mungkin lain, saudara dikaitkan dengan Perdana Menteri?

J: Mungkin persepsi itu membawa masalah kepada saya pada waktu dan ketika itu. Kali ini bila tidak ada apa-apa kaitan dan saya bertanding atas diri saya sendiri, mungkin mereka boleh nilai. Selama empat tahun saya menjadi Ahli Parlimen biasa dan penyokong kerajaan, sering kali berentap dengan pembangkang, bawa Pemuda UMNO selama empat tahun tanpa apa-apa jawatan, tetapi masih lagi bertahan. Ramai yang kata dia tidak akan sampai satu tahun bawa Pemuda UMNO dan akan mengaku kalah dan ada orang yang akan buat undi tidak percaya. Dalam keadaan ini, saya dapat bertahan selama empat tahun, Alhamdulillah saya diberi rezeki ini dan saya harap dapat gunakan rezeki ini untuk bantu Pemuda supaya lebih baik lagi.


S: Cara saudara dan beberapa orang dalam Pemuda atau UMNO sendiri berlainan daripada orang lama, khususnya dari segi pemikiran. Saudara lebih terbuka dan kerap kali dilihat sebagai menentang arus. Bagaimana saudara boleh menyesuaikan diri dan mengimbangi antara lama dan baru?

J: Apabila kita menyahut agenda transformasi Presiden parti yang juga Perdana Menteri, kita kena buktikan melalui pemikiran baru. Itu yang dituntut oleh transformasi. Kalau kita cakap soal transformasi tetapi tidak bawa transformasi dalam pemikiran, kita tidak akan bawa apa-apa perubahan. Yang penting walaupun pemikiran saya kadangkalanya berbeza dengan pemimpin lain lebih senior, penghormatan itu tetap ada dan kita akan bertemu dengan mereka. Saya selalu suka berbincang dengan pemimpin lebih senior, dalam kalangan menteri dan menteri besar, saya akan jelaskan pandangan daripada generasi saya. Bukan bermaksud kita nak lari daripada perjuangan asal UMNO nak bantu Melayu dan pastikan agama dan bangsa pelihara. Itu tetap mesti ada, tetapi soal politik baru yang saya sebutkan tadi, urus tadbir baik, pemikiran lebih terbuka, termasuk kepada kebebasan bersuara dan sebagainya, itu kita kena jelaskan. Ini tuntutan generasi saya, mungkin bukan generasi anda, tetapi generasi kami. Saya melihat diri saya sebagai pembawa obor generasi saya seperti mana mereka satu ketika dulu bawa aspirasi generasi mereka. Saya nampak penghormatan itu ada, tiada masalah.


S: Dalam pemilihan ini, ada empat calon lain akan mencabar saudara.

J: Saya terbuka sebab sistem kita yang sama-sama pinda empat tahun lalu (2009) yang mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa UMNO adalah parti yang terbuka. Kita buka kepada perwakilan di peringkat bahagian untuk memilih jawatan tertinggi dalam UMNO. Yang kedua, kita buka seluas-luasnya, dengan sedikit syarat kepada ahli kita untuk bertanding, hatta jawatan tertinggi dalam parti. Bila sudah buat pindaan itu, takkanlah sebagai antara pemimpin yang menyokong pindaan itu, saya nak kata oh tak boleh bertanding lawan saya. Bila ada orang nak bertanding Ketua Pemuda kita mengalu-alukan atas semangat keterbukaan dalam parti. Tetapi bagi saya untuk perwakilan, dia kena fikir sedalam-dalamnya, ini bukan pesta populariti sekelip mata saja. Ini adalah soal masa depan parti, mesti bertanggungjawab.


S: Bagaimana pandangan saudara berhubung kesediaan Datuk Mukhriz Mahathir untuk bertanding jawatan Naib Presiden?

J: Beliau adalah seorang pemimpin generasi muda dalam parti kita yang ada masa depan cerah dan berjaya menjadi Menteri Besar Kedah. Kita berharap beliau dapat membangunkan Kedah dengan baik dan kekalkan kekuasaan BN di Kedah. Soal dia nak bertanding jawatan apapun dalam parti, terpulang kepada dia sebab dalam semangat keterbukaan, kita tidak boleh halang. Kita perlu semua pemimpin memainkan peranan dalam UMNO. Saya tidak mahu lihat pemimpin kita bergaduh sampai kita kerugian seorang pemimpin yang boleh membantu pasukan UMNO.


S: Andainya masa depan ini adalah hak anda dan Mukhriz sebagai pelapis, boleh saudara bekerja sebagai satu pasukan?

J: Saya tidak ada masalah, kita pernah bekerja sebagai satu pasukan ketika saya menjadi Naib Ketua dan beliau EXCO Pemuda UMNO. Saya sudah kenal beliau begitu lama. Saya rasa dalam UMNO, saya antara orang yang kenal beliau paling lama sejak umur saya enam tahun lagi. Dia lebih tua daripada saya 11 tahun dan saya kenal dia daripada kecil lagi. Jadi saya tidak ada masalah dengan dia, untuk kebaikan parti.


S: Apa pandangan saudara mengenai sistem baru pemilihan UMNO ini?

J: Tiada siapapun tahu sebab kali pertama nak buat. Insya-Allah saya berharap tiada pertikaian sebab kita semua bersetuju dengannya. Saya harap ia berjalan lancar.


S: Terdapat banyak seruan, saranan, gesaan daripada banyak pihak termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri yang mahu golongan muda diberi laluan untuk mengambil alih kepemimpinan UMNO di semua peringkat.

J: Itu saranan yang baik dan sebagai Ketua Pemuda takkan saya tak sokong saranan itu. Saya nak melihat lebih ramai lagi orang muda diberi tempat. Tetapi yang penting ialah kombinasi yang baik. Kita perlu juga yang berpengalaman, sebab itu Pemuda UMNO kita tawar empat orang untuk bertanding dalam Majlis Tertinggi (MT). Saya harap mereka dapat tempat dalam MT. Kita nak tunjuk bahawa proses peremajaan dalam UMNO bukan hanya terhad pada Pemuda dan Puteri, tetapi juga dalam arus perdana, parti induk dan kalangan orang dewasa ada kepemimpinan orang muda.


S: Mengenai Wanita UMNO pula, bagaimana saudara melihat tindakan kompromi Datuk Seri Azalina Othman dalam perebutan jawatan Ketua Wanita?

J: Saya lihat mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Sekiranya Azalina bertembung dengan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, kita akan kehilangan salah satu daripada dua orang itu. Saya lihat Shahrizat masih lagi kuat dalam Wanita dan Azalina mungkin tidak berjaya. Kita akan kerugian sebenarnya sebab Azalina adalah pemimpin yang ada bakat dan masa depan. Dengan kompromi, kita dapat kekalkan kedua-duanya, sudah tentunya lebih baik untuk kita. Shahrizat akan terus jadi Ketua Wanita, kestabilan pada Wanita UMNO dan dapat menyediakan Azalina untuk ambil alih kepemimpinan Wanita satu hari nanti.


S: Apa pandangan saudara mengenai penyertaan orang lama dalam pemilihan ini?

J: Itu keputusan mereka dan mesti dihormati. Prinsip sekarang ialah keterbukaan, sesiapapun boleh menawarkan diri. Yang penting perwakilan perlu pilih dengan bijak siapa akan menjadi wajah UMNO empat lima tahun akan datang apabila kita berdepan dengan rakyat.


S: Apa pandangan saudara mengenai UMNO selepas pemilihan ini?

J: Selepas pemilihan kita kena bersatu semula dan rapatkan barisan. Sudah pasti dalam pemilihan, walaupun dalam semangat kekeluargaan, mesti ada yang terguris, terasa dan terpinggir apabila kalah. Kita kena fokus balik pada usaha PRU-14, itu penting. Ini soal hidup mati UMNO. Pemilihan UMNO ini adalah untuk kita pilih wajah UMNO yang akan berdepan dengan rakyat. Pilihlah mereka yang diterima oleh rakyat dan ahli, jangan kita pilih hanya mereka yang popular dalam kalangan ahli, malah mereka mesti diterima rakyat.

Ohpolitik!™

Posted: 30 Sep 2013 03:15 AM PDT

Ohpolitik!™


TEWDIA: PAS Sudah Sedia Untuk Mempertahankan #SgLimau #PRKSgLimau #MalaysiaNews

Posted: 29 Sep 2013 08:09 PM PDT


Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kedah, Ustaz Musodak Ahmad (gambar) menjangkakan pertandingan merebut kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Limau berlaku dalam suasana sengit dan luarbiasa memandangkan keputusannya nanti akan menjadi 'testimonial' kepada Dato' Mukhriz Mahathir yang pertama kali menghadapi pilihan raya kecil (PRK)  sebagai Menteri Besar. 

Justeru beliau yakin BN akan menggunakan apa saja cara untuk memenanginya.

"Sementara bagi PAS, Sungai Limau adalah kerusi tradisi yang mesti dipertahankan. Sejak PAS merampas kerusi tersebut dari BN melalui Ustaz Azizan pada PRU tahun 1995 hingga kini, kita tidak pernah kalah.

"Berdasarkan keputusan PRU13 lalu, Sungai Limau berada di kedudukan kedua terbaik selepas Tokai, jadi mahu tak mahu untuk PRK kali ini PAS Kedah akan pastikan bukan setakat menang mempertahankan kerusi tersebut tetapi juga mencatat keputusan lebih baik berbanding PRU13 lalu," ujarnya.

Bagaimanapun, katanya, ia bukanlah tugas yang mudah kerana BN tanpa rasa segan biasanya akan turun bersama jentera kerajaan sedangkan PAS turun dengan jentera parti semata-mata.

Musodak menasihatkan Mukhriz supaya mencontohi Allahyarham Ustaz Azizan dalam menghadapi PRK Bukit Selambau sewaktu menjadi Menteri Besar dahulu. 

"Beliau berjaya membuktikan bahawa Pakatan tidak menyalahgunakan  jentera ataupun peruntukan kerajaan negeri untuk menarik sokongan rakyat," katanya.

Sementara itu PAS Kedah telah membuat persiapan awal untuk menghadapi PRK Sungai Limau yang tarikhnya akan diumumkan oleh SPR dalam masa terdekat. 

Dalam PRU13 lalu Allahyarham Ustaz Azizan mempertahankan kerusi berkenaan untuk penggal kelima mengalahkan sepupunya dari BN, Fadhilah Mohd Ali dengan majoriti 2,774 undi.

Khamis ini Penentu Tarikh #PRKSgLimau #MalaysiaNews

Posted: 29 Sep 2013 07:17 PM PDT


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat khas pada Khamis depan (3 Oktober) di ibu pejabatnya di sini untuk menetapkan tarikh pilihan raya kecil Dun Sungai Limau, Kedah.

Pegawai Perhubungan Awam SPR, Sabri Said berkata, SPR menerima pemakluman rasmi berhubung kekosongan kerusi Dun N20 Sungai Limau daripada Dun Kedah, semalam.

"Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof akan mempengerusikan mesyuarat khas  yang membincangkan tarikh seperti hari penamaan calon, hari pengundian awal, hari pengundian biasa dan daftar pemilih yang akan digunakan.

"Selepas itu diikuti dengan satu sidang media oleh Pengerusi SPR," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Kerusi Dun itu kosong berikutan kematian penyandangnya, Tan Sri Azizan Abdul Razak, Khamis lalu.

Azizan, yang juga bekas Menteri Besar Kedah meninggal dunia akibat jangkitan kuman dan kegagalan organ dalaman yang pelbagai.

Sebelum itu beliau menjalani rawatan lebih empat bulan berikutan masalah kesihatan yang serius.  - Bernama

Admin Twitter @abby_abadi112 Kahwin Rupanya! Patut Senyap Jer! #MalaysiaNews

Posted: 29 Sep 2013 07:06 PM PDT



Meroyan tak tentu pasal itulah dia milosuam aka admin twitter abby Albody. Namun sejak lepas PRK Kuala Besut, senyap jer... Rupanya tengah meroyan nak kahwin. Tak sabaq dah tew. Dan gambar ini membuktikan bahawa admin tersebut telah menghilangkan terunanya. Pergh ngan orang Melaka katanya. Apapun slamatla melayari bahtera alam perkahwinan. Jangan lepas ni dok meroyan tak tentu pasal lagi yer...

Konfrem PRK Sungai Limau akan datang sunyi takpa igauan si milosuam ni dengan bermuka twitterkan Abby Albody....

#DAPDinasty Menipu Projek Mega “1 Malaysia Spiritual Tourism” ? #MalaysiaNews

Posted: 29 Sep 2013 06:30 PM PDT

Susulan pendedahan persoalan projek mega "1 Malaysia Spiritual Tourism" disini.

Screenshot of Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)'s website.

KUANTAN – Lebih 10 penduduk di sekitar Kuantan membuat laporan polis apabila menyedari pelaburan mereka menerusi sebuah projek mega  menggunakan nama "1 Malaysia Spiritual Tourism" yang diperkenalkan oleh sebuah syarikat sebenarnya tidak wujud.

Rata-rata mereka membuat tempahan dan pelaburan untuk ruang tempat menyimpan abu mayat yang kononnya bakal dibina di dalam sebuah piramid 30 tingkat yang juga antara salah satu agenda utama projek mega di Gambang itu.

Seorang mangsa, Chen Siew Tee, 64 berkata, dia membuat pembayaran sebanyak RM 16,500 untuk menempah 10 unit ruang tempat menyimpan abu mayat.

Menurutnya, dia mula mengesyaki telah ditipu apabila maklum balas kerajaan negeri mengesahkan tiada sebarang projek menggunakan nama "1 Malaysia Spiritual Tourism" dijalankan di Gambang.

"Saya membuat pembayaran pada 28 Ogos 2013 yang lalu dan wang yang dibayar bukan sahaja dijanjikan 10 unit tempat penyimpanan tersebut tetapi sebagai pelaburan.

"Apabila membuat bayaran, kami turut dijanjikan pelaburan yang bakal membawa keuntungan berganda.

"Suami saya was-was dengan projek berkenaan dan menemui pengarah syarikat tetapi dia hanya memberikan sehelai resit serta sijil pengesahan pembayaran.
"Apa yang pelik pembayaran bukan dibuat ke atas akuan syarikat tetapi menerusi nama pengarah syarikat itu sendiri.

"Apabila diselidik, kementerian pelancongan ada mengeluarkan kenyataan di media mengatakan projek berkenaan tidak pernah wujud," katanya kepada media, di sini, semalam. - Sinar Harian

Projek Mega serapang 2 mata, satu menipu dan yang kedua memburukkan BN dengan meletakkan 1Malaysia sebagai nama projek. Sah lah projek ini adalah satu penipuan. Paling syoknya ramai juga cina-cina bodoh ni kena tipu. Lebih sadis kena tipu dengan geng sendiri pulak tu. Tu ler padan muka. Kaum ni memang terkenal dengan sikap tamak haloba. Akhirnya kena kencing kaw kaw sampai hancing hahahaha.

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 30 Sep 2013 03:05 AM PDT

The Antics of Husin Lempoyang


Isteri jadi mangsa suami terpaksa berhenti rokok

Posted: 30 Sep 2013 02:50 AM PDT


SEREMBAN: Pejabat Kesihatan Negeri Sembilan melaporkan ratusan kaum wanita dirawat penyakit payu dara akibat pengumuman kenaikkan harga rokok.

Pusat-pusat perubatan kerajaan dan hospital-hospital dibanjiri oleh ratusan wanita terpaksa mendapatkan rawatan pesakit luar dan rujukan kepada rawatan unit kecemasan akibat puting payu dara yang lebam dan kempis.

Demikian dinyatakan oleh Pengarah Kesihatan Negeri, Dato Wira Biro bin Haji Kasi dalam satu majlis melancarkan entah apa-apa di Hospita Besar Seremban petang tadi untuk saja nak suka ria menghabiskan bajet tahunan yang tidak dibelanjakan lagi.

Mengikut sebuah sumber NGO wanita, ini adalah reaksi kepada kenaikan cukai tembakau yang telah memaksa perokok dari golongan berpendepatan rendah dan sederhana berhenti merokok secara mendadak.

Ketagihan puting rokok telah ditukarkan tabiat kepada puting payu dara isteri. Para isteri jadi mangsa akibat ketagihan rokok suami terhenti secara tiba-tiba.

"Mula-mula makcik suka pakcik buat macam tu. Dah lama dah pak cik tak buat macam tu," kata Makcik Maria.

"Tapi ni dah kira melampau. Lepas makan je nak isap. Sampai anak kecik makcik pun komplen tak nak isap susu badan lagi  sebab bau jering".

"Sakit puting akak ni dik, ada ke lepas makan sambal belacan dia nak isap?? Paneh puting akak," keluh Makcik Maria lagi.

"Abis nak buat camana, harga rokok naik. Abang terpaksa leeee buat macam tu untuk lepas gian" kata Pak Amran.

NGO tersebut berkata bancian serta kaji selidik membuat jangkaan sektor kedai makan dan restoren akan menghadapi kerugian berbillion ringgit setahun kerana lelaki akan lebih condong untuk pulang makan tengahhari di rumah.

British Tobacco Malaysia mengumumkan hari ini, kenaikkan harga rokok sebanyak 14 peratus.

Dengan kenaikkan yang paling tinggi pernah dialami mutakhir ini, harga ssekotak 20 batang rokok naik RM1.50 ke RM12. - Agensi Husin Lempoyang

Taipingmali (tm)

Posted: 30 Sep 2013 01:26 AM PDT

Taipingmali (tm)


Lagi isu pemilihan Umno 2013

Posted: 29 Sep 2013 08:53 PM PDT


PEMILIHAN  Umno kali ini bukan saja menyaksikan perubahan dari segi penyertaan mereka yang diberi hak memilih tetapi juga beberapa peraturan baru berkaitan pertandingan turut diperkenalkan.

Antara yang menjadi perbahasan hangat ialah mengenai peraturan kempen dan ruang untuk berjumpa dengan perwakilan.

Tidak seperti sebelum ini, dalam pemilihan kali ini mereka yang bertanding di peringkat pusat hanya dibenarkan berjumpa dengan perwakilan dalam program yang akan diaturkan oleh Badan Perhubungan Negeri saja.

Menurut laporan, majlis seumpama itu akan disusun selepas 7 Oktober depan iaitu selepas senarai calon-calon yang disahkan bertanding dikeluarkan.

Semua calon khabarnya akan diberitahu tarikh dan masa majlis-majlis yang akan diiadakan itu dan hanya disitulah mereka boleh berjumpa dan beramah mesra dengan perwakilan dari setiap negeri.

Kempen secara persendirian atau menemui perwakilan secara sembunyi-sembunyi tidak lagi dibenarkan dan jika didapati berbuat demikian, boleh dibatalkan penyertaan calon yang berbuat demikian.

Timbul persoalan, dengan jumlah perwakilan seluruh Malaysia mencecah 150 ribu dan di setiap negeri pula angkanya juga melibatkan belasan ribu orang, bagaimanakah calon-calon yang bertanding dapat memperkenalkan diri masing-masing dan menambat hati perwakilan?

Jika dalam setiap majlis itu diminta semua calon berucap dan memperkenalkan diri, di mana dilaporkan seramai 260 calon bertanding di peringkat MT, Wanita, Pemuda dan Puteri, majlis memperkenalkan calon itu barangkali perlu memakan masa yang panjang dan membosankan para perwakilan.

Kalau pun majlis itu diasingkan antara MT, Wanita, Pemuda dan Puteri dan diadakan pula mengikut zon atau daerah, jumlah calon yang perlu hadir dan memperkenalkan diri ialah antara 60 hingga 70 orang.

Dengan ini, majlis itu tetap memerlukan tempoh masa yang lama jika semua calon diminta berucap dan memperkenalkan diri.

Tetapi sekiranya majlis itu sekadar majlis keramaian yang disertai dengan makan-makan misalnya dan semua calon mempunyai kebebasan memperkenalkan diri dan menemui perwakilan, keberkesanannya pula yang menjadi pertikaian.

Cukupkah dalam majlis seumpama itu untuk seseorang calon memperkenalkan diri, menerangkan visi perjuangan dan sebagainya kepada para perwakilan dan berapa berapa ramai pula perwakilan yang boleh ditemui?

Walaupun mungkin Umno melaksanakan kod etika itu dengan niat yang baik tetapi persoalan-persoalan ini dilihat mengekang calon-calon, terutama muka baru, calon pertama kali bertanding dan calon yang tiada jawatan dalam kerajaan seperti menteri atau timbalan menteri.

Sebab itu, apabila calon Naib Presiden Umno, Mukhriz Mahathir meminta kelonggaran diberi untuk menemui perwakilan, ia sebenarnya wajar dipertimbangkan demi keadilan kepada semua pihak.

Bagi yang ada jawatan sebagai menteri atau timbalan menteri, kod etika kempen ini mungkin tidak banyak mendatangkan masalah kepada mereka.

Mereka juga tidak mengharapkan sangat wadah kempen yang diatur itu untuk memperkenalkan diri. Liputan media melalui akhbar dan tv juga memihak kepada mereka atas dasar jawatan yang disandang dalam kerajaan itu.

Meskipun sekarang ini, dilaporkan bahawa kempen hanya boleh bermula selepas 7 Oktober melalui majlis yang akan diatur oleh Badan Perhubungan Negeri, tetapi mereka yang berjawatan dalam kerajaan sudah pun memulakan kempen masing-masing melalui program kementerian yang diatur di beberapa negeri.

Ada menteri yang mengadakan karnival, ada yang mula mengatur program bertemu pemimpin masyarakat, melawat agensi di bawah kementerian, program turun padang dan mencipta seribu satu nama program lain yang tujuan dan maksudnya ialah bertemu perwakilan di seluruh negara.

Majlis itu meskipun atas nama dan belanja yang ditanggung oleh kementerian tetapi berdasarkan gambar-gambar yang tersebar, jelas sekali bahawa sebahagian besar yang hadir adalah perwakilan Umno cawangan-cawangan belaka.

Ketika calon-calon lain tidak dibenarkan berkempen dan dikekang dengan pelbagai sekatan, mereka yang berjawatan menteri dan timbalan menteri ini bukan saja menyalahgunakan kedudukan dan perbelanjaan kerajaan untuk kepentingan jawatan dalam parti tetapi juga seolah-olah mempunyai lesen besar untuk berkempen sesuka hati.

Selain mereka yang berjawatan menteri dan timbalan menteri mulai sibuk mengatur pelbagai program ke seluruh negara, calon yang berjawatan dalam GLC dan agensi kerajaan juga turut berbuat demikian.

Mereka kini berkelilau turun padang ke seluruh negara atas berbagai program yang direka-reka namanya tetapi mauduknya ialah untuk bertemu dan berkempen kepada perwakilan Umno.

Bagi calon yang mempunyai hubungan rapat dengan menteri atau timbalan menteri pula, bolehlah menumpang dengan turun sama ke mana-mana destinasi itu.

Bagi calon yang tiada jawatan dan tiada "godfather", kesukaran memang ternampak nyata. Bukan saja kekurangan ruang untuk berkempen dan memperkenalkan diri, malah tiada juga teduhan yang boleh mereka menumpang.

Di sinilah ternampak ketidakadilannya dan diharap Lembaga Disiplin atau Jawatankuasa Pemantau Pemilihan turut melihat pekara ini secara menyeluruh dan tidak sekadar memberi amaran akan mengambil tindakan kepada calon-calon yang melanggar peraturan tetapi akhirnya yang masuk jerat hanyalah "ikan-ikan bilis" saja sedangkan calon "ikan yu" bebas meredah apa saja halangan yang dicipta itu.

Dengan pelbagai kekangan dan sekatan yang akhirnya ternampak berat sebelah dan hanya menguntungkan satu-satu pihak saja, kod etika pemilihan yang merupakan sebahagian daripada transformasi politik Perdana Menteri, Najib Razak ini ternampak bukannya sedang menuju kemajuan, sebaliknya seperti berundur ke belakang, memberi ketidakadilan kepada sesetengah calon dan menganiaya mereka.

Sudahnya, calon yang tiada jawatan walaupun berpotensi dan mempunyai kelayakan serta kebolehan seperti tidak diberikan "lantai yang sama rata untuk menari" manakala perwakilan seramai 150 ribu yang kononnya melambangkan erti demokrasi sebenar dan inklusifnya Umno pula seolah-olah dilayan seperti kanak-kanak tadika yang sentiasa dipantau pergerakannya dan "tidak boleh itu" dan "tidak boleh ini" akhirnya.

Artikel ini dipetik dari blog http://shahbudindotcom.blogspot.com/

Duit Umno duit haram, duit judi, duit pelacur, duit rasuah kata Azli Taliban, Taib Azamudin kata apa?

Posted: 29 Sep 2013 03:57 PM PDT

Oleh : Pisau Penangmari;

Wang kerajaan adalah haram.. tak boleh terima duit dari Umno..Harus perangi Umno BN ini adalah jihad fisabilillah..Jika mati melawan kerajaan Umno BN ..mati anda adalah syahid..
Kesemua kenyataan diatas adalah keluar dari mulut khawarij PAS.. 

Pisau tertarik dengan rungutan sahabat sebentar tadi katanya beliau gusar akan nasib bekas ahli parlimen Baling Dato Taib Azamudden yang sekarang ini berhutang dengan sebuah hospital swasta.

Ceritanya begini.. Taib Azamudden dimasukkan ke wad Hospital Pantai pada 24Januari ekoran masalah pendarahan dalam kepala selepas terjatuh di rumahnya di Baling..Beliau telah menerima rawatan selama 13 hari dan kos keseluruhan termasuk perubatan adalah RM 8,677.05..

Baru baru ini 24 September Ismail Don Ahli PKR Ranting Jalan Bharu telah menemui wakil pegawai khas Dato Seri Hilmi Yahya di Pejabat Umno Bahagian Balik Pulau..tujuannya adalah untuk meminta bantuan untuk menjelaskan tuntutan bayaran rawatan Dato Taib Azamudden..

Setelah diperiksa rupanya Ismail Don punyai pertalian kekeluargaan kepada Taib Azamudden..Kedatangan beliau untuk meminta bantuan Umno bertujuan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka kerana Dr Hilmi adalah Timbalan Menteri Kesihatan ketika ini..

Dato Taib Azamudden telah mengemukakan rayuan agar kesemua kos perubatan di Hospital Swasta berkenaan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan..memandangkan ketika beliau sakit berlaku diluar kawalan sehingga beliau menerima rawatan melebihi 4 hari melebihi tempoh seperti mana yang ditetapkan kerajaan.Pihak kerajaan membiayai kos perubatan di hospital swasta tersebut hanya untuk tempoh 4 hari dan baki berikutnya harus ditanggung oleh Dato Taib Azamudden sendiri..

Beliau menerima rawatan selama 13 hari bermula 24 Jan hingga 6 Feb 2013,Taib Azamudden membuat rayuan agar perbelanjaan sepenuhnya ditanggung oleh kerajaan Umno BN kerana beliau jatuh sakit diluar kawalan beliau. Ismail Don dihantar untuk merayu kepada Dato Seri Helmi memandangkan beliau tahu Dato Helmi adalah Timbalan Menteri Kesihatan..

Pisau berasakan memang wajar Menteri Umno membantu dan beri sebanyak mungkin bantuan kepada ahli PAS,apatah lagi yang memohon bantuan adalah ahli parlimen pembangkang. Ketika mereka susah menteri melayu Islam Umno juga yang dicari..Taib Azamudden memang baik dan bagus orangnya, Beliau diantara ahli parlimen yang menentang LGBT dan menentang nama Allah dilacurkan oleh haprak pakatan.

Di mana Afnan Hamimi ketika ayahnya dalam kesusahan? 

Beliau sepatutnya tampil menjadi wakil kepada ayah beliau sendiri untuk meminta bantuan..bukan kerana kepentingan politik beliau menyorok biarkan ayah sendirian didalam kesusahan. Afnan Hamimi patut minta bantuan daripada Umno kerana mereka itu seagama, sebangsa dan sudah pasti bantuan akan dihulurkan…

Kepada Afnan..Jangan malu minta bantuan demi ayah tercinta..kenapa diam membisu dikala ayah sendiri dalam kesusahan yang teramat sangat..

Beginikah yang ditunjukkan oleh calon PAS yang tewas di Kerusi Parlimen Kepala Batas..?Bagaimana mahu beri khidmat kepada rakyat sedangkan ayah sendiri pun tak dilayan..

Pisau kata "Moga Allah beri kesihatan yang baik kepada Taib Azamudden"

Milo suam dah jadi Milo Panas atau Milo Ais bila dapat bini baru

Posted: 29 Sep 2013 02:36 PM PDT

Sebastian Phiu: Gambar ini diambil dari akaun twitter Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pusat merangkap Ahli Parlimen Bukit Katil, YB Shamsul Iskandar. Perkahwinan berlangsung tengah hari tadi Ahad 29.09.2013. Baru Kahwin rupanya. Patutlah asyik meroyan ke blogger khawarij sekor ni. Air asyik naik kepala rupanya. Puiihh..!! 

Daripada twitter tersebut tertera majlis perkahwinan tersebut berlangsung di Melaka Tengah, Melaka. Orang Melaka jaga-jaga. Di negeri kamu sudah bertambah seorang khawarij sejati. Tengok muka Milo Suam ni. Kalau jumpa boleh la tegur-tegur. Jangan pukul, tak baik. Ludah takpa. Apa pun selamat pengantin baru kepada Milo Suam. Harap-harap lepas kahwin ni kuranglah sikit meroyan mangkuk blogger khawarij sekor ni ye. 

Read more: http://sebastianphiu.blogspot.com/2013/09/gambar-milosuam-kahwin-tersebar.html
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Jamawi Jaafar calon NKPUM tumbang dalam kempen di Pantai Timur

Posted: 29 Sep 2013 02:32 PM PDT

Terkejut apabila mendapat berita dan gambar Saudara Jamawi tumbang dalam kempen mengejar kerusi NKPUM dalam facebook tadi. Kejadian berlaku di Terengganu petang semalam.

Awal-awal lagi TM sudah nyatakan jika terlalu kuat berkempen dan berkejar ke sana ke mari akan menjejaskan kesihatan. Ia di tulis dalam entry terdahulu.

Ternyata ianya benar-benar berlaku kepada Jamawi. Selepas itu timbul pula arahan daripada Dato Hafarizan dan Jawatan Kuasa Pemilih yang melarang calon berkempen, melarang membuat sidang media khas untuk berkempen, larangan menggunakan facebook dan sebagainya.

Namun segala larangan yang disuarakan rasanya tidak disampaikan kepada semua calon yang bertanding. Kata AJK lagi semua larangan berkuat kuasa sejak 15 Julai 2013 lagi.
Akan tetapi dilihat sudah ramai yang membuat sidang media di tv, atau ditemu bual oleh pemberita.

Semua larangan Jawatan kuasa dipandang sepi samada tidak sampai atau tidak jelas atau tiada hitam putih.

Jika diikutkan Jamawi telah melanggar arahan jawatan kuasa disiplin kerana telah melanggar arahan larangan berkempen.

Jawatan kuasa pemilihan diberitakan akan membuat road show bagi memperkenalkan calon ke setiap negeri jadi tak perlulah bersusah payah nak berkempen. Cuma tak jelas ialah larangan dan road show ini untuk 4 sayap atau untuk MT sahaja, jika untuk MT maka Jamawi akan terlepas dari larangan berkempen. Cuma kasihan lah kepada Cikgu Suhasni, Cikgu Rahimi dan beberapa penjawat awam yang lain kerana tidak berpeluang untuk berkempen road tour sebab sibuk dengan peperiksaan PMR, SPM, STPM dll.

Semalam Taiping Review menulis bahawa NGO telah diperkudakan untuk kempen UMNO kali ini. Ia berlaku kerana ramai calon yang bertanding adalah pemimpin NGO dan kerana tiada larangan maka NGO adalah landasan terbaik untuk berkempen. Kena bijak cari loophole yang tidak menyalahi peraturan yang dibuat oleh jawatan kuasa.

Larangan berkempen dalam sosial media di fahamkan  tidak boleh tetapi jika larangan tersebut dikuat kuasakan ia sama sekali menyekat peluang muka baru yang tidak dikenali ramai untuk berkempen.

Apapun pemilihan kali ini lebih terbuka dan lebih baik dari sebelum sebelum nya. Cuma segala peraturan dan cara cara berkempen harus di perjelaskan 3 atau 4 bulan lebih awal.
Sekian.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.









Jelajah Francais 1Malaysia di Taiping

Posted: 29 Sep 2013 05:34 AM PDT



28 September 2013- Bermula jam 8.00 pagi, bertempat di Hotel Taiping Perdana, bandar Warisan Taiping, telah diadakan satu majlis pengenalan kepada industri francais. Program ini dianjurkan oleh kementerian KPDNKK.

Program jelajah siri kedua 2013 ini dimulakan di bandar Taiping dihadiri kira-kira 250 orang, kebanyakannya adalah golongan muda dari daerah berhampiran.

Tujuan jelajah ini ialah untuk memberi maklumat 1st hand yang tepat daripada syarikat yang mengadakan skim francais, agensi pembiaya dan agensi penguat kuasa.

Antara syarikat yang hadir ialah D' Tandor, KPTM dll.

PNS atau Perbadanan Nasional Berhad merupakan agensi pembiaya yang sentiasa bersedia untuk membantu mereka yang berminat untuk skim francais yang baru, cuma untuk mikro francais yang mana kos bawah RM 50 ribu ringgit sudah habis, cuma yang tinggal ialah kos RM 100 ribu ke atas.

Ucaptama majlis perasmian penutup dilakukan oleh Yang Berbahgia Dato Sohaimi Shahadan Pengerusi Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia.

Dato Sohaimi mengharapkan dalam bajet 2014 nanti kerajaan akan memperkasakan industri francais dengan memberi peruntukkan khas atau tambahan kepada agensi pembiaya khususnya PNS dan PNS juga diharapkan akan berusaha untuk membeli master francais terlebih dahulu dan selepas di bawa masuk ia hendaklah di tawarkan kepada lepasan-lepasan kolej dan universiti untuk menceburi dalam bidang ini. Ini selaras dengan hasrat perdana menteri untuk memperkasakan ekonomi Bumiputera.

APAKAH DASAR ATAU GARIS PANDUAN PEMBANGUNAN TAIPING?

Posted: 29 Sep 2013 04:29 AM PDT

Taiping merupakan sebuah bandar diantara yang tertua di Malaysia dan mula dibuka dengan rasminya pada tahun 1874.

Zaman pemerintahan Bristish, mereka banyak mendirikan pejabat dan rumah-rumah kerajaan untuk pegawai-pegawai Inggeris dan kini kebanyakan rumah kerajaan sudah dirobohkan dan dibangunkan sebagai tapak komersial dan perumahan mewah.

Pun begitu pembangunan yang begitu pesat sekarang menimbulkan beberapa tanda soal dan memerlukan jawapan.

Kebanyakan tanah yang dibangunkan oleh pihak swasta dikategorikan sebagai Prime Land dan telah disimpan lama oleh kerajaan. Dahulu orang menyalahkan kerajaan Dap yang memerintah 11 bulan dan kini kerajaan BN juga disalahkan kerana terlalu ghairah membangunkan tanah-tanah kerajaan.

Untuk maklumat seterusnya sila lawat ke http://nadirakyatperak.blogspot.com/2013/09/kemanakah-hilangnya-tanah-rizab-melayu.html

Tongkat Tok Guru dilelong RM 15 ribu?

Posted: 29 Sep 2013 02:40 AM PDT

Terkejut bila baca berita Pas dah pandai main lelong belanda. Sebelum ni main cabut nombor bertuah bila ada program, laaaa main lelong pulak!

Nak tanya satu lah! Bila nak lelong spenda stopa? Mesti boleh cecah 50K.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Aspirasi Bangsa

Posted: 30 Sep 2013 01:24 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Chapter 6: FURTHER DESTRUCTION DONE BY TONY PUA AND ANTHONY LOKE

Posted: 29 Sep 2013 09:44 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 29 Sep 2013 11:26 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


CEC DAP tipu lagi? Ahli dipecat tapi boleh mengundi?

Posted: 29 Sep 2013 10:26 PM PDT


DAP didesak supaya memberikan penjelasan kepada rakyat tentang status bekas ADUN Teratai Jenice Lee yang dahulunya dipecat dari DAP ekoran bertanding sebagai calon bebas dalam PRU 13.

Setelah dipecat Jenice Lee berkempen untuk memastikan DAP bersih dari saka-saka Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Tan Kok Wai. Hasil kempen Jenice, tokong Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang telah merudum undi-undi mereka dalam pemilihan semula CEC DAP.


Keratan akhbar Sinar Harian 22 April 2013.

Namun kelibat Jenice Lee dilihat turut mengundi semasa CEC DAP  pada 29 September 2013 di One World Hotel, Damansara seperti foto di bawah ini..

Jenice Lee turut beratur mengundi...kata dah dipecat dan berpisah dari DAP tapi masih boleh mengundi...confius! (Sumber foto: minaq jinggo blogspot)
Persoalannya...


Bagaimana seorang yang telah dipecat dari parti kerana bertanding sebagai calon bebas dahulu boleh mengundi sebagai ahli parti?

Kalau dalam parti-parti lain seperti UMNO, PAS, PKR, PBB, MCA, MIC, SUPP, PBS dan sebagainya hatta dalam persatuan atau organisasi mana pun, keahlian seseorang itu akan terlucut secara automatik jika ia dipecat parti. Dia atau seseorang itu tidak boleh mengundi atau terlibat lagi dalam membuat sebarang keputusan dan dasar parti atau organisasi yang dahulunya pernah dianggotainya.

Adakah Jenice Lee masih ahli DAP?

Adakah pemecatannya dahulu tidak sah? 

Boleh pulak dia mengundi? 

Apakah wayang sandiwara yang cuba dimainkan DAP kali ni? 


Lihat jari ku ada warna kan? (Sumber foto: minaq jinggo blogspot)

RoS dan SPRM perlu siasat segera. CEC DAP kali kedua ini  mungkin penuh penipuan dan perlu dibongkarkan!


HarakahDaily 29 September 2013 turut menyiarkan kelibat Jenice Lee mengundi di CEC DAP

Kami hanya bertanya memohon perjelasan dari DAP. Inikan negara demokrasi dan setiap rakyat mempunyai hak asasi untuk bersuara dan bertanya, maka DAP perlu menjawab segala keraguan-keraguan ini. Jangan nak dalih ini salah UMNO pulak.



Santai Pagi : Jangan Bertanding Sampai Jadi Macam Gambar Ni #PemilihanUMNO @NajibRazak

Posted: 29 Sep 2013 06:02 PM PDT

MyMassa harap pemilihan kali ini janganlah sampai jadi macam ni.

Sumber gambar : www.dailymail.co.uk

Bertandinglah dengan sihat. Tak perlulah sampai londeh melondeh antara satu sama lain.

@NazirHussin79 KANTOI! Bukti bergambar BN angkut orang ramai untuk meriahkan program @BNJobFair2013 ?!! @NajibRazak @KhairyKJ

Posted: 29 Sep 2013 07:30 AM PDT

 
Semalam, ada komentar yang marahkan kami apabila kami mendedahkan "bukti" bahawa pengunjung ke program-program BN semuanya diangkut dan berbayar. Kalau ikut rakyat biasa, sudah tiada siapa lagi yang mahu menyertai apa-apa program yang dianjurkan oleh BN kerana semuanya 'hanya omongan dan janji kosong' semata-mata.
 
Di atas  dan foto-foto berikutnya adalah situasi jalanraya menuju ke hari terakhir program BNYouth Job Fair 2013 di PWTC. Gambar dirakamkan kira-kira dua jam sebelum program melabuhkan tirainya.

 
 
Bukti kukuh program BN tidak lagi mendapat sambutan rakyat biasa: Jalanraya hanya tinggal selorong sepanjang 2 KM ke tempat program.
 


 
Bukti kukuh gambar dirakamkan di sekitar PWTC, dan bukannya sekitar program anjuran Pakatan pembangkang.

 
 
Semua parkir tepi jalan dan tempat parkir penuh sekitar radius 2 KM dari tempat program BNY Job Fair diadakan.



 
 
Situasi sesak di sekitar Dewan Tun Razak 1 dan kawasan seberang sungai turut menerima "kesan"nya.

 
Pengunjung masih lagi berpusu-pusu untuk merebut peluang pekerjaan yang disediakan walaupun hanya tinggal sejam sahaja lagi sebelum program berakhir.



 
 
Jambatan ke tempat program dari PWTC juga kelihatan sentiasa sesak sepanjang TIGA hari program berlangsung. 

 
 
Nampaknya memang SAHlah program BNY Job Fair ini telah "menyeleweng"kan berbillion RM duit rakyat, kerana kalau tidak dibelanjakan sebegitu banyak, mana mungkin dapat diangkut tidak-tidak putus-putus anak muda ke program BN? Bukankah program BN semuanya bosan dan tiada manfaat?
 
Mana boleh laksana HUDUD kalau macam ini bentuk programnya?!!
 
 


#PemilihanUMNO : @MukhrizMahathir mampu bawa formula kemenangan BN Kedah untuk perkuatkan lagi UMNO! #MM4VP

Posted: 29 Sep 2013 05:00 AM PDT


Umno polls: Mukhriz's winning factor
By RAHMAH GHAZALI
 

PETALING JAYA: Despite being born as a child of one of the most-renowned political figures in the country, Datuk Mukhriz Mahathir rise in Umno is based on his own merit, and not because of his father's influence.

"He can't run away from the fact that he is the son of (former Prime Minister) Tun Mahathir Mohamad and he gained people's respect because of that - but they are two different personalities," Umno expert Datuk Prof Dr Ramlah Adam told The Star Online.

Ramlah, who is also a political analyst from Universiti Teknologi Mara, said Mukhriz, 49, will make a great impact in Umno if he is elected as one of its vice presidents in the upcoming party election on Oct 19.
 
"Although he is still considered young in politics, he already has the authority in (policy decision-making at state level) and people perceive him as educated and professional.

"These are the traits that Umno should highly seek for, as it can open up the floodgates of young politicians to become the next in line in Umno before the next general election," she said.

Mukhriz went against the odds when he announced his candidacy as an Umno vice-president Thursday, facing veterans such as former Malacca chief minister Tan Sri Ali Rustam and former Negri Sembilan Mentri Besar Tan Sri Isa Samad.
 


The youngest among the pack, he also will be up against incumbent Umno vice-presidents, Datuk Seri Zahid Hamidi, Datuk Seri Shafie Apdal and Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

The trio has also formed a pact to work together to defend their positions at the polls.

When asked whether Mukhriz was aligned to Ali and Isa to unseat the incumbents, another political analyst Datuk Prof Zainal Kling said the situation was unlikely.

"The new faces are fighting individually to displace any of the incumbents, that is all," said Zainal, who is also a political analyst from Universiti Pendidikan Sultan Idris.

All three incumbents, he said, are working hard to gain momentum on the ground and he said it is still not clear who would fall as each has a fair chance winning.

"However, the weakest link would probably be Shafie, because he does not really stand out compared to the rest.

"But you never know, he might make it through because there are delegates who want a representative from East Malaysia," said Zainal.

He also said although Mukhriz had the advantage of being the son of a former premier, he has yet to prove his capabilities in both Kedah and Umno.

"Being a son to Mahathir could be a winning factor, and he could win some votes from delegates from his age range.

"I still don't foresee any changes at the top leadership. I think Hishammuddin, Shafie and Zahid will remain as vice-presidents," he said.
 
Ramlah, however, had a different take, despite arguments suggesting that Mukhriz was not politically mature to make it through.

"Mukhriz has every advantage to win because now he is a leader from Kedah, a state which holds strongly to the principles of Islam and he has the backing from the people," she said.

She also compared Mukhriz's political influence compared to Isa and Ali, whom she said no longer have the authority in policy decision-making at the state or the federal level.

"Although Ali is the chairman of Malacca Economic Consultative Council and Isa is a Felda chairman, they are not policy makers, unlike Mukhriz," she said."I think it is time we give opportunity for young blood to rise up rather than maintain the old faces," she added.
 
 
Harap tiada siapa yang akan menuduh kami cuba untuk menumbangkan salah satu Naib Presiden UMNO sedia ada dengan memberikan fokus khas kepada Datuk Mukhriz Mahathir. Sebagai anak generasi era Tun M dan pendokong kuat agenda transformasi meremajakan UMNO, kami merasakan sudah tiba masanya pemimpin Pemuda diberikan kepercayaan menjawat jawatan Naib Presiden demi memastikan kelangsungan barisan pemimpin pelapis UMNO berjalan lancar.
 
Siapa yang berani menidakkan kenyataan ini? Kami faham memang sukar untuk melepaskan jawatan dan kedudukan yang telah dipegang untuk sekian lama. Tetapi, mana yang lebih mulia? Diturunkan oleh rakyat atau turun sendiri dengan cara terhormat?
 
Sejarah PRU-13 yang menyaksikan Kedah kembali kepada BN juga mengukuhkan lagi pendapat bahawa pemimpin muda UMNO perlu mula diberikan peluang untuk mengambil alih tampuk kepimpinan Negara. Siapa yang boleh lupa dengan syarat rakyat Kedah yang mahukan hanya Datuk Mukhriz sebagai MB mereka sebagai ganti untuk menumbangkan Kerajaan PAS? Jelas sekali faktor umur dan tempoh perkidmatan sebagai pemimpin ulung parti peringkat negeri tiada ada langsung dalam pertimbangan generasi muda kini. Apa yang mereka mahukan hanyalah pemimpin muka baru yang boleh membawa aspirasi mereka.
 
Malah, sebagai MB yang baru dilantik, Datuk Mukhriz juga telah menunjukkan contoh kepimpinan teladan dengan menjemput PAS menyertai Kerajaan Perpaduan di Kedah sebagai merintis usaha untuk menyatu padukan umat Islam di negara ini. Untuk pengetahuan umum, ada satu kerusi exco Kerajaan Negeri yang masih lagi tidak diisi dan disediakan untuk mana-mana wakil rakyat PAS yang berminat. Dan jika tidak kerana pemergian Allahyarham DS Azizan baru-baru ini, pastinya Kerajaan Melayu Islam BERSATU yang pertama telah dapat kita lihat di Kedah.
 
Mungkin ada yang kata, Datuk Mukhriz ini kelihatan sombong kerana berasal dari keluarga bangsawan. Namun kami pasti itu hanyalah tohmahan pihak pembangkang, kerana jika benar, mengapa rakyat Kedah sendiri boleh letakkan syarat sebegitu untuk menumbangkan PAS? Kita boleh lihat sendiri bagaimana hormatnya beliau kepada mantan MB sebelum ini dengan sering menziarahi allahyarham dari saat beliau terlantar sakit, sehinggalah ke saat beliau menghembuskan nafas terakhir. Bak kata orang, tidak kenal, maka tidak cinta. Namun, kami pasti, darah daging pemimpin ulung  seperti Tun M pastinya dididik dengan sempurna dengan akhlak yang terpuji, Insya Allah.
 
Tahukah anda berapa ramai rakyat Kedah yang hantar mesej peribadi menyatakan kesyukuran kepada kami di saat keputusan rasmi PAS berjaya ditumbangkan pada PRU yang lalu dan Datuk Mukhriz akan menjadi MB? Jikalau beliau boleh melakukan keajaiban di sebuah negeri yang agak kuat dengan pengaruh PAS, kami pasti UMNO akan lebih mantap PRU akan dating jika beliau diberikan peluang untuk menerajui kepimpinan pusat pula.
 

PANAS! Bukti @CMLimGuanEng Setiausaha AGUNG DAP yang HARAM?!! @NajibRazak

Posted: 29 Sep 2013 12:00 AM PDT

 
The first CEC meeting held on 16th. December 2012 was attended by Vincent Wu. During that meeting, the CEC meeting members make the decision to appoint National Chairman, Secretary General, Chairman of the Discipline and other position.

With Vincent Wu was dropped from the list, the first CEC meeting was illegal because Vincent Wu also involved in the decision-making during the meeting. When this meeting is not valid then the appointment of the top party leader is also not valid. Till now Lim Guan Eng position as Secretary General is not valid. When Lim Guan Eng position is not valid, this is what I meant by it will lead to the destruction of the DAP. When it is obvious that the goals cannot be reached, don't adjust the goals, they should adjust the action steps.

A total of 40 members of the DAP who lost their patience with lies upon lies and the deception done by Lim Guan Eng, Tony Pua and Anthony Loke has acted to make an official complaint to the Malaysian Registrar of Societies (ROS) on 14th. January 2013. Complaints made in respect of DAP action failed to give sufficient time on the notice for the meeting in accordance with the constitution, illegal delegates and events to manipulate the vote. When written in Chinese, the word "crisis" is composed of two characters. One represents danger and the other represents opportunity.

Based on 1966 Organizations Act, all registered organizations are required to submit their annual reports to the ROS within 60 days after the annual meeting. When 40 members of the DAP make the complaints to ROS on 14th. January 2013, DAP has yet to submit the report to ROS.

 
 

The Unspinners

Posted: 29 Sep 2013 11:18 PM PDT

The Unspinners


Jenice Lee puas ...

Posted: 29 Sep 2013 08:30 PM PDT

Tok guru syiah meliwat guna "She is Sexy" lotion

Posted: 29 Sep 2013 05:30 PM PDT

Guan Eng jatuh dari no. 2 ke no. 5, Kit Siang bukan no. 1

Posted: 29 Sep 2013 08:07 AM PDT

Guan Eng malu nak ngaku menipudi pemilihan CEC

Posted: 29 Sep 2013 05:30 AM PDT

UMNO Sabah "gentle" - serah perwakilan buat pilihan

Posted: 29 Sep 2013 02:30 AM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 29 Sep 2013 11:18 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Kedudukan Liga Blogger Pro BN vs Pro PR Edisi Terkini - Blog @Panglima_Cyber No 40 | Warta Rakyat

Posted: 29 Sep 2013 05:48 PM PDT

ASSALAMUALAIKUM

Sejak 2009 lagi saya telah meneliti Ranking Blog pro dan anti BN.

Ketika itu kita jauh ketinggalan.

Saya mula 2008 dengan Gerakan blogger dinamakan Blogger Pembela Negara atau BPN.

Selepas itu baru kita lihat Unit Media Baru muncul diikuti 1Agenda, Nadi Rakyat, dll. Dan saya telah dipelawa menyertai UMB hingga saat ia dibubarkan selepas PRU13.

Pada 2011 kita telah mengejar dan berhasil mengimbangi penguasaan mereka.

Walaupun pada mulanya kita jauh ketinggalan 11 tahun sejak 1997 - 2008.

BUTIRAN ANALISA INI SAYA TRLAH BENTANGKAN MINGGU LEPAS KEPADA PIHAK TERTENTU YANG MERUPAKAN TULANG BELAKANG PERJUANGAN KITA UNTUK MEREKA MEMAHAMI SITUASI SEBELUM DAN SELEPAS PRU13.

Saya tekankan ketika membentangkannya betapa kita perlu ada Unit Media Baru di setiap Agensi Dan Jabatan untuk memastikan Alam maya terus dikuasai pihak Kerajaan.

BUKAN KITA TIDAK ADA CYBERTROOPER TETAPI BELUM DIPERKASA.

KINI BERDASARKAN RANKING KITA TELAH BERJAYA MENGUASAI ALAM MAYA.

SEBELUM INI KSN SENDIRI TELAH MENGARAHKAN KETUA JABATAN MENJAWAB ISU JABATAN DI MEDIA MAYA.

Namun tidak cukup kerana kita perlukan pasukan berdedikasi yang menguasai setiap kawasan alam siber dan sepenuh masa melakukan pemantauannya.

Tahniah kepada semua yang bersungguh melakukannya selama ini demi Agama Bangsa Negara.

Jika kita tidak muncul tidak mustahil Perdana Menteri Malaysia hari ini ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim dan timbalannya ialah Lim Kit Siang.

Jangan kita persoalkan niat sesetengah pihak lain kerana kita tidak mengetahui niat sebenar mereka menjadi blogger atau facebooker.

DOAKAN AGAR SEMUA AKAN SELALU IKHLAS DAN MENJADI IKHLAS KERANA ALLAH.

Sepenuhnya ranking blog sila klik :

http://www.wartarakyat.my/kedudukan-bn-vs-pr/

TAK PATUT BLOG gOSsIp RaKyaT Ini DEDAH SENJATA SULIT @PDRMsia @KDNPUTRAJAYA @Zahid_Hamidi #zahidVP01

Posted: 29 Sep 2013 12:10 AM PDT


Berita Semalam :

Pengarah Siasatan Jenayah (CID), Datuk Hadi Ho Abdullah hari menggelar Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai SENJATA KHAS Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menangani jenayah sambil melabelkan menteri itu tegas dan adil.

Hadi berkata, Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri adalah satu-satunya menteri yang sanggup memikul tanggungjawab dan bekerjasama bersama PDRM dalam menangani jenayah.

"Ahmad Zahid adalah seorang menteri yang tegas, adil dan berani memikul tanggungjawab berhadapan situasi jenayah negara.

"Beliau selalu mengingatkan PDRM supaya selalu bersikap rabun warna dalam menyiasat sesuatu kes jenayah.

"Pendekatan yang diambilnya mampu mengukuhkan PDRM selain dibekalkan dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar yang dinamik," katanya ketika membentangkan kertas kerja pencegahan jenayah di Putrajaya hari ini.

Baca selanjutnya blog Gosip Rakyat ini :

http://eddyjugaks.blogspot.com/2013/09/akhirnya-polis-miliki-senjata-dan.html?m=1

GANDINGAN DS ZAHID HAMIDI DENGAN IGP MEMBOLEHKAN SEMANGAT ANGGOTA KESELAMATAN SEMAKIN NAIK.

KONGSI GELAP JUGA MAKIN PUPUS. Hingga ramai yang lari ke Danok dan Betong Thailand untuk melarikan diri dan membuang tatoo.

Kalau kepimpinan lembik dan penakut sudah tentu susah untuk menjadi Menteri KDN.

PENCAPAIAN INI SUDAH TENTU MENJADI KAYU UKUR KEPIMPINAN DALAM PEMILIHAN.

Jika ia gagal diketahui sudah tentu perwakilan akan silap memberi undi dan mengenepikan orang berkelayakan.

MERBOK TIMES

Posted: 29 Sep 2013 11:13 PM PDT

MERBOK TIMES


JANGAN SEKAT CALUN BARU PERKENAL DIRI

Posted: 29 Sep 2013 12:06 AM PDT

JERLUN 28 Sept. - UMNO Kedah mencadangkan supaya calon- calon di semua peringkat dalam pemilihan parti itu bulan depan diberi peluang dan ruang berjumpa serta memperkenalkan diri dengan perwakilan kerana tidak semua daripada mereka dikenali.

Pengerusinya, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, terdapat rungutan dan aduan daripada calon-calon mengenai tataetika pemilihan parti kali ini yang dilihat agak mengongkong serta menyekat pergerakan mereka untuk memperkenalkan diri.

Kata beliau, pihaknya memahami tataetika itu bertujuan memastikan tiada sebarang perkara yang boleh memudaratkan parti tersebut tetapi pada masa sama sangat penting untuk setiap calon diberi peluang bertemu perwakilan dan memperkenalkan diri.

"Tidak semua daripada mereka mendapat faedah daripada liputan media yang meluas. Ramai dalam kalangan calon tidak dikenali.

"Calon-calon baharu ini tampil ke depan kerana ada sesuatu yang hendak disumbangkan kepada parti, mereka juga ada kelebihan tertentu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Potensi Kanak-Kanak Tabika Kemas peringkat negeri di Alor Biak, di sini hari ini.

Mukhriz berkata, beliau bimbang dengan tataetika pemilihan UMNO yang dikeluarkan baru-baru ini boleh memberi kekangan di peringkat badan perhubungan negeri untuk mengatur lebih banyak program atau majlis perjumpaan calon dengan perwakilan.

Berikutan itu, pihaknya berharap urusetia dan pengurusan UMNO mempertimbangkan agar calon-calon dibenarkan berjumpa perwakilan dengan syarat mereka memaklumkan kepada pejabat perhubungan UMNO negeri bagi memantau perjalanan majlis supaya tidak berlaku perkara yang melanggar tataetika pemilihan.

"Kelonggaran itu memberi ruang dan peluang kepada semua calon bergerak dan berjumpa dengan perwakilan tanpa rasa bimbang dikenakan tindakan disiplin atau digugur kelayakan bertanding selain dapat membantu perwakilan menilai sendiri semua calon," ujar beliau. (Utusan)

Belantan

Posted: 29 Sep 2013 11:08 PM PDT

Belantan


Keputusan pemilihan CEC DAP : Sandiwara Dinasti Lim 'menangkan' Zairil peroleh majoriti lebih besar selamatkan mereka dari dapat malu besar?

Posted: 29 Sep 2013 09:15 AM PDT


Dikatakan pemimpin yang sama juga dipilih dalam Pemilihan Semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP seperti diarahkan Pendaftar Pertubuhan (RoS) dengan Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari mendapat undi majoriti lebih besar membuktikan DAP bukanlah satu parti anti-Melayu.

Beliau merupakan satu-satunya calon Melayu dipilih menganggotai 20 keahlian CEC. Nampaknya Disnati Lim berjaya lagi dalam sandiwara mereka mempengaruhi perwakilan supaya memberikan undi yang besar kepada Zairil supaya mereka tidak malu besar jika Zairil masih kalah?

Tetapi bagaimana pula dengan calon Melayu yang lain! Adakah mereka semua sudah 'dibakul sampahkan' kerana nilai mereka hanya 50 sen bagi DAP! Adakah kerana Zairil ada darah keturunan Cina, maka Zairil di anggap sealiran dengan mereka dan perlu diberikan perhatian istimewa?


Zairil Khir dikatakan mendapat undi 1,132 undi mendapat tempat ke-12 berbanding pemilihan Disember lalu yang hanya mendapat 803 undi.

Isu yang berkisar kepada pemimpin berusia 31 tahun itu dikatakan menarik perhatian perwakilan apabila berlaku masalah teknikal apabila beliau dipilih menganggotai CEC. Adakah keputusan sebelum ini adalah kesalahan teknikal atau semata-mata kerana Dinasti Lim hendak tutup malu kerana tiada perwakilan Melayu ketika itu? Maka sesuatu perlu dilakukan supaya dapat menipu perwakilan? Baca di sini.

Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong masih mendapat undi tertinggi dengan 1,434 diikuti pemimpin veteran Lim Kit Siang dengan 1,436 dan Karpal Singh (1,432).

Anak Karpal, Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo masih mendapat undi keempat tertinggi dengan 1,409 undi sementara Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mengekori rapat dengan 1,304 undi. – 29 September, 2013.

Suara Politik
Belantan


Pas jangan habiskan usia perjuangan dengan 'tahalluf siasi' bersama pakatan?

Posted: 29 Sep 2013 04:53 AM PDT


PAS dengan kaedah tahalluf siasi-nya banyak mengundang kritik. Ternyata Pas tidak dominan dalam pakatan pembangkang di samping berdepan dengan masalah ideologikal dan hala tuju perjuangan.

Pas mendukung konsep Negara Islam dan Hukumah Islamiah. DAP masih tegar dengan konsep sosialis demokratiknya sementara Anwar Ibrahim dilihat cenderung kepada aliran liberalisme dan pluralisme agama.

Dalam Multaqa Ulama Pas di Alor Setar baru-baru ini terungkap resolusi supaya Pas menyemak kembali tahalluf siasi dengan pakatan parti yang lain.

Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hasan mencadangkan wajar tahalluf siasi dikaji semula. Ia adalah haram untuk diteruskan sekiranya mendatangkan keburukan atau kemudaratan terhadap perjuangan Islam.

Sepatutnya kajian dan unjuran terhadap tahalluf ini dikaji sejak awal lagi. Oleh kerana Pas tidak mengambil sikap terbuka terhadap kritik dan analisis menyebabkan banyak asas fundamental Islam tidak diberi perhatian.


Pas terpaksa meraikan kehendak Anwar dan DAP atas nama politik dan strategi. Tetapi strategi yang diambil oleh Pas merosakkan imej parti itu sendiri. Isu kalimah Allah yang diperjuangkan oleh Anwar menyebabkan Hadi Awang terjebak dan Pas menghadapi dilema. Bagaimana Majlis Syura Pas yang merupakan lembaga tertinggi memandu dasar Pas dibelakangkan Hadi.

Kelompok kiri dan sosialis yang bersama dengan pakatan menjadi bahan kritik Hadi sebelum pilihan raya. Pertandingan beberapa penjuru calon Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan calon Pas di DUN Kota Damansara adalah manifestasi pertembungan ideologi yang terjadi.

Tidak banyak yang Pas dapat lakukan sebagai sebuah wadah politik yang tentunya tidak melupakan aspek dakwah dan tarbiyyah terhadap kelompok-kelompok dalam pakatan.

Kalau Pengerusi DAP Karpal Singh tetap dengan sikapnya , "Langkah mayat aku dulu kalau nak laksanakan negara Islam" adalah testimoni betapa pendukung faham sosialis demokratik itu tidak meraikan Islam.


Kelompok DAP tentu tahu bahawa Islam bukan sekadar suatu sistem kepercayaan, ia adalah "suatu cara hidup dan juga suatu tamadun." Mereka tahu suatu ketika dulu Barat terhutang ilmu terhadap tamadun Islam untuk maju terutama dalam bidang sains dan teknologi. Kalau begitu apa kepentingan Pas bersama-sama dengan perjuangan DAP.

Hal yang sama dengan Anwar dan parti PKRnya. Mungkin Pas bertanggapan Anwar adalah bekas Presiden ABIM dan teguh dengan dukungan pemikiran Islamnya.

Mengapa Pas tidak terbuka untuk mengkaji integriti Anwar dalam kepimpinan dan pemikirannya. Kecenderungan Anwar terhadap pluralisme agama seharusnya menimbulkan keinsafan kepada Pas bahawa demi politik sikap Anwar sering berubah-ubah.

Bila Anwar mempunyai hubungan baik dengan tokoh-tokoh Yahudi dan ahli Kongres Amerika Syarikat terutama semasa beliau menjawat Pengarah Foundation of the Futures 2006-2008, Pas tidak ambil kisah pun.

Bila Khalid Jaafar dari Institut Kajian Dasar dan orang kuat Anwar baru-baru ini di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur memberi makna tentang kebebasan yang tidak berasaskan syariat, Pas belum berkata apa-apa.



Bersangka baik terhadap seseorang adalah suatu perkara yang dituntut oleh agama. Tetapi sangka baik yang melulu tanpa usul periksa adalah ditegah oleh agama. Ia boleh membawa kepada musibah terhadap Islam dan umat itu sendiri.

Oleh itu mengkaji semula tahalluf siasi tidaklah terlalu lewat tetapi perlu ada keihklasan dan kesungguhan. Harus dikaji secara mendalam maslahah DAP berbaik dengan Pas walaupun DAP tahu perjuangan Pas mendukung risalah Islam.

Harus juga dikaji mengapa DAP ingin melantik Anwar sebagai Perdana Menteri sedangkan Karpal Singh pernah membuat kenyataan di Parlimen bahawa Anwar adalah "kaki liwat".

Karpal Singh dilihat amat mementingkan integriti tetapi mengapa dalam hal Anwar, pendiriannya berlainan.

Pas juga jangan lokek untuk mengkaji mengapa terlalu ramai kawan Anwar meninggalkannya. Isu mereka dibeli oleh Anwar adalah helah politik Anwar. Dari situ Pas akan akhirnya mempunyai maklumat yang baik untuk mengambil sikap dan membuat keputusan.

Tapi sayangnya, Hadi baru-baru ini berkata, Pas tidak melihat sebarang kemungkinan untuk keluar daripada pakatan pembangkang, sebaliknya mahu memperkuatkan lagi pakatan politik tersebut.

Suara Politik
Belantan

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 29 Sep 2013 11:07 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Zahid: Undang-Undang Baru Bukan Untuk Orang Politik...

Posted: 29 Sep 2013 10:00 PM PDT



Apa Lagi Cina Mau, Dua Kali Cing Peng Tolak Peluang Jadi Warga Negara Malaysia...

Posted: 29 Sep 2013 07:00 PM PDT

Tiada sebarang rekod di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menunjukkan bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng merupakan warganegara Malaysia.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, berdasarkan rekod JPN, Chin Peng tidak pernah menerima tawaran yang diberikan oleh kerajaan.

"Berdasarkan data JPN, Perjanjian Hat Yai telah memberikan dua kali (peluang) kepada beliau (Chin Peng) tetapi malangnya beliau menolak.

"Mengikut semakan yang dilakukan JPN tidak ada rekod yang menyebut bahawa Chin Peng pernah menjadi warganegara Malaysia kecuali beliau menggunakan nama lain," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kewajaran abu mayat Chin Peng dibawa masuk ke negara ini berdasarkan Perjanjian Hat Yai 1989 yang ditandatangani bekas Setiausaha Agung PKM itu dengan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Menteri Dalam Negeri serta Ketua Polis Negara pada masa itu.

Ahmad Zahid sekali lagi mengulangi pendirian bahawa kerajaan tidak akan berkompromi dengan desakan pihak tertentu yang mahu abu mayat Chin Peng di tanam di Malaysia.

"Ia bukan sahaja mengenai abu mayatnya. Kami bimbang seseorang akan membina tugu peringatannya dan memberi penghormatan kepadanya.

"Kita juga perlu mengambil kira perasaan anggota veteran tentera dan polis serta keluarga mereka yang menjadi mangsa kekejaman Chin Peng semasa mengetuai PKM," katanya.

Tajuddin Rahman Pernah Di Tahan ISA Kerana Pertahan Hak Orang Melayu...

Posted: 29 Sep 2013 06:00 AM PDT


APABILA disebut nama DATUK TAJUDDIN ABDUL RAHMAN (gambar), banyak pihak sudah pasti mengenalinya sebagai pemimpin UMNO yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semata-mata kerana kelantangannya untuk mempertahankan hak-hak orang Melayu.

Beliau juga pernah dipecat daripada parti setelah difitnah pihak tertentu yang bimbang keikhlasannya memperjuangkan nasib orang Melayu akan mengancam karier politik mereka.

Dalam wawancara itu beliau mengingatkan ahli parti dan perwakilan agar tidak memilih pemimpin yang hanya mempergunakan parti untuk mendapat faedah diri sendiri.

Ikuti wawancara beliau dengan utusan malaysia (klik sini)

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 29 Sep 2013 09:23 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


YAHOO NEWS MALAYSIA SEMAKIN GALAK SERANG KERAJAAN MELAYU/BUMIPUTRA BN !

Posted: 28 Sep 2013 10:13 PM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 29 Sep 2013 07:17 PM PDT

JURI RAKYAT


Anjing Ajaib yang Senyumnya Mirip Manusia

Posted: 29 Sep 2013 07:11 PM PDT

Senyum Riley selalu ditunggu. Jangan salah, dia adalah seekor anjing yang dua tahun silam mengejutkan dunia dengan senyumannya. Sebab, senyuman Riley persis seperti senyum seorang manusia. Tahun ini, ketika dia merayakan ulang tahun ke-2, Riley kembali melakukannya.

Dalam sebuah foto terbaru yang dirilis sejumlah media online, Riley yang berdiri di dekat kue ulang tahunnya tampak tersenyum lebar. Jika sebelumnya dia mengenakan topi, saat ultah kali ini tidak.

 "Dia hendak mengigitku ketika aku hendak memasang topi,'' kata Maureen Ravelo, 23, pemilik anjing bernama Riley itu 
Riley adalah anjing jenis pudel. Kini dia tinggal bersama keluarga Ravelo di San Jose, California, AS.

Makhluk Kecil Yang Meniyingkap Tabir Kematian Manusia

Posted: 29 Sep 2013 07:00 PM PDT

Tubuh laki-laki itu terbujur kaku di kamarnya. Tidak seorangpun yang tahu apalagi menyaksikan kematiannya, sampai-sampai bau busuk dari sang mayat menyeruak keluar jendela dan pintu.

Para petugas semuanya mengenakan masker untuk menghindari terhisapnya bau racun tersebut. Kapan, mengapa dan bagaimana ia meninggal tak ada satu orangpun yang bisa menjelaskan, hanya ditemukan ribuan belatung menggeliat di tubuh mayat tersebut.

Dapatkah makhluk kecil tersebut menyingkap tabir dibalik misteri kematiannnya?
Keberadaan belatung dimayat dapat membantu mengungkapkan banyak hal seperti waktu kematian, penyebab kematian bahkan identitas mayat dan pelaku pembunuhan.
Ternyata hewan kecil yang menjijikkan bagi sebagian orang tersebut berperan besar dalam penyelidikan forensik, dalam ilmu entomologi forensik, belatung dianggap sebagai "amazing insect".

Mengenal Lebih Dekat Belatung
Belatung sebenarnya adalah larva lalat, kutu dan kumbang. Umumnya larva hidup sebagai parasit dan merusak jaringan makhluk lain, dan kebanyakan belatung yang terdapat pada mayat yang terpapar berasal dari larva lalat.

Kenapa belatung sering ditemukan pada mayat?
Karena mayat mengeluarkan bau busuk terutama ketika terpapar udara bebas, maka lalat, kutu atau kumbang sebagai makhluk yang paling doyan dengan bau-bau busuk merasa terpanggil untuk mendekat dan melekat kemudian meletakkan telurnya pada bagian tubuh mayat, nah telur tersebut menetas dan mengeluarkan larva yang lazim disebut belatung.

Bukan hanya mayat yang digemari para larva ini, mahkluk yang masih hiduppun bisa menjadi rumah favorit bagi belatung, sebagai contoh kisah yang masih hangat seorang bocah, Ummi Darmiati di daerah Mamuju yang berjuang melawan rasa sakit akibat serangan belatung-belatung ganas yang bersarang di tubuhnya.

Kerjasama Tim Forensik Dengan Belatung

1.. Saat menghembuskan nafas terakhir
Memastikan waktu kematian tanpa ada saksi tentu sangat sulit, paling tidak memperkirakan dengan melihat keadaan mayat. Misal kekakuan mayat, lebam pada mayat dll. Belatung dapat memberikan kontribusi untuk perkiraan waktu kematian.

Caranya : memeriksa alat pernafasan belatung, sebab alat pernafasan ini terus mengalami perubahan sejalan dengan waktu. Tentu saja yang bisa mengetahuinya adalah para ahli forensik.

2. Perpindahan mayat
Belatung dapat membantu menentukan apakah lokasi ditemukannya mayat sama dengan lokasi kematian.
Caranya : mencocokkan jenis belatung atau serangga lain yang ditemukan di tubuh mayat dengan tipe lalat atau serangga lain yang hidup di sekitar lokasi ditemukannya mayat.

3. Identitas mayat
Seringkali ditemukan tubuh mayat sudah tak berbentuk, sulit dikenal atau tanpa petunjuk identitas yang jelas. Sebagai contoh, mayat yang harus digali dari kuburan untuk sebuah visum. Untuk memastikan identitas mayat tersebut, belatung sangat berperan.
Caranya : karena kebisaan belatung yang mencerna jaringan tubuh mayat, maka saluran cerna belatung diperiksa melalui tes DNA untuk proses identifikasi. Selain itu belatung juga memakan cairan sperma atau cairan vagina, sehingga selain identifikasi korban belatung dapat juga digunakan untuk mencari identitas pelaku dalam kasus kekerasan seksual.

4. Mencari Penyebab Kematian
Untuk yang satu ini, belatung benar-benar unjuk gigi, sebab mengungkap misteri penyebab kematian bukanlah hal yang mudah.

Caranya : Bagian tubuh mayat yang menjadi tempat paling favorit berkumpulnya belatung merupakan sebuah petunjuk penting. Belatung umumnya paling menyukai hidup dibagian mata, hidung, telinga, mulut. Intinya bagian berlobang dari tubuh, karena belatung suka kegelapan di lobang
Bagaimana jika belatung ditemukan pada bagian tubuh yang lain? Nah ini dia petunjuknya.

* Apabila belatung ditemukan di lengan misalnya, maka diidentifikasi ada luka di lengan, sebab luka yang mengeluarkan darah merupakan hal yang amat menarik dan disukai para belatung sehingga mereka berkumpul dibagian luka tersebut.

* Demikian juga bila belatung ditemukan di bagian kemaluan dan anus, padahal bagian ini termasuk tempat yang tidak disukai belatung (tahu diri juga nih makhluk), tetapi jika ada bau-bau khusus yang menarik mereka untuk berkumpul disana (misal bau cairan sperma dan vagina) maka belatung akan banyak ditemukan didaerah ini, jadi dapat diidentifikasi bahwa sebelum kematian terjadi kekerasan seksual.

* Bahkan, jika ada kecurigaan keracunan pun, dapat diketahui melalui belatung yaitu belatung di ekstraksi dan dilakukan uji racun ( toksikologi).

Mahkluk kecil ini ternyata sangat bermanfaat dalam usaha mencari kebenaran, tapi sepertinya dalam aplikasi penyelidikan di Indonesia belum terlalu dimanfaatkan.

Ikan Mirip Hamster dan Berkaki

Posted: 29 Sep 2013 06:40 PM PDT

Axolotl (Ambystoma mexicanumAxolotl (Ambystoma mexicanum) adalah jenis salamander yang menghabiskan hidupnya dalam bentuk larva. Binatang eksotis nan unik ini kadang-kadang disebut sebagai "Ikan Berjalan" karena ia terlihat seperti ikan yang memiliki tangan dan kaki. Namun, Axolotl sebenarnya tidak sejenis ikan, tetapi langka jenis salamander yang ditemukan di Mexico City. Axolotl panjang bisa mencapai 30 cm, namun ukuran rata-rata hanya 15 cm. Warna tubuh mereka yang kepirangan hitam atau cokelat rata-rata dan banyak yang albino dengan warna pink lucu tersebut. Hewan ini memiliki insang yang berada di luar tubuhnya. Insang tampaknya berada di samping kepalanya sehingga sepintas terlihat seperti tanduk. orang Timur sering menciptakan sebuah fantasi yang berhubungan dengan legenda naga, sehingga mereka sering disebut sebagai ikan naga.





 Axolotl kadal termasuk yang memiliki umur panjang, Axolotl bisa hidup sampai 10-15 tahun dan dapat tumbuh hingga 60cm, bahkan pernah menangkap ekor Axolotl raksasa di pedalaman Meksiko yang sampai dengan 1,4 meter, penemuan itu benar-benar mengejutkan, namun setelah hati-hati oleh para ahli itu hanya situasi abnormal yang jarang terjadi (gigantisme)


Alasan Kenapa Anjing Jadi Suka Menggigit Tulang

Posted: 29 Sep 2013 05:26 PM PDT

Bagi kamu yang memelihara dan pecinta anjing pernah nggak bertanya, mengapa anjing suka menggigit tulang? Bahkan termasuk tulang mainan, asalkan berbentuk tulang pasti langsung digigit oleh si doggy. Menurut tim pakar pimpinan Dr Joao Munoz-Doran dari Universitas Nasional Kolombia, kebiasaan anjing memakan daging dimulai sekitar delapan juta tahun lalu. Ketika itu, anjing-anjing purba berkelompok untuk mencari mangsa yang lebih besar.
Kebiasaan tersebut membuat turunan anjing purba, seperti serigala dan anjing moderen, menjadi hiperkarnivora atau binantang yang 70 persen memakan daging. Kesimpulan ini diperoleh setelah tim Munoz-Doran menyusun 'silsilah' anjing yang menggambarkan hubungan di antara lebih dari 300 spesies anjing. "Kami menemukan sejarah evolusi yang sama di antara sejumlah jenis anjing," jelas Dr Munoz-Doran. "Delapan juta tahun lalu banyak habitat terbuka di Asia, Eropa, dan Amerika Utara. Persaingan mendapatkan mangsa sangat ketat dan kondisi ini membuat anjing-anjing purba harus berkelompok ketika mencari dan mengintai mangsa," paparnya.

Ia menjelaskan, dari kebiasaan berburu secara berkelompok, muncul jenis anjing baru dengan bentuk kepala yang berbeda, dengan rahang yang lebih kuat, dan ukuran taring yang lebih besar. Mereka ini mampu bertahan dari seleksi alam dan melanjutkan bentuk ini ke anjing generasi berikutnya. Para peneliti mengatakan itulah sebabnya anjing-anjing piaraan, meski tak lagi harus berburu mangsa di alam terbuka, tetap 'meneruskan' kebiasaan memakan daging atau menggigit tulang. "Mereka punya alat untuk melakukan kebiasaan tersebut dan mereka ingin menggunakan alat itu," tegas Dr Munoz-Doran.

5 Tanaman Paling Beracun di Dunia

Posted: 29 Sep 2013 05:16 PM PDT

Jangan tertipu oleh kecantikan, warna dan daya pikat yang ditawarkannya, apalagi hingga kita memutuskan untuk mengkonsumsinya. Karena 5 tanaman berikut, adalah sedikit dari jenis tanaman yang memiliki racun paling mematikan, jika tanaman ini sampai dikonsumsi. Tidak sampai hitungan hari, bahkan beberapa diantaranya mengantarkan seseorang pada kematian hanya dalam hitungan jam saja. Berikut kami paparkan:

1. Castor

Tanaman paling beracun di dunia ini, biasanya kerap ditanam sebagai tanaman hias di pekarangan-pekarangan rumah. Namun sebenarnya kandungan toksin/racun yang disebut risin, banyak terkandung dalam tanaman jenis ini. Terutama pada bagian  biji/kacang-nya yang kerap dijadikan minyak jarak. Satu biji mentah cukup untuk membunuh manusia dalam dua hari. Gejala pertama yang ditimbulkan, akan dialami dalam beberapa jam seperti tenggorokan dan  mulut yang terbakar, sakit perut, diare berdarah dan muntah. Proses ini terus berlanjut hingga puncaknya kematian yang disebabkan karena dehidrasi. 

2. Beladonna

Belladonna, juga dikenal sebagai Ceri Kematian, adalah tanaman asli Eropa, Afrika Utara dan Asia Barat. Dalam tanaman ini, terkandung alkaloid tropane, yang dapat menyebabkan mengigau dan halusinasi. Gejala lain dari keracunan Belladonna termasuk dapat kehilangan suara, mulut kering, sakit kepala, kesulitan bernafas dan kejang-kejang. Seluruh bagian dari tanaman beracun, namun risiko terbesar adalah pada buahnya, yang memiliki rasa manis dan cenderung menarik perhatian anak-anak. Dengan mengkonsumsi 10 – 20 buah tanaman ini, bisa membunuh orang dewasa, tapi hanya diperlukan satu lembar daun Beladonna (di mana racun jauh lebih terkonsentrasi) untuk membunuh seorang pria dewasa.

3.Rosario Pae

Dikenal juga sebagai Mata Kepiting atau Jumbie Manik, adalah jenis tanaman rambat yang terdapat sekitar pohon-pohon, semak dan pagar tanaman. Tanaman ini asli Indonesia, tetapi tumbuh juga di sebagian besar dunia. Paling dikenal karena bijinya, yang digunakan sebagai manik-manik, karena memiliki warna merah terang dengan corak bercak hitam tunggal. Racun yang terkandung dalam tanaman ini (abrin) sangat mirip dengan racun risin (75 kali lebih kuat), ditemukan di beberapa tanaman beracun lainnya.

4. Wolfsbane

Wolfsbane adalah jenis tanaman abadi yang asli dari daerah pegunungan di belahan bumi utara. Mengandung racun dalam jumlah yang sangat besar yang disebut alkaloid pseudaconitine, yang kerap digunakan oleh orang-orang Ainu Jepang sebagai racun untuk berburu, di ujung kepala panah mereka. Jika dikonsumsi, gejala yang ditimbulkan meliputi terbakar pada tungkai dan perut. Dalam dosis besar, kematian dapat terjadi dalam 2-6 jam.

5. Hemlock Air.

Hemlock air atau ubi racun, adalah sekelompok tanaman yang sangat beracun yang berasal daerah beriklim sedang tepatnya dari di belahan bumi utara. Tanaman ini memiliki ciri khas bunga putih dan hijau kecil yang  tersusun dalam bentuk mirip payung. Hemlock air mengandung racun bernama cicutoxin yang dapat menyebabkan kejang. Racun ini ditemukan di semua bagian tanaman tetapi sebagian besar terkonsentrasi di akar, yang memiliki dosis racun paling kuat ketika memasiki musim semi. Selain kejang, gejala lainnya termasuk mual, muntah, sakit perut, tremor dan kebingungan. Kematian biasanya disebabkan oleh kegagalan pernafasan atau fibrilasi ventrikel dan dapat terjadi hanya beberapa jam setelah menkonsumsi tanaman ini.

Bunga Terbesar Di Dunia -Bunga Rafflesia

Posted: 29 Sep 2013 04:52 PM PDT


Bunga Raflesia Arnoldi merupakan bunga terbesar di dunia, dan juga termasuk dalam kategori Langka. Bunga Raflesia ini terkenal dengan keunikanya, yaitu hanya merupakan miselium yang memparasit tumbuhan inang, tidak memiliki daun akan tetapi mampu menghasilkan bunga yang ukuranya sangat besar. Raflesia merupakan tumbuhan asli dari Indonesia yang mana hanya bisa di jumpai di daerah Kalimantan dan Sumatera.

Ciri-ciri Bunga Rafflesia Arnoldi

  • Bunganya berumah dua (Bunga jantan dan betina terpisah)
  • Diameternya mencapai 100cm
  • Warnanya merah dan memiliki permukaan yang kasar
  • Kuncup bunga memiliki ukuran ± 5 cm yang membutuhkan waktu sampai 9 bulan untuk mekar
  • Bunga Raflesia Arnoldi hanya memiliki masa mekar selama 4 hari
Setelah bunga di serbukan oleh serangga maka dibutuhkan waktu sekitar 7 bulan hingga menjadi buah. Buah bunga Rafflesia ini nantinya akan berisikan ribuan biji-bijian yang jumlahnya mencapai ribuan, ukuranya mencapai 0,5 mm. Bunga Rafflesia memiliki musim bunga yang sangat panjang, yaitu sepanjang tahun.

7 Menara/Monumen Terkenal Kebanggaan Indonesia

Posted: 29 Sep 2013 10:57 AM PDT

1. Tugu Monas
Monumen Nasional (Monas) adalah ikon ibukota Indonesia, Jakarta. Menara ini diresmikan pada 17 Agustus 1961 yang terletak di Lapangan Monas, Jakarta Pusat. Monas memiliki tinggi 132 meter. Bentuk bangunan monas sangat unik berbentuk lingga yoni simbol kesuburan dengan puncak menara terdapat cawan yang menopang berbentuk nyala obor perunggu yang beratnya mencapai 14,5 ton dan dilapisi emas 35 kg. Lidah api atau obor ini sebagai simbol perjuangan rakyat Indonesia yang ingin meraih kemerdekaan. Bangunan ini menambah keindahan kota Jakarta dan selalu ramai dikunjungi wisatawan. Pengunjung bisa naik ke lantai atas monas dengan menggunakan lift. Dari atas kamu bisa melihat hampir seluruh pelosok Jakarta.

2. Menara TVRI
Menara TVRI terletak di Senayan, Jakarta. Gedung TVRI Pusat sebagai stasiun TV pertama di Indonesia selesai dibangun tahun 1962 sebelum Asian Games 1962. Tower pemancar TVRI berbentuk gedung menara dan ada lift yang bisa sampai ke atas. Saya kurang tahu berapa tepatnya tinggi menara TVRI, mungkin sekitar 100 m. Menara TVRI ini menjadi salah satu pemandangan menarik di antara bangunan yang ada di Jakarta. Menara TVRI ini juga menjadi sarana untuk percobaan tv digital pertama di Indonesia dengan pemancar DVB-T & DVB-H yang terpasang pada ketinggian sekitar 100 meter di menara TVRI Senayan.

3. Sky Tower Pulau Kumala
Kalimantan juga memiliki menara yang menarik, yaitu menara Sky Tower. Menara ini sangat unik karena terletak di sebuah pulau kecil di tengah sungai Mahakam, yaitu Pulau Kumala di Tenggarong, Kalimantan Timur. Menara ini memiliki tinggi 100 meter. Para pengunjung dapat melihat kota Tenggarong dari piringan di atas Sky Tower (menara berputar). Piringan tersebut dapat bergerak naik turun dan berputar 360 derajat. Untuk bisa sampai ke pulau Kumala bisa melalui 2 alternatif, yaitu naik kereta gantung atau naik perahu.

4. Monumen Mandala
Monumen Mandala terletak di Jalan Raya Jenderal Soedirman Makassar. Dibangun pada tahun 1994 sebagai tugu peringatan operasi Mandala Jaya pembebasan Irian Barat dari tangan penjajah Belanda. Di dalamnya terdapat diorama yang menceritakan proses pembebasan tersebut. Monumen Mandala memiliki tinggi 75 meter terbagi dalam empat lantai. Masing-masing lantai berisi simbol-simbol perjuangan pembebasan Irian Barat dan perjuangan rakyat Sulsel, termasuk zaman Pahlawan Nasional, Sultan Hasanuddin.

5. Tugu Pahlawan
Tugu Pahlawan adalah ikon Kota Surabaya. Tugu Pahlawan dibangun untuk memperingati peristiwa Pertempuran 10 November 1945 di Surabaya, dimana arek-arek Suroboyo berjuang melawan pasukan Sekutu yang datang bersama Belanda. Monumen yang memiliki tinggi 45 meter ini diresmikan pada 10 November 1952. Gedung ini berada di bekas reruntuhan pusatnya gerakan pemuda (PTKR = Polisi Tentara Keamanan Rakyat pimpinan Hasanudin Pasopati dan N. Suharyo Kecik). Sebelumnya tempat itu juga pernah menjadi gedung Raad van Justitie (gedung pengadilan) pada zaman Nederlands Indië, dan pada zaman Nippon menjadi markas Kenpeitai. Tugu Pahlawan ini mempunyai 10 lengkungan pada badannya yang melambangkan tanggal 10. Sedang 11 bagian di atasnya mengandung pengertian bulan ke 11 (November).

6. Menara Jam Gadang
Jam "gadang", atau "jam yang besar" merupakan landmark kota Bukittinggi ,Sumatra Barat. Kerajaan Belanda membangun Jam Gadang pada 1926. Denah dasar (bangunan tapak berikut tangga yang menghadap ke arah Pasar Atas) dari Jam Gadang ini adalah 13x4 meter, sedangkan tingginya 26 meter.

Menara jam ini telah mengalami beberapa kali perubahan bentuk pada bagian puncaknya. Pada awalnya puncak menara jam ini berbentuk bulat dan di atasnya berdiri patung ayam jantan. Saat masuk menjajah Indonesia, pemerintahan pendudukan Jepang mengubah puncak itu menjadi berbentuk klenteng. Pada masa kemerdekaan, bentuknya berubah lagi menjadi ornamen rumah adat Minangkabau. Di lantai atas menara terdapat Mesin jam manual yang dibuat khusus oleh Recklinghausen. Konon Pria Jerman tersebut hanya membuat dua mesin sebesar itu. Kembarannya kini terpasang di Menara Big Ben, London, Inggris. Keunikan lainnya, Kontur tanah di sekitar jam gadang berjenjang dan juga tidak landai, sehingga sepintas bangunan Jam Gadang tampak miring seperti Menara Pisa.

7. Tugu Khatulistiwa
Ada tugu di dalam tugu. Itulah tugu Khatulistiwa. Tugu Khatulistiwa merupakan ikon Kota Pontianak yang memiliki tinggi 15,25 meter dari permukaan tanah. Tugu Khatulistiwa atau Equator Monument berada di Jalan Khatulistiwa, Pontianak Utara, Propinsi Kalimantan Barat. Tugu Khatulistiwa yang terlihat sekarang dibuat Tahun tahun 1990, dengan pembuatan kubah untuk melindungi tugu asli di dalamnya yang telah dibuat pada tahun 1928. Jadi bangunan tugu yang dibuat tahun 1990 adalah bangunan duplikat yang besarnya 5 x dari tugu asli dan berfungsi untuk melindungi tugu asli. Tugu Khatulistiwa ini terletak di garis khatulistiwa yang membelah Bumi menjadi dua bagian, Utara dan Selatan. Pada saat terjadinya titik kulminasi matahari, yakni ketika Matahari tepat berada di garis khatulistiwa bayangan tugu dan bayangan orang serta benda-benda di sekitar tugu akan menghilang beberapa detik saat diterpa sinar Matahari. Peristiwa titik kulminasi Matahari itu terjadi setahun dua kali, yakni antara tanggal 21-23 Maret dan 21-23 September.

Di samping menara-menara tersebut tentu masih ada beberapa tugu atau menara di Indonesia. Diharapkan daerah-daerah di Indonesia juga membangun menara-menara tertinggi sebagai ikon daerahnya dan sebagai salah satu tujuan wisata yang tentunya bisa meningkatkan pendapat daerah. Kita juga akan menunggu yang kabarnya sedang akan dibangun di jakarta menara tertinggi di dunia

TOKOH DUNIA YANG MELAJANG HINGGA AJAL

Posted: 29 Sep 2013 03:57 AM PDT


Ikat pepatah umum jodoh ada di tangan Tuhan, dan itu mengingatkan kita betapapun ketika kita bisa capai prestasi puncak setinggi langit, ataupun lebih tinggi dari pencapaian manusia kebanyakan, belum tentu prestasi dalam relationship akan mengikutinya, setidaknya itu yang dialami ke-6 tokoh dunia berikut :

Sebagai catatan, yang saya sebutkan di sini bukan yang tidak menikah karena memiliki orientasi seks sejenis (sehingga dilarang untuk menikah pada masanya), melainkan mereka yang pernah mengalami patah hati yang hebat, 'tidak laku', atau yang memang berkomitmen untuk tidak menikah.

1. Ludwig van Beethoven (1770-1827)

http://anehdidunia.com
Orang-orang pada masa sekarang semua menganggap Beethoven sebagai musikus legendaris yang sangat hebat. seorang yang menderita tuli yang nyaris total (dan semakin parah hingga akhir hayatnya), namun mampu menciptakan banyak karya musik orkestra monumental. Karya-karyanya antara lain 'Symphony no.9' (yang katanya dijiplak oleh lagu dangdut kita, 'sms'), 'Symphony no.7', 'Fur Elise', 'Moonlight Sonata', dsb.

Namun, mungkin tidak banyak yang tahu bahwa kisah cintanya tidaklah seindah musik-musiknya. Komponis berkebangsaan Jerman ini berkali-kali mengalami patah hati, yang membuatnya begitu tertekan oleh cinta, hingga akhirnya dia meninggal dalam keadaan miskin dan sendiri. Miris dan tragis.


Tidak kurang dari 8 orang wanita pernah coba didekati oleh Beethoven, namun semuanya kandas. Kebanyakan karena menolak Beethoven yang waktu itu kondisinya miskin dan tuli, sehingga mereka lebih memilih pria yang lebih mapan. Misalnya seperti Giulietta Guicciardi, muridnya pada tahun 1801. Beethoven bahkan telah menciptakan lagu 'Moonlight Sonata' khusus untuknya, namun Giulietta lebih memilih menikah dengan Robert von Gallenbergin yang lebih kaya dari Beethoven.

Kemudian Anna Marie Erdody, yang banyak mempengaruhi Beethoven dalam menciptakan lagu, namun akhirnya juga menikah dengan pria lain. Selain itu juga ada Josephine von Brunsvik alias Pepi yang telah begitu dekat dengan Beethoven, namun hubungan mereka akhirnya tidak direstui oleh pihak keluarga Pepi, hingga wanita ini akhirnya juga menikah dengan orang lain...

2. Coco Chanel (1883-1971)

http://anehdidunia.com

Cantik, kaya, cerdas, dan terkenal. Pria bodoh mana yang tidak mau menikahi wanita seperti ini. Akan tetapi kenyataannya, seorang fashion designer legendaris Prancis yang dianggap sebagai pionir fashion modern bernama Gabrielle Bonheur 'Coco' Chanel, tidak pernah menikah seumur hidupnya. Bukan karena dia seorang lesbi atau sejenisnya.

Chanel pernah diambil dan dipekerjakan sebagai karyawan toko oleh pengusaha tekstil Etienne Balsan yang kemudian menariknya kepada dunia fashion, namun hubungan mereka tidak pernah berlanjut. Chanel kemudian juga sempat berpacaran dengan teman Balsan, Kapten Arthur Capel, namun sang kapten kemudian justru menikah dengan wanita lain dari Inggris.

Meski tidak pernah menikah, Chanel digosipkan pernah berkencan dengan banyak pria, termasuk Duke of Westminster dari Inggris. Chanel konon hampir dilamar oleh sang pangeran, namun dia menolak dengan alasan, "There have been several Duchesses of Westminster, but There is only one Chanel,"

3. James Buchanan (1791-1868)

http://anehdidunia.com

Satu-satunya presiden A.S yang tidak pernah menikah dalam hidupnya. Sempat diisukan homoseksual karena sempat tinggal bersama dengan sahabatnya, William Rufus King. Namun, semua spekulasi itu terbantahkan oleh lamaran resminya pada Mrs.Francis Preston Blair.

Sayang, lagi-lagi kisah kasih tak sampai. Selain Blair, pemimpin ke-15 negeri Paman Sam ini juga diketahui pernah dekat dengan Mary K.Snyder, namun juga tak berujung kepada pernikahan.

4. Ratu Elizabeth I (1533-1603)

http://anehdidunia.com

Ya, dia adalah Ratu dari Kerajaan Inggris dan Irlandia semenjak 17 November 1558 hingga 24 Maret 1603, dia adalah nenek moyang dari Pangeran Charles dan Pangeran William yang pesta pernikahannya kita saksikan begitu megah dan heboh, dan dia tidak pernah menikah seumur hidupnya.

Keperawanan hingga wafat ini membuat Ratu Elizabeth I dijuluki sebagai the Virgin Queen, dan virginitasnya ini begitu diagungkan oleh rakyat Britania Raya hingga terkadang menyebutnya sebagai Dewi alias bukan manusia biasa. ratu Elizabeth I pernah berujar, "Jika saya mengikuti kecenderungan alamiah saya, saya lebih memilih menjadi pengemis-single dari pada ratu-menikah." Selain pernyataan itu, Ratu Elizabeth I juga pernah berpidato:

"I will never break the word of a prince spoken in public place, for my honour's sake. And therefore I say again, I will marry as soon as I can conveniently, if God take not him away with whom I mind to marry, or myself, or else some other great let happen.

Elizabeth I diketahui memiliki cinta sejati pada diri seorang Lord Robert Dudley, yang adalah teman masa kecilnya. Elizabeth I bahkan setia menunggu sekalipun hingga istri dari Dudley, Amy Dudley meninggal dunia. Akan tetapi, begitu Amy tewas dalam sebuah kecelakaan pesawat, Dudley tetap tak dapat menikahi sang Ratu, karena beberapa senior konservatif kerajaan tetap tak mengizinkan pernikahan tersebut.

Bagaimanapun, Elizabeth I tetap merindukan cinta dari Dudley, bahkan dia memberikan gelar kehormatan Earl of Leicester pada Dudley pada tahun 1564.

Sayang, Dudley kemudian menikah lagi dengan wanita lain pada tahun 1578. Hal ini membuat sang Ratu begitu dendam dan benci pada istri baru Dudley. Hingga akhir hayatnya, Elizabeth I tak pernah mencintai pria lain selain Dudley, dan surat-surat dari sang Lord ditemukan sebagai barang-barang simpanan pribadi Ratu yang paling disayangnya.

5. Hans Christian Andersen (1805-1875)

http://anehdidunia.com

Raja Dongeng kebanggaan rakyat Denmark. Karya-karya tulisnya seperti 'Little Mermaid', 'Itik yang Buruk Rupa', 'Gadis Penjual Korek Api', dsb. begitu fenomenal dan masih digemari anak-anak di seluruh dunia hingga sekarang. Namun, sebagaimana terefleksikan dalam dongeng-dongengnya yang kebanyakan 'sad-ending', kisah percintaannya pun tak pernah bahagia.

Andersen yang sejak kecil adalah cowok yang lemah, tidak begitu pandai, dan sering dianggap aneh, mungkin membuatnya sulit untuk dicintai.

Andersen pernah memiliki cinta monyet masa kecil bernama Riborg Voigt, namun tidak berlanjut. Andersen juga selalu ditolak oleh wanita-wanita yang ditaksirnya, seperti Sophie Orsted dan Louise Collin. Kisah yang paling menonjol adalah bagaimana Andersen begitu mengejar-ngejar seorang penyanyi opera bernama Jenny Lind.

Namun, Andersen yang pemalu itu merasa kesulitan mengungkapkan perasaan cintanya pada Lind yang penyanyi tersohor itu. Begitu Lind mengetahui perasaan Andersen melalui sebuah surat, Lind menolaknya secara halus hingga kemudian Andersen mengetahui bahwa Lind akan menikah dengan orang lain. Sejak saat itu, Andersen tak pernah jatuh cinta lagi.

6. Maggie Kuhn (1905-1995)

http://anehdidunia.com
Adalah seorang aktivis sosial Amerika yang terkenal karena mendirikan gerakan 'Gray Panthers', yaitu sebuah gerakan yang mengusahakan jaminan sosial bagi orang-orang lansia untuk tetap diperlakukan dan diberi hak-hak yang sama dengan generasi usia lainnya, termasuk hak-hak untuk tetap terlibat dalam kegiatan sosial, dan juga mengkritisi banyak peraturan pemerintah yang tidak memihak kamu lansia. Gerakan ini juga mendukung pemberian tanggung jawab sosial bagi kamu muda, dengan mottonya "Age and Youth in Action".

Tidak begitu jelas apa penyebab Kuhn tidak menikah. Kemungkinan besar adalah alasan ideologi. Salah satu isu yang diangkatnya dalam YWCA (Young Women's Christian Association) adalah mengenai sulitnya menjadi single dalam masyarakat yang mengharuskan pernikahan sebagai norma sosial. Yang jelas, setiap kali ditanya mengenai alasannya tidak menikah, Kuhn selalu menjawab, "kurang beruntung."

Eksekusi Mati Koruptor Wanita Pertama Di China

Posted: 29 Sep 2013 03:09 AM PDT


Kejahatan wanita bernama Wang Shou Xin adalah penggelapan dan korupsi. China memang negara komunis tapi hukum memang dijalankan dengan tegas disana. Korupsi termasuk masalah berat yang sama beratnya dengan pembunuhan. Untuk itu orang China berpikir dua kali untuk melakukan korupsi. hukum tidak memandang jenis kelamin sebab pelaku kejahatan pria atau wanita sama saja dimata hukum. Salah adalah salah tidak ada salah dibenarkan dan mencari alasan biar kelihatan benar.


Wang Shou Xin digiring keluar dari selnya di penjara

Berbeda jauh dengan di negeri ini dimana korupsi cuma hanya dikenakan kurungan badan dan itupun masih bisa dinegosiasi segala macam dan mencari alibiagar hukumannya ringan. Ditambah lagi tidak ada upaya menyita harta dan aset-aset pelaku korupsi (pemiskinan koruptor) padahal kejahatan mereka adalah kejahatan kemanusiaan.


 Di turunkan dari truk yang membawanya ke lokasi eksekusi hukuman mati

(Berpura-pura) sakit adalah senjata ampuh para pelaku dan terdakwa korupsi yang pada dasarnya mencari celah dan kesempatan untuk banyak hal. Salah satunya adalah untuk mengulur waktu agar bisa menyusun strategi.



Para jurnalis mencatat, wajahnya tetap tenang walau ajalnya sudah menanti di depan mata
Namun sekali lagi, kita beda dengan China yang tegas dan tidak pandang bulu. Di China, tidak ada aturan main yang bisa "dinegosiasi".


Wang Shou Xin beberapa saat sebelum dieksekusi


 Regu tembak telah selesai menuaikan tugasnya

Dan Wang Shou Xin menjadi contoh peringatan pertama pada tahun 1980 bagi para (calon) koruptor saat ia menjadi wanita koruptor yang pertama kali dieksekusi mati di hadapan regu tembak.

Calon Presiden Dengan Tato Seluruh Tubuh

Posted: 29 Sep 2013 02:52 AM PDT


www.anehdidunia.com

Adalah Vladimir Franz, pastinya akan menjadi sorotan dunia pada tahun depan. Pada beberapa waktu lalu, pria berusia 53 tahun ini baru mengumumkan dirinya akan mendaftar sebagai calon presiden Cheko pada pemilu 2013 mendatang. satu hal yang membuat pencalonan Vladimir unik ialah penampilan Vladimir. Vladimir merupakan satu-satunya calon presiden di dunia yang memiliki tato luar biasa banyak.
www.anehdidunia.com

www.anehdidunia.com

www.anehdidunia.com

Calon Presiden Dengan Tato Seluruh Tubuh

Bahkan 90% dari permukaan tubuh Vladimir telah tertutupi tato yang dibuatnya sejak ia masih remaja. Selain tato, wajah Vladimir pun dihiasi banyak tindikan yang terkadang ia lepas, jika ia tampil di depan televisi atau pendukungnya. 

www.anehdidunia.com

www.anehdidunia.com

Bayi Lahir Dari Dalam Tanah

Posted: 29 Sep 2013 01:57 AM PDT


www.anehdidunia.com

Aneh tapi Nyata - Bayi muncul dari dalam tanah, ini benar-benar cerita nyata dan bukan cerita isapan jempol untuk menarik pembaca. Mungkin anda menyimpulkan bahwa bayi tersebut adalah bayi jadi-jadian, bayi ajaib atau bayi yang di buang oleh orang tuanya karena berasal dari hubungan gelap mereka.

Ketika di temukanpun bayi ini memunculkan banyak pertanyaan, bagaimana mungkin seorang bayi muncul dari dalam tanah? Mungkinkah bumi melahirkan seorang anak manusia secara nyata? Berikut ini ceritanya. Seperti yang dilansr TakasihTahu.

www.anehdidunia.com

Kisah ini terjadi di Bangladesh.Suatu sore seorang lelaki melintas pada sebuah jalan yang rusak dan telah porak poranda di gerus ganasnya banjir di kota Bangladesh. Secara tidak sadar telinganya menangkap suara tangisan bayi, menurut lelaki ini suara bayi tersebut adalah sebuah keanehan karena disekitar tempat tersebut sudah tidak lagi di temukan rumah, karena bangunan-bangunan di daerah tersebut sudah rata dengan tanah. Yang membuat pria ini semakin penuh tanda tanya adalah suara tersebut seolah-olah berasal dari dalam tanah.

www.anehdidunia.com

Tidak menunggu lama pria tersebut langsung mencari sumber suara bayi yang sepertinya berasal dari dalam tanah. alangkah terkejutnya pria ini ketika melihat pemandangan ganjil di depan matanya, seorang bayi mungil masih merah ada di antara belahan lumpur bekas banjir dan seperti muncul dari dalam tanah.

www.anehdidunia.com

Masyarakat setempat ketika itu diliputi berbagai macam pertanyaan, bagaimana mungkin bayi muncul dari dalam tanah. Akhirnya salah seorang warga menemukan sebuah ide yang didasari oleh perkiraannya. dia memperkirakan bayi tersebut lahir dari perempuan korban banjir yang belum lama menimpa daerah tersebut. Ide penggalian tempat di temukannya bayi tadipun muncul, ternyata benar di tempat tersebut di temukan mayat yang di kenali oleh masyarakat setempat sebagai perempuan yang hampir melahirkan sebelum terjadinya bencana banjir di tempat tersebut. Saat mayat di temukan, pada mayat wanita malang ini masih terdapat tanda-tanda seperti orang baru melahirkan. 

 www.anehdidunia.com

Sungguh menyedihkan sahabat, lahir di dunia dengan keadaan yang tidak tepat tanpa kasih sayang orang tua aslinya.  semoga anak tersebut mendapat kasih sayang dan menjadi anak yang pemberani dan menjalani kehidupan di dunia ini

Penyiksaan Atau Pelatihan Anak?

Posted: 29 Sep 2013 01:43 AM PDT


http://anehdidunia.com

Olimpiade kembali digelar tahun ini. No pain, no gain. Tidak ada pencapaian tanpa kerja keras. Sudah menjadi rahasia umum jika negara China sangat tangguh dan berkali-kali meraih medali emas. Sayangnya, foto-foto yang beredar di dunia maya menjadi fakta bahwa latihan yang dilakukan calon atlet diChina dianggap sebagian orang mengarah pada penyiksaan.

Seorang pelatih berdiri di atas kaki anak perempuan yang menangis kesakitan atau foto anak-anak yang menangis saat menjalankan latihan adalah sebagian kecil fakta yang memperlihatkan bahwa pelatihan atlet di China sangat keras, dilansir oleh Dailymail, Anak-anak yang sedang berlatih senam atau berenang memiliki usia tak lebih dari lima atau enam tahun. Sahabat Juri Rakyat di usia yang sangat muda, mereka harus berlatih sangat keras, bahkan lebih keras dibandingkan atlet dewasa di negara Barat.


 http://anehdidunia.com
Bagi tempat-tempat pelatihan atlet di China, foto-foto yang kami tampilkan adalah bentuk dari latihan. Sudah menjadi hal yang biasa bagi para orang tua di China untuk mengirim anak mereka berlatih sejak usia dini. Terlebih lagi calon atlet senam, mereka harus memiliki tubuh yang lentur dengan terus berlatih pada alat-alat latihan senam. Demikian halnya dengan calon atlet renang yang tampak dalam foto ini.


 http://anehdidunia.com
Kejayaan meraih medali emas memang membanggakan, tapi bagi sebagian orang, fakta dalam foto tersebut adalah bagian dari penyiksaan yang sangat mengerikan. "Wajah gadis kecil yang menangis itu meremukkan hatiku, "tulis Dana yang meninggalkan komentar di Dailymail. "Anak-anak itu seharusnya dilindungi, bukan disiksa secara mental dan fisik," tulis komentar lain.


 http://anehdidunia.com
Tidak semua tempat pelatihan atlet sekeras foto di atas, tapi fakta ini jelas membuat miris. Jika Anda ingin menanggapi foto-foto dalam artikel ini,silakan tuliskan di @blackberrism.

Potret Kemiskinan Anak Negeri

Posted: 29 Sep 2013 01:39 AM PDT


Berikut gambaran anak anak miskin negeri, dengan pola makan yang menyimpang dan tidak lazim, ada pemakan racun serangga, pemakan pasta gigi, pemakan pasir, pemakan kapur, peminum bensin, pemakan arang bahkan ada yang memakan anggota tubuhnya sendiri.

http://anehdidunia.com

Coba kita renungkan lagi siapa yang salah..??
karena kemiskinankah yang membuat rakyat negeri ini menjadi seperti ini? atau karena latar belakang pendidikan orang tua yang kurang memahami proses tumbuh kembang anak..??

http://anehdidunia.com

Anak adalah titipan Tuhan buat orang tua..sekali lagi pahami kata " TITIPAN " artinya bukan milik kita tapi titipan yang maha kuasa, jadi semua nanti harus dipertanggung jawabkan kepada yang memberikan titipan berupa anak.

http://anehdidunia.com

Kesalahan, ketidak pedulian atau kekurang pengetahuan adalah salah orang tua juga, kita hidup dizaman informasi yang terbuka lebar, semua yang kita perlukan bisa kita dapat dari banyak sumber, Sahabat Juri Rakyat jangan pernah berhenti menuntut ilmu walau sudah punya anak keturunan, jangan karena alasan mencari nafkah kita lalai akan pendidikan mental dan rohani anak.

http://anehdidunia.com

Jangan karena keturunan yang kita dapatkan ( Maaf ) cacat membuat kita setengah hati, tiada yang kurang dari anak dan tiada yang cacat ciptaan Tuhan karena manusia adalah ciptaan yang paling sempurna, cacat hanya visual yang ada dimata kita, pandanganlah dengan kebesaran jiwa dan hati.

http://anehdidunia.com

Ingat Dalam " cacat " anak ada ampunan Tuhan, begitu juga sakit " selalu ada ampunan dari Tuhan pada waktu kita sakit jadi terimalah dengan penuh kebesaran hati. jangan sia siakan anak yang kita terima apapun keadaannya..!! Tambah dan tetap tuntutlah ilmu untuk membekali dan mendidik anak
.

INILAH WUJUD 13 MUMI PALING MENGERIKAN DI DUNIA

Posted: 29 Sep 2013 01:23 AM PDT


Yang namanya mumi pasti terlihat menakutkan. Tapi buat orang-orang tertentu mumi bisa saja menjadi benda menarik. Mahluk hidup, manusia ataupun hewan yang diawetkan selama bertahun-tahun menawarkan informasi tersembunyi bagaimana orang jaman dulu menjalani hidupnya. Karena itu Mumi selalu dicintai oleh arkeolog dan ilmuwan. Mereka tidak merasa takut karena rasa keingintahuan akan pengetahuan jauh lebih besar. Berikut beberapa mumi yang paling menakutkan yang pernah ditemukan : seperti yg di langsir aneh di dunia.com

1. Mumi Guanjuato – Meksiko


Bisa dikatakan mumi Guanajuato, Meksiko termasuk yang paling mengerikan di dunia. Ekspresi berkerut pada beberapa wajah mereka adalah bukti fakta bahwa beberapa dari mereka dikubur hidup-hidup. Dalam satu kasus, mumi seorang wanita ditemukan di makam, menggigit lengannya dan mengisi mulutnya dengan darah.

Mumi Guanjuato mumi dari epidemi kolera yang melanda kota Meksiko pada 1833. Mayat tidak sengaja dijadikan mumi tapi dipelihara secara alami di lingkungan kering. Mereka ditemukan ketika pemerintah memperkenalkan pajak pada pemakaman lokal yang memaksa kerabat yang hidup untuk membayar atau anggota keluarga mereka meninggal digali dan dihapus.Sahabat anehdidunia.com beberapa membayar pajak dan yang tidak, sebagian besar mayat dibuat sebagai mumi. Mumi-mumi ini kemudian disimpan di sebuah bangunan yang akhirnya menjadi sebuah museum bernama El Museo De Las Momias 'The mumi Museum '.

2. Bayi mumi Qilakitsoq – Greenland

www.anehdidunia.com

Berikut kasus lain dari kemungkinan penguburan hidup, kali ini melibatkan seorang anak berusia sekitar 6 bulan di Greenland. Dia ditemukan di atas tumpukan tiga mumi perempuan dan anak laki-laki lain, semuanya dipertahankan oleh iklim dingin. Kemungkinan bahwa ia bisa memiliki kelainan Down Sindrom sehingga ia mungkin telah ditempatkan di kuburan dan dikubur hidup-hidup bersama ibunya meninggal – seperti kebiasaan Eskimo waktu itu. Tiga mumi perempuan ditemukan di dekatnya. Mayat berada di makam batu yang dingin yang dimakamkan di tahun 1460 M. Pakaian mereka adalah contoh-contoh indah dari mode termasuk 78 item pakaian yang terbuat dari kulit binatang berbagai, termasuk segel dan rusa.

3. Mumi Juanita – Peru


Mumi Juanita merupakan mumi perempuan beku pertama yang pernah ditemukan di Amerika Selatan. Diketahui saat meninggal Juanita mengenakan pakaian terbaik penuh dengan warna cerah dibuat dari kain berkualitas tinggi yang dikaitkan peniti perak serta memakai hiasan kepala dari bulu. Dengan kondisi mumi Juanita yang sangat baik ini, hingga masih terlihat rambutnya yan gdikepang kecil dengan sangat rapi. Setelah di lakukan pemeriksaan medis diketahui sebelum kematiannya , Juanita memakan makanan yang terdiri dari sayuran. Kematiannya disebabkan oleh pukulan benda keras di samping kepala. Penelitian pada profil DNAnya oleh para ahli dari Institute for Genomic Research di Maryland menetapkan bahwa Juanita hidup sekitar tahun 1470 (hanya 20 tahun dari tercatat Columbus mendarat di benua Amerika) dan sekitar berusia 14 tahun. Menurut bangsa Spanyol yang menjajah Amerika Selatan, dikatakan bahwa bangsa Inca mengorban anak-anak sebagai persembahan khusus untuk dewa-dewa mereka. Dan menjadi persembahan merupakan suatu kehormatan, karena mereka tidak dikorbankan sebagai makanan dewa, tapi dipercaya ikut menghuni kedalam dunia surga para dewa.

4. Mumi Dengan Wajah dicat – Mesir


Ketika Anda berpikir tentang mumi, tempat pertama yang muncul di pikiran adalah Mesir. Banyak cerita dan film telah dibuat melibatkan mayat-mayat diawetkan, dibungkus perban, hidup kembali untuk meneror hidup. Kami pikir satu ini, dipamerkan di British Museum, sangat menyeramkan melihat dengan aneh wajahnya ditarik. Kisah mumi dan 'kutukan firaun' yang muncul sebagai hasil dari pertunjukan aneh di London pada tahun 1821. Selama acara, mumi sesungguhnya dibukan di depan umum dantidak diragukan para penonton terpesona melihatnya

5. Christian Friedrich von Kahlbutz – Jerman

www.anehdidunia.com

Aura misteri seputar mumi ini tampak menakutkan milik seorang ksatria Jerman, Christian Friedrich von Kahlbutz. Dan menurut legenda, Kahlbutz,mengaku haknya untuk mempersunting pengantin baru dan perawan di daerahnya. Ketika satu istri gembala menolak, dia membunuh si penggembala, sehingga janda gembala bingung membawanya ke pengadilan dengan tuduhan pembunuhan. Sahabat anehdidunia.com setelah di pengadilan, Kahlbutz hanya untuk bersumpah untuk tidak bersalah dibebaskan – salah satu keuntungan menjadi seorang penguasa abad pertengahan. Ucapan sumpahnya, "Bukan saya, jika setelah kematian saya tubuh saya tidak akan membusuk." Namun, karma berkata lain akhirnya, rasa bersalah kesatria terbukti. Tentu saja, ada orang lain yang mengatakan tubuh diawetkan melalui proses mumifikasi alami.

6. Mumi Ramses II – Mesir

www.anehdidunia.com

Ini mumi tampak menyeramkan dari Firaun Ramses II, alias Ramses Agung. Dan diyakini menjadi salah satu mumi terbaik diawetkan di dunia. Linen atas tubuh Ramses II tercakup dalam hieroglif, yang menjelaskan bahwa, setelah ia pertama kali dimakamkan di Lembah Para Raja, imam dipaksa untuk memindahkan mumi karena penjarahan. Dia harus kembali dibungkus dan pertama kali dipindahkan ke makam ratu, Inhapy. Kemudian, ia pindah dengan Imam Besar, Pinudjem II. Ramses II, yang meninggal pada 1213 SM, adalah salah satu yang paling terkenal firaun Mesir. Dia diyakini telah menjadi penguasa Mesir selama eksodus Musa, dan ia digambarkan seperti itu dalam banyak karya fiksi. Salah satu karakteristik menarik tentang mumi adalah bahwa ia memiliki rambut merah – dan berambut merah Mesir kuno dihubungkan dengan Seth, dewa Osiris.

7. Mumi Wanita Skrydstrup – Denmark

www.anehdidunia.com

Sekali waktu, ini tengkorak menyeringai milik seorang wanita, langsing dengan bulu mata panjang, rambut pirang abu dan gaya rambut rumit mirip sarang lebah 1960. Skrydstrup wanita atau seorang gadis dimakamkan di South Jutland, sekitar tahun 1300 SM. Karena kostum dan perhiasan, diperkirakan bahwa dia dari kaum elit dan mungkin milik keluarga kepala suku. Setelah kematiannya, Skrydstrup wanita sekitar 18 atau 19 tahun, ditempatkan dalam sebuah peti kayu ek di tempat tidur chervil. Peti mati dan herbal telah lama membusuk, namun tubuh dan pakaian yang mengejutkan yang terjaga dengan baik.

8.Mumi Jahe – Mesir

www.anehdidunia.com

Dijuluki 'Jahe', mumi Mesir ini berasal dari waktu sebelum Mesir memulai proses mumifikasi bagi yang mati. Jahe adalah laki-laki dewasa yang meninggal lebih dari 5.000 tahun yang lalu dan dimakamkan di kontak langsung dengan gurun pasir kering, yang merupakan alasan untuk pengawetan mayatnya. Dia hanya salah satu dari banyak mumi Mesir awal diciptakan dengan cara alami.

Dikatakan bahwa ketika museum Inggris sedang mencari mumi di abad ke-19, mereka akhirnya membeli spesimen ini dari seorang pedagang barang antik.

9. Gallagh Man – Irlandia

www.anehdidunia.com

Mumi Irlandia yang dikenal sebagai Gallagh Man, ditemukan di sebuah rawa di Irlandia pada tahun 1821. Ditemukan di sebuah rawa gambut yang banyak ditemukan Eropa Utara. Diyakini Gallagh Man hidup 2.300 tahun di Zaman Besi. Gallagh Man dimakamkan di sebuah tanjung dengan sepotong kayu willow di sekitar leher, yang beberapa peneliti percaya mungkin telah digunakan untuk mencekiknya. Menambah teori kematian akibat kekerasan, dua kayu pancang yang digunakan untuk mengikat dia turun.

10. Rendswühren Man – Jerman

www.anehdidunia.com

Seperti Man Gallagh, Rendswühren Man ditemukan di sebuah rawa, di Jerman pada tahun 1871. Sayangnya, ini adalah orang yang tidak mati dengan baik. Menurut autopsi dilakukan pada tubuhnya setelah penemuannya, Rendswühren Man dipukuli sampai mati, yang meninggalkan dia dengan lubang segitiga di tengkoraknya. Man Rendswühren adalah sekitar 40 sampai 50 tahun ketika ia meninggal, dan diperkirakan telah hidup selama Common Era abad pertama atau kedua. Setelah ia ditemukan pada abad ke-19, tubuh nya di asap untuk lebih melestarikannya.

11. Mumi Sethos I – Mesir

www.anehdidunia.com

Mumi abad ke-14, Sethos I terletak di peti mati Mesir nya. Mesir, tentu saja, adalah pakar pembalsem – itulah sebabnya kita dapat mengagumi karya mereka 3.000 tahun kemudian. Proses itu sendiri mengambil 70 hari dan dilakukan oleh imam khusus yang memiliki pengetahuan yang besar tentang anatomi manusia – dan cara melestarikannya. Semua organ internal diambil dari mayat itu, kecuali untuk jantung. Organ-organ yang disimpan secara terpisah dalam kotak atau botol. Sahabat anehdidunia.com mereka dikuburkan disimpan di dalam guci tersebut, atau, kemudian, ditempatkan kembali ke dalam tubuh. Tubuh itu sendiri dikering dengan garam natron. Dibungkus dengan kain yang panjangnya mencapai ratusan. Akhirnya, mumi itu siap untuk akhirat!

12.Mumi Putri Ukok - Siberia

www.anehdidunia.com

Pegunungan Altai adalah tempat yang misterius, bahkan hari ini. Dan salah satu penemuan arkeologi terkenal adalah mumi ini, Siberia Maiden Es, lebih dikenal sebagai Putri Ukok. Disimpan di sebuah institut di Novosibirsk sejak penemuannya, wanita ini berasa 2.500 tahun lalu terutama terkenal karena tato nya menakjubkan, yang dikatakan paling rumit.

Para ilmuwan, di sisi lain, percaya bahwa apa yang mereka telah diperoleh dari sisa-sisa adalah pengetahuan sejarah ternilai. Kompromi telah tercapai dan mumi sekarang akan dikembalikan ke Altai, meskipun ke museum di mana dia akan terus dipelajari. Namun momok kutukan masih membayang-bayangi, bahkan di antara tim yang membuat penemuan, anggota yang tampaknya telah mengalami mimpi buruk dan kecelakaan helikopter.

13.Mumi Nazca – Peru


Mumi ini tampak seperti itu milik seseorang yang meninggal duduk bersila. Bahkan, mumi dari Chauchilla di Peru ditempatkan dalam posisi duduk setelah kematian, menghadap ke arah matahari terbit. Pelestarian luar biasa karena lingkungan padang pasir gersang di sekitar dan beberapa prosedur dilakukan selama pemakaman. Kulit mayat dilapisi dengan resin, yang diyakini membuat serangga pergi dan memperlambat efek dari bakteri. Mereka juga terbungkus kapas, yang memberikan perlindungan lebih lanjut dari kekuatan pembusukan. Hasil menyeramkan tapi terawat sangat baik.

Sarang Burung Terbesar di Dunia

Posted: 29 Sep 2013 12:09 AM PDT


Seorang fotografer asal Cape Town, yakni Dillon Marsh menghabiskan waktu selama 3 hari di awal bulan Februari 2013 ini, untuk berkeliling di Gurun Kalahari dekat kota kecil, Upington di Afrika Selatan, demi mengabadikan sarang burung terbesar di dunia.

Burung Social Weaver ini memang terkenal sebagai pembuat sarang terbesar, karena sarang yang mereka bangun sifatnya adalah majemuk, yang berarti dalam sarang itu terdapat banyak keluarga dan koloni burung sejenis yang besar. Sedangkan, jenis burung yang lain, pada umumnya, akan membuat sarang masing-masing bersama pasangannya.

Sarang burung Social Weaver ini akan selalu dijaga oleh koloni burung tersebut hingga bisa mencapai ratusan tahun, dan ukurannya pun bisa bertambah besar dari waktu ke waktu.

Kebun binatang San Diego yang menjadi rumah bagi sejumlah burung Social Weaver ini, mengatakan bahwa burung kecil nan unik ini membuat sarang sebesar itu hanya dengan menggunakan bahan-bahan alami yang mudah didapat, seperti ranting-ranting, rumput, kapas, lumpur, tanah, dan sebagainya.

Situs yang bernama World Association of Zoos and Aquariums menjelaskan bahwa sarang burung sebesar itu dibangun oleh para Social Weaver bukan hanya untuk melindungi mereka dari serangan pemangsa, tetapi juga berfungsi sebagai pengatur iklim, yang artinya sangat bermanfaat untuk melindungi para burung dari kerasnya iklim di Gurun Kalahari tersebut.

Berikut adalah sekumpulan foto yang menunjukkan betapa besarnya sarang burung Social Weaver yang diabadikan oleh Dillon Marsh: 

Biodata Sungha Jung - Gitaris Cilik Asal Korea Selatan

Posted: 28 Sep 2013 11:59 PM PDT

Biodata Sungha Jung - Inilah gitaris cilik asal korea yang populer berkat unggahan demo video nya di youtube. Gaya permainan gitar klasiknya (fingerstyle guitarist) memainkan lagu-lagu dari artis dunia yang diunggah ke youtube ternyata menyedot perhatian jutaan orang. Itu terbukti dari chanel original milik Shungha Jung telah dilihat lebih dari 17 juta kali dan juga jutaan pelanggan yang setia menanti video barunya.
Untuk meng-aransemen ulang sebuah lagu Sungha Jung bisa memakan waktu hingga beberapa hari. Tidak hanya sekedar iringan rythem, namun sekaligus melody, bas, dan nada lagunya, kesemuanya dimainkan solo. Itulah fingerstyle ala Sungha Jung. Untuk lebih mengenal siapa Sungha Jung mari simak Biodata Sungha Jung dibawah ini.

Profil dan Biodata Sungha Jung Gitaris asal Korea

  • Nama : Sungha Jung
  • Tempat tanggal lahir : Korea Selatan, 2 September 1996
  • Sponsor Gitar : Lakewood dari German acoustic guitar manufacture sejak 1 januari 2009
  • Web : www.sunghajung.com
  • Twitter : http://www.twitter.com/jungsungha
  • Album : Perfect Blue (2010), Irony (2011)
Koleksi Foto Sunghajung

foto dan biodata sungha jung
 foto dan biodata sungha jung 2
 foto dan biodata sungha jung 3
 foto dan biodata sungha jung 4

10 Artis Korea Tercantik 2013

Posted: 28 Sep 2013 11:31 PM PDT

Seperti yang kita tau, salah satu faktor para korea lovers di Indonesia mengagumi bintang korea karena kegantengan atau kecantikan mereka. Walaupun sebenarnya ada juga kecantikan mereka karena operasi plastik. Namun tidak sedikit juga artis korea yang mempunyai wajah cantik alami. Itu karena mereka pintar bagaimana cara merawat wajah. So, siapakah mereka? Berikut Artis Korea Tercantik 2013

Artis Korea Tercantik

1. Park Min Young
  • Tanggal lahir : 04 Maret 1986
  • Lahir di : Seoul, Korea Selatan
  • Zodiac : Pisces
Park Min Young hot
Park Min Young cantik
2. Yoon Eun hye
  • Tanggal Lahir: 1984-Oct-03
  • Lahir di: Seoul, South Korea
  • Zodiak: Libra
artis korea tercantik yoon eun hye
Yoon Eun hye
3. Han Hyo Joo
  • Tanggal lahir : 22 Februari 1987
  • Lahir di : Cheongju, Korea Selatan
  • Zodiac : Pisces 
Han Hyo Joo hot
Han Hyo Joo
 4. Bae Suzy (Miss A)
  • Birthday   : october-10-1994
  • Zodiak      : Libra
  • National   : Korean
Bae Suzy (Miss A)
Bae Suzy (Miss A) hot
 5. Jun Ji Hyun
  • Tanggal lahir : 30 Oktober 1981
  • Lahir di : Seoul, Korea Selatan
  • Zodiac : Scorpio
Jun Ji Hyun
Jun Ji Hyun hot
 6. Han Ji min
  • Tanggal lahir : 05 November 1982
  • Lahir di : Seoul, Korea Selatan
  • Zodiac : Scorpio
Han Ji min
Han Ji min hot
 7. Kim So Eun
  • Tanggal lahir : 06 September 1989
  • Lahir di : Korea Selatan
  • Zodiac : Virgo
Kim So Eun
Kim So Eun hot
 8. Yoona SNSD
  • Tanggal lahir : 30 Mei 1990
  • Lahir di : Seoul, Korea Selatan
  • Zodiac : Gemini
Yoona SNSD
Yoona SNSD hot
 9. Ha Ji Won
  • Nama asli : Jeon Hae Rim
  • Tanggal lahir : 28 Juni 1978
  • Lahir di : Seoul, Korea Selatan
Ha Ji Won
Ha Ji Won hot
 10. Park Shin hye
  • Tanggal lahir : 18 Februari 1990
  • Lahir di : Paju, Gyeonggi, Korea Selatan
  • Zodiac : Aquarius
Park Shin hye
Park Shin hye hot
Wah cantik-cantik ya..Pilih yang mana ya..hehe. Tapi yang lagi baca ini juga cantik kok..Iya kamu..yang cewek bukan cowo!..he

5 Pantai Terindah di Dunia

Posted: 28 Sep 2013 11:21 PM PDT

1. Fernando de Noronha

Mukin pantai yang terindah di dunia ini baru beberapa orang saja yang tau, salah satunya adalah Unesco World Heritage Site ini merupakan the most beatiful  marine park in the world.

2.Maldives
the best calm beachest inthe worl, indah tenang moderen dan secluded. kombinasi yang sangat jarang di pantai-pantai indah ini, selamat datang di Maldives.

3.Angguila
Pantai ini merupakan peringkat pertama di top10 world best beaches of 2005 discover channel travel and adventure tentunya, bukan cuma omong kosong. Anggulia punya segalany, ketenangan, kebersihan, modern lengkap dengan kehidupan pulau kecilnya yang benar-benar menajubkan.

4.Boraca, Filipina
Pantai terindah dan terbiru di lautan pacific

5.Horseshoe bay 
Bermuda merupakan salah satu tempat termahal untuk berwisata di dunia ini. tapi itu tidak menghalangi ribuan turis untuk berwisata di pulau ini

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 29 Sep 2013 03:05 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Video) Tina Fey sepatutnya pakai coli, kan dah kantoi...

Posted: 29 Sep 2013 09:30 AM PDT

Kami beranggapan kejadian ini bukanlah dirancang oleh beliau.

Sebaik sahaja Tina Fey, 43 menerima anugerah Emmy untuk 30 Rock, ruangan Twitter mula berkicau dengan kesilapan baju hingga menampakkan sedikit asetnya.

Kejadian tersebut dengan pantas menjadi 'trendin' topik yang mampu mengundang rasa malu pelakon tersebut.

Tina tiba di pentas bersama penulis bersama Tracy Wigfield untuk menerima anugerah Outstanding Writing dalam kategori Siri Komedi.

Ibu kepada dua anak itu kelihatan anggun dengan gaun ketak berwarna biru rekaan Narciso Rodriguez.

Namun begitu, gaun yang dipakai tidak mampu menutup kesuluruhan dadanya, akibatnya puting payudaranya jelas kelihatan ketika beliau menggerak-gerakkan bahunya.

Keputusan CEC: Legasi anak beranak DAP dikekalkan

Posted: 29 Sep 2013 07:31 AM PDT

Guan Eng (duduk lima, kanan), Karpal Singh (duduk empat, kanan) dan Kit Siang (duduk tiga, kanan) bergambar bersama anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP yang baru pada Kongres Khas DAP di Petaling Jaya, Ahad. Foto AZMAN GHANI / THE STAR
PETALING JAYA: Keputusan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP tetap menyaksikan calon Melayu tiada tempat dalam parti itu apabila hanya seorang wakil dipilih menyertai kepimpinan tertinggi DAP pada pemilihan semula pada Ahad.

Keputusan pemilihan menyaksikan Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari menduduki tempat ke-12 dengan memperoleh 1,132 undi.

Zairil berjaya meningkatkan kedudukannya kali ini berbanding pemilihan parti itu Disember lalu apabila beliau hanya berada pada tangga ke-20.

Selain itu keputusan pemilihan semula ini yang diumumkan kira-kira pukul 8.15 malam Ahad turut tidak menunjukkan sebarang kejutan apabila perwakilan mengekalkan senarai 20 calon yang sama seperti pemilihan yang lalu.

Bagaimanapun keputusan hanya menyaksikan perubahan dari segi jumlah undi yang diperoleh pemimpin-pemimpin berkenaan.

Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong berjaya menafikan penguasaan keluarga Lim Kit Siang apabila beliau berada di kedudukan pertama dengan memperoleh undi tertinggi iaitu 1,438 undi.

Sebaliknya Kit Siang hanya berada pada tangga kedua dengan undi sebanyak 1,436.

Guan Eng bagaimanapun hanya berada di tangga kelima apabila mendapat 1,304 undi dibelakang Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo dengan 1,409 undi.

Pengerusi DAP yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh mendahului Gobind apabila berada di tangga ketiga dengan memperoleh 1,421 undi.

Berikut adalah keputusan pemilihan semula CEC yang diadakan di One World Hotel di sini pada Ahad:

1. Liew Chin Tong - 1,438

2. Lim Kit Siang - 1,436

3. Karpal Singh - 1,421

4. Gobind Singh - 1,409

5. Lim Guan Eng - 1,304

6. Chong Chieng Jen - 1,294

7. Anthony Loke Siew Fook - 1,263

8. Chow Kon Yeow - 1,203

9. Fong Kui Lun - 1,193

10. Teng Chang Khim - 1,164

11. Tony Pua - 1,158

12. Zairil Khir Johari - 1,132

13. Teresa Kok - 1,127

14. Chong Eng - 1,111

15. M. Kulasegaran - 1,088

16. Tan Kok Wai - 1,088

17. Teo Nie Ching - 1,081

18. Boo Cheng Hau - 961

19. Nga Kor Ming - 956

20. Ngeh Koo Ham - 809

Nafi bertunang, tapi foto Zain dan Che Ta dah tersebar...

Posted: 29 Sep 2013 06:48 AM PDT

Ingat lagi minggu lalu kisah tentang pertunangan Rozita Che Wan & Zain Saidin yang khabarnya telah dijalankan secara senyap senyap?

Zain Saidin berkata beliau belum memutuskan sama ada ingin mengadakan majlis pertunangan tetapi ada merancang.

Guess what? Kami menerima beberapa gambar lewat petang ini menunjukkan pasangan Rozita Che Wan & Zain Saidin dalam satu majlis tertutup yang difahamkan sebagai majlis merisik pihak perempuan merangkap pertunangan mereka.

Majlis secara tertutup itu di'adakan di Carcosa Seri Negara, Kuala Lumpur dan khabarnya hanya dihadiri oleh kaum keluarga rapat selain krew jurugambar yang ditugaskan untuk merakamkan detik indah mereka.

Itu sahaja yang kami tahu.
Sumber kami turut berpesan walaupun Rozita Che Wan & Zain Saidin semahunya merahsiakan majlis pertunangan ini, dalan dunia gossip selebriti dinding dewan pun mampu berbisik.


UPDATE-1: Rozita Che Wan memuatnaik gambar berikut melalui akaun Instagram rasmi beliau dan kami ambil ini sebagai majlis yang berlangsung siang tadi memang benar belaka — cuma ini cincin merisik atau bertunang? Apa pun, tahniah buat Rozita Che Wan & Zain Saidin.

Rotikaya

(Gambar) Bumbung masjid di T'ganu runtuh lagi...

Posted: 29 Sep 2013 03:01 AM PDT

KUALA TERENGGANU – Kejadian bumbung masjid runtuh sekali lagi berulang di Terengganu melibatkan masjid di Kampung Tebauk, Bukit Tunggal hari ini.

Kejadian itu disedari oleh Bilal masjid, Mat Man, 61 yang datang untuk membuka masjid pada jam 5 pagi tadi dan mendapati siling di ruang legar masjid itu runtuh.

"Saya datang dan buka pintu dan lampu sebagai persediaan untuk solat Subuh. Pada awalnya saya tidak menyedari runtuhan itu.

"Namun bila saya masuk ke ruang legar masjid, saya dapati keadaan bersepah dengan serpihan runtuhan siling," katanya.

Tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian runtuhan itu.

Kejadian runtuhan itu sama dengan satu di masjid Kampung Binjai Kertas, di mana siling pintu masuk runtuh pada Mei lalu.

Pada Oktober 2009, bumbung pintu masuk sebuah masjid di Kampung Batu Putih di Kertih, Kemaman runtuh dan mencederakan tiga pekerja Indonesia.

Kejadian berlaku hanya beberapa bulan selepas bumbung stadium Sultan Mizan Zainal Abidin bernilai RM300 juta runtuh.

Takluk Putrajaya sebelum usia semakin tua kata Karpal

Posted: 29 Sep 2013 02:31 AM PDT

Pengerusi DAP Karpal Singh berkata belau berharap agar pemimpin parti tersebut, yang kini semakin tua, akan berpeluang untuk mentadbir kerajaan persekutuan.

Dalam ucapannya di Kongres Khas DAP hari ini, beliau berkata Pakatan Rakyat perlu menang dalam pilihan raya umum akan datang.

"Kita mesti (menang), kerana para pemimpin semakin tua. Kami perlu diberikan peluang sebelum kami bersara, dan bila saya kata 'kami', saya turut sertakan Lim Kit Siang...

"Kita ada orang muda. Saya nampak sangat sedikit orang tua sekarang. Apa yang kita ada, mungkin kamilah pahlawan yang terakhir.

"Orang muda perlu ambil alih dari kami, itu proses semulajadi. Daripada apa yang saya lihat hari ini, pemimpin muda ini adalah orang yang akan mewarisi pentadbiran seterusnya di negara ini," katanya kepada para perwakilan.

Karpal dan Lim kedua-duanya kini berusia lebih 70 tahun.

'ROS! jangan main-main dengan DAP' - Karpal

Posted: 29 Sep 2013 02:01 AM PDT

PETALING JAYA - [Dikemaskini] Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini memberi amaran kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS), supaya jangan 'bermain-main dengan parti itu kerana mereka akan terus teguh berdiri walaupun pelbagai sekatan yang dikenakan oleh badan tersebut.

Menurutnya, DAP merupakan sebuah parti yang kuat serta mendapat sokongan majoriti daripada rakyat pada PRU13 yang lalu.

"Saya ingatkan ROS bahawa DAP parti yang teguh.

"Jadi jangan 'main-main dengan DAP," katanya ketika memberi ucapan pembukaan bagi sesi pemilihan semula jawatankuasa kerja pusat (CEC) DAP yang berlangsung, di One Utama Hotel, di sini, hari ini.

Dalam pada itu, dalam ucapannya juga beliau turut memuji ahli DAP yang terus memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada parti tersebut.

"Apa yang saya lihat dalam dewan ini, hampir 85 peratus yang hadir.

"Ini menunjukan DAP terus mendapat sokongan, kita kuat," katanya.

Tambah Karpal lagi, parti DAP tidak akan berputus asa dan akan terus berjuang sehingga berjaya mengambil alih kuasa pentadbiran kerajaan Pusat daripada BN pada PRU14 nanti.

"Kita akan buktikan pada PRU14 nanti. Walaupun dikenakan pelbagai tekanan, kita akan buktikan bahawa DAP sebuah parti yang boleh hadapi apa-apa sahaja cabaran, kita tidak mudah mengalah," tegasnya.

Pemilihan semula CEC ini diadakan berikutan tindakan ROS yang telah memutuskan DAP perlu mengadakan pemilihan semula CEC selepas badan itu tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh parti berhubung dakwaan berlaku penyelewengan pengundian dan manipulasi undi membabitkan 547 perwakilan pada pemilihan yang diadakan 15 Disember tahun lepas.

Jumaat lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membatalkan saman yang difailkan oleh seorang anggota DAP untuk menghalang parti itu daripada mengadakan kongres khas hari ini untuk memilih semula CEC seperti yang diarahkan ROS.

Pelakon gemar tunjuk 'anu' di bilik mekap bukan Adi - Isteri

Posted: 29 Sep 2013 01:01 AM PDT

"Kenapa perlu kaitkan Adi dalam gosip ini?" itulah antara persoalan yang dikeluarkan isteri pelakon kacak, Adi Putra, Aida Yusof, mengenai satu kenyataan di ruangan gosip akhbar tempatan.

Menerusi ruangan gosip berkenaan, pelakon yang dikatakan berstatus suami orang dan memiliki anak itu gemar menayang alat sulitnya ketika berada di bilik mekap sewaktu penggambaran.

Rata-rata mula membuat andaian dan tidak kurang juga yang mengaitkan Adi dalam perkara ini memandangkan isu skandal yang mula bertebaran sejak awal bulan lalu masih belum selesai.

Enggan membincangkan perkara itu dengan lebih serius, Aida beranggapan, orang ramai dan masyarakat lebih selesa membuat andaian tanpa mengetahui kesahihan cerita.

"Saya perhati, masyarakat sekarang suka sangat jadi wartawan. Suka melaporkan itu dan ini tanpa mendapatkan fakta jelas.

"Ini adalah gosip yang tidak bernama dan tiada satu klu pun yang boleh mengaitkan Adi. Kenapa pula nak heret Adi dalam perkara ini?

"Saya sendiri tak faham dengan mentaliti masyarakat kita yang suka membuat tuduhan. Namun, ia bukanlah isu besar buat saya dan tidak perlu pening kepala nak fikir pasal perkara tak berfaedah ini," katanya yang turut mendapat pengesahan daripada Adi mengenai perkara ini.

"Saya ada tanya Adi, namun Adi sendiri malas nak komen. Dia pun malas nak bertikam lidah dengan masyarakat yang tidak tahu apa-apa, tapi senang-senang membuat tuduhan," tambah Aida.

Ditahan reman?



Bukan sahaja dikaitkan dengan gosip berkenaan, Adi juga dikatakan telah menjalani tahanan reman dua hari lalu ekoran kes skandalnya bersama isteri orang.

Mengeluh nafas panjang, Aida turut menafikan sekeras-kerasnya dakwaan berkenaan yang dilihat sebagai satu tuduhan tidak berasas.

"Ya Allah, bila masa pula Adi kena tahan reman? Saya tak tahu pun, macam mana tu? Adi baru sahaja pulang dari Singapura dan dia masih bebas ke sana ke mari.

"Saya ada baca mengenai perkara ini di laman sosial. Beberapa individu yang tidak bertanggungjawab menyebarkan bahawa Adi direman dua hari dan bakal dipenjarakan lima tahun.

"Bagaimana mereka semua tahu tentang perkara ini sedangkan pihak polis belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi? "Saya pelik lah dengan orang macam ni. Kalau betul Adi bersalah, kenapa dia masih bebas? Kes gangguan seksual ni, bukan kes biasa.

"Saya tak tahu nak kata apa. Orang luar yang tak tahu apa-apa lebih rancak mengeluarkan kenyataan bagi pihak kami dan polis. Namun, saya faham, mulut orang, bukan boleh tutup. Jadi, biarkan mereka...," kata Aida yang turut mengakui laporan penuh daripada polis akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Tambah Aida, kes ini sudah hampir selesai dan dia turut dihubungi Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner, Ruslan Hassan, bagi memaklumkan mengenai perkara ini.

"Saya dimaklumkan, laporan penuh telah pun siap dan saya harap, ianya dapat diselesaikan secepat mungkin.

"Insya-ALLAH, minggu depan kita akan tahu keputusan mengenai kes ini. Saya harap, peminat Adi dan masyarakat bersabar," katanya lagi.

Sediakan kenyataan media

Enggan mengganggu urusan polis dalam menyelesaikan kes tersebut, Aida memberitahu bahawa sebaik sahaja perkara ini selesai, mereka akan tampil memberi kenyataan.

Katanya, seperti yang dijanjikan sebelum ini, Aida dan Adi akan menyediakan satu kenyataan media untuk membersihkan nama.

"Insya-ALLAH, bila semua dah selesai, kami akan mengeluarkan kenyataan media sebagai penjelasan mengenai perkara ini.

"Kenyataan ini diharapkan dapat menjawab segala teka-teki dan andaian liar yang dicipta sebelum ini.

"Saya harap semua dapat bersabar dan saya mengharapkan penyelesaian yang terbaik dalam kes ini," katanya mengakhiri perbualan.

Sinar Harian

LGE tetap anggap ROS 'berniat jahat' terhadap DAP

Posted: 28 Sep 2013 11:01 PM PDT

PETALING JAYA - [Dikemaskini] Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mendakwa, pelaksanaan pemilihan semula jawatankuasa kerja pusat (CEC) pada hari ini adalah bagi mengelakkan daripada "niat jahat" Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk membatalkan pendaftaran parti itu.

Guan Eng turut mendakwa, ancaman itu didalangi BN yang menyalahgunakan ROS bagi kepentingan parti perikatan itu untuk menewaskan DAP pada PRU14 akan datang.

"BN hilang akal hendak lawan DAP dan tidak boleh tewaskan DAP lagi. Mereka menyalahgunakan ROS dan main kotor untuk hapuskan DAP dengan mengeksploitasi kejujuran DAP.

"Kita memang akui ada kesilapan lalu, kita pun sudah umumkan kepada satu dunia untuk betulkan kesilapan itu, tetapi BN sendiri tidak mengaku buat silap, mereka tutup kesilapan sendiri sampai habis," dakwanya pada ucaptama pemilihan khas CEC DAP, di Hotel One World, di sini, hari ini.

Pada 18 April lalu, ROS telah menghantar surat kepada DAP memaklumkan bahawa badan itu tidak mengiktiraf pucuk pimpinan CEC DAP yang dipilih pada 12 Disember lalu.

Susulan daripada itu, ROS juga telah mengarahkan DAP pada 31 Julai lalu untuk mengadakan pemilihan semula parti itu yang dilanda kontroversi sejak hujung tahun lepas.

Dalam pada itu, Guan Eng menegaskan DAP tidak akan memberikan sebarang ruang kepada ROS untuk membatalkan pendaftaran parti itu jika enggan meneruskan pemilihan semula CEC itu.

"Semuanya tidak adil dan jahat sekali...kita tidak boleh ambil risiko membiarkan DAP diharamkan walaupun satu hari.

"Buat salah (pemilihan), tidak buat pun salah, hinggakan ROS cuba halang DAP melakukan pemilihan semula CEC walaupun Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah benarkan," dakwanya.

Tambah beliau, DAP tidak akan membenarkan mana-mana pihak menggunakan apa sahaja tindakan untuk menghancurkan parti itu dari arena politik negara ini.

"Selagi DAP dapat sokongan rakyat, DAP akan tetap hidup selama-lamanya.

"Jangan lupa DAP dan PR adalah harapan rakyat, rakyat sokong reformasi dan kita berjaya menang 51 peratus undi popular," dakwanya lagi.

Pelakon wanita dilarang bersetubuh dengan suami kerana...

Posted: 28 Sep 2013 10:15 PM PDT

Pelakon Fifie Buntaran (33) perlu berpantang dalam rangka pengambaran filem Pantai Selatan, yang kisahnya berkait dengan "penguasa" pantai itu, Nyai Roro Kidul.

Fifie Buntaran yang sudah bersuami tidak boleh berhubungan intim sepanjang tempoh pengambaran filem itu kerana dia memegang peranan sebagai Nyi Roro Kidul.

Fifie Buntaran mendapat kata nasihat dari pakar spritual yang terlibat dalam pembikinan filem ini yang menyarankan supaya dia menghentikan sementara hubungan intim memandangkan peranan nya yang memerlukan dia dalam keadaan bersih.

"Kata guru spiritualnya, jangan berhubungan badan dulu, biar enggak 'kotor'," kata Fifie Buntaran dalam temuramah di Ramayana Restaurant, Solo, Jawa Tengah, Kamis (26/9/2013).

Fifie memilih mengikuti apa yang disampaikan oleh pakar spiritual tersebut kerana jika dia tidak mengikut pantang larang tersebut dia mungkin akan ditelan ombak.

"Lebih baik mereda, gurunya bilang selesai shooting terserah. Milih sekarang melakukan apa ketelan ombak, gitu kan," katanya sambil ketawa.

Suaminya juga bersetuju kerana faham itu adalah sebahagian dari pembikinan filem tersebut. "Diprotes sih tidak, dia mengerti peran saya kok," ucapnya.

Kompas

Bekas model separuh bogel dinobat Miss World 2013

Posted: 28 Sep 2013 08:30 PM PDT

Megan Young akhirnya dinobatkan menjadi Miss World 2013. Wanita jelita berasal dari Filipina ini pernah ditolak mengikuti pertandingan Ratu Cantik Filipina, Binibining Pilipinas 2013.

Dikutip dari MyKiru, Megan Young ditarik semula kelayakannya dari pertandingan tersebut kerana berposing separuh bogel atau topless di sebuah majalah lelaki dewasa, Rogue pada tahun 2012

[Lihat : Miss Filipina Megan Young Berpose Topless di Majalah Rogue].

Pertandingan Binibining Pilipinas 2013 diadakan pada 14 April 2013 lalu dan pemenangnya adalah Ariella Arida. Ariella Arida akan mewakili Filipina dalam ajang Miss Universe 2013. Meskipun kelayakannya ditarik dari pertandingan tersebut, Megan Young berjaya meraih mahkota Miss World 2013.

Congrats Megan Young!

Pengikut Syiah rancang kuasai jabatan agama

Posted: 28 Sep 2013 08:01 PM PDT

Naib Presiden 1 Isma, Fauzi Asmuni (tiga, kiri) menyampaikan cenderahati kepada ahli panel, Mohd Nizar, Mohamad, Shaharuzzaman, Zaharah dan Mohd Hafizi. - Foto Sinar Harian oleh AZMI ARYANTO
PUTRAJAYA - Pengikut Syiah di negara ini dikesan mempunyai perancangan untuk mengusai jabatan agama Islam.

Bagi merealisasikan rancangan itu, pengikut Syiah mendaftarkan anak mereka ke dalam akademik berteraskan Islam dalam usaha jangka panjang menguasai jabatan itu.

Ketua Unit Kajian Syiah Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Mohamad Ismail mendakwa, dalam tempoh 10 tahun, anak pengikut Syiah kemudiannya akan memohon sebarang jawatan di dalam jabatan agama Islam.

"Apabila sudah memperoleh jawatan, tugas mereka seterusnya akan cuba mengubah polisi keagamaan dalam jabatan tersebut.

"Mereka kemudiannya akan menimbulkan isu seperti isu mazhab untuk melagakan para ulama dan pemimpin," katanya ketika berucap dalam dialog Umat Melayu dalam Menghadapi Konspirasi dan Agenda Asing di Dewan Sri Semantan, Kompleks Perbadanan Putrajaya, semalam.

Majlis anjuran Ikatan Muslim Malaysia (Isma) dan Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina) itu, turut dihadiri empat ahli panel lain iaitu Penulis dan Pengkaji Sejarah Persatuan Arkeologi Malaysia, Zaharah Sulaiman; Ketua Pegawai Eksekutif Maljis Tindakan Ekonomi Melayu Bersatu (MTEM), Mohd Nizam Mahshar; Penganalisis Muslim Moderat dan Projek Peng'Amerika'an, Mohd Hazizi Ab Rahman dan Pengkaji Ilmu Perbandingan Antara Agama, Shaharuzzaman Bistamam.

Mohamad berkata, langkah pengikut Syiah itu sudah terjadi dan terbukti berkesan di Lubnan dan Iraq di mana dua negara tersebut kini sudah dikuasai oleh fahaman Syiah.

"Langkah itu yang mereka cuba lakukan di negara kita. Dua negara itu dijadikan rujukan.

"Apabila mereka berjaya melagakan pemimpin dan ulama, mereka seterusnya akan menimbulkan rusuhan supaya mereka akan dapat menguasai negara, sama seperti Lubnan dan Iraq" katanya.

Selain itu Mohamad mendakwa, hampir 250 buah syarikat yang didaftarkan di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) adalah milik orang Iran.

"Tujuan mereka tetap sama iaitu menyebarkan fahaman Syiah melalui syarikat yang mungkin akan berurusan dengan agensi-agensi kerajaan," katanya.

Dalam membanteras penyebaran fahaman Syiah ini Mohamad berkata, agensi penguatkuasaan seperti Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan polis harus berusaha di mana perlu kerap melakukan operasi bersepadu dalam usaha menyekat usaha pengikut Syiah di negara ini.

"Kita tidak mahu, bila sudah parah baru hendak bertindak. Syiah ini merupakan ancaman kepada negara. Akidah, kemasyarakatan, politik dan keselamatan negara sedang tergugat dengan kehadiran syiah," katanya.

Mohamad turut tidak menafikan kemungkinan wujud 'tangan-tangan ghaib' dalam jabatan agama Islam sehingga menyebabkan kelewatan dalam usaha membanteras penyebaran Syiah.

"Saya bukan hendak menuduh kerana apabila kita mendakwa di mahkamah, kita perlu kemukakan bukti. Tetapi kemungkinan itu tetap ada.

"Tidak mudah untuk kita membuktikan seseorang itu merupakan pengikut Syiah kerana mereka mengambil pendekatan taqqiyah," katanya.

'Kurang bijak' kaji semula tahaluf siyasi - Mat Sabu

Posted: 28 Sep 2013 07:30 PM PDT

SHAH ALAM: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyifatkan tindakan untuk mengkaji balik hubungan dengan parti dalam Pakatan Rakyat sebagai satu tindakan 'kurang bijak'.

"Bagi saya bercerai dengan parti-parti dalam Pakatan Rakyat sekarang satu perkara yang tidak baik. Istana yang kita bina sejak sekian lama, tiba-tiba kita nak runtuhkan begitu saja. Ini tindakan paling kurang bijak," katanya yang dipetik dari laporan The Malaysian Insider.

Sebelum ini Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib mencadangkan PAS mengkaji semula tahaluf siyasi (kerjasama politik) dengan parti dalam Pakatan khasnya dengan PKR.

Cadangan Haron itu kemudiannya dijadikan resolusi dalam Multaqa Ulama Se-Malaysia yang diadakan di Alor Setar baru-baru ini.

Mohamad berkata, PAS sudah bekerja sejak sekian lama untuk mendapatkan undi orang bukan Islam khasnya Cina dan India di negara ini.

Ini kerana, katanya PAS memerlukan undi mereka bagi membolehkan PAS menang dalam pilihan raya kerana ia berdasarkan undi popular.

"Kita sakit kepala setiap kali pilihan raya untuk menang kerana ia berdasarkan undi popular atau undi orang ramai.

"Jadi, kita akan tolak kawasan pilihan raya yang mempunyai peratusan orang bukan Melayu lebih 20 peratus kerana tahu tidak akan menang," katanya bercerita mengenai bagaimana PAS berjuang untuk mendapatkan undi mereka sebelum ini.

Katanya, sejak 2008, suasana itu sudah berubah iaitu orang Cina dan India sudah tidak takut menyokong PAS hasil kerjasama PAS dengan parti dalam Pakatan Rakyat dan pendekatan lain yang dibuat oleh PAS.

"Bagi saya ini satu rahmat. Kita sudah exhausted (keletihan) untuk mendapatkan sokongan mereka sebelum ini. Tiba-tiba kita dapat," katanya.

Beliau berkata, pelbagai usaha cuba dibuat oleh MCA dan Umno sendiri untuk menjauhkan semula orang Cina dan India dari PAS tetapi tidak berjaya selepas 2008.

"Masa pilihan raya 1999 lalu, MCA letakkan serban di atas kepala Karpal Singh dan Lim Kit Siang, mereka kalah di Pulau Pinang.

"Tetapi menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 baru-baru ini, MCA kempen menggunakan hudud, kononnya sokong DAP bermakna sokong PAS bermakna sokong hudud, tetapi orang Cina tetap tolak mereka.

"Bagi saya ini satu perubahan minda yang sangat mahal, ini satu anugerah Allah," katanya.

Bagaimanapun, katanya, beliau mengaku, sokongan Melayu berkurangan dalam pilihan raya umum lalu tetapi itu bukan kerana kerjasama dengan Pakatan Rakyat.

"Kita diperangkap isu perkauman oleh BN. Kalau Pakatan menang, DAP akan perintah, Cina akan kuasai negara ini yang dimainkan oleh BTN (Biro Tata Negara), Jabatan Penerangan, media BN dan sebagainya.

"Itu yang kita kena perbetulkan.

"Menjadi tugas PAS tiga hingga empat tahun ini untuk memberikan tumpuan kepada orang Melayu bagi memberikan keyakinan kepada mereka bahawa mereka tidak akan terjejas bahkan akan terlebih baik di bawah Pakatan Rakyat," katanya.

Mohamad berkata, Tun Dr Mahathir sendiri mengakui bahawa BN ini bukan hebat tetapi menang kerana berjaya memerangkap rakyat dengan isu ini.

Oleh itu, katanya, ulama dan bukan ulama kena bekerja keras ke arah itu bukannya bercerai dengan parti dalam Pakatan.

Katanya, negeri yang paling berpotensi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 nanti ialah Johor.

"Selama ini Johor adalah kubu BN. Umno sangat nervous sekarang apabila Cina dan India tidak takut lagi kepada PAS.

"Usaha yang dibuat pakar strategi mereka sekarang adalah bagaimana nak buat supaya Cina dan India takut kepada PAS semula.

"Kenapa kita pula hendak masuk perangkap Umno," katanya.

Antarapos

Fitnah harga minyak, SKMM buru si penyebar

Posted: 28 Sep 2013 07:00 PM PDT

CHIBA, Jepun 28 Sept. - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan membuat laporan rasmi kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) berhubung penyebaran isu kenaikan harga minyak RON 95 sebanyak 10 sen yang disebarkan semalam.

Menterinya, Datuk Hasan Malek berkata, tindakan perlu diambil terhadap pihak yang tidak bertanggungjawab untuk mengelakkan rakyat terus tertipu dengan perkara-perkara seperti ini.

"SKMM perlu melakukan siasatan segera tentang isu ini dan mereka yang terlibat perlu diambil tindakan berat dan tidak wajar dibiarkan," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian program Taste of Malaysia di AEON Tsudanuma di sini hari ini.

Beliau mengulas khabar angin bahawa harga petrol RON95 akan naik kali kedua malam tadi.

Hasan berkata, usaha kerajaan membangunkan negara dengan bersungguh-sungguh ketika ini telah dicemburui oleh sesetengah pihak dan terus-menerus mencetuskan suasana huru-hara seperti isu kenaikan harga minyak ini.

"Kita dapat lihat semalam, apabila tersebarnya berita kenaikan berkenaan, orang ramai mula membuat pembelian panik sehinggakan berlaku huru-hara di stesen-stesen minyak. Sebaliknya kerajaan tidak mengumumkan kenaikan tersebut," jelasnya. - UTUSAN ONLINE

Seks dengan pelampung depan kanak-kanak

Posted: 28 Sep 2013 06:01 PM PDT

Hamilton (Ohio): Seorang lelaki, Edwin Charles Tobergta, 34, mengaku bersalah atas tuduhan melakukan perbuatan lucah di tempat awam apabila mengadakan seks dengan pelampung di depan beberapa kanak-kanak.

Menurut laporan polis, seorang saksi melihat lelaki berkenaan dalam keadaan bertelanjang melakukan seks dengan pelampung itu.


"Dia keluar dari sebuah kolam dengan bertelanjang dan kemudian mengadakan seks dengan mainan berkenaan," menurut laporan berkenaan.

Laporan itu juga menjelaskan, perbuatan itu dilakukan di depan beberapa kanak-kanak berusia bawah 10 tahun dan pada siang hari.

Ini kali kedua dia ditangkap melakukan perkara serupa. Kali pertama pada 2011.

Ketika itu, dia ditangkap di atas tempat meniup pelampung dengan seluarnya terlondeh hingga ke buku lali.

Apabila menyedari dia diperhatikan, Tobergta cuba melarikan diri tetapi berjaya ditangkap oleh polis.

Dia dijadual dijatuhi hukuman November ini. - AFP

Pilihan Selangor pertahan kejuaraan

Posted: 28 Sep 2013 05:40 PM PDT

ZAINAL Abidin Hassan melepasi halangan pemain Singapura, Dalis Supait pada perlawanan di antara Veteran Selangor menentang Veteran Singapura dalam Piala Sultan Selangor di Stadium Shah Alam, malam tadi.
SHAH ALAM - Pilihan Selangor berjaya muncul juara Piala Sultan Selangor buat kali keenam apabila menumpaskan Pilihan Singapura 3-2 bagi saingan edisi ke-12 di Stadium Shah Alam semalam.

Sebelum ini Pilihan Selangor telah berjaya meraih kejuaraan pada 2001, 2003, 2005, 2008 dan 2012, kemenangan semalam juga menyasikan mereka mengatasi Pilihan Singapura yang pernah muncul juara sebanyak lima kali pada 2006, 2007, 2009, 2010 dan 2011. Kedua-dua pasukan pernah meraih kejuaraan bersama pada 2004.

Dalam aksi yang disaksikan kira-kira 60,000 penyokong itu, Pilihan Selangor tersentak dengan jaringan Pilihan Singapura apabila penyerang veteran, Aleksander Duric pada minit kelima tatkala mereka masih lagi mencari rentak untuk mempamerkan permainan mantap.

Usaha keras Selangor untuk mencari gol penyamaan akhirnya berhasil apabila pemain import, Adam Griffith mudah menanduk masuk hantaran lambung Mahali dari sebelah kanan pada minit ke-40.

Pada minit ke-54 Selangor berjaya berada di depan apabila Forkey Doe merembat kencang bola dari dalam petak penalti selepas mendapat hantaran pendek Amri Yahyah.

Pilihan Singapura berjaya menyamakan kedudukan pada minit ke-70 melalui sepakan penalti Kamel Ramdani. Ramdani sebelum itu dikasari Fitri di dalam petak penalti.

Kegembiraan Pilihan Singapura tidak lama, apabila Forkey Doe berjaya menjaringkan gol keduanya hasil rembatan lencong dari luar petak penalti menewaskan Hassan yang dilihat sedikit ke depan dari posisinya.

Sementara itu Veteran Singapura berjaya mengekalkan kemenangan yang dicatatkan tahun lalu, apabila mereka menang tipis 1-0 menewaskan Vetaran Selangor hasil jaringan Rafi Ali pada minit ke-17.

Piala Malaysia: Keputusan suku akhir pertama

Posted: 28 Sep 2013 05:20 PM PDT

KUALA LUMPUR, 28 Sept - Johor Darul Takzim (Johor DT) mencerahkan peluang ke separuh akhir Piala Malaysia selepas mencatatkan kemenangan selesa 4-2 ke atas juara bertahan, Kelantan dalam saingan suku akhir pertama di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Sabtu.

Skuad Harimau Selatan kendalian Azmi Mohamed tidak menunggu lama untuk membuka tirai jaringan menerusi sepakan percuma Jasazrin Jamaluddin seawal minit keempat sebelum penyerang kebangsaan, Norshahrul Idlan Talaha menggandakan kedudukan pada minit ke-20.

Dua minit kemudian, pemain tengah Kelantan, Indra Putra Mahayuddin merapatkan jurang gol sebelum Safiq Rahim meletakkan pasukan tuan rumah berada dalam keadaan selesa dengan gol ketiga pada minit ke-39.

Bersambung babak kedua, pemain pertahanan, Obinna Nwaneri menjaringkan gol kedua untuk Kelantan pada minit ke-49 sebelum Leonel Nunez memastikan pasukan tuan rumah membawa kelebihan selesa ke Kota Baharu dengan gol keempat menerusi sepakan percuma pada minit ke-81.

Di Stadium Jalan Besar Singapura, pasukan tuan rumah yang merupakan juara Liga Super, Lions XII hanya mampu mencatatkan kemenangan tipis ke atas Angkatan Tentera Malaysia (ATM) hasil jaringan tunggal pemain pertahanannya, Madhu Mohana pada minit ke-39.

Pertembungan membabitkan naib juara dan juara Liga Perdana iaitu Sime Darby FC dan Sarawak di Stadium Majlis Perbandaran Selayang berkesudahan seri tanpa jaringan.

Pahang menundukkan Selangor PKNS FC, 3-2 pada satu lagi aksi suku akhir pertama yang berlangsung di Stadium Darul Makmur, Kuantan, semalam.

Aksi suku akhir kedua akan berlangsung pada 4 Okt ini melibatkan perlawanan ATM dan Lions XII di Stadium Majlis Perbandaran Selayang dan Selangor PKNS FC bertemu Pahang di Stadium Shah Alam.

Perlawanan antara Kelantan menentang Johor DT di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, Kota Baharu serta aksi Sarawak dan Sime Darby FC di Stadium Negeri, Kuching, akan berlangsung sehari kemudian.

Hoki: Malaysia bangkit untuk ikat India 3-3

Posted: 28 Sep 2013 05:00 PM PDT

JOHOR BAHARU 28 Sept. - Malaysia bangkit daripada ketinggalan dua gol pada separuh masa pertama untuk mengikat India 3-3 pada perlawanan peringkat kumpulan Kejohanan Hoki Piala Sultan Johor di Stadium Taman Daya hari ini.

Walaupun kedua-dua pasukan akan bertemu dalam final pada pukul 8 malam esok, tetapi anak buah Muhammad Dharma Raj Abdullah dan Gregg Clark tetap menyajikan permainan yang menarik.

Permainan pada peringkat awal berlangsung agak hambar dengan kedua-dua pasukan mengambil sikap berhati-hati dan hanya sekali-sekali melancarkan serangan ke kawasan D.

India berjaya memperolehi gol yang pertama pada minit ke-10 menerusi jaringan Satbir Singh, selepas pukulan sudut penalti Amit Dass ditampan lemah oleh penjaga gol Malaysia Mohd Hazrul Ahmad Sobri.

Teruja dengan gol itu, India mula menggandakan serangan ke kawasan Malaysia dan pada minit ke-33, Ramandeep Singh berjaya menembusi benteng pertahanan negara dan menjaringkan gol yang menarik.

Malaysia ketinggalan 0-2 pada separuh masa pertama.

Pada separuh masa kedua, Malaysia mula melakukan serangan bertali arus tetapi ketumpulan jentera serangan menggagalkan usaha mereka untuk mendapatkan jaringan.

Bagaimanapun sikap tidak berputus asa skuad negara itu dibalas apabila memperolehi pukulan sudut penalti pada minit ke-62 dan Shahril Saabah berjaya merapatkan jaringan.

Kejayaan mendapatkan gol pertama itu telah menaikkan semangat pemain Malaysia yang meningkatkan serangan dan dua minit selepas jaringan pertama, Rashid Baharom, hasil gerakan solo, di kiri pintu gawang India telah berjaya menyamakan kedudukan.

Kira-kira 5,000 penonton di stadium semakin riuh apabila pada minit ke-68, Malaysia menjaringkan gol ketiga juga daripada Shahril Saabah menerusi pukul sudut penalti.

Bagaimanapun kegembiraan peminat negara tidak tahan lama apabila seminit sebelum tamat permainan, pemain India Yousuf Affan berjaya menyamakan kedudukan menerusi pukulan kencang melepasi kawalan Mohd Hazrul.

Pada perlawanan terdahulu, Pakistan berjaya menewaskan Argentina 4-1. - BERNAMA

Duke of UMNO

Posted: 29 Sep 2013 01:34 PM PDT

Duke of UMNO


KY JELLY DALAM BILIK ULAMA? ULAMA MANA NI?

Posted: 29 Sep 2013 07:37 AM PDT

"She.. is sexy"? Apa pasal benda alah ni ada dalam Ulama Guest Room? Dalam bilik ulama mana yang ada benda tak senonoh ni? Kalau dah dasar Syi'ah tu... memang tak senonoh je kerjanya. Buruk benar nafsunya...

Cuba baca kat bawah ni apa yang berlaku dalam operasi serbuan JAIS baru-baru ni...



Dalam bilek 'Education Affairs' / 'Ulama Guest Room' terdapat sebuah tilam diatas lantai dan satu tin produk 'She is Sexy' .. 
 
Dua tiub lagi tidak kelihatan, cuma yang tinggal glittery body lotion (not for sale). Dalam breaking news melalui MMS Facebook saya sebutkan disitu 'KY Jelly'. 
 
Ada orang Syiah mempersoalkan mengapa saya gunakan perkataan KY Jelly.. Jawapan saya mudah. Lihat foto yang terakhir. 
 
Tidak kah anda berasa jijik? Cium tangan, cium pipi atau cium dahi tidak menjadi masalah kepada budaya kita, tetapi cium mulut sesama lelaki dengan gaya yang penuh berahi amat amat lah menjijikan. 
 
Sekarang berbalik kepada soalan KY Jelly..lihat pada keseluruhan paparan ... apa yang terlintas difikiran anda semua...body lotion dalam bilek khas untuk ulama.... saya berhenti disini... persepsi saya sudah terbentuk...
1
2
3
 4
 5
 6
Adakah mereka antara yang memerlukan bahan yang sama seperti "She is Sexy?"

TERKINI..!!! RON95 NAIK HARGA RM2.80/SELITER MULAI ESOK..!!!???

Posted: 29 Sep 2013 05:37 AM PDT

"Sapa cakap Ron95 naik 10 sen? Salah tu... Sebenarnya Ron95 tak naik 10 sen.. tapi naik 63 sen. Dalam ertikata lain, Kerajaan tarik balik semua subsidi Ron95 dan mulai esok petrol gred tu dah berharga RM2.80..!

Kenapa RM2.80 dan tidak RM2.73? Sebab extra 8 sen tu untuk bagi untung balik kat Kerajaan. Ye laaa.. selama ni Kerajaan bagi subsidi banyak kat korang, tapi korang takde rasa syukur pun. Dah la tak bersyukur, korang kutuk lagi Kerajaan.. patut la subsidi tu ditarik balik...

Cuba korang tengok kat negara pengeluar minyak lain yang langsung tak bagi subsidi petrol kat rakyat depa. Rakyat depa takde la komplen macam-macam pun. Depa tak buat demo pun... Depa tak kutuk kerajaan pun..."


Sebenarnya Ron95 tu tak naik harga pun. Aku reka jer cerita kat atas tu biar padan muka korang... Dalam masa terdekat ni pun Ron95 tak naik harga pun. Entah sapa la buat cerita tak betul... Saja nak cari publisiti murahan la tu.. nak glamour lebih...

Kalau ya pun nak glemer, pi la jadi artis kaaa... buat benda pelik-pelik kaa... buat benda gila kaaa... lepas masuk paper dah tentu la jadi glemer... Kalau glemer dengan buat fitnah ni buat malu orang kampung je bebbbb...

Tuu... nampak tu...KPDNKK dah cari dah sapa yang buat fitnah tu... Siap la lepas ni...heh!

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan membuat  laporan rasmi kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) berhubung penyebaran isu kenaikan harga minyak RON 95 sebanyak 10 sen yang disebarkan semalam.

Menterinya, Datuk Hasan Malek berkata, tindakan perlu diambil terhadap pihak yang tidak bertanggungjawab untuk mengelakkan rakyat terus tertipu dengan perkara-perkara seperti ini.

"SKMM perlu melakukan siasatan segera tentang isu ini dan mereka yang terlibat perlu diambil tindakan berat dan tidak wajar dibiarkan," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian program Taste of Malaysia di AEON Tsudanuma di sini hari ini.

Beliau mengulas khabar angin bahawa harga petrol RON95 akan naik kali kedua malam tadi.

Hasan berkata, usaha kerajaan membangunkan negara dengan bersungguh-sungguh ketika ini telah dicemburui oleh sesetengah pihak dan terus-menerus mencetuskan suasana huru-hara seperti isu kenaikan harga minyak ini.

"Kita dapat lihat semalam, apabila tersebarnya berita kenaikan berkenaan, orang ramai mula membuat pembelian panik sehinggakan berlaku huru-hara di stesen-stesen minyak. Sebalknya kerajaan tidak mengumumkan kenaikan tersebut," jelasnya. - UM

MELAMPAU..!!! CINA HINA ISLAM DI FACEBOOK LAGI..!!!

Posted: 28 Sep 2013 08:37 PM PDT

Pagi-pagi lagi dah buat darah aku menggelegak panas...! Memang panas hati aku pagi ni bila tengok perkara ni. Aku rasa, belum serik-serik lagi Red Bean Army ni dok cari pasal dengan umat Islam kat Malaysia ni...

Cuba tengok kat atas tu.. Korang boleh tahan ke? Boleh tahan sabar? SKMM kena ambil tindakan segera. Lepas tu bawak pi mahkamah. Tahan segera budak yang buat onar ni. Sengaja nak cetus ketegangan agama ke? Nak kena terajang?

Aku demand kali ni. Dah melampau sangat. Kalau SKMM takleh settle perkara ni dan bawak budak tu ke muka pengadilan, elok bubar kan saja SKMM tu. Budak ni mesti diambil tindakan sebagai pengajaran terbaik bagi penghina Islam di Malaysia...


Apa Yang Tersirat

Posted: 29 Sep 2013 01:30 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Keputusan CEC DAP- Lim Kit Siang Kehilangan Populariti

Posted: 29 Sep 2013 06:44 AM PDT


CEC 2013 CEC 2012
1. LIEW CHIN TONG –  1438 15. Liew Chin Tong - 984
2. LIM KIT SIANG – 1436 1. Lim Kit Siang - 1607
3. KARPAL SINGH – 1421 3. Karpal - 1411
4. GOBIND SINGH DEO – 1409 8. Gobind Singh - 1197
5. LIM GUAN ENG – 1304 2. Lim Guan Eng - 1576
6. CHONG CHIENG JEN – 1294 4. Chong Cheing Jen - 1211
7. LOKE SIEW FOOK (ANTHONY) – 1263 5. Anthony Loke - 1202
8. CHOW KON YEOW – 1203 14. Chow Kon Yeow - 986
9. FONG KUI LUN – 1193 11. Fong Kui Lun - 1137
10. TENG CHANG KHIM – 1164 10. Teng Chang Khim - 1152
11. PUA KIAM WEE (TONY) – 1158 9. Tony Pua - 1162
12. ZAIRIL KHIR JOHARI – 1132 6. Wu Him Ven - 1202
13. KOK SUH SIM (TERESA) – 1127 18. Teresa Kok - 925
14. CHONG ENG –  1111 13. Chong Eng - 1006
15. M. KULA – 1088 16. M.Kula - 984
16. TAN KOK WAI – 1088 7. Tan Kok Wai - 1199
17. TEO NIE CHING 1081 19. Teo Nie Ching - 903
18. BOO CHENG HAU 961 17. Boo Cheng Hau - 958
19. NGA KOR MING 956 12. Nga Kor Ming - 1075
20. NGEH KOO HAM 809
20. Ngeh Koo Ham - 824

Apa yang  menarik perhatian daripada pemilihan CEC DAP hari ini, kehilangan populariti Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng. Pada pemilihan Disember 2012, Kit menduduki urutan pertama, namun pada hari MP Gelang Patah itu dipintas oleh Liew Chin Tong yang berkedudukan urutan ke-15 pada CEC 2012. Manakala Lim Guan Eng daripada urutan ke-2 ke kedudukan ke-5.

Namun ada menarik, bahawa 5 pemimpin yang digelar sebagai lima harimau dalam DAP yang tidak sehaluan dengan keluarga Lim, yang bertanda merah, masih mengekal kedudukan, walaupun salah seorang dari kumpulan itu Nga kor Ming turun tangga daripada kedudukan ke-12 kepada urutan ke-19. 

Kedudukan Chow kon Yeow meningkat daripada urutan ke-14 pada CEC 2012 kepada kedudukan ke-8 pada hari ini.

Kertas Undi Pemilihan Umno Dilengkapi Ciri-Ciri Keselamatan Khusus

Posted: 29 Sep 2013 05:32 AM PDT

Pemilihan Umno 2013 bulan depan menyaksikan lebih empat juta kertas undi dikeluarkan bagi pemilihan jawatan utama Majlis Tertinggi parti melibatkan Timbalan Pengerusi Tetap, tiga Naib Presiden dan 25 anggota MT.

Setiausaha Kerja Umno Datuk Ab Rauf Yusof berkata kertas undi berkenaan akan diasingkan mengikut jumlah perwakilan bahagian dan dihantar dengan bantuan kawalan Polis Diraja Malaysia ke tempat pemilihan.

"Seterusnya kertas undi itu akan disimpan di Ibu Pejabat Polis Daerah di bahagian masing-masing dan kemudiannya diedarkan untuk pemilihan, jangan risau tentang ketirisan kertas undi," katanya berucap pada sesi post-mortem Simulasi Pemilihan Umno 2013 di Institut Latihan Memperkasa Umno (ILMU) di Janda Baik di Bentong, hari ini.

Beliau berkata kertas undi berlainan warna bagi setiap jawatan itu mempunyai 18 ciri keselamatan dan dilengkapi ciri keselamatan sinaran lampau ungu yang boleh mengesan kertas undi palsu.

Keseluruhannya, kira-kira 14.6 juta kertas undi akan dikeluarkan berdasarkan jumlah perwakilan dan jawatan yang dipertandingkan pada peringkat pusat dan ketiga-tiga sayap serta bahagian di seluruh Semenanjung dan Sabah.

Selain itu, Umno juga menyediakan 2,000 unit mesin pengira kertas undi untuk diagihkan ke setiap bahagian dan 100 peti undi di setiap bahagian, selain 320 bakul untuk proses mengira undi.

Ab Rauf berkata 206 petugas ibu pejabat Umno akan ditugaskan di setiap bahagian bagi membantu proses pengundian dan pengiraan undi.

Katanya Umno akan mencetak buku yang memaparkan gambar calon bertanding peringkat MT selepas 7 Okt, iaitu tarikh senarai muktamad calon dikeluarkan, untuk dibekalkan kepada semua perwakilan.

Bagi memastikan mesyuarat perwakilan dan pemilihan diseragamkan, ibu pejabat Umno akan menyediakan transkrip ucapan Pengerusi Tetap dan teks bacaan doa.

Beliau berkata 35,000 sukarelawan akan terlibat bagi mengendalikan pemilihan Umno yang menggunakan sistem pemilihan baharu, yang pertama kali diadakan, berikutan pindaan perlembagaan pada 2009.

Setakat ini, 33,682 calon akan bertanding dan daripada jumlah itu, 260 calon bertanding di peringkat pusat termasuk MT iaitu 76 calon, Wanita (51), Pemuda (94) dan Puteri (38) manakala selebihnya di peringkat bahagian.

Pemilihan Umno kali ini akan turut menyaksikan 146,000 perwakilan, diberi peluang mengundi melalui mekanisme pengiraan yang mengadaptasi sistem 'Electoral College'.

Mesyuarat perwakilan dan pemilihan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian serta pemilihan Exco sayap pusat diadakan serentak pada 12 Okt.

Mesyuarat perwakilan dan pemilihan di peringkat Bahagian dan MT diadakan serentak pada 19 Okt.

Pemilihan Umno: Anti Transformasi Parti- Sifatkan Mukhirz Acaman Kepada Najib

Posted: 29 Sep 2013 01:08 AM PDT

KALAULAH Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir tidak menawarkan diri bertanding jawatan Naib Presiden Umno, ada kemungkinan gerakan Anti Transformasi dalam parti belum memunculkan diri.

Gerakan Anti Transformasi itu mempergunakan media luar negara, seperti The Economist, untuk membuat teori, kononnya, jika Mukhriz berjaya menduduki kerusi Naib Presiden, maka kedudukan Najib akan terancam.

Pada zaman Tun Abdullah Badawi, majalah antarabangsa berkenaan, melalui berberapa siri terbitannya, menulis berkaitan betapa perlunya transformasi dalam parti tunjang kerjaan BN itu, jika mahu kekal relevan dalam singgahsana politik tanah air. Kini, apabila ada generasi pelapis menyahut cabaran itu, majalah itu bertukar "tune" kononnya tindakan itu merupakan cabaran kepada Najib.

Najib selepas sahaja menjadi Perdana Menteri pada tahun 2009, dan menjadi Presiden Parti pada tahun yang sama, telah melopori transformasi dalam parti. Antara tindakannya adalah mengubah sistem pemilihan parti, dengan memansuhkan sistem kuota pencalonan.

Tujuan perubahan sistem pemilihan itu, adalah untuk membuka seluas-luasnya peluang kepada pemimpin pelapis untuk merebut jawatan dalam parti, dan seterusnya membarisi kepimpinan parti.

Mengapa nama Mukhirz dinamakan sebagai acaman kepada Najib? jika Mukhriz menang dalam pemilihan Oktober ini? Sedangkan selepas PRU-12, pemimpin yang terawal yang mahukan Najib sebagai Presiden Parti dan Perdana Menteri Malaysia datangnya daripada Menteri Besar Kedah itu.

AYT melihat laporan The Economist itu adalah gerakan terselindung daripada mereka-mereka yang anti transformasi dalam parti. Atas sebab apa? sebelum Menteri Besar Kedah menyatakan kesediaannya menawarkan diri bertanding kerusi Naib, tiadapun uar-uar seperti itu.

Cuma, kenyataan penyandang jawatan itu, Datuk Zahid Hamidi, yang mahukan agar Mukhriz meminta padangan daripada Najib, jika beliau mahu bertanding kedudukan Naib. Sebenarnya, kenyataan Zahid itu, menjadi perbincangan berbagai pihak, sejak masa mana, jika seseorang pemimpin parti yang menawarkan diri bertanding, maka perlu mendapat nasihat daripada Presiden.

Jika Presiden diminta pendapat, maka barulah seseorang itu boleh menawarkan diri, ertinya Presdien, tidak netral; sedangkan hakekatnya, Presiden senantiasa kekal netral bagi seluruh lapisan kempimpinan parti, kerana pertandingan dalam parti adalah pertandingan kekeluargaan.

Teori atau 'tuduhan" kononnya, apabila Mukhriz berjaya menang salah satu kedudukan kerusi Naib Presiden, maka menjadi ancaman kepada Perdana Menteri, kerana kononya, para pemimpin yang tidak suka kepada Presdien itu akan bergabung dengan Menteri Besar Kedah itu untuk menjatuhkan kedudukan Presiden. Anggapan seperti ini adalah anggapan yang sungguh nakal, dan cuba mempengaruhi proses TRANSFORMASI parti.

Hakekat perlu diterima, bahawa PEMILIHAN parti kali ini, ada pemilihan yang amat kritikal kepada parti, kerana kemungkinan pemilihan ini adalah pemilihan terakhir sebelum pilihanraya umum ke-14.

Mereka yang anti transformasi parti, menginginkan agar parti GAGAL membariskan pemimpin yang boleh berdepan dengan pembangkang pada PRU-14. Percayalah gerakan anti transformasi parti ini, mempunyai niat tersembunyi dan mempunyai agenda tersenidiri, agar mereka mempunyai modal untuk menghentam dan mempertikai parti terutama pada masa berdepan dengan PRU-14 akan datang.

Menanggapi tulisan majalah luar negara itu, Menteri besar Kedah itu dalam laporan Berita Harian hari ini menegaskan bahawa pandangan tersebut, seperti dibangkitkan dalam laporan majalah The Economist, adalah tidak benar.

"Saya sedar ada usaha untuk cuba bangkitkan persepsi negatif terhadap penyertaan saya dalam pemilihan untuk bertanding jawatan naib presiden Umno.

"Saya tidak kisah dengan teori itu tetapi saya nak tegaskan laporan itu tidak benar sama sekali," katanya yang menambah, beliau sendiri berkempen supaya Najib menjadi presiden Umno sebelum ini.

Majalah antarabangsa itu dalam laporannya menyebut kemenangan anak kepada bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad itu dijangka akan menyebabkan masa depan Najib menjadi malap.

Ia berdasarkan pandangan bahawa golongan yang menentang Najib akan mendampingi Mukhriz – pemimpin yang dianggap sebagai penyambung kepimpinan Mahathir.

Muhkriz yang membangkitkan mengenai prestasi BN di Kedah berkata, beliau berharap agar dinilai berdasarkan sumbangannya.

Krisis LDP: Cadangan Kumpulan Teo Adakan EGM Tidak Sah: VKLiew

Posted: 28 Sep 2013 11:03 PM PDT

VKLiew dan Charlie Pang selepas mesyuarat MT pada Sabtu
CADANGAN Kumpulan Teo Chee Kang fraksi yang berkrisis dengan Kumpulan VKLiew yang bakal diadakan pada 6 Oktober depan, adalah tidak sah menurut satu kenyataan daripada Kumpulan Liew, sepertimana diemilkan kepada AYT. 

Antara sebab mengapa cadangan atau permintaan itu tidak sah, atas sebab kumpulan itu sudah tidak memenuhi Klausa 17(b) (iii) Subklausa (c) yang mana sebab-sebab mesti diberikan secara bertulis kepada Setiausaha Agung dan diperlukan sekurang-kurangnya 30 hari notis tentang tarikh dan masa mensyuarat serta agenda perbincangan.

Selain itu, menurut kenyataan itu, senarai perwakilan yang kononnya berjumlah 496 daripada 19 bahagian, adalah senarai yang meragukan, malah ada diantara perwakilan yang tersenari telah melaporkan kepada pihak polis, bahawa tandatangan mereka dipalsukan.

Pada Mesyuarat Tertinggi yang dipepengerusikan Liew yang berlangsung semalam, turut menerima beberapa akuan bersumpah daripada senarai perwakilan yang seperti yang terdapat pada rekuisisi kumpulan Teo, bahawa tandatangan mereka pada senarai itu adalah palsu.

Krisis dalaman LDP yang bermula pada 27 ogos lalu, timbul apabila Kumpulan Teo dimana pemimpin dibelakangnya adalah Datuk Chin Su Phin, ketika mana sebagai Timbalan Presiden, tidak menghormati keputusan Majlis Tertinggi parti yang diadakan pada 9 Jun 2013, dimana salah satu resolusi adalah tidak mempertandingkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden.

Ekoran daripada tindakan kumpulan Teo itu, maka pada 27 Ogos Setiausaha Agung parti itu, iaitu Teo sendiri telah dilucutkan jawatan. Dalam pelembagaan parti, kuasa melantik setiausaha agung adalah atas budibicara dan kuasa Presiden.

Mesyuarat Majlis Presiden LDP pada 31 Ogos, selain bersetuju dengan tindakan VKLiew melucutkan jawata Teo, pada mesyuarat itu diputuskan untuk menggantung Datuk Chin Su Phin sebagai Timbalan Presiden.

Mesyuarat MT Fraksi Liew yang bermasyuarat semalam, sebulat suara menyatakan bahawa iklan pada 25 dan 26 September melalui surat khabar tempatan, kononnya ada Persidangan Agun Khas (EGM) parti yang bertempat di Dewan Kian Kok Kota Kinbalau pada 2 Oktober adalah bukan anjuran Parti LDP, melainkan anjuran mereka yang sebenarnya tiada hak lagi bercakap urusan parti.

Berasaskan krisis yang berlarutan antara fraksi Liew dan Teo, besar kemungkin parti komponen BN Sabah itu, akan mengalami pembatalan oleh ROS, seperti mana belaku pada komponen BN di Sarawak PBDS dan SNAP. Atau kah akan bakal mucul parti baru, akibat bepecahnya parti itu.

AYT melihat, krisis LDP yang pada mulanya hanya krisis kepentingan kepimpinan, kini sudah menjadi krisis yang boleh menganggu gugat kekuatan BN Sabah.

Kumpulan Teo yang ditulang belakangi Chin Su Phin, mempunyai sejarah sebagai pemimpin LDP yang secara terang-terangan tidak dapat menerima kepimpinan Musa Aman. Sedangkan Musa adalah pemimpin utama BN Sabah yang telah berjaya membawa kejayaan BN selama tiga penggal pilihanraya.

Kenyataan Chin yang menolak kepimpinan Musa, bukan sahaja mengores hati Ketua Menteri Sabah itu, malah ahli dan penyokong Umno, atas sebab Musa adalah Pengerusi Perhubungan Umno Sabah.

AYT masih kelabu, bagai mana menyelesaikan krisis kepimpinan parti itu, apa kah sudah sampai masanya kepimpinan tertinggi BN perlu masuk campur?

Sebagai  catatan pada PRU-13 lalu, LDP bertanding 4 kawasan DUN dan satu Parlimen. Tiga kerusi DUN dimenangi- iaitu Dun Merotai (melalui Datuk Pang Yuk Ming- kini Pemangku Timbalan Presiden Fraksi Liew); Dun Karamunting (melalui Charlie Pang- Kini bendahari Agung Parti Fraksi Liew); Dun Tanjung Kapor (melalui Datuk Teo Chee Kang- Kini fraksi Teo dan Chin). Sementara VKLiew gagal mempertahan kerusi Parlimen Sandakan dan kalah kepada calon DAP. Sementara kawasan baru parti itu DUN Likas, parti gagal merebutnya daripada DAP.

Pemilihan Umno: Sebenarnya Tiada kuota Untuk Negeri-Negeri: Salleh

Posted: 28 Sep 2013 09:54 PM PDT

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Tun Said berkata, tidak ada kuota bagi mana-mana pemimpin atau negeri untuk menduduki jawatan naib presiden dan majlis tertinggi pada pemilihan parti kali ini.

Menurutnya, semua pemimpin layak bertanding dan anggota parti bebas membuat pilihan berdasarkan pertimbangan mereka demi kelangsungan perjuangan.

Beliau berkata, pertandingan yang berlaku pada pemilihan kali ini adalah seiring dengan semangat pindaan perlembagaan parti yang memberi kebebasan dan peluang anggota parti membuat pilihan secara demokratik dan terbuka.

"Oleh itu, tidak timbul soal kuota atau hak bagi mana-mana pemimpin atau negeri kerana yang perlu difikirkan dan diutamakan adalah soal kepentingan nasional," katanya ketika ditemui selepas meraikan pemimpin Umno dari Semenanjung pada jamuan malam di sini malam Sabtu.

Salleh yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah diminta mengulas kenyataan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman baru-baru ini, yang menyifatkan pertandingan dalam pemilihan kali ini harus dianggap atas semangat kekeluargaan.

Sambil menyatakan pemimpin yang bertanding jawatan naib presiden dan majlis tertinggi terdiri daripada kawan-kawan dan sahabat seperjuangan, Salleh optimis bahawa anggota Umno cukup matang dan bijak membuat pilihan tanpa dipengaruhi sentimen kenegerian mahupun keperibadian. - BERNAMA

tun faisal dot com

Posted: 29 Sep 2013 01:16 PM PDT

tun faisal dot com


#PemilihanUMNO - Siapa yg kita pilih, siapa yg kita harapkan & untuk apa? @NajibRazak @HishammuddinH2O

Posted: 29 Sep 2013 10:44 AM PDT


Embedded image permalink

Dalam satu ucapan Ketua Menteri Melaka, Datuk Wira Idris Haron menyifatkan keadaan kerajaan sebelum PRU13 adalah ibarat menjaga ibu yang mengandung, banyak pantang larangnya, banyak tak boleh dari yang boleh, banyak berhati-hati dan tidak boleh cuai. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein diamanahkan menjaga negara dalam keadaan yang banyak pantang larang. Tidak sama keadaannya bila selepas PRU13, keadaannya ibarat ibu yang dah habis tempoh berpantang. Walaupun menjadi mangsa kritikan dan serangan, namun Datuk Seri Hishammuddin tidak pernah memberi alasan dan menyalahkan rakan-rakan di dalam Jemaah Menteri. Sebaliknya, beliau menerima serangan-serangan ini dengan redha dan terus mempertahankan agenda Transformasi Politik Presiden UMNO dan Perdana Menteri.



Kebalkan kuasa politik Pribumi
(K) TAN SRI ABDULLAH AHMAD
Oleh: Tan Sri Abdullah Ahmad
Tarikh: September 29, 2013

Dalam politik, satu minggu pun lama maka meramalkan perkembangan politik, landskap siasah Melayu Islam jangka panjang, berpintal-pintal (tortuous), berbahaya; tidak bijak. Meski pun begitu saya cuba jadi seorang penilik Pakatan Baru dalam politik negara.

Lima puluh enam tahun semenjak merdeka, berbagai transformasi telah berlangsung. Ada yang baik seperti pendidikan tinggi bagi Melayu Islam dan Peribumi dan pembentukan Kelas Menengah dan Profesional Melayu Islam dan Peribumi. 

Keburukannya pula pembasmian tulisan jawi, politik pakatan yang merugikan Melayu Islam; keruntuhan akhlak dan moral serta rasuah.

Apa pun tiada boleh dinafikan tegas Speaking: "the Malays and Peribumi have changed beyond recognition. Their earnings shot up after the New Economic Policy (NEP) was implemented, both in absolute terms, and relative to the non-Malays."

Satu hakikat Melayu Islam dan Peribumi telah mencapai kemajuan walaupun masih banyak lagi isu menanti penyelesaian bagi menjamin kuasa mereka berterusan tanpa diungkit dan dicabar lagi. Mampukah kepimpinan Melayu Islam pasca Najib Tun Razak mempertahan dan melambungkan terlebih tinggi lagi serta 'mengentrenchkan' kuasa ini yakni memperkukuhkannya lagi?

Zaman gelap rakyat kulit hitam Amerika Syarikat beransur hilang mulai perjuangan Martin Luther King dan dengan kehadiran Barack Obama sebagai Presiden AS tetapi perjalanan mereka mengejar dan mencapai 'life, liberty and the pursuit of happiness' sebenar masih jauh, bukan senang dan tidak akan tamat. Begitulah juga dengan perjuangan Melayu Islam dan Peribumi dalam negara mereka yang tunggal ini.

Saya yakin kemajuan Melayu Islam dan Peribumi lebih deras kalau mereka pintar memilih pemimpin yang berwibawa, bermoral, amanah, berpengetahuan, bervisi, mempunyai potensi serta credentials mereka sebagai Melayu Islam dan Peribumi  diperakui. Paling ramai mereka yang mempunyai tauliah ini berada dalam Umno, ada juga dalam Pas dan PKR.

Pas mahu hanya ulama memegang jawatan tinggi kerana selayang pandang Pas rugi dalam Pakatan. Ini boleh dipertikaikan, adakah ini fact atau fiction? Apa pun PKR dan DAP terutamanya, meraih lebih keuntungan dalam PRU13. Saya setuju dengan keputusan multaqa Pas. Mana bisa parti Islam 'diko-pimpin' oleh ulama dan 'sekularis'.  'Sekularis Pas' harus berhijrah ke PKR dan DAP!

Umno sibuk berkempen memilih bakal pengganti Najib Tun Razak dan Muhyiddin Yassin.  Sungguh seronok mereka, tiada bosan berpesta; kenyanglah mereka yang bernasib baik jadi perwakilan. Yang tidak dipilih perwakilan dapat kuah, majoriti menghidu bau masakan saja.

Enam pemimpin Umno berhasrat menjadi bakal perdana menteri, timbalan perdana menteri, menteri kanan (kalau Umno menang PRU14) atau jika Najib merombak Kabinetnya awal tahun depan. Ahmad Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein, Mohd Shafie Apdal, Mohd Isa Samad, Mohd Ali Rustam dan Mukhriz Mahathir.

Perwakilan yang bestari akan memilih kombinasi orang muda (Hishammuddin, Mukhriz) dengan orang tua, (Zahid, Shafie, Isa dan Ali); yang adil dan bervisi mengambil kira geografi dan negeri kubu Umno. Saya kenal semua calon naib presiden ini. Kalau saya wakil saya akan ambil kira umur, peluang dan potensi mereka pasca Najib dan Muhyiddin.

Keenam-enam pemimpin Umno sudah teruji tetapi terpenting siapa antara mereka yang biasa menjadi bakal pengganti Najib dan Muhyiddin, berwibawa menghadapi kepimpinan muda Pas dan PKR pasca Abdul Hadi Awang dan Anwar Ibrahim?

Siapa selain daripada enam orang ini yang Melayu Islam dan Peribumi boleh harap memperjuangkan tanpa takut, segan dan malu agenda Melayu Islam dan Peribumi? Yakni memperkasakan kuasa politik mereka tanpa luntur dan Melayu Islam dan Peribumi tidak akan lenyap di muka bumi tertunggal ini?

Bolehkah mereka (Melayu, Peribumi) bergantung kepada pemimpin pelapis Umno – Khairy Jamaluddin, Abdul Rahman Dahlan, Sharifuddin Abdullah, Dr Abdul Latiff Ahmad, Razali Ibrahim, Jazlan Mohamed antaranya? Adakah mereka ini mempunyai sifat 'keperibadian jati Melayu Islam' yang ahli Umno dan Melayu Islam boleh bergantung dalam Politik Baru yang akan mendominasi landskap politik negara antara sekarang dan PRU14 dan melewati PRU14?

Suasana politik dalaman Umno kini, suka-duka, tidak menggalakkan muda-mudi mendekatinya. Umno harus bina suasana baru; yang dapat memujuk atau menarik generasi baru Melayu Islam dan Peribumi yang mahu menyertainya. Belajarlah daripada Tun Razak yang mengundang muda-mudi Melayu Islam berbakat menyertai Umno dan memberi mereka pula kepercayaan.

Ramai antara mereka menjadi pemimpin yang berkaliber dan tahan diuji. Umno tetap berubah siapa pun memimpinnya. Persoalan terbesar adakah kepimpinan itu akan membawa Umno ke tahap yang lebih tinggi lagi atau salah hitung kecundang dalam PRU14.

Itu tidak harus berlaku (tewas PRU14) kerana jumlah bilangan pengundi Melayu Islam dan Peribumi makin meningkat. Dijangka populasi Melayu, Peribumi mencecah 75% dalam masa dua dekad lagi. Masa depan Umno bergantung pada Melayu Islam seperti semenjak parti itu ditubuh pada tahun 1946.

Kalau Umno terus menghargai dan berbudi pada mereka – Melayu Islam dan Peribumi sekurang-kurangnya tidak akan lari dari Umno up to PRU14. Dalam PRU13, Umno memenangi 88 kerusi Parlimen (bertambah) dari jumlah kerusi BN sebanyak 133 itu. Pas 21, DAP 38 dan PKR 30. Hanya 16% pengundi Cina menyokong BN. "Hear, hear, hear – dengar, dengar, dengar".

Tak payahlah suluh lagi apa yang amat terang. Saya teka sokongan Cina akan terus merosot kecuali orang Melayu Islam dan Peribumi menyerah kuasa mereka kepada mereka (Cina).

Melayu Islam dan Peribumi hanya akan hilang kuasa kalau muda-mudi Melayu Islam dan Peribumi terus menjauhi dari Umno. Terpulanglah bagi Umno meyakini mereka bahawa integriti dan kredibiliti Umno dan pemimpinnya di semua peringkat sedang berubah. 

Tabie menyalah guna kuasa, sifat bongkak, sombong dan sukar dijumpai dan mempunyai gaya hidup yang gemar dan gembira menunjuk-nunjuk serta kemerosotan moral (decadence) juga makin berkurangan. Hanya Melayu Islam dan Peribumi boleh meruntuhkan kerajaan yang ada.


THE FLYING KICK

Posted: 29 Sep 2013 01:15 PM PDT

Kata Pakteh...!!

Posted: 29 Sep 2013 01:04 PM PDT

Kata Pakteh...!!


Hot D' Sik..!! Apa dah jadi?

Posted: 28 Sep 2013 05:18 PM PDT

Kawan-kawan blogger dan facebooker bertanya kepada Pakteh....Apa dah jadi?
Bukan tajuk lagu SM Salim tapi.....apa dah jadi dengan orang Sik?

Sejarah politik Sik sebusuk mana pun sepak terajangnya, diulit secara lembut dan penuh berhemah. Sejarah membuktikan Dato' Dr Wan Azmi Ariffin membentangkan permaidani merah untuk Allahyarham Tan Sri Dr. Hamid Othman. Sejarah juga melakarkan betapa Jawatan Ketua Pemuda sebelum ini ditandingi secara kekeluargaan tanpa perlu meletopkan isu keseantero bumi Malaysia. Sdr. Hamlan Din, Sdr Shafarudin Ts Hanapiah, YB Datuk Tajudin Abdullah dan terkini YB Mahadzir Abd Hamid. Mereka ada yang melalui pahit getir ditandingi tetapi tidak pernah orang luar mempertikaikan urusan Pemuda Sik.

Tindakan Sdr Hasri, calon Ketua Pemuda mempertikaikan sedikit maklumat dalam profile blog Sdr Akram Syah Ts Sanusi mengundang komentar banyak pihak. Pakteh pada awalnya menilai tindakan itu sebagai tanggungjawab beliau sebagai Presiden MAYC Malaysia. Namun apabila menilai kembali komen dan pandangan kawan-kawan yang menghubungi Pakteh, mungkin tujuan sebenar adalah berbeza. 

Pakteh secara mutlak menolak KJ buat masa ini. Tindakan saudara Hasri menjadikan dirinya seakrab mungkin dengan KJ memudahkan Pakteh untuk membuat pilihan semasa mengundi nanti. 

Soal Akram menipu atau tidak, sebolehnya diselesaikan dengan cara yang amat mudah tanpa perlu membesarkan sehingga kpd beberapa laporan polis. Akhirnya.....orang menilai Sdr Hasri sekadar dihantar oleh KJ ke Bahagian Sik untuk menguatkan kedudukan beliau. 

p/s: Sdr Hasri dan Sdr Det adalah kawan Pakteh. Jangan menilai tulisan ini sebagai membakar jambatan tetapi sebagai nasihat seorang kawan yang menulis untuk kebaikan diri dan parti. 

Rajahmas

Posted: 29 Sep 2013 11:18 AM PDT

Rajahmas


cheer up

Posted: 29 Sep 2013 07:17 AM PDT

PEJUANG BANGSA

Posted: 29 Sep 2013 11:17 AM PDT

PEJUANG BANGSA


MUHKRIZ ANCAMAN KEPADA NAJIB , LEBIH BAIK LUPAKAN SAJA ...

Posted: 29 Sep 2013 06:10 AM PDT



Tak habis-habis pihak asing cuba nak lagakan Najib & Tun Mahathir . Kali ini mereka petik nama anaknya Muhkriz kononnya menjadi ancaman kepada PM .

 Lebih baik lupakan saja benda bodoh ini kerana hubungan  antara   2 pemimpin Melayu tiada masalah pun.


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyangkal laporan The Economist bahawa anaknya, Datuk Mukhriz akan menjadi ancaman kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekiranya beliau menang dalam perebutan jawatan Naib Presiden UMNO kelak. 

Dr Mahathir berkata, majalah kewangan yang berpejabat di London, United Kingdom itu tidak boleh memikirkan sebarang perkara baik untuk ditulis terhadap sesiapapun. 


"Di Malaysia, kita (anggota politik) tidak mengamalkan budaya jahat itu.. iaitu menyingkirkan sesiapa," katanya secara ringkas kepada pemberita selepas menghadiri Hari Terbuka Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini, hari ini. 


The Economist, dilaporkan berkata jika Mukhriz yang juga menteri besar Kedah menang, beliau akan diajak oleh kumpulan anti-Najib sebagai proksi bapanya dan kemudiannya seorang perdana menteri yang lemah boleh digulingkan melalui satu gerakan dalaman. 

Ditanya mengenai pandangan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dalam satu ceramah baru-baru ini bahawa kerajaan perlu menyemak semula perjanjian dengan Sabah dan Sarawak dalam memastikan kepentingan dua negeri itu dilindungi selepas membantu pembentukan Malaysia beliau berkata: "Kerajaan telah menguruskan perkara itu." 

Bagaimanapun, Dr Mahathir enggan mengulas lanjut mengenainya. 

KARPAL WILCHA RAYU DI BERI PELUANG PIMPIN DAP UNTUK TAWAN PUTRAJAYA PRU14

Posted: 29 Sep 2013 05:34 AM PDT




Pengerusi DAP Karpal Singh berkata belau berharap agar pemimpin parti tersebut, yang kini semakin tua, akan berpeluang untuk mentadbir kerajaan persekutuan.


Dalam ucapannya di Kongres Khas DAP hari ini, beliau berkata Pakatan Rakyat perlu menang dalam pilihan raya umum akan datang.

"Kita mesti (menang), kerana para pemimpin semakin tua. Kami perlu diberikan peluang sebelum kami bersara, dan bila saya kata 'kami', saya turut sertakan Lim Kit Siang...

"Kita ada orang muda. Saya nampak sangat sedikit orang tua sekarang. Apa yang kita ada, mungkin kamilah pahlawan yang terakhir.


"Orang muda perlu ambil alih dari kami, itu proses semulajadi. Daripada apa yang saya lihat hari ini, pemimpin muda ini adalah orang yang akan mewarisi pentadbiran seterusnya di negara ini," katanya kepada para perwakilan.

Karpal dan Lim kedua-duanya kini berusia lebih 70 tahun.




** Ada hati lagi 2 ekor orang tua nak kuasa ...tak cukup lagi ka duit depa sapu sepanjang jadi YB sejak dulu sehingga Perdana Menteri pun dah bertukar. 



bumiyang

Posted: 29 Sep 2013 03:25 AM PDT

bumiyang


Gagal Capai Matlamat!!! Akar Umbi Pas Setuju Supaya Tahaluf Siyasi PR Dikaji Semula???

Posted: 28 Sep 2013 11:25 PM PDT

Pakatan Rakyaat Utamakan Chin Peng Berbanding Ustaz Azizan???

Posted: 28 Sep 2013 06:00 PM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 29 Sep 2013 01:20 AM PDT

Taipingmali (tm)


Punca mengapa Dap dan Pkr tak ziarah kematian Dr Azizan

Posted: 28 Sep 2013 04:42 PM PDT

6
Oleh : RPM [Pena Minang]

Ramai yang tak tahu, namun sejak beliau memegang tampuk kerusi MB Kedah, Azizan merupakan seorang MB PAS Kedah yang berpewatakkan cukup berbeza berbanding MB-MB dan Ketua Menteri Pakatan yang lain. Dia adalah satu-satunya MB Pakatan yang berani mengkritik kepimpinan pakatan sendiri tanpa merisaukan kedudukan kuasa politiknya dalam parti dan pakatan. Antara tindakan yang cukup dikenang adalah apabila dia secara terang-terang menolak Buku Jinggay sebagai panduan dalam memaju dan menguruskan negeri Kedah.

Selain itu juga Azizan yang juga merupakan seorang pensyarah di UKM satu ketika dahulu tidak memandang Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) tidak perlu dimansuhkan kerana ianya dapat mendisiplin pelajar. Secara tidak langsung ini bertentangan dengan '[persetujuan bersama' di antara pemimpin PAS-DAP-PKR.

Malah tindakan Azizan yang pernah mengalungkan 'medal' kepada bekas perdana menteri, Tun Dr. Mahathir dalam satu majlis penghargaan juga menimbulkan kritikan daripada pihak-pihak di dalam PAS. Azizan sememangnya tidak disenangi oleh kepimpinan PAS terutama mangkuk-mangkuk hayun pro-Anwar ekoran sikap Azizan yang suka berbaik sangka dan mudah diajak berbincang dengan kepimpinan UMNO.

Kekalahan Pakatan Kedah kepada Barisan Nasional meluapkan lagi kemarahan geng barua Anwar di dalam PAS. Malah ada yang menganggap punca kekalahan PAS Kedah kepada BN adalah disebabkan kelemahan Azizan dalam pentadbiran negeri Kedah. Sedangkan sekiranya PAS ini adalah kelompok mereka yang beriman, mereka seharusnya mengetahui bahawa punca kekalahan Azizan bukan disebabkan kekuatan BN, sebaliknya ianya ketentuan ALLAH.

Maki hamun, cercaan dilemparkan kepada Ustaz Azizan tatkala dia terdampar di Hospital. Ini dapat dibaca melalui tulisan Setiausaha Politik Azizan Razak di sini. Selain itu juga 'pendedahan tabiat sebenar orang PAS' oleh Setpol Azizan ini juga menyebabkan beliau di cerca dan dihina kerana 'mendedahkan kelemahan dan keaiban jemaah sendiri' kepada orang ramai.

Natijahnya... Inilah perjuangan PAS. Bukan berjuang kerana ISLAM. Bukan berjuang kerana Tauhid. Sebaliknya kerana mahu berkuasa. Jika dahulu PAS menolak SYIAH. Namun demi undi, hari ini PAS menerima Syiah.

Makluman tambahan : Azizan Razak adalah antara individu yang paling keras menentang Syiah di Kedah.
Rujukan di sini :
http://www.malaysiakini.com/news/187755
http://dukeofumno.blogspot.com/2013/06/paling-panasss-jentera-pas-nak-ludah.html
http://sanusisetpol.blogspot.com/2013/05/aku-menemani-ustaz-azizan-di-kmc.html
http://darulehsantoday.blogspot.com/2012/07/kedah-negeri-pertama-tolak-buku-jingga.html
http://detikperubahan.com/2012/02/02/tindakan-azizan-bukti-pemimpin-pembangkang-tolak-buku-jingga/
http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WlbpJh
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.