Sabtu, 3 Ogos 2013

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


Suara Sri Andalas

Posted: 02 Aug 2013 11:29 PM PDT

Suara Sri Andalas


Selangor Mahu Bantu Pusat Turunkan Kadar Jenayah

Posted: 02 Aug 2013 11:00 PM PDT

Kerajaan Negeri memandang berat peningkatan kes jenayah melibatkan senjata api yang semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini.

Walaupun tanggungjawab menjaga keselamatan awam adalah di bawah bidang kuasa kerajaan Pusat, namun kerajaan Selangor bersedia untuk menyumbang  sebanyak yang boleh bagi memastikan keselamatan orang awam lebih terjamin ketika berada di tempat-tempat awam.

MBKerajaan Selangor sejak beberapa tahun lalu telah memohon kebenaran daripada Polis Diraja Malaysia  (PDRM) untuk menjadikan pasukan penguatkuasa pihak berkuasa tempatan sebagai polis bantuan.

Walaubagaimanapun, permohonan kerajaan Selangor tidak mendapat reaksi yang diharapkan daripada PDRM.

Baru-baru ini, PDRM hanya meluluskan permohonan membenarkan 20 penguatkuasa Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sebagai polis bantuan  tetapi kebenaran ini tidak memberi sebarang makna kerana kuasa polis bantuan ini sangat terhad kepada satu tugas sahaja iaitu mengawal bangunan MBPJ.

Justeru, kerajaan Selangor akan memohon sekali lagi kepada PDRM dan Kementerian Dalam Negeri sebagai usaha kita mengadakan kerjasama dengan pihak berkuasa membanteras jenayah termasuk kes melibatkan senjata api.

Kita harap Kementerian Dalam Negeri dan PDRM lebih mengutamakan keselamatan awam dalam membuat pertimbangan terhadap permohonan ini. Justeru, kita bersedia mengadakan perbincangan bersama Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negera bagi mencapai kata sepakat dalam perkara ini.

Kerajaan Negeri dari semasa ke semasa menawarkan kesanggupan membiayai kewangan dan tenaga kerja dan kita amat berharap akan menerima maklum balas positif daripada PDRM.

Kerajaan Selangor komited meneruskan pentadbiran yang bersih dan telus di samping mengutamakan keselamatan rakyat agar dapat menjalani kehidupan seharian yang lebih selamat dan terjamin.
 
Tan Sri Khalid Ibrahim
Menteri Besar Selangor

MBSA Edar 370 Topi Keledar Percuma

Posted: 02 Aug 2013 10:30 PM PDT

SHAH ALAM, 3 OGOS : Dalam usaha mendidik masyarakat terutamanya penunggang motosikal supaya berhati-hati dan mementingkan keselamatan khususnya menjelang Aidilfitri, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) mengambil inisiatif dengan mengedarkan 370 topi keledar secara percuma.

Pengedaran topi keledar itu adalah bersempena Kempen Selamat Pulang ke Kampung anjuran MBSA dengan kerjasama Jabatan Keselamatan Jalanraya Selangor (JKJR), Sirim QAS International Sdn Bhd dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan berkata, kempen kali ketiga itu bertujuan memupuk kesedaran kepada penunggang motosikal supaya menggunakan topi keledar yang disahkan selamat mengikut piawaian yang ditetapkan.

Menurutnya, kempen ini mensasarkan pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam dan Swasta, pekerja industri dan orang perseorangan.

"Melalui kempen ini, topi keledar akan diedarkan kepada orang ramai dengan menggunakan konsep pertukaran topi keledar lama yang tidak lagi menepati spesifikasi keselamatan kepada yang baru.

"Kempen ini mendapat sambutan yang sangat baik daripada orang ramai dan diharapkan orang ramai sentiasa berhati-hati semasa berada di jalan raya," katanya dalam sidang media selepas melancarkan kempen itu di perhentian bas Jalan Persiaran Kayangan, Seksyen 7, di sini.

Katanya, kempen ini akan terus diperkasakan di masa akan datang melalui kerjasama dengan agensi dan badan bukan kerajaan (NGO).

Selain pengedaran topi keledar, Mohd Jaafar turut menyerahkan 500 pek bubur lambuk kepada penunggang motosikal dan orang ramai.

Selangor Tubuh Jawatankuasa Khas Bantu Pertingkat Kualiti Pengangkutan Awam

Posted: 02 Aug 2013 02:00 AM PDT

KLANG 2 OGOS : Kerajaan Negeri akan menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi membantu meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam di negara ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, usaha ini perlu dilakukan bagi membendung kadar peningkatan kenderaan persendirian di jalan raya, seterusnya mengurangkan kadar kemalangan di negara ini.

Menurut Abdul Khalid, jawatankuasa yang bakal ditubuhkan ini akan diketuai oleh beliau dan dianggotai oleh barisan Exco negeri dan Unit Perancang Bandar dan Desa Selangor.

"Kerajaan Negeri akan cuba menubuhkan satu jawatankuasa mengenalpasti bagaimana pengangkutan awam dapat dipertingkatkan.
 

"Dengan cara itu kita dapat mengurangkan jumlah penggunaan pengangkutan persendirian dan pemilikan kereta dan motosikal persendirian yang akan menyebabkan begitu banyak kenderaan di jalan raya dan terdapat keadaan yang penuh sesak dan mengakibatkan kemalangan berlaku," katanya.

Abdul Khalid berkata demikian dalam sidang media selepas melancarkan Kempen Keselamatan Jalan Raya Sempena Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2013 Peringkat Negeri Selangor di Plaza Tol Sungai Rasau di sini hari ini.

Pada majlis itu, Abdul Khalid mengedarkan 30 buah topi keledar kepada penunggang motosikal serta memberikan 'Goodies Bag' kepada pemandu kenderaan di sepanjang plaza tol berkenaan.

Dalam perkembangan sama, beliau turut berpesan kepada semua pengguna jalan raya supaya berhati-hati di sepanjang perjalanan pulang ke destinasi.

Sumber: Selangorku

PKR : Polis Cegah Jenayah, Bukan Jaga Politik

Posted: 02 Aug 2013 01:30 AM PDT

SHAH ALAM 2 OGOS : Malaysia tidak memerlukan undang-undang 'penahanan untuk pencegahan' seperti Ordinan Darurat (EO) dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam usaha memerangi jenayah kerana ian terdedah kepada penyalahgunaan akta oleh kerajaan.

PKR turut mempertikaikan kononnya sebahagian besar aktiviti jenayah melibatkan keganasan yang menular akhir-akhir ini dilakukan oleh tahanan yang dibebaskan selepas pemansuhan EO.

Menurut Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad, hujah yang dibangkitkan pihak-pihak yang ingin mengembalikan akta-akta tersebut tidak disertakan bukti kukuh dan jelas yang mengaitkan pemansuhan EO dan ISA kepada peningkatan kadar jenayah yang makin meningkat.

"Tanpa bukti kukuh, hujah pihak-pihak yang ingin memperkenalkan balik EO dan ISA itu adalah hanya pandangan semata-mata.

"Kami juga ingin mempersoalkan, mengapa anasir-anasir jenayah ini tidak boleh ditahan dan didakwa mengikut ketetapan undang-undang yang sedia ada?

"Mengapa pihak berkuasa berpendapat bahawa hanya penahanan tanpa perbicaraan – yang biasanya hanya digunakan pada zaman darurat – boleh menangani jenayah ganas dan apakah yang menghalang pihak berkuasa daripada bertindak terhadap jenayah dan penjenayah mengikut ketetapan undang-undang yang sedia ada?," soal Nik Nazmi dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau yang juga Adun Seri Setia berkata, seharusnya kerajaan memperbanyakkan lagi senarai anggota polis yang mana sumber dan masa mereka didedikasikan terhadap pencegahan jenayah dan bukannya terhadap dakwaan selektif berunsurkan politik.

"Malaysia tidak lagi memerlukan undang-undang yang menzalimi dan memecah belahkan masyarakat kerana undang-undang sedemikian pernah dan boleh disalahgunakan oleh kerajaan untuk tujuan politik.

"Adalah amat penting untuk rakyat Malaysia menyedari bahawa kadar jenayah kini yang semakin menular, tidak boleh dijadikan suatu alasan untuk mengugat hak asasi rakyat dan adalah amat perlu bagi semua rakyat Malaysia untuk bersatu-padu mendesak kerajaan untuk menjaga keselamatan dan membela kebebasan rakyat," ujarnya lagi.

Dalam pada itu, beliau turut mempersoalkan tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memperkenalkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) (SOSMA) selepas memansuhkan EO dan ISA kononnya sebagai sebahagian daripada usaha transformasinya selain pernah mengumumkan hasrat memansuhkan Akta Hasutan; namun pendakwaan di bawah akta tersebut terus meningkat.

Sumber: Selangorku

Tembak, Bunuh: Purata 2 Kes Seminggu - KPRU

Posted: 02 Aug 2013 01:00 AM PDT

KUALA LUMPUR: Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) yang membuat kajian berhubung kadar kes tembak-bunuh mendapati purata sejumlah dua kes berlaku setiap minggu sepanjang 7 bulan tahun ini.

Kajian yang dibuat itu mengutip kes bermula Januari hingga Julai tahun ini.

Berikut antara kes yang direkodkan dengan perkiraan "anggaran konservatif minimum berdasarkan liputan berita".


31/7/13 [Parit Buntar]

Seorang lelaki, N. Jeevandran, 26, yang dikehendaki polis kerana mempunyai empat rekod jenayah lampau mati ditembak di persimpangan Jalan Permai Utama berhampiran Pejabat Pendidikan Daerah mangsa dari Taman Seri Semarak di sini ditembak dari jarak dekat oleh suspek yang kemudian melarikan diri.


29/7/13 [Bukit Mertajam]

G Santhanasamy, 30, berasal dari Kulim, Kedah, cedera di betis ditembak di persimpangan lampu isyarat Jalan Mengkuang.,


29/7/13 [Kuala Lumpur]

Pengasas Arab-Malaysian Development Bank, Hussain Ahmad Najadi, 75, ditembak mati di kawasan letak kereta di Lorong Ceylon, Kuala Lumpur hari ini sementara isterinya cedera terkena tembakan. Beliau berjalan menuju ke keretanya bersama isteri apabila seorang yang bersenjata menuju ke arahnya dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah belakang menyebabkannya terbunuh di tempat kejadian .


29/7/13 [Ipoh]


Jasrafveenderjeet Singh, 25, mati di akibat terkena tembakan di leher, manakala dua lagi mangsa yang berusia 55 dan 28 tahun cedera dan mendapat rawatan lanjut di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB). Difahamkan mangsa-mangsa sedang minum di restoran dekat Kampung Simee bersama kawan dan dua lelaki bertindak melepaskan beberapa das tembakan ke arah mereka.,


27/7/13 [Jempol]

Pengerusi badan pemantau jenayah, Mywatch Sri Sanjeevan Ramakrishan dilaporkan dalam keadaan kritikal akibat ditembak dekat Bahau, Negeri Sembilan.Mangsa dipercayai ditembak dibahagian rusuk dilakukan oleh dua lelaki kaum India ketika sedang memandu kereta jenis BMW berwarna kelabu. Mangsa kini sedang dirawat di Hospital Jempol dan akan dipindahkan ke Hospital Besar Kuala Pilah.,


26/7/13 [Temerloh]

Seorang pemandu lori Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Temerloh cedera di lengan selepas ditembak ketika dalam perjalanan ke Jerantut, Mangsa dihantar ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas) untuk dirawat.


24/7/13 [Kluang]

Seorang lelaki berusia 46 tahun cedera parah setelah ditembak yang terkena di bahagian badannya dalam kejadian di kawasan tempat letak kereta Taman Rekreasi Gunung Lambak.Kejadian itu berlaku apabila mangsa yang baru selesai berjoging didatangi suspek ketika dia sedang menaiki keretanya.
Bagaimanapun cubaan membunuhnya gagal apabila mangsa berjaya memecut keretanya kira-kira tiga kilometer sebelum mendapatkan rawatan kecemasan di Hospital Enche' Besar Hajjah Kalsom Kluang.


19/7/13 [Semanggol]

Seorang lelaki ditemui mati dipercayai ditembak dalam kejadian bunuh di Jalan Gula, Simpat Empat Semanggol. Nombor plat kenderaan dinaiki mangsa dilaporkan hilang di Puchong, Kuala Lumpur pada bulan Julai tahun lalu.,


18/7/13 [Kulim]

Seorang guru mati terkena sekurang-kurangnya enam das tembakan dilepaskan dua lelaki yang menaiki motosikal menghampiri kenderaannya ketika berhenti di lampu isyarat simpang empat Jalan Keladi.,


15/7/13 [Kampar]

Dua beranak parah ditembak ketika sedang berehat selepas berbuka puasa dalam satu kejadian samun bersenjata di Taman Sejahtera, mangsa berusia 51 tahun bersama anak lelakinya, 13 tahun, cedera selepas terkena tembakan yang dilepaskan salah seorang daripada dua perompak yang memecah masuk kediaman mereka.
Mangsa mengalami cedera diperut sementara anaknya mengalami kecedraan di paha sebelah kanan apabila peluru yang mengenai bapanya tembus sebelum mengenainya yang ketika itu berada di belakang mangsa.


12/7/13 [Pulau Pinang]


Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun menjadi mangsa selepas ditembak seorang lelaki ketika dia menemani bapanya berjumpa rakan di bawah pangsapuri berkenaan malam kelmarin. Akibat kejadian itu, kanak-kanak berkenaan mengalami kecederaan parah di bahagian kaki selain kepalanya cedera akibat terkena serpihan peluru.


8/7/13 [Bachok]

Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM) Sekolah Kebangsaan Beris Panchor, Bachok, Kelantan, Hashim Mat Zin, 43, mati selepas terkena tiga das tembakan di simpang tiga Jalan Beris Panchor Tawang-Kota Baharu, berhampiran sekolah itu.,


4/7/13 [Pulau Pinang]

Dua suspek yang memakai topi keledar ketika melakukan jenayah itu dipercayai melepaskan empat das  tembakan terhadap mangsa, K Kuganeswaran, 30, dari jarak dekat.,


4/7/13 [Pasir Mas]

Seorang guru di sebuah sekolah rendah di Tumpat cedera ditembak di bahagian leher. Guru yang berasal dari Kampung Tualang, Pasir Mas itu kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II dan keadaannya dilapor stabil.


14/6/13 [Kuala Kurau]

Seorang peniaga, Lim Kong Hai, 52 cedera parah di bahagian perut setelah ditembak salah seorang anggota kumpulan itu dalam kejadian samun berhampiran Stesen Bas Kuala Kurau.


6/6/13 [Muar]

Tan Chai Heng, 51, dengan kesan tembakan di muka ditemui terbaring di taman itu, kira-kira 30 meter dari rumahnya. Berdasarkan kepada kecederaan pada bawah mata kanannya, kita percaya mangsa telah ditembak dengan senjata pistol dari jarak dekat sebelum mayatnya dijumpai oleh jirannya.,


4/6/13 [Taiping]

Seorang pemilik bengkel kereta Govindaraju @ Murthy, 36 mati sementara rakannya  A. Manivannan,cedera selepas ditembak di sebuah restoran di Taman Kota Jaya. Suspek dipercayai telah melepaskan tiga das tembakan dan mereka datang menggunakan motosikal serta bertopi keledar.


12/5/13 [Bukit Tambun]

Dua lelaki S. Kannan, 37 dan G. Suresh, 28 maut manakala dua lagi cedera parah selepas ditembak ketika berhenti di lampu isyarat persimpangan Bukit Tambun, dipercayai berkaitan perniagaan. keempat- keempat mereka datang dari Melaka untuk menghadiri upacara perkahwinan rakan mereka di sini. ,


11/5/13 [Seremban]


Dua lelaki mati, P Chalidass, 29 dan G Surentharan, 31, manakala dua rakan mereka parah ditembak dari jarak dekat ketika kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki mereka berhenti di persimpangan lampu isyarat pusat bandar.,


11/5/13 [Cheras]


Polis sukarelawan, N. Saravanan dan kawannya Tamil Selvam, kedua-dua berumur 29 tahun ditembak tercedera selepas satu pertengkaran.,


11/5/13 [Lunas]

Seorang pembantu kedai barang-barang lusuh, Thangaraja, 31 ditemui mati di dalam kereta yang dipandunya dengan 10 kesan tembakan di persimpangan lampu isyarat Taman Kucai di Lunas.,


10/5/13 [Alor Setar]

Seorang penarik kereta, M. Nagenthiran, 30 maut akibat terkena tiga das tembakan berhampiran rumahnya di rumah pangsa Taman Setia Jaya. Satu tembakan dikesan di bahagian kepada dan dua lagi di bahagian belakang Nagenthiran.,


9/5/13 [Tangkak]

Seorang jurutera, Muthu Pillai, 41, dijumpai mati dengan tiga kesan tembakan di sebuah ladang sawit.


7/5/13 [Nibong Tebal]

Tan Hock Chin 47 tahun, seorang yang aktif dalam Ronda Keselamatan Sukarela kawasan taman - taman perumahan sedang minum bersama 2 orang rakannya di kawasan kaki lima restoran tersebut. Tiba - tiba muncul seorang lelaki tidak dikenali menghampiri mangsa lalu menembak kearah kepala mangsa. ,


30/4/13 [Taiping]


Seorang peniaga barang lusuh yang berusia 26 tahun hampir maut terkena tembakan daripada individu tidak dikenali di hadapan rumahnya. Tembakan yang dilepaskan tersasar dan dalam keadaan kelam-kabut kedua-dua suspek terbabit bertindak melarikan diri.,


26/4/13 [Cheras]

Mangsa R. Karikaalan, 29, mati ketika dalam perjalanan ke hospital setelah terkena dua dari 10 das tembakan yang dilepaskan dua lelaki yang menaiki sebuah motosikal. Manakala ibu Karikaalan yang berusia 60 tahun cedera di lengan kanan.


26/4/13 [Putrajaya]

Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman/Cukai Dalam Negeri), Datuk Shaharuddin Ibrahim, 58, maut ditembak ketika dalam perjalanan pejabatnya di Putrajaya. Mangsa ditembak tiga das dari jarak oleh seorang daripada dua lelaki yang menaiki sebuah motosikal.


25/4/13 [Tampin]

Seorang runner bagi JPJ, N. Ragunathan yang berumur 39 tahun ditembak mati dalam keretanya oleh salah sorang daripada dua orang yang bermotosikal.


16/4/13 [Taiping]


Mangsa, K Muthazagen, 47, maut apabila peluru yang ditembak dari jarak dekat menembusi kepalanya. Ketika kejadian, mangsa dikatakan sedang makan bersendirian di sebuah kedai di kawasan itu tanpa menyedari kehadiran suspek.


14/4/13 [Seremban]

Tan Kok Soon, 56, ditembak dari jarak dekat ketika makan malam bersama keluarganya di sebuah restoran di Pusat Komersial Oakland.,


12/4/13 [Seremban]

Mangsa, James John, 45, ditembak mati dalam keretanya di sekitar lampu isyarat Taman Sri Labu oleh dua orang penembak yang bermotosikal.


Sumber: Harakah Daily

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 02 Aug 2013 11:31 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Jangan risau, kerajaan akan tambah lagi CCTV

Posted: 02 Aug 2013 12:29 AM PDT




Peniaga emas cedera ditembak di persimpangan lampu isyarat di Pandan Indah
02/08/2013 1:01pm

KUALA LUMPUR - Seorang peniaga emas cedera terkena tembakan yang dilepaskan ke arahnya ketika kenderaan beliau berhenti di lampu isyarat Jalan Makmur, Pandan Indah, di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, ACP Amiruddin Jamaluddin berkata, dua lelaki yang menaiki motosikal Yamaha berwarna biru menghampiri kereta Toyota Camry yang dipandu peniaga itu pada pukul 8.45 pagi.

"Seorang daripada lelaki terbabit melepaskan tiga das tembakan ke arah peniaga emas itu menyebabkan Wong Foo Yui, 34, cedera di bahu," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, dalam keadaan cedera, Wong memandu keretanya ke Balai Polis Pandan Indah, yang terletak kira-kira 500 meter dari tempat kejadian, untuk mendapatkan bantuan.

Adakah Hussain Ahmad Najadi dibunuh kerana sebuah buku?

Posted: 01 Aug 2013 06:44 PM PDT


Pengasas Arab Malaysian Bank yang dibunuh telah mengarang sebuah buku bertajuk "The Sea and The Hills" baru-baru ini. Buku ini telah habis dijual di pasaran. Buku ini menceritakan kisah hidup beliau, bagaimana beliau dipenjara kerana mempersoalkan hutang seorang menteri yang lama tertunggak, kebangkitan Arab Spring, sistem demokrasi, politik dan demonstrasi. Kenapa PDRM begitu cepat mengatakan motif pembunuhan belliau berkaitan urusan jual beli hartanah?

Pembunuhan Hussain Ahmad Najadi Dirancang - Anak
1 Ogos 2013

KUALA LUMPUR: Pembunuhan pengasas Kumpulan Perbankan Arab Malaysia, Hussain Ahmad Najadi bukan disebabkan kegagalan urusan hartanah, tetapi telah dirancang lebih awal, demikian dakwa anaknya.

Pascal Najadi menafikan sebarang penglibatan bapanya dalam urusan hartanahsebelum kematiannya setelah jawatankuasa Tokong Kuan Yin memberitahunya bahawa bapanya merupakan perunding antara dua pihak di hari beliau ditembak.

By sharing his life, he hopes to create more understanding between Malaysia and the Arab world.
Tuesday May 7, 2013

It is the story of Hussain Najadi, a Bahrain-born commoner who founded the Arab Malaysian Development Bank. Hussain was born in 1938 in Bahrain's capital, Manama.

After being caught leading several demonstrations, he was told to leave the country when he was 18 years old (in 1956), and he opted to go to Germany, where his training and career in business began.

He does not shy away from talking at length about the rise of citizen movements like the Arab Spring demanding more democratic space in the Middle East.

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 02 Aug 2013 11:02 AM PDT

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


KEADILAN lancar kempen “Percaya Pada Perubahan”, pendaftaran talian

Posted: 02 Aug 2013 02:36 AM PDT

KUALA LUMPUR 1 OGOS: KEADILAN hari ini melancarkan kempen pendaftaran anggota di bawah kempen "Demi Malaysia Yang Lebih Baik".
Kempen ini mempunyai dua fasa utama iaitu, fasa Kempen Dalam Talian yang bermula hari ini, dan fasa Jelajah Perubahan Rakyat yang akan bermula pada tarikh yang akan diumumkan kemudian.
Menurut Pengarah Biro Pemantapan dan Penambahan Ahli, Nurul Izzah Anwar, bagi Kempen Dalam Talian, borang permohonan keanggotaan boleh diisi secara atas talian di laman sesawang KEADILAN, DI SINI.
keadilan
Pemohon perlu menyediakan salinan kad pengenalan (depan dan belakang) untuk di muat-naik semasa mengisi borang atas talian tersebut. Yuran keanggotaan boleh dibayar atas talian dengan menggunakan kad kredit, paypal ataupun pemindahan dana dari akaun bank pemohon.

Nurul Izzah yang juga Naib Presiden menjelaskan, Jelajah Perubahan Rakyat akan merangkumi satu "roadshow" bersama pimpinan KEADILAN dan akan diadakan di setiap negeri bagi menerangkan prinsip-prinsip dan perjuangan parti kepada rakyat.
"Tarikh dan tempat untuk setiap roadshow ini akan diumumkan dari  masa ke semasa," katanya dalam kenyataan.
Beliau menambah, Kempen "Demi Malaysia Yang Lebih Baik" ini selari dengan kepercayaan bahawa rakyat Malaysia dahagakan sebuah Malaysia yang lebih dinamik, aman dan makmur.
"Sokongan daripada rakyat amat diperlukan untuk mencapai visi KEADILAN bagi meletakkan Malaysia sebagai negara yang disegani, baik dari aspek ekonomi, politik dan sosial.
"Kempen ini akan memerkasakan KEADILAN lagi sebagai sebuah kuasa politik yang akan terus mampu mengorak arus perubahan bagi negara ini, InsyaAllah," kata Ahli Parlimen Lembah Pantai itu.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=54724

Black 505: 3 pemimpin AMK didakwa Selasa ini

Posted: 02 Aug 2013 02:20 AM PDT


Tiga pemimpin Angkatan Muda Keadilan (AMK) menerima saman hadir ke Mahkamah Majistret Kuala Lumpur pada 6 Ogos depan atas tuduhan melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012. 

Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin, timbalannya, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin dan naib Mohd Nazree Mohd Yunus menerima saman itu selepas memberi keterangan di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi pagi tadi.

Menurut Shamsul Iskandar, mereka akan didakwa di bawah Seksyen 4(2)(b) atas tuduhan berhimpun di tempat larangan di perkarangan Masjid Al-Rahman, Universiti Malaya pada 26 Jun lalu sewaktu himpunan 'Blackout 505'.



Sebelum itu, Khairul Anuar dan Mohd Nazree pagi ini hadir ke ibu pejabat polis daerah Dang Wangi untuk memberi keterangan dipercayai berkaitan penglibatan mereka dalam perhimpunan Black 505.

Kedua-duanya menerima notis pada 12 Julai lalu, untuk hadir memberi keterangan pada hari ini.

Mereka memberi keterangan di bawah Seksyen 4(2)(b) Akta Perhimpunan Aman 2012. 

Sebelum itu Mohd Nazree dan Khairul Anwar memasuki IPD itu yang ditemani peguam A Jeyaseelen kira-kira jam 11.15 pagi.


Shamsul Iskandar yang juga ahli Parlimen Bukit Katil pula masih belum tiba sewaktu Khairul Anwar dan Mohd Nazree memasuki IPD itu.

MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 02 Aug 2013 03:14 AM PDT

MEDIA Rakyat MALAYSIA


MACAMANE NAK BAWAK 7 AHLI KELUARGA KE DALAM KERETA KANCIL ....

Posted: 01 Aug 2013 07:16 PM PDT

Anwar Ibrahim

Posted: 01 Aug 2013 07:28 PM PDT

Anwar Ibrahim


[PRESS STATEMENT] Stop Sweeping Our Financial Dirt Under The ‘Off-Balance Sheet’ Carpet

Posted: 31 Jul 2013 11:21 PM PDT

PRESS RELEASE
1 AUGUST 2013

The latest downgrade by Fitch of Malaysia's outlook from "Stable" to "Negative" is a matter of grave concern though it should come as no surprise.

We have consistently maintained that the government's management of the economy particularly the profligacy in spending without proper safeguards of transparency and accountability will take us to the brink.

Prior to the 13th General elections, independent analysts had raised the red flag about our debt-to-revenue ratio of 237 per cent in 2012 and our over dependence on oil revenue but the UMNO-BN controlled media went to town to paint the critics as traitors out to destabilise the economy.

Instead of taking cognizance of the legitimate concerns and rectifying the situation, Najib has plunged the country into greater fiscal deficit, eating into our current account surplus and ignoring the clear signs of structural weaknesses.

How much longer does Najib want to be the proverbial ostrich in the sand by pretending that his administration's mismanagement of public finances has no significant impact on the economic outlook? No amount of creative accounting practices can change our financial red to black.

Thus, while the sharp rise in the Federal Government guaranteed debt to nearly RM150 billion in 2012 from RM96.9 billion in 2010 has not been factored in our budget deficit calculations, it cannot escape the radar of impartial economic and financial analysis.

In this regard, we call on Najib to stop hoodwinking the people by bragging about our so-called 'healthy debt-GDP ratio' when in reality it is a case of sweeping our financial dirt under the 'off-balance sheet' carpet.

Unless urgent remedial action is taken, it is clear that the promises made in the last elections about holding in trust public finances and more responsible fiscal management will remain hollow and the culture of reckless spending, opaque government procurement and privatisation processes and disregard for accountability remains the hallmark of Najib's 'transformation' government.

Let the government be warned that this cannot be allowed to continue. As the management of the nation's public finances is not a game of one-upmanship, we urge Najib to stop grandstanding and immediately step up to the plate to put the nation's and the people's interest above self and partisan interests.

ANWAR IBRAHIM

Dr M and the Malays

Posted: 31 Jul 2013 08:11 PM PDT

Malaysiakini

If some of you think that this nation is in a mess, then blame the Malays because they are the problem. Malays know that Malaysia is not the land of gold and honey any longer.

In these difficult times, they have become more aware of their surroundings; but one other person has noticed this sea-change in the Malays.

He is former premier Dr Mahathir Mohamad. He knows that a thinking and independent Malay is detrimental to his legacy, his creation – Umno-Baru – and to the well-being of his family's fortunes. Today's self-aware Malay is Mahathir's downfall.

Malays are in positions of power in government and the civil service. They dictate policies and run the wheels of government; but Malays are also the nation's worst hypocrites.

They are greedy. They are happy with short-term solutions. They do not think of the consequences. They are happy to hide behind the cloak of race and religion if it will bring them some material benefit or status. The day they lose everything is probably the day they will regain their humility, values and self-respect.

With the downturn in the economy, Malays have noticed that jobs are hard to come by, that only the chosen Malays receive government tenders, and that the cost of living is increasing. Scholarships for the poor Malay child are snapped up by children of Umno Baru politicians and cronies, leaving only a few places for the needy.

Crime is rife and foreigners are a common sight in every community, schools and hospitals. The Malay market-trader has to compete with a foreigner, who is willing to work harder for less money. Children in the rural areas are disillusioned and difficult to motivate. Many drift to the cities looking for jobs, then find that there are no jobs, so they add to the Mat Rempit menace.

The most privileged section of the community also has the highest proportion of drug users. Why are Malays more prone to drug addiction? Are they trying to escape reality? People who volunteer in charitable organisations allege that Malays have the highest incidence of problems, ranging from domestic violence to sexually transmitted diseases, and sexual problems such as rape, incest and illegitimate children.

Corruption is killing the country, but Malays are quite happy with the RM50 or RM500 offered by Umno Baru. The muftis order ridiculous fatwas and Friday sermons are politicised, but few Malays voice their objections. If this were Indonesia, the Indonesians would have walked out of the mosques, in protest.

Indonesia is the world's most populous Muslim nation. If Indonesian women were subjected to acts of humiliation, many Indonesian women and men would have picketed to protest and demand that stern action be taken. Malay women would rather watch the latest TV soap.

Exacting vengeance

Malays are aware that government tenders above a certain value involve bribery but will they lodge complaints? Perhaps, they are aware that nothing will be done. The people who head these anti-graft bodies are Malay.

Malays know that cheating was rife in GE13 and in the by-election in Kuala Besut on July 24. It appears that Malays were more concerned about getting in the queue for their "travel allowance", than stopping corruption.

The hundreds of millions of ringgit should instead have been pumped into schemes to benefit the community. The scoundrels are the Election Commission (EC) chairperson and his deputy; both Malays. Men who lack principle and dignity are championed by Umno-Baru.

Umno Baru seems to be promoting the Malays, whereas Pakatan Rakyat appears to be inclusive of all Malaysians, but the irony is that the only way for Malays to prosper is to vote against Umno-Baru and ensure that Pakatan forms the next government.

Mahathir knows which buttons to push. He is good at making you react, he excels at getting your attention and is pleased when you become all worked up – his expertise is that of a master manipulator. Mahathir would have made a better psychiatrist than a general practitioner.

Those who claim that Mahathir's policies "help" the Malays, are wrong. What he does under the pretext of helping Malays is designed to have the opposite effect. He is exacting his own vengeance on the Malays. Sadly, the Malays are too blind or stupid to notice.

When Mahathir was a child, which traumatic episode in particular made him turn against the Malays? He appears to be torn between pleasing the Malays, so that he is accepted by them, but at the same time is driven by feelings of guilt, to redeem himself for being cast as an outsider.

Was he teased in the school playground and called derogatory names pertaining to his background? Was he ashamed of being registered as an Indian at medical school in Singapore? Despite having a Malay mother, did elite Malays, royalty and the community treat Mahathir as an outsider? Did an incident deprive Mahathir of a deep emotional connection with the Malay community, which fostered a deep seated envy of the Malays?

This week, Mahathir has again tried to pit Malays against Chinese, and vice-versa; he queried whether the Chinese wanted to share, or to seize power, in Malaysia.

The non-Malay colleagues or beneficiaries of Mahathir's largesse are silent. If they are angry with Mahathir, none would dare voice their objections publicly. Mahathir knows that patronage has its advantages, and its limits.

Poor-quality leaders

Today, we are a nation divided along racial and religious lines and all of us are to blame. From the beginning, Mahathir had a racist agenda. The Malays were mesmerised by Mahathir's spin but then, the non-Malays are not entirely innocent.

In the WikiLeaks cables released in April 2013, it was revealed that the US embassy expressed surprise that Mahathir had been appointed deputy PM in 1976, but they were probably more amazed by the lack of opposition from the non-Malays despite Mahathir's "Malay chauvinism".

Francis T Underhill Jr, the ambassador at the time noted that "… the small, predominantly Chinese Democratic Action Party (DAP) has expressed some concern over Mahathir's past record but has not openly opposed his selection. Other Chinese parties or politicians have either not commented or have welcomed Mahathir's appointment in a pro forma manner".

Malaysia does not have a Malay or a Chinese dilemma. Our only dilemma is Mahathir. His latest outburst about the Chinese seizing power is merely a side-show. He wants to deflect attention from the greatest show in Malaysia, the Umno Baru general assembly.

Behind the scenes, the Malays in Umno-Baru are positioning themselves, like pieces on a chess board. The rakyat's problem is that we have poor quality Malay Umno Baru leaders, who only want to maintain their vested interests.

Malays are the problem of this country but they could also be the solution. Right now, any aspiring Malay who wants to be leader must listen to the needs of the lower-income groups and families with aspiration. He must address concerns of the rakyat like illegal immigration, corruption, education and rising crime.

Nothing gives Mahathir a greater sense of schadenfreude than seeing the Malays suffer, despite the Ketuanan Melayu and Umno Baru.

Malaysia Worries Over a Crime Wave

Posted: 31 Jul 2013 08:00 PM PDT

Asia Sentinel

Contract hits raise concern over rising street violence

Two contract-killing attempts – one successful – on Malaysian streets have focused attention and growing anger on perceptions of a worrying rise in violent crime in the country, turning it into a political issue between Malays and Chinese as well.

An alarmed Prime Minister Najib Tun Razak held a press conference to say the government is prepared to give the police whatever is needed to fight crime and expressed concern over the spate of killings, saying it affected public confidence and increased fear with regard to security and serious crime.

In the most spectacular incident, banker Hussain Ahmad Najadi, 75, the founder and head of Arab-Malaysian Development Bank, was gunned down along with his wife on the street as they walked to his car. Hussain was hit in the chest and lower abdomen and died on the spot while his wife was hit in the arm and leg. She survived the shooting.

The second shooting occurred on July 27 when a gunman riding pillion on a motorcycle pulled up next to a car occupied by R Sri Sanjeevan, the head of a local anti-crime organization called MyWatch, and shot him in the chest when the car stopped at a traffic light in a town in Negeri Sembilan state. Sanjeevan remains in critical but stable condition in a local hospital.

The two incidents are hardly similar. For instance, there is widespread conjecture that Hussain was killed over a land deal gone bad, and Sanjeevan had publicly said he had identified links between policemen and drug dealers, and that he intended to make them public, and unnamed forces on either side of that equation may have attempted to silence him.

However, the shootings tie in with the widening spread of violence including a series of contract killings, such as that in April of the Customs Department director general, Shaharuddin Ibrahim, who was shot dead at a traffic light while being driven to work. The department’s highest-ranking uniformed official and one who is believed to have gone after illegal schemes, his death is the focus of a task force that so far has turned up no suspects.

Nor are those alone. The Penang Institute has identified 38 gun murders between January and April of 2013, a shocking figure for a country unused to such carnage. Two street killings took place last week in addition to the shootings of Hussain and Sanjeevan. Street murders by gun have been averaging two a week, according to statistics. A 26-year-old Indian with a criminal record was shot and killed on the street today, according to local news reports.

The US State Department’s Bureau of Diplomatic Security, in a report dated April 27, describes Malaysia as possessing an overall crime rate designated as “medium,” with most streets safe to walk at night, except around some suspect bars. The police, the report says, are a “national police force that is well trained and equipped.”

But, residents say, that paints a very optimistic picture. A growing number of Kuala Lumpur acquaintances of all races report fear of being on the streets. Many have been mugged, often by the opposite races. One Chinese friend reported being in a minor fender-bender with a Malay woman who pulled out her cellphone and made a call to someone who showed up a few minutes later with a gang ready for violence.

“It is as bad as people say it is,” said a longtime resident of the Kuala Lumpur suburb of Petaling Jaya. “Yes, the crimewatch guy was shot and is in serious condition. Even snatch thefts have become very violent. The gangsters – they are Chinese, they are Indians, they are Malays. This is because guns are so easily available. Across the border they come. Others blame the lack of enforcement of laws. They acknowledge we have good laws but the enforcement leaves much to be desired.”

As is almost inevitable in Malaysia, the issue has become another bone of contention being worried over by ethnic Chinese and Malays. Hussain’s suspected killer is alleged by police to be a gangster known as Sei Ngan Chai or Cantonese for “four-eyed boy,” a Chinese. The taxi driver who dropped him off near the scene of Hussain’s shooting has been arrested and identified him as the shooter.

“A Chinese killer will add to the anger,” an ethnic Malay acquaintance told Asia Sentinel. “And I tell you we are angry.”

Much of the focus is on Prime Minister Najib Tun Razak’s decision to ask for repeal of the colonial-era Emergency Ordinance which allowed for preventive detention, and, as the Petaling Jaya woman said, the easy availability of guns because of the porous border with Thailand. Many residents are demanding that the preventive detention measure be reinstated.

“Ever since the government abolished the Emergency Ordinances Act and released 2,000 hardcore criminals, violent crime has gone up,” the Malay acquaintance said. “There is murder by hired guns on a weekly basis. The police know who all these guys are, know all who are capable of committing such crimes, know all who have the network to commit such contract killing.”

Local media said police counted 67 serious crimes committed by former detainees within the first six months this year, a 100% increase from 33 cases reported in the corresponding period last year. The increase is said to have followed the release of 2,473 detainees in July 2012.

Home Minister Ahmad Zahid Hamidi has characterized the police force as understaffed, with one police officer for around 700 residents in any given area. The Democratic Action Party disputes that, saying the ratio is more like one to 250 residents.

DAP lawmaker Steven Sim, in a prepared release, charged that the police have plenty of manpower but that the force has been politicized and must be revamped to fight crime. The police budget, he said, had been increased by more than 65 percent from 2007 to 2012. But, he said, the additional officers had been steered into the Special Branch, the police intelligence arm, and the Special Task Force Department, which keeps an eye on political activity, while the number of line officers on the street has stagnated.

But, ethnic Malays charge, it’s the DAP that is responsible for the crime wave, by demanding that preventive detention continue to be off the books, and by preaching disrespect for the police.

“Opposition teaches people to rally on the streets break laws and kick the police. You teach children to disobey authority – police authority – and you expect the law to be enforced?”

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 01 Aug 2013 11:23 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Adakah CCTV dapat cegah jenayah atau untungkan kontraktor?

Posted: 31 Jul 2013 11:48 PM PDT




CCTV hanya dapat merakam kejadian jenayah tetapi tidak dapat menghalang atau mencegah jenayah. Yang pasti syarikat pembekal CCTV juga yang akan untung, namun jenayah masih tidak terkawal sepertimana yang berlaku terhadap pengasas Arab Malaysia Bank yang dibunuh. CCTV tidak dapat menghalang pembunuhan, ianya hanya sekadar dapat memberi petunjuk kepada siapa yang membunuh.

Lebih 1,700 CCTV dipasang di seluruh negara
1 Ogos 2013

Dalam usaha membanteras jenayah, kerajaan dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan, telah memasang 1,712 unit kamera litar tertutup (CCTV) di lokasi tumpuan utama jenayah di seluruh negara sehingga bulan lepas. Timbalan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Halimah Mohd Sadique berkata, CCTV itu dipasang dan diselenggara pihak berkuasa tempatan (PBT) dengan bimbingan kementerian.

Bersyukurlah Malaysia aman, tak macam Mesir dan Syria

Posted: 31 Jul 2013 08:38 PM PDT




Kes samun lori di jalan utama Seremban Tampin
1 Ogos 2013

SEREMBAN – Seorang pemandu treler terpaksa melompat ke dalam paya dan melarikan diri ke dalam hutan selepas kenderaan dipandunya ditahan penjenayah, malam kelmarin.

Detik cemas itu berlaku kira-kira 8.30 malam di Jalan Seremban - Tampin, berhampiran Stesen Komuter Sungai Gadut, di sini, apabila mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Asri, 45, diserang tiga lelaki bertopeng bersenjatakan kapak.

Menurut Asri, dia memandu seorang diri dari Pasir Gudang membawa plat tembaga seberat 18 tan yang bernilai RM200,000 ke kawasan perindustrian Sungai Gadut di sini.

"Saya bertolak dari Pasir Gudang kira-kira 4 petang dan singgah mengisi minyak di Senawang, jam 8 malam.

"Saya teruskan perjalanan 20 minit kemudian. Tapi, sebaik sahaja melepasi lampu isyarat di stesen komuter, sebuah Proton Persona di hadapan saya dipandu perlahan," katanya.

Menurutnya, dia tidak mengesyaki apa-apa sebaliknya mengekori kenderaan itu dari belakang.

Bagaimanapun, katanya, tiba di satu selekoh, sebuah kereta dari belakang memotong trelernya lalu berada di belakang Proton Persona itu.

"Tapi, tiba-tiba Persona yang berada di hadapan sekali memberhentikan kereta secara mengejut dan menghidupkan lampu kecemasan. Kereta yang berada di hadapan saya hampir melanggarnya, namun sempat mengelak dan terus memotong meneruskan perjalan di hadapan. Manakala Persona itu masih bergerak perlahan di depan saya," katanya.

Asri berkata, dalam masa sama, sebuah lagi kereta putih muncul di kanan jalan sebelum berhenti dan memasang lampu kecemasan sehingga menyebabkan gangguan lalu lintas.

"Saya mula tidak sedap hati kerana seperti saya sudah dikepung. Tiba-tiba saya nampak tiga lelaki bertopeng dengan senjata turun daripada kereta putih itu dan meluru ke arah saya, sebelum memecahkan cermin bahagian pemandu," katanya.

Panik dengan keadaan itu, katanya, dia bertindak membelokkan trelernya ke bahu jalan sehingga terbabas masuk ke dalam semak.

Asri kemudian melompat keluar dari trelernya dan menyelinap masuk ke dalam hutan menyelamatkan diri.

"Saya hanya fikir mahu selamatkan diri kerana suspek ada senjata. Saya lari terus masuk ke dalam hutan dan bersembunyi di sebalik pokok sebelum menghubungi rakan.

"Kira-kira lima minit kemudian beberapa rakan saya datang dan barulah saya berani keluar dari hutan. Namun, semua penjenayah terbabit telah melarikan diri," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Anwar Ibrahim

Posted: 31 Jul 2013 07:16 PM PDT

Anwar Ibrahim


PKR all set to fight new preventive law

Posted: 30 Jul 2013 11:04 PM PDT

Malaysiakini

PKR will strongly oppose any new version of an Emergency Ordinance (EO) because the BN has previously used such legislation to stifle political dissent rather than to fight crime.

Referring to reports of a new preventive law to tackle crime,  PKR vice-president N Surendran said today that such a law would pose “grave danger to the civil and political rights of all Malaysians”.

The law is reportedly being drafted by a committee headed by Minister Idris Jala, and is due to be tabled in Parliament in September.

“We will fight such laws at every stage of its tabling in the Dewan Rakyat, we will never surrender the fundamental rights of the rakyat," Surendran said in a statement.

"We call upon the prime minister to drop the intention of tabling such laws, and instead focus upon creating a better-trained and more efficient police force."

Surendran noted that, on one occasion in July 2011, the EO had been "misused" to arrest six PSM activists including a member of parliament.

“The police must also be freed from unnecessary political tasks on behalf of the BN, such as spying on and prosecuting opposition and civil society leaders and activists," he said.

"Using the police for these unconstitutional political tasks is a serious waste of resources and demoralises the police force."

Human rights activists and lawyers have also argued against a return to the EO era.

At a Proham forum, it was argued that existing laws, like the amended Prevention of Crime Act 1959, provide sufficient powers for the police to deal with serious crime.

Following a series of violent crimes, premier Najib Abdul Razak has mooted an EO-type law, in modified form, to enable the police to cope with such incidents.

The EO, which allowed the police to detain a suspect for two months without trial, was originally designed to enforce order after the May 13,1969 riots. It was abolished in 2011 and over 2,000 detainees were freed last year.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 31 Jul 2013 11:18 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Kenapa Najib tak buat sidang khas parlimen perangi jenayah?

Posted: 30 Jul 2013 05:27 PM PDT


Najib kata perlu tindakan segera untuk tangani jenayah berat yang semakin membimbangkan rakyat ketika ini. Perlu dikaji undang-undang yang dapat mengekang jenayah ini pada sesi parlimen akan datang. Persoalannya kalau perlu tindakan segera, rakyat semakin bimbang keselamatan mereka, kenapa perlu tunggu sidang parlimen, kenapa tak buat sidang khas parlimen? Bukankah wakil rakyat dilantik untuk membela rakyat? Mana lebih penting, sambutan raya atau keselamatan rakyat?

PUTRAJAYA 30 Julai - Kerajaan bersedia memberikan apa sahaja yang diperlukan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menambah keberkesanan dan usaha pasukan itu memerangi jenayah khususnya jenayah berat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tindakan segera perlu dilakukan oleh polis untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap insiden pembunuhan menggunakan senjata api yang berlaku sejak akhir-akhir ini.

Justeru, tegas Najib, polis perlu melihat kepada undang-undang sedia ada berhubung tindakan yang perlu dan boleh diambil bagi menangani insiden pembunuhan menggunakan senjata api.

''Apa yang disebut tadi, kita berniat membawanya pada sesi Parlimen seterusnya, peruntukan yang akan mengukuhkan tindakan polis (untuk memerangi jenayah) dan saya tidak bercakap tentang jangka panjang tetapi tindakan serta-merta iaitu pada sesi Parlimen seterusnya," katanya.


PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 31 Jul 2013 11:10 AM PDT

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


DUN Chuah: Lagi masalah saliran tidak diselenggara di Kg India, Bukit Pelandok.

Posted: 30 Jul 2013 09:35 PM PDT



Keterangan gambar: ADUN Chuah, YB Chai Tong Chai melawat dan melihat longkang yang tersumbat kerana dipenuhi rumput kerana tidak diselenggara di Kampung India, Bukit Pelandok.

Masalah saliran tidak diselenggara oleh pihak berwajib yang menyebabkan longkang atau parit tersumbat atau dipenuhi sampah/tumbuhan adalah kerap berlaku di sekitar Bukit Pelandok kerana faktor geografi kawasan ini berhampiran dengan laut dan kawasan berpaya.

Kelewatan atau kegagalan pihak berwajib menjalankan tugas penyelenggaraan dan pembersihan saliran akan menyebabkan aliran air parit dan longkang tersumbat. Ia bertambah sulit lagi ketika waktu hujan atau musim hujan. Keadaan semulajadi di sekitar kawasan ini yang berlaku pertumbuhan rumput atau tumbuhan yang cepat memerlukan saliran seperti ini kerap diselenggarakan.

Keadaan ini juga memerlukan pihak bertanggungjawab khususnya Ahli Majlis-Ahli Majlis PBT yang ditugaskan menjaga kawasan terbabit melaksanakan peranan mereka. Jika tidak, peranan mereka terpaksa dipikul pula oleh wakil rakyat.

MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 31 Jul 2013 03:15 AM PDT

MEDIA Rakyat MALAYSIA


Malam lailatulqadar .... kubah mesjid diatas tanah...

Posted: 30 Jul 2013 09:25 PM PDT

Anwar Ibrahim

Posted: 30 Jul 2013 07:40 PM PDT

Anwar Ibrahim


Winning Egypt’s Long War With Extremism

Posted: 30 Jul 2013 09:23 AM PDT

Huffington Post

In what looked more like a scene from “The Dictator” than real life, Egypt’s leading general and de-facto head of state Abdul-Fattah el-Sisi addressed cheering crowds in his full military fatigue and Gamal Abdel Nassir sunglasses on Wednesday. He congratulated them for “making their will known” to the world on June 30th (when mass protests began) and July 3rd (the day Morsi was ousted), and declared that “the will of the people” delegitimizes the results of elections. He then called on “all noble Egyptians” to march on Friday in the millions to give him “the popular mandate to fight terrorism.”

The Tamarrod campaign enthusiastically endorsed his call on their official Facebook page, encouraging Egyptians to support the army in “the coming war against terrorism” and its “cleansing” of the country, widely understood as references to cracking down on The Muslim Brotherhood.

The head of Egypt’s security apparatus does not need a popular mandate to pursue those involved in criminal activity. However, a ruling junta in the Arab world’s most populous country concerned with its global image does need the theatrics of “popular will” to use force to wipe out an entire political movement and its supporters, one that by the most conservative estimates comprises no less than a quarter of the Egyptian people. Not only is the general fanning the already white hot flames of anti-Muslim Brotherhood fervor in Egypt, but he is exploiting it to gain political cover for mass repression and violence. In the current climate of ultra nationalism and deep polarization, sadly, many Egyptians are all too willing to provide it.

Far from eradicating terrorism, such an approach would only empower those who call for violence against the state.

Unless Egypt’s military junta decisively corrects its current course, and pursues a peaceful, inclusive and reconciliatory approach to putting Egypt back on a democratic path, it will be feeding rather than draining militants’ ideological fuel.

This is because Al Qaeda was conceived in the prisons of Egypt, contrary to conventional wisdom, not the caves of Afghanistan. Gamal Abdel Nassir’s torture chambers produced Al Qaeda’s intellectual foundation, whose original target was not the United States, but corrupt Arab governments the superpower was seen as propping up. Sayed Qutb, whose writings inspired many militant groups, including Al Qaeda, was radicalized and eventually executed in Nassir’s jail. Decades later, Ayman El Zawahri, Osama bin Laden’s deputy and chief strategist, turned to militancy in these same confines, and went on to advocate for violence as the only way to correct perceived injustice.

The Egyptian people proved him wrong in the spring of 2011. Eighteen days of mass protests accomplished what decades of militancy could not: ridding Egypt of a thirty-year dictator. The January 25th revolt was the single greatest blow to Al Qaedaism since its bastard birth in Nassir’s jail. Islamists worked with liberals and leftists to rid their nation of a common enemy. When Iran’s supreme leader congratulated Egypt on its “Islamic Revolution”, it was the Muslim Brotherhood that corrected him. “This was an Egyptian People’s Revolution,” the Islamists declared. Former militants formed political parties, not terrorism cells, working within the system rather than seeking to destroy it. According to years of Gallup nationally representative surveys, while the majority of Egyptians (60 percent) said that “oppressed people can improve their situation through peaceful means alone” before the revolution, this number rose to 79 percent after it successfully ousted Hosni Mubarak, and to 85 percent after the first parliamentary elections. The January 25th revolution was a victory for not only “people power” but for peaceful means of change.

The threat to extremist ideology was apparently so acute that Ayman El Zawahri went out of his way in February 2011 to put out a statement responding to the Egyptian uprising, where he denounced democracy as unIslamic. It seemed that Egypt, the birthplace of Al Qaeda, would also be the land of its celebrated death.

After the military’s mass arrests and violent crackdown on supporters of the former president in the past weeks however, it might be El Zawahri who is celebrating.

In the early morning on Monday, July 8th, several days after the fall of Morsi, the military opened fire on a pro-Morsi sit in at the Republican guard leaving 51 dead, one soldier and 50 Morsi supporters. A grainy video of the incident shows people running in a panic as soldiers blast the crowd with gunshots. Human rights groups, such as Amnesty International and Human Rights Watch, as well as Western media outlets, including theNew York Times, the Wall Street Journal and Foreign Policy Magazine, reported the military used excessive force. Within hours, the military issued a statement saying it acted in self-defense. In response to the incident the armed forces made a number of arrests — not of officers allegedly responsible for the incident as a nod to accountability and reconciliation — but of senior Brotherhood leaders, including the Supreme guide Mohammad Badie, on charges that they incited their own massacre.

With few exceptions, Egypt’s so-called “liberals” hardly object. Many formally anti-military activists and human rights NGO leaders, who have themselves witnessed violence against protesters at the hands of Egypt’s security apparatus, now fiercely defend the military, scorning dissidents in their ranks. With eerie irony, Tamarrod spokesman has stated that, “Nassir’s Egypt will not tolerate the continuation of Morsi’s Egypt” apparently glorifying a time in the country’s history when it was anything but a democracy.

If democracy were established, Egypt could still be Al Qaeda's ideological death bed. But if the military pursues its current path, the country also has the potential to become the site of the network’s philosophical second coming. This risk was made clear in a social media exchange I had with a prominent Egyptian blogger named Ali shortly after the Republican guard shooting.

Ali: “They’re pushing us to be extremists, if they kept arresting pres. Morsy & refuse every democratic process" 

I responded in four parts:
“1. No one can force us to extremism. We have a choice. We must choose Islamic ethics over self defeating impulse. 1/4″
“2. Nothing would please your enemies more. Perfect pretense for mass repression and political exclusion. Choose wisdom. 2/4″
“3. Turning to extremism dishonors the blood of the martyrs. 3/4″
“4. Remember God said ‘don’t let a people’s hatred of you cause you to be unjust.’ God rewards patience. 4/4″

Ali:
“He also said “And if you punish an enemy, punish proportionally to that which you were harmed"[1]”

Me:
“Yes, within what is permitted. Responding in like in this case is wrong and unwise. Results disastrous.”

Ali:
“We are dying anyway, u should advise the one who kill not the victim”

Me:
“I have. See my timeline. They wish for nothing more than a pretense for more repression. Don’t give it to them.”

I might give Egypt's ruling generals, and their advisors in Washington and Brussels, similar advice: Ayman El Zawahri and those who agree with him wish for nothing more than a pretense for violence. Don't give it to them.

 
Dalia Mogahed is Chairman and CEO of Mogahed Consulting. With John L Esposito she co-authored “Who Speaks For Islam? What a Billion Muslims Really Think”

[1] The same verse goes to say, “But if you are patient – it is better for those who are patient.” It is understood to allow and limit Muslims to “proportional retaliation” in war, as opposed to massive or punishing retaliation, while encouraging forgiveness.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 30 Jul 2013 11:10 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Zahid Hamidi kata kurang anggota punca jenayah sukar dikawal?

Posted: 30 Jul 2013 01:41 AM PDT




Adakah punca jenayah semakin meningkat sekarang ini berpunca dari kekurangan bilangan anggota polis dan kekurangan peralatan? Zahid Hamidi nak salahkan apa pula atau siapa pula selepas ini? Kenyataan dari seorang menteri sebegini hanya menambahkan lagi kerisauan rakyat. Ini bermakna selagi nisbah polis dan rakyat belum 1:35, maka selagi itu jenayah sukar dikawal. Berapa pula nisbah polis dan rakyat tahun 70an, 80an dulu?

30 Julai 2013 - Polis tidak boleh dipersalahkan dalam peningkatan kejadian pembunuhan menggunakan senjata api yang dilihat seolah-olah berleluasa sejak kebelakangan ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, sebaliknya semua pihak perlu memahami bahawa polis di Malaysia menghadapi kekurangan jumlah anggota dan peralatan berbanding negara maju.

"Sebagai contoh, di New York, Amerika Syarikat, seorang polis berkhidmat untuk 35 penduduk berbanding seorang polis di Malaysia berkhidmat untuk 700 penduduk untuk sesuatu kawasan," katanya.

Hussain Ahmad Najadi sokong kebangkitan Arab Spring?

Posted: 29 Jul 2013 09:47 PM PDT


Temuramah akhbar The Star pada 7 Mei 2013 dengan Hussain Ahmad Najadi , Pengasas Arab Malaysia Bank yang dibunuh mendedahkan bahawa Hussain adalah merupakan seorang pada usia mudanya seorang yang sering mengadakan demonstrasi terhadap pemerintah. Beliau telah dipenjarakan kerana mempersoalkan hutang seorang menteri yang sudah tertunggak selama sembilan tahun. Beliau juga secara tidak langsung menyokong kebangkitan Arab Spring. Apakah motif pembunuhan beliau yang sebenarnya?

By sharing his life, he hopes to create more understanding between Malaysia and the Arab world.
Tuesday May 7, 2013

It is the story of Hussain Najadi, a Bahrain-born commoner who founded the Arab Malaysian Development Bank – yes, the bank with the camel mascot! – in 1975.

Hussain was born in 1938 in Bahrain's capital, Manama.

As Ahmad's only child, Hussain displayed the same rebellious streak and, in his youth, joined the increasing number of people agitating for more personal freedom and liberties in then Britain-ruled Bahrain, resulting in repeated detentions.

After being caught leading several demonstrations, he was told to leave the country when he was 18 years old (in 1956), and he opted to go to Germany, where his training and career in business began.

And then, at the height of his professional success, the boy who came from nothing to gain so much was thrown into jail. He had had the temerity to ask that a loan, nine years overdue, be paid back – the problem was, the loan had been made to very senior Bahraini minister.

Knowing the political situation in Bahrain – it had gained independence from the British in 1971 but remains a strongly controlled Constitutional monarchy – why did Najadi make his demand?

Perhaps it had something do with his formative years when, unlike his peers, he was a voracious reader, and he had the good fortune of reading not just capitalist tomes, but also works by socialists and communists and other characters that are considered radical for capitalist-leaning Bahrain.

"My dad did say that one day, those books are going to get me into trouble. And he was right," Najadi says with a laugh.

By a stroke of luck, he was able to obtain an Iranian passport and fled as soon as he was let out of jail. Until today, Najadi remains persona non grata in his homeland and cannot re-enter Bahrain.

He does not shy away from talking at length about the rise of citizen movements like the Arab Spring demanding more democratic space in the Middle East.

"Bahrain is in turmoil now, and it is also running out of oil. It has had the same prime minister for the last 42 years. In a way, you could say that the Arab Spring started from Bahrain, and spread onwards from there, though the tsunami has yet to reach its conclusion."

While Najadi's life has centred on finance, The Sea And The Hills is not about making money.

"I have a zero ROI (return on investment) target for this book, which is purely about fostering better understanding between countries and civilisations. Malaysians still misunderstand the Arab world, and whatever they know about it usually comes from Hollywood movies and other Western perspectives of the Middle East."


Najadi Tokoh Kewangan Tersohor Dengan Gaya Hidup Ringkas, Sederhana
Selasa Julai 30, 2013

PETALING JAYA: Hussain Ahmad Najadi pernah tinggal di sebuah banglo mewah di Jalan Ampang, tetapi bertukar angin dan berpindah ke sebuah kondominium yang terletak kira-kira 15 minit berjalan kaki dari pejabatnya di Menara Haw Par.

"Pada usia saya, saya berasa lebih selamat tinggal di sana," katanya kepada The Star dalam satu temu bual pada 2 April untuk mempromosikan autobiografinya, The Sea and The Hills.

Dalam temu bual yang diadakan di pejabatnya yang serba ringkas dan sederhana, Najadi juga mendedahkan buku seterusnya akan bertajuk Decline of the West: The Enemy Within.

"Ia akan bercerita tentang bagaimana Barat jatuh melalui kemerosotan, seperti cara empayar Rome hancur, melalui kepuasan diri mereka sendiri," katanya.



Anwar Ibrahim

Posted: 29 Jul 2013 07:35 PM PDT

Anwar Ibrahim


Opposition will resist any government attempt to control internet

Posted: 29 Jul 2013 02:59 AM PDT

TMI

The opposition will resist any attempt by Putrajaya to restrict use of the internet, calling it a selfish attempt to undermine freedom of information so as to perpetuate Barisan Nasional’s (BN) hold on power.

DAP secretary-general Lim Guan Eng said that the desperate attempt by BN to maintain its status quo would not succeed as the people had already spoken in the 13th general election by giving Pakatan Rakyat the popular vote.

He labelled the attempt as a violation of BN’s very own Multimedia Supercorridor Bill of Guarantees against internet censorship.

 Lim questioned if this new "draconian" move was yet another failure of the ruling coalition’s policy following the abandonment of national reconciliation and 1Malaysia.

“The double standards and selective prosecution of punishing only those who attack Muslim sensitivities but not when non-Muslims are attacked is now followed by attacking internet use,” he said in a statement today.

Lim, who is also Penang chief minister, said the move was no different from “autocratic dictators desperately trying to cling on to power".

“How can internet bans help to prevent confusion that may arise as a result of internet defamation as mentioned by Ahmad Shabery, especially when there are double standards in punishing only opponents of BN but not when PR leaders are clearly defamed,” he said, referring to Communication and Multimedia Minister Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek's statement.

Ahmad Shabery said at a Ramadan gathering yesterday that internet defamation and similar ill-intentioned actions must be curbed before the situation deteriorated.

He added that his ministry would not hesitate to revise the internet facilities and access accorded to users in Malaysia, iterating that such move was to prevent confusion that might arise as a result of imprudent use of the internet.

"I see the misuse of the liberty given to users as reaching a critical level. It is about time we act firmly and sternly to restrain it," Ahmad Shabery said

Lim said that BN has failed to comprehend the yearning of the people for truth and freedom and quest for knowledge which was unfiltered by propaganda, racism and extremist ideologies.

He added that BN viewed the internet as a threat because the freedom and truth on the internet allowed lies, hate and fear to be quickly exposed.

“For example, BN's lies that my underaged son had sexually molested his female classmate were quickly exposed as a malicious lie when the internet identified the alleged victim's photo as a Hong Kong chess grandmaster who had never been to Penang and never met me or my son. Is this what BN is fearful of, that their lies, hatred and corruption will be exposed with internet freedom?” he said.

Anwar slams Home Minister’s quick dismissal of alleged police link to Sanjeevan shooting

Posted: 29 Jul 2013 12:51 AM PDT

TMI

Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim took Home Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi to task for quickly dismissing police involvement in the shooting of anti-crime watchdog chief R. Sri Sanjeevan last Saturday.

“He should not be too quick in dismissing anything. He should allow police to carry out a thorough investigation first," said Anwar.

“This is the problem with Umno politicians. This is an assassination attempt and there is evidence of previous threats on the victim. I regret that this came from Zahid.”

 Sanjeevan was shot while he was in his car in Bahau town with a friend. He is currently in stable but critical condition at the Seremban Hospital. He is scheduled to undergo surgery soon for a gunshot wound to his chest.

Anwar said police need to beef up security at the hospital where Sanjeevan is warded, adding that it was grossly inadequate.

He also urged Inspector-General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar to ensure that the taskforce set up to investigate the shooting did not include policemen remotely related to the complaints made by Sanjeevan.

The police must also investigate Sanjeevan’s complaints of certain rogue elements in the force,” said Anwar at a Press conference held at the PKR headquarters in Tropicana, Petaling Jaya.

Pandan MP Rafizi Ramli, who was present, said Sanjeevan had told him that he was in possession of an internal memo with the “sulit” stamped on it, but he had not seen the list himself.

“Sanjeevan insisted there were a number of people on the list and that the offences were serious. These policemen were being probed for their alleged links to drug syndicates,” Rafizi said.

He said it was important not to preclude anything for now, and the probe by police must not just stop at this link, as the links with the underworld could also involve other parts of the home ministry.

“If Sanjeevan was to disclose the internal memo, it could provide a different perspective altogether on this issue of crime, particularly the relationship between underworld, police and possibly the home ministry,” said Rafizi.

Another PKR politician, R. Sivarasa, meanwhile said that looking at the manner of the shooting, it was clear that it was carried out by hired killers.

Sivarasa said Zahid and the IGP must appreciate the fact that former IGP Tan Sri Musa Hassan had come out clearly to say there is a connection between Sanjeevan’s shooting and his expose of policemen being linked to the underworld.

To date, only Sanjeevan’s friend who was with him during the shooting has been detained. That too, police had said, was related to a drug offence and not to the attack on Sanjeevan.

[PRESS STATEMENT] On Assassination Attempt, Dismissals of Election Petitions, Selective Prosecution #Black505 and Egypt’s Bloodbath

Posted: 28 Jul 2013 10:37 PM PDT

PRESS STATEMENT
FOR IMMEDIATE RELEASE
29 JULY 2013

1) ATTEMPT ON THE LIFE OF MYWATCH CHAIRMAN
We condemn in the strongest terms the cold-blooded assassination attempt at R Sri Sanjeevan who has been on a mission to do what other crime watchers have failed to do. Sanjeevan has taken the bull by the horns and has risked his life because of his dedication and commitment to expose the nefarious dealings between the criminal underworld and certain rogue elements in the police force. This is a matter of national importance.

We believe the shooting in broad daylight is not an isolated event done by some stray criminals as stated by former IGP Tan Seri Musa Hassan may be part of a much larger, more insidious criminal network with the motive of silencing him.Three months back, Malaysians were distressed with the assassination of DatukShaharuddin Ibrahim the Deputy General of Customs in Putrajaya.

KEADILAN note that IGP Tan Sri Khalid Abu Bakar has pledged a thorough investigation and we cannot over emphasize the importance that it be conducted in the most professional and impartial way. There should not be anyone in the investigation team even remotely related to the complaints made by Sanjeevan.

Meanwhile, we call on the IGP to beef up the security arrangements at the hospital where Sanjeevan is being treated. Without going too much into the details, we know that the current security detail is grossly inadequate. We are certain that the threat still remains and the police must therefore step up the security for his safety immediately.

2) SUMMARY DISMISSALS OF ELECTION PETITIONS
We are greatly concerned with the spate of summary dismissals of the election petitions filed by Pakatan Rakyat candidates with regard to electoral fraud in the 13th general election.

To summarily dismiss these petitions purely on so-called technical grounds and ignoring the fact that the issues raised in the petitions are matters of public interest which have a direct bearing on the conduct of free and fair elections.

Some of the technicalities raised can be considered frivolous. For example; the petitions for Machang and Selising were struck off on the basis purportedly that the petition was not served personally by the petitioner himself on the respondents. This is quite ridiculous when everyone understands that parties in court act through lawyers and do not go around trying to serve court documents themselves!

Judges are also saying that the facts stated in the petitions are not sufficient. However I am advised that provisions also exist in the election law for any party to apply for particulars and for the court to direct provision of such details. Surely this would be a better way to handle disputes when such important issues of election abuses are raised regardless by whom whether BN or PR.

The second trend is awarding high costs on the petitioners when their petitions are struck off. Petitioners have been ordered to pay as much as RM120,000 in the case of BalikPulau.

I am informed by lawyers that such costs are not in line at all with the trend of costs awarded for similar civil litigation. For example similar preliminary objections in the High Court will probably be awarded RM5,000 to RM10,000. Full appeals in the Court of Appeal are awarded RM15,000 to RM 20,000.

Such high costs are oppressive bearing in mind the public interest nature of the litigation and invites the inference that there is a decided policy to inflict punitive costs to discourage petitions. Judge Hadhariah Syed Ismail handling BalikPulau was heard to say that the RM30,000 costs that were awarded for the DUN TelokBahang petition against the KEADILAN petitioner were not high enough and proceeded to award RM 120,000.

The rakyat must perceive the judiciary as an independent institution. If they find, as in the case of these recent election petitions, that the courts are making decisions to simply maintain the electoral status quo, and appear to be acting under direction of a particular party, they will lose all faith in the judiciary.

The pattern of punitive costs suggests that a discussion has taken place amongst the judiciary with a consensus to award such costs. Whether or not that is true, I call upon the Chief Justice TunAriffinZakaria to intervene to ensure that a more appropriate approach is taken towards awards of costs. Cost orders should reflect the fact that election petitions are public interest litigation. In any event, costs should be in line with similar civil litigation.

We are raising this issue because collectively the outcome of the petitions bears directly on the people's electoral rights and ultimately on the legitimacy to govern. At the very least, the dictates of justice warrant a full and proper trial.

We are not making frivolous claims. The people have a legitimate expectation that the fraud be exposed. The best forum for this is a court of laws. Is that asking too much?

3) SELECTIVE PROSECUTION OF PAKATAN RAKYAT'S LEADERS AND BLACK505 PARTICIPANTS
Today's charging of the 33 protesters for participating in the Black 505 DataranMerbok rally on June 22 is yet another classic instance of selective prosecution and thus constitutes an abuse of discretionary power by the Attorney General.

Likewise, this unconstitutional practice of selective prosecution has led to Members of Parliament Rafizi Ramli and Anthony Loke as well as other activists being charged under the Peaceful Assembly Act 2012 (PAA) and the Sedition Act.
While scores of other cases involving corruption and criminal violence which truly warrant action by the AG are either swept aside or put on hold, this swift and overzealous effort to prosecute citizens and law makers alike exercising their constitutional right of assembly is deplorable and exposes a more insidious conspiracy by the government to silence the voices of freedom and justice. Prime Minister Dato Seri NajibRazak must be held accountable for these series of vindictive actions.

4) MASSACRE OF INNOCENT PROTESTERS AND NAJIB'S UTTER SILENCE
We wish to reiterate our call on all parties and nations to condemn Saturday's massacre of more than 100 pro-Morsi supporters and members of the Muslim brotherhood in Cairo. They must do everything in their power to put a stop to this carnage.

In this regard, the government's utter silence on the matter is shameful and totally inconsistent with a declared stand on transforming the nation on the path of reform and democracy. Malaysia's initial failure to condemn the military coup of a legitimately elected government was bad enough. Now, this lack of concern over the slaughter of innocent lives raises serious questions as to why this government has been so reticent in the matter.

Once again, we categorically condemn this bloodbath by the military and hold to account Army chief Gen Abdel Fattah al-Sisi and the leaders of the present illegitimate interim government of Egypt.

ANWAR IBRAHIM

[PRESS STATEMENT] Desak Polis Jalankan Siasatan Terperinci Dakwaan Penglibatan Anggota PDRM Terlibat Aktiviti Jenayah

Posted: 28 Jul 2013 10:25 PM PDT

KENYATAAN MEDIA

UNTUK EDARAN SEGERA
29 JULAI 2013

KEADILAN memandang serius insiden keganasan dan jenayah dalam negara, dan mutakhir ini adalah cubaan bunuh ke atas pengerusi badan pemantau jenayah MyWatch, R. Sri Sanjeevan dua hari lalu.

Kekerapan kes-kes bunuh secara tembakan ala mafia kebelakangan ini yang antara lain menjadikan penjawat awam sebagai mangsa; sebelum ini turut mengorbankan Timbalan Ketua Pengarah Kastam Datuk Shaharuddin Ibrahim, yang mati ditembak ketika dalam perjalanan ke pejabatnya di Putrajaya tiga bulan lalu.

Merujuk kepada kes Sanjeevan, kami difahamkan bahawa beliau sebelum ini turut menerima ancaman pada 11 April 2013 apabila diserang oleh empat lelaki bersenjatakan parang di basemen aras bawah di sebuah hotel di Kuala Lumpur, dan beberapa minggu lalu diekori oleh beberapa lelaki yang mencurigakan di Terminal LCC, Sepang. Insiden tembakan yang melibatkan beliau dua hari lalu turut berlaku beberapa jam selepas beliau memuatnaik tulisan di akaun Twitter miliknya bahawa beliau menerima ugutan tembak dipercayai dari anggota polis.

KEADILAN tidak menolak bahawa insiden yang menimpa Sanjeevan seperti yang telah dinyatakan oleh mantan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan mungkin memiliki kaitan langsung dengan hasrat beliau untuk mendedahkan penglibatan anggota/pegawai PDRM dengan sindiket jenayah dan kegiatan haram.

Sehubungan dengan itu, KEADILAN menyambut baik tindakan pantas Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar yang berjanji untuk menjalankan siasatan terperinci terhadap kes ini. KEADILAN juga menuntut supaya pendedahan Sanjeevan berkaitan penglibatan anggota/pegawai PDRM dengan sindiket jenayah dan kegiatan haram turut disiasat serta membawa mereka yang terlibat ke muka pengadilan. Sementara itu, KEADILAN juga memohon supaya kawalan keselamatan ke atas Sanjeevan di hospital juga ditingkatkan.

ANWAR IBRAHIM

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 29 Jul 2013 11:35 AM PDT

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Kes Tembak: Rafizi dakwa Sanjeevan mahu dedah memo polis

Posted: 29 Jul 2013 01:10 AM PDT

Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli mendakwa aktivis anti-jenayah R Sri Sanjeevan yang cedera parah akibat ditembak pada Sabtu lalu merancang untuk mendedahkan satu memo didakwa mengaitkan anggota polis dengan sindiket dadah.


Rafizi mendakwa: "Sanjeevan berkata beliau memperolehi satu memo dalaman polis, yang menyenaraikan pengawai polis yang dikenakan siasatan dalam atas (dakwaan) terlibat dalam sindiket dadah".

Rafizi dalam satu sidang media hari ini mengulas mengenai pertemuannya selama 20 minit dengan Sanjeevan sehari sebelum kejadian tembakan itu.

Rafizi berkata, pengerusi MyWatch itu memberitahunya bahawa kesalahan berkenaan sangat serius dan membawa hukuman berat sekiranya disabit kesalahan.

Bagaimanapun, Sanjeevan tidak mendedahkan nama pegawak polis terlibat, kata Rafizi.

Katanya, malang sekali Sanjeevan tidak menyatakan nama berkenaan kepadanya.

Hari gelap buat Mesir – Anwar

Posted: 28 Jul 2013 11:14 PM PDT

Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan pembunuhan beramai-ramai penyokong pro Morsi dan anggota Ikhwanul Muslimin berdekatan Masjid Rabaa al-Adawiya semalam merupakan hari paling 'gelap' di Mesir sejak berlakunya Arab Spring di wilayah itu.PC ANWAR
Sehubungan itu, beliau mengajak semua pihak mengutuk sekeras-kerasnya komplot Pasukan Keselamatan yang diketuai Jeneral Abdel Fattah al-Sisi bersama pimpinan kerajaan sementara yang tidak sah kerana membunuh rakyat Mesir yang tidak berdosa.
"Pembunuhan lebih 100 penyokong pro-Morsi dan ahli Ikhwan Muslimin di sekitar Masjid Rabaa al-Adawiya, Kaherah menandakan hari paling gelap untuk Mesir sejak berlakunya Arab Spring.
Egypt
Jenazah penyokong Morsi yang terkorban diserang menjelang sahur di depan Universiti Al-Azhar pagi tadi
"Saya mengutuk pertumpahan darah yang dilakukan oleh tentera dan pasukan keselamatan ini. Panglima tentera Jeneral Abdel Fattah al-Sisi bersama-sama dengan pemimpin-pemimpin kerajaan sementara yang tidak sah di Mesir bertanggungjawab atas semua ini.
"Saya menyeru semua pihak seluruh dunia mengutuk pembunuhan orang awam yang tidak berdosa dan memanfaatkan kuasa masing-masing untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai ini," katanya dalam satu kenyataan.
Sementara itu, Rangkaian televisyen Al Jazeera melapor 120 mati dan 4,500 cedera dalam serangan ke atas penyokong Ikhwan berdekat masjid itu.
Jurucakap Ikhwanul Muslimin, Gehad El-Haddad berkata, tentera mula menembak sebelum solat Subuh.
"Mereka menembak bukan untuk mencederakan, tetapi sengaja untuk membunuh. Kepala dan dada menjadi sasaran," katanya.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=54598

KEADILAN tubuh j/kuasa siasat isu kenaikan tarif elektrik mendadak

Posted: 28 Jul 2013 11:00 PM PDT

KEADILAN membentuk satu jawatankuasa bagi menyiasat isu peningkatan mendadak bil elektrik yang berpunca dari program pemasangan meter elektrik baru jenis digital oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Jawatankuasa itu dianggotai Naib Presiden, Datuk Chua Jui Meng; Ahli Parlimen Wangsa Maju, Datuk Dr Tan Kee Kwong; Adun Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar dan Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen.
PC"Kita mendengar rungutan ramai bahawa bil elektrik naik mendadak selepas meter lama ditukar kepada meter baru jenis digital. Adakah penukaran meter digital itu benar-benar tepat, ini yang kita perlu tahu," kata Wong Chen.
Pengerusi Biro Pelaburan dan Perdagangan itu berkata demikian pada sidang media di ibu pejabat parti di sini hari ini.
Menurutnya, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air sebelum ini telah mengarahkan program penggantian meter itu dihentikan apabila mendapat rungutan ramai yang tidak bersetuju.
Dalam masa sama, Menteri sendiri tidak pasti adakah TNB mematuhi arahan tersebut hingga ke hari ini.
Sementara itu Jui Meng menegaskan, kenaikan bil tidak munasabah yang berlaku sesudah proses penukaran meter hanya akan membebankan rakyat dan ia tidak wajar.
Selain isu tersebut, ahli jawatankuasa berkenaan juga akan membawa lebih banyak isu dari semasa ke semasa, bagi memberi kefahaman kepada orang awam berkaitan penggunaan tenaga elektrik.
Jawatankuasa tersebut turut merancang menyerahkan petisyen kepada pihak berwajib dan mahu menubuhkan laman web untuk kempen ini.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=54574

Pengerusi MyWatch ditembak

Posted: 28 Jul 2013 08:53 PM PDT

dipetik daripada Sinar Harian.com.my




SEREMBAN - Pengerusi sebuah badan bukan kerajaan (NGO), MyWatch, R Sri Sanjeevan, 29, cedera parah akibat ditembak dua lelaki dipercayai India di persimpangan Taman Cempaka, Bahau, Jempol di sini, kelmarin.

Ketua Polis negeri, Datuk Osman Salleh berkata, dalam kejadian 3.40 petang itu, mangsa sedang memandu kereta jenis BMW bersama seorang rakannya menghala ke Pekan Bahau.

"Namun sebaik sampai di persimpangan Taman Cempaka, datang sebuah motosikal jenis Yamaha berwarna merah menghampiri keretanya, lalu melepaskan satu das tembakan ke arah mangsa yang ketika itu sedang hisap rokok, dari jarak dekat.

"Tembakan tersebut kemudiannya mengenai siku kanan dan menembusi lengan sehingga menyebabkan kecederaan di bahagian rusuk kanan mangsa.

"Mangsa kemudiannya sempat memecutkan kereta kira-kira 300 meter, sebelum rakannya mengalihkan mangsa di kerusi belakang dan menghantarnya ke hospital Bahau.

"Mangsa kini dilaporkan berada dalam keadaan stabil setelah dipindahkan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban bagi menjalani proses pembedahan mengeluarkan peluru," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media yang diadakan di Bilik Media Ibu Pejabat Kontijen Polis Negeri, di sini, semalam.

Turut hadir, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Hamdan Majid dan Ketua Polis Daerah Jempol dan Superintendan Hamzah Alias.

Tambah Osman, punca kejadian masih dalam siasatan namun pihaknya tidak menolak kemungkinan kejadian tersebut bermotifkan dendam.

Menurutnya, bagi memastikan keselamatan mangsa terjamin, pihaknya telah menempatkan beberapa anggota polis untuk mengawal di bilik mangsa agar tiada sebarang gangguan berlaku.

Dalam pada itu, Osman memberitahu, 12 jam sebelum mangsa ditembak, dia ada memberitahu melalui laman sosial, Twitternya dia menerima ugutan bunuh daripada individu tidak dikenali.

Namun kata Osman, kenyataan itu hanya diberitahu di laman sosialnya sahaja, dan tiada sebarang laporan polis dibuat di mana-mana balai di negeri ini.

Osman berkata, pihaknya telah menubuhkan satu pasukan khas untuk menjalankan siasatan terhadap kes ini yang akan dikendalikan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman dengan bantuan pasukan polis Negeri Sembilan.

Kes disiasat di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh.

Osman berkata, kepada mana-mana pihak yang mempunyai maklumat kejadian tersebut diharap dapat tampil untuk membantu siasatan.

"Sehingga kini maklumat terhadap dua lelaki bermotosikal itu masih belum dapat dikenal pasti berikutan tiada maklumat nombor pendaftaran motosikal tersebut," katanya.
____________________________________________

Sri Sanjeevan juga merupakan Exco Angkatan Muda (AMK) Negeri Sembilan.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 29 Jul 2013 11:31 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Pengasas Arab Malaysian bank maut, isteri cedera parah ditembak

Posted: 29 Jul 2013 07:50 AM PDT


Adakah pembunuhan berprofil tinggi ini juga Ketua Polis Negara akan kata bermotifkan dendam?

Pengasas Arab Malaysian bank maut, isteri cedera parah ditembak
July 29, 2013

KUALA LUMPUR, (Bernama) -- Pengasas Arab Malaysian Bank Hussain Ahmad Najadi maut manakala isterinya cedera parah ditembak dari jarak dekat di parkir kereta selepas keluar dari sebuah tokong Cina, Kuan Yin Temple, di Lorong Ceylon, di sini hari ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur ACP Khairi Ahrasa berkata kejadian berlaku pada 2 petang ketika mangsa datang ke tokong itu berjumpa dengan seorang rakannya untuk berbincang mengenai urusan jual beli saham.

"Selang beberapa minit kemudian, mangsa didatangi seorang suspek lelaki dari arah belakang melepaskan tembakan rambang kepada kedua-dua mangsa yang ketika itu menuju ke parkir kereta. Hussain,75, terkena dua das tembakan di bahagian dada dan di sebelah rusuk kiri manakala isterinya, 49, terkena dua das tembakan di pergelangan tangan kiri serta di paha kanan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Zahid Hamidi akui indeks jenayah di New York lebih rendah?

Posted: 29 Jul 2013 01:24 AM PDT



Nampaknya Malaysia terpaksa belajar dari Amerika Syarikat cara untuk menangani jenayah yang semakin menjadi-jadi. Apakah kenyataan Zahid Hamidi di bawah secara tidak langsung mengakui indeks jenayah di Kuala Lumpur lebih tinggi dari kotaraya metropolitan New York?

Malaysia Kukuh Kerjasama Dengan AS Untuk Kurangkan Indeks Jenayah
29 Julai 2013

PUTRAJAYA: Malaysia akan mengukuhkan hubungan dan kerjasama dengan Amerika Syarikat (AS) dalam usaha menangani jenayah rentas sempadan dan mengurangkan indeks jenayah di negara ini. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata banyak aspek yang boleh dipelajari dari AS terutama dari segi latihan.

"Jenayah yang berlaku sekarang adalah berkenaan jenayah indeks yang telah berjaya dikurangkan terutamanya oleh Jabatan Polis New York (NYPD).

"Inilah yang kami cuba pelajari kerana New York pada suatu ketika merupakan satu tempat yang mempunyai indeks jenayah tinggi tetapi dapat dikurangkan melalui beberapa tindakan drastik oleh NYPD," katanya.

Siapa yang jahat ni, penjenayah ke polis?

Posted: 28 Jul 2013 07:50 PM PDT


Cubaan bunuh untuk halang dedah jenayah polis, kata Musa
28 Julai 2013

Tan Sri Musa Hassan mengesyaki cubaan membunuh R Sri Sanjeevan semalam, ada kaitan dengan rancangan Pengerusi Pasukan Khas Cegah Jenayah Malaysia (MyWatch) itu untuk mendedahkan sindiket jenayah melibatkan pegawai polis.

Bekas Ketua Polis Negara (KPN) itu membuat jangkaan demikian melalui akaun twitternya malam tadi, beberapa jam selepas Sanjeevan parah ditembak di Bahau, Negeri Sembilan.

"Saya harap polis membuat siasatan untuk mengesan suspek kerana dia (Sanjeevan) ada menerima ugutan bunuh berikutan hasratnya untuk mendedahkan pembabitkan polis dalam sindiket jenayah," katanya melalui akaun beliau, @TSMusaHassan.

Lelaki ditembak mati, dua parah ketika sedang minum di Ipoh

Posted: 28 Jul 2013 07:50 PM PDT



Lelaki ditembak mati, dua parah ketika sedang minum di Ipoh
2013/07/29 - 08:11:35 AM

IPOH: Seorang lelaki maut dan dua parah selepas ditembak ketika sedang minum di hadapan sebuah restoran di Lebuh 5, Kampung Simee, di sini, malam tadi. Dalam kejadian jam 10.15 malam itu, Jasrafveenderjeet Singh, 25, mati di tempat kejadian terkena tembakan di leher, manakala dua lagi dikenali. Koo Loo Kong, 55 dan Sarbjit Singh Harder Singh, 28, cedera serta masih dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun, di sini. "Suspek yang menaiki sebuah kereta dikatakan melepaskan empat das tembakan dan mengenai tiga mangsa.

Kapal perang diberi nama sempena seorang Ulama hebat

Posted: 28 Jul 2013 07:49 PM PDT



Semoga lebih banyak lagi kapal perang, jet pejuang dan kereta kebal diberi nama sempena ulama seperti Imam Bonjol.

Tentera Laut Indonesia (TNI-AL) mempunyai sebuah kapal perang yang diberi nama KRI Imam Bonjol (Kapal Republik Indonesia).

Imam Bonjol adalah merupakan seorang pemimpin dan seorang ulama Minangkabau dari Sumatera yang hebat. Pada awalnya Imam Bonjol telah bertegas dengan kerajaan Pagaruyung untuk menerapkan dan menjalankan syariat Islam sesuai dengan Ahlus Sunnah wal Jamaah yang berpegang teguh pada Al-Qur'an dan sunnah-sunnah Rasullullah SAW dan memerangi adat-adat yang bertentangan dengan syariat.

Perang Padri yang terjadi antara 1803-1838 pada awalnya adalah antara mereka yang ingin menegakkan syariat Islam dan mereka yang berpegang kepada adat yang tidak mengikut syariat Islam.

Ketua adat pada awalnya telah meminta campurtangan penjajah Belanda untuk melawan Imam Bonjol. Akhirnya Imam Bonjol dapat meyakinkan Ketua Adat untuk bersama menentang penjajah Belanda.

Imam Bonjol atau dikenali juga sebagai Tuanku Imam Bonjol lahir di Bonjol, Pasaman, Sumatera Barat, Indonesia pada tahun 1772.  Nama sebenar beliau ialah Muhammad Shahab.

Beliau menghembuskan nafas terakhir tepatnya pada tanggal 8 November 1864.

Sebagai penghargaan dari pemerintah Indonesia yang mewakili rakyat Indonesia pada umumnya, Tuanku Imam Bonjol resmi diangkat sebagai Pahlawan Nasional Indonesia sejak tanggal 6 November 1973 mewakili perjuangan dari tanah Sumatra (Minangkabau).

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 28 Jul 2013 11:27 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


AJK PKR Kuala Krau melawati saya

Posted: 28 Jul 2013 08:15 AM PDT

Semalam Abang Haji Dollah dan Kak Zainunayah AJK PKR Cabang Kuala Krau datang melawat saya.  Malam ini, Azmi Zainun dan isterinya dan Kin Kasim serta Nyah Kasim, AJK PKR Kuala Krau datang melawat saya.  Terima kasih.

Terima kasih sdr Nizam

Posted: 28 Jul 2013 12:16 AM PDT

Didalam keadaan saya tidak berupaya ini, saya mahu memberikan penghormatan kepada Sdr Nizam Hamid, Timbalan Pengerusi PKR Pahang, yang sebentar tadi hadir ke rumah saya bersama-sama isterinya; dan tanpa banyak bicara menawarkan saya untuk pergi bersamanya ke rawatan Pusat Islam.

Oleh kerana saya masih mahu menunggu keputusan MRI akan jenis penyakit yang saya deritai ini, beliau akan datang semula menjemput saya untuk rawatan alternatif di Mentakab, selepas Asar nanti.

Terima kasih Nizam.  Terima kasih.

Anwar Ibrahim

Posted: 28 Jul 2013 07:44 PM PDT

Anwar Ibrahim


[MAKLUMAN MEDIA] Sidang Media oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim – 29 Julai 2013

Posted: 28 Jul 2013 05:46 AM PDT

Assalamu’alaikum dan salam sejahtera.

Rakan-rakan media yg dihormati,

Satu sidang media akan diadakan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada hari esok. Butiran seperti berikut:

Tarikh: 29 Julai 2013 (Isnin)

Masa: 11.30 pagi

Tempat: Ibu Pejabat KEADILAN, Tropicana, Petaling Jaya

Antara perkara yang akan disentuh di dalam sidang media esok adalah:

1 – Cubaan membunuh Pengerusi MyWatch, Sri Sanjeevan

2 – Keputusan mahkamah berkaitan petisyen pilihan raya

3 – Pendakwaan terpilih ke atas Rafizi Ramli dan peserta himpunan #Black505

Dengan segala hormatnya pihak media dijemput hadir utk membuat liputan.

PEJABAT DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM

Anwar kecam kekejaman ke atas penyokong Mursi

Posted: 28 Jul 2013 05:34 AM PDT

Sinar Harian

Anwar Ibrahim
Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengutuk sekeras-kerasnya pembunuhan ke atas lebih 100 penyokong bekas Presiden Mohamed Mursi dan semua jemaah Masjid Rabaah Al-Adawiyah, Kaherah semalam.

Anwar juga menyifatkan kekejaman itu sebagai tanda hari gelap di Mesir sejak peristiwa “Arab Spring” pada 18 Disember 2010.

“Saya mengutuk pertumpahan darah ini yang dilakukan oleh tentera dan pasukan keselamatan.

“Tentera komander Jeneral Abdel Fattah al-Sisi bersama pemimpin-pemimpin kerajaan haram di Mesir sekarang melakukan pertumpahan darah itu dan keadilan mesti dituntut bela,” katanya yang dipetik daripada kenyataan medianya, lewat malam tadi.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi balas terhadap tindakan polis Mesir yang menembak mati penyokong Mursi manakala beratus lagi cedera dalam tunjuk perasaan memasuki hari ke-15 di Masjid Rabaah al-Adawiyah di timur Kaherah, semalam.

Dalam kejadian itu, pemimpin Ikhwanul Muslimin, Murad Mohammed Ali mendakwa tembakan itu dilepaskan ke arah lebih 10,000 penyokong Mursi.

Anwar turut menyeru semua pihak dan negara Islam lain supaya mengutuk tindakan kejam itu dan mendesak ia dihentikan serta-merta.

Civilizational Studies Crucial To Promote Communal Understanding

Posted: 28 Jul 2013 05:32 AM PDT

Globally, civilizational studies are important to promote civilizational dialogue generally between the East and the West and particularly between Islam and the West. This has become crucial because of the growing gap between the two where the lack of understanding of Islam, together with other causes, has fuelled the rise and spread of Islamophobia.
While Chinese civilization including Confucianism and Indian civilization and its related subjects are equally important there appears to be less misperception in the West. The perception of Islamic civilization, on the other hand, has been ravaged by years of orientalist studies calculated to portray it in an unfavourable light compared particularly to Christian civilization. A long history of hostility and war not the least of which sprang from the Crusades contributed to this anti-Islamic fervour. And since 9/11, the distrust and misperception in the West grew exponentially and has contributed greatly to the widening chasm between the two.

Back in 1996, I had argued in The Asian Renaissance that this divide was fed by the erroneous assumption that the various civilizations are monolithic blocs diagonally opposed to each other. I still maintain that they are not. On the contrary, there is much compatibility between Asian values and Western values even as there are differences.

In our Malaysian context, issues of misunderstanding about Islam do impact on race relations in as much as stereotyping of Chinese, Indian and other communities likewise leads to unwarranted racial slurs and racist tendencies. In this regard, there can be no overstating the importance of civilizational studies across the board for all regardless of race or religion. I am in full agreement with any proposal that such a project be undertaken by competent, committed and professional teachers who are not only steeped in the discipline but also free from bias and prejudices. This indeed could be a tall order but if the authorities are serious about instilling better understanding, then they must take into account all suggestions to make it work.

The communal issues affecting the nation may derive some positive impact from a deeper and broader understanding of the various civilizations in Asia but at the end of the day, it is a problem that cannot be addressed just in lecture halls. The discourse should be extended to the public sphere and in this regard, the Islam/Confucianism dialogues that I had initiated during my time in government were intended precisely to foster better understanding between the two civilizations. Needless to say, all these efforts will come to nothing if we continue to have a government which says one thing but does exactly the opposite when it comes to communal relations. The persistent use of the UMNO-BN controlled media to facilitate the incitement of hatred, distrust and animosity is a classic case of this double-faced policy. Similarly, the racial indoctrination of university students by the BTN shows up the hypocrisy of the government in touting its transformation programs.

Finally, to suggest that since Islam had its origin as a religion in the Middle East, its inclusion in the course on Asian civilizations needs to be justified is petty and misconceived. It should be obvious that the term 'Middle East' is not cast in stone and for all intents and purposes a manifestation of the Eurocentric view of looking at the world. Before the First World War, they called it the Near East as, say, opposed to the Far East. From the Asian perspective, we can justifiably call the region West Asia, and semantically that settles the problem. But yet it is misconceived because Islamic civilization studies cannot be confined just to its place of origin regardless whether you call it the Middle East or West Asia. Are we suggesting that the hundreds of millions of Muslims in Pakistan and India, Bangladesh, Indonesia, Malaysia and other parts of Southeast Asia, not to mention the millions in Central Asia and Xinjiang, are not part of the Islamic civilization?

ANWAR IBRAHIM

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 27 Jul 2013 11:15 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Saya mencuba meneruskan kisah riwayat hidup saya....

Posted: 27 Jul 2013 08:55 PM PDT

Dalam keadaan saya yang amat sakit, saya cuba juga mengetuk komputer saya untuk teruskan kisah saya.

Tapi keadaan saya yang amat sakit tidak membolehkan saya berbuat begitu.  Hanya saya coretkan setkat ini untuk saya mencuba.  Tapi belum mampu.

Pada 1.8.13 saya akan bertemu doktor sekali lagi.  Entahlah, apa akan berlaku pada waktu itu.

Minta maaf kepada semua yang mengikuti kisah riwayat hidup saya

Posted: 27 Jul 2013 02:47 AM PDT

Kalaulah selepas ini kisah hidup saya ini terhenti disini, saya pohon banyak-banyak maaf.  Saya sedang sakit sangat kuat, dan tidak berupaya mengetuk komputer saya.  Tetapi saya ketuk juga dengan menanggung sakit.  Kalau tidak dapat lagi saya mengetuk komputer dan tidak lagi dapat meneruskan kisah hidup riwayat saya.

Anwar Ibrahim

Posted: 27 Jul 2013 07:07 PM PDT

Anwar Ibrahim


[PRESS STATEMENT] Call On All Parties And Nations To Condemn The Massacre Of The Innocent People Of Egypt

Posted: 27 Jul 2013 02:20 AM PDT

PRESS STATEMENT
FOR IMMEDIATE RELEASE

27 JULY 2013

Today's massacre of more than 100 pro-Morsi supporters and members of the Muslim Brotherhood around the Rabaa al-Adawiya mosque in Cairo marks the darkest day for Egypt since the Arab Spring.

I categorically condemn this bloodbath committed by the military and the security forces. Army chief Gen Abdel Fattah al-Sisi together with the leaders of the present illegitimate interim government of Egypt now have blood on their hands and must be held to account.

I call on all parties and nations to condemn this slaughter of innocent people and do everything in their power to put a stop to this carnage.

ANWAR IBRAHIM

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 27 Jul 2013 11:18 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Malaysia memang aman, tapi untuk penjenayah

Posted: 26 Jul 2013 10:00 PM PDT


Penjenayah memang bermaharajalela sekarang. Kedai emas ini cuma 200 meter dari Balai Polis Mantin, namun macam pekan koboi, tembak menembak berlaku ketika rompakan. Sedangkan Mantin ialah kampung asal Ketua Polis Negara sendiri. Adakah perompak ini sengaja nak sakitkan hati Ketua Polis Negara ketika umat Islam sibuk bersiap solat Jumaat di bulan Ramadan? Kalau dekat balai polis pun tak selamat macamana yang jauh dari balai?

Kedai emas dirompak, perniaga rugi RM500,000
26 Julai 2013

SEREMBAN - Lima lelaki bersenjatakan pistol nekad melarikan tujuh dulang barangan kemas bernilai RM500,000 dalam rompakan di sebuah kedai emas yang terletak hanya kira-kira 200 meter dari Balai Polis Mantin dekat sini semalam. Pemilik kedai emas itu yang enggan dikenali berkata, ketika kejadian pukul 1 petang itu, dia bersama tiga lagi pekerjanya berada di dalam premis berkenaan sebelum muncul kumpulan suspek memakai topi keledar dan bersenjatakan pistol.

Perompak Dan Pemilik Kedai Emas Saling Lepaskan Tembakan
26 Julai 2013

NILAI: Lima lelaki yang dikatakan bersenjatakan pistol melarikan tujuh dulang barangan kemas bernilai hampir RM500,000 dari sebuah kedai emas di Pekan Mantin dekat sini kira-kira 1 petang Jumaat. Perompak dikatakan turut melepaskan tembakan amaran sebelum merompak sementara pemilik kedai emas itu juga melepaskan tembakan sehingga mengejutkan para perompak dan menyebabkan mereka melarikan diri.

BULETIN RAKYAT

Posted: 27 Jul 2013 11:11 AM PDT

BULETIN RAKYAT


EKSTRIM KEKADANG MEMANG SALAH DAN KELIRU, ISU BUDAK MAKAN DI BILIK MANDI....

Posted: 26 Jul 2013 08:28 PM PDT

'Makan dalam tandas,' lahirkan persepsi salah

Manusia biasanya terpengaruh dengan maklumat pertama yang mereka terima. Mereka akan lebih percaya maklumat ini walaupun ada maklumat kedua datang yang bertentangan dengannya.
Itulah yang terjadi kepada kes 'kantin dalam tandas' Sekolah Kebangsaan Sri Pristana, Sungai Buloh.

Apabila seorang ibu bukan Islam terjumpa anaknya sedang makan dalam satu bilik persalinan di sekolah dan di bulan puasa, terus tergambar di kepalanya seolah-olah, anak dan rakan-rakannya yang bukan Islam diasingkan untuk makan di bulan puasa. Kononnya tindakan dibuat untuk menghormati kanak-kanak lain yang beragama Islam yang sedang berpuasa.
Lalu beliau masukkan gambar dan persepsi ini dalam laman sosial Facebook.
Pembaca pula terus terbayang begitu juga. Kanak-kanak bukan Islam diasingkan oleh pentadbiran sekolah yang beragama Islam supaya makan di bilik tertutup, dan tandas dipilih untuk menempatkan mereka.
Maka lahirlah persepsi kepada seluruh negara, kanak-kanak sekolah bukan Islam diasingkan untuk makan di bulan puasa dan tandas dipilih sebagai tempatnya.
Inilah yang berlaku dalam kes SK Sri Pristana ini.
Namun, sebagaimana dijangka, itu bukanlah cerita sebenarnya. Ia disahkan oleh Ahli Jawatan Kuasa (AJK) Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu, Mejar Hardeep Singh kepada The Malaysian Insider.
Mungkin kalau AJK beragama Islam memberitahu perkara yang sama, ramai yang tidak percaya dengannya. Ia seolah-olah mahu membela pihak pentadbiran sekolahnya.

Tetapi apabila Hardeep yang bercerita, ia menjadikan cerita ini dipercayai sebagai betul.
Inilah nasib Malaysia. Salah sangka dan perasaan salah faham antara kaum terlalu menebal. Semua perkara berlaku terlalu dilihat daripada perspektif kaum dan agama. Mungkin ini reaksi bukan Melayu dan bukan Islam kepada sikap dan lagak yang ditunjukkan oleh orang Melayu dan Islam yang terlalu ekstrim sebelum ini.
Isu perarakan kepala lembu di perkarangan pejabat SUK Selangor dan ugutan membakar bible yang berbahasa Melayu sudah pasti menyumbang kepada perkara ini. Begitu juga sikap sesetengah pemimpin PAS dalam sesuatu perkara, ia melahirkan salah faham mereka.
"Memang guru besar sekolah ini penyokong kuat Umno. Tetapi dalam kes ini, dia tidak salah dan saya akan membela dia," kata seorang aktivis PAS Cawangan Sri Pristana yang juga seorang bapa kepada murid di sekolah ini kepada The Malaysian Insider.
Sebagaimana kenyataan Hardeep, beliau memberitahu, pelajar sekolah ini menggunakan bilik persalinan yang tidak digunakan ini sejak Mac tahun ini lagi. Ketika itu belum masuk bulan Ramadan di mana umat Islam berpuasa.
Pihak sekolah mengemaskan bilik itu dan meletakkan meja dan kerusi. Di situ tidak ada tandas hanya bilik mandi yang tidak digunakan.
Ia digunakan sebagai tambahan kepada kantin yang ada. Semua kanak-kanak sekolah ini, Islam dan bukan Islam, Melayu, India dan Cina menggunakan bilik ini untuk makan sebagai tambahan kepada kantin sekolah.
"Kantin sekolah ini sempit untuk menampung pertambahan pelajar yang mendadak di kawasan ini. Sebelum ini, ramai pelajar yang makan tepi longkang, tepi jalan pada waktu rehat. Jadi Guru Besar ni ambil inisiatif untuk gunakan bilik persalinan yang tidak digunakan itu sebagai tempat makan," katanya.
Namun cerita ini menjadi lain apabila gambarnya disiarkan buat pertama kalinya seolah-olah mereka dipaksa makan di dalam kawasan tandas di bulan Ramadhan untuk menghormati orang yang berpuasa di luar.
Akibat persepsi dan gambaran salah ini, semua media terutama berbahasa Inggeris dan Mandarin menyiarkan gambar kanak-kanak sekolah makan dalam tandas di bulan puasa ini di muka depan akhbar mereka.
Maka berlakulah apa yang berlaku.
Guru Besar sekolah ini Mohamad Nasir Mohd Noor menjadi sasaran kebencian banyak pihak. Bukan setakat cacian bahkan beliau juga menerima ugutan bunuh.
Padahal beliau cuba untuk membuat yang terbaik untuk pelajarnya dengan ruang yang ada.

MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 27 Jul 2013 03:06 AM PDT

MEDIA Rakyat MALAYSIA


MAKLUMAT PERTAMA BUKANNYA SELALU BENAR.... SELAMAT BERBUKA HARI INI

Posted: 26 Jul 2013 08:27 PM PDT

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 26 Jul 2013 11:28 AM PDT

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Dialog Peneroka & Sumbangan Kurma kepada Ranting Palong 2

Posted: 25 Jul 2013 11:44 PM PDT




Pada 25 Julai 2013/Khamis lalu, satu pertemuan dan dialog dengan beberapa wakil peneroka Palong 2 telah berlangsung di rumah Ketua Ranting Palong 2.

Dialog tersebut adalah berkenaan duit dividen peneroka yang disyaki telah disalahgunakan oleh pengurusan rancangan.

Selepas dialog, saudara T.Kumar yang merupakan peguam dan Naib Ketua Cabang Jempol telah menyerahkan sumbangan buah kurma kepada JK Ranting Palong 2.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 26 Jul 2013 11:17 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Laporan polis atas talian, Pejabat Agama bila lagi?

Posted: 25 Jul 2013 08:28 PM PDT




PDRM akan mengadakan laporan secara atas talian untuk kemudahan orangramai. Pejabat Agama Islam negeri-negeri bila pula nak mulakan sistem laporan atau aduan atas talian atau kaunseling atas talian untuk kemudahan umat Islam yang dibelenggu pelbagai masalah dari segi akidah, kes khalwat, kesempitan hidup, ajaran sesat dan sebagainya?

Buat laporan polis atas talian mulai September
26 Julai 2013
 
Seremban: Laporan polis secara atas talian (online) melalui portal laporan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tanpa perlu ke balai polis dijangka mula dilaksanakan akhir September ini. Pengarah Pencegahan dan Pembanterasan Jenayah Bukit Aman, Datuk Wira Ayub Yaakob, berkata ini diikuti pelaksanaan sistem semakan laporan polis secara online di seluruh negara menjelang akhir tahun.

Berhati-hati memandu di kawasan sunyi

Posted: 25 Jul 2013 08:27 PM PDT




Anggota Polis Lepas Tembakan Cuba Disamun
26 Julai 2013

BENTONG: Seorang anggota polis melepaskan tembakan setelah beliau dan anak perempuannya cuba disamun dua lelaki bersenjata parang di simpang Lurah Bilut di sini petang Khamis.

Dalam kejadian 4.10 petang itu, kereta yang dinaiki bersama anak perempuannya berusia 17 tahun dihalang dua suspek terbabit.

Anggota yang bertugas di Balai Polis Lurah Bilut itu, Kpl Awang Man Jaya, 40-an, sedang memandu kereta Proton Iswara dari Bandar Bentong untuk pulang ke rumahnya di Berek Polis Lurah Bilut.

Menurut Ketua Polis Daerah Bentong, Supt Mohamad Mansor Mohd Nor, tiba di simpang Lurah Bilut, Mempaga, kereta yang dipandu anggota polis itu secara tiba-tiba dihalang sebuah kereta Mercedez Benz.

"Dua lelaki bertopeng dan bersenjatakan parang kemudiannya bertindak mengacu parang ke arah anak mangsa, namun mangsa bertindak melepaskan tembakan pistolnya ke arah suspek," katanya kepada Bernama di sini Khamis.


Semakin kreatif dan bertransformasi penjenayah di Malaysia

Posted: 25 Jul 2013 08:27 PM PDT



Empat lelaki bersenjata guna lori simen rompak kedai emas
26 Julai 2013
 
Empat lelaki bersenjatakan pistol menjadikan lori simen sebagai 'alat' untuk mengaburi perbuatan mereka merompak sebuah kedai emas di Jalan PJS 2/16A, Taman Datuk Harun, Petaling Jaya, semalam.

Dalam kejadian kira-kira 12.30 tengah hari itu, tiga daripada lelaki itu melarikan tujuh dulang emas bernilai kira-kira RM300,000 daripada rak pameran.

Beliau berkata, rompakan itu yang mengambil masa beberapa minit, tidak disedari orang ramai kerana perompak meletakkan lori simen di hadapan kedai emas itu.

Arjunaidi berkata, dua penjenayah itu dapat melarikan diri menggunakan motosikal manakala dua lagi menaiki lori simen itu.

Suara Sri Andalas

Posted: 25 Jul 2013 11:03 PM PDT

Suara Sri Andalas


Selangor Police Lost the Trees for the Forest

Posted: 25 Jul 2013 07:22 PM PDT

Crime Rate in Selangor Reducing?

What is the crime rate in Selangor? Reducing they say, but my office gets calls everyday. About crime in the area, and now the people have started to call my hand phone to complain about suspicious characters in their neighborhood. I resend them to the Chief Police Officer of Selangor but no reply.

Police Threaten Sedition Act on Those Who Spreads the Photos of 'Toilet Canteen'

Now he talks about sedition, I wonder what he would do if it was his own children. We must not tolerate this kind of school management, with Head Master deciding in such a callous way. He should explain and the Ministry of Education must be seen to take action.

No More EO Excuses

As to  Thevigan, you please pay attention to the crime rate in SELANGOR, no more excuses about the EO (Emergency Ordinance) being removed, instead use the police act which has wide range powers to curb crime in the state.

The people will use the media to highlight their problems, and people like Thevigan should not threaten them with sedition.

YB Dr Xavier Jayakumar
ADUN Seri Andalas
26th July 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan