Isnin, 29 Julai 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Other Perspektif

Posted: 29 Jul 2013 01:15 PM PDT

Other Perspektif


Apa nk jadi dengan Finas! The new Village vs Tanda Putra

Posted: 29 Jul 2013 09:45 AM PDT

The new village, doctor rasis & tandas sekolah

Posted: 29 Jul 2013 09:15 AM PDT

THE FLYING KICK

Posted: 29 Jul 2013 01:13 PM PDT

Apa Yang Tersirat

Posted: 29 Jul 2013 01:12 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Satu Lagi Kejadian Tembak

Posted: 29 Jul 2013 05:00 AM PDT

Selepas Sanjeevan di tembak di Bahau Negeri Sembilan jam 4.30 pagi Sabtu, tengah hari tadi di Ibu Negara Kuala Lumpur Pengasas AmBank Berhad, Hussain Ahmad Najadi (gambar), 75, yang berasal dari Bahrain ditembak mati di kawasan letak kereta di Lorong Ceylon, sementara isterinya cedera terkena tembakan.

Beliau yang kini merupakan penduduk tetap Malaysia berjalan menuju ke keretanya bersama isteri apabila seorang yang bersenjata menuju ke arahnya dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah belakang menyebabkannya terbunuh di tempat kejadian kira-kira pada jam 1.30 tengahari.

Isterinya yang cedera terkena tembakan di badan dikejarkan ke hospital.

Pemilihan Umno 2013: Gelanggang Diperluas- Apa kah Pemain semakin ramai?

Posted: 29 Jul 2013 01:17 AM PDT

FORMAT pemilihan Umno yang baru, bertujuan untuk mengwujudkan demokrasi yang seluas-luasnya dalam parti; namun ianya juga akan menjadi pengekang kepada mereka yang mempunyai niat untuk bertanding.

Format baru memperlukan seseorang itu untuk mendaftar sebagai bukti ketersediaan untuk menyertai gelanggang pertandingan. Format itu boleh juga menjadi pemangkin untuk bertanding boleh juga menjadi pengekang.

Kata orang hidung tak mancung pipi tersorong-sorong, mungkin menghantui para pemimpin yang mempunyai hasrat untuk bertanding.

Bebeza dengan kaedah lama, di mana seseorang pemimpin itu tidak perlu menyatakan hasrat untuk bertanding, kerana permintaan bertanding datangnya daripada cawangan dan seterusnnya bahagian. Selepas syarat pertandingan dipenuhi, barulah seseorang itu diminta pengesahannya apakah menerima pencalonan atau sebaliknya.

Melalui format baru pemilihan parti, bukan sahaja pemimpin lain yang berminat wajib mendaftar, akan tetapi Penyandang Jawatan presiden itu Datuk Seri Najib Tun Razak perlu juga mendaftar pada 7 september ini, samada mahu mempertahankan jawatan Presiden.

Pendek kata, sehari selepas 7 September, kita akan mengetahui nama-nama pemimpin yang berhasrat bertanding baik jawatan-jawatan Ahli Majlis Tertinggi (AMT) mahupun Ketua Bahagian.

Pemilihan AMT dan Ketua Bahagian serta AJK Bahagian akan berlangsung serentak pada 5 Oktober depan. Pada pemilihan itu, akan melibatkan 150,000 perwakilan bagi 191 Bahagian di seluruh negara, kecuali Sarawak, di mana Umno belum mengembangkan sayapnya.

Melihat kepada format baru ini, kemungkinan berlakunya pertandingan jawatan tertinggi parti tidak akan berlaku, kerana pada situasi sekarang tiada lagi pemimpin seperti Sulaiman Palestin mahupun Harun Idris. Pemimpin sekarang adalah mereka-mereka yang gemar mempertahankan "status quo"; untuk itu adalah tidak menghairankan selepas 5 oktober, Najib dan Muhiyiddin akan diistiharkan sebagai Presiden dan Timbalan Presdien.

Jawatan Naib Presiden

Penyandang kepada jawatan itu adalah Zahid Hamidi, Hishamuddin Tun Hussein dan Safie Apdal. Ketiga-ketiganya telahpun memutuskan mempertahankan jawatan.

Kalau melihat pemimpin yang mempunyai potensi mencabar kedudukan mereka, mungkin datangnya daripada Ali Rustam. Meskipun mantan Ketua Menteri melaka itu mempunyai potensi, namun kekalahannya pada PRU-13 lalu, mencercat peluangnya.

Nama-nama lain yang mempunyai potensi mencabar kedudukan naib-naib presiden itu, Mustapha Mohamad, Noh Omar, Musa Aman dan pemimpin yang tidak boleh diambil mudah adalah Salleh Tun Said daripada Sabah.

Ketua Pemuda

Khairy Jamaluddin, mungkin menang tanpa tanding jika beliau mahu mempertahankan jawatan itu. Meskipun ada desas desus wujudnya pencabar bagi jawatan itu, namun ianya mungkin tidak berlaku.

Ketua Wanita

Untuk sementara hanya dua pemimpin yang menyatakan hasrat bertanding bagi jawatan itu. Shahrizat Jalil telah awal-awal menyatakan mempertahankan jawatan; manakala mantan Ketua Puteri- Azalina Othman Said telah menyuarakan kesediaanya merebut jawatan itu.

Melihat kepada senario politik semasa dalam parti, nampaknya; keadaan pertandingan akan meriah di peringkat AMT dan Naib Presiden, sama seperti pemilihan-pemilihan yang lalu-lalu.

Format pemilihan parti yang baru, nampaknya hanya meriah daripada segi penyertaan perwakilan, namun bukan bagi pemimpin yang bertanding. Gelanggang Luas- tapi tanpa pemain.

JEBAT BERKOKOK

Posted: 29 Jul 2013 01:10 PM PDT

JEBAT BERKOKOK


Hebat Zahid..barulah jantan!

Posted: 28 Jul 2013 07:58 PM PDT

 
Nampaknya Zahid Hamidi yang menggantikan Hishamuddin sebagai Menteri KDN bukan sekadar Menteri yang pandai cakap dan tin kosong.
 
Sebaik menjawat jawatan itu, Zahid memberikan peringatan kepada peserta Blackout bahawa mereka akan dikenakan tindakan tegas dan terbukti Zahid telah membuktikan kata-katanya itu bilamana penyalak-penyalak Blackout telah diberkas dan dihadapkan ke muka pengadilan.
 
Terbaru, penahanan tayangan filem New Village yang diumumkan Zahid jelas membuktikan bahawa Zahid bukan menteri flip flop. Beliau membuktikan bahawa beliau sangat konsisten dalam soal prinsip dan perlaksanaan tindakan.
 
Kini kita tidak lagi perlu gusar dengan sekadar amaran demi amaran. Anak Melayu Bagan Datoh ini jelas memberikan ingatan kepada mereka yang sering terlupa akan asal usul dan sejarah.
 
Kini kita ada Menteri yang sering ingat dalam kepala bahawa beliau adalah anak Melayu yang dilahirkan di sebuah negara yang dahulunya dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu.
 
Huh..PM kena tanya Zahid kot macam mana nak besarkan jiwa Melayu..!!

Duke of UMNO

Posted: 29 Jul 2013 01:01 PM PDT

Duke of UMNO


MINDSET PENGARAH INSTITUT PEMIKIRAN FADZIL NOOR MENGHINA ORANG KAMPUNG..!

Posted: 29 Jul 2013 07:37 AM PDT

info
Baru lima hari PAS tewas sekali lagi di tangan BN di PRK Kuala Besut, namun ada pihak di dalam parti itu yang sudah berani berkurang ajar terhadap masyarakat luar bandar, khususnya di DUN tersebut. Beliau yang dimaksudkan ialah Mohd Hafiz Mansor, Pengarah Operasi Institut Pemikiran Almarhum Fadzil Noor (INFO).

Dalam tulisannya baru-baru ini di Harakahdaily, dia mahu PAS mengadakan "majlis-majlis ilmu" di surau dan masjid sebagaimana yang dilakukan di bandar-bandar. Kononnya, UMNO "takut" dengan gerakan itu.

Membaca tulisannya itu, dia seolah-olah membayangkan bahawa masyarakat di luar bandar ketinggalan dari sudut ilmu Islam sehingga tergamak memberi undi pada UMNO/BN.


Malah lebih menyakitkan hati, dia membayangkan majlis ilmu itu seumpama gerakan dakwah Rasulullah SAW terhadap golongan musyrikin Mekah dan mampu mengubah "mindset" untuk menyokong PAS!

ScreenHunter_01 Jul. 29 04.03
Pada saya, kenyataan Pengarah INFO PAS ini benar-benar satu penghinaan kepada masyarakat luar bandar, khususnya di Kuala Besut.

Ia seolah-olah membayangkan mereka sebagai kurang pengetahuan mengenai fahaman dan ilmu Islam. Kononnya kalau mereka faham tentang Islam maka mereka akan memilih untuk memberi undi pada PAS pula bunyinya…

Pada hemat saya, sama ada masyarakat itu dari bandar atau luar bandar, mereka adalah sama saja. Yang membezakan mereka ialah sama ada mereka memegang prinsip ajaran Islam yang sebenar atau terpesong dengan dakyah PAS yang menjual agama untuk kepentingan politik. Itu saja.

Siapa kata UMNO takut dengan majlis-majlis ilmu? Malah UMNO sendiri boleh dikatakan selalu mengadakan majlis dan program keilmuan secara khususnya mengenai agama Islam di masjid-masjid dan surau-surau di seluruh negara.

Lebih membanggakan, majlis-majlis itu semuanya tidak berbaur politik, tidak menjual agama dan begitu fokus kepada ilmu Islam secara fundemantel. Malangnya, orang-orang PAS malas untuk hadir ke majlis-majlis ilmu anjuran kerajaan UMNO/BN.

Berbanding dengan majlis-majlis ilmu PAS, mereka lebih gemar menghentam musuh-musuh politik mereka di dalam ceramah agama mereka. Ya, memang mulanya mereka berbicara mengenai agama, tapi kemudiannya mereka lebih banyak berpolitik di dalamnya…

Sebagai contoh, Kerajaan PAS Negeri Kedah sebelum ini menganjurkan majlis kuliah agama di kediaman MB pada setiap minggu. Memang ramai kehadirannya dan menurut sumber yang saya perolehi, kuliah itu mendapat sambutan penyokong PAS kerana intipatinya diselitkan elemen politik!

Bila Kerajaan Negeri Kedah diambil alih oleh BN, Datuk Mukhriz Mahathir sebagai MB telah bertindak mengharamkan kuliah politik tersebut dan menggantikannya dengan majlis kuliah agama yang sebenar.

Peliknya, bila beliau mengadakan kuliah tersebut pada setiap hari Sabtu, tidak ramai pula puak PAS yang mahu hadir di majlis ilmu berkenaan. Mungkin benar bahawa PAS hanya tertarik pada "perdagangan menjual Islam untuk politik" berbanding terhadap Islam yang sebenar, kan?

Saya menyarankan pada Mohd Hafiz supaya mengesa kepimpinan PAS untuk menukar "mindset" para pengikut agama PAS. "Mindset" masyarakat Islam sebenarnya dilandasan yang betul dan "mindset" para pengikut PAS saja yang perlu diperbetulkan.

Lebih elok lagi, saya sarankan supaya "tuan pengarah" INFO itu betulkan dulu "mindset"nya sendiri sebelum dia diperbetulkan oleh masyarakat Islam di Malaysia. Bukan apa, masyarakat Islam di negara ini makin ramai yang tinggalkan kepalsuan PAS, dia bila lagi?

Sumber: Mykmu.net

PAKATAN HARAM SAKIT TERUK, ADA PELUANG SEMBUH?

Posted: 29 Jul 2013 02:37 AM PDT

selam-resize

Saya yakin bahawa ramai di antara kita yang telah membaca pendedahan sebenar dari "arkitek" pembelian kapal selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl, secara panjang lebar bersama jurnalis News Straits Times baru-baru ini.

Dengan fakta-fakta sebenar yang dikemukakan Jasbir Singh, maka saya kira ia merupakan "buah penamat" pada isu kapal selam kebanggaan negara yang sering menjadi bahan di kalangan politikus pembangkang untuk merosakkan kreadibiliti Kerajaan BN bertahun-tahun lamanya.

Fitnah Pakatan Haram mengenai isu Scorpene yang turut dikaitkan dengan skandal pembunuhan wanita Mongolia, mendiang Altantuya Sharibuu, juga jelas tidak berasas sama sekali dan wajar jadikan teladan tentang betapa busuknya perangai puak pembangkang di Malaysia.


Tidak dilupakan juga pihak Suara Hak Asasi Manusia (Suaram) yang terbukti ditaja oleh Yahudi Israel, mereka tidak layak untuk bercakap mengenai apa-apa isu lagi selepas ini dan wajar dibubarkan saja. Mereka jelas tidak punya sebarang kreadibiliti sama sekali.

Sebenarnya, saya tertanya-tanya tentang respon dari puak-puak Pakatan Haram dan para pengikutnya mengenai pendedahan Jasbir Singh mengenai isu Scorpene ini.

Apakah mereka sedia memohon maaf secara terbuka kepada Kerajaan BN yang selama ini menjadi mangsa fitnah mereka?

Apakah mereka bersedia untuk mengaku salah dengan sengaja menabur fitnah secara terancang terhadap Kerajaan BN bertahun-tahun selama ini?

Apakah para pemimpin Pakatan Haram dan SUARAM sanggup meminta maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia, termasuk para pengikut mereka yang berjaya dipengaruhi dengan fitnah-fitnah jahat mereka sebelum ini?

Paling saya ingin tahu, apakah mereka bersedia untuk memohon maaf kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, berhubung fitnah jahat ini? Pasangan inilah yang paling teruk terjejas dengan tohmahan ini, bukan?

Anda bagaimana? Apakah kalian yakin puak-puak pembangkang itu sanggup memohon maaf tentang fitnah jijik bertaraf antarabangsa itu?

Pada hemat saya, janganlah mengharapkan "bulan jatuh ke riba" kerana ia akan menjadikan kita seolah-olah "pungguk rindukan bulan". Ya, saya yakin mereka tidak akan peduli dengan kebenaran pendedahan tersebut. Mereka tidak akan meminta maaf dan mengaku kesalahan mereka…

Mereka akan terus menyanyikan lagu berjudul "rasuah dan penyelewengan RM452 juta" dan "Najib berskandal dengan Altantuya". Nama Najib akan terus dicemar dengan tohmahan "Najib Mongolia" dan Perdana Menteri kita itu akan terus diserang fitnah demi fitnah dari puak pembangkang…

Sebenarnya, saya sangat sedih dengan sikap puak-puak pembangkang di negara ini. Mereka tidak profesional dan "berpenyakit", tidak seperti barisan pembangkang di beberapa buah negara luar yang begitu beretika dan "gentlemen".

Lebih menyedihkan, para pengikut puak pembangkang itu juga boleh disifatkan sebagai "sakit teruk" apabila mereka percaya pada fitnah bodoh seperti itu.

Misalnya, mentaliti rakyat dunia yang bertamadun selalunya akan menolak sekiranya pemimpin mereka terbukti punya skandal seks. Peliknya, walaupun pemimpin pembangkang punya koleksi video seks 99% benar, mereka masih lagi sokong penggemar maksiat seperti itu!

Jadi, jangan terkejutlah jika para pengikut Pakatan Haram tidak akan percaya pada pendedahan Jasbir Singh itu. Mereka tahu ia benar, tapi mereka tidak percaya pada kebenaran itu. Mungkin mereka lebih gemar pada fitnah barangkali?

Begitukah budaya politik Malaysia yang kita mahukan? Entahlah. Saya doakan agar budaya ini akan berakhir segera dan tidak lagi membarah sehingga memudaratkan politik sihat BN. Ada harapankah Pakatan Haram akan "sembuh"..?

Sumber: Mykmu.net

THE NEW VILLAGE: KETUA PENGARAH FINAS PERLU TAHU FAKTA-FAKTA INI...!!!

Posted: 28 Jul 2013 11:37 PM PDT

Aku tak tau la dari mana pengarah dan penerbit filem The New Village dapatkan fakta untuk buat filem putar alam tu. Mungkin diorang dapatkan fakta dari perpustakaan Kou Min Tang kat Tanah Besar China, kot?

Lebih aku hairan, macamana pulak FINAS boleh lepaskan filem macam ni? Mujur la KDN sempat "hold" tak kasi tayang filem tu. Kalau tidak, memang teruk la FINAS kena bantai...kan? Siapa lead FINAS sekarang? Cuba google tengok...heh!

Berikut aku senaraikan fakta yang perlu diketahuai oleh pengarah, penerbit, penulis skrip dan termasuk FINAS sendiri sebelum meluluskan tayangan filem The New Village "version DAP" tu... Harap jangan juling bijik mata korang...


1. 3 orang peladang Inggeris telah dibunuh di Perak pada 16 Jun 1948. Peristiwa ini telah menyebabkan penjajah British mengisytiharkan darurat.

2. Seramai 18 anggota polis telah terkorban dalam satu serangan mengejut komunis terhadap Balai Polis Bukit Kepong pada waktu subuh 23 Februari 1950.

Balai Polis-Bkt Kepong -bunuh-bakar kejam

3. Sepanjang tahun 1950, seramai 120 anggota polis terbunuh, manakala 222 orang Polis Khas (SC) terkorban akibat kekejaman komunis.

4. Pada 1 Oktober 1951, Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu, Sir Henry Gurney dibunuh dalam satu serang hendap di Bukit Fraser.

5. Pada 17 Jun 1968, segerombolan gerila komunis telah menyerang hendap konvoi pasukan keselamatan Malaysia di Pekan Kroh (Pengkalan Hulu) dan membunuh 17 anggota polis.

6. Seorang ahli UMNO telah dibunuh oleh ejen komunis di Pulau Pinang pada April 1969.

7. Pada 24 Julai 1969, seorang wanita Cina telah dibunuh di Sintok, Kedah kerana didakwa belot kepada perjuangan komunis.

8. Pada 10 Disember 1969, komunis telah meletupkan jambatan keretapi di Kok Mak berdekatan dengan sempadan Padang Besar, Perlis.

9. Komunis telah menyusup masuk ke Padang Besar dan melepaskan 3 das tembakan ke arah balai polis di situ pada 14 Disember 1969.

10. Dalam satu peristiwa pada tahun 1970-an, komunis telah memusnahkan jentera dan peralatan membina jalan yang digunakan untuk membina Lebuhraya Timur-Barat.

13m4

Kekejaman komunis terhadap anggota polis Cawangan Khas (SB):

11. Timbalan Penguasa Polis, Wong Lin Hoon telah mati ditembak di Kuala Lumpur pada tahun 1973.

12. Komunis terus mengganas dengan membunuh Ketua Inspektor Chin Chin Kou pada 12 Julai 1973 di Serdang, Kedah. Diikuti 3 bulan kemudian, Detektif Sarjan Chong Kek Oh yang mati ditembak di Sungai, Siput, Perak.

13. Pada 3 Januari 1974, Detektif Konstabel Lee See Kaw telah mati ditembak di Malim Nawar, Perak, diikuti pembunuhan terhadap Detektif Sarjan Lee Yoon Chin pada 20 April 1974 di Melaka. 4 hari kemudian, Detektif Konstabel Ong Soon Chua yg mati ditembak di Chemor, Perak.

14. Pada 6 Jun 1974, komunis bertindak lebih kejam apabila menembak mati Ketua Polis Negara, Tan Sri Abd. Rahman Hashim semasa beliau berada di dalam keretanya di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.

images (1)

15. Komunis telah mengebom Tugu Negara pada 26 Ogos 1975 hingga mengakibatkan kerosakan besar.

pix_gal2
16. 2 minggu kemudian, komunis telah melemparkan bom tangan ke arah kem Pasukan Polis Hutan (PPH) yg terletak di Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur, membunuh 2 orang anggota dan mencederakan 41 anggota yang lain.

17. Pada 13 November 1975, Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Kong telah dibunuh di Ipoh semasa berada di dalam kereta. Kejadian tersebut turut meragut nyawa pemandunya Sarjan Yeung Peng Cheong.

18. Antara tahun 1969 hingga 1978, seramai 395 anggota pasukan keselamatan telah terbunuh, manakala 919 yang lain cedera.

19. Seramai 70 orang awam telah terkorban, manakala 75 yang lain tercedera dalam tempoh 1968 hingga 1982.

BILA TUN M BERSUARA TENTANG POLITIK ORANG CINA DI ZAMAN INI...

Posted: 28 Jul 2013 07:37 PM PDT


Aku tak tahu mana-mana pemimpin yang lebih sesuai untuk bercakap pasal orang Cina dalam negara ni melainkan Tun M. Ini disebabkan beliau hidup sebagai pemimpin politik sejak sebelum merdeka dan bersara selepas millenium...


Terbaru, Tun M mengulas mengenai sikap orang Cina di zaman sekarang ni. Aku rasa, tak perlu pun aku ulas panjang. Korang baca sendiri tulisan Tun M kat bawah ni... 


AS more young Chinese grow up without the experience of British rule, they are not able to appreciate their gains upon independence.

They were, therefore, easily influenced by DAP's argument that the Chinese had gained nothing from independence.

They did not see any benefit from the role of the coalition of Chinese, Malays and others upon independence. The believe in the merit of meritocracy, in the ablest and the most qualified taking all. But under the British, the Chinese were not allowed to go beyond becoming petty traders and shopkeepers in towns and rural areas.

All the big businesses were monopolised by British firms. Companies, such as Mansfield, Sime Darby, Scott and English, London Tin, Straits Steamship Co, giant plantation companies, importers, exporters and trading houses were all British. As for government procurement, all had to be through the crown agents. Banks, especially those carrying government accounts were all British. Only OCBC and Ban Hin Lee Bank (a small bank) were Chinese owned. They did not do much business with the government.

Upon independence, however, no limits were placed on Chinese business expansion. True, some of the European firms and businesses were acquired by the government, but the rest were either acquired by the Chinese or new Chinese companies replaced the British firms in all areas of business. Chinese companies grew by leaps and bounds.

Agencies and dealerships of imported goods accrued to Chinese firms largely. Banking licences were given to the Chinese. Most government contracts for constructions and services also went to Chinese firms. Construction and development of housing estates and business premises were dominated by Chinese companies. Independence has clearly benefited the Chinese much. 

Towns and cities grew because of the dynamism of the Chinese. Even when government contracts went to Bumiputeras under the New Economic Policy, sub-contracts and supplies went to Chinese enterprises.

So successful were the Chinese under the Barisan Nasional "kongsi" government that they can now venture abroad, buying foreign companies, setting up businesses and undertaking contracts all over the world, especially after Malaysia became better known internationally.

Chinese Malaysians became millionaires and billionaires after making their first million in Malaysia.
The Chinese are not well-represented in the government administration. This is simply because the Chinese see limited opportunities as salaried workers. Even when they join government service, they tend to leave early to go into business. There is a distinct dislike for the uniformed services.

The average income of the Chinese after Merdeka is far higher than the average national income. The poverty rate is also lower than the national rate. The Chinese have their own colleges and universities. Many of the private educational institutions at all levels are Chinese-owned and this includes private universities. Most of the students in these private institutions are Chinese.

To say that the Chinese have gained nothing from independence and the "kongsi" government in which MCA is the second most senior partner is to deny the reality in Malaysia. We are not practising meritocracy simply because it will create great disparities between the rich and the poor as well as between the different races.

DAP ignores all these and keeps on painting MCA as the lackeys of the Malays. This is racist in the extreme. In the cabinet, MCA leaders sit on the right side of the prime minister. The prime minister is a Malay simply because the Malay party, Umno, is the biggest party in the coalition.

The Constitution does not preclude the Chinese from being prime minister but it must be with the support of the majority of the people. DAP, by undermining MCA is what causes the Chinese representation in the government to be weak. Without DAP, MCA is likely to garner more seats in Parliament and in the government.

Whatever, the "kongsi" government has benefited Malaysia greatly. It has brought peace and stability without which economic growth and development would not be possible. It is unthinkable for any race, Chinese or Malay, to take everything for themselves, to dominate the economy as well as the politics of Malaysia.

But, nevertheless, DAP believes and strives to make a Singapore out of Malaysia where the Chinese wield political as well as economic power.

Battered, accused of being lackeys of Umno, MCA has gradually lost the support of the Chinese. It is now but a shadow of its former self. And with its weakening, the idea of sharing with the Malays political and economic power has become insupportable.

For more than half a century of independence, the Chinese have shared wealth and power with the Malays. The idea of a Singapore-like Malaysia seems tempting and Penang has shown the way.

The dilemma for the Chinese is whether to make a grab for political power while dominating economic power or to adhere to the principle of sharing which has made this country what it is today. That is the Chinese dilemma.- New Straits Times

PEJUANG BANGSA

Posted: 29 Jul 2013 11:29 AM PDT

PEJUANG BANGSA


HOT ! BILA UNDANG-UNDANG PENCEGAHAN MAHSUH , INILAH PADAHNYA @tunfaisal

Posted: 29 Jul 2013 09:00 AM PDT



Pengasas Arab Malaysian Banking Group Hussain Ahmad Najadi, 75 tahun, disahkan meninggal dunia di tempat kejadian dan bukannya di hospital seperti yang dilaporkan awal tadi. Beliau ditembak dari jarak dekat manakala isterinya cedera di tangan.

Kejadian berlaku jam 1.50 petang @ Kawasan Letak Kereta berhampiran tokong Lorong Ceylon.




Komen  GPB 


Isu tembak menembak semakin menjadi jadi dan tidak terkawal  jangan disalahkan kepada pihak POLIS  . Hang pa ingat senang ka nak tangkap pembunuh upahan cekap  seperti ini ? 

 Kalau nak salahkan .. 2 pihak je iaitu   PEMBANGKANG   dan juga KEBODOHAN KERAJAAN !!

Sebabnya  ini semua adalah  kesan dari pemansuhan EO dan ISA yg didakwa draconian oleh pembangkang dan pentadbiran Najib pulak s mengikut desakan pun memahsuhkan .  

Bila undang-undang pencegahan seperti ini dihapuskan , apa yang kita boleh harapkan kepada POLIS MALAYSIA untuk jaga rakyat negara ini   ?? 

 Bila kena tembak mati , baru lah Polis nak pi siasat sana sini cari pembunuh ... itu je boleh dibuat menurut undang-undang baru Malaysia untuk Polis . 

Apakah nasib Polis Malaysia akan jadi seperti Polis dalam filem hindustan yang mana bila cekup je penjenayah untuk disumbat  ke  jail , pada sebelah  petang pulak  dilepaskan selepas  diikat jamin .

Lepas ini undang-undang apa lagi ye Najib nak hapus ?? Ada lagi akta drakonian  tak hapus lagi   seperti   Kanun Keseksaan , Kanun Prosedur Jenayah , Akta Hasutan ...biar Polis jadi seperti polis Gotham City dalam filem The Dark Night Rises ...





Khairy desak kerajaan jangan tayang filem agungkan Komunis " The New Village " @shaberyc

Posted: 29 Jul 2013 08:22 AM PDT




Kebenaran terhadap penayangan filem 'The New Village' perlu ditarik balik sekiranya ia mengagung-agungkan peranan komunis dan mencetuskan provokasi, kata Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata berdasarkan tontonan treler filem itu dilihat seolah-olah ia mengagung-agungkan pejuang komunis dan perkara itu tidak boleh diterima sama sekali.

"Ini satu usaha untuk menulis semula sejarah kita dengan mengagung-agungkan komunis yang kita tahu adalah pengganas yang banyak melakukan keganasan di negara kita.

"Walaupun betul komunis lawan British tetapi keganasan itu tidak boleh dimaafkan," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada program Ihya Ramadan Parlimen Tapah di Masjid Al-Mukmin, Batu Tiga di sini malam tadi.
Khairy mahu kerajaan melihat semula keputusan membenarkan tayangan filem itu.

"Kalau ada orang kata kenapa saya buat keputusan dan kenyataan ini sedangkan saya belum tengok (keseluruhan) filem ini. Saya boleh rujuk kepada kes filem 'Tanda Putera', ramai yang tidak tengok tetapi terus menghukum sampai 'Tanda Putera' ditunda dan ditangguh selama satu tahun," katanya.

Mengenai pemberian kebenaran penayangan filem 'The New Village' yang dilihat begitu mudah oleh pihak berkuasa berbanding 'Tanda Putera', Khairy berkata  sepatutnya tidak wajar berlaku 'pilih kasih'.

"Itu yang menimbulkan tanda tanya. Saya akan bawa perkara ini ke Kabinet sebab kita melihat jelas berlaku 'double-standard', trelernya sahaja kita sudah nampak ia mengagung-agungkan pengganas komunis boleh dilepaskan begitu sahaja, sedangkan 'Tanda Putera' kena tunggu satu tahun. Bagi saya ada sesuatu yang tidak kena," katanya.

Semalam, akhbar melaporkan pendedahan sebuah blog mengenai filem itu yang dilihat mengangkat Parti Komunis Malaya sebagai 'hero' dan mempersoal bagaimana ia boleh ditayang pada bulan kemerdekaan sedangkan filem 'Tanda Putera', yang mengisahkan perjuangan pemimpin negara dalam mendepani insiden 13 Mei, terpaksa ditangguh tayangan beberapa kali.


HOT ! ANAK GAMPANG SYIAH SOKONG FILEM BERTUHANKAN KOMUNIS THE NEW VILLAGE !!

Posted: 29 Jul 2013 07:43 AM PDT




Elok la ... sekarang ni kat Malaysia tengah panas isu SYIAH & filem Komunis The New Village ..

Macam kebetulan pulak bila anak gampang mahasewel ini Khalid Ismatt yang berfahaman syiah menyokong filem mengagungkan KOMUNIS iaitu The New Village .

Sejak bila Komunis mempejuangkan kemerdekaan ?  mereka nak berkuasa  & jadikan sebuah negara komunis  bukannya nak memperjuangkan kemerdekkan .

Yang buta sejarah je cakap komunis pejuangkan kemerdekaan seperti Timb Presiden PAS Mat Sabu ..


TERKINI ! GUAN ENG MEROYAN ALASAN REMEH SALAHKAN UMNO PENANGGUHAN FILEM THE NEW VILLAGE !

Posted: 29 Jul 2013 01:07 AM PDT


Guan Eng tampak meroyan apabila filem yang diharapkannya untuk menaikkan imej komunisme disekat oleh kerajaan.Dia memperoalkannya kononnya Pemuda UMNO tidak ikhlas menentang komunisme padahal dia cuba kalih isu untuk menyalahkan UMNO kerana menjalinkan hubungan dengan negara-negara komunis sedangkan semua orang tahu ianya hanya sekadar hubungan diplomatik dan perdagangan antara negara.

Alasan pendek akal Guan Eng sebenarnya cuba hendak menutup pekung filem berkenaan yang sebenarnya telah banyak memutarbelitkan fakta berkenaan komunis dan mengangkat komunis sebagai sebuah entiti pejuang negara




Dalam satu kenyatan media, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mendesak Pergerakan Pemuda Umno dan akhbar milik parti itu, Utusan Malaysia perlu menjelaskan keikhlasan mereka menentang komunisisme.

 Lim merujuk kenyataan anggota exco Pemuda Umno Lokman Noor Adam yang mempersoalkan bagaimana filem 'The New Village' yang didakwanya mengagungkan fahaman komunisme begitu mudah diluluskan berbanding sewaktu filem 'Tanda Putera' yang berlatar belakangkan rusuhan kaum 13 Mei 1969.

 Menurut beliau, "The New Village" secara halus mengangkat Parti Komunis Malaya sebagai hero dan meletakkan Rejimen Askar Melayu dan polis yang ketika itu berkhidmat dengan British sebagai musuh dan 'orang jahat' yang perlu dihapuskan.

 Lim juga membidas Umno dan Utusan Malaysia yang tidak menentang tindakan kerajaan yang mengadakan hubungan diplomatik dengan negara-negara komunis seperti China, Cuba dan Vietnam.

 Katanya, kedua-dua entiti berkenaan juga tidak pernah membidas bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Rahim Noor kerana menandatangani perjanjian perdamaian bagi pihak Malaysia dengan Parti Komunis Malaysa pada 2 Disember 1989.

 "Jika mereka begitu bimbang dengan pihak komunis yang bersembunyi di bawah katil kita, maka mereka tidak perlu pergi jauh. Hanya tumpukan perhatian kepada Khairy dan Pemuda BN kerana membentuk hubungan langsung dengan CYL," kata Lim.

 'The New Village', yang mengisahkan penempatan semula komuniti Cina sewaktu pencerobohan komunis dan memaparkan kisah cinta di antara seorang wanita Cina dan seorang pendukung fahaman komunis dan perbezaan di antara dua dunia mereka-MPP

HOT ! ORANG MELAYU NANTIKAN IKLAN AH JIB GOR MAIN KOMPANG SEMPENA HARI RAYA !!

Posted: 28 Jul 2013 11:27 PM PDT




Dulu masa kaum-kaum mata sepet nak sambut raya dorang, Ah Jib Gor bukan main bersemangat lagi nak turut serta menyambut perayaan tu bagi menunjukkan semangat 1 Malaysia.. Hasilnya.., muncullah iklan raya cina ekslusif dari Perdana Menteri Tanah Melayu kepada kaum-kaum pemakan babi tu semua.Dalam iklan tu, Ah Jib Gor bukan main segak lagi pakai baju merah ala-ala kaum mata sepet.



 Dan Ah Jib Gor punya pulun pukul gendang cina sebab nak bagitau bahawa beliau merupakan Perdana Menteri yang tak rasis.Tapi sayang.., iklan gendang cina Ah Jib Gor tu jadi bahan lawak je oleh puak-puak kiasu tu semua. Buktinya.., 97 peratus kaum cina takmau Ah Jib Gor jadi Perdana Menteri selepas PRU13. Dan 97 peratus cina tu bagi undi pada Anwar walaupun Anwar hanya tau main belakang.., bukannya gendang.Malangnya.., Ah Jib Gor still tak sedar hakikat yang kaum-kaum keturunan pendatang dalam negara ni dah gila kuasa.. Dorang sekarang dah mula mintak kesamarataan.., bukannya bantuan dari kerajaan macam BR1M, KR1M atau apa-apa.

Kaum-kaum mata sepet ni dah nampak peluang untuk dorang pegang kuasa pemerintahan negeri dan negara melalui Pas serta PKR. Anwar dan Hadi Awang boleh jadi proksi dorang untuk jatuhkan politik melayu di tanahair.Malang sekali lagi.., lepas PRU13 Ah Jib Gor still tak nampak perangai celaka cinabeng tu semua. Raja-Raja melayu dihina..., Islam dipermainkan dan diperkecilkan..., dan institusi Polis diperlekehkan..

Semua ni usaha terancang puak-puak ni untuk menimbulkan rasa tak puas hati rakyat terhadap kerajaan.Rasanya..., berbaloi ke Ah Jib Gor jaga lagi kaum-kaum kiasu yang tak tau diuntung tu semua?

Berbaloi ke Ah Jib Gor ubah segala dasar keselamatan negara demi memuaskan hati puak pembangkang?? Nak tunjukkan Ah Jib Gor tu telus ke? Bukan macam tu lah caranya beb..So..., sempena kedatangan bulan mulia Syawal ni.., Ah Jib Gor tak teringin ke nak buat iklan main kompang dan kacau dodol pulak?

Kalau dah raya cina Ah Jib Gor boleh main gendang.., takkan raya sendiri pun Ah Jib tak teringin nak main kompang?

Lagipun, masa PRU13 hari tu.., majoriti rakyat bangsa MELAYU lah yang bagi undi pada kerajaan tau.. Kalau tak, Ah Jib tak merasa lah jadi Perdana Menteri lagi di Tanah Melayu ni..Jadi gua harap sangat lah ye Ah Jib raikan raya melayu ni sama macam beliau ambil berat pasal raya cina dulu..

Tak mau main kompang pun tak pa lahh.., just main bunga api depan Seri Perdana dengan Rosmah pun ok lah kann...

sumber : MPP ONLINE 




*** memang sinis pandangan dari member GPB iaitu blogger MPP ini ...

seperti kata Tun M , Najib perlu disedarkan segera bahawa bangsanya sendiri yang masih setia menyokong kerajaannya dan bukannya bangsa pendatang ini .


HASSAN ALI AKUI PEMIMPIN TERTINGGI PAS AMAL SYIAH !!

Posted: 28 Jul 2013 06:19 PM PDT






Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr. Hasan Ali berkata, selama ini sudah ada bukti-bukti yang menunjukkan terdapat pemimpin tertinggi Pas mengamalkan fahaman Syiah.

Pemimpin itu ujarnya, dikatakan tidak menunaikan solat Jumaat, melakukan pelbagai taqiyyah (berpura-pura) selain tersebarnya video kunjungan hormat pemimpin berkenaan ke atas rejim ganas Bashar al-Asad ketika seluruh umat Islam mengutuk keganasan Presiden Syria terhadap rakyatnya sendiri.





"Apa yang ingin saya tonjolkan di sini, pemimpin tertinggi Pas dikatakan tidak mempunyai taring dan keberanian politik untuk mengambil tindakan drastik terhadap pemimpin atasan tersebut yang selama ini secara terang-terangan menyalahi undang-undang tubuh Pas.

"Undang-undang tubuh Pas mengharamkan ahli-ahlinya menganut fahaman selain daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah," katanya.

Selain itu Hasan berkata, terdapat juga berita mengenai adanya pemimpin tertinggi Pas telah dipanggil bersemuka dengan Majlis Syura Ulama untuk mengiya atau menafikan penglibatannya di dalam kegiatan Syiah. 

Utusan sebelum ini melaporkan dua pemimpin tertinggi sebuah parti politik dikenal pasti sebagai bertanggungjawab menyebar dan memberi sokongan politik kepada gerakan Syiah negara ini terutama di utara tanah air. - Utusan

GUAN ENG BOHONG LAGI , LIDAH TERUS BERCABANG TAK MAHU HANTAR LAPORAN !!

Posted: 28 Jul 2013 02:00 PM PDT

Ketua Menteri, Lim Guan Eng dilihat cuba berdolak-dalik berhubung dakwaan kerajaan DAP Pulau Pinang tidak memberi kerjasama mengenai siasatan kes doktor Cina bersikap perkauman terhadap pesakit Melayu di sebuah hospital kerajaan di negeri ini dengan memberi alasan tiada 'kuasa' untuk mencampuri pengurusan hospital kerajaan.

Guan Eng mendakwa, isu berkenaan boleh diselesaikan sekiranya Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya sanggup menyerahkan kuasa hospital kerajaan di negeri ini kepada pihaknya.



Exco kerajaan DAP boleh keluar masuk hospital jumpa pegawai , 
bagaimana Guan Eng cakap mereka tak ada kuasa & akses ??



"Atas sebab itu, saya ingin menjemput Hilmi ke pejabat saya pada hari Rabu ini supaya beliau dapat tunjukkan bukti bahawa saya pernah berjanji secara lisan untuk menyerahkan laporan kes berkenaan kepada Kementerian Kesihatan.

"Mungkin dalam pertemuan itu kelak boleh dibincangkan mengenai perkara ini atau serahkan kuasa pentadbiran hospital awam di negeri ini kepada kerajaan negeri," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.


Semalam, Hilmi mendakwa Guan Eng pernah berjanji secara lisan kepada Menteri Kesihatan, Datuk Seri S. Subramaniam bahawa beliau akan menyerahkan laporan berkenaan kepada kementerian setelah isu berkenaan dibangkitkan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

Isu doktor rasis mula timbul apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pinang Tunggal, Datuk Roslan Saidin mendedahkan terdapat pesakit Melayu yang mendapat layanan buruk daripada seorang doktor berbangsa Cina sehingga mencetuskan perdebatan hangat dalam DUN.

Terbaharu, Roslan tampil dalam sidang akhbar bersama beberapa pesakit yang mendakwa menerima layanan buruk daripada doktor di dua buah hospital kerajaan di Pulau Pinang bagi membuktikan kejadian itu benar-benar berlaku.

Mengulas lanjut, Guan Eng menyifatkan dakwaan Hilmi sebagai mengejutkan kerana beliau tidak pernah berjanji secara lisan untuk memberi maklumat.

"Selain itu, kami tiada kuasa untuk siasat hal di hospital kerajaan kerana ia membabitkan bidang kuasa mereka," katanya.





IPOHMALAY

Posted: 29 Jul 2013 09:05 AM PDT

IPOHMALAY


Bapa Sanjeevan Mahu Dedahkan Sesuatu Kepada KPN

Posted: 29 Jul 2013 06:57 AM PDT

Hairan, mengapa jika ini tidak berkaitan politik mereka sendiri, bapa Sanjeevan tidak menggunakan platform PR untuk mendedahkan apa yang ingin didedahkan, sebaliknya memilih untuk bertemu Ketua Polis Negara. Kita nantikan.

Bapa Sanjeevan: Saya mahu dedahkan sesuatu kepada KPN = ASTRO AWANI


KUALA LUMPUR: Bapa kepada pengerusi MyWatch R Sri Sanjeevan - yang kini masih dalam keadaan 'kritikal' - berkata bahawa beliau ingin jumpa dengan Ketua Polis Negara (KPN) untuk 'mendedahkan sesuatu'.

"Apabila anak saya pulih saya fikir saya mahu bertemu dengan Ketua Polis Negara (Tan Sri Khalid Abu Bakar). Saya perlu mendedahkan sesuatu kepadanya, " P. Ramakrishnan, 64, memberitahu Astro Awani dalam satu perbualan telefon.

Walau bagaimanapun, ejen insurans itu tidak mahu mengulas lanjut mengenai maklumat yang dia mahu menyampaikan.

Ramakrishnan berkata, beliau yakin dengan kepimpinan Khalid untuk menyiasat kes ini, tetapi menambah bahawa "ada orang dalam pasukan polis saya tidak dipercaya".

Ramakrishnan kini di Hospital Serdang dengan ahli-ahli keluarga yang lain menanti anaknya yang berumur 29 tahun itu pulih. Sanjeevan ditembak pada hari Sabtu oleh dua lelaki bersenjata bermotosikal di Jempol.

"Saya yakin dengan KPN. Kenyataan beliau sangat jelas. Saya yakin bahawa mereka akan menyelesaikan masalah ini ... tetapi ada orang dalam pasukan polis,  tidak  boleh percayai, " katanya.

Beliau berkata bahawa Khalid adalah" orang yang sangat cekap "dan baik, seperti bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.

Ramakrishnan berkata kenyataan polis "bercanggah" kerana Ketua Polis Negeri Sembilan Osman Salleh "mendakwa bahawa anak saya tidak membuat laporan mengenai ancaman kematian tetapi saya sangat yakin dengan apa yang dia  yang dilakukannya  walaupun saya tidak gembira dengan  hal tu."

The New Village cabar Melayu buat filem sejarah

Posted: 29 Jul 2013 05:22 AM PDT


Lambat laun atau dibagaimanasekalipun tentangan ke atas The New Village, ia pasti akan ditayangkan. TAK DI DALAM, DI LUAR NEGARA.

Maka wajarlah umat Melayu, pakar seni, pakar filem, pakar segala segi, memperkasakan penceritaan sejarah agak masyarakat dapat menilai yang mana benar dan mana palsu.

Filem kenegaraan berlatar silam tidak pernah kunjung ke pawagam sekerap samseng dan pelumba motor haram. Baik serius atau kelakar. 

Pemutarbelitan fakta berada di tangan penggarap penyampai ideologi yang mempunyai wang dan akibat itu, mereka mendahului penceritaan kisah silam berpandukan kemodenan penyediaan props dan kita hanya berani menghimbau tahun 1969 sedangkan mereka pergi lebih jauh ke dalam, iaitu pada zaman komunis SUPAYA ADA 'PENCERAHAN' YANG DAPAT DISAMPAIKAN..

Pun begitu, kejayaan mereka DALAM menyakitkan hati pembenci gerila PKM telahpun berlaku. 

Tetapi barang harus diingat, mereka masih belum memasuki fasa memutar belit sejarah kisaran tahun 1850 hingga dasar migrasi diperketatkan pada tahun 1931.

KEUPAYAAN MENGGARAP TEMPOH INI DALAM FILEM SANGAT BERNILAI TINGGI. PENGHIJRAHAN ORANG CINA DAN INDIA BERLAKU DALAM KADAR TERLALU CEPAT DARI TAHUN 1880 SEHINGGA 1931. 

IA MENGATASI KECEPATAN DIASPORA MANA-MANA BANGSA DI DUNIA PADA KETIKA ITU.

Harus diingat, mereka bukanlah Cina yang telah awal ratusan tahun sebelum MEREKA JENIS INI datang dan berasimilasi menjadi Melayu. Asimilasi inilah yang membawa paras rupa Cina pada ramai orang Melayu. Itu berlaku ketika masih ramai umat Islam di China. Pada hujung abad ke 19, berjuta-juta Cina Muslim dibunuh di Tanah Besar China.

Adapun golongan Cina di Malaysia hari ini yang sangat memahami Islam dikatakan mempunyai pertalian darah nenek moyang dengan Islam. Tidak sedikit orang Cina hari ini yang mempunyai nenek moyang beragama Islam. Malah ramai juga yang kembali Islam setelah menjadi warganegara di Tanah Melayu.

Tetapi perhatikan sekelompok lain yang cuba putarbelit dan mencari pengaruh.

The Dungan revolt erupted due to infighting between different Muslim Sufi sects, the Khafiya and the Jahariyya, and the Gedimu. When the rebellion failed, mass-immigration of the Dungan people into Imperial Russia, Kazakhstan and Kyrgyzstan ensued. Before the war, the population of Shaanxi province totalled approximately 13 million inhabitants, at least 1,750,000 of whom were Dungan (Hui). After the war, the population dropped to 7 million; at least 150,000 fled. Xi'an, the capital of Shaanxi province, was the Holy city of Dungan (Hui) in China before the revolt. But once-flourishing Chinese Muslim communities fell 93% in the revolt in Shaanxi province. Between 1648 and 1878, around twelve million Hui and Han Chinese were killed in ten unsuccessful uprisings.[81][82][83] The revolts were harshly suppressed by the Manchu government in a manner that amounts to genocide.[84][85][86][87] Approximately a million people in thePanthay rebellion were killed,[88][89] and several million in the Dungan revolt[89] as a "washing off the Muslims"(洗回 (xi Hui)) policy had been long advocated by officials in the Manchu government.[90] Many Chinese Muslim generals like Ma Zhanao, Ma Anliang, Ma Qianling, Dong Fuxiang, Ma Haiyan, and Ma Julung helped the Qing dynasty defeat the rebel Muslims, and were rewarded, and their followers were spared from the genocide. The Han Chinese Qing general Zuo Zongtang even relocated the Han from the suburbsHezhou when the Muslims there surrendered as a reward. The Muslims were granted amnesty and allowed to live as long as they stayed outside the city.[91] Some of the Muslims who fought, like General Dong, did not do it because they were Muslim, rather, like many other generals, they gathered bands of followers and fought at will.[92][93 

Dan nak dijadikan cerita, pada ketika inilah ramai Cina datang ke Tanah Melayu, sebuah rangkaian negeri yang diperintah oleh Melayu Islam. Misinya apa?

HANYA DENGAN MEMEGANG SEJARAH INI DALAM BENTUK TAYANGAN FILEM SAHAJA YANG AKAN TERUS MENYEDARKAN MEREKA BAHAWA MEREKA TERLALU BARU, ENGGAN BERASIMILASI, CHAUVINISTIK dan secara langsung membawa watak PERAMPAS BUMI ORANG YANG NAIK LEMAK. Itupun tanpa kejadian di China itu dikaitkan.

Kita tahu sebelum ini mereka bersetuju dengan dasar kesepakatan bla bla bla dan kita bagi peluang mereka untuk kaya. AKHIRNYA? WAJARKAH? Patutlah beria-ia pihak Migrant Care  menaja pemprotes Malaysia di Indonesia bagi memastikan INDONESIA dan MALAYSIA direnggangkan! 

Supaya angin asimilasi seperti di Indonesia tidak memberi pengaruh. Malah, kerajaan berkepalakan Melayu terikut-ikut rentak mereka.

Kesimpulannya, di zaman moden, ICT dan semua menumpu kepada ekonomi , artikel ini tidak sesekali melibatkan misi ganas darah pukul katuk bla bla bla sebagainya. Itu silap, berdosa dan perlu dielakkan jika boleh! Misi utama hanya untuk menghempuk kepala-kepala mereka  in thumping dengan buku SEJARAH SEBENAR KEWUJUDAN MEREKA DI TANAH MELAYU.

LEBIH DARI ITU, DAN DUNIA PERLU TAHU SEBAB APA MEREKA TERSADAI DI TANAH MELAYU SETELAH KUOMINTANG MERAMPAS CHINA PADA TAHUN 1949 , PARTI KOMUNIS CHINA MENTIDAKSAHKAN P.K.M PADA 1974 SEHINGGA MEMAKSA P.K.M. KINI BERSEKONGKOL  DENGAN TAIWAN MUNCUL SEBAGAI MUSUH KUOMINTANG. 

LIHATLAH SENDIRI KEMAJUAN KITA ANDAI PEMODAL DAN PEMIKIR FILEM KITA MAHU BERPIJAK DI BUMI NYATA. BUKAN MERONG MAHAWANGSA YANG DIBIKIN BERPAKSIKAN GARIS MASA YANG KABUR.

Sejarah masa depan dibuat dari tapak-tapak sejarah yang lalu. Lebih jauh kita ke hadapan, lebih tua tapak arkeologi sejarah kita perlu 'gali'.



Jangan tayang The New Village - Khairy

Posted: 28 Jul 2013 11:01 PM PDT

TAPAH 29 Julai - Kebenaran terhadap penayangan filem The New Village perlu ditarik balik sekiranya ia mengagung-agungkan peranan komunis dan mencetuskan provokasi, kata Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata, berdasarkan tontonan treler filem itu dilihat seolah-olah ia mengagung-agungkan pejuang komunis dan perkara itu tidak boleh diterima sama sekali.

"Ini satu usaha untuk menulis semula sejarah kita dengan mengagung-agungkan komunis yang kita tahu adalah pengganas yang banyak melakukan keganasan di negara kita.

"Walaupun betul komunis lawan British tetapi keganasan itu tidak boleh dimaafkan," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada program Ihya Ramadan Parlimen Tapah di Masjid Al-Mukmin, Batu Tiga di sini malam tadi.

Khairy mahu kerajaan melihat semula keputusan membenarkan tayangan filem itu.

"Kalau ada orang kata kenapa saya buat keputusan dan kenyataan ini sedangkan saya belum tengok (keseluruhan) filem ini. Saya boleh rujuk kepada kes filem Tanda Putera, ramai yang tidak tengok tetapi terus menghukum sampai Tanda Putera ditunda dan ditangguh selama satu tahun," katanya.

Mengenai pemberian kebenaran penayangan filem The New Village yang dilihat begitu mudah oleh pihak berkuasa berbanding Tanda Putera, Khairy berkata, sepatutnya tidak wajar berlaku pilih kasih.

"Itu yang menimbulkan tanda tanya. Saya akan bawa perkara ini ke Kabinet sebab kita melihat jelas berlaku 'double-standard', trelernya sahaja kita sudah nampak ia mengagung-agungkan pengganas komunis boleh dilepaskan begitu sahaja, sedangkan Tanda Putera kena tunggu satu tahun. Bagi saya ada sesuatu yang tidak kena," katanya.

Semalam, akhbar melaporkan pendedahan sebuah blog mengenai filem itu yang dilihat mengangkat Parti Komunis Malaya sebagai 'hero' dan mempersoal bagaimana ia boleh ditayang pada bulan kemerdekaan sedangkan filem Tanda Putera, yang mengisahkan perjuangan pemimpin negara dalam mendepani insiden 13 Mei, terpaksa ditangguh tayangan beberapa kali. - BERNAMA



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130729/dn_31/Jangan-tayang-The-New-Village---Khairy#ixzz2aPZvMrHn 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

36 Mati Bas Jatuh Gaung Di Itali, 78 Mati Keretapi Terbabas Di Sepanyol

Posted: 28 Jul 2013 09:09 PM PDT

Sekurang-kurangnya 36 orang  maut dalam sebuah kemalangan di selatan Itali, di mana sebuah bas terhumban ke gaung sedalam 30 meter, seperti yang dilaporkan oleh media di Itali.

Koresponden BBC Alan Johnson menyebut "belum ada indikasi apa penyebab kemalangan tersebut."

Bas tersebut melanggar beberapa buah kereta sebelum akhirnya keluar dari jejambat di Avellino, yang terletak di selatan negara itu.

Kira-kira 11 orang dilaporkan cedera dan beberapa di antaranya parah, menurut laporan berita Itali, Ansa.

Bas yang mengangkut 50 orang termasuk kanak-kanak ini sedang dalam perjalanan menuju Napoli.

Penyebab kemalangan hingga saat ini masih belum jelas. Pemandu bas tersebut termasuk mangsa yang maut.

"Keadaan sangat kritikal," kata ketua bomba, Pellegrino Iandolo, kepada tv Itali.

"Kami sedang berusaha menyelamatkan mangsa seramai mungkin."

Jurucakap polis memberitahu  AFP bahwa jumlah mangsa tersebut belum dapat dipastikan. 

"Kami masih menarik keluar mangsa dari bangkai kenderaan," katanya. 

Dia menyebut bahwa jejambat Naples-Bari ditutup akibat kejadian tersebut. 

Laporan mengatakan bas melanggar pembahagi jejambat dan jatuh ke belukar sehingga membataskan operasi penyelamatan.

Para mangsa yang cedera dibawa ke hospital di Avellino, Salerno dan Nola, menurut Ansa.

Minggu lalu, sebuah keretapi laju terhumban di Sepanyol setelah pemandunya gagal menurunkan kelajuan di sebuah selekoh dan mengakibatkan 78 orang maut.

Keretapi tersebut dipandu pada kelajuan 190 km/j di sebuah selekoh yang perlu dipandu pada kelajuan 80 km/j.

Tiada apa yang perlu dibandingkan antara pengangkutan darat di negara ini dengan 'kecemerlangan Eropah' kerana kemalangan akibat kelalaian manusia berlaku di mana-mana.

Iktibar Krisis Peniaga Kaki Lima vs Timbalan Gabenor Jakarta

Posted: 28 Jul 2013 07:09 PM PDT

Kejutan buat pedagang kaki lima di Tanah Abang, Jakarta apabila Timbalan Gabenor Jakarta, Chong Mak Yip yang merupakan Cina pertama dengan kuasa seumpamanya di kota tersebut mengugut untuk memenjarakan mereka sekiranya mereka terus berdegil berniaga di atas jalan. 

Chong Mak Yip atau mesra dengan panggilan Ahok, terpilih menjadi Timbalan Gabenor Jakarta sejak September tahun lalu atas sokongan kuat masyarakat Cina di Jakarta.

Kata-katanya yang kasar - budaya Cina - yang tidak bersesuaian dengan bahasa orang Melayu-Betawi yang merupakan penduduk pribumi majoriti Jakarta, kerap kali menimbulkan ketegangan dengan berbagai pihak kerana disifatkan terlalu kurang ajar. 

Iktibar yang perlu diambil oleh kita, hanya dengan jawatan TIMBALAN , sebenarnya kekuasaan mereka sangat terkuak dan membayangi apabila mulut mereka dibiadapkan berteraskan dengan lobi-lobi dari golongan yang membantu secara moral, prinsip dan kewangan yang tidak kelihatan dibelakangnya.

Di negara ini, mujur Jalan Raja Bot dan Chow Kit di Kuala Lumpur telah diikhtiarkan untuk dikhususkan sebagai kawasan perniagaan peniaga kecil. Pun sesetengahnya masih tak reti bersyukur dan mengharapkan seseorang 'ala Ahok' naik memerintah.


Ahok Ancam Polisikan PKL Tanah Abang


JAKARTA - Wakil Gubernur DKI Jakarta Basuki T.Purnama menegaskan bahwa para pedagang kaki lima (PKL) di Pasar Tanah Abang harus direlokasi. Ia pun siap mengambil langkah hukum jika diperlukan untuk memaksa PKL pindah.

"Itu kan melanggar hukum. Ya, kita tinggal lapor ke polisi saja kalau masih bandel," kata wagub yang biasa disapa Ahok ini di Balai Kota DKI Jakarta, Selasa (9/7).

Para PKL yang memadati badan jalan di area Pasar Tanah Abang rencananya akan dipindahkan ke dalam gedung Blok G Pasar Tanah Abang. Tujuan relokasi ini untuk mengurai kemacetan di pusat grosir terbesar di Asia Tenggara tersebut.

Menurut Ahok, para PKL sebelumnya sudah sempat direlokasi ke gedung Blok G. Namun, mereka memutuskan untuk kembali menggelar dagangan di luar karena dirasa lebih menguntungkan.

"Kalau kayak begitu, saya bisa tutup Tanah Abang. Prinsipnya, Anda boleh dagang, tapi jangan dagang di jalan karena buat macet, itu saja," tegas Ahok.

Mantan Bupati Belitung Timur ini pun mengatakan bahwa PKL yang direlokasi tidak akan diberikan uang ganti rugi. Pasalnya, selama ini mereka telah melanggar hukum dengan berjualan di badan jalan.

"Makanya saya bilang Jakarta ini sudah terbalik-balik, yang salah puluhan tahun itu Anda paksakan jadi benar. Sama saja kayak di waduk, warga minta ganti Rp3 juta per meter, tapi menduduki tanah negara," tandasnya. 

Harga rumah di Ipoh melambung

Posted: 28 Jul 2013 05:58 PM PDT

Ahli Parlimen Tambun dan seluruh gerak kerja BN Tambun perlu mengambil serius surat pembaca di dalam Utusan Malaysia hari ini. Ini kerana ia melibatkan hartanah dalam parlimen Tambun sendiri. Pembinaan rumah-rumah mahal yang akan didominasi oleh sesuatu kaum sahaja di dalam parlimen Tambun akan memberikan 'diskaun' majoriti ke atas kemenangan BN di Tambun kepada tahap yang 'sorry to say' lah. 

Sebagai contoh, tapak trek motocross Tanjong Rambutan yang terletak 3 km menghulu dari pekan Tanjong Rambutan yang dipohon sokongan ahli parlimen Tambun tahun lalu untuk diiktiraf kewujudannya supaya dapat diganti tempatnya, akhirnya diratakan untuk dibina rumah teres 1 tingkat berharga RM180,000 seunit!


Harga rumah di Ipoh melambung

Saya ingin meluahkan rasa hati berdasarkan keadaan semasa projek perumahan di Bandaraya Ipoh yang semakin melambung harganya.

Saya lahir di Ipoh, membesar dan akhirnya menetap di Ipoh. Ipoh adalah antara bandar yang dahulunya saya ingati sebagai bandar yang tenang, kos hidup yang rendah, harga tanah dan rumah yang rendah serta mempunyai nisbah kaum yang setara menambahkan lagi keharmonian penduduk di Ipoh.

Namun, baru-baru ini keadaan ini berubah. Mengikut statistik, Ipoh adalah bandar yang kedua tertinggi menerima pembangunan dan permohonan pembinaan kawasan perumahan baru daripada syarikat pembinaan perumahan yang berdaftar di Malaysia.

Kepesatan penduduk di samping pertambahan tumpuan daripada pihak kerajaan di Ipoh menambahkan lagi pembinaan perumahan di Ipoh.

Namun, apa yang dikesalkan, perumahan yang dirancang tidak mampu dimiliki oleh golongan pertengahan dan rendah. Dengan harga rumah yang melambung pesat dalam beberapa tahun, mustahil golongan ini dapat memiliki rumah mampu milik di sekitar bandar Ipoh.

Contoh terbaik adalah Meru Raya di kawasan Chepor. Asalnya ia berkepadatan penduduk Melayu yang tinggi. Namun, kepesatan pembinaan perumahan dan pembangunan kawasan ini oleh kerajaan negeri menyebabkan syarikat perumahan menjadikannya sebagai proses mengaut keuntungan. Mereka membina rumah yang hanya mampu dimiliki oleh golongan kaya, bukannya golongan sederhana dan rendah.

Bayangkan, untuk memiliki rumah baharu di kawasan ini, seseorang perlu membeli rumah berharga RM400,000 walaupun hanya rumah teres dua tingkat. Rumah teres setingkat seakan akan dipandang sepi oleh syarikat perumahan kerana ia tidak menguntungkan mereka.

Kebanyakan yang mampu membeli rumah mahal begini adalah daripada suatu kaum sahaja, yang akhirnya menjadikan bandar Meru Raya yang dirancang untuk menjadi Mini Putrajaya ini kekurangan penduduk kaum Melayu.

Inilah punca kurangnya orang Melayu tinggal di bandar. Akibatnya, apabila tiba pilihan raya umum, tiap kawasan bandar yang dikuasai sesuatu kaum itu sahaja tidak dapat ditawan oleh pihak kerajaan.

Bukan bersikap perkauman, namun inilah hakikatnya orang Melayu yang tinggal di Ipoh. Saya adalah seorang doktor gigi, namun masih mempunyai masalah untuk membeli rumah di sini. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana orang yang mempunyai pendapatan yang lebih rendah daripada saya mampu membuat sedemikian.

Saya merayu agar kerajaan negeri membantu mengawal harga rumah kos sederhana yang melambung tinggi ini. Ini sahaja harapan kami agar majoriti penduduk Melayu di Ipoh ini tidak hanya tinggal di kawasan pinggir bandar sahaja.

Assalamualaikum



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20130729/fo_01/Harga-rumah-di-Ipoh-melambung#ixzz2aOJItHd6 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

bumiyang

Posted: 29 Jul 2013 03:35 AM PDT

bumiyang


Gempar!!! Rekod Perjalanan Alatantunya di Perancis Juga Telah Dipadam???

Posted: 28 Jul 2013 03:46 PM PDT

Ohpolitik!™

Posted: 29 Jul 2013 03:31 AM PDT

Ohpolitik!™


[THE NEW VILLAGE] Cubaan Si Mata Sepek Untuk Mengubah Sejarah Kemerdekaan Negara

Posted: 28 Jul 2013 06:12 PM PDT


Sejak isu filem The New Village menjadi topik perbualan minggu ini, perbahasan mengenai peranan komunis dalam perjuangan kemerdekaan negara kembali berlegar di ruang maya ini.

Hujah penyokong komunis ialah mereka juang mengangkat senjata menentang penjajah Jepun dan British, justeru adalah wajar mereka juga dianggap sebagai pejuang kemerdekaan. Memang benar mereka mengangkat senjata menentang penjajah, namun matlamat utama perjuangan Parti Komunis Malaya bukan untuk memerdekan tanah Melayu tetapi menegakkan ideologi komunis di Tanah Melayu.

Gerakan Komunis Malaya dibuat oleh Parti Komunis China. Penubuhan Parti Komunis Malaya (PKM) pada 1930 dibuat oleh sekumpulan orang Cina di Tanah Melayu yang tidak berpuas hati dengan Inggeris. Kebanyakannya ialah guru-guru sekolah Cina dan mereka yang bekerja sebagai buruh kasar. Mereka berpendapat British menindas mereka kerana lebih mengutamakan kaum cina yang berpendidikan Inggeris.

PKM bertujuan untuk menjatuhkan British dan menubuhkan sebuah kerajaan komunis berkiblatkan China. Keseluruhan mereka ialah kaum imigran dari China. Sehingga tahun 1933, PKM mendapat arahan langsung daripada parti komunis China. Kemudiannya pentadbirannya dikendalikan oleh Biro Komunis Timur Jauh sehingga 1943. Bagaimanakah parti kaum imigran yang bercadang menukar British kepada kerajaan komunis China dianggap pejuang kemerdekaan?

Sekiranya mereka menang sudah tentu tanah Melayu akan dijajah oleh komunis China pula.

Kiblat PKM kepada negara China jelas melalui perang dunia kedua. Apabila China berperang dengan Jepun, PKM telah bekerjasama dengan British untuk melawan Jepun di Tanah Melayu. Peperangannya dengan Jepun bukan kerana ia mempertahankan Tanah Melayu tetapi kerana China berperang dengan Jepun. Ia juga kerana Jepun banyak menyeksa kaum Cina.

Apabila Jepun kalah dan British kembali ke Tanah Melayu, PKM mengambil keputusan menentang British dengan gerakan bersenjata. Bagi menarik sokongan orang Melayu, PKM telah melaungkan slogan kemerdekaan Tanah Melayu.

Penulis tidak mahu memainkan unsur perkauman, namun bagaimanakah sebuah parti kaum imigran boleh mengakui mereka berjuang ke arah kemerdekaan Tanah Melayu? Majoriti orang Melayu menolak gerakan pembebasan Tanah Melayu melalui ideologi komunis. Hanya segelintir yang tertipu dan terpengaruh dengan gerakan palsu komunis ini.

Niat dan matlamat sebenar PKM ke atas Tanah Melayu terbukti apabila mereka terus berperang dan mengganas bukan sahaja ke atas British tetapi juga kerajaan pribumi di negara ini selepas 1957. Jika mereka hanya berjuang untuk kemerdekaan negara, bukankah mereka sepatutnya meletak senjata sebaik Malaysi diisytihar merdeka pada 1957?

Malangnya mereka terus membunuh rakyat Malaysia sendiri sehingga puluhan tahun selepas merdeka. Apakah mereka ini layak dipanggil pejuang kemerdekaan?

Aneh sekali, selepas lebih 50 tahun merdeka merdeka ada lagi orang tidak dapat bezakan antara perjuangan membebaskan tanah air dengan perjuangan menegakkan ideologi politik negara lain. Adakah kita akan merdeka atau berada di bawah kuasa komunis China jika Parti Komunis Malaya berjaya menghalau British?

Politik Harian

Posted: 29 Jul 2013 03:28 AM PDT

Politik Harian


Chegubard Dan Macai Didakwa Merusuh Berhampiran Parlimen…

Posted: 29 Jul 2013 12:34 AM PDT


Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin AKA Chegubard (tiga dari kiri) bersama-sama 32 lagi individu lain dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini atas pertuduhan merusuh dan menyertai perhimpunan haram di hadapan jalan masuk bangunan Parlimen, bulan lalu.

Kesemua tertuduh termasuk tiga wanita mengaku tidak bersalah setelah pertuduhan dibaca oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim, Mat Ghani Abdullah.

Selain Chegubard turut didakwa adalah Anne Ooi, yang lebih dikenali sebagai Auntie Bersih, yatas tuduhan menyertai perhimpunan haram dan menyebabkan kacau ganggu awam di hadapan Parlimen.

Turut didakwa hari ini adalah Adam Adli Abdul Halim dan Mohd Safwan Anang.

Pada 24 Jun lalu, mereka ditahan selepas berhimpun di jalan masuk menuju ke Parlimen sehingga menyebabkan keadaan lalu lintas  sesak di Jalan Parlimen.
 
Mereka yang kononnya menyertai protes menentang SPR cuba merempuh ke arah Parlimen ketika hari pertama persidangan Dewan Rakyat, namun tidak berjaya melepasi sekatan polis yang berkawal dan meneruskan protes dengan berbaring di atas jalan raya sejak jam 10 pagi ini.
 
Mereka bersorak "SPR Syaitan" "SPR Penipu" dan "Reformasi" sambil membawa sepanduk menggesa Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusuf dan timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar meletak jawatan.

anakbukitgantang says

Posted: 29 Jul 2013 03:02 AM PDT

anakbukitgantang says


Kenyataan Syeikh Al Azhar tentang keganasan di Mesir

Posted: 28 Jul 2013 04:39 AM PDT

Photo: Ringkasan kenyataan Fadhilatul Imam Al-Akbar As-Syaikh Ahmad At-Tayyib.  1. Hati Al-Azhar As-Syarif berkecai dan pedih atas banyaknya darah rakyat yang bersih yang tumpah pada hari ini di Mesir.  2. Al-Azhar As-Syarif menentang dan mengutuk sekeras-kerasnya tindakan yang dibuat sehingga mengorbankan jumlah yang besar dari rakyat Mesir pada pagi ini.  3. Al-Azhar menegaskan bahawa tindakan berdarah yang telah diambil pada hari ini telah merosakkan usaha untuk menjalankan 'musolahah' (plan damai),dan usaha menyelesaikan krisis selama ini.  4. Al-Azhar As-Syarif menegaskan,dakwaan untuk menentang terroris atau pelanggaran undang-undang mestilah dengan tidak berbuat tindakan melampaui batas undang-undang dan mestilah dengan tindakan yang menghormati hak asasi manusia,khususnya hak Nyawa mereka.  5. Al-Azhar As-Syarif menuntut dan mendesak kerajaan sementara kini untuk segera menyiasat peristiwa yang berlaku,melalui siasatan perundangan pantas dan menjatuhkan hukuman sesegera mungkin kepada penjenayah yang bertanggungjawab - tidak kira apa sahaja pangkat kedudukannya atau alirannya.  6. Al-Azhar As-Syarif sekali lagi menyeru,kesemua rakyat Mesir dan ahlibijakpandai dalam negara untuk duduk bersama di meja hiwar yang bersunggung-sungguh untuk keluar dari krisis semasa ini dan untuk mengelakkan terusnya berlaku tumpah darah.  7. Al-Azhar As-Syarif memperingatkan semua pihak,bahawa tidak ada ganti kepada hiwar,melainkan kerosakan.  Kenyataan penuh boleh dibaca di : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=555520687844793&set=a.148828391847360.33152.148670048529861&type=1  8. Al-Azhar As-Syarif mengingatkan semua pihak dengan pesanan Sayyiduna Rasulullah SallaAllahu Alaihi Wa Sallam : "Apabila bertembung dua orang mukmin dengan senjata mereka,pembunuh dan yang dibunuh akan mendapat balasan neraka".


               
 
 
 
Ringkasan kenyataan Fadhilatul Imam Al-Akbar As-Syaikh Ahmad At-Tayyib.


 1. Hati Al-Azhar As-Syarif berkecai dan pedih atas banyaknya darah rakyat yang bersih yang tumpah pada hari ini di Mesir.

2. Al-Azhar As-Syarif menentang dan mengutuk...
sekeras-kerasnya tindakan yang dibuat sehingga mengorbankan jumlah yang besar dari rakyat Mesir pada pagi ini.

3. Al-Azhar menegaskan bahawa tindakan berdarah yang telah diambil pada hari ini telah merosakkan usaha untuk menjalankan 'musolahah' (plan damai),dan usaha menyelesaikan krisis selama ini.

4. Al-Azhar As-Syarif menegaskan,dakwaan untuk menentang terroris atau pelanggaran undang-undang mestilah dengan tidak berbuat tindakan melampaui batas undang-undang dan mestilah dengan tindakan yang menghormati hak asasi manusia,khususnya hak Nyawa mereka.

5. Al-Azhar As-Syarif menuntut dan mendesak kerajaan sementara kini untuk segera menyiasat peristiwa yang berlaku,melalui siasatan perundangan pantas dan menjatuhkan hukuman sesegera mungkin kepada penjenayah yang bertanggungjawab - tidak kira apa sahaja pangkat kedudukannya atau alirannya.

6. Al-Azhar As-Syarif sekali lagi menyeru,kesemua rakyat Mesir dan ahlibijakpandai dalam negara untuk duduk bersama di meja hiwar yang bersunggung-sungguh untuk keluar dari krisis semasa ini dan untuk mengelakkan terusnya berlaku tumpah darah.

7. Al-Azhar As-Syarif memperingatkan semua pihak,bahawa tidak ada ganti kepada hiwar,melainkan kerosakan.

Kenyataan penuh boleh dibaca di :
Facebook

8. Al-Azhar As-Syarif mengingatkan semua pihak dengan pesanan Sayyiduna Rasulullah SallaAllahu Alaihi Wa Sallam : "Apabila bertembung dua orang mukmin dengan senjata mereka,pembunuh dan yang dibunuh akan mendapat balasan neraka"
 
 


 إنَّ الأزهر الشريف وقلبه يتمزق ألما بسبب تلك الدماء الغزيرة التي سالت علي أرض مصر اليوم ، ويستنكرُ ويدين بقوة سقوط هذا العدد من الضحايا، ويعلن أن هذه التصرفات الدموية ستفسد على عقلاء المصريين وحكمائهم كل جهود المصالحة ومحاولات رأب الصَّدع ولم الشمل ، وعودة المصريين إلي توحدهم كشعب راق متحضر.

...
ولا يزال الأزهر يتمسك بالمبدأ الذي يُؤكِّد أن مقاومة العُنف و الخروج على القانون لا يكون إلا في حُدود القانون، وباحتِرام حقوق الإنسان،وأخصها الحق في الحياة .ويُطالب الأزهر الحكومةَ الانتقالية بالكشف فورًا عن حقيقة الحادَث،ومن خلال تحقيق قضائيٍ عاجل وإنزال العُقوبة الفوريّة بالمجرمين المسئولين عنه أيًّا كانت انتماءاتهم أو مواقعهم.

أيها المصريون إن الأزهر الشريف ينادي ويستصرخ العقلاء من كل الفصائل أن يبادروا فورا ودون إقصاء إلي الجلوس علي مائدة حوار جادة مخلصة ذات مسؤولية وضمير للخروج من هذه الأزمة ومن هذه التداعيات الدموية ومن هذه الأجواء التي تفوح منها رائحة الدماء .

ولايزال الأزهر يحذر من أنه لابديل عن الحوار إلا الدمار ، وأخيراً يذكّر الأزهر المصريين جميعاً بتحذير نبي الرحمة صلي الله عليه وسلم "إذا التقي المسلمان بسيفيهما فالقاتل والمقتول في النار"

حفظ الله مصر ووقاها شر الفتن
‫#‏أحمد_الطيب‬

شيخ الأزهر

tunku

Posted: 29 Jul 2013 03:02 AM PDT

tunku


Man Behind Scorpene Deal Scuppers Suaram’s Campaign of Misinformation

Posted: 28 Jul 2013 07:32 PM PDT

The man behind the Scorpene submarine deal, Jasbir Singh Chahl, has finally told the story of the purchase and leaves Pakatan Rakyat and its sensationalist friends at Suaram with nowhere to hide.

He has told the New Straits Times that the 115 million euro sum which Suaram had portrayed as a corrupt payment was in fact the fully-accounted management fee paid to Perimekar Sdn Bhd. That sum was to cover logistics and training of the officers and men of the Royal Malaysian Navy's Submarine Force, who would be in charge of the technologically-advanced Scorpene fleet.

"The Scorpene was the best non-nuclear powered-submarine that we, as a nation, could have selected," he said of the lengthy selection process. But he added he was angry at having been sucked into the political point-scoring that has surrounded the issue.

"We've been made out to look like profiteers who just sat back and collected when, in fact, there was a lot of hard, tangible work, that was done," said Jasbir.

And he has further debunked the allegation that murdered Mongolian model Altantuya Shaariibuu was part of the negotiation team active in the discussions in France.

"I am willing to swear on my holy book, Guru Granth Sahib, that I did not know this person, that she was never part of the team, had never met her, that she was never in France during the entire time we were there trying to close the deal," he said.

This is supported by official French documents that state Altantuya didn't enter France at any time between 1999 and 2006, the year she died. There was also no requirement for her translation skills as all meetings were conducted in English.

This should by rights be the end of the Scorpene issue and Suaram's disreputable attempts to score points from it on behalf of Pakatan Rakyat. And it isn't the first time the facts have contradicted Suaram's claims. Last year the NGO was caught out portraying inquiries into the Scorpene deal in France as a "trial". When this was shown to be totally false Suaram engaged in some unedifying backtracking.

"Suaram has no control on how (the) media are reporting this matter," said Suaram board member Cynthia Gabriel at the time.

Suaram does however have control over its membership, which as The Choice has reported is essentially so many Opposition politicians and Opposition-aligned media personalities. Gabriel herself, of course, has benefited from political appointment by the PKR government of Selangor.

Jasbir's account has been seized upon by Communications and Multimedia Minister Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, who attacked Suaram's tactics.

"The other side is busy putting up a show, so they are now collecting funds to hire lawyers for the case in France. For me, they can continue to solicit funds to enrich the lawyers, and the people should be careful not to be cheated in this issue," he said.

Jasbir has finally broken his silence because he has had enough of being portrayed as at best, a "profiteer" and at worst corrupt. His account of the Scorpene deal is a warning of just how easy it is to politicise large procurement projects when the sums involved are large and there are long-running commercially-sensitive confidential negotiations involved.

It's also a warning about the lengths to which Suaram – and by extension Pakatan Rakyat – will go to sensationalise an issue.

Taipingmali (tm)

Posted: 29 Jul 2013 01:21 AM PDT

Taipingmali (tm)


Pemilihan kepimpinan Umno semua peringkat telah bermula

Posted: 28 Jul 2013 10:03 AM PDT

Ramai yang telah memberi isyarat untuk bertanding dalam persidangan tahunan Umno kali ini.

Pemilihan cawangan, bahagian dan peringkat kebangsaan semakin nampak panas.

Tahniah kepada mereka yang telah menawarkan diri untuk bertanding. Ia menunjukkan bahawa Umno tidak pernah atau ketandusan barisan pemimpin semua peringkat.

Cuma satu sahaja cadangan TM iaitu kurangkan memilih mereka dari negeri yang kalah, banyakkan kepimpinan dari negeri yang Umno menang banyak.

Tak payah ulas panjang-panjang, sendiri mau ingatlah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sahabat-Gunung

Posted: 29 Jul 2013 01:20 AM PDT

Sahabat-Gunung


"Tanda Putera Tak Boleh, The New Village Ok" Kenapa Jadi Begini?- Lokman Adam

Posted: 28 Jul 2013 11:00 PM PDT



Perkembangan terkini berhubung kelulusan tayangan filem 'The New Village' tetapi dalam masa yang sama filem Tanda Putera masih gagal masuk panggung sangat mengecewakan masyarakat.

EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Lokman Noor Adam berkata, sehingga kini majoriti rakyat negara ini ternanti-nanti bila filem "Tanda Putera" akan ditayangkan di pawagam negara ini.

"Hanya kerana "Tanda Putera" menayangkan secebis babak sejarah peranan DAP dalam mencetuskan peristiwa 13 Mei, filem yang sarat dengan sejarah pengorbanan Allahyarham Tun Abdul Razak dan Allahyarham Tun Dr Ismail telah dipeti sejukkan.

Lebih memilukan, tiba-tiba pula filem "The New Village" yang secara halus mengangkat Parti Komunis Malaya sebagai hero dan meletakkan Rejimen Askar Melayu dan Polis yang ketika itu berkhidmat dengan British sebagai musuh dan 'orang jahat' yang perlu dihapuskan," ujarnya.

Tambahnya, tidak cukupkah buku-buku tulisan Dr Qua Kia Song dan sekutu ekstrimisnya yang secara terang-terangan cuba menulis semula sejarah kemerdekaan Negara ini?

"Mengapa begitu mudah filem dan buku yang secara jelas cuba menyeleweng fakta sejarah dan menghasut rakyat dibiarkan bermaharajalela. Saya menyeru agar kabinet mengkaji semula dasar kerajaan berhubung penerbitan filem dan buku sedemikian rupa.


Dalam masa yang sama, kita mengalukan tindakan Kementerian Dalam Negeri yang menarik balik kelulusan penayangan filem tersebut, dan saya rayu agar kebenaran untuk menayangkan filem "Tanda Putera" yang telahpun dipersetujui oleh kabinet disegerakan tayangannya," ujarnya lagi. 

Lembaga Penapisan Filem (LPF) Perlu Dirombak Segera - GAGASAN

Posted: 28 Jul 2013 08:15 PM PDT



Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (GAGASAN) menggesa Menteri Dalam Negeri mengadakan rombakan segera kepimpinan di Lembaga Penapisan Filem (LPF) sebagai langkah drastik untuk mempastikan kes seperti filem The New Village tidak berulang lagi.

Setiausahanya, Syed Anuar Syed Mohamed berkata, GAGASAN tidak mahu mereka yang dipertanggungjawabkan untuk menapis filem-filem sebelum ditayangkan kepada masyarakat tidak melaksanakan amanah dengan sempurna, apatah lagi jika terdapat unsur-unsur sabotaj atau ketidakcaknaan dengan suasana semasa negara.
 
Syed Anuar Syed Mohamed
"GAGASAN juga merasa hairan dan terkejut pihak LPF hanya mengambil masa tiga (3) hari untuk meluluskan filem tersebut sebagaimana kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi semalam. Apakah garis pandu dan kriteria yang digunakan yang menyebabkan sesingkat itu masa yang diambil berbanding dengan filem Tanda Putera, sehingga kini belum dimuktamadkan.

GAGASAN berpendapat bukan sahaja filem seumpama The New Village yang dikatakan cuba mempromosikan perjuangan komunis yang sekaligus memperlekehkan perrjuangan perajurit negara tetapi juga filem-filem dalam dan luarnegara yang boleh merosakkan fikiran serta iktikad  masyarakat seperti yang berunsur ganas, kurafat dan seks perlu diperketatkan syarat-syarat penayangannya," ujarnya mengulas kemelut filem The New Village yang hangat diperkatakan sejak kebelakangan ini.

Tambahnya, GAGASAN juga meminta Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal-ehwal agama Islam agar campur tangan secara total di dalam memastikan filem-filem yang boleh merosakkan pegangan agama Islam khasnya golongan muda tidak ditayangkan sewenang-wenangnya kepada masyarakat.


"Masa kini terlalu banyak filem-filem kurafat atas nama filem seram khasnya yang dibikin di Malaysia dan Indonesia ditayangkan di media elektronik khasnya televisyen yang boleh mempengaruhi fikiran generasi muda yang jika tidak dibendung akan merosakkan iktikad dan pegangan mereka," tambahnya lagi. 

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]

Posted: 28 Jul 2013 11:35 PM PDT

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]


J’ai eu le meme probleme

Posted: 28 Jul 2013 12:09 PM PDT

Par conséquent, tant que vous semez, vous le récolterez.
Si vous avez l’intention d’utiliser casino online, restez donc cela a été essayé et vrai. Mon idée est basée autour de mon hypothèse que personne n’a de goût en ce qui concerne casinos en ligne. Un grand nombre de ces mentors des conférences relatives à casino internet n’ai pas un argument valable. Je suis une sorte de bourreau de travail. Je suis une autorité bien connue casino en ligne roulette forum.

Voici quelques petites choses à méditer concernant casino en ligne. J’ai écrit un article la semaine dernière dans l’affaire de casino francais.

J’ai fait la même chose pendant plusieurs semaines et il est devenu une habitude. D’après ce que la source ne les collectivités à réaliser des groupes d’intérêts suprêmes casino gratuit ? Je ne me souvenais de cette relatif à roulette quand j’ai commencé cet essai. Je vais envoyer une demande de données à quiconque de toucher le jouer au casino et c’est le moment pour lancer votre casino en ligne.
Voici ce que je pourrais faire pour lutter contre cela. Bien, vous obtenez ce que vous payez. Pas de nombreux consommateurs s’abaisser à un tel niveau.
Maintenant, ce sont des données solides. Ce n’est pas étonnant que nous allons dans les décharges afin que je discutais avec un collègue ce matin pertinents pour jouer au casino. Je suis maintenant impliqué dans la plupart blackjack du temps, même si ce système est très louable.

Comment est-ce pour une horreur de se réveiller à ?

Je vais avoir vieux pros travaillent contre moi sur astuce blackjack casino. Conseillers aimerez casino gratuit si c’était aussi cool. C’était une idée rare. C’est une idée rare et c’est ce que je pense est saillant. Officiellement, je dois être condamné à assimiler jeu machine a sous 770. Comment les sociétés peuvent courir en bas désirs casino online ? Où puis-becs trouver des informations casino online précieux ? Je suis d’accord avec cela, Les bonnes clôtures font les bons voisins. Alors qu’est-ce que tu as à perdre à essayer ? Comme assistants dis toujours, tant que vous semez, vous le récolterez. Commencez par trouver une version limitée de casino francais est qu’il vous laisse avec moins casino partouche jeux gratuit 770. Tout comme la personne derrière casino francais en ligne pour mac qui tente de justifier leur jeux de casino, connaisseurs ont besoin pour justifier leur machine a sous gratuite sans telechargement partouche trop. Cela ne devrait prendre un minimum d’effort pour voir les résultats. Mon intuition me dit que ce sont les croyances incroyables sur casino en ligne. Hey, j’ai un style compliqué. Juste après l’annonce de ce soir, à seulement quelques tuteurs demandé à haute voix en ce qui concerne meilleur casino. Je ne suis pas le client le plus idéal quand il est comme jeux de casino 770 encore c’est dans ce cadre que nous avons pour l’aide que. Mais, là encore, ce sujet ? Il y aura toujours un besoin pour jouer au casino en ligne gratuit, et je ne suis pas nécessairement référence à cette supposition.

Panglima Perang Cyber

Posted: 28 Jul 2013 11:33 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Kenyataan Akhbar Menteri Dalam Negeri @Zahid_Hamidi Mengenai Filem 'The New Village' - Mohon Sebarkan

Posted: 28 Jul 2013 10:38 AM PDT






Komen Blogger-Blogger Otai boleh klik sini



Sent from my iPhone

Fahaman Syiah wujud dalam kalangan ahli Pas - Hasan Ali

Posted: 28 Jul 2013 02:29 AM PDT


KUALA LUMPUR 27 Julai - Pas sukar untuk menafikan bahawa fahaman Syiah tidak wujud di dalam parti itu dan antara puncanya adalah kegagalan pucuk pimpinan mengambil tindakan tegas terhadap sebarang berita atau aduan mengenai penglibatan pemimpin serta ahlinya di dalam fahaman tersebut.

Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr. Hasan Ali berkata, selama ini sudah ada bukti-bukti yang menunjukkan terdapat pemimpin tertinggi Pas mengamalkan fahaman Syiah.

Pemimpin itu ujarnya, dikatakan tidak menunaikan solat Jumaat, melakukan pelbagai taqiyyah (berpura-pura) selain tersebarnya video kunjungan hormat pemimpin berkenaan ke atas rejim ganas Bashar al-Asad ketika seluruh umat Islam mengutuk keganasan Presiden Syria terhadap rakyatnya sendiri.

"Apa yang ingin saya tonjolkan di sini, pemimpin tertinggi Pas dikatakan tidak mempunyai taring dan keberanian politik untuk mengambil tindakan drastik terhadap pemimpin atasan tersebut yang selama ini secara terang-terangan menyalahi undang-undang tubuh Pas.

"Undang-undang tubuh Pas mengharamkan ahli-ahlinya menganut fahaman selain daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan dua pemimpin tertinggi sebuah parti politik dikenal pasti sebagai bertanggungjawab menyebar dan memberi sokongan politik kepada gerakan Syiah negara ini terutama di utara tanah air.

Selain itu Hasan berkata, terdapat juga berita mengenai adanya pemimpin tertinggi Pas telah dipanggil bersemuka dengan Majlis Syura Ulama untuk mengiya atau menafikan penglibatannya di dalam kegiatan Syiah.

Dalam perkembangan lain beliau berkata, ada dakwaan mengatakan kekalahan beberapa calon utama Pas di dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu seperti di Kedah disebabkan wujudnya faktor Syiah di dalam parti itu.

"Seingat saya setiap kali datangnya tahun pemilihan di dalam muktamar tahunan Pas, isu pemimpin Syiah dalam parti sering dijadikan bahan kempen untuk memenang dan menewaskan seseorang calon yang merebut kerusi kepimpinan parti," katanya.

Walau bagaimanapun ketika menjawab satu soalan, beliau meminta maaf kerana tidak dapat menentukan secara definitif keseriusan fahaman Syiah di dalam Pas.

"Yang jelasnya isu ini telah kerap ditimbulkan sejak dari awal lagi penyertaan saya di dalam Pas iaitu pada era Allahyarham Datuk Fadzil Noor.

"Walau apa pun, maklumat yang ada pada saya selari dengan apa yang dipaparkan di dalam media. Bagi saya soal penglibatan pemimpin-pemimpin kanan itu serius dan perlu diberi perhatian serta tindakan tegas dan menyeluruh," katanya.

Mengenai penglibatan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) di dalam fahaman Syiah, Hasan berkata, beliau tidak dapat mengesahkannya secara pasti.

"Namun, seperti yang terdapat di dalam sebuah portal di internet ada menyebut pimpinan PKR di salah sebuah negeri di Semenanjung dikatakan seorang penganut ajaran Syiah," ujarnya.

Sementara itu beliau berkata, antara kenyataan yang sukar dinafikan bahawa wujudnya fahaman Syiah di dalam kepimpinan politik pembangkang ialah terdapatnya lambang-lambang dikaitkan dengan Syiah khususnya berkaitan Ayatollah Khomeini ditampil secara terbuka kepada umum oleh mereka.

"Ini juga bermakna kewujudan Syiah dalam kalangan pimpinan dan penyokong parti politik bukan sesuatu yang tersembunyi sebaliknya ditonjol dengan megah di saf hadapan," katanya lagi.




Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130728/po_01/Fahaman-Syiah-wujud-dalam-kalangan-ahli-Pas---Hasan-Ali#ixzz2aKZtLhEn


© Utusan Melayu (M) Bhd










Sent from my iPhone

sekupangdua

Posted: 28 Jul 2013 11:24 PM PDT

sekupangdua


SIFAT PELIK PENGGUNA KERETAPI LETRIK

Posted: 28 Jul 2013 06:00 PM PDT

funny public transport around the world 01

funny public transport around the world 02


funny public transport around the world 03

funny public transport around the world 04

funny public transport around the world 05


funny public transport around the world 06

funny public transport around the world 07

funny public transport around the world 08

funny public transport around the world 09


funny public transport around the world 10


funny public transport around the world 11


funny public transport around the world 12


funny public transport around the world 13

funny public transport around the world 14


funny public transport around the world 15



funny public transport around the world 16

funny public transport around the world 17

funny public transport around the world 18

funny public transport around the world 19

funny public transport around the world 20

funny public transport around the world 21

funny public transport around the world 22

funny public transport around the world 23

funny public transport around the world 24

funny public transport around the world 25

funny public transport around the world 26



funny public transport around the world 27
funny public transport around the world 28
source: blog.asiantown.net

BUANG BAYI DARI TINGKAT 5 BERAMAI-RAMAI

Posted: 28 Jul 2013 11:22 AM PDT



lagi upacara pelik yang kita masih tertanya-tanya tentang tujuan mereka melempar dan menjatukan bayi dari tingkat atas bagunan. Upacara kuno yang dikatakan berusia lebih 700 tahun ini masih lagi dipraktikalkan sehingga kini oleh rakyat Islam dan Hindu di India. Ia dikatakan membawa rahmat dan anak akan enjadi sihat dan berani, bagaimanapun ia dilakukan kebanyakannya pada mereka yang tinggal dipendalaman, dikota-kota besar amalan ini tidak lagi menjadi rutin...

Agak-agak la bai.. kalau salah sambut tak ker bersepai budak tu! kalau jadi macam tu elok la ko pun terjun dari tingkat lima dan jangan suruh sesapa sambut kevcuali disambut tembok batu... baru ada akai..

SYIAH BERTAPAK DIKELANTAN, LEBIH 100 DIKESAN MENYEBARKAN FAHAMAN

Posted: 28 Jul 2013 04:47 AM PDT




Apa dah jadi dengan gelaran SERAMBI MEKAH? Dimana kemahsyuran Negeri yang memperjuangkan Islam, semenjak Negeri dibawah pentadbiran PAS ini yang bersengkongkol dengan Laknatulah Kafirun macam-macam lagi yang terjadi terutama meyentuh isu Agama. kini ada gejala baru pulak di negeri che wan kembang nie, Syiah mula bertapak di Kelantan, samaada mereka sedar ataupun buat-buat tak sedar?
Semua tahu bagaimana sonsangnya syiah nie,dari bersolat, jemaah dan nas serta hadis yang mereka pegang  dan tafsir ikut sendiri, menyekutu Rasulullah SAW, malah kalau kita lihat semuanya dipemudahkan ikut suka mereka, memang jauh terpesong 

Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah juga meyentuh isu begini sangat serius, 'Ajaran Syiah adalah berbeza dengan ahli SunnahWal Jamaah dan kita tak mahu ada pihak yang pesongkan Akidah umat Islam dengan Ajaran ini' Apa pun jelas ia bercanggah dengan Islam itu sendiri, bagaimana tidak bilamana Rasullulah juga tidak di iktiraf oleh mereka malah menghina Rasullulah saw.


Samaada sedar atau tidak sebenarnya kita patut melihat kepada punca mengapa KELANTAN yang menjadi sasaran untuk mereka bertapak? kenapa tidak di negeri lain? Jawapan nya mudah Hnaya kelantan sahaja yang punya banyak yang berfikiran sonsang, ekstream, malah terpesong dari tuntutan agama, boleh berkompromi dengan Kafirun, membenarkan kafirun menggunakan nama Allah didalam injil dan gereja, membiarkan Kafir rakan parti mengafirkan umat islam yang lain, membaca nas dan hadis dan menafsirkan, mengiktiraf kafirun sebagai tahap ustaz dan lebih tinggi dari seorang Islam...

Jadi memang negeri macam inilah tempat Syiah sedang cari, tak hairan lah kalau Kelantan paling tepat dengan pelbagai Pakage, lagi pun bukan pelik kalau dah ada pemimpin mereka yang terlibat dengan Syiah... tu la pasal kerap ke negara timur tengah...


BAS UNIK DARI PATTAYA, THAILAND

Posted: 28 Jul 2013 03:30 AM PDT


thailand bus

KALAU ADA SESIAPA YANG KE THAILAND TERUTAMANYA YANG PERNAH DAN AKAN PERGI BUAT LAWATAN CUBA CARIK BAS SEPERTI DALAM GAMBAR NIE, UNIK DAN CREATIF CARA MEREKA MENGHIASKAN BAS MEREKA... 


thailand


painted bus

extreme lighting

oyabun

Posted: 28 Jul 2013 11:23 PM PDT

oyabun


Hairan bagaimana filem perjuangan PKM boleh diluluskan?

Posted: 28 Jul 2013 09:58 AM PDT

Antara babak filem The New Village terbitan bersama Astro Shaw yang bakal ditayang di pawagam mulai 23 Ogos.

Sebuah filem yang mengangkat Parti Komunis Malaya (PKM) sebagai hero berjudul The New Village bakal ditayangkan di pawagam tanah air mulai 23 Ogos nanti iaitu di bulan kemerdekaan negara.

Perkara itu didedahkan sebuah blog, http://mymassa.blogspot.com selepas tayangan trailer filem tersebut yang menceritakan kisah masyarakat Cina di Kampung Baru mula tersebar sejak minggu ini.

Blog itu seterusnya mempersoalkan bagaimana filem yang mengangkat perjuangan komunis itu boleh ditayangkan apatah lagi di bulan kemerdekaan sedangkan filem Tanda Putera terpaksa ditangguh penayangan beberapa kali.

Menurut mymassa, sepatutnya semua pihak yang terlibat dalam penghasilan filem berkenaan termasuk penerbit bersama, Astro Shaw sensitif terhadap penderitaan mangsa kekejaman komunis terutamanya bekas perajurit.


Sehubungan itu blog berkenaan mendesak Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Penerangan mengambil tindakan sewajarnya jika benar filem tersebut mengagungkan komunis seperti dalam tayangan trailer.

"Apa nak jadi dengan negara ini. Filem macam ini pun akan ditayangkan ke? Tengok bertapa terhinanya filem sejarah negara seperti Tanda Putera yang terpaksa ditangguh beberapa kali akibat desakan bukan Melayu.

"Namun filem The New Village ini begitu mudah pula mendapat hak tayangan dan apa yang lebih malang bila ia bakal ditayangkan pada bulan kemerdekaan negara," jelas blog tersebut sebagaimana dipetik hari ini.

Sebelum ini filem Tanda Putera yang mengisahkan persahabatan dan perjuangan Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak Hussein dan timbalannya, Tun Dr. Ismail Abdul Rahman dalam mendepani tragedi 13 Mei 1969 tiga kali ditunda.

Alasan yang diberi pihak berwajib di sebalik arahan penangguhan tayangan tersebut ialah tidak mahu menimbulkan konflik dan kontroversi ketika negara sedang dalam persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 Mei lalu.


Sementara itu, Tanpa amaran, Zahid tahan filem New Village!

Pihak Lembaga Penapisan Filem(LPF) telah ambil keputusan untuk MENAHAN tayangan filem ini bagi mengelakkan kontroversi... Ianya akan diteliti semula terutamanya mesej2 tersembunyi termasuk perkara yang berkaitan dengan komunis..., kata Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi

Filem New Village menayangkan kaum Cina sebagai mangsa komunis dan British tapi juga mahu gambarkan CIna komunis sebagai pejuang kemerdekaan.

Ingat Melayu lupa ke AMCJA yang ambil alih kerajaan seminggu dan bertindak kejam. Mereka memasuki istana-istana dengan hasrat mahu menangkap dan bunuh Sultan dan Raja-Raja Melayu. Keluarga di Raja dan kaum bangsawan masih lagi ingatkah peristiwa ini?

Tak faham macamana LPF boleh luluskan? Tahukah Lembaga LPF menilai filem? Satu hal lagi, macam mana FINAS boleh beri tarikh 26hb Ogos, dua hari sebelum tarikh tayang Tanda Putera pada 28hb?

Wasabi Oyabun..

Belantan

Posted: 28 Jul 2013 11:21 PM PDT

Belantan


Kisah sebenar disebalik FITNAH pembangkang mengenai pembelian Kapal Selam Scorpene?

Posted: 28 Jul 2013 09:47 PM PDT


Temuramah Muka Hadapan Akhbar New Straits Times (NST) – Terbit 27 Julai (Sabtu)

Dalam satu temubual bersama Haris Hussain, arkitek pembelian Kapal Selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl buat pertama kalinya membuka mulut berkenaan perjanjian yang kononnya penuh kontroversi itu. Di sini, Jasbir Singh Chahl, menyanggah tuduhan Suaram sekaligus memadamkan kaitan antara mendiang Altantuya dan isu pembelian kapal selam Scorpene.

Menyanggah Cerita Dongeng.

Pada tahun 1984, seorang ejen insuran dari Baltimore, Maryland, telah menerbitkan sebuah buku novel fiksyen berkenaan seorang komander kapal selam Russia yang ingin belot kepada negaranya dan memihak kepada Amerika Syarikat. Cerita tersebut memaparkan bahawa kapal selam Russia itu merupakan kapal nuklear tercanggih pada zamannya.

"The Hunt For Red October" judul cerita fiksyen tersebut adalah "kononnya" diinspirasikan oleh kejadian sebenar yang berlaku pada tahun 1975 di atas kapal pemusnah Russia Storozhevoy dan menjadi novel pertama Tom Clancy di peringkat antarabangsa. Presiden Ronald Reagan pada ketika itu menggelarkannya sebagai sebuah cerita dongeng yang hebat.

Di Malaysia pula, kisah kapal selam juga merupakan dongengan yang sering diputarkan oleh beberapa pihak.

Pada tahun 2010, Suara Hak Asasi Manusia (Suaram) telah menfailkan tuduhan di mahkamah Perancis, menyatakan bahawa firma perniagaan Perancis yang bernama DCNS telah membayar RM452 juta sebagai rasuah kepada pegawai kerajaan Malaysia untuk mendapatkan satu kontrak. Tuduhan ini telah menjadi salah satu rentetan tuduhan melampau berkenaan isu Scorpene sehingga melibatkan beberapa pihak yang pada logiknya tidak ada kene mengena dengan hal tersebut.

Bertahun sudah berlalu dan satu jaringan teori konspirasi telah dianyam dan akhirnya kaitan berkenaan perjanjian jual beli kapal selam itu dan Altantuya telah dikaitkan hanya melalui teori. Oleh itu, jangan terkejut sekiranya cerita teori konspirasi ini sealiran dengan mana-mana filem Hollywood. Ini kerana dek penangan pemikir-pemikir tertentu berkenaan teori Altantuya dan Scorpene, maka timbul lah cerita berkenaan korupsi, penipuan, seks dan pembunuhan.

April lalu, satu laporan daripada media arus perdana Sepanyol dan Perancis telah mempersoalkan tindakan taksub dan gila Suaram berkenaan kes tersebut, sehingga media mereka menyifatkan sistem mahkamah Perancis telah dipermain-mainkan oleh Suaram dan konco-konco mereka. Jumaat lepas, Suaram telah mengadakan aktiviti mengutip derma, lantas fitnah dan tuduhan baru pula dilemparkan kepada Kerajaan Malaysia.

Selepas beberapa bulan mencuba, akhbar New Straits Times telah berjaya mendapat satu temubual dengan seorang individu yang menjadi penggerak kepada perjanjian Scorpene ini. Bukan mudah untuk mendapat peluang menemubual individu tersebut. Temubual bersama Jasbir Singh Chahl ini diharap dapat membuka mata seluruh rakyat Malaysia untuk mengetahui tentang kebenaran isu Scorpene.

Sebelum perjumpaan itu dilakukan, Chahl telah menolak untuk membuat apa-apa kenyataan berkenaan kes ini, beliau bimbang akan dikenakan tindakan menghina mahkamah. Sepanjang ini, beliau telah berhubungan dengan pihak penguatkuasa Perancis dan para penyiasat di mana beliau mempunyai bukti untuk setiap kenyataan yang dikeluarkannya.


Semasa berkunjung ke rumah beliau, yang terletak ditengah-tengah Kuala Lumpur, lelaki yang dibesarkan dengan pendidikan Inggeris ini terhenti seketika semasa menyusun cawan-cawan teh yang berada di depannya dan berkata "Saya berani bersumpah di bawah buku suci Guru Granth Sahib, yang saya tidak tahu dan tidak kenal perempuan tersebut, dan dia tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan kami, saya tidak pernah melihat dia dan dia tidak berada di Perancis pada masa itu, iaitu semasa kami sedang berusaha untuk mendapatkan perjanjian terbaik untuk Malaysia. Saya hanya tahu berkenaan beliau apabila surat khabar menyiarkan berita bahawa mayat beliau telah dijumpai".

Salah satu daripada cerita dongeng yang telah dijaja dan diterima oleh sebahagian rakyat Malaysia ialah cerita kononnya Altantuya adalah seorang penterjemah kepada Abdul Razak Baginda yang juga telah membantu Chahl untuk mendapatkan projek tersebut.

Perbincangan bermula pada tahun 2000 dan persetujuan telah berjaya dicapai pada tahun 2002. Jikalau benar Altantuya adalah penterjemah Razak Baginda, maka beliau sepatutnya hadir dalam semua mesyuarat sejak tahun 2000.

Akan tetapi, di dalam dokumen rasmi kerajaan Perancis yang telah diberikan kepada New Straits Times, Polis Perancis telah menyatakan bahawa Altantuya tidak pernah datang ke Perancis dari tahun 1999 hingga 2006. Sedangkan sebahagian perjumpaan berkenaan Scorpene telah diadakan di Perancis dan sebahagiannya di Malaysia.

Semua dokumen untuk perjanjian adalah dalam Bahasa Inggeris, "Ini bukanlah sesuatu yang saya katakan, tetapi ia adalah yang dikatakan oleh pihak berkuasa Perancis, polis Perancis dan badan siasatan kehakiman Perancis ,".

Mengikut keterangan yang dibuat oleh Razak Baginda di dalam mahkamah, beliau hanya berjumpa dengan Altantuya pada lewat tahun 2004. Perjanjian Scorpene telah dirumuskan pada tahun 2002.

Satu lagi tuduhan yang dibuat oleh pro-pembangkang adalah disebabkan oleh pemahaman terhadap Gallic dan cara perlaksanaan syarikat Perancis DCNS menjalankan perniagaan mereka di seluruh dunia.

Pihak pro-pembangkang menyatakan kononnya kerana DCNS adalah syarikat Perancis, maka perjanjian yang diadakan mesti dilakukan dalam bahasa Perancis. Sedangkan di dalam bidang perniagaan pertahanan, Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa perantara.

Tambahan dengan itu, pasukan Perancis diketuai oleh seorang lelaki Inggeris yang bernama Martin Hill yang juga fasih berbahasa Perancis. Sekiranya, pasukan mereka memerlukan penterjemah, mereka tidak perlu.

"Ini semuanya, adalah masalah peribadi antara Razak Baginda dan Altantuya. Apa sahaja isu antara Razak dan Altantuya tiada kaitan dengan perjanjian Scorpene. Adalah malang untuk kita semua, hal yang berlaku antara mereka berdua dikaitkan dengan perjanjian kapal selam tersebut. Razak Baginda merupakan satu-satunya perkara yang mengaitkan kedua-dua isu tersebut. Walaupun pada asasnya hal Altantuya adalah hal peribadi Razak dan bukannya orang lain".

Siapakah Jasbir Singh Chahl?

Jasbir Singh Chahl telah memulakan kerjaya beliau di dalam bidang pertahanan, industri minyak dan gas pada umur yang begitu muda. Semasa beliau berumur 20an beliau telah bekerja di London bersama sebuah firma Timur Tengah yang pakar dalam bidang pertahanan dan pembangunan. Di sana beliau diberikan tugas untuk memastikan perjanjian yang bernilai jutaan dollar berjaya dimeterai.

Beliau mempunyai hubungan yang baik dengan kontraktor dari Eropah dan di seluruh dunia. Apabila beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1981 beliau amat dikenali di arena korporat Malaysia. Pada tahun 1996 hingga 1998, Chahl bekerja dengan Thomson-CSF International (M) Sdn Bhd, France's Thomson-CSF (sekarang Thales), Offshore Patrol Vessels (OPV) untuk Tentera Laut Diraja Malaysia, selain itu beliau juga banyak terlibat di dalam projek berkenaan pertahanan Malaysia.

Hubungan beliau dan Thomson-CSF bertaut semula apabila syarikat tersebut memerlukan kepakaran beliau dalam pembangunan strategik dan maklumat yang boleh digunakan untuk kepentingan Kerajaan Malaysia di dalam beberapa projek pertahanan.

Semasa perbincangan inilah, syarikat tersebut telah mengusulkan untuk memberi fokus kepada penjualan kapal selam di Malaysia. Ini merupakan sesuatu yang syarikat tersebut telah usahakan selama sedekad tetapi mereka tidak berjaya menyaksikan apa-apa perkembangan. Syarikat tersebut berpendapat bahawa masa yang sesuai merupakan satu perkara yang penting untuk dipertimbangkan. Kesemua pihak termasuk TLDM telah berbincang untuk menganalisa, menilai dan membangunkan cadangan untuk membekalkan kapal selam kepada Malaysia, yang menjadi titik tolak kepada pembelian kapal selam Scorpene.

'Semuanya telah diaudit'

SATU daripada isu utama di dalam perjanjian kapal selam Scorpene adalah berkaitan dengan perkataan "komisyen".

Khususnya, 115 juta Euro (RM452 juta) yang telah dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd, sebuah syarikat yang mengetuai logistik dan latihan pegawai-pegawai dan anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Dan Jasbir Singh Chahl mempunyai masalah besar dengan itu.

"Jumlah itu sebenarnya adalah untuk servis yuran pentadbiran, " kata Chahl dengan nada geram dan marah.


Para pengkritik telah berjaya untuk menjadikannya hujah yang mudah untuk menunjukkan contoh ketamakan tidak terbatas ; bahawa ia telah berjaya ke tahap yang tertentu, dalam melukiskan gambar yang wang telah dibayar ke tangan pegawai-pegawai kerajaan dan syarikat-syarikat sebagai pemudah cara. Perkara ini membuatkan Chahl merasa jelek.

Untuk makluman, Perimekar, iatu sebuah syarikat yang telah diaudit, dimiliki oleh KS Ombak Laut Sdn Bhd, tabung pencen Tentera Laut, LTAT dan syarikat industri, Boustead di mana kedua-duanya juga telah diaudit.

Yuran tersebut merangkumi pentadbiran projek dan servis-servis integrasi projek, menyelaraskan penglibatan syarikat-syarikat Malaysia dalam program penyertaan industri, termasuk di dalam penyediaan perkhidmatan semasa fasa pembinaan dan memantau prestasi syarikat yang terlibat. Ia juga membantu kontraktor utama mematuhi semua undang-undang dan tatacara yang berhubungan dengan pemberian kontrak tempatan, menyelaras dan memantau latihan anggota TLDM selaras dengan kontrak utama dan selaras dengan harapan kerajaan Malaysian dan TLDM. Ini juga termasuk menyediakan laporan bulanan bagi semua perkara di atas.

Sebahagian besar daripada yuran tersebut adalah untuk penyediaan penginapan dan semua perkhidmatan yang diperlukan untuk latihan kakitangan TLDM dan keluarga mereka di Brest, Perancis, dan Sepanyol untuk jangkamasa enam tahun, termasuklah premium insurans kesihatan dan elaun harian minima 50 Euro setiap seorang. Kos-kos lain termasuklah kos perjalanan pulang ke Malaysia sebanyak tiga kali setahun. Kesemua 145 anggota TLDM, termasuklah 49 pegawai dan tanggungan mereka dirangkumi oleh yuran ini.

"Kita telah difitnah untuk dilihat sebagai orang yang mengaut keuntungan dan goyang kaki, sedangkan pada hakikatnya, terdapat banyak kerja keras yang telah dilakukan

Untuk makluman, keuntungan Perimekar selepas cukai adalah sebanyak RM105,111,191.

"Tawaran komersial tersebut adalah menarik kerana keunggulan program penyertaan industri yang telah kita hasilkan. Program jualbeli dan "offset" yang kami tawarkan sebagai sebahagian daripada keseluruhan tawaran juga berpihak kepada kita."

"Berdasarkan kekuatan dan kelebihan komersial cadangan itu, kita tidak perlu untuk melobi sesiapa untuk mempengaruhi proses penilaian komersial. Tidak ada sebab untuk kami berbuat demikian."

"Scorpene merupakan kapal selam bukan nuklear terbaik yang telah negara kita pilih".

Bagi penulis, pengakuan 'orang tengah' bagi perolehan kapal selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl berhubung isu-isu berkaitan kapal selam tersebut serta model Mongolia, Altantuya Shaariibuu jelas membuktikan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dan pihak pembangkang melakukan penipuan terancang untuk memburuk-burukkan kerajaan.


Perkara itu ditegaskan beberapa pihak ketika memberi maklum balas terhadap pengakuan Jasbir yang berani bersumpah bahawa beliau tidak pernah berjumpa dan mengenali Altantuya selain model itu tidak terlibat atau berada di Perancis sepanjang proses rundingan pembelian Scorpene.

Menurut seorang pengasas PKR, perancangan untuk 'meruntuhkan' kerajaan dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui fitnah isu Altantuya serta Scorpene sememangnya telah dirancang pihak-pihak tertentu sejak 2005. Menurut beliau, perancangan ini (fitnah) telah diatur dengan cukup tersusun dan profesional. Ini melibatkan portal berita propembangkang dan pemimpin pembangkang dan perancangan itu berterusan sehingga kini.

Fitnah mengenai Scorpene dan Altantuya pernah dirungkai oleh bekas peguam bela Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Zulkifli Noordin yang mengakui pernah diarah Ketua Pembangkang itu untuk mengada-adakan bukti dalam kes pembunuhan Altantuya.

Suaram ternyata berbohong serta berniat jahat apabila memesongkan fakta sebenar mengenai urusan pembelian kapal selam Scorpene.

Suara Politik
Belantan

Apabila Sisters In Islam mempertikai mufti?

Posted: 28 Jul 2013 09:17 AM PDT


Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh mengambil pendekatan tidak popular apabila dengan tegas melarang empat wanita Islam daripada menyertai pertandingan Miss Malaysia World baru-baru ini. Ketegasan Wan Zahidi telah menyelamatkan satu lagi percubaan memperlekehkan Islam di negara ini selepas beberapa pihak lebih menyelamatkan kuasa politik berbanding Islam.

Sebenarnya larangan terhadap wanita Islam menyertai Miss Malaysia World bukan perkara baharu. Pada 1996 sudah dikeluarkan fatwa yang melarang penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu yang memakai pakaian mandi yang mendedahkan aurat.

Sepatutnya tanpa fatwa sekalipun, sudah tidak ada wanita Islam yang menyertai Miss Malaysia World di atas sebab yang disebutkan di atas tadi. Tidak perlu menunggu larangan dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama Islam kerana menyertai pertandingan ratu bukanlah suatu yang dapat mempertingkatkan kesucian Islam malah merendah dan sekaligus menghina Islam. Empat peserta Islam itu ialah Sara Amelia Bernard, Wafa Johanna De Korte, Miera Sheikh dan Kathrina Ridzuan.


Salah seorang peserta, Sara Amelia berhujah, selepas fatwa itu dikeluarkan, ada peserta Islam misalnya Rima Fakih pernah memenangi pertandingan itu di Amerika Syarikat (AS) pada 2010 dan Hammasa Kohistani yang beragama Islam memenangi Miss England pada 2006. Dia merujuk penyertaan peserta Islam di luar negara sebagai asas kukuh untuk mewajarkan menyertai Miss Malaysia World.

Dia perlu sedar bahawa ada juga orang Islam yang menjadi pembunuh dan penjahat, tetapi bolehkah kita membuat kesimpulan bahawa perbuatan itu dibenarkan oleh Islam? Bagaimanapun biarlah kerana pandangan itu datang daripada orang yang berfikiran singkat dan bertujuan melepaskan diri.


Tetapi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bertenggek di atas nama Islam dianggotai pula oleh kelompok cerdik pandai, Sisters In Islam (SIS) bukan mempertahankan larangan itu sebaliknya mencabar di segi kesahihan undang-undang. Kenyataan SIS yang disiarkan dalam sebuah portal berita baru-baru ini bukanlah suatu yang memeranjatkan kerana sejak lama dahulu SIS sentiasa memberikan kenyataan yang mencabar pihak berkuasa agama Islam.


Sepatutnya kenyataan SIS yang mempertikai bahawa fatwa melarang wanita Islam menyertai pertandingan itu kerana tidak diwartakan sebagai undang-undang tidak perlu dilayan. Tetapi memandangkan pertubuhan ini menggunakan nama Islam, masyarakat wajar dijelaskan bahawa isunya bukanlah larangan itu menjadi undang-undang atau tidak, tetapi untuk menyelamatkan wanita Islam terjerumus dalam agenda yang mencemarkan Islam.

SIS menganggap larangan atau fatwa yang dikeluarkan pada 1996 itu sebagai tidak Islamik, tidak demokratik dan melanggar hak asasi. SIS sudah tentu menjadi wira dalam isu ini kepada pihak yang mahu menjerumuskan Islam dalam acara yang tidak bertamadun ini. Pihak yang selalu melabelkan orang Islam sebagai konservatif dan anti kemajuan sudah pasti mengiktiraf SIS sebagai agen pembudayaan baharu terhadap Islam.

Untuk makluman SIS, tidak semua larangan dalam Islam itu diwartakan sebagai undang-undang. Apa yang dilakukan oleh seorang peserta Miss Malaysia World adalah perkara asas yang dilarang dalam Islam sekalipun kononnya penganjur berjanji peserta Islam hanya memperagakan pakaian sukan. Sekiranya berjaya ke peringkat Miss World, pernahkah kita melihat peserta akhir berpakaian sukan? Islamik sangatkah penganjur Miss World untuk mengasingkan peserta Islam dan bukan Islam?


SIS menganggap larangan ini sebagai tidak demokratik dan melanggar kebebasan hak asasi manusia. Adakah ini bermakna larangan ke atas orang Islam supaya jangan minum arak atau makan daging babi adalah melanggar hak asasi manusia?

Kalau begitu perbuatan sepasang remaja Cina yang mempromosi sup tulang babi sebagai menu berbuka puasa bukan satu kesalahan kerana makan sup tulang babi tidak diwartakan sebagai undang-undang di mana-mana negeri di negara ini.

Kebebasan

Agak malang kerana SIS memperjuangkan hak asasi keempat-empat wanita Islam kerana Mufti Wilayah Persekutuan telah menghalang kebebasan hak asasi mereka menyertai Miss Malaysia World. Tetapi pada masa yang sama SIS tidak memperjuangkan Islam kerana tidak melihat larangan mufti itu sebagai satu usaha pemurniaan Islam. Adakah bagi SIS empat wanita Islam itu sebagai golongan teraniaya kerana kebebasan mereka telah dihalang sekalipun membuat perkara yang boleh mencemarkan Islam?

Kontroversi ini juga boleh diambil iktibar oleh orang Islam sendiri yang menjadi penganjur pertandingan ratu di negara ini. Barangkali penganjur Miss Malaysia World melihat orang Islam sendiri kerap menganjurkan pertandingan ratu (walaupun bukan berpakaian mandi), jadi apa salahnya dia membuka penyertaan kepada wanita Islam.


Kita patut bertekad supaya perkara-perkara yang tidak menyumbang kepada ketinggian Islam dan tamadun budaya tidak diteruskan lagi. Walaupun tidak ada larangan menganjurkan pertandingan ratu di negara ini, tetapi tidak usahlah diteruskan lagi. Kononnya menghargai kecantikan wanita tetapi caranya memperalatkan secara bertentangan dengan Islam.

Malah tidak ada pertandingan ratu tidak memundurkan masyarakat. Belum ada lagi pertandingan ratu yang dianjurkan di negara ini menyumbang kepada pembangunan manusia. Binalah kesedaran sendiri supaya apabila ada larangan oleh pihak berkuasa, ia tidak dianggap menghalang kebebasan hak asasi.

Kita jangan tunggu SIS kerana syor supaya orang Islam tidak menjadi penganjur ratu tidak diwartakan sebagai undang-undang. SIS tidak akan sokong syor ini kerana selagi tidak dijadikan undang-undang, ia satu pelanggaran terhadap hak asasi manusia. Nampaknya bagi SIS, kebebasan hak asasi lebih penting daripada melarang orang Islam supaya jangan menghina agamanya.

Suara Politik
Belantan

Ada pihak ambil kesempatan politikkan isu kantin sekolah dan mainkan sentimen perkauman?

Posted: 28 Jul 2013 12:47 AM PDT


Kejadian berlaku di sebuah sekolah kebangsaan iaitu SK Seri Pristina, bertempat di Sungai Buloh, Selangor. Ramai yang bingung mengapa hal kantin sekolah di bilik persalinan menjadi begitu heboh. Hal yang pada awalnya tiada apa-apa yang luar biasa bertukar rumit dan menjalar menjadi isu yang dikait-kaitkan pula dengan soal agama dan perkauman.

Hal yang sepatutnya boleh diselesaikan di peringkat sekolah melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) menjadi isu emosional yang ditanggapi secara berlebihan. Mengapa, kerana ada orang politik yang tiada kena mengena mahu mengambil kesempatan demi meraih keuntungan politik.

Bukankah hal yang luar biasa untuk seorang pembesar dari sebuah negeri yang nun jauh di sana sanggup menggunakan waktunya untuk mengulas isu ini? Satu demi satu kenyataan dikeluarkan sehingga hal-hal sampingan pun mahu diulasnya. Kenyataan demi kenyataan itu disebar luas seolah-olah beliau begitu signifikan dengan kejadian tersebut.

Anehnya, Menteri Besar Selangor atau Exco yang menjaga hal ehwal pendidikan, tempat di mana sekolah itu berada tidak pula kedengaran mengeluarkan kenyataan. Ketua-ketua parti termasuk Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang memerintah negeri Selangor juga tidaklah setangkas beliau mahu mengulas hal ini. Jadi, apa halnya?


Motifnya mudah diduga. Sikap seperti ini sudah lama menjadi cara parti ini berkembang. Jalan fikir pemimpin parti ini mudah, mainkan persepsi dan tiupkan sentimen atas apa juga perkara yang boleh menimbulkan keraguan.

Cuba fikirkan sejenak mengapa kumpulan ahli politik ini dan media yang menyokong mereka bersungguh-sungguh mengulas isu kantin di bilik persalinan ini. Mereka seperti sengaja mengesampingkan urutan proses mengapa bilik itu terpaksa digunakan sebagai kantin sejak tiga bulan lalu iaitu sebelum bulan Ramadan lagi.

Segala upaya juga sudah dilakukan agar bilik itu layak sebagai tempat makan untuk sementara waktu bukan sahaja kepada murid bukan Islam tetapi juga semua murid dan kakitangan sekolah itu. PIBG juga sudah maklum tentang hal tersebut.

Apa yang juga jelas, bukanlah ada niat daripada pihak pengurusan sekolah untuk meminggirkan murid bukan beragama Islam yang kebetulan merupakan kumpulan minoriti di sekolah rendah itu. Cuma mungkin keputusan menjadikan bilik persalinan sebagai kantin adalah tindakan yang kurang bijak tetap hal ini masih boleh diperdebatkan.


Jadi, apa halnya yang kecoh sangat. Isu kaum dan agama yang cuba dibangkitkan sebenarnya hanyalah satu cubaan jahat untuk meniupkan api kebencian antara masyarakat.

Ibu bapa yang marah-marah sepatutnya marahkan diri sendiri kerana tidak peka dengan perkembangan sekolah malah mereka sendiri pun mungkin malas menghadiri mesyuarat PiBG. Mengapa pihak berkaitan tidak mempertikaikan keputusan itu sejak mula dilaksanakan tiga bulan lalu adalah persoalan yang menarik untuk diteliti.

Cauvinis

Ada ibu bapa malah membiarkan hal kantin ini dipergunakan sebagai isu politik. Mereka membiarkan diri untuk dijadikan alat kepada kumpulan tertentu terutama dari parti cauvinis itu untuk 'mencucuk' jarum.

Jadilah isu kantin di bilik persalinan sebagai modal kononnya kumpulan minoriti dipinggirkan. Di tangan kumpulan ini, jadilah isu yang mudah bertukar rumit yang kemudian cuba dikait-kaitkan dengan soal kaum dan agama.


Dengan mudah pula kumpulan ini mengaitkannya dengan tindakan-tindakan oleh kerajaan sebelum ini. Tak semena-mena tindakan pantas pejabat Peguam Negara mendakwa pasangan blogger lucah Alvian Tan dan Vivian Lee kerana menghina Islam dijadikan sandaran alasan kerajaan lemah, tidak cekap dan tidak jujur.

Mereka mahu menunjukkan kerajaan pilih bulu dan membuat pendakwaan terpilih. Tak semena-mena pula ada yang mengaitkan dengan pemimpin tertentu. Mereka mengaitkannya dengan kenyataan mengenai Bible oleh Datuk Ibrahim Ali. Begitu juga hal itu dikaitkan dengan kenyataan mengenai kaum India oleh Datuk Zulkifli Noordin yang sudah berkurun-kurun lamanya. Kedua-duanya dikaitkan kerana mereka adalah pemimpin yang memperjuangkan Islam dan nasib orang Melayu.

Mengapakah kelompok ahli politik ini tidak membangkitkan hal-hal yang menyentuh sensitiviti kaum dan agama yang pernah dilakukan oleh beberapa pemimpin DAP sebelum ini?

Jika benar memperjuangkan kepentingan nasional mengapa kelompok ini berdiam diri dalam isu laporan polis pada Mei lalu tentang seorang guru sekolah menengah di Johor yang menghina orang Melayu? Merekalah sebenarnya jaguh membangkitkan isu-isu terpilih.


Telitilah, ke manakah arahnya hingar-bingar isu bilik persalinan ini? Tetapi inilah resam berpolitik di Malaysia. Dengan dukungan pegawai penyelidik dan sokongan tentera siber mereka, fakta bukanlah perkara penting kerana boleh diputar belit. Mereka akan menyerang dan menimbulkan keraguan dengan berbekalkan fakta yang separuh benar.

Setangkas mereka membuat ulasan, sepantas itulah juga kumpulan ahli politik ini mengelak jika ada isu yang tidak memberi kelebihan kepada kelompok atau kepentingan mereka. Mereka sentiasa ada helah untuk mengalihkan isu.

Paling mudah ialah salahkan kerajaan yang merupakan sasaran mudah untuk meraih simpati. Tidak terlihat pun mereka mahu mencari jalan menyelesaikan masalah apatah lagi meredakan kegawatan yang timbul.



Jika sesuatu isu itu gagal ditangani, jawapannya ialah salahkan kerajaan sedangkan merekalah sebenarnya punca masalah tersebut bertambah rumit, lantas gagal diatasi secara menyeluruh.

Kumpulan ahli politik ini lebih suka masalah terutamanya yang melibatkan sentimen kaum dan agama. Mereka suka bermain di permukaan dan kemudian memelihara sentimen itu agar terus terapung-apung.

Ini kerana, jika terdesak atau sesak-sesak boleh digunakan untuk menimbulkan persepsi tidak baik kepada pihak lawan. Benar-benar politik kantin sekolah!

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 28 Jul 2013 11:14 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 28 Jul 2013 11:13 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Video : Haji Hadi, Syiah dan PAS

Posted: 28 Jul 2013 09:13 PM PDT


Perbezaan antara Haji Hadi dengan Allahyarham Ust. Fadzil Noor adalah zaman Allahyarham memecat ahli PAS yang Syiah, zaman Haji Hadi pula sebaliknya.


Apa sudah jadi dengan PAS?

TERIMAKASIH PENGUNDI SABAH, LAIN KALILAH ANWAR

Posted: 28 Jul 2013 05:51 PM PDT

Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan terima kasih kepada pengundi Sabah kerana telah memberi sumbangan besar terhadap pembentukan kerajaan Barisan Nasional (BN) di peringkat Persekutuan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu.
 
Perdana Menteri berkata, semasa berada di Kota Kinabalu semalam, beliau telah memberitahu terdapat tiga teras utama kerajaan Persekutuan, dalam usaha membangun dan memakmurkan Sabah untuk lima tahun akan datang iaitu keselamatan, pembangunan dan kebajikan.

"Aspek keselamatan, kedaulatan dan keamanan seluruh negeri Sabah juga akan diberi perhatian lebih mendalam agar peristiwa seperti pencerobohan Lahad Datu tidak berulang lagi.

"Di kesempatan ini juga saya merakamkan rasa terima kasih kepada pengundi-pengundi Sabah yang telah memberi sumbangan besar terhadap pembentukan kerajaan BN di peringkat Persekutuan pada PRU-13 baru-baru ini," katanya menerusi akaun Facebook milik beliau hari ini.

Pada pilihan raya umum lalu, BN Sabah telah menang besar dengan memperoleh 22 kerusi Parlimen daripada 25 kerusi keseluruhan di negeri itu.

Layari Facebook DS Najib di sini https://www.facebook.com/najibrazak

EMEL TERIMAKASIH, KAMI TIDAK LAGI BELI BARANG CINA DAP

Posted: 28 Jul 2013 03:01 AM PDT

SUSU PEKAT JENAMA SAJI BUATAN MELAYU ISLAM SUCI BERSIH HALALAN TAYYIBAH

SELAMAT TINGGAL BERAS CAP RAMBUTAN, KINI KAMI BELI BERAS BUMIPUTERA ISLAM BERSIH HALALAN TAYYIBAH

Anda bila lagi, begitulah emel pendek yang kami terima sebentar tadi. 

Katanya lagi, Mari kita "UBAH", 'TUKAR' dan 'INI KALILAH'...

APANAMA

Posted: 28 Jul 2013 11:04 PM PDT

APANAMA


Scorpene, Altantuya and Jasbir Singh Chahl - By NST

Posted: 28 Jul 2013 05:30 PM PDT

Analyzing Temper ~ Mufti Ismail Menk

Posted: 28 Jul 2013 09:08 AM PDT

tok gajah

Posted: 28 Jul 2013 09:25 PM PDT

tok gajah


Kekalkah PAS parti berakhlak?

Posted: 28 Jul 2013 05:00 PM PDT

Sunday, July 28, 2013


Kekal lah PAS sebagai parti yang berakhlak





Oleh Roslan SMS



"Kalaulah disuruh pilih sebuah parti yang dikatakan stabil, ahli-ahlinya berdisiplin dan berakhlak, sudah pasti pilihan tadi adalah PAS. Parti yang memperjuangkan Islam sejak sebe,um Merdeka ini lagi dikenali samada oleh kawan atau lawan sebagai sebuah parti orang baik-baik, keranan bukankah sepatutnya begitu lantaran yang diperjuangkan parti ini adalah Islam..................."

  Gambar hiasan yang tiade kenemengene kepade sesiape yang hidup atau pun yang dah mati di muke bumi Malaysia ni

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 28 Jul 2013 09:22 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Haram Segera Filem Komunis Ini, Mudarat Yang Lebih Besar Jika Ditayang

Posted: 28 Jul 2013 04:27 AM PDT




Satu demi satu kejutan berlaku dalam bulan Ramadhan ini, lepas Alvin & Vivian, datang pula ratu cantik muslim yang menyanggah Majlis Fatwa, terbaru filem komunis pula sudah diluluskan untuk tayangan pada umum. 

Ini sudah gila, bagaimana mungkin komunis yang mengakibatkan ramai perwira negara terkorban semasa darurat pula yang diangkat menjadi hero di pawagam. Gamaknya ini yang Mat Sabu inginkan. Belum pun ditayang, filem yang dimuat naik di Youtube itu sudah mendapat 1,427 dislikes. 

Mahu ditayang pada hari kemerdekaan. Ini satu provokasi atau apa? Sebelum pemikiran rakyat ini menjadi huru hara kerana penjajahan minda komunis ini, eloklah dicari jalan baik penyelesaiannya. 

Luka lama akan berdarah kembali. Jangan salahkan bekas bekas perwira negara jika mereka bingkas bertindak menggunakan kuasa yang ada untuk menentang komunis ini di pawagam. 

Jangan beri muka pada komunis ini, jika beri juga esok lusa mereka akan minta kuasa pula di negara ini. Umat Melayu harus bersatu dalam isu ini. Ingatlah, komunis hanya meletak senjata namun ideologi mereka masih ada. Ianya akan dihidupkan semula macam filem ini. 

Bendunglah segera, bahaya filem ini boleh mengundang kemudaratan pada keselamatan negara.


GERAKAN ANTI PKR

Posted: 28 Jul 2013 09:20 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


SERVIS KERETA NAK RAYA ? JOM PI KEDAI MELAYU..TOLAK KEDAI CINABENG !

Posted: 28 Jul 2013 08:30 PM PDT

APA YANG MELAYU WAJIB BELAJAR DARI TEGAR, PENYANYI 'AKU YANG DULU BUKANLAH SEKARANG'..

Posted: 28 Jul 2013 01:35 PM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan