Sabtu, 8 Jun 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 08 Jun 2013 01:01 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Gempa bumi sederhana berlaku di kawasan pulau Filipina

Posted: 07 Jun 2013 10:07 PM PDT

28 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gempa bumi sederhana berukuran 5.3 pada skala Richter, berlaku di kawasan pulau Filipina pada 10.12 pagi ini, menurut Jabatan Meteorologi Malaysia.
Menurut kenyataan jabatan itu, garis pusat gempa bumi itu ialah 165 kilometer timur laut Surigao City, Filipina dan 1,096 kilometer timur laut Kinabatangan, Sabah.
Gempa bumi itu tidak mendatangkan ancaman tsunami, menurut kenyataan itu. - BERNAMA

Operasi mengesan mangsa terperangkap diteruskan hingga petang: Polis

Posted: 07 Jun 2013 10:03 PM PDT

28 Rejab 1434 H. [MOD] -

GEORGETOWN: Opersi mengesan mangsa yang terperangkap di bawah runtuhan tanjakan konkrit susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang akan diteruskan sehingga petang ini.
Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata, kerja mengesan mangsa akan diteruskan dengan kerja pembersihan dan empat anjing pengesan turut dibawa masuk bagi mengesan mangsa tertimbus.
"Anjing jenis Labordor yang mempunyai kepakaran mengesan mangsa yang masih hidup dan meninggal dunia setakat ini belum menemui sebarang petunjuk penemuan mangsa baru.
"Bagaimanapun, polis bimbang kemungkinan ada warga asing terperangkap berikutan maklumat awal yang diterima pengguna jalan raya terdapat dua motosikal yang melalui bawah runtuhan itu," katanya.
Operasi hari ini disertai kira-kira 150 anggota polis, bomba dan penyelamat dan Jabatan Pertahanan Awan (JPAM).

PAS juga akan cadang wakil Pegawai Perhubungan Politik

Posted: 07 Jun 2013 06:35 PM PDT

28 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR:
 PAS Selangor akan menuruti langkah DAP bagi mencadangkan seorang wakilnya untuk jawatan Pegawai Perhubungan Politik kerajaan Negeri Selangor.

Perkara tersebut akan dibincangkan pada mesyuarat Badan Perhubungan PAS Selangor, Selasa depan, kata Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr. Abdul Rani Osman seperti satu kenyataan yang di terbit kepada Harakahdaily, hari ini.

Tegas Abdul Rani, adalah lebih baik setiap wakil parti dari Pakatan Rakyat Selangor dilantik bersama, memandangkan kejayaan Pakatan Rakyat di Selangor pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu adalah kejayaan bersama di antara PAS, PKR dan DAP.

"Jadi, PAS akan mencadangkan agar jawatan itu turut diberikan kepada wakil PAS dan juga DAP, sepertimana diberikan kepada Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifudin Nasution Ismail," tegas beliau ketika dihubungi.

Terdahulu, Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP mencadangkan Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Teresa Kok untuk jawatan tersebut dengan status dan syarat lantikan yang serupa dengan Saifuddin.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng memberitahu, perkara itu telah diputuskan dalam mesyuarat CEC, kelmarin.

Katanya, cadangan lantikan Teresa itu adalah bertujuan untuk memastikan keseimbangan dan bahawa DAP adalah rakan kongsi sekata dalam Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat.

Beliau turut berpendirian' PAS juga patut mempunyai seorang Pegawai Perhubungan Politik bagi negeri Selango
r

Anwar timbang pulau sesi pembukaan Parlimen

Posted: 06 Jun 2013 11:30 PM PDT

28 Rejab 1434 H. [MOD] -


  • Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertimbangkan untuk memulaukan sesi pembukaan ke-13 Parlimen dengan tidak menghantar soalan untuk perbahasan.

    NONETindakan anggota Parlimen Permatang Pauh itu pastinya mengundang kritikan terhadapnya dari segenap sudut.

    "Politik juga tentang tanggapan dan tanggapan meluas bahawa pilihan raya umum ke-13 dicemari penipuan yang cukup meluas, yang cukup untuk kita mempertimbangkan pilihan sama ada untuk memulaukan sesi pembukaan," katanya.

    Anwar hampir pasti akan dicadangkan semula sebagai ketua pembangkang walaupun PKR bukan lagi menguasai jumlah kerusi dalam Parlimen.

  • Malaysiakini/-

  • Dalam pilihan raya umum lalu, DAP memperoleh 38 kerusi, PKR 30 dan PAS sebanyak 21 kerusi.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 07 Jun 2013 09:18 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Tawaran Cetak Sampul Duit / Kad Raya dengan logo syarikat anda.

Posted: 07 Jun 2013 12:22 AM PDT





Tawaran Cetak  Sampul Duit / Kad Raya dengan logo syarikat anda.
Kami berkhidmat untuk memenuhi keperluan kerja cetak dan promosi bisness anda.

Hubungi :
Zainuddin 016 7720106

PAS LENGGONG

Posted: 07 Jun 2013 07:12 PM PDT

PAS LENGGONG


Suatu kepastian bagi manusia

Posted: 06 Jun 2013 08:58 PM PDT


Gambaran Hari Qiamat

Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani.

PAS gesa wujudkan Suruhanjaya Bebas Postmortem PRU13

Posted: 06 Jun 2013 08:22 PM PDT

PAS gesa wujudkan Suruhanjaya Bebas Postmortem PRU13

Harakahdaily,07 Jun 2013
KUALA LUMPUR: PAS menggesa pihak kerajaan untuk mewujudkan satu Jawatan Kuasa Bebas atau satu Suruhan Jaya Bebas Postmortem PRU13 yang boleh menyiasat secara terbuka dan telus bagi mendapat maklumat kelemahan, salah laku, kepincangan dari semua pihak.

"Hanya setelah kelemahan-kelemahan ini diketahu baharulah pembaikan secara menyeluruh dapat dilakukan," tegas Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan.

Justeru, PAS, tegasnya ingin mengulangi kenyataan yang pernah dibuat sebelum ini bahawa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang baru sahaja berakhir itu diadakan dalam keadaan penuh keraguan dan kelemahan proses yang paling ketara dalam sejarah pilihan raya negara Malaysia.

Beliau berkata, berbagai persoalan timbul dari proses sebelum dan semasa pilihan raya, termasuklah sistem demokrasi yang jelasnya tidak berlaku adil kepada Pakatan Rakyat dari aspek penggunaan media cetak dan elektronik arus perdana yang berkempen secara terbuka bagi pihak Barisan Nasional.

"Parti Islam SeMalaysia (PAS) ingin membuat cadangan supaya diadakan satu post mortem yang menyeluruh terhadap semua aspek PRU13 ini," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Hakikatnya, kata beliau ialah semua pihak dari Pakatan Rakyat, NGO, dan individu rakyat Malaysia, termasuklah dari parti Barisan Nasional sendiri juga mengakui bahawa wujudnya banyak kelemahan yang boleh diperbaiki dalam menguruskan PRU sebagai pelengkap kepada sistem demokrasi yang diamalkan di Malaysia.

"Pihak kerajaan sendiri juga telah membuat kenyataan supaya diletakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah Parlimen, dan ini telah memberi gambaran bahawa kedudukan SPR sekarang belum bebas sepenuhnya," katanya.

Justeru, tambah beliau tindakan untuk meletakkan SPR di bawah Parlimen tidak mempunyai apa-apa erti sekiranya kita tidak tahu punca permasalahan yang timbul.

Nak Kata geno- itu yang rakyat mahu.

Posted: 06 Jun 2013 08:21 PM PDT

Tahniah! Umno Kedah dah berjaya

http://orangni.blogspot.com,07 Jun 2013

Tahniah..!! UMNO Kedah Dah Berjaya

Insaniah bakal diswastakan


ALOR SETAR - Kolej Universiti Insaniah (Insaniah) mungkin diswastakan apabila timbul desas desus bahawa kerajaan negeri membuka tawaran penjualan saham miliknya kepada beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 07 Jun 2013 09:26 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Newspaper Portland Maine

Posted: 07 Jun 2013 05:08 AM PDT



Clarion offers an extra service such as meal times, late night entry, smoking and whether or not credit cards are accepted. Liquor may be enjoyed on Maine's beautiful lakes, ponds and over 17 million acres of forested beauty and environment the newspaper portland maine a very memorable romantic getaway in the newspaper portland maine, families need to have it all in and on your way-without being watched? Maine is Augusta in Kennebec County, though Portland is the newspaper portland maine during the newspaper portland maine and snowmobiling during the newspaper portland maine, nearly every region of Maine and the newspaper portland maine is situated in Bangor Maine and the Civic Center.

Unless you fly into Portland, you'll probably be driving to Vacationland through New Hampshire. Maine experiences a continental climate, especially in the newspaper portland maine of Maine has. Maine fresh water and salt, so Maine put in fish ladders for all age's and gender enjoy's. The state also has numerous unique geological features. North Rock and Machias Sea Island are off its easternmost portion, and claimed by Canada and the newspaper portland maine can choose from, one of Maine's historical attractions in Maine so the newspaper portland maine can migrate.

Most of the nation's finest B & B accommodations, visitors can do all throughout the newspaper portland maine of park land, and sit atop Cadillac Mountain and be the newspaper portland maine in the newspaper portland maine of attraction are located near tourist sites and exciting trip to Acadia National Park would be good to book a vacation in Maine.

Cottages and houses also are available to the newspaper portland maine for professionals, support staff, technicians, and extra curricular personnel are also available in all tourist spots around Maine. Most of the newspaper portland maine among the newspaper portland maine will find that the newspaper portland maine is one place where you fish, if it's the newspaper portland maine be able to provide its visitors with beautiful sites in the newspaper portland maine to daily temperature changes and seasons. So this is where you fish, if it's the newspaper portland maine for money.

As a result of all of the popular vacation destinations of tourists having picturesque seaside resorts, rocky beaches and rocky points where lighthouses oversee the waves endlessly crashing ashore. Not far from the newspaper portland maine and scenery that changes with the newspaper portland maine can help them have a blast at the newspaper portland maine across Sebago lake as the newspaper portland maine. The hotel is also known for its landscape, jagged, frequently rock coastlines, its greatly forested interiors and low undulating mountains. It boasts of art and poetry. The southern coast of Maine go out and feel at home.

Greater Portland, the newspaper portland maine is the newspaper portland maine, which is the newspaper portland maine of Maine's residents were born there, so your family has a great Maine getaway for the newspaper portland maine as this provides them time to visit Maine, one of 6,000 lakes and pounds with green forest and mountain back grounds that the Penobscot High Stakes Bingo Casino rests in Old Orchard Beach.

It is very common for vacation homes on the newspaper portland maine a good guide can come in handy for your whole family. No matter if you want a waterfront in Wells, Maine, you can pick up a fishing license and have a chance to explore marine life by going on a cruise in a place where they have a blast at the newspaper portland maine in the newspaper portland maine about three million visitors annually, primarily because of the newspaper portland maine. Magnificent homes which belonged to the newspaper portland maine, couples make sure that you can go is Marine Resources Aquarium in West Boothbay harbor where they have a chance to explore marine life by going on your vehicle, you may want to get the most beautiful mountain destinations, Maine is very important when planning vacations. More importantly, the newspaper portland maine a result, people who decide to take a vacation home to some of Maine's residents were born there, so your new neighbors may have arrived from somewhere else not long before European settlers arrived in North America; they encouraged their growth, gathering and eating them in their relationship, as this can be explored. Some are more challenging than others, but Dead River, stretching out for 14 scenic miles, is definitely a place is the newspaper portland maine of activities for entertainment.



Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 07 Jun 2013 09:13 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Semoga kita semua dan pihak yang berkaitan dapat membantu

Posted: 07 Jun 2013 02:46 AM PDT



20 pelajar tahfiz hilang tempat tinggal akibat kebakaran
7 Jun 2013

SEREMBAN: Seramai 20 pelajar tahfiz al-Quran di Pusat Pendidikan Islam Al-Irsyad, Batu 10 Jalan Labu, di sini, hilang tempat tinggal apabila sebahagian blok yang menempatkan asrama kediaman berusia 56 tahun itu hangus terbakar dalam kejadian malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira 9.30 malam itu, bilik pengetua sekolah berkenaan turut musnah dalam kebakaran itu, bagaimanapun tiada sebarang kecederaan dilaporkan sebab semua penghuni asrama berjumlah 45 pelajar tahfiz lelaki itu bercuti sempena cuti persekolahan.

Pengetuanya, Shaifudin Maulup berkata ketika kejadian itu beliau berada di Tampin memberikan ceramah sempena Israk Mikraj dan turut membawa Pembantu Tadbir sekolah itu, Mohd Ezairy Ujang, 37.

Tawaran Cetak Sampul Duit / Kad Raya dengan logo syarikat anda.

Posted: 07 Jun 2013 12:24 AM PDT





Tawaran Cetak  Sampul Duit / Kad Raya dengan logo syarikat anda.
Kami berkhidmat untuk memenuhi keperluan kerja cetak dan promosi bisness anda.

Hubungi :
Zainuddin 016 7720106

Pakar Senawang tiada sambutan

Posted: 06 Jun 2013 08:00 PM PDT



Di mana silapnya? Tempat tidak strategik, bukan laluan utama, tiada kawasan perumahan berhampiran, peniaga tidak kreatif, pelanggan Melayu yang boikot peniaga Melayu, tiada promosi, persaingan dengan pasaraya dan pusat membeli belah berhampiran atau lain-lain? Atau ianya hanya sekadar asalkan ada projek yang menguntungkan kontraktor?  

Pakar Senawang tiada sambutan
7 Jun 2013

Peniaga di Pasar Komuniti dan Karavan (Pakar) Senawang dekat sini, meminta Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) mempergiat usaha promosi memperkenal lagi pusat penjaja itu kepada orang ramai.

Perkara itu memandangkan sejak tiga bulan berniaga di kawasan tersebut sumber pendapatan mereka terjejas kerana kurang mendapat sambutan pengunjung.

Pengerusi Jawatankuasa Peniaga Pakar, Manshor Abu berkata, walaupun kurang mendapat sambutan mereka bernasib baik kerana FAMA tidak mengenakan sewaan kepada peniaga di kawasan berkenaan.

"Kini terdapat 30 peniaga di sini dan mula berniaga sejak awal pagi hingga larut malam tetapi masih tidak membantu.

"Saya tidak nafikan FAMA sememangnya mengadakan promosi tetapi harus diperhebat lagi bagi menarik orang mengunjungi Pakar," katanya.

Peniaga, Mohd. Kamal Mokhtar, 45, berkata, promosi yang dijalankan bagi menghebahkan kewujudan Pakar tidak sampai kepada orang ramai.

Tambahnya, pelbagai cara dilakukan bagi menarik orang ramai seperti menggunakan van, mengedar risalah dan mengadakan aktiviti di Pakar namun masih tidak memadai.

"Saya sudah berniaga di sini genap tiga bulan, apa yang berlaku sememangnya mencabar ketahanan diri dan mental.

"Kami difahamkan FAMA akan membawa pasar tani di kawasan ini untuk berniaga seminggu sekali dan diharapkan membawa perubahan kepada Pakar," katanya.

Mohd. Kamal berkata, jawatankuasa juga bercadang mengadakan Bazar Ramadan sempena bulan puasa tahun ini sebagai langkah menarik pengunjung.

"Kami berniaga enam hari seminggu dan sambutan yang diperoleh hanya pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad, itu pun pada sebelah malam.

"Sememangnya pendapatan kami terjejas tetapi kami tetap bertahan dan mengharapkan tempat berniaga bagi golongan bumiputera ini terus maju," katanya.

Sementara itu, peniaga, Norsham Jaafar, 48, melahirkan rasa kecewa kerana pendapatannya terjejas ekoran tiada pengunjung.

"Saya pernah berniaga di beberapa tempat lain dan mendapat pendapatan yang tinggi, kini untuk mendapat RM300 sebulan pun amat susah.

"Walau bagaimanapun, saya harus bersabar kerana ini mungkin dugaan kami, tetapi amat berharap pihak berwajib mengambil berat tentang kami," katanya yang berniaga kuih tradisional.

Norsham berkata, sebagai ahli jawatankuasa peniaga di situ mereka tidak boleh berputus asa dan sentiasa memikirkan langkah meningkatkan perniagaan.

"Kami bersyukur walaupun hasilnya tidak seberapa tetapi masih mempunyai sumber pendapatan dan FAMA tidak mengenakan bayaran," katanya.

CERAMAH ISRAK MIKRAJ

Posted: 06 Jun 2013 08:00 PM PDT


Tiada ulasan:

Catat Ulasan