Selasa, 11 Jun 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Cucu Tok Selampit

Posted: 11 Jun 2013 01:19 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Satu Garapan Menarik Dari Tuan Ibrahim Tuan Man - Anwar Ibrahim Dan Sekutunya Mesti Baca

Posted: 11 Jun 2013 08:17 AM PDT


CTS tak pasti apa yang cuba disampaikan oleh Naib Presiden PAS yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri Pahang ini. Mungkin juga satu sindiran secara halus kepada rakan-rakan sekutunya di dalam PR yang sehingga hari ini masih enggan mahu menerima kekalahan mereka di dalam PRU13 yang lepas. Apapun seperti orang putih kata, kenyataan beliau ini lebih kepada "something for us to ponder" atau sesuatu yang kita boleh fikirkan bersama. CTS pulak kata, "enough said!!!"

SPAD Akan Saman Bloggers Dan Portal Yang Menyebarkan Fitnah @SPADchannel @aduanSPAD

Posted: 11 Jun 2013 06:01 AM PDT

Lanjutan daripada pendedahan berita fitnah yang dilakukan oleh Harakahdaily dan Pahangdaily Online yang disiarkan di dalam posting pagi tadi (lihat di sini), pihak kami telah mendapatkan temubual eksklusif dengan Pengurus Besar Penguatkuasaan dan Latihan SPAD, Mejar Jen (B) Datuk Paduka Che Hasni Che Ahmad. Menurut beliau, laporan yang disiarkan oleh kedua-dua portal pembangkang dan turut disiarkan oleh beberapa blog Mesra Kerajaan adalah fitnah dan berniat jahat ke atas SPAD. 

Satu laporan polis akan dibuat ke atas bloggers dan portal berkenaan dan SPAD sedang menimbang untuk menyaman pihak-pihak yang berkenaan. Berikut adalah transkrip perbualan di antara pihak kami dan Mejar Jen (B) Dato Che Hasni:
"Firstly it is not true. I dah selidik dan tidak ada kejadian pegawai SPAD kena tampar. Kalau ada pegawai kita kena tampar ketika menjalankan tugas, pertama sekali kita akan melaporkannya kepada Polis. Sudah tentu orang yang menampar itu dah kena tangkap dengan Polis. 
Yang kedua, apabila kita buat pemeriksaan atau operasi, semua pegawai kena pakai uniform atau vest kuning bersinar yang ada tulis perkataan SPAD. Kita tak pernah pakai macam orang awam untuk buat operasi (kecuali operasi undercover).
Ketiga, SPAD tak pernah buat operasi secara solo. Kita mesti ada polis dan agensi-agensi lain seperti AADK, JPJ, DBKL dan pihak berkuasa tempatan yang lain. Dua fitnah – tajuk (hari-hari makan rasuah) dan cerita pasal kena penampar tu, kita akan buat laporan polis esok. 
Kita dah confirm dengan Head of Zone (di Kuantan) bahawa tidak ada kejadian seumpama itu berlaku. Masa operasi di Pahang hari itu, I was there. Kalau berlaku, mesti pegawai-pegawai sudah lapor kepada saya. Sebab kalau mereka tak lapor, saya akan kenakan hukuman pada mereka. 
Benda ini memang fitnah. Sebab apa? Sebab kita buat operasi dengan tegas, dia orang tak sukalah. Tak mahu saman malu ke sebab dituduh rasuah? Saya akan bincang dulu apa action lain kita nak ambil. Yang itu saya kena discuss dengan officers and management dulu."

Apabila Nazir Razak Memuji Kepetahan Azran CEO Air Asia X Mengutuk Melayu, Apa Lagi Melayu Mahu? @NajibRazak

Posted: 10 Jun 2013 11:09 PM PDT


Sedikitpun CTS tidak terkejut apabila adik kepada Perdana Menteri Malaysia yang juga CEO CIMB Group, DS Nazir Razak di dalam satu majlis melancarkan prospektus Air Asia, semalam, menyifatkan bahawa pandangan dan kritikan CEO Air Asia X, Azran Osman-Rani ke atas PERKASA dan Utusan Malaysia  melambangkan mercu tanda seorang pemimpin yang hebat!!! Kata beliau di dalam laporan berita The Edge Malaysia, yang bertajuk "CIMB's Nazir Praises Azran For Criticising Utusan, Perkasa", berkata, 
"Azran – some people think he is a little bit outspoken – but what would you expect if you have someone who is guided by a chairman like Tan Sri Rafidah Aziz. It is this trait, speaking his mind (that) makes him a great leader from my perspective – and has done a great job running this company." - Source: The Edge Malaysia.
Kalau pandangan sinis dan kritikan hinaan terhadap Melayu dianggap oleh golongan bangsawan seperti Nazir Razak sebagai mercu tanda seorang pemimpin yang hebat, CTS tidak dapat komen lagi. Mungkin selepas ini Melayu Marhaen seperti CTS perlu mencorakkan masa depan sendiri tanpa boleh bergantung kepada pemimpin-pemimpin Melayu yang lupa diri. Apa lagi yang Melayu mahu? I rest my case.

Apa Motif SPAD Diserang Dengan Berita Fitnah Oleh Portal Pembangkang? @SPADchannel @aduanSPAD

Posted: 10 Jun 2013 06:12 PM PDT



CTS membaca dengan penuh minat laporan Harakahdaily, yang memetik laporan daripada Pahangdaily Online, kedua-duanya portal dan lidah pembangkang mengenai berita "Panas: Pegawai SPAD Ditampar Semasa Buat Operasi". Blogger-blogger Mesra Kerajaan seperti AAKJ, Medan Tempur Kedah dan Anak Seberang turut memeriahkan keadaan dengan artikel mereka yang "copy & paste" daripada sumber portal pembangkang.

Bagai ada satu momentum oleh pihak-pihak pembangkang untuk menyalahkan Kerajaan terutama melalui badan-badan berkanun dan Suruhanjaya-Suruhanjaya di Malaysia. Mereka telah hampir berjaya menyerang Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR). Sekarang sasaran ditujukan pula ke atas Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD). Selepas ini mungkin pula Suruhanjaya-Suruhanjaya yang lain. Berita panas sebegini perlukan pengesahan kebenarannya terlebih dahulu. Pertama, gambar yang digunakan di dalam artikel di atas bukanlah gambar original kejadian berkenaan. Gambar berkenaan seperti di atas telah digunakan sebelum ini di dalam artikel yang lain. Mungkin gambar "recycle" ini digunakan semula untuk memburukkan pihak SPAD. 

Kedua, berdasarkan modus operandi dan "Standard Operating Procedures (SOP)" yang dijalankan oleh pihak SPAD, pegawai-pegawai operasi SPAD tidak dibenarkan sama sekali untuk menjalankan operasi secara solo. Setiap oerasi yang dijalankan oleh Unit Penguatkuasaan SPAD dibuat yang membabitkan pemandu-pemandu teksi, bas, lori dan sebagainya dilakukan bersama secara bersepadu dengan pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).

Ketiga, Kalau benar sekalipun kejadian sebegini berlaku di mana pegawai SPAD didakwa dan menahan serta merampas kunci kenderaan, kenapa perkara sebegini tidak diadukan kepada pihak Polis atau aduan dibuat kepada SPAD sendiri. Ini disebabkan Pegawai SPAD tidak diberikan kuasa untuk menahan (kebiasaan kuasa ihak Polis digunakan untuk menahan kenderaan). Biasanya dalam operasi bersepadu, pegawai-pegawai SPAD akan menyemak sekiranya ada berlakunya kesalahan di bawah Akta SPAD seperti tiada permit kenderaan, muatan terlebih dan sebagainya. AADK pula bertindak menyemak air kencing, JPJ berkaitan dengan lesen dan "Road Tax" manakala pihak Polis pula mengawasi dan memantau keadaan. Sekiranya ada kesalahan dilakukan, barulah pihak Polis mengambil alih membawa pihak berkenaan ke balai untuk siasatan dan tindakan lanjut. Ini sememangnya "standard procedures" yang diamalkan selama ini.

Keempat, tajuk berita "Hari-Hari Makan Rasuah" adalah bersifat fitnah dan SPAD boleh bertindak menyaman bloggers dan portal yang berkenaan. Dalam artikel yang berkenaan, tiada langsung ditulis mengenai rasuah yang dilakukan. Siapa yang bagi rasuah? Ada kes berkenaan dibicarakan di mahkamah atau dibuat aduan kepada pihak SPRM? Artikel berkenaan hanya menyebut pemandu itu berkata ... Jadi, penulis berkenaan hanya memetik kenyataan daripada pemandu berkenaan sahaja? Pegawai SPAD yang kononnya kena tampar, ada ditemubual? Penulisan yang langsung tidak mengikut "ethics of journalism". Sepatutnya sebagai orang yang berada di tempat kejadian, temubual hendaklah dibuat ke atas kesemua saksi. Barulah berita itu ada pemberatnya. Tak gitu?

THE FLYING KICK

Posted: 11 Jun 2013 01:15 PM PDT

Duke of UMNO

Posted: 11 Jun 2013 01:15 PM PDT

Duke of UMNO


GEMPARRR..!!! INIKAH "HANTU HIJAU" YANG MENYERANG WISMA DARULAMAN..???

Posted: 11 Jun 2013 05:38 AM PDT

Inikah "hantu hijau" yang dimaksudkan di Wisma Darulaman?
Aku ada terbaca tentang "hantu hijau" yang ada kat Wisma Darulaman, kat sini. Katanya, ada MB Kedah dan barisan Exconya telah mula diserang "hantu-hantu hijau" tu... Dan sebab tu la ada "leakage" pasal beberapa info tentang kerajaan pimpinan Datuk Mukhriz...

Masalahnya, info-info yang bocor tu banyak salah dari kebenarannya. Kononnya ada KCS yang bocorkan. Padahal, aku yakin..semua tu bukan KCS punya kerja. Depa sengaja sebut nama KCS supaya Kerajaan BN gaduh dengan badan dibawah kuasa DYMM Sultan Kedah tu...

Jadi siapa gerangannya "hantu hijau" ni? Heh! Toyol ke apa "hantu-hantu" ni?



Aku dan rakan-rakan aku sebenarnya tengah cuba sedaya upaya kami untuk trace siapa "hantu-hantu" tu. Bukan apa, kalau dah dapat bukti nanti senang kita nak deal dengan "hantu-hantu" ni...heh! Akta Sosma ada...OSA pun ada...

Cuma aku nak ingatkan "hantu-hantu" ni. Buat kerja profesional la sikit. Tolak la politik ke tepi. Kalau dapat dibuktikan nanti, depa yang susah... kena tindakan disiplin la.. kena pindah sana sini la.. kena terminate la... lepas tu nak marah kat kerajaan. 

Padahal depa yang tak amanah dan terbabit salah laku kerja...kan? Budaya tak mengaku salah sendiri dan salahkan orang lain memang lumrah dalam dunia ni... contoh terbaik, Anwar Berahim...

Jadi, aku minta hantu-hantu yang bocorkan info palsu dari Wisma Darulaman tu supaya hati-hati. Bukan mengugut. Tapi perkara tu salah dan perlu dihentikan. Ingat... rezeki gaji dari Wisma tu korang guna untuk bagi makan anak isteri... kalau kerja tak amanah, halal ke rezeki tu?

So... sendiri fikir la. Korang nak politik, boleh. Itu hak demokrasi. Kalau takmau bantu kerajaan negeri, sila berhenti kerja macam Dr. Jamil dan kroni-kroni dia kat Insaniah Holding buat tu. Resign terus... senang cerita...kan?

Amacam? Ada berani? Setuju?

PEDASSS...!!! BLOGGER PAS KEDAH DI GESA KEMBALI KE CARA ISLAM...

Posted: 11 Jun 2013 01:37 AM PDT

Muamalah la secara Islam...
Sementelah aku baru "kebah" sikit dari "demam" ni, aku pun pi la masuk blog PAS Kedah sat. Saja nak tengok apa yang depa tulis. Depa tulis cara Islam kaaa... atau depa tulis ikut nafsu politik syaitonurrajimmmm...?

Rupanya, dari sudut pemerhatian aku, tulisan dan isu yang depa bawak lebih banyak bohong dari benarnya. Lebih banyak fitnah dari yang betulnya dan lebih banyak syubhah dari yang sebenarnya...

Rupanya, depa masih belum berubah. Masih lagi dok ikut cara lama...cara DAP dan PKR berpolitik! Depa masih enggan taat pada desakan bekas Pesurujaya PAS Kedah yang depa "tikam dari belakang", Tan Sri Ustaz Azizan Razak yang mahu kita semua "buat kerja cara Islam"...



Aku dapat tahu, dalam suatu ketika, Zul Ya dan Sanusi Md Noor ada tegur blogger-blogger PAS Kedah ni untuk berblog dengan cara Islam. Tapi, teguran tu depa tak dengar... depa teruskan jugak dengan cara depa dilatih sebelum ni... Dah tak dapat dikawal?

Mungkin blogger pro-UMNO sebelum ni ada yang terikut-ikut dengan cara Pakatan Haram yang suka buat cerita tak betul dan tanpa usul periksa. Tapi blogger pro-UMNO sanggup minta maaf dan berubah ke arah yang lebih baik. Kami sekurang-kurangnya buat kerja cara Islam...

Berbeza dengan blogger pro-PAS Kedah, dah la depa enggan berubah ke arah yang baik, depa jadi melampau pulak dengan pelbagai tuduhan palsu, bohong, tipu, tohmah dan fitnah...

Tak payah la aku sebut tulisan posting mana yang depa fitnah tu sebab 90% tulisan depa sekarang ni banyak yang tak betul. Tak payah aku bagitau pun depa boleh tahu sendiri yang mana yang depa bohong tu... 

Ada depa kata sumber dari KCS... Tapi cuba check betul-betul, ada ke KCS cerita apa-apa kat depa. Atau KCS tu yang berikan cerita palsu kat depa? Lain kali check betul-betul bro... sebelum tulis, kena pastikan benar...barulah ikut cara Islam dan beretika namanya...

Aku mintak blogger PAS Kedah tulis cara Islam ni bukan apa, aku sebagai saudara seagama depa hanya memberi nasihat. Terserah la nak ikut atau tidak, aku tak boleh paksa. Cuma, aku nak cuba latih depa jadi blogger dan pembangkang yang baik demi Kedah dan rakyatnya...

Amacam? Setuju? Boleh berubah?

PANASSS..!!! MUFTI KEDAH TUDUH BLOGGER PAS SEBAR FITNAH...!!!

Posted: 10 Jun 2013 11:37 PM PDT

Saya tak tahu siapa lagi akan percaya kat blogger PAS Kedah bila Mufti Kedah mengesahkan tulisan di blog mereka tidak benar faktanya dan FITNAH semata-mata. Ada sesiapa lagi yang percaya kat blogger PAS Kedah lepas ni?

Bukan apa. Depa tuduh MB Kedah haramkan kuliah agama di Sri Mentaloon dan depa tuduh pulak Dato' Mufti yang pujuk MB supaya kuliah tu diadakan semula....

Mana depa dapat fakta tu? Dari KCS lagi ke? Atau sumber dari spy depa di Wisma Darulaman? Heh!



Saya nasihatkan, supaya depa bertaubat dan minta maaf dari MB Kedah atas dosa fitnah depa ni. Kemudian, minta maaf pada Mufti Kedah pulak sebab turut fitnah beliau. Lepas tu, jangan lupa minta maaf secara terbuka kepada semua pembaca blog...

Bukan apa. Fitnah ni dosa besar, bro. Takkan la Mahfuz tak ajar? Hangpa ada belajar dan pernah dengar hadis pasal dosa fitnah, kan? Kita sesama Islam bro...saya hanya ingatkan saudara seagama saya... jangan la fitnah...

Saya tahu blogger PAS Kedah malu dan kecewa bila PAS kalah di Kedah. Tapi nak buat camana? Dah kalah tu, kalah laaa... Ayah Chik redha dengan kekalahan tu, hangpa pun kena la redha dengan qadha dan qadar Allah SWT tu, kan?

Jadi, tak payah la fitnah sesiapa. Saya tak pernah amalkan fitnah pun. Menulis atas kebenaran dan kadangkala mempersoalkan kewajaran dasar PAS masa perintah Kedah penggal lalu, itu yang sepatutnya...

Lagipun, kalau saya ada salah atau silap, saya dengan rendah hati memohon maaf secara terbuka. Saya tak malu untuk meminta maaf kerana permohonan maaf itu dianjurkan Rasulullah SAW dan mulia di sisi Islam... tak tahu la macamana pulak "ajaran" di dalam PAS...

Cuba tengok video kat bawah ni. Jelas Mufti Kedah kata blogger PAS Kedah tu fitnah... bukan saya yang kata... tapi Mufti Kedah..!!!

GEMPARRR..!!! BUDAK NI HINA DYMM SULTAN KEDAH, YDP AGONG..!!!

Posted: 10 Jun 2013 09:37 PM PDT

Ni FB dia...
Aku tak tau la sama ada korang kenal ke tidak budak kat atas ni. Tapi budak hingusan ni dah melampau... Dia hina DYMM Yang DiPertuan Agong merangkap DYMM Sultan Kedah...!!!

Korang rasa, sebagai rakyat Malaysia dan orang Kedah, apa hangpa nak buat kat budak ni? Apa yang sepatutnya yang diterima budak ni dari sudut undang-undang? 

Korang tengok sendiri apa yang dia kata kat bawah ni...and judge yourself..!






TERKINI..!!! DUKE JUGA BERSARA DARI BLOG..???!!!

Posted: 10 Jun 2013 07:37 PM PDT


Agak lama saya mendiamkan diri. Lebih kurang 5 hari. Ramai yang bertanya, apakah saya nak ikut jejak langkah Gomo - tutup blog? Saya tersengih...dan jawapan saya, TIDAK SAMA SEKALI..!!!

Entah la... tiba-tiba saya takde mood nak menulis. Ada macam-macam isu dalam kepala, tapi takde mood nak menulis. Mungkin masih lagi dalam mood "holiday" kot?

Bukan apa... dok tengah asyik tengok orang pergi bercuti setelah penat bekerja sepanjang PRU13 hari tu. Ada yang dibawa berehat di Jakarta, ada yang ke Ho Chi Minh, ada ke Krabi, ada ke Australia, ada ke Switzerland, ada ke Cambodia.. dan paling cikai pun dibawa ke Langkawi seminggu!



Saya? Saya dok depan pagar rumah je laaa.. "Demam" dan tak mampu nak ke mana-mana untuk berehat. Rehat kat rumah la kot... 

Rasanya saya belum lagi mengucapkan tahniah dan ribuan terima kasih kepada seluruh pengundi di Kedah, khususnya dari saluran 1 dan 2. Jutaan terima kasih dan tahniah atas pilihan bijak tersebut. Hanya Allah saja yang akan membalasnya dengan kepimpinan sebuah kerajaan yang terbaik penggal ini...

Seterusnya, saya ucapkan terima kasih kepada seluruh jentera UMNO/BN di seluruh negeri Kedah yang bertungkus lumus siang dan malam berusaha memastikan kemenangan BN di negeri kita ni. Jutaan tahniah dan terima kasih yang tidak terhingga...

Tanpa kalian semua, UMNO/BN tidak akan menang di Kedah. Kalian semua adalah faktor utama kemenangan UMNO/BN Kedah kali ni. Berehatlah sepuas-puasnya setelah beberapa malam tak tidur berkempen selama musim PRU baru ni...

Blogger? Blogger pro-UMNO/BN Kedah tetap seperti biasa... Dok kat rumah masing-masing dan menulis setiap hari.. macam 6-7 tahun dulu juga, tak berubah perjuangannya. Rehat? Rasanya kami tak pernah rehat kot.. hanya "demam" sikit saja...rehat kat rumah je laaa.. heh!

PEJUANG BANGSA

Posted: 11 Jun 2013 11:02 AM PDT

PEJUANG BANGSA


TUDIA !!! KEDAI NASI KANDAR PUN DISERANG ALA SAMSENG BALACI REGIM DAP !!

Posted: 11 Jun 2013 09:23 AM PDT


Bukan je peniaga Melayu kena tindas regim DAP , kini mamak nasi kandar pun tak duduk senang berniaga di negeri ini  . Tunggu la lepas ni ada banyak lagi   kedai nasi kandar akan menerima tindakan samseng ini .

Kalau dah Ketua Menteri pun SAMSENG & KAKI PENIPU ... Jangan terkejut hanya di Penang je iaitu negeri ditadbir Guan Eng mampu lakukan semua ini .

Jika restoran  itu milik Melayu atau  mamak je  , mereka akan cepat bertindak tanpa budi bicara mahupun rayuan .  Kalau lah  restoran ini milik Cinabeng DAP  seperti Paparich , Old  Town Coffee.. MPSP tak akan pergi untuk merobohkan seperti mana dilakukan seperti ini ..






BUKIT MERTAJAM - Seorang pemilik restoran nasi kandar di sini kecewa dengan tindakan ala samseng sepasukan penguatkuasa Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) ketika merobohkan struktur tambahan di restorannya di Seberang Jaya pada 23 Mei lepas.
   
Sabaruddin Ahmad, 40, mendakwa tindakan lebih 100 pegawai dan anggota penguatkuasa MPSP itu menyebabkan beliau mengalami kerugian RM12,000 termasuk kamera litar tertutup (CCTV) di restorannya mengalami kerosakan.
   
"Saya kesal dengan tindakan ala samseng MPSP itu yang bukan sahaja merobohkan struktur bumbung sisi yang boleh dibuang secara manual kerana ia hanya selebar 1.2 meter dan sepanjang enam meter tetapi menggunakan jengkaut.
   
"Ia dibina oleh pengusaha sebelum ini dan untuk mengelak tempias hujan, tindakan mereka telah menyebabkan kerosakan kepada peralatan di restoran malah saya kerugian hampir RM12,000 apabila wayar CCTV dipotong sehingga berlaku litar pintas di seluruh kedai," katanya pada sidang akhbar, di sini hari ini.
   
Katanya berikutan tindakan MPSP itu, beliau membuat laporan polis di Balai Polis Seberang Jaya hari ini dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap MPSP.

Beliau yang mengambil alih restoran itu sejak Februari lepas berkata pihaknya menerima notis daripada MPSP awal Mei atas alasan melanggar syarat kelulusan apabila memasang bumbung sisi.       
   
Sabaruddin berkata ketika kejadian beliau tiada di restoran kerana berada di luar negara dan ada berbincang dengan seorang pegawai MPSP berhubung bumbung sisi berkenaan sebelum dinasihatkan supaya membuat rayuan.
   
Katanya beliau juga telah menghantar surat rayuan kepada MPSP pada 22 Mei lalu tetapi belum sempat surat itu dijawab, pihak berkuasa tempatan itu telah datang merobohkan struktur tambahan itu keesokan harinya.
   
"Sebenarnya bumbung sisi itu dibina oleh pemilik asal namun saya hairan kenapa sebelum ini mereka tidak mengambil tindakan terhadap beliau dan terdapat banyak kedai-kedai lain di kawasan itu yang turut memasang bumbung sisi tetapi tiada sebarang tindakan diambil oleh MPSP," katanya.
   
Beliau juga akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sekiranya berlaku unsur rasuah dalam tindakan MPSP itu kerana pernah didatangi seorang lelaki yang mendakwa penguatkuasa dari pihak berkuasa berkenaan yang meminta wang perlindungan RM2,000.
   

Sementara itu, Setiausaha MPSP Rozali Mohamud ketika dihubungi berkata tindakan yang dibuat pihaknya mengikut prosedur termasuk menyerahkan notis kepada pemilik restoran itu. - Bernama

HOT ! ANWAR HANYA BIKIN GEMPAQ JE NAK BOIKOT ANGKAT SUMPAH 24 JUN INI !!

Posted: 11 Jun 2013 09:03 AM PDT



Apa guna bertanding di PRU13 jika tidak mahu angkat sumpah sebagai Ahli Parlimen di Dewan Rakyat  di hari pertama sidang pada 24 Jun ini . Yang negeri-negeri dimenangi mereka tahu pulak cepat -cepat nak angkat sumpah .

Jika pembangkang terutama PKR diketuai Anwar Ibrahim mahu menboikot majlis angkah sumpah sebagai tanda bantahan ,  bukan sahaja satu penghinaan terhadap Parlimen  malah  hilanglah kelayakan mereka  sebagai wakil rakyat .

Lagi tak ramai puak-puak bangang pembangkang  di dewan , lagi bagus ..hahaha


Mana-mana Ahli Parlimen yang gagal mengangkat sumpah pada hari pertama sidang Dewan Rakyat 24 Jun ini tanpa alasan munasabah dan dalam tempoh enam bulan selepas tarikh itu boleh dilucut atau hilang kelayakan sebagai wakil rakyat mengikut Perkara 59 (1) Perlembagaan.

Perkara itu ditegaskan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia merujuk sikap pembangkang khususnya wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mempertimbang memboikot majlis angkat sumpah tersebut sebagai bantahan terhadap keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13.

Menyifatkan tindakan tidak hadir dalam majlis angkat sumpah dengan sengaja itu sebagai penghinaan kepada Yang di-Pertuan Agong, negara, Parlimen dan semua institusi berkenaan, Pandikar Amin berkata, Parlimen juga akan menentukan tindakan lain bersabit kesalahan tersebut.

"Jika tidak datang hari pertama, bukankah itu satu penghinaan kepada sistem Parlimen. Mengapa pula mahu angkat sumpah hari lain? Kalau buat begitu, saya sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat juga boleh memboikot hari mereka mahu angkat sumpah. Mungkin Timbalan-timbalan saya juga akan boikot sama.

"Sewenang-wenangya mahu angkat sumpah hari berbeza, apa guna kita ada sistem kalau tidak dipatuhi? Apakah Yang Dipertua kena menyediakan masa khas untuk mereka angkat sumpah? Peraturan mesyuarat mana itu? Janganlah semuanya mahu dipolitikkan. Nasihat saya, semua Ahli Parlimen harus angkat sumpah pada hari pertama sidang berdasarkan Perlembagaan dan Peraturan Masyuarat," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan majlis taklimat kepada Ahli-ahli Dewan Rakyat, Majlis Parlimen ke-13 di bangunan Parlimen di sini hari ini. - UM

Lagu NEGARAKU dihina mahasiswa bangsat Pakatan !!

Posted: 10 Jun 2013 06:58 PM PDT


Bukit Aman mengesan tindakan melampau pemilik akaun Facebook dikenali sebagai Mohd Farizal dipercayai menyiarkan kata-kata penghinaan terhadap lagu kebangsaan negara, Negaraku.

 Mohd Farizal dipercayai graduan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menyiarkan lirik lagu kebangsaan yang diubah suai menggunakan perkataan lucah, menghina dan berbaur hasutan terhadap Raja dan keadaan negara ini. " 

Mohd Farizal dipercayai graduan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menyiarkan lirik lagu kebangsaan yang diubah suai menggunakan perkataan lucah, menghina dan berbaur hasutan terhadap Raja dan keadaan negara ini. 

Kesan identiti sebenar BH difahamkan, pihak berkuasa sedang menjalankan siasatan untuk mengesan identiti sebenar pemilik akaun terbabit. Tulisan Mohd Farizal itu disiarkan semalam mendapat maklum balas negatif dan dikecam pengunjung laman berkenaan.

 Akhbar pada Ahad lalu melaporkan, seorang pemegang akaun Facebook, menggunakan nama 'Programmer Calvin Gani' yang membuat penghinaan melampau terhadap Nabi Muhammad SAW.

 Kelmarin, Kementerian Komunikasi dan Multimedia mengenal pasti dan menyerahkan siasatan terhadap dua individu yang menghina Nabi Muhammad SAW melalui Facebook. 

Cetus kemarahan Dua akaun Facebook yang menggunakan nama Calvin Gani dan Rakyat Anarki mencetuskan kemarahan umat Islam di negara ini apabila memaparkan kenyataan menghina Nabi. 

Minggu lalu, seorang wanita pemilik akaun Facebook berusia 32 tahun ditahan mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan selepas didapati menghina Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah pada 1 Jun lalu.

tunku

Posted: 11 Jun 2013 03:29 AM PDT

tunku


UMNO and DAP. Spot the racist contest!

Posted: 11 Jun 2013 01:31 AM PDT

After the 13th General Election, UMNO has already started working to ensure that the outcome of next election. Distant sound of snoring is heard in the MCA camp. The opposition on the other hand acts as if the general election is held once a month. Their campaign never stops. UMNO is making progress with its new mandate, while taking hits from the Pakatan Rakyat.
.
It is easier for the opposition especially the DAP to launch their "racist" attacks against Barisan Nasional as UMNO won the majority of seats for the party in the last election. If before this UMNO was called a racist, now the DAP is going to portray UMNO similar to the Nazi party.

Their action to defamed UMNO by calling it as the Nazi party is somewhat the most idiotic idea that has been conjured up by the DAP. This is because, almost all of us here are well informed of international issues and we know that the world has already given the Chinese a nickname which is the "Jews of Asia".
 
The DAP wants to portray themselves as Jews and the victims of 'holocaust'.

DAP seems to be too ignorant with the country's history and they have already created false stories similar to the Jews of Israel.
.
UMNO's history shows the dedication of past leaders to ensure the future generation of this country would enjoy peace and stability by welcoming other races to come together and be a part of the national agenda. With the spirit of friendship, toleration, and logic UMNO together with parties from other races build this country with pride and honour. UMNO did their best to ensure other races can live in prosperity in this country. Sometimes, even the Malays questioned UMNO for being to 'soft' to other races.

 We do not have to debate to show that DAP is lying when they are referring UMNO as violent as the Nazi. The truth can be seen with the naked eye, where the Chinese are currently conquering the nation's economy under the UMNO administration.
 
The truth is, the minorities in this country has already received too many special treatments that other minorities in other countries can only dream of having. Even pro-opposition newspapers in this country can freely attack, critic and condemn the government without anyone gone "missing" or killed.
 
Ironically, the opposite will happen to those who criticise the DAP. The DAP is famous for their action of boycotting any media that does not support their evil agenda. Ever critics or comments on their party will be threatened with a massive lawsuit. If party members were to criticize their leaders in the DAP, they would not hesitate to fire that particular person. Violence, money, scandals and extortion is an internal culture of the DAP.
 
Other than that, similar to the Zionist movement that called everyone who criticize them as anti-sematic, DAP accused everyone that criticized them as 'racist'.
 
Maybe, the DAP leaders do not know the real history of Hitler or the Nazi party in details, and they are only talking about this because they heard stories from other people. This is not surprising as the Chinese are only interested in making money and are oblivious with world history.
 
UMNO and the Nazi party has no similarities what so ever, however the one who has distinct similarities with Hitler and the Nazi's is DAP that has its roots in the Malaya Communist Party.
 
The DAP logo is similar to the logo of the Chinese Communist Party. That particular fact is enough for us to know their main agenda. With the name such as the "Red Bean Army" that is similar with the "Red Army" that is the Communist Army in the Russian Revolution, strengthen the perception of DAP real ideology.
 
As we know, the history of the communist are filled with violence and atrocities. In Malaysia it was proven that the communist does not have any compassion or mercy. They love to torture and violently killed innocent lives in order to take control of the country.
 
DAP refuse to admit that they are the real modern communist. The party has openly supported the communist movement and without shame trying to clear the names of their communist 'heroes'.

The hatred of other races in the DAP is deep rooted in their communist heritage. Even though the DAP allegedly called themselves a nationalist party representing all the races in Malaysia, the fact remains that they only serve one race, that is the Chinese. Other races are used as shields, puppets and slaves. More than that, other races in the  party has no rights at all.

It is different with UMNO that works well with other races, through its component and gave then enough opportunity to serve each and every race in Malaysia.

Whatever it is, we do not have to have a long debate to deflect DAP's accusation, as we all know that the mere existence of the DAP, and the fact that Kit Siang was the one who initiated the 13 May incident are still the DAP Chairman, is enough for us to show that UMNO and Nazi has nothing in common at all. Ironically, the DAP and the Zionist Israel are just like two peas in a pod.
 

MPs Not Sworn In Cannot Attend Dewan Rakyat Sittings

Posted: 10 Jun 2013 11:03 PM PDT

All the 222 MPs must be sworn in on the first day of the first session of the 13th Parliament on June 24 or they will be prohibited from attending the Dewan Rakyat sittings and become "strangers of the House", Dewan Rakyat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia said Tuesday.

He said no MP could stay away from the swearing-in without a valid reason.

Standing Order No. 1 states that all MPs must take the oath on the first day of the new session after the election of the speaker.

"If you don't, it is a mockery of your own procedures as a 'wakil rakyat' (people's representative), a mockery of Parliament, the laws and the Yang di-Pertuan Agong," he told reporters after opening a briefing session for MPs at Parliament House.

He was asked to comment on a claim that Opposition MPs planned to stay away from the swearing-in to demonstrate their boycott of the results of the 13th general election held on May 5.

The Fuse on Anwar’s 505 Rallies Has Fizzled Out

Posted: 10 Jun 2013 07:15 PM PDT

When even the Malaysia Chronicle is struggling to spin Datuk Seri Anwar Ibrahim's rallies, things really are looking bad for the Opposition leader. "Tiny in size, big in spirit," Chronicle claimed of Monday night's Black 505 rally in Perlis, this time not even bothering to find doctored images of giant crowds.
But even that short and rather gutsy line seems perhaps too optimistic when describing the Parti Keadilan Rakyat 'Advisor' and the level of his support at the moment.

"Tiny" seems right, but "big in spirit"? With DAP and PAS allies dropping like flies, with his favourite blogs like Malaysiakini struggling to keep the comment boards 'on message', "A Tiny, Damp Squib" might be a more appropriate headline.

The police had warned the public prior to the event that Pakatan organisers had not obtained the necessary permission to gather at vacant lot in Jalan Raja Syed Alwi – rendering the gathering illegal and perhaps putting off Perlis' many law abiding citizens (even those that may have voted for Pakatan) from attending.
But then again, if Anwar's supporters really believed in a cause in the way he wants everyone to think, would they let something as comparatively trivial as an arrest get in their way?
The fact of the matter is that Anwar's irresponsible and poorly organised rallies are losing support from the rakyat.

Arranged haphazardly, in awkward locations, often with little notice, the rallies are a recipe for disaster.
The ten-day rule required under the Peaceful Assembly Act exists not merely to provide authorities the time to set up for an event, but also to allow organisers to work with police to ensure public safety. Yet attendees at recent rallies have reported that because of the poor planning, there is a real danger of a stampede or riot if even a stray firework is launched.

Whatever the benefit to Anwar of these rallies, the potential loss of life, the poor organisation and the rakyat's desire to solve the issues that concern the country are taking a toll on their momentum.
Anwar has said the Pakatan will only stop the 'gatherings' if both the chairman and deputy chairman of the Election Commission resign.

Anwar has also demanded re-elections be held in some 30 seats where he claims that electoral fraud has been "most strongly detected" – though he has yet to offer proof to either the police, the EC or the international observers who signed off on the veracity of GE13.

Instead, he appears intent on having rallies for the sake of rallies, no matter the danger to the rakyat – and his own cause.

Police on nationwide drive to recruit 4,000

Posted: 10 Jun 2013 05:03 AM PDT

The Royal Malaysia Police (PDRM) is actively recruiting new members in stages throughout the country to fill up vacancies in the force.
Federal Police Director of Management Datuk Mortadza Nazarene said, however, the recruitment would be carried out in stages depending on vacancies and the requirement.

He said the force was in the process of recruiting 4,000 new members for the various posts as had been stated in the manifesto of the government led by the Barisan Nasional in the 13th general election (GE13) recently.

"The recruitment is being carried out through the PSD (Public Service Department) and we will call up the eligible candidates to attend interviews at the relevant contingents before assigning them to the selected training centres.

"However, the recruitment will be carried out in stages although, usually, we will take them all at once and make the selection and reserve the others who are not selected," he said after attending the closing of the Inspector-General of Police Rugby Championship 2013 at Universiti Malaysia Terengganu (UMT), here Sunday night.

Mortadza said that with improvements in the service scheme provided, it had drawn more people to join the force and the response received had been very encouraging.

He said there were three recruitments according to the ranks offered, namely constables for those who had passed the Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Cadet Sergeants for those with Diplomas, and Inspectors for those with Degrees.

bumiyang

Posted: 11 Jun 2013 03:24 AM PDT

bumiyang


Selangor Guna Duit Rakyaat Fail Petisyen Bantahan PRU 13 ???

Posted: 10 Jun 2013 09:19 PM PDT

Cara Pas Perjuangkan Islam??? Hudud???

Posted: 10 Jun 2013 05:30 PM PDT

Politik Harian

Posted: 11 Jun 2013 03:24 AM PDT

Politik Harian


Anwar Rancang Boikot Taklimat Dewan Rakyat

Posted: 10 Jun 2013 09:03 PM PDT


Sebelum ini mereka beria-ia nak jadi wakil rakyat. Bila bertanding dan dipilih rakyat, mereka pula tak mahu ke Dewan Rakyat.

Layakkah mereka bergelar wakil rakyat jika semua dibuat hanya menyusahkan rakyat dan timbulkan perasaan meluat?

Itulah karenah wakil rakyat atau ahli Parlimen pembangkang yang rancang nak boikot taklimat Parlimen pada Selasa dan pulau persidangan yang bermula dua minggu lagi .

Baguslah, kalau ke semua 89 ahli parlimen DAP, PKR dan PAS betul-betul nak boikot majlis yang dikira penting sebelum Dewan Rakyat bermula 24 Jun ini.

Namun, semua itu gempak saja kerana ada antara ahli parlimen pembangkang sudah jawab jemputan pihak Parlimen untuk hadir pada taklimat tersebut.

Mereka ini sebahagian besar adalah yang pertama kali bergelar wakil rakyat. Kalau tidak hadir pagi Selasa, mereka sendiri yang rugi kerana majlis itu bukan setakat taklimat sebaliknya hendak buat kad identiti untuk akses, isi semua borang yang berkaitan untuk urusan gaji, surat menyurat dan lain-lain.

Ini sebagai persediaan sebelum persidangan penuh nanti dan memudahkan urusan wakil rakyat itu sendiri sepanjang bergelar ahli parlimen.

Sumber Parlimen memberitahu Agendadaily, sehingga pagi Isnin, hanya 78 daripada 222 ahli parlimen sudah memberi jawapan akan hadir.

Ada antara mereka ahli parlimen pembangkang penggal pertama, kata sumber tersebut.

Bagi ahli parlimen penggal lalu yang kekal, mereka mungkin tidak hadir kerana maklumat peribadi bagi urusan gaji dan surat menyurat sudah dalam rekod pentadbiran Parlimen.

Mungkin sebab itulah Datuk Seri Anwar dan geng-gengnya rancang nak boikot majlis tersebut kerana maklumat peribadi beliau dan ahli
parlimen lain sudah ada.

Jadi Anwar sudah tahu semua perkara ini dan beliau mungkin tak perlu hadir esok.

Ikut ceritanya, Anwar yang terus kempunan jadi Perdana Menteri selepas PRU 13, bukan saja rancang boikot majlis taklimat tetapi persidangan yang akan bermula 24 Jun nanti.

Khabarnya, bukan sekadar untuk memulaukan persidangan, Anwar juga dikatakan tidak menghantar soalan-soalan seperti kebiasaan.

Namun, sekutunya dari DAP dan PAS buat keputusan sebaliknya untuk hadir ke sesi pertama Parlimen penggal baru ini.

Difahamkan, taklimat esok membabitkan Setiausaha Dewan dan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Dalam pilihan raya umum lalu, DAP memperoleh 38 kerusi, PKR 30 dan PAS sebanyak 21 kerusi.

Ekoran keputusan itu, pembangkang terus meroyan dan bikin macam-macam gempak termasuk tuduh SPR menipu, mengadakan perhimpunan 505,mengemukakan 25 petisyen, jumlah yang cukup untuk mereka bentuk kerajaan dengan majoriti mudah (89+25=114) dan terbaru bercadang memulau sidang Parlimen.-Agendadaily

Buang karen je pilih diaorang ni jadi Ahli Parlimen!!!

Ohpolitik!™

Posted: 11 Jun 2013 03:21 AM PDT

Ohpolitik!™


"Saya juga boleh boikot jika mereka mahu angkat sumpah pada hari lain" - Pandikar Amin Mulia

Posted: 11 Jun 2013 02:05 AM PDT


Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata ahli dewan yang tidak mengangkat sumpah dalam tempoh enam selepas hari pertama persidangan Dewan Rakyat tanpa alasan akan gugur kelayakan sebagai ahli parlimen.

"Mengikut perlembagaan, artikel 59 (1) kalau Ahli Yang Berhormat yang tidak mengangkat sumpah dalam tempoh enam bulan selepas persidangan pertama selepas pilihan raya, maka dia akan disqualified (sebagai ahli parlimen)," katanya.

Beliau mengulas rancangan yang disuarakan oleh NGO tertentu agar wakil Pakatan Rakyat memulaukan majlis angkat sumpah sebagai ahli parlimen.

Pada 7 Jun, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dilapor mempertimbangkan untuk memulaukan sesi pembukaan ke-13 Parlimen dengan tidak menghantar soalan untuk perbahasan.

Bagaimanapun, pada hari yang sama Penasihat DAP Lim Kit Siang dilapor menegaskan tidak akan memulaukan upacara angkat sumpah walaupun parti itu tidak puas hati dengan sistem pilihan raya dan akan memfailkan petisyen pilihan raya.

Tiga hari kemudian, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata parti itu membuat pendirian yang sama dengan menolak gesaan memulaukan sidang Parlimen sambil menegaskan MP PAS akan menghadiri sidang Parlimen seperti biasa.

Mengulas lanjut, Pandikar berkata anggota dewan masih boleh mengangkat sumpah pada hari lain selepas majlis berkenaan, dengan alasan tertentu.

"Ya, boleh mengangkat sumpah tetapi bagi mereka yang mempunyai alasan tidak boleh mengangkat sumpah pada hari pertama.

"Kalau sengaja dengan alasan memboikot tidak mahu mengangkat sumpah dalam temph enam bulan, maka gugur kelayakan, menurut perlembagaan. Itu tafsiran saya," katanya.

Pandikar berkata sekiranya ahli parlimen Pakatan Rakyat tidak mengangkat sumpah, ia juga disifatkan sebagai "penghinaan" terhadap sistem di negara ini.

"Oleh kerana takut dilucut selepas enam bulan dan dia failkan ada hari alternatif untuk angkat sumpah, kenapa buat begitu. Kenapa?

"Kalau mereka mahu buat begitu, barangkali saya sebagai speaker, saya juga mungkin boleh boikot waktu mereka mengangkat sumpah pada hari berlainan.

"Kalau (MP) boleh boikot sistem demokrasi, saya juga sebagai speaker barangkali mungkin saya membuat pendirian saya akan boikot, pada hari mereka mengangkat sumpah.

Taipingmali (tm)

Posted: 11 Jun 2013 01:30 AM PDT

Taipingmali (tm)


BN Perak tidak akan buat petisyen

Posted: 11 Jun 2013 12:52 AM PDT

BN Perak memutuskan untuk tidak membuat sebarang petisyen berhubung dengan keputusan yang diwartakan oleh SPR.

Dengan demikian tamat spekulasi yang menyatakan BN Perak akan membuat petisyen dan kita tunggu apakah pula reaksi pembang Perak.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Remaja Hilang, ditemui mati di dalam longkang Lebuh Raya Utara Selatan

Posted: 10 Jun 2013 08:07 PM PDT

Keadaan mayat mangsa ketika ditemui di dalam longkang di Kilometer 198.8 Lebuh raya Utara Selatan menghala utara, semalam.




Misteri kehilangan seorang remaja berasal dari Taman Saujana Jaya Kamunting yang tidak pulang ke rumah sejak dua hari lalu terjawab apabila mayatnya ditemui bersebelahan motosikalnya di dalam longkang di Kilometer 198.8, Lebuh raya Utara Selatan (arah utara) di sini, semalam.

Dahulu dihina sekarang menyokong, semuanya kerana Melayu

Posted: 10 Jun 2013 06:54 PM PDT

Dulu tentang sebab hina bukan melayu, sekarang?



PENGETUA RASIS: Pn Hjh Siti Inshah Mansor kata Dap, Hindraf, Pkr dan Pas

Tuan Pengetua SMK Tunku Abdul Rahman Putra Kulai Johor, Pn Hajah Siti Inshah Mansor DG48 telah dikritik hebat oleh Hindraf, Dap .Pkr dan Pas kerana dianggap seorang pengetua bersikap perkauman dalam satu situasi di sekolahnya.

Muhyiddin was asked to comment on the incident where the principal allegedly told Chinese students they were not needed in the country and could return to China and that the prayer strings Indian students tied around their necks and wrists were similar to dog leashes.

Satu jawatan kuasa telah dibentuk oleh Jabatan Pelajaran Malaysia untuk menyiasat perkara tersebut, menurut TPM.

Kemungkinan juga sindiran Pengetua tersebut secara menyeluruh, mungkin beliau geram dengan sikap pelajar yang kurang ajar, biadab, tidak berdisiplin dan lain-lain kemungkinan yang ada.

Pengetua juga mungkin marah dengan sikap guru-gurunya yang pro pembangkang.Guru Melayu menyokong Pas dan Pkr, Guru Cina menyokong Dap dan Guru India menyokong Hindraf. Sekolah mungkin dijadikan gelanggang politik oleh setengah guru dan pelajar.

Biasa lah, orang perempuan ni bila dia habis dan hilang sabar, perkara-perkara yang pelik dan ganjil akan berlaku.

Dilihat dari segi pengalaman dan usia, Pengetua tersebut cukup cemerlang, sebab itu beliau bergelar Pengetua Kanan. Mungkin juga faktor usia dan jantina yang mempengaruhi beliau dan hilang sabar lalu melontarkan amarahnya kepada semua warga pendidik dan pelajar di sekolah beliau dipertanggungjawabkan.

Apa pun jika jawatan kuasa yang dilantik juga pro pembangkang maka tamat lah riwayat Pengetua Cemerlang tersebut....


Berserah lah kepada Allah....TM menyokong penuh keberanian beliau.
http://taipingmali.blogspot.com/2010/08/pengetua-rasis-pn-hjh-siti-inshah.html

Depa yang hina Raja

Posted: 10 Jun 2013 07:48 AM PDT

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

DAP sokong Pengetua rasis

Posted: 10 Jun 2013 07:46 AM PDT

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Melayu Tertipu

Posted: 10 Jun 2013 07:45 AM PDT

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Palanivel Tidak Sewajarnya Buat Kenyataan Terburu-buru

Posted: 10 Jun 2013 05:20 AM PDT



MIC mahu jawatan yang pegang MICrophone

Ajaran Al-Arqam

Posted: 10 Jun 2013 01:46 AM PDT

"Polis pantau kegiatan Al-Arqam" begitulah tajuk berita dalam Harian Metro hari ini.

Kumpulan yang diharamkan sejak 1994 dikatakan tidak menjejaskan keselamatan negara kata TKPN DS Bakri Zinin.

Polis memantau dari sudut keselamatan dan ancaman kepada negara. Akan tetapi bagaimana pula tentang ajaran mereka yang semakin berkembang dikalangan generasi ketiga pengikut kumpulan ini?

Apa peranan JAKIM dan apa peranan Jabatan Agama Islam setiap negeri. Kenapa tidak didakwa pemimpin mereka di mahkamah syariah?

Bukan saja Al-Arqam yang mengancam aqidah umat Islam tetapi ajaran Syiah turut mengancam umat Islam. Apakah tindakan Jabatan Agama Islam?

Sekarang Arqam mengadakan sidang parlimen roh pulak. Sikit hari lagi ada pula majlis yakazah atau majlis kahwin ramai-ramai, pilih saja yang mana suka terus kawin.

Ayuh Jakim bertindaklah!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Belantan

Posted: 10 Jun 2013 11:23 PM PDT

Belantan


Cukup, cukuplah...Perlukah mereka ini dilayan lagi?

Posted: 10 Jun 2013 10:33 PM PDT


Sudah sampai saatnya, wakil rakyat pembangkang apatah lagi Ketua Pembangkang menunjukkan tauladan dengan menampilkan politik yang beretika. Cukuplah, mesej tidak puas hati pakatan pembangkang terhadap keputusan pilihan raya lalu sudah diketahui umum.

Apa lagi yang Anwar Ibrahim dan konco-konconya mahu? Sudah termaktub secara rasmi pakatan pembangkang gagal memerintah Malaysia. Kedudukan Anwar sudah ditakdirkan bukan sebagai Perdana Menteri.

Cukuplah, jangan lagi diulangi cara-cara berpolitik yang tidak beretika yang langsung tidak menguntungkan rakyat dan negara. Cara ceroboh Anwar sejak sekian lama sudah ke tahap maksimum, rakyat sudah bosan tahap gaban.

Bayangkan betapa aman dan indahnya Malaysia tanpa orang seperti ini. Tidaklah lagi kecoh-kecoh di sana-sini orang menuntut yang bukan-bukan. Tidaklah perlu pihak berkuasa bersusah payah bekerja lebih masa semata-mata mengurus hingar-bingar yang dicetuskan kumpulan ini.


Tidaklah ada cerita-cerita tabu dan di luar tabie yang bukan semua orang suka dengar dan lihat. Tidaklah kita sesama sendiri bermusuh, berdendam dan bersakit hati seperti ini. Cukuplah, derita hubungan antara rakyat sudah sedemikian parah.

Pemimpin ini semestinya dipulaukan. Jauhkan dia daripada terus meracuni pemikiran rakyat, menjerat simpati hingga rakyat berpuak-puak dan berpecah belah. Sejak sekian lama, apakah kehadirannya menguntungkan rakyat dan negara? Apa yang kita dapat daripada pemimpin sejenis ini?

Paling mutakhir, tindakan Anwar yang gopoh-gapah mempertimbangkan untuk memulaukan sesi pembukaan ke-13 Parlimen pada 24 Jun ini. Anwar yang entah untuk apa kepentingan, hampir pasti dilantik semula sebagai Ketua Pembangkang dilaporkan tidak menghantar soalan perbahasan sebagai tanda protes.

Cara provokasi seperti ini bukanlah gaya baharu berpolitik Anwar dan konco-konconya. Dia pandai memancing emosi dan menghangatkan sentimen benci membenci antara kumpulan yang lain. Adalah menjadi tanggungjawab semua pihak terutama wakil rakyat di dewan yang mulia itu menghentikan sandiwara kumpulan ini.

Dikhabarkan DAP yang memenangi kerusi terbanyak berbanding PKR (30 kerusi) dan Pas (21 kerusi) kali ini bertindak berseberangan. Eloklah DAP menunjukkan tauladan, cuma diharap itu bukan sandiwara.


Penasihat DAP, Lim Kit Siang dipetik sebagai berkata tidak akan memulaukan upacara angkat sumpah itu walaupun ada dalam kalangan Ahli Parlimen daripada parti cauvinis itu yang mungkin bermuka-muka, menampakkan dirinya seolah-olah sehaluan dengan Anwar.

Beberapa Ahli Parlimen pembangkang juga secara terbuka telah menyatakan komitmen pembangkang akan memulaukan taklimat di Dewan Rakyat pada Selasa ini. Begitulah telatah mereka apabila mendapat kuasa.

Semua tindakan primitif, kebudak-budakkan dan tidak bertanggungjawab ini bermula apabila sekumpulan badan bukan kerajaan (NGO) menyeru supaya Ahli Parlimen memulaukan upacara angkat sumpah sebagai memprotes dakwaan penipuan dan penyelewengan dalam PRU-13.

Begitulah selalu jalan ceritanya. NGO yang kononnya mewakili suara hak asasi dan kesaksamaan serta memperjuangkan nilai-nilai universal dijadikan tempat berselindung. Mereka sengaja mahu menjolok sarang tebuan.

Cuma di Malaysia, jalan ceritanya belum ada penyudah yang kumpulan ini harap-harapkan. Kerajaan tidak dapat diubah. Kedudukan masih status quo.


Reaksi Anwar dan konco-konconya ini secara langsung akan memberi gambaran wajah Dewan Rakyat kita dalam masa lima tahun ke depan. Apakah dengan telatah terbaharu mereka ini, kita boleh mengharapkan Dewan Rakyat menjadi tempat produktif untuk membahas hal-hal berkaitan rakyat dan negara?

Jika begini bermulanya, dengan satu pihak masih belum lagi mahu menerima keputusan pilihan raya, Dewan Rakyat hampir pasti akan terus menjadi pentas bermain politik. Kita akan lihat nanti gelagat dan pertengkaran seperti di taman bimbingan kanak-kanak atau hingar-bingar macam zoo.

Pendapat dan hujah wakil rakyat akan lebih menjurus kepada kepentingan politik sempit kepartian. Pembangkang tegar membangkang, manakala kerajaan akan terlalu berhati-hati lalu memilih tindakan-tindakan bersifat populis.

Maksudnya hanya kepentingan mereka yang kuat bersuara sahaja akan dibela. Suara senyap walaupun mungkin mewakili majoriti bakal terpendam. Akhirnya kita akan sekali lagi menyaksikan drama-drama merimaskan lima tahun lalu, berulang.


Protes akan dilawan dengan protes. Tunjuk perasaan dilawan dengan tunjuk perasaan tanpa ada sudahnya. Turki yang sebelum ini begitu dibanggakan sebagai negara contoh reformasi juga telah gagal. Reformasi tanpa kawalan telah menjerumuskan negara ini ke kancah anarkis.

Semakin ramai rakyat negara itu kini turun ke jalanan hanya semata-mata mahu menunjukkan sikap tidak berpuas hati dengan kerajaan yang ada.

Malaysia setakat ini masih bernasib baik kerana terlepas dengan jerat demonstrasi jalanan di luar kawalan. Tetapi sudah ada tanda-tanda, aksi-aksi demonstrasi jalanan itu akan dibawa ke Dewan Rakyat dan akhirnya nanti turun juga ke jalanan. Tahun lalu pun sudah ada Ahli Parlimen membawa kad ala sepanduk demonstrasi jalanan ke Dewan Rakyat.

Sebab itu, begitu penting agar Anwar dan konco-konconya sama ada dalam Pas, DAP dan NGO tidak lagi diberi muka. Cukuplah, jangan dilayan kerenah buruk mereka itu. Tenaga dan pemikiran Ahli Parlimen di Dewan Rakyat semestinya dicurahkan hanya demi rakyat, tidak terbelah untuk urusan-urusan kepentingan parti apatah lagi individu!

Suara Politik
Belantan

Dua pemimpin DAP didakwa dalang Red Bean Army?

Posted: 10 Jun 2013 06:32 PM PDT


Dua pemimpin kanan DAP didakwa bertanggungjawab menyelia kegiatan lebih 200 anggota Red Bean Army di sekitar Pulau Pinang dan Selangor.

Bekas Setiausaha Organisasi DAP Bahagian Jelutong, Mohamed Razali Abdul Rahman berkata, salah seorang daripada mereka bergelar ahli Parlimen dan seorang lagi memegang jawatan kanan di dalam parti.

Menurut beliau, pasukan tentera siber itu diwujudkan DAP sejak 2008, khusus untuk menyerang kerajaan dan Barisan Nasional (BN).

"Separuh daripada anggota Red Bean Army menerima bayaran untuk menjalankan kegiatan mereka, manakala bakinya berkhidmat secara sukarela.

"Kira-kira 97 peratus anggota Red Bean Army berketurunan Cina dan bakinya kaum-kaum lain. Setahu saya, tiada orang Melayu di dalam pasukan tersebut," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Mohamed Razali mengulas mengenai Red Bean Army yang dibentuk bagi mencipta penipuan dan memanipulasi fakta bukan sahaja untuk menyerang BN, malah sesiapa sahaja yang menyokong parti itu.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan beliau mengetahui tentang kewujudan Red Bean Army walaupun pendedahan tentang tentera siber pembangkang itu dibuat oleh bekas Setiausaha Eksekutif Pemuda Kebangsaan DAP, Shen Yee Aun.




Tambah Mohamed Razali, anggota-anggota Red Bean Army perlu mengikuti latihan khusus bagi memupuk kebencian terhadap UMNO, Islam dan institusi diraja dalam diri mereka.

"Kita dapat melihat sendiri betapa dahsyatnya mereka memainkan isu perkauman semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) baru-baru ini," ujarnya.

Beliau juga tidak terkejut dengan penafian Kit Siang kerana pemimpin-pemimpin DAP sentiasa mendakwa kononnya parti itu mengamalkan politik bersih.

Sementara itu, bekas Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap Red Bean Army.

"Kita bimbang lambat-laun rakyat akan termakan dengan segala fitnah dan hasutan yang disebarkan oleh Red Bean Army," jelasnya.

Kata beliau, kegiatan Red Bean Army perlu dibendung secepat mungkin bagi mengelakkan keamanan dan kestabilan negara terjejas.

Suara Politik
Belantan

Apabila Anwar ‘kemaruk’ jadi PM?

Posted: 10 Jun 2013 10:23 AM PDT



Ketika berceramah beberapa hari sebelum hari pengundian Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) berlangsung, Datuk Seri Anwar Ibrahim 'berkhayal' bagaimana majlis angkat sumpah jawatan Perdana Menteri akan dijalankan.

Beliau berangan-angan ketika itu pakatan pembangkang yang terdiri daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas akan memenangi pilihan raya tersebut.

Pada malam hari pengundian pula, Penasihat PKR itu terus bermain psikologi apabila menghantar mesej melalui twitternya mengingatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan UMNO supaya tidak merampas apa yang disifatkan oleh beliau kemenangan pakatan pembangkang.

Ini hanya beberapa contoh sahaja bagaimana kemaruknya Anwar mahu menjadi Perdana Menteri.

Justeru tidak hairanlah apabila keputusan rasmi diumumkan, Anwar 'meroyan' dengan membuat tuduhan bahawa berlaku penipuan dalam proses pengundian.


Berikutan itu, beliau menggerakkan perhimpunan haram di seluruh negara bagi memprotes keputusan tersebut biar pun pembangkang mengekalkan pemerintahan di Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor serta memenangi 89 kerusi Parlimen.

Malahan Anwar sendiri dianggap menang selesa di Parlimen Permatang Pauh. Namun 'nafsu politik' Penasihat PKR itu terus bergelora kerana impiannya untuk menjadi Perdana Menteri terkubur.

Anwar tidak mahu bermuhasabah atau bersikap terbuka untuk menerima kekalahan pakatan pembangkang sebaliknya cuba menyeret rakyat menyokong agenda songsangnya mengatakan berlaku penipuan dalam PRU-13.

Tidak cukup dengan sembilan perhimpunan haram yang diadakan setakat ini, Anwar merancang pula mengadakan perhimpunan yang sama pada 15 Jun ini.

Perhimpunan yang bakal diadakan itu tidak akan mendatangkan sebarang manfaat kepada rakyat, apatah lagi ia mahu diadakan di kawasan terbuka seperti di Padang Merbok, Kuala Lumpur.


Tetapi Anwar peduli apa, yang penting bagi beliau ialah melepaskan perasaan geramnya setelah impian untuk mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri yang sebelum ini beliau 'khayalkan' tidak menjadi kenyataan.

Apatah lagi melalui protes seumpama itu sahaja ia akan mampu menutupi kegagalannya memimpin PKR dan pakatan pembangkang menumbangkan BN.

Tambahan pula, di dalam PKR sendiri sudah ada desas-desus yang mahu Anwar bertanggungjawab kepada kegagalan pembangkang itu khususnya PKR.

Sebab itulah, Pas yang sebelum ini dilihat teman paling setia menggerakkan ahli-ahlinya menyertai demonstrasi pembangkang mula 'menekan brek'.

Pemimpin-pemimpin kanan parti itu terutamanya daripada golongan ulama mahu semua ahli-ahli Pas menerima keputusan PRU-13 sebagai takdir Allah.

Walaupun tidak melarang namun kenyataan yang dibuat oleh beberapa pemimpin Pas jelas membuktikan mereka tidak mahu lagi bersekongkol atau hanyut dengan amarah Anwar yang semakin 'meroyan' kerana tidak dapat menjadi Perdana Menteri.


Keghairahan Anwar untuk terus melancarkan protes juga tergugat kerana DAP sudah membuat kenyataan tidak akan memulau majlis angkat sumpah bagi Ahli Parlimen yang dijadualkan pada 2 Jun ini.

Ia sekali gus membuktikan DAP turut mengiktiraf keputusan PRU-13 dan dakwaan berlakunya penipuan hanyalah satu tuduhan politik yang tidak berasas.

Penulis difahamkan, biar pun pada mulanya DAP bersedia berada sepentas dengan Anwar untuk melakukan protes terhadap keputusan PRU-13 namun mereka kini semakin menyedari agenda sebenar Anwar.

Dominan

Lagi pula dalam PRU-13, DAP paling untung apabila menjadi dominan dalam pakatan pembangkang dengan memperolehi 38 kerusi Parlimen berbanding PKR, 28 kerusi dan Pas, 21 kerusi, oleh itu sudah tentulah mereka tidak akan mengikut rentak 'gilakan jawatan Perdana Menteri' yang dilakukan oleh Anwar.


Keadaan menjadi bertambah sulit untuk Anwar apabila bekas Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla mendedahkan sikap Anwar yang mungkir janji terhadap perjanjian beliau dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menerima secara terbuka keputusan pilihan raya.


Pendedahan ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada Anwar kerana ia membuktikan bahawa beliau seorang pemimpin yang tidak berpegang kepada janji.

Sebab itulah Anwar cuba menutupi semua ini dengan mahu menjadikan 15 Jun sebagai tarikh untuk melaksanakan agenda politik mengalih isu.

Anwar berharap, perhimpunan itu akan membangkitkan sentimen rakyat untuk bersama-sama beliau melakukan bantahan kepada BN dan sekali gus mungkin juga boleh mencetuskan Arab Spring di negara ini.

Tetapi Anwar lupa, rakyat Malaysia tidak akan sebodoh itu. Mungkin ada pengikut tegar pembangkang yang akan bersedia menyertai perhimpunan berkenaan tetapi ia tidak akan membawa apa-apa erti kepada politik Malaysia.

Ia memandangkan rakyat Malaysia bukanlah begitu mudah untuk terhasut bagi melakukan perkara yang boleh mencetuskan huru-hara.

Apatah lagi mereka semakin memahami tuduhan kononnya berlaku penipuan dalam PRU-13 hanyalah agenda peribadi Anwar yang dilihat begitu kecewa apabila usaha terakhirnya menjadi Perdana Menteri terbengkalai.


Anwar mahu mengadakan perhimpunan demi perhimpunan bagi menunjukkan kepada dunia luar kononnya beliau mendapat sokongan rakyat.

Bagaimanapun hakikat sebenarnya, perhimpunan itu hanya sekadar agenda peribadi Anwar yang semakin menyedari impiannya untuk menjadi Perdana Menteri bagaikan 'jauh panggang dari api'.

Selain itu ada juga pihak-pihak yang mengaitkan keghairahan Anwar untuk mengadakan perhimpunan haram ini berikutan kebimbangan beliau terhadap pihak-pihak tertentu di Barat yang semakin tidak mempercayai beliau.

Ia memandangkan seperti mana dilaporkan oleh pelbagai blog, Anwar sebelum ini dikatakan menyakinkan pihak-pihak berkenaan bahawa pembangkang akan mampu menumbangkan BN dalam PRU-13 dan sekali gus membolehkan beliau ditabal menjadi Perdana Menteri.

Tetapi kesudahannya, semua itu hanya sekadar angan-angan Anwar, majoriti rakyat Malaysia khususnya orang Melayu dan bumiputera ternyata 'tidak tergamak' untuk membuka laluan kepada beliau menduduki jawatan berkenaan.


Mungkin Anwar berjaya mempengaruhi pengundi-pengundi Cina melalui peranan DAP untuk menyokong pembangkang sehinggakan BN dikatakan memperolehi sekitar tujuh peratus sahaja daripada keseluruhan undi kelompok tersebut.

Bagaimanapun ia belum mencukupi untuk merealisasikan impian Anwar menawan Putrajaya dan sekali gus membolehkan beliau menjadi pemimpin nombor satu negara ini.

Oleh itu Anwar tidak ada cara lain untuk menutupi kegagalan kepada dunia selain menggerakkan rakyat mengadakan perhimpunan haram.

Difahamkan, pembangkang bukan sahaja merancang mengadakan perhimpunan pada 15 Jun, malahan mereka juga merancang untuk mengadakan perhimpunan di Parlimen pada 23 Jun, sehari sebelum majlis angkat sumpah Ahli Parlimen.

Semua itu bertujuan untuk menunjukkan kononnya rakyat bersama Anwar menentang kerajaan BN tetapi kita percaya ia tidak akan ke mana. Sebaliknya, ia hanya akan membuktikan betapa terdesaknya Anwar bagi mencapai cita-cita usangnya.

Oleh : Zulkiflee Bakar

Suara Politik
Belantan

Dua penyokong DAP dakwa diancam ADUN Teratai?

Posted: 10 Jun 2013 07:02 AM PDT

Jenice Lee (kiri) bersama Lee Chee Yin (kanan) serta Yong Siew Chin menunjukkan gambar Tiew Weng Keng dan laporan polis ketika sidang akhbar berkaitan isu penyalahgunaan kuasa di Kuala Lumpur, semalam.

Dua penyokong DAP mendakwa mereka diugut saman oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teratai, Tiew Way Keng dan Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng setelah mendedahkan laporan audit Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) pada tahun 2010 bahawa wujudnya penyalahgunaan kuasa.

Lee Chee Yin dan isterinya, Yong Siew Chin berkata, tujuan mereka mendedahkan laporan audit berkenaan dalam satu sidang akhbar pada 1 Mei lalu adalah untuk mendapatkan penjelasan daripada DAP berhubung perkara tersebut.

Laporan tersebut menyatakan Way Keng yang pada ketika itu merupakan Ahli Majlis MBPJ melalui satu mesyuarat jawatankuasa kecil telah meluluskan penukaran firma peguam sedia ada kepada firma peguam yang dimiliki Lip Eng.

Sebelum penukaran firma, kadar bayaran perkhidmatan ditetapkan adalah RM15,000, namun setelah berlaku pertukaran, bayaran dikenakan adalah RM55,000 melebihi had syiling jadual bayaran MBPJ iaitu RM40,000.

"Kami sebagai penyokong DAP hanya bertanya adakah betul mereka melakukan perbuatan berkenaan, itu sahaja, kami tidak menuduh mereka melakukan apa-apa kesalahan.

"Mereka berdua pada ketika itu merupakan calon DAP pada PRU-13, jadi sebagai penyokong, kami berhak untuk tahu perkara sebenar," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Yang hadir sama bekas ADUN Teratai, Jenice Lee.

Tambah Chee Yin, rentetan daripada pendedahan itu, dia dan isterinya menerima ugutan daripada Lip Eng supaya memohon maaf atau bakal menerima tindakan mahkamah.

Jelasnya, pada 4 Jun lalu, dia didatangi oleh Way Keng bersama tiga yang lain di premis perniagaannya di Ampang.

"Kedatangan mereka untuk mengesahkan pembabitan kami dalam sidang akhbar tersebut dan mengugut akan melakukan tindakan mahkamah.

"Way Keng memberi amaran kepada saya dan isteri, jika kami enggan memohon maaf dan mengadakan satu sidang akhbar untuk membersihkan nama dia dan Lim (Lip Eng), kami akan mendapat surat peguam," katanya lagi.

Sehubungan itu jelas Chee Yin, satu laporan polis telah dibuat di Balai Polis Pandan Indah pada 5 Jun lalu berkenaan perkara tersebut.

"Kami tidak pernah buat apa-apa kesalahan, kami hanya minta penjelasan terhadap sesuatu perkara yang telah dilakukan oleh dua wakil rakyat DAP, itu sahaja," tegasnya.

Suara Politik
Belantan

Apa sumbangan DAP kepada perpaduan rakyat?

Posted: 10 Jun 2013 03:55 AM PDT


Tindakan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berterusan menuduh UMNO sebagai parti perkauman dilihat melucukan kerana DAP sendiri terbukti mengamalkan gaya politik cauvinis melampau sehingga meresahkan orang Melayu di negara ini.

Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, Guan Eng perlu bertanya kepada diri sendiri berhubung sumbangan partinya dalam menjamin keharmonian rakyat pelbagai kaum seperti yang berjaya dilakukan Barisan Nasional (BN) sejak lima dekad lalu.

"DAP dakwa mereka memperjuangkan politik berbilang kaum tetapi itu cakap-cakap kosong dan retorik semata-mata, kalau kita tengok parti ini, bukan parti untuk kaum selain Cina. Tanyalah ahli-ahli parti yang telah keluar dari DAP, orang Cina pun kata parti itu sangat perkauman.


"Meskipun UMNO mewakili masyarakat Melayu, Cina diwakili MCA manakala India MIC, penyatuan menerusi BN berkesan sebagai satu ramuan yang dapat menyatukan hati seluruh rakyat Malaysia, tidak seperti DAP dan pembangkang lain," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Guan Eng melalui artikel yang disiarkan di laman webnya di www.limguaneng.com baru-baru ini.

Artikel itu menyebut keengganan UMNO menjadi parti tunggal yang inklusif atau berbilang kaum menunjukkan parti tersebut berterusan mahu memecah-belahkan rakyat negara ini mengikut kaum demi memelihara kekuasaan mereka.

Semalam, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, tuduhan Guan Eng itu dilihat bertujuan menutup imej sebenar DAP.

Mengulas lanjut, Tunku Aziz menegaskan, Guan Eng tidak perlu runsing terhadap UMNO atau BN sama ada ingin menjadi parti tunggal atau sebaliknya, tetapi perlu menumpukan kepada masalah dalaman DAP yang kian memuncak.


Beliau berkata, Setiausaha Agung DAP itu seharusnya memberi perhatian kepada pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) dan bantahan ahli parti cauvinis itu terhadap kepimpinannya.

"Guan Eng tidak mempunyai kelayakan mengeluarkan sebarang pendapat berhubung parti lain kerana masalah dalaman DAP pun dia tidak mampu menyelesaikan, jadi kenapa dia tuding jari," katanya.

Dalam pada itu, bekas Pengerusi DAP Cawangan Sungai Pelek, Tan Tuan Tat berkata, memang menjadi tabiat bagi Ahli Parlimen Bagan itu untuk memulakan sesuatu isu dan bertindak 'lepas tangan' apabila perkara tersebut mendatangkan kontroversi terhadap karier politiknya.

Sambil merujuk kepada isu penggunaan kalimah Allah katanya, Guan Eng tiba-tiba 'lesap' daripada perhatian umum setelah isu tersebut menjadi polemik yang serius dalam kalangan umat Islam.

"Dalam hal parti tunggal ini, saya menghormati pendirian UMNO yang sentiasa terbuka untuk menganjurkan perbincangan berbanding DAP apabila sentiasa dipimpin Guan Eng dalam segala urusan membuat keputusan," tegasnya.

Suara Politik
Belantan

Soksek-soksek akhbar berbahasa Cina - Pilihan Anwar tentukan kelayakan jadi PM?

Posted: 10 Jun 2013 12:38 AM PDT



Akhbar Sinchew Daily bertarikh 30 Mei 2013 melalui ruangan Sudut Pendapat memaparkan tulisan Timbalan Editorial akhbar tersebut, Tay Ting Hean berkenaan jalan pilihan Datuk Seri Anwar Ibrahim menentukan beliau layak menjadi Perdana Menteri Malaysia atau tidak.

Anwar pernah berkata selepas Pilihan Raya Umum (PRU13) beliau akan keluar daripada politik dan mengajar di luar negara jika pakatan pembangkang gagal memerintah. PRU telah pun berlalu, sebaliknya Anwar masih dalam politik. Janji-janji politik itu selalunya adalah percakapan kosong belaka, boleh cipta 100 jenis alasan menutup satu janji politik.

Tiada masalah jika orang ramai anggap janji itu bukan luar biasa dan terima Anwar kekal dalam politik. Selepas lima tahun, jika Anwar menjadi Perdana Menteri, usianya hanya 71 tahun. Pokoknya, adakah Anwar boleh menjadi Perdana Menteri?

Perlu dilihat ciri-ciri diri beliau sendiri, masih dilamun suasana pilihan raya, teruskan memimpin rakyat berkempen menentang kerajaan sedangkan boleh pilih cara demokrasi melalui Dewan Rakyat, buktikan beliau mampu memerintah.

Jika beliau pilih supaya orang ramai membantah, kami tidak nampak ada sebarang masa depan. Hakikatnya, pilihan raya telah pun tamat, seluruh dunia tahu keputusan itu. Jika tidak puas hati, tidak mahu terima, boleh bawa kes itu ke mahkamah, cabar kesahihannya.

Ini adalah peraturan demokrasi, siapa yang majoriti di Parlimen boleh membentuk kerajaan, yang sedikit menjadi pembangkang. Pilihan raya itu sah ataupun tidak ditentukan oleh mahkamah, tiada satu isu pun boleh "menyeru orang ramai membantah", jika tidak selamanya tidak akan selesai dan PRU tiada keputusan muktamad.


Mengerah orang ramai bukan perancangan jangka panjang, orang yang ambil bahagian akan rasa penat, yang melihatnya pula akan rasa bosan. Kerajaan perlu beroperasi dan rakyat perlu kembali pada tugas masing-masing. Sebenarnya Anwar ada pilihan kedua iaitu ikut dan patuh kepada peraturan demokrasi, perjuangkan matlamatnya di Dewan Rakyat dan buat persediaan untuk PRU seterusnya.

Jika sanggup tunggu lima tahun lagi, dari saat ini Anwar sepatutnya membuat persediaan mainkan peranan sebagai Ketua Pembangkang, pimpin pakatan dengan baik, lakukan persaingan melalui demokrasi. Pakatan kini mempunyai 89 kerusi Parlimen, memerintah tiga negeri dan mempunyai lebih daripada separuh pengundi sebagai sandaran.

Tanggungjawab Anwar kini perkukuh dan perluas pengaruh PKR menjadi nadi sebuah parti berbilang kaum. Tarik lebih ramai penyokong serta pengiktirafan orang Melayu, seterusnya cuba pecahkan rekod di Sabah dan Sarawak.

Jika dalam PKR asyik berbalah dan mahu ambil kesempatan, hanya mengharapkan undi serta sokongan orang Cina, pasti kelak ia tetap sama seperti sekarang. PKR yang sebegini tidak akan menjadi kuat untuk realisasikan impian Anwar.

Lakar polisi dan strategi, cipta hala tuju dan masa depan termasuk tubuhkan Kabinet Bayangan. Cadangkan prinsip untuk mentadbir negara, bersaing polisi politik dengan Barisan Nasional (BN), buktikan polisi pakatan lebih baik sehingga mampu ambil alih dan transformasi kerajaan.

Pakatan pembangkang seperti ini barulah dapat diiktiraf ramai, rebut sokongan Melayu di kampung-kampung serta rakyat dari Sabah dan Sarawak, barulah mampu mencipta jalan untuk Anwar menjadi Perdana Menteri. Bukannya tidak boleh Anwar menjadi Perdana Menteri tetapi kena lihat jalan apa yang beliau pilih.

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 10 Jun 2013 11:20 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Gambar Babi di Sejadah - Umat Islam Wajib Waspada

Posted: 10 Jun 2013 09:39 PM PDT




Jangan beli yang murah. Takut ia satu taktik menghina umat Islam dengan sejadah memaparkan wajah binatang yang dibenci di dalam Islam. Taktik halus ini perlu disebarkan. 

Mufti Kedah Nafi Fitnah Pembangkang Kuliah Agama Di Rumah MB @MukhrizMahathir Dihentikan

Posted: 10 Jun 2013 07:37 PM PDT




Minyak Dunia Cukup Untuk Dua Abad - Presiden Petronas

Posted: 10 Jun 2013 07:21 PM PDT

Minyak dunia cukup

Shamsul Azhar


KUALA LUMPUR 10 Jun - Dunia belum kehabisan minyak dan gas walaupun telah berpuluh tahun aktiviti penggerudian dan pengeluaran minyak dijalankan, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Tan Sri Shamsul Azhar Abbas.

"Jika peserta industri melihat luar Asia dalam skala global, bekalan masih banyak untuk dikeluarkan, dan dunia masih membuat pencarian konvensional," katanya dalam ucapan mengenai keadaan industri di Persidangan Minyak dan Gas Asia ke-17 di sini hari ini.

"Berikutan penemuan baharu, perkembangan teknologi dan pengalaman operasi, secara teknikalnya, sumber yang boleh diperoleh dianggarkan mencukupi untuk selama dua abad pada penggunaan semasa," katanya.

Menurut Agensi Tenaga Antarabangsa, rizab dunia telah meningkat sejak 1990 di sebalik pertumbuhan pada penggunaan, dan setakat 2011, anggaran adalah kira-kira 1.5 trilion tong dengan 5.9 trilion tong lagi sumber boleh diperoleh yang masih belum ditemui, tambah beliau.

Shamsul Azhar berkata, Iraq mempunyai rizab minyak kelima terbesar di dunia dengan 143 bilion tong.

Bagaimanapun, memandangkan tenaga adalah penyumbang utama kemakmuran ekonomi, pergantungan ke atas tenaga jangka pendek meningkatkan risiko gangguan bekalan dan pergolakan harga, kata beliau.

Katanya, pelbagai pelaburan huluan di blok penggerudian dan pembinaan jaringan paip baharu dan terminal regasifikasi menunjukkan strategi keselamatan tenaga.

"Serupa juga dengan Petronas, kami memulakan pencarian dan strategi pengeluaran agresif, mencuba pelbagai cara baharu, perairan yang lebih dalam dan lapangan yang lebih kompleks," katanya sambil menambah untuk memastikan keselamatan tenaga, peserta industri perlu diberikan kebebasan untuk menentukan keberuntungan komersial pasaran sendiri.

"Dengan itu, peserta industri mempunyai fleksibiliti untuk menguruskan risiko sendiri, berusaha menawarkan bekalan dan memenuhi permintaan pada harga yang ditentukan pasaran," kata Shamsul Azhar.

Beliau juga menyeru semua syarikat minyak, penyedia perkhidmatan dan pembuat dasar bekerjasama untuk mencipta penyelesaian yang menggalakkan penggunaan teknologi dan menarik kecemerlangan operasi.

"Industri kita harus berterusan mencari wadah untuk beroperasi dengan bertanggungjawab dan mesra alam," katanya. — BERNAMA


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20130611/ek_01/Minyak-dunia-cukup#ixzz2Vs2ZLW68
© Utusan Melayu (M) Bhd 

MB Perak @ZambryAbdKadir tegur Palanivel

Posted: 10 Jun 2013 07:08 PM PDT


G. Palanivel



IPOH 10 Jun - Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir meminta Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanivel tidak membuat kenyataan serkap jarang berhubung pelantikan jawatan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN).

Zambry berkata, walaupun sesetengah pihak menganggap kenyataan Palanivel bertujuan mengalih pandangan umum terhadap masalah dalaman MIC, kerajaan negeri tidak seharusnya diheret dalam isu tersebut.

"Saya tidak terkejut dengan kenyataan Palanivel. Kenyataan beliau hari ini akan berubah pada esoknya. Bukan hendak kata saya marah, tetapi saya tidak pernah membuat sebarang kenyataan berkaitan kedudukan Speaker DUN kerana masanya belum tiba.

"Ini tindakan yang tidak bertanggungjawab, malah tidak baik seorang Presiden parti membuat kenyataan melulu kerana saluran perbincangan sentiasa terbuka. Sebagai ketua, kita sepatutnya menyaring maklumat yang diterima dan bukannya melompat tak tentu pasal," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Tahun 2012 Jabatan Kerja Raya (JKR) Negeri Perak di Bangunan Perak Darul Ridzuan, di sini hari ini.

Semalam, Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) Perak, Datuk Khushairi Abd. Talib kesal dengan kenyataan Palanivel yang seolah-olah mengugut Zambry berhubung pelantikan jawatan Speaker DUN.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130611/po_03/MB-Perak-tegur-Palanivel#ixzz2Vrz13CdC
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Umat Islam diseru cari persamaan - PM @NajibRazak

Posted: 10 Jun 2013 06:00 PM PDT

Umat Islam diseru cari persamaan

NAJIB Tun Razak, Ahmad Yakob (dua, kiri) dan Jamil Khir Baharom (kiri) semasa menghadiri perasmian Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-56 di Balai Islam, Lundang, Kota Bharu, Kelantan, malam tadi. Turut kelihatan Rosmah Mansor. - UTUSAN/ROSNI MASRI

KOTA BHARU 10 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak menyarankan umat Islam di negara ini mencari titik persamaan walaupun mereka berbeza pendapat dan ideologi politik.

Menurut Perdana Menteri, umat Islam seharusnya dapat menunjukkan contoh yang baik kepada masyarakat bukan Islam.

Jelas beliau, pemikiran-pemikiran yang menjurus kepada perpecahan dan permusuhan hendaklah diganti dengan nilai-nilai yang seimbang dan saksama, termasuk bersikap baik sangka dan tidak menokok tambah cerita-cerita tertentu.

"Sesungguhnya Islam mencela golongan pengadu domba yang sentiasa berusaha mencipta api permusuhan hingga membakar dan melenyapkan ikatan ukhuwah sesama umat Islam.

"Ini jelas berdasarkan firman Allah di dalam surah Al-Qalam ayat 10 dan 11 yang bermaksud: Dan janganlah kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah, lagi hina, yang banyak mencela, yang ke sana ke mari menghambur fitnah," katanya.

Beliau berucap merasmikan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-56 di Dewan Besar Balai Islam Lundang di sini malam ini.

Yang turut hadir, isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Setiausaha Kerajaan Kelantan, Datuk Dr. Zainuddin Ibrahim dan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha.

Dalam ucapan sarat dengan nasihat dan peringatan itu, Perdana Menteri terus mengajak umat Islam sama-sama memelihara, memartabatkan kesucian agama Islam dan pada masa sama, memperteguh kesepakatan serta mempertahankan Islam sebagai agama negara.

Jelas beliau, perpecahan hanya akan merugikan umat Islam dan memberi ruang kepada pihak lain mengambil kesempatan atas kelemahan mereka.

"Marilah kita bersama-sama memastikan apa yang terlimpah dan tercurah ke atas kita dan negara ini akan kekal berkesinambungan. Perpaduan kita teruskan dan dalam masa sama kita menolak sekeras-kerasnya apa juga tindakan dan cubaan pihak tertentu yang menghina, memperlekehkan agama Islam, institusi raja dalam kancah politik yang keterlaluan.

"Kita wajib mempertahankan khalifah agung Nabi Muhammad SAW, Perlembagaan dan institusi raja yang telah menjadi asas kepada tertubuhnya Malaysia yang bertamadun lagi berdaulat ini.

"Sesiapa yang mengkhianati perkara ini perlu berdepan tindakan undang-undang sedia ada," tegas beliau.

Pada masa sama, Perdana Menteri mengingatkan umat Islam betapa bertuahnya mereka kerana negara memiliki infrastruktur yang sistematik untuk mengurus dan menjana pengurusan Islam, serta berpotensi besar untuk meneruskan pembangunan sebuah tamadun besar berpaksikan Islam.

Semua yang dimiliki itu tegas beliau, wajar ditransformasikan melalui satu mekanisme pengurusan lebih tersusun dan strategik demi pembangunan Islam yang lebih hebat.

"Sekiranya kita dapat melaksanakan tugas mulia ini, maka ia akan mencetuskan 'lonjakan rahmat' yang turut diraih ranuman buahnya oleh seluruh rakyat negara ini tanpa mengira bangsa ataupun agama," kata beliau.

Perdana Menteri turut menyeru masyarakat Islam sentiasa mengagungkan al-Quran dengan menjadikannya sumber kepada transformasi membangunkan sahsiah diri dan negara.

Penganjuran majlis tilawah bertemakan Wasatiyah Tonggak Kesatuan Ummah itu mencatatkan rekod tersendiri buat Kelantan dalam tempoh 56 tahun yang turut buat pertama kali membenarkan penyertaan qariahnya.


© Utusan Melayu (M) Bhd 


Semalam juga buat kali pertama PM dan MB Kelantan yang baru duduk sepentas membuat ucapan memberi isyarat perpaduan umat Islam tidak mustahil akan dapat dicapai dalam tempoh terdekat.

Bersama kita doakan dan berusaha menjayakannya.

Sent from my iPhone

SPR Kata Bilangan kerusi Parlimen, Dun dijangka berubah Selepas Sempadan Semula 2013 - Sinar Harian

Posted: 10 Jun 2013 09:54 AM PDT

SHAH ALAM - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyatakan persempadan semula yang akan dilaksanakan bermula tahun ini bakal merubah bilangan kawasan Parlimen dan Dun di negara ini.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata ekoran daripada proses pembangunan dan migrasi yang banyak berlaku di kawasan-kawasan bandar khususnya, pembukaan Parlimen baru perlu dipertimbangkan.

"Ya, Parlimen Batu, Parlimen Bandar Tun Razak dan banyak lagi yang kita akan pecahkan kepada beberapa kawasan lain untuk elakkan daripada menjadi 'hang'.

"... akan lebih kawasan Parlimen daripada 222... kita juga akan jadikannya ganjil bukan genap.

"Kita akan bincang apakah pendekatan sebaiknya supaya seimbang, tapi Sabah dan Sarawak kita tak boleh nak sama dengan kawasan Semenanjung," katanya kepada Sinar Harian semasa wawancara bersamanya di sini, pagi tadi.

Abdul Aziz turut menjelaskan perubahan kerusi Parlimen dan Dun juga hanya akan berlaku apabila mendapat persetujuan di peringkat Dewan Rakyat dan negeri.

"Jika tidak ada persetujuan, Parlimen akan kekal dengan 222 dan Dun juga akan kekal," katanya.

Mengikut laporan media, Sabtu lalu, SPR menyatakan kajian persempadanan semula kawasan pilihan raya akan bermula hujung tahun ini selepas tertangguh pada 2011, kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Beliau berkata proses itu akan dilaksana secara berperingkat dan dijangka siap dalam tempoh dua tahun.

"Sepatutnya dibuat pada tahun 2011 tetapi memandangkan pada masa itu kami perlu menghadapi persediaan PRU13, maka kami menangguhkannya hingga PRU13 selesai," katanya

Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata kawasan-kawasan yang berpenduduk padat akan dipecahkan bagi memastikan keadaan lebih terurus.
"Jadi kita akan mendengar cadangan yang dikemukakan, pecahkan lagi banyak kawasan bandar ini kalau Kuala Lumpur ada 11 kita akan jadikannya 20.

"Seboleh mungkin kita mahu ia jadikan kawasan tersebut satu pemimpin, satu undi dan satu nilai," ujar beliau.

Dalam pada itu, Abdul Aziz menafikan persempadan semula tersebut akan menguntungkan BN.

"Itu kita tak ambil tahu, kita nak buat persempadanan semula supaya ia lebih seimbang dan memudahkan kita," katanya lagi.

http://www.sinarharian.com.my/bilangan-kerusi-parlimen-dun-dijangka-berubah-1.169568


Sent from my iPad

Forum Perdana Diraja Di Istana Negara Bersama Ustaz Kazim Ustaz Don 6 Jun 2013 - YouTube

Posted: 10 Jun 2013 07:11 AM PDT

Jom tengok

http://www.youtube.com/watch?v=5wMyUwQtzW0&feature=player_embedded


Sent from my iPad

Jawapan Terhadap Serangan @RafiziRamli Terhadap @Zahid_Hamidi Salah Laku Kempen #PRU13 - Youtube

Posted: 10 Jun 2013 02:40 AM PDT


Malaysiakini menyiarkan berita http://www.malaysiakini.com/news/232537

PKR: Zahid belanja lebih RM200,000 masa kempen
 
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 dengan membelanjakan melebihi jumlah yang ditetapkan, iaitu RM200,000 dalam kempennya menjelang pilihan raya umum ke-13, dakwa PKR.

Pengarah Strateginya Rafizi Ramli berkata, seperti dalam video yang diedarkan di Internet, Zahid dikatakan mengedarkan RM100 dan 5kg beras kepada 24,000 orang di Bagan Datoh, yang jika dikira melebihi RM200,000.

Bercakap di sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, Rafizi berkata, berdasarkan itu, partinya akan memfailkan petisyen pilihan raya berhubung perkara itu minggu ini.

Beliau berkata akan mendedahkan lebih lanjut bukti berkaitan dalam sidang media yang lain pada Rabu ini.

PKR memberi isyarat memfailkan 18 petisyen manakala Pakatan keseluruhannya sebanyak 35 petisyen.

Malaysiakini masih belum boleh dapat menonton video itu atau menghubungi menteri berkenaan atau pembantunya bagi mendapatkan penjelasan berhubung dakwaan itu.



Panglima :

Berikut video Zahid Hamidi yang disiar sebelum pengundian 5 Mei 2013 



Rasanya jelas bahawa 23 ribu itu adalah jentera BN yang ditemui oleh DS Zahid seorang demi seorang.  

Isu ini tidak lain kerana ingin menyekat ketegasan Menteri KDN yang telah berani mengambil tindakan tegas terhadap kesalahan pembangkang yang sudah lama melanggar Perlembagaan.

Mohon sebarkan.

Laporan Penuh Kejadian Perompak Berpistol Ditembak Anggota @PDRMsia & Mati di Kota Bharu Semalam - Sebarkan cc @Zahid_Hamidi

Posted: 10 Jun 2013 02:27 AM PDT


Isi penting dari laporan di bawah :

1. Polis tembak selepas diancam

2. Penjenayah bersenjata pistol dan pisau.

3. Amaran telah dibuat sebelum tindakan mempertahankan diri dilakukan

4. Polis telah mengikat kaki penjenayah yang berdarah sebelum menunggu ketibaan ambulan 20 minit kemudian

5. Nyawa polis tidak boleh menjadi taruhan di dalam berhadapan penjenayah sangat berbahaya seperti ini


berikut laporan dari sebuah blog :


SALAM YDH DATO, MAKLUMA KEJADIAN KES SAMUN KEDAI EMAS WING ON KEDAI EMAS 758 D JLN TEMENGGONG 15000 KOTA BHARU KELANTAN BERKAIT KOTA BHARU:6913/13

1) PENGADU:
NAMA : ZAHARI BIN JAINON
NO KP: RF 98202
PEKERJAAN: ANGGOTA POLIS CAWANGAN GERAKAN IPD KOTA BHARU

2) SASPEK:
NAMA: MOHD BUSTAMAN BIB ALI
NO KP: 811006-03-5765
ALAMAT: KG GABUS TOK UBAN 17050 PASIR MAS KELANTAN
(PENGESAHAN AKAN DIBUAT MELALUI CAP JARI)

3)FAKTA KES:
PADA 09/06/2013 JAM LEBIH KURANG SEMASA PENGADU BERTUGAS DI BILIK GERAKAN DAN MENERIMA PANGGILAN DARI ANGGOTA RONDA BRAVO 8 ALPHA MEMAKLUMKAN BAHAWA TELAH MENEMBAK 1 SASPEK CUBA SAMUN KEDAI EMAS MENH HONG JLN TEMENGGONG. PENGADU ARAHKAN ANGGOTA MPV KN 42 DAN KN 372 UNTUK MEMBERI BANTUAN. 

4) RINGKASAN KEJADIAN
PADA JAM LEBIH KURANG 1115 HRS SEMASA ANGGOTA KPL/S 9543 MAT ZUKI BIN ABU BAKAR SEDANG MENJALANKAN TUGAS RONDA BERHADAPAN KEDAI TERSEBUT BERSAMA DUA LAGI ANGGOTA L/KPL 151167 AMIR BIN HALIM DAN KONST 173504 MUHAMMAD MUSTAKIM BIN JOHARI. KPL/S MAT ZUKI TELAH TERNAMPAK 2 LELAKI SEDANG MELAKUKAN SAMUN DI KEDAI ENAS TERSEBUT YANG MANA SALAH SEORANG MENGGUNAKAN PISAU DAN SEORANG LAGI BERSENJATAKAN PISTOL.KPL/S MAT ZUKI KEMUDIAN MENGEJAR SAMBIL MEMPERKENALKAN DIRI SEBAGAI ANGGOTA POLIS KEPADA SALAH SEORANG SASPEK YANG MELARIKAN DIRI KE BELAKANG KEDAI. KPL/S MAT ZUKI TELAH MELEPASKAN TEMBAKAN KE UDARA DAN MENGARAHKAN SASPEK BERHENTI DAN MENJERIT " BERHENTI POLIS". WALAUBAGAIMANAPUN SASPEK BERTINDAK MENGACUKAN PISAU KEARAH KPL/S MAT ZUKI, LALU CUBA MNENYERANGNYA DAN TEMBAKAN DILEPASKAN KEBAHAGIAN KAKI SASPEK BAGI MEMPERTAHANKAN DIRI KERANA NYAWANYA TERANCAM. SASPEK TERUS MELARIKAN DIRI DAN REBAH DI LEBIH KURANG 15 METER DARI TEMPAT TEMBAKAN DILEPASKAN. PEMERIKSAAN KEATASAN SASPEK MENDAPATI, TERDAPAT KESAN TEMBAKAN DI PAHA SEBELAH KIRI DAN ANGGOTA YANG SAMPAI KEMUDIAN TELAH MEMBANTU DENGAN MENGIKAT PEHA DENGAN KAIN UNTUK MENGHENTIKAN PENDARAHAN. LEBIH KURANG 20 MINIT KEMUDIAN AMBULAN TIBA DAN SASPEK DI SAHKAN MENINGGAL DUNIA OLEH PEGAWAI DARI BAHAGIAN KECEMASAN HRPZ II YANG DI HADIR DI TEMPAT KEJADIAN.
5) TINDAKAN:
ANGGOTA FORENSIK IPK KELANTAN MEMBUAT SIASATAN DI TEMPAT KEJADIAN.SELAIN ITU ANGGOTA DETEKTIF DARI BAHAGIAN D8,D9 D4, IPD KOTA BHARU KELANTAN. SEBUAH KERETA YANG DI NAIKI SASPEK TURUT DIJUMPAI DI TEMPAT KEJADIAN DAN HASIL SEMAKAN MENDAPATI KERETA TERSEBUT DILAPORKAN HILANG SEBAGAIMANA JINJANG 11837/13 BERTARIKH 01/06/2013.SEMAKAN CCTV TEMPAT KEJADIAN JUGA TEH DI LAKUKAN.SASPEK TELAH DISAHKAN MENINGGAL DUNIA 20 MINIT SELEPAS KEJADIAN OLEH PEGAWAI DARI BAHAGIAN KECEMASAN HRPZ II YANG HADIR DI TEMPAT KEJADIAN.
KLASIFIKASI KES:

KES DI DIASAT DI BAWAH SEKSYEN 4 AKTA SENJATA API PENALTI EBIH BERAT 1971.IO ASP CHARAN
- Laporan penuh tanpa sebarang suntingan

sumber :


oyabun

Posted: 10 Jun 2013 11:19 PM PDT

oyabun


Surat Terbuka Guan Eng : DAP Yakin Dapat Tawan Putrajaya PRU 14

Posted: 10 Jun 2013 06:13 AM PDT


Satu surat terbuka daripada Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng kepada semua cawangan partinya disiarkan organ parti itu, roketkini hari ini.

Kandungan utama surat itu meminta ahli-ahli bekerja keras untuk memastikan dapat menawan Putrajaya pada Pilihanraya Umum ke-14.

Berikut lampiran penuh surat terbuka tersebut :

Surat Terbuka Setiausaha Agung DAP kepada semua cawangan DAP

Mencapai Kemenangan Melalui Kebebasan, Harapan Dan Peluang Untuk Kemakmuran Dan Daya Saing Di Malaysia Dengan Melatih Bakat Kepimpinan Baru, Memodenkan Infrastruktur, Mewujudkan Kepimpinan Bersih Dan Urus Tadbir Yang Baik

DAP mencatatkan keputusan paling cemerlang dalam sejarah pilihan raya kita bagi Pilihan Raya Umum 2013, dengan memenangi 38 daripada 51 kerusi Parlimen dan 95 daripada 103 kerusi negeri yang kita tandingi. (Dengan 12 kerusi yang sedia ada di Sarawak, DAP kini mempunyai 107 Ahli Dewan Undangan Negeri). Kita merasa bangga DAP kini adalah parti yang benar-benar Malaysia kedua terbesar dengan wakil rakyat terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India dan Kadazan.

Keputusan berani pemimpin DAP, Sdr Lim Kit Siang untuk menanggung risiko besar dengan bertanding di kubu kuat BN di Gelang Patah berjaya menangkap imaginasi masyarakat di seluruh negara dan merupakan faktor utama dalam memacu kemenangan pilihan raya DAP, terutamanya di Johor.

DAP juga memenangi undi popular, dengan mencatatkan majoriti tertinggi lebih 50,000 oleh Sdri Teresa Kok serta membantu Pakatan Rakyat memenangi majoriti 2/3 di negeri-negeri kubu kuat kita di Pulau Pinang dan Selangor. Kita memenangi semua kerusi di Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Kedah. Dari segi undi popular, tidak ada negeri yang menghampiri jumlah 68% seperti yang diperolehi Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, lonjakan peningkatan 8% berbanding pilihan raya umum 2008.

DAP menang dengan menwarkan kebebasan, harapan dan peluang; berbanding penipuan, ketakutan dan politik wang. DAP menunjukkan bahawa ia memiliki jentera terbaik, yang paling bersedia dari segi organisasi dan dapat memberikan respon yang pantas terhadap situasi yang berlaku setiap hari. Salah satu titik perubahan utama adalah tindakan melampau BN dalam menggunakan politik wang, ancaman kekerasan dan pembohongan untuk memenangi pilihan raya umum. Tindak balas pantas DAP dalam menganjurkan "Go Bald To Protest Money Politics" sebuah kempen yang sangat memberi kesan kepada pengundi atas pagar dan memusnahkan apa sahaja baki sokongan kepada BN. Ramai wanita di seluruh negara bersedih apabila mereka melihat isteri saya dan wanita DAP membotakkan kepala dan terus memasang azam untuk menghukum BN.

Ini adalah kemenangan untuk semua rakyat Malaysia, dengan kadar keluar mengundi bersejarah yang mencapai 84%, menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mahu mengambil bahagian dalam proses untuk menjadikan Malaysia sebuah negara demokrasi yang tulen. Pakatan Rakyat memenangi undi popular sebanyak 51% berbanding dengan hanya 47% untuk BN. Margin kemenangan adalah lebih besar di Semenanjung Malaysia sebanyak 53% bagi Pakatan Rakyat berbanding 45% untuk BN. Pakatan Rakyat memenangi 55% undi popular di Perak, namun tetap hilang kuasa.

Kita mempunyai kerajaan minoriti BN di Putrajaya, Perdana Menteri minoriti BN dan Menteri Besar minoriti BN di Perak. Demokrasi tidak membenarkan minoriti memerintah majoriti.

Terdapat keperluan mendesak bagi reformasi pilihanraya bagi menghormati prinsip "satu orang, satu undi, satu nilai". Tiga langkah akan diambil :-

1. Proses undang-undang untuk mencabar di mahkamah kerusi-kerusi yang dimenangi BN melalui penipuan, undi-membeli dan memanipulasi senarai pengundi melalui pengundi hantu dan Bangladeshi yang bukan warganegara;
2. Proses politik untuk mendesak reformasi pilihanraya dalam dewan legislatif, kempen-kempen awam dan forum antarabangsa.
3. Proses rakyat bagi menjalankan kempen gerakan rakyat, hanya jika perlu, untuk menuntut pilihanraya yang bersih, bebas dan adil.

Kepimpinan Politik dan Legislatif

Mesyuarat CEC DAP yang diadakan pada 10 Mei 2013 di Ibu Pejabat kebangsaan parti, selain daripada mengucapkan tahniah kepada Setiausaha Agung kerana dilantik semula sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, telah membuat keputusan berikut:

1. Bahawa DAP akan menyokong pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang Parlimen Parlimen ke-13;
2. Bahawa Sdr Lim Kit Siang dilantik semula sebagai Ketua Parlimen DAP;
3. Pihak yang berikut wakil-wakil rakyat yang dilantik ke jawatan berikut di DUN masing-masing:
DUN Kedah: Sdr Teoh Boon Kok sebagai whip DAP;

DUN Perak: Sdr Ngeh Koo Ham sebagai whip DAP;

DUN Negeri Sembilan: Sdr Anthony Loke sebagai Ketua Pembangkang DUN, Sdr Cha Kee Chin sebagai whip;

DUN Melaka: Sdr Goh Leong San sebagai Ketua Pembangkang, Sdr Lim Jack Wong sebagai whip;

DUN Johor: Sdr Dr Boo Cheng Hau sebagai Ketua Pembangkang dan Sdr Tan Chen Choon sebagai whip;

DUN Pahang: Sdr Tengku Zulpuri sebagai Ketua Pembangkang dan Sdr Lee Chin Chen sebagai whip;

DUN Sabah: Sdr Dr Edwin Bosi sebagai whip;

DUN Sarawak: Sdr Wong Ho Leng dikekalkan sebagai Ketua Pembangkang dan Sdr Chiu Chin Seng sebagai whip

4. Bahawa Sdr Gobind Singh akan menubuhkan sebuah pasukan undang-undang untuk menguruskan pelbagai petisyen pilihan raya yang mungkin boleh difailkan oleh calon DAP.

Respon tidak rasional BN

Tindak balas tidak rasional BN dengan menggunakan perkauman dan ekstrimisme bagi mengalihkan perhatian daripada kekalahan mereka dalam Pilihan Raya Umum ke-13 sudah boleh dijangka. Begitu juga dengan penutupan pusat-pusat khidmat oleh Gerakan dan MCA serta keengganan mereka untuk memegang jawatan-jawatan kerajaan. Walau bagaimanapun "sandiwara" oleh Gerakan dan MCA ini mungkin akan berlangsung hanya setahun sebelum mereka menerima perlantikan semula kepada pelbagai jawatan kerajaan dikhaskan untuk MCA.

Dalam pada itu, ini adalah satu peluang keemasan untuk wakil-wakil rakyat yang baru dipilih untuk memperlihatkan kehadiran dengan mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh BN di kubu kuat mereka. Atas sebab ini, parti meletakkan penekanan yang tinggi terhadap perkhidmatan kepada keperluan rakyat, bagi membolehkan DAP untuk membina organisasi DAP sebagai sebuah gerakan rakyat untuk rakyat.

Sebagai langkah pertama, semua wakil rakyat mesti menubuhkan pusat perkhidmatan mereka dan membuat pertemuan bagi menyelesaikan masalah pengundi di kawasan mereka. Lebih penting lagi adalah kerja berpasukan – satu pasukan perkhidmatan mesti ditubuhkan di setiap tempat mengundi. Hari-hari di mana hanya satu orang yang melakukan semua kerja sudah berakhir. Tiada pasukan bermakna tiada impian kejayaan bagi DAP. Interaksi yang kerap mesti dilakukan antara pasukan perkhidmatan, pihak awam dan jabatan-jabatan kerajaan.

DAP telah mengamanahkan Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan Sdr Tan Kok Wai untuk memantau dan melaksanakan langkah-langkah ini dengan kuasa penuh untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana wakil rakyat yang gagal untuk melaksanakannya. Sdr Tan akan dibantu oleh pemimpin CEC Sdri Teresa Kok, Sdr Anthony Loke, Sdr Tony Pua, Sdr Kulasegaran dan Sdr Vincent Wu. Sdri Teresa Kok akan memberi penekanan yang lebih kepada Sabah dan Sarawak.

DAP juga mencadangkan sebuah anjakan dari sekadar pusat-pusat perkhidmatan biasa untuk wakil-wakil rakyat kita dengan sebaliknya mewujudkan pusat-pusat komuniti.

Penekanan harus sentiasa diberi kepada usaha membina pasukan kita, memberi peluang kepada golongan muda dan belajar untuk berada dalam kerajaan. Kita ingin menggesa pemimpin-pemimpin di semua negeri untuk datang ke Pulau Pinang bagi membiasakan diri mereka dengan pengurusan kerajaan sebagai sebahagian daripada persediaan kita untuk mengambil alih Putrajaya dalam masa 5 tahun.

Ingatlah bahawa DAP menang dengan menawarkan kebebasan, harapan dan peluang untuk kemakmuran dan daya saing di Malaysia dengan melatih bakat kepimpinan baru, memodenkan infrastruktur, mewujudkan kepimpinan bersih dan urus tadbir yang baik.

Perjalanan ini adalah jauh dan sukar. Jagalah kesihatan anda. Kerja keras dan selamat maju jaya.

LIM GUAN ENG
Setiausaha-Agung

Wasabi Oyabunn..

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 10 Jun 2013 11:17 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Ultra Kiasu ancaman besar kepada negara!

Posted: 10 Jun 2013 10:58 PM PDT



Pada 1 Jun minggu lalu saya dijemput berceramah (forum) oleh sebuah pertubuhan Islam di Singapura. Malangnya, setiba di sana saya ditahan dan disoal siasat selama 1 jam. Saya tidak tahu sebab musababnya. Tiga bulan lalu saya turut dijemput, tidak timbul masalah sebegini.

Sebelum itu, sudah lama juga (hampir 4 tahun) saya tidak ke Singapura kerana tidak dapat clearance daripada pihak berkuasa di sana. Saya sudah dapat agak sebabnya. Cuma, kali ini (2013) saya hairan kerana saya dijemput semula. Seperti biasa saya menerima jemputan tersebut.

Saya disoal siasat dengan pelbagai soalan bersifat amat peribadi. Semua perkara mengenai saya dan keluarga ditanya mahukan jawapan. Saya menjawab semua soalan dengan baik, sehinggalah percubaan untuk mengambil telefon bimbit saya. Ketika itu, saya mula berkeras, kerana ia terlalu peribadi dan saya tidak benarkan sama sekali.

Saya bertanya kenapa saya ditahan dan disoal siasat, mereka mengatakan ia prosedur biasa. Kenapa saya, bukan pelancong lain? Tiada jawapan.

Sejurus dilepaskan, saya bertanya kepada pihak penganjur. Mereka mengatakan ia ada kaitan dengan artikel yang saya tulis dalam akhbar-akhbar tempatan terutama menyentuh isu Melayu Islam di Malaysia, tidak ketinggalan di Singapura.

Jangkaan saya selama ini benar. Apa yang saya tulis kebelakangan ini, tidak disenangi oleh pihak berkuasa ultra kiasu di sana. Perangai ultra kiasu Malaysia sama sahaja dengan ultra kiasu Singapura.

Ingatan saya kepada kerajaan Malaysia, berhati-hatilah. Jangan gadaikan kepentingan negara seperti hartanah, rumah, air dan sebagainya atas nama persahabatan dan sangka baik. Belum tentu mereka menghargainya. Mereka mempunyai banyak duit dan boleh buat apa sahaja.

Sebahagian daripada hartanah di Johor dan Pulau Pinang sudah banyak dibeli dan menjadi hak milik kekal. Ini tidak termasuk di negeri lain (Malaysia). Apa pengajaran yang dapat dipetik daripada insiden ini? Bahaya ultra kiasu kepada negara.

Jika tidak dibendung, apakah nasib Melayu (Islam) di bumi Melayu. Justeru, saya mahukan umat Islam sedar, tidak kira apa jua partinya. Seagama tetap bersaudara, walaupun tidak sebangsa. Benar, kita perlu berbaik sangka. Tetapi apakah kita harus terus berdiam, jika musuh begitu nyata di depan mata dan sentiasa merancang untuk memusnahkan kita.

Bukanlah maksud saya kita turut bertindak memusnahkan mereka. Paling penting, kita perlu bertegas dengan mereka mulai sekarang. Jangan terlalu fikirkan soal pembangunan dan undi.
Menang sorak kampung tergadai. Kaduk naik junjung.

Bertindaklah mengikut perlembagaan. Jika mereka menyentuh isu-isu sensitif, seperti menghina Islam, raja dan Melayu (bangsa dan bahasa), yang terkandung dalam akta hasutan, jangan ragu-ragu dengan tindakan itu. Jika kita terus berlembut, kita akan terus menjadi mangsa. Jangan haraplah dengan berlembut, mereka akan mengundi kerajaan sedia ada.

Insiden yang saya alami cukup jelas. Ultra kiasu tidak mahu ada sesiapa yang menghalang mereka. Awal-awal lagi sudah dibanteras. Orang Melayu (Islam) yang belajar di sekolah kerajaan, tidak dibenarkan memakai tudung (menutup aurat). Umat Islam mesti akur dengan keputusan tersebut, suka atau tidak.

Jika berceramah, perkara yang tidak boleh disentuh adalah; polisi dan dasar kerajaan mereka tidak boleh dikritik, isu Israel tidak boleh disentuh, isu agama apatah lagi. Pendek kata, jika berceramah di Singapura, hanya boleh bercakap tajuk itu sahaja. Jangan unsur-unsur sindiran, hasutan dan sebagainya.

Berbeza sungguh demokrasi di negara kita dengan mereka. Kita terlalu memberi banyak kebebasan, sehingga ultra kiasu menjadi semakin berani. Sama ada isu tersebut sensitif atau tidak, semuanya dilanyak.

Kerajaan terus berdiam diri. Jika pihak berkuasa cuba bertindak, maka dituduh melanggar hak asasi manusia. Kita pun mengalah. Lihatlah bagaimana ultra kiasu membela wanita yang menghina Yang di-Pertuan Agong (YDPA).

Pada mereka, itu tidak salah, malah dibenarkan. Sedangkan ultra kiasu tahu itu salah. Mereka begitu berani. Kenapa? Jawapannya, mudah, kerana adanya ultra kiasu menyebelahi mereka.

Kesimpulannya, janganlah kita asyik menuding jari kepada saudara seagama. Lihatlah sama musuh kita itu, kerana mereka lebih bahaya daripada saudara seagama. - Dr. Mohd Ridhuan Tee bin Abdullah

DR. TEO : KENAPA TIDAK UNGKIT ORANG CINA YANG TIDAK FASIH BERBAHASA MELAYU

Posted: 10 Jun 2013 03:25 AM PDT

Masyarakat Cina khususnya Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) perlu sedar tidak ada negara lain di dunia yang membenarkan kaum Cina terus hidup sebagai 'Cina' kecuali di Malaysia.

Sehubungan itu, Felo Penyelidik Utama Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong mahu pertubuhan itu berhenti membuat tuntutan melampau sebaliknya menggunakan pendekatan mengambil kira resam 'di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung'.

Menurut beliau, realiti masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dengan orang Melayu merupakan pemilik kuasa dominan perlu diakui semua pihak termasuk masyarakat Cina.
Sehubungan itu, tambahnya, pelantikan menteri tidak fasih berbahasa Mandarin yang dibangkitkan Dong Zong baru-baru ini bukan isu besar.

"Perkara ini melampau sedangkan orang Cina yang tidak fasih bahasa Melayu langsung tidak diungkit. Orang Cina pun tidak pernah baiki keadaan ini. Ini sesuatu yang tidak baik, saya kira sudah waktunya perkara ini dibincangkan betul-betul sebab saya kira apa matlamat orang Cina hidup di Malaysia ini.

"Kalau pergi Indonesia, orang Cina kena tukar nama dan sekolah Cina tidak ada, Thailand pun sama. Di Malaysia kita boleh jadi orang Cina, pergi ke sekolah Cina dan merayakan apa-apa sahaja perayaan," katanya.

Beliau berucap dalam Program Bicara Eksekutif Budaya 2013 bertajuk Kesantunan Bahasa Melayu Dalam Komunikasi dan Penulisan Mutakhir di Kompleks Dagangan Mahkota, di sini hari ini.

Sementara itu, Kok Seong berkata, pelantikan dua anggota Kabinet, Senator Datuk Paul Low dan Datuk Mary Yap Kain Ching hanya kerana tidak fasih bahasa Mandarin tidak wajar dipertikai kerana bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu.

"Masyarakat Cina cakap mereka ini tidak layak jadi pemimpin mereka, sampai tahap itu sekali. Malah, masyarakat Cina walaupun setelah 55 tahun merdeka, ada yang tidak boleh memahami bahasa Melayu.

"Apakah ceramah perlu disampaikan dalam bahasa Cina (Mandarin). Kita ada bahasa sendiri (kebangsaan). Sepatutnya perkara ini tidak timbul kerana pemimpin tidak perlu fasih dalam bahasa Cina hanya kerana hendak berkomunikasi dengan mereka," katanya.

Sementara itu, katanya, penyatuan nasional yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini bertepatan dengan keadaan masa kini.

Tambah beliau, kaedah terbaik menyelesaikan masalah perpaduan itu ialah dengan mewujudkan Sekolah Wawasan.

"Sistem persekolahan sekarang telah memecah-belahkan anak-anak bangsa pada usia muda. Jadi kita kena fikirkan cara selesaikan masalah ini.

"Saya rasa Sekolah Wawasan adalah jalan terbaik. Kita bina sekolah tiga aliran ini sebelah menyebelah supaya akhirnya akan mempertingkat integrasi antara pelajar," katanya.

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 10 Jun 2013 11:15 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Wohhh... Ini Cinabeng Mau Rasa Darah Anggota Polis....

Posted: 10 Jun 2013 06:00 AM PDT

Aku tak mau tulis panjang-panjang, cuma aku nak bagi tau, ini perangai cina sebelum depa berkuasa, konon tak mau polis yang korup, tapi selama ini bangsa mana yang kerap dan suka bagi rasuah...???

Korang pahamkan apa yang dia tulis dan kalau boleh buatlah polis report...


Layakah Michelle Yeoh Di Anugerah Gelaran Tan Sri Dan Jadi Mentor IM4U...???

Posted: 10 Jun 2013 02:00 AM PDT


Michelle yeoh kini bergelar tan sri, layakah dia beri anugerah itu...???

Ada yang kata ketika dia berlakon di hollywood dia tak pernah membawa nama malaysia, malah tidak pernah mengakui dia berasal dari malaysia...

Pernahkah korang mendengar Tan Sri Michelle Yeoh berbahasa melayu...???

Aku tak pernah dengar, malah aku yakin dia tak mampu berbahasa melayu...

Jadi untuk apa najib melantik dia sebagai mentor IM4U...???

Takanlah dek kerana dalam ucapannya sewaktu kempen pru 13 yang lepas dia meminta seluruh orang cina mengundi bn najib lantik dia jadi mentor IM4U..

Adakah kerana popularitinya atau kerana najib masih lagi nak menagih undi orang cina...???

The Unspinners

Posted: 10 Jun 2013 11:07 PM PDT

The Unspinners


Diskriminasi Cina DAP tak kira parti! BCL! BBC! ABC!

Posted: 10 Jun 2013 09:00 PM PDT

Peoples' message: Be firm, brave and strong

Posted: 10 Jun 2013 05:30 PM PDT

Anwar dijangkiti HIV?

Posted: 10 Jun 2013 08:30 AM PDT

Jangan kasi Cina biasiswa! Jangan beli barang Cina!

Posted: 10 Jun 2013 05:30 AM PDT

TERAJU tak bantu Melayu, utamakan pembekal Cina!!!

Posted: 10 Jun 2013 01:30 AM PDT

AZLI SHUKRI

Posted: 10 Jun 2013 11:01 PM PDT

AZLI SHUKRI


Sisi Gelap Nazir Razak

Posted: 10 Jun 2013 08:29 PM PDT

Saya tidak terkejut dengan pujian terbaru DS Nazir Razak terhadap CEO AirAsia X yang dikritik hebat kerana "mengutuk Utusan Malaysia" secara melampau - pada saya yang pernah bertemu dan mewawancara DS Nazir Razak - sikap beliau tersebut adalah "normal" - kerana sejak tahun 2008 lagi, sewaktu saya bertandang ke pejabat beliau, beliau secara tersirat sememangnya telah menunjukkan sedikit sebanyak sikap "kurang senang"nya dengan beberapa agenda yang jelas membantu orang Melayu. Nazir Razak pernah mengkritik DEB dan mendakwa dasar tersebut sebenarnya telah banyak merugikan orang Melayu, malah sewaktu saya mewawancara beliau, secara peribadi beliau telah meminta agar kenyataannya berhubung DEB tidak akan saya paparkan di dalam rencana utama Majalah Dewan Ekonomi - walaupun saya tidak mengendahkan permintaan beliau dan menerbitkan juga rencana tersebut - setidak-tidaknya sejak tahun 2008, saya sudah dapat menghidu gaya "pemikiran" beliau terhadap segala dasar kerajaan yang selama ini begitu banyak membantu orang Melayu. Mungkin DS Nazir Razak mempunyai hujahnya tersendiri - tetapi harus diingat, asal-usul segala dasar tersebut adalah daripada ayahnya sendiri juga! Pada 19 Ogos 2010 saya ada menulis artikel yang dituju khusus kepada DS Nazir Razak, berikut saya paparkan semula :

1. Seandainya, benar bahawa Datuk Nazir Razak, CEO CIMB yang juga merupakan adik kepada Perdana Menteri Malaysia menyatakan kritikan pedasnya terhadap Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan kata-katanya yang berbunyi, "DEB seolah-olah dilihat dipernyataan-haramkan (Bastardisation)" - maka saya fikir, saya terpaksa meluahkan rasa kecewa. Saya pernah menemui beliau - berbincang dan mewawancara beliau berkenaan kejayaannya membawa CIMB ke mercu kejayaan. (Baca di sini) dan (di sini)
 
2. Saya fikir, secara ringkas - saya menyanjungi beliau atas kapasiti seorang usahawa Melayu yang berjaya atas usaha dan kesungguhan diri sendiri. Tetapi - jika benar kata-kata di atas itu terkeluar daripada mulut Nazir Razak - saya rasa ia sudah terlalu jauh daripada kebenaran. Izinkan saya yang serba daif ini membuat sedikit kesimpulan terhadap kritikan pedas daripada CEO CIMB tersebut. Walauapa pun alasan kita - hakikatnya DEB tidak boleh disalahkan, yang bersalah dan berdosa adalah manusia yang menyelewengkan dan menyalahgunakan dasar tersebut. 
 
3. Saya setuju, sekiranya yang dimaksudkan oleh Nazir Razak di atas adalah merujuk kepada penyelewengan DEB sehingga ia melemahkan orang Melayu itu sendiri. Hujah ini ada rasionalnya - Melayu dimanjakan dengan psikologi "kamu akan diselamatkan sampai bila-bila dengan asalkan kamu orang Melayu". Tetapi - walaupun kita cuba mengkritik DEB - tidaklah sampai kita mesti mengeluarkan kata-kata "bastardisation" - ini mungkin dianggap melampau. 
 
4. Saya selalu memberi contoh yang hampir sempurna berkenaan seorang hamba Allah yang bernama Syed Mokhtar al-Bukhari - salah seorang manusia yang disenaraikan dalam kalangan 10 orang terkaya di Malaysia - dan lebih kaya daripada Nazir Razak sendiri. Beliau - menurut pandangan saya adalah satu-satunya usahawan Melayu yang berjaya menggabungkan antara "kesungguhan dan kerajinan bekerja", "menikmati dasar perlindungan yang ada" dengan "kesyukuran kepada Allah dan kerajaan" - inilah satu-satunya usahawan Melayu yang tidak pernah mengkritik DEB, bahkan beliau seringkali memuji kebaikan DEB, sekali gus membuktikan, sekiranya DEB digunakan dengan sebaik-baiknya - orang Melayu mampu berjaya. 
 
5. DEB bukanlah masalah - jauh sekali menyebabkan orang Melayu malas bekerja - Syed Mokhtar telah membuktikannya. Walaupun beliau menerima bantuan dan limpahan kebaikan DEB - hal ini sama sekali tidak membunuh kerajinan dan kesungguhannya untuk berjaya dan membantu usahawan Melayu yang lain pula. Dengan pegangan agama yang kuat, dengan kehidupan yang zuhud dan dengan kemurahan tangannya menderma dan bersedekah - menjadikan beliau tidak hanya kaya dan berharta - bahkan kekayaan jiwanya itu jauh lebih bernilai daripada wang ringgit yang beliau ada. Inilah produk DEB Melayu yang kita inginkan. Apakah DEB masih perlu di"bastardisation"kan? Saya fikir kita sudah terlalu jauh berburuk sangka dan menyalahkan DEB - dan pada masa yang sama, kita terlalu jauh untuk bersyukur serta berterima kasih. Fikir-fikirkan. Wallahualam.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO ) AirAsia X Azran Osman hari ini menerima pujian daripada CEO Kumpulan CIMB Datuk Seri Nazir Razak yang melabelnya sebagai "tanda sebagai pemimpin" walaupun dikritik akhbar milik Umno Utusan Malaysia dan kumpulan pendesak Melayu ekoran kenyataannya di laman Twitter. Peneraju syarikat tambang murah itu menjadi sasaran akhbar Umno itu sejak bulan lalu selepas beliau mengkritik akhbar berkenaan secara terbuka yang dikatakannya bersifat perkauman selepas Pilihan Raya 2013 pada 5 Mei lalu.

Nazir, yang merupakan pembiaya utama Air Asia X memuji Azran kerana meluahkan isi hatinya dengan mempercayai ia adalah perkara yang benar. "Itulah tanda seornang pemimpin," kata Nazir ketika pelancaran prospektus Air Asia X di sini pagi tadi.

Adik bongsu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu menambah disebabkan kualiti seperti itu pasukan syarikat penerbangan berkenaan yang menunjukkan 70 peratus perkembangan tahunan keuntungan sejak dilancarkan pada November 2007. Azran dikritik bulan lalu selepas beliau melalui akaun twitternya, @azranosmanrani, mengatakan melihat serangan perkauman selepas pilihan raya.

Beliau turut dilaporkan menerima kritikan daripada Perkasa, kumpulan pendesak Melayu atas kenyataan kerasnya itu. Sebagai balasan, akhbar berkenaan menyiarkan pandangan pemimpin Perkasa, Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan aktivis pro Umno menyelar Azran dan menggelarnya "sombong" dan Melayu yang lupa daratan. Pengerusi AirAsia X Tan Sri Rafizah Aziz dan pengarahnya, Datuk Seri Kalimullah Hassan juga turut diserang daripada pelbagai kumpulan selepas kedua-duanya mempertahankan kenyataan Azran.

Perkasa, Persatuan Veteran Penjawat Awam, Gerakan Reformis Malaysia dan Jaringan Melayu Malaysia antara kumpulan yang menyerang Rafidah dan Kalimullah dan menuntut mereka meminta maaf terhadap kenyataannya terhadap Utusan.

Pemangku Presiden Perkasa Datuk Abdul Rahman Bakar turut menyokong akhbar berkenaan dan berkata Azran tidak akan berada di posisi sekarang tanpa "perjuangan Melayu yang dilakukan Utusan Malaysia." Kolumnis Utusan, Awang Selamat turut menggesa Utusan supaya tidak lagi menerima iklan daripada syarikat penerbangan terbabit sehingga permohonan maaf dikeluarkan.

Awang turut membandingkan Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) dan mengatakan syarikat penerbangan nasional itu mempunyai servis yang lebih baik dan lebih bersifat nasionalisme ~ The Malaysian Insider

Hezbollah Parti Syaitan - Yusuf Qardhawi

Posted: 10 Jun 2013 06:34 PM PDT

DOHA 10 Jun - Ulama terkemuka dari Qatar, Sheikh Yusuf al-Qaradawi menyifatkan pergerakan Hezbollah di Lebanon sebagai 'parti Syaitan' yang berusaha 'mencetuskan perbalahan' antara penganut Islam. Beliau yang juga Presiden Persatuan Cendekiawan Islam Antarabangsa turut menyuarakan kekesalan kerana sebelum ini pernah mempertahankan pergerakan itu dan Iran ketika kebanyakan ulama Islam terutamanya di Arab Saudi menyuarakan keraguan berhubung komplot kumpulan tersebut di rantau ini. "Ketika Hezbollah bertempur menentang Israel, saya mempertahankannya dan saya menentang cendekiawan Arab Saudi yang memberi amaran tentang rancangan Hezbollah yang mahu memecah belahkan umat Islam. "Mereka yang berjuang menentang rakyat Syria dan menggelar diri mereka sebagai Hezbollah adalah parti syaitan," katanya dalam satu temu bual dengan al-Arabiya yang disiarkan, semalam. - AGENSI

PenangWasabi

Posted: 10 Jun 2013 09:21 PM PDT

PenangWasabi


Hindraf gesa kerajaan negeri percepat kelulusan tanah?

Posted: 10 Jun 2013 07:13 AM PDT


P. Parameswari (kiri) menerima memorandum untuk pembangunan Sekolah Tamil Batu Kawan daripada A. Govindasamy (tengah) sambil diperhatikan K. Kalayselvam (dua, kiri) di Komtar, Pulau Pinang, semalam.

Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) negeri dan Kumpulan Bertindak Ibu Bapa Sekolah Tamil Batu Kawan menggesa kerajaan negeri menyegerakan kelulusan tambahan tanah bagi pembangunan sebuah sekolah tamil di Batu Kawan dekat sini.

Pengerusi Hindraf negeri, K. Kalayselvam berkata, kelulusan itu perlu disegerakan supaya projek pembangunan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Batu Kawan dapat dimulakan demi keselesaan murid-muridnya.

"Kita tidak faham mengapa Ketua Menteri, Lim Guan Eng terus berdiam diri dan tidak mahu berjumpa serta berbincang dengan kami sedangkan kelulusan tanah ini amat diperlukan.

"Sebelum ini, kerajaan negeri di bawah Barisan Nasional (BN) meluluskan tanah seluas 0.80 hektar berhadapan Stadium Negeri Batu Kawan untuk membangunkan semula SJKT Ladang Batu Kawan yang terbakar, namun tapak berkenaan tidak mencukupi untuk pembinaan infrastruktur tambahan seperti padang dan dewan sekolah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghantar memorandum ketiga kepada Ketua Menteri di Pejabat Kerajaan Negeri di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), di sini hari ini.

Walau bagaimanapun, memorandum berkenaan hanya diterima wakil Pejabat Ketua Menteri, P. Paramesrawi.

Beliau dalam pada itu menambah, pihaknya kesal dan kecewa dengan sikap Guan Eng yang terus berdiam diri walaupun Hindraf sebelum ini menghantar dua memorandum sama pada November 2010 dan Januari 2011.

"Kami berharap kerajaan negeri dapat menyegerakan pemberian kelulusan tanah tambahan seluas seluas 1.21 hektar yang terletak bersebelahan tapak baharu sekolah ini," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Bertindak Ibu Bapa Sekolah Tamil Batu Kawan, A. Govindasamy berkata, kerja-kerja menaik taraf sekolah berkenaan sudah bermula kira-kira 30 peratus dan kerajaan negeri tidak boleh berlengah memberi kelulusan tanah tambahan yang diminta.

"Kita bimbang perkara ini jika dilengahkan memberi kesan kepada pembelajaran murid kerana mereka terpaksa belajar dengan keadaan kurang selesa akibat infrastruktur yang tidak memuaskan," katanya.

Penang Wasabi..

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 10 Jun 2013 09:14 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 10 Jun 2013 09:08 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Contoh Budak Melayu Yang Sudah Rosak Pemikiran Akibat Taksub Dengan DAP

Posted: 10 Jun 2013 08:00 PM PDT


Mungkin Ini Antara Penyebab Tunku Aziz Diugut Bunuh

Posted: 10 Jun 2013 06:30 PM PDT


Inilah Wajah Ketua Red Bean Army

Posted: 10 Jun 2013 05:00 PM PDT



pannt
Li Shuang
1. His statement contradicts with Lim Kit Siang , Anwar and Lim Guan Eng where 3 of them claimed that there is no such thing as Red Bean Army.
2. Is Lim Kit Siang , Lim Guan Eng , Anwar or the Founder of Red Bean Army is lying now ?
3. The founder of Red Bean Army is also self contradicting his own statement where he claimed that Red Bean Army is just a TITLE and yet at the same tme he admit there 50 people of Red Bean Army that he already knew. How can a Title by itself can have 50 members ?
4. If Li Shuang is claiming that Red Bean Army is not a registered organization then maybe he is right. But Li Shuang must no forget that both Himpunan Hijau and even BERSIH is also not a registered organization. But that again do not deny that Himpunan Hijau , BERSIH and Red Bean Army is an organization by itself.
5. So is Red Bean Army now trying to push the blame to ordinary Malaysians ( rakyat ) ?
6. This also answer to all the DAP Supporters , rest of Cyber Troopers and leaders that ask why must the name be Red Bean Army ? That you have to ask the founder of Red Bean Army which he already admit such title and group does exist. Ask him why Red Bean Army.
(The Star) – The "Red Bean Army" is merely a title and not an organisation with an agenda, said one of the page creators Li Shuang.
According to China Press yesterday, Li said it was merely a platform for the Netizens to discuss political issues, stressing that they had never issued any comments to provoke racial hatred.
Li claimed he and one of the administrators of Zheng Yi Zhi Sheng (a Facebook fanpage), Ye Jin Qiang, only knew 40 to 50 people out of over 200 "Red Bean Army" members as reported by a Malay daily.
He said the "Red Bean Army" was not a registered organisation while Facebook was a social network where anyone could claim they were part of the "Red Bean Army".
Li and Ye stressed that the irresponsible statements issued by some of the Netizens had nothing to do with the "Red Bean Army" and called on the police to take action against those who issued the provocative statements.

Video Ini Bukti Anwar Ibrahim Berbohong Pada Dirinya Sendiri

Posted: 10 Jun 2013 09:30 AM PDT

‘Red Bean Army’ tag derived from Mao’s ‘Red Guards’

Posted: 10 Jun 2013 08:30 AM PDT


THE tag "Red Bean Army" is said to be derived from Chairman Mao's "Red Guards" during China's Cultural Revolution.
The Red Guards are a group of students in their teens and 20s who banded together in 1966 to overturn the "old order" and fight to protect the revolution and preserve their Chairman's Thoughts.
They were also encouraged to criticise Mao's enemies: anyone who was against Mao's vision for China, from writers, economists, artists to anyone associated with Mao's political opponent Liu Shao-chi.
However, the zeal of their youth nearly pushed China into social turmoil as schools and colleges had to be closed and the economy started to suffer.
The Red Guards began to splinter as their beliefs started diverging. Eventually, they turned on each other. Due to the "disturbances" they caused, the Red Guards were exiled to the countryside for re-education. ( The Star )

Wikipedia – Red Bean Army = Red Guards
Red Guards (simplified Chinese: 红卫兵; traditional Chinese: 紅衛兵; pinyin: Hóng Wèibīng) were a mass paramilitary social movement of young people in the People's Republic of China (PRC), who were mobilized by Mao Zedong in 1966 and 1967, during the Cultural Revolution. According to a Red Guard leader, the movement's aims were as follows:
"     Chairman Mao has defined our future as an armed revolutionary youth organization…So if Chairman Mao is our Red-Commander-in-Chief and we are his Red soldiers, who can stop us? First we will make China red from inside out and then we will help the working people of other countries make the world red…And then the whole universe

DAP Johor Main Isu Perkauman & Rasis

Posted: 10 Jun 2013 07:30 AM PDT


Taktik Jahat Red Bean Army Terbongkar, Hasut Masyarakat Cina Benci BN

Posted: 10 Jun 2013 05:30 AM PDT




KUALA LUMPUR 9 Jun – Fitnah dan hasutan berterusan yang disebarkan oleh Red Bean Army menerusi laman sosial seperti Facebook, Twitter dan blog boleh menimbulkan ketegangan dalam kalangan rakyat.
Presiden Gerakan Memartabat Pejuang Negara (GMPN), Mejar (B) Razali Zakaria berkata, kegiatan tentera siber pembangkang itu mesti dikekang demi menjaga kestabilan negara dan keharmonian masyarakat berbilang kaum.
Menurut beliau, aktivis Red Bean Army sengaja memainkan sentimen perkauman sempit semata-mata mahu mengapi-apikan kaum Cina bagi memburukkan- burukkan Barisan Nasional (BN) dan kerajaan.
"Kita bimbang perbuatan tidak bertanggungjawab mereka itu boleh mengundang keadaan huru-hara sehingga menghancurkan negara.
"Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan pihak polis perlu bertindak tegas terhadap dalang-dalang di sebalik Red Bean Army dengan segera mengheret mereka ke muka pengadilan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas mengenai Red Bean Army yang dibentuk bagi mencipta penipuan dan memanipulasi fakta bukan sahaja untuk menyerang BN, malah sesiapa sahaja yang menyokong parti itu.
Pasukan berkenaan yang berpangkalan di sebuah hotel di ibu negara dan juga di pejabat Komtar, Pulau Pinang akan menyerang serta menakut-nakutkan sesiapa sahaja yang bercakap buruk tentang DAP dan pakatan pembangkang.
Red Bean Army juga didakwa memainkan peranan memanipulasi sentimen kaum Cina untuk menolak calon-calon Melayu daripada BN yang bertanding dalam PRU-13 lalu.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan beliau mengetahui tentang kewujudan Red Bean Army walaupun pendedahan tentang tentera siber pembangkang itu dibuat oleh bekas Setiausaha Eksekutif Pemuda Kebangsaan DAP, Shen Yee Aun.
Tambah Razali, buat permulaan, kerajaan boleh mewajibkan permohonan lesen untuk pengendali blog bagi memudahkan tindakan diambil sekiranya mereka melanggar undang-undang negara.
Sementara itu, Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Ruslan Kassim menyifatkan dakwaan Kit Siang kononnya tidak mengetahui tentang Red Bean Army sebagai strategi untuk melarikan diri daripada isu sebenar.
Menurut beliau, reaksi Kit Siang itu tidak menghairankan kerana pemimpin-pemimpin pakatan pembangkang sering dilanda 'sindrom penafian'.
"Berdasarkan pengalaman saya di dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) dahulu, pakatan pembangkang memanipulasi media sosial sebagai saluran utama bagi menimbulkan persepsi negatif terhadap BN dalam kalangan rakyat," katanya.
Ruslan turut menggesa pihak berkuasa membuktikan ketegasan dalam menangani ancaman Red Bean Army dan bukan sekadar memberikan amaran sahaja.
Dalam pada itu, Pengerusi Sekretariat Orang Muda Selangor (Serang), Budiman Mohd. Zohdi memberitahu, rakyat Malaysia yang cintakan keamanan amat berharap pihak berkuasa bertindak segera terhadap Red Bean Army.
"Kita hanya mampu mendesak tetapi pihak berkuasa sahaja yang boleh mengambil tindakan mengikut peruntukan undang-undang berkaitan," jelasnya.
Beliau berpandangan, kegiatan Red Bean Army menyebarkan kenyataan berbaur perkauman menerusi media sosial tidak sepatutnya dibiarkan berpanjangan.
Presiden Persatuan Veteran Tentera Malaysia (PVTM), Mohd. Ali Baharom berkata, pihak berkuasa hendaklah mengesan identiti sebenar anggota-anggota Red Bean Army supaya mereka boleh dipertanggungjawabkan atas fitnah dan hasutan yang disebarkan.

Generasi Muda Perlu Pemahaman Asas Tentang Kenegaraan

Posted: 10 Jun 2013 04:30 AM PDT


Bila tidak kenal negara, macam macam perkara boleh berlaku. Bayangkan apa akan jadi kalau seorang anak itu tidak kenal salah silah keluarganya, tidak kenal siapa ibu dan bapanya. 

Pasti hancur insitusi keluarga. Begitu juga dengan sebuah negara, jika rakyat tidak kenal sejarah dan asas negara bermacam perkara boleh berlaku.

Jika rakyat yang berbuat biadap itu tinggal di negara lain, sudah pasti hukuman yang lebih dahsyat dikenakan terhadap mereka.

Pelajar UMT Pula Menghina Lagu Negaraku Secara Terbuka Di Facebook

Posted: 10 Jun 2013 01:20 AM PDT


Pemilik Blog Menghina Polis Telah Dikenalpasti

Posted: 10 Jun 2013 12:30 AM PDT


Red Bean Army : DAP Sekali Lagi Terkantoi Berbohong Pada Rakyat

Posted: 09 Jun 2013 11:00 PM PDT


Sri Tri Buana

Posted: 10 Jun 2013 07:18 PM PDT

Sri Tri Buana


Mari Mengundi dalam Blog Outsyed The Box.

Posted: 10 Jun 2013 06:57 PM PDT

Kecantikan UMNO.

Posted: 09 Jun 2013 07:38 PM PDT

KEPAL NASI KEPAL BERAS

Posted: 10 Jun 2013 03:04 PM PDT

KEPAL NASI KEPAL BERAS


BUKAN SAJA PUNAHSEHAT, COMMITTEE PEMBUAT DASAR JUGA MESTI DIPECAT!!

Posted: 10 Jun 2013 06:49 AM PDT

Hangat sungguh isu TERAJU. Penyelaras dan pelaksana inisiatif pembangunan ekonomi bumiputera yang turut dikatakan memberi pembiayaan kepada syarikat bukan bumiputera yang memenangi tender runding terus komputer 1Malaysia di bawah SKMM.
 
Sebagaimana dinyatakan peranan TERAJU adalah menyelaras perlaksanaan inisiatif-inisiatif pembangunan ekonomi Bumiputera melalui kerjasama strategik dengan agensi-agensi kerajaan, sektor swasta dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Dua isu yang berbeza di sini; 

1. Tender diputuskan oleh SKMM bukan TERAJU.
2. Pemenang tender ini dibiayai oleh TERAJU.

Kita tidak pasti samada komputer riba 1Malaysia ini hanya layak dibida oleh syarikat bumiputera. Tetapi menurut mereka yang telah gagal beberapa kali membida tender ini, ia dijalankan secara memberikan tender kepada senarai pendek yang telah cadangkan oleh committee kepada YB Menteri ketika itu. YB Menteri juga ada cadangan senarai nama syarikatnya sendiri.

TERAJU telah diminta oleh pihak SKMM untuk membantu membiaya syarikat. Diberitahu juga, syarikat yang berjaya mendapat tender ini tidak perlu keluar duit 1 sen pun, kerana pendahuluan 50% dan pembayaran progress dari TERAJU kepada pihak pembekal sudah cukup untuk syarikat tersebut untuk "makan untung atas angin".

Yang jelas boleh dipertikaikan ialah TERAJU, dan bukan SKMM krana tidak sepatutnya TERAJU membiayai syarikat bukan bumiputera.

Sejak dari dulu agensi yang bertanggungjawab membantu dan memajukan syarikat dan usahawan di atas nama bumiputera tidak benar-benar "kalis pengaruh bukan bumiputera".

Dulu tembus di atas nama ali-baba. Kemudian tembus di atas nama perkongsian pintar usahawan bumi dan non-bumi. 

Kemudiannya, heboh satu Malaysia isu kebocoran dan rent-seeker. Tapi akhirnya agensi bumiputera terus mengalami kebocoran. Isu ini seolah-olah mustahil untuk "selesai". Yang pasti dana yang disalurkan untuk bumiputera juga turut selesai dikerjakan bersama oleh non-bumi.

Kepal Nasi sudah give-up sebenarnya untuk membangkitkan isu yang bertaraf "Anjing menyalak bukit" ini. 

Isu ini sampai "mampos" tak akan dapat diselesaikan selagi;

1. Individu bumiputera yang dipertanggungjawabkan untuk menyelia dan mengurus mekanisma penyampaian "agenda bumiputera" ini diletakkan kepada individu yang "tak boleh pakai".

2. Unit penyelarasan ini tidak diberi empowerment sebagaimana empowerment yang diberi kepada PEMANDU.

3. Unit penyelarasan ala ICU-EPU zaman awal DEB tidak dilaksanakan.

4. Selagi pembuat pembuat dasar kerajaan Amerika tetap dipengaruhi sepenuhnya oleh yahudi, selagi itulah segala dasar yang dibuat dan dilaksanakan oleh Amerika akan menguntungkan Israel. 

Selagi pembuat dasar ekonomi negara ini didominasi oleh melayu/bumiputera yang "tidak mesra agenda bumi" dan sudah menganut fahaman ekonomi liberal dan meritokrasi, selagi itulah sebarang dasar yang dibuat dan dilaksanakan tetap akan bocor dan akhirnya tetap akan merugikan melayu/bumiputera.

Selagi pembuat dasar di EPU/JPM masih mengekalkan para arkitek ekonomi yang cenderung untuk mengamalkan "pengagihan ekonomi berdasarkan pertumbuhan" dan meminggirkan elemen "affirmative action dan pragmatik" yang mengutamakan keseimbangan sosio-masyarakat yang adil melalui pengagihan berdasarkan pembesaran kek ekonomi, maka selagi itulah segala dasar membangun agenda bumiputera akan terus ditentukan oleh "market forces" yang sudah didominasi oleh "non-bumi" sebagaimana dunia ini dikawal di bawah telunjuk yahudi.

ANWAR TIDAK LAGI IKTIRAF SISTEM RAJA BERPERLEMBAGAAN!!

Posted: 10 Jun 2013 05:18 AM PDT

Sebahagian generasi baru Malaysia sudah semakin jahil yang mana kejahilannya tidak boleh diajar dan kepandaiannya pula langsung tidak boleh dijadikan ikutan. 

Kejahilan ini berpunca dari salah ajaran yang dibawa oleh pembangkang. Lolos jarum lolos kelindan. Lolos pemikiran mereka oleh persepsi buruk yang dijarum oleh pembangkang terhadap kerajaan, institusi kerajaan dan parti serta pemimpin yang memimpin parti pemerintah, loloslah segala kelindan beracun yang akhirnya telah mengikat dan menjerat pemikiran generasi baru hingga tidak mampu lagi mereka membezakan antara kepentingan politik dan kepentingan kerajaan.

Tidak hairanlah tanda-tanda kejahilan ini semakin jelas dan semakin merosakkan seluruh institusi penting negara.

1. Tidak tahu lagi siapa dan apa itu Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong, apa fungsi dan peranannya dan bagaimana sewajibnya penghormatan seorang rakyat terhadap institusi baginda.

2. Tidak tahu lagi untuk menghormati undang-undang negara dan mengolah undang-undang menurut citarasa dan sesuka hati sendiri.

3. Tidak lagi menghormati pihak pelaksana dan penguatkuasa undang-undang khususnya pihak polis. Nasib penjenayah diperjuangkan manakala polis pula dimusuhi seperti pihak yang bersalah dan melanggar undang-undang.

4. Tidak faham lagi apa itu sistem pengasingan kuasa antara eksekutif, legistlatif dan kehakiman di bawah sistem raja berpelembagaan.

Tokoh Guru Cemerlang yang mendidik ajaran undang-undang rimba ini telah dimenangi oleh Cikgu Anwar Ibrahim sejak tahun 1998 hingga kini dan akan datang.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 10 Jun 2013 03:03 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Video) Aksi 'hangat' Nabila Huda dalam selimut pula..

Posted: 10 Jun 2013 03:30 PM PDT

Aduh kisah Nabila lagi.

Adakalanya kita tertanya-tanya, apa perlunya selebriti kita melakukan aksi-aksi 'daring' sebegini…adakah untuk menarik perhatian atau sengaja mahu mencipta publisiti yang sangat murah harganya itu.

Terbaru ratu kontroversi kita ini telah membuat klip video Keek di dalam keadaan di mana dia hanya berselimut.

Dalam klip itu, Nabila mengeluh kononnya biliknya panas disebabkan sistem penghawa dinginnya rosak.

Nabila juga mengomel mengenai beberapa bahagian badannya yang digigit nyamuk.

Gaya Nabila di dalam selimut itu boleh menimbulkan pelbagai persoalan….adakah dia berpakaian lengkap, 'separuh' lengkap atau adakah langsung 'tidak lengkap'??

Anda lihat dan nilailah sendiri….


'Kami dah banyak kali terlanjur...'

Posted: 10 Jun 2013 08:02 AM PDT

Gambar hiasan
KULIM - Polis menahan tiga pelajar lelaki dan seorang perempuan, berusia di antara 16 hingga 17 di dalam pondok rehat di Taman Tasek Kulim kira-kira jam 3 pagi semalam.

Ketika ditahan ke semua terlibat berada dalam keadaan gelap manakala pelajar perempuan berkenan dilihat sedang baring di paha teman lelakinya.

Menurut pelajar perempuan terlibat, dia bersekolah di Selama Perak dan datang bersama tiga rakan lain ke Kulim untuk bersiar-siar.

Dari siasatan dijalankan, pelajar perempuan itu mengaku pernah terlanjur bersama kekasihnya itu beberapa kali.

"Ibu saya sudah tahu perkara itu kerana sebelum ini kami pernah ditangkapnya.

"Kami juga merancang untuk berkahwin sebaik sahaja tamat persekolahan nanti. Bagaimanapun teman lelaki saya harus mencari pekerjaan terlebih dahulu.

Kesemua suspek dibawa ke Balai Polis Kulim sebelum
diserahkan kepada PADK.
"Keluarga kami juga sudah tahu hubungan kami ini dan mereka mendesak supaya kami dinikahkan dengan seberapa segera. Bagaimanapun ia terpaksa ditangguhkan kerana kami masih bersekolah. Sekiranya kami sudah bekerja, sudah pasti sekarang ini kami sudah pun menjadi suami isteri," katanya.

Kesemua suspek kemudiannya dibawa ke Balai Polis Kulim untuk membuat laporan sebelum diserahkan kepada Penguatkuasa Pejabat Agama Islam Daerah Kulim (PADK) untuk tindakan lanjut.

Kes ini akan disiasat di bawah seksyen 9 (1) (2) Enakmen Jenayah Syariah Negeri Kedah 1988.

Sementara itu, Ketua Bahagian Penguatkuasa PADK, Azmi Rejab berkata, dari kenyataan diambil keluarga pelajar perempuan mendapati dia sering keluar bersama teman-teman dan enggan mendengar nasihat keluarga.

"Saya berpendapat sekiranya ada dalam kalangan remaja perempuan bawah umur terutama pelajar sekolah terlibat dalam perhubungan sosial sehingga menjejaskan maruah mereka, saya cadangkan supaya mereka dinikahkan dari terus melakukan zina.

"Ibu bapa boleh membuat permohonan di Mahkamah Syariah untuk menikahkan anak perempuan mereka. Dengan cara ini saja mereka berada di laluan yang betul dan belajar erti tanggungjawab," katanya.

Jangan sebar ayat al-Quran di laman sosial jika tak faham erti sebenar

Posted: 10 Jun 2013 07:01 AM PDT

KOTA BHARU – Masyarakat dinasihatkan tidak menyebarkan hadis dan ayat al-Quran secara bebas di laman sosial jika tidak tahu maksud asal ayat tersebut kerana ia boleh mendatangkan kemudaratan kepada sesiapa sahaja yang mengamalkannya.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata, perkara tersebut kini semakin berleluasa yang akhirnya boleh menyesatkan pengamalnya jika tidak dibendung dengan jalan yang betul.

"Itu salah satu daripada jalan untuk kita sesat, zaman nabi dulu pun agama kita (Islam) pernah dicabar untuk disesatkan, dengan pelbagai cara, kini terbukti, sehingga zaman sekarang pun masih ada lagi perkara tersebut walaupun ianya tidak keterlaluan.

"Mereka cipta sesuatu ayat itu adalah Bida'ah, maka, ia menyesatkan pengamalnya, kita kena berhati-hati, sebaliknya carilah ustaz atau ustazah yang diakui ilmunya untuk berkongsi tentang perkara-perkara seperti itu," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan penceramah bebas, Dr Zahazan Mohamed yang turut menyifatkan isu tersebut akan menjadi lebih kronik dan mempunyai impak yang sangat besar kepada masyarakat jika ia terus dibiarkan.

Menurut Shukri, ayat-ayat yang terkandung dalam al-Quran bukanlah sesuatu yang boleh dijadikan mainan mana-mana pihak kerana orang tersebut akan tersesat jika menggunakannya dengan niat yang tidak betul atau cara yang salah.

Beliau turut berkata, perkara itu kini menjadi salah satu cabaran dalam akidah orang Islam dan seharusnya setiap masyarakat perlu lebih peka dengan perkara tersebut.

"Nasihat saya, gunalah media baru, internet dengan cara yang betul, tidak salah kita berkongsi ilmu, tetapi pastikan apa yang nak dikongsi itu adalah betul dan diakui maksudnya, jangan 'copy dan paste sahaja, sekarang ini macam-macam cara orang nak sesatkan kita, jadi berhati-hati dengan semua itu," katanya.

Sementara itu, beliau turut mengulas tentang isu beberapa pihak yang meminta agar kerajaan mengeluarkan Akta Derhaka untuk membantu menyelesaikan hal-hal yang berkaitan dengan penghinaan terhadap institusi beraja dan sebagainya.

Beliau berkata, perkara tersebut harus diteliti oleh pihak yang sepatutnya supaya tidak timbul masalah lain melibatkan pengeluaran akta tersebut.

"Kita harus serahkan perkara ini pada yang pakar iaitu bahagian undang-undang, mereka lebih layak untuk menetapkan apa yang terbaik dalam penyelesaian isu ini.

"Undang-undang yang dibentuk sebelum ini semuanya adalah untuk memastikan keharmonian rakyat terjamin, kita tidak perlu bimbang tentang perkara tersebut, ada atau tidak ada akta itu terletak pada yang pakar menentukannya," katanya.

Petronas perkenal logo baru

Posted: 10 Jun 2013 06:01 AM PDT

KUALA LUMPUR - Petroliam Nasional Bhd (Petronas) telah memperkenal versi baru logo korporatnya, iaitu suatu langkah yang merupakan sebahagian daripada rancangan seluruh kumpulan untuk memperkukuhkan lagi potensi tampak ikon korporatnya.

Logo korporat baru itu, yang diperkenalkan pada Persidangan Minyak dan Gas Asia ke 17 2013 di sini hari ini, menyaksikan "wajah dan suasana" baharu dirangkumkan ke dalam logo 'titisan minyak' asal Petronas untuk mencerminkan ekspresi tampak kedudukan dan konsep baharu Petronas Group.

Dalam satu kenyataan hari ini, Petronas berkata selain menjadikan logo korporat itu lebih kontemporari, ia juga dibina berasaskan ekuiti dan warisan jenama Petronas sedia ada.

"Pada dasarnya, logo baru ini melambangkan pertumbuhan dan perkembangan jenama Petronas. Struktur asas terdiri daripada ciri titisan minyak dan simbol 'P' yang mencerminkan perniagaan terasnya dalam minyak dan gas, dan dinamisme syarikat itu.

"Di tengah-tengah titisan minyak itu ialah bulatan padu yang melambangkan kitaran lengkap atau rantaian nilai industri minyak dan gas," katanya.

Sementara itu, warna hijau zamrud Petronas yang dikenali umum, melambangkan laut dan bumi, tempat asal minyak dan gas.

Logo baru itu yang merupakan logo generasi ketiga Petronas menyaksikan keluk yang lebih lembut ditambah kepada titisan minyak yang menggambarkan aliran berterusan yang melambangkan usaha Petronas untuk mencapai kemajuan dan semangatnya dalam menghadapi cabaran memenuhi permintaan dan harapan pemilik kepentingannya.

Logo asal Petronas dilancarkan pada 1974 ketika syarikat minyak nasional itu mula-mula ditubuhkan. - Bernama

Bekas Ketua Pengarang Suara Keadilan gelar DSAI 'Raja Segala Pembohong'

Posted: 10 Jun 2013 05:03 AM PDT

Bekas Ketua Pengarang Suara Keadilan, Dzulkarnain Taib tampil mengkritik mantan majikannya itu yang disifatkan sebagai 'Raja Segala Pembohong' kerana sering menipu dan mungkir janji. Beliau yang ditemui mengatakan Anwar telah menipu pengundi Cina dengan mengatakan pakatan akan menang dalam PRU13.

"Saya melihat bahawa Anwar Ibrahim ini semakin terpencil, kerana dia telah membohongi pengundi-pengundi Cina bahawa pihak pembangkang akan memenangi PRU13, tetapi hakikat ini tidak terjadi. Dia juga telah banyak berjanji dengan penyokong-penyokongnya di barat bahawa dia akan menjadi Perdana Menteri dan beliau telah banyak berbuat janji itu dan ini.

"Malah pendedahan yang dibuat oleh mantan timbalan presiden Indonesia Jusuf Kalla bahawa Anwar telah berjanji untuk menerima apa juga keputusan PRU13, turut dimungkiri. Ini menyebabkan dia dilihat sebagai Raja Segala Pembohong" katanya yang ditemui petang semalam.

Mengulas lanjut mengenai himpunan 'Black505', Dzulkarnain mengatakan ia satu pembohongan, kerana menurutnya rakan sekutu politik Anwar iaitu DAP dan Pas telah mengeluarkan kenyataan menerima keputusan PRU13 khususnya di peringkat negeri iaitu Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor.

"Kenapa Anwar tidak beritahu sekutunya untuk tolak keputusan tersebut? Ia dilakukan kerana kekecewaan Anwar yang tiada batas kerana gagal menjadi Perdana Menteri kerana telah ditolak oleh rakyat Malaysia" katanya lagi.

Dzulkarnain yang juga merupakan Presiden, Kelab Wartawan Muda Malaysia (KWMM) turut menggesa agar semua ahli parlimen pakatan pembangkang untuk memboikot majlis angkat sumpah yang bakal diadakan tidak lama lagi.

"Saya terbaca ahli parlimen pembangkang mahu memboikot taklimat (sidang dewan rakyat) sebelum seisi persidangan pertama Parlimen ke-13. Mengapa setakat boikot taklimat? Saya mahukan (agar) semua ahli parlimen pembangkang tidak mengangkat sumpah. Ini kerana mereka sendiri telah menolak keputusan PRU13, tunjukkan mereka serius" katanya sinis.

Beliau turut mengatakan ahli parlimen pakatan pembangkang khususnya dari PKR sebagai hipokrit kerana hanya berani bising tetapi akhirnya tetap mengharapkan kemudahan dan keistimewaan sebagai ahli Dewan Rakyat.

"(Mereka) tolak keputusan PRU13, buat huru-hara, mengadakan perhimpunan haram yang melanggar akta perhimpunan aman, tetapi pada masa yang sama ingin menikmati gaji, elaun dan kemudahan sebagai ahli parlimen Malaysia. Ini tidak adil, cakap kena serupa bikin, jangan bising di luar tapi akhirnya ingin menikmati kemudahan sebagai MP.

"Kepada Anwar Ibrahim dan konco-kuncunya jadilah anak jantan!!! Jangan jadi orang yang hanya pandai bercakap tetapi tidak pandai laksanakan apa yang dicakapkan" tegas beliau.

Selain daripada itu KWMM turut menyatakan sokongan dengan menyokong penuh saranan mantan Hakim Mahkamah Rayuan Malaysia, Datuk Mohd Noor Abdullah agar diwujudkan 'Akta Derhaka' bagi melindungi Institusi Raja-Raja Melayu di negara ini. Pihaknya juga turut mendesak agar pihak kerajaan segera menggubal 'Rang Undang-Undang Derhaka' bagi membendung isu ini dari berleluasa.

Rang undang-undang yang dicadangkan itu juga, seharusnya melihat serta mengkaji perundangan 'Les Mejeste' seperti yang dikuatkuasakan oleh kerajaan Thailand bagi melindungi kedaulatan institusi raja di negara tersebut.

Penggubalan 'Akta Derhaka' ini diyakini mampu menangani sikap biadab dan ekstrem yang dipamerkan oleh mereka-mereka yang terpengaruh dengan dakyah dan ideologi sesetengah pihak yang cenderung dengan penubuhan kerajaan republik.

Red Bean Army guna nama Melayu hina lagu Negaraku

Posted: 10 Jun 2013 02:31 AM PDT

Red Bean Army semakin melampau dan semakin licik. Pun begitu modus operandi mereka tetap sama. Lebih banyak akaun-akaun palsu Facebook diwujudkan. Dan kali ini untuk melakukan penetration ke dalam kelompok Melayu setelah berjaya terhadap chinabeng, Red Bean Army menggunakan lebih banyak nama-nama dan gambar-gambar yang berbau Melayu.

Setelah beberapa hari lepas, Red Bean Army melakukan penghinaan terhadap Nabi Muhammad s.a.w dalam usaha mereka untuk mewujudkan dan membangkitkan kemarahan orang Islam lantas mencetuskan pertumpahan darah yang sangat dahsyat di negara ini, serangan terhadap Raja-Raja Melayu dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan elemen kenegaraan yang berteraskan Melayu, termasuklah lagu Negaraku, diperhebatkan.

Siasatan mendapati MOHD FARIZAL Pelajar UMT besar kemungkinan adalah watak ciptaan Red Bean Army. Akaun ini hanya diwujudkan untuk mencetuskan provokasi dan menjalankan peranan Red Bean Army yang mempunyai kaitan rapat dengan DAP.

Sambung baca di TFK

(Gambar) Anak gadisnya lebih selesa bertelanjang sepanjang hari

Posted: 10 Jun 2013 02:01 AM PDT

Gambar hiasan
KEMAMAN – "Sejak tiga tahun lalu, penyakit anak perempuan saya makin teruk, dia mula rimas pakai baju dan berbogel sepanjang masa," keluh Nafisah Muda, 55, yang berdepan ujian bertimpa dalam keluarganya.

Nafisah berkata, bukan sahaja anak keempatnya menghidap penyakit misteri, malah suaminya juga perlu diberi perhatian kerana kaki kanan terpaksa dipotong akibat kencing manis.

Menurutnya, keadaan anaknya, Nurhaliza Mohamad, 29, atau mesra dipanggil Mek Yah yang berbogel menyebabkan dia terpaksa dikurung dalam sebuah bilik bagi mengelakkan keluar dari rumah dalam keadaan begitu.

"Mek Yah mulai sakit selepas berhenti kerja beberapa bulan setelah tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Ketika itu sikapnya mula bertukar murung, suka termenung dan menangis secara tiba-tiba tanpa mengira masa.

"Dari sebulan ke sebulan, dia bertukar agresif dan seperti ada 'kuasa' kerana kekuatannya sangat luar biasa. Dia baling barang dalam rumah, tendang pintu dan ada ketikanya dia berjoget serta bercakap dengan dinding.

"Mula-mula sakit dia pakai baju sama seminggu dan tak nak tukar tapi sejak tiga tahun lalu, dia tak mahu pakai pakaian. Bila dipakaikan baju, dia koyakkan dan tanggalkan," katanya sebak ketika dikunjungi Sinar Harian di rumahnya di Kampung Semai Bakti, Felda Kerteh 6, dekat sini.

Sejak sakit, Nafisah sekeluarga membawa anaknya berjumpa pengamal perubatan tradisional dan kebanyakan mereka memberitahu anaknya itu diganggu makhluk halus.

"Ada juga bomoh mengatakan Mek Yah yang ada bersama kami sekarang hanya tinggal jasad, manakala jiwa dan rohnya berada di tempat lain.

"Dalam tempoh 12 tahun sejak dia sakit, bermacam-macam bomoh dan pengamal perubatan Islam yang kami temui termasuk Ustaz Harun Din sebagai ikhtiar tapi semuanya tak berhasil. Kami juga bawa anak ke hospital dan doktor kata anak sakit mental," katanya.

Anak makan mencangkung
Hanya ketika tidur, Nurhaliza atau Mek Yah boleh diselimutkan kerana sejak tiga tahun lalu dia berbogel sepanjang masa ekoran penyakit misteri.
Penyakit misteri yang dihidapi anaknya itu semakin teruk apabila mula keluar dari rumah dalam keadaan berbogel pada waktu Maghrib tahun lalu.

Katanya, salah seorang rakan anaknya nampak Mek Yah berjalan berdekatan sebuah kedai kira-kira satu kilometer dari rumah mereka lalu suaminya segera membawa anak mereka pulang semula.

"Sebelum ini bilik tidurnya tidak berkunci tapi selepas kejadian itu, kami buat bilik khas untuknya dan terpaksa mengurungnya bagi mengelakkannya keluar rumah. Sebagai ibu, luluh hati saya bila terpaksa buat begini. Bahkan ada juga yang mengata kami disebabkan kurung anak tapi ini bukan dengan kerelaan kami," katanya sambil mengalirkan air mata.



Dengar benda jatuh

Inilah ruang tempat Mek Yah makan dan dia tidak diberikan pinggan serta gelas kaca atau plastik kerana setiap kali selepas makan semuanya itu akan dipecahkan.
Ketika permulaan Mek Yah sakit, salah seorang anak Nafisah ada mendengar benda jatuh dan berjalan atas bumbung rumah mereka serta sempat melihat benda itu seakan-akan seekor beruk dengan mata merah menyala.

Kata ibu lapan anak ini yang juga bekerja sebagai tukang urut, sejak sakit, Mek Yah juga makan seperti gaya beruk atau mawas dan sejak tiga tahun lalu juga setiap kali buang air besar anaknya itu memijak-mijak najisnya sendiri.

"Saya juga pelik kerana walaupun sudah basuh bilik anak dengan sabun, namun bau busuk dan hanyir dalam biliknya anak tetap tidak hilang.

"Dalam keadaan begini, dua anak lelaki saya banyak bantu bila Mek Yah agresif kerana pergerakan suami sudah terbatas sejak potong kaki setahun lebih yang lalu," katanya.

Kaki suami keluar nanah

Sementara itu, suami Nafisah, Mohamad Embong, 59, berkata, kaki kanannya mula sakit pada akhir 2011 apabila celah ibu jari kaki kanannya bernanah dan kemudiannya pecah.

"Lepas nanah pecah, darah keluar daripada luka nanah berkenaan setiap kali saya bergerak menyebabkan saya tidak boleh banyak bergerak. Darah yang keluar sangat banyak dalam kalau isi dalam plastik, boleh separuh penuh plastik.

"Lama-kelamaan bawah tapak kaki saya pula timbul banyak gelembung dan pecah hingga saya tidak dapat tidur malam sebab sakitnya tak terkata. Selepas itu saya pergi ke klinik dan doktor mengesahkan ada jangkitan kuman lalu dihantar pula ke Hospital Dungun dan selepas enam hari berada di sana doktor potong separuh tapak kaki kanan saya," katanya.

Menurutnya yang juga peneroka, dalam tempoh tidak sampai seminggu kemudian, tapak kakinya bertukar hitam menyebabkan minggu seterusnya doktor terpaksa memotong kakinya pada paras betis bagi mengelakkan kuman merebak pada 29 Januari tahun lepas.

Katanya, selepas dipotong kaki, pergerakannya terbatas dan hanya boleh berjalan di dalam rumah dan sekeliling rumah dengan bertongkat.

Harap dapat kaki palsu
Anuar (dua kanan) bersama Pengerusi Jiran Wanita KRT Kampung Semai Bakti, Noraini Baharin (kiri) dan penolongnya, Khatijah Mamat melihat keadaan kaki Mohamad yang kudung.

"Dalam keadaan penyakit anak makin serius dan saya perlu menjaganya, saya mohon bantuan kaki palsu dengan pelbagai pihak sejak Disember tahun lalu tapi sampai sekarang masih belum mendapat apa-apa jawapan.

"Diharap permohonan kaki palsu saya ini dapat segera diluluskan memandangkan keadaan saya yang amat memerlukannya," rayunya.

Sementara itu, penderitaan yang dihadapi keluarga Mohamad mendapat perhatian Adun Kemasik yang juga Exco Kerja Raya dan Pengangkutan negeri, Ir Rosli Othman.

Beliau menziarahi keluarga terbabit bersama rombongan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Kampung Semai Bakti diketuai pengerusinya, Anuar Husain dan menyampaikan sedikit sumbangan.

Malah, Ir Rosli juga berjanji untuk membantu Mohamad mendapatkan kaki palsu bagi memudahkan pergerakannya.

Dalam pada itu, Nafisah dan Mohamad sekeluarga juga merayu sesiapa yang pandai mengubat penyakit misteri untuk tampil membantu merawat penyakit anak mereka.

Mereka juga memerlukan bantuan kewangan bagi menampung perbelanjaan membeli sabun dan untuk rawatan anak mereka.

Sumbangan boleh disalurkan ke dalam akaun Maybank Mohamad Embong yang bernombor 163082032983 atau boleh menghubungi mereka menerusi talian 019-9703990.

Satu Malaysia 'kena kencing' dengan gambar 'anak Farid Kamil'

Posted: 10 Jun 2013 12:01 AM PDT

PELAKON, Farid Kamil menjadi tumpuan selepas memuat naik gambar dirinya mencium seorang bayi di laman sosial, Instagram, semalam.

Pelbagai spekulasi timbul dengan mengaitkan bayi tersebut sebagai anak Farid dengan isterinya, Diana Danielle.

Sehingga kini, Farid mahupun Diana belum tampil menafikan perkara tersebut.

Namun, adik kepada pelakon itu, Fadzil menafikan dakwaan itu.

Dipetik dari laporan Berita Harian hari ini, Fadzil memberitahu bahawa bayi berkenaan merupakan anak saudara mereka bernama Aidid Abdyllah Anis yang baru lahir 11 Mei lalu.

"Itu bukan anak Farid tetapi anak saudara kami. Anak adik kami, Dr Anis Anwar Zahari.

"Dakwaan yang mengatakan Diana sudah bersalin itu tidak benar kerana masih belum masanya lagi," katanya.

Baca juga: (Gambar) Anak Farid Kamil dan Diana Danielle

Perkara sama dimaklumkan Ketua Pegawai Eksekutif MIG Talent, Mejar David Teo.

"Saya mengesahkan bayi dalam gambar itu bukan anak Farid. Tiga hari lalu saya melawat Farid di kediamannya ekoran kemalangan yang dia alami sebelum ini.

"Dalam pertemuan itu, saya bertanya sama ada isterinya mahu bersalin di Malaysia atau Australia dan dia maklumkan bahawa Diana bakal bersalin di sana," katanya.

Senarai 10 model kereta turun harga

Posted: 09 Jun 2013 11:01 PM PDT

KUALA LUMPUR 9 Jun - Langkah kerajaan untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat sebagai memenuhi aku janji dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 mula menampakkan hasilnya apabila 10 buah model kereta telah mencatatkan penurunan.

Bagi tempoh Januari hingga Mei tahun ini, beberapa model kereta daripada jenama Peugeot, Proton, Perodua, Volkswagen dan Honda masing-masing telah menyaksikan penurunan harga untuk fasa pertama.

Petanda awal positif ini jelas menunjukkan hasrat kerajaan menurunkan harga kereta sebanyak 20 hingga 30 peratus secara berperingkat sehingga 2017 bukan satu omongan kosong seperti yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.

Sepuluh model yang telah menurunkan tanda harganya di pasaran setakat ini ialah
  • Peugeot 308 (11 peratus),
  • Volkswagen Golf (7.1%),
  • Viva (5.4%), Myvi (4%),
  • Persona (3.8%),
  • Alza (3.4%),
  • Preve (3%),
  • Honda Jazz Hibrid (2.5%),
  • Saga (1.1%) dan
  • Exora (0.7%).
Pelan penurunan harga itu dilaksanakan dengan memberikan pengurangan duti eksais secara berperingkat terhadap pengeluar kereta yang menggunakan lebih banyak komponen tempatan.

Ketua Pegawai Eksekutif, Institut Automotif Malaysia (MAI), Mohamad Madani Sahari berkata, cara itu adalah lebih baik daripada memberikan pengurangan duti eksais sekali gus atau secara mendadak.

Katanya, walaupun duti eksais sekarang berada di tahap sekitar 65 hingga 105 peratus, tetapi pada hakikatnya, jumlah duti eksais yang dibayar oleh pengeluar kenderaan pemasangan tempatan (CKD) hanyalah sekitar 40 hingga 50 peratus.

Menurutnya, pengeluar kenderaan CKD telah membuat aktiviti tambah nilai kepada komponen tempatan dan mereka layak mendapat pengurangan duti.

"Bagi kenderaan jenis diimport sepenuhnya (CBU) dari negara yang mempunyai FTA dengan Malaysia, import duti juga telah dikurangkan.

"Sebagai contoh kenderaan CBU dari negara-negara ASEAN telah pun menikmati insentif bebas duti import bermula 2010 lagi, manakala CBU dari Jepun dan Australia juga menikmati insentif sama secara berperingkat hingga 2016," katanya kepada Utusan Malaysia.

Madani berkata, kaedah pengurangan lain yang dirancang kerajaan adalah melalui liberalisasi industri automotif tempatan dan kaedah tekanan pasaran.

"Dari semasa ke semasa, pengeluar kenderaan, vendor bersama dengan kerajaan akan membuat inisiatif untuk memperkasakan daya saing sektor automotif untuk membantu mengurangkan kos operasi, sekali gus mempengaruhi harga akhir produk," jelasnya.

Beliau berkata, penurunan harga kereta di negara ini telah dilakukan tetapi kurang dirasai rakyat kerana mereka mengharapkan penurunan yang drastik dan mungkin beranggapan harga kereta tempatan boleh menjadi setara dengan harga di Thailand.

Katanya, kerajaan telah menerangkan bahawa penurunan harga kereta mestilah dibuat secara berjadual dalam masa lima tahun kerana perlu melindungi nasib rakyat yang telah memiliki kereta.

"Ini penting, penurunan terlalu tinggi memberi impak negatif terhadap harga kenderaan terpakai, kereta yang masih lagi berhutang dengan pihak bank, industri kereta terpakai, institusi perbankan dan pihak lain yang terlibat secara langsung.

"Penurunan secara drastik juga akan merugikan semua orang terutamanya orang awam yang telah mempunyai kenderaan dan mereka akan mendapat tamparan hebat kerana harga kenderaan mereka akan mengalami penyusutan harga yang teruk.

"Bagi pengguna yang masih berhutang dengan bank, sudah semestinya jumlah hutang mereka akan melebihi nilai kereta disebabkan susut nilai pasaran semasa. Situasi ini tidak baik untuk ekonomi negara," jelasnya.

Ditanya, apakah faktor yang menyebabkan rakyat tidak merasai penurunan harga kereta, beliau menjelaskan setiap pengeluar kenderaan mempunyai strategi pemasaran yang berasingan.

"Pada permulaannya, kebanyakan pengeluar membuat penurunan melalui rebat dan promosi tetapi setengah pengeluar telah mengurangkan harga kereta secara mutlak.

"Harga kereta dan penurunannya adalah tanggungjawab pengeluar kenderaan," tegasnya sambil menerangkan peranan kerajaan adalah merangka dasar yang memberi pulangan yang baik kepada semua pihak.

Salah seorang MP DAP didakwa dalang 200 ahli Red Bean Army

Posted: 09 Jun 2013 10:31 PM PDT

KUALA LUMPUR 9 Jun - Dua pemimpin kanan DAP didakwa bertanggungjawab menyelia kegiatan lebih 200 anggota Red Bean Army di sekitar Pulau Pinang dan Selangor.

Bekas Setiausaha Organisasi DAP Bahagian Jelutong, Mohamed Razali Abdul Rahman berkata, salah seorang daripada mereka bergelar ahli Parlimen dan seorang lagi memegang jawatan kanan di dalam parti.

Menurut beliau, pasukan tentera siber itu diwujudkan DAP sejak 2008, khusus untuk menyerang kerajaan dan Barisan Nasional (BN).

"Separuh daripada anggota Red Bean Army menerima bayaran untuk menjalankan kegiatan mereka, manakala bakinya berkhidmat secara sukarela.

"Kira-kira 97 peratus anggota Red Bean Army berketurunan Cina dan bakinya kaum-kaum lain. Setahu saya, tiada orang Melayu di dalam pasukan tersebut," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mohamed Razali mengulas mengenai Red Bean Army yang dibentuk bagi mencipta penipuan dan memanipulasi fakta bukan sahaja untuk menyerang BN, malah sesiapa sahaja yang menyokong parti itu.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang menafikan beliau mengetahui tentang kewujudan Red Bean Army walaupun pendedahan tentang tentera siber pembangkang itu dibuat oleh bekas Setiausaha Eksekutif Pemuda Kebangsaan DAP, Shen Yee Aun.

Tambah Mohamed Razali, anggota-anggota Red Bean Army perlu mengikuti latihan khusus bagi memupuk kebencian terhadap UMNO, Islam dan institusi diraja dalam diri mereka.

"Kita dapat melihat sendiri betapa dahsyatnya mereka memainkan isu perkauman semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) baru-baru ini," ujarnya.

Beliau juga tidak terkejut dengan penafian Kit Siang kerana pemimpin-pemimpin DAP sentiasa mendakwa kononnya parti itu mengamalkan politik bersih.

Sementara itu, bekas Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap Red Bean Army.

"Kita bimbang lambat-laun rakyat akan termakan dengan segala fitnah dan hasutan yang disebarkan oleh Red Bean Army," jelasnya.

Kata beliau, kegiatan Red Bean Army perlu dibendung secepat mungkin bagi mengelakkan keamanan dan kestabilan negara terjejas.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130610/po_02/Dua-pemimpin-DAP-didakwa-dalang-Red-Bean-Army#ixzz2VlM63Oyr
© Utusan Melayu (M) Bhd

Gadis 'cair' dengan bapa tiri

Posted: 09 Jun 2013 09:55 PM PDT

Saya berumur 16 tahun dan mempunyai hubungan rapat dengan ayah tiri berusia 34 tahun. Ibu saya enam tahun lebih tua daripada ayah tiri. Ibu mengahwini ayah tiri tiga tahun lalu.

Ibu ahli perniagaan yang sentiasa sibuk dan tiada masa untuk saya. Kebanyakan masa lapang saya dihabiskan dengan bapa tiri. Layanan bapa tiri yang memanjakan saya menyebabkan saya suka kepadanya.

Namun, saya khuatir saya 'jatuh cinta' kepadanya. Dia tahu apa saya sukai dan pandai memujuk apabila saya bergaduh dengan ibu.

Ini menambah lagi sayang saya kepada bapa tiri, apatah lagi dia kerap menuturkan kata sayangkan saya. Sedangkan ayah kandung pun jarang menjenguk saya sejak berpisah dengan ibu 10 tahun lalu.

Saya keliru, adakah perasaan saya kepadanya adalah sayang seorang anak atau cinta seorang kekasih?

SORAYA
Setiawangsa,
Kuala Lumpur


Jangan terlanjur cinta mahupun menaruh perasaan berahi kepada bapa tiri kerana hukumnya haram. Ini disebabkan hakikat hubungan saudari serta bapa tiri tidak mungkin diakhiri dengan ikatan perkahwinan.

Firman Allah dalam Surah An-Nisa', ayat 23, melarang seorang lelaki mengahwini anak tiri setelah bersama dengan ibu gadis berkenaan.

"Dan diharamkan ibu isteri kamu dan anak tiri yang di dalam pemeliharaan kamu jika ibunya kamu setubuhi, maka jika ibunya belum kamu setubuhi maka bolehlah kamu mengahwini anak tiri itu, dan begitu juga haram mengahwini isteri anak kamu yang sejati."

Tetapkan perasaan dan rasionalkan fikiran bahawa hubungan rapat saudari dengan bapa tiri berdasarkan kekeluargaan.

Mungkin disebabkan saudari dahagakan kasih seorang ayah membuatkan perhatian yang diberikan bapa tiri mengisi ruang kosong itu.

Berbanding mengisi masa lapang hanya berdua dengan bapa tiri, selepas ini galakkan ibu sama-sama ikut serta. Sekurang-kurangnya ia dapat memberi keseimbangan kasih sayang kekeluargaan yang saudari diperlukan.

Saudari juga perlu sedar batas pergaulan meskipun dia bapa tiri yang juga suami kepada ibu saudari. Ia mengelak berlaku kes sumbang mahram antara bapa tiri serta saudari.

Dang Setia@Mymetro

'Penentang perlu diajar’ dalam pilihan raya

Posted: 09 Jun 2013 08:01 PM PDT

ANKARA - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan hari ini menyeru penyokong-penyokong partinya agar 'memberikan pengajaran' kepada kumpulan penentang yang antipemerintah dalam pilihan raya tahun hadapan.

Ketua Parti Keadilan dan Pembangunan itu berkata, pendiriannya menentang demonstrasi yang berlaku baru-baru ini telah memberikan satu cabaran yang besar sejak beliau mengambil alih tampuk pemerintahan sejak lebih satu dekad yang lalu.

"Saya mahukan anda semua mengajar mereka tentang apa itu demokrasi ketika anda membuang undi pada pilihanraya yang akan berlangsung tujuh bulan lagi.

"Kita bukan seperti mereka yang melakukan tunjuk perasan dengan membakar dan memusnahkan kawasan bandar," katanya.

Tambah Erdogan, tindakan mereka itu merupakan satu perlakuan yang keji sehingga boleh dilabel sebagai anarkis dan pengganas.

Keganasan bermula dengan tindakan polis menghentikan sebuah kempen penentangan terhadap sebuah projek pembangunan semula sebuah taman di Istanbul. Dari situ, ia merebak menjadi protes anti-Erdogan.

Seramai tiga orang telah terkorban dalam kekecohan tersebut.

Turki akan mengadakan pilihanraya umum dan presiden pada tahun 2014, dengan perhimpunan pilihan raya terawal dijangka dianjurkan hujung minggu hadapan - AFP

Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0609&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_25.htm#ixzz2VjvCGT5d
Hakcipta terpelihara

Palanivel memalukan MIC

Posted: 09 Jun 2013 07:01 PM PDT

SHAH ALAM - Pengerusi Kelab Adun Barisan Basional (BN) Negeri Perak, Datuk Mohd Khushairi Abdul Talib menggesa supaya Presiden MIC, Datuk G Palanivel tidak menggunakan isu Speker Dun Perak untuk mengukukuhkan kedudukan di dalam parti tersebut.

Beliau mendakwa, kenyataan berbaur ugutan daripada Palanivel sebelum ini hanya akan menjatuhkan kredibilitinya sebagai presiden di dalam salah satu parti komponen BN.

"Palanivel tidak boleh mencari alasan lain untuk mengembalikan popularitnya, termasuk mengheret urusan pentadbiran negeri dengan masalah politik yang sedang dihadapi beliau.

"Tindakan Palanivel ini menggambarkan seolah-olah beliau bukanlah seorang presiden sebuah parti komponen dalam BN yang sentiasa berpegang kepada prinsip muafakat dan menyelesaikan sebarang perkara melalui saluran," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Terbaru, menurut laporan media MIC mengugut untuk menolak semua jawatan kerajaan di Perak di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dari Umno, jika jawatan Speker Dun tidak diberikan kepada salah seorang pemimpin mereka.

Palanivel mengatakan partinya hanya akan kekal sebagai mesra Barisan Nasional (BN) di Perak akan tetapi tidak akan menerima sebarang jawatan dalam Exco di negeri dipimpin Umno itu.

Parti itu juga akan menolak pelantikan jawatan pegawai khas dan penasihat kepada Menteri Besar kata Ahli Parlimen Cameron Highland itu.

"Apabila pembangkang mengetuai kerajaan negeri Perak, jawatan Speaker diberikan kepada orang India," katanya.

Mengulas lanjut, Mohd Khusairi yang juga Ahli Parlimen Tanjong Malim berkata Palanivel perlu berhati-hati mengeluarkan kenyataan dan menghormati jawatan yang dipegangnya sebagai salah satu parti komponen BN.

Tambahnya, Zambry tidak akan mengenepikan kaum India dalam memberi jawatan dalam negeri yang ditadbirnya.

"Kita percaya Zambry tidak akan melupai masyarakat India dalam pentadbiran negeri, malah ketika Palanivel tidak mengendahkan kedudukan jawatan kaum India dalam pentadbiran negeri, Zambry menambahkan lagi seorang pegawai khas, seorang penasihat, selain tambahan senator," katanya lagi.

Tiada ceramah, maka tiada pendapatan untuk sara keluarga - Hairie Othman

Posted: 09 Jun 2013 06:02 PM PDT

Kuala Lumpur - Selaku aktivis yang turut membantu kemenangan Pakatan Rakyat,pelakon Hairie Othman betul-betul rasa kecewa apabila dirinya tidak dipedulikan lagi apabila selesai Pilihan Raya Umum Ke-13 5 Mei lalu.

Beliau yang dihubungai mengaku sudah sebulan tidak menerima apa-apa panggilan atau jemputan ceramah dari mana-mana pihak dalam Pakatan Rakyat.

"Tidak ada jemputan bermakna saya tidak ada pendapatan," ujarnya dengan nada kesal.

Sebagai ketua keluarga,Hairie berkata dia mempunyai tanggungjawab memberi nafkah kepada anak-anak dan isteri seperti membeli keperluan dapur bayar ansuran kereta dan sebagainya.

Sejak menyertai PAS,Hairie meninggalkan bidang lakonan yang menjadi sumber pendapatan selama ini kerana memberi tumpuan membantu pakatan rakyat menghadapi PRU 13.

Hairie mengaku tidak menang tangan dibawa menjelajah ke seluruh pelosok tanah air membantu ceramah Pakatan Rakyat dan pendapatannya ketika itu mampu menyara keluarga.

Saya pelik sebaik selesai PRU 13,Pakatan Rakyat tidak lagi hubungi saya,padahal mereka diberi mandat memerintah ,Kelantan,selangor dan Pulau pinang,''ujarnya.

Hero leftenan Adnan itu berkata,dia tidak boleh berterusan begini sebaliknya perlu melakukan sesuatu demi kelangsungan hidup keluarganya,

Saya berharap kerajaan Pakatan rakyat perlu mengotakan segala janjinya sepanjang berkempen dahulu untuk membantu rakyat dan memberi peluang pekrjaan kepada saya mengedalikan apa jua program kerajaan di Selangor,''ujarnya.

Senang cerita, kata Hairie ,kerajaan Pakatan Rakyat perlu beri beliau peluang menjalankan apa-apa projek seperti tander potong rumput atau apa saja kerja yang boleh mendatangkan punca pendapatan.

Menurut Hairie,beliau mengambil keputusan menyertai PAS kerana amat yakin Pakatan Rakyat mempu menumbangkan Barisan Nasional pada PRU13 lalu.

Namun tidak berlaku seperti mana dijangkakan.BN masih diberi mandat memerintah. Bakat Hairie mula dicungkil menerusi filem Kad Cinta pada 1995 dan selepas itu beliau begitu laris dan menjadi rebutan penerbit filem dan drama.

Sejak menjadi penceramah tetap pakatan rakyat Hairie seolah-olah disenarai hitamkan dalam bidang seni dan sejak itu beliau tidak terima sebarang tawaran berlakon dari mana-mana penerbit.

Beliau sanggup mengambil risiko meninggalkan bidang seni yang menjadi sumber pendapatannya selama ini kerana yakin dengan kekuatan PAS dan Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pentadbiran kerajaan Persekutuan. Sangkaan saya meleset sama sekali,BN masih diterima rakyat pada PRU13 lalu.

Harapan saya cuma minta kerajaan Pakatan Rakyat berikan sesuatu job pada saya,''ujarnya.

Hairie mula berkempen membantu jentera pilihanraya Pakatan Rakyat sebaik menyertai PAS pada 2011 dan kemuncaknya pada kempen PRU13beliau diberi tugasan berceramah empat kali sehari.

Sebagai aktivis Pakatan ,saya di hantar berceramah dan berkempen di seluruh negara bagi membantu calon Pakatan Rakyat,tidak kira PAS, DAP atau PKR,Saya berkempen dua tempat pada waktu siang dan dua tempat pada waktu malam,berlarutan sehingga ke pagi,''ujarnya.

Katanya,sewaktu berkempen beliau tidak mendapat tidur secukupnya demi membantu kemenangan calon Pakatan Rakyat.

Tetapi apabila mereka sudah menang dan berjaya membentuk tiga kerajaan negeri di Selangor,Kelantan dan Pulau Pinang,diri saya seolah-olah tidak dipedulikan lagi,''keluhnya.

Secara sinis Hairie berkata,siapalah dirinya,hanya aktivis Pakatan sahaja,bukanya wakil ADUN atau wakil Ahli Parlimen.

Sebab itulah saya tidak dipedulikan,''katanya yang terasa seperti dipergunakan untuk meraih sokongan pengundi bagi kemenangan Pakatan Rakyat.

sumber dari Warta Mingguan PERDANA

THE FLYING KICK

Posted: 10 Jun 2013 01:24 PM PDT

JEBAT BERKOKOK

Posted: 10 Jun 2013 01:19 PM PDT

JEBAT BERKOKOK


Wah..ini lagi seekor malaun haram jadah..PDRM..sila tangkap

Posted: 10 Jun 2013 06:35 AM PDT


Makin tegas Menteri KDN kita buat kenyataan makin biadap pulak puak nan satu ni..

Saban hari mereka merasakan yang mereka bebas menulis apa sahaja seolah-olah negara ini tidak ada undang-undang.

Apakah undang-undang kita yang lemah atau penguatkuasaan terhadap undang-undang kita yang lemah?

Simpati kita kepada anggota keselamatan kita. Sudahlah terpaksa berhujan berpanas dan menyengkang mata melayan perangai puak gerombolan yang suka berdemo ni terpaksa pula berdepan dengan kata cacian.

Ayuh..IGP dan Menteri KDN yang baru..sumbat sahaja dalam lokap. Baru dia tau erti penyesalan.

SKMM..Apa tindakan anda?

p/s: Ehsan daripada sahabat blogger DARUL EHSAN TODAY

MUSLI OLI

Posted: 10 Jun 2013 01:15 PM PDT

MUSLI OLI


PERTEMUAN MP SABAH DAN SARAWAK DENGAN KU LI

Posted: 09 Jun 2013 07:47 PM PDT





Dipetik dari MSO

Dua minggu lepas khabarnya beberapa orang ahli parlimen dari Sabah dan Sarawak telah mengunjungi Tengku Razaleigh Hamzah di kediaman ahli parlimen Gua Musang itu di Langgak Golf, Jalan Ampang.


Kunjungan itu katanya ada kena mengena dengan perkembangan mutakhir politik di kedua buah negeri itu selepas pilihan raya ke-13. Ahli parlimen yang hadir adalah mereka yang tidak dilantik menjadi anggota kabinet Najib Razak.


Untuk apa dan apa tujuan tidak diketahui dengan jelas. Saksi mata memberi tahu pertemuan itu berlaku di mana sekurang-kurang lima atau enam orang yang hadir bertemu Tengku Razaleigh. "Mereka berbual panjang sampai lebih dua jam," beritahu saksi.


Bagaimana pun mereka tidak hadir serentak tetapi berasingan. Khabarnya selepas ini akan ada satu lagi pertemuan di antara ahli parlimen itu dengan Tengku Razaleigh. Mengenai tujuan pertemuan itu ada juga yang menjangkakan mereka mahu meminta nasihat Tengku Razaleigh mengenai kedudukan dan pendirian mereka dalam BN.


Difahamkan mereka mahu Tengku Razaleigh berbuat sesuatu agar kepincangan ataupun lebih tepat meredakan perasaan kurang senang mereka dengan Najib. Bagaimana pun Tengku Razaleigh khabarnya memberi masa untuk mereka menyelesaikan apa yang kurang senang itu terlebih dahulu baru beliau akan memberi kata dua. Tengku Razaleigh tidak terburu-buru menerima pandangan atau memenuhi kehendak ahli parlimen berkenaan. [wm.kl. 7:37 am 10/06/13]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan