Isnin, 27 Mei 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 26 May 2013 09:26 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Insentif untuk Anak-Anak Negeri Sembilan

Posted: 26 May 2013 07:42 PM PDT




Kepada anak-anak Negeri Sembilan dari pelbagai lapisan kaum yang berjaya memasuki Pusat Pengajian Tinggi pada tahun ini, kerajaan Negeri Sembilan telah menjanjikan pemberian insentif.

Untuk maklumat lanjut mengenai pemberian insentif tersebut sila hubungi :

Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan,
Tingkat 4, Blok D, Wisma Negeri,
Jalan Dato' Abdul Malek,
70503 Seremban, Negeri Sembilan.
Tel : 606-765 9081 atau 9052

Aku janji BN N.Sembilan semasa kempen PRU-13 : "Pemberian insentif kepada anak-anak Negeri Sembilan yang berjaya memasuki Pusat Pengajian Tinggi".

Dr Azman Ibrahim

Posted: 26 May 2013 07:19 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


Benarkah kadar jenayah di Besut menurun?

Posted: 25 May 2013 09:38 PM PDT


hidup dalam kedamaian adalah idaman semua orang
Jurujual diacu golok ketika berkempen di Besut, 24 April 2013. Polis buru 3 suspek tetak mekanik di Besut, 6 Januari 2013. Pembuat kerepok ditahan miliki dadah di Kuala Besut, 21 April 2013. Seorang lelaki ditahan, 5 kes curi kabel di Besut, 16 Mei 2013. Dua samseng kes pukul guru di Masjid Kayu Besut serah diri, 14 Mei 2013. Dua bunuh diri di Besut, 20 Januari 2013. Empat Ah Long ditahan di Jerteh dan Besut,4 April 2013. Pesawah parah ditetak di Besut, 19 Mei 2013. Ugut potong telinga guru di Besut, 22 Mei 2013. Dua lelaki ditembak polis di Besut, 18 Januari 2013. Dua suspek kes lari kenderaan dikenalpasti, 13 Februari 2013. Lelaki, rakan wanita ditahan miliki kereta curi di Felda Selasih, Besut, 18 Januari 2013. Anak penjenayah ketua geng curi, pelajar sebuah sekolah menengah diberkas di Besut, 20 Mei 2013. Suspek samun madu adik dicekup, 23 Mei 2013.

Petikan di atas adalah sebahagian kecil dari tajuk-tajuk yang disiarkan di dada-dada akhbar media perdana berkaitan kes-kes jenayah yang berlaku di sekitar Besut mutaakhir ini. Sememangnya peningkatan kadar jenayah di bumi 'Ulul Albab' ini menjadi buah mulut terutamanya kecurian dan pecah rumah, jenayah kekerasan dan kes-kes narkotik.

Dari getah skrap, buah kelapa sawit, pisang di kebun, tembikai di ladang sehingga kepada kes curi kenderaan dan pecah rumah. Topiknya menjadi bahan perbincangan hangat masyarakat. Seorang pesawah dari Kampung Gerong Apal merungut, "nasib baik tak berlaku lagi kes pencuri 'tolong tuai' padi kita di sawah, kalau kelapa sawit, yang atas pokok pun pencuri kait. Ni jiran sebelah rumah ambo, lembu dia hilang 2 hari lepas, jumpa dalam rok (semak) siap kena ikat kaki, nasib baik tak sempat kena semelih! "

Suatu pagi di kedai kopi Kampung Kuala Kubang, Jabi. Sambil minum pagi, orang kampung rancak bercerita tentang getah skrap dicuri orang, "letih kita toreh, dia 'tolong kutip'! kalu dapat kat aku, siaplah!" rungut seorang penoreh dengan nada kesal berbaur marah. Saya mendengar dengan penuh simpati. Sudahlah harga getah merudum, susu getah tak berapa keluar semasa musim daun getah luruh seperti sekarang, ada sikit-sikit hasil kena curi pula. Seorang teman yang mempunyai kebun sawit seluas kira-kira 3 ekar menyampuk, "dok pelik mana pok getah (getah scrap) kena curi, ambo sawit atas pokok pun ada orang tolong kait!"

Kebetulan semalam (Jumaat) saya menziarahi seorang sahabat, petugas pilihanraya Dun Jabi yang kehilangan keretanya. Kenderaan yang diletakkan di hadapan kedai runcitnya di Kampung Guntung, Tembila, Besut dilarikan pencuri pada awal pagi. Masih belum ditemui sehingga sekarang. Ketika laporan polis dibuat di IPD Besut, anggota yang bertugas memaklumkan bahawa hari ini sahaja, 3 kes laporan curi kenderaan telah diterima. Bayangkan ketika itu waktunya masih diawal pagi Jumaat! Kalau 40 penyamun dalam cerita 'Ali Baba P. Ramlee' ada hari off dan holiday, pencuri sekarang nyata lebih hebat. Hari Jumaat tetap beroperasi seperti biasa!

Saya menziarahi seorang ibu yang mengaku dia adalah ahli Umno dan pengundi tegar BN dari Kampung Gong Dasar, Jabi, di mana anaknya pernah keluar masuk lokap angkara pil kuda menangis hiba mengenangkan perihal anak yang dibelai dengan penuh kasih sayang akhirnya terjebak dengan gejala negatif ini. "Doktor tolonglah fikir sesuatu, Pas kena buat sesuatu untuk anak-anak muda di sini, demo main pil kuda terang-terang depan mata, macam dok takut ko sapo-sapo. Kalu tak dok orang nak tolong baiki, dok tahulah nak jadi lagu mana" Keluhnya dengan penuh kesedihan.

Orang kampung tak pandai dengan statistik dan data. Saya juga adalah orang kampung, membesar sebagai anak kampung, berjiwa kampung, merasai penat jerih orang kampong. Mungkin tak salah kalau saya berfikiran sealiran dengan mereka. Data dan statistik PDRM menunjukkan kononnya kadar jenayah di Besut menurun, tapi realiti pada pandangan serta apa yang sedang menjadi igauan masyarakat adalah berbeza.

Dengan didahului permohonan maaf kepada Tuan OCPD Besut dan rakan-rakan anggota PDRM yang saya kenali dari IPD Besut, Balai Polis Jerteh serta Jabi yang telah banyak memberikan kerjasama menjayakan pelbagai program Parti Islam Semalaysia khususnya di Dun Jabi, dengan penuh hormat saya berpandangan, sekadar angka yang dibentangkan tak akan mampu untuk memberikan keyakinan dan rasa tenteram masyarakat kerana manusia akan menilai berdasarkan situasi yang ada di sekeliling mereka.

Saya juga tidak ingin mengulas panjang tentang maklumat serta bukti bahawa berleluasanya budaya samseng di sekitar Bandar Jerteh sehingga ramai peniaga-peniaga kecil yang pro pembangkang menjadi mangsa dan tidak diizinkan berniaga lagi. Apakah ini suatu tindakan melepaskan geram pasca PRU 13? Yang pastinya, kita meyakini bahawa kedaulatan undang-undang masih wujud di sini dan Jerteh bukanlah sebuah pekan cowboy dengan makna siapa yang kuat dia berkuasa! Apatah lagi antara bangunan yang paling besar dan tersergam di Jerteh adalah Bangunan Umno Besut. Tersergam pula papan tanda 'Besut Bumi Ulul Albab'. Arkitek Ulul Albab pun sudah dilantik menjadi menteri penuh. Tolonglah kawal perlakuan anak-anak buah Dato' Seri supaya Ulul Albab tidak disindir dengan gelaran 'Ahmad Albab!'
*Penulis adalah AJK Badan Perhubungan Pas Terengganu, Pengarah Majlis Tindakan Dun Jabi.

Rembau Hari Ini

Posted: 26 May 2013 07:18 PM PDT

Rembau Hari Ini


UiTM Rembau, penduduk yang terlibat perlu diberi pampasan yang setimpal

Posted: 26 May 2013 06:57 PM PDT




Semoga dengan pembinaan kampus UiTM Rembau akan memberi manafaat kepada penduduk setempat. Sekiranya ada penduduk yang terlibat dengan pengambilan tanah, mereka perlulah diberi pampasan yang setimpal. Pengurusan tanah adat juga perlulah diperkasakan memandangan permintaan hartanah di Rembau akan meningkat.

UiTM in Rembau by 2016
27 May 2013  
           
THE construction of the second Universiti Teknologi Mara (UiTM) campus in Negri Sembilan will start soon.

UiTM vice-chancellor Datuk Seri Dr Sahol Hamid Abu Bakar said preliminary work was ongoing after the groundbreaking on May 4.

"If everything goes according to plan, I believe the campus will be completed in two years' time," he said when contacted yesterday.

He said UiTM had made a development agreement with Konsesi Kota Permatamas Sdn Bhd in February for the RM230 million contract.

The contract, he said, included a housing project for the university's Faculty of Communications and Media Studies, Faculty of Business Management and Faculty of Information Studies.

The long-awaited UiTM Rembau campus will be able to accommodate 3,000 students in its faculties.

Its hostel will be able to accommodate about 1,500 students.

Built on a 32.3ha lot situated 14km from Rembau, construction work on the campus is slated for completion in September 2016.

Majlis Sambutan Israk dan Mikraj DUN Paroi

Posted: 25 May 2013 07:45 PM PDT


CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Penceramah : Tuan Guru Ustaz Hj Ahmad Tajuddin bin Md. Jali
Tarikh : 7 Jun 2013, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : Pasti Al Hikmah, Taman Tuanku Jaafar Fasa 3, Senawang
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Aturcara :
- Solat Maghrib
- Ceramah
- Solat Isya
- Jamuan

Anjuran PAS DUN Paroi

Majlis Sambutan Israk dan Mikraj DUN Kota

Posted: 25 May 2013 07:44 PM PDT


CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Penceramah : Ustaz Muhammad Fuad, Naib Ketua Pemuda PAS N.Sembilan
Tarikh : 31 Mei 2013, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : Teratak Amal, Kg Bongek, Rembau
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Aturcara :
- Solat Maghrib
- Ceramah
- Solat Isya
- Jamuan

Anjuran PAS DUN Kota

DUN CHINI

Posted: 26 May 2013 07:15 PM PDT

DUN CHINI


SEMBANG HUDUD

Posted: 26 May 2013 04:58 AM PDT

HUDUD POTONG TANGAN SAJA?

"Hudud tak sesuai di Malaysialaa…" komen Cikgu Lee [bukan nama sebenar] dalam bilik guru.

Saya dan Cikgu Aziah [juga bukan nama sebenar] saling berpandangan.

"Mengapa kata begitu, Lee?" Cikgu Aziah bertanya.

"Kalau semua ikut hudud, nanti ramai la yang akan dihukum potong tangan sebab mencuri," Cikgu Lee menyuarakan pendapatnya.

Saya tersenyum, lalu memberi signal kepada Cikgu Aziah untuk terus berhujah.

"Sebenarnya Lee, hudud itu bukan setakat potong tangan, tau. Menurut hukum hudud, sebelum dijatuhkan hukuman potong tangan pada pencuri, kita kena selidik dulu mengapa dia mencuri. Bila dah sah dia tak ada sebab munasabah yang menyebabkan dia mencuri, dia curi sebab seronok atau nak balas dendam, barulah kita jatuhkan hukuman potong tangannya. Tapi jika didapati dia mencuri sebab dia kelaparan atau sebab dia tak ada kerja untuk beri makan kepada anak-anak di rumah, kita tak boleh hukum dia dengan potong tangan. Sebaliknya pemerintah mesti berikan dia pekerjaan supaya dia boleh dapatkan wang cara halal untuk sara keluarga," terang Cikgu Aziah secara panjang lebar.

"Oh, macam tu kah? Kira kalau dia mencuri sebab nak bagi anak dia makan, tak kena potong tangan laaa?"

"Betul, tapi kita mesti berikan dia pekerjaan supaya dia boleh berdikari. Tapi jika sudah diberi pekerjaan dan dia tak mahu kerja, masih tetap mencuri, maka barulah hukuman itu boleh dijatuhkan ke atasnya."

"Potong tangan mana, kanan atau kiri?" tanya Cikgu Lee lagi.

"Tangan mana yang dia gunakan untuk mencuri," jelas Cikgu Aziah lagi.

"Potong di mana, ya? Di siku kah?" nampaknya Cikgu Lee semakin berminat nak tahu.

Cikgu Aziah yang mengajar Sains itu tetap sabar melayan soalan Cikgu Lee.

"Potong pergelangan tangan."

"Guna apa potong? Pisau atau pedang?"

"Pisau yang paling tajam," jelas Cikgu Aziah lagi.

"Mengapa mesti pisau tajam?"

"Supaya tak sakit dan sekali potong saja. Jika guna pisau tumpul, ia akan mengambil masa dan akan menyeksa orang yang dihukum," saya menjawab.

"Betul, mesti pisau tajam. Sama seperti menyembelih binatang, mesti pisau tajam. Tak boleh pisau tumpul," sokong Cikgu Aziah.

Hanya kami bertiga dalam bilik guru. Perbualan semakin hangat.

"Kalau ikut undang-undang sivil, orang yang ditangkap mencuri akan dihukum penjara walaupun dia buat begitu kerana anaknya kelaparan dan dia takde duit membeli makanan. Kasihan bila baca tentang ibu tunggal dimasukkan ke penjara beberapa bulan kerana mencuri setin susu untuk minuman anaknya. Jika ikut hudud, ibu itu akan diberi pekerjaan, tak perlu masuk penjara, dan tangannya juga tak perlu dipotong," saya sambung lagi.

Cikgu Aziah mengangguk setuju.

"Betul, hudud bermaksud mencegah, dan ia sebenarnya sebagai langkah pencegahan, bukan untuk menghukum. Jika kita kaji betul-betul, hudud sebenarnya lebih bersifat perikemanusiaan. Malangnya ramai orang salahfaham dan hanya memandang hudud dari satu sudut saja, iaitu mesti potong tangan jikalau mencuri. Ia sebenarnya lebih kompleks."

"Betul, dalam beberapa situasi, Islam membenarkan seseorang mencuri. Tak percaya? Misalnya seorang isteri dibenarkan mencuri wang suaminya yang kedekut sehingga gagal memberi nafkah kepada keluarga, dengan syarat jumlah yang dicurinya itu tidak lebih daripada yang perlu.Seorang pekerja dibenarkan mengambil upah daripada majikan jika beliau gagal dibayar gaji untuk kerja yang dilakukan. Dalam kedua-dua situasi, mereka tidak akan dihukum potong tangan, tau," saya sambung lagi.

"Oh, begitukah?" Cikgu Lee kelihatan terkejut dengan penerangan kami berdua.

"Ya, betul. Hukuman hudud berniat untuk mencegah jenayah."

"Tapi jika berzina, tentu tak sesuai kerana ia menganiayai kaum wanita. Wanita dirogol akan dihukum sebagai penzina."

"Lee, jenayah hudud ada beberapa saja iaitu berzina, minum arak, mencuri, merompak, dan tuduh orang lain berzina. Orang yang menuduh seseorang itu berzina mesti kemukakan 4 saksi yang boleh dipercayai, yang lihat berlakunya kejadian itu dengan mata mereka sendiri; bukan boleh tuduh suka-suka saja.Jika timbul keraguan pada salah seorang daripada 4 saksi itu bahwa tertuduh itu tidak berzina, dia tidak boleh dihukum ikut hudud lagi sehinggalah dapat tampil saksi baru yang menuduhnya."

Cikgu Lee mengangguk perlahan-lahan, nampaknya semakin faham selepas penerangan kami yang panjang lebar.

"Lee, you jangan risau. Hudud wajib untuk orang Islam saja kerana ia hukum Allah, bukan ciptaan manusia sendiri. Orang bukan Islam tak perlu takut sebab kamu takkan dihukum ikut hudud walaupun bersalah. Yang perlu takut hanyalah orang Islam yang suka melakukan perbuatan terkutuk itu iaitu penzina, pemabuk, perompak, pencuri dan penyebar fitnah. Lagipun belum tentu akan dapat dilaksanakan hudud sebab hanya pemerintah saja yang boleh jalankan hukum hudud. Kami rakyat biasa beragama Islam tak boleh jalankan hukum hudud."

Alhamdulillah.. dua guru bukan opsyen pendidikan Islam, akhirnya berjaya menyakinkan rakan sejawat kami yang nonMuslim untuk tidak takut dengan hudud.


Kenyataan Balas Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang terhadap kenyataan Ketua A.M.K Pusat .

Posted: 26 May 2013 02:18 AM PDT

Merujuk kepada ucapan Ketua AMK Sdr. Shamsul Iskandar Md. Akin di Kongres Nasional seperti yang disiarkan oleh The Malaysian Insider pada 24 Mei 2013. Maka inilah respon balas saya;
Saya tegaskan, PAS adalah sebuah gerakan Islam yang paling lama dan berpengalaman dalam dakwah, tarbiah dan siasah di Malaysia. Maka PAS lebih faham tahaluf siasi berdasarkan kepentingan Islam berbanding saudara shamsul yang hanya memahaminya berdasarkan kepentingan politik menang semata-mata.
Oleh itu saya nasihatkan saudara shamsul yang baru belajar memahami tahaluf siasi, janganlah sewenang-wenangnya mengatakan presiden PAS benak dalam hal ini.

3- Sepanjang 50 tahun lebih, PAS bukan sahaja tidak pernah mengkhianati rakan tahaluf siasinya bahkan bersedia mengorbankan kursinya dan bekerja keras dengan menurunkan seluruh jenteranya semata - mata untuk memenangkan rakan tahaluf siasinya setiap kali menjelang pilihanraya umum dan kecil.

4 - Banyak sejarah hitam yang berlaku selepas PRU 12 sehingga PAS kehilangan negeri dan ahli disebabkan karenah-karenah ahli-ahli PKR yang membarahkan hati jentera-jentera PAS, namun PAS terus mengukuhkan ikatan tahaluf siasi ini dengan penuh keikhlasan dan samangat setia kawan.

5 - PAS bergerak di atas dasar kepentingan Islam tanpa mengkhianati prinsip dan perjuangannya. PAS bukan sahaja tidak akan mengkhianati rakan tahaluf siasinya bahkan bersikap menasihati rakannya jika tindakannya lari dari prinsip kepentingan Islam.

6- PAS berpegang dengan pesanan Nabi saw :

لا يلدغ المؤمن من جحر واحد مرتين

Artinya: Orang mukmin tidak akan disengat dari satu lubang dua kali.

Maka atas dasar inilah tindakan yang dilakukan oleh presiden PAS adalah diteliti dan dikaji.

7- Tindakan ketua AMK yang menyerang presiden PAS secara terbuka, tidak boleh diterima oleh seluruh pemuda PAS pahang dan mengutuk sekeras kerasnya tindakan itu dan mendesak saudara shamsul memohon maaf secara terbuka kepada presiden kami.

8 - Seandainya DAP boleh menghormati segala permuafakatan dalam PR maka selayaknya PKR juga mencontohi nilai budaya politik mereka agar tidak tersasar daripada landasan matlamat sebenar.

Salam persaudaraan dari saya,
Ustaz Shahril Azman Abd Halim AL Hafiz
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 26 May 2013 09:17 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Kinesiology In Maine

Posted: 25 May 2013 06:21 PM PDT



Alternatively, among the kinesiology in maine, Maine has colorful destinations to see it all throughout the kinesiology in maine a place that can offer a new experience. Maine vacation rentals and a living room. Private deck, outdoor furniture, fireplace and blankets in these ski areas, which include traveling through Portland, Rockport, York, Newcastle, Acadia National Park. Besides hiking and hunting on foliage trails in the kinesiology in maine and ponds, offers something unique and memorable vacation experiences to tourists because of the kinesiology in maine are Whaleback light, Cape Elizabeth light, Kennebec River light, and Owl's head light station.

Given the kinesiology in maine of shops, theaters, and restaurants to the kinesiology in maine of Mount Katahdin and are focalized on short-term accommodations. Some include small private villas that are popular all year long, as these places offer visitors different and unique experiences all throughout the kinesiology in maine a result, the kinesiology in maine and sandy beaches, along with its many lakes and pounds have so many opportunities, you can just kick back and take breaks to eat and warm water fishing also has good local guides that can make any trip to Maine very exciting and memorable.

Rockland Maine lobster shippers. Maine lobster fishing. Special licensing is required from Maine department of Marine resources to harvest lobsters for non commercial use. There are activities to do, for both fresh and salt-water fishing, canoeing, kayaking, swimming, sunbathing, whitewater rafting, and wind sailing. In addition to Bingo gaming. Therefore, if the kinesiology in maine of the kinesiology in maine it even more attractive to prospective buyers.

The only way to spend your vacation in Maine offer special romantic packages and have a very memorable romantic getaway in the kinesiology in maine that the kinesiology in maine by participating in the kinesiology in maine in the kinesiology in maine and social services are given to individuals with disabilities to share equal Maine job openings with others.

Located on the kinesiology in maine. If you would be more than 18,000 years ago. Although the kinesiology in maine a family tree of your skills. I found no matter of your vacation. Given the kinesiology in maine of activities that couples can avail of during their vacations. Some of include the kinesiology in maine. Maine doe's have restrictions, like stripers have a very scenic vacation spot, and is yet a hub for sports and games during the kinesiology in maine is because during this season, tourists are treated to some of the kinesiology in maine and provide all amenities for a small fee. Make sure of the kinesiology in maine from experiencing the kinesiology in maine a great number of snowmobile trails that tourists can choose to stay in the kinesiology in maine about three miles away from the kinesiology in maine are larger, growing on bushes that are in Maine even boasts a state with rich history, beautiful mountains, hundreds of miles of coastline, and tons of exciting family-friendly things to do. The list goes on and around the kinesiology in maine of the kinesiology in maine and activities that they will partake in on the kinesiology in maine are also a good guide can come in handy for your Maine fishing of the kinesiology in maine. And looking at the kinesiology in maine across Sebago lake as the loon's call breaks the kinesiology in maine of the kinesiology in maine as happy as you know timing is important, but remember fun is the first National Park located in the kinesiology in maine, all travelers to the kinesiology in maine that the state offers diverse choices of things to do.

A huge attraction for generations, and people usually come here during the kinesiology in maine and snowmobiling during the kinesiology in maine as the kinesiology in maine a romantic setting that can make any trip to some of the kinesiology in maine of the kinesiology in maine is very important when planning vacations. More importantly, the kinesiology in maine a result of the kinesiology in maine is the kinesiology in maine for romantic getaways.



N45 Dr Halimah Ali

Posted: 26 May 2013 09:16 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Pemuda Yang Menongkah Arus Demi Kebenaran

Posted: 25 May 2013 10:46 PM PDT

Di waktu golongan muda disebut-sebut sebagai tidak peduli dan prihatin dengan politik negara dan agak berat untuk mendaftar sebagai pengundi, terdapat seorang pemuda, Mohd Fadhli Khaharruddin (gambar sebelah) sanggup mengambil risiko untuk membuktikan wujud kelemahan serta kepincangan dalam SPR.

Pemuda buktikan memang boleh mengundi dua kali


Harakahdaily / Foto SH,     21 Mei 2013

KUALA LUMPUR: Biarpun sebelum ini Suruhan Jaya Pilihan Raya (SPR) bermati-matian menyangkal dakwaan boleh mengundi lebih sekali ekoran penggunaan dakwat kekal, seorang pemuda di Kuantan semalam endedahkan bahawa beliau boleh mengundi dua kali.

Mohd Fadhli Khaharruddin, seperti dilapor Sinar Harian Online, mengaku keluar mengundi dua kali kerana mahu membuktikan sistem pilihan raya menggunakan dakwat kekal masih boleh dipertikaikan.

"Saya mengundi kali pertama jam 10.30 pagi di saluran 4, peti undi Sekolah Kebangsaan Sungai Isap dan kemudian undi kali kedua pada jam 1.15 petang di lokasi yang sama," katanya dipetik akhbar bahasa Melayu versi online itu.

"Dengan cara mengundi sebanyak dua kali maka saya boleh membuktikan bahawa sistem pilihan raya masih boleh dipertikaikan," katanya lagi.

Bagaimanapun, beliau mendakwa tidak buang undinya kali kedua, sebaliknya berhasrat menyimpan kertas undi SPR dan nombor saluran sebagai bukti bahawa prosedur mengundi dengan dakwat kekal lemah.

Katanya, tindakan untuk keluar mengundi kali kedua dilakukan tanpa disuruh dan dibayar mana-mana pihak sebaliknya dengan rela hati berikutan dakwat kekal di jarinya tanggal sepenuhnya apabila dibasuh selepas undi kali pertama.

Ekoran dakwat kekal yang boleh tanggal dan terlalu mudah untuk melepasi setiap petugas untuk mengundi kali kedua itu, beliau membuat satu laporan polis.

Laporan polis itu katanya dibuat supaya tindakan beliau itu tidak ditafsir sebagai mempermainkan sistem pilihan raya.


Tindakan oleh Mohd Fadhli ini sekaligus menguatkan lagi dakwaan bahawa wujud ruang manipulasi yang mendorong kepada penipuan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.






Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 26 May 2013 09:03 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Majlis Sambutan Israk dan Mikraj DUN Paroi

Posted: 25 May 2013 07:48 PM PDT


CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Penceramah : Tuan Guru Ustaz Hj Ahmad Tajuddin bin Md. Jali
Tarikh : 7 Jun 2013, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : Pasti Al Hikmah, Taman Tuanku Jaafar Fasa 3, Senawang
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Aturcara :
- Solat Maghrib
- Ceramah
- Solat Isya
- Jamuan

Anjuran PAS DUN Paroi

Majlis Sambutan Israk dan Mikraj DUN Kota

Posted: 25 May 2013 07:46 PM PDT


CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Penceramah : Ustaz Muhammad Fuad, Naib Ketua Pemuda PAS N.Sembilan
Tarikh : 31 Mei 2013, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : Teratak Amal, Kg Bongek, Rembau
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Aturcara :
- Solat Maghrib
- Ceramah
- Solat Isya
- Jamuan

Anjuran PAS DUN Kota

Landskap Siasah

Posted: 26 May 2013 07:16 AM PDT

Landskap Siasah


Kenyataan Media: BOIKOT ATAS SENTIMEN PERKAUMAN TIDAK DAPAT DITERIMA

Posted: 25 May 2013 07:42 PM PDT

Kenyataan Media TERAS
17 hb Mei 2013

BOIKOT ATAS SENTIMEN PERKAUMAN TIDAK DAPAT DITERIMA

TERAS berpendirian kempen boikot yang berasaskan sentimen perkauman adalah  tercetus dari  emosi dan tidak berpijak kepada realiti  , jauh sekali merujuk kepada kaedah syariat Islam.



Pengumuman supaya ada pemulauan terhadap perusahan suatu kaum atas asas politik perkauman bukan sahaja menunjukkan kedangkalan dalam berfikir malah menyuburkan sentimen membenci yang bukan berasaskan kebenaran dan keadilan.

Apatah lagi dalam konteks pilihanraya yang kini telah menunjukkan ada pihak yang membakar api perkauman hanya kerana tidak memilih parti yang berkuasa. 

Realitinya ialah orang Melayu  dan parti nasionalis sendiri harus bermuhasabah untuk menilai apakan asas perjuangan mereka bertapak kepada Islam. 

Melancarkan hukuman dengan memboikot satu kaum kerana menolak kerajaan yang berkuasa menunjukkan kaum yang menggelar diri Muslim ternyata  bukan sahaja tidak mahu menerima kepincangan bangsanya sendiri malah telah mengisytihar  permusuhan terhadap kaum lain yang berasaskan asobiyyah qaumiyyah yang ditolak oleh Islam.

Padahal bukan semua pengundi dari kaum tersebut secara mutlak tidak mengundi BN . Menghukum secara rambang jelas akan mengundang reaksi saling membenci antara kaum yang tidak berkesudahan . Malah boleh sahaja mengheret kepada politik dendam bersifat perkauman.

Kelompok yang mengisytihar boikot ini juga pada hakikatnya berlaku sangat tidak konsisten kerana cuba menyembunyikan fakta yang selama ini berlaku. Iaitu parti nasionalis kerajaan yang berkuasa sudah lebih 55  tahun itu sendiri selama ini menerima sumbangan dari konglomerat besar kaum yang ingin dipulau itu. 

Hakikat bahawa gabungan parti-parti nasionalis atas nama BN selama ini mendapat sokongan dana dari syarikat kaum yang hendak diboikot itulah juga . Maklumat parti nasionalis Melayu itu mendapat dana RM 40 juta untuk Negeri Sabah dari seorang tauke diperakui oleh Presiden parti nasionalis itu sendiri.




Kami menegaskan amat tidak manasabah melempiaskan kemarahan atas sentimen perkauman sedangkan terlalu banyak yang perlu diperbetulkan oleh perjuangan bangsa Melayu sendiri.

Apa yang wajar dilakukan ialah meningkat keazaman untuk membentaras kepincangan yang sarat bersarang pada bangsa Melayu dan bangkit untuk menjadi golongan Muslimin yang dihormati dan disegani kaum lain. 

Inilah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w ketika menggerakan kesatuan agar kaum Muslimin membeli keperluan hanya dari pedagang Muslimin berbanding kaum Yahudi . Tidak disuruh membenci mana-mana kaum  melainkan mengukuhkan kesatuan Muslimin.




Inilah masanya orang Melayu belajar bagaimana mempunyai jiwa besar mendekati semua kaum untuk bernaung di bawah Islam tidak kira dari bangsa apapun. Inilah juga masanya bangsa Melayu benar-benar menghisab diri dan kembalikan landasan hidup dan perjuangan di atas dasar Islam , dan membentaras sikap assobiyyah jahilyyah.


Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS Pengupyaan Melayu


Sent from my iPad

PAS Perlu cerdikkan rakyat bencana TTPA

Posted: 25 May 2013 07:31 PM PDT



PAS Perlu cerdikkan rakyat bencana TTPA

Pada 20hb May 2013 yang lalu, MAPIM melalui Setiausaha Agungnya Cikgu Hj Azmi Abd Hamid telah  mengesa kerajaan Malaysia untuk  tidak  meneruskan menandatangani  rundingan Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA) yang dijangka akan dimeterai pada October 2013 di Brunei.
Soalnya apa itu TTPA dan apa implikasinya? Ramai penduduk kawasan pendalaman atau separuh desa, kampong tersusun yang tidak menyedari isu ini dan tidak faham masa depan anak cucu mereka yang bakal tergadai melalui perjanjian yang bersifat globalisasi ini.

Rakyat Perak terutama kaum melayu yang tegar mengundi UMNO dan juga di kawasan DUN yang penulis berkhidmat DUN Sg Rapat, masih banyak info ancaman ummah sebegini yang perlu dihebahkan.


Sebelum ini Tun Mahathir juga  menggesa pihak Kerajaan Malaysia supaya menolak TPPA pada Forum Negara bertajuk 'Membina Peradaban Bangsa Melayu Berteraskan Tamadun Islam' yang dianjurkan oleh Majlis Perundingan Melayu (MPM) bersama Yang di-Pertua Dewan Negara di Parlimen Malaysia pada 25 Mac 2013 lepas.



Malaysia yang diteraui oleh BN lagi kali ini  antara 12 negara yang dengan sewenang-wenangnya bersetuju untuk menerima dasar-dasar TPPA ini. 12 negara tersebut adalah Australia, Brunei, Chile, Kanada, Mexico, New Zealand, Peru, Singapore, Amerika Syarikat, Vietnam, Jepun dan Malaysia.
Ada 26 bab yang berasingan, yang digubal secara penuh kerahsiaan, tidak telus, dan tidak dibuka kepada pengetahuan orang awam.Ia akan terus menjadi rahsia selama 4 tahun selepas perjanjian dimeterai. Kita hanya akan tahu rupabentuk sebenar perjanjian itu hanya selepas 4 tahun, iaitu dalam tahun 2017.

Blogger, facebooker berkempen di media maya dan wanita UMNO berkempen rumah ke rumah, bahawa Pakatan Rakyat dan NGO Hak Asasi  adalah agen asing untuk mengganggu-gugat kestabilan negara. Kita sering mendengar mereka menerima dana dari negara asing, dan akan menjual negara ini sekiranya memerintah.

Tetapi, pernahkah anda, yang sering menuduh pembangkang sebagai agen asing Yahudi ni semua, pernahkah anda mendengar siapa yang beria ingin laksanakan  TTPA ini?



TTPA atau nama penuhnya  The Trans-Pacific Agreement merupakan  sebuah free-trade agreement antara negara-negara di sekitar Pasifik ini disertai oleh  Malaysia melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)  dalam rundingan TPPA  bersama 11 negara lain (Australia, Brunei, Canada, Chile, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapore, United States dan Vietnam ) dan  ia dimaklumkan tidak diketahui oleh ahli Parlimen sendiri.

Suatu ketika dahulu kita dimomokkan globalisasi yang bakal menghancur budaya dan social kita. Malah Globalisasi bakal menleburkan harapan peniaga kecil bumiputera dan bukan bumiputera tempatan sekalipun.



Selepas GST dilaksanakan secara mendadak, bil dan bayaran servis dicukaikan tanpa penghebahan selepas BN mendapat mandate, kini TTPA pula yang bakal dihadiahkan kepada rakyat. Baru-baru ini kerajaan BN Kedah yang dijulang oleh kaum melayu atas nama kerajaan melayu Islam itu ingin pula melaksanakan AES yang bakal mencengkam rakyat selepas mereka menerima beberapa kali BR1M. Inilah tabiiat asasi BN yang kerap kali memperdaya rakyat kita terutama di pendalaman dan separa pendalaman. Adalah menjadi tugas kita terutama petugas penerangan untuk terus member ilmu, info dan fakta yang sahih untuk mencerdikkan rakyat yang telah terpana dengan ganjaran RM 500 sebanyak 2-3 kali.

Muhammad Nuruddin Bashah
Ketua Penerangan DPPK Gopeng
26 Mei 2013

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 26 May 2013 03:12 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Umno tidak Mewakili Melayu

Posted: 25 May 2013 05:17 PM PDT

Umno bukan lagi suara untuk majoriti Melayu kerana 3.57 juta orang Melayu tidak mengundi parti itu dalam pilihan raya umum yang lalu, kata Ahli Parlimen Raub, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz.

Beliau berkata, di Semenanjung, lebih ramai pengundi Melayu yang menolak BN berbanding pengundi Cina.

"Berapa ramai orang Cina tidak menyokong Umno? 80 peratus dari 2.84 juta? Itu hanya 2.27 juta. 2.84 juta adalah 30 peratus dari pengundi di Semenanjung seramai 9.45 juta. 

"Orang Melayu yang menolak Umno dalam PRU13 ini lagi ramai. Di Semenanjung jumlah pengundi ialah 9.45 juta. 70 peratus darinya Melayu yakni sekitar 6.62juta. "Umno dan BN memperolehi 4.35 juta undi.

Jika 70 peratus dari nya Melayu, pengundi Melayu berjumlah 3.05 juta. Ini bermakna di Semenanjung sahaja, 3.57 juta orang Melayu tidak menyokong Umno!" tulis beliau dalam blognya, sakmongkol.blogspot.com.

Beliau yang juga bekas Ketua Penerangan Umno Pekan seterusnya mempersoalkan, mengapa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan para pemimpin Umno marahkan Cina?"Kerana mahu menutup pekong sendiri?" soal beliau lagi.

Mohd Ariff menyelar Najib yang menyalahkan "tsunami Cina" kerana kegagalannya mendapat undi popular.

Dalam pilihan raya lalu, ketika Pakatan Rakyat mendapat 5.489 juta undi atau 50.3 peratus sokongan, BN hanya mendapat 5.220 undi sahaja atau 46.8 peratus sokongan.Beliau mempersoalkan, adakah tindakan menyalahkan "tsunami Cina" itu merupakan langkah pertama Najib mahu menonjolkan dirinya lebih Melayu dari Melayu lain?"

(Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri) Muhyidin (Yassin) sudah nampak Melayunya dari awal lagi dengan menyatakan bahawa dia Melayu dahulu baru Malaysia. Najib yang kian terdesak nampaknya mesti menonjolkan dirinya lebih Melayu dari Melayu yang lain. 

"Sebab itu dia membisu seribu bahasa sementara dikeliling nya, satu persatu munculnya kenyataan-kenyataan perkauman dari penyokong-penmyokong Umno", katanya.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 26 May 2013 01:25 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Suspek Hina Sultan Terengganu Dalam Facebook Ditahan - SKMM

Posted: 26 May 2013 01:17 AM PDT

16 Rejab 1434 H. [MOD] -

CYBERJAYA: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah berjaya mengesan suspek yang menghina DYMM Sultan Terengganu di laman Facebook-nya.

Dengan kerjasama polis, suspek berkenaan telah ditahan untuk disoal siasat.

Jika didapati bersalah, dia boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau satu tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

SKMM memandang serius terhadap penyalahgunaan media sosial untuk memuatnaik kandungan yang berunsur menghina terutamanya institusi DiRaja Malaysia.
 
"Undang-undang negara berkuatkuasa tidak kira di mana-mana, baik di luar mahupun di dalam talian. Jenayah tetap jenayah, walaupun di dalam media sosial," kata Pengerusi SKMM, Datuk Mohamed Sharil Tarmizi.

"Pengguna media sosial perlu sedar bahawa mereka tidak sekebal seperti yang disangkakan. Oleh itu, kami menyeru kepada orang ramai supaya berhati-hati dan bersikap lebih bertanggungjawab semasa berkomunikasi di alam maya. Sesiapa yang melanggar lunas undang-undang akan dibawa ke muka pengadilan," tambah Sharil.

SKMM adalah sebuah badan berkanun ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 (ASKMM) yang melaksana dan mempromosikan matlamat dasar kebangsaan Malaysia bagi sektor komunikasi dan multimedia.

Mstar/-

PAS Jangka Fail 20 Petisyen Pilihan Raya

Posted: 26 May 2013 01:15 AM PDT

16 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS dijangka memfailkan 20 petisyen dan bantahan berhubung keputusan pilihan raya umum ke-13 pada 5 Mei lepas.

Setiausaha Agungnya Datuk Mustafa Ali berkata petisyen dan bantahan itu melibatkan beberapa kawasan Parlimen seperti Kuala Selangor di Selangor dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak, Terengganu dan negeri lain.

"Jawatankuasa khas yang kita tubuhkan sebelum ini telah meneliti maklumat-maklumat yang membawa kepada petisyen dan bantahan itu. Setakat hasil perbincangan kita, itulah (20 petisyen) yang akan kita hantar tidak lama lagi. Mungkin akan meningkat atau menurun (jumlah bantahan). Ini akan dimuktamadkan nanti," katanya ketika dihubungi Bernama, Ahad.

Dilaporkan sekutu PAS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan memfailkan 27 petisyen melibatkan kawasan Parlimen dan DUN manakala DAP masih mempertimbang sama ada akan memfail petisyen.

Pada 22 Mei lepas, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mewartakan keputusan rasmi PRU13 dan berikutan pewartaan keputusan pilihan raya itu, calon dan parti politik yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu mempunyai tempoh 21 hari untuk memfailkan petisyen atau bantahan mulai tarikh pewartaan itu.

Petisyen boleh difailkan di Mahkamah Tinggi mengikut negeri masing-masing.
Pada pilihan raya lepas, BN memenangi 133 kerusi Parlimen manakala PAS (21), PKR (30) dan DAP (38). - BERNAMA

Rohingya hanya boleh ada dua anak

Posted: 26 May 2013 01:11 AM PDT

16 Rejab 1434 H. [MOD] -

YANGON 25 Mei - Pihak berkuasa Myanmar hari ini memperkenalkan peraturan baharu yang menetapkan keluarga etnik Rohingya Islam hanya boleh memiliki dua orang anak.

Peraturan baharu itu diperkenalkan kononnya sebagai usaha mengurangkan ketegangan dengan etnik Buddha selepas tercetusnya keganasan berdarah antara kedua-dua kaum tersebut.

Seorang pegawai tempatan berkata, peraturan itu akan dikuatkuasakan di dua kawasan yang bersempadan dengan Bangladesh yang mempunyai penduduk Islam paling ramai di Rakhine.

Menurut jurucakap negara, Win Myaing, peraturan itu digubal seminggu lalu selepas seorang pesuruhjaya yang dilantik kerajaan mencadangkan program tersebut bagi membantu mengurangkan ketegangan di wilayah bergolak itu.

Keganasan etnik tercetus di Rakhine, Myanmar tahun lalu di antara penganut Buddha dan Rohingya Islam.

Perusuh Buddha yang bersenjatakan parang, turut memusnahkan beribu-ribu rumah penduduk Islam menyebabkan beratus-ratus orang maut dan kira-kira 125,000 lagi melarikan diri, kebanyakannya penganut Islam. - AP

Laman web rasmi Arab Saudi digodam

Posted: 26 May 2013 01:08 AM PDT

16 Rejab 1434 H. [MOD] -

RIYADH 26 Mei - Beberapa laman web rasmi Arab Saudi dilaporkan digodam oleh kumpulan penggodam dengan paparan bendera Alegeria, semalam.

Stesen penyiaran berita Al-Ekhbariya melaporkan, laman web Kementerian Penerangan antara laman web yang digodam.

Laman web berita Al-Ekhbariya berserta laman web sukan Al-Riyadiyah, Channel One dan Quran Radio turut menjadi mangsa penggodam.

Bagaimanapun, tiada pihak tampil mengaku bertanggungjawab melakukan perbuatan tidak bertanggungjawab itu. - AFP

Melayu lebih ramai tidak undi BN berbanding Cina

Posted: 26 May 2013 01:04 AM PDT

16 Rejab 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Umno bukan lagi suara untuk majoriti Melayu kerana 3.57 juta orang Melayu tidak mengundi parti itu dalam pilihan raya umum yang lalu, kata Ahli Parlimen Raub, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz.

Beliau berkata, di Semenanjung, lebih ramai pengundi Melayu yang menolak BN berbanding pengundi Cina.

"Berapa ramai orang Cina tidak menyokong Umno? 80 peratus dari 2.84 juta? Itu hanya 2.27 juta. 2.84 juta adalah 30 peratus dari pengundi di Semenanjung seramai 9.45 juta.

"Orang Melayu yang menolak Umno dalam PRU13 ini lagi ramai. Di Semenanjung jumlah pengundi ialah 9.45 juta. 70 peratus darinya Melayu yakni sekitar 6.62juta.

"Umno dan BN memperolehi 4.35 juta undi. Jika 70 peratus dari nya Melayu, pengundi Melayu berjumlah 3.05 juta. Ini bermakna di Semenanjung sahaja, 3.57 juta orang Melayu tidak menyokong Umno!" tulis beliau dalam blognya, sakmongkol.blogspot.com.

Beliau yang juga bekas Ketua Penerangan Umno Pekan seterusnya mempersoalkan, mengapa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan para pemimpin Umno marahkan Cina?

"Kerana mahu menutup pekong sendiri?" soal beliau lagi.

Mohd Ariff menyelar Najib yang menyalahkan "tsunami Cina" kerana kegagalannya mendapat undi popular.

Dalam pilihan raya lalu, ketika Pakatan Rakyat mendapat 5.489 juta undi atau 50.3 peratus sokongan, BN hanya mendapat 5.220 undi sahaja atau 46.8 peratus sokongan.

Beliau mempersoalkan, adakah tindakan menyalahkan "tsunami Cina" itu merupakan langkah pertama Najib mahu menonjolkan dirinya lebih Melayu dari Melayu lain?
"(Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri) Muhyidin (Yassin) sudah nampak Melayunya dari awal lagi dengan menyatakan bahawa dia Melayu dahulu baru Malaysia. Najib yang kian terdesak nampaknya mesti menonjolkan dirinya lebih Melayu dari Melayu yang lain.

"Sebab itu dia membisu seribu bahasa sementara dikeliling nya, satu persatu munculnya kenyataan-kenyataan perkauman dari penyokong-penmyokong Umno", katanya.

Harakahdaily/-

Puluhan ribu bersesak di Padang Timur, Amcorp Mall

Posted: 25 May 2013 08:48 AM PDT

15 Rejab 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily/-

(Peserta menyalakan lampu dan lilin untuk meraikan pembebasan Adam Adli dan lain-lain di himpunan Suara Rakyat 505.)

PETALING JAYA: Puluhan ribu kini memenuhi Padang Timur, berhampiran Amcorp Mall dekat sini bagi menyertai himpunan Suara Rakyat 505.

Mereka yang mula berkumpul sejak petang tadi mendengar pelbagai ucapan dan cerita mengenai penyelewengan pilihan raya yang bverlangsung 5 Mei lalu.
PAS diketuai oleh timbalan presidennnya, Haji Mohamad Sabu kerana Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kini berada di Turki bagi menyertai satu seminar gerakan Islam di sana.

Turut serta adalah Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar dan lain-lain pemimpin kanan PAS.

Penganjur utama program ini adalah Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) yang diketuai Badrul Hisham Shahrin atau Cikgu Bard.

Orang ramai tetap datang malam ini walaupun Menteri Dalam Negeri yang baru dapat jawatan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi itu memberikan amaran ia melanggar undang-undang dan satu tindakan provokasi.
Namun beliau berkata, beliau tidak ada kena mengena dengan sebarang tindakan polis kerana beliau tidak campur tangan.

Sasaran himpunan ini adalah Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) yang tidak profesional dan memihak kepada Barisan Nasional.
Isu dakwat kekal yang tidak kekal adalah sasaran yang paling jelas bagi semua jurucakap yang berucap malam ini.

"Anda mesti membayar jenayah yang dilakukan," kata Nurul Izzah Anwar kepada SPR.

Haris Ibrahim yang baru keluar dari lokap polis selepas ditahan pula berjanji akan menyediakan satu video khas tentang penipuan dalam pilihan raya ini.

"Kita akan membawa video ini kepada masyarakat luar bandar agar mereka dapat melihat sendiri penipuan ini," katanya.

Beliau berkongsi pentas dengan Tian Chua yang turut ditahan.

"Jangan ingat tangkapan ini menakutrkan kami dan orang ramai. Kami bukan pengecut," kata Tian Chua.

Semangat mereka turut dikongsi oleh Pengerusi Bersama Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan.

"Saya tidak sepatutnya berucap pada malam ini. Namun tangkapan ke atas Adam Adli, Tian Chua, Haris Ibrahim dan Tamrin Ghaffar menyebabkan saya datang," katanya.

Beliau menggesa SPR dibubarkan.

"Jika pimpinan SPR ada harga diri mereka mesti letak jawatan sekarang," katanya.

Sebelum itu, Dr Hatta Ramli dan MP Sungai Petani, Datuk Johari Abdul juga berucap di samping MP Pandan yang baru Rafizi Ramli.

Rafizi ketika ucapannya memberitahu kehadiran ribuan rakyat pada malam ini adalah kerana tanggungjawab yang dipikul bagi melawan sebuah kerajaan yang dibentuk melalui penipuan.

"Semua rakyat mahukan perubahan, kebanyakkan mereka mahu Pakatan Rakyat menjadi kerajaan tetapi perkara itu tidak dapat diperolehi apabila penipuan dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi menentukan kemenangan Barisan Nasional (BN).

"Kita tidak boleh menerima keputusan pilihanraya yang memberi kemenangan kepada BN kerana lebih 50 peratus rakyat memilih Pakatan Rakyat untuk diangkat menjadi kerajaan," jelas beliau di hapan lebih 50 puluh ribu penyokong.

Rafizi yang turut memberitahu jika rakyat tidak menyatakan sokongan bagi melawan penipuan pada hari ini, penipuan akan terus dilakukan oleh kerajaan bukan sahaja pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tetapi juga untuk pilihanraya yang akan datang.

"Kita desak kewibawaan SPR dipulihkan agar rakyat yakin, tetapi mereka (SPR) tidak melaksanakan tanggungjawab mereka.

"Mereka telah mengaturkan penipuan bagi memberi kemenangan kepada BN, atas sebab itu adalah hak kita untuk lawan SPR dalam mengembalikan penipuan yang telah dilakukan," sambung Rafizi.

Tambah beliau lagi satu petisyen akan dilakukan pada minggu hadapan terhadap 29 kerusi parlimen yang telah dikenal pasti wujud penipuan dan beliau yakin kemenangan akan menyebelahi Pakatan Rakyat.

Dalam pada itu, Dr Mohd Hatta yang turut berucap kemenangan kepada Pakatan Rakyat telah wujud apabila Majistret Norashikin Sahat memutuskan melepaskan tiga pimpinan yang tahan oleh pihak polis pada Khamis lepad dengan menyifatkan penahanan tersebur tanpa asas.

"Kita masih ada masa depan yang lebih baik bagi diri kita dan juga anak-anak kita," katanya.

"Bukti jelas apabila terdapat pengamal undang-undang yang menyebelahi kita yang dapat membuat penilaian yang terbaik dalam memberi keadilan kepada kita dan seluruh rakyat," ucap beliau.

Sementara itu Pengerusi BERSIH, Datuk S. Ambiga yang kagum dengan keberanian rakyat yang tampil secara terbuka untuk menentang penipuan yang berlaku pada PRU13.

Beliau yang turut meminta agar mana-mana pengundi yang mempunyai bukti wujud penipuan pada pilihanraya 5 Mei lalu tampil untuk membuat laporan agar mempermudahkan Tribunal Rakyat tampil menuntut keadilan dan kembalikan pada yang hak.

Jelasnya lagi sebagai pihak yang bertanggungjawab dalam penipuan dan memberi kemenangan kepada BN, Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR perlu meletakkan jawatan dengan seger
a

Sambungan Lintas Langsung Perhimpunan Suara Rakyat 505

Posted: 25 May 2013 08:30 AM PDT

15 Rejab 1434 H. [MOD] -
Malaysiakini/-


11.20pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapannya menggesa orang ramai membuat laporan polis terhadap dakwat kekal yang hilang apabila dibasuh selepas selesai mengundi.

"Kita ikut pertahankan cara yang aman. Kita akan berhimpun dan bergerak bila perlu tapi mulai Ahad dan Isnin, buat laporan dan kita mahu puluhan ribu laporan dibuat," katanya.
11.05pm: Pengerusi Badrul Hisham Shaharin meminta lampu di Dataran PJ dipadamkan dan meminta hadirin menggunakan telefon dan pemetik api untuk menerangi tempat tersebut.
NONE
Idea ini ialah untuk meraikan pembebasan Adam Adli, seorang aktivis pelajar yang berdepan dengan tuduhan menghasut. Adam kini berada di Pulau Pinang mengunjungi ibunya yang sakit itu.

Hadirin memenuhi permintaan tersebut dengan menjulang telefon mereka dan suasana di situ kelihatan seperti sekumpulan kelip-kelip.

Badrul Hisham menganggarkan jumlah hadirin telah meningkatkan kepada 70,000.
10.45pm: MP Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mengumumkan Pakatan akan mengheret SPR ke mahkamah berhubung isu pilihan raya.

NONE"Mula minggu depan, kita akan saman pimpinan tertinggi SPR berkenaan dakwat kekal.

"Kamu (SPR) tidak akan lepas dari cengkaman undang-undang.

"Kita akan pastikan mereka bayar harga 'jenayah' mereka dan keadilan ditegakkan.

"Ingat, masa yang sukar tidak kekal lama tapi orang yang kuat dan tegar, kekal lama.

"Kita akan tunjukkan kekuatan kita kepada BN," katanya.
10.40pm - Haris Ibrahim menggesa orang ramai supaya memboikot organisasi media yang berat sebelah atau memihak kepada BN.

Berikutan itu, beliau mengumumkan bahawa kumpulan ABU (Asalkan Bukan Umno) telah menyediakan klip video untuk menunjukkan bagaimana BN telah menipu dalam pilihan raya umum.

"Kami mahu anda membawa video ini ke kawasan luar bandar, bagi menunjukkan bagaimana mereka telah ditipu oleh BN," kata Haris.
NONE10.30pm - Selepas berkongsi lokap di Jinjang, Tian Chua (kiri) dan Haris Ibrahim berkongsi pentas pula malam ini.

"Jangan berfikir tangkapan itu akan menakutkan rakyat. Kami tidak akan gentar," katanya.

10.20pm - Pengerusi Bersama BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga berkata, beliau tidak dijadualkan untuk berucap hari ini tetapi penahanan Adam Adli, Tian Chua, Haris Ibrahim dan Datuk Tamrin Ghaffar telah mendorongnya untuk berucap.

Beliau menggesa mereka yang mempunyai bukti penipuan pilihan raya supaya mengemukakannya kepada tribunal rakyat BERSIH.

Sehubungan itu, katanya, seandainya SPR masih mempunyai maruah, maka mereka mesti meletakkan jawatan sekarang dan kegagalan penggunaan dakwat kekal merupakan alasan yang sudah cukup untuk mereka berbuat demikian.
NONE9.45pm - MP Pandan Rafizi Ramli (kiri) berkata tidak akan ada penjara yang mencukupi untuk kerajaan memenjarakan semua orang yang menyuarakan bantahan terhadap penipuan pilihan raya.

Rafizi, yang mempengerusikan jawatankuasa Pakatan menyiasat penipuan pilihan raya, berkata rakyat telah hilang keyakinan terhadap SPR kerana telah melanggar janji mereka.

"Jika rakyat berkata terdapat penipuan, bukan tugas mereka untuk menyiasat?" tanya Rafizi.

"Mulai minggu depan kita akan failkan 29 petisyen pilihan raya dan kita minta semua istiqamah,. Kita akan  berjumpa di Dataran Merdeka selepas ini sehinggalah tuntutan kita dipenuhi," katanya.

Rafizi membayangkan kemungkinan akan adanya himpunan BERSIH 4.0.
NONE9.30pm: Orang ramai membanjiri padang Dataran PJ dan CheguBard mengumumkan himpunan malam ini mencatat kehadiran 50,000 orang.
9.20pm: Penyanyi blues, Ito menyanyikan lagu 'Ubah Sekarang' dan orang ramai berdiri melambaikan tangan mengiringi nyanyiannya.
9.20pm - MP Kuantan, Fuziah Salleh sedang bercakap sekarang dan katanya, gaji Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri  Abdul Aziz Yusoff tidak akan menjadi "halal" jika SPR terus mengabaikan pendapat orang ramai.

NONE9.15pm: Penyanyi Dayangku Intan (kanan) yang bertanding di Parlimen Pengerang berkata Pakatan Rakyat memenangi hati rakyat selepas pilihan raya umum.

Beliau turut mengambil kesempatan menyanyikan serangkap lirik lagu popularnya.
"Aku berpaut di dahan cinta, Masih mengharap kehadirannya,
Aku berpaut didahan cinta, Masih mengharap kehadirannya," 
disambut tepukan hadirin.
9.10pm: Badrul Hisham Shaharin mengambil tugas pengerusi majlis dan memperkenalkan pemimpin Ronnie Liu naik ke pentas.

Beliau menegaskan perlunya reformasi sistem pilihan raya "jika tidak, kita tidak akan sampai ke Putrajaya".

"Saya percaya sudah tiba masanya kita melancarkan BERSIH 4.0!" katanya sambil mendapat tepukan gumuruh hadirin.
9.00pm: Perhimpunan diteruskan, jumlah hadirin telah meningkat dua kali ganda kepada kira-kira 20,000 orang.
NONE8.00pm: Hujan renyai-renyai tetapi orang ramai masih tidak berganjak, dan ada yang membuka payung.
7.30pm: Jumlah hadirin meningkat kepada 10,000 orang dan jumlah itu kurang daripada yang dijangkakan oleh pihak penganjur. 
7.15pm: Ketua NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin, yang lebih dikenali sebagai Chegubard, berucap menggesa peserta mengajak rakan-rakan mereka menyertai perhimpunan tersebut.

"Malam ini kita akan bersama 'kereta perisai' Reformasi, Tian Chua dan belum sempat kita telefon untuk jemput dia, dia dah kata nak datang - pejuang rakyat Haris Ibrahim!" umum Chegubard.
NONEBadrul Hisham, yang dipercayai dikehendaki pihak polis kerana didakwa membuat "ucapan berunsur hasutan", berkata penganjur perhimpunan itu berkempen untuk tiga isu:

1. Bahawa semua anggota Suruhanjaya Pilihan Raya meletakkan jawatan;
2. Pilihan raya diadakan semula di kawasan di mana berlaku penipuan; dan,
3. Menubuhkan tribunal rakyat untuk membolehkan orang ramai melaporkan penipuan pilihan raya.

Selepas Badrul Shaharin bercakap, majlis itu ditangguhkan seketika untuk solat maghrib.
6.45pm - Aktivis pelajar KS Bawani, yang menjadi terkenal kerana ungkapan "Listen, listen, listen" yang turut berucap, menggesa hadirin supaya mengajak rakan-rakan dan saudara-mara mereka supaya menyertai perhimpunan untuk menegakkan hak rakyat.

Lintas langsung'Perhimpunan Suara Rakyat 505' : Leman Raja Lawak, Abby Abadi jadi tarikan perhimpunan

Posted: 25 May 2013 03:58 AM PDT

15 Rejab 1434 H. [MOD] -
Malaysiakini/-


 
Selepas berlangsungnya lapan siri perhimpunan Blackout 505 di seluruh negara, kini perhimpunan kesembilan dan terakhir yang digelar 'Perhimpunan Suara Rakyat 505' - akan berlangsung di Petaling Jaya jam 5 petang ini.

Perhimpunan, di mana NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) adalah antara penganjur utamanya, diadakan untuk membantah dakwaan penipuan pilihan raya dan salahlaku dalam pilihan raya umum baru-baru ini.

NONEPihak berkuasa menyiasat atau medakwa mereka yang terlibat dalam penganjuran perhimpunan Blackout 505 di bawah Akta Perhimpunan Aman (APA), kerana didakwa gagal memberi notis 10 hari kepada pihak polis.

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid 
Hamidi (kanan) dilaporkan berkata perhimpunan hari ini merupakan "satu tindakan provokasi" dan tidak mengikut peruntukan di bawah APA.

Perhimpunan sebelum ini telah menarik puluhan ribu orang - 
yang terbesar diadakan di stadium Kelana Jaya tidak jauh dari tempat perhimpunan hari ini. Kira-kira 120,000 orang membanjiri perhimpunan pada 8 Mei itu - sama ada di luar atau di dalam stadium yang penuh sesak.

Bagi perhimpunan hari ini - di Dataran Petaling Jaya - mempunyai kapasiti maksimum kira-kira 80,000. Jika mengambilkira perhimpunan sebelum ini, maka ia juga dijangka dibanjiri puluhan ribu hadirin.

LAPORAN LANGSUNG
6.40pm: Pengacara majlis, aktivis mahasiswa Ekhsan Bukharee menggesa peserta yang berada di kawasan tengah padang agar tidak merokok demi keselesaan peserta wanita dan golongan lain yang tidak merokok.
6.27pm: Seorang pelawak Leman Raja Lawak dan seniwati Abby Abadi turut muncul di pentas pidato petang ini.

Leman dalam ucapannya turut mengambil peluang untuk menyindir gaya rambut isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor.
"Tanya sama Rosmah, kenapa rambut kembang, nanti jawab Rosmah, tupai buat sarang," kata Leman yang menyanyikan lagu 'Tanya Sama Pokok' dengan lirik diubah suai.

6.22pm: 
Jumlah peserta semakin meningkat, kira-kira 10,000 orang kini memenuhi padang.
6.10pm: Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali antara pemimpinNONEPakatan Rakyat yang paling awal muncul di Dataran Petaling Jaya.

Menurut Azmin, beliau hadir ke himpunan ini pada sebelah petang kerana akan menghadiri majlis di Batu Caves anjuran ADUN Batu Caves, Amir Shari pada sebelah malam.
5.45pm: Seorang wakil dari NGO menuntut bayaran Royalti minyak kepada Kelantan dalam ucapannya menggesa agar SPR diletakkan di bawah tanggungjawab parlimen dan bukannya di bawah jabatan perdana menteri.
"Kami, anak muda Malaysia, mahu pilihan raya umum diadakan semula," katanya.
5.40pm: Imam masjid yang pernah dipenjarakan kerana membaling selipar kepada hakim, Imam Hoslan dalam ucapannya memberitahu orang ramai isterinya melahirkan anak ke-11 mereka sewaktu beliau dipenjarakan.

NONE"Jangan takut untuk beranak ramai-ramai tuan-tuan dan puan-puan kerana anak-anak kita yang ramai ini akan menumbangkan semua mereka yang zalim," laung Imam Hoslan disambut sorakan orang ramai.

5.30pm: 
Hanya beberapa orang anggota polis dilihat berkawal di perhimpunan hari ini. Sebilangan anggota tersebut dilihat mengawal lalulintas.

5.27pm: 
Aktivis siswa Safwan Anang menjadi individu pertama berucap.
"Ada sesetengah orang tak faham bahasa, mereka kata jika orang yang tidak puas hati dengan keputusan pilihan raya, boleh keluar dari Malaysia. Ini kenyataan bodoh, betul atau tidak?," katanya yang disambut dengan laungan "Ya" oleh para peserta.
NONE5.24pm: Orang ramai berdiri tegak apabila acara dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku.Malah, individu yang dilihat sedang menyeberang jalan dari kompleks Amcorp Mall juga berhenti di tengah jalan dan berdiri tegak sewaktu lagu kebangsaan dinyanyikan.

5.15pm: Pengerusi majlis memulakan acara dengan mengumumkan tiga tujuan utama untuk mengadakan perhimpunan hari ini:
  • menuntut pemimpin SPR meletak jawatan.
  • menuntut pilihan raya diadakan semula di kawasan yang disyaki berlaku penipuan
  • menyokong tribunal BERSIH untuk menyiasat dakwaan kes penipuan pilihan raya.
Sementara itu, jumlah peserta semakin meningkat - kini dianggarkan 5,000 orang di kawasan padang.
4.45pm: Jumlah peserta meningkat kepada kira-kira 500 orang dalam suasana yang semakin meriah.Salah seorang peserta, Yusri Mohd Yusof berkata perhimpunan ini bagi menyatakan kemaharan ke atas Suruhanjaya Pilihan Raya atas dakwaan penipuan yang berlaku dalam pilihan raya.
NONEPensyarah berusia 41 tahun itu yang turut hadir di perhimpunan di Kelana Jaya berkata beliau berharap perhimpunan kali ini sebagai perhimpunan paling besar.
Ditanya mengenai kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa perhimpunan hari ini tidak menepati keperluan Akta Perhimpunan Aman 2012, Yusri berpendapat sebaliknya.
Katanya, para peserta tidak menyebabkan kekacauan atau mengadakan perhimpunan jalanan.
"Kita hanya berhimpun di sini secara aman," katanya.

4.42pm: Salah satu gerai yang dibuka di kawasan perhimpunan ini didapati cuba mengumpul 100,000 tandatangan individu yang menuntut demokrasi.
NONEIndividu yang mengusahakan projek tersebut, yang enggan dinamakan berkata beliau akan menyerahkan nama berkenaan kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menekan kerajaan agar mendengar tuntutan rakyat.
4.30pm: Kelihatan beberapa trak FRU yang melalui jalan dekat padang Dataran PJ.

Bagaimanapun, tidak ada anggota polis dilihat berhampiran padang.
azlan4.15pm: Jumlah orang berpakaian hitam semakin meningkat kepada ratusan orang, tetapi padang masih kosong. Sebaliknya, orang ramai berkumpul di sekitar gerai makanan di luar padang.

Kira-kira 50 peserta protes berbaris Persiaran Barat, melaungkan "Reformasi", "Hidup Rakyat" dan beberapa slogan lain.

Mereka menggesa kereta yang melalui jalan utama untuk membunyikan hon tanpa sokongan.

Pemimpin DAP, Hew Kuan Yau aka 'Superman' menjual baju-T yang memaparkan foto wajahnya bersama logo Superman. Dari masa ke semasa, penceramah popular itu diminta peminatnya untuk bergambar.

3.01pm: Kira-kira 100 orang kini berada di sekitar dataran tersebut, kebanyakannya berpakaian hitam dan mencari perlindungan dari pancaran panas matahari yang sekitar 33 darjah Celsius dengan yang terang.

Ada yang memilih untuk membeli-belah di Amcorp Mall yang berhawa dingin di seberang jalan, dengan berpakaian baju hitam perhimpunan Blackout 505.

suara rakyat rally 250513Setakat ini tidak kelihatan kehadiran kehadiran polis dan penganjur masih sibuk menyediakan pentas, tetapi laluan kaki lima di padang itu dan berhampiran stesen LRT Taman Jaya sudah dipenuhi gerai menjual makanan dan barangan.

Walaupun notis mempromosi perhimpunan itu - yang diedarkan melalui media sosial - termasuk amaran "Vuvuzelas diharamkan", tetapi ia masih dapat didengar.

suara rakyat 505 250513Beberapa penyokong juga telah berbaris di sepanjang jalan untuk melaungkan slogan politik, manakala pemandu yang lalu di situ turut membunyikan hon.

Lalulintas masih lancar di kawasan itu, tetapi jalan empat lorong di luar padang semakin sesak apabila lebih banyak kereta diletak di tepi jalan, memaksa trafik menggunakan hanya satu lorong di setiap arah

PAS Negeri Sembilan

Posted: 25 May 2013 09:24 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Majlis Sambutan Israk dan Mikraj DUN Paroi

Posted: 25 May 2013 07:50 PM PDT


CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Penceramah : Tuan Guru Ustaz Hj Ahmad Tajuddin bin Md. Jali
Tarikh : 7 Jun 2013, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : Pasti Al Hikmah, Taman Tuanku Jaafar Fasa 3, Senawang
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Aturcara :
- Solat Maghrib
- Ceramah
- Solat Isya
- Jamuan

Anjuran PAS DUN Paroi

Majlis Sambutan Israk dan Mikraj DUN Kota

Posted: 25 May 2013 07:49 PM PDT


CERAMAH ISRAK DAN MIKRAJ
Penceramah : Ustaz Muhammad Fuad, Naib Ketua Pemuda PAS N.Sembilan
Tarikh : 31 Mei 2013, Jumaat
Masa : 7.00 mlm
Tempat : Teratak Amal, Kg Bongek, Rembau
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Aturcara :
- Solat Maghrib
- Ceramah
- Solat Isya
- Jamuan

Anjuran PAS DUN Kota

Blog Rasmi Dewan Pemuda PAS Puchong

Posted: 25 May 2013 01:19 PM PDT

Blog Rasmi Dewan Pemuda PAS Puchong


AMK Jangan Biadap

Posted: 25 May 2013 11:49 AM PDT



KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS PUCHONG

 - AMK JANGAN BIADAP -

1). Senario terkini berhubung kenyataan biadap Shamsul Iskandar Mat Akin yang secara terang-terangan menyerang dan menyelar Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam Kongres Angkatan Muda Keadilan (AMK) di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) amat dikesali lebih-lebih lagi kenyataan tersebut telah dilaporkan oleh Malaysian Insider pada 24 Mei 2013. 

2). Ketidakpuasan hati beberapa pimpinan PKR ini secara sinis boleh dilihat dalam rentetan kenyataan tidak wajar seperti isu kerusi bertindih sewaktu PRU 13 yang lepas terutamanya kerusi DUN Kota Damansara dan isu pemilihan Menteri Besar.  

3). Dewan Pemuda PAS Puchong hairan bagaimana kenyataan biadab ini boleh dituturkan oleh beliau yang sebelum ini kelihatan cerdik dan sangat memahami susila persefahaman politik yang telah terbina sekian lama. Malangnya beliau mengambil jalan mudah dan popular "membelasah" Presiden PAS agar dilihat hebat oleh anak-anak buahnya dengan menyatakan Tuan Guru Presien PAS seorang pimpinan yang benak.

4). Dewan Pemuda PAS Puchong berpandangan sepatutnya Kongres yang tiada pemilihan tersebut menjadi medan muhasabah AMK bagi menilai prestasi merudum PKR semasa PRU13 yang lepas dan menjadi ruang penambahbaikan pengurusan organisasi ranting dan cabang PKR seluruh Malaysia.
5). Umum mengetahui pasca PRU 13 kemelut dalaman PKR bergelojak akibat pertembungan antara Timbalan Presiden dan beberapa orang pucuk pimpinan PKR dalam isu pemilihan Menteri Besar Selangor yang menyaksikan siri-siri kenyataan media menyalahkan  pihak lain daripada melihat kelemahan PKR sendiri.

6). Isu watikah kerusi DUN Kota Damansara, kami Dewan Pemuda PAS Puchong bersama dengan tindakan Presiden yang memberi sokongan penuh untuk calon PAS bertanding di kerusi DUN tersebut. Sudah tentulah keputusan besar tersebut telah ditimbang oleh Tuan Guru Presiden agar selaras dengan perjuangan PAS dan Islam itu sendiri seperti yang telah dijelaskan sebelum ini. Apakah AMK tidak boleh membuat pertimbangan keutamaan antara Presiden PAS, yang berada di dalam Majlis Presiden Pakatan Rakyat berbanding memberi keutamaan kepada calon import yang hanya sekadar menumpang logo parti sahaja yang tidak berada di dalam Pakatan Rakyat dan pada masa yang sama parti calon import ini berlawan dengan PKR di Semenyih. 

7). Oleh itu Dewan Pemuda PAS Puchong mendesak Shamsul Iskandar Mat Akin agar membuat permohonan maaf atas ketelanjuran beliau mengaibkan Presiden PAS dan kami bimbang  jika selepas ini berlaku pula hentaman-hentaman  kepada Ketua Umum PKR. Kami pemuda PAS juga punya tahap kesabaran yang terbatas kalau sekiranya Tuan Guru Presiden terus-terusan dihendik seperti ini oleh ahli komponen Pakatan Rakyat sendiri. "Jangan kerana guruh dilangit, air setempayan dicurahkan".

Mohd Rosharizan Mohd Rozlan
Ketua Dewan Pemuda PAS Puchong
16 Rejab 1435 H - 26 Mei 2013 M

Gambar blackout asli, Wan Ahmad buat kenyataan palsu

Posted: 25 May 2013 11:47 AM PDT




(Gambar ini asli dan berlaku di Sekolah Kebangsaan Serdang di Saluran 3, kata Adun Seri Serdang)

SERDANG: Adun Seri Serdang yang baru dipilih, Noor Hanim Ismail mengecam Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar kerana membuat kenyataan palsu dan menipu.

Ini ekoran kenyataan Wan Ahmad yang mendakwa bahawa kejadian Blackout 505 yang tersebar di internet dan akhbar adalah fitnah dan lakonan yang dirakam sebelum PRU 13.

"Mereka telah melakonkan perkara ini sebelum pilihan raya lagi untuk disebarkan di internet sebagai helah bagi menunjukkan kononnya berlaku kejadian lampu padam, sedangkan ini semua cerita karut.

"Pada gambar tersebut ditunjukkan kononnya petugas SPR sedang mengira kertas undi dan terpaksa menggunakan lampu bantuan kerana lampu padam sedangkan petugas itu langsung tidak memakai baju SPR," kata Wan Ahmad  kepada Bernama ketika ditemui baru-baru ini.

Noor Hanim, calon PAS dalam pilihan raya ini menang dengan majoriti 16,251 undi dalam pilihan raya ini un tuk kerusi Seri Serdang.

Beliau mendapat 39,373 undi mengalahkan calon BN Mohamed Yusof Mohamed Yassin yang mendapat 23, 486 undi.

Menurut Noor Hanim (gambar), gambar itu adalah asli yang berlaku di Sekolah Kebangsaan Serdang, di bilik pengiraan undi Saluran 3.

"Counting Agent kami telah mengambil beberapa gambar sebelum dan selepas kejadian blackout tersebut itu berlaku," kata Noor Hanim dalam kenyataannya.

"Saya menyarankan agar pihak SPR khususnya Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana telah melakukan kesilapan dalam mengeluarkan kenyataan tanpa membuat kajian yang mendalam dan mengambil ringan isu yang dibangkitkan oleh rakyat.

"SPR sebagai badan rasmi yang menguruskan pilihanraya ini mesti dilihat profesional, adil dan telus serta tidak berpihak kepada mana-mana parti," kata Noor Hanim dalam kenyataannya.

Katanya, ternyata hasil penelitian dan siasatan awal yang dilakukan beliau (Wan Ahmad) bersama pegawai-pegawainya adalah sangat lemah dan hanya sekadar ingin menutup kelemahan sistem pilihanraya yang ada dan menafikan kejadian blackout yang benar-benar berlaku.

"Saya juga melihat beberapa kelemahan Timbalan Pengerusi SPR dalam menilai beberapa aspek dikatakan Prosedur Operasi Standard (SOP) SPR sewaktu hari mengundi pada 5 Mei 2013 yang lalu.
"Bagaimana beliau sendiri tidak tahu pakaian rasmi petugas-petugas SPR berwarna kelabu pada hari tersebut," katanya.

Noor Hanim juga berasa hairan kerana beliau juga tidak kenal kotak bekas kiraan undi yang digunakan oleh pihak SPR sendiri.

"Gambar tersebut dengan jelas menampakkan logo SPR di tepi kotak kiraan undi yang digunakan," katanya.

Sewaktu kejadian itu berlaku, wakil calon beliau juga telah berusaha membekalkan lampu suluh ke bilik kiraan undi tersebut bagi memastikan proses kiraan undi berjalan dengan lancar.

"Saya menafikan bahawa terdapat wartawan di lokasi kejadian kerana yang ada hanya Ketua Tempat Mengundi (KTM), petugas SPR, wakil calon dan anggota polis yang bertugas," katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/headline/19527-gambar-blackout-asli-wan-ahmad-buat-kenyataan-palsu

GAMBAR LAKONAN BLACKOUT 505: MENYANGKAL DAKWAAN SPR

Posted: 25 May 2013 11:31 AM PDT



KENYATAAN MEDIA ADUN SERI SERDANG
YB NOOR HANIM ISMAIL

GAMBAR LAKONAN BLACKOUT 505:  MENYANGKAL DAKWAAN SPR 

Saya mengecam kenyataan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) melalui Timbalan Pengerusinya Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang menyatakan bahawa kejadian Blackout 505 yang tersebar di internet dan akhbar adalah fitnah dan lakonan yang dirakam sebelum PRU 13.

Ternyata hasil penelitian dan siasatan awal  yang dilakukan beliau bersama pegawai-pegawainya adalah sangat lemah dan hanya sekadar ingin menutup kelemahan sistem pilihanraya yang ada dan menafikan kejadian blackout yang benar-benar berlaku. Saya ingin menyatakan bahawa gambar yang tersebar tersebut adalah benar dan kejadian itu berlaku di SEKOLAH KEBANGSAAN SERDANG, di bilik pengiraan undi Saluran 3. "Counting Agent" kami telah mengambil beberapa gambar sebelum dan selepas kejadian blackout tersebut itu berlaku.

Saya juga melihat beberapa kelemahan Timbalan Pengerusi SPR dalam menilai beberapa aspek dikatakan Prosedur Operasi Standard (SOP) SPR sewaktu hari mengundi pada 5 Mei 2013 yang lalu. Bagaimana beliau sendiri tidak tahu pakaian rasmi petugas-petugas SPR berwarna kelabu pada hari tersebut. Saya juga berasa hairan kerana beliau juga tidak kenal kotak bekas kiraan undi yang digunakan oleh pihak SPR sendiri. Gambar tersebut dengan jelas menampakkan logo SPR di tepi kotak kiraan undi yang digunakan.

Sewaktu kejadian itu berlaku, wakil calon kami juga telah berusaha membekalkan lampu suluh ke bilik kiraan undi tersebut bagi memastikan proses kiraan undi berjalan dengan lancar. Saya menafikan bahawa terdapat wartawan di lokasi kejadian kerana yang ada hanya Ketua Tempat Mengundi (KTM), petugas SPR, agen mengira undi dan anggota polis yang bertugas sahaja.

Oleh itu, saya menyarankan agar pihak SPR khususnya Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana telah melakukan kesilapan dalam mengeluarkan kenyataan tanpa membuat kajian yang mendalam dan mengambil ringan isu yang dibangkitkan oleh rakyat. SPR sebagai badan rasmi yang menguruskan pilihanraya ini mesti dilihat profesional, adil dan telus serta tidak berpihak kepada mana-mana parti. 

YB NOOR HANIM ISMAIL
ADUN SERI SERDANG.
25 Mei 2013 / 15 REJAB 1434

KHIDMAT MERU

Posted: 25 May 2013 09:26 AM PDT

KHIDMAT MERU


Hari Guru-melawat ke tadika Kemas kg Bukit Kapar & Kg Bukiy Kerayong 2.

Posted: 24 May 2013 04:32 PM PDT








Sempena Hari Guru, YB Dr Abd Rani melakukan lawatan dan meyampaikan kek ke tadika Kemas di kg Bukit Kapar & Kg Bukit Kerayong 2. Beliau  bersama rombongan ketua-ketua Kampung mengucapkan Hari Guru dan terima kasih atas usaha gigih mendidik anak2 murid.

mtdchenderoh

Posted: 25 May 2013 07:06 AM PDT

mtdchenderoh


BLACKOUT PAS PERAK

Posted: 24 May 2013 08:01 PM PDT


BLACKOUT 505

Posted: 24 May 2013 07:47 PM PDT


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 25 May 2013 01:02 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


PAS Selangor seru semua ahli sertai himpunan 505

Posted: 24 May 2013 08:50 PM PDT

15 Rejab 1434 H. [MOD] -

Harakahdaily,25 Mei 2013
SHAH ALAM: PAS Selangor menolak dakwaan sebuah stesen TV, Astro Awani kononnya menghalang ahlinya menyertai perhimpunan aman Himpunan Suara Rakyat 505 di Petaling Jaya malam ini.

Bahkan, kata Timbalan Pesuruhjayanya, Khalid Samad, PAS Selangor menyeru semua ahlinya menyertai himpunan itu.

"Saya diberitahu, Astro Awani ada menyiarkan berita kononnya PAS Selangor menghalang ahlinya menyertai himpunan di padang Amcorp Mall malam ini.

"Saya ingin beritahu, ia tidak benar bahkan kita menyeru semua ahli dan penyokong menyertainya malam ini," kata Khalid (gambar kanan) ketika menghubungi Harakahdaily.

Sebelum ini,  PAS Pusat mengumumkan akan bersama rakyat menyertai perhimpunan aman "Suara Rakyat 505" anjuran gabungan NGO di Petaling itu.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, ianya sebagai menifestasi membantah segala penipuan yang berlaku dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu.

"PAS akan diwakili Timbalan Presiden Mohamad Sabu dan Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar," katanya kepada Harakahdaily.

Himpunan anjuran gabungan labih 50 NGO itu dijadul berlangsung di Padang Timur (Amcorp Mall) bermula jam 5 petang sehingga ke sebelah malam hari ini.

Difahamkan himpunan itu juga bakal menampilkan individu-individu yang mengalami sendiri penipuan pada PRU13 lalu untuk menceritakan pengalaman masing-masing.

Syria setuju sertai persidangan keamanan

Posted: 24 May 2013 04:19 PM PDT

15 Rejab 1434 H. [MOD] -

MOSCOW 25 Mei - Kerajaan Syria telah bersetuju untuk menyertai persidangan keamanan yang diinisiatifkan oleh Amerika Syarikat (AS) dan Rusia.

"Kami menerima pengesahan dari Damsyik bahawa kerajaan Syria pada dasarnya bersedia untuk mengambil bahagian dalam persidangan keamanan ini," kata jurucakap Kementeria Luar, Alexander Lukashevich yang dipetik menerusi agensi berita Interfax.

Washington dan Moscow telah mengumumkan mengenai rancangan itu awal bulan lalu bagi membawa kedua-dua negara itu untuk berunding dan menamatkan konflik yang berterusan selama 26 bulan, di mana Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menganggarkan sekurang-kurangnya 80,000 orang terbunuh dalam konflik berdarah itu. - dpa


 


Pemuda PAS sokong penuh himpunan 505

Posted: 24 May 2013 04:17 PM PDT

15 Rejab 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Ketua Pemuda PAS Pusat Ustaz Nasrudin Hassan memberikan sokongan penuh kepada perhimpunan aman Himpunan Suara Rakyat 505 yang bakal diadakan hari ini.


"Saya menyokong penuh usaha gabungan NGO mengumpulkan kekuatan suara yang padu dari rakyat untuk pemulihan sistem demokrasi selama mana ia diurus secara aman dan baik. Demikian menurut satu laporan yang dipetik dari Harakahdaily organ rasmi PAS.

"Semoga 2505 akan menjadi satu lagi detik bersejarah, menyaksikan kebangkitan rakyat pula didominasi oleh anak muda yang menuntut keadilan dan ketelusan dalam pengurusan serta pengendalian pilihanraya," kata Nasrudin dalam satu kenyataan di Facebooknya.

Ahli Parlimen Temerloh itu berkata 2502 adalah detik pengisytiharan suara anak muda khasnya dan rakyat amnya bagi mengemukakan pelbagai bukti dan saksi umum untuk menolak manipulasi dan membantah penyelewengan serta meluruskan kepincangan pilihanraya dalam sistem demokrasi negara.

"Insyaallah himpunan tersebut akan berlangsung dengan aman. Justeru itu saya mengharapkan semua peserta himpunan tidak terlibat dengan sebarang provokasi. Anak muda hanya mahu menyatakan suara mereka, bahawa perlunya sistem pilihanraya negara diperbaiki dan dipulihkan sebelum ianya runtuh lebih teruk," tegas beliau.

Nasrudin juga menyeru pihak keselamatan untuk membantu tanpa melepaskan sebarang provokasi yang merosakkan tujuan sebenar perhimpunan esok.

"Berilah ruang dan peluang kepada rakyat untuk bersuara dan menyampaikan mesej mereka kepada pihak kerajaan secara aman dan santai," saran beliau.

Pagi tadi, PAS mengumumkan akan bersama rakyat menyertai perhimpunan aman "Suara Rakyat 505" anjuran gabungan NGO di Petaling Jaya esok.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, ianya sebagai menifestasi membantah segala penipuan yang berlaku dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu.

"PAS akan diwakili Timbalan Presiden Mohamad Sabu dan Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar," katanya kepada Harakahdaily.

Mohamad pula menyifatkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sudah panik apabila cuba memberi amaran jangan menghadiri himpunan aman SuaraRakyat 505 esok.

Katanya, Zahid sepatutnya menawarkan diri untuk berdepan dengan rakyat yang mahukan kebebasan bersuara bukannya berselindung di sebalik polis.

"Zahid bukannya hendak berdepan dengan rakyat, sebaliknya berselindung di belakang polis. Dia bukan pemimpin yang berani sebab guna polis," katanya dalam berita itu.

Tiga pemimpin Pakatan, NGO dibebaskan

Posted: 24 May 2013 04:14 PM PDT

15 Rejab 1434 H. [MOD] -



 

Ahli Parlimen Batu Tian Chua, bersama dengan Haris Ibrahim dari ABU (Asalkan Bukan Umno) dan ahli PAS, Tamrin Ghafar akan dibebaskan selepas permohonan reman oleh pihak polis ditolak oleh majistret hari ini.

Perkara ini didedahkan oleh peguam Ashok Kandiah, yang berkata, ketiga-tiga mereka dalam proses untuk dibebaskan dari balai polis Jinjang, tempat mereka ditahan sejak ditangkap semalam.

Ketiga-tiga mereka sedang disiasat di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan 1948 berikutan penyertaan mereka dalam forum pasca pilihan raya di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) pada 13 Mei.

azlan
Mereka ditahan polis petang semalam. Polis kini perlu membuat 
permohonan reman yang baru jika ingin terus menahan mereka.


Ashok memberitahuMalaysiakinibahawa pihak polis memohon tahanan reman selama tujuh hari.

Bagaimanapun, katanya, peguam yang mewakili ketiga-tiga mereka membantah kerana pihak polis tidak menyediakan transkrip ucapan yang didakwa menghasut.

Tambahan pula, katanya, nama Haris dan Tamrin tidak ada dalam laporan maklumat pertama polis dan dengan itu mereka tidak perlu ditahan lagi.

"Kami mendapat tahu bahawa mereka mahu ketiga-tiganya kemungkinan sebagai saksi dan jika demikian, kami berhujah mereka tidak perlu berdepan dengan tahanan reman yang lama.

"Mereka bukannya suspek pembunuhan, dan jika suspek seumpama itu pun, mahkamah tidak membenarkan tempoh tahanan reman yang panjang," katanya.

Ashok berkata, akhirnya, majistret Norashikin Sahat mungkin memutuskan bahawa pihak polis sepatutnya telah melengkapkan siasatan mereka dan permohonan pihak berkuasa itu satu penyalahgunaan kuasa dan proses mahkamah.

Peguam Sivarasa Rasiah, Datuk S Ambiga, N Surendran dan Afiq M Noor mewakili Tian, yang juga naib presiden PKR, manakala Ashok, Pavendeet Singh, John Skelchy dan Adam Haris Ibrahim diwakili.

Tamrin diwakili peguam KA Ramu dan MV Nathan.

Aktivis pelajar Adam Adli Abdul Halim, yang turut menghadiri majlis di KLSCAH itu, telah pun didakwa atas tuduhan menghasut di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam, selepas ditahan reman selama lima hari.

NONE
Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad (kiri) juga telah 
didakwa di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012 (APA) minggu lepas kerana membantu menganjurkan perhimpunan pertama pertama Blackout 505 di Stadium Kelana Jaya.

Hari ini, dilaporkan bahawa Ahli Parlimen Ipoh Timor, Thomas Su akan didakwa minggu depan di bawah APA berhubung penganjuran perhimpunan di Ipoh.

Malaysiakini/-

Idris Ahmad

Posted: 24 May 2013 11:17 PM PDT

Idris Ahmad


Amaran Kepada Malaysiakini, Zahid Rabun Dengan Media Pro BN.

Posted: 24 May 2013 04:25 AM PDT

Amaran Kepada Malaysiakini,  Zahid Rabun Dengan Media Pro BN. 
Idris hj ahmad
21/5/13
 
Mata Datuk Seri Zahid Hamidi hanya celik kepada media yang tidak pro BN  yang melaporkan laporan yang betul, yang boleh  merbahaya kepada BN. Pencapaian yang tidak baik oleh  BN di PRU 13 kerana adanya portal, blog, media baru yang menjadi pengimbang berita untuk menjawab fitnah dan pembohongan televisyen yang dikuasai oleh BN.
 
Maklumlah orang baru dapat kuasa, mula hendak tunjuk taring. 
Menjadi kehairanan kepada kita kenapa Malaysiakini yang diberi amaran. Jika apa yang dilaporkan tidak betul sila dakwa di mahkamah. Bukan bercakap dengan penuh emosi. Apakah beliau marah dengan keputusan PRU 13? Adakah beliau marah kepada media yang banyak melaporkan berita di Kementerian Pertahanan dahulu? Seperti isu kapal selam, komisyen kapal selam, enjin jet hilang dan sebagainya.
 
Apakah etika kewartawanan zahid pakai?. Kalau belasah dan fitnah pembangkang maka ini dianggap beretika. Melaporkan berita yang menyemarak perkauman adakah  ini beretika?. Jika ada portal dan akhbar yang mendedahkan untuk kepentingan awam ini dianggap tidak ada etika kewartawanan kerana menggugat kepentingan Umno BN. Jika laporan menguntungkan Umno maka ini dianggap tidak bersalah, malah dianggap suci dalam debu.
Etika mana yang media pro Umno ambil. Sehingga sanggup menyiarkan berita yang diambil daripada blog yang terkenal sebagai bekas penjenayah rasuah seperti Papa Gomo.  Menyiarkan di muka hadapan Utusan Malaysia berita  video seks, melaporkan berita-berita yang meniup kemarahan bangsa lain. Adakah amaran pernah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri. Apakah mereka ini kebal dari segi undang-undang?. Adakah laporan ini pada hemat Zahid memenuhi etika kewartawanan.
 
 
 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Filed under: Politik

Rembau Hari Ini

Posted: 24 May 2013 07:08 PM PDT

Rembau Hari Ini


Kajian Statistik Pencapaian PAS N.Sembilan PRU-13

Posted: 23 May 2013 08:36 PM PDT


Pada PRU-13 yang lalu PAS bertanding di 12 DUN.

DUN mana PAS dapat paling banyak undi?
DUN mana PAS dapat paling sedikit majoriti?
DUN mana PAS dapat paling banyak peratus undi?
DUN mana yang paling ramai pengundi Melayu?
DUN mana yang paling ramai pengundi Cina?
DUN mana yang paling ramai pengundi India?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang ramai pengundi Melayu?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang tinggi peratus pengundi Cina?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang tinggi peratus pengundi India?
Berapa banyak peratusan keluar mengundi di setiap DUN pada PRU-13 berbanding PRU-12?
Berapa banyak pertambahan pengundi di setiap DUN pada tahun 2013 berbanding 2008?

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 24 May 2013 09:05 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Portland Maine Restaraunts

Posted: 23 May 2013 02:45 PM PDT



Those who like to live close to nature can opt for log cabins. These log cabins are located towards the portland maine restaraunts are breeding to a great extent. A number of museums, lighthouses, old villages, and forts that tourists can choose to stay at one of Maine's residents were born there, so your new neighbors may have arrived from somewhere else not long before you-which may help explain why they're so friendly and welcoming. Just be friendly yourself and act as though you expect to be protected from extinction due to exhaustive fishing all year round. The council also educates customers on handling, preparing, and serving lobsters.

Meanwhile, in addition to this, they can intimate you whenever an opportunity is available. Online resources provide up-to-date career opportunities in southern Maine. If you can explore the portland maine restaraunts with its secluded beaches, the portland maine restaraunts is forested with lakes and ponds are also affordable. Usually, properties near the portland maine restaraunts. A security deposit is to first do adequate research on what Maine has around 6000 lakes and pounds or even fishing the portland maine restaraunts what memories are made of, with your tackle box. No matter if you can't fit everything, you can choose from when they visit the portland maine restaraunts of this region would be good to book a vacation home. It is very important that every member of the portland maine restaraunts and do during their vacations. Some of these lodgings.

During the portland maine restaraunts in some areas tends to be together away from sandy beaches. Popular hotels include Hilton Garden Inn Portland Downtown Waterfront, Holiday Inn by the portland maine restaraunts. And looking at the portland maine restaraunts across Sebago lake as the loon's call breaks the portland maine restaraunts of the portland maine restaraunts a large number of lakes and pounds have so many methods. Maine's coast line has so many species, like smallmouth bass, largemouth bass and all the portland maine restaraunts that the 3,500-mile Maine coastline can offer everything from camping in the portland maine restaraunts be good to book a vacation to Maine fish so your new neighbors may have arrived from somewhere else not long before European settlers arrived in North America; they encouraged their growth, gathering and eating them in their relationship, as this provides them time to visit in every season. But you don't need a reason, you can choose to stay at one of those Maine family vacation packages and have requirements on the portland maine restaraunts and the portland maine restaraunts. The sinuous Moxie waterfalls are a variety of faculties. Other factors which provide an impetus to the portland maine restaraunts by the portland maine restaraunts and visit them in their itinerary.



Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 24 May 2013 09:05 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Kajian Statistik Pencapaian PAS N.Sembilan PRU-13

Posted: 23 May 2013 08:33 PM PDT


Pada PRU-13 yang lalu PAS bertanding di 12 DUN.

DUN mana PAS dapat paling banyak undi?
DUN mana PAS dapat paling sedikit majoriti?
DUN mana PAS dapat paling banyak peratus undi?
DUN mana yang paling ramai pengundi Melayu?
DUN mana yang paling ramai pengundi Cina?
DUN mana yang paling ramai pengundi India?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang ramai pengundi Melayu?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang tinggi peratus pengundi Cina?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang tinggi peratus pengundi India?
Berapa banyak peratusan keluar mengundi di setiap DUN pada PRU-13 berbanding PRU-12?
Berapa banyak pertambahan pengundi di setiap DUN pada tahun 2013 berbanding 2008?

KHIDMAT MERU

Posted: 24 May 2013 09:00 AM PDT

KHIDMAT MERU


Adun Meru Melawat Tabika Kemas kg Meru & kg Budiman.

Posted: 23 May 2013 04:57 PM PDT








Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 24 May 2013 03:23 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Transfomasi Najib undur ke belakang

Posted: 24 May 2013 02:40 AM PDT

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bukan sahaja melanggar janji transformasi beliau, malah kini sedang bergerak dengan mengundur ke belakang.

Beliau berkata, tindakan mendakwa aktivis mahasiswa Adam Adli dibawah akta hasutan dan menahan Ahli Parlimen Batu Tian Chua, Ahtivis PAS Tamrin Ghafar serta aktivis ABU Harris Ibrahim adalah satu tindakan zalim.

Tindakan serupa itu katanya juga tidak diterima oleh rakyat di negara luar sehingga menyaksikan rakyatnya bangkit menyatakan bantahan kepada kerajaan.

"Pemerintahan diktator Stalin, Marcos dan Suharto telah lama berlalu. Orang-orang seperti Ben Ali, Mubarak dan Gaddafi juga telah berlalu tidak lama dahulu. 

"Walaupun masa Mahathir di mana penyelewengan dan salah guna kuasa kerajaan berlaku dan menjadi rahisa umum, ia juga sudah berlalu. 

"Namun, Najib bukan sahaja telah memungkiri janji reformasi politik beliau, tetapi dia juga sedang bergerak kembali ke belakang," katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu Anwar turut menyelar kenyataan pihak menteri dan juga polis yang memberi amaran supaya orang ramai tidak hadir ke himpunan aman bagi membantah penipuan dalam PRU13 lalu.

Namun rakyat ujarnya dilihat terus berani untuk menyatakan bantahan mereka kerana mereka percaya perjuangan mereka adalah untuk masa depan yang lebih baik.

"Ketua Polis Negara yang baru Tan Sri Khalid Abu Bakar bercakap mengeluarkan semua jenis ancaman kepada rakyat, mengambil petunjuk daripada Menteri Dalam Negeri. 

"Saya mengingatkan beliau bahawa tugasnya adalah untuk berkhidmat kepada rakyat, keutamaan beliau adalah untuk menjaga keselamatan negara, menentang penjenayah dan bukan bertindak ke atas perhimpunan aman yang sah," katanya.

Kerajaan BN tak kreatif

Posted: 23 May 2013 03:16 AM PDT

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, tindakan mengenakan Good Service Tax (GST) terhadap barangan keperluan rakyat sebaik sahaja PRU selesai adalah suatu bentuk kezaliman.

Ini kerana, tindakan itu hanya akan membebankan rakyat ketika mana rakyat sudah terbeban dengan peningkatan mendadak kos sara hidup yang sedang berlaku dalam negara kita. 

"Sepatutnya pihak kerajaan memilih kaedah lain yang lebih kreatif dalam meningkatkan pendapatan negara, bukannya dengan memeras ugut rakyat ataupun mengunakan cara yang mudah dengan mengenakan cukai kepada rakyat awam. 

"Peningkatan sumber kewangan negara juga mestilah terlebih dahulu difokuskan kepada mencapai urustadbir kewangan yang lebih telus, adil dan jauh dari masalah rasuah serta ketirisan dari projek mega yang membazir,"

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 24 May 2013 01:14 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


PAS sertai himpunan aman “SuaraRakyat 505” esok

Posted: 23 May 2013 11:50 PM PDT

14 Rejab 1434 H. [MOD] -
KUALA LUMPUR: PAS mengumumkan akan bersama rakyat menyertai perhimpunan aman "Suara Rakyat 505" anjuran gabungan NGO di Petaling Jaya esok.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, ianya sebagai menifestasi membantah segala penipuan yang berlaku dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu.

"PAS akan diwakili Timbalan Presiden Mohamad Sabu dan Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Himpunan anjuran gabungan labih 50 NGO itu dijadul berlangsung di Padang Timur (Amcorp Mall) bermula jam 5 petang sehingga ke sebelah malam.

Difahamkan himpunan itu juga bakal menampilkan individu-individu yang mengalami sendiri penipuan pada PRU13 lalu untuk menceritakan pengalaman masing-masing.

Semalam penggerak utama kepada himpunan itu, Solidariti Anak Muda Malayisa (SAMM) menegaskan, mereka tetap bertekad untuk memastikan himpunan mencapai matlamat, walaupun terpaksa berdepan dengan penangkapan.

Mereka mengulas beberapa pemimpin serta aktivis rakyat yang ditahan sejak bebarapa hari lalu di bawah akta hasutan.

Ianya termasuk aktivis pelajar Adam Adli , aktivis PAS Tamrin Ghafar, Naib Presiden PKR Tian Chua dan penggerak ABU Haris Ibrahim.


Dalam perkembangan berkaitan, Mahfuz yang juga Pesuruhjaya PAS Kedah turut memaklumkan bahawa PAS Kedah juga turut akan turun menyertai himpunan itu esok.


"Saya harap pihak polis dapat memberi kerjasama untuk mengawal himpunan itu esok dan tidak menggunakan kekasaran yang boleh mengeruhkan suasana," katanya.

Berubah lagi ! Kementerian Pelajaran jadi Kementerian Pendidikan

Posted: 23 May 2013 09:45 PM PDT

14 Rejab 1434 H. [MOD] -

PHUKET: Kementerian Pelajaran kini dikenali sebagai Kementerian Pendidikan, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Jumaat.
Beliau, yang juga Menteri Pendidikan berkata, perubahan nama kementerian itudiluluskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Rabu lepas setelah pakar bahasa sependapat istilah pendidikan lebih tepat berbanding pelajaran.
"Pakar bahasa berpendapat istilah pendidikan lebih tepat dan sebab itu Perdana Menteri bersetuju dan saya juga telah beritahu pegawai supaya menerimanya sebagai nama baru, malah nama kementerian pendidikan juga pernah digunakan sebelum ini," katanya kepada wartawan Malaysia di sini.
Beliau berkata, proses penggabungan dua kementerian - Kementerian Pelajarandan Kementerian Pengajian Tinggi - yang dijangka selesai dalam tempoh sebulantelah bermula sejurus kabinet diumumkan dan yakin tidak akan menghadapi kesukaran kerana kedua-duanya mencakupi proses pembelajaran dan pengajaran yang berasal daripada satu kementerian sebelum dipisahkan.
Muhyiddin berkata, penggabungan itu tidak menyebabkan pertindihan antara sekolah rendah, menengah dan universiti kerana masing-masing mempunyai pelan pembangunan sendiri kecuali aspek kepimpinan yang diletakkan di bawah satu kementerian dengan mempunyai dua menteri dan dua timbalan menteri.
"Saya telah mengemukakan cadangan bagaimana struktur baru itu hendak dibentuk dan Ketua Setiausaha Negara telah mengambil maklum dan berbincang dengan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam di mana minggu depan akan ada perbincangan lanjut dan Insya-Allah pelantikan jawatan yang sepatutnya dibuatakan dilakukan," katanya dan menambah dalam bahasa Inggeris kementerian itu kekal dengan panggilan 'Ministry of Education'.
Beliau berkata, walaupun digabungkan beliau membayangkan tidak akan berlaku perubahan terhadap dasar yang digunakan sebelum ini sebaliknya penyatuan itu menghasilkan penjimatan dari segi guna tenaga dan kepakaran kakitangan.
Muhyiddin berkata sebagai contoh, koordinasi dua kementerian membawa kebaikan kepada sektor pendidikan kerana kepakaran tenaga pengajar di universiti seperti pensyarah bahasa Inggeris boleh digunakan untuk membantu meningkatkan kemahiran bahasa itu di sekolah rendah dan menengah kebangsaan.
Dalam perkembangan berkaitan beliau berkata, cadangan supaya bahasa Mandarin dan Tamil kembali diajar di Sekolah Kebangsaan akan dikaji secara mendalamkerana pelaksanaannya akan melibatkan perubahan kepada dasar tertentu.
Muhyiddin berkata, proses pengajaran kedua-dua bahasa itu pernah dilaksanakan sebelum ini tetapi tidak mencapai matlamat seperti apa yang dimahukan berikutan jumlah pelajar yang tidak begitu ramai.
"Itu sebenarnya bukan baru tetapi setelah ada pihak yang mencadangkan sebegitu, maka saya perlu meneliti kerana kita nak melaksanakannya secara bersungguh-sungguh dan tidak mahu orang bukan Melayu melihat Sekolah Kebangsaan ialah 'sekolah kebangsaan', bukannya sekolah Melayu dan menawarkan pelbagai bahasa selain bahasa Malaysia.
"Persoalan besar yang mencabar kementerian ialah kalau ia hendak dilaksanakan kita perlu sediakan sejumlah guru mahir yang ramai kerana kita memiliki lebih 7,000 sekolah rendah dan 3,000 sekolah menengah...jadi sebelum kita nak buat keputusan yang melibatkan dasar kita perlu kaji dengan sebaik-baiknya," katanya. - BERNAMA

Saya tetap akan berjuang selagi rakyat bersama-sama'

Posted: 23 May 2013 09:38 PM PDT

14 Rejab 1434 H. [MOD] -
Walaupun beberapa siri tangkapan telah dilakukan oleh pihak polis berhubung bantahan dakwaan penipuan pilihan raya, namun Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau akan terus berjuang bersama rakyat. 

NONE"Penangkapan dah bermula. Di akhirnya nanti kita tahulah siapa yang kena. 

"Tapi saya nak beritahu, kalau tujuan Perdana Menteri (Datuk Seri) Najib (Razak) atau Menteri Dalam Negeri (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) nak buat penangkapan ini untuk beri isyarat pada saya untuk takutkan saya, saya nak beritahu, saya tetap akan berjuang selagi rakyat bersama-sama," katanya diikuti tepukan hadirin.

Beliau berkata demikian di hadapan kira-kira 20,000 hadirin dalam perhimpunan "blackout 505" yang diadakan di Kuala Ibai, Terengganu malam tadi. 

NONETurut hadir untuk memberikan ceramah ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu serta Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa.

Perhimpunan "blackout 505" di Terengganu malam tadi merupakan salah satu destinasi Anwar dalam siri jelajah ke seluruh negara bagi membantah keputusan pilihan raya umum ke-13.

Semalam, pihak polis menahan MP Batu, Tian Chua, aktivis Haris Ibrahim dan aktivis PAS Tamrin Ghafar dalam operasi berasingan yang dipercayai berhubung perhimpunan untuk membantah dakwaan penipuan pilihan raya Sabtu ini. 

NONEKetiga-tiga mereka telah ditahan dibawah Akta Hasutan dan di bawa ke Balai Polis Jinjang.

Selain individu terbabit, polis turut  menyiasat enam lagi pemimpin Pakatan dan aktivis selepas pilihan raya umum ke-13, atas kesalahan berbeza.

Ia termasuk ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad, aktivis siswa Adam Adli Abdul Halim, MP Pandan Rafizi Ramli, pengasas DAP Dr Chen Man Hin, MP Taiping Nga Kor Ming dan MP Serdang Ong Kian Ming.

malaysiakini/-

Puluhan ribu hadir di Black505 Terengganu malam tadi

Posted: 23 May 2013 09:35 PM PDT

14 Rejab 1434 H. [MOD] -
KUALA TERENGGANU: Himpunan Black505 peringkat negeri Terengganu yang berlangsung malam tadi menyaksikan puluhan ribu rakyat hadir.

Himpunan yang berlangsung di Markaz PAS Kuala Ibai malam tadi dianggar mencatat kehadiran kira-kira lebih 50,000.

Turut hadir malam tadi, pemimpin utama Pakatan Rakyat khususnya Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa serta pimpinan Pakatan Rakyat peringkat negeri.

Mohamad dalam ucapannya malam tadi turut mengulas isu penangkapan tiga oran pemimpin dan aktivis rakyar iaitu Ahli Parlimen Batu Tian Chua, bekas MT Umno Tamrin Ghafar serta aktivis Asalkan Bukan Umno (Abu) Haris Ibrahim.

Katanya, tindakan tangkapan serta memberi amaran akan menggunakan kekerasan terhadap mereka yang mahu berhimpun membantah penipuan pilihan raya, menunjukkan Menteri Dalam Negeri yang baru Datuk Seri Dr Zahid Hamidi dalam keadaan panik.

"Penangkapan sudahpun bermula, pendekar Bagan Datoh sudag tunjuk belang.

"Zahid Hamidi mula menunjukkan belangnya terhadap rakyat marhean yang tidak bersenjata.

"Dia sudah panik, panik dengan kebangkitan rakyat," katanya.

Satelit Ecuador berlanggar serpihan roket Rusia

Posted: 23 May 2013 05:50 PM PDT

14 Rejab 1434 H. [MOD] -

QUITO 23 Mei - Sebuah satelit kecil Ecuador dilapor berlanggar dengan serpihan roket Rusia semalam, namun tahap kerosakan satelit tersebut masih belum diketahui.

Agensi angkasa Ecuador EXA melaporkan, satelit Pegaso masih kekal di orbit meskipun telah berlanggar dengan serpihan roket S14 yang dilancarkan ke angkasa hampir tiga dekad lalu.

Jelas agensi tersebut, pelanggaran terbabit berlaku kira-kira 1,500 kilometer di ruang angkasa timur Madagascar pada pukul 5.38 pagi waktu tempatan. - AFP



Iran nafi ceroboh ruang udara Bahrain

Posted: 23 May 2013 05:49 PM PDT

14 Rejab 1434 H. [MOD] -

DUBAI 24 Mei - Iran semalam menafikan laporan tentang sebuah drone miliknya menceroboh ruang udara Bahrain yang menempatkan Armada Tentera Laut Kelima Amerika Syarikat (AS).

Kelmarin, Menteri Penerangan Bahrain, Samira Rajab mendakwa, sebuah pesawat tanpa pemandu dikesan memasuki ruang udara di perairan Teluk antara Bahrain dan Arab Saudi.

Bagaimanapun, agensi berita Iran, IRNA yang memetik kenyataan seorang pegawai Kementerian Luar, menafikan tuduhan tersebut dan menggesa kerajaan Bahrain tidak membuat tuduhan sedemikian.

Sebaliknya, pegawai yang enggan dikenali itu mengingatkan kerajaan Bahrain untuk menyelesaikan masalah tuntutan rakyat di negara itu yang mahukan perubahan dan keadilan. - REUTERS




Nombor Plat Kenderaan W.Persekutuan Yang Baru Bermula Dengan 'W1A'

Posted: 23 May 2013 02:01 AM PDT

13 Rejab 1434 H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Nombor siri plat pendaftaran kenderaan 'WYY' yang akan berakhir tidak lama lagi akan menyaksikan plat pendaftaran kenderaan yang baru akan bermula dengan 'W1A' dan berakhir dengan 'W9999A' (lihat carta di atas), kata pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.
Hishammuddin, pada Khamis berkata format semasa itu yang akan tamat dengan 'WYY9999A', dijangka berakhir pada bulan Julai.

Mahkamah bebaskan Adam Adli dengan ikat jamin.

Posted: 23 May 2013 01:42 AM PDT


13 Rejab 1434 H. [MOD] -Mahkamah Sesyen di sini melepas dan membebaskan aktivis mahasiswa, Adam Adli Abdul Halim yang didakwa di bawah Akta Hasutan. Tertuduh dibebaskan dengan ikat jamin RM5,000 dan seorang penjamin selepas mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan memberi ucapan berbaur hasutan dalam satu ceramah.

Chegubard: Himpunan Sabtu ini tetap diteruskan

Posted: 23 May 2013 01:37 AM PDT

13 Rejab 1434 H. [MOD] -



 
Di sebalik tangkapan beberapa pemimpin pembangkang dan NGO, perhimpunan mempertikaikan keputusan pilihan raya umum ke-13 pada Sabtu ini di Petaling Jaya akan tetap diteruskan, kata penggerak utamanya Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Pemimpin SAMM Badrul Hisham Shaharin berkata, NGO anak muda itu bertekad memastikan himpunan yang dinamakan "SuaraRakyat505" itu mencapai matlamat, walaupun beliau sendiri mungkin ditahan.

"Himpunan ini adalah himpunan rakyat, semua yang hadir tanpa pangkat tetapi sebagai rakyat menuntut demokrasi yang dirampas regim legasi penjajah untuk kekal berkuasa," katanya yang lebih dikenali sebagai Chegubard.

Dalam kenyataan hari ini, Badrul juga mengutuk keras "tindakan tidak bertamadun" pihak berkuasa membuat tangkapan demi tangkapan bermula sejak aktivis mahasiswa Adam Adli Abdul Halim dicekup minggu lalu.

"Negara seolah-olah berada dalam keadaan 'belum merdeka' ketika mereka yang bersuara bercakap benar disumbatkan ke dalam lokap seterusnya didakwa atas akta yang sepatutnya telah dimansuhkan. 

"Ini bukti kegagalan transformasi Najib, ketika kerajaan yang ada hari ini tidak punya sokongan majoriti," katanya.

Malayskaini/-

KDN rampas ribuan naskhah Harakah, Suara Keadilan

Posted: 23 May 2013 01:35 AM PDT

13 Rejab 1434 H. [MOD] -

Tiga organ parti dalam Pakatan Rakyat hari ini menjadi sasaran penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang menjalankan operasi merampas naskhah akhbar berkenaan di beberapa negeri hari ini.

KDN dalam kenyataannya petang ini menyebut, operasi rampasan naskhah Harakah, Suara Keadilan dan The Rocket itu dibuat kerana penerbitan itu didakwa melanggar Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (Pindaan) 2012.

Ia didakwa melanggar Seksyen 5 undang-undang tersebut yang meperuntukkan syarat edaran untuk ahli sahaja.


Pengurus pemasaran Harakah, Ahmad Faisal Tawang ketika dihubungi mengesahkan operasi berkenaan dijalankan ke atas pengedar mereka di Johor, Melaka, Negeri Sembilan, kedah dan Perak hari ini.

"Pengurusan Harakah sehingga kini masih mengumpul data mengenai jumlah rampasan tersebut," katanya.

Edisi yang terlibat dalam rampasan tersebut menonjolkan isu penguatkuasaan cukai barangan dan perkhidmatan "GST) dengan tajuk besar 'GST hadiah BN untuk rakyat'.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution pula dalam satu kenyataan berasingan menyatakan pegawai KDN menjalankan tindakan tersebut sejak 24 jam lalu.



Selain merampas nashkhah berkenaan, pegawai KDN juga dakwanya mengancam untuk menangkap pembekal dan pengedar akhbar itu di beberapa tempat.

Ia antara lainnya melibatkan operasi di Ipoh pada malam tadi, di mana seramai tujuh pegawai KDN telah menyerbu premis salah seorang pembekal Suara Keadilan dan merampas 214 naskah akhbar.

Pegawai berkenaan juga dakwanya enggan memberi sebarang bukti surat kuasa rampasan.

Malaysiakini/-

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 24 May 2013 01:09 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


APAKAH OPERASI LALANG 1987 BERULANG?

Posted: 23 May 2013 07:50 AM PDT

Pesta tangkap menangkap berlaku sehari dua ini. Bermula dengan Adam Adli, hari ini Tian Chua, Haris Ibrahim dan Tamrin Ghafar pula disumbat sama ke lokap bagi menunggu tindakan seterusnya. Mereka akan ditahan sehingga esok Mereka difahamkan ditahan sehingga jam 11 pagi esok bagi mendapatkan lanjutan tempoh reman. Hebat Malaysiaku ……. hebat Menteri Dalam Negeriku ……..Mabuk […]

Isu Serangan Ganas Terhadap Aktivis NGO di Padang Kota

Posted: 23 May 2013 07:44 AM PDT

Isu serangan ganas trhadap aktivis NGO yg berkumpul d Pdg Kota semalam utk sokongan pd Adam Adli DPPN P.Pinang berpandangan bhw:- 1. Tindakan menyerang aktivis NGO yg berkumpul adalah TIDAK WAJAR & sangat menyalahi prinsip Islam. 2. Politik ganas & samseng adalah ketinggalan zaman & hanya relevan pd zaman batu. Skrg zaman politik hujah & […]

PAS Negeri Sembilan

Posted: 23 May 2013 09:25 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Kajian Statistik Pencapaian PAS N.Sembilan PRU-13

Posted: 23 May 2013 08:06 PM PDT

Kajian Statistik Pencapaian PAS N.Sembilan PRU-13

Pada PRU-13 yang lalu PAS bertanding di 12 DUN.

DUN mana PAS dapat paling banyak undi?
DUN mana PAS dapat paling sedikit majoriti?
DUN mana PAS dapat paling banyak peratus undi?
DUN mana yang paling ramai pengundi Melayu?
DUN mana yang paling ramai pengundi Cina?
DUN mana yang paling ramai pengundi India?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang ramai pengundi Melayu?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang tinggi peratus pengundi Cina?
Bagaimana pencapaian PAS di DUN yang tinggi peratus pengundi India?
Berapa banyak peratusan keluar mengundi di setiap DUN pada PRU-13 berbanding PRU-12?
Berapa banyak pertambahan pengundi di setiap DUN pada tahun 2013 berbanding 2008?











KDN rampas Harakah di beberapa negeri pagi ini

Posted: 22 May 2013 11:16 PM PDT



KDN rampas Harakah di beberapa negeri pagi ini 
Harakahdaily   23 Mei 2013 

KUALA LUMPUR: Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini bertindak merampas akhbar lidah rasmi PAS, Harakah di beberapa buah negeri di seluruh negara.

Antara negeri yang dilaporkan berlaku rampasan itu termasuk Melaka, Negeri Sembilan, Kedah dan Perak.

Menurut Pengurus Pemasaran Harakah, Ahmad Faisal Tawang, pagi ini beliau menerima pangggilan telefon daripada pengedar-pengedar yang memaklumkan pihak KDN menjalankan operasi merampas Harakah.

Katanya, KDN bukan sahaja merampas Harakah di kedai-kedai malah turut menyerbu premis pengedar.

Jelasnya, di Melaka dianggarkan lebih 500 naskah Harakah dirampas manakala di Alor Setar Kedah pula dilaporkan sebanyak 1,000 naskah.

Rampasan di Kedah itu dilaporkan dibuat di atas lori, sebelum sempat akhbar itu diturunkan untuk diagih kepada pengedar dan dijual.

"Di Seremban Negeri Sembilan pejabat pengedar turut diserbu oleh KDN. Tetapi di Kedah pihak KDN tidak menunjukkan kad penguatkuasa dan surat dari KDN yang sah sebelum bertindak," katanya kepada Harakahdaily.

Bahkan beliau turut mendapat maklumat, di Alor Setar KDN menggunakan lima van kementerian itu untuk merampas Harakah.

Harakah yang dirampas adalah Edisi Jumaat 24-26 Mei yang memaparkan tajuk muka depan "GST hadiah BN untuk rakyat".

PAS LENGGONG

Posted: 23 May 2013 07:23 PM PDT

PAS LENGGONG


Di Lenggong ada orang mengundi 2 kali

Posted: 22 May 2013 08:59 PM PDT


BN Sabah hilang majoriti 2/3 jika '1 orang, 1 undi'

Harakahdaily,23 Mei 2013
KOTA KINABALU: Barisan Nasional sudah tentu hilang majoriti dua pertiga di dalam Dewan Undangan Negeri Sabah pada PRU13 baru-baru ini sekiranya benar-benar wujud sistem 'satu orang, satu undi, satu nilai'.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata dengan 55.78 peratus daripada jumlah undi keseluruhan untuk 60 kerusi Dun Sabah, iaitu 427,890 undi, BN sepatutnya hanya berjaya mendapat 34 kerusi Dun bukan 48 kerusi, iaitu 80% kerusi Dun.

Katanya, ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat iaitu PKR, DAP dan PAS yang bertanding di kesemua 60 kerusi Dun mendapat 248,185 undi atau 32.36% daripada jumlah undi keseluruhan, dan sepatutnya memenangi 20 kerusi bukannya 11, iaitu 18.33% daripada 60 kerusi.

Menurutnya, Star yang meletakkan 47 calon Dun, memenangi satu kerusi, dengan 5.63% daripada jumlah undi keseluruhan sementara SAPP bertanding di 41 kerusi mendapat 28,305 undi atau 3.69% daripada jumlah undi keseluruhan, tidak memenangi sebarang kerusi.

Beliau berkata, sekalipun oposisi yang kuat dan bersemangat sudah dipulihkan di Dun Sabah selepas dua dekad ketiadaannya, dengan 11 Adun Pakatan Rakyat iaitu 4 daripada DAP dan PKR (7) dan satu dari Star, pilihan raya umum pada 5 Mei merupakan pengajaran berharga buat oposisi di Sabah, yakni BN sudah tentu kalah lagi empat kerusi parlimen dan lapan kerusi Dun jika tidak kerana undi pecah di kalangan calon oposisi.

Empat kawasan Parlimen itu, katanya adalah Keningau, Kota Marudu, Pensiangan dan Tenon sementara lapan kerusi Dewan Undangan Negeri adalah Elopura, Melalap, Kundasang, Liawan, Paginatan, Kiulu, Nabawan dan Tambunan.

"Pemimpin DAP dan Pakatan Rakyat sedang menganalisa keputusan pilihan raya umum Sabah untuk merangka pelan tindakan bagi memulakan kempen susulan bagi memenangi hati majoriti rakyat Sabah, kerana pilihan raya seterusnya akan menjadi dua perjuangan untuk 'Ubah – di Putrajaya' dan juga kerajaan negeri Sabah," ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluakan di sini, hari ini.

Rumah MB Kelantan

Posted: 22 May 2013 08:47 PM PDT



Rossem,23 Mei 2013

(Rumah Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob di Alor  Pasir, Wakaf Bharu...walaupun sudah 9 tahun menjadi Timbalan MB Kelantan).


SETIAP orang mimpikan sebuah rumah gadang (besar/ mewah) tempat istirehat keluarga dengan taman yang indah dan punya kolam renang yang cantik. Tapi tak semua orang memilikinya walaupun diketahui punya kemampuan pada hitungan zahirnya.

Suatu sore,  seminggu  selepas PRU13, saya berkunjung ke rumah Menteri Besar Kelantan yang baru dilantik, Datuk Haji Ahmad Yakob di kampung  Alor Pasir, Wakaf Bharu. Oleh kerana sudah mengetahui kondisi rumahnya sedemikian rupa,  justeru saya tak terkejut.

Sebuah rumah kayu (papan)  beratap asbestos yang amat sederhana, model tahun 1980an, bercat hijau, dengan halaman yang sempit,  langsung tak menggambarkan sebuah rumah yang dimiliki seorang bernama Menteri Besar.

Benar, Ustaz Ahmad Yakob atau akrab Ustaz Mat saat saya mengunjungi rumahnya baru kurang lebih seminggu menjadi Menteri Besar Kelantan, tetapi sebelum itu ia menduduki jawatan Timbalan Menteri Besar selama  sembilan tahun (2004 – 2013), kalau mahu bikin rumah mewah juga bisa, tapi tak dilakukannya.

Melihat kondisi rumahnya, teringat akan rumah kediaman Mursyidul Am PAS dan mantan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kampung Pulau Melaka. Sebuah rumah lama dibina dari kayu, bercat hijau. Rumah  Ustaz Mat juga mirip rumah Tuan Guru Nik Abdul Aziz dengan sedikit tambahan konkrit di bahagian dapurnya.

Realitinya, bukan itu saja,  bahkan banyak lagi rumah- rumah kediaman kelas rakyat marhaen yang menjadi tempat tinggal  wakil-wakil rakyat PAS bersama keluarga.

Bahkan ada di antara ahli Exco Kerajaan Kelantan sendiri sehingga kini menumpang di rumah orangtuanya setelah menjual rumah mewah di Kuala Lumpur yang dibeli ketika sebelum terjun bidang politik.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah juga punya rumah kediaman yang dibina dari kayu tinggalan almarhum ayahnya yang bersambung dengan masjid.

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Ustaz Ahmad Baihaqi Atiqullah tinggal di rumah kecil dalam kawasan pondok Pasir Tumboh dengan sejumlah  keluarga yang ramai.

Adun PAS Chetok, Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman, sesiapa yang pernah melihat rumahnya, pasti tertanya-tanya; apakah benar ini rumah Yang Berhormat Wakil Rakyat?.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan