Khamis, 16 Mei 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Politik Harian

Posted: 16 May 2013 03:38 AM PDT

Politik Harian


Wakil Kaum Cina Dalam Kabinet, Bukti DS Najib Hargai Masyarakat Cina

Posted: 16 May 2013 01:34 AM PDT


Walaupun sebahagian masyarakat Cina di negara ini telah berpaling tadah dengan kerajaan dan memilih pembangkang dalam Pilihan Raya 2013, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tetap tidak melupakan komuniti tersebut dengan melantik dua wakil Cina untuk mengisi barisan Kabinet baru yang dibentuknya.

Tindakan itu secara langsung membuktikan Najib tidak pernah sekalipun meminggirkan komuniti tersebut walaupun telah menikam kepercayaan BN terhadap mereka dari belakang.

Ia juga menunjukkan penghargaan perdana menteri terhadap sumbangan kaum itu dalam pembinaan negara berbilang kaum yang memerlukan penyertaan setiap bangsa dalam pentadbiran negara bagi membolehkan kemajuan negara diteruskan tanpa sebarang sekatan.

Dengan keputusan MCA dan Gerakan tidak sedia menerima sebarang jawatan dalam kerajaan, masyarakat Cina dalam Kabinet kini diwakili Senator Paul Low Seng Kuan dan Mary Yap Kain Ching, anggota Parlimen Tawau.

Mary Yap dari Parti Bersatu Sabah, adalah bekas guru dan pernah dipilih sebagai Tokoh Guru Kebangsaan pada 2012.

Sementara itu, Presiden Transparency International Malaysia Senator Datuk Paul Low Seng Kuan, dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Paul Low, 67, adalah juga seorang tokoh korporat terkemuka, dengan memegang pelbagai jawatan berprofil tinggi, termasuk sebagai pengarah urusan kumpulan Malaysian Sheet Glass Sdn. Bhd., dan presiden Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM).

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai anggota Majlis Ekonomi Kebangsaan (MTEN), Majlis Tindakan Ekonomi Kebangsaan (NEAC), Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) dan anggota Jawatankuasa mengenai Etika dan Integriti.

Prof Dr Teo Kok Seong dari Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam kenyataannya berkata menerusi perlantikan itu, Najib sebenarnya menghulurkan salam muhibah kepada kaum Cina walaupun majoriti mereka tidak mengundi BN.

Beliau berpendapat suara kaum Cina dalam kerajaan adalah amat penting. Ia bukan sahaja mencerminkan asas pelbagai kaum dalam Barisan Nasional tetapi juga suara kaum Cina hanya efektif jika diwakili kaum itu sendiri.

Dua wakil Cina yang dilantik Najib adalah Presiden Transparency International Malaysia Datuk Paul Low Seng Kuan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang akan dilantik sebagai Senator dan Anggota Parlimen Tawau, Mary Yap Kain Ching sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi wakil parti bagi PBS.

Berbeza dengan Pembangkang, Najib tetap melaksanakan tanggungjawab sebagai PM untuk semua bangsa walaupun komuniti Cina menolak BN dan memilih Pakatan Rakyat selepas dihasut dakyah jahat DAP.

Pakatan Pembangkang pula sebaliknya hanya menjadikan rakyat sebagai batu loncatan untuk mereka mendapatkan kuasa tanpa sebarang perkhidnatan untuk rakyat. Mereka juga lebih gemar beretorik dan fitnah-fitnah yang memutar belit fakta sehingga memporak perandakan hubungan sesama kaum di dalam negara ini.

Ia dibuktikan dengan tindakan DAP memainkan sentimen perkauman ketika berkempen di kawasan Cina seolah-olah mereka akan menghapuskan hak istimewa Melayu sekiranya memerintah di hadapan penyokong Cina mereka....

Apa yang dilakukan DAP itu jelas menunjukkan mereka bakal mencetuskan tragedi yang tidak diingini sekiranya penyokong-penyokong parti berbalah dengan keadaan yang kritikal.

Najib pula dilihat mengambil jalan kesederhanaan dengan tidak berdendam dengan masyarakat Cina, sebaliknya mengutamakan sikap profesionalisme dalam menguruskan situasi tersebut.

Muhyiddin Ketuai Istiadat Angkat Sumpah Jawatan Kabinet Baru

Posted: 15 May 2013 11:14 PM PDT


Muhyiddin mengangkat sumpah di hadapan Tuanku Abdul Halim pada Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Taat Setia Serta Sumpah Simpan Rahsia Oleh Timbalan Perdana Menteri, Menteri dan Timbalan Menteri di Istana Negara.- FotoBERNAMA

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin mengetuai istiadat angkat sumpah jawatan Timbalan Perdana Menteri serta Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi di Istana Negara, pagi Khamis.

Istiadat angkat sumpah jawatan menteri dan timbalan menteri itu berlangsung di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah.

Beliau kemudian melafazkan ikrar sumpah jawatan dan taat setia sebelum menandatangani dokumen rasmi pelantikan disaksikan oleh Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria dan Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa.

Upacara penuh istiadat itu disaksikan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah.

Turut hadir menyaksikan ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor serta bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Upacara yang berlangsung di Balairong Seri, Istana Negara itu bermula pukul 10.10 pagi sejurus keberangkatan masuk Seri Paduka Baginda berdua.

Selepas Muhyiddin, enam menteri kanan iaitu Datuk Seri G. Palanivel (Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar), Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Menteri Pelancongan dan Kebudayaan), Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (Menteri Pertahanan), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah), Datuk Seri Mustapa Mohamed (Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri) dan Datuk Dr Maximus Johnity Ongkili (Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air) mengangkat sumpah jawatan dan taat setia serta simpan rahsia masing-masing, diketuai Mohamed Nazri.

Selepas itu, acara penyerahan surat cara pelantikan serta melafaz sumpah jawatan dan taat setia bagi menteri dan timbalan menteri dijalankan secara berkumpulan seramai enam orang.

Ini dimulakan dengan Datuk Seri Douglas Uggah Embas (Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (Menteri Dalam Negeri), Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (Menteri Komunikasi dan Multimedia), Datuk Seri Dr S. Subramaniam (Menteri Kesihatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani) dan Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah (Menteri Kewangan II).

Mereka disusuli kumpulan kedua iaitu Datuk Seri Anifah Aman (Menteri Luar), empat Menteri di Jabatan Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Datuk Seri Idris Jala, Tan Sri Joseph Kurup dan Datuk Joseph Entulu Belaun, dan Datuk Rohani Abdul Karim (Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat).


Idris Jusoh menerima watikah pelantikan daripada Tuanku Abdul Halim.- FotoBERNAMA

Ini diikuti kumpulan Datuk Fadillah Yusof (Menteri Kerja Raya), Datuk Hasan Malek (Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan), Datuk Richard Riot Jaem (Menteri Sumber Manusia), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (Menteri Wilayah Persekutuan), Datuk Seri Idris Jusoh (Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi II) dan Datuk Seri Dr Shahidan Kassim (Menteri di Jabatan Perdana Menteri).

Barisan terakhir ialah Datuk Paul Low Seng Kwan (Menteri di Jabatan Perdana Menteri), Khairy Jamaluddin Abu Bakar (Menteri Belia dan Sukan), Datuk Abdul Rahman Dahlan (Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan), Nancy Shukri (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) dan Datuk Dr Ewon Ebin (Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi).


Khairy Jamaluddin menerima watikah pelantikan daripada Tuanku Abdul Halim. - FotoBERNAMA

Seramai 24 timbalan menteri turut mengangkat sumpah dan menerima watikah pelantikan masing-masing hari ini.Turut hadir isteri Timbalan Perdana Menteri Puan Seri Noorainee Abdul Rahman, dif-dif kehormat dan para jemputan yang kebanyakannya anggota keluarga barisan kabinet.

Najib telah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada Jumaat, 6 Mei.

Semasa mengumumkan anggota jemaah menteri yang baharu pada Rabu, Najib berkata ia terdiri daripada mereka yang berpengalaman, teknokrat dan wakil golongan muda yang diyakini mampu meneruskan agenda transformasi nasional.

Pada pilihan raya umum ke-13 5 Mei lepas, Barisan Nasional kekal berkuasa dengan memenangi 133 daripada 222 kerusi parlimen bagi membentuk kerajaan persekutuan yang baharu.

Selepas upacara itu, Tuanku Abdul Halim berkenan bersama-sama Najib serta barisan menteri kabinet dan timbalan-timbalan menteri untuk sesi bergambar.

Kritik Wan Azizah: Azmin Terus Kunci Mulut

Posted: 15 May 2013 07:00 PM PDT


Setelah mengeluarkan kenyataan kontroversi mengkritik kepimpinan tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Timbalan Presidennya, Mohamed Azmin Ali kini memilih untuk tidak mengeluarkan sebarang komen balas.

Mengelak untuk mengulas sebarang soalan berhubung kontroversi berkenaan, Ahli Parlimen Gombak itu dilihat seolah-olah mahu isu tersebut tidak lagi diperbesarkan.

"Cukuplah...cukup tiga hari isu ini dimainkan," katanya ringkas ketika ditemui di Ibu Pejabat PKR di sini.

Sementara itu Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditemui juga seolah-olah mahu mengelak daripada memberi komen berhubung wujudnya gesaan agar Mohamed Azmin dikenakan tindakan disiplin kerana mengkritik Presiden parti, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail secara terbuka.

"Kita belum terima aduan rasmi...belum lagi," katanya ringkas.

Anwar diminta mengulas mengenai desakan terbaru daripada Ketua AMK Balik Pulau, Mohd Faizal Ab Rahman yang mahu Jawatankuasa Disiplin parti mengambil tindakan tegas terhadap Mohamed Azmin.

Menurut Mohd Faizal, beliau menulis surat kepada Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong bertarikh 11 Mei lalu bagi memohon tindakan disiplin ke atas Mohamed Azmin kerana menuduh Wan Azizah mengamalkan dasar nepotisme.

Minggu lalu, Mohamed Azmin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa mempertikaikan tindakan Wan Azizah yang didakwanya langsung tidak mendapatkan pandangan pemimpin PKR negeri sebelum menyerahkan surat mencalonkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar kepada Istana Selangor.

-AntaraPos

Ohpolitik!™

Posted: 16 May 2013 03:36 AM PDT

Ohpolitik!™


[Kabinet 2013] HaprakDaily Jadi Batu Api Serang Kabinet Baru!!

Posted: 15 May 2013 05:50 PM PDT



 "Ini adalah barisan kabinet untuk (Datuk Seri) Najib menyediakan pertahanan terhadap serangan (Tun) Dr Mahathir, (Tan Sri) Muhyiddin dan (Datuk Seri) Anwar." 
Demikian kata sumber Umno ketika mengulas barisan kabinet baru yang diumumkan Datuk Seri Najib Razak petang semalam.  
Bagi beliau, barisan kabinet yang diumumkan Najib ini  bukannya dipilih untuk menjaga negara mahupun rakyat. 
"Ia untuk menjaga kedudukannya sebagai Presiden Umno. Pertahanan rapi diletak terutamanya perlantikan Khairy (Jamaluddin) dan Abdul Rahman Dahlan sebagai anggota kabinet yang berani mengkritik (bekas Perdana Menteri) Tun Dr Mahathir apabila perlu," kata sumber Umno kepada Harakahdaily. 
Barisan kabinet ini juga kata beliau, dibuat untuk mengekang kemaraan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada mencabar Najib sebagai Presiden Umno.
HaprakDaily hari ini menjadi batu api dalam menyerang Barisan Kabinet  Baru yang diumumkan Perdana Menteri semalam. Selain berniat buruk kononnya berlaku pergolakkan dalaman UMNO dengan Tun M dan Timbalan Perdana Menteri, Haprak dilihat dengan selamber meletakkan kononnya dia memetik sumber UMNO. Apa punya berita sampah ni? Sapa sumber UMNO itu. Takat tulis berita macamni aku pun boleh tulis sumber PAS mengatakan Nik Aziz tak layak jadi Mursyidur Am sampai mati.. Yang paling best adalah kenyataan kabinet pertahanan terhadap serangan Aljuburi tew. Dah Kalah Duk Diamla. Jangan sampai silent majority bersuara!


TERKINI!!!! KABINET RESHUFFLE

Menteri Jalan Raya - Nuar Berahim
Menteri LGBT - Ambabiga
Menteri Fatwa - Nik Ajis
Menteri Sama Rata - Lim Kit Siang
Menteri Saman Menyaman - Karpal Singh
Menteri Anak Beranak - Nurul Izzah
Menteri Buah Jambu - Rafizi
Menteri Demonstrasi - Che'gu Bard
Menteri Luar Singapura - Tian Chuak

[ApaKeJadahnya] Anwar Serah Petisyen #PRU13 kepada Obama?

Posted: 15 May 2013 04:22 PM PDT

Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Pakatan Rakyat akan menyerahkan bukti mengenai penipuan yang didakwanya berlaku dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu kepada Presiden Amerika Syarikat Barack Obama. 
Berucap dalam Himpunan 'Black 505' di Kuantan malam tadi, Anwar berkata Pakatan mahu kuasa besar itu menjawab mengenai kemenangan BN yang didakwanya turut disumbangkan oleh pengundi bukan warganegara Malaysia.  
"Oh, katanya tadi Obama telefon kepada Datuk Seri Najib. Tak apa, tak ada masalah. Tapi saya nak beritahu kepada Presiden Obama... Amerika pun lancar perang di Iraq, untuk apa? Untuk demokrasi di Iraq. 
"Saya nak beritahu kepada Amerika, kita akan beri bukti penipuan dan (kita) nak tengok kamu akan kata apa. Malaysia ini dimenangi oleh Umno pada pilihan raya baru-baru ini, bukan sahaja dengan undi rakyat Malaysia, tapi undi Banglasia," kata Anwar.

APEKEJADAHNYAGILOBABI nak serah PETISYEN PRU-13 pada US (OBAMA)?...
sedangkan OBAMA baru sahaja mengiktiraf dan memuji keberkesanan demokrasi MALAYSIA!... sebenarnya saja nak cucuk OBAMA dengan YAHUDI dan ISRAEL di US untuk berpihak pada BAPA PELIWAT NEGARA kan?.... DEMOKRASI ALA PELIWAT!!! 

Barisan Kabinet Baru Lengkap Menteri dan Timbalan Menteri

Posted: 15 May 2013 04:04 PM PDT



Perdana Menteri & Menteri Kewangan I

Datuk Seri Najib Tun Razak

Timb. Perdana Menteri 


Tan Sri Muhyiddin Yassin 

JABATAN PERDANA MENTERI:

MENTERI:
(1) YB DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) YB DATO' SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO' SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO' SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(3) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)


MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II: YB DATO' SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)



MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: YB DATO' SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)


MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)


MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)


MENTERI DALAM NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)


MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI : YB DATO' FADILLLAH YUSOF (PBB)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)


MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)


MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)

TIMBALAN MENTERI: 
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)



MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HASAN BIN MALEK (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

MENTERI KESIHATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SUBRAMANIAM (MIC)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SERI HILMI BIN YAHAYA (UMNO)

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
(1) MENTERI : YB DATO' SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)

TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)

RINGKASAN:

PERDANA MENTERI: 1 JAWATAN
TIMBALAN PERDANA MENTERI: 1 JAWATAN
MENTERI: 30 JAWATAN (TERMASUK TIMBALAN PERDANA MENTERI)
TIMBALAN MENTERI: 27 JAWATAN
JUMLAH 57 JAWATAN
JUMLAH KEMENTERIAN 24
JUMLAH SENATOR SEDIA ADA 1 ORANG
JUMLAH SENATOR AKAN DILANTIK 5 ORANG (2 MENTERI DAN 3 TIMBALAN MENTERI)
JUMLAH BACKBENCHERS 82 ORANG

tunku

Posted: 16 May 2013 03:30 AM PDT

tunku


Pakatan Leadership Acknowledges Rallies Won’t Last

Posted: 16 May 2013 02:20 AM PDT

In an article published on The Malaysian Insider, a senior Pakatan Rakyat leader speaking on condition of anonymity has admitted that Pakatan's tactic of public rallies will soon run out of steam.

"What can I say? How many times can we expect our supporters to come out for these rallies? Eventually, this anger will fizzle out and we must move on," the official said.

"The fact of the matter is that we are not the government of the day and, yes, we do recognise the election results, despite what some of our leaders are saying."

It couldn't be any clearer. And perhaps of equal importance is the fact that the comments suggest that Opposition leader Anwar Ibrahim's views on the matter are not widely shared among his colleagues at the top of Pakatan Rakyat.

The fact that the article appeared on the Opposition-friendly portal is another sign that the prospects are looking bleak for Anwar's vision of a "nationwide protest tour".

The Choice noted last week that another similarly aligned portal to MI, Malaysiakini, took Pakatan leaders to task for failing in their responsibility of providing a credible alternative in the run up to GE13.
The M'kini article noted in particular how Pakatan leaders had misdirected their resources during their campaign. Now after May 5, those same leaders seem to be misdirecting their attention once more.
Yet even Anwar appears to be acknowledging the futility of the situation, albeit slowly.

This week the Opposition leader led a press conference in which he moved to distance himself from the more militant core of Pakatan aligned NGOs that are promoting an even more chaotic and violent outcome.
"These are just suggestions and it was never raised to the leadership and it is not something that is adopted by leadership," he said.

Were those curious rolling hand gestures at Bersih just a suggestion too?
Anwar has chosen the wrong path following his election defeat. Instead of gracefully bowing out and aiding the process of reconciliation, he has decided to sow further division among the rakyat.

But increasingly his lieutenants are abandoning him – publicly and anonymously. Soon he'll be alone in his quest to "continue this struggle" and "never surrender".

New IGP Khalid wants to "return" streets to the people

Posted: 16 May 2013 12:14 AM PDT

The new Inspector-General of Police, Tan Sri Khalid Abu Bakar, wants to make safety and security his priority and "return" the streets to the people.
Khalid said he was aware of the challenges posed by the current security situation throughout the country, which required policemen to be at their best and constantly on their toes. "I am committed towards maintaining public order and public safety.
"In this day and age, the police force will always have to face new challenges, especially with advance technology enabling information to spread fast," he said in his speech at a ceremony to bid farewell to Tan Sri Ismail Omar, who goes on mandatory retirement, at Pulapol here on Thursday.

Now Where is That Shadow Cabinet Again?

Posted: 15 May 2013 11:01 PM PDT

After ten days of crying foul and his hyper-active "nationwide protest tour" in the wake of GE13, Datuk Seri Anwar Ibrahim may be finally coming to realise that it is time to move on, and mend the fences inside his own PKR and across Pakatan.

If he wants to prove he is not a sore loser then he should calm down, take his place as Opposition leader and unveil a shadow cabinet.

This makes perfect sense for a number of reasons. Firstly, Anwar has long told the rakyat that he has a team capable of running Malaysia and as of today, it is only fair that voters get the chance to judge the calibre of that team against the actual line-up unveiled by the Prime Minister Wednesday.

Najib wisely included successful businessmen and corruption fighters in his team. But who are the Pakatan Rakyat's opposite numbers to Maybank chief Datuk Seri Abdul Wahid Omar and Transparency International head Paul Low? It would be intriguing to find out.

The other important message that Pakatan's shadow cabinet would send out is that the Opposition, like the Government, knows it is time to move on. It lost GE13 fair and square and needs to tell the world it is looking ahead rather than wallowing in its "disgust" (as Anwar bluntly puts it) at the result.

A shadow cabinet, meeting weekly like the actual cabinet, would also fulfil its Westminster role of producing constructive opposition to the Government, making the Government accountable for its decisions and reminding us all that the parliament provides essential checks and balances. As it stands, there are no head-to-head battles over individual portfolios to look forward to.

Perhaps most importantly, a shadow cabinet will show us that PKR-DAP-PAS are finally able to work together. We know that the reason why Anwar didn't dole out the ministerial jobs before GE13 was because it would have triggered all-out war between the parties. So to prove that this is no longer the case, Anwar needs to match the big names to shadow portfolios.

This is exactly how it is done in the UK, Canada, New Zealand and Australia. The fact that it is not done here makes us something of a parliamentary oddity.

Najib is using his cabinet line-up to signal his intent to drive through change in this coming parliamentary term that is vital for Malaysia's future. In that respect his team is as important as the manifesto it has promised to implement.

But through his inaction, Anwar is signalling that nothing has changed on his side of politics since GE13. For the sake of the rakyat, it's time for everyone to move on and that includes Anwar.

AUTHORITIES SHOULD ACT AGAINST ANWAR NOW BEFORE IT IS TOO LATE

Posted: 15 May 2013 05:45 AM PDT

THE opposition pact has distanced itself from calls for street protests to overturn the results of Election 2013, when Anwar Ibrahim said the pact would stick to indoor rallies to "voice their disgust" at alleged electoral fraud in the May 5 polls.

Anwar said calls for a mass street protest to oust the elected Barisan Nasional (BN) administration did not originate from PR but from affiliated non-governmental organisations (NGOs).

"These are just suggestions and it was never raised to the leadership and it is not something that is adopted by leadership," he told a press conference after chairing a PR presidential council meeting here.

But Anwar did not mentioned or failed to mention that these affiliated NGOs are tools that he created to move the people to achieve his objective – to be the Prime Minister and pay his dues to his foreign masters.

Anwar is a liar and this time people can see through his lies – street protests are not the pact's style but indoor rallies are the pact's style.
What if the indoor rallies overflow to the streets? Well, his answer will be overwhelming support – very simple right?

That is Anwar Ibrahim where he will not take responsibility of what happen although it is always his plans – through other non-political vehicles that purportedly to represent the people, voices of the people.

The authorities should check whether these NGOs truly have the number of members as they claimed to be or these numbers of people are actually members of the opposition political parties ordered to support the events.

Enough is enough…the authorities should take action against him for attempt to incite riots against the duly elected government.
No more soft approach and this man called Anwar Ibrahim does not care and does not think rationally anymore.

He is obsessed with his aim for his interests and that of his foreign masters.
He should be detained and put out of action until the situation has cooled off or the least the simmering flame of an impending violence riot is put off.
Anwar is fanning emotions of an Arab Spring but of course, as he mentioned not his call, but that of affiliated NGOs which everyone, even the school children know his own creation and the vehicles he uses.

Lets be realistic about the scenario – he knows he already lost and he knows going to the courts to reverse the people's decision is not easy as it may take years, maybe till the next general election.
His foreign masters cannot wait that long and Anwar is indebted thus he must act, he must show to his foreign masters that he had tried and still trying.

Failure through democratic means which was the ballot boxes just a week ago, he is left with no choice but the Arab Spring style to overthrow the government.

Malaysia being non-homogeneous society cannot afford to wait because this may lead to bloodshed.
Thus, the relevant authorities must act now and swiftly – softy approach maybe too late.

bumiyang

Posted: 16 May 2013 03:26 AM PDT

bumiyang


Pulang Pinang Yang Lebih Selamat Di Kacamata Lim Gnan Eng???

Posted: 16 May 2013 12:02 AM PDT

Negara Perlu Menubuhkan Darul Hudud (Qyisas dan Had)

Posted: 15 May 2013 05:30 PM PDT

Senarai Penuh Menteri/Timbalan Menteri Kabinet Yang Diumumkan Najib

Posted: 15 May 2013 05:45 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 16 May 2013 01:49 AM PDT

Taipingmali (tm)


Antara Jangkaan dan Harapan Rakyat Terhadap Barisan Kabinet Baru

Posted: 16 May 2013 12:38 AM PDT

Barisan Kabinet baru telah pun diumumkan semalam dan malangnya, ia disambut dengan keluhan.

Dunia seolah-olah terhenti seketika, sunyi, seolah-olah memikirkan arah pusingan selepas ini.

Kadangkala apabila keadaan terlalu senyap, kita menjadi gelisah.

Apatah lagi apabila melihat musuh kita turut senyap seolah-olah 'merestui' kabinet baru yang dilantik.

Sedangkan musuh yang kita kenal itu tidak pernah merestui apa-apa yang kita lakukan sebelum ini.

Di laman-laman sosial rakyat marhaen dan atas pagar yang ramai-ramai turun mengundi Barisan Nasional dalam PRU-13 kerana terlalu takut jika Pakatan Rakyat menang, kini tertanya-tanya apakah mereka baru sahaja membantu BN menang, atau sekadar membantu BN menunda kekalahan?

Entah kenapa, majoriti rakyat tidak gembira walaupun media-media perdana cuba 'memberi muka' dan menyedapkan hati rakyat bahawa barisan kabinet ini adalah yang terbaik.

Entah kenapa rata-rata rakyat ragu-ragu dan bimbang serta tidak mampu memaksa keyakinan terhadap barisan kabinet yang baru.

Mungkin juga rakyat telah meletakkan satu jangkaan yang terlalu tinggi terhadap kepimpinan. Ini tidak menghairankan kerana kita semua sudah 'terbiasa' dengan pemerintahan dinamik dan tegas Tun Mahathir selama 22 tahun dan tidak mampu lagi menerima apa-apa yang berbeza dari cara itu.

Tun Mahathir telah melonjakkan Malaysia terlalu jauh ke hadapan dengan pendekatan tegas apabila berhadapan dengan kuasa besar, berani mencabar Zionis, lantang menghentam Soros, pantas mengambil tindakan mempertahankan hak negara, bijak memacu ekonomi serta tidak teragak-agak untuk membantu saudara seagama di seluruh dunia.

Biarpun beliau dihentam dan dicemuh, tetapi beliau konsisten dan fokus dengan perancangannya sehingga akhirnya satu demi satu yang mereka yang mencemuh dan menghentamnya terpaksa akur bahawa beliau benar. Kaum Cina yang sebelum itu menggelar beliau Ultra-Melayu juga akhirnya akur bahawa beliau bukan rasis lalu memberi sokongan padu kepadanya.

Pengajaran dari sejarah kegemilangan Malaysia di zaman Tun Mahathir adalah jelas iaitu 'ketegasan' adalah penting, dan bukannya 'populariti'. Dari situ, Malaysia muncul sebagai negara yang makmur dan bermaruah.

Jika pengajaran dari kejayaan tidak cukup maka lihat pula pengajaran dari kegagalan di mana Malaysia menjunam turun selepas Tun Mahathir meletak jawatan. Kenapa?

Tidak lain tidak bukan ialah kerana pendekatan kepimpinan baru adalah seratus-peratus 'terbalik' dari apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir iaitu mementingkan populariti dan langsung tidak bertegas.

Justeru, rakyat yang mengundi Barisan Nasional tempoh hari menaruh harapan yang tinggi agar keadaan 'diterbalikkan' semula sepertimana zaman kegemilangan Malaysia. Tidak cukup sekadar ekonomi yang teguh dan kukuh jika soal maruah bangsa dan negara tidak diambilkira.

Ancaman keganasan serta penjajahan alaf baru kini bukan lagi sesuatu yang dibaca di akhbar dan ditonton diTV. Tetapi ia sudah begitu dekat dengan kehidupan kita. Oleh kerana itulah semua yang sebelum ini 'malas' mengundi, telah turun memberi kemenangan kepada BN supaya ancaman itu dapat dikekang dan dihapuskan supaya kita boleh fokus ke arah membina negara.

Di saat ini, rakyat berada dalam keadaan resah dan gelisah melihat musuh-musuh negara bebas ke sana ke mari membuat onar dan melakukan kerosakan tanpa apa-apa tindakan.

Jika persoalan awal di kalangan rakyat berbunyi 'apakah yang ditunggu oleh kerajaan?', soalan selepasnya kini berbunyi 'apakah yang kerajaan takutkan?'

Dan semua persoalan ini perlu dijawab secepat mungkin oleh barisan kabinet baru.

Rakyat hanya mampu berharap agar keresahan dan kegelisahan mereka dapat dihilangkan dengan segera. Kini, terpulanglah kepada mereka yang dilantik untuk memastikan resah dan gelisah rakyat itu tidak bertukar menjadi menyampah.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

DAP Tak Mainkan Politik Perkauman????

Posted: 15 May 2013 11:58 PM PDT

Sungguh mengarut!!!! Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pusat DAP (CEC), Zairil Khir Johari semalam ketika Wacana Sinar Harian mengatakan parti DAP tidak pernah memainkan atau mengamalkan politik perkauman. Inilah antara kenyataan yang paling kelakar kerana umum mengetahui parti dokongan beliau itu merupakan gerakan politik 'ultra kiasu'. Yang paling menarik, Zairil tidak dapat menafikan mengenai dominasi kaum Cina di dalam DAP.

"Ya, memang kebanyakan ahli DAP dari masyarakat Cina. Itu memang tidak dinafikan" katanya.

Ternyata Zairil cuba memperbodohkan rakyat dengan satu kenyataan dangkal masyarakat tahu DAP adalah merupakan sebab utama kepada Tsunami Cina dan pakatan pembangkang (PR). Malah mereka juga yang antara pengerak kepada idea untuk mengharamkan Utusan Malaysia atas alasan laporan yang dikeluarkan berbaur perkauman.

Malah DAP juga sebelum ini adalah merupakan dalang dengan mengapi-apikan sentimen perkauman sehingga menyebabkan penyokong Cina, terpedaya untuk percaya jika PR menang, kuasa Melayu akan dihapuskan dan Malaysia bakal menjadi sebuah negara republik.

Mereka juga kemudiannya berjanji seolah-olah kuasa Melayu di Malaysia tidak akan hilang, sedangkan masyarakat sedar dan melihat sendiri bagaimana Melayu Pulau Pinang, kini ibarat merempat di tanah air sendiri tanpa rumah dan kehidupan yang terurus. Mereka telah dianak-tirikan di sebalik kemajuan Pulau Pinang dengan diasingkan ke kawasan-kawasan yang terpencil.

Politik idea dan bukan bernilaikan perkauman jelas Zairil menjadi tunjang DAP adalah satu penipuan terang-terangan pembangkang yang jelas tidak menghormati hak media, malah menggunakan media mereka untuk melemparkan tuduhan jahat dan tidak berasas.

Lihat juga bagaimana cybertroppers tajaan DAP yang berselindung di sebalik kebebasan bersuara yang menyerang masyarakat dengan propaganda berbaur perkauman sehingga sanggup bermain dan menyentuh sensitiviti rakyat khusus mereka yang beragama Islam.

Malah, mereka juga antara pihak yang melaksanakan pengharaman kepada media dengan kenyataan ugutan dan ancaman saman dan sebegainya. Mereka cuba menggunakan undang-undang bagi menyekat kebebasan media sekiranya gagal mengikut acuan dan rentak mereka.

Malah ketika seisi soal jawab di salh satu forum yang diadakan, seorang hadirin nyata tidak dapat mengawal perasaan apabila bangun dan bertanyakan soalan mengenai maksud kebebasan media kepada Zairil yang cuba membersihkan imej DAP.

"Di mana kebebasan media di Pulau Pinang, sedangkan akhbar seperti Utusan Malaysia tidak dibenarkan membuat liputan di Pulau Pinang,"katanya.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Dua (2) Cina Dalam Kabinet, Bukti PM Hargai Masyarakat Cina

Posted: 15 May 2013 11:56 PM PDT

Walaupun sebahagian masyarakat Cina di negara ini telah berpaling tadah dengan kerajaan dan memilih pembangkang dalam Pilihan Raya 2013, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tetap tidak melupakan komuniti tersebut dengan melantik dua wakil Cina untuk mengisi barisan Kabinet baru yang dibentuknya.

Tindakan itu secara langsung membuktikan Najib tidak pernah sekalipun meminggirkan komuniti tersebut walaupun telah menikam kepercayaan BN terhadap mereka dari belakang.

Ia juga menunjukkan penghargaan perdana menteri terhadap sumbangan kaum itu dalam pembinaan negara berbilang kaum yang memerlukan penyertaan setiap bangsa dalam pentadbiran negara bagi membolehkan kemajuan negara diteruskan tanpa sebarang sekatan.

Prof Dr Teo Kok Seong dari Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam kenyataannya berkata menerusi pelantikan itu, Najib sebenarnya menghulurkan salam muhibah kepada kaum Cina walaupun majoriti mereka tidak mengundi BN.

Beliau berpendapat suara kaum Cina dalam kerajaan adalah amat penting. Ia bukan sahaja mencerminkan asas pelbagai kaum dalam Barisan Nasional tetapi juga suara kaum Cina hanya efektif jika diwakili kaum itu sendiri.

Dua wakil Cina yang dilantik Najib adalah Presiden Transparency International Malaysia Datuk Paul Low Seng Kuan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang akan dilantik sebagai Senator dan Anggota Parlimen Tawau, Mary Yap Kain Ching sebagai Timbalan Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi wakil parti bagi PBS.

Berbeza dengan pembangkang, Najib tetap melaksanakan tanggungjawab sebagai PM untuk semua bangsa walaupun komuniti Cina menolak BN dan memilih Pakatan Rakyat selepas dihasut dakyah jahat DAP.

PR pula sebaliknya hanya menjadikan rakyat sebagai batu loncatan untuk mereka mendapatkan kuasa tanpa sebarang perkhidnatan untuk rakyat. Mereka juga lebih gemar beretorik dan fitnah-fitnah yang memutar belit fakta sehingga memporak perandakan hubungan sesama kaum di dalam negara ini.

Ia dibuktikan dengan tindakan DAP memainkan sentimen perkauman ketika berkempen di kawasan Cina seolah-olah mereka akan menghapuskan hak istimewa Melayu sekiranya memerintah di hadapan penyokong Cina mereka.

Apa yang dilakukan DAP itu jelas menunjukkan mereka bakal mencetuskan tragedi yang tidak diingini sekiranya penyokong-penyokong parti berbalah dengan keadaan yang kritikal.

Najib pula dilihat mengambil jalan kesederhanaan dengan tidak berdendam dengan masyarakat Cina, sebaliknya mengutamakan sikap profesionalisme dalam menguruskan situasi tersebut.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Menteri Kerja Raya cukup ngam

Posted: 15 May 2013 07:53 AM PDT


Taipingmali amat bersetuju dengan YAB Dato Seri Najib Tun Razak yang melantik YB Dato Fadillah Yusof sebagai menteri kerja raya (JKR) dan YB Datuk Rosnah bt Abdul Rashid Shirlin sebagai Timbalannya.

Sifnifiken pelantikan ini kerana kedua-dua berasal dari Sarawak dan Sabah.

Kerajaan Persekutuan kini sedang giat membangun akan lebuh raya Trans Borneo, 

Dengan gandingan dua menteri ini diharapkan lebuh raya dan jalan raya di kepulauan Borneo akan setanding dengan jalan raya di semenanjung.

5 Perkara Rakyat Malaysia Mahu Yang Kit Siang Wajib Tahu

Posted: 15 May 2013 07:24 AM PDT



Penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam reaksinya kepada tulisan bertajuk "Apa Lagi Kit Siang Mahu" yang disiarkan dalam Utusan Malaysia, telah menyenaraikan 5 perkara yang dikehendakinya dan akan terus menuntutnya selagi tidak direalisasikan.

Lima perkara tuntutan yang dimaksudkan oleh Kit Siang ialah;-

1) Tuntutan supaya pilihan raya yang adil
2) Malaysia mesti benar-benar mengamalkan demokrasi
3) Penghormatan kepada keluhuran perlembagaan terutama dalam konteks perundangan dan hukuman
4) Pendidikan yang setaraf dengan luar negara
5) Keamanan negara dan persaingan sihat dalam politik.

Seimbas lalu kelima-lima tuntutan itu menggambarkan seolah-olah Kerajaan BN yang memerintah berdiri tegak melalui ketidak adilan pilihan raya serta tidak mengamalkan demokrasi sebagaimana sepatutnya.

Adakah perkara itu betul atau sebenarnya sekadar propaganda politik pemimpin veteran DAP itu sahaja? Untuk mencari kebenaran, pandanglah dengan mata burung jarang melihat dunia seperti katak di bawah tempurung.

Kerajaan BN yang memerintah di peringkat Pusat dan negeri-negeri yang dikuasainya sejak dulu hingga kini mendapat mandat hasil dari pilihan raya kelolaan SPR, yang mana badan rasmi pengendali pilihan raya ini jugalah yang mengiktiraf kemenangan PAS di Kelantan, DAP di Pulau Pinang dan mengesahkan Selangor kekal di bawah pentadbiran DAP, PKR dan PAS.

Persoalan Pertama;-
Jika benar pilihan raya dilaksanakan tanpa keadilan dan tiada ketelusan serta amalan demokrasi gagal direalisasikan, apa gunanya pakatan pembangkang bermati-matian menyertai proses tersebut sambil sibuk mencanang peningkatan prestasi mereka semasa PRU 12 2008 dan yang terbaru dalam PRU 13 baru-baru ini?

Kerana wujudnya demokrasilah maka penduduk Pulau Pinang kekal dengan pilihan bersama DAP yang mana kini negeri itu diperintah oleh anak Kit Siang yakni Lim Guan Eng yang merupakan juga Setiausaha Agung DAP. Atau, adakah Kit Siang mahu menganggap kejayaan DAP di Pulau Pinang terhasil dari bentuk penipuan pilihan raya dan terkeluar dari lunas demokrasi?

Persoalan Kedua;-
Layakkah Kit Siang mahu membicarakan soal tuntutan pilihan raya yang adil, sedangkan dalam pemilihan CEC DAP Pusat sendiri wujud kecelaruan yang melucukan apabila berlaku silap mata dan perubahan kedudukan pemenang. Di mana keadilannya bila mana proses pemilihan parti sendiri pun dikuasai sifat rasis yang menebal dan bila dikritik terus saja keputusan berubah-ubah.

Demikian juga dalam hal menghormati keluhuran perlembagaan, tidak timbul soal memilih bulu atau membezakan hukuman. Bukankah sudah terbukti setiap proses perundangan dan hukuman dilaksanakan seadil-adilnya tanpa mengambil kira seseorang itu pemimpin BN atau tidak.

Sebaliknya yang sering mencabar perlembagaan biasanya sinonim dengan pemimpin pembangkang termasuklah ada yang cuba mengganggu gugat hak keistimewaan Melayu Islam serta agama Islam termasuklah dalam isu kesucian kalimah Allah S.W.T.

Persoalan Ketiga;-
Bila lagi Kit Siang mendokrin semula DAP supaya menerima hakikat negara ini ada perlembagaan yang menetapkan hak keistimewaan orang Melayu dan agama Islam, yang sepatutnya tidak dicabar termasuklah dalam isu kalimah Allah S.W.T? Kenapa Lim Guan Eng beriya menuntut penggunaan kalimah Allah S.W.T dalam kitab Bible sedangkan termaktub sudah ia hanya untuk orang Islam sahaja?

Dalam hal pendidikan pula, sedari dulu lagi Kerajaan Pusat pimpinan BN serius melaksanakan pelbagai dasar yang menepati kehendak semasa termasuk memperkenalkan PPSMI, tapi disebabkan tekanan politik oleh PR maka ia akhirnya terpaksa dibatalkan.

Begitu juga bila membicarakan perihal keamanan negara dan persaingan sihat dalam politik, bukankah selama ini BN telah terbukti berjaya mengekalkan kemanan dan kedaulatan negara sehingga membantu perkembangan ekonomi masyarakat termasuklah memberi impak positif kepada perniagaan golongan kiasu Cina DAP?

Cuma akhir-akhir ini keamanan negara tergugat disebabkan wujudnya provokasi melampau dan kempen aggresif oleh rakan sepakatan DAP dari PKR, siapa lagi kalau bukan si Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim yang begitu disayangi oleh Kit Siang. Cuba kalau Kit Siang sanggup tampil menasihatkan Anwar supaya berhenti melalak mempertikaikan itu ini, bukankah itu lebih bermakna untuk kesejahteraan hidup rakyat?

Persoalan Keempat;-
Perihal persaingan politik sihat sepatutnya bukan isu bagi BN kerana kepimpinan dalam BN bersilih ganti, sebaliknya Kit Siang patut bertanya diri sendiri bila lagi nak tukar polisi DAP supaya lebih mesra rakyat dan tidak lagi terkongkong dengan budaya Dinasti Lim?

Persoalan Kelima;-
Akhir sekali, pernahkah Kit Siang cermin diri sendiri bila bercakap soal persaingan sihat dalam politik, tak terbayangkah sedari dulu lagi pantang ada cabaran dari pimpinan DAP terhadap Kit Siang dan kroni nepotismenya, pasti riwayat politik musuhnya padam atau tersingkir dari arena kepimpinan DAP. Beranikah Kit Siang menafikannya?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.













Lawak menteri kabinet

Posted: 15 May 2013 06:33 AM PDT

Perdana Menteri baru saja mengumumkan perlantikan menteri luar yang baru.







































Menteri Luar Tabiee.. Anwar Ibrahim.... 😆😆😆
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sekolah Vernakular Kilang Lahirkan Ahli DAP Rasis

Posted: 15 May 2013 06:21 AM PDT

Sedar atau tidak bahawa pantang larang paling besar bagi kaum Cina negara ini ialah apabila Sekolah Vernakular disentuh. Malah, tidak keterlaluan jika dikatakan, bahawa mereka meletakkan Sekolah Vernakular sebagai lebih tinggi atau sama 'sucinya' dengan tokong dan berhala mereka. Seolah-olah, tanpa sekolah itu bangsa Cina akan mati atau agama mereka akan hancur.

Alasan mereka untuk mempertahankan sekolah tersebut adalah kononnya untuk memastikan budaya, adat dan bahasa ibunda mereka terus terpelihara.

Untuk itu, penulis ingin memetik tulisan Tai Zee Kin seorang Cina dari produk Sekolah Kebangsaan yang turut mempersoal sikap kaumnya yang degil ingin mempertahankan Sekolah Vernakular.

Tulisan beliau yang boleh dilayari di http://taipingmali.blogspot.com/2013/05/ethnic-han-chinese-malaysian-please.html?spref=fb, mendedahkan bahawa hakikatnya Sekolah Jenis Kebangsaan Cina tidak mengajar pun budaya atau kesusasteraan Cina seperti Si Shu Wu Jing dan lain-lain. Murid-murid dari Sekolah Cina juga tidak tahu membezakan antara agama dan ideology filosofi Cina iaitu antara confusionisme, taoisme atau Mahayanian Buddha.

Mereka juga tidak diajar tentang kostum tradisi Cina seperti Han Fu dan bezanya dengan Cheong Sam / Kei Po dari Manchuria. Malah, nama-nama asal yang melambangkan budaya sebenar Cina seperti Yehonala, Nurhachi, Aisinjeoro juga mereka tidak pernah mendengarnya. Sebaliknya menggunakan nama Lim, Tan, Chong dan sebagainya.

Secara amnya, Sekolah Cina tidak langsung mempertahankan bahasa, budaya atau adat Cina.

Justeru, menurut Zee Kin, dengan pengetahuan beliau yang lebih mendalam dan luas mengenai budaya dan kesusasteraan Cina berbanding produk dari SJKC sendiri, maka hujah pihak ekstremis Cina untuk mempertahankan Sekolah Vernakular atas alasan mempertahankan budaya dan bahasa Cina adalah tidak boleh dipakai sama sekali.

Beliau juga turut menempelak mereka yang mempertahankan Sekolah Vernakular atas alasan ekonomi, iaitu kerana ekonomi China semakin berkembang dan bakal menguasai dunia.

Namun, di masa yang sama puak ini tidak mampu menjawab kenapa Singapura yang menjadi kiblat DAP itu tidak mempunyai walau satu pun sekolah Cina? Jika Mandarin yang diperlukan untuk maju, maka ia boleh diambil sebagai subjek tambahan lepas waktu sekolah seperti yang dilakukan Zee Kin. Dan apa yang jelas, penguasaan bahasa Mandarin beliau adalah jauh lebih baik dari kebanyakan produk SJKC.

Perlu diingatkan bahawa Zee Kin adalah produk Sekolah Kebangsaan iaitu sekolah milik kerajaan. Perhatikan perbezaan tahap pemikiran beliau yang jauh lebih rasional serta bijak. Hujah beliau berdasarkan fakta dan bukan emosi. Beliau ternyata seorang yang berilmu, banyak membaca dan mengkaji. Kualiti seperti ini tidak mungkin didapati di sekolah-sekolah vernakular, kerana itu kita melihat produk SJKClah yang kini ke hulu ke hilir mengekori Anwar Ibrahim dengan harapan beliau dapat memberi kerusi Perdana Menteri kepada DAP suatu hari nanti.

Secara dasarnya, kewujudan Sekolah Vernakular sudah pun melampaui objektifnya dan langsung tidak menepati motifnya.

Asalnya Sekolah Vernakular dibenarkan kerana pendatang Cina pada waktu itu tidak berniat untuk tinggal lama di negara ini. Walaubagaimanapun, apabila Perang Dunia ke2 meletus, dan Jepun menceroboh negara China, kaum Cina di negara ini tidak dapat kembali ke negara asal. Lebih-lebih lagi apabila di masa yang sama bahagian utara China juga mengalami perang saudara antara pihak komunis dengan nasionalis.

Justeru, mereka terpaksa terus tinggal di Malaya. Malaya yang berada dalam proses kemerdekaan akhirnya menerima kaum Cina dengan beberapa syarat iaitu menggariskan hak istimewa kaum Bumiputera 'ditukar' dengan hak pendidikan kaum pendatang yang berdasarkan negara asal, atas fahaman bahawa mereka akan kembali ke sana.

Oleh kerana kaum Cina terus kekal di negara ini, maka secara automatik Sekolah Vernakular sudah tidak relevan lagi.

Hari ini, setakat apa yang dilihat, Sekolah Vernakular hanyalah tempat untuk mengeluarkan produk rasis dan chauvinis Cina. Selain itu, ia sekadar menjadi 'kunci' utama untuk mencabar dan memberi tekanan kepada kerajaan untuk menjustifikasi ketidakpuasan hati kaum Cina.

Apa yang lebih malang ialah ia bertindak sebagai 'risiko' yang semakin hari semakin besar dan semakin serius bagi keharmonian negara ini.

Keengganan dan kedegilan pihak ekstremis Cina untuk terus mempertahankan Sekolah Vernakular adalah tidak lain tidak bukan kerana ia memberi mereka platform untuk 'membina kuasa'.

Mereka tidak mahu kaum Cina mengasimilasi dengan kaum lain dan menjadi satu bangsa Malaysia yang tulen tetapi mereka punya niat dan agenda rasis dan chauvinis untuk meletakkan kaum Cina lebih tinggi dari kaum lain.

Hari ini, mereka terus berlakon kononnya mereka tidak punya niat sedemikian. Malah, sesiapa sahaja yang menyentuh soal ini akan dibawa ke mahkamah. Antaranya, bekas hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah telah diselar dan dituduh sebagai menghasut dan mengugut kerana mendedahkan niat sebenar DAP dan para ektremis Cina.

Sehubungan dengan itu, Lim Guan Eng juga berikrar akan bermati-matian bersama PR untuk mempertahankan Sekolah Vernakular.

Soalnya, kenapa? Semua hujah untuk mempertahankan Sekolah Vernakular telah pun disangkal. Atas apa lagi sekolah tersebut perlu terus wujud di Malaysia jika bukan untuk meningkatkan jurang antara kaum? Kenapa jurang itu mesti ditingkatkan? Kita semua tahu jawapannya walaupun DAP terus menafikannya.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Rasuah: SPRM Bertindak Profesional

Posted: 15 May 2013 05:45 AM PDT

Pakatan Rakyat (PR) dilihat berterusan memberikan tekanan terhadap agensu pencegahan rasuah kononnya mereka tidak telus dalam menjalankan siasatan dan tindakan terhadap pesalah gejala tidak sihat itu.

Bagaimanapun, berbanding tindakan pembangkang yang menuduh tanpa usul periksa dan bukti yang kukuh, kerajaan yang dipimpin Barisan Nasional (BN) pula mengambil pendekatan serius dalam membasmi gejala rasuah melalui pengenalan 6 Bidang Utama Keberhasilan Negara (NKRA) yang turut meletakkan rasuah sebagai salah satu bidang yang perlu diberi keutamaan.

Melalui NKRA membasmi rasuah, kerajaan meletakkan sasaran kes rasuah akan dapat dikurangkan sekaligus memberikan ketakinan kepada rakyat bahawa agensi ini menjalankan tugas dengan berkesan dan penuh dengan kredibiliti tanpa dipengaruhi oleh mana-mana ideologi politik mahupun pegangan agama.

Mengambil contoh kes Pusat Fidlot Nasional (NFC), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ternyata bertindak tegas terhadap pelakunya, walaupun umum mengetahui mereka yang terlibat mempunyai kaitan langsung dengan pemimpin tertinggi Umno.

Ini membuktikan SPRM menjalankan tugas mereka dengan penuh dedikasi tanpa tekanan atau arahan tertentu daripada tangan-tangan ghaib dalam politik tanah air sekaligus membuktikan mereka menjalankan tugas secara bebas.

Tuduhan pembangkang bahawa kerajaan campurtangan dalam urusan pendakwaan kes-kes rasuah juga tidak berasas apabila mengaitkan pemimpin tertinggi Umno dengan projek-projek tertentu tanpa bukti kukuh. Malah apabila mereka cuba mendapatkan sokongan dari negara luar seperti Hong Kong juga berkenaan satu-satu kes, pihak berkuasa pencegahan rasuah di sana tidak melayani permintaan mereka kerana terbukti tiada kes untuk difailkan.

Ini turut menunjukkan bahawa SPRM bertindak secara professional, dan menuruti keperluan seperti yang termaktub dalam NKRA membasmi rasuah yang diketuai oleh Datuk Hisham Nordin. Matlamat utama NKRA ini juga adalah untuk memastikan generasi masa hadapan tidak terbelenggu dengan budaya rasuah yang sudah pasti akan menghancurkan negara.

Bagi pembangkang, mereka seharusnya bekerjasama dengan kerajaan dalam menyelesaikan isu rasuah di negara ini, tanpa hanya tahu menunding jari mencari kesalahan pihak lain. Adalah lebih mudah bagi kerajaan mencapai matlamat sifar rasuah dengan bantuan semua pihak, tanpa hanya meletakkan beban di bahu kerajaan semata-mata.

Pelbagai langkah telah diusahakan kerajaan dan pihak-pihak terlibat seharusnya memastikan hasrat ini tercapai tanpa mengambil kira pegangan politik masing-masing.

Apabila ada sesetengah pemimpin pembangkang dituduh terlibat dengan gejala rasuah, mereka melenting tak tentu pasal, tetapi sebaliknya menuduh kerajaan pula terlibat dengan rasuah tanpa mengemukakan bukti kukuh.

Tindakan SPRM menyiasat pendedahan video yang dibuat sebuah agensi dari Australia juga membuktikan efisien mereka terserlah, tanpa mengira fahaman dan ideologi parti sesetengah pihak. Jadi pembangkang seharusnya berfikir dalam konteks yang lebih luas kerana tanpa penyertaan semua pihak, membanteras gejala rasuah adalah tugas mustahil dan sukar.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Barisan kabinet rakyat

Posted: 15 May 2013 02:44 AM PDT

PERDANA MENTERI:
YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)


TIMBALAN PERDANA MENTERI:
YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)


JABATAN PERDANA MENTERI:
(1) YB DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) YB DATO' SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO' SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO' SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)


TIMBALAN MENTERI:
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(3) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)


MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II: YB DATO' SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:
(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)


MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: YB DATO' SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)


TIMBALAN MENTERI:
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)


MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)


MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

MENTERI DALAM NEGERI (KDN)  JAWATAN PALING PANAS
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)


MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI : YB DATO' FADILLLAH YUSOF (PBB)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)


MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)


MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)


MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HASAN BIN MALEK (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)


MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JAILANI BIN JOHARI (UMNO)


MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)


MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)


MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)


MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)


MENTERI KESIHATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SUBRAMANIAM (MIC)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SERI HILMI BIN YAHAYA (UMNO)


MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)


MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' NORIAH BINTI KASNON (UMNO)


MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)


MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
(1) MENTERI : YB DATO' SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)


MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)


MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)


MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)


MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)
TIMBALAN MENTERI:
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)


Kerajaan Perak akan tumbang selepas 6 bulan PRU 13

Posted: 15 May 2013 02:23 AM PDT

Sebuah laman blog politik Pas Bukit Gantang telah menyatakan bahawa kerajaan Perak hanya akan kekal selama 6 bulan sahaja dan akan tumbang.

TM agak musykil dengan kenyataan tersebut pada mulanya, tetapi selepas Anwar dan pemimpin Dap memulakan perhimpunan haram yang dinamakan himpunan Blackout bermula di Stadium Kelana Jaya, barulah TM faham apa yang dimaksudkan dengan kenyataan blogger tersebut.

Ini bermakna Anwar akan menggunakan segala sumber yang ada untuk menumbangkan kerajaan yang baru dipilih oleh rakyat.

Hari ini Pas juga sudah mengenal pasti kerusi-kerusi yang dimenangi oleh BN untuk mereka buat petisyen di mahkamah atau melalui rusuhan ala Arab Spring.

Proses yang dirancangkan oleh tiga komponen parti pembangkang bersama beberapa NGO tajaan zionis sudah pun memulakan perancangan mereka selepas berjaya menumbangkan Bosnia dan memperkasakan negara Serbia.

Malah pembentukan Isreal juga mempunyai konsep yang sama seperti pembentukan Serbia.

Kini setelah 37 buah negara berjaya direvolusikan oleh tangan-tangan Naga, kini sasaran mereka ialah Malaysia.

Sayangnya parti Pas juga yang dikongkong oleh Brotherhood of Islam Hassan Al bana juga dikuasai oleh Zionis.

Oleh itu sebarang usaha Pas adalah sama seperti Zionis dan pas berpura-pura menjadi parti Islam Malaysia. Pas juga dikuasai oleh kelompok Syiah yang memusuhi Sunnah.

Syiah dalam usaha membesarkan wilayah mereka selaras dengan rukun yang ada dalam agama Syiah.

Jadi tidak hairanlah blogger tersebut berani meletakkan tarikh 6 bulan untuk kerajaan BN tumbang.

Apa yang ditunggu lagi? PDRM dan tentera wajar menyiasat dan bersiap sedia untuk menghadapi segala kemungkinan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Boikot Syarikat Taja Anwar

Posted: 15 May 2013 01:21 AM PDT

KUALA LUMPUR 14 Mei - Tindak tanduk sebahagian besar anak muda kaum Cina yang telah menyertai tiga perhimpunan haram bagi membantah keputusan Pilihan raya Umum ke-13 (PRU-13) menyebabkan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam mula bertindak balas.

Mereka menggesa rakyat memboikot beberapa produk keluaran syarikat milik kaum tersebut yang dipercayai turut menyumbang dana bagi menjayakan perhimpunan haram tersebut.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan ketika memberi kata dua itu menegaskan, tindakan itu perlu kerana syarikat-syarikat berkenaan menjadi penyumbang dana menjayakan agenda perpecahan rakyat di negara ini.

Malah, beliau cukup bimbang selagi mereka memberi sokongan dengan menyertai siri perhimpunan haram pembangkang itu, perbuatan itu akan mengundang kejadian tidak diingini serta menggugat keharmonian kaum.

"Kita mahu beri 'isyarat' kepada syarikat-syarikat pengeluar produk berkenaan supaya hormati perpaduan kaum di negara ini. Sudah tiba masanya kita sebagai pengguna menzahirkan apa yang kita rasa, tidak perlu berdemonstrasi di stadium, cukup dengan memboikot.

'Tindakan ini bukan secara membuta-tuli, tetapi mempunyai alasan kukuh. Kami telah buat kajian, contohnya tepung gandum salah satu jenama mengandungi 'racun' yang boleh mengakibatkan penyakit, mungkin sebab itu orang Malaysia hari ini banyak penyakit," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Yang turut hadir, Presiden Suara Anak Muda 1Malaysia, Armand Azha Abu Hanifah dan ahli Jawatankuasa Tindakan Tertinggi Gabungan NGO Islam 1Malaysia, Datuk Mohd. Farid Hassan.

Selepas perhimpunan pertama di Kelana Jaya pembangkang meneruskan perhimpunan yang sama di Pulau Pinang Sabtu lepas dan di Ipoh yang disertai sebahagian besar disertai anak muda berketurunan Cina.

Perhimpunan itu seterusnya dijadual diadakan secara berasingan di Kuantan, Pahang dan Johor Bahru iaitu malam ini dan esok.

Dalam pada itu, menurut Armand Azha, tindakan memboikot tersebut bukan bermaksud orang Melayu iri hati terhadap syarikat pengeluar milik kaum tersebut tetapi kerana percaya sebilangan mereka yang terpengaruh dengan taktik pembangkang itu akan menyebabkan keretakan perpaduan kaum negara ini.

"Kami boikot atas dasar tidak mahukan perpecahan kaum. Kami ada maklumat, kami dapat tahu daripada pihak mereka sendiri di sebelah sana (pembangkang).

"Cukuplah mereka kaut keuntungan, kemudian salurkan pula dana untuk menimbulkan keretakan perpaduan antara kaum di Malaysia. Sudah tiba masa kita boikot produk-produk ini," jelasnya.

Orang ramai boleh melayari laman web PPIM di http://ppim. org.my/ untuk mengetahui lebih lanjut.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sahabat-Gunung

Posted: 16 May 2013 01:41 AM PDT

Sahabat-Gunung


Khaled Nordin Galak EXCO Johor Main Peranan Lebih Besar

Posted: 15 May 2013 07:27 PM PDT



Barisan Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Johor yang baru dilantik semalam akan diberikan peranan yang lebih besar untuk membantu pentadbiran kerajaan negeri.

Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, dalam pentadbiran baru kerajaan negeri di bawah kepimpinannya, Exco yang dilantik bukan sahaja bertanggungjawab menjaga kawasan masing-masing, tetapi juga berperanan membantu mewujudkan hubungan antara daerah dan kawasan di sekeliling mereka.

"Saya akan galakkan Exco supaya memainkan peranan yang lebih besar sebagai Ahli Mesyuarat Kerajaan negeri," katanya kepada pemberita ketika memulakan tugasnya sebagai Menteri Besar Johor yang baharu di pusat pentadbiran kerajaan negeri di Nusajaya di sini hari ini.

Semalam, Mohamed Khaled yang juga bekas Menteri Pengajian Tinggi mengetuai barisan sembilan Exco mengangkat sumpah di hadapan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Mohamed Khaled yang memulakan tugasnya hari ini dengan mempengerusikan mesyuarat Exco berkata demikian sebagai mengulas barisan Exco dilantik yang mewakili hampir setiap kawasan di negeri ini.

Baca seterusnya di sini

Halimah Mohd Sadique- Berpengalaman Luas Dalam Pembangunan Masyarakat Serta Kerajaan Tempatan

Posted: 15 May 2013 06:24 PM PDT



Datuk Halimah Mohd Sadique, 51, yang dilantik Timbalan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, merupakan bekas Exco kerajaan negeri Johor yang berpengalaman dalam pembangunan masyarakat serta kerajaan tempatan.

Bekas guru ini pernah menyandang jawatan Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan dan Kebajikan Masyarakat negeri Johor pada 1995 hingga 1999, dan pada 1999 hingga 2004, beliau juga diberi tanggungjawab sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Keluarga, Hal Ehwal Wanita dan Kesihatan.

Selepas pilihan raya umum 2004, Halimah dilantik Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Kesihatan, sebelum bertanding di Parlimen Tenggara pada pilihan raya umum 2008, yang dimenanginya untuk dua penggal.

Bekas Ketua Wanita Umno Johor itu memulakan karier politik pada 1995 selepas terpilih sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Gunung Lambak pada pilihan raya umum ke-9.

Halimah yang pernah memegang jawatan Exco Pergerakan Wanita Malaysia dari 2000 hingga 2008, terkenal dengan sikap ramah dan rendah diri.

Ibu kepada tiga anak itu juga berpengalaman luas di peringkat pusat dengan memegang jawatan Pengerusi Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) selama empat tahun sehingga tahun lepas, Ahli Lembaga Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sejak 2009 hingga kini, dan Ahli Lembaga Pengarah FELCRA pada tahun ini.

Baca juga di sini

Aspirasi Bangsa

Posted: 16 May 2013 01:25 AM PDT

Aspirasi Bangsa


SENARAI PENUH BARISAN KABINET PM 2013

Posted: 15 May 2013 03:26 AM PDT

RAPERA ..

Posted: 16 May 2013 01:21 AM PDT

RAPERA ..


Najib's Transformers - The Malaysian New Cabinet

Posted: 15 May 2013 04:28 AM PDT

Kembara Politik

Posted: 15 May 2013 11:40 PM PDT

Kembara Politik


SENARAI MENTERI KABINET PENGGAL 2013 -2018

Posted: 15 May 2013 05:19 AM PDT


Malaysia kekal tidak dijajah semula oleh kuasa asing melalui pemimpin boneka


Perdana Menteri: DATUK SERI MOHD. NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK (UMNO)
Timb. Perdana Menteri: TAN SRI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri:
DATUK SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
DATUK SERI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR)
SENATOR DATUK SERI IDRIS JALA (SENATOR)
TAN SRI JOSEPH KURUP (PBRS)
DATUK SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:
DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

Kewangan
MENTERI KEWANGAN I: DATUK SERI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
MENTERI KEWANGAN II: DATUK SERI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)

Pelajaran & Pengajian Tinggi
MENTERI I: TAN SRI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
MENTERI II: DATUK SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)
TIMBALAN MENTERI I: DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
TIMBALAN MENTERI II: P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

Dalam Negeri
MENTERI : DATUK SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

Pertahanan:
MENTERI : DATUK SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

Pengangkutan
MENTERI :
DATUK SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: TIMBALAN MENTERI : DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

Pelancongan & Kebudayaan
MENTERI : YB DATO SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:  YB DATO JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

Luar Negara
MENTERI : DATUK SERI ANIFAH BIN AMAN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)

Kerja Raya
MENTERI : DATUK FADHILAH YUSOF (PBB)
TIMBALAN MENTERI: DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

Kesihatan
MENTERI : YB DATO SERI SUBRAMANIAM (MIC)
TIMBALAN MENTERI: YB DATO SERI HILMI BIN YAHAYA (UMNO)

Belia Dan Sukan
MENTERI : KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

Sumber Manusia
MENTERI : DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)
TIMBALAN MENTERI: DATUK ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna
MENTERI : DATUK HASAN BIN MALEK (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

Perdagangan Dan Industri
MENTERI : DATUK SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

Pertanian Dan Industri Asas Tani
MENTERI : YB DATO SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: YB DATO TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

Sains Teknologi Dan Innovasi
MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)
TIMBALAN MENTERI: YB DATO DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

Sumber Asli Dan Alam Sekitar
MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)
TIMBALAN MENTERI: YB DATO DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air
MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)
TIMBALAN MENTERI: YB DATO SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah
MENTERI : DATUK SERI SHAFIE BIN APDAL (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

Perusahaan, Perladangan Dan Komoditi
MENTERI : YB DATO SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)
TIMBALAN MENTERI: YB DATO NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

Pembangunan Wanita, Keluarga
MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)
TIMBALAN MENTERI: YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)

Komunikasi Multimedia
MENTERI : DATUK SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

Wilayah Persekutuan
MENTERI : YB DATO SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: YB DATO DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

Kesejahteraan Bandar, Perumahan & Kerajaan Tempatan
MENTERI : DATUK ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)
TIMBALAN MENTERI: DATUK HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

Nota:       

1. Tiada wakil MCA dalam senarai kabinet yang baharu

2. Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar dan Presiden Transperancy International Malaysia, Datuk Paul Low dilantik sebagai menteri penuh. Kedua-duanya yang bakal dilantik sebagai Senator akan memegang jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

3. Aktivis masyarakat India, P. Waytha Moorthy pula akan dilantik sebagai Senator untuk memegang jawatan Timbalan Menteri di JPM.

4. Kementerian Pengajian Tinggi disatukan di bawah nama Kementerian Pelajaran. Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan ditukar nama kepada Komunikasi dan Multimedia. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan kini dikenali sebagai Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Kementerian Pelancongan pula kini Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.
 
Rujukan: http://www.anwaraidc.com/?p=35246

AZLI SHUKRI

Posted: 15 May 2013 11:38 PM PDT

AZLI SHUKRI


Usul Tergempar Muktamar PAS November Ini : PAS Keluar daripada PR

Posted: 14 May 2013 11:29 PM PDT

SHAH ALAM – Kepimpinan pusat Pas meminta akar umbi yang mahu parti Islam itu keluar daripada Pakatan Rakyat (PR) boleh usulkan cadangan tersebut pada muktamar yang dijadualkan hujung tahun ini.

Ketua Dewan Ulama, Datuk Harun Taib berkata, perkara itu boleh dibincangkan secara bersama dan sebarang keputusan bakal ditentukan mengikut suara majoriti ahli parti. Sehubungan itu, Harun menyeru semua ahli akar umbi Pas untuk bersabar sehingga misi

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) selesai. "Sebaik sahaja pilihan raya berakhir, kita akan menyelesaikan perkara ini. Muktamar akan diadakan selepas pilihanraya umum dan akar umbi boleh menyatakan hasrat mereka kepada kepimpinan parti. Kita akan membuat keputusanitu, tetapi bukan sekarang," katanya.

Beliau berkata demikian selepas ahli parti itu melahirkan rasa kecewa terhadap kenyataanTimbalan Pengerusi DAP Johor, Norman Fernandez yang menggesa orang bukan Islam tidak mengundi Pas pada pilihan raya umum nanti. Sebelum itu, Harun pada kenyataan medianya berkata, tindakan Norman Fernandez menggesa rakyat menolak Pas hanya akan merugikan pakatanpembangkang khususnya DAP.

Ini kerana, menurut Harun, Pas mempunyai jumlah penyokong terbesar dan kenyataan Norman boleh membuatkan penyokong tersebut berpaling dari DAP. Katanya, Pas akan menyerahkan keputusan kepada DAP untuk memutuskan tindakan terhadap Norman dan tidak akan mendesak beliau meminta maaf.

Sabtu lalu, pemimpin DAP Fernandez mengejutkan ramai pihak apabila tampil menggesa pengundi untuk menolak Pas kerana parti itu bersungguh sungguh untuk melaksanakan hudud jika Pakatan Rakyat menang PRU13. Beliau turut mencadangkan agar pengundi bukan Islam untuk memikirkan sebaiknya sebelum menyerahkan masa depan kepada Pas.

Kenyataan Fernandez itu dipercayai merujuk kepada kenyataan beberapa pemimpin Pas termasuk Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mana memperjuangkan negara Islam dan hudud.

Susulan itu, Setiausaha Pengelola DAP,Anthony Loke berkata, Norman Fernandez bakal dikenakan tindakan tegas oleh parti itu selepas PRU13 kerana didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur hasutanterhadap Pas. Menurutnya, tindakan selepas PRU itu, kerana DAP ingin fokus menghadapi pilihanraya yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi. Ujar Anthony, kenyataan Norman Fernandez bersifar peribadi dan bukannya mewakili parti DAP.

sekupangdua

Posted: 15 May 2013 11:37 PM PDT

sekupangdua


Awas!!!! SETAN BLACK OUT PUN ADA DI SEKOLAH?

Posted: 15 May 2013 10:44 PM PDT

Murid diheret ke kancah politik

Jamil Mohd. Isa (kiri) dan Nor Azman Mat Nasir mewakili sekumpulan bapa menunjukkan salinan laporan polis dan laporan kepada Pejabat Pelajaran Daerah Petaling Perdana berhubung tindakan seorang guru mengheret anak mereka ke kancah politik di Shah Alam, kelmarin.
SHAH ALAM 13 Mei - Sekumpulan bapa melahirkan rasa kesal dengan tindakan seorang guru di Sekolah Kebangsaan Seksyen 19 di sini yang didakwa mengheret anak mereka untuk membicarakan tentang isu politik baru-baru ini.

Wakil kepada kumpulan bapa tersebut. Jamil Mohd. Isa, 44, berkata, pihaknya kesal dengan tindakan guru penolong ko-kurikulum di sekolah tersebut yang tergamak bertanya parti politik mana yang disokong oleh anaknya yang baru berusia 11 tahun iaitu murid tahun lima.
''Anak saya yang berumur 11 tahun diperlakukan seperti orang dewasa, guru tersebut meminta murid yang menyokong Barisan Nasional (BN) supaya berdiri di atas kerusi manakala yang memilih pakatan pembangkang diminta duduk.

''Bayangkan kanak-kanak yang masih mentah dalam soal politik disuruh memilih parti mana yang mereka sokong. Seramai 17 murid yang menyokong BN diarahkan oleh guru itu untuk menjelaskan mengapa mereka menyokong BN dan setelah itu dibenarkan duduk," katanya kepada pemberita di sini, baru-baru ini.

Jamil berkata, guru tersebut turut membuat perbandingan dan menulis di papan kenyataan dengan mengatakan pakatan pembangkang adalah pandai dan BN adalah bodoh.
Tambahnya, tindakan tidak bertanggungjawab guru tersebut turut melibatkan dua lagi kelas di sekolah tersebut sekali gus memberi mesej tidak baik kepada murid yang masih mentah dalam dunia politik.

Sehubungan itu beliau berkata, pihaknya telah membuat laporan polis dan laporan kepada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Petaling Perdana minggu lepas berhubung insiden terbabit.
''Saya mohon agar siasatan dilakukan ke atas guru terbabit dan tindakan setimpal dikenakan sekiranya terbukti benar aduan tersebut," katanya.


Seorang lagi bapa, Nor Azman Mat Nasir, 36, turut melahirkan rasa kecewa dengan sikap seorang insan bergelar guru yang sepatutnya menjadi contoh yang baik kepada anak didiknya.
''Anak-anak dihantar ke sekolah untuk belajar supaya mereka menjadi pandai dan menghormati orang lain bukannya belajar mengenai politik dan diasuh supaya benci membenci antara satu sama lain.
''Kami ibu bapa mahu guru-guru di sekolah terbabit menanggalkan baju politik di pintu pagar dan didiklah anak-anak kami dengan ikhlas dan amanah," katanya.


Sementara itu, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan, Hashim Anang berkata, pihaknya telah mendengar penjelasan guru berkenaan mengenai dakwaan tersebut dan menyerahkan perkara itu kepada Jabatan Pelajaran Selangor untuk tindakan lanjut.
''PIBG berpendirian agar kes tersebut disiasat oleh Jabatan Pelajaran Selangor dan Pejabat Pelajaran Daerah Petaling Perdana kerana perkara tersebut melibatkan prosedur sedia ada untuk penjawat awam," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130514/po_07/Murid-diheret-ke-kancah-politik#ixzz2TQoPyQ3X
© Utusan Melayu (M) Bhd

Posted: 15 May 2013 02:30 AM PDT

 
Azmin cuba menafikan ada pergolakan dalam merebut jawatan Menteri Besar antara dia dan Khalid, walau apa pun tak perlu lah nak bersembunyi dengan masalah nie, malah PAS dan DAP pun turut terheret dengan beberapa pendapat mereka supaya memberikan harapan pada PAS atau DAP juga dalam senarai Suapa sebenarnya MB Selangor sebelum ini

Malah Wanita mulut Jaws pulak makin labang mulutnya bila terasa campur tangan dilihat dalam meletakan siapa sebenarnya yang patut jadi MB,  soal menjadi Menteri Besar ini jelas kita lihat ada kekeruhannya disini, persoalannya apakah kekal nanti Menteri Besar yang dilantik? Belum dilantaik pun dah ada pertikaian inikan dalam tempoh 5 tahun lagi, kita juga sedar bahawa Selangor bakal menghadapi beberapa krisis dan tentangan

Hari ini persatuan Ibu Tunggal pula membawa isu tuntutan mereka ke makamah Faderal.... Semuanya  kerana segala janji yang tak ditunaikan oleh kerajaan Selangor yang di terajui oleh Khalid gaygap, itu baru isu tuntutan, berlambak lagi yang kita tau soal tanah pasir yang diterokai untuk untung, padang untuk pangsapuri mewah, rumah rakyat Miskin yang tak diusahakan, soal peniaga yang diusir dan banyak lagi termasuk lah soal Air yang dijangkakan selangor bakal berdepan krisis air pada 2015 nanti akibat  tidak bekerjasama dengan kerajaan pusat untuk mengatasi masalah ini.

Apap pun cukup Jelas kita dapat melihat betapa wanita mulut Jaws ni sound tepat kat DAP dan PAS supaya tidak payah nak sibuk pasal MB  di selangor kerana itu hak PKR dan bukan PAS dan DAP, tak payah nak bagi nama calon PAS dan DAP sebagai calon Menteri Besar... Hehehe... Ini baru nak lantik, kita tunggu ler esok nanti apa akan jadi... Bukan sehari beb tapi 5 tahun lagi tu... Kalau kepala asyik ingat nak menyamun dan membedal jer maknanya pakat hancor ler Selangor nanti beb! Masa tu kita kena ucap tahniah ler kat orang Selangor... Errr atau pun takziah kot!!!

MERBOK TIMES

Posted: 15 May 2013 11:35 PM PDT

MERBOK TIMES


GURU OH GURU - SN USMAN AWANG

Posted: 15 May 2013 07:08 PM PDT


GURU OH GURU
BERBURU ke padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)


Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

 
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

 
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

 
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
 

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG - 1979

The Unspinners

Posted: 15 May 2013 11:31 PM PDT

The Unspinners


IGP baru: Ada apa-apa untuk Anwar, Tian Chua, Sivarasa?

Posted: 15 May 2013 11:30 PM PDT

Radio Free Sarawak dah tak laku ... cheap sale

Posted: 15 May 2013 08:38 PM PDT

Shabery diharapkan perbaiki Penerangan

Posted: 15 May 2013 05:33 PM PDT

Tindakan Evangelis guna Kalimah Allah satu kesalahan

Posted: 15 May 2013 06:00 AM PDT

Triad Tsunami in Malaysia?

Posted: 15 May 2013 02:15 AM PDT

oyabun

Posted: 15 May 2013 11:18 PM PDT

oyabun


Ketua Pembangkang diminta reda ketentuan Allah!

Posted: 15 May 2013 02:45 AM PDT


KOTA BHARU - Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim perlu reda dengan ketentuan Allah SWT setelah gagal mencapai impiannya menjadi Perdana Menteri apabila ditolak oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), 5 Mei lalu.

Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa'amah berkata, sebagai seorang Islam, Anwar perlu menerima kegagalannya itu dengan hati terbuka.

Beliau berkata, Allah telah menentukan Barisan Nasional (BN) terus memerintah negara ini dan pakatan pembangkang pula ditakdirkan untuk tiga negeri, maka tidak ada sebab bagi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu tidak boleh menerima ketentuan tersebut.

"Kita orang Islam perlu bersatu padu di atas nama Islam, bukannya menghasut orang dengan mengadakan demonstrasi sehingga berupaya mengundang perpecahan.


"Dia (Anwar) kena sedar diri, dia sudah tidak mampu menjadi Perdana Menteri dan kalau jadi sekali pun, dia pasti akan jatuh juga. Jadi redalah dengan semua ini. Kalau dia masih tidak reda, dari segi akidah, dia akan menanggung dosa yang besar," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Abdullah mengulas kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria semalam yang menasihatkan Anwar menerima keputusan PRU-13 sebagai ketentuan takdir.

Sejak minggu lalu, Anwar secara berterusan menghasut rakyat mengadakan perhimpunan bagi membantah keputusan pilihan raya umum lalu dengan sebahagian besarnya disertai generasi muda Cina.

Tambah Abdullah, beliau secara peribadi melihat tindakan Anwar tersebut menunjukkan sifat sebenar Ketua Pembangkang itu yang begitu inginkan Putrajaya dan jawatan Perdana Menteri.

"Saya ingin nasihatkan Anwar, dia sudah dua kali kalah dalam pilihan raya yang telus sehingga menyaksikan mereka turut diberi mandat memerintah sesetengah negeri, jadi terima ketentuan Allah. Segala percaturan Allah adalah yang terbaik untuk hamba-Nya," katanya.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Minda Pondok, Mohd. Syamsul Mohd. Yusoff pula menyifatkan cara pemikiran Anwar sudah tidak betul kerana terlalu mengikut emosi dan tidak dapat menerima keputusan PRU-13.

Mohd. Syamsul berkata, walaupun sudah jelas rakyat menolak beliau menjadi Perdana Menteri, namun Anwar masih tidak boleh menerima hakikat tersebut dengan terus mengadakan perhimpunan haram.

"Saya ingin nasihat rakyat jangan terikut-ikut dengan Anwar yang hanya mengunakan rakyat untuk merealisasikan impiannya menjadi Perdana Menteri," nasihat beliau.-UMO

Wasabi Oyabun..

Belantan

Posted: 15 May 2013 11:18 PM PDT

Belantan


Cegah sebelum parah..!!! 'Hishamuddin Rais ancam keselamatan'?

Posted: 15 May 2013 10:14 PM PDT


Perbuatan aktivis jalanan propembangkang, Hishamuddin Rais menghasut rakyat untuk mengadakan rusuhan jalanan Sabtu ini tidak boleh dibiarkan kerana tindakan itu jelas mencabar keluhuran Perlembagaan serta mengancam keselamatan rakyat dan negara.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, langkah yang cuba diambil oleh Hishamuddin itu sememangnya amat berbahaya dan pihak polis wajar bertindak segera.

Hakikatnya beliau berkata, undang-undang negara telah dipermain-mainkan dan dimomok sesuka hati sehingga ke peringkat mencabar Yang di-Pertuan Agong.


"Saya amat kenal Hishamuddin ini. Dia pernah lari ke luar negara semasa kebangkitan pelajar pada tahun 1970 atas isu kemiskinan rakyat Baling, Kedah.

"Bertahun lari ke luar negara dan memburukkan nama baik Malaysia di negara yang memberikan suaka politik kepadanya. Dia ini jenis baling batu sembunyi tangan. Kembali ke tanah air dengan selesa tanpa diambil apa-apa tindakan undang-undang," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Akhbar hari ini menyiarkan berita tentang niat pembangkang untuk mencetuskan huru-hara bagi menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dipilih secara sah oleh rakyat pada 5 Mei lalu dengan bercadang melakukan demonstrasi jalanan Sabtu ini.



Malah, mereka secara terbuka mengakui satu-satunya cara menggulingkan kerajaan BN yang diterajui UMNO ialah melalui rusuhan jalanan kerana mustahil pakatan pembangkang dapat merampas Putrajaya melalui peti undi.

Hishamuddin ketika menghasut orang ramai berbuat demikian berkata, pembangkang menolak keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 dan adalah satu kebodohan jika penyokong pembangkang berdiam diri tanpa turun ke jalan raya bagi menggulingkan BN.

Ibrahim berkata, Hishamuddin kembali ke tanah air semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Timbalan Perdana Menteri.


"Sebenarnya tindakan Hishamuddin menghasut rakyat dengan cara mencabar undang-undang akan memberikan kesan negatif yang mana rakyat tidak akan menghormati undang-undang," ujarnya.

Oleh itu beliau berkata, Ketua Polis Negara dan Pengarah Keselamatan dan Ketenteraman Awam di peringkat ini wajar bertindak tegas dengan segera.

"Cegah sebelum keadaan lebih buruk dan tidak terkawal. Jangan disebabkan nila setitik, rosak seluruh negara.

"Jenis manusia tidak tahu bersyukur dan tidak hormat undang-undang negara wajar diajar secukupnya," katanya.

Suara Politik
Belantan

Anwar tersentak bila Obama telefon Najib iktiraf keputusan PRU-13!

Posted: 15 May 2013 05:23 PM PDT


Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama membuat panggilan telefon secara mengejut kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Dalam panggilan telefon itu Obama menyatakan, beliau memahami dan menerima proses serta keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) Malaysia pada Ahad lalu.

Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataannya memberitahu, Obama turut diberi penerangan ringkas tentang usaha kerajaan memastikan proses pilihan raya yang bersih dan adil.


"Obama mengucapkan tahniah kepada Najib di atas kejayaan beliau menerima mandat daripada rakyat untuk terus memimpin negara ini," jelas kenyataan itu.

Dalam perbualan telefonnya dengan Najib, Obama telah menyatakan persetujuan untuk menghadiri Sidang Kemuncak Keusahawanan Global di ibu negara pada 11 dan 12 Oktober ini.

Menurut Pejabat Perdana Menteri, Malaysia dan AS akan terus memperkukuhkan hubungan dua hala menerusi kerjasama serantau dan antarabangsa.


Obama turut menyentuh perdagangan dua hala dan pelbagai hala manakala secara khusus beliau mengharapkan inisiatif Kerjasama Trans Pasifik (TPP) akan dimeterai dalam masa terdekat.

Kedua-dua pemimpin tidak ketinggalan berbincang tentang isu pengawalan senjata nuklear.

Sementara itu, Najib berkata, beliau menghargai panggilan peribadi dan minat yang ditunjukkan oleh Obama terhadap Malaysia serta komitmen Presiden AS tersebut untuk menjalin hubungan yang lebih erat antara kedua-dua negara.

Suara Politik
Belantan

Terkini...!!! Senarai Penuh Barisan Kabinet Malaysia 2013 - 2018!

Posted: 15 May 2013 05:20 AM PDT



Kabinet baharu Datuk Seri Najib Tun Razak yang diumumkan hari ini terdiri daripada mereka yang berpengalaman, teknokrat dan wakil golongan muda yang diyakini mampu meneruskan agenda transformasi nasional.

"Saya yakin bahawa Kabinet ini mampu meneruskan momentum transformasi nasional di samping dapat meningkatkan lagi keyakinan rakyat terhadap kerajaan," kata Perdana Menteri dalam satu taklimat kepada editor media sejurus sebelum mengumumkan senarai barisan Kabinet beliau.

"Saya yakin anggota Kabinet yang dilantik mempunyai kewibawaan untuk menjalankan tugas dan tanggungjawab sebagai anggota pentadbiran dan mempunyai tingkah laku yang disukai rakyat," katanya.

Selain diperkukuhkan oleh dua wakil generasi muda, Najib turut membawa masuk Presiden Transparency International Malaysia Datuk Paul Low, yang dilihat sebagai bukti keseriusan beliau untuk mempertingkatkan lagi integriti dalam kerajaan dalam usaha memerangi rasuah.

Pemilihan Presiden Maybank Datuk Seri Abdul Wahid Omar menganggotai Kabinet Najib juga dilihat sebagai usaha serius perdana menteri untuk meneruskan pelaksanaan agenda transformasi ekonomi negara.

"Mereka yang merupakan teknokrat boleh menyumbang dari segi kepakaran khususnya yang ada pada mereka yang amat penting untuk menyumbang idea kreatif lagi bernas untuk pertimbangan kerajaan," katanya ketika mengumumkan barisan kabinet di pejabatnya di Putrajaya.

Berikut adalah BARISAN KABINET KERAJAAN MALAYSIA 2013 - 2018.

PERDANA MENTERI:
YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)

TIMBALAN PERDANA MENTERI:
YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)

JABATAN PERDANA MENTERI:
MENTERI:
(1) YB DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) YB DATO' SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO' SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO' SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(2) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II: YB DATO' SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)

MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

MENTERI DALAM NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: YB DATO' SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI : YB DATO' FADILLLAH YUSOF (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HASAN BIN MALEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

MENTERI KESIHATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SUBRAMANIAM (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SERI HILMI BIN YAHAYA(UMNO)

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
(1) MENTERI : YB DATO' SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)

Nampaknya MCA mengotakan janji mereka apabila tiada seorang pun yang mewakili parti itu didalam barisan kabinet baru.

Suara Politik
Belantan

Undi Popular: Kecacatan Mental Anwar Membuatkan Dia Lupa Apa Yang Berlaku Di Kelantan Pada Tahun 2004?

Posted: 15 May 2013 02:21 AM PDT


Pakatan dikatakan menang undi popular? Anwar Ibrahim mungkin mengalami kecacatan mental yang teramat sangat kerana gagal menjadi Perdana Menteri Malaysia. Pakatan tidak bertanding dalam pilihan raya umum ke-13, jadi bagaimana mereka boleh menjadi parti paling popular? Parti-parti yang bertanding dalam pilihan raya umum kali ini ialah BN, PKR, PAS, DAP, Kita dan Bebas.

Keputusan pilihan raya umum ke-13 menunjukkan BN mendapat 47% undi diikuti oleh PKR 20%, DAP 15.4%, Pas 14.5% dan lain-lain parti. Jadi di mana yang mengatakan Anwar lebih popular dan layak menjadi Perdana Menteri? Malah Anwar Ibrahim sendiri mengalami kekurangan majoriti yang jelas di Permatang Pauh.

Sebenarnya tidak wujud undi popular untuk PR melainkan sekadar undi yang diperolehi DAP, PKR dan PAS secara berasingan.

Lagi pun, sistem pilihan raya Malaysia bukannya berasaskan peratusan undi popular sebaliknya ia bersandarkan pilihan pengundi di sesuatu kawasan DUN yang mana jika lebih banyak kerusi DUN atau Parlimen dimenangi sesuatu parti, maka parti itulah yang akan memerintah negeri atau negara atau kedua-duanya.

Malah Amerika Syarikat sendiri yang menjadi 'kiblat politik' pemimpin PR dalam hal-hal kebebasan bersuara dan demokrasi juga sedemikian kaedahnya di mana George Bush Jr yang gagal memperolehi undi popular tetap berjaya menjadi Presiden Amerika Syarikat!


Jika hujah di atas gagal memuaskan hati penyokong DAP, PKR dan PAS, maka eloklah masing-masing mengimbas kembali keputusan PRU-11 2004 merujuk kepada negeri Kelantan di mana walau pun BN berjaya meraih sejumlah 269,492 undi di peringkat DUN manakala PAS, PKR dan DAP pula cuma memperolehi 261,402 undi, namun hak pemerintahan Kelantan tetap milik PAS.

Kenapa ianya terjadi begitu? Mudah saja jawapannya, ia disebabkan di peringkat DUN, PAS berjaya menguasai 24 kerusi DUN sementara BN pula hanya menang di 21 kerusi DUN yang lain, ini bermakna PAS tetap berhak memerintah Kelantan disebabkan kelebihan majoriti kerusi DUN.

Walau pun selepas itu yakni pada 2005 BN berjaya menambah satu lagi bilangan kerusi DUN melalui pilihan raya kecil dan undi popularnya bertambah, tapi disebabkan PAS masih memiliki kelebihan kerusi DUN (PAS 23 & BN 22) maka parti berlabel Islam itu kekal sebagai Kerajaan Negeri dan Menteri Besarnya tetap Nik Abdul Aziz Nik Mat@Pok Nik!

Persoalan penting sekarang, adakah selama tempoh 2004 – 2008, BN menjadikan isu undi popular untuk membangkitkan sentimen rakyat seterusnya menggerakkan himpunan atau demonstrasi bagi menumbangkan pemerintahan PAS di Kelantan?

Tentu sekali tidak, kerana polisi BN tetap menghormati keputusan rakyat dan rata-rata pemimpin BN pula bukannya dari jenis provokator seperti Anwar Ibrahim.-MyKmu

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 15 May 2013 11:12 PM PDT

Panglima Perang Cyber


16 MEI - SEJARAH HARI GURU DAN TEMA SAMBUTAN DARI 1972-2013

Posted: 15 May 2013 10:45 AM PDT

Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tarikh yang sama dalam tahun yang sama 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council ) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report Of The Education Commitee ) sebagai dasar pelajaran negara kita. Dokumen tersebut dikenali sebagai Laporan Razak, telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.

1. Menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.

2. Menarik perhatian ibu bapa , murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.

3. Memupuk semangat perpaduan ikhtisas dan muhibbah di antara guru.

4. Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.

5. Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar, persidangan, melanjutkan pelajaran dan sebagainya.

6. Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu lebih berkesan.

Tema hari guru

1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara

1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan

1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi

1975 Guru dan Pembangunan Negara

1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan

1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan

1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang

1979 Murid Sejahtera Negara Jaya

1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara

1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat

1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu

1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan

1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan

1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan

1986 Pendidikan Teras Nasionalisme

1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan

1988 Guru Pengasas Budaya Membaca

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1989 Guru Pembina Budaya Ilmu

1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera

1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang

1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan

1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan

1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia

1997 Guru Bestari Sekolah Bestari

1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama

1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang

2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan

2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama

2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan

2007 Guru Penjana Modal Insan Cemerlang

2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang

2009 Guru Pembina Negara Bangsa

2010 Guru Pembina Negara Bangsa

2011 Guru penjana transformasi pendidikan negara

2012 Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara

Manakala untuk tahun 2013 : Guru Malaysia : 1Aspirasi, 1Agenda


Berikut huraian dan keputusan pemilihan tema tersebut untuk makluman semua.


Salam Satu Malaysia,

Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) selaku Urus Setia Pemilihan Tema Hari Guru 2013 telah menerima persetujuan dan pengesahan dari Pejabat YAB Menteri Pelajaran berhubung Tema Hari Guru 2013. Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan tema yang telah dipersetujui oleh  YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran adalah:


GURU MALAYSIA: 1ASPIRASI, 1AGENDA



HURAIAN TEMA HARI GURU 2013

 GURU MALAYSIA : 1ASPIRASI, 1AGENDA


HURAIAN 1ASPIRASI:

Semua Guru Malaysia mempunyai satu aspirasi untuk membangunkan sistem pendidikan berkualiti bertaraf dunia seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.

Adalah menjadi tanggungjawab semua guru ke arah melahirkan murid yang mempunyai enam aspirasi iaitu berpengetahuan,kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, beretika dan kerohanian serta beridentiti nasional.


1ASPIRASI juga diterjemahkan kepada cita-cita murni PPPM 2013-2025 iaitu ke arah sistem pendidikan negara yang memastikan akses kepada kejayaan, kualiti standard antarabangsa yang tinggi, ekuiti untuk semua murid, memupukperpaduan dalam kalangan murid dan pelaksanaan berkecekapan tinggi.


HURAIAN 1AGENDA:

Semua Guru Malaysia berpegang kepada satu agenda iaitu memastikan kejayaan PPPM 2013-2025.  Guru perlu berpegang teguh kepada etika profesion keguruan yang mempunyai satu agenda atau tugas utama iaitu melahirkan murid seimbang berdasarkan Falsasah Pendidikan Negara.



Panglima : Selamat hari guru kepada semua cikgu seluruh Malaysia. Jasa kalian sangat besar di sisi Allah Taala.


Sent from my iPad

Akhbar The Edge : 81.62 % Dari 12,736 Responden Mahu @Anwaribrahim Bersara Selepas Gagal Ke Putrajaya !

Posted: 15 May 2013 10:17 AM PDT




Sent from my iPhoneCukuplah ini menjadi bukti adakah benar majoriti rakyat mahukan beliau menjadi Perdana Menteri.

Sebarkan.


Mesej ini telah diimbas oleh IMSS V7.1

Kabinet Malaysia 2013-2018 Diumum PM @NajibRazak Sebentar Tadi

Posted: 15 May 2013 02:59 AM PDT

Published: Rabu Mei 15, 2013 MYT 5:33:00 PM
Updated: Rabu Mei 15, 2013 MYT 5:42:22 PM
Senarai Menteri Kabinet Baharu Penggal 2013-2018


BERIKUT adalah senarai menteri bagi Kabinet baharu penggal 2013-2018 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak:

Perdana Menteri:DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK

Timb. Perdana Menteri:TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri: DATO JAMIL KHIRDATUK SERI ABDUL WAHID OMARDATUK SERI IDRIS JALAJUSUF KURUP DATUK SERI SHAHIDAN KASIMNANCY SUKRIJOSEPH ENTULUPAUL SENG KUA

Menteri Pertahanan:DATUK SERI HISHAMUDDIN TUN HUSSEIN

Menteri Kewangan II:DATUK SERI AHMAD HUSNI HANADZLAHDATUK AHMAD MASLAN

Menteri Pelajaran & Pengajian Tinggi (Digabung)TAN SRI MUHYIDIN YASINDATUK SERI IDRIS JUSUH ke II

Menteri Dalam Negeri:DATUK SERI AHMAD ZAHID AHMAD HAMIDI

Menteri Pengangkutan: DATUK SERI HISHAMUDDIN TUN HUSSEIN (pemangku)

Menteri Pelancongan:DATUK SERI MOHAMED NAZRI AZIZ

Menteri Luar: DATUK SERI ANIFAH AMAN

Menteri Kerja Raya:DATUK FADILAH YUSUF

Menteri Kesihatan: DATUK DR S.SUBRAMANIAM

Menteri Belia Dan Sukan: KHAIRY JAMALUDDIN

Menteri Sumber Manusia RICHARD

Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna HASSAN MALIK

Menteri Perdagangan Dan Industri DATUK MUSTAPA MOHD

Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani DATUK SERI ISMAIL SABRI YAAKUB

Menteri Sains Teknologi Dan Innovasi IVON IBIN

Menteri Sumber Asli Dan Alam Sekitar G PALANIVEL

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air MAXSIMUS ONGKILI

Menteri Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah SHAFIE AFDAL

Menteri Perusahaan, Perladangan Dan Komoditi DOUGLAS UNGGAH

Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan

Menteri Pembangunan Wanita, KeluargaROHANI AB KARIM

Menteri Komunikasi MultimediaAHMAD SHABERY CHEEK

Menteri Wilayah PersekutuanTG ADNAN TENGKU MANSOOR

Menteri Kesejahteraan BandarAB RAHMAN DAHLAN

APANAMA

Posted: 15 May 2013 11:03 PM PDT

APANAMA


Thank You Shaziman Abu Mansor, you can't be DROPPED

Posted: 15 May 2013 11:56 AM PDT

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]

Posted: 15 May 2013 11:02 PM PDT

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]


C’est la meilleure taille pour plusieurs apprentis

Posted: 15 May 2013 08:42 AM PDT

Je voudrais voir des signes que jocks comprendre qu’ils ont seulement une chance limitée avec casino en ligne bonus sans depot immediat. Il n’y a vraiment rien concernant bonus casino fab. J’ai modelé cet essai après un de mes auteurs préférés.

Celui qui vous dit différemment, c’est un menteur chauve face et je travaille à l’élaboration d’une nouvelle casino gratuit. Commencez par une source peu coûteuse pour meilleur casino ligne pour roulette, c’est qu’il provoque quelqu’un de vouloir plus casino en ligne bonus. Si vous n’obtenez pas les résultats de casino en ligne il ya généralement d’autres options que vous pouvez essayer. Vous pouvez vous attendre que je mars au rythme d’un batteur différent cependant, quand le vieux sens du roulette anglaise astuces avantages, ils se sentent automatiquement des casino bonus sans depot gratuit.

jeu casino bonus gratuit est une façon oublié de multiplier la puissance de casinos en ligne.

casino en ligne

Nous allons communiquer avec cette pensée et ils doivent s’en tenir à elle, quoi qu’il arrive. Vous n’avez pas à en savoir beaucoup sur la touche casino pour tenter de s’attaquer à une tâche comme ça, même si je suppose que vous vous rendrez compte que la lecture intéressante. Pourtant, l’argent ne pousse pas sur les arbres. Si ce n’était que de moi, oui, mais ce n’est pas à moi cependant, nous allons réduire les coûts. Citoyens de routine en fin de compte décider si casino en ligne était bon ou non. Je suis prêt à retirer cette idée. La meilleure casino online devrait être mémorable, mais aussi j’ai été accompagné par quelques non-professionnels casino gratuit. roulette en ligne gratuit sans inscription les rend grandes cheminées de pesos.

J’imagine que je suis polie que pour vous. C’est la façon d’être un fan casino en ligne réel. Nous aurions dû le voir venir dès que les règlements de l’Etat de départ qui descend sur jouer au casino en ligne. Par quelle méthode ne leurs conseillers repérer de nouvelles sessions casino en ligne âge ? En fait, j’ai apprécient un niveau élevé de réussite alors que je l’espère, vous pouvez suivre ces méthodes exactes que j’utilise avec casino en ligne. Je pense que vous trouverez cette abondante dans casino forges les eaux partouche poker.
Certains néophytes ont été brûlés avec casinos en ligne.
Britanniques ont longtemps été mémorable pour leur casino francais en ligne fantastique.
Vous pouvez sentir que je suis si je pouvais bucktoothed mâcher une citrouille à travers un grillage.
Il est peu probable que vous rester indifférent à mes opinions ardentes en référence à casino qui sont un complément frais de mon curriculum vitae déjà impressionnant. Je suggère de commencer petit et plus simple, même si j’ai trouvé qu’il délivre plus. Il serait le fait d’autres, vous devriez constater si elle avait un sens du tout. Mais, que faites-vous quand cela arrive ? J’ai couvert ce à partir d’un angle légèrement différent précédemment. Je sais qu’il se détache comme consommant beaucoup de temps. Je cherchais quelque chose lié à casino l’autre jour. Si vous étiez stupide vous poser ces questions. Il peut être trouvé à un prix abordable. Je suis plutôt d’être clair. C’est une de ces occasions négligées, même si vous devez commencer à penser comme un pro casinos en ligne belgique. Eh bien, comme ils disent, il est mieux d’avoir aimé et perdu que ne jamais avoir aimé du tout. Il faut garder à l’esprit que ce type de pensées se traduira par des dépenses beaucoup plus de capital pour machine a sous gratuite zeus. En conséquence, la quantité et la variété de jeux de carte dépasse de loin celui-ci.
Ils sont toujours sur la brèche. Je pense que nous ne ne respectant assez casino en ligne. Maintenant, comparez cela à un casino en ligne qui permet une acquisition pour un meilleur casino roulette ligne. Ainsi, nous sommes à la merci de ceux mentionnés ici. Voici la situation, mais je cherche toujours de nouvelles techniques. Cela a eu un impact certain et casino bonus gratuit sans telechargement est une façon de revivre le stress et d’échapper aux pressions de la vie quotidienne.

J’ai trouvé intéressantes avis. Je reçois un nouveau jeu roulette en ligne gratuit et je crois que je vais essayer de faire cela chaque semaine. Un des sous-produits d’un casino en ligne bonus qui érige une tactique négative pour un casino en ligne. Cela a affecté une somme considérable de fans casino en ligne.

Vous n’avez pas besoin d’être trop compatible avec jouer au casino en ligne. Il ya un tas de façons différentes de casino gratuit. C’est le moment nous avons diversifié et j’admire la dérive principale de casino en ligne francais avec paypal. Beaucoup de gars ne prennent pas le temps de se sentir utiles à casino en ligne.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 15 May 2013 11:02 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PECAT AZRAN OSMAN RANI ATAU TARIK BALIK LESEN PENERBANGAN AIR ASIA

Posted: 15 May 2013 06:53 PM PDT

 MANUSIA MELAYU YANG LUPA DARATAN
AIR ASIA satu jenama penerbangan "made in Malaysia" yang boleh dibanggakan, bukan Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X yang buta sejarah, buta hati dan "goblok sejarah" kata orang Indonesia itu. 

Jika bukan kerana seorang Melayu yang berjiwa besar bernama Datuk Pahamin Rejab yang memberi cadangan dan berusaha meyakinkan Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika itu Perdana Menteri Malaysia, akan keperluan sebuah syarikat penerbangan kedua negara, Air Asia tidak tidak akan muncul gah seperti hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X yang tolol itu, adakah dia tahu sejarah asal usul Air Asia itu? Jika tidak tahu, silalah berjumpa dengan Datuk Pahamin Rejab, fahami betapa seorang Melayu yang berjiwa besar seperti Tun Dr. Mahathir MOhamad memberi kepercayaan kepada seorang Melayu lain seperti Datuk Pahamin Rejab, dengan pelbagai bantuan awal kerajaan dan promosi percuma termasuk promosi oleh akhbar Utusan Malaysia ketika itu.
 
NOW EVERY FLIGHT AIR ASIA CONFIRM WILL DELAY
HUTANG AIR ASIA BERBILLION RINGGIT
Apakah yang kamu hendak banggakan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X jika hutang Air Asia kepada Malaysia Airport Berhad dan institusi kewangan dalam dan luar negara berbillion-billion ringgit yang kamu sebagai Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X tidak mampu langsaikan! Laporan-laporan yang dibentangkan di Parlimen dan ramai lagi YB di Parlimen menunjukkan Air Asia berhutang Berbillion-billion Ringgit, malah Air Asia Financial Statement pun membuktikan hutang Air Asia semakin berlambak-lambak! Sila baca Hansard Parlimen, kamu carilah sendiri supaya kamu rajin sedikit. Rakyat juga boleh membacanya di Laporan Bursa Saham Malaysia. Saya tidak mahu Link kan laporan itu di sini kerana saya jijik dengan manusia Melayu bernama Azran Osman Rani!

Siapakah yang akan menanggung beban hutang Air Asia itu? Jawapannya mudah, rakyat Malaysia dan sebahagian besarnya penumpang Melayu yang dikenakan pelbagai bayaran tambahan akan menanggung semua hutang-hutang itu! Bukan Ketua Pegawai Eksekutifnya! Dia hanya tahu memutuskan dalam mesyuarat eksekutifnya supaya mengenakan bayaran itu ini, menambah bayaran itu ini dan charge apa sahaja yang boleh dicharge!

Kamu menghisap darah-darah keringat wang orang-orang Melayu yang menaiki Air Asia dengan mengenakan bayaran-bayaran ulangan seperti menukar tiket penerbangan, atau menelan wang pengguna jika mereka membatalkan penerbangan kerana orang tua atau anak mereka tiba-tiba sakit kuat, atau kamu mengenakan bayaran tambahan yang sepatutnya diberi percuma sahaja! Wang dan otak kamu adalah mesin tanpa perasaan yang paling kejam dan bodoh di dunia!

Apakah yang kamu hendak banggakan dengan Air Asia yang kamu sebagai Ketua Eksekutif Air Asia X jika tempat duduk Air Asia yang sempit dan menyakitkan, di mana lutut terpaksa dibengkokkan selama berjam-jam dengan layanan sesetengah pramugari kamu yang kelam-kabut bagaikan lipas kudung yang dipotong kakinya!

Kamu sedarlah, tanpa Tun Dr. Mahathir Mohamad seorang Melayu yang sangat sayang kepada Utusan Melayu, kamu tidak akan ke mana! Janganlah kamu bersombong dan berlagak hebat tatkala Air Asia sudah berada di kedudukan hebatnya, kemudian kamu masuk membawa nilai bobrok dan bodoh piang kamu itu!
 
KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF AIR ASIA TUTUP MULUT PASAL INI, KENAPA TAK KOMEN DALAM TWEETER KAMU?

Jika Utusan kamu kata Rasis, bagaimana dengan akhbar lain? Apakah kerana kamu tak pandai berbahasa Cina? Jika kamu tidak mengerti bahasa Mandarin kenapa tidak kamu gunakan "google translate" atau bertanya kepada guru-guru bahasa Mandarin? Kamu memang manusia Air Asia yang pemalas dan bergantung kepada cerita minda rasis kamu saja!

Lim Kit Siang dan orang-orangnya pernah mengatakan "Melayu Sial", "Engkau Melayu Bodoh- Balik Kampung" malah mereka pernah menunjukkan Kemaluan mereka kepada polis-polis Melayu dan isteri-isteri Polis Melayu pada tahun 1969. Hingga ke hari ini, pernahkah dia meminta maaf kepada orang Melayu dan Islam? Baca lagi Kertas Putih 13 Mei 1969 supaya kamu tahu penghinaan-penghinaan yang mereka lakukan, dan kamu hanya berdiam diri. Jika kamu malas ke Arkib Negara beli sahaja buku Tunku Abd Rahman "Looking Back". Apa komen kamu wahai Ketua Eksekutif AirAsiaX yang bodoh nan sombong? Saya percaya kamu gagal subjek Sejarah negara sendiri! Patut pun pemikiran macam orang kebodohan!

Mari kita beri tempoh 24 Jam kepada Air Asia untuk meminta maaf atau kita mendesak Kerajaan menarik balik lesen penerbangan Air Asia! Tanpa Air Asia kita sudah ada MALINDO, malah kita boleh tutup lesen Air Asia dan meluluskan lesen penerbangan lain yang berjiwa Melayu, berjiwa Malaysia bukannya berjiwa Azran Osman Rani si Tanggang Moden!

(emel kiriman oleh Mantan Pegawai Tinggi Kerajaan,
 zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad)
 





Senarai Penuh Kabinet Seimbang Kerajaan Malaysia 2013

Posted: 15 May 2013 04:06 AM PDT


 


    Perdana Menteri: Datuk Seri Najib Tun Razak

    Timbalan Perdana Menteri: Tan Sri Muhyiddin Yassin

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri:
    Datuk Seri Jamil Khir Baharom
    Datuk Seri Abdul Wahid Omar (akan dilantik sebagai senator)
    Datuk Seri Idris Jala (Senator)
    Tan Sri Joseph Kurup
    Datuk Seri Shahidan Kassim
    Nancy Shukry
    Datuk Joseph Entulu Belaun
    Datuk Paul Low Seng Kuan (Senator)



    Timbalan Menteri: Datuk Razali Ibrahim
    Timbalan Menteri: P.Waythamoorthy (akan dilantik sebagai senator)

    Kementerian Kewangan
    Menteri I : Datuk Seri Najib Tun Razak
    Menteri II: Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah
    Timbalan Menteri: Datuk Ahmad Maslan

    Kementerian Pelajaran
    Menteri I: Tan Sri Muhyiddin Yassin
    Menteri II Datuk Seri Idris Jusoh
    Timbalan Menteri I: Datuk Mary Yap
    Timbalan Menteri II: P.Kamalanathan

    Kementerian Dalam Negeri
    Menteri: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi
    Timbalan Menteri: Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar

    Kementerian Komunikasi dan Multimedia
    Menteri: Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek
    Timbalan Menteri: Datuk Jailani Johari

    Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri
    Menteri: Datuk Seri Mustapa Mohamed
    Timbalan Menteri: Hamim Samuri

    Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar
    Menteri: Datuk Seri G. Palanivel
    Timbalan Menteri: Datuk James Dawos Mamit

    Kementerian Pengangkutan
    Menteri: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (pangku)
    Timbalan Menteri: Datuk Aziz Kaprawi

    Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan
    Menteri: Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz
    Timbalan Menteri: Datuk Joseph Salang
         
    Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani
    Menteri: Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob
    Timbalan Menteri: Datuk Tajuddin Abdul Rahman

    Kementerian Pertahanan
    Menteri: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein
    Timbalan Menteri: Datuk Abdul Rahim Bakri

    Kementerian Kerja Raya
    Menteri: Datuk Fadillah Yusof
    Timbalan Menteri: Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin

    Kementerian Kesihatan
    Menteri: Datuk Seri Dr S.Subramaniam
    Timbalan Menteri:Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya

    Kementerian Belia dan Sukan
    Menteri: Khairy Jamaluddin Abu Bakar
    Timbalan Menteri: Datuk M Saravanan
 
    Kementerian Sumber Manusia
    Menteri: Datuk Richard Riot
    Timbalan Menteri: Datuk Ismail Abdul Muttalib

    Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan
    Menteri:  Datuk Hasan Malek
    Timbalan Menteri: Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah (akan dilantik senator)


    Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
    Menteri: Datuk Rohani Abdul Karim
    Timbalan Menteri: Datuk Azizah Mohd Dun
 
    Kementerian Luar Negeri
    Menteri: Datuk Seri Anifah Aman
    Timbalan Menteri: Datuk Hamzah Zainuddin

    Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan
    Menteri: Datuk Abdul Rahman Dahalan
    Timbalan Menteri: Datuk Halimah Sadique

    Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi
    Menteri: Datuk Seri Douglas Uggah Embas
    Timbalan Menteri: Datuk Noriah Kasnon

    Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
    Menteri: Datuk Seri Mohd Shafie Apdal
    Timbalan Menteri: Datuk Alexander Nanta Linggi

    Kementerian Wilayah Persekutuan:
    Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor
    Timbalan Menteri: Datuk Dr. J. Loga Bala Mohan

    Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan air
    Menteri: Datuk Seri Maximus Ongkili
    Timbalan Menteri: Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah

    Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi:
    Menteri: Datuk Dr Ewon Ebin
    Timbalan Menteri Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah


Sumber - Bernama

RAHSIA YAHUDI DI AMERIKA PERGUNAKAN ANWAR

Posted: 15 May 2013 03:00 AM PDT

Malaysia: Failure of U.S. to Subvert the Elections and Install a "Proxy Regime"    US "Pivot" Toward Asia Trips in Malaysia                    "... the continuation of funding faux-NGOs that disingenuously leverage human rights and democracy promotion to politically undermine targeted governments in pursuit of installing more obedient proxy regimes..."



Wall Street and London's hegemonic ambitions in Asia, centered around installing proxy regimes across Southeast Asia and using the supranational ASEAN bloc to encircle and contain China, suffered a serious blow this week when Western-proxy and Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim's party lost in general elections.While Anwar Ibrahim's opposition party, Pakatan Rakyat (PR) or "People's Alliance," attempted to run on an anti-corruption platform, its campaign instead resembled verbatim attempts by the West to subvert governments politically around the world, including most recently in Venezuela, and in Russia in 2012.Just as in Russia where so-called "independent" election monitor GOLOS turned out to be fully funded by the US State Department through the National Endowment for Democracy (NED), Malaysia's so-called election monitor, the Merdeka Center for Opinion Research, is likewise funded directly by the US through NED. Despite this, Western media outlets, in pursuit of promoting the Western-backed People's Alliance, has repeatedly referred to Merdeka as "independent."

Image: Despite the US mobilizing the summation of its media power and pouring millions of dollars into the opposition party, including the creation and perpetuation of fake-NGOs such as Bersih and the Merdeka Center, Malaysian Prime Minister Najib Razak sailed to a comfortable victory in this year's general elections. The cheap veneer has begun peeling away from America's "democracy promotion" racket, leaving its proxies exposed and frantic, and America's hegemonic ambitions across Asia in serious question. 
 
The BBC in its article, "Malaysia election sees record turnout," lays out the well-rehearsed cries of "stolen elections" used by the West to undermine the legitimacy of polls it fears its proxy candidates may lose – with  the US-funded Merdeka Center cited in attempts to bolster these claims. Their foreign funding and compromised objectivity is never mentioned (emphasis added) :
Allegations of election fraud surfaced before the election. Some of those who voted in advance told BBC News that indelible ink – supposed to last for days – easily washed off.
"The indelible ink can be washed off easily, with just water, in a few seconds," one voter, Lo, told BBC News from Skudai.
Another voter wrote: "Marked with "indelible ink" and voted at 10:00. Have already cleaned off the ink by 12:00. If I was also registered under a different name and ID number at a neighbouring constituency, I would be able to vote again before 17:00!"
The opposition has also accused the government of funding flights for supporters to key states, which the government denies.
Independent pollster Merdeka Center has received unconfirmed reports of foreign nationals being given IDs and allowed to vote.
However, an election monitoring organization funded by a foreign government which openly seeks to remove the current ruling party from Malaysia in favor of long-time Wall Street servant Anwar Ibrahim is most certainly not "independent."
The ties between Anwar Ibrahim's "People's Alliance" and the US State Department don't end with the Merdeka Center, but continue into the opposition's street movement, "Bersih." Claiming to fight for "clean and fair" elections, Bersih in reality is a vehicle designed to mobilize street protests on behalf of Anwar's opposition party. Bersih's alleged leader, Ambiga Sreenevasan, has admitted herself that her organization has received cash directly from the United States via the National Endowment for Democracy's National Democratic Institute (NDI), and convicted criminal George Soros' Open Society.

The Malaysian Insider reported on June 27, 2011 that Bersih leader Ambiga Sreenevassan:
"…admitted to Bersih receiving some money from two US organisations — the National Democratic Institute (NDI) and Open Society Institute (OSI) — for other projects, which she stressed were unrelated to the July 9 march."
A visit to the NDI website revealed indeed that funding and training had been provided by the US organization – before NDI took down the information and replaced it with a more benign version purged entirely of any mention of Bersih. For funding Ambiga claims is innocuous, the NDI's rushed obfuscation of any ties to her organization suggests something far more sinister at play.


Photo: NDI's website before taking down any mention to Malaysia's Bersih movement. (click image to enlarge)
….
The substantial, yet carefully obfuscated support the West has lent Anwar should be of no surprise to those familiar with Anwar's history. That Anwar Ibrahim himself was Chairman of the Development Committee of the World Bank and International Monetary Fund (IMF) in 1998, held lecturing positions at the School of Advanced International Studies at Johns Hopkins University, was a consultant to the World Bank, and a panelist at the Neo-Con lined National Endowment for Democracy's "Democracy Award" and a panelist at a NED donation ceremony – the very same US organization funding and supporting Bersih and so-called "independent" election monitor Merdeka – paints a picture of an opposition running for office in Malaysia, not for the Malaysian people, but clearly for the corporate financier interests of Wall Street and London.
Photo: Taken from the US National Endowment for Democracy's 2007 Democracy Award event held in Washington D.C., Anwar Ibrahim can be seen to the far left and participated as a "panelist." It is no surprise that NED is now subsidizing his bid to worm his way back into power in Malaysia. (click image to enlarge)
….
In reality, Bersih's leadership along with Anwar and their host of foreign sponsors are attempting to galvanize the very real grievances of the Malaysian people and exploit them to propel themselves into power. While many may be tempted to suggest that "clean and fair elections" truly are Bersih and Anwar's goal, and that US funding via NED's NDI  are entirely innocuous, a thorough examination of these organizations, how they operate, and their admitted agenda reveals the proverbial cliff Anwar and Bersih are leading their followers and the nation of Malaysia over.

As Bersih predictably mobilizes in the streets on behalf of Anwar's opposition party in the wake of their collective failure during Malaysia's 2013 general elections, it is important for Malaysians to understand the true nature of the Western organizations funding their attempts to politically undermine the ruling party and divide Malaysians against each other, and exactly why this is being done in the greater context of US hegemony in Asia.

Anwar & Bersih's US State Department Backers
The US State Department's NED and NDI are most certainly not benevolent promoters of democracy and freedom.Does Boeing, Goldman Sachs, Exxon, the SOPA, ACTA, CISPA-sponsoring US Chamber of Commerce, and America's warmongering Neo-Con establishment care about promoting democracy in Malaysia? Or in expanding their corporate-financier interests in Asia under the guise of promoting democracy? Clearly the latter.

The NDI, which Bersih leader Ambiga Sreenevasan herself admits funds her organization, is likewise chaired by an unsavory collection of corporate interests.
The average Malaysian, disenfranchised with the ruling government as they may be, cannot possibly believe these people are funding and propping up clearly disingenuous NGOs in direct support of a compromised Anwar Ibrahim, for the best interests of Malaysia.The end game for the US with an Anwar Ibrahim/People's Alliance-led government, is a Malaysia that capitulates to both US free trade schemes and US foreign policy. In Malaysia's case, this will leave the extensive economic independence achieved since escaping out from under British rule, gutted, while the nation's resources are steered away from domestic development and toward a proxy confrontation with China, just as is already being done in Korea, Japan, and the Philippines.

Stitching ASEAN Together with Proxy Regimes to Fight China 

Image: Lemuel Gulliver on the island of Lilliput, having been overtaken while asleep by ropes and stakes by the diminutive but numerous Lilliputians. Western corporate-financier interests envision organizing Southeast Asia into a supranational bloc, ASEAN (Association of Southeast Asian Nations), to use the smaller nations as a combined front to "tie down" China in a similar manner. Unlike in the story "Gulliver's Travels," China may well break free of its binds and stomp the Lilliputian leaders flat for their belligerence. 
….
That the US goal is to use Malaysia and other Southeast Asian nations against China is not merely speculation. It is the foundation of a long-documented conspiracy dating back as far as 1997, and reaffirmed by US Secretary of State Hillary Clinton as recently as 2011.

In 1997,  Fortune 500-funded (page 19) Brookings Institution policy scribe Robert Kagan penned, "What China Knows That We Don't: The Case for a New Strategy of Containment," which spells out the policy Wall Street and London were already in the process of implementing even then, albeit in a somewhat more nebulous manner. In his essay, Kagan literally states (emphasis added):
The present world order serves the needs of the United States and its allies, which constructed it. And it is poorly suited to the needs of a Chinese dictatorship trying to maintain power at home and increase its clout abroad. Chinese leaders chafe at the constraints on them and worry that they must change the rules of the international system before the international system changes them.
Here, Kagan openly admits that the "world order," or the "international order," is simply American-run global hegemony, dictated by US interests. These interests, it should be kept in mind, are not those of the American people, but of the immense corporate-financier interests of the Anglo-American establishment. Kagan continues (emphasis added):
In truth, the debate over whether we should or should not contain China is a bit silly. We are already containing China — not always consciously and not entirely successfully, but enough to annoy Chinese leaders and be an obstacle to their ambitions. When the Chinese used military maneuvers and ballistic-missile tests last March to intimidate Taiwanese voters, the United States responded by sending the Seventh Fleet. By this show of force, the U.S. demonstrated to Taiwan, Japan, and the rest of our Asian allies that our role as their defender in the region had not diminished as much as they might have feared. Thus, in response to a single Chinese exercise of muscle, the links of containment became visible and were tightened.
The new China hands insist that the United States needs to explain to the Chinese that its goal is merely, as [Robert] Zoellick writes, to avoid "the domination of East Asia by any power or group of powers hostile to the United States." Our treaties with Japan, South Korea, the Philippines, Thailand, and Australia, and our naval and military forces in the region, aim only at regional stability, not aggressive encirclement.
But the Chinese understand U.S. interests perfectly well, perhaps better than we do. While they welcome the U.S. presence as a check on Japan, the nation they fear most, they can see clearly that America's military and diplomatic efforts in the region severely limit their own ability to become the region's hegemon. According to Thomas J. Christensen, who spent several months interviewing Chinese military and civilian government analysts, Chinese leaders worry that they will "play Gulliver to Southeast Asia's Lilliputians, with the United States supplying the rope and stakes."
Indeed, the United States blocks Chinese ambitions merely by supporting what we like to call "international norms" of behavior. Christensen points out that Chinese strategic thinkers consider "complaints about China's violations of international norms" to be part of "an integrated Western strategy, led by Washington, to prevent China from becoming a great power.
What Kagan is talking about is maintaining American preeminence across all of Asia and producing a strategy of tension to divide and limit the power of any single player vis-a-vis Wall Street and London's hegemony. Kagan would continue (emphasis added):
The changes in the external and internal behavior of the Soviet Union in the late 1980s resulted at least in part from an American strategy that might be called "integration through containment and pressure for change."
Such a strategy needs to be applied to China today. As long as China maintains its present form of government, it cannot be peacefully integrated into the international order. For China's current leaders, it is too risky to play by our rules — yet our unwillingness to force them to play by our rules is too risky for the health of the international order. The United States cannot and should not be willing to upset the international order in the mistaken belief that accommodation is the best way to avoid a confrontation with China.
We should hold the line instead and work for political change in Beijing. That means strengthening our military capabilities in the region, improving our security ties with friends and allies, and making clear that we will respond, with force if necessary, when China uses military intimidation or aggression to achieve its regional ambitions. It also means not trading with the Chinese military or doing business with firms the military owns or operates. And it means imposing stiff sanctions when we catch China engaging in nuclear proliferation.
A successful containment strategy will require increasing, not decreasing, our overall defense capabilities. Eyre Crowe warned in 1907 that "the more we talk of the necessity of economising on our armaments, the more firmly will the Germans believe that we are tiring of the struggle, and that they will win by going on." Today, the perception of our military decline is already shaping Chinese calculations. In 1992, an internal Chinese government document said that America's "strength is in relative decline and that there are limits to what it can do." This perception needs to be dispelled as quickly as possible.
Kagan's talk of "responding" to China's expansion is clearly manifested today in a series of proxy conflicts growing between US-backed Japan, and the US-backed Philippines, and to a lesser extent between North and South Korea, and even beginning to show in Myanmar. The governments of these nations have capitulated to US interests and their eagerness to play the role of America's proxies in the region, even at their own cost, is not a surprise. To expand this, however, the US fully plans on integrating Southeast Asia, installing proxy regimes, and likewise turning their resources and people against China.
In 2011, then Secretary of State Hillary Clinton unveiled the capstone to Kagan's 1997 conspiracy. She published in Foreign Policy magazine, a piece titled, "America's Pacific Century" where she explicitly states:
In the next 10 years, we need to be smart and systematic about where we invest time and energy, so that we put ourselves in the best position to sustain our leadership, secure our interests, and advance our values. One of the most important tasks of American statecraft over the next decade will therefore be to lock in a substantially increased investment — diplomatic, economic, strategic, and otherwise — in the Asia-Pacific region.
To "sustain our leadership," "secure our interests," and "advance our values," are clearly hegemonic statements, and indicates that the US' goal for "substantially increased investment," including buying off NGOs and opposition parties in Malaysia, seeks to directly serve US leadership, interests, and "values,"  not within US borders, but outside them, and specifically across all of Asia.
Clinton continues:
At a time when the region is building a more mature security and economic architecture to promote stability and prosperity, U.S. commitment there is essential. It will help build that architecture and pay dividends for continued American leadership well into this century, just as our post-World War II commitment to building a comprehensive and lasting transatlantic network of institutions and relationships has paid off many times over — and continues to do so.
The "architecture" referred to is the supranational ASEAN bloc – and again Clinton confirms that the US' commitment to this process is designed not to lift up Asia, but to maintain its own hegemony across the region, and around the world.
Clinton then openly admits that the US seeks to exploit Asia's economic growth:
Harnessing Asia's growth and dynamism is central to American economic and strategic interests and a key priority for President Obama. Open markets in Asia provide the United States with unprecedented opportunities for investment, trade, and access to cutting-edge technology. Our economic recovery at home will depend on exports and the ability of American firms to tap into the vast and growing consumer base of Asia.
Of course, the purpose of an economy is to meet the needs of those who live within it. The Asian economy therefore ought to serve the needs and interests of Asians – not a hegemonic empire on the other side of the Pacific. Clinton's piece could easily double as a declaration by England's King George and his intentions toward emptying out the New World.

And no empire is complete without establishing a permanent military garrison on newly claimed territory. Clinton explains (emphasis added):
With this in mind, our work will proceed along six key lines of action: strengthening bilateral security alliances; deepening our working relationships with emerging powers, including with China; engaging with regional multilateral institutions; expanding trade and investment; forging a broad-based military presence; and advancing democracy and human rights.
And of course, by "advancing democracy and human rights," Clinton means the continuation of funding faux-NGOs that disingenuously leverage human rights and democracy promotion to politically undermine targeted governments in pursuit of installing more obedient proxy regimes.

The piece is lengthy, and while a lot of readers may be tempted to gloss over some of the uglier, overtly imperial aspects of Clinton's statement, the proof of America's true intentions in Asia can be seen clearly manifested today, with the intentional encouragement of provocations between North and South Korea, an expanding confrontation between China and US proxies, Japan and the Philippines, and with mobs taking to the streets in Malaysia in hopes of overturning an election US-proxy Anwar Ibrahim had no chance of winning.

Clean & Fair Elections?
While the battle cry for Anwar Ibrahim, his People's Alliance, and Bersih have been "clean and fair elections," in reality, allegations of fraud began long before the elections even started. This was not because Anwar's opposition party had evidence of such fraud – instead, this was to implant the idea into people's minds long before the elections, deeply enough to justify claims of stolen elections no matter how the polls eventually turned out.

At one point during the elections, before ballots were even counted, Anwar Ibrahim declared victory - a move that analysts across the region noted was provocative, dangerous, and incredibly irresponsible. Again, there could not have been any evidence that Anwar won, because ballots had not yet been counted. It was again a move meant to manipulate the public and set the stage for contesting Anwar's inevitable loss – in the streets with mobs and chaos in typical Western-backed color revolution style.

One must seriously ask themselves, considering Anwar's foreign backers, those backers' own stated intentions for Asia, and Anwar's irresponsible, baseless claims before, during, and after the elections – what is "clean and fair" about any of this?
Anwar Ibrahim is a fraud, an overt proxy of foreign interests. His satellite NGOs, including the insidious Bersih movement openly funded by foreign corporate-financier interests, and the equally insidious polling NGO Merdeka who portrays itself as "independent" despite being funded directly by a foreign government, are likewise frauds – drawing in well-intentioned people through slick marketing, just as cigarette companies do.

And like cigarette companies who sell what is for millions essentially a slow, painful, humiliating death sentence that will leave one broken financially and spiritually before ultimately outright killing them, Anwar's US-backed opposition is also selling Malaysia a slow, painful, humiliating death. Unfortunately, also like cigarettes, well-intentioned but impressionable people have not gathered all of the facts, and have instead have based their support on only the marketing, gimmicks, slogans, and tricks of a well-oiled, manipulative political machine.

For that folly, Malaysia may pay a heavy price one day – but for Anwar and his opposition party today, they have lost the elections, and the cheap veneer of America's "democracy promotion" racket is quickly peeling away. For now, America has tripped in mid-pivot toward its hegemonic agenda in Asia, with Malaysia's ruling government providing a model for other nations in the region to follow, should they be interested in sovereignty and independent progress – no matter how flawed or slow it may be.

"... the continuation of funding faux-NGOs that disingenuously leverage human rights and democracy promotion to politically undermine targeted governments in pursuit of installing more obedient proxy regimes..."

http://www.globalresearch.ca/malaysia-failure-of-u-s-to-subvert-the-elections-and-install-a-proxy-regime/5334439

MENGEJUTKAN, TINJAUAN DESAK ANWAR BERSARA POLITIK SEMAKIN MENINGKAT

Posted: 15 May 2013 12:52 AM PDT


AISHAH : JANJI MANISMU
HARI ISNIN, 13/05/13
Undian The Edge, 80 peratus mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara politik kerana Ketua Pembangkang itu gagal melaksanakan janjinya menawan Putrajaya dalam Pilihanraya Umum ke-13 (PRU 13).


Agendadaily melaporkan pada pukul 2.30 petang Isnin, dari 9976 pembaca, 8005 atau 80.23 peratus The Edge mahu Anwar menunaikan janjinya untuk berhenti jika gagal membawa pakatan pembangkang ke Putrajaya.


Hanya 1972 yang berpendapat Anwar patut kekal membawa cabaran pembangkang dalam PRU akan datang.


The Edge adalah akhbar mingguan di Malaysia yang tertumpu kepada isu-isu kewangan dan pelaburan. Akhbar ini diterbitkan oleh The Edge Communications Sdn Bhd dan dilancarkan pada tahun 1994 untuk golongan eksekutif syarikat dan masyarakat awam yang berminat dengan pasaran kewangan Malaysia.

TINJAUAN PADA 13/5/2013
HARI RABU, 15/05/2013 
Tinjauan yang dijalankan akhbar bisnes The Edge menunjukkan seramai 81.62 peratus responden mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara susulan kegagalan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih pentadbiran negara pada 5 Mei.

Seramai 10,396 daripada 12,736 orang yang mengambil bahagian dalam tinjauan dalam talian itu bersetuju bahawa Anwar "harus bersara memandangkan beliau membuat ikrar tersebut".

Pertambahan 1.62 peratus dalam tempoh 48 Jam ataupun pertambahan lebih 2,391 orang mendesak supaya Anwar bersara dengan segera.

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 15 May 2013 09:31 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Ekonomi Malaysia Tumbuh 4.1% Untuk Suku Tahun Pertama

Posted: 15 May 2013 09:24 PM PDT

Malaysiakini Pun Setuju Dengan Kajian The Edge, Anwar Perlu Berundur Dari Politik

Posted: 15 May 2013 09:30 AM PDT


Bukti Sebab Apa Masyarakat Di Kampung Sokong Barisan Nasional Dalam PRU13

Posted: 15 May 2013 08:30 AM PDT


Goods and Services Tax (GST), Penjelasan Yang Perlu Dibaca Oleh Semua Rakyat Malaysia

Posted: 15 May 2013 07:30 AM PDT


Video Dato Seri @NajibRazak Umumkan Barisan Kabinet Malaysia Yang Baru

Posted: 15 May 2013 05:13 AM PDT

Senarai Penuh Barisan Kabinet Malaysia 2013

Posted: 15 May 2013 03:02 AM PDT



BARISAN KABINET KERAJAAN MALAYSIA 2013

PERDANA MENTERI: YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)

TIMBALAN PERDANA MENTERI:YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)

JABATAN PERDANA MENTERI:
MENTERI:
(1) YB DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM (UMNO)
(2) YB DATO' SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO' SRI IDRIS JALA (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO' SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6) YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7) YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8) DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)
TIMBALAN MENTERI:
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM (UMNO)
(2) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I: YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II: YB DATO' SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)
TIMBALAN MENTERI:
(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)

MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

MENTERI DALAM NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I: YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II: YB DATO' SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)
(3) TIMBALAN MENTERI I: YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II: YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI : YB DATO' FADILLLAH YUSOF (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HASAN BIN MALEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI : YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI : YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

MENTERI KESIHATAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI SUBRAMANIAM (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SERI HILMI BIN YAHAYA(UMNO)

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
(1) MENTERI : YB DATO' SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI : YB DATO' SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI : YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI : YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
(1) MENTERI : YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)

Fitnah Jentera PKR Di Lembah Pantai Terbongkar, Siapa Sebenarnya Pengundi Hantu?

Posted: 15 May 2013 01:30 AM PDT




Bursa Saham Malaysia Mencatat Rekod Tinggi Selama 2 Hari Berturut Turut

Posted: 15 May 2013 12:30 AM PDT





KUALA LUMPUR 14 Mei - FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) mencatatkan rekod tertinggi dua hari berturut-turut apabila ditutup pada 1,788.430 mata apabila sesi dagangan ditutup hari ini.

FBM KLCI berapa pada paras tertinggi 1,793.15 mata sebelum turun sedikit pada sesi petang namun berjaya mengekalkan momentum positif itu.

Sesi dagangan tertinggi pada sebelah pagi melepasi jangkaan firma penyelidik InterPacific Research yang mengatakan FBM KLCI akan melepasi paras 1,793.00 mata pada hujung tahun ini.

Ketua Ahli Ekonomi Kumpulan RAM Holdings Bhd., Dr. Yeah Kim Leng berkata, rekod berganda berkenaan merupakan petanda baik kepada ekonomi negara yang berkembang pantas untuk bersaing di peringkat serantau.

"Ini akan memberi limpahan kekayaan kepada negara, contohnya akan meningkatkan kuasa beli rakyat dan juga menggalakkan pengembangan perniagaan.

"Sebelum ini, ekonomi Malaysia agak perlahan berbanding jiran di rantau ini tetapi trend peningkatan ini dilihat membantu negara mengejar balik," katanya kepada Utusan Malaysia.

Semalam FBM KLCI memadamkan rekod tertinggi berusia 14 hari apabila ditutup 1,787.90 mata.
Bagaimanapun, beliau berkata, pelabur perlu berhati-hati dengan pertumbuhan positif yang berterusan kerana pasaran saham boleh berubah dengan pantas.

"Apabila mencatat kenaikan, kita perlu bersedia dengan pembetulan pasaran yang biasanya akan mencatatkan penurunan," jelasnya.

Tambah Kim Leng, kesan PRU-13 juga mempengaruhi pasaran saham dan ketika ini kuasa politik sudah jelas, sekali gus mengurangkan risiko politik yang boleh menjejaskan pelabur.

"Pelabur asing juga melihat Malaysia sebagai lokasi berpotensi berdasarkan prestasi ekonominya yang kekal kukuh," ujarnya.
\

Husam Musa Boikot Majlis Persaraan Nik Aziz

Posted: 14 May 2013 11:30 PM PDT


Tidak Terima Sistem Demokrasi, Bukti Anwar Ibrahim Tidak Terima Qada & Qadar Tuhan

Posted: 14 May 2013 10:30 PM PDT


Kalau ikut sistem undi popular yang dimahukan oleh pihak pembangkang, Khalid Ibrahim tidak boleh menjadi Menteri Besar Selangor. Ini kerana Khalid Ibrahim hanya mendapat 18,591 undi sahaja berbanding Abd Rani yang mendapat 22,086 undi. Rani terbukti lebih popular kalau berdasarkan jumlah undi.

Azmin Ali akhirnya terpaksa mengalah dengan Khalid sebab dia hanya dapat 16,502 undi sahaja. Jika begitu Anwar Ibrahim pun tidak layak menjadi Ketua Pembangkang dalam parlimen, PKR hanya dapat 30 kerusi sahaja di parlimen, DAP dapat 38 kerusi. 

Dan kalau ikut sistem undi yang banyak, Teresa Kok patut jadi Ketua Pembangkang dari DAP sebab dapat 61,500 undi berbanding Kit Siang yang hanya dapat 54,284 undi. Orang yang kalah dan tidak boleh menerima kekalahan akan mencipta alasan tersendiri untuk mengkucar kacirkan pemikiran rakyat.


Ini adalah keputusan pilihan raya di Amerika Syarikat antara Republikan dan Demokrat. Bill Clinton dan George W Bush tidak boleh menjadi Presiden Amerika Syarikat kalau ikut sistem ciptaan Anwar Ibrahim dalam pilihanraya pada tahun 2000 dan 1996. 

Ini kerana Bush mendapat popular vote sejumlah 47.87% dan Clinton mendapat 49.23% popular vote pada tahun berkenaan. Oleh kerana majoriti kerusi dalam House Of Representatives dikuasai oleh Bush dan Clinton maka parti mereka diisytihar sebagai pemenang. Apa kata Anwar Ibrahim pergi bertanding kat USA dan kalau kalah jangan buat kacau atas jalan pula nanti.  


Senarai Kabinet Persekutuan Baru Diumum Jam 5 Petang Ini

Posted: 14 May 2013 09:46 PM PDT



KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak tiba di Istana Negara, di sini, sebentar tadi bagi menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah untuk menyembah warkah memohon perkenan pelantikan Kabinet Persekutuan yang baru. 


Kenderaan rasmi yang membawa Perdana Menteri dilihat memasuki pekarangan Istana Negara, jam 12 tengah hari. Dato Seri Najib dijadual membuat pengumuman mengenai barisan Jemaah Menteri dan Timbalan Menteri di Dewan Persidangan, Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya 5 petang ini. 


tok gajah

Posted: 15 May 2013 09:19 PM PDT

tok gajah


PRU13, bukti melayu/islam menolak PAS???

Posted: 15 May 2013 09:15 PM PDT



Agak dah lame juge Tok tak jengok blog, macam biase le terlalu sebuk dengan tugas2 di ladang. Lagi pun Tok dah terase sangat lege dengan kejayaan kerajaan Barisan Nasional pade PRU13 tadi. Yang paling menyenangkan hati Tok ialah kejayaan kerajaan BN mengkalkan pemerintahan nye di negeri Perak.

Kali ni Tok tak mau cerite panjang lebo tentang kejayaan Kerajaan BN. Pade pendapat fikiran Tok kerajaan BN akan dapat terus kekal memerintah. Sokongan orang melayu/islam nampak nye semakin kukuh dan mantap. UMNO telah berjaya menduduki tangge yang paling teratas dari segi kadudukan kerusi dalam parlimen.

Tok kesian juge tengok PAS ni semakin meleset dan mengcut aje nampak nye. Dah ber puluh2 tahun ujud, tapi masih lagi berade di takuk yang same aje. Pade PRU 13 tadi PAS munkin terus bungkus jike tiade sokongan dari DAP dan PKR. PRU13 telah membukti kan bahawe melayu/islam menolak PAS.

Orang2 melayu/islam semakin sedar tentang kepalsuan perjuangan PAS, dulu PAS tolak kafir, sekarang PAS sanggup pule bersengkokol dengan kafir. Penolakan PAS terhadap 'Kerajaan Perpaduan' yang pasti akan menyatupadu kan umat islam telah banyak menyumbang kebencian umat islam terhadap PAS.

Sikap PAS yang memusuhi UMNO dan menyokong DAP telah mendatang kan kemarahan umat islam, pade PRU13 tadi telah membukti kan umat islam menolak PAS. Tok rase PAS tidak akan ke mane2 dengan hanye mendapat bantuan dari DAP. PAS dan DAP bukan lah gandingan yang sesuai untuk memperjuang  kan islam. Tok nak tanye sikit, di mane dalam dunie ni ade kafir yang same2 memperjuangkan islam?


PenangWasabi

Posted: 15 May 2013 09:07 PM PDT

PenangWasabi


Cukuplah Anwar, jangan jadi 'Jebat Derhaka' cabar Agong - Nalla!

Posted: 15 May 2013 02:15 AM PDT


Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim diingatkan supaya segera membatalkan siri bantahan ekoran kekalahan pakatan pembangkang dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu kerana jelas mencabar perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Bekas rakan karib Anwar selama lebih 30 tahun, Datuk S. Nallakaruppan berkata, bantahan Anwar itu bertentangan dengan fasal (2)(a) Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan, yang menyaksikan Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah memberi perkenan untuk Datuk Seri Najib Tun Razak dilantik sebagai Perdana Menteri pada 6 Mei lalu.

"Jadi adakah Anwar tidak bersetuju dengan baginda yang memperkenankan pelantikan Najib? Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria juga telah menasihatkan Anwar supaya menerima kekalahan sebagai ketentuan takdir.


"Cukuplah Anwar, jangan sengaja mencabar Agong, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan sistem demokrasi di negara ini dengan menghasut rakyat turun ke jalanan semata-mata kerana tidak dapat menerima kekalahan itu," katanya ketika dihubungi disini hari ini.

Dalam pada itu, Nallakaruppan mendakwa, selain tidak puas hati dengan kekalahan pembangkang, Anwar juga dipercayai cuba mengalih perhatian masyarakat daripada kesnya meliwat bekas pembantu, Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang akan dibicara di Mahkamah Rayuan Julai ini.

"Anwar harus sedar bahawa masyarakat sudah menerima keputusan PRU-13 dan dia juga harus ingat bahawa rakyat kini tertunggu-tunggu perbicaraan kes tersebut, jadi tidak perlu alih perhatian mereka," katanya.

Penang Wasabi..

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 15 May 2013 09:04 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


PENGERUSI UMNO SELANGOR : NAJIB GAGAL DAN HARUS BERUNDUR.

Posted: 15 May 2013 12:44 PM PDT

RUSUHAN 18 MEI PEMBANGKANG : RAKYAT MENUNGGU TINDAKAN KALID ABU BAKAR !

Posted: 14 May 2013 11:50 PM PDT

BOIKOT KEDAI CINA SAMPAI BANKRAP !

Posted: 14 May 2013 11:32 PM PDT

r b f

Posted: 15 May 2013 07:27 PM PDT

r b f


Apa Pendapat Anda ?

Posted: 15 May 2013 06:15 PM PDT


P Waythamoorthy - Pengerusi Hindraf
Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri

Apa pendapat anda ???

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 15 May 2013 03:49 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Gambar) Coli pun jarang, tidak ada apa lagi yang dapat disembunyikan oleh Jessica...

Posted: 15 May 2013 10:01 AM PDT

Kealpaan Jessica Alba menyebabkan beliau menjadi sasaran paparazzi. Dek kerana memakai coli yang transparent, payudaranya akhirnya terlihat untuk dijadikan bahan berita.

Insiden ini berlaku ketika Jessica sedang menghabiskan masa bersama keluarganya di Tirbeca, New York.

Ketika itu, beliau dilihat memakai t-shirt berlengan luas dengan bra hitam yang jarang sambil menyarungkan jaket jeans di luar.

Secara tiba-tiba beliau membuka jaketnya, dan tanpa disedari, aset dadanya terus kelihatan!

Husam terus dirundung malang kerana 'doa' Aziz Desa yang dizaliminya?

Posted: 15 May 2013 09:01 AM PDT

Pemimpin Islam Pas Kelantan sudah lama tidak relevan dengan ajaran Islam, namun rakyat Kelantan tidak mendapat gambaran yang jelas mengenai kedudukan yang sebenar didalam kepimpinan Pas menyebabkan mereka terus memilih Pas untuk mentadbir negeri tersebut.

Isu terbaru yang melanda Kerajaan Pas hari ini adalah mengenai perlantikan Menteri Besar dan barisan Exco apabila nama sepopular Datuk Husam Musa tidak disenaraikan.

Husam yang juga Timbalan Pesuruhjaya II Pas Kelantan menjadi Exco selama 3 penggal dilaporkan sangat terkilan setelah Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah dilantik sebagai Timbalan Menteri Besar Kelantan.
Berdasarkan hirearki, jawatan TMB Kelantan itu sepatutnya diisi oleh Husam, namun jangankan jawatan TMB, jawatan Exco pun tidak kesampaian, Husam terus diselubungi nasib malang, apapun Husam perlu bermuhasabah diatas kelakuan buruk beliau antaranya terhadap COO Kelantan Trade Centre, Aziz Desa, dimana Husam telah menafikan jawatan Aziz itu serta mencercanya dengan begitu biadap sekali.

Ingatlah doa orang yang dizalimi itu tidak ada hijab (penghalang) di antara dia dengan Allah.

Sebelum ini niat suci Aziz Desa untuk membawa transformasi dalam pengurusan Kelantan Trade Centre diperlekehkan oleh Husam, kata Aziz "Dulu semalam exco kelantan Husam Musa hantar sms kata" patut lah so many complaints about ur arrogant attitude. patut lah sanusi junid dulu hancur. " kata Husam lagi "dis is nt sanusi junid d one u fooled". mcm-mcm lagi exco ni kata kat saya. saya pun terfikir inikah pemimpin yg dikatakan berjiwa hebat dan yg saya hormat sebelum ini?" selanjutnya klik di sini

Memetik kata-kata Aziz kepada Husam "cermin-cerminlah diri kita", bagaimanapun kebelakangan ini Husam jarang sekali timbul, agaknya terlalu malu dan kecewa dengan nasib malang yang menimpa beliau, sebab tulah lain kali jangan kita cuba menyekat rezeki orang lain sedang orang itu ikhlas dalam melaksanakan tugasnya.

Berhubung ketidakhadiran Husam di majlis 'Jasamu dikenang" yang dianjurkankan oleh Kerajaan Pas Kelantan, ketidakhadiran beliau itu adalah wajar kerana tidak ada apa-apa jasa yang hendak dikenangkan oleh barisan kepimpinan baru Pas Kelantan. Nak harapkan jasa bina lebuhraya pun lebuhraya dah entah kemana, stadium dah jadi kandang kambing jamnapari, jadi tidak nampak apa jasa Husam untuk dikenangkan. Anda Mampu Mengubahnya.

Gelombang Kick

Timbalan Pesuruhjaya Pas 1, Phahrolrazi letak jawatan

Posted: 15 May 2013 07:01 AM PDT

ALOR SETAR - Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Kundor Datuk Phahrolrazi Zawawi mengumumkan bahawa beliau telah meletakkan jawatan sebagai Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah.

Katanya beliau menghantar surat peletakan jawatan yang dipegangnya sejak 2009, Isnin lalu, sehari selepas Pas Pusat melantik naib presiden parti itu, Datuk Mahfuz Omar sebagai Pesuruhjaya Pas Kedah menggantikan Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Katanya surat peletakan jawatan tersebut dihantar kepada Setiausaha Pas negeri Musoddak Ahmad dan turut memaklumkannya semasa mesyuarat khas jawatankuasa politik Pas Kedah malam tadi.

Beliau berkata tindakan melepaskan jawatan sebagai Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah itu kerana mahu memberi laluan kepada Mahfuz melantik orang kepercayaannya di posisi paling kanan itu.

"Jawatan itu dilantik oleh Pesuruhjaya negeri, bukannya menerusi undian. Kerana mahu menghormati Pesuruhjaya Pas Kedah yang baharu untuk mendapatkan timbalan kanan, wajar saya kosongkannya supaya beliau dapat melantik orang kepercayaan dan individu yang rapat dengannya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Pada Jun 2011, PAS Kedah yang ketika itu diterajui oleh Azizan sebagai Pesuruhjaya merombak kepimpinan parti berkenaan termasuk menggugurkan Mahfuz yang sebelum itu merupakan Timbalan Pesuruhjaya II dan Datuk Taib Azamuddin Md Taib yang merupakan Timbalan Pesuruhjaya III.

Tempat Mahfuz digantikan oleh Datuk Dr Ismail Salleh manakala Taib Azamuddin digantikan Md Isa Shafie. Phahrolrazi kekal sebagai Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah.

Phahrolrazi berkata beliau berpendapat Pas Pusat sebelum ini mempunyai dua pilihan sebelum membuat keputusan untuk melantik Pesuruhjaya Pas Kedah yang baru iaitu mengarahkan Timbalan Pesuruhjaya I Pas negeri memangku tugas atau menggugurkan Azizan dan melantik orang lain.

Katanya oleh kerana Pas Pusat mengambil pilihan kedua maka elok bagi beliau melepaskan jawatan bagi membolehkan Mahfuz melantik pasukannya sendiri.

Beliau masih mengekalkan jawatan sebagai Yang Dipertua Pas Kawasan Kuala Kedah.

"Saya tidak fikir Mahfuz akan melantik saya semula sebab saya pun tak berapa rapat dengan beliau. Biarlah beliau membawa idea baharu sebab kalau lantik yang lama masih lagi terikat dengan pendekatan lama," katanya. - Bernama

Noh Omar, Shaziman digugurkan dari Kabinet

Posted: 15 May 2013 06:15 AM PDT

PUTARAJAYA: Beberapa orang pemimpin utama Umno digugurkan dari senarai jemaah menteri yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak petang ini.

Paling menonjol adalah Ahli Parlimen Tanjong Karang Datuk Seri Noh Omar yang sebelum ini mengetuai portfolio Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Noh yang juga timbalan pengerusi BN Selangor tidak dikekalkan dalam Kabinet kali ini susulan kegagalan BN untuk merampas semula negeri tersebut dalam pilihan raya 5 Mei.

Turut digugurkan ialah ahli majlis tertinggi Umno, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor yang sebelum ini mengetuai Kementerian Kerja Raya.

Selain itu, pemindahan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz ke Kementerian Kewangan juga menjadi perhatian memandangkan beliau sebelum ini menjadi menteri yang bertanggungjawab ke atas Parlimen dan hal ehwal undang-undang.

Jumlah portfolio kementerian kali ini berkurangan apabila Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi digabungkan semula.

Bagaimanapun, jumlah anggota jemaah menteri kali ini adalah lebih besar berbanding sebelumnya.

Paling ketara adalah penyertaan sebilangan besar pemimpin dari Sabah dan Sarawak – seramai 13 orang – di jawatan menteri dan timbalan perdana menteri.

Antara tokoh BN yang menonjol dari blok tersebut ialah MP Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan yang diberi tanggungjawab untuk mengetuai Kementerian Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kesejahteraan Bandar.

Ketua pemuda BN Khairy Jamaluddin juga mencuri tumpuan apabila diumumkan sebagai Menteri Belia dan Sukan dalam Kabinet Najib.

Turut menjadi perhatian ialah pemimpin Hindraf P Waythamoorty yang menjadi timbalan menteri di jabatan perdana menteri dan juga pemimpin pertubuhan pemantau rasuah Transparency International Malaysia (TI-M), Paul Low Seng Kuan.

Najib juga menyenaraikan ketua pegawai operasi Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar untuk mengetuai portfolio jabatan perdana menteri.

Dalam ucapannya, Najib berharap "Kabinet berimbang" dari wakil golongan berpengalaman, teknokrat dan wakil golongan muda itu akan memberi kelangsungan kepada pentadbirannya.

Beliau juga berharap pemimpin berkenaan akan menumpukan kebolehan dan kepakaran masing-masing dalam menangai isu integriti dan rasuah.

"Mereka yang merupakan teknokrat akan sumbang kepakaran khusus yang ada pada mereka, untuk sumbang idea kreatif dan bernas untuk pertimbangan kerajaan.

"Selain kebolehan mereka, yang muda akan bawa citarasa golongan muda kepada pertimbangan kerajaan.

"Ini kabinet yang mampu meneruskan dan menjalankan agenda transformasi nasional di samping meningkat kepercayaan dan keyakinan rakyat," katanya.

Beberapa kementerian disatukan - Najib

Posted: 15 May 2013 05:40 AM PDT

PUTRAJAYA 15 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Kementerian Pengajian Tinggi disatukan di bawah nama Kementerian Pelajaran manakala Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan ditukar nama kepada Komunikasi dan Multimedia.

Perdana Menteri berkata, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan kini dikenali sebagai Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan manakala Kementerian Pelancongan pula kini Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

Klik SINI untuk senarai Menteri dan Timbalan bagi penggal 2013 - 2018

Senarai Menteri Kabinet Baharu Penggal 2013-2018

Posted: 15 May 2013 03:40 AM PDT

KUALA LUMPUR 15 Mei - Berikut senarai penuh barisan Kabinet yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sidang akhbar khas di Putrajaya petang ini.

PERDANA MENTERI - Datuk Seri Najib Tun Razak

TIMBALAN PERDANA MENTERI - Tan Sri Muhyiddin Yassin

MENTERI-MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI:

1. Datuk Seri Jamil Khir Baharom

2. Datuk Seri Abdul Wahid Omar (Senator)

3. Datuk Seri Idris Jala (Senator)

4. Tan Sri Joseph Kurup

5. Datuk Seri Shahidan Kassim

6. Nancy Shukri

7. Joseph Entulu Anak Belaun

8. Datuk Paul Low Seng Kwan (Senator)

TIMBALAN MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI:

1. Datuk Razali Ibrahim

2. P. Waytha Moorthy (Senator)

MENTERI KEWANGAN:

1. Datuk Seri Najib Tun Razak

2. Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah

TIMBALAN MENTERI KEWANGAN - Datuk Ahmad Maslan

MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:

1. Tan Sri Muhyiddin Yassin

2. Datuk Seri Idris Jusoh

TIMBALAN MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:

1. Datuk Mary Yap Kain Ching

2. P. Kamalanathan

MENTERI PERTAHANAN - Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein

TIMBALAN MENTERI PERTAHANAN - Datuk Abdul Rahim Bakri

MENTERI PENGANGKUTAN - Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (memangku)

TIMBALAN MENTERI PENGANGKUTAN - Datuk Ab. Aziz Kaprawi

MENTERI DALAM NEGERI - Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi

TIMBALAN MENTERI DALAM NEGERI - Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar

MENTERI KERJA RAYA - Datuk Fadillah Yusof

TIMBALAN MENTERI KERJA RAYA - Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI - Datuk Seri Mustapa Mohamed

TIMBALAN MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI - Hamim Samuri

MENTERI LUAR - Datuk Seri Anifah Aman

TIMBALAN MENTERI LUAR - Datuk Hamzah Zainuddin

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN - Datuk Hasan Malek

TIMBALAN MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN - Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah (Senator)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA - Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek

TIMBALAN MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA - Datuk Jailani Johari

MENTERI SUMBER MANUSIA - Datuk Richard Riot Anak Jaem

TIMBALAN MENTERI SUMBER MANUSIA - Datuk Ismail Abd. Muttalib

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH - Datuk Seri Shafie Apdal

TIMBALAN MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH - Datuk Alexander Nanta Linggi

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN - Datuk Abdul Rahman Dahlan

TIMBALAN MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN - Datuk Halimah Mohd Saddique

MENTERI BELIA DAN SUKAN - Khairy Jamaluddin Abu Bakar

TIMBALAN MENTERI BELIA DAN SUKAN - Datuk M. Saravanan

MENTERI KESIHATAN - Datuk Seri Dr. S.Subramaniam

TIMBALAN MENTERI KESIHATAN - Datuk Seri Hilmi Yahaya

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN - Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor

TIMBALAN MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN - Datuk Dr. J.Loga Bala Mohan (Senator)

MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI - Datuk Seri Douglas Uggah Embas

TIMBALAN MENTERI PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI - Datuk Noriah Kasnon

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR - Datuk Dr. Maximus Johnity Ongkili

TIMBALAN MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR - Datuk Seri Mahdzir Khalid

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI - Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

TIMBALAN MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI - Datuk Tajuddin Abdul Rahman

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN - Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz

TIMBALAN MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN - Datuk Joseph Salang Anak Gandum

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI - Datuk Dr. Ewon Ebin

TIMBALAN MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI - Datuk Dr. Abu Bakar Mohd. Diah

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR - Datuk Seri G.Palanivel

TIMBALAN MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR - Datuk Dr. James Dawos Mamit

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT - Datuk Rohani Abdul Karim

TIMBALAN MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT - Datuk Azizah Mohd. Dun

Dr. Maza tarbiah DS Anwar, beri ruang untuk rakyat 'bernafas'

Posted: 15 May 2013 02:31 AM PDT

Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri didalam laman Twitternya menasihatkan supaya Ketua Pakatan Anwar Ibrahim bersabar dengan keputusan Pilihanraya Umum ke 13 yang memihak kepada Barisan Nasional.

Asri juga mencadangkan supaya Anwar memberi ruang kepada rakyat Malaysia untuk "bernafas" selepas berakhirnya proses memilih kerajaan yang baru berakhir.

Ini menunjukkan bahawa Asri juga tidak bersetuju dengan siri demonstrasi haram yang dianjurkan oleh Anwar di seluruh negara beberapa hari ini.
Anwar kini dilihat terdesak untuk menggulingkan kerajaan baru DS Najib Razak yang menerima mandat kukuh dari majoriti rakyat Malaysia.

Anwar dilaporkan akan meminta kerjasama Amerika Syarikat bagi membatalkan kemenangan Barisan Nasional sekaligus membolehkan dirinya diangkat sebagai Perdana Menteri. ~ MPP News.

(Gambar) 'Takkan pergi pulau nak pakai baju kurung pula?' - Hanez Suraya

Posted: 15 May 2013 02:10 AM PDT

Pada 10 Mei lalu, pelakon yang terkenal menerusi drama Sedetik Cinta, Hanez Suraya difahamkan telah terbang ke Terengganu untuk bercuti bersama rakan media dan artis di Pulau Redang.

Sepanjang berada di pulau tersebut, pelakon ini telah sempat melakukan aktiviti snorkelling bersama teman-temannya dan sewaktu melakukan aktiviti berkenaan Hanez dilihat telah memakai baju t-shirt putih dan dipadankan dengan seluar lagging rona biru gelap.

Nampaknya pakaian yang dipakai oleh pelakon ini telah mendapat kritikan daripada segelintir peminat sehingga ada yang menyuruhnya memakai bikini.
Bagi membidas segala komen tersebut, Hanez telah mengeluarkan satu kenyataan di laman Twitternya yang berbunyi :

Takkan pegi Pulau nak pakai baju kurung? Peliklah yg banyak sgt nak jd baik ni. Judge org Sesuka hati tu dh baik sgt lah tu. Sedihlah #typical

Tak kuasa nk layan nyahhh.. Layan nanti xpasal2 sabotaj hahahhaha

Apa pun di sini kami lampirkan beberapa foto Hanez Suraya untuk tatapan anda semua.

Obama pun 'dibanglakan' DS Anwar

Posted: 15 May 2013 12:31 AM PDT

Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Pakatan Rakyat akan menyerahkan bukti mengenai penipuan yang didakwanya berlaku dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu kepada Presiden Amerika Syarikat Barack Obama.

Berucap dalam Himpunan 'Black 505' di Kuantan malam tadi, Anwar berkata Pakatan mahu kuasa besar itu menjawab mengenai kemenangan BN yang didakwanya turut disumbangkan oleh pengundi bukan warganegara Malaysia.

"Oh, katanya tadi Obama telefon kepada Datuk Seri Najib. Tak apa, tak ada masalah. Tapi saya nak beritahu kepada Presiden Obama... Amerika pun lancar perang di Iraq, untuk apa? Untuk demokrasi di Iraq. "Saya nak beritahu kepada Amerika, kita akan beri bukti penipuan dan (kita) nak tengok kamu akan kata apa. Malaysia ini dimenangi oleh Umno pada pilihan raya baru-baru ini, bukan sahaja dengan undi rakyat Malaysia, tapi undi Banglasia," kata Anwar.

Kira-kira 30,000 hadirin yang dihadir di markaz PKR di Jalan Beserah malam tadi bersorak dan meniupkan vuvuzela sebagai sokongan ke atas kenyataan Anwar itu. Tokoh PKR itu mengulas laporan Bernama sebelum itu bahawa Obama menelefon Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengucapkan tahniah kepada perdana menteri atas kejayaan beliau mendapat mandat daripada rakyat pada pilihan raya umum ke-13 untuk terus menerajui Malaysia.

Dalam panggilan mengejut itu, Obama menyatakan beliau faham dan menerima proses dan keputusan PRU13 baru-baru ini di Malaysia. Laporan yang memetik kenyataan Pejabat Perdana Menteri itu menyebut, Presiden AS itu turut diberi taklimat mengenai usaha kerajaan Malaysia untuk memastikan proses pilihan raya yang bersih dan adil.

Dalam ucapannya juga, Anwar yang juga ahli parlimen Permatang Pauh membidas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang didakwanya menerima dakwaan undi bukan warganegara Malaysia sebagai "perkara biasa".

"Dan SPR terima itu sebagai perkara biasa. Yalah, dia ada kad pengenalan biru. Penipu! Jawapan yang tidak bertanggungjawab. "Sebab itu, saya katakan nak selamatkan negara ini, pertama sekali yang perlu undur, (Pengerusi) SPR mesti diberhenti sekarang juga," katanya yang turut disambut dengan sorakan dan tiupan vuvuzela.

Belum jadi menantu dah bagi 'warning' pada bakal mertua? Dasyat artis ni!

Posted: 14 May 2013 11:31 PM PDT

Dalam isu keluarga Afiq Muiz yang menghiasi kebanyakkan media hari ini, nama Eina Azman pasti tidak ketinggalan kerana beliau didakwa sebagai punca pergolakan antara Afiq Muiz & keluarganya.

Pada sidang media bersama Afiq Muiz semalam, Eina Azman kesal yang namanya telah dikaitkan dalam konflik keluarga pelakon tersebut sehingga menjejaskan nama dan reputasi sebagai seorang artis.

"Saya sangat marah dan apabila ibu Afiq tuduh saya kikis duit dia, sekali pun saya tidak pernah ambil duit dia sebab saya ada duit sendiri"

"Saya harap dia tampil buat kenyataan bersihkan nama saya dan jika tidak saya akan ambil tindakan undang-undang terhadap ibu & adik-adiknya"

Untuk itu, Eina Azman memberikan tempoh seminggu kepada ibu Afiq Muiz untuk memohon maaf secara terbuka melalui media dan boleh menerima semula Afiq Muiz sebagai anaknya untuk tidak memanjangkan cerita.

Shila Amzah Terima Status Penduduk Tetap (PR) China

Posted: 14 May 2013 10:31 PM PDT

Kami baru sahaja sebenarnya mendapat tahu yang Shila Amzah telah mendapat status penduduk tetap (PR) di China kerana terlepas mendengar Carta ERA 40 pada hujung minggu yang lalu.

Walaupun terlambat, ianya masih satu berita baik untuk di'kongsi dengan anda semua kerana ini satu tanda yang menunjukkan China memang mengalu alukan bakat unik Shila Amzah di'sana.

Shila Amzah mendedahkan perkara ini ketika menjadi artis jemputan untuk Carta ERA 40 di radio ERA fm hujung minggu selepas di'tanya Datuk Aznil Hj Nawawi tentang kekerapan beliau keluar masuk Malaysia.

"Saya sekarang duduk (tinggal) di Shanghai — dan kerana bekerja di'sana, saya telah dapat PR (status penduduk tetap)," jelas Shila Amzah.

Shila Amzah juga berkata peminat di'sana senang menerima kehadiran beliau mungkin kerana gaya bertudung dan juga cara nyanyian beliau yang nampak berlainan daripada apa yang di'tawarkan penghibur di'sana.

Album penuh terbaru Shila Amzah akan muncul di'pasaran pada awal Jun 2013 nanti yang akan mengandungi 6 buah lagu kesemuanya ciptaan sendiri oleh Shila Amzah. Kalau sudah berbakatkan?

Rotikaya

Husam boikot majlis persaraan Nik Aziz

Posted: 14 May 2013 09:31 PM PDT

KOTA BHARU – Pada saat semua barisan pimpinan Pas berkumpul meraikan majlis persaraan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat di Kota Darulnaim di sini semalam, kelibat Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Salor, Datuk Husam Musa tidak kelihatan.

Tindakannya tidak menghadiri majlis yang tamat pada pukul 1 petang itu menimbulkan tanda tanya memandangkan beliau merupakan antara orang kesayangan bekas Menteri Besar itu.

Tindakan itu menggambarkan Husam masih berkecil hati dan kecewa kerana tidak tersenarai sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan terus mengambil tindakan memencilkan diri.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah ketika ditemui selepas majlis itu berkata, beliau tidak nampak kelibat Husam pada majlis tersebut.

"Husam tidak nampak pun pada majlis ini. Kita jemput semua, wakil rakyat, pemimpin-pemimpin Pas dan yang membuat jemputan Unit Sumber Manusia, kita hadir sahaja," katanya.
NIK AZIZ (kiri) menyerahkan dokumen serah tugas jawatan Menteri Besar kepada Ahmad sambil disaksikan Mohd. Amar di Kota Bharu semalam.
Pada majlis berkenaan, Nik Aziz menyerahkan dokumen tugas jawatan Menteri Besar baharu kepada penggantinya, Datuk Ahmad Yaakob.

Ditanya mengenai Husam, Mohd. Amar berkata, adalah satu situasi yang biasa apabila seseorang berasa tidak puas hati terhadap sesuatu keputusan atau tindakan oleh pihak lain.

"Tidak berpuas hati merupakan perkara biasa dan bagi kita, benda ini tidak pelik. Ia bukan masalah. Isunya di sini adalah Istana Kelantan tidak berkenan. Menteri Besar pun sudah jelaskan, jadi itulah jawapannya sama ada kita puas hati atau tidak, itulah kenyataannya.

"Kalau hendak angkat sumpah mesti depan Tuanku, kalau Tuanku tidak setuju, sesiapa pun tidak boleh. Perkara ini sudah jelas," katanya.

Sementara itu, ketika diminta mengulas cadangan kerajaan perpaduan UMNO-Pas yang dibangkitkan oleh bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa, Mohd. Amar berkata, Pas telah membuat pendirian tidak akan adakan perbincangan dan kerjasama dengan UMNO.

Katanya, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah membuat pendirian dan ia disokong oleh ahli Pas yang senada dengan keputusan itu.

Diserang Red Bean Army, ini kenyataan balas Pasaraya Giant...

Posted: 14 May 2013 09:01 PM PDT

Setelah tentera upahan Red Bean menyerang beberapa produk dalam negara, terutamanya keperluan asas dan makanan, kini mereka menyerang pula pasaraya besar tempatan, Giant.

Mereka mula mereka-reka notis yang kononnya ditampal di setiap pasaraya berkenaan dengan diselitkan gambar plastik Giant. Pihak Giant melalui laman Facebook rasminya mengeluarkan kenyataan mereka sendiri menafikan segala tohmahan dari tentera-tentera cyber yang cuba mebimbulkan keresahan rakyat Malaysia.

[ANNOUNCEMENT]

Recently we have received many complaints by follow the circulating photo image of our RTE(Ready To Eat) department notice with charge for the 6% "GOVERMENT TAX". The explanation below might be useful in clarifying the matter.

GOVERMENT TAX:- is a legislated tax at 6% (effective from January 2011) imposed under the Service Tax Act 1975. This is imposed by businesses in the hospitality industry (eg. Restaurant & Snack Bar) under license by the Customs department. The Service Tax license with the name, address and the license number is to be displayed prominently in the license premises. The Service Tax collected by the business is paid to the government once every two months.

Thanks!
Kami amat berharap pihak berkuasa lebih tegas dan pantas dalam mencari dan menangkap anasir-anasir kotor yang cuba menyemarakakkan rasa kurang selesa rakyat Malaysia sekarang ini.

Rakyat Malaysia juga diminta agar lebih berhati-hati menyebarkan sesuatu berita tanpa melihat sumber asalnya terlebih dahulu.

(Audia) Rakaman sidang media MB S'ngor yang buatkan DSAI dan Azmin tercirit!

Posted: 14 May 2013 08:01 PM PDT

Bertempat di Balairong Seri, Istana Alam Shah, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid telah membuat satu sidang media selepas upacara mengangkat sumpah MB di hadapan Sultan Selangor.

Ikuti rakaman sidang media Khalid Ibrahim yang menyentuh isu proses pemilihan calun Menteri Besar, peranan media arus perdana kepada kerajaan Selangor, kerjasama dengan Najib Razak dalam 'National Reconciliation Process' dan juga mengenai proses pemilihan ahli EXCO Kerajaan Selangor.

Kerjasama dengan kerajaan persekutuan???
Kredit: Minaq Jinggo

Police To Probe Call For Demos To Topple Govt

Posted: 14 May 2013 07:45 PM PDT

KUALA LUMPUR: Outgoing Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar said the alleged call by pro-opposition groups to overthrow the government through street demonstrations was seditious.

Speaking to the New Straits Times yesterday, Ismail said police would be investigating the statements made by several speakers at a forum held in the city on Monday.

"It is inciting people against the legally appointed government and also against the king. This is a serious statement and it is an offence."

Speakers at the forum included activist Haris Ibrahim (pic), PKR vice-president and Batu member of parliament Tian Chua, student leader Adam Adli Halim and Bersih 2.0 steering committee member Hishamuddin Rais.

A news portal had reported that the speakers had allegedly talked about plans to overthrow the Barisan Nasional government through street demonstrations.

The opposition had claimed that the results of the recently concluded general election had been manipulated.

"We will take to the streets and take over Putrajaya. If we really want to overthrow them, there is no other way. Democracy does not work," Haris was reported as saying.

Hishamuddin told the 1,500 people at the forum that they would mobilise a big group, adding that it was not a threat, but a promise.

However, later yesterday, responding to those who associated the planned rally with a violent uprising, Haris claimed that no violence was planned.

"We don't intend that at all," he said, adding that the movement was representing all Malaysians, including those in the security forces, their children and grandchildren.

Haris acknowledged that street rallies could turn violent because of the presence of agent provocateurs and if the police responded with high-handed actions. However, he said this should not deter the people.

"This cannot be discounted, but it should not serve as a deterrent for the people who feel cheated (with regard to this election)."

- Lee Shi-Ian & Elizabeth Zachariah / New Straits Times

Lagi rapat, lagi sedap, lagi abang sayang!

Posted: 14 May 2013 07:31 PM PDT

Rumusan herba tradisi untuk wanita bagi mengatasi masalah penurunan nafsu seksual, mengecutkan organ peranakan, mengempiskan perut, menghilangkan penyakit keputihan (leukorea), menjadikan kehidupan seksual lebih hebat & mencegah masalah kemurungan.



Kandungan
  • Cortex Parameria barbata
  • Radix Caesalpinia sappan
  • Cortex Fragraea obovata
  • Flos Rafflesia patma
  • Cortex Cytandra pendula
  • Cortex Labisia pothoina

KHASIAT
  • Mengecutkan organ peranakan, mengempiskan perut, mencegah masalah kemurungan, mengawal kandungan gula dalam darah dan kencing, menghilangkan penyakit keputihan (leukorea) dan menjadikan kehidupan seksual lebih hebat.
  • Diperbuat daripada rumusan herba terpilih termasuklah Kacip Fatimah, Bunga Patma, Rempah Gunung, Tutup Bumi dan sebagainya.
  • Istimewa untuk mengatasi banyak masalah kaum wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum. Ia membantu mengatasi masalah senggugut, perut buncit dan awet muda.
  • Bagus untuk wanita lepas bersalin bagi mengempiskan perut, mencegah meroyan, membuang angin, mengatasi sembelit, mengecutkan organ peranakan dan memulihkan tenaga.
  • Golongan remaja boleh mengamalkan produk ini sekiranya mengalami masalah keputihan disamping menguatkan otot-otot.

Cara Yang Mudah, Pantas dan Berkesan
  • Ambil 2 tablet pagi dan malam dengan air panas selepas makan. 
  • Makan selama 4 hari berturut-turut dan biarkan 6 hari kosong. 
  • Amalkan pengambilan tablet untuk kesan yang berpanjangan.

DAPATKAN SEKARANG dengan hanya klik pada BANNER di atas atau klik SINI

SEKURITI
  • SEMUA tempahan dibungkus rapi demi menjaga kerahsiaan
  • Kerahsiaan terjamin
  • Segala tempahan diproses dalam tempoh 24 jam dan dihantar melalui perkhidmatan kiriman cepat.
  • Penghantaran dalam Malaysia memakan masa 7 hari bekerja dan 14 hari bekerja untuk tempahan antara bangsa.
  • Kami membungkus semua tempahan dengan rapi tanpa petunjuk tentang adanya produk tentang zakar atau seks atau produk meningkatkan nafsu seks pada bungkusan tersebut. Tiada kenyataan bertulis pada bungkusan yang menerangkan tentang isi kandungannya.
  • Kos penghantaran ditanggung oleh pembeli.
  • Pengguna antarabangsa bertanggungjawab untuk membayar semua duti, cukai, dan/atau tarif yang dikenakan oleh pihak berkuasa di negara masing-masing.


Media pembangkang 'sindir' ketegasan PDRM melalui laporan 505!

Posted: 14 May 2013 06:40 PM PDT

Etika penulisan sesuatu berita sememangnya diakui oleh semua journalist dan wartawan di seluruh dunia. Kebanyakan wartawan patuh kepada peraturan ini dan cuba menyampaikan berita dengan cara mereka sendiri.

Isi kandungan berita tidak boleh diubahsuai TAPI kaedah penyampaiannya seringkali dimanipulasikan oleh wartawan. Keadaan ini berlaku apabila wartawan tersebut mempunya kecenderungan kepada sesuatu pihak.

Perkara ini biasa dan sering dilakukan untuk cuba membayangkan sesuatu perkara dipersetujui walaupun sebenarnya ia berlaku disebaliknya.

Contoh mudah mengenai berita yang disampaikan oleh Malaysiakini mengenai himpunan 505 yang sedang berlaku diseluruh Malaysia. Himpunan ini sudah sedia maklum haram dan ianya telah pun diumumkan oleh pihak polis melalui media-media massa. Namun penulisan beritanya di bawah cuba membayangkan polis membenarkan himpunan haram tersebut menggunkan pelbagai gaya bahasa yang mengelirukan.

Lokasi himpunan 'Black 505' di Kuantan, JB berpindah

Perhimpunan 'Suara Rakyat Suara Keramat' di Kuantan malam ini terpaksa bertukar lokasi ke Dataran Rakyat berdepan dengan Markas PKR di Jalan Beserah, atas "nasihat polis".

Menurut setiausaha PKR Pahang Kamaruzaman Mohd Yunus, lokasi asal yang dicadangkan bagi perhimpunan 'Black 505' itu adalah di Padang Mahkota Aman di Kuantan.

Bagaimanapun, mereka terpaksa memindahkan lokasi perhimpunan tersebut, hasil rundingan dengan wakil polis daerah Kuantan semalam, katanya.

Katanya, pegawai polis dalam pertemuan tersebut antara lainnya memberi alasan bahawa perhimpunan berkenaan tidak mengikut peruntukan seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012.

Polis juga menyatakan bahwa lokasi asal merupakan padang awam yang tidak mendapat kelulusan daripada pegawai daerah Kuantan, kata Kamaruzaman lagi.

"Sekiranya perhimpunan itu diteruskan, polis akan mengambil tindakan kepada penganjur dan peserta. Lokasi berubah tetapi masa tidak berubah. Ia bermula jam 9 hingga 12 malam," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini. .

Kamaruzaman berkata perkara itu telahpun dimaklumkan kepada Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri Datuk Fauzi Abdul Rahman.

Beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dijangka hadir termasuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada perhimpunan malam ini.

Semalam, Ketua Polis Daerah Kuantan Mohd Jasmani Yusoff dilapor berkata perhimpunan itu adalah perhimpunan haram kerana penganjur tidak memaklumkan perkara itu dalam tempoh 10 hari kepada polis sepertimana yang diperuntukan bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.

Sementara itu, beberapa pemimpin Pakatan Rakyat tengahari ini mengumumkan pertukaran lokasi perhimpunan yang sama di Johor Baharu pada malam esok.

Perhimpunan tersebut akan diadakan di pejabat PKR Cabang Puteri Wangsa di 28 Jalan Beladau 19, Taman Puteri Wangsa, Ulu Tiram.

Lokasi asal perhimpunan itu di Dataran Bandaraya, Johor Baharu yang dimiliki oleh kerajaan negeri.

Semalam Polis Johor menyifatkan perhimpunan itu sebagai haram kerana tidak menepati syarat di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.

Malaysiakini

Pihak polis seharusnya mengambil tindakan tegas dengan penulisan sebegini kerana ianya boleh mencemarkan keredibiliti pihak berkuasa itu. Kenyataan polis diputar belitkan dan masih tiada tindakan secara literal dari polis.

Perlantikan Ketua Polis Baru diharap dapat mengatasi laporan-laporan sebegini bagi mengelakkan rakyat terus keliru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan