Jumaat, 31 Mei 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Kata Pakteh...!!

Posted: 31 May 2013 01:24 PM PDT

Kata Pakteh...!!


Tak Faham Arahan? Elok undur secara elok

Posted: 31 May 2013 03:57 AM PDT

Pakteh petik seketoi-seketoi dari Kedah Times tentang kerakusan pegawai tinggalan Pas yang cuba sedaya upaya kaut apa yang dapat sebelum sendiri ditolak ketepi. 

---------------------------------Baca dibawah---------------------------------------

Setelah kerajaan PAS ditolak rakyat pada 5 Mei 2013 dengan undi popular kepada BN sebanyak 399,890 bersamaan 45.28 peratus, manakala, Pas dan PKR pula hanya memperolehi sekitar 24.2 peratus, YAB Menteri Besar yang baru, Dato' Paduka Mukhriz Tun Mahathir telah mengarahkan secara terbuka dan melalui arahan dalaman agar perkara-perkara yang merugikan rakyat termasuk penebangan balak dan pentadbiran Syarikat Berkaitan Kerajaan Negeri (SLC) dihentikan sementara untuk dirujuk dan diteliti.

Dengan tersadainya lori balak dan tiada lagi aktiviti penebangan, sekurang-kurangnya rakyat tahu bahawa arahan itu telah dipatuhi.

Tetapi ini tidak berlaku di anak-anak syarikat kerajaan, dimana arahan agar sebarang anugerah projek baru atau mengeluarkan perbelanjaan besar perlu dirujuk ke pejabat Menteri Besar tidak diendahkan.

Dato' Ahmad Shukri
Oleh kerana kerajaan Umno tidak bertindak kejam dan memecat terus lantikan politik, sebagaimana PAS memecat secara terhina Dato' Ahmad Shukri dari golongan profesional pada 2008, ahli politik PAS sehingga kini masih memegang teraju SLC. 

Namun, bukan terima kasih yang mereka ucapkan, sebaliknya mereka mengambil kesempatan dengan menganugerahkan projek-projek kepada kroni mereka yang bukan kecil nilainya. 

Di KHTP misalnya, projek pembangunan bernilai RM12 juta telah  dianugerahkan kepada kontraktor PAS tanpa merujuk pejabat MB tidak sampai 24 jam selepas arahan diterima daripada YAB Menteri Besar. KHTP yang selama ini melaksanakan projek-projek yang 100% dari dana kerajaan persekutuan, sepatutnya lebih memahami prosedur sebaliknya meredah arahan Menteri Besar!

Projek yang telah melalui kajian dan perbicangan semenjak lebih setahun lalu, secara gopoh gapah dianugerahkan kepada kroni PAS iaitu Arkitek Juhari Hashim, walhal Arkitek Farah Sofiah adalah pencadang asal yang bekerja dari mula, ditinggalkan terkontang kanting. Juhari Hashim pula kemudiannya melantik kroni pas antaranya Perunding Mojass dan Perunding K&H untuk melaksanakan projek yang mana lantikannya dibuat tergesa-gesa ini. Jauh sangatkan pejabat MB di Wisma untuk dirujuk?

Perlu disegerakan sangatkan anugerah projek ini, sedangkan prosesnya telah berjalan selama lebih setahun. 

Bukanlah siapa mendapat kontrak yang KT pertikaikan, tetapi kenapa engkar arahan YAB Menteri Besar sedangkan projek boleh diteruskan, cuma kenapa lari daripada merujuk kepada Pejabat Menteri Besar? Kenapa?

SLC mungkin perlu dirombak secepat mungkin agar harapan rakyat yang telah menolak mereka ditunaikan. 

Selamatkan Kedah Sekarang.

Kata Pakteh: Perlukah dikekalkan orang sebegini?. 

JEBAT BERKOKOK

Posted: 31 May 2013 01:20 PM PDT

JEBAT BERKOKOK


KDN: Buat lebih banyak penjara

Posted: 31 May 2013 07:15 AM PDT


Ramai yang agak resah dengan perkembangan yang dilakukan oleh Menteri KDN yang baru, Zahid Hamidi.

Mana tidaknya, jika melakukan sesuatu yang menyalahi undang-undang pastinya waran tangkap akan dikeluarkan. Itu kehebatan Zahid Hamidi yang sepatutnya dipelajari dan dicontohi oleh Menteri Menteri lain. Bijak gunakan kuasa. 

Hari ini, budak mentah Safwan Anang khabarnya menyerbu ke pejabat KDN. Katanya untuk menyerahkan memorandum kepada Menteri KDN supaya meletakkan jawatan. Apalagi Zahid..tangkap sahaja budak mentah ni..Makan minum pun mak bapak tanggung lagi ada hati nak ubah negara.!!

Dalam perhimpunan haram Blackout baru-baru ini ada pimpinan Pakatan yang kata kalau polis nak buat tangkapan mampukah penjara yang ada di Malaysia ini memuatkan mereka?

Mudah sahaja kepada soalan tu..Buat dan dirikan penjara banyak-banyak. Selagi ada pesalah bodoh macam puak Pakatan ni selagi tulah kita dirikan penjara. Bilangan puak Pakatan ni bukan ramai pun. Balik-balik muka yang sama yang hadir ke perhimpunan haram tu.

Sumbat mereka dalam penjara. Jangan berikan keistimewaan pada mereka. Sumbatkan mereka dalam sel yang sama dengan penjenayah lain. Penjenayah melakukan kerosakkan kepada seseorang individu sahaja tetapi mereka ini sedang melakukan kerosakkan kepada negara.

Percayalah, mereka ini sekadar berani apabila ramai. Bila keseorangan dalam sel baru mereka akan tahu erti penyesalan. 

p/s: Bila nak tangkap kepala perhimpunan haram tu? Dah banyak lemak sangat dah tu..

Cucu Tok Selampit

Posted: 31 May 2013 01:16 PM PDT

Cucu Tok Selampit


@SafwanAnang Bebas Dengan Jaminan - PR Dan Lakonan Sandiwara Berpisah Tiada

Posted: 30 May 2013 11:00 PM PDT


Pada 29 Mei lalu, Safwan Anang menolak ikat jamin sebagai bantahan kepada kerajaan berhubung isu tangkapan bermotif politik. Safwan didakwa dibawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan berhubung ucapannya di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor (KLSCAH), 13 Mei lalu. Baru dua hari dipenjarakan sudah tidak tahan. Hari ini, lebih kurang pukul 10.20 pagi, beliau dibebaskan dari penjara Sungai Buloh selepas bersetuju menandatangani borang ikat jamin. 

Ingatkan anak jantan. Dulu berdegar-degar tidak mahu diikat jamin. Hendak menjadi HERO lah konon. Baru isteri beliau yang sarat mengandung datang dengan ahli keluarga, hati sudah cair. Dalam hati ada taman beb! Mana tahan duduk dalam penjara sorang-sorang. Hendak harapkan kawan-kawan buat gempar dengan himpunan solidariti di hadapan penjara, yang datang tidak sampai 100 orang. Mana boleh tahan macam ni. Lain kali gunalah kepala otak bukan kepala lutut. Hang kata hang hero, piiiirah!!!

Ini Sahaja Yang Sanggup Datang Bersolidariti Untuk Safwan Pada Malam 29/05/2013

Other Perspektif

Posted: 31 May 2013 01:13 PM PDT

Other Perspektif


PAS 4 EXCO SELANGOR! TAHNiah .. Tapii

Posted: 31 May 2013 07:58 AM PDT

THE FLYING KICK

Posted: 31 May 2013 01:03 PM PDT

PEJUANG BANGSA

Posted: 31 May 2013 11:24 AM PDT

PEJUANG BANGSA


Hot ! Lepas bebas , Safwan Anang terus serang pejabat Zahid tak puas hati ditangkap

Posted: 31 May 2013 04:10 AM PDT


Woi bangsat ...Hang kata  nak jadi hero ...hari tu bukan main lagi gah   pasal tak mahu diikat jamin & sanggup   merengkok di Penjara Sg Buloh ..

Hari ini bila dah dibebaskan , terus hang tak puas hati nak pi cari Menteri KDN  di pejabat ...sepatutnya   biar merengkok je musibat ni dalam jail ..

Siapa hang mahu ajar Polis pasal nak kuasakan  undang -undang ?  Hang nak hasut rakyat ke jalanraya tumbangkan kerajaan itu apa ?? Itu tak langgar undang -undang ka ?? BANGANG !!


Sekumpulan mahasiswa hari ini serang pejabat (KDN) di putrajaya untuk  menyerahkan memorandum kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) mendesak agar menterinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meletakkan jawatan kerana mendakwa menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan politiknya.

Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Safwan Anang mendakwa, Ahmad Zahid lebih mengutamakan tangkapan terhadap pemimpin pembangkang berbanding menyelesaikan kes jenayah bersenjata yang berleluasa sejak akhir-akhir ini.

Dakwanya, Ahmad Zahid mengarahkan supaya polis membuat tangkapan dan buat pertuduhan terpilih.

"Beliau menyalahgunakan kuasa yang bermotif politik dan mengetepikan isu jenayah," dakwanya selepas menyerahkan memorandum, di sini, hari ini.

Safwan yang sebelum ini ditahan atas tuduhan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan bersama Tian Chua, Tamrin dan Haris pada 29 Mei lalu.

Kesemuanya mengaku tidak bersalah atas tuduhan terhadap mereka dan mahkamah membenarkan keempat-empat individu tersebut diikat jamin RM5,000 setiap seorang. Bagaimanapun Safwan enggan diikat jamin dan dibawa ke penjara Sungai Buloh.

Safwan telah dibebaskan pagi tadi.

Sebelum itu, Safwan menyerahkan memorandum kepada wakil KDN, Penolong Setiausaha Keselamatan dan Ketenteraman Awam, Abdul Hafiz sebagai bantahan terhadap penangkapan beberapa pemimpin politik pembangkang seperti Naib Presiden PKR, Tian Chua, Ahli Parlimen Batu Berendam, Tamrin Abdul Ghafar dan Presiden Asalkan Bukan Umno (Abu), Haris Ibrahim serta aktivis mahasiswa, Adam Adli Abd Halim di bawah Akta Hasutan 1948.

Kumpulan itu turut menuntut supaya KDN memulihkan imej Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang tercalar.- Bernama

Hot ! DAP KANTOI TAK PANGGIL AHLI HADIR MESYUARAT PEMILIHAN PARTI !! @tunfaisal

Posted: 30 May 2013 06:01 PM PDT



Hasil siasatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) mendapati ramai ahli DAP yang layak menghadiri Kongres Kebangsaan Ke-16 parti itu tahun lalu, tidak menerima notis panggilan.
Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, perkara itu didedahkan sendiri oleh ahli-ahli DAP terbabit.

Disebabkan tidak menerima notis panggilan menghadiri kongres tersebut katanya, ramai dalam kalangan mereka yang layak mengundi pada pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) parti diadakan pada tahun itu gagal berbuat demikian.

"Ahli DAP yang layak tidak menerima notis itu telah dinafikan hak untuk mengundi dalam pemilihan CEC tersebut.

"ROS juga akan terus menyiasat isu-isu lain yang dikemukakan pengadu dan mengkaji semua dokumen berkaitan sebelum membuat keputusan berdasarkan Akta Pertubuhan 1966," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Isu pemilihan CEC DAP tahun lalu, menimbulkan keraguan kerana didakwa wujud penyelewengan selepas parti itu dikatakan gagal memberi notis kepada 753 delegasi yang merupakan ahli sah untuk mengundi dalam pemilihan tersebut.

Keputusan pemilihan itu yang diadakan pada 15 Disember tahun lalu menyaksikan tiada seorang pun calon Melayu terpilih. Tetapi selepas 19 hari berlalu, DAP tiba-tiba mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam penjumlahan undi dan mengisytiharkan Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari sebagai ahli CEC

Insiden itu membawa kepada peletakan jawatan Pengarah Pilihan Raya DAP, Pooi Weng Keong selain beberapa ahli parti membuat aduan kepada ROS berikutan bimbang terdapat unsur-unsur manipulasi dalam keputusan tersebut.

Ekoran itu, ROS menjalankan siasatan selain membuat ketetapan tidak memberi pengiktirafan kepada pemegang-pemegang jawatan yang dibentuk oleh CEC pada 15 Disember 2012 melalui notis yang dikeluarkan pada 17 April lalu.


DIMENSI

Posted: 31 May 2013 11:13 AM PDT

DIMENSI


Omegay: Anuwar 'Springman" juburi main api

Posted: 31 May 2013 12:00 AM PDT

Anwar bermain dengan api - Tunku Aziz

KUALA LUMPUR 30 Mei - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim bermain dengan api apabila terus melakukan provokasi mengajak rakyat turun berdemonstrasi di jalanan.

Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, Anwar pasti sedar bahawa penduduk negara ini terdiri daripada rakyat pelbagai kaum dan sudah tentu keadaan sukar dikawal jika berlaku huru hara.

Beliau berkata, Anwar juga perlu sedar apa yang cuba dilakukannya itu boleh memberi kesan negatif kepada kehidupan jutaan rakyat Malaysia.

"Bagi saya Anwar sebenarnya melakukan penghinaan kepada majoriti suara rakyat Malaysia. Nampaknya beliau tetap mahu melakukan demonstrasi sehingga tujuan jahatnya itu tercapai.

"Bagaimanapun, saya tetap mendesak Anwar menghentikan segera tindakan yang menimbulkan kacau bilau di negara ini," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas rancangan Anwar untuk meneruskan siri perhimpunan Blackout 505 meskipun mendapat tentangan pelbagai pihak yang cintakan keamanan.

Menyentuh isu sama, Tunku Abdul Aziz berkata, Anwar sedang memainkan peranan untuk melakukan pemberontakan politik melalui demonstrasi jalanan.

"Anwar sebenarnya sedang bermain dengan api. Sebab itu saya juga ingin ucapkan tahniah kepada Pas dan DAP yang mengambil keputusan berani dengan tidak menyokong politik jalanan Anwar.

"Kepada majoriti rakyat kita harus menghormati keputusan yang telah dibuat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 dengan tidak menyertai sebarang perhimpunan yang dianjurkan oleh Anwar. Kepada Anwar, saya minta jika beliau tidak mahu menghormati diri sendiri, sila hormati suara majoriti rakyat," katanya.

Dalam pada itu, Tunku Abdul Aziz mahu ancaman Red Bean Army disekat segera kerana tugas mereka siang dan malam hanya menabur fitnah.

Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan mengambil tindakan segera terhadap kumpulan itu sebelum menjadi semakin parah. - Utusan Malaysiaku sayang

p/s: patut ler tiap kali peegayrar nak bikin demo mesti heret rakyat sama...rupenye nak ajak rakyat bertempur sesama sendiri...perghh..dasat2! >:]

Omegay: Cina Malaysia rasis - Dah lama boikot barangan bumiputera!

Posted: 30 May 2013 05:25 PM PDT

Cina Sudah Lama Boikot Barang Bumiputera

Kempen 'Buy Chinese Last' kini dipergiat di kalangan kaum Bumiputera walaupun dikecam oleh kaum Cina.Media berbahasa Cina dan Inggeris yang pro-pembangkang juga semakin hebat mengutuk tindakan kaum Melayu memboikot barangan Cina. 

Dalam mereka berkata bahawa kaum Cina tidak akan terjejas dengan kempen ini, mereka terus menghentam kerajaan, terutama kepimpinan, kerana tidak mengekangnya. Di masa yang sama, mereka turut mempamerkan keangkuhan menyuruh kaum Melayu agar jangan bekerja dengan mereka lagi jika benar-benar ingin memboikot mereka.  Malah, mereka juga mengungkit-ungkit bahawa merekalah pembayar cukai terbanyak dan negara tidak akan ke mana tanpa mereka.  

Tanpa sedar, mereka sebenarnya mengesahkan bahawa mereka tidak pernah ditindas dan kerajaan serta kaum Melayu tidak pernah bersikap rasis terhadap mereka selama ini. Dari mana mereka memperoleh kekayaan dan mampu membayar cukai jika bukan dari dasar Barisan Nasional yang tidak pernah meminggirkan mereka? Dari mana mereka mendapat pelanggan jika daya beli itu bukannya datang dari majoriti kaum di negara ini? Dari mana mereka mendapat pekerja jika bukan dari berbilang bangsa, terutamanya pekerja bawahan?  

Bukan kita tidak tahu bahawa kaum mereka yang bodoh dan malas sering diberi jawatan dan gaji tinggi di syarikat milik mereka sementara kaum Melayu yang bijak tetap akan diketepikan atas alasan kononnya Melayu itu malas dan bodoh? Ini adalah jawapan biasa bagi kaum Cina untuk membela diri atas sikap rasis mereka. Sudah sampai masanya kaum Melayu menangkis jawapan mereka ini.  

Bukan kita tidak tahu bahawa walau sebodoh mana pun seorang Cina yang datang memohon kerja di kilang,beliau akan diberi kerja di pejabat. Tetapi anak Melayu dengan kelulusan diploma boleh saja diberi kerja 'operator pengeluaran'.   

Adalah merupakan perkara biasa di dalam sektor swasta jika melihat anak Cina yang buta komputer diberi gaji eksekutif tetapi anak Melayu yang mampu menyediakan laporan kewangan dan membuat 'presentation' kepada pelanggan diberi gaji yang lebih rendah dari anak Cina bodoh itu. Selain itu, melihat bos Cina yang haram tidak tahu membaca laporan berbahasa Inggeris dan bergantung sepenuhnya pada Setiausaha Melayu untuk melakukan kerjanya juga merupakan antara gambaran lazim di sektor swasta.   

Pendek kata, tidak ada seorang pun di dunia ini yang sikapnya sama dan jelas di sini bahawa kaum Cina sendiri ramai yang bodoh malah teramat baghal sehinggakan Bahasa Malaysia yang mudah itu juga tidak dapat mereka kuasai.  

Kerana bodohlah kaum Cina lebih ramai ke Universiti Swasta kerana di sana kelayakan tidak begitu ketat asalkan ada duit. Kerana bodohlah kaum Cina ramai tergila-gila membuka salon pusat hiburan untuk anak-anak dara mereka yang bodoh bekerja. Kerana bodohlah, kaum Cina terpaksa menghisap kebijaksanaan kaum lain dan kemudiannya menikam belakang mereka untuk mengambil nama.  

Penulis bercakap berdasarkan pengalaman setelah bekerja di enam buah syarikat yang diterajui Cina. Di syarikat-syarikat ini, walaupun kebanyakannya adalah milik bangsa asing tetapi sekiranya yang menjadi penerajunya adalah Cina, maka sampai matilah tiada Melayu yang dapat menduduki kerusi pengurusan atasan selain dalam Jabatan 'Human Resource' atau 'Hal-ehwal Kerajaan'. Melihat Cina bodoh mempergunakan akal dan tenaga Melayu bijak untuk mendapat nama adalah perkara yang terlalu amat biasa.  

Hakikatnya, Melayu dan Cina sama saja, ada yang bodoh ada yang bijak, dan ada yang malas serta ada yang rajin.  

Jika ingin tahu kaum Cina bijak atau bodoh, ajaklah mana-mana kaum Cina dari universiti swasta itu berbincang secara ilmiah tentang pengetahuan am, sejarah dan pemikiran. Majoriti mereka yang terasa bijak itu, langsung tidak tahu apa-apa selain mengira duit dan keuntungan.  

Dan kerana Cina ada yang bodoh jugalah maka Red Bean Army menghantar beratus-ratus komen terhadap artikel-artikel mengenai 'Buy Chinese Last' di internet tanpa seorang pun dari mereka mempunyai wajah identiti diri. (Ingat orang bodoh macam mereka jugak ke tak tau itu kerja Red Bean Army?) Sedangkan, jika dilihat dari komen maya bagi artikel-artikel di laman web lain, hampir semuanya merupakan individu berwajah.  

Oleh itu, tidak usahlah kaum Cina berbangga dengan kebodohan sendiri. Ketahuilah bahawa keangkuhan itusendiri adalah cerminan kebodohan. Sudahlah bodoh, hipokrit pula. Sudah menumpang, angkuh pula.  Sudah merampas semua, menafikan pula. Di mana lagi maruah kaum Cina? Patutlah Mat-mat Saleh Australia dan Amerika semakin ramai yang meluahkan kebencian terhadap kaum Cina di negara mereka. 

Dengan mengecam kempen 'Buy Chinese Last' lebih lagilah terserlah bodohnya. Ini kerana, sudah menjadi pengetahuan umum bahawa semenjak azali lagi kaum Cina memboikot barangan bumiputera. Bukan kita tidak tahu bahawa hampir semua pasaraya yang dikuasai Cina tidak akan menerima produk bumiputera atas alasan tidak berkualiti dan berbagai-bagai alasan lagi. Malah, jangankan produk bumiputera tidak akan dijual tetapi peniaga bumiputera juga akan ditindas semahu-mahunya.  

Antara yang telah menjadi heboh ialah 'Kelantan Delight' di KLCC dan bagaimana mereka mengekang peniaga bumiputera di Alamanda. Begitu juga Subang Parade dan di semua kawasan komersial yang dikuasai mereka.  

Mereka melakukannya dengan menaikkan harga sewa sesuka hati ke atas peniaga bumiputera tetapi memberi kelonggaran penuh kepada peniaga kaum mereka. Di rumah-rumah kedai biasa pula, kaum Cina sanggup memberi sewa RM300 kepada peniaga bangsanya, tetapi RM800 kepada bangsa lain kerana sikap perkauman yang begitu tebal.  

Tidak cukup dengan itu, mereka cukup pantang melihat produk Melayu maju, maka pantaslah mereka mengatur strategi mengsabotajnya.  Roti Gardenia adalah antara yang paling hangat diperkatakan kerana Cina memang amat memusuhi Tan Sri Syed Mokhtar yang menjadi pemiliknya, hanya kerana beliau merupakan seorang taikun Melayu. Kononnya beliau mendapat keistimewaan dan peluang dari kerajaan hanya kerana beliau Melayu, tetapi taikun-taikun Cina yang jauh lebih ramai kerana turut mendapat peluang memonopoli itu dan ini dari kerajaan tidak apa pula.  

Ada kalanya, peniaga Cina terlebih dahulu bertindak membeli atau mengedar produk bagi pihak pengeluar Melayu dan kemudiannya sedikit demi sedikit merosakkan produk tersebut sehingga ia tidak lagi dipercayai sebelum mengambil-alih pengeluarannya. 

Soalnya, kenapa kaum Cina perlu mengsabotaj produk bumiputera dan begitu berdendam dengan seorang taikun Melayu yang seorang itu? Jawapannya, tidak lain tidak bukan kerana mereka tahu bahawa Melayu punya potensi untuk turut maju seiring dengan mereka.  

Oleh itu walaupun mereka sering melaung akan kepentingan bersaing secara sihat, tindakan mereka memboikot dan mengsabotaj produk bumiputera dengan sendirinya membuktikan bahawa mereka sebenarnya amat takut untuk bersaing. Walaupun mereka tahu bahawa mereka tidak akan miskin jika turut bersaing dengan kaum lain tetapi mereka sengaja tidak mahu melihat kaum lain turut senang kerana hati mereka terlalu busuk.  

Justeru, walaupun penulis seorang yang tidak suka pada seruan ke arah perkauman, tetapi penulis menyokong penuh kempen boikot barangan Cina. Bukan kerana rasis, tetapi kerana penulis menyokong 'persaingan sihat'.  

Boikot perlu dibalas boikot! - Beruang Biru

IPOHMALAY

Posted: 31 May 2013 09:15 AM PDT

IPOHMALAY


Inikah Poh Kim Thye?

Posted: 31 May 2013 08:16 AM PDT

Inikah wajah Poh Kim Thye atau nama glamournya Poh Kim Mak yang sangat rasis itu? Apakah tindakan Kementerian Pendidikan? Jika KDN bersungguh mahu membanteras rasis-rasis di dalam media sosial, tak kan lah pula rasis yang ditugaskan mendidik anak bangsa seperti ini dibiar beranak pinak dalam sistem pendidikan?


 
Like Page
baru dpt GELANG PATAH belum dpt seluroh negara ,dah ada penyokong dia yg bertugas dlm katogeri mengajar(guru) sudah tunjuk sikap biadab ---

ni dia--------------> guru Cina yang maki anak murid Melayu dengan perkatan Melayu Bodoh, Melayu P...mak, Melayu Babi di Sekolah Menengah Gelang Patah.. Ini baru menang parlimen belum lagi Kerajaan Negeri..


Jalan Tambunan - Penampang Putus Akibat Tanah Runtuh

Posted: 31 May 2013 02:27 AM PDT

Hujan lebat berterusan lebih enam jam sejak petang semalam mengakibatkan kejadian tanah runtuh di Kampung Babagon, di kilometer 21 Jalan Penampang-Tambunan dekat sini hari ini.

 

Kejadian tanah runtuh di Kampung Babagon yang terletak kira-kira 45 minit perjalanan dari bandaraya Kota Kinabalu itu mengakibatkan jalan itu ditutup sementara kepada lalu lintas.

Ketua Polis Penampang DSP Ratan Kumar Singh berkata tiada mangsa terlibat dalam kejadian itu.

"Justeru, orang ramai diminta menggunakan jalan alternatif seperti Jalan Kimanis-Keningau," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Sabah Mohd Affendi K. Ramin dalam satu kenyataan berkata bomba menerima panggilan mengenai kejadian itu pada pukul 5.04 pagi dan sepasukan anggota dengan sebuah jentera dari Balai Bomba Penampang tiba di lokasi kira-kira 15 minit kemudian.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Kerja Raya Sabah Datuk John Anthony berkata pihaknya telah menutup keseluruhan jalan dan polis peronda berada di lokasi bagi membantu mengawal lalu lintas.

"Kerja membaiki jalan Penampang-Tambunan sedang dijalankan dan jalan itu dijangka boleh dilalui semula kira-kira 7 malam ini," katanya menerusi khidmat pesanan ringkas.

Mengenai kejadian tanah runtuh membabitkan Jalan Merakau, Ranau, dekat sini malam semalam, John berkata jalan itu telah siap dibaiki dan kini boleh dilalui pengguna.

Kejadian itu dipercayai berlaku antara pukul 8 dan 11 malam membabitkan bahagian jalan yang dalam pembinaan. (Bernama)

Poh Kim Thye anak Poh Kee Mak Perlu Diajar

Posted: 31 May 2013 12:58 AM PDT

KISAH gempar yang berlegar 2-3 hari kebelakangan ini berkenaan seorang guru berbangsa Cina yang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah berjaya menarik minat pengguna media sosial. Pelbagai cerita disampaikan sehinggakan sekolah ini dilihat sebagai salah sebuah sekolah yang durjana.

Bukan salah sekolah kerana punyai guru RASIS seperti Poh Kim Thye yang mana mulutnya memang tak lepas dari menghina "Melayu BABI, Melayu BANGANG, Melayu SIAL, Melayu BODOH" hampir setiap hari semenjak mengajar di sekolah yang mana majoritinya adalah pelajar Melayu. Sikap double standard guru ini juga dipertikaikan oleh si pengadu dengan mengabaikan tanggungjawabnya terhadap pelajar berbangsa Melayu dan India, malah pelajar Cina diberi layanan yang cukup istimewa.

Tapi sampai bila Kementerian Pelajaran nak diamkan perkara ini? Mohon jangan ditukar ke sekolah mana-mana kerana selagi Poh Kim Thye ni berkhidmat dengan Kementerian Pelajaran dan terus dibenarkan mengajar selagi itulah sikap RASIS nya tidak akan hilang. Beri amaran dan buang dengan serta merta. Kita mahukan perpaduan kaum bukannya guru RASIS seperti Poh Kim Thye ni.

Jika dulu ada seorang guru MELAYU yang cuma memarahi dan mendenda seorang pelajar CINA, habis dicanangnya seperti guru tersebut terlampau rasis sedangkan beliau hanyalah menjalankan tanggungjawabnya untuk memberi pengajaran akibat pelajar CINA itu tidak membuat kerja sekolah. Tetapi ini lain pula kesnya. Laporan polis juga telah dibuat. Mohon jangan terus disenyapkan perkara serius ini. Sumber asal SINI.


 Ahli parlimen Gelang Patah rasis, sampai merasuk habis bangsa cina kat sana rasis habis ke? Uihh..makin teruk jadinya keadaan sekarang ni.

Kerajaan kena hantar guru ni ke kelas anti rasis, kemudian hantar mengajar di pendalaman. Baru dia tau langit tinggi ke rendah

Autonomi Sabah : Bila Kera Kena Belacan

Posted: 30 May 2013 06:34 PM PDT

AUTONOMI Sabah adalah antara retorik kebencian yang sering dimainkan oleh pemimpin PR dalam agenda anti-Federalisme mereka. 

Namun bila pemimpin Sabah melaksanakan autonomi dalam aspek imigresen, mereka pula yang gagal untuk menghormati keputusan pemimpin Sabah. Autonomi dalam aspek imigrasi dan kemasukan ke dalam negeri Sabah merupakan salah satu perkara di dalam Memorandum 20 Perkara Borneo Utara ketika bersetuju menyertai Malaysia pada tahun 1963. 

Perkara 6 dalam Memorandum 20 Perkara adalah mengenai aspek Imigresen, yang menyatakan bahawa - Kawalan ke atas penghijrahan dari luar ke mana-mana tempat di Malaysia seharusnya terletak di bawah kuasa kerajaan Persekutuan tetapi kemasukan ke Borneo Utara sepatutnya juga memerlukan persetujuan Kerajaan Negeri. 


Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya berkuasa membatalkan kemasukkan sesiapa pun ke dalam Borneo Utara jika ia berkaitan dengan urusan kerajaan negeri kecuali atas sebab-sebab keselamatan sahaja. 

Borneo Utara seharusnya mempunyai kuasa yang tidak terhad ke atas pergerakan seseorang, kecuali mereka yang bertugas di bawah kerajaan Persekutuan daripada tempat-tempat lain Malaysia di Borneo Utara. 

Nampaknya pemimpin PR bercakap hanya macam burung kakak tua ketika berceramah tentang autonomi Sabah dan sewaktu memainkan sentimen anti-Federalism - mereka tak faham pun apa yang mereka kata.
 - Tun Faisal

Saari Sungib Diajar Dengan RM300,000

Posted: 30 May 2013 05:44 PM PDT

Kuat menipu, hebat memfitnah. Mendapatlah akibat. ADUN Hulu Klang mendapat pengajaran bernilai RM300,000 yang diperintahkan mahkamah untuknya membayar ganti rugi ke atas Majlis Agama Islam Selangor dan Lembaga Zakat Selangor yang tercemar imejnya dek tabiat menipu si tertuduh. Menjadi pengajaran kepada yang lain pula.

Saari Sungib diperintah bayar RM300,000

SHAH ALAM 30 Mei - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas, Hulu Klang, Saari Sungib (gambar) diperintah membayar ganti rugi berjumlah RM300,000 kepada Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Pemegang Amanah Lembaga Zakat Selangor (LZS) setelah kalah dalam satu kes saman fitnah di Mahkamah Tinggi di sini.

MAIS dan Pemegang Amanah LZS selaku pihak plaintif mengemukakan saman itu terhadap Saari berhubung kenyataannya dalam artikel bertajuk 'Siasat Pindah Wang LZS' yang disiarkan akhbar Sinar Harian pada 17 Mac 2009.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan hari ini oleh Pengerusi MAIS, Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa, perintah itu dikeluarkan Mahkamah Tinggi tersebut pada 14 Mei lalu.

Beliau berkata, mahkamah memutuskan pihak plaintif yang diwakili peguam daripada firma guaman, Tetuan The Chambers of Kamarul Hisham & Hasnal Rezua berjaya membuktikan kewujudan elemen fitnah melalui kenyataan Saari dalam akhbar berkenaan.

''Sehubungan itu, Hakim Datuk Suraya Othman telah mengarahkan Saari membayar ganti rugi am RM200,000 dan ganti rugi keterlaluan RM100,000 kepada plaintif.

''Beliau juga perlu membayar kos sebanyak RM30,000 dan faedah pada kadar lapan peratus ke atas jumlah RM300,000 dari tarikh keputusan sehingga penyelesaian penuh,'' katanya dalam kenyataan tersebut.

Memetik kenyataan dalam akhbar Sinar Harian pada 17 Mac 2009 itu kata Mohamad Adzib, Saari mendakwa berlaku pemindahan wang zakat yang tidak diagihkan oleh LZS bernilai jutaan ringgit ke satu akaun lain pada 11 Disember 2008.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20130531/ma_02/Saari-Sungib-diperintah-bayar-RM300000#ixzz2UpHHfFSz 
© Utusan Melayu (M) Bhd 


bumiyang

Posted: 31 May 2013 03:10 AM PDT

tunku

Posted: 31 May 2013 03:05 AM PDT

tunku


Selamat Ari Gawai & Kaamatan Festival.

Posted: 31 May 2013 12:43 AM PDT


A gentleman always keeps his word.

Posted: 30 May 2013 11:58 PM PDT



Before GE13, we believed we had plumbed the depths of Datuk Seri Anwar Ibrahim's political immaturity. We were mistaken.

We called upon him to behave like a responsible Opposition leader and declare a Manifesto and a Shadow Cabinet well in advance of GE13. Both came at the last minute.

Now, following the revelation by former Indonesian Vice President Jusuf Kalla of how Anwar asked him to broker a deal with Datuk Seri Najib Razak to agree to respect the outcome of the election and to behave like gentlemen, a new controversy arises.

Kalla has been crystal clear in accusing Anwar of reneging on the deal that he himself had asked Kalla to broker. The Prime Minister's advisers have confirmed that Najib observed the verbal agreement.
Kalla said that when he aske

d Anwar to respect his own agreement and concede defeat in GE13 the reply was "No, no, no."
After The Wall Street Journal quoted Kalla as saying that Anwar had breached his agreement with Prime Minister Datuk Seri Najib Razak that both men would respect the outcome of GE13, Anwar has flailed about for excuses, including fabricating conditions that Najib allegedly broke terms on the media which were not in the agreement).

It has also been reported that DAP secretary general Lim Guan Eng Eng discovered the agreement after reading the WSJ and is furious that Anwar entered this agreement without informing the leadership of Pakatan Rakyat. It seems Anwar was acting on his own, from all the reports. He has not said whether he consulted Guan Eng.

Now Anwar's attempts to propose the agreement to Najib by way of Kalla without consulting his own Pakatan colleagues is nothing compared to the damage he is doing to himself in his rejection of the deal. His rallies and street protests are against the principles of fair play, and he has shown that he is not a gracious loser. He is stoking hatred in his single-minded (and failed) quest for Putrajaya, and he does not care if Malaysia suffers for it.

We have compared Anwar before to a spoiled child who acts out to draw attention. He started in 1998, when he fell out with his mentor, Dr. M, and did not get his way. He is now in the fifteenth year of a tantrum he has thrown over always, always, repeatedly failing to become Prime Minister.

This behaviour is beneath the dignity of an opposition leader, let alone the nominal leader of an Opposition in a parliamentary democracy. Anwar's prolonged tantrum is a disservice to those who elected him again and also to the leaders of the DAP and PAS who compromised to embrace him.

In the interests of the rakyat, be they Barisan or Pakatan supporters or neither, we believe Anwar should now behave like a gentleman. He should concede defeat in GE13.

Either sit in the Dewan Rakyat or don't. Boycott the Parliament if you do not want your seat. Or just do the right thing and file 27 or 28 or 29 or 30 Pakatan petitions and go through the correct court process that is consistent with the rule of law. That would be the behaviour of a gentleman. The constant shouted approach to political discourse, the politics of rallies and stoking emotions is becoming tiresome and, in our opinion, also unproductive for Anwar himself.

Guan Eng Stresses Pakatan Rakyat Legitimacy of GE13 Results

Posted: 30 May 2013 09:10 PM PDT


There is something about an audience abroad that drives Pakatan Rakyat leaders to sing a different tune. In 2012, it was Datuk Seri Anwar Ibrahim continuing a tradition of telling Western audiences what they want to hear (the sodomy laws would be 'reviewed' and he is a 'staunch' defender of Israel).

In 2013, it is Lim Guan Eng telling Malaysian students abroad that a strong Opposition – by which he means Pakatan – is good for Malaysia. Guan Eng believing that Pakatan Rakyat is good is nothing new. However, there is a profound change from Guan Eng's rhetoric at home, where he has come close to suggesting that Pakatan is the rightful Government.

Speaking to Oxford University's Merton College, Guan Eng worked to stir in a few of his ceramah staples (for example, a reference to NFCorp, where Pakatan Rakyat lost its interest in due process in the name of politics) with a more moderate message about a concern both BN and Pakatan share: Malaysians abroad who do not return home.

"I reject the contention that the future prospects of the country have been negatively affected by the presence of a stronger opposition," Guan Eng is reported to have said, thereby undercutting again Anwar's claim that BN 'stole' GE13.

One might note that the value of an Opposition is not in its 'strength' but in its competence. A competent Opposition forces the Government to choose the best policies for the rakyat through clever politics, good proposed legislation and well-run electoral campaigns that effectively challenge the governing party's ability to stay in power.

We instead have Pakatan Rakyat.
But Guan Eng has told his audience that the election results are legitimate. This continues a trend established early on, in which PAS and the DAP by turns stepped away from PKR's most incendiary rhetoric and proclivity for illegal rallies and come to terms with the fact that Malaysia's elections were legitimate.

Some of this may be simple self-interest. The DAP expanded its stranglehold in Penang and was the clear GE13 winner amongst the Pakatan parties. PAS lost seats in the Dewan Rakyat but expanded its state representation in Terengganu while holding Kelantan.

PKR lost strength in Selangor, lost a seat in the Dewan Rakyat and – most importantly as far as PKR is concerned – Anwar is not now Prime Minister.

But some of this doubtless comes from the fact that PAS and the DAP have long experience in elections, and so understand the importance of working in the legal system. Election and court challenges, not street rallies, are how an Opposition becomes the Government.
PAS and the DAP understand this. PKR either does not or does not care.

Opposition Sends Mixed Signals as Government Confirms GST Won’t Be Rushed

Posted: 30 May 2013 07:08 PM PDT

Second Finance Minister Datuk Seri Ahmad Husmi Hanadzlah has reassured Malaysians that there are no plans to rush through the goods and services tax (GST) before it has been fully evaluated at every level by experts.

Ahmad Husni explained that the Government was still working with politicians from all sides of the spectrum, as well as the private sector and the public in order to look at variables such as the rate that could be imposed and what impact it might have.

"We are relooking our earlier study by taking a holistic view of it. We do not want to just see the GST from the point of government revenue but also the prosperity of the people," he said.
"We have to again look the rate terms of its benefit to the government, the private sector and the general public."

His reassurance comes despite the continued scaremongering from the Opposition over the scheme. Yet confusingly the Opposition continue to criticise Malaysia's manageable debt levels, calling for more revenue. This surely begs the question of just how Pakatan might solve the deficit?
"It seems that the implementation of GST is top on Najib's list after the elections," DAP political education director Liew Chin Tong claimed just last week.

"Indeed, I have been alerted that the appointment of Umno propagandist Datuk Ahmad Maslan as deputy finance minister is for him to co-ordinate propaganda for the implementation of GST."
But comments such as these from the Kluang MP and his Pakatan colleagues seem to be thankfully few and far between. Rather more qualified regional economists have already described the GST as crucial to boosting government revenue and thereby reducing debt even further.

"We expect the prime minister to offer more clarity on the implementation of goods and services tax this year to be implemented next year, and this is one of the crucial measures needed," said Yeah Kim Leng, an economist with RAM Holdings Bhd.

Earlier in May Datuk Ahmad Maslan told a forum that the additional revenue could be between RM20 billion and RM27 billion, depending on what rate it was eventually implemented at.

Is This the End for Azmin Ali?

Posted: 30 May 2013 05:07 PM PDT

The Selangor executive council lineup has been chosen by Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, and its PKR contingent is composed of three women.
PKR deputy president, Selangor PKR chief and Bukit Antarabangsa assemblyman Azmin Ali is neither a woman nor on the list.

Amidst all of the change and upheaval of GE13, it may yet include another twist: the beginning of the end of Azmin Ali's career in Parti Keadilan Rakyat.

It bears repeating that Azmin was one of the original founders of the party in the wake of Datuk Seri Anwar Ibrahim's battles with Tun Dr Mahathir Mohamad and his rapid, involuntary departure from Umno. He faced jail time for lying under oath in defence of Anwar (he was subsequently acquitted) and until May 5, he was known as Anwar's chief lieutenant.

It was a role that even saw him charged for starting the Bersih 3.0 riots after he and Anwar were caught hand-signalling to the protesters who charged the police barricades.

He has been Anwar's faithful aide and protector for decades, even sacrificing his credibility to protect Anwar's reputation during the ridiculous September 16, 2008 debacle. Yet today, he has not even been returned to the Selangor exco, let alone taken over the role of Menteri Besar he has clearly coveted since GE12.

The in-fighting that consumed Selangor PKR – and by extension, the national party – has been on-going since well before the infamous party elections in 2010, which saw allegations of vote-rigging, vote-buying, cheating, violence and intimidation. It very nearly boiled over in the lead-up to GE13, when Anwar was unable to quell the battles involving his long-time lieutenant, Khalid, and even Anwar's wife and PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

In the aftermath of GE13, when it became clear that Khalid would return as MB, Azmin sat out Anwar's first Black 505 rally. He went public, airing his grievances over the lack of "consensus" in PKR and the "nepotism", two traits of which Azmin surely must have been aware for the last decade and more.

In the aftermath, PKR grassroots – doubtless with party leadership backing – began taking shots at Azmin in Opposition-friendly web portals.
Defiantly, Azmin then gave a speech at the party's recent congress, calling for bipartisan co-operation with BN.

It has now been reported by The Star that even Azmin's faction in PKR has begun deserting him. And Anwar is nowhere to be seen. According to that same report, Anwar dares not save the man who has done so much for him.

Azmin's path forward is murky. It is now reasonably clear that unless he is able to secure his position at the upcoming party elections (formerly scheduled for November, now re-scheduled until the party can decide the election results ahead of time), he has no future in PKR.

Yet PAS would not want him and the DAP is as much a family affair as PKR has ever been. That leaves either becoming a permanent non-force in PKR, retiring or – perish the thought – re-joining Umno.

Hard choices are coming to Azmin Ali.

Azmin's ambition thwarted

Posted: 30 May 2013 03:30 PM PDT

Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim has chosen his exco list - an all-female cast from PKR, three DAP men and four representatives from PAS.

Unsurprisingly, PKR deputy president and Bukit Antarabangsa assemblyman Azmin Ali was not on the list.

Following his thinly-veiled attacks on Khalid and comments on Selangor not needing a "lame duck" MB, Azmin would never have been considered for a position close to what is PKR's seat of power - Selangor.

But now that Azmin's ambitions of being MB have been thwarted, what next? The Gombak MP has never been subtle about his grabs for power - from spats with PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail and her daughter Nurul Izzah Anwar, to sly comments about Opposition leader and party adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim's "nepotism".

The 48-year-old Azmin even has a separate Twitter account for his office - @AzminAliOffice is the Twitter handle for "Pejabat Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat" (Office of the PKR Deputy President). Even Wan Azizah, who reluctantly leads the party, doesn't indulge in such demonstrations of "power".

The new exco list is also devoid of Azmin's supporters, and word on the ground is that Azmin is rapidly losing them following his recent complaints and contrivances regarding the position of Selangor MB.

"Before, maybe some of the new exco members would support him," said a source close to the MB.
"But after Azmin showed his true colours in the MB appointment fiasco - to the extent of calling another leader a lame duck - I doubt any true reformist would want to be aligned with him anymore. He's a lost leader," he said.

A PKR party insider said that now the real concern was that of party elections.
Azmin has already begun his campaigning, claiming nepotism was at work within Selangor's political ranks and that PKR "does not belong to a family".

This is a far cry from the Azmin of yesteryear, who would even risk jail for his boss.
His loyalty took him to the extent of being convicted for lying in court during Anwar's trial. He was later acquitted.

Azmin has been close to Anwar since the age of 23, serving as his special officer in 1987 when the Permatang Pauh MP was Education Minister.
When Anwar was convicted of sodomy and corruption, Azmin was one of PKR's founding members.
But now the gloves are off.

The party insider is confident that Azmin's days are numbered, despite having Anwar's ear and commanding healthy respect from other PKR members like women's wing leader Zuraida Kamarudin.

Azmin is a strong politician, and the obvious horse to back for his experience and ruthlessness.
"Everyone knows Wan Azizah is a reluctant politician, and that Nurul Izzah fought very hard during the party elections in 2010. If there's any nepotism, it's between Anwar and his ex-staff when he was in government, like Penang's Mansor Othman (Nibong Tebal MP, Anwar's officer when he was deputy prime minister).

"His time is coming to an end. There's a limit to everything, and he's pushing it by condemning the family."

Anwar has thrown his support firmly behind Khalid because supporting his man Azmin would anger the public. A source has said Anwar bowed to Khalid's wishes regarding the state exco line-up, even angering members of his own party who he had promised would be rewarded for their loyalty.

But the former Umno politician trusted the wrong man, and now has to lie in the bed he made with Azmin.

ROS: Many DAP members did not receive notice to attend congress

Posted: 30 May 2013 01:00 PM PDT

Investigations by the Registrar of Societies (ROS) found many DAP members who were eligible to attend its national congress on Dec 15 last year, did not receive notice, said ROS director-general Datuk Abdul Rahman Othman.

He said the finding was made after investigations were made on complaints by DAP members on not being given the notice.
"DAP members who did not receive the notice were denied the right to vote and choose the leaders they wanted at the congress," he said in a statement on Thursday.

In the statement, Abdul Rahman also stated that ROS would continue investigations on other issues raised by complainants, and go through all documents submitted before arriving at a decision on the validity of the congress based on the Societies Act 1966.

The election of DAP's Central Executive Committee (CEC) at the congress became a bone of contention after complaints were lodged by various members that the party did not give notice on it to 753 delegates who were valid voters.

PR Shocked After Getting Slapped By Singapore

Posted: 30 May 2013 10:00 AM PDT

Pakatan Rakyat leaders were shocked after getting warned by Singapore so not interfere with the country's affairs. Singapore made the statement when PR leaders, including Nurul Izzah and Teo Ni Ching sent a petition asking the government of the country to 'be gentle' with 21 PR Chinese supporters who rallied against GE13 result.

It seems like PR fail to realize the relationship between the party with Singapore.
Fact is, Singapore is only interested to 'control' Malaysia, not to be friends with leaders of Malaysian political parties including the opposition, even though the country seem to be 'opposition friendly'.
Singapore is famous for being strict and they would not tolerate with those who broke the law. If not, Singapore would not have been labeled as a Fine City.

Singapore government would always ensure that they would not be used by its people, especially people in other countries.

 So, it is clear that PR supporters are not that smart for committing such thing in Singapore. perhaps they though that since Singapore is controlled by the Chinese, the country would back the Chinese?
The 21 PR supporters in Singapore should have realized the real meaning not 'no freedom of speech'.
When they were in Malaysia, they had the rights to do anything, including consistently  taunting the Prime Minister. They were given the rights to rally up to insult the government as they like. They can even spread lies and hate against the government without having to face any consequences. In Malaysia, they are the ones who get most of the luxuries this country offers and brag as the biggest taxpayers.

But now, they are shut but the country which has been their idol for being open and better, Singapore. All because they 'gathered peacefully'.
This seem ironic because Singapore was found to have sent its 'representatives' during BERSIH and LYNAS rallies in this country.

Perhaps this is thing which confuses PR leaders, Singapore only provide help to PR to cause chaos in Malaysia, not in Singapore.
There should obviously be a reason why Singapore helped PR. And it is not because they want to see Malaysians practice their freedom of speech.

Singapore's determination in helping Lim Kit Siang in Johor, even providing various help to DAP including in terms of finance, the country should have a much bigger reason for that.
That is why, as a party that wishes to rule Malaysia, PR should know that the neighbouring country has never forgotten its ambition to rule this country.

If PR fail to understand this, then it is clear that PR is not good enough to lead Malaysia because there is no way this country can be led by a party which cannot see the intention of enemy who wishes to take over the country.

Malaysia Should Introduce ‘Look South Policy’

Posted: 30 May 2013 07:19 AM PDT

  It is clear that holding 80% shares of the economic cake is just not enough for them anymore, which explains why Nanyang Siang Pau, a Chinese newspaper wrote that the Chinese has never expected much from General Elections and therefore did not actually care less to go out and vote before.
 
This 13th GE, however, gave them some hope for a change.
 
Surely, by 'change', we suppose the Chinese aren't just talking about 'change' in there percentage of share in the economic cake or their already comfortable lives.   But, when asked, we can only expect a sickening hypocritical answer from them, such as 'we want a clean government'.
 
We doubt that the party DAP, that 97% of the Chinese voted for, which manipulated and cheated its own CEC election, can serve as a clean or cleaner government than BN.   What more when its member actually had to die in order to save the party from MACC's investigation.  Not mentioning the record of the "soonest act of corruption by a political leader" that goes to Nga Kor Meng for awarding the lounge suit supply tender to his wife's company in only 42 days in power.
 
Much more than that, corruption works both ways – it takes two to tango, remember?

  If the Chinese accused the government officers of taking bribes, then who else would be giving the bribes but the wealthy Chinese businessmen?  How do you think the Chinese businessmen get to monopoly the supply of our basic needs?  Why are there so many Chinese tycoons compared to other races?  How do they get so many projects?  How do they continue to receive projects so easily when other races had to scratch their nails out to even get one?
 
Isn't it because the others don't have that much money to offer under the table?
 
So, let's cut the crap of wanting a clean government thing and tell the truth.  
 
We know for a fact that the Chinese want nothing but to build another world within Malaysia or another world altogether, on top of Malaysia.   Which means, no Malaysia.  
 
This is evident in Nanyang Siang Pau's article which, in offering a consolation for the Chinese for their lost in the GE, the paper reminds them that "Rome wasn't built in one day".   And take note that Nanyang takes it as a lost of the Chinese, not DAP or Pakatan Rakyat, ok?
 
When the Chinese talk about changes, they don't mean changes in terms of their fate or their lives which are already better than their brothers and sisters around the world.  They want to build their own world on the Malaysian soil.  Their closest model is, of course, Singapore.   After all, it's Singapore that has been lending its hands to DAP aka the Chinese, in order to get a two-party-rule result in the last GE.
 
Since the Chinese in Malaysia worships Singapore so much and keeps comparing the two countries, we believe that should the government still thinking about making the Chinese happy, then it should consider copying Singapore.  
 
Maybe the government should seriously start drafting a new policy called 'Look South'.

  'Look South Policy' would see no vernacular schools, just like Singapore.  There will be no more talks about upholding Mandarin, just like Singapore.  The media will be tightened up and the internet media particularly, will have to undergo some tight screening and renew its license annually, just like Singapore.   There will be no tolerance over peaceful demonstrations, just like Singapore.   The Internal Security Act (ISA) will be brought back, just like Singapore's Internal Security Act, Cap. 143 which authorizes detention without trial.
 
All these plus a serious enforcement over the use of National Language which, in Malaysia, is 'Bahasa Melayu'.  
 
And don't forget to fine people who spit too, just like Singapore.
 
I believe, this policy would help the government in seeing a happier Chinese community in Malaysia.  This way, they don't have to let Singapore colonize or invade Malaysia anymore because they can live like Singaporeans anyway.
 
But if they are still not happy with this new policy, then the government must learn to accept the fact that the Chinese only want to see one thing change, that is; the race of the Prime Minister of Malaysia! 
The Malaysians, particularly the ethnic Chinese, seems to have totally despised this country to the core.  We can see this by simply browsing through their social network and listening to the way they talk about this country.  

Chinese Have Long Boycotted Bumiputera Goods

Posted: 30 May 2013 04:51 AM PDT

The campaign 'Buy Chinese Last' is now being promoted by Bumiputera despite of being heavily criticized by the Chinese. Pro-opposition Chinese and English media seem to be active in criticizing the actions of Malays who boycotts Chinese products.

As they mention that the Chinese would not be affected by this campaign, they kept on hitting the government, especially leadership, for not stopping the campaign. At the same time, they also showed cockiness, demanding Malays to not work for them if they are really boycotting their products. Some of them even bragged by saying that they are the biggest taxpayers in the country and that the country might have not gone anywhere without them.

They have never been oppressed by the government and the Malays have never been racist towards them. Where did they gain all of their luxuries and able to pay their taxes if it's not because of Barisan Nasional's policy which has never desert them? And where have they gotten customers if its not from the majority race in this country? Where they did they get their workers if it's not from the multi-racial rakyat, especially those working under them?

Not that we are not aware that their lazy and stupid race are the ones getting hist posts and salaries in companies they own while smart Malays will always be put aside based on the excuse that Malays are lazy and stupid. This is the usual answer for the Chinese to defend themselves over their racist attitude, It is now time for Malays to counter their excuse.

Not that we don't know that no matter how stupid Chinese who applied for a job in factories, they  would be given office work. But Malays with a diploma will always end up being 'production operator'.

It is a normal thing for private sector is we see how the Chinese who are not IT-savvy are given executive pay while Malays who are able to prepare financial reports and making presentations to clients are given salaries that are a lot lower than those stupid Chinese kids. Besides that, looking at how stupid Chinese bosses who do not know how to read reports in English depend on their Malay secretaries to do their job for them is a normal thing in the private sector.

Because of their stupidity, Chinese are mostly the ones who end up in private universities because to be in it, qualification is not that important as long as the money is there. That is why most Chinese rush to open saloons and night clubs so that their stupid girls could work. For being stupid, the Chinese had to depend on wisdom of other races which they would later stab in the back.

I am speaking based on my experience of working at six companies led by the Chinese. In these companies, despite of being owned by foreigners, if the leaders are Chinese, there is no way that Malays could be in the higher management office, they would often end up in Human Resource or 'Government Affairs'. This is a normal thing.

Fact is, Malays and Chinese are the same, some are stupid some are smart, some are lazy some are hardworking.

To see whether they are smart of stupid, ask any Chinese from those private universities to discuss anything about general knowledge, history and thoughts. Most of those who think they are smart would not know anything other than counting money and profit.

And for being stupid, that is the reason why the Chinese' Red Bean Army sent hundreds of comments on articles regarding 'Buy Chinese Last' in the internet and each of them do not have any profile pictures. (Do they think other are as stupid as they are, not knowing that it is the work of the Red Bean Army?) Thing is, if we are to look at comments made for articles in other websites, most of them do have profile picture.

That is why, there is no need for the Chinese to be proud over their stupidity, Do know that arrogance only reflect stupidity.

Criticizing the Buy Chinese Last campaign shows even more stupidity. Because, everyone knew that the Chinese have been boycotting Bumiputera products for ages. Not that we are not aware that shopping malls controlled by the Chinese do not accept bumiputera products with the excuse that the quality is bad and various other reasons.

Some cases regarding this include 'Kelantan Delight' in KLCC and how they oppressed bumiputera businessmen in Alamanda. The same thing goes to Subang Parade and all commercial areas controlled by them.

They do so by increasing price of rent as they like over bumiputera businessmen but they would provide full leniency to businessmen of their own race. As for regular shop lots, the Chinese are willing to impose RM300 rent fee to businessmen of their own race, but RM800 to other races thanks to their racism.

Not just that, they cannot bear seeing the success of Malay products, they would do as best as they can to sabotage it. Gardenia is one of the products which the Chinese hate the most because of their hate against the owner, Tan Sri Syed Mokhtar, only because he is a Malay Tycoon. They somehow claim that he has been getting special rights and chance from the government only because he is a Malay, thing is, there are more Chinese tycoons out there because also get the chance to monopolize a lot of things from the government, and that is okay?

Sometimes, the Chinese acted first by purchasing or distributing products on behalf of Malay manufacturers and they would ruin the products bit by bit until the business goes down, before they take over the manufacturing process.

Question is, why would the Chinese sabotage bumiputera products and hate that one Malay tycoon? Answer is, none other than because they know that Malays have the potential to move at the same as as they are.

That is why, even though they often promote the importance of healthy competition, their actions of boycotting and sabotaging bumiputera products only show that they are afraid to compete. Even though they know that they will not be poor if they have to compete with other races, they intentionally do not want other race to share the same luxury.

Thus, even though I do not want to lead anyone towards racism, but I fully support the campaign of boycotting Chinese products. Not because of racism, it is only to support 'healthy competition'.
Boycott needs to be countered with boycott. Period.

Taipingmali (tm)

Posted: 31 May 2013 01:14 AM PDT

Taipingmali (tm)


Husam Musa: Kalau Kerajaan Itu Tumbang Sendiri, Kita Nak Buat Macam Mana?

Posted: 31 May 2013 12:34 AM PDT

 "Kita berhimpun kerana kita  nak lawan BN kerana BN menang pilihan raya dengan penipuan" Kata Husam..

" Yang kita tentang adalah penipuan pilihan raya, kalau kita tak buat apa-apa  bila BN menang dengan penipuan pilihan raya sampai kiamat, rakyat tidak akan menang pilihan raya."

"Kerana itu yang kita tentang ialah cara pilihan raya dikendalikan, dan kita nak SPR, Dato Najib dan Rosmah, dengar dan lihat, sekarang rakyat tidak boleh lagi menerima penipuan pilihan raya. itu sebab kita berhimpun, perhimpunan ini diizinkan oleh demokrasi".

"Demokrasi bukan hanya pilihan raya, demokrasi adalah kebebasan berhimpun dan bersuara, perhimpunan ini juga adalah sebahagian daripada aturcara demokrasi, kita bukan nak tumbangkan kerajaan. tetapi kalau kerajaan nak tumbang kerajaan secara haram, tetapi jika kerajaan tumbang sendiri kita nak buat macam mana"

" Kalau kerajaan tu kuat, kita berhimpun, kerajaan tak tumbang, tapi kalau kerajaan itu lemah, menang dengan penipuan "

" Kerana penipuan BN dan SPR lah PAS berjaya menang dan memerintah Kelantan sejak 1990 sampai sekarang."


Penipuan yang menyebabkan Pas menang di Kelantan ialah;

1. Dakwat tak kekal
2. Black out
3. Undi Pos
4. Kepala bapak  hang.


Ustaz Azhar Idrus - Ceramah Sambil Memandu

Posted: 30 May 2013 08:57 PM PDT

Kamaravel Persoalkan Keikhlasan Waythya Moorthy

Posted: 30 May 2013 11:05 AM PDT

Pengerusi Rakan Prihatin Perak Persoalkan Perlantikan Waytha Moorthy

Posted: 30 May 2013 08:53 AM PDT

Kerana video di bawah Senator yang baru dilantik ini telah blok TM dari fanpage beliau, menteri apa  jenis ini kalau  sekat orang/ rakyat.

PR Terkedu diTempelak Singapura

Posted: 30 May 2013 06:57 AM PDT

Pemimpin Pakatan Rakyat benar-benar terkedu apabila ditempelak oleh Singapura agar jangan masuk campur dalam hal-ehwal negara itu. Singapura bertindak demikian apabila pemimpin PR, antaranya Nurul Izzah dan Teo Ni Ching, menghantar petisyen meminta kerajaan negara itu 'berlembut' terhadap 21 penyokong PR dari kaum Cina yang berdemonstrasi menentang keputusan PRU-13.

Nampaknya PR telah tersalah congak akan hubungan parti itu dengan Singapura.

Hakikatnya, Singapura hanya berminat untuk 'menguasai' Malaysia, bukannya berkawan dengan pemimpin parti politik Malaysia termasuk pembangkang, walaupun negara itu begitu 'mesra' pembangkang sebelum ini.

Singapura terkenal dengan sikap 'keras' dan tidak bertolak ansur dengan sesiapa yang melanggar undang-undang. Jika tidak takkanlah negara itu dirujuk sebagai 'Negara Denda' (Fine City).

Kerajaan Singapura sentiasa memastikan bahawa mereka tidak dipermainkan oleh rakyat, apatah lagi rakyat negara lain.

Maka jelaslah bahawa penyokong PR sememangnya terdiri dari manusia yang 'kurang cerdik' dengan sengaja mencari fasal di negara itu. Mungkinkah mereka menyangka, Singapura yang dikuasai Cina akan berlembut terhadap kaum Cina juga?

Sewajarnya, 21 penyokong PR yang terkinja-kinja berdemo di Singapura sambil menjerit-jerit sehingga kehabisan suara itu sedar apakah yang dipanggil 'tiada kebebasan bersuara' atau 'tiada hak untuk ekspresi diri' dengan sebenar-benarnya.

Ketika berada Malaysia mereka mempunyai hak untuk berbuat apa sahaja, termasuk menghamun Perdana Menteri secara konsisten dan giat sekali. Mereka diberi hak berhimpun dan menghina kerajaan semahu-mahunya. Malah, mereka juga boleh menyebar penipuan, menabur fitnah dan kebencian terhadap kerajaan tanpa diambil apa-apa tindakan. Di Malaysia jugalah mereka memperoleh kekayaan sehingga mampu mendabik dada sebagai pembayar cukai terbanyak.

Tetapi kini, mulut mereka ditutup oleh negara yang mereka jadikan idola sebagai terbuka dan lebih baik, iaitu Singapura. Semuanya hanyalah kerana mereka 'berhimpun secara aman'.

Ironi sekali kerana Singapura sebelum ini telah didapati 'menghantar wakil' dalam Himpunan BERSIH dan Lynas di negara ini.

Nampaknya, inilah yang pemimpin PR tidak faham, iaitu Singapura menyokong dan memberi bantuan kepada PR untuk membuat huru-hara di Malaysia sahaja, bukannya di negaranya.

Tentu sekali, sokongan dan bantuan Singapura kepada PR itu ada sebabnya. Dan sebabnya itu pula bukanlah kerana ingin memastikan rakyat negara ini ada hak kebebasan bersuara ataupun sekadar 'suka-suka ingin melihat jiran huru-hara' .

Dari kesungguhan Singapura membantu Lim Kit Siang di Johor malah memberi berbagai bantuan kepada DAP termasuk dari segi kewangan, maka pastinya negara itu mempunyai sebab yang jauh lebih besar dari itu.

Oleh itu, sebagai parti yang ingin sangat menjadi pemerintah di Malaysia, PR wajib mengetahui bahawa negara jiran itu tidak pernah melupakan cita-cita untuk menguasai negara ini.

Jika PR gagal memahami perkara ini maka jelaslah bahawa PR tidak layak untuk menjadi pemerintah kerana mana mungkin negara dibiarkan diperintah oleh parti yang tidak dapat membaca niat musuh yang ingin menjajah?



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Bijak Percaturan Dap

Posted: 30 May 2013 05:32 AM PDT


Kewangan, Pembangunan Tanah & Pengurusan Sumber Alam, Majlis Tindakan Ekonomi Negeri, Penerangan, Jawatankuasa Adat Melayu
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim

Kesihatan, Pembangunan Usahawan, Sains, Teknologi Dan Inovasi
Dr Daroyah Alwi (PKR)

Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar 
Wong Keat Ping @ Elizabeth Wong (PKR)

Timbalan Speaker
Nik Nazmi (PKR)


Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Peneroka Bandar
YB Ir Iskandar Abdul Samad (PAS)


Belia Dan Sukan, Infrastruktur Dan Kemudahan Awam
Dr Ahmad Yunus Hairi (PAS)

Kebajikan, Hal Ehwal Wanita
Dr Rodziah Binti Ismail (PAS)

Pendidikan Dan Pendidikan Tinggi, Pembangunan Modal Insan
Dr Halimah Ali (PAS)

Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian, Pembangunan Desa
Sallehin Mukhyi (PAS)


Pekerja Ladang, Kemiskinan, Kerajaan Prihatin  ( hahaha jaga estet saja)
Ganabatirau Veraman (DAP)

Kerajaan Tempatan, Kajian Dan Penyelidikan
Datuk Teng Chang Khim (DAP)

Pelaburan, Perindustrian & Perdagangan, Pembangunan Kampung Baharu & Pemutihan Kilang Haram
Ean Yong Hian Wah (DAP)


Speaker
Hannah Yeoh (DAP)





Cina Sudah Lama Boikot Barang Bumiputera

Posted: 30 May 2013 03:44 AM PDT

Kempen 'Buy Chinese Last' kini dipergiat di kalangan kaum Bumiputera walaupun dikecam oleh kaum Cina. Media berbahasa Cina dan Inggeris yang pro-pembangkang juga semakin hebat mengutuk tindakan kaum Melayu memboikot barangan Cina.

Dalam mereka berkata bahawa kaum Cina tidak akan terjejas dengan kempen ini, mereka terus menghentam kerajaan, terutama kepimpinan, kerana tidak mengekangnya. Di masa yang sama, mereka turut mempamerkan keangkuhan menyuruh kaum Melayu agar jangan bekerja dengan mereka lagi jika benar-benar ingin memboikot mereka. Malah, mereka juga mengungkit-ungkit bahawa merekalah pembayar cukai terbanyak dan negara tidak akan ke mana tanpa mereka.

Tanpa sedar, mereka sebenarnya mengesahkan bahawa mereka tidak pernah ditindas dan kerajaan serta kaum Melayu tidak pernah bersikap rasis terhadap mereka selama ini. Dari mana mereka memperoleh kekayaan dan mampu membayar cukai jika bukan dari dasar Barisan Nasional yang tidak pernah meminggirkan mereka? Dari mana mereka mendapat pelanggan jika daya beli itu bukannya datang dari majoriti kaum di negara ini? Dari mana mereka mendapat pekerja jika bukan dari berbilang bangsa, terutamanya pekerja bawahan?

Bukan kita tidak tahu bahawa kaum mereka yang bodoh dan malas sering diberi jawatan dan gaji tinggi di syarikat milik mereka sementara kaum Melayu yang bijak tetap akan diketepikan atas alasan kononnya Melayu itu malas dan bodoh? Ini adalah jawapan biasa bagi kaum Cina untuk membela diri atas sikap rasis mereka. Sudah sampai masanya kaum Melayu menangkis jawapan mereka ini.

Bukan kita tidak tahu bahawa walau sebodoh mana pun seorang Cina yang datang memohon kerja di kilang, beliau akan diberi kerja di pejabat. Tetapi anak Melayu dengan kelulusan diploma boleh saja diberi kerja 'operator pengeluaran'.

Adalah merupakan perkara biasa di dalam sektor swasta jika melihat anak Cina yang buta komputer diberi gaji eksekutif tetapi anak Melayu yang mampu menyediakan laporan kewangan dan membuat 'presentation' kepada pelanggan diberi gaji yang lebih rendah dari anak Cina bodoh itu. Selain itu, melihat bos Cina yang haram tidak tahu membaca laporan berbahasa Inggeris dan bergantung sepenuhnya pada Setiausaha Melayu untuk melakukan kerjanya juga merupakan antara gambaran lazim di sektor swasta.

Pendek kata, tidak ada seorang pun di dunia ini yang sikapnya sama dan jelas di sini bahawa kaum Cina sendiri ramai yang bodoh malah teramat baghal sehinggakan Bahasa Malaysia yang mudah itu juga tidak dapat mereka kuasai.

Kerana bodohlah kaum Cina lebih ramai ke Universiti Swasta kerana di sana kelayakan tidak begitu ketat asalkan ada duit. Kerana bodohlah kaum Cina ramai tergila-gila membuka salon pusat hiburan untuk anak-anak dara mereka yang bodoh bekerja. Kerana bodohlah, kaum Cina terpaksa menghisap kebijaksanaan kaum lain dan kemudiannya menikam belakang mereka untuk mengambil nama.

Penulis bercakap berdasarkan pengalaman setelah bekerja di enam buah syarikat yang diterajui Cina. Di syarikat-syarikat ini, walaupun kebanyakannya adalah milik bangsa asing tetapi sekiranya yang menjadi penerajunya adalah Cina, maka sampai matilah tiada Melayu yang dapat menduduki kerusi pengurusan atasan selain dalam Jabatan 'Human Resource' atau 'Hal-ehwal Kerajaan'. Melihat Cina bodoh mempergunakan akal dan tenaga Melayu bijak untuk mendapat nama adalah perkara yang terlalu amat biasa.

Hakikatnya, Melayu dan Cina sama saja, ada yang bodoh ada yang bijak, dan ada yang malas serta ada yang rajin.

Jika ingin tahu kaum Cina bijak atau bodoh, ajaklah mana-mana kaum Cina dari universiti swasta itu berbincang secara ilmiah tentang pengetahuan am, sejarah dan pemikiran. Majoriti mereka yang terasa bijak itu, langsung tidak tahu apa-apa selain mengira duit dan keuntungan.

Dan kerana Cina ada yang bodoh jugalah maka Red Bean Army menghantar beratus-ratus komen terhadap artikel-artikel mengenai 'Buy Chinese Last' di internet tanpa seorang pun dari mereka mempunyai wajah identiti diri. (Ingat orang bodoh macam mereka jugak ke tak tau itu kerja Red Bean Army?) Sedangkan, jika dilihat dari komen maya bagi artikel-artikel di laman web lain, hampir semuanya merupakan individu berwajah.

Oleh itu, tidak usahlah kaum Cina berbangga dengan kebodohan sendiri. Ketahuilah bahawa keangkuhan itu sendiri adalah cerminan kebodohan. Sudahlah bodoh, hipokrit pula. Sudah menumpang, angkuh pula. Sudah merampas semua, menafikan pula. Di mana lagi maruah kaum Cina? Patutlah Mat-mat Saleh Australia dan Amerika semakin ramai yang meluahkan kebencian terhadap kaum Cina di negara mereka.

Dengan mengecam kempen 'Buy Chinese Last' lebih lagilah terserlah bodohnya. Ini kerana, sudah menjadi pengetahuan umum bahawa semenjak azali lagi kaum Cina memboikot barangan bumiputera. Bukan kita tidak tahu bahawa hampir semua pasaraya yang dikuasai Cina tidak akan menerima produk bumiputera atas alasan tidak berkualiti dan berbagai-bagai alasan lagi. Malah, jangankan produk bumiputera tidak akan dijual tetapi peniaga bumiputera juga akan ditindas semahu-mahunya.

Antara yang telah menjadi heboh ialah 'Kelantan Delight' di KLCC dan bagaimana mereka mengekang peniaga bumiputera di Alamanda. Begitu juga Subang Parade dan di semua kawasan komersial yang dikuasai mereka.

Mereka melakukannya dengan menaikkan harga sewa sesuka hati ke atas peniaga bumiputera tetapi memberi kelonggaran penuh kepada peniaga kaum mereka. Di rumah-rumah kedai biasa pula, kaum Cina sanggup memberi sewa RM300 kepada peniaga bangsanya, tetapi RM800 kepada bangsa lain kerana sikap perkauman yang begitu tebal.


Tidak cukup dengan itu, mereka cukup pantang melihat produk Melayu maju, maka pantaslah mereka mengatur strategi mengsabotajnya. Roti Gardenia adalah antara yang paling hangat diperkatakan kerana Cina memang amat memusuhi Tan Sri Syed Mokhtar yang menjadi pemiliknya, hanya kerana beliau merupakan seorang taikun Melayu. Kononnya beliau mendapat keistimewaan dan peluang dari kerajaan hanya kerana beliau Melayu, tetapi taikun-taikun Cina yang jauh lebih ramai kerana turut mendapat peluang memonopoli itu dan ini dari kerajaan tidak apa pula.

Ada kalanya, peniaga Cina terlebih dahulu bertindak membeli atau mengedar produk bagi pihak pengeluar Melayu dan kemudiannya sedikit demi sedikit merosakkan produk tersebut sehingga ia tidak lagi dipercayai sebelum mengambil-alih pengeluarannya.

Soalnya, kenapa kaum Cina perlu mengsabotaj produk bumiputera dan begitu berdendam dengan seorang taikun Melayu yang seorang itu? Jawapannya, tidak lain tidak bukan kerana mereka tahu bahawa Melayu punya potensi untuk turut maju seiring dengan mereka.

Oleh itu walaupun mereka sering melaung akan kepentingan bersaing secara sihat, tindakan mereka memboikot dan mengsabotaj produk bumiputera dengan sendirinya membuktikan bahawa mereka sebenarnya amat takut untuk bersaing. Walaupun mereka tahu bahawa mereka tidak akan miskin jika turut bersaing dengan kaum lain tetapi mereka sengaja tidak mahu melihat kaum lain turut senang kerana hati mereka terlalu busuk.

Justeru, walaupun penulis seorang yang tidak suka pada seruan ke arah perkauman, tetapi penulis menyokong penuh kempen boikot barangan Cina. Bukan kerana rasis, tetapi kerana penulis menyokong 'persaingan sihat'.

Boikot perlu dibalas boikot. Noktah.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

SELALU ADA YANG BARU

Posted: 30 May 2013 11:30 PM PDT

SELALU ADA YANG BARU


LearnTajweed Lesson 17

Posted: 30 May 2013 08:21 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:11 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:10 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:10 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:10 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:09 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:08 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:08 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:08 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:07 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:07 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:06 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:05 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:05 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:04 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 08:03 PM PDT

Belajar Mengaji (playlist)

Posted: 30 May 2013 07:39 PM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 30 May 2013 11:27 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Ketuanan Melayu vs Ketuanan Rakyat Mengikut Islam

Posted: 30 May 2013 07:06 PM PDT


KETUANAN MELAYU DAN KETUANAN RAKYAT
DARI PERSPEKTIF ISLAM
Dr. Khalif Muammar (CASIS-UTM)

Konsep ketuanan Melayu terhasil daripada pandangan jauh ke hadapan para pemimpin Melayu di zaman kemerdekaan.  Mereka telah mengenalpasti adanya ancaman terhadap survival orang Melayu khususnya dalam bidang ekonomi. Umumnya orang Melayu bertani di kawasan luar bandar, mereka tidak berniaga, sehingga perniagaan dikuasai oleh orang Cina. Tanpa hak istimewa ini dikhuatiri masyarakat Melayu akan terus terpinggir dari arus pembangunan, mereka akan merempat di negeri sendiri. Keadaan ini telahpun berlaku di beberapa negara. Meskipun kaum Cina merupakan minoriti kecil tetapi mereka boleh menguasai dan menjadi tuan kepada bangsa lain yang merupakan majoriti. Ketuanan Melayu adalah satu istilah bagi merujuk kepada hak istimewa orang Melayu. Sebagai tuan tanah dan penduduk asal, mereka berhak diberikan keistimewaan berbanding kaum-kaum lain yang datang pada zaman penjajahan.

Namun ketuanan Melayu telah disalahtafsir menjadi Malay supremacy, yang memberi isyarat wujudnya diskriminasi dan penindasan kepada kaum lain. Ia seharusnya diterjemahkan kepada Malay ownership, sebagaimana ditegaskan oleh Profesor Wan Mohd Nor Wan Daud dalam buku beliau Budaya Ilmu dan Gagasan 1Malaysia (2011). Pengakuan bahawa bangsa Melayu adalah tuan rumah, tuan tanah, perlu difahami sebagai sebahagian daripada kontrak sosial ketika kemerdekaan dicapai. Ia bukan hanya kerana orang Melayu telah menduduki tanah Melayu lebih lama daripada kaum lain. Tetapi hakikat sejarah bahawa orang Melayu, yang terdiri daripada pelbagai etnik, telah membangun suatu peradaban jauh sebelum kedatangan British dan Belanda di gugusan kepulauan ini. Mereka telah memiliki dan menubuhkan banyak kerajaan atau kesultanan Islam, yang disegani sejak abad ke-11 Masehi sehingga abad ke-20.Sebagaimana ditunjukkan oleh Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam bukunyaHistorical Fact and Fiction (2011), Umat Melayu yang telah memeluk Islam sekitar seribu tahun yang lalu telah membina banyak kerajaan di wilayah-wilayah yang hari ini dikenali dengan Indonesia, Malaysia, Fatani, Singapura, Brunei, dan Selatan Filipina, kesemua kerajaan ini merupakan peradaban Melayu yang menjadi sebahagian daripada peradaban Islam.


Persoalan ketuanan Melayu berada dalam ruang lingkup Siyasah Shar'iyyah. Islam memberi ruang yang cukup luas bagi para pemimpin memperkenalkan dasar dan pendekatanberdasarkan pertimbangan untuk menjaga maslahat umum. Dalam sejarah Islam, kita dapati pada zaman pemerintahan Sayyidina Umar, dalam pembahagian harta ghanimah, saham kaum Muhajirin lebih besar daripada saham kaum Ansar, demikian juga peserta perang Badar memiliki saham yang lebih besar daripada orang lain, dan orang yang masuk Islam sebelum Fathu Makkah (Pembukaan Mekah) lebih besar dari yang masuk Islam setelahnya. Pendekatan yang diambil oleh Sayyidina Umar ini, meskipun berlainan daripada pendekatan Sayyidina Abu Bakr, diakui sebagai tindakan yang tepat dan adil. Selain daripada itu, menyedari perbezaan antara orang bukan Islam dengan orang Islam, Imam al-Mawardi dalam al-Ahkam al-Sultaniyyah, walaupun membenarkan pelantikan orang bukan Islam sebagai menteri pelaksana (wizarat al-tanfiz) namun beliau tidak membenarkan pelantikan orang bukan Islam sebagai menteri yang melibatkan wewenang yang lebih besar (wizarat al-tafwid). Ini menunjukkan bahawa kesamarataan (equality), bukan suatu prinsip yang mutlak yang mesti dipegang oleh pemimpin Islam, sebaliknya Islam menekankan prinsip keadilan yang jelas lebih baik dan lebih utama. 

Dari sudut sains peradaban, konsep ketuanan Melayu berkait rapat dengan konsep 'Asabiyyah yang diutarakan oleh Ibn Khaldun pada abad ke-14. Ibn Khaldun, yang diiktiraf sebagai pelopor ilmu sosiologi dan falsafah sejarah, telah menggariskan bahawa untuk sesuatu tamadun dan negara itu bangkit dan menjadi kuat, ia memerlukan perpaduan dan sokongan padu bangsa yang menjadi terasnya. Dari sini kita dapat menarik kesimpulan bahawa tanpa perpaduan, solidariti, semangat kebersamaan ini bangsa Melayu tidak akan berkuasa, bahkanpemimpin/raja/sultan tidak akan wujud dan tegak disegani, dihormati oleh kawan dan lawan. Ibn Khaldun telah melihat corak yang sama pada kerajaan-kerajaan yang muncul di zamannyatermasuklah yang menjadi faktor penting yang menentukan naik turunnya tamadun Islam.  Rasulullah saw juga telah menggariskan bahawa kepimpinan setelah baginda mestilah dari kalangan Quraysh. Daripada hadith baginda ini Ibn Khaldun merumuskan bahawa maksud dari hadith ini bukanlah makna literal iaitu bangsa Quraysh tetapi sebenarnya ialah kedudukan kaum Quraysh yang tinggi dan penting di kalangan masyarakat Arab, sehingga hanya mereka yang dapat menyatukan bangsa Arab. Semestinya faham 'Asabiyyah yang diutarakan oleh Ibn Khaldun berkait rapat dengan faham kebangsaaan, nasionalisme, namun ia adalah faham kebangsaan yang positif sehingga membawa kepada natijah yang positif bagi bangsa dan negara.

Faham 'Asabiyyah ini tidak harus dikelirukan dengan konsep perkauman, yang juga sering dinamakan 'asabiyyah. 'Asabiyyah yang sering diterjemahkan kepada semangat perpaduan, social solidarity, tidak sama dengan seruan perkauman, yang telahpun wujud sejak zaman jahiliyyah lagi. Antara slogan yang digunakan oleh masyarakat Arab Jahiliyyah adalah "tolonglah saudaramu sama ada ia zalim atau dizalimi" (unsur akhaka zaliman aw mazluman), telah ditukar oleh baginda Rasulullah saw dengan makna yang berbeza iaitu menolong orang yang zalim adalah dengan menasihati dan menegurnya agar ia tidak terus dengan kezalimannya.Penggunaan frasa ini oleh baginda menunjukkan bahawa baginda sedar ada aspek positif daripada semangat 'Asabiyyah ini jika digunakan mengikut prinsip yang betul. Oleh yang demikian, hadith-hadith yang menyatakan bahawa baginda mencela sikap 'asabiyyah perlu difahami bukan sebagai celaan kepada semangat perpaduan, semangat kekitaan, tetapi celaan kepada aspek-aspek negatif dari semangat itu yang berlebihan sehingga tidak menghiraukan prinsip kebenaran dan keadilan, yang lebih tepat disebut sebagai semangat perkauman. 

Jika ditelusuri dari segi akar katanya, konsep 'Asabiyyah dari perkataan 'asabah dan 'usbah,bermaksud kelompok keluarga, maka 'asabiyyah memiliki erti semangat kekeluargaan, salingbantu membantu, tanggung menanggung, tidak seperti konsep perkauman dari perkataan al-qawmiyyah yang berbangga dengan kaum sendiri dan merendahkan kaum yang lainsemangat 'Asabiyyah boleh wujud pada unit yang kecil seperti keluarga dan suku sehinggalah kelompok masyarakat yang lebih besar seperti etnik, kaum, bangsa, negara dan ummah.

Menyedari hal ini, Ibn Khaldun mengatakan bahawa suatu kepimpinan tidak akantercapai tanpa kemenangan dan kemenangan hanya akan tercapai dengan 'Asabiyyah. Beliaubahkan berkesimpulan bahawa dakwah Islam tidak akan berhasil tanpa 'Asabiyyah. Kesimpulan ini beliau ambil setelah menganalisa hadith Rasulullah saw "Allah tidak akan mengutus seorang nabi melainkan ia seorang yang terpandang dalam kaumnya". Kepentingan kaum ini juga dapat dilihat dalam al-Qur'an surah Hud: 91, di mana perkataan raht bermaksud kaum kerabat dan suku kaum, yang menjadi sandaran dan kekuatan seseorang manusia.  Sewajarnya sebagai umat Islam kita wajib memanfaatkan hasil pemikiran Ibn Khaldun ini. Kita tidak boleh memisahkan Islam daripada bangsa yang menjadi tunjangnya. Perjuangan Islam tidak mungkin dilakukan di ruang hampa (in a vacuum), ia memerlukan sokongan bangsa. Kemampuan para pendakwah untuk menyatu dan mewarnai budaya sesuatu bangsa, sebagaimana dilakukan oleh para Wali Songo di Jawa, adalah antara faktor kejayaan mereka.  Maka kekuatan bangsa dan faktor kebangsaan patut diberi perhatian dalam memperjuangkan Islam dan bukan diketepikan dan dianggap terkeluar daripada Islam.

Adalah menjadi kewajipan ke atas pemimpin memberi perhatian kepada bangsanya,  memberi hak istimewa, dengan menggunakan kuasa yang ada, yang disokong oleh Institusi Raja, yang sememangnya berdaulat sejak sekian lama, sebelum British dan sebelum digubalnyaperlembagaan. Tindakan afirmatif (affirmative actions) perlu dilakukan bagi memastikan bahawa Masyarakat Cina tidak menguasai keseluruhan perdagangan dan perniagaan di negara ini. Sejak diperkenalkan DEB target yang disasarkan daripada affirmative actions ini adalah 30% ekuiti orang Melayu. Langkah-langkah ini tidak diragui lagi telah mengurangkan jurang ketidakseimbangan ekonomi antara Melayu dan Cina. Hakikatnya orang Melayu akan terpinggir dari arus pembangunan jika hak istimewa tidak diberikan. Dan ketuanan Melayu merupakan dasar yang penting bagi survival orang Melayu di tanah sendiri.  

Ketuanan Melayu bukan dasar yang rasis apalagi chauvinis. Rasisme berkaitrapat dengan pandangan bahawa suatu bangsa, kaum atau etnik tertentu lebih unggul dan mulia (superior) daripada bangsa atau etnik yang lain. Berbeza dengan sistem apartheid di Afrika Selatan, kaum Cina tidak dipandang hina (inferior) dan dinafikan hak mereka untuk diperlakukan secara terhormat sebagai manusia biasa. Wujudnya sekolah vernakular itu sendiri merupakan penandaaras bagaimana kaum Cina mendapat layanan yang istimewa di Malaysia, sesuatu yang tidak didapat di mana-mana negara di mana mereka adalah minoriti. Sekolah-sekolah ini mendapat bantuan daripada kerajaan. Bahkan jika dibandingkan dengan orang Islam minoriti yang berada di negara-negara Barat, yang sering dianggap model negara liberal, keadaan kaum Cina di negara ini lebih baik, apalagi jika dibandingkan dengan negara-negara lain di timur. Daripada banyak kebaikan ini dapat disimpulkan bahawa kaum Melayu yang memerintah negeri ini tidak bersikap rasis terhadap kaum Cina. Orang Melayu telah melakukan banyak kebaikan kepada kaum minoriti, namun kebaikan mereka ini sering tidak dihargai dengan sewajarnya (taken for granted), bahkan atas nama kesamarataan (equality), kelebihan yang diberikan kepada orang Melayu pula yang dipersoalkan.

Konsep ketuanan Melayu sering disalahfahami sebagai bermaksud orang Melayu adalahtuan kepada bangsa lain. Sebenarnya ia tidak sama sekali bermaksud demikian, kerana tiada kaum yang diperhambakan. Ia hanya bermaksud bahawa orang Melayu adalah tuan tanah, pemilik asal negeri ini yang perlu dihormati dan dikekalkan haknya. Sewajarnya Melayu menjadituan di bumi sendiri, keadaan ini akan membangkitkan kemuliaan (al-izzah), rasa percaya diri, yang disuntik oleh Islam dan bukan oleh sentimen perkauman. Sememangnya Islam tidak membezakan Arab dan bukan Arab, Melayu dan bukan Melayu, kelebihan dari kaca mata Islam bukan pada bangsa, kaum atau etnik mana seseorang itu berasal, Allah hanya melihat kepada hati dan amalan kita (maksud hadith). Ketaqwaan yang menentukan kedudukan sebenar kita di sisi Allah (lihat surah al-Hujurat:13). Konsep ketuanan Melayu tidak boleh ditafsirkan sebagai pandangan bahawa orang Melayu lebih baik dan mulia daripada kaum lain, ia hanyalah dasaryang diambil oleh pemimpin (siyasah shar'iyyahuntuk melindungi kepentingan orang Melayu,maslahat majoriti rakyatnya, tanpa menafikan hak minoriti, agar keamanan dan kesejahteraan dapat dikecapi bersama.

Kini terdapat ramai masyarakat yang terpengaruh dengan idea equality, mereka berpandangan bahawa  seharusnya Melayu dan Cina diberikan hak sama rata, kononnya kerana Islam menjamin kesamarataan, di sini keadilan (justiceal-'adl) dianggap sama dengan kesamarataan (equality). Sebenarnya konsep equality ini konsep yang baru. Ia tidak dikenal melainkan setelah zaman Renaissance di Perancis, iaitu setelah munculnya konsep Ã©galité danegalitarianismEquality atau kesetaraan membawa maksud kesamaan (sameness), iamengisyaratkan penyamarataan (levelling). Berbeza dengan equality, keadilan (justice)mengambil kira perbezaan yang sememangnya terdapat pada seseorang manusia. Pemimpin yang adil tidak akan menyamaratakan rakyatnya yang berbilang kaum, ia mengambil kira keperluan yang berbeza bagi setiap kaum. Oleh itu, seperti diungkapkan oleh Aritstotle dalamNicomachean Ethics, antara konsep yang penting dalam keadilan adalah "to treat equals equally and unequals unequally". Keadilan seperti ini disebut sebagai distributive justice bagi memastikan bahawa setiap orang mendapat apa yang sepatutnya ia dapat sebagai warganegaradan anak watan. Dalam Islam pun para ulama' telah menegaskan bahawa keadilan adalah "meletakkan sesuatu pada tempatnya", ia mengisyaratkan bahawa setiap sesuatu memiliki tempat masing-masing yang tidak sama dari segi derajat dan kepentingannya. Jelas bahawa Melayu dan Cina di negara ini tidak sama, dari segi kepemilikan, keterikatan dan sejarah, maka sewajarnya perbezaan ini diambil kira dan setiap dari mereka diberikan hak yang berlainan.

Konsep ketuanan rakyat yang cuba diperkenalkan untuk menggantikan ketuanan Melayuadalah konsep yang bertentangan dengan ajaran Islam. Konsep ini memberi kedudukan yang teramat tinggi kepada suara rakyat. Sehingga segala tuntutan rakyat dianggap keramat dan mesti dipenuhi dan ini boleh menimbulkan ketidakstabilan. Konsep ini lahir di Barat ketika masyarakat Barat ingin keluar dari sistem beraja yang mengamalkan pemerintahan absolutis. Konsepsovereignty of the people (ketuanan rakyat) diperkenalkan dengan slogan vox populi vox dei(suara rakyat suara tuhan), bersama-sama dengan konsep one man one vote (satu orang satu undi). Jelas bahawa konsep ini tidak meraikan ilmu dan golongan ilmuwan, ia justeru meraikan golongan awam yang mudah dipengaruhi oleh penampilan luaran, provokasi dan pencitraan.Tidak wajar contohnya seorang ilmuwan disamakan dengan buruh kasar dari segi kedudukan dan kepentingannya kepada bangsa dan negara. Meskipun banyak persamaan antara keduanya, namun perbezaan yang ada, iaitu kelebihan ilmu, sudah cukup untuk kita mengangkat golongan ilmuwan dan bukan mensejajarkan mereka dengan kelompok lain.

Berlawanan dengan konsep ketuanan rakyat, Islam mengajarkan kita konsep Shura, di mana ilmu dan ilmuwan merupakan paksinya. Di zaman al-Khulafa' al-Rashidun, para Sahabat telah memberi contoh bagaimana sesuatu keputusan diambil di kalangan ahl al-hall wa al-'aqd(people of binding authority), merekalah golongan yang mewakili keseluruhan masyarakat. Shura dari segi prinsipnya berbeza dengan demokrasi, dalam Shura bukan pandangan majoriti rakyat yang diikuti dan menjadi penentu, tanpa mengambil kira hujah dan ilmu, melainkan pandangan yang benar walaupun ia datang dari segelintir orang yang diberikan oleh Allah ilmu dan hikmah. Yang diikuti dan dicari adalah kebenaran bukan pandangan orang awam. Konsep ketuanan rakyat, yang lahir daripada sistem demokrasi liberal, terlalu menitikberatkan hak(rightsdan bukan kewajipan. Sebaliknya Islam menitikberatkan kewajipan (obligationsbaik kepada pemimpin mahupun kepada rakyat, sehingga apabila semua pihak menunaikan kewajipanmasing-masing maka hak dan kepentingan semua pihak akan terjamin. Seorang Muslim olehkerana itu perlu menyelidiki dan mempertimbangkan dengan saksama dan kritis sesuatu konsep asing yang sarat dengan nilai-nilai sekular sebelum diterima dan disebarkan ke dunia Islam.

Oleh kerana Islam dan Melayu adalah dua entiti yang sangat rapat dan tidak dapat dipisahkan, dan Islam telah banyak mewarnai jiwa dan raga orang Melayu, maka perpaduan Melayu akan memberi natijah yang baik kepada kedaulatan Islam di negara ini, dan perpecahan Melayu akan membawa kepada kehancuran kedua-duanya iaitu Melayu dan Islam di negara ini.Wacana perpaduan Melayu oleh kerana itu perlu dipandang serius oleh setiap parti dan golongan.Kedaulatan Islam tidak akan terlaksana apabila masyarakat Melayu berpecah belah, tidak bersatu walaupun untuk mencapai agenda bersama. Pastinya Islam menuntut umatnya bersatu padu.Kerana Islam tidak akan berdaulat, bahkan umat Islam tidak akan dihormati dan disegani di negara ini apabila masing-masing pihak lebih mengutamakan kehendak parti dan golonganberbanding kehendak Islam.

*Sebahagian besar daripada makalah ini telah diterbitkan dalam Berita Harian, 19/5/2013.

Malaysia Spring vs Anwar Spring - Menteri KDN @Zahid_Hamidi

Posted: 30 May 2013 06:08 PM PDT

Ia hanya Anwar Spring - Zahid

Oleh TERMIZI CHE ANUAR
pengarang@utusan.com.my

Ahmad Zahid Hamidi
KUALA LUMPUR 28 Mei - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan siri perhimpunan haram anjuran pakatan pembangkang bagi membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sebagai Anwar Spring dan bukannya Malaysia Spring seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Beliau sehubungan itu menasihatkan semua pihak supaya menerima keputusan pilihan raya lalu dan tidak lagi menyertai sebarang perhimpunan haram yang membantah keputusan PRU-13.

Beliau menegaskan, beberapa pemimpin pakatan pembangkang seperti Pengerusi DAP, Karpal Singh; Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali serta Pas sendiri sudah menerima keputusan itu dan menolak perhimpunan jalanan yang sedang digerakkan oleh aktivis-aktivis propembangkang.



"Saya tidak perlu memberikan amaran tetapi cuma menasihatkan mereka supaya jangan lakukan provokasi kepada pihak polis dengan menggunakan kaedah Arab Spring, Bulldozer Revolution atau Colour Revolution yang acuannya dari luar negara untuk diaplikasikan di dalam negara kita.

"Ramai yang katakan ini adalah Malaysia Spring, tetapi sebenarnya adalah Anwar Spring sebab beliau (Datuk Seri Anwar Ibrahim) yang mahu menonjolkan diri.

"Saya fikir ini Anwar Spring. Biarlah dia jadi 'spring' kerana tidak dapat menerima hakikat bahawa pembangkang hanya menang 89 kerusi Parlimen berbanding Barisan Nasional (BN) 133 kerusi pada pilihan raya lalu," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mengadakan lawatan kerja ke ibu pejabat Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata, perhimpunan haram itu sengaja dilakukan sebagai provokasi terhadap pasukan polis serta menarik perhatian media asing.

"Mereka tahu Akta Perhimpunan Aman tetapi masih cuba menunjukkan kepada dunia, Malaysia tidak aman dan sebagainya. Walaupun perhimpunan itu dibolehkan tetapi perlu dilakukan dengan beradab dan rasional," ujarnya.

Sementara itu, ditanya tentang hukuman serta denda bagi kesalahan di bawah Akta Perhimpunan Aman beliau menegaskan, pihaknya cuma melaksanakan apa yang telah diluluskan Parlimen.

"Jika ada yang mencadangkan hukuman itu patut ditambah, kami sebagai pelaksana amat berterima kasih dengan cadangan tersebut," jelasnya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130529/po_01/Ia-hanya-Anwar-Spring---Zahid#ixzz2UleToDoc
© Utusan Melayu (M) Bhd


Sent from my iPhone

AZLI SHUKRI

Posted: 30 May 2013 11:20 PM PDT

AZLI SHUKRI


Kisah Saari Sungib dan Pengajaran kepada Semua Pemimpin PAS

Posted: 30 May 2013 06:35 PM PDT

SHAH ALAM 30 Mei - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas, Hulu Klang, Saari Sungib (gambar) diperintah membayar ganti rugi berjumlah RM300,000 kepada Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Pemegang Amanah Lembaga Zakat Selangor (LZS) setelah kalah dalam satu kes saman fitnah di Mahkamah Tinggi di sini. MAIS dan Pemegang Amanah LZS selaku pihak plaintif mengemukakan saman itu terhadap Saari berhubung kenyataannya dalam artikel bertajuk 'Siasat Pindah Wang LZS' yang disiarkan akhbar Sinar Harian pada 17 Mac 2009. Menurut kenyataan yang dikeluarkan hari ini oleh Pengerusi MAIS, Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa, perintah itu dikeluarkan Mahkamah Tinggi tersebut pada 14 Mei lalu. Beliau berkata, mahkamah memutuskan pihak plaintif yang diwakili peguam daripada firma guaman, Tetuan The Chambers of Kamarul Hisham & Hasnal Rezua berjaya membuktikan kewujudan elemen fitnah melalui kenyataan Saari dalam akhbar berkenaan. ''Sehubungan itu, Hakim Datuk Suraya Othman telah mengarahkan Saari membayar ganti rugi am RM200,000 dan ganti rugi keterlaluan RM100,000 kepada plaintif. ''Beliau juga perlu membayar kos sebanyak RM30,000 dan faedah pada kadar lapan peratus ke atas jumlah RM300,000 dari tarikh keputusan sehingga penyelesaian penuh,'' katanya dalam kenyataan tersebut. Memetik kenyataan dalam akhbar Sinar Harian pada 17 Mac 2009 itu kata Mohamad Adzib, Saari mendakwa berlaku pemindahan wang zakat yang tidak diagihkan oleh LZS bernilai jutaan ringgit ke satu akaun lain pada 11 Disember 2008.

Tun Mahathir Dedahkan Segalanya....

Posted: 29 May 2013 11:57 PM PDT

1. Saya sedih. Bukanlah saya berharap kerana kesedihan saya akan menarik simpati sesiapa. Hanya saya ingin menyatakan perasaan saya- perasaan apabila melihat kaum bangsa saya, orang Melayu, begitu sekali tidak tahu bersyukur, begitu sekali mudah lupa, begitu sekali mudah dipengaruhi dan diperalat oleh orang lain sehingga sanggup memburukkan bangsa sendiri.

2. Bagi generasi yang dilahirkan selepas merdeka tentulah mereka tidak merasai sendiri kehinaan yang dialami oleh orang Melayu semasa mereka dijajah dahulu. Tetapi takkanlah mereka tidak baca sejarah bangsa mereka.

3. Jika mereka sudah lupa, jika mereka tidak dapat memahami pahit maung, pedih perit bangsa yang dijajah, izinkan saya yang biasa dengan tiga penjajahan bercerita sedikit berkenaan orang Melayu semasa dijajah. Rata-rata mereka miskin, tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak terdaya mempertahan negeri-negeri mereka. Mereka terpaksa bertuankan orang putih Inggeris yang mereka terima sebagai Tuan mereka di negeri mereka sendiri. Mereka bukan tuan rumah. Mereka sebenarnya hamba rumah yang diduduki orang lain.

4. Orang putih, secara terbuka menyatakan orang Melayu adalah bodoh dan malas, tidak mampu menyumbang apa-apa kepada pembangunan negeri-negeri mereka. Mereka hanya layak jadi pemandu kereta dan orderly atau budak pejabat atau kerani. Mereka dianggap tidak berkebolehan melaksanakan apa-apa kerja yang dipertanggungjawab kepada mereka. Orang asing dari India dan Cina perlu dibawa masuk untuk mengatasi masalah Melayu malas dan tidak cekap.

5. Datang Jepun. Orang Melayu hilang jawatan perkeranian dan jawatan-jawatan rendah yang lain. Mereka terpaksa jadi penjual pisang di tepi jalan - kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Jika tidak tunduk serendah mungkin apabila lalu di hadapan askar Jepun, mereka dipaksa tatang ketulan batu yang besar sehingga mereka pening dan jatuh. Mereka diarah panjat pohon kelapa untuk dapat buah kelapa bagi askar Jepun. Jika gagal mereka ditempeleng dan terbongkok-bongkok meminta maaf daripada askar Jepun.

6. Tanpa bertanya sedikitpun akan pandangan orang Melayu sebagai pemilik negeri-negeri Melayu, Jepun menghadiahkan empat buah negeri Melayu, iaitu Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Siam, kerana membalas budi Siam.

7. Di bawah pemerintahan Siam, orang Melayu diarah supaya menghormati lagu kebangsaan Siam dan bendera Siam. Saya lihat sendiri seorang orang tua Melayu yang tidak turun basikalnya semasa lagu kebangsaan Siam dimainkan, ditendang di kepala oleh askar Siam apabila lagu berhenti dan ia jatuh terlentang di atas jalan. Saya dan beberapa Melayu lain tidak berani menolong orang tua yang telah jatuh. Kami bangsa yang dijajah dan boleh ditendang oleh sesiapa yang menjajah bangsa kami. Jangan siapa tolong.

8. Kemudian, British kembali dan raja-raja Melayu diugut akan diturunkan dari takhta mereka jika tidak tandatangan perjanjian Mac Michael supaya negeri-negeri Melayu diserah secara langsung kepada British. Dan raja Melayu pun tandatangan dan diturunkan pangkat kepada kadi besar negeri mereka.

9. Cadangan Malayan Union British bertujuan menamatkan negeri-negeri Melayu sebagai Tanah Melayu, milik orang Melayu. Ia akan jadi milik siapa sahaja yang mendapat taraf rakyat Malayan Union milik British. Dalam keadaan orang Melayu begitu miskin, daif dan tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak mempunyai senjata, tidak tahu berniaga, sudah tentu mereka akan menjadi kuli dan hamba kepada orang lain yang lebih pintar, lebih cekap dan lebih kaya daripada mereka. Sudah tentu tidak akan ada Tanah Melayu, tanah tumpah darahnya orang Melayu. Mereka akan jadi bangsa yang tidak bernegara, tidak bertanahair. Tidak ada masa depan bagi mereka.

10. Alhamdulillah. Di saat itu mereka tiba-tiba sedar. Berkat beberapa kerat di antara mereka yang terpelajar yang tahu akan malapetaka yang menanti bangsa mereka, mereka ketepikan sikap kenegerian mereka dan kesetiaan kepada raja masing-masing atau kepada keturunan mereka. Mereka bersatu dan bangun menentang rancangan Malayan Union British. Perpaduan Melayu yang tumpat ini, pendirian mereka yang tidak berbelah-bahagi berkenaan penolakan Malayan Union memaksa British gugurkan rancangan mereka dan kembalikan negeri-negeri Melayu bersama Pulau Pinang dan Melaka yang dimiliki British kepada orang Melayu. Maka terselamatlah orang Melayu dan negeri mereka.

11. Malangnya sekembalinya sahaja Semenanjung Tanah Melayu ke tangan orang Melayu, maka bermulalah rebutan untuk nikmat yang datang dengan pemerintahan sendiri, khususnya untuk menjadi ahli dalam dewan-dewan negeri dan dewan undangan Persekutuan. Keahlian ini menjanjikan pangkat, elaun dan lain-lain kemudahan.

12. Untuk bekerja sebagai budak pejabat memerlukan kelulusan tertentu. Tetapi untuk menjadi Yang Berhormat, menteri, bahkan Perdana Menteri tidak memerlukan apa-apa sijil atau kelulusan. Yang kecewa, yang tidak dapat nikmat yang dikejar lupa akan nikmat perpaduan dan mereka tinggalkan UMNO untuk tubuh kesatuan mereka sendiri. Dengan ini mereka akan dapat dicalon oleh parti mereka untuk bertanding dalam pilihan raya yang akan datang. 

13. Kumpulan pertama yang menubuh parti serpihan terdiri daripada ulama dalam UMNO yang kecewa kerana permintaan mereka supaya 10 daripada mereka dicalonkan oleh Tunku Abdul Rahman ditolak olehnya dan hanya satu sahaja yang diberi kepada kumpulan ini.

14. Tetapi Tuhan Maha Kaya. Rata-rata orang Melayu terus menyokong UMNO yang mana ini memberi kemenangan kepada UMNO dan rakan-rakannya. Demikianlah besarnya sokongan ini sehingga British terpaksa serah kuasa kepada Perikatan ciptaan UMNO. Jika Parti Islam mendapat lebih daripada satu kerusi, nescaya kemerdekaan tidak tercapai pada 1957.

15. Tanpa merampas hak orang lain, pemerintahan yang bertunggak kepada Melayu berjaya membangunkan negara dan memberi kepada bangsa Melayu dan bumiputera lain pelajaran, latihan dan peluang yang tidak pernah dinikmati oleh mereka semasa dijajah.

16. Berkat semua ini maka terpulihlah maruah bangsa Melayu. Alhamdulillah. Ramalan bahawa pemerintahan yang dipimpin Melayu ini akan merampas hak dan harta kaum lain tidak menjadi kenyataan. Sebaliknya pimpinan yang diterajui Melayu berjaya memajukan negara sehingga dikagumi dunia. 

17. Semua ini terang dan nyata. Dunia akui kebolehan orang Melayu yang memimpin Malaysia. Tetapi mereka belum sampai ke tahap bersaing dengan kaum lain terutama dalam bidang perniagaan dan perusahaan.

18. Malangnya kejayaan yang sedikit ini telah menjadikan mereka bongkak dan tamak. Rebutan kuasa antara mereka terus berlaku dan rebutan yang berpunca kepada ketamakan individu tertentu menyebabkan perpecahan dan serpihan daripada parti utama mereka.

19. Mereka yang kecewa kerana gagal merebut tempat menghasut ahli-ahli dan pemimpin kerdil untuk menyertai mereka, untuk menjayakan hasrat sempit mereka merebut kuasa, terutama untuk menjadi Perdana Menteri. Untuk ini mereka membohong, menyalahtafsir agama, menyokong orang lain yang tidak suka melihat orang Melayu meraih walaupun sedikit kekayaan, kedudukan dan nikmat yang terdapat di negara ini. Hasilnya ialah perpaduan Melayu diganti dengan perpecahan. Orang Melayu yang dahulu digeruni oleh British kerana kukuhnya perpaduan mereka, sekarang berpecah kepada tiga kumpulan kecil yang terpaksa mengemis untuk mendapat sokongan orang lain termasuk mereka yang menentang segala usaha untuk mengimbangkan kedudukan orang Melayu dengan kaum-kaum lain.

20. Sokongan orang lain ini tidak diberi secara percuma. Jika mana-mana daripada parti Melayu ini memenangi pilihan raya dan mendirikan Kerajaan, tak dapat tidak Kerajaan ini akan terpaksa mengikuti telunjuk orang lain. Melayu tidak lagi akan menjadi tunggak kepada pemerintahan negara yang mereka rela berkongsi dengan orang lain. Mereka akan jadi puak minoriti dalam pakatan yang mereka sertai. Inilah yang akan terjadi hasil perpecahan orang Melayu.

21. Siapakah yang membawa malapetaka ini. Tak lain tak bukan malapetaka ini dibawa oleh orang Melayu sendiri - orang Melayu yang tamak, orang Melayu yang kurang pintar, orang Melayu yang mudah dipengaruhi nafsu, yang mudah dikuasai oleh perasaan benci apabila dihasut.

22. Orang Melayu sudah lupa akan betapa hinanya mereka semasa dijajah dahulu. Mereka tidak pun mengakui akan nikmat yang banyak yang dinikmati oleh mereka setelah merdeka dan mereka menerajui Kerajaan - Kerajaan Malaysia merdeka. Oleh kerana lupa dan tidak bersyukur, mereka rela supaya perpaduan yang memberi kekuatan kepada mereka dimusnahkan. Mereka sanggup dipecah dan dipisah daripada kuasa yang sedikit yang ada pada mereka. 

23. Sebab inilah yang saya sedih. Bangsa saya jelas tidak dapat menangani kejayaan. Bangsa saya mudah lupa. Bangsa saya tidak tahu bersyukur. Bangsa saya tidak tahu mengambil iktibar daripada nasib yang menimpa kaum sebangsa yang hari ini tinggal di wilayah yang dikuasai orang lain.

24. Jangan bersedih dan bersimpati dengan saya. Bersimpatilah dan bersedihlah dengan diri sendiri, dengan anak cucu yang akan alami masa depan yang gelap kerana kita tamak dan begitu benci kepada bangsa dan pemerintahan oleh kita sendiri.

Belantan

Posted: 30 May 2013 11:15 PM PDT

Belantan


Soksek-soksek akhbar berbahasa Cina : Akhbar rasis Nanyang Siangpau bangga dengan kebangkitan kaum Cina dalam PRU ke-13?

Posted: 30 May 2013 09:37 PM PDT


PERLU TERUS AGRESIF DEMI KAUM CINA

Akhbar Nanyang Siangpau bertarikh 23 Mei 2013 memaparkan tulisan Loh Han Chew melalui ruangan Pendapat Yuan Lun berkenaan meneruskan perjuangan agresif kaum Cina.

Pilihan raya umum (PRU) kali ini terzahir keadaan yang membanggakan. Masyarakat Cina akhirnya melihat diri mereka sebagai bukan kaum yang dikatakan dingin terhadap politik.

Dahulu ada yang kata orang Cina hanya pandai cari duit, tidak berminat, dingin terhadap politik dan dingin membuang undi di musim pilihan raya. Tetapi daripada keputusan PRU kali ini, rupa-rupanya sebelum ini orang Cina rasa kecewa terhadap politik, keadaan struktur politik sedia ada serta garis sempadan kawasan yang tidak seimbang.

Orang Cina menganggap kalah terlebih dahulu sebelum pilihan raya diadakan, sebab itu mereka tidak menaruh harapan yang tinggi terhadap PRU kerana tidak kira macam mana PRU dilaksanakan, kemenangan tetap akan memihak kepada parti pemerintah. Tiket undi yang ada di tangan tiada kesan, sebab itu tidak ramai orang Cina yang turun mengundi, malah ada yang tidak mendaftar sebagai pengundi.


Sebaliknya, PRU kali ini orang Cina secara agresif turun mengundi, sesuatu yang belum pernah berlaku sebelum ini. Ramai pengundi yang berusia 20-an sehingga usia 60 dan 70 tahun turun mengundi. Sikap mereka berbeza dengan dahulu. Kini mereka bertukar menjadi "tidak boleh kurang walaupun satu undi dari saya". Diharap orang Cina terus mengekalkan sikap agresif sedemikian pada masa akan datang.

Perlu diingat, kawasan sempadan di kerusi Parlimen pembangkang ditambah dengan bilangan orang Melayu yang banyak, kesedaran mereka terhadap politik tidak kurang hebatnya daripada kaum Cina. Pendidikan mereka, bahasa mereka dan kesedaran mereka begitu terbuka, ilmu pengetahuan tentang politik orang Melayu ini telah ditarik dan dipengaruhi oleh sebahagian daripada orang Cina. Ini bermakna orang Cina boleh gabungkan kekuatan politik bersama mereka, sebab itu orang Cina jangan lagi memperkecilkan dan memandang rendah terhadap kekuatan satu tiket undi yang ada di tangan.

Fenomena baharu yang berlaku termasuk rakyat kita dari luar negara secara agresif kembali membuang undi, sesuatu yang luar biasa dan tidak pernah berlaku sebelum ini. Ada yang sanggup berbelanja puluhan ribu ringgit untuk kembali ke tanah air melalui kapal terbang sementara pekerja di Singapura mengambil cuti dua hari lebih awal kembali ke kampung halaman untuk membuang undi. Semua ini menunjukkan mereka sudah ada kesedaran "tidak boleh kurang walaupun satu tiket undi dari saya".


Orang yang dari luar negara ini, termasuk yang balik dari Singapura, ramai daripada mereka adalah orang Cina. Menampakkan orang Cina tidak kira mereka tinggal di mana sahaja, walaupun sejauh beribu batu mereka langsung tidak gentar, setiap saat mereka ingat negara kesayangan mereka ini, jiwa mereka di Malaysia. Orang yang menggelarkan orang Cina pendatang, orang yang mahu orang Cina balik ke China, apa pula anda hendak katakan?

Satu lagi fenomena yang berlaku iaitu dalam pertubuhan-pertubuhan Cina termasuk bidang seni dan bidang profesional, mereka telah secara terbuka mengumumkan mereka sokong dwikuasa, menyeru orang ramai memperkukuhkan dwikuasa.

Yang tidak disangka-sangka, ahli-ahli korporat, ahli-ahli sains juga secara terbuka mengemukakan pandangan politik mereka. Pengerusi merangkap Ketua Eksekutif Supermax Corporation Berhad, Tay Kim Soon juga, walaupun saham syarikat itu jatuh, beliau tetap tidak berganjak terus menyokong penuh dan berkempen untuk pakatan pembangkang.

Ada sesetengah ahli korporat walaupun tidak berani berterus terang ikut cara beliau tetapi mereka juga menguatkan semangat memberi sokongan. Selain itu, ahli korporat Taiwan, Pua kian Seng, kembali semula ke tanah air melabur, juga memberi sokongan.


Dalam perbualan antara gabungan Tay dan Pua, kedua-dua mereka ini ada tujuan yang sama, mereka berdiri semata-mata untuk bangsa dan negara ini. Walaupun besar kemungkinan industri dan pelaburan mereka akan terjejas dan rugi, mereka lebih pentingkan bangsa dan negara diletakkan di hadapan. Mereka sudah tidak mahu berkira apa-apa, di dalam jiwa mereka semata-mata mahu berjuang untuk bangsa dan negara, mereka tidak hiraukan kepentingan diri sendiri, menyebabkan orang lain rasa kagum.

Orang yang kembali melabur di tanah air, mereka ini juga ada yang berusia 30-an, pertama kali mengundi. Mereka juga sayangkan tanah air, mereka mengundi kerana sayangkan negara ini dan rakyat di negara ini.

Kami percaya ramai dalam kalangan orang Cina rasa kecewa terhadap keputusan PRU tetapi kita kena ingat kota Rom bukan disiapkan dalam masa satu hari dan orang Melayu golongan pertengahan juga telah memberi sokongan kepada pakatan pembangkang, sebab itu pakatan peroleh kemenangan lebih daripada separuh tiket undi. Kini, dwikuasa telahpun terbentuk, orang Cina perlu terus kekalkan sikap sebegini, mengambil bahagian secara agresif setiap sesi PRU yang diadakan, pasti kita akan menemui masa depan yang indah.

Yang mendapat lebih separuh undi di luar kerajaan, yang memperoleh tidak sampai separuh pula memerintah, bukankah kerana masalah sistem PRU yang melucukan? Sedangkan Amerika Syarikat kata, sistem PRU di negara kita boleh dipercayai. Bukankah semua orang telah membuat kita penat sahaja?

Suara Politik
Belantan

'Red Bean Army' cuba cabar kesabaran polis?

Posted: 30 May 2013 06:35 PM PDT


Ugut demonstrasi pertikai keputusan PRU-13

Keazaman Ketua Polis Negara yang baru, Tan Sri Khalid Abu Bakar untuk memerangi segala bentuk jenayah amat dinantikan kerana sebelum ini persepsi orang ramai ialah polis seolah-olah buntu untuk menanganinya.

Satu usaha baru polis sebagai mana diumumkan Khalid ialah menubuhkan sebuah Jabatan Pencegah Jenayah bermula di ibu pejabat polis di Bukit Aman dan disusuli di semua kontingen polis negeri dan di setiap daerah untuk berganding bahu dengan Jabatan Siasatan Jenayah.

Ketika mengumumkan penubuhan jabatan baru itu, Khalid memberi jaminan ia adalah satu komitmen polis untuk mencegah jenayah sejajar kehendak masyarakat yang mahu melihat polis berperanan lebih efektif memerangi jenayah.


Malah kolum ini pernah menyorot satu daripada sebab kenapa hampir keseluruhan pengundi bandar tidak menyokong Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu juga berkaitan dengan berleluasanya jenayah di bandar.

Begitu buruknya keadaan atau setidak-tidaknya persepsi umum terhadap perlakuan jenayah hinggakan ramai penghuni dan pengunjung berasakan mereka tidak selamat apabila berada di bandar walau pun pada siang hari.

Penjenayah warga luar

Sesungguhnya, terlalu banyak kejadian ragut, rompakan dan pecah rumah berlaku di Kuala Lumpur dan bandar sekitarnya. Keadaan begitu serius hingga terpaksa diadakan papan tanda mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati di kawasan jenayah ragut. Jenayah pecah rumah juga sering berlaku dan polis dilihat begitu tidak bermaya untuk menangkap penjenayah terbabit dan menghadapkan mereka ke mahkamah.

Kes pecah rumah begitu berleluasa hinggakan penghuni sesuatu kawasan perumahan terpaksa pula menyediakan pasukan keselamatan untuk mengesan orang yang keluar masuk di kawasan mereka.

Malah, ada pihak menyatakan kalangan penjenayah ialah warga negara Amerika Selatan seperti Columbia dan Peru serta negara Afrika seperti Nigeria dan Kenya dikatakan datang ke negara ini untuk melakukan pelbagai jenayah serta penipuan melalui internet.

Gerakan 'Red Bean Army'

Malangnya, ketika pihak polis berusaha memerangi jenayah sedemikian, ia terpaksa pula berdepan dengan perbuatan puak yang digelar 'Red Bean Army' yang berterusan menghasut orang ramai membenci kerajaan serta kumpulan yang tidak henti mengadakan perhimpunan haram di seluruh negara bagi membantah keputusan PRU-13.


Mereka yang diketuai Anwar Ibrahim itu berterusan mendakwa berlaku penipuan ketara dalam PRU-13, termasuk ketika pengiraan undi. Walaupun peruntukan sedia ada membolehkan sesiapa saya yang mempertikaikan keputusan pilihan raya itu mengemukakan petisyen ke mahkamah sebagai mana yang akan dilakukan parti pembangkang sendiri, mereka tetap meneruskan perhimpunan haram itu.

Malah, mereka dengan selamba mengumumkan akan melakukan demonstrasi jalanan besar-besaran, iaitu BERSIH 4.0 jika kepemimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak melepaskan jawatan seperti yang dituntut.

Rakyat mahukan keamanan

Sememangnya, puak tidak bertanggungjawab itu mahu mewujudkan keadaan cemas yang memberi tekanan hebat kepada pihak polis untuk memastikan perhimpunan sedemikian tidak mencetuskan kacau-bilau. Mereka seolah-olah mencabar kesabaran pihak polis serta berharap tindakan tegas pihak berkuasa akan mencetus huru-hara.


Bukankah perlakuan itu suatu usaha Anwar untuk namanya terus dipaparkan media? Justeru, apa yang perlu dilakukan media arus perdana ialah berhenti memberikan ruang publisiti kepada ketua pembangkang itu. Media arus perdana harus bersikap seolah-olah beliau sudah tidak lagi bermakna dalam politik tanah air.

Sekali pun pelbagai perhimpunan itu dapat diadakan secara aman, orang ramai tetap cemas kerana suasana tegang diwujudkan pihak pembangkang itu boleh mencetuskan kekacauan. Majoriti rakyat yang cintakan keamanan dan kesejahteraan tidak merestui tindak-tanduk sedemikian. Apa yang diingini rakyat ialah suasana aman dan tenteram untuk negara terus bergerak maju.-BH

Suara Politik
Belantan

Parti tunggal - Siapa yang untung, siapa yang melopong?

Posted: 30 May 2013 09:15 AM PDT


Ura-ura mahukan satu parti politik sahaja, perlu dibuat kajian yang amat teliti, mendalam dan serius. Cadangan ini telah kita ketahui telah lama disarankan oleh parti Gerakan setelah mereka kalah dalam PRU-12.

Kita sebagai orang Melayu dan parti UMNO khasnya haruslah memikirkan dari segi untung ruginya jika satu parti sahaja diwujudkan iaitu Barisan Nasional (BN).

Sudah tentu tiada lagi UMNO, MCA, MIC, Gerakan, PBB dan parti-parti dari Sabah dan Sarawak! Parti-parti ini umumnya berjuang dan berpaksikan kepada satu kaum atau bangsa dan aspirasi perjuangan bangsa sejak sebelum dan selepas Malaysia mencapai kemerdekaan.

Berdasarkan masyarakat majmuk di Malaysia, adakah cadangan ini baik atau menguntungkan orang Melayu dan Islam? Jika kita mahu mengambil contoh negara lain atau negara jiran terdekat seperti Thailand dan Filipina, mereka terdiri daripada kaum sama atau setidak-tidaknya mereka berfahaman dan menganut agama sama.

Di negara kita amat berbeza sekali kerana majoriti penduduk yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, manakala kaum minoriti orang Cina dan India pula yang berfahaman dan menganut agama yang berbeza.

Keputusan PRU-13 yang lepas kita telah menyaksikan berlaku tsunami orang Cina mengundi pembangkang terutama DAP. Parti komponen BN terutamanya MCA dan Gerakan telah kalah teruk. Jika tanpa sokongan orang Melayu yang menjadi majoriti senyap, maka parti UMNO pun sudah lama 'bungkus'.


BN pun pasti rebah dan tumbang menyembah bumi jika tanpa bantuan orang Melayu, bumiputra Sabah/Sarawak dan segelintir orang India. Jadi kita rasa jika sistem satu parti atau parti tunggal dipersetujui, maka yang untung bukanlah orang Melayu tetapi orang bukan Melayu atau orang Cina dan India!

Sejak PRU pertama selepas Merdeka, UMNOlah yang mempunyai calon ADUN dan Parlimen yang ramai kerana mewakili majoriti penduduk Malaysia. Wakil UMNO yang menjadi majoriti dalam Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Wakil UMNO yang menjadi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan majoriti menteri-menteri kerajaan BN.

UMNO mendominasi dan menjadi tulang belakang parti Perikatan atau Barisan Nasional sekarang! Jika hanya ada parti tunggal adakah perkara ini akan diteruskan? Platfom manakah mereka mahu berkumpul dan bincang hal agenda Melayu seperti persidangan tahunan UMNO?

Adakah kita sudah menganggap agenda bumiputra sudah selesai? Cukup setakat ini sahaja kita tolong orang Melayu? Tahap ekonomi Melayu sudahkah mencapai 30 peratus? Sudah tertubuhkah universiti berteknologi tinggi untuk anak-anak Melayu atau universiti UMNO?

Kita jangan lupa MCA dan MIC telah lama ada universiti dan institusi pengajian tinggi mereka sendiri! Agenda mereka mungkin sudah selesai, kerana hampir keseluruhan perniagaan di negara ini telah dikuasai mereka! Apakah kita sudah mahu mentalkinkan UMNO sebagaimana yang ditunggu-tunggu oleh DAP?

Tanpa UMNO, adakah orang Melayu perlu pergi mengadu kepada Perkasa atau NGO-NGO Melayu lain? Atau orang Melayu akan kecewa dan beralih angin ke parti lain seperti Pas pula atau menubuhkan sebuah parti Melayu baru?

Persoalan-persoalan inilah yang perlu dijawab oleh pemimpin politik kita sebelum keputusan muktamad diambil. Beberapa tabung uji perlu dikaji dan diselidik dalam makmal yang akan ditubuhkan.


Patut diingat dengan adanya satu parti, maka pihak yang kalah dan minoriti akan sentiasa terselamat dan menjadi penumpang kepada parti lain lebih dominan iaitu UMNO! Sekiranya wakil kaum ini tidak menang, tiada siapa pun boleh mempertikaikan kerana yang kalah adalah calon parti sama?

Jadi, apabila susunan Kabinet jemaah menteri dibuat, maka orang Cina dan India akan juga dilantik mengikut kouta yang dipersetujui walaupun mereka kalah teruk!

Bagaimanakah pula jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri? Jika telah dalam satu parti, maka orang Cina dan India juga berminat jawatan-jawatan tersebut. Apa alasan kita jika mengatakan mereka tidak layak?

Sedangkan mereka juga berada dalam parti sama? Apakah Perlembagaan Malaysia juga nanti perlu dipinda? Kita juga harus ingat adakah telah terjamin jika kita adakan parti tunggal, orang Cina akan mengundi BN nanti pada PRU-14?

Begitu juga orang Melayu, adakah mereka akan terus menyokong BN jika bukan lagi atas nama UMNO?

Suara Politik
Belantan

Hasut rakyat ubah kerajaan cara tidak sah?

Posted: 30 May 2013 06:20 AM PDT


Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua dan empat aktivis propembangkang dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan memberi ucapan berbaur hasutan dalam ceramah yang diadakan dua minggu lalu.

Selain Tian Chua atau Chua Tian Chiang, 50, turut didakwa ialah Hishamuddin Md. Rais, 62; ahli Pas, Mohd. Tamrin Abdul Ghafar, 63; peguam, Haris Fathillah Mohamed Ibrahim, 54, dan Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia, Muhammad Safwan Awang @ Talib, 24.

Kelima-lima tertuduh mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan kepada mereka di hadapan Hakim Norsharidah Awang. Ini bermakna enam tertuduh setakat ini telah didakwa atas tuduhan serupa dengan tertuduh pertama iaitu aktivis mahasiswa propembangkang, Adam Adli Abd. Halim, 24, dihadapkan ke mahkamah pada 23 Mei lalu.

Pada prosiding hari ini, kelima-lima tertuduh didakwa memberi ucapan dalam ceramah dengan menyebut kata-kata menghasut yang mempunyai kecenderungan bagi membangkitkan rakyat negara ini supaya diubah kerajaan yang tertubuh menurut undang-undang, dengan sebarang cara yang tidak sah.

Mengikut kertas pertuduhan, dakwaan kata-kata hasutan dalam ucapan setiap tertuduh dinyatakan dalam Lampiran A bagi pertuduhan masing-masing. Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor, No. 1, Jalan Maharaja Lela, Dang Wangi di sini antara pukul 8.55 malam dan 11.15 malam, 13 Mei lalu.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta sama yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya. Ketika pertuduhan selesai dibacakan terhadap Tian Chua, lelaki itu dilihat tersenyum malah berkata, pertuduhan tersebut berunsur politik menyebabkan Norsharidah mengarahkannya hanya menyatakan pengakuan sama ada bersalah atau tidak.

Perkara yang sama juga berlaku apabila Muhammad Safwan menyifatkan tuduhan tersebut berniat jahat dan sekali lagi Norsharidah mengeluarkan arahan yang sama. Kesemua tertuduh ditahan oleh pihak polis semalam kecuali Hishamuddin yang menyerah diri kepada pihak polis di Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini, pagi ini.

Hishamuddin yang memakai kemeja dan kot hitam serta seluar pendek paras betis didakwa di mahkamah sama kira-kira sejam selepas selesai prosiding pertuduhan terhadap keempat-empat tertuduh yang lain. Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abas yang mengetuai pasukan pendakwaan, menawarkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin terhadap setiap tertuduh.

Peguam Gobind Singh Deo yang mewakili Haris dan menyebut bagi pihak peguam tertuduh-tertuduh lain bersetuju dengan jumlah jaminan yang ditawarkan tanpa sebarang rayuan bagi mengurangkan jumlah jaminan. Norsharidah kemudian menetapkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin terhadap setiap tertuduh sementara menunggu sebutan kes pada 2 Julai ini.

Sementara itu, peguam N. Surendran yang mewakili Tian Chua memaklumkan bahawa kesemua tertuduh akan memfailkan permohonan untuk membatalkan pertuduhan berkenaan atas alasan ia tidak berasas dan salah guna kuasa mahkamah.

Beliau turut memohon supaya pihak pendakwaan mengembalikan telefon bimbit anak guamnya serta tertuduh-tertuduh lain yang dirampas semasa ditahan pada 23 Mei lalu sebelum dibebaskan sehari kemudian.

Bagaimanapun Mohamad Abazafree berkata, telefon berkenaan telah dihantar kepada CyberSecurity Malaysia untuk pemeriksaan dan akan dikembalikan kepada pemilik masing-masing selewat-lewatnya esok. Mahkamah kemudian mengarahkan pihak pendakwaan mengembalikan telefon berkenaan seperti yang dimohon oleh pihak peguam.

Sementara itu, kesemua tertuduh kecuali Muhammad Safwan, dibebaskan selepas membayar wang jaminan masing-masing.

Muhammad Safwan dan Mohd. Tamrin, masing-masing diwakili empat peguam diketuai Ariff Azami Hussein sementara Gobind mengetuai barisan sembilan peguam mewakili Haris dan Tian Chua diwakili dua peguam termasuk Surendran. Peguam, Murnie Hidayah Anuar mewakili Hishamuddin.

Suara Politik
Belantan

Penduduk selar Ahli Parlimen Pas?

Posted: 29 May 2013 11:30 PM PDT

Penduduk mengadakan demonstrasi secara aman menyelar sikap pilih kasih Nasruddin Hassan berhubung bantuan mangsa ribut di Temerloh, semalam.

TEMERLOH  - Seramai 30 penduduk rumah pangsa Taman Sri Kemuning di sini hari ini, mengadakan demonstrasi secara aman menyelar tindakan Ahli Parlimen Temerloh, Nasruddin Hassan yang mengamalkan sikap pilih kasih dalam pengagihan bantuan bencana alam untuk mangsa ribut pada 15 Mei lalu.

Beberapa penduduk mendakwa, Nasruddin melalui wakilnya hanya memberikan bantuan kepada ahli Pas serta Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan penduduk yang tidak menyokong parti tersebut diketepikan.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Megat Segama, Mohd. Nordin Mohd. Sham memberitahu, tindakan mengagihkan bantuan kepada penyokong sendiri sahaja menunjukkan mereka tidak berpegang pada slogan Negara Berkebajikan yang dilaungkan.


"Sebagai wakil rakyat, Ahli Parlimen Temerloh dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Semantan, Syed Hamid Syed Mohamed juga daripada Pas sepatutnya mengetepikan soal parti dalam memberi bantuan kepada semua mangsa tanpa mengira fahaman politik mereka.

"Ahli Parlimen sebelum ini, Datuk Saifuddin Abdullah dan penyelaras Barisan Nasional (BN) Kuala Semantan mengagihkan semua bantuan kepada penduduk yang ditimpa bencana alam seperti banjir, ribut, pesakit kronik dan sebagainya tanpa mengira ahli parti mana," katanya kepada pemberita selepas demonstrasi tersebut.

Seorang lagi mangsa, T. Sangamalam, 73, berkata, sebelum ini, ada pihak datang membuat bancian penduduk yang mengalami kerosakan rumah ekoran kejadian ribut itu dan meminta beliau hadir pada majlis menerima bantuan daripada ahli Parlimen.


"Apabila saya hadir pada majlis itu 22 Mei lalu, mereka memberitahu nama saya sudah dipotong daripada senarai penerima bantuan.

"Saya berasa cukup kecewa kerana bantuan itu diharap dapat digunakan untuk membaiki beberapa bahagian rumah yang rosak akibat bencana tersebut," katanya.

Bagi Roslaini Mohd. Amin, 54, Nasruddin sepatutnya tidak lagi berpegang pada kedudukan parti dalam mengagihkan bantuan kerana beliau kini wakil rakyat untuk seluruh penduduk di Parlimen Temerloh sama ada yang menyokong beliau atau pun BN.

"Beliau sepatutnya tidak boleh mengambil sikap sedemikian, sebagai wakil rakyat yang bertanggungjawab menjaga kebajikan rakyat, menjadi tugas beliau membantu semua penduduk yang dilanda bencana alam," katanya.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 30 May 2013 11:15 PM PDT

The Unspinners


UMB Sarawak dapat RM3 juta?

Posted: 30 May 2013 08:30 PM PDT

Kecian Nurul dinafi makanan ... Eh apa atas meja?

Posted: 30 May 2013 05:12 PM PDT

Petanda PRK, masih slogan Sayangi Yakini ke?

Posted: 30 May 2013 05:38 AM PDT

Boikot!!! Cina kata Melayu pencuri, low class! Pergi mati!!!

Posted: 30 May 2013 01:38 AM PDT

sekupangdua

Posted: 30 May 2013 11:15 PM PDT

sekupangdua


KISAH BENAR 5 : ANWAR KENA BELASAH

Posted: 30 May 2013 07:00 PM PDT



Apa Kesudahan nya terjadi kepada Anwar? Adakah dia didera dan diserang kerana berkeras mahu bertemu ketua Pemberontak? Apa sekali pun dia tetap berkeras mahu berjumpa General Ayob. Pembantu beliau dan rakan yang ikut menyertai misi kemanusiaan begitu gementar dan paling menakutkan kerana belum ada yg berani mahu bersemuka dengan General Ayob. Sebelum ini mereka amat tahu apa kesudahnya setiap kali sesiapa sahaja yg bertemu dengan Ayob tak akan kembali kebanyakannya, kata mereka bagai mencari Nahas atau menghantar nyawa

Sir... Are you sure still want to see Ayob The General?... Pembantu nya  memberi pandangan, malah dia sendiri menasihat Anwar tentang risko yang bakal dihadapinya, Tuan Kita punya masa lagi untuk beredar atau berpatah balik ke Kem kita dari sini kalau ingin selamat. Terlalu bahaya tuan kita boleh tidak tahu sejauh mana mereka boleh diyakini, mungkin mereka belot dan mungkin kita boleh diambush bila-bila sahaj...

Anwar terus menjawab, Saya hanya seorang tetapi mereka lebih ramai yang perlu diselamatkan... Mereka mesti kita bantu, ajal maut ditangan Tuhan, biarlah risiko nie saya ambil dan tidak membabitkan kalian. Kalau apa-apa terjadi saya arahkan kamu supaya berpatah balik ke Kem kita...


Hampir 45 minit nampaknya tiada apa pun berlaku dan tiada tanda-tanda kejadian atau respon sebaik kumpulan anak-anak tadi yang sudah pun menghilang diri dengan menyelusup semak samun berhampiran sehinggalah pembantunya menegur Awar, Sir here they are... Sambil mencemus memuncungkan bibir menunjukan kearah kehadiran beberapa orang dewasa yang hadir menuju ke mereka. Jagan risau, biar saya yang bincang dan selesaikan dengan mereka.

Kali ini bukan kanak-kanak lagi tetapi orang dewasa yang memikul beberapa kelengkapan perang termasuk bazuka atau pelancar RPG yang ketika ini digunakan oleh pelbagai negara yang bergolak termasuk negara Afrika sebagai senjata pemusnah kereta perisai, boleh disasarkan dari jarak jauh dan yang paling penting kemusnahan senjata RPG ini boleh mengakibat kesan yang besar disasaran. Iebih lagi di mudah digunakan malah boleh dibawa kemana-kemana  dengan Mudah dan efektif

Siapa yang berani sungguh mahu berjumpa General? Tanya salah seorang dari mereka. Yes Sir... It's me, jawab Anwar ringkas. Dia tanya lagi... Adakah kamu tahu akibatnya nanti jika General tidak suka atau mendapati kamu berbohong atau apatah lagi kalau kamu sebenarnya talibarut atau spy yang  mahu mencari tempat persembunyiaan kami.
Kelihatan rakan-rakannya selesai memeriksa dan mengesahkan barangan yang dibawa oleh konvoi bantuan berupa makanan dan ubat-ubatan. 


Anwar masih tertanya-tanya siapa sebenarnya diantara mereka yang sebenarnya General? Look General i dont have any weapon on me. Please let us pass... Sebaik sahaja Anwar berkata begitu mereka gelak besar, Anwar juga keliru dan tertanya-tanya kenapa mereka ketawakan dia.

We are not the General... But we will bring you to our General. Barulah Anwar faham bahawa dihadapannya rupa-rupanya bukan General sebaliknya merupakan anggota General. Setelah berbincang dan mereka setuju atas desakan Anwar supaya jangan libatkan anggota Konvoi mereka, dia sendiri akan mengadap boss besar mereka The General... Bagaimana pun Anwar sudah pun mengarah pembantunya mengambil tindakan sekiranya apa-apa yang terjadi kepadanya supaya berpatah balik ke Kem semula

Anwar terpaksa mengikut syarat mereka bila Matanya di tutup dengan kain, selain tangannya yang juga terikat, pegerakan nya amat sukar bila tangan diikat dan mata ditutup bagaimana pun Anwar berkata kepada saya, sebenarnya komando juga dilatih bagaimana membaca gerakan ataupun membaca dimana kedudukannya sekali pun mata mereka ditutup, iannya ada kaitan dengan bunyi, jenis tanah atau tapak, mengira setiap langkah yang dilalui dan banyak lagi bagi memastikan dari mana dia datang atau mula


Teruk jugak saya didera, disepak dihentak dengan bontot senjata mereka dan macam-macam lagi. Sebenarnya sehingga kini dia masih sakit belakang akibat tusukan bontot AK 47 di belakangnya
Nyata sekali sebenarnya dia tahu bahawa dia dibawa tak kemana sekitar berpusing-pusing di situ, sekejap menaiki bukit sekejap turun bukit. Dia cukup yakin dia dibawa sekitar disitu sahaja berpusing-pusing beberapa kali dan akhir baru lah mengalih perjalanan menuju ke suatu tempat

Tuhan sahaja yang tahu betapa sakitnya dia didera semasa dalam perjalanan ke tempat General. Beliau dapat mengagak yang beliau kian hampir ke tempat General apabila mereka yang membawa dia mula menegur seseorang se olah melintasi kawalan kawasan mereka, orang yang ditegur tersebut merupakan pengawal yang mengawal kawasan mereka yang juga awalan pertama yang sesiapa sahaja mahu melaluinya...

Dia mula merasakan kian hampir bila boleh mendengar makin ramai suara lain. Sehinggalah sampai di tempat yang dimaksudkan sekali lagi dia dihentak dengan bontot senjata dibelakangnya dengan kuat membuat dia tersembam seperti sujud ketanah lakukan dia tahu sebenarnya dia sudah sampai ke tempat persembunyiaan General.



Anwar tidak lagi bergerak bagaikan lakunya seperti sujud ke tanah, apa yang mampu dia buat ialah mengecam mengunakan naluri telinga mendengar apa yang di perbualkan oleh mereka, dia agak terkejut bila beberapa ketika selepas itu merasakan tidak asing baginya dan tentunya suara ketua mereka dan rakan-rakannya semasa dari mula mereka membawa dia meninggalkan konvoi yang bersama beliau sebelum ini.dalam keadaan tunduk sujud pun masih ada lagi yang terus menyepa dan memderanya. Mungkin sebelum General hadir mereka tak lepas peluang untuk mendera nya

Dalam dia terus tersembam atau seperti sujud dia mendengar seperti ada seseorang hadir dan dberi hormat, setelah beberapa kali mereka bersembang ikatan penutup matanya di buka, lalu disuruh bangun... 

Nak tahu kesudahannya? Adakah Anwar selamat ataupun terus dibunuh seperti yang pernah pembantunya memberi amaran. Berjayakah dia menyelesaikan misinya? Ha ha ha... Nak tahu kenaler ikuti sambungan KISAH BENAR EPISODE 5 nanti yang juga merupakan episode akhir untuk cerita Anwaro di bumi Afrika...

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 30 May 2013 11:14 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Ramai MACAI Sakit Hati Dengan Muka Depan Akhbar Ini.

Posted: 30 May 2013 06:39 PM PDT

Senyum......tak perlu kata apa-apa.....senyum....


*Korang tengok ruangan komen kat sini (FB Sinar), ramai MACAI dah meroyan.

Santai : Layan Lagu Madu 3.

Posted: 30 May 2013 08:00 AM PDT

Gambar hiasan.

Senangnya dalam hati
Kalau beristeri dua
Terasa dunia ini
Ana yang punya

Kepada isteri tua
Ana sayang padanya
Kepada isteri muda
I say i love you

Isteri tua merajuk
Balik kerumah isteri muda
Kalau dua-dua merajuk
Ana kahwin tiga


*Layanzz...


Berriibbbuuu Tanniiya.....Pemuda BN Masih Amalkan Politik GENTLEMAN Walaupun Kena Serang.

Posted: 30 May 2013 01:43 AM PDT


1. Walaupun keputusan PRU 13 telah diwartakan, nampaknya jentera serangan dan propaganda pembangkang tidak henti-henti menyerang dan 'mengebom' musuh. Di pihak Barisan Nasional terutamanya Pemuda, tiada pula kelihatan sama ada mereka cuba mempertahankan pihak mereka atau menyerang kembali pihak lawan. Sunyi sepi. Hanya bunyi cengkerik yang kedengaran. Sungguh GENTLEMAN...

2. Umum mengetahui bahawa tuduhan pengundi BANGLA merupakan satu fitnah. Malah beberapa pengundi berkulit gelap yang ditahan oleh penyokong pembangkang bukan pengundi hantu tetapi rakyat Malaysia berketurunan India atau India Muslim. Namun, Pemuda MIC atau KIMMA tidak nampak bangkit memperjelaskan kepada kaum India bahawa pembangkang telah bertindak RASIS dengan mengatakan bahawa yang gelap itu rakyat Asing. Sungguh GENTLEMAN...

3. Dalam bab serang menyerang pembangkang sudah di OUTSOURCEKAN kepada NGO atau Blogger. Hanya beberapa orang pemimpin  Pemuda BN yang kelihatan LANGSI dan terkeluar dari arus POLITIK GENTLEMAN seperti YB Khairy, Tun Faisal, Saudara Razlan, Sheik Hussein Mydin dan beberapa pemimpin lain yang lebih kehadapan. Oleh kerana terlalu GENTLEMAN, macai yang tak habis belajar macam Adam Adli lebih popular dari GENTLEMAN dalam Pemuda BN terutamanya dalam parti komponen BN yang lain. Blogger seperti Shizone atau Shen Yee Aun lebih vokal dan popular dari pemimpin yang mengamalkan POLITIK GENTLEMAN.

4. MyMassa rasa amalan POLITIK GENTLEMAN tak salah cuma kurang sesuai apabila berhadapan dengan musuh seperti Anwar Ibrahim yang sanggup melakukan apa sahaja untuk menjatuhkan musuh. Rahsia kenapa pembangkang dilihat rakyat lebih dominan adalah kerana mereka bekerja sejak hari pertama selepas keputusan PRU diumumkan. Mereka tidak akan berhenti selagi musuh mereka tidak ditumbangkan di Putrajaya. Anda boleh lihat bagaimana Pemuda DAPSY, PAS dan AMK telah mula menyerang Kerajaan dengan pelbagai isu walaupun Pilihan Raya hampir sebulan berlalu.

5. DAP telah mula mendaftarkan pengundi baru sebagai persediaan menghadapi PRU 14. Adakah kita mahu lihat rekod pendaftaran pengundi seperti ini akan berulang?


6. MyMassa harap agar teguran dalam artikel ini diterima dengan hati yang terbuka. Rakyat sekarang ni terutamanya golongan muda lebih suka memilih pemimpin yang vokal untuk mewakili mereka walaupun pemimpin tersebut tak buat kerja. Mana-mana yang dikenalpasti akan menjadi calon dalam PRU 14 (termasuk calon yang kalah tetapi menunjukkan prestasi baik) perlu di GROOMING lebih awal supaya rakyat di kawasan tersebut mengenali beliau.

*Ikut resmi tempoh pembangkang berkempen....bukannya tempoh 2 minggu yang ditetapkan SPR tapi 5 tahun tanpa henti-henti. 





Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]

Posted: 30 May 2013 11:12 PM PDT

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]


Dans ce cas, l’etiquette de prix implique jeu casino bonus gratuit sans depot fait inabordable

Posted: 30 May 2013 03:58 AM PDT

Malheureusement, j’ai commencé à réfléchir sur la touche casino et puis je me suis tout pris dans craps. Nous allons l’exécuter en haut du mât et de voir qui salue. Bravo ! Hé, casino en ligne roulette a plus à voir avec ce que vous réalisez.
Vous êtes ici parce que je pratique honorer ce régime le plus étonnant.
En réalité, chaque roulette en ligne betclic est différent. Je ne vois pas les résultats que je devrais voir, et je serai le juge de cela, je vous remercie beaucoup. Well done ! C’est la façon de cesser d’être dérangé et commencer à vivre. Voici la formule simple secret. Après tout, Eh bien, si il n’y a pas de disponible, je vraiment ne se soucient pas du reste. Nous voulons avoir une meilleure protection. Vous pouvez imaginer que j’ai un peu de Blarney. Ça alors ! Là encore, si le Bon Dieu avait voulu que l’homme vole, il nous aurait donné des ailes. casinos peut-être un mal nécessaire pour certains gars. Je m’en remets à cette solution.

Mais, il n’ya pas d’honneur parmi les voleurs. Ceux-ci sont nouvellement trouvé concepts. C’est la façon de prévenir superflue préoccupante ou si vous connaissez le machine a sous je parle.

casino en ligne avec bonus de bienvenue sans depot est nécessaire pour cela. Ce serait très satisfaisant s’il y avait une alternative à machines a sous. Vous devez aller au-delà de ce que les autres vous disent relatif à gagner aux machines a sous poker. C’est ce que la plupart des intrus ne se rendent pas compte en ce qui concerne jouer au casino sur ipad.
Après tout, nous allons revenir à la question. casino gratuit d’un homme est son casino internet.
Je me sens fantastique. Pensez relatives à casino en ligne mais il n’ya aucune raison pour greatr casino en ligne. Ce qui précède ne sont que quelques exemples de ma connaissance casino en ligne francais partout où cela amorti le choc. Comment puis-chercheurs un accès optimal forum casino ?
Aujourd’hui, j’ai besoin de parler à l’égard de cette chose que j’appelle jouer au casino. J’ai des problèmes avec casino gratuit sans depot parce casino en ligne peut vous faire sentir mieux dans votre bonus casino. Je suppose que vous devez trouver un équilibre. Par quels moyens les gens stupides reconnaître exquis directions machines a sous ? C’est l’énigme et faire quelque chose avec casino titan bonus sans depot si vous le pouvez.

J’ai tout à fait dans un but utile dans la vie.

Lorsque vous avez réellement recueillir à ce sujet il ya beaucoup de choses qui sont liées à logiciel casino virtuel gratuit. Les cinq dernières années et demie de ma vie ont été calmes. Il est étonnamment facile de ruiner casino en ligne gratuit roulette si vous ne faites pas attention pourtant, c’est ce que vous découvrirez quand vous faites cela. Y at-il nulle part ailleurs noobs ramasser bonnes formules casino online ? Maintenant, vous pourriez ne m’inquiète pas si votre guide casino semble évident, mais je pense à ce sujet.

Où peut-on repérer des schémas casino en ligne bâclée ? Vous n’avez pas de jeux de casino animation qui réprime une envie d’un jeux casino roulette russe. Mais, où sont-ils se tromper avec casino en ligne ? La plupart des maniaques opteront pour casino en ligne roulette petite mise basée sur des choses qu’ils voient et entendent.

C’est à mon tour de commenter quoi que ce soit qui parle si bien jeux casino flash poker. Si vous avez été en Amérique du Sud, vous avez sans doute remarqué cela.
Je veux les arrivées tardives à comprendre les tenants et les aboutissants de casino partouche. casino en ligne legal est une culture différente de ce est sensible à tout ce qu’elles estimaient être cela.

Il peut être fait si vous avez la persévérance. Il est le plus difficile en détail dans le monde, mais vous ne pouvez pas se permettre de l’ignorer. Vous allez avoir à dépenser une grande partie du capital. Nous allons examiner cette étape par étape notion. Ahh bien, nous sommes ici à nouveau parce que moi, dans la pratique, de bannir cette abstraction. Il est préférable de suivre les lignes directrices émises par l’Association roulette anglaise gratuite en ce qui concerne ce sujet et c’est assez sur votre état de santé. Je vais trouver moins en matière de casinos en ligne parce que tout peut durer des semaines et même des mois.
C’est experts simples et il est juste en face de vous.

Ce n’était pas le seul ce casino online apporté beaucoup d’argent beaucoup plus que ce qui était prévu initialement.

Nous allons supposer que nous acceptons votre offre casino en ligne. Peut-être … Il ya beaucoup de choses essayer d’obtenir votre attention ces jours-ci.

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 30 May 2013 09:21 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


TIADA PERTANDINGAN KERUSI NAIB PRESIDEN UMNO..?

Posted: 30 May 2013 09:12 PM PDT

APA CINABENG NAK LAGI ?

Posted: 30 May 2013 11:38 AM PDT

MELAYU KASI SEBAR LAGI DAN LAGI SAMPAI LINGKUP CINABENG

Posted: 30 May 2013 07:52 AM PDT

NAJIB ..MENGAPA KONSULTAN KAU SOKONG MALAYSIAKINI ?

Posted: 30 May 2013 05:11 AM PDT

PenangWasabi

Posted: 30 May 2013 09:15 PM PDT

PenangWasabi


Pemuda PAS main sandiwara - Sokong jatuhkan kerajaan dengan rusuhan jalanan?

Posted: 30 May 2013 10:21 AM PDT


Sebelum ini para pemimpin tertinggi PAS menolak gerakan menumbangkan kerajaan melalui rusuhan jalanan, namun lain pula dengan apa yang dilakukan oleh Pemuda PAS ini?

Agak mengejutkan juga apabila Pemuda Pas hari ini menawarkan diri untuk menanggung kos guaman untuk aktivis mahasiswa, Safwan Anang dan Adam Adli Abd Halim sepanjang kes kedua-duanya berlangsung di mahkamah.

Naib Ketuanya, Dr Raja Ahmad Al Hiss berkata, pihaknya juga bersedia membantu dengan membekalkan peguam dari Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) bagi membela anak muda yang ditangkap, didakwa dan dijatuhkan hukuman oleh mahkamah.

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyanjung tinggi keberanian anak-anak muda dalam mempertahankan kebenaran meskipun mereka berdepan dengan risiko ditangkap dan dipenjarakan. Keengganan Safwan Anang untuk diikat jamin sebanyak RM 5,000 membuka mata semua pihak bahawa beliau adalah simbol rakyat yang dizalimi. Beliau juga menunjukkan suatu sikap seriusnya anak muda dalam memperjuangkan demokrasi yang kian nazak di negara ini.


"Pemuda Pas melihat kebangkitan anak-anak muda seperti Safwan dan Adam Adli merupakan suatu fenomena luar biasa di negara ini.

"Di negara lain, sekiranya mahasiswa dan anak muda sudah mula berani turun berhimpun, ia menandakan zaman gelap kepada pemerintah dan permulaan cerah untuk pembebasan bagi rakyat yang cintakan keamanan, kedamaian dan demokrasi sebenar," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam Safwan yang ditahan atas dakwaan mengeluarkan kata-kata berunsur hasutan tidak mahu diikat jamin sebagai tanda protes. Difahamkan, peguam yang mewakili Safwan, Ariff Azami Hussein telah cuba memujuknya namun beliau berkeras untuk tidak diikat jamin.

Sementara itu, minggu lalu, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur membebaskan tahanan reman ke atas Adam Adli dengan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin selepas mengaku tidak bersalah atas tuduhan mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan.

Adam Adli dituduh mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) dan boleh dihukum di bawah seksyen 4(1) Akta yang sama dan kes akan disebut semula pada 2 Julai depan.


Dalam pada itu, dakwa Raja Ahmad, penangkapan Adam Adli dan Safwan adalah titik tolak kebangkitan anak-anak muda. Dakwanya, kerajaan tidak boleh menganggap penangkapan mahupun mahasiswa ini boleh mendiamkan mulut ratusan ribu anak-anak muda.

"Dua orang anak muda ditangkap, ribuan lagi Safwan dan Adam Adli akan muncul dari celahan kebangkitan anak-anak muda," dakwanya lagi.

Sesungguhnya Islam melarang Umat Islam memberontak menumbangkan kerajaan yang diperintah oleh pemimpin Islam selagi mana ianya bersolat."Barangsiapa yang melihat pada amirnya (pemimpinnya) sesuatu yang dibencinya hendaklah dia tetap bersabar atasnya. Sesungguhnya tidaklah seorang itu keluar dari (mentaati) pemerintah walau sejengkal kemudian ia mati dalam keadaan tersebut, maka matinya itu dalam keadaan jahiliah"!

Wallahuallam.

Penang Wasabi..

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 30 May 2013 09:08 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Tunku Aziz : Tindakan Ke Atas Red Bean Army Sudah Terlewat

Posted: 30 May 2013 07:45 PM PDT

Cadangan Parti Tunggal BN, Apa Baik & Buruknya.

Posted: 30 May 2013 03:00 AM PDT



1) Cadangan parti tunggal adalah idea daripada pemangku Presiden Gerakan, Chong Ko Youn pada 23 Mei 2013.

2) Tujuannnya adalah untuk mendekatkan BN dengan pengundi bandar dan pengundi muda yang disifatkan tidak lagi mengundi berdasarkan kaum.

3) Perlukah semua parti digabungkan semua sekali? Semua 14 komponen parti perlu digabungkan menjadi satu parti?

3) Burukkah prestasi UMNO? Kita lihat pencapaian. UMNO telah bertambah kerusi sejumlah sebanyak 9 kerusi (dari 79 kerusi kepada 88 kerusi) pada PRU13. Pencapaian meningkat daripada 68% kepada 73% pada PRU13. 

4) Burukkah prestasi PBB di Sarawak? PBB cemerlang di Sarawak pada PRU13 dan PRU13, menang 100% kesemua 14 kerusi parlimen.

5) Begitu juga dengan parti SPDP dan PBRS, dua parti komponen BN itu menang 100% dalam PRU12 dan PRU13. 

6) Perlukah parti parti yang meningkat prestasi dan menang 100% ini dikorbankan imej partinya untuk PRU14? 

7) Komponen parti yang teruk kalah adalah MCA, hilang 30 kerusi. Pada PRU12, peratusan menang adalah 38% dan dalam PRU13, peratusan menang hanya 19%. 

8) Yang perlu dibaiki adalah komponen parti yang kalah. Yang perlu ditunggalkan adalah gerak kerja dan strategi parti yang kalah. 

9) BN memang sudah kalah sebelum pilihanraya berlaku lagi. Kalah dari segi mendaftarkan pemilih. Ini berlaku pada tahun 2010 lagi (baca sini).

10) Jangan salahkan pengundi baru yang memilih. Salahkan diri sendiri yang gagal daftarkan pengundi. Kemenangan atau kekalahan PRU14 adalah berdasarkan angka. 

11) Kalau kalah angka sejak 2010 lagi, bagaimana mungkin mengharapkan keputusan yang lebih baik dari 2008 pada 2013. Bila sudah keluar keputusan, 133 adalah angka yang waras untuk usaha mendaftarkan pengundi yang telah dilakukan oleh parti.  

12) Pihak BN hilang tujuh, pembangkang hilang tujuh. Trend pengundi adalah persoalan kedua. Persoalan pertama adalah tentang angka.

13) Oleh itu, parti tunggal bukanlah satu penyelesaian terbaik untuk BN bagi PRU14. Jangan menganggap mengubah sesuatu itu akan menimbulkan impak yang baik. Adakalanya mengubah itu akan memburukkan lagi keadaan.

14) Sudah pasti, ahli ahli bawahan UMNO dan PBB tidak akan bersetuju jika logo parti tersebut dihapuskan untuk bergabung menjadi satu parti. Logo keramat parti dan sejarah parti akan hilang dan lenyap.

15) Yang perlu disatukan adalah parti parti komponen yang kalah. Kuatkan peluang kemenangan parti melalui penambahan pengundi baru bagi hadapi PRU14.  

16) Jangan minta orang yang menang berkorban untuk orang yang kalah. Sepatutnya orang kalah tanya apa strategi dan cara orang yang menang. 

17) Membuatkan orang yang menang marah adalah satu strategi yang silap. Ini boleh membawa kepada kehancuran.



10 Model Kereta Popular Di Negara Ini Telah Menurun 7.3%

Posted: 30 May 2013 01:00 AM PDT


43 Produk Bumiputra Islam : Belilah Barangan Keluaran Bumiputra Melayu Islam

Posted: 29 May 2013 11:00 PM PDT


Pakatan Pembangkang Menang Di Selangor, Caj Tempat Letak Kereta MBSA Naik 60 Sen

Posted: 29 May 2013 10:02 PM PDT


r b f

Posted: 30 May 2013 07:26 PM PDT

r b f


Nurul Izzah Perlu Hormati Hak Sabah, Jangan Jadi Babi Hutan

Posted: 30 May 2013 09:23 AM PDT


Nurul Izzah ditahan daripada memasuki Sabah petang tadi dan telah dihantar pulang ke semenanjung malam ini 

Si anak puaka tersebut membantah tindakan Imigresen Sabah di FB dan twitter....

Macam-macam tuduhan yang dihemburkannya terhadap Kerajaan Sabah....

Malang sungguh nasib orang Lembah Pantai kerana mendapat wakil rakyat yang otaknya terputus wayar bumi. Dah lah si bapanya bodoh hinggakan sistem pilihan raya di Malaysia pun tak faham, si anak pula bebal kerana tak faham undang-undang negeri Sabah sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Benarlah kata pepatah ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. 

Sebanyak 20 perjanjian yang telah dicapai antara Sabah dan Sarawak dengan Tunku Abdul Rahman sewaktu Sabah hendak menyertai Persekutuan Malaysia. Apabila semua pihak telah bersetuju, maka terbentuklah Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.

Salah satu perkara (perkara 6) yang dipersetujui adalah kawalan imigresen. Di mana dalam perjanjian itu telah dinyatakan bahawa Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa imigresen sendiri untuk menghalang atau membenarkan orang dari negeri luar daripada memasuki negeri mereka. 

Perkara ini sudah berjalan 50 tahun dan Kerajaan Persekutuan tidak pernah cuba untuk menghalang atau membatalkan perkara tersebut. Kerana itu adalah perjanjian dan hak Sabah. Jadi kerajaan pusat kena hormat walaupun gaji kakitangan imigresen itu dibayar oleh kerajaan pusat. 

Hari ini apabila si anak puaka tidak dapat memasuki Sabah dia melalak menyalahkan Kerajaan Sabah. Itu hak Sabah....itu kuasa mereka....siapa kau yang nak melalak-lalak ? Hormatlah sikit hak rakyat Sabah. 

Rakyat Sabah telah memilih BN sebagai kerajaan untuk memimpin mereka. BN menang 48 kerusi daripada 60 kerusi yang ada. Maknanya rakyat Sabah bersetuju dengan peraturan atau perjanjian yang ada. Jadi kalau Kerajaan Sabah bertindak, kau terima sajalah. Jangan nak jadi anjing gila pula...

Tak perlu untuk kita nak bincang jauh-jauh sebab apa dia dihalang masuk Sabah atau sebagainya. Cukup itu sahaja. Itu hak Sabah dan itu undang-undang mereka. Mereka boleh halang sesiapa dan mereka boleh benarkan sesiapa sahaja orang luar dari memasuki negeri mereka. Tolong belajar hormati hak orang. Jangan hanya fikirkan hak kamu sahaja. Dan yang penting jangan jadi macam babi hutan yang main sondol ikut suka hati sahaja. 

Dr Khir Toyo:Bebas Atau Kekal Bersalah ???

Posted: 29 May 2013 11:30 PM PDT

Tiga orang hakim Mahkamah Rayuan akan masuk ke bilik perbicaraan bila-bila masa dari sekarang untuk memutuskan kes rayuan terhadap Dr Khir Toyo.

Saat-saat yang sungguh mendebarkan sekarang ini.

Bebas atau kekal bersalah ?

Ya Allah Ya Tuhanku, bebaskanlah kenalan hamba ini... Amin....

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 30 May 2013 03:15 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Gambar) Hanya pakai 'half singlet' dan coli merah, peminat kembali kritik Nabila Huda

Posted: 30 May 2013 09:35 AM PDT

Nampaknya gambar pelakon seksi, Nabila Huda Suhaimi atau lebih mesra dikenali sebagai Abil kembali diperkatakan umum selepas dia berkongsi gambar terbarunya di laman Instagram miliknya.

Abil telah memuat naik dua gambar yang menampakkan bahagian perutnya walaupun aktres itu telah mengaburkan bahagian yang terdedah itu kepada pengikutnya di laman sosial tersebut.

Dua keping gambar itu diambil Abil ketika bercuti di Langkawi, Kedah bersama teman lelakinya, Nas-T dan pengurusnya, Niesa Khalil.

Dari kebanyakan komen yang diterima, terdapat dua pihak, yang mana, satu menyokong sikap Abil yang tidak pernah hipokrit dengan kehidupan sosialnya sementera satu pihak lagi pula menasihati supaya aktres itu segera berubah dan tidak lagi berkongsi gambar sebegitu kepada umum.

Malah, ada juga peminat yang sanggup 'unfollow' Abil di Instagram kerana mereka sudah muak dan jelak dengan aksi berani aktres itu dalam berpakaian.

Hmm, apa pula pendapat anda?

(Gambar) Foto Nurul Izzah ditahan Imigresen sambil makan KFC

Posted: 30 May 2013 09:01 AM PDT

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar ditahan dan dihalang dari memasuki Sabah oleh pihak Imigresen negeri tersebut.

Menerusi akaun twitternya, Nurul Izzah memaklumkan diarahkan pulang oleh Pejabat Ketua Menteri Sabah.

Ketika dihubungi, Nurul Izzah memaklumkan beliau cuba mendapatkan penjelasan tetapi pihak Imigresen memaklumkan ia adalah rahsia.

 "Saya cuba bertanya siapa lagi yang dihalang memasuki Sabah tetapi mereka (Imigresen) memaklumkan perkara tersebut adalah rahsia dan ini arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah.

"Kejadian ini merupakan pertama kali dalam sejarah hidup saya," katanya yang dijangka akan dihantar pulang dengan penerbangan malam ini.

Beliau memaklumkan ke Sabah untuk menghadiri Pesta Keamatan yang akan dirayakan tidak lama lagi.

Difahamkan ini merupakan lawatan pertama ahli parlimen Lembah Pantai itu selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Separuh bogel 'henjut' dalam semak

Posted: 30 May 2013 07:42 AM PDT

Seorang wanita berusia awal 30-an bersama pasangannya ditemui dalam keadaan separuh bogel ketika serbuan dilakukan anggota penguatkuasa dari Pejabat Agama Daerah Kuala Muda dalam kawasan semak berhampiran Pekan Lama, Sungai Petani baru-baru ini.

Wanita tersebut, dikenali sebagai Rina (bukan nama sebenar) dipercayai telah lama dan berpengalaman sebagai Pegawai Perhubungan Pelanggan (GRO) selain aktif terjebak dengan perbuatan itu.

Pegawai Penguatkuasa Agama Daerah Kuala Muda, Zaiferi Zainul Abidin berkata, hasil maklumat orang awam, sepasukan tujuh anggota bersiap sedia melakukan serbuan kira-kira jam 7 malam melalui lorong tikus sehinggalah sampai ke lokasi kejadian.

Menurutnya, wanita itu bersama pasangannya leka berseronok sehingga tidak menyedari kehadiran anggota penguatkuasa yang datang ke lokasi kejadian sebelum serbuan dilakukan.

"Semasa serbuan kami dapati, di kawasan berkenaan (dalam semak) berlaku kegiatan maksiat dan tidak bermoral antara seorang wanita bersama pasangannya.

"Antara alasan yang diberikan wanita itu ialah dia terpaksa melakukan perbuatan terkutuk tersebut bagi menyara tiga orang anak yang masih kecil," katanya.

Menurutnya, selepas disoal siasat, wanita itu mengaku turut melayan nafsu pelanggan yang terdiri dari pelbagai bangsa serta warga asing yang ingin mendapatkan perkhidmatannya.

"Turut ditemui semasa serbuan dalam semak berkenaanialah tilam dan kondom yang dipercayai digunakan oleh GRO untuk melayani pelanggan,"katanya.

Menurut Zaiferi, lokasi berkenaan juga merupakan lokasi panas yang kerap dijadikan 'port' maksiat serta diketahui umum bagi mereka yang menjalankan perkhidmatan tersebut.

Katanya, pihaknya menasihati mana-mana individu yang beragama Islam supaya tidak melakukan perbuatan terkutuk mahupun melanggar syariat Islam selain balik ke pangkal jalan sekiranya tersilap langkah.

Individu yang dipercayai bersalah boleh didakwa di bawah Seksyen 9 Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988 dan sekiranya didapati bersalah boleh didenda RM2,000 atau penjara satu tahun atau kedua-duanya sekali atau ditahan di rumah kebajikan selama tiga tahun.

Guru Cina di Gelang Patah 'naik tocang' gelar Melayu babi dalam kelas

Posted: 30 May 2013 06:01 AM PDT

Menangnya Lim Kit Siang di Parlimen Gelang Patah telah membuatkan para penyokongnya yang terdiri daripada mata sepet, naik tocang dan berasakan mereka sudah menguasai puncak dunia.

Sangka mereka, sebarang perbuatan mereka, tiada sesiapa pun yang dapat menghalang.

Bahkan mereka menyangkakan, kemenangan Lim Kit Siang dengan majoriti penguasaan Cina di Gelang Patah yang telah dimajukan oleh Kerajaan Melayu, membuatkan mereka bebas berbuat apa-apa sahaja.

Hari ini satu laporan polis telah dibuat terhadap seorang guru bernama POH KIM THYE, pengetua sebuah sekolah Cina di Gelang Patah yang telah menghina pelajar-pelajar Melayu di sekolahnya.
Perkara ini telah berlaku beberapa bulan sebelum PRU13. Laporan telah dibuat kepada Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri. Bagaimanapun, sehingga laporan polis itu dibuat, tiada sebarang tindakan daripada PPD mahupun JPN diambil terhadap guru berkenaan.

Apakah sebenarnya Pejabat Pelajaran Daerah berdiam diri memandangkan kepala di PPD itu merupakan penyokong DAP dan Pakatan Rakyat?

Banyak sikap tutup kes membabitkan PPD dan Jabatan Pelajaran Negeri berlaku di seluruh Malaysia. Ketakutan yang amat keterlaluan atau barangkali juga, sengaja dibuat begitu agar DAP menjadi penguasa sebenar di Malaysia, dilihat sudah menjadi barah yang keterlaluan dalam sistem pendidikan dan pelajaran di negara ini.

Justeru, tidak menghairankan jikalau guru-guru di semua sekolah di Malaysia, menjadi KEPALA HAMLAU yang melihat politik sebagai kerja sampingan mereka, biarpun pada masa yang sama, mereka merupakan GOLONGAN YANG PALING DIMANJAKAN OLEH KERAJAAN.

Gelagat guru bernama POH KIM THYE itu seharusnya menjadi benchmark kepada Kementerian Pelajaran Malaysia yang sekarang ini kembali menggunakan nama pada zaman Anwar Ibrahim sebagai Menterinya iaitu Kementerian Pendidikan Malaysia. Terlalu banyak kes seperti ini dipandang sepi dan cuba ditutup oleh PPD dan Jabatan Pelajaran Negeri. Dan yang lebih menarik ialah apabila membabitkan kenaikan pangkat, puak-puak yang begitu aktif menentang majikan mereka itulah yang akan dinaikkan pangkat terlebih dahulu!!!

Siapa lagi yang berani menegur atau mengambil tindakan terhadap KEPALA-KEPALA DALAM PPD mahupun JPN apatah lagi dalam KPM yang sewenang-wenangnya menjadi apparatus kepada Pakatan Rakyat tanpa menghiraukan tugasan dan tanggungjawab sebenar mereka?

TFK

Keputusan Syura PAS rosakkan strategi PR di DUN Kota Damansara - Khalid Samad

Posted: 30 May 2013 04:01 AM PDT

PETALING JAYA: Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor, Khalid Samad mengakui keputusan parti itu bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Damansara, di sini pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu sehingga menyaksikan pertindihan kerusi dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai satu kesilapan.

Beliau berkata, pandangan itu berdasarkan aspek strategi dalam soal pertandingan tiga penjuru di Kota Damansara antara PAS, PKR dan Barisan Nasional (BN) sehingga memberi kesan yang tidak baik.

"Natijahnya (kesan) adalah pertama, kerusi Kota Damansara jatuh kepada BN kerana rakyat yang ingin menolak BN tetapi tindakan PAS itu menyebabkan pengundi-pengundi di Kota Damansara terpaksa menerima BN.

"Kedua, hubungan PKR dan PAS menjadi tegang dengan tersiarnya kenyataan tegur-menegur yang dieksploitasi akhbar. Hubungan di Kota Damansara sendiri sudah pasti rosak dan juga mampu merosakkan PR (Pakatan Rakyat) sehingga ke seluruh negara menyebabkan PKR kehilangan satu kerusi," katanya menerusi blog beliau, www.khalidsamad.com pada Khamis.

Beliau berkata demikian bagi menjawab persoalan mengenai pertikaian pertindihan kerusi DUN Kota Damansara antara PAS dan PKR.

Pada PRU-13, 5 Mei lalu, calon BN, Halimaton Saadiah Bohan memenangi kerusi DUN berkenaan dengan 16,387 undi, manakala Mohd Nasir Hashim yang juga Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM) mewakili PKR tewas dengan 14,860 undi dan calon PAS, Ridzuan Ismail dengan 7,312 undi.

Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam berkata, kesan lain ialah hubungan sesama anggota PAS terjejas apabila ahli parti yang tidak setuju dengan tindakan 'melanggar janji' oleh PAS Kota Damansara didakwa sebagai pro-PKR atau pro-PSM.

Selain itu katanya, komitmen PAS terhadap Pakatan Rakyat dipersoalkan masyarakat apabila PAS dilihat sanggup memenangkan calon BN di Kota Damansara kerana sanggup memecahkan undi pakatan pembangkang itu di kerusi berkenaan.

"Amat jelas kesemua empat natijah yang dihasilkan adalah tidak baik. Oleh itu, amat jelas juga bahawa (PAS) bertanding di KD (Kota Damansara) tidak berbaloi.

"Sekiranya tindakan sebaliknya diambil pada masa itu (persimpangan untuk membuat pilihan), kesemua natijah buruk insya-Allah dapat dielakkan. Umno (BN) tersungkur di Kota Damansara, hubungan PAS/PKR dan PAS/PAS serta imej PAS tidak terjejas.

"Oleh itu dari sudut strategi ia perlu diakui sebagai satu kesilapan dan ditolak. Apabila diakui sebagai kesilapan dan ditolak, tidak bererti ditolak orang-orang tertentu. Keputusan berhubung strategi itu adalah ijtihad," kata Khalid.

PAS sedia tanggung kos guaman dua mahasewel pembangkang

Posted: 30 May 2013 03:01 AM PDT

PETALING JAYA: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) akan menanggung kos guaman sepanjang kes perbicaraan dua aktivis mahasiswa, Adam Adli Abdul Halim dan Muhammad Safwan Anang yang didakwa di bawah Akta Hasutan.

Naib Ketua Dewan Pemuda PAS pusat, Dr Raja Ahmad Al-Hiss berkata DPPM juga sedia membantu dengan menyediakan peguam daripada Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) bagi membela anak muda yang didakwa di mahkamah.

"Justeru, sebagai tanda solidariti kepada perjuangan anak-anak muda ini, DPPM dengan ini menawarkan untuk menanggung kos guaman buat Safwan Anang dan Adam Adli sepanjang kes perbicaraan mereka di mahkamah.

"DPPM menyanjung tinggi keberanian anak muda ini dalam mempertahankan kebenaran meskipun mereka berdepan risiko ditangkap dan dipenjarakan," katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.

Raja Ahmad berkata keenganan Safwan Anang yang juga Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) diikat jamin sebanyak RM5,000 membuka mata semua pihak bahawa dia adalah simbol rakyat yang dizalimi.

"Dia menunjukkan keseriusan anak muda dalam memperjuangkan demokrasi yang kian 'nazak' di negara ini.

"Kita melihat kebangkitan anak muda seperti Safwan Anang dan Adam Adli sebagai fenomena luar biasa di negara ini," katanya.

Beliau menyifatkan penangkapan kedua-dua anak muda tersebut sebagai kebangkitan golongan muda di negara ini.

"Kerajaan tidak boleh menganggap penangkapan mahupun dengan memenjarakan ikon mahasiswa ini boleh mendiamkan mulut ratusan ribu anak muda.

"Dua orang anak muda ditangkap, ribuan lagi Safwan Anang dan Adam Adli akan muncul dari celahan kebangkitan anak muda di negara ini," katanya.

Adam Adli dan Safwan Anang didakwa mengeluarkan kata-kata hasutan pada satu forum 13 Mei lalu.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) di Jalan Maharaja Lela di sini antara pukul 8.55 malam pada 13 Mei.

Team Azmin sengaja 'dilenyapkan' dari barisan Exco Selangor

Posted: 30 May 2013 02:01 AM PDT

Tiada apa-apa yang perlu dihairankan apabila Azmin Ali dan kawan-kawannya hilang daripada sesnarai barisan Exco Negeri Selangor yang baru. Namun kalau itulah yang dikatakan sebagai kelemahan Khalid Ibrahim, rasa-rasanya sasaran berkenaan TERSASAR!

Walaupun Khalid Ibrahim kelihatan sangat lembik dan sangat FRAGILE, namun kejayaannya memimpin Pakatan Rakyat Selangor untuk menang besar di negeri terkaya dalam Malaysia itu, amat menakjubkan. Selepas Lim Guan Eng, Khalid Ibrahimlah yang paling berjaya.

Azmin Ali dan rakan-rakannya sekadar penumpang dalam kejayaan Pakatan Rakyat Selangor. Kalau nak diharapkan kepada Azmin Ali, kacau-bilaulah Pakatan Rakyat sepertimana yang berlaku di Semenyih dan Kota Damansara. Apatah lagi, cubaan untuk menjadikan PAS sebagai kambing hitam atas kekalahan di dua DUN tersebut, dilihat tidak lebih daripada sekadar melepaskan sakit hati.

Biarpun Azmin Ali lebih kanan daripada Khalid Ibrahim dalam hierarki kepimpinan PKR negeri Selangor dan Pusat, Khalid Ibrahimlah sebenarnya yang sebenarnya menjadi faktor sebenar kemenangan PKR di Selangor. Berbanding PAS dan DAP, PKR masih kekal untuk kuota jawatan Menteri Besar adalah kerana Khalid Ibrahim.

Azmin Ali cuba bersekongkol dengan Zuraidah Kamaruddin, dalam usaha memberikan tekanan agar dia dilantik sebagai Menteri Besar, tetapi nampaknya kelebihan berpihak kepada Khalid Ibrahim. Boleh jadi kerana DYMM Sultan Selangor melihat Khalid Ibrahim lebih kurang penyamunannya berbanding Azmin Ali biarpun Azmin Ali cuba berkokok tentang ketelusan serta kegagalan Khalid Ibrahim menunaikan janji-janji kepada rakyat Selangor.

Justeru, mempersoalkan mengapa Azmin Ali dan kawan-kawan sekongkolnya tidak berada dalam senarai barisan Exco negeri Selangor, merupakan perkara yang paling melawakkan. Apatah lagi dengan formula 6 Exco Melayu dan 3 Exco Bukan Melayu dengan pembahagiannyanya 4 Melayu PAS, 2 Melayu PKR, 1 Bukan Melayu PKR dan 2 DAP, tidak banyak sebenarnya ruang untuk Azmin Ali dan kawan-kawannya menempatkan diri dalam barisan kepimpinan negeri.

Sambung baca di TFK

Henti tohmah istana di laman sosial

Posted: 30 May 2013 01:29 AM PDT

KLANG: Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani mengingatkan pengamal media sosial termasuk blog tidak mengheret pihak istana terutama Sultan Selangor, dalam apa juga perkara tanpa siasatan terlebih dulu, bagi mengelakkan tanggapan salah rakyat terhadap baginda.

Beliau menafikan dakwaan yang mengatakan kelewatan pelantikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor adalah disebabkan untuk memenuhi kehendak Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Mohamad Munir berkata, kelewatan berlaku kerana Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hanya menghadap Sultan Selangor pada Isnin lalu bagi mendapat perkenan baginda berhubung senarai calon ahli Exco.

"Oleh itu, tidaklah benar tohmahan yang menyatakan kelewatan pelantikan Ahli Exco Selangor disebabkan untuk memenuhi kehendak Sultan Selangor," katanya dalam satu kenyataan hari ini. - BERNAMA

Sultan S'ngor ingatkan MB untuk belajar tepati janji

Posted: 30 May 2013 01:01 AM PDT

KLANG: Sultan Selangor Sharafuddin Idris Shah hari ini mengingatkan kerajaan negeri Selangor yang diterajui oleh Pakatan Rakyat agar menunaikan segala janji yang terkandung dalam manifesto parti itu.

Titah baginda, selain mengotakan segala janji-janji mereka, kerajaan negeri yang dipimpin oleh Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dan barisan exconya perlu sentiasa mengutamakan kehendak dan keperluan rakyat.

"Parti yang dipilih pada PRU13 janganlah melupakan rakyat dan seharusnya menunaikan janji yang telah dilaungkan dalam manifesto ketika berkempen semasa pilihan raya umum," titah baginda.

Sebelum ini, selepas memenangi PRU-12 pada 2008, banyak aduan diterima daripada rakyat yang tidak berpuas hati dengan kerajaan negeri kerana gagal melasanakan janji-janji yang dibuat dalam manifesto Pakatan Rakyat.

Antaranya, gagal memberi air percuma secara menyeluruh, tidak memberi bantuan elaun kepada ibu tunggal dan kanak-kanak yang belajar di peringkat taska.

Khalid pula apabila diajukan masalah berkenaan cuma menjawap ringkas bahawa "manifesto bukan janji".

Pada majlis ini, baginda turut mengingatkan ahli-ahli mesyuarat kerajaan negeri (exco) yang dilantik supaya menjalankan tugas dengan jujur dan amanah selain terhindar daripada gejala rasuah.

Menurut baginda, sebagai wakil rakyat yang diberi amanah pada PRU13 awal Mei ini, mereka perlu sentiasa memberikan khidmat bakti kepada rakyat Selangor dan tidak melupakan tanggungjawab dan tugas setelah berjaya menjadi 'Yang Berhormat'.

"Ahli-ahli Yang Berhormat perlu menyedari bahawa tugas exco adalah tugas yang diamanahkan rakyat negeri ini dan perlu dialksanakan.

"Jauhkan diri dari rasuah kerana ia akan menjatuhkan maruah dan merosakkan negeri Selangor. Rakyat juga amat benci dengan kepimpinan yang terlibat dengan rasuah.

"Janganlah setelah menang pada pilihan raya umum baru-baru ini, Yang Berhormat yang mulanya sanggup turun membantu rakyat hilang dan melupakan tanggungjawab," titah baginda lagi.

Sultan Sharafuddin hari ini berkenan mencemar duli hadir ke Balai Rong Seri bagi upacara mengangkat sumpah 10 ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor (Exco) di Istana Alam Shah, Klang bagi penggal 2013 hingga 2018.

'Tindakan ke atas Red Bean Army agak terlewat'

Posted: 30 May 2013 12:20 AM PDT

PETALING JAYA: Amaran kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk mengenakan tindakan tegas terhadap mana-mana kumpulan atau individu yang menyebarkan fitnah di media sosial disambut baik bekas Naib Presiden DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.

Malah, tegas Tunku Abdul Aziz rata-rata rakyat di negara ini diselubungi kebimbangan berhubung penularan gejala tersebut terutamanya selepas pendedahan mengenai kewujudan kumpulan 'Red Bean Army' itu didakwa ditaja oleh DAP.

Bagiamanapun, ujar Tunku Abdul Aziz tindakan kerajaan itu sedikit terlewat kerana ia sepatutnya sudah dipantau sejak dari awal-awal lagi.

"Saya gembira kerana sekarang barulah kerajaan nak mengambil tindakan undang-undang.

"Ini adalah satu perkara yang patut dari dulu lagi (dikenakan tindakan)..tapi kita biar sampai sudah jadi melampau.

"Di dalam masyarakat kita ini, kita kena jaga keamanan negara kita. Tetapi kalau kita biar mereka yang tidak ada tanggungjawab (berleluasa), apa akan jadi kepada negara ini?" ujar beliau pada sidang medianya hari ini.

Red Bean Army kali pertama didedahkan oleh akhbar Utusan Malaysia yang mendakwa ratusan penulis siber dibayar ribuan ringgit setiap bulan bagi memburuk-burukkan kerajaan di alam maya.

DAP, menerusi pemimpin veterannya, LIm Kit Siang bagaimanapun menafikan dakwaan itu dan berkata parti berkenaan tidak mempunyai dana bernilai jutaan ringgit bagi membiayai penulis berkenaan seperti yang didakwa akhbar milik Umno itu.

Bagi Tunku Aziz, kewujudan Red Bean Army disifatkan beliau sebagai merbahaya memandangkan operasinya yang tidak mengira masa di dalam menyebarkan fitnah bagi tujuan membangkitkan sentimen kebencian rakyat terhadap kerajaan pemerintah.

"Ini adalah satu perkara yang saya ingat perkara yang bahaya dan memberi perasaan bimbang kepada rakyat Malaysia. Kerana Red Bean Army ini adalah sebuah kumpulan yang dibayar oleh DAP (yang) kerjanya siang dan malam ialah membuat fitnah tanpa akauntabiliti.

"Jadi kalau kita tengok apa fitnah yang keluar tanpa sebarang asas, ini adalah satu perkara yang kita tak boleh terima," tegas beliau.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi baru-baru ini menegaskan akan membanteras penyebaran maklumat yang salah di media sosial terutamanya yang menyentuh isu perkauman dan mencabar Perlembagaan serta fitnah, yang didalangi Red Bean Army.

Cuti bernoda, gadis bergilir-gilir jadi habuan rakan teman lelaki

Posted: 29 May 2013 11:45 PM PDT

Klang: Kegembiraan seorang pelajar perempuan sebuah sekolah menengah, di sini, menghabiskan waktu selepas sesi persekolahan dengan bertemu kawan lelakinya bertukar detik hitam dalam hidupnya apabila dia dirogol remaja terbabit dalam sebuah rumah di daerah ini, 23 Mei lalu.

Lebih malang, pelajar berusia 13 tahun itu turut dirogol empat lagi rakan temannya itu termasuk dua daripada mereka adalah adik beradik dalam dua kejadian berasingan dalam rumah berkenaan, lebih menyedihkan mangsa dirogol secara bergilir-gilir. Kejadian menakutkan itu berlaku selepas mangsa terpedaya dengan helah seorang daripada remaja itu yang membawanya ke sebuah pasar raya di Pandamaran jam 1.30 petang.

Sebaik tiba di situ, remaja itu bertemu dengan dua remaja lelaki lain dipercayai rakannya lalu membawa mangsa ke rumah seorang daripada mereka di kawasan berhampiran.

Sumber berkata, sebaik tiba di rumah berkenaan, mangsa diminta berehat dalam bilik selain diarahkan agar tidak membuat bising manakala semua remaja itu meninggalkan mangsa kononnya untuk melepak di luar.

Bagaimanapun, kira-kira jam 3.30 petang, ketiga-tiga remaja itu pulang semula ke rumah sebelum masuk ke bilik mangsa yang ketika itu dikatakan sedang tidur.

"Remaja itu kemudian mengetuk pintu bilik menyebabkan mangsa terjaga sebelum diminta melayan nafsu ketiga-tiga remaja berkenaan secara bergilir-gilir," katanya.

"Mangsa sekali lagi diminta pula melayan nafsu dua lagi remaja lain yang turut tinggal di rumah berkenaan.

"Selepas semua mereka selesai melempiaskan nafsu, mangsa dihantar pulang ke rumahnya dan diminta merahsiakan kejadian itu daripada pengetahuan sesiapa," katanya.

Harian Metro difahamkan, mangsa dihantar pulang oleh rakan sama yang membawanya dari sekolah kira-kira jam 11.30 malam dan mangsa memaklumkan kejadian itu kepada ahli keluarga yang kemudian membuat laporan polis.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop sewaktu dihubungi mengesahkan laporan daripada mangsa.

Aman ke, ganas ke, tentang kerajaan tetap satu penderhakaan!

Posted: 29 May 2013 09:31 PM PDT

SHAH ALAM – Mana-mana pihak yang cuba menentang kerajaan yang sah boleh dianggap sebagai penderhaka kepada negara.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, mereka yang tidak berpuas hati sepatutnya guna saluran betul iaitu mahkamah dan bukan melakukan demonstrasi di jalan raya.

"Sebarang usaha untuk menentang kerajaan yang sah, itu namanya penderhaka. Menentang secara aman pun dianggap sebagai penderhakaan kepada negara.

"Apatah lagi, jika ada yang mahu melakukannya dengan keganasan. Kalau tidak puas hati, failkan petisyen ke mahkamah. Mengapa mahu tunjuk perasaan?" katanya semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas usaha sekumpulan NGO pro-pembangkang yang mahu mengadakan protes jalanan besar-besaran sekiranya pegawai kanan SPR tidak meletak jawatan.

Sabtu lalu, penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin atau CheguBard menyeru rakyat Malaysia menjadi sukarelawan 'Suara Rakyat 505' untuk menggesa pimpinan SPR meletakkan jawatan.

Katanya, gerakan itu akan ke ibu pejabat SPR di Putrajaya bagi menuntut peletakan jawatan pimpinan badan tersebut.

Beliau turut mendakwa, selagi kedua-dua pentadbir tertinggi SPR tidak meletak jawatan, rakyat akan terus bersama PR membuat tuntutan tersebut melalui himpunan.

Menurut Harussani, mereka yang terlibat perlu dikenakan tindakan keras sekiranya ia ke tahap menggugat ketenteraman awam.

"Kalau sampai mengancam nyawa orang lain, itu sudah tergolong dalam dosa besar. Mereka perlu bertaubat segera," katanya.

Rafizi berani bila ramai aja, 'face to face' kecut jugak!

Posted: 29 May 2013 09:01 PM PDT

SHAH ALAM – Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar mengulangi pendirian beliau untuk bersemuka dengan ketua jawatankuasa #siasatPRU13, Rafizi Ramli.

Beliau berkata, sebagai wakil rakyat, Rafizi sepatutnya mengadakan jalinan kerjasama yang baik dengan SPR.

"Lebih baik saya bersemuka dengan beliau kerana banyak aduan dan dakwaan yang dilakukan oleh beliau, tidak perlu dialog atau forum.

"Sebagai wakil rakyat baru, hubungan dengan SPR patut dirapatkan," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau berkata, Rafizi tidak perlu memusuhi SPR kerana badan itu sentiasa ikhlas menjalankan tugas seperti mana diamanahkan.

"Saya sedia untuk dengar aduannya, kalau berkait dengan soal teknikal, saya akan aturkan dengan bahagian tersebut untuk beri penerangan kepada beliau, kalau berhubung dasar SPR saya boleh jelaskan," katanya.

Wan Ahmad turut mengingatkan parti politik untuk menerima keputusan PRU13 dan jika ada yang tidak berpuas hati, maka mereka boleh membawa perkara itu ke mahkamah.

Mengulas mengenai desakan beberapa pihak yang mahu beliau meletak jawatan kerana didakwa gagal menguruskan PRU13 dengan baik, beliau berkata, pihaknya tidak bias kepada sesiapa, menjalankan tugas dengan saksama.

"Pengerusi dan timbalan pengerusi datang dan pergi, bila kita dilantik kita lakukan dengan sebaik mungkin," katanya.

Semalam, Rafizi dalam sidang medianya di Pejabat PKR mencadangkan Timbalan Pengerusi SPR itu hadir di forum yang akan diaturkan nanti.

Penerbit terkenal, Raja Azmi dibelasah sebelum disamun?

Posted: 29 May 2013 08:31 PM PDT


KUALA LUMPUR - Penerbit filem, Raja Azmi Raja Sulaiman melalui detik cemas apabila ditampar sebelum disamun oleh dua lelaki menunggang motosikal berhampiran Hotel Istana di Jalan Nagasari di sini kelmarin.

Kejadian pada pukul 12.30 tengah malam itu berlaku ketika Raja Azmi, 54, sedang berjalan seorang diri menuju ke arah keretanya yang diletakkan di luar bangunan hotel berkenaan.

Cerita ibu kepada tiga orang anak itu, sebelum kejadian, dia baru pulang daripada menghadiri satu majlis kahwin yang diadakan di hotel tersebut.

"Pada jarak 20 meter dari kereta tiba-tiba muncul sebuah motosikal yang dinaiki dua lelaki menghampiri saya.

"Salah seorang suspek kemudian menolak saya menyebabkan saya terjatuh ke dinding di kaki lima hotel dengan beg tangan di bahu kiri manakala tangan kanan memegang telefon pintar Samsung Galaxy II," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Menurut Raja Azmi, suspek yang memakai topi keledar kemudian cuba menarik beg tangannya namun dia meronta-ronta sambil menjerit meminta tolong bagi menarik perhatian orang ramai yang berada di kawasan berhampiran.

Baru tiga minggu kahwin, perkahwinan Jehan Miskin sudah ada masalah?

Posted: 29 May 2013 06:14 PM PDT

PETALING JAYA: Pelakon Jehan Miskin masih sukar menyesuaikan diri soal pemilihan makanan dengan isterinya, wanita Korea iaitu Julie Camelia Rhee setelah hampir tiga minggu mendirikan rumah tangga.

Kata Jehan, 34, kedua-dua mereka kebiasaannya akan tetap mengikut cita rasa masing-masing dari apabila menjamu selera.

"Soal memilih makanan yang menjadi masalah bagi kami. Saya tidak boleh makan makanan seperti susyi yang rare (kurang masak), 'shahimi' dan makanan-makanan asli Korea yang lain.

"Isteri pula tidak makan daging kambing atau makanan-makanan Melayu terutama yang pedas cuma ada beberapa makanan seperti nasi lemak dan 'yong tau foo' yang dia boleh makan," katanya kepada mStar Online, pada Rabu.

Bagaimanapun perkara itu tidak menjadi satu masalah bagi pasangan ini yang sudah lima tahun bercinta.

Bercakap soal budaya Melayu, Jehan berkata, isterinya sudah banyak belajar sejak bekerja di negara ini pada 2009.

"Dia tidak ada masalah dengan budaya kita, malah dia sendiri memang menyenangi kehidupan masyarakat Malaysia dan sudah selesa tinggal di sini," katanya yang belum merancang untuk mendapatkan cahaya mata dalam masa terdekat.

Sementara itu, pasangan ini merancang untuk berbulan madu selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri nanti di lokasi yang masih dalam pilihan.

Pasangan ini telah diijabkabulkan pada 5 Mei lalu di Carcosa Seri Negara setelah tiga tahun bercinta.

Dalam perkembangan lain, Jehan kini sedang sibuk mengarah drama 13 Episod yang bakal ditayangkan di 8TV pada 1 Jun ini.

"Ini merupakan drama kedua arahan saya yang berkisarkan tentang seram dan misteri, setakat ini baru habis penggambaran episod 9," katanya.

C-bOk

Posted: 30 May 2013 03:11 PM PDT

C-bOk


Bahasa Kebangsaan: Bahasa Malaysia

Posted: 30 May 2013 02:57 AM PDT

1.  C-bOk sedikit terganggu dengan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong-Zong) yang mempersoalkan perlantikan dua menteri Kabinet daripada kaum Cina iaitu Senator Datuk Paul Low Seng Kwan dan Datuk Mary Yap Kain Ching atas alasan kedua-dua mereka tidak fasih berbahasa Mandarin.

2.  Atas alasan ini, Dong Zong berpendapat kedua-dua mereka tidak dapat mewakili kaum Cina dengan efektif kerana tidak fasih berbahasa Mandarin.  Dong Zong berkata kedua-dua mereka hanya menamatkan sekolah Cina separuh jalan sahaja.

3.  Untuk rekod, Datuk Paul Low dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri manakala Datuk Mary Yap pula dilantik sebagai Timbalan Menteri Pendidikan 1 di dalam kabinet pasca PRU13.

4.  Apa yang C-bOk rasa terganggu ialah, keperluan untuk fasih di dalam bahasa Mandarin dijadikan syarat oleh Dong Zong sebelum seseorang dilantik ke dalam Kabinet.  Sejak bila perkara ini perlu dijadikan syarat?

5.  Bahasa Kebangsaan di negara ini ialah Bahasa Malaysia dan ianya sudah termaktub di dalam perlembagaan.  Adalah menjadi syarat dan kebanggaan kepada rakyat negara ini untuk berkomunikasi di dalam Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi.

6.  Adalah menjadi tanggungjawab semua rakyat untuk memahami dan menguasai Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama dan bukannya bahasa Mandarin. 

7.  Jadi, sekiranya Dong Zong merasakan mereka adalah rakyat yang bertanggungjawab, maka perkara ini tidak sewajarnya timbul.

8.  Dong Zong perlu keluar daripada kepompong ciptaan mereka sendiri dan tidak mempersoalkan perkara yang sudah menjadi asas perlembagaan negara bernama Malaysia ini.