Ahad, 3 Mac 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PEMUDA RANTAU ABANG

Posted: 03 Mar 2013 03:17 AM PST

PEMUDA RANTAU ABANG


Umat Islam Sabah digesa berdoa dengan Doa Rasulullah saw

Posted: 02 Mar 2013 09:13 PM PST


nik_aziz_berdoaDewan Ulamak PAS Pusat menggesa seluruh umat Islam di Sabah yang berhadapan dengan isu pencerobohan tanah air untuk sentiasa mengamalkan doa yang diajar oleh Rasulullah saw apabila berlaku kesedihan dan dukacita sepertimana diriwayatkan oleh Imam Bukhari seperti berikut:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ 


Atau berdoa dengan Doa yang diajar oleh Rasulullah sebagaimana Hadis riwayat Abu dawud dan Ahmad yang dinilai Hasan oleh Syeikh al-Albaani seperti berikut
اللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو، فَلاَ تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِى طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ 

Dr Mohd Khairuddin A. Razali
Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat 

PAS Kawasan Padang Besar

Posted: 03 Mar 2013 01:32 AM PST

PAS Kawasan Padang Besar


Ceramah Naib Presiden

Posted: 03 Mar 2013 12:12 AM PST

Minta hebahkan, YB Datuk Mahfuz akan berceramah awal

Rembau Hari Ini

Posted: 02 Mar 2013 07:14 PM PST

Rembau Hari Ini


Rumah Undang Rembau dijadikan Bilik Gerakan Pakatan Rakyat

Posted: 02 Mar 2013 03:22 PM PST









Rembau 2 Mac 2013 – Jentera Pakatan Rakyat di DUN Kota dalam Parlimen Rembau hari ini mendapat suntikan semangat baru apabila buat pertama kalinya dalam sejarah Bilik Gerakan Pakatan Rakyat UPU Legong Ulu beroperasi di rumah peninggalan Almarhum Undang Rembau yang ke 19.

Majlis perasmian Bilik Gerakan UPU Legong Ulu telah disempurnakan oleh Abang Yusuf Tapar yang merupakan Pengarah 1 Sekretariat Pakatan Rakyat Parlimen Rembau. Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Pengarah 2 Sekretariat Pakatan Rakyat Parlimen Rembau Sdr Rozmal Malakan, Al Fadhil Ustaz Mustafa Dolah selaku Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS N.Sembilan, Tn Hj Ghazali Md Som selaku Timbalan Yang Dipertua PAS Seremban yang juga merupakan Penyelaras PAS DUN Kota, Sdr Izamri Med selaku Pengarah Pilihanraya Pakatan Rakyat DUN Kota dan beberapa wakil pimpinan PKR pusat serta pimpinan PAS dan PKR setempat.

Buat pertama kali juga jentera pilihanraya di DUN Kota bergerak melalui Pakatan Rakyat dengan gabungan mantap antara jentera PAS dan PKR.

Menurut Abang Yusuf Tapar yang juga merupakan Pemangku Cabang PKR Rembau, selepas ini perjumpaan Sekretariat Pakatan Rakyat Parlimen Rembau akan mengadakan pertemuan di DUN Chembong, DUN Paroi dan DUN Rantau untuk memastikan jentera pilihanraya di semua DUN dalam Parlimen Rembau mempunyai gandingan yang mantap antara semua peringkat kaum dan umur untuk memastikan kemenangan berpihak kepada hasrat penduduk di Parlimen Rembau.

Untuk sumbangan Tabung Pilihanraya Pakatan Rakyat DUN Kota sila salurkan ke :
Nama akaun : PAS MTD DUN KOTA
Bank Islam Malaysia Berhad: 05-021-02-011755-8
atau : Maybank , No Akaun 155126945930 : CIMB , No Akaun 05020693061526

Kepada mereka yang ingin menjadi sukarelawan pilihanraya Pakatan Rakyat DUN Kota sila hubungi Sdr Izamri bin Med 013-2124086 atau Tn Hj Roni 012-2268230

JOM UBAH 2

Posted: 01 Mar 2013 08:38 PM PST


JOM UBAH 1

Posted: 01 Mar 2013 08:37 PM PST


Pemuda Guchil

Posted: 02 Mar 2013 09:26 AM PST

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 02 Mar 2013 09:17 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


DULU BUKU JINGGA DITIRU, KINI MANIFESTO PR PULA

Posted: 01 Mar 2013 09:13 PM PST



KUALA LUMPUR: Jangan anda terkejut seandainya BN mengumumkan penurunan harga minyak menjelang pembubaran parlimen ini.



Demikian kata Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man setelah kerajaan pimpinan Barisan Nasional baru-baru ini mengisytiharkan penurunan cukai kereta import dari Jepun dan Australia.



Semalam pula, katanya, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Malaysia Datuk Ismail Sabri pula mengisytiharkan satu Malaysia satu harga, mirip penghapusan sistem kobotaj, bagi menghapuskan sistem dua harga antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak.



"PAS yakin akan ada lagi beberapa peniruan idea manifesto Pakatan Rakyat akan ditiru oleh BN, memandang mereka telah kehabisan idea baru terutama yang melibatkan kepentingan rakyat," kata beliau dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Hujah Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, pengalaman PAS di Kelantan yang telah mendahului pelbagai perubahan seperti sistem kerja lima hari, cuti bersalin 60 hari, pemberian khairat kematian dan kebajikan lain akhirnya ditiru oleh kerajaan BN, walaupun di peringkat awal mereka mengecam PAS dengan pelbagai tuduhan.



"Bertolak kepada pengalaman tersebut, tidak mustahil mereka sanggup menurunkan harga minyak demi mendapatkan sokongan rakyat. Kita tetap dengan tawaran kita, berapa mereka turun sekalipun PR tetap akan menurunkan di bawah harga semasa apabila kita memenangi PRU akan datang," tegas beliau.-HARAKAHDAILY

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 02 Mar 2013 09:07 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


JOM UBAH 2

Posted: 01 Mar 2013 08:33 PM PST


JOM UBAH 1

Posted: 01 Mar 2013 08:32 PM PST


Tiada guru: Pelajar tingkatan 6 terabai

Posted: 01 Mar 2013 08:31 PM PST


28 Feb 2013

Isu perpindahan dan penggantian guru akademik kelas tingkatan enam yang bertukar dan berhenti seperti dipandang remeh oleh pihak Kementerian Pelajaran. Tempat guru yang bertukar memerlukan masa yang lama untuk diganti sedangkan pelajar terpaksa menyiapkan PBS dan tugasan yang wajib sebelum penggal berakhir. Bayangkan untuk penggal kedua, masa yang diperuntukkan adalah dari Januari hingga Mei. Guru yang bertukar pada awal penggal belum berganti sedangkan penggal dua hanya tinggal tiga bulan sahaja lagi.

*********
ISU penempatan guru yang mengajar di tingkatan enam terus menjadi polemik.

Isu ini tiada kesudahannya. Ada sesetengah pihak beranggapan bahawa pembelajaran pelajar di tingkatan enam sama dengan pelajar di arus perdana.

Tanggapan ini salah sama sekali. Sukatan dan masa pengajaran dan pembelajaran tingkatan enam sekarang telah mengguna pakai sistem penggal.

Pelajar perlu menyiapkan PBS dan dalam masa yang sama mereka perlu mengikuti proses P&P di kelas dengan bimbingan guru.

Masalah akan timbul jika guru yang mengajar kelas tingkatan enam bertukar, berhenti atau pencen.

Yang menjadi mangsa ialah pelajar yang terpaksa menghabiskan sukatan pelajaran mengikut penggal yang diperuntukkan kepada mereka.

Isu perpindahan dan penggantian guru akademik kelas tingkatan enam yang bertukar dan berhenti seperti dipandang remeh oleh pihak Kementerian Pelajaran.
Tempat guru yang bertukar memerlukan masa yang lama untuk diganti sedangkan pelajar terpaksa menyiapkan PBS dan tugasan yang wajib sebelum penggal berakhir.
Bayangkan untuk penggal kedua, masa yang diperuntukkan adalah dari Januari hingga Mei.

Guru yang bertukar pada awal penggal belum berganti sedangkan penggal dua hanya tinggal tiga bulan sahaja lagi.

Masa yang ada belum lagi ditolak untuk PBS yang akan berakhir awal Mei dan peperiksaan bertulis STPM untuk penggal dua adalah pada 20 hingga 23 Mei 2013.
Saya ingin mengajukan soalan kepada pihak berkenaan sama ada Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) atau Kementerian Pelajaran:
i) Adakah guru yang mengajar arus perdana tidak dibenarkan mengajar tingkatan enam kerana tiada surat pelantikan guru akademik tingkatan enam?
ii) Berapa lamakah masa yang perlu diambil untuk menggantikan seorang guru tingkatan enam yang bertukar dan pihak manakah yang wajib menguruskan penempatan guru baharu tersebut, pihak JPN atau kementerian?
iii) Bilakah sistem berpusat untuk menempatkan pelajar tingkatan enam di sesebuah sekolah akan bermula sedangkan hal ini telah dicanangkan sejak beberapa tahun lepas oleh kementerian?
Saya sebagai seorang pendidik dan seorang ibu kepada pelajar, berasa terpanggil untuk menyuarakan hal ini.

Situasi ini akan berlarutan jika tiada tindakan diambil dan yang teraniaya ialah pelajar dan yang dipersalahkan pula nanti pastinya para guru. Masalah ini juga sedikit sebanyak akan menghakis minat pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam.

Saya amat berharap agar isu ini dapat ditangani segera kerana ketiadaan guru akan menyebabkan kesulitan kepada semua pihak, sama ada di pihak pelajar, sekolah, JPN dan seterusnya nama baik kementerian.

PEMBELA NASIB PELAJAR
SMK Raja Ali,
KM8, Jalan Ipoh,
Kuala Lumpur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan