Khamis, 21 Februari 2013

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 20 Feb 2013 11:22 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Kerajaan Rakyat: Brigadier General, Leftenan Jeneral, Laksamana Per...

Posted: 20 Feb 2013 02:24 AM PST

Kerajaan Rakyat: Brigadier General, Leftenan Jeneral, Laksamana Per...: Sekalipun mereka telah bersara, pengaruh, ilmu serta pengalaman mereka pastinya dapat sama membantu Pakatan Rakyat dalam usaha menen...

Kerajaan Rakyat: Keluar dari Sabah: Sultan Sulu beri syarat

Posted: 20 Feb 2013 02:13 AM PST

Kerajaan Rakyat: Keluar dari Sabah: Sultan Sulu beri syarat: LAHAD DATU – Kumpulan penceroboh yang mahu digelar sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu yang dikepung di Kampung Tanduo, dekat sini...

Kerajaan Rakyat: Bukti bergambar polis ambil RASUAH. POLIS TIDAK BO...

Posted: 20 Feb 2013 02:09 AM PST

Kerajaan Rakyat: Bukti bergambar polis ambil RASUAH. POLIS TIDAK BO...: Polis Perasuah. Jangan percaya polis. Kerajaan Rakyat memang tak percayakan polis sejak dulu lagi. Satu ketika dulu kedai keluarg...

Kerajaan Rakyat: RAFIZI RAMLI: URUSNIAGA BOUSTEAD MEMBERI DURIAN RU...

Posted: 20 Feb 2013 01:57 AM PST

Kerajaan Rakyat: RAFIZI RAMLI: URUSNIAGA BOUSTEAD MEMBERI DURIAN RU...: Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada kakitangan ibu pejabat di Menara Boustead yang memberikan sepenuh kerjasama kepada saya...

Kedahkini: BERITA GEMPAR ! TERENGGANU DILANDA GEMPA BUMI...???

Posted: 20 Feb 2013 01:52 AM PST

Suara Sri Andalas

Posted: 20 Feb 2013 11:06 PM PST

Suara Sri Andalas


Jadual Forum Air Untuk Rakyat Bersama Rakyat

Posted: 20 Feb 2013 06:00 PM PST

 Jom hadir ke Forum Air Untuk Rakyat Bersama Rakyat di lokasi berdekatan anda. Dapatkan maklumat sebenar demi manfaat anda.

Setpol Exco Kesihatan Selangor Melawat Pelajar Sekolah Rendah Tamil Effingham Yang Terlibat Kemalangan Jalan Raya

Posted: 20 Feb 2013 05:53 PM PST

Petaling Jaya, 20 Februari 2013 - Setiausaha Politik Kepada YB Dr. Xavier Jayakumar, Exco Kerajaan Negeri Selangor merangkap Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan Negeri Selangor, Abdul Razak Bin Ismail telah meluangkan melawat 4 orang pelajar sekolah Tamil Effingham yang terlibat dalam satu kemalangan jalanraya semalam.

Abdul Razak mewakili  YB Dr. Xavier yang menghadiri mesyuarat EXCO pada hari ini.
 
Beliau disertai oleh pegawai-pegawai dari Unit Perancang Negeri Selangor (Upen) dan Encik Jestin Raj Setiausaha Kanan  EXCO .

Sumbangan hamper  telah diberikan kepada ibubapa pelajar-pelajar tersebut

Turut serta ialah Encik S. Gana, Presiden Lembaga Pengelola Sekolah Jenis Keb Tamil Effingham, Bandar Utama, Petaling Jaya.  

Dalam kejadian yang berlaku 6.30 pagi semalam, van yang dinaiki oleh 10 orang pelajar tersebut telah terbalik dalam satu kemalangan dengan sebuah kereta kira-kira 500 meter dari sekolah tersebut.
8 pelajar terlibat telah dikejarkan ke Pusat Perubatan Universiti  manakala 2 lagi di bawa ke Hospital Sungai Buloh oleh ibubapa masing-masing

4 pelajar mengalami kecederaan agak serius dan sedang menjalani pembedahan kecil di Pusat Perubatan tersebut.

Kata Razak,  Pejabat YB Exco sedang berusaha mendapatkan kelulusan untuk menampung sepenuhnya kos pembedahan dan rawatan susulan fisioterapi untuk 2 pelajar tersebut yang mengalami kecederaan serius tersebut.





Keretapi Laju Kuala Lumpur – Singapura Membelakangkan Keperluan Pengangkutan Awam Rakyat Terbanyak

Posted: 20 Feb 2013 05:46 PM PST

Sementara saya mengalu-alukan kerjasama dua hala yang lebih harmoni di antara Malaysia dan Singapura, pengumuman Dato' Seri Najib Tun Razak untuk membina sistem keretapi laju menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura membuktikan sekali lagi pentadbiran beliau membelakangkan kebajikan dan keperluan rakyat terbanyak.

Lebih dari itu, beliau sewajarnya diingatkan bahawa sebagai sebuah kerajaan yang hampir tamat mandatnya, pentadbiran beliau tidak boleh menandatangani apa-apa perjanjian yang melibatkan komitmen kewangan jangka panjang yang besar dan membebankan rakyat. Kebelakangan ini, saya khuatir dengan pengumuman projek dan pembelian yang mungkin akan mewariskan kerajaan baru kelak dengan pelbagai implikasi kewangan yang merugikan negara dan rakyat.

Fenomena ini tidak ubah seperti tindakan Tun Abdullah Badawi yang menandatangani beberapa perjanjian dan komitmen dengan Brunei di penghujung pentadbiran beliau dalam keadaan yang tergesa-gesa, termasuk menyerahkan Blok L dan M yang pulangan hasil minyaknya mencecah berbilion ringgit.

Kecenderongan sama yang dipamerkan oleh Dato' Seri Najib akan menguatkan persepsi rakyat bahawa Barisan Nasional tidak yakin dapat bertahan sebagai Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-13, maka pelbagai konsesi dan kontrak dianugerahkan yang dikhuatiri hanya menguntungkan kroni.

Pengumuman sistem keretapi laju KL – Singapura ini juga wajar dilihat dalam konteks yang sama. Projek ini dicadangkan oleh YTL, konglomerat yang cukup rapat dengan Barisan Nasional. Seperti mana konsep penswastaan MRT yang pada mulanya dikatakan hanya melibatkan wang swasta, akhirnya keseluruhan kos projek ditampung oleh rakyat melalui pinjaman yang dibuat Kerajaan Persekutuan.

Beberapa tahun lalu, YTL menganggarkan kos projek keretapi laju ini mencecah RM8 bilion. Saya yakin kos itu telah meningkat berlipat kali ganda menjelang 2013 dan dianggarkan mencecah RM13 bilion. Saya percaya akhirnya kos ini akan ditanggung oleh rakyat, seperti mana yang berlaku dalam kesemua projek penswastaan sebelum ini.

Sebab itu, rakyat perlu menilai pengumuman projek keretapi laju ini dalam konteks komitmen RM13 bilion yang bakal ditanggung oleh rakyat.

Saya yakin pelaburan sebegitu besar lebih diperlukan untuk menaiktaraf sistem pengangkutan awam antara bandar (inter city public transportation system) bertujuan mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian. Oleh yang demikian, keutamaan negara sepatutnya membina sistem keretapi laju antara bandar yang menghubungkan bandar-bandar utama dari Perlis ke Johor Bahru, serta menghubungkan Pantai Timur dari Kelantan ke Pantai Barat.

Kos RM13 bilion ini sudah tentu mempunyai lebih makna kepada rakyat apabila keretapi laju dapat mengurangkan masa perjalanan antara bandar-bandar besar negara. Kurangnya pergantungan kepada kenderaan persendirian bermakna kurangnya kesesakan lalu lintas dan penurunan kos subsidi bahan api negara.

Manifesto Pakatan Rakyat membuat komitmen khusus untuk membina sistem keretapi laju antara bandar dalam tempoh jangka panjang secara berperingkat. Pendekatan mendahulukan rakyat ini terus menjadi perbezaan utama di antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional.

RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI

The People of Selangor Offer To Take Over Water Concessionaire Companies

Posted: 19 Feb 2013 11:37 PM PST

The Selangor State Executive Committee has decided today to allow Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) to make an offer of RM 9.65 billion to begin the takeover process of Selangor's water concessionaire companies.

The offer letter to Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), Puncak Niaga Sdn Bhd, Konsortium Abass Sdn Bhd and Syarikat Pengeluar Air Selangor Holding (Splash) will be officially issued this afternoon.

This takeover is part of the effort to return the right to water to the people of Selangor. A democratically elected government chosen by the people to lead the state should be the ones responsible for managing the water industry.

This takeover will have an important impact on the lives of the people where residents of Selangor will continue to receive 20 cubic meters of free water and will not be trapped with increasing water tariffs that are unjust and burdensome.

The people will also experience a management of the water industry that is transparent and efficient; most importantly, this takeover will end the era of monopolisation of the water industry by any individual or company.

The state government believes that this takeover will go smoothly given that this offer is the best offer by the people of Selangor to defend their right to affordable water.

The state government is also of the view that this high offer will solve the problem of water privatisation that has clearly failed to provide an acceptable level of service to the people and hopes that all involved, including Tan Sri Rozali Ismail, do not prejudice this
effort.

We are also confident that this offer will not cause a loss for any of the companies involved because this amount represents a return of 12% a year on equity as compared to the average returns for the water industry which stands at 6%. In addition, all liabilities will also be taken over.

The state government has also received on the 14th of February a reply from Peter Chin dated 6th of February, 2013.

Unfortunately, the minister's reply was not helpful in moving this takeover forward because it seems the minister is extremely confused with the situation we are facing.

The minister has failed to understand the role he should play as the minister responsible for overseeing the water industry, to the point where he has provided a number of contradictory facts and views.

In his letter, the minister stated that the federal government has no objections for the state government to begin the takeover process. However, when asked recently by the media, he still firmly stated that the takeover process cannot go ahead without approval from the federal government.

In fact, we have always acknowledged that the federal government has deciding power in its role as golden shareholders, as provided for in the Water Services Act 2006 (Act 655).

Therefore, we have stated consistently that the federal government should exercise this power for the public good and facilitate the state government's restructuring exercise after the state government has made an offer to the concessionaire companies.

The Selangor state government is consistent in its stand that the rights to water should be given to the people of Selangor and that this will comprehensively solve the problems of the management of the water industry.

The state government also believes that the people will support our initiative because the government of the day was elected precisely to bring about these types of badly needed reforms.

TAN SRI DATO SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO MENTERI BESAR SELANGOR

Selangor Tawar RM9.65 Bilion Untuk Ambilalih Syarikat Konsesi Air

Posted: 19 Feb 2013 11:32 PM PST

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri hari ini telah mengambil keputusan untuk membenarkan Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) membuat tawaran bernilai RM9.65 billion bagi memulakan proses pengambilalihan syarikat-syarikat konsesi air.

Surat tawaran kepada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas),Puncak Niaga Sd Bhd, Konsortium Abass Sdn Bhd dan Syarikat Pengeluar Air Selangor Holding (Splash) akan dikeluarkan secara rasmi oleh KDEB petang ini.

Pengambilalihan ini adalah di antara usaha untuk mengembalikan hak air kepada rakyat Selangor. Kerajaan yang dipilih oleh rakyat untuk memimpin negeri ini akan berhak menguruskan industri air.

Hasil daripada pengambilalihan ini akan memberi kesan penting terhadap kehidupan rakyat dimana rakyat akan terus menerima kemudahan air percuma 20 meter padu dan tidak akan terperangkap dengan kadar tarif air yang tidak adil serta membebankan.

Rakyat juga akan mendapat pengurusan air yang telus dan cekap dan yang paling penting sekali pengambilalihan ini juga akan menamatkan era monopoli air oleh mana-mana individu atau syarikat.

Kerajaan Negeri percaya proses pengambilalihan ini akan berjalan lancar memandangkan tawaran ini adalah tawaran terbaik oleh rakyat Selangor demi mempertahankan hak air mereka.

Kerajaan Negeri juga berpandangan tawaran tinggi yang kita berikan ini adalah untuk menyelesaikan masalah penswastaan air yang ternyata gagal memberi perkhidmatan cemerlang kepada rakyat dan berharap semua pengusaha air temasuk Tan Sri Rozali Ismail tidak memprejudiskan usaha ini.

Kita juga yakin tawaran ini tidak akan merugikan syarikat-syarikat berkenaan kerana jumlah ini merupakan pulangan 12% setahun terhadap ekuiti – yang mereka miliki berbanding dengan pulangan lazim bagi industri air iaitu hanya 6%. Tambahan pula segala liabiliti akan juga diambil alih oleh KDEB  menerusi Special Purpose Vehicle.

Sementara itu, Kerajaan Negeri telah pada 14hb Februari yang lalu menerima surat jawapan daripada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Kah Fui yang bertarikh 6 Februari 2013.

Namun, jawapan menteri itu tidak banyak membantu menyelesaikan masalah pengambilalihan ini kerana nampaknya menteri terlalu keliru dengan situasi yang kita hadapi ini.

Menteri gagal memahami peranan yang sepatutnya dilakukan oleh beliau selaku Menteri yang diamanahkan menjaga industri air hingga memberikan beberapa fakta dan pandangan yang bercanggah di antara satu sama lain.

Dalam surat beliau, menteri berkata Kerajaan Persekutuan tiada halangan untuk Kerajaan Negeri memulakan proses pengambilalihan.

Walaubagaimanapun, kelmarin apabila ditanya oleh pihak media beliau dengan tegas mengatakan pengambilalihan yang mahu dilakukan Kerajaan Negeri tidak boleh dijalankan kecuali dengan kebenaran Kerajaan Persekutuan.

Sebenarnya kita sememangnya sedia maklum bahawa Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa penentu selaku pemegang saham emas seperti yang termaktub dalam Akta Perkhidmatan Industri Air 2006 (Akta 655).

Justeru itu, sejak dari awal lagi kita telah menggesa Kerajaan Persekutuan menggunakan kuasa tersebut demi kepentingan awam dengan membantu kerajaan negeri melakukan penstrukturan semula setelah kerajaan negeri membuat tawaran kepada syarikat konsesi.

Kerajaan Negeri Selangor konsisten dengan pendirian bahawa hak air harus diserahkan kepada rakyat Selangor dan pengambilalihan ini akan menyelesaikan masalah pengurusan industri air secara menyeluruh.

Kerajaan Negeri percaya rakyat Selangor dan Lembah Klang akan menyokong tindakan berani yang kita lakukan ini kerana antara faktor utama kerajaan hari ini dipilih adalah untuk melakukan reformasi pentadbiran termasuklah dalam industri air.

YAB TAN SRI DATO' SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO MENTERI BESAR SELANGOR

Anwar Ibrahim

Posted: 20 Feb 2013 07:19 PM PST

Anwar Ibrahim


Siri Jelajah Merdeka Rakyat Dato’ Seri Anwar Ibrahim Ke Terengganu

Posted: 20 Feb 2013 06:18 PM PST

23 Februari 2013 (Sabtu)

1) 4.00 ptg – "Meet Anwar Ibrahim"
Lokasi: Hotel Grand Continental, Kuala Terengganu

2) 9.00 – 12.00 mlm – Gong Xi Fa Cai & Ceramah Perdana
Lokasi: Kampong Tiong, Kuala Terengganu

3) 9.00 – 12.00 : Ceramah Perdana Bersama Panglima Angkatan Tentera
Lokasi: Taman Perumahan Gong Badak, Kuala Nerus

4) Barisan Penceramah:
i. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii. Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abd Hamid
iii. Brig Jen (B) Dato' Najmi Ahmad
iv. YB Tian Chua
v. YB Azan Ismail
vi. YB Abdul Wahit Endut
vii. Sdr Fauzi Abdul Samad
viii. Sdr Hishamuddin Abdul karim

Bangkitlah anak muda Malaysia

Posted: 20 Feb 2013 03:35 AM PST

Oleh: Nurul Izzah Anwar

Negara kita kini sedang berada di persimpangan. Dengan nisbah hutang kepada GDP yang kini sudah mencapai kadar 53 peratus – bahana bakal menanti anak muda yang tentunya akan mengambil alih bebanan hutang negara kita pada masa akan datang.

Berdasarkan bancian 2010, bilangan anak muda di bawah umur 35 tahun adalah 65 peratus. Pada 2020, mereka merupakan penentu masa depan negara, sama ada yang masih bersekolah, mahupun profesional. Golongan inilah yang akan memutuskan jaminan serta keselamatan masa depan negara kita.

Jika dilihat statistik pengundi baru, demografi juga berubah – terdapat lebih dari 2.4 juta pengundi baru daripada 13.3 juta pengundi untuk PRU13. Ini merupakan kenaikan sebanyak 30 peratus pengundi baru jika dibandingkan 2008.

Anak muda perlu bangkit dan meningkatkan kesedaran tentang PRU13, iaitu satu peluang untuk Malaysia beralih kepada sistem dua parti supaya kita mempunyai timbang tara lebih baik demi mengurangkan penyalahgunaan kuasa yang berpotensi menjunam ke arah kezaliman parti pemerintah.

Negara kita juga mengalami masalah pengangguran dan pengurangan tenaga kerja. Antara puncanya, ramai anak muda berkelayakan universiti tidak memperoleh pekerjaan atau terpaksa mencari pekerjaan yang tidak setimpal dengan tahap pendidikan mereka. Sejak 2006-2009 juga, pengangguran graduan hampir mencecah 30 peratus.

Inilah antara masalah anak muda yang perlu diberi perhatian dan diusahakan jalan penyelesaian agar mereka boleh mengecapi pendidikan tinggi dan pekerjaan dengan gaji yang cukup untuk menampung kehidupan di negara ini.

Salah satu inisiatif ingin saya pelopori adalah satu dasar khusus buat golongan muda yang boleh dipraktikkan di Malaysia. Antara agenda ingin saya ketengahkan dari segi ekonomi termasuklah memastikan golongan muda memperoleh pekerjaan yang akan menjamin masa depan mereka serta kestabilan ekonomi dan aset masing-masing.

Golongan muda seharusnya terlatih dan mempunyai ilmu pengetahuan berkenaan pengurusan hutang agar mereka dapat melangsaikan segala pinjaman yang tertangguh. Kebolehan untuk menguruskan kewangan dengan baik akan  memberikan keuntungan dalam pelan jangka masa panjang.

Keutuhan sistem politik yang tidak berpaksikan sistem authoritarian juga akan memanfaatkan rakyat. Masanya telah tiba untuk kita merombak sistem pilihan raya yang tidak adil. Isu pendaftaran pengundi tidak lengkap, kawasan sempadan yang tidak mencerminkan populasi pengundi, serta masalah pengundi hantu adalah perkara yang sehingga kini masih membayangi PRU.

Untuk mengurangkan masalah pendaftaran pengundi, sudah tiba masanya diwujudkan sistem pendaftaran automatik. Ia telah digunakan di negara seperti Finland, Chile, Germany dan Singapura. Sesiapa layak mengundi berdasarkan umur minimum, akan disenaraikan secara automatik untuk mengundi dalam pilihan raya.

Sekiranya gagasan politik yang sedia ada gagal menunaikan tanggungjawab memenuhi aspirasi rakyat, ia adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai generasi muda untuk membangkitkan sebuah gagasan alternatif agar terhasilnya timbang tara untuk kesejahteraan negara.

Saya berikan satu contoh usaha untuk merakyatkan politik dan memberi suntikan kepada semangat politik baru, di mana saya telah menjemput Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, YB Senator Datuk Raja Nong Chik untuk turun berdebat. Rata-rata jawapan diterima daripada Barisan Nasional adalah pendirian bahawa pendebatan di dalam arena politik bukanlah sebahagian daripada budaya kita, tetapi kita harus sedar bahawa melalui perdebatan idea, cendekiawan-cendekiawan Islam seperti Ibnu Khaldun dapat mengembangkan pemikiran dan idea secara terbuka dan tidak secara sehala.

Saya pasti, berdebat dan penukaran idea adalah satu saluran penjana minda dan penaiktarafan daya intelek anak-anak muda di negara ini dan pendebatan di antara para pemimpin di mana terdapat pertembungan idea adalah satu model peranan yang baik untuk anak-anak muda di Malaysia.

Sudah tiba masanya kita menghentikan trafik bertali arus yang merupakan jalan sehala. Sudah tiba masanya suara dan aspirasi anak-anak muda didengari melalui saluran-saluran yang sedia ada.

Percayalah, debat itu, budaya kita.

Dipetik dari laman berita Sinar Harian.

 

Politik dan Khidmat Awam

Posted: 20 Feb 2013 03:34 AM PST

Oleh: Najwan Halimi

"Therefore, if you are interested, if you want to participate, if you feel strongly about any public question, whether it's labor, what happens in India, the future of American agriculture, whatever it may be, it seems to me that governmental service is the way to translate this interest into action, that the natural place for the concerned citizens is to contribute part of his life to the national interest. Like many decisions in life a combination of factors pressed on me, which directed me into my present profession."

John F. Kennedy, 1960

Saya seringkali ditanya oleh teman-teman: "Kerjaya apakah yang lebih mulia di mata rakyat; penjawat awam atau ahli politik?" Jawab saya: "Kedua-dua profesion adalah mulia dan terhormat asal saja kita tidak khianat dan berlaku zalim."

Kata mendiang John F. Kennedy atau JFK, mantan presiden Amerika Syarikat, kuasa seorang ahli politik barangkali besar, dan oleh sebab itu kuasa ini punya keperluan untuk disemak. Kata beliau lagi – hakikatnya, kerjaya sebagai ahli politik tetap menjadi satu kerjaya yang sering disalahguna dan diremehkan.

Namun demikian, kerjaya sebagai ahli politik-lah yang akan menentukan keputusan-keputusan besar tentang peperangan, keamanan, kemakmuran dan kemelesetan; keputusan sama ada mahu terus mara ke depan atau mundur ke belakang. Simpul beliau, dalam ertikata yang lebih besar, segalanya kini tergantung kepada apa yang diputuskan oleh Kerajaan.

Komitmen terhadap khidmat awam

Lantaran terkesan dengan ungkapan JFK, lima tahun yang lalu, sebaik tamat pengajian di universiti, saya memutuskan untuk menumpukan komitmen saya terhadap khidmat awam. Kebetulan, tatkala saya tamat pengajian pada Mac 2008, tsunami politik melanda negara dan beberapa orang anak muda muncul sebagai wakil rakyat.

Salah seorang daripadanya adalah teman saya, Nik Nazmi Nik Ahmad yang ketika itu berusia 26 tahun, dipilih sebagai Ahli Dewan Negeri Selangor bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia dan merupakan wakil rakyat termuda yang menang dalam Pilihan Raya Umum ke-12 ketika itu.

Nik Nazmi mempelawa saya menyertai beliau dan membantu operasi pentadbiran pejabat khidmat rakyat yang dibuka di Kelana Jaya. Pada masa sama, saya juga bertanggungjawab menyelaras aktiviti politik beliau secara lebih sistematik dan konstruktif. Hampir setahun berkhidmat sebagai pembantu politik, saya kemudiannya beralih menceburi kerjaya sebagai jurutera – disiplin ilmu yang saya dalami ketika di universiti sebelum ini.

Bagaimanapun, saya tak kekal lama sebagai jurutera. Pada 2009, saya memilih untuk menyertai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik dan ditempatkan di Kementerian Pengangkutan. Akibat tekanan politik atasan, saya kemudiannya menyertai Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor.

Ternyata, pengalaman peribadi saya sebagai seorang penjawat awam – dan kini sebagai politikus muda – sememangnya membenarkan apa yang dilontarkan oleh mendiang JFK iaitu perkhidmatan awam 'adalah bidang terbaik untuk menterjemahkan kemahuan menjadi tindakan dan adalah tempat terbaik untuk warga yang peka bagi menyumbangkan sebahagian daripada hidupnya untuk kepentingan nasional.'

Etika kerja dan campurtangan politik

Malangnya, di Malaysia kelihatan semacam wujud percanggahan dengan gambaran perkhidmatan awam seperti yang disifatkan oleh JFK. Persepsi terhadap perkhidmatan awam di negara ini tak lagi seperti yang lazimnya kita dengar.

Hari ini, perkhidmatan awam dan anggotanya dikaitkan dengan pelbagai konotasi negatif – laih, lembam, tidak produktif, korup dan bias. Perkhidmatan awam dianggap sebagai lubuk emas kelompok yang mencari keselamatan kerjaya dan kewangan menerusi jalan mudah.

Hakikatnya, persepsi ini ada asas lantaran wujud segelintir penjawat awam yang tak punya etika dalam bekerja. Amalan curi tulang, makan gaji buta, ponteng kerja dengan mengemukakan sijil cuti sakit palsu, memberi rasuah serta menerima suapan dan melakukan pekerjaan sambilan di dalam waktu pejabat merupakan antara kegiatan tak bertanggungjawab yang dilakukan oleh segelintir penjawat awam hingga menyebabkan nama baik perkhidmatan awam tercemar dan dipandang remeh.

Sebagai langkah untuk memperbaiki persepsi ini, kerajaan sewajarnya mengambil tindakan tegas dan pro-aktif dalam menangani gejala tersebut. Rata-rata semua penjawat awam yang mula berkhidmat akan didedahkan dengan Etika Perkhidmatan Awam (1979) dan turut tertakluk di bawah Perintah Am yang perlu dipatuhi.

Selain itu penjawat awam juga turut terikat dengan beberapa akta berkaitan antaranya Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan Akta Pencen 1980. Persoalannya adalah sejauhmana ianya dilaksana dan dikuatkuasakan?

Selain persepsi serong membabitkan budaya kerja penjawat awam, faktor bias dalam melaksanakan tugas khususnya membabitkan campurtangan politik juga merupakan wabak yang semakin membarah di dalam sektor perkhidmatan awam sejak kebelakangan ini. Gejala ini secara tidak langsung mengakibatkan banyak pelaksanaan dasar-dasar kerajaan terganggu dan tergendala.

Penjawat awam, khususnya yang berada dalam kumpulan pembuat keputusan seringkali terperangkap dan menjadi keliru lantaran arahan politik yang bertentangan antara satu dengan yang lain atau berlawanan dengan dasar perkhidmatan awam sedia ada juga bercanggah dengan kepentingan dan tatakelola kewangan kerajaan.

Ketempangan skim saraan

Selain daripada itu, isu melibatkan kenaikan gaji yang tidak setara dengan kenaikan kos sara hidup turut mengundang keresahan di kalangan penjawat awam. Di dalam Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang yang diumumkan oleh kerajaan, golongan berpendapatan rendah dari kategori perkhidmatan sokongan adalah merupakan golongan yang diberikan kuantum kenaikan gaji paling rendah berbanding dengan kumpulan-kumpulan lain walhal kelompok inilah yang paling terkesan dengan kenaikan harga barang dan kos sara hidup.

Hasil desakan pimpinan dan wakil-wakil Pakatan Rakyat di Parlimen, kerajaan telah mengumumkan pemansuhan SBPA pada Mac 2012 dan Skim Saraan Malaysia (SSM) digunapakai semula dengan beberapa penambahbaikan. Pengumuman tersebut kemudiannya disusuli dengan pelaksanaan kenaikan gaji penjawat awam berkuatkuasa pada 25 April 2012.

Pelaksanaan dasar tersebut telah memperlihatkan peningkatan gaji 1.4 juta penjawat awam di mana tujuh hingga 13 peratus kenaikan gaji dilaksanakan mengikut gred masing-masing.[1] Namun demikian, pelaksanaan kenaikan kadar gaji ini masih tetap berpaksikan kepada hierarki kumpulan perjawatan seperti mana yang dicadangkan menerusi SBPA.

Apa yang mengecewakan adalah pihak kerajaan sehingga hari ini masih lagi belum membentangkan laporan hasil kajian yang dibuat oleh Suruhanjaya Khas Transformasi Perkhidmatan Awam berkaitan penyelarasan semula skim gaji penjawat awam sebagaimana yang dinyatakan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Ali Hamsa pada November tahun lalu.[2] Tatkala rakyat terus terbeban dengan kenaikan pelbagai kos sara hidup, isu yang melibatkan kebajikan penjawat awam ini kelihatan seolah-olah diremehkan dan tidak diberikan keutamaan sewajarnya oleh pihak kerajaan.

Meminima saiz perkhidmatan awam

Dalam mana kita komited untuk menaiktaraf skim saraan dan kebajikan anggota perkhidmatan awam, kita tidak seharusnya menafikan bahawa saiz perkhidmatan awam di negara ini adalah antara yang terbesar di dunia dan secara tidak langsung telah mengakibatkan kerajaan menanggung kos yang tinggi dalam perbelanjaan mengurus. Nisbah penjawat awam kepada penduduk Malaysia adalah sebanyak 4.68 berbanding Indonesia  sebanyak 1.79 dan Thailand sebanyak 2.06.[3]

Semakan saya mendapati, sehingga 30 September 2012, Jabatan Perdana Menteri (JPM) memiliki seramai 40,558 kakitangan[4] dengan peruntukan perbelanjaan mengurus sebanyak RM5.74 bilion bagi tahun 2012.[5] Manakala White House pula memiliki seramai 468 orang kakitangan dengan perbelanjaan mengurus sebanyak USD37.8 juta atau RM115.3 juta.[6] Perbandingan ini jelas menunjukkan perbezaan ketara di antara pengurusan JPM dan White House baik dari segi perbelanjaan mahupun dari bilangan perjawatan.

Saiz perkhidmatan awam yang besar tidak menjamin kualiti penyampaian. Berdasarkan jawapan di dalam Parlimen[7] oleh Timbalan Menteri di JPM, Datuk Liew Vui Keong, di antara tahun 2005 hingga 2011 sejumlah 5,983 orang penjawat awam telah disiasat kerana disyaki terlibat dalam perbuatan rasuah. Berdasarkan jumlah tersebut, seramai 816 orang penjawat awam telah didakwa di mahkamah, 324 orang disabitkan kesalahan, 69 orang dilepaskan dan 298 telah dibebaskan daripada pendakwaan. Manakala 105 kes masih lagi dibicarakan atau sedang melalui proses rayuan dan sebanyak 20 kes telah ditarikbalik.

Oleh yang demikian, satu tindakan menyeluruh perlu diambil untuk meminimakan saiz perkhidmatan awam di negara ini bertujuan untuk menjimatkan kos perbelanjaan serta untuk memastikan bahawa hanya mereka yang benar-benar layak sahaja yang wajar diserap dan dilantik untuk berkhidmat di dalam sektor awam.

Pada masa sama, kerajaan juga perlu memastikan bahawa mana-mana penjawat awam yang gagal menunjukkan prestasi kerja yang baik dan terjebak dalam masalah disiplin serta disabitkan dengan kesalahan jenayah – tanpa mengira pangkat dan kedudukan – perlu disingkirkan dari berkhidmat demi menjaga nama baik dan imej perkhidmatan awam.

Tawaran Pakatan Rakyat

Perkhidmatan awam merupakan asas kepada sistem penyampaian kerajaan kepada rakyat. Sistem penyampaian yang berkualiti dan efisyen adalah sangat mustahak dalam menjamin kelangsungan dan kelancaran pelaksanaan dasar-dasar kerajaan. Justeru, saya tertarik untuk menyorot kembali tawaran-tawaran yang telah diajukan oleh Pakatan Rakyat dalam usaha mereka memenuhi komitmen untuk mewujudkan satu sistem perkhidmatan awam yang berwibawa dan berintegriti.

Bagi mencapai tujuan tersebut, Pakatan Rakyat dalam Konvensyen Pakatan Rakyat ke-3 yang diadakan di Alor Star, Kedah pada tahun lalu telah mengumumkan Tawaran Jingga yang mengandungi dasar-dasar asas untuk memperkasa perkhidmatan awam negara seandainya diberi mandat mentadbir negara. Enam tawaran tersebut adalah:

  1. Memberikan pengiktirafan kuasa yang sewajarnya kepada perkhidmatan awam dengan menolak sama sekali sebarang campur tangan politik. Memartabatkan Perkhidmatan Awam sebagai sebuah entiti yang memberi khidmat professional mereka kepada 'government of the day';
  2. Mewujudkan satu model perkhidmatan awam yang saksama atau 'equitable' untuk semua kategori perkhidmatan termasuk professional dan pengurusan, badan berkanun, perkhidmatan tadbir negeri, perkhidmatan sokongan dan separa professional dan lain-lain lagi supaya semua penjawat awam merasakan bahawa perkhidmatan mereka di hargai dalam menyumbang untuk pembangunan negara;
  3. Mengurangkan pertindihan tugas di dalam pelbagai kementerian dan agensi kerajaan dengan cara mengadakan suatu penjustifikasian semula supaya sumber-sumber yang bertindih dapat diagihkan semula ke agensi-agensi yang memerlukan gunatenaga mereka dengan tidak mewujudkan 'redundancy' di dalam skop tugas dan bidangkuasa kakitangan awam;
  4. Mewujudkan satu perkhidmatan awam yang tidak bersifat 'PTD-centric';
  5. Membuka ruang seluasnya untuk kenaikan pangkat secara 'merit' dan telus. Bagi tujuan ini, satu mekanisma yang sistematik akan diwujudkan supaya kelayakan, kemahiran dan pengalaman kakitangan awam dapat dipertingkatkan secara konsisten bagi tujuan ini; dan
  6. Menyemak semula pelaksanaan SBPA supaya sistem penggajian sektor awam bersifat lebih saksama kepada semua golongan kakitangan awam, terutamanya kategori perkhidmatan sokongan dan separa profesional.

Politik sebagai cabang khidmat awam

Sebagai barisan pimpinan pelapis di dalam Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) dan Pakatan Rakyat, saya dan teman-teman seangkatan yang lainnya yakin dan percaya bahawa KEADILAN dan Pakatan Rakyat merupakan gagasan politik masa depan untuk rakyat Malaysia. Dimensi baru politik negara pada hari ini telah menyaksikan banyak perubahan khususnya menerusi penglibatan besar anak-anak muda dalam mencorak dan menentukan hala tuju politik dan masa depan negara.

Tekad saya adalah untuk melihat negara ini bangkit dari kegawatan politik, ekonomi dan sosial yang telah sekian lama melanda dan melemahkan sendi-sendi asas negara ini. Pendidikan, kebudayaan, ekonomi dan perkhidmatan awam kini merupakan sendi-sendi asas negara yang sedang dilanda kesakitan akibat kepincangan tatakelola dan pencabulan demokrasi oleh pentadbiran Barisan Nasional.

Seandainya ditakdirkan Pakatan Rakyat diberi amanah untuk memacu negara ini, maka tumpuan khusus perlu diberikan untuk memulihkan sendi-sendi asas negara ini. Demokrasi perlu dimaknai kembali. Hak asasi rakyat perlu dimartabat dan dikembalikan. Inilah hasrat utama saya dan teman-teman seangkatan.

Dalam berbicara tentang perkhidmatan awam dan ungkapan JFK tentang kepentingan politik dan khidmat awam yang membentuk kemajuan sesebuah negara, saya kekal percaya bahawa kedua-dua kerjaya; baik sebagai seorang penjawat awam mahupun sebagai seorang ahli politik adalah pekerjaan yang mulia dan berwibawa. Keduanya saling berkait dan punya simbiosis antara satu dengan yang lain.

Barangkali tak salah untuk saya simpulkan bahawa politik – kerjaya yang saya ceburi sekarang ini – adalah cabang utama khidmat awam. Politik bukanlah sekadar pesona jawatan. Politik adalah komitmen hidup kita terhadap negara dan rakyat. Politik adalah khidmat awam yang paling agung.

 

Najwan Halimi pernah berkhidmat sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD). Beliau kini merupakan Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Malaysia dan boleh dihubungi menerusi www.facebook.com/najwanhalimi.

*Artikel ini dipetik dari laman JalanTelawi.com.

Nota Hujung:

[1]^ (ke atas)   Ooi Heng, Pendedahan di Parlimen: Dasar dan Cabaran Malaysia(Strategic Information and Research Development Centre, 2012) halaman 104

[2]^    BERNAMA, Kerajaan Kaji Semula Skim Gaji Penjawat Awam Mulai Tahun Depan, 31 Oktober 2012, http://www.bernama.com/bernama/v6/bm/newsgeneral.php?id=706086

[3]^ The Malaysian Insider, Pakatan says won't slash civil service size, 9 November 2011,http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/pakatan-says-wont-slash-civil-service-size

[4]^   Jabatan Perkhidmatan Awam, Statistik Perjawatan Dan Pengisian Mengikut Kumpulan Perkhidmatan (sehingga 30 September 2012), 8 Januari 2013,http://www.jpa.gov.my/status/index3_1.html

[5]^  Kementerian Kewangan, Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2012, halaman 6,http://www.treasury.gov.my/pdf/bajet/maklumat_bajet_kerajaan/2012/ap1.pdf

[6]^    The Washington Times, White House payroll costs up 2 percent over previous year, 2 Julai 2012, http://www.washingtontimes.com/news/2012/jul/2/white-house-payroll-costs-2-percent-over-previous-/

[7]^   The Star, About 6,000 cases of corruption in civil service since 2005, 28 Jun 2012,http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/6/28/nation/20120628151224&sec=nation

So a ‘Schoolboy’ Ran the Country For 22 Years

Posted: 19 Feb 2013 08:58 PM PST

Malaysiakini

That was why he gambled away billions during Bank Negara’s wild speculative days because he could not understand the word 'cash’.’

Dr M admits contradiction, but denies being untruthful

Anonymous #19098644: Dr Mahathir Mohamad is the natural successor to Joseph Goebbels, the minster of information during the Adolf Hitler government. Goebbels believed that if you tell a lie often enough, it becomes the truth.

In his autobiography ‘A Doctor in The House’, Mahathir even said that he had a meeting with Singapore’s second president Benjamin Sheares on a particular date. The Singapore government subsequently refuted it and said it was not possible as Sheares had died before that date.

This is typical Mahathir for you, writing fiction instead of facts. For him, if what he testified under oath is different from the facts, it is not perjury because it is due to different assumptions.

He claimed to have been Malaysian finance minister but does not know the difference between cash price, special price and contract price.

His legacy is alive today in the son of MCA chief Chua Soi Lek who is supposedly an accountant but doesn’t know the difference between debit and credit.

I Miss The Real Malaysia: Cash price is when you pay your cronies. Special price is when you give super discount to your children or high price for government contracts. Contract price is what you want public to see.

No need to be accountant to know lah, diploma student already know… I wonder how he got his grades and how he became PM.

Bumiasli: When in court, one must never answer questions he does not understand. If he had wanted, Dr M could have requested the court to explain further on the terms he claimed he did not understand.

Anyway, the terms used were not something which a former PM for 20 odd years would not understand. And to top it all, he held the position of finance minister. This type of witness is not cooperating with the court.

Absalom: So being popular and winning elections overrides doing the right thing, which is saving taxpayers’ money?

It stands to reason, why some politicians do everything in their power (including abuse it) to make a lot of money so they can give some away to be popular, and win elections.

Dark Knight: Become popular with whom, Mahathir? With one company or with the entire electorate?

The government would have become popular with the electorate by saving money, but Mahathir did the opposite – paying more to a company and claiming now it was done to seek popularity.

This does not make any sense at all. And how could he misuse taxpayers’ money to seek electoral popularity?

Gggg: Did anyone ask Mahathir how can buying the piece of land at a higher price be good for his popularity? Was he admitting the extra money helps in elections?

NewMalaysia: What a lousy excuse, and you gladly approved the project without even getting the terms and facts correct? This is how you and BN manage the country’s funds?

Again my biggest question would still be how Kuala Dimensi was able to get hold of such a big piece of land of 1,000 acres before selling it to Port Klang Free Zone (PKFZ) with a huge profit?

Unless, of course, they obtain inside information of the project. Try explaining that first.

Rightan: If RM21psf (per square foot) is cash price, then why buy at the contracted price of RM25.85psf, which already incorporated the interest and then pay an additional interest at 7.5% per annum?

No wonder our school children are so confused nowadays by the behaviour of our politicians.

FellowMalaysian: Mahathir’s age has finally caught up with him. After being carefully rehearsed by Ling’s lawyers and accountants, he admitted making a blunder with the land price figures.

The day before, Mahathir was so sure of his knowledge in finance and his grasp in accountancy terminologies that he even lectured in court how various figures of land prices were derived and lamented that lawyers were unable to comprehend these figures.

With the blunder which he admitted yesterday, it is indeed hard to believe that what he had mentioned in Ling’s hearing so far had not been the result of an intensive course by Ling’s accountants and lawyers.

Lim Chong Leong: When statements are contradictory, that means one of them is not true, which in turn means the speaker of those statements had been untruthful.

What is there to deny? It is a fact that he was untruthful in at least one of those statements. Period. No need to say what a schoolboy understand or does not.

So all these charges against his old friend Ling Liong Sik is just a 'sandiwara’ (a show), nothing more nothing less.

Sangat Teroh: That was why he gambled away billions of ringgit during Bank Negara’s wild speculative days because he could not understand the word “cash”.

Hang Babeuf: Those who are “truly and truthfully contradictory” are people who want “to have things both ways”.

That is to say, people who do not wish to accept the responsibility of making clear choices, or people who will not accept responsibility for the choices that they have made.

Heavywater: So much lies and deceit. Ling might as well just go to jail and end his suffering, to be followed by Dr M for aiding and abetting a felony offence.

One would have to wonder what more has happened beside this case? Cash is cash, everyone knows what that means, so how come Dr M misunderstood the question. He is learned after all, is he not?

StoptheRot: A school boy had been running this country for more than two decades. No wonder we are where we are. All a mess, like tumbled toys.

JT1E80: When Dr M contradicts himself that is still truthful, because Dr M is incapable of lying. The rest of us mere mortals, especially if you oppose his views, are incapable of telling the truth.

It would seem that Dr M has an exclusive franchise on truth. It does show what sort of a deluded person Dr M really is.

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 20 Feb 2013 11:37 AM PST

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Sultan setuju Selangor bubar DUN awal – MB

Posted: 20 Feb 2013 12:34 AM PST


SHAH ALAM 20 FEB: Sultan Selangor hari ini bersetuju dan menyokong hasrat Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) lebih awal dan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) berasingan tanpa menunggu mandat lima tahun berakhir.
Perkara itu dinyatakan Sultan Sharafuddin Idris Shah ketika Khalid menghadap Baginda pagi tadi.
Mb-Selangor-Khalid-Ibrahim
Menurut Khalid, Baginda menyerahkan urusan pembubaran itu sepenuhnya kepada beliau asalkan ia dilakukan secara tertib dan teratur.

"Saya mengikut sahaja titah Tuanku yang membenarkan saya membuat pembubaran DUN awal," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini, hari ini.
"Kenapa Tuanku nak buat secara teratur dan tertib, supaya tidak ada pihak yang mengatakan Selangor jalankan pilihan raya awal tapi melakukannya secara tidak betul," jelas Khalid.
Khalid berkata, Baginda turut bertitah, tarikh pembubaran DUN yang ditentukan Menteri Besar perlu dibuat dalam keadaan dan cara yang lebih teratur.
"Saya dah janji dengan Sultan, saya mengikut titah Tuanku supaya tak payah umumkan (tarikh). Setakat ini kita merahsiakan tarikhnya," kata Khalid.
Ditanya adakah pembubaran DUN dibuat hujung bulan ini, setelah perayaan Chap Goh Mei berlalu, Khalid hanya ketawa dan berkata: "Tunggulah…".
Ditanya lagi apa faedah diperolehi rakyat jika pilihan raya dijalankan berasingan, ini jawapan Khalid: "Sudah tentu rakyat Selangor gembira jika PRU berlaku lebih awal".
"Bagaimanapun saya tiada halangan untuk mengadakan pilihan raya DUN Selangor serentak dengan PRU 13," kata Khalid.
Perkembangan ini pasti mencemaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang sehingga kini bertangguh untuk membubarkan Parlimen walaupun tempoh mandat Kerajaan Pusat berbuat demikian berakhir 28 April ini.
Ini pertama kali sebuah negeri di Semenanjung mengumumkan tarikh pilihan raya negeri secara bersendirian dan lebih awal dari Kerajaan Persekutuan.
Selangor juga akan menjadi negeri pertama di Semenanjung mengadakan pilihan raya negeri secara berasingan dengan persekutuan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=45553

Khalid: Sultan tiada halangan Selangor bubar DUN awal

Posted: 20 Feb 2013 12:27 AM PST

dipetik daripada Malaysian Insider.com


February 20, 2013














SHAH ALAM, 20 Feb ― Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah tiada sebarangan halangan untuk kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) lebih awal, kata Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menteri Besar Selangor itu berkata Sultan telah bersetuju, namun meminta agar kerajaan Selangor mengumumkan tarikh pembubaran tersebut dalam keadaan dan cara yang lebih teratur.
"Tuanku bersetuju ... dan saya akan umum pada masa yang sesuai dan cara yang teratur," kata Khalid (gambar) ketika sidang media di sini.
"Sultan tidak menghalang pembubaran, tapi baginda cadangkan ia dibuat dengan tertib dan teratur.
"Saya sudah berjanji, dan ikut titah tuanku, tidak payah umum sehingga dibubarkan," tegas Ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu lagi
Khalid bagaimanapun tidak mengumumkan tarikh pembubaran tersebut.

BULETIN RAKYAT

Posted: 20 Feb 2013 11:07 AM PST

BULETIN RAKYAT


DS ANWAR DI KKB 25 FEB ISNIN AMPANG PECAH

Posted: 19 Feb 2013 11:18 PM PST

http://pkr-hulusgr.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan