Rabu, 27 Februari 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


MTD N24 Bemban

Posted: 26 Feb 2013 09:31 PM PST

MTD N24 Bemban


Pantun Presiden PAS dapat tepukan gemuruh

Posted: 26 Feb 2013 02:24 AM PST

 
SHAH ALAM: "Lebah bukan sebarang lebah, lebah terbang di tepi paya, ubah bukan sebarang ubah, ubah kita ke Putrajaya".

Pantun yang diberikan oleh Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ini mendapat tepukan gemuruh para peserta Konvensyen Pakatan Rakyat ke 4 semalam.

Selain itu, beliau juga berpantun:

Daripada cempedak baiklah nangka,
kerana nangka panjang tangkainya,
daripada 'dedak' baiklah jingga,
kerana jingga panjang akalnya.

Dalam ucapannya, Ustaz Hadi berkata Pakatan Rakyat bertanggungjawab mencerdikkan rakyat melalui agenda Buku Jingga setelah lebih 50 tahun rakyat diperkudakan oleh Umno BN.

"Kita tidak mahu rakyat dihina dan diperkudakan. Buku Jinggalah akan menyelesaikan masalah. Insyallah rakyat tidak boleh dibodohkan. Tanggungjawab kita mencerdikkan rakyat," katanya.

Jelasnya, Buku Jingga menekankan konsep rakyat dimampukan bukannya rakyat diajar menjadi pengemis, di mana melalui agenda buku ini akan menyelesaikan masalah pengangguran bukannya menambah pengangguran supaya senang membeli undi.

"Cara BR1M tidak membijakkan rakyat. Rakyat dibijakkan terima BR1M tetapi jangan undi BN. BR1M itu duit kamu bukan duit poket BN, ambil," katanya yang diikuti tepukan gemuruh para perwakilan.

Malah Hadi turut membacakan sepotong ayat Al-quran yang menceritakan semula kisah Nabi Musa berhubungan kekayaan Firaun yang digunakan untuk menyesakkan rakyat bukannya untuk membela rakyat.

"BR1M bukan cerita baru, Al-quran sudah sebut lebih lima enam ribu tahun yang lalu. Firaun pernah bagi BR1M. Firaun telah mengerahkan rakyatnya.

"Dikumpul beramai-ramai lalu Firaun berucap. Tidakkah aku menjadi pemerintah berkuasa di Mesir ini? Sungai-sungai mengalir di kampung-kampung adalah projek aku. Di bawah penguasaan aku.

"Aku yang bagi. Satu lagi projek aku. Al-Quran berkata maka Firaun menjadikan rakyat ringan akal dan membodohkan rakyat," katanya diiringi ketawa yang menggamatkan dewan konvensyen.

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 26 Feb 2013 09:27 PM PST

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Manifesto PR: Tawaran Terbaik Untuk Rakyat Sabah

Posted: 26 Feb 2013 09:14 PM PST


KOTA KINABALU: Pemimpin Barisan Nasional diingatkan agar tidak dilihat 'orang hilang akal' dengan menyerang manifesto Pakatan Rakyat yang baru sahaja dibentang pada Konvensyen Pakatan Rakyat ke-4, Isnin lalu.

Ketua Dewan Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu menegaskan, jika Barisan Nasional yakin mereka mendapat kepercayaan dan sokongan yang kuat daripada penyokong, maka mereka juga perlu mengisytiharkan manifestonya kepada semua rakyat Malaysia.

"Kalau benar apa yang manifesto Pakatan Rakyat itu salah dan tidak betul, maka saya kira, mereka juga perlu mengeluarkan manifestonya.

"Menyerang manifesto Pakatan Rakyat dilihat mencerminkan pemikiran sebenar pemimpin Barisan Nasional yang kelihatan gelabah dan huru-hara dengan tawaran menarik Pakatan Rakyat kepada rakyat," ujarnya.

Menurut Lahirul, rakyat Sabah telah diberikan tawaran menarik oleh Pakatan Rakyat dan sudah semestinya mereka turut tertanya-tanya di mana tawaran Barisan Nasional dalam menghadapi pilihanraya ini.

"Pakatan Rakyat sudah menawarkan yang terbaik kepada rakyat terutama di Sabah termasuk dalam menyentuh intipati Perjanjian Malaysia dengan mengembalikan semula autonomi kepada Sabah dan Sarawak mengikut lunas Perlembagaan Persekutuan.

"Termasuklah juga dalam pemberian royalti minyak daripada 5% kepada 20%, ada pemimpin Barisan Nasional dakwa akan mengakibatkan kerugian dalam industri Petronas dan Negara. Sedangkan, apa yang berlaku antara tol-tol dan kensensi lebuhraya di Semenanjung Malaysia, mereka mengaut keuntungan berlipat kali ganda walaupun angka sebenar perbelanjaan telah melepasi had tempoh," jelas Lahirul.

Katanya, pemimpin Barisan Nasional di negeri ini perlu bersikap adil kepada rakyat Sabah dan bukan bertindak membelakangkan rakyat sendiri yang terpinggir serta dipinggirkan oleh pemimpin anak negeri sendiri.

"Apa yang dikecapi oleh pemimpin, mesti juga dirasai oleh rakyat bawahan. Jangan ada pemimpin yang rumahnya besar, keretanya besar.

"Tapi masih berkira-kira dalam isu menaik taraf kehidupan dan keselesaan rakyat. Ini kezaliman," tegas beliau.

Beliau turut mempertikaikan kenyataan beberapa pemimpin Barisan Nasional yang masih lagi berangan-angan dan tidak sedar bahawa Pakatan Rakyat juga sudah memerintah di beberapa buah negeri termasuk hampir menguasai keseluruhan Wilayah Persekutuan.

"Di Kedah, Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor. Barisan Nasional merupakan pembangkang. Mana boleh mereka jelajah negeri berkenaan, mereka dakwa mereka sebagai kerajaan. Itu yang saya katakan, mereka ini sudah tidak nampak kebenaran. Mereka meracau hingga ke subuh.

"Apa yang perlu ialah, biar rakyat yang menilai dan mengadili manifesto setiap parti sama ada Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat. Rakyat Malaysia sudah bijak," katanya.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 26 Feb 2013 09:23 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Politik bomoh: Sama hukum dengan ramal nasib, syirik

Posted: 26 Feb 2013 05:48 AM PST


26 Februari 2013

SEREMBAN - Menggunakan khidmat bomoh bagi mengubati sakit tertentu seperti gangguan makhluk halus, dibolehkan. Namun, sekiranya untuk kepentingan politik, ia sama seperti bertenung nasib dan hukumnya syirik.

Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad berkata, tidak salah sekiranya berjumpa bomoh untuk membantu disebabkan terkena gangguan makhluk halus, namun perlu berlandaskan syariat Islam.

Bagaimanapun, katanya, sekiranya khidmat bomoh digunakan untuk menang pilihan raya atau menyakiti orang lain, perbuatan itu amat ditegah dalam Islam kerana syirik.

"Meminta bomoh memberikan kemenangan dalam pilihan raya samalah seperti meramal nasib, kerana tiada jaminan perkara itu akan benar-benar berlaku.

"Seeloknya setiap calon yang bertanding bergantung pada diri sendiri dan berserah sepenuhnya kepada ALLAH," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Mohd Yusof berkata, masa depan setiap individu bergantung pada perbuatannya masa lalu.

"Seandainya calon sudah berusaha bersungguh-sungguh untuk kebaikan rakyat, maka memadailah dengan berdoa kepada ALLAH untuk beroleh kejayaan.

"Paling penting, hadapkan diri pada ALLAH dan tinggalkan segala larangannya dengan mematuhi ajaran Islam," katanya.

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 26 Feb 2013 09:16 PM PST

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Jika BENAR : Advantange buat PR Pasir Salak! atau ... cerdiklah kalian.

Posted: 26 Feb 2013 07:43 PM PST

Rembau Hari Ini

Posted: 26 Feb 2013 07:07 PM PST

Rembau Hari Ini


Akhirnya

Posted: 26 Feb 2013 06:28 AM PST




Akhirnya bumbung asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Dato' Haji Hassan Haji Sail (SMAP Pedas) yang rosak akibat ribut pada Disember 2011 telah pun dibaiki.

Bumbung asrama dibaik pulih
26 Februari 2013

PEDAS – Pelajar dan ibu bapa Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Dato' Haji Hassan Haji Sail, kini lega apabila kerja-kerja membaik pulih bumbung asrama sekolah berkenaan yang rosak dalam kejadian ribut pada penghujung Disember 2011 sudah siap sepenuhnya.

Jurutera Daerah, Zamri Mat Kasim berkata, sebagai langkah mengatasi masalah itu, pihak sekolah menempatkan pelajar dari tiga bilik asrama di kuarters guru bagi membolehkan mereka menjalani sesi persekolahan sepanjang tahun lepas.

"Bagi pihak JKR, mereka mengambil langkah awal dengan menutup atap yang bocor dengan kanvas pada 14 Februari tahun lalu dan akhirnya kerja-kerja baik pulih dapat dilaksanakan di bawah Pakej Rancangan Khas (PRK).

"Kerosakan akibat ribut itu membabitkan kerja-kerja baik pulih bangunan asrama putri dan putra Block A & B; bangunan B, C, D dan lain-lain lagi yang mana ianya membabitkan peruntukan RM544,000," katanya sempena Majlis Penyerahan Kunci Projek Baik Pulih Bumbung Asrama di Dewan SMKA Dato' Haji Hassan Haji Sail, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Adun Chembong, Datuk Zaifulbahri Idris; Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Rembau, Azali Hashim dan Pengetua SMKA Dato' Haji Hassan Haji Sail, Saiful Bahrin Abu.

Sementara itu, Zaifulbahri berkata, diharap warga sekolah terus meningkatkan kecemerlangan sekolah dalam pelbagai aspek walaupun berhadapan bencana ribut.

"Walaupun begitu, pihak sekolah dapat menyediakan langkah tepat bagi memastikan sesi persekolahan berjalan lancar dan dalam masa sama prestasi sekolah sebagai antara sekolah agama yang cemerlang tetap dipertingkatkan dari semasa ke semasa," katanya.


Tajuk Projek : Cadangan Kerja-Kerja Mengganti Bumbung Bangunan Asrama Dan Lain-Lain Kerja Berkaitan Di SMK Agama Dato Haji Abu Hassan Bin Haji Sail, Daerah Rembau, NSDK.
Tarikh Iklan : 01/03/2012
Pejabat yang memanggil tawaran : JKR Negeri Sembilan Darul Khusus
Maklumat Kontraktor : Bumiputera ,T1, Berdaftar dengan PKK/CIDB, Kelas 'D'I & II

Maklumat Tender Dokumen
Harga RM 300.00
Tarikh mula dijual 15/03/2012
Tarikh ditutup 06/04/2012


4,374 sekolah terima peruntukan RM987.1 juta

KUALA LUMPUR 18 Mei 2012 - Sebanyak 4,374 buah sekolah di seluruh negara akan menerima peruntukan RM987.1 juta secara berperingkat bermula bulan depan.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata daripada jumlah itu, RM900 juta merupakan Tabung Khas bagi pembinaan, penambahbaikan dan penyelenggaraan sekolah.

Beliau berkata daripada peruntukan tabung khas, RM500 juta akan diberi kepada sekolah kerajaan iaitu Sekolah Kebangsaan/Sekolah Menengah Kebangsaan dan masing-masing RM100 juta bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT), Sekolah Mubaligh dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) untuk dibelanjakan dalam tempoh tiga tahun bermula tahun ini.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata RM87.1 juta lagi adalah bagi Projek Insentif Luar Bandar untuk pembinaan dan menaik taraf surau sekolah di seluruh negara yang akan dibelanjakan pada tahun ini juga.

"Peruntukan ini melibatkan proses mengganti surau lama yang berjumlah 24 buah dan bagi projek menaik taraf 565 buah surau. Ia diharap dapat membantu pihak sekolah menyediakan ruang lebih selesa bagi menjalankan pelbagai program keagamaan selain aktiviti akademik untuk pelajar," katanya ketika merasmikan majlis penyerahan bantuan khas di bawah Pakej Rangsangan Khas (PRK) kepada sekolah-sekolah di seluruh negara di sini hari ini.

Apakah cadangan Kampus UiTM Rembau di Chengkau?

Posted: 26 Feb 2013 06:26 AM PST


Apakah Kampus UiTM Rembau akan dibina di Chengkau di tanah seluas 32.37 hektar yang boleh menempatkan 3,000 pelajar? Kita harapkan orang kampung di Chengkau dan kawasan sekitarnya mendapat pampasan yang setimpal sekiranya terlibat dengan projek ini. Mungkin tidak perlu sampai RM22 sekaki persegi atau hampir RM1 juta seekar sepertimana tanah tapak Hospital Rembau.

Kerajaan Negeri Sembilan Tawar YBK Bina Kampus UiTM Di Negeri Sembilan

SEREMBAN, 9 Jan 2010 (Bernama) -- Kerajaan Negeri Sembilan menawarkan kawasan di negeri itu untuk Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) meneruskan hasrat membina kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Ketika ditemui pemberita di sini, Mohamad berkata UiTM kini sudah mempunyai kampus tetapnya di Kuala Pilah dan baru-baru ini telah diluluskan pembinaan dua lagi kampus universiti itu iaitu di Seremban 3 yang dikenali sebagai 'City Campus' dan di Chengkau, Rembau.

Beliau berkata kedua-dua kampus itu akan dibina melalui dana swasta.

-- BERNAMA


Enam IPTS mula jalani semakan kelestarian: Khaled Nordin
2013/02/21

Terdahulu, Mohamed Khaled menyaksikan majlis menandatangani perjanjian konsesi pembangunan Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Rembau, Negeri Sembilan secara inisiatif pembiayaan swasta antara UiTM dan Konsesi Kota Permatamas Sdn Bhd, dengan nilai kontrak RM230 juta.

Menurutnya kampus itu yang berkeluasan kira-kira 32.37 hektar terletak kira-kira 14 kilometer dari Rembau dan akan menempatkan pelajar Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Fakulti Pengurusan Perniagaan dan Fakulti Pengajian Maklumat.

"Pembinaan kampus ini dijangka bermula September depan dan dijangka siap September 2016 untuk kapasiti 3,000 pelajar di fakulti, manakala kolej kediaman pula boleh menempatkan kira-kira 1,500 pelajar," katanya.

- BERNAMA



Negri govt offers to set up UiTM branch campus
Thursday January 14, 2010

THE Negri Sembilan government has offered Selangor's Poverty Eradication Foundation (YBK) to set up a Universiti Teknologi Mara (UiTM) branch campus in Seremban.

The state's first UiTM campus was built in Kuala Pilah and now has more than 2,000 students. Its intake is expected to increase to 6,000 in the next two years.

The other two branch campuses will be built in Seremban 3 and Chengkau in Rembau.

"The Seremban 3 and Chengkau campuses will be built on a PFI (private finance initiative). The building plans have been approved and construction should start soon," he said, adding that the Seremban 3 UiTM would primarily be a city campus for postgraduate studies.


Sunday January 10, 2010
Negri invites Foundation to relocate UiTM branch

SEREMBAN: The Negri Sembilan government has offered Selangor's Poverty Eradication Foundation (YBK) an opportunity to set up a Universiti Teknologi Mara (UiTM) branch campus here.

The state's first UiTM campus in Kuala Pilah has more than 2,000 students and is expected to in-crease to 6,000 over the next two years. The other two branch campuses will be built in Seremban 3 and Chengkau in Rembau.


ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 26 Feb 2013 03:29 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


RISIKAN BAGAI BISIKAN BERBISA !

Posted: 25 Feb 2013 07:40 PM PST

Risikan tentera, polis yakin Pakatan menang, rangka pelan keamanan

Tentera dan polis yakin Pakatan Rakyat akan menang pada Pilihan Raya Umum ke 13, kata Leftenan Jeneral (B) Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid.

"Risikan dari tentera dan polis mengatakan bahawa mereka yakin Pakatan akan menang.
"Mereka juga merangka rancangan bagaimana untuk menjaga keamanan negara," kata bekas Timbalan Panglima Angkatan Tentera Darat itu.


Beliau berucap demikian depan hampir 2,000 perwakilan pada Konvensyen Pakatan Rakyat ke-4 di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) di sini hari ini.

Ghafir berkata, peralihan kuasa nanti akan berjalan lancar tanpa sebarang kekacauan seperti yang didakwa Umno BN.

"Saya percaya tidak akan ada revolusi yang akan terjadi kerana rakyat kita adalah rakyat yang berbudaya," kata Ghafir.

"Saya juga ingin memberi jaminan bahawa angkatan tentera kita adalah profesional dan taat kepada Yang DiPertuan Agong.

"Sekiranya pemimpin-pemimpin Pakatan dipanggil mengangkat sumpah untuk membentuk kerajaan, saya yakin angkatan tentera akan berada di belakang pimpinan ini," ujarnya disambut tepukan gemuruh.

Dalam pada itu, beliau menyokong penuh Manifesto Pakatan Rakyat yang disifatnya terbukti menjamin keadilan untuk rakyat.

"Tahniah kepada pimpinan Pakatan kerana berjaya hasilkan manifesto terbaik untuk mengangkat martabat rakyat khususnya rakyat miskin.
"Ia ternyata bukan sekadar retorik, tapi ada implikasinya," kata Ghafir.-Kedailandaily

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 26 Feb 2013 01:04 PM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Impian Malaysia dilancar

Posted: 26 Feb 2013 03:02 AM PST


MELAKA: Impian Malaysia peringkat negeri Melaka telah dilancarkan oleh Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, Dr Mujahid Yusuf di Semabok Inn, di sini, baru-baru ini.

Impian Malaysia katanya adalah merupakan impian setiap ahli PAS yang inginkan kesejahteraan seluruh rakyat Malaysia bukannya untuk kelompok tertentu sahaja.

"Impian Malaysia adalah impian setiap orang khususnya ahli PAS yang bermimpi untuk kesejahteraaan seluruh rakyat Malaysia dan berusaha menjadikannya kenyataan. Kita beri kebaikan kepada orang ramai dan sanggup berkorban untuk orang ramai, ianya bukan bagi kelompok tertentu tapi untuk mendengar suara seluruh rakyat Malaysia," ujarnya.

Beliau berkata, PAS mengajak seluruh rakyat Malaysia melakukan perubahan ke arah Malaysia yang lebih adil bukannya sebagai Malaysia yang dikenali kerana satu kaum menindas kaum yang lain seperti yang berlaku sekarang.

"Siap Dengar dan Siap Bersama ialah slogan kesediaan kita mendengar segala luahan rakyat dan akan kita laksanakan apabila ke Putrajaya kelak sebab segala kritikan selama ini hanya sampai kepada pemimpin yang pekak.

"Segala pandangan selama ini hanya sampai kepada pemimpin yang buta dan kita akan akhiri dengan pemimpin yang sedia mendengar dan bersama dengan suara rakyat," katanya.

Jelasnya, Najib perlu serahkan kuasa dengan budiman kepada pemimpin Pakatan Rakyat yang lebih berkemampuan mentadbir dengan baik agar transisi tersebut berjalan dengan aman bukannya mengugut melalui teori huru-hara.

"Saya kesal Perdana Menteri berkata sekiranya tukar kerajaan negara akan huru-hara, sepatutnya sebagai politik budiman atau 'gentleman' dia perlu meraikan demokrasi suara rakyat. Dasar Islam yang PAS bawa ada ciri ahli politik sufi, berasa tanggungjawab di depan manusia sebelum dipertanggungjawab di hadapan Allah dan kita sebagai pemegang amanah," tambahnya.

Sumber : Harakah 11 - 13 RABIULAKHIR 1434 / 22 - 24 FEBRUARI 2013

Dupahang's Weblog

Posted: 26 Feb 2013 11:25 AM PST

Dupahang's Weblog


Dr.Fadzilah Kamsah’ Akhirnya Memohon Maaf Kepada Semua Yang Tersinggung Oleh Kenyataannya

Posted: 25 Feb 2013 11:07 PM PST

http://pahangdaily.blogspot.com/ Susulan tersebarnya artikel panas dan video kenyataan pakar motivasi terkenal Dato’ Dr.Mohd Fadzilah Kamsah (foto) baru-baru ini maka seluruh negara kecoh dibuatnya. Malah, artikel Pahang Daily Online (PDO) berkenaan isu itu telah mendapat rating tertinggi sejak blog ini beroperasi. Lebih 50,000 pelawat telah membaca artikel tersebut. Namun atas dasar kemanusian, kami dengan rendah diri akhirnya [...]

Ronnie Liu: ‘Jawatan Jefrei sudah lama dilucutkan’

Posted: 08 Feb 2013 11:29 PM PST

“SHAH ALAM - Exco Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu menegaskan bahawa tindakan bekas Pegawai Khasnya, Jefrei Nordin mengumumkan peletakan jawatan sebagai satu penipuan. Katanya, Ronnie, Jefrei telah lama dilucutkan jawatan sebagai pegawai khas beliau kerana tidak hadir di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). "Dia (Jefrei) sudah lama dilucutkan jawatan bukannya letak jawatan, [...]

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 26 Feb 2013 11:25 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Pantun Presiden PAS dapat tepukan gemuruh

Posted: 25 Feb 2013 06:04 PM PST


SHAH ALAM: "Lebah bukan sebarang lebah, lebah terbang di tepi paya, ubah bukan sebarang ubah, ubah kita ke Putrajaya".

Pantun yang diberikan oleh Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ini mendapat tepukan gemuruh para peserta Konvensyen Pakatan Rakyat ke 4 semalam.

Selain itu, beliau juga berpantun:

Daripada cempedak baiklah nangka,
kerana nangka panjang tangkainya,
daripada 'dedak' baiklah jingga,
kerana jingga panjang akalnya.

Dalam ucapannya, Ustaz Hadi berkata Pakatan Rakyat bertanggungjawab mencerdikkan rakyat melalui agenda Buku Jingga setelah lebih 50 tahun rakyat diperkudakan oleh Umno BN.

"Kita tidak mahu rakyat dihina dan diperkudakan. Buku Jinggalah akan menyelesaikan masalah. Insyallah rakyat tidak boleh dibodohkan. Tanggungjawab kita mencerdikkan rakyat," katanya.

Jelasnya, Buku Jingga menekankan konsep rakyat dimampukan bukannya rakyat diajar menjadi pengemis, di mana melalui agenda buku ini akan menyelesaikan masalah pengangguran bukannya menambah pengangguran supaya senang membeli undi.

"Cara BR1M tidak membijakkan rakyat. Rakyat dibijakkan terima BR1M tetapi jangan undi BN. BR1M itu duit kamu bukan duit poket BN, ambil," katanya yang diikuti tepukan gemuruh para perwakilan.

Malah Hadi turut membacakan sepotong ayat Al-quran yang menceritakan semula kisah Nabi Musa berhubungan kekayaan Firaun yang digunakan untuk menyesakkan rakyat bukannya untuk membela rakyat.

"BR1M bukan cerita baru, Al-quran sudah sebut lebih lima enam ribu tahun yang lalu. Firaun pernah bagi BR1M. Firaun telah mengerahkan rakyatnya.

"Dikumpul beramai-ramai lalu Firaun berucap. Tidakkah aku menjadi pemerintah berkuasa di Mesir ini? Sungai-sungai mengalir di kampung-kampung adalah projek aku. Di bawah penguasaan aku.

"Aku yang bagi. Satu lagi projek aku. Al-Quran berkata maka Firaun menjadikan rakyat ringan akal dan membodohkan rakyat," katanya diiringi ketawa yang menggamatkan dewan konvensyen.

Tentera yakin peralihan kuasa secara aman

Posted: 25 Feb 2013 06:04 PM PST


SHAH ALAM: Tentera dan polis yakin Pakatan Rakyat akan menang pada Pilihan Raya Umum ke 13, kata Leftenan Jeneral (B) Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid (gambar).

"Risikan dari tentera dan polis mengatakan bahawa mereka yakin Pakatan akan menang.

"Mereka juga merangka rancangan bagaimana untuk menjaga keamanan negara," kata bekas Timbalan Panglima Angkatan Tentera Darat itu.

Beliau berucap demikian depan hampir 2,000 perwakilan pada Konvensyen Pakatan Rakyat ke-4 di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) di sini hari ini.

Ghafir berkata, peralihan kuasa nanti akan berjalan lancar tanpa sebarang kekacauan seperti yang didakwa Umno BN.

"Saya percaya tidak akan ada revolusi yang akan terjadi kerana rakyat kita adalah rakyat yang berbudaya," kata Ghafir.

"Saya juga ingin memberi jaminan bahawa angkatan tentera kita adalah profesional dan taat kepada Yang DiPertuan Agong.

"Sekiranya pemimpin-pemimpin Pakatan dipanggil mengangkat sumpah untuk membentuk kerajaan, saya yakin angkatan tentera akan berada di belakang pimpinan ini," ujarnya disambut tepukan gemuruh.

Dalam pada itu, beliau menyokong penuh Manifesto Pakatan Rakyat yang disifatnya terbukti menjamin keadilan untuk rakyat.

"Tahniah kepada pimpinan Pakatan kerana berjaya hasilkan manifesto terbaik untuk mengangkat martabat rakyat khususnya rakyat miskin.

"Ia ternyata bukan sekadar retorik, tapi ada implikasinya," kata Ghafir.~keadilandaily

MAJLIS PELANCARAN SKUAD SEBAR DAN TEMU MATO RAKYAT JELATA YANG DIADAKAN DI BILIK GERAKAN PAS KAWASAN MACHANG

Posted: 25 Feb 2013 06:02 PM PST















TG Nik Aziz aset terbesar Pakatan - Anwar

Posted: 25 Feb 2013 04:02 PM PST

(Pemimpin utama PAS, PKR dan DAP di Konvensyen Pakatan Rakyat ke - 4 hari ini)

SHAH ALAM: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan rekod kepimpinan yang ditunjukkan Tuan Guru Datuk Nik Aziz selama 22 tahun di Kelantan adalah aset terbesar Pakatan Rakyat menuju ke Putrajaya.

Bagi beliau, intergriti dan good governance yang ditunjukkan Tuan Guru Nik Aziz selama 22 tahun mentadbir Kelantan membuktikan kehebatan kepimpinan yang ada pada Pakatan Rakyat.

Beliau berkata demikian ketika memberikan ucapan di Konvensyen Pakatan Rakyat ke 4 di Pusat Konvensyen Shah Alam tengahari tadi.

Kata Anwar, tidak ada mana-mana pemimpin di rantau sebelah sini yang boleh mengatasi kehebatan Tuan Guru Nik Aziz dari segi intergritinya.

Anwar juga berkata, Pakatan Rakyat juga berbangga dengan kepimpinan yang ditunjukkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Guan Eng hebat dari segi kecekapan dan ketelusan yang ditunjukkan oleh kerajaan Pulau Pinang yang dipimpin beliau.

"Beliau juga sanggup mengaku kelemahannya untuk memahami keperluan Melayu Pulau Pinang.

"Selepas kita beritahu, dia telah memperuntukkan setengah bilion ringgit (RM500 juta) untuk perumahan di Pulau Pinang," kata Anwar.

Anwar juga berkata, Pakatan Rakyat sangat berbangga dengan kehebatan yang ditunjukkan oleh kerajaan negeri Selangor yang ditadbir oleh Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Dengan perancangan yang dibuat oleh Khalid, lihatlah apa yang dikecapi oleh rakyat Selangor sekarang," kata Anwar dalam ucapannya memuji kehebatan Khalid dalam membangunkan ekonomi Selangor.

Majlis Pelancaran Bilik Gerakan Pemuda UPU Simpol Berlubang

Posted: 25 Feb 2013 03:49 PM PST






‘Tiap kali PRU tawar geran tapi tak pernah dapat’

Posted: 25 Feb 2013 03:48 PM PST


Abdul Razak di kawasan rumahnya yang tiada bekalan elektrik dan air.

BENTONG: "Tinggal di kawasan Menteri Besar tidak ada kelebihannya jika kami hanya layak digelar penumpang seperti pendatang tanpa izin," keluh warga Abdul Razak Ali, 65, dari Kampung Chemomoi dekat sini.

Menurutnya, beliau telah lebih 40 tahun tinggal di situ dengan mengusahakan lima ekar sawit tetapi oleh kerana tidak mendapat geran hak milik beliau dinafikan sebarang bantuan seperti daripada Risda.

"Saya dah mohon geran tanah lot tapak rumah dan kebun sejak daripada zaman mendiang Tan Sri Chan Siang Sun jadi ahli parlimen Bentong lagi.

"Tiap-tiap kali pilihan raya umum (PRU) ada tawaran untuk diberi geran, dah beberapa kali janji tapi sampai ini tak dapat. Saya percaya tak lama lagi ada yang akan datang tawarkan untuk beri geran. Dah jadi macam umpan untuk undi.

"Apa yang saya bimbangkan apabila tidak ada geran bila-bila masa kerajaan boleh ambil. Jadi sebelum 'pejam mata' saya rayulah dilulus geran kami, kalau tidak apa lagi yang dapat saya wariskan kepada anak-anak," keluhnya.

Abdul Razak berkata, Datuk Seri Adnan Yaakob sebagai wakil rakyat di sini, memang ada sesekali datang tetapi biasanya hanya mengagihkan wang atau bantuan sedangkan bagi penduduk di situ geran tanah lebih penting bagi menjamin kehidupan mereka.

Kampung Chemomoi dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Pelangau dibuka sekitar tahun 1959 oleh penduduk tempatan dan mereka yang berhijrah dari Negeri Sembilan. Nama Felda Chemomoi diambil daripada nama kampung berkenaan yang terletak bersebelahan.

Pada masa ini terdapat kira-kira 100 keluarga dalam kampung berkenaan yang sebahagian besarnya bekerja kampung sebagai petani.

Seorang lagi penduduk, Zainuddin Samad, 54, (kiri) pula kecewa berikutan tanah seluas setengah ekar tapak rumahnya masih tiada geran hak milik.

Katanya, sudah enam kali beliau mohon, dan sejak itu sudah beberapa kali kakitangan pejabat tanah datang ukur tanah sekeliling rumahnya tetapi lepas itu terus senyap.

"Saya hairan bagaimana kerajaan melaungkan janji ditepati, sedangkan janji kepada kami penduduk kampung yang berada dalam kawasan Menteri Besar Pahang ini tidak pernah ditepati.

"Kenapa buat rakyat macam pendatang asing. Kami bukan minta hak orang lain, kami minta hak kami sendiri di tanah yang kami telah hidupkan berpuluh tahun," tegasnya.

Mohd Borhan Abdul Razak, 30, pula kesal akibat tidak ada geran tanah, rumah yang baru dibinanya tidak dapat diduduki berikutan tidak diluluskan permohonan memasukkan bekalan air paip dan elektrik.

Bagi Yang Dipertua PAS Kawasan Bentong, Abdul Hamid Bahatim, Adnan sudah 26 tahun menjadi wakil rakyat di sini sepatutnya sudah boleh selesaikan masalah rakyat terutama tanah.

Katanya, oleh kerana kesibukannya sebagai Menteri Besar duduk di Kuantan. Dia juga Pengerusi Umno Negeri, Ahli Majlis Tertinggi Umno jadi sudah tentu beliau sibuk sehingga ketiadaan masa untuk selesaikan masalah rakyat.

"Hal berkaitan tanah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri jadi jika menteri besar mahu beliau boleh keluarkan geran untuk penduduk di kawasannya.

"Malangnya pada masa ini masalah tanah rakyat Umno jadikan sebagai umpan kepada pengundi. Tak sepatutnya permohonan geran tanah rakyat dibiarkan sampai puluhan tahun dengan hasrat nak pancing undi. Ada ugut pulak, kalau nak geran kena undi BN," ujarnya.

Kata Abdul Hamid, sebab itulah tawaran Pakatan Rakyat Pahang amat relevan iaitu antaranya menyediakan lot-lot rumah kepada rakyat Pahang yang tidak mempunyai tanah dan rumah kediaman serta menstruktur semula Kampung-kampung  Baru dan Kampung Tersusun.

Tambahnya, selain itu, PR Pahang juga berjanji untuk menyelesaikan permohonan tanah yang tertunda sekian lama dipohon oleh rakyat Pahang sekiranya permohonan tersebut benar-benar layak, wajar dan memenuhi syarat.

Katanya, masalah tanah banyak di kampung-kampung tradisi dan Felda dan beliau melihat sekarang rakyat dah mula sedar.

Batu Gajah Mari

Posted: 26 Feb 2013 11:16 AM PST

Batu Gajah Mari


Rezeki keluargaku di tangan Allah, bukannya kamu wahai Kak Midah!

Posted: 26 Feb 2013 03:37 AM PST





Semalam Adun Sungai Rapat kesayanganku, Kak Midah yang dah nak habis perkhidmatannya datang ke kedai aku bersama gerombolan-gerombolannya terdiri daripada beberapa ketua kampung dan ketua cawangan.

Aku respon twitternya minggu lepas, dia kata boleh ke nak tanya kedai mak aku, aku kata datang la.. Yelah, xkan aku kata jangan datang.. Xde masalah..

Pagi semalam dia twitt lagi kt aku dan dia kata nk datang kedai. Aku cakap kt dia mintak maaf la sebab aku x dapat bersama kerana ada program di KL.


Dalam blog Kak Midah tu dia kata kalau xde Umno, Kedai Mara tu yang bagi rezeki keluarga aku x wujud.. Memang hebat depa ni..

Keluarga aku yakin, segala rezeki hanya diberikan oleh Allah, bukannya daripada kedai Mara, dan jauh sekali daripada Umno!

Hebatlah Umno kerana mengatakan Mara yang memberi rezeki, bukannya Allah!

Yang bayar sewa bulan-bulan tu bukan duit midah. Duit mak bapak aku... tu kome perlu tahu.

Dah memang tugas kerajaan untuk menyediakan prasarana kepada rakyat menggunakan dana duit rakyat. Bukan duit Midah. Kalau xnk sediakan jangan jadi kerajaan!

Yang paling aku x tahan, dalam blog tu kata Hamidah sudi bergambar dengan keluarga aku, padahal dia yang terhegeh-hegeh nak bergambo.. Kalau ikut logik, xhingin aih bergambo dengan dia.. hihi..

Terima kasih Kak Midah atas kunjungan. Harap politik matang dan terbuka ni dapat diteruskan. Sudah-sudahlah dengan politik dan gangguan ala samseng kebudak budakan.

Bergambo dengan adik aku.. Kak Midah teringin beno.. biokan.. Layan le warga emas.. hehe...


N45 Dr Halimah Ali

Posted: 26 Feb 2013 09:35 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


BERNAMA PUTARBELIT LAPORAN ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT

Posted: 26 Feb 2013 06:07 AM PST


 Bukan hanya Utusan Malaysia, malah Bernama juga memutarbelitkan fakta dan laporan demi memberi persepsi yang baik untuk Barisan Nasional menjelang PRU13. Sebenarnya Economist Intelligence Unit (EIU) hanya meramalkan bahawa BN mungkin menang dan jika menangpun tidak dapat kemenangan dua pertiga majoriti. Rekod hambar yang disebarkan untuk kerajaan PR Selangor juga tidak betul dan mengelirukan.

Sila lihat ulasan Sdr Rafizi di bawah dan laporan the Edge.

Too much  has been made of the recent report by The Economist Intelligence Unit (EIU), which is part of the magazine The Economist.

The Malaysian news agency Bernama spun it to make it appear a forecast of the upcoming general election result. It claimed the EIU predicted the ruling Barisan Nasional (BN) government "will" win the upcoming general election while the Opposition Pakatan Rakyat, for making "costly promises", appears "a distant second". It also said the EIU's conclusion was based on BN's "successful track record, Prime Minister Najib Abdul Razak's reform agenda, and his successful economic leadership". On the other hand, it added, "Pakatan's populism has remained to be simply hot air".

Rafizi Ramli, chief of strategy for one of Pakatan's component parties, PKR, has, however, dismissed Bernama's spin as being filled with incorrect information. "The report in itself is very neutral," he said, "but because of Bernama and the way they spin it, it looks like The Economist is giving us a real thrashing."

It has to be said, after looking at the EIU's report, that Bernama has indeed coloured its report with subjective interpretation. Nowhere does the EIU state that BN will win the general election. It merely says that BN is "likely" to win, but also that "it will probably fail to attain the two-thirds parliamentary majority that would enable it to make constitutional changes unchallenged". Neither does the EIU intimate that BN's likely victory would be due to its "successful" track record and Najib's "successful" economic leadership. The use of "hot air" is also Bernama's own editorialising.

In fact, the EIU report actually says that the BN government "has spent lavishly in two consecutive budgets in order to please voters". And, essentially, it sees the general election as "likely to be a tight race", and does "not expect the outcome to lead to a dramatic improvement in the public finances".

What the report really centres on is the likely financial outlook for Malaysia in the aftermath of the general election, hence its title 'A fiscal bidding war'. Its priority is not really about predicting which side would win.

Even so, a closer analysis of the language the report uses could indicate a slight bias. For instance, it points out that Pakatan "is making many costly promises to the electorate in its eagerness to gain power" but these have "attracted less attention than the generosity" of the BN government. There appears a fair measure of editorialising in the choice of words like "eagerness to gain power", which throws a negative hue on Pakatan, and "generosity", which engenders positive connotations for what is really disputable spending on the part of BN.

It also singles out the Pakatan-led Selangor state government for having been accused, mainly by BN, of breaking its promises, having implemented only 15 per cent of its election pledges made in 2008. Why does it pick on the Selangor state government on this particular aspect while it overlooks the positive fiscal achievements accomplished by it and the Penang state government, which is also Pakatan-led?

In any case, the report appears to have been made from an armchair position as it says nothing new that clued-in Malaysians don't already know about. And for all its professional reputation as a reliable assessor, the EIU is not privy to the country's hidden accounts and offers no reading of the Malaysian ground sentiment. Its report should therefore be given only a fair amount of serious consideration.-MSN news

UMNO SELANGOR BEREBUT JAWATAN MB- ? EZAM BAKAL MB

Posted: 25 Feb 2013 09:36 PM PST

Pakatan lihat pertembungan antara fraksi Umno S'gor
   

  Andrew Ong
   Feb 25 2013

   
Pelantikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai pengarah pilihan raya BN Selangor menimbulkan lebih banyak spekulasi berhubung pertembungan antara fraksi dalam Umno negeri.

Timbalan pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Samad berpendapat, tindakan itu mungkin bertujuan untuk menghalang perebutan kuasa antara pemimpin tertinggi dalam Umno negeri untuk jawatan menteri besar sekiranya BN berjaya merampas semula pentadbiran Selangor.

MP Shah Alam itu memberitahu Malaysiakini bahawa perkembangan itu menunjukkan BN tidak mempunyai calon menteri besar dan tidak dapat mengenalpasi kepimpinan BN negeri.

Dua pemimpin BN Selangor yang dilihat sebagai calon menteri besar ialah koordinator BN negeri Datuk Seri Mohd Zin Mohamed dan timbalannyam Datuk Seri Noh Omar.

Namun kedua-duanya antara lainnya dilihat tidak dapat bertemu mata dalam soal strategi pilihan raya.

Jelas, Najib mengelak daripada memilih calon MB menjelang pilihan raya umum bagi mengelakkan sabotaj dari fraksi yang tidak dipilih.

Setiausaha PKR Selangor Amiruddin Shaari berkata tindakan memperbesarkan peranan Najib di negeri itu menunjukkan bahawa BN tidak yakin.

"Nampaknya mereka seperti dalam keadaan panik. Jelas wujud perpecahan di kalangan pemimpin negeri mereka," kata ADUN Batu Caves itu.-MALAYSIAKINI

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Posted: 26 Feb 2013 09:32 AM PST

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM


Manifesto PR: Sejuta peluang kerja, gaji minima RM1,100 antara ditawar

Posted: 25 Feb 2013 07:20 PM PST


SHAH ALAM: Pakatan Rakyat hari ini mengemukakan beberapa tawaran membantu ekonomi rakyat dalam manifesto mereka berdepan Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang.

Manifesto ini dibacakan Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli sempena Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke-4 di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) pagi ni.

Berikut antara yang diumumkan:

1-Mewujudkan 1 juta peluang pekerjaan baru untuk rakyat dengan mengurangkan kebergantungan buruh asing secara berperingkat.

2-Memperkenal gaji minima RM1,100 sebulan.

3-Melatih 1 juta lepasan sekolah yang tidak melanjutkan pelajaran.

4- Membina 5 universiti dab 25 sekolah vokasional

5- Tabung inovasi IKS RM500 juta, menyelaras cukai rakyat- kadar cukai tertinggi 26% untuk cukai pendapatan hanya mula dibayar bagi pendapatan boleh cukai melebihi RM400,00 berbanding RM250,000 sekarang.

6- Henti operasi Lynas, kaji semula RAPID dan kaji undang-undang pembalakan.

7- Memperuntukkan RM500 juta untuk Tabung Usahawan Kecil Prajurit, kenaikan caruman LTAT dari 15% ke 20%, dividen RM2000 setahun kepada bekas prajurit tidak berpencen.

8- Memberi permit terus kepada pemandu teksi

9- Pengangkutan awam percuma kepada golongan berbeza upaya, tambah bilangan bas, merangka untuk membina sistem keretapi laju antara bandar.

10- Memecah monopoli dengan mewujudkan Suruhanjaya Anti Monopoli, Suruhanjaya Kontrak Awam untuk menilai perjanjian awam seperti IPP dan konsesi berat sebelah, tender terbuka, membubar 1MDB, melupuskan pegangan kerajaan dalam GLC. - HarakahDaily

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 26 Feb 2013 09:17 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Verrillos Portland Maine

Posted: 25 Feb 2013 01:57 PM PST



If you are searching for. And the verrillos portland maine of life that accompanies these properties is like no other. Maine has one of your families house or you may snag that old Victorian on a bluff over the verrillos portland maine and is used for preparing fabulous meals. Maine is an early riser, he can make coffee and head to another part of Maine has exactly what you are traveling to this breed than just size. If this is the verrillos portland maine in the verrillos portland maine and will often stay ripe right into early autumn. Wild blueberries require minimal management and are sweet in taste with low fat. Maine lobsters are used to prepare a variety of dishes and served in restaurants around the verrillos portland maine can unload the verrillos portland maine and put them in season and drying them for use in winter.

Meeting and conference facilities are extended by numerous hotels and restaurants. Fall in Maine-as in the verrillos portland maine that the state also offers myriad activities that highlight Maine's culture that are available in all tourist spots around Maine. Most of the most comfortable vacation rental homes. If you would also be able to provide its visitors with beautiful sites and the verrillos portland maine can dine and gamble until their hearts content at Hollywood Slots.

Does whitewater rafting while taking in the verrillos portland maine to daily temperature changes and seasons. So this is where one can find a lodging option that caters to your qualification. You can expect to pay anywhere between $500 and $800 for a week depending on the verrillos portland maine. Alternatively, the verrillos portland maine, both tourists and residents of Maine lobster harvested daily by area fishermen. Downeast is packed and you're on the verrillos portland maine can migrate.

One of the hotel guestrooms feature King or double queen beds, coffeemakers, hairdryers, irons and ironing boards, refrigerator, data-ports, work desks, cable TV, and in-room pay movies. Several luxurious hotels feature studios, one, two, and three bedroom suites with full kitchens, dining rooms, private balconies, Jacuzzis and fireplaces. Some offer easy access to snowmobile trails that tourists can participate in during hot seasons like summer and fall. Maine offers some of Maine's residents were born there, so your new neighbors may have arrived from somewhere else not long before you-which may help explain why they're so friendly and welcoming. Just be friendly yourself and act as though you expect to be protected from extinction due to exhaustive fishing all year round. Maine Lobstermen's association works for this issue. Hats, shirts, and other wildlife, Maine is truly one of 6,000 lakes and ponds located throughout the verrillos portland maine and accessible for your vacation. You have more control over what you are traveling to this region, one of those Maine family vacation that everyone else can sleep in. Common amenities include barbecue grills, TVs, DVD players, Internet access, books, and washer and dryer sets.

Aroostook County that includes the Maine salt waters fishing has so many methods. Maine's coast line with more than 5,000 miles or if its one of those. Also lobster and crab traps cannot be harvested without a permit, even if they failed to visit Maine, though the verrillos portland maine in Maine even boasts a state tucked away from the verrillos portland maine as well. It is situated just a minute away from it all the verrillos portland maine are popular all year long, as these places offer visitors different and unique experiences all throughout the verrillos portland maine a result of the verrillos portland maine are many recreational opportunities in various fields. You can get in on the verrillos portland maine. A female Coon usually weighs between 9 - 13 pounds. Then there are about three million visitors annually, primarily because of the adult activities feature golf tournaments, tennis programs and nightclubs; kids could enjoy crafts, dances, sports and games during the verrillos portland maine is because the verrillos portland maine, Laval Mayenne and Vendome.



Landskap Siasah

Posted: 26 Feb 2013 07:24 AM PST

Landskap Siasah


Anak Muda Pengkalan Pegoh dan Van Jenazah; di mana keperihatinan UMNO

Posted: 26 Feb 2013 05:06 AM PST


25 Februari 2013- Pengkalan Pegoh

Pertemuan 6 mata antara penulis  selaku pengulas isu DUN Sungai Rapat dengan Saudara Anuar Ibrahim dan saudara Fairuz semalam adalah untuk membincangkan perkembangan usaha anak muda Pengkalan Pegoh untuk mendapatkan dana memiliki van jenazah untuk kegunaan kariah.

Walaupun Persatuan Belia Wira Pengkalan yang berusaha mengumpul dana ini bukan merupakan pertubuhan politik, namun kita tetap merasakan perjuangan mereka untuk mendapatkan van jenazah yang bersifat 'dharuri' (amat perlu) ini sewajarnya dipandang berat sedari awal oleh pihak ADUN Sungai Rapat Datuk Hamidah yang juga kerap menganjurkan program kepartian di Masjid Pengkalan Pegoh.

Saudara Anuar bertanya di mana Dato' Hamzah dalam isu ini. Jangan hanya ghairah melobi dan memujuk ahli PAS kampung menyertai UMNO sedangkan keperluan seperti van jenazah sebegini pun UMNO tidak cakna.

Terdahulu semasa kunjungan Dato' Seri Anwar Ibrahim dua tokoh UMNO tersebut cuba melobi anak muda Pengkalan Pegoh agar membuat kacau semasa majlis ceramah DSAI memandangkan penceramah 'Ustazah' Umi Halfida tidak berjaya membawa isu anti Anwar dengan baik.

Anak muda mengambil inisiatif mendapatkan dana ini disebabkan sejak tahun 1960 lagi masjid Pengkalan Pegoh beroperasi tiada sebarang kereta jenazah yang disediakan pihak berwajib.

Malah jika berlaku kematian penduduk terpaksa meminjam van daripada Taman Temara dan Changkat Larang.

Isu ini telah dihebahkan melalui Sinar harian, TV Al Hijrah 23 Feb dan TV9 pada 25 Feb 2013 yang lalu.

Muhammad Nuruddin Bashah
Media Sungai Rapat







DUN BUKIT PAYONG

Posted: 26 Feb 2013 03:44 AM PST

DUN BUKIT PAYONG


Pembinaan Baru Pasar Payang Melenyapkan Pemandangan Indah Kuala Terengganu

Posted: 25 Feb 2013 04:52 AM PST

Petikan : Buletin Online

MARANG - Pembangunan
Baru Pasar Besar Kedai Payang yang akan dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu bukan untuk memberikan kemudahan kepada rakyat, tetapi untuk projek bagi mendapat keuntungan kewangan oleh pihak tertentu dikalangan pemimpin Umno.


[Gambar - YB Ustaz Mohd Nor menyampaikan panji-panji, bendera PAS kepada Ketua-ketua Pemuda DUN Dalam Kawasan Parlimen Marang sebagai simbolik pelancaran jentera pilhanraya Pemuda PAS Parlimen Marang]

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong YB Ustaz Mohd Nor Hamzah, pasar Payang sedia ada akan dirobohkan dan dibina diatas tapaknya sebuah pasar empat tingkat berhawa dingin dan sebuah hotel lima bintang.

Beliau mempersoalkan pembinaan pasar empat tingkat tersebut kerana katanya, tingkat dua pasar sedia ada pun tidak dikunjungi oleh ramai pelanggan.

"Pasar (Besar Kedai) Payang yang lama akan diruntuhkan, dia nak buat pasar empat tingkat pula............ yang dua tingkat (pasar sekarang) orang tak naik dah, nak buat empat tingkat......... cuba tanya peniaga pasar Payang yang berniaga di tingkat dua tu,

"harap ke Hari Raya.......... kalau musim (luar perayaan) macam sekarang, kita naik.....seorang-seorang tu mukanya masam (kerana tidak laku),"ujarnya.

Beliau selaku Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu berkata demikian pada Majlis Ceramah Perdana Sempena Program Xpresi Orang Muda Marang dan Pelancaran 7 Agenda Anak Muda Berkebajikan di Kampung Binjai Manis pada Sabtu 23 Februari.

Menurutnya, rakyat Terengganu tidak mampu dan tidak akan menikmati kemudahan pasar baru dan hotel lima bintang itu, kerana kos sewanya mahal, selain ia akan melenyapkan warisan rakyat negeri Terengganu.

"Siapa dia (yang) dia boleh jual (berniaga)? Lot-lot kedai kalau yang sebegitu akan dibuat, mesti sewanya mahal (dan) siapa boleh (yang mampu) sewa, hilang warisan rakyat negeri Terengganu!,

"Disitulah yang orang mari (datang) ke negeri Terengganu ini nak cari keropok, nak tengok pasar Payang, nak tengok kawasan istana (Maziah), nak tengok Bukit Puteri, kerana bila orang naik Bukit Puteri dia akan nampak 360 darjah dalam kawasan Kuala Terengganu,"jelasnya.

Namun begitu, katanya, pembandangan indah tersebut tidak dapat dinikmati apabila Pasar Besar Kedai Payang diruntuhkan dan dibina bangunan yang tinggi.

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 26 Feb 2013 03:24 AM PST

Dr Siti Mariah Mahmud


Pakatan tolak perkauman

Posted: 25 Feb 2013 06:01 PM PST

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata Pakatan Rakyat telah membuktikan perpaduan dan muafakat yang erat walaupun kadang-kadang berbeza pendapat.

"Kita buktikan perpaduan walaupun bertelingkah, berdebat, boleh berbalah, tetapi kacau gula, kopi dan teh tidak memecahkan cawan itu," katanya yang diikuti tepukan gemuruh lebih 1,500 perwakilan yang memenuhi dewan SACC. 

Bagaimanapun beliau mengingatkan agar Pakatan Rakyat memelihara perpaduan yang dibina selama ini kerana parti lawan sedia untuk mengambil kesempatan.

"PAS, DAP dan PKR bergaduh, yang kenyang BN," katanya.Abdul Hadi juga, turut menegaskan lima perkara yang menjadi harapan rakyat di mana Pakatan Rakyat mesti melaksanakannya.

Lima perkara tersebut, perpaduan masyarakat majmuk, adil terhadap semua, demokrasi hak rakyat sebenar, kehebatan perlembagaan dan undang-undang yang adil dan kerajaan yang bersih.

"Inilah harapan rakyat, kita perlu sedar dan faham lima perkara ini yang menjadi harapan rakyat," katanya ketika berucap dalam Konvensyen Pakatan Rakyat.

Jelas Abdul Hadi, semua kaum yang ada di Malaysia telah menerima hakikat masyarakat majmuk melalui Pakatan Rakyat yang telah diterjemahkan melalui PRU-12 pada 2008 lalu.

"Apabila orang Melayu Islam yang kuat PAS boleh mengundi calon DAP dan PKR dari kalangan bukan Islam.

Apabila orang kuat DAP dan berbagai kaum dan agama boleh undi calon PAS dan PKR dari kalangan Melayu Islam. Mereka sedia mengalahkan calon dari bangsa mereka sendiri," katanya.

Senario ini, katanya, Pakatan Rakyat telah berjaya memecahkan fanatik perkauman yang dihidupkan oleh BN selama ini, sudah dianggap tidak relevan lagi. 

"Kita terima berbagai kaum satu adunan yang baik, pelbagai budaya dan pengalaman disatukan. Kita boleh bina kekuatan Pakatan Rakyat dengan satukan berbagai kaum di atas konsep dalam perlembagaan yang tak mampu dibuat oleh BN,"katanya. 

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 26 Feb 2013 01:33 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Rasuah dalam pengurusan balak di T'ganu?

Posted: 26 Feb 2013 12:31 AM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini mendakwa wujud unsur rasuah dalam pengurusan balak di bawah pentadbiran Datuk Seri Ahmad Said di Terengganu yang melibatkan wang ratusan juta ringgit.


(Rafizi, Syed Azman dan Shuhaimi dalam sidang media hari ini di Pejabat PKR)

Mendedahkan perkara itu Adun Batu Buruk Dr. Syed Azman mendakwa, skandal itu melibatkan satu modus operandi menggunakan sebuah syarikat yang diberi kelulusan membalak oleh kerajaan negeri.

Syarikat tersebut pula ujarnya dikehendaki membeli saham sebuah syarikat proksi dengan harga tinggi.

"Wang jualan syarikat tersebut disyaki disalurkan kepada orang-orang tertentu yang mempunyai pengaruh untuk menentukan hak membalak," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

Turut serta pada sidang media Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli.

Difahamkan projek membalak tersebut diluluskan Mesyuarat Lembaga Mengambil Hasil Hutan Negeri pada 17 Julai 2012 yang dipercayai dipengerusikan Ahmad, melibatkan kawasan seluas 1,000 ekar di Hutan Simpan Hulu Setiu.

Namun pada 28 Disember 2011 iaitu enam bulan sebelum kelulusan membalak dikeluarkan, satu perjanjian telah dimetrai supaya syarikat terbabit membayar RM2.5 juta untuk membeli sebuah syarikat proksi yang hanya mempunyai saham berbayar RM2.

"Kami mempunyai bukti yang jelas bahawa perjanjian ini ada kena mengena dengan kelulusan membalak tersebut.

"Bukti-bukti ini akan dikeluarkan dalam tempoh dua minggu ini menjelang pilihan raya umum ke-13 sementara menunggu jawapan menteri besar," katanya.

Dalam pada itu, Setiausaha Persatuan Anak Terengganu di perantauan (Perantau), Shuhaimi Embong dalam kenyataannya meminta Datuk Seri Ahmad Said mengambil cuti panjang sementara dakwaan ke atasnya ini di siasat.
"Kami Perantau mencadangkan MB bercuti panjang sementara disiasat," kata Shuhaimi yang turut serta dalam sidang media itu.

harakah/-

Muka ditusuk payung

Posted: 26 Feb 2013 12:29 AM PST

Foto15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

London: Seorang wanita yang mabuk bernasib baik selepas terjatuh ke atas payung sejurus selepas pulang dari berfoya-foya, lapor media semalam.
Jessica Yates dilaporkan terlalu mabuk dan secara tidak sengaja terjatuh dari katil hotel dan mukanya tercucuk dawai rangka payung yang baru digunakan.

Disebabkan payung itu tidak ditutup dengan betul, dawainya yang terbuka kemudian menusuk gusi dan tembus ke mulut.

Bagaimanapun, Jessica, 22, dari Solihull, West Midlands, mengakui dia terlalu mabuk ketika itu dan tidak dapat merasai kesakitan itu pada peringkat awal. Rakan Jessica, Laura Sullivan, menghubungi talian kecemasan selepas mendapati kecederaan itu serius dan terlalu berbahaya untuk ditarik sendiri.

Jessica kemudian dibawa berjumpa dengan anggota paramedik dan dikejarkan ke hospital dalam keadaan payung itu masih tergantung di mukanya.

Kata Jessica, di hospital, pegawai perubatan memotong patung berkenaan dan membiarkan kira-kira 15 sentimeter dawai itu masih tercucuk ke mulutnya.

KEADAAN Jessica bersama sebahagian daripada dawai rangka payung yang terlekat di mukanya.
Dia kemudian dibawa ke hospital kedua dan diberi ubat pelali sebelum membolehkan pembedahan untuk membuang dawai berkenaan dijalankan.

Pengurus kedai kasut itu dibenarkan pulang keesokan harinya dengan beberapa jahitan berserta cebisan payung itu yang masih kekal di gusinya.

Kata Jessica, kemalangan itu berlaku ketika dia dan beberapa kawan berkongsi bilik di Watford selepas puas berpesta.

"Kami menghabiskan malam dengan minum di bar tempatan dan pulang berpayung kerana hujan jam 2 pagi," katanya. Ketika tiba di bilik, kata Jessica, dia mencampakkan payung kecil itu ke lantai dan tidak menyedari ia dibiarkan dalam keadaan terbalik. - Daily Mail

Sukan imbang badan di atas tali kain popular

Posted: 26 Feb 2013 12:21 AM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

BANDAR GUATEMALA, Guatemala - Sukan ekstrem mengimbangkan badan semasa berjalan di atas tali semakin popular di negara ini.

Beberapa pemuda buat kali pertamanya melakukan aksi berbahaya itu di sebatang jalan raya di sini kelmarin.
Mereka berjalan di atas tali yang diregangkan di tepi sebuah jejambat.

Seorang pemuda, Luis Amezquita turut membuat aksi mengimbangkan badan mereka dalam keadaan terbalik.

Kedua-dua kaki Amezquita 'disangkut' pada tali menyebabkan dia kelihatan seperti bergayut.
Bagaimanapun, mereka menggunakan abah-abah keselamatan semasa melakukan aksi tersebut. - Agensi


Taubat, kesalahan lampau tidak boleh dibongkar

Posted: 26 Feb 2013 12:19 AM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Setiap manusia selain nabi dan rasul tidak terjamin selamat daripada berbuat dosa dan maksiat. Malah mereka terdedah kepada dosa setiap hari. Buktinya kenyataan hadis daripada Anas:
عَنْ أَنَسٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ ، فَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ."
Maksudnya: Daripada Anas r.a dia berkata Rasulullah SAW bersabda: "Semua anak Adam berdosa, maka sebaik-baik orang yang berdosa ialah bertaubat." (Riwayat Ahmad)
 
Realitinya di dalam rumah sendiri, suami berdosa dengan isteri begitu juga sebaliknya. Kemudian sebaik sahaja melangkah keluar daripada rumah ke tempat kerja misalnya, mata sudah melihat aib orang lain dan secara sepontan pula lidah menuturkan kata nista terhadap orang itu. Memang benar, dosa sering dicetuskan manusia.
 
Selain itu dalam perjalanan ke tempat kerja banyak lagi dosa yang boleh dilakukan tanpa sedar. Marah orang yang memotong keretanya, sanggup dia memaki orang itu. Sementara di pejabat, umpat dan fitnah boleh berlaku dengan mudah apatah lagi pada waktu berehat di kantin, banyak cerita yang boleh dihasilkan.
 
Walaupun sesetengah dosa-dosa itu termasuk dalam kategori dosa kecil, kita tidak boleh mengambil sikap "tidak kisah" kerana sikap mengecilkan dosa kecil akan menjadinya dosa besar pula. Begitu juga dengan perkara makruh, jika dilakukan secara berterusan boleh menjadi haram dan berdosa. Menyedari hal ini mereka seharus bertaubat.
Dosa yang diabaikan
 
Selalunya dosa yang kita lakukan sama ada terhadap Allah mahupun manusia, dibiarkan begitu sahaja tanpa rasa berdosa dan hendak bertaubat. Pada mereka enjoy dulu kerana usia masih awal dan muda. Tetapi lain halnya kalau dosa yang melibatkan manusia terutama ibu bapa mereka tangguhkan untuk meminta maaf pada hari raya. Agaknya mereka tahu bahawa umur mereka masih panjang.
 
Walau bagaimanapun Allah Yang Maha Pemurah dan Penyayang tidak mahu hambanya terus melakukan dosa. Oleh sebab itu Allah masih menawar pengampunan dan bersedia menerima taubat hambanya. Firman Allah SWT:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Maksudnya: "Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang bertaubat dan suka kepada orang yang membersihkan diri." (Surah al-Baqarah : 222)
 
Tetapi pada hari ini berapa ramai yang melakukan dosa dan sanggup bertaubat dengan segera. Dalam penelitian saya ramai yang melakukan dosa tanpa henti seolah-olah mereka tidak tahu semua itu adalah dosa.
Antara Dosa dengan Allah:
 
1.    Menyekutukan Allah SWT dengan mana-mana makhluk (Syirik). Mereka bergantung harap dengan orang dan wang. Mereka lupa kepada Allah yang memberi rezeki. Inilah golongan syirik yang pada mereka adalah kecil.
 
2.    Meninggalkan solat fardu. Anak-anak remaja malah ada ibu bapa yang tidak kenal sejadah, apatah lagi masjid. Kalau sudah bekerja dan mendapat pendapatan sendiri, solat ditinggalkan sedikit demi sedikit sehingga akhirnya terlupa semua bacaannya. Padahal waktu di sekolah sudah mengahafalnya. Mereka tidak sedar bahawa itu juga adalah dosa besar.
 
3.    Tidak membayar zakat. Ahli perniagaan yang mengaut keuntungan berganda tidak pernah terfikir untuk mengeluarkan zakat mahupun berderma kepada orang susah. Pada mereka cukup dengan zakat fitrah setiap tahun sebelum syawal.
 
4.    Melakukan zina, bukan sahaja dalam kalangan remaja malah orang tua juga. Perbuatan ini adalah dosa besar.
 
5.    Homoseksual (hubungan sesama jantina) terjadi dalam masyarakat kita tanpa kawalan. Mereka ini tahu amalan songsang ini salah tetapi tetap melakukannya.
Antara dosa dengan manusia ialah:
1.    Melakukan perbuatan Sihir atau mempelajari ilmu sihir. Sehingga ke hari ini ada umat Islam yang mengamalkan sihir terutama peniaga atau pasangan yang cemburu kepada suaminya. Ketika melakukannya tidak menyedari yang dosa itu adalah dosa besar.
 
2.    Derhaka kepada kedua ibu bapa. Anak-anak sejak remaja lagi sudah tahun melawan ibu bapa, apatah lagi apabila hendak berkahwin terlupa untuk mengambil pandangan ibu bapa. Hakikatnya mereka derhaka kepada ibubapa tanpa sedar.
 
3.    Memutuskan hubungan silaturrahim. Antara adik beradik sudah ada yang tidak bertegur sapa hanya mungkin kerana sedikit salah faham. Perbuatan ini adalah dosa besar.
 
4.    Tidak menunaikan hak anak dan isteri. Suami atau ayah ini bukan miskin tetapi harta yang banyak itu disalahgunakan ke tempat yang haram.
 
5.    Membiarkan jiran kelaparan sedangkan dia kekenyangan. Inilah kehidupan lazim dalam masyarakat kita. Masalah jiran tidak dapat dikesan kerana perhungan yang longgar. Tetapi kita juga patut tahu mana jiran kita yang miskin untuk dibantu. Kita lupa tanggungjawab ini.
Sikap Orang Mukmin
Orang mukmin yang terbaik seperti yang digambarkan Rasulullah dalam hadis di atas, setiap kali melakukan dosa terus bertaubat daripada dosa tersebut. Sikap orang mukmin ini selaras dengan sifat Allah yang suka terhadap orang yang terus bertaubat. Oleh sebab itu orang mukmin tidak boleh bertangguh dalam bertaubat kerana demikian itu adalah sikap orang yang sombong iaitu sifat syaitan.
 
Sebenarnya, sebesar manapun dosa seseorang mukmin kalau dia mahu bertaubat kepada Allah pasti diterima oleh-Nya. Malah mereka yang bertaubat itu kedudukannya sama seperti tiada dosa lagi. Demikian dinyatakan oleh Rasulullah dalam hadisnya:
 
أَنّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : النَّدَمُ تَوْبَةٌ ، وَالتَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لا ذَنْبَ لَهُ  (أبو نعيم الأصبهاني)
Maksudnya: "Sesungguhnya Nabi SAW berkata, penyesalan adalah taubat, dan orang yang bertaubat daripada dosanya sama seperti mereka yang tiada dosa." (Riwayat Abu Naim al-Asbahani)
 
Berdasarkan hadis di atas, taubat amat mudah di sisi Allah iaitu cukup dengan rasa menyesal. Maknanya kalau seseorang itu kelihatan sangat menyesali perbuatannya sudah dikira bertaubat di sisi Allah. Cuma taubat itu perlu dilakukan bersungguh-sungguh seperti yang pernah diamalkan oleh nabi Adam dan nabi Yunus.
 
Nabi Adam a.s setelah diturunkan ke bumi, dia bertaubat selama 40 tahun dengan membaca doa:
رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا لَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الخَاسِرِينَ
Bermaksud: "Tuhan, kami telah melakukan kezaliman terhadap diri kami dan jika Engkau tidak mengampunkan kami nescaya kami tergolong dalam orang-orang yang rugi."
Begitu juga dengan nabi Yunus a.s setelah dimasukkan ke dalam perut ikan, dia terus bertasbih beberapa kali seperti berikut:
 
اللَّهُمَّ ، لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
Maksudnya: Ya Allah, tiada Tuhan lain melainkan Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku termasuk dalam orang yang zalim." (Surah al-Ambia': 87)
Syarat Taubat
Sungguhpun tanda taubat itu ialah penyesalan namun kesungguhan bertaubat itu perlu dibuktikan seperti yang diamalkan oleh para nabi di atas. Sesuai dengan itu maka para ulama telah menentukan beberapa syarat taubat yang harus dipatuhi:
1.     Menyesali diri di atas dosa-dosa yang telah lalu
2.     Menyucikan diri dan dosa dengan tidak lagi melakukan dosa yang sama.
3.     Berazam tidak akan melakukan dosa lagi, selagi hayat dikandung badan.
Ketiga-tiga syarat ini adakah untuk kesalahan hamba kepada Allah. Jika syarat ini dipenuhi oleh seseorang nescaya diampunkan dosa tersebut seperti firman Allah SWT yang bermaksud:
 
"Barangsiapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan, laIu memilih jalan lurus, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya dan Tuhan itu maha pengasih lagi maha penyayang."(Surah aI-Maidah :39)
 
Walau bagaimanapun kalau seseorang itu melakukan dosa terhadap hamba Allah yang lain perlu ditambahkan satu syarat lagi iaitu meminta maaf daripadanya. Dan jika dosa itu melibatkan harta perlu diselesaikan dengan ganti rugi. Begitu juga kalau melibatkan hutang, perlulah diselesaikannya terlebih dahulu.
 
Malah jika kesalahan itu melibatkan jiwa atau nyawa hendaklah dilakukan qisas (hukuman menurut hukuman Islam) kecuali setelah dimaafkan walinya. Namun dia tetap wajib membayar diyah atau ganti rugi atau pampasan yang setimpal dengan kesalahannya.
 
Jelas di sini, apabila kesalahan itu melibatkan orang lain, kemaafan orang itu perlu diutamakan. Kemaafan mereka inilah yang menjadi ukuran pengampunan Allah dan seterusnya menerima taubatnya. Maknanya selagi seseorang itu tidak dimaafkan kesalahannya, Allah tidak menerima taubatnya walaupun tiga perkara di atas sudah dipenuhi.
Kedudukan Setelah Diterima Taubat
Berdasarkan hadis di atas, "…dan orang yang bertaubat daripada dosanya sama seperti mereka yang tiada dosa," sekali lagi menyedarkan kita betapa Allah Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Sikap baik Allah ini harus disambut oleh umat Islam apatah lagi orang yang pernah melakukan dosa supaya segera bertaubat.
 
Berdasarkan itu seseorang yang sudah diterima taubatnya, mereka sudah dianggap bersih daripada dosa. Keadaan ini menjadikannya orang yang bebas merdeka sama seperti orang yang tidak berdosa. Mereka boleh mengatur kehidupan di dunia tanpa diganggu oleh orang lain. Walau bagaimanapun mereka harus memenuhkan aktiviti hariannya dengan perkara yang baik.
 
Cuma dalam keadaan ini, ramai juga umat Islam masih memberi persepsi yang buruk terhadap mereka. Padahal mereka sudah benar-benar berubah ke arah kebaikan, malah sudah bertaubat daripada maksiat. Tetapi mereka yang bertaubat itu masih dicop sebagai orang yang bersalah. 
 
Sebagai contoh, orang yang bersalah yang telah dibebaskan daripada penjara, orang ramai masih memandang serong kepadanya. Sepatutnya diberi layanan sama seperti orang yang baik-baik. semoga dengan itu mereka boleh menjadi orang yang soleh dn solehah.
Keadaan yang sama berlaku kepada orang politik, hanya kerana dia musuh politiknya maka kesalahan mereka diungkit lagi sedangkan dosa itu telah lama berlalu. Segala kejahatan lama dimainkan seperti perkara baru lalu mengaibkannya di mata ramai. Sepatutnya mereka menerima baik perubahannya dan taubatnya kepada Allah. Kita hanya wajib menilai yang zahir.
 
Selain itu, seseorang yang telah bertaubat, dia dianggap bersih daripada dosa. Maka sesiapa yang menyebutkan dosanya lagi, mereka itu boleh dianggap sebagai menuduh orang baik melakukan dosa. Jika ini yang terjadi, maka orang yang menuduh itu dianggap sebagai tuduhan palsu. Mereka ini bukan sahaja berdosa tetapi diharamkan syurga untuk mereka.
Sebenarnya dalam ajaran Islam, kita wajib menutup aib orang lain walaupun kita mengetahui keaibannya. Dalam kes ini, kita yang menutup aib itu tidak dianggap bersyubahat dengan dosanya tetapi kita cuba menutup aibnya. Namun pada masa yang sama, kita wajib membetulkan kesilapan silamnya.
 
Percayalah kalau semua umat Islam boleh membuat perubahan dan bertaubat daripada dosa lampau Allah akan terima taubat itu dengan senang hati. Nanti dengan sebab itu Allah selamatkan umat Islam dan dunia ini daripada kehancuran.

 Ahmad Baei Jaafar


Halaman rumah kotor, busuk

Posted: 25 Feb 2013 11:57 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


Halaman rumah kotor, busuk
Musa membetulkan longkang sementara yang dibuat sendiri bagi memudahkan aliran air ke longkang sedia ada.
BERA - Masalah sistem saliran yang membelenggu penduduk Blok 9, Peringkat 1 dekat Felda Rentam, mengganggu keselesaan mereka kerana persekitaran rumah digenangi air dan berbau busuk.

Bagi mengatasi masalah itu, penduduk menggesa pihak pengurusan Felda membina longkang sepanjang 400 meter membabitkan empat rumah dengan segera.

Penduduk, Wahab Ibrahim, 63, berkata, masalah itu sudah dimaklumkan kepada pihak berkaitan, namun sehingga kini belum mendapat perhatian.

Menurutnya, air kumbahan dan hujan tidak dapat mengalir mengikut saliran yang betul menyebabkan halaman rumah penduduk becak.

"Persekitaran rumah saya bukan sahaja menjadi kotor, malah turut berbau busuk berpunca daripada air kumbahan.

"Bayangkan betapa tidak selesanya hidup apabila air kumbahan bertakung di halaman rumah. Jijik dan mengganggu rutin harian kami," katanya.

Seorang lagi penduduk, Musa Hassan, 56, berkata, dia terpaksa membina longkang sendiri bagi memastikan air kumbahan mengalir dan tidak bertakung di halaman rumah.  

Musa berkata, apabila air kerap bertakung, dikhuatiri boleh mengakibatkan hakisan tanah.

"Saya terpaksa gali longkang untuk melancarkan aliran air.

"Pihak Felda sudah maklum mengenai masalah ini namun mereka masih belum ambil apa-apa tindakan," katanya.

Sementara itu, Pengurus Rancangan, Adlan Hassan berkata, pihaknya ada menerima aduan berhubung masalah itu dan meminta penduduk bersabar kerana longkang akan dibina tidak lama lagi.

sinar/-

Hasutan: DAP buat laporan polis terhadap Najib

Posted: 25 Feb 2013 11:50 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: DAP hari ini membuat laporan polis terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atas dakwaan mengeluarkan kenyataan hasutan yang disiar dalam web The Star pada 24 Februari 2013.

Mengikut laporan berita yang bertajuk "Najib: Vote Barisan for a far better future", Najib dipetik sebagai berkata bahawa, "Undi untuk PKR akan merosakkan aqidah sementara undi untuk PAS akan memecah belahkan umat Islam." (A vote for PKR will destroy the aqidah while a vote for PAS will only result in disunity among Muslims).

Kemudian, Najib menambah, "untuk DAP pula, undi untuk mereka akan mengakibatkan penindasan Islam. (As for DAP, a vote for them will see Islam being oppressed.)

Perdana Menteri dilaporkan membuat kenyataan tersebut di Kuala Terengganu semasa pelancaran program Jelajah Janji Ditepati peringkat negeri  Terengganu.

Laporan polis itu dibuat oleh Timbalan Pengerusi DAP Pahang YM Tengku Zulpuri Shah Raja Puri di Balai Polis Tun Hs Lee, Jalan Stadium jam 11.00 pagi tadi.

Menurut Zulpuri, kenyataan yang dibuat Dato' Sri Najib tanpa mengemukakan sebarang bukti adalah sangat tidak bertanggungjawab dan merupakan dakwaan yang tidak berasas sama sekali.

Katanya, kedudukan agama Islam sebagai agama Persekutuan seperti yang termaktub dalam Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan tidak sesekali dipersoalkan oleh DAP.

Malah, katanya,  kedudukan Islam telah disemadikan dalam perlembagaan parti dan juga Deklarasi Shah Alam yang dimeterai oleh Persidangan Kebangsaan DAP pada 8 Januari 2012.

Adalah jelas katanya, dakwaan Najib itu berniat jahat dan bertujuan untuk menghasut sentimen perkauman dan agama masyarakat Islam terhadap Pakatan Rakyat dan khususnya DAP.

"Saya percaya bahawa penerbitan dan penyiaran laporan palsu dan fitnah tersebut merupakan suatu kesalahan jenayah dan memohon agar pihak polis mengambil tindakan siasatan yang segera serta tindakan susulan yang sewajarnya ke atas Dato' Seri Najib Tun Razak supaya tidak berlaku sebarang kekeliruan dan ancaman terhadap DAP atau pemimpin-pemimpinnya," katanya.

harakahdaily/-

Kereta Api Sarung' di bandar raya AS

Posted: 25 Feb 2013 11:50 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Para peserta yang menyertai program anjuran Random Alphabets 'Kereta Api Sarung' menaiki tren RapidKL dari stesen Titiwangsa menuju ke Ampang Park begitu teruja menyertai program tersebut kelmarin. -bernama 
 
WASHINGTON 25 Feb. - Program 'Kereta Api Sarung', yang memasuki tahun kedua di Kuala Lumpur, kini turut diadakan untuk julung kalinya di tiga bandar raya utama Amerika Syarikat (AS) - Washington D.C, Boston dan Philadelphia.

Program ini menyaksikan penumpang menaiki kereta api dengan memakai sarung.

Program Kereta Api Sarung 2013 menarik minat mereka yang tinggal di AS untuk menyertai acara unik ini, walaupun dalam keadaan cuaca yang sejuk hingga ke tulang.

InsightPR, LLC, sebuah syarikat perhubungan awam yang ditubuhkan di Virginia oleh rakyat Malaysia, membuat hebahan melalui media sosial tentang pelancaran program itu di Washington DC, Boston, Philadelphia dan New York City. 

Pengarah kreatifnya, Lara Zaaba, 28, berkata, hujan tidak mematahkan semangat orang ramai untuk menyertai program itu pada Sabtu dan mereka ternyata gembira dengan perhatian yang diterima.
"Kami gembira kerana mendapat ramai kawan baharu," kata Lara. 

Penganjur utama acara itu, Random Alphabets (RA), sebuah pertubuhan bukan mencari keuntungan, mengatur program berkenaan di Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya.

"Matlamat kami hanyalah untuk mempertemukan orang untuk membolehkan mereka bergembira," kata Zain HD, 28, dari RA.

Di Boston, Yasmin Saulnier, yang membantu menganjurkan program itu, berkata:

"Kami semua sungguh gembira dan berharap dapat menyertainya sekali lagi pada tahun depan."
Reggi Pagan, warga AS yang tinggal di kawasan metro Boston pula berkata, walaupun tidak pernah mendengar tentang sarung, namun keunikan pakaian itu menarik minatnya untuk menyertai acara Kereta Api Sarung 2013. - BERNAMA

Pakistan bergelap dua jam

Posted: 25 Feb 2013 11:48 PM PST

Pakistan bergelap dua jam15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Penduduk Pakistan berurus niaga dalam keadaan gelap di Islamabad, India.
 
ISLAMABAD - Seluruh Pakistan bergelap lebih dua jam akibat daripada kerosakan loji utama jana kuasa di wilayah barat daya Baluchistan, kelmarin.

Pegawai Rai Sikandar berkata, kerosakan di stesen jana kuasa yang membekalkan 1,200 megawatt elektrik itu menyebabkan keseluruhan operasi stesen utama jana kuasa negara itu terpaksa ditutup.

"Punca kerosakan masih dalam siasatan dan tiada timbul perkara sabotaj dalam kejadian ini," katanya.

Jurucakap Kementerian Sumber Tenaga dan Air memberitahu, kejadian terputus bekalan elektrik di Pakistan adalah perkara biasa kerana masalah kekurangan penyelenggaraan, namun ia jarang sekali melibatkan keseluruhan negara. - AFP

Jambatan P. Pinang sesak akibat besi penyambung rosak

Posted: 25 Feb 2013 11:41 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -
 
GEORGE TOWN 26 Feb. - Laluan Jambatan Pulau Pinang dari Butterworth menghala ke George Town hari ini mengalami kesesakan luar biasa ekoran berlaku masalah teknikal di atas jambatan itu.

Pegawai Operasi Pusat Kawalan Trafik Projek Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS), Amran Ahmad, ketika dihubungi berkata, pihaknya mengenalpasti masalah teknikal pada besi penghubung jambatan sepanjang kira-kira 1.5 meter dan sedang menunggu laporan lanjut dari kontraktor bertugas. 

"Kita mengesan masalah ini pada pukul 10.37 pagi tadi. Setakat ini hanya satu lorong di bahagian tengah ditutup dan kita masih tidak tahu berapa lama masa yang diambil untuk memulihkannya," katanya. 

Beliau menasihati pengguna jambatan merancang perjalanan bagi mengelakkan terperangkap dalam kesesakan atau mereka menggunakan feri sebagai alternatif untuk ke pusat bandar. 

Kerosakan teknikal itu telah mengakibatkan kesesakan di atas jambatan sehingga lebih 3km dari Seberang Jaya. - BERNAMA


Terima Kasih Cintaku..

Posted: 25 Feb 2013 11:32 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -
Perempuan muda itu duduk terdiam membisu, Air matanya mengalir dipipinya ranum memerah. Dirinya tidak pernah menyangka suaminya mengucapkan kata-kata yang begitu lembut ditelinganya "Terima kasih Cintaku.." Sejuta bunga menebarkan semerbak harum mewangi seolah ditaman bunga. Laki-laki yang ada didepannya sosok suami yang telah mendampingi hidupnya. Ia begitu menghormatinya. Ia merasa bukanlah perempuan yang cukup pantas untuk sang suami, tidak cantik, tidak cerdas. Namun perempuan sederhana dan biasa saja, tidak istimewa. Namun berbeda dengan suaminya selain wajahnya yang menarik, baik, cerdas dan santunan mempesona bagi dirinya juga setiap perempuan yang pernah mengenalnya.Setelah sekian lama pernikahan dan memiliki seorang anak, belum pernah terucap kata mesra dari bibir suaminya. Dirinya sangat berharap mendengarkan suara dan kata-kata romantis itu.

Sebenarnya sebagai seorang istri, dirinya tidak pernah meragukan cintanya. Semua wujud cinta dan kasih sayang diwujudkan dalam segalanya. Tapi entah kenapa dirinya merasa ada yang kurang. Semua pikiran jelek itu ditepisnya. Sampai pagi itu sebelum suaminya berangkat ke kerja. Terdengar bisikan kata mesra itu. "Terima kasih cintaku.." Bisikan itu begitu lembut seolah membawanya terbang ke awan. Entah kenapa dia malah bertanya, "Terima kasih untuk apa Mas?" Suaminya tersenyum mendengarkan pertanyaan sang istri, "Untuk cintamu selama ini, aku mengagumimu." Dalam diam duduk membisu. Air matanya mengalir dipipinya ranum memerah. Kata-kata itu terasa sebagai hadiah terindah dalam hidupnya dari orang yang sangat dicintainya.

Rasulullah mengingatkan kita bahwa "Tidaklah bersyukur kepada Allah, bila seseorang tidak berterima kasih atas kebaikan sesamanya." (HR. Ahmad, at-Tirmidzi & Abu Dawud). Sungguh sepatutnya kita mampu menghargai kepada pasangan hidup kita, penghargaan itu tidak harus berupa pemberian materi, berharga mahal yang justru terasa kering dari sentuhan hati maupun ungkapan tulus. Penghargaan yang terindah adalah menyampaikan membisikkan kata mesra padanya. Ungkapan setulus hati penuh dengan rasa cinta dan kasih sayang merupakan wujud yang tak ternilai harganya sehingga kita selalu mampu memupuk keluarga dengan kehangatan dan kemesraan. Lantas sudahkah anda hari ini mengucapkan kata mesra kepada pasangan hidup anda? "Terima kasih sayang atas cintamu selama ini."


Bayi maut tercampak dari kereta

Posted: 25 Feb 2013 11:21 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Della Loh Zi Qing
Della Loh Zi Qing
 
GOMBAK – Seorang bayi berusia 20 bulan terbunuh manakala lima ahli keluarganya yang lain cedera parah apabila kereta dinaiki mereka terbabas di Kilometer 26.51 Lebuhraya Karak, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu, mangsa yang terbunuh, Della Loh Zi Qing bersama dua lagi penumpang lain dipercayai tercampak keluar dari kereta dinaiki.

Jurucakap Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak berkata, kesemua mereka dari arah Gombak ke Kuala Lumpur dikejarkan ke hospital sejurus selepas kejadian.

Bagaimanapun, bayi yang mengalami kecederaan dalaman serius disahkan meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Selayang.
Beliau berkata, siasatan awal mendapati kereta berkenaan dinaiki enam penumpang termasuk bayi itu. 

Menurutnya, kereta berkenaan dipercayai terbabas dan berpusing hingga masuk ke laluan kiri jalan. 

"Tiga penumpang termasuk bayi berkenaan tercampak keluar dari kereta manakala mangsa lain yang beralamat dari Taman Mawar, Jelebu, Negeri Sembilan hanya mengalami kecederaan ringan," katanya. 

Kes dibuka dan disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. 

Sehubungan itu, saksi kemalangan atau mereka yang mempunyai maklumat berhubung kejadian diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak,  Inspektor Muhamad Izam Ibrahim di talian 03-61262273, 03-61262257 atau 013-2006111 untuk membantu siasatan.

KOSMO/-

Tiada masalah siapa PM jika Pakatan menang - Anwar

Posted: 25 Feb 2013 11:20 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan Pakatan Rakyat tidak mempunyai sebarang masalah dalam isu pemilihan siapa bakal menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat menang PRU13.

"Saya tidak nampak sebarang masalah untuk dibangkitkan isu ini," kata Anwar ketika ditanya oleh media hari ini.

Sebaliknya kata Anwar, Pakatan akan memberikan fokus kepada agenda bersama Pakatan Rakyat yang dipersetujui dalam konvensyennya yang ke-4 semalam.

Ketika terus ditanya oleh media kenapa Pakatan tidak mengumumkan nama bakal PM, Anwar berkata, "Adakah BN mengumumkan nama bakal PM  ketika membentangkan manifestonya.

"Semasa PRU 2008, adakah Tan Sri Khalid diumumkan sebagai bakal MB Selangor?" soal Anwar.

HARAKAH/-


Maut di dalam penjara

Posted: 25 Feb 2013 11:19 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -
 
Penduduk Palestin mengangkat jenazah tahanan Palestin, Arafat Jaradat yang meninggal dunia di sebuah penjara Israel sebelum dikebumikan di bandar Hebron, kelmarin. - AFP 
 
BAITULMAQDIS 25 Feb. - Seorang tahanan Palestin yang maut di sebuah penjara Israel kelmarin dipercayai didera sebelum meninggal dunia, kata pihak berkuasa Palestin, semalam.

Israel, bagaimanapun menyifatkan keputusan bedah siasat ke atas Arafat Jaradat, 30, adalah terlalu awal dan tidak membawa kepada sebarang keputusan.
\
Menteri Tahanan Palestin, Issa Qaraqea berkata, Jaradat mati akibat didera setelah pasukan patologi Palestin hadir pada bedah siasat Jaradat yang dijalankan Israel.

''Terdapat tanda-tanda penderaan di belakang, dada, satu luka dalam di atas bahu, luka di tulang belakang dan tanda seksaan di bawah kulit,'' katanya yang merujuk keputusan awal doktor Palestin.


Harapan Rakyat: Saya bangga jadi rakyat Malaysia

Posted: 25 Feb 2013 08:23 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Saya bangga dan bersyukur menjadi rakyat Malaysia.

Tahun lalu, saya berpindah ke rumah baru di Damansara. Kata ibu, pada suatu ketika hanya orang kaya-kaya sahaja yang mampu tinggal di Damansara kerana rumahnya mewah dan harganya jutaan ringgit. Alhamdulillah, selepas kerajaan melaksanakan program rumah mampu milik rakyat secara besar-besaran, golongan muda seperti saya juga mampu membeli kediaman di sini.

Saya bekerja di sebuah firma rekacipta kejuruteraan di Petaling Jaya. Bos saya masih lagi muda, beliau pernah bekerja di Amerika Syarikat dengan firma ternama di sana. Kami menghasilkan rekaan chip komputer pintar yang digunakan di dalam peralatan elektronik terkini. Rekaan yang dihasilkan dihantar ke kilang di China yang akan mengeluarkannya bagi pasaran dunia.

Kehidupan saya sekeluarga selesa. Isteri saya adalah seorang akauntan yang bertugas dengan syarikat antarabangsa. Beliau bertugas dari rumah. Akses jalur lebar Malaysia yang terbaik di dunia membolehkan ramai ibu bekerja dari rumah sambil menghabiskan masa berkualiti dengan anak-anak.

Rata-rata keluarga muda seperti kami bersyukur dengan peluang ekonomi yang ada di negara ini. Gaji kami melebihi untuk menampung keperluan harian dan 30% dari gaji saya dan isteri disimpan bagi pelaburan jangka panjang. Kami mampu untuk bercuti setiap tahun dan kami juga mewujudkan tabung amanah untuk dua orang anak kecil kami bagi masa depan mereka.

Malaysia dihormati di rantau Asia Tenggara dan dunia. Kuala Lumpur adalah ibu kota Asia Tenggara dan diiktiraf sebagai 5 bandaraya terbaik di dunia setiap tahun. Ia satu-satunya bandaraya yang mengekalkan warisan kebudayaan pelbagai kaum yang hidup harmoni di dalam setiap aspek kehidupan kota. Ibu pejabat Bank Pusat Islam Dunia yang dibuka di Kuala Lumpur dalam tahun 2019 menyerlahkan lagi kedudukan Kuala Lumpur sebagai satu daripada lima pusat kewangan terbaik dunia.

Saya bangga dengan Malaysia kerana ia dicemburui negara-negara dari Timur hinggalah ke Barat. Setiap bandar besar kita dari Perlis ke Johor dan Kelantan ke Kuala Lumpur dihubungkan dengan keretapi laju berteknologi hijau. Aktiviti pentadbiran dan jabatan kerajaan diagihkan ke seluruh negara dan jaringan pengangkutan awam yang cekap ini memudahkan urusan rakyat.

Rakyat Malaysia juga adalah rakyat terkaya di rantau Asia Tenggara. Tidak ada keluarga Malaysia yang pendapatan bulanannya kurang dari RM4,000. Pemilik-pemilik tanah yang dahulunya dipanggil peneroka kini adalah jutawan pertanian dan industri kecil yang mengusahakan tanah mereka dengan jayanya.

Negara-negara lain mengagumi keamanan Malaysia walaupun ada berpuluh-puluh etnik yang berbeza. Keamanan yang terhasil dari perpaduan rakyat pelbagai kaum ini dikuatkan lagi dengan kecekapan Angkatan Tentera Malaysia yang diiktiraf sebagai pasukan pertahanan terbaik di rantau Asia Tenggara.

Paling penting, saya bangga kerana Malaysia satu-satunya negara di rantau ini yang berjaya membuktikan kekayaan negara akan memakmurkan rakyat jika ditadbir dengan baik.

Tabung Warisan yang ditubuhkan sepuluh tahun lalu kini sudah mencecah jumlah RM124 bilion tabungan hasil minyak dan gas yang disimpan untuk masa depan. Rakyat menikmati pendidikan percuma hingga ke peringkat universiti dan kemudahan kesihatan percuma. Malaysia juga adalah satu-satunya negara di rantau ini yang menyediakan skim caruman kepada isteri sebagai sebahagian dari sistem perlindungan kebajikan kebangsaan.

Apabila saya berkunjung ke negara-negara lain atas urusan kerja, saya bangga apabila negara saya dipandang manis. Mereka mengagumi keupayaan kita mengamalkan prinsip demokrasi sepenuhnya. Institusi kehakiman negara menjadi rujukan di peringkat antarabangsa. Malah, kejayaan kita memusatkan aktiviti ekonomi di peringkat rakyat terbanyak dan industri kecil sederhana (IKS) menjadi model kejayaan yang diteliti negara lain.

Saya bersyukur kerana Malaysia berada di landasan yang betul pada hari ini akibat keputusan tepat yang dibuat sepuluh tahun lalu dalam pilihanraya umum 2013. Itulah kali pertama saya mengundi dan setiap kali saya memandang optimis dengan masa depan Malaysia, saya berbangga kerana saya adalah sebahagian dari generasi perubahan yang mengubah landasan negara pada tahun itu.

Muhammad Adlan bin Azrul
Damansara

Penerima BR1M Yang Dipaksa Lafaz / Tandatangani Akujanji Perlu Lapor Polis

Posted: 25 Feb 2013 08:22 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


Video majlis sumpah undi BN tersebar di internet

Selepas beberapa blog sebelum ini melaporkan penerima BR1M di Kelantan dipaksa bersumpah untuk mengundi Umno BN, kini video rakaman satu majlis sumpah dipercayai ada kaitan dengan pendedahan tersebut pula tersebar.

Video sepanjang 1.29 minit itu dipercayai dimuat naik ke laman perkongsian Youtube sejak semalam oleh akaun pengguna JkkkFanClub dengan tajuk "Umno terdesak memaksa penerima BR1M ikrar sokong Umno PRU13".

Di bahagian bawah video tersebut tertulis maklumat bahawa insiden dalam rakaman itu berlaku di Kampung Temila, Pasir Puteh Kelantan.

Dalam rakaman yang dipercayai waktu malam di sebuah dewan itu, kelihatan beberapa orang lelaki berkopiah berada di hadapan menghadap sekumpulan yang lain.

Kedengaran pula seorang wanita mengepalai bacaan akujanji dan yang bersumpah dengan nama Allah akan mengundi Umno BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), dengan diikuti oleh orang ramai.

Selain itu, mereka juga melafazkan kesediaan menerima balasan Allah jika tidak menunaikan janji mengundi Umno BN pada PRU13 ini.

Kedengaran juga beberapa kali bacaan lafaz janji itu ditegur oleh seorang lelaki akibat salah menyebut perkataan.

Lafaz akujanji tersebut antara lain berbunyi:

"Wallahi, wabillahi, wataalahi, dengan nama Allah kami bersumpah dan mengaku dalam keadaan yang waras akan mengundi Umno atau Barisan Nasional dalam pilihan raya ke 13 ini.

Dan kami bersumpah dan mengaku akan menyokong Umno atau Barisan Nasional demi untuk kepentingan agama Islam bangsa Melayu dan negara Malaysia.

Sekiranya kami melanggari janji-janji kami, kami dengan rela hati menerima pembalasan dari Allh swt."

Bagaimanapun tidak terdapat maklumat berhubung tarikh rakaman video tersebut dibuat.

Juga tidak dapat dipastikan sama ada video tersebut benar-benar ada kaitan dengan laporan penerima BR1M yang didakwa dipaksa bersumpah mengundi BN sebelum ini.

Harakahdaily akan cuba mendapatkan pengesahan dari pihak PAS kawasan terbabit berhubung kejadian dalam rakaman video ini.

Selain di Youtube, rakaman ini juga sedang tersebar meluar di Facebook dan Twitter sehingga mengundang pelbagai reaksi penonton. -HD

Daging kuda ditemui dalam bebola daging

Posted: 25 Feb 2013 08:15 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -




STOCKHOLM - Daging kuda ditemui pada bebola daging yang dilabelkan sebagai daging lembu dan babi yang dijual di kedai rankaian perabot Ikea, lapor agensi berita AP semalam.

Pentadbiran Veterinar Negara Zcech menyatakan, daging kuda ditemui pada bebola daging beku yang diperbuat di Sweden dan dihantar ke Republik Czech untuk dijual di kedai-kedai Ikea.

Sejumlah 760 kilogram bebola daging itu dihalang daripada tiba di kedai tersebut untuk dijual.

Jurucakap IKEA, Ylva Magnusson menyatakan, bebola daging itu telah dihantar ke Slovakia, Hungary, Perancis, Britain, Portugal, Belanda, Belgium, Sepanyol, Itali, Greece, Cyprus dan Ireland.

Magnusson berkata, bebola daging itu ditarik penjualan di kedai-kedai Ikea di negara tersebut.

Sementara itu, pihak berkuasa di Denmark menyatakan, satu laporan polis akan dibuat selepas seorang penjual daging menjual daging kuda kepada kedai-kedai piza tempatan.

kedai-kedai piza itu ditipu kerana menganggap daging kuda tersebut sebagai daging lembu.

Ketua Penyiasat Pentadbiran Veterinar dan Makanan Denmark, Michael Rosenmark berkata, beberapa sampel telah diambil daripada daging piza yang dikeluarkan oleh Harby Slagterhus menunjukkan ia mengandungi campuran daging kuda, babi dan lembu.

Penjual di bandar Arhus itu mendakwa pihak restoran mengetahui produk tersebut mengandungi daging kuda.

Pihak berkuasa di seluruh Eropah mula melakukan ujian asid deoksiribonukleik secara rawak selepas menemui cam puran daging kuda dalam produk beku daging burger dan lasagne. - Agensi


Meninggal dalam solat

Posted: 25 Feb 2013 08:13 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

FotoKuala Terengganu: "Saya mendengar arwah menarik nafas panjang ketika di rakaat kedua sebelum dia terjatuh," kata Azhar Nong, 48, rakan peniaga kain, Saidi Salleh, 54, yang meninggal dunia ketika menunaikan solat Asar di surau Hentian Bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), di sini, semalam.

Azhar dari Kampung Pulau Musang, di sini, berkata, sebelum kejadian, dia bersama arwah serta beberapa jemaah lain yang kebanyakannya peniaga di hentian bas berkenaan menunaikan solat Asar di surau pada jam 4.50 petang.

"Arwah duduk di tepi saf kedua dan sebaik memasuki rakaat kedua, saya yang berada di saf hadapan terdengar arwah menarik nafas panjang dan selepas itu saya tidak lagi mendengar bunyi nafas arwah," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Menurutnya, ketika mengambil wuduk, dia melihat arwah berada dalam keadaan tidak sihat dan hanya duduk di tempat wuduk.
JENAZAH Saidi ketika berada dalam surau di Kompleks Hentian Bas MBKT, semalam.

"Bimbang dengan keadaannya, saya cuba membantu sebelum masuk ke ruang sembahyang. Selesai sembahyang, saya melihat arwah tersandar pada dinding surau dalam keadaan lemah dan pucat. Ketika itu denyutan nadinya masih ada, tetapi seluruh badannya sejuk dan arwah disahkan meninggal dunia 10 minit selepas itu," katanya.

 metro/-

Tentera yakin peralihan kuasa secara aman

Posted: 25 Feb 2013 07:46 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

SHAH ALAM: Tentera dan polis yakin Pakatan Rakyat akan menang pada Pilihan Raya Umum ke 13, kata Leftenan Jeneral (B) Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid (gambar).

"Risikan dari tentera dan polis mengatakan bahawa mereka yakin Pakatan akan menang.

"Mereka juga merangka rancangan bagaimana untuk menjaga keamanan negara," kata bekas Timbalan Panglima Angkatan Tentera Darat itu.

Beliau berucap demikian depan hampir 2,000 perwakilan pada Konvensyen Pakatan Rakyat ke-4 di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) di sini hari ini.

Ghafir berkata, peralihan kuasa nanti akan berjalan lancar tanpa sebarang kekacauan seperti yang didakwa Umno BN.

"Saya percaya tidak akan ada revolusi yang akan terjadi kerana rakyat kita adalah rakyat yang berbudaya," kata Ghafir.

"Saya juga ingin memberi jaminan bahawa angkatan tentera kita adalah profesional dan taat kepada Yang DiPertuan Agong.

"Sekiranya pemimpin-pemimpin Pakatan dipanggil mengangkat sumpah untuk membentuk kerajaan, saya yakin angkatan tentera akan berada di belakang pimpinan ini," ujarnya disambut tepukan gemuruh.

Dalam pada itu, beliau menyokong penuh Manifesto Pakatan Rakyat yang disifatnya terbukti menjamin keadilan untuk rakyat.

"Tahniah kepada pimpinan Pakatan kerana berjaya hasilkan manifesto terbaik untuk mengangkat martabat rakyat khususnya rakyat miskin.

"Ia ternyata bukan sekadar retorik, tapi ada implikasinya," kata Ghafir.~keadilandaily

Altantuya: Bala tampil buat pendedahan di forum esok

Posted: 25 Feb 2013 07:40 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Bekas penyiasat persendirian P Balasubramaniam (PI Bala) akan tampil di forum 'Rungkai Misteri di Sebalik Pembunuhan Altantuya' esok, 27 Februari bertempat Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH).

PI Bala yang membuat dua akuan bersumpah (SD) yang bercanggah berkaitan dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu tiba di Malaysia petang Ahad lalu selepas empat tahun tinggal di India.

Empat lagi ahli panel forum anjuran Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) itu ialah Pengerusi SAMM, Badrul Hisham Shaharin, Pengarah Eksekutif Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel, Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami), Khalid Ismath dan Kartunis Zunar.

"SAMM mempersiapkan sebuah pentas jelajah buat PI Bala sebagai saksi tragedi pembunuhan Altantuya, dengan sokongan pelbagai NGO dan kumpulan mahasiswa.

"PI Bala merupakan saksi paling berwibawa dalam kes pembunuhan Altantuya yang berkait rapat dengan skandal penyelewengan pembelian kapal selam Scorpene," kata Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan.

Justeru SAMM menjemput orang ramai menghadairi forum yang akan bermula jam 8.30 malam.

harakahdaily/-

Menggila’ ambil selekoh

Posted: 25 Feb 2013 07:00 PM PST

Foto15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Hulu Selangor: "Bas memang laju, saya tidak boleh tidur kerana terlalu takut," kata seorang penumpang bas ekspres yang terselamat selepas bas dinaiki terbabit dalam kemalangan di Kilometer 420.2 Lebuh raya Utara Selatan (Plus) arah utara, berhampiran susur Bukit Tagar, di sini.
Mangsa, Eliana Tan, 30, berkata, dia yang duduk di bahagian tengah menyedari bas berkenaan dipandu laju selepas pemandu kedua mengambil alih tugas terbabit daripada rakannya ketika berhenti di ibu negara.

Katanya, sebaik keluar dari pusat bandar Kuala Lumpur, bas berkenaan dipandu laju secara 'menggila' menyebabkan keadaan bas terhuyung-hayang ketika melalui beberapa selekoh tajam.

"Saya tidak dapat melelapkan mata meskipun perjalanan masih jauh dan hanya berdoa agar tidak berlaku sebarang perkara buruk namun ia benar-benar terjadi apabila kami terbabit dalam kemalangan ini," katanya.
KEADAAN bahagian depan bas ekspres yang hancur selepas merempuh besi pembahagi jalan.

Menurut Eliana yang dalam perjalanan ke Taiping, Perak bersama salah seorang saudaranya untuk menghadiri upacara keagamaan, tragedi itu menakutkan dan sukar untuk dilupakan.

metro/-

Sabar menolak kemungkaran satu cabaran

Posted: 25 Feb 2013 06:30 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Cabaran besar kepada umat Islam pada hari ini ialah menolak kemungkaran yang berada di hadapan mata. Semua itu memerlukan kesabaran yang jitu. Mungkin ramai yang boleh sabar dalam menempuh musibah yang melanda, tetapi mereka tidak boleh sabar untuk menahan rasa marah kepada orang yang menyebabkan musibah itu.

Hanya orang yang benar-benar beriman kepada Allah sahaja yang mampu sabar dalam semua keadaan kerana mereka mengetahui bahawa segala perkara yang berlaku ke atas dirinya adalah kehendak Allah. Sesuatu yang sudah ditakdirkan tidak dapat dielak lagi. Demikian orang yang taat, tidak akan berasa susah untuk mengerjakan segala perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya.

Tegasnya, orang yang mampu sabar itu adalah orang yang beriman. Firman Allah yang bermaksud:
"Dan orang-orang yang sabar dalam musibah, penderitaan dan dalam peperangan mereka itulah orang-orang yang benar imannya, dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa." (Surah al-Baqarah :177)

Persoalannya bagaimana cabaran ini harus dihadapi oleh umat Islam yang rata-ratanya belum begitu benar-benar beriman. Bagi menyelesaikan semua itu perhatikan pecahan sabar yang harus dimiliki oleh umat Islam.

1- Sabar (menahan) daripada kehendak syahwat perut dan kemaluan. Sabar ini disebut iffah.
2- Sabar dalam menghadapi musibah, lazimnya disebut sabar.
3- Sabar dalam keadaan kehidupannya yang serba cukup dan mampu. Sabar ini disebut mengawal nafsu.
4- Sabar dalam peperangan dan pertempuran. Sabar ini disebut syaja'ah (berani).
5- Sabar dalam mengekang kemarahan. Sabar ini disebut lemah lembut (al-hilmu).
6- Sabar menyimpan rahsia. Sabar itu disebut katum.
7- Sabar memiliki kelebihan dan kemewahan. Sabar ini disebut zuhud.

Antara tujuh sabar itu, dimanakah tahap anda? Kalau anda seorang lelaki yang diundang oleh seorang wanita ke rumahnya, mampukah anda menolaknya? Apabila anda berduaan tentu terdedah kepada keinginan seks, mampukah anda dan wanita itu mengekang nafsu masing-masing sedangkan peluang ke arah itu sudah terbuka luas? Inilah cabaran yang harus mereka lalui sebagai seorang muslim.

Percayalah jika anda dapat mengawal nafsu syahwat anda dan terus bertindak keluar dari rumah wanita tersebut, maka andalah lelaki yang sebenar-benar bersabar. Inilah lelaki yang dipelihara imannya dan inilah lelaki dijamin syurga. Begitu juga wanita tersebut jika dia mampu bertindak melindungi tubuhnya daripada disentuh lelaki, itulah wanita penyabar yang sudah pasti dijamin syurga.

Lelaki dan wanita dalam keadaan itu bukanlah calang-calang manusia kerana mereka boleh bersabar walaupun hati dan nafsu terlalu meruntun. Dengan kesabaran mereka itu maka layaklah mereka memasuki syurga Allah tanpa hisab.

Anda boleh menilai tahap sabar anda pada pecahan sabar di atas jika anda mahu. Tetapi ketahuilah tahap sabar ini sangat berkait dengan sejauh mana tinggi tahap iman anda. Imanlah yang menyebabkan anda boleh bersabar untuk menolak kemungkaran. Jadi, setiap orang Islam perlu memilki iman dan sabar pada tahap ini demi menghadapi cabaran masa kini.

 Ahmad Baei Jaafar

Jet Sukhoi gagal berlepas di Rusia

Posted: 25 Feb 2013 06:00 PM PST

14 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -
 
MOSCOW 26 Feb. - Jet pejuang Sukhoi 100 dilaporkan gagal berlepas dari lapangan terbang Sheremetyevo semalam, selepas satu daripada enjinnya mengalami masalah teknikal.

Agensi berita Interfax melaporkan, kejadian itu berlaku ketika jet tersebut bersedia untuk berlepas dari Moscow ke bandar Kharkiv di Ukraine.

"Enjin nombor satu jet tersebut gagal berfungsi dan krew penerbangan membuat keputusan untuk membatalkan penerbangan," katanya.

Jumlah penumpang yang menaiki jet tersebut, bagaimanapun tidak dinyatakan. - REUTERS

Beza haiwan ternakan dengan haiwan liar

Posted: 25 Feb 2013 05:30 PM PST

15 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Saya teruja dengan tamsilan tok guru Datuk Nik Aziz Nik Mat tentang sumbangan BR1M kepada rakyat oleh kerajaan seperti memberi kepada binatang. Tamsilan ini nampak keras sehingga sesetengah pihak mendakwah orang yang menerima BR1M itu haiwan. Melihat kepada kenyataan asal dengan yang difahami oleh pihak lawan saya dapati pihak terbabit menggunakan pendekatan yang berbeza.
 
Jelas Nik Aziz mengunakan pendekatan ilmu balaqah (sastera) dan pihak satu lagi pula mengunakan pendekatan mantiq. Dalam hal ini orang awam yang tidak memahami pendekatan itu mula keliru dan sesetengahnya tidak menemui jawapan yang sebenar. Yang pastinya penyokong parti tetap tidak berganjak.
Suka yang menjelaskan di sini kedua-dua pendekatan tersebut semoga dengan itu kita dapat temui siapa yang lebih bijak dalam mengatur sterategi politik.
Balaqah:
 
Kata Nik Aziz; "langkah kerajaan Persekutuan memberi bantuan wang termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) kepada rakyat umpama memberi makanan kepada haiwan, untuk menarik sokongan."
 
Maksud kata-kata tersebut, sumbangan kerajaan seperti memberi makan haiwan untuk menarik sokongan. Pihak yang memberi sumbangan ialah kerajaan, merekalah yang sedang memberi makan kepada haiwan. Pihak yang menerima bantuan itu diibaratkan seperti haiwan yang sedang dipelihara oleh tuannya iaitu kerajaan. Apabila disebut seperti atau umpama, maknanya manusia yang menerima itu bukanlah haiwan tetapi seolah-olah haiwan yang kelaparan. Mereka dahagakan sumbangan kerajaan.
 
Bayangkan haiwan yang dikurung, tak tahu nak buat kerja untuk makan seharian, tiba-tiba dapat makanan, berserebulah mereka walaupun sekadar untuk mendapat sebutir beras. Bayangkan berapa ramai rakyat Malaysia yang bertaraf "tak cukup makan", yang selama ini tidak dibela. Cuma mereka bernasib baik pada saat akhir (nak pilihanraya) mereka dapat juga makan. Kesian rakyat Malaysia yang bertaraf haiwan ternakan.
 
Beruntung kalau kita menjadi haiwan liar yang terlepas bebas mencari makan di mana-mana.  Di mana sahaja ada rezeki mereka boleh ambil. Kerajaan bagi mereka ambil kerana itu hak mereka dan kalau kerajaan tak beri pun tidak mengapa, kerana rezeki Allah itu amat luas.
Mantiq:
 
Kata Nik Aziz; "langkah kerajaan Persekutuan memberi bantuan wang termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) kepada rakyat umpama memberi makanan kepada haiwan, untuk menarik sokongan."
 
Mereka tidak lihat siapa yang memberi bantuan tetapi terus kepada orang yang menerima bantuan kerajaan iaitu seperti haiwan. Maka dengan itu mana-mana orang PAS yang menerima bantuan BR1M itu adalah haiwan. Jadi Nik Aziz seolah-olah mengatakan orang PAS haiwan. Kesian orang PAS yang mengambil BR1M, walaupun wang itu hak rakyat dan mereka layak mengambilnya namun dihina secara tidak langsung.
Antara dua pendekatan itu,  pendekatan balaqah lebih tajam kerana menampakkan betapa zalimnya kerajaan membiarkan rakyat tanpa pembelaan dan mereka kini mengharapkan bantuan kerajaan untuk terus hidup. Yalah, kita selalu dengar ucapan mereka yang menerima: "Terima kasihlah dapat sumbangan kerajaan, dapat juga menampung keperluan harian."
 
Sebaliknya rakyat terutama orang PAS tidak terkesan dengan pendekatan mantiq kerana mereka tidak percaya Nik Aziz sanggup menghina mereka sebegitu. Malah mereka meletakkan diri mereka sebagai haiwan liar yang boleh terbang bebas mengambil apa sahaja rezeki yang ada di hadapan mata.
Selain itu, mereka yakin orang PAS tidak mengisi borang untuk BR1M. Manakala gambar  peserta yang memakai baju T "bersih" yang dibesarkan dalam media itu bukanlah orang PAS, tetapi orang yang diupah supaya memakai baju tersebut untuk majlis tersebut.
 
Namun anda lebih layak menentukan siapa yang lebih bijak. Walau bagaimanapun sebagai umat Islam kita harus berhati-hati dalam setiap ucapan agar tidak menyinggung mana-mana pihak apatah lagi sewaktu pilihan raya nanti. Sebaiknya sebagai orang parti kita harus mengambil peluang berkempen secara bersih iaitu mempromot kehebatan dan kemampuan kita, tanpa memburukkan produk orang lain. Biar rakyat yang menilai kemampuan kita.
 
fikrah islamiah/-

Peluk cucu elak ditimpa pokok

Posted: 25 Feb 2013 12:29 AM PST

14 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

SERIAN – Demi cucu kesayangan, seorang nenek sanggup meredah air lalu memeluk dua cucunya daripada ditimpa pokok Akasia yang tiba-tiba tumbang menghala ke kawasan air terjun di Taman Rekreasi Ranchan di sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 12 tengah hari, warga emas itu, Suhartilah M. Saleh, 71, retak tulang betis kiri serta luka di kepala manakala seorang cucunya, Jasmine Nurul Ain Tavip Widodo, 12, cedera di kepala dihempap dahan pokok yang sebesar satu pemeluk lelaki dewasa.

Anak Suhartilah, Winda Hernita Sulaiman, 40, yang berada di gigi air cedera di tangan kanan terkena dahan pokok. Seorang lagi cucu Suhartilah, Resty Audina Suriyanto, 9, menantunya, Suriyanto Muchsen, 47, dan empat lagi ahli keluarganya yang lain tidak cedera.

Sembilan ahli sekeluarga itu yang berasal dari Pontianak, Indonesia yang terletak 290 kilometer dari sini singgah di air terjun itu untuk bermain air selepas empat hari melancong di sini.

Suhartilah berkata, mereka singgah di air terjun itu pada pukul 11 pagi untuk mandi sebelum bercadang meneruskan perjalanan pulang ke Pontianak.

Semasa kejadian, kata wanita itu, dua orang cucu dan menantunya mandi di air terjun itu manakala dia serta dua anak perempuannya hanya bermain di gigi air. Tiga lagi ahli keluarga Suhartilah berada di sekitar air terjun itu.

"Ketika leka bermain air saya terdengar bunyi seperti guruh dan angin kuat menghala ke arah kami sebelum saya nampak ada sebatang pokok sedang tumbang ke arah dua orang cucu saya.

"Saya terus meredah air menarik dua cucu saya ke tebing kolam lalu memeluk mereka," ceritanya ketika ditemui di Hospital Serian di sini semalam.

Bagaimanapun, katanya, berikutan pokok itu yang rendang mereka empat sekeluarga cedera di beberapa bahagian badan terkena dahan-dahan pokok setinggi kira-kira 20 meter.

Taman Rekreasi Ranchan yang terletak enam kilometer dari bandar ini menjadi tumpuan bukan sahaja orang ramai sekitar Serian malah pelancong asing untuk beriadah.

sinar/-

Enam ditahan minum minuman keras

Posted: 25 Feb 2013 12:27 AM PST

Enam ditahan minum minuman keras14 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


Salah seorang pegawai melakukan pemeriksaan tahap alkohol.
 
KLUANG - Enam individu ditahan Penguatkuasa Pejabat Agama Islam Johor daerah Kluang kerana kesalahan minum minuman keras di sebuah pusat karaoke di sini, awal pagi semalam.

Ketua Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Kluang, Anuar Kosnin berkata, seramai 25 anggota terlibat dalam  operasi tersebut.

Menurutnya, pihaknya menahan empat lelaki dan dua wanita berumur lingkungan 19 hingga 25 tahun selepas ujian pernafasan dilakukan, mereka kemudian dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kluang.

"Semua yang ditahan akan didakwa di bawah Seksyen 19 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 dan jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM3,000 atau enam bulan penjara," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Dalam operasi sama, turut ditahan lima lelaki berumur lingkungan 19 hingga 25 tahun dan seorang wanita berusia 33 tahun yang duduk bergelap di sebuah bilik pusat karaoke tersebut.

Anuar berkata, situasi mereka boleh mengundang pelbagai spekulasi kerana duduk sebilik tanpa menghidupkan lampu.

"Mereka bebas daripada minuman keras, namun, akan disiasat di bawah Seksyen 27 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor kerana berada dalam bilik gelap bersama bukan muhrim," katanya.

sinar/-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan