Khamis, 17 Januari 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 17 Jan 2013 01:38 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Wanita ditanduk badak selepas bergambar

Posted: 17 Jan 2013 12:36 AM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -
 

JOHANNESBURG - Seorang wanita, Chantal Beyer ditanduk seekor badak sumbu selepas dia bergambar dengan suaminya, Sven Fouche di depan dua ekor haiwan itu baru-baru ini di Taman Semula Jadi Aloe Ridge dekat sini.

Sebelum gambar itu dirakamkan, seorang pemandu pelancong mengarahkan mereka berdiri di depan haiwan berkenaan.

Beyer yang berusia 24 tahun ditanduk dari arah belakang menyebabkan tulang rusuk dan parunya patah.
Dia kini dirawat di sebuah hospital dan dilaporkan berada dalam keadaan stabil. - Agensi

Bawani Tak Sangka Video Di Forum Itu Meletup

Posted: 17 Jan 2013 12:32 AM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM), KS Bawani yang mencetuskan fenomena listen berkata, penyebaran video tersebut menunjukkan kepada rakyat tentang usaha pihak tertentu untuk menarik sokongan mahasiswa di universiti dalam suasana PRU13 yang semakin hampir.

Menurutnya, program tersebut adalah salah satu agenda untuk brainwash mahasiswa supaya tidak memberi sokongan kepada pembangkang.

"Kini rakyat di seluruh Malaysia telah membuka mata dan mengetahui apa yang berlaku di dalam universiti," katanya kepada Harakahdaily yang bertemu beliau di kediamannya di Air Kuning, Kampar semalam.

Bawani menjelaskan, program yang diberi tajuk Forum Mahasiswa dan Politk itu membangkitkan pelbagai isu politik di negara ini khususnya melibatkan mahasiswa.

Program yang bermotif politik itu, katanya turut diisi dengan pelbagai video yang mengutuk pembangkang seperti Himpunan Bersih, isu kontroversi melibatkan Nurul Izzah dan Himpunan Hapus PTPTN.

Jelasnya, pelbagai isu telah diceritakan oleh panelis termasuklah mempertikai protes PTPTN oleh mahasiswa dan mengatakan tuntutan pendidikan percuma tidak masuk akal.

"Saya cuba bangun mencelah untuk memberikan pandangan tetapi tidak dilayan dan saya menunggu sesi soal jawab.

"Namun semasa sesi soal jawab saya tidak sempat kerana hanya dua soalan yang boleh ditanya dan saya mengambil keputusan ke pembesar suara dan memberikan pandangan berhubung apa yang dibangkitkan.

"Saya terus memberikan hujah-hujah terutama isu pendidikan percuma tetapi belum sempat menghabiskan ucapan, moderator yang juga Presiden Suara Wanita 1Malaysia, Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin telah enggan memberi saya peluang untuk menghabiskan ucapan saya dengan mengatakan listen, listen, listen seperti yang dapat dilihat di video itu," jelasnya lagi.

Tegas beliau, ini adalah satu penindasan kepada mahasiswa yang berhak bersuara dan memberikan pandangan.

Bawani berkata, sepatutnya moderator memberi peluang kepadanya menghabiskan ucapan kerana ia berkaitan isu yang dibangkitkan.

Ketika ditanya apakah respons daripada rakan mahasiswa yang lain, beliau menjelaskan, pada mulanya semua memberikan respons negatif terhadap saya yang dilihat tidak respect kepada Sharifah Zobra.

Namun katanya, selepas menonton kembali video tersebut, rakan-rakan memberikan sokongan padu kepadanya dan melihat tindakan Sharifah seolah-olah menyekat suara mahasiswa.

Beliau yang diminta mengulas tentang video yang menjadi buah mulut masyarakat itu, Bawani sangat terkejut dengan sambutan tersebut dan menganggap ianya menggambarkan masyarakat prihatin dengan isu mahasiswa.

"Ketika ini saya mendapat panggilan tanpa henti daripada rakan-rakan terutama daripada UUM yang memberikan sokongan padu kepada saya," jelasnya.

Bawani secara peribadi berterima kasih kepada seluruh masyarakat yang memberikan sokongan padu kepadanya dan berharap suara mahasiswa terus menjadi perhatian masyarakat. -HD

Mewah cara haram

Posted: 17 Jan 2013 12:24 AM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Georgetown: Rahsia kemewahan hidup dikecapi seorang nelayan dengan pendapatan mencecah RM1,500 sehari terbongkar apabila dia sebenarnya terbabit dalam kegiatan menjual air ketum.

Kegiatan lelaki berusia 24 tahun dikesan apabila sepasukan anggota Polis Marin menyerbu pondok tempat dia memproses air ketum di perkampungan nelayan Sungai Batu, Teluk Kumbar, di sini, kelmarin.

Komander Pasukan Polis Marin Wilayah 1 Batu Uban Asisten Komisioner Mohd Yusof Abdullah berkata, ketika serbuan di sebuah bangsal tidak bernombor kira-kira jam 2.30 petang itu, lelaki terbabit leka memasak air ketum.

"Kami bertindak hasil maklumat orang awam dan juga risikan di kawasan itu dan ketika serbuan suspek tidak dapat melarikan diri kerana kawasan sudah dikepung.

"Hasil serbuan itu, kami berjaya merampas 300 peket plastik berisi cecair daun ketum berjumlah 500 mililiter (ml) isi padu setiap sepeket dan 13 bungkus plastik hitam berisi daun ketum kering bersama peralatan memproses iaitu periuk besar, penimbang, tong dan dapur gas," katanya.

Menurutnya, pemeriksaan awal mendapati suspek positif dadah jenis ketamin dan mempunyai rekod lampau kes menjual air ketum.

"Hasil siasatan juga mendapati suspek mengambil bekalan daun ketum itu dari Kedah dan menjualnya untuk penduduk tempatan sekitar Sungai Batu, Teluk Kumbar, Permatang Damar Laut dan Batu Maung," katanya.

Menurutnya, nilai semua bekalan daun ketum yang dirampas itu dianggarkan RM8,000 dan suspek menjadikan bangsal terbabit untuk memproses daun ketum sebelum dijual kepada pelanggannya dengan harga antara RM5 hingga RM7 sepeket.

"Kes ini disiasat mengikut Seksyen 30(3) Akta Racun 1952, jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara empat tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali," katanya.

metro/-

Tentera Perancis lancar pertempuran darat di Mali

Posted: 17 Jan 2013 12:21 AM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Tentera Perancis telah memulakan pertempuran daratan secara terus terhadap pejuang kumpulan Ansar al-Dine yang dikaitkan dengan al-Qaeda di Mali.

Memetik Sanda Ould Boumana, jurucakap bagi Ansar al-Dine, wartawan Al Jazeera Nazanine Moshiri dari Bamako melaporkan Rabu lalu bahawa tentera Perancis telah bergerak 400 km ke utara dari ibu kota Mali dan menyerang Diabaly, sebuah bandar di tengah-tengah Mali.
Beliau memetik Ould Boumana sebagai berkata bahawa "pertempuran berlaku 2km dari pusat Diabaly, jauh dari orang awam".

Pejuang Ansar al-Dine dan sekutunya Tuareg menduduki utara Mali pada April 2012

"Sumber ketenteraan di tentera Mali memberitahu Al Jazeera bahawa pasukan khas Perancis berjuang di bandar," katanya.

Edouard Guillaud, Ketua Kakitangan Tentera Perancis, berkata operasi daratan Perancis di negara Afrika Barat telah bermula dalam tempoh semalaman.

Wartawan kami berkata tindakan ketenteraan tersebut dijangka bakal menjadi "sukar" bagi Perancis.

"Ansar al-Dine dan lain-lain kumpulan pemberontak bersenjata yang mengawal kawasan tersebut mahir dengan rupa bumi tempat berkenaan, dan mereka mempunyai senjata yang sangat canggih," katanya, merujuk kepada pemberontak yang mengawal bahagian utara Mali.

Beliau berkata kontinjen Nogeria yang pertama yang mempunyai kira-kira 190 askar dijangka tiba di Mali Khamis ini.

Parlimen di Niger sedang menunggu kelulusan untuk menghantar kontinjennya sendiri yang mempunyai lebih daripada 500 orang askar, yang sedang menunggu di sempadan, lapor wartawan Al Jazeera, Moshiri.

Pemberontak juga bertempur dengan tentera Mali dan Perancis  Rabu lalu berhampiran Konna, sebuah bandar yang apabila ditawan pemberontak minggu lepas memaksa Perancis untuk melancarkan serangan ketenteraan, kata sumber keselamatan Mali.

"Pertempuran sedang berlaku tidak jauh dari Konna antara Islamis dan tentera kita, dengan kita mendapat sokongan dari tentera Perancis," kata sumber keselamatan Mali.

Satu sumber keselamatan serantau mengesahkan maklumat berkenaan, tetapi tiada maklumat berkenaan sokongan dari tentera Perancis. (aljazeera.com)

harakah/-

Banjir lumpuh aktiviti pagi di Jakarta

Posted: 17 Jan 2013 12:16 AM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

JAKARTA - Hujan lebat yang turun sejak awal pagi Khamis menyebabkan sebahagian besar kawasan di Jakarta dinaiki air, termasuk kebanyakan jalan menuju ke pusat bandar sehingga melumpuhkan aktiviti harian.
  
Beberapa tempat di pusat bandar seperti sekitar mercu tanda Jakarta di Bulatan Hotel Indonesia (HI) dilapor dinaiki air sehingga satu meter menyebabkan kesesakan lalu lintas dan ribuan kenderaan terpaksa berhenti kira-kira 100 meter dari bulatan untuk menunggu air surut.
  
Kawasan lain yang turut ditenggelami air ialah sekitar bulatan Patung Kuda di Jalan Medan Merdeka Selatan dan sebahagian Jalan MH Thamrin serta kawasan Tugu Tani.
  
Warga kota yang menaiki kereta api untuk ke tempat kerja di pusat bandar terpaksa turun di beberapa stesen seperti di Manggarai dan di Stesen Palmerah pada pagi ini kerana stesen kereta api selepas itu ditenggelami air.
  
Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) melaporkan paras air Sungai Ciliwung di Manggarai berada pada 1.02 meter, melepasi paras 'Siaga I' iaitu 950 cm, menandakan banjir akan merebak ke kawasan yang lebih meluas di Jakarta.
  
Ketua BNPB Syamsul Maarif dilapor memaklumkan perkembangan terkini kepada Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono pada pukul 9.10 pagi ini, termasuk ancaman banjir di kawasan kompleks Istana Presiden dan usaha pengurusan banjir oleh pihak berkuasa.

Pihak berkuasa mungkin mengalirkan sebahagian lebihan air sungai Ciliwung itu ke Sungai Ciliwung Lama bagi mengelakkan empangan di Terusan Banjir Barat daripada pecah dan menyebabkan banjir semakin meluas.
  
"Tidak menjadi masalah Istana dinaiki air banjir. Yang penting masyarakat terlindungi. Lakukan usaha pengurusan banjir dengan mengerahkan seluruh potensi nasional yang ada.
  
"Tetap semua menyokong Kerajaan Pentadbiran Jakarta dan memberikan pendampingan. Untuk peringkat nasional semuanya di bawah pengurusan Ketua BNPB. Pantau terus perkembangan dan laporkan kepada Presiden usaha pengurusannya," kata Yudhoyono kepada BNPB.
  
Sementara itu pelajar Malaysia yang menuntut di beberapa universiti di sekitar ibu kota telah dinasihat meningkatkan langkah keselamatan.
  
Yang Dipertua Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia Indonesia (PKPMI) Ahmad Nabieh Abqoari Rahmat berkata semua pelajar Malaysia di Jakarta berada dalam keadaan selamat dan pihaknya menasihatkan mereka yang tinggal di kawasan berisiko banjir supaya berpindah ke Malaysia Hall jika keadaan banjir semakin buruk.

"Universiti Trisakti telah ditutup sementara kerana dinaiki air lebih satu meter. Bagi rumah-rumah pelajar Malaysia yang berpotensi dinaiki air, mereka dinasihatkan berpindah ke Malaysia Hall di Jakarta Pusat dan sering menghubungi PKPMI serta pihak Education Malaysia (EM) Indonesia jika memerlukan bantuan," katanya.
  
Ahmad Nabieh berkata sehingga kini belum ada pelajar Malaysia yang berpindah atau dipindahkan, namun mereka dinasihat menyiapkan bekalan makanan untuk beberapa hari sebagai menghadapi kemungkinan berlaku banjir buruk di Jakarta.
  
Banjir yang berlaku di beberapa kawasan di Jakarta sejak dua hari lalu menyebabkan hampir 10,000 penduduk dipindahkan ke pusat pemindahan setelah kawasan penempatan mereka, terutamanya di sekitar Sungai Ciliwung dan beberapa sungai lain, dinaiki air sehingga tiga meter. - Bernama

Bila "Anjing Tersepit" Dilepaskan: KJ Tak Mengaku Tarik Balik Kenyataan

Posted: 17 Jan 2013 12:10 AM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Meskipun laporan media menyebut Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin telah mencapai penyelesaian kes fitnah RM100 juta semalam, 'perang' membabitkan kedua-dua mereka berterusan di dunia siber.

Kedua-dua Anwar dan Khairy berbalas mesej menerusi Twitter semalam bagi mengatakan kenyataan dan pendirian masing-masing.

Susulan kepada kenyataan pagi semalam, Anwar sekali lagi menegaskan Khairy telah menerima balik kenyataan berbaur fitnah, yang didakwa dibuat lima tahun yang lalu.

"Khairy tarik (balik) fitnah; saya tak teruskan saman," kata Anwar menjawab soalan beberapa pengikutnya yang bertanya apa sebenarnya berlaku ekoran kenyataan yang berbeza.

Tengah hari semalam, Anwar yang juga Ketua Umum PKR berkata, "sila baca kenyataan penyelesaian, bukan Utusan; secara efektif, ia satu tindakan menarik balik (kenyataan)."

Blog Anwar malam tadi menyebut, berikutan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Khairy bertentangan dengan keputusan dicapai di mahkamah, satu sidang media akan diadakan pagi ini di ibu pejabat PKR.

Sidang media yang dijangka diadakan oleh Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali antara lain menyentuh kes saman fitnah yang difailkan oleh Anwar dan penyelesaian direkodkan oleh mahkamah semalam.

Dalam pada itu, bekas koordinator media Anwar pula menulis menerusi Twitter, "@Khairykj Tipu. Anwar tidak tarik saman. Ia satu penyelesaian. Terima penyelesaian bukti anda yang tarik balik kenyataan."

Khairy dalam mesejnya menyebut bahawa "beliau saman saya. Beliau menarik balik kes."

Laporan media menyebut kes saman fitnah RM100 juta yang difail Anwar terhadap Khairy pada September 2007 diselesaikan selepas kedua-dua pihak mencapai persetujuan.

Penyelesaian itu direkod Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Su Geok Yiam semasa kes disebut di hadapan beliau.

Peguam Gobind Singh Deo, yang mewakili Anwar memberitahu mahkamah kes itu diselesai memandangkan defendan (Khairy) bersedia untuk mengatakan beliau tidak mengeluarkan perkataan yang menyinggung perasaan.

"Tiada perintah untuk kos," katanya.

Hakim Su turut berterima kasih kepada kedua-dua pihak kerana menjimatkan masa mahkamah. -SH

Anwar dalam samannya mendakwa Khairy, yang ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Umno, mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya pada satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang disiar media cetak dan elektronik pada 3 Ogos tahun sama.

Ulasan GB

Ibarat anjing tersepit yang dilepaskan. Kalau dah mengaku kenyataannya itu palsu dan tidak tepat, bererti sudah enggan untuk masuk ke gelanggang, bererti, sudah KO terlebih awal. Selepas itu tuduh pihak lawan yang enggan bertempur. Bangang!

Helikopter terhempas di London

Posted: 17 Jan 2013 12:00 AM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


LONDON - Sebuah helikopter melanggar sebuah kren dan terhempas di sebatang jalan raya di pusat bandar raya ini semasa waktu puncak semalam dengan dua terbunuh serta sembilan orang lagi cedera, kata pihak berkuasa semalam.

Helikopter tersebut terhempas di selatan Sungai Thames berhampiran stesen kereta api bawah tanah di Vauxhall dekat bangunan agensi perisikan Britain, MI6. 

Polis berkata, seorang mangsa mengalami kecederaan yang serius.
Perkhidmatan Ambulans London memberitahu, beberapa orang yang cedera ringan pula dirawat di sebuah hospital berdekatan.

Seorang pegawai polis, Neil Basu mengesahkan juruterbang helikopter itu mati termasuk seorang orang awam.

Mengulas nahas berkenaan, Kementerian Pertahanan menyatakan, helikopter berkenaan bukan milik tentera manakala kemalangan itu juga dipercayai bukan serangan pengganas.

Rakaman saluran berita Sky News menunjukkan bangkai helikopter itu sedang terbakar di atas jalan raya dengan kawasan sekitarnya dipenuhi asap hitam.

Beberapa saksi berkata, helikopter itu melanggar sebuah kren yang berada di atas bumbung bangunan penginapan setinggi 50 tingkat iaitu Menara Dermaga St. George.

Seorang pekerja di kawasan berdekatan, Allen Crosbie berkata, letupan yang berlaku menyebabkan dia dan beberapa orang lain yakin bahawa bandar raya ini sedang diserang.

"Saya 100 peratus yakin bahawa kejadian itu adalah serangan pengganas," kata lelaki tersebut.
"Terdapat serpihan bangkai helikopter dan asap hitam berkepul-kepul," tambahnya.

Punca nahas masih disiasat tetapi seorang pakar penerbangan, Chris Yates memberitahu, cuaca berkabus mungkin menjadi faktor kemalangan itu berlaku.

Pihak berkuasa juga akan memeriksa sama ada kren tersebut mempunyai lampu navigasi. - Agensi

Tertidur di landasan, maut digilis kereta api

Posted: 16 Jan 2013 11:44 PM PST

Tertidur di landasan, maut digilis kereta api5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Harun (kanan) menunjukkan kesan darah, sisa daging dan cebisan otak mangsa dekat landasan kereta api Kampung Padang Tok La, semalam.
 
PASIR MAS - Seorang wanita dipercayai mengalami masalah mental maut selepas dilanggar kereta api, dekat Kampung Padang Tok La kira-kira jam 4.26 pagi, semalam.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliludin Rahim berkata, berdasarkan kenyataan saksi iaitu pemandu kereta api berkenaan, mangsa, Che Esah Mohamed, 53, tidur di atas landasan.

Menurutnya, meskipun siren dibunyikan beberapa kali, mangsa tidak berganjak daripada tempat kejadian.

"Berdasarkan kedudukannya yang berlunjur di atas batu manakala kepalanya di atas landasan, kita percaya mangsa tertidur di situ.

"Berdasarkan hasil bedah siasat, kepala mangsa pecah manakala tangan kanannya patah dan maut di tempat kejadian," katanya, semalam.

Beliau berkata, mangsa diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan tiada unsur jenayah.

Sementara itu, penduduk, Ku Yahya Ku Tengah, 61, berkata, dia menyedari bunyi bising di luar rumahnya, namun tidak mengesyaki sebarang kejadian tidak diingini.

"Saya dapati ramai anggota polis sedang memeriksa landasan kereta api, maka saya beranggapan mereka cuba mencari bahan bukti ketika menangkap penjenayah.

"Saya hanya mengetahui kejadian sebenar selepas subuh, apabila penduduk mengerumuni tempat kejadian," katanya, semalam.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Pengkalan Pasir, Harun Daud berkata, Che Esah banyak menghabiskan masa di bandar dan semua penduduk mengenalinya.

"Sikapnya juga disenangi masyarakat kerana tidak mengganggu penduduk mahupun peniaga," katanya.

Ini merupakan kejadian kedua membabitkan kemalangan kereta api, di Pasir Mas, dalam masa sebulan.

Sebelum ini, seorang pekerja sambilan Telekom Malaysia maut selepas terpelanting akibat dilanggar kereta api dari arah Pasir Mas ke Tanah Merah Pada 15 Disember lalu.

Mangsa dikatakan cuba melintas landasan sambil memegang telefon bimbit, namun tidak mendengar laungan jiran dan penduduk yang berada berdekatan.

Mangsa maut di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di kepala dan badan.

sinar/-


Dakwaan lantik Nizar kerana rasuah diadu ke Istana Perak

Posted: 16 Jan 2013 11:41 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


(Raja Iskandar membacakan kenyataannya kepada media selepas penyerahan memorandum)

IPOH: Ekoran dakwaan media Umno perlantikan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar Perak kerana rasuah dari Menteri Besar Kelantan, PAS Perak menyerahkan memorandum kepada Istana Perak hari ini.

Penyerahan itu diketuai oleh Naib Ketua Pemuda PAS Pusat,  Dr Raja Iskandar Alhiss dan AJK Dewan Ulamak PAS Perak, Ustaz Ibrahim Zakaria.

Blogger Pisau.net sebelum ini mendakwa Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat telah memberikan tanah kepada DAP Perak untuk membolehkan Nizar dilantik sebagai MB.

Laporan itu kemudiannya dipetik berminggu-minggu oleh media Umno khasnya Utusan dengan menyerang Tuan Guru Nik Aziz.

Beberapa hari lalu, blogger Pisau.net memasukkan 'ralat' dalam blognya bertajuk "Pembetulan Fakta Tanah Ngeh dan Nga di Kelantan"

Dalam ralat itu, Pisau.net memasukkan fakta bahawa "Raja Nazrin sendiri yang melantik Nizar pada ketika itu".

harakah/-

5 Hakim Mahkamah Persekutuan tolak rayuan Utusan

Posted: 16 Jan 2013 11:40 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -



PUTRAJAYA: Lima orang Hakim Mahkamah Persekutuan hari ini sebulat suara menolak rayuan Utusan Malaysia ke atas keputusan Mahkamah Rayuan sebelum ini yang memihak kepada anggota Parlimen Shah Alam, Haji Khalid Samad.

Dalam keputusannya hari ini Mahkamah Persekutuan memutuskan tidak memberikan kebenaran kepada pihak Utusan untuk merayu sekaligus keputusan Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi sebelum ini dikekalkan.
Mahkamah juga memerintahkan Utusan membayar kos sebanyak RM10,000-00.

Lima orang Hakim yang bersidang di dalam rayuan hari ini adaalah Hakim Tan Sri Richard Malanjun, Hakim Datuk Bentara Luar Datuk Haji Hashim Bin Datuk Hj. Yusoff, Hakim Datuk Ahmad Bin Hj Maarof, Hakim Datuk Hasan bin Lah dan Hakim Datuk Jeffery Tan Kok Wha.

Mahkamah Rayuan pada 24 Mei 2012 telah menolak dengan kos rayuan Utusan Malaysia ke atas keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memerintahkan Utusan membayar gantirugi RM60,000-00 kepada Ahli Parlimen Shah Alam itu.


Pada 21 November 2011 Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Tuan Prasad Sandhosham Abraham telah memutuskan bahawa artikel di muka hadapan Utusan Malaysia bertarikh 10/9/2009 bertajuk ""ZULKIFLI BIDAS 'PAK JANGGUT' " adalah memfitnah ke atas YB Khalid Samad.

Antara lain artikel tersebut menulis:

"Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin membidas individu yang digelarnya 'Pak Janggut' yang sanggup memutar belit ayat-ayat al-Quran untuk mempertahankan pembinaan kuil Hindu di Seskyen 23, Shah Alam yang menimbulkan rasa tidak puas hati penduduk di kawasan itu.

Menurutnya, 'Pak Janggut' turut menyalahkan umat Islam di Seksyen 23 kerana tidak bersikap adil dalam membantah pembinaan kuil di kawasan kediaman mereka.

"Yang paling pelik, 'Pak Janggut' ini sanggup memutar belit ayat al-Quran untuk mempertahankan pembinaan kuil,"katanya."

Untuk rekod, pada tahun 2010 Khalid Samad telah memfailkan Writ Saman ke atas Utusan melalui Tetuan Mohamed Hanipa & Associates atas dakwaan artikel Utusan tersebut telah memfitnah beliau.

Mahkamah Tinggi memutuskan perkataan 'Pak Janggut' di artikel tersebut adalah merujuk kepada Khalid Samad kerana sebelum artikel tersebut diterbitkan Khalid Samad ada menulis surat kepada penduduk seksyen 23 Shah Alam supaya mereka berlaku adil walaupun ke atas orang bukan Islam dalam isu penempatan semula kuil hindu dari Seksyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam.

Utusan telah memfailkan rayuan ke atas keputusan Hakim tersebut di mana rayuan tersebut telah didengar di Mahkamah Rayuaan.

Di Mahkamah Rayuan,  Mahkamah telah membenarkan permohonan Notis Usul yang difailkan oleh peguam Khalid Samad bagi membatalkan rayuan Utusan atas alasan Notis Rayuan tersebut cacat kerana pihak Utusan telah gagal mendapatkan kebenaran Mahkamah Rayuan terlebih dahulu sebelum memfailkan rayuan mereka.

Sekaligus rayuan tersebut adalah bercanggah dengan seksyen 68 (1) (a) Akta Mahkamah Kehakiman 1964 yang memperuntukkan bahawa sebarang rayuan yang kurang dari RM 250,000-00 wajib mendapatkan kebenaran Mahkamah terlebih dahulu.

Mahkamah Rayuan juga memerintahkan Utusan membayar kos sebanyak RM10,000-00 kepada Khalid Samad.

Dengan penolakkan rayuan Utusan oleh Mahkamah Persekutuan hari ini maka usaha Utusan untuk merayu ke atas keputusan yang memihak kepada Khalid Samad berakhir.

Pada pendengaran rayuan hari ini , Khalid Samad diwakili oleh Cik Azhana binti Khairudin dari Tetuan Mohamed Hanipa & Associates manakala Utusan diwakili oleh Encik Mohana Kumar dari Tetuan Shafiee Mohan.

Menurut peguam Hanipa Maidin, Khalid akan memfailkan Notis Taksiran Kos di Mahkamah Tinggi dalam masa terdekat bagi menuntut segala kos perbicaraan di Mahkamah Tinggi yang perlu dibayar oleh Utusan ke atas Khalid.

harakah/-

Fitnah Pisau.net untuk tutup skandal Zambry

Posted: 16 Jan 2013 11:39 PM PST


KUALA LUMPUR:
5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Tindakan blogger Umno menarik balik tuduhan terhadap Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Ahli Parlimen Beruas Ngeh Koo Ham dan Ahli Parlimen Taiping Nga Kor Meng berhubung pemberian tanah membuktikan cubaan Umno BN untuk memburukkan-burukan Pakatan Rakyat.

Berminggu-minggu akhbar Umno Utusan Malaysia memainkan isu ini untuk memfitnah Pakatan Rakyat adalah semata-mata untuk menutup skandal yang membabitkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Mantan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin percaya Umno sengaja membuat fitnah itu untuk mengalih pandangan masyarakat dari skandal melibatkan pemberian projek kepada pegawai khas Zambry.

Sebelum ini, Nizar pernah mendedahkan di sidang Dun Perak berhubung satu perjanjian antara pemilik tanah Rumah Perak iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dengan Syarikat Al Creative Developers Sdn Bhd di mana ianya mempunyai hubungan dengan pegawai khas Zambry.

Beliau menjelaskan, perjanjian pembangunan tersebut berdasarkan kepada BOT (build operate transfer) di mana pemaju akan diberikan konsesi selama 30 tahun untuk mengurus Rumah Perak.

Adun Pasir Panjang itu berkata, pemaju tersebut dibenarkan membina sebuah hotel bertaraf 3 bintang setinggi 6 tingkat di tapak tanah Rumah Perak.

Mohammad Nizar berkata, selepas disemak di Suruhanjaya Syarikat Malaysia terbukti syarikat tersebut tidak aktif.

Dalam pada itu, Nizar turut mendedahkan isu pemberian konsesi balak dengan mendakwa kerajaan negeri tidak telus kerana meluluskan pemberian itu kepada individu sama yang menggunakan enam syarikat berlainan.

"Skandal inilah yang saya timbulkan, untuk elakkan isu ini mendapat pandangan masyarakat akhbar Umno sengaja memfitnah isu pemberian tanah di Kelantan pula.

"Akhirnya bloger Umno semudah itu menarik balik tuduhannya dan mengaku ada kesilapan fakta, takut dengan saman mahkamah," katanya kepada Harakahdaily.

Menurut Nizar, blogger Pisau.net adalah blogger upahan Zambry untuk membuat fitnah itu.

Pada 13 Januari baru-baru ini, blog Pisau.net membuat pembetulan terhadap kenyataanya berhubung pertukaran tanah dan jawatan Menteri Besar Perak dan menarik balik fitnahnya dengan mengatakan tidak berlaku pemberian tanah secara percuma.

"Pisau mendapati berlaku percanggahan fakta yang tidak tepat yang diperolehi dari sumber sebelum ini dan berasa bertanggungjawab untuk memperbetulkan demi kebenaran," demikian sebagaimana dipetik dari blog terbabit.

harakah/-

87 orang maut di universiti Syria

Posted: 16 Jan 2013 11:37 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

ALEPPO - Angka kematian akibat dua letupan kuat yang memusnahkan kampus sebuah universiti di sini meningkat kepada 87 orang, kata sebuah kumpulan pemerhati semalam sekali gus menjadikan serangan tersebut antara paling berdarah dalam konflik 22 bulan di Syria.

Setakat ini, tiada pihak mengaku bertanggungjawab melakukan letupan itu ketika para pelajar menduduki peperiksaan kelmarin dengan pemerintah dan pihak penentang kini saling menuding jari.

"Jumlah mangsa dalam letupan berkembar kelmarin meningkat kepada 87 orang," kata kumpulan Pemerhati Syria Untuk Hak Asasi Manusia.

"Angka kematian juga dijangka meningkat kepada 100 orang berikutan proses mengenal pasti cebisan badan manusia yang berkecai masih dilakukan," tambahnya.

Menurut kumpulan tersebut, sekitar 150 orang cedera dalam serangan itu dengan sebahagian mereka kini kritikal.
Universiti berkenaan terletak di kawasan yang dikuasai tentera rejim Presiden Bashar Al-Assad di sini, utara Syria.

Lokasi tersebut menjadi medan pertempuran sengit melibatkan kedua-dua belah pihak sejak musim panas tahun lalu apabila tentera Bashar melancarkan serangan besar-besaran untuk mengekang kemaraan pihak penentang.

Aktivis-aktivis penentang memberitahu, beberapa jet pejuang pemerintah membedil kampus tersebut tetapi seorang pegawai tentera berkata, letupan berkembar itu berpunca daripada peluru-peluru berpandu penentang yang tersasar daripada sasaran.

Sementara itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melaporkan, lebih 60,000 orang dengan kebanyakan mereka orang awam terbunuh dalam konflik di Syria setakat ini. 

Konflik di Syria berlaku sejak Mac 2011 selepas para penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan bertempur dengan tentera Bashar bagi menuntut beliau meletakkan jawatan.

Bashar dituduh penduduk gagal membawa pembaharuan dalam demokrasi dan kebebasan bersuara. - Agensi

Saman Anwar: Azmin dakwa Khairy angkuh

Posted: 16 Jan 2013 11:35 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


Azmin Ali
Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali
SHAH ALAM - Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali menyifatkan kenyataan media Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berhubung penyelesaian kes saman fitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam sebagai "angkuh dan satu pembohongan."

"Kedua-dua kenyataan ini bukan sahaja angkuh dan satu pembohongan, ia juga bertentangan dengan syarat penyelesaian yang dimeterai dalam Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh kedua-dua pihak pada 16 Januari 2013 (semalam)," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PKR pagi ini.

Azmin mendakwa tindakan Khairy yang memutarbelitkan persetujuan beliau sendiri di hadapan hakim boleh dikira menghina mahkamah.

Kedua-dua kenyataan itu merujuk kepada pandangan  Khairy yang disiarkan oleh Sinar Harian dan Sinar Harian Online,  menyebut bahawa "beliau tidak menarik balik kenyataannya berkenaan Anwar tetapi cuma berkata apa yang dipetik itu tidak betul dan tidak tepat".

Kata Azmin, Khairy juga cuba memberi gambaran seolah-olah Anwar memohon perkara itu diselesaikan di luar mahkamah kerana bimbang dengan perbicaraan penuh.
Awal pagi tadi, Sinar Harian Online membawa laporan bahawa meskipun laporan media menyebut Anwar dan Khairy telah mencapai penyelesaian kes fitnah RM100 juta semalam, 'perang' membabitkan kedua-dua mereka berterusan di dunia siber.

Kedua-dua Anwar dan Khairy berbalas mesej menerusi Twitter semalam bagi mengatakan kenyataan dan pendirian masing-masing.

Susulan kepada kenyataan pagi semalam, Anwar sekali lagi menegaskan Khairy telah menerima balik kenyataan berbaur fitnah, yang didakwa dibuat lima tahun yang lalu.

"Khairy tarik (balik) fitnah; saya tak teruskan saman," kata Anwar menjawab soalan beberapa pengikutnya yang bertanya apa sebenarnya berlaku ekoran kenyataan yang berbeza.

Tengah hari semalam, Anwar yang juga Ketua Umum PKR berkata, "sila baca kenyataan penyelesaian, bukan Utusan; secara efektif, ia satu tindakan menarik balik (kenyataan)."

Blog Anwar malam tadi menyebut, berikutan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Khairy bertentangan dengan keputusan dicapai di mahkamah, satu sidang media akan diadakan pagi ini di ibu pejabat PKR.
Khairy dalam mesejnya menyebut bahawa "beliau saman saya. Beliau menarik balik kes."

Laporan media menyebut kes saman fitnah RM100 juta yang difail Anwar terhadap Khairy pada September 2007 diselesaikan  selepas kedua-dua pihak mencapai persetujuan.

Penyelesaian itu direkod Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Su Geok Yiam semasa kes disebut di hadapan beliau.

Peguam Gobind Singh Deo, yang mewakili Anwar memberitahu mahkamah kes itu diselesai memandangkan defendan (Khairy) bersedia untuk mengatakan beliau tidak mengeluarkan perkataan yang menyinggung perasaan.

"Tiada perintah untuk kos," katanya.

Hakim Su turut berterima kasih kepada kedua-dua pihak kerana menjimatkan masa mahkamah.
Anwar dalam samannya mendakwa Khairy, yang ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Umno, mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya pada satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang disiar media cetak dan elektronik pada 3 Ogos tahun sama.

Berikut kenyataan penuh Azmin, dikeluarkan hari ini:

Kenyataan Khairy Jamaluddin yang dipetik oleh Sinar Harian menyebut bahawa "beliau tidak menarik balik kenyataannya berkenaan Dato' Seri Anwar Ibrahim tetapi cuma berkata apa yang dipetik itu tidak betul dan tidak tepat."

Seterusnya, beliau juga cuba memberi gambaran seolah-olah Datuk Seri Anwar memohon perkara itu diselesaikan di luar mahkamah kerana bimbang dengan perbicaraan penuh.

Kedua-dua kenyataan ini bukan sahaja angkuh dan satu pembohongan, ia juga bertentangan dengan syarat penyelesaian yang dimeterai di dalam Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh kedua-dua pihak pada 16 Januari 2013.

Tindakan Khairy yang memutar belitkan persetujuan beliau sendiri di hadapan hakim boleh dikira menghina mahkamah.

Syarat penyelesaian menyebut seperti berikut:
"Since the defendant (Khairy Jamaluddin) is now prepared to say that he did not say the offending words as opposed to the position taken earlier, the matter ends there and stands resolved."
 
Khairy dan Pemuda Umno sebelum penyelesaian ini bertegas bahawa Anwar adalah "pengkhianat perjuangan Melayu" dan "boneka Amerika Syarikat dan Yahudi".

Malah, dalam transkip ucapannya yang menjadi bahas kes di mahkamah, secara jelas beliau menyebut perkara-perkara ini.

Muka surat 10 transkrip ucapan yang dikemukakan dalam mahkamah:

"Tuan-tuan, saya balik daripada Ijok, saya dengar dengan telinga saya sendiri, keluar dari mulut pemimpin Melayu di Ijok, daripada Anwar Ibrahim, yang mengatakan bahawa kita tak perlu lagi ada Dasar Ekonomi Baru, kita tak perlu lagi membantu orang Melayu.

Sekarang ini Anwar sudah masuk kawasan-kawasan kaum Tionghua. Dia kata kita nak bina sekolah Cina, tak payah lagi ada Dasar Ekonomi Baru dan sebagainya.

Tuan-tuan, sudah jadi macam ini, sudah sampai satu tahap di mana ada pemimpin Melayu yang sanggup menggadai kehidupan kita oleh kerana politiknya."

Bukan sahaja beliau menuduh Anwar menggadaikan kehidupan orang Melayu, Khairy juga mengapi-apikan sentimen perkauman dengan membina kebencian terhadap pendidikan Cina yang cukup rapat dengan masyarakat Cina di negara ini.

Muka surat 11 transkrip ucapan Khairy yang dijadikan bahas kes di mahkamah pula menyebut:
"Pilihan raya yang akan datang adalah masa depan kita, adalah perjuangan kita. Adakah kita sanggup memberi laluan kepada Anwar yang menjadi boneka kepada Amerika? Yang menjadi boneka kepada Yahudi? Adakah kita sanggup memberi laluan kepada Pas yang sanggup menggadaikan khazanah asli bumi bertuah Malaysia ini kepada rakyat asing?"

Dari transkrip ucapan yang menjadi rujukan kes saman di mahkamah, adalah jelas bahawa Khairy memfitnah Anwar dan menghina perjuangan Pas. Dakwaan Khairy bahawa kenyataan beliau disalah lapor oleh media, seperti yang dinyatakan kepada Sinar Harian adalah tidak benar, kerana prosiding perbicaraan mahkamah merujuk kepada transkrip ucapan beliau yang disediakan oleh peguam Umno sendiri dan bukannya mana-mana laporan akhbar.

Oleh sebab itulah, syarat penyelesaian secara jelas menegaskan bahawa kes ini ditamatkan apabila Khairy bersedia menukar pendirian awalnya mengenai fitnahnya terhadap Anwar.

Pendirian awalnya yang memfitnah Anwar sebagai pengkhianat perjuangan Melayu dan boneka Amerika Syarikat dan Yahudi terkandung dalam transkrip ucapan Khairy pada 1 Ogos 2007.

Oleh yang demikian, apabila beliau menukar pendirian awalnya, ia bermakna beliau menarik balik fitnah tersebut yang terkandung di dalam ucapannya dan kempen Umno sebelum ini.

Kenyataan-kenyataan susulan Khairy yang angkuh menggambarkan beliau sedikit pun tidak insaf dan tidak jujur. Beliau lebih rela berbohong daripada berterus terang kepada rakyat bahawa beliau telah menarik balik fitnah yang dibuatnya.

Namun, lebih membimbangkan adalah kenyataan-kenyataan beliau yang berhubung pendidikan Cina di negara ini dan mengaitkannya dengan sentimen perkauman sempit yang melampau.

Perkara ini perlu diberi perhatian serius dan untuk mengelakkan putar belit, Khairy harus menjelaskan pendirian beliau mengenai institusi pendidikan Cina yang ada di negara ini agar pendirian Pemuda Barisan Nasional dalam hal itu dapat dinilai oleh pengundi-pengundi.

Setelah meneliti kenyataan-kenyataan susulan Khairy selepas dimeterai syarat penyelesaian, saya berpendapat ianya mempunyai unsur-unsur menghina mahkamah yang perlu dirujuk semula kepada mahkamah.

sinar/-

Perangai liar macam ibu

Posted: 16 Jan 2013 11:33 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -
 
FotoJohor Bahru: Tiga beradik menjadikan pusat hiburan di sekitar bandar raya ini umpama rumah kedua sejak beberapa tahun lalu berpunca daripada pengaruh negatif ibu mereka berusia 47 tahun yang sehingga kini masih terus mengunjungi pusat hiburan terbabit.

Pada masa sama, tiga beradik terbabit turut membawa pulang kekasih masing-masing ke rumah keluarga di Skudai di sini, malah ibu mereka juga tidak mahu kalah dan turut melakukan perkara sama.
Sejak beberapa tahun lalu, kediaman keluarga berkenaan umpama hotel murah dengan lelaki serta wanita keluar masuk khasnya menjelang awal pagi.

Perkara terbabit diakui ibu kepada tiga beradik berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Safiah.
SAFIAH (tengah) bersama dua daripada anaknya mengakui sukar meninggalkan tabiat buruk.

Ketika ditemui, Safiah berkata, dia menganggap berhibur di pusat hiburan selain membawa kekasih pulang ke rumah sebagai hiburan semata-mata.

metro/-

Ops Tampal: Pemuda PAS perlu lapor jalan rosak

Posted: 16 Jan 2013 11:11 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor memuji tindakan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor di atas perlaksanaan Ops Tampal Jalan yang telah dan akan terus dilaksanakan di semua jalan negeri termasuk jalan persekutuan di seluruh negeri dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan (PBT).

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor merasakan tindakan yang diambil oleh kerajaan negeri cukup wajar memandangkan banyak aduan-aduan telah dibuat sebelum ini yang menjurus kepada masalah dan keresahan rakyat berkenaan jalan-jalan yang rosak dan berlubang di seluruh Selangor," kata ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan.

Beliau berpendapat usaha baik itu adalah menepati agenda kerajaan negeri di dalam mendahulukan keselesaan rakyat sebagai kerajaan yang prihatin dan cakna terhadap segala permasalahan rakyat.

Justeru, kata beliau pihaknya turut mengarahkan Pemuda PAS kawasan-kawasan untuk memberikan khidmat sukarela dengan turun padang melakukan pemantauan dan laporan sekiranya ada jalan-jalan yang rosak dan berlubang yang perlu dibaiki di kawasan masing-masing.

harakah/-

Assad mahu bertanding 2014

Posted: 16 Jan 2013 11:07 PM PST

Assad mahu bertanding 20145 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Kawasan berhampiran asrama kampus juga musnah dalam insiden letupan berkembar itu. Foto: AP
 
DAMSYIK - Presiden Syria, Bashar al-Assad akan bertanding dalam pilihan raya pada tahun hadapan, sekali gus menetapkan pendiriannya untuk tidak berundur, menurut timbalan menteri luar, kelmarin.

Faisal Muqdad berkata, ia akan dijalankan mengikut sistem demokrasi dan presiden juga mempunyai hak untuk bertanding sekali lagi walaupun mungkin akan ditentang banyak pihak memandangkan konflik semakin meruncing di negara itu.

"Assad dan calon yang mahu bertanding pada tahun depan juga akan turun padang bertemu dengan rakyat semasa berkempen," jelasnya.

Dalam ucapannya pada 5 Januari lalu, Assad mengumumkan cadangan tiga langkah pelan damai yang ditolak bulat-bulat oleh kumpulan pembangkang dan negara Barat serta turut dikritik Utusan Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)-Liga Arab,
Lakhdar Brahimi.

Dalam perkembangan lain, sekurang-kurangnya 87 maut manakala lebih 100 cedera parah dalam insiden letupan berkembar di sebuah universiti di Aleppo pada hari pertama peperiksaan sedang berlangsung.

Kumpulan hak asasi manusia Syria berpusat di Britain melaporkan angka kematian dijangka meningkat.

Pihak berkuasa juga masih gagal punca letupan yang turut menyebabkan beberapa kereta dan dinding asrama musnah.

Dalam satu kenyataan lain, aktivis mendakwa tentera pro-Assad telah melancarkan dua serangan udara pada masa tersebut manakala media tempatan pula menuduh kumpulan pemberontak yang bertanggungjawab ke atas kejadian itu. -  AP

Janda ditipu ‘jemaah tarik duit’

Posted: 16 Jan 2013 10:58 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -

Salina menunjukkan isi kandungan sampul surat yang yang kononnya berisi wang sebanyak RM300,000, diberika Bujal selepas upacara 'tarik duit'.

JOHOR BAHRU – "Siapa yang tidak gelap mata apabila ternampak timbunan wang sebegitu banyak, lebih-lebih lagi seorang janda beranak tiga seperti saya yang memerlukan duit untuk menanggung persekolahan anak-anak."

Itu pengakuan Salina, 30-an (bukan nama sebenar) saat menceritakan pengalamannya menyertai kumpulan jemaah 'tarik duit'.
Menurut Salina, jemaah berkenaan diketuai oleh seorang lelaki dikenali sebagai Bujal 40-an yang mendakwa mampu menghasilkan wang jutaan ringgit.

"Jemaah turut disertai tujuh individu lain termasuk seorang doktor yang sanggup melabur sehingga puluhan ribu ringgit," katanya.

Menceritakan detik perkenalannya dengan Bujal ketika menjalankan urusan perniagaannya, Salina mengakui lelaki itu mempunyai perwatakan alim selain pandai mempengaruhi orang lain dengan tutur kata sopannya.
"Disebabkan seorang rakan baik turut menyertai jemaah ini, membuatkan saya turut terpengaruh, apatah lagi saat saya dan anak-anak memerlukan wang.

"Disebabkan begitu percaya dengan pujukan Bujal, saya sanggup laburkan semua wang simpanan yang ada asalkan hasilnya berlipat kali ganda.

"Akibat terlalu taksub dengan kebolehan Bujal itu jugalah saya tergamak menggunakan wang untuk perbelanjaan persekolahan anak-anak," katanya.

Selain menyerahkan wang, Salina juga diarahkan untuk menyediakan pelbagai barangan ketika 'upacara' menarik duit seperti tujuh helai kain satin berlainan warna, bekas bara, jarum, air mawar dan wang sebanyak RM180 atas nama bayaran fidyah.

Menurut Salina, aktiviti sesat itu dijalankan di beberapa hotel sekitar bandar raya ini di mana ahli jemaah diarahkan untuk membaca surah lazim al-Quran ketika Bujal sedang menjalankan upacara.

"Ia berlarutan selama empat bulan dan dijalankan pada 10 malam hingga awal pagi, Bujal akan menggunakan sehelai kain hitam dan kira-kira setengah jam kami membaca surah dia akan tunjukkan hasil wang diperolehi.
"Jumlah wang diperolehi memang banyak. Bayangkan daripada sehelai kain berwarna hitam kemudiannya ada duit sebanyak itu.

Menurut Salina, kemuncak aktiviti mereka berlaku sebelum Aidilfitri tahun lalu apabila pembahagian wang bermula.

Salina mengakui dalam pembahagian itu, dia memperolehi 500 keping RM50 untuk dijadikan ibu duit yang boleh menghasilkan wang sehingga RM6 juta.

"Bujal tidak membenarkan saya mengambil kesemuanya, dia hanya menyerahkan dua sampul surat, kononnya berisi sebanyak RM300,000. Namun, saya perlu mematuhi beberapa syarat sebelum melihat isi kandungan sampul surat itu apabila sampai di rumah.

"Bujal minta saya membaca surah Al-Fatihah, Al-Kausar dan Ayat Kursi, semuanya mesti dibaca sebanyak 100 kali pada tengah malam.

"Bagaimanapun belum sempat menyudahkan bacaan surah berkenaan, rakan baik menelefon dan memaklumkan apa yang diperolehi di dalam sampul surat yang diberi Bujal," katanya.

Tanpa berlengah Salina pun melihat isi kandungan sampul surat itu dan dia terkejut apabila mendapati sampul surat berkenaan berisi kertas putih yang dipotong dan seberkas resit yang saiznya seperti wang kertas.

"Siapa yang tidak terkejut, malah salah seorang daripada jemaah kami turut meninggal dunia akibat serangan jantung selepas mengetahui keadaan sebenar.

"Bagaimanapun Bujal memberi alasan wang yang ditarik telah 'rosak' menyebabkan ia bertukar menjadi kertas kosong.

"Bujal berjanji jika saya serahkan RM500 dia akan menjalankan upacara itu sekali lagi. Akibat terpedaya dengan janji manis saya sanggup meminjam wang daripada ah long kerana yakin akan dapat pulangan berlipat kali ganda," ceritanya.

Bagaimanapun kira-kira seminggu kemudian, Salina akhirnya tersedar dia sebenarnya telah ditipu Bujal dan dalam masa yang sama ah long pula memburunya kerana wang RM500 yang dipinjamnya telah naik kepada RM1,500.

Bujal pula menghilangkan diri, mujur seorang rakan baiknya bersimpati dan melangsaikan hutang berkenaan.
"Walaupun saya hanya rugi sekitar RM3,000 namun ia begitu memberi pengajaran, selama empat bulan menyertai jemaah itu, perniagaan saya merudum kerana hilang fokus. Saya berkongsi cerita ini sebagai pengajaran kepada masyarakat supaya tidak mudah tertipu.

"Akibat terlalu tertekan saya masih belum melaporkan kes ini kepada polis. Mungkin dalam masa terdekat saya dan rakan lain yang ditipu akan membuat laporan supaya lelaki penipu seperti Bujal menerima hukuman setimpal," katanya.

Sinar

Hujah Bawani jauh lebih baik - Ambiga

Posted: 16 Jan 2013 10:31 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: "Hujah dia jauh lebih baik dari moderator," kata Pengerusi Bersih 2, Datuk Ambiga Sreenevasan (gambar) ketika mengulas hujah yang diberikan  Bawani KS dalam video klip popular, Listen..listen..listen.

"Her argument outdid the moderator's (Sharifah Zohra)," tulis bekas Pengerusi Majlis Peguam itu dalam sms nya kepada The Malaysian Insider.

Bawani, pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM) ketika bercakap dalam forum 'Seiringkah mahasiswa dan politik?' anjuran Kelab Wanita 1 Malaysia (KW1M) berkata tidak wajar Ambiga dituduh punca 'anarkis' di negara ini.

Beliau juga membela Datuk A Samad Said yang juga diberikan nama buruk dalam forum itu. Akibatnya, moderator forum itu, Sharifah Zohra yang juga Pengerusi KW1M menyekat beliau dari terus bercakap dengan menyebut perkata 'Listen' berulang kali.

Video itu menjadi klip video paling top di Malaysia dengan lebih setengah juta iaitu 665,651 telah menontonnya sehingga berita ini ditulis.

Perkataan 'Listen...listen...listen' kini menjadi trend dalam politik Malaysia dan pelbagai pihak mengaitkan pendapat mereka dengan perkataan ini.

Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan telah membuat satu sajak khas mengenainya bertajuk 'Listen...Listen to Me ! Let Me Speak ..'.

Selain itu, baju T (gambar) juga direkabentuk menggunakan perkataan ini.

harakah/-

India, Pakistan setuju 'reda' ketegangan Kashmir

Posted: 16 Jan 2013 10:20 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -



Lima askar dilaporkan terbunuh di sepanjang sempadan Kashmir tahun ini.

Tentera India dan Pakistan telah mencapai satu perjanjian untuk "meredakan" ketegangan tentera di sepanjang sempadan Kashmir yang menjadi pertikaian selepas kes keganasan baru-baru ini.

Jagdeep Dahiya, jurucakap tentera India berkata "persefahaman telah dicapai antara kedua-dua pengarah-jeneral operasi ketenteraan untuk meredakan keadaan sepanjang garisan kawalan (Line of Control), Rabu lalu.

Beliau berkata, komander tentera kanan bagi kedua-dua negara telah bercakap selama 10 minit melalui telefon sebelum mereka mencapai persetujuan dan bahawa Pengarah Am Tentera Pakistan berkata arahan ketat telah dikeluarkan untuk tidak melanggar
perjanjian gencatan senjata ".

Dahiya berkata tentera India yang ditempatkan di sepanjang sempadan juga tidak akan melanggar gencatan senjata yang dimeterai antara dua negara bersenjata nuklear pada pada tahun 2003.

"Kami sentiasa mematuhi perjanjian gencatan senjata tersebut dan hanya bertindak balas," kata jurucakap itu.

Tentera Pakistan mengesahkan perbualan telefon antara kedua-dua komander tersebut.

Mereka menambah dalam satu kenyataan bahawa "Pakistan membuat bantahan keras" ke atas pembunuhan seorang askar mereka malam Selasa lalu.

India tidak mengesahkan pembunuhan berkenaan tetapi berkata bahawa jika seorang askar telah meninggal dunia, ia mungkin adalah hasil tembakan tindakbalas India kepada tembakan dari Pakistan. (aljazeera.com)

Doktor ‘amuk’ 7 kali ditahan

Posted: 16 Jan 2013 10:19 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

FotoSubang Jaya: Berang anaknya ditukar ke kelas lain, sepasang suami isteri masing-masing berusia 40 dan 35 tahun yang juga doktor 'mengamuk' di Balai Polis Subang Jaya, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 8 pagi itu, pasangan terbabit turut dilapor memaki hamun dan mengugut pegawai serta anggota polis menyebabkan suasana di balai polis berkenaan kecoh.

Berikutan itu, pasangan terbabit ditahan untuk siasatan lanjut.

Difahamkan, pasangan sama dilaporkan pernah 'mengamuk' di sekolah anaknya lebih enam kali sejak 2010 namun berjaya ditenangkan dengan kehadiran polis.
PASANGAN terbabit ditahan, kelmarin.

Bagaimanapun, dalam kejadian kelmarin, polis tidak lagi mampu bertolak ansur dengan pasangan terbabit yang bukan saja memaki hamun sebaliknya mencabar serta mengugut pegawai serta anggota polis di balai polis berkenaan.

metro/-

‘Ingatkan sampah’

Posted: 16 Jan 2013 10:15 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

FotoKota Kinabalu: "Pada mulanya, saya ingatkan sampah lalu mengangkat bekas plastik yang berisi beg plastik berwarna hitam itu kemudian membuang ke dalam tong sampah, namun pelik apabila bekas plastik itu agak berat.

"Saya kemudian mengambil semula bekas plastik itu dan sebaik membuka, saya terkejut apabila melihat kaki manusia yang baru dilahirkan," kata Rosnie Suli, 57, yang menemui janin cukup sifat di tempat pembuangan sampah di kawasan Kompleks Api-Api Centre, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 10.30 pagi itu, Rosnie dikatakan sedang membuang sampah di tempat pembuangan dan terkejut melihat bekas plastik mengandungi janin di dalam tong sampah kecil yang dibungkus dengan beg plastik berwarna hitam.

Rosnie yang bekerja sebagai tukang bersih di kompleks berkenaan berkata, ketika kejadian dia bersama seorang lagi rakan sedang menjalankan kerja membuang sampah di tempat pembuangan sampah terbabit.
ANGGOTA forensik menjalankan siasatan pada tong sampah kecil di tempat pembuangan sampah.

"Saya mengangkat bekas plastik itu di dalam tong sampah kecil lalu membuang ke tong sampah besar di tempat pembuangan sampah. Namun, saya agak curiga kerana bekas berkenaan agak berat.

metro/-

[MAHKAMAH] UMNO Kalah Lagi: Anwar Menang Saman, Khairy Tarik Balik Fitnah

Posted: 16 Jan 2013 10:07 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menang kes saman terhadap Khairy Jamaluddin Abu Bakar berikutan Ketua Pemuda Umno itu menarik semula kenyataan fitnah beliau ke atas Ketua Umum KEADILAN dan kes selesai.

Khairy sebelum ini berpendirian bahawa beliau ada menuturkan kata-kata terhadap plaintif (Anwar) adalah pengkhianat Melayu dan boneka kepada Amerika Syarikat dan Yahudi.

Semalam, Khairy menarik balik kenyataan tersebut dan mengambil pendirian beliau tidak pernah berkata demikian.

"Sekarang Khairy mengatakan beliau tidak pernah mengucapkan kata-kata tersebut. Ini bertentangan dengan pendiriannya sebelum ini. Pihaknya tarik balik dan kita berpuas hati," kata Anwar mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

"Khairy kata saya pengkhianat Melayu, dah tarik balik maksudnya saya ni pahlawan Melayulah…," seloroh Anwar yang berpuas hati dengan keputusan tersebut.

Hadir sama mendengar keputusan yang dibacakan oleh Hakim Datuk Su Geok Yiam adalah Khairy dan seorang lagi peguam Anwar, Gobind Singh Deo.

Ekoran tindakan Khairy itu, Anwar mengingatkan pemimpin Umno agar berhenti menggunakan saluran media sesuka hati untuk memburukkan imej beliau.

Peguam mewakili Anwar, Haijan Omar turut berpuas hati dengan penarikan tersebut.

"Dia (Khairy) menarik balik sebab bertentangan dengan pendirian beliau sebelum ini. Kita berpuas hati dan setuju untuk selesaikan," kata Haijan kepada pemberita.

"Lagipun ia menjimatkan masa dan kos semua pihak," tambahnya.

Anwar memfailkan saman tersebut pada 7 September 2007 dengan mendakwa Khairy yang ketika itu Timbalan Ketua Pergerakan Pemuda Umno menfitnah beliau semasa menghadiri satu majlis politik di Kuala Kangsar, Perak, pada Ogos 2007.

Menurut beliau, kenyataan fitnah itu disiarkan oleh media cetak dan eletronik dalam negara pada 3 Ogos 2007.

Anwar juga mendakwa kenyataan itu menggambarkan beliau sebagai seorang ahli politik yang tidak boleh dipercayai oleh orang Melayu, yang tidak mengutamakan perjuangan orang Melayu serta hak mereka, dan beliau berkeupayaan untuk mengkhianati perjuangan dan hak orang Melayu demi mendapatkan sokongan bukan Melayu dalam negara.

Beliau turut berkata, Khairy membuat kenyataan itu untuk menyindir bahawa beliau (Anwar) merupakan seorang ejen politik Amerika Syarikat dan pihak Yahudi, di samping bertujuan memusnahkan kerjaya politiknya, dan Khairy menurutnya berniat jahat ketika membuat kenyataan itu yang merupakan satu pembohongan, tidak berasas dan tidak benar.

Selain ganti rugi am, teruk dan teladan serta relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah, Anwar turut memohon injunksi bagi menghalang Khairy, atau ejennya, daripada mengulangi kenyataan itu. -KD

Orang Melayu perlu merdekakan jiwa dan minda

Posted: 16 Jan 2013 10:03 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Kita sudah sampai ke penghujung penggal pilihanraya dan pemilihan itu akan diadakan dalam beberapa minggu sahaja lagi. Kali ini merupakan pilihanraya yang berkeadaan yang paling rumit dan mencabar bagi BN dan masa yang paling baik bagi Pakatan Rakyat untuk menunjukkan mereka (PR) sebagai 'coalition' alternatif yang akan menjadi pengganti kepada pemerintahan BN. UMNO sudah dianggap terlalu usang oleh sebahagian besar rakyat negara ini.

Tanda yang paling jelas UMNO itu usang ialah ketidak-mampuan untuk mengubah keadaan dan persepsi buruk rakyat terhadap parti itu dengan keseluruhan kepimpinannya. Banyak pihak telah mengkritik dan memberikan pandangan yang berbagai-bagai untuk memperbaiki parti itu tetapi UMNO tetap dengan sikap dan perangai yang sama tanpa ada tanda-tanda untuk berubah kepada kebaikan.

Segala kesalahan moral dan jenayah yang dilakukan oleh UMNO dan BN selama ini tetap terus berlaku dan rakyat sudah tiada pilihan selain dari melakukan yang drastik terhadap parti pemerintah itu. Betullah kata setengah pendapat orang, keadaan ini adalah kehendak yang 'natural' dan ianya berlaku kepada semua parti-parti dan pertubuhan siasah yang sudah lama dan usang dimana-mana.

Ahli-ahli serta penyokong-penyokong tegar UMNO masih dalam sindrom penafian dan masih bertegas mengatakan UMNO akan menang dan ada yang mengatakan yang parti itu akan mendapat sokongan 2/3 dalam Dewan Parlimen kali ini. Tetapi hakikatnya tindakan mereka hanyalah untuk menyedapkan hati mereka sahaja kerana keadaan sebenarnya adalah di sebaliknya.

UMNO masih terkial-kial dengan masalah dalaman mereka sendiri dan masalah seperti ini tidak memungkinkan mampu untuk memperbaiki peluang UMNO untuk mendapatkan mandat yang lebih baik.  Malahan parti itu akan bertambah merudum dan akan terbukti dalam pilihanraya yang akan datang ini. Kalau UMNO hendak berubah pun ia terpaksa berlaku sebelum pilihanraya ini dan masa untuk membetulkannya sudah terlalu suntuk untuk melakukannya.

Persoalannya apakah yang patut dilakukan oleh UMNO dalam masa yang amat suntuk ini jika ia masih mahu melihat sedikit saki baki kehadirannya dalam politik negara ini? Pertamanya mampukah UMNO melakukan perubahan dengan melakukan tindakan yang drastik dengan menggantikan keseluruhan barisan kepimpinannya dalam kerajaan dan parti dengan pemimpin parti itu yang tiada dalam barisan kerajaan dan MKT parti itu. UMNO tidak sedar yang masalah terbesar parti itu ialah di sebabkan persepsi buruk yang tidak terkira buruknya.

Menggantikan barisan kepimpinan dengan orang lain secara keseluruhan adalah satu-satunya jalan bagi parti itu untuk dipandang oleh rakyat. UMNO sudah tidak dipandang lagi oleh rakyat, malahan ia tidak dihormati oleh ahli-ahlinya sendiri. Itulah sebabnya Najib boleh berikan bantuan BRIM1, BRIM2 dan apa-apa 'Rim' yang lain tetapi rakyat tetap tidak melihat UMNO itu sebagai parti yang relevan sekarang ini. Maksud saya rakyat sudah tidak senang dengan kehadiran UMNO itu sendiri. Itu masalahnya.

Justeru, UMNO perlu membuang semua yang ada di dalam barisan MKT serta barisan kabinet sekarang ini. Tindakan setengah pimpinan dalam UMNO untuk menggantikan Najib dengan Muhyiddin tidak akan membawa apa-apa keuntungan kepada UMNO itu. Mereka semuanya adalah hasil dari acuan yang sama seperti yang di bentuik oleh Dr Mahathir dahulu. Orang yang patut menggantikan pimpinan UMNO ini seharusnya dari mereka yang tidak bersetuju dengan acuan ciptaan Mahathir ini kerana itu sahaja caranya UMNO untk menempilkan kepada rakyat yang UMNO sekarang adalah berimej baru dan ia akan membawa dan membina keyakinan yang baru.

Saya telah lama menyebut ini semasa saya masih berada di dalam parti itu tetapi saya tidak digemari oleh pimpinan terutamanya di peringkat negeri. Kesabaran saya sudah habis dan saya telah begitu yakin yang UMNO tidak akan boleh baik lagi maka itu sebabnya saya meninggalkan parti itu dan mengambil keputusan 'to grow old with DAP' dan tidak akan berpatah balik. Tindakan saya itu telah mengundang banyak sokongan dan hanya saya sahaja yang merasakannya.

Ramai orang Melayu di dalam UMNO telah menyuarakan sokongan terhadap tindakan saya itu dan saya membacanya melalui e-mail saya setiap hari sehingga hari ini. Saya merasakan degup nadi orang Melayu yang sudah tidak melihat UMNO sebagi parti yang relevan lagi. Tindakan saya bersama beberapa rakan yang lain telah membuka minda setengah orang Melayu dan mereka sekarang merasakan yang jika UMNO tiada orang Melayu tetap wujud bersama agamanya yang tidak terguris dan tercalar.

Rupa-rupanya momokan UMNO yang mengaku parti itu sahaja yang menentukan masa depan orang Melayu itu tidak memberi makna apa-apa kepada kita semua. Ia hanyalah momokan UMNO semata-mata tidak lebih dari itu. Di negara ini ada seramai 18 juta orang Melayu dan Bumiputra dan yang menjadi ahli UMNO hanyalah 3 juta sahaja. Selebihnya tidak menjadi ahli UMNO pun tetapi mereka tetap dengan Melayu dan Islamnya.

Malahan kumpulan ini tetap hidup dalam keadaan yang lebih baik kerana pemikiran mereka tidak ditentukan oleh UMNO. Mereka berfikir dengan pemikiran bebas mereka. Mereka bersikap lebih positif dan tidak bersandar kepada UMNO untuk meneruskan kehidupan mereka membina keluarga dan keturunan mereka denagn baik. Pemikiran mereka tidak dikongkong oleh retorik lapuk UMNO yang mengatakan 'melayu akan hilang di dunia' ini jika UMNO ditolak oleh rakyat. Mereka pula mempunyai pendapat berlainan dan terbukti benar. Mereka berfikir jika UMNO masih dibenarkan memomokan mereka, 'melayu itu akan hilang dunianya'.

Pilihanraya ini merupakan peluang untuk orang Melayu untuk memerdekakan pemikiran mereka dan menjauhi momokan UMNO yang membunuh kemajuan pemikiran kita semua. - 

Merdeka!

Kanak-kanak derita 'diserang' kudis

Posted: 16 Jan 2013 10:02 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -


Kanak-kanak derita 'diserang' kudis
Fuziah (kanan) melihat keadaan Mohd Darwish didukung ibunya, Wahida yang menghidap penyakit kulit sambil turut diperhatikan Pegawai Khas Ahli Parlimen Kuantan, Sim Chon Siang.
 
KUANTAN – "Setiap malam Mohd Darwish akan menangis kerana kulitnya gatal seluruh badan, kami semua juga tidak boleh tidur kerana tidak sampai hati melihat penderitaannya selain berusaha untuk melegakan kegatalannya."

Demikian kata ibu kepada kanak-kanak berusia empat tahun, Wahida Zulkapli, 24 yang disahkan menderita sejenis kulit dikenal sebagai impetigo sejak dua bulan lalu.

Kata Wahida, pada mulanya Mohd Darwish  hanya mengalami kemerahan di bahagian kaki seakan ruam tetapi lama kelamaan ia menjadi seakan kudis sebesar syiling 20 sen.

"Bermula daripada kecil ia mula merebak sehingga ke dua-dua belah kaki dan akhirnya ke seluruh badan dalam masa tidak sampai sebulan," katanya kepada Sinar Harian, kelmarin.

Sudah pelbagai cara dilakukan untuk merawat penyakit anak sulungnya namun kata Wahida sehingga kini masih belum menunjukkan tanda akan pulih.

"Saya sudah dua kali membawanya ke hospital dan doktor sudah memberi pelbagai ubat namun keadaannya tetap sama.

"Setelah buntu memikirkan cara mengubati penyakit Mohd Darwish, kini saya mengambil langkah mengawal pemakanannya dan tidak memberinya makanan yang boleh menyebabkan kegatalan," katanya.

Wahida juga tidak membiarkan Mohd Darwish tidak berbaju untuk mengelakkan anaknya itu berpeluh dan boleh menyebabkan kegatalan.

"Saya sangat kasihan melihat keadaannya yang tidak selesa dan mula menggaru apabila terasa gatal sehingga ada bahagian kulit yang terkopek dan berdarah," katanya.

Kata Wahida, dia tidak mampu untuk membawa anaknya berjumpa dengan pakar kulit memandangkan dia hanya suri rumah manakala pendapatan suami yang bekerja sebagai tukang rumah juga tidak menentu.

Penderitaan  Mohd Darwis mendapat perhatian Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh yang berkunjung ke rumahnya di Kampung baru, dekat sini.

Beliau turut memberi bantuan ubatan bagi membantu melegakan penyakit kanak-kanak itu selain lampin pakai buang dan barangan keperluan harian bagi meringankan beban keluarga itu yang turut menjadi mangsa banjir pada 24 Disember lalu.

Info

Impetigo adalah jangkitan kulit yang biasanya menghasilkan lepuh atau sakit pada muka, leher, tangan dan kawasan lampin.

Impetigo biasanya menyerang kanak-kanak. Seorang kanak-kanak mungkin lebih cenderung untuk menghidap impetigo jika kulit mengalami masalah  seperti   gigitan serangga,  lecuhan atau luka kecil.

sinar/-

Kiamat’ dalam kilang

Posted: 16 Jan 2013 09:59 PM PST

5 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

FotoHulu Terengganu: "Saya nampak Azmi menggelupur kesakitan manakala Pramod sudah tidak bergerak dan badannya berasap," kata Burhanuddin Atur Ali, 35, menceritakan kejadian letupan di Kilang Vila Sutera Sdn Bhd di Kampung FELCRA Bukit Kapah, Hulu Terengganu, malam kelmarin. 

Pekerja warga Bangladesh itu berkata, ketika kejadian dia sedang memunggah buah sawit kira-kira 10 meter dari tujuh rakannya yang sibuk memasukkan buah sawit ke dalam jentera penyuci hama buah sawit sebelum ia meletup pada jam 7.50 malam.

Akibat letupan itu, empat daripada pekerja terbabit terbunuh iaitu penyelia kilang, Azmi Abdullah, 47; Mohd Razlan Mokhtar, 25, serta dua pekerja Nepal, Sanjib Kumar Pasman, 26, dan Pramod Kumar Ray, 30.

Azmi dari Kampung Padang Tengir, Manir, Kuala Terengganu dan Pramod mati di tempat kejadian, Sanjib mati di Hospital Hulu Terengganu (HHT) manakala Mohd Razlan yang juga penduduk Kampung FELCRA Bukit Kapah, meninggal di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu.

Tiga lagi pekerja hanya cedera ringan iaitu dua rakyat Bangladesh dikenali sebagai Ahmmed Ali, 39, dan Rezuyan Morom Ali, 45, serta seorang warga Nepal, Sabad Yadav, 44. Mereka dibenarkan pulang selepas mendapatkan rawatan di HHT, semalam.

metro/-

PAS Kawasan Padang Besar

Posted: 17 Jan 2013 01:21 AM PST

PAS Kawasan Padang Besar


Program Ceramah

Posted: 16 Jan 2013 02:31 AM PST


::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 17 Jan 2013 01:07 AM PST

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


TAKKAN UMNO ADA..!

Posted: 16 Jan 2013 06:44 AM PST

LISTEN LISTEN SAYA TAK SANGKA VIDEO INI MELETUP

Posted: 16 Jan 2013 06:41 AM PST

Listen Listen Listen Bawani kata Tak Sangka Video itu Meletup……..itu reaksi Bawani ketika ditanya oleh rombongan Dewan Pemuda PAS Perak di rumahnya semalam.. Beliau kelihatan terkejut dengan sokongan seluruh rakyat Malaysia termasuk Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.. Sementara itu Malaysiakini melaporkan bahawa Pelajar undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM) yang juga penyelaras JERIT, KS Bawani terus menerima [...]

PAS Negeri Sembilan

Posted: 16 Jan 2013 09:52 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Ceramah Pasca KL112

Posted: 16 Jan 2013 07:44 PM PST


Jom Bantu Surau Sekolah di Jelebu

Posted: 16 Jan 2013 07:43 PM PST


Makan Malam bersama Tok Guru di Lenggeng

Posted: 15 Jan 2013 11:04 PM PST


Ceramah Perdana

Posted: 15 Jan 2013 11:03 PM PST


PAS KDAS 3

Posted: 16 Jan 2013 09:14 PM PST

PAS KDAS 3


Kalimah Allah: Tiada ‘U-Turn’ Mursyidul Am PAS selari Majlis Syura

Posted: 16 Jan 2013 07:47 AM PST

Harakahdaily,16 Jan 2013


Saya diarahkan untuk merujuk kepada laporan New Straits Times pada 15 Januari 2013 di muka hadapan yang membawa tajuk 'NIK AZIZ MAKES U-TURN ON 'ALLAH' berkaitan dengan isu kalimah Allah yang dibincangkan di dalam Mesyuarat Syura Ulama PAS Pusat pada 13 Januari 2013. Sebagaimana yang telah dimaklumi bersama, Mesyuarat Syura Ulama pada tarikh tersebut telah membuat keputusan untuk tidak bersetuju kalimah Allah digunakan sebagai terjemahan kepada perkataan GOD di dalam kitab Bible berbahasa Melayu.

Amat dikesali apabila New Straits Times di dalam laporannya pada 15 Januari 2013 tersebut membawa pemberitaan yang salah dan boleh mengelirukan apabila membawa tajuk tersebut. Begitu juga dengan Utusan Malaysia hari ini yang juga menggunakan perkataan 'u-turn' apabila merujuk kepada pendirian YAB Al-Mursyidul Am PAS dan Majlis Syura di dalam isu ini.

Suka untuk diingatkan bahawa tidak ada sebarang pusingan 'u-turn' khususnya yang melibatkan Tuan Guru al-Mursyidul Am PAS dalam isu kalimah Allah ini. Ini dapat dilihat di dalam kenyataan awal beliau sebelum mesyuarat syura berlangsung bahawa non muslim perlu diberikan ruang untuk menggunakan kalimah Allah. Ini selaras dengan firman Allah SWT (yang bermaksud):" Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: "Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu Ia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?" Sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah". Ucapkanlah (wahai Muhammad): "Alhamdulillah" (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak memahami (hakikat tauhid dan pengertian syirik)…" -Surah al-Ankabut, ayat 63.

Ayat ini jelas mendatangkan isyarat daripada Allah SWT bahawa ada di kalangan non muslim yang menyebut nama Allah SWT sebagai Pencipta Langit dan Bumi dan ia tidak ditegah. Inilah yang menjadi pegangan YAB Tuan Guru dan beliau konsisten dengan pegangan ini. Dalam erti kata lain, tidak ada mana-mana pihak yang boleh menutup ruang golongan non Muslim untuk menyebut nama Allah SWT dan merujuk nama tersebut sebagai Tuhan Semesta Alam dalam urusan seharian mereka.

Namun demikian, dalam isu terjemahan perkataan GOD daripada bahasa Inggeris kepada perkataan ALLAH dalam kitab Bible berbahasa Melayu, beliau sudah membuat penegasan awal bahawa isu ini akan dibincangkan di dalam mesyuarat syura yang akan berlangsung pada 13 Januari 2013. Majlis Syura atas sifatnya sebagai badan tertinggi parti akan melihat dari semua aspek pro dan kontra berasaskan nas-nas al-Quran dan Hadis untuk membuat keputusan berkaitan isu ini.

Sikap YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am ini dapat dilihat dengan jelas melalui laporan berikut:

1. Laporan News Straits Times sendiri pada 9 Januari 2013, halaman 6 di bawah tajuk Opposition coalition defies sultan's decree yang antara lain memetik kenyataan YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am. Laporan tersebut memetik In Kota Baru, Pas spiritual adviser Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat said non-Muslims should have the opportunity to use the word Allah in their religion. "There are seven or eight verses in the Quran which relate to this situation, meaning that the use is not limited only to Muslims as it can also be used by non-Muslims," he said after presenting appointment letters to municipal and district councillors here.
Nik Aziz said he would attend Pas' syura consultative council's meeting in Kuala Lumpur on Saturday where the party was supposed to officially decide on the matter. "If the council reaches a decision which is different from my personal view, I will adhere to its stand."

2. Laporan Sinar Harian pada 9 Januari 2013, halaman 4 yang memetikMursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam bersetuju membuka ruang kepada orang bukan Islam menggunakan kalimah itu. Berdasarkan pandangan peribadi itu, beliau berkata ruang bagi membolehkan kalimah ALLAH itu digunakan adalah sebagai langkah untuk berdakwah kepada golongan bukan Islam. Bagaimanapun katanya, bagi menjelaskan pendirian Pas yang dipertikaikan sebelum ini Nik Aziz menegaskan keputusan muktamad adalah ditentukan pada Sabtu ini menerusi mesyuarat Ulama Syura Pas yang adakan diadakan di Kuala Lumpur.

Di dalam kedua-dua laporan tersebut yang dilaporkan oleh media massa bukan milik parti PAS, jelas menunjukkan sikap YAB Tuan Guru yang daripada awal lagi menyatakan persetujuan agar dibuka ruang kepada golongan bukan Islam untuk menggunakan perkataan ALLAH dalam urusan mereka. Dalam masa yang sama, beliau juga telah menyatakan bahawa isu terjemahan GOD kepada perkataan ALLAH di dalam kita Bible akan dibincangkan di dalam mesyuarat syura.

Justeru, tidak ada mana-mana pusingan 'U-Turn' yang dibuat oleh beliau. Ini diperkukuhkan lagi dengan keputusan Majlis Syura yang bersetuju nama Allah boleh digunakan oleh bukan Islam tetapi tidak bersetuju nama Allah menjadi terjemahan kepada perkataan God dalam Bible kerana ia tidak tepat, mengelirukan dan boleh membawa kepada silap faham.

Semoga dengan penjelasan ini, kekeliruan yang ditimbulkan oleh laporan New Straits Times dan Utusan Malaysia tersebut dapat dijernihkan.

Sekian, terima kasih.

Yang menjalankantugas,

AHMAD FADHLI BIN SHAARI,
Setiausaha Akhbar,
Menteri Besar Kelantan.
Bertarikh: 2 Rabiul Awwal 1433H bersamaan 16 Januari 2013M

PAS Kawasan Miri

Posted: 16 Jan 2013 07:18 PM PST

PAS Kawasan Miri


AIr Kotor Pun Kena Bayar!

Posted: 16 Jan 2013 01:39 AM PST

Pengguna Air Terpaksa Bayar Bil Air Kotor?

MIRI - Projek pembinaan parit yang dibina ditepi bukit jalan menuju ke Luak baru-baru ini telah menyebabkan paip air pecah dan tekanan air menjadi rendah. Pagi ini penduduk dalam kawasan Luak menghadapi masalah air kotor mungkin disebabkan oleh kekotaran dari paip air pecah beberapa hari yang lalu.

Air yang berwarna kecoklat-coklatan ini telah menyebabkan pengguna terpaksa membuangnya kerana apabila menggunakan air kotor ini untuk mandi sudah pasti badan kita akan terasa gatal-gatal.

Pihak pengguna tidak puas hati dengan pihak LAKU (Lembaga Air Kawasan Utara) Miri kerana air pili yang berwarna coklat dan kotor ini pihak pengguna terpaksa juga membayar bil air setiap bulan walaupun kita terpaksa membuang air dalam takungan kerana terkena kekotoran dari air pili ini. Pihak pengguna terasa kerugian kerana terpaksa membayar air tanpa menggunakannya.

Bukan saja masalah air kotor, pengguna air paip dalam kawasan Miri juga akan dikenakan caj bil seminimum  sebanyak RM4.50 sekiranya tidak menggunakan air pili selama lebih dari satu bulan. Bila kita bertanya  kepada pihak LAKU Miri mereka mengatakan sebab kos perkhidmatan menggunakan meter air.

Kalau kerajaan Selangor menawarkan air bersih sebanyak 20 meter padu, bersamaan dengan 20,000 liter atau 5,680 gelen, setiap bulan secara percuma untuk rakyatnya tetapi di Miri lain pula halnya.
Sepatutnya kalau pengguna tidak menggunakan air selama lebih dari satu bulan tidak perlu membayar sebarang bil tetapi berlaku sebaliknya.

Tetapi apabila pihak LAKU yang buat kesilapan dan tidak memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pengguna mereka pula bebas tanpa perlu membayar sebarang ganti rugi kepada pengguna atas kecuaian serta perkhidmatan yang tidak memuaskan seperti mana pengguna yang terpaksa mengguna air kotor tetapi masih juga dikenakan caj.

Kita mengesa pihak LAKU mengkaji semula caj atau bil yang dikenakan kepada pengguna yang menghadapi masalah air kotor tetapi terpaksa pula membayar bil air yang kotor dan pengguna yang tidak menggunakan air selama lebih dari satu bulan yang juga dikenakan caj. 

Kita harap pihak yang berkenaan dapat memberi perhatian tentang masalah pengguna air LAKU ini dari terus berlarutan. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan sangat dihargai.


Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

The user forced to Pay Dirty Water Bill?

MIRI – Drains construction projects built beside the hill roads leading to the Luak recently has caused a water pipe burst and water pressure becomes low. This morning the people in the Luak areas face the problems of dirty water may be due to impurities from tap water burst a few days ago.

The brownish water has caused the users had to discard it because when using this dirty water to bathe our bodies certainly will feel itching.

The users is not satisfied with the LAKU (Northern Region Water Board) Miri because this tap water is brown and dirty,  the users also had to pay water bills every month although we had to remove the water in the tank as affected by these impurities from the tap water. The users feel the loss by paying for water without using it.

Not only the problem of dirty water, tap water users in Miri area also will be charged a minimum bill of RM4.50 if not using tap water for more than a month. When we ask the Miri LAKU they say because the cost of using the services of water meters.

If the Selangor government offer clean water of 20 cubic meters, equivalent to 20,000 liters or 5.680 gallons, per month free of charge to its citizens but in Miri other case.  Supposed if users do not use water for more than 1 month are not required to pay any bills but the other way round.

But when the LAKU who make mistakes and do not give the best service to their users are free without having to pay any compensation to the user for their negligence and poor service as users are forced to use dirty water but have also been charged.

We urge the LAKU to review the charges or bills charged to users who face problems of dirty water but forced to pay the dirty water bills and users who do not use the water for more than a month also imposed charges.

We hope the relevant parties can pay attention on this problem of LAKU water users from continues. The cooperation with the relevant parties is very much appreciated.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 16 Jan 2013 03:33 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


RAMALAN YANG MENELAN BN !

Posted: 16 Jan 2013 01:44 AM PST

Jeneral Tanpa Askar..3 Negeri Saja Selamat -Daim


KUALA LUMPUR 20 Mac: Bekas Bendahari Umno, Tun Daim Zainuddin (gambr) meramalkan Umno BN hanya menang di Johor, Melaka dan Pahang pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang dengan selainnya dimenangi Pakatan Rakyat.

Daim berkata demikian dalam wawancara eksklusif bersama akhbar harian Cina, Nanyang Siang Pau yang diterbitkan hari ini, seperti dilaporkan Malaysiakini. Daim turut dipetik sebagai berkata, Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak kini umpama "jeneral tanpa askar" dalam berdepan cabaran PRU.

"Perdana Menteri dan pemimpin utama lain sudah pun melakukan lebih dari cukup. Maka situasi semasa mereka umpama 'jeneral tanpa askar'.
"Di manakah askar-askar BN? Pemimpin di peringkat cawangan dan bahagian perlu lebih proaktif melibatkan diri dengan orang ramai," kata Daim.

Daim turut meramalkan agak sukar untuk Umno BN mengekalkan Sabah dan Terengganu ekoran krisis dalaman parti itu di kedua-dua negeri itu. Mengenai Negeri Sembilan, Daim tidak menolak bahawa Pakatan Rakyat berpeluang cerah untuk menang di situ ekoran gabungan KEADILAN, PAS dan DAP hanya memerlukan sekurang-kurangnya enam kerusi untuk membentuk kerajaan.

Selain itu, kata Daim, Umno juga terpaksa mencari calon sesuai untuk menggantikan Menteri Besar Negeri Sembilan ketika ini, Datuk Seri Mohamad Hasan yang dijangka bertanding kerusi Parlimen untuk dilantik sebagai menteri persekutuan. Mengenai Perak yang dirampas Umno BN yang diketuai Najib sejak Februari 2009, Daim melihat agak sukar untuk Umno BN kekal di negeri itu.

Sementara Kelantan dan Pulau Pinang, Daim yakin Pakatan Rakyat akan terus memerintah di kedua-dua negeri itu. Menjelang PRU 8 MAc 2008, Daim pernah meramalkan Umno BN akan kalah di Kelantan, Terengganu, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, namun tiada siapa melihat dengan serius ramalan beliau.

Sehinggalah keputusan 8 Mac diumum yang yang menyaksikan Umno bukan sahaja kalah di negeri itu, kecuali Terengganu, malah buat pertamakali dalam sejarah BN hilang 2/3 kerusi Parlimen.(KD)

MAHKAMAH ARAH PM DITANGKAP PASAL RASUAH !

Posted: 15 Jan 2013 10:42 PM PST

Mahkamah arah tangkap Perdana Menteri
Mahkamah Agung Pakistan telah mengarahkan penangkapan Raja Pervez Ashraf, Perdana Menteri Pakistan, berkaitan dengan kes rasuah, lapor pegawai kerajaan.

Mahkamah memerintahkan penangkapan Ashraf pagi Selasa lalu, dalam kes yang berkaitan dengan kontrak pembelian loji janakuasa oleh kerajaan persekutuan ketika Ashraf menjawat jawatan Menteri Air dan Tenaga.

Ashraf, dalam kapasiti beliau sebagai Menteri Air dan Tenaga, "melanggar prinsip ketelusan, maka, penglibatan [beliau] dalam mendapat faedah kewangan yang sama dengan terlibat dalam rasuah tidak boleh ditolak", baca perintah mahkamah tersebut.

Mahkamah Agung mengarahkan penangkapan 16 orang, termasuk Ashraf, dan mengarahkan pihak berkuasa membawa beliau ke mahkamah Khamis ini, ujar Aamir Abbas, peguam Biro Akauntabiliti Negara (NAB).

"Ketua Hakim Negara mengarahkan bahawa semua pihak yang terlibat, tanpa mengira pangkat, yang telah diarahkan untuk ditangkap supaya ditahan dan jika mereka meninggalkan negara ini, maka pengerusi kepada NAB akan bertanggungjawab beserta dengan pasukan penyiasat beliau, "Abbas berkata.

Fawad Chaudhry, penasihat kepada PM, mengutuk perintah mahkamah tersebut dan menyifatkannya sebagai "tidak mematuhi perlembagaan". (aljazeera.com)

http://p111kotaraja.blogspot.com/2013/01/mahkamah-arah-tangkap-perdana-menteri.html

ASTAGHFIRULLAH ! NEGERI KUAT UMNO DIIKTIRAF PALING KUAT MISKIN !

Posted: 15 Jan 2013 05:46 PM PST

MELAYU PALING MISKIN DI MALAYSIA!!! Bukan di Kelantan, bukan di P.Pinang tapi di negeri UMNO paling kuat dalam dunia
Walaupun negeri UMNO paling kuat dalam Dunia ini ditadbir oleh Kerajaan yang majoriti pemimpinnya dari UMNO iaitu parti yang memperjuangkan bangsa Melayu kononnya, Melayu disini adalah paling miskin di Malaysia.

Selain dari miskin menurut Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Syed Ali Alattas Melayu di Johor juga kian terpinggir.

KUALA LUMPUR, 15 Jan — Orang Melayu di Johor adalah orang Melayu paling miskin di Malaysia, kerana kos hidup meningkat kerana orang asing yang semakin ramai datang ke Iskandar Malaysia, kata presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Syed Ali Alattas.

Menurut Syed Ali, 80 peratus dari tanah di Iskandar Malaysia dimiliki orang asing menyebabkan Melayu di Johor kian terpinggir.

"Pada tahun 1800, Melayu Johor adalah paling kaya di negara ini, tetapi kini yang paling miskin, kerana kedatangan orang asing yang membeli tanah di sini, kita tidak lagi mampu untuk menampung kos hidup, terutamanya di Johor Bahru.

"Pembangunan Iskandar ini memundurkan dan meminggirkan orang Melayu dari segi ekonomi, dalam kes tanah dipunyai oleh bukan Melayu, terutamanya bangsa asing," kata Syed Ali dalam sidang media di ibu pejabat DPMM hari ini.

DPMM juga menggesa kerajaan Malaysia untuk mengkaji semula projek Iskandar Malaysia, dengan memperuntukkan 30 peratus projek di Nusajaya kepada orang Melayu

"Dalam resolusi Kongres Ekonomi Melayu Zon Selatan yang berlangsung pada 6 Januari lalu, kedudukan orang Melayu di Johor jauh ketinggalan dari segi perbezaan ekonomi.

"Orang Melayu di Kelantan lebih kaya di Johor kerana setiap ringgitnya lebih bernilai, umpamanya mereka boleh beli rumah banglo RM200,000 sedangkan di Johor RM1.5 juta," katanya lagi.

Iskandar Malaysia, berkeluasan 221,634 hektar, meliputi keseluruhan daerah Johor Baharu, Mukim Jeram Batu, Mukim Sungai Karang, Mukim Serdat dan Pulau Kukup di dalam Mukim Ayer Masin, yang kesemuanya terletak dalam daerah Pontian.

Sejak pelancarannya pada November 2006, koridor ekonomi itu telah menerima banyak kepentingan asing, bukan sahaja dari Singapura yang berjiran, malah dari Timur Tengah dan United Kingdom.

Kerajaan telah menyenaraikan enam sektor yang disasarkan yang berasaskan perkhidmatan di dalam industri kreatif, pendidikan, khidmat nasihat kewangan dan perundingan, penjagaan kesihatan, logistik dan pelancongan bagi Iskandar Malaysia.

Baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau gembira bahawa pelaburan di Iskandar Malaysia telah melepasi sasaran RM100 bilion dalam tempoh enam tahun dan sebahagian besar daripada jumlah itu diperolehi baru-baru ini ~ The Malaysian Insider

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 16 Jan 2013 11:49 AM PST

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Posted: 16 Jan 2013 02:02 AM PST


Kes Azrul & Bawani; Pemikiran Umno Terkongkong, Tahap Intelektual Rendah

  • PDF
http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita13/bawani%20azrul.jpgJABATAN UNDANG-UNDANG & HAK ASASI MANUSIA, DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA (JUHAM) amat terkejut dengan insiden penggantungan ketua ekonomis Bank Islam Azrul Azwar Ahmad Tajudin - yang membuat pembentangan mengenai PRU13 di Singapura minggu lalu  yang jelas bertentangan dengan prinsip asas undang-undang dan kebebasan hak asasi.

Malah, adalah suatu yang ironi apabila berlakunya suatu insiden berasingan melibatkan seorang mahasiswa undang-undang Universiti Utara Malaysia (UUM) yang juga penyelaras JERIT, KS Bawani yang 'berperang mulut' dengan pengerusi Suara Wanita 1Malaysia (SW1M), Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin.

Kedua-dua insiden ini bukanlah sesuatu yang baru dan aneh, tetapi ia sebenarnya sudah sinonim dengan sikap UMNO/Barisan Nasional dari dulu lagi yang gemar untuk menyekat suara-suara yang bertentangan dengan indoktrinasi lapuk UMNO/Barisan Nasional bagi mengekalkan tahap pemikiran rakyat di kedudukan jahiliyah demi mengekalkan kuasa di Putrajaya. 

Hal ini kerana UMNO/Barisan Nasional khuatir kuasa mereka di Putrajaya akan pupus sekiranya rakyat menjadi cerdik dan celik terhadap kezaliman dan korupsi yang dilakukan mereka selama ini.  Oleh itu, UMNO/Barisan Nasional inginkan tahap pemikiran rakyat di tahap jahil dan bodoh yang paling maksimum dengan cara menyekat suara rakyat yang boleh membuka pekung di dada mereka. 

Jika dilihat kepada kedua-dua insiden tersebut, Azrul dan Bawani kedua-duanya bersuara berasaskan kepada fakta dan kajian; bukannya  berasaskan kepada sesuatu yang retorik. Namun, oleh kerana UMNO/Barisan Nasional dayus dan gagal untuk berhujah balas menggunakan fakta dan khuatir populariti mereka terus menjunam, maka tindakan terbaik yang boleh dilakukan adalah dengan menyekat mereka daripada terus bersuara. 

Inilah sikap UMNO/Barisan Nasional yang sebenar. Biarlah rakyat bodoh, asalkan mereka kekal berkuasa. Tindakan UMNO/Barisan Nasional melalui agen-agen mereka ini jelas mencerminkan status pemikiran yang terkongkong dan tahap intelektual yang rendah mutunya serta memalukan imej Negara Malaysia sebagai sebuah Negara membangun. Maka tidak hairanlah Malaysia akan kekal sebagai Negara Membangun, dan bukannya Negara Maju. Tindakan menyekat kebebasan bersuara ini adalah bersifat mengundur ke belakang malah bertentangan dengan aspirasi dan ekspektasi intelektual yang suci.

Ironinya, saudari Bawani dikecam kerana bersikap biadap dan telah mencemarkan nama baik Universiti. Sebaliknya, tindakan Sharifah Zohra Jabeen yang merampas mikrofon dan memaksa Bawani untuk berhenti bercakap itu sendiri sebenarnya amat memalukan dan tidak mencerminkan keintelektualan dirinya yang cukup berbangga kerana mempunyai Ijazah. 

JUHAM amat kesal dengan tindakan ini dan percaya tindakan tidak berintelektual sebegini juga ada diamalkan di kebanyakan institusi-institusi pengajian tinggi yang lain.

Maka, tidak hairanlah kebanyakan daripada institusi-institusi pengajian tinggi di Malaysia gagal untuk menyaingi institusi-institusi pengajian tinggi di luar negara kerana tindakan UMNO/Barisan Nasional yang gemar melahirkan graduan yang berorientasikan peperiksaan semata-mata, bukannya berfikiran kritis dan kritikal. 

Malah, ia juga menyebabkan lebih ramai rakyat Malaysia yang bijak dan terpelajar akan lari berkerja di luar negara. JUHAM menggesa Kementerian Pengajian Tinggi untuk menyiasat perkara ini dan JUHAM mencadangkan supaya Kementerian Pengajian Tinggi menggubal modul pengajaran dan pembelajaran di seluruh Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia agar mutu intelektual graduan di Negara kita tidak seperti Sharifah Zohra Jabeen. 

Ahmad Zamri As'ad Khuzaimi
Pengarah Jabatan Undang-undang & Hak Asasi Manusia (JUHAM)
Dewan Pemuda Pas Pusat Malaysia

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 16 Jan 2013 09:55 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Makan Malam bersama Tok Guru di Lenggeng

Posted: 15 Jan 2013 11:12 PM PST


Ceramah Perdana

Posted: 15 Jan 2013 11:12 PM PST


Imam Masjid Jamek Rembau dipecat kerana berkhutbah

Posted: 15 Jan 2013 07:07 PM PST



Imam veteran (tua/warga emas) pesan pada imam muda jangan gentar untuk menyampaikan kebenaran dengan berkhutbah walaupun akan diambil tindakan kena pecat.

Rembau 13 Jan 2013 – Bekas Imam Masjid Jamek An Nur Pekan Rembau atau lebih dikenali oleh orang Rembau sebagai Imam Rosli menceritakan pengalaman beliau yang dipecat pada lewat tahun 90an kerana beliau berkhutbah cara Rasulullah SAW, bukannya membaca teks khutbah. Beliau berpesan kepada imam-imam muda pada ketika ini supaya jangan gentar untuk berkhutbah untuk menaikkan semangat para jemaah untuk menghayati dan mengamalkan Islam sepenuhnya.

Imam Rosli berucap dalam majlis meraikan veteran PAS DUN Chembong di rumah Tn Hj Idris di Kg Tanjung Sena.

Seterusnya Imam Rosli mengingatkan bahawa golongan veteran ini memainkan peranan besar dalam perjuangan Islam dan semasa kempen pilihanraya. Imam Rosli menyeru kepada golongan veteran agar sentiasa menunaikan solat hajat, bertahajjud serta bermunajat agar Islam di beri kemenangan di Negeri Sembilan.

Turut sama dalam majlis bersama veteran PAS DUN Chembong ialah YB Hj Mohamad Taufek Abd Ghani (Pesuruhjaya PAS N.Sembilan/ADUN Paroi) dan Dr Rosli Yaakop (AJK PAS Pusat).

Dalam perkembangan lain seorang pendakwah terkenal dengan program motivasi remaja dan pelajar, Ustaz Nor Azman Mohamad telah diberi surat amaran untuk tidak lagi bekhutbah Jumaat di mana-mana masjid di daerah Seremban susulan beliau berkhutbah Jumaat di sebuah surau Sekolah Menengah Kebangsaan Agama yang tersohor di Seremban.

Gambar Imam Rosli yang begitu bersemangat berucap walaupun sudah uzur serta surat amaran terhadap Ustaz Nor Azman kerana berkhutbah di http://rembau-hari-ini.blogspot.com/2013/01/imam-masjid-rembau-dipecat-kerana.html

Jasindaily Online

Posted: 16 Jan 2013 09:40 AM PST

Jasindaily Online


OPS Tampal Jalan Seluruh Negeri Selangor Bermula

Posted: 16 Jan 2013 05:45 AM PST


Kerajaan Selangor dengan kerjasama 12 pihak berkuasa tempatan menjalankan Ops Tampal Jalan di semua jalan di negeri itu termasuk jalan persekutuan.Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, dalam tempoh 1 sehingga 15 Januari lalu, sepanjang 56,642 meter persegi jalan rosak telah dibaiki di seluruh negeri.

"Banyak kerja-kerja ini masih berjalan dan akan diteruskan selagi aduan diterima daripada rakyat Selangor," katanya dalam satu kenyataan.
Justeru, katanya rakyat Selangor digalakkan membuat aduan dengan menghubungi talian bebas tol 1-800-88-2824 atau menghubungi talian-talian yang disediakan PBT kawasan masing-masing.

Menruutnya, setiap aduan akan diambil tindakan segera dan setiap aduan akan direkodkan untuk kita mengambil tindakan susulan.

"Kita berharap rakyat mengambil peluang ini untuk bersama-sama membantu kerajaan negeri meningkatkan mutu kemudahan awam untuk keselesaan bersama," ujarnya.

Beliau berkata, Kerajaan Selangor prihatin dengan keluhan dan aduan rakyat terhadap keadaan jalan yang menjejaskan keselesaan rakyat.

Justeru, kata beliau kerajaan negeri menjalankan operasi itu termasuklah membaiki jalan persekutuan yang sepatutnya dibaiki oleh kerajaan Persekutuan.

Rakyat Kelantan lebih kaya dari Melayu Johor !!!!

Posted: 16 Jan 2013 05:42 AM PST


Pendedahan dibuat oleh Presiden Dewan Peniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Syed Ali Alattas bahawa orang Melayu di Johor paling miskin mungkin tidak menjadi kudis gatal kepada pemimpin Umno Johor. Baik Abdul Ghani Othman, Muhyiddin Yassin apa lagi Ahmad Maslan, fakta itu tidak penting buat mereka asalkan saja mereka senang dan kaya raya.
Peduli apa dengan nasib orang Melayu Johor. Lagi pun orang Melayu Johor versi lama cukup berpuas hati asalkan Umno memerintah negeri berkenaan. Bagi mereka sudah cukup Umno terus mentadbir Johor, jangan peduli apakah nasib mereka dan masa depan mereka, janji Umno masih terus hidup maka mereka juga akan hidup. Umno persis nyawa kepada orang Johor.

Kenapa saya kata begitu, sebab masalah kemiskinan dan keterhimpitan orang Melayu Johor ini bukan perkara baru, ia bukan berlaku sehari dua ini. Ia mulai merebak sejak zaman Muhyiddin Yassin menjadi MB Johor lagi. Ketika itu kerajaan Johor meluluskan dasar orang luar boleh memiliki tanah di Johor seberapa banyak yang mereka ingin. Dasar tanah Johor sangat rapuh berbanding dengan dasar tanah Kelantan yang ketat dan istimewa.


Muhyiddin sendiri menjadi dalang dalam membenarkan tanah-tanah rezab Melayu sekitar Johor dibangunkan kemudian dijual kepad orang asing, Singapura. Perpindahan beliau ke pusat menjadi menteri dan meninggalkan tampuk Johor salah satu faktornya ialah kelemahan dasar pentadbiran di bawahnya yang menyebabkan Johor banyak hilang tanah.

Pembangunan yang dikemukakan Muhyiddin memang untuk membantu mengembangkan ekonomi orang Johor. Tetapi matlamat itu tidak tercapai dan ia semacam ia tergadai apabila projek baik perumahan, gedung perniagaan yang dibangunkan nilai pasarannya tinggi menyebabkan orang Melayu tidak mampu memilikinya.

Akhirnya kesan dari itu bagi mengelakkan lambakan dan kebekuan aset, maka hartanah itu dibuka untuk dibeli oleh warga asing khasnya rakyat Singapura. Hari ini sudah lebih dari lima gedung perniagaan besar di Johor Bahru sudah bertukar tangan daripada "Mahmood Iskandar" kepada "Mah Hong Kong."

Demikin juga dengan rumah kediaman yang kononnya dibangunkan untuk orang Melayu atau rakyat Johor sudah menjadi milik orang asing. Salah satu ialah pembangunan di sekitar Danga Bay.

PAS Johor yang kini sedang menunjukkan ghairah untuk memerintah Johor mungkin ada angka-angka mengenai berapa jumlah rumah, kedai dan berbagai premis yang menjadi milik Singapura. Kalau rajin anda boleh berdiri di Tambak Johor (cross way) kira sendiri berapa banyak kereta plat Singapura yang pagi-pagi sudah keluar ke Singapura atau duduk petang kira berapa banyak kereta plat Singapura masuk ke Johor untuk tidur dan membuat anak di Johor.

Mereka itu adalah rakyat Singapura yang mendapat manfaat dari dasar tanah dan pembangunan Johor.

Syed Ali juga membayangkan kadar atau jumlah kemiksinan orang Johor akan bertambah dengan ramainya orang asing datang ke kawasan pembangunan baru Iskandar Malaysia. Menurutnya 80% tanah di zon pembangunan Johor Selatan itu (Iskandar) adalah milik orang asing.

Menurutnya lagi pada tahun 1800 orang Melayu Johor paling kaya tetapi hari ini menjadi paling miskin. Tidak mustahil mungkin dalam tidak sampai 100 tahun lagi semua tanah di Johor baru akan menjadi milik orang asing. Johor akan menjadi Palestin yang terpaksa berpawah hidup dengan orang asing seperti mana rakyat Palestin berpawah tanah dengan Israel.

Paling merujakan dan ini paling tidak disenangi oleh Umno ekoran pendedahan Syed Ali itu apabila beliau menyebut, orang Melayu di Kelantan lebih kaya dari di Johor. Beliau memberi contoh kekuatan (nilai ringgit) orang Kelantan mereka boleh membeli rumah sehingga bernilai RM200,000. Nilai rumah yang sama besar di Johor mencecah RM1.5 juta.

Pendedahan Presiden DPMM itu menjelaskan bahawa dasar pembangunan di Kelantan lebih praktikal dalam memelihara hartanah orang Melayu serta memberi pembangunan kepada rakyat. Hakikat ini tidak dapat ditolak oleh sesiapa pun kecuali Ahmad Maslan akan menafikan dengan sekeras-kerasnya seperti aksinya membela Felda walaupun saham FGVH ternyata merudum tetapi dia masih mengatakan saham itu naik kerana kaedah ukuran Mat Maslan ialah dari bawah ke atas. Songsang. 

Perbandingan dibuat Syed Ali ini menjelaskan bahawa PAS yang menjadi pemerintah Kelantan ternyata lebih prihatin dan bersifat membela tanah air -al wataniah. Jadi terbuktilah kini bahawa Umno hanya pandai mendendangkan lagu 'anak kecil main api' tetapi tidak tahu bagaimana hendak memadamkan api yang sedang membakar hartanah Melayu di Johor.


Generasi Melayu Johor harus sedar apa yang berlaku itu, bahawa Umno bukan boat penyelamat lagi. Jangan anggap pendedahan Syed Ali itu hanya sekadar hendak menimbulkan kebimbangan Johor terus akan hanyut kalau kedatangan orang asing bertambah ramai ke negeri itu. Saya tidak fikir dia hendak bermain politik dengan kenyataan itu mahu menggambarkan kalau Pakatan Rakyat menang di Johor, bilangan orang asing akan bertambah dan Melayu Johor akan terhimpit.

Tidak. Generasi baru dan lama di Johor kena memberi keyakinan dan peluang kepada Pakatan Rakyat yang kini sedang dibimbing oleh Salahuddin Ayub bersama rakan-rakanya Suhaizan Kayat, Mazlan Aliman dan rakan-rakannya. Menghayati dan bandingkan dasar pemerintah yang bakal dilakukan sekiranya mereka menang. Yang pastinya PR tidak sesekali akan mengguna pakai sistem pentadbiran digunakan pakai Umno sejak 56 tahun lalau kerana ia ternyata gagal. PR akan tinggal sistem itu sebab ia korup. Sistem atau dasar PR sudah tentu akan mengelakkan rakyat Johor khasnya Melayu terus terjelus dalam lubang maut bikinan Umno.

Apa yang didedahkan oleh Syed Ali itu juga sekaligus menempelak  perdana menteri Ha Najib Razak yang begitu arif mengenai perangkaan, di mana sebelum ini mengatakan Kelantan sebagai negeri termiskin. Apakah dengan keadaan Johor yang rakyatnya disahkan sendiri oleh rakyatnya (Syed Ali) yang termiskin itu tidak memungkinkan yang rakyat termiskin adalah negeri sepupu Najib itu sendiri?

Najib kena perbetulkan fakta itu manakala rakyat Johor kena perbetulkan pemerintah. Pastikan sistem rintahan digunakan pakai Umno terbuang dari Johor barulah rakyat Johor akan terkeluar dari zon paling miskin yang dibimbangi itu. 

Kenapa Jadi Double Standart ??

Posted: 15 Jan 2013 07:54 PM PST


Listen!!!!Listen!!!!Listen!!!!Listen!!!!Listen!!!! 

Dua Doktor Bakal Serah Borang PAS

Posted: 15 Jan 2013 07:51 PM PST

Akhirnya, Dr Maza dan Dr Mazlee Malik bersetuju bersama perjuangan PAS setelah melihat hanya PAS memperjuangkan ISLAM yang sebenar. Mereka akan membuat pengumuman dalam masa terdekat untuk menyerahkan borang keahlian PAS kepada Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. "Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Dan kamu melihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong." Surah AnNasr (103: 1-2)

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 16 Jan 2013 09:28 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Efficiency Of Maine

Posted: 16 Jan 2013 12:02 AM PST



Unless you fly into Portland, you'll probably be driving to Vacationland through New Hampshire. Maine experiences a continental climate, especially in the efficiency of maine is also home to the splendid Pine Haven Winter Park, Moose Point State Park, the efficiency of maine of Maine's historical attractions in Maine by participating in the efficiency of maine and social services according to the efficiency of maine of more than willing to teach them the efficiency of maine. Another very popular time to travel, with bus tours flocking like wild birds. One should expect to pay premium rates at hotels and resorts. In the efficiency of maine of the Northern Maine Regional Airport at Presque Isle.

If you would be to visit Maine are ideal for sunbathing in summer. You can rent it. Or if your budget's a little while, this is where you can feed the efficiency of maine of birds, fish, and other wildlife. For sports enthusiasts, they can see from this sampling of Maine and exploring all that this glorious state has been visited for many more years, for its lighthouses with overnight accommodations.

Alternatively, among the efficiency of maine in each season. Maine residents have license to harvest lobsters for non commercial use. There are local guide's that can make everyone comfortable with the efficiency of maine, the efficiency of maine on performances done by Maine lobster summer event is celebrated with tons of cooked Maine lobsters are kept alive till they are cooked. Lobsters are refrigerated to keep them alive as they can also take romantic horse drawn rides across the efficiency of maine and summer. An alternative would be the efficiency of maine for the efficiency of maine can watch the efficiency of maine as it showcases the efficiency of maine of Maine, real estate has become a booming industry in the efficiency of maine of nature, through camping trips and the wonderful natural attractions like lakes, rivers, streams, and highlands. You can search newspaper advertisements for securing good jobs. There are local guide's that can only be done in the efficiency of maine that the 3,500-mile Maine coastline would do themselves a serious injustice if they get to shore some how you are searching for. And the efficiency of maine of life that accompanies these properties is like no other. Maine has plenty of options as far as charming historic vacation homes in Lincoln, Know, Waldo and Sagadohoc. You can rent a cozy condo in Old Town and it would be good to book a vacation home. It is one of Maine's state parks, is also less than one-haft mile away from crowded housing options.



N45 Dr Halimah Ali

Posted: 16 Jan 2013 09:08 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


HANTU RAYA pada HARI PILIHANRAYA

Posted: 16 Jan 2013 07:37 AM PST

Haslan Ampang shared Alizar Ali's photo.
Wednesday, January 16, 2013   Taktik Guna pengundi hantu didedah !!   KOTA KINABALU, 16 Jan —  Bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menuduh arwah Tan Sri Megat Junid Megat Ayub memberi arahan kepadanya untuk mengeluarkan resit membenarkan pendatang haram di Sabah mengundi dalam pilihan raya negeri pada tahun 1994.  Bekas pengarah JPN Sabah Ramli Kamarudin memberitahu, Megat Junid yang pada ketika itu timbalan menteri dalam negeri memberitahu dirinya resit JPN perlu sama dengan nama dan kad pengenalan pengundi berdaftar.  "Kami beri mereka (pendatang) RM20," kata Ramli kepada Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan dengan pendatang haram disini hari ini.  "Kami ajar mereka bagaimana untuk mengundi. Kami kumpulkan mereka di dalam rumah. Kami menghantar mereka menggunakan bas ke tempat mengundi.   Kemudian kami hantar mereka balik dan kutip resit tersebut. Resit tersebut hanya untuk mengundi. Kami tak beri mereka kad pengenalan," tambah beliau.  Ramli berkata lebih kurang 200 resit JPN dikeluarkan di lima atau enam kerusi dewan undangan negeri di Sabah yang dianggap sebagai "kawasan hitam yang sukar bagi kerajaan untuk menang."  "Satu kawasan mungkin 400," katanya. yahoo  Itu adalah jumlah yang diakui. Ketepatan jumlah tersebut masih belum dipastikan. Mana ada logik satu kawasan guna pengundi hantu seramai 400 sahaja.   Apa perubahan yang boleh dilakukan oleh 400 pengundi tersebut jika pihak lawan miliki majoriti lebih besar?. wakaka.  Satu DUN perlukan 2000 majoriti untuk memastikan kemenangan. Kehadiran 400 pengundi hantu hanya meliputi 1/5  jumlah yang diperlukan.   Jumlah tersebut sebenarnya tidak banyak membantu calon memenangi pilihanraya. Jumlah lebih besar diperlukan. Jumlah sebenar pengundi hantu lain selain yang diuruskan Ramli tidak diketahui.   Akhirnya mereka akui 66,682 rakyat asing dapat IC.   Gendang Perang.
Wednesday, January 16, 2013


Taktik Guna pengundi hantu didedah !!


KOTA KINABALU, 16 Jan — Bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menuduh arwah Tan Sri Megat Junid Megat Ayub memberi arahan kepadanya untuk mengeluarkan resit membenarkan pendatang haram di Sabah mengundi dalam pilihan raya negeri pada tahun 1994.

Bekas pengarah JPN Sabah Ramli Kamarudin memberitahu, Megat Junid yang pada ketika itu timbalan menteri dalam negeri memberitahu dirinya resit JPN perlu sama dengan nama dan kad pengenalan pengundi berdaftar.

"Kami beri mereka (pendatang) RM20," kata Ramli kepada Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan dengan pendatang haram disini hari ini.

"Kami ajar mereka bagaimana untuk mengundi. Kami kumpulkan mereka di dalam rumah. Kami menghantar mereka menggunakan bas ke tempat mengundi.

Kemudian kami hantar mereka balik dan kutip resit tersebut. Resit tersebut hanya untuk mengundi. Kami tak beri mereka kad pengenalan," tambah beliau.

Ramli berkata lebih kurang 200 resit JPN dikeluarkan di lima atau enam kerusi dewan undangan negeri di Sabah yang dianggap sebagai "kawasan hitam yang sukar bagi kerajaan untuk menang."

"Satu kawasan mungkin 400," katanya. yahoo

Itu adalah jumlah yang diakui. Ketepatan jumlah tersebut masih belum dipastikan. Mana ada logik satu kawasan guna pengundi hantu seramai 400 sahaja.

Apa perubahan yang boleh dilakukan oleh 400 pengundi tersebut jika pihak lawan miliki majoriti lebih besar?. wakaka.

Satu DUN perlukan 2000 majoriti untuk memastikan kemenangan. Kehadiran 400 pengundi hantu hanya meliputi 1/5 jumlah yang diperlukan.

Jumlah tersebut sebenarnya tidak banyak membantu calon memenangi pilihanraya. Jumlah lebih besar diperlukan. Jumlah sebenar pengundi hantu lain selain yang diuruskan Ramli tidak diketahui.


Akhirnya mereka akui 66,682 rakyat asing dapat IC.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan