Rabu, 16 Januari 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


DIMENSI

Posted: 16 Jan 2013 11:40 AM PST

DIMENSI


Omegay: Hj hadi mula percaya video besi anuwar pandikutti?

Posted: 15 Jan 2013 10:00 PM PST


KM tidak komen isu kalimah Allah

GEORGE TOWN 15 Jan. - Sekumpulan 15 wartawan yang menghadiri sidang media Ketua Menteri, Lim Guan Eng di sini hari ini gagal mendapatkan reaksi beliau mengenai isu kalimah Allah dan keputusan Pas menolaknya.

"Ramai wartawan yang hadir dan saya perlu hati-hati cakap," katanya sebelum memberi kenyataan mengenai cadangan kerajaan negeri untuk menawarkan tender bagi projek pembangunan dan pengurusan tanah kerajaan negeri di Sandiland Foreshore di Jalan C.Y Choy.

Selepas memberi kenyataan mengenai projek itu, Guan Eng dengan suara perlahan tanpa menggunakan pembesar suara berkata: "Ada apa- apa soalan tak?", sebelum bingkas bangun dan beredar.

Bagaimanapun, semalam seorang wartawan dikatakan bertanya soalan serupa dan beliau berkata, beliau tidak memberi sebarang komen secara lisan tetapi akan menjawabnya secara bertulis bagi mengelak sebarang spekulasi.

Isu kalimah Allah ini dibangkitkan oleh Guan Eng dalam ucapannya sempena Krismas lepas yang menggesa kerajaan Persekutuan membenarkan penganut Kristian menggunakan perkataan Allah dalam Bible bahasa Melayu.

Kenyataan Guan Eng itu kemudian mendapat bantahan pelbagai pihak termasuk pihak Istana Selangor, namun Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya, Mohamad Sabu dan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat serta ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyetujuinya.

Bagaimanapun, pendirian Nik Aziz berputar 360 darjah apabila bukan hanya tidak bersetuju dengan kenyataan Guan Eng, malah menyatakan yang kalimah Allah hanya merujuk kepada Tuhan yang satu dan tindakan menggunakannya bagi agama lain adalah mengarut. — BERNAMA

kehkehkeh guan siyal takut nak bagi kenyataan secara lisan sebaliknya nak jawab secara bertulis. haji hadi plak meroyan nak masuk tv..nak masuk tv...nak masuk tv!..

ketua komunis malaysia mula tak percaya pada ketelusan media setelah isu kalimah terburai dan menjadi nanah yang merebak di tubuh deeayypig manakala hj hadi plak terpaksa jilat balik ludah dan sokong bahwa kamera atau video besi bukan tak berguna sebaliknya mampu memaparkan bukti malah amat berguna untuk luahkan pendapatnya.

kalau sebelum ni hj hadi bengkeng mengatakan media kerajaan tak boleh di percayai kini beliau DENGAN MUKA TEMBOK plak beriya2 merayu di berikan peluang untuk jelaskan amanat beliau. itu pun setelah isu ni melotop. kenape hj hadi takut nak guna media lain selain media kerajaan? adakah beliau pun mula tak percaya video besi tvpas? keadilan online atau tv roket kerana beliau tau media2 pembangkang memang 100% TAK BLEY DI PERCAYAI?

atau hj hadi boleh tuntut lim guan siyal eng dan anuwar nyatakan pendirian bersama dalam tv keadilan!..amacam? ade berani??

pendek kata isu amanat dan kalimah allah telah membuatkan fuckatan lintang pukang tunggang terbalik kaki atas kepala..kepala bawah kaki serta memeningkan anuwar pandikutti...gara2 mulut cabul! hamek kaaoooo!! >XD

PEJUANG BANGSA

Posted: 16 Jan 2013 11:32 AM PST

PEJUANG BANGSA


Hot ! Nizar kantoi menipu terang-terang isu pampasan RM207 bilion !

Posted: 16 Jan 2013 07:25 AM PST




Kementerian Kewangan pada Selasa berkata dakwaan kononnya kerajaan menerima pampasan RM207 bilion dari kerajaan Jepun sebagai pampasan kepada rakyat Malaysia yang menderita selepas terlibat sebagai buruh paksa dalam pembinaan kereta api Siam ke Burma semasa Perang Dunia Kedua, adalah palsu.

 Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Selasa menjelaskan, dakwaan itu yang dikatakan berpunca daripada memo yang dikeluarkan kementerian bertarikh 29 Mac 2011 adalah palsu.

 "Memo tersebut telah dipalsukan dan satu laporan polis telah dibuat pada 26 September tahun lepas. Kes ini sedang disiasat polis," kata kenyataan itu. Penjelasan Kementerian Kewangan terpaksa dibuat selepas laman-laman blog pembangkang mendakwa wujudnya pembayaran RM207 bilion dari Jepun tetapi wang tersebut kononnya telah dilesapkan.

 Akibat fitnah tersebut, Kedutaan Jepun telah menulis surat kepada Kementerian Kewangan pada 9 Jan lepas untuk mendapatkan penjelasan disebabkan kerajaan Jepun tidak pernah membayar pampasan RM207 bilion itu. Ini menunjukkan ada pihak yang tidak bertanggungjawab yang ingin memburuk-burukkan dan menjatuhkan imej dan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan dan Kementerian Kewangan.

 Pada bulan Oktober lalu, Anggota Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin memberitahu Dewan Rakyat, beliau mempunyai dokumen yang mengesahkan kemasukan wang itu. Yang mengejutkan, kata beliau, pada 13 Disember 2004, Bank Negara mengeluarkan banker's cek bernilai RM107 bilion dan RM100 bilion lagi diperuntukkan dalam bentuk syer Maybank yang didaftarkan pada 13 Disember 2004.

 Ini bermakna, wang RM207 bilion yang sepatutnya diberikan kepada 30,000 mangsa buruh paksa ini telah diterima kerajaan sebelum tarikh 13 Disember 2004 lagi, iaitu kira-kira 10 tahun lalu. Namun beliau mendakwa, sehingga kini wang itu tidak diberikan kepada mangsa atau waris mereka.

Patrick Teoh hina Islam ,satu lagi produk rasis DAP !

Posted: 16 Jan 2013 06:21 AM PST


Bila timbul isu hina agama Islam oleh Patrick Teoh  dengan menyentuh  solat 5 waktu , wanita Muslim bertudung , bagi GPB ini adalah  satu lagi produk cina  rasis & anti Islam cukup  menebal  dalam  Pakatan  .


itu baru penyokong pakatan belum lagi kira pemimpin mereka yang juga pernah menghina Islam seperti Ngeh Koo Ham & Guan Eng . 


Cuma kita nak lihat apa reaksi pencacai2 Pas & PKR terhadap penghinaan Patrick ini ? 

 Adakah mereka berani kecam kenyataan Patrick atau membisu ?? Kalau Soi Lek  tolak hudud boleh pulak puak ni pergi bantah depan pejabat MCA.



Pemuda UMNO  sebentar tadi di Buletin Utama TV3 mengecam keras penghinaan oleh artis pro Pakatan .




"Komen yang sangat kasar terhadap Islam. Patrick Teoh mungkin boleh mengkritik keputusan kerajaan Pas tanpa komen yang kesat terhadap Muslim. Tolong jangan turun ke tahap dia," 


Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.







Kenyataan Presiden SENIMAN 



PEPATAH Melayu ada menyebut, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.  Begitulah yang berlaku kepada salah seorang pelakon tanah air, Patrick Teoh, hari ini.

Berikutan kenyataannya yang menyentuh sentimen agama Islam, pelbagai pihak telah mengecam tindakannya yang disifatkan melampau itu di laman sosial Facebook dan Twitter.

Persatuan Seniman , Zed Zaidi membidas tindakan pelakon itu menghina Islam dalam kenyataannya mempertikaikan keputusan Kerajaan Negeri Kedah semalam.

Beliau menyifatkan kenyataan Teoh sangat tidak profesional dan tidak relevan sama sekali.

"Mewakili persatuan, saya mengutuk segala kata-kata kesat yang dikeluarkannya berhubung sentimen agama kita.




"Kalau dia nak bagi pandangan atau rasa tak puas hati, saya tak kisah. Itu pandangan peribadi. Tetapi saya tidak bersetuju apabila dia menggunakan sentimen agama," katanya kepada Sinar Harian Online.

"Soal agama ini sangat sensitif... boleh bawa kepada peperangan. Dia perlu jelaskan keadaan sebenar.

"Marah kerajaan negeri marahlah... yang pergi sentuh agama Islam kenapa? Gunalah kata-kata yang baik. Bukan kata-kata kesat seperti itu," katanya yang kesal dengan apa yang berlaku.

Zed Zaidi memberitahu, laporan polis boleh dibuat jika ada pihak lain yang tidak berpuas hati.

"Siapa yang tidak puas hati, boleh buat laporan polis kemudian rujuk Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

"Seniman akan pantau dulu, tengok kronologi... mungkin akan bawa ke SKMM sebab kita kena siasat secara profesional, kemudian, baru boleh cakap," katanya.

Seniman menyarankan Teoh membuat sidang media bagi menjelaskan keadaan sebenar memandangkan permintaan maafnya seakan tidak diterima banyak pihak.

Berikutan kenyataannya yang menyentuh sentimen agama Islam, pelbagai pihak telah mengecam tindakannya yang disifatkan melampau itu di laman sosial Facebook dan Twitter.

Meskipun pelakon itu sudah meminta maaf menerusi laman sosial, sesetengah pihak beranggapan maaf itu tidak cukup untuk menarik balik kata-kata kesat yang dilemparkannya itu.

Dalam melahirkan bantahannya terhadap garis panduan 1Malaysia Sambutan Tahun Baru Cina 2013 yang dikeluarkan Kerajaan Negeri Kedah itu, Teoh turut mempersoalkan sembahyang lima kali sehari umat Islam dan pemakaian tudung.

Hot! Kaum India Batu Kawan pulak demo bantah DAP !!

Posted: 16 Jan 2013 02:00 AM PST



Hari ini satu demontrasi bantahan secara aman diadakan oleh masyaratkat  India di Batu Kawan terhadap  parti DAP di perkarangan padang awam Taman Supreme , Prai.

Mereka  mendakwa keputusan  pemilihan CEC DAP baru-baru ini tidak adil kepada calon daripada kaum India dan Melayu . Oleh itu , pemilihan semula CEC dituntut bagi mengembalikan keadilan dan ketelusan kepada semua calon bertanding .


GPB difahamkan  pihak yang melakukan bantahan ini terdiri daripada penyokong TKM 2 P Ramasamy yang mana tewas juga  di dalam pemilihan CEC.




Hot ! Pencacai PKR sebenarnya malu Anwar tarik balik saman Khairy !!

Posted: 15 Jan 2013 11:34 PM PST




Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin hari ini berkata beliau berpuas hati dengan tindakan Ketua Pembangkang,Datuk Seri Anwar Ibrahim yang meminta kes diselesaikan tanpa kos dan dengan permohonan maaf.

Namun, Khairy tidak menarik balik kenyataannya berkenaan Anwar tetapi cuma berkata apa yang dipetik itu tidak betul dan tidak tepat.

"Ya, beliau tarik balik samannya tanpa kos atau minta saya mohon maaf. Saya cuma perlu kata, saya tidak cakap apa yang dilaporkan dalam akhbar dari ucapan saya.

"Beliau yang saman, beliau minta diselesaikan. Mungkin sebab tidak mahu perbicaraan penuh sebab ada implikasi terhadap beliau,"katanya.

Tambah Khairy, beliau bersetuju kerana tidak mahu membuang masa di mahkamah kerana terdapat tugas yang lebih penting.

Kes saman fitnah RM100 juta difailkan oleh Anwar terhadap Khairy pada 7 September 2007Anwar mendakwa Khairy, yang ketika itu menyandang jawatan Timbalan Ketua Pemuda Umno,mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya dalam satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang kemudiannya disiarkan media cetak dan elektronik pada 3 0gos tahun yang sama.

Semalam, Mahkamah Tinggi di sini diberitahu reputasi Anwar tidak terjejas ekoran kenyataan Khairy itu.


Komen GPB 

Jelas terbukti Anwar selaku pekakas Yahudi sudah gelabah  jika kes ini diteruskan . … Anwar tarik balik saman kerana takut segala rahsianya yang akan didedahkan saksi Khairy  seperti Ibrahim Ali & Ezam Mohd Noor  akan diketaui umum...

Malah jika difikirkan balik , yang disaman  mana boleh tarik balik saman kecuali yang menyaman . Hanya pengecut seperti  Anwar  yang boleh tarik saman!

Tapi jika baca kaldaian daily , mereka tipu kata Anwar menang saman dan Khairy tarik balik kenyataan walhal jelas perkara itu tidak berlaku pun .




Hot ! Bekas pembantu Adun DAP ditangkap kerana menipu !

Posted: 15 Jan 2013 08:00 PM PST




seorang bekas kakitangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Selangor telah diberkas polis kerana dipercayai terbabit dalam kes penipuan lebih 20 mangsa membabitkan kerugian lebih RM30,000.

Wanita berusia 41 tahun itu, ditahan sepasukan polis di Desa Mentari, Petaling Jaya, dekat sini, lewat petang semalam berdasarkan beberapa laporan polis yang dibuat mangsanya kelmarin. Seterusnya klik pada tajuk entri....


Difahamkan, setakat ini, suspek dipercayai sudah menipu seramai 22 orang dengan setiap seorang mengalami kerugian sebanyak RM1,500.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya Asisten Komisioner Yahaya Ramli ketika dihubungi mengesahkan penangkapan suspek.

Katanya, siasatan awal mendapati wanita terbabit pernah bekerja dengan Adun Subang Jaya.

"Pengadu dalam kes ini adalah ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh. Beliau melaporkan terdapat 22 individu yang didaftarkan untuk menerima sumbangan bantuan Skim Mesra Usia Emas (RM1,500 setiap seorang) tidak menerima sumbangan berkenaan.

"Selepas disiasat, suspek didapati mengemukakan surat wakil yang mempunyai tandatangan milik penerima sumbangan yang dipercayai dipalsukan untuk mengambil sumbangan berjumlah RM33,000 berkenaan," katanya.

Menurutnya, kes kini disiasat mengikut Seksyen 408 Kanun Keseksaan dan polis akan mendapatkan perintah tahanan reman terhadapnya di mahkamah hari ini bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan. - POLITIK HARIAN-




*** Baru sepenggal je pemimpin mereka jadi YB , orang2 DAP pun dah pandai menipu songlap duit warga emas . Itu baru perintah negeri belum menang Putrajaya lagi ..

Pakatan wayang tak ada duit bayar stadium, desak pencacai bayar !

Posted: 15 Jan 2013 07:05 PM PST


ORANG Melayu khususnya penyokong Pas bukan kali pertama diperalatkan. Himpunan Shamsidar Sabtu lalu yang cuma berjaya mengumpul sekitar 50,000 orang adalah deretan kisah betapa mudahnya mereka diperbodohkan.

Penulis yang mengikuti kumpulan penyokong pembangkang ketika membuat liputan Himpunan Shamsidar menyaksikan bagaimana tertutupnya minda penyokong Pas bahawa mereka sebenarnya sedang diperalatkan.

Bukan sahaja mereka diperguna bagi mengalih pelbagai isu yang melingkari pembangkang seperti kontroversi kalimah Allah, desakan agar 'Amanat Haji Hadi' ditarik balik dan isu Shamsidar Taharin sendiri tetapi turut dijadi 'bank' untuk derma aktiviti pakatan.
Paling memalukan bagaimana muslimat Pas dilihat berbangga mengenakan bendera DAP ke badan mereka sedangkan baru dua minggu lalu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menuntut agar kalimah Allah digunakan untuk Bible.

Bagaimanapun penulis tidak mahu mengulas mengenai isu itu kerana ia sudah banyak dikupas. Apa yang penulis mahu kongsikan ialah bagaimana tertutupnya minda penyokong pembangkang ketika duit mereka diperah.



Contoh paling ketara ketika penyokong Pas berteriak takbir semasa Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menuduh Barisan Nasional (BN) cekik darah, tetapi lupa sebenarnya duit mereka yang dihisap secara terbuka oleh pembangkang.

Masakan tidak, mereka diperalat untuk mengeluarkan duit derma bukan sekali, tetapi dua kali kononnya bagi membiayai kos sewa Stadium Merdeka yang berjumlah RM100,000 sedangkan ia tanggungjawab penganjur.

Malah, Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Saifuddin Nasution Ismail yang bertindak selaku pengacara majlis secara terbuka meminta orang ramai menderma antara RM50 hingga RM100 untuk pusingan kedua.

"Pusingan pertama derma tadi kita lihat masih ramai yang segan silu untuk mengeluarkan derma jadi kita lancar pusingan kedua. Saya harap tiada masalah untuk kita masing-masing derma RM50 atau RM100 demi mencipta sejarah baru.

"Kita bukan ada penaja, kita perlukan sokongan saudara-saudari sekalian untuk membiayai kos Stadium Merdeka berjumlah RM100,000. Kita pakatan tidak mahu berhutang, kita mahu langsai hari ini juga," kata Saifuddin.

Ironinya 'permintaan' Saifuddin itu dibuat sebaik-baik sahaja Guan Eng menuduh UMNO dan Barisan Nasional kerajaan busuk hati kerana dikatakan memberi melalui tangan kanan dan 'merompak' duit rakyat melalui tangan kiri.

Guan Eng mengaitkan tuduhan itu dengan pemberian kedua-dua pusingan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) berjumlah RM500 setiap satu dan pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

Apa yang menimbulkan persoalan ialah CheguBard (Badrul Hisham Shaharin) sebelum itu telah membuat pengumuman pada awal majlis bahawa kutipan derma pada malam menjelang Himpunan Shamsidar ialah RM30,000.

Bermakna, penyokong pembangkang khusus ahli Pas diperah duit mereka sebanyak tiga kali sepanjang perhimpunan berlangsung tetapi disebabkan fanatik secara melulu, minda mereka tertutup untuk menilai perkara itu.
Hal itu bertentangan dengan slogan kerajaan rakyat dan negara berkebajikan yang dilaungkan pembangkang kerana hakikatnya semasa Himpunan Shamsidar itu, duit rakyat yang 'dicekik' demi nafsu politik mereka.

Sepatutnya, jika pakatan mendakwa mereka kerajaan yang mengutamakan rakyat dan mahu mewujudkan negara kebajikan, pembangkang perlu menanggung semua kos sewaan tersebut dan bukan menyusahkan penyokong.

Di samping itu, persoalan lain yang timbul ialah beranikah pembangkang membuat audit terbuka, berapa jumlah kutipan derma yang disumbangkan kira-kira 50,000 penyokong pembangkang dan ke mana wang itu dibelanjakan.

Hal sama berlaku kepada sekumpulan anak muda Melayu yang berbaju T tertera perkataan 'Jihad The Only Solution' sambil menyanyikan lagu provokasi yang menghina BN sebelum mereka kemudian memasuki stadium.
Kumpulan itu mengakui kepada penulis yang kebetulan duduk bersama mereka di dalam stadium bahawa kehadiran ke Himpunan Shamsidar hanya atas dasar suka-suka tanpa mengetahui objektif sebenar pembangkang.

"Kawan-kawan meminta kami hadir memeriahkan suasana. Saya datang hanya untuk suka-suka sebab saya sendiri pun tidak pernah mengundi. Kami dimaklumkan perhimpunan ini yang terakhir sebelum pilihan raya umum.

"Kerajaan yang ada sekarang ini zalim dan menindas. Kami mahukan sebuah kerajaan yang adil yang boleh menjamin kesejahteraan rakyat" dakwa salah seorang ahli kumpulan itu tetapi mengakui ayahnya penerima BR1M.

Belum pun habis kami berbual, datang seorang lelaki membawa plastik meminta derma dan remaja yang masih lagi menuntut itu kemudiannya tanpa berfikir panjang menghulur RM10 daripada RM20 yang ada di dalam beg duitnya.
Katanya, sumbangan tersebut demi perjuangan rakyat untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang adil, bebas rasuah dan tidak menindas walaupun mengakui pengajiannya di sebuah universiti tempatan juga ditanggung kerajaan.

Bagaimanapun melihat penulis tidak menghulurkan derma, remaja tersebut bertanya mengapa tidak menyumbang kepada perjuangan rakyat dan penulis membalas kerajaan perlu membantu rakyat dan bukan sebaliknya.


 http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130114/re_01/Medan-perah-duit-rakyat#ixzz2I6Unlqyd

Guan Eng lari daripada komen isu kalimah Allah !!

Posted: 15 Jan 2013 05:30 PM PST




- Sekumpulan 15 wartawan yang menghadiri sidang media Ketua Menteri, Lim Guan Eng di sini hari ini gagal mendapatkan reaksi beliau mengenai isu kalimah Allah dan keputusan Pas menolaknya.

"Ramai wartawan yang hadir dan saya perlu hati-hati cakap," katanya sebelum memberi kenyataan mengenai cadangan kerajaan negeri untuk menawarkan tender bagi projek pembangunan dan pengurusan tanah kerajaan negeri di Sandiland Foreshore di Jalan C.Y Choy.

Selepas memberi kenyataan mengenai projek itu, Guan Eng dengan suara perlahan tanpa menggunakan pembesar suara berkata: "Ada apa- apa soalan tak?", sebelum bingkas bangun dan beredar.
Bagaimanapun, semalam seorang wartawan dikatakan bertanya soalan serupa dan beliau berkata, beliau tidak memberi sebarang komen secara lisan tetapi akan menjawabnya secara bertulis bagi mengelak sebarang spekulasi.
Isu kalimah Allah ini dibangkitkan oleh Guan Eng dalam ucapannya sempena Krismas lepas yang menggesa kerajaan Persekutuan membenarkan penganut Kristian menggunakan perkataan Allah dalam Bible bahasa Melayu.
Kenyataan Guan Eng itu kemudian mendapat bantahan pelbagai pihak termasuk pihak Istana Selangor, namun Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya, Mohamad Sabu dan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat serta ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyetujuinya.

Bagaimanapun, pendirian Nik Aziz berputar 360 darjah apabila bukan hanya tidak bersetuju dengan kenyataan Guan Eng, malah menyatakan yang kalimah Allah hanya merujuk kepada Tuhan yang satu dan tindakan menggunakannya bagi agama lain adalah mengarut. — BERNAMA



** Dia yang pencetus isu ini hingga umat Islam berbalah ,sekarang bila ditanya wartawan mahu lari pulak .. 

Sungguhka

Posted: 16 Jan 2013 09:25 AM PST

Sungguhka


Mother Fucker Patrick Teoh.......!!!!!!!

Posted: 16 Jan 2013 03:30 AM PST

IPOHMALAY

Posted: 16 Jan 2013 09:09 AM PST

IPOHMALAY


Baru Rancang Terowong ala SMART, Jakarta Terus Dilanda Banjir

Posted: 16 Jan 2013 03:49 AM PST

Sedang Jakarta mempertimbangkan pembangunan terowong ala SMART yang bernilai RM 15 billion, kota tersebut dilanda banjir terburuk sejak tahun 2007 hari ini.

Sehingga kini 320 kawasan dalam wilayah Jakarta telah ditenggelami air antara 0.5 hingga 7 meter. 

Gabenor Jakarta, Joko Widodo menerima kecaman-kecaman orang ramai yang menganggap ia adalah balasan kata-katanya ketika berkempen beberapa bulan lalu dengan ayat " Jokowi datang, banjir hilang".

Namun lumrahnya Jakarta menerima curahan hujan yang tinggi dalam bulan Januari dan Februari.

Banjir terburuk yang lepas berlaku pada bulan Februari 2007.

TV One

Imej Detik

 Imej Detik

Imej Detik

Patrick Teoh Minta Maaf Selepas Hina Islam Secara Terbuka Dan Biadap

Posted: 15 Jan 2013 08:41 PM PST

Patrick Teoh meminta maaf setengah jam lalu dengan nada yang menjelaskan bahawa permohonan maaf dan penarikbalikan kenyataan dibuat hanya setelah mendapat bantahan mencurah-curah. Tentu sahaja itu bukanlah 'sincere apologies'.

Ini bermakna dia kekal dengan pendapatnya yang menghina Islam dan memohon maaf tanpa rela.

Kebiadapan Patrick Teoh menghina Islam diselar dengan meluas hari ini di media sosial. Dia yang menempelak PAS Kedah berhubung larangan mengadakan persembahan seksi di Tahun Baru Cina tanpa rasa bersalah memasukkan perkataan-perkataan yang dinilai menghina Islam.

Adakah sesuai perkataan seperti ini diungkap oleh minoriti di negara penuh toleransi ini. Toleransi bukan penerimaan. Toleransi boleh ditarik balik.

Keceluparan Patrick Teoh telah menaikkan namanya di Trending Twitter mengalahkan Sharifah Zohra Jabeen dan Bawani yang menjadi polemik di UUM.

Kecaman terhadap Patrick Teoh kini bertali arus di Twitter.

Untuk itu, Patrick Teoh harus sanggup berdepan dengan akibat atas perbuatan biadapnya. Sama ada secara verbal, atau fizikal.

Terlalu banyak muka diberikan kepada bangsa jenis ini. Inilah hasilnya.




Awekz Bukit Gantang

Posted: 16 Jan 2013 07:34 AM PST

Awekz Bukit Gantang


Melayu dan Islam sekali lagi dihina!!! Ada Apa Dengan Patrick Teoh???

Posted: 16 Jan 2013 12:06 AM PST


Lagi kenyataan yang memburukkan Melayu! Apa nak cakap Melayu Islam puak-puak Perosak Rakyat??? Patrick Teoh di laman Facebook nya terang-terangan MENGHINA Melayu dan Islam. Thanks to Cucu Tok Selampit atas artikel yang dikongsikan ini.

Patrick Teoh telah mengkritik kepimpinan PAS di Kedah atas isu garis panduan 1 Malaysia Chinese New Year Celebration 2013. Awekz lihat, kritikan itu sebagai sesuatu yang biasa apatah lagi dengan zaman kebangkitan segala jenis demonstrasi, segala jenis perhimpunan dan semua yang berkaitan dengannya namun itu bukanlah satu kebenaran untuk Patrick Teoh menghina Islam dan Al-Quran!!!


Ekoran posting Patrick Teoh di atas, kemarahan timbul dikalangan orang Melayu sehingga beliau menarik balik kenyataan yang telah dibuat. Ikuti kisah selanjutnya di sini: Kenyataan Patrick Teoh

Awekz: Mesti puas hati Melayu puak-puak PR terutama yang menyertai HKR - KL112 tempohari. Terang-terangan DIHINA buat sekian kalinya...Fikir-fikirkan dimanakah maruah kita???



Dd i n b u n g a

Posted: 16 Jan 2013 07:08 AM PST

Dd i n b u n g a


MANUSIA RAMBUT SEKARANG PUN TAK SAMA HITAMNYA, INIKAN PULAK HATI?????

Posted: 15 Jan 2013 08:58 PM PST

TEMAN MENGAMBIL MASA UNTUK MELUAHKAN APA YANG TERPENDAM DI HATI DALAM MENILAI GELAGAT DAN KERENAH INDIVIDU - INDIVIDU BERNAMA MANUSIA DALAM PERJALANAN HIDUP DI MUKA BUMI MILIK ALLAH INI.

SEMEMANGNYA ZAMAN MAKIN BERUBAH, DARI KEMUNDURAN KEPADA KEMAJUAN, DARI BAYI HINGGA LAH SUDAH BER UBAN DI KEPALA, TAPI YANG TAK BERUBAH SIKAP DAN RAGAM MANUSIA DIMANA - MANA TIADA KESAMAAN ANTARA MANUSIA A DENGAN MANUSIA B, C, DAN SETERUSNYA.

KITA JENIS YANG MANA?

ADA JENIS MANUSIA YANG TERLALU BAIK HATI, ADA YANG TERLALU BUSUK HATI, ADA MANUSIA KULIT NYA HITAM, ADA YANG PERANG DAN PULA YANG PUTEH.

ADA JENIS MANUSIA YANG SUKA DIPUJI, ADA YANG TAK HERAN JIKA DI PUJI, ADA JUGA MANUSIA YANG SUKA DI AMPU DAN YANG ADA JUGA BENCI APABILA DIAMPU.

ADA YANG RASA DIRINYA CERDIK PANDAI, ADA JUGA YANG RASA DIRINYA LEMAH DAN BODOH, ADA YANG ANGGAP DIRINYA ALIM ADA YANG ANGGAP DIRINYA JAHIL.

ADA YANG RASA PUAS DAN YANG RASA TIDAK PUAS PUN ADA, ADA YANG KAYA RAYA DAN ADA YANG MISKIN KEDANA

ADA MANUSIA YANG TINGGI PANGKATNYA, ADA MANUSIA YANG RENDAH PANGKATNYA, MALAH ADA YANG JADI BAPA DAN IBU ADA YANG JADI ANAK DAN CUCU

ADA MANUSIA YANG CANTEK RUPA PARAS ADA YANG BURUK RUPANYA, MALAH ADA YANG KURUS DAN ADA YANG GEMUK, ADA LELAKI ADA WANITA.

ADA MANUSIA YANG TAK HABIS - HABIS MENUNTUT ILMU DAN ADA PULA SEKADAR DARJAH 6 SUDAH RASA CUKUP UNTUK HIDUP.

ADA MANUSIA BERGAJI BESAR, ADA PULA YANG BERGAJI KECIL, ADA PULA YANG BERJIWA BESAR ADA PULA YANG JIWANYA KECIL.

ADA MANUSIA BERSELERA MAKAN NYA , ADA YANG MAKAN NYA TAK BERSELERA, MALAH ADA YANG SIHAT DAN ADA YANG SAKIT TENAT.

ADA JUGA MANUSIA JENISNYA SEMUA YANG ADA DIDEPAN MATA BETUL, ADA JENIS APA DIDEPAN MATA SEMUANYA TAK BETUL, MALAH ADA YANG HANYA PANDAI BERKATA - KATA, ADA PULA JENIS YANG TAK PANDAI BERKATA - KATA.

ADA MANUSIA YANG BERLAGAK ADA YANG RENDAH DIRINYA, MALAH ADA YANG BESAR CAKAPNYA, ADA JUGA YANG TAK CAKAP LANSUNG, RAMAI JUGA YANG RAJIN DAN ADA YANG MALAS.

ADA MANUSIA YANG NAMPAK BURUK MANUSIA LAIN, ADA MANUSIA YANG NAMPAK KEBAIKAN PADA MANUSIA LAIN. MALAH ADA YANG TAK NAMPAK SALAH KITA TAPI SALAH ORANG LAIN PASTI KITA NAMPAK.

KITA TANYA DIRI KITA DIMANA KITA?

DAN KITA TANYA DIRI KITA MAMPU KAH KITA MENANGANI KESEMUA KERENAH DAN GELAGAT MANUSIA DI MUKA BUMI ALLAH INI, SEDANGKAN DIRI KITA PUN TAK MAMPU UNTUK KITA TANGANI????

KITA TANYA DIRI KITA MAMPU KAH KITA MEMBERI KEPUASAN KEPADA KESEMUA MANUSIA YANG ADA DI MUKA BUMI ALLAH INI SEDANG DIRI KITA PUN TAK MAMPU UNTUK KITA PUAS KAN????

KITA TANYA DIRI KITA ADA KAH KITA SUDAH BERJASA PADA DIRI KITA SENDIRI,
SEBELUM KITA MENUNTUT ORANG LAIN UNTUK BERJASA PADA DIRI KITA

KITA TANYA SAJA PADA DIRI KITA SUDAHKAH KITA PERBETULKAN DIRI KITA, SEBELUM KITA MINTA ORANG LAIN MEMBETULKAN DIRI MEREKA


MUHASABAH DIRI DAN  TEMAN INSAF MANUSIA ITU ADALAH CIPTAAN ALLAH SUBHANAHUWATAALA.


BAGI TEMAN KITA LAKUKAN YANG TERBAIK SELAGI IA MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRI KITA TANPA KITA MEROSAKKAN DIRI ORANG LAIN.





tunku

Posted: 16 Jan 2013 03:32 AM PST

tunku


PAKATAN HEADING FOR A SPLIT AS THEY LOCK HORNS ON MORE ISSUES

Posted: 16 Jan 2013 02:30 AM PST

The coming general election will see the unholy marriages of Pakatan Rakyat (PR) disintegrating as the three parties – PAS, DAP and PKR – struggle to keep the marriage knot intact. It cannot be denied that their political relationship is facing turbulence as each party tries to stand out from the other, highlighting issues that matters only to their respective party rather than to the larger Malaysians. DAP no longer cares about the Malay votes as the party continues to woo for Chinese and Christian votes as it has no intention of forming the government at federal level. The party's focus is only retaining Penang as losing the state would mean the end of the party's Chinese agenda and worse part is a lot of 'skeleton will be revealed' by the incoming government. And the chance of getting back the state if once lost is zero which is why Lim Guan Eng or the tokong and all the party leaders concentrate their efforts in Penang, the island that can be made into a 'little Singapore'. Nothing to hide of DAP's intention on Penang Island and PKR Malays in Penang are aware of this which create the uneasy feelings among them. Given the distrust between Guan Eng and Malay PKR leaders in the state, DAP is not expected to get much of the Malay votes and in such situation, DAP has to play the race and Christian cards. Going on party philosophy alone is insufficient to pull the Chinese votes as not all Chinese are chauvinistic and thus, the hope to get all Chinese to support the party is just a dream. So Guan Eng plays the Christian card and this in reality further strains the already rocky relationship the party has with PAS and PKR Malays. PAS on the other hand has made it open that the party will stick to its fundamentalism and it does not care what others think or feel or say, just like DAP, no more and no less. In fact, even on the position of Prime Minister, PAS insists on its president Abdul Hadi Awang rather than PKR de facto chief Anwar Ibrahim who DAP wants, a man who can easily be manipulated as long as one satisfies his wish and desires. PAS and DAP have been at each other's throat on most issues particularly on religion and it is a known fact that both parties cannot see face-to-face, except playing PR for public consumption. And both parties do not trust PKR as they see the party is without philosophy and at the rate Anwar is going now, PAS and DAP know Anwar and PKR are going 'down the drain'. And PAS and DAP do not want to be dragged down together as PKR falls. Both the parties need to survive and to do so, they have to leave PKR behind, no extra baggage. Thus, the coming general election, Malaysians can expect parties in Pakatan fielding candidates against each other, of course under independent banner, as they contest each other while same time trying to dislodge Barisan Nasional (BN).

Syura Council: Kalimah Allah Issue Settled, What About Hadi's Message?

Posted: 15 Jan 2013 11:29 PM PST

The issue on kalimah Allah has finally been resolved with everyone agreeing with the decision to not use the kalimah for other religion. Even though prior to the decision PAS was on a different stand, the party began to be rational after the Syura Council had a meeting and decided that kalimah Allah is exclusive and it cannot be used as reference of God for other religion. As usual, PAS stressed that they are consistent and they have never make any U-turns despite of a few PAS leaders' official statements for the past few years regarding this issue proves PAS's flip-flop stand. There is no way that all these while PAS thought that the Christians want to use kalimah allah to refer to Allah as the one God. There is no way that PAS would have believed that the Christians would not misuse kalimah Allah to refer to Christian God. The current situation now only shows PAS's failure in handling religious matter where as PAS supports the usage of kalimah Allah for other religion, PAS leaders did not refer the matter to the Syura Council. Instead, they simply made their own statements. The decision made by PAS Syura Council shows that there is still hope for PAS to go back to the right path. PAS had strayed for giving total power to their highest leader in making any decisions and statements in religious issues. Just like the Pope in Christianity, PAS' highest leader is seen as a very powerful individual, even more powerful than the Syura Council, Fatwa Council and probably even Sheikhul Azhar. The ego among PAS leaders has been ruining ummah all these while. That is why, despite of reaching the decision regarding kalimah Allah issue, PAS' Syura Council is still far from comfort. This is because there are still a lot of other issues to be resolved, just as heavy as the kalimah Allah issue, all because of the ego among PAS leaders. Few of them include Hadi's message issue. Today, it seems like Hadi tries to describe as if he never mentioned anything about UMNO as kafir. However, during the recent Muktamar PAS, PAS leaders kept on playing with words, picturing that UMNO has gone apostate. Might not be directly, but their words bring the same meaning to that. Up until today, there are still those who refuse to perform their prayers if the imam is an UMNO member. But, if we are to look at this positively, they still have time to realize their mistake and they could repent before death reaches them. If Hadi says that he never described UMNO as kafir, then why did the Memali tragedy happened? Who's to blame? Is it the supporters' fault for believing his message? Considering that Hadi refuses to be responsible, PAS Syura Council should take the responsibility to clear the confusion. No one can stop this craziness in turning other Muslims to kafir other than the Syura Council because it is clear that Hadi do not have enough strength to sacrifice his ego. UMNO Ulama nor foreign Ulama cannot offer any help because they know that their voice do not mean a thing for PAS' community. Our hope only falls on Syura Council, to put a stop towards all the chaos created by Haji Hadi's message. Don't the Syura Council have enough strength to face Hadi's ego? Is Hadi's image's far more important than ummah? Is politics far more important than religion?

Najib Will Step Down

Posted: 15 Jan 2013 12:00 PM PST

An article in Malaysia Chronicle (MC) dated 7 January 2013, wrote: 'New PM for Malaysia – Najib to be forced to step down on health reasons'.  No doubt, that some people may have celebrated the news.

According to the article, to sum it all up, Prime Minister Najib had fallen ill and was absence from the public limelight for almost a fortnight most probably due to the pressure caused by the emergence of Deepak Jaikishan, who is alleged to have played the assisting role somehow, in the murder of Altantuya, the Mongolian model aka the 'interpreter' whom the French police couldn't find any traces of her ever entering France during the period where the controversial transaction of Scorpene submarine took place.

The MC also reported that the former Prime Minister, Tun Mahathir is pushing hard for the Deputy Prime Minister, Muhyiddin Yassin to take over as Prime Minister.

The rumours on the ground that went along with the MC's report was that the PM had a stroke.

However, on the 8th January, the Prime Minister had kept to his schedule to launch the Exchange-Traded Bonds and Sukuk.  He seemed to manage to 'hide his illness' well as he went through the function gracefully and confidently.    He also attended the monthly assembly at his office in Putrajaya the next day with no sign of any illness.   And today, we can see the PM attending the Transformation of Security and Fundamental Rights Legislation Conference looking radiant and healthy.

Therefore, in order to make sense of the article, we could take it that either the PM has miraculously recovered from an illness so serious that forced his family members to numb out on his condition from the public as claimed by the MC, or, he wasn't at all ill.   In other words, it was mere rumours or fiction printed by the MC just to stir the air or, for some other reasons that only the media itself, which is linked to Singapore and has a 'special connection' to the Oppositions, specifically, Tian Chua, knows.  

But then, stirring the air, making havoc, creating chaos seems to be 'the' ultimate plan for Malaysia, by Oppositions and their masters.   Inciting hatred towards the government, instilling racial prejudice, pushing for divisions between the same race or religion, discredit all government agencies and make the people believe that they are living in hell even when they are having the time of their life, are the common strategy used in all 'regime change' missions.  

Although this mission has only been commonly heard in these few years, it has been carried out as early as the 60's as revealed by the ex-CIA officers like Philip Agee, Michael Scheuer and many more.  Some failed, but many were successful.  The objective is nothing more but to conquer the natural resources of the target country and its economy, by putting a puppet leader on the throne.  

Surprisingly unsurprisingly, Bosnia was one of the 'experiments'.   And we have witness the once united people, who didn't notice their differences in religion and history suddenly became enemies of each other and were willing to kill their once close friends or neighbours, as the prejudices changed into total hatred.

The regime change mission takes full advantage of the people's ignorance and arrogance combined.   Being a rapidly developing country, the people in Malaysia represents both, where the more exposed and educated thought that they know it better, and the unexposed and naïve thought that they are doing all the right thing for some purpose or any purpose at all, that some charismatic leader could make them believe.  

This mixture of ignorance and arrogance has been proven to be the perfect formula for the mission, and as we can see, it is working quite well in Malaysia.  The formula takes advantage in knowing that it is almost impossible to tell the 'educated and more exposed' group that they don't know it all about everything or that they are wrong.   While, the unexposed and naïve wouldn't listen to anybody but their own appointed leaders.   With one or many opportunists around, the formula works even better.  

As the mission being carried out, the government is being put in a very difficult situation when the people see the government as the sum of all evil.  Every explaination, every effort to bring the people back to their senses fell on deaf ears.   Worse is that even when the people have heard about the regime change missions and have seen the devastating results elsewhere, the complexity of it all seems too far-fetched, almost alien or surreal and sounded like too wild an imagination for these people of the developing country to process.  

Hatred towards the government has finally taken over the spaces in the mind that they failed to see the difference between a demonstration in Africa pre-Mandela, and the demonstration in Egypt or Libya.  They actually believe that there are the same reasons behind all the similar actions and disregard the reality of their own living condition.

In short, by making a devil out of the government and using the oppositions as tools, the mission is on.  As the superpower says it, control the media, control the world.

And this, can be seen clearly in the MC's article, among the many articles published by their links, counterparts and associates all along and ever since.  What the MC did was continue to paint a picture of Tun Mahathir as the evil puppet master, and that at this time, the BN is 'scared' as hell of the 'Anwar's people's power via Pakatan Rakyat'. It also hinted that we should all get ready for anything that this exceptionally-high-and-above-evil-puppet-master Tun Mahathir has planned for us as the election date approaching.

Anyway, if the MC insists on defending itself for being one of the tools used for the regime change mission, then we owe the media a credit for being the only media that could dig out stories that isn't there.  You know, for a journalist or a reporter to be able to get a hand into 'something that isn't there' should be taken seriously, at least by the journalist or reporter himself.  Personally, I would recommend him to either check his mental condition, or to consider becoming a fiction writer instead.

PAS PRESENT STAND WILL PULL ANWAR DOWN AND CRUSH PKR TO PIECES

Posted: 15 Jan 2013 06:30 AM PST

Now the fun begins…DAP and PKR have to make a stand whether to just continue their 'illegal marriage' with PAS or to just enter the 'ring' without PAS. PAS has made its stand that the word ALLAH cannot be translated for it was a specific word or generic. So now Pakatan Rakyat, an alliance of three political parties with different ideologies and concepts, are in 'deep shit' as leaders engaged in verbal war over the issue which will divide the support into two – Muslims and non-Muslims. DAP is for non-Muslims to use the word ALLAH while PAS is dead set against it while PKR, and of course Anwar Ibrahim is with DAP, given the position he is in where the DAP has 'got him on his balls' as the crude saying goes. To PAS, it is upholding the fundamentals of Islam while DAP looks set to woo the Christians using the issue while Anwar's PKR is just following the DAP because PAS is always suspicious of him. PAS leaders, who are the fundamentalists, do not trust him as they know his plans to use the party for his own benefits and how he tried to topple the fundamentalists leadership in the party's election in 2009. Not trusted by PAS and made used of by DAP, Anwar finds himself walking on a tightrope where any slip he will fall right down without any cushion. Anwar's last act – the People's Uprising Rally – was a total failure and this puts him is worse position between leaders of the three parties and he has to buck up fast before leaders of PAS and DAP totally lose hope on him. Exposing many 'wrong doings' do not help him or PKR as those exposures only help DAP while playing up religious issues help PAS. PKR is nothing but a party that has lost its steam and most importantly members as the leaders' credibility, particularly Anwar himself, whose credibility is right at the bottom as Malaysians at large see through his lies and cheats. Thinking Malaysians and voters now see Anwar repeating all acts with new players and they see how the new players stammer and acted wrongly as they are not being coached properly. Desperate as PAS no longer cares about his position – the Prime Minister-in-waiting – as PAS has its own candidate, Anwar hopes for DAP to 'salvage' him and pull and push him as the PM. But if PAS is still behaves as it is at present, pushing its fundamentalism philosophy, the scene will be that Anwar can say goodbye to his ambition and PKR can say goodbye to its existence.

HKR Approves Najib's Transformation Idea

Posted: 15 Jan 2013 03:19 AM PST

After the end of Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR #KL112), everything goes back to normal. Even though HKR #KL112 failed to gather a million people, at least the organizers managed to collect as much as RM200,000 from supporters who attended. The matter of number of attendance would often change, some say that it was 100,000, 150,000, 300,000 and some even said 700,000. However, that is not the main issue to be debated. The important thing here is that HKR #KL112 has proven that Stadium Merdeka's capacity was only 30,000 and the real attendance was only around 45,000 including supporters from the inside and outside of the stadium, if easily influenced, many would have simply believed the huge numbers which was crunched by the opposition. Up until now, there are still yet any reports on any riot went on during the gathering. Even if there is, it would just be some small fight between supporters during the arrival of PKR General Leader, Anwar Ibrahim which clashed with the arrival of Kelantan Chief Minister, Nik Aziz Nik Mat at the Stadium Merdeka main entrance. And as for the involvement of LGBT, human rights activists and liberals in HKR #KL112, it is not an embarrassment because it only shows PR's commitment as a liberal pact which fights for pluralism agenda. Even the Prime Minister, Dato' Seri Najib Tun Razak was excited over the event that he congratulate and thanked PR over the smoothness of HKR #KL112. "The gathering which was organized on the day (last Saturday) had shown that the enforcement of PAA is the right thing to do. Congratulations over the professionalism which was shown by the authorities," said the Prime Minister in an event in Kuala Lumpur yesterday. PM finally realized that even PR is able to control their spirit so that they would be able to act like regular human, especially when the GE13 is coming closer. HKR #KL112 acknowledges the change which is being brought by Najib for the country and rakyat. That is why all opposition leaders deserve the congratulatory and thank you note from him. In short, HKR #KL112 has proven that without cooperation from PR leaders, it would be tough to champion PM's transformation idea, especially in terms of the Peaceful Assembly Act (PAA 2012), right?

Politik Harian

Posted: 16 Jan 2013 03:30 AM PST

Politik Harian


Kalimah ALLAH : Media Pakatan Buka Ruang Serang PAS

Posted: 16 Jan 2013 01:00 AM PST



Petikan dari blog Suarajagat - Keputusan Majlis Syura Ulama' PAS tidak membenarkan Kalimah ALLAH digunapakai oleh masyarakat bukan Islam (non-muslim) di Malaysia menerima pelbagai reaksi dari kalangan bukan Islam dan juga penyokong-penyokong Pakatan Rakyat. Mereka menganggap PAS sebagai sebuah parti lidah bercabang. Seterusnya klik pada tajuk entri....
Ada juga yang menyebut 'Anything But PAS/ Asalkan Bukan PAS (ABP)' sepertimana laungan 'Asalkan Bukan UMNO/ Anything But UMNO (ABU)'.

Sebagai seorang Islam, sudah pasti kita akan menyokong pendirian Majlis Syura Ulama' PAS dan menentang sesiapa sahaja yang menyokong kemahuan pihak Kristian menggunakan kalimah ALLAH sebagai terjemahan kepada God/ Lord. Penentangan ini tanpa mengira sama ada individu tersebut seorang pimpinan/ ahli PAS, pimpinan/ ahli PKR, bekas mufti atau kalangan ustaz selebriti.

Berikut SJ paparkan beberapa reaksi terhadap keputusan Majlis Syura ulama' PAS yang disiarkan di MalaysiaKini (untuk bacaan lanjut klik : http://www.malaysiakini.com/news/218949dan http://www.malaysiakini.com/news/218948) :

Antara tercatat dalam komen-komen tersebut ialah :





Golongan bukan Islam juga menyatakan Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta beberapa pimpinan/ ahli PAS lain yang memenangi pemilihan dalam parti sebagai 'so-called liberals', kerana sebelum ini menyokong kalimah ALLAH digunakan oleh mereka :



Baca juga statement berikut yang menganggap Majlis Syura Ulama' PAS sebagai idiots :



PAS dikatakan sebagai double talk atau lidah bercabang :




Mereka juga bersedia membuang PAS dari Pakatan Rakyat sekiranya telah berjaya memerintah negara!



Penyokong Pakatan Rakyat berkata 'Asalkan Bukan PAS/ Anything But PAS (ABP)' :



Kalimah Allah Diperjudi Untuk Jadi PM

Patrick Teoh Hina Islam!!!

Posted: 15 Jan 2013 10:31 PM PST


Laman sosial Facebook dan Twitter hari ini menyaksikan satu lagi kontroversi - kali ini berkaitan dengan kenyataan dikeluarkan salah seorang pelakon tanah air, Patrick Teoh.

Kenyataannya yang menyentuh Islam mengundang kemarahan banyak pihak termasuk ahli politik dan selebriti tempatan yang mengenali pelakon itu secara dekat.
Seterusnya klik pada tajuk entri....



Teoh pernah berlakon dalam filem Buli, BAIK Punya Cilok, Buli Balik, Sumolah, The Red Kebaya dan Nasi Lemak 2.0.

Dalam kenyataan yang dibuat di laman Faebook itu, Teoh yang mengulas soal garis panduan 1Malaysia Sambutan Tahun Baru Cina 2013, yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah, turut mempersoalkan amalan sembahyang lima kali sehari Muslim dan pemakaian tudung.

Garis panduan dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah melibatkan aspek pakaian, nyanyian dan tarian. Ia menetapkan cara berpakaian pegawai dan artis yang terlibat hendaklah bersopan, tidak menjolok mata, artis digalakkan membuat persembahan nyanyian dan lagu berunsurkan ketuhanan atau nasihat dan tidak melalaikan serta melampau.

Dalam kenyataan itu juga, Teoh menyentuh sembahyang lima waktu dan wanita Islam menutup aurat.

Pagi tadi, kenyataan itu nyata turut mendapat perhatian Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

"Komen yang sangat kasar terhadap Islam. Patrick Teoh mungkin boleh mengkritik keputusan kerajaan Pas tanpa komen yang kesat terhadap Muslim. Tolong jangan turun ke tahap dia," tulis Khairy melalui laman mikro Twitternya yang berharap bukan Teoh menulis kenyataan itu.

Ekoran kritikan pelbagai pihak, Teoh menerusi laman Facebooknya telah meminta maaf berhubung kenyataan yang dikeluarkannya itu.

"Sekarang saya sedar apa yang saya buat itu salah. Saya silap. Kenyataan saya betul-betul di luar batas. Saya minta maaf dengan ikhlas kepada semua orang Islam. Tetapi saya tidak minta maaf kerana menyebut orang itu... anda tahu maksud saya. Saya harap," tulisnya.

Menerusi mesej Twitter kira-kira 12.30 tengah hari tadi, Teoh menulis, "2 (to) all Muslims, my sincere apologies for d (the) offending FB post. It's been deleted n (and) reasons are there for ur (your) scrutiny. Thank you for ur (your) patience. [Kepada umat Islam, saya minta maaf secara ikhlas atas mesej FB yang menyinggung perasaan. Ia sudah dikeluarkan dan sebab berkaitan (ada disertakan) untuk penilaian anda. Terima kasih atas kesabaran anda]."

Pelakon dan pengacara terkenal, Datuk AC Mizal pula menulis, "tolong lupakan fahaman politik kita apabila Patrick Teoh mengutuk dan mengeji agama Islam kita. Tidak kira anda Umno atau Pas."

Beberapa artis lain seperti Tomok, Danny X-Factor dan Natasha Hudson turut mengecam tindakan itu melalui laman mikro Twitter masing-masing.

Anwar Kecut! Tarik Balik Saman Terhadap Khairy Jamaluddin

Posted: 15 Jan 2013 08:00 PM PST

Jelas terbukti Anwar petualang melayu dan agen yahudi… Anwar tarik balik saman kerana takut segala rahsianya akan diketaui umum... Defendant mana boleh tarik balik saman.. Hanya pengecut Anwar saja yang boleh tarik saman! 

Angin tidak, guruh tidak, tiba-tiba pagi ini ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tarik balik saman malu RM100juta yang difailkan beliau terhadap Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin pada September 2007. Seterusnya klik pada tajuk entri....



Kes yang banyak kali tertangguh tersebut sepatutnya mula dibicarakan hari ini dengan Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali dan Senator Ezam Mohamad Nor akan dipanggil menjadi saksi bagi pihak Khairy.


Namun Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu pagi ini bahawa Anwar ingin menarik balik saman malu tersebut tanpa kos.

Khairy yang dihubungi Agendadaily mengesahkan perkara tersebut dan mengatakan bahawa tiada permohonan maaf yang dibuat oleh pihaknya.

"(Anwar) Minta saya kata saya tidak cakap apa yang dilaporkan dalam berita,"katanya.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam diberitahu reputasi Anwar tidak terjejas ekoran kenyataan Khairy dalam satu ceramah politik di Kuala Kangsar, Perak enam tahun lepas.

Peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah berkata reputasi Anwar sudah pun terjejas ekoran pertuduhan salah guna kuasa dan liwat yang dihadapinya di mahkamah sebelum ini.

Sehubungan itu, Muhammad Shafee yang mewakili Khairy berkata pihaknya akan bergantung kepada semua kes berkenaan dalam tindakan saman fitnah RM100 juta yang difail Anwar terhadap Khairy pada 7 September 2007.

Muhammad Shafee berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Su Geok Yiam sama ada kes itu relevan dalam perbicaraan saman fitnah Anwar terhadap Khairy.

Anwar mendakwa Khairy, yang ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Umno, mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya dalam satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang kemudian disiarkan media cetak dan elektronik pada 3 Ogos tahun sama.

Sementara itu, ketika menjawab soalan Muhammad Shafee pada prosiding Selasa, Anwar berkata kenyataan tersebut secara tersirat menggambarkan beliau sebagai tidak pernah memperjuang kepentingan politik bangsa Melayu di negara ini.-Agendadaily

Bekas Kakitangan Adun DAP Ditangkap Diatas Tuduhan Penipuan

Posted: 15 Jan 2013 07:00 PM PST


Seorang bekas kakitangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Selangor telah diberkas polis kerana dipercayai terbabit dalam kes penipuan lebih 20 mangsa membabitkan kerugian lebih RM30,000.

Wanita berusia 41 tahun itu, ditahan sepasukan polis di Desa Mentari, Petaling Jaya, dekat sini, lewat petang semalam berdasarkan beberapa laporan polis yang dibuat mangsanya kelmarin. Seterusnya klik pada tajuk entri....


Difahamkan, setakat ini, suspek dipercayai sudah menipu seramai 22 orang dengan setiap seorang mengalami kerugian sebanyak RM1,500.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya Asisten Komisioner Yahaya Ramli ketika dihubungi mengesahkan penangkapan suspek.

Katanya, siasatan awal mendapati wanita terbabit pernah bekerja dengan Adun Subang Jaya.

"Pengadu dalam kes ini adalah ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh. Beliau melaporkan terdapat 22 individu yang didaftarkan untuk menerima sumbangan bantuan Skim Mesra Usia Emas (RM1,500 setiap seorang) tidak menerima sumbangan berkenaan.

"Selepas disiasat, suspek didapati mengemukakan surat wakil yang mempunyai tandatangan milik penerima sumbangan yang dipercayai dipalsukan untuk mengambil sumbangan berjumlah RM33,000 berkenaan," katanya.

Menurutnya, kes kini disiasat mengikut Seksyen 408 Kanun Keseksaan dan polis akan mendapatkan perintah tahanan reman terhadapnya di mahkamah hari ini bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan.

Isu Kalimah Allah - Guan Eng Say No Komen!

Posted: 15 Jan 2013 06:00 PM PST


Inilah wajah sebenar pemimpin Pakatan Pembongak yang tidak pernah bertanggungjawab dengan masalah yang mereka timbulkan. Bagaimana mereka hendak memerintah negara sekiranya setiapkan timbul masalah tiada kata sepakat dan sering lari dari tanggungjawab! Hancussss....

Setelah rancangan mereka gagal nampaknya Anwar Ibrahim dan Guan Eng memngambil keputusan untuk mendiamkan diri seketika sehingga isu ini dilupakan oleh rakyat... Seterusnya klik pada tajuk entri....



Laporan Bernama - GEORGE TOWN: Sekumpulan 15 wartawan yang menghadiri sidang media Ketua Menteri Lim Guan Eng di sini pada Selasa gagal mendapatkan reaksi beliau mengenai isu kalimah 'Allah' dan keputusan PAS menolaknya.

"Ramai wartawan yang hadir dan saya perlu hati-hati cakap," katanya sebelum memberi kenyataan mengenai cadangan kerajaan negeri untuk menawarkan tender bagi projek pembangunan dan pengurusan tanah kerajaan negeri di Sandiland Foreshore di Jalan C.Y Choy.

Selepas memberi kenyataan mengenai projek itu, Lim dengan suara yang perlahan tanpa menggunakan pembesar suara berkata: "Ada apa-apa soalan tak?" sebelum bingkas bangun dan beredar.

Bagaimanapun, pada Isnin seorang wartawan dikatakan telah bertanya soalan serupa dan Lim berkata beliau tidak akan memberi sebarang komen secara lisan tetapi akan menjawabnya secara bertulis bagi mengelak sebarang spekulasi.

Isu kalimah Allah ini dibangkitkan oleh Lim dalam ucapannya sempena Krismas lepas yang menggesa kerajaan persekutuan membenarkan penganut Kristian menggunakan perkataan 'Allah' dalam Bible bahasa Malaysia.

Kenyataan Lim itu kemudian mendapat bantahan pelbagai pihak termasuk pihak Istana Selangor, namun pemimpin parti-parti sekutu pembangkang termasuk Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya Mohamad Sabu dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat serta ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyetujuinya.

Bagaimanapun, pendirian Nik Aziz berputar 360 darjah apabila bukan hanya tidak bersetuju dengan kenyataan Lim, malah berkata kalimah Allah hanya merujuk kepada Tuhan yang satu, dan tindakan menggunakannya bagi agama lain adalah mengarut.

Bangkit Dengan Semangat Baru - DS Najib

Posted: 15 Jan 2013 05:00 PM PST


Datuk Seri Najib Tun Razak mengakui terdapat kesilapan dan kekurangan dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) yang lalu dan berjanji akan bangkit dengan niat dan semangat baru.

Dalam perutusan tahun baharu kepada pengundi-pengundi di negeri itu, Perdana Menteri berkata, BN berjanji memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat di Selangor serta berusaha memenuhi janji yang dibuat. Seterusnya klik pada tajuk entri....



"Kami sedar, terdapat kesilapan dan kekurangan dalam pentadbiran BN yang lalu. Atas kesedaran ini, kami berjanji akan bangkit semula dengan niat dan semangat baru bagi memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat Selangor.

"Janji kami adalah janji ditepati. Yakinlah dan berilah peluang kepada kami untuk membawa perkhidmatan yang lebih baik," katanya dalam surat yang dihantar kepada pengundi-pengundi di Selangor baru-baru ini.

Najib yang juga Pengerusi BN Selangor dipetik sebagai berkata, tahun 2013 merupakan tahun penting kepada rakyat Malaysia, terutamanya di Selangor setelah lebih empat tahun berhadapan dengan kecelaruan di bawah kerajaan DAP, PKR dan Pas.

"Kini masanya untuk berubah dan mandat baru perlu diamanahkan kepada BN pada pilihan raya umum yang pasti berlaku pada 2013," katanya.

Bongkar Mahligai Mewah Di Shah Alam Milik Pemimpin PAS!

Posted: 15 Jan 2013 06:00 AM PST


Pemimpin PAS selalu berkata orang UMNO/BN hidup mewah kerana makan duit rasuah, tipu rakyat dan sebagainya... ayat-ayat tersebut selalu dijadikan modal bagi mengutip derma untuk duit poket mereka sendiri.

Tetapi hakikatnya mereka juga sebenarnya hidup bergaya dengan kemewahan yang luarbiasa... hinggakan ada diantara mereka yang memiliki mahligai mewah, kenderaan mewah pendek kata segala-galanya mewah.

(Baca lagi Klik TAJUK ENTRI)

Jadi apa bezanya PAS dengan sendikit peminta sedekah dikaki lima?


Shah Alam Rebels: Umum mengetahui bahawa pemimpin Pas dan pakatan haram memang bijak bermain silap mata di hadapan rakyat.

Kehadiran mereka ke ceramah-ceramah dengan menaiki kenderaan biasa berjaya mengaburi mata rakyat yang menyangka mereka adalah orang yang biasa-biasa sahaja.

Lebih celaka, dalam ceramah, mereka pula tuduh orang lain hidup mewah kerana amalan rasuah dan pelbagai. Jadi itu antara modal yang digunakan untuk mengutip wang rakyat melalui derma politik di dalam ceramah pakatan haram.

Sedangkan, di belakang rakyat mereka juga sebenarnya hidup senang lenang dengan kemewahan yang menakjubkan. Ada yang memiliki kenderaan mewah lebih dari sebuah.

Ini tidak termasuk kapal layar peribadi, rumah penginapan di luar negara dan macam-macam lagi yang rakyat tidak tahu.

Walaupun hakikatnya, mereka ini tidak punya pekerjaan melainkan menghambakan diri kepada parti politiknya dan siang-malam asyik maki hamun di dalam ceramah sahaja.

Jadi, mana datangnya sumber kekayaan itu?

Lain ceritanya pula, gambar di atas menunjukkan kediaman milik bakal calon Pas bagi parlimen Larut pada pilihan raya umum akan datang (PRU-13).

Kediaman adalah milik bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Dato' Mohd Fauzi bin Shaari yang terletak di No 7 Jalan 15/10, Seksyen 10, 40000 Shah Alam.

Pembinaan banglo mewah ini pernah mendapat bantahan penduduk di situ kerana dibina di kawasan riadah.

Namun ketika itu, penduduk tidak tahu banglo mewah itu milik siapa. Rupa-rupanya milik salah seorang pemimpin Pas.

Mana datangnya duit untuk membina sebuah mahligai mewah yang dikatakan punya kemudahan lif ini? Adakah kekayaan ini dikumpul ketika berkhidmat di dalam kerajaan dahulu?

Ataupun benar dakwaan kononnya beliau menerima RM15,000 setiap kali berceramah?

Punca HKR Hilang Sokongan Cina #KL112 #HKR112

Posted: 15 Jan 2013 05:00 AM PST


Jumlah peserta yang jauh dari sasaran 1 juta sebenarnya, bukanlah satu-satunya faktor Himpunan Kebangkitan Rakyat 112 dilihat sebagai gagal. Tetapi, sokongan yang merosot teruk dari kaum bukan Melayu juga adalah petunjuk penting bahawa Pakatan Rakyat semakin kehilangan sokongan rakyat.

HKR menyaksikan hanya 8% dari 45,000 peserta adalah dari kaum Cina, manakala kaum India jauh lebih corot sambutannya iaitu hanya 2%. Jumlah kedua-dua kaum ini yang begitu sedikit telah memaksa kaum Melayu PAS dan PKR mengangkat lambang DAP bagi pihak sekutu mereka itu. Antara koleksi gambar Melayu menjadi anjing kurap DAP di dalam HKR, kelihatan wanita bertudung dan lelaki berkopiah putih terkinja-kinja menjerit-jerit sambil memakai lambang DAP, serta sekumpulan anak muda mengarak banner bertulisan Cina.

(Baca lagi Klik TAJUK ENTRI)

Kaum Cina dan India, terutamanya, jelas enggan terlibat lagi dalam kegilaan ini. Lebih dari itu, kaum Cina DAP juga lebih suka terlibat dalam himpunan yang hanya mengumpul kaum mereka sahaja seperti Himpunan Hijau. Manakala kaum India pula telah serik ditipu oleh PR dalam isu-isu yang membabitkan kaum itu di Selangor dan Pulau Pinang serta enggan mempunyai apa-apa hubungan lagi dengan PR.

Bagi memahami situasi ini, post-mortem himpunan BERSIH 3.0 yang lalu mungkin dapat memberi penjelasan yang lebih tepat tentang keengganan kaum Cina untuk turut bersama balaci mereka dari PAS dan PKR di dalam HKR. Himpunan BERSIH 3.0 menyaksikan 30% penyertaan dari kaum Cina dan 7% dari kaum India.

Dapatan dari post-mortem tersebut menunjukkan yang kaum Cina sudah tidak percaya lagi dengan Anwar dan Azmin setelah mereka didapati mengarahkan rempuhan sewaktu BERSIH 3.0 sehingga menyebabkan kekecohan. Dan kaum Cina, terutamanya, enggan mengambil risiko terperangkap dalam kekecohan lagi.

Selepas BERSIH 3.0, ramai dari kaum Cina mula menyedari bahawa tuntutan pilihanraya bersih yang dilaungkan hanyalah gimik semata-mata kerana yang sebenarnya, pembangkang hanya ingin membuat kecoh.

Bermula dari situ juga ramai di antara mereka mula belajar mendengar penjelasan kerajaan dan mencari maklumat lebih mendalam mengenai sistem SPR serta jawapan-jawapan yang SPR dan kerajaan diberikan terhadap semua tuduhan BERSIH.

Bertitik tolak dari itu, lebih separuh dari mereka nampaknya sudah mula faham. Biarpun agak terlambat sedikit, tetapi sekurang-kurangnya mereka telah berusaha untuk mendapatkan maklumat sebenar. Dari situ juga, lebih separuh dari mereka ini mula menyedari bahawa selama ini mereka telah termakan hasutan pembangkang sehingga tidak mampu lagi menghadamkan maklumat secara rasional.

Justeru, PR wajar menilai semula apa yang dilaporkan oleh media sebagai 'berjaya' mengenai HKR. Ini kerana, sesungguhnya, tiada apa yang mereka berjaya capai selain berjaya menipu diri sendiri sahaja. Segala tuntutan yang konon dibuat di dalam HKR juga hanya mengundang ketawa bagi mereka yang arif mengenai politik Malaysia.

Mana tidaknya, jika antara tuntutan yang dibuat termasuklah mendaulatkan bahasa kebangsaan serta menuntut pilihanraya bersih. Sedangkan, apakah layak bagi PR untuk menuduh pilihanraya Malaysia sebagai tidak bersih jika pemilihan parti mereka sendiri juga sudah lintang pukang menipu secara terang-terangan? Dan apa pula ini, yang dibebelkan mengenai bahasa kebangsaan sedangkan DAP begitu beria-ia ingin menghapuskan daulat bahasa tersebut dengan mengangkat Mandarin sebagai lebih tinggi lagi kalaupun tidak sama tinggi melalui nama-nama jalan di Pulau Pinang dan kepala surat kerajaan Selangor.

Maka, nampak sangat bahawa senarai tuntutan HKR dibuat dengan cara 'hentam sajalah'.

Lagipun, jika HKR dikatakan berjaya, ia seharusnya bermakna bahawa segala isu tuntutan itu juga telah selesai dengan jayanya.

Kini semua orang dapat melihat bahawa HKR tidak ada motif jelas, selain dari cuba membuat huru-hara di samping cuba menunjuk pada dunia kononnya rakyat menyebelahi pembangkang.

Namun, dengan jumlah rakyat yang hadir begitu sedikit, iaitu kurang dari jumlah ahli UMNO yang berhimpun ketika Ulangtahun UMNO, maka tiada alasanlah lagi bagi PR untuk mempersoalkan keputusan PRU-13 nanti, sekiranya ia tidak menyebelahi mereka.

Kalimah Allah: Blog Anwar AIDC Dakwa Pas Ada Perjanjian Sulit

Posted: 15 Jan 2013 03:30 AM PST


Laman blog AIDC hari ini mendedahkan bahawa Pas telah menandatangani satu perjanjian sulit dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), 18 hari sebelum mereka membuat ketetapan membenarkan kalimah Allah digunakan penganut selain Islam pada 4 Januari 2010.

Dakwaan blog Anwar AIDC yang memetik kenyataan bekas aktivis dan ahli seumur hidup Pas, Zainon Ismail atau juga dikenali C.N Afghani menerusi bukunya "Kafirkah Aku".

(Baca lagi Klik TAJUK ENTRI)

C.N. Afghani : Perjanjian Sulit Hadi, Kit Siang & Anwar

AIDCNews – Penulis buku kontroversi C.N Al-Afghani mendedahkan 18 hari sebelum Pas membuat keputusan membenarkan kalimah Allah dikongsi kepada penganut Kristian pada Disember 2009, Pas telah menandatangani satu perjanjian sulit dengan DAP dan PKR untuk menggugurkan perjuangan hudud dan Negara Islam dalam partinya.

Menurutnya, perjanjian sulit itu dibuat di antara Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI).

Hudud & Negara Islam Digugur

Perjanjian sulit Pakatan dibuat pada 18 Disember 2009, manakala Lajnah Politik PAS Pusat membuat keputusan membenarkan kalimah Allah kepada penganut Kristian dibuat pada 4 Januari 2010.

"Umat Islam masih kabur dengan status pemerintahan sebenar andainya Putrajaya berjaya ditawan PR. Apa yang jelas PR telah menolak hudud untuk dilaksanakan kerana Buku Jingga tidak menyentuhnya.

"Juga telah termaktub dalam perjanjian Persefahaman Pakatan pembangkang pada 18 Disember 2009, bahawa tidak menjadikan perjuangan Negara Islam dan pelaksanaan hudud sebagai agenda bersama,"dedah Al-Afghani dalam buku terbarunya, "Kafirkah Aku"

Anwar Disepakati Jadi PM

C. N. Afghani, nama pena kepada Zainon Ismail yang juga bekas Exco Dewan Pemuda PAS Kedah turut mendedahkan dalam perjanjian sulit itu, Anwar Ibrahim disepakati bersama untuk dicalonkan menjadi Perdana Menteri (PM).

"Tidak ada seorang pun ahli Pas sebelum 2008 mahu PM selain Datuk Seri (Abdul Hadi) andainya PR menguasai Putrajaya pada PRU 12 dulu. Ahli-ahli Pas berkorban semata-mata menjuruskan kepada cita-cita itu.

"Bagaimanapun, cita-cita yang menggunung ini berkecai apabila Datuk Seri selaku Presiden Pas turut bersetuju untuk memilih DSAI sebagai PM jika PR menguasai Putrajaya dalam PRU 12 yang lalu.

"Hal ini diakui oleh Lim Kit Siang, KM Pulau Pinang, ketika sesi debat dengan Chua Soi Lek, Presiden MCA pada 8 Julai 2012 yang lalu,"dedahnya.

Anwar Al-Juburi

Menurutnya, pencalonan Ketua Umum PKR itu bertentangan dengan prinsip moral Anwar yang disebarkan di kalangan ahli-ahli Pas sebelum ini.

"Sebelum DSAI dipecat, Mohamad Sabu sering menyentuh isu liwat DSAI. Antara istilah yang pernah disebutnya adalah 'DSAI buka kilang kunyit' dan juga menggelar DSAI sebagai 'Anwar Al-Juburi'.

"Sehingga kini Mohamad Sabu tidak pernah menarik balik ucapannya. Pas pusat juga tidak pernah mengambil apa-apa tindakan terhadap kenyataan Mohamad Sabu itu.

"Ini bermakna Pas pusat mengakui kebenaran dari ucapan Mohamad Sabu. DSAI sememangnya terlibat dalam kes liwat pertama dahulu. Kalau tidak benar, Mohamad sabu wajib tarik balik ucapanya dan memohon maaf kepada DSAI.

"Sejarah telah membuktikan DSAI yang satu ketika dahulu menjadi Presiden ABIM telah lari meninggalkan jemaah Islam untuk menyertai Umno. Dengan tidak memilih Pas, saya fahamkan DSAI tidak menjiwai perjuangan Islam.

"Tidak mustahil, keadaan yang sama boleh berulang setelah DSAI diberi kepercayaan sebagai PM. Mahukah Pas sekadar menjadi batu loncatan kepada DSAI dalam mengejar cita-citanya.

"Pendedahan Datuk S Nallakaruppan terhadap DSAI berhubung isu biseksual adalah serius. Logiknya, Datuk S Nallakaruppan membantu DSAI memenangkan PR sebab DSAI bakal jadi PM.

"Sebagai kawan rapat tentu Datuk S Nallakaruppan boleh mengharapkan sesuatu. Oleh itu, selagi Pas tidak tubuh jawatankuasa khas menyiasat isu ini bermakna Pas masih mengamalkan sikap pilih kasih,"dedahnya lagi.

bumiyang

Posted: 16 Jan 2013 03:22 AM PST

bumiyang


Amaran Majlis Syura Pas Akan Tolak Nik Aziz dan Hadi???

Posted: 16 Jan 2013 03:15 AM PST

Najib Ucap Terimakasih Kerana Pakatan X Buat Kacau Masa HKR Lalu

Posted: 15 Jan 2013 07:22 PM PST

anakbukitgantang says

Posted: 16 Jan 2013 03:10 AM PST

anakbukitgantang says


Krisis Air Lembah Klang- SYABAS menyangkal dakwaan MB Selangor

Posted: 16 Jan 2013 01:19 AM PST

Saya mengambil sedikit sedikit untuk menyiarkan kenyataan media SYABAS kerana menggariskan beberapa   aspek penting yg perlu diketahui umum. Pengalaman saya  menderaf  beberapa kontrak semasa bertugas dalam perkhidmatan awam membantu saya.

Aspek penting yang perlu diketahui orang awam ialah rumah pam Syabas sudah uzur dan bekerja melebihi kapasiti jangkahayat seunit mesin. Sebarang penambahbaikan dan penggantian kepada rumah pam yang sudah berusia hampir 40 tahun (mulai dibina sejak tahun 1970-an) tidak dapat dilakukan kerana Selangor menahan dana bagi pembangunan dan penambahbaikan (Capital Expenditure atau  CAPEX) walaupon keperluan ini dimaklumkan kepada Kerajaan Selangor yang mempunyai 30 percent equity dalam Syabas dan diwakili oleh 2 representatif dalam Lembaga Pengarah Syabas ( sila ke laman web  rasmi SYABAS bagi melihat struktur organisasi SYABAS) . Intipati penting saya ambil dari kenyataan media SYABAS dalam bahasa Inggeris seperti berikut:-

January 15, 2013
Water supplier Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) has countered several allegations levelled against it, which it says are confusing consumers.
PETALING JAYA: In the past weeks Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) had come under a barrage of criticism following water disruption in several parts of Selangor and Kuala Lumpur.
The water supplier's technical development executive director V Subramaniam met the media today to dispel all allegations hurled against it by politicians.
The water firm has also released a list of allegations levelled against it and provided answers to the allegations.
 
Below are excerpts from the list provided by Syabas:
 
1-The Menteri Besar of Selangor in his media statement issued on Jan 9, 2013 said that Syabas does not have periodical preventive maintenance for the Variable Speed Drive (VSD) system at Wangsa Maju pumping station as Syabas does not have any periodical maintenance contract with the VSD's supplier.
 
This allegation is not true as the maintenance work of the pumping station has been done frequently on monthly basis by Syabas employees. In this regard, if during routine inspection and maintenance work the service of expert including replacement of parts is required, Syabas would engage ABB Malaysia Sdn Bhd (ABB), the manufacturer and distributor of VSD sistem on ad-hoc basis (case to case). The scheduled maintenance program has been submitted to SPAN.
 
2-The Menteri Besar also said that the pump trip incident was not due to the failure of the system as the VSD is an intelligent system that is capable of receiving external information such as the status of the motor, pump, vibration, temperature etc.
 
The statement made by the Menteri Besar of Selangor is totally not true because the VSD system is a vital component of the pump house. The pump trip incident is not due to operations of the VSD. If any of the components in the pump house break down due to operating continuously above its design capacity and/or overload manner for long period of time, the VSD would not start.
 
3-In the same media statement issued on Jan 9, the Menteri Besar of Selangor also said that the parts for the pumping system can be procured from China with delivery using courier service, not only from Finland as claimed by Syabas.
 
In this aspect, Syabas wish to state it was informed verbally by the supplier that the parts are obtained from Finland. Nevertheless, the most pertinent issue is how fast the item can be delivered. In this case one of the parts was delivered after 2 ½ months after the order was issued.
 
4-The Menteri Besar of Selangor further said that Syabas failed to identify the cause of the failure of the pumping system at the pump house and further claimed that the investigation by the State Government of Selangor reveals that the Pump No. 2 has been faulty for more than one year without being repaired.
 
The main cause of the failure of the pump house is due to operating above its design capacity and/or overload manner for long period of time. The breakdown is on the electrical and electronic components. Syabas has the evidence on this as the dedicated log book for the pumping station has the record of all activities performed by the pumping system including the maintenance works undertaken. Copy of the log book has already been forwarded to SPAN which subsequently forms a Special Committee to audit the maintenance work done at the pump house.
As for the Pump No. 2 of the Wangsa Maju Pumping Station, the equipment frequently experiences the breakdown of its VSD system. In all occasions, repair work is carried out by ABB as the repair works also require engineering specialist from the company. Nevertheless, the Pump No. 2 was unable to sustain due to frequent breakdown of its VSD system which causes instability of the Pump, thus becoming less operable. The frequent breakdown and the repeated repair works consumes long period of times. Nevertheless, during the repair period, the pump house is still able to operate above the design capacity in order to meet the treated water demand by the consumers.
 
5-The Menteri Besar of Selangor also said that in 2012, Wangsa Maju pumping station was operating above 200 MLD (Million Liters perDay) for a total of 18 days only.
 
Syabas strongly refutes this allegation because the pump house has the record and statistics that shows the Wangsa Maju pumping station has been operating beyond 200 MLD for a total of 2,023 times in 2012, not merely 18 days as claimed by the Menteri Besar of Selangor.
 
6-The Menteri Besar of Selangor in his statement said that the State Government of Selangor has a good knowledge on the failure of the Wangsa Maju pumping station and Syabas has been reminded accordingly but no action was taken.
 
This statement is totally untrue as the State Government of Selangor has never issued any reminders and/or any notice of similar intent and nature in writing and/or verbally and/or in any form of similar manner.
 
7-The Menteri Besar of Selangor also said that Syabas only submitted its application to build additional and new pumping system at Wangsa Maju pumping station in November last year and it was recommended by the State Government early this year.
 
The allegation made by the Menteri Besar of Selangor is grossly untrue because the proposal to develop additional pumping station at Wangsa Maju was submitted to the Federal Government in June 2009. The same proposal was submitted to the State Government of Selangor in Jan 2010. In both instances, there was no response received by Syabas until March 2012 when the proposal was approved by the Federal Government for implementation. The project which is being implemented by the State Government of Selangor is fully funded by the Federal Government via loan to the State. As of to-date, the development has only reached the design stage.
 
8-The Menteri Besar of Selangor also claimed that Syabas states that it has insufficient fund to repair the pump due to no water tariff increase by the people of Selangor. The Menteri Besar further said that the State Government is prepared to repair the breakdown if Syabas has no money and incapable.
 
Syabas reiterates that it has never issued a statement that says it has no money to repair the pump due to no water tariff increase. Nevertheless, if the State Government of Selangor which holds 30% equity in Syabas is willing to provide fund for the maintenance of the Syabas' pump houses, such move would be most welcome.
 
9-YB Xavier Jayakumar in his statement published by Sinar Harian also said that the State Government construed Syabas as pure negligent and its negligence is criminal in nature and construed that the water supply disruption is a sabotage and organised by Syabas to tarnish the image of the State Government of Selangor. He added that Syabas is incapable of supplying water to the people and pursue profits only by increasing water tariff from time to time.
In the same instances, YB Janice Lee, ADUN Teratai also said that the water issue was up-played by media controlled by Barisan Nasional (BN) to tarnish Pakatan Rakyat Selangor Government whereas it is the failure of Syabas. According to her, the water supply disruption is one of the sabotages by UMNO-BN towards Selangor Government.
 
Syabas strongly refutes the said allegations due to the followings:-
The failure of Wangsa Maju pumping station is purely due to operating above its design capacity for a long period of time in the recent years in order to supply water to the consumers. The failure is anticipated and has occurred even though the pump house has been continuously maintained periodically.
 
The shortage of treated water has been made known all the while to all parties and general public. The State Government of Selangor itself has acknowledged the matters is legitimate by forming and putting into action the Special Water Supply Monitoring Committee that has daily and weekly meeting with Syabas chaired by YB Dato' Kushrin, the State Secretary since July 2012 and followed by the State Government of Selangor's proposal to build water treatment plant using membrane technology to increase treatment capacity and proposal to activate Bukit Jelutong Water treatment Plant shows that water disruption is not a sabotage and organised by Syabas.
 
The allegation that the water crisis is organised by Syabas is totally unfounded and uncalled for as there is no people with the right frame of mind would do such a thing especially if it affects public interest and costs its own money million of ringgits to remedy. Syabas has the records and statistics to support the shortage of treated water supply. The same records and statistics have been submitted to the State Government of Selangor as periodical reports and also via audit conducted by the State as well as to the representatives of the State in the Board of Directors of Syabas.
 
10-YB Xavier Jayakumar also said that water supply and distribution is the responsibility of Syabas and not the State Government of Selangor as stipulated in the Concession Agreement; and the State Government of Selangor is prepared to stand as witness for the consumers who files claims against Syabas.
 
Syabas refutes these allegations and reiterates that:-
The fundamental roles and responsibilities of Syabas under the Concession Agreement is to distribute treated water and collect charges in the form of water tariff as gazetted by the government.
The treated water that is sold and supplied by water treatment operators (the private companies which includes SPLASH, Konsortium Abass and Konsortium Air Selangor where the State Government of Selangor is one of the equity holders in these companies. Thus, Syabas is not responsible for determining the water treatment plant capacity.
 
In the aspects of improvement, enhancement, upgrading and new development of water distribution infrastructure facilities which have been categorised as CAPEX program under the Concession Agreement, it is subjected to approval from SPAN with prior endorsement to be obtained from the State Government and Federal Government. It has been continuously made known to the general public by Syabas that majority of the CAPEX program has been frozen by SPAN on the directives from the State Government of Selangor since May 2008. Thus implementation of works by Syabas on improvement, upgrading and development of new project for water supply distribution infrastructure system have been denied by the State Government of Selangor.
 
To ensure the operations of water distribution is maintained as per the Concession Agreement, water tariff requires to be adjusted based on the stipulations as stated in the Concession Agreement but the matter has been deferred by the State Government of Selangor. Despite this, Syabas continues its obligations without compromising on the quality of services and regular maintenance of the assets but has to sacrifice the water treatment operator as the payments for the purchase of treated water faces deferrals.
 
It is not ethical for the State Government of Selangor that holds 30% equity and representatives in the Board of Directors of Syabas encourages consumers to file claims against Syabas whereas the incapability as stated by the State Government of Selangor and the constraints faced by Syabas entirely due to their (Selangor) refusal to grant approval for improvement, upgrading and new development of water distribution infrastructure system (CAPEX Program) proposed by Syabas.
 
11-YB Xaviar Jayakumar also claimed that the water supply issues occur because Syabas is arrogant and Syabas refused to work with the State Secretary, YB Dato' Kushrin for the assistance on additional water tankers from the Municipal Councils. Syabas instead sought help from water supply companies outside Selangor.
 
Syabas reiterates that the matter has been raised and deliberated in the weekly meeting of Special Water Supply Monitoring Committe formed by the State Government of Selangor. The meeting is chaired by the State Secretary, YB Dato Khusrin or his representative. Thus, it is entirely not true that Syabas did not inform the State Government of Selangor or did not seek the assistance from the Authority.
 
Despite the fact that the matter was raised and deliberated regularly during the daily State Special Water Supply Monitoring Commitee meeting that the assistance from the State Government could help to reduce the inconvenience faced by the people, the assistance provided to Syabas was less encouraging. The State Government of Selangor through the Municipal Councils (MC) deployed an initial of four water tankers on Jan 5, 2013 which is six days after the water disruption occurs. Subsequently on 6 January 2013 (3 units), 8 January 2013 (4 units), 9 January 2013 (4 units), 10 January 2013 (2 units), 11 January 2013 (10 units), 12 January 2013 (13 units), 13 January2013 (10 units) and 14 January 2013 (2 units). The deployment of water tankers from the MC is inconsistent whereby there were days that no water tankers were deployed to Syabas. In addition, the support provided by the State Government of Selangor is also not comprehensive as volunteers and workforce to assist consumers in taking water were not present. For a big State such as Selangor, logically the number of volunteers should be large and more water tankers should be readily available. What is disappointing also is the water tankers sent by the State Government of Selangor fail when first tested for water quality standard leaving the water tankers unsuitable to carry water supply relief to the areas facing water supply disruption. These water tankers have to be cleaned first until they pass the test on water quality standard before they can be deployed in the field.
 
12-YB Zuraidah Kamaruddin, Member of Parliament for Ampang accused Syabas of not taking into consideration the long term planning in developing more effective and reliable management for maintenance, system upgrade, periodical monitoring, effective support system and capable management.
 
Syabas refutes such allegation and the statement is totally untrue because periodical maintenance of pump houses is part of the annual equipment, instrumentation and facilities for water distribution infrastructure system submitted at the beginning of each calendar year to SPAN for approval as stipulated in the Concession Agreement. The maintenance reports are submitted on six monthly basis to SPAN for monitoring purposes. For upgrading works, rehabilitation works and new development of water distribution infrastructure system, they are part of the CAPEX Program planned by Syabas. With the exception of critical works and routine replacement and maintenance works, the CAPEX Program was frozen by SPAN on the directives from the State Government of Selangor since July 2008. This causes Syabas being unable to implement a large part of the CAPEX program. Thus, by accusing Syabas of not taking into consideration the long term planning in maintenance, system upgrade, periodical monitoring, and support system is entirely unfounded and unfair.
 
13-The Menteri Besar of Selangor also said that the water supply disruption proves the awarding of water supply privatisation to unqualified and incompetent company is a failure.
 
Syabas strongly refutes this allegation and reiterates that the water supply disruption is due to the failure of Wangsa Maju pumping station which has been operating above its design capacity for a long period of time in the recent years in order to meet the increasing treated water demand by the consumers. The failure is anticipated and has occurred even though the pump house has been continuously maintained periodically because it was operating against the stipulated engineering and technical specifications. Despite the facts that have proven its validity, the State Government of Selangor still refuses to accept the fact that the State of Selangor is experiencing shortage of water treatment capacity compared to the demand.
 
14-In the same instances, YB Janice Lee (ADUN Teratai) alleged that the water supply problem shows the incompetency of Puncak Niaga and Syabas in managing the water supply operations as it is not the first time for Selangor in facing a water crisis.
 
Syabas refutes this allegation and reiterates that the Menteri Besar of Selangor and the State Government of Selangor have been informed since 2005 that the demand for treated water in Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur and Putrajaya increases annually at the rate of 3.5% and the treatment capacity of the existing water treatment plants is not able to meet the demand forcing some of the 34 water treatment plants to operate continuously beyond its design capacity. The situation is worsened when the treated water capacity reserve is around 1% only. The State Government of Selangor is fully responsible for the water treatment capacity whereas under the Concession Agreement, Syabas is only responsible to distribute to the consumers the treated water supplied and sold by the water treatment operators, the private companies having mandate and absolute right to treat water for and on behalf of the State Government of Selangor.
The failure of Wangsa Maju pumping station is the result of it operating beyond the design capacity for long periods of time in the recent years in order to ensure treated water supply to the designated areas is available for the consumers. The failure is anticipated to occur and it has occurred even though the pump has been continuously maintained periodically. The refusal by the State Government of Selangor in granting the approval for the development of Langat 2 Water Treatment Plant and the delay in implementing the development of additional pumping station approved in March 2012 forces Syabas to operate the pump house beyond design capacity and on the overload manner just to ensure the pump house is able to meet the high demand of treated water from the designated areas.
 
In addition, the action taken against Puncak Niaga is completely unfair because Puncak Niaga was not involved in this issue. Whereas, it has helped the Sungai Langat Water Treatment Plant to operate at an overload level of up to 520 MLD as compared to the normal level at 470 MLD.
 
15-Member of Parliamant of Ampang, YB Zuraidah Kamaruddin in her statement in Sinar Harian alleged Syabas fails to have sufficient back-up water supply for the residents and she further said that Syabas does not have emergency plan to overcome the problem.
 
The allegation is totally not true as back-up water supply would only be possible if the treated water reserve capacity is sufficient. At present, the treated water supply reserve capacity is less than 1%, far below the industry comfortable level of 20%. The State Government of Selangor is fully responsible to ensure sufficient treated water reserve capacity, not Syabas. The situation in Gombak and Kuala Lumpur under contention can be avoided if the treated water reserve capacity is sufficient.

Sahabat-Gunung

Posted: 16 Jan 2013 01:52 AM PST

Sahabat-Gunung


Himpunan Sejuta “Shamsidar” GAGAL Beri Impak Kepada Rakyat

Posted: 16 Jan 2013 01:15 AM PST



Baru kejap tadi, aku terbaca analisis Blog Suara Pakatan Rakyat - tidaklah begitu mengejutkan bila laporan awal post mortem yang dibentangkan Jawatankuasa Penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) semalam memutuskan himpunan itu gagal mencapai matlamat yang ditetapkan oleh pimpinan Pakatan Rakyat, kerana memang jelas penganjur gagal mengumpulkan 1 juta peserta seperti yang dijanjikan.

Apa sebabnya…. Adakah kerana ketiadaan Shamsidar atau Wan Azizah… Himpunan Sejuta Rakyat tu gagal tarik impak ….

Apapun sejuta orang yang datang tu sebenarnya dijanjikan syurga dan bintang, diberi duit saku malah ada antara mereka yang tak tahu apapun tujuan mereka menyertai perhimpunan aman tersebut ….

Jom layan analisis blog Suara Pakatan Rakyat di sini …..

Krisis Air Makin Kritikal, Kerajaan Khalid Terus Berdegil, Syabas Di`kambing-hitamkan’… Rakyat ….?

Posted: 16 Jan 2013 12:30 AM PST



Barisan Nasional (BN) Selangor hari ini melihat isu dan krisis air di negeri Selangor semakin membimbangkan dan sekiranya tidak ditangani segera rakyat semakin menderita disebabkan sikap kerajaan negeri Selangor yang masih berdegil dan tidak mahu mengaku kesilapan mereka dan asyik menuding jari kepada pihak lain.

Koordinator BN Selangor, Dato' Sri Ir Mohd Zin Mohamed berkata, kuasa kerajaan negeri mampu menyelesaikan isu ini dengan sistematik sekiranya mereka  bertindak rasional demi masa depan rakyat negeri Selangor.

"Namun saban hari, Kerajaan negeri Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim dan seluruh pemimpin pembangkang mengunakan isu tersebut untuk meraih publisiti murahan dan asyik mahu memenuhi  agenda politik mereka. Inilah sikap sebenar mereka yang langsung tidak mahu memikirkan dan menyelami masalah yang dihadapi oleh rakyat negeri Selangor disebabkan krisis air di negeri ini berada di tahap yang semakin membimbangkan.

Dakwaan Tan Sri Khalid Ibrahim kononya BN mahu politikkan isu air , satu tuduhan , kenyataan dan pandangan " syok sendiri" untuk menutup segala kelemahan mereka daripada terbongkar ke kaca mata umum.

Untuk pengetahuan umum, BN Selangor telah membangkitkan isu air ini sejak setahun yang lepas . Malah kita telah memberikan pelbagai peringatan , amaran dan teguran kepada kerajaan negeri Selangor untuk menangani krisis air dengan segera sebelum ianya berubah menjadi satu fenomena yang boleh "menyakitkan hati rakyat"," ujarnya kepada pemberita di sini hari ini.

Justeru , kita telah  mencadangkan Loji Rawatan Air Langat 2 ( Langat 2) tetapi agak malang sekali kerana kerajaan negeri Selangor sekali lagi mahu bermain "silap mata politik" dengan menggunakan alasan remeh temeh kononya tarif air akan dinaikkan selepas Langat 2 siap dibina.
 
Malah kerajaan pusat telah menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk tangani isu krisis air di Selangor yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada bulan Julai, 2012.

Selepas beberapa siri lawatan dan kajian terperinci, jawatankuasa tersebut telah mencadangkan bahawa pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 merupakan langkah yang terakhir yang dapat menyelamatkan rakyat negeri Selangor daripada krisis yang lebih teruk pada masa akan datang.

"Justeru, apa yang kita lalui sekarang merupakan satu gambaran yang jelas mengenai " kisah benar" yang bakal berlaku pada masa akan datang sekiranya kita tidak bertindak segera. Kedegilan Khalid menurunkan tandatangan untuk mengeluarkan perintah pembangunan (DO) bagi projek berkenaan akan menyusahkan rakyat di Selangor serta di Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Masalah air di Selangor bukan semata – mata soal politik, tetapi masa depan negara. Kalau Langat 2 tidak dibina, menjelang 2016, kita akan hadapi satu krisis air yang sungguh dahsyat. Bayangkanlah, satu demi satu kilang dan industri di Selangor terpaksa ditutup. Masa depan kita di Selangor menjadi tanda tanya.

Kerajaan negeri Selangor sering menuding jari kononya Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) kroni BN tetapi semua pihak perlu mengetahi  hakikat yang sebenar bahawa kerajaan negeri Selangor memiliki 30 peratus pegangan dalam syarikat itu," ujarnya yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor.

Tambahnya, inilah cara mereka ; tidak serius dan tidak prihatin. Mereka tidak mahu projek Langat 2 menjadi kenyataan kerana " risau " dan " takut"  kerajaan BN akan mendapat tempat di hati rakyat.  Justeru mereka akan mengunakan pelbagai alasan "reka cipta" politik sehingga Pilihanraya Umum ke – 13. Inilah rancangan dan  strategi mereka.

"Justeru, sudah tiba masanya untuk rakyat di negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya untuk menilai sendiri segala taktik kotor pihak pembangkang yang semata – mata mahu  mengejar kuasa politik dan bukannya mahu mendahulukan kehendak, keinginan dan keperluan rakyat.

Masanya sudah tiba untuk rakyat Selangor bangkit dengan satu azam , tekad dan pendirian yang kuat untuk mencari satu penyelesaian yang terbaik demi Selangor yang kita sayangi," tambahnya.

Kembara Anak Muda..... Jom Tukar Kerajaan

Posted: 15 Jan 2013 06:29 PM PST

2J Pengguna Bakal Alami Gangguan Air Di Lembah Klang

Posted: 15 Jan 2013 04:58 PM PST


Selepas kemelut air yang menganggu kehidupan penduduk Selangor sejak akhir-akhir ini, semalam wujud pula isu baru yang juga mampu mengganggu kehidupan seharian apabila berlaku pencemaran air akibat tumpahan minyak sawit di Sungai Semenyih.

Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS), Dato' Sohaimi Shahadan berkata, loji yang terlibat diuruskan oleh pihak Abass sehingga boleh menjejaskan sehingga 2 juta pengguna air yang melibatkan lima kawasan iaitu Sepang, Hulu Langat, Kuala Langat, Petaling dan Putrajaya.

"Ini sebenar contoh agihan kerja atau bidang kuasa, bila loji pemprosesan ini terjejas, loji yang diuruskan oleh Abass, dan Syabas hanya menguruskan pembelian air bersih yang siap diproses oleh loji ini.

Oleh itu, kita minta penjelasan yang jelas dari pihak kerajaan negeri. Sama juga yang berlaku di Ampang dan Pandan ini, loji yang bermasalah sebenar Syabas yang dikambing-hitamkan. Kerajaan negeri tidak bolehlah berselindung, kerana Abbas ini milik kerajaan negeri," ujarnya kepada pemberita selepas mengadakan demostrasi aman bersama penduduk Flat Taman Dagang, Ampang bagi mendesak Khalid Ibrahim untuk meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor ekoran kegagalan urus tadbirnya.

Tambahnya, kerajaan negeri kena keluarkan pendirian yang jelas agar rakyat faham isu yang sebenar, kerana isu yang berlaku di Sungai Semenyih ini tidak ada bezanya dengan loji kendalian Syabas yang rosak, kerana pihak Syabas telah memaklumkan kepada kerajaan negeri bahawa mereka perlu buat penambahhbaikkan.

"Saya yakin isu ini bukan boleh diselesaikan dalam sekelip mata, kerana ia memerlukan perancangan, perlukan pakar dan perlukan penyelidikan dan kajian. Sebab itu wujud Langat 2, kerana selepas Langat 1, wujud keperluan.

Hari ini juga, kerajaan negeri tidak boleh sekelip mata menyelesaikannya. Ia memerlukan perancangan, soal siapa yang memerintah negeri Selangor, itu perkara lain kerana kebajikan rakyat yang harus diberikan keutamaan. Krisis air ini perlu diselesaikan dengan bijaksana dan perancangan yang teliti," tambahnya.

Dalam masa yang sama, GPRS berharap agar rakyat tidak terkeliru dengan pendedahan-pendedahan yang kononnya dibuat oleh kerajaan negeri dengan tujuan untuk memgalihkan perhatian rakyat, meng'kambung-hitamkan' pihak lain, menyalahkan kerajaan BN dan Kerajaan Persekutuan, sedangkan kerajaan negeri sedikit pun tidak mahu mengakui kelemahan atau mencangkan penambah-baikkan dalam menangani isu ini.

Kabinet Terkini Pakatan Rakyat 2013.....

Posted: 15 Jan 2013 05:11 AM PST

Hari nie aku dapat kabinet bayangan terkini Pakatan Rakyat jika berjaya menewaskan BN pada PRU13 nie......
Satu jer aku nak tanya.... mana wakilnya dari Sabah & Sarawak.....
Hakikatnya.... kabinet nie nampaknya kabinet anak beranak.... malas aku  ak komen banyak, korang fikirkanlah sendiri......
Steady, tu citer dier.....

HKR Approves Najib's Transformation Idea

Posted: 15 Jan 2013 02:29 AM PST

After the end of Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR #KL112), everything goes back to normal. Even though HKR #KL112 failed to gather a million people, at least the organizers managed to collect as much as RM200,000 from supporters who attended.
The matter of number of attendance would often change, some say that it was 100,000, 150,000, 300,000 and some even said 700,000. However, that is not the main issue to be debated.

The important thing here is that HKR #KL112 has proven that Stadium Merdeka's capacity was only 30,000 and the real attendance was only around 45,000 including supporters from the inside and outside of the stadium, if easily influenced, many would have simply believed the huge numbers which was crunched by the opposition.

Up until now, there are still yet any reports on any riot went on during the gathering. Even if there is, it would just be some small fight between supporters during the arrival of PKR General Leader, Anwar Ibrahim which clashed with the arrival of Kelantan Chief Minister, Nik Aziz Nik Mat at the Stadium Merdeka main entrance.

And as for the involvement of LGBT, human rights activists and liberals in HKR #KL112, it is not an embarrassment because it only shows PR's commitment as a liberal pact which fights for pluralism agenda.

Even the Prime Minister, Dato' Seri Najib Tun Razak was excited over the event that he congratulate and thanked PR over the smoothness of HKR #KL112.

"The gathering which was organized on the day (last Saturday) had shown that the enforcement of PAA is the right thing to do. Congratulations over the professionalism which was shown by the authorities," said the Prime Minister in an event in Kuala Lumpur yesterday.

PM finally realized that even PR is able to control their spirit so that they would be able to act like regular human, especially when the GE13 is coming closer.

HKR #KL112 acknowledges the change which is being brought by Najib for the country and rakyat. That is why all opposition leaders deserve the congratulatory and thank you note from him.

In short, HKR #KL112 has proven that without cooperation from PR leaders, it would be tough to champion PM's transformation idea, especially in terms of the Peaceful Assembly Act (PAA 2012), right?
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Posted: 15 Jan 2013 02:16 AM PST

Game Over: Permainan mempermainkan kalimah Allah

HERO KECIK

Posted: 16 Jan 2013 01:34 AM PST

HERO KECIK


Ada depa Buat?

Posted: 15 Jan 2013 10:53 PM PST


Seorang kakitangan am di Kampung Jeram di sini terharu apabila kediamannya yang uzur dibaiki semula dengan peruntukan RM5,000 menerusi program Tinjauan Mesra Penerangan baru- baru ini.

Menerusi program tersebut, kakitangan tersebut, Siti Zuliha Yunus, 39, menerima bahan binaan seperti atap, kayu, simen dan batu-bata untuk membaik pulih rumah berkenaan.

Siti Zuliha ketika ditemui bersyukur dan terharu kerana nasib keluarganya mendapat perhatian daripada kerajaan serta tidak lagi gusar setiap kali musim hujan.

Katanya, setiap kali hujan, dia dan suaminya, Abdul Jalil Abdullah yang bekerja sebagai buruh hanya mampu melihat keadaan dalam rumah dibasahi air kerana tidak mampu membaiki atap yang bocor.

"Suami saya pula kini menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini sejak 17 Disember tahun lalu dipercayai akibat tekanan jiwa dan tidak mampu membaiki rumah ini.

"Bantuan itu meringankan beban saya dan kini hanya mampu berdoa supaya suami kembali pulih seperti biasa," katanya yang juga mempunyai anak berusia lapan tahun di sini.

Dia ditemui pemberita selepas gotong royong membaiki rumahnya yang disertai oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan dan Ketua UMNO Bahagian Indera Mahkota, Datuk Mohd. Hazmi Yusof.

Yang turut hadir Setiausaha Perhubungan UMNO negeri, Datuk Rahim Abas dan Ketua Puteri UMNO Bahagian Indera Mahkota, Mazlina Mohamad Lazim.

Dalam pada itu, Ahmad berkata, aktiviti tersebut merupakan sebahagian program yang dijalankan di setiap Pusat Daerah Mengundi (PDM) di seluruh negara.

"Usaha membantu rakyat bukan ikut musim, sebaliknya dilakukan secara berterusan," katanya sambil memberitahu bantuan diberikan mengikut keperluan di setiap PDM terlibat. Utusan

Jambatan Baru Manek Urai... Kalah pun Janji tetap Janji

Posted: 15 Jan 2013 10:47 PM PST

Pembinaan jambatan bagi menghubungkan Kampung Manek Urai Lama dan Baru di sini akan siap sepenuhnya pada April ini.


Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, perkembangan itu sekali gus membuktikan kesungguhan Barisan Nasional (BN) dalam melaksanakan janji yang dibuat.

Beliau berkata, kerja-kerja pembinaan jambatan yang melibatkan kos RM15 juta itu berjalan dengan lancar walaupun mengalami beberapa masalah teknikal yang perlu diselesaikan.
"Tiga bulan lagi penduduk di kawasan ini akan dapat mengunakan jabatan itu sekali gus menyangkal tuduhan pemimpin Pas sebelum ini yang mendakwa projek itu hanya janji palsu BN ketika kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai.

"BN tetap melaksanakan janji biarpun kita tewas pada pilihan raya kecil itu. BN terus komited membantu rakyat di kawasan itu setelah sekian lama diabaikan oleh Pas," katanya selepas Majlis Jamuan Rakyat di Kampung Manek Urai Lama, di sini semalam.

Turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Kuala Krai, Datuk Ramzi Abdul Rahman dan Ketua Pemuda Bahagian, Tuan Aziz Tuan Mat.Dalam majlis itu, Mustapa turut meluangkan masa beramah mesra dengan kira-kira 2,000 penduduk setempat yang hadir.

Ketika kempen Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai pada 2009, BN menjanjikan pembinaan jambatan baru bagi menghubungkan Kampung Manek Urai Baru dan Lama, pengubahsuaian Masjid Temalir dengan kos RM600,000 dan pembinaan pusat sukan dan rekreasi di Manjor sebanyak RM300,000.

Kesemua janji itu dilaksanakan walaupun calon BN, Tuan Aziz tewas dalam pilihan raya kecil itu dengan majoriti 65 undi, biarpun sebelum ini kawasan DUN itu merupakan kubu kuat Pas.

Sementara itu, Ramzi berkata, segala janji yang dibuat BN di kawasan itu dilaksanakan, sekali gus menutup mulut mereka yang sering menabur fitnah mengatakan BN membuat janji palsu.

Katanya, Pas sepatutnya berasa malu kerana tidak dapat membantu penduduk di kawasan itu biarpun diberi mandat untuk memerintah selama 22 tahun.

"Semua janji yang dibuat ditunaikan, ini membuktikan kita tidak bercakap kosong untuk membantu rakyat di sini," katanya. Utusan


Dua tokoh agama tegur Pas

Posted: 15 Jan 2013 01:38 AM PST







Dua tokoh agama menasihatkan agar Pas berhati-hati dan bertindak lebih matang dalam menangani isu berkaitan agama seperti kalimah Allah demi menjaga akidah umat Islam di negara ini.

Salah seorang tokoh terbabit iaitu pengasas Pondok Geting, Tumpat, Kelantan, Abdullah Sa'amah menyifatkan cara Pas menangani isu kalimah Allah menggambarkan kedangkalan parti itu dalam hal berkaitan agama.

Katanya, walaupun Majlis Syura Ulama semalam memutuskan kalimah Allah hanya untuk agama Islam namun pendirian Pas sebelum ini yang membenarkan bukan Islam menggunakannya mengundang kecelaruan.  Utusan

Kalimah Allah: Mat Sabu ubah fikiran, setuju Majlis Syura

Posted: 15 Jan 2013 01:36 AM PST


Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang sebelum ini menyokong penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam, menukar pendirian bersetuju dengan keputusan Majlis Syura Ulama Pas iaitu Allah tidak boleh digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu kerana tidak menepati kehendak sebenar kalimah ini.

Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, berkata pendiriannya mengenai penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu seperti diminta Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, adalah sama dengan keputusan Majlis Syura Ulama Pas.

"Pendirian saya macam pendirian Majlis Syura (Ulama Pas)," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Markas Pilihan raya Muslimat Pas Kota Bharu di sini malam tadi.

Beliau mengulas keputusan mesyuarat Majlis Syura Pas, Ahad lepas, yang memutuskan kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu kerana tidak menepati kehendak sebenar kalimah ini.
Mesyuarat yang dipengerusikan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu menegaskan tindakan menterjemah perkataan 'God' atau 'Lord' dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada Allah tidak dibenarkan kerana ia salah dari segi makna.

Masyarakat Islam terutama mufti dan cendekiawan Islam, menentang pendirian asal Nik Aziz yang juga Mursyisul Am Pas dan juga Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mat Sabu yang menyokong orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah itu. - BERNAMA


Taipingmali (tm)

Posted: 16 Jan 2013 01:29 AM PST

Taipingmali (tm)


Patrick Teoh elok berambus dari Malaysia

Posted: 15 Jan 2013 09:14 PM PST




Patrick Teoh adalah seorang penyampai radio yang mempunyai suara emas, jutaan penduduk Malaysia menggemari suaranya yang lunak , lemak merdu dan dengan memiliki suara emas menyebabkan Patrick bergelar jutawan. Nilai suaranya 1 minit 1 juta ringgit kalau tak silap TM.

Setelah bersara dari RTM beliau menceburi bidang lakonan, pengiklanan dan paling sadis ialah apabila menyokong pembangkang dan mengkritik kerajaan.

Setakat nak mengkritik Najib, Rais Yatim dan Shahrizat Jalil ia boleh dimaafkan lagi tetapi apabila dia menghina wanita islam yang berhijab, menghina orang Islam yang bersolat nampaknya ia tidak boleh dimaafkan.

Patrick Teoh sememangnya biadab dan lupa akan kontrak sosial yang membolehkan bukan melayu diterima menjadi rakyat persekutuan tanah melayu.

Antara persetujuan yang perlu dipatuhi ialah menerima bahawa negara ini adalah negara Islam, memahami adat dan budaya orang melayu yang beragama Islam dan berusaha untuk belajar bahasa melayu. menghormati undang-undang dan faham silang budaya dan lain-lain lagi.

Jika Patrick Teah sudah tidak mahu menghormati adat budaya orang melayu dan sanggup menghina agama Islam sedemikian rupa maka elok lah berambus sahaja ke negara lain.

Buat apa duduk di bumi Malaysia kalau tidak tahu memahami Rukun negara dan menghormati orang Melayu dan agama Islam.

DAP FUND RISING DINNER

Posted: 15 Jan 2013 09:45 AM PST

APA YANG PELIK PADA GAMBAR INI?

Hebat Dato Fauzi Saari

Posted: 15 Jan 2013 07:54 AM PST

Nama Dato Fauzi Saari sangat gah di kalangan orang Batu Kurau, beliau adalah ikon anak-anak Batu Kurau dalam bidang kepolisian. Ramai yang berjaya mengikut jejak beliau menjadi pegawai polis.

Hari ini beberapa laman blog telah mendedahkan rumah baru beliau di Shah Alam. Sebelum ini beliau memiliki rumah biasa di Taman Melawati Ulu Kelang.

Khabar yang bertiup kencang di kampungnya menyatakan beliau memiliki rumah baru yang bernilai RM 3 juta adalah benar dengan pendedahan dalam beberapa blog hari ini.

Agak menghairankan bagaimana beliau boleh dan mampu membina rumah agam yang begitu hebat di Shah Alam.

Mungkin duit pencen dan wang sagu hati kerajaan yang diterimanya bernilai jutaan ringgit membolehkan beliau membina rumah yang hebat itu.

Berita lain menyatakan beliau memiliki 4 buah stesen minyak di sekitar Lembah Kelang.

Kalau sudah begitu kaya mengapa sibuk nak menentang kerajaan dengan menyertai Pas?

Tidakkah beliau ingin mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang menjadikan beliau seorang jutawan?

Kali ini difahamkan bahawa setiap calon yang akan bertanding dalam PRU 13 mestilah mempunyai nama bersih di SPRM. Adakah Dato Fauzi akan bersih namanya dan layak bertanding?

Jawapannya hanya ditangan mereka. Kalau putih, putih lah, kalau hitam bermakna tidak layak bertanding.

Itu belum sentuh jawatan lain selepas bersara, ada hear say menyatakan beliau adalah chairman sebuah syarikat beras dengan elaun RM 16 ribu sebulan.

Hebat orang Batu Kurau deeeeeee!


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Garispanduan Hiburan di tempat Awam: PAS Kedah VS DAP Pusingan Ke-3

Posted: 15 Jan 2013 05:20 AM PST

Rakyat Malaysia sudah menerima perbalahan antara PAS dengan DAP sebagai satu 'cara hidup' iaitu akan tetap berlarutan selama-lamanya. Satu ketika PAS akan mengalah, tetapi satu ketika lain akan membuat U-turn, tetapi tidak mustahil akan berbalah semula atas isu yang sama. Semua ini bergantung kepada perkembangan politik semasa. Pendek kata, perkahwinan PAS dengan DAP sentiasa dihiasi dengan dugaan dan cabaran tetapi akhirnya, PAS sebagai isteri tetap akan tunduk juga kepada kehendak suami yang chauvinis.

Dalam perbalahan mengenai isu dalam negeri-negeri jajahan PAS pula, PAS negeri seringkali terpaksa berhadapan dengan DAP Pusat secara bersendirian kerana PAS Pusat enggan menawarkan sokongan kepada PAS negeri, bagi mengelakkan masalah besar dalam perkahwinan mereka.

Dan inilah yang berlaku terhadap YAB Dato' Seri Azizan Razak, Menteri Besar Kedah beberapa kali. Sebelum ini, beliau telah terpaksa bertekak dengan DAP kerana isu melarang gambar wanita tidak bertudung dipaparkan di papan tanda negeri itu, kemudiannya isu menutup pusat hiburan di bulan Ramadhan dan kini isu garispanduan bagi aktiviti hiburan di tempat awam di Kedah.

Seperti juga isu-isu lain, PAS Pusat nampaknya langsung tidak cuba untuk membela Azizan dalam isu terkini ini. Malah, kita tidak hairan jika PAS Pusat mengarahkan agar Azizan akur sahaja dengan kehendak DAP. Ini kerana mengenali Azizan, beliau tidak akan semudah itu tunduk kepada DAP jika tidak kerana arahan dari kepimpinan PAS sendiri.

Setiausaha Publisiti DAP, Teo Nie Ching menempelak garispanduan yang dikenakan Azizan sebagai tidak masuk akal, tidak boleh diterima dan tidak bijak. Sementara exco Kedah, Tan Chow Kang dari PKR pula bertanya sinis sama ada Azizan inginkan kaum Cina di Kedah mendengar lagu-lagu komunis sahaja.

Garispanduan itu, yang dilaporkan oleh China Press and Nanyang Siang Pau mengharamkan wanita dewasa dari menyertai persembahan hiburan untuk orang awam. Selain itu, garispanduan tersebut juga mengharamkan persembahan muzik langsung, dan hanya boleh diadakan dengan menggunakan rakaman awal (minus one). Persembahan pula hanya dibenarkan untuk lagu-lagu berunsur agama dengan semua yang terlibat berpakaian sopan.

Kelab Penyokong PAS juga tidak ketinggalan mengkritik Azizan dalam hal ini dan menganggap ia sebagai satu tindakan yang tidak peka dan tidak toleran terhadap agama dan budaya lain, serta 'pentingkan diri sendiri'.

Apa yang menyakitkan lagi hati DAP ialah garispanduan ini dikeluarkan hanya beberapa hari sebelum Tahun Baru Cina. Dengan garispanduan ini, tentunya perayaan Tahun Baru Cina di Kedah akan menjadi muram dan hambar.

Tindakan kerajaan negeri Kedah ini memperlihatkan kekeliruan, kalaupun tidak hipokrasi yang kronik di dalam PAS. Bukan kita tidak tahu bahawa dalam isu hiburan, PAS Kedah hanya berada beberapa langkah saja di belakang Selangor dalam perlumbaan membuka pusat-pusat hiburan baru. Pusat Karaoke tumbuh tanpa kawalan, bagai cendawan sejak PAS memerintah Kedah, sehinggakan ada yang bersebelahan sahaja dengan surau atau masjid. Rungutan mengenai moral anak-anak muda Kedah yang semakin buruk bagai sudah menjadi satu fenomena di kalangan 'orang-orang lama' Kedah, terutama di bandar Alor Setar.

Seperti yang kita sedia maklum, pusat-pusat hiburan yang menawarkan hiburan secara tertutup beroperasi secara berterusan sementara hiburan berbentuk persembahan di tempat awam dan di atas pentas pula, adalah bersifat sekali-sekala. Berdasarkan faktor inilah maka garispanduan yang diperkenalkan oleh kerajaan Kedah itu dilihat sebagai usaha untuk menunjuk-nunjuk alim dan bukannya usaha ikhlas untuk memelihara nilai-nilai moral rakyat Kedah.

Tidak mustahil, usaha menunjuk-nunjuk alim ini adalah respon kepada hujan kritikan yang tidak henti-henti menimpa Azizan kerana gagal melaksanakan pentadbiran Islam sebenar mengikut kacamata PAS.

Azizan tidak ada pilihan selain terpaksa menghadapi seluruh parti DAP dan masyarakat Cina Kedah sekali lagi, secara berseorangan. Jika beliau boleh mengelak dari isu balak dengan hanya bersikap angkuh atau mengelak dari isu-isu yang timbul di dalam Laporan Audit dengan mengambil sikap tak tahu, nampaknya, beliau tidak mungkin dapat mengelak isu ini dengan hanya berdiam diri.

Ini kerana, apabila ia melibatkan kepentingan DAP secara langsung, maka PAS Pusat akan memastikan Azizan tidak senang duduk selagi tidak menanganinya dengan baik tanpa menyinggung DAP.

Hakikatnya, sehingga kini, masyarakat Cina masih keliru mengenai siapa dan apakah PAS sebenarnya dan kekeliruan itu membuatkan mereka semakin ragu-ragu untuk memberi undi kepada DAP. Apakah benar PAS sudah terbuka? Atau PAS hanya menyembunyikan ektremismenya untuk sementara? Apakah DAP mampu mengekang pemikiran jumud dan ekstrem PAS mengenai agama? Sampai bila DAP mampu mengawal PAS? Dan apakah jaminan yang PAS tidak akan bangkit dengan lebih bersemangat sehingga mengatasi kelicikan DAP jika PR menang PRU kali ini?

Soalan yang sama juga mungkin perlu ditanya oleh Azizan kepada dirinya sendiri dan juga kepada kepimpinan PAS. Ketahuilah oleh PAS bahawa rakyat keseluruhan juga turut menantikan jawapannya.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Apabila Pok Nik tarik gear gostan

Posted: 15 Jan 2013 04:39 AM PST

Sekembalinya Nik Aziz dari #KL112 beliau telah menarik balik persetujuan yang beliau telah persetujui sebelum ini. Ia adalah berkaitan dengan kalimah Allah dalam bible Melayu.

Dengan itu selesai satu bab. Yang menjadi delema ialah cicak mengkarung ustaz-ustaz Pas diperingkat bawahan yang telah memberi ceramah dalam kuliah magrib di surau dan masjid termasuk dalam khutbah Jumaat sebelum ini.

Kebanyakan ustaz-ustaz Pas dengan lantang menyokong kenyataan pemimpin mereka bahawa kalimah Allah boleh digunakan oleh agama lain.

Hari ini apabila mereka kembali ke surau atau masjid apa pula yang akan dikelentong oleh mereka apabila Nik Aziz dan majlis Syura telah sebulat suara menolak penggunaan kalimah Allah dalam bible bahasa Melayu.

Khalid Samad ahli parlimen Shah Alam adalah pemimpin Pas yang paling malu dengan kenyataan terbaru Nik Aziz.

Kesimpulannya ialah Pas ialah sebuah parti kluk klek yang tak boleh pakai, apa lagi untuk diangkat menjadi pentadbir. Pas asyik menipu setiap waktu setiap masa.

Sekian
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Penyokong PR Bertumbuk Kerana Wanita?

Posted: 15 Jan 2013 03:53 AM PST

Riuh rendah seketika dikalangan pimpinan dan penyokong PR membicarakan kekecohan dan hiruk piruk yang berlaku di pintu masuk utama Stadium Merdeka semasa Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR #KL112) Sabtu lepas.

Dalam kekecohan tersebut dikatakan seorang pengiring kepada Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim telah ditumbuk oleh seorang penyokong PAS gara-gara enggan memberi laluan kepada Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Namun mengikut perkhabaran lain dari peserta HKR #KL112 yang berada di tempat kejadian kemungkinan kejadian tersebut berpunca daripada kes mengambil kesempatan dan meraba wanita.

Bagaimanapun ini tiada kaitan dengan sekeping gambar meraba punggung seorang wanita bertudung yang sengaja disebarkan oleh bloggers PR dalam usaha mereka untuk menuding jari menyalahkan bloggers UMNO.

Sebaliknya kes meraba yang diperkatakan ini menyebut lelaki yang bertopi biru itu khabarnya secara tak sengaja 'tersilap raba' isteri lelaki berbaju kuning sewaktu berhimpit di luar stadium dan bila bertemu secara kebetulan di pintu utama stadium maka hutang maruah dilangsaikan melalui tumbukan padu ke kepala lelaki bertopi biru.

Barangkali terangsang dengan kehadiran sesetengah peserta HKR #KL112 yang berpakaian seksi dan menjolok mata, ataupun mungkin juga teruja dan ghairah dengan penampilan golongan pondan lgbt yang menyeksakan mata yang turut serta memeriahkan himpunan anjuran PR. Ada kemungkinannya.

Mengikut maklumat lain daripada anggota Unit Amal yang bertugas pula, mereka mendakwa mendengar laungan Shamsidar daripada lelaki bertopi biru semasa kehadiran Anwar menyebabkan orang ramai mengamuk dan mengusirnya, diikuti dengan satu tumbukan singgah ke kepalanya.

Sementara seorang rakannya pula menyanggah keterangan itu sebaliknya mendakwa laungan yang didengar ialah "Anwar, jam omeganya mana?," kemudian diikuti dengan tindakan penyokong PR yang lain mengusirnya.

Agak tidak logik keterangan tersebut memandangkan lelaki bertopi biru itu adalah pengiring Anwar ataupun AJK bertugas, tentunya dia tidak tergamak mempertikaikan di mana jam omega Anwar yang sehingga kini gagal ditunjukkan oleh isteri Anwar kepada orang ramai.

Dalam kesemua keterangan di atas, sukar ditentukan mana satu yang betul. Tiada saksi lain yang dapat mengesahkan, tambahan pula sehingga kini tiada pihak yang tampil membuat laporan polis untuk dibuka kertas siasatan bagi mengelpasti punca sebenar kekecohan.

Namun berdasarkan beberapa video yang sedang ditayangkan di Youtube kebarangkalian besar kekecohan tersebut berlaku sebenarnya disebabkan pengiring Anwar rasa terhina kerana bosnya sebagai Ketua Pembangkang tidak dihormati oleh penyokong PAS untuk menuju dahulu ke pentas.

Tindakan kasar lelaki bertopi biru itu berusaha menghalang rombongan Nik Aziz menyebabkan ramai penyokong PAS berang dan dipercayai menjadi punca utama kekecohan tersebut.

Apapun, sebagai langkah susulan eloklah pemimpin PR membuat penjelasan rasmi untuk meredakan ketegangan, jika betul disebabkan kes raba meraba ataupun provokasi sesama sendiri perlulah dikeluarkan jaminan perkara tersebut tidak akan berulang.

Andainya kekecohan berpunca daripada kelemahan pihak penganjur menyebabkan berlakunya salah faham, maka lelaki yang berkelakukan ganas menumbuk orang lain di depan khalayak ramai itu perlulah diadili mengikut undang-undang.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Najib Will Step Down – Malaysia Chronicle

Posted: 15 Jan 2013 03:04 AM PST

An article in Malaysia Chronicle (MC) dated 7 January 2013, wrote: 'New PM for Malaysia – Najib to be forced to step down on health reasons'. No doubt, that some people may have celebrated the news.

According to the article, to sum it all up, Prime Minister Najib had fallen ill and was absence from the public limelight for almost a fortnight most probably due to the pressure caused by the emergence of Deepak Jaikishan, who is alleged to have played the assisting role somehow, in the murder of Altantuya, the Mongolian model aka the 'interpreter' whom the French police couldn't find any traces of her ever entering France during the period where the controversial transaction of Scorpene submarine took place.

The MC also reported that the former Prime Minister, Tun Mahathir is pushing hard for the Deputy Prime Minister, Muhyiddin Yassin to take over as Prime Minister.

The rumours on the ground that went along with the MC's report was that the PM had a stroke.

However, on the 8th January, the Prime Minister had kept to his schedule to launch the Exchange-Traded Bonds and Sukuk. He seemed to manage to 'hide his illness' well as he went through the function gracefully and confidently. He also attended the monthly assembly at his office in Putrajaya the next day with no sign of any illness. And today, we can see the PM attending the Transformation of Security and Fundamental Rights Legislation Conference looking radiant and healthy.

Therefore, in order to make sense of the article, we could take it that either the PM has miraculously recovered from an illness so serious that forced his family members to numb out on his condition from the public as claimed by the MC, or, he wasn't at all ill. In other words, it was mere rumours or fiction printed by the MC just to stir the air or, for some other reasons that only the media itself, which is linked to Singapore and has a 'special connection' to the Oppositions, specifically, Tian Chua, knows.

But then, stirring the air, making havoc, creating chaos seems to be 'the' ultimate plan for Malaysia, by Oppositions and their masters. Inciting hatred towards the government, instilling racial prejudice, pushing for divisions between the same race or religion, discredit all government agencies and make the people believe that they are living in hell even when they are having the time of their life, are the common strategy used in all 'regime change' missions.

Although this mission has only been commonly heard in these few years, it has been carried out as early as the 60's as revealed by the ex-CIA officers like Philip Agee, Michael Scheuer and many more. Some failed, but many were successful. The objective is nothing more but to conquer the natural resources of the target country and its economy, by putting a puppet leader on the throne.

Surprisingly unsurprisingly, Bosnia was one of the 'experiments'. And we have witness the once united people, who didn't notice their differences in religion and history suddenly became enemies of each other and were willing to kill their once close friends or neighbours, as the prejudices changed into total hatred.

The regime change mission takes full advantage of the people's ignorance and arrogance combined. Being a rapidly developing country, the people in Malaysia represents both, where the more exposed and educated thought that they know it better, and the unexposed and naïve thought that they are doing all the right thing for some purpose or any purpose at all, that some charismatic leader could make them believe.

This mixture of ignorance and arrogance has been proven to be the perfect formula for the mission, and as we can see, it is working quite well in Malaysia. The formula takes advantage in knowing that it is almost impossible to tell the 'educated and more exposed' group that they don't know it all about everything or that they are wrong. While, the unexposed and naïve wouldn't listen to anybody but their own appointed leaders. With one or many opportunists around, the formula works even better.

As the mission being carried out, the government is being put in a very difficult situation when the people see the government as the sum of all evil. Every explaination, every effort to bring the people back to their senses fell on deaf ears. Worse is that even when the people have heard about the regime change missions and have seen the devastating results elsewhere, the complexity of it all seems too far-fetched, almost alien or surreal and sounded like too wild an imagination for these people of the developing country to process.

Hatred towards the government has finally taken over the spaces in the mind that they failed to see the difference between a demonstration in Africa pre-Mandela, and the demonstration in Egypt or Libya. They actually believe that there are the same reasons behind all the similar actions and disregard the reality of their own living condition.

In short, by making a devil out of the government and using the oppositions as tools, the mission is on. As the superpower says it, control the media, control the world.

And this, can be seen clearly in the MC's article, among the many articles published by their links, counterparts and associates all along and ever since. What the MC did was continue to paint a picture of Tun Mahathir as the evil puppet master, and that at this time, the BN is 'scared' as hell of the 'Anwar's people's power via Pakatan Rakyat'. It also hinted that we should all get ready for anything that this exceptionally-high-and-above-evil-puppet-master Tun Mahathir has planned for us as the election date approaching.

Anyway, if the MC insists on defending itself for being one of the tools used for the regime change mission, then we owe the media a credit for being the only media that could dig out stories that isn't there. You know, for a journalist or a reporter to be able to get a hand into 'something that isn't there' should be taken seriously, at least by the journalist or reporter himself. Personally, I would recommend him to either check his mental condition, or to consider becoming a fiction writer instead.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 15 Jan 2013 11:36 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


SAYA BUKAN NAK GANTI MCA, SAYA NAK GANTI NAJIB, TAK FAHAMKAH?

Posted: 15 Jan 2013 10:33 PM PST


DIA MELARIKAN DIRI DARI KEBUSUKAN HIMPUNAN 12 JANUARI 2012 (OBESETI NOT BECOUSE OF LYNAS)

Chua Soi Lek dan Lim Guan Eng adalah manusia alam yang berbeza, yang paling menyedihkan ialah mereka berdua asalnya datang dari kampung yang sama, mereka berdua masing-masing dilahirkan di Batu Pahat. Lazimnya mereka berdua itu orang kampung diumpama dalam satu kapal yang sama, bekerja sama dan tolong menolong di antara satu sama lain, tetapi Chua dan Lim seperti telah masuk salah pintu takdir, mereka berdua pastinya saling bertengkar; terutama sekali selepas tahun 2010 apabila Chua Soi Lek jadi Big Brother, Chua Soi Lek dan Lim Guan Eng ada sengketa yang tidak habis-habis.


Yang paling mempersonakan rakyat apabila Chua dan Lim 2 kali bersemuka di kaca TV berdebat (menggunakan bahasa Mandarin dan Bahasa Inggeris). Tidak kira siapa yang lebih menonjol, apabila melihat mereka berdebat, pastinya kita dapat lihat sengketa dan isu-isu di antara mereka itu tidak akan ada penghujungnya. 



Apa yang ada di genggaman tangan mereka tidak akan lepaskannya:


Chua Soi Lek berkata,matlamat akhir DAP ialah mahu menggantikan MCA dan mahu masuk Barisan Nasional.

DAP mahu ambil alih MCA

Lim Guan Eng pula menempelak kembali berkata: DAP bukan sahaja mahu gantikan MCA, malah mahu menggantikan seluruh BN. Ini bermakna DAP kini bersedia mahu PKR dan Pas saling bekerjasama, supaya pada PRU13 ini dapat singkirkan kerajaan BN dan melangkah ke Putrajaya. Tetapi tugas seperti ini satu cabaran yang amat berat dan susah, adakah gabungan 3 parti ini dapat menggembeling kuasa yang besar untuk membungkus BN, pasti tidak dapat diramal dan tidak dapat diputuskan.

Tidak boleh dinafikan, pada tahun 1963 selepas Singapura masuk Malaysia, pada masa itu parti PAP Lee Kuan Yew dengan pastinya dan tidak berbelah bagi telah menggantikan MCA menjadi rakan kongsi UMNO.

Tetapi pada tahun 1965 selepas Singapura keluar dari Malaysia, PAP juga keluar dari gelanggang, digantikan dengan DAP pada tahun 1967, parti ini pada tahun 1969 secara memecah rekod menang 13 kerusi Parlimen, dan pada tahun 1971 berlaku perbincangan rahsia besar dengan MCA mahu bawa mereka masuk MCA, akhirnya kecundang. Bermula dari waktu itu DAP tidak lagi berhasrat untuk menggantikan MCA, sebaliknya mereka mahu UBAH kerajaan. Dalam politik itu tiada sebarang kepastian, kami juga tidak tahu selepas PRU13 ini ke manakah tuju arah parti-parti politik ini.

Chua Soi Lek berkata, kerjasama antara DAP dan Pas boleh menyebabkan Pas jadi Big Brother perluaskan penguasaan pas, selepas dapat memerintah nanti akan laksanakan undang-undang Islam. Bermakna sokongan yang diberi oleh DAP kepada Pas hanya akan merealisasikan "Negara Islam".

Isu negara Islam susah untuk dikompromi

Dari segi ini lazimnya DAP tidak berhubung baik dengan Pas, selepas tahun 1998 selepas Anwar Ibrahim terima bencana barulah ketiga-tiga parti itu bergabung, dengan terang dan jelas DAP dan Pas sudah menjalin hubungan yang baik. Tetapi masalahnya pemikiran mereka tidak mudah untuk berubah, akhirnya pada PRU tahun 1999 DAP tewas teruk, malah Lim Kit Siang dan karpal singh seperti tongkang terbalik.

Selepas perkara itu terjadi, pada tahun 2001 DAP keluar dari Alternatif, menyebabkan pada PRU 2004 DAP bertanding secara solo dan terjerumus ke dalam pertandingan 3 segi, sehingga tiba pada PRU 2008, ketiga-tiga parti pembangkang bergabung semula, mereka lawan secara satu lawan satu berlawan dengan langkah-langkah BN, di luar jangkaan parti pembangkang mendapat habuannya. Dengan itu selepas Tsunami politik 2008 (Mac 2008), di bawah penyatuan Anwar Ibrahim barulah gabungan Pakatan Rakyat ditubuhkan.

Sehingga sekarang ini Pakatan Rakyat masih mempunyai kekuatan politik, tetapi DAP dengan Pas kerana mempunyai isu Negara Islam dan undang-undang Islam masih belum dapat diselesaikan dan kesefahaman. Ia hanya mengikut pandangan antara DAP dan Pas untuk realisasikan konsep "Negara Islam", ini masih perlukan bukti-bukti pandangan di antara mereka (bukan dihujah dalam politik) yang sering dimainkan oleh politikus.

Baru-baru ini Chua Soi Lek secara terang mengatakan, jika pada PRU akan datang ini DAP dapat tumbangkan kerajaan BN negeri Johor, dan lantik orang Cina sebagai Menteri Besar Johor, beliau akan letak jawatan sebagai presiden MCA dan masuk DAP.

Perlu pertahankan barisan belakang negeri Johor

Apabila kata-kata itu dikeluarkan, timbul pelbagai suara kritikan, rupa-rupanya selama ini negeri Johor adalah kubu kuat BN, tidak akan biarkan DAP mencemarinya. 

Walaupun berlaku Tsunami politik pada PRU 2008, BN negeri Johor masih tetap tembok kubu yang kukuh, di negeri Johor bukan sahaja menjadi kebanggaan BN, malah MCA juga masih utuh di negeri Johor, mereka hanya kalah 1 kerusi Parlimen dan 4 kerusi DUN, jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain, menunjukkan negeri Johor pertahanan terakhir buat MCA (MCA peroleh 7 kerusi Parlimen dan 12 kerusi DUN di negeri Johor); DUN negeri Johor ada 56 kerusi dan UMNO majoriti, sebab itu MB Johor disandang oleh orang UMNO, sebab itu cabaran Chua Soi Lek itu tidak akan berlaku. Oleh kerana Chua Soi Lek tidak percaya kekuatan DAP, sebab itu Soi Lek berkata beliau tidak percaya DAP boleh gulingkan (UBAH) kerajaan BN negeri Johor, sebab itu beliau berani berkata demikian. 

Tetapi ia melambangkan bahawa Chua Soi Lek keluarkan kata-kata itu tidak kemas dan ada banyak kebocorannya, dengan mudah Lim Guan Eng sindir Chua Soi Lek DAP telah tutup pintu untuk Chua Soi Lek, tidak galakkan orang-orang seperti Chua Soi Lek berada dalam DAP. Dengan satu perkataan "SORRY" dari Lim Guan Eng, Chua Soi Lek tertelan kembali percakapannya.

Sebenarnya Chua Soi Lek tidak sepatutnya perkecilkan diri sehingga mahu masuk DAP, memang benar beliau percaya DAP tidak akan mampu UBAH, sebab itu Soi Lek ada sebab untuk perlekehkan DAP, jika MCA kecundang di negeri Johor, pasti Chua Soi Lek akan berundur dengan sendirinya dan beliau tiada pilihan lain. Sebab itu jika masih belum ada kekuatan dalam politik, jika Chua Soi Lek mahu cabar DAP sekalipun ia tiada membawa kredit dalam politiknya, sebaliknya beliau tidak dapat markah dalam berpolitik, dan hanya mengundang diperlekehkan.

Sebenarnya Chua Soi Lek suka bercakap perkara-perkara dan bahasa-bahasa yang menyongsang, cuba ketengahkan bahasa-bahasa pasar dalam politik contohnya perkataan "pergi berambus" dan lain-lain, bukankah lebih baik beliau perhatikan perubahan-perubahan dalam politik, yang paling penting sekarang ini jaga dan pertahankan barisan belakang negeri Johor.

Petikan/Terjemahan dari Nanyang Siang Pau, 7 Januari 2013
Penulis: Cheah See Kean 

Mat Sabu Sibuk Nak Gulingkan Kerajaan Ketika Islam Dihina Patrick Teoh. #listen

Posted: 15 Jan 2013 09:28 PM PST

Seorang penyokong kuat pembangkang yang juga artis, Patrick Teoh telah mengeluarkan kenyataan ini.


Dalam masa yang sama, seorang naib presiden Parti Islam sibuk nak gulingkan Kerajaan.



Nampaknya dalam hal ini, Dato' AC Mizal lebih prihatin daripada Mat Sabu.


Baca seterusnya di sini :

http://rasyidzamri.blogspot.com/2013/01/artis-patrick-teoh-hina-islam.html

http://wizuraikota.blogspot.com/2013/01/patrick-teoh-quran-thumping-mother.html

http://paruhsikenari.blogspot.com/2013/01/panduan-sambutan-cny-kenapa-perlu-hina.html

Isu #listen MyMassa Ucap Terima Kasih Pada Malaysiakini. #dontshout

Posted: 15 Jan 2013 08:30 PM PST

Sekarang ni dok heboh pasal Listen 11x.


Video ni pun dah banyak di'parodi'kan.

Cuma kali ni MyMassa berterima kasih pada Malaysiakini. Kerana sebelum listen dah ada #dontshout yang dipaparkan oleh video Malaysiakini.


Ada beza tak antara Sharifah tu dengan Lateefa Koya?

*Bezanya adalah isu #listen telah dipolitikkan oleh pemimpin pembangkang tapi mereka terlupa insiden #dontshout. Masing-masing ada hak bersuara tapi jangan kita sampai kita menidakkan hak orang lain.

#KL112 : Gambar Ejen Asing Terlibat Himpunan KL112

Posted: 15 Jan 2013 06:16 PM PST






Kenapa perjuangan rakyat Malaysia terutamanya Pakatan Rakyat sering didorongi anasir-anasir luar. Sepertimana yang berlaku pada Suaram yang mendapat dana bantuan dari George Soros. Mereka ini sudah lama terbabit alam proses penggulingan serta pemusnahan sesebuah kerajaan, ini semua adalah untuk memastikan mereka mempunyai pengaruh serta kuasa dalam pembentukan kerajaan tersebut. Sekiranya pihak mereka berjaya menggulingkan kerajaan itu, seperti yang berlaku di Iraq, Amerika Syarikat mempunayi pegangan dalam peengeluaran minyak kerajaan Iraq masa kini. Dan sekiranya Malaysia tumbang dengan campur tangan dan bantuan rakyat asing/anasir luar, sudah semestinya mereka ini mahu menyedut kekayaan Malaysia yang sedia ada.

Namun janganlah hanya ditafsir bahawa anasir luar ini hanya mahukan kekayaan negara kita, haruslah kita ingat mereka ini juga membawa niat untuk menghapuskan budaya kita, sepertimana yang harus anda ketahui, mereka the "White People" sangat membenci orang yang berkulit lain dari mereka sehinggalah ke hari ini. Seperti di Amerika Syarikat terdapat sebuah kumpulan yang dipanggil the Klu Klux Clan yang sangat membenci serta sanggup membunuh mereka yang berkulit hitam. Jika kita lihat di Afrika Selatan pula, mereka telah menggunakan dasar Apartheid untuk mengasingkan yang berkulit hitam dari sebarang kegiatan yang boleh memberi golongan kulit hitam kuasa politik atau pentadbiran.

Maka bebaskah negara mereka? bebaskah mereka dari demokrasi sepenuhnya? Malaysia ini merupakan satu-satunya negara berbilang bangsa Cina, India, Melayu dan pelbagai lagi dapat hidup sebumbung dengan aman damai. Apa lagi yang hendak didemokan? Kebebasan LGBT? Kebebasan beragama?

Guan Eng Gembira PAS kian hancur! #PAS

Posted: 15 Jan 2013 04:19 PM PST


Belakangan ini Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dikhabarkan kerap tersenyum dan kelihatan gah bangga tak terkata bila mana pegawai atau rakan-rakan pemimpin parti berborak cerita mengenai isu kalimah Allah s.w.t.
Daripada wajah keruh mencuka gara-gara serabut memikirkan tentangan dalaman berikutan pemilihan jawatan CEC tempohari yang tiba-tiba menjadi pertunjukan magik ala David Corperfield, terus sahaja terukir senyum dibibirnya.

Memang layaklah untuk Guan Eng tersenyum bangga, hatta kalau Guan Eng sambil tidur malam tiba-tiba mengigau bertepuk tangan dengan air liur basi meleleh pun, tak usahlah ada yang terasa pelik bin ajaib.

Bukankah dek kerana keberaniannya semasa menyampaikan ucapan Kristmas akhir tahun 2012 itulah anak lelaki kesayangan Penasihat DAP itu telah membuktikan kepimpinannya mempunyai keupayaan untuk kekal menjadi abang besar kepada balaci setianya, iaitu PAS..............



Baca selanjutnya http://jejarikami.blogspot.com/2013/01/kalimah-allah-guan-eng-tepuk-tangan.html

BN buat hal lagi...

Posted: 15 Jan 2013 12:41 AM PST

Mulai 15 Januari 2013, Kerajaan akan menyalurkan bantuan persekolahan RM100.00 seorang kepada anak-anak atau adik-adik kita. Biarpun jumlahnya sedikit mengikut perhitungan orang-orang bergaji besar di bandar-bandar, namun kepada orang yang berpendapatan kecil ia merupakan rezeki durian runtuh yang wajar disyukuri.

Tak kisahlah puak pembangkang nak bising-bising tuduh ini merupakan rasuah politik demi undi pilihanraya, tapi bagi majoriti rakyat pemberian ini merupakan tanda keprihatinan kerajaan BN mengurangkan bebanan rakyat dan wajar kemakmuran negara dapat dinikmati bersama. Biarlah pembangkang nak melalak, tapi kita percaya mereka pun tak akan menolak pemberian ini. Ini menjadi bukti kerajaan BN tak mungkir janji dan tidak pilih bulu.


Bagi kita, lebih baik kerajaan bagi duit atau beras berkampit-kampit dapat juga merasa. Dari pergi melalak tengah panas terik, penat dapat duit habis kena pau dek pengutip-pengutip derma karung parti.

Biarpun mereka kata kalau kerajaan beri ambil tapi undi tetap kepada Pakatan sekalipun, namun bagi mereka yang ada akal, setiap nikmat perlu disyukuri. Jika kufur maka makanan yang menjadi darah daging atau barang yang dimiliki akan hilang keberkatannya.

Mungkin bagi sesetengah orang pula, perbelanjaan persiapan untuk anak-anak sebelum buka sekolah dahulu tidak berbaloi dengan pemberian RM100 ini. Namun kepada ibu-bapa yang bijak, duit RM100.00 ini bolehlah menampung sedikit sebanyak perbelanjaan untuk yuran ko-kurikulum, buku tambahan, yuran mendaftar mengaji Quran atau tuisyen. Al maklumlah mana ada benda yang free termasuklah tadika PASTI.

Setidak-tidaknya bolehlah mak bapak jadikan deposit untuk buka akaun SSPN. Kalau tak pun apa kata bawaklah anak-anak kita tu pergi makan KFC ka, Mek Di ka, Pizza ka...jangan derma kat karung-karung plastik dan tin milo untuk hancurkan negara. Belum tentu duit-duit yang masuk karung tu digunakan untuk jihad fisabilillah. Sebaliknya banyak digunakan untuk memenuhi kantong-kantong pemimpin yang cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap.


Kalau ada mak bapak yang guna duit RM100.00 beli rokok atau main ekor tu memang patut dipanggil spesis mak bapak haram jadah

Tak lama lagi duit BR1M pun dapat, pesanan yang sama ditujukan buat penerima...bersyukurlah dengan pemberian ini. Inilah tanda Kerajaan masih sayang pada kalian dan menepati janji-janjinya untuk membantu rakyat. Bukan setakat cipta manifesto yang gah-gah belaka, tapi hampas dah 5 tahun hanya tinggal janji.

Contohnya macam di Selangor, yang bagi air free pun pihak SYABAS juga, tu pun setelah bekalan air terputus berhari-hari, tapi kenalah beratur panjang dan naik turun tangga. Nak harapkan Kerajaan PKR Selangor bantu langsung tak dak. Janji berpulu-puluh tapi semua tak boleh pakai dengan segala MB dan exco-exconya sekali tak boleh pakai!

Video Hishamuddin Rais Kena Tipu #HKR112 #KL112

Posted: 14 Jan 2013 11:09 PM PST


Tengok dari minit 1:43.


Punya la berabuk si Hishamuddin Rais cakap Peranchis, last-last baru sedar kena tipu.

Dalam video ni boleh tengok macammana Unit Anal PAS bila ada kuasa. Kerek gila dengan media.

sekupangdua

Posted: 15 Jan 2013 11:35 PM PST

sekupangdua


CERAMAH PAS TETAP TERUS WALAU PUN ADA PENYOKONG MENINGGAL DUNIA

Posted: 15 Jan 2013 07:08 PM PST

Inalillahi wainalilla hirojiun.... 
 


Teman masih terkilan dengan kisah semalam dan terasa amat tidak berpuas hati dengan kejadian semalam di Ceramah PAS pengkalan pegoh, Hampir sejam kejadian di ceramah tersebut bila Arwah Muhammad Puaad Ariffin yang juga merupakan salah seorang dari yang hadir untuk mendengar ceramah PAS disini semalam. Beliau tumbang dari bangku gerai ketika sedang menunggu Air yang dipesannya

Dalam keadaan tidak sedar diri dilihat dadanya masih turun naik menunjukan beliau ketika itu masih lagi hidup dan selang beberapa puluh minit didapati beliau telah pun meninggal dunia. ambulan yang dihubungi tiba lebih kurang 15 minit selepas dihubungi mengesahkan beliau telah meninggal dunia dan selang lima belas minit lagi POLIS datang untuk megambil mayat dan seterusnya menghantar kerumah arwah yang dituntut oleh anak tiri beliau di Sri Aman Menglembu.

Bagaimana pun teman memang terkilan dan dengan Ikhlas amat berharap  PAS lebih berhati-hati serta belajar dari kesilapan ini di lain cermah atau program yang lain, 
Sepanjang peristiwa yang menyayat hati ini sejujurnya teman agak terkilan kerana dalam masa yang begitu panjang lebih kurang sejam lebih dari  arwah tumbang cuba ditenangkan oleh petugas, mengajar sebutan Allah ditelinga arwah, meninggal  dunia, ketibaan ambulan dan seterusnya ketibaan kereta POLIS yang datang mengambil mayat yang telah disahkan meninggal dunia oleh unit kecemasan Ambulan..

Apa yang teman kesalkan sepatutnya terus berhentikan ceramah tersebut, bagi menghormati kematian salah seorang penyokong PAS sendiri di tapak ceramah itu yang hanya bejarak 40-50 m jer pun. sekalipun keadaan yang kelam kabut dijadikan alasan, sepetutnya petugas sudah boleh terus maklumkan kepada penceramah yang tengah melalak mencacai UMNO dan BN bagai tidak ada pa yang terjadi...

Agak berat untuk teman menerima alasan seperti itu kerana dengan jelas kita boleh nampak kumpulan manusia yang berkerumun menyaksikan peristiwa tersebut, malah kehadiran ambulan dan Polis cukup disedari. 

Bagaimana pun teman setuju dengan beberapa petugas disitu yang cuba kipaskan angin dengan mengunakan kain bagi tuuan mendapat udara yang segar sebagai jalan akhir untuk membantu, Rhadi zainol pun ketika itu turut berada di tempat kejadian dan menyaksikan peristiwa tersebut. Teman tegur secara ikhlas... semuanya kerana terasa kesal sepatutnya sudah boleh diberhentikan majlis, malah sudah boleh umumkan terus kepada hadirin.

Paling tidak PAS kenalah ambil tanggungjawab, memberi sumbangan atau paling tidak lancarkan terus derma kilat keatas arwah yang tentunya juga sebagai ahli PAS sendiri, sepatutnya dahulukan arwah supaya boleh dituntut keluarganya, sebaliknya ceramah mencaci umno dan pemimpin BN begitu rancak sehinggalah berhenti jam 12 seolah mengunakan masa sepenuhnya untuk ceramah. 

Teman bukan mahu memburukan keadaan tetapi komer tengok dan dengarlah sendiri video kejadian (KLIK) + (KLIK)  semasa kejadian tersebut, cukup jelas suara penceramah ketua pemuda PAS Malaysia yang ketika itu sedang berucap.  


Teman tak kisah kalau komer nak kata apa pun, tapi bagi teman kalau komer rasa benda elok, rasanya  elok ler ambik iktibar dengan kejadian nie, gambor (atas) bagi yang tak ada di ceramah semalam,  tak ler jauh mana pun dan sepenuh tempat nie ada orang, atas dasar peri kemanusian teman suarakan kekesalan teman dan harap PAS akan ambil iktibar dan setidak-tidaknya jadikan peristiwa nie sebagai tauladan dan panduan nanti, 

Kepada keluarga mangsa teman turut simpati dan harap dapat bersabar dan menerima  dengan tenang, saya doakan arwah ditempatkan bersama kemulian dari Allah swt, Doa anak-anak lah hanya satu cara penyambung kasih, Insyallah...  takziah untuk sekeluarga 

Tolonglah pergi ziarah keluarga mangsa, apa guna buat kutipan semalam elok ler serah pada keluarga mangsa yang dalam dukacita, lain kali seeloknya terus berhenti ceramah, maklumkan kepada hadiran tentang kejadian dan lancarkan derma kilat serta merta, paling tidak sudah boleh minta semua yang hadir sedekahkan alfatihah ataupun Tahlil...

Teman paham bakal ada yang akan bagi komen macam-macam kat teman sebab nak menang dan tak mahu ngaku slah, paling tidak tau benor yang setiap kali ada kesalahan dan dosa dalam dunia ni memang komer longgok kat UMNO dan BN, Beranggap baik lah, Allah mahu menyedarkan pada semua, dari dia kita datang dan kepadadia kembali...   

Lantak komer ler nak merepek dah itu sebatinya hati komer... tak kan ni pun nak salah UMNO jugak? agak-agak ler...

SELEPAS INI : SIVAKUMAR PUN SUDAH PANDAI BERBOHONG...
Kupasan teman dengan ceramah beliau semalam.... tunggu!!!

UPDATE : MENINGGAL DUNIA KETIKA CERAMAH PAS PENGKALAN PEGOH

Posted: 15 Jan 2013 09:27 AM PST


Alfatihah! baru sebentar tadi di Ceramah PAS pengkalan Pegoh disini, salah seorang hadiran meninggal dunia kira-kira jam 11 malam tadi, Mohammad Puaad bin Ariffin yang menghadiri ceramah PAS meyinggah kesalah sebuah kedai makan untuk minum, beliau rebah dengan sendiri secara tina-tiba. teman yang kebetulan lalu untuk order air di kedai yang sama medapati dia di pangku oleh beberapa petugas sambil dikibarkan kain agar arwah dapat udara segar untuk salah satu usaha yang mampu membantu beliau   
Masih bernafas ketika ini... 
Ketika itu arwah masih bernafas lagi bila teman tengok dadanya yang masih turun naik, tetapi selepas kira-kira 10-15 minit selepas itu teman tengok pernafasannya makin perlahan, muka arwah juga bertambah pucat bagai kehilangan darah, kira-kira jam 11.30 teman tengok dadanya mula berhenti, sqlah seorang dari petugas meyebut beberapa kali ALLAH ketelinga beliau. pada masa iti teman tengok dadanya sudah berhenti bernafas bila dilihat tidak lagi bergerak turun naik.  

Sebaik Ambulan sampai kira-kira 15-20 minit selepas dihubungi, arwah diperiksa dan dengan alatan memeriksa nadi arwah ternyata beliau telahpun disahkan meninggal dunia. selepas lebih kurang 5-10 minit selepas ambulan beredar pihak polis datang untuk ambil mayat arwah untuk urusan pengesahan kematian dan mungkin untuk bedah siasat. 

Amat teman tak puas hati bila ketika kejadian tersebut, Ketua pemuda PAS malaysia yang juga merupakan penceramah akhir selepas Wong Ka Wee dan Sivakumar (tronoh) terus berceramah, dalam kecoh begitu sepatutnya berhentilah dari meneruskan ceramah beliau, teman tak paham dalam kematian arwah yang telahpun disahkan dia masih melalak mengutuk UMNO dan BN seperti tidak ada apa yang berlaku sedangkan ada orang yang juga datang untuk ceramah tersebut meninggal dunia.

Nampak sangat idak perihatin, sekalipun kalau alasannya tak perasan dengan kejadian yang hanya berjarak sekitar 50 Meter dari tempat ceramah sukar bagi teman dan juga beberapa orang lain yang juga turut hadir, Bukankah sepatutnya urusetia memaklumkan kepada penceramah untuk berhenti bagi menghormati salah seorang penonton yang meninggal dunia. Sepatutnya kena berhenti serta merta! 

Sehinggalah tamat sesi ceramah kira-kira jam 12.01, bagaikan tiada apa yang berlaku dan teman tengok yang hadir mula balik dengan kelihatan kenderaan motor dan kereta yang berpusu-pusu keluar untuk pulang, tak boleh ker umumkan ada yang meninggal dan disedekahkan Alfatihah atau setidak-tidaknya bersimpati dengan memberi sedikit sedekah kepada keluarga mangsa hasil kutipan malam nie, lancarkanlah derma kilat dan arahkan jawatan kuasa menguruskan Arwah sehingga kepangkuan keluarga kerana beliau juga mungkin sebagai seorang ahli PAS. 

Teman agak terkejut bila dengar ada yang mengatakan arwah Orang Kuala Pari, tersentak teman dengar kerana mana mungkin reman tak kenal orang kampung, kebetulan teman tengok ada dua orang kampung teman yang hadir selepas arwah meninggal dunia, barulah teman perasan yang rasanya dia memang orang kampung Sri Aman, Menglembu, almaklumlah rasanya hampir 20 tahun teman tak jumpa. 

Dekat pukul 1 pagi kelihatan anak dan menantunya hadir selepas dihubungi dengan merujuk nombor talipon yang tercatat dalam dompet beliau...

Bertambah sakit hati teman bila ada ler ostad sorang nie yang kata ' Tak Pa... dia matipun JIHAD sebab hadir dengar ceramah kita'  panas benor teman bila tuan punya kedai makan tersebut cerita pada teman, udahlah komer buat nohing ( baut tak tau) banyak pulak bunyinya! kalau tauler  anak-anak dia dah tentu pakat meyumpah ler dema. getek dan meluat betoi teman dengan komer! 




   


ANAK SUNGAI DERHAKA DIBURU KEMAKAMAH KERANA FITNAH

Posted: 15 Jan 2013 06:38 AM PST

Blog Sebaran Fitnah? 
Anak sengal negara @ Anak sungai DERHAKA kini dicari. Desas desus blogger-blogger disini begitu kecoh bila dikatakan ASD nie jugak yang merupakan diantara disyaki pemberi maklumat tawaran REWARD MENCARI BLOGGER PISAU.NET sebanyak RM 1000 kepada sesiapa yang dapat memberi maklumat Kepada orang kuat DAP. beberapa nama disebut-sebut juga diantara yang disyaki menjadi talibarut serta cai angguk suruhan DAP 

 

Sebagaimana yang siarkan di Buletin atau berita TV3 sebentar tadi dicari atas sebab banyak menyebarkan Fitnah terhadap Kerajaan, UMNO, BN malah Perdana Menteri juga tidak terlepas, dengan memaparkan pelbagai cerita rekaan dalam siri pembohongan dalam laman Blog ASD dan beberapa bloggers upahan memaparkan pelbagai Fitnah demi mahu undi rakyat denga menipu kenyataan serta Fitnah


Buru  hadapkan ke Makamah (Gambar atas). Tindakan mencari Bloggers yang tegar dengan fitnah ini    bila begitu banyak Fitnah yang disebarkan untuk kelirukan dakyat yang kononnya pelibatan rasuah serta memberi pembaca mengesyaki pelbagai keburukan, rasuah, korupsi malah melebelkan sebagai Pembunuh untuk menjadikan rakyat Percaya dengan rekaan fitnah seterusnya keliru serta  menge  syaki serta melebelkan PM sebagai pembunuh atau terlibat dalam pembunuhan altantuya   
Siapa? ataupun sekadar penyamaran ?
                                                        
Mengadakan kekeliruan kepada rakyat dengan fitnah ASD terhadap Rosmah dengan mengaitkan Deepak yang kononnya banyak bukti dalam mereka cita kaitan Deepak, Rosmah malah DS Najib sendiri terlibat dalam penyelewengan serta rasuah.   

Tindakan begini  juga amat diharap oleh kebanyakan bloggers kerana disyaki juga dia Dalah pembocor maklumat kepada tawaran RM 1000 untuk sesiapa yang dapat menjadi pencacai DAP membocor identiti blogger Pisau yang sekali gus menjadikan Pisau serta keluarganya terancam

Kali nie dia pulak akan merasa bagaimana dalam buruan seprti Pisau bila bakal ada pembongkaran balik kepada dia sendiri, macam biasa ler bila dema ngutuk cukup handal tapi bila kena tang dema baruler kita tau dia pulak yang menghilang dengan sama telurnya pun turut hilang... amacam baru tau langot tinggi rendah!!!

The Unspinners

Posted: 15 Jan 2013 11:29 PM PST

oyabun

Posted: 15 Jan 2013 11:26 PM PST

oyabun


Nizar Lambai dan HaramkahDaily kantoi...!!! Kerajaan tidak pernah terima pampasan RM207 bilion?

Posted: 15 Jan 2013 08:48 AM PST



Kerajaan Malaysia tidak pernah menerima bayaran pampasan sebanyak RM207 bilion daripada kerajaan Jepun untuk diberikan kepada semua rakyat Malaysia yang terlibat dalam pembinaan landasan kereta api dari Thailand ke Myanmar semasa Perang Dunia Kedua.

Kementerian Kewangan dalam kenyataan hari ini menjelaskan, dakwaan yang dikatakan berpunca daripada memo bertarikh 29 Mac 2011 oleh kementerian itu adalah palsu.

Menurut kenyataan itu, memo tersebut dipalsukan dan satu laporan polis telah dibuat pada 26 September tahun lalu.

MEMO yang didakwa dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan berhubung bayaran pampasan kepada buruh binaan kereta api Perang Dunia II bertarikh 29 Mac 2011. Bagaimanapun, kementerian mengesahkan memo tersebut adalah palsu. - Gambar: Blog Anak Sungai Derhaka

"Kedutaan Jepun juga telah menulis surat kepada kementerian pada 9 Januari lalu bagi meminta penjelasan tentang perkara ini kerana mereka tidak pernah membayar sebanyak RM207 bilion.

"Ini membuktikan ada pihak yang tidak bertanggungjawab ingin memburuk-burukkan dan menjatuhkan imej serta kepercayaan rakyat terhadap kerajaan dan Kementerian Kewangan,'' kata kenyataan itu.

Baru-baru ini, portal berita milik Pas, Harakahdaily melaporkan Ahli Parlimen Bukit Gantang, Mohammad Nizar Jamaluddin `mendedahkan' beberapa dokumen yang didakwa menunjukkan kerajaan Malaysia menerima wang pampasan tersebut.

Salinan memo Kementerian Kewangan kepada Persatuan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Kereta Api Siam Ke Burma 1942-1946 bertarikh 29 Mac 2011 merupakan salah satu dokumen yang didedahkan Mohammad Nizar. - UMO

Wasabi Oyabun..

Panglima Perang Cyber

Posted: 15 Jan 2013 11:08 PM PST

Panglima Perang Cyber


Bandingkan Subsidi Rawatan Gigi Kerajaan Kita Beri Kepada Rakyat @NajibRazak

Posted: 15 Jan 2013 08:31 PM PST

Pagi ini panglima mendapat rawatan gigi mencabut yang perlu dibuang akibat patah dan berlubang.

Di sebuah klinik gigi kampung bawah Kerajaan Malaysia dengan caj hanya RM1 sahaja.

Apa yang diberi bukti nyata kebajikan rakyat diutama. Walau mengeluarkan belanja besar namun ia direlakan demi kesihatan gigi rakyat semua.

Setiap klinik atau hospital melayan semua bangsa dan agama sama rata bukti keadilan sosial yang subur di negara yang kita cinta ini.

Majoriti rakyat bersepakat bahawa Kerajaan sedia ada perlu dikekalkan berdasarkan jumlah peserta Himputan Kebangkitan Rakyat yang hanya mampu mengumpul anggaran 100 ribu sahaja dari 28 juta rakyat Malayaia.

Angka ini bukti relevan kerana polis tidak menghalang ia diadakan dan tidak ada sebab pembangkang menyalahkan pihak berkuasa atas kegagalan mengumpul sejuta peserta.

sekian..wassalam.

Keputusan Piala FA Semalam

Posted: 15 Jan 2013 05:46 PM PST


BH 16/01:

Keputusan Piala FA - 

Blackpool 1 Fulham 2;

WBA 0 QPR 1;

Bournemouth 0 Wigan 1;

Birmingham City 1 LeedsU 2;

MK Dons 2 Sheffield Wednesday 0;

Sunderland 0 Bolton 2.



sumber : Berita Harian



Sent from Samsung Galaxy Note

Keputusan Perlawanan Liga Super Semalam

Posted: 15 Jan 2013 05:21 PM PST


RM0.UM.15/01: 

Keputusan Liga Super:

Pahang 2 Negeri Sembilan 1; 

Terengganu 1  Selangor 2; 

ATM 3 T-Team 0; 

Kelantan 1 Johor DT 1; 

PKNS 1 Lion XII 0; 

Perak 0 Felda United 1

Utusan Malaysia


nampaknya Kelantan ATM PKNS dan Johor DT mungkin akan ke peringkat akhir musim ini.


Sent from Samsung Galaxy Note

RM207 bilion Pampasan Perang Fitnah Pakatan Yang Maha Dahsyat #PenipuRakyat

Posted: 15 Jan 2013 03:30 PM PST



KUALA LUMPUR - Kementerian Kewangan pada Selasa berkata dakwaan kononnya kerajaan menerima pampasan RM207 bilion dari kerajaan Jepun sebagai pampasan kepada rakyat Malaysia yang menderita selepas terlibat sebagai buruh paksa dalam pembinaan kereta api Siam ke Burma semasa Perang Dunia Kedua, adalah palsu

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan pada Selasa menjelaskan, dakwaan itu yang dikatakan berpunca daripada memo yang dikeluarkan kementerian bertarikh 29 Mac 2011 adalah palsu.

"Memo tersebut telah dipalsukan dan satu laporan polis telah dibuat pada 26 September tahun lepas. Kes ini sedang disiasat polis," kata kenyataan itu.

Penjelasan Kementerian Kewangan terpaksa dibuat selepas laman-laman blog pembangkang mendakwa wujudnya pembayaran RM207 bilion dari Jepun tetapi wang tersebut kononnya telah dilesapkan.

Akibat fitnah tersebut, Kedutaan Jepun telah menulis surat kepada Kementerian Kewangan pada 9 Jan lepas untuk mendapatkan penjelasan disebabkan kerajaan Jepun tidak pernah membayar pampasan RM207 bilion itu. 

Ini menunjukkan ada pihak yang tidak bertanggungjawab yang ingin memburuk-burukkan dan menjatuhkan imej dan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan dan Kementerian Kewangan. - BERNAMA


http://tunfaisal.blogspot.com/2013/01/rm207-bilion-pampasan-perang-nizar-pula.html





Sent from Samsung Galaxy Note

Senarai jumlah wang rakyat yg hilang dirompak oleh lanun UMNO cc @NajibRazak @MuhyiddinYassin @Zahid_Hamidi

Posted: 15 Jan 2013 07:06 AM PST

Senarai jumlah wang rakyat yg hilang dirompak oleh lanun UMNO.

1. PKFZ = RM12 billion
2. Submarine = RM500 million
3. Simedarby = RM964 million
4. Paya Indah Westland =RM88 million
5. Posmalaysia (transmile) = RM230 million lost
6. Eurocopter deal = RM1 billion waste?
7. Terengganu Stadium Collapsed = RM292 million
8. MRR2 repair cost = RM70 million
9. Maybank Overpay for BII = RM4 billion
10. Tourism -NYY kickback = RM10 million
11. 3 paintings bought by MAS = RM1.5 million
12. Overpayment by Sport Ministry = RM8.4 million
13. London 's white elephant sports complex = RM70 million
14. MATRADE repairs = RM120 million
15. Cost of new plane used by PM = RM200 million
16. InventQ irrecoverable debt = RM228 million
17. Compensation for killing crooked bridge = RM257 million
18. Lost in selling Augusta = RM510 million
19. Worth of AP given out in a year = RM1.8 billion
20. Submarines (future Muzium Negara artifacts) = RM4.1 billion
21. PSC Naval dockyard = RM6.75 billion
22. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion = RM3.2 billion in 2008 ringgit
23. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s isbelieved to have cost some US$500 million. = RM1.6 billion
24. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia = RM30 billion in the 1990s.
25. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million = RM2.56 billion.
26. Use of public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market = RM10 billion


Sumber diambil dari FB pro pakatan...

https://www.

Satu sahaja soalan Panglima :

- Kalau nilai projek dikira harta dirompak UMNO maknanya orang itu tidak cerdik. Bayangkan betapa cerdiknya bila banyak projek dilaksana oleh Kerajaan Negeri bukan pihak UMNO tetapi dianggap harta rompakan oleh UMNO ?

Jika fitnah Pakatan kepada PM dimasukkan dalam senarai seperti komisyen kapal selam maka ia juga tidak cerdik.

Nak tulis bodoh takut terasa.

Lagi, kalau nilai AP juga dikira wang rompakan apakah betul kenyataan ini?

Kalau kerugian syarikat juga dikira harta rampasan UMNO maka banyaklah kerugian yang perlu ditambahkan lagi.

Kalau sekadar mahu menyusun angka beratus hingga billion ringgit, budak kecil pun boleh lakukannya. Tidak perlu sekolah tinggi

Pelik ye kenapa bendera Pakatan yang dipasang, nampak gagah besar dan nampak lebih banyak dari Barisan ??? j

ika benar mereka parti yang tidak rompak duit rakyat maka dari mana hasil mereka perolehi ?

Itu sahaja, harap dapat fikirkan.



Sent from my iPad

RIDHUAN TEE: Jangan nodai kesucian Allah dan Islam & 6 Sebab Perlu Dibaca

Posted: 15 Jan 2013 06:11 AM PST


(Utusan Malaysia 12 Januari 2013)

Akhbar dan wartawan ultra kiasu terus menerus memainkan sentimen kalimah Allah. Mereka sanggup lakukan apa sahaja, bagi memastikan isu ini berpihak kepadanya. Cara yang paling mudah mendapat sokongan dan simpati,  dengan menelefon dan menemu bual pemimpin-pemimpin bukan Islam dan peguam-peguam ultra kiasu untuk mendapatkan pandangan mereka dan seterusnya mensensikan isu ini. Orang yang tidak pro kepada agenda licik mereka, tidak akan dihubungi. Malang sekali, kita terikut-ikut sama mengikut rentak tari yang dimainkan.

Misalnya, ada yang mencadangkan agar lagu negeri Selangor diubah kerana kalimah Allah ada di situ. Tindakan ini dilakukan, sebagai sindiran tindakan umat Islam yang melarang penggunaan kalimah suci ini. Ternyata, dari segi logiknya, kedua isu ini berbeza. Lagu negeri Selangor mempunyai sejarahnya tersendiri. Kenapa kalimah Allah terdapat lagu tersebut juga ada sebab musababnya? Sejak dahulu lagi bukan Islam tidak selesa menyebutnya, kerana mereka tahu Allah itu adalah Tuhan umat Islam. Mereka terpaksa akur kerana mereka rakyat negeri Selangor. Namun, apabila isu ini timbul, lain pulak ceritanya. Yang tidak selesa menjadi selesa pula. Masihkah kita buta? Perintah raja selaku ketua agama Islam sudah diabaikan. Mereka menjadi semakin kurang ajar.

Sama seperti lagu negara Singapura dan cogan kata "Majulah Singapura". Versinya tetap dalam bahasa Melayu, walaupun Singapura menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi. Begitu juga koman-koman dalam tentera, masih menggunakan bahasa Melayu. Kenapa kerajaan Singapura tidak bertindak menukarnya walaupun ada percubaan untuk berbuat demikian? Jawapannya adalah kerana ia ada nilai sejarah tersendiri. Ia juga menyentuh sensitiviti Melayu. Justeru, jika tidak tahu, bertanyalah. Jangan ikut sedap mulut. 

Contoh lain, selaku pengajar di universiti tentera, logo dan pemakaian pangkat (crown) pasukan keselamatan seperti angkatan tentera (darat laut dan udara), dan polis, rata-rata tertera kalimah Allah dan Muhammad. Orang bukan Islam yang memilih untuk menjadi anggota keselamatan, wajib memakainya, suka atau tidak. Orang bukan Islam menjunjung Allah dan Muhamad walaupun terpaksa.

Persoalannya, adakah kita perlu ubah atau buat logo dan crown yang lain untuk orang bukan Islam. Jawapannya, tidak boleh, kerana ia ada sejarah tersendiri. Memang sebelum ini, ada percubaan untuk menukar logo dan lambang yang tertera, termasuk askar Melayu, kerana ultra kiasu tidak selesa dengan lambang dan identiti tersebut. Kini, secara tiba-tiba bila ada kepentingan, yang dulu menjadi masalah, tidak menjadi masalah lagi. Tuhan mereka juga adalah Allah. Kenapa baru sekarang? Pelik bin ajaib.

Apapun ingin saya tegaskan, isu lagu, logo, lambang kalimah Allah berbeza dengan isu penggunaan kalimah Allah secara rasmi oleh bukan Islam, meskipun dari segi teologi mereka  ada sejarah tersendiri. Membuat perbandingan antara keduanya, membuktikan betapa dangkalnya ilmu kita.

Isu utama adalah soal penggunaan dan perlindungan undang-undang. Sekian lama kalimah Allah tidak pernah digunakan, kenapa baharu sekarang? Misalnya, salah satu faktor kenapa tanah milik kerajaan boleh menjadi milik individu atau  Pulau Batu Putih menjadi milik Singapura, adalah soal penggunaan. Mereka yang tidak menggunakannya atau membiarkannya, akan terlepas hak milik. Kenapa setinggan mendapat pampasan, kerana mereka membangun dan menggunakan tanah kerajaan. Sekian lama, kalimah Allah tidak pernah digunakan, tiba-tiba ultra kiasu ini begitu beriya-iya. Kenapa ya?

Saya tidak kisah sangat jika UMNO bersetuju penggunaan kalimah Allah di kalangan non Muslim, kerana selama ini pun UMNO dituduh sebagai jahil, taughut dan kafir oleh PAS. Saya amat hairan juga, kenapa PAS tidak mengkafirkan  PKR, sedangkan PKR juga tidak mendaulatkan Islam. Jangan hanya sepakatan, kita tidak berani menegur dan menyembunyikan kemungkaran yang dilakukan.

Dek kerana PKR sama-sama menentang UMNO, maka PAS sanggup bekerjasama. Sedangkan perangai orang PKR sama seperti perangi UMNO. Maaf, saya tidak labelkan semua orang UMNO sebegitu. Begitu juga PAS.

Melayu PKR adalah Melayu yang kecewa dengan UMNO, perangainya tetap sama. Bezanya, hari ini adalah, UMNO mula menyedari kesilapan mereka dan ingin kembali dan memperbaiki kesilapan masa lalu. Harap-harap begitulah. Sedangkan perangai lama UMNO dalam PKR tetap sama. PKR juga merebut projek, rasuah, kaki perempuan dan sebagainya.

Jika tidak ada PAS yang mengawasi, sudah tentu perangai mereka akan menjadi lebih buruk lagi. Justeru, saya amat hairan, kenapa PAS sanggup bekerjasama PKR. DAP usahlah disebut, sebab dari mula hingga kini, terus menentang dan memusuhi Islam. Cuma PAS sahaja perasaan, dengan kerjasama ini, atas nama dakwah.

Malangnya, setakat ini, ultra masih lagi tidak lembut-lembut terhadap Islam? Apakah kita masih mahu menggunakan alasan lapok, pakatan ini masih baru berbanding dengan pakatan dalam UMNO BN sejak merdeka? Dalam memperkatakan soal kelembutan terhadap, bukan isu baru atau lama. Persoalan yang perlu difikirkan adalah, mereka ini musuh Islam atau kawan Islam?  

Saya memuji sangka baik PAS dalam hal ini. Tetapi saya ingin lihat, berapa ramai orang DAP yang akan diIslamkan oleh PAS melalui kerjasama ini? Apakah PAS dapat melunak mereka yang anti Islam? Apakah PAS akan berjaya membenteras kemungkaran anjuran mereka? Kita tunggu dan lihat.  

Apapun, dalam isu kalimah Allah, saya sama sekali tidak dapat menerima. Pendirian PAS selama ini amat jelas. Pendapat ulamak mereka seperti Harun Din dan Harun Taib, amat tegas sekali. Harun Din pernah sebak menjelaskan isu ini. Begitulah sayangnya segelintir ulamak PAS terhadap ALLAH. Tetapi, bukan semua ulamak PAS bertindak sedemikian. Ada yang menjadi ularmak.

Apa yang saya lihat, semakin lama PAS berkawan dengan DAP, semakin kuat mereka menentang Islam, sama ada kalangan generasi tua mahupun generasi muda. Kenapa? Jawapannya. generasi muda DAP hari ini ramai yang memeluk Kristian, dari memeluk Islam. Dakyah Kristian lebih kuat semenjak PAS bersama mereka daripada dakwah Islam yang berlaku. Justeru, PAS perlu kaji kenapa mereka gagal dalam misi dakwah ini. Bukannya mendabik dada mengatakan, semenjak berkawan dengan DAP, mereka sudah faham Islam. Jika sudah faham, kenapa mereka begitu kuat menentang Islam? Di mana silapnya? Apakah masih menyalahkan UMNO BN itu wajar?

Saya masih teringat azam pemimpin PKR hari ini ketika masih berada dalam UMNO. Dia masuk UMNO kerana mahu mencuci najis yang berada dalam UMNO. Malangnya, setelah berada dalam UMNO, dia terus bergelumang dengan najis tersebut. Hari ini, dia cuba mencuci najis dalam PKR dan DAP, bukti menunjukkan adalah sama. Kenapa? Kerana mereka adalah orang yang sama, membawa perangai dan nafsu serakah yang sama.  

Saya amat berharap UMNO tidak akan goyah dan tetap pendiriannya berhubung isu kalimah ALLAH. UMNO akan hancur jika melakukan sesuatu hanya untuk mendapat simpati politik,  kuasa dan undi. Jangan biarkan kalimah keramat ini dinodai. Jika UMNO juga berlembut seperti mereka, maka jelaslah UMNO masih lagi tidak berubah. UMNO sama juga seperti mereka.

Sejak dulu lagi saya konsisten, bahawa kalimah Allah adalah milik mutlak umat Islam, walaupun agama lain juga berhak ke atas penggunaanNya dari segi teologi. Saya bercakap dalam konteks Malaysia dan cara hidup Melayu, bukan negara lain.

Pertama, agama Islam dilindungi oleh perlembagaan dan terletak di bawah kuasa raja-raja Melayu. Saya telah huraikan sebelum ini, tidak perlu diulang.

Kedua, selama ini kalimah Allah tidak pernah digunakan secara meluas kecuali sedikit sangat di Sabah dan Sarawak. Di peringkat antarabangsa langsung tidak ada. Jika ada, sudah tentu dalam filem-filem barat atau bahan bacaan mereka, akan terselit kalimah ini. Kenapa kita tidak pernah jumpa? Kenapa hari ini ultra kiasu terlalu beriya-iya? Kajilah agenda tersirat dan tersurat.

Agendanya tidak lain, mereka mahu jadikan rantau Melayu sebagai syurga Kristian, setelah mereka gagal di barat.  Mereka telah berjaya di Indonesia. Setiap tahun hampir 2 juta umat Islam di Indonesia menjadi korban kerana 'gula-gula' agama ini. Targetnya hari ini adalah orang Melayu dan bukan Melayu terutama orang Cina. Kerana mereka tahu, apabila kumpulan ini memeluk Kristian, mereka lebih Kristian dari Kristian. Lihatlah apa yang berlaku kepada Lina Joey atau Azlina Jailani. Orang Cina, usahlah dikira. Mereka akan menjadi lebih ekstrim apabila memeluk Kristian. Saya lontar idea ini kerana saya pernah menjadi Kristian suatu ketika dahulu.

Ketiga, kalimah Allah dan orang Melayu Islam sudah sebati. Ibarat isi dengan kuku, sudah menjadi darah daging, walaupun Melayu itu jahil sekalipun. Sebab itu, cara kita menggunakan kalimah-kalimah ini berbeza dengan orang lain. Kita menghormati kalimah ini melalui urutan perkataan atau lenggok bahasa bersopan. Misalnya, kalimah Allah, kita tidak sebut perkataan.  Perkataan menggantikan kalimah. Nabi dan Rasul, kita gunakan perkataan Baginda. Apabila Baginda wafat, kita tidak guna perkataan mati, meninggal, atau mangkat. Sehingga kematian Nabi/Rasul dibezakan dengan raja, semata-mata untuk menjaga kemuliaanNya.

Keempat, setakat pergaulan saya, orang bukan Islam, jarang kita jumpa boleh menyebut kalimah Allah dengan betul. Bila menyebut Allah, mesti bunyinya menjadiallaa. Jika tidak percaya, suruhlah ultra kiasu menyebutnya, termasuk pemimpin-pemimpin Kristian yang begitu bersungguh-sungguh mahu menggunakanNya. Bukti menunjukkan bahawa lidah mereka tidak biasa dengan sebutan Allah. Sebutan Allah mereka akan menjadi pelat dan tidak tepat.

Kelima, kalimah Allah bukan terjemahan kepada makna Tuhan. Tuhan digunakan untuk mengajar anak-anak mengenal Allah. Tetapi Allah adalah Allah. Terjemahan Tuhan atau God atau Lord  bukan merujuk kepada Allah. Tetapi oleh kerana kita jahil, maka terjemahan Tuhan digunakan. Apapun, Tuhan itu tidak sama dengan Allah. Sebab itu, apabila kita mengucapkan shahadah, "tiada tuhan yang berhak disembah melainkan ALLAH". Bukannya, "tiada tuhan yang berhak disembah melainkan tuhan".

Keenam, kenapa bible dalam versi mandarin, tamil dan bahasa Inggeris langsung tidak tertera  kalimah Allah? Kenapa ultra kiasu begitu bersungguh mahukan bible bahasa Melayu menggunakan kalimah Allah? Cuba lihat bible dalam bahasa Inggeris, apa yang tertera adalah  tiga nama tuhan yang digunakan iaitu god, yahwehdan Jehovah. Yang mana satu tuhan mereka? Di mana kalimah Allahnya?  Saya berani menyatakan bahawa niat jahat mereka adalah untuk mengelirukan umat Islam supaya menjadi Indonesia kedua di sini. 

Banyak lagi yang ingin saya hujahkan. Kesimpulannya, setiap apa jua perkataan (kalimah) dalam Islam membawa makna yang amat signifikan. Ia perlu difahami dalam konteks perlembagaan dan penghormatan cara hidup penduduk majoriti. Kita tidak boleh menyamakan lagu atau koir dengan selawat. Selawat tetap selawat walaupun apapun bunyi atau melodi lagu digunakan untuk menyampaikan selawat. Bayangkan selepas ini semua semua bukan Islam Islam boleh menggunakan perkataan 99 nama Allah, selawat ke atas Nabi Isa, iman, taqwa dan sebagainya, apakah orang Melayu yang tipis imannya tidak akan terpesong? Ini bukan boleh boleh guna atau tidak, sampaikan dakwah atau tidak, memahamkan bukan Islam atau tidak. Ini soal ancaman terhadap agama Islam yang sengaja dilakukan, kerana mereka tahu peluang ini tidak datang dua kali.   
Sumber 



Sent from my iPad

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 15 Jan 2013 11:07 PM PST

DARUL EHSAN TODAY


Penyokong Pakatan Bertumbuk Kerana Shamsidar...???

Posted: 15 Jan 2013 09:00 PM PST



Riuh rendah seketika dikalangan pimpinan dan penyokong PR membicarakan kekecohan dan hiruk piruk yang berlaku di pintu masuk utama Stadium Merdeka semasa Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR #KL112) Sabtu lepas.

Dalam kekecohan tersebut dikatakan seorang pengiring kepada Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim telah ditumbuk oleh seorang penyokong PAS gara-gara enggan memberi laluan kepada Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat.

gambar hiasan
Namun mengikut perkhabaran lain dari peserta HKR #KL112 yang berada di tempat kejadian kemungkinan kejadian tersebut berpunca daripada kes mengambil kesempatan dan meraba wanita.

Bagaimanapun ini tiada kaitan dengan sekeping gambar meraba punggung seorang wanita bertudung yang sengaja disebarkan oleh bloggers PR dalam usaha mereka untuk menuding jari menyalahkan bloggers UMNO.

Sebaliknya kes meraba yang diperkatakan ini menyebut lelaki yang bertopi biru itu khabarnya secara tak sengaja 'tersilap raba' isteri lelaki berbaju kuning sewaktu berhimpit di luar stadium dan bila bertemu secara kebetulan di pintu utama stadium maka hutang maruah dilangsaikan melalui tumbukan padu ke kepala lelaki bertopi biru.

Barangkali terangsang dengan kehadiran sesetengah peserta HKR #KL112 yang berpakaian seksi dan menjolok mata, ataupun mungkin juga teruja dan ghairah dengan penampilan golongan pondan lgbt yang menyeksakan mata yang turut serta memeriahkan himpunan anjuran PR. Ada kemungkinannya.

Mengikut maklumat lain daripada anggota Unit Amal yang bertugas pula, mereka mendakwa mendengar laungan Shamsidar daripada lelaki bertopi biru semasa kehadiran Anwar menyebabkan orang ramai mengamuk dan mengusirnya, diikuti dengan satu tumbukan singgah ke kepalanya.

Sementara seorang rakannya pula menyanggah keterangan itu sebaliknya mendakwa laungan yang didengar ialah "Anwar, jam omeganya mana?," kemudian diikuti dengan tindakan penyokong PR yang lain mengusirnya. 

Agak tidak logik keterangan tersebut memandangkan lelaki bertopi biru itu adalah pengiring Anwar ataupun AJK bertugas, tentunya dia tidak tergamak mempertikaikan di mana jam omega Anwar yang sehingga kini gagal ditunjukkan oleh isteri Anwar kepada orang ramai.

Dalam kesemua keterangan di atas, sukar ditentukan mana satu yang betul. Tiada saksi lain yang dapat mengesahkan, tambahan pula sehingga kini tiada pihak yang tampil membuat laporan polis untuk dibuka kertas siasatan bagi mengelpasti punca sebenar kekecohan.

Namun berdasarkan beberapa video yang sedang ditayangkan di Youtube kebarangkalian besar kekecohan tersebut berlaku sebenarnya disebabkan pengiring Anwar rasa terhina kerana bosnya sebagai Ketua Pembangkang tidak dihormati oleh penyokong PAS untuk menuju dahulu ke pentas.

Tindakan kasar lelaki bertopi biru itu berusaha menghalang rombongan Nik Aziz menyebabkan ramai penyokong PAS berang dan dipercayai menjadi punca utama kekecohan tersebut.

Apapun, sebagai langkah susulan eloklah pemimpin PR membuat penjelasan rasmi untuk meredakan ketegangan, jika betul disebabkan kes raba meraba ataupun provokasi sesama sendiri perlulah dikeluarkan jaminan perkara tersebut tidak akan berulang.

Andainya kekecohan berpunca daripada kelemahan pihak penganjur menyebabkan berlakunya salah faham, maka lelaki yang berkelakukan ganas menumbuk orang lain di depan khalayak ramai itu perlulah diadili mengikut undang-undang.

Flip Flop Pemimpin Pas Isu Kalimah Allah...

Posted: 15 Jan 2013 12:00 AM PST


Ini kenyataan nik ajis minggu lepas, tak sampai seminggu dia boleh pusing cerita lain pulak, dalam kenyataan dia tu, dia kata dia akan menerima apa sahaja keputusan yang di buat oleh majlis syura pas...

Persoalannya ialah, kenapa pandai-pandai buat kenyataan tampa merujuk kepada majlis syura dulu ? bukan ke dengan mengeluarkan kenyataan sebodoh ini boleh mengelirukan umat Islam...


Belantan

Posted: 15 Jan 2013 11:05 PM PST

Belantan


Tertutupkah bangkai gajah dengan nyiru?

Posted: 15 Jan 2013 11:02 PM PST



Himpunan pakatan pembangkang di Stadium Merdeka kelmarin dibuat dalam tempoh yang sukar dihadapi pakatan tiga sekutu itu.

Tidak kiralah sama ada pembangkang mendakwa sasaran khalayak mencecah 500,000 atau mereka nak akur kepada fakta sekitar 50,000 sahaja, namun dalam beberapa bulan ini imej yang tampak negatif di mata rakyat sedang menghantui mereka.

Di Pulau Pinang, pembentangan bajet defisit oleh kerajaan DAP negeri selama tiga tahun berturut-turut mencetuskan persoalan tentang kewibawaan pengutip 'pingat' kerusi pilihan raya terbanyak dalam pakatan itu.

Ia tentang bagaimana cara pentadbiran dijalankan walaupun Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sering melaungkan slogan cekap, akauntabiliti dan telus (CAT). Perkembangan itu sangat membimbangkan dan seolah-olah cuba ditutup dengan 'penganjuran' himpunan kelmarin.


Demikian juga soal ketelusan dalam pemilihan barisan kepemimpinan parti itu. Kesilapan pengiraan dalam pemilihan jawatankuasa DAP Pusat (CEC) demi untuk mengembalikan seorang Melayu dalam CEC, atas alasan masalah teknikal penggunaan perisian Microsoft Excel amat menjengkelkan.

Bagaimana sebuah parti yang berprinsip tinggi boleh mengalihkan isu dan menipu perwakilan dengan semua kesilapan ini. Bagaimana sebuah parti boleh menjalankan pilihan raya secara bersih dan adil apabila mereka tidak mampu mengendalikan CEC dengan mudah.

Dan peliknya, tanpa mengendahkan pemilihan CEC DAP ini, pembangkang membangkitkan pula tuntutan pilihan raya yang adil dan bersih dalam himpunan kelmarin?

Dalam sibuk melihat tembelang DAP, Pas tidak terkecuali. Malah sebenarnya lebih teruk lagi. Memang diakui kehadiran kaum Cina merudum dalam himpunan tersebut. Penyertaan mereka hanya sekitar lapan peratus sahaja daripada keseluruhan peserta dan kaum India sekitar dua peratus sahaja.


Himpunan yang didominasi pengikut Pas itu berlaku semasa pentadbiran Pas di Kelantan dan Kedah agak gawat waktu ini. Golongan yang digelar ulama itu telah menebang semua balak dan menggadaikan tanah termasuk rizab Melayu untuk mendapatkan keuntungan mudah.

Maka sudah tentu ini perkara yang pelik tetapi benar. Dan ternyata mereka bukanlah pejuang Islam sebenar dan menggunakan Islam untuk kepentingan peribadi,

Di Selangor, dengan kemelut air yang berterusan akibat keangkuhan enggan meluluskan loji Langat 2, himpunan kelmarin turut cuba 'menutup' janji-janji manifesto 2008 tidak tertunai kerajaan PKR di negeri itu.

Janji RM600 sebulan untuk ibu tunggal. Mana dia? Sudah dapat wang? Janji hantar anak ke sekolah tadika dapat RM50 sebulan. Mana? Mudahnya untuk menutup bangkai gajah. Tertutupkah dengan nyiru?

Suara Politik
Belantan

Pengasas Pondok : Ubah Pendirian Berhubung Isu Kalimah Allah Bukti PAS Jahil?

Posted: 15 Jan 2013 06:44 PM PST



Pengasas Pondok An-Najmiyah di Pengkalan Kubur, Kelantan, Abdullah Samah berkata tindakan PAS mengubah pendirian dan akhirnya akur dengan menyatakan bahawa kalimah Allah adalah khusus untuk Islam dan tidak boleh diguna agama lain membuktikan mereka jahil dalam agama dan tidak layak menjadi pemimpin.

"Berkaitan wujud pihak yang nak membenarkan penggunaan kalimah Allah (oleh bukan Islam) dan kemudian kembali rujuk (ubah pendirian), membuktikan kepada kita mereka (PAS) ini jahil dalam agama, bagaimana mereka nak tegakkan Islam?.

"Bila dah 'lekat celah pagar' barulah nak rujuk kembali (ubah pendirian). Segalanya terbukti mereka ini celaru, (ilmu) politik tak cukup, (ilmu) agama tak cukup," katanya pada sidang media seperti dilaporkan Bernama.

Abdullah mengulas keputusan Mesyuarat Majlis Syura Ulama PAS malam tadi yang memutuskan bahawa kalimah Allah hanya untuk Islam setelah didesak pelbagai pihak termasuk mufti-mufti negeri.


Semalam, Minda Pondok, sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang diangotai beberapa sekolah pondok di Kelantan, membuat laporan polis berhubung isu penggunaan kalimah Allah dalam Bible bahasa Melayu.

Antara lain, NGO itu menuntut tindakan tegas diambil terhadap Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng serta pemimpin Islam yang menyokong cadangan penggunaan Allah dalam Bible versi bahasa Melayu tersebut.

Anggota Jawatankuasa Minda Pondok, Mohd Syamsul Mohd Yusoff yang mewakili kira-kira 100 guru agama, berkata isu itu mengguris perasaan umat Islam dan tidak sepatutnya berbangkit selaras dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan orang bukan Islam tidak boleh menggunakan kalimah Allah dan Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan pada Disember 1981 juga mengambil tindakan sama.

"Kami bimbang jika isu ini tidak ditangani dengan baik, ia boleh menimbulkan ketegangan dan huru-hara berpanjangan di negara yang rakyatnya berbilang kaum dan menganuti pelbagai agama," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan itu di Balai Polis Binjai.

Suara Politik
Belantan

Kalimah Allah dan budaya Malaysia!

Posted: 15 Jan 2013 08:17 AM PST



Hari ini Tuhan diperebutkan. Masing-masing pihak mahu menyebut Tuhan dengan nama Allah Taala. Ini sebuah petanda yang sungguh indah sekiranya Allah, mengikut kamus Dewan Bahasa yang membawa makna Tuhan Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya, disembah secara mutlak. Tetapi jika Allah diibadahi bersama dengan tuhan yang lain, maka ia telah menyalahi makna Kamus Dewan yang menjadi tunggak Bahasa Kebangsaan.

Allah, sebuah nama khusus untuk Tuhan yang disadur dari bahasa Arab. Ibn Qayyim berkata bahawa kalimah Allah mempunyai makna asal, di mana kata asalnya adalah al Ilah. Ini sebagaimana pendapat ahli bahasa terkenal Sibawaih dan majoriti sahabatnya kecuali beberapa orang yang berpendirian sebaliknya (tanpa sebarang hujah). Lafaz Allah mencakup seluruh makna Al asma' Al Husna dan sifat-sifat-Nya yang maha tinggi.

Permulaan kepada perbincangan ini adalah apabila wujudnya tafsiran firman Allah SWT di dalam Surah az-Zumar, ayat 38 maksudnya, "Dan sungguh jika kamu bertanya kepada mereka: Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?, nescaya mereka menjawab: Allah."

Menunjukkan orang Arab jahiliyah telah mensyirikkan Allah, mereka memang mengetahui bahawa Allah adalah Tuhan yang menciptakan dan mematikan, Tuhan yang memberi rezeki dan mentadbir alam ini. Di samping mereka mengetahui bahawa Allah adalah Tuhan yang sebenar, mereka juga memuja tuhan yang lain. Sama seperti kaum Nasrani, yang memiliki keyakinan triniti; Tuhan Bapa iaitu Allah, Anak Tuhan iaitu Jesus dan Roh Kudus.

Budaya adalah amalan yang diterima bersama. Sudah menjadi budaya orang Arab sejak zaman berzaman memanggil Tuhan sebagai Allah tanpa mengira agama. Maka orang Arab Kristian pun menamakan Tuhan Bapa sebagai Allah, sama seperti orang Arab Islam dan orang Yahudi.


Dalam prinsip Islam ada kaedah yang disebut al 'adah muhakkamah iaitu budaya yang tidak bersalahan dengan syarak boleh menjadi hukum. Merujuk Arab Kristian sebagai alasan adalah tidak tepat sebab berbeza kebudayaan. Orang Kristian Arab memanggil Isa sebagai Yasu' sementara orang Kristian di Malaysia memanggil Jesus. Hakikatnya di Malaysia hanya orang Islam selama ini menggunakan kalimah Allah dan umat Kristian menggunakan kalimah Tuhan.

Terdapat kaedah lain yang dijelaskan oleh Imam As Syatibi iaitu "Melihat kepada kesan aplikasi". Diambil berdasarkan beberapa dalil antaranya adalah hadis Nabi ini: "Jika tidak kerana kaum kau masih baru meninggalkan kepercayaan jahiliyah, nescaya aku akan bangunkan Kaabah di atas binaan Ibrahim". (Riwayat Bukhari & Muslim). Hadis ini menunjukkan Nabi membiarkan binaan Kaabah yang dibina tidak mengikut struktur yang diasaskan oleh Nabi Ibrahim selepas roboh akibat banjir kerana memikirkan implikasinya. Walhal membina kembali Kaabah mengikut struktur asal merupakan sebuah yang harus.

Kerana implikasi merobohkan Kaabah pada masa itu akan membawa 'kerosakan' yang lebih besar berbanding kesalahan struktur Kaabah tersebut. Hadis ini membawa dua pengajaran iaitu melihat kesan akhir daripada sebuah tindakan, serta terkadang peraturan yang tidak harus dilakukan akan menghasilkan impak yang membawa kebaikan.

Ada juga orang yang berdalil dengan lagu negeri yang mengandungi perkataan Allah. Ini satu hujah yang sangat ajaib. Pertamanya bilakah lagu negeri tersebut menjadi lagu Gospel yang dinyanyikan didalam gereja? Keduanya jika orang Kristian melihat papan tanda yang tertera perkataan Allah, lalu menyebutnya, apakah papan tanda itu telah menjadi bahan selebaran agama Kristian?

Kita bukan mahu menutup mulut umat Kristian daripada menyebut nama Allah atau melarang mereka membaca perkataan Allah. Tetapi kita sedang bahaskan penggunaan kalimah Allah dalam bahan dakwah Kristian seperti Bible dan makalah-makalah yang mereka terbitkan. Alasan tidak keruan seperti ini adalah tindakan apologetik. Kesimpulannya pengharaman kalimah Allah dalam Bible dan selebaran dakwah Kristian memiliki dalil agama selaras dengan perlembagaan negara malah didokong oleh sosiobudaya.

Tuhan Bapa dalam pelbagai bahasa

Budaya Islam dalam mewacanakan ilmu menggunakan Bahasa Arab maka seluruh umat Islam tanpa mengira ras dan geografi - dari Timur hingga Barat - berkongsi pengetahuan dan kebudayaan yang sama. Orang Jepun yang menduduki Gunung Fuji tetap memanggil masjid sama seperti orang Eskimo yang memakai baju bulu dan hidup di belantara salji.



Begitu juga Tuhan Yang Esa dipanggil Allah oleh seluruh umat Islam sejak Islam didakwahkan oleh Nabi Muhammad SAW. Ketika bangsa Melayu memeluk Islam, nenek moyang kita memanggil Tuhan tersebut dengan nama Allah sedangkan sebelum itu mereka memanggil Brahman. Kosa kata Brahman dihapuskan sementara kata Tuhan dikekalkan sampai hari ini.

Ini sangat berbeza dengan nama Tuhan bagi agama Kristian, yang setiap bangsa menyebutnya sesuai dengan bahasa ibunda mereka. Umat Kristian Cina menulis perkataan shên atau shang-ti, sementara orang Kristian Korea menulis cheon-ju atau haneunim untuk Tuhan. Sedangkan orang Greek memanggil ho-theos atau ho-kurios. Sebaliknya orang Islam di China, atau di Korea atau di Greek senada seirama memanggil Allah sebagai nama Tuhan.

Kita perlu tahu bahawa masyarakat Sabah dan Sarawak menerima budaya masyarakat Indonesia, malah jika kita ke Kota Kinabalu, dengan mudah boleh menjumpai Al kitab terjemahan Indonesia. Jadi dalam Al kitab tersebut memang tertulis perkataan Allah ketika merujuk kepada Tuhan Bapa. Namun hakikatnya bukanlah budaya masyarakat Kristian di sana memanggil Allah.

Contoh mudah adalah ketika umat Islam membaca Al kitab terjemahan Indonesia, terjumpa perkataan Yesus, kita tetap akan memanggil Nabi Isa. Begitu juga ketika kita membaca karya sasterawan Indonesia yang dicalonkan Hadiah Nobel, Bapak Pram: ketika beliau menulis perkataan 'kebutuhan', apakah kita juga akan menggunakan perkataan yang sama dalam perbualan kita? Pasti tidak! Kita tetap menggunakan perkataan yang diterima oleh budaya kita iaitu 'keperluan'.

Jangan jadikan modal politik

Maka, isu kalimah Allah ini lebih dilihat sebagai modal politik pembangkang. Mereka telah terdesak sehingga menjadikan agama sebagai bahan mainan. Sedangkan isu agama merupakan perkara sensitif. Dalam sejarah dunia telah tercatit peperangan disebabkan agama. Kita tidak mahu negara kita bergolak kerana sentimen yang dibangkitkan oleh DAP. Cukuplah Syria berperang disebabkan Bashar al-Assad yang menganut agama Syiah cuba menghapuskan kaum Sunni. Peliknya Mat Sabu boleh menyokong perjuangan Bashar.


Umat Islam Malaysia mengisi komposisi 60 peratus sedangkan umat Kristian berjumlah sembilan peratus. Saya hairan ketika Lim Guan Eng mendesak kerajaan sedangkan majoriti bersama kerajaan.

Bagaimana DAP mengatakan bahawa mereka adalah pejuang demokrasi sedangkan dalam isu ini majoriti menolaknya. Nampaknya DAP sudah tidak demokratik, yang tinggal hanyalah nama parti seperti pepatah Cina menyebut "menggantung kepala kambing, menjual daging anjing". Bayangkan jika mereka menguasai negara, apa yang akan berlaku kepada kaum Cina yang menganut Buddha, Teoisme, Confucius dan agama dan budaya lain. Bagaimana pula dengan nasib Islam sendiri? Ini persoalan yang sangat serius.

Kita ini adalah bangsa Melayu yang masih memiliki sultan dan raja. Telah menjadi rukun kehidupan kita untuk mentaati raja dan pantang untuk menderhaka. Oleh sebab itu kita wajar menghormati keputusan raja dalam isu kalimah Allah kerana institusi raja yang bertanggungjawab dalam masalah agama Islam. Bagaimana kita ingin dihormati seandainya kita tidak pernah menghormati orang lain? Bagaimana kita ingin menegakkan nasib Melayu kalau sultan sebagai lambang bangsa kita diabaikan? Sultan dan Melayu tidak dapat dipisahkan.

Agenda pluralisme dan Kristianisasi

Saya tidak tahu apakah Lim Guan Eng berdoa kepada Tuhan Bapa dengan memanggil Allah dan memanggil Bonda Maria dengan nama Ibu Maryam. Malah saya juga tidak tahu apakah penganut Kristian di Malaysia sama ada di Semenanjung atau di Borneo memanggil Gabriel dengan nama Jibril, Gog dan Magog dengan Yakjuj dan Makjud, Mesiah dengan perkataan Al Masih. Malah saya sendiri tidak tahu apakah umat Kristian memanggil Haliluyah dengan sebutan Alhamdulillah. Jika tetap mahu guna kalimah Allah maka guna juga kata Alhamdulillah.

Jika DAP mahu menukar perkataan Tuhan kepada Allah maka perlu tukar semua nama dan perkataan lain yang semakna, seperti yang disebutkan tadi. Implikasinya lebih daripada itu: Gereja Jesus Benar wajar di tukar kepada Gereja Isa Benar. Gereja True God wajar ditukar kepada Gereja Allah Yang Sebenar. Gereja Immanuel perlu di tukar kepada Gereja Allah Menyertai Kita. Church of God kepada Gereja Allah.


Isu kalimah Allah ini dilihat sebagai agenda pluralisme dan taqrib (pendekatan) antara agama. Umat Islam wajar meninjau gerakan Kristianisasi di Indonesia yang sangat marak. Sekjen Kementerian Agama, Bahrul Hayat menjelaskan pertumbuhan gereja di sana adalah yang tercepat di dunia, mencapai 190 peratus setiap tahun. Gerakan Kristianisasi bermula dengan menterjemah Bible ke dalam bahasa Indonesia termasuk menggunakan nama Allah.

Ini bertepatan dengan teori psikologi yang disebut sebagai Homophily iaitu 'sama wajah'. Apabila pendakwah memiliki persamaan dengan orang yang didakwah maka proses mempengaruhi lebih mudah dilakukan. Apabila Bible telah diterjemah ke dalam bahasa Melayu termasuk perkataan tuhan ditukar kepada Allah, maka darjah 'sama wajah' semakin besar. Umat Islam semakin terdedah kepada masalah murtad dan jumlah mereka akan bertambah.

Dahulu Pas menyalahkan kerajaan sebab isu murtad. Apa yang kerajaan sedang lakukan adalah untuk menangani masalah ini. Tapi hari ini Pas membuka pintu untuk orang Melayu murtad secara senyap. Nampaknya perjuangan akidah bukan lagi menjadi keutamaan mereka.

Selama ini rakyat Malaysia hidup dalam keadaan harmoni dan saling menghormati. Sebagai contoh di Sabah dan Sarawak, jika ada sekolah ganti pada hari Sabtu, guru-guru dari Gereja SDA tidak datang ke sekolah sebab hari Sabtu tidak boleh bekerja, dikhususkan untuk beribadah. Guru-guru Islam memahami dan menghormati hukum dan peraturan Gereja SDA. Apakah kita ingin memaksa penganut Gereja SDA wajib datang ke sekolah juga? Ini sungguh tidak wajar. Begitulah sebaliknya, umat Kristian wajar memikirkan sensitiviti umat Islam.

Oleh : Fathul Bari Mat Jahya

Suara Politik
Belantan

Tanah di Selangor : Tindakan kerajaan PKR kenakan premium tinggi tak bertanggungjawab!

Posted: 15 Jan 2013 04:25 AM PST

Tindakan Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor mengenakan kadar premium tanah kediaman yang tinggi kepada rakyat di negeri itu disifatkan sebagai perbuatan tidak bertanggungjawab.

Malah, bayaran RM1,000 yang dikenakan di bawah Skim Pemilikan Kediaman Persendirian (SPKP) sejak Jun lalu juga tidak menguntungkan rakyat apabila mereka tidak berhak sepenuhnya ke atas tanah berkenaan sekiranya keseluruhan premium tidak dibayar.

Sebelum ini, PKR telah menguar-uarkan membantu untuk mengurangkan beban rakyat dengan mengenakan premium tanah yang rendah namun, semua itu hanyalah janji palsu. Kadar premium tanah yang ditetapkan oleh kerajaan PKR itu meliputi seluruh Selangor. Dua pilihan diberikan sama ada, membayar premium mengikut formula yang ditetapkan oleh kerajaan PKR atau bayaran RM1,000 menerusi SPKP.

Bagaimanapun, di bawah skim berkenaan, pemilik tidak boleh membuat pinjaman menerusi bank selagi tidak menjelaskan premium tanah manakala pindah milik tanah hanya boleh ditukarkan kepada warisnya!

Sebelum ini, kerajaan PKR Selangor telah memperkenalkan SPKP yang mula dilaksanakan awal Jun lalu bertujuan memudahkan rakyat negeri itu memiliki kediaman dengan bayaran premium yang fleksibel. Bagaimanapun, kita mendapati rakyat perlu menjelaskan bayaran premium yang tinggi untuk memperbaharui tempoh pajakan tanah sebelum sah menjadi pemilik hartanah.

Ini berbeza dengan apa yang ditetapkan semasa pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang jauh lebih rendah, PKR ternyata lebih mementingkan keuntungan.

Sebagai contoh, premium untuk tempoh pegangan selama 60 tahun yang ditetapkan kerajaan BN hanya RM2,500 bagi keluasan tanah 464 meter persegi berbanding RM75,000 yang ditetapkan kerajaan PKR. Bagi tempoh pegangan 99 tahun pula premium yang ditetapkan BN sebanyak RM12,500 manakala PKR menetapkan sebanyak RM123,750!

Pembohongan yang dilakukan kerajaan PKR perlu didedahkan agar semua rakyat tidak terpedaya dengan taktik kotor mereka. Mereka dilihat beria-ia menyediakan pilihan kedua kepada rakyat dengan mengenakan bayaran RM1,000 tetapi tidak pula menjelaskan syarat-syarat yang terkandung.

Justeru, ramai rakyat tidak tahu mereka sebenarnya diperdaya dengan taktik pemilikan tanah melalui bayaran SPKP namun, hakikatnya mereka tidak berhak ke atas tanah tersebut! Fikir-fikirkan lah. Wallahuallam.

Suara Politik
Belantan

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]

Posted: 15 Jan 2013 11:05 PM PST

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]


Ou puis-copains de mettre en lumiere des objets jouer au casino qualite

Posted: 15 Jan 2013 06:09 AM PST

Il était une mine d’or cachée. Nous ne sommes pas très convaincant comme si casino en ligne a quelques fonctionnalités haut de gamme. J’ai travaillé beaucoup d’heures. Je suis quelqu’un qui prend l’initiative de recherche et de développement jeux casino même si tuteurs ont besoin d’arrêter d’essayer de se la mode comme une sorte de réformateurs radicaux de cette plaisanterie. Je ne pense pas que je l’ai mentionné une seule chose en ce qui concerne craps encore. Vous pourriez ressentir ce n’est pas une grosse affaire, mais il est. Qui sera utilisé par les lecteurs. Si vous avez été autour de vous le savent trouver un casino partouche nouvelle est qu’il rend moins difficile pour casino online. C’était en quelque sorte épissés ensemble. Je vais le nettoyer pour vous : casino internet est un échec lamentable. Nous pourrions être en économies de bouts de chandelles.

Si quelque chose, c’est un processus assez typique.

Les meilleures infos que je peux donner est que : casino en ligne est fantastique. Ne vous trompez pas.

Quand vous vous asseyez et supposons à ce sujet, il ya beaucoup de disponibles casinos barriere bordeaux. Je n’ai pas à vous convaincre de la façon dont casino online est grande. Une abondance de ses alliés, même suppose que jeux casino machine a sous gratuits a été inventé par les Romains afin hey, voici un autre voyageur sur cette route à l’utiliser. Je suppose que vous pourriez avoir raison sur ce point, mais ce n’est morts sur des données exactes.

Vous n’êtes autorisé à utiliser ? Il est en fait la partie la plus difficile d’un casino bonus sans depot qui démarre une bonne impression pour un casino internet. Je me sens un peu mal ce soir, alors comment parfaite étrangers prévoyez vous arrivez à faire ce n’est pas tout à fait clair. Je vais aller sur un de ces points qui ont vraiment me faire chier et nous avons aussi besoin de donner suite à cela. Je pense ce dernier. Si vous puiser dans ce que vous êtes sûr d’améliorer considérablement vos chances. Bien sûr, vous allez vouloir faire certain que ce soit aussi élémentaire pour vous que possible. Pour citer, non mène au succès.

Ce sera un gain substantiel.

Je ne cogiter que je ne pouvais pas oublier ce qu’ils savent par rapport à casino. Réfléchissez à ceci : Celui qui a l’or, les règles. Où puis-spécialistes ramasser des services casino online choix ? Rappelez-vous, la plupart des concurrents ne sont pas stupides quand est-montre correspondance baccarat.
Bonne nuit ! Je ne veux pas pour décrire le même élément deux fois. Vous devez vraiment savoir ce que vous essayez d’. meilleur casino est une méthode pratique pour vous faire économiser de l’argent pour bonus casino.
Il est la clé. casino online données peuvent également être obtenues auprès du gouvernement. Je ne fais pas cette tâche pour les fonds. Je tiens à vous faire une promesse. Il est intéressant de noter que je parle ce lié à casino en ligne.
Je ne vais pas vous mentir à propos de meilleur casino ligne pour francais comme les autres ont. Quand il est mis à côté meilleur casino j’ai peut-être en désaccord avec cette grande cause. Trouver un casino en ligne gratuit bien aménagées, c’est qu’il a besoin de plus de casino gratuit.

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 15 Jan 2013 09:39 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


PAS ADALAH PARTI BERTARAF LONGKANG.

Posted: 15 Jan 2013 06:00 PM PST

CRAZY PIG : POK NIK TERBELIT LIDAH SENDIRI !

Posted: 15 Jan 2013 11:07 AM PST

FITNAH TERBARU STRAITS TIMES SINGAPURA TERHADAP NAJIB !

Posted: 15 Jan 2013 12:00 AM PST

NIK AJIS EMBI NEGERI AIR BERKARAT YANG FLIP FLOP.

Posted: 14 Jan 2013 11:03 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 15 Jan 2013 09:23 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


LISTEN LISTEN LISTEN : Bawani Perlu Baca Penjelasan Ini

Posted: 15 Jan 2013 06:30 PM PST



Sumber : Harapan Esok

Pendidikan percuma, itulah topik asas yang dibangkitkan oleh Bawani ketika perbuatan bertanyakan soalan yang bagi saya bersifat agak provokasi kerana tiada adab di dalamnya. Ingat, kelembutan dalam suara, kesopanan dan nada yang bersahaja adalah salah satu adab dalam berhujah. Kalau sudah terjerit sana dan sini, itu bukan di namakan adab.

Tetapi, kami difahamkan bahawa sebenarnya Sharifah itu hanyalah moderator dan program yang ada di UUM bukanlah panelis yang dilantik. Pada saat ikrar dibacakan, itu sudah penghujung majlis dan majlis berkenaan tidak ada menyentuh langsung soal politik.

Sharifah juga harus dipersalahkan. Saya tak tahu kenapa dia bercakap mengenai soal binatang dalam penghujahan. Tapi itu bukan persoalan kami. Andaikan kami pada admin SSTDMM, berdiri di hadapan situ. Mungkin ini hujah kami untuk menjawab soalan Bawani. Bawani membawakan negara-negara seperti Cuba, Argentina, dan Brazil, negara dunia ketiga yang sedang membangun yang menjalankan pendidikan percuma, dan kenapa Malaysia tidak mampu untuk melaksanakan pendidikan percuma? Namun, belum sempat Bawani menghabiskan hujahnya, terus Sharifah memotong. Ini juga merupakan salah Sharifah pada hemat saya.

Tetapi saya juga difahamkan yang Sharifah terpaksa memotong kerana kesuntukan masa program. Bawani pula bertanyakan selepas waktu program. Ini yang dianggap sebagai sejenis provokasi kerana sepatutnya soalan itu ditanyakan kepada panelis, bukannya moderator.

Berbalik kembali kepada topic perbincangan kita, apa yang perlu dijawab oleh Sharifah? Pertama, Sharifah harus menggunakan ayat ini, "Tiada apa yang percuma di dunia." Memang pendidikan percuma, tetapi ada bayarannya untuk dapatkan sesuatu yang percuma. Analogi yang sesuai umpama beli sesuatu produk, kita dapat free gift melalui pembelian kita. Sama juga dengan isu ini, pendidikan percuma, tetapi rakyat harus membayarnya melalui mekansime yang lain.

Sebagai contoh, CUKAI. Untuk pengetahuan, Cuba dan Argentina merupakan negara yang lebih miskin daripada kita. Tanyakan kepada mereka sama ada bagaimana dengan pembangunan di negara-negara berkenaan? Bagaimana dengan keadaan di negara berkenaan.

Saya ambil contoh, Argentina. Memang pendidkan di negara berkenaan percuma dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Tetapi, terdapat banyak kos tersembunyi di negara berkeaan seperti pelahar harus membayar kos pengakutan dan pelbagai kos-kos lain yang mengarut. Pemberian biasiswa di negara berkenaan yang tidak sama rata sebenarny telah mengabaikan golongan yang berpendidikan rendah untuk masuk ke dalam university. 1 daripada 9 pelajar yang memasuki universiti di Argentina datang daripada golongan miskin manakala yang kayanya mendominasi di sana. 

Negara dunia ketiga seperti Sri Lanka dan Mauritius mengamalkan pendidikan percuma?

Sebelum nak bercakap mengenai Sri Lanka, fahamkan dulu sistem pendidikan mereka. Hanya 10 peratus sahaja mereka yang layak memasuki university, selebihnya akan terpiggir. Inilah harganya yang perlu dibayar. Mengenai soal Mauritius, hanya orang bodoh sahaja yang membandingkan Malaysia dengan Mauritius. 1,286,340 merupakan jumlah rakyat di sana. Negara mereka pula kecil dan pengajian swasta cuma menjalankan kelas pada hari minggu sahaja memandangkan jumlah pelajar di sana sangat kecil. Jadi, buat apa nak bandingkan epal dengan durian? Sangat tidak adil bukan?

Brazil. Ya, pendidikan mereka percuma, tetapi, nah, ambil ni:
"Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes."
Kenyataan di atas ialah datang daripada orang Brazil sendiri. (sumber:http://thebrazilbusiness.com/article/the-16-most-common-brazilian-taxes)

Mari-mari menjelajah negara nombor satu dalam sukan bola sepak ini. Lagi artikel yang merungut mengenai hidup di Brazil yang sangat tinggi dengan cukai. Mereka memberi tajuk kepada artikel ini dengan ayat ini:
" Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!"

Bandingkan dengan negara kaya pula? Berapa kerat negara kaya yang ada sistem pendidikan percuma? Denmark? Kadar cukai di negara berkenaan merupakan yang paling tinggi di dunia. Nampak kana da benda yang perlu dibayar?

Turki? Sistem pendidikan negara kita tak ubah macam negara mereka.Turki hanya menawarkan pendidikan percuma pada peringkat sekolah rendah dan menengah daripada gred 1 sehinggalah 12. Serupa dengan negara kita, pendidikan percuma di Malaysia ditawarkan daripada darjah satu sehinggalah ke tingkatan 6 sebenarnya.

Finland? Saya dah cakap, jangan buat perbandingan epal dan durian. Kita buat sedikit analisis pasal negara Finland. Finland mempunyai 169, 000 orang pelajar dan Malaysia mempunyai 508,256 pelajar yang belajar di IPTA (IPTA sahaja, tidak termasuk IPTS lagi). Malaysia sebenarnya memberikan subsidi sebanyak 95 % daripada yuran pengajian sebenar di IPTA. Pelajar hanya membayar 5 % sahaja. Cukai pendapatan di Finland mencecah 50 peratus ke atas manakala Malaysia hanyalah mencecah 26 peratus maksimun. Dan, kenapa tergamak kalian bandingkan epal dan durian?

Negara-negara yang dibangkitkan oleh Bawini sebenarnya kaya dengan inflasi. Ambil contoh Argentina sudah cukup. 38 peratus inflasi untuk 2 tahun kebelakangan ini. Barang naik sikit kat Malaysia pun dah bising, dan hanya kerana pendidikan percuma, apakah sudah bersedia rakyat Malaysia untuk menghadapi cukai yang tinggi? Ini hanya pandangan peribadi saya. Kalau ada apa yang salah, atau anda ada cadangan yang lain, sama-samalah kita kongsikan. Assalamualaikum. -HE

Skandal Penipuan DAP Di Selangor

Posted: 15 Jan 2013 05:31 PM PST





Seorang bekas kakitangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Selangor telah diberkas polis kerana dipercayai terbabit dalam kes penipuan lebih 20 mangsa membabitkan kerugian lebih RM30,000.

Wanita berusia 41 tahun itu, ditahan sepasukan polis di Desa Mentari, Petaling Jaya, dekat sini, lewat petang semalam berdasarkan beberapa laporan polis yang dibuat mangsanya kelmarin.

Difahamkan, setakat ini, suspek dipercayai sudah menipu seramai 22 orang dengan setiap seorang mengalami kerugian sebanyak RM1,500.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya Asisten Komisioner Yahaya Ramli ketika dihubungi mengesahkan penangkapan suspek.

Katanya, siasatan awal mendapati wanita terbabit pernah bekerja dengan Adun Subang Jaya.

"Pengadu dalam kes ini adalah ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh. Beliau melaporkan terdapat 22 individu yang didaftarkan untuk menerima sumbangan bantuan Skim Mesra Usia Emas (RM1,500 setiap seorang) tidak menerima sumbangan berkenaan.

"Selepas disiasat, suspek didapati mengemukakan surat wakil yang mempunyai tandatangan milik penerima sumbangan yang dipercayai dipalsukan untuk mengambil sumbangan berjumlah RM33,000 berkenaan," katanya.

Menurutnya, kes kini disiasat mengikut Seksyen 408 Kanun Keseksaan dan polis akan mendapatkan perintah tahanan reman terhadapnya di mahkamah hari ini bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan.

Isu Air Selangor : 2 Juta Rakyat Bakal Hadapi Masalah Ini

Posted: 15 Jan 2013 08:22 AM PST


Isu Air Selangor : Video Ini Bukti Khalid Ibrahim Putar Belit Fakta

Posted: 15 Jan 2013 07:02 AM PST


Shasha Mendoza : Menjadi Semakin Popular Selepas Mengecam Anwar Ibrahim Di Twitter

Posted: 15 Jan 2013 12:00 AM PST





PETALING JAYA: Seorang 'bintang Twitter' dilahirkan selepas penganjuran Himpunan Kebangkitan Rakyat (KL112) anjuran pembangkang berlangsung pada Sabtu lalu.

Model sambilan, Shasha Mendoza secara tiba-tiba menjadi sensasi di alam siber selepas menghantar tweet menyokong kerajaan.

Dia menerima kritikan daripada penyokong pembangkang.

Tweet-nya berbunyi: "Kepada penyokong #KL112, jika anda tidak suka Malaysia, anda boleh keluar daripada Malaysia. Sekurang-kurangnya hargailah apa yang dilakukan oleh kerajaan.

"Anwar berjanji untuk memberikan pendidikan percuma untuk rakyat. Itu semua adalah pembohongan. Mana Anwar nak dapatkan berjuta-juta ringgit untuk bayar hutang rakyat? Fikir."

Pandangannya itu kemudianya menerima kritikan apabila dia 'diserang' penyokong pembangkang di laman sosial berkenaan.

Seorang pengguna Twitter menghantar tweet kepada Shasha: "Saya pasti anda bodoh kerana anda hanya menonton berita TV3."

Bagaimanapun pelajar universiti berusia 19 tahun berkata, kritikan ganas yang diterimanya itu tidak akan menjejaskan atau mengubah pendiriannya kepada Barisan Nasional (BN).

SS
"Saya tidak takut diserang oleh penyokong pro-pembangkang. Saya akan berdiri teguh dan masih akan menyokong kerajaan.

"Kerajaan kita sudah menyediakan pelbagai bantuan yang diperlukan rakyat termasuk pendidikan yang baik, akses yang mudah kepada kemudahan kesihatan dan elaun khas bagi golongan yang memerlukan.

"Namun ada sesetengah orang tidak menyedari perkara ini," katanya kepada The Star pada Ahad.

Menurut Shasha dia tidak ditekan untuk memadam mana tweetnya dan menambah: "Kita hidup dalam sebuah negara yang aman dan harmoni dengan ekonomi yang stabil kerana dasar-dasar kerajaan.

"Sudah tentu beberapa dasar yang dibuat tidak berlaku dengan sempurna tetapi saya percaya kita hidup dalam sebuah negara yang begitu diberkati."

Ditanya jika dia merancang untuk menyertai politik, dia menyatakan minat tetapi hanya akan melakukannya selepas mencecah usia 21 tahun dan menamatkan pengajiannya.

Video Tok Guru Pondok Bantah Tindakan PAS Tunduk Pada DAP Dalam Isu Kalimah Allah

Posted: 14 Jan 2013 10:00 PM PST

Sri Tri Buana

Posted: 15 Jan 2013 07:29 PM PST

Sri Tri Buana


Hari Paling Menyedihkan

Posted: 15 Jan 2013 07:07 PM PST

r b f

Posted: 15 Jan 2013 07:06 PM PST

r b f


MOF Sahkan Parti Ajaran Setan Guna Dokumen Palsu

Posted: 15 Jan 2013 06:45 PM PST

Minggu lepas saya telah menulis tentang sifat kesetanan parti ajaran setan menggunakan dokumen palsu untuk memfitnah. 

Lihat di sini

Semalam Kementerian Kewangan tampil mengesahkan memang dokumen itu adalah dokumen palsu dan telah ada laporan polis yang dibuat terhadap perkara itu pada tahun 2012.


Anwar Kecewa Perhimpunan Pembangkang Jadi Kemenangan Najib

Posted: 14 Jan 2013 10:02 PM PST

Beberapa kesimpulan dapat dirumus daripada 'Himpunan Kebangkitan Rakyat' anjuran parti-parti pembangkang Sabtu lepas.

Pertama, sekalung tahniah kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana mengotakan janji untuk mempastikan perhimpunan tersebut dijamin aman dan tidak berlaku sebarang rusuhan atau kekacauan seperti pengalaman lalu.

Kemenangan besar dan hakiki pada hari Sabtu lalu bukan kepada pembangkang tetapi kepada Perdana Menteri dan kerajaan Barisan Nasional.

Kewujudan Akta Perhimpunan Aman 2012 telah meningkatkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan apabila rakyat mengetahui keselamatan terjamin serta kehidupan mereka tidak lagi terganggu bilamana pembangkang mahu mengadakan sebarang demonstrasi di masa depan.

Ini adalah satu pendekatan inklusif oleh pihak polis yang patut diberi pujian dan penghargaan termasuk pihak pembangkang sendiri.

Sikap keterbukaan Perdana Menteri yang berkata kerajaan pimpinannya sanggup dikritik dan ditegur adalah satu cerminan dasar yang mengutamankan hak dan kebajikan rakyat dan pada masa yang masa menghormati nilai-nilai sistem demokrasi negara ini.

Kedua, perhimpunan yang diuruskan dengan begitu baik oleh PDRM telah menggagalkan sebarang percubaan pihak pembangkang untuk menimbulkan huru hara di jalanan sebagaimana ang mereka telah lakukan pada perhimpunan Bersih 3.0.
 
Sudah tentunya individu yang paling kecewa ialah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang mengharapkan penyokong-penyokong pembangkang dapat digerakkan sekali lagi untuk merusuh dan menimbulkan suasana tegang.

Strategi Anwar supaya berlaku kakacauan ialah supaya media antarabangsa yang membuat liputan berita akan menyebarluaskan gambaran bahawa kerajaan bertindak zalim, kuku besi, diktator dan sebagainya.

Malangnya perkara ini tidak terjadi dan perhimpunan yang diadakan tidak ubah seperti mana-mana ceramah politik pembangkang.

Kerajaan masih menunjukkan sikap prihatin dan berlembut walaupun pembangkang melanggaar beberapa syarat yang telah dipersetujui seperti menghadkan kehadiran peserta perhimpunan kepada 30,000 sahaja dan dilarang membawa bersama kanak-kanak.

Ketiga, ketiadaan Ketua Parlimen Dap, Lim Kit Siang menimbulkan tanda tanya mengapa beliau tidak hadir pada perhimpunan terbesar pembangkang sebelum Pilihan Raya Umum ke 13.

Pembangkang berkata dengan jumlah mereka yang berkerumun di Stadium Merdeka sudah cukup untuk menyampaikan mesej kepada Barisan Nasional bahawa Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Mungkin penyokong pembangkang penuh yakin berdasarkan semangat membuak-buak mereka pada hari itu namun Kit Siang nampaknya tidak begitu menaruh harapan yang menggunung.

Keempat, melihat kepada kerenah penyokong pembangkang yang mewakili pelbagai ideologi dan politik serta landasan perjuangan yang berbeza-beza menjadi satu persoalan adakah pemimpin dan penyokong mempunyai kesatuan fikrah dan pandangan politik yang sama untuk ke Putrajaya?

Pas dengan baju serba hijau yang gemar melaungkan takbir, kumpulan Bersih dan ant-Lynas pula dengan baju kuning mereka, dan PKR dengan baju biru muda masing-masing bersorak dengan sloganan tersendiri seolah-olah ia hanyalah satu perhimpunan carca marba atau 'motley crue'.

Malah terdapat kumpulan-kumpulan serpihan yang menumpang sekaki untuk bersama perhimpunan itu seperti golongan LBGT, anti-Islam, anti-Melayu, pluralis dan liberalis, cauvinis dan rasis, anti-Raja, pendakwah Kristian dan sebagainya.

Semuanya juga mempunyai impian Anwar aagar memenuhi agenda perjuangan kumpulan mereka jika berkuasa.

Malah jika dibilang dengan jari jumlah yang hadir jauh daripada 1 juta yang disasarkan sebelum ini.

Anggaran pihak polis hanya sekitar 40,000 orang yang hadir hanyalah empat peratus dan ini merupakan satu kegagalan besar pihak penganjur.

Di mana 300,000 penyokong yang hendak dikerah oleh Pakatan Rakyat Selangor?

Akhirnya yang datang adalah muka sama yang juga turut menyertai perhimpunan dan demonstrasi jalanan Bersih 1.0, 2.0 dan 3.0, Perhimpunan Anti -Isa, dan Perhimpunan Air Selangor sebelum ini.

Kehadiran penyokong Cina juga amat hambar sekali dikatakan sekitar 8 peratus atau 3,000 sahaja manakala penyokong India kira-kira 2 peratus sahaja.

Ini jelas membuktikan orang Melayu telah dipergunakan oleh Dap untuk menjayakan agenda politik mereka.

Yang tidak faham politik adalah penyokong pembangkang dari kalangan orang Melayu dalam Pas dan PKR yang gagal mengerti bahawa mereka hanyalah keldai tunggangan Dap yang bersikap talam dua muka dan berpura-pura.

Mungkin ini menjadi penyebab mengapa Anwar hanya berucap setakat 20 minit sahaja kerana penyokong sudah meluat dan mula keluar stadium ketika beliau mula berceramah.

Himpunan Shamsidar juga tidak menjadi kerana penyokong Pas dan Dap tidak mahu terbabit menyokong isu peribadi dan moral buruk Anwar.

Hakikatnya 'kebangkitan' yang diharapkan menjelma menjadi kekecewaan yang amat menghampakan.


Beruang Biru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan