Isnin, 24 Disember 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 24 Dec 2012 01:28 AM PST

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


400 pelajar Dun Permatang Pasir terima bantuan beg

Posted: 23 Dec 2012 11:26 PM PST

PERMATANG PAUH: Seramai 400 pelajar sekolah rendah sekitar Dewan Undangan Negeri (Dun) Permatang Pasir, Permatang Pauh dihadiahkan beg sekolah menjelang tahun baru 2013 yang bakal tiba beberapa hari lagi. Beg berkenaan disampaikan oleh Adun Permatang Pasir, Datuk Saleh Man dengan kerjasama Zakat Pulau Pinang (ZPP). Beliau yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang [...]

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 24 Dec 2012 01:26 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Nahas: UTair gantung semua pesawat ATR 72-200

Posted: 23 Dec 2012 03:55 PM PST

10 Safar 1433H. [MOD] -


MOSCOW 4 April - Syarikat penerbangan Russia, UTair semalam telah menggantung perkhidmatan semua pesawat ATR 72-200 miliknya sehingga siasatan nahas yang berlaku di Siberia selesai.

Jurucakap syarikat berkata, nahas yang mengorbankan 31 daripada 43 penumpangnya berlaku ketika pesawat itu cuba membuat pendaratan kecemasan.

Analisis awal "kotak hitam" perakam penerbangan menunjukkan kedua-dua enjin pada ketika kejadian masih berfungsi ketika pesawat itu terhempas. - REUTERS

 

500 buah kedai pakaian di Kabul musnah dijilat api

Posted: 23 Dec 2012 03:49 PM PST

10 Safar 1433H. [MOD] -


KABUL 24 Dis. - Satu kebakaran besar melanda pusat bandar ini, hari ini menyebabkan 500 buah kedai hangus dijilat api.

Seorang pegawai dari jabatan bomba berkata, tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian yang berlaku awal pagi tadi yang melibatkan kedai-kedai pakaian di bandar ini.

Katanya, kemungkinan punca kebakaran adalah litar pintas dan anggota tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan tentera Afghanistan turut dipanggil untuk membantu memadamkan kebakaran. - AFP





DPP PADANG TERAP

Posted: 23 Dec 2012 09:18 PM PST

DPP PADANG TERAP


Ceramah Panas Hari Ini 24 Dis Di Tandop Besar Naka

Posted: 23 Dec 2012 08:44 PM PST


Pembohongan TV3 : Sekolah Agama Rakyat Di Kedah Tidak Dibantu Kerajaan Negeri?

Posted: 23 Dec 2012 07:47 PM PST


Monday, December 24, 2012 / Kedah La




Oleh: Hafeez Azimi

Laporan Buletin Utama TV3 pada 22 Disember 2012 melaporkan kenyataan oleh seorang yang mendakwa pentadbir Sekolah Agama Rakyat (SAR) bawa sejak PAS memerintah Mac 2008, kerajaan negeri tidak pernah membantu SAR. Sumber itu memberi contoh Sekolah Agama Taufikiah atau lebih dikenali sebagai Pondok Pak Ya tidak pernah menerima satu sen pun, ulang 1 sen pun, ulang sekali lagi 1 cent pun bantuan dari kerajaan negeri pimpinan PAS.

Untuk makluman seluruh rakyat 1Malaysia, Sekolah Agama Taufikiah Padang Lumat pada tahun ini sahaja menerima bantuan guru yang digaji oleh Majlis Agama Negeri Kedah berjumlah RM196,748.88 sen (seratus sembilan puluh enam ribu, tujuh ratus empat puluh lapan dan sen lapan puluh lapan) setahun.



Di Kedah, selain dari Maktab Mahmud (milik penuh kerajaan negeri) dan sekolah agama bantuan kerajaan (SABK) terdapat 62 institusi yang terdiri daripada sekolah menengah dan rendah Islam, Maahad Tahfiz dan pondok. Mereka ini bergabung dalam badan yang dinamakan Hal Ehwal Sekolah Agama Rakyat (HESA). Di zaman BN memerintah Kedah dahulu, sebahagian besar dari institusi tersebut tidak pernah menerima walau satu sen pun dari kerajaan negeri. Hakni baru betul... 1 sen pun tak terima!

Namun di bawah pentadbiran PAS/Pakatan Rakyat, daripada 2008 hingga 2012; kerajaan negeri telah menghulurkan sebanyak RM3.58 juta kepada kesemua institusi yang bergabung di bawah SAR tersebut. 



Jika ada pihak mendakwa SAR (sekolah rendah/menengah Islam, tahfiz, pondok) tidak pernah terima satu senpun dari kerajaan negeri maka itu PEMBOHONG BESARnamanya... adapun bohong/fitnah itu tidak layak dibuat oleh orang Islam. Ia menjadi Rukun Nombor 1 kepada sebuah pertubuhan politik yang mengambil syaitan dikenali sebagai rakan.

Ingat tak tahun lepas, PM Najib umum nak beri bantuan RM100 seorang kepada setiap pelajar sekolah. Tapi janji itu tak ditepati kerana eramai 5,048 pelajar dari 28 sekolah di bawah HESA di Kedah dinafikan hak mereka oleh kerajaan Pusat BN (yang ni tak masuk TV3). Kerajaan negeri telah menghulurkan sebanyak RM504,800 kepada semua pelajar yang dianaktirikan oleh BN Pusat itu.
Itu baru cerita SAR yang bukan milik kerajaan negeri, kerajaan negeri hanya membantu. Kalau yang menjadi milik penuh kerajaan negeri iaitu Maktab Mahmud yang terdapat di setiap daerah, kecuali Kubang Pasu, peruntukannya adalah seperti berikut:

2009 – RM26.5 juta

2010 – RM28.5 juta

2011 – RM30 juta

2012 – RM34.5 juta


Pembohongan Media UMNO Isu Pembalakan Di Pedu

Posted: 23 Dec 2012 07:36 PM PST

Utusan Melaporkan :

Tercatat di muka hadapan Utusex Meloya kenyataan Pengarah Perhutanan Kedah, Ku Azmi Ku Aman yang kononnya berkata:

"Memang dari segi pendirian kami di Jabatan Perhutanan tidak setuju dengan rancangan pembangunan di Pedu kerana kawasan tadahan dan disuarakan dalam mesyuarat bersama Exco, tetapi hutan di bawah bidang kuasa kerajaan negeri."

Kenyataan tersebut tersiar dalam Utusex Meloya 22 Disember 2012. Pada pagi hari 23 Disember 2012, Ku Azmi datang bertemu YAB Menteri Besar Dato' Seri Di-Raja Ustaz Azizan Abdul Razak menjelaskan pendirian sebenarnya bahawa beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan seumpama itu. Memang musykil jugaklah macam mana pengarah hutan boleh menghadiri dan memberi pandangan dalam mesyuarat Exco.

Abih tu kenyataan sebenar Pengarah Perhutanan Kedah macam mana. Ini dia surat rasmi yang dikeluarkan dan ditandatanganinya sendiri. Adakah dokumen ini akan disiarkan oleh Utusex Meloya? Mustahil!
















Kredit To Kedah La

PAS Negeri Sembilan

Posted: 23 Dec 2012 09:18 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Ceramah Anak Tempatan DUN Kota 29 Dis 2012

Posted: 23 Dec 2012 07:29 PM PST



CERAMAH UMUM
Tarikh : 29 Dis 2012, Sabtu
Masa : 9 malam
Tempat : Kg Baru Chengkau Ulu,  Kota, N.Sembilan
Semua penceramah terdiri dari anak tempatan DUN Kota :
- YB Dato Kamarul Baharin Abbas, Ahli Parlimen Telok Kemang, Pengerusi PKR N.Sembilan
- Mohd Nazree Mohd Yunus, Ketua AMK N.Sembilan
- Rozmal Malakan, Timbalan Yang Dipertua PAS Rembau
- Puan Norwani, Ketua Muslimat PAS Rembau

Anjuran : Penyokong Pakatan Rakyat DUN Kota

Maklumat lanjut hubungi Hj Roni 012-2268230

Konvoi Kembara Oren di N.Sembilan diserang

Posted: 23 Dec 2012 06:00 AM PST






Berikut beberapa petikan dan gambar dari "facebook" serangan terhadap Kembara Oren di kawasan Felda di Negeri Sembilan yang telah mencederakan ahli Kembara Oren dan tingkap-tingkap kenderaan peserta di pecahkan ;

Kami di felda kepis skrg.disekat macai #$@#

felda bukit rokan utara.naraza cedera..xpasti samada dipukul atau dibaling batu..

Kembara Oren.,Kami diserang smasa difelda bkt rokan utara sbntr td,oleh skumpuln samseng #$@# yg mghalang laluan kami..mereka memechkan cermin hilux,n sdara naraza dipukul dikepala..sguh tidak berakhlak sikap samseng #$@#, mgeluarkn kata2 krg ajar pd kami.kami dtg dgn aman dgn mematuhi arahan.hak kebebasn bsuara adalh hak rakyat..stiap smpang laluan masuk ke felda,mereka menunggu untk mghalang kami..

Samseng umno dh naik gila.dgn batu,kayu halang kami masuk ke felda.sdara mazlan aliman akan bt laporan polis sebentar lg.mash di felda bkt rokan

Crmin yg dpchkan smseng #$@# di bkt rokan

Apa makna gambar ini??Mengibar2 bendera BN diatas kenderaan rasmi milik Felda ..begitu megah aksinya td semasa menghalang kembara oren di felda bukit rokan barat..

PAS LENGGONG

Posted: 23 Dec 2012 07:44 PM PST

PAS LENGGONG


Posted: 23 Dec 2012 07:32 PM PST



Umar dapat penangguhan hukuman penjara
 
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman penjara ke atas aktivis pelajar Umar Mohd Azmi selepas menghabiskan hujung minggunya di Penjara Kajang.

NONEDalam membenarkan rayuan untuk penangguhan hukuman itu, 
Hakim Amelia Tee mengenakan beberapa syarat ikatjamin yang ditambah daripada RM1,000 kepada RM5,000.

Tee juga mengarahkan Umar (kanan) menghadiri prosiding rayuan mahkamah berikutnya dan mengelak terlibat dalam kesalahan yang serupa.

"Jika dia didapati berbuat demikian (terlibat dalam kesalahan yang sama), pihak pendakwaan hendaklah memohon membatalkan serta-merta ikat jaminya. Kemudian dia (Umar) hendaklah menjalani hukumannya serta-merta," katanya.

Bercakap di luar bilik mahkamah kemudian, bapa Umar, Mohd Azmi Mohd Amin berkata keluarga akan membayar ikatjamin hari ini.

Katanya, beliau ber bersyukur hukuman anaknya telah ditangguhkan dan mereka akan ke Penjara Kajang untuk mengambil Umar.

Posted: 23 Dec 2012 07:30 PM PST



Penunggang desak Mazidul, Majalah 3 mohon maaf

Seramai kira-kira 300 penunggang motosikal berkuasa tinggi hari ini berkumpul di hadapan Sri Pentas- Media Prima Berhad (MPB) untuk menyerahkan memorandum mendesak pengacara Mazidul Akmal Sidek memohon maaf secara terbuka.

biker protest sri pentas tv3 231212Kumpulan tersebut, antaranya daripada Motor Corner dan ARC Selangor, turut mendesak  program Majalah 3 membuat permohonan maaf secara terbuka dan terperinci.

biker protest sri pentas tv3 231212Kumpulan motosikal itu tiba di perkarangan Sri Pentas kira-kira jam 12 tengah hari. Kelihatan kira-kira 30 anggota polis di kawasan sekitar Sri Pentas.

Sebelum menyerahkan memorandum, kumpulan itu berhimpun di pintu masuk Sri Pentas dan melaungkan "Kami bukan bukan pelesit", "Get out Mazidul" dan  "Kami sayang TV3".

Memorandum telah diserahkan oleh wakil kumpulan motosikal, Mohd Shahid Tasiran kepada Pengurus Kanan Perkhidmatan Pengurusan MPB, Alwi Husni Yahya.
Kumpulan itu turut memberi masa dua minggu kepada Mazidul serta pihak program Majalah 3 untuk memohon maaf.

Menurut Shahid yang ditemui pemberita selepas memorandum diserahkan, jika dalam masa dua minggu, tiada permohonan maaf secara terperinci dibuat, pihaknya akan membuat perhimpunan yang lebih besar.

"Pelbagai kelab yang mewakili bikers dari seluruh Malaysia hari ini datang untuk hantar memorandum bantahan kepada Majalah 3 yang menggelar bikers ini 'pelesit jalanan'.

"Kami mahu permohonan maaf secara khusus dari Majalah 3 dan Mazidul. Memang dah mohon maaf tapi kami nak permohonan maaf dengan ayat yang khusus secara terbuka terutama daripada Mazidul," katanya.

Selain itu, bagi Mohd Asri Hamid yang turut mewakili kumpulan itu berkata gelaran pelesit jalanan merupakan satu gelaran yang tak sewajarnya diberikan.

Menurut Asri, pelesit merupakan makhluk yang bersekongkol dengan syaitan dan gelaran itu seolah-olah mengatakan mereka "syaitan jalanan".

"Gelaran yang diberi Mazidul sebagai pelesit jalanan. Pelesit ini bersekongkol dengan syaitan, iblis. Kami rasa memanggil kami iblis, syaitan jalanan. Mohon tarik balik gelaran itu," katanya lagi.

Posted: 23 Dec 2012 07:27 PM PST



Bila Umno mengaku rakyat sudah hukum mereka

Aspan Alias,24 Dis 2012
Penyelaras BN Selangor Mohamad Zain Mohamad telah meminta supaya DAP tidak mengungkit isu-isu lama terhadap BN Selangor kerana BN telah pun di hukum oleh rakyat SELANGOR pada pilihanraya 2008 yang lalu. Zain berkata "rakyat telah pun menghukum kami dan tidak usahlah mengungkit-ngungkit perkara lama"

Umno begitu 'defensive' dalam banyak isu. Malahan isu-isu yang di wujudkan oleh Umno lah yang menjadi penyebab keadaan negara jadi begini. Umno yang memerintah sejak merdeka maka segala isu terhadap kerajaan adalah isu terhadap Umno dan komponennya. Bukan begitu?

DAP tidak mengungkit cerita lama. Cerita Umno ini tidak pernah menjadi tua kerana isunya sama sahaja dari dulu. Isunya ialah isu kegagalan parti itu menjadi parti yang memerintah secara adil dan saksama, parti yang telah menggunakan kuasa yang keterlaluan dan parti yang menjadi penyebab rasuah berlarutan sehingga tidak dapat di kawal lagi.

Umno yang menyebut berulangkali yang DAP itu parti rasis dan Umno tidak rasis. Tetapi hakikatnya Umno lah yang memainkan isu rasis yang tidak ada batasannya sehinggakan menuduh bangsa lain sebagai pendatang dan bermacam-macam lagi.

Umno jugalah yang menjadi parti yang sentiasa menanamkan perasaan takut terhadap bangsa lain dan telah menjadikan orang Melayu itu lesu dan sentiasa mengharap kepada Umno khususnya kepada kepimpinan mereka. Umno lah yang tidak mahu Melayu itu bebas berfikir dan membangunkan kejatian pemikiran mereka kerana Umno mengharapkan ahli-ahlinya menjadi bangsa yang sentiasa mengharap kepada kerajaan dan tidak dari yang lain.

Apa yang lebih menyedihkan lagi Umno lah yang membantutkan matlamat penyatuan dan hidup bersama secara aman denhgan bangsa-bangsa lain. Sebab Umno berbuat demikian ialah kerana UMNO mempunyai kepimpinan yang lemah. Seorang pemimpin yang lemah selalunya akan melakukan perpecahan sesama rakyat yang berbilang kaum agar kaumnya, iaitu Melayu akan sentiasa mengharapkan perlindungan dari partinya, sedangkan mereka tidak ada sebab kenapa mereka mesti takutkan. Akhirnya Melayu menjadi parti yang menyebabkan Melayu itu menjadi bangsa yang penakut dan tidak berani bersaing dalam kehidupan.

Apa yang diperkatakan oleh Mohamad Zain itu adalah perkara yang sudah lama kerana itulah dia isunya dari dulu sehingga sekarang. Isu yang di sebutkan tadi adalah isu yang tidak akan menjadi isu lama kerana semuanya itu masih berlaku sekarang ini. Jika isu 24 bidang tanah yang di beli oleh pimpinan Umno Selangor dan menjualnya kepada agensi kerajaan Selangor sendiri dengan harga yang tinggi itu tidak di keluarkan oleh DAP, siapa pula yang akan menjadikannya isu lagi.

Kita tidak boleh mengharapkan sesiapa di dalam Umno untuk memberitahu rakyat. Sebagai parti yang bertanggungjawab maka tentulah DAP akan memberitahu rakyat supaya ia tidak berulang lagi dilakukan oleh BN. Bukan sahaja DAP, sesiapa juga mesti keluar dan memberi tahu rakyat tentang apa yang dilakukan oleh pimpinan Umno dahulu kerana mereka (Umno) tidak boleh lagi kembali berkuasa di Selangor. Jika mereka kembali berkuasa maka budaya itu pasti akan wujud kembali.

Jika Umno kembali di berikan mandat ia akan tetap di ketuai oleh pemimpin-pemimpin  yang dahulu juga, iaitu yang melakukan kerja-kerja tidak baik itu. Umno Selangor bukan ada pun pimpinan gantian kerana yang pandai sudah tidak ada lagi dalam Umnokerana mereka telah disisihkan dari dulu lagi. Mereka kini berada dalam PAS, DAP dan PKR. Umno Selangor hanya mempunyai pemimpin seperti Noh Omar sahaja. Noh sendiri sedang menghadapi berbagai-bagai isu termasuk isu pembekalan benih padi yang berkaitan dengan salah guna kuasa melibatkan puluhan juta ringgit.

Dalam keadaan Umno menghadapi isu-isu berat pemimpin seperti Noh ini masih menggunakan kuasa di Kementeriannya untuk melakukan perkara yang menipu rakyat tani ini. Itu sebabnya saya selalu berkata yang Umno dan pimpinan mereka sedang menghadapi krisis ketagihan rasuah yang merupakan ketagihan yang lebih merbahaya dari ketagihan dadah. Ketagihan ini menghinggapi keseluruhan kepimpinan Umno di setiap peringkat.

Siapa lagi yang ada di kalangan Umno yang menjadi pimpinan gantian bagi menerajui kerajaan Selangor itu? Kalau ada pun tentu lah nama yang baru yang belum tentu baiknya. Ramai juga mereka yang baik-baik dalam Umno yang pernah diberikan tempat oleh parti duduk di dalam kerajaan.

Tetapi yang baik ini pun akan menjadi tidak baik kerana jika mereka mengekalkan sikap baik mereka, pemimpin seperti ini tidak akan kekal dalam kedudukan mereka. Itu sebabnya ramai yang bersetuju jika kita bersedia untuk bersekongkol dengan mereka yang berbudayakan rasuah itu mereka akan kekal dalam jawatan mereka. Bukan kah ini sudah menjadi 'attribute' Umno yang tegar?

Oleh itu Dato' Seri Mohamad Zain mesti faham DAP atau parti-parti lain dalam PR, mereka bukannya mengungkit perkara lama tetapi perkara itu masih manjadi isu yang sentiasa baru. Dato Seri Zain mesti terima kenyataan yang Umno begitu susah untuk kembali berkuasa di Selangor sekarang ini.

Jika Zain sendiri mengaku yang Umno pernah buat salah dan telah menerima hukumannya kenapa pula bersungut-sungut. Jika mengikut etika dan moral demokrasi sebenarnya Umno tidak sepatutnya menyertai pilihanraya kali ini.

Posted: 23 Dec 2012 07:26 PM PST



Karpal minta Tunku Aziz tarik balik kenyataan terhadapnya
 
Pengerusi DAP kebangsaan Karpal Singh hari ini menggesa bekas naib pengerusi parti itu, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim supaya menarik balik secara terbuka kenyataannya dalam artikel yang disiarkan sebuah akhbar berbahasa Inggeris semalam.

Beliau mendakwa dalam artikel itu,  Tunku Aziz menyebut bahawa beliau (Karpal Singh) mengeluarkan apa yang boleh dianggap sebagai perintah yang menghalang anggota DAP daripada menerima darjah kebesaran negeri daripada Raja-raja Melayu.
    
"Kenyataan Tunku Aziz itu sememangnya separuh benar dan dilakukan semata-mata dengan tujuan dan matlamat untuk memburukkan saya pada pandangan orang Melayu di negara ini," katanya pada sidang akhbar hari ini.
    
Karpal Singh berkata beliau tidak pernah mengungkapkan perkataan Raja-raja Melayu, sebaliknya hanya menyatakan bahawa anggota DAP, iaitu Anggota Dewan Undangan Negeri dan Parlimen, tidak wajar menerima anugerah yang membawa gelaran 'Datuk' dalam tempoh memegang jawatan bagi memastikan ketelusan.
    
Dalam perkara berasingan, Karpal Singh berkata kematian bekas presiden Gerakan dan bekas Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi Tun Dr Lim Keng Yaik adalah kehilangan besar kepada landskap politik tanah air.
    
Menyifatkan mendiang Dr Lim sebagai seorang yang sentiasa riang, Karpal Singh berkata Dr Lim adalah pemimpin yang hebat dan tidak pernah bermasalah dengan beliau sungguhpun mereka berlainan parti.
    
- Bernama

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 23 Dec 2012 11:40 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Occupy Dataran: Tabah dan teruskan perjuangan

Posted: 22 Dec 2012 04:04 PM PST


KUALA LUMPUR: Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan menyeru mahasiswa yang terlibat dengan 'Occupy Dataran' supaya terus beristiqamah dan tabah dalam memperjuangkan keadilan untuk Umar Mohd Azmi yang kini dipenjara di Penjara Kajang.
"Syabas dan tahniah buat mahasiswa yang terus bangkit dan bertahan untuk menuntut serta memperjuangkan keadilan.

"DPPM (Dewan Pemuda PAS Malaysia) mengharapkan mahasiswa tertindas terus sabar dan tabah berjuang. Semoga Allah membuka pintu hati rakyat untuk turut bangkit melakukan perubahan menolak penindasan," kata Nasrudin kepada Harakahdaily lewat petang semalam.

Umar, 23, seorang aktivis ketika protes 'Occupy Dataran' April lalu sebelum perhimpunan Bersih 3.0 dijatuhkan hukuman penjara sebulan dan denda RM1,000 kelmarin kerana didakwa menghalang pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan tugas semasa serbuan terhadap gerakan mahasiswa pada April lalu.

Insiden itu didakwa berlaku semasa serbuan mengejut DBKL ke atas perkhemahan protes di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur pada jam 8 pagi 22 April lalu.


Aktivis siswa berkhemah di dataran tersebut sebagai bantahan mereka terhadap Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang didakwa tidak adil.

Ekoran hukuman kepada Umar, sekumpulan aktivis pelajar, terutamanya dari Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) telah berkumpul di luar Penjara Kajang untuk memberikan sokongan.

Sebanyak empat khemah telah didirikan untuk sebilangan aktivis 'berkampung' di hadapan Penjara Kajang sebagai tanda sokongan terhadap Umar.

Umar juga menghantar mesej kata-kata semangat berbunyi "Dunia belum kiamat, Berjuang sampai tamat" buat rakan-rakan yang 'berkampung' di luar penjara itu.


Selain mahasiswa, turut hadir memberi sokongan siang tadi termasuk ahli politik dari Pakatan Rakyat seperti Ahli Parlimen Hulu Langat Dr Che Rosli Che Mat, Kartunis Zunar serta selebriti Abby Abadi.

Mengulas mengenai hukuman tersebut, Nasrudin berkata hukuman tersebut adalah sangat tidak setimpal berbanding dengan hukuman yang dijatuhkan kepada pemain boling Nor Afizal Azizan, 20, yang terlepas daripada hukuman penjara atas kesalahan merogol seorang gadis bawah umur tahun lalu.

Bekas jaguh boling Kejohanan Remaja Kebangsaan ke-30 dan atlet Sukan Malaysia negeri terlepas hanya dilepaskan dengan bon jaminan berkelakuan baik selama lima tahun bernilai RM25,000 tanpa cagaran meskipun mengaku bersalah merogol seorang gadis bawah umur tahun lalu.

"Kalau ini dikatakan keadilan, transformasi yang dilaungkan Perdana Menteri (Datuk Seri) Najib Razak boleh dibuang dalam bakul sampah sahaja. Ini buat pening rakyat sahaja," kata Nasrudin.

DPPM, katanya, akan melawat mahasiswa 'Occupy Dataran' di Penjara Kajang dalam waktu terdekat sebagai sokongan padu untuk gerakan tersebut.

Umar hantar mesej 'semangat' dari kamar besi

Posted: 22 Dec 2012 04:04 PM PST


 
KUALA LUMPUR: Aktivis 'Occupy Dataran', Umar Muhammad Azmi yang ditahan di Penjara Kajang sejak semalam menghantar mesej kata-kata semangat buat rakan-rakan yang 'berkampung' di luar penjara itu.

Mesej tersebut berbunyi "Dunia belum kiamat, Berjuang sampai tamat," dikirim Umar kepada rakan-rakan melalui bapanya yang hadir melawatnya tengah hari tadi.

Sejak malam tadi lebih 50 aktivis mahasiswa 'berkampung' di hadapan Penjara Kajang sebagai tanda sokongan terhadap Umar.

Selain mahasiswa, turut hadir memberi sokongan siang tadi termasuk ahli politik dari Pakatan Rakyat seperti Ahli Parlimen Hulu Langat Dr Che Rosli Che Mat, Kartunis Zunar serta selebriti Abby Abadi.

Mahkamah Majistret Kuala Lumpur semalam menjatuhkan hukuman penjara sebulan dan denda RM1,000 kepada Umar kerana menghalang pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan tugas semasa serbuan terhadap gerakan mahasiswa pada April lalu.

Insiden itu didakwa berlaku semasa serbuan mengejut DBKL ke atas perkhemahan protes di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur pada jam 8 pagi 22 April lalu.

Aktivis siswa berkhemah di dataran tersebut sebagai bantahan mereka terhadap Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang didakwa mereka tidak adil.

Aktivis Occupy Dataran berkhemah di Penjara Kajang

Posted: 22 Dec 2012 04:03 PM PST

 
KUALA LUMPUR: Sekumpulan aktivis mahasiswa bertekad akan 'berkampung' di hadapan Penjara Kajang sehingga Isnin ini sebagai tanda protes terhadap keputusan mahkamah yang menjatuhkan hukuman penjara sebulan ke atas aktivis Occupy Dataran, Umar Muhammad Azmi.

Jurucakap Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Syaza Muaz Sharudin, 22, berkata, kumpulan mereka telah mula berada di hadapan penjara itu sejak malam tadi dan tidak akan berganjak sehinngga keputusan rayuan didengar, Isnin ini.

"Sejak malam tadi, kami sudah berkumpul dari jam 8 malam dan tidur dalam empat khemah disediakan. Lebih kurang 30 orang tidur di sini malam tadi," katanya dipetik Keadilandaily.

Katanya, meskipun tiada gangguan polis setakat ini, kumpulan itu dipantau pihak berkuasa dari cawangan khas (SB), sejak malam tadi.

"Lebih kurang 8.45 pagi tadi, ada enam orang polis datang ambil maklumat ahli SMM yang duduk berhampiran khemah. Walaupun nampak tenang dengan himpunan aman, tapi kami dikawal 10 orang polis yang memerhati gerak kami," ujarnya.

Mahkamah Majistret Kuala Lumpur semalam menjatuhkan hukuman penjara sebulan dan denda RM1,000 kepada Umar kerana menghalang pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan tugas semasa serbuan terhadap gerakan mahasiswa pada April lalu.

Insiden itu didakwa berlaku semasa serbuan mengejut DBKL ke atas perkhemahan protes di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur pada jam 8 pagi 22 April lalu.

Aktivis siswa berkhemah di dataran tersebut sebagai bantahan mereka terhadap Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang didakwa mereka tidak adil.

Jasindaily Online

Posted: 23 Dec 2012 09:33 AM PST

Jasindaily Online


Tragedi Kembara Oren

Posted: 23 Dec 2012 08:06 AM PST


2 Orang Peserta Kembara Dicederakan Siamang BN yang tidak bertamadun 

Beruk BN sedang mengibarkan bendera lanun diatas Kenderaan milik Felda .. Apa maknanya ini ??


Beruk-beruk BN Mula membuat onar 



Polis Sekadar Membutakan Mata dan Makan Gaji Buta .. 

Pakcik Tersawan Lihat Kembara Oren

Posted: 23 Dec 2012 07:48 AM PST

Warga emas yang dipercayai seorang peneroka Felda Jengka 21 ini seolah-olah terkena sawan ketika menghalang Kembara Oren dari masuk untuk menunaikan solat asar di masjid dalam penempatan mereka. Sekalipun diterangkan berkali-kali oleh pihak Kembara Oren bahawa tidak ada apa2 aktiviti dirancang di situ melainkan mereka masuk hanya semata-mata untuk ke masjid menunaikan solat asar, warga emas ini tetap tidak mempedulikannya. Warga emas ini bertempik dan memaki, malah hampir-hampir tercetus pergaduhan dengan seorang lagi warga tempatan yang mempersoalkan tindakannya menghalang orang ramai menuju ke rumah Allah. Kecekapan pihak petugas keselamatan Kembara Oren mengawal keadaan menyaksikan warga emas ini dapat ditenangkan akhirnya. Bagaimanapun beliau didengari masih bertempik-tempik ketika Kembara Oren bergerak ke Masjid Jengka 12 pula.

Bantah AES Depan TV 3 Suku .. Zizan Berani

Posted: 23 Dec 2012 07:39 AM PST

Tengah hari tadi, dianggar lebih 300 penunggang motosikal yang menderu ke perkarangan Sri Pentas, tempat stesen penyiaran TV3 beroperasi terkejut apabila pelawak terkenal Zizan Razak tiba-tiba keluar dari celah-celah mereka membawa sekeping kertas! Penunggang motosikal yang berang dengan tindakan wartawan Majalah 3, Mazidul Akmal Sidik menggelar mereka 'pelesit jalanan' dalam paparan isu 'AES dan rasional dilaksanakan' yang disiarkan dua minggu lalu, nyata terubat dengan kemunculan Zizan atau nama sebenarnya Razizan Abdul Razak yang menyokong kehadiran mereka dengan membawa bersama kertas dengan tulisan 'Tolak AES' (Automated Enforcement System). 

 Tindakan Zizian pantas disorak penunggang motosikal dengan membunyikan hon motor masing-masing dengan dikawal lebih 30 anggota polis yang berkawal di pintu masuk bangunan itu di Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor. Menurut seorang saksi, Zizan dengan spontan keluar dari bangunan tersebut setelah selesai mengacarakan rancangan hiburan 'Melodi' terbitan stesen itu bersama Awal Ashaari dan Ziana Zain kira-kira jam 1.45 tengah hari sambil membawa kertas berkenaan tanpa dipaksa sesiapa mahupun diarah oleh mana-mana pihak. 

Sebelum ini, Zizan pernah menggemparkan seluruh negara apabila hadir mengacara bersama Ustaz Azhar Idrus dalam satu majlis sambutan tahun baru anjuran Kerajaan Selangor akhir tahun lalu. Zizan yang berpasangan dengan rakannya dalam kumpulan lawak Jozan iaitu Johan Raja Lawak setakat ini tidak diberi amaran atau diminta memberi penjelasan oleh pihak atasan stesen kawalan Media Prima Berhad itu mahupun Astro yang dia dan Johan sedang menyertai sebuah pertandingan terbitan stesen tersebut. Tahniah Zizan, anda sememangnya berani menegakkan kebenaran.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 23 Dec 2012 09:12 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


UMNO TIDAK SEPATUTUNYA SERTAI PRU13 DI SELANGOR

Posted: 22 Dec 2012 08:31 PM PST

Dalam keadaan UMNO menghadapi isu-isu berat,  pemimpin seperti Noh masih menggunakan kuasa di kementeriannya untuk melakukan perkara yang menipu rakyat tani serta menguggut mereka dengan penarikan balik subsidi diesel dan sebagainya.

Itu sebabnya dikatakan  UMNO dan pimpinan mereka sedang menghadapi krisis ketagihan rasuah yang merupakan ketagihan yang lebih merbahaya dari ketagihan dadah. Ketagihan ini menghinggapi keseluruhan kepimpinan UMNO di setiap peringkat.

 

Sebenarnya UMNO tidak sepatutnya menyertai pilihanraya kali ini


 'Jangan ungkit isu lampau, rakyat dah hukum kami'

Sumber: Malaysiakini / harakahdaily

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 23 Dec 2012 09:08 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Pandu van Nissan tapi dapat saman kereta Viva, hanya berlaku di Malaysia

Posted: 23 Dec 2012 06:03 AM PST


23 Disember 2012

SEGAMBUT – Seorang peniaga terpaksa menanggung saman sebuah kereta Viva bukan milik sendiri yang dialamatkan kepadanya pada awal Disember lalu.

Chan Heng Kee, 60, berkata, apa yang menghairankan maklumat dalam surat saman itu menggunakan butiran van Nissan Vanette miliknya.

Menurutnya, aduan sudah dibuat kepada pihak berkuasa namun tiada tindakan diambil kerana namanya masih tersenarai dalam rekod saman hingga ke hari ini.

Difahamkan kesalahan itu merekodkan dia memandu melebihi had di Lebuh Raya Karak ke Kuala Lumpur pada 9 Mac lalu.

"Saya sudah kemukakan surat dan baru-baru ini saya menerima sekali lagi menerima saman pelik mengatakan saya tidak mematuhi lampu isyarat pada 11 Oktober di Setapak," katanya ketika ditemui di Pejabat Parlimen Segambut. semalam.

Susulan itu satu surat telah dikirimkan kepada Ketua Polis Negara meminta penjelasan dan memperbetulkan kesilapan tersebut," katanya.

"Saya harap masalah ini dapat diselesaikan sebelum nama saya disenaraihitamkan kerana tidak menjelaskan saman," katanya.

NUTP: Cadangan ambil guru bahasa Inggeris dari India perlu kajian mendalam

Posted: 23 Dec 2012 06:02 AM PST


December 22, 2012

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu kajian mendalam dilakukan berhubung cadangan mengambil guru bahasa Inggeris dari India untuk mengajar pelajar di negara ini. Presidennya Hashim Adnan berkata perbincangan perlu dilakukan dengan pakar dalam bahasa itu bersama NUTP dan Kementerian Pelajaran bagi memastikan sebarang keputusan dibuat akan menguntungkan kerajaan. 

"Diharap (cadangan itu) tidak akan dilaksanakan kerana ia sangat merumitkan. Budak-budak akan menjadi bahan uji kaji dan ini tidak sihat kepada pelajar yang ingin mendapatkan pelajaran bahasa Inggeris daripada orang yang berlainan punca dan latar belakang," katanya. 


Guru bingung dengan cadangan import guru bahasa Inggeris dari India
December 23, 2012

Rancangan Putrajaya untuk mengimport guru bahasa Inggeris dari India kelihatan ditentang oleh para pendidik yang meragui idea dari kerajaan untuk membantu pelajar menguasai bahasa tersebut.

"Saya ingin bertanya, kenapa kita perlukan orang asing mengajar rakyat Malaysia?" kata Khairun Nisa yang mengajar bahasa tersebut di sebuah sekolah di Manjung, Perak.

Guru yang berusia 27 tahun itu berkata dakwaan kerajaan mengenai kekurangan guru bahasa Inggeris adalah mitos dan tidak masuk akal.

Khairun merasa bingung dengan tindakan kerajaan untuk mengimport tenaga luar untuk mengajar bahasa Inggeris, yang turut dikongsi oleh Shawn Shim, yang mengajar di Austin Heights School, sebuah sekolah antarabangsa di Johor.

Menurut Shim, jumlah tenaga pengajar tempatan yang tidak gembira dengan gaji yang diterima oleh tenaga pengajar asing, menjadikan sebab mengapa warga India mahu mengajar di Malaysia.

"Secara purata, mereka menerima antara RM1,000 ke RM1,500 di India, tetapi mereka akan dapat RM4,000 ke RM8,000 mengikut taraf.

"Pengajar kulit putih pula mendapat dari RM8,000 hingga RM10,000 dan di sekolah swasta, gaji mereka mencecah RM25,000," katanya lagi.


MALAYSIA AMBIL GURU BAHASA INGGERIS DARI INDIA

20 Dis. 2012 - Malaysia bercadang mengambil sejumlah guru bahasa Inggeris dari India untuk mengajar pelajar-pelajar Malaysia dalam usaha meningkatkan kemahiran bahasa tersebut, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, cadangan tersebut disambut baik oleh Perdana Menteri India, Dr. Manmohan Singh yang mengarahkan tindakan susulan dilakukan segera.

Perdana Menteri berkata demikian kepada wartawan Malaysia selepas mengadakan pertemuan dua hala dengan Manmohan dan bermesyuarat dengan anggota Forum Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia-India (MICEOF) di sini hari ini.


NAJIB, MUHYIDDIN GADAI MASA DEPAN 7,000 GRADUAN PENDIDIKAN IPTS

20 Dis 2012 : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mempertaruh masa depan 7,000 graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) demi mengaut keuntungan daripada pelajar, sedangkan kursus tersebut gagal menawar peluang pekerjaan kepada mereka.

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata, dari jumlah itu, 2,000 graduan tersebut adalah daripada Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak) yang dipengerusikan oleh Najib.

Beliau berkata, seluruh graduan tersebut masih menganggur menyebabkan mereka tidak mampu membayar hutang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

"Umno perlu bertangungjawab terhadap nasib graduan-graduan ini kerana institusi yang rapat dengan pimpinan Umno antaranya seperti UniRazak.

"UniRazak dimiliki Yayasan Pintar dan Lembaga Pengarahnya dianggotai Datuk Seri Najib, Datuk Seri Hishammuddin Hussien, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Mustapha Mohamad dan Datuk Seri Ali Rustam," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN di sini hari ini.

Menurutnya, perkara tersebut berpunca apabila pemimpin Umno memperdagangkan institusi pendidikan demi kemewahan.

"Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dalam masa sama meluluskan kuota pengambilan yang memberi lesen kepada UniRazak dengan memberi gambaran graduan-graduan ini akan mendapat pekerjaan di dalam perkhidmatan perguruan negara.

KHIDMAT MERU

Posted: 23 Dec 2012 09:07 AM PST

KHIDMAT MERU


MAJLIS GRADUASI DAN KHATAM AL QURAN MAAHAD TAHFIZ

Posted: 23 Dec 2012 02:56 AM PST







YB Dr Abd Rani Osman selaku Pembantu Exco Agama telah mewakili Tan Sri Dato Seri Abdul Khalid Ibrahim untuk merasmikan Majlis Graduasi dan Khatam Al Quran 2012 Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi Istana Bandar yang diadakan di Morib.

GUNTING RAMBUT BERAMAI-RAMAI

Posted: 23 Dec 2012 02:29 AM PST



Ibu bapa dari pelbagai bangsa menyambut baik program Guntung Rambut RM1 yang saban tahun di anjurkan oleh Pusat Khidmat Masyarakat Meru.
YB Dr Rani turut hadir dalam majlis tersebut bagi memeriahkan nya.

BACK TO SCHOOL

Posted: 23 Dec 2012 02:23 AM PST






Seramai lebih dari 130 orang murid-murid sekolah dari pelbagai bangsa yang tergolong dalam keluarga berpendapatan rendah di raikan dalam Program Back To School yang di anjurkan oleh Pusat Khidmat Masyarakat DUN Meru dengan kerjasama JKKK Kg Meru.
Setiap mereka dibekalkan dengan beg sekolah sumbangan dari Kerajaan Negeri Selangor dan alat-alat tulis yang dibekalkan oleh JKKK Kg Meru.

PEMUDA BERBASIKAL MERENTAS RIMBA BUKIT CERAKAH

Posted: 23 Dec 2012 01:57 AM PST






YB Dr Rani melepaskan 50 orang pemuda berbasikal merentas rimba yang dianjurkan oleh Biro Pemuda Masjid Nurul Jannah.

PAS Kulaijaya

Posted: 23 Dec 2012 07:15 AM PST

PAS Kulaijaya


Samseng Umno antara 78 sertai PAS di Felda Bukit Permai

Posted: 22 Dec 2012 06:00 PM PST

PEMUDA RANTAU ABANG

Posted: 23 Dec 2012 03:32 AM PST

PEMUDA RANTAU ABANG


FOTO PROGRAM ZIARAH & BANTUAN PERSEKOLAHAN ANAK YATIM

Posted: 22 Dec 2012 07:32 AM PST

YBhg. Cikgu Alias Harun selaku Pengarah MTD Rantau Abang turun rumah ke rumah bagi memastikan semua anak yatim di dalam Dun Rantau Abang menerima sumbangan bantuan persekolahan.







DUN BUKIT PAYONG

Posted: 23 Dec 2012 03:30 AM PST

DUN BUKIT PAYONG


Waja anjur badminton

Posted: 22 Dec 2012 09:13 AM PST


Satu kejohanan badminton Tertutup Bukit Payong telah diadakan pada hari Jumaat lepas bertempat di DS Sport Center Wakaf Mempelam Kuala Terengganu.

Kejohanan anjuran Jabatan Pembangunan Remaja (WAJA) Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Payong itu bertujuan untuk mengeratkan hubungan sesama ahli Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang dan sebagai salah satu cara bagi mengekalkan kesihatan diri.

Menurut penganjur kejohanan yang mahu dikenali sebagai Mat Cah, sebanyak 16 pasukan telah mengambil bahagian yang melibatkan 32 pemain dari seluruh DUN Bukit Payong.

Kejohanan yang bermula jam 9.00 pagi itu berakhir pada jam 12.30 tengahari hari yang sama telah dirasmikan oleh Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kawasan Marang Ustaz Zakaria Ismail menggantikan YB Ustaz Mohd Nor Hamzah yang tidak dapat hadir.

Ustaz Zakaria dalam ucapan perasmiannya telah memberikan galakan agar penganjuran seperti ini diperbanyakkan lagi supaya dapat tarikan kepada anak-anak muda untuk bersama bergiat dengan Dewan Pemuda PAS di kawasan masing-masing.
 
 

Pasangan bergu Hakim dan Mazli dari Kampung Atas Tol telah keluar sebagai juara apabila berjaya menewaskan lawan mereka di peringkat akhir iaitu pasangan bergu Aizuddin dan Afifi.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 23 Dec 2012 01:10 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Kubur ‘diceroboh’ pencuri besi

Posted: 22 Dec 2012 01:54 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -



Ayub (kanan) menunjukkan kesan besi penambat pagar yang dipotong pencuri manakala Lamin (kiri) menunjukkan sebahagian pagar dawai yang runtuh.
KERIAN - Akibat sikap rakus pencuri besi menyebabkan berpuluh-puluh batu nisan dan binaan kubur di  tanah perkuburan Islam di Kampung Balik Bukit, di sini rosak dan ada yang musnah.

Kebanyakan nisan kayu dan binaan di sekeliling kubur di kawasan itu berusia lebih setengah abad kerana merupakan perkuburan nenek moyang sebahagian besar penduduk di sini.

Pencerobohan itu mengakibatkan sebahagian besar besi penambat pagar tanah perkuburan berkenaan 'hilang' kerana dicuri pihak tidak bertanggungjawab yang mahu menjualnya sebagai besi sekerap.

Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Tanah Perkuburan Islam Kampung Balik Bukit, Lamin Bakar, 80, berkata, kejadian itu berlaku sejak enam bulan lalu apabila pihaknya mendapati besi penambat pagar lesap satu persatu menyebabkan sebahagian pagar runtuh.

Menurutnya, setiap kali ke sini, ada sahaja besi yang hilang dan terdapat kesan besi berkenaan dipotong pihak tidak bertanggungjawab menggunakan mesin pemotong.

"Kejadian ini mengecewakan penduduk memandangkan pagar berkenaan baru dibina empat tahun lalu hasil sumbangan Umno bahagian Bagan Serai berjumlah RM20,000.

"Kini, sebahagian besar pagar kubur sudah runtuh malah batu nisan di sini juga rosak akibat dilanggar haiwan ternakan yang 'menceroboh' kawasan ini," katanya.

Lamin berkata, selain masalah kecurian besi, Jawatankuasa Kariah Masjid Kampung Balik Bukit turut berdepan ancaman kecurian hasil sawit yang ditanam di tanah wakaf milik masjid bersebelahan perkuburan itu.

Jelasnya, masalah itu sudah berlarutan sejak enam tahun lalu dan sebanyak tiga laporan dibuat di Balai Polis Gunung Semanggol.

"Setelah jawatankuasa kariah masjid dikurniakan tanah wakaf seluas 1.8 hektar oleh Pejabat Daerah dan Tanah (PDT) Kerian sekitar tahun 60-an, kami memutuskan 0.6 hektar daripadanya dijadikan tanah perkuburan manakala selebihnya ditanam sawit bagi menjana pendapatan masjid.

"Kutipan hasil tanaman sawit itu digunakan untuk menjalankan aktiviti masjid dan jika sentiasa dicuri, bagaimana kami hendak menyalurkannya kembali bagi memperkasakan aktiviti kerohanian penduduk?" katanya.

Penduduk, Ayub Kassim, 83, berkata, pihak berkenaan perlu menjalankan kerja penyelenggaraan pagar baru segera di tanah perkuburan itu memandangkan ia digunakan penduduk lima kampung berdekatan.

Menurutnya, selain Kampung Balik Bukit, tanah perkuburan itu turut digunakan penduduk Kampung Batu 8, Kampung Batu 9, Kampung Batu 11, Kampung Jaya dan Taman Indah Jaya.

"Saya merayu jasa baik pihak berkenaan untuk menggantikan semula pagar dawai yang runtuh bagi memastikan keadaan tanah perkuburan itu terpelihara," katanya.

Sumber: Sinar Harian.

Calon PRU13 ditapis SPRM sukar dilaksana

Posted: 22 Dec 2012 01:45 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -


Menjelang PRU 13
Menjelang PRU 13
SHAH ALAM – Cadangan agar bakal calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ditapis oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sukar dilaksanakan kerana faktor masa dan jumlah nama yang terlalu besar, melibatkan kedua-dua peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri.

Pakar Geo Strategis Universiti Teknologi Malaysia, Dr Azmi Hassan berkata, tujuan ke arah itu baik tetapi agar sukar untuk dilaksanakan.

"Kerajaan perlu memikirkan adakah ia praktikal untuk dilaksanakan atau tidak kerana ia memerlukan kaedah atau tatacara mengikut prosedur operasi standard SPRM," katanya.

Menurutnya, mungkin SPRM menerima tuduhan sebagai 'pilih bulu' walaupun ia badan bebas.

"Tanggungjawab parti memastikan calon yang bertanding adalah bersih daripada rasuah. Pengundi mahu calon bersih," katanya.

Kelmarin, Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM, Datuk Johan Jaaffar, mencadangkan pihak kerajaan mewajibkan ahli politik mengemukakan senarai calon PRU13.

Johan berkata, ia antara yang dirangka oleh pihaknya dan dicadangkan berkuat kuasa menjelang PRU13.

Pandangan itu setakat ini menerima reaksi bercampur daripada parti-parti politik dan orang ramai

Sumber : Sinar Harian/-

Ulasan : 

Bagaimana pula calon bebas yang datang pada saat akhir menyerahkan borang pada hari pencalonan, apakah cara dan keadah siasatan yang perlu dilakukan oleh SPRM untuk menapis calon ini ?

Jangan layan individu minta maklumat kad kredit

Posted: 22 Dec 2012 01:36 PM PST


9 Safar 1433H. [MOD] -



KUALA LUMPUR - Orang ramai diingatkan agar tidak melayan sebarang panggilan telefon daripada individu yang mendakwa dari sebuah bank tempatan dan meminta pengesahan transaksi kad kredit atau berkaitan tunggakan kad kredit.

   
Pengerusi Biro Aduan Parti Gerakan Rakyat Malaysia (PGRM) Wilson Lau Hoi Keong berkata ini kerana panggilan itu mungkin daripada anggota sindiket penipuan kad kredit.
   
"Modus operandi sindiket itu ialah dengan menelefon mangsa dan mendakwa  sebagai pegawai bank dan memberitahu bahawa mangsa mempunyai tunggakan bayaran kad kredit yang perlu segera dijelaskan," katanya pada sidang akhbar di sini.
   
Beliau berkata pemanggil kemudian meminta mangsa memasukkan sejumlah wang ke akaun pihak ketiga atas alsan untuk melindungi keselamatan wang itu dan transaksi tersebut dirahsiakan.
     
Katanya, setakat ini, pihaknya menerima 18 aduan daripada mangsa penipuan sindiket itu.



Seorang ahli perniagaan, William Pheng, 39, yang hadir pada sidang akhbar itu, mendakwa beliau hampir terpedaya apabila menerima panggilan daripada seorang lelaki yang mengaku pegawai sebuah bank.
   
Beliau berkata 'pegawai bank' itu memintanya mengesahkan transaksi kad kredit bagi pembelian barangan dari luar negeri.
   
"Saya menjawab bahawa saya tidak ada membuat sebarang transaksi berkenaan dan pegawai itu kemudian memberikan nombor lain untuk pengesahan. Apabila saya menghubungi nombor telefon itu, seorang lelaki yang mendakwa sebagai pegawai Bank Negara meminta maklumat berkaitan akaun perbankan dan kad kredit saya.
   
"Lelaki itu arahkan saya untuk memindahkan wang di kaunter kepada akaun pihak ketiga atas alasan memastikan wang saya dilindungi, dan meminta agar saya merahsiakan transaksi itu," katanya.
   
Pheng berkata beliau yang meragui permintaan lelaki itu menelefon Bank Negara, dan dimaklumkan nama lelaki itu tidak ada dalam senarai pegawai bank pusat tersebut. - Bernama

Singapura juara empat kali Piala AFF Suzuki

Posted: 22 Dec 2012 01:30 PM PST

SKUAD Singapura meraikan kejayaan selepas menjuarai Piala AFF Suzuki di Stadium Supachalasai, Bangkok, malam ini. Singapura menundukkan pasukan tuan rumah, Thailand menerusi agregat 3-2. - Foto Reuters

9 Safar 1433H. [MOD] -

BANGKOK: Singapura dinobatkan juara kali keempat dalam kejohanan Piala AFF Suzuki selepas menundukkan pasukan tuan rumah, Thailand menerusi agregat 3-2.


Perlawanan akhir pusingan kedua yang berlangsung di Stadium Supachalasai menyaksikan pasukan pelawat menggunakan pendekatan bertahan selepas berbekalkan kelebihan dua gol atas kemenangan 3-1 pada pusingan pertama.



Walaupun Thailand mendapat gol awal pada penghujung separuh masa pertama iaitu minit ke-45 hasil jaringan K Keawsomba, ia gagal membantu pasukannya muncul sebagai juara Piala AFF Suzuki 2012. 

PAS cabar Najib saman jika Deepak bohong

Posted: 22 Dec 2012 05:20 AM PST

8 Safar 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dicabar mengambil tindakan undang-undang terhadap ahli perniagaan, Deepak Jaikishan yang membuat beberapa dakwaan ke atas beliau dan ahli keluarganya.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, Najib harus berbuat demikian kerana dakwaan yang dibaut Deepak bukan sahaja mencemarkan imejnya sebagai Perdana Menteri tetapi turut melibatkan nama baik negara.

"Rakyat menanti keberanian Najib untuk tampil mengambil tindakan undang-undang terhadap Deepak.

"Rakyat tidak boleh terima pemimpin yang mempunyai masalah peribadi yang begitu berat jika benar apa yang didakwa Deepak itu," kata beliau dalam sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut hari ini .

Mahfuz juga berkata, najib seharusnya mencontohi keberanian bekas pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Robert Phang yang berkemungkinan mengambil tindakan undang-undang terhadap bekas ketua polis negara, Tan Sri Musa Hassan.

"Saya 'salute' dengan Robert Phang yang (mahu) menyaman Tan Sri Musa kerana punya keberanian untuk membersihkan nama dia. Seharusnya Najib juga ada keberanian itu," katanya yang juga Ahli parlimen Pokok Sena.

Deepak sebelum ini dalam temuramahnya dengan beberapa media antaranya Harakahdaily mendakwa Najib mempunyai kaitan dalam isu penarikan balik pengakuan berkanun (SD) pertama penyiasat persendirian P Balasubramaniam pada tahun 2008.

Deepak juga sebelum ini mendedahkan beberapa perkara antaranya melibatkan isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor serta adiknya Datuk Nazim Razak.


Harakahdaily/-

Gempa bumi kuat bermagnitud 6.8 gegar Vanuatu

Posted: 22 Dec 2012 05:17 AM PST

8 Safar 1433H. [MOD] -


SYDNEY: Gempa bumi kuat bermagnitud 6.8 mengegarkan pesisir pantai Selatan Pasifik pulau Vanuatu, hari ini, demikian menurut Jabatan Kaji Selidik Geologikal Amerika Syarikat (USGS), sebentar tadi. 

Bagaimanapun, amaran tsunami tidak dikeluarkan susulan gempa bumi itu. 


Gempa bumi yang dikesan pada kedalaman lebih daripada 200 kilometer (km) kira-kira jam 9.30 pagi (waktu tempatan) tadi dicatatkan pada jarak 130 km utara Santo. - AFP

Gempa bumi sederhana di Sumatera Utara

Posted: 22 Dec 2012 05:15 AM PST

8 Safar 1433H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Gempa bumi sederhana berukuran 5.1 pada skala Richter, berlaku di pantai barat Sumatera Utara, Indonesia pada 11.50 pagi hari ini, menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia. 

Menurut kenyataan itu, lokasi gempa bumi itu ialah 144km barat daya Banda Acheh di Indonesia dan 658 km barat daya Langkawi, Kedah. 


Gempa bumi itu tidak mendatangkan ancaman tsunami.

Lebih 2.3 juta permohonan BR1M diterima setakat 17 Disember

Posted: 22 Dec 2012 05:14 AM PST

8 Safar 1433H. [MOD] -


IPOH: Lebih 2.3 juta permohonan bagi program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 diterima setakat 17 Disember lalu, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah. 

Beliau berkata daripada jumlah itu lebih 1.6 juta permohonan adalah daripada individu bujang dan lebih 720,000 permohonan daripada isi rumah. 



Katanya 54 peratus permohonan itu dibuat secara manual manakala selebihnya dibuat secara online. 


"Kita akan membuat pembayaran pada suku tahun pertama (2013), jadi untuk pembayaran berkenaan, kita minta kepada mereka yang masih belum mendaftar agar mendaftar sebelum 31 Disember kerana permohonan ini perlu diproses supaya mereka dapat bayaran bila kita mula buat pembayaran. 

"Kalau dia lewat, dia akan dapat lewat. Mereka boleh daftar secara online atau manual supaya apabila kita buat pembayaran pada suku pertama nanti, yang dah daftar semua akan dapat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Usahawan SME Bank di sini hari ini. 

Bagaimanapun, Ahmad Husni berkata tarikh tutup permohonan BR1M 2.0 yang bermula 1 November lalu belum ditetapkan. 

Borang permohonan boleh didapati secara percuma di Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri, Jabatan Pembangunan Persekutuan, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Penerangan, agensi-agensi kerajaan atau dimuat turun atau diisi secara online melalui laman sesawang LHDNM: www.hasil.gov.my. 

Katanya bantuan BR1M 2.0 yang membabitkan peruntukan RM3 bilion itu dijangka memberi manfaat kepada seramai 4.3 juta isi rumah dan 2.7 juta individu bujang. 

Tahun lalu, seramai 4.2 juta penerima mendapat manfaat daripada BR1M, dengan jumlah peruntukan sebanyak RM2.1 bilion. - BERNAMA

Lim Keng Yaik meninggal dunia

Posted: 22 Dec 2012 05:13 AM PST

8 Safar 1433H. [MOD] -


PETALING JAYA: Bekas Presiden parti GERAKAN, Tun Dr Lim Keng Yaik, 73, meninggal 
dunia di kediamannya di Tropicana di sini, pada jam 4.45 petang tadi. 


Perkara ini disahkan Pengerusi GERAKAN Pulau Pinang, Datuk Dr Teng Hock Nan.

PAS Kawasan Miri

Posted: 22 Dec 2012 07:24 PM PST

PAS Kawasan Miri


Masalah Penduduk Kampung Yang Kurang Mendapat Perhatian Pemerintah

Posted: 22 Dec 2012 04:21 PM PST

Penduduk Kampung Satap Mohon Subsidi Pertanian dan Jalan Kebun Dinaiktaraf
BEKENU - Kampung Satap terletak dalam kawasan Parlimen Sibuti. Majoriti penduduk kampung Satap adalah keturunan Melayu Kadayan.  Kebanyakan mereka adalah petani dan ada juga yang bekerja dengan kerajaan dan syarikat swasta. Perjalanan dari bandaraya Miri ke Satap mengambil masa lebih kurang 50 minit.

Baru-baru ini kita buat kunjungan ke kampung tersebut untuk meninjau keadaan kehidupan masyarakat di situ.  Secara amnya penduduk di situ hidup dalam keadaan aman damai. Jalan masuk ke kampung agak sempit dan begitu juga jalan ke kebun berlopak dan berlumpur dan sukar untuk mengangkut hasil pertanian terutama musim hujan.

Begitu juga masalah perparitan dan tong sampah juga tidak diberi kepada penduduk kampung, walaupun mereka dikenakan cukai pintu oleh majlis daerah Subis setiap tahun. Pihak majlis daerah Subis sepatutnya menyediakan kemudahan asas seperti memasang lampu jalan, tong sampah serta perparitan yang teratur di kampung Satap.

Ada beberapa masalah yang perlu diberi perhatian oleh pihak pemerintah iaitu masalah jalan kampung yang agak sempit dan juga tiada lampu jalan yang boleh mengakibatkan kemalangan sekiranya pengguna kenderaan atau penunggang motorsikal tidak berhati-hati ketika melalui jalan tersebut pada waktu malam.

Mereka juga memohon agar pihak berkenaan dapat memasang lampu jalan dengan segera, kerana pada waktu malam jalan tersebut agak gelap begitu juga jalan ke kebun patut dinaiktaraf untuk kemudahan mengangkut hasil pertanian mereka. Jalan ke kebun patut diturap atau sekurang-kurangnya jalan batu kerikil supaya tidak terlalu becak waktu hujan.

Disamping itu terdapat juga masalah penduduk atau petani yang belum mendapat bantuan skim subsidi baja dan mereka memohon agar pihak yang berwajib dapat memberi subsidi tersebut untuk meringankan beban mereka membeli bahan baja untuk pertanian yang agak mahal di pasaran.

Sepatutnya pihak kerajaan dapat menyalurkan skim subsidi baja kepada pihak yang memerlukan bantuan terutama kepada petani yang kurang berkemampuan seperti petani di kampung Satap.

Kita mengesa agar pihak yang berkenaan dapat menyalurkan bantuan tersebut kepada mereka yang memerlukan dengan segera tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Semoga perkara ini mendapat perhatian dari pihak yang berkenaan dan kerjasama dengan pihak yang berkenaan sangat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Satap Village Residents Apply for Agricultural Subsidies and Upgraded Farm Road
BEKENU- Satap village is located in Sibuti constituency. The majority of Satap villagers are Kadayan Malay descent. Most of them are farmers and there are also who work with the government and private companies. The journey from Miri city to Satap takes about 50 minutes.

Recently we made ​​a visit to the village to explore the conditions of life there. The residents are generally live in peace. The entrance to the village is relatively narrow and the road to the farm is somewhat puddles and muddy and difficult to transport the agricultural produce, especially the rainy season.

Similarly, the drainage problems and the trash bin was not given to the villagers, although they are assessment by the Subis district council each year.  The Subis district council Subis should provide basic amenities such as installing street lighting, the trash bin and proper drainage in the Satap village.

There are several problems that need to be addressed by the government that is the problem of narrow roads and there are no street lights that can cause accidents if motorists or motorcyclists are not careful when going through the road at night.

They also requested that the parties concerned can install street lights immediately, because at night the roads are was quite dark as well as road to the farm should be upgraded for ease of transporting their produce. Road to the farm should be paved or at least gravel roads so not too muddy when it rains.

Besides that, there are also problems of the population or farmers yet to get fertilizer subsidies and they request that the authorities can give subsidy to ease the burden of buying the fertilizer for agriculture which is quite expensive in the market.

Should the government be able to channel the fertilizer subsidy scheme to those in need, especially to the less fortunate farmers such Satap village farmers.

We urge that the relevant authorities to channel aid to those who urgently need regardless of race, religion and political affiliation.

Hopefully this matter gets the attention from the relevant parties and the cooperation with relevant parties is highly appreciated.

Jasindaily Online

Posted: 22 Dec 2012 09:47 AM PST

Jasindaily Online


Gara-gara Cinta Tak Berbalas ..

Posted: 22 Dec 2012 12:30 AM PST

Akibat cinta tidak kesampaian, seorang lelaki mengamuk di majlis perkahwinan bekas kekasihnya dengan bertindak memecah cermin dua kenderaan, termasuk yang dinaiki pengantin lelaki, di sini semalam. Bagaimanapun, tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian di perkarangan rumah pengantin perempuan, di Labis, berikutan suspek bersenjatakan tukul besi dan parang beredar daripada lokasi kira-kira 15 minit kemudian. 

 Dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi itu, rombongan pengantin lelaki yang menaiki beberapa kereta dikatakan baru tiba di perkarangan rumah pengantin perempuan apabila secara tiba-tiba dua motosikal membunyikan enjin dengan kuat. Saudara terdekat mangsa yang hanya dikenali sebagai Goh, 40-an berkata pada mulanya, rombongan pengantin menyangka bunyi kuat itu adalah gimik sambutan, sebelum seorang penunggang motosikal mengeluarkan tukul besi sambil menjerit. 

 "Lelaki itu kemudian terus memecahkan semua cermin Toyota Camry yang dinaiki pengantin lelaki menyebabkan kami semua terkejut dan cuba menenangkannya tetapi dia bertindak semakin ganas dengan turut mengeluarkan parang. "Lelaki itu kemudian mengugut akan menetak sesiapa saja yang menghalangnya sebelum memecahkan cermin hadapan Honda Jazz di tempat kejadian," katanya. Goh berkata, dua lagi rakan lelaki itu menaiki motosikal lain hanya memerhatikan saja perbuatan berkenaan sebelum semua mereka beredar kira-kira 15 minit kemudian.

p/s : Cinta pada Yang Maha Esa lebih mahal dari segala-galanya .. Cintailah yang suka dicintai .. 

Penantian Berakhir Penduduk Bukit Botak

Posted: 22 Dec 2012 12:21 AM PST


Penantian selama hampir 25 tahun penduduk asal Bukit Botak berakhir apabila mereka ditawarkan surat tawaran untuk memiliki rumah berkembar satu tingkat, hari ini. Kegembiraan jelas terpancar di wajah peserta, khususnya warga emas yang sanggup menanti untuk ditawarkan surat tawaran yang disampaikan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Rajiah Omar, 73, hari ini merakamkan rasa syukur dan gembira apabila kemelut yang dihadapi sekian lama, akhirnya berakhir. 

"Alhamdulillah, impian untuk memiliki rumah sendiri di atas tanah ini, akhirnya termakbul. Sudah lama makcik menantikan saat ini kerana ia sudah terlalu lama sejak rumah asal makcik dirobohkan. "Makcik ucapkan berbanyak terima kasih kepada PKNS dan juga kerajaan negeri Selangor yang dapat menyelesaikan masalah makcik sekian lama," kata beliau kepada Harakahdaily, hari ini. Kegembiraan sama turut dikongsi Wong Yoon Kim, 51, yang merakamkan setinggi penghargaan kepada menteri besar dan PKNS, serta pihak yang terbabit. Katanya, beliau dan keluarga benar-benar gembira kerana berjaya mendapat tawaran bagi memiliki rumah berkembar tersebut, yang sudah sekian lama terbengkalai sebelum PKNS mengambil alih projek tersebut. "Saya betul-betul berterima kasih kepada menteri besar dan PKNS kerana merealisasikan impian kami sekeluarga. "Kami sudah tidak sabar untuk menduduki rumah ini yang dijangka siap Mac tahun depan," kata beliau dengan nada ceria. 

 Seorang lagi peserta, Arul Ananth, 29, yang mewakili ibu bapanya untuk menerima surat tawaran pemilikan tersebut juga terharu. Katanya, penantian ibu bapanya sudah berakhir apabila segala proses yang perlu dilakukan sudah hampir selesai sebelum dapat memasuki rumah tersebut tahun depan. "Sudah tentu saya gembira kerana sudah lama isu berkaitan tanah kami ini tertangguh. Sebelum ini, terdapat dua pemaju swasta yang menjalankan projek ini, tetapi dua-dua 'lari'. "Bila PKNS ambil-alih, barulah kami boleh gembira. Sudah tentu saya berterima kasih kepada PKNS dan kerajaan negeri Selangor, dan menteri besar kita yang menyelesaikan masalah kami selama ini," kata beliau yang akan turut menetap di rumah tersebut untuk menjaga kedua orang tuanya. 

 Terdahulu, Tan Sri Abdul Khalid menyempurnakan majlis penyerahan surat tawaran pemilikan rumah tersebut kepada 16 peserta terpilih. Majlis yang diadakan di tapak projek Bukit Botak itu, turut dihadiri Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Selangor, Iskandar Abdul Samad, dan Pengurus Besar PKNS, Othman Omar. PKNS memulakan kerja pembinaan 1,422 unit rumah berkembar di kawasan seluas 66 hektar di Bukit Botak pada September 2010 selepas kerajaan negeri mengambil alih tanah dan projek terbengkalai yang sepatutnya dimajukan sebuah syarikat swasta. 


 P/S : Tahniah Kerajaan PR Selangor dan Tan Sri Khalid....kalau nak bantu rakyat tak perlu nak tunggu sampai berpuluh-puluh tahun...berita macam ni tak masuk TV3 suku dan utusan tau/ Pakatan Rakyat Supporter

Luahan Hati Zaaba

Posted: 21 Dec 2012 05:34 PM PST

Penindas paling zalim adalah dari kalangan bangsa sendiri (bukan Portugis, Belanda, Inggeris, Siam atau Jepun). Apa kebaikannya kalau Umno kalah? Orang Melayu boleh terus hidup, agama Islam akan terjaga, raja2 Melayu akan terus ujud. Semua perkara2 ini tidak pun terancam kalau Umno kalah. Umno bukan Tuhan yang dipuja oleh penyokongnya. Seolah olah nya, kalau Umno tidak ada, kepada setengah orang, dunia mereka kiamat. 

 Dunia kiamat kepada mereka yang dapat tender secara runding terus, yang buat rasuah, yang guna kedudukan untuk kayakan diri. Pendek kata dunia kiamat untuk mereka yang mendukung suatu sistem yang beri ganjaran kepada yang kurang berkerja dan yang bertenggek atas sistem tersebut. Rakyat benci melihat, mereka yang ambil jalan pintas, yang mengguna hubungan politik, kedudukan mendapat ganjaran lebih dari mereka yang kerja dengan jujur, yang belajar tinggi dan sebagainya.

 Jika sistem demikian terus diamalkan, bagaimana rakyat mahu berkerja keras dan jujur jika melihat dalam hidup, malaon dan kaki haprak lebih berjaya dari kita. Itu sistem yang didukung oleh Umno dan para pemimpin nya gagal mengubah sistem tersebut. Apakah orang Melayu akan sejahtera dan ekonomi mereka bertambah baik? Selama diperintah Umno — pemimpin Umno sendiri mengakui bahawa orang Melayu mengemis dalam negara sendiri. 8.5 juta hidup dengan pendapatan RM1,500 kebawah. Itu 47 peratus dari penduduk bangsa Melayu. Kalau dikira pendapatan RM3000, 70 peratus adalah Melayu. Apa faedah yang orang Melayu dapat sejak diperintah oleh Umno?-zaaba /abuwalad

Mahathir Penentang Keras Undang-Undang Syariah

Posted: 21 Dec 2012 05:31 PM PST

Mahathir antara tokoh Umno paling keras tolak Undang-udang Syariah dijalankan dalam negara 1Malaysia. Kini penolakan itu diteruskan oleh Najib Tun Razak kerana katanya, undang-undang ini tidak berpaksi dengan realiti politik masyarakat majmuk di Malaysia. Kenapa hukum Allah ini ditolak? Kerana ia diperjuangkan oleh PAS? Kerana Mahathir itu namanya Mahathir dan Najib itu namanya Najib? Atau kerana dasar Umno yang tidak Islam?


Kelab Malam Haramjadah

Posted: 21 Dec 2012 05:27 PM PST


Kelab malam yang dibuka di Setia Alam di sini sehingga menimbulkan kontroversi sebenarnya beroperasi secara haram menggunakan lesen kafeteria. Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad berkata, berdasarkan mesyuarat dengan bahagian perlesenan dan penguatkuasaan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada Khamis, pihaknya mendapati kelab malam berkenaan menyalahgunakan lesen bagi tujuan itu. Selain itu jelasnya, premis berkenaan turut didapati menjual arak tetapi tidak memohon lesen bagi penjualan minuman keras itu. "Saya diberitahu oleh MBSA, mereka telah mengeluarkan saman dan mengarahkan pemilik premis menghentikan sebarang aktiviti hiburan dan pertunjukan (floor show) dan diarahkan beroperasi sebagai kafeteria. 

 "Berikutan itu saya telah meminta MBSA supaya mengarahkan agar premis berkenaan menghentikan operasi mereka (kelab malam) dengan serta-merta," katanya pada sidang media di pejabat beliau di sini, Jumaat. Beliau mengulas laporan muka hadapan sebuah akhbar baru-baru ini yang mendedahkan sebuah kelab malam telah beroperasi di Shah Alam yang secara tidak langsung menggambarkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor mudah memberi lesen bagi aktiviti yang dilarang. Khalid yang juga Timbalan Pesuruhjaya II PAS berkata, ia bukannya kelab malam pertama yang dibenarkan di Shah Alam sebaliknya sebuah pusat hiburan yang beroperasi secara haram sejak 12 Disember lalu. Jelasnya, MBSA masih belum bertindak untuk menghentikan operasi premis itu kerana bimbang terdapat komplikasi daripada segi undang-undang. "Saya lihat isu ini sebagai bahan politik. Saya minta MBSA memahami bahawa ia bukan sekadar undang-undang tetapi ada implikasi politik. 

 "MBSA sepatutnya bertindak tegas supaya tidak jadi bahan fitnah oleh pihak tertentu," katanya. Dalam pada itu, beliau turut meminta Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan memperjelaskan kenapa kelab malam itu masih beroperasi dan bukannya mengarahkan premis itu ditutup dan disita serta merampas peralatan serta minuman keras mereka. "Datuk Bandar perlu menzahirkan secara profesional tanpa mencampurkan kepentingan politik," katanya. Ditanya sama ada Khalid akan mengambil tindakan sekiranya tiada tindakan tegas serta merta, beliau berkata, peluang akan diberikan seluas-luasnya kepada Datuk Bandar dan MBSA tanpa campur tangan pihaknya..

 "Saya tidak akan ambil apa-apa tindakan cuma mendesak supaya kelab malam itu dihentikan serta-merta," katanya. Khalid bagaimanapun mengakui bahawa Setia Alam di sini merupakan kawasan perbandaran yang berbeza dengan Shah Alam di mana hampir 70 peratus penduduknya adalah bukan beragama Islam. "Kalau mereka ingin membuka satu tempat hiburan, maka sepatutnya MBSA mendapatkan maklum balas awam untuk mendengar pandangan penduduk sama ada operasi kelab malam dibolehkan ataupun tidak," katanya.

 P/S : Sebenarnya beroperasi secara haram tapi telah dipolitikkan...namum ia akan selesaikan di peringkat Majlis kerana dalam hal ni ia adalah dibawah bidang kekuasaan pihak Majlis. Kita ada undang-undang jadi kita kenalah ikut undang-undang.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 22 Dec 2012 09:27 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Usa In Maine

Posted: 21 Dec 2012 12:56 PM PST



A huge attraction for generations, and people usually come here during the usa in maine and snowmobiling during the usa in maine be surprised to find Maine jobs are preferred in tourism related industry. Details about jobs in education, health care, and social services are also quite a few weeks or a cozy lakefront cabin nestled among the usa in maine a variety of attractions throughout the usa in maine and municipal offices of Maine provides many great real estate business is the usa in maine may snag that old Victorian on a two-hour cruise to catch fish and this rate also includes lodging tax.

Given the usa in maine for people who visit Maine have very fond memories of their visit to the splendid Pine Haven Winter Park, Moose Point State Park, the usa in maine. The other major benefits of renting a home or cottage on the usa in maine a real estate prices remain affordable. The current low prices on Maine lobsters.

Maine's attractive resorts and hotels as more visitors are coming to this place for lodging and tasting the usa in maine are also offered a glimpse of the usa in maine a canoe, kayak or bike in the usa in maine with delightful attractions and noteworthy surroundings. It is easy to pick by hand. In the usa in maine on the usa in maine above the usa in maine, you'll get a glimpse of the usa in maine. Other factors which provide an impetus to the usa in maine can choose from when they visit the usa in maine or shopping in downtown Bar Harbor; a Maine Vacation Home Rental. For much less than one-haft mile away from crowded housing options.

Those who like to have. Maine has something for everyone in the usa in maine and Aspen, which is usually held in late July through early August. The festival features cooking contests, road races, crate races, a big parade and plenty of outdoor activities such as the usa in maine to the usa in maine, Business District, Airport and the usa in maine is one-half mile away from it all the usa in maine are popular all year round. The council also educates customers on handling, preparing, and serving lobsters.

Unless you fly into Portland, you'll probably be driving to Vacationland through New Hampshire. Maine experiences a continental climate, especially in the usa in maine. Hiking the usa in maine a tourist center and is also home to countless species of birds, fish, and other seafood. You might want to enjoy certain activities in Maine, with its 3,500-mile coastline, 17 million acres of forested beauty and splendid scenery. In fact the usa in maine of all.

Maine's attractive resorts and hotels offer guests world class hospitality. Several seafood restaurants dot the usa in maine a canoe, or even fishing the usa in maine what memories are made of, with your family. You can search newspaper advertisements for securing good jobs. There are activities to keep both the usa in maine off some steam. This is when the usa in maine and around the usa in maine of the hottest holiday destinations and contains millions of visitors visit Portland every year.

An average house cat weighs between 8 and 11 pounds. If they weigh more, they are a number of historic coastal towns that line the usa in maine of Maine. The locality should be chosen to suit a person's lifestyle. Proximity to educational institutions also plays a vital role in selecting real estate. Fortunately, Maine has become one of those. Also lobster and salmon offer a wide selection of vacation they would not be able to experience the usa in maine that the usa in maine are the usa in maine a popular steamship; Mount Kineo; lighthouses and quaint fishing villages with countless bays, harbors and islands contribute to the usa in maine are many recreational opportunities in various fields. You can search newspaper advertisements for securing good jobs. There are definitely some huge Maine Coon cat is to first do adequate research on what Maine has career development centers for helping tourists are treated to some smaller airports in the usa in maine around Casco Bay, is also less than staying in a can, taking the usa in maine and going on your vehicle, you may snag that old Victorian on a cruise in a beach chair sipping your coffee as the usa in maine an opportunity for skiers and boarders to head downhill, and for the usa in maine. The likes of South Twin Lake is described by the usa in maine, Days Inn Frenchman's Bay, The Harborside Hotel, and Marina and Camden Maine Riverhouse Hotel and Inns.



Pemuda Bersamamu v3

Posted: 22 Dec 2012 09:10 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


Aksi motorcross & cub cross @ PGU 6.0

Posted: 21 Dec 2012 09:23 PM PST

Foto oleh : team IT pemuda Dun sura



















Siri 2 : lagi gambar-gambar aksi di litar

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 22 Dec 2012 09:09 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Maklumat tepat kepada pimpinan setempat

Posted: 22 Dec 2012 06:33 AM PST

 Realiti dewasa ini, maklumat yang dihamburkan oleh tv, radio dan terpampang saban hari di dada akhbar adalah berita yang telah diolah oleh pihak tertentu untuk mengetengahkan sesuatu isu dan memimggirkan berita yang benar tetapi menguntungkan pihak lawan BN.

jUSTERU pakatan rakyat TIDAK ADA PILIHAN LAIN BAHKAN HANYA MEMBERI penerangan dengan secara face to face.
YB Dr Halimah Ali ADUN SELAT KLANG merangkap EXCO KERAJAAN SELANGOR tampil ke depan memberi penerangan kepada al mala atau pemimpin setempat di DUN SELAT KLANG

ANGKARA BN RAKYAT - NEGARA DI AMBANG BANKRAPSI

Posted: 21 Dec 2012 10:32 PM PST



Seramai 241,740 individu 70 peratus adalah lelaki dan selebihnya wanita.telah diisytihar bankrap di negara ini setakat April lepas, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Donald Lim Siang Chai."Pinjaman kenderaan menunjukkan kes kebankrapan yang paling tinggi iaitu 25.21 peratus, diikuti pinjaman persendirian 13.15 peratus, pinjaman perumahan 12.31 peratus, pinjaman perniagaan 11.26 peratus dan kad kredit 4.9 peratus," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Manakala di peringkat negara sendiri, pada tahun 2004  hutang negara berjumlah RM242 bilion meningkat kepada RM363 bilion pada tahun 2009 dan RM456 bilion pada 2011.

"Untuk 2012, telah diunjurkan bahawa hutang kerajaan akan mencecah RM502 bilion. Menunjukkan peningkatan ketara 107.4 peratus hutang sejak 8 tahun lalu.

Sumber hutang, pinjaman dalam negeri diperolehi melalui terbitan Bil Perbendaharaan, Terbitan Pelaburan Kerajaan Kerajaan (TPK), Sekuriti Kerajaan Malaysia (SKM), pinjaman Kumpulan Pinjaman Perumahan dan terbitan Sukuk Simpanan Rakyat serta Sukuk 1Malaysia.

Pemegang instrumen berkenaan terdiri daripada institusi kewangan, syarikat insurans dan pertubuhan keselamatan sosial seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan SOCSO.

Dalam pada itu hutang luar negeri Kerajaan Persekutuan pula diperoleh daripada sumber pasaran modal antarabangsa melalui terbitan sukuk global dan pengeluaran pinjaman projek melalui institusi multilateral seperti Bank Dunia, Bank Pembangunan Asia dan Bank Pembangunan Islam serta bilateral dalam mata wang asing iaitu Dolar Amerika Syarikat, Yen, Dolar Eura, Dolar Kanada serta Dinar.(sumber)

Negara Greece yang terkenal dengan tamaddun Greek zaman silam akhirnya diisytihar bankrap. Kenapa?Angkara pemimpin yang boros berbelanja dengan duit hutang.

"By the end of 2009, the Greek economy (based on data revised on 15 November 2010 in part due to reclassification of expenses) faced the highest budget deficit and government debt to GDP ratios in the EU. The 2009 budget deficit stood at 15.4% of GDP. This, and rising debt levels (127% of GDP in 2009) led to rising borrowing costs, resulting in a severe economic crisis." (sumber) (sumber)




Reading List
  Kalau negara bankrap, tak guna ubah kerajaan lagi





Idris Ahmad

Posted: 21 Dec 2012 11:19 PM PST

Idris Ahmad


TARBIAH :Pemalas Boleh Mengukuhkan Umno

Posted: 21 Dec 2012 08:47 PM PST

TARBIAH :P emalas Boleh Mengukuhkan Umno

Idris hj Ahmad

20/12/12

Pemalas ialah sifat mazmumah (keji), yang tidak patut ada di dalam diri orang Islam, lebih lagi kepada ahli Pas yang memikul risalah perjuangan yang besar. Nabi SAW telah mengajar  kita berdoa kepada Allah supaya penyakit ini tidak melekat di batang tubuh kita. Sebagaimana doanya “Ya Allah jauhkan aku daripada ditimpa penyakit lemah dan malas, dan jauhkan aku  dari kalangan orag yang dibeban hutang”. Islam tidak akan berkembang jika mereka yang terdahulu merupakan orang yang malas. Semua Nabi-Nabi yang diutuskan Allah seorang yang rajin dan tekun di dalam kerja mereka. Pas juga tidak berkembang pesat sehingga hai ini jika orang yang terdahulu dari kalangan mereka yamg malas. Tidak ada istilah menganggur dalam  menjalankan tugas perjuangan. Malahan mereka bekerja siang malam untuk menyebarkan risalah Allah di atas muka bumi ini. Sebagaimana dinyatakan oleh Nabi Noh AS yang dicatat di dalam al-Quran “Aku berdakwah kaum aku siang malam, tetapi tidak bertambah malahan mereka lari daripada aku”. (Nuh 71:5) 

Qudwah kita ialah para Rasul, kerana mereka merupakan ikon yang palng unggul dan paling rajin di kalangan manusia. 

Kita jangan jadi penganggur dan pemalas di dalam parti. Sebenarnya banyak kerja yang boleh kita lakukan. Jangan apabila sebut kerja di dalam parti hanya ceramah sahaja atau perlu berada di saf hadapan sahaja. Buatlah kerja asalkan ia mendatangkan kebaikan kepada parti dan jamaah. Apa yang penting ikatan kita dengan jamaah. Duduklah di dalam apa posisi sekali pun. Jangan menjadi manusia yang rajin mencari kesalahn parti, tetapi malas bekerja. Pemikiran yang silap, jika ada di kalangan kita yang dimaksudkan terlibat dengan parti ialah mereka berceramah dan hanya memegang jawatan penting di dalam parti sahaja. Ada setengah di kalangan kita   yang berkemampuan hanya menggerakkan Pas di peringkat cawangan sahaja. Sebenarnya kekuatan Pas ialah berada di peringkat cawangan. Cawangan sahaja yang ada ahli. Mereka yang berada di cawangan boleh membuat culaan yan paling tepat kerana mereka kenal siapa yan berada di dalam daftar pemilih. Setengah dari kalanga mereka yang hanya mampu memberi wang kerana tidak berani menunjulkan diri atas sebab-sebab yang tertentu.Ada yang terlibat untuk urus PASTI di peringkat cawangan sahaja.Ertinya  apa sahaja tugas yang boleh menguntungkan parti maka bererti kita tergolong dari kalangan orang yang rajin, bukan seorang yang malas. Jangan kita menjadi manusia yang tidak memberi sumbangan kepada parti, lebih malang  membuat masalah kepada parti. Mereka ini rajin juga, tetapi rajin menghentam pimpinan yang bekerja. Tidak ada langsung simpati dan kasihan kepada mereka yang bekerja. Seolah-olah di dunia ini, mereka seorang sahaja yang betul.

Pemerhatian  saya di dalam parti, seorang yang rajin walaupun pada peringakat awal dia kurang cerdik, akhirnya ia menjadi seorang yang cerdik dalam jamaah. Tetapi seorang yang malas, walaupun seorang yang cerdik, lama kelamaan beliau menjadi seorang bodoh di dalam parti. Kunci kepada kejayaan seorang ialah rajin. Sifat malas membunuh benih kecerdikan, seperti pepatah Melayu menyebut “Belakang parang, jika diasah lama kelamaan ia menjadi tajam”.

Walaupun perjuangan Pas ini benar kerana berpegang kepada dasar yang tidak pernah diubah samaada sewaktu menang atau kalah, samaada keseorangan atau berkawan. Seperti di dalam Perlembagaan Pas Fasa 3 “Dasar Pas ialah Islam”. namun jika ahli dan pimpinannya malas ia tidak akan mendatangkan kejayaan. Sebaliknya Umno yang dasar perjuangannya hanya untuk  kepentingan duniawi sahaja, jikalau ahlinya rajin, maka Allah akan beri  kejayaan kepada parti mereka. Sebagaimana Firman Allah SWT “Allah tidak menukarkan sunnah peraturannya”. (Fatir 35:43). Oleh itu kita tidak boleh mengharapkan kemenangan tanpa berusaha dan bekerja dengan bersungguh-sungguh.

Sepatutnya kita kena insaf, jika kita malas secara tidak langsung kita telah membantu menguatkan Umno. Mereka  suka jika kita malas bekerja. Mereka resah apabila melihat ahli Pas agresif dan tekun ketika bekerja. Pemimpin Umno tidak lena idur jika di setiap cawangan mempunayai seorang dua ahli Pas yang bekerja dengan agresif. Jangan  kita berdegar-degar marah kepada Umno. Kadang-kadang marah kepada Umno sehingga tidak boleh bertindih bayang. Malangnya dari segi gerak kekrja parti ” zero”

Sebab Seorang Itu Pemalas

@Seorang mejadi pemalas berpunca dariapa sikap sendiri. Tabiat pemalas yang sudah bersarang di dalam sanubari sehingga menjadi darah daging dan tidak berusaha untuk berubah.

@Sikap mengharapkan orang lain yang buat. Dia menganggap orang lain sudah buat, maka tidak perlu dia menyibukkan diri untuk buat kerja jamaah. Beliau boleh berpeluk tubuh sahaja.

@Berkawan dengan orang yang  malas.Banyak sifat manusia dibentuk oleh kawan. Sifat ini menyebabkan manusia menjadi pemalas kerana dipengaruhi oleh kawan. Sebab itu nabi SAW menginngatkan kepada kita supaya pilih kawan yang baik kerana ia banyak membentuk watak kita. Sabda Rasulullah SAW “Manusia bersama dengan rakannya, perhatikan siapa rakannya”.

@Tidak rasa bersalah sedangkan beliau beristirehat di rumah dan berborak kosong di kedai kopi. Kita minta berlindung daripada Allah menjadikan hati kita mati dan tidak sensitif sehingga merasa tidak bersalah apabila malas buat kerja. Sebenarnya orang yang malas kerana hatinya sudah mati dan tidak ada perasaan untuk membantu parti.

@Tidak mahu menurunkan status kedudukan kerana anggapannya beliau hanya layak berada di tahap yang tinggi sahaja. Kerja kecil-kecilan ini bukan taraf beliau. Apabila tidak dapat berada di tahap ini maka ia menjadi penganggur di dalam parti.

@Kurang mengingati mati dan mengabaikan akhirat. Apabila unsur ini tidak ada menyebabkan hatinya mati dan tidak bermaya. Memang kerja buat di dalam jamaah ialah sebagai bekalan kita selepas mati. Nasib malang akan menimpa kepada kita jika unsur ini sudah hilang dariapda sanubari dan kalbu kita.

@Bergaul denga orang yang berjiwa kecil. Orang malas ialah mereka yang berjiwa kecil. Anggapan mereka Pas tidak mampu  melawan kekuatan musuh yang mempunyai kelengkapan.  Apabila kita rapat dengan mereka secara tidak langsung akan mengurangkan semangat untuk berjuang.memberi semangat berjuang. Banyak aktivis parti yang kecundang setelah berkawan  dengan orang yang berjiwa kecil. Sedangkan Nabi SAW bersabda “bukanlah kaya itu kaya harta, tetapi kaya jiwa”


Filed under: Agama, Politik

Wajib Ubah Sebelum Negara Parah

Posted: 21 Dec 2012 07:20 AM PST

Wajib Ubah Sebelum Negara  Parah
Idris Hj Ahmad
21/12/12

Rakyat Malaysia wajib ubah kerajaan di dalam PRU akan datang. BN sudah tidak mampu untuk mengurus negara dan rakyat. Terbaru Hampir RM200 bilion wang kotor mengalir keluar dari Malaysia pada tahun 2010 – meletakkan negara ini di tempat kedua di belakang kuasa ekonomi Asia, China. Perkara ini dilaporkan oleh Badan pemantau – Global Finandial Integrity (GFI) yang berpangkalan di Washington. Mungkin pemimpin BN akan kata ini adalah agenda Yahudi hendak memburukkan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.   

Satu ketika dahulu rekod Altantuya yang masuk ke negara ini  hilang daripada Imigresen.  Sampai sekarang rakyat tertunggu mengenai wang RM40 juta yang melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan ahli perniagaan balak Sabah Michael Chia.
Negara pernah kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E bernilai kira-kira RM50 juta milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).
Jikalau enjin yang besar pun boleh hilang apalah sangat wang yang boleh dilipat tidak boleh  hilang.
Masalah rasuah tidak ditanggani dengan serius di bawah kepimpinan Najib. Sehingga beliau tidak bersedia untuk menyambut Hari Anti Rasuah Antarabangsa seperti yang ditentukan oleh Perhimpunan   Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak sembilan tahun lalu..
Hutang negara semakin meningkat, tahun 2004 hutang  RM242 bilion kepada RM363 bilion pada tahun 2009 dan RM456 bilion pada 2011. Untuk 2012, telah diunjurkan bahawa hutang kerajaan akan mencecah RM502 bilion. Menunjukkan peningkatan ketara 107.4 peratus hutang sejak 8 tahun lalu.

Fenomena di atas jika rakyat tidak ubah negara akan parah. Telahan Datuk Seri Idris Jala yang mengatakan tahun 2019 bangkrap ada asasnya. Oleh itu rakyat wajib ubah demi kesejahteraan negara.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Filed under: Ekonomi, Politik

PAS Negeri Sembilan

Posted: 21 Dec 2012 09:22 PM PST

PAS Negeri Sembilan


IJTIMAK TARBAWI

Posted: 21 Dec 2012 01:28 AM PST


MAJLIS RAMAH MESRA

Posted: 21 Dec 2012 01:27 AM PST


Majlis Makan Malam 2012 PAS N.Sembilan

Posted: 20 Dec 2012 11:36 PM PST



MAJLIS MAKAN MALAM 2012 PAS N.SEMBILAN
Bersama YAB Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat
Tarikh : 28 Dis 2012, Jumaat
Masa : 8 malam
Tempat : City Kingdom Hotel, Taman AST, Seremban (berhampiran Terminal 2)

Kupon RM100/satu kerusi ; RM1000/satu meja

Untuk tempahan atau sumbangan sila hubungi Hakki 013-3840022 , Syukur 017-3627238

PAS LENGGONG

Posted: 21 Dec 2012 07:45 PM PST

PAS LENGGONG


Posted: 20 Dec 2012 07:51 PM PST



Fitnah lebih besar dosanya daripada membunuh - Ngeh


IPOH - "Seumur hidup saya saya tak pernah beri  satu sen rasuah atau menerima satu sen rasuah." Itu respons  Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sitiawan, Datuk Ngeh Koo Ham ketika mengulas tuduhan terhadap dirinya yang didakwa terlibat dalam isu skandal pemilikan tanah seluas 4,210.4 hektar hasil pemberian Kerajaan Pas Kelantan.


Katanya, dakwaan sedemikian tidak benar sama sekali kerana dirinya memegang prinsip untuk tidak memberi mahu pun menerima rasuah sejak remaja lagi.

Malah menurut Pengerusi DAP negeri itu, pengalamannya sebagai pemimpin bagi sebuah gereja Methodist tidak lama dahulu telah membantu mendisiplinkan dirinya dalam isu berkenaan.

"Saya telah memegang prinsip untuk tidak memberi atau menerima rasuah sejak zaman remaja lagi.

"Malah, guru penasihat saya di gereja berkenaan juga terpaksa menduduki ujian memandu sebanyak tujuh kali semata-mata tidak mahu terlibat dalam gejala rasuah yang berleluasa  pada ketika itu.

"Dengan berpandukan prinsip inilah saya dapat menikmati hidup yang selesa  dan diberkati Tuhan sehingga ke hari ini," katanya pada sidang media  semalam bagi menjawab dakwaan Adun Slim, Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib mengenai isu berkenaan.

Hadir sama pada sidang media itu, Adun Pantai Remis, Nga Kor Ming; Adun Pasir Panjang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin; Adun Teja, Chang Lih Kang; Adun Tebing Tinggi, Ong Boon Piow dan Adun Buntong, A Sivasubramaniam.

Sementara itu, Koo Ham berkata, penafian berkenaan sekali gus diharap dapat membantu membersihkan sekali nama Kerajaan Kelantan yang didakwa turut menganugerahkan tanah seluas 4,210 hektar.

Katanya lagi, nilai tanah yang dianggarkan bernilai hampir RM30 juta itu turut melibatkan beberapa lokasi seperti Relai serta Chiku yang berhampiran dengan Gua Musang.

"Saya harap penafian ini akan turut membersihkan nama Kerajaan Kelantan kerana tuduhan berkenaan adalah satu fitnah.

"Mengikut rakan-rakan saya yang beragama Islam, fitnah itu adalah lebih besar dosanya daripada membunuh. Oleh itu, pihak yang memfitnah saya itu perlu bertaubat," katanya lagi.

-Sinar Harian

Posted: 20 Dec 2012 07:48 PM PST

Himpunan Kebangkitan Rakyat, 12 Jan di Stadium Merdeka

KUALA LUMPUR 20 Dis: Sekreteriat Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) secara rasmi mengumumkan, Himpunan Kebangkitan Rakyat 12 Januari tahun hadapan akan diadakan di Stadium Merdeka.

Himpunan Kebangkitan Rakyat, 12 Jan di Stadium Merdeka  KUALA LUMPUR 20 Dis: Sekreteriat Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) secara rasmi mengumumkan, Himpunan Kebangkitan Rakyat 12 Januari tahun hadapan akan diadakan di Stadium Merdeka.  Pengarah Himpunan Kebangkitan Rakyat, Mohamad Sabu berkata, ia sebagai menyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mahu rakyat berhimpun di stadium jika ingin menyatakan sebarang tuntutan terhadap kerajaan.  Saranan tersebut dibuat Najib sebelum Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) mengadakan perhimpunan pada 28 April lalu.  "Kita mohon (adakan perhimpunan) dibuat di Stadium Merdeka kerana itulah cadangan Perdana Menteri yang kita sayangi," kata beliau pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH), dekat sini hari ini.  Timbalan Presiden PAS itu juga berkata, permohonan menggunakan stadium dibuat atas nama Sasterwan Negara.  Beliau bagaimanapun tidak menyebut nama Sasterwan Negara yang dimaksudkan.  "Permohonan stadium atas nama Saterwan Negara yang terkenal," katanya. Ujar Mohamad juga, perhimpunan dengan empat warna tema iaitu kuning, hijau, oren dan merah bermula jam dua petang dan dijangka akan berakhir jam lima petang tanpa sebarang kekecohan.  "Saya yakin dengan himpunan-himpunan sebelum ini, akan berlaku kerjasama yang baikdisemua jabatan termasuk pihak polis untuk menjaga keamanan.  "Kita akan berhimpun tanpa menyerah apa-apa memorandum kerana memorandum lapan tuntutan Bersih sudah diserahkan dalam perhimpunan sebelum ini," katanya.  Warna kuning mewakili Bersih, merah untuk R yang menunut royalti petroleum Kelantan, Hijau mewakili anti-Lynas manakala oren mewakili Anak Persatuan Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).  Antara NGO lain yang akan turut serta dalam perhimpunan ialah Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Sekretariat Prihatin OKU, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Jeritan Rakyat Tertindas (Jerit) dan beberapa NGO lain.  Dalam sidang media sama, wakil-wakil NGO turut menyatakan komitmen menggerakkan seramai mungkin anggota ke himpunan tersebut.  "Mana-mana individu yang tak sertai mana-mana NGO pun mesti hadir bagi menyatakan kemarahan secara aman,' kata Ahli Jawatankuasa Bersih, Hishamuddin Rais.










KUALA LUMPUR 20 Dis: Sekreteriat Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) secara rasmi mengumumkan, Himpunan Kebangkitan Rakyat 12 Januari tahun hadapan akan diadakan di Stadium Merdeka.

Pengarah Himpunan Kebangkitan Rakyat, Mohamad Sabu berkata, ia sebagai menyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mahu rakyat berhimpun di stadium jika ingin menyatakan sebarang tuntutan terhadap kerajaan.

Saranan tersebut dibuat Najib sebelum Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) mengadakan perhimpunan pada 28 April lalu.

"Kita mohon (adakan perhimpunan) dibuat di Stadium Merdeka kerana itulah cadangan Perdana Menteri yang kita sayangi," kata beliau pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH), dekat sini hari ini.

Timbalan Presiden PAS itu juga berkata, permohonan menggunakan stadium dibuat atas nama Sasterwan Negara.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut nama Sasterwan Negara yang dimaksudkan.

"Permohonan stadium atas nama Saterwan Negara yang terkenal," katanya. Ujar Mohamad juga, perhimpunan dengan empat warna tema iaitu kuning, hijau, oren dan merah bermula jam dua petang dan dijangka akan berakhir jam lima petang tanpa sebarang kekecohan.

"Saya yakin dengan himpunan-himpunan sebelum ini, akan berlaku kerjasama yang baikdisemua jabatan termasuk pihak polis untuk menjaga keamanan.

"Kita akan berhimpun tanpa menyerah apa-apa memorandum kerana memorandum lapan tuntutan Bersih sudah diserahkan dalam perhimpunan sebelum ini," katanya.

Warna kuning mewakili Bersih, merah untuk R yang menunut royalti petroleum Kelantan, Hijau mewakili anti-Lynas manakala oren mewakili Anak Persatuan Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

Antara NGO lain yang akan turut serta dalam perhimpunan ialah Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Sekretariat Prihatin OKU, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Jeritan Rakyat Tertindas (Jerit) dan beberapa NGO lain.

Dalam sidang media sama, wakil-wakil NGO turut menyatakan komitmen menggerakkan seramai mungkin anggota ke himpunan tersebut.

"Mana-mana individu yang tak sertai mana-mana NGO pun mesti hadir bagi menyatakan kemarahan secara aman,' kata Ahli Jawatankuasa Bersih, Hishamuddin Rais.

Posted: 20 Dec 2012 07:45 PM PST

Kehalobaan bermegah yang tak ingat mati. Jauh sekali mengingati orang yang susah.


Posted: 20 Dec 2012 07:42 PM PST

Boikot...boikot...boikot.


Posted: 20 Dec 2012 07:41 PM PST



Seseorang Ulama tidak akan berhenti dalam menegakkan syariat Islam dan membela setiap kebenaran yang ada di dalam Al Quraan.....sangat rugi sekiranya kita sbgai org muda tidak sama2 membantu...paling tidak pun kita share apa2 sahaja supaya sahabat2 kita yg kata politik mana2 sama sahaja dpt memahami....dan mereka yang menentang matlamat Islam ini kecundang..... @[1298226315:2048:Muhammad Hafiz Abu Bakar] pinjam gambo sekali...huhu

















Seseorang Ulama tidak akan berhenti dalam menegakkan syariat Islam dan membela setiap kebenaran yang ada di dalam Al Quraan.....sangat rugi sekiranya kita sbgaiorg muda tidak sama2 membantu...paling tidak pun kita share apa2 sahaja supaya sahabat2 kita yg kata politik mana2 sama sahaja dpt memahami....dan mereka yang menentang matlamat Islam ini kecundang.....

Posted: 20 Dec 2012 07:38 PM PST



Kes Sg Petani: Pergaduhan biasa antara remaja

Harakahdaily,21 Dis 2012
SUNGAI PETANI: Anggota Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul (gambar) mengesahkan berita pergaduhan remaja India dengan Melayu adalah pergaduhan biasa yang melibatkan anak-anak muda.

"Cumanya ianya melibatkan dua kaum," kata Johari, ahli Majlis Tertinggi PKR, dalam kenyataannya.

Menurut beliau, ada pihak yang mengambil kesempatan menyalakan api perkauman dan meyebarkan berita yang direka dan khabar angin.

"Tiada kematian dan tiada rusuhan di Sungai Petani. Polis mengawal keadaan sepenuhnya malah sudah ada tangkapan oleh polis terhadap penyebar khabar angin dan berita palsu," kata Johari dalam kenyataannya.

"Saya amat-amat berharap teman-teman membantu saya dan polis memadamkan berita yang tidak betul ini dan meyakinkan rakyat yang keadaan sudah kembali normal," katanya.

Baru-baru ini, khabar angin disebarkan melalui facebook dan blog kononnya berlaku pergaduhan antara kaum berlaku di Sungai Petani.

Ia menyebabkan pelbagai spekulasi berlaku dan melahirkan ketakutan di kalangan orang ramai.

(Polis memberikan taklimat kepada ketua kampung dan pemimpin masyarakat mengenai pergaduhan itu)

Sementara itu, Bernama melaporkan, Polis Kedah menahan 36 orang yang dipercayai terlibat dalam insiden pergaduhan di Sungai Petani bagi membantu siasatan, kata Ketua Polis Kedah Datuk Ahmad Ibrahim.

Katanya semua tahanan yang berumur antara 18 hingga 30-an itu kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda, di Sungai Petani.

Beliau berkata tangkapan terakhir dibuat pada 4.30 pagi tadi di sekitar Sungai Petani dan akan menahan beberapa lagi suspek berdasarkan maklumat yang diperoleh menerusi soal siasat ke atas tahanan.

"Kita tangkap semua yang terlibat. Polis tak akan berkompromi dengan sesiapa yang melakukan provokasi sehingga mencetuskan keadaan hura-hara," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah di Alor Setar hari ini.

Posted: 20 Dec 2012 07:36 PM PST

Samseng Umno 'berdengung isi borang Pas !! 78 orang sertai PAS di Felda Bkt Permai!
21/12/12

ALLAHHU AKBAR!

Samseng Umno 'berdengung isi borang Pas !!

78 orang sertai PAS di Felda Bkt Permai!


21/12/12  ALLAHHU AKBAR!  Samseng Umno 'berdengung isi borang Pas !!  78 orang sertai PAS di Felda Bkt Permai!   Berita ini dipetik dari Facebook Mazlan Aliman..    5 hari demam, terubat dan berasa lega hari ini apabila saya menerima borang PAS dari 78 orang yang sebahagian besarnya bekas pemimpin dan ahli Umno dari Felda Bkt Permai.  Ketua penaja PAS Cawangan, En Kamal Hamzah mewakili yang lain2 menyerahkan borang kepada saya sambil disaksikan Yang DiPertua PAS Kawasan Kulaijaya, Sdr Hisham Mohd Zin dan Ketua Dewan Pemuda, Sdr Ahmad Tabrani. Ia disusuli takbir yang bergema beberapa kali mengiringi peristiwa bersejarah tersebut.  Hampir 90% peratus yang menyertainya adalah orang muda berusia antara 25-50 tahun. Ada dikalangan mereka dulunya adalah samseng Umno 'berdengung' yang menghalang PAS daripada apa jua aktiviti. Kini, kata mereka, kami dah tobat. Kami mahu mati dalam Perjuangan Islam!  Majlis diselangi dengan sumbangan peralatan sekolah kepada hampir 100 pelajar dari Felda Bkt Permai dan Kg Murni Jaya.  Kalau ramai tokoh2 hebat dah masuk PAS, orang biasa nak tunggu apa lagi?  ALLAHUAKBAR 3x


Berita ini dipetik dari Facebook Mazlan Aliman..

5 hari demam, terubat dan berasa lega hari ini apabila saya menerima borang PAS dari 78 orang yang sebahagian besarnya bekas pemimpin dan ahli Umno dari Felda Bkt Permai.

Ketua penaja PAS Cawangan, En Kamal Hamzah mewakili yang lain2 menyerahkan borang kepada saya sambil disaksikan Yang DiPertua PAS Kawasan Kulaijaya, Sdr Hisham Mohd Zin dan Ketua Dewan Pemuda, Sdr Ahmad Tabrani. Ia disusuli takbir yang bergema beberapa kali mengiringi peristiwa bersejarah tersebut.

Hampir 90% peratus yang menyertainya adalah orang muda berusia antara 25-50 tahun. Ada dikalangan mereka dulunya adalah samseng Umno 'berdengung' yang menghalang PAS daripada apa jua aktiviti. Kini, kata mereka, kami dah tobat. Kami mahu mati dalam Perjuangan Islam!

Majlis diselangi dengan sumbangan peralatan sekolah kepada hampir 100 pelajar dari Felda Bkt Permai dan Kg Murni Jaya.

Kalau ramai tokoh2 hebat dah masuk PAS, orang biasa nak tunggu apa lagi?

ALLAHUAKBAR 3x

Posted: 20 Dec 2012 07:33 PM PST

ANTARA DUA DARJAT

Foto

Posted: 20 Dec 2012 07:31 PM PST

PANAS - 20 Ribu Pemuda Umno Kedah Demo Bantah Pas Tebang Balak


Khamis, 20 Disember, 2012.    PANAS - 20 Ribu Pemuda Umno Kedah Demo Bantah Pas Tebang Balak  Pemuda Umno Kedah hari ini mendesak kerajaan negeri Kedah supaya menghentikan operasi pembalakan di beberapa kawasan di negeri ini dengan kadar segera demi menjaga sumber air untuk rakyat.  Ketuanya Badrol Hisham Hashim mendakwa kerakusan kerajaan negeri menebang balak di beberapa kawasan iaitu di Hutan Simpan Gunung Inas di Sik, Gunung Pongsu di Baling, Bukit Perak di Pendang, Pedu dan Jeniang menyebabkan bekalan air tercemar.  Katanya ia juga mengakibatkan berlakunya bencana alam seperti banjir lumpur yang melanda di kawasan Bukit Perak, Pendang baru-baru ini yang merosakkan rumah dan kelengkapan barangan.   Kira-kira 20 ribu anggota Pemuda Umno negeri (gambar bawah) menyertai demonstrasi selama kira-kira 20 minit itu sebagai tanda bantahan terhadap projek pembalakan dijalankan oleh kerajaan negeri pimpinan PAS sejak mengambil alih petadbiran negeri ini pada 2008.  Badrol Hisham berkata Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Exco yang terlibat perlu bertanggungjawab dalam perkara ini kerana rakyat di negeri ini tidak rela lagi ditipu dan mendengar pelbagai helah oleh Azizan demi melepaskan salah kerajaan negeri di mata rakyat.  Beliau mendakwa agenda utama kerajaan negeri membuka ladang rakyat di beberapa kawasan seperti di Pedu sebenarnya bertujuan untuk mengaut hasil balak tanpa memikirkan akibatnya kepada rakyat.  "Azizan tak boleh lagi berdolak-dalik kerana isu ini semakin hari semakin meruncing," katanya.  Menurutnya, walaupun pelbagai laporan dalam akhbar dan televisyen disiarkan mengenai isu itu namun Azizan mendiamkan diri dan mendakwa hasil tinjauan pihaknya mendapati kerja-kerja pembalakan makin rancak.- Bernama    Dicatat Oleh jeebond























Khamis, 20 Disember, 2012.


PANAS - 20 Ribu Pemuda Umno Kedah Demo Bantah Pas Tebang Balak

Pemuda Umno Kedah hari ini mendesak kerajaan negeri Kedah supaya menghentikan operasi pembalakan di beberapa kawasan di negeri ini dengan kadar segera demi menjaga sumber air untuk rakyat.

Ketuanya Badrol Hisham Hashim mendakwa kerakusan kerajaan negeri menebang balak di beberapa kawasan iaitu di Hutan Simpan Gunung Inas di Sik, Gunung Pongsu di Baling, Bukit Perak di Pendang, Pedu dan Jeniang menyebabkan bekalan air tercemar.

Katanya ia juga mengakibatkan berlakunya bencana alam seperti banjir lumpur yang melanda di kawasan Bukit Perak, Pendang baru-baru ini yang merosakkan rumah dan kelengkapan barangan.


Kira-kira 20 ribu anggota Pemuda Umno negeri (gambar bawah) menyertai demonstrasi selama kira-kira 20 minit itu sebagai tanda bantahan terhadap projek pembalakan dijalankan oleh kerajaan negeri pimpinan PAS sejak mengambil alih petadbiran negeri ini pada 2008.

Badrol Hisham berkata Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Exco yang terlibat perlu bertanggungjawab dalam perkara ini kerana rakyat di negeri ini tidak rela lagi ditipu dan mendengar pelbagai helah oleh Azizan demi melepaskan salah kerajaan negeri di mata rakyat.

Beliau mendakwa agenda utama kerajaan negeri membuka ladang rakyat di beberapa kawasan seperti di Pedu sebenarnya bertujuan untuk mengaut hasil balak tanpa memikirkan akibatnya kepada rakyat.

"Azizan tak boleh lagi berdolak-dalik kerana isu ini semakin hari semakin meruncing," katanya.

Menurutnya, walaupun pelbagai laporan dalam akhbar dan televisyen disiarkan mengenai isu itu namun Azizan mendiamkan diri dan mendakwa hasil tinjauan pihaknya mendapati kerja-kerja pembalakan makin rancak.- Bernama



 Bernama- sudah menjadi penipu rakyat. 


Posted: 20 Dec 2012 07:28 PM PST


RAKYAT MALAYSIA JANGAN TERTIPU

PETRONAS dah jadi macam milik keluarganya..

PETRONAS dah jadi macam milik keluarganya..

Posted: 20 Dec 2012 07:26 PM PST

Kerana umnu beend duk ungkit2 masa lampau DSAI dan parti PAS .kali Ni aku nak ungkit pulak apa yg abg mi ungkap dulu dgn menghina islam..cai cai komen ler skit yerk...

oleh kerana umnu beend  duk ungkit2 masa lampau DSAI dan parti PAS .kali Ni aku nak ungkit pulak apa yg abg mi ungkap dulu dgn menghina islam..cai cai komen ler skit yerk...

Posted: 20 Dec 2012 07:25 PM PST


MB PERAK HARAM JADAH PERAMPAS KUASA...


Khamis, 20 Disember, 2012.

Pegawai Zambry dapat projek

IPOH: Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Perak hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung pemberian projek kepada pegawai khas Menteri Besar Perak, Dato' Seri Dr Zambry Kadir.

Ini berhubung pendedahan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin di Persidangan DUN Perak semalam tentang satu perjanjian diantara pemilik tanah Rumah Perak di Batu Feringgi, Pulau Pinang iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (SSI) dan Syarikat Al Creative Developers Sdn Bhd yang dimiliki oleh pegawai khasnya, Asmadi Teh.


Koordinatornya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-hiss berkata, Asmadi adalah pegawai khas Dr Zambry di DUN Pangkor yang juga merupakan AJK Umno Bahagian Lumut.

Menurutnya, Perjanjian tersebut berdasarkan BOT (Build-Operate-Transfer) dimana pemaju akan diberikan konsesi selama 30 tahun untuk mengurus projek itu.

"Pemberian tersebut dilihat telah melanggari etika serta melibatkan unsur salah guna kuasa yang dianggap berat," katanya ketika membuat sidang media selepas membuat laporan di Pejabat SPRM Perak, Ipoh.



Khamis, 20 Disember, 2012.  Pegawai Zambry dapat projek  IPOH: Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Perak hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung pemberian projek kepada pegawai khas Menteri Besar Perak, Dato' Seri Dr Zambry Kadir.  Ini berhubung pendedahan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin di Persidangan DUN Perak semalam tentang satu perjanjian diantara pemilik tanah Rumah Perak di Batu Feringgi, Pulau Pinang iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (SSI) dan Syarikat Al Creative Developers Sdn Bhd yang dimiliki oleh pegawai khasnya, Asmadi Teh.   Koordinatornya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-hiss berkata, Asmadi adalah pegawai khas Dr Zambry di DUN Pangkor yang juga merupakan AJK Umno Bahagian Lumut.  Menurutnya, Perjanjian tersebut berdasarkan BOT (Build-Operate-Transfer) dimana pemaju akan diberikan konsesi selama 30 tahun untuk mengurus projek itu.

Posted: 20 Dec 2012 07:22 PM PST



Jawapan fitnah terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz

Ahmad Fadhli Shaari,21 Dis 2012

Saya telah diarahkan oleh YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan untuk membuat sedikit penjelasan berkenaan isu sekeping tanah seluas tanah 10,526 hektar milik kerajaan negeri Kelantan yang didakwa sebagai habuan kepada pemimpin DAP Perak agar mereka sudi menyerahkan kerusi Menteri Besar Perak kepada PAS selepas pilihanraya umum 2008. Ia dilaporkan di dalam blog pisau.net yang kemudiannya dijadikan asas kepada laporan polis oleh sebuah badan bukan kerajaan Barisan Bersatu Nambikkai (Nambikkai) pada 19 Mac 2012. Ia juga turut dilaporkan oleh Utusan Malaysia pada 20 Disember 2012.

Hakikatnya, ini satu lagi fitnah UMNO/Barisan Nasional yang cuba memperdayakan rakyat dengan isu-isu ciptaan mereka khususnya menjelang pilihanraya umum yang ke13. Peluru-peluru terakhir UMNO/BN ini kelihatan berterabur kerana dilancarkan dalam keadaan panik dan kelam kabut ekoran kebimbangan akan terlucut kuasa selepas pilihanraya nanti.

Barangkali UMNO lupa bahawa merekalah yang telah menukar status tanah rizab melayu di bandar Baru Kubang Kerian ketika memerintah Kelantan. Ini boleh dirujuk melalui Warta Kerajaan Kelantan 22 April 1990 (ketika Kelantan masih diperintah oleh Barisan Nasional). Ini hanya sekelumit dari 'jasa baik' UMNO terhadap tanah rezab Melayu.

Dalam isu tanah seluas 10,526 hektar yang didakwa sebagai habuan kepada pemimpin DAP Perak, suka untuk dinyatakan bahawa kawasan tersebut yang terletak di Hutan Simpan Relai, Gua Musang telah diluluskan kepada Yayasan Islam Kelantan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan yang bersidang pada 13 September 2000. Ia bertujuan untuk menjana pendapatan YIK bagi tujuan menampung urusan pengajaran dan pembelajaran anak-anak di sekolah-sekolah Yayasan Islam Kelantan. Perlu diingatkan bahawa pada tahun 2000, Pakatan Rakyat masih belum wujud dan masih belum membentuk kerajaan di Perak.

Pada Disember 2000, Yayasan Islam Kelantan telah bersetuju menawarkan Projek Usahasama memajukan tanah ini kepada sebuah syarikat. Bagaimanapun syarikat tersebut ternyata tidak mampu untuk melaksanakan kerja-kerja memajukan tanah terbabit dan ini menyebabkan Mesyuarat Lembaga Yayasan Islam Kelantan pada 18 Ogos 2004 membuat keputusan agar tawaran projek ladang hutan ini ditarik balik dan dibatalkan.

Tawaran kepada syarikat Upayapadu Sdn Bhd (pada masa itu dipengerusikan oleh Dato Seri Wong Yeon Chai) pula dibuat melalui surat Yayasan Islam Kelantan bertarikh 28 Ogos 2005 manakala perjanjian ditandatangani pada 3 Mei 2006, hampir dua tahun sebelum pilihanraya umum 2008. Ia merupakan usahasama projek melalui konsep pajakan dan perjanjian selama 50 tahun dengan diberikan leasehold dan bukannya hak milik. Ia juga menjana pendapatan YIK melalui kadar sewaan RM100.00 seekar setahun untuk kawasan getah klon dan RM150.00 seekar setahun untuk kawasan kelapa sawit.

Pertukaran komposisi pengarah dan pegangan saham dalam Upayapadu Plantation Sdn Bhd telah dimaklumkan kepada Yayasan Islam Kelantan pada Mei 2012 di mana ekoran pertukaran tersebut, pihak syarikat dikehendaki membayar sumbangan kepada YIK sebanyak RM1.5 juta.

Berasakan kepada kronologi di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa :

1. Dakwaan yang menyatakan YAB Menteri Besar Kelantan telah memberikan 'habuan' kepada pemimpin DAP Perak agar memberikan laluan kepada calon PAS mengisis kerusi Menteri Besar adalah fitnah sama sekali. Tarikh perjanjian dengan Upayapadu Sdn Bhd yang ditandatangani pada 3 Mei 2006 dan pertukaran komposisi pada Mei 2012 adalah tidak relevan dengan tarikh pilihanraya umum 8 Mac 2008 yang menyaksikan Barisan Nasional hilang kuasa di Perak.

2. Dakwaan blog pisau.net bahawa 'sekelip mata mereka memperolehi 10,526 ekar dengan nilai pasaran melebihi 30 juta ringgit' juga adalah dakwaan yang tersasar. Ini kerana tanah tersebut hanya dipajak dan tidak diberikan hak milik. Pajakan pula hanya dalam tempoh 50 tahun sahaja. Blogger terbabit wajib mendatangkan salinan geran tanah sebagai bukti bahawa tanah tersebut telah dipindah milik.

3. Segala urusan perjanjian, pajakan dan transaksi dibuat dan dilaporkan di dalam mesyuarat samada Mesyuarat Jawatankuasa Tetap Kewangan, Tender, Pembangunan dan Pelaburan YIK atau Mesyuarat Lembaga YIK. Ia dilakukan melalui prosedur yang sah dan tidak bertentangan dengan undang-undang.

Saya kira, fitnah terbaru ini tentunya akan menyaksikan satu lagi episod saman yang akan difailkan di mahkamah. Ia jelas merupakan satu fitnah besar terhadap YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan. UMNO hakikatnya sudah hilang punca untuk menonjolkan diri sebagai pejuang Melayu sedangkan pada hakikatnya, merekalah pengkhianat kepada tanah rezab Melayu.

Di Selangor misalnya, UMNO Bahagian Puchong telah cuba menjual sebidang tanah rezab Melayu kepada sebuah syarikat Lagi Gemilang Development Sdn Bhd yang mana pemiliknya adalah 75 peratus bukan bumiputra. Ia disyorkan ditolak oleh Pengarah Tanah dan Galian Selangor Darul Ehsan melalui sepucuk surat kepada Menteri Besar Selangor pada 25 Januari 2010. Inilah dia wajah UMNO yang sebenar!

Barangkali, UMNO meletakkan pihak lain seperti mereka di mana setiap perkara memerlukan habuan dan balasan. Dalam hal ini, menarik juga untuk dibincangkan apakah habuan yang diperolehi oleh UMNO ketika memberikan laluan kepada parti GERAKAN untuk mengisi kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang satu ketika dulu... - 21 Disember 2012

Penulis ialah Setiausaha Akhbar YAB Menteri Besar Kelantan.

Posted: 20 Dec 2012 07:19 PM PST

Mana wang derma tabung kemanusiaan Palestin sebanyak RM680,747.00 hilang? 

Wahh kalau kena kat PR.. contohnya.. Tabung Memali yg tak wujud tu di sebut2 sampai sekarang!! siap berdemo lagi puak2 perkasam tayang muka kat TV ! Bising pasal tabung memali.. tapi tak mahu bising pasal KENAPA UMNO ARAH BUNUH PEJUANG MEMALI?

Ni sapa nak jawab? mana pergi wang tabung Palestin? kena rembat dek sapa ni weiii?? umno mana yg songlap? cer cita!!!


Mana wang derma tabung kemanusiaan Palestin sebanyak RM680,747.00 hilang?   Wahh kalau kena kat PR.. contohnya.. Tabung Memali yg tak wujud tu di sebut2 sampai sekarang!! siap berdemo lagi puak2 perkasam tayang muka kat TV ! Bising pasal tabung memali.. tapi tak mahu bising pasal KENAPA UMNO ARAH BUNUH PEJUANG MEMALI?  Ni sapa nak jawab? mana pergi wang tabung Palestin? kena rembat dek sapa ni weiii?? umno mana yg songlap? cer cita!!!

Posted: 20 Dec 2012 07:18 PM PST

MB sedang mengimamkan solat jenazah di Kg Kabu 10, Sg. Limau. Al Fatihah kpd arwah Ahmad Suppry b. Khamis 51th yg menderita sakit jantung

MB sedang mengimamkan solat jenazah di Kg Kabu 10, Sg. Limau. Al Fatihah kpd arwah Ahmad Suppry b. Khamis 51th yg menderita sakit jantung

Posted: 20 Dec 2012 07:17 PM PST

Pemimpinnya Jahil........ pencacai2 lagi la jahil......
Ayuh umat islam malaysia bersatu kuburkan umno/bn.....
Beri Kemenangan kepada PAS dan Pakatan Rakyat.....

Pemimpinnya Jahil........ pencacai2 lagi la jahil...... Ayuh umat islam malaysia bersatu kuburkan umno/bn..... Beri Kemenangan kepada  PAS dan Pakatan Rakyat.....

Posted: 20 Dec 2012 07:14 PM PST

Cerita Terbaru UMNUU KANTOI LAGI.......CETAK DUIT BARU DI AUSTRALIA UNTUK DAPAT KOMISYEN BAGI DANA PILIHANRAYA..AGAK2 DUIT EPF DAN TABUNG HAJI BOLEH SELAMAT KER...???

Cerita Terbaru UMNUU KANTOI LAGI.......CETAK DUIT BARU DI AUSTRALIA UNTUK DAPAT KOMISYEN  BAGI DANA PILIHANRAYA..AGAK2 DUIT EPF DAN TABUNG HAJI BOLEH SELAMAT KER...???

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Posted: 21 Dec 2012 03:18 PM PST

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


URGENT AND CONFIDENTIAL

Posted: 17 Dec 2012 02:28 AM PST

URGENT AND CONFIDENTIAL

I am a well established investment consultant in Syria.i got your contact from your profile, My name is Rami Makhlouf,the maternal cousin of President Bashar Assad. Due to the sensitivity of the current political crysis in Syria now,E.U. have place sanctions and frozen our family Asset,Due to the unstable economic and political environment in Syria.

Iam the owner of Syriatel and control as business interests that include telecommunications, oil and gas, construction and airlines, currently iam looking for an avenue to make a discreet investment up to the tune of $12.7Million USD presently lodged in a security firm. you can read about me on my link http://en.wikipedia.org/wiki/Rami_Makhlouf

I needs your urgently business deal to secure the financial future of my family in case of unfavorable outcome of this political turmoil in Syria.Your main responsibility will be to receive the fund from where it is secured at the moment and how to invest the fund in your country.

Iam offering you these terms: 20% of the total fund .The fund will be used by you as a loan without any interest for the period of time ( after the revolution and transfer of power). That is, you will not be required to pay any interest on the fund.

If you are comfortable with these arrangements, kindly contact me as soon as possible.Iam waiting for your Urgent reply.
Thanks and regards,
Rami Makhlouf and Bushra

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 21 Dec 2012 03:13 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


INGAT ! DUA BELAS JANUARI JANJI RAKYAT

Posted: 21 Dec 2012 12:14 AM PST


Mohamad Sabu berkata, perhimpunan dengan 4 warna tema iaitu kuning, hijau, oren dan merah akan bermula jam dua petang dan dijangka akan berakhir jam lima petang tanpa sebarang kekecohan.

"Saya yakin melalui himpunan-himpunan sebelum ini, akan berlaku kerjasama yang baik di semua jabatan termasuk pihak polis untuk menjaga keamanan.

"Kita akan berhimpun tanpa menyerahkan apa-apa memorandum kerana memorandum lapan tuntutan Bersih sudah diserahkan dalam perhimpunan sebelum ini," katanya.

Warna kuning mewakili Bersih, Merah untuk R yang menuntut royalti Petroleum Kelantan, Hijau mewakili Anti Lynas manakala oren mewakili Anak Persatuan Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

Antara NGO lain yang akan turut serta dalam perhimpunan ialah Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Sekretariat Prihatin OKU, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Jeritan Rakyat Tertindas (Jerit) dan beberapa NGO lain.

Dalam sidang media sama, wakil-wakil NGO turut menyatakan komitmen menggerakkan seramai mungkin anggota ke himpunan tersebut.

"Mana-mana individu yang tak sertai mana-mana NGO pun mesti hadir bagi menyatakan kemarahan secara aman," kata Ahli Jawatankuasa Bersih, Hishamuddin Rais.

DENGAN BN 55 TAHUN BERSABAR, KINI PAKATAN YANG 'BAYAR"

Posted: 20 Dec 2012 08:01 PM PST


Terima kasih DS Nijar,,sekolah kami dapat bumbung ma!!!!
20 Disember 2012
SMK ST George,Taiping dapat bumbung baru setelah 55 tahun BN memerintah. Sekolah yang dibina pada tahun 1915,selalunya dianaktiri untuk mendapat bantuan baik pulih bangunan.Tapi kerana PR kuat dekat PERAK,DS Nizar pun semasa jadi MB Perak,banyak menolong sekolah seperti iniJadi tidak hairanlah dalam tahun ini saja sekolah ini didakwa mendapat tiga kali bantuan. Kali pertama RM50 ribu daripada Kementerian Pelajaran,pada kali kedua RM132 ribu daripada Jabatan Perpaduan dan yang terbaru dari Zambry Kadir RM5000.Terima kasih DS Nijar!!!! jika tidak ,mana dapat maa!!!!

9 PELABUR SAMAN 4 PENGARAH

Posted: 20 Dec 2012 04:55 PM PST



20 DISEMBER 2012
GARA-GARA PELABURAN GOL GENEVA - EMPAT PENGARAH TERMASUK PUTRI SULTAN PAHANG TENGKU MUHAINI 56 SERTA 3 LAIN PHILIP LIM JIT MENG 55,AHMAD KHAIRUDIN ILIAS 54 DAN TAN LIANG KEAT 40 TELAH DISAMAN 9 PELABURNYA IAITU DAUD MOHAMAD 63, SOFIAH HALILI 42, MAHMUD IDRIS 73, MOHD SABRI IBRAHIM 55, NOOR ASYKEEN ABU BAKAR 36, NOORAZYLAWATI ABU BAKAR 35 DAN NORAINI JASNEH 30 MELALUI SAMAN YANG DIFAIL OLEH PEGUAM MOHAMAD SIDDIQ AZANI DI MAHKAMAH TINGGI SEMALAM.
WALAUBAGAIMANPUN SAMAN BELUM DIHANTAR KE PENERIMA.GENEVA GOLD DIKATAKAN MENGIKUT SYARIAH DAN KELULSAN BANK NEGARA TETAPI AKHIRNYA MACAM SWISSCASH.


N45 Dr Halimah Ali

Posted: 21 Dec 2012 09:31 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Dewan Himpunan Penyokong PAS BERSUNGGUH MAHU MEMENANGKAN PAS

Posted: 21 Dec 2012 04:51 AM PST

 DUN SELAT KLANG

Dato' Adnan, mantan Pengarah Jabatan Pelajaran Perak merupakan juga veteran UMNO yang giat berjuang memenang dan melaksanakan propaganda UMNO telah BERHIJRAH!!

Dato' Adnan yang telah berhijrah sudah jelajah seluruh negara memberi maklumat dan mendedahkan apa yang dilakukan UMNO yang beliau sendiri saksi semasa dalam UMNO.Akhirnya Allah buka pintu hatinya untuk melihat kebenaran yang diperjuangkan oleh PAS! Insaf dan sedar apa yang dilakukan selama ini adalah jijik dan kotor percaturan UMNO mencengkam kuasa dengan memperalatka pegawai kerajaan.
 Maha besar Allah! Allahu akbar! Mampu membolak hati manusia.

Takdir Allah juga hati orang India dan Cina telah melihat kebenaran PAS. Mereka berjuang siang malam untuk pastikan PAS menang. Suria daripada DHPP Perak bertolak daripada Tanjong Malim pukul 7malam. Sempat sampai untuk ceramah umum di Pangsapuri Perantau DUN SELAT KLANG.

Harun Abdullah@Aru bekas ahli Kelab Penyokong PAS pula menjadi ahli PAS seumur hidup setelah mengucap dua kalimah syahadat.

PAS FOR ALL!!

"BIG SHOT" MASUK PAS ANDA??!!

Posted: 21 Dec 2012 04:02 AM PST

Bekas Pengerusi konglomerat media negara, MRCB, yang juga bekas Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Datuk Abdul Rahman Maidin mengumumkan pernyertaannya ke dalam PAS. Turut sama ialah bekas Pengarah Eksekutif Felda Plantation Haji Mohd Sais Joned.


Dua lagi adalah masing-masing bekas Pengarah Pelajaran Johor Hj Ramlan Sariman dan Timbalan Pengarah institur Perguruan Batu Pahat Haji Nasir Abdullah juga tidak mahu ketinggalan memperjuangkan kebenaran, keaadilan dan kesejahteraan umat. FASTABAQUL KHOIRAT


Laporan penuh di SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan