Khamis, 20 September 2012

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


Suara Sri Andalas

Posted: 19 Sep 2012 11:31 PM PDT

Suara Sri Andalas


Rundingan Untuk Ambilalih Operasi Air Dalam Tempoh Tujuh Hari

Posted: 19 Sep 2012 02:00 AM PDT

SHAH ALAM, 19 SEPT : Kerajaan Negeri akan memulakan proses penstrukturan semula industri air Selangor dan mengambilalih operasi air terawat dalam tempoh tujuh hari.

Proses ini termasuk memulakan rundingan dengan syarikat konsensi seperti Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) untuk membeli balik saham di dalam syarikat tersebut.

Justeru itu, Kerajaan Pusat diberikan tempoh tujuh hari untuk mengemukan bantahan terhadap proses itu.

Sekiranya Kerajaan Pusat tidak membuat apa-apa bantahan, Kerajaan Negeri akan memulakan proses penstrukturan semula, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurutnya, perkara tersebut telah dimaklumkan kepada kerajaan pusat menerusi surat rasmi kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 14 Sept.

"Dalam surat ini, saya telah nyatakan kekecewaan kerajaan Selangor dengan sikap kerajaan Pusat yang tidak pernah menyokong dan membantu memulakan rundingan dengan syarikat-syarikat konsesi

Walaupun peruntukan itu jelas dinyatakan di bawah Akta Perkhidmatan Bekalan Air 2006 (WSIA).

"Saya juga menyatakan keengganan Menteri dan kementeriannya untuk memulakan rundingan menunjukkan Kerajaan Pusat memang sengaja mahu mengingkari tanggungjawab untuk memenuhi kepentingan awam dan obligasi sebagaimana dinyatakan di bawah Seksyen 191 (4) WSIA," kata Abdul Khalid.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusi mesyuarat exco di sini hari ini.

Tambahnya, Kerajaan Negeri juga komited bahawa penstrukturan semula industri air secara menyeluruh boleh meningkatkan kecekapan perkhidmatan air pada tarif yang munasabah.

Sumber: Selangorku

Kerajaan Perlu Nilai Semula Mahu Mansuh Kelas Peralihan

Posted: 19 Sep 2012 01:30 AM PDT

SHAH ALAM,19 SEPT : Kementerian Pendidikan didesak untuk membuat penilaian semula terhadap cadangan memansuhkan kelas peralihan di dalam sekolah menengah.

Exco Kanan Selangor Teresa Kok berkata kelas peralihan ini adalah untuk memastikan pelajar daripada sekolah rendah jenis kebangsaan dapat menyesuaikan diri apabila melangkah ke peringkat awal menengah.

Cadangan tersebut terkandung di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Kebangsaan 2013- 2025 yang dibentangkan Kementerian Pelajaran baru-baru ini.

Kementerian tersebut mencadangkan agar murid darjah empat di sekolah jenis Cina dan Tamil mempelajari silibus pelajaran yang sama dengan Sekolah Kebangsaan.

"Cadangan ini pastinya tidak rasional dan akan membebankan pelajar yang berumur 10 tahun untuk menguasai tiga jenis bahasa dengan baik dalam satu-satu masa," kata Teresa di dalam satu kenyataan media.

Ujar beliau lagi,masalah akan timbul untuk melaksanakan dasar ini kerana ianya akan memerlukan lebih banyak guru dan akan berlaku kekurangan waktu pelajaran di kelas.

"Ia tidak dapat diterima bahawa Kementerian Pelajaran terus selalu membuat perubahan dasar, dan lebih teruk lagi, polisi itu sering bertentangan antara satu sama lain," katanya.

Tambah Teresa, para guru dan pelajar akan terus dalam keadaan keliru dan ketidaktentuaan apabila perubahan mendadak dilakukan dalam sistem pendidikan negara.

"Kementerian Pelajaran digesa untuk memberikan tumpuan kepada isu keciciran pelajar yang tinggi di sekolah menengah rendah terutama di sekolah-sekolah yang Bahasa Melayu bukan sebagai bahasa penghantar utama," katanya.

Sumber: Selangorku

MPK Akan Terus Serbu Rumah Urut Tanpa Beri Notis

Posted: 18 Sep 2012 02:00 AM PDT

KLANG, 19 SEPT : Majlis Perbandaran Klang (MPK) akan membuat serbuan tanpa notis pemberitahuan terhadap premis rumah urut yang melanggar peraturan.

Ahli Majlis MPK, Azmizam Zaman Huri berkata, perkara ini diputuskan dalam Mesyuarat Penuh MPK memandangkan kebanyakkan premis yang beroperasi kini gagal mengikut syarat yang ditetapkan oleh Jabatan Perlesenan.

Sebagai contoh katanya, terdapat premis yang memohon lesen perniagaan refleksologi tetapi menjalankan kegiatan urut badan.

Sebelum ini katanya, notis akan dihantar dan premis tersebut diberikan tempoh 14 hari untuk menurunkan papan tanda dan menutup operasi mereka. Namun notis tersebut tidak diendahkan.

"MPK menghantar notis kedua juga tidak diendahkan. Maka, mulai hari ini MPK akan terus lakukan operasi tanpa beri notis.

Antara kesalahan yang dilakukakan adalah papan tanda besar yang tidak mempunyai lesen iklan dan tidak ada lesen perniagaan," katanya apabila ditemui dalam operasi hari ini Taman Botani, Bukit Tinggi.

MPK menurunkan papan tanda premis refleksologi yang tidak mengikut spesifikasi yang dtetapkan pihak PBT.

Operasi ini juga melibatkan premis tidak berlesen yang masih beroperasi sedangkan sebelum ini mereka telah diberikan surat supaya menghentikan perniagaan.

Dalam operasi hari ini, MPK menyita peralatan premis Winter Refleksologi yang sebelum ini pernah diserbu sebanyak lima kali.

Jelas Azmiam, kerajaan negeri sedang mengkaji undang-undang yang sesuai bagi membendung kegiatan haram ini.

"SUK sedang mengkaji undang-undang dan mengambil tidakan terhadap tuan punya premis yang menyewakan kedai mereka kepada pengusaha rumah urut.

Sekiranya mereka tidak mahu menghentikan operasi, premis berkenaan akan dirampas," ujarnya.

Tegas beliau, pihak MPK tidak pernah meluluskan mana-mana lesen rumah urut sejak tahun 2008 dan pihaknya masih lagi memantau beberapa premis di kawasan Bukit Tinggi, Meru dan Bayu Perdana yang beroperasi secara tidak sah sebelum tindakan tegas bakal diambil.

Sumber: Selangorku

Anwar Ibrahim

Posted: 19 Sep 2012 07:55 PM PDT

Anwar Ibrahim


Anwar Bagai Dikejar Abu Lahab

Posted: 19 Sep 2012 09:34 AM PDT

Harakah
Oleh Subky Latif

TIADA yang paling banyak diganggu politiknya akhir-akhir ini selain dari Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dia dibaling batu dalam ceramah, baling kasut semasa member tazkirah di masjid dan bas khasnya kempen menjelajah sudah beberapa kali disembur cat merah.

Ia antara serangan fizikal terhadapnya selepas dibalun separuh mati oleh Ketua Polis Negara selepas dia dipecat dari Timbalan Perdana Menteri dulu.

Serangan fitnah terhadap saksiahnya dari liwat sampai jadi alat Yahudi tidak dapat dikira lagi.

D.R.Seenivasagam, pengasas PPP yang UMNO benci dulu dan Kit Siang yang dikatakan dibenci orang Melayu pun tidak menghadapi gangguan seteruk Anwar.

Apalah nasibnya?

Melihat kepada bertubi-tubinya gangguan itu, mengingatkan saya kepada Rasulullah SAW sepanjang kempennya membawa Islam di Mekah dulu.

Sejak baginda mengumumkan kepada kumpulan keluarga dan kerabatnya di Bukit Safa bahawa baginda adalah Rasul utusan Allah yang terakkhir, setiap kegiatan dakwahnya diikut dan diganggu oleh Abu Lahab, bapa saudaranya yang pernah mengadakan kenduri menyambut kelahiran baginda.

Baginda dihardik dengan kalimah 'celaka' oleh Abu Lahab. Tiadalah yang paling berat selalin dari tohmah itu. Banyak masa dan harta kekayaan Abu Lahab dihabiskan untuk menghalang baginda.

Juteru kedurjanaannya itu Abu Lahab dikira lambang lahak penentang dan penggangguk Rasulullah SAW.

Saya tidak hendak menyamakan Anwar dengan Rasulullah SAW. Tapi dikenangkan banyaknya gangguan terhadap gerakannya, dekat banyaknya gangguan Abu Lahab terhadap baginda.

Cuma dapat disebut semua bentuk gangguan terhadap perjuangan suci di mana-mana di dunia dan bila-bila saja adalah mewarisi angkara kedurjanaan si Abu Lahab bedebah itu. Baik ia terjadi jarang-jarang atau bertubi-tubi ia adalah perangai jahat Abu Lahab.

Kempen perubahan yang dikepalai bersama Anwar, Ustaz Nik Aziz, Ustaz Abdul Hadi Awang dan Lim Kit Siang adalah pejuangan suci bagi menegakkan keadilan, kebebasan dari sebarang penindasan dan menuntut pentadbiran yang bersih.

Sekalipun perjuangan bersama PAS, PKR dan DAP melalui Pakatan Rakyat itu adalah campuran beberapa kebebasan, tetapi ia mencakup semua kemahuan sejagat. Bagi PKR yang didepankan keadilan dan anti penyelewangan, bagi DAP demokrasi yang sempurnam anti rasuah dan pentadbiran yang baik dan saksama, manakala PAS kebebasan aqidah dan berkebajikan, tetapi semuanya adalah dalam satu dan suci.

Jika dalam gerakan saki baki kotor Abu Lahab itu baginda berarak beratus batu dari Madinah bagi fathul Mekah secara aman tanpa pertumpahan darah, maka rakyat sekarang – dari Kedah dan Perak di ssebelah utara, dari Kelantan, Terengganu dan Pahang di timur, dari Johor dan Melaka di selatan dan Selat Melaka di barat, semua sedang berada di lebuhraya menuju fathul Putrajaya.

Keika perubahan sudah berada di ambang semua pintu gerbang Putrajaya inilah gejala gangguan Abu Lahab dilihat menjadi-jadi.

Betapa besar dan berat ujian yang dihadapi baginda Rasulullah untuk membebaskan Mekah, maka tidak pula sikit dan ringannya ujian yang dilalui Anwar dalam pembebasan Putrajaya bersama-sama rakan-rakannya.

Bukan senang membebaskan Putrajaya untuk semua dan yang dinamakan perjuangan itu tentulah banyak ujian. Moga-moga semua ujian itu tidak menyekat.

BULETIN RAKYAT

Posted: 19 Sep 2012 11:05 AM PDT

BULETIN RAKYAT


ABBY ABADI ~ AGAMA SENTIASA DI HATI SAYA

Posted: 18 Sep 2012 07:39 PM PDT

HULU BERNAM - Walaupun dunianya sebelum ini dikelilingi hiburan yang dianggap melekakan namun dia bersyukur kerana ALLAH SWT mencampakkan hidayah dalam hatinya.
Itulah detik perubahan yang membawa dunia Abby Abadi atau nama sebenarnya Arbaiyah Abdul Manan ke arah dakwah keagamaan dan jauh meninggalkan popularitinya sebagai selebriti.
"Agama sentiasa ada dalam hati saya.
"Walaupun saya leka dalam dunia selebriti tetapi saya bersyukur ALLAH berikan hidayah dan memberi peluang saya berubah," katanya ketika bercakap di hadapan kira-kira 300 penduduk dan penyokong Pas di Dataran Berop, dekat sini.
Abby, 35, dijemput oleh Pas Cawangan Berop, Tanjung Malim, Perak untuk berkongsi pengalaman hidupnya dan penghijrahannya ke dunia politik.
Hadir sama, Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak, Misbahul Munir, Timbalan Yang Dipertua Pas Kawasan Tanjung Malim, Salam dan Ketua Pas Cawangan Berop, Daud Husain.
Turut hadir, Ketua Ulama Pas Kawasan Tanjung Malim, Baharuddin dan Ketua PKR Cabang Tanjung Malim, Mejar B Kamal Badri.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 19 Sep 2012 11:03 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Ceramah Umum

Posted: 18 Sep 2012 05:30 PM PDT


2 orang awam cedera akibat peluru sesat polis

Posted: 18 Sep 2012 05:29 PM PDT


19 Sep 2012 : Sepasangan yang baru mengikat tali pertunangan nyaris maut awal pada Selasa apabila kenderaan yang mereka naiki terkena peluru sesat yang dilepaskan secara tidak sengaja oleh seorang anggota polis.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, ACP Yahaya Ramli berkata kejadian itu berlaku ketika anggota polis itu bergelut dengan seorang lelaki bersenjata parang di Subang Jaya awal pagi tadi.

Tembakan itu terkena cermin depan Proton Wira yang ketika itu lalu berhampiran tempat kejadian dan serpihan kaca terkena seorang lelaki di tempat duduk penumpang bahagian depan serta seorang wanita yang memandu kereta itu.

Beliau berkata lelaki itu yang berumur 28 tahun yang calar di jari tangan kiri dan lutut manakala tunangnya berusia 27 yang calar di bahu kanan mendapat rawatan pesakit luar di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

Yahaya berkata dalam kejadian pada 12.50 pagi itu lima anggota polis bermotosikal cuba manahan suspek yang sebelum itu terjatuh dari motosikalnya di satu selekoh U.

Manakala rakannya yang amat dikehendaki polis kerana aktif melakukan kegiatan meragut dan menyamun tepi jalan di sekitar Subang sejak enam bulan lepas sempat memecut motosikal dan menghilangkan diri.

Beliau berkata ketika hendak diberkas, lelaki itu mengeluarkan sebilah parang dan melibaskannya ke arah anggota polis sebelum berlaku pergelutan. "Ketika bergelut lelaki itu cuba merampas pistol daripada selah seorang anggota polis dan ketika mempertahankan pistol daripada dirampas, anggota polis berkenaan secara tidak sengaja melepaskan satu das tembakan lalu terkena sebuah kereta yang kebetulan lalu di kawasan itu," katanya ketika dihubungi Bernama.

Yahaya berkata dalam pergelutan itu seorang daripada anggota polis cedera di lengan kanan, lutut kanan dan patah sebatang gigi manakala lelaki itu berjaya diberkas. "Polis merampas parang berukuran 68cm. Suspek cedera ringan di dahi, mulut dan muka. Semakan suspek tiada rekod lampau tetapi pemeriksaan air kencing mendapati positif dadah jenis methaphetamine," katanya.

Beliau berkata kes disiasat di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh. -BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan