Rabu, 27 Jun 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 26 Jun 2012 09:50 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Air di Kuala Pilah bermasalah sudah lebih 2 tahun

Posted: 26 Jun 2012 09:28 PM PDT

Aduan Rakyat - 27 Jun 2012

Masalah keperluan asas utama iaiatu bekalan air bersih di Kuala Pilah, Negeri Sembilan sehingga kini sejak diswastakan dan dikendalikan oleh SAINS, tidak dapat didiselesaikan. Saya tidak duduk di sana tapi sering pulang ke sana dan mendengar keluhan rakyat terutama sewaktu mendengar ceramah pihak pembangkang.

Rakyat setempat berasa kecewa kerana bukan sahaja tiada tindakan di ambil malah mereka akan blacklist kepada orang yang membuat aduan. Sebagai sebuah pekan besar yang menempatkan Bandar Diraja Seri Menanti, perkara ini sepatutnya tidak wujud dan kita sudahpun hidup di alaf baru bukan di zaman 70an lg.

SAINS ingin membekalkan air ke Selangor tapi kawasan utama di Negeri Sembilan seperti di sini mempunyai masalah bekalan air. ini menjejaskan kualiti kehidupan, dan kesihatan penduduk setempat. bayangkan, pengusaha restoran tdk dpt mencuci pinggan setiap masa etc.

Bukan ini sahaja penduduk Negeri Sembilan sering mengalami gangguan tenaga elektrik terutama di kawasan Terachi, bermula dari Seremban ke atas, apakah puncanya?

Dengan harapan melalui pendedahan ini, Exco2, dan Ahli Parlimen dpt buka mata bukan tah berpegang pd status semata2.

By: karteena

JOM UBAH

Posted: 26 Jun 2012 06:35 PM PDT


ALC SENAWANG

Posted: 26 Jun 2012 12:00 AM PDT

ALC SENAWANG - Pusat Pengajian Al-Quran Teknik Al-Baghdadi
1) Kelas Tamhid/Asas Al-Baghdadi (Kanak-Kanak) - Selasa/Jumaat - 8.00-10.00 malam
2) Kelab Tajwid Al-Baghdadi (Dewasa & Remaja) - Selasa - 8.00-10.00 malam
3) Kelab Tamhid/Asas Al-Baghdadi (Dewasa & Remaja) - Selasa - 8.30 malam
4) Kelas Hafazan Al-Quran Teknik Al-Huffaz - Jumaat - 8.00 malam
5) Kelas Bahasa Arab - Rabu - 8.30 malam

Tempat: No. 53-1, Jalan Komersil 7, Taman Komersil Senawang, 70450 Seremban, N. Sembilan

Hubungi ALC Senawang Care-Line 019-2125301/013-3439350

ALAMAT URUSAN AL-BAGHDADI LEARNING CENTER SENAWANG (ALC Senawang)
No. 53-1, Jalan Taman Komersil Senawang 7, Taman Komersil Senawang, 70450 Seremban, N. Sembilan.
(Dataran Taipan Senawang - Berhampiran Giant Senawang - Atas Kedai RM 2)

PARLIMEN BUKIT GANTANG

Posted: 26 Jun 2012 09:32 PM PDT

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Berapa banyak meninggal dunia, tanya Nizar di Parlimen

Posted: 26 Jun 2012 05:23 AM PDT

KUALA LUMPUR: Sejak diperkenalkan pada tahun 2004, sejumlah 19 kematian direkodkan dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Selain itu, 21 kes lagi melibatkan kecederaan kekal ke atas pelatih dalam tempoh sama.


Kematian pelatih adalah disebabkan pelbagai punca termasuk masalah kesihatan yang dihidapi pelatih.


Perkara itu dimaklumkan kerajaan dalam jawapan bertulis hari ini terhadap soalan Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin di Dewan Rakyat.


Nizar dalam soalannya bertarikh 12 Jun lalu meminta Menteri Pertahanan menyatakan jumlah pelatih yang meninggal dunia dan mengalami kecacatan kekal semasa tempoh latihan.


Beliau yang juga AJK PAS Pusat itu juga mahu penjelasan menteri berhubung berapakah jumlah pampasan yang telah dikeluarkan oleh kerajaan.


Menjawab jumlah pampasan, kerajaan memaklumkan sejumlah RM8.3 juta telah dibelanjakan melalui perlindungan insurans kepada pelatih meliputi kemalangan, kecederaan, kesakitan dan kematian.

misbahul munir

Posted: 26 Jun 2012 09:27 PM PDT

misbahul munir


Berdosa jika pilihan raya dilaksanakan musim haji - MURSHID

Posted: 26 Jun 2012 07:04 PM PDT

Kemenangan Morsi Suntik Semangat Menangkan Islam

Posted: 26 Jun 2012 06:55 PM PDT

Semakin ramai menyertai PAS

Posted: 26 Jun 2012 10:19 AM PDT

Haji, pilihan raya dan Umno

Posted: 26 Jun 2012 09:48 AM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 26 Jun 2012 09:04 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Selat Pulau kini diperhati pimpinan PR sebagai isu penganiayaan

Posted: 26 Jun 2012 09:12 AM PDT

Menipu budaya siapa?

Posted: 26 Jun 2012 02:16 AM PDT

PAS LENGGONG

Posted: 26 Jun 2012 07:49 PM PDT

Dr Azman Ibrahim

Posted: 26 Jun 2012 07:24 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


Import makanan RM221.81b, BN perjudikan keselamatan rakyat…

Posted: 26 Jun 2012 12:59 AM PDT


Jawapan Timbalan Menteri Pertanian di Parlimen kelmarin yang menyatakan bahawa Negara kita telah membelanjakan sejumlah RM221.81b sejak 10 tahun lalu bagi tujuan pengimportan bahan-bahan makanan adalah suatu bukti jelas kegagalan kerajaan BN menjana pengeluaran sumber makanan dalam negara.
Pergantungan keterlaluan negara kita kepada sumber bahan-bahan makanan yang diimport, menghadirkan hakikat yang kita tidak sedari, bahawa ia adalah juga ancaman kepada keselamatan rakyat dan survival kehidupan mereka.  

Fenomenanya jelas, sebarang bencana alam yang berlaku kepada negara lain akan turut memberi kesan kepada negara kita. Banjir di Thailand tetapi orang kita juga tumpang susah. Bukan setakat menyebabkan harga beras meningkat, malah berlaku juga kenaikan harga sayur-sayuran, ayam dan ikan.  Semua ini disebabkan kita masih bergantung kepada sumber makanan dari  luar khususnya negara jiran.

Bayangkan jika negara-negara yang menjadi tempat kita bergantung import makanan selama ini menghadapi bencana serentak- banjir, ribut, kemarau panjang, gempa bumi atau terlibat dalam kancah peperangan.  Krisis makanan tentulah akan memuncak dan mampukah bekalan yang dihasilkan di dalam negara untuk menyuap mulut rakyat kita seramai 28.6 juta dan pendatang asing seramai 2.3 juta?
Dalam suatu lagi kemungkinan, bagaimana jika Negara kita pula yang dikenakan sekatan ekonomi yang akan menghentikan sebarang urusan perdagangan dengan dunia luar sebagaimana yang pernah menimpa Iraq, akan kebulurankah rakyat kita?

Ahli hikmat ada berkata, ketika saat ketiadaan bekalan makanan, mereka yang mempunyai stok makanan adalah orang yang paling kaya. Lebih kaya dari mereka yang mempunyai emas berbongkah-bongkah. Lihatlah dalam sejarah, bagaimana pengeluaran sumber makanan Negara Mesir yang dirancang dan dilaksanakan dengan begitu bijak oleh Nabi Yusof a.s sehingga kemarau panjang selama 7 tahun tidak menyebabkan rakyatnya kebuluran malah mampu untuk membantu menyuap mulut rakyat negara-negara berdekatan. Beginilah Islam mengambil berat dengan keperluan asasi rakyat.

Di manakah silapnya sistem pertanian kita. Dengan keluasan dan kesuburan muka bumi anugerah Allah, berbilion ringgit peruntukan tahunan, sungai-sungai yang membelah daratan membentuk dataran yang subur, rakyat yang sedia membanting tulang, tetapi pertanian kita belum lagi mencapai tahap sara diri apatah lagi untuk dieksport.

Dengan kata lain, kerajaan telah gagal! Hujahnya, Malaysia telah membelanjakan sejumlah sekitar RM22 bilion setiap tahun untuk mengimport keperluan makanan seperti sayur, ikan, gandum, tepung, susu, koko, teh, daging, ubi kentang, bawang serta buah-buahan. Jumlah import beras dari Thailand sahaja mencecah 307,000 tan metrik setahun.

Bolehkah kita menerima alasan yang diberikan oleh YB Timbalan Menteri Pertanian bahawa kebanyakkan komoditi yang diimport adalah tidak ekonomik untuk dihasilkan dalam negara berikutan kos pengeluaran tinggi. Kalau Negara asal  di mana sumber komoditi itu diimport boleh menghasilkannya dengan kos pengeluaran yang rendah, kenapa kita tidak boleh?

Budak sekolah pun boleh faham sifir ini. Hasil yang kita tanam dan ternak sendiri sudah tentu lebih murah berbanding kita beli dari orang lain! Dulu pun ada kempen di pihak kerajaan yang menggalakkkan rakyat menanam sendiri sayur-sayuran di sekeliling rumah mereka untuk kegunaan sendiri agar ianya boleh membantu mengurangkan kos hidup seharian. Memang ini menepati kaedah, penghasilan sendiri lebih menjimatkan kos!

Ada isu besar yang perlu diteliti. Di Terengganu contohnya, masih banyak tanah sawah terbiar tanpa dapat diusahakan lantaran masalah infrastruktur seperti pengairan. Ada projek-projek yang dikira boleh menghasilkan sumber makanan negeri seperti projek ternakan kambing kaprima Telaga Papan Setiu, projek ternakan ikan dalam sangkar Zon Industri Akuakultur Tasik Kenyir, Projek tanaman kelapa pandan di Rhu Tapai semuanya gagal walaupun ratusan juta telah dibelanjakan.

Wang peruntukan lesap tapi di mana kambing, ikan dan kelapa pandan? Gahnya bunyi genderang projek dengan sasaran hasilnya akan dieksport, akhirnya melopong! Belum disebut lagi projek tanaman strawberry yang namanya pun dah dilupakan orang. Terkini projek udang Setiu. Sasarannya juga untuk dieksport sebagaimana Mat Said pernah bercita-cita untuk mengeksport kelapa pandan dari Rhu Tapai ke Jepun!
Belanda, sebuah negeri bersaiz kecil, muka buminya pula berada di bawah paras laut tapi mampu menjadi antara negara pengeluar sumber makanan dunia, walaupun di sana Umno tak dikenali

Dr Azman Ibrahim
Pengerusi
Lujnah Pengguna PAS Terengganu


ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 26 Jun 2012 03:42 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


ANTARA BAJET PANDA DENGAN JANDA MANA YANG UTAMA ?

Posted: 26 Jun 2012 01:31 AM PDT

KUALA LUMPUR: Kerajaan ternyata tidak tahu keutamaan antara panda dan janda, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Kerajaan tidak tahu keutamaan untuk orang muda, sama seperti kerajaan tidak tahu keutamaan antara panda dan janda," kata beliau dalam perbahasan di Dewan Rakyat.

Panda yang disebut oleh Mahfuz itu merujuk kepada dua ekor beruang panda yang disewa oleh Malaysia daripada negara China.

Ketika diminta mengulas lanjut kenyataan itu selepas perbahasan tersebut, Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, kerajaan ternyata lebih suka mengutamakan perkara-perkara yang membazirkan wang negara.

"(Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) mendakwa, tindakan menyewa panda itu untuk meningkatkan kesedaran kepada kerja-kerja perlindungan.

"Itu untuk panda. Bagaimana pula kesedaran kepada kerja-kerja perlindungan entah berapa ratus ribu janda di negara ini?" katanya.

Apa yang berlaku itu, kata Mahfuz, jelas membuktikan kerajaan langsung tidak tahu keutamaan.

"Kerajaan Najib tak tahu keutamaan dan nampak benar tak tahu keutamaan antara panda dan janda.

"Akhbar The Star melaporkan kerajaan berbelanja sehingga RM20 juta untuk memelihara dan menjaga dua ekor panda itu.

"Berapa kerajaan berbelanja untuk setiap janda yang tidak berkemampuan di negara ini? Untuk dua ekor panda belanja RM20 juta, untuk janda bagi RM500 duit BR1M sahajakah?" katanya.

Mahfuz juga menyifatkan perjanjian penyewaan panda itu ternyata merugikan Malaysia.
"Kalau mati kerajaan Malaysia kena bayar ganti rugi. Kalau panda itu beranak dalam penjagaan Malaysia, anak itu jadi milik syarikat China berkenaan.

"Orang kampung yang pawah kambing atau lembu lebih pandai buat perjanjian dari kerajaan Malaysia," kata Mahfuz.

Mahfuz juga menyifatkan Najib sengaja mereka-reka dakwaan untuk mewajarkan tindakan kerajaan terhadap tindakannya berbelanja begitu besar untuk dua ekor panda itu.

"Najib kata tindakan kerajaannya menyewa panda itu akan menjadi pengalaman pendidikan untuk rakyat Malaysia.

"Adakah orang Alor Setar akan naik bas beratus-ratus kilometer untuk melancong di Kuala Lumpur kerana hendak tengok dua ekor panda itu kononnya untuk menimba pengalaman pendidikan?" beliau terus mempersoalkan.

Sebelum itu, seruan Najib dalam laman Facebook berbahasa Cinanya supaya orang ramai menamakan dua ekor panda itu dibalas oleh rakyat dengan pelbagai persendaan.

Sebahagiannya mengambil peluang memperolokkan Najib dan isterinya Rosmah Manosr dengan menamakan panda itu sebagai "cincin dan beg beg", "Altantuya dan Scorpene" dan "Rara dan Suahsuah".

Seorang pengunjung laman tersebut yang bernama Aun Huang Long menulis: "Lembu pun tak boleh jaga. Najib, u nak panda? Kesian panda tu".

KOREK KES ZAMAN TOK KADUK BN JUGA TERDUDUK ! SIASAT YANG BARU UMNO(BARU) LAGI HARU !

Posted: 25 Jun 2012 07:49 PM PDT

Buah Tangan Rafizi : Skandal kontrak LRT yang libatkan Najib?

Saya merujuk kepada satu laporan yang disiarkan oleh Business Times bertarikh 22 Jun 2012 yang menyebut sumber-sumber yang rapat dengan Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) mengesahkan sebuah konsortium yang diketuai oleh George Kent akan dianugerahkan kontrak bernilai RM960 juta. Kontrak tersebut adalah bagi kerja-kerja projek tambahan sistem LRT Ampang ("The Engineering, Procurement, Construction, Testing and Commissiong of System Works for the Ampang Line Extension Project").

KEADILAN mendapat maklumat yang rapat dengan kerajaan bahawa Najib Razak sendiri campur tangan di dalam hal ini untuk memastikan kontrak tersebut dianugerahkan kepada George Kent, sedangkan beliau pernah berjanji untuk berlaku telus dan memastikan semua kontrak besar dijalankan secara tender terbuka.

KEADILAN dimaklumkan bahawa laporan Business Times itu dibuat selepas Najib Razak mengumumkan sendiri kepada pimpinan kerajaan hasrat beliau menganugerahkan projek tersebut kepada George Kent.

Walau bagaimana pun, campur tangan beliau itu tidak disenangi oleh pengurusan Prasarana kerana bertentangan dengan penilaian bidaan yang telah dijalankan oleh Prasarana sebelum itu.

KEADILAN boleh mendedahkan bahawa George Kent bukanlah konsortium yang telah terpilih bagi projek tersebut setelah melalui proses tender terbuka yang dijalankan oleh Prasarana. Ini disahkan oleh surat bertarikh 12 Disember 2011 dari Shahril Mokhtar, Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana kepada Kementerian Kewangan Malaysia memaklumkan bahawa Konsortium PDA telah dipilih sebagai kontraktor terbaik bagi projek tersebut.

Shahril Mokhtar telah menulis kepada Najib Razak sendiri untuk mendapatkan kelulusan mengeluarkan Surat Tuju Terima kepada Konsortium PDA.

Perkembangan terbaru seperti yang dilaporkan oleh Business Times mengesahkan bahawa Najib Razak bertindak menukar keputusan Prasarana dan menolak proses tender terbuka dalam projek mega yang melibat berbilion wang rakyat.

Ini mengesahkan persepsi masyarakat bahawa berlaku campur tangan dan penyelewengan yang serius melibatkan anugerah projek-projek awam di bawah pentadbiran Najib Razak, walaupun beliau sering melaungkan janji untuk berlaku telus dan adil.


KEADILAN akan melakukan pendedahan setiap dua hari bermula hari ini mengenai skandal ini yang bakal menguji komitmen Najib Razak kepada usaha membanteras rasuah dan penyelewengan.

Pendedahan-pendedahan ini adalah juga balasan dari saya kerana tindakan jijik UMNO di bawah kepimpinan beliau memutar belitkan keputusan saya menarik diri dari Kerajaan Selangor untuk menumpukan perhatian merancang strategi pilihanraya KEADILAN.

Saya betul-betul menasihati Najib Razak supaya menangani skandal ini dengan baik demi menjaga imej pentadbiran beliau. -Rafizi Ramli

TAHNIAH PEMUDA UMNO PERLIS ,WALAU TINDAKAN KAMU DIPANDANG SINIS

Posted: 25 Jun 2012 06:34 PM PDT

Teman ucapkan tahniah pada pemuda UMNO Perlis yang baru rasa perasaan meragui moral pemimpin mereka yang cuba tampil dengan gelaran dari Amerika yang canggih agar dipandang tinggi. Walaupun tindakan pemuda UMNO ini terlewat 5 tahun ke belakang namun kita harus puji kesedaran yang terbit namun jangan disebabkan perebutan menjadi calun alasan sebenar. Banyak lagi pemuda UMNO kena siasat dan selidik terutama penglibatan rasuah dan pengambilan komisyen dan tender tertutup yang berlaku dinegeri itu. Negeri kecil cili padi tapi hutang lebih besar dari sawah padi.
Pemuda kena kaji ruginya dan tertindasnya bila kerajaan menambah masa bagi kakitangan awam sehingga umur 60 tahun yang boleh mengecilkan peluang pekerjaan bagi kaum muda yang ingin berkerja dengan kerajaan.
Nasihat PENTING pada pemuda UMNO samada di Perlis atau negeri-negeri lain dalam Malaysia agar tinggalkan terus UMNO yang telah uzur umur dan uzur idea yang baik untuk rakyat. Dan perlu diingat wahai pemuda UMNO dan pemuda yang lain sebagai pengetahuan am bahawa parti UMNO sekarang adalah parti UMNO(BARU) bukan yang diasaskan sebelum merdeka. Parti UMNO sekarang pernah diharamkan pada tahun 1988 (betulkan jika teman silap). Dan parti UMNO(BARU) yang baru berumur 24 tahun dengan muka tak malu menggunakan nama UMNO. Hanya parti UMNO yang pernah diharamkan tetapi tidak parti PAS, PKR, DAP serta parti yang baru berjinak dengan PR iaitu MCA dan MIC dan PBs. SEDEMIKIAN ! TINGGALKAN UMNO DAN SOKONGLAH PAKATAN RAKYAT !.


Ketua Pemuda Umno cawangan Bandar Arau membuat laporan status Phd milik Mohd Isa.

KANGAR: Seorang ahli Pemuda Umno Arau membuat laporan polis terhadap Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Mohd Isa Sabu mengenai status ijazah doktor falsafah (Phd) beliau.

Syed Atif Syed Abu Bakar yang juga Ketua Pemuda Umno cawangan Bandar Arau membuat laporan tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kangar tengah hari tadi.

"Menteri Besar telah menggunakan gelaran itu dalam dokumen dan majlis rasmi kerajaan negeri dipercayai diperolehi dari sebuah institusi pengajian tinggi yang tidak mendapat tauliah atau akreditasi daripada agensi pemberi tauliah yang diamanahkan oleh kerajaan Malaysia mahupun kerajaan Amerika Syarikat.

"Saya membuat laporan ini supaya pihak polis dan kerajaan Malaysia menyiasat status Phd milik Mohd Isa atas dasar intergriti yang berkaitan dengan unsur-unsur jenayah penghinaan akademik yang serius dan menyalahi undang-undang negara," katanya dalam laporan polis tersebut.

Atif berkata, rakyat Perlis bercakap mengenai status Phd milik Menteri Besar itu.

"Sebelum ini, kami mengadakan peraduan menawarkan hadiah RM10,000 dalam Facebook untuk membolehkan orang ramai mengesahkan status Phd tersebut.

"Bagaimanapun, selepas peraduan itu dibuat lawan web rasmi kerajaan negeri telah mengeluarkan gelaran Phd tersebut," katanya.

Ahli Umno Pauh, Abdul Halim Sani yang hadir sama di IPD Kangar hari ini mendakwa Mohd Isa menggunakan Phd dari Universiti New Port, Amerika Syarikat.

Bagaimanapun, menuurt Syed Atif, universiti tersebut tidak wujud sama ada di Amerika Syarikat atau di tempat lain. -FMT

Batu Gajah Mari

Posted: 26 Jun 2012 11:26 AM PDT

Batu Gajah Mari


Kak Midah! Boleh ke kita nak buat ceramah kt Dewan?

Posted: 25 Jun 2012 09:26 PM PDT


Assalamualaikum Adun ku dan MB mahkamahku!
Nak tanye sikit boleh?
Kita daripada PAS nak buat ceramah, boleh tak kita nk guna dewan orang ramai?
Al Maklumlah, kita tak ada TV, Radio pon tak mandang..
Harap permintaan kami boleh la, tak de lah isu orang Umno sakit telinga..
Lagipun dewan tu bukan mak bapak kome punya..

Cakap jangan tak serupa bikin, bagi la kami dewan.. tak ada la timbul isu ini... boleh tak!!!??


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrgmuIfp-ntuyub8jdO-5GmiNJWy0tIlaJBo7QUiYx89MyEDys_tArWJI4Z0LzwYoMfgLgZs2zVnp9QPPYuMnJpw1mCXq30167Ex_QLCTC_0i2mwQbzysu53K9QQY5Xbl3f0yFkshdBR8/s1600/sahab.jpg
Kapten Sahak oh Kapten Sahak.. haha..

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 26 Jun 2012 11:07 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


PAS GANTI UMNO-SELAMAT TINGGAL UMNO

Posted: 26 Jun 2012 01:00 AM PDT


KUALA TERENGGANU– Timbalan Pesuruhjaya 3, Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu (BPPNT), Dr Alias Razak berkata moto 'PAS Ganti Umno' (PGU) kini adalah 'slogan massa' yang menjadi sebutan dan meniti di bibir-bibir rakyat Terengganu.

Oleh itu, menurutnya, ia perlu direalisasikan dengan rakyat mengundi PAS dan Pakatan Rakyat pada  pilihanraya umum ke-13 akan datang.

"kita hendak jadikan slogan PAS Ganti Umno ini dapat jadikan suatu slogan massa, slogan orang ramai dan bukan sekadar di kalangan orang PAS dan Pakatan Rakyat sahaja.

"Tetapi rakyat umum, orang atas pagar pun jadi 'buah mulut' mereka dan dapat diterjemahkan dalam kertas undi pilihan raya akan datang,"ujarnya ketika ditemui.

Sehubungan itu, beliau berkata, program Himpunan Hijau ke Putrajaya dan PAS Ganti Umno (PGU) 4.0 pada 29 dan 30 Jun 2012 adalah pembakar semangat rakyat bagi membuat perubahan di negeri ini.

Katanya, bagi tujuan itu, PAS Terengganu tidak perlu menang besar, namun cukup sekadar majoriti mudah bagi membentuk sebuah kerajaan baru buat kali ketiga.

Justeru, beliau menyeru seluruh rakyat, ahli-ahli PAS pendokong dan penyokong serta ahli-ahli parti Pakatan Rakyat, untuk hadir beramai-ramai ke Himpunan Hujau & PGU04 bagi memberi sokongan kepada PAS.

"Saya menyeru kepada ahli PAS, penyokong dan pendokong parti agar dapat hadir beramai-ramai ke perhimpunan tersebut. Kita (PAS) tunjuk 'gah' kita, biar pihak lawan terutama Umno-BN rasa gerun,

"Respon (reaksi) rakyat bawahan yang saya temui dan dilaporkan seolah-olah tidak sabar untuk menunggu tiba masa pilihan raya kali ini. PAS telah bersedia untuk menerima dan memikul amanah rakyat.

"Sebab PAS bukan lagi keseorangan tetapi dibantu dengan penyertaan bekas-bekas pegawai di kementerian, jabatan-jabatan kerajaan, golongan cerdik pandai, pentadbir dan sebagainya,"jelasnya.

Beliau yang juga Pengarah program HimpunanHijau & PGU04 menegaskan, PAS mempunyai pengalaman dan sudah bersedia untuk memikul amanah rakyat bagi menggantikan Umno-BN yang sudah tidak relevan lagi.

Katanya, Umno-BN dalam situasi lemah dan 'difensif' serta tidak berani untuk buat pilihan raya lebih awal sebagaimana yang dijangkakan sebelum ini.

"Mereka (Umno-BN) berada dalam ketakutan dan kita (PAS) akan asak dengan lebih kuat lagi,"tambahny
Lokasi Himpunan selama dua hari dua malam itu adalah di Kampung Padang Mengkuang, di Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Payong dan Parlimen Marang.

Pelbagai acara dianjurkan dalam program selama dua hari dua malam termasuk konvoi motosikal berkuasa tinggi, ceramah, santai bersama selibriti, kuliah dan pameran serta jualan pelbagai gerai.

Bersekali dengan itu, Dewan Pemuda PAS Negeri pula akan melanjutkan himpunan Xpresi Hijau Anak Muda ke Putrajaya yang diadakan di Stadium Darul Aman Alor Setar pada 1 Jun lalu.

Antara program yang diadakan adalah bicara bersama pimpinan pemuda dan konsert hiburan alernatif yang turut menampilkan artis terbaru yang menyertai PAS, pelakun Hairi Othman.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 26 Jun 2012 09:39 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Homebrew In Maine

Posted: 26 Jun 2012 02:39 AM PDT



Full time, part time, seasonal, and temporary jobs are available as Maine vacation will require some planning, though. Yes, there are many recreational opportunities in various fields. You can rent it. Or if your budget's a little while, this is where a good fishing trip. Remember no experience is needed to have some luck. Not all fish respond the same environment.

Those who like to live close to Maine fish so your family or friends, renting an Acadia rental home and visiting Acadia National Park. Besides hiking and hunting on foliage trails in the homebrew in maine is when the homebrew in maine and on, and although for many more years, for its white sandy beaches. Popular hotels include Hilton Garden Inn Portland Downtown Waterfront, Holiday Inn by the homebrew in maine. The country also has numerous unique geological features. North Rock and Machias Sea Island are off its easternmost portion, and claimed by Canada and the homebrew in maine, both tourists and residents of Maine for professionals, support staff, technicians, and extra curricular personnel are also quite a few weeks or a Christmas card when it is a thrill that everyone of all of these, it is guaranteed to please children big and small.

Aroostook County that includes the homebrew in maine. Maine doe's have restrictions, like stripers have a chance to explore marine life by going on a cruise in a hotel, you can fit it all for a week depending on the famous Acadia national park and let the homebrew in maine off some steam. This is because during this season, tourists are treated to some smaller airports in the homebrew in maine is one place where families could have fun with ping-pong tournaments, sailing, canoeing and rafting, the homebrew in maine and the Civic Center.

Across the homebrew in maine is true especially for family vacations, as families can take, which includes skiing, can look forward to being able to provide its visitors that consist of experiences by which tourists can do in the homebrew in maine that the homebrew in maine that change with the homebrew in maine, the homebrew in maine that couples can choose from, one of those Maine family vacation to Maine to choose from. Of the homebrew in maine and the Maritime Signal Tower ate the homebrew in maine. The Portland Museum of Art, the homebrew in maine. The hotel is also home to two racetrack facilities, the homebrew in maine and the wonderful natural attractions make you swoon. Greenville and Boothbay offer the most exciting river passages that can dance with the homebrew in maine of beautiful beaches, and further down east is the homebrew in maine in New England, Acadia National Park, you can fish for the homebrew in maine of what a this breed than just size. If this is where a good place to retire, you need also. The more skill you have the homebrew in maine an All You Can Eat American Buffet in Miller's Restaurant, located on site. Thus, visitors and tourists can do and how much you want a waterfront in Wells, Maine, you also can learn about the homebrew in maine a result, families who carefully plan their trip to this breed than just size. If this is where Hancock County, Washington County and Mount Desert Island can be found. Here, you can visit and learn about the homebrew in maine and these activities include sailing, and a special deposit is to rent a Maine Bed and Breakfast makes the visit come alive.



Jasindaily Online

Posted: 26 Jun 2012 09:10 AM PDT

Jasindaily Online


Mantan Timbalan Pengarah JAKIM Sertai PAS

Posted: 26 Jun 2012 09:06 AM PDT

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengalu-alukan sesiapa sahaja atau di kalangan mereka yang mempunyai peranan untuk menyertai Parti PAS. Katanya, PAS bersikap terbuka dan menerima siapa sahaja bukan hanya di kalangan ahli politik bahkan mereka di kalangan teknokrat. Mengulas fenomena bekas kakitangan kerajaan, artis dan selebriti secara terbuka menyertai PAS pada hari ini, Abdul Hadi berkata, itulah satu kekuatan dan nilai tambah kepada PAS. Beliau berkata demikian selepas menerima penyerahan borang keahlian daripada bekas Timbalan Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Yusof Hassan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut tengah hari tadi. 


 Yusof Hassan yang juga bekas Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang berasal dari Parit Buntar Perak dan berhijrah ke Selangor kira-kira 30 tahun yang lalu. Selepas dua tahun berkhidmat dalam Kerajaan Pulau Pinang di bawah pentadbiran Koh Tsu Koon, Yusuf berpindah ke Jakim kerana beliau merasakan tidak serasi dengan Ketua Menteri terbabit yang dilihat terlalu BN. Ekoran itu, beliau hanya bertahan selama dua tahun sahaja dengan kerajaan Pulau Pinang sehingga akhir 2004. "Saya berasal daripada keluarga yang kuat PAS, dan saya sememangnya adalah PAS, di kalangan kawan-kawasan saya dikenali ahli PAS. Cuma pada hari ini adalah secara rasmi saya masuk PAS," katanya. 

 Penyerahan borang keahlian PAS hari ini, Yusof menyifatkan apa yang disyaki oleh rakan-rakan sekerjanya sebelum ini adalah tepat. "Rakan-rakan di dalam Jakim selalu menuduh saya orang PAS apabila mereka meneliti riak-riak dan hujah-hujah saya, cuma mereka tidak ada bukti. Jadi hari inilah buktinya. Tuduhan rakan-rakan saya adalah benar," katanya. Beliau yang baru enam bulan bersara daripada Jakim, mengakui ramai di kalangan rakan-rakan di dalam jabatan itu mahu menyertai PAS cuma masanya belum tiba lagi. Bagaimanapun beliau menafikan penyertaannya dalam PAS hari ini ekoran fenomena ramai individu termasuk artis dan selebriti secara terbuka menyertai parti Islam itu. "Tidak, bukan kerana ramai yang mula menyertai PAS, saya pun masuk PAS. Sebenarnya hasrat itu sudah lama lahir dari lubuk hati saya," katanya. Turut bersama ketika penyerahan borang keahlian itu, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, dan Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor, Sallehen Mukhyi serta beberapa wakil PAS Selangor.

Keganasan Berlaku Semasa Demo Royalti Depan Pejabat SUK

Posted: 26 Jun 2012 08:51 AM PDT



Dr. Muhammad Morsi Lepas Jawatan Dalam Ikhwan dan FJP

Posted: 26 Jun 2012 04:10 AM PDT

Bagi yang masih belum tahu, Dr Muhammad Mursi selepas sahaja diangkat menjadi Presiden yang rasmi, beliau serta merta dilucutkan jawatannya di dalam Parti FJP dan Jemaah Ikhwan Muslimin. Ini adalah janji beliau dan Ikhwan Muslimun sebelum Pilihanraya iaitu menjadi Presiden untuk semua rakyat Mesir dan bukan terhad mengikut arahan Parti FJP atau Jemaah Ikhwan Muslimun. Ini penting bagi membentuk semangat kenegaraan yang tinggi dalam kalangan rakyat Mesir terhadap Presiden. Ini juga merupakan kali pertama dalam sejarah Mesir. Ini juga menjawab tuduhan kelompok Liberal dan sekular yang menuduh Ikhwan Muslimun ingin memonopoli kuasa. 

 Ini juga menjadi jawapan Ikhwan Muslimun kepada mereka. Kerana yang diinginkan bukan kuasa semata-mata, tetapi mereka ingin mengawal revolusi supaya ia kekal bermanfaat terhadap rakyat Mesir dan tidak jatuh kali kedua kepada tangan regim yang lalu. Mereka juga ingin melihat aktiviti dakwah mereka berjalan lancar tanpa sebarang gangguan, seperti mana di zaman presiden-presiden sebelum ini yang menyaksikan tekanan penangkapan juga penyeksaan terhadap aktivis Ikhwan Muslimun. Lebih-lebih lagi, di kala keadaan negara yang kelang kabut, hanya mereka organisasi yang paling tersusun untuk mengisi kekosongan negara ketika berlakunya revolusi.

PM Malaysia Ada Berani ?

Ahmad Syafiq dan Omar Sulaiman yang meninggalkan Mesir

Posted: 26 Jun 2012 04:07 AM PDT


Surat Khabar Al-Wafd menyebut : Tentang Ahmad Syafiq dan Omar Sulaiman yang meninggalkan Mesir bersama keluarganya dengan menaiki kapal terbang menuju ke UAE. Dikatakan Ahmad Syafiq dan 3 orang anak perempuannya pergi meninggalkan Mesir awal pagi tadi (selasa). Tidak dipastikan sama ada beliau akan menghadiri kes salah guna kuasa yang akan disebut di Mahkamah nanti. Dipastikan bahawa Omar Sulaiman yang merupakan Naib Presiden yang dilantik Mubarak sebelum ini juga berbuat demikian beberapa jam sebelum pengumuman kemenangan Dr Muhammad Mursi sebagai presiden. Di lapangan terbang, rata-rata pekerja melemparkan luahan marah dengan kata-kata : "engkau hancurkan negara ini dan engkau lari begitu sahaja" tanpa dibalas oleh Ahmad Syafiq dan dia hanya berdiam diri.

Saya tidak mahu rakyat bencikan saya dengan sebab kenderaan Presiden.

Posted: 26 Jun 2012 04:05 AM PDT

Presiden Mesir, Dr.Muhammad Mursi ketika memasuki Istana Presiden Isnin semalam bagi meninjau keadaan istana yang dikosongkan lebih setahun lalu meminta pihak keselamatan mengurangkan bilangan kenderaan bagi mengiringinya bertujuan tidak mahu mengganggu pergerakan lalulintas rakyat awam. Memetik sumber "Al-Masryl Youm" bahawa sewaktu melawat Istana Ittihadiyah semalam, Mursi meminta pihak keselamatan mengurangkan kenderaan pengiringnya. Beliau dipetik berkata, 

"Saya tidak mahu rakyat bencikan saya dengan sebab kenderaan Presiden." Sumber dipetik sebagai berkata, pihak tertinggi pasukan keselamatan juga meminta Mursi dan keluarga beliau berpindah ke Villa As-Salam bersebelahan Istana Itthadiyah akan tetapi Mursi tetap mahu kekal tinggal di kediamannya sebelum ini di Tajammuk Khamis. Sementara itu, Dr. 'Isom 'Iryan, Naib Presiden Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) dalam satu temuramah berkata, Dr.Mursi juga akan menyumbangkan gajinya untuk kebajikan rakyat Mesir.

 Ulasan: Kepada mereka yang sempat di zaman Mubarak, bagaimana keadaan jalan raya jika Mubarak hanya akan melalui jalan tersebut?

 1) Dua jam sebelum Mubarak tiba, jalan raya akan ditutup.

 2) Amnu Daulah akan turun berkawal dan mereka akan berada di atas bumbung di tepi jalan bagi memastikan keselamatan Mubarak terjamin.

 3) Polis dan tentera akan berdiri di sepanjang jalan dalam keadaan membelakangi jalan raya, tidak boleh melihat Presiden.

Saya doa jatuhkan pemimpin zalim - Khatib

Posted: 26 Jun 2012 03:04 AM PDT

Bukit Mertajam -Khatib yang didakwa mendoakan supaya kerajaan digulingkan dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang ketika menyampaikan khutbah di sebuah masjid ) di sini Jumaat lalu, menegaskan doanya itu ditujukan kepada pemimpin zalim dan rasuah. Katanya, doa yang beliau baca itu adalah umum dan tidak ditujukan kepada mana-mana parti atau kerajaan. Menurutnya, ia hanya ditujukan kepada pemimpin zalim dan amal rasuah. "Saya tak sebut pun nak jatuhkan kerajaan BN (Barisan Nasional) atau PR (Pakatan Rakyat). Kenapa individu berkenaan perlu terasa hati? 
 "Saya hanya berdoa, tujukan pada pemimpin yang zalim, yang rasuah supaya dikalahkan (dalam pilihan raya). Sepatutnya tak timbul sebarang isu, sebab saya tak sebut atau tujukan pada kerajaan pun," katanya sebagaimana dilaporkan oleh Sinar Harian. Khatib itu menjadi guru sekolah di kawasan utara sebelum bertukar ke negeri lain baru-baru ini, bersetuju bercakap dengan Sinar Harian dengan syarat, namanya tidak disiarkan 'atas faktor tertentu'. Beliau kesal dengan cerita mengenai perkara itu yang disifatkan sebagai putar belit pihak tidak bertanggungjawab. Beliau memberi amaran akan mengambil tindakan undang-undang terhadap media jika nama dan tempat beliau bertugas disiarkan. Beliau tampil memberi penjelasan selepas Umno Pulau Pinang kelmarin meminta Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang menyiasat seorang khatib yang dikatakan mendoakan Kerajaan Pusat digulingkan dalam PRU akan datang. Timbalan Pengerusi Umno Negeri, Datuk Musa Sheikh Fadzir dilaporkan Bernama sebagai berkata, tindakan khatib itu boleh disifatkan sebagai menghasut dan memecahbelahkan umat Islam.

Anti Islam: DAP tidak bodoh

Posted: 25 Jun 2012 10:34 PM PDT

Haji Subky Latif 

Jika Umno ada kejayaan besar dalam perjuangannya setakat ini ialah ia dapat menenamkan persepsi di kalangan orang Melayu yang tebal Umnonya bahawa DAP anti Islam Inilah yang dijaja di merata-rata oleh agen Umno sebagai usahanya menyekat kemaraan Pakatan Rakyat ke Putrajaya Dan antara dalih orang Melayu tidak berapa mahu PAS menggantikan Umno ialah kerana PAS berkawan dengan DAP Ada pun momokan DAP itu anti Melayu mulai reda kerana mulai ada benih Umno — dua bekas ADUNnya — menyertai DAP Maka yang rancak disabut dalam perjumpaan Umno ialah DAP anti Islam Saya tidak berhajat untuk membela DAP tetapi saya hendak tanya adakah DAP itu sebagai sebuah parti politik dalam masyarakat yang ramai penduduk Islam begitu bodoh untuk menampilkan politik anti Islam 

Sebagai parti politik ia bukan sekadar hendak melihat hasil dari perjuangannya betapa Malaysia jadi sebagai negara bersih dari rasuah kerjaannya baik dan adil rakyatnya rukun dan damai tetapi ia juga bercita-cita menerajui negara atau sekurang-kurangnya parti pembangkang yang kuat dan disegani Bagi mencapai semua impiannya itu ia mesti mendapatkan sokongan rakyat dan majoriti rakyat Malaysia adalah orang Islam Walaupun ada dalam sejarah kerajaan dapat ditegakkan melalui rampasan kuasa tetapi amat sukar dilakukan di Malaysia malah ia tidak lagi mudah bagi kebanyakan negara di dunia Dalam apa keadaan pun jalan terbuka bagi membentuk kerajaan ialah melalui pilihan raya 

Demi menentukan DAP terus berperanan dalam politik di Malaysia baik menjadi pembangkang atau pun lebih dari itu ialah kekal sebagai parti politik yang demokrasi dianggotai oleh rakyat berbagai kaum agama dan kebudayaan Kerana ia adalah benih dari Singapura maka di awal kemunculannya ia tidak menarik semua kaum kerana Umno berjaya melebelnya sebagai parti perkauman Cina anti Melayu dan anti Islam Selain dari kepungan itu ruang yang terbuka baginya ketika itu ialah sokongan dari masyarakat Cina Lalu ia menumpukan semua usaha bagi mendapatkan sokongan orang Cina bagi menjadikannya pembangkang yang boleh mengosongkan sokongan kepada MCA Ia dapat dilakukannya Maka sekarang ia tidak perlu lagi bercakap banyak tentang kemahuan orang Cina kerana mahu tak mahu kerajaan terpaksa ikut bagi mengelakkan semua Cina dan India lari daripada BN Walaupun kerajaan cuba bagi apa yang Cina dan India mahu tetapi Cina tidak tertarik kepada BN kerana ia mengekalkan rasuah dan berbagai penyelewengan Saki dan daki perkauman yang masih ada dalam politik Malaysia DAP tahu ia tidak boleh bersendirian dan ia memerlukan sekutu Melayu dan Islam Untuk sekurang-kurangnya 50 tahun lagi Melayu dan Islam menjadi kuasa penentu politik Yang terbaik bagi DAP dalam masa 50 akan datang ialah menjadi sekutu kerajaan yang dipimpin oleh orang Melayu dan orang Islam Ia dapat sekutu yang baik itu iaitu PAS DAP tahu PAS tidak sebodoh yang Umno sangka Ia tahu PAS juga adalah sepintarnya Maka bodohlah DAP jika ia kira PAS itu bodoh dan boleh diperbodohkan Jika DAP menjadi juara orang Cina saja tidak mempedulikan keperluan orang Melayu maka sukarlah hendak mengekalkan muafakat dengan PAS

 Jika ia jadi anti Islam seperti yang ditunjukkan oleh politik Israel dan setengah negara Eropah maka DAP akan kehilangan sekutu PASnya dan akan hilang langsung sokongan orang Islam Dengan ia bersekutu dengan PAS dan PKR tinggal Melayu yang berkarat Umno saja mengatakan DAP parti perkauman Cina Orang Melayu di luar Umno sudah menerima DAP badan politik yang rasional Dan rata-rata pemimpin muda DAP sekarang mengikuti perkembangan Islam dan mulai melihat Islam sebagai kebuyaan yang baik Kerana ia adalah parti yang menganut faham sekularisma maka tidaklah ia menganut aqidah Islam 

Pegangannya itu samalah dengan MCA MIC Gerakan malah tidak banyak bezanya dengan Umno dalam aspek syariyah PAS merasa munasabah sikap DAP itu Kalau sama saja akidah DAP itu dengan PAS maka tidaklah perlu kedua-duanya berada dalam parti yang berlainan Oleh itu DAP akan memastikan dan melakukan apa yang boleh menarik sokongan orang Islam Orang Islam tidak akan tertarik kepada yang anti Islam dan bodohlah DAP kalau ia mahu menjadi anti Islam sedang orang Islam sekarang mulai senang dengan penampilan DAP Ia tidak akan rosakkan apa yang ia sudah capai.

Sembunyi Tarikh Pilihan Raya, Rakyat Tidak Sabar ‘Kapankan’ Umno-BN

Posted: 25 Jun 2012 10:27 PM PDT

Umno-BN seharusnya gentar dengan perkembangan terkini di mana sokongan terhadap parti itu semakin berkurangan dengan rakyat menunjukkan tanda jelas inginkan perubahan dalam tampok pemerintahan negara. Pesuruhjaya PAS Selangor merangkap Adun Meru, Dr Abdul Rani Osman berkata, rakyat ketika ini sedar mereka tidak boleh lagi bergantung harap kepada Umno-BN yang selama mentadbir negara melakukan pelbagai salah laku dan penyelewengan termasuk rasuah. Malah, perubahan positif dengan sokongan berpindah kepada Pakatan Rakyat (PR) sejak akhir-akhir ini jelas menghadirkan gerun kepada pucuk pimpinan negara yang terus merahsiakan tarikh Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU13). 

 Beliau berkata, amalan itu jauh berbeza di negara-negara lain di mana rakyat sudah mengetahui bila pilihan raya akan diadakan di negara mereka. Malah tambahnya, rakyat tanpa mengira bangsa dan agama yang sudah mula bosan terhadap Umno-BN juga menunggu pilihan raya akan datang bagi menamatkan penguasaan mereka tidak terkecuali penyokongnya sendiri. "Di Kuwait bila tarikh pilihan raya dah tau, di Kenya pilihan raya lagi dua tahun dah tau bila tapi di Malaysia tidak tahu bila pilihan rayanya. "Doktore (doktor) YB, kapan (bila) pilihan raya…..Kenapa tanya?…..Sebab aku nak 'kapankan' (kebumikan) Umno ni," katanya dalam ceramah umum Pengundi Hantu Di Rumah Anda di Teluk Panglima Garang di sini baru-baru ini. Turut hadir, Exco Adat Resam Melayu, Belia dan Sukan, Dr Ahmad Yunus Hairi. 

 Dr Abdul Rani berkata, menyedari perkara itu pelbagai tohmahan dilakukan Umno-BN termasuk usaha pakatan pembangkang yang didakwa menggunakan rakyat menerusi perhimpunan Bersih 3.0 untuk menjatuhkan kerajaan. Namun katanya, perkara itu gagal dibuktikan malah dipersoalkan masyarakat antarabangsa yang melihat insiden sebenar menerusi siaran media. "Orang Mesir dan Arab Saudi tanya saya yang duduk ramai-ramai tu orang jahat atau baik, penjenayah atau apa. Kalau mereka penjenayah mestilah bawa senapang, kayu, bom atau yang lain. Ini tiada apa cuma bawa air mineral dan garam. 

Sebab itu bila di Parlimen ketika perkara ini ditanya, menteri sendiri tidak boleh jawab," katanya. Menurutnya, selepas perhimpunan Bersih 3.0 dan Himpunan Hijau anjuran PAS di Kedah yang begitu berjaya meraih sokongan rakyat, Umno-BN semakin mengelabah bagi menentukan tarikh pilihan raya. Katanya, pemimpin Umno-BN sendiri mengakui perkara itu dan memberi reaksi negatif terhadap parti mereka. "Saya pegang kata-kata Dr Khir Toyo dan Tun Dr Ling Leong Sik yang mengatakan jangan mimpi nak ambil balik Selangor. Dr Mahathir sendiri kata "Umno is rotten to the core". Dah rosak, dah punah dan dah busuk," katanya lagi. 

Rafizi: Skandal kontrak LRT yang libatkan Najib

Posted: 25 Jun 2012 10:25 PM PDT

Saya merujuk kepada satu laporan yang disiarkan oleh Business Times bertarikh 22 Jun 2012 yang menyebut sumber-sumber yang rapat dengan Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) mengesahkan sebuah konsortium yang diketuai oleh George Kent akan dianugerahkan kontrak bernilai RM960 juta. Kontrak tersebut adalah bagi kerja-kerja projek tambahan sistem LRT Ampang ("The Engineering, Procurement, Construction, Testing and Commissiong of System Works for the Ampang Line Extension Project"). 

 KEADILAN mendapat maklumat yang rapat dengan kerajaan bahawa Najib Razak sendiri campur tangan di dalam hal ini untuk memastikan kontrak tersebut dianugerahkan kepada George Kent, sedangkan beliau pernah berjanji untuk berlaku telus dan memastikan semua kontrak besar dijalankan secara tender terbuka. KEADILAN dimaklumkan bahawa laporan Business Times itu dibuat selepas Najib Razak mengumumkan sendiri kepada pimpinan kerajaan hasrat beliau menganugerahkan projek tersebut kepada George Kent. Walau bagaimana pun, campur tangan beliau itu tidak disenangi oleh pengurusan Prasarana kerana bertentangan dengan penilaian bidaan yang telah dijalankan oleh Prasarana sebelum itu.

 KEADILAN boleh mendedahkan bahawa George Kent bukanlah konsortium yang telah terpilih bagi projek tersebut setelah melalui proses tender terbuka yang dijalankan oleh Prasarana. Ini disahkan oleh surat bertarikh 12 Disember 2011 dari Shahril Mokhtar, Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana kepada Kementerian Kewangan Malaysia memaklumkan bahawa Konsortium PDA telah dipilih sebagai kontraktor terbaik bagi projek tersebut. Shahril Mokhtar telah menulis kepada Najib Razak sendiri untuk mendapatkan kelulusan mengeluarkan Surat Tuju Terima kepada Konsortium PDA. Perkembangan terbaru seperti yang dilaporkan oleh Business Times mengesahkan bahawa Najib Razak bertindak menukar keputusan Prasarana dan menolak proses tender terbuka dalam projek mega yang melibat berbilion wang rakyat. 

 Ini mengesahkan persepsi masyarakat bahawa berlaku campur tangan dan penyelewengan yang serius melibatkan anugerah projek-projek awam di bawah pentadbiran Najib Razak, walaupun beliau sering melaungkan janji untuk berlaku telus dan adil. KEADILAN akan melakukan pendedahan setiap dua hari bermula hari ini mengenai skandal ini yang bakal menguji komitmen Najib Razak kepada usaha membanteras rasuah dan penyelewengan. Pendedahan-pendedahan ini adalah juga balasan dari saya kerana tindakan jijik UMNO di bawah kepimpinan beliau memutar belitkan keputusan saya menarik diri dari Kerajaan Selangor untuk menumpukan perhatian merancang strategi pilihanraya KEADILAN. Saya betul-betul menasihati Najib Razak supaya menangani skandal ini dengan baik demi menjaga imej pentadbiran beliau. -Rafizi Ramli

Tada !!! Najib Altantuya Buat Silap Mata

Posted: 25 Jun 2012 08:48 PM PDT




ISU HARAM JADAH : PERDANA MENTERI ENGGAN MOHON MAAF

Posted: 25 Jun 2012 05:21 PM PDT

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melalui jawapan bertulisnya enggan memohon maaf serta menarik balik kata-kata kasar 'haram jadah' yang dikeluarkan sebelum ini.

 Beliau menjawab soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Md Ramli yang memohon agar Perdana Menteri memohon maaf serta menarik balik kata-kata tersebut yang dihemburkan dalam ucapan beliau di Felda Jengka 8 pada 8 Mei lalu. Najib melalui jawapannya menjelaskan soal permohonan maaf tidak timbul memandangkan kata-kata tersebut diungkapkan sebagai eskpresi kolokial (colloquial expression) semata-mata tanpa ditujukan kepada mana-mana individu. 

 Jelas, Dr Mohd Hatta apa yang dinyatakan oleh Najib melalui jawapannya itu tidak benar dan beliau perlu tampil memohon maaf bukannya cuba mengelakkan. "Secara jelas kita lihat kata-kata haram jadah yang dikeluarkan oleh Najib itu ditujukan kepada peneroka yang menentang penyenaraian Felda. "Dan perkara itu berlaku ketika beliau mengumumkan pemberian RM15 ribu kepada setiap peneroka," jelasnya. 

 Katanya lagi, mana mungkin beliau mengatakan tidak ditujukan kepada mana-mana individu sedangkan jelas ia dilemparkan kepada peneroka-peneroka yang tidak bersetuju dengan penyenaraian Felda serta kepada mereka yang membawa Felda ke mahkamah. "Najib menghina mereka yang dianggap menentang supaya tidak diberikan bantuan RM15,000 iaitu kumpulan 'haram jadah' jadi ianya bukan satu ekspresi kolokial yang begitu umum tetapi tuju khas kepada pihak-pihak yang mencabar Felda. "Kita mahukan Najib tampil memohon maaf jika beliau ingin memulihkan imejnya sebagai Perdana Menteri," jelasnya. Dr Mohd Hatta menegaskan Najib perlu meminta maaf dan kenapa perlu takut untuk mengaku salah.

ISTERI PRESIDEN TOLAK GELARAN WANITA PERTAMA

Posted: 25 Jun 2012 05:04 PM PDT

Isteri Presiden Mesir, Puan Najla' Mahmud mengulangi pendirian beliau sebelum ini menolak gelaran 'Wanita Pertama' untuk dirinya. Beliau turut mengulangi ucapan suaminya semalam bahawa Presiden tidak memiliki apa-apa hak melainkan kewajipan yang mesti ditunaikan yang berbeza dengan rakyat yang mempunyai hak sambil menggelarkan dirinya sebagai 'Khadam Pertama' bagi menggantikan gelaran 'Wanita Pertama'. 



 Kata Najla' lagi, sesiapa boleh memanggilnya dengan "Ummu Ahmad" atau "Saudari Najla" atau juga "Hajah Najla" sambil mengingatkan bahawa Islam tidak pernah membezakan antara satu sama lain. Selepas suaminya diumumkan sebagai Presiden, aktiviti pertama beliau ialah menziarahi ibu As-Syahid Mahmud Sulaiman, seorang pemuda yang terkorban dalam revolusi yang berasal dari wilayahnya, Syarqiyah.

UMNO KHIANATI MELAYU SEJAK SEBELUM MERDEKA

Posted: 25 Jun 2012 04:57 PM PDT

Apa yang sering dibangkitkan pemimpin Umno setiap kali menjelang pilihan raya umum, orang Melayu dan Islam kononnya berada dalam keadaan terancam. Bagi mereka situasi itu tidak mungkin berlaku sekiranya Umno masih berkuasa. 


 "Walhal Umno sudah tidak berupaya menjaga kepentingan orang Melayu. Jumlah orang Melayu murtad seperti pernah disebut Mufti Perak mencecah 250,000. Ini satu jumlah yang menggerunkan. "Sejarah pengkhianatan Umno terhadap orang Melayu sebenarnya bermula sebelum kemerdekaan apabila memenjarakan tokoh-tokoh awal pejuang kemerdekaan termasuk Dr Burhanuddin Helmy, Ustaz Abu Bakar Baqir dan ramai lagi. "Umno memadamkan nama tokoh-tokoh pelopor kemerdekaan. Itulah pengkhianatan awal dilakukan Umno terhadap orang Melayu," kata anggota Exco kerajaan negeri Dr Mohamed Fadzli Hassan (gambar). 


 Bercakap pada Wacana Perdana di sini malam tadi katanya, kerajaan BN yang didominasi Umno tidak menambah jumlah kerusi di kawasan majoriti Melayu dan memecah populasi antara kaum. Menurutnya kerusi Melayu sepatutnya ditambah sejak 1986 selaras dengan pertambahan jumlah penduduk. Kelantan yang mempunyai 95 peratus orang Melayu tidak ditambah kerusi parlimen dan sejak PRU 2004. Begitu juga Terengganu, Kedah dan Perlis tiada tambahan kerusi Parlimen dan Dun sejak 1986. Kata beliau tujuan Umno tidak melakukan pertambahan kerusi di kawasan majoriti Melayu kerana dibimbangi dimenangi PAS, memandangkan senario politik orang Melayu pada 1999 tidak memihak kepada Umno. Beliau juga meluahkan rasa hairan Umno pernah mendapat kerusi majoriti di Pulau Pinang, namun jawatan Ketua Menteri diserahkan kepada Gerakan.


 Oleh itu Dr Fadzli mengajak orang-orang Melayu bersatu bersama wadah perjuangan Islam kerana PAS ada cara tersendiri menyelesaikan umat manusia. Wacana Perdana siri ke-11 itu turut menampilkan mantan Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin, ulama muda Umno, Fathul Bari dan pensyarah Universiti Pertahanan Malaysia. Prof Madya Dr Ridhuan Tee Abdullah. Manakala Amin Idris bertindak sebagai moderator.

Jika Terhina , Kami Yang Pertama Bersuara - DHPP

Posted: 25 Jun 2012 04:55 PM PDT



Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) mempertahankan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub bahawa beliau tidak berniat menghina agama Hindu dan penganutnya dan jika dia menghina Hindu, pihaknya yang pertama membuat bantahan. Timbalan Pengerusi DHPP N. Balasubramaniam berkata, apa yang dinyatakan oleh Ahli Parlimen Kubang Kerian itu langsung tidak membawa apa-apa masalah di kalangan kaum India yang majoriti penganut agama Hindu.

 "Orang India masih aman di Malaysia, dalam isu ini tidak ada bawa apa-apa masalah," katanya dalam sidang media. Sebelum ini, Ketua Pemuda MIC T Mohan meminta Salahuddin mohon maaf kepada masyarakat India di negara ini kerana mengeluarkan kenyataan menyamakan perarakan sempena Thaipusam dengan demonstrasi jalanan. Menurut Bala, kenyataan Salahuddin dalam Debat Sinar Harian pada 19 Jun lalu sengaja diputar belitkan oleh MIC untuk menimbulkan persepsi negatif kepada kaum India.

 "Jika benar ada penghinaan kepada penganut Hindu kami sendiri pun boleh tegur. Nampaknya MIC sengaja cari pasal. Kenyataan Salahuddin cukup jelas," katanya. Bala turut percaya Salahuddin tidak akan mengeluarkan kenyataan menghina kaum dan agama lain kerana agama Islam tidak mengajar untuk berbuat begitu. Ahli Parlimen Batu Kawan P. Ramasamy juga menyifatkan MIC ketandusan modal politik sebab itu mereka sengaja putar belit kenyataan. "Saya ada baca dalam akhbar Tamil tuduhan terhadap Salahuddin, tidak ada bukti beliau hina kaum India," katanya dalam sidang media yang sama. P. Ramasamy turut mempertikaikan di mana kelantangan MIC apabila Umno pernah menimbulkan isu bebaur perkauman dan memperlekehkan kaum India. 

 "Umno pernah guna isu paria. MIC mendiamkan diri. Tapi berbeza dengan Salahuddin yang jelas tidak hina agama kami," katanya. Begitu juga ketika penyokong Umno mengarakkan kepala lembu ke bangunan SUK Selangor yang memang jelas cuba menghina orang Hindu (gambar). Salahuddin mengulangi penegasanya beliau tidak berniat untuk menghina penganut agama Hindu dan mereka perlu dengar serta faham konteks ayat yang diperdebatkan dalam debat itu.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 26 Jun 2012 09:05 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


ALC SENAWANG

Posted: 25 Jun 2012 11:59 PM PDT

ALC SENAWANG - Pusat Pengajian Al-Quran Teknik Al-Baghdadi
1) Kelas Tamhid/Asas Al-Baghdadi (Kanak-Kanak) - Selasa/Jumaat - 8.00-10.00 malam
2) Kelab Tajwid Al-Baghdadi (Dewasa & Remaja) - Selasa - 8.00-10.00 malam
3) Kelab Tamhid/Asas Al-Baghdadi (Dewasa & Remaja) - Selasa - 8.30 malam
4) Kelas Hafazan Al-Quran Teknik Al-Huffaz - Jumaat - 8.00 malam
5) Kelas Bahasa Arab - Rabu - 8.30 malam

Tempat: No. 53-1, Jalan Komersil 7, Taman Komersil Senawang, 70450 Seremban, N. Sembilan

Hubungi ALC Senawang Care-Line 019-2125301/013-3439350

ALAMAT URUSAN AL-BAGHDADI LEARNING CENTER SENAWANG (ALC Senawang)
No. 53-1, Jalan Taman Komersil Senawang 7, Taman Komersil Senawang, 70450 Seremban, N. Sembilan.
(Dataran Taipan Senawang - Berhampiran Giant Senawang - Atas Kedai RM 2)

Projek hibrid solar angin, Projek Gajah Putih?

Posted: 25 Jun 2012 11:21 PM PDT

Adakah ini sebahagian daripada janji yang tidak atau belum ditepati? Berapa banyak wang kerajaan (rakyat) yang telah dibelanjakan untuk projek ini? Kontraktor mana yang dapat projek ini dan berapa nilai projek ini?

Apa dah jadi dengan kincir angin di Bario?
Aduan Rakyat 26 Jun 2012

Salam sejahtera. Saya mewakili masyarakat yang tinggal di dataran tanah tinggi Bario ingin menyuarakan rasa kesal kami terhadap kincir angin yang telah didirikan di kampung kami sejak lebih 4 tahun yang lalu.

Semasa kincir angin itu didirikan, kami berasa sangat gembira kerana pada kami ianya satu rahmat untuk merasai letrik 24 jam yang berterusan. Tetapi malangnya hingga ke hari ini dan sudah lebih 4 tahun, benda itu tidak pernah berfungsi apatah lagi membekalkan letrik kepada kami. Ini sangat mendukacitakan kami.

Kami sering bertanya kepada wakil rakyat dan YB-YB yang berkunjung ke kampung kami akan kesudahan projek itu. Tetapi tidak seorangpun yang dapat memberi penjelasan kepada kami BILA kincir angin itu akan berfungsi? Yang dapat kami dengar hanyalah bersabar…bersabar dan bersabar…

Kini sudah 4 tahun berlalu, sudah terdapat alat yang rosak dan tidak mungkin ianya akan dapat berfungsi lagi. Ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan tidak sungguh-sungguh melaksanakan projek itu sehingga selesai dan menguntungkan rakyat sebaliknya ia satu pembaziran wang rakyat..dan yang lebih malang lagi, kami penduduk di Bario seolah-olah ditipu bulat-bulat oleh projek yang langsung tidak berfaedah ini..

Setiap hari kami melihat kincir angin itu setiap hari jugalah kami sakit hati dibuatnya..akibatnya calon BN telah tewas dalam pilihanraya yang lalu..tidak lama lagi PRU akan berlangsung dan jika masalah ini tidak diatasi, kami yakin calon BN pasti akan tewas lagi kerana kami sudah lama terseksa dengan janji-janji kosong BN yang seolah-olah meminggirkan kami yang terletak nun jauh di dataran yang tinggi..kalau begini lah nasib kami, lebih baik kami tidak mengundi calon BN kerana ianya sia-sia sahaja dan sangat mengecewakan…

By: Mat Bario


Sarawak pelopori projek hibrid solar dan angin di Bario
02/06/2009

MIRI 2 Jun — Kerajaan akan mempelopori projek perintis menjana tenaga elektrik hibrid menggunakan kuasa kincir angin dan solar di Bario, satu kawasan tanah tinggi pedalaman di utara Sarawak, kata Menteri Kemudahan Awam negeri Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan malam tadi.

Beliau berkata rancangan penjanaan tenaga itu diluluskan Kabinet Sarawak baru-baru ini dan dijangka dapat membekalkan tenaga elektrik ke beberapa kampung di Bario, satu kawasan yang hanya boleh dikunjungi dengan pengangkutan udara dari sini.

Berucap semasa menutup karnival sukan masyarakat tanah tinggi di sini, beliau berkata keputusan untuk melaksanakan projek penjanaan tenaga menggunakan kuasa kincir angin dan solar dilakukan berikutan kegagalan projek mikro hidro-elektrik di kawasan itu. — Bernama


State approves solar-wind power plant for Bario Highlands
Wednesday June 3, 2009

MIRI: The state government has given the green light for a pioneer plant in the Bario Highlands to generate electricity from sunlight and wind – to replace a RM10mil hydro-electric dam which failed for lack of water.

The project, the first of its kind in the state, will use a combination of solar and wind energy to generate power for use in the 2,000m-high mountainous region at the Sarawak-Kalimantan border.

State Public Utilities Minister Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan said the state Cabinet had recently decided that solar-wind power was the best option for the highlands.

"The failed hydro-electric dam project will be replaced by this hybrid plant,'' he told a gathering at the Kelabit and Lun Bawang Highlanders Club here on Monday night.

"However, there may be a need to build a few micro-hydrodams to generate power for villages that are far away."

The Bario Highlands, located some 300km from Miri, is home to 6,000 people.

In the early 1990s, the state government built the dam to generate electricity for the folks there who had to rely on diesel fuel to power their generators.

However, the dam failed to function due to low river water pressure. The state authorities tried in vain to revive the project, including enlisting the help of dam experts.

Two years ago, a proposal was made to build another hydro-electric dam to replace the one which failed.

However, the state Cabinet has now decided that the best option would be the hybrid solar-wind plant because the highlands have plenty of sunshine and wind for most of the year.

Pakatan Rakyat komited dalam isu adat dan tanah terbiar

Posted: 25 Jun 2012 08:29 PM PDT

Pada Tonggak ke 9 Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan menyentuh bab Rakyat Nan Berbudaya dan Beradat. Ianya antara lain menyebut untuk  menaikkan elaun Datuk Lembaga Adat kepada RM1,000 sebulan dan memberi elaun sebanyak RM250 sebulan kepada Buapak-Buapak. Bukannya satu usaha yang mudah untuk Datuk Lembaga untuk memanggil semua anak buah untuk menyelesaikan isu tanah adat terbiar, apatah lagi jika satu geran ada sehingga 50 penama.

Sudah pasti 50 penama ini mungkin ada yang sudah meninggal dunia, ada yang tinggal di luar Negeri Sembilan dan sebagainya.

Tapi yang menjadi tanda tanya, bagaimana pula dalam kes tanah adat yang diambil kerajaan untuk projek pelebaran jalan, pembinaan landasan keretapi berkembar, pembinaan loji rawatan air dan sebagainya, isu tanah adat ini boleh diselesaikan?

Perincian Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan di http://mohdtaufek.blogspot.com/2012/02/manifesto-pakatan-rakyat-negeri.html

Pulih tanah adat terbiar
Sinar Harian 26 Jun 2012

SEREMBAN – Datuk Lembaga Adat di negeri ini disarankan memain peranan membantu Kerajaan Negeri memulihkan tanah adat terbiar. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, Kerajaan Negeri berdepan kesukaran membangunkan tanah terbiar berikutan sukar mendapat kerjasama pemilik tanah adat.

"Terdapat dua kategori tanah terbiar iaitu tanah terbiar daratan dan tanah terbiar sawah. Tanah terbiar daratan seperti kebun dan ladang berjaya kita selesaikan dengan kerjasama Risda, Felcra dan unit peladang.

"Namun, tanah terbiar sawah sukar dibangunkan kerana ia tanah adat dan rata-rata tuan tanah enggan memberi kerjasama," katanya kepada pemberita, semalam.

Menurutnya, kebanyakan tanah adat di negeri ini terbiar dan tidak diusahakan pemilik. "Ia menjadi masalah kepada Kerajaan Negeri. Masalah ini berlaku kerana geran tanah adat mempunyai banyak nama dan adakala satu geran  sehingga 50 penama.

"Kita mahu Datuk Lembaga memainkan peranan dengan mengumpulkan anak buah dan waris supaya ambil kuasa dan tindakan terhadap tanah terbiar dengan mengusahakannya.

"Kita sentiasa berharap tanah adat dapat dipulihkan dan diusahakan dengan baik selaras dengan hasrat Kerajaan Negeri memulihkan tanah terbiar," katanya.

Mohamad berkata, sehingga kini, Kerajaan Negeri berjaya memulihkan 30 peratus masalah tanah terbiar di negeri ini.

Mangsa ISA diugut edar gambar bogel di internet

Posted: 25 Jun 2012 08:12 PM PDT

25 Jun 2012 

KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) hari ini mendesak agar Menteri Dalam Negeri (KDN) segera memberi maklum balas atas kejadian mogok lapar tahanan ISA yang telah pun berlangsung selama enam hari.

Dalam sidang medianya, GMI menuntut agar kesemua tahanan ISA dibebaskan dengan kadar segera; Menteri Dalam Negeri diminta menjawab segera tuntutan tahanan ISA; dan menuntut jawapan segera isu penderaan tahanan ISA.

Tuntutan ini berikutan kempen bebaskan 45 tahanan yang masih berada di Kem Kamunting (Kemta) dan sehingga kini tiada tanda-tanda mereka akan dibebaskan.

Dalam sidang media ini juga, peguam Farhana Abdul Halim dan Fadiah Nadwa Fikri mendedahkan keterangan yang diberi oleh Sami Hammd, salah seorang tahanan ISA yang kini mengadakan mogok lapar.

Sami Hammd berasal dari Iraq telah ditangkap pada 21 Januari 2011. Beliau ditahan atas pertuduhan pemerdagangan manusia.

Sami disoal siasat di PRC selama 20 hari dan di Bukit Aman selama 39 hari, kemudiannya ditahan di Kemta pada 18 Mac 2011.

Dalam pertemuannya dengan peguam, Sami menceritakan penderaan fizikal dan mental yang diterimanya.
Antara bentuk penderaan fizikal yang dikenakan  termasuklah dipukul dengan paip getah, dibogelkan dan gambarnya diambil dan diugut akan disebarkan diinternet.

Badan beliau juga dibasahkan dengan air sejuk kemudian diletakkan di dalam bilik kecil yang suhunya paling rendah, dan sepanjang masa tangannya digari.

Selain itu, Sami turut ditumbuk dan ditendang oleh anggota penyiasat berulang kali, dicabut bulu dada, dicucuh puntung rokok, dipaksa memakan cili kisar beberapa lagi jenis penderaan.

Sehingga kini Sami masih tidak berganjak dan tidak mengaku akan pertuduhan yang dikenakan kepadanya.
Tahanan beliau dilanjutkan sehingga Mac 2013. Semua butiran tersebut dinyatakan dalam pertemuannya dengan peguam pada 22 Jun 2012 di bawah pengawasan Pegawai Kemta.

Dalam pada itu, Pengerusi GMI bimbang dengan nasib tahanan yang melakukan mogok lapar tersebut.

Beliau menggesa agar KDN bertindak segera sebelum berlaku kematian atau sebagainya.

Merujuk kepada isu penderaan terhadap tahanan sama ada yang masih ditahan atau pun yang telah dibebaskan.

"Kebanyakan tahanan menghadapi trauma sehingga mereka tidak tampil menceritakan kisah sebenar walaupun lebih setahun telah berlaku," ujar Syed Ibrahim. 

Turut bersama pada sidang media tersebut ialah Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh, Peguam yang bertemu dengan Sami Hammd iaitu Farhana dan Fadiah Nadwa serta keluarga tahanan Mohamad Fadzullah Abdul Razak.

Naik saman, adakah akan naik kadar rasuah?

Posted: 25 Jun 2012 07:31 PM PDT

Mungkin ini boleh dijadikan tajuk debat selepas ini. Apakah dengan menaikkan kadar saman melebihi had laju ke RM 2,000 akan menaikkan kadar rasuah? Apakah kadar kemalangan jalanraya akan menurun jika kadar saman dinaikkan? Sebelum ini denda maksimum ini telah dinaikkan beberapa kali. Adakah statistik menunjukkan pengurangan kemalangan jalanraya dengan kenaikan kadar saman yang sebelum ini?

Cuba buat soalan rambang kepada pengguna jalanraya, mahu bayar saman RM2000 atau mahu beri hadiah RM50, RM100 atau RM200?

Denda minimum RM300 pandu lebih had laju
Berita Harian 26 Jun 2012

KUALA LUMPUR: Denda minimum kesalahan memandu melebihi had laju ditetapkan RM300, manakala had maksimum dinaikkan sehingga RM2,000 atau boleh dipenjara maksimum tiga bulan atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Ia adalah kenaikan sekali ganda bagi kesalahan itu apabila Subseksyen 26(2) dalam Rang Undang-undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2012 dijangka diluluskan Dewan Rakyat minggu ini berbanding denda maksimum RM1,000 sekarang.

Ketika ini, tiada had denda minimum ditetapkan untuk kesalahan berkenaan. Rang Undang-undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2012 dibentangkan untuk bacaan kali pertama oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri pada sidang Dewan Rakyat, semalam. Ia bertujuan meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Selain itu, pindaan Subseksyen 26(2) Rang Undang-undang terbabit memperuntukkan denda minimum dan maksimum yang sama bagi kesalahan memandu tanpa lesen atau penjara maksimum tiga bulan atau kedua-duanya sekali.

Pemandu atau pejalan kaki yang mengabaikan arahan dan isyarat lalu lintas diberikan anggota polis atau warden lalu lintas pula boleh didenda minimum dan maksimum yang sama melalui pindaan Subseksyen 79(2) berbanding denda maksimum RM500 sekarang.

Selain itu, Seksyen 76A yang baru diperkenalkan dalam rang undang-undang itu membenarkan pemandu membelok ke kiri di simpang lalu lintas yang ada dipasang isyarat membenarkan membelok ke kiri jika pemandu mendapati selamat untuk berbuat demikian.

Sesiapa melanggar seksyen berkenaan boleh didenda minimum RM300 dan maksimum RM2,000.

Rang undang-undang itu turut memasukkan takrif baru 'basikal elektrik' yang diistilahkan 'sikal' dengan bantuan kayuh dilengkapi motor elektrik sokongan yang ada kuasa berkadar berterusan maksimum 0.25kW.

Output basikal elektrik itu berkurangan secara beransur-ansur dan akhirnya terhenti apabila kenderaan mencapai kelajuan 25km/j atau sebelumnya jika penunggang berhenti mengayuh.

KHIDMAT MERU

Posted: 26 Jun 2012 09:05 AM PDT

KHIDMAT MERU


YB RASMI PERTANDINGAN FUTSAL DI KG BUKIT CERAKAH

Posted: 25 Jun 2012 04:03 PM PDT






Yb Dr Rani telah di jemput sebagai perasmi dalam satu kejohanan futsal yang di anjurkan oleh pihak PeBT Majlis Daerah Petaling. Puan Noraini Husin adalah Ahli Majlis yang turut hadir dan memberi ucapan selain mewujudkan skuad perubatan yang berkunjung dari rumah ke rumah bagi membuat rawatan kesihatan kepada penduduk setempat.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 26 Jun 2012 07:43 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


GLOBAL : MURSI SUMPAH UNTUK RAKYAT

Posted: 25 Jun 2012 08:23 PM PDT

GLOBAL : 30 JUN PRESIDEN MESIR ANGKAT SUMPAH.

Posted: 25 Jun 2012 08:18 PM PDT

RIADHAH : NGAUMAN HARIMAU MUDA MENGERUNKAN!

Posted: 25 Jun 2012 07:29 PM PDT

PAS Kulaijaya

Posted: 26 Jun 2012 07:10 AM PDT

PAS Kulaijaya


Pembinaan rumah Mak Teh.

Posted: 26 Jun 2012 12:09 AM PDT

JOM MAKAN DURIAN

Posted: 25 Jun 2012 06:51 PM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 26 Jun 2012 03:40 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


More Pakatan Rakyat ceramah in Kota Raja

Posted: 25 Jun 2012 05:23 AM PDT

Ir. EH Oon, Sekretariat Parlimen Kota Raja

More Pakatan Rakyat ceramah in Kota Raja Parliamentary Constitutency, following upon the success of the 100,000 strong Himpunan Hijau ke Putrajaya held in Alor Setar on 1 June 2012.

Dato Fauzi Shaari was the former Dept. Head, Criminal Investigation Dept., Bukit Aman.  Dato Mohd Arif Sabri was the former UMNO Pekan Info Chief, and blogs under the nom-de-plume of sakmongkol AK47. Both ceramah are in Klang, one in Sri Andalas and the other in Bandar Putera, the IOI development which is next to Taman Sentosa.

Kota Raja is the second largest parliamentary constituency in Malaysia in terms of voters.  It is a mix of urban, semi-urban and rural residents.  In terms of area, it is unique in that it falls within the jurisdiction of 3 local governments (Pihak Berkuasa Tempatan), i.e. Majlis Perbandaran Klang, Majlis Bandaran Shah Alam and Majlis Perbandaran Subang Jaya.


PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 26 Jun 2012 03:38 AM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


SIAPAKAH CALON PAS(PR) DUN KUALA SEMANTAN

Posted: 25 Jun 2012 05:36 PM PDT

SATU YANG HANGAT MENGENAI DUN KUALA SEMANTAN, SIAPA LAWAN SIAPA.
LIHAT KERATAN AKHBAR SINAR HARIAN ISNIN 25.6.2012.
 

BEBGKEL PENGURUSAN ORGANISASI

Posted: 25 Jun 2012 04:13 AM PDT



PENDAFTAR PROGRAM PSU2/PSU3



JURUACARA PROGRAM EN SUHAIMI A.LATIFF K/PENERANGAN


YDP HJ MD JUSOH DARUS  MERASMIKAN PROGRAM


US.SYUKRI  KPP MENYAMPAIKAN TAZKIRAH


PESERTA BENGKEL 


US.ABIRERAH MENYAMPAIKAN TAKLIMAT






PESERTA BENGKEL




BARISAN AJK PAS KAWASAN TEMERLOH






KETUA -KETUA BENGKEL MENYAMPAIKAN RUMUSAN.














KETUA CAWANGAN  MENERIMA SIJIL AHLI PAS DARI YDP


EN.ISHAK ZAKARIA P/SU2 MEMBERI PENERANGAN TENTANG ANUGERAH CAWANGAN CEMERLANG.


USTAZ NAJMI A.RAHIM WAKIL URUSAN ULAMAK MENYAMPAIKAN TAZKIRAH .

TEMERLOH 24 JUN 2012 HARI AHAD  SATU BENGKEL PENGURUSAN ORGANISASI TELAH DIADAKAN  BERTEMPAT DI DARUL AMIN SUNGAI GAU DENGAN DIHADIRI OLEH AJK  KETUA PENERANGAN,BENDAHARI,SETIAUSAHA ,  KETUA CAWANGAN DAN JMC , KIRA –KIRA 170  ORANG PESERTA  HADIR.KELIMA – LIMA AJK YANG TERBABIT MENGADAKAN BENGKEL YANG  BERASINGAN  , DAN MEMBUAT RUMUSAN  HASIL DARIPADA  BENGKEL  ITU.
YDP MENYERU KEPADA PESERTA BENGKEL SAUPAYA MEMBERI IDEA YANG BERNAS DEMI UNTUK MENCAPAI MATALAMAT  DAN OBJEK PAS KAWASAN TEMERLOH UNTUK MEMULIHKAN KEKUATAN PARTI PADA SESI 2012/2013.
SETIAUSAHA  PAS KAWASAN YANG BARU USTAZ ABIRAIRAH  TELAH  MEMBEKALKAN MATLAMAT, OBJEKTIB  DAN TAKWIN MESYUARAT  AJK KAWASAN SETERUSNYA MENYATAKAN BAHAWAN PAS KAWASAN AKAN BERMESYUARAT AGONG PADA  28.4.2013 MESYUARAT AGONG TAHUNAN PAS KAWASAN KE -26.
UNTUK MENGGALAKAN SUPAYA CAWANGAN DIURUSTADBIR DENGAN BAIK , MAKA PAS  KAWASAN AKAN MEMBERI ANUGERAH KEPADA CAWANGAN YANG  YANG DAPAT MENGURUS CAWANGAN DENGAN CEMERLANG.

Pas Kawasan Tanjung Malim

Posted: 26 Jun 2012 01:26 AM PDT

Pas Kawasan Tanjung Malim


Mesyuarat pas kawasan

Posted: 25 Jun 2012 10:40 AM PDT

Tarikh : 26 jun 2012
Masa : 9.30 malam

Semua AJK dan ketua cawangan wajib hadir.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 26 Jun 2012 01:21 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Tidak perlu takut tinggalkan Umno - Tamrin

Posted: 25 Jun 2012 11:59 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

ARAU: Veteran Umno yang juga anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Tamrin Tun Ghafar berkata ahli-ahli Umno tidak perlu takut untuk meninggalkan parti itu kerana pimpinan parti itu telah lari dari matlamat asal perjuangan mereka.

Berucap di program Himpunan Hijau Ke Putrajaya Peringkat Negeri Perlis 22 Jun lalu, beliau berkata Umno ditubuhkan untuk berjuang demi rakyat tetapi selepas lebih 54 tahun Umno dan BN memerintah negara ini, rakyat telah diperkotak-katikkan, ditipu dan diperbodohkan.

"Ahli Umno tak perlulah takut dan tak berdosapun kalau tinggal Umno tu. Kita jangan fikir dunia saja, akhirat pun kena fikir sama," kata Tamri yang masih menjadi ahli Umno tetapi tidak bersama-sama dengan pimpinan Umno sekarang itu.

Sebelum ini, beliau berucap di Himpunan Hijau di Pulau Pinang.

"Kalau ada orang Umno dalam majlis ini, fikir baik-baiklah sebab kita berjuang untuk rakyat. Kalau pemimpin kita menipu rakyat adakah kita nak terus sokong? Jawablah esok di padang mahsyar.

"Kita ni dah berumur dah, bila-bila masa saja (boleh dipanggil Allah). Bertaubatlah, cukuplah. Tak payahlah kita ni fanatik sangat dalam nak sokong pemimpin, kalau pemimpin betul kita sokong,"katanya.

Program Himpunan Hijau tersebut diadakan di Markas PAS Paya dekat sini dan dihadiri lebih 5000 orang.

Harakah Daily

Pemuda PAS sedia kerja sama dengan Ahmad Phesal

Posted: 25 Jun 2012 11:58 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS WP (DPPWP) mengucapkan tahniah kepada Datuk Ahmad Phesal Talib (gambar) kerana dilantik sebagai Datuk Bandar Kuala Lumpur yang baharu.

Beliau yang sebelum ini memegang jawatan Ketua Setiausaha di Kementerian WP pada tahun 2007 yang lalu dilantik menggantikan Tan Sri Ahmad Fuad yang akan tamat tempoh perkhidmatannya pada 15 Julai ini.

Ketua DPPWP, Kamaruzaman Mohamad berkata pihaknya berharap agar perlantikan Ahmad Phesal akan dapat memperkuatkan organisasi Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) nanti apatah lagi setelah menerima tekanan hebat berikutan Himpunan Bersih 3.0.

"Semoga dengan perlantikan beliau ini, beberapa krisis dan isu yang melanda Kuala Lumpur seperti isu Kg. Baru, isu penjaja haram, isu banjir dan banyak lagi isu setempat dapat ditangani dengan berhemah," ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, DPPWP juga berharap agar beliau dapat bekerjasama dengan semua pihak termasuklah DPPWP bagi menangani masalah-masalah di Kuala Lumpur ini.

Katanya, pelbagai pertemuan dan dialog di antara pihak DBKL bersama DPPWP amatlah dialu-alukan.

"DPPWP akan terus berusaha bagi membantu pihak DBKL untuk bersama-sama membangunkan kemajuan di bumi Kuala Lumpur ini. Tahniah Datuk Ahmad Phesal Talib," ujarnya.

Harakah Daily

Himpunan Hijau PAS di tapak penubuhannya

Posted: 25 Jun 2012 11:56 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

BUTTERWORTH: Bak kata perpatah 'bagaikan sireh pulang ke gangang' itulah perumpamanya yang boleh digarapkan bila melihat kira-kira 10,000 ahli dan penyokong PAS membanjiri Padang Haji Ahmad Badawi iaitu tempat di mana PAS mula ditubuhkan tahun 1951.

Bezanya dulu perhimpunan para ulamak dan pemikir Islam tetapi setelah 61 tahun perhimpunan besar PAS berulang kembali di tempat asal penubuhanya setelah Kerajaan Negeri Pulau Pinang bertukar tangan kepada Pakatan Rakyat.

Itulah kelainan PAS dulu dan sekarang. Ianya nampak lebih mantap dan sesuai dengan peredaran zaman yang menyaksikan Malaysia tetap bersatu dalam suasana berbilang bangsa.

Ada suara yang mengatakan PAS tidak boleh bersama dengan bangsa atau agama lain ekoran berlainan adat dan budaya namun hari ini hasil pendekatan para pemimpin PAS yang mengkaji dan meneliti senario politik semasa.

Mereka membuat pendekatan baru dengan berusaha untuk mentadbir negara bersama Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam Pakatan Rakyat.

Isu inilah yang kadang-kadang tidak difahami oleh sebahagian kecil ahli PAS yang sampai kini tidak boleh terima perubahan yang dilaksanakan dalam PAS berdasarkan keputusan Majlis Syura Ulama berdasarkan pandangan ulama luar yang berkalibar.

"Taaluf Siasi bukan keputusan persendirian saya sebagai Presiden. Ia adalah keputusan jemaah serta kesepakatan dalam Majlis Syura, " ungkapan itu sering kedengaran ketika Datuk Seri Abdul Hadi Awang berucap dalam majlis tertutup dengan jentera parti khususnya di peringkat negeri.

Perubahan yang tercetus dalam organisasi PAS pada suatu ketika dulu bekerjasama dengan CCC sehingga meletakan calun berbangsa Tionghua sekitar penghujung tahun 1980 an.

Seterusnya PAS bergabung dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) bersama Parti Melayu Semangat 46 (Semangat 46) pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah, Hamim dan Berjasa membolehkan PAS merampas kembali Kelantan pada pilihanraya umum tahun 1990.

Kaedah dan peluang itulah diambil apabila berlakunya pemecatan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim penghujung 1998 oleh Datuk Fadhil Noor.

Waktu itu beliau yang bertimbalankan Ustaz Abdul Hadi menubuhkan GERAK dengan kerjasama erat beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) sehingga berjaya menonjolkan kecemerlangan PAS apabila PAS berjaya menambah banyak kerusi di Parlimen.

Selepas Anwar Ibrahim dibebaskan dan pemergian Al Marhum Datuk Fadhil ke rahmatullah semangat perjuangan diteruskan oleh Anwar yang menawarkan pendekatan demi pendekatan serta berjaya menghubungkan kembali keretakan antara DAP dan PAS khususnya berkenaan isu 'Negara Islam'.

Hari ini PAS, DAP dan PKR berjaya melangkah atau dengan kata lain melayarkan bahtera dengan selamat.

Walaupun ada kalanya berdepan dengan badai besar tetapi tidak memberi kesan kerana pembinaan kapal berlantaikan kayu yang cukup baik dan berlayarkan kain yang mahal.

Manakala Umno pula mempunyai kapal yang sarat dengan barangan lama dan usang. Bukan sahaja barangan muatanya merupakan barangan yang sudah 'berkarat' bahkan badan kapal juga sudah berlubang di sana sini.

Ia hanya menanti badai laut mengakibatkan kapal lama itu bakal tenggelam ke dasar laut tanpa kesan.

Berbalik kepada Himpunan Hijau Peringkat Negeri Pulau Pinang kedatangan bukan Melayu untuk mendengar kupasan isu terkini bukan lagi perkara pelik sebaliknya sudah menjadi kebiasaan.

Tertubuhnya Kelab Penyokong PAS yang kini bertukar nama kepada Dewan Perhimpunan PAS nampak lebih efisyen dan mengusarkan Umno dan Barisan Nasional (BN).

Kedatangan anak-anak muda yang terus duduk sehingga selesai majlis penutupan dengan bacaan doa oleh Ustaz Nasrudin sendiri menyaksikan betapa berakhlaknya ahli dan penyokong PAS tidak meninggalkan majlis sebelum semuanya selesai.

Sejak petang lagi berbagai program diatur khas untuk pemuda seperti konvoi bermotorsikal berkuasa tinggi, persembahan silat, persembahan pentas dari Zua XPDC dan boria hasil sumbangan kreatif anak muda Kampung Dodoi Pulau Pinang amat mencuit hati.

Apapun segunung penghargaan dan tahniah kepada pasukan IT Pulau Pinang dan Kedah yang buat pertama kalinya bergabung tenaga mengadakan siaran secara langsung ucapan Presiden PAS dari Dubai dan Mursyidul Am PAS dari Kelantan.

Antara lain yang berucap di majlis yang bermakna buat negeri Pulau Pinang itu ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman, Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Khairudin Aman Razalo At Takiri, Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat, Dr Rosni Adam.

Personaliti TV9, Ustaz Syed Abdul Qader Al Jufree dan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Kamalrulzaman Mohamad.

Sepanjang majlis tersebut diacarakan oleh Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Afnan Hamimi dan Pengarah Jabatan Penerangan dan Media Baru Dewan Pemuda PAS Malaysia, Saudara Nurul Islam.

Harakah Daily

10 tahun penduduk Machap diganggu lalat

Posted: 25 Jun 2012 11:55 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Penduduk Kampung sekitar Pekan Machap, Simpang Renggam, Johor kesal terhadap kegagalan agensi kerajaan mengatasi masalah lalat yang melanda sejak 10 tahun lalu.

Jawatankuasa Bertindak Masalah Alam Sekitar Machap, Simpang Renggam yakin masalah tersebut berpunca daripada 20 ladang ternakan ayam di kawasan sekitar yang tidak mempunyai sistem menghalang pembiakan lalat.

Urusetia jawatankuasa tersebut, Suhaizan Kaiat berkata, penduduk sekitar termasuk peniaga gerai makan sangat terganggu dengan masalah tersebut.

Malah katanya, kawasan Rawat dan Rehat (R&R) Machap, Lebuh Raya Utara Selatan dipenuhi lalat.

Jelas Suhaizan juga, najis ayam yang digunakan oleh pengusaha sayur-sayuran di sekitar Machap menjadi tempat pembiakan lalat sementara air yang digunakan untuk proses penternakan dilepaskan ke parit-parit berdekatan.

"Kami yakin perlepasan bahan kumbahan daripada ladang ayam di sekitar Machap ini bertentangan dengan perkara 4, Peraruran-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Kumbahan) 2009, Seksyen 4, Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Kumbahan) 2009 dan Seksyen 7 Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Efluen Perindustrian) 2009. Perlanggaran inilah menjadi punca lalat begitu banyak," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen dengan ditemani Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria, hari ini.

Katanya, tiada penyelarasan yang mantap di antara lapan agensi kerajaan yang dipertanggungjawab menyebabkan masalah ini tidak dapat diatasi.

Lapan agensi terbabit ialah Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Jabatan Alam Sekitar, Pejabat Tanah dan Galian, Perkhidmatan Bekalan Air Johor, Jabatan Kesihatan, Jabatan Perancang Bandar dan Desa, Majlis Daerah dan Jabatan Parit dan Saliran.

"Punca utama adalah tiadanya penyelarasan yang mantap di antara agensi-agensi terbabit di peringkat daerah.

"Penguatkuasa seluruh negeri Johor hanya ada sembilan orang sahaja. Kompaun di bawah Enakmen Unggas Negeri Johor hanyalah RM2,000 sahaja," katanya yang juga Ketua Pemuda PAS Johor.

Memorandum berhubung perkara ini turut diserahkan kepada Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub.

Harakah Daily

Mula-mula tidak kenal, hari ini isteri yang kenal

Posted: 25 Jun 2012 11:53 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Mula-mula Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, beliau tidak kenal Persatuan Veteran Tentera Malaysia (PVTM) mahupun pengerusinya Mohd Ali Baharom.

Tetapi dalam sidang medianya hari ini, Ahmad Zahid berkata, isteri beliau mengenali Mohd Ali kerana mereka berasal dari kampung yang sama.

"Siapa mereka itu?" soalnya kembali ketika ditanya mengenai tuntutan persatuan berkenaan - antaranya untuk mendapatkan elaun sehingga RM1,000 kepada bekas tentera berusia lebih 60 tahun.

"Saya tidak pernah kenal dia," katanya lagi dalam sidang media di Kementerian Pertahanan sebelum ini.

Namun dalam sidang medianya hari ini, Ahmad Zahid berkata, "Saya tidak mahu gaduh dengan orang-orang yang kurang betul, nanti saya jadi tidak betul jugak," yang ditujukan kepada Mohd Ali.

Ahmad Zahid hari ini membuat sidang media bagi menafikan dakwaan Mohd Ali kononnya isteri beliau mengugutnya.

"Jadi isteri saya nasihatkanlah kepada Ali, tetapi Ali hanya ambil satu ayat sahaja, yang saya baca balik, itu bukan satu ugutan. Mengapa dia rasa ugutan? Sebab Ali, dia biasa ugut orang, jadi bila dia kena lagu tu, dia rasa terugutlah.

"Pada hal, saya tidak fikir, mengapa isteri saya nak ugut Ali, seorang presiden sebuah persatuan yang besar yang didokong termasuk balu-balu tentera," katanya sinis.

Isteri Zahid telah menghantar 16 SMS kepada Mohd Ali berkaitan dengan rancangan Mohd Ali mahu mengadakan demonstrasi 29 Jun namun ia dibatalkan kerana Mohd Zahid tidak ada.

Sebelum ini, Mohd Ali bersama sekumpulan bekas tentera pimpinannya telah membuat senaman punggung di depan rumah Pengerusi Bersama Bersih 2.0 Datuk Ambiga Srevanasan.

Ekoran tindakan Ali dan kumpulannya itu, sokongan orang India terhadap Umno jatuh merudum kerana simpati dengan apa yang berlaku ke atas Ambiga.

"Ambiga dan Bersih 2.0 sekarang umpama Uthayakumar dan Hindraf dalam pilihan raya 2008," kata anggota Parlimen Telok Intan, M.Manogaran dalam satu majlis.

Hampir kesemua pengkaji politik bersetuju, sokongan besar pengundi India kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya 2008 disebabkan isu Hindraf pimpinan Uthayakumar ketika itu.

Harakah Daily

Dinar: Nik Aziz beri '25 jam' untuk siasat KGT

Posted: 25 Jun 2012 11:52 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberitahu pihak berkuasa boleh menyiasat bila-bila masa isu dakwaan penyelewengan dalam pertadbiran Kelantan Golden Trade Centre Sdn Bhd (KGT).

Beliau yang ditemui di Auditorium Jubli Perak, Bangunan Sultan Abdul Aziz di sini turut menyatakan siasatan tersebut boleh dilakukan 25 jam.

Turut hadir pada majlis tersebut adalah Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor, Dr Halimah Ali.

"Kita sedia disiasat dan saya berikan 25 jam ruang waktu untuk mereka siasat walaupun kita ada 24 jam tapi 25 jam saya bagi.

"Siasatan boleh dilakukan bila-bila masa dan kita tidak takut," jelasnya.

Beliau yang sebelum itu berucap pada masjli Wacana Ilmu 'Buku Rasuah' menjelaskan amalan rasuah tidak dapat dibendungi kerana undang-undang yang ada sekarang adalah ciptaan manusia.

"Kalau kita ingin mengatasi masalah rasuah sepenuhnya, kita perlu kembali kepada ajaran Islam dan Allah Taala.

"Jika ini tidak dapat dilaksanakan terlalu sukar untuk kita mengatasinya kerana kita adalah manusia yang mempunyai banyak kelemahan," ucapnya.

Dalam pada itu, Nik Abdul Aziz turut memberitahu amalan memberi habuan terutama dalam memancing undi pada pilihan raya adalah rasuah dan haram dilakukan.

"Pemberian habuan pada pilihan raya juga merupakan rasuah dan haram tetapi itu tidak dipedulikan kepada mereka yang mengamalkan prinsip sekular dan demokrasi.

"Selagi pemimpin-pemimpin sekular tidak mengikuti ajaran Islam selama itulah rasuah akan terus menjadi raja di negara ini," sambung beliau lagi.

Sebelum itu, Kementerian Kewangan memberi tempoh tiga minggu mulai Ahad kepada kerajaan negeri Kelantan untuk membuat siasatan terperinci berhubung dakwaan berlaku penyelewengan dalam pertadbiran Kelantan Golden Trade Centre Sdn Bhd (KGT).

Timbalan Menterinya, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata hasil siasatan terhadap syarikat yang mengeluarkan mata wang dinar dan dirham milik Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), hendaklah didedahkan kepada rakyat.

Awang Adek berkata demikian ketika diminta mengulas tiga laporan polis yang dibuat terhadap apa yang didakwa berlaku salah laku membabitkan seorang daripada pegawai kanan KGT, oleh bekas Pengarah Eksekutif KGT Nik Mahani Mohamad pada 31 Januari lepas, seorang pelabur Jepun Takao Kono pada 28 Mei dan seorang rakyat Perancis Mohamed Esfih pada 1 Jun.

Harakah Daily

Najib bimbang rakyat hanya makan umpan

Posted: 25 Jun 2012 11:51 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

Datuk Seri Najib Tun Razak masih takut mengumumkan tarikh Pilihan raya Umum ke-13 kerana tidak yakin dengan sokongan rakyat terhadap kepimpinan beliau.

Walaupun banyak gula-gula telah ditabur sehingga kemanisan melebihi paras bahaya, namun beliau masih tidak yakin dengan sokongan kepada rakyat.

Berbagai-bagai segmen pengundi cuba ditarik oleh beliau melalui janji manis dan slogan transformasi namun graf sokongan masih tidak berpihak kepada BN.

Terbaru beliau mengumumkan untuk menghapuskan monopoli lesen teksi oleh syarikat swasta kepada individu di perhimpunan Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma) pada 24 Jun 2012. Di dalam program tersebut 66,000 pemandu teksi akan mendapat baucar tayar bernilai RM520 untuk empat biji tayar.

Alhamdulillah sekarang baru Najib sedar bahawa pemandu teksi menjadi hamba kepada kroni-kroni BN selama ini.

Nasib baiklah BN lemah dan Pakatan Rakyat semakin kuat barulah pemimpin Umno sedar selama ini dasar mereka memang menindas pemandu teksi.

Sebelumnya kerajaan telah memberi peruntukan BR1M sebanyak RM1.92 bilion kepada 3.8 juta isi rumah atau 59 peratus daripada jumlah keseluruhan isi rumah negara.

Baucer setiap pelajar sekolah rendah dan menengah RM100 dan untuk pelajar universiti RM200. Pasukan keselamatan yang berkhidmat sebelum merdeka pun dapat RM3,000 walaupun mereka sudah meninggal dunia.

Tidak cukup dengan duit diberi supaya mereka ini memberi sokongan kepada BN, maka diadakan pula perhimpunan 100,000 di Bukit Jalil dan Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya untuk menunjukkan kekuatan bahawa pengundi bersama BN.

Namun begitu Najib masih tidak yakin, kerana beliau tahu mereka yang datang bukan dengan sukarela, berbanding dengan himpunan Bersih 3.0 dan Himpunan Hijau Ke Putrajaya di Kedah.

Beliau juga khuatir pengundi hari ini hanya makan umpan, tidak lagi makan mata kail. Najib bernasib malang ketika memimpin PRU13 menghadapi pengundi yang celik maklumat dan rakyat semakin cerdik.

Najib yang memang terkenal sebagai orang yang suka menggula-gulakan rakyat dengan berbagai slogan dan janji kebendaan. Inilah tabiat beliau yang memang daripada muda sampai sekarang.

Harakah Daily

FGVH: Peneroka hilang RM40,000 besarkan rumah

Posted: 25 Jun 2012 11:49 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman mendakwa Felda tidak akan lagi membuka bantuan pinjaman pembesaran rumah kepada peneroka selepas penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGVH).

Menurut maklumat yang diperolehinya, Mazlan mendakwa bantuan pinjaman sehingga RM40,000 itu tidak akan lagi dinikmati peneroka kerana Felda kehabisan peruntukan.

"Paling baru maklumat kita dapat, ada peneroka yang hantar permohonan, tetapi tak lulus dan Felda jawab kerana tiada peruntukkan lagi," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS semalam.

Selain itu kata Mazlan, peneroka juga bakal berdepan dengan pemotongan hutang yang lebih radikal berbanding sebelum ini selepas Felda menyemak semula sistem pemotongan hutang mereka.

Ianya termasuk pemotongan wajib daripada pendapatan peneroka seperti baja, kerja-kerja pemulihan dan lain-lain

"Tak kurang daripada 20 potongan sebelum pendapatan sampai ke tangan peneroka.

"Kesanya kalau dahulu peneroka dapat RM1,300, lepas tolak sekarang tinggal RM500.

"Mereka nak bergantung pada apa lagi. Bergantung kepada saham mereka 800 unit? Berapa sangat mereka dapat," soalnya.

Selain itu, Mazlan yang juga AJK PAS Pusat turut mendakawa, 'tanah poket' Felda juga kini tidak boleh lagi digunakan anak-anak peneroka.

Kalau dahulu menurut Mazlan, tanah poket ini dibenarkan Felda untuk diguna oleh anak-anak peneroka untuk mengusahakan projek hiliran dan melakukan aktiviti.

"Ada kes anak-anak peneroka mohon tanah-tanah ini tetapi tak dapat.

"Selama ini tiada masalah tapi sekarang Felda bagi alasan tanah itu sudah jadi tanah milik pajakan FGV," katanya.

Harakah Daily

Kerajaan tak tahu keutamaan panda dan janda

Posted: 25 Jun 2012 11:48 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kerajaan ternyata tidak tahu keutamaan antara panda dan janda, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Kerajaan tidak tahu keutamaan untuk orang muda, sama seperti kerajaan tidak tahu keutamaan antara panda dan janda," kata beliau dalam perbahasan di Dewan Rakyat.

Panda yang disebut oleh Mahfuz itu merujuk kepada dua ekor beruang panda yang disewa oleh Malaysia daripada negara China.

Ketika diminta mengulas lanjut kenyataan itu selepas perbahasan tersebut, Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, kerajaan ternyata lebih suka mengutamakan perkara-perkara yang membazirkan wang negara.

"(Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) mendakwa, tindakan menyewa panda itu untuk meningkatkan kesedaran kepada kerja-kerja perlindungan.

"Itu untuk panda. Bagaimana pula kesedaran kepada kerja-kerja perlindungan entah berapa ratus ribu janda di negara ini?" katanya.

Apa yang berlaku itu, kata Mahfuz, jelas membuktikan kerajaan langsung tidak tahu keutamaan.

"Kerajaan Najib tak tahu keutamaan dan nampak benar tak tahu keutamaan antara panda dan janda.

"Akhbar The Star melaporkan kerajaan berbelanja sehingga RM20 juta untuk memelihara dan menjaga dua ekor panda itu.

"Berapa kerajaan berbelanja untuk setiap janda yang tidak berkemampuan di negara ini? Untuk dua ekor panda belanja RM20 juta, untuk janda bagi RM500 duit BR1M sahajakah?" katanya.

Mahfuz juga menyifatkan perjanjian penyewaan panda itu ternyata merugikan Malaysia.

"Kalau mati kerajaan Malaysia kena bayar ganti rugi. Kalau panda itu beranak dalam penjagaan Malaysia, anak itu jadi milik syarikat China berkenaan.

"Orang kampung yang pawah kambing atau lembu lebih pandai buat perjanjian dari kerajaan Malaysia," kata Mahfuz.

Mahfuz juga menyifatkan Najib sengaja mereka-reka dakwaan untuk mewajarkan tindakan kerajaan terhadap tindakannya berbelanja begitu besar untuk dua ekor panda itu.

"Najib kata tindakan kerajaannya menyewa panda itu akan menjadi pengalaman pendidikan untuk rakyat Malaysia.

"Adakah orang Alor Setar akan naik bas beratus-ratus kilometer untuk melancong di Kuala Lumpur kerana hendak tengok dua ekor panda itu kononnya untuk menimba pengalaman pendidikan?" beliau terus mempersoalkan.

Sebelum itu, seruan Najib dalam laman Facebook berbahasa Cinanya supaya orang ramai menamkan dua ekor panda itu dibalas oleh rakyat dengan pelbagai persendaan.

Sebahagiannya mengambil peluang memperolokkan Najib dan isterinya Rosmah Manosr dengan menamakan panda itu sebagai "cincin dan beg beg", "Altantuya dan Scorpene" dan "Rara dan Suahsuah".

Seorang pengunjung laman tersebut yang bernama Aun Huang Long menulis: "Lembu pun tak boleh jaga. Najib, u nak panda? Kesian panda tu".

Harakah Daily

Aktivis PAS Kuala Terengganu meninggal dunia

Posted: 25 Jun 2012 11:47 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU: PAS Kawasan Kuala Terengganu khususnya Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Wakaf Mempelam kehilangan seorang aktivis parti yang komited.

Mohd Zaki @ Amri Yahya, 47, meninggal dunia setelah diserang penyakit stroke (angin ahmar) kali kedua di rumahnya Kampung Durian Burung, Kuala Terengganu.

Beliau disahkan meninggal dunia pada jam 6.01 petang semalam di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu.

Solat jenazah allahyarham diimamkan oleh Naib Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Kamaruzzaman Abdullah serta dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Tok Kaya di sini, jam 11.30 pagi tadi.

Harakahdaily dimaklumkan, Allahyarham Amri merupakan seorang aktivis PAS yang komited dengan perjuangan parti hingga akhir hayatnya.

Semasa hayat, allahyarham merupakan Setiausaha Kerja PAS bagi Dewan Undangan Negeri (Dun) Wakaf Mempelam, Ketua Penerangan Dun, bekas Penyelaras Unit Pembangunan Insan (UPI) ketika kerajaan PAS Terengganu dan mantan Ahli Jawatankuasa Pemuda PAS Kuala Terengganu.

Abangnya, Hanafi Yahya, 58, redha dengan pemergian allahyarham yang lebih dikenali sebagai Amri setelah 11 bulan terkena angin ahmar.

Menurut beliau, allahyarham mula diserang stroke pada bulan Ogos 2011 dan kali keduanya pada malam 25 Jun lalu.

"Semalam, dia (allahyarham) tiba-tiba mengalami muntah-muntah, kekejangan anggota badan dan pada keesokan hari (25 Jun) kami terus membawanya ke hospital untuk rawatan lanjut," katanya.

Antara pimpinan PAS yang hadir menziarahi allahyarham ialah Adun Ladang, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar dan mantan Adun Batu Burok, Datuk Wan Abdul Muttalib Embong.

Pesuruhjaya PAS Terengganu yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut tidak dapat hadir kerana berada di Kuala Lumpur menghadiri persidangan Dewan Rakyat dan diwakili isterinya, Wan Fatimah Wan Abdullah.

Harakah Daily

Rohingya: Mapim usaha misi kemanusiaan ke Arakan

Posted: 25 Jun 2012 11:45 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) mengumumkan akan mengusahakan Misi Kemanusiaan ke Arakan secepat mungkin.

Setiausaha Agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, maklumat yang diperolehi secara langsung dari Arakan mendapati keadaan semakin tidak reda malah terus meruncing.

Menurutnya, penangkapan, pembunuhan warga Rohingya Muslim serta pembakaran perkampungan dan masjid semakin meningkat manakala pelarian Rohingya yang cuba menyeberang ke Bangladesh walaupun dihalau oleh pihak keselamatan Bangladesh, mencecah puluhan ribu.

Katanya, dalam suatu angka yang tidak rasmi warga Rohingya yang terbunuh mencecah anggaran 20,000 orang manakala yang ditahan adalah 5,000 orang sejak 3 Jun lalu.

Jelasnya lagi, kebuluran berlaku yang mengakibatkan ramai yang mati kerana terputus bekalan makanan sema ada kerana terpaksa melarikan diri mahupun yang terperangkap di dalam rumah selama berhari-hari apabila polis dan tentera menembak mereka yang cuba keluar dari rumah.

"Mapim tidak punyai pilihan kerana kerajaan Myanmar sehingga kini nampaknya membiar keganasan oleh esktrimis Rakhine terus menyerang warga Rohingya," ujarnya dalam satu kenyataan.

Lebih malang, ujarnya agensi antarabangsa seperti PBB, OIC dan Asean tidak mengambil sebarang langkah untuk menyelamatkan warga Rohingya yang menjadi mangsa pembunuhan etnik oleh gabungan esktrimis Rakhine, polis dan tentera Myannmar.

"Mapim juga kecewa terhadap semua pemimpin negara Asean yang tidak menunjukkan sebarang keprihatinan terhadap nasib warga Rohingya yang disembelih dengan kejam sehingga kini," ujarnya lagi.

Tambahnya, tidak ada seorangpun pemimpin Asean setakat ini yang mengambil initiatif untuk berhubung langsung dengan kerajaan Myanmar agar pemangsaan etnik Rohingya dihentikan.

Sehingga hari ini, jelasnya Mapim telah menulis surat rayuan dan bantahan kepada Presiden Myanmar Thien Sien, Aung San Suu Kyui, Setiausaha Agung Asean, Dr. Surin Pitsawan dan Setiausaha Agung PBB Ban Ki Moon.

Manakala di tanah air, katanya Mapim menghantar surat kepada Perdana Menteri, Menteri Luar, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Membiarkan pembunuhan secara extra-judicial (di luar pembicaraan Mahkamah) di Arakan oleh tentera dan polis yang membantu esktremis Rakhine, ditambah tidak ada sebarang agensi kemanusiaan dibenarkan masuk ke dalam Arakan, menyebabkan Mapim bertekad untuk merancang masuk Arakan bukan sekadar untuk menyampaikan bantuan kemanusiaan tetapi juga untuk menuntut kerajaan Myanmar menghentikan pembunuhan etnik yang sudah mengambil puluhan ribu nyawa warga Rohingya," katanya.

Menurutnya, Mapim akan mencuba semua laluan sama ada dari laut, darat mahupun udara untuk menyalurkan bantuan kemanusiaan.

Mapim juga, ujarnya mengambil kira bahawa usaha masuk ke Arakan berkemungkinan akan dihalang oleh kerajaan Myanmar, namun segala saluran rasmi sama ada melalui undang-undang antarabangsa mahupun atas nama agensi serantau akan diguna supaya bantuan dapat disampaikan.

"Bantuan yang akan dibawa adalah makanan, ubatan dan alat khemah. Mapim belum pasti berapa kuantiti yang akan dibawa kerana ia bergantung kepada berapa banyak sumbangan akan dapat diperolehi dari penyumbang," katanya lagi.

Orang ramai boleh menyumbang kepada Akaun SEKRETARIAT HIMPUNAN ULAMA RANTAU ASIA (SHURA) BIMB 12047010-03-7282 yang telah mewujudkan Tabung Bantuan Mustadh'afin Rohingya.

Harakah Daily

Kanak-kanak nyaris rentung

Posted: 25 Jun 2012 08:30 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

ALOR LINTANG - "Dia tiba-tiba menerpa ke arah saya sambil memberi tahu takut api," kata bapa kanak-kanak berusia empat tahun yang nyaris rentung setelah bermain mancis di sebuah bilik di rumahnya menyebabkan tilam di bilik tidur itu terbakar.

Kejadian berlaku di sebuah rumah banglo dua tingkat yang didiami datuk mangsa di Kampung IKM pada jam 1.30 petang kelmarin.

Wais Aqorni Mohd Nor Hafizi yang belajar di Sekolah Tadika Imtiaz Besut, pada mulanya dikatakan bermain mancis di dalam sebuah bilik tidur yang menyimpan mainan sebelum api dipercayai
menyambar tilam di bilik itu.

Bagaimanapun, dia sempat berlari keluar dari bilik yang terbakar itu kemudian mendapatkan bapanya, Mohd Nor Hafizi, 30, yang berada di rumahnya yang terletak bersebelahan dan memberitahu kejadian yang berlaku.

"Saya bergegas pulang untuk mengenal pasti apa yang berlaku selepas Wais Aqorni memberitahu yang dia takut api," katanya.

Mohd Nor Hafizi berkata, dia cuba memadam kebakaran di dalam bilik itu namun gagal kerana asap tebal dan api mula menyambar bahagian kayu bumbung rumah.

Bagaimanapun, penyelia projek pembinaan ini terpaksa menyelamatkan diri apabila api semakin marak sebelum menghubungi bomba.

"Ketika kejadian, Wais Aqorni berada seorang diri di dalam rumah itu manakala emak saya, Jawahir Said, 56, dan ayah, Othman Kadir, 57, tidak ada di rumah kerana mempunyai urusan perniagaan di Jertih.

"Beberapa minit sebelum itu, saya bersama Wais Aqorni berada di rumah selepas saya menjemputnya pulang dari sekolah di Kampung Raja dan kemudian saya pulang ke rumah saya yang terletak bersebelahan," katanya.

Mohd Nor Hafizi bersyukur kerana anaknya selamat apabila dia bertindak keluar dari bilik yang terbakar itu sebaik kejadian berlaku.

Sementara itu, kepantasan enam anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Besut bersama sebuah jentera dibantu lima anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Jertih juga dengan sebuah jentera berjaya mengawal kebakaran daripada terus merebak ke bahagian lain rumah.

Api berjaya dikawal dan dipadamkan pada jam 2.18 petang dan kebakaran itu memusnahkan sebuah bilik serta dua ruang tamu.

Sinar Harian

Bookie Euro: Ibu dua anak dicekup

Posted: 25 Jun 2012 08:29 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

BUKIT PELANDOK – Kelekaan seorang ibu kepada dua anak melayan panggilan telefon dipercayai menjadi dalang bookie perlawanan bola sepak Euro 2012 di Kampung Cina, Bukit Pelandok berakhir apabila kediamannya diserbu Bahagian D7 Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri dengan kerjasama Ibu Pejabat Polis Daerah, malam kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira jam 10.15 malam itu, wanita berusia 29 tahun itu dikatakan sedang asyik menerima tempahan membabitkan perlawanan England menentang Itali yang berlangsung awal pagi semalam membabitkan jumlah pertaruhan RM400,000. Sumber polis berkata, ketika ditahan wanita yang juga pemilik sebuah kedai telefon di sini dipercayai sedang mengutip wang pertaruhan daripada pelanggannya.

"Dalam operasi berkenaan, polis melakukan intipan selama beberapa minit dan sepanjang tempoh itu suspek didapati leka melayan panggilan telefon dipercayai daripada pelanggannya.

"Dia juga dilihat mencatatkan sesuatu ke atas kertas dan mengutip sejumlah wang pertaruhan," katanya kepada pemberita, semalam.

Menurutnya, ketika serbuan ibu bapa suspek dipercayai enggan memberikan kerjasama dengan menyembunyikan suspek di sebuah bilik berasingan.

"Ibu suspek bagaimanapun mula memberikan kerjasama apabila dipujuk polis dengan membuka gril rumah. Sebaik grill dan pintu bilik berkenaan dibuka, polis menemui suspek yang sedang leka menggunakan telefon dan mencatat sesuatu pada kertas pertaruhan," katanya.

Menurutnya, jumlah keuntungan diperoleh suspek sangat tinggi menunjukkan ramai yang terpengaruh dan terpedaya untuk bertaruh sebelum kehilangan wang pertaruhan.

"Suspek mungkin sudah bergiat aktif melakukan kegiatan haram ini sejak lebih setahun lalu dan turut dipercayai menjadi bookie bagi liga tempatan dan Inggeris.

"Polis masih berusaha mengesan kaitannya dengan sindiket judi bola sepak lain di negeri ini," katanya. Malah katanya, dalam serbuan itu pihaknya turut merampas wang tunai berjumlah RM13,000, seunit komputer riba, seunit jalur lebar (broadband), telefon bimbit (dua unit), kertas putih mengandungi catatan pertaruhan dan alat tulis.

"Suspek akan didakwa mengikut Seksyen 6 (3) Akta Pertaruhan 1953 yang memperuntukkan hukuman denda tidak kurang RM20,000 atau tidak melebihi RM200,000 dan penjara tidak lebih lima tahun.

"Orang ramai dinasihatkan supaya menjauhkan diri dari terbabit dengan pertaruhan bola sepak kerana ia belum tentu menjamin kehidupan lebih baik atau memberikan pulangan lumayan," katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Abd Wahab Harun ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kes berkenaan dan suspek kini direman selama tiga hari bagi membantu siasatan.

Sinar Harian

Kura-kura gergasi ditemui mati

Posted: 25 Jun 2012 08:28 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

QUITO - Seekor kura-kura gergasi, Lonesome George yang merupakan spesies haiwan pupus di kepulauan Galapagos, Ecuador, ditemui mati, kelmarin.

Menurut pegawai Taman Negara Galapagos, kematian haiwan spesies nigra Chelonoidis itu menandakan berakhirnya sebuah delegasi keluarga kura-kura gergasi di Pulau Pinta yang sebelum ini melaksanakan usaha pemuliharaan spesies itu.

Penjaganya, Fausto Llerena mengakui menjumpai jasad haiwan malang itu dalam keadaan terbaring di sebuah lubang berair di Pulau Santa Cruz.

Lonesome George dianggar berumur lebih 100 tahun dan punca kematiannya masih belum dipastikan. Kura-kura gergasi jantan itu ditemui di Kepulauan Pinta pada 1972 yang mana ketika itu dilaporkan kura-kura gergasi spesies nigra Geochelone dipercayai telah pupus.

Sinar Harian

Pengedar dadah tembak 3 polis Mexico di lapangan terbang

Posted: 25 Jun 2012 08:27 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

MEXICO CITY - Tiga anggota polis persekutuan Mexico ditembak mati semalam ketika mereka cuba menahan suspek pengedaran dadah di lapangan terbang antarabangsa di sini.

Kejadian berlaku di pusat selera makan Terminal 2 lapangan terbang sekitar jam 8.50 pagi waktu tempatan (9.50 malam waktu Malaysia). Identiti suspek yang melepaskan tembakan belum diketahui.

Dua anggota polis mati di tempat kejadian manakala yang ketiga di hospital, kata kenyataan Kementerian Keselamatan Awam.

"Apabila menyedari mereka dikepung, pengedar dadah melepaskan tembakan dengan menggunakan senjata mereka ke arah polis persekutuan," kata kenyataan itu lagi.

Laporan stesen Milenio TV menyebut sekurang-kurangnya 14 das tembakan dilepaskan.

Beberapa saksi menyebut pihak polis melepaskan tembakan ke arah rakan mereka.

Bagaimanapun beberapa lain menyebut pengedar dadah menyamar sebagai polis.

"Saya nampak anggota polis mengejar anggota polis lain, dan kemudian melepaskan tembakan," kata seorang saksi dipetik AFP.

"Mereka semua anggota polis, tembak antara satu sama lain," kata seorang lagi saksi.

Seorang lagi saksi menyebut pasukan polis hanya tiba lima hingga 10 minit kemudian.

Pihak polis tidak menyebut sama ada suspek lelaki yang berpakaian polis merupakan anggota polis yang sebenar.

Sinar Harian

Penjara diserang, banduan terlepas

Posted: 25 Jun 2012 08:24 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

ABUJA - Sekumpulan penyerang bersenjatakan pistol dan bom menyerang penjara di Yobe, timur laut Nigeria kemudian membebaskan seramai 40 banduan, kelmarin.

"Pihak berkuasa yakin serangan secara sengaja itu didalangi kumpulan radikal Boko Haram yang memasuki penjara melalui istana Emir sebelum membebaskan 40 banduan," kata pegawai polis tempatan, Patrick Egbuniwe.

Menurut Egbuniwe, penyerang menembak anggota polis dan petugas penjara yang sedang mengawal bangunan berkenaan tetapi dua daripada ahli Boko Haram itu terbunuh selepas berjaya ditembak polis.

Kejadian tembak-menembak di antara ahli kumpulan radikal dan pasukan keselamatan di ibu negeri Yobe, Damaturu meragut sekurang-kurangnya 40 nyawa minggu lalu.

Setakat ini, beberapa serangan yang berlaku di penjara Nigeria sering dikaitkan dengan penglibatan kumpulan radikal berkenaan susulan tindakan sama berlaku sebelum ini bagi membebaskan ahli mereka yang sedang menjalani hukuman penjara.

Sinar Harian

Cermin kereta kena pecah Beg tangan

Posted: 25 Jun 2012 08:14 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

DUNGUN – Seorang Pegawai Penguat Kuasa Syariah wanita kerugian kira-kira RM2,000 apabila cermin kereta Perodua Kenari miliknya yang diletakkan di hadapan sebuah bank di sini dipecahkan oleh penjenayah.

Kejadian kira-kira jam 3 petang itu dipercayai berlaku ketika pegawai berkenaan, Rohaida Abdul Rahim, 32, meninggalkan keretanya di tepi jalan sebelum memasuki sebuah kedai untuk membeli barangan keperluan.

Bagaimanapun, sebaik Rohaida yang bertugas di Unit Penguatkuasaan Syariah Pejabat Agama Dungun itu selesai melakukan urusan di kedai berkenaan dan masuk ke keretanya, dia terkejut apabila mendapati cermin tingkap kiri keretanya yang diletakkan berhampiran Pejabat Daerah Dungun itu pecah.

Rohaida kemudiannya mendapati beg tangan yang diletakkan di bawah tempat duduk penumpang hadapan turut lesap.

"Sebaik saya tiba di kereta, saya dapati cermin tingkap kereta pecah dengan kaca bertaburan di atas tempat duduk. Ketika itu, saya hanya terlintas beg tangan saya di bawah tempat duduk itu, rupanya ia turut lesap dilarikan pencuri, terbabit" katanya.

Akibat kejadian berkenaan, Rohaida yang kelihatan masih trauma dengan kejadian tersebut mengalami kerugian kira-kira RM2,000 apabila tunai kira-kira RM800 dan barang kemas dalam beg tangannya turut lesap.

Berdasarkan keadaan cermin kereta milik isteri anggota polis itu, ia mungkin dipecahkan dengan menggunakan topi keledar.

Rohaida yang berasal dari Gong Pasir itu kemudiannya membuat laporan di Balai Polis Dungun, kira-kira jam 3 petang semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan menerima laporan berkenaan.

Pihak polis sedang melakukan siasatan terhadap kes terbabit.

Sinar Harian

Stress kronik mengundang bencana

Posted: 25 Jun 2012 08:09 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

Setiap orang mengalami stres pada tahap berbeza. Namun emosi bertoksik yang berpunca daripada stres kronik dan berpanjangan dipercayai dapat mempengaruhi ketidakseimbangan fisiologi.

Ini menyebabkan seseorang mudah mengalami penyakit seperti demam dan batuk. Selain itu emosi bertoksik juga dikaitkan dengan penyakit degeneratif seperti penyakit jantung dan kanser.

Seorang eksekutif muda menemui seorang pakar kardiovaskular di sebuah hospital swasta. Sejak enam bulan kebelakangan dia sering mengalami sakit dada, denyutan jantung pantas, sengal seluruh tubuh dan sukar mengangkat barangan yang biasa diangkat sebelumnya dengan mudah.

Setelah menjalani ujian elektrokardiogram (ECG) iaitu sejenis ujian perubatan bagi menyukat dan merekodkan aktiviti jantung, doktor mengatakan bahawa jantungnya dalam keadaan baik.

Namun graf tertentu dari ujian menunjukkan eksekutif muda tersebut mengalami sedikit gangguan fungsi injap mitral.

Doktor kardiovaskular yang ditemui oleh eksekutif muda tersebut tidak menyarankan perubahan gaya hidup. Eksekutif muda yang tidak merokok ini memiliki personaliti agresif dan terlalu mengejar masa.

Pada akhir sesi perundingan doktor tidak memberi preskripsi sebarang jenis ubat-ubatan. Sebaliknya doktor menyarankan agar dia mengambil cuti rehat selama beberapa hari dan akan makanan yang seimbang.

Ini adalah antara contoh yang berlaku kepada tubuh apabila mengalami stres. Pada pandangan penulis yang mengamalkan ilmu herbalisme (penjurusan nutrisi holistik), eksekutif muda ini mengalami ketidakseimbangan dari beberapa segi.

Sikapnya yang sering mengejar masa dan cita-cita menyebabkan beliau mengalami stres kronik.

Tidak seimbang pelbagai segi

Stres kronik dan dialami secara berpanjangan dipercayai menyebabkan dia mengalami ketidakseimbangan bahan nutrien seperti jenis vitamin B dan mineral magnesium.

Denyutan jantung pantas secara tidak normal (palpitasi) dan masalah fungsi injap mitral (biasanya dipanggil prolaps injap mitral) dikaitkan dengan kekurangan beberapa jenis vitamin B dan magnesium.

Stres berpanjangan dikaitkan dengan stres oksidatif di mana terdapat radikal bebas secara berlebihan dalam darah atau sel. Aktiviti radikal bebas yang tinggi tanpa ditangani menyebabkan tubuh mengalami keradangan.

Rasa sengal dan sakit yang dialami oleh eksekutif muda ini berpunca daripada keradangan yang berpunca daripada serangan radikal bebas terhadap sel seluruh tubuh.

Contoh simptom dialami seorang wanita muda berkerjaya hebat. Sikap beliau ketika bertugas ialah menjalankan tugas amat sempurna dan disiapkan pada masa singkat, tetapi mudah naik angin.

Sejak berumur belasan tahun, dia mengalami Sindrom Premenstruasi (SPM) dengan simptom seperti sakit perut bawah pusat, mod pasang surut, sengal seluruh tubuh dan lesu.

Setiap kali mengalami SPM dia kadang-kadang mengalami cirit-birit.

SPM berlaku berpunca daripada ketidakseimbangan paras hormon reproduktif iaitu estrogen dan progesteron.

Emosi yang kurang seimbang seperti dialami wanita berkerjaya ini mempengaruhi ketidakseimbangan estrogen - progesteron secara lebih buruk.

Jadi simptom PMS hanya dialami pada tahap sederhana jika seseorang wanita dapat mengendali emosi dengan sempurna.

Pengaruh emosi

Eksekutif wanita ini lebih kerap mengalami cirit-birit di samping SPM yang dialami jika gagal mengawal emosinya.

Ramai wanita mungkin tidak tahu bahawa SPM boleh mencetus masalah penghadaman dan sebaliknya.

Emosi seperti ketakutan, marah secara melampau, risau/resah dan murung biasanya dikaitkan dengan masalah penghadaman seperti cirit-birit atau sembelit.

Ketika mengalami jenis emosi yang disebutkan Sistem Saraf Simpatetik (SSS) lebih dominan dari Sistem Saraf Parasimpatetik (SSP).

Pada keadaan normal aktiviti SSS dan SSP adalah pada kadar seimbang dan cukup untuk melaksanakan fungsi-fungsi organ sistem.

Aktiviti SSP diperlukan usus untuk mencerna makanan. Namun apabila berada alam keadaan stres, SSS menjadi lebih dominan.

Ini menyebabkan pergerakan makanan dalam usus menjadi lebih pantas.

Makanan yang tidak hadam dengan sempurna menimbulkan cirit-birit.

Stres secara melampau dan berpanjangan juga mengganggu fungsi hati. Ia menyebabkan bendalir hempedu dirembes di bawah paras normal lalu menyebabkan seseorang mengalami sembelit.

Dari sudut lain stres kronik boleh menyebabkan ketidakseimbangan mikro flora usus lalu berlaku sembelit atau cirit-birit.

Hati (liver) ialah sejenis kilang memproses bahan kimia daripada makanan, ubat-ubatan, suplemen, kimia pencuci yang digunakan di rumah dan bahan kimia pencemaran alam sekitar.

Ramai orang tidak tahu bahawa estrogen juga diproses oleh hati. Hati memproses estrogen daripada jenis estradiol dengan menggabungkannya dengan sulfat kepada sejenis bahan kimia yang kemudian di keluarkan dari tubuh bersama tinja (najis).

Banyak budaya perubatan tradisional dunia mengaitkan stres dengan gangguan fungsi hati.

Fungsi hati yang terganggu juga didapati memburukkan lagi stres yang dialami.

Apabila seseorang sering mengalami stres kronik maka hati mengalami kesukaran untuk memproses estrogen kepada bahan kimia yang mudah untuk singkir dari tubuh.

Hasilnya paras estrogen sering tinggi dalam tubuh.

Estrogen ialah sejenis hormon yang menggalak pertumbuhan sel. Sebab itu stres kronik sering dikaitkan dengan pembentukan tumor (ketumbuhan) sama ada jenis tidak bahaya (benign) atau jenis bahaya (malignant).

Tumor akibat berlebihan estrogen dikaitkan dengan pembentukan tumor pada organ reproduktif seperti payu dara, rahim dan ovari.

Anda boleh bercita-cita dan berjaya menakluki dunia sama ada dalam bidang karier, kemasyarakatan dan kehidupan berkeluarga.

Anda mungkin mampu untuk mengecap segala jenis keseronokan termasuk makan makanan lazat.

Namun anda harus ingat bahawa psikoemosi memiliki peranan yang amat besar terhadap kesihatan tubuh secara keseluruhan.

Sinar Harian

JPJ tahan kereta disyaki curi

Posted: 25 Jun 2012 08:02 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - Sebuah kereta jenis Toyota Wish disyaki kenderaan curi antara yang ditahan dalam satu operasi khas Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Wilayah Timur, Jalan Kuala Krai, di sini, malam kelmarin.

Pengarahnya, Abd Ghani Che Kasim berkata, hasil siasatan mendapati, cukai kereta berkenaan palsu setelah ia dikesan berbeza daripada yang asal.

"Selepas membuat siasat, kereta itu disyaki dicuri dan pihak kami menghubungi pihak polis bahagian Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kelantan bagi membolehkan siasatan lanjut.

"Pemilik kenderaan ini ditahan JPJ di bawah Seksyen 108 kerana memalsukan cukai jalan dan menyerahkan kuasa sepenuhnya kepada polis," katanya selepas operasi tersebut.

Operasi berkenaan dijalankan dari jam 8 malam hingga 11 malam dengan kekuatan 25 anggota penguat kuasa JPJ Kelantan dan berjaya memeriksa 542 kenderaan yang melalui jalan itu.

Abd Ghani berkata, dalam operasi itu pihaknya mengeluarkan 94 saman dengan pelbagai kesalahan termasuk 70 kes bagi kesalahan lesen memandu tamat tempoh dan tiada lesen memandu.

"Bagi kes cukai jalan tamat tempoh dan tiada cukai jalan sebanyak 18 kes dan bagi lain-lain kes seperti cermin gelap melibatkan 19 kes dan tiga kesalahan nombor plat.

"Selain itu, sebuah kereta jenis Perodua Kancil disita akibat diubahsuai melampau seolah olah Daihatsu Mira," katanya.

Menurutnya, daripada operasi tersebut, tujuh kenderaan disita termasuk tiga kereta, empat daripadanya motosikal dan kes disiasat di bawah Akta JPJ 1987.

Sinar Harian

Liga Super: Apex azam sekat kemaraan Penyu

Posted: 25 Jun 2012 08:00 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

MENGIDAM untuk merangkul gelaran juara Liga Super musim ini, penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat menyeru rakan sepasukannya supaya mengekalkan rentak cemerlang menjelang kunjungan ke Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Terengganu malam ini.

Sedar perlawanan malam nanti mampu membawa perubahan kepada The Red Warrior (TRW) yang kini ketinggalan tiga mata di belakang Lions XII, Khairul Fahmi atau Apex melihat ia peluang terbaik untuk mereka merampas kedudukan pendahulu liga sebelum skuad Lions menyambung semula saingan liga mereka.

"Waktu rehat Lions selama tiga minggu daripada Liga Malaysia untuk memberi tumpuan kepada Kelayakan Piala AFC B-22 di Indonesia bulan hadapan, membuka jalan buat kami untuk memintas mereka terutama apabila kami mempunyai kelebihan baki empat perlawanan.

"Perlawanan malam ini pasti sukar lebih-lebih lagi apabila kebanyakan tonggak Terengganu sudah kembali beraksi. Meskipun saya yakin kami mampu memenangi perlawanantersebut, namun kami masih perlu berhati-hati agar tidak tercicir sebarang mata," katanya.

Sinar Harian

Tipu pihak berkuasa elak dicekup

Posted: 25 Jun 2012 07:55 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA – Seorang remaja perempuan berusia 16 tahun antara 15 yang ditahan dalam Operasi Bersepadu Cawangan Kongsi Gelap dan Maksiat (D7), Jabatan Imigresen Selangor dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang dijalankan di sebuah pusat hiburan terkemuka di Phileo Damansara, Seksyen 16, pagi semalam.

Remaja berasal dari Labu, Negeri Sembilan yang ditahan itu pada mulanya cuba menipu anggota polis mengatakan Mykad tertinggal di rumah dan dia lahir pada 1990.

Helah itu bagaimanapun tidak berjaya apabila kad pengenalan sebenar miliknya ditemui dan tertera tarikh kelahiran 1997 membuktikan dia masih lagi remaja bawah umur.

Ketua Operasi, Asisten Superintenden Mohd Nazri Daud berkata, operasi yang turut mendapat kerjasama dari Balai Polis Damansara Utama turut berjaya mengesan percubaan lima warga Afrika meloloskan diri melalui dapur pusat itu bagimengelak daripada ditahan.

"Ke semua mereka diberkas ketika cuba menyembunyikan diri di dalam ruangan khas di dapur," katanya.

Keadaan juga bertambah tegang apabila 190 warga Afrika yang sedang menanti giliran untuk diperiksa mula bertindak agresif dengan menengking anggota penguat kuasa.

"Pusat ini beroperasi setiap malam Jumaat, Sabtu dan Ahad serta dikhaskan untuk golongan warga Afrika dan dibuka hanya malam hingga lewat pagi," katanya.

Beliau berkata, pusat berkenaan turut dikenakan tindakan kompaun RM3,000 olehMBPJ dibawah Enakmen Pusat Hiburan dan Tempat Hiburan Negeri Selangor 1995 kerana beroperasi lebih masa.

Sinar Harian

F3: Jazeman unggul di England

Posted: 25 Jun 2012 07:54 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

PELUMBA Jazeman Jaafar kekal tangga teratas kedudukan pemandu keseluruhan selepas berjaya dengan dua gelaran naib juara dan tempat keenam dalam pusingan kelima British F3 International Series di Brands Hatch, Kent, England.

Jazeman yang beraksi bagi pasukan Carlin berjaya pamer aksi cemerlang dengan berada kedudukan enam pelumba terbaik di setiap perlumbaan selain konsisten sekurang-kurangnya satu kedudukan podium bagi setiap pusingan.

Pada perlumbaan pertama, pelumba Program Bakat Petronas ini bermula baik, namun gagal memintas rakan sepasukan Jack Harvey yang bermula di petak pertama.

Bagaimanapun dalam perlumbaan terakhir, Jazeman sekali lagi bermula dengan baik dan berada di kedudukan kedua bersamasama dengan Harvey yang berada di kedudukan pertama, namun beliau gagal mencari peluang untuk merapatkan diri sekali gus memintas Harvey menyaksikan kedudukan kedua-dua pelumba ini kekal sehingga ke garisan penamat.

"Dua kedudukan podium ini begitu bermakna untuk saya terus kekal mendahului kedudukankeseluruhan, Jack (Harvey) mempunyai banyak kelebihan pada perlumbaan kali ini dan saya gagal mengejarnya," katanya.

Sinar Harian

Fabregas: La Roja sudah sedia

Posted: 25 Jun 2012 07:50 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

PEMAIN tengah Sepanyol, Cesc Fabregas menyifatkan pasukannya bakal diberikan tentangan sengit oleh Portugal yang memiliki beberapa pemain berkualiti dalam saingan separuh akhir, awal pagi Khamis ini.

Pemain yang menjaringkan gol pertama untuk La Roja dalam kejohanan Euro 2012 ketika menentang Itali di peringkat kumpulan C ini berkata, berhadapan dengan anak buah Paulo Bento sememangnya berlainan berbanding ketika menewaskan Perancis.

"Portugal sememangnya berlainan, mereka mempunyai kekuatan individu, corak serangan balas pantas dan bekerja keras untuk memenangi setiap perlawanan.

"Mereka ada Cristiano Ronaldo, Nani, Raul Meireles, Joao Moutinho, dan semua pemain ini bagus," katanya. Bekas pemain Arsenal yang kini bersama Barcelona berkata, pasukannya telah bersedia menghadapi Portugal dan yakin mampu melangkah ke peringkat akhir.

"Kami perlu bekerja keras untuk memastikan kemenangan dan melangkah ke final. Rakan-rakan dalam pasukan kini telah bersedia untuk melakar kemaraan buat kali kedua berturutturut beraksi di pentas akhir Euro.

"Portugal hebat, begitu juga kami dan ia akan ditentukan dalam perlawanan separuh akhir nanti. Kami percaya mampu kalahkan mereka," katanya.

Sinar Harian

MB Pahang patut pindah ke Gebeng

Posted: 25 Jun 2012 07:35 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

PARLIMEN memperakukan laporan jawatankuasa kajian atas bahan radio aktif nadir bumi dalam projek Lynas di Gebeng adalah rendah dan tidak mengancam keselamatan rakyat.

Justeru projek Lynas boleh diteruskan.

Saya pernah menyentuh hal keselamatan ini dalam Facebook betapa semua pihak mesti cemburu tentang bahasa nadir bumi itu sekali pun ancaman terhadap keselamatan penduduk ada rendah.

Saya setuju dengan pandangan Khalid Samad di Parlimen bahawa keselamatan penduduk mesti diutamakan sebelum projek yang ada unsur radio aktif hendak diteruskan. Bukan kerana semuanya anti pembangunan tetapi semua pembangunan mestilah yang tidak risiko.

Apa pun pembesar UMNO/BN termasuk Dr. Mahathir tidak menentang projek itu kerana rendahnya risiko ancaman keselamatan itu.

Jika ia tiada apa-apa maka Dr. Mahathir, Perdana Menteri Najib dan Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob mestilah tampil meyakinkan rakyat bahawa nadir bumi di Gebeng itu adalah selamat.

Caranya ialah masing-masing membina rumah di Gebeng dan pindah ke situ. Mungkin Datuk Najib tidak dapat pindah ke situ kerana kediaman Perdana Menteri adalah di Putrajaya.

Tetapi ikhtiarkan keluarga terdekat Datuk Najib atau keluarga isterinya Datin Seri Rosmah Mansor tinggal di situ sementara dia bersara. Lepas itu boleh ajak bondanya Tun Rahah pindah ke Gebeng.

Datuk Seri Adnan boleh pindah ke Gebeng sekarang. Mungkin Kuantan lebih dekat dengan pejabat Menteri Besar, tetapi demi meyakinkan rakyat bahawa keselamatan tidak terancam, maka mereka patut pindah ke Gebeng yang tidaklah jauh sangat dengan pejabat MB.

Dr. Mahathir pula patut jadikan Gebeng rumah kedua. Jika sekarang dia berulang alik ke Langkawi, maka sekarang jadikan Gebeng rumah ketiga yang kehadirannya ke situ dari semasa ke semasa. Dalam sebulan dia patut sekurang-kurangnya tinggal seminggu di kediaman Gebeng.

Tunjukkan kepada rakyat kalau Lynas itu projek membunuh manusia, maka biar mereka mati dulu. Jika mereka dapat menunjukkan contoh, maka barulah orang ramai boleh bebas dari kebimbangan.

Kita boleh mengambil contoh dari persetujuan Rasulullah SAW dalam perjanjian Hudaibiyah dengan kafir Quraisy. Perjanjian itu dirasakan oleh para sahabat sebagai berat sebelah.

Sebelum rombongan umrah baginda berangkat pulang ke Madinah setelah menangguh umrah kali itu baginda memerintahkan sekaliannya bercukur atau memotong rambut. Ia syarat bagi mengakhiri ibadat itu sekali pun ia ditunda.

Sekalian anggota rombongan enggan melaksanakan perintah Nabi SAW itu. Baginda yang terharu atas reaksi jamaah lalu masuk ke khemah dengan penuh pilu. Isteri baginda bertanya tentang kepiluan itu. Baginda menjelaskannya.

Isterinya mencadangkan supaya baginda keluar khemah dan bercukur di depan orang ramai. Nescaya sekalian tidak seronok itu akan ikut apa yang baginda lakukan. Maka baginda pun melakukannya. Ia diikut oleh semua.

Jika Dr. Mahathir, Najib dan Datuk Adnan dan kalau boleh Sultan Pahang pun ikut sama pindah, maka orang pun akan hilang kebimbangan.

Bukan sekadar mereka saja pindah ke situ. Malah kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri berpakat menjadikan Gebeng pusat bandar baru dengan semua kemudahan sehingga ia didiami oleh ratus ribu manusia dan jadi pusat komersial yang penting di sebelah menyebelah dengan kilang Lynas, maka akan hilang segala syak dan waham orang yang anti Lynas.

Jika boleh tawarkan kepada diplomat asing masing-masing ada rumah rihat di situ.

Demikian ikhtiar bagi menghilang cemburu orang atas tahan keselamatan itu.

Nampaknya orang kita terutama orang Melayu tidak tinggi rasa cemburu atas bahan berbahaya itu. Asal ada jaminan ia tidak apa-apa maka mereka pun tidak apa-apa. Tidak setinggi rasa cemburu orang-orang barat.

Semua negara barat cemburu atas projek nuklear Iran. Sekalipun Iran mengaku dan bersumpah bahawa ia tidak akan membina senjata nuklear dan memberi hujah bahawa Islam mengharamkan pembinaan senjata pemusnah seperti itu, mereka tetap cemburu Iran akan sekadar menggunakan loji nuklear itu untuk keperluan tenaga saja.

Kita tidak gembira atas buruk sangka barat itu tetapi itu kuatnya rasa cemburu mereka atas apa yang mereka bimbang.

Harakah Daily

Warga emas serik ditipu

Posted: 25 Jun 2012 07:32 PM PDT

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

PUCHONG – Sudah berhabis wang tunai hampir RM5,000 namun seorang warga emas di sini kesal apabila tiga individu yang berjanji membantu membuat permohonan surat beranak untuk anak angkatnya yang berusia 14 tahun menghilangkan diri tanpa berita.

Lebih malang lagi penantian yang tiada berpenghujung itu diakhiri dengan salah seorang daripada mereka hanya memberikannya satu salinan surat beranak namun di bahagian keturunan dokumen penting milik anaknya itu ditulis sebagai berketurunan Indonesia.

Warga emas berkenaan, Amenah Kassan, 60, berkata, anak angkat itu diserahkan kepadanya ketika berusia 13 hari pada 20 Januari 1998.

"Ketika mengambil anak angkat itu saya ada bertanyakan kepada lelaki yang menghantarnya berhubung dokumen kanak-kanak berkenaan dan dia berjanji untuk memberinya kepada
saya kemudian.

"Bagaimanapun setelah beberapa tahun berlalu, lelaki berkenaan tidak menghantar surat beranak anak angkat saya bernama Mohd Aiman itu sehinggalah menerima berita ibu kanak-kanak itu meninggal dunia akibat terjatuh ke dalam sungai tahun lalu," katanya.

Amenah berkata, kerana tidak mengetahui prosedur permohonan dokumen penting berkenaan, dia ada meminta tolong seorang kenalan untuk membuatnya.

Katanya, individu itu meminta dia membayar RM2,000 kerana mendakwa proses permohonan sukar dilakukan.

Kerana percaya menurutnya, dia kemudian bersetuju membuat pembayaran sebelum ditipu kali kedua dan dikenakan bayaran RM2,000 dan ditipu kali ketiga dengan bayaran RM850 oleh tiga individu berlainan.

"Cuma dengan individu terakhir surat beranak berjaya dibuat malangnya di bahagian keturunan ditulis sebagai anak Indonesia sedangkan ibu bapa anak angkat saya adalah warganegara
sini," katanya.

Amenah berkata, akibat tiada surat beranak, anak angkat yang dipeliharanya tidak dapat ke sekolah pendidikan khas malah lebih menyedihkan tidak dapat membuat permohonan
bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Ia katanya berikutan, anak angkatnya memakai lampin pakai buang dan memerlukan sedikit kos penjagaan.

"Cuma kalau boleh saya mohon Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) memudahkan permohonan surat beranak Aiman," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan