Isnin, 21 Mei 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 21 May 2012 01:17 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


100 peneroka Kesedar Chalil isytihar keluar Umno

Posted: 21 May 2012 12:16 AM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GUA MUSANG: Impian Umno mahu menawan Kelantan semakin tergugat apabila 100 lagi ahli dan penyokong parti itu mengisytiharkan keluar parti dan menyertai PAS.

Malam tadi seramai 100 bekas ahli dan penyokong Umno di Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Chalil dekat sini menyerah borang menyertai PAS yang diketuai bekas anggota jawatankuasa Umno Cawangan Chalil, Mat Ali Ibrahim, 62.

Mat Ali yang menyertai RKT Chalil pada 1983 mewakili rakan-rakan menyerah borang kepada Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah.

Hadir sama pada ceramah Selamat Tinggal Umno, Ketua Pemuda PAS Negeri, Abdul Latiff Abdul Rahman, Yang Dipertua PAS Gua Musang, Abdullah Husin, Penyelia Parlimen Gua Musang, Dr Zulkifli Muhamad dan Penyelia Dun Paloh, Saharudin Mustafa.

Mat Ali yang pernah mempunyai hubungan rapat dengan Adun Paloh, Datuk Nozula Mat Diah berkata, beliau berjuang bersama Umno selama 40 tahun.

"Saya melihat dan merasai sendiri apa yang berlaku dalam Umno sepanjang tempoh tersebut. Sebelum ini saya diam sahaja terhadap banyak penyelewengan yang berlaku.

"Namun sekarang saya tidak mampu pendam lagi. Sebab itulah saya dengan sokongan kawan-kawan mengisytiharkan keluar Umno beramai-ramai malam ini," katanya ketika ditemui selepas ceramah tersebut.

Beliau juga mengakui berlaku perbezaan yang jauh di antara PAS dan Umno, di mana rakyat boleh merasai sendiri program berkebajikan yang dilaksanakan di Kelantan sekarang.

Manakala rakannya, Che Ghani Che Mat, 60 yang masih memiliki nombor keahlian Umno berkata, dasar perjuangan Umno tidak sesuai dengan perkembangan semasa yang berlaku sekarang.

Katanya, perjuangan Umno sudah jauh ketinggalan zaman kerana ia hanya sesuai pada zaman menuntut kemerdekaan sahaja.

"Sebab itulah sekarang mereka melakukan apa sahaja bagi menarik sokongan rakyat termasuk umpan wang ringgit.

"Namun peneroka sekarang sudah celik. Kami sebagai peneroka sudah lama merasai ditipu pemimpin Umno. Nasib peneroka masih di tahap lama dan tidak berubah," ujarnya.

(Ikuti pelbagai pendedahan peneroka dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Harakah Daily

Kembalikan isu sebenar Bersih yang dipesongkan!

Posted: 21 May 2012 12:13 AM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Umum sedia maklum kepentingan dan fungsi media massa dalam pilihan raya, apatah lagi bagi aktivis politik. PAS selepas beralih di bawah era kepimpinan ulamak, dan buat kali pertama menghadapi pilihan raya umum, tahun 1986, mendapat pengajaran cukup bermakna apabila difitnah dan ditohmah media dengan dahsyat sekali.

Dalam pilihan raya itu, PAS hanya memperolehi satu kerusi Parlimen di Pengkalan Chepa, Kelantan. Di muktamar tahunan parti, di Rusila, pada 1987, suasana waktu itu mendorong PAS melancarkan boikot terhadap akhbar-akhbar harian yang dikuasai Umno. Lidah rasmi, Harakah, yang baru mendapat permit turut digerakkan .

Ya, peranan media dalam pilihan raya cukup besar, terutama bagi membolehkan pengundi membuat keputusan yang baik. Media bukan sahaja menyalurkan maklumat dan berita, tetapi juga berupaya membentuk pandangan, tanggapan dan persepsi, seterusnya mendorong audien merumuskan tindakan.

Sewaktu kempen pilihan raya, yang sering diadakan dalam tempoh singkat (selepas Parlimen dibubarkan secara tiba-tiba), pengundi perlu mendapat informasi secukupnya -- secara mudah dan murah -- agar dapat membuat penilaian atau penghakiman yang menyeluruh, tentang calon-calon atau parti-parti yang bertanding.

Rakyat juga berhak tahu tentang kelemahan dan kepincangan (juga kelebihan) parti pemerintah, selain mendapat makluman secukupnya mengenai cabaran parti-parti saingannya. Oleh itu, media tidak boleh dihalang daripada melaporkan perkembangan dan situasi sebenarnya menjelang hari mengundi kepada publik.

Teorinya, Malaysia tergolong sebagai sebuah negara yang tidak mengamalkan kebebasan akhbar, yang ditandai dengan peraturan ketat mengenai permit dan dasar pemilikan media. Meskipun Perlembagaan memberi jaminan kebebasan bersuara, Parlimen dengan mudah sekali menggubal dan meminda akta-akta yang mengikat dan mengongkong.

"Benar, media di Malaysia dikawal ketat pemerintah, tapi saya amat mengharapkan semasa kempen pilihan raya, sebelum pengundi membuat keputusan memilih mana-mana calon atau parti, berilah sedikit kelonggaran, rakyat berhak mendapat maklumat sebenar," kata seorang pensyarah undang-undang UIAM, yang berminat dengan perjalanan akhbar di negara ini.

"Tetapi, keadaan sebaliknya berlaku. Bubar saja Parlimen, hampir semua bilik berita akhbar dan stesen TV kita bertukar menjadi bilik gerakan kempen BN. Untuk BN segala paparan positif belaka, tetapi aktiviti atau manifesto parti-parti lain diberikan gambaran negatif," tambahnya.


Apabila negara serantau, dikenali mengamalkan pendekatan keras terhadap pembangkang, seperti Singapura dan Myanmar, turut melonggarkan kongkongan ke atas media sewaktu kempen pilihan raya, termasuk stesen TV kerajaan, amat memalukan sekali, melihatkan Malaysia jelas tertinggal di belakang.

Justeru, Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) mengambil inisiatif menganjurkan Konvensyen Akses Media Dalam PRU13, 12 Mei lalu, bagi menangani dua tuntutan utama Bersih mereformasikan sistem dan proses pilihan raya kita, termasuk tempoh kempen minimum 21 hari.

Demonstrasi Bersih 3.0 -- dihadiri lebih suku juta orang dan 70 peratus darinya adalah anak-anak muda -- sepatutnya meletakkan tuntutan pilihan raya bersih dan adil itu sebagai agenda utama negara. Bagaimanapun, insiden keganasan memesongkan perhatian kepada isu sampingan.

Di kalangan Bersih dan Pakatan Rakyat sendiri, fokus lebih tertumpu kepada senarai daftar pemilih yang meragukan itu. Ia terhasil melalui komplot jahat BN-JPN-SPR, yang mahu mengambil jalan pintas, khususnya untuk merebut kembali Selangor. Bayangkan, ada pengundi, misalnya, didaftarkan alamatnya di tingkat enam sebuah flat di Sri Andalas, Klang, yang hanya mempunyai ketinggian empat tingkat!

Tentulah isu berkenaan cukup urgent dan kritikal, namun tuntutan seperti akses media dan tempoh minimum kempen seperti terabai. Lalu, KAMI cuba mengembalikan isu yang lebih real, memastikan agar PRU13 dapat berjalan dalam suasana lebih demokratik, telus dan terbuka.

Beberapa NGO yang prihatin dengan perkembangan ini, turut melahirkan kebimbangan serupa. "Media seharusnya membantu Bersih 3.0 memastikan lapan tuntutan dilaksana, bukan mengalihkan isu. Jika ada keganasan polis atau ada peserta bertindak ganas, itu jelas perlu dilakukan siasatan bebas tapi isu yang kita nak bawa iaitu lapan tuntutan, tidak boleh hilang," kata AJK Ikram, Nahar Md Noor.

"Bersih hanya mahukan tuntutan pilihan raya adil dan bersih. Ia melangkaui parti, agama dan kaum," kata Pengarah Eksekutif Komas, Tan Jo Hann. "Tujuh tahun saya jadi jurugambar di Filipina, tidak pernah saya lihat polis menyerang media, sedangkan saya juga pernah bertugas dan berdepan dengan demonstrasi yang melibatkan kematian. Polis atau tentera jika lihat pas media, mereka akan lindungi kami."

Sebenarnya banyak pihak melihat desakan agar media berlaku adil kepada pembangkang, terutama semasa kempen pilihan raya, sebagai tindakan sia-sia dan membazir tenaga saja. Paling lantang, Hishamuddin Rais, yang berforum sesi petang bersama Nurul Izzah Anwar, di konvensyen KAMI itu.

Beliau tidak percaya kepada kebebasan media. "Saya percaya kepada hak kepada media. Ertinya kalau Umno ada hak untuk ada televisyen saya juga ada hak untuk ada televisyen sendiri, kalau Umno ada radio saya juga ada hak untuk ada radio sendiri," tegasnya.

Saya bersetuju sepenuhnya dengan pandangan Hisham. Setiap pihak yang berminat untuk menerbitkan apa jua bentuk media -- majalah, akhbar, radio dan TV -- hanya perlu mendaftarkannya kepada pihak berkuasa, dengan garis panduan yang jelas. Yang penting, konsep permit mesti dihapuskan.

Ketua Pengarang Kumpulan The Star, Wong Chun Wai turut mempersoal keperluan permit penerbitan bahan bercetak di zaman internet ini. Sebenarnya kalaupun permit tidak diperlukan lagi, tidak mudah bagi penerbit untuk mengusahakan akhbar kerana ia memerlukan modal yang cukup besar.

Tidak betul andaian bahawa sebaik sahaja permit tidak diperlakukan lagi maka berlambakanlah pasaran dengan akhbar. Tetapi, kalaupun benar situasi itu berlaku, apa salah, 'kan?

Selain itu, media bebas tentu saja sukar mendapat iklan, terutama daripada syarikat berkaitan kerajaan (atau lebih tepat syarikat berkaitan Umno!) sedangkan tanpa sokongan pengiklan hampir mustahil akhbar harian dapat beroperasi dengan lancar.

Nurul Izzah sendiri menyifatkan pindaan terbaru Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP), yang tidak lagi memerlukan pembaharuan permit setiap tahun, hanya kosmetik sahaja.

"Isu besar bukan tentang permit sedia ada, tetapi bagaimana untuk mendapatkan permit baru," kata Ahli Parlimen Lembah Pantai itu, sambil menceritakan pengalaman sukarnya berdepan dengan pegawai KDN, ketika memohon akhbar Utusan Rakyat.

Namun begitu, saya tetap percaya bahawa lobi dan desakan agar media yang dibiayai dana awam, seperti RTM dan Bernama, berlaku adil kepada semua calon dan parti bertanding, mesti digiatkan, tanpa melupakan lidah rasmi parti (Harakah, Suara Keadilan dan Roket) yang perlu penambahbaikan segera.

Tekanan harus digerakkan secara lebih intensif kepada dua agensi kerajaan itu, dan saya kira wajar juga jika wakil Pakatan Rakyat dapat mengadakan kunjungan kepada syarikat media, termasuk Kumpulan Media Prima, The Star, Astro Awani dan akhbar-akhbar Cina (walaupun menyedari ramai mencebik mendengar nama Utusan Malaysia dan TV3). Sekurang-kurangnya "hak untuk menjawab" diberikan perhatian serius oleh media berkenaan.

Melalui buku Prof Dr Syed Arabi Idid, seorang sarjana komunikasi yang banyak mengkaji peranan media dalam pilihan raya di Malaysia, dibentang analisis berkaitan hala tuju liputan berita semasa pilihan raya 2008.

Menurut penyelidikannya, akhbar bahasa Melayu memberikan liputan positif kepada BN sebanyak 74 peratus, manakala positif pembangkang hanya 5 peratus, liputan berkecuali 17 peratus. Akhbar Cina lebih seimbang, apabila positif BN 28 peratus dan positif pembangkang 12 peratus, manakala liputan berkecuali 45 peratus. Satu situasi yang langsung tidak melambangkan "padang permainan sama rata".

Berita pembangkang (sebenarnya semasa kempen tidak patut timbul istilah parti pembangkang ataupun kerajaan) bukan saja digelapkan, malah lebih buruk dimanipulasikan. Ada kalanya kenyataan pemimpinnya "dikerat-kerat dan kemudiannya dicantumkan" untuk memberi gambaran buruk dan mengelirukan pengundi.

Tidak sekadar itu, hatta untuk membeli iklan menyiarkan manifesto parti pembangkang di media cetak pun dihalang.

Menurut Transparency International Malaysia, dalam tempoh kempen dari 25 Februari hinga 7 Mac 2008, semua akhbar harian berbahasa Melayu (dan Tamil) tidak membenarkan parti DAP dan KeADILan (kajian tidak melibatkan PAS) membeli iklan, termasuk siaran manifesto, sedangkan BN membelanjakan lebih RM2.2 juta untuk tujuan itu.

Untuk harian bahasa Inggeris, BN berbelanja sebanyak RM2 juta, manakala DAP hanya sekitar RM10,000 (melalui The Sun), dan tiada ruang iklan untuk KeADILan. Akhbar Cina memberi ruang bernilai RM3 juta kepada iklan BN, RM100,000 untuk DAP dan RM28,000 buat KeADILan.

Saripada sudut ini, DAP yang mendapat laporan lebih seimbang dalam akhbar Cina mungkin lebih beruntung daripada PAS dan KeADILan yang sentiasa disorot secara negatif oleh akhbar-akhbar harian Melayu.

Harakah Daily

Baju Bersih 3.0 koyak disentap siak dalam masjid

Posted: 21 May 2012 12:07 AM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

NILAI: Berang dengan tindakan seorang jemaah yang memakai baju Bersih 3.0, seorang siak di sebuah masjid di Kampung Jijan di sini didakwa bertindak menyentap baju pemuda tersebut hingga koyak.

Kejadian berlaku malam tadi ketika pemuda terbabit sedang bersalam-salaman dengan jemaah lain sejurus selesai solat Maghrib berjemaah di Masjid Masjid Saidina Abu Bakar di sini.

"Tiba-tiba tok siak tersebut telah meluru kepada pemuda yang memakai baju Bersih dan menyentap bajunya dari belakang sehingga terkoyak.

"Jemaah yang lain menegur beliau supaya menghormati masjid tetapi dia buat tak peduli," cerita seorang saksi yang mengirim emel kepada Harakahdaily.

Menurut saksi itu lagi, kejadian semalam merupakan kemuncak kepada kemarahan siak tersebut yang sebelum ini pernah menghalau pemuda sama dari bersolat di masjid berkenaan gara-gara memakai baju Bersih itu.

Kejadian kali pertama itu didakwa berlaku pada 14 April lalu iaitu sebelum himpunan besar-besaran Duduk Bantah Bersih 3.0 di ibu negara pada 28 April.

Ketika itu pemuda dengan berbaju Bersih itu hadir dan bersiap sedia untuk solat Isyak berjemaah di masjid berkenaan.

Namun tidak semena-mena, siak tersebut meninggikan suara dan menghalau keluar pemuda tersebut dan tidak membenarkan beliau bersolat jemaah di masjid berkenaan.

"Ahli-ahli jemaah yang lain hanya berpandangan antara satu sama lain dan mengeleng-ngelengkan kepala.

"Sebelum ini, siak tersebut sangat disenangi dan disegani oleh para jemaah kerana komitmen yang ditunjukkan dalam menyelenggarakan hal-hal masjid sangat baik, tetapi kesan daripada kejadian tersebut kepercayaan kepada beliau tergugat," kata saksi itu lagi.

Lantas saksi itu menimbulkan persoalan termasuk adakah siak tersebut menerima arahan supaya tidak membenarkan orang memakai baju Bersih bersembahyang di masjid tersebut.

Atau juga siak tersebut mendapat 'fatwa' yang menyatakan memakai baju Bersih tidak sah sembahyang di masjid.

Harakah Daily

Ustaz Azhar Idrus Dikelilingi Artis Wanita Yang Berhijrah. Allahuakhbar!

Posted: 21 May 2012 12:04 AM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Hebatnya Pengaruh Ustaz Azhar Idrus ( Original )... Kelihatan Artis-Artis Wanita Yang Telah Berhijrah "Menutup Aurat" Tidak Lepaskan Peluang Bergambar dengan Beliau Seperti Irma Hasimie, Yatt, Diana Amir, Helliza Helmi Dan Rakan-Rakan.

Harakah Daily

Siapa Tuan Shahab (Artis) Bersama MB Kedah Ini..??

Posted: 21 May 2012 12:01 AM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Inilah Tuan Shahab iaitu tuan kepada Aby Abadi iaitu Zulkefly Ismail yang dah lama
bersama PAS..cuma Umno yang masih ketinggalan dengan program maksiat
bersama-sama artis untuk kepentingan Politik Reput mereka.

Harakah Daily

Kecoh penyamun menyamar mangsa

Posted: 21 May 2012 12:00 AM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SERDANG: Lima perompak yang menghantar rakan mereka ke Hospital Serdang, di sini, yang parah selepas bergelut dengan mangsa ketika cuba menyamun sebuah kafe siber pagi kelmarin, kelam-kabut melarikan diri apabila terserempak mangsa jenayah mereka yang pergi ke hospital sama untuk mendapat rawatan.

Sebaik mangsa, Saifullah Mishaldulmun, 21, yang cedera di kepala menjerit memaklumkan kepada petugas hospital bahawa individu yang dirawat di unit kecemasan itu penjenayah yang mencederakannya, kelima-lima perompak terbabit bergegas melarikan diri meninggalkan rakan mereka.

Dalam kejadian pada jam 5 pagi itu, enam lelaki datang ke hospital itu merayu supaya seorang daripada mereka diberi rawatan kecemasan kerana cedera serius selain kehilangan banyak darah.

Petugas yang mahu dikenali sebagai Mohd Akmal, 30, berkata, kumpulan lelaki itu memaklumkan rakan mereka cedera akibat diserang penjenayah ketika berada dalam sebuah kafe siber di Seri Kembangan, di sini.

Menurutnya, doktor memberi rawatan kecemasan kepada lelaki terbabit dalam bilik rawatan manakala lima rakannya menunggu di luar bilik berkenaan.

metro/-

Dato Fauzi - Semakin Bertambah Orang Cerdik Menyertai PAS!

Posted: 20 May 2012 11:57 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Ceramah malam tadi di Ulu Sepetang, penuh sesak dengan kehadiran orang ramai yang datang untuk menyaksikan sendiri satu sejarah tanah air yang akan berlaku diatas pentas PAS.

Saya menjangkakan orang akan berpusu-pusu kesana, maka saya dan tiga rakan yang lain mula bertolak dari Ipoh pada jam 6.00 petang lagi bagi mengelakkan kesesakan.

Padang bola yang agak luas di mana ceramah itu diadakan tidak mampu menampung kehadiran orang ramai. Mereka ada yang terpaksa berlonggok di luar padang sahaja kerana padang dah sendat !

Mereka semua mahu menyaksikan dengan mata kepala sendiri mengenai bekas Pengarah Siasatan Jenayah PDRM, Dato Fauzi Shaari menyerahkan borang keahliannya kepada Presiden PAS, Tuan Guru Hadi Awang .

Turut hadir ialah Timbalan Presiden, Hj Mohamad Sabu, Pesuruhjaya PAS Perak, Ust Abu Bakar Husein, Ketua PKR Perak, Dr Mohd Nur Manuty serta lain-lain pemimpin PAS negeri.

Uztaz Ikmal selaku pengerusi majlis telah mengesahkan mengenai kehadiran beberapa orang dari kalangan Umno tempatan yang beliau kenali.

Ada juga yang memberitahu saya, mengenai kelibat Hasbullah Elias, adik Kazim ala Kazam juga ada di situ bersama di antara 10,000 lebih para hadirin.

Ingatkan dia ni nak gi jerkah macam DS Nizar buat hari tu, rupa-rupanya dia ni penakut. Dia mencicit keluar dari tempat ceramah itu apabila dia merasakan kehadirannya disedari oleh beberapa orang PAS di situ. Mereka yang ada kamera tidak sempat mengambil gambarnya untuk dijadikan kenang-kenangan....


Walau apa pun, kita berharap, mereka datang dengan niat yang baik dan apabila balik kerumah akan muhasabah diri mengenai penglibatan mereka bersama Umno selama ini.

Penampilan Dato Presiden dan Timbalannya seolah-olah dibayangi oleh kehadiran Dato Fauzi yang sekadar mahu mengesahkan penyertaannya ke dalam PAS, dan memperkenalkan dirinya kepada orang ramai.

Tatkala menjelaskan hierarki organisasi polis, beliau menyifatkan kedudukannya sebagai orang nombor tiga adalah 'kecil'.

"Yang besar ialah Timbalan KPN, yang besar, KPN, yang besar lagi, Perdana Menteri; yang besar lagi? " Di sini beliau berhenti untuk menunggu jawapan para hadirin.Mungkin beliau mengharapakan orang ramai akan memberi respon spontan dengan berkata "Allah!"

Tetapi tanpa diduga, ada yang memecahkan kesunyian ketika itu dengan melaungkan nama 'Rosmah!'


Odiens pakat gelak kerana berasa lucu dengan reaksi tersebut. Saya perhatikan, Dato Fauzi sendiri terpaku hampir 10 saat kerana menahan dirinya dari ikut ketawa. Maklumlah, orang baru saja bersara – etika kepolisiannya masih tebal dan terbawa-bawa, perlu jaga disiplin depan orang ramai, betulkan Dato?

Beliau kemudiannya dengan sinis berkata, "Siapa saja yang besar!" Nampak terserlah sikit sense of humour Dato Fauzi. Syabas Dato!

Agaknya, sampai di rumah malam tadi, tentu Dato Fauzi terguling-guling atas lantai melepaskan rasa nak ketawanya yang terpaksa di pendam!


Semua kita gembira malam tadi. Lihatlah gambar diatas ini menceritakan segalanya. Mereka yang berniaga berasa gembira juga kerana barang dagangan habis laku. Orang-orang Pakatan Rakyat gembira diatas penyertaan Dato Fauzi ke dalam PAS. Hanya orang-orang Umno sahaja yang berdukacita dan nestapa.

Saya menyeru orang-orang Umno supaya menuruti jejak langkah Dato Fauzi yang bijak itu.Marilah bersama dengan orang-orang yang bijak dan tinggalkan Umno untuk menaikan semula mertabat negara Malaysia ini.

Harakah Daily

Sebelum muzakarah, bersih p'raya dahulu - Presiden PAS

Posted: 20 May 2012 11:52 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

TAIPING: Umno perlu tunjukkan komitmen dan keikhlasan dalam merealisasikan pilihan raya yang bersih dan adil sebelum bermuzakarah dengan PAS. (Abdul Hadi berucap di depan lebih 5,000 hadhirin)

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang berkata, muzakarah tiada makna jika pilihan raya di negara ini kotor dan belum dipulihkan.

"Muzakarah tiada makna jika pilihan raya tidak bersih," katanya kepada Harakahdaily selepas pengisytiharan bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Fauzi Shaari menyertai PAS di Taman Kota Wira, Ulu Sepetang, Larut dekat sini malam tadi.

Katanya, isu muzakarah ini hanya dimainkan untuk menutup isu kebangkitan dan suara rakyat dalam himpunan Bersih 3.0 yang lalu.

Ustaz Hadi menjelaskan, Umno perlu tumpu pada agenda asal iaitu merealisasikan lapan tuntutan bersih yang penting untuk masa depan negara.

"Mereka cuba tutup isu tuntutan pilihan raya bersih kerana mereka tahu ianya akan mengancam kedudukannya untuk terus berkuasa," ujarnya.

Sebelum itu, Ustaz Hadi menerima permohonan menjadi ahli PAS daripada bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Datuk Fauzi Shaari.

Lebih 5,000 penyokong Pakatan Rakyat menyaksikan pengisytiharan yang bersejarah itu.

Hadir sama di majlis itu adalah Timbalan Presiden PAS, Tn Hj Mohammad Sabu, Ketua Penerangan yang juga Pengerusi PKR Perak, Dr Muhammad Nur Manuty dan Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussain.

Harakah Daily

Serbuan rumah urut hanya 'wayang'?

Posted: 20 May 2012 11:50 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Percambahan rumah urut khususnya diSelangor pada hari ini menjadi isu hangat dan diperkatakan serta telah menjadi cerita politik.

Tambahan pula, kemunculan rumah urut ini bukan sahaja di bandar-bandar utama tetapi telah menular ke pekan-pekan kecil.

Sebahagiannya berselindung di sebalik nama pusat refleksologi. Hakikatnya mereka menjalankan kegiatan pelacuran.

Sebahagian besar pekerja seks ini dibawa dari China sama ada secara rela atau paksa.

Pada masa yang sama, setiap hari rakyat Malaysia dapat melihat di kaca televisyen pihak berkuasa khususnya pihak polis dan imigresen bertungkus lumus menyerbu tempat-tempat berkenaan.

Namun, walaupun pihak berkuasa bekerja siang dan malam, kegiatan tersebut tidak pula berkurang, malah semakin banyak.

Pelbagai persoalan timbul yang memerlukan siasatan dan jawapan. Antaranya, selepas diserbu dan ditahan, ke manakah para pelacur ini di bawa? Adakah mereka dihantar pulang ke negara asal? Adakah pemilik premis atau perniagaan ini didakwa di mahkamah?

Hal ini kerana, walaupun telah diserbu dan disita beberapa kali, rumah urut yang sama akan beroperasi semula seperti biasa tidak lama selepas itu. Seolah-olah mereka ini kebal undang-undang atau pihak berkuasa tidak bersungguh-sungguh bekerja.

Beberapa tahun yang lalu, saya pernah melihat suatu operasi bersama antara Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan pihak polis menyerbu dan merampas DVD lucah dan cetak rompak. Operasi yang berlaku sekitar jam 10 pagi itu turut disertai media cetak dan elektronik.

Saya dan seorang rakan lagi yang kebetulan bersarapan di sebuah gerai tidak jauh dari lokasi operasi. Kami cuma melihat kejadian itu dan masing-masing berkata tindakan memang wajar.

Pada sebelah petangnya kami makan di gerai yang sama, namun mendapati kedai yang diserbu oleh PBT dan polis pada pagi tersebut telah beroperasi semula.

Untuk memastikan bahawa perkara itu, sebaik selesai makan, kami lalu di hadapan kedai tersebut dan mendapati memang benar taukeh yang sama telah meneruskan perniagaannya.

Kami saling berpandangan dan saya tertanya-tanya dengan tindakan lanjut akibat serbuan pada paginya. Beberapa hari selepas itu, ketika menonton sebuah rancangan televisyen, maka disiarkan cerita tentang kejayaan pihak berkuasa menyerbu dan menumpaskan sindiket pengedaran DVD lucah dan cetak rompak.

Secara spontan saya ketawa besar menonton "wayang gambar" yang lihat itu. Masakan tidak, peristiwa ini menimbulkan banyak persoalan daripada jawapan.

Apakah tujuan serbuan ini dibuat dan disertai pihak media? Adakah pihak kerajaan mahu menunjukkan bahawa agensi di bawah mereka memang bekerja siang dan malam membanteras jenayah.

Hakikatnya semua itu hanya untuk mengabui mata rakyat. Sebagai rakyat, saya berasa tertipu dengan lakonan tersebut. Tiada apa-apa tindakan susulan dibuat.

Tiada pendakwaan di mahkamah dan tiada apa-apa yang berlaku luar daripada kebiasaan – perniagaan mereka berlangsung seperti biasa, tiada apa yang perlu dirisaukan.

Oleh itu, tidak mustahil perkara yang sama berlaku terhadap rumah urut dan pusat refleksologi yang hangat diperkatakan oleh kerajaan UMNO-BN melalui media mereka.

Hal ini kerana, tiada pula berita tentang taukeh rumah urut ini didakwa dan dijatuhkan hukuman di mahkamah.

Tiada pula berita tentang penghantaran kembali semua pelacur yang ditahan itu. Atau, mungkinkah mereka ini kembali menyambung tugas selepas usai lakonan yang tersiar di kaca TV.

Jika hal yang demikian berlaku, patutlah semakin banyak rumah urut dan pusat refleksologi bercambah di negara ini.
Sepatutnya, semakin banyak serbuan dan tangkapan dibuat semakin berkuranglah tempat tersebut. Namun, yang berlaku adalah sebaliknya.

Malah, ada pusat maksiat ini hanya beberapa kilometer dari balai polis dan telahpun diserbu beberapa kali.

Dalam hal ini, saya berasa simpati terhadap anggota-anggota penguatkuasaan yang terpaksa bekerja siang dan malam.

Mereka menjadi tunggangan pihak yang tidak bertanggungjawab khususnya kerajaan Umno-BN. Penat lelah yang dilakukan hanyalah untuk tujuan politik.

Mereka menjadikan berita ini sebagai alat untuk menyerang Pakatan Rakyat. Sebenarnya, mereka sendiri tidak bersungguh-sungguh menghapuskannya.

Harakah Daily

Tahniah kepada Datuk Fauzi

Posted: 20 May 2012 11:48 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan syabas dan tahniah kepada Datuk Fauzi Shaari, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia kerana telah menyertai PAS dengan disaksikan oleh Presiden PAS dan Timb. Presiden PAS di Perak.

Ketuanya, Kamaruzaman Mohamad berkata, DPPWP melihat tindakan Datuk Fauzi ini merupakan salah satu rentetan episod kepada ramainya tokoh-tokoh terulung negara yang berbondong-bondong menyertai perjuangan PAS dan Pakatan Rakyat.

Tambahan pula, beliau merupakan salah seorang pemimpin tinggi di dalam PDRM.

Sebelum ini, katanya, Datuk Ramli Yusuff yang juga bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM menyatakan sokongan beliau terhadap Pakatan Rakyat.

"DPPWP melihat ini merupakan suatu tanda kepada kebangkitan ramainya pemimpin-pemimpin di kalangan PDRM menyertai Pakatan Rakyat," katanya.

Bagi beliau, sudah sekian lama, polis ditindas dan dijadikan alat UMNO/Barisan Nasional untuk mempertahankan legasi kepimpinan yang penuh dengan salah guna kuasa dan kezaliman.

Beliau juga menyeru kepada semua anggota polis untuk bangkit bersama seluruh rakyat untuk menolak sebuah kerajaan yang zalim dan membelakangkan hak rakyat.

"DPPWP juga menyeru semua tokoh-tokoh dan pimpinan masyarakat di semua peringkat untuk bersama-sama PAS dan Pakatan Rakyat untuk membina negara Malaysia yang lebih baik dan berkebajikan untuk semua warga rakyat," katanya.

Kemasukan ramai tokoh-tokoh penting negara membuktikan UMNO/BN kini bukan lagi pilihan untuk rakyat Malaysia, apatah lagi kini semakin banyak isu moral dan salahlaku pemimpin di kalangan UMNO/BN, tambahnya.

"Semoga kemasukan tokoh-tokoh ini akan dapat menarik lebih ramai rakyat untuk bersama PAS dan Pakatan Rakyat untuk menumbangkan kerajaan UMNO/BN yang semakin bongkak menafikan hak rakyat," tambah beliau.

Harakah Daily

Geran perkapita pelajar untuk program mewah?

Posted: 20 May 2012 11:47 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KANGAR: PAS Perlis memandang berat kepada penggunaan geran perkapita murid-murid sekolah di negeri ini secara sewenang-wenangnya bagi menjayakan sebuah program mewah semata-mata untuk bermegah-megah dan mencatat rekod dalam The Malaysia Book of Records.

Menurut Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Perlis, Mohd Anuar Tahir (gambar) , geran perkapita sebanyak RM400,000 bakal digunakan untuk Program Gema Cahaya sempena Perasmian Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) 2012 di Stadium Utama Negeri, Kangar minggu hadapan.

Jelas beliau, program tersebut bakal membabitkan lebih 14,00 orang murid dari seluruh negeri ini yang akan mempersembahkan pukulan kakkung (yang diperbuat dari buluh) dan gendang yang diperbuat daripada tong sampah yang dibalut kain.

Katanya lagi, PAS Perlis berasa kesal dengan pengunaan dana yang diambil dari peruntukan kemahiran hidup, seni, sivik dan peruntukan asrama selain dari Kumpulan Sumber Wang Awam (Suwa).

"Kita juga amat prihatin dengan cara pengelolaan program yang melibatkan 14,200 orang murid dari segi keselamatan, kebajikan dan keselesaan mereka. Bagaimana pihak penganjur menampung keperluan ibadat, keperluan bilik air dan tandas kepada ribuan murid-murid ini masih menjadi tanda tanya?," katanya.

Mohd Anuar yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat berkata PAS Perlis juga berasa amat tidak berpuashati dengan sebarang bentuk pembaziran dalam suasana negara berdepan dengan kegawatan ekonomi dan belanjawan defisit sejak lebih sedekad yang lalu.

Justeru kataya, PAS Perlis menuntut pihak Kementerian Pelajaran untuk bertanggungjawab ke atas segala perbelanjaan program bersifat pesta-pestaan ini.

"Sepatutnya pihak Kementerian atau MSSM mengeluarkan perbelanjaan atau mencari penajaan untuk tujuan tersebut.Kami tak nampakpun program berbentuk pesta-pestaan seperti ini mampu untuk meningkatkan prestasi pelajar

"Jangan sekali-kali membebani pihak Jabatan dan sekolah-sekolah, apatahlagi menyalahgunakan dana geran perkapita murid-murid negeri ini. Selain itu kita juga menuntut penjelasan terperinci dari semua pihak terlibat agar murid-murid dan ibubapa mahupun guru-guru tidak dimangsakan," ujarnya.

Sebelum ini, PAS Perlis membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 27 April lalu berkaitan kesangsian peruntukan yang bakal dibelanjakan untuk program terbabit.

Harakah Daily

NATO isytihar aktifkan rangkaian peluru berpandu

Posted: 20 May 2012 11:30 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

CHICAGO: NATO mengesahkan rangkaian peluru berpandu sekutu itu di Eropah sedang diaktifkan dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan dengan keupayaan menembak balas peluru berpandu ke arahnya.

Setiausaha Agung NATO, Anders Fogh Rasmussen hari ini berkata, deklarasi mengenai keupayaan sementera sekutu itu dibuat pada Sidang Kemuncak NATO di Chicago sebagai langkah pertama untuk mengukuhkan kedudukan sekutu itu di Eropah menjelang 2018.
Peringkat terakhir dirancang untuk 2022 yang turut merangkumi jarak kawasan peluru berpandu merangkumi Amerika Syarikat.

Pada sidang kemuncak di Chicago, pengurusan NATO turut mengesahkan beberapa lagi rakan sekutunya bersetuju membelanjakan lebih AS$1 bilion untuk menyokong kemudahan prasarana bagi meningkatkan sistem peluru berpandu.

"Pertahanan misil amat diperlukan. Kami kini berdepan dengan ancaman peluru berpandu yang nyata," kata Rasmussen pada sidang kemuncak itu dengan menambah 30 lagi negara sedang membangunkan teknologi peluru berpandu antara benua.
- AP/AFP

Tertarik dengar laungan azan

Posted: 20 May 2012 09:22 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PENDANG – `Penghijrahan' seorang wanita di Kampung Lubuk Batu Kubur Panjang, Pendang di sini amat bermakna bagi dirinya selepas memeluk Islam dan mengucap dua kalimah syahadah.

Mualaf, Syafiqah Foo Abdullah, 32, mengakui dirinya sentiasa berasa sangat tenang terutamanya selepas menunaikan solat.

Syafiqah kini menjalani kehidupan bahagia bersama suaminya, Abdullah Hanafi, 37, dan lima anak mereka iaitu Nur Batrisyia Abdullah, 11; Nur Nusratina, 9; Nur Nayli Balqis; Muhammad Darwisy, 2; dan Nur Syasya Zulaikha, 1.

Anak sulung daripada dua beradik itu berasal dari Paya Terubong Balik Pulau, Pulau Pinang memeluk Islam pada 19 Oktober 2000.

Berkongsi pengalaman penghijrahannya, menurutnya dia sering mendengar laungan azan setiap kali melalui satu kawasan bukit ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerja menaiki bas, menyebabkannya berfikir panjang mengenai keistimewaan Islam.

"Setiap kali melalui kawasan bukit itu telinga saya pasti mendengar azan yang merdu dan halus kira-kira jam 10 malam, sedangkan kawasan itu tiada masjid serta berjauhan dengan masjid-masjid lain.

"Keadaan itu menyebabkan saya berfikir panjang dan merujuk kepada seorang lelaki yang baru dikenali (suami) mengenai kejadian itu dan rakan saya memaklumkan bahawa kemungkinan kejadian yang dialami itu adalah hidayah kepada saya untuk memeluk Islam," katanya kepada Sinar Harian.

Justeru, Syafiqah Foo yang ketika itu bekerja sebagai kerani akaun di sebuah salun rambut mengambil keputusan memeluk Islam, walaupun ditentang kedua ibu bapanya, namun keindahan Islam membuatkannya berusaha bersungguh-sungguh memeluk agama itu.

Katanya, minat dan kesungguhan memeluk Islam membawanya seorang diri ke Pejabat Agama Islam Pulau Pinang untuk mengucap dua kalimah syahadah dan seterusnya membuat laporan polis kerana bimbang kedua ibu bapanya mendakwa dia melarikan diri dari rumah.

"Saya dibawa ke sebuah rumah transit di Pematang Tok Gelam kira-kira setahun untuk belajar lebih mendalam mengenai agama Islam.

"Hubungan dengan seorang lelaki yang menjadi tempat saya merujuk sebelum memeluk Islam membawa hubungan kami semakin rapat selepas saya memeluk Islam dan takdir ALLAH kami berkahwin di Mahkamah Balik Pulau," katanya.

Bawa isteri jumpa keluarga

Penghijrahan Syafiqah Foo tidak pernah dipaksa mana-mana pihak kerana ia dilakukan atas kehendak hatinya sendiri.
Abdullah berkata, selepas bernikah, dia mengambil keputusan membawa isterinya berjumpa dengan keluarga mentuanya walaupun menyedari mentuanya masih memendam rasa marah terhadap isteri kerana memeluk Islam.

"Saya berhadapan dengan mereka (mentua) dan berjanji akan menjaga anak mereka (isteri) dengan baik dan membimbing anak saya dengan agama Islam dengan baik. Saya bersyukur selepas itu hubungan kami baik sehingga kini dan mentua serta saudara-mara yang beragama Buddha dapat menerima kami dan agama Islam.

"Walaupun berlainan agama namun kami sekeluarga tetap pulang ke rumah mentua pada hujung minggu atau sambutan perayaan dan mereka memahami adab dalam Islam seperti dari segi makan dan solat," katanya.

Dapat terima cara Islam

Dalam pada itu, Syafiqah berkata, dia sangat bahagia dan tenang kerana keluarganya dapat menerima dirinya yang berlainan agama, malah ibu bapanya tidak pernah segan silu berjalan bersamanya walaupun dia bertudung.

"Ibu menghormati agama Islam dan menyediakan ruang solat yang bersih kepada saya serta sediakan makanan yang halal untuk orang Islam," katanya.

Syafiqah berkata, dia dapat menerima cara Islam dengan mudah seperti belajar membaca Al-Quran, menunaikan solat dan berpuasa dengan bimbingan kuat daripada suaminya yang sentiasa sabar dan bersungguh-sungguh ketika mengajarnya.

Katanya, suaminya sentiasa mengingatkan dirinya dan anak-anak mengenai perkara perlu dilakukan dan tidak boleh dilakukan di dalam Islam serta sentiasa mengingatkan waktu solat serta sentiasa menutup aurat.

Didikan agama pada anak-anak
Walaupun anak-anak dihantar ke sekolah Cina, namun pendidikan agama tidak pernah diabaikan dengan didikan agar membaca al-Quran walaupun Abdullah sibuk dengan kerja sebagai mekanik kereta.

Abdullah berkata, semua anak-anaknya fasih berkomunikasi dalam bahasa Cina termasuk anak bongsu yang memahami apabila ibunya bercakap dalam bahasa Cina.
"Hubungan anak-anak dengan nenek sebelah isteri juga sangat rapat, namun dia sentiasa mengingatkan anak-anak berkaitan perbezaan agama antara nenek mereka, agar semua anaknya memahami.

"Anak-anak faham jika nenek mereka sedang sembahyang atau pergi ke gereja mereka tidak akan ikut kerana semua telah memahami Islam," katanya.

Sinar

Tertarik dengar laungan azan

Posted: 20 May 2012 09:19 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PENDANG - `Penghijrahan' seorang wanita di Kampung Lubuk Batu Kubur Panjang, Pendang di sini amat bermakna bagi dirinya selepas memeluk Islam dan mengucap dua kalimah syahadah.

Mualaf, Syafiqah Foo Abdullah, 32, mengakui dirinya sentiasa berasa sangat tenang terutamanya selepas menunaikan solat.

Syafiqah kini menjalani kehidupan bahagia bersama suaminya, Abdullah Hanafi, 37, dan lima anak mereka iaitu Nur Batrisyia Abdullah, 11; Nur Nusratina, 9; Nur Nayli Balqis; Muhammad Darwisy, 2; dan Nur Syasya Zulaikha, 1.

Anak sulung daripada dua beradik itu berasal dari Paya Terubong Balik Pulau, Pulau Pinang memeluk Islam pada 19 Oktober 2000.

Berkongsi pengalaman penghijrahannya, menurutnya dia sering mendengar laungan azan setiap kali melalui satu kawasan bukit ketika dalam perjalanan pulang dari tempat kerja menaiki bas, menyebabkannya berfikir panjang mengenai keistimewaan Islam.

"Setiap kali melalui kawasan bukit itu telinga saya pasti mendengar azan yang merdu dan halus kira-kira jam 10 malam, sedangkan kawasan itu tiada masjid serta berjauhan dengan masjid-masjid lain.

"Keadaan itu menyebabkan saya berfikir panjang dan merujuk kepada seorang lelaki yang baru dikenali (suami) mengenai kejadian itu dan rakan saya memaklumkan bahawa kemungkinan kejadian yang dialami itu adalah hidayah kepada saya untuk memeluk Islam," katanya kepada Sinar Harian.

Justeru, Syafiqah Foo yang ketika itu bekerja sebagai kerani akaun di sebuah salun rambut mengambil keputusan memeluk Islam, walaupun ditentang kedua ibu bapanya, namun keindahan Islam membuatkannya berusaha bersungguh-sungguh memeluk agama itu.

Katanya, minat dan kesungguhan memeluk Islam membawanya seorang diri ke Pejabat Agama Islam Pulau Pinang untuk mengucap dua kalimah syahadah dan seterusnya membuat laporan polis kerana bimbang kedua ibu bapanya mendakwa dia melarikan diri dari rumah.

"Saya dibawa ke sebuah rumah transit di Pematang Tok Gelam kira-kira setahun untuk belajar lebih mendalam mengenai agama Islam.

"Hubungan dengan seorang lelaki yang menjadi tempat saya merujuk sebelum memeluk Islam membawa hubungan kami semakin rapat selepas saya memeluk Islam dan takdir ALLAH kami berkahwin di Mahkamah Balik Pulau," katanya.

Bawa isteri jumpa keluarga

Penghijrahan Syafiqah Foo tidak pernah dipaksa mana-mana pihak kerana ia dilakukan atas kehendak hatinya sendiri.

Abdullah berkata, selepas bernikah, dia mengambil keputusan membawa isterinya berjumpa dengan keluarga mentuanya walaupun menyedari mentuanya masih memendam rasa marah terhadap isteri kerana memeluk Islam.

"Saya berhadapan dengan mereka (mentua) dan berjanji akan menjaga anak mereka (isteri) dengan baik dan membimbing anak saya dengan agama Islam dengan baik. Saya bersyukur selepas itu hubungan kami baik sehingga kini dan mentua serta saudara-mara yang beragama Buddha dapat menerima kami dan agama Islam.

"Walaupun berlainan agama namun kami sekeluarga tetap pulang ke rumah mentua pada hujung minggu atau sambutan perayaan dan mereka memahami adab dalam Islam seperti dari segi makan dan solat," katanya.

Dapat terima cara Islam

Dalam pada itu, Syafiqah berkata, dia sangat bahagia dan tenang kerana keluarganya dapat menerima dirinya yang berlainan agama, malah ibu bapanya tidak pernah segan silu berjalan bersamanya walaupun dia bertudung.

"Ibu menghormati agama Islam dan menyediakan ruang solat yang bersih kepada saya serta sediakan makanan yang halal untuk orang Islam," katanya.

Syafiqah berkata, dia dapat menerima cara Islam dengan mudah seperti belajar membaca Al-Quran, menunaikan solat dan berpuasa dengan bimbingan kuat daripada suaminya yang sentiasa sabar dan bersungguh-sungguh ketika mengajarnya.

Katanya, suaminya sentiasa mengingatkan dirinya dan anak-anak mengenai perkara perlu dilakukan dan tidak boleh dilakukan di dalam Islam serta sentiasa mengingatkan waktu solat serta sentiasa menutup aurat.

Didikan agama pada anak-anak

Walaupun anak-anak dihantar ke sekolah Cina, namun pendidikan agama tidak pernah diabaikan dengan didikan agar membaca al-Quran walaupun Abdullah sibuk dengan kerja sebagai mekanik kereta.

Abdullah berkata, semua anak-anaknya fasih berkomunikasi dalam bahasa Cina termasuk anak bongsu yang memahami apabila ibunya bercakap dalam bahasa Cina.

"Hubungan anak-anak dengan nenek sebelah isteri juga sangat rapat, namun dia sentiasa mengingatkan anak-anak berkaitan perbezaan agama antara nenek mereka, agar semua anaknya memahami.

"Anak-anak faham jika nenek mereka sedang sembahyang atau pergi ke gereja mereka tidak akan ikut kerana semua telah memahami Islam," katanya.

Sinar Harian

Drogba puji kebangkitan The Blues

Posted: 20 May 2012 09:16 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

DIDIER Drogba berkata, mereka tidak pernah berputus asa meskipun ketinggalan 0-1 ketika permainan berbaki lapan minit untuk ditamatkan.

Malah katanya, sikap dipamerkan pemain Chelsea sepanjang perlawanan akhir Liga Juara-Juara menentang Bayern Munich awal pagi semalam amat menakjubkan dan sukar dipercayai.

Drogba dijulang selaku wira The Blues selepas menjaringkan gol penyamaan pasukannya pada minit ke-88, sekali gus mengheret perlawanan ke masa tambahan.

Penyerang antarabangsa Ivory Coast itu meledak gol kemenangan Chelsea selepas menjadi pemain terakhir yang mengambil tendangan dalam penentuan sepakan penalti.

"Saya rasa keinginan untuk menjulang trofi ini buat kali pertama mendorong kami bermain bermati-matian.

"Semangat kami tidak pernah mati sepanjang perlawa­nan ini," katanya. Pada masa sama, Drogba turut memuji ketangkasan penjaga gol, Petr Cech.

"Kami tidak perlu bimbang sekiranya dia yang mengawal pintu gol," katanya tidak menolak final Liga Juara-Juara itu mungkin aksi terakhirnya bersama Chelsea, musim ini.

Sinar Harian

Zam cadang lumpuh dan musnahkan PAS

Posted: 20 May 2012 08:39 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pakar media Umno, Datuk Zainudin Maidin atau Zam menentang keras cadangan muzakarah Umno dengan PAS sebaliknya mencadangkan PAS dilumpuh dan dimusnahkan. (Tulisan Zam dalam Utusan hari ini)

"PAS tidaklah seharusnya menjadi pilihan Umno untuk perpaduan Melayu tetapi sebaliknya perpaduan Melayu hanya akan wujud dengan melumpuhkan PAS," tulis Zam dalam akhbar Umno, Utusan Malaysia hari ini.

Bekas Menteri Penerangan dan Ketua Pengarang Utusan itu berkata, "kesempatan haruslah diambil daripada keruntuhan moral dan kekalutan politik PAS sekarang untuk memusnahkan sama sekali PAS."

Pendirian Zam ini dipercayai pendirian kebanyakan pemimpin Umno dalam menghadapi PAS.

Mereka bukannya mahu bermuzakarah dengan PAS tetapi mahu menghancurkan PAS sama sekali dengan menimbulkan keraguan di kalangan ahli PAS kepada pemimpinnya.

Mereka juga bertujuan untuk melahirkan keraguan rakan-rakan PAS dalam Pakatan Rakyat terhadap hala tuju perjuangan PAS di negara ini.

Sejak kebelakangan ini, media Umno itu galak benar menyiarkan berita berkaitan dengan cadangan muzakarah yang disebut oleh pimpinan PAS.

Cadangan muzakarah dengan semua NGO dan parti politik untuk menerangkan dasar PAS dijadikan cadangan PAS untuk bermuzakarah dengan Umno dan menghasilkan anggapan PAS mahu bergabung dengan Umno.

Tun Dr Mahathir pula hari ini mendakwa PAS tidak ikhlas mahu bermuzakarah dengan Umno.

Sebab itulah, katanya, perlbagai alsan dicari PAS untuk menggagalkan usaha itu.

Padahal, PAS menawarkan muzakarah kepada semua NGO dan parti politik untuk menerangkan Islam yang dibawanya tetapi Umno merosakkannya dengan berkata PAS mahu bermuzakarah dengan Umno.

Harakah Daily

Ahi PAS wajib hadir Munajat Perdana di Kedah 1 Jun

Posted: 20 May 2012 08:37 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Mei: Seluruh kepimpinan PAS diseru membuat persiapan awal bagi memastikan matlamat himpunan lebih 100,000 di Ijtimak pilihanraya dan Munajat Perdana pada 1 Jun ini di Stadium Darul Aman, Alor Setar, Kedah berjaya.

Himpunan gergasi itu diadakan selepas mesyuarat PAS Pusat yang diadakan pada 13 Mei yang lalu membuat keputusan menangguh muktamar yang dijadualkan awal Jun.

"Seluruh kepimpinan parti perlu membuat persiapan awal bagi memastikan matlamat himpunan lebih 100,000 ini mencapai kejayaan. Setiap ahli perlu mengambil inisiatif sendiri untuk hadir dalam himpunan perdana ini," seru Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Menurut Tuan Ibrahim, ijtimak akan bermula dengan satu taklimat tertutup kepimpinan tertinggi parti seluruh negara dan ahli yang berhormat bersama Presiden bermula jam 10 pagi di kompleks PAS negeri.

Manakala himpunan untuk semua ahli PAS akan bermula seawal jam 4 petang dan dijangka berakhir jam 12 malam, tambah beliau.

"Bawalah apa-apa yang perlu untuk keselesaan munajat. Semua program parti yang bertindih dengan program ijtimak pilihanraya hendaklah ditangguhkan," kata Pesuruhjaya PAS Pahang itu.

Munajat perdana, kata beliau akan dipimpin sendiri oleh Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz.

Manakala amanat Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan menjadi acara kemuncak ijtimak dan berakhir dengan pembacaan ikrar oleh seluruh ahli PAS, sebagai baiah dan janji setia bagi menggarap usaha bagi mencapai kemenangan.

Ijtimak kali ini juga, kata Tuan Ibrahim akan disertai oleh beberapa tokoh besar yang menyatakan kesediaan untuk turut sama bergabung dalam PAS. Mereka akan diisytihar secara rasmi bagi menyatakan ikrar dan sokongan mereka kepada parti.

"Semua ahli diseru menjadikan ijtimak kali ini sebagai pemangkin kepada pembinaan semangat juang yang tinggi kepada seluruh jentera, ahli dan penyokong parti. Semoga majlis diberkati Allah," tambahnya lagi.

Harakah Daily

Zunar lwn polis: Keputusan 23 Mei

Posted: 20 May 2012 08:35 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Vazeer Alam Mydin Meera akan membuat kepututusan mengenai kes kartunis Zunar melawan polis dan kerajaan Malaysia pada 23 Mei depan.

Zunar mengemukakan saman terhadap polis dan kerajaan kerana tangkapan yang beliau sifatkan sebagai berniat jahat yang dibuat beberapa jam sebelum pelancaran buku terbaru beliau ketika itu, 'Cartoon-O-Phobia' pada September 2010.

Dalam kejadian itu, Zunar atau nama sebenarnya Zulkili Anuar Ulhaq turut ditahan di bawah Akta Hasutan dan 66 naskah buku tersebut serta sebuah lukisan kartun dirampas.

Dalam saman tersebut, Zunar menuntut gantirugi, perintah supaya buku-buku yang dirampas dikembalikan kepadanya dan perintah supaya lukisan kartun dikembalikan.

Dalam kes itu, Zunar diwakili pegaum N Surendran dan Fadiah Nadwa Fikri.

Harakah Daily

‘Amal Islami’ Mampu Tingkat Kefahaman Kanak-kanak Terhadap Islam

Posted: 20 May 2012 08:34 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

RAWANG, 20 MEI : Program Kemahiran Amal Islami (Kamil) yang dijayakan Sekolah Rendah Agama (SRA), Sekolah Rendah Agama Islam (SRAI) dan Kelas Al Quran &Fardu Ain (KAFA) di Selangor mampu melahirkan umat yang memiliki akhlak mulia serta mengikut ajaran Islam sebenar.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, penganjuran program tersebut wajar dipuji kerana ia akan mempertingkatkan kefahaman Islam di kalangan umat Islam terutamanya anak-anak di negeri ini.

Menurutnya, pendekatan itu adalah tepat kerana menerusi SRA, SRAI dan KAFA akan melahirkan golongan anak-anak berilmu yang disifatkan sebagai harta paling penting dan bernilai.

"Saya sangat bersyukur kerana kita dapat menjayakan program keagamaan dalam usaha melahirkan diri kita dengan amalan yang bertepatan mengikut ajaran Islam yang terkandung dalam Al Quran dan Sunnah Rasullulah SAW. Saya berharap agar kita semua terus mendapat petunjuk dalam keredhaan Allah.

"Hakikatnya umat Islam serata dunia sedang menghadapi gejala keruntuhan akidah dan peradaban mahupun ekonomi serta pentadbiran yang kebanyakannya adalah kesilapan umat Islam sendiri," katanya dalam majlis perasmian Ujian Kemahiran Amal Islami Daerah Gombak 2012 di SRA Al Hidayah, Taman Tun Teja di sini hari ini.

Beliau juga gembira kerana program ini dapat mempertingkatkan kefahaman Islam dikalangan kanak-kanak dan dapat menjadikan Islam sebagai Addin dalam kehidupan seharian.

Turut hadir, Adun Rawang, Gan Pei Nei dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Selayang, Datuk Zainal Abidin Aala.

Seramai hampir 3,000 hadirin berkumpul dalam majlis tersebut terdiri dari ibu bapa murid, tenaga pengajar sekolah, murid-murid dan tetamu yang lain.

Abdul Khalid juga menyeru Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) selaku jabatan yang bertanggungjawab terhadap pengurusan umat Islam di Selangor perlu melakukan anjakan hala tuju supaya umat Islam menjalani kehidupan mengikut ajaran Islam yang sebenar.

Tambahnya, kita semua mesti menyakini kerangka dan pesanan ilmu ahli sunnah wal jamaah untuk mempertahankan dan memperjuangkan kesahihan akidah, syariah dan akhlak yang dituntut oleh Rasullulah SAW.

Antara yang perlu dipertingkatkan oleh umat Islam pada masa ini khususnya di Selangor ialah menambah bilangan anak-anak yang tidak bersekolah agama, meningkatkan kehadiran jamaah di masiddan surau-surau dan bagi bahagian keluarga pula mungkin pengurangan kadar perceraian.

"Kita semua mahukan perubahan yang berteraskan tarbiah dalam masyarakat Islam di Selangor.

"Maka masyarakat Islam kita mesti menghayati ilmu agama yang betul dan benar serta membanteras perkara-perkara yang tidak menghormati agama Islam," katanya.

selangorku/-

Ijtimak PiIihanraya Dan Munajat Perdana: Semua Ahli Wajib Hadir.

Posted: 20 May 2012 08:31 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Mesyuarat PAS Pusat yang diadakan pada 13hb Mei yang lalu telah membuat keputusan menangguh Muktamar yang dijadualkan awal Jun dan menggantikannya dengan Ijtimak Pilihanraya dan Munajat Perdana yang akan diadakan pada 1hb Jun 2012 di Stadium Darul Aman, Alor Star, Kedah.

Seluruh kepimpinan parti perlu membuat persiapan awal bagi memastikan matlamat himpunan lebih 100,000 ini mencapai kejayaan. Setiap ahli perlu mengambil inisiatif sendiri untuk hadir dalam himpunan perdana ini.

Ijtimak bermula dengan satu taklimat tertutup kepimpinan tertinggi parti seluruh negara dan ahli yang berhormat bersama Presiden bermula jam 10 pagi di kompleks PAS negeri.

Manakala himpunan untuk semua ahli PAS bermula seawal jam 4 petang dan dijangka berakhir jam 12 malam. Bawalah apa-apa yang perlu untuk keselesaan munajat.

Semua program parti yang bertindih dengan program ijtimak pilihanraya hendaklah ditangguhkan.

Munajat perdana insya-Allah akan dipimpin sendiri oleh Murshidul Am Tuan Guru Nik Abd Aziz, manakala amanat Presiden akan menjadi acara kemuncak ijtimak dan berakhir dengan pembacaan ikrar oleh seluruh ahli PAS, sebagai baiah dan janji setia bagi menggarap usaha bagi mencapai kemenangan.

Ijtimak kali ini juga akan disertai oleh beberapa tokoh besar yang menyatakan kesediaan untuk turut sama bergabung dalam PAS. Mereka akan diisytihar secara rasmi bagi menyatakan ikrar dan sokongan mereka kepada parti.

Semua ahli diseru menjadikan ijtimak kali ini sebagai pemangkin kepada pembinaan semangat juang yang tinggi kepada seluruh jentera, ahli dan penyokong parti. Semoga majlis diberkati Allah.

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat

Robben: Penalti yang teruk

Posted: 20 May 2012 08:22 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

ARJEN Robben meratapi kegagalan menyempurnakan sepakan penalti pada masa tambahan perlawanan akhir Liga Juara-Juara sambil menyifatkan ia sebagai tendangan paling teruk pernah diambilnya.

Awal pagi semalam, Bayern Munich mempunyai peluang cerah mendahului Chelsea apabila dihadiahkan sepakan penalti selepas Frank Ribery dikasari Didier Drogba di dala m kotak penalti The Blues.

Sekiranya Robben dapat menyempurnakan penalti itu, Bayern dilihat mampu menamatkan perlawa­nan selaku juara selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1 sepanjang tempoh 90 minit perlawanan.

Sepakan rendah kencangnya yang menuju ke penjuru sebelah kanan diselamatkan Petr Cech.

"Saya tidak boleh gambarkan dengan kata-kata bagaimana perasaan saya ketika ini. Apa yang saya boleh rumuskan, ini adalah malam yang malang.

"Saya begitu mahukan piala ini, tapi apa bolah buat tuah tidak bersama kami malam ini," katanya.

Sinar Harian

Tak sempat pindah, peniaga rugi RM300,000

Posted: 20 May 2012 08:20 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang pemilik kedai pakaian seragam sekolah menanggung kerugian lebih RM300,000 selepas premis perniagaannya musnah dalam kebakaran yang berlaku di Jalan Mahkota, di sini, semalam.

Wong Yu Sing, 40-an berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 12.30 tengah hari ketika dia sedang menyiapkan tempahan pakaian.

Menurutnya, kedai itu disewanya sejak 10 tahun lalu dan dia bercadang berpindah ke premis baru di Jalan Wong Ah Jang, minggu ini.

"Saya tidak mampu berbuat apa-apa, namun sempat meminta pengawal keselamatan di bangunan sebelah menghubungi pihak bomba.

"Hanya beberapa barangan sempat saya selamatkan kerana asap tebal menyukarkan saya masuk ke premis," katanya ketika ditemui, di sini.

Yu Sing berkata, dia menyewa premis terbabit daripada Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip).

Sementara itu, Timbalan Yang Dipertua Muip, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan berkata, beliau tidak pasti punca kebakaran itu memandangkan bangunan terbabit tidak mempunyai masalah pendawaian elektrik.

"Bangunan tiga tingkat yang mempunyai 11 lot kedai ini memberi ruang kepada peniaga menjalankan aktiviti mereka sejak 10 tahun lalu dan setakat ini tiada masalah timbul sehingga berlaku kejadian ini," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Pegawai Operasi Kanan Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Bukit Ubi, Burhan Hussin berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 12.45 tengah hari dan menghantar empat jentera, bersama satu van dan 27 anggota ke tempat kejadian.

Menurutnya, api berjaya dikawal dan dipadamkan sepenuhnya jam 1.15 tengah hari.

"Punca kebakaran dan jumlah kerugian sebenar masih lagi dalam siasatan," katanya.

Sinar Harian

Lebih 2,000 sambut kepulangan wira TRW

Posted: 20 May 2012 08:17 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - Lebih 2,000 penyokong sanggup berasak-asak menyambut kepulangan wira The Red Warriors (TRW) di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra semalam selepas berjaya menewaskan Sime Darby 1-0 malam kelmarin.

Pengerusi sambutan, Ibrahim Mat berkata, pemain- pemain diarak kira-kira 20 kilometer dengan menaiki jentera bermula dari lapangan terbang dan berakhir di rumah Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan, Tan Sri Annuar Musa di Bukit Marak.

Katanya, ia adalah sebagai memberi peluang kepada peminat pasukan bola sepak Kelantan untuk melihat Piala FA yang diidam-idamkan sejak 22 tahun lalu diarak bersama wira mereka setelah menang pada aksi akhir tersebut.

"Ini adalah untuk menghargai penyokong-penyokong yang tidak dapat bersama-sama merasai kegembiraan kemenangan ketika pemain beraksi di Stadium Bukit Jalil malam kelmarin.

"Hari ini (semalam) ramai yang datang ke sini dan ada yang sanggup beratur di sekitar jalan raya memberi sokongan kepada wira kita," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui semalam.

Tinjauan Sinar Harian semalam mendapati penyokong setia TRW memenuhi kawasan lapangan terbang seawal jam 2.20 petang lagi dengan pelbagai aksi menarik termasuk menyiarkan Dikir Warriors sebagai menghangatkan lagi sambutan.

Sebagai tanda sokongan ada yang datang dengan ahli keluarga masing-masing termasuk kanak-kanak dan sanggup mendukung si kecil berada di sekitar lapangan terbang dengan memakai jersi pasukan kebanggaan mereka dan mengibarkan bendera.

Semalam, lebih 100 peminat-peminat yang bermotosikal juga tidak melepaskan peluang menyertai perarakan tersebut yang dibantu oleh pasukan keselamatan untuk memastikan kelancarannya.

Sinar Harian

Siti, Kasturi bantu operasi

Posted: 20 May 2012 08:15 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SUNGAI SIPUT - Seekor gajah betina yang sebelum ini berkeliaran secara berkumpulan di sekitar kebun milik penduduk di Sekitar Jalong berjaya ditangkap sebelum dipindahkan, dalam satu operasi yang dijalankan Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan, di sini, semalam.

Dengan bantuan dua ekor gajah betina dewasa dan terlatih yang bernama Siti serta Kasturi, operasi yang disertai 26 kakitangan Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan dan Jabatan Perhilitan Perak itu menjadikan tugas membawa keluar gajah berusia dalam lingkungan 12 tahun itu berjalan lancar.

Ketua Unit Gajah, Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan, Nasharuddin Othman berkata, susulan aduan penduduk mengenai kehadiran kumpulan gajah liar berkenaan, operasi menjejak haiwan liar itu dijalankan dan seminggu lalu gajah betina dengan anggaran berat 1.4 tan berjaya di tangkap.

Menurutnya, operasi pemindahan gajah liar itu dari Hutan Simpan Piah yang hanya berjarak beberapa meter dari kebun penduduk berjalan dengan lancar walaupun berdepan risiko agak tinggi.

"Berdasarkan intipan dan operasi menjejak yang dilakukan, kita berjaya mengesan sekumpulan gajah liar dengan anggaran 10 ekor.

"Bagaimanapun, kita berjaya menangkap salah seekor daripada kumpulan berkenaan yang dipercayai masih remaja dan belum mempunyai anak dengan menggunakan ubat pelali.

"Dalam tempoh seminggu gajah itu diletakkan di kawasan hutan berkenaan dan pada hari ini dengan bantuan dua ekor gajah denak, ia di bawa keluar untuk dipindahkan ke lokasi lain.

"Kawasan ini agak tinggi risikonya kerana keadaan berbukit-bukau dan gajah boleh terjatuh tetapi dalam ma 1 jam lebih, gajah ini dengan bantuan satu das suntikan ubat pelali keluar dalam keadaan baik.

"Dos ubat pelali yang digunakan amat rendah dan gajah berkenaan hanya mengalami kecederaan kecil di bahagian kaki kerana bergeser dengan rantai diikat tetapi secara keseluruhannya keadaannya amat baik," katanya selesai operasi pemindahan berkenaan.

Beliau berkata, selepas membuat perbincangan, gajah berkenaan akan diputuskan sama ada di hantar ke Taman Negara atau dilepaskan di Hutan Belum.

"Kos pemindahan ini menelan belanja kira-kira RM45,000 dan kita akan membuat susulan di kawasan ini memandangkan kumpulan gajah masih berada di sini.

"Bagi membantu menyelesaikan masalah kebun penduduk diganggu haiwan liar ini, projek membina pagar elektrik di sekitar kawasan ini akan dimulakan pada bulan ini.

"Pagar sepanjang 18 kilometer akan dibina bagi menghalang gajah-gajah liar masuk ke kawasan kebun, sekaligus memelihara haiwan ini," katanya.

56 kakitangan latih gajah liar

Sementara itu, kata Nasharuddin, sehingga kini terdapat seramai 56 kakitangan Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan yang berada di Kuala Gandah, Pahang dan mereka berperanan melatih gajah liar menjadi jinak.

"Dua ekor gajah betina berusia 20 dan 30 tahun yang digunakan untuk membantu operasi pemindahan ini juga dilatih di sana.

"Semua kakitangan adalah warga tempatan dan sebelum ini kita ada mendapatkan bantuan dari India.

"Sehingga kini, terdapat banyak gajah yang masih dalam proses latihan dan semuanya berjalan lancar," katanya.

Penduduk lega

Penduduk di Kampung Jalong dan sekitar mampu menarik nafas lega apabila salah seekor gajah yang sebelum ini merosakkan tanaman mereka sudah dipindah keluar dari hutan simpan berhampiran.

Sebelum ini, penduduk merungut kerana hasil tanaman mereka musnah dan sebahagian daripada mereka mengalami kerugian mencecah ribuan ringgit akibat pencerobohan gajah liar.

Seorang penduduk, Abu Kassim Talib, 59 berkata, walaupun seekor sudah dipindahkan penduduk tetap risau sekiranya kumpulan yang lain akan datang semula.

"Kita rasa lega dan masalah ini akan selesai sekiranya gajah yang lain tidak datang semula serta masalah ini sebenarnya sudah berlarutan sejak 3 bulan lalu.

"Bila tiba waktu malam, kumpulan gajah ini akan masuk ke kebun pisang dan tanaman lain untuk mencari makanan menyebabkan hasil penduduk musnah," katanya.

Pernah alami kerugian

Seorang lagi penduduk, Shafie Abdullah, 54, pula mengalami kerugian kira-kira RM10,000 apabila tanaman pisangnya menjadi sasaran gajah liar berkenaan.

"Sudah banyak kali kumpulan gajah liar ini masuk ke kebun tanaman pisang saya dan tiada apa yang dapat dilakukan.

"Bukan sahaja kawasan kebun, penduduk juga bimbang gajah-gajah ini akan mengganggu ketenteraman kampung dan mengancam nyawa," katanya.

Pengalaman menakutkan

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Mohd Ariffin Don, 51, berkata kehadiran kumpulan gajah liar berkenaan memang membimbangkan penduduk, bahkan mereka takut untuk keluar bekerja.

"Apabila tiba musim buah-buahan, penduduk tidak sempat mengambil hasilnya kerana sudah dibaham gajah-gajah ini dan kami rugi begitu sahaja.

"Apabila sudah tahu kebun sering menjadi sasaran, penduduk juga takut untuk keluar mencari rezeki tetapi dengan usaha ini diharapkan dapat menyelesaikan masalah ini," katanya.

Sinar Harian

Percaya pemain Sime Darby timba pengalaman berharga

Posted: 20 May 2012 08:11 PM PDT

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KETUA Jurulatih Sime Darby, Ismail Zakaria tetap berpuas hati kekalahan 1-0 kepada Kelantan pada perlawanan akhir Piala FA 2012, di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi.

Sambil mengakui pemainnya tidak tertekan berhadapan puluhan ribu penyokong yang membanjiri stadium, Ismail optimis skuadnya mampu bangkit selepas ini.

"Kita tiada penyudah tepat walaupun mencipta banyak peluang. Kita bermain mengikut perancangan tapi nasib tidak menyebelahi pasukan.

"Malah, sumbangan pemain import, Leandro Santos Pinto nyata sedikit mengecewakan," katanya.

Ismail juga percaya anak didiknya mendapat pengajaran berharga apabila berdepan lawan hebat dari Liga Super itu walaupun akur dengan kekalahan menerusi sepakan penalti yang disempurnakan Mohammed Ghaddar Mahmoud pada m-58

"Saya menaruh harapan kami mampu memberikan lebih baik selepas ini," katanya yang memberi fokus layak menyertai saingan Piala Malaysia musim ini.

Wakil pasukan Lembah Klang itu tidak pulang kosong apabila kapten mereka, Es Lizuan Zahid Amir diumum pemain terbaik perlawanan.

Sinar Harian

PAS TAMBUN

Posted: 21 May 2012 01:05 AM PDT

PAS TAMBUN


TEMASYA ORANG MUDE GENG KITE DAN SAMBUTAN 25 TAHUN DEWAN PEMUDA PAS TAMBUN

Posted: 20 May 2012 11:23 PM PDT


 Bergambar bersama sebahagian peserta berbasikal santai
  En Mat Pizza menunjukkan skil expert mengukir buah tembikai

 Pelancaran Perakite 4x4 Bootcamp
Pertunjukan Seni Silat Gayung

TEMASYA ORANG MUDE GENG KITE DAN SAMBUTAN 25 TAHUN DEWAN PEMUDA PAS TAMBUN

Posted: 20 May 2012 09:34 PM PDT


Bergambar bersama 40 buah motor berkuasa tinggi Amal Bikers Ride

Tn Hj Asmuni meraikan Hari Ibu dengan memotong kek bersama Isteri tercinta

20 Mei 2012 : Kehadiran anak muda yang memberansangkan ke program Temasya Orang Mude Geng Kite dan Sambutan 25 tahun Jubli Perak Dewan Pemuda PAS Kawasan Tambun , menunjukkan anak-anak muda telah menyebelahi Pakatan Rakyat khususnya PAS, di dalam program yang berlansung bermula dengan ceramah AF Ust Yusni Mat Piah membicarakan tentang Cinta yang hakiki, walaupun kehadiran sedikit mengecewakan tetapi sasaran kehadiran telah tercapai.

Pada keesokan harinya berbagai program telah di atur bernula dengan pelepasan 40 buah basikal, diketuai Tn Hj Asmuni Awi, secara santai telah menemui masyarakat di  Gugusan Manjoi sehinggalah ke Taman Meru, sesampai sahaja peserta berbasikal dan menamatkan acara tersebut 40 buah motosikal berkuasa tinggi dan 10 buah pacuan 4 roda turut tiba di tapak program.

Sepanjang program ini yang paling gembira ialah para peserta cilik dengan acara melukis dan mewarna, kehadiran yang amat memberansangkan pada hari tersebut telah membuatkan para hadirin tidak berganjak sehingga selesai program.

Kehadiran Imam Muda Ust Huri dengan menyampaikan 3 buat lagu dan sajak telah membuat para hadirin terpegun dengan petikan gitarnya dan suara yang merdu, tidak ketinggalan dengan persembahan hiburan oleh  anak muda tempatan kumpulan Aswara turut menghiasi hari tersebut.

Acara persembahan pencak silat dari persatuan Silat Gayung turut menyerikan suasana program hari tersebut.  Pelancaran PERAKITE 4X4 BOOTCAMP yang telah disempurnakan oleh Tn Hj Asmuni Awi, program ini ialah salah satu aktiviti Lujnah Kebajikan dengan mengumpul seramai mungkin yang mempunyai kenderaan 4x4 di suatu perkhemahan yang berteraskan kebajikan kepada mayarakat.

Tn Hj Asmuni juga sempat menyantuni para Ibu dan Guru yang hadir ke majlis tersebut, dengan memotong kek sempena Hari Ibu adalah Guru Pertama.

Program  Temasya Orang Mude Geng Kite tersebut diakhiri dengan Ceramah Motivasi Oleh Ketua Pemuda PAS Negeri Perak AF Ust Zawawi Hassan dan Jamuan Rakyat.


 Bersama dengan kumpulan aswarya dari Kg Ulu Chepor

Bersama dari sebahagian peserta basikal santai.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 20 May 2012 09:23 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Mohon sumbangan untuk pembesaran Surau Vila Suria

Posted: 20 May 2012 07:07 AM PDT


Kepada mereka yang ingin turut serta menyumbang untuk pembesaran Surau Vila Suria, Bandar Warisan Puteri, Sikamat, Seremban sila dapatkan maklumat lanjut di http://surau-vilasuria.blogspot.com/2012/05/mohon-sumbangan-untuk-pembesaran-surau.html

Pelancaran UPU Chengkau 26 Mei 2012

Posted: 20 May 2012 06:43 AM PDT


CERAMAH UMUM
Serta Pelancaran Bilik Gerakan UPU Chengkau
Tarikh : 26 Mei 2012, Sabtu
Masa : 9 mlm
Tempat : Bilik Gerakan UPU Chengkau, Rembau (deret kedai lama pekan Chengkau)
Bersama :
Dr. Ahmad Suhaimi (SAMM)
Nazree Yunus (Naib Ketua AMK Pusat)
Rozmal Malakan (Timbalan Yang Dipertua PAS Rembau)
Pn Norwani (Ketua Muslimat PAS Rembau)
Sahrizal (Exco Pemuda PAS Rembau)

Penduduk Chengkau amat perlukan hentian bas

Posted: 20 May 2012 12:19 AM PDT


Artikel berikut dari Blog Sdr Rozmal;

Penduduk Chengkau amat perlukan hentian bas

Ahad 20 Mei 2012, saya baru balik dari program ramah mesra bersama penduduk Chengkau, Rembau bersama rakan-rakan saya. Kami menemui beberapa penduduk sekitar pekan dan pasar Chengkau. Kemudian sahabat saya Kasbi mengajak kami pergi ke rumah seorang penduduk di Kg Lada untuk menghulurkan sumbangan kerusi roda untuk seorang warga emas di sana.

Sementara menunggu sahabat saya Kasbi mengambil kerusi roda di rumahnya, kami menunggu dalam kereta berhampiran hentian bas atau pondok menunggu bas tepi jalan utama Rembau-Tampin di pekan Chengkau. Hentian bas tersebut di tepi jalan dari Rembau menuju ke Tampin. Saya lihat ada seorang lelaki sedang menunggu bas. Lama juga dia menunggu, saya ingatkan lelaki tadi menunggu bas hendak ke Tampin. Tiba-tiba bila saya nampak ada bas Southern dari arah Tampin menuju ke Rembau tiba, cepat-cepat lelaki tadi melintas jalan.

Seram sejuk saya tengok lelaki tadi melintas di jalan yang sibuk. Rupa-rupanya tiada hentian bas dari arah Tampin ke Rembau di pekan Chengkau tadi. Yang ada cuma papan tanda. Apabila Kasbi sampai, saya tanya dia, tak ada ke hentian bas seberang jalan sana. Katanya dah lama tak ada, sejak dibuat projek pelebaran jalan di Chengkau.

Lalu kami pun berbincang macamana kita boleh menyelesaikan masalah ini dengan segera. Lalu kami pun bersetuju untuk mencari sesiapa yang ingin mewakafkan hentian bas, kemudian kami akan menulis surat ke Majlis Daerah Rembau untuk menyatakan hasrat kami untuk membina hentian bas tersebut.

Kami pun bersetuju agar Tn Hj Roni yang merupakan Ketua Lajnah Kebajikan PAS Rembau untuk menulis surat ke Majlis Daerah Rembau dalam masa terdekat ini.

Kepada sesiapa yang ingin mewakafkan sebuah hentian bas di pekan Chengkau samada ingin menghulurkan sumbangan atau melantik kontraktor sendiri untuk membinanya sila hubungi Tn Hj Roni di talian 012-2268230 atau menghubungi saya sendiri 012-2267406

Rozmal bin Malakan http://waghih.blogspot.co

PAS KDAS 3

Posted: 20 May 2012 09:19 PM PDT

PAS KDAS 3


Petikan Sesi Menjawab Kemusykilan Agama 1 oleh Ustaz Azhar Idrus

Posted: 20 May 2012 05:04 PM PDT

KEBAKARAN RUMAH DI KG SUNGAI KATI

Posted: 20 May 2012 07:57 AM PDT


Kampung Sungai kati : Pada 19.05.2012 Jam 9.45 malam satu kebakaran rumah telah berlaku di Jalan delima Kg Sungai Kati. Dalam kejadian tersebut sebuah rumah hangus terbakar dan sebuah rumah disebelahnya berjaya diselamatkan dengan kehadiran Pihak Bomba 10 minit selepas rumah pertama terbakar. Dengan kecekapan Pihak Bomba telah beryaa mengawal kebakaran dari merebak ke rumah sebelah. Selain Bomba petugas dari Unit Amal Pemuda Pas Tambun turut berada ditempat kejadian selepas api dipadamkan oleh pihak Bomba. Turut hadir selepas itu ialah Tn Haji Asmuni, AJK Pas Pusat. Berikut sedikit gambar ketika api sedang marak.

                                                          Ketika Api mula Marak

                                                 Sebahagian Rumah Habis Terbakar

                                    Kehadiran Bomba Megawal api dari merebak ke rumah sebelah

                                                   Petugas Bomba Standby di Atas Jalan

                                  Selepas api berjaya dipadamkan sepenuhnya. tahniah pasukan Bomba

Rembau Hari Ini

Posted: 20 May 2012 07:24 PM PDT

Rembau Hari Ini


Pelancaran UPU Chengkau 26 Mei 2012

Posted: 20 May 2012 06:29 AM PDT


CERAMAH UMUM
Serta Pelancaran Bilik Gerakan UPU Chengkau
Tarikh : 26 Mei 2012, Sabtu
Masa : 9 mlm
Tempat : Bilik Gerakan UPU Chengkau, Rembau (deret kedai lama pekan Chengkau)
Bersama :
Dr. Ahmad Suhaimi (SAMM)
Nazree Yunus (Naib Ketua AMK Pusat)
Rozmal Malakan (Timbalan Yang Dipertua PAS Rembau)
Pn Norwani (Ketua Muslimat PAS Rembau)
Sahrizal (Exco Pemuda PAS Rembau)

Penduduk Chengkau amat perlukan hentian bas

Posted: 20 May 2012 12:28 AM PDT


Artikel berikut dari Blog Sdr Rozmal;

Penduduk Chengkau amat perlukan hentian bas

Ahad 20 Mei 2012, saya baru balik dari program ramah mesra bersama penduduk Chengkau, Rembau bersama rakan-rakan saya. Kami menemui beberapa penduduk sekitar pekan dan pasar Chengkau. Kemudian sahabat saya Kasbi mengajak kami pergi ke rumah seorang penduduk di Kg Lada untuk menghulurkan sumbangan kerusi roda untuk seorang warga emas di sana.

Sementara menunggu sahabat saya Kasbi mengambil kerusi roda di rumahnya, kami menunggu dalam kereta berhampiran hentian bas atau pondok menunggu bas tepi jalan utama Rembau-Tampin di pekan Chengkau. Hentian bas tersebut di tepi jalan dari Rembau menuju ke Tampin. Saya lihat ada seorang lelaki sedang menunggu bas. Lama juga dia menunggu, saya ingatkan lelaki tadi menunggu bas hendak ke Tampin. Tiba-tiba bila saya nampak ada bas Southern dari arah Tampin menuju ke Rembau tiba, cepat-cepat lelaki tadi melintas jalan.

Seram sejuk saya tengok lelaki tadi melintas di jalan yang sibuk. Rupa-rupanya tiada hentian bas dari arah Tampin ke Rembau di pekan Chengkau tadi. Yang ada cuma papan tanda. Apabila Kasbi sampai, saya tanya dia, tak ada ke hentian bas seberang jalan sana. Katanya dah lama tak ada, sejak dibuat projek pelebaran jalan di Chengkau.

Lalu kami pun berbincang macamana kita boleh menyelesaikan masalah ini dengan segera. Lalu kami pun bersetuju untuk mencari sesiapa yang ingin mewakafkan hentian bas, kemudian kami akan menulis surat ke Majlis Daerah Rembau untuk menyatakan hasrat kami untuk membina hentian bas tersebut.

Kami pun bersetuju agar Tn Hj Roni yang merupakan Ketua Lajnah Kebajikan PAS Rembau untuk menulis surat ke Majlis Daerah Rembau dalam masa terdekat ini.

Kepada sesiapa yang ingin mewakafkan sebuah hentian bas di pekan Chengkau samada ingin menghulurkan sumbangan atau melantik kontraktor sendiri untuk membinanya sila hubungi Tn Hj Roni di talian 012-2268230 atau menghubungi saya sendiri 012-2267406

Rozmal bin Malakan http://waghih.blogspot.com

PAS LENGGONG

Posted: 20 May 2012 07:14 PM PDT

PAS LENGGONG


Posted: 19 May 2012 09:19 PM PDT

Tunku Aziz tak sokong bersih 3.0 keluar DAP.
Anuar musa sokong kelantan dapat royalty ?- kena pecat dari umno agaknye ( huh kasarnya)
Hasan ali kritik perhimpunan 9.1 dipecat dari PAS. lepas tu melalak gila talak.

Posted: 19 May 2012 09:08 PM PDT

Selepas Aishah, Dayangku Intan,,,,, Kini Giliran "Abby Abadi" Mengambil Tempat.. Jom Kita Turun Ramai-Ramai... ::.kikiki.::

Abby Abadi ( Isnp. Aliza) Bekas pelakon Siri GERAK KHAS akan bersama sama di Pentas Himpunan Pemuda Islam Rhu Rendang, di Pantai Rhu Muda, Marang


Posted: 19 May 2012 09:01 PM PDT

No mykad dan jantina.

6 nombor pertama ialah tarikh lahir
2 nombor ditengah ialah lahir di negeri mana?
nombor terakhir pada 4 nombor terakhir ialah jantina?

Kalau nombor terakhir itu 0 atau genap maka pemegang mykad itu perempuan.
kalau nombor terakhir itu ganjil pemegang kad itu lelaki.
ada kes tertentu sahaja yang no terakhir itu genap dan pemegang mykad itu lelaki.
dalam kes terbaru
Pemegang mykad namanya  TAMIL MALAR AP SUBRAMANIAN ( AP- ANAK PEREMPUAN)
no mykad 750516-08-5360
no 5360- perempuan
dalam carian di spr
terbit nama MANSOR BIN JALI (BIN MAKNANYA LELAKI)
DALAM KES YANG NOMBOR GENAP KALAU LELAKI DIA TIADA BIN ATAU BINTI

SIAPAKAH YANG PUNYA HAL DISINI. SEMASA PENGUNDIAN NANTI SEMUA KENA AMBIL KIRA FAKTOR INI.
NAMPAKNYA SPR MEMANG PATUT DI SUMPAH SERANAH.

DPP Gopeng

Posted: 20 May 2012 03:32 PM PDT

DPP Gopeng


Kenyataan Media 20 Mei 2012 Dalil-dalil lemahnya BN Gopeng

Posted: 19 May 2012 10:47 PM PDT



Kenyataan Media 20 Mei 2012
Dalil-dalil lemahnya BN Gopeng
UMNO Gopeng kelihatan terdesak untuk meraih sokongan kaum melayu walaupun terpaksa melanggar polisi kempen 1 malaysia dengan membawa idea-idea perkauman dalam setiap ceramah bersiri mereka hari ini.


Sebagai contoh dalam siri Ceramah Nizar Pembohong Bersiri di kawasan Parlimen Gopeng dan DUN Sg Rapat khususnya, mereka tidak dapat lari daripada memperlekeh kaum Cina semasa mereka mengaitkan Nizar sebagai  boneka DAP. UMNO sedari dulu tidak pernah meletak imej DAP sebagai parti multiracial berkelai-kali mengingatkan ancaman Cina memperguna melayu apabila PAS berkawan rapat dengan DAP. UMNO Gopeng terlupa bahawa setiap patah isi ceramah mereka turut sampai ke telinga-telinga kaum Cina di kawasan itu.
Lebih malang mereka kelihatan seperti kanak-kanak kecil. Mendirikan khemah di mana sahaja adanya ceramah Pakatan Rakyat. Jika khemah diubah mereka juga akan mengerahkan anak muda UMNO mengubah khemah untuk berceramah disebelah tapak ceramah Pakatan Rakyat.
Adakah UMNO telah sedar bahawa ceramah merupakan metod paling ampuh member penerangan? Adakah mereka mulai curiga dengan keberkesanan propaganda melalui media massa yang mereka kuasai? Jawapannya tidak!
Mereka langsung tidak optimis dan percaya ceramah umum dapat mengubah persepsi rakyat teerhadap UMNO. Mereka hanya ingin mengganggu ceramah Pakatan Rakyat. Buktinya?
Pertama, mereka langsung tidak kisah penduduk tempatan yang mungkin tidak hadir (atau peratusan kehadiran yang kecil) ke ceramah mereka. Lantaran itu mereka sanggup berceramah di hadapan pengikut mereka tegar mereka yang diangkut dengan bas-bas persiaran dan semestinya makcik-makcik berkenaan bukan penduduk tempatan. Ini menunjukkan polisi mereka adalah 'janji ada orang depan pentas' tanpa mengira keberkesanan ceramah. Tidak seperti KPI ceramah Pakatan Rakyat yang menitik berat kehadiran penduduk tempatan. Jelas UMNO hanya ingin mengganggu ceramah pihak lain.
Kedua, speker yang mereka pasang dihalakan kearah tapak ceramah Pakatan Rakyat.  Bukankah kelihatan bodoh jika berceramah di hadapan audien tetapi spekernya dihalakan ke satu hala tertentu sahaja?
Ketiga, dalam isi ceramah UMNO, si penceramah akan berucap seolah-olah mencabar dan menyindiri penceramah Pakatan Rakyat disebelah. Jika benar berceramah mereka patut bersedia bercakap dengan hadirin di hadapa sahaja bukannya bercakap dengan audien di ceramah sebelah!
Lebih melucukan UMNO adalah parti yang paling penakut untuk berdebat tetapi cukup garang dalam majlis ceramah mereka sahaja.
Pada pandangan kami jentera Pilihanraya PAS Gopeng, Barisan Nasional sudah tidak memberi erti bagi rakyat Gopeng. Buktinya, BN hanya terdiri daripada UNIO sahaja di Gopeng. Tiada aura atau bahang dari MCA dan MIC.
UMNO Gopeng memang gentar hari ini kerana mereka terpaksa berhadapan dengan kombinasi PAS, PKR di Gopeng berbanding mereka yang hanya mampu mengadakan ceramah UMNO sahaja dengan tema perkauman. Lebih memeningkan mereka, sahabat-sahabat DAP daripada Batu Gajah dan Ipoh Timur juga kerap bertandang ke Parlimen Gopeng untuk memberi peneranagn kepada rakyat.
Jika benar BN itu hebat, sila adakan ceramah BN yang sejati. Di mana MCA dan MIC anda jika benar anda memerintah negara ini dengan kerjasama 3 kaum utama? Di mana elemen 1 Malaysia yang Presiden anda kumandangkan?
Jelas UMNO Gopeng yang ditunjangi oleh YB hamidah Osman  tidak akan mampu menjawab persoalan ini kerana UMNO Gopeng kini kian tenat, resah dan nyanyuk untuk menhadapati kemaraan gelombang perubahan fikrah dan tekad pengundi bagi Pilihanraya UMUM- ke13 akan datang.
Radzi Zainon
Timbalan YDP PAS Kawasan Gopeng, merangkap Penyelia Pusat Khidmat DUN Sg Rapat

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 20 May 2012 03:10 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


HANYA 2 PILIHAN YANG BELIAU ADA MENISKUS ATAU BERSUMPAH !

Posted: 20 May 2012 04:07 AM PDT

Meniskus bermakna mendiamkan diri bukan tikus. Tap kalau nak kata PM kita macam tikus pun boleh kerana beliau takut macam tikus bila terkait kes di Perancis dan macam tikus membaiki labu pun boleh kerana beliau cuba membaiki maruah UMNO dan Pentadbiran negara tapi hasilnya lagi teruk.
Bersumpah ? ya mungkin cara bersumpah yang boleh beliau boleh tapi rasanya tak laku bersumpah di negara Eropah waima di negara lain kecuali d Malaysia itupun kerana di bawah pentadbiran Be End.

KUALA LUMPUR : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dicabar mengambil tindakan undang-undang terhadap media Kanada, The Vancouver Sun yang mengaitkan beliau dalam kes rasuah pembelian kapal selam Scorpene.

Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, Najib sehingga kini berdiam diri dan tidak berani menyanggah laporan tersebut yang sebelum ini turut disiarkan laman web antarabangsa, Asia Sentinel.

"Setakat ini, belum ada pendirian rasmi daripada Perdana Menteri dan pejabat beliau tentang tulisan-tulisan yang dipaparkan media antarabangsa yang memberi kesan negatif terhadap kedudukan Malaysia di mata dunia.

"Saya ingin mencabar Najib supaya menafikan sekeras-kerasnya dua tulisan oleh media antarabangsa ini, malah mengambil pendirian tegas dengan memfailkan saman sekiranya apa yang disebutkan itu fitnah dan bertujuan memalukan Perdana Menteri," katanya kepada Keadilan Daily.

Beliau berkata, skandal Scorpene yang melibatkan pemberian komisen ratusan juta ringgit menarik perhatian masyarakat antarabangsa yang mahukan keadilan diberi kepada mereka yang menjadi mangsa dalam kes itu.

"Isu Scorpene bukan sekadar membabitkan isu politik dalaman negara tetapi menjadi perhatian antarabangsa berhubung penyelewengan dan rasuah sehingga membabitkan pembunuhan seorang wanita Mongolia (Altantuya Shaariibu)," kata Shamsul.

Ditanya sama ada laporan media antarabangsa mempunyai kredibiliti, Shamsul berkata, "Saya yakin media antarabangsa mempunyai pemahaman jelas tentang risiko yang bakal mereka hadapi apabila menerbitkan berita mengenai seseorang pemimpin sesuatu negara," kata beliau.

Sebelum ini, Najib dicabar menyaman laman web Asian Sentinel yang mendedahkan bahawa rasuah Scorpene yang disalur menerusi Hong Kong.

Artikel yang ditulis John Berthesen itu mendedahkan sejumlah RM144 juta dibayar menerusi syarikat Terasasi (HK) Ltd yang berdaftar di Hong Hong dan dikendalikan Razak Baginda- kenalan rapat Najib dan bapanya, Abdul Malim Baginda.

Bagaimanapun, Najib sehingga kini masih berdiam diri dan tidak memberikan sebarang respon terhadap dakwaan itu.
Dicatat oleh ELBI RISALAH

UMNO GEMPAR DEK PEMUDA KAMPAR !

Posted: 19 May 2012 04:32 PM PDT


Shafinas... said...

Sdr , Ada betulnya dia cakap tu,pegawai kerajaan bukan semua tetapi terlalu banyak yg terlibat dengan rasuah,penentu utk kita dapat projek Sekarang ni bukan pemimpin politik tetapi pegawai kerajaan,tak de kepentingan mereka walaupun mb dah call tetap tak dapat juga kalau pegawai tu tak de dilibatkan sama,siapa pun memerintah tetapi sistem tak di perbaiki pekara sama Akan berlaku,Sekarang ni di Malaysia yg sebenarnya jadi ahli perniagaan ialah pegawai kerajaan,mereka yg ugut ahli perniagaan Dan tentukan berapa keuntungan wajib bagi mereka,tu sebab saya lihat bekas ksu,ketua Pengarah bila pencen je terus jadi pengerusi banyak syarikat,menteri pencen siapa pun tak peduli,jadi kupang tembaga je...jadi sdr perp kena bawa ketengah isu pegawai kerajaan ni,kerana mereka juga kerajaan bn menjadi popular..isu geran tanah,berapa banyak rakyat tak dapat geran kerana do bodoh Dan sengaja menyusahkan rakyat
May 20, 2012 1:30 AM

Anonymous said...

kalau disusur galurkan tahap kesihatan keluarga, dia ni dari keturunan tak berapa betoi... hahaha... tanya ler orang changkat tin, tg tulang. selepas peristiwa semalam, dah ada yang nak bagi pelempang budak ni. tapi buat apa pelempang orang tak berapa betoi, kita pulak jadi tak betoi... jadi bio le siluncai terjun dgn labu-labunya.... cuma,perwakilan kampo jer yang biul sehingga memilih dia jadi naib KP. sendiri mahu ingat laaa..
May 20, 2012 12:27 AM


Anonymous said...

Salam,

Aku tak sure la....tapik pasal kene bg amoi, ajak karaoke n minta ikut prosidur mmg takkan dapat projek!! Saya tak sure but saya pernah dengar bende2 ni!! So UMNO and BN pls take care of this.... Saya dengar amat byk bende ni!! Saya masih menyokong UMNO n BN kerana perjuangannya masih releven menjamin kestabilan negara....but perkara2 ini buat rakyat marah! Ntah la bro parpu...ada benar dia cakap tapik aku tak setuju dia sokong DAP sbb DAP tu bukan tolong Melayu pon....So kalau dia join DAP macam dapat ditolong pon.....
May 19, 2012 11:48 PM

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 20 May 2012 11:37 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Aishah Akan Ucapkan Selamat Tingal kepada Umno di Chukai

Posted: 19 May 2012 05:33 PM PDT

KEMAMAN - Wan Aishah binti Wan Ariffin atau lebih dikenali sebagai Aishah, merupakan penyanyi yang terkenal dengan lagu 'mana janji manismu', berasal dari Negeri Sembilan dan pernah menganggotai kumpulan Fan Club dari New Zealand.

Menurut Penolong Setiausaha PAS Terengganu Haji Hanafiah Mat, Aishah akan bersama-sama ribuan warga Chukai dan Kemaman mengucapkan selamat  tinggal kepada Umno dalam Himpunan Selamat Tinggal Umno yang akan diadakan pada 23 hingga 25 Mei ini.

Katanya, Aishah akan bersama sembilan pemidato lain akan menghangatkan Himpunan tersebut yang merupakan kemuncak selepas siri himpunan, Himpunan PAS Ganti Umno dan Himpunan Tolak Umno.

"Aisyah akan hadir dan menyampaikan ucapan selamat tinggal kepada Umno dalam Himpunan Tolak Umno yang akan diadaan selama tiga hari tiga malam di Dataran Tok Guru,

"selain Aisyah, lapan lagi pemidato lain akan menghangatkan Himpunan,"ujarnya ketika ditemui selepas Majlis Ceramah isu Semasa di Kampung Gong Limau, dekat sini Jumaat 18 Mei.

Menurutnya para pemidato adalah terdiri dari pemimpin kanan Pakatan Rakyat termasuk Naib Presiden PAS Salahuddin Ayob, Pengarah Pilihanraya Dr Mohd Hatta Ramli, Ketua Pemuda DAP Yb Anthony Loke Siew Fok dan Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli.

Haji Hanafiah yang juga Pegarah Majlis Tindakan DUN Chukai berkata, Aisyah adalah yang paling tepat bagi mengucapkan selamat tinggal kepada Umno kerana beliau baru menyerahkan borang keahlian menjadi ahli PAS pada 14 Mei lalu.

Sebelum itu, dalam ceramahnya, Haji Hanafiah mengutuk tindakan seorang Ustaz 'pembodek' Perdana Menteri yang sanggup membuat kenyataan hanya Najib sahaja yang mengetahui dan Allah juga tidak tahu tarikh pilihanraya umum ke-13.

Beliau juga berkata Umno sudah gila apabila kelab veteran tentera yang menyokong Umno melakukan senaman 'tungging' punggung dihadapan rumah Pengerusi Bersih, S Ambiga.

"Apabila veteran tentera hampir 15 orang berada dihadapan rumah Ambiga 'tungging jubor tahik' (melakukan) satu senaman tungging jubor tahik, gila tak gila Umno saudara saudari sekelian, tak boleh nak bua pada dah (dengan Umno ini) buat senaman 'kepala bapak',

"kita hidup lama dah (sebelum ini) tak berbunyi (tak penah ada) senama tungging punggung,"tegasnya.

Manakala sebelah petang, Jumaat 18 Mei, Majis Tindakan DUN Chukai turut menganjurkan program motivasi secara santai di tepi pantai bersama Timbalan pesuruhjaya PAS Paha Ustaz Mohd yusof Embong dan bekas selebriti Catriona Ross. [Gambar]

Umno Gila Tungging Jubor Tahik

Posted: 18 May 2012 05:34 PM PDT

Dupahang's Weblog

Posted: 20 May 2012 11:33 AM PDT

Dupahang's Weblog


Annuar Musa dipecat dari Umno?

Posted: 20 May 2012 05:07 AM PDT

Ahh !! kasar bunyi tajuk ini…http://batuvskayu.blogspot.com Tetapi ia ada  berkemungkinan beliau di pecat atau menghadapi jawatan kuasa disiplin Umno ..kerana sekeping gambar ini  memperlihatkan Tan Sri Anwar telah menyertai  satu kumpulan NGO (Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Kelantan ) semalam dalam usaha menyokong kerajaan negeri menuntut duit royalti dari Petronas.Lebih 20,000 tanda tangan telah berjaya di perolehi [...]

Kemewahan Rumah Pemimpin PAS.. Umno Pun Kalah

Posted: 20 May 2012 05:00 AM PDT

Posted by Addin Gambar kat atas nih ialah rumah Menteri Di JPM, Jamil Khir Baharom, punyalah besar rumah siap ada kubah dan ada rumah pengawal. Inilah menteri United Malays National Organisation (Umno).. baru jadi menteri beberapa penggal rumah bagai istana. Manakala gambar kat bawah nih adalah rumah kediaman yang menjadi lambang kemewahan pimpinan PAS ketika [...]

KHIDMAT MERU

Posted: 20 May 2012 09:15 AM PDT

KHIDMAT MERU


GOTONG ROYONG DI JALAN TERATAI

Posted: 20 May 2012 12:14 AM PDT






Satu program Gotong Royong yang diadakan di Jalan Teratai, Meru telah melibatkan beberapa buah kilang yang beroperasi disekitar jalan tersebut.
Dalam ucapan perasmiannya, YB Dr Rani memberikan penghargaan kepada kilang Top Glove yang menghantar ramai kakitangannya untuk menjayakan program tersebut.
Ustaz Nur Najhan selaku Ahli Majlis MPK berharap kerjasama kilang-kilang berhampiran dapat di pertingkatkan bagi menjamin kehidupan yang lebih selesa, bersih dan selamat dikalangan penduduj dan pekerja.

HARI PEKERJA DI STADIUM MELAWATI SHAH ALAM

Posted: 19 May 2012 05:10 PM PDT






Stadium Malawati Shah Alam di banjiri ribuan pekerja-pekerja dan badan-badan NGO yang memperjuangkan hak pekerja.
Antara pemidato yang mewakili kepimpinan parti ialah YB Dr Halimah Ali, Tuan Syed Shahir, Saudara Mat Sabu, Saudara Annuar Tahir, TG Ust Abd Hadi Awang dan Dato Seri Anwar Ibrahim.
Dengan kehadiran tanpa dipaksa atau diganjari apa-apa  habuan material itu membuktikan bahawa rakyat menaruh harapan agar PR dapat mengambil alih dan menyelesaikan pelbagai masaalah yang dihadapi pekerja-pekerja di Malaysia ini.

HARI GURU DI MERU

Posted: 19 May 2012 04:15 PM PDT











Alhamdulilah Sambutan Hari Guru di sekolah-sekolah dimerata tempat di DUN Meru telah berjaya dijalankan dengan suasana gembira dan meriah.
YB Dr Rani selaku ADUN Meru telah membekalkan sumbangan kek besar dan beberapa buku nota untuk kegunaan guru-guru dan di edarkan kepada semua sekolah-sekolah termasuk sekolah menengah, sekolah rendah kebangsaan, sekolah Cina, India serta tadika-tadika di bawah DUN Meru.

TAKLIMAT MIMBAR DAN SKIMSEL

Posted: 19 May 2012 04:04 PM PDT

Sambutan dari peniaga dan penjaja di Dun Meru amat baik di dalam program ini. Seramai lebih 200 peserta hadir mendengarkan taklimat dari pengurusan MIMBAR dan SKIMSEL  tentang program yang diadakan, lebih 90 peserta layak ditemuduga dan akan diproseskan secepat mungkin. MIMBAR memperuntukan RM 3000 sebagai modal segera sebagai modal pusingan yang dibayarbalik selama 18 bulan. Program dianjurkan bersama DPMM Cwgn Meru dan Masjid As Syarif Meru

PROGRAM SPIES MOTIVASI IBUBAPA

Posted: 19 May 2012 03:49 PM PDT

Satu program khas anjuran Pusat Khidmat Masyarakat Dun Meru dan Exco Pendidikan telah dapat dianjurkan dengan baik yang dihadiri lebih 60 peserta dari pelbagai anak Kariah Surau di kawasan ini. Pelbagai pengisian berbentuk ilmu memajukan diri dan keluarga disampaikan termasuk pelbagai latihan kumpulan. Peserta program amat gembira dan mencadang program seperti ini dibuat setiap bulan. Fisilitator program ini adalah daripada E-Calass Training Centre yang diletuai oleh Encik Megat.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 20 May 2012 09:14 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Mohon sumbangan untuk pembesaran Surau Vila Suria

Posted: 20 May 2012 07:08 AM PDT


Kepada mereka yang ingin turut serta menyumbang untuk pembesaran Surau Vila Suria, Bandar Warisan Puteri, Sikamat, Seremban sila dapatkan maklumat lanjut di http://surau-vilasuria.blogspot.com/2012/05/mohon-sumbangan-untuk-pembesaran-surau.html

Pelancaran UPU Chengkau 26 Mei 2012

Posted: 20 May 2012 06:39 AM PDT


CERAMAH UMUM
Serta Pelancaran Bilik Gerakan UPU Chengkau
Tarikh : 26 Mei 2012, Sabtu
Masa : 9 mlm
Tempat : Bilik Gerakan UPU Chengkau, Rembau (deret kedai lama pekan Chengkau)
Bersama :
Dr. Ahmad Suhaimi (SAMM)
Nazree Yunus (Naib Ketua AMK Pusat)
Rozmal Malakan (Timbalan Yang Dipertua PAS Rembau)
Pn Norwani (Ketua Muslimat PAS Rembau)
Sahrizal (Exco Pemuda PAS Rembau)

Penduduk Chengkau amat perlukan hentian bas

Posted: 20 May 2012 12:21 AM PDT


Artikel berikut dari Blog Sdr Rozmal;

Penduduk Chengkau amat perlukan hentian bas

Ahad 20 Mei 2012, saya baru balik dari program ramah mesra bersama penduduk Chengkau, Rembau bersama rakan-rakan saya. Kami menemui beberapa penduduk sekitar pekan dan pasar Chengkau. Kemudian sahabat saya Kasbi mengajak kami pergi ke rumah seorang penduduk di Kg Lada untuk menghulurkan sumbangan kerusi roda untuk seorang warga emas di sana.

Sementara menunggu sahabat saya Kasbi mengambil kerusi roda di rumahnya, kami menunggu dalam kereta berhampiran hentian bas atau pondok menunggu bas tepi jalan utama Rembau-Tampin di pekan Chengkau. Hentian bas tersebut di tepi jalan dari Rembau menuju ke Tampin. Saya lihat ada seorang lelaki sedang menunggu bas. Lama juga dia menunggu, saya ingatkan lelaki tadi menunggu bas hendak ke Tampin. Tiba-tiba bila saya nampak ada bas Southern dari arah Tampin menuju ke Rembau tiba, cepat-cepat lelaki tadi melintas jalan.

Seram sejuk saya tengok lelaki tadi melintas di jalan yang sibuk. Rupa-rupanya tiada hentian bas dari arah Tampin ke Rembau di pekan Chengkau tadi. Yang ada cuma papan tanda. Apabila Kasbi sampai, saya tanya dia, tak ada ke hentian bas seberang jalan sana. Katanya dah lama tak ada, sejak dibuat projek pelebaran jalan di Chengkau.

Lalu kami pun berbincang macamana kita boleh menyelesaikan masalah ini dengan segera. Lalu kami pun bersetuju untuk mencari sesiapa yang ingin mewakafkan hentian bas, kemudian kami akan menulis surat ke Majlis Daerah Rembau untuk menyatakan hasrat kami untuk membina hentian bas tersebut.

Kami pun bersetuju agar Tn Hj Roni yang merupakan Ketua Lajnah Kebajikan PAS Rembau untuk menulis surat ke Majlis Daerah Rembau dalam masa terdekat ini.

Kepada sesiapa yang ingin mewakafkan sebuah hentian bas di pekan Chengkau samada ingin menghulurkan sumbangan atau melantik kontraktor sendiri untuk membinanya sila hubungi Tn Hj Roni di talian 012-2268230 atau menghubungi saya sendiri 012-2267406

Rozmal bin Malakan http://waghih.blogspot.co

Jasindaily Online

Posted: 20 May 2012 09:12 AM PDT

Jasindaily Online


Zahid Hamidi , Kamu Didapati Bersalah !

Posted: 20 May 2012 03:08 AM PDT

Mahkamah Perancis yang menjalankan inkuiri berhubung urusniaga kapal selam Scorpene Malaysia-Perancis mempunyai kuasa memanggil semua pihak untuk membuat pengakuan dalam prosiding di negara itu."Mahkamah Perancis mempunyai bidang kuasa terhadap semua orang, tidak kira orang Perancis atau tidak, selagi mereka terlibat dalam perkara melibatkan inkuiri sedia ada."Dakwaan sebaliknya salah dan mengelirukan," kata peguam Perancis Joseph Breham dalam kenyataan yang keluarkan Suara Rakyat Malaysia (Suaram).

Breham (kiri) mewakili NGO hak asasi itu, yang merujuk kepada mahkamah Perancis.Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini berkata, mahkamah Perancis tidak mempunyai kuasa mengarahkan rakyat Malaysia membuat pengakuan dalam inkuiri yang sedang berlangsung itu.Rakyat Malaysia tidak tertakluk kepada undung-undang negara itu, katanya dalam sidang media selepas lawatan ketua tentara Thailand di kementeriannya, seperti disiarkan oleh Mob.tv.Zahid antara saksi yang disenaraikan Suaram kepada mahkamah Perancis.

DHPP LETAK CALON DI JOHOR DAN SARAWAK

Posted: 20 May 2012 03:01 AM PDT

PAS bersetuju meletakkan calon dari kalangan bukan Islam mewakili parti itu bertanding di Sarawak dan Johor pada pilihan raya umum ke-13.Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Hu Pang Chaw berkata dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Tiram, Johor, dan satu kerusi Parlimen di Sarawak."Perkara ini sudah dipersetujui PAS pusat. DHPP memang meminta PAS pusat meletakkan calon dari sayap DHPP di satu kerusi setiap negeri, tidak kira sama ada kerusi Parlimen ataupun DUN.

"Tetapi perkara ini masih dalam peringkat perbincangan. Keputusan akhir bergantung kepada PAS pusat," katanya kepada Bernama di ibu negara, hari ini.DHPP adalah sayap kepada PAS, yang mewakili penyokong mereka di kalangan bukan Melayu dan bukan Islam.Hu berkata dalam usaha meletakkan calon dari sayap DHPP, mereka memerlukan strategi bagi memastikan kemenangan kerana tidak ada faedahnya meletakkan calon dari kalangan anggota DHPP kalau tidak menang.Sebagai contoh, meletakkan calon PAS dari kalangan DHPP di kawasan yang majoriti pengundi orang Melayu akan meletakkan parti itu dalam keadaan sukar untuk mencapai kemenangan, katanya.

Hu berkata senarai calon dari sayap DHPP akan dihantar kepada PAS pusat melalui PAS negeri, dan setakat ini, calon untuk Kedah, Perak, Selangor, Johor dan Sarawak telah dikenal pasti.Pada pilihan raya umum 2008, PAS meletakkan seorang calon dari kaum India untuk bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri kawasan Tiram di Johor, dalam kawasan Parlimen Johor Baharu.Bagaimanapun, calon berkenaan, R Kumutha, tewas kepada Maulizan Bujang dari Barisan Nasional (BN).

Dewan Ulama PAS Perak Selar Ulasan Mufti Perak

Posted: 20 May 2012 02:58 AM PDT

Dewan Ulama PAS Perak ingin memberikan ulasan mengenai kenyataan Tan Sri Harussani Zakaria, mufti kerajaan negeri yang disiarkan dalam Berita Harian pada Isnin, 14 Mei lalu.Walaupun menyedari bahawa kemungkinan sebahagian daripada yang disiarkan mungkin tidak sebagaimana yang diucapkan sebagaimana kenyataan-kenyataan terdahulu, namun bagi PAS Perak amat perlu menjelaskan beberapa perkara yang mungkin akan mengelirukan umat Islam yang tidak memahami hakikat yang sebenar.Kenyataan beliau yang mengatakan bahawa perjuangan PAS kini sudah menyeleweng daripada matlamat asal serta menyalahgunakan agama Islam demi kuasa dan kerusi politik adalah tuduhan melulu jika tidak diasaskan kepada kajian dan pembuktian yang lengkap.

Adakah beliau benar-benar memahami matlamat asal PAS dan sudut manakah yang sudah diselewengkan? Adakah beliau merasakan PAS melakukan sesuatu sesuka hati sedangkan PAS dikawal oleh Majlis Syura Ulama yang dianggotai oleh para ulama berwibawa dan setaraf dengan barisan para mufti di negara ini?Saranan agar Majlis Fatwa Kebangsaan membincangkan kewajaran parti itu menggunakan perkataan Islam dalam nama parti adalah saranan yang hanya akan membuktikan Majlis tersebut hanya mengikut telunjuk Umno.Ini kerana bukan hanya PAS sahaja yang menggunakan nama Islam di negara ini. Apakah badan-badan lain termasuk Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan jabatan agama Islam neger-negeri wajar menggunakan perkataan Islam?

Sedangkan sebahagian tindakan agensi kerajaan ini juga tidak terlepas daripada kesilapan dan dikritik oleh cendekiawan Islam sehingga menjejaskan nama baik Islam.Kenapa tidak beliau menyarankan agar tindakan ini dimulakan dengan badan seperti Sisters in Islam yang dengan jelas dianggap oleh selama ini sebagai memusuhi Islam.Salahkan taksub menegakkan syariat?

Gesaan beliau "kepada ahli dan penyokong PAS, khususnya yang fanatik dan taksub segera kembali kepada ajaran Islam sebenar dan berfikiran waras" tidak mencerminkan keadaan yang sebenar.Apakah salah bagi seseorang individu Muslim fanatik dan taksub kepada perjuangan menegakkan syariat Islam keran itulah sebenarnya ajaran Islam.Bukankah semua Muslim diperintahkan agar menerima Islam sepenuhnya termasuk perlaksanaan undang-undang Jenayah Islam sebagaimana yang diperjuangkan oleh Islam.Bukankah lebih wajar beliau menggesa ahli dan penyokong Umno yang berterusan mentaati pemimpin mereka yang berterusan mencari alasan untuk tidak melaksanakan ajaran Islam sepenuhnya.

Dewan Ulama PAS tidak bersetuju dengan dakwaan beliau bahawa perpecahan umat Islam disebabkan oleh sifat dengki, tamak, mengejar pangkat dan kedudukan di kalangan pemimpin parti politik yang kononnya memperjuangkan Islam.Perpecahan Umat Islam sebenarnya disebabkan sebahagian daripada mereka yang mengaku sebagai Islam tetapi tidak mahu patuh sepenuhnya dengan syariat Islam.Mana mungkin kita mahu mengajak para pejuang Islam meninggalkan syariat Islam semata-mata untuk menyatukan umat.Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengharamkan himpunan BERSIH 3.0 amat jelas dibuat sebelah mata kerana tidak ada seorang pun wakil penganjur yang diambil keterangan mengenainya.Kerosakan harta benda dan kecederaan orang ramai boleh dielakkan jika pihak berkuasa melaksanakan tanggungjawab mereka bagi mengawal keadaan, bukan menambahkan provokasi sehingga menimbulkan suasana tegang.

Hanya berbekalkan tuala dan garam


 

Apakah beliau yakin terdapat niat di pihak penganjur untuk menjatuhkan kerajaan?Dalam Islam ulama juga berselisih pandangan mengenai hukum menjatuhkan kerajaan yang sah walaupun kerajaan diperintah oleh pemimpin Islam yang fasik selagi pemerintah menjaga kebajikan umat Islam.Apakah beliau begitu pasti pemerintah negara ini benar-benar menjaga kebajikan Umat Islam ataupun hanya menjaga kebajikan umat Islam yang menjadi penyokong tegar mereka semata-mata?Peserta BERSIH 3.0 yang hanya datang berbekalkan garam dan tuala kecil amat jauh untuk diistilahkan sebagai " bughah atau pemberontakan melampau yang menghancurkan negara, sekali gus membolehkan pemberontak dihukum bunuh" kerana ulama mensyaratkan bagi kes bughah yang boleh dihukum bunuh mestilah pemberontakan tersebut mempunyai kekuatan dan bersenjata.Oleh yang demikian, Dewan Ulama PAS Perak menasihatkan agar Tan Sri Harussani kembali kepada fungsi dan peranan beliau yang asal sebagai mufti yang bertanggungjawab menasihati kerajaan agar tunduk kepada kehendak Allah.


 

Oleh kerana beliau tidak memahami situasi politik semasa yang begitu mencabar, beliau perlu mengurangkan ulasan berkaitan politik yang hanya memberi ruang kepada musuh-musuh Islam untuk menyalahgunakan kenyataan beliau.Jika beliau terus dengan sikap berat sebelah seperti ini maka kepercayaan umat Islam terhadap beliau akan beransur terhakis dan kegemilangan beliau sebagaimana dahulu yang dihormati sebagai seorang ulama yang berani dan bijaksana tidak akan dapat dikembalikan buat selama-lamanya.

Tukar Dasar dan Sedia Terima Pakatan – Mursyidul Am

Posted: 20 May 2012 02:31 AM PDT

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mencadangkan muzakarah bersama Umno diadakan sebelum pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).Bagaimanapun, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menegaskan Umno perlu mematuhi beberapa perkara yang akan ditentukan oleh PAS sekiranya ingin bersatu dan mencapai kesefahaman."Kalau Umno nak bersatu (dengan PAS), tukar dasar kebangsaan dia, bubuh (letak) Islam. Bukan buat keputusan secara berseorangan, tetapi perlu buat secara rasmi bahawa Umno tukar dasar kebangsaan kepada Islam."Umno kena terima PAS sekali dengan Pakatan (Rakyat). Bila Umno dah ubah dasarnya, mereka kena bersama dengan Pakatan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung ke-37 PAS Kawasan Kuala Terengganu di Markaz Tarbiyyah PAS di Kuala Ibai, dekat Kuala Terengganu hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas perkara di sebalik kesudian PAS untuk mengadakan muzakarah dengan Umno sebagai suatu permulaan kepada kerjasama parti demi penyatuan orang Melayu khususnya umat Islam.Katanya muzakarah diminta oleh agama Islam dan sepatutnya adalah untuk kebaikan semua pihak dengan niat yang benar-benar ikhlas.Rabu lalu, Nik Aziz menyatakan persetujuannya agar PAS membuka pintu untuk bermuzakarah dengan mana-NGO termasuk Umno.Kenyataannya itu mendapat reaksi positif Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa Umno bersedia untuk bermuzakarah dengan PAS asalkan tujuannya untuk kepentingan ummah, masyarakat Islam dan negara.

- Bernama

Samseng Jasin Lancar Serangan Majlis Ambiga

Posted: 20 May 2012 02:26 AM PDT

Dua anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP menjadi mangsa apabila acara minum petang bersama Pengerusi Bersama BERSIH S Ambiga dihadiri sekumpulan pemarah yang tidak berpuas hati.ADUN Ayer Keroh Khoo Poay Tiong berkata kumpulan pengacau itu menyerangnya dan ADUN Bandar Hilir Tey Kok Kiew apabila mereka meninggalkan tempat acara itu.




"Batu dan telur mengenai kereta kami. Cermin depan anggota kami turut pecah," katanya.Salah satu daripada tayar kenderaan Tey juga dipancitkan, cermin sisi pecah dan badannya kemik teruk dihentam kumpulan itu.Beliau membuat laporan polis di balai polis Merlimau.


 

Kian Sit Har Tak Kesal Sertai Bersih 3.0

Posted: 20 May 2012 02:22 AM PDT

Ketua Wanita MCA Melaka Kian Sit Har berkata beliau tidak mengesali tindakannya hadir dalam perhimpunan BERSIH 3.0 bersama 5,000 orang di Dataran Pahlawan di negeri itu pada 28 April lalu."Saya gembira dan bangga bahawa saya tidak melepaskan peluang untuk berdiri bersama anak muda," kata bekas senator BN itu kepada Malaysiakini dalam satu wawancara.Kehadiran ramai anak muda dalam perhimpunan BERSIH 3.0 merupakan satu perkara yang tidak pernah dilihatnya sebelum ini, kata Kian.Golongan yang tidak menyertai perhimpunan itu "kerugian" kerana tidak berbuat demikian, katanya lagi.

Malah, ramai wanita jelita yang diperhatikannya hadir di bawah panas terik matahari dan melaungkan slogan "Bersih", kata Kian lagi.Perkara itu menunjukkan golongan muda kini prihatin dengan negara, katanya.Kehadirannya di perhimpunan itu menimbulkan kemarahan Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang meminta Kian berundur dari MCA.Kian bukan ahli sembarangan dalam MCA. Beliau menyertai parti itu pada usia 17 tahun dan bertanggungjawab menubuhkan Wanita MCA Melaka pada 1975 – pergerakan yang diketuainya sehingga hari ini.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 20 May 2012 07:20 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


GLOBAL : SOKONGAN AMAT PADU !

Posted: 19 May 2012 04:22 PM PDT

TERIMA PR KALAU NAK KERJASAMA PAS : TG. NIK AZIZ

Posted: 19 May 2012 04:10 PM PDT

SEBELUM PRU SYARATNYA : TG. NIK AZIZ

Posted: 19 May 2012 04:03 PM PDT

SUKAN : TAHNIAH KELANTAN!

Posted: 19 May 2012 03:59 PM PDT

Landskap Siasah

Posted: 20 May 2012 07:07 AM PDT

Landskap Siasah


Kenyataan Media 20 Mei 2012 Dalil-dalil lemahnya BN Gopeng

Posted: 19 May 2012 07:42 PM PDT


Kenyataan Media 20 Mei 2012
Dalil-dalil lemahnya BN Gopeng

UMNO Gopeng kelihatan terdesak untuk meraih sokongan kaum melayu walaupun terpaksa melanggar polisi kempen 1 malaysia dengan membawa idea-idea perkauman dalam setiap ceramah bersiri mereka hari ini.


Sebagai contoh dalam siri Ceramah Nizar Pembohong Bersiri di kawasan Parlimen Gopeng dan DUN Sg Rapat khususnya, mereka tidak dapat lari daripada memperlekeh kaum Cina semasa mereka mengaitkan Nizar sebagai  boneka DAP. UMNO sedari dulu tidak pernah meletak imej DAP sebagai parti multiracial berkelai-kali mengingatkan ancaman Cina memperguna melayu apabila PAS berkawan rapat dengan DAP. UMNO Gopeng terlupa bahawa setiap patah isi ceramah mereka turut sampai ke telinga-telinga kaum Cina di kawasan itu.

Lebih malang mereka kelihatan seperti kanak-kanak kecil. Mendirikan khemah di mana sahaja adanya ceramah Pakatan Rakyat. Jika khemah diubah mereka juga akan mengerahkan anak muda UMNO mengubah khemah untuk berceramah disebelah tapak ceramah Pakatan Rakyat.
Adakah UMNO telah sedar bahawa ceramah merupakan metod paling ampuh member penerangan? Adakah mereka mulai curiga dengan keberkesanan propaganda melalui media massa yang mereka kuasai? Jawapannya tidak!

Mereka langsung tidak optimis dan percaya ceramah umum dapat mengubah persepsi rakyat teerhadap UMNO. Mereka hanya ingin mengganggu ceramah Pakatan Rakyat. Buktinya?
Pertama, mereka langsung tidak kisah penduduk tempatan yang mungkin tidak hadir (atau peratusan kehadiran yang kecil) ke ceramah mereka. Lantaran itu mereka sanggup berceramah di hadapan pengikut mereka tegar mereka yang diangkut dengan bas-bas persiaran dan semestinya makcik-makcik berkenaan bukan penduduk tempatan. Ini menunjukkan polisi mereka adalah 'janji ada orang depan pentas' tanpa mengira keberkesanan ceramah. Tidak seperti KPI ceramah Pakatan Rakyat yang menitik berat kehadiran penduduk tempatan. Jelas UMNO hanya ingin mengganggu ceramah pihak lain.

Kedua, speker yang mereka pasang dihalakan kearah tapak ceramah Pakatan Rakyat.  Bukankah kelihatan bodoh jika berceramah di hadapan audien tetapi spekernya dihalakan ke satu hala tertentu sahaja?

Ketiga, dalam isi ceramah UMNO, si penceramah akan berucap seolah-olah mencabar dan menyindiri penceramah Pakatan Rakyat disebelah. Jika benar berceramah mereka patut bersedia bercakap dengan hadirin di hadapa sahaja bukannya bercakap dengan audien di ceramah sebelah!
Lebih melucukan UMNO adalah parti yang paling penakut untuk berdebat tetapi cukup garang dalam majlis ceramah mereka sahaja.

Pada pandangan kami jentera Pilihanraya PAS Gopeng, Barisan Nasional sudah tidak memberi erti bagi rakyat Gopeng. Buktinya, BN hanya terdiri daripada UNIO sahaja di Gopeng. Tiada aura atau bahang dari MCA dan MIC.
UMNO Gopeng memang gentar hari ini kerana mereka terpaksa berhadapan dengan kombinasi PAS, PKR di Gopeng berbanding mereka yang hanya mampu mengadakan ceramah UMNO sahaja dengan tema perkauman. Lebih memeningkan mereka, sahabat-sahabat DAP daripada Batu Gajah dan Ipoh Timur juga kerap bertandang ke Parlimen Gopeng untuk memberi peneranagn kepada rakyat.
Jika benar BN itu hebat, sila adakan ceramah BN yang sejati. Di mana MCA dan MIC anda jika benar anda memerintah negara ini dengan kerjasama 3 kaum utama? Di mana elemen 1 Malaysia yang Presiden anda kumandangkan?
Jelas UMNO Gopeng yang ditunjangi oleh YB hamidah Osman  tidak akan mampu menjawab persoalan ini kerana UMNO Gopeng kini kian tenat, resah dan nyanyuk untuk menhadapati kemaraan gelombang perubahan fikrah dan tekad pengundi bagi Pilihanraya UMUM- ke13 akan datang.

Radzi Zainon
Timbalan YDP PAS Kawasan Gopeng, merangkap Penyelia Pusat Khidmat DUN Sg Rapat

PEMUDA RANTAU ABANG

Posted: 20 May 2012 03:24 AM PDT

PEMUDA RANTAU ABANG


KEJOHANAN BOLASEPAK 7 SEBELAH

Posted: 20 May 2012 01:59 AM PDT


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 20 May 2012 03:23 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Mantop JPrU Johan Setia

Posted: 19 May 2012 08:08 AM PDT










Bersama Muslimat JPrU Johan Setia






Selepas dengar motivasi - YB taruk cili kasi pedas dan panas lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan