Selasa, 21 Februari 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 21 Feb 2012 01:40 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Noh Omar Di Cabar Hadir Sesi SELCAT

Posted: 21 Feb 2012 01:00 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 21 FEB : Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar dituntut untuk mengadakan sesi pendengaran awam atau mahkamah rakyat bagi membongkar penyelewengan dana NFC sekiranya beliau benar-benar ikhlas mahu memperjuangkan ketelusan dalam sesuatu pentadbiran.

Bagaimanapun, Noh Omar terlebih dahulu dituntut Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin untuk hadir pada sesi pendengaran awam terhadap pengendalian pasir di Selangor yang melibatkan anak syarikat Kerajaan Negeri, Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB), Yayasan Selangor dan dua anak syarikat Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Selangor (PKPS).

"Datuk Seri Noh Omar dijemput untuk menghadirkan diri sepanjang sesi pendengaran awam ini berlangsung supaya beliau dapat memberikan maklumat dan bukti apa yang didakwa penyelewengan dalam KSSB khususnya.

"Kehadiran beliau amat penting, selain dapat menunjukkan keikhlasan beliau dalam membenteras rasuah, beliau juga boleh mendapat idea, inspirasi dan semangat untuk melakukan perkara yang sama dalam pentadbiran Kerajaan Pusat BN," ujar Faekah tegas.

Sementara itu, Faekah turut mengulas kesediaan Kerajaan Negeri melalui Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) membuktikan kesungguhan Kerajaan Negeri dalam membanteras segala bentuk penyelewengan dan salahguna kuasa.

"Usaha ini sejajar dengan aspirasi pentadbiran Kerajaan Pakatan yang mahukan pentadbiran kerajaan ini bersih daripada sebarang penyelewengan dan ketirisan dana awam.

"Ini penting untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pentadbiran awam yang sebelum ini teruk tercemar disebabkan tindakan sesetengah pemimpin Umno/BN yang tamak dan mengamalkan kronisme," jelas Faekah lagi.

Faekah juga menegaskan bahawa tindakan sewajarnya akan diambil terhadap mereka yang bertanggungjawab sekiranya terdapat bukti penyelewengan dan salah guna kuasa dalam pentadbiran kerajaan negeri.

"Selain itu, pendengaran SELCAT juga akan mampu menghapuskan reputasi buruk yang cuba dibayangkan sesetengah pihak terhadap anak-anak syarikat Kerajaan Negeri," kata Faekah.

tv news/-

Swastakan Loji Benih Padi, Petani Derita

Posted: 21 Feb 2012 12:50 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PERMATANG, 21 FEB: Tindakan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menswastakan loji benih padi di Negeri Selangor bukan sahaja menyebabkan pesawah terpaksa membeli harga benih tinggi.


Demikian menurut Pegawai Penyelaras Pusat Khidmat Rakyat Dun Permatang, Mohd Yahya Mat Sahri ketika dihubungi Selangorkini baru-baru ini.

Menurut beliau, tindakan tersebut menyebabkan pesawah-pesawah di Tanjung Karang termasuk di Dun Permatang terpaksa membeli benih padi pada harga RM28 berbanding sebelum penswastaan RM22 tetapi dibekalkan benih yang tidak berkualiti.

"Dahulu kerajaan ada memiliki loji benih padi sendiri, jadi pesawah dapat beli benih padi dengan harga RM22 sahaja bagi setiap kampit 20kg.

"Tetapi apabila Datuk Seri Noh Omar jadi Menteri Pertanian, dia swastakan loji benih padi di sini dan menyebabkan pesawah terpaksa beli dengan harga RM28.

"Malangnya, sepatutnya apabila diswastakan kualiti benih dan sistem pembekalan jadi lebih baik tetapi menjadi teruk dan kucar kacir dan mampu menjejaskan pengeluaran padi negara ini," ujar Yahya.

Tegasnya, Inilah jadinya apabila kerajaan memberikan tanggungjawab ini kepada syarikat yang kurang pengetahuan dan keupayaan teknikal dalam mengeluarkan benih padi.

Yahya turut mendesak menteri terbabit yang juga merupakan Ahli Parlimen Tanjung Karang agar menjelaskan butiran subsidi RM20 bagi setiap kampit yang diberikan kepada pegusaha loji terbabit.

"Selain harga RM28 yang dibayar oleh pesawah, kerajaan turut membayar subsidi sebanyak RM20 kepada pengusaha logi benih terbabit bagi setiap kampit seberat 20kg.

"Kita menyokong subsidi untuk meringankan beban pesawah, tetapi soalnya subsidi RM20 itu adalah tinggi, tetapi tiada perincian untuk menampung kos apakah subsidi itu diberikan," katanya lagi.

tv news/-

Penjara Filipina dihujani peluru, 3 terbunuh

Posted: 21 Feb 2012 12:40 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

MANILA - Puluhan lelaki bersenjatakan grenad dan bom, menyerang penjara selatan Filipina dalam cubaan membebaskan rakan mereka yang ditahan, tetapi dihalang polis sehingga mencetuskan pertempuran dan meragut tiga nyawa, kelmarin.

Menurut pegawai, 13 orang cedera dalam serangan itu dan orang awam terperangkap dalam pertempuran di luar dewan bandar raya Kidapawan, utara Cotabato dan di sepanjang jalan komersial utama.

Pegawai polis dan tentera menyalahkan bekas anggota Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), tetapi jurucakap bagi kumpulan itu menafikannya.

Kejadian yang turut mengorbankan pemandu palang merah yang membawa orang awam ke hospital, berlaku apabila tiga penyerang membaling bom tangan ke dalam pintu pagar penjara sehingga mencetuskan tembak-menembak.

sinar harian/-

Roboh Rumah Allah Di Melaka : Kezaliman Melampau

Posted: 21 Feb 2012 12:30 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Pesuruhjaya Pas Melaka, Adly Zahari melahirkan rasa kecewa kerana sebuah surau di robohkan di Ujong Pasir oleh pihak berkuasa baru-baru ini.

"UMNO gagal menjaga Islam, surau dirobohkan adalah bukti kegagalan UMNO

"Menurut penduduk setempat di Ujong Pasir, tapak surau itu telah puluhan tahun diwakafkan" ujar Adly yang juga merupakan Yang Dipertua PAS Kawasan Alor Gajah.

Adly mempersoalkan mengapa tanah-tanah wakaf sebegini tidak diselenggara dengan betul dan diwartakan oleh Majlis Agama Islam Negeri Melaka MAIM) yang dipengerusikan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

"Kegagalan kerajaan negeri mewartakan tanah wakaf ini menyebabkan tanah tersebut terjual kepada pihak ketiga".

"Akhirnya surau yang didirikan oleh penduduk kampung di Ujong Pasir itu dirobohkan, atas alasan Pembangunan oleh pemaju" katanya dalam posting terbaru blog peribadi beliau adlyzahari.blogspot.com.

Menurutnya Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), Penghulu, Wakil Rakyat dan Ketua Menteri sendiri tidak dapat menyelamatkan sebuah surau yang menjadi tempat ibadat dan aktiviti lain di kawasan tersebut.

"MAIM dan Ketua Menteri harus bertanggungjawab terhadap perobohan surau ini" tambah Adly.

Difahamkan Adly dan Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Melaka, Harun Mohammed telah membuat lawatan ke surau tersebut baru-baru ini.

Dalam lawatan itu mereka mendapati masih terdapat banyak sejadah dan tikar sembahyang yang dibiarkan begitu sahaja bersama timbunan batu dan pasir kesan perobohan tersebut.

"Mereka tidak mengalihkan sejadah yang digunakan ketika operasi merobohkan surau tersebut"

"Surau itu dirobohkan 20 Januari lalu atas alasan tapak tanah surau itu hendak dibangunkan dan telah jatuh kepada pihak ketiga".

"Umno sering melaung-laungkan pembela Islam dan agama tetapi mereka sanggup membiarkan surau ini dirobohkan sedangkan mereka adalah parti yang berkuasa" ujar Harun yang juga Penyelia Dun Telok Mas.

selatan online/-

Musim Debat Bermula : Ibrahim Ali Berani Dalam Takut

Posted: 21 Feb 2012 12:25 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Debat di antara Dr Chua Soi Lek dan Lim Guan Eng baru-baru ini telah berjaya membuka gelanggang debat terbuka di antara tokoh politik dan masyarakat negara kita.

Datuk Mahfuz Omar mengembalikan nostalgia 12 tahun yang lalu dengan mencabar Datuk Hishamudin untuk berdebat.

Saya menghubungi beliau sebentar tadi untuk bertanyakan perkembangan baru sama ada Hisham telah pun memberikan respon terhadap cabaran tersebut. Manalah tahu Hisham akan menghantar wakilnya seperti satu masa dahulu.

Terbaru, tiba-tiba Presiden Perkasa juga mencabar Ketua Menteri Pulau Pinang untuk berdebat di atas tajuk siapa yang paling rasis, DAP atau Perkasa. Pada umumnya, saya boleh menerima tajuk tersebut kerana Perkasa sentiasa dipalitkan dengan perjuangan yang berlandaskan rasis, ruang yang ada ini dapat memberikan ruang Perkasa untuk membuktikan semua yang dilemparkan itu fitnah belaka.

Cuma yang agak melucukan adalah permintaan Datuk Ibrahim Ali yang mahu debat tersebut diadakan tanpa kehadiran hadirin atau penyokong. Saya tidak pasti apakah muslihat Datuk Ibrahim namun saya merasakan bahawa Datuk Ibrahim tidak mempunyai kekuatan untuk berhadapan dengan suasana tekanan daripada hadirin khususnya yang tidak menyebelahinya.

Saya katakan begitu kerana saya teringat bagaimana Datuk Ibrahim pernah 'naik angin' semasa dalam perbahasan Parlimen apabila beliau diprovok oleh ahli Parlimen yang lain.

Pada pandangan saya, jika debat tersebut diadakan tanpa penyokong maka saya cadangkan Datuk Ibrahim kembali semula ke alam persekolahan kerana di peringkat sekolah kerana debat diperingkat sekolahpun mempunyai penyokong kedua-dua pihak.

Tahniah Datuk Ibrahim Ali kerana mencabar YAB Lim Guan Eng walaupun cabaran tersebut dapat dikategorikan sebagai cabaran BERANI DALAM TAKUT.

selatan online/-

Abdul Hadi: Pas tidak jadikan Islam senjata politik

Posted: 21 Feb 2012 12:20 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA PILAH – Pas tidak pernah menjadikan Islam sebagai senjata politik untuk meraih kuasa.

Sebaliknya, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, politik adalah sebahagian daripada ajaran Islam yang telah menjadi tanggungjawab bagi umatnya untuk berjuang menegakkan hukum Islam dalam kehidupan mereka sehari-hari, termasuk urusan politik.

Sehubungan itu, menu­rutnya, tanggapan pihak tertentu bahawa parti itu menggunakan agama sebagai senjata politik, sama sekali tidak benar.

"Politik adalah sebaha­gian daripada ajaran Islam, bukan sebaliknya. Kita tidak boleh mempolitikkan Islam, tetapi perlu mengislamkan politik. Siapa kata politik terpisah daripada Islam?," katanya ketika diminta mengulas kenyataan bekas Mufti Perlis, Profesor Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang menggesa pemimpin politik supaya berhenti daripada menggunakan agama sebagai senjata politik.

Abdul Hadi berkata, Islam sentiasa mengajar umatnya supaya ikhlas dalam melakukan sesuatu.

"Bukan sahaja ikhlas dalam bersolat, tetapi dalam politik juga kita perlu ikhlas. Ada orang ber­juang dalam politik hendak dapatkan nama, pangkat, projek atau harta, ini adalah tidak betul dan sudah tentu tidak dapat pahala," katanya ketika menghadiri Majlis Pelancaran Dokumen Negara Berkebajikan dan Mesyuarat Agung Cawangan-cawangan Pas kawasan Kuala Pilah, di sini, kelmarin.

Hadir sama, Pesuruhjaya Pas negeri, Mohd Taufek Abdul Ghani; Ahli Jawatan­kuasa Pas Pusat, Zulkefly Mohamad Omar; Timbalan Pesuruhjaya II Pas Negeri, Abdul Rahman Ramli dan Yang Dipertua Pas Kuala Pilah, Zaharuddin Othman.

sinar harian/-

Polis tumpaskan sindiket curi kenderaan, 12 suspek ditahan

Posted: 21 Feb 2012 12:14 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - Polis menumpaskan satu sindiket curi kenderaan bernilai jutaan ringgit, yang dipercayai aktif sejak 10 tahun lepas, dengan tertangkapnya 12 suspek dalam serbuan berasingan di Selangor dan Perak pada Khamis dan Jumaat lepas.

Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata tangkapan pertama membabitkan tiga lelaki berusia antara 22 dan 33 tahun di belakang sebuah pasar raya di Rawang ketika kesemua mereka cuba mencuri sebuah lori pada 16 Feb lepas.

Beliau berkata polis kemudian memeriksa kenderaan dinaiki suspek dan menemui pelbagai barangan dipercayai digunakan untuk mencuri seperti pemutar skru, gunting, playar, wayar yang diubah suai dan 'test pen'.

"Susulan tangkapan itu, polis menahan seorang lagi lelaki berusia 25 tahun kira-kira 4 pagi pada 17 Feb lepas di Sabak Bernam yang membawa kepada serbuan di sebuah premis di Kampung Air Putih, Simpang di Perak pada hari sama," katanya pada sidang media di Pusat Media Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini, hari ini.

Tun Hisan berkata dalam serbuan di premis itu, polis menahan tiga lelaki dan seorang wanita tempatan serta empat lelaki warganegara Bangladesh berusia antara 18 dan 50 tahun, yang dipercayai anggota sindiket curi kenderaan terbabit.

Polis turut merampas 1,040 pintu lori, 1,101 enjin lori, 102 enjin kereta, 128 buah kenderaan jenama tempatan, 30 kepala lori, tiga buah lori, tiga bahagian hadapan kereta, dan beberapa kunci lori.

Kesemua nombor casis enjin telah dikikis bagi mengelak dikesan pihak berkuasa namun polis akan menggunakan khidmat forensik untuk mengesan nombor casis asal enjin berkenaan, katanya.

Tun Hisan berkata sehingga kini, polis mendapati kes terawal yang membabitkan sindiket itu adalah laporan kecurian sebuah lori pada 1999.

Berikutan itu, katanya polis meminta supaya seorang lelaki dikenali sebagai R. Muniandy, 38, iaitu pemilik premis berkenaan supaya tampil membantu siasatan kes itu.

Menurutnya premis berkenaan terletak di atas tanah persendirian di kawasan terpencil sebuah ladang kelapa sawit dan beroperasi tanpa lesen dari pihak berkuasa.

Polis juga masih menyiasat modus operandi sindiket berkenaan namun siasatan awal mendapati sindiket itu mencuri kenderaan di parkir, menyamun dan merampas kenderaan daripada pemilik, katanya.

Tun Hisan berkata kesemua suspek ditahan reman sehingga esok dan kes disiasat mengikut Seksyen 379 (A) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda.

Sehubungan itu, beliau meminta kerjasama orang ramai supaya membuat laporan kepada polis sekiranya mendapati premis yang mencurigakan di kawasan perumahan mereka.- Bernama

Sinar Harian

Israel: Bantahan esok solidariti rakyat Malaysia

Posted: 21 Feb 2012 12:08 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Feb: Kelab Anwar Ibrahim (AIC) mendokong dasar satu bantahan aman anjuran Jingga 13 dengan dokongan AMK, Pemuda PAS dan Kesatuan Pekerja North Port berikutan kemasukan kapal ZIM Europa kepunyaan Israel dan menyeru rakyat Malaysia untuk sama-sama berhimpun di hadapan pagar Westport, Pelabuhan Klang pada 22 Februari (esok), jam 5.00 petang.

"Bantahan ini adalah solidariti rakyat Malaysia terhadap kezaliman yang ditunjukkan Yahudi Israel dan penyokongnya termasuklah kerajaan Umno Barisan Nasional kepada rakyat Palestin," kata setiausahanya, Nor Mazli Muhammad dalam satu kenyataan.

Katanya, AIC merasa simpati dengan kesengsaraan yang dihadapi oleh rakyat Palestin dengan peperangan fizikal dan mental yang dilancarkan oleh rejim Israel.

Tambahnya, keadaan diburukkan lagi dengan pencabulan pendirian Kerajaan Malaysia dengan membenarkan kapal-kapal kargo dari Israel berlabuh di pelabuhan negara kita.

Menurutnya, Malaysia mengamalkan diplomasi serantau tetapi dengan tegas tidak mempunyai hubungan perdagangan atau diplomatik dengan negara haram Israel.

Walau bagaimanapun, AIC mendapati tindakan kapal kargo Israel berlabuh di Pelabuhan Klang sebagai tamparan hebat buat rakyat Malaysia yang percaya Kerajaan Malaysia menolak sepenuhnya hubungan dengan Israel.

"Tindakan Kerajaan Malaysia ini merupakan satu penghinaan kepada agama Islam dan perjuangan rakyat Palestin.

"Tindakan ini secara tidak langsung menggambarkan bahawa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mengiktiraf kerajaan haram Israel," ujarnya lagi.

Katanya, polisi yang selama ini dilaungkan kerajaan Malaysia adalah satu penipuan kepada dunia dan rakyat Malaysia khususnya.

"Kita menentang sekeras-kerasnya tindakan kapal kargo Israel berlabuh di pelabuhan negara kerana akan membawa kepada satu perubahan kepercayaan terhadap ketegasan negara melawan regim Israel," ujarnya.

Harakah Daily

Berlagak ‘suci’

Posted: 21 Feb 2012 12:00 AM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SAKIT...Muhamad Hafiz menunjukkan muka isterinya, Nuramiza Ezzanie yang cedera. ALOR SETAR: "Dia cuma berani di belakang, orang macam ini perlu diberi pengajaran," kata Muhamad Hafiz Azizan, 23, suami mangsa ragut di Jalan Gelam-Jalan Datuk Kumbar, di sini, Jumaat lalu.

Muhamad Hafiz berkata, hatinya geram apabila menerima SMS dipercayai daripada peragut yang menggunakan telefon bimbit isteri yang berada di dalam beg diragut.

SMS berbunyi 'Kami minta maaf, bukan niat kami benda nak jadi tak diduga, kami Mat Rempit tak diiktiraf tapi itulah salah dia (mangsa) sampai menggadai nyawa.'

Dia berharap, peragut terbabit ditangkap polis dan dihadapkan ke muka pengadilan.

SMS itu juga membuatkan, isterinya, Nuramiza Ezzanie Azmi, 21, semakin marah kerana peragut menyalahkan dirinya

my metro/

Debaran Villas-Boas

Posted: 20 Feb 2012 11:50 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

LONDON – Pengurus Chelsea, Andre Villas-Boas berdepan satu ujian sukar dalam karier pada pertemuan kalah mati pertama Liga Juara-Juara menentang Napoli awal pagi esok.

Selain misi peribadi untuk menyelamatkan kariernya, Villas-Boas turut berdepan ujian penting untuk menggembalikan semula kegemilangan sku- ad The Blues musim ini.

Pada perlawanan tersebut, tumpuan sudah pasti terarah kepada Villas- Boas di tepi padang selepas rakan se- jawatannya di Napoli, Walter Mazzarri menjalani penggantungan dan hanya dibenarkan memberi arahan dari tempat duduk penonton sahaja.

Selepas hanya mencatat dua keme- nangan daripada 10 perlawanan terakhir Liga Perdana England, Chelsea perlu menewaskan Napoli bagi mengembalikan semula keyakinan pasukan itu selepas seri 1-1 dengan Birming- ham City di pusingan kelima Piala FA, Sabtu lalu.

Spekulasi pula bertiup kencang mengatakan Villas-Boas mungkin dipecat sekiranya tewas kepada Napoli.

"Anda perlu kekuatan mental tambahan untuk mendapatkan keputusan yang baik. Hanya kemenangan boleh membantu untuk keluar daripada saat buruk ini," kata Villas-Boas.

Ditanya kenapa beliau fikir Chelsea boleh menang di San Paolo, Villas- Boas berkata: "Ini adalah bola sepak. Kadangkala ia boleh berlaku sebalik- nya kerana Napoli kuat dan kami juga kuat."

Bagaimanapun, Chelsea dijangka turun tanpa ketua pasukan, John Terry yang masih cedera. – Reuters

Kapal terbang tersepit dengan helikopter

Posted: 20 Feb 2012 11:40 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

CALIFORNIA - Sebuah kapal terbang kecil dan helikopter tersepit antara satu sama lain di laluan udara di Utara California, menyebabkan dua juruterbang pesawat itu mengalami kecederaan ringan.

Pesawat enam tempat duduk Beechcraft Bonanza terhempas sejurus berlepas dari lapangan terbang, manakala helikopter dua tempat duduk Robinson R22 mendarat di atas padang berhampiran lebuh raya negeri, Highway 160.

Menurut jurucakap Pentad­biran Penerbangan Persekutuan, Ian Gregor, kemalangan itu berlaku berhampiran selatan Lapangan Terbang Kecil Bandaran Rio Vista, diantara Oakland dan Sacramento.

Dua juruterbang yang mengemudi pesawat persendirian itu terus dikejarkan ke hospital, dan pihak berkuasa tidak menemui penumpang lain selain mereka berdua.

sinar harian/-

2 maut, seorang parah kereta terbabas

Posted: 20 Feb 2012 11:30 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN — Dua maut manakala seorang cedera parah selepas kereta yang dinaiki mereka terbabas ke dalam longkang di Km 10.5 Jalan Kuantan Bypass lewat petang semalam.

Pegawai Turus Trafik Pahang, DSP Mohd Rizal Abdullah berkata, Norhazana Che Hasim, 28, yang memandu kereta itu dan Ismail Hassan, 48, penumpang hadapan, mati di tempat kejadian, manakala Suzilawaniasama Harun, 27, yang duduk di belakang cedera parah.

"Mereka yang menaiki sebuah kereta Proton Waja dalam perjalanan dari arah Kuantan ke Pelabuhan.

"Apabila sampai di tempat kejadian berhampiran Taman Pertanian, mangsa dipercayai gagal mengawal kenderaan sebelum kenderaan yang dinaiki tiga rakan sekerja itu terhumbang ke dalam longkang," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau berkata kesemua mangsa dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan. — BERNAMA

Pasir: Noh dijemput beri bukti kepada Selcat

Posted: 20 Feb 2012 11:23 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 21 Feb: Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar dijemput hadir pada sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) Negeri Selangor berhubung skandal pasir.

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin (gambar) berkata, kehadiran Noh itu penting bagi memberikan maklumat dan bukti apa yang didakwanya sebelum ini kononnya wujud penyelewengan dalam pengendalian pasir oleh Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB).

"Datuk Seri Noh Omar dijemput untuk menghadirkan diri sepanjang sesi pendengaran awam ini berlangsung supaya beliau dapat memberikan maklumat dan bukti apa yang didakwa penyelewengan dalam KSSB khususnya.

"Kehadiran Noh Omar pada hari sesi pendengaran ini berlangsung amat penting, selain dapat menunjukkan keikhlasan beliau dalam membenteras rasuah, beliau juga boleh mendapat idea, inspirasi dan semangat untuk melakukan perkara yang sama dalam pentadbiran Kerajaan Pusat BN," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Pendengaran awam terhadap KSSB, Yayasan Selangor dan dua anak syarikat Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Selangor (PKPS) yang ditangguhkan sebelum ini disambung semula selama tiga hari bermula 5 Mac ini.

Pengerusi Selcat Datuk Teng Chang Khim berkata keputusan untuk mengadakan pendengaran awam itu diambil selepas Selcat bermesyuarat pada 16 Feb lepas.

Menurut Faekah, meskipun ramai yang sangsi akan kesediaan Noh untuk hadir kerana berpendapat bahawa Noh berkobar-kobar dalam isu KSSB semata-mata mahu menutup skandal NFC yang telah mempalit lumpur kepada Umno dan seluruh kabinet BN, namun beliau masih mahu memberi faedah dari keraguan (benefit of the doubt) kepada Noh.

Tambah Faekah lagi, pendengaran Selcat akan mampu menghapuskan reputasi buruk yang cuba dibayangkan sesetengah pihak terhadap anak-anak syarikat kerajaan negeri tersebut.

Pada masa yang sama, jika benar terdapat penyelewengan dan salah guna kuasa katanya, tindakan sewajarnya akan tetap diambil terhadap mereka yang bertanggungjawab.

"Dasar kerajaan negeri adalah jelas- tidak akan berkompromi dalam isu-isu rasuah dan salah guna kuasa.

"Justeru itu, kita mencabar, jika benar ketelusan yang mahu diperjuangkan oleh Noh, maka Kerajaan Pusat atau Noh Omar selaku Menteri Pertanian turut mengadakan sesi pendengaran awam atau mahkamah rakyat bagi membongkar penyelewengan dana NFC yang disalah guna oleh keluarga rakan baiknya, Datuk Seri Shahrizat Jalil," cabarnya.

Harakah Daily

Dua beranak bermalam di hutan

Posted: 20 Feb 2012 11:19 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

LANCHANG – Dua beranak yang dilaporkan hilang selepas masuk ke hutan di belakang rumah dekat Kampung Bolok Hilir di sini sejak kelmarin ditemui selamat di belakang sebuah Tabika Kemas kampung berkenaan pagi semalam.

Mariana Mohd Zakaria, 28, dan anaknya Siti Alia Natasha Azli, 2, ditemui seorang guru Tabika Kemas dalam keadaan lemah di belakang bangunan Tabika berkenaan jam 10 pagi semalam kira-kira dua kilometer dari rumahnya.

Mangsa bersama anak tunggalnya keluar dari rumah adiknya dekat Taman Lanchang Permai di sini kira-kira jam 8.30 pagi selepas dikatakan cuba mengikut suaminya.

Mangsa dipercayai diganggu makhluk halus sejak sebulan lalu keluar dari rumah selepas mendengar panggilan suami dan cuba mengikut jejak suaminya ke dalam hutan.

Suami mangsa Azli Shaharudin 36, berkata, dia tinggal di Felda Lepar 3, Jerantut dan pada Sabtu lalu dia membawa isterinya ke Lanchang untuk mendapatkan rawatan tradisional selepas dikatakan diganggu penyakit misteri.

Menurutnya, sebelum berubat dia bermalam di rumah adik iparnya dan kelmarin dia keluar mengikut biras ke ladang.

"Pada masa itu, ahli keluarga maklumkan isteri saya keluar mengikut jejak saya ke dalam hutan dan terus hilang bersama anak saya," katanya.

Azli percaya isterinya bukan keluar rumah untuk mengikutnya sebaliknya mengikut gangguan makhluk halus yang menyerupainya ke dalam hutan.

"Isteri pernah keluar rumah dua kali sebelum ini, dia cakap nak ikut 'suami yang berambut panjang," katanya.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohd Nor Mansor berkata, usaha menjejak mangsa diadakan sejak berita kehilangan mangsa dan anaknya dilaporkan kepada polis pagi kelmarin.

Menurutnya, polis dengan bantuan hampir 100 pegawai anggota, Ikatan Relawan Rakyat, PGA dan penduduk kampung memulakan gerakan mencari sejak tengah hari kelmarin.

"Kita juga telah meminta bantuan udara dalam menjejak mangsa sebelum mangsa dan anak ditemui selamat oleh guru tabika di kira-kira dua kilometer dari rumahnya," katanya.

Mohd Nor berkata, pasukan mencari dan menyelamat telah bertungkus lumus mencari mangsa sehingga jam 4 pagi semalam sebelum menghentikan operasi akibat hujan lebat.


Guru Tabika tak tahu kejadian orang hilang

Guru Tabika Kampung Bolok Hilir, Azizah Wahid yang menjumpai mangsa dalam keadaan lemah pagi semalam tidak tahu mengenai kejadian yang menimpa dua beranak berkenaan.

Azizah berkata, dia tidak tahu langsung usaha mencari sedang giat dijalankan bermula kelmarin dan hanya mengetahui mangsa adalah orang hilang selepas seorang penduduk kampung menghantar anaknya ke Tabika terbabit.

"Saya menemui mangsa secara kebetulan, masa itu saya nak keluar untuk buat panggilan telefon, sebaik membuka pintu belakang saya lihat dua beranak dalam keadaan lemah di penjuru bangunan Tabika.

"Dia hanya cakap tolong saya, bila diaju soalan langsung tidak jawab, saya kemudian buatkan air milo dan beri sedikit makanan dan tolong bersihkan anaknya.

"Masa itu keadaan mangsa sangat kotor dan seluar terkoyak, anaknya ada kesan calar pada kaki dan banyak gigitan nyamuk," katanya.

Azizah berkata, lebih kurang 15 minit kemudian kawasan Tabika tempatnya mengajar dipenuhi polis dan pasukan mencari dan menyelamat membawa mangsa dan anaknya menerima rawatan kecemasan di Poliklinik Lanchang.

Sinar Harian

Hidup diselubungi bau busuk

Posted: 20 Feb 2012 11:17 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PONTIAN – Kira-kira 30 keluarga yang tinggal di Projek Rakyat Termiskin (PPRT) Desa Murni, Pontian, di sini, terpaksa membuang sampah di merata tempat berikutan tiada tong khas disediakan untuk ­kemudahan membuang sisa pepejal itu.

Rata-rata penduduk mengakui ­tiada pilihan selain terpaksa menjadikan kawasan belukar, sungai, parit serta belakang rumah, sebagai ­tempat pembuangan 'sampah haram'­ ­sejak lebih 10 tahun lepas.

Seorang penduduk, Abd Wahab Busharani, 60, berkata, penduduk terpaksa membuang sampah yang diisi dalam beg plastik ke kawasan tersebut atau membakarnya sahaja bagi melupuskan sisa pepejal itu.

"Ketiadaan perkhidmatan ­mengutip sampah di kawasan perumahan ini hanya menyebabkan ­lambakan sampah serta boleh mencemar keadaan alam sekitar di ­kawasan ini," katanya.

Abd Wahab berkata, tindakan membuang sampah di merata-rata tempat itu terpaksa dilakukan kerana ia adalah langkah terakhir memandangkan bahan buangan itu sentiasa bertambah setiap hari.

"Sudah puas kami merayu ­kepada pihak berwajib supaya menyediakan satu tempat pembuangan sampah khas dan perkhidmatan mengangkut sampah di kawasan perumahan ini, namun ia masih belum ada jalan ­penyelesaian," katanya.

Menurutnya, dia juga terpaksa meletakkan dan melonggokkan ­sampah di belakang rumahnya ­sebelum membakar sisa pepejal itu bagi ­mengurangkan masalah ­pencemaran bau yang terpaksa ­dihadapi mereka setiap hari.

"Kami sekeluarga terpaksa menghadapi bau busuk, pembiakan lalat dan nyamuk serta menyebabkan ­selera makan kami sekeluarga sering terganggu akibat daripada masalah ini," katanya.

Lebih memburukkan keadaan, katanya, mereka sekeluarga juga ­sukar untuk membakar sampah pada ­musim tengkujuh apabila keadaan cuaca hujan berterusan hingga menyebabkan sampah berbau busuk.

"Kami minta pihak berwajib supaya menyelesaikan masalah ini segera kerana kami sudah tidak sanggup dikelilingi sampah bertimbun setiap hari akibat daripada pertambahan bilangan anggota keluarga," katanya.

Sinar Harian

Kenderaan berat dikompaun

Posted: 20 Feb 2012 11:14 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KLANG - Sebanyak 32 kenderaan berat termasuk bas dikenakan kompaun dalam operasi bersama melibatkan Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) yang diadakan sekitar daerah ini.

Pengarah Jabatan Komunikasi dan Pengaduan Awam (JKPA), Norfiza Mahfiz berkata, antara kawasan yang terlibat dalam operasi itu ialah sekitar bandar Klang, Hentian Bas Pelabuhan Klang dan Bandar Sultan Sulaiman (BSS) serta beberapa lokasi lain menjadi tumpuan
pemandu meletakkan kenderaan mereka di situ.

Menurutnya, kesemua kenderaan itu dikenakan tindakan di bawah Seksyen 46, Akta Jalan Parit Dan Bangunan 1974 kerana menyebabkan halangan dan denda tidak melebihi RM 1000 ke atas setiap kenderaan.

"Operasi yang diadakan ini merupakan tindakan kali kedua bersama SPAD dan kami akan mempertingkatkan ia pada masa akan datang untuk memastikan tiada pihak yang melanggar peraturan yang telah ditetapkan.

"Malah pemantauan juga akan diadakan dari masa ke semasa terutama di kawasan bandar ini dan pada masa yang sama lokasi lain termasuk di kawasan perumahan," katanya.

Norfiza berkata, operasi terdahulu pada November lalu juga menyasarkan kawasan yang sama terutama di P1 di mana lokasi itu hanya untuk menurunkan dan mengambil penumpang namun terdapat segelintir pemandu yang tidak bertanggungjawab meletakkan kenderaan mereka di situ.

Tambahnya, operasi berkenaan juga secara tidak langsung melicinkan perjalanan aliran trafik yang sebelum ini sering tergendala gara-gara pemandu yang meletakkan kenderaan mereka termasuk bas dan lori di tepi-tepi jalan dan perumahan.

Sinar Harian

Polis tahan 21 orang, rampas mesin judi

Posted: 20 Feb 2012 11:11 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Polis menahan 21 orang, merampas 83 mesin judi berkomputer serta wang tunai RM1,479 dalam serbuan di lima premis perjudian tanpa lesen di Taman Cahaya, Ampang, dekat sini malam tadi.

Pegawai Turus Bahagian Kongsi Gelap, Perjudian dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, DSP Izwan Abdul Karim berkata mereka yang berumur antara 20 dan 38 tahun terdiri daripada l6 lelaki dan lima wanita itu ditahan kerana dipercayai terbabit dalam aktiviti tersebut.

Bercakap kepada pemberita di sini, Izwan berkata dalam serbuan itu juga polis mendapati pengusaha premis judi menggunakan gerai makan di hadapan premis mereka untuk "menutup" pusat perjudian bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

Pemilik premis cuba menarik minat pelanggan dengan menawarkan pelbagai bentuk cabutan bertuah menerusi pengumpulan mata tertinggi yang boleh diguna untuk menambah mata judi bagi permainan seterusnya atau ditukar kepada wang tunai.

Izwan berkata kes disiasat mengikut Seksyen 4B(a) Akta Rumah Perjudian Terbuka 1953 (Pindaan 2001) yang memperuntukkan denda RM10,000 bagi setiap unit mesin atau penjara sehingga lima tahun.

Beliau berkata operasi dua jam bermula 11.15 malam itu disertai 10 pegawai dan 35 anggota dari D7 IPK Selangor dan Polis Daerah Ampang Jaya. - Bernama

Sinar Harian

9 kereta di PJ dipecah, barang bernilai dilarikan

Posted: 20 Feb 2012 11:08 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA - Sembilan pemilik kenderaan mengalami kerugian apabila cermin kereta dipecahkan dan barangan berharga dilarikan penjenayah dalam satu kejadian di Taman Desaria di sini, awal pagi ini.

Kenderaan itu diletakkan di kawasan lapang berhampiran Pusat Rukun Tetangga Taman Indah Jaya.

Difahamkan, kenderaan itu dipecahkan sekitar jam 4 pagi dan hanya disedari pemilik-pemilik kereta terbabit ketika hendak keluar bekerja.

Agency

Kapal Isreal: Kerajaan BN lukakan hati umat Islam

Posted: 20 Feb 2012 11:00 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Feb: Tindakan Kerajaan BN yang sanggup menjalinkan hubungan dagang dengan Israel benar-benar melukakan hati majoriti rakyat negara ini terutama yang beragama Islam.

Kehadiran dua buah kapal dagang milik rejim Israel, Zim Atlantic dan Zim USA ke Westport, Pelabuhan Klang pada 16 Februari lalu benar-benar mengejutkan seluruh rakyat negara ini sehingga memperlihatkan wajah sebenar Umno BN di mata orang ramai.

Dewan Ulama PAS Pusat sehubungan itu menuntut Kerajaan Malaysia segera membuat penjelasan mengenai kedudukan sebenar perkara itu kepada rakyat.

Setiausahanya, Dr Khairuddin Aman Razali berkata, umat Islam yang cintakan akhirat sewajarnya tidak menjalin sebarang bentuk kerjasama dan perhubungan sosial atau ekonomi dengan mereka yang melakukan kezaliman sama ada kezaliman itu dilakukan oleh orang Islam sendiri atau bukan Islam.

"Negara haram Israel telah menzalimi umat Islam Palestin dalam tempoh yang panjang dengan merampas tanah air mereka dan membunuh ratusan ribu umat Islam," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Sebuah NGO, Jingga 13 seperti yang dilaporkan Harakahdaily semalam mendedahkan bahawa Kerajaan Malaysia mempunyai hubungan dagang dengan negara rejim Israel.

Hubungan tersebut terbukti dengan kehadiran dua buah kapal, Zim Atlantic dan Zim USA yang telah berlabuh di Westport, Pelabuhan Klang pada 16 Februari lalu yang dimiliki oleh ZIM Integrated Shipping Services Ltd hak milik rejim Israel.

Koordinator Jingga 13, Fariz Musa menjelaskan, pihaknya juga telah mendapatkan bukti jelas bahawa hubungan antara Kerajaan Malaysia dan rejim Israel telah wujuh walaupun pemimpin Umno menafikan wujud hubungan dagang.

"Kehadiran ZIM USA yang sebelum ini didaftarkan di Haifa, Israel pada 25 Oktober 2010 dan kini didaftarkan di Republic Of Liberia pada 2 Februari 2012 dan ZIM Atlantic yang turut didaftarkan di Republic Of Liberia adalah milik Israel melalui Israel Corporation dengan pegangan saham sebanyak 98 peratus iaitu salah satu syarikat besar dimiliki oleh Israel," katanya.

Menurut Khairuddin, sebarang kerjasama sosial dan politik dengan mereka yang terang-terang melakukan kezaliman adalah satu keredhaan terhadap kezaliman.

Katanya, Allah berfirman dalam surah Hud ayat 113 bermaksud: "Dan janganlah kamu cenderong hati terhadap orang-orang yang zalim, pasti kamu disentuh oleh api neraka."

"Jadi, sekiranya benar laporan yang menyatakan kapal-kapal yang dimiliki sebuah syarikat yang didakwa dikuasai oleh kerajaan Israel mempunyai akses bebas ke Westport, Pelabuhan Klang, ia memang benar-benar melukakan hati majoriti rakyat Malaysia beragama Islam," katanya yang lebih dikenali sebagai Ustaz Mohd Khairuddin At-Takiri.

Harakah Daily

Anwar jumpa Nik Aziz perjelas isu Israel

Posted: 20 Feb 2012 10:57 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Feb: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau berasa lega kerana dapat memberikan penjelasan kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung kenyataan kontroversinya tentang Israel.

Beliau juga berkata dengan penjelasan itu, beliau mengaggap salah faham yang timbul sebelum ini selesai.

"Tok Guru Nik Aziz dengar dan faham pendirian saya, dan saya pun faham pertimbangan PAS yang cukup tegas dan keras dalam soal Israel. Bagi saya, kita dah jelaskan dan perkara ini tidak berbangkit dan kita akan terus dengan program bersama seperti biasa.

"Saya rasa baik kerana telah beri penjelasan terhadap sedikit sebanyak keraguan dalam hal ini," katanya yang juga ketua pembangkang kepada pemberita selepas pertemuan itu.

Pertemuan kira-kira 45 minit itu berlangsung di sebuah hotel di ibu negara pagi ini.

Turut serta pada pertemuan itu, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menurut Anwar, beliau menjelaskan kepada Nik Aziz bahawa salah faham isu itu timbul ekoran media Umno yang hanya menggunakan sebahagian sahaja daripada kenyataannya yang disiarkan oleh akhbar Wall Street Journal bulan lalu.

Ianya sekaligus memberi salah tafsiran terhadap pengiktirafan Israel sedangkan ia bukan bermaksud sedemikian.

"Masalahnya saya sebut, media Umno hanya guna bahagian pertama sahaja, bahawa ada kesediaan mengiktiraf dan mengawal keselamatan tetapi tidak ditekankan 'tertakluk kepada syarat-syarat, contingent'," katanya lagi.

Antara syarat tersebut katanya termasuk pengunduran tentera Israel dari Palestin dan negara arab lain, menghentikan kepungan terhadap Gaza dan mengiktiraf Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin.

Turut dikongsi kepada Nik Aziz katanya pendirian pemimpin Hamas Khaled Mashal yang menerima penjelasan beliau sebelum ini.

"Dalam perbincangan dengan Khaled Mashal dia sebut "I know the word contingent".

"Akhirnya saya bagi tahu (Nik Aziz), saya tunduk dengan apa yang dikehendaki Hamas dan Fatah dan apa yang dirunding di Doha dua minggu lalu," katanya.

Dalam pada itu, Anwar juga mendakwa pendiriannya dengan PAS bukan perbezaan ketara namun yang berbeza sebenarnya adalah dengan Umno.

Menurutnya, Umno hipokrit dalam isu Israel ini apabila mendabik dada kononnya mereka tidak mengiktiraf Israel sedangkan kata Anwar pada masa sama Umno juga mengadakan hubungan perdagangan dengan negara itu.

Malah perdana menteri, menteri dalam negeri dan menteri pertahanan sendiri masing masing mengadakan pertemuan dengan rakan sejawat dari negara itu, kata Anwar.

Harakah Daily

Debat: Umno tunduk pada MCA untuk talian hayat

Posted: 20 Feb 2012 10:56 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Feb: Majlis debat antara Setiausaha DAP, Lim Guan Eng dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Sabtu lepas membuktikan Umno terpaksa menggunakan talian hayat Presiden MCA untuk mendapat sokongan pengundi Cina.

"Umno di bawah kepimpinan Najib yang sudah hilang sokongan orang bukan Melayu.

"Orang bukan Melayu sudah beralih sokongan kepada Pakatan Rakyat, terutama selepas PRU 2008," kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad (gambar).

Justeru, katanya MCA cuba meniupkan semangat anti Islam dengan memburukkan ajaran Islam kepada orang Cina supaya jangan memberikan undi kepada DAP.

Manakala Umno pula, ujarnya memainkan semangat perkauman Melayu supaya orang Melayu jangan memberi undi kepada PAS, nanti DAP akan menguasai politik Malaysia.

"Inilah dasar lidah bercabang dua parti yang menguasai BN untuk memastikan undi Melayu dan Cina berpecah, maka senang mereka untuk terus menindas rakyat dan memfaraid khazanah negara," ujarnya kepada Harakahdaily.

Sehubungan itu, beliau mempersoalakan di mana pergi Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Dr Mashitah Ibrahim dan Ustaz Fathul Bari.

"Kenapa kamu membisu dan tidak menegur rakan sejawat kamu menakutkan Islam kepada orang bukan Islam?" tanya beliau.

Katanya, tokoh-tokoh agama di dalam Umno boleh nilai bahawa itulah hasil tarbiah agamawan Umno kepada Chua Soi Lek.

Beliau menambah, boleh perhatikan perbezaan ucapan dua tokoh Cina di dalam debat tersebut.

Katanya, Soi Lek dengan bangga mengatakan: "Kita orang Cina, berani menentang-menentang dan melawan Umno terutama dalam bab hudud, adakah DAP berani dalam hal ini?.

Ini pula, ujarnya jawapan Lim Guan Eng: "Kita orang DAP tidak boleh menghalang kepercayaan orang Islam dalam hal agama mereka, begitu juga orang PAS tidak pernah menghalang dalam bab agama kita.

Harakah Daily

Pergaduhan di penjara Mexico ragut 44 nyawa

Posted: 20 Feb 2012 10:51 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

BANDAR MEXICO - Pergaduhan di penjara pinggir bandar Monterrey, Mexico, menyebabkan sekurang-kurangnya 44 terbunuh selepas mangsa-mangsa dipukul, ditikam dan dibaling batu..

Pergaduhan kelmarin, bermula apabila sebahagian kumpulan banduan membakar tilam-tilam dan seku­rang-kurangnya 12 banduan yang lain parah.

Pihak berkuasa menyuarakan kebimbangan insiden di penjara yang dihuni 3,000 banduan itu kemungkinan dicetuskan ahli-ahli kartel Teluk Mexico dan kartel Zetas.

Penjara itu mengalami kesesakan banduan yang luar biasa selepas Presiden Felipe Calderon melakukan serangan agresif menentang penjenayah dadah.

Sinar Harian

Apakah Adik Ke Surga?

Posted: 20 Feb 2012 08:30 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Seorang bapak bersama istri dan putrinya datang ke Rumah Amalia, setahun lalu beliau dan keluarganya menyaksikan anaknya yang berusia tiga tahun meninggal dunia akibat penyakit yang dideritanya. Hingga kini masih menyisakan ruang kepedihan didalam relung hati beliau dan keluarga.

Terbayang wajah yang lucu dan menggemaskan, berlarian, tertawa, menangis. Kepedihan itu dirasakan semakin dalam disaat memikirkan bagaimana memberitahukan kepada sang kakak bahwa adik yang sangat disayang telah tiada. Akhir diajaklah sholat berjamaah dan berdoa bersama memohon kepada Allah agar adiknya yang telah berpulang diterima disisi Allah.

Sang kakak bertanya pada beliau, "Ayah, apakah adik ke surga?" Pertanyaan dengan tatapan polos tidak mampu untuk dijawab, air mata beliau dan istri bercucuran dengan anggukan kepala dan serta merta dipeluknya. Sungguh betapa berat melepas kepergian anak yang begitu sangat dicintainya.

Sahabatku, kehilangan orang yang kita cintai begitu teramat berat ,maka pilihannya hanya satu keikhlasan atau menerima ketetapan Allah akan membuat hati kita menjadi kuat dan sabar. Kehilangan atau ketiadaan orang yang kita cintai bisa terjadi tiba-tiba, tanpa pernah kita sangka dan kita duga. Jadikan, hidup ini selalu berserah dan ikhlas apapun yang Allah telah tetapkan untuk hidup kita.

Bahkan kita juga harus memiliki keyakinan apapun dimuka bumi ini tidak ada yang abadi. Semua yang bernyawa pasti akan mati. "Kullu nafsin dzaiqatul maut." Semua yang bernyawa pasti akan mati. (QS. al-Ankabut:57).

posted by :agussyafii

Serangan di Sembrong: Empat dipanggil polis

Posted: 20 Feb 2012 08:25 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Empat individu telah dipanggil bagi membantu siasatan polis berhubung kejadian di Sembrong pada malam Ahad lalu.

Menurut Ketua Polis Daerah Kluang Asisten Komisioner Abdul Majid Mohd Ali, kejadian yang menyebabkan kereta ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, rosak dan kemek itu akan disiasat di bawah Seksyen 148 dan 440 Kanun Keseksaan.

Seksyen itu berkaitan dengan rusuhan yang menggunakan senjata.

"Antara mereka yang dipanggil adalah saksi kejadian dan mereka yang membuat laporan itu," katanya dalam perbualan telefon dengan Malaysiakini lewat petang semalam.

Beliau berkata polis masih belum mengenal pasti mana-mana suspek lagi.

Abdul Majid, bagaimanapun, enggan mengesahkan dakwaan PKR bahawa kejadian berkenaan berlaku, di sebalik kehadiran sekurang-kurangnya 20 anggota polis yang berpakaian seragam.

"Kami memang mengawal keadaan pada malam itu dan akan menyiasat perkara (yang didakwa) tersebut," katanya.

Semalam, pada sidang akhbarnya, setiausaha agung PKR Datuk Saifuddin Nasution berkata kejadian di pejabat PKR di Jalan Mersing di Sembrong itu membabitkan kira-kira 50 hingga 80 anak muda yang berusia dalam lingkungan 15 hingga 18 tahun.

NONEBeliau juga mendakwa bahawa penduduk tempatan memaklumkan kepada mereka bahawa remaja bermotosikal itu membaling kayu, batu dan juga mercun ke arah kereta Anwar dan mereka dipercayai adalah ahli Umno.

Pada kejadian itu, cermin depan kereta Anwar retak manakala pintu Mercedes Benz miliknya telah kemek. Ketua Pembangkang itu, bagaimanapun tidak mengalami sebarag kecederaan tetapi terpaksa menaiki kereta lain untuk perjalanan pulangnya ke Kuala Lumpur.

Seorang pemimpin PKR tempatan dilaporkan mengalami kecederaan ringan dalam pertengkaran berkenaan.

Sembrong adalah kawasan parlimen Menteri Dalam Negeri yang juga adalah Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

malaysiakini/-

Himpunan Hijau 2.0 diadakan di luar Kuantan juga

Posted: 20 Feb 2012 08:00 PM PST

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Sekumpulan NGO sedang mengenal pasti beberapa lokasi di negeri-negeri lain bagi menyokong Himpunan Hijau 2.0 yang dijadualkan di Kuantan pada Ahad ini bagi menjadikan bantahan terhadap pembinaan pusat memproses nadir bumi di Gebeng, Pahang itu acara seluruh negara.

Antara tempat-tempat yang sedang dikenal-pasti bagi membantah kilang Lynas Advanced Materials Plant (Lamp) itu adalah di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Ipoh dan Kota Kinabalu.

Perhimpunan di lokasi-lokasi itu akan bermula serentak pada jam 9.30 pagi bersamaan dengan Himpunan Hijau 2.0 yang akan diadakan di padang MPK1 di Kuantan. Menurut pihak penganjur, himpunan itu akan diadakan dalam suasana seperti pesta.

"Ini adalah untuk manfaat orang ramai dari negeri-negeri lain yang tidak mempunyai masa atau cara untuk datang ke Kuantan. Mereka boleh datang ke lokasi-lokasi berkenan," kata seorang ahli jawatankuasa penganjur yang enggan namanya disiarkan.

"Terpulang kepada setiap individu untuk memilih sama ada datang ke Kuantan atau mana-mana lokasi yang lain," katanya.

anti lynas shave hair event 190212 2Kempen di seluruh negara itu adalah anjuran Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor, Saya Anak Bangsa Malaysia, Asalkan Bukan Umno (Umno), Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Pasukan Bertindak Interlok Kebangsaan Interlok dan Jawatankuasa Selamatkan Jalan Sultan.

Sementara itu, sekumpulan penduduk Kuantan pada Ahad lalu secara beramai-ramai menggondolkan kepala mereka bagi persiapan menyertai perhimpunan Ahad depan.

Kira-kira 16 daripada mereka berkumpul di sebuah pasar di Kuantan sewal jam 8 pagi. Menurut kumpulan itu, mereka mahu kerajaan memastikan kilang memproses nadir bumi itu tidak didirikan di bumi Malaysia.

anti lynas shave hair event 190212 kid"Isu Lamps ini menjadi kebimbangan alam sekitar yang utama, jadi peserta ingin merakamkan kebimbangan dengan tindakan mencukur rambut mereka," kata penganjurnya, Winson Ooi.

Antara mereka yang membotakkan kepala adalah seorang budak lelaki berusia dua tahun.

Pengkritik loji kontroversi itu bimbang, kilang yang akan memulakan operasinya lewat tahun ini, akan menghasilkan pencemaran radiasi dan mungkin menimbulkan masalah kesihatan kepada penduduk sekitar.

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 21 Feb 2012 01:39 AM PST

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Program Jelajah Orang Muda (JOM) Permatang Pasir

Posted: 20 Feb 2012 07:57 AM PST

Program Jelajah Orang Muda (JOM) peringkat DUN Permatang Pasir telah berjaya dilangsungkan pada 19 Februari 2012 bertempat di sekitar DUN Permatang Pasir. Sebanyak 5 program yang melibatkan penglibatan masyarakat sekitar Permatang Pasir telah dilangsungkan pada tarikh tersebut. Antaranya adalah Gotong Royong Unit Amal, JOM Sihat, Pertandingan Bayi Sihat,Futsal Piala Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang dan [...]

PAS TAMBUN

Posted: 21 Feb 2012 01:20 AM PST

PAS TAMBUN


SUMBANGAN MANGSA BANJIR MANJOI

Posted: 20 Feb 2012 08:23 AM PST

LAJNAH KEBAJIKAN DAN KEMASYARAKATAN PAS KAWASAN TAMBUN melancarkan kutipan derma kilat. Bantuan berupa kewangan sangat dialu-alukan dan boleh diserahkan terus kepada Ketua Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Kawasan Tambun, Pn. Zuhairah Dato' Hj. Ghazali dengan menghubungi beliau di talian 016-5436862 atau ke akaun bank BANK ISLAM : 08013010013361/PAS KAWASAN TAMBUN.
"SUMBANGAN ANDA AMANAH KAMI"

Idris Ahmad

Posted: 20 Feb 2012 11:10 PM PST

Idris Ahmad


UMNO TUNDUK KEPADA  MCA UNTUK TALIAN HAYAT 

Posted: 20 Feb 2012 07:58 PM PST

UMNO TUNDUK KEPADA  MCA UNTUK TALIAN HAYAT 
Idris Hj Ahmad
21/2/12

Debat YAB Lim Guan Eng dengan Datuk Seri Chua Soi  Lek membuktikan Umno terpaksa menggunakan talian hayat Presiden MCA untuk mendapat sokongan pengundi China. Umno di bawah kepimpinan Najib yang sudah hilang sokongan orang bukan Melayu. Orang bukan Melayu sudah beralih sokongan kepada Pakatan Rakyat, terutama selepas PRU 2008. 

MCA cuba meniupkan semangat anti Islam dengan memburukkan ajaran Islam kepada orang China supaya jangan beri undi kepada DAP. Manakala Umno pula memainkan semangat perkauman Melayu supaya orang Melayu jangan memberi undi kepada Pas, nanti DAP akan menguasai politik Malaysia. Inilah dasar lidah bercabang dua parti yang menguasai BN untuk memastikan undi Melayu dan Cina berpecah, maka senang mereka untuk terus menindas rakyat dan memfaraid khazanah negara.

Mana pergi Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Dr Mashitah Ibrahim, Ustaz Fathul Bari? Kenapa kamu membisu dan tidak menegur rakan sejawat kamu menakutkan Islam kepada orang bukan Islam? 

Tokoh-tokoh agama di dalam Umno boleh nilai, inilah hasil tarbiah agamawan Umno kepada Chua Soi Lek. Boleh perhatikan perbezaan ucapan dua tokoh cina di dalam forum tersebut. Soi Lek dengan bangga mengatakan “Kita orang cina.berani menentang-menentang dan melawan  Umno terutama dalam bab hudud, adakah DAP berani dalam hal ini…?. Ini pula jawapan YAB Lim Guan Eng. “Kita orang DAP tidak boleh menghalang kepercayaan orang Islam dalam hal Agama mereka, begitu juga orang Pas tidak pernah menghalang dalam bab agama kita”.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Filed under: Agama, Politik

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 20 Feb 2012 09:32 PM PST

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Bantuan RM100: JHEAINS diminta tarik balik arahan

Posted: 20 Feb 2012 02:56 PM PST

BEAUFORT, 20 Feb: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) hari ini meminta Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) menarik balik arahan pembayaran balik Bantuan Awal Persekolahan bernilai RM100 yang telah diberikan kepada semua pelajar di Sekolah Agama Negeri (SAN) dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di negeri ini berkuatkuasa serta merta.

Ketuanya, Lahirul Latigu berkata, arahan penarikbalikan bantuan tersebut mencerminkan ketidakbertanggungjawab sebuah institusi agama yang menjadi nadi utama dan teras pembangunan akhlak dan kemasyarakatan di negeri ini.


"Ini satu bentuk ketidakadilan dan kezaliman yang seolah-olah mencerminkan tingkah laku pengurusan JHEAINS kepada pihak sekolah.

Selain itu, pihak JHEAINS katanya perlu meneliti setiap tindakan agar tidak membebankan pihak sekolah dengan kos tanggungan yang terpaksa ditanggung sekolah tersebut.

"Sebelum mengarahkan sesuatu, pihak JHEAINS perlu minta pandangan dan respon daripada pihak sekolah.

"Macam mana pihak sekolah mahu bayar balik, sedangkan duit dah diserahkan kepada pelajar. Jadi, nak salahkan pihak sekolah," ujar Lahirul.

Pihak JHEAINS menerusi pekeliling kepada semua SAN dan SAR negeri pada 1 Februari lalu meminta agar mengembalikan semula peruntukan bantuan tersebut ke Bahagian Kewangan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) selewat-lewatnya pada 8 Mac ini.

Menurut surat itu juga, pelajar yang telah menerima bantuan berkenaan di sekolah kerajaan atau sekolah bantuan kerajaan tidak boleh menerima bantuan itu sekali lagi.

Bagaimanapun, pihak sekolah yang terlibat memberi reaksi tidak berpuas hati dengan arahan tersebut yang jelas mendiskriminasi pelajar sekolah agama.

"Pihak sekolah berasa kesal dengan arahan ini. Ini sekaligus menunjukkan juga berlakunya satu bentuk yang dinamakan diskriminasi kepada sekolah agama," jelas Lahirul.

Sehubungan dengan itu, kira-kira 10 buah sekolah SAN dan SAR seluruh Beaufort membantah dan meminta agar JHAEINS menarik balik arahan ini berkuat kuasa serta merta.

PAS KDAS 3

Posted: 20 Feb 2012 09:23 PM PST

PAS KDAS 3


Al-Fadhil Al-Ustaz Azhar Idrus: Keturunan Sayyid & Syarifah.

Posted: 20 Feb 2012 06:40 AM PST

Rembau Hari Ini

Posted: 20 Feb 2012 07:37 PM PST

Rembau Hari Ini


RM3 juta bina Pasar Komuniti Paroi

Posted: 19 Feb 2012 08:34 PM PST

SEREMBAN 19 Feb. - Sebanyak RM3 juta diperuntukkan bagi pembinaan Pasar Komuniti di Paroi, dekat sini, yang bakal bermula bulan hadapan.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Yunus Rahmat berkata, projek pembinaan pasar berkenaan akan dimulakan sebaik menerima kelulusan daripada Majlis Perbandaran Seremban (MPS).

''Pasar tersebut yang lengkap dengan pelbagai kemudahan infrastruktur termasuk lot niaga kondusif itu dijangkakan siap dan mula beroperasi pada penghujung tahun ini.

''Kewujudan pasar ini akan memberikan manfaat bukan sahaja kepada peniaga, malah paling utama terhadap orang ramai untuk mendapatkan pelbagai jenis barangan keperluan pada harga berpatutan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melawat Pasar Tani Mega Paroi Jaya berhampiran Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi, di sini hari ini.

Turut hadir, Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) negeri, A. Rahaman Suleiman.

Menurutnya, pasar komuniti itu akan diuruskan serta dipantau oleh FAMA negeri..

''Pelbagai barangan akan dijual di pasar berkenaan apabila ia dibuka seperti barang keperluan harian, bahan mentah termasuk jualan makanan dan minuman," katanya.

Dalam pada itu, Yunus memberitahu, orang ramai berpeluang mendapatkan bahan mentah terpilih pada harga yang lebih murah berbanding pasaran di pasar tani negeri ini di bawah program Menangani Isu Kenaikan Harga anjuran FAMA.

''Barangan seperti sayur, ikan, ayam boleh didapati jauh lebih murah di sini kerana ia dijual dengan potongan diskaun sehingga mencecah 30 peratus," ujarnya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0220&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_05.htm

Sekitar Persiapan Kenduri Rakyat 19 Feb 2012

Posted: 19 Feb 2012 08:33 PM PST







DUN CHINI

Posted: 20 Feb 2012 07:35 PM PST

DUN CHINI


GAMBAR SEKITAR CERAMAH ANWAR DIPEKAN

Posted: 20 Feb 2012 04:25 AM PST


































PAS LENGGONG

Posted: 20 Feb 2012 07:28 PM PST

PAS LENGGONG


Tak hadir pun ulama muda tu

Posted: 20 Feb 2012 02:39 AM PST

Jadi siapa yang penipu.
Sanggup mereka menghina yang mereka kata ulama itu.

DSAI yang kena fitnah

Posted: 20 Feb 2012 02:09 AM PST

Siapakah yang memberi kebenaran itu?

Kapal Israel berlabuh di Pelabuhan Klang

Muhammad Faizal, 20 Feb 2012

PETALING JAYA, 20 Feb: Jingga 13 hari ini mendedahkan bahawa Kerajaan Malaysia mempunyai hubungan dagang dengan negara rejim Israel.

Pendedahan hubungan tersebut dibuktikan apabila terdapat sebuah kapal hak milik rejim Israel, Zim Atlantic dan juga Zim USA telah berlabuh di West Port, Klang pada 16 Februari lepas.

Koordinator Jingga 13, Fariz Musa menjelaskan pada 16 Februari, dua buah kapal milik ZIM Integrated Shipping Services Ltd telah berlabuh di West Port, Pelabuhan Klang.

"Kita telah dapatkan bukti jelas hubungan antara Kerajaan Malaysia dan rejim Israel telah wujuh walaupun pemimpin Umno menafikan wujud hubungan dagang.

"Kehadiran ZIM USA yang sebelum ini didaftarkan di Haifa, Israel pada 25 Oktober 2010 dan kini didaftarkan di Republic Of Liberia pada 2 Februari 2012 dan ZIM Atlantic yang turut didaftarkan di Republic Of Liberia adalah milik Israel melalui Israel Corporation dengan pegangan saham sebanyak 98 peratus iaitu salah satu syarikat besar dimiliki oleh Israel," jelasnya kepada pemberita di Ibu Pejabat PKR, di sini.

Tambahnya lagi, ZIM USA dan ZIM Altantic yang tiba di West Port telah disahkan berdasarkan oleh sebuah laman web yang menyatakan jadual ketibaan kapal-kapal dagang.

Malah, katanya pihak Kastam Diraja Malaysia cawangan Pelabuhan Klang Barat melalui salinan dokumen "K1 CHIT Customa Station (B18) resit nombor B18102009813 yang diterima pada 15 Februari 2012 juga mengesahkan kehadiran Z8937 ZIM Atlantic di Voyage Nombor YAC5.

"Atas maklumat tersebut Jingga 13 telah membuat penyiasatan bagi mengesahkan kewujudan hubungan dagang antara Kerajaan Umno-Barisan Nasional dengan rejim Israel dengan kehadiran kedua-dua kapal tersebut.

"Dalam pada itu beberapa dokumen sulit diperolehi dari individu yang tidak diketahui mengirim salinan Sijil SHIP Clearence yang dikeluarkan oleh Ashdod Port Company LTD "The Economic Gateway Of Israel" juga mengesahkan bahawa kapal ZIM Atlantic telah berlayar secara terus dari Ashdod Port, Haifa Israel ke Pelabuhan Klang," katanya lagi.

Fariz memberitahu, bukti tersebut menunjukkan bahawa penafian yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin adalah tidak benar.

"Tindakan mewujudkan hubungan erat ini adalah langkah melampau dan zalim apabila Malaysia turut sama sebagai penyumbang ekonomi negara rejim itu dan juga sebagai penyumbang peluru dan senjata bagi merobek rakyat Palestin," sambungnya lagi.

Sementara itu, Naib Ketua AMK Pusat, Azmizam Zaman Huri berkata, perkara ini perlu diperjelaskan oleh kerajaan terutamanya Najib dan juga Muhyidin bagaimana hubungan dagang boleh wujud sedangkan Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan negara tersebut.

"Kita cabar penjelasan dari kedua-dua pemimpin tersebut, kerajaan perlu bertanggungjawab kerana kebenaran memasuki negara ini hanya dapat dilakukan apabila kerajaan memberi kelulusan.

"Operasi Pelabuhan Klang ditadbir terus dibawah Kementerian Pengangkutan Malaysia bukannya Kerajaan Negeri Selangor, maka kalau tuduhan mengatakan Kerajaan Selangor terlibat ia tidak benar sama sekali," jelasnya.

Sebelum itu, Jingga 13 telah melihat sendiri kewujudan kapal kargo milik ZIM Integrtated Shipping Services Ltd pada 16 Februari lalu apabila telah mengambil gambar serta merakamkan video ketibaan kapal tersebut di West Port pada hari tersebut.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH

Posted: 20 Feb 2012 07:27 PM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH


Program Jelajah Orang Muda (JOM) Permatang Pasir

Posted: 20 Feb 2012 08:07 AM PST



Program Jelajah Orang Muda (JOM) peringkat DUN Permatang Pasir telah berjaya dilangsungkan pada 19 Februari 2012 bertempat di sekitar DUN Permatang Pasir. Sebanyak 5 program yang melibatkan penglibatan masyarakat sekitar Permatang Pasir telah dilangsungkan pada tarikh tersebut. Antaranya adalah Gotong Royong Unit Amal, JOM Sihat, Pertandingan Bayi Sihat,Futsal Piala Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang dan Malam Santai Anak Muda bersama Radzi Melissa.

ADUN Permatang Pasir, Yang Berhormat Ustaz Salleh Man yang menjelajah ke setiap program sepanjang hari tersebut telah merasmikan kebanyakan program yang dilangsungkan. Manakala Pertandingan Futsal Piala Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang yang telah disertai oleh 96 pasukan telah dirasmikan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang.

Pada sebelah malam telah dilangsungkan pelancaran Scram Riders Peringkat Pulau Pinang. Ianya kemudian diikuti dengan Malam Santai Anak Muda bersama Radzi Melissa yang dilancarkan di Kampung Petani.
Sambutan yang diberikan amat menggalakkan. Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang mengucapkan tahniah kepada semua yang terlibat. InsyaAllah program ini akan diteruskan lagi ke DUN lain di negeri Pulau Pinang.

Gambar-gambar program boleh dilihat di http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2729087150573.2117354.1359054097&type=3

Dr Azman Ibrahim

Posted: 20 Feb 2012 07:13 PM PST

Dr Azman Ibrahim


Jeti Batang Nibung, Destinasi Pelancongan Bertaraf Antarabangsa

Posted: 19 Feb 2012 08:39 PM PST

 
Walaupun Jeti Merang sudah beroperasi hampir 20 tahun dan menjadi pintu masuk utama pelancong dari dalam dan luar negara ke Pulau Redang, tiada usaha dilakukan pihak berkuasa, terutama Kementerian Pelancongan untuk membina jeti baru, walaupun pengambilan balik tanah dilaksanakan kerajaan negeri lebih 12 tahun lalu.

Maklumat ini yang disampaikan ketika dialog antara Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar Terengganu bersama masyarakat Merang malam semalam memaklumkan, ratusan pelancong terutama dari luar negara dan mencecah angka ribuan sehari terutamanya pada musim cuti, menggunakan jeti yang dibina sendiri pemilik dan pengusaha bot pelancongan untuk ke Pulau Redang itu.
 
Tinjauan Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar Negeri semalam (19 Februari 2012) mendapati ada antara jeti diperbuat daripada batang nibung, kayu dan papan lapis berlubang dan reput. Jika tidak berhati-hati ketika meniti untuk naik atau turun bot boleh membahayakan keselamatan pelancong. Gerai jualan kraf tangan di kawasan itu juga tidak tersusun, sekali gus tidak mencerminkan imej tinggi sektor pelancongan negeri ini dan Pulau Redang sebagai destinasi pelancongan bertaraf antarabangsa.
 
Kewujudan Jeti Merang yang sepatutnya memberi kesan limpahan ekonomi kepada penduduk sekitar, bagaimanapun tidak menjadi kerana kawasan itu sepi seperti jeti pada zaman era sebelum merdeka, selain tiada kemudahan asas dibina termasuk gerai niaga sedangkan ia berpotensi menjadi destinasi santai untuk orang ramai.

Pengusaha bot pelancong Nasuha Muhammad berkata, jeti kayu bagi memudahkan pelancong menaiki bot ke Pulau Redang dibina sendiri pengusaha bot pelancong membabitkan perbelanjaan antara RM5,000 hingga RM10,000.

Katanya, jeti diperbuat daripada batang nibung, kayu dan papan lapis itu bukan saja digunakan pelancong dalam dan luar negara, malah kadang-kadang turut digunakan pemimpin utama termasuk pegawai Kementerian Pelancongan untuk menaiki bot ke pulau peranginan itu.

Nasuha memaklumkan "Kesemua pengusaha bot pelancong mencari rezeki dengan menawarkan perkhidmatan bot laju untuk ke pulau peranginan itu adalah bumiputera, tetapi keadaan jeti uzur cukup memalukan mereka.
"Kita difahamkan, peruntukan pembinaan jeti baru dan ruang niaga sudah diluluskan Kementerian Pelancongan lebih 10 tahun lalu, tetapi sehingga kini tiada tanda pembinaan jeti dilaksanakan."  Katanya lagi,  "Saya sendiri telah kehilangan sebuah bot yang rosak akibat tenggelam dipukul ombak ketika terdampar pada beting pasir di muara sungai disebabkan masalah muara cetek."

"Kita mendesak dan meminta kerajaan Pusat, terutama Kementerian Pelancongan mempercepatkan pembinaan jeti dan ruang niaga bagi memastikan saranan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said, yang mahu menjadikan sektor pelancongan sebagai pendapatan utama negeri ini menjadi kenyataan," katanya.

"Difahamkan, kerajaan negeri sudah membuat persiapan termasuk pengambilan balik tanah lebih lima tahun lalu bagi memudahkan Kementerian Pelancongan membina jeti dan ruang niaga, tetapi tidak tahu apa puncanya menyebabkan projek pembinaan jeti belum dilaksanakan hingga kini," katanya.

Jeti, benteng pemecah ombak Pantai Merang tidak berfungsi
Sementara itu, rata-rata penduduk yang ditemui menyatakan, penggunaan jeti usang ini adalah satu-satunya alternatif yang ada disebabkan jeti dan benteng pemecah ombak yang dibina kira-kira dua kilometer dari jeti yang digunakan sekarang di Muara Sungai Merang, gagal untuk berfungsi dan terbiar sekarang.
Pemecah ombak dan jeti terbiar

Salah siapa. Sama ada faktor alam, kesilapan reka bentuk atau tiada kajian mendalam menyebabkan jeti dan benteng pemecah ombak di Pantai Merang di sini, kini tinggal menjadi 'tugu' kerana tidak dapat digunakan sepenuhnya.

Jeti dan benteng pemecah ombak yang dibina menggunakan kepakaran luar negara membabitkan kos RM22 juta itu pada asalnya dibina bertujuan memudahkan pengusaha bot pelancong melabuhkan bot untuk mengambil dan menurunkan penumpang dari Pulau Redang dan Pulau Lang Tengah.

Prasarana yang sudah menjadi gajah putih itu dibina pada 1996 dan hanya sempat digunakan empat tahun, dan masalah yang merugikan pelaburan kerajaan itu dipercayai disebabkan tiada kajian secara terperinci mengenai keadaan pasang surut air, arus dan pembentukan beting pasir semula jadi di kawasan itu.

Akibatnya, pelaburan besar yang boleh digunakan untuk membeli hampir 500 unit rumah kos rendah itu, terbiar bersama beberapa kemudahan lain yang dibina termasuk jalan masuk, gerai dan perhentian bas yang hanya dapat digunakan dalam tempoh empat tahun saja.

Beberapa penduduk dan pengusaha bot pelancong yang menyuarakan kekecewaan mereka ketika program dialog itu menyatakan,
"Kami sudah menyuarakan kebimbangan kami berkaitan dengan rekabentuk banteng pemecah ombak ini kepada syarikat yang diberi tanggungjawab membina benteng pemecah ombak sekitar tahun 1994, tetapi mereka menolak kebimbangan kami, malah sebaliknya mendakwa pembinaan berkenaan apabila siap mampu menyelesaikan masalah muara cetek."

"Kita hanya sempat menggunakan jeti itu untuk menghantar dan mengambil pelancong ke Pulau Redang selama empat tahun saja, selepas itu terpaksa ditinggalkan kerana muara cetek hinggakan terus menjadi pantai sekarang," kata mereka.

Selain daripada masalah jeti terbiar sehingga jeti using terpaksa digunakan, masalah muara cetek yang dihadapi pengusaha bot pelancong masih tidak berkesudahan menyebabkan kesukaran perjalanan keluar masuk  bot .

Lebih mendukacitakan, tegas penduduk lagi, apabila prasarana yang melibatkan puluhan juta ringgit perbelanjaan wang rakyat akhirnya kini menjadi lokasi kumpulan tidak bertanggungjawab membuat maksiat.

Dr Azman Ibrahim
www.drazmanibrahim.com














Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 20 Feb 2012 03:20 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


RIDHUAN TEE TEGUS PIMPINAN PAS

Posted: 20 Feb 2012 01:11 AM PST

KUALA LUMPUR, 20 Feb — Dr Ridhuan Tee Abdullah kecewa dengan kebanyakan pemimpin sekarang kerana gagal membentuk sahsiah keluarga mereka dengan ajaran Islam yang sebenarnya.
Beliau menjelaskan, pemimpin sedemikian tidak boleh dijadikan contoh kepada masyarakat dan generasi akan datang.
"Sekiranya ahli keluarga sendiri tidak menutup aurat misalnya, bagaimana dia hendak memimpin negara dan menyuruh orang lain berbuat demikian. Begitu juga anak-anak mereka yang perlu terlebih dahulu dijaga kerana ini memberi imej kepada pemimpin berkenaan.
"Bagi wanita bergelar isteri yang menerajui parti politik dan sesebuah pertubuhan, sekiranya mereka tidak boleh menegur suami sendiri, saya rasa ia juga memang pelik," katanya semasa membentangkan kertas kerja berjudul 1Malaysia dan Penghayatan Islam sempena Himpunan Ulama, Cendekiawan Islam dan Penulis Maya Kebangsaan 2012, semalam.
TamBahnya, Islam menggalakkan masyarakat menegur pemimpin kerana tindak tanduk pemimpin berkenaan akan menjadi bualan rakyat.
Jelasnya, menegur pemimpin dan keluarga mereka tidak melanggar hak asasi, malah, sekiranya ia dibiarkan, lama-kelamaan pemimpin itu akan menjadi sasaran musuh politik yang beliau sendiri tidak mahu itu berlaku.
Menurutnya lagi, jika isteri atau suami mengetahui terdapatnya ahli keluarga mereka melakukan maksiat dan perbuatan yang tidak bermoral, mereka perlu menegur, bukannya mempertahankan apa yang dilakukan itu.
"Mesej saya cukup jelas. Kita tidak sepatutnya menegakkan benang yang basah dan mempertahankan yang salah. Inilah yang berlaku dalam dunia politik sekarang," katanya di petik Sinar Harian.
Katanya, pemimpin itu tidak perlu bercakap mengenai integriti dan memberi nasihat kepada orang lain sekiranya diri sendiri tidak betul dan perbuatan itu tidak selamanya boleh menyelamatkan dirinya.

MELIA KATA VIDEO BOGELNYA DI' SUPERIMPOSE'.. VIDEO DSAI???

Posted: 19 Feb 2012 09:33 PM PST

BARU saja berkecimpung dalam dunia lakonan, bintang Karipap-Karipap Cinta, Melia Aimellia panas apabila video bogel dikatakan miliknya, tersebar di beberapa portal hiburan.

Tidak mendiamkan diri, Melia menafikan bahawa gadis dalam video itu dirinya.

"Saya rasa ia super impose yang dilakukan pihak tertentu untuk menjatuhkan saya.
"Saya akui agak terkilan kerana ada pihak suka melihat saya jatuh dalam industri ini dengan melemparkan pelbagai cerita buruk, walaupun saya bukanlah sepopular pelakon lain," katanya kepada Zass.
Melia atau nama penuhnya, Noor Melia Aimiellia Zaidi, turut menjelaskan persoalan mengenai persamaan cincin dalam gambar screenshot video yang tersebar di portal hiburan itu.
"Saya pernah memakai cincin hitam yang diberi bekas teman lelaki. Tetapi cincin itu saya buang selepas siri jelajah Festival Filem Malaysia (FFM24) yang lalu, atas sebab kami sudah berpisah.
"Saya juga ada menghubungi portal hiburan itu dan mereka sendiri tidak dapat memastikan bila video itu diambil kerana tidak mengetahui sumber yang menyebarkan video tersebut.
"Jadi sepatutnya, orang lain tidak boleh menilai hanya kerana cincin itu. Lagipun wajah wanita dalam screenshot itu jauh berbeza dari saya. Saya tidak kisah mengenai hati dan perasaan saya, tetapi kesianlah pada keluarga yang turut mendapat tempias," katanya.

.... kes ini sama macam DSAI....

RTC NAJIB TAKDE SAMBUTAN...

Posted: 19 Feb 2012 07:12 PM PST

Lenganggg,,tiada sambutan!! inilah kenyataan yang akan dikeluarkan oleh suratkhabar atau blog pencacai angkat najis UMporNO kalau gambar diatas ini ialah program Pakatan Rakyat.

Tapi gua nak bagi tahu gambar kat atas tu ialah kerja-kerja persiapan awal sambutan lawatan Haji Najib dan isteri tercintanya ke RTC Gopeng.



Hujan lebat dengan angin kencang menyambut kehadiran Pak Najib dan Rosmah ke RTC ( Rural Transformation Center ) menyebabakan para pengunjung bertaburan lari mencari perlindungan kerana angin bertiup kencang,memaksa program terhenti sebentar...... malah 2 kali lintar pintas akibat kilat termasuk ketika Najib baru bukan "SALAM".. terus trip sampai skirn besar dan 3 biji speaker tak berfungsi...... mungkin hujan rahmat... atau... Inilah Tentera Allah..

memang diakui ramai yang datang... tapi ramai yang tak dapat masuk ke dewan utama sebab hujan yang amat lebat ...mungkin tak bagi orang ramai dengar apa yang Haji Najib nak tipu rakyat...

Dengan jalan jem sejauh lebih 10 kilometer dari arah Ipoh maupun gopeng. Apa tidaknya lebih 100 biji bas disediakan dengan setiap agensi diwajibkan hantar sekirang-kurangnya 100 org termasuk bank gua... elok sahaja Najib habis berucap maka hujan pun berhenti...


ribuan yang hadir sama ada terpaksa atau pun dipaksa...

Pilih parti dan pemimpin yang dapat menjamin & memartabatkan Islam : Najib

Posted: 19 Feb 2012 06:15 PM PST

KUALA LUMPUR 19 Feb. – Datuk Seri Najib Tun Razak meminta umat Islam memilih kerajaan yang mampu menjamin, memelihara serta memartabatkan kesucian agama Islam pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang.

Perdana Menteri berkata, perkara tersebut perlu diambil perhatian serius oleh setiap umat Islam kerana hanya melalui kuasa politik sahaja yang mampu melindungi agama suci itu.

Sehubungan itu, menurut beliau, Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang jelas perjuangan mereka tidak menguntungkan kepentingan Islam, sebaliknya lebih memberi faedah kepada DAP.

''Kesimpulannya juga mereka yang mengundi pakatan pembangkang (Pas dan PKR) bukan menguntungkan parti yang diundi tetapi memberi manfaat kepada parti yang tidur sebantal dengan mereka. Saya fikir para penulis maya boleh menterjemahkan apa yang saya maksudkan,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama Himpunan Ulama, Cendekiawan Islam dan Penulis Maya Kebangsaan 2012 bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Najib berkata, semua pihak harus bersedia untuk menghadapi PRU-13 pada bila-bila masa.
''Kita akan menghadapi PRU-13 pada bila-bila masa. Ada orang kata tidak lama lagi, macam-macam ramalan. Sebab itu, kita perlu beritahu kepada orang Islam pilih parti dan pemimpin yang dapat menjamin dan boleh memartabatkan kesucian agama Islam,'' ujar beliau.

Tidak dilupakan juga bersalam dengan peserta Himpunan Penulis Maya Kebangsaan 2012
 Bersalam dengan peserta Himpunan Ulama Kebangsaan 2012
Tidak ketingal bersalam dengan peserta Himpunan Cendekiawan Islam Kebangsaan 2012

... ikut nasihat Haji Najib... "kita perlu beritahu kepada orang Islam pilih parti dan pemimpin yang dapat menjamin dan boleh memartabatkan kesucian agama Islam". ... huhuhuhuhuhu

54 TAHUN BARU UMNO BAGI GERAN FELDA LURAH BILUT...

Posted: 19 Feb 2012 05:11 PM PST

Sejak FELDA Lurah Bilut, Bentong dibuka pada 1958 iaitu kira-kira 54 tahun selepas pembukaannya, akhirnya kerajaan Pahang dibawah pentadbiran UMporNO melalui Menteri Besarnya Adnan Yaakob menyerahkan geran tanah tambahan Felda Lurah Bilut kepada peneroka tanah rancangan tersebut di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Lurah Bilut pada 18 Februari lalu.

Lurah Bilut adalah sebuah kawasan penempatan FELDA yang terletak di Bentong, Pahang. Ia mula dibuka pada tahun 1958 dan merupakan rancangan pembangunan tanah secara berkelompok untuk pertanian yang pertama ditubuhkan seumpamanya di Malaysia dan dunia.

... alhamdulillah... Allah panjangkan usia pakcik untuk menerima geram tanah yang telah diusahakan lebih 50 tahun...



NAJIB TAHU APA YANG BOLEH & TAK BOLEH : JAMIL KHIR

Posted: 19 Feb 2012 04:51 PM PST

Menteri Hal Ehwal Islam, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata lawatan Najib ke Batu Caves pada 7 Februari telah mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
Dipetik daripada Sinar Harian, beliau berkata, "Najib tidak terlibat dalam apa-apa upacara agama atau peristiwa dan sebagainya, soalan imannya tidak seharusnya timbul. Beliau mengikuti garis panduan yang telah ditetapkan. Dia tahu apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan".
Jamil Khir menuduh pengkritik lawatan tersebut, yang diadakan sempena perayaan Thaipusam tahunan di kompleks candi, sebagai memainkan isu itu untuk mencetuskan kebencian terhadap Perdana Menteri.
"Ia merosakkan agama (Islam) apabila umat Islam sanggup melemparkan tuduhan dan membuat pelbagai tuntutan berniat jahat semata-mata kerana mereka tidak bersetuju dengan pemimpin-pemimpin negara," Jamil Khir berkata.

Cume Najib tak tau yang bini dia tak pakai tudung tue adalah 'tak boleh'...HARAAAMMM

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 20 Feb 2012 03:20 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


KALAU DEDAH, BN PARAH

Posted: 20 Feb 2012 01:20 AM PST

PKFZ: Saya Akan Dedahkan Banyak Lagi Nama Yang Terbabit, Kata Tee Keat

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ong Tee Keat mengancam akan mendedahkan lebih banyak lagi nama yang terbabit dengan dkandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) selepas kontroversi terbabit dibicarakan dalam debat antara Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek, semalam.

Tee Keta, yang juga bekas presiden MCA berkata, tidak satupun nama yang beliau akan dedahkan dibabitkan dalam skandal RM12.5 bilion tersebut berada dalam senarai mereka yang dilaporkan dalam laporan polis telah dikemukakan di dalam perbicaraan di mahkamah yang sedang dibicarakan.

"Apa yang berlaku sekarang (perbicaraan mahkamah) belum lagi sampai ke tahap 'pembuka tirai'...Ia belu bermula lagi!" katanya lagi.

Beliau berkata demikian kepada penduduk di kawasan parlimen beliau ketika menghadiri satu majlis sambutan Tahun Baru Cina, malam tadi.

Guan Eng, dalam debat semalam, telah menyoal saingannya, Dr Chua berhubung dakwaan rasuah di kalangan Barisan Nasional (BN), sambil dengan khususnya menyentuh perbicaraan PKFZ, membabitkan bekas presiden MCA, Tun Dr Ling Liong Sik dan bekas Menteri Pengangkutan yang juga Timbalan presiden MCA ketika itu, Tan Sri Chan Kong Choy.

Projek terbabit, dengan kos anggaran awalnya berjumlah RM2 bilion, telah meningkat dua kali kepada RM4.6 bilion menjelang 2007.

Bagaimanapun, Dr Chua menangkis soalan tersebut sambil menyatakan MCA juga 'anti rasuah' dan mempunyai keyakinan terhadap sistem kehakiman negara ini serta tidak pernah menyatakan bahawa pemimpin parti itu tidak bersalah.

Namun, Ong, yang ditewaskan oleh Chua dalam pemiihan presiden parti tersebut selepas hanya 15 bulan menjadi presiden berikrar bahawa beliau akan 'memastikan perkara itu mendapat perhatian...sehingga ke penghujungnya tidak kira berapa lama masa yang diambil untuk menyaksikan ia selesai.
'"Ini(PKFZ) tidak apa jika dibandingkan dengan apa yang disebut dalam kandungan laporan yang tebal yang dilaporkan kepada polis, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia(SPRM) dan Jabatan Perdana Menteri dan turut diketahui oleh Lim Chee Wee (Presiden Majlis Peguam Malaysia)

Tidak satupun nama terbabit yang disebut dalam laporan berkenaan telah dibawa dalam perbicaraan di mahkamah. Banyak sangat (senarai nama) dan saya ingin tahu samada ia telah disebutkan atau belum," tambah beliau lagi.

Ketika Beliau menjadi Menteri Pengangkutan, Tee Keat telah mengarahkan beberapa siasatan dan jawatankuasa untuk menyiasat skandal tersebut, tetapi beliau telah digugurkan dari kabinet selepas tewas kepada Dr Chua, dalam pemilihan presiden MCA pada Mac 2010 lalu.
Dicatat oleh ELBI RISALAH

FENOMENA UNDI POS DI KUALA KUBU HULU SELANGOR, SPR BUAT TAK DENGOR?

Posted: 19 Feb 2012 10:47 PM PST

DAP khuatir 400 pengundi pos jejas peluangnya di KKB

Peningkatan 400 undi pos yang dicatatkan di kerusi Kuala Kubu Bahru bakal menjadikan anggota tentera 'penentu' bagi calon-calon yang bertanding di kerusi itu pada pilihan raya umum akan datang.

ADUN DAP bagi Bukit Tunku Lau Weng San yang ditugaskan 'menjaga' kerusi itu, berkata undi pos itu adalah dari kem tentera yang merupakan penempatan Rejimen Semboyan Diraja ke-4.

Katanya, pada beberapa pilihan raya yang lalu, kerusi DUN itu telah dimenangi dan juga hilang oleh majoriti antara 400 dan 1,700 undi pada masa lalu. Oleh itu, undi pos tambahan itu tidak menjadi petanda baik untuk Pakatan Rakyat.

"Ini akan menjejaskan peluang Pakatan memenangi kerusi tersebut. Seperti yang anda tahu apabila ia membabitkan undi pos, kita sentiasa kalah teruk," kata Lau pada sidang akhbar di Shah Alam hari ini.

Beliau juga mendedahkan bahawa daripada 400 pengundi pos yang baru itu, 33 adalah pasangan anggota tentera berkenaan.

DAP sebelum ini membuat bantahan kerana isteri anggota tentera tidak bertugas seperti suami mereka dan oleh itu mereka boleh membuang undi dengan proses biasa.

Pada pilihan raya umum 2008, BN memenangi kerusi itu dengan majoriti 448 undi.
Posted & copy by RAKYAT MARHAEN at 2/20/2012 02:17:00 PM

MEMALUKAN .... 6 PERATUS JER !

Posted: 19 Feb 2012 07:56 PM PST

Dividen KWSP: Kenapa 6% bukan 10% atau 12 %?
Masa ekonomi tak bagus 1980an KWSP boleh bagi 7 hingga 8 %. Rakyat memang tertipu dan ken tipu selamanya selagi Pakatan Rakyat tidak ambil alih.

KWSP umum dividen 6 peratus-Bernama

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada Ahad mengumumkan kadar dividen 6 peratus untuk pencarumnya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011, iaitu meningkat 20 mata asas berbanding 5.8 peratus untuk tahun 2010.
Pengerusi KWSP, Tan Sri Samsudin Osman berkata kadar dividen ini merupakan kadar tertinggi dalam tempoh 10 tahun dengan bayaran sebanyak RM24.47 bilion akan diagihkan kepada pencarumnya, berbanding RM21.61 bilion yang dibuat untuk tahun kewangan 2010.
Berdasarkan laporan sebelum ini, dividen tertinggi yang pernah diumumkan oleh kumpulan itu ialah sebanyak 8.5 peratus, dibayar kepada pencarum pada tahun 1983 sehingga 1987.
Samsudin berkata tahun 2011 menandakan satu lagi pencapaian baik KWSP, walaupun menghadapi persekitaran pelaburan yang mencabar dengan memperolehi pendapatan pelaburan kasar sebanyak RM27.24 bilion, meningkat 13.18 peratus daripada 2010.
"Ia merupakan prestasi terbaik sejak tahun 2001 hasil strategi pelaburan jangka panjang dan berhemah KWSP, berserta usaha berterusan pasukan pelaburannya," katanya dalam satu kenyataan di sini.Baca semua di sini.
Pencarum wang KWSP ialah golongan pekerja termasuk golongan buruh bawahan yang mengharapkan wang tabungan tersebut pada usia tua.Adakah berbaloi sangat dengan dividen 6 peratus?Pihak kerajaan sering melaungkan kekukuhan ekonomi negara malah menaburkan wang BR1M Rm 500 kepada rakyat menjelang
pru 13.Ini menunjukkan kerajaan banyak wang!Kenapa berkira sangat dengan dividen KWSP dan dividen Tabung Haji yang juga 6 peratus untuk tahun 2011?
Bukan semua rakyat dapat duit sedekah BR1m RM 500 kerana kerenah birokrasi yang lebih utamakan kelompok penyokong kerajaan untuk dapat duit RM500.
Kenapa KWSP tidak boleh bagi dividen macam tahun 1983 dan 1987 atau lebih tinggi daripada dua tahun tersebut.Ini wang pekerja yang dilaburkan bukan wang poket pemerintah.Buat bisnes pelaburan duit pekerja untung berbilion ringgit tapi untuk pekerja hanya sedikit keuntungan yang dapat.
Hang pa rasa besaq sangatka dividen 6 peratus?
Kenapa kadar dividen makin menjunam berbanding tahun 1980-an dan 1990-an sedangkan kita diwar-warkan kehebatan ekonomi negara kita.Contoh macam Tabung Haji kadar dividen bagi tahun 1994-1999 ialah antara 9.5 peratus -8 peratus.Jangan nak menipu hanya bandingkan dividen tahun 2011 berbanding tahun 2010 saja!

BUKAN SEBARANG ABU TAPI DR ABU !

Posted: 19 Feb 2012 07:27 PM PST

Israel - Anwar ; Pendapat Dr Abu Hassan Hasbullah
Prof. Madya Dr Abu Hassan Hasbullah dari Universiti Malaya berpendapat,

kenyataan Anwar berhubung sokongan terhadap usaha menjaga keselamatan

Israel merupakan pandangan peribadi dan tiada kaitan dengan pakatan itu.

"Setiap parti ada sikap dan pandangan masing-masing. Dari kenyataan Anwar,

beliau menyokong pembebasan Palestin, tetapi pada masa sama kemusnahan dan

ancaman terhadap Israel perlu dijaga. Ucapannya lebih kepada bersifat

menjaga hak-hak kemanusiaan,"

"Jika benar kita serius nak tangani Palestin, sudah pasti kita hantar

tentera untuk berjuang di Palestin. Tetapi sehingga hari ini, negara tidak

menghantar tentera untuk membantu negara itu.

"Maka, walaupun Malaysia sokong pembebasan Palestin, tetapi dengan tidak

hantar tentera untuk berperang dan membinasakan Israel, maka ia sama

sahaja dengan kenyataan Anwar itu,"

RUMAH PERCUMA BUKTIKAN SABAH MEMANG PALING TERUK MISKIN !

Posted: 19 Feb 2012 05:22 PM PST

PADA PENDAPAT TEMAN DAN MUNGKIN TUAN2 KALAU RAJIN BOLEH DAPATKAN DALAM JABATAN PERANGKAAN BAGAIMANA KEADAAN DATA SEBENAR NEGERI MISKIN ATAU NEGERI TERMISKIN DI MALAYSIA. KALAU KELANATAN DIMOMOKKAN PM SEBAGAI NEGERI TERMISKIN KENAPA MEREKA MAMPU BELI RUMAH ATAU BINA RUMAH TANPA BANTUAN 100 PERATUS ? KALAU NEGERI SABAH RAKYATNYA DAPAT RUMAH PERCUMA DENGAN KOS RM42,000 MAKA SABAH MEMANG TERUK BILAMANA RAKYATNYA TIDAK MAMPU BELI RUMAH KOS RENDAH WAIMA DENGAN BAYARAN ANSURAN SEKALIPUN .DAN SAHLAH DAN DISAHKAN DENGAN BANGGA OLEH PM BAHAWA NEGERI SABAH NEGERI TERMISKIN
Benarkah ? Bila Najib berkata walaupun masih ada yang miskin, kejayaan kerajaan BN dalam menangani masalah kemiskinan di Sabah adalah hebat dan besar.

"Cuba tengok Kampung Nala ini, nilai setiap rumah yang disediakan lebih RM42,000 dan ini tidak termasuk nilai tanah, elektrik dan air yang menjangkau lebih RM60,000 dan semua ini kita berikan secara percuma kepada mereka yang terlibat.

"Mereka tidak membayar satu sen pun. Mana ada kerajaan di dunia yang ada program seperti ini?" katanya.

Perdana menteri berkata program itu berjaya dilaksanakan hasil kerjasama erat antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri.

"Dalam konteks ini, Felda memberi sumbangan RM22 juta untuk menjayakan projek Mesej di Nala dan tiap-tiap tahun Felda memperuntukkan RM50 juta kepada kerajaan negeri untuk memperjuangkan nasib rakyat Sabah," katanya.

Najib berkata Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah juga melaksanakan pelbagai program pembangunan di seluruh negeri Sabah.

Mana PM dapat data?

1. PM kata GDP/kapita Sabah di tgh2 miskin dan kaya....chitt...ke-3 terendah...bukan itu saja, GINI coeffision sabah adalah 0.48 (48%) yg bermakna agihan pendapatan yg paling tidak saksama di Malaysia...dah la GDP/kapita rendah, jurang kaya miskin pula sgt tinggi...boleh kata 80% kekayaan dimiliki oleh 20% org kaya, 20% kekayaan dimiliki oleh 80% rakyat yg miskin.....

2. PM kata hanya tinggal 7000 orang miskin tegar di Sabah....tipuuuu! statistik menunjukkan 19.2% rakyat Sabah di bawah garis kemiskinan, dan 3.7% adalah miskin tegar....rakyat sabah seramai 3.21juta....maka penduduk miskin adalah 616ribu orang....dan miskin tegar seramai 119 ribu orang.....
(sumber: jabatan statistik...www.statistic.gov.my).
MANA STATISTIK DIA AMBIL STAT. KATA 7000 SHJ MISKIN TEGAR?

Soal 70% rakyat sabah miskin thn 1960an, mmg la....semua negeri di Malaysia juga sama keadaannya.....tp kena ingat, ketika Sabah menyertai Malaysia, GDP Sabah adalah kedua tertinggi selepas Selangor + KL (ketika itu KL dlm Selangor).....selepas 30thn bersama, kena rompak, jadi antara negeri termiskin....rompak lagi, skrg dah jadi NEGERI TERMISKIN! GDP hanya bersamaan dgn Melaka, wlupun penduduknya 7 kali lebih tinggi berbanding Melaka......

-sabahan....luq kg baru

Pendapatan perkapita bermaksud pendapatan penduduk negeri itu bahagi dengan jumlah penduduk negeri itu. Contohnya..jika negeri Y ada 10 org penduduk termasuk seorang Raja.. Katakan pendapatan 9 org penduduk tadi ialah RM100 sebulan setiap seorang. Dan katakan pendapatan seorang raja tadi sebulan ialah RM100,000. Jumlah pendapatan semuanya ialah RM100,900. Ini bermakna pendapatan perkapita negeri berkenaan ialah RM100,900 dibahagi dengan 10 = RM10,090.00. Wow nampaknya rakyat negeri ini tidak miskin(kaya) kerana memiliki pendapatan lebih RM10,000 sebulan sedangkan hakikatnya hanya RM100 sebulan...Kesian rakyat terus tertipu mcm ni.

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam

Posted: 20 Feb 2012 03:16 PM PST

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam


Bolasepak bendang meriah - ADUN Ayer Hitam

Posted: 19 Feb 2012 08:25 PM PST

PKWR DUN Ayer Hitam dengan kerjasama MKK Zon 5 Ayer Hitam telah menganjurkan perlawanan bolasepak bendang pada 18 Februari 2012 di Kg Padang Tui, Ayer Hitam. Majlis perasmian disempurnakan oleh YB Ust Hj Abd Ghani B Hj Ahmad selaku ADUN Ayer Hitam merangkap Exco Kerajaan Negeri Kedah. Dalam ucapannya, beliau melahirkan rasa teruja dan gembira melihat anak muda yang lengkap dengan jersi bola sepak masing-masing menunjukkan semangat kesukanan yang tinggi dalam menyertai pertandingan. Seramai 16 orang  MKK telah menghantar satu pasukan yang mewakili kampong masing-masing di mana Ketua Kampong bertindak sebagai Pengurus Pasukan.

(Kelihatan YB Ust Abd Ghani, Ust Mohd Nazri Ibrahim selaku Pengarah PKWR dan Encik Saidin, Ketua Polis Balai Ayer Hitam dalam majlis perasmian)   

    
Perlawanan bolasepak 7 sebelah tersebut bermula jam 9.30 pagi dan berakhir 6.30 petang. Seramai 17 pasukan yang menyertai perlawanan bolasepak bendang termasuk satu pasukan daripada Balai Polis Ayer Hitam. Kehadiran pengunjung dianggarkan seramai 500 orang di mana pihak penganjur menyediakan jamuan tengahari kepada mereka. Ironisnya, para pemain akan berhenti rehat dan solat Zohor dan Asar secara berjamaah di atas padang tersebut.

(YB Ust Abd Ghani dengan gaya tersendiri membuat tendangan penalti dan masuk ke dalam gol sebagai gimik perasmian)

Dalam pertandingan tersebut, Kg Kuala Tunjang telah muncul sebagai Johan dengan meraih hadiah wang tunai RM 300 dan hadiah berupa Sajadah kepada setiap pemain.Naib Johan dengan wang tunai RM 200 dan Sajadah dimenangi oleh Kg Pekan Ayer Hitam manakala tempat ketiga dan keempat dimenangi oleh Kg Jerlun Hiler dan Tandop Kedabu masing-masing dengan hadiah wang tunai RM 100 dan Sajadah. Hadiah disampaikan oleh Encik Hussain B Omar (Penghulu Mukim Jerlun) dan Encik Wan Yusof B Wan Jusoh (Pegawai Khas Exco). 



(Mohd Fauzi B Ghazali selaku pengadil telah menerima bolasepak daripada YB Ust Abd Ghani untuk pertandingan bolasepak bendang)


















Dupahang's Weblog

Posted: 20 Feb 2012 11:11 AM PST

Dupahang's Weblog


Kesal promosi ‘berpakaian tapi telanjang’

Posted: 19 Feb 2012 07:10 PM PST

KUALA LUMPUR, 19 Feb: Dewan Ulama PAS Pusat amat kesal dengan sikap segelintir ahli perniagaan yang mempromosikan pakaian yang bersifat ‘berpakaian tapi telanjang’, dengan berselindung di bawah terma pakaian busana muslimah. Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali (gambar) berkata, di antara pakaian wanita yang dipromosikan itu, terdapat juga pakaian yang dikategorikan sebagai [...]

Nik Aziz, Majlis Syura Ulama PAS Gesa Anwar Tarik Balik Kenyataan Berhubung Israel

Posted: 19 Feb 2012 06:57 PM PST

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menggesa ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menarik balik kenyataan beliau yang menyokong semua tindakan bagi menjaga keselamatan Israel. Nik Abdul Aziz berkata Majlis Syura Ulama PAS yang bermesyuarat di Kuala Lumpur semalam, memutuskan supaya Anwar menarik balik kenyataan beliau mengenai Israel itu yang dilaporkan akhbar [...]

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 20 Feb 2012 09:15 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Tender Hospital Rembau selepas 4 tahun letak batu asas

Posted: 19 Feb 2012 11:58 PM PST



Saudara Norazizi Abdul Aziz selaku Setiausaha PKR Cabang Rembau menyiarkan gambar dalam Facebook beliau pada 20 Feb 2012 papantanda yang tertulis CADANGAN TAPAK PROJEK MEMBINA DAN MENYIAPKAN HOSPITAL REMBAU.

Persoalannya :

1. Kenapa setelah lebih empat tahun upacara Perletakan Batu Asas ini disempurnakan pada 7 Mac 2008 baru tender akan dibuka pada bulan April 2012?

2. Jika pada tahun 2008 kos pembinaan Hospital Rembau ini ialah RM 100 juta, berapa ratus juta pula kosnya pada tahun 2012 ini?

3. Apakah tanah seluas 20 ekar milik PKNS yang akan didirikan Hospital Rembau ini masih milik PKNS, milik individu atau milik kerajaan pusat? Jika bukan lagi milik PKNS, berapakah kos jualah tanah tersebut dan hasil yang diperolehi oleh kerajaan negeri?

4. Selepas proses tender selesai, bilakah proses pembinaan Hospital Rembau ini akan bermula dan bilakah dijangka akan siap?





Hospital RM100 juta bagi penduduk Rembau

REMBAU 7 Mac 2008 - Hospital Daerah Rembau yang boleh menampung 76 katil akan dibina di sini dengan kos RM100 juta untuk memberi kemudahan kesihatan yang lebih baik kepada 60,000 penduduk, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan di sini hari ini.

Hospital di Rembau ini akan mempunyai perkhidmatan perubatan am, kecemasan, pesakit luar, selain sokongan seperti farmasi, makmal, haemodialisis, pengimejan dan diagnostik.

Di hospital yang akan dibina ini juga akan mempunyai kemudahan antaranya wad lelaki, wanita, kanak-kanak, bersalin, sakit puan, rehabilitasi dan pentadbiran.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0308&pub=utusan_malaysia&sec=Selatan&pg=ws_05.htm&arc=hive

Pembinaan Hospital Rembau bermula April ini – Menteri Besar

SENAWANG, 25 Jan 2012 – Dakwaan Pakatan Rakyat mengenai Kerajaan Negeri mungkir janji untuk membina hospital di Rembau adalah tidak benar.

Dato' Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Ketua UMNO Bahagian Rembau menjawab isu ini di hadapan tiga ribu penduduk di kawasan Paroi ketika Majlis Penyerahan Baucar BR1M kepada 631 orang penerima pusingan pertama.

Selepas persetujuan itu, Kerajaan Negeri juga telah mendapatkan lokasi hospital yang akan di bina di tanah PKNS seluas dua puluh ekar di tanah industri Chembong.

Menurut Menteri Besar lagi, "tender pembinaan hospital Rembau akan di buka pada bulan April 2012 dan orang ramai tidak perlu gusar lagi tentang isu hospital yang di bangkitkan pembangkang."

Dengan kewujudan Hospital di Rembau ini nanti maka lengkap lah seluruh daerah di Negeri Sembilan memiliki Hospital daerahnya sendiri.

http://n9kini.com/pembinaan-hospital-rembau-bermula-april-ini-menteri-besar/

Persoalan Sekolah Menengah Pedas, N.Sembilan

Posted: 19 Feb 2012 10:22 PM PST



Maklumat diterima pada 18 Feb 2012 mengenai Sekolah Menengah Pedas berhampiran ILP Pedas. Menurut cerita sekolah hampir siap pembinaan di kawasan lereng bukit. Carian di internet mendapati sekolah ini dibina secara 'Industrial Building System' (IBS) atas Lot 5205.

Carian melalui internet, Lot 5205 Mukim Pedas masih lagi milik seorang individu wanita berusia 43 tahun dengan kadar cukai tanah sebanyak RM28 setahun.

Persoalan timbul apakah sekolah tersebut didirikan atas tanah milik persendirian?

Rujukan :
Pejabat Tanah http://ptgns.ns.gov.my/qry_cukailot.php?&daerah=04
CIDB http://www.cidb.gov.my/directory/local_contractor_details.php?cont_id=78069
SPR http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ/DaftarjBM.aspx

Industrialised Building Systems (IBS) is also known as the complete assembly construction: a construction system where components are manufactured at factories on or off site, transported and then assembled into a structure with minimum work.

5 commonly used IBS types in Malaysia are:
Precast concrete framing, panel and box systems.
Steel framework systems.
Prefabricated timber framing systems.
Steel framing systems.
Blockwork systems

http://www.cidb.gov.my/v6/?q=en/faq/13
http://www.ibscentre.com.my/ibsweb/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=10&lang=en

Hj Mohd Sabu 26 Feb 2012 di Tampin, N.Sembilan

Posted: 19 Feb 2012 08:32 PM PST



MAKAN MALAM DAN PELANCARAN DANA
Jamuan Makan Malam Perdana dan Pelancaran Dana Pilihanraya PAS Tampin
Bersama Tuan Hj Mohamad Sabu - Timbalan Presiden PAS
Tarikh : 26 Feb 2012, Ahad
Jam : 8.30 mlm
Tempat : Markas PAS Cawangan Tampin Bandar, Batu 1 1/4 , Jln Tampin - Gemas , Tampin, N.Sembilan (Rumah Abu Sufian)

Tiket/Kupon : RM 50 & RM25

Sila hubungi Nor Iskandar 019-2223231 , 017-8050938

Persoalan Pembinaan Masjid Kundur Hulu, Rembau

Posted: 19 Feb 2012 08:11 PM PST



Sebuah papantanda dalam DUN Chembong di Km 9, Jalan Pedas – Linggi menimbulkan pelbagai persoalan dari maklumat yang diterima pada 18 Februari 2012. Papantanda tersebut tertera dengan jelas tulisan TAPAK MESJID BARU , KARIAH KUNDOR ULU , PEDAS 71400 N.S.D.K. Apa yang pasti tapak tersebut kini telah dipenuhi dengan pokok hutan dan semak samun.

Lokasi Tapak Masjid ini juga terletak di hadapan Tapak Semaian Pokok Jarak BIONAS.




Bersebelahan BIONAS ini pula terdapat sebuah kawasan luas yang terdapat beberapa bangunan seumpama kompleks yang pembinaannya diperhatikan agak lama terbiar tanpa sebarang papantanda yang kelihatan.





Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 20 Feb 2012 03:11 AM PST

Dr Siti Mariah Mahmud


DAP and the PAS Islamic Agenda

Posted: 20 Feb 2012 01:40 AM PST

One of the most contentious issues that MCA president Chua Soi Lek raised at last weekend's great debate is the so-called PAS Islamic agenda, and the alleged failure of his opponent DAP secretary-general Lim Guan Eng to make a public stand on the matter.

Soi Lek and his MCA have been harping on this PAS issue consistently, persistently, and tediously since early 2011, trying to score political points rhetorically to undermine the credibility of Guan Eng and the DAP, using in particular the party-owned newspaper The Star 

But does Soi Lek truly understand what the whole matter of the Islamic agenda is all about?

PAS, like any other political party all over the world is founded on a political idealogy, in its case the Islamic theocratic ideology. The raison d'être for the founding of PAS is the promotion, advancement and establishment of an Islamic theocratic society. Without this mandate, PAS has no legitimate purpose to continue its existence.

Hence, like the communist ideological platform, the liberal social political philosophy, the capitalism system, the authoritarian right-wing fascism, the democratic securalism of the DAP, the open laissez-faire free society concept, and even the contemporary green movement, PAS has a very social, civil, human and constitutional right to promote and advance its Islamic agenda, more so when our country is a Muslim-majority state.


The problem is not the PAS Islamic agenda per se, but the stupidity of its leaders, who are not too intelligent, let alone intellectual.

Despite so many of them having purported doctorate degrees, they are going about promoting their PAS Islamic ideology the wrong way, by stressing and emphasizing on petty irrelevant matters of non substance such as protesting against concerts by foreign artistes, moral policing of personal behaviour, banning of Valentine celebration, objection to even healthy entertainment joints like cinemas, enforcing dress code on the women folks, and going on witch-hunting at Christian churches for so-called apostates, etc. In the process of such silly and senseless practices, they frighten off the non-Muslims and brought about a lot of ill-wills and caused a lot of anger among the non-Muslims.

What the Muslim party should stress on is the fundamental goodness of Islam in the areas of truth, righteousness, justice, fairness, and human rights, to win the hearts and minds of both the Muslims and non-Muslims, not to put them off with all those nonsense propagated and perpetuated by the likes of Hasan Ali and the Bangi state assembly member Shafie Abu Bakar.

Being a Christian, whose religion also teaches the exclusiveness of the faith, I can understand the stand of my Muslim sisters and brothers in PAS who insist on and stand firm on the exclusiveness of their religion.

From the strictly theological perspective, PAS is right. Islam, like Christianity, is certainly an exclusive religious faith, claiming in the Shahada (Declaration of Faith) that "There is no god, but Allah" (La ilah illa Ilah) and Muhammad is Allah's messenger (Wa Muhammad rasul u'llah). The PAS position is certainly consistently with the fundamental doctrine of Islam.


Like Christianity, Islam also claims exclusivity to its beliefs and teachings. A Muslim's faith is firmly based on the belief that the source of his religion Islam is God and Muhammad is the only and last and final prophet and spokesman for God on the Earth. A true Muslim holds that Islam is not just one of the many religions, but the religion per se, the only true religion of God, the religion of the created natural order (din-al-fitrah).


The religion is called Islam because Allah had decreed it in the Quran: "Lo the religion with God is Al Islam to His will and guidance" (3:19) and "I have chosen for you as religion Al Islam" (5:3). 

Islam, an Arab word, means submission, total surrender and obedience, and that is the practical implications for Muslims. There are several greetings based on the word Islam, such as "Peace be upon you" (salamalek) and "Go in peace" (bissalma, masalma).

Thus, the teaching of Islam is about a life of faith and peace through submission to the one and only true God Allah. The word "Muslim" means a person who has totally surrendered his whole life to Allah.

The Islamic faith is not just purely an organized ritualistic religion, but a complete way of life, covering every area of life and thoughts, including politics.

Hence, the PAS claim to exclusivity for Islam is not without theological merit.


As I said earlier, as a Christian, I can understand the PAS position, since my faith is also an exclusive one. No Christian will dispute or challenge my contention that Christianity also claims exclusivity to be the only way of salvation for mankind, and that the Lord Jesus Christ is "the way, the truth, and the life" and "No one comes to the Father (God) except through me (Jesus)". (John 14:6), and that "Salvation is found in no one else, for there is no other name under heaven given to men by which we must be saved" (Acts 4:12).

The issue before us, therefore, is not the question of theological belief per se, but how to relate an exclusive faith to other religions in a multi-racial, multi-religious, multi-cultural, and multi-lingual society like Malaysia.

This is where many PAS leaders lack the wisdom and intelligence to understand and articulate the relationship of Muslims with people of other faith the the plural society like Malaysia.

The word "pluralism" has been used unilaterally by almost everyone – religious leaders, politicians, journalists – without fully understanding what the concept actually means and implies.

The Oxford Dictionary defines "pluralism" as "a condition or system in which two or more states, groups, principles, etc co-exist.

The keyword, I believe, is "co-exist". The context in which pluralism exists and practiced is the widely diverse and varied range of religious faiths in a given society, such as Malaysia which has Islam as its official religion and other faiths being part of the scenario.


The fundamental issue we face in a plural society like Malaysia is the matter of peaceful and harmonious co-existence among the people of various races and religious beliefs.

Although I believe that PAS is theologically consistent with the teaching of Islam, its leaders' stated public stand that Islam rejects religious pluralism that claims all religions to be equally good and truthful is certainly not politically correct in the context of the Malaysian plural society.

I believe PAS should look at the issue of pluralism from two broad perspectives, before making a sweeping dismissal of pluralism per se.

First, there is the pluralistic perspective that all religions are equal and "all roads lead to God". Obviously, Islam, and, for that matter Christianity, will never endorse such a view. Islam and Christianity both teach and propagate that their respective faith is the only true religion, with all other religious systems and faiths being considered "pagan".

Hence, it is simply impossible for a true Muslim or an honest Christian to agree to inter-faith "spiritual activities". For a Muslim or Christian to participate, for example, in an inter-faith "worship" or prayer is to acknowledge that his faith is just one among many others, to place his God on equal standing with the deities of other religious faiths.

This is what justifies the PAS position in relationship to other faiths. And I will say that the PAS concern is valid and theologically consistent with the Islamic teaching. As a Christian, I take a similar stand that I cannot participate in an inter-religious worship service or other inter-faith spirituality activities, without dishonouring and betraying my Lord Jesus.

But, there is another perspective of pluralism which does not involve the matter of spiritual compromise, and that is the common universal moral values among all peoples of the world. And it is this common earthly destiny of all peoples that PAS should consider the vital role of Muslims to help promote peace and harmony among the people, who are the vice-regents of Allah (khalifa Allah) on Earth.

As I said before, as a Christian, I will not participate in an inter-faith worship service which will place my Lord Jesus as being among one of the gods, on equal standing with them. If I do, it will mean I am not consistent with my faith in the Lord Jesus as the only way, the truth, and the life. Such a compromise in matters of spirituality is surely not correct and honest.

My Muslim friends, too, are correct in taking a similar stand, or else their Shahada becomes a vain recitation, rendering their faith to be meaningless. Hence, PAS is theologically correct in its stand.


However, in the matters of truth, morality, justice, righteousness, equality, freedom, human, civil and constitutional rights, I will endorse and support any inter-faith "dialogue" and joint stand and actions.

This is the other perspective of pluralism that I believe PAS should seriously study and evaluate, before dismissing the whole concept of pluralism per se.

Although the people of Malaysia are adherents of various faiths and religious systems, they are united for the common purpose of nation-building, and are jointly dealing with many fundamental civil, social, constitutional and human rights issues relating their role as citizens. Hence, the need to come together to talk and compromise.


There is an urgent need for inter-faith dialogues on matters such as the freedom to worship, teach and propagate each other's religion, the matter of land for places of worship and burial, the right to use the national language Bahasa Malaysia without restriction in worship and religious education, the legal disputes over the conversion of individuals, particularly children, and the vital matter of co-existence.


PAS and all the responsible Muslim leaders should be willing to participate in such inter-faith dialogues as the common-interest issues need not involve doctrinal compromise or theological dispute.

I hope all parties concerned with the dispute over pluralism will understand and accept that the fundamental matter is the peaceful and harmonious co-existence of all persons or all faiths, with each practicing his faith with full sensitivity and due respect to people of other faiths.


What we want is not a theological war, but a channel for inter-faith dialogues and a medium for communication on issues of universal common interests.

That, I believe, is what Lim Guan Eng and the DAP stand for....Harakahdaily senghock48@gmail.com

Simpanan Selangor meningkat 25%

Posted: 19 Feb 2012 05:48 AM PST

Geran 'Selangorku' yang berjumlah RM300juta akan dilaksanakan dengan penekanan nilai kepada wang, pendekatan rakyat terbanyak dan kecekapan, kata menteri besar.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, geran tersebut, yang diselenggarakan oleh Menteri Besar Pemerbadanan (MBI) akan mula dibelanjakan pada bulan Mac dengan proses yang telus dan bertanggungjawab.

"Geran ini akan dirasai oleh rakyat sepenuhnya dalam tempoh tujuh bulan dan kerajaan negeri komited untuk memberi penambaikan kepada rakyat kerana geran ini adalah tambahan kepada bajet negeri sebanyak RM1.6 bilion," kata menteri besar.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan permukiman exco selama tiga hari di Melaka yang berakhir hari ini bagi memperincikan mekanisme pelaksanaan dan pemantauan Geran Selangorku.

Ketika pemukiman tersebut, menteri besar diberi taklimat oleh bendahari negeri yang memaklumkan bahawa simpanan kerajaan telah meningkat sebanyak 25 peratus.

"Dari segi angka dan data menunjukkan prestasi kewangan adalah melebihi tahap biasa.

"Ini menunjukkan kerajaan negeri dan bukan sahaja mengawal perbelanjaan dengan baik tetapi juga menjaga sumber negeri," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan