Jumaat, 20 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 20 Jan 2012 03:03 AM PST

MEDIA Rakyat MALAYSIA


JANGAN SILAP, WARNA HIJAU ADALAH WARNA SYURGA

Posted: 19 Jan 2012 06:56 AM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 19 Jan 2012 11:04 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


PENEROKA "RAMPAS" TANAH LADANG...!

Posted: 19 Jan 2012 06:30 PM PST

Semasa saya menjadi ahli Panel kepada Majlis Dialog di Felda Keratong 3 petang semalam, satu persoalan yang ditimbulkan ialah berhubung dengan ladang peneroka yang diurus oleh Felda.


Peneroka yang bertanya memulakan soalannya dengan mengatakan bahawa Felda telah memberikan Penyata Hutangnya sebanyak lebihkurang RM100,000.00. Dia bertanya bolehkah dia rampas tanah itu dari Felda kerana apabila dia menemui Pengurus Felda berkenaan Pengurus itu menyatakan bahawa kalau peneroka itu rampas tanah yang diuruskan oleh Felda itu, maka Peneroka itu bukan lagi dianggap sebagai Peneroka dan dia kena keluar dari Rancangan Felda.


Soalan itu dia kemukakan kepada saya untuk jawapan.


Saya mulakan jawapan dengan menyoal balik samada tanah yang nak dirampas itu tanah milik Felda atau milik Peneroka. Peneroka berkenaan menjawab bahawa tanah ladang itu milik beliau. Maka jawapan saya bahawa kalau tanah ladang itu milik Peneroka yang berkenaan itu, tak timbul masalah "rampas"; "Tanah kita, dan kita nak urus sendiri, tak mahu Felda uruskan bagi pihak kita, tidak ada apa-apa masalah? Ambil alih sahajalah dan Felda tidak boleh berbuat apa-apa, dan kepada Pengurus yang mengugut Peneroka itu, saya berpesan supaya tahu hak undang-undang tanah samada dibawah GSA atau pun dibawah Kanun Tanah Negara. Mana ada dalam dunia ini seseorang pemilik tanah yang mahu menguruskan tanahnya sendiri boleh dipecat dan dikeluarkan? Dan saya nyatakan bahawa di Felda Keratong 3 sudah lebih dari 3/4 daripada Peneroka-Peneroka itu telah ambil alih pengurusan tanah ladang mereka sendiri. Peringkat awal memang macam-macam ugutan dibuat oleh Pengurus, tetapi apabila lebih ramai Peneroka yang urus sendiri ladang mereka, Pengurus pula berunding dengan Peneroka-Peneroka supaya mereka menghantarkan buah sawit mereka ke Kilang-Kilang Felda dan tidak kepada Kilang-Kilang swasta."


Peneroka yang bertanya itu adalah dari Felda Keratong 5. Dia memberitahu lagi bahawa hutangnya dengan Felda sudah mencecah RM100,000.00. Dia tanya saya samada hutang itu perlu dibayar atau pun tidak.


Saya telah huraikan mekanisme hutangnya itu, dan setelah dibuat analisis yang telus, didapati sebenarnya bukan beliau yang berhutang dengan Felda tetapi Felda yang berhutang dengan beliau tidak kurang dari RM200,000.00. Saya nasihatkan Peneroka itu supaya dia meminta Kunci Kira-Kira dari Felda, dan didalam Kunci Kira-Kira itu nanti dinyatakan berapakan hutangnya dengan Felda dengan pengiraan yang diodit dan berapa pula pendapatan beliau dalam tempoh yang sama secara berodit.


Selagi itu tidak dibuat tidak ada Peneroka Felda yang berhutang dengan Felda, dan saya memberitahu bahawa Peneroka-Peneroka Felda Palong 4, 5 dan 6 telah memfailkan saman terhadap Felda mengenai lebihan pendapatan yang tidak dikembalikan kepada Peneroka-Peneroka; dan Peneroka-Peneroka Gugusan Keratong boleh juga memfailkan saman terhadap Felda berhubung dengan Kira-Kira Pendapatan dan Hutang ini supaya masalah ini dapat diselesai "once and for all".


Di Felda Keratong 1, saya juga diminta mengulas mengenai pengurusan ladang samada menjadi satu kesalahan kepada Peneroka-Peneroka mengambil alih pengurusan ladang masing-masing yang kini diuruskan oleh Felda.


Peneroka-peneroka kini telah melihat rakan-rakan mereka yang menguruskan ladang masing-masing dengan mengambil alih urusan dari Felda. Pendapatan mereka adalah tinggi tidak kurang dari RM7,000.00 setiap bulan dan tidak menanggung sebarang hutang. Manakala peneroka-peneroka yang menyerahkan urusan ladang kepada Felda hanya memperolehi elaun sara hidup bulanan sebanyak RM1500.00 sebulan (gross) dan menanggung hutang yang meningkat dari masa ke masa diantara RM70,000.00 hingga RM100,000.00 dengan menanggung risiko tanah mereka akan diambil alih oleh Felda jika gagal membayar hutang mereka kerana didalam surat Perjanjian Tambahan yang ditandatangani oleh mereka dengan Felda, Felda berhak memasukkan kaveat keatas tanah peneroka-peneroka.


Sdr Rebin Birham yang berucap sebelum saya telah menerangkan Janji Palong dan Janji Palong ini juga telah menjadi kertas cadangan yang diterima oleh Konvensyen Pakatan Rakyat di Alor Setar Kedah pada 15hb Januari yang lalu. Dan didalam Janji Palong itu, hutang Peneroka Felda akan dihapuskan apakala Pakatan Rakyat memerintah Negara selepas PRU-13 dan bagi mereka yang tanam sendiri akan wujud mekanisme bagaimana mereka juga akan diberikan imbuhan.


Saya menerangkan kepada Peneroka-Peneroka Felda bahawa Pakatan Rakyat tidak memilih warna (bulu) didalam memperjuangkan hak dan kepentingan Peneroka Felda, kami akan perjuangkan hak mereka samada mereka itu ahli PAS, PKR, UMNO ataupun tiada berparti.


Peneroka Felda samada PAS, PKR atau UMNO mempunyai kesamaan hak dan kepentingan dan hak serta kepentingan mereka ini adalah tidak sama dengan kepentingan pimpinan UMNO yang kaya-raya dan menggunakan rakyat untuk kepentingan mereka sendiri, dan untuk itu, semua Peneroka Felda tanpa mengira parti Politik perlu bersatu demi memperjuangkan hak dan kepentingan mereka bersama.

Anwar Ibrahim

Posted: 19 Jan 2012 07:12 PM PST

Anwar Ibrahim


Why the Latest News From Malaysia Helps to Undermine Authoritarianism Throughout The Region.

Posted: 19 Jan 2012 04:20 PM PST

From ForeignPolicy.com

Why the latest news from Malaysia helps to undermine authoritarianism throughout the region.

BY CHRISTIAN CARYL

Something remarkable is happening in Malaysia, and the rest of the world should take note.

Malaysia, you ask? Really? It’s only 28 million people, and it’s just one part of Southeast Asia, a region fragmented into a variety of cultures and systems — and largely off the radar  of people in the West, except when it comes to planning honeymoons on the beach. So why should non-Malaysians care?

Last week, a Malaysian court acquitted Anwar Ibrahim, the leader of the country’s main opposition movement, of sodomy charges. (Sodomy is a crime in Malaysia.) Anwar’s supporters have long maintained that the case against him was actually political, cooked up by the government to prevent him from mounting a credible challenge to the system that has ruled the country for decades. Anwar was arrested on similar charges back in 1998 and spent six years in jail before a court finally overturned his conviction. Many understandably expected the same thing to happen again this time around.

But it didn’t. To general astonishment, the court dismissed the accusations, saying that the DNA evidence cited by prosecutors didn’t hold up to scrutiny. The judges, it seemed, had actually assessed the case on its own value. And with that ruling, Anwar can now continue his campaign against the government, one that is likely to culminate in a general election within the next year or so.

So why should we regard this story as worth our attention? Well, it’s certainly true that the verdict could help Anwar lead the opposition to victory, thus overturning decades of control by the ruling United Malays National Organization (UMNO). But this is by no means a given. Just because Anwar has been pronounced innocent doesn’t mean that he’ll win. Ernest Bower, a Southeast Asia expert at the Center for Strategic and International Studies in Washington, notes that the opposition movement headed by Anwar is a fairlyvolatile coalition of different groups pulled apart by sometimes competing interests: “Anwar has a real challenge ahead,” Bower noted in a recent email to me. “As he and his supporters anticipated a guilty verdict, they had planned to rally around political martyrdom. Now they need to go back to basics and compete in an election based on an economic and policy platform and ensure their very diverse coalition gets unified around those ideas.”

Meanwhile, Prime Minister Najib Razak, who has been pledging to clean up corruption and reform the system from within, can now argue that efforts are bearing fruit. The verdict works in his favor as well.

And even if Anwar does win the next election, there’s no guarantee he’ll be able to deliver on his own promises of reform. Malaysia’s complicated political mix — in which ethnic Malays have long enjoyed the benefits of affirmative action programs designed to improve their chances against the country’s sizable Chinese and Indian minorities — will throw considerable obstacles in the way of any effort at fundamental change. It’s likely, of course, that imposing accountability on the ruling party is a good thing in itself. It’s hard to dispute the need for a thorough housecleaning of the entrenched Malaysian political elite.

But these are issues that matter primarily to Malaysians. What about the rest of us?

Here’s the thing. For decades now, Malaysian leaders — above all, the country’s crusty ex-prime minister, Dr. Mahathir bin Mohamad – have been arguing that the country owes its remarkable record of economic progress to something called “Asian values.” In this reading, Asians are inherently predisposed to discipline and thrift, traits often attributed to Confucianism or its influence. In line with this theory, the region’s authoritarian leaders have dismissed democratic institutions and “Anglo-Saxon” free-market capitalism as alien assaults on local mores. Of course, this was an argument that just happened to have the handy side effect of shoring up the legitimacy of said authoritarian leaders. As long as they could reasonably claim to be delivering the goods of rapid growth and social stability, many voters were content to take the claim at face value.

Of late, however, the “Asian values” model has been taking some dents. Indonesians threw their dictator overboard at the turn of the century and now enjoy one of the region’s strongest economic growth rates. Last year, voters inSingapore, long controlled by the ruthlessly efficient People’s Action Party (PAP), handed surprising victories to opposition candidates. (To be sure, the PAP is still in power – but its share of the popular vote declined to just over 60 percent, its worst result since 1965, when Singapore became a country.) Meanwhile, Myanmar’s military rulers have announced that they want to free up the country’s political system, and the leaders of its long-abused opposition are preparing to participate in a parliamentary by-election in the spring. And now the story in Malaysia is getting interesting too.

Some of the other societies in the region aren’t quite there yet. But while Cambodia, Vietnam, and Laos all maintain authoritarian forms of government, they have opened up considerably in economic terms. So what’s to stop them from one day following in the footsteps of Singapore or Malaysia?

Around the region, people are increasingly expressing a desire for official accountability. Economic growth on its own is not enough to satiate the desires of a rising middle class that is tired of being patronized by the powers-that-be. These citizens are insisting on participation, transparency, and an end to corruption.

Indeed, it would seem that these are the real Asian values now coming to the fore. Last month, writing in a Malaysian newspaper, journalist Karim Raslannoted that, under the old rules of the game, were willing to concede certain civil liberties in return for implicit government guarantees of “prosperity and social peace.” But that compact no longer holds: “This worked well enough when the economy was growing and internal checks and balances prevented undue injustice,” wrote Raslan. “Unfortunately, a stalling economy has brought out our inherent weaknesses, including corruption and mismanagement. Moreover, there’s a mounting sense –whether true or not — that elite groups are securing enormous personal benefit by manipulating the system.” As a result, he suggested, Malaysians are now starting to think seriously about throwing the bums out.

None of this, of course, means that the people in these countries are necessarily striving to embrace the Washington Consensus or the principles of Jeffersonian Democracy. The push for greater openness is coming from the region’s peoples themselves, not being imposed from without. And it is precisely for that reason that the rulers’ self-aggrandizing claims of legitimacy are sounding hollower by the day. So, once again, why is this important to Westerners or Americans?

Because it’s not just Malaysians or Singaporeans who will feel the effects. The Chinese Communist Party has long legitimized its rule in terms strikingly similar to those employed by Mahathir or Singapore’s Lee Kuan Yew. But suddenly those arguments about wise rulers lording it over happy and quiescent populations are looking, well, very 1999. “These values will continue to force change in Asia,” Bower notes. “In fact, it is likely that political evolution in Southeast Asia may influence China more in the next five years than Chinese economic dynamism influences Southeast Asia.” And there’s the real take-away from this story.

Rekayasa Fitnah Utusan:Dato Seri Anwar Ibrahim Fail Saman Esok

Posted: 19 Jan 2012 07:06 AM PST

Makluman Media:

Dato Seri Anwar Ibrahim akan memfailkan saman terhadap Utusan Malaysia berkaitan fitnah jahat dengan memutar belit wawancara beliau bersama BBC esok,Jumaat 20 Januari 2012,jam 11 pagi di Mahkamah Jalan Duta bersama peguam.

Pejabat Dato Seri Anwar Ibrahim

Siasat Juga Pembelian Aset Keluarga Shahrizat

Posted: 18 Jan 2012 11:49 PM PST

Malaysiakini

Sambil menyambut baik keputusan kerajaan melantik firma juruaudit bagi menyiasat dan membongkar penyelewengan dalam syarikat penternakan lembu, Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC), PKR juga mahu segala pembelian yang dibuat oleh keluarga Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil juga diaudit.

Dalam membuat cadangan itu dalam satu kenyataan akhbar hari ini, pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata audit mesti dijalankan termasuk pembelian aset yang dibuat oleh ahli keluarganya dari semasa kontrak dianugerahkan.

"(Ini) termasuk pembelian atas nama peribadi untuk menentukan sama ada dana NFC telah digunakan bagi tujuan peribadi," katanya.

Skop audit, kata Rafizi mesti termasuk menyiasat segala pembelian harta, penubuhan syarikat-syarikat lain, perbelanjaan oleh syarikat-syarikat lain yang ditanggung NFC dan segala operasi oleh pihak ketiga yang ditanggung atau berkaitan dengan NFC.

"Menyiasat setiap perbelanjaan oleh NFC untuk memastikan ia benar dan tepat dengan matlamat penubuhan NFC.

"Ini termasuklah memastikan bahawa setiap perbelanjaan adalah berpatutan, berpada-pada, diluluskan dan ada kena mengena dengan aktiviti penternakan lembu seperti yang dimandatkan kepada NFC," katanya.

Rafizi, yang juga bekas seorang juruaudit turut mencadangkan empat lagi skop yang perlu dilakukan.

Menyiasat proses membuat keputusan di peringkat tertinggi kerajaan untuk memastikan tiada campur tangan politik dalam meluluskan projek NFC serta penganugerahan projek kepada keluarga menteri.

Menyiasat proses pemberian dana kepada NFC oleh Kementerian Kewangan untuk menentukan ia mengikut prosedur Perbendaharaan dan amalan terbaik (best practices).

Menyiasat setiap pemindahan wang keluar dari NFC kepada pihak ketiga untuk memastikan tidak ada unsur penyelewengan. Ini termasuklah menyiasat segala pembelian harta, penubuhan syarikat-syarikat lain.

Menyiasat setiap pembayaran besar dan berkala oleh NFC dan syarikat-syarikat berkaitan keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil untuk menentukan latar belakang pembekal dan individu terbabit yang berurusan dengan NFC.

Kerajaan Selangor Bantu Penduduk Kampung Baru

Posted: 18 Jan 2012 07:51 PM PST

Harakah

Kerajaan Negeri Selangor akan terus membantu penduduk Kampung Baru dengan menyediakan pelan pembangunan alternatif tanpa menjejaskan hak milik tanah yang diwarisi penduduk daripada nenek moyang mereka.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) berkata, kerajaan negeri melalui Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Kampung Baru (JKBPKG) memulakan langkah menyalurkan maklumat kepada pemilik dan pewaris tanah Kampung Bharu mengenai hak mereka ke atas tanah tersebut meskipun kawasan tersebut dibangunkan.

Ianya sebagai usaha mengelakkan penduduk Kampung Baru menjadi mangsa Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampung Bharu 2011 yang telah diluluskan Dewan Negara Disember lalu.

“Kerajaan negeri sentiasa di belakang usaha untuk menentukan pembangunan Kampung Baru ini dapat diterima dan dihayati oleh seluruh pemilik dan pewaris tanah.

“Walaubagaimana pun kita mesti melakukan usaha ini dengan penuh tertib dan berhemah supaya akhirnya apa yang kita lakukan memberikan kebaikan kepada masyarakat di Kampung Bharu,” kata beliau pada sidang media selepas Majlis Ramah Mesra Pemilik Tanah Kampung Baru bersama Menteri Besar anjuran JKBPKG dan Yayasan Selangor di Jalan Raja Ali, dekat sini malam tadi.

Dalam majlis yang dihadiri kira-kira 300 penduduk Kampung Baru itu, pengurus pembangunan perniagaan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Fathurahman Abu membentangkan secara ringkas pelan pembangunan Kampung Baru sebagai alternatif kepada pelan Pembangunan Perbadanan Kampung Baru di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.

Selain itu, penduduk juga berpeluang mengemukakan soalan dan pandangan dalam sesi dialog yang diadakan.

Pada sidang media sama, Khalid berkata, JKBPKG memerlukan sokongan daripada badan-badan korporat yang lain dalam usaha membangunkan Kampung Bharu seperti yang dikehendaki penduduk.

“Jawatankuasa bertindak yang diketuai Dr Idris Ahmad dan dianggotai rakan-rakan kita yang profesional seperti peguam, arkitek, pemaju dan kerajaan negeri menggalakkan syarikat-syarikat seperti PKNS, Yayasan Selangor dan Permodalan Negeri Selangor Berhad untuk menyertai jawatankuasa ini supaya memberi input yang sesuai kepada penduduk,” katanya.

Sehubungan itu katanya, satu pusat khidmat ditubuhkan dan dijangka siap dalam masa dua minggu lagi sebagai tempat rujukan penduduk mengenai hal berkaitan pemilikan tanah dan lain-lain.

“Pejabat jawatankuasa bertindak akan dibuka dua minggu lagi untuk memberi khidmat nasihat dari segi undang-undang tanah, harta pusaka, akta MAS dan bagaimana penerangan ini boleh disebar kepada seluruh pemilik dan pewaris tanah,” katanya.

Panggil MAS bermesyuarat

Sementara itu, Khalid berkata beliau akan memanggil anggota Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu (MAS) bermesyuarat untuk melakukan penstrukturan semula terhadap badan itu.

Khalid berkuasa memanggil mesyuarat MAS yang wujud sejak 111 tahun dahulu berdasarkan peruntukan yang terdapat dalam Enakmen Tanah Petempatan Pertanian Melayu 1950.

Penstrukturan semula MAS ini bagi memastikan keanggotaan terdiri daripada pelbagai kumpulan yang mempunyai kepakaran berlainan dalam menguruskan hal ehwal penduduk Kampung Baru.

Berdasarkan peruntukan juga, Khalid mempunyai kuasa melantik empat orang anggota MAS.

“Saya akan minta MAS panggil mesyuarat.

“Kita mahu MAS dianggotai pelbagai kumpulan supaya kumpulan ini boleh bergerak bersama dalam membangunkan Kampung Baru,” katanya.

Turut hadir, Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan, Mohamad Nor Mohamad dan Pengerusi Sekretariat Pembangunan Kampung Baru (SPKB), Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi.

Ridiculous For Jekyll-and-Hyde Najib to Call Himself a Moderate: GMM a Waste of Money

Posted: 18 Jan 2012 07:31 PM PST

Malaysia Chronicle

Malaysian Prime Minister Najib Razak, taking a leaf from Mahathir Mohamad, has launched the Global Movement of the Moderates (GMM) in Putrajaya on Tuesday this week.

But of what good can it do for Malaysia or the world is a source of national and international puzzlement. What is certain though, the event will cost Malaysian taxpayers a pretty penny indeed – all for the purpose of boosting Najib’s ego and padding his resume or legacy, if you will.

The implication here is that Islamic fundamentalists everywhere are engaged in a Global War of Terrorism against the west and its allies. The so-called moderates, like Najib, want to distance themselves from this militant form of Islam propagated by a tiny minority. In the process, they want to buy "respectability' and support from the international community for their own self-serving political survival.

Muslim extremism or terrorism

To digress a little, militant Islam worldwide has its roots in the madrasahs in Pakistan, many of which are funded by Saudi Arabian money. These madrasahs don't impart any form of learning in science and mathematics and secular knowledge. Instead, they preach nothing but unmitigated hatred of non-Muslims among the impoverished and therefore vulnerable bands of Muslim youth everywhere.

The idea is to turn increasingly vulnerable Muslim youth into illiterate suicide bombers who can be relied on as so much cannon fodder and/or to strike terror in public places, and military establishments, and sow a general feeling of government ineptitude and helplessness in the face of insecurity in the non-Muslim world and among the ruling elite in the Muslim world.

The objective: to increase the cost of doing business in the non-Muslim world, the west and India in particular, increase insurance and security costs and depress values in currency, collateral, land, shares, properties and other investments and instruments.

The objective: to drive the non-Muslim world, the west and India in particular towards insolvency and the collapse of secular Muslim regimes.

The objective: to foster the emergence of a worldwide Muslim Empire in the form of the return of the Caliphate, to replace secular Muslim regimes, while destroying the papacy and ensuring the subjugation of the non-Muslim world.

Nearer home, Pakistan sees militant Islam as a unifying force against being re-absorbed by India, its giant secular neighbour which continues to get more powerful by the day and cause jitters among the ruling elite in Islamabad.

Anwar was a moderate long before the word became politically popular

Opposition Leader Anwar Ibrahim in fact assumed, albeit in public, a moderate stance in Islam even long before the advent of militant Islam worldwide. This is the reason why he has ever since then been lionised by the west and invited to join the lecture circuit in academia and other forums elsewhere, open and closed.

The west meanwhile also stands accused of being engaged in endless wars, arms peddling and the like, unlike the so-called moderates like Najib and Malaysia who ostensibly preach a more "moderate", presumably pacifist, vision in diplomacy, crisis management, conflict resolution and economics. This is a repeat of Mahathir's attempts to get the world community to criminalise war.

The west would argue that they would have to demonstrate their ability to ensure global security, at least for themselves, in the face of all forms of militancy. The level and degree of maintainance of global security, in turn, would manifest itself in facilitating cost-efficiency in doing business and the like as already outlined.

By latching on to the "moderate" label, Najib is obviously also trying to erase public perceptions of him as an extremist, racist, ultra and perhaps even a fanatic in a way.

But can a leopard change its spots

The question that arises is whether a leopard can change its spots, and if so, it will surely turn Darwinism upside down and be a first in the history of evolution. Evolution decrees that one makes a difference for the better or worse, evolving towards one or the other. But that doesn't mean one can begin in evil and evolve towards good or vice versa.

Memories of Najib raising the Malay keris or sword at an Umno Youth meet, some time ago in his past, and swearing to bathe it in Chinese blood are still fresh in the public mind. Anyone with access to the internet can Google the despicable incident complete with pictures.

If we are going to give the benefit of the doubt to Najib, and assuming the leopard can indeed change its spots, the question that arises is whether he can go beyond mere rhetoric and rise to the occasion.

Charity begins at home.

Najib cannot wear the moderate hat outside the country and the hat of opposites – extremist, racist, ultra, fanatic – at home.

He has to choose whether he wants to be known and remembered as a moderate, both at home and abroad, or show himself in his true colours.

Not qualified

Patently, Najib the 'keris' is not qualified to claim the moderate label unless he can redeem himself from his past.

For the record, Najib presides over a government and system which has institutionalised racism – prejudice and opportunism included — and encourages virtually slavery through statelessness, human trafficking and illegal immigration.

This issue among others, including the observance of key tenets of the Federal Constitution more often than not in the breach, has been flogged to death in the past.

Briefly, Article 153, Article 3, Article 8, Article 10 and the like and the New Economic Policy (NEP), the use of the term Bumiputera for groups not sanctioned by the Federal Constitution, a misreading of the term "Malay" and politicising Malaysian history when not basing it for chunks on the fairy tales in the Sejarah Melayu.

Lying to the country is bad enough, stop lying to the world

Najib has tried to pull the wool over the public eyes by emphasising on government transformation and economic transformation and so far all on paper.

But man does not live by bread alone. Najib cannot impress Malaysians by trotting out figures on Key Performances Indexes, the amount of foreign investment gathered and the like.

He needs to grab the bull by the horns and ensure fundamental political reforms are put in place. No one in the richer states and the urban areas is any longer interested in bread-and-butter issues.

Promising even more development – including in the form of piped water and electricity more than 50 years after the British left – and doling out our money to ourselves in the form of vote-buying bribes under various guises is not the way to go.

One can bluff some of the people some of the time but not all the people all the time.

It's high time that Najib and his ruling Umno stop the politics of distraction and disruption and decide where politics ends and good government begins. Either shape up or ship out. Don't waste our time!

Program Sambutan Tahun Baru Cina Bersama Dato’ Seri Anwar Ibrahim Di Sarawak dan Sabah

Posted: 18 Jan 2012 06:56 PM PST

22 Januari 2012 (Ahad) – Sarawak

12.30 tghari – Jamuan Tengahari Menjelang Tahun Baru Cina

Lokasi  – Hock Seng Guan Restaurant, Kanowit, Sarawak

3.30 ptg – Ceramah – Rumah Kamarau, Machan, Kanowit

5.00 ptg – Ceramah – Rumah Sam, Skuau, Selangau

8.00 ptg –  Ceramah – Rumah Ismail, Nangka, Sibu

23 Januari 2012 (Isnin) – Sabah

12.00 – 2.00 ptg – Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina – PKR Sabah

Lokasi – Sek Men Kian Kok, Jalan Tuaran, Kota Kinabalu

3.00 – 5.00 ptg – Majlis Kesyukuran Dan Ceramah

Lokasi – Kampong Tebovan, Menggatal, Sepanggar

7.00 – 9.00 mlm – Ceramah Perdana

Lokasi – Kampong Langsat, Kinarut, Papar

24 Januari 2012 (Selasa) – Sabah

9.00 – 10.00 pagi – Perjumpaan Dengan NGO dan Sidang Media

Lokasi – Airport View Hotel, Kota Kinabalu

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 19 Jan 2012 11:41 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Ceramah PRU13 24 Jan 2012 di Seremban Selatan

Posted: 19 Jan 2012 12:33 AM PST



CERAMAH PRU 13
Bersama :
Ustaz Nasrudin Hassan , Ketua Pemuda PAS Pusat
Yb Hj Taufek , Pesuruhjaya PAS N.Sembilan
YB Abdullah Sani , Ahli Parlimen Kuala Langat
Siti Aisyah , Ketua Srikandi PKR
Tarikh : 24 Jan 2012, Selasa
Masa : 9 mlm
Tempat : PASTI Al Hasanah, Bandar Seremban Selatan, Sg Gadut, Seremban

Semua dijemput hadir

Bob Lokman di Seremban 23 Jan 2012

Posted: 18 Jan 2012 10:53 PM PST



CERAMAH UMUM
Penceramah : Bob Lokman, Dr Badrulamin Bahron dan Zulkefly Mohamad Hj Omar
Tarikh : 23 Jan 2012, Isnin
Masa : 9 mlm
Tempat : Markas PAS Ampangan, Seremban (sebelah Surau Hitam)

Semua dijemput hadir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan