Ahad, 1 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 31 Dec 2011 11:43 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


KERJA BERAMAI-RAMAI MENYERONOKKAN

Posted: 31 Dec 2011 05:05 PM PST

Minggu lepas saya bersama rakan-rakan yang lain menampal poster dan membuat edaran dari Kg Masjid, Kg Seboi, Kuala Mai, Gong Halt, Estet Sg Mai, Kg Paya Sok, Kg Rumpun Makmur, Jengka 21, 22, 23, 24 dan 25.

Di Felda Jengka 22 seorang JK Cawangan Pas di situ menegur saya dan memberitahu bahawa "pemimpin" tak perlu buat kerja seperti itu.

Dia merasa pelik dan hairan kenapa saya yang menjadi Ketua PKR peringkat Cabang, AJK peringkat Negeri dan ada sesuatu jawatan di peringkat Pusat, masih buat kerja mengedar risalah dan menampal poster.

"Pemimpin tak patut buat kerja ini," kata dia.

Saya senyum saja kerana saya faham bahawa baginya pemimpin itu hanyalah duduk di Pejabat dan pergi berceramah jika dijemput dan memberikan ceramah. Itu pemimpin. Orang yang kena pimpin pula kenalah tampal poster, buat edaran, dan siapkan tempat ceramah untuk pemimpin.

Didalam hati saya bahawa dia tu tak faham apakah sebenarnya perjuangan rakyat. Seseorang pejuang rakyat tidak mengenali status. Dia boleh berceramah. Dia boleh tampal poster, dia boleh buat edaran, dia menyediakan poster dan edaran, dia menyediakan banner, dia turun padang, dia bergaul dengan masyarakat, dia buat kerja seperti anggota-anggota lain buat.

Jika pemimpin hanya peluk tubuh dan mengharapkan semua perkara dilaksanakan oleh orang yang dipimpin dan dia datang dengan "gah" dalam keadaan yang serba sudah siap, maka dia bukan pemimpin rakyat. Dia adalah pemimpin mewakili golongan atasan, tidak ada beza antara dia dengan pemimpin-pemimpin parti ningrat, berjuis dan koporat (dibaca keparat).

Dan pemimpin seperti itu akan mengambil kredit diatas kejayaan-kejayaan yang dicapai walhal sumbangannya hanyalah sekadar menjadi pemimpin dan membuat arahan dan semua kerja dilaksanakan oleh ahli-ahli biasa.

Jadi biarkanlah dia berpendirian seperti itu dan biarkanlah dia mengagung-agungkan pemimpin yang mengikut kehendak acuannya. Saya datang dari massa dan kembali kepada massa dan pikul tanggungjawab seperti dipikul oleh ahli biasa.

Sebab itu saya panggil diri saya aktivis parti dan tak mahu saya dikenali sebagai pemimpin parti kerana ahli-ahli boleh salah tanggap apakah yang dimaksudkan sebagai pemimpin itu.

Pada hari ini, saya dan rakan-rakan dari PKR Cabang Kuala Krau akan sekali lagi turun padang dan melakukan tugasan dan tanggungjawab saya sebagai seorang aktivis.

Anwar Ibrahim

Posted: 31 Dec 2011 07:48 PM PST

Anwar Ibrahim


Bantah ‘Kempen Bebas Anwar 901′ Tidak Berasas

Posted: 31 Dec 2011 09:54 AM PST

Harakah

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) menyelar tindakan Umno Barisan Nasional dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) yang bertindak membuat laporan polis bagi membantah ‘Kempen Bebas Anwar 901′ dan menyifatkannya sebagai tidak berasas.

Beliau yang dihubungi Harakahdaily menjelaskan penangkapan yang berlaku di Kelantan semalam ekoran mengedarkan risalah berkaitan dengan kempen tersebut juga menunjukkan kerajaan serta pihak polis tidak pernah berlaku adil serta bertindak di luar prinsip demokrasi.

“Saya melihat tidak ada satu kesalahan langsung di dalam kempen tersebut, yang mana bagi saya ia adalah satu usaha yang dilakukan oleh rakyat bagi menuntut perbicaraan yang adil kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Jika Anwar telah diberikan keadilan yang sewajarnya di mahkamah maka kempen tersebut sudah tentu tidak akan berlaku, tetapi apa yang kita lihat adalah sebaliknya dan atas tidak mendapat ketidak adilan itulah rakyat bangkit melakukan kempen,” jelasnya.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga menyatakan kesabaran rakyat dalam campur tangan kerajaan dalam soal perundangan terutamanya kes Anwar sebenarnya sudah berada pada tahap yang tidak boleh dibendung lagi.

Malah beliau memberitahu, jika sesuatu perkara yang dituntut terutama prinsip perbicaraan yang adil di mahkamah tidak diatasi dengan sewajarnya, maka tindakan itulah cara terbaik yang dilakukan oleh mereka dengan hasrat kerajaan akan membuka mata bahawa kerajaan perlu akur dengan tuntutan rakyat.

“Rakyat sudah mula muak dengan permainan yang dilakukan oleh kerajaan terutama dalam isu fitnah Anwar, cara terbaik adalah melakukan kempen agar kerajaan membuka mata dan dengar hasrat mereka.

“Kerajaan harus memberi ruang kepada rakyat untuk menyatakan hasrat mereka bukannya menghalang kebebasan bersuara mereka, malah menggunakan pihak berkuasa untuk menyekat kempen tersebut juga satu yang tidak sewajarnya.

“Pihak Polis boleh memantau tetapi tidak menggunakan kekerasan dan kita juga tidak mahu perkara yang sebaliknya berlaku jika polis bertindak diluar batasan kemanusiaan,” jelasnya lagi.

Ketika ditanya mengenai dakwaan mengatakan kempen tersebut sebagai menghina keputusan mahkamah, beliau mempersoalkan di mana tindakan tersebut dilihat menghina mahkamah.

“Kuasa keputusan adalah hak mahkamah, apa yang dilakukan adalah sebagai kempen bebas Anwar bukan memcaci keputusan yang dibuat oleh mahkamah.

“Kempen desakan perlu dilakukan dan ia sebagai isyarat bahawa kita mahukan pengadilan mahkamah kali ini berlaku dengan adil tanpa campur tangan pihak tertentu,” katanya lagi.

Tambahnya lagi, secara simboliknya kempen itu bertujuan agar mahkamah yang akan memutuskan keputusan pada 9 Januari nanti dilakukan atas keadilan yang telus bukan dorongan mahupun desakan oleh pihak tertentu.

Sebelum itu sebanyak 77 laporan polis dibuat di seluruh negara hari ini meminta pihak berkuasa menyiasat serta mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang cuba melancarkan perhimpunan haram menerusi 'Kempen Bebaskan Anwar 901'.

Laporan dibuat oleh Umno dan beberapa parti komponen Barisan Nasional dan juga Perkasa, Persatuan Jawa Kuala Langat, Persatuan Bugis, Kelab Motosikal Berkuasa Tinggi Jugra dan Pertubuhan Perkumpulan Wanita Kuala Langat.

Electoral Reform a Farce Without Free And Fair Media Coverage

Posted: 31 Dec 2011 12:00 AM PST

By Kim Quek

Opposition leader Anwar Ibrahim's call for free and fair media coverage for the coming election strikes at the core of the fundamental flaws that have made Malaysian elections a mockery of democracy.

This is because electoral democracy is a game of perception.  And perception is shaped by the media.  

Hence, an electoral contest with one contestant monopolizing the media to the exclusion of his adversary is akin to a debating competition where one debater is using a microphone to speak to the audience while the other is using none.

And the Malaysian media is notorious for its biased reporting, as the ruling coalition Barisan Nasional (BN) has never been shy in exploiting to the fullest, its iron-grip on the entire spectrum of the local mass media (save the Internet) to advance its political fortune.
Such complete control is made possible through a combination of repressive legislations and media ownership, as the BN government possesses the arbitrary power to grant or terminate any media license (printed and electronic) without legal redress, and all such media are owned either by BN's component parties or by their allies.

And public TV and radio, which are legally bound to be politically neutral, have long been corrupted by BN to serve its parochial political interests – a practice that has emphatically breached our Constitution.

GOLIATH vs DAVID MEDIA WAR

With such unlimited media power at the exclusive disposal of a ruling power as ruthless as BN, one can imagine what kind of scenario will be seen at a Malaysian national election. It will not be a democratic election for sure.  More likely, it will look like giant Goliath fighting little David,  as far media war is concerned.  And yet, it is the media that influence the mind, and the mind that influences the vote.

Granted that advancement in Internet has somewhat mitigated the unleveled playing field, but its current stage of usage in Malaysia is nowhere near the kind of level that would enable the opposition to meaningfully counter BN's vicious propaganda perpetrated through the main stream media.  TV, radio and newspaper are still the regular information feeders depended upon by overwhelming majority of Malaysians, particularly those in the non-urban areas.

And the opposition's serious handicap in information dissemination is further critically compounded by the 8 to 10 day campaign period (though allowable period is 60 days), a practice perpetrated in recent decades by an obviously manipulated Election Commission (EC) to favour BN.  With such a ridiculously short campaign period, it is impossible for the opposition to carry its message – not   to mention countering BN's false propaganda – to the far flung territories that include the hinterlands across the South China Seas.

More than any other factor, BN's monopolistic abuse and exploitation of the mass media, coupled with the indecently brief campaign period, has been accountable for BN's unfailing victory in every general election in the past.  

BN NO MATCH FOR PAKATAN IN FAIR CONTEST

Surveying the current scenario ahead of the election, what we see is a fundamentally altered political landscape.  On one side of the battlefield, is an aged and decadent coalition with antiquated policy, kept in power by dint of its grip on the state machinery. On the other, a newly emerged coalition brimming with ideas to rejuvenate the nation, with proven record of  sound governance in its state governments.

Under such circumstances, it is fair to say that BN should be no match for Pakatan Rakyat in a free and fair contest, more so in the current trend of dissent against decadent and aged power that has swept across the world including our region.

But of course, we have never had a free and fair contest, and in fact, our unleveled playing field has gone from bad to worse.  It is in the realization that we may once again be cheated of a fair choice of government that hitherto docile voters have risen strongly to brave brutal crackdown to demand fair election in the Bersih 2.0 rally.
It is not difficult to surmise that, given the present extreme lop-sidedness of Malaysian election, whether the people will be given a fair choice in the coming poll hinges on how effective the current attempt at electoral reform will be towards rectifying the current flaws.

The recent focus by the parliamentary select committee (PFC) and EC on introducing indelible ink and advance voting in lieu of postal voting is of course a welcome improvement.  But we must be cautious not to allow such focus to blur our priorities, top among which is the mandatory practice of free and fair and non-discriminatory media coverage for all contestants. And of course, the current unconstitutional abuse of public media (TV, radio, news agency etc) to disseminate biased information in favour of BN has to cease forthwith.

FREE MEDIA NON-NEGOTIABLE

This is something that BN can do right away without waiting for new legislation or alteration of election regulation.  All that is needed is the political will and commitment to honour the letter and spirit of our Constitution.

Knowing the critical importance of free media to democratic election, it should be made a non-negotiable issue.

I have no doubt that Bersih 2.0, political parties and all who cherish democracy and the Constitution will stand very firm to demand that BN gives its solemn pledge to restore free and fair media coverage as pre-requisite to the return to democratic election.

Wee Choo Keong

Posted: 31 Dec 2011 03:34 PM PST

Wee Choo Keong


Happy New Year to all Malaysians

Posted: 31 Dec 2011 06:37 AM PST

May yours truly take this opportunity to wish all readers, commenters and other Malaysians a Happy New Year. May you all be blessed with good health, happiness and prosperity always. Hopefully 2012 will be a better year for us all. It is hoped that we will have less politicking and more nation building in whatever [...]

PKR PENGKALAN HULU

Posted: 31 Dec 2011 01:01 PM PST

PKR PENGKALAN HULU


UMNO selepas PRU : adakah UMNO akan jadi seperti George Foreman?

Posted: 31 Dec 2011 04:26 AM PST

Di mana-mana kita pergi kita kedengaran orang ramai bertanya di antara satu dengan lain. Pertanyaan wajib apabila mereka bertemu ialah, bila pilihanraya akan di adakan. Saya pun selalu juga ditanya soalan itu dan saya memberikan jawapan yang standard: bila BN akan kehilangan kuasa. Maksud saya bila-bila pun boleh tetapi keputusannya ialah UMNO dan BN akan hilang kuasa. Itulah dia tarikh pilihanraya umum.

Saya yakin yang UMNO itu akan akhirnya menghadapi realiti yang masa untuk parti ini berehat sudah semakin hampir tiba. Seperti orang yang bermain gasing; sudah tiba UMNO untuk mengambil giliran untuk memusing dan orang lain pula yang memangkah mereka. UMNO sudah memangkah begitu lama, kali ini biarlah orang lain pula untuk memangkah.

Apa yang UMNO patut membuat perkiraan, di antara 56 kerusi yang mereka menangi di Semenanjung ini berapa yang mereka masih mampu untuk mengekalkannya dan di antara 13 kerusi di Sabah berapa pula jumlah kerusi yang UMNO boleh kekalkan berada dalam tangan mereka. Bagi kerusi-kerusi MCA dan Gerakan serta MIC rakyat sudah membuat keputusan lebih awal sebelum pilihanraya sebenarnya di adakan. Patah-patahkan jari, kiralah sendiri.

Sabah dan Sarawak merupakan tempat pertarungan hebat politik selepas ini. Cerita Sabah dan Sarawak menjadi 'fixed deposit' BN sudah berlalu dibawa angin yang lalu. Rakyat di kedua-dua buah negeri ini nampaknya dengan deras sedang melakukan perubahan selepas menjalani 'soul searching' sejak beberapa ketika dahulu.

Di seluruh negara samada di Semenanjung mahu pun di Sabah dan Sarawak angin untuk membawa perubahan itu sudah mula bertiup kencang dan tidak mudah untuk mengalihkan arah tiupan angin itu. Pendeknya perubahan itu akan tetap berlaku kerana angin itu semakin hari semakin kencang tiupannya.Apabila saya memikirkan nasib UMNO dan sekutu-sekutunya, saya teringat pula kepada pertarungan tinju di antara Muhammad Ali dan George Foremen lebih dari dua dekad dahulu.

Dalam pertarungan itu George Foreman telah jatuh kalau tidak silap saya dalam pusingan yang ke-lima. Apabila Foreman kalah dan jatuh secara knock out itu, media telah membuat interview dengan Foreman. Pemberita sukan telah bertanya kepada Foreman kenapa beliau tidak bingkas bangun setelah dijatuhkan oleh Muhammad Ali, Foreman menjawab, "Saya tidak boleh bangun lagi kerana saya tidak pernah jatuh rebah"

Adakah UMNO akan menghadapi nasib seperti George Foreman? Saya tidak tahu jawapannya. Kita tengok sahaja apabila sampai waktunya. Saya bukan seorang wali atau aulia untuk memberikan jawapannya. Jika saya tahu pun jawapannya biarlah jawapan itu berada di dalam benak saya sendiri.

Tetapi saya pernah menulis dan membuat anologi yang ahli-ahli UMNO itu ibarat ayam daging peliharaan. Ayam daging jika dilepaskan di luar kandang mereka tidak boleh mencari makan sendiri dan akhirnya menjadi kurus dan mati. Ayam daging ini tidak ada kerja lain selain dari mematuk makanan siang dan malam yang diberikan oleh tuannya. Apabila sudah sampai 40 hari ayam ini menjadi gemuk dan akan di bawa dengan lori untuk disembelih dan dagingnya akan dijual di pasar-pasar di seluruh negara untuk dimasak kari dan kurma serta rendang tetapi dagingnya lembik dan cepat hancur.

Tetapi ahli-ahli PAS dan pembangkang yang lain, mereka itu ibarat ayam kampung, mampu mengutip dan mencari makan sendiri. Itulah sebabnya dagingnya mahal….sekarang ayam kampung harganya RM13 sekilo…..itu pun harga sebelum di sembelih dan di bersihkan. Ayam kampong ini tinggi nilainya.

Tunggu dan lihat sahaja samada UMNO akan menjadi seperti peninju George Foreman dan menjadi seperti ayam daging tadi.

Sumber: http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan