Selasa, 3 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 03 Jan 2012 02:00 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Ada bukti kekerasan polis, dakwa peguam

Posted: 03 Jan 2012 01:59 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

Mahasiswa yang terlibat dalam perhimpunan prokebebasan akademik di Tanjung Malim kelmarin mempunyai bukti menunjukkan pihak polis melakukan kekerasan, dakwa peguam Fadiah Nadwa Fikri.

NONEFadiah (kiri) yang mewakili 17 mahasiswa yang ditahan berkata, bukti bergambar dan rakaman video dalam simpanan mereka menunjukkan peserta perhimpunan dipijak, dipukul, diterajang dan tidak diberi bantuan oleh pihak polis.

"Ada unsur jenayah. Kerajaan harus bertanggungjawab kerana ini satu tindakan jenayah," katanya yang mengiringi sekumpulan mahasiswa membuat laporan polis berhubung perkara itu di ibu pejabat daerah (IPD) Dang Wangi di Kuala Lumpur.

Dakwanya, kekerasan itu digunakan ketika hendak meleraikan perhimpunan di depan Universi Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada malam tahun baru.

Lagi tamparan kepada MCLM berhubung kenyataan RPK

Posted: 03 Jan 2012 01:57 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

Gerakan Kebebasan Awam Malaysia (MCLM) menerima satu lagi tamparan hari ini apabila dua lagi calon mereka telah dikenal pasti untuk diketengahkan sebagai calon bebas pada pilihan raya umum ke-13 akan datang menarik diri.

NONESemua ini gara-gara tidak berpuas hati dengan pandangan pengerusi MCLM, Raja Petra Kamaruddin yang disiarkan dsemasa temu bualnya dengan media arus perdana hujung minggu lalu.

"Dukacita dimaklumkan, saya tidak lagi mahu dikaitkan Gerakan Kebebasan Awam Malaysia," kata Malik Imtiaz Sarwar dalam satu kenyataan hari ini.

"Saya telah membincangkan perkara berkenaan dengan Encik Sreekant Pillai yang juga meminta saya menyatakan bahawa beliau berkongsi pandangan dengan saya dan juga mahu dirinya diasingkan daripada gerakan itu," katanya.

Semalam, Presiden MCLM Haris Ibrahim meletakkan jawatan daripada organisasi itu kerana tidak puas hati dengan kenyataan Raja Petra itu.

Haris berkata, isu yang dibangkitkan Raja Petra dalalam wawancara itu bertentangan dengan apa yang difahami sebagai pendirian organisasi itu.

"Komen-komen itu... banyak melemahkan usaha saya, termasuk melalui MCLM, dalam usaha (kempen) Asalkan Bukan Umno/BN (ABU)," katanya.

Beliau juga berkata sedih apabila Raja Petra terus melihat rakyat Malaysia berdasarkan warna kulit -- Melayu, Cina dan India -- sedangkan pihaknya dari hari ke hari memperjuangkan agenda seperti Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM).

Malaysiakini/-

Kontrak lounge suit: Nga saman penulis blog RM10j

Posted: 03 Jan 2012 01:53 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -


Setiausaha DAP Perak Nga Kor Ming akan memfailkan saman fitnah terhadap penulis blog yang mendakwa bahawa dirinya telah menyalahgunakan kuasa sebagai exco semasa pemerintahan singkat Pakatan Rakyat di Perak.

NONE"(Saya akan) failkan saman fitnah RM10 juta di Mahkamah Tinggi Ipoh untuk menyaman blogger kerana memfitnah saya," katanya pada posting di Facebook hari ini.

Dalam tuntutannya Jumaat lalu, Nga telah menghantar surat kepada penulis blog Ahmad Sofian Yahya supaya membuat permohonan maaf kepada dirinya dalam tempoh 48 jam.

Ini kerana penulis blog pro-BN berusia 47 tahun itu didakwa memfitnahnya melalui artikel di www.sekupangduas.blogspot.com

Blogger itu bagaimanapun dilaporkan enggan berbuat demikian dan sebaliknya membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan mendakwa peyalahgunaan kuasa oleh Nga, yang ketika itu exco yang bertanggungjawab terhadap kerajaan tempatan.

[Baca berita penuh]

Versi Bernama

Setiausaha DAP Perak Nga Kor Ming hari ini menfailkan saman menuntut ganti rugi am berjumlah RM10 juta terhadap seorang blogger 'Sekupangdua', Ahmad Sofian Yahya kerana menulis dan memaparkan satu artikel yang didakwa menfitnahnya.

Writ saman itu difailkan pada 11.30 pagi tadi melalui peguamnya Leong Cheok Keng, Augustine Anthony dan Nga Hock Cheh dari Tetuan Leong & Tan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi di sini dan meminta defendan mengemukakan maklum balas dalam tempoh 14 hari daripada tarikh ia difailkan.

NONEDalam writ saman itu, plaintif turut menuntut satu injuksi bagi menghalang defendan atau ejen dan pekerja defendan daripada menulis, menerbit serta atau memaparkan pengataan, kenyataan, tulisan berunsur fitnah dalam blog 'Sekupangdua' ataupun dalam apa jua cara yang menyentuh plaintif atau anggota keluarganya.

Mengikut pernyataan tuntutan, plaintif mendakwa pada 16 Dis lepas, defendan telah menulis dan menerbitkan satu artikel yang mengandungi fitnah terhadapnya menerusi artikel bertajuk 'Panas! Bongkar Nga Kormeng dan Pakatan Rakyat Menyamun' serta memaparkan atau menyebabkan artikel itu dipaparkan dalam blog berkenaan bertujuan merosakkan, merendahkan dan memusnahkan nama baiknya di kalangan rakyat Malaysia.

Nga turut mendakwa artikel itu telah dibaca, muat turun dan diedarkan dengan liputan yang luas sehingga plaintif diminta menjelaskan kesahihan dan kebenaran artikel berkenaan oleh wartawan media arus perdana, media online, anggota parti DAP-PKR-Pas, pengundi dan rakyat Malaysia.

NONEBerdasarkan permintaan serta tuntutan wartawan, anggota dan pemimpin gabungan parti politik DAP-PKR-Pas, pengundi serta ramai rakyat negara, plaintif tidak boleh membiarkan artikel tersebut tanpa menafikan, memperjelaskan kesahihan serta kebenaran artikel tersebut kepada kesemua pihak berkenaan.

Kandungan artikel itu dan perkataan-perkataan yang terkandung di dalam artikel itu adalah berunsurkan fitnah dan difahami merujuk kepada plaintif, dakwanya. Plaintif menyatakan namanya mempunyai bunyi sama dengan 'Nga Komeng' serta perkataan di dalam artikel tersebut mempunyai makna biasa dan semula jadi adalah bermaksud dan difahami sebagai merujuk kepadanya sebagai seorang yang tidak jujur dan amanah, penyamun harta rakyat Malaysia, menyalahgunakan kuasa sebagai seorang anggota Exco kerajaan negeri semasa urustadbir negeri Perak, seorang pemimpin yang korup dan munafik, tidak layak menjadi Anggota Parlimen
dan Dewan Undangan Negeri Perak atau memegang sebarang jawatan awam dan hipokrit.

Artikel itu adalah fitnah semata-mata kerana plaintif tidak pernah berlaku secara tidak amanah, menyalahgunakan kuasa dan tidak pernah campur tangan dalam urusan pemberian tender Majlis Bandaraya Ipoh untuk memihak kepada mana-mana pihak lebih-lebih lagi isterinya sendiri, dakwanya.

Defendan juga didakwa membuat satu laporan kononnya salah guna kuasa yang dilakukan oleh plaintif kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memberi tekanan berterusan kepada plaintif.

NONEPlaintif yang juga Anggota Parlimen Taiping menerusi peguam caranya telah menghantar satu surat tuntutan bertarikh 28 Dis 2011 kepada defendan supaya meminta maaf rasmi dan membayar ganti rugi kepada plaintif namun defendan enggan berbuat demikian malah dengan angkuh melanjutkan dan meneruskan fitnah serta sindirian di dalam blog berkenaan.

Nga turut mendakwa akibat daripada fitnah bertulis yang palsu dan dibuat serta diterbitkan secara niat jahat, beliau telah hilang maruah dan reputasi serta mengalami tekanan mental yang teruk di samping karakter, reputasi serta jawatannya telah dicalar dengan serius.

Plaintif menyatakan defendan mempunyai niat jahat di dalam menulis dan menerbitkan artikel itu dengan tujuan menghancurkan dan memusnahkan nama baiknya, kerjaya politik dan segala karier politiknya di masa depan akan terus musnah.

Selain itu, Nga yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Perak kawasan Pantai Remis turut menuntut defendan menyiarkan satu pernyataan mohon maaf bertulis kepada plaintif dalam tiga akhbar arus perdana berbahasa Melayu, Inggeris dan Cina serta di dalam blog 'Sekupangdua'.

NONESelain ganti rugi am berjumlah RM10 juta itu, plaintif turut menuntut ganti rugi teladan dan ganti rugi keterlaluan yang jumlahnya difikirkan sesuai oleh mahkamah di samping faedah, kos dan lain-lain relif yang dianggap sesuai oleh mahkamah.

Sementara itu dalam sidang media berasingan, Ahmad Sofian berkata beliau tidak akan menarik balik kenyataannya serta tidak akan memohon maaf kepada Nga walaupun berdepan dengan tindakan saman.

"Hari ini juga saya mahu Nga menarik balik tuduhan beliau yang keluar dalam portal berita Malaysiakini bertarikh 19 Dis yang menuduh saya mempunyai rekod mengada-adakan bukti serta memalsukan dokumen," katanya sambil memberi tempoh 48 jam untuk Nga memohon maaf dan menarik balik kenyataan berkenaan atau berdepan dengan tindakan saman olehnya.

Malayskaini/-

PR Gerakkan 100,000 Orang Berhimpun Secara Aman

Posted: 03 Jan 2012 01:00 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA, 3 JAN: Pakatan Rakyat (Pakatan) akan menggerakan 100,000 orang penyokong untuk berhimpun secara aman sebagai tanda sokongan kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 9 Januari ini bagi mendengar keputusan berhubung kes liwat II.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, muslihat Umno-Barisan Nasional yang merekasaya tomahan ini tidak akan menggelincirkan Pakatan Rakyat untuk menubuhkan kerajaan persekutuan.

Tegas beliau, Pakatan akan bangkit meruntuh tembok kezaliman walau apa pun konspirasi untuk memenjarakan Anwar.

"Walau apapun keputusan pada 9 Januari ini, pimpinan Keadilan bersama Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia keseluruhannya telahpun bersedia menggalas amanah memimpin negara serta berusaha mengembalikannya ke landasan tepat.

"Justeru saya memberi jaminan bahawa kepimpinan Keadilan akan terus menerajui agenda rakyat. Persoalan kepimpinan sememangnya diputuskan melalui permuafakatan dalam parti.

"Semenjak dari penubuhannya kepimpinan parti merupakan suatu "evolutionary process," dan bukannya suatu "revolutionary process.", katanya.

Mengenai pendirian dan sokongan DAP pula katanya, Ketua AMK, Shamsul Iskandar sudah berjumpa dengan pimpinan DAP dan ianya akan dibincangkan semula dalam Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat petang ini dan taklimat Pakatan Rakyat pada 5 Januari ini.

Ujar beliau lagi, Pakatan Rakyat akan meneruskan program himpunan besar-besaran di Pulau Pinang pada sebelah malam pada hari yang sama.

"Apa yang telah kita susun, kita teruskan sama ada beliau dibebaskan ataupun dijatuhkan hukuman with bill atau without bill kerana gerakan ini bukan bermusim.

"Gerakan rakyat akan berterusan sehingga PRU-13. Diharapkan beliau akan diberikan Keadilan.

"Kita akan teruskan sama ada dibebaskan atau dipenjarakan dengan segera pada hari tersebut kita akan Penang. Kita ada satu perhimpunan besar pada 9 Januari jam 8 malam di tapak ekspo.

"Kalau dibebaskan beliau akan balik ke kampung untuk meraikan kemenangan tersebut.

"Sekiranya beliau ditahan kita akan balik ke Pulau Pinang untuk menuntut beliau dibebaskan daripada kezaliman," katanya.

Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Othman memberikan jaminan, Pas akan menggerakkan rakyat turun berhimpun bersama pada 9 Januari ini.

"Saranan saya, jangan seorang pun membawa senjata. Bawa video atau kamera untuk rakam. Saya menyeru ahli Pas untuk turun pada 9 Jan," katanya.

tv selangor/-

Doa Kekal Hidayah

Posted: 03 Jan 2012 12:40 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

Robbana la tu ziq qulu bana bak da iz hadai tana wahab lana mil ladunka rahmah innaka antal wahhab.

Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk. Anugerahilah kami rahmat kerana sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia.

tazkirah/-

Penjelasan polis ulang tayang skrip lama - Mohd Sabu

Posted: 03 Jan 2012 12:31 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Penjelasan polis mengenai pembantaian mahasiswa pada 1 Januari lalu hanyalah ulang tayang skrip lama yang sudah basi, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Ia adalah ulang tayang skrip polis sejak dahulu lagi. Skrip lama itu sebelum ini digunakan selepas perhimpunan Bersih 2.0 dan ia tidak akan mengurangkan sama sekali kemarahan rakyat terhadap pembelasahan yang tidak tidak berperikemanusiaan itu," kata beliau.

Selepas perhimpunan Bersih 2.0, katanya, dengan tujuan hendak meyakinkan orang ramai, polis membuat bising bahawa bukti bergambar dan dirakam akan dikemukakan kononnya untuk mematahkan hujjah dan bukti-bukti yang dikemukakan oleh rakyat tentang keganasan polis dalam perhimpunan itu.

"Tetapi, dalam sidang akhbar nak tunjuk bukti bergambar dan dirakam itu pun polis berbohong dan memfitnahkan saya kononnya saya berbohong mengenai penganiayaan ke atas saya sedangkan saya telahpun membuat laporan polis sebelum itu dengan fakta yang sama sekali bercanggah dengan cerita rekaan pegawai polis berkenaan.

"Malah, bila saya sekali lagi menceritakan apa yang sebenarnya terjadi dalam pendengaran oleh Suhakam (Suruhanjaya Hak Asasi Manusia), penjelasan saya itu tidak dicabar pun oleh pihak polis," kata Mohamad.

Beliau yakin, apa jua cereka polis tidak akan meredakan sedikit pun kemarahan orang ramai dan akan semakin membara semangat untuk menamatkan kekejaman pemerintahan Umno Barisan Nasional (BN) yang kian terbukti semakin ketagihkan darah rakyat.

"Dalam perhimpunan Bersih 2.0 bukan sahaja banyak yang dimangsakan dan berdarah, malah menyebabkan kematian seorang rakyat yang hanya meminta pilihan raya negara ini dijalankan dengan adil dan bersih.

"Dalam perhimpunan mahasiswa di Tanjung Malim itu juga mengalir darah pelajar-pelajar Melayu Islam akibat tindakan ganas alat perkakas Umno yang setiap hari berbohong kononnya hendak menolong Melayu," kata Mohamad (gambar).

Diminta mengulas tentang demonstrasi mahasiswa di perkarangan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) pada malam tahun baru itu, beliau menyifatkan perhimpunan menuntut mahasiswa dimerdekakan dari Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) itu mempunyai signifikan yang bersejarah.

"Perjuangan menuntut kemerdekaan sehingga diturunkan bendera Union Jack di tanah air kita dahulu antara lain tercetus di Maktab Perguruan Tanjung Malam yang kini menjadi UPSI.

"Demonstrasi mahasiswa menuntut kebebasan di hadapan UPSI itu pula berlaku selepas apa yang difahamkan kepada saya tentang tindakan berani seorang mahasiswa menurunkan bendera kebanggaan syarikat Yahudi Zionis di negara ini, Apco Worldwide.

"Tindakan menurunkan bendera kebanggaan syarikat Yahudi Zionis itu adalah sehebat tindakan menurunkan bendera Star of David," tegas Mohamad.

Beliau yakin, semakin ramai anak muda dan para mahasiswa yang akan bangkit untuk menamatkan kezaliman pemerintahan Umno BN.

"Bila sesebuah kerajaan jahat semakin ketagihkan darah rakyat, ia hakikatnya sudah semakin dekat dengan penghujung hayat," tegas Mohamad.

Harakah Daily

Ubat curi HKL dijual kepada pasaran gelap

Posted: 03 Jan 2012 12:30 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA – Ubat-ubatan bernilai RM1 juta yang disedari hilang ketika kakitangan Hospital Kuala Lumpur (HKL) membuat pemeriksaan stok di HKL pada 28 Disember lalu dipercayai dicuri untuk dijual di pasaran gelap di negara ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tong Lai berkata, pihaknya percaya ubat berkenaan yang dijumpai semula di sebuah premis di Jalan Duta, Kuala Lumpur tiga hari lalu adalah untuk dijual secara tidak sah bagi mendapatkan keuntungan berlipat kali ganda berbanding nilai sebenar ubat itu.

Katanya, kes berkenaan adalah serius kerana apabila ubat itu berada di pasaran gelap dan dijual secara tidak sah, ia akan menyebabkan ubat tersebut bercampur dengan ubat-ubatan tiruan dan berkualiti rendah.

Oleh itu, beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak terpedaya untuk membeli ubat-ubatan di pasaran gelap yang mungkin datang daripada hasil curi atau kualitinya tidak elok.

"Apabila sudah bercampur-campur dalam pasaran gelap, mungkin ada yang asli dan tidak, jadi sukar untuk dipastikan mana satu yang betul. Nasihat saya jangan beli terus ubat yang tidak tahu asal usulnya," katanya pada satu sidang akhbar di sini semalam.

Kosmo

Lima sekeluarga dibunuh kejam di Sibu

Posted: 03 Jan 2012 12:00 AM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

SIBU - Lima sekeluarga termasuk tiga kanak-kanak ditemui dibunuh dengan kejam di rumah mereka di RTM Road Lane 13B1 di sini kira-kira 7 pagi ini.

Ketua Polis Daerah Sibu ACP Shafie Ismail berkata mangsa dikenal pasti sebagai wanita warga emas berusia 80 tahun, anak lelakinya yang merupakan ahli perniagaan berusia 36 tahun serta tiga anaknya iaitu seorang perempuan berumur 10 tahun dan dua lelaki masing-masing berusia lapan dan tujuh tahun.

"Anak yang bongsu meninggal dunia dunia di Hospital Sibu sejurus selepas tiba untuk rawatan akibat kecederaan parah di kepala," katanya.

Shafie berkata polis percaya pelaku lebih daripada seorang dan mereka menggunakan objek tumpul dan objek tajam untuk membunuh mangsa.

Satu sidang media akan diadakan oleh Timbalan Pesuruhjaya Polis negeri Datuk Law Hong Soon petang ini berhubung kes itu, katanya.

sinar harian/-

Nik Aziz lahir simpati dengan mahasiswa

Posted: 02 Jan 2012 11:49 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 3 Dis: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa simpati terhadap golongan mahasiswa yang dicengkam kebebasannya melalui Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU 1971).

Katanya kedudukan pencabulan pihak atasan terhadap kemampuan, kebolehan mahasiswa di negara ini telah dilalui oleh kerajaan Kelantan sejak 21 tahun lalu.

"Saya selaku Menteri Besar Kelantan sejak 21 tahun lalu tidak pernah diundang menghadiri sekolah mereka,"ujarnya.

(Hafizuddin sedang menyampaikan ucapan sambil didengar oleh Nik Aziz)

Beliau berkata demikian ketika berucap meraikan 10 orang wakil Gerakan Mahasiswa Pantai Timur (Gempur), yang menyerahkan memorandum Menuntut Penolakan Auku 1971 dan Pengembalian Autonomi Kampus dan Mahasiswa.

Penyerahan itu diserahkan oleh wakil Gempur yang juga jurucakapnya, Mohamad Hafizudin Mohd Nasaruddin, di pejabat rasmi Menteri Besar, Kota Darulnaim.

Sambungnya, ia adalah antara kezaliman serta ketidakadilan kerajaan Pusat terhadap kerajaan negeri.

Tambahnya, malah dirinya sebagai orang politik yang diberi kuasa oleh rakyat secarah sah dalam pilihanraya umum sejak 21 tahun lalu turut dinafikan banyak haknya sebagai ketua kerajaan di negeri itu.

Katanya, menyentuh akta ini semua golongan mahasiswa tidak boleh bebas dalam menyatakan pandangan, kritikan kepada mana-mana individu.

Jelasnya, golongan terpelajar ini bukan sahaja belajar di universiti, sebaliknya juga di luar seperti berhimpun sebagaimana Islam sendiri mengajar umatnya berhimpun lima kali sehari untuk menunaikan solat.

"Pergi solat berjemaah nak sebut berhimpun ke, demontrasi ke sama saja, sebab demontrasi ni maksudnya berhimpun di masjid beramai-ramai di masjid, Arafah setahun sekali dan ianya ada asas dalam Islam.

"Kerana itu demontrasi ni adalah hak manusia, hak pelajar di mana mereka (pelajar) bakal menjadi pemimpin di suatu hari nanti,"ujarnya.

Katanya, semua pemimpin dan menteri yang ada sekarang ini akan meninggal dunia suatu hari nanti dan golongan pelajar hari ini bakal menggantikan mereka.

Sehubungan itu, beliau begitu bersetuju sekiranya pelajar bermula di peringkat bawah hingga ke peringkat paling atas diajar bagaimana untuk berurusan dengan rakyat.

"Pelajar universiti ni belajar bukan untuk menjadi orang kaya semata-mata, jadi menteri ke, bukan sebaliknya mereka perlu dilatih bagaimana menjadi seorang pemimpin,"ujarnya.

Beliau bagaimanapun menyatakan memorandum yang diserahkan padanya untuk meminta kerajaan negeri bersuara berhubung AUKU agar dimansuhkan, ianya tidak boleh dilakukan.

Jelasnya, kerajaan negeri tidak ada hak untuk berbuat demikian, kecuali sekiranya perkara yang sama berlaku dalam Yik ianya akan ditangani mengikut cara Islam.

Harakah Daily

Pukul mahasiswa: J’kuasa siasatan awam perlu ditubuhkan segera

Posted: 02 Jan 2012 11:46 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

JOHOR 3 Jan: KEADILAN Johor menuntut satu jawatankuasa siasatan awam diadakan bagi menyiasat kejadian mahasiswa, Safwan Anang Taib yang cedera akibat dipukul polis, 1 Januari lalu.

Ketua Penerangannya, Syed Hamid Ali berkata, KEADILAN memandang serius keganasan terhadap mahasiswa dalam Himpunan Kebebasan Akademik (BEBAS), yang dianjur di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) itu.

"Kami menuntut kerajaan Malaysia, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) khasnya, segera mengadakan pendengaran awam dan siasatanterbuka berhubung kejadian di mana Pengerusi BEBAS, Safwan Anang Taib, telah cedera parah dan 17 yang lain ditangkap.

"Jawatankuasa Siasatan Awam itu hendaklah terdiri daripada pakar-pakar perundangan dan NGO yang bebas; selepas siasatan dilakukan, laporannya hendaklah diumumkan," kata beliau dalam satu kenyataan media.

Katanya, jawatankuasa itu merupakan pendekatan terbaik untuk menangani peristiwa ini memandangkan pelbagai khabar angin tersebar sehingga mengelirukan orang ramai dan menimbulkan syak wasangka.

Ini kerana Ketua Polis Perak Datuk Mohd Shukri Dahlan mendakwa tulisan di beberapa blog mengenai kecederaan dua mahasiswa akibat dipukul Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU), adalah tidak benar dan merupakan fitnah.

Bagaimanapun, kata Syed Hamid, Safwan Anang pula mendakwa dia telah dipaksa oleh polis untuk berbohong dan menandatangani dokumen yang menyatakan dia "cedera akibat jatuh".

"Sebab itulah kami menuntut supaya Jawatankuasa Siasatan Awam ditubuhkan dengan segera untuk mencari kebenaran dan menegakkan keadilan bagi semua pihak," katanya.

Keadilan Daily

9 Januari penting bagi rakyat tuntut perubahan- Surendran

Posted: 02 Jan 2012 11:42 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 3 Dis : Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata, tanggal 9 Januari merupakan tarikh penting buat rakyat Malaysia dalam menentukan perubahan berlaku di negara ini.

Ini kerana menurutnya, kes perbicaraan Fitnah terhadap Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, pada hari tersebut.

"Umno kini cuba menyekat rakyat Malaysia berjalan ke arah kebebasan, dengan cuba untuk menghapuskan politik Anwar Ibrahim melalui sistem keadilan yang berpihak dan patuh kepada mereka (umno),"

"Inilah sebabnya 9 Januari penting untuk rakyat Malaysia. Pendirian tegas Anwar terhadap sistem yang tidak adil telah memberikan semangat dan harapan baru kepada rakyat dalam menghadapi tekanan yang mengekang iltizam rakyat untuk menuntut perubahan dan pembaharuan," katanya dalam satu kenyataan media.

Katanya lagi ini tarikh ini juga merupakan kemuncak perjuangan dalam membentuk negara yang diinginkan rakyat terutamanya dalam menuntut perubahan dalam sistem keadilan.

"Apa jua keputusan pada 9 Januari ini, kita akan melihat bahawa rakyatlah yang akan menentukan kedudukan terhadap kerajaan sekarang," kata beliau.

Surendran turut membidas badan behakiman yang dilihat gagal menegakkan hak asasi yang terkandung dalam perlembagaan, malah membiarkan hak tersebut dicabuli.

"Rakyat telah menderita di bawah undang-undang yang keras, rasuah yang berleluasa dan penyalahgunaan jawatan awam untuk memberi keuntungan," kata beliau.

Keadilan Daily

Dakwa dinikah malaikat

Posted: 02 Jan 2012 11:30 PM PST


9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: "Saya pernah disampaikan ajaran songsang oleh selebriti itu, tetapi terpaksa menolaknya kerana didapati melanggar hukum syarak dan syariat," kata Sudin, 40-an, antara individu yang pernah disampaikan dakyah palsu oleh Selebriti Sesat (SS) yang mengakui dirinya sebagai rasul.

Harian Metro Sabtu lalu melaporkan, seorang SS mengakui dirinya diutuskan sebagai seorang rasul bagi merahmati sekalian alam, mendakwa wujud sebelum Nabi Adam a.s, selain berada di barisan depan di Padang Mahsyar untuk memberikan syafaat kepada pengikutnya.

Menurut Sudin, selama dua bulan bersama SS, artis terbabit berbual dengannya hal agama berkaitan hakikat dan syariat, malah pernah disuruhnya tidak berpuasa dan bersolat kerana perlu kembali kepada hakikat.

Kata Sudin, biarpun selebriti berkenaan sudah beristeri, dia juga didakwa ada menjalinkan hubungan cinta dengan wanita lain kononnya malaikat yang nikahkan mereka.

"Saya beranggapan SS ibarat baru lahir terus masuk ke universiti, sama juga seperti dia belajar agama seorang diri seterusnya mengakui dirinya Rasul," katanya.

Harian Metro

Anwar mulakan siri jelajah di Johor malam ini

Posted: 02 Jan 2012 11:28 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 3 Januari: Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memulakan siri jelajahnya ke beberapa negeri di semenanjung, bermula di Johor malam ini, .

Siri jelajah itu dirangka bagi memberi peluang setiap lapisan rakyat memperoleh maklumat sebenar mengenai kes Fitnah II, menjelang keputusan perbicaraan itu pada 9 Januari.

Selain menangkis fitnah yang dilakukan Umno, ketua pembangkang itu juga dijangkan mengupas isu-isu terkini serta perkembangan politik tanah air.

Beliau akan berucap di Serom 3, Ledang, Muar kira-kira jam 9.00 malam, dan Parit Samsu, Jalan Temenggong Ahmad, Muar kira-kira jam 11 malam.

Manakala esok, Anwar akan berucap di perkarangan Pejabat KEADILAN, Jalan Rahang, Negeri Sembilan jam 9 Malam sebelum beredar untuk sesi ceramah yang seterusnya di Taman Sin Hoe, Bukit Katil, Melaka jam 11 malam.

Pada hari Khamis pula, Anwar akan berada di dua lokasi di Kelantan iaitu di Pondok Padang Kala, Melor, Ketereh pada jam 7 malam dan Padang Majlis Daerah Macang, jam 10 malam.

Manakala keesokannya Anwar akan kembali semula ke Lembah Kelang dengan mengadakan ceramah di Dewan Gasing Indah, Seksyen 5, Petaling Jaya jam 9 malam dan Kompleks Sukan 3K, Persiaran Kewajipan, Subang Jaya, Kelana Jaya jam 11 malam.

Pada hari sabtu pula, ketua pembangkang itu akan berada di tiga buah negeri iaitu di Pulau Pinang, Pahang dan terengganu.

Beliau akan berucap di Madrasah An Nahdoh, Kubang Semang, Permatang Pauh jam 9 pagi sebelum bertolak ke Markas Pas, kampung Balok, Kuantan jam 3.30 petang.

Pada sebelah malam pula, Anwar akan berada di Hulu Terengganu iaitu di Pejabat KEADILAN Kuala Terengganu, Gong Kapas pada jam 9 malam dan Kampong Gaung, Kuala Berang jam 9 malam.

Pada hari Ahad, beliau akan berucap di kediamannya di Bukit Segambut, jam 7 petang, sebelum ke Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung baru jam 9 malam. Beliau akan meneruskan pidato terakhirnya di dewan orang Ramai Kampung pandan, jam 11 malam.

Keadilan Daily

Saya bangga ada anak menantu yang begitu

Posted: 02 Jan 2012 11:16 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 3 Jan: "Saya bangga ada anak dan menantu yang sebegini dan saya harap ramai lagi mahasiswa yang akan bangkit untuk memperjuangkan yang hak."

(Puan Mariam ketika bercakap kepada para pemberita)

Demikian kata Puan Mariam Abdul Rashid, ibu mertua kepada Muhammad Safwan Anang, mahasiswa yang mendakwa dibelasah teruk oleh anggota polis ketika insiden demonstrasi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) baru-baru ini.

Puan Mariam berkata demikian ketika ditemui wartawan selepas melawat menantunya Safwan yang baru keluar dari hospital.

Ketika bercakap kepada media, Safwan berkata, dia ditumbuk sekali di bahagian muka dan ditendang dengan lutut oleh anggota polis.

Kejadian itu berlaku apabila beliau cuba membebaskan rakannya yang sedang diheret oleh polis di malam tahun baru 2012 di Univerisiti Perguruan Sultan Idris.

"Bangga..." kata Puan Mariam sambil tersenyum kepada wartawan yang bertanya kepada beliau tentang Safwan yang terpaksa diusung ke hospital selepas dipukul.

"Dia menantulah dan anak saya juga seorang aktivis pelajar," kata Puan Mariam.

"Bangga..sebab mereka sangat berani untuk memperjuangkan yang hak dan juga untuk membela nasib yang lain.

"Walaupun kita rasa agak sedih dengan kejadian yang berlaku....menyebabkan kecederaan dan sebagainya.

"Kita sangat kesal dengan tindakan polis terhadap mahasiswa yang sepatutnya diberikan kebebasan untuk menyuarakan pandangan mereka tetapi sebaliknya berlaku begitu...itu sahaja," kata Puan Mariam.

Namun Puan Mariam sekali lagi menyambung dengan berkata, "Saya bangga ada anak dan menantu yang begitu....."

Harakah Daily

Guru Pasti P.Pinang dapat RM600 seorang

Posted: 02 Jan 2012 11:14 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KEPALA BATAS, 3 Jan: Seramai 214 guru Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Pulau Pinang tersenyum lebar apabila pengurusan Pasti Negeri Pulau Pinang bersama Dewan Pemuda PAS Negeri bertindak menyalurkan bantuan kewangan RM600 seorang sebagai hadiah tahun baru 2012.

Pemberian itu diserahkan pada satu majlis khas yang diadakan di sini semalam.

Hadir sama menyampaikan sumbangan ialah Pengarah Pasti Negeri Nazarudin Awang Hamat, Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Yusni Mat Piah, Yang Dipertua PAS Kepala Batas, Rosidi Husein, Pengerusi Kebajikan Dewan Pemuda PAS Negeri, Hafiz Kasim dan Setiausaha Kerja Pasti Negeri, Shukri Mohd Tauzin.

Bagi Guru Pasti Sembilang, Permatang Pauh, Zurida Ismail, (gambar kanan) pemberian itu sekaligus menyemarakan semangat mereka untuk terus menyambung perjuangan mendidik anak bangsa mengenali agama Islam.

"Sebagai guru Pasti rasa syukur dengan keprihatinan yang ditunjukan oleh Pasti dan Dewan Pemuda PAS Negeri terhadap jasa dan pengorbanan guru yang selama ini mengajar tanpa rasa jemu," jelasnya.

Cikgu Jamilah Sharif dari Pasti Tasek Mutiara, Nibung Tebal pula menyifatkan pemberian tersebut sebagai 'ole-ole tahun baru' untuk memupuk semangat guru agar lebih menumpukan perhatian sebaik mungkin kepada proses pendidikan pelajar.

"Kerelaan guru Pasti samada yang masih menabur bakti atau bekas guru amat disanjung oleh semua pihak kerana dari sinilah kanak-kanak diajari dengan pengenalan Islam sebagai bekalan bila besar nanti, " katanya yang sudah 10 tahun bersama Pasti.

Noralyn Jamiri dari Pasti At Taqwa, Butterworth menambah, memang tidak dinafikan kanak kanak bukan sahaja memerlukan belaian kasih sayang dari ibubapa tetapi juga memerlukan makanan rohani daripada seorang guru.

Tanpa guru yang membimbing sambungnya, para pelajar yang membesar terutamanya di kawasan bandar mudah terpengaruh perkara-perkara yang tidak dibenarkan oleh agama.

Harakah Daily

Pemuda PAS persoal siswa cedera buat sendiri

Posted: 02 Jan 2012 11:12 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) hari ini mengutus surat kepada Ketua Polis Negara sebagai menyatakan kekesalan terhadap insiden di Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) pada malam ambang tahun baru lalu.

Dalam surat kepada Tan Sri Ismail Omar itu, Naib Ketua DPPP, Dr. Raja Ahmad Al-Hiss turut menyatakan bantahan terhadap kenyataan Ketua Polis Negeri Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan yang mendakwa kecederaan beberapa Mahasiswa adalah disebabkan perbuatan mereka sendiri.

"Persoalan kami, mustahil kecederaan dengan sebelas jahitan berlaku dengan perbuatan sendiri?

"Mustahil juga kecederaan yang berlaku dirusuk Mahasiswa tersebut adalah perbuatan sendiri dan mustahil juga seorang Mahasiswa pecah mulutnya dengan perbuatan sendiri," soalnya sambil menambah sepatutnya Ketua Polis Perak mengemukakan bukti atas tuduhan tersebut.

Dalam insiden awal pagi 1 Januari lalu, dua mahasiswa dilaporkan cedera teruk ketika pihak polis cuba meleraikan Himpunan Kebebasan Akademik (Bebas) yang disertai kira-kira 70 mahasiswa si hadapan pintu masuk UPSI.

Mereka adalah Muhammad Safuwan Anang dan seorang lagi Amar Rasyidi.

Selain itu, 17 daripada mereka juga ditahan polis dan dibebaskan pada petang hari yang sama selepas diambil keterangan.

Bagaiamanapun, ketua polis Perak pada satu sidang media menafikan dakwaan anggotanya menggunakan kekerasan apatah lagi mencederakan mahasiswa tersebut.

Menurutnya, kecederaan yang menimpa mahasiswa tersebut adalah akibat perbuatan mahasiswa itu sendiri.

Mengulas lanjut, Raja Ahmad juga menasihatkan pihak polis agar jangan mengulangi insiden yang pernah berlaku kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan mencederakan dirinya sendiri dalam insiden 'mata lebam' dan akhirnya terbongkar ianya dialkukan pihak lain.

"Kami berharap tiada unsur 'menipu' di dalam insiden ini dan Polis perlu jujur di dalam menjalakan tanggungjawab yang diberikan.

"Kami mendesak agar satu Suruhanjaya Bebas ditubuhkan di atas kenyataan penafian Ketua Polis Perak tersebut," katanya yang juga mahu Suruhanjaya Asasi Manusia (Suhakam) turut dilibatkan di dalam suruhanjaya itu.

Himpunan ambang tahun baru itu adalah anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) itu atas alasan menuntut kebebasan akademik dengan menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971.

Selain itu, mereka mendesak agar penuntut UPSI, Adam Adli Abdul Halim, yang menurunkan bendera yang tertera wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Ibu Pejabat Umno sewaktu demonstrasi 17 Disember lepas, tidak dikenakan tindakan tata tertib oleh pentadbiran universiti berkenaan.

Harakah Daily

Tatatertib: Adam Adli bincang dengan peguam

Posted: 02 Jan 2012 11:11 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Pelajar Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli Abdul Halim belum memutuskan sama ada akan hadir atau tidak ke sesi pendengaran hukuman tatatertib terhadapnya, 9 Januari ini.

Adam sebaliknya berkata, beliau akan berbincang dengan pihak peguam sebelum membuat sebarang keputusan.

"Saya akan bincang dengan peguam dahulu, belum ada keputusan rasmi setakat ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Koordinator Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) itu menerima notis tindakan tatatertib oleh UPSI berhubung tindakannya menurunkan bendera gambar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di hadapan bangunan Umno, 17 Disember lalu.

Adam menurunkan bendera muka Najib beberapa minit dengan menggantikannya dengan bendera Kebebasan Akademik selepas menyerahkan memorandum menuntut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dimansuhkan kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah.

Ditanya pendiriannya berhubung notis tindakan tatatertib tersebut, Adam berkata, beliau bersedia "berlawan" dengan pihak pentadbiran UPSI kerana yakin tindakannya itu bukan satu jenayah.

"Prinsip saya, saya akan terus lawan walau apa pun yang terjadi. Sama ada berdepan dengan HEP atau tidak, saya akan terus lawan," tegasnya yang turut ditahan polis bersama 16 yang lain selepas terlibat dengan demonstrasi di hadapan UPSI Sabtu lalu.

Demonstrasi itu bagi mendesak Adam dibebaskan daripada sebarang tindakan tatatertib dan menuntut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dimansuhkan.

Sementara itu, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Datuk Dr Junaidi Abu Bakar dilaporkan sebagai berkata, notis tindakan tatatertib kepada Adam akibat penyertaannya dalam demonstrasi itu akan diserahkan dalam tempoh 10 ke 14 hari lagi.

Harakah Daily

5 hari Lajnah Penerangan PAS di Sabah dan Sarawak

Posted: 02 Jan 2012 11:07 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

Lajnah Penerangan & Dakwah PAS Pusat telah mengadakan lawatan kerja ke Sarawak dan Sabah bermula 28 Disember 2011 sehingga 1 Januari 2012 yang lalu. Tujuan lawatan ini diadakan ialah sebagai persediaan untuk menghadapi pilihanraya umum akan datang di kawasan-kawasan yang PAS bertanding.

Seramai 15 orang rombongan diketuai oleh Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man dan turut disertai oleh Timbalan Pengerusi 1 Lajnah, YB Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin, Timbalan pengerusi 2 Lajnah, Ustazah Nuridah Salleh, Ustaz Nik Mohd Zawawi Salleh-Ketua Penerangan Dewan Ulama' PAS Pusat, Ustaz Mohd Misbahul Munir Masduki- Setiausaha Lajnah, YB Dr Mohamad Fadzli Hassan- Exco Penerangan Negeri Kelantan, Ustaz Idris Ahmad, AJK PAS Pusat, Ustazah Salbiah Wahab & Ustaz Solehin Mokhyi, AJk Lajnah, Mohd Shahir-Pegawai tadbir Penerangan dan lain2.

Di Sarawak,rombongan telah disambut oleh Pesuruhjaya PAS Sarawak Tuan Hj Adam Ahid dan AJK beliau. Ahli-ahli rombongan telah berpecah kepada beberapa kumpulan iaitu Sebuyau, Batang Sadong, Kuching dan Miri, iaitu di kawasan yang mana PAS akan bertanding dalam pilihanraya umum nanti.

Di DUN Sebuyau yang diketuai Ustaz Tuan, acara yang diadakan ialah Kuliah Maghrib dan Kuliah Subuh di Surau Kg Masjid dan Jamuan bersama rakyat, dan program ziarah. Rombongan telah menziarahi dan beramah mesra dengan penduduk-penduduk di Pekan Sebuyau dengan bersarapan bersama mereka di sebuah kedai kopi yang menjadi tumpuan penduduk di situ.

Kemudian, rombongan telah menziarahi rumah seorang warga emas yang uzur berumur 90 tahun yang juga ibu saudara kepada Pesuruhjaya PAS Sawarak Hj Adam Ahid, serta menziarahi rumah sebuah keluarga yang mana suaminya baru meninggal dunia sehari sebelum itu. Pada malamnya, semua ahli2 rombongan telah berkumpul kembali di Kuching kerana diadakan pertemuan antara pimpinan PAS dengan tenaga penggerak PAS Sarawak.

Di Sabah pula, rombongan telah berpecah juga kepada tiga kumpulan iaitu ke Kota Kinabalu, Tawau dan juga Sandakan.Di Sandakan rombongan telah disambut oleh YDP PAS Batu Sapi Tuan Haji Hamzah selaku YDP PAS Batu Sapi dan jawatankuasa kawasan.

Program pertama yang diadakan ialah program Hi-Tea di Kampung Lupak Meluas bersama penduduk-penduduk kampung. Dalam majlis itu kesemua pimpinan yang berucap telah berpesan kepada penduduk supaya berani membuat perubahan yang besar dalam PRU akan datang iaitu dengan mengundi PAS bagi memastikan nasib penduduk2 di Negeri Sabah ini terbela. Kemudian slot kuliah Maghrib diisi di beberapa buah masjid dan surau iaitu Masjid Lupak Meluas, Masjid Sundang Laut, Masjid Karamunting dan Surau Kampung Gas. Setelah selesai, diadakan pula ceramah kelompok di Kampung Gum Gum, 25 km dari bandar Sandakan.

Pada 31/12/2011, setelah mengisi slot kuliah Subuh di beberapa buah masjid di sekitar Sandakan, rombongan dibawa pula menziarahi Pulau Shanghai dan Pulau Tronglit. Walaupun cuaca tidak menentu kadangkala panas, kadangkala hujan lebat serta air laut pasang dan agak bergelora, namun ia tidak melemahkan semangat ahli rombongan yang diketuai oleh Ustaz Dato Tuan, Ustaz Idris Ahmad dan Ustaz Nik Zawawi.

Sayu terasa di hati melihat kedhaifan penduduk di kedua pulau tersebut. Mereka seolah2 dilupakan kebajikannya oleh Kerajaan Barisan Nasional. Para pimpinan telah berpesan kepada pnduduk kedua pulau tersebut supaya berani membuat perubahan dengan mengundi PAS. Apa sahaja yang akan BN bagi pada masa akan datang boleh diambil kerana ia adalah hak rakyat, namun hati perlu bertekad dan bulat untuk menyokong calon PAS.

Setelah itu pimpinan menyampaikan sedikit bantuan kepada pnduduk di kedua pulau tersebut yg disumbangkan oleh PAS batu Sapi dan PAS Sandakan. Di sebelah malamnya pula, sesi kuliah Maghrib terus diadakan di Masjid2 sekitar Sandakan, dan program edar risalah tahun baru di Bandar Sandakan.

Pada pagi tahun baru 2012, dimulakan dengan perasmian PASTI Sayydina Ali di Sim-Sim serta upacara tahnik dua orang bayi, anak kepada aktivis PAS di sana. Pada waktu petang diadakan perjumpaan dalaman bersama PAS Batu Sapi dan PAS Sandakan di Rumah Ustaz Mahdzir Bendahari PAS Kawasan, sebelum ke lapangan terbang Sandakan utuk bertolak pulang ke Kuala Lumpur.

Harakah Daily

Lajim Ukin mahu keluar Umno?

Posted: 02 Jan 2012 11:05 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA KINABALU, 3 Jan: Pemuda PAS Sabah hari ini menyambut baik dan mengalu-alukan tindakan Ahli Parlimen Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin jika mahu keluar daripada Umno BN.

Ketuanya, Lahirul Latigu berkata, jika benar dakwaan itu, tindakan yang dibuat oleh ahli parlimen itu sekaligus memberi petanda bahawa Umno BN juga ditolak oleh pemimpinnya sendiri.

"Pemuda PAS mengalu-alukan tindakan beliau untuk keluar daripada Umno BN.

"Ini merupakan petanda bahawa, Umno BN tidak hanya ditolak oleh rakyat tetapi termasuklah pemimpinnya sudah meragui kewibawaan parti itu," katanya.

Sehubungan itu, kata Lahirul, pihaknya turut mempelawa Datuk Seri Lajim untuk bersama-sama perjuangan Pakatan Rakyat bagi membela nasib dan taraf hidup rakyat Sabah.

"Kita pelawa beliau untuk sama-sama dengan Pakatan Rakyat. Beliau sudah sedar apabila bersama UMNO/ BN masih tidak berubah.

"Yang berubah ialah pemimpin-pemimpin Umno BN," ujar Lahirul.

Lajim, yang juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebelum ini diwar-warkan akan keluar dariUmno dan akan mengetuai satu front baru yang dikenali sebagai SPF sebagaimana yang telah dilaporkan di media massa perdana.

Desas desus mengatakan demikian semakin kuat apabila tindakan Lajim menghadiri majlis sambutan Krismas bekas wakil rakyat Kuala Penyu, Datuk John Ghani yang turut dihadiri beberapa pimpinan Pakatan Rakyat termasuk Naib Presiden PKR, N. Surendran dan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Tambah Lahirul, sifat pemimpin Umno BN yang tidak mengenang budi dengan jasa-jasa Lajim yang telah memberi kuasa kepada Umno BN untuk memegang tampuk pemerintahan Sabah sekitar tahun 1994 lalu juga menyaksikan bahawa parti itu dalam dilema dan perpecahan.

"Tindakan berani Lajim melompat daripada PBS kepada Umno bersama beberapa rakannya yang lain telah memberi laluan Umno mendapat majoriti mudah mentadbir negeri," jelasnya.

Harakah Daily

Lima sekeluarga dibunuh kejam di Sibu

Posted: 02 Jan 2012 11:01 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

SIBU - Lima sekeluarga termasuk tiga kanak-kanak ditemui dibunuh dengan kejam di rumah mereka di RTM Road Lane 13B1 di sini kira-kira 7 pagi ini.

Ketua Polis Daerah Sibu ACP Shafie Ismail berkata mangsa dikenal pasti sebagai wanita warga emas berusia 80 tahun, anak lelakinya yang merupakan ahli perniagaan berusia 36 tahun serta tiga anaknya iaitu seorang perempuan berumur 10 tahun dan dua lelaki masing-masing berusia lapan dan tujuh tahun.

"Anak yang bongsu meninggal dunia dunia di Hospital Sibu sejurus selepas tiba untuk rawatan akibat kecederaan parah di kepala," katanya.

Shafie berkata polis percaya pelaku lebih daripada seorang dan mereka menggunakan objek tumpul dan objek tajam untuk membunuh mangsa.

Satu sidang media akan diadakan oleh Timbalan Pesuruhjaya Polis negeri Datuk Law Hong Soon petang ini berhubung kes itu, katanya.

Sinar Harian

Suspek kes dera berjaya ditahan polis

Posted: 02 Jan 2012 10:56 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN - Kurang dari 12 jam selepas menjadi buruan polis, seorang pekerja barang lusuh yang dipercayai terbabit dengan kes penderaan, berjaya ditahan polis dengan bantuan anggota Ikatan Relawan Rakyat
Malaysia (RELA).

Menurut jurucakap polis, suspek yang berumur 49 tahun itu berjaya ditahan ketika cuba melarikan diri di Pasar Jelutong pada pukul 12.30 pagi tadi.

Katanya, suspek turut cuba mengubah identitinya dengan membotakkan kepalanya untuk mengelak daripada dikenali namun cubaan itu tidak berhasil dan lelaki itu berjaya diberkas ketika sedang menunggang motosikal.

"Lelaki itu telah dibawa ke balai polis Jelutong untuk soal siasat dan dijangka dibawa ke Mahkamah untuk mendapatkan perintah tahanan hari ini," katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Gan Kong Meng ketika dihubungi di sini pagi tadi, mengesahkan penahanan itu.

Beliau berkata kes itu akan di siasat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001. Semalam, polis berjaya menyelamatkan seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun, yang dikurung dalam sebuah rumah di Jalan Perak.

Budak itu disyaki mangsa dera oleh bapanya berdasarkan kesan lebam lama dan baru di belakang badan dan calar di kaki serta tangan, dikatakan menangis dan meminta tolong selama 10 jam, bermula pukul 3 petang sehinggalah diselamatkan pada 1 pagi.

Kanak-kanak itu kini masih mendapat rawatan di Hospital Pulau Pinang kerana terdapat kesan luka di tangan, badan dan kakinya.

Sinar Harian

Pesan Anwar Kepada Rakyat

Posted: 02 Jan 2012 10:55 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA, 3 JAN : Mengira beberapa hari sahaja lagi menuju keputusan kes mahkamahnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim berpesan kepada rakyat walau apa pun berlaku jangan pernah berhenti desak perubahan.

Tegas Anwar, Barisan Nasional (BN) silap sekirannya berfikir bahawa mereka selamat dengan memenjarakan beliau.

"Teruskan perjuangan ini, teruskan membela rakyat yang dizalimi.

"Keutamaan adalah memenangkan Pakatan Rakyat (PR), perbincangan apa terjadi kepada Anwar adalah perkara kedua,"katanya.

Tambahnya persoalan samada beliau ada didalam penjara atau diluar tidak penting sekiranya rakyat dan Pakatan masih utuh memilih beliau mengalas jawatan perdana menteri.

Dalam pada itu, beliau penuh yakin bahawa gagasan Pakatan Rakyat akan menduduki Putrajaya dalam pilihanraya umum akan datang.

Beliau berkata demikian dalam sesi Temubual Khas, Fokus Berita terbitan TVSelangor, di sini pagi tadi.

tv selangor/-

Kes Anwar: Pakatan himpun 100,000 ahli

Posted: 02 Jan 2012 10:51 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA - Pakatan Rakyat (PR) dijangka menggerakkan 100,000 ahlinya bagi menyokong kempen Bebas Anwar 901 di pekarangan kompleks mahkamah Jalan Duta di sini Isnin depan.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abd Rani Osman berkata, sokongan padu terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu akan diterjemahkan dalam pehimpunan besar-besaran itu nanti.

"Kita tidak takut untuk menggerakkan perhimpunan ini kerana ada peruntukan dalam Perlembagaan yang membenarkan kita berhimpun secara aman.

"Pada perhimpunan itu nanti, kita sediakan garis panduan kepada nereka supaya mematuhi peraturan dengan tidak membawa senjata tajam dan seumpamanya," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata, perhimpunan itu akan tetap diteruskan walaupun berisiko berhadapan dengan tindakan undang-undang dan dihalang pihak berkuasa.

"Kita sudah lali dengan kenyataan berbentuk ancaman dari pihak berkuasa ini. Kenyataan polis begini sudah banyak kali kita dengar.

"Di mana-mana negara pun, kita diingatkan supaya berfikir di luar kotak pemikiran. Gaji mereka (polis) pun rakyat yang bayar," katanya.

Abd Rani berkata, semua ahli dan penyokong PR dijemput hadir pada perhimpunan besar-besaran itu nanti.

"Pas akan laksanakan mobilisasi terbesar. Sekiranya dijangka 100,000 orang, maka 100,000 yang akan turun pada 9 Januari nanti," katanya.

Sinar Harian

Guru Pasti P.Pinang dapat RM600 seorang

Posted: 02 Jan 2012 10:50 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KEPALA BATAS, 3 Jan: Seramai 214 guru Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Pulau Pinang tersenyum lebar apabila pengurusan Pasti Negeri Pulau Pinang bersama Dewan Pemuda PAS Negeri bertindak menyalurkan bantuan kewangan RM600 seorang sebagai hadiah tahun baru 2012.

Pemberian itu diserahkan pada satu majlis khas yang diadakan di sini semalam.

Hadir sama menyampaikan sumbangan ialah Pengarah Pasti Negeri Nazarudin Awang Hamat, Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Yusni Mat Piah, Yang Dipertua PAS Kepala Batas, Rosidi Husein, Pengerusi Kebajikan Dewan Pemuda PAS Negeri, Hafiz Kasim dan Setiausaha Kerja Pasti Negeri, Shukri Mohd Tauzin.

Bagi Guru Pasti Sembilang, Permatang Pauh, Zurida Ismail, (gambar kanan) pemberian itu sekaligus menyemarakan semangat mereka untuk terus menyambung perjuangan mendidik anak bangsa mengenali agama Islam.

"Sebagai guru Pasti rasa syukur dengan keprihatinan yang ditunjukan oleh Pasti dan Dewan Pemuda PAS Negeri terhadap jasa dan pengorbanan guru yang selama ini mengajar tanpa rasa jemu," jelasnya.

Cikgu Jamilah Sharif dari Pasti Tasek Mutiara, Nibung Tebal pula menyifatkan pemberian tersebut sebagai 'ole-ole tahun baru' untuk memupuk semangat guru agar lebih menumpukan perhatian sebaik mungkin kepada proses pendidikan pelajar.

"Kerelaan guru Pasti samada yang masih menabur bakti atau bekas guru amat disanjung oleh semua pihak kerana dari sinilah kanak-kanak diajari dengan pengenalan Islam sebagai bekalan bila besar nanti, " katanya yang sudah 10 tahun bersama Pasti.

Noralyn Jamiri dari Pasti At Taqwa, Butterworth menambah, memang tidak dinafikan kanak kanak bukan sahaja memerlukan belaian kasih sayang dari ibubapa tetapi juga memerlukan makanan rohani daripada seorang guru.

Tanpa guru yang membimbing sambungnya, para pelajar yang membesar terutamanya di kawasan bandar mudah terpengaruh perkara-perkara yang tidak dibenarkan oleh agama.

harakahdaily/-

Wanita cari bapa kandung

Posted: 02 Jan 2012 10:46 PM PST

9 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA TINGGI – Seorang wanita merayu orang ramai supaya membantunya mengesan bapa kandungnya, Dol Mohamad Amin, yang terpisah sejak dilahirkan.

Zulnaidah Dol, 37, berkata, dia mencari bapanya itu un­tuk menjadi wali per­­nikahan yang sepatutnya berlang­sung pada 11 Disember lalu.

Dia yang kini menetap di Kampung Gembut, Tanjung Sedili dekat sini berkata, sejak bercerai dengan ibunya, bapanya tidak pernah datang menjen­guk malah saudara maranya juga tidak tahu di mana ayahnya berada hingga kini.

"Saya dibesarkan oleh datuk dan nenek, malah saya tidak pernah sekalipun melihat wajah ayah sejak dari kecil.

"Sebaik saya dilahirkan, kami terpisah kerana ibu dan bapa bercerai dan saya mengikut ibu tinggal bersama nenek di Kampung Gembut.

"Ketika saya berusia empat tahun, ibu pula berkahwin baru dan terus menghilangkan diri tanpa khabar berita sehinggalah hari ini," katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Menurutnya, dia yang kini tinggal berdua bersama neneknya berusia 84 tahun begitu memerlukan kehadi­­ran bapanya untuk melangsungkan perkahwinan yang sebelum ini telah ditunda.

"Bagi melangsungkan per­­kahwinan bersama lelaki pilihan, saya memerlukan kehadi­ran ayah agar dapat mewalikan pernikahan kami. Jika ada sesiapa mengenalinya diharap segera menghubungi di talian 011-14797545," katanya.

Zulnaidah berkata, perkahwinannya beberapa kali tertangguh berikutan gagal mengesan bapanya untuk menjadi wali.

"Jabatan agama menyarankan supaya berita mengenai pencarian wali ini disiarkan dalam mana-mana akhbar sebelum melantik wali hakim.

"Meskipun tidak pernah bertemu dengannya, saya berharap dia muncul dan menjadi wali pernikahan saya," katanya.

Sinar Harian

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 02 Jan 2012 09:16 PM PST

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Countdown 2012 @ Kg Gajah

Posted: 02 Jan 2012 07:59 AM PST

PAS Negeri Sembilan

Posted: 02 Jan 2012 09:06 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Perumahan terbengkalai di Lubuk Cina, Rembau sejak tahun 2005

Posted: 02 Jan 2012 05:57 PM PST



Projek perumahan Desa Indah, Lubuk Cina ini terletak di DUN Kota, dalam Parlimen Rembau.

Projek rumah Desa Indah terbengkalai

Utusan Malaysia - Pembeli 95 unit rumah teres kos sederhana rendah dan 60 unit rumah teres kos rendah di Desa Indah, Lubuk Cina dekat sini, kesal dengan kegagalan pemaju menyiapkan projek itu yang telah beberapa tahun terbengkalai.

Seorang pembeli, Ibrahim Mahat, 38, berkata, projek perumahan itu sepatutnya siap pada November 2005, namun sehingga hari ini pembeli-pembeli hanya mampu menggigit jari kerana tidak dapat mendiami rumah milik sendiri.

Menurutnya, sebahagian besar pembeli merupakan golongan berpendapatan rendah dan mereka terpaksa membayar ansuran pinjaman perumahan antara RM200 hingga RM400 sebulan kepada pihak bank walaupun rumah tidak disiapkan.

''Pada masa ini, saya sekeluarga terpaksa menumpang di rumah ibu mertua kerana tidak mampu lagi menyewa rumah," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di tapak projek perumahan Desa Indah, Lubuk Cina dekat sini hari ini.

Ibrahim berkata, aduan berhubung projek perumahan berkenaan pernah dikemukakan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), kerajaan negeri serta Biro Pengaduan Awam (BPA) pada tahun 2006 dan 2007.

Bagaimanapun beliau berkata, sehingga kini tidak kelihatan tanda-tanda pemaju akan menyambung semula pembinaan projek perumahan Desa Indah.

Justeru, Ibrahim berharap pihak-pihak berkenaan mengambil tindakan proaktif bagi membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi olehnya dan pembeli-pembeli lain.

Menurut pembeli, Siti Ayub, 48, sebelum ini beliau pernah menghadapi masalah serupa di sebuah projek perumahan di Kuala Lumpur.

Katanya, projek perumahan yang terbengkalai itu berjaya dipulihkan dan beliau melihat agensi-agensi kerajaan terbabit serta pemaju memberi komitmen tinggi dalam menyelesaikan masalah itu.

''Namun lain pula halnya di sini. Nasib kami seolah-olah tidak dipedulikan dan lebih malang lagi, sejak tahun 2006 saya dikehendaki membayar cukai tanah untuk rumah yang tidak siap," jelasnya.

Sehubungan itu, beliau berharap agar pihak-pihak berkaitan mengambil tindakan sewajarnya untuk menyelesaikan masalah ini agar pembeli tidak teraniaya.

Seorang pembeli lain, Anas Haiza Hamid, 28, memberitahu, sebanyak RM6,000 wang pendahuluan dibayar kepada pemaju untuk pembelian rumah kos rendah di projek perumahan tersebut.

Beliau berkata, jumlah itu agak besar kepadanya yang bekerja di sebuah kilang dekat Alor Gajah, Melaka dengan pendapatan RM1,000 sebulan.

''Saya mengambil masa bertahun-tahun kumpulkan duit sebanyak RM6,000. Sudah tentu saya marah dan kecewa dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak pemaju," katanya.

Sementara itu pembeli, Mohd. Afandi Omar, 31, berkata, pemaju pernah berjanji akan mengadakan perjumpaan dengan pembeli berhubung status projek perumahan Desa Indah.

''Namun sehingga hari ini, janji hanya tinggal janji. Pemaju seperti ingin mempermain-mainkan kami," ujarnya.

Mohd. Afandi yang tinggal berhampiran dengan kawasan projek perumahan itu berkata, rumah-rumah yang terbengkalai itu kini menjadi tempat nyamuk membiak selain sarang penagih dadah dan lain-lain aktiviti tidak bermoral.

Sumber : http://rembau-hari-ini.blogspot.com/2012/01/perumahan-terbengkalai-di-lubuk-cina.html

Untung pelajar bila Wakil Rakyat PAS, PKR atau DAP

Posted: 01 Jan 2012 10:17 PM PST

Adakah Khairy hanya memberikan perkhidmatan gunting rambut percuma kepada para pelajar di DUN Paroi? Bagaimana dengan pelajar di kampung beliau di DUN Kota, atau di DUN
Chembong, atau di DUN Rantau?

Rembau Hari Ini

Posted: 02 Jan 2012 07:45 PM PST

Rembau Hari Ini


Perumahan terbengkalai di Lubuk Cina, Rembau sejak tahun 2005

Posted: 02 Jan 2012 05:55 PM PST








Projek perumahan Desa Indah, Lubuk Cina ini terletak di DUN Kota, dalam Parlimen Rembau.

Projek rumah Desa Indah terbengkalai

Utusan Malaysia - Pembeli 95 unit rumah teres kos sederhana rendah dan 60 unit rumah teres kos rendah di Desa Indah, Lubuk Cina dekat sini, kesal dengan kegagalan pemaju menyiapkan projek itu yang telah beberapa tahun terbengkalai.

Seorang pembeli, Ibrahim Mahat, 38, berkata, projek perumahan itu sepatutnya siap pada November 2005, namun sehingga hari ini pembeli-pembeli hanya mampu menggigit jari kerana tidak dapat mendiami rumah milik sendiri.

Menurutnya, sebahagian besar pembeli merupakan golongan berpendapatan rendah dan mereka terpaksa membayar ansuran pinjaman perumahan antara RM200 hingga RM400 sebulan kepada pihak bank walaupun rumah tidak disiapkan.

''Pada masa ini, saya sekeluarga terpaksa menumpang di rumah ibu mertua kerana tidak mampu lagi menyewa rumah," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di tapak projek perumahan Desa Indah, Lubuk Cina dekat sini hari ini.

Ibrahim berkata, aduan berhubung projek perumahan berkenaan pernah dikemukakan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), kerajaan negeri serta Biro Pengaduan Awam (BPA) pada tahun 2006 dan 2007.

Bagaimanapun beliau berkata, sehingga kini tidak kelihatan tanda-tanda pemaju akan menyambung semula pembinaan projek perumahan Desa Indah.

Justeru, Ibrahim berharap pihak-pihak berkenaan mengambil tindakan proaktif bagi membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi olehnya dan pembeli-pembeli lain.

Menurut pembeli, Siti Ayub, 48, sebelum ini beliau pernah menghadapi masalah serupa di sebuah projek perumahan di Kuala Lumpur.

Katanya, projek perumahan yang terbengkalai itu berjaya dipulihkan dan beliau melihat agensi-agensi kerajaan terbabit serta pemaju memberi komitmen tinggi dalam menyelesaikan masalah itu.

''Namun lain pula halnya di sini. Nasib kami seolah-olah tidak dipedulikan dan lebih malang lagi, sejak tahun 2006 saya dikehendaki membayar cukai tanah untuk rumah yang tidak siap," jelasnya.

Sehubungan itu, beliau berharap agar pihak-pihak berkaitan mengambil tindakan sewajarnya untuk menyelesaikan masalah ini agar pembeli tidak teraniaya.

Seorang pembeli lain, Anas Haiza Hamid, 28, memberitahu, sebanyak RM6,000 wang pendahuluan dibayar kepada pemaju untuk pembelian rumah kos rendah di projek perumahan tersebut.

Beliau berkata, jumlah itu agak besar kepadanya yang bekerja di sebuah kilang dekat Alor Gajah, Melaka dengan pendapatan RM1,000 sebulan.

''Saya mengambil masa bertahun-tahun kumpulkan duit sebanyak RM6,000. Sudah tentu saya marah dan kecewa dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak pemaju," katanya.

Sementara itu pembeli, Mohd. Afandi Omar, 31, berkata, pemaju pernah berjanji akan mengadakan perjumpaan dengan pembeli berhubung status projek perumahan Desa Indah.

''Namun sehingga hari ini, janji hanya tinggal janji. Pemaju seperti ingin mempermain-mainkan kami," ujarnya.

Mohd. Afandi yang tinggal berhampiran dengan kawasan projek perumahan itu berkata, rumah-rumah yang terbengkalai itu kini menjadi tempat nyamuk membiak selain sarang penagih dadah dan lain-lain aktiviti tidak bermoral.

Sumber : http://terbengkalai.blogspot.com/2008/11/projek-rumah-desa-indah-terbengkalai.html

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH

Posted: 02 Jan 2012 07:14 PM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH


Dekatkan Diri Kepada Allah

Posted: 01 Jan 2012 07:44 PM PST

Para pejuang Islam, marilah sama-sama kita dekatkan diri dengan ALlah dengan menghayati pesanan di bawah yang ditulis oleh Ustaz Idris Ahmad
------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Perjuangan Pas bukan merupakan perjuangan yang dihampari dengan permaidani merah, ia penuh dengan ranjau dan duri, ancaman yang datang daripada luar atau daripada dalaman sendiri. Perjuangan Pas ia mengajak manusia untuk mengabdikan diri kepada Allah bukan untuk mengabdikan diri sesama manusia. Maka kerja ini  bukan seperti menjual barang jualan langsung yang nampak  mata bonus di hadapan. Sedangkan perjuangan untuk menyeru mausia kepada jalan Allah merupakan siatu perkara yang tidak kelihatan di mata kasar, ia hanya menyeru supaya ada keyakinan berdasarkan kepada sam'iyyat (hanya didengar bukan dapat dilihat).

Oleh itu hubungan dengan Allah perlu dipertingkatkan dan kita mesti menjaga batasan supaya hijab pertolongan Allah dapat diatasi. Kita mesti elak melakukan maksiat sama seperti musuh.
Pesanan  Saidina Umar al-Khattab kepada Saad bin Abi Waqas di dalam suatu peperangan
" Sesungguhnya aku memerintahkan kepadamu wahai Sa'ad dan juga mereka yang bersama-samamu supaya bertaqwa kepada Allah SWT dalam apa jua keadaan kerana sesungguhnya taqwa kepada Allah SWT adalah sebaik-baik persiapan untuk mengalahkan pihak musuh dan juga sehebat-hebat strategi dalam peperangan. Aku memerintahkan kepadamu dan mereka yang bersama-samanu supaya menjauhkan diri daripada maksiat kerana sesungguhnya dosa-dosa yang dilakukan tentera Islam lebih aku takuti daripada musuh-musuh Islam. Bilangan tentera kita tidak seramai tentera mereka. Kelengkapan senjata kita tidak sehebat kelengkapan senjata mereka. Maka jika amalan maksiat dan tabiat kita sama dengan pihak musuh, nescaya kelebihan kekuatan dan kemenangan aka menyebelahi mereka. Jika kita tidak dapat pertolongan dari Allah SWT ke atas musuh-musuh ini dengan kelebihan kita, sudah pasti kita tidak akan dapat mengalahkan mereka".

Ketahuilah!
"Bahawasanya bersama-sama dalam perjalananmu, ada malaikat-malaikat yang mengawasi. Para malaikat ini mewakili pihak kerajaan Allah SWT untuk menjagamu. Maka ketahuilah apa yang kamu kerjakan. Maka malulah terhadap apa yang kamu ingin lakukan. Janganlah kamu berkata, "Sesungguhnya pihak musuh lebih hina daripada kita, dan mereka tidak akan dapat menguasai kita walaupun kita turut berbuat kejahatan". Mana tahu Allah SWT akan mendatangkan satu kaum yang lebih zalim daripada pihak musuh seperti yang pernah berlaku kepada Bani Israil dahulu yang akhirnya mereka tumpas dan dikuasai oleh orang-orang Majusi. Mohonlah kepada Allah SWT kemenangan ke atas nafsu-nafsumu seperti kamu memohon kemenangan ke atas musuh-musuhmu. Aku memohon perkara yang sama ke atas diriku dan dirimu".
Kita mesti membina hubungan dengan Allah penuh keikhlasan kerana ini adalah kelayakan yang utama. Tugas mengajak manusia kepada Allah bukan ia matlamat perseorangan untuk memperolehi kebendaan. Tugas menyeru kepada manusia tidak akan berjaya tanpa mendapat restu daripada Allah SWT.

Berusahalah memprogramkan diri agar kita dapat mendekatkan diri kepada Allah SWT. Antaranya
@Berusaha untuk membina diri menjadi orang yang bertaqwa kepada Allah SWT dengan menjauhkan diri daripada melakukan maksiat kepada Allah SWT.
@Membanyakkan membaca al-quran kerana ini adalah amalan yang terbaik. Amat malanglah kepada ahli Pas yang mengabaikan daripada membaca Al-quran sedangkan ini adalah rujukan parti Pas.
@Melazimkan diri dengan zikir ma'thur terutama selepas solat
@Cuba mengelakkan diri daripada terlibat dengan amalan syubhah
@Melatihkan diri supaya mewajibkan solat sunat seperti qabliah dan ba'diah
@Melazimkan solat tahajjud kerana ini adalah sumber kekuatan yang paling ampuh dari sudut kerohanian dan dapat melatih keikhlasan dalam diri.
@Bersahabatlah dengan rakan yang boleh memberi nasihat untuk kekuatan jamaah dan peribadi.Elakkan bersahabat dengan rakan yang malas dan lagha
@Binalah rumah tangga Islam sebelum menegakkan Islam di negara ini.
@Jangan jemu memohon doa kepada Allah untuk kemenangan Islam dan memberi kekuatan kepada kita kesihatan dan istiqamah untuk terus berjuang.
@Terus berdoa kepada Allah supaya Allah membuka pintu hidayah rakan-rakan kita supaya mereka diberi petunjuk untuk menerima perjuangan yang kita bawa.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 02 Jan 2012 03:29 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


POLIS TEMUI PARANG & MOLOTOV SEMPENA HIMPUNAN 901!!!

Posted: 01 Jan 2012 07:27 PM PST



Kita tunggu je la berita pasal penemuan senjata tajam.. bom petrol ... berserta T-Shirt yang BAKAL dijumpai oleh polis/ UMporNO sempena Himpunan 901 ini...  standard le skrip copy paste... modal lama... sejak zaman british lagi... itu le alasan BODOH untuk menghalalkan tangkapan pejuang-pejuang zaman kemerdekaan lagi... sehingga kiamat pun puak-puak zionis nie akan gunakan tektik sama...
 
Kita tgk sebelum ini masa perhimpunan Bersih pada 9 Julai lalu, negara digemparkan dengan fitnah dari pihak PDRM dengan penemuan bom petrol/ molatov cocktail serta baju 'bersih' di beberapa tempat termasuklah antaranya Sogo, Jalan Gombak serta di perkuburan cina di Setiawan... tapi sehingga kini beloh kite dengar akan pendakwaan yang dilakukan oleh mereka yang dikaitkan dengan Bersih...


Jangan peduli segala provokasi yang mereka lakukan. Berhimpunlah dengan AMAN sempena 9 Jan nie... buktikan yang kita masyarakat yg berILMU seperti semasa BERSIH 2.0 tempoh hari... bukan macam UMNO yg sakit jiwa bile berdemo!!! 
 
Masa akan tiba rejim pasti tumbang!!!

JUANDA TEGUR SIKAP POLIS HADAPI DEMO UPSI

Posted: 01 Jan 2012 07:00 PM PST

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya menegaskan anggota polis perlu mengambil tindakan dengan bijak dan bukan bertindak di luar batasan sehingga menyebabkan kepada kecederaan orang awam.

Menurut Juanda, insiden tindakan kasar polis semasa menghuraikan demonstrasi aman mahasiswa di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) awal pagi tadi amat membingungkan.
Beliau berkata sekiranya tindakan itu diambil dengan perasaan marah ia tidak akan menyelesaikan masalah sebaliknya akan bertambah teruk.

Tambah Juanda, sepatutnya kedua-dua belah pihak berunding untuk mencari jalan penyelesaian terlebih dahulu bagi mengelakkan masalah lain seperti kecederaan.

"Pembantaian mahasiswa di UPSI amat membingungkan. Kenapa sampai perlu menumpahkan darah sesama sendiri yang diharamkan oleh agama? Apakah pintu musyawarah (berunding) sudah tertutup?
"Kemarahan tidak akan selesai dengan memarakkan kemarahan. Masing-masing ada hak untuk bertindak, maka jagalah batasan hak masing-masing," katanya dalam tulisannya di laman Facebook.

(FULL) USTAZ AZAHR & ZIZAN MALAM COUNTDOWN SHAH ALAM

Posted: 01 Jan 2012 06:52 PM PST

Soalan  : Haritu saye bawak kereta melalui highway LPT, saye tembor Laju sebab xde orang mase tu,meter kereta saye 180 km/j, tibetibe ustad potong berdesup saye laju macam PELESIT, JADI soalan dia berapa meter kereta ustad semase potong..

(sound korang jelas... harap maap le ye)

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 02 Jan 2012 03:27 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


3 JANUARI AKAN MENJELASKAN? JOM DATANG !

Posted: 02 Jan 2012 12:32 AM PST

KUALA LUMPUR, 1 Jan: PAS mengutuk keras kekasarann polis terhadap mahasiswa pada Himpunan Kebebasan Akademik (BEBAS) di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) malam tadi.Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, polis yang didakawa sebagai profesional tidak wajar menggunakan kekerasan terhadap mahasiswa yang berhimpun secara aman untuk menyuarakan pendirian mereka mengenai kebebasan."PAS kecewa, marah dengan tindakan polis yang bertindak kasar terhadap pelajar hanya untuk menyuraikan mereka. Sepatutnya mereka yang mempunyai kepakaran menghadapai apa jua situasi tidak perlu menggunakan kekerasan pun."Tak perlu suraikan mahasiswa ini pun tak apa sebab mereka akan bersurai dengan sendiri tanpa kekecohan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.Insiden malam tadi menyaksikan Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik Muhammad Safwan Anang patah tulang rusuk, seorang lagi cedera di kepala manakala 20 mahasiswa ditahan.Difahamkan, setakat ini, Safwan masih terlantar di Hospital Slim River.Mahfuz berkata, tindakan polis itu tidak akan menjernihkan situasi sebaliknya hanya menambahkan kebencian anak muda terhadap institusi polis dan kerajaan yang bertanggungjawab."Tirai tahun 2011 dilabuhkan dengan kekejaman terhadap mahasiswa yang merupkan warisan negara."Apa yang dilakukan ini sudah tentu menimbulkan kebencian anak muda terhadap polis dan saya yakin tahun 2012 merupakan tahun kebangkitan anak muda di seluruh negara untuk memperjuangkan soal kebebasan akademik," katanya yang dalam perjalanan ke hospital Slim River.Sehubungan itu, beliau mendesak Menteri Dalam Negeri, datuk Seri Hishammuddin dan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar bertanggungjawab dan melatakkan jawatan kerana gagal mengawal institusi mereka."Saya minta KDN dan KPN melatakkan jawatan segera kerana ternyata mereka tidak berupaya mengawal keadaan dan kesejahteraan negara," katanya.Sementara itu, seorang mahasiswa memaklumkan, kira-kira 200 mahasiswa termasuk orang awam berkumpul di hadapan balai polis tanjung Malim menuntut mahasiswa dibebaskan segera.Bendahari PAS Perak, Fakhrul Radzi yang turut berada di sana memberitahu, mereka sedang bergiir-gilir menyampaikan ucapan mengecam tindakan zalim polis."Kami bersama mahasiswa masih lagi di hadapan balai polis dan kita tuntut mahsiswa yang masih dalam lokap dibebaskan segera," katanya.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 02 Jan 2012 11:47 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Insiden UPSI: PAS desak tubuh Suruhanjaya Diraja

Posted: 01 Jan 2012 08:54 PM PST

KUALA TERENGGANU, 2 Jan: PAS mendesak agar ditubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat insiden berdarah akibat pihak polis menyurai perhimpunan mahasiswa di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Perak. 

Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik (gambar) berkata tindakan polis menyurai mahasiswa yang berhimpun membantah Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) pada malam sambutan tahun baru 2012 sangat tidak wajar.
Katanya, suatu siasatan perlu dilakukan segera bagi mencari punca permasalahan hingga berlaku perhimpunan seumpama itu.

Menurutnya, jika perlu ditubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat insiden tersebut hingga mendatangkan kecederaan parah kepada mahasiswa terbabit.

"Saya minta suatu siasatan dilakukan yang menjurus bagaimana hendak menyelesaikan masalah yang sedia ada dan bukan siasatan hendak cari siapa salah. 

"Apa puncanya berlaku permasalah (perhimpunan) itu. Jika perlu ditubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk membuat siasatan.

"Ketua Polis Negara dan Ketua Polis Negeri mesti bertanggungjawab. Pihak polis mesti bertanggungjawab, Kementerian Pengajian Tinggi mesti bertanggungjawab dan pihak Kementerian Pelajaran sendiri juga mesti bertanggungjawab terhadap insiden ini," tegasnya kepada Harakahdaily.

Beliau memberi reaksi terhadap insiden Himpunan Kebebasan Akademik di hadapan UPSI yang menyebabkan Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) Muhammad Safwan Anang patah tulang rusuk serta seorang lagi Amar Rasyidi cedera di kepala.

Suatu tindakan yang tidak sepatutnya apabila pelajar-pelajar yang hendak mempertahankan salah seorang daripada mereka yang hendak diambil tindakan oleh pihak UPSI diberikan layanan yang sebegitu buruk oleh pihak terbabit. 

Menurut Abu Bakar, tindakan tersebut telah menimbulkan keresahan yang sangat besar di kalangan rakyat serta mahasiswa di negara ini.

Katanya, pihak keselamatan terbabit bertindak mengikut arahan pimpinan kerajaan tanpa mempedulikan kepentingan rakyat.

Sepatutnya, kata beliau pihak pasukan keselamatan seperti polis bertindak menjaga kepentingan rakyat dan orang ramai.

"Tidak padan pihak polis hendak berlawan dengan mahasiswa," ujarnya.

Abu Bakar berkata, pihak polis wajar membuat pertimbangan dengan memberi ruang dan masa kepada pelajar menyuarakan rasa hati mahasiswa. 

Katanya, biarlah mahasiswa menyuarakan rasa hati, berunding serta pihak berkenaan mendengar pendapat dari golongan tersebut.

"Tetapi dengan cara menunjukkan kekuatan, kehebatan dan kekerasan tidak mendatangkan kebaikan untuk rakyat dalam negara ini," ujarnya.

Beliau yang juga mantan Presiden Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian Islam (PMFPI) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) tahun 70-an menyokong kebebasan bersuara mahasiswa serta menghapuskan Auku.

Menurutnya, sejak akta itu diperkenalkan dan dikuatkuasakan hingga sekarang pergerakan mahasiswa menjadi agak 'lumpuh'.

Ini kerana, katanya mahasiswa dan pensyarah dikongkong Auku yang begitu menekan golongan tersebut.

Sekitar Countdown 2012 kerajaan Selangor Harakahdaily

Posted: 01 Jan 2012 08:53 PM PST









Penjelasan Jamil Khir tak jawab soalan pokok

Posted: 01 Jan 2012 04:42 PM PST

KUALA LUMPUR, 1 Jan: PAS mahu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menjelaskan beliau berada di golongan 'asnaf' mana yang membolehkan beliau meminjam wang zakat membayar kos guaman.

AJK PAS Pusat, Idris Ahmad berkata, penjelasan tersebut sangat ditunggu rakyat ekoran tindakan tersebut didakwa mencetus kekeliruan dikalangan umat Islam.

"Rakyat sedang menunggu penjelasan, asnaf mana yang membolehkan beliau meminjam wang zakat? Apakah kedudukan beliau sebagai Gharimin (orang yang berhutang)? Faqir miskinkah? Fisabilillahkah?,Muallafkah?," soal Idris.

Ketua Audit Negara dalam laporannya sebelum ini mendakwa, bahawa Jamil Khir,  Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Che Mat Che Ali dan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain menggunakan wang zakat   sebanyak RM63,650 membiayai kos guaman dalam kes saman qazaf  Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Meskipun akhirnya digantikan pada hujung tahun 2010 pembayaran melalui geran kerajaan sebanyak RM700,000 pada 22 Jun lalu hanya dibuat pada Disember 2010 sebagai proses 'pelarasan semula'.

Mengulas lanjut, Idris berkata penjelasan Jamil Khir semalam tidak menjawab persoalan utama tersebut.

Sehubungan itu, menteri tersebut tidak berdolak dalih dan membuat penjelasan sebenar kepada rakyat.

"Beliau kena menjelaskan kepada rakyat supaya institusi agama yang memungut wang ini tidak di pandang serong oleh masyarakat. Kita tidak mahu kerana nila setitik , rosak susu sebelanga.

"Beliau tidak perlu mengalih isu kepada tuduhan beliau ubah suai rumah. Tidak mengapa kalau beliau rasa perlu dan itu wangnya. Maklumlah seorang Menteri, mesti tunjuk rumah yang hebat setaraf dengan seorang bergelar Menteri, " katanya.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad berkata jawapan Jamil Khir Baharum bahawa pembayaran kos guaman beliau bersama dua yang lain menggunakan peruntukan kerajaan dan bukannya wang zakat bercanggkah dengan kenyataan pelbagai pihak sebelum ini.

Antaranya bercanggah dengan dengan kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim  dan Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang.

Kenyataan yang dirujuk itu antaranya:

- Pada 21 Jun lalu, Dr Mashitah Ibrahim mengakui bahawa kos guaman dibayar menggunakan peruntukan zakat ketika menjawab soalan di Parlimen.

- Pada 21 November lalu, Ambrin mengesahkan bahawa kos guaman dibayar menggunakan peruntukan zakat pada Februari dan April 2010 meskipun akhirnya digantikan pada hujung tahun 2010. Namun sekalipun menerima geran kerajaan sebanyak RM700,000 pada 22 Jun lalu, pembayaran semula kepada wang zakat hanya dibuat pada Disember 2010 sebagai proses 'pelarasan semula'.

Insiden UPSI: Kesemua mahasiswa dibebaskan

Posted: 01 Jan 2012 03:41 PM PST

KUALA LUMPUR, 1 Jan: Kesemua mahasiswa yang terlibat dalam Himpunan Kebebasan Akademik (BEBAS) di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) malam tadi dibebaskan petang semalam.

17 mahasiswa ini ditahan kira-kira jam 4 pagi tadi dan dibawa ke balai polis Tanjung Malim untuk disoal siasat, sebelum dibawa ke balai polis Slim River.

Mereka dibantu oleh peguam daripada Lawyer of Liberty (ILF).

Insiden malam itu menyaksikan Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik Muhammad Safwan Anang patah tulang rusuk, seorang lagi Amar Rasyidi cedera di kepala manakala 20 mahasiswa ditahan.

Mereka ditahan secara kasar oleh polis ketika sedang mengadakan protes pada Himpunan Kebebasan Akademik (BEBAS) di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) malam itu.

Difahamkan, setakat ini, Safwan masih terlantar di Hospital Slim River.

80,000 sertai Countdown 2012 kerajaan Selangor

Posted: 01 Jan 2012 03:40 PM PST

KUALA LUMPUR, 1 Jan: Gandingan dua selebriti hebat dari latar belakang berbeza, penceramah bebas Ustaz Azhar Idrus bersama pelakon, pelawak dan pengacara, Zizan Raja Lawak berjaya menarik kehadiran kira-kira 80, 000 orang ke Program Countdown 2012 di Dataran Kemerdekaan, Shah Alam, malam tadi.

Difahamkan, jumlah ini jauh lebih memberangsangkan berbanding jumlah kehadiran ke program "Karnival Sayangi Selangor" dan sambutan malam tahun baru anjuran kerajaan BN di I-City yang dianggarkan sekitar 5,000 sahaja, meskipun dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri sendiri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tinjauan rawak ke laman-laman blog bukan politik hari ini juga mendapati rata-rata penulis mengulas mengenai kemeriahan program malam tadi serta memuat naik gambar-gambar dan video sekitar program.

Antara yang diulas adalah mengenai keserasian Ustaz Azhar dan Zizan sewaktu forum soal jawab agama berlangsung dan petikan gitar oleh Ustaz Azhar sendiri.

Kemeriahan program turut diserikan dengan kehadiran bekas gitaris kumpulan Kamikaze, Shamril Salleh atau Sham Kamikaze yang sudah melakukan penghijrahan, pendakwah bebas, Ustaz Syed Nor Hisham Tuan Padang, juara program realiti tv pencarian imam muda, Imam Muda Ashraff serta selebriti Astro Oasis, Akhil Haiyy.

Rata-rata mereka juga mengharapkan program seperti ini yang menampilkan hiburan mendidik jiwa diteruskan oleh Kerajaan Negeri Selangor dan juga negeri-negeri lain.

Ini membuktikan rakyat malaysia khususnya anak muda mula meminati program-program mendidik apatah lagi jika ianya ditampilkan "kena dengan caranya".

Antara pimpinan Pakatan Rakyat Selangor yang hadir malam tadi ialah Exco Kerajaan Negeri, Dr. Halimah Ali, Haniza Talha dan Yaakob Safari serta Pesuruhjaya PAS Shah Alam, Khalid Samad.

Dupahang's Weblog

Posted: 02 Jan 2012 11:10 AM PST

Dupahang's Weblog


Ulamak Komited Pada Posisinya

Posted: 01 Jan 2012 09:56 PM PST

Pahang,2hb Jan 2012.Ketua Dewan Ulamak PAS Negeri Pahang, Ustaz Mokhtar Senik menegaskan bahawa ulamak akan terus komited dengan posisinya sebagai pembawa risalah dan kefahaman Islam untuk disampaikan kepada seluruh rakyat Malaysia sehinggalah tercapainya matlamat perjuangan PAS. Beliau menyatakan demikian ketika merasmikan Ijtimak Pilihanraya Ulamak Haraki yang diadakan di Temerloh baru-baru ini. Ijtimak tersebut telah diadakan [...]

Jalan Dakwah Jalan Berliku جالن دعوة جالن برليكو

Posted: 02 Jan 2012 11:06 AM PST

Jalan Dakwah Jalan Berliku جالن دعوة جالن برليكو


Ustaz Azhar Idrus bersama anak muda..

Posted: 02 Jan 2012 08:08 AM PST

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 02 Jan 2012 10:07 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


Detik Cemas Perhimpunan Mahasiswa 1 Januari 2012 Di UPSI

Posted: 01 Jan 2012 10:38 AM PST

Pemuda Guchil

Posted: 02 Jan 2012 09:38 AM PST

Pemuda Guchil


Sesi ''Jamming '' Ustaz Idrus Dengan Zizan

Posted: 01 Jan 2012 06:19 PM PST

Buatan Sendiri : Sah Rakyat Msia sakit mental

Posted: 01 Jan 2012 06:18 PM PST

2012...mahasiswa kembali

Posted: 01 Jan 2012 06:15 PM PST

VIDEO KETUA MAHASISWA DI BATAI SAMPAI PARAH

Posted: 01 Jan 2012 06:11 PM PST

UPSI: Rakaman video tunjukkan keadaan kelam-kabut

Posted: 01 Jan 2012 06:07 PM PST

Politik Islam: Kaedah dan Pendekatan PAS Selangor

Posted: 01 Jan 2012 06:01 PM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 02 Jan 2012 09:35 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Apabila ahli parti tidak menghargai bendera sendiri.

Posted: 01 Jan 2012 10:15 PM PST


Telah agak lama kelihatan bendera Umno yang usang ini di papantanda Cawangan Taman Alamanda, Senawang ini telah jatuh menjadi tontonan orang ramai yang lalu lalang. Kenapa
agaknya?

Jasindaily Online

Posted: 02 Jan 2012 09:25 AM PST

Jasindaily Online


CERAMAH UMUM

Posted: 01 Jan 2012 07:34 PM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai

Posted: 02 Jan 2012 09:14 AM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai


Ihtifal PASTI Kaw. Kuala Krai 2011

Posted: 02 Jan 2012 07:53 AM PST

Amanat Terakhir Anwar Ibrahim 901 di Machang

Posted: 02 Jan 2012 07:35 AM PST

‘Tumpas’ kerana ingin ‘jerat’ YDP PAS

Posted: 02 Jan 2012 07:01 AM PST


Rizal Tahir
KOTA BHARU, 2 Jan: Hanya kerana ingin 'menjerat' Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah dalam laman tertutup facebook Umno-tumPAS, akhirnya aktivis dan penyokong Umno, Wan Musa Wan Ahmad yang tumpas dan seterusnya menyertai PAS.

Bekas Setiausaha Pemuda Umno Cawangan Batu Empat, Jalan Kuala Krai itu petang tadi menyerahkan borang keahlian untuk menyertai PAS bersama 20 orang yang lain kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Turut hadir pada majlis itu, Setiausaha PAS negeri, Zulkifli Mamat, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Exco kerajaan negeri, Abdul Fatah Mahmood.

Wan Musa yang juga Setiausaha JKKKP Mukim Padang Enggang ketika ditemui memberitahu pada mulanya dia menyertai halaman tertutup Umno-tumPAS bertujuan untuk 'menghentam' pemimpin PAS terutama Wan Rahim.

"Memang saya menghentam dia sebelum ni, tetapi dia tidak membalas kutukan saya terhadapnya, sebaliknya rakan-rakan lain yang membela beliau.

"Tetapi akhirnya dia ingin bertemu saya, sepatutnya saya yang bertemu dia, begitu hebat jiwa pemimpin PAS, ada sifat rendah diri dan akhirnya saya 'kalah' dan seterusnya mengakui pemimpin PAS memang terbaik," ujarnya.

Sambungnya, andainya Wan Rahim sahaja telah dapat menawan hatinya, belum lagi pemimpin besar lain terutama Tuan Guru dan ulama lain yang berada dalam PAS.

Beliau juga turut mengakui pemimpin Umno semakin tidak boleh dipercayai dari hari ke hari.

Tambahnya, dengan penyelewengan yang berlaku di peringkat menteri dan bawahannya, jelas membuktikan mereka hanya berjuang untuk peribadi dan keluarga dan bukannya untuk rakyat.

Ketika ditemui, beliau menyeru semua rakan-rakannya yang masih bersama Umno dan BN turut menyertai PAS.

Sempena majlis itu juga, memorandum dari rakan-rakan Umno-tumPAS telah diserahkan kepada Tuan Guru yang antara lainnya untuk mendedahkan kehebatan kerajaan PAS Kelantan.

Memorandum itu diserahkan oleh seorang rakan laman sosial itu, Mat Kamal Awang (MKA).

Safwan akan ambil tindakan mahkamah insiden di UPSI

Posted: 02 Jan 2012 06:55 AM PST

Oleh Mohd Farhan Darwis

KUALA LUMPUR, 2 Jan — Mohd Safwan Anang, mahasiswa yang mendakwa dibelasah teruk oleh anggota polis ketika insiden demonstrasi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) hari ini mengeluarkan kenyataan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak berkuasa atas kecederaan yang dialaminya.
Peguam kepada Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) ini, Mohd Khairuddin Othman mendakwa pihaknya akan mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak berkuasa berkenaan dalam masa terdekat.
"Safwan mendakwa dia dipukul menggunakan lutut oleh anggota polis terbabit sehingga pecah bibir, sakit dada, dan keadaannya sekarang stabil dan dia sudah sedarkan diri.

"Sehubungan itu, keluarganya akan mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak polis dalam masa terdekat, dan antara defendan adalah Ketua Polis Negara, Ketua Polis Perak, dan anggota polis yang terlibat dalam kejadian awal pagi tahun baru itu," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Menurut Khairuddin, keluarga Safwan akan membuat pemeriksaan kesihatan lanjutan berikutan pihaknya kini masih lagi belum memperoleh sebarang laporan kesihatan daripada Hospital Hospital Slim River.
Laporan The Malaysian Insider semalam menyatakan bahawa polis telah menafikan dakwaan mereka memukul beberapa aktivis mahasiswa semasa menghuraikan demonstrasi aman di UPSI dan menegaskan "tiada pergelutan" berlaku apabila tangkapan dibuat.
Timbalan Ketua Polis Perak Datuk Mohd Shukri Dahlan sementara itu berkata "tindakan perlu" diambil demi keselamatan awam dan salah seorang mahasiswa "tercedera sendiri".
"Kumpulan mahasiswa tidak mendengar arahan polis supaya bersurai dan kami terpaksa bertindak dengan menangkap mereka.
Menurut Khairuddin lagi, seorang pegawai penyiasat pihak polis hari ini ada berjumpa Safwan dan mengambil keterangannya.
"Keadaan Safwan masih lemah, dan sementara ini kami  akan kumpulkan bukti, apabila Safwan sudah pulih sepenuhnya, kami akan membawa kes ini ke mahkamah," katanya lagi.
Awal pagi tahun baru lalu, sekumpulan 60 mahasiswa telah mengadakan demonstrasi aman di perkarangan pintu masuk UPSI dan mendakwa telah berlaku pergelutan dengan pihak polis.
Ketika insiden tersebut, seramai 17 antara mahasiswa terbabit telah ditahan polis Tanjung Malim, dan kemudiannya dibebaskan.
Sementara itu, PKR dan DAP terus mengkritik tindakan polis terhadap mahasiswa, semasa demonstrasi aman untuk memberikan sokongan kepada aktivis mahasiswa dan menuntut kebebasan akademik di UPSI, Tanjung Malim selepas tengah malam kelmarin.
Parti pembangkang mendakwa polis termasuk dua anggota dari Unit Cawangan Khas menggunakan tindakan kasar terhadap mahasiwa yang didakwa mereka seramai 100 orang berbanding 60 orang yang dikatakan peguam hak asasi Fadiah Najwa Fikri apabila kumpulan itu enggan bersurai.
Ketika kejadian berkenaan,  Safwan  dikatakan dipukul, ditumbuk dan ditendang sehingga tidak sedarkan diri.

 

Video wanacara Sinar Harian - "Saya sedia hadapi hukuman"- Adam Adli

Posted: 02 Jan 2012 06:46 AM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan