Selasa, 3 Januari 2012

BLOG - BLOG PARTI DAP

BLOG - BLOG PARTI DAP


魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan

Posted: 03 Jan 2012 03:23 AM PST

魏宗贤文打烟之声 Gwee Tong Hiang for Bentayan


钻禧纪念堂停车场大门深锁,麻市议会没完整规划设施.

Posted: 02 Jan 2012 09:07 PM PST

合峯花园居民路牌遗失及空地杂草繁生造成诸多不便深感懊恼.

Posted: 02 Jan 2012 08:58 PM PST

Lim Guan Eng

Posted: 03 Jan 2012 01:31 AM PST

Lim Guan Eng


2012 New Year Message(en/bm/cn)

Posted: 02 Jan 2012 09:06 PM PST

2012 New Year Message By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 31 December 2011.

Let Us Embrace A Future Of A Cleaner, Greener & Safer Penang That Rewards Those Who Works Hard, Works Honestly And Works Smart.

For nearly 225 years since Penang first appeared on the world map, the fortunes of Penang has risen and fallen. Penang has prospered when we realise that for a state without any natural resources, we need to rely our human resources and develop human talent. Penang has declined when we forget that it is the energy, expertise and entrepreneurship of our people that makes Penang so unique.

Despite the divergent paths taken by different governments over these 225 years, Penang has managed to survive because our ties to each other were bonded by blood, tested by time and driven by shared values of respect for diversity that endured till this day. This tradition of harmony and mutual respect amongst the different ethnic groups and cultures, symbolised by mosques, churches, Indian temples and Chinese temples built near to each other, was recognised by UNESCO when George Town was awarded World Heritage City status on 7.7.2008.

For this reason, there is confience that Penang can defeat the extremists who appeal to beastly emotions and overcome the racists who play up to our worst fears that it is either to dominate or be discriminated. Let us not be stuck in the past of neglect, indifference or even intolerance.

Penang is willing to embrace the future. For this reason Penang aspires to transform ourselves into an international and intelligent state as this is the only route to survival in the globalised world.

As a state without any natural resources, we need to build up our human capital by training, retraining, retaining and attracting new human talents.

Penang must embrace a sustainable future with affordable housing and more green spaces. We must embrace green technology of the future, especially renewable and solar energy. Whilst green initiatives will continue to ensure that resources used today will still be available tomorrow, this must include affordable housing. The Penang state government has allocated the largest amount for affordable housing amongst all state governments in Malaysia, a RM500 million Affordable Housing Fund to ensure that we can bring up our children with dignity.

We must embrace a future without poverty. Penang is the first state to wipe out hard-core poverty in Malaysia in 2009 and implement social cash handouts. Penang will ensure that all households receive a minimum of RM600 monthly next year. Penang intends to also be the first state in Malaysia to wipe out poverty by 2015.

We must embrace a future of safe neighbourhoods where crime is low and the city safe for women and children. Whilst the police in Penang has done their share to keep crime low, the state government has done its part by installing CCTVs and start community policing to make Penang the safest state in Malaysia.

We need to rekindle our memory and renew our ties to the values of working hard, working honestly and working smart. Only by establishing institutions and creating conditions can we succeed in inspiring innovation especially centered on high technology, high-value added and knowledge intensive economy.

We must embrace a future of integrity and no corruption. Malaysia has endured a lost decade from 2000-9 of losses of 1,007 billion in illicit funds according to the Washington-based Global Financial Integrity Report, including corruption money, secretly taken out of Malaysia. In contrast Penang has achieved record budget surpluses every year including rescuing the Majlis Perbandaran Seberang Perai from bankruptcy ever since the PR state government implemented CAT governance of competency, accountability and transparency that has won praise from Transparency International.

Let us embrace a future of a cleaner, greener and safer Penang that rewards those who work hard, work honestly and work smart. Happy New Year 2012!

LIM GUAN ENG

—– BM Translation——–

Perutusan Tahun Baru 2012 Oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 31.12.2011

Mari Kita Memeluk Masa Depan Pulau Pinang Yang Lebih Bersih, Hijau Dan Selamat Dan Yang Membawa Rezeki Kepada Mereka Yang Bekerja Secara Kuat, Jujur Dan Bijak.

Selama hampir 225 tahun sejak Pulau Pinang mula muncul dalam persada dunia, nasibnya telah mengalami kemakmuran dan juga kemerosotan. Pulau Pinang makmur apabila kita sedar bahawa sesuatu negeri tanpa apa-apa sumber asli haruslah bergantung kepada sumber manusia dan pembangunan modal insan. Pulau Pinang merosot apabila kita lupa bahawa sumber keistimewaan negeri kita merupakan tenaga, kepakaran dan daya kesusahawanan rakyat kita.

Walaupun kerajaan-kerajaan yang telah memerintah Pulau Pinang selama 225 tahun ini telah mengambil pelbagai haluan yang berlainan, negeri kita masih lagi kukuh kerana hubungan sesama rakyatnya yang dijalinkan melalui darah, diuji masa dan didorong oleh semangat hormat kepada kepelbagaian. Tradisi keharmonian dan saling hormat-menghormati di antara pelbagai etnik dan budaya yang dilambangkan dalam pembinaan masjid, gereja, kuil-kuil India dan Cina di sekitar kawasan yang berdekatan, telah diiktiraf oleh UNESCO apabila George Town diberi status Bandar Warisan Dunia pada 7.7.2008. Untuk sebab ini, kita yakin Pulau Pinang mampu mengalahkan golongan pelampau yang menggunakan emosi jijik dan juga mengatasi golongan rasis yang menakutkan rakyat dengan ancaman sama ada untuk mendominasi atau didiskriminasikan. Mari kita bebaskan diri daripada sikap-sikap pengabaian, tidak peduli dan tidak toleransi.

Pulau Pinang hendak memeluk masa depan. Untuk sebab ini, Pulau Pinang bercita-cita untuk menjadi sebuah negeri yang pintar dan bertaraf antarabangsa demi berdaya saing dalam dunia globalisasi. Sebagai negeri yang tiada sumber asli, kita harus membangunkan sumber manusia dengan melatih, melatih semula, mengekalkan dan menarik modal insan.

Pulau Pinang harus memeluk masa depan yang mapan dengan perumahan mampu milik dan kawasan-kawasan hijau yang lebih. Kita harus memeluk teknologi hijau masa depan, terutamanya tenaga boleh diperbaharui dan tenaga solar. Sementara inisiatif hijau akan berterusan, perumahan mampu milik juga diberi kepentingan. Dalam pada itu, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah memperuntukkan jumlah terbesar di kalangan semua kerajaan negeri di Malaysia, iaitu sebanyak RM500 juta untuk Dana Perumahan Mampu Milik demi memastikan anak-anak kita akan dibesarkan dalam keadaan yang selesa dan bermartabat.

Kita harus memeluk masa depan tanpa kemiskinan. Pulau Pinang telah menjadi negeri pertama untuk membasmi kemiskinan tegar pada tahun 2009 dengan pemberian bantuan kewangan sosial. Tahun depan, kita akan memastikan bahawa setiap keluarga di Pulau Pinang akan menerima pendapatan minima sebanyak RM600 sebulan. Pulau Pinang juga mempunyai hasrat untuk menjadi negeri pertama di Malaysia untuk membasmi kemiskinan menjelang 2015.

Kita harus memeluk masa depan yang selamat di mana kadar jenayah adalah rendah dan bandaraya kita selamat untuk wanita dan kanak-kanak. Sementara pihak polis di Pulau Pinang telah bekerja keras untuk mengurangkan kadar jenayah, Kerajaan Negeri juga telah memainkan peranan dengan memasang CCTV dan memulakan program polis masyarakat untuk menjadikan Pulau Pinang negeri yang paling selamat di Malaysia.

Kita harus memperbaharui semangat kerja yang kuat, jujur dan bijak. Hanya melalui penubuhan institusi dan kewujudan peluang boleh kita mencetuskan inovasi yang berteraskan teknologi, nilai tambah yang tinggi dan ekonomi berasaskan pengetahuan.

Kita harus memeluk masa depan yang berintegriti dan bersih. Mengikut laporan Global Financial Integriti yang berpusat di Washington, dari tahun 2000-9 Malaysia telah kehilangan satu dekad dek korupsi berjumlah RM1,007 bilion melalui penyelewengan wang haram. Sebaliknya di Pulau Pinang, kita telah mencapai lebihan bajet setiap tahun dan berjaya menyelamatkan Majlis Perbandaran Seberang Perai daripada kemuflisan sejak mengambil alih Kerajaan Negeri dengan pengamalan pentadbiran yang berasaskan prinsip CAT (Cekap, Akauntabel, Telus) yang telah diiktiraf oleh Transparency International.

Mari kita memeluk masa depan Pulau Pinang yang lebih bersih, hijau dan selamat dan yang membawa rezeki kepada mereka yang bekerja secara keras, jujur dan bijak. Selamat Tahun Baru 2012!

LIM GUAN ENG

—— Mandarin Translation —–

槟州首席部长林冠英于2011年12月31日在光大乔治市发表新年献词:

让我们拥抱一个未来更清洁、绿意及安全的槟州,奖赏那些在工作方面努力、诚实及精明的人。

槟城自225年前首次出现在世界地图上时,它经历了起起落落。当我们发现,对于一个没有任何天然资源的州属,我们需要依赖我们的人力资源及栽培人才。当我们忘了是人民的活力、专业及企业精神让槟城变得如此独特,我们开始走下坡。

尽管在过去225年,不同的政府采用了不同的治理方式,槟城还是不断前进,因为时间证明我们血脉相依,大家在彼此共同尊敬多元的价值观下一起成长到今天。这项各族群及文化和谐共处及互相尊重的传统,可以从回教堂、基督堂、兴都庙及华人神庙兴建于毗邻可以看出,也在2008年7月7月被联合国科教文组织承认,而被列为世界文化遗产城。因此,槟城有信心,我们可以打败那些诉诸可怕情绪的极端分子及面对种族主义分子,他们总是玩弄我们最恐惧的事,不是谁主导谁、就是谁被岐视。让我们不要再被过往的忽略、漠视或甚至不容忍影响,停滞不前。

槟州愿意拥抱未来。因此,槟城希望转型成为一个国际及智慧城市,这也是在这个全球化世界里唯一生存的方式。由于槟州没有任何天然资源,我们必须强化我们的人力资源,培训他们、再培训、留住人才及吸引新人才。

槟州必须拥抱一个永续未来,拥有可负担的房屋及更多绿色空间。我们必须拥抱未来的绿色科技,特别是可再生资源及太阳能。绿色计划会确保今天的资源仍为明天所用,这必须包括可负担房屋。槟州政府已经拨出一笔款项给可负担房屋,这笔款项是全马州政府当中最高的,这笔5亿令吉的可负担房屋基金将确保我们可以有尊严地养大我们的孩子。

我们必须拥抱一个没有贫穷的未来。槟州在2009成为第一个扫除赤贫的州属,并以现款发派社会福利。槟州明年起会确保家家户户每月收入至少600令吉。我们希望在2015年成为全马每一个扫除贫穷的州属。

我们必须为妇女和孩子拥抱一个低罪案及安全的邻里未来,槟州警方已经尽力确保低罪案率,州政府也已经尽力安装闭路电视,展开巡逻,让槟州成为全马最安全的州属。

我们必须重新点燃我们的记忆及更新我们对努力、诚实及精明工作的价值观。唯有建立制度及条件,我们必须启发创新,特别是在高科技、高附加价值及知识经济方面。

我们必须拥抱一个廉洁及没有贪污的未来。根据全球金融廉洁报告,马来西亚在2000年至2009年期间非法外流资金高达10万70亿令吉,包括贪污后被暗中带出国的金钱。相比之下,自从民联政府推行能干、公信及透明的施政方针,槟州每年都有财政预算盈余,包括拯救了威省市政局的濒临破产情况,我们甚至获得国际透明组织的表扬。

让我们拥抱一个未来更清洁、绿意及安全的槟州,奖赏那些在工作方面努力、诚实及精明的人。新年快乐!

林冠英

Lim Kit Siang

Posted: 02 Jan 2012 11:06 PM PST

Lim Kit Siang


Umno fears loss of monopoly

Posted: 02 Jan 2012 08:36 PM PST

By Mohd Ariff Sabri Aziz | January 3, 2012 Free Malaysia Today Some folks in my hometown Pekan are now calling me Dato' DAP. Its quite amusing and comical. The most common question to me is why DAP? Weren't they the ones who started May 13? The thrust of that reminder is to remind us [...]

What we dream of

Posted: 02 Jan 2012 08:30 PM PST

By Ambiga Sreenevasan | January 03, 2012 The Malaysian Insider JAN 3 — Dare we Malaysians dream that in 2012: • Bersih 2.0's eight demands will be implemented before Parliament is dissolved. • the run-up to the elections will bring out the best in everyone and not the worst. • we have free and fair [...]

Siapa yang pengkhianat? Introspeksi betul-betul

Posted: 02 Jan 2012 08:04 AM PST

— Aspan Alias The Malaysian Insider Jan 02, 2012 2 JAN — Isu saya yang dispekulasikan akan menyertai DAP membuatkan pihak tertentu marah-marah dan yang marah-marah itu seorang dua memang saya kenali. Saya tidak bercadang untuk menjawab dan melayani mereka ini kerana seperti yang saya katakan mereka ini masih bercabang kencingnya dan belum lagi kenal [...]

Charles Santiago

Posted: 02 Jan 2012 11:03 PM PST

Charles Santiago


Member of Parliament Klang, YB Charles Santiago and Local Councillor Mr Nallan was organized a back to school 2012 event to provide poor and underprivileged children with school bags, uniform, shoes, pencil box, pencil, and notebooks.

Posted: 02 Jan 2012 10:13 PM PST

Ahli Parlimen Klang, YB Charles Santiago turun padang untuk mengadakan tinjauan bersama dengan Ahli Majlis Telok Gong Encik M.Nallan mengenai Isu jalan rosak di kawasan Telok Gong.

Posted: 02 Jan 2012 09:16 PM PST

Minta JKR turap jalan segera

Posted: 02 Jan 2012 08:45 PM PST

Source: Sinar Harian

3/1/2011

 


Jalan Rosak Di Teluk Gong, Pusat Jangan Lepas Tangan

Posted: 02 Jan 2012 06:59 PM PST

Source: TV Selangor

 


Jalan Rosak Di Teluk Gong, Pusat Jangan Lepas Tangan

Posted: 02 Jan 2012 06:53 PM PST

Source: TV Selangor

 

Friday, 30 December 2011 | Ruangan: Berita

Oleh : Mohd Ezli Mashut

KLANG,30 Disember : Kerajaan Pusat melalui Kementerian Kerja Raya digesa untuk menaiktaraf jalan-jalan di sekitar Teluk Gong khususnya di kawasan perkilangan dan perindustrian yang rosak teruk dan tidak diselenggara baik sejak 15 tahun yang lalu.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago berkata adalah dianggarkan kos sebanyak RM24 juta diperlukan bagi naiktaraf jalan tersebut ekoran ia digunakan hampir 10,000 kenderaan setiap hari termasuk kenderaan berat.

" Kita tidak minta untuk RM24 juta itu diberikan sekaligus, tetapi ia boleh dilakukan secara berfasa sedikit demi sedikit, isu ini telah dibangkitkan beberapa kali kepada pihak Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan pihak JKR, berkaitan dengan bidang tugas kawasan tersebut, seperti jalan raya ini adalah di bawah JKR," kata Charles semasa sidang media di sini.

Menurut Charles lagi, kawasan Teluk Gong adalah tapak perindustrian yang memerlukan perhatian daripada kerajaan bagi membantu menjana ekonomi dan memberi peluang pekerjaan kepada penduduk di kawasan sekitar.

Beliau juga berkata, banyak aduan dan laporan sudah dikemukakan kepada pihak MPK kepada kerajaan pusat namun sehingga kini tiada perkembangan yang memberangsangkan bagi masalah tersebut dan dianggap tidak adil kepada warga industri di situ.

" Apa yang kerajaan persekutuan perlu buat ialah menentukan dan memberi jaminan tidak ada masalah untuk pengusaha-pengusaha di mana-mana tempat termasuk di Teluk Gong, isu ini saya telah beberapa kali membawa ke Parlimen,di mana saya telah mengatakan jangan menganaktirikan mana-mana kawasan perindustrian yang memerlukan pertolongan," katanya.

Tinjauan yang dilakukan oleh Selangor Kini/ TVSelangor mendapati Teluk Gong dan kawasan sebelahnya Pulau Indah merupakan tumpuan para pelabur dari dalam dan luar negara berikutan kedudukannya yang berdekatan dengan Pelabuhan Barat yang strategik.

Malahan banyak syarikat-syarikat pengangkutan dan logistik membina bengkel, depoh dan pejabat urusan mereka di sekitar Teluk Gong dan Pulau Indah.

Teluk Gong juga merupakan salah satu tumpuan peminat-peminat makanan laut dari seluruh Selangor di mana pada setiap hari minggu, restoran-restoran makanan laut di Teluk Gong pasti penuh dengan peminat-peminat makanan laut.

Ahli Majlis Perbandaran Klang Allan M.Muniandy pula berkata beliau banyak menerima aduan daripada pekilang-pekilang disebabkan kerosakan jalan yang semakin teruk saban hari.

"Saya meminta kerajaan Persekutuan sebab jalan-jalan di Teluk Gong ini bukan di bawah bidang kuasa MPK dan kerajaan negeri, dan ia terletak di bawah Kementerian Kerja Raya, jadi saya menyeru kerajaan pusat untuk menyediakan dana peruntukan untuk memperbaiki jalan di Teluk Gong," katanya.

Menurut Presiden Persatuan Pekilang-Pekilang Teluk Gong S.S Wong, jalan yang rosak itu merupakan masalah berterusan sejak 15 tahun lepas justeru beliau menggesa agar masalah ini diselesaikan segera kerana jalan yang rosak itu mengancam keselamatan nyawa kepada pengguna motorsikal apabila hujan untuk mengelak jalan yang berlubang dan digenangi air.

" Pekilang-pekilang di kawasan ini melahirkan rasa kurang senang kerana setiap tahun mereka membayar pelbagai cukai kepada pihak berkuasa, jalan yang rosak ini di bawah tanggungjawab JKR, maka kita menggesa JKR untuk melihat secara serius masalah ini," katanya.

Wong juga berkata di kawasan sekitar Teluk Gong terdapat lebih daripada 100 buah kilang yang memerlukan sistem jalanraya dan perparitan yang terbaik bagi memastikan warga industri mempunyai kemudahan bagi menjalankan aktiviti ekonomi mereka.

 


坑洞处处 困扰多年 直落昂争取2400万修路

Posted: 02 Jan 2012 06:48 PM PST

Source: Nan Yang San Pau

31/12/2011

  • 直落昂工业区龙虾路的道路损坏不堪,坑洞处处,车辆途经时必须慢行。

(巴生30日讯)巴生市议会向雪州政府和雪州公共工程局提呈报告,争取约2400万令吉拨款以全面改善直落昂的道路基建,以解决当地厂家多年来面对走烂路的问题。

坐落在巴生南区的直落昂工业区为巴生其中一个工业重镇,近年来在雪州政府推动下,当地厂家积极加入"工厂漂白计划"。

但该工业区的道路设施却非常糟糕,由于许多重型车辆频密行驶,导致进出工业区和周遭住宅区的道路早已凹凸不平,坑洞处处,令出入不便的厂家和居民大吐苦水。

直落昂工业区约有500个工厂单位,厂家更埋怨年年缴税却得不到相对的基建服务,拖延工作效率,要求市议会、州政府和中央政府能正视当地厂家的问题。因此,巴生区国会议员查尔斯圣地亚哥今早连同巴生市议员纳兰、直落昂厂商公会主席王顺诚,再次视察直落昂工业区的道路问题。

查尔斯说,市议会早前已向雪州政府、土地局和公共工程局提呈报告,争取2400万令吉全面修补直落昂的道路。

"这笔拨款主要用作工业区内的17条道路,以及直落昂6个甘榜地区的道路维修用途。"

他说,自己曾数次实地了解直落昂的道路问题,发现当地的烂路问题非常严重,几乎每条道路都凹凸不平。

盼工程局严正看待

此外,查尔斯促请隶属国阵中央政府的工程局在修路课题上应一视同仁,不要再以没有拨款为由拖延直落昂的修路工程,以免对当地厂家和居民不公平。

"其实,直落昂地区的道路属于工程局管辖范围,导致市议会在接获厂家投诉时也无能为力。"

他说,工程局在此事上的处理手法令人质疑存偏袒,因为国阵领袖往往一来巡视,当局就立刻施工铺路。不过,当民联领袖要求工程局施工时,对方却拖延多时,影响厂家的工作和运输效率等。

"工业区为国家经济贡献良多,而且制造无数的就业机会,我希望工程局能严正看待。"

巴生市议员●纳兰:促工程局发放拨款

直落昂地区的道路大部分属于中央政府旗下的公共工程局管辖,我促请工程局能发放部分拨款,整顿当地的道路基建。

市议会接获直落昂厂商公会和许多厂家投诉,指工业区的道路损坏不堪,坑洞处处。

因此,市议会早前已拟定一份报告,提呈给雪州政府、土地局和雪州工程局,争取约2400万令吉的修路拨款。此外,市议会刚接管直落昂地区的排水系统,目前正收集和研究相关资料,会分阶段改善当地的排水系统。

直落昂厂商公会主席●王顺诚:动用贡献金造惠厂家

公共工程局和巴生市议会都有责任照顾直落昂地区的基本设施,尤其是尽快解决烂路问题,有利当地工厂的运作。

工业区的道路损坏多时,影响厂家的运作。在"工厂漂白计划"下,成功取得住用证的厂家必须缴付一笔"基建贡献金",这笔贡献金是作为改善工业区设备用途,而并非作为修路用途。

而且,市议会联合直落昂厂商公会和市议员成立委员会,共同管理这笔贡献金,并非发生滥用情况。委员会目前计划动用这笔基金,以加宽工业区的道路,造惠更多厂家。


直落昂爛路需2千萬維修‧市議員致函要求當局關注

Posted: 02 Jan 2012 06:41 PM PST

Source: Sin Chew

31/12/2011

  • 查爾斯(左2)星期五與納蘭(右3)及王順誠(右2)等人到直落昂工業區視察道路問題。 (圖:星洲日報)

2 of 2

(雪蘭莪‧巴生30日訊)直落昂工業區的道路破爛不堪,引起廠商不滿,已有巴生市議員針對這個問題致函給雪州政府及公共工程局,要求政府修路,整個工程估計需花費2千400萬令吉。

17地區及範圍需修路

巴生市議員納蘭說,很多直落昂廠商向他大吐苦水,包括直落昂廠商公會也向他投訴,指直落昂的道路破損情況每況愈下,而經過他實地瞭解後,發現情況的確非常糟糕。

他表示,他已整理了一份圖文並茂的報告,呈給雪州政府和公共工程局,希望當局正視直落昂的道路問題。

他指出,需要修路的地區及範圍有17個,包括6個馬來甘榜,初步估計需要2千400萬令吉來完成這項道路提昇工程。

巴生市會接管排水溝

據他表示,直落昂的道路屬於公共工程局,也就是中央政府管轄,因此他認為中央政府責無旁貸。

另外,他說,巴生市議會剛接管直落昂的排水溝,目前在進行測量工作。

納蘭今日與巴生區國會議員查爾斯、直落昂廠商公會及市議會官員一同巡視直落昂工業區的道路。

查爾斯:不應以沒撥款拖延工程

查爾斯表示,他在數個月前曾聯同公共工程局的官員實地視察直落昂的道路問題,當時工程局官員也認為直落昂的道路需要維修,然而很遺憾的是,工程局至今仍沒有採取實際的行動。

他指出,直落昂有很多地區屬於公共工程局管轄,既然中央政府目前大派援助金給低收入戶及學子,那麼公共工程局就不應該以沒有撥款作為拖延工程的藉口。

他說,工業區為國家創造就業機會及經濟收入,中央政府應該對所有工業區一視同仁。工業區的基本設施如果不完善,將會影響廠商的生產力及嚇跑投資者。

王順誠:成立基建基金擴建道路

另一方面,雖然直落昂廠商公會設立了基建基金,但公會主席王順誠表示,這個基金的成立宗旨,主要是作為擴建道路的用途,而不是用來鋪路。

王順誠說,鋪路應該是政府機構的責任,而不是動用這個基金。

他指出,這個配合"非法工廠漂白計劃"所成立的基金,目前已獲得逾30個工廠貢獻,而粗略估計,直落昂總共有大約500間工廠。(星洲日報/大都會)

 


MY VOICE FOR NATION

Posted: 02 Jan 2012 01:46 PM PST

MY VOICE FOR NATION


Malays should not fear the DAP — Sakmongkol AK47

Posted: 01 Jan 2012 11:23 PM PST

Najib’s ex-info chief joins DAP | Free Malaysia Today

Posted: 01 Jan 2012 11:19 PM PST

SUARA PERAK

Posted: 02 Jan 2012 12:00 PM PST

SUARA PERAK


Kempen Tandatangan Di Bandar Baru Menglembu

Posted: 01 Jan 2012 10:46 PM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan