Jumaat, 23 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 22 Sep 2011 11:30 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Majlis Rumah Terbuka Anjuran Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal dan JKK di Felda Sg Tengi

Posted: 22 Sep 2011 08:17 AM PDT

Jawatankuasa Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR dan JKK Felda Sg Tengi bergambar dengan Sdr Khalid Jaafar yang mewakili YB Xavier di Majlis Rumah Terbuka Eid Fitr di Felda Sg Tengi - 22.9.11



Sdr Mazlan Aliman, Presiden ANAK menerima Borang Penyertaan Peneroka Baru
Wak Selamat, Ketua Kg Felda Sg Tengi membuat ucapan alu-aluan
Haji Suhaimi Said menerima penyerahan Borang Peneroka Felda Baru
Pak Jabit melayan kanak-kanak
Kanak-kanak melaungkan Reformasi


Sdr Rebin Birham, Setiausaha Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR bertindak selaku Pengerusi Majlis

Berdiri berbaju putih Sdr Khalid Jaafar mewakili Dr Xavier dan Haji Suhaimi Said berbaju batik

Majlis Rumah Terbuka yang dianjurkan oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR menggamit rakan-rakan dari PAS dan PKR dari jauh dan dekat dan didalam Majlis itu Dr Xavier telah membekalkan ampau untuk kanak-kanak.

Majlis yang bermula jam 11.00 pagi itu selesai jam 3.00 petang. Kemudian berlangsung mesyuarat Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR untuk menentukan jadual lawatan kerja Biro ke Negeri Perak dan Selangor.

Wakil-wakil dari Perak telah menetapkan 7 ceramah diadakan didalam lawatan yang akan berlangsung ke Perak pada 4hb Oktober 2011 dan wakil-wakil dari Selangor pula menetapkan sebanyak 5 Ceramah pada 5hb Oktober 12011.

Seramai 28 orang tenaga penceramah dari telah disediakan oleh Biro ini bagi keperluan lawatan kerja ke Perak dan Selangor; dan apabila selesai lawatan ke dua buah Negeri ini, Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal akan memberi tumpuan pula kepada semua rancangan Felda di Negeri Melaka, dan Negeri Sembilan khususnya di DUN Jeram dan kawasan Parlimen Tampin sebelum diteruskan lawatan kerja siri ketiga ke Negeri Johor.

Perasmian Markas Tarbiah PAS di Felda Sg Koyan 1

Posted: 22 Sep 2011 07:51 AM PDT

T
Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, Pesuruhjaya PAS Negeri Pahang menyempurnakan perasmian Pusat Tabiah Pas Felda Sg Koyan 1 pada 21hb September 2011

Sdr Abu Samah, Naib Ketua PKR Cabang Cameron Highlands menyerahkan kepada Haji Suhaimi Said Borang Penyertaan Peneroka-Peneroka Baru dari kalangan Generasi Kedua/Ketiga Felda dari Gugusan Sg Koyan diperhatikan oleh Sdr Tan W.W. Ketua PKR Cabang Cameron Highlands, Dato Tuan Ibrahim Tuan Man.
Pembahagian Kerusi di Cameron Highlands adalah cukup baik iaitu DAP bertanding Parlimen, PKR bertanding DUN Tanah Rata dan PAS bertanding di DUN Jelai.

Anwar Ibrahim

Posted: 22 Sep 2011 07:41 PM PDT

Anwar Ibrahim


Selangor Catat Pelaburan Tertinggi Enam Bulan Pertama 2011

Posted: 22 Sep 2011 09:46 AM PDT

Negeri Selangor terus mencatatkan prestasi membanggakan apabila berjaya merekodkan pelaburan tertinggi dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini dengan jumlah pelaburan sebanyak RM5.2 bilion.

Dalam tempoh ini, Selangor menerima pelaburan asing sebanyak RM3.1 bilion dan pelaburan tempatan sebanyak RM2.1 bilion.

Sebanyak 135 projek telah diluluskan dalam tempoh Januari hingga Jun tahun ini dan membuka 9,847 peluang pekerjaan. Jumlah projek ini yang diluluskan ini jauh lebih tinggi berbanding negeri-negeri lain.

Daripada 135 projek ini, 89 adalah pelaburan baharu manakala 46 adalah mengembangkan pelaburan sedia ada.

Mengulas perkembangan positif ini, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata jumlah ini menunjukkan tahap keyakinan yang tinggi pelabur asing dan tempatan terhadap kerajaan negeri.

"Kerajaan Selangor bekerja keras untuk menyakinkan pelabur dan kita amat berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan ini.

"Selangor mencatatkan pelaburan tempatan dan asing yang seimbang dengan mencatatkan 135 projek berbanding negeri-negeri lain yang merekodkan antara 2 hingga 93 projek sahaja," kata Menteri Besar.

Mengikut pecahan sektor, industri pembuatan elekronik mencatatkan pelaburan tertinggi dengan RM1.3 bilion daripada 18 projek yang diluluskan membabitkan RM110 juta pelaburan tempatan dan RM1,149 bilion pelaburan asing.

Jepun menjadi pelabur terbesar di Selangor dengan 13 projek membabitkan nilai pelaburan sebanyak RM1.136 bilion, diikuti Korea Selatan sebanyak RM652 juta ( tiga projek) dan Singapura dengan RM510 juta (8 projek).

Dikeluarkan oleh
SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Kadar Pertumbuhan Ekonomi Selangor Memberangsangkan

Posted: 22 Sep 2011 09:35 AM PDT

TV Selangor

Kadar pertumbuhan ekonomi bagi Negeri Selangor sehingga tahun 2030 dijangka pada kadar lima peratus setahun. Statistik juga menunjukkan hampir 22 peratus nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia disumbangkan oleh negeri Selangor.

Perkara ini dinyatakan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamed Khusrin Munawi dalam taklimat kepada Yang di-Pertuan Agong di Bilik Gerakan Negeri, Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri hari ini.

Majlis itu adalah sempena lawatan rasmi ke bawah duli tuanku ke Selangor.

Taklimat tersebut turut dihadiri Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, para EXCO kerajaan negeri dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan negeri.

Tambahnya, dari segi pelaburan, pada tahun 2010, Selangor mencatatkan jumlah pelaburan sebanyak RM10.6 bilion.

Sementara bagi enam bulan pertama tahun ini, Selangor telah mengatasi negeri-negeri lain dalam usaha membawa masuk pelaburan ke Malaysia dengan nilai pelaburan mencecah RM5.2 bilion.

Katanya, Selangor akan terus menumpukan kepada sektor perkhidmatan dan pembuatan dalam memacu pertumbuhan ekonomi negeri.

"Prinsip Merakyatkan Ekonomi Selangor didasarkan pada hakikat bahawa pelbagai sumber negeri adalah kepunyaan rakyat. Oleh itu adalah sewajarnya Kerajaan memulangkan kekayaan negeri kepada rakyat tanpa mengira perbezaan kaum dan pembezaan agama,"  kata Khusrin.

Menurutnya, Agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor ini bakal memanfaatkan seluruh rakyat di negeri ini daripada lahir hinggalah ke usia emas.

"Sehingga kini program-program Merakyatkan Ekonomi Selangor fasa pertama hingga fasa keempat sudah dijayakan dengan jayanya," kata Khusrin.

Tambah Khusrin, dengan pentadbiran negeri yang telus dan berorientasi pelaburan, Selangor akan terus menjadi negeri pilihan pelabur asing serta komuniti perniagaan dalam dan luar negara.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Rashid Daftarkan Pengundi Diragui – Malek Hussin

Posted: 22 Sep 2011 02:22 AM PDT

Malaysiakini

Abd Malek Hussin, orang yang disebut dalam kabel Kedutaan Amerika Syarikat sebagai berkata Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengakui pernah mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja asing di Sabah menjelaskan bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu tidak mengeluarkan dokumen-dokumen palsu.

NONESebaliknya, Malek, bekas ketua NGO Raya Malaysia untuk Pilihan Raya Bebas dan Adil (Mafrel) berkata Abdul Rashid sebenarnya mengakui terlibat dengan kontroversi operasi ‘Projek IC’ pada tahun 1990-an, tetapi peranannya setakat mendaftarkan individu dengan kad pengenalan yang diragui itu sebagai pengundi.

“Kabel Wikileaks salah petik saya. Bagaimana dia boleh mengeluarkan kad pengenalan? Itu tanggungjawab JPN. Beliau bercakap mengenai rakyat asing dengan kad pengenalan yang didaftarkannya," kata Malek ketika dihubungi Malaysiakini.

Wikileaks baru-baru ini mendedahkan, Abdul Rashid mengakui kepada Malek bahawa pihaknya pernah mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja asing di Sabah sekitar 90-an, atas arahan Umno.

Dalam kabel yang ditandakan sulit itu, Malek juga dilaporkan memberitahu pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur bahawa Rashid mengesahkan Umno melancarkan kempen ‘kotor’ sekitar 90-an untuk merampas Sabah – yang dikuasai PBS, ketika itu pembangkang, pada 1994.

“Sepanjang dekad berkenaan, Umno memberikan kewarganegaraan dan kad pengenalan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja pendatang asing (kebanyakan beragama Islam dari Indonesia dan Mindanao di Filipina) di Sabah, sebagai pertukaran untuk undi mereka pada pilihan raya negeri.

abdul rashid abdul rahman“Menurut Husin, Rashid ‘mengakui secara peribadi mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu di Sabah’ bagi membantu Umno menguasai politik di sana,” kabel itu dipetik.

The New Straits Times hari ini melaporkan penafianRashid berhubung apa yang didedahkan oleh Wikileaks dan berkata beliau "tidak kena-mengena" dengan pengeluaran kad pengenalan itu.

Dalam artikel itu, Rashid juga menafikan memberitahu perkara-perkara yang didedahkan oleh Malek sambil menekankan bahawa pengeluaran kad pengenalan bukan di bawah bidang kuasa suruhanjaya itu tetapi di bawah Jabatan Pendaftaran Negara.

“Apa yang SPR lakukan ialah hanya untuk mendaftarkan warganegara dengan kad pengenalan sebagai pengundi,” kata Rashid dipetik oleh akhbar New Straits Times.

sabah illegal immigrantMalek bersetuju bahawa tidak mungkin bagi Rashid berbuat demikian kerana peranan suruhanjaya itu adalah jelas bahawa mereka bertanggungjawab mendaftar pengundi, menentukan persempadan pilihan raya dan mengendalikan pilihan raya.

Walau bagaimanapun, bekas ketua Mafrel itu berkata bahawa kabel jumlah warga asing yang didaftarkan sebagai pengundi di Sabah adalah 80,000 orang, iaitu lebih ramai daripada apa yang dilaporkan oleh kabel berkenaan.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Bonuses Won’t Solve Country’s Financial Woes, Anwar Tells Najib

Posted: 22 Sep 2011 02:15 AM PDT

The Malaysian Insider

The Najib administration should stop corruption and cut unnecessary spending first, instead of paying bonuses to civil servants in Budget 2012, Datuk Seri Anwar Ibrahim said today.

The Pakatan Rakyat (PR) defacto leader said leakages were a serious problem with Putrajaya failing to meet the challenge.

"They have failed to address the issues of governance and have not given these things top priority…if we give one or two million here and there, it does not lessen the burden and tanggungan (responsibilities) of the government," Anwar (picture) told reporters today.

He said that PR's alternative budget would address ways in which the government should tackle corruption and leakages.

"In the time I was finance minister I have never denied that it is important to recognise workers and to give bonus. But the people should not be taken by RM600 when people are stealing from you RM600 million.

"Our approach is to stop waste as this would (only) increase the needs for such bonuses… we will table it before the national budget," added Anwar.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is considering a hefty bonus or a pay increase for all 1.3 million civil servants in Budget 2012, in what is seen as an attempt to counter rising costs and keep their support ahead of the next general election expected within a year.

The Malaysian Insider understands the prime minister has asked the Finance Ministry to work out the cost of either option. The move is similar to former Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi's move in 2007, a year before calling polls.

Najib is also the finance minister and is due to table the Budget 2012 proposals on October 7.

The source pointed out that the Najib administration had paid out a half-month bonus to all 1.3 million civil servants and RM500 to 600,000 government pensioners ahead of Hari Raya last month amid public concern over rising inflation. The payout cost Putrajaya RM2 billion although the government usually gives a one-month bonus at the end of the year.

The civil service has always been seen as a bedrock of support for Najib's ruling Barisan Nasional (BN) coalition. However, his predecessor Abdullah's administration, lost badly in Election 2008 despite winning an overwhelming 91 per cent of Parliament four years earlier. Critics and analysts argued then that a combination of rising inflation and a push for civil liberties cut BN's support in the polls.

Najib is determined to turn around the coalition's fortunes and recently restarted his reforms agenda by announcing the repeal and revision of several security and media laws last Thursday, including the replacement of the Internal Security Act (ISA) with two other security laws that focus on terrorism, race and religion issues.

Anwar said past national budget allocations have led to "high deficits" and warned that the government could not afford to abuse federal funds to enrich its Barisan Nasional cronies.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Scorpenes Lawyer in London on Sept 30: Najib a Walking Time-Bomb For Umno

Posted: 21 Sep 2011 11:33 PM PDT

Malaysia Chronicle

September 30 is a day Prime Minister Najib Razak and his advisers will mark on their calendars. It is the day that French lawyers will give the latest update on the Scorpenes kickbacks case involving shipmaker DCN, Najib, his close friend Razak Baginda and murdered Mongolian translator Altantuya Shaariibuu.

Cynthia Gabriel, director of Suaram, confirmed the date with Malaysia Chronicle, adding that French legal eagle Joseph Breham would head the presentation due to be made at a fund-raising dinner in London.

“Two reasons why London was chosen. One to tap the Malaysian disapora there as we need to raise a lot more funds to pay for legal expenses which will rise tremendously when the open court hearings begin. The other is of course, security. After Bourdon was deported from Kuala Lumpur, who would dare to come here. While Najib is PM, this is his territory, the lion’s den,” another Suaram source told Malaysia Chronicle.

Suaram is the Malaysian NGO that filed a complaint in the Parisian courts, seeking a probe against French firm DCN which it accused of having paid illegal commissions to Najib and other top Malaysian officials to secure the RM7.3 billion submarines deal. The NGO claims the kickbacks would have bloated the purchase price paid by Malaysian citizens, and top among the suspicious side-deals in the acquisition package is a RM570 million or 114 million euros service and support contract given to an obscure firm called Perimekar, which is controlled by Baginda.

The lion’s den and powerful hands

Another French lawyer appointed by Suaram, William Bourdon, had been unceremoniously deported by when he came to Malaysia to give three dinner presentations in July. Hours before the second presentation, and on the same day that Najib rushed home after cutting short an overseas vacation, Bourdon was sent back to Paris.

The lawyer was due to talk about the mystery ‘third person’ who had flown with Baginda and Altantuya to Macau during negotioations with DCN. It is widely suspected that this ‘third person’ was Najib Razak and once the documetary evidence such as plane tickets and bookings emerge, Najib’s downfall from power will be sealed. He had sworn on the Quran that he had never known Altantuya, so any contradiction to this claim would demand his resignation as leader of a predominantly Muslim nation.

Apart from corruptly accepting commission from DCN, Najib is alleged to have been romantically involved with Altantuya before introducing her to Baginda, who also became her lover. Four years after the deal was struck, Altantuya was murdered in Malaysia in 2006, after trying to get her share of commission from Baginda. Two of Najib’s former bodyguards have been sentenced to hang for her death.

Baginda too was charged for abetting the murder but he was controversially acquitted. But despite many trails leading back to Najib, who had sanctioned submarines purchase in his then capacity as Defense minister, powerful hands manipulated the Malaysian courts to clamp down on any testimony that was ‘damaging’ to Najib, thereby helping him to secure the prime minister’s seat in 2009.

On the political downcycle

With latest presentation in London and beyond Najib’s control, there is little he can do to stop ‘sensitive’ information from finally coming out. And this will worsen when open court hearings begin in Paris, most likely in October. The underperforming Malaysian PM is also on the downcycle within his own political party Umno, and the powerful hands that helped him during the Altantuya murder probe and trial in 2007 and 2008 are no longer so friendly. Chances are high that rival warlords will use the information to bolster their case for him to be removed as party president.

Najib’s popularity tanked an alarming 6 percentage points in August and there is a growing chorus in Umno and the BN coalition it heads for Najib to step down before snap general elections are held. And this is one of the key reasons why Najib, who once preferred to delay elections until the latest possible date, is now rushing for polls to be held in November. To wait would only give his rivals more room to maneuver his ouster.

“Najib is now a liability to Umno and BN because of his baggage from the past. Because of his scandals, he is a walking time-bomb and can bring further disaster to Umno and BN. The drop in popularity rating is only the tip of the iceberg,” PKR strategies director Rafizi Ramli told Malaysia Chronicle.

“There is also his mismanagement of the economy, the Bersih rally, the sodomy trial against Anwar Ibrahim, the dubious ISA repeals and the insistence that Malaya was never a colony. All these issues have boomeranged while his personal scandals have risen with the international media firms, his wife’s diamond ring and expensive overseas trips on public expense. All these seal his fate in Umno and his timespan as PM is now very limited”

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

McDonald: Anwar’s Case The Only Such One in The World

Posted: 21 Sep 2011 11:18 PM PDT

Malaysiakini

The Australian expert described Anwar Ibrahim’s case where the chemist managed to retrieve DNA after 56 hours from the rectum and left another 48 hours in the open, as one of the longest documented discoveries in the world if the results could be believed.

Dr Brian McDonald said it is extremely rare that you could find sperm after 113 hours in the rectum, he said in referring to a 1997 article shown to him two days ago by the prosecution.

"That case, along with the 1982 case (which earlier states sperm can be retrieved after 65 hours), are the only two documented. In 99.9 percent (of the cases), you cannot find sperm at all after such long hours.

"However, this (Anwar) case is the only one (that I know of) in the world where the sperm can be captured after 56 hours and given to the chemist two days later, where you can still find a good DNA sample," he said.

He was responding to questions from Ramkarpal Singh during re-examination today.

McDonald had two days ago concurred with suggestions by solicitor-general II Mohd Yusof Zainal Abiden, over the finding in the article titled ‘Sexual Assault and Semen Persistence’ written by GM Willot and JE Ellard.

McDonald said that to his knowledge and according to some journals, you can find a good DNA after the sample was retrieved from the rectum after eight hours.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

BULETIN RAKYAT

Posted: 22 Sep 2011 11:47 AM PDT

BULETIN RAKYAT


Posted: 21 Sep 2011 02:36 PM PDT

Kabel diplomatik Amerika Syarikat yang bocor mendedahkan bahawa bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengakui beliau pernah mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja-pekerja asing di Sabah pada sekitar tahun 1990-an - atas arahan Umno.
Ditolak untuk sertai kelab Ketua2 PR...atau tumpang lalu ustaz dan tuan haju.......

BANYAK TU K/P PALSU ~ 60,000

Posted: 21 Sep 2011 02:30 PM PDT

KUALA LUMPUR 20 SEPT : Kabel diplomatik Amerika Syarikat yang bocor mendedahkan bahawa bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengakui beliau pernah mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja-pekerja asing di Sabah pada sekitar tahun 1990-an - atas arahan Umno.

Kabel yang dimuat-naikkan di portal pembocor maklumat Wikileaks memetik bekas ketua Rakyat Malaysia untuk Pilihan Raya Bebas dan Adil (Mafrel) Malek Husin sebagai mendakwa bahawa Rashid mengakui perkara ini dalam pertemuan peribadi di rumah Rashid pada 25 Oktober, 2006, lapor Malaysiakini.

Dalam kabel yang ditandakan sulit itu, Malek dilaporkan memberitahu pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur bahawa Rashid juga mengesahkan Umno telah melancarkan kempen 'kotor' pada tahun 1990-an untuk merampas Sabah - yang dikuasai sehingga 1994 oleh PBS yang berada di barisan pembangkang ketika itu.

"Sepanjang dekad berkenaan, Umno memberikan kewarganegaraan dan kad pengenalan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja pendatang asing (kebanyakan mereka pendatang beragama Islam dari Indonesia dan Mindanao di Filipina) di Sabah, sebagai pertukaran untuk undi mereka pada pilihan raya negeri.

"Menurut Husin, Rashid 'mengakui secara peribadi telah mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu di Sabah' bagi membantu Umno menguasai politik di sana," kabel itu dipetik.

Kewarganegaraan 'segera' dan hak mengundi untuk pendatang tanpa izin telah lama menjadi isu di Sabah, dengan pemimpin-pemimpin tempatan sama ada di dalam mahupun di luar BN berulang-kali menuntut penyelesaian daripada kerajaan persekutuan.

Walau bagaimanapun, tidak apa yang dilakukan berhubung tuntutan berkenaan.

Adalah didakwa keadaan semakin parah pada tahun 1990-an, dengan kesalahan diletakkan di bahu perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad kerana didakwa melancarkan apa yang kini dikenali sebagai 'Projek IC'.

Ini adalah operasi haram yang didakwa membabitkan Jabatan Pendaftaran Negara, agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dan ejen-ejen mereka - dengan tujuan meningkatkan undi Umno dan BN.

Pada pilihan raya negeri 1994, PBS - yang menguasai Sabah sebagai negeri pembangkang sejak tahun 1985 - mendapati majoritinya di Dewan Undangan Negeri (DUN) merosot dengan sebegitu mendadak.

DYMM SERI PADUKA YG DIPERTUAN AGONG MELAWAT NEGERI SELANGOR..

Posted: 21 Sep 2011 12:39 PM PDT

KLANG 21 SEPTEMBER : Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah hari ini memulakan lawatan rasmi tiga hari ke Selangor.
Keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda berdua di Padang Mahkota, Istana Alam Shah di sini pada 10 pagi tadi, disambut oleh Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Tuanku Mizan kemudian menerima sembah tabik Hormat Diraja sebelum lagu Negaraku dan lagu Negeri Selangor dimainkan oleh pancaragam Pusat Rejimen Askar Melayu Diraja dari Kem Sungai Besi yang diketuai Mejar Zailani Mohd Okhtat. Ia disusuli dengan tembakan meriam 21 das.
Tuanku Mizan kemudian memeriksa kawalan kehormat terdiri empat pegawai dan 103 anggota Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja, Kem Sungai Besi, diketuai Mejar Ahmad Muzaimi Mohd Ali.
Seri Paduka Baginda berdua kemudian berangkat ke Masjid Istana Diraja dan Galeri Kereta Diraja di Istana Alam Shah sebelum menghadiri beberapa acara pada petang ini.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 22 Sep 2011 11:35 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Kementerian Pelajaran tunggang langgang, TPM sibuk politik

Posted: 21 Sep 2011 08:26 PM PDT



SAYA ialah bekas pelajar Kursus Perguruan Lepasan Ijazah Sekolah Rendah (KPLIsr) sepenuh masa Ambilan Jun 2010 yang menamatkan pengajian pada akhir Mei 2011. Saya mewakili semua warga KPLIsr sehingga sekarang masih belum menerima apa-apa berita mengenai penempatan KPLI.

Sudah banyak kali panggilan telefon dibuat kepada pihak berkenaan di Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) Putrajaya, namun berbagai tarikh dan alasan yang diberikan.

Harapan cuma jadi harapan kerana kami masih belum menerima apa-apa surat atau berita selama empat bulan ini. Sekurang-kurangnya kami ingin satu tarikh yang pasti dan berita kerana ramai di kalangan kami yang mempunyai tanggungan dan beban hutang.

Terdapat juga beberapa kawan saya yang berhasrat melangsungkan perkahwinan hujung tahun ini terpaksa menangguh dulu niat baik itu. Justeru, kami perlu mencari pekerjaan lain sekiranya penempatan kami lambat.

Di samping itu, apa yang menghairankan kami selalunya pelajar KPLI yang memiliki diploma pendidikan ini hanya akan menunggu selama tiga bulan kemudian akan ditempatkan untuk bertugas di semua sekolah rendah di seluruh Malaysia.

Ini kerana pelajar KPLIsr diambil berdasarkan peruntukkan guru yang diperlukan oleh kerajaan dan akan lebih diutamakan berbanding pelajar jurusan pendidikan lain.

Bagaimanapun, selepas isu GSTT tempoh hari dan berjaya diselesaikan oleh KPM, kami pula yang menjadi mangsa lambat ditempatkan.

Semoga pihak KPM dan menteri yang berkenaan dapat memberi jawapan yang sewajarnya akan nasib kami ini. Kami mohon supaya kami dapat penempatan segera.

Pelajar menanti penempatan KPLI,
BAKAL GURU,
Johor.
22 Sep 2011

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PelajarmenantipenempatanKPLI/Article

Mahalnya barang di Jelebu, Kedai 1Malaysia mana?

Posted: 21 Sep 2011 07:34 PM PDT



Kenapa tak buka Kedai Rakyat 1Malaysia di Kuala Klawang, Jelebu? Kesian orang Jelebu, kesian nenek Mahani, kesian pakcik Rajima harga barang di kedai runcit mahal sangat. Rais Yatim dan Mohamad Hasan sibuk dengan jalur lebar, bukan nak tengok harga barang di Jelebu. Nak beli barang di Seremban, kena tunggu 2 jam baru ada bas dari Jelebu. Inilah yang dinamakan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan !

Harga barang runcit mahal
22 Sep 2011

KUALA KLAWANG - Penduduk di sekitar pekan Kuala Klawang meminta pihak berkuasa memantau harga barang khususnya barangan runcit yang dijual di pekan ini dengan harga tinggi.

Tinjauan mendapati, harga barangan runcit yang dijual di kedai runcit di pekan ini jauh lebih mahal berbanding di bandar.

Salah seorang pengguna, Rajima Morgesu, 60, berkata, setiap kali membeli barangan runcit, dia akan menghabiskan tidak kurang dari RM200.

Menurutnya, harga barangan keperluan di situ sangat mahal.

"Saya sering membeli barangan dapur dan makanan basah di sini serta tiada pilihan lain kerana tidak memiliki kenderaan untuk membeli di luar.

"Tambahan pula, saya merupakan ibu tunggal dan tidak bekerja," katanya yang menetap di Taman Nagamas, dekat sini.

Katanya, dia mahu membeli barangan runcit di pasar raya besar yang jauh lebih murah, namun tidak mampu berbuat demikian kerana tambang teksi sangat mahal.

Sementara menurut Mahani Jaklam, 88, dia hanya berharap kepada barangan keperluan harian yang dibeli anak-anaknya di luar kawasan Jelebu.

Menurutnya, dia tidak pernah membeli barangan keperluan harian di sini kerana harganya mahal.

"Saya hanya membeli barangan dalam kuantiti sedikit jika perlu. Saya harap pihak berkuasa dapat memantau harga barangan yang dijual di sini kerana ia membebankan penduduk selain tidak mempunyai pilihan lain.

"Harga barangan keperluan di kedai runcit di pekan Kuala Klawang juga tidak selaras dan ini menyukarkan pengguna membuat pilihan," katanya.

Malah katanya, begitu juga dengan kedai runcit yang terdapat di kampung-kampung di mana harga ditawarkan kepada pengguna tinggi sama seperti di pekan.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9551730.asp

100 lagi kedai 1Malaysia dibuka

KUCHING – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan bercadang membuka sekurang-kurangnya 100 buah lagi Kedai Rakyat 1Malaysia dalam masa terdekat berikutan sambutan baik pengguna.

Timbalan Menterinya, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, perluasan konsep Kedai Kedai Rakyat 1Malaysia itu didorong oleh tarikan seperti harga barangan lebih rendah sehingga 40 peratus berbanding pasar raya dan kedai runcit.

"Pihak yang berminat dengan konsep kedai itu boleh memohon permit penggunaan paten jenama 1Malaysia daripada Jabatan Perdana Menteri dan memenuhi syarat yang ditetapkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan,'' katanya di sini semalam.

Beliau memberitahu, konsep Kedai Rakyat 1Malaysia itu juga akan diperluaskan ke seluruh negara termasuk ke kawasan luar bandar.

"Kerajaan mahu memastikan rakyat ada pilihan dalam membuat pembelian barang dan dengan adanya Kedai 1Malaysia mereka boleh memilih sama ada mahukan produk berjenama ataupun produk 1Malaysia yang setaraf dari segi kualiti,'' katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan Kedai Rakyat 1Malaysia pertama di stesen LRT Kelana Jaya di Petaling Jaya pada Julai lalu.

Setakat ini, terdapat sebanyak 250 jenis barangan telah dijenamakan dengan jenama itu dan ia akan bertambah dari semasa ke semasa.

Untuk maklumat lanjut mengenai kedai itu, senarai barangan serta harganya, sila kunjungi http://www.kedairakyat1malaysia.com.my/ .

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0902&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm

Pelajar asing diutamakan, pelajar Melayu tak dapat IPTA

Posted: 21 Sep 2011 06:39 PM PDT



Apalah malang sungguh nasib pelajar Melayu yang lulus cemerlang di Matrikulasi dan Asasi Sains tetapi tidak mendapat tempat di IPTA. Mana pergi jaguh-jaguh pembela Melayu di kalangan pemimpin Melayu? Adakah pelajar asing makin ramai diterima IPTA kerana mereka boleh beri pulangan lumayan melalui yuran yang tinggi?

KERA DI HUTAN DI SUSUKAN, ANAK DI RUMAH MATI KELAPARAN !
1MALAYSIA RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN
SIAPA PENGKHIANAT BANGSA SEKARANG?

Tolong baca artikel PELAJAR MELAYU TERUS TERTINDAS, PEMIMPIN PULA SIBUK BERPOLITIK di http://amkns.blogspot.com/2011/09/pelajar-melayu-terus-tertindas-pemimpin.html

DI MANA HAD KEMASUKAN PELAJAR ASING?
22 September 2011

MEMBACA tulisan Keluhan pelajar Matrik (Forum 20 September 2011) oleh Pedang Bertuah dari Kuala Lumpur sebenarnya isu ini ada kaitan dengan kecenderungan dasar pengambilan puluhan ribu pelajar antarabangsa mutakhir ini.

Buktinya, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah baru-baru ini dalam suatu ucapannya telah menyatakan bahawa terdapat seramai 24,214 daripada 86,919 pelajar antarabangsa yang sedang menuntut di institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan berada di universiti awam buat masa ini.

Kenyataan beliau dalam Persidangan Pengurusan Pelajar-pelajar Antarabangsa 2011 di Kuala Lumpur memberi makna kepada kita bahawa terdapat 28 peratus pelajar asing berada di universiti awam.

Hal ini sekali gus telah "merampas" tempat pelajar tempatan. Bayangkan, dengan 20 jumlah IPTA yang ada, secara puratanya sebuah IPTA dihuni oleh kira-kira 1,211 pelajar asing! Malah, tambah beliau jumlah pelajar antarabangsa itu akan meningkat setiap tahun!

Tidak hairanlah apabila ruang untuk pelajar lepasan matrikulasi semakin terhad seperti yang telah didedahkan oleh Pedang Bertuah. Mereka bukan sekadar bersaing secara sihat sesama mereka tetapi dalam masa sama paling sakit berebut tempat dengan pelajar asing dalam keadaan yang amat tidak adil.

Oleh itu, mohon penjelasan kepada pihak Kementerian Pengajian Tinggi untuk menyatakan sejauh mana had pengambilan pelajar antarabangsa ditetapkan.

Kedua, bagaimana pihak KPT telah berusaha menangani keciciran modal insan pelajar-pelajar tempatan yang cemerlang untuk mendapat tempat di IPTA.

Jika salah satu sebab kemasukan ribuan pelajar asing itu kerana didorong mahu mencapai penarafan (ranking) universiti, hal itu amat memberi impak buruk seperti yang telah ditegaskan oleh bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Prof. Datuk Dr. Hashim Yaacob dalam ruangan ini pada 19 September lalu.

ANTI KERA DISUSUKAN
Universiti Malaya

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0922&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm

Jamuan Raya dgn DSAI 27 Sep 2011 Port Dickson

Posted: 21 Sep 2011 06:39 PM PDT



JAMUAN IDIL FITRI
Bersama Dato Seri Anwar Ibrahim
Selasa 27 Sept 2011
Jam 8 malam
Di Markas Pakatan Rakyat Kg Telok Pelanduk, Bt 12, Port Dickson
Semua dijemput hadir

Info dari http://telokkemang.blogspot.com/2011/09/jamuan-aidilfitri-demi-rakyat.html

SPRM penyamun, Polis pengedar dadah, Askar perompak

Posted: 21 Sep 2011 05:32 PM PDT



Selamat lagikah rakyat Malaysia sekarang ini apabila Pegawai SPRM dikaitkan dengan kes samun hampir RM1 juta, anggota polis pula dikaitkan dengan kes edar dadah dan keganasan manakala anggota tentera pula dikaitkan dengan kes rompakan? Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi ! Nampaknya setiap rakyat Malaysia perlu bawa senjata api atau parang untuk menjaga keselamatan diri kalau perkara ini berterusan.

Artikel Polis Malaysia jadi perompak, pengedar dadah, pengganas di http://amkns.blogspot.com/2011/09/polis-malaysia-jadi-perompak-pengedar.html

Artikel Lima tentera Malaysia jadi perompak di http://amkns.blogspot.com/2011/08/lima-tentera-malaysia-jadi-perompak.html

TIGA PEGAWAI SPRM SAMUN KLIA DILUCUT TUGAS
Rabu September 21, 2011

KUALA LUMPUR: Tiga pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang ditahan polis dipercayai terlibat dengan kes samun ke atas seorang pengurup wang di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) telah dikecualikan dan dilucutkan daripada sebarang tugasan siasatan.

Ketiga-tiga mereka dilucutkan daripada sebarang tugasan sementara menunggu hasil siasatan polis, menurut kenyataan SPRM yang dikeluarkan di sini, Selasa.

SPRM berkata demikian bagi mengulas laporan sebuah akhbar tempatan hari ini yang mendakwa tiga pegawai kanan tertinggi SPRM ditahan polis Selangor kerana dipercayai terbabit melakukan samun ke atas seorang pengurup wang di KLIA pada 15 Sept lepas.

Menurut suruhanjaya itu, pihaknya sedang membantu pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam siasatan yang dijalankan berkaitan kes berkenaan.

"Memandangkan siasatan ini adalah di bawah bidang tugas pihak polis, SPRM berkeyakinan dan percaya bahawa pihak polis akan menjalankan siasatan secara menyeluruh dan telus mengenai dakwaan tersebut," menurut suruhanjaya itu.
http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/9/21/mstar_berita/20110921212212&sec=mstar_berita


MACC MEN HELD OVER ROBBERY
Rabu September 21, 2011

KUALA LUMPUR: Three Malaysian Anti-Corruption Commission officers (MACC), including an assistant commissioner have been arrested for allegedly robbing a money changer of US$300,000 (RM900,000) inside the satellite building at KL International Airport (KLIA).

The three, said to be attached to the Putrajaya special operations division, were arrested on Tuesday by Sepang police following a report lodged by the money changer that he was robbed by them on Sept 15.

In a statement, MACC confirmed the arrests, saying that the three had been suspended and stripped of their investigation powers.

Sources familiar with the investigations said the three went to KLIA to investigate alleged money laundering by several money changers involving millions of ringgit.

They said the MACC officers spotted one of the money changers and approached him before asking him to open his bag containing hundreds of thousands of ringgit in foreign currency.

They were alleged to have taken part of the money before allowing the money changer to board his flight to Singapore.

Sources said all three were picked up by police and identified by the money changer during a parade.

They said that police had obtained a recording of the alleged incident.

It is not immediately known if any money was recovered from the three who have since been remanded to facilitate investigations.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/9/22/nation/9550697&sec=nation

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

Posted: 22 Sep 2011 10:00 AM PDT

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Gempur Selangor: Gagal Jawab Isu Atau Kerana Poket Sudah Terdesak?

Posted: 22 Sep 2011 06:26 AM PDT

Oleh: sripetaling

"Kuala Lumpur,21hb Sep 2011. Umno dilaporkan akan berkampung di Selangor dalam usaha merampas semula Selangor dari Pakatan Rakyat. Cuma persoalan yang bermain di dalam pemikiran kita ialah kenapa UMNO beria-ria dan ghairah sangat ingin merampas Selangor dari Pakatan Rakyat?

Demikianlah persoalan yang dibangkitkan oleh Nazmi bin Nik Din, Penolong Setiausaha Dewan Ulamak Pas Pusat ketika diminta mengulas tentang laporan bahawa UMNO akan menggempur Selangor.

"Apakah yang menyebabkan UMNO lebih menumpukan kepada negeri Selangor berbanding negeri-negeri lain yang juga turut menyaksikan kedudukan UMNO semakin nazak tetapi UMNO lebih gemar memilih Selangor?" Tanya beliau lagi.

"Pada kebiasaannya apabila sesuatu tempat itu digempur ianya memberikan satu petunjuk bahawa tempat itu adalah kubu kuat lawan, adakah ini bermakna mengikut risikan UMNO Selangor telah bertukar menjadi kubu kuat Pakatan ?"

"Adakah kedudukan UMNO telah tergugat? Dan soalan yang paling penting, adakah orang Melayu Selangor sudah tidak percayakan lagi UMNO dan mula mengalihkan sokongan mereka kepada PAS yang dilihat lebih berwibawa dalam membela isu-isu Islam di Malaysia, bahkan kepimpinan PAS adalah gabungan para Ulamak dan professional yang tidak ada dalam UMNO?"

"Ataupun UMNO telah mula sedar bahawa senjata telah mula makan tuan? Semua isu-isu yang dibangkitkan oleh UMNO di Selangor nampaknya mula terpalit kepada UMNO semula, bermula daripada isu khinzir suatu ketika dahulu sehinggalah kepada isu pada hari ini. UMNO dilihat mula 'rimas' dan'tak selesa' dengan pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat akhirnya memaksa mereka untuk melancarkan gerak gempur" tambah beliau.

"Kesemua isu-isu Islam yang dibangkitkan oleh UMNO nampaknya membuka pekung UMNO selama ini yang gagal membela umat Islam. Rakyat Malaysia nampaknya sudah mulai celik, rakyat Malaysia sudah tahu membezakan kepimpinan PAS yang digambarkan melalui kepimpinan yang ditunjukkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang memerintah Kelantan dengan pemerintahan Islam yang amat berbeza sama sekali dengan kepimpinan UMNO di negeri-negeri yang diperintah oleh mereka" ujar beliau lagi.

"Satu persoalan lagi,sama ada kita perasan ataupun tidak, UMNO nampaknya lebih ghairah menumpukan kepada negeri-negeri yang agak 'berduit' seperti Pulau Pinang dan Selangor, adakah ini adalah petunjuk bahawa poket UMNO juga turut 'terdesak' dan 'longlai'?

"Allah Maha Berkuasa, Kalau Dia mahukan kebatilan itu tewas maka makhlukNya pasti akan melutut walaupun sebelum ini amat bongkak dengan kekuasaan dan kekayaan".ujar beliau.

Sumber: http://wargamarhaen.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan