Jumaat, 4 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 04 Mar 2011 01:20 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Enam Lagi Rakyat Malaysia Pulang Dari Libya Esok

Posted: 04 Mar 2011 12:46 AM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Mereka terdiri tiga pelajar lelaki dan dua pelajar perempuan serta seorang petugas Ranhill Berhad, demikian menurut kenyataan Wisma Putra pada Jumaat.

Mereka dijangka tiba pada 7.30 pagi menerusi penerbangan Malaysia Airlines MH187.

Lima pelajar itu adalah antara tujuh pelajar yang ditaja oleh World Islamic Call Society untuk mengikuti pengajian di Universiti Dakwah Islamiah di Tripoli.

Libya kini bergolak akibat bantahan rakyatnya terhadap pemimpin negara itu Muammar Gaddafi.

mStar/-

Halim : Ali Rustam Mungkin Dalang Bawa Ummi Hafilda Dalam Ceramah BN

Posted: 04 Mar 2011 12:45 AM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 4 MAC : Pengarah pilihanraya kecil PAS bagi kawasan Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman menyelar Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam yang membenarkan siri ceramah BN diselubungi dengan kisah fitnah dan mengaibkan oleh Ummi Hafilda terhadap Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut Halim, hal seperti ini tidak sepatutnya berlaku apatah lagi kes fitnah terhadap Anwar masih dibicarakan di mahkamah dan Ummi tidak ada kredibiliti untuk bercakap tentang hal itu.

Oleh kerana sikap yang ditonjolkan oleh ketua menteri itu, Halim tidak menolak kemungkinan, Ali Rustam mungkin adalah dalang yang membawa Ummi dalam usaha terdesak BN untuk meraih undi di Merlimau. �

"Bukan dia (Ali Rustam) nak ambil tindakan, dia lah yang menaja ini (Ummi Hafilda) datang kemari.

"Adakah pihak Ali RUstam ini terdesak sangat? Sampai bawa dia ke mari. Maknanya Umno Melaka ini benar-benar terdesak sehingga bawa Ummi Hafilda ke pilihanraya kecil,"katanya kepada Tv Selangor.

Halim juga turut mempersoalkan tujuan Ummi Hafilda berceramah dalam kempen pilihanraya DUN Merlimau jika bukan didorong atau diminta oleh pihak tertentu berbuat demikian.

Senada dengan Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar, Halim juga menyifatkan Ummi sebagai askar upahan rejim Umno-BN.

"Kenapa sekarang dia bangkit. Tak kena mengena datang cerita keburukan orang di sini. Kes liwat ini masih bicara di mahkamah. Siapa dia ini? Askar upahan ?

"Pengundi di sini tak makan dengan isu begitu. Dia bertindak sebagai askar upahan saja. kalau tidak, dia tak akan datang sini, datang sini buat apa,"kata Halim.

Ummi Hafilda seperti yang dijangka terus menabur fitnah terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan saudara kandungnya sendiri, Azmin Ali yang juga Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat.

Tv Selangor/-

Kerdau: BN mahu cetuskan ketegangan

Posted: 04 Mar 2011 12:35 AM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

TEMERLOH, 4 Mac: Barisan Nasional (BN) didakwa semakin agresif melakukan provokasi sehingga sanggup 'menyerang' ke bilik gerakan PAS dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kerdau.

Terbaru, kira-kira jam 3.30 pagi tadi, lebih 50 petugas Umno menghampiri markas PRK PAS di Kampung Desa Murni dengan menunjukkan kemarahan, mengeluarkan kata-kata ugutan dan memasang bendera BN melindungi bendera PAS yang telah sedia dinaikkan.

Menurut Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Temerloh, Fairus Hisyam Nordin, yang berada di tempat kejadian, apa yang memeranjatkan provokasi tersebut diketuai sendiri oleh Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Said.

"Malam tadi kira-kira jam 3.30 pagi lebih 50 orang petugas BN datang ke bilik gerakan PAS di Desa Murni diketuai Ismail Said, mereka berteriak dengan nada marah dan menghamburkan kata-kata berbentuk ugutan.

"Masa itu kami dalam khemah cuma ada 15 orang dan tidak melayan provokasi tersebut kerana jika melawan mungkin mereka akan gunakan sebagai kempen di media kononnya PAS ganas, walaupun mereka yang memulakan.

"Tak cukup dengan itu, kami syak beberapa orang anggota polis berulang kali mengambil gambar juga untuk tujuan mengugut sebab ada antara kami yang berkerja sebagai kaki tangan awam. Manakala yang lain menaikkan berdera BN di hadapan bendera PAS," katanya.

Tambah Fairus, beliau kecewa dengan tindakan provokasi pihak Umno itu dan akan membuat laporan polis dan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini bagi mengelakkan insiden yang sama berulang.

Pusat mengundi Desa Murni dijaga oleh kontingen dari PAS Kawasan Temerloh.

Sementara itu Ketua Pemuda PAS Pahang, Suhaimi Saad, kecewa dengan pembabitan ahli parlimen tersebut yang sepatutnya bertindak mempertahankan demokrasi dan keamanan.

"Kita faham jika budak-budak Umno yang bertindak secara tidak bertamadun begitu, tapi bila melibatkan seorang ahli parlimen yang merupakan penggubal undang, itu jadi pelik. Sepatutnya dia tidak bertindak kebudaka-budakan walaupun kita tahu Desa Murni ada kampung beliau.

"Apa jadi jika Pemuda PAS melayan karenah dan provokasi mereka... tidakkah nanti akan terjadi perkara yang buruk seperti pergaduhan? Kenapa tak boleh fikir?," soal Suhaimi.

Dalam pada itu, seorang penyokong PKR mengadu tayar kereta beliau dipancetkan ketika pergi mendengar ceramah ketua umum parti mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim di Rumpun Makmur malam semalam.

Sebelum ini, berlaku juga gangguan kepada program PAS di kawasan Felda Mohamad Sabu berceramah dan Bob Lokman di waktu yang berlainan.

Harakahdaily/-
Oleh : Khairil Abdul Rahim.

Fuziah Gesa Peneroka Tuntut Janji Najib

Posted: 04 Mar 2011 12:30 AM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KUALA KRAU 4 MAC : Peneroka Felda digesa oleh Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Fuziah Salleh menuntut janji Perdana Menteri Najib Razak untuk memberi wang tabungan penanaman semula kumpulan tabungan penanaman semula (CES) dan Lembaga Sawit Malaysia (MPOB) yang dijanjikan beliau sebelum 6 Mac ini.

Dakwa Fuziah, Najib yang hadir berkempen di Jengka beberapa hari lalu telah menjanjikan kononnya akan membayar tunggakan bernilai RM13 ribu kepada peneroka Jengka 22 menerusi CES dan RM4 ribu seorang kepada peneroka skim penanaman semula MPOB dalam usahanya meraih undi peneroka di kawasan itu.

"Tiba-tiba ingat kepada peneroka Jengka 22 yang selama ini ada duit CES yang tertunggak sebanyak RM 13 ribu. Kenapa teringat? Kenapa Jengka 22 sahaja? Kenapa
tak teringat semua peneroka CES di seluruh negara. Saya nak cabar BN beri kepada semua sebelum 6 Mac beri duit CES kepada peneroka getah yang tanam semula kelapa sawit di seluruh negara setuju atau tidak?

"RM4 ribu itu hanya boleh dibayar selepas pokok ditebang. (Anda) tahu kan? tapi berani dia menjanjikan. Terdesak dan takutnya dia kepada penduduk Jengka 23. Sekarang tuan-tuan tuntut dia bayar sebelum pokok ditebang,"ujar Fuziah.

Menurut Fuziah lagi, apa yang membimbangkan ialah tawaran Najib jelas bertentangan dengan peraturan MPOB dan hanya akan merugikan peneroka yang menebang pokok mereka segera.

"6 Mac tarikh akhir kita beri pada dia beri duit RM4 ribu MPOB. Tuan-tuan jangan tebang pokok. Sekarang ini harga sawit tinggi RM813 setan. Duit ini hanya diberi bila harga sawit kurang RM400 setan. Saya tahu, dan MPOB semua tahu. Tapi kerana PM takut sangat tak dapat undi dari Felda Jengka 23, itulah tawaran beliau." kata Fuziah di hadapan kira-kira 700 hadirin di Felcra Rumpun Makmur, Kuala Krau malam tadi.

Ini bukan kali pertama Najib berjanji kepada masyarakat Felda, semasa PRK Parlimen Hulu Selangor, tahun lalu beliau berjanji untuk menyelesaikan isu perumahan generasi kedua Felda di Felda Soeharto, Gedangsa dan Sg Tengi.

Perdana Menteri juga pernah berjanji ketika PRK Tenang bulan lalu apabila mengumumkan 500 lot tanah kepada generasi kedua di Felda Cemplak, Cemplak Barat dan Felda Tenang namun sehingga hari ini tiada tanda-tanda ianya dilaksanakan.

Fuziah menyatakan ini merupakan taktik biasa Umno yang selalu melupakan rakyat dan hanya 'teringat'kan mereka bila menjelang pilihanraya.

"Pilihanraya kecil ini ialah waktu orang Kerdau dapat imbuhan. Selama ini jalan tuan-tuan berlubang, ada BN ingat? Selama ini susah payah tuan-tuan, ada
Najib dan BN ingat? Tapi sekarang PRK, tiba-tiba ingat. Tiba-tiba ingat dan tiba-tiba buat jalan," kata Fuziah.

Justeru beliau menggesa masyarakat Kerdau menjadi lebih proaktif dalam memperjuangkan nasib mereka dan tidak hanya menerima sahaja apa yang disogok dan
digula-gulakan kerajaan UMNO.

"Kita kena tunjukkan bahawa kita sudah berani kepada kerajaan BN. jangan kamu nak gula-gulakan kami, jangan nak beli kami dan kami tuntut hak kami dan bukan
untuk digula-gulakan,"kata Fuziah.

Tv Selangor/-

Pelajar syukur terima sumbangan kerajaan negeri

Posted: 04 Mar 2011 12:00 AM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

GEORGETOWN, 4 Mac: Pelajar Mesir dari Pulau Pinang beruntung mempunyai kerajaan negeri yang dipimpin walaupun bukan Islam tetapi tahu menilai keresahan dan kerumitan ibu bapa untuk mencari dana membiayai semula pembelajaran mereka.

Mereka berpendapat apa gunanya jika pemimpin kerajaan yang memerintah tidak mahu menyelami kesusahan keluarga untuk menghantar kembali anak-anak bagi meneruskan pembelajaran di Mesir.

Ketika ditemui di Dewan Sri Pinang selepas program penyerahan cek RM2,000 kepada 318 pelajar oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng kelamrin, ramai tersenyum kerana ibu bapa mereka hanya perlu menambah sahaja kewangan bagi mencukupkan tambang untuk kembali belajar.

Tambang RM2,000 itu diberikan oleh Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) menerusi Pusat Urus Zakat (PUZ) yang memperuntukan RM1,000 seorang manakala kerajaan negeri pula RM1,000.

Mereka juga boleh berbangga kerana Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang tetap mengutamakan mereka untuk menyambung pembelajaran kembali selepas pergolakan negara Afrika Utara itu reda.

Sharifuddin Fuat dari Maahad Qiraat Al-Azhar mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada kerajaan negeri kerana menghulurkan bantuan kepada pelajar.

"Walaupun RM2,000 tapi ia sudah memadai untuk kami teruskan usaha sehingga tamat pengajian.

"Orang kata RM2,000 itu sikit berbanding tambang sebenar tetapi bagi kami ia satu penghargaan yang luar biasa dari kerajaan yang ketua menteri bukan Islam," tegasnya.

Mohd Zahid Ismail dari Univesiti Al Azhar, Kaherah dalam bidang Syariah pula berkata, sumbangan berkenaan memberi galakan yang tidak terhingga untuknyai berjuang di medan ilmu sehinggalah pulang menabur bakti pada tanahair tercinta.

"Pemberian itu sebagai satu azimat untuk kami belajar dengan lebih bersungguh. Biar kepulangan kami nanti lebih diberkati," terang beliau.

Muhamad Faiz Abdul Jalil dari Univesiti Al-Azhar Cawangan Zagazig bangga dengan keprihatin kerajaan negeri mengadakan majlis meraikan sumbangan tersebut.

"Kami ucapkan terimakasih pada Yang Dipertua Maipp, Ustaz Elias Zakaria, Pengarah PUZ, Dr Azman Samad serta kepimpinan kerajaan negeri kerana sanggup membiayai pemergian semula ke Mesir," ujarnya yang mengambil jurusan Usuluddin.

Harakahdaily/-
Oleh : Mohd Sabri Said.

Apa lagi mahu diharap pada kerajaan BN

Posted: 03 Mar 2011 11:31 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KEPALA BATAS, 4 Mac: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menegaskan, negara tidak memerlukan pemimpin yang jahat dan bodoh tetapi mahukan individu yang baik akhlak, amanah dan bijaksana dalam mengatur peluang untuk memajukan negara.

Tambahnya lagi, kepimpinan yang ego, rakus dan gilakan kuasa pastinya merugikan pembangunan negara kerana bertindak bukan berdasarkan kehendak rakyat sebaliknya mengikut kepala atau arahan pihak ketiga walaupun tahu setiap arahan itu rakyat yang menanggungnya.

"Negara tidak memerlukan seorang pemimpin yang jahat dan bodoh kerana sikap tersebut tidak menguntungkan pentadbiran negara. Bertambah parah kalau individu itu tidak berakhlak, melakukan penyelewengan dan bersikap ego," ujarnya ketika berucap pada majlis Karnival Penang Harmoni di Dewan Millenium, di sini malam tadi.

Kerakusan dan kezaliman ketika memerintah, tegasnya, bukan sahaja dirasai oleh rakyat bahkan pelabur juga terasa bimbang untuk meneruskan usaha menaman modal di negara ini.

Sebab itu, hari ini ekonomi Malaysia semakin mengucup setelah kebanyakan pelabur lari.

Bagaimanapun, katanya sejak kebelakangan ini apabila empat negeri di bawah Pakatan Rakyat iaitu Kelantan, Pulau Pinang, Kedah dan Selangor menunjukan prestasi ekonomi membanggakan berbanding negeri di bawah Barisan Nasional (BN).

Katanya, untuk mencapai tahap negara maju, rakyat harus menolak pemimpin jahat yang merampas harta rakyat dan gagal merencanakan pembangunan mengikut acuan sebenar, bukannya program 'mi segera' yang akhirnya menguntungkan kroni.

Sekarang ini, ujarnya kepimpinan negara seakan filem 'Ali Baba dan 40 orang penyamun' kerana menipu dan ditipu.

"Apa tidaknya, di era kepimpinan Tun Dr Mahathir, beliau yang dianggap pandai merampas hak rakyat akhirnya ditipu pula oleh Menteri Pengangkutan ketika itu," katanya.

Begitu juga dengan Perdana Menteri kelima, Tun Abddulah Ahmad Badawi juga menjadi mangsa penipuan Menteri Pengangkutan.

"Apa lagi nak harapkan BN memerintah nanti semua harta rakyat dikebas satu persatu. Melainkan rakyat bangkit jadi 'Marjinah' hasil lakonan Seniwati Negara, Sarimah yang mengajak rakannya menuang air panas ke dalam tong yang ada penyamun," katanya disambut gelak ketawa hadirin.

Turun berceramah pada malam tadi ialah Ketua Wanita DAP, Choong Eng dan penulis lirik, Bob Lokman.

Harakahdaily/-
Oleh : Mohd Sabri Said.

Najib tidak tolak kemungkinan pilihan raya umum awal

Posted: 03 Mar 2011 11:00 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Najib di Melbourne hari ini.

MELBOURNE, 4 Mac — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak menolak kemungkinan akan mengadakan pilihan raya umum awal, yang disebut-sebut bakal diadakan tahun ini.
Bagaimanapun tegas Najib beliau tidak memerlukan mandat baru menerusi pilihan raya umum ke-13 untuk meneruskan pembaharuan-pembaharuan seperti memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan.

Dalam temu bual dengan Reuters sempena lawatan ke Australia hari ini, Najib berkata, prestasi yang baik pada pilihan raya negeri Sarawak akan membantu menilai tanggapan orang ramai dan kemungkinan akan memberikan petanda ke arah pilihan raya umum awal.

Mandat semasa kerajaan pusat hanya berakhir April 2013.

Di DUN Sarawak, BN kini memiliki 63 daripada 71 kerusi.

Najib, yang perikatan pimpinannya Barisan Nasional (BN) yang menyaksikan prestasi buruk tiga tahun lalu, berjanji untuk memulihkan keyakinan pelabur di Malaysia dengan melaksanakan pembaharuan termasuk memperkenalkan cukai tertangguh berganda.

Ketika pilihan raya umum 8 Mac 2008, Najib merupakan timbalan perdana menteri. Beliau menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai perdana menteri Najib April 2009.

"Ia persoalan mengenai penilaian di akar umbi, bagaimana rakyat fikir tentang kerajaan, sama ada kita boleh ada faktor rasa selesa dan rakyat ada keyakinan ke atas kerajaan dan kedudukan pembangkang," katanya.

"Saya tidak menolak apa jua kemungkinan. Kemungkinan awal atau kemungkinan kemudian. Saya masih menilai situasi. Sarawak akan menjadi sebahagian daripada penilaian (saya), sudah pasti," kata Najib yang juga pengerusi BN.

Najib merujuk kepada kejayaan BN dalam empat daripada lima pilihan raya kecil yang lalu, mengatasi Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang turut berhadapan dengan kes liwat kedua dalam hidupnya.

BN berhadapan dengan dua pilihan raya kecil serentak iaitu DUN Merlimau dan Kerdau dengan pengundian pada Ahad ini.

"Setakat ini ia (kedudukan, sokongan) nampak baik. Setakat ini laporan dari lapangan agak menggalakkan tetapi kami tidak boleh memandang ringan, kerana pembangkang akan lebih bersungguh-sungguh kali ini untuk menerokai laluan di Sarawak," kata beliau.

Katanya perkembangan-perkembangan itu adalah usaha ke arah membentuk keyakinan menjelang pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun Najib mengakui bahawa pilihan raya kecil dan pilihan raya negeri bukan segala ukurannya jika mengambil kira keputusan akhir pilihan raya umum.

TheMalaysianInsider/-

Persediaan Sebelum Tidur

Posted: 03 Mar 2011 10:55 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Hadith:

DIRIWAYATKAN daripada Abdullah bin Zaid al-Ansari r.a bahawa dia pernah melihat Nabi Muhammad SAW berbaring terlentang di dalam masjid, meletakkan sebelah kakinya pada sebelah kakinya yang lain.

Riwayat al-Bukhari

Huraian Hadith:

Sekiranya hendak tidur kita disarankan mengikut sunah Rasulullah SAW.

Dalam suatu riwayat menerangkan: "Daripada 'Aisyah r.a katanya: "Nabi SAW apabila berbaring di tempat tidurnya pada setiap malam, baginda mengangkat kedua tangannya (seperti berdoa), lalu meniup dan membaca surah al-Ikhlas, surah al-Falaq, surah an-Nas, kemudian baginda menyapukan tangannya itu ke seluruh badan yang dimulai dari kepalanya dan mukanya dan bahagian depan daripada badannya, Baginda melakukannya sebanyak tiga kali. (at-Tirmizi)

Selain itu sebelum tidur baginda menunaikan sembahyang witir kerana Nabi SAW juga telah mengingatkan umatnya bahawa syaitan sering mengganggu manusia ketika tidur.

Oleh itu kita dianjurkan supaya mengamalkan solat witir setiap kali sebelum tidur.

Ketika baginda terbangun daripada tidur di tengah malam pula, baginda akan membasuh muka dan kedua belah tangan sebelum baginda tidur semula.

Berkenaan dengan cara tidur pula, Rasulullah SAW selain daripada tidur miring ke sebelah kanan, baginda juga pernah tidur terlentang dengan cara meletakkan satu kaki di atas yang lain sebagaimana maksud hadis di atas.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Pembangkang Libya tolak Chavez sebagai orang tengah

Posted: 03 Mar 2011 10:30 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

BENGHAZI: Kumpulan pembangkang dan pemberontak di Libya hari ini menolak pembabitan Presiden Venezuela, Hugo Chavez sebagai orang tengah dalam rundingan bagi membawa semula keamanan serta meleraikan krisis politik di negara itu.

"Kami mempunyai kenyataan yang jelas. Ia sudah terlambat. Sudah banyak darah mengalir," kata Mustafa Gheriani, jurucakap pembangkang yang mengisytiharkan penubuhan Majlis Kebangsaan di bandar timur Benghazi, sebelum ini.

Chavez, yang menjadi rakan pemimpin rapat dengan Presiden Libya, Muammar Gaddafi mencadangkan agar satu misi pengaman antarabangsa diwujudkan di kalangan negara yang menjadi rakan baik Libya bagi mengadakan rundingan bagi mengelak perang saudara. "Kami tidak akan berunding dengan sesiapa mengenai rakyat kita yang sudah terkorban.

"Salah satu jalan untuk kami berunding dengan Chavez ialah jika Gaddafi meninggalkan negara ini ke Venezuela.

"Selepas itu kami akan meminta Gaddafi dihantar semula ke Libya untuk dihadapkan ke muka pengadilan," katanya.

Berita Harian/-

ADUN Lenggeng didapati bersalah rasuah

Posted: 03 Mar 2011 09:20 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

SEREMBAN: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lenggeng, Negeri Sembilan, Mustafa Salim didapati bersalah menerima suapan RM2,000 daripada seorang kontraktor bertujuan mengeluarkan surat sokongan berkaitan dengan projek pasir, lebih dua tahun lalu.

Mahkamah Sesyen di sini, hari ini mendapati ADUN Barisan Nasional itu bersalah terhadap dua tuduhan menerima suapan daripada M Manimaran untuk tujuan itu. Dia didakwa di bawah Seksyen 10(a)(aa) Akta Anti-Rasuah 1997, menerima wang suapan di sebuah restoran di Mantin pada 31 Ogos 2008 dan boleh dikenakan hukuman penjara antara 14 hari dan 20 tahun serta denda lima kali ganda daripada jumlah suapan atau minimum RM10,000. Hakim Mahkamah Sesyen, Amran Jantan dijangka menjatuhkan hukuman terhadap Mustafa pada jam 2.45 petang ini

Kapal misi hantar makanan ke Libya berpatah balik

Posted: 03 Mar 2011 08:20 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

ROM: Sebuah kapal yang membawa muatan 1,000 tan tepung ke bandar Benghazi di timur Libya dilaporkan berpatah balik semalam selepas menerima laporan kawasan itu terdapat pengeboman udara.

Menurut laporan yang dikeluarkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), kapal itu berpatah balik tanpa menurunkan semua muatan tepung yang sepatutnya dihantar ke negara bergolak itu.

"Keputusan itu dibuat pemilik kapal berkenaan kerana ia berisiko. Kami juga peka terhadap operasi pengemboman dari udara di kawasan berkenaan," kata Greg Barrow, jurucakap Program Makanan Dunia PBB yang beribu pejabat di Rom, Itali.

Berita Harian/-

Pengeboman untuk takutkan pemberontak: Anak Gaddafi

Posted: 03 Mar 2011 07:57 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

LONDON: Serangan bom ke atas bandar pelabuhan Brega hanya bertujuan untuk menakut-nakutkan pemberontak Libya ke atas Presiden Muammar Gaddafi, kata anaknya, Seif Al-Islam kepada stesen televisyen Britain, Sky News, lewat malam tadi.

"Operasi pengeboman udara itu hanya untuk menakut-nakutkan mereka supaya menjauhi kawasan berkenaan. "Sebenarnya tiada bandar di sana. Bandar Brega terletak berbatu jauhnya. Saya bercakap mengenai pelabuhan yang mempunyai pusat penapisan minyak," katanya. Seif berkata, rejim pemerintahan tetap akan mempertahankan pelabuhan itu daripada jatuh ke tengan pemberontak.

"Ini adalah hub minyak dan gas di Libya. Kepada kami semua, kami makan, kami hidup kerana Brega. Tanpa Brega enam juta rakyat tidak mempunyai masa depan kerana kita eksport semua hasil minyak kami dari sana," katanya.

Berita Harian/-

Kejadian rusuhan kain buruk, 180,000 tinggalkan Libya - PBB

Posted: 03 Mar 2011 07:47 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

GENEVA 4 Mac - Sekurang-kurangnya 180,000 orang telah meninggalkan Libya akibat daripada kejadian rusuhan yang semakin buruk ketika ini, menurut Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR), hari ini.

Kebanyakan individu yang meninggalkan negara yang sedang bergolak itu adalah pekerja dari Mesir dan Tunisia termasuk pekerja dari beberapa negara lain.

Utusan Malaysia/-

PM Mesir pula letak jawatan, Essam Sharaf jadi PM baru

Posted: 03 Mar 2011 07:26 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KAHERAH 4 Mac - Perdana Menteri Mesir, Ahmed Syafiq meletakkan jawatannya berkuat kuasa semalam, satu lagi sambutan kegembiraan bagi penunjuk perasaan yang mahukan sisa pemerintahan rejim Presiden Hosni Mubarak dibersihkan.

Bekas Menteri Pengangkutan, Essam Sharaf dilantik untuk menggantikan Shafiq dan membentuk kerajaan baru.

Angkatan bersenjata memerintah negara itu sejak Presiden Hosni Mubarak meletakkan jawatan pada 18 Februari lalu ekoran protes selama 18 hari di seluruh negara tersebut.

Utusan Malaysia/-

Pemberontak minta PBB matikan serangan tentera

Posted: 03 Mar 2011 06:39 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

BREGA - Pemberontak Libya meminta pertolongan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menghentikan serangan udara tentera upahan Afrika yang diarah pemimpin Muammar Gadaffi untuk menyerang rakyatnya sendiri, semalam.

Pasukan tentera Gaddafi melancarkan serangan, kelmarin terhadap pemberontak melalui darat dan udara sebagai amaran jika ada negara Barat mahu campur tangan dalam krisis negara itu.

Askar Gaddafi dilaporkan berjaya mendapat semula Brega selepas seminggu ditawan pemberontak dan mereka akan bergerak ke ibu negara Libya jika beliau tetap enggan meletak jawatan.

Terdahulu, Gaddafi mengecam bahawa ribuan rakyatnya akan terbunuh jika Amerika Syarikat atau Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) campur tangan dalam krisis negaranya.

Serangan bom turut berlaku berdekatan terminal minyak kelmarin, di mana sekurang-kurangnya 14 orang terkorban.

Sinar Harian/-

Cerai setiap 15 minit

Posted: 03 Mar 2011 06:30 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

PUTRAJAYA - Statistik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menunjukkan perceraian berlaku dalam kalangan umat Islam dicatatkan setiap 15 minit pada tahun 2009.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, jumlah itu meningkat daripada tahun ke tahun akibat daripada kurangnya penghayatan agama dalam kalangan suami isteri termasuk mengabaikan solat.

"Jika solat lima waktu sehari semalam tidak dapat dilaksanakan, sudah tentu dapat kita bayangkan mereka juga sukar untuk melaksanakan peranan dan tanggungjawab sebagai suami dan isteri," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan seminar sempena Maulidur Rasul Rasulullah Ikon Keluarga Bahagia yang disertai 1,200 penjawat awam.

Anggota panel pada seminar itu terdiri daripada pakar motivasi, Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah dan pendakwah, Datuk Dr Fatma Zahrah Mohd Ramadan.

Mashitah berkata, Jakim akan memperbanyakkan lagi program pemantapan keluarga yang menerapkan kesedaran terhadap peranan suami dan isteri, kemahiran keibubapaan, pendidikan serta pengurusan ekonomi keluarga.

Setakat ini katanya, Jakim menganjurkan sebanyak 900 program kekeluargaan dengan kerjasama jabatan agama Islam negeri dalam usaha untuk memperkasakan institusi rumah tangga.

Dalam perkembangan lain Mashitah berkata, Jakim masih memantau pergerakan saki baki pengikut ajaran al-Arqam yang didakwa mengadakan perjumpaan dikenali sebagai 'Sidang Parlimen Roh' selepas kematian pengasasnya, Ashaari Mohamad atau Abuya pada 13 Mei tahun lalu.

"Kita masih mengikuti apa yang mereka buat. Jadi minta kepada rakyat supaya berhati-hati dan tidak mengkuti kepada ajaran itu," katanya.

Sinar Harian/-

9.4 juta saman belum dijelas

Posted: 03 Mar 2011 06:00 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Hussin Ismail memberitahu sebanyak 9.4 juta saman masih belum dijelaskan pesalah trafik sehingga kelmarin.

Hussin berkata demikian selepas merasmikan perasmian kaunter saman trafik Polis Diraja Malaysia di Pos Malaysia Berhad di pejabat Pos Besar di sini semalam.

Menurutnya, pesalah trafik kini boleh menjelaskan saman di 703 cawangan Pos Malaysia di seluruh negara yang menyediakan perkhidmatan untuk orang ramai menyemak serta membuat pembayaran selain daripada 153 kaunter yang sedia ada di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD), lima di pusat membeli belah dan portal Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
"Dengan adanya perkhidmatan itu, orang ramai terutamanya penduduk luar bandar tidak perlu untuk ke IPD bagi menjelaskan saman malah boleh berbuat demikian di mana-mana cawangan pejabat pos yang terdekat.

"Bagi mereka yang ingin membuat bayaran di IPD, polis akan membuka kaunter setiap hari dari jam 8 pagi hingga 10 malam sehingga Khamis depan," katanya.

Sinar Harian/-

Kempen BN di Merlimau bertentangan slogan 1Malaysia

Posted: 03 Mar 2011 05:30 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Penasihat DAP, Lim Kit Siang mendakwa kempen pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau sangat kotor dan bertentangan dengan slogan 1Malaysia yang dilaungkan BN.

Beliau yang kesal dengan beberapa perbuatan khianat termasuk penyebaran risalah fitnah dipercayai dilakukan Umno BN berkata, Umno BN harus bertanggungjawab dalam perkara ini.

"Kempen ini mahu menonjolkan 1Malaysia yang sepatutnya menunjukkan perpaduan dan satu kempen yang bersih.

"Tapi sangat sedih apabila melihat kempen yang sangat kotor. Ada fitnah, dusta, risalah-risalah dan gambar lucah, tuduhan-tuduhan tidak berasas dan siapa yang bertanggungjawab?

"Tentulah Barisan Nasional. Tak boleh lari daripada itu," kata beliau pada sidang media di bilik gerakan DAP, pekan Merlimau dekat sini, petang ini.

Hadir sama ialah calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat pada PRK Merlimau, Yuhaizad Abdullah.

Ahli Parlimen Ipoh Timur itu juga berkata, Umno harus memberi peluang kepada pengundi-pengundi untuk memilih calon daripada mana-mana parti tanpa menggunakan wang sebagai umpan.

"Siapa menang siapa kalah terpulang kepada pengundi-pengundi.

"Berkempenlah secara bersih dan hormati keputusan rakyat. Tak perlu ada insiden-insiden seperti pecah kereta, pentas DAP cuba dibakar.

"Ini semua tidak patut berlaku dan semua bertentangan dengan slogan 1Malaysia.

"Politik wang sangat jelas dan ini bukan satu pertandingan yang sihat dan sangat dikesali," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai potensi Pakatan Rakyat untuk menang pada PRK ini, beliau berkata, kalah atau menang bukan keutamaan tapi perkara yang lebih penting adalah melihat perubahan yang dilakukan pengundi-pengundi yang terdiri daripada pelbagai kaum.

"Kita tahu tempat ini memang sukar untuk menang, mungkin tak boleh menang tapi apa yang mustahak dapat sambutan pengundi-pengundi di kawasan ini yang menunjukkan sokongan lebih kuat kepada Pakatan Rakyat," katanya.

Ujarnya juga, selepas pilihan raya umum 2008, semakin ramai rakyat yang mahukan politik baru.

"Sejak tsunami politik tiga tahun dahulu kita lihat ada perubahan bukan sahaja di negeri Melaka tapi di Malaysia dan apa yang berlaku di Mesir,Tunisia dan Timur Tengah, kita lihat perkembangan politik baru dan rakyat mahu menuntut perubahan termasuk di Malaysia," katanya.

Harakahdaily/-
Oleh : Hazayani Zakaria.

Merempat..? Harga Rumah Mahal!

Posted: 03 Mar 2011 05:00 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

MIRI, 3 Mac 2011 – Sering kita diperdengarkan dengan kenyataan keluar dari mulut pemimpin negara seperti dibawah;

"Selaras dengan gagasan 1Malaysia, kerajaan komited dan akan terus memberi keutamaan dalam penyediaan perumahan yang mencukupi, berkualiti dan mampu dimiliki atau disewa mengikut keperluan golongan tertentu" – sumber Utusan Malaysia

tetapi amat malang sekali rakyat masih dibebani dengan harga rumah yang mahal dan segelintir masih merempat terbiar di kawasan setinggan.

Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyatakan Dasar Perumahan Negara (DRN) telah digubal dan ianya akan memenuhi keperluan asas rakyat, iaitu tempat tinggal yang selesa dan mampu dimiliki bagi memperkasakan pilihan dan autonomi rakyat.

Menurut beliau, bagi tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), kerajaan telah mensasarkan pembinaan sebanyak 78,000 unit rumah mampu milik di seluruh negara bagi memenuhi keperluan pelbagai golongan rakyat, khususnya golongan berpendapatan rendah dan penempatan semula setinggan.

Begitu juga dengan Menteri Perumahan dan Pembangunan Bandar, Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata pelaksanaan (DRN) di Sarawak akan memastikan kerajaan negeri menyediakan rumah mampu milik yang berkualiti mengikut piawaian ditetapkan untuk kumpulan sasaran.

Menurut beliau, di bawah pelaksanaan (DRN) harga rumah mampu milik negara telah disemak semula dengan harga rumah kelas itu di Semenanjung Malaysia meningkat daripada RM30,000 kepada RM42,000 manakala di Sarawak daripada RM42,000 kepada RM50,000 seunit. Pada masa sama kerajaan akan membina 8,000 unit Rumah Mampu Milik untuk dijual di seluruh negeri dan kedua-dua projek ini akan dilaksanakan di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10)

Apa yang lebih mengecewakan sekarang ini ialah kerajaan persekutuan melalui Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) dan Perbadanan Pembangunan Perumahan Sarawak (PPP) telah memperkenalkan Program Perumahan Rakyat (PPR), Rumah Mampu Milik (RMM), Rancangan Perumahan Rakyat (RPR) dan sebagainya yang berharga RM40,000 hingga RM80,000 seunit tetapi masih ada lagi segelintir rakyat tidak mampu untuk membeli dan memiliki rumah.

Lain ceritanya pula dengan pemaju perumahan konglomerat seperti Naim Cendera, Miri Housing dan lain-lain di Sarawak ini harga rumah (single & double storey/terrace/corner/intermediate) boleh mencecah sehingga RM150,000 ke RM600,000 seunit dan kebiasaannya harga rumah terus melambung naik secara mendadak dalam tempoh masa kurang setahun dengan alasan pemaju bahawa minyak, harga tanah dan bahan binaan dikatakan telah menaikkan kos binaan.

Keadaan ini boleh mengakibatkan rakyat yang berpendapatan sederhana dan pertengahan tidak mampu membeli rumah idaman mereka.

Kini, trend pembinaan rumah mewah nampaknya semakin tidak terkawal oleh pemaju perumahan. Dengan mencecah setengah atau suku juta ringgit, berlipat kali ganda lebih tinggi berbanding purata pendapatan isi rumah di Sarawak. Masalah peningkatan melampau nilai hartanah dan rumah kebelakangan ini memang telah lama dirasai dan jika diteliti pemilik rumah-rumah mewah di pinggir Bandaraya Miri khususnya di perumahan Luak, Piasau dan Permyjaya kebanyakan pembeli asing iaitu warganegara Brunei.

Memang tidak dinafikan kehadiran pembeli asing khususnya warganegara Brunei akan memberikan impak positif kepada ekonomi negara atau negeri tetapi ia tidak harus memperjudikan hak dan nasib rakyat tempatan.

Sekarang ini masih ada lagi rakyat berkeluarga miskin, tiada berpendapatan tetap, pendapatan kurang RM1000 sebulan, papa kedana, dengan keadaan rumah yang usang dan dengan keadaan hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang merempat di bumi sendiri.

Apa nasib rakyat, anak cucu kita 10 tahun lagi? Berapakah harga hartanah dan rumah di Sarawak ketika itu nanti? Masihkah ingat kenyataan lawak baru-baru ini oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Dr. Alfred Jabu ak Numpang?
"kerajaan negeri sedang berusaha mengeluarkan rakyat tanpa mengira kaum di negeri ini keluar dari belenggu kemiskinan dengan mendapat pendapatan sebanyak RM1,200 sebulan bagi satu keluarga dalam tempoh 10 tahun akan datang." – sumber The Borneo Post

…dan rakyat nak jawab dan tanya balik Tan Sri Alfred Jabu ak Numpang pula…
Apa yang Tan Sri boleh nampak pada nilai wang RM1,200 untuk keluarga pada 10 tahun akan datang??? jika itulah sasaran dungu kamu wahai sang pemimpin; sudah pasti rakyat masih 'meNUMPANG' di bumi sendiri…

oleh : masalahrakyat

Pesta rasuah di Kerdau dan Merlimau

Posted: 03 Mar 2011 04:30 PM PST

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Salah guna kuasa/sogokan/rasuah/pancing/beli undi dan penyelewengan pihak BN mengiringi sepanjang kempen pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau dan Kerdau. Kes-kes berikut telah dicatatkan berlaku menjelang penamaan calon sehingga kempen 2 Mac 2011:

1. Pada Seminar Kecemerlangan Institusi Keluarga di Sekolah Kebangsaan Chenderah di Kampung Chenderah di Merlimau, Rabu (2 Mac) - Mohd Ali, Ketua Menteri Melaka menyogok 70 basikal kepada murid sekolah SK Chenderah (MstarOnline 3 Mac) dengan taktik memancing undi ibu bapa pelajar terbabit.

2. Muhyiddin dalam lawatannya ke DUN Merlimau (1 Mac), memancing undi dengan menjanjikan peruntukan geran pembinaan sekolah agama rakyat dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau berjumlah RM1.5 juta (Utusan online 3 Mac).

3. Pihak Felda turut membantu BN di PRK Kerdau membeli undi melalui pengumuman bayaran ses di bawah Skim Insentif Tanam Semula yang diberi kepada 433 peneroka dengan bayaran wang insentif RM1,000 sehektar atau bersamaan RM4,000 seorang yang kesemuanya bernilai RM1.8 juta. Majlis membeli undi itu dijadualkan pada Jumaat ini (4 Mac), dua hari menjelang pengundian (Umno online 2 Mac; Utusan online 3 Mac).

4. Umpan untuk beli undi ibu bapa pelajar telah dilakukann oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin dengan memberi sumbangan kepada seramai 34 pelajar cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun lalu termasuk 29 pelajar dari Sekolah Menengah Dang Anum. Majlis mengumpan itu diadakan di Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang dan Jamuan Rakyat DUN Merlimau (dlm. Sinar Haroiana online - http://www.sinarharian.com.my/merlimau/).

5. PAS menerusi Naib Ketua Pemuda PAS, Ahmad Sabki telah mengadu secara rasmi kepada pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof melibatkan penggunaan jentera kerajaan/premis awam pihak BN di Kerdau sebagai tindakan salah guna kuasa dan penggunaan melampau premis Sekolah Rendah Batu Sawar, Padang Awam Teluk Sentang dan Dewan Orang Ramai Felda Jengka 23 serta Balai Raya Kuala Tekal. Di situ telah didirikan khemah dan menaikkan bendera parti serta aktriviti kempen.

6. Tan Sri Muhyiddin telah berjanji bersifat menyogok 300 seramai ibu bapa merupakan pengundi Dun Kerdau sedia meluluskan pembinaan blok tambahan untuk bengkel kemahiran hidup dan makmal bernilai RM5 juta di Sekolah Menengah Kebangsaan Kerdau dan turut mempengaruhi pengundi sebagai pancing undi dengan sanggup dimasukkan cadangan dalam projek Rancangan Malaysia ke-10. Di samping turut berjanji untuk menyiapkan 18 sekolah di parlimen Kuala Krau yang akan diberikan peruntukan penyelenggaraan sebanyak RM1.9 juta (Malaysiakini 1 Mac).

7. Berlaku pengedaran kotak barangan kepada pengundi Cina di Kerdau dan dilihat menyogok dan merasuah pengundi apabila peenerima diarahkan memasang pelekat BN pada rumah masing-masing dan dibuktikan lagi (sogokan dari BN) kerana pada kotak itu ada gambar wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan menterinya Datuk Seri Shahrizat Jalil. Setiap kotak mengandungi nasi, Milo, biskut, susu tepung dan sardin dalam tin (Malaysiakini 28 Februari).

8. Datuk Seri Najib Razak mengumumkan satu nilai sogokan untuk memancing undi berjumlah hampir RM10 juta bagi projek pembangunan rakyat di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau menjelang hari penamaan calon. Pengumuman itu dibuat di dua majlis perjumpaan berasingan di hadapan pengundi di Batu Sawar dan pengundi Cina, India dan Orang Asli di Kampung Baru Kerdau. Sogokan sebanyak RM10 juta itu dalam bentuk sogokan projek mengganti paip bernilai RM9.25 juta, gelanggang serbaguna masyarakat Cina RM400,000, membina kuil Hindu RM100,000, dan Balai Bomba sukarela RM150,000 (Malaysiakini 27 Februari).

9. Kehadiran Mohd Najib dan isterinya Rosmah menaiki helikopter berkempen sebelum penamaan calon di sekitar daerah mengundi Kerdau dan 'kawasan 3+1' – gugusan Felda Jengka 22, Felda Jengka 23, Felda Jengka 25 dan Felcra Rumpun Makmur dilihat sebagai salah guna kuasa kerana menggunakan wang kerajaan. Helikopter itu tidak dibiayai oleh Umno Kerdau (Malaysiakini 28 Februari).

10. Masjid as-Sujjah Merlimau (premis awam) juga digunakan sebagai pentas menyampaikan kempen oleh pengkuliah antara waktu maghrib-isyak (pada Isnin, 2 Feb). Antara ucapan pengkuliah yang sempat dicatatkan ialah "Yahudi menguasai ekonomi di Amerika Syarikat kerana ia adalah negara mereka, dan di Malaysia, orang Melayu tidak menguasai ekonomi, tetapi sebaliknya mereka menguasai politik. Jadi, anda mesti menyokong parti yang melindungi dan mempertingkatkan martabat Melayu... Saya berharap rakyat akan membuat keputusan yang betul dalam pilihan raya supaya martabat kita dapat dipertahankan." Memahami konteks itu, jelas pengkuliah itu adalah berkempen untuk BN atas masjid (Malaysiakini 2 Mac).

11. Tan Sri Muhyidin mengumumkan akan membina sekolah agama rakyat di Taman Muhibah dekat Masjid as-Sujjah Merlimau berjumlah RM1.5 juta di majlis perjumpaan pegawai agama masjid yang dihadiri sama calon BN Roslan (Berita Harian 2 Mac). Pengumuman itu satu sogokan dan mempengaruhi pengundi dari kalangan pegawai masjid seluruh Dun Merlimau.

12. Satu majlis di SMK Dang Anum, Merlimau (premis awam) pada hari Isnin (28 Februari) Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam mengeluarkan kenyataan, berikutan pengumuman kenaikan gaji para guru oleh Tan Sri Muhyidin, lalu beliau meminta 311 orang guru di Merlimau dapat membalasnya dengan mengundi BN (Malaysiakini 2 Mac).

13. Agensi kerajaan Pusat, Biro Tata Negara Negara (BTN) turut menyertai kempen pilihan raya kecil Merlimau dengan mengadakan tiga ceramah setiap hari bermula Ahad (27 Mac) lalu. Misinya ialah memburuk-burukkan DAP yang kononnya 'menentang Islam dan mengancam orang Melayu' (Malaysiakini 1 Mac).

14. Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari telah membuat laporan SPRM berhubung salah guna kuasa dan penyelewengan pentadbrian di bawah Mohd Ali Rustam melibatkan projek dan dana Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) berjumlah RM13.85 juta. Penyelewengan didakwa berlaku dalam kes pembinaan kompleks MAIM dan penyerahan milik lot PT 83 kepada kontraktor dan penjualan lot 106 dan 106 oleh kontraktor terbabit kepada pihak ketiga serta kelewatan jadual pembinaan kompleks yang tidak diambil sebarang tindakan (Berita Harian 2 Mac). Atas kes ini ada isu amalan kronisme, subhat dan semacam melindungi penyelewengan oleh MAIM dan Mohd Ali selaku Ketua Menteri.

15. Mohd Ali Rustam juga diketahui umum oleh para kontraktor yang menyertai tender projek negeri Melaka, sebagai ketua menteri yang mengamalkan kronisme dan rasuah. Mana-mana kontraktor yang ingin mendapatkan projek dan kelulusan tender perlu mendapat surat akuan daripada runnernya dan perlu berjumpanya terlebih dulu, kemudian membuat beberapa komitmen untuk kepentingannya (Laporan menerusi SMS 3 Mac).

Perkara yang sama turut dilaporkan oleh seorang profesor dari salah sebuah universiti di USA yang membuat kajian berkaitan pembangunan negeri Melaka.

Berdasarkan pendekatan BN yang tidak bermoral, tiada integriti dan mencabar amalan demokrasi di PRK Merlimau-Kerdau, maka by hook or by crook BN akan menang!

Ini kerana, pihak pengundi sedia terperangkap dengan segala janji manis, takut dengan ugutan dan terpukau dengan sogokan berjuta-juta ringgit. Itulah pengundi BN.

Harakahdaily/-
Oleh : Wan Nik Wan Yussof .

Tulisan Yusuf Qardhawi sanggah Harussani.

Posted: 03 Mar 2011 02:16 AM PST

21 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

Berhubung dengan kenyataan dari Mufti Perak, Harussani Zakaria (Gambar), disini kami terbitkan satu petikan daripada kitab Fiqh Daulah Menurut Perspektif Islam oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi mukasurat 222 - 224, cetakan pertama 1998 oleh Maktabah al-Qardhawi.

Petikan ini menunjukkan betapa seriusnya soal memilih pemimpin dan ianya sesuatu ajaran dari Islam. Sebagaimana yang saya tulis dalam Facebook dimana jika masih ada yang berpandangan bahawa mengaitkan undi dengan agama adalah salah maka selayaknya pandangan ini hanya sepatut keluar sari mulut seorang mufti di negara yang mengamalkan ajaran komunis kerana komunis memang menganggap bahawa agama itu adalah bahaya dan candu kepada masyarakat.

Mengundi Adalah Satu Bentuk Daripada Kesaksian

Jika kita melihat kapada sistem-sistem seperti pilihanraya atau pungutan suara, ia pada pandangan Islam adalah satu bentuk kesaksian terhadap kelayakan calon. Oleh itu seorg saksi iaitu adil dan latar belakangnya yang baik seper apa yang di Firmankan Allah yang bermaksud:

"Adakanlah dua saksi yg adil di antara kamu".

- [At-Talaq 65: 2]

Firma Allah lagi yang bermaksud:

"Dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi".

- [Al-Baqarah 2: 282]

Kita boleh meringankan syarat adil dan sifatnya di sini mengikut kesesuaian keadaan yang memungkinkan seramai mungkin rakyat memberikan kesaksiannya. Tidak akan digugurkan hak ini melainkan mereka yg telah disabitkan oleh Mahkamah jenayahnya yang mencemarkan kehormatan atau yang seumpamanya.

Sesiapa yang bersaksi kepada seorang yang tidak soleh bahawa dia adalah yangg soleh, maka sesungguhnya dia telah melakukan satu dosa yang besar iaitu persaksian dusta yangg telah digandingkan oleh Allah dengan dosa syirik menyekutukan Allah sebagaimana firman-Nya yg bermaksud:

Maka jauhilah kekotoran syirik yg disebabkan penyembahan berhala serta jauhilah perkataan yang dusta.

- [Al-Hajj 22: 30]

Sesiapa yg bersaksi kepada seorang calon bahawa dia adalah seorang yang baik dan sesuai untuk sesuatu jawatan hanya disebabkan dia adalah kerabatnya, anak negerinya, atau untuk kepentingan peribadi yang diharapkannya maka dia telah melanggar perintah Allah.

Firman Allah yg bermaksud:

Dan sempurnakan persaksian kerana Allah.

- [At-Talaq 65: 2]

Sesiapa yang meninggalkan kewajipannya dalam pilihanraya sehinggalah calon yg amanah dan sesuai kalah, dan ia dimenangi secara majoriti oleh orang yang tidak mempunyai sifat kuat lagi amanah, maka sesungguhnya dia telah melanggar perintah Allah yang menyuruh memberikan kesaksian sedangkan dia telah dipanggil untuk melakukannya lalu dia menyembunyikan persaksiannya ketika seluruh umat Islam amat memerlukan persaksiannya.

Firman Allah yg bermaksud:

Dan janganlah saksi-saksi itu enggan apabila dipanggil menjadi saksi.

- [Al-Baqarah 2: 282]

Firman Allah lagi yg bermaksud:

Dan janganlah kamu (para saksi) menyembunyikan perkara yang dipersaksikan itu. Dan sesiapa yang menyembunyikan , maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya.

- [Al-Baqarah 2: 283]

Sifat2 dan syarat-syarat sedemikian adalah lebih utama bagi sifat dan syarat seorang calon.

Dengan kita menambah syarat-syarat dan petunjuk-petunjuk tersebut kepada sistem pilihanraya, kita akhirnya akan dapat menukarkannya menjadi satu sistem Islam walaupun pada asalnya ia diambil daripada orang lain.

Muka tak malu ?, Badrul Hisham akan hadir persidangan DUN Selangor

Posted: 03 Mar 2011 02:02 AM PST

28 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

PELABUHAN KLANG 3 Mac – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah berkata, beliau akan menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor yang dijadualkan hujung bulan ini.

Beliau berkata, sebanyak 10 soalan telah dikemukakannya untuk dijawab pada persidangan DUN itu nanti.

Pada 24 Januari lepas, Badrul Hisham dihalang menyertai persidangan khas DUN Selangor berikutan keputusan Speaker Datuk Teng Chang Kim mengisytiharkan kerusi DUN itu kosong pada 16 Januari lepas dengan alasan ADUN itu gagal menghadiri persidangan DUN selama enam bulan tanpa alasan munasabah.

Namun, pada 18 Februari lepas, Mahkamah Tinggi Shah Alam memutuskan Badrul Hisham kekal sebagai ADUN dan kerusi Pelabuhan Klang tidak kosong.

PAS TAMBUN

Posted: 04 Mar 2011 01:13 AM PST

PAS TAMBUN


DS NAJIB JANGAN HINA ULAMA'

Posted: 03 Mar 2011 09:09 AM PST

PEMUDA PAS TELUK INTAN

Posted: 04 Mar 2011 01:08 AM PST

PEMUDA PAS TELUK INTAN


SEMINAR PILIHANRAYA DAN PENTAS PEMUDA

Posted: 03 Mar 2011 11:54 PM PST




Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan Teluk Intan akan menganjurkan Seminar Pilihan Raya dengan tema Mempertahankan DUN N56 Changkat Jong. Program akan diadakan pada 6 Mac 2011 bersama hari Ahad di Markaz PAS Kawasan Teluk Intan, Kg. Padang Tembak dekat sini.


Menurut Ketua Penerangan DPP Teluk Intan, Sdr. Mohd. Nur Basyir, seminar yang bakal dirasmikan oleh ADUN Changkat Jong YB Hj. Mohd. Anuar Sudin akan menampilkan tiga orang pembentang kertas kerja dalam kalangan pimpinan Dewan Pemuda PAS Pusat iaitu Ustaz Nik Mohammad Abduh Nik Aziz, Ustaz Riduan Mohd. Nor dan Sdr. Nazri Din.


Sehubungan dengan itu, beliau menyeru kepada semua pemuda PAS cawangan-cawangan seluruh Teluk Intan agar dapat hadir beramai-ramai ke seminar tersebut.


"Antara objektif seminar ini adalah untuk meniupkan semangat kepada para pemuda PAS dalam berhadapan pilihan raya khususnya dalam mempertahankan kemenangan DUN Changkat Jong yang telah dimenangi pada PRU12 yang lepas,".



Pada sebelah malamnya pula, para pimpinan DPP Pusat yang terdiri daripada Ustaz Nik Mohammad Abduh, Ustaz Riduan Mohd. Nor dan Sdr. Nazri Din akan berceramah di tempat yang sama.

Idris Ahmad

Posted: 03 Mar 2011 11:12 PM PST

Idris Ahmad


SEMARAKKAN PROTES SAMAN EKOR

Posted: 02 Mar 2011 11:15 PM PST

Semua jentera penerangan perlu semarakkan protes saman ekor yang tidak adil dan membebankan rakyat. Masih kedapatan 17.1 juta saman ekor yang disenarai hitam. Pihak polis terpaksa melanjutkan tempoh bayaran saman diskaun sehingga 10 Mac 2011. Ini bermakna rakyat sudah protes secara senyap terhadap saman ekor. 

Sila naikkan kain rentang di seluruh negara. Sila letak di tepi jalan raya “Tolak Saman Ekor ,Tolak BN Di PRU 13″ “PR Menang Saman Ekor Dihapuskan” “Undi BN , Bererti Anda Setuju   Saman Ekor” “Jangan Undi BN, Jika Anda Mahu Hapuskan Saman Ekor”

Pas berpandangan hukuman yang dikenakan kepada pemandu yang tidak membayar saman ekor, sehingga tidak boleh berurusan dengan Jabatan Pengangkutan Jalanraya adalah tindakan yang zalim.  Ini menggalak mereka yang tidak berlesen dan mempunyai cukai jalan. Apabila ini berlaku, maka yang rugi ialah kerajaan kerana kehilangan hasil negara.

Tahniah juga kepada rakyat yang kreatif, telah melaungkan slogan kepada mereka yang sedang beratur ketika hendak membayar saman. Antara slogannya “Kalau tidak mahu saman ekor, kita tolak BN” , walaupun slogan ini hanya spontan tetapi telah disambut oleh orang ramai. 

Daripada awal lagi, Pas menggesa pihak kerajaan membawa mereka ke mahkamah untuk dibicarakan. Barulah mangsa akan  puas hati kerana kesalahan mereka diketahui. Anda mampu mengubahnya. Ubah sekarang sebelum rakyat muflis angkara saman ekor.


Filed under: Ekonomi, Undang-Undang

Salam Perjuangan

Posted: 03 Mar 2011 11:03 PM PST

Salam Perjuangan


KENAIKAN HARGA MINYAK TIDAK JEJASKAN RAKYAT

Posted: 03 Mar 2011 10:56 PM PST

SIAPA CAKAP UMNO KAFIR?

Posted: 03 Mar 2011 02:14 AM PST

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 03 Mar 2011 09:25 PM PST

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


2011 03 01 Bob Lokman

Posted: 03 Mar 2011 07:07 AM PST

misbahul munir

Posted: 03 Mar 2011 09:10 PM PST

misbahul munir


Protes saman ekor dengan kertas undi

Posted: 03 Mar 2011 11:05 AM PST

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 03 Mar 2011 09:05 PM PST

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


UNDI POS: ZAMBRY SELAMAT DI DUN PANGKOR

Posted: 03 Mar 2011 06:05 PM PST

ISYTIHAR HARTA: KENAPA ZAMBRY TAKUT?

Posted: 03 Mar 2011 06:04 PM PST

PAS GANTI UMNO: UMNO GANTI SIAPA?

Posted: 03 Mar 2011 06:03 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 03 Mar 2011 07:41 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura


PRK N.28 Kerdau : Majlis Penyerahan Tugas PAS Kawasan Dungun

Posted: 03 Mar 2011 07:46 AM PST

LIPAT KAJANG, 3 Mac Khamis - Tinggal 2 hari sahaja lagi, para pemilih di DUN Kerdau akan membuang undi bagi memilih wakil rakyat mereka ke Dewan Undangan Negeri Pahang.

Sepertimana siri-siri pilihan raya kecil yang lalu, PAS Terengganu tidak ketinggalan menghantar para petugas bagi membantu jentera pilihan raya di peringkat daerah mengundi di kawasan DUN yang berkenaan.

Di DUN Kerdau, PAS Terengganu telah diamanahkan bertindak sebagai negeri bantu bersama kawasan bantu dari Pahang di daerah mengundi Lipat Kajang dan Desa Murni.

PAS Terengganu telah mengatur sebanyak 3 gelombang giliran petugas dengan setiap gelombang disertai sekurang-kurangnya 2 kawasan.

Bagi gelombang kedua yang bermula pada 25 Februari sehingga 2 Mac, di daerah mengundi Lipat Kajang, PAS Kawasan Dungun yang mewakili PAS Terengganu telah melakukan penyerahan tugas kepada PAS Kawasan Kuala Terengganu yang memulakan tugas bermula 1 Mac sehingga hari pembuangan undi, 6 Mac.


PAS Kawasan Dungun diwakili oleh Encik Mohamed Ibrahim Sini Mohamed yang menyerahkan tugas kepada PAS Kawasan Kuala Terengganu yang diwakili oleh Ustaz Wan Mohd Faizul Wan Abas (gambar atas).


Di majlis yang sama turut diadakan simbolik perpisahan petugas PAS Kawasan Dungun, majlis penyampaian slip saluran dan tempat mengundi kepada tuanrumah tempat di mana para petugas PAS Terengganu menginap.

Penyerahan slip tersebut dilakukan oleh PAS Kawasan Dungun yang diwakili oleh Encik Abdul Mutalib Abdullah kepada tuanrumah yang lebih mesra dengan panggilan Aki (gambar atas).

Sementara Puan Hajjah Khairiah Mokhti menyerahkan slip kepada isteri Aki, yang lebih mesra dengan paggilan Wan Wok (gambar bawah).

Dalam ucapan ringkas di akhir majlis tersebut, Setiausaha Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu, Haji Yahaya Ali mengharapkan PAS Kawasan Kuala Terengganu dapat menyempurnakan operasi pecutan akhir khususnya di daerah mengundi Lipat Kajang sebagai kesinambungan operasi awalan yang telah dirintis oleh PAS Kawasan Besut dan PAS Kawasan Dungun.

Turut hadir di majlis ringkas tersebut ialah Pengarah Jabatan Pilihan Raya Negeri Terengganu, Ustaz Ariffin Deraman dan Penolong Setiausaha BPPNT, Haji Hanafiah Mat.

Terdahulu, pada 28 Februari hari Isnin, di daerah mengundi ini, YDP PAS Kawasan Dungun, Y.B. Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli telah menyampaikan ceramah di Markaz UPU Lipat Kajang bersama calon PAS DUN Kerdau, Encik Hassanuddin Salim dan Encik Mazlan Mat Yasin, AJK Perhubungan PAS Pahang.

PAS Kawasan Miri

Posted: 03 Mar 2011 07:37 PM PST

PAS Kawasan Miri


Negara Luar Diminta Beku Asset Taib Dan Keluarga Di Luar Negara!

Posted: 03 Mar 2011 05:53 PM PST

Bekas pekerja kaitkan Taib di video
Mac 3, 11 2:49pm - Sebuah video yang memalitkan Tan Sri Abdul Taib Mahmud kini muncul dengan bekas pekerjanya sendiri mendakwa ketua menteri Sarawak itu memiliki kekayaan berbilion-bilion ringgit di benua Amerika Utara sahaja. Dalam video 'mengenang Ross Boyert' yang disiarkan pada laman sesawang Sarawak Report (SR), Boyert - bekas ketua pegawai operasi syarikat milik Taib, Sakti International, Wallysons Inc dan dua lagi firma di Amerika yang memiliki hartanah bernilai US$80 - menentang ketua menteri itu. Boyert juga mengesahkan Taib "adalah bos" Sakti International di Amerika Syarikat dan dikaitkan dengan Sakto Corporation di Kanada. "Taib adalah pemilik syarikat ini dan semua assetnya, " kata Boyert dalam dokumentari video 16-minit itu.


British, Canadian governments urged to freeze Taib's assets
Tarani Palani March 1, 2011 – (From Free Malaysia Today)
Anti-Taib Mahmud protests in London and Ottawa greeted commuters heading for work in his-family owned buildings yesterday.

KUALA LUMPUR: Armed with banners and placards slamming corrupt Sarawak Chief Minister Taib Mahmud, several environmentalists and human rights activists took to the streets in London and Ottawa yesterday urging the British and Canadian governments respectively to freeze his assets. Both protests were held in front of Taib-family owned businesses – Ridgeford Properties Ltd and Ridgeford Consulting Ltd and Sakto Corporation – in London and Canada respectively. The London protest is believed to have been led by Radio Free Sarawak deejay Peter John Jaban, a native Sarawakian, and online portal Sarawak Report editor Clare Rewcastle Brown. The Ottawa protest is said to have been helmed by Mutang Urud, an indigenous leader from Sarawak who has been living in exile in Canada since the early 1990s. Mutang was arrested and placed in solitary confinement by the Taib government in February 1992 for running the Sarawak Indigenous Peoples' Association (SIPA). Swiss based Bruno Manser Fund (BMF), who released the anti-Taib campaign photos today; said activists from Malaysia, Canada, United Kingdom and Switzerland were involved in the protest yesterday morning. The protesters called both governments to freeze the assets of all eleven – nine in Canada and two in Britain – Taib-linked companies. The nine companies, allegedly had an estimated worth of about "hundreds of millions of US dollars" and were part of a blacklist of 49 Taib-family linked companies in eight countries identified by BMF . BMF has also incidentally called on all eight governments to freeze Taib's assets in these countries.

13 companies in Malaysia
In its disclosure, BMF noted that 13 out of the 49 blacklisted companies were in Malaysia and Taib's own Cahaya Mata Sarawak (CMS) led the pack. CMS allegedly holds a monopoly on projects in Sarawak. Taib, who has been in power since 1981, is facing a barrage of allegations including land grabs, administrative and financial abuse as he heads into Sarawak's most politically defining election. Environmentalists have accused him of destructive logging in the state and have claimed that Taib's immense personal wealth was derived from raping the state's rich natural resources. Opposition and NGOs in Sarawak are also flagging these issues and reports of his family 'ill-gotten gains' at the expense of the state's poor natives. Sarawak which is an oil and gas hub is reportedly the third poorest state in Malaysia.

British, Kanada mendesak kerajaan untuk membekukan aset Taib's
Tarani Palani 1 Mac 2011 - (Petikan Dari Free Malaysia Today)
Anti-Taib Mahmud protes di London dan Ottawa disambut di komuter menuju untuk bekerja di bangunan milik nya-keluarga semalam

KUALA LUMPUR: Berpegang dengan spanduk dan plakat membanting korup Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud, beberapa persekitaran dan aktivis hak asasi manusia turun ke jalan di London dan Ottawa semalam mendesak kerajaan British dan Kanada masing-masing untuk membekukan asetnya. Kedua-dua protes diadakan di depan perniagaan milik keluarga Taib - Ridgeford Properties Ltd dan Ridgeford Consulting Ltd dan Sakto Corporation - di London dan Kanada masing-masing. Protes London diyakini telah dipimpin oleh penyiar Radio Free Sarawak Petrus Yohanes Jaban, orang asal Sarawak, dan online portal Sarawak Laporan editor Clare Rewcastle Brown. Protes Ottawa dikatakan telah dipimpin oleh Mutang Urud, seorang pemimpin adat dari Sarawak yang telah tinggal di pengasingan di Kanada sejak awal 1990-an. Mutang ditangkap dan ditempatkan di sel isolasi oleh kerajaan Taib pada bulan Februari 1992 untuk menjalankan Masyarakat Adat Sarawak 'Association (sipa). Yang berpusat di Switzerland Bruno Manser Fund (BMF), yang menyiarkan foto-foto kempen anti-Taib hari ini, kata aktivis dari Malaysia, Kanada, United Kingdom dan Switzerland yang terlibat dalam protes itu pagi semalam. Para penunjuk perasaan memanggil kedua-dua kerajaan untuk membekukan aset syarikat Taib-berkaitan sebelas semuanya - sembilan di Kanada dan dua di British -. Sembilan syarikat, dipercayai memiliki nilai dianggarkan sekitar "beratus-ratus juta dolar AS" dan adalah sebahagian daripada senarai hitam 49 syarikat berkaitan keluarga Taib di lapan negara yang dikenalpasti oleh BMF. BMF kebetulan juga menyeru kepada semua lapan kerajaan untuk membekukan aset Taib di negara-negara ini.

13 syarikat di Malaysia
Dalam pendedahan, BMF mencatatkan bahawa 13 dari 49 syarikat yang disenarai hitamkan berada di Malaysia dan Cahaya Mata Sarawak (CMS) Taib memimpin sendiri. CMS diduga memegang monopoli dalam projek-projek di Sarawak. Taib, yang telah berkuasa sejak tahun 1981, sedang menghadapi rentetan tuduhan termasuk perampasan tanah, kesalahan pentadbiran dan kewangan semasa dan dalam pemilihan ketua Menteri Sarawak dalam pilihanraya yang akan menentukan. Alam Persekitaran telah menuduh dia memusnah penebangan di negara dan telah mendakwa bahawa kekayaan yang sangat besar peribadi Taib adalah berasal dari perkosaan kekayaan sumber hasil alam negara. Pembangkang dan NGO di Sarawak juga mendedahkan isu-isu dan laporan dari 'keuntungan haram' keluarganya dengan mengorbankan pribumi miskin negara. Sarawak yang merupakan pusat minyak dan gas dilaporkan negara termiskin ketiga di Malaysia.

Akibat Barang Naik Kita Akan Merempat!!!

Posted: 03 Mar 2011 03:34 AM PST

Merempat..? Harga Rumah Mahal!
MIRI, 3 Mac 2011 – Sering kita diperdengarkan dengan kenyataan keluar dari mulut pemimpin negara seperti dibawah;"Selaras dengan gagasan 1Malaysia, kerajaan komited dan akan terus memberi keutamaan dalam penyediaan perumahan yang mencukupi, berkualiti dan mampu dimiliki atau disewa mengikut keperluan golongan tertentu" – sumber Utusan Malaysia
tetapi amat malang sekali rakyat masih dibebani dengan harga rumah yang mahal dan segelintir masih merempat terbiar di kawasan setinggan.Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyatakan Dasar Perumahan Negara (DRN) telah digubal dan ianya akan memenuhi keperluan asas rakyat, iaitu tempat tinggal yang selesa dan mampu dimiliki bagi memperkasakan pilihan dan autonomi rakyat. Menurut beliau, bagi tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), kerajaan telah mensasarkan pembinaan sebanyak 78,000 unit rumah mampu milik di seluruh negara bagi memenuhi keperluan pelbagai golongan rakyat, khususnya golongan berpendapatan rendah dan penempatan semula setinggan.

Begitu juga dengan Menteri Perumahan dan Pembangunan Bandar, Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata pelaksanaan (DRN) di Sarawak akan memastikan kerajaan negeri menyediakan rumah mampu milik yang berkualiti mengikut piawaian ditetapkan untuk kumpulan sasaran. Menurut beliau, di bawah pelaksanaan (DRN) harga rumah mampu milik negara telah disemak semula dengan harga rumah kelas itu di Semenanjung Malaysia meningkat daripada RM30,000 kepada RM42,000 manakala di Sarawak daripada RM42,000 kepada RM50,000 seunit. Pada masa sama kerajaan akan membina 8,000 unit Rumah Mampu Milik untuk dijual di seluruh negeri dan kedua-dua projek ini akan dilaksanakan di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10)
Apa yang lebih mengecewakan sekarang ini ialah kerajaan persekutuan melalui Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) dan Perbadanan Pembangunan Perumahan Sarawak (PPP) telah memperkenalkan Program Perumahan Rakyat (PPR), Rumah Mampu Milik (RMM), Rancangan Perumahan Rakyat (RPR) dan sebagainya yang berharga RM40,000 hingga RM80,000 seunit tetapi masih ada lagi segelintir rakyat tidak mampu untuk membeli dan memiliki rumah.

Lain ceritanya pula dengan pemaju perumahan konglomerat seperti Naim Cendera, Miri Housing dan lain-lain di Sarawak ini harga rumah (single & double storey/terrace/corner/intermediate) boleh mencecah sehingga RM150,000 ke RM600,000 seunit dan kebiasaannya harga rumah terus melambung naik secara mendadak dalam tempoh masa kurang setahun dengan alasan pemaju bahawa minyak, harga tanah dan bahan binaan dikatakan telah menaikkan kos binaan. Keadaan ini boleh mengakibatkan rakyat yang berpendapatan sederhana dan pertengahan tidak mampu membeli rumah idaman mereka.

Kini, trend pembinaan rumah mewah nampaknya semakin tidak terkawal oleh pemaju perumahan. Dengan mencecah setengah atau suku juta ringgit, berlipat kali ganda lebih tinggi berbanding purata pendapatan isi rumah di Sarawak. Masalah peningkatan melampau nilai hartanah dan rumah kebelakangan ini memang telah lama dirasai dan jika diteliti pemilik rumah-rumah mewah di pinggir Bandaraya Miri khususnya di perumahan Luak, Piasau dan Permyjaya kebanyakan pembeli asing iaitu warganegara Brunei.

Memang tidak dinafikan kehadiran pembeli asing khususnya warganegara Brunei akan memberikan impak positif kepada ekonomi negara atau negeri tetapi ia tidak harus memperjudikan hak dan nasib rakyat tempatan. Sekarang ini masih ada lagi rakyat berkeluarga miskin, tiada berpendapatan tetap, pendapatan kurang RM1000 sebulan, papa kedana, dengan keadaan rumah yang usang dan dengan keadaan hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang merempat di bumi sendiri.

Apa nasib rakyat, anak cucu kita 10 tahun lagi? Berapakah harga hartanah dan rumah di Sarawak ketika itu nanti? Masihkah ingat kenyataan lawak baru-baru ini oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Dr. Alfred Jabu ak Numpang?

"kerajaan negeri sedang berusaha mengeluarkan rakyat tanpa mengira kaum di negeri ini keluar dari belenggu kemiskinan dengan mendapat pendapatan sebanyak RM1,200 sebulan bagi satu keluarga dalam tempoh 10 tahun akan datang." – sumber The Borneo Post

…dan rakyat nak jawab dan tanya balik Tan Sri Alfred Jabu ak Numpang pula…

Apa yang Tan Sri boleh nampak pada nilai wang RM1,200 untuk keluarga pada 10 tahun akan datang??? jika itulah sasaran dungu kamu wahai sang pemimpin; sudah pasti rakyat masih 'meNUMPANG' di bumi sendiri…

oleh : masalahrakyat

Penduduk Dipaksa Pindah Tanpa Balas Kasihan!!!

Posted: 02 Mar 2011 07:06 PM PST

PENDUDUK KAMPUNG PUJUT 7 DIARAHKAN PINDAH SECARA PAKSA
Baru-baru ini rombongan PAS kawasan Miri telah melawat 7 buah keluarga di Kampung Pujut 7, yang telah diarahkan berpindah oleh pihak berwajib dalam tempoh 60 hari ke suatu tempat yang agak terpencil dan tiada kemudahan asas yang sepatutnya telah disediakan. Kisah sedih komuniti kecil itu, yang tinggal di pinggiran sungai Pujut dan berhampiran Jambatan Permyjaya, telah beberapa kali dilaporkan dalam akhbar sebelum ini dan dalam berita yang berkaitan setinggan Miri, namun tiada usaha dari pihak berwajib untuk membantu meringankan bebanan mereka untuk memindah barang-barang rumah mereka. Mereka berharap ada bantuan dari pihak yang berwajib tetapi sehinggalah arahan pindah dikeluarkan baru-baru ini tidak ada seorang pun dari wakil pihak berwajib datang menolong menyelesaikan masalah mereka, menurut kata mangsa yang diarah berpindah.

Dipaksa Berpindah
Surat arahan berpindah masih ada di Pejabat Tanah dan Ukur (Land and Survey) Miri. Mereka yang terlibat diarahkan berpindah ke Tanah Lot, Desa Indah di Permyjaya, berhampiran dengan EMart. Namun, apa yang menyedihkan mereka tidak diberi sebarang pampasan perpindahan, malah, tanah penempatan baru mereka juga merupakan tanah hutan berpaya yang masih belum sesuai untuk dijadikan tapak perumahan. Selain itu, segala kos perpindahan rumah dan pembinaan rumah baru tidak dibantu oleh kerajaan. Segala kerja dan kos mengangkut, barang keperluan rumah, kayu, zink dan papan rumah ditanggung sendiri oleh penduduk yang rata-rata merupakan penduduk berpendapatan rendah dan miskin. Ini amat membebankan mangsa yang terlibat terutama sekali mereka yang ramai keluarga serta kurang pendapatan.

Lawatan dan Sumbangan
Pada 27 Feb yang lepas, suatu lawatan prihatin oleh YB Firdaus Jaafar, Ahli Parlimen Jerai telah diadakan. YB Firdaus, yang ketika itu sedang dalam lawatan kerja beliau di Miri, telah menyampaikan bantuan kepada mangsa yang terlibat. Turut hadir dalam lawatan tersebut Yang diPertua PAS Miri Hj Jofri Jaraiee, Pengerusi dan ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS Saudara John dan penyelaras Seketariat Menuntut HAK Tanah Rakyat (HAK) saudara Arif. Mangsa yang ditemui melahirkan rasa syukur dan gembira dengan lawatan tersebut. Rombongan menyatakan kesungguhan mereka untuk membantu mangsa dengan membawa kes mereka ke peringkat atasan. PAS dan Pakatan Rakyat Miri sentiasa prihatin tentang masalah rakyat yang kurang berkemampuan serta yang dizalimi oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.


Keadaan sebuah rumah dikampung Pujut 7 yang terpaksa dirobohkan dan di arah berpindah.











YDP PAS Kawasan Miri bersama YB Firdaus Jaafar, Ahli Parlimen Jerai sedang menyampaikan sumbangan kebajikan kepada penduduk yang terlibat dalam permindahan di kampung Pujut 7.








Beginilah keadaan dan tempat perumahan baru penduduk yang diarah berpindah dimana kawasannya masih ditumbuhi lalang, pokok dan juga berpaya.










English version
PUJUT 7 COMMUNITIES REDIRECTED RELOCATE IN FORCED
Recently, the delegation from PAS Miri visited 7 families in Kampung Pujut 7, which was directed to move by the authorities within 60 days to a place quite remote and there is no basic amenities should be provided. The sad story of a small community, living on the edge of the river and near the bridge Permyjaya Pujut, had several times previously reported in the press and the news related to squatters in Miri, but there is no effort from authorities to help ease their burden to move. They expect help from the authorities but the move command is issued until recently not one of the representatives of the authorities came to help solve their problems, according to the affected resident that are directed to move. Letters of direction to move are still at the Office of Land and Survey Department (Land and Survey) Miri. The affected residents are direct move to Lot, Desa Indah in Permyjaya, near the EMart. However, what is depressing they are not given any compensation, transfer, and even, in their new settlement land is swampy forest land which are not suitable for housing.
In addition, the cost of moving house and new home construction is not aided by the government. All work and costs of transport, household goods, wood, zinc and board home is borne by average people who are low income and poor people. This is difficult for those affected, especially those who have many families and low income.

On Feb 27 that recently, a visit by the Hon concerned Firdaus Jaafar, Jerai Member of Parliament was held. YB Firdaus, who was still in his working visit in Miri, has been delivering aid to those affected. Also present at the visit, the Chairman of PAS Miri Hj Jofri Jaraiee, Chairman and member of the Association of Supporting PAS Secretariat coordinator Mr John and the People of the Land Claim RIGHT (RIGHT) Arif. The victim was found expressed his gratitude and delight with the visit. The delegation expressed their determination to help the victims with bring their case to higher level. PAS and Pakatan Rakyat Miri constantly aware of the problems of the underprivileged and the people are oppressed by those who are irresponsible.

Picture
1. Houses at Pujut 7 resident that had been demolished and force to move
2. PAS Miri Chairman Area with YB Firdaus Jaafar, MP Jerai presenting contributions to the welfare of the people involved in the move of the Pujut 7 resident.
3. Here's are the location and new housing for people to move where the area is still weeds, trees and swampy.

DPPK PARIT

Posted: 03 Mar 2011 07:26 PM PST

DPPK PARIT


Satu Perceraian Pada Setiap 15 Minit Kata Mashitah

Posted: 03 Mar 2011 07:22 AM PST

Dr Azman Ibrahim

Posted: 03 Mar 2011 07:11 PM PST

Dr Azman Ibrahim


Tak Malu; 'ADUN Mahkamah' Akan Hadir Sidang DUN

Posted: 03 Mar 2011 05:35 PM PST

Badrul akan hadir persidangan DUN Selangor

Aku memang muka tak malu
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah sebagaimana dilaporkan sebuah akhbar harian berbahasa Melayu hari ini menyatakan bersedia untuk hadir pada sidang DUN akan datang yang dijangka diadakan penghujung bulan ini.

Menurutnya, sebagai wakil rakyat, beliau mempunyai tanggungjawab untuk menyuarakan aduan orang ramai terhadap masalah yang berlaku di tempat mereka. Macam baik dan bertanggungjawab saja bunyinya...

''Saya telah menyerahkan 10 soalan untuk dijawab kerajaan negeri pada hari tersebut.
''Kerajaan negeri mempunyai beberapa Exco yang bertanggungjawab dengan portfolio masing-masing dan mereka perlu mendengar setiap aduan yang dikemukakan oleh ADUN tanpa sebarang pilih kasih," katanya selepas menghadiri Majlis Penyerahan dan Perasmian Mini Traktor kepada Persatuan Pengusaha Sayur-sayuran dan Buah-buahan Pulau Indah di sini hari ini.

Mahkamah Tinggi pada 18 Februari lalu membenarkan permohonan Badrul Hisham untuk mendapatkan deklarasi bahawa beliau masih wakil rakyat kawasan itu yang sah sekalipun undang-undang memberikan kuasa kepada speaker untuk mengistiharkan kekosongan kerusi.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 03 Mar 2011 03:40 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


TANGGUH TAK BERSUNGGUH ATAU IBARAT AYAM TANPA PARUH

Posted: 03 Mar 2011 12:27 AM PST


APA YANG PENTING ? KERJASAMA ! TAPI UNDI YANG SAKSAMA

Posted: 02 Mar 2011 05:34 PM PST



Yang bertopi tu apa hal! Kalau boleh ditegur jangan pakai topi bila mengadap Allah daripada pakai topi elok pakai kopiah dan tak payah pakai lebih elok dari pakai topi begitu yang boleh menutup dahi sujud.


Calon Barisan Nasional (BN), Roslan Ahmad (memegang besi pengusung depan kir) dan calon PAS, Yuhaizad Abdullah (memegang besi pengusung depan kanan) mengenepikan fahaman politik hanya untuk menghormati jenazah Allahyarham Ali Bashah, 63, apabila mereka sama-sama mengusung keranda jenazah Allahyarham Ali ke Tanah Perkuburan Islam untuk dikebumikan di Kampung Kilang Berapi di sini, semalam.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 03 Mar 2011 03:40 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


UMNO PAHANG BODO TAHAP GABAN... PERTIKAI BILIK GERAKAN PKR

Posted: 03 Mar 2011 05:50 AM PST

Tau la UMNO nie bodo... tapi jangan la tunjuk sangat kebodohan tue... apa punye UMNO Malaysia Pahang pergi report polis pasal penubuhan Bilik Gerakan Angkatan Muda Keadilan (AMK) di Rumpun Makmurdi Kerdau... suka hati dia la nak bukak kat mane... tanah dia kedai dia rumah dia... bukan nye tanah kerajaan BN APCO... lantak dia la nak gantung ape kat atas tanah dia... nak gantung bendera KIMMA ke... MIC ke... MCA ke... sapa boleh marah... tanah dia ...suke hati le...

nia le org kampung aku cakat... bado tahap gaban...

BERAPA LA UMNO BAYAR NGAKU BAPA SAUDARA TIRI

Posted: 03 Mar 2011 01:46 AM PST

Sian aku tengok pakcik tua ini diusung kehulu-ke hilir bagi menyebarkan fitnah bahawa dia adalah bapa saudara tiri kepada calon PAS bagi DUN Merlimau, Yuhaizad Abdullah


Pakcik Ahmad, 63, diupah untuk melancarkan kempen mempertikaikan keputusan pucuk pimpinan Pas yang memilih Yuhaizad sebagai calon di kawasan DUN Merlimau ini.

BUKTI UMNO REMBAT MAKANAN 1 AZAM DI KERDAU/ MERLIMAU

Posted: 02 Mar 2011 05:19 PM PST

CTH ITEM-ITEM BAGI BAKUL NUTRISI (bagi daerah Kemaman la) YANG DI SPONSER OLEH PELBAGAI SYARIKATADALAH:-
1) Beras SST 5% (5kg)
2) Minyak Masak (1kg)
3) Sardin (7 x 155gm)
4) Susu Tepung Nestle Everyday (1.2 kg)
5) Minuman Milo (1kg)
6) Nestle Koko Crunch (500gm)
7) Biskut Tiger (9 x 240 gm)
8) Appeton Multivitamin Lysine (60 pcs)
9) Pediasure Vanilla (900 gm)




tetapi di Merlimau/ Kerdau item dia berkurangan... mane perginya Beras 5kg, sardin lagi 5 tin, biskut tiger lagi 4 peket... ke dah kene rempat dengan puak-puak rakus UMNgOk ni... hak org miskin pun disebatnya... memang lahanat...

2) Minyak Masak (1kg)
3) Sardin (2 x 155gm)
4) Susu Tepung Nestle Everyday (1.2 kg)
5) Minuman Milo (1kg)
6) Nestle Koko Crunch (500gm)
7) Biskut Tiger (5 x 240 gm)
9) Pediasure Vanilla (900 gm)

bukan pakai duit BN pun... sume sponser... yg pakai duit BN kotak je...wakakaka

COMEL BABY BERNAMA FACEBOOK JAMAL IBRAHIM

Posted: 02 Mar 2011 04:53 PM PST

KAHERAH- Seorang ayah di Mesir telah mendedikasikan fenomena laman web sosial sebagai nama anaknya, Facebook. Bayi bernama unik itu menjadi tanda revolusi baru di Mesir.


Menurut laporan akhbar Al-Ahram, Jamal Ibrahim, 20 tahun, memberikan nama anak perempuannya sebagai Facebook. Ibrahim mengaku sangat kagum dengan peranan laman web sosial itu dalam organisasi pemberontakan di Tahrir Square dan beberapa kawasan lain di Mesir.

Nama lengkap anak perempuannya adalah Facebook Jamal Ibrahim. Di Mesir, terdapat lebih dari lima juta pengguna Facebook, jauh lebih ramai berbanding negara lain di Timur Tengah. Pengguna Facebook terus melonjak selama satu bulan terakhir kerana revolusi Mesir. Sekurang-kurangnya, 32 ribu 'group' dan 14 ribu halaman Facebook telah muncul sejak 25 Januari.


pemerintah Tentera Mesir juga mulai menggunakan Facebook untuk mendekati pemuda Mesir. Salah satu grafiti bekas Presiden Mesir Hosni Mubarak telah dicantumkan dan membentuk perkataan 'Terima Kasih Facebook'.

UMNgOk MERENDAHKAN MARTABAT AGAMA ISLAM

Posted: 02 Mar 2011 04:47 PM PST

Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan Umno merendahkan martabat agama Islam apabila lebih mengutamakan kepentingan politik berbanding agama dalam sistem pentadbiran negara.


Tegas Presiden PAS itu, Islam yang merupakan agama rasmi negara sepatutnya diberikan keutamaan bukan sekadar digunakan apabila perlu.

"Islam merupakan agama rasmi tapi ia tidak dijadikan kuasa, kuasa Islam (di Malaysia) hanya sekadar tengok anak bulan, bila ada orang mati bagi duit, ajar orang mengaji di masjid... inilah kerja pejabat agama.

"Islam tidak diberikan kuasa, sepatutnya politik di bawah Islam bukan Islam di bawah politik . . . Islam menyatukan politik supaya pemimpin-pemimpin ada perhitungan antara dosa dan pahala," katanya.

Kata Hadi, Islam tidak mengasingkan antara politik dengan agama seperti mana yang dilakukan Umno.

"Kita tak diajar untuk asingkan politik dan Islam, apa yang diajar Umno adalah politik tiada dalam Islam . . . politik tiada dalam Islam.

"Pada hal kita diajar (dalam Islam) kalau nak berjalan kena langkah dengan kaki kanan, nak makan dengan tangan kanan, baca doa, siapa yang ajar semua ini? Agama yang ajar bukan Umno," katanya.

"Ini yang melemahkan kedudukan Islam, politik Umno boleh rasuah, tipu rakyat, berlakon, buat maksiat bila hujung bulan ada duit buat umrah.

"Ini yang kita nak ajar supaya orang faham politik Islam, inilah beza PAS dengan Umno," kata Hadi.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 03 Mar 2011 01:18 PM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Ali Rustam dikritik gagal atasi pencemaran sungai

Posted: 02 Mar 2011 02:35 PM PST

DALAM keadaan Melaka disebut-sebut sebagai sebuah bandaraya serta Ketua Menterinya, Dato' Seri Mohd Ali Rustam yang dikatakan sangat efektif dalam membangunkan negeri Hang Tuah itu; masih ada masalah yang tidak enak didengar dan mengganggu penduduk khususnya di Merlimau.

Tinjauan Harakah di sekitar pekan Merlimau mendapati sebatang sungainya iaitu sungai Merlimau yang merupakan sumber pengairan penduduk yang mengusahakan sawah padi teruk tercemar.

Menurut maklumat yang diperolehi daripada penduduk persekitaran faktor yang menjadi punca kepada kejadian tersebut adalah pembuangan sisa kilang daripada Kawasan Perindustrian Merlimau yang tidak terkawal tanpa sebarang pantauan.

"Air sungai Merlimau yang merentasi pekan kini telah bertukar menjadi hitam dan berbau sangat busuk sehingga ia tidak lagi layak dipanggil sungai, tetapi longkang," demikian ujar Zainuddin Mohamad, 32, seorang peniaga di Pekan Merlimau.


Tambahnya lagi, keadaan sungai tersebut yang dipenuhi sampah sarap kini memburukkan lagi keadaan malah ianya bertentangan dengan slogan yang seringkali dipamerkan pada papan tanda nama sungai iaitu ' sayangilah sungai kita'.

Bagi warga emas, Maznah Abdul Rahim, 72, keadaan sungai di Merlimau jelas membuktikan betapa 'sayangnya' kerajaan Umno-BN yang memerintah Melaka khususnya di Merlimau selama ini terhadap sungai yang sepatutnya dijaga dan dipelihara.

"Walaupun mereka gah melaungkan slogan 'Merlimau Dunku sayang' tetapi apa gunanya jika sungainya tidak disayangi?" kata seorang lagi penduduk, Hafizah Azman, 40 daripada Merlimau Pasir. Bahkan ianya secara tidak langsung mencemarkan permandangan serta nama baik Dun tersebut di mata orang luar yang datang berkunjung, sama ada pelancong tempatan apatah lagi daripada luar negara.

"Ianya bukan sahaja melibatkan isu kebersihan tetapi ia melibatkan nama baik Merlimau di mata orang luar. Harap ianya mendapat perhatian kerajaan negeri untuk berbuat sesuatu," ujarnya.

Malah masalah pencemaran sungai tersebut dikatakan bukanlah suatu perkara yang baru kepada penduduk Merlimau. Sementara itu, Mohamad Abdul, 50, pula berkata masalah tersebut telah membelenggu penduduk sejak lebih daripada 10 tahun yang lalu.

"Kita telah mengalami masalah ini sudah lebih 10 tahun lalu, dan tiada sebarang tindakan yang diambil bagi menyelesaikannnya," katanya.

Lebih teruk lagi, keadaan tersebut menyebabkan berlakunya bencana banjir apabila hujan turun dengan lebat. "Apabila sungai tercemar, masalah perparitan pun tidak selesai, maka apabila hujan turun dengan lebat beberapa hari sahaja banjir melanda kawasan ini sehingga menimbulkan banyak kerugian dan masalah kepada kami," ujarnya.

HARAKAH Keluaran 29 RABIULAWAL – 1 RABIULAKHIR 1432 / 4 – 6 MAC 2011

Tekun: Pemimpin Umno tipu penduduk Merlimau

Posted: 02 Mar 2011 02:31 PM PST

JASIN, 1 Mac: Tidak kurang 700 penduduk di kawasan Dun Merlimau, di sini, kini telah menjadi mangsa penipuan pemimpin Umno BN, apabila mereka dijanjikan pinjaman Tekun berjumlah RM3,000 tetapi kemudian mulai menjauhkan diri daripada mereka.

Lebih menyedihkan lagi, mereka turut dikenakan bayaran RM25 setiap seorang, tetapi tidak pula dikeluarkan resit bayaran sehingga menyebabkan mereka terasa jelas tertipu kemudiannya.

Seorang penduduk di kawasan itu, Ismail Abdul Rahman, 77, menjelaskan, perkara itu telah berlaku sejak 26 Februari lalu sebaik selesai proses penamaan calon bagi PRK Dun Merlimau yang akan berlangsung 6 Mac ini.

Menurut beliau, pemimpin Umno itu sememangnya dikenali oleh mereka yang terbabit dan mereka tidak menyangka akan ditipu sedemikian mudah, lebih-lebih lagi ketika Umno BN sedang terdesak untuk mendapat undi daripada orang ramai pada pilihanraya itu nanti.

Katanya, setelah mengutip wang itu, pemimpin Umno terbabit kini sudah amat jarang kelihatan, malah mereka seperti melarikan diri daripada mereka yang terbabit, manakala pinjaman Tekun sebanyak RM3000 yang dijanjikan itu pula tidak diperolehi oleh mereka.

"Sehubungan itu, mereka yang terbabit bercadang untuk membuat laporan polis sekiranya pemimpin Umno itu tidak memulangkan kembali wang RM25 yang dikutip daripada mereka itu," katanya ketika ditemui.

Bayaran RM25 itu, menurut Ismail, dikenakan kononnya sebagai bayaran perkhidmatan untuk memudahkan proses mendapatkan pinjaman Tekun.

Mereka yang berhajat untuk mendapatkan pinjaman itu tanpa teragak-agak terus memberikannya, walaupun ia tidak dikeluarkan resit.

"Tindakan pemimpin Umno terbabit jelas menyalahi undang-undang kerana mengikut undang-undang, setiap bayaran yang diterima oleh setiap pihak mestilah disertakan resit bayaran dan penerimaannya," katanya.

Beliau yang juga salah seorang pengundi di kawasan itu amat kesal dengan perbuatan tidak bertanggungjawab pemimpin Umno terbabit.

"Jadi maknanya, selain melakukan dosa kerana rasuah politik, pemimpin Umno BN juga sebenarnya turut mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan dengan menipu orang ramai sempena pilihanraya, khususnya PRK Dun Merlimau 6 Mac ini.

"Ini jelas membuktikan sikap sebenar pemimpin Umno BN yang tidak boleh dipercayai. Jika mereka menolong pun, mereka bukannya ikhlas hendak menolong, tetapi ada muslihat lain di sebaliknya untuk kepentingan mereka," katanya.

Berhubung dengan bantuan jalan tar hingga ke hadapan rumah yang diberikan oleh pemimpin Umno BN sempena PRK Dun Merlimau, beliau berkata, ketidakikhlasan pemimpin Umno BN dalam hal itu amat jelas kelihatan.

"Sesetengah mereka yang diberikan bantuan itu mendapat jalan tar sepenuhnya di hadapan rumah, tetapi banyak juga antara mereka yang hanya diberikan bantuan jalan tar separuh-separuh sahaja.

"Menurut pemimpin Umno BN, jalan tar yang baru diberikan separuh sahaja dulu itu akan dipenuhkan kemudiannnya, tetapi orang ramai tak yakin jalan itu akan diberikan sepenuhnya nanti," jelasnya.

Sebaliknya, beliau yakin bantuan jalan tar tersebut pasti hanya setakat itu sahaja dan ia pasti akan turut berakhir apabila selesainya PRK Dun Merlimau 6 Mac ini.

"Itu semua hanyalah gula-gula pilihanraya oleh para pemimpin Umno BN. Jadi kepada orang ramai, janganlah sekali-kali tertipu dengan sandiwara para pemimpin Umno BN itu," tegasnya.

Harakah Daily

Dupahang's Weblog

Posted: 03 Mar 2011 11:40 AM PST

Dupahang's Weblog


Kemana blogger CMK? Bersama PAS atau Umno?

Posted: 03 Mar 2011 11:12 AM PST

OLEH KHAIRI ABD RAHIM Kehilangan' blogger Cucu Mat Kilau pada ketika ini terus menjadi misteri dan menimbulkan tanda tanya di kalangan kenalan-kenalannya. Beliau yang keluar dari PKR bulan lalu, dijangka menyerahkan borang keahlian PAS besok (Jumaat). Bagaimanapun, sehingga berita ini ditulis, tiada siapa yang tahu di mana beliau berada. Beliau yang juga editor eksekutif blog [...]

Jom kita baca Qunut Nazilah

Posted: 03 Mar 2011 10:57 AM PST

JOM KITA PAKAT BACA QUNUT NAZILAH,

Pesta rasuah di Kerdau dan Merlimau

Posted: 03 Mar 2011 10:52 AM PST

Wan Nik Wan Yussof 1. Pada Seminar Kecemerlangan Institusi Keluarga di Sekolah Kebangsaan Chenderah di Kampung Chenderah di Merlimau, Rabu (2 Mac) – Mohd Ali, Ketua Menteri Melaka menyogok 70 basikal kepada murid sekolah SK Chenderah (MstarOnline 3 Mac) dengan taktik memancing undi ibu bapa pelajar terbabit. 2. Muhyiddin dalam lawatannya ke DUN Merlimau (1 [...]

PRK Kerdau – calon Bn Umno BN bersandiwara lagi

Posted: 03 Mar 2011 10:49 AM PST

KERDAU: Penduduk Kerdau tidak mahu LCCT atau MRT, tetapi mereka hanya mahukan kebajikan mereka dijaga, itulah kata-kata yang terhambur daripada mulut calon Bn Kerdau Syed Ibrahim Syed Ahmad semasa diinterbiu oleh sebuah stesen tv semalam. ianya disiarkan ke seluruh negara. Sekaligus ucapan tersebut jelaslah Syed Ibrahim sendiri tidak bersetuju dan menempelek secara sinis tindakan kerajaan [...]

PRK Kerdau – Jabatan Pelajaran dibabitkan pula

Posted: 02 Mar 2011 07:05 PM PST

Chegu Zul KERDAU: Umno semakin terdesak bagi mengekalkan kemenangan Dun Kerdau di tangannya. Umno dengan wewenangnya memperalatkan semua segmen dan jentera kerajaan secara maksimum. Terkini adalah kerahan besar-besaran serta secara meluas iaitu semua guru-guru yang terlibat sebagai pengundi dalam Dun Kerdau bakal dihimpunkan pada 3 Mac 2011 di Temerloh. Arahan pertemuan atas taklimat berkenaan telahpun [...]

Batu Gajah Mari

Posted: 03 Mar 2011 11:11 AM PST

Batu Gajah Mari


Pemuda PAS Batu Gajah bantu Kempen

Posted: 03 Mar 2011 05:39 AM PST


Dewan Pemuda PAS Kawasan Batu Gajah telah menghantar skuad kempen untuk membantu berkempen memenangkan calon PAS di DUN Merlimau. Kami telah mengedar risalah di sekitar DUN Merlimau termasuk di tempat 'hardcore' BN. Kami juga tidak ketingalan membantu menggantung bendera..















From Merlimau: Pakatan Rakyat tidak dibenar berkempen di Estet Sime Darby!!

Posted: 02 Mar 2011 04:10 PM PST

Pakatan Rakyat dilarang untuk masuk berkempen di Estet Sime Darby Kempas, Merlimau. Antara yang dihalang untuk memasuki estet tersebut adalah Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli.

Lebih menghairankan lagi, alasan yang diberikan adalah mengikut arahan 'pihak atasan' dan juga hanya BN sahaja yang dibenarkan memasuki estet tersebut.

Kempen Dun Merlimau semakin dicemari dengan pelbagai insiden yang menidakkan proses demokrasi berjalan dengan baik.

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 03 Mar 2011 09:39 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


KULIAH BULANAN USTAZ AZHAR IDRUS MAC 2011

Posted: 03 Mar 2011 07:37 AM PST





Pengkuliah : Ustaz Azhar Idrus
Tempat : Masjid Lama Sura
Tarikh : 12 Mac 2011



MUSLIMIN & MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR!!!

Isu Kritikan Perdana Menteri Terhadap Ikhwanul Muslimin dan Sheikh Dr Yusof al Qardhawi

Posted: 03 Mar 2011 07:19 AM PST

Oleh : TUAN GURU HAJI ABDUL HADI BIN HAJI AWANG


Parti Islam SeMalaysia (PAS) merasa sangat terkejut, kecewa dan teramat jengkel dengan tuduhan ekstrem yang diberikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak terhadap gerakan Islam antarabangsa Ikhwanul Muslimin dan Sheikh Dr Yusof al Qardhawi semasa menghadiri satu program di Istanbul beberapa hari yang lalu.

Tuduhan yang dibuat terhadap gerakan Ikhwanul Muslimin (Ikhwan) dan tokoh-tokohnya seperti Sheikh Dr Yusof al Qardhawi itu adalah merupakan satu fitnah besar yang dibuat oleh golongan yang buta sejarah perjuangan menentang penjajahan dan bercakap mengikut selera hati golongan Barat yang memekakkan telinga kepada kebenaran. Ikhwan ditubuhkan untuk melaksanakan Islah dan tajdid berasaskan Al Quran dan Hadis, dengan memulakan
perjuangannya secara jalan damai dan tidak pernah menyerah kalah terhadap kezaliman musuh sehingga ke hari ini. Ikhwan menyertai pilihanraya sejak awal lagi di Mesir, tetapi apabila pengaruh mereka tersebar luas, pergerakan ini diharamkan dan pemimpinnya dizalimi. Tuduhan bahawa Islam cenderung kepada keganasan adalah fitnah dan orang tersebut mesti segera bertaubat jika dalam dirinya masih ada iman sebesar zarah. Dalam masa yang sama, tindakan mengambil sikap dan pandangan Setiausaha Negara Amerika sebagai neraca menentukan jenis pemerintahan yang bersandarkan kepada Islam adalah tindakan orang yang tidak mempunyai jati diri sebagai seorang Islam dan sangat memalukan orang Islam itu sendiri.

Al Qardhawi juga adalah tokoh ulama berwibawa yang dilahirkan oleh Ikhwan. Dia berjaya meredakan golongan pelampau di kalangan pemuda Islam yang tidak sabar dengan kezaliman musuh sehinggalah mereka kembali ke pangkal jalan berjuang mengikut ajaran Islam yang sebenar. Malah Malaysia sendiri pernah memberikan Anugerah Maal Hijrah kepada beliau.

Dengan ini saya mencabar kerajaan Malaysia menarik balik anugerah maal hijrah yang telah diberikan kepada Sheikh Dr Yusof al Qardhawi itu.


Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS Sabtu, 3 Rabiul Awal 1432 H / 26 Februari 2011

SEMARAKKAN PROTES SAMAN EKOR

Posted: 03 Mar 2011 06:59 AM PST

Oleh : Ketua Penerangan Pas Pusat

Semua jentera penerangan perlu semarakkan protes saman ekor yang tidak adil dan membebankan rakyat. Masih kedapatan 17.1 juta saman ekor yang disenarai hitam. Pihak polis terpaksa melanjutkan tempoh bayaran saman diskaun sehingga 10 Mac 2011. Ini bermakna rakyat sudah protes secara senyap terhadap saman ekor.

Sila naikkan kain rentang di seluruh negara. Sila letak di tepi jalan raya "Tolak Saman Ekor ,Tolak BN Di PRU 13″ "PR Menang Saman Ekor Dihapuskan" "Undi BN , Bererti Anda Setuju Saman Ekor" "Jangan Undi BN, Jika Anda Mahu Hapuskan Saman Ekor"

Pas berpandangan hukuman yang dikenakan kepada pemandu yang tidak membayar saman ekor, sehingga tidak boleh berurusan dengan Jabatan Pengangkutan Jalanraya adalah tindakan yang zalim. Ini menggalak mereka yang tidak berlesen dan mempunyai cukai jalan. Apabila ini berlaku, maka yang rugi ialah kerajaan kerana kehilangan hasil negara.

Tahniah juga kepada rakyat yang kreatif, telah melaungkan slogan kepada mereka yang sedang beratur ketika hendak membayar saman. Antara slogannya "Kalau tidak mahu saman ekor, kita tolak BN" , walaupun slogan ini hanya spontan tetapi telah disambut oleh orang ramai.

Daripada awal lagi, Pas menggesa pihak kerajaan membawa mereka ke mahkamah untuk dibicarakan. Barulah mangsa akan puas hati kerana kesalahan mereka diketahui. Anda mampu mengubahnya. Ubah sekarang sebelum rakyat muflis angkara saman ekor.

KHIDMAT MERU

Posted: 03 Mar 2011 09:32 AM PST

KHIDMAT MERU


TURUN PADANG TAK TUNGGU WAKTU PILIHANRAYA

Posted: 02 Mar 2011 06:24 PM PST









YB Meru setiap minggu memperuntukkan Hari Isnin dan Khamis untuk turun kepadang bagi menyelami masaalah rakyat DUN Meru tanpa mengira bangsa dan fahaman politik.

Selain melawat dan merawat pesakit-pesakit uzur di rumah-rumah mereka serta memberi sumbangan ubat-ubatan dan kerusi roda, Dr Rani juga melawat Balai Polis Meru dan lokasi-lokasi Ops Payung untuk menyerahkan sumbangan hamper dan makanan tengah hari pada anggota-anggota polis yang bertugas.
Di samping itu beliau juga sempat menyinggah ke lokasi-lokasi penurapan jalanraya yang sedang giat di lakukan oleh pihak JKR keatas jalan-jalan yang bermasaalah di DUN Meru.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 03 Mar 2011 09:13 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


PERHATIAN: OPS EHSAN PELAJAR MESIR: perjumpaan dengan MB SELANGOR

Posted: 03 Mar 2011 06:14 AM PST

TARIKH: 4..3.11(Jumaat)
VENUE: MASJID NEGERI SHAH ALAM
WAKTU: 
2.30ptg Pendaftaran, pengumpulan pasport/check visa
4.30ptg-6.30ptg: program jati diri
 Perjumpaan bersama YAB MENTERI BESAR SELANGOR

SILA BAWA 

1.PASSPORT

2.2 keping GAMBAR SAIZ PASPORT(BERLATAR BELAKANG PUTIH)
 
                                  3. KAD PELAJAR

pemberitahuan penting:
Ramai pelajar yang tidak mempunyai visa, maka penerbangan awal yang dijangka mahu dimulakan 6.3.11 tidak boleh dijalankan.
Penerbangan charter dijangka bermula 12.3.11 

PERHATIAN KEPADA MAHASISWA: PINJAMAN TANPA FAEDAH KERAJAAN SELANGOR

Posted: 03 Mar 2011 04:32 AM PST

Bagi semua pelajar rakyat Selangor sila ambil perhatian tarikh tutup permohonan pinjaman ubah alih kerajaan Selangor(convertible loan) untuk fasa 1 ialah 1.4.11
Sila hantar permohonan yang lengkap dan mematuhi syarat kepada BAHAGIAN PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA, SUK SHAH ALAM
Semoga berjaya

IKLAN
TAWARAN PINJAMAN PELAJARAN KERAJAAN NEGERI SELANGOR
SESI PERTAMA TAHUN 2011
Tarikh Tutup Permohonan Pada 1 April 2011
Pemohon adalah dipelawa untuk memohon Pinjaman Pelajaran Negeri Selangor dan Pinjaman Pelajaran Tenaga Mahir 'Fast Track' bagi mengikuti pengajian di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)/ Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) tempatan yang diiktiraf oleh Kerajaan secara Sepenuh Masa bagi Sesi Pertama Tahun 2011 bermula pada 31 Januari 2011 (Isnin).
SYARAT-SYARAT KELAYAKAN PERMOHONAN
1. Pemohon mestilah terdiri daripada Rakyat D.Y.M.M. Sultan Selangor Darul Ehsan yang memenuhi kriteria-kriteria seperti berikut:
(i) Pemohon lahir di Negeri Selangor; atau
(ii) Ibu atau Bapa pemohon lahir di Negeri Selangor; atau
(iii) Pemohon lahir di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebelum 1 Februari 1974; atau
(iv) Pemohon telah bermastautin lebih dari lima (5) tahun di Negeri Selangor dengan pengesahan daripada ADUN/ Penghulu/ Pengerusi JKKK/ Ketua Kampung.
2. Tawaran ini adalah terbuka bagi peringkat pengajian seperti berikut:
(i) Pinjaman Pelajaran Negeri Selangor:
Semua bidang pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda/ Diploma di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)/ Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) tempatan yang diiktiraf oleh Kerajaan serta pengajian peringkat Sijil di Politeknik/ Kolej Komuniti (tidak termasuk Matrikulasi/ Kursus Persediaan/ Tahun Asas/ A-Level/ ACCA/ Ijazah Lanjutan).
(ii) Pinjaman Pelajaran Tenaga Mahir 'Fast Track' Negeri Selangor:
Bidang kemahiran dan teknikal peringkat Sijil di IPTS tempatan yang diiktiraf oleh Kerajaan bagi pengajian dalam tempoh kurang dari satu (1) tahun sahaja.
3. Pemohon juga mestilah memenuhi syarat-syarat kelayakan akademik seperti berikut:
Peringkat Pengajian  Kelayakan Akademik
Ijazah Pertama
  • Memperolehi kelayakan Sijil Tahun Asas/ Pra-Ijazah/ Matrikulasi/ Diploma dengan kelulusan PNGK/ CGPA 2.50 ke atas; atau
  • Memperolehi sekurang-kurangnya empat (4) Gred C dalam mana-mana matapelajaran di peringkat STPM;
  • atau Memperolehi sekurang-kurangnya lima (5) kelulusan (jayyid) dalam mana-mana matapelajaran di peringkat STAM.
Diploma
  • Memperolehi sekurang-kurangnya lima (5) kepujian dalam mana-mana matapelajaran di peringkat SPM; atau Memperolehi kelayakan Sijil dengan kelulusan PNGK/ CGPA 2.50 ke atas.
Sijil (IPTA)
  • Memperolehi sekurang-kurangnya empat (4) kepujian dalam mana-mana matapelajaran di peringkat SPM.
Sijil (bidang kemahiran & teknikal sahaja)
  • Memperolehi sekurang-kurangnya tiga (3) kepujian dalam mana-mana matapelajaran di peringkat SPM.



PROSEDUR PERMOHONAN
1. Borang permohonan berharga RM3.00 boleh diperolehi melalui:

(i) Kaunter: Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Cawangan Biasiswa & Pinjaman Pelajaran, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Tingkat 3, Bangunan SSAAS, 40503 Shah Alam; atau

(ii) Pos: Dengan mengemukakan sampul surat 16 cm x 23 cm yang dilekatkan dengan setem RM1.00 ringgit beralamat sendiri serta no. telefon untuk dihubungi beserta wang pos/ money order bernilai RM3.00 atas nama Bendahari Kumpulan Wang Biasiswa Negeri Selangor ke alamat seperti yang tersebut di bawah.
Borang-borang permohonan yang telah lengkap diisi hendaklah dihantar terus ke alamat berikut:
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
Cawangan Biasiswa & Pinjaman Pelajaran
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor
Tingkat 3, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
40503 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan
Tel : 03-55212275 / 55447480/ 55447543
2. Tarikh tutup permohonan adalah pada 1 April 2011 (Jumaat). Borang-borang yang diterima selepas tarikh tersebut atau didapati tidak lengkap tidak akan dipertimbangkan. Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut berkenaan permohonan, sila hubungi Urus Setia di talian 03-55447480 / 55212275.
3. Permohonan yang tidak mendapat sebarang maklumbalas dalam tempoh tiga (3) bulan selepas tarikh tutup permohonan ini adalah dianggap tidak berjaya. Keputusan permohonan boleh disemak melalui laman web rasmi Negeri Selangor www.selangor.gov.my

download MUAT TURUN IKLAN TAWARAN SESI 1/2011 VERSI PDF


Pemuda Guchil

Posted: 03 Mar 2011 09:11 AM PST

Pemuda Guchil


Bankrap: Alasan MB ibarat Pak Pandir

Posted: 03 Mar 2011 07:43 AM PST

Alasan Palsu SPR Mengenai Pertambahan Undi Pos Yang Naik Mendadak

Posted: 03 Mar 2011 07:42 AM PST

 Umno BN secara terangan amal rasuah

Posted: 03 Mar 2011 07:41 AM PST

RM24.5 bilion lagi wang Petronas dirompak untuk kroni?

Posted: 03 Mar 2011 07:40 AM PST

HAPUS SAMAN: KOMITMEN PR KE PUTRAJAYA

Posted: 03 Mar 2011 07:39 AM PST

Pulau Pinang tuan rumah debat Husam dan Mahathir

Posted: 03 Mar 2011 07:38 AM PST

Revolusi Rakyat : Tentera Gaddafi berundur,14 terbunuh dalam pertempuran sengit di Brega

Posted: 03 Mar 2011 07:36 AM PST

Video : Mendiang Ross Boyert Dedah Kekayaan Taib Mahmud Berbillion Ringgit..

Posted: 03 Mar 2011 07:33 AM PST

Ketuanan Islam : Ahmadinejad Beri Amaran Kepada Amerika Usah Campurtangan Soal Libya

Posted: 03 Mar 2011 07:33 AM PST

Posted: 03 Mar 2011 07:28 AM PST

“Jangan ‘bakar’ Tanjong Agas bak PKFZ”

Posted: 03 Mar 2011 07:26 AM PST

i n t a n h i j a u

Posted: 03 Mar 2011 07:30 AM PST

i n t a n h i j a u


PEMUDA PAS TELUK INTAN ANJUR SEMINAR PILIHAN RAYA / ڤمودا ڤاس تلوق اينتن انجور سمينر ڤيليهن راي

Posted: 03 Mar 2011 06:09 AM PST


TELUK INTAN, 3 Mac - Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan Teluk Intan akan menganjurkan Seminar Pilihan Raya dengan tema Mempertahankan DUN N56 Changkat Jong. Program akan diadakan pada 6 Mac 2011 bersama hari Ahad di Markaz PAS Kawasan Teluk Intan, Kg. Padang Tembak dekat sini.

Menurut Ketua Penerangan DPP Teluk Intan, Sdr. Mohd. Nur Basyir, seminar yang bakal dirasmikan oleh ADUN Changkat Jong YB Hj. Mohd. Anuar Sudin akan menampilkan tiga orang pembentang kertas kerja dalam kalangan pimpinan Dewan Pemuda PAS Pusat iaitu Ustaz Nik Mohammad Abduh Nik Aziz, Ustaz Riduan Mohd. Nor dan Sdr. Nazri Din. 

Sehubungan dengan itu, beliau menyeru kepada semua pemuda PAS cawangan-cawangan seluruh Teluk Intan agar dapat hadir beramai-ramai ke seminar tersebut.

"Antara objektif seminar ini adalah untuk meniupkan semangat kepada para pemuda PAS dalam berhadapan pilihan raya khususnya dalam mempertahankan kemenangan DUN Changkat Jong yang telah dimenangi pada PRU12 yang lepas," tambah beliau lagi.

Pada sebelah malamnya pula, para pimpinan DPP Pusat yang terdiri daripada Ustaz Nik Mohammad Abduh, Ustaz Riduan Mohd. Nor dan Sdr. Nazri Din akan berceramah di tempat yang sama.

intanhijau.blogspot.com

JOM PROTES SAMAN EKOR DENGAN KERTAS UNDI / جوم ڤروتس سامن ايکور دڠن کرتس اوندي

Posted: 03 Mar 2011 04:38 AM PST


JASIN, 3 Mac: Timbalan Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka, Yusof Abdul Wahab menyeru para pengundi PRK Dun Merlimau supaya menzahirkan protes terhadap saman ekor melalui kertas undi pada 6 Mac ini.

Katanya, inilah masa yang terbaik dan peluang terdekat bagi rakyat khususnya para pengundi di Merlimau menunjukkan sikap mereka terhadap saman ekor yang seolah-olah merompak wang rakyat.

Menurutnya, kerajaan BN perlu diajar melalui peti undi supaya mendengar keluhan dan rintihan rakyat ekoran menjadi mangsa saman ekor yang dipertikaikan pelaksanaannya sejak dahulu lagi.

"Saya menyeru para pengundi di Dun Merlimau supaya menolak BN dan mengundi calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat untuk memberi peringatan kepada BN supaya jangan sekali-kali mendera rakyat melalui saman ekor," katanya.

Beliau berkata, walaupun banyak isu yang boleh membuka minda rakyat untuk menolak Umno BN terutama pada PRK Merlimau, namun saman ekor adalah isu yang melibatkan rakyat secara umum.

"Kerajaan BN tidak mahu mendengar pandangan rakyat supaya dimansuhkan saman ekor, jadi eloklah rakyat membantah melalui peti undi dengan mengundi calon PAS di Merlimau dan Kerdau pada 6 Mac ini," katanya.

Sebelum ini, Ketua Pnerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad meminta semua jentera penerangan parti supaya menyemarakkan protes saman ekor yang tidak adil dan membebankan rakyat.

Ini, katanya kerana masih kedapatan 17.1 juta saman ekor yang disenarai hitam sehingga pihak polis terpaksa melanjutkan tempoh bayaran saman diskaun sehingga 10 Mac ini.

"Ini bermakna rakyat sudah protes secara senyap terhadap saman ekor. Sila naikkan kain rentang di seluruh negara," ujarnya.(harakahdaily)

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 03 Mar 2011 03:36 AM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


RM 30,000 Perlindungan Takaful Kepada Ketua Kampung Selangor

Posted: 03 Mar 2011 01:06 AM PST

Hal ini  jelas membuktikan bahawa dasar ini adalah satu dasar yang baik dan menjaga kebajikan ketua kampung . Seluruh ketua kampung di Selangor hari ini akan mendapat caruman takaful dengan nilai pampasan sebanyak RM 30,000 daripada Kerajaan Negeri Selangor. Ia turut melibatkan Ketua Kampung Tradisi dan Ketua Kampung Baru.

Skim perlindungan ini akan memberi pampasan kepada ketua kampung sekiranya berlakunya kematian,kematian disebabkan kemalangan, hilang upaya kekal ,hilang upaya disebabkan kemalangan dan penyakit kritikal. Skim ini juga turut menjaga kebajikan keluarga ketua kampung dengan menanggung kos pengebumian ahli, isteri dan anak mereka.

Menurut Y.B Dr. Hj Yaakob Sapari, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Luar Bandar berkata, tugas serta komitmen ketua kampung  pada hari ini semakin mencabar dan skop tugasan mereka juga semakin luas. Justeru, kerajaan negeri berpendapat adalah wajar setiap ketua kampung diberikan perlindungan takaful secara berkelompok.

Katanya lagi, caruman ini juga sebagai tanda keprihatinan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat dalam mengenang jasa dan pengorbanan yang telah mereka berikan.

Tambahnya lagi, berbanding dengan Kerajaan Barisan Nasional dahulu,tiada kelebihan yang diberikan kepada ketua kampung untuk menghargai peranan mereka.



Y.B DR. HJ YAAKOB BIN SAPARI

KULIAH HIRAKI MAC 2011

Posted: 02 Mar 2011 09:07 PM PST

KULIAH HIRAKI BULANAN PAS KAWASAN KOTA RAJA 
AKAN DIPIMPIN OLEH :
 
AL FADHIL UST IDRIS AHMAD
KETUA PENERANGAN PAS PUSAT

TARIKH : 11 MAC 2011
HARI : JUMAAT MALAM SABTU
MASA : 9.30 MALAM
TEMPAT : MARKAS PAS KAWASAN KOTA RAJA

TAJUK KERTAS KERJA PEMBENTANGAN
AL WALA' AL BARA'

 (KERTAS KERJA AKAN DIBEKALKAN)

AYUH MURNIKAN PERJUANGAN ISLAM DENGAN ILMU DAN PEMAHAMAN YANG MANTAP BAGI MENUMBANGKAN KEZALIMAN PEROSAK AGAMA ALLAH

"BERJUANG ATAS DASAR ILMU BUKAN SEMANGAT SEMATA-MATA"

SEMUA KEPIMPINAN, PENDOKONG DAN PENYOKONG PAS DIJEMPUT HADIR

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 03 Mar 2011 03:34 AM PST

DUN BUKIT PAYONG


Membantah Campur Tangan Asing Dalam Bentuk Ketenteraan di Libya

Posted: 02 Mar 2011 07:28 PM PST



Parti Islam SeMalaysia (PAS) ingin menyuarakan penentangan sekeras-kerasnya cadangan campurtangan asing dalam bentuk ketenteraan, terutamanya di atas nama Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam menyelesaikan masalah di Libya.




Campurtangan pihak ketenteraan di atas nama Majlis Keselamatan itu sekali akan hanya membuka episod krisis perang yang tidak akan berkesudahan dan semakin menekan rakyat Libya, sepertimana campurtangan ketenteraan di Afghanistan dan Iraq yang belum menampakkan penyelesaiannya hingga kini malah akan mewujudkan ketidakstabilan baru di negara Utara Afrika itu.

Penyelesaian krisis di Libya boleh dirungkaikan dengan komitmen berterusan rakyat Libya untuk melakukan suatu perubahan. Dalam masa yang sama OIC dan Liga Arab juga mestilah menunjukkan kewibawaan mereka dengan memainkan peranan sebagai perunding dalam isu tersebut untuk mengenakan tekanan terhadap Muammar Ghadafi supaya berundur.

Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

Rabu, 27 Rabiul Awal 1432 H /  2 Mac 2011 

Hapus Saman Ekor : Kenyataan Akhbar Presiden PAS

Posted: 02 Mar 2011 04:35 AM PST


Parti Islam SeMalaysia (PAS) berjanji akan menghapuskan saman ekor sekiranya diberi peluang memerintah negara dalam pilihanraya akan datang bersama Pakatan Rakyat. Kita akan bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat membincangkan kaedah paling baik bagi menyelesaikan masalah tersebut dan kita percaya PKR dan DAP akan bersetuju dengan tawaran tersebut. PAS ingin menegaskan bahawa pelaksanaan saman ekor bukanlah kaedah terbaik untuk mendidik rakyat supaya berhemah dalam memandu di jalanraya


Parti Islam SeMalaysia (PAS) berjanji akan menghapuskan saman ekor sekiranya diberi peluang memerintah negara dalam pilihanraya akan datang bersama Pakatan Rakyat. Kita akan bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat membincangkan kaedah paling baik bagi menyelesaikan masalah tersebut dan kita percaya PKR dan DAP akan bersetuju dengan tawaran tersebut. PAS ingin menegaskan bahawa pelaksanaan saman ekor bukanlah kaedah terbaik untuk mendidik rakyat supaya berhemah dalam memandu di jalanraya.

Kita memahami keperitan rakyat berhadapan dengan saman ekor yang tidak memberi peluang kepada rakyat untuk dibicarakan, membela diri dan dibuktikan bersalah, sebaliknya rakyat terus dihukum dengan nama mereka disenarai hitamkan dan pelbagai tindakan tidak berperi kemanusiaan.

Setelah beberapa bulan kita mengadakan kempen melalui KASE untuk mendesak dihapuskan saman ekor, tetapi kerajaan melayan dengan mengetatkan lagi akta berkaitan JPJ dan "menswastakan" urusan beberapa aspek saman ini, di mana tindakan ini akan lebih menyusahkan rakyat khususnya masyarakat luar bandar dan kurang berkemampuan. Sebab itulah, kita melihat bahawa rakyat tidak ada pilihan melainkan menukar pemerintahan BN kepada PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya yang akan datang bagi melihat usaha murni kami ini dapat direalisasikan.

Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS)

Selasa, 26 Rabiul Awal 1432 / 1 Mac 2011


Tiada ulasan:

Catat Ulasan